Tänään oli kyllä Helsingissä(kin) kaatuiluja. Tehostetun kunnossapidon väyliä ei ollut ehkä hetkeen suolattu, ja siellä ajeltiin ilman nastoja ja kypärääkin. Näin aamulla yhden tällaisen kuskin aika pahannäköisen kaatumisen, mutta vähällä siitä selvittiin. Toinen ilmeinen kaatunut oli vähän matkan päässä.
Ilman kypärää ajo on kyllä tyhmää. Tyhmääkin tyhmempää on selitykset siitä kuinka sen käyttö saa näyttämään tyhmältä. Kaikista tyhmimmän näköistä on ajaa käyräsarvisella pimeässä ilman valoja ja kypärää päin punaisia jäisellä kelillä, kuten yksi sankari eilisiltana. Oli varmaan omasta mielestä kovinkin pro:n näköinen, mutta järki ja muut tarpeelliset oli jäänyt kotiin.
Itselläni meni kolarissa kypärä kunnolla ruvelle ja jos sama jälki olisi tullut päähän niin tämäkin jäisi kirjoittamatta.
Nyt on + 1 Härmälän mittarissa ja se Naistenmatkan kelvi meni jäähän eikä pettänyt enään niin kuin kello 17 En oo ikinä nähnyt vielä näin huonosti hoidettua kelviä ja kello 17 maissa moni taas talutti pyörää ja käärmen jälkiä oli kelvi täynnä![]()
En oo minäkään.
Jaa mikä on ideana että vaan yksi nastarengas. No tohon mulla on semmoinen syy että jos takanakin on nastat niin ajaminen on mulle liian raskasta ( tosin nyt se on muutenkin raskasta vaikka olisi sileet ja alla asfalttia....) hyvin olen pärjänny etunastarengas + takana kuviorengas. Kypärää olen ny pitäny, tosin mun mielestä näytän - enkä vaan näytä - tyhmältä muutenkin.
Talvipyöräily on tänän talvena ollu kyllä persiistä, tähän samaan aikaan viime vuonna oli hienot aurinkoiset talviset kelit, pakkasta kunnolla ja Pyhäjärven jäällä pystyi käveleen ja oikaseen näppärästi kuvauspaikalle. Nyt ei kovasti inspiroisi kävellä Pyhäjärven päällä....
Juurikaan ei ole haitannut nuo "huonosti hoidetut kelvit" kun lösöbyörällä ajelee. Mitä enemmän kelvien jääpohjat muhjuuntuu, sitä enemmän läskibyörästä tulee enemmän ja enemmän ns "kelvien nopein".
Tällaista syntyy susirajan takana kun on aktiivisesti hoidettu kelvi ja lämpötila nousee ja tuulee. Ei ollut lainkaan paha ajella kotiin.
Ei kurjuutta kummempaa
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Ei tuota taida voida edes renkaiden piikkiin laittaa, jos vasta -25 meni tahmeeks. Napoihin ja keskiöön pakkasen kestävät rasvat ja kovaa ajoa.
Rullaa paremmin ja on sellanen "siirtymävaihe" välikeleillä. Takana voi myös olla vähempinastainen rullaavampi tai vanhempi loppuunkulunut entinen etunasta.
Näytti eilen jollain nastattomalla normipolkijalla olevan ropleemia tuossa pääväylällä. Nasta kyllä rullaa jäällä asvalttia paremmin eikä kulu.
![]()
Aika paljon oli jo asfalttia esillä. Tuli kyllä heti mieleen, että ajoittaisesta lumikaaoksesta huolimatta on ollut kiva talvi pyöräillä tähän asti. Nastoilla asfaltilla ropistelu on vähän ankeeta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eilen talvipyöräily oli olosuhteiden puolesta enimmäkseen mälsää, Tänään se mikä oli pehmenemässä oli jo pehmennyt ja se mikä oli sulamassa oli sulanut.Yöpakkasen, tuulen ja auringon ansiosta oli paljon kuivempaa, jääsohjoa oli vähemmän ja muutenkin olosuhteet oikeastaan ihan okei talvipyöräilykeli. Ja sää tietysti mitä parhain!
