GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 255 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 155 205 245 253 254 255 256 257 265 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.621 - 7.650 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

32mm leveät. Ensiasennusrenkaat, joten voi olla ettei mistään saakaan. Varsinkin jos hyviksi totean.

Minun mielestä toimiva talvirengas. Kyllä ne mäet nousee jos vain jotain röpölää on mihin tarttua. Saa nähdä alkaako puhkeilu kun lumi vähenee. Siinä on ollut usko koetuksella useimpien nappularenkaiden kohdalla.

Asfaltti viikonloppuna itsensäpaljastanut itsensä monin paikoin, mutta helkkarin liukasta oli monissa jääpaikoissa. En tiedä mutta nastat oli hyvät
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Miten muuten nousevat jäiset tai kovaksi ja liukkaaksi kuljetun lumen peittämät ylämäet?
    Jäiset ei nouse, mutta jos on vähääkään lunta, on pinta sen verran hapero, että kyllä nappula siihen ottaa kun ei nouse putkelle. Ylipäätään on tosiaan jäitä ja jäitä. Peilaava jää on liukas, jäältä näyttävä hapero ei. Useimmiten ne kyllä erottaa toisistaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Putkelta vaan ja lukoilla pyöritän niin vimmatusti että sutii se mäen päälle lopulta.

Pyörämallien pitoeroja pohdin. Cyclolla on vaarallisempaa eturenkaan livettyä, johtuu etunojaisesta painopisteestä. Käsihän siinä tahtoo maahan mennä ensin. Suoratankoisella taas paino on enemmän persiillä ja jalanhan silloin laittaa ensin maahan. Näin ainakin minulla. Sitä varten kai minua ei pelota picnic:llä kesäslikseillä. Voi lukkopolkimillakin olla vielä osansa tässä. Niitä ei taida faubereihin saada, muuten ne olisi mammassakin.

Ensimmäistä kertaa on ollut mukavaa talvipyöräillä tänätalvena. Lunta niin keleesti, isoja 50cm korkeita valleja joista menee polkuja kauppojen pihaan, lumikinoksia, tuuli ja lunta naamalle. Heittää vaan laskettelutakin päälle, kypärän ja crosslasit päähän ja möyrii fätillä menemään. Ei käynyt kateeksi muita pyöräilijöitä tänään kun tuisku tuli naamalle ja itse oli semmosessa mukavassa kotelossa suojassa Vauhtiahan ei ole muuta kuin alamäissä mutta mukavuus on omaa luokkaa

Eilen ensimmäinen maantielenkki Gatorskineillä. Iso tie oli kuin kesällä, tosin pölyä kiitettävästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Eilen ensimmäinen maantielenkki Gatorskineillä. Iso tie oli kuin kesällä, tosin pölyä kiitettävästi.
    Miltäs itse maantie näytti? Kauhistelin lauantaina (autolla ajaessani) hemmetin isoja reikiä, joita ilmeisesti jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus oli saanut aikaan Nuuksiontiellä. Jostain olin lukevinani, että reikiä olisi oletettavissa noin laajemminkin.

Sent from my iPad using Tapatalk

Reikiä on koko Suomi täynnä, ei kannata niiden takia jättää lenkkejä tai aina teitäkään ajamatta. Poikkeuksia toki on.

Yllättävän hyvin jäätyneet pikkumäet menee läskin nastoilla. Tahmelan rannassa on pieni polku ja polulla pieni jyrkkä töyräs joka syksyisin on kurainen ja talvella usein peilijäässä. Kun sen menee kohtisuorassa, päälle pääsee mutta kyllä kuulen nastojen raapivan renkaan lyödessä tyhjää. Olen jumahtanut siihen enemmän jumbot alla, kun on ollut kura-aika. Muuallakin olen huomannut että pääsen mäkiä metsässä melkeinpä paremmin nastoilla kuin kuraisena aikana. Mutta nastakengät pidän kyllä jalassa jos pitääkin siihen mäkeen pysähtyä ja ylös päästä tunkaten.

