Alkujaan tämän lähetti
MakeK
Moro!
Oli hieno viikonloppu, josta kuuluu kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille (myös huoltojoukoille). Olosuhteet eivät olisi voineet osua paremmin kohdalleen. Oli sopivan lämmintä ja kuivaa. Sunnuntaina olisi ollut jo kosteammat olosuhteet ja nyt alkuviikon sateiden jälkeen olisi saanut möyriä mudassa.
Itseäni jäi hiukan kaivelemaan se klo 9:00 startin hermostuneisuus. Siinä oli hiukan turhaa pumppaavaa meno, mikä saattoi osaltaan aiheuttaa lisää hermostuneisuutta porukassa. Alkukilometreillä oli liikaa aivan turhia kasoja – oman näkemykseni mukaan enemmän kuin aikaisempina vuosina yhteensä. Olin itsekin osallisena yhdessä, kun joku tunki suoralla tiellä tankoon kiinni juuri kun olin juomassa. Siitä sit lähdettiin suoraan asfalttiin. Hetken jo ajattelin että nyt sattuu ”leukaan” ihan huolella. Selvisin kuitenkin kohtuullisen lievillä ulkoisilla ruhjeilla, revenneillä vaatteilla ja iskun saaneella kypärällä, mutta kylki sai sen verran kovan tällin, että päivä alkaa ja päättyy muutamalla 800mg Buranalla. Voi olla murtunut kylkiluun, joten ei auta kun kärvistellä. Pikku keräilyn jälkeen jatkoin ajoa ja selvisin maaliin, mutta kisafiilis jäi tuonne asfaltin pintaan.
Sattuneelle ei enää voi mitään, mutta tästäkin on hyvä oppia jotain. Jokaiseen väliin ei kannata, eikä ole pakko lähteä tunkemaan. Tuossakin tilanteessa kärkiryhmä oli kasassa ja eteni tasaista vauhtia. Fiksulla ajolla siinä oli hyvin tilaa ja paikka jokaiselle. Vaikka kyse oli klo 9:00 startista ja meno on hiukan aggressiivisempaa, jätetään siihen kaveriin/kaverin tankoon se pienin marginaali. Itse ajattelen myös niin, että jos aiheutan toiselle kaverille pahan mällin, niin ensisijaisesti varmistan miten kaverille kävi. Nyt kaveri oli huikannut vaan mennessään, että ”mun moka” ja jatkoi matkaa.
Tapahtumassa nähtiin taas jäätäviä urheilusuorituksia kuten: Kanerva, Färm, Ojala ja Vastaranta. Huikeet ajot kaikilta, onnittelut! Toi Akin 3*60km alkuverraus alle 9h tuntuu jotenkin käsittämättömältä :o
10. kerran järjestetty FillariMTB-ajokoulu veti porukkaa hienosti – taisi olla ennätysosanotto, kun paikalle saapui 43 ajajaa. Muutaman kanssa ehdin vaihtaa fiiliksiä ajon jälkeen, ja toivon että kaikki onnisutivat suorituksessa hyvin ja saivat hiukan lisävarmuutta ajamiseen ajokoulusta. Jos ajokoululaiset lukee tätä, niin neuvon vielä hakeutumaan paikalliseen seuraan/ajoporukoihin, josta saa lisää vinkkejä mm. kalustoasioissa ja paikkakunnan reiteistä.
Mutta nyt katse kohti uusia haasteita ja tietenkin ensi vuoden TahkoMTB:tä… eli kyseessähän on 20v. juhlavuoden etkot!
Hyvää kesää ja pyöräilyjä kaikille!
-Make