Sopivien eli talvisempien lenkkiajoreittien hakeminenkin onnistui mainiosta siinä missä eilen työmatkatyyppisellä reitillä joutui kokemaan sen miten olosuhteet väylillä, joiden talvikunnossapidon olisi luullut olevan samaa tasoa jo senkin takia että ne muodostavat selvän, yhtenäisen reitin, muuttuivat täysin arvaamattomalla ja epäloogiseltakin vaikuttavalla tavalla hyvästä tai miltei erinomaisesta inhottavan huonoon tai hädin tuskin ajokelpoiseen. Vaikea siinä on suositella kenellekään talvipyöräilyä tai motivoida sellaista joka muutaman kerran on saman kokenut ja päättänyt jättää pyörän koskematta!
PS En halua aloittaa sadatta väittelyä siitä kumpi oikein onkaan parempi talvipyöräilyfillari, cyclocross vai maasturi, mutta vaikea tänäänkin oli kuvitella miten joku muu pyörä voisi olla minulle parempi kuin mun tuikitavallinen cyclo tai mitä varten minun pitäisi kaivata jollain tavalla mukavampaa pyörää...
Olipas mukava sää tänään ajella pyörällä. Lämmintä, vaikka tuuli vähän ottikin. Tarjolla kyllä kaikkea mahdollista alustaa: asfalttia, sepeliä, sohjoa, jäätä ja jopa hankikantoa - siis läskillä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Maalla on mukavaa
![]()
Ostin Lake mxz400 talvipyöräilykengät ja välittömästi meni kelit plussan puolelle, vähän pännii nyt lämpimät säät. On aika järeät bootsit, pitänee alkaa Lapin matkaa miettimään ellei säät kylmene.
Olipas varsin makoinen talvipyöräily keli tänä aamuna. Nastarenkaat oli tarpeen.![]()
Oli kyllä sää kohdallaan niin eilen kuin tänäänkin. Ja samoin pyörävalinta, kun oli liikkeellä maasturilla piikkipyörillä. Eilen kiertelin muutaman kympin maaseudun pikkuteitä muhkurajäätiköillä. Olisi varmaan kapearenkaisella muutama ruma sana lipsahtanut, ja rengaskin olisi voinut lipsahtaa. Välillä oli sellaisia paikkoja, että jonkun peltoaukean matkalla tie kirkkaalla jäällä, ja silein kohta oli se jäätynyt traktorin renkaan jälki. Hyvin siitä kyllä ISP renkailla ajoi. Tänään kiertelin lähinnä taajama-alueella, jäätä kyllä riitti väylillä sielläkin. Nekin pätkät, mitkä vuorokausi taaksepäin oli vielä lumipinnalla, oli nyt muuttuneet kovaksi jääksi. Jossain aurinkoisimmissa kohdissa tosin jo sulia läikkiä.
-
No, tänään oli sitten keli sellainen, että nastattomalla cyclolla ylittyi se raja kun ihailevat "ooh, kylläpä on rohkeaa ja taitavaa" katseet vaihtui aidosti huolestuneisiin ja kauhisteleviin parahduksiin ja polje pöpilään pöhkö katseisiin. Täytyy näemmä alkaa kantaa vastuu myös kanssaihmisistä ja koittaa olla järkyttämättä niitä. Ihan hyvin kyllä selvisin kun jäiset kohdat ylitin vauhdilla ja suoraviivaisesti. Onneksi tänä talvena nastapakkoaika tulee jäämään lyhyeksi.
Yllättävän hyvän tuntuinen rengas tuo Kenda kwicker. Ekaa kertaa ajoin kuivaa asfalttiakin ja äänettömyydestä päätellen ei kummoista kitkaa ollut.