Crossarilla ensimmäinen työmatka-pätkä takana. 11.2 km eilisen lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä ja aikaa meni 38min, johon sisältyi 3 liikennevalopysähdystä ja 1 pyörän kanto risteykseen syntyneen lumivallin yli. Aikaisemmalla hybridillä ennätys oli 43 min tämä sama matka. Pikkuhiljaa kuntotasoa parantamaan

Miten talvella voi vertailla ajoaikoja ennätysmielessä? Olosuhteet vaikuttaa niin paljon.

Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lötjönen Katso viesti
    Miten talvella voi vertailla ajoaikoja ennätysmielessä? Olosuhteet vaikuttaa niin paljon.
    Aina kannattaa vertailla . Kyllä mä ainakin seurailen käytettyjä aikoja "asti tänään oli nopea alusta/takatuuli tjsp". Miksei voisi? Ei se tarkoita että aina pitäisi yrittää ennätyksiä rikkoa, mutta joskus saattaa niinkin käydä. Toiset yrittää saada KOMeja joka lenkillä ja pätkällä.

Ei kurjuutta kummempaa
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Reikiä on koko Suomi täynnä, ei kannata niiden takia jättää lenkkejä tai aina teitäkään ajamatta. Poikkeuksia toki on.
    Tuo on kyllä ympäripyörein kannanotto vähään aikaan. Tämä siis kaikella kunnioituksella.

Reikiä on teillä, suussa ja sanonko missä. Tarkoitukseni ei ollut niinkään estellä kenenkään, kaikkein vähiten omia, menohalujani vaan kuka ties varoitella minkälaista kalustoa kannattaa kenties harkita kun asfaltti alkaa vähitellen kuumottaa. Kunhan pohdin ääneen - hieman myös tarkentaen.

Ajoin sunnuntaina 150 km ja olihan siellä lisää reikiä kuten joka talven jälkeen, ei vaikuta omiin rengasvalintoihin mitenkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Ajoin sunnuntaina 150 km ja olihan siellä lisää reikiä kuten joka talven jälkeen, ei vaikuta omiin rengasvalintoihin mitenkään.
    Kun kuoppa näkee että VPR tulee, niin se kuroutuu äkkiä umpeen *viinipullon korkin avaamisääni*
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Vaihdoin tänään läskistä cyclocross-pyörään (jolla olin viimeksi ajanut 4.12.). Ensitunnelmat olivat jotakuinkin "v-tu miten epämukavaa ja eihän tämä vauhtikaan ole juuri sen kummempaa". Oli tosin jonkinmoinen vastatuuli töihin päin tullessa. Ottaa taas hetken tottua tuohon.

Pyörässä on edessä Gravdal, joka tuntui aika hyvältä noilla jäätiköillä, joita matkan varrella on. Takana on Mara Winter, kun sinne ei Gravdal mahdu.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"?

Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella

Kannattaa muutenkin mittailla keskareita ja aikaa taajaman ulkopuolella. Itse joskus tajusin että alkoi melko tyhmältä näyttämään kun piti vauhti säilyttää risteysalueillakin.
    Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.

PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa

Hitaana hyötypyöräilijänä mittailen enkkoja toiseen suuntaan... siis tyyliin "eräänä aamuna pari talvea sitten tähän meni 50 minuuttia, niin ei tää tämänkertainen NIIN paha ollut onneksi sentään" . Ja muutenkin on hyvä, vaikkei aina mitenkään inspiroivaa, katella keskareita, jotta osaa varata riittävästi aikaa kriittiisiin siirtymiin.

Toki etenkin vieraan reitin ylläpito voi yllättää raskaasti. Viime viikolla menin ääliömäisesti hutiin tarkkaavaisuuden herpaannuttua vähäksi aikaa ja sitten vielä korjausreitille osui "ei talvikunnossapitoa" -pätkä ja vähän latuakin sen päälle. Joo, en ehtinyt ajoissa .

