Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"? 
Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs

 Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella
 
 
Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.
PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa


Kirjanmerkit