Tuolla periaatteella sitä on tullut aikoinaan mentyä pitkän aikaa, ilman tietoakaan minkäänlaisista talvirenkaista tai kypäristäkään. Vasta joskus 2003 - 2004 paikkeilla ostin ensimmäiset nastarenkaat, jotka nekin oli hyödyttömän surkeat Nokian A10:t. Sitä ennen mentiin tuurilla ne paikat, missä taito ei riittänyt. Ihmeen vähän kaatumisia siihen aikaan sisältyi eikä mitään rikki mennyt, edes pyöristä. Tuo aika on vaan minun osaltani nyt ohi. Jos tuolla jäätiköillä kerran pystyy ajelemaan mukavasti, vaivattomasti ja turvallisesti, niin ajan sitten sillä tavalla. Nastarenkaiden käytössä en koe olevan mitään vastentahtoista "pakkoa". Niin kauan kun voi pysyä lumella ja jäällä, hyvä nastarengas kulkee hyvin. Pahin on se aika vuodesta, kun alkaa olla pidempiä sulia pätkiä, mutta samaan aikaan varjokohdissa jäätiköitä. Niitä paria viikkoa varten kai pitäisi jaksaa vaihtaa jotkut vähempinastaiset renkaat.
-
^
Minun ensimmäinen nastakumi oli kanssa eteen A10 26" maasturiin joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Jonkun vuoden päästä tuli eteen W106 ja A10 siirtyi taakse. Sitten sain halvalla käytetyt W160 mutta oli järkkykovat, niilläkin tuli kyllä maastoiltuakin. Sitten tuli WXC300 käytettynä noin 2004 eteen ja se olikin jo ihan älyttömän pitävä.
Juu, ei minullakaan mitään nastoja vastaan ole. Niillähän on hauska ajaa siellä missä ei talsijatkaan pääse eteenpäin. Lähinnä tarkoitin että nyt ei olisi ilman oikeastaan selvinnyt, vaikka niin teinkin. En enää viitsi sijoittaa mokomaa 60e nastoihin, kun pari viikkoa enää tarve ja nyt on vasta pari päivää edes tarvinnut. Ja jos ostaisin, niin viikon kuitenkin keräisin voimia että jaksaisin vaihtaa alle. Joten se niistä tältä erää. Ensi talven pyörän malliakaan ei tiedä, sen verran usein mieli muuttuu.
Onhan tuo isp ja fat freddie aivan mahtavia nastarenkaita kuten taas tänään muhkuraisella jääpintaisella tiellä tuli todettua. "ihan pitää kuin kesällä ajaisi mutta silti kyllä jännittää" totesi tytär jolla ei talvirengas kokemusta vielä hirveästi ole...
muistan että kultaisella -80 luvulla mulla oli jopossa eturengas nastarengas talvella että ihan uusi keksintö nastarengas ei kuitenkaan ole![]()
Mamoilin ja laitoin molempiin päihin isp:t. Jos noilla ei pysy tolpillaan niin se on mentävä konttaamalla töihin. Säikäytti noi lipat vanhaa miestä, tuurilla on ehjänä. Vituttaa olla raaja paketissa parhaimpaan ajoaikaan.
-Usot sie jot myö uitiin?
Joo en mä kyllä mitään glooriaa nää epäsopivilla renkailla liukkaalla ajamisessa. Gravel Kingit totesin aikoinaan yllättävän pitäviksi nastattomiksi renkaiksi mutta ei tulis mieleenkään lähteä niillä ajeleen näille jäätikölle.
Minä olen vasta oppinut kolaroinnin jäljiltä pelkäämään muita. Harhainen usko omaan tekemiseen on vielä tallella, mutta kyllä sekin vielä karisee. Kaatuilut on siis edessä päin. Mutta kyllä se vielä...
Hupasaa kyllä mulla taisi tän talven lipat johtua nastoista kun reagoi raitiokiskoon.
^ no niin, pirun raitiokiskot ja - vaunut.
Autotielle vaan, mä en todellakaan meinaa kaatua muutaman....euron tähden työmatkalla.
Kenda Kwicker Pro 700 x 35C? Ei muuten hieman yllättäen löytynyt valmistajan sivuilta tai sen nettikaupasta. Liekö poistunut valikoimasta tai uudistunut ja vaihtanut nimeä?
Yllättävää että noinkin isonappulainen rengas tarjoaa riittävästi pitoa liukkaalla - vaikka yllähän tuolla ulkona näkee nastarengaskuskia hämmästyttäviä suorituksia tavispyöräilijöitäkin jotka ajavat samoilla renkailla läpi vuoden ja vieläpä sellaisilla joita voisi kuvata slikseiksi.
Miten muuten nousevat jäiset tai kovaksi ja liukkaaksi kuljetun lumen peittämät ylämäet?
Kirjanmerkit