Empä huomannut että oli tämä pyörän vaihtotapaus kyseessä. Joo, hyvä ettei hitaammaksi sentään osoittautunut.

Ihan yleisesti totesin että jos huomaa vaaratilanteita kertyvän, niin voi sen keskariajon aloittaa vasta taajaman ulkopuolella. Itsekin olisin sen ehkä hoksannut aiemmin jos joku olisi huomauttanut. Mutta ei siinä mitään jos rauhallisessa ajossa vauhtiaan seurailee. Tuolla vaan näkee valitettavan paljon niitä jotka ei pysty himmaamaan tiukassakaan paikassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tässä nimenomaisssa tapauksessa vertailu on kuitenkin täysin mielekäs. Voidaan kai lähteä että uusi crossarikuski oli ajanut hybridillään saman matkan myös yhtä hyvissä olosuhteissa kuin eilisillä "lumisateen jäljiltä yllättävän hyväkuntoisilla teillä"?

Jos eilen olisi ollut umpisurkea ja raskas keli ja crossarilla matkaan olisi kulunut 10 min kauemmin kuin hybridillä ajettuun ennätykseen...well, silloin vertailussa ei olisi ollut mielekäs Ja jos crossari olisi ollut viisi minuuttia hitaampi kuin hybridillä ajettu ennätys, jäisi jäljelle mahdollisuus tai jopa todennäköisyys siitä että ennätys oli ajettu merkittävsti paremmassa kelissä ja sellaista johtopäätöstä että hybridi on talvipyöräilyssä nopeampi kuin crossari ei tulisi tehdä pelkästään tämän ensimmäisen työmatkan perusteella

Tässäkin suhteessa ihmiset ovat kovin erilaisia: kaikille keskarien ja ajan mittaileminen ei vaikuta mitenkään siihen miten he ajavat eikä esimerkiksi aiheuta tarvetta ajaa vauhdikkaammin kuin olisi syytä paikoissa joihin keskarivauhti ei sovi.

PS Tähän taajama- tai kaupunkiajoon, niiden keskarivauhtiin ja niihin kuluvaan aikaan liittyen: jokunen vuosi sitten englantilainen työmatkapyöräilevä lääkäri hankki vanhan (muistaakseni) hybridiksi luokiteltavan pyöränsä tilalle maantiepyörän (tai asfalttiajoon sopivan cyclocrossariin) ja koska hän piti ajoistaan tarkkaa kirjanpitoa, hän pystyi vertailemaan pyöriä ja niillä ajettuja työmatkoja. Tutkimus ilmestyi brittiläisen lääkärilehden joulunumerossa, jonka perinteisiin kuuluu että siinä julkaistaan erilaisia kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa kirjoitettuja enemmän tai vähemmän vakavia "tutkimusartikkeleja". Anyway, tutkimus osoitti (jälleen muistaakseni) ettei maantiefillari ollut yhtään sen nopeampi ja ennätys eli lyhin työmatkaan kulunut aika oli ainakin ensimmäisen vuoden jälkeen yhä hybridin hallussa
    Nojoo. Kaippa tuo johtui sitten siitä hyvän liikkeen tuomasta hyvästä fiiliksestä tuo sana "Ennätys". Olosuhteet tiellä kuitenkin pysyneet melkolailla samana Joulukuun puolestavälistä saakka. Tarkennan vielä että nykyinen Crossari on minulle paljon mielekkäämpi peli kuin aijempi hybridi, niin sekin ruokkii sitä "Hyvää fiilistä".

Ei mulle tuottanut vaikeuksia lukea sana "ennätys" tässä yhteydessä niin että se tarkoitti samaa kuin "lyhin työmatkaan kulunut aika" eikä siis mitenkään kuvannut ajotapaa tai merkinnyt sitä että työmatka ajetaan aina uuteen ennätykseen pyrkien. Mutta toisaalta ymmärrän miksi Lötjönen luki toisin, onhan meillä kaikilla kokemusta niin sanotuista työmatkaohjuksista, joille mikään ei saa eikä voi tulla ennätysvauhdin esteeksi.

Nostit muuten esille tärkeän mutta joskus unohdetun puolen tässä talvipyöräilykeskustelussa: pyörä jolla ajamisesta tulee "hyvä fiilis" on aina parempi kuin pyörä joka kenties on mukavampi tai nopeampi tai jolla pystyy ajamaan paikasta jossa toisella pyörällä joutuu jalkautumaan tai jolla työmatkasta selviytyy niinäkin päivinä joina toisen pyörän joutuu jättämään kotiin. Toisaalta se "hyvä fiilis" voi tulla juuri edellä mainituista seikoista tai ne jotkut paikat ja jotkut päivät antavat niin paljon hyvää fiillistä ettei haittaa vaikka joku toinen pyörä olisi kaikkina muina päivinä nopeampi.

Jollekin sen hyvän fiiliksen ehdoton edellytys on mukavuus (ja riittävän mukavuudenhan voi määritellä vain kuski itse) ja nopeus tai jokin muu ominaisuus on vähemmän merkitsevä. Sitten on niitä hulluja joille epämukavuus tai ohjattavuuden heikkeneminen tai jalkautumisen tarve tietyissä olosuhteissa ovat vain osa sitä "hyvää fiilistä" (koska niitä tarvitaan ikään kuin vastapainoksi nostamaan esille ja korostamaan sitä miten hienosti pyörä yleensä kulkee ja miten hienolta sillä ajaminen tuntuu)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Miltäs itse maantie näytti? Kauhistelin lauantaina (autolla ajaessani) hemmetin isoja reikiä, joita ilmeisesti jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus oli saanut aikaan Nuuksiontiellä. Jostain olin lukevinani, että reikiä olisi oletettavissa noin laajemminkin.

Sent from my iPad using Tapatalk
    Nuuksiontie on jo pohjilta aika huonossa kunnossa, pettänyt osasta kohtaa... En usko että tämä talvi toisi reikiä sen enempää, auraustahan on selkeästi vähennetty ja ei enää ajeta asfalttiin, samoin onko routa ollut niin paha

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Miltäs itse maantie näytti?
    Tänään uskalsin ekan kerran talven aikana.
    Bemböle-Veikkola-Lapinkylä-Kauklahti (itse asiassa menin ajoradalle vasta Nuuksion risteyksen jälkeen). Sumua ja vettä satoi, mutta oikeestaan ihan kivaa, vaihteeksi. Muutama uusi isohko reikä siellä oli, mutta muutoin ihan jepa kunnossa. Piennar oli enimmäkseen vielä lumen/jään peitossa, joten piti ajella viivan vasemmalla puolen. Autoilijat ohitti kyl ihan nätisti riittävän kaukaa. Nastathan mulla oli alla, kun muualla oli suhteellisen paljon jäätä. Tämä oli oikeestaan syy miksi lähdin katsastaan tuota reittiä eli pääsis pois jäältä.
    Todella vähän oli kyl autoja liikenteessä, pelkäsin, että ennen Ämmässuota saa rapaa niskaan/kasvoihin, mutta ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Tänään oli minun reittini pahin päivä. Nastat edessä ja takana ja silti pelotti.
    LÄSKI nastoilla - No ***king problem Vesijää polanteineen. Ei edes "haastetta". Sama kuin olisi ajellut nomaalia kelviä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Minä ajoin normaalia kelviä. En ymmärrä, sunnuntaina oli hirveää ja jos olisin eilen ostanut hätänastat, tänään olisi jo säälittänyt uudet nastarenkaat. Tätä etelän vaihtelevaa näemmä.

tempokisu Guest
    Joo tänään pääsikin ajamalla koko työmatkan ja tuo meidän alapuolella oleva ei-aurattu jääkorppu-osuus meni myös ajamalla, joskin varovaisesti. Parin ison vesilät...lammikon yli ajaessa vaan toivoi että just siihen ei ainakaan kaatuisi.

Sepeliä on ainakin 10 kertaa viime talveen verrattuna. On siinä keväällä harjaamista...

Maantiellekin voisi nakkikumeilla mennä, mutta pientareet puuttuu. Lumivallit nääs valuu tielle. Kuvittelen tilanteen että rekka tulee vastaan ja toinen takaa ja karkuun ei pääse. Menemättä siis jää. Normaalistikin miettii nykyään jokaisen takaa tulevan auton lähestyessä että lähtiköhän nyt henki.

Maantiellekin voisi nakkikumeilla mennä, mutta pientareet puuttuu. Lumivallit nääs valuu tielle. Kuvittelen tilanteen että rekka tulee vastaan ja toinen takaa ja karkuun ei pääse. Menemättä siis jää. Normaalistikin miettii nykyään jokaisen takaa tulevan auton lähestyessä että lähtiköhän nyt henki.
    Kullakin meistä on toki - ja saakin olla - omat fobiamme. Mietin vain, että aika vaikeaksi menee ajelut tuolla ajattelutavalla.

Mäkin aina mietin aina kun kuljen Ärrän ohi sinne poikeamatta että jäiköhän nyt joku jackpot lunastamatta

On varmaan tuhat hyvää syytä miksi eri teillä, eri olosuhteissa, eri vuodenaikoina, eri vuorokauden aikoina, eri säissä tms on epämiellyttävää, vastenmielistä, pienhiukkasten vuoksi epäterveellistä tai muusta syystä arveluttavaa tai sellaista jota haluaisi tai kannattaisi karttaa, mutta se mahdollisuus että takaa tuleva auto ei kuulune niihin. Sitä ei voi kiistääkö ettei tapauksia satu, mutta kun pystyy muitakin riskejä ja mahdollisuuksia arvioimaan objektiivisesti niiden todennäköisyyden perusteella, niin miksei tätäkin?

Mä ajan paljon maantienlaitaa ja uskon - koska en voi pätevästi arvioida - että todennäköisyys että mä menehdyn "inhimillisesti katsoen aivan liian aikaisin" oireettoman valtionpullistuman puhkeamiseen tai sydänperäiseen äkkikuolemaan tai liukastumistapaturmassa syntyneeseen aivoverenvuotoon tai johonkin muuhun on monta kertaa suurempi kuin että mun kerrotaan lehdessä joutuneen auton töytäisemäksi ja että tapausta tutkitaan varomattomuutena liikenteessä.

PS Fuuga oli nopeampi eikä tarvinnut saman asian ilmaisemaan läheskään niin paljon sanoja kuin minä.

PPS Mutta lisätään nyt samalla että uskon että Lötjönen tarkoituksella vähän liioittteli. Mutta jos ei liioitellut, niin sekin on ihan okei. Toisella palelevat sormet herkemmin, toisia ötököiden puremat kiusaavat enemmän ja jotkut eivät pidä siitä tunteesta että joku älypuhelintaan sormeileva imbesilli voi ajaa heidän päälleen eivätkä he voi itse sille mitään (paitsi olla ajamatta maantienlaitaa jos vaihtoehtoja on). Kaikki ovat samalla lailla reaalisesti olemassa olevia tosiasioita jotka eivät tee ihmisestä huonompaa tai heikompaa.

Kymmeniä tuhansia maantietä ja lähes kaikki on nähty. Tarpeeksi monta likeltä piti, ja ei jaksa enää. Tosiasia on kuitenkin se että nyt siellä ei ole tilaa niin paljon että kuntoilun vuoksi kannattaisikaan. Eri asia jos syrjästä täytyy vaikka töihin polkea.

Olen monesti ihmetellyt autoilijoiden mielenosoitus tööttäilyjä polkiessani valtatien varrella, eikö ne ymmärrä että jos vaikka asunkin siellä ja pakko on polkea tienreunaa. Nyt en ihmettelisi, jos polkisin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •