Kannattaisikohan olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa
Printable View
Hyvä ettei ole pelkkää hehkutusta niin saa totuudenmukaista arviota eri pyörätyypeistä. Kyllähän tommosella long slack 29 jyrällä ois hienoa tykitellä alamäkeen varmaan mutta onko se liian junamaista menoa jos haluaa näppärämmän tuntuista pyörää. Kovasti kutkuttais itseäni myös samantyyppinen bird am9 29 renkailla mutta siinä tulee se että pystyykö noilla nauttimaan muusta kuin isosta alamäestä. Pitää käydä bikeparkissa ja muutenkin vielä tälle kesää koittamassa ainakin jotain pyöriä niin ehkä huomaa mistä tykkää.
Olen tehnyt saman huomion. Edellisellä XC-täysjoustolla sellainen nollavauhtinen kikkailu (esim. mahdollisimman pienessä tilassa U-käännöksen tekeminen) oli yleensä todella vaikeaa. Evolink 110:llä tuntuu kuin ohjaustangon voisi kääntää helposti jonnekin yli 70 asteen, eikä tule sellaista tunnetta että olisi riskiä eturenkaan "tökkäämisestä". Samalla pidempi pyörä vaatii tietysti teoriassa enemmän kääntösädettä, vaikka se tiukin mahdollinen käännös olisi teknisesti helpompi suoritus.
Ei se jyrkästi kääntäminen pitkän pyörän vaatimaa tilaa kokonaan poista. Eturengas pitää ajaa käännöstä varten pidemmälle, että takarengas ei oikaise käännöksessä liikaa. Lyhyemmällä pyörällä voi ajaa loivemmin ja takarenkaan linja lähempänä eturenkaan linjaa.
Toi on ihan tosi juttu. Onneksi ilmenee lähes ainoastaan kapeilla talvipoluilla ja liian kapeilla pitkospuilla jyrkissä paikoissa. Ite olen tullut hyvin toimeen niin Taigalla, kuin Evolinkilläkin.. ..mutta vanhojen lyhempien pyörien jälkeen vaati jokusenkin "opettelulenkin"
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...2390423786.jpg
Olen ajanut koko talven fatbikella (jossa reach 425mm) ja evolink 140 tuntui todella ketterältä ja nopealta ohjata tuon jälkeen. Olin tuosta tosi yllättynyt, pyörä tuntuu aivan erilaista kuin näyttää. 29eria en ole aiemmin omistanut, edeltäjänsä oli canyonin spectral 27.5" renkaalla.
Miksi ostaa markkinoiden isoin ja pisin enskapyörä jos ei sellaista halua?
Juu kesällähän tuo ei suurimmalta osin haittaa, jos reitit on edes jollain tavalla kuljettuja. Toki tiukimmissa kannon kierroissa ei aina tila riitä ajaa etusta riittävän pitkälle että takanen ei kolahda kantoon. Parhaimmillaanhan laite toki on isolla uralla, kun on tilaa paukuttaa menemään. Niin ja kuten sanoin niin pyörä kyllä kääntyy, mutta ei tunnu erityisen herkästi kääntyvältä, kuten jotkut jo ymmärsivät, että pyörä ei käänny ollenkaan :rolleyes:
Kuten tuolla jo aiemmin sanoin niin jokaisen pitää puntaroida soveltuvuus omaan käyttöön etuineen ja haittoineen. Paljon siinä on niitä etujakin kuten olen tuolla jo kirjoittanut. Itse yritän aina arvioida objektiivisesti näitä vehkeitä omistin niitä tai en ja joillekin (ei lainaamalleni kirjoittajalle) se tuntuu olevan ongelma, kun ei pelkästään hehkuteta. Ei tämä huono pyörä ole vaan loistava laite monin osin, mutta ei välttämättä omille preferensseilleni se paras.
Niin, tuskin kannattaakaan mutta se on uusin hot juttu jota kaikki vain kehuu :D
Mites polen ajotuntuma spectraliin verrattuna peruspolulla? Omassa 29 jäykkäperässä tuntuu hankalalle juuri kapeat kääntyilevät pitkospuut ja kapeat kääntymiskohdat esteiden ohi. En ole myöskään varma olisiko 27.5 kevyempi pyörittää pitkäkestoista ylämäkeä ylös. Jos ei puhuta teknisestä ylämäestä vaan pitkästä ja hapottavasta.
Muistaakseni renkaina oli wtb vigilante 29*2.3"
Ja toisiaan "luikertelua" sain minäkin aikaan, johtunekko tuosta loivasta keulakulmasta? En muista että stumpy(69*) ja honzo(68*) tuommosta tekisi.
Fat Freddiet ottaisin heti koeajuun mutta ei mahdu keulaan.
Haluaisin todella ajaa tällä myös talvella, kai se on keula etittävä.
Ice spikerit on roikkunu varaston seinällä muutaman vuoden, en tajua sitä rengsta, ajan niillä yleensä kaksi kertaa talvessa ja sitte menee takas seinälle.
Odotukset talvea vasten oli ehkä liian korkeella kun muuten menee niin mageesti:cool:
.
Eipä noita voi oikein edes verrata keskenään, niin erilaiset ja kokoiset ovat. Spectralissa pahin ongelma oli todella löysä takapään geometria, ei tuota saanut oikein mitenkään toimimaan 100kg kuskin alla. Pole on todella napakka ja voi pumpata hyvin lisää vauhtia. Kiipeeä paremmin kuin fatbike, siis jyrkissä kohdissa. Osa on varmaan myös 29er renkaan tuomia etuja. Pole on myös todella painava, korkea ja pitkä, nuo ovat mielestäni ihan tuon pyörän ominaisuuksia.
Täytyy vielä jatkaa testailuja polkuajossa. Tuota on nyt tullut tehtyä luvattoman vähän, varmaan 3 normia lenkkiä vasta takana.
Löytyi syy huonolle takavaihtajan toiminalle, tuo vipu onkin ollut alusta jäykkä käyttöinen mutta olen arvellut sen olevan ominaisuus.
Vaijerin kuori oli rutussa ja vähän muutakin takahaarukan sisäänviennissä, huomasin kun tänään lenkillä kuulumaan hankausääniä takapyörältä.
Joku oksa lie repiny vaijerin ulos ja hieno on tulos...https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...8beb2ff737.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...76b529f65c.jpg
Nyt uusi vaijeri menee semi sisäisesti,
eli viistoputken sisään ja siitä takahaarukan päälle, on muuten kevyt vipu[emoji2]
Takajarru pitäs ilmata ja siinä samalla siirrän kaikki vaijerit ja letkut rungon ulkopuolelle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onpaha näkyvillä eikä pääse tällaisia hiipiviä piilovikoja syntymään.
Olen kylläkin taittanut pyörän usein kuljetus/säilytys”moodiin”.
On voinut tuon kuoren särkeä.
Takajarrulekussa on myös pieni ruttu samalla seutuvilla vaikka meneekin erikohdasta.
Kumpi reititys lie parempi, aika näytttää.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kaluston päivitys edessä ja olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua. Nykyinen fillari Trek EX9 alkaa ja lähestymään museoikää. Eniten on alkanut polettamaan Evolink 110 tai 131 M-kokoisena. Onko kenelläkään kommentteja millainen setti Polen Storellsa oleva Evo 110 on? Vaihtoehtona ostaa 131 runko ja kasata siihen sopiva paketti. Kokonaispainoa ei saisi tulla paljon 12,5 kg enemmän, jotta jaksaisi kiertää Tahkot ja Saariselkä Staget.
https://polebicycles.com/polestore/p...k-110-29-tr-2/
Lähetin Polen aspaan kysymyksen em. paketista, mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään. Pitänee yrittää tavoittaa heitä puhelimitse.
Ainakin nimimerkki CamoN osaa varmasti kertoa 110 mallista paremmin. Aspaa koskien tiedän kommentoida, että valitettavasti se on tosi ruuhkautunut. Varmasti parhaiten saat puhelimitse kiinni...
Eikös polen sivuilla ollut jokin artikkeli ~12 kiloisesta 110 evolinkistä? En nyt muista millä osilla tuo oli saavutettu.
https://urkkaavaspeksaaja.blog/pole-evolink-110/ tuolla oli ainakin rakentelusta ja ajelusta kokemuksia.
Mullahan tuollainen V.1.3. 110 Evolink on. Sehän on 131 runko 184x44 iskarilla. Tosin itse koottu setuppi. Tuohon valmiiseen saanee pistää aika monta palikkaa uusiksi keulasta lähtien, että 12,5 kiloon pääsee.
Kiitos kommenteista. Urkkaavanspeksaajan fillarin katsoin ja komea peli. Saattaa tosin mennä yli omasta budjetista noilla spekseillä.
Eivät vastanneet myynnissä soittoihin.... Pitäiskö vaan tilata runkosetti anyways [emoji848] Syyskuuhun näyttää menevän toimitukset nyt.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Onpa outoa, kun vasta mainostivat palkanneensa lisää työvoimaa asiakaspalveluun. Jos tosiaan haluat sen 110 mallin niin 131 runkosetin tilaukseen vaan mainita 110 lisätietoihin niin saat lyhkäisemmällä iskarilla.
Eikö siinä tipu keskiä jo melko alas, jos 131:n tyrkätään lyhyt iskari? Etenkin pitkän akselivälin huomioiden.. Harmi kun ei viime keskisuomen retkellä ehtiny polettamaan.
Mahtaako Evolink131 mahtua pyörimään 29x3" kumit jollain 35-40mm sisämittaisilla vanteilla? Spekseissä mainitaan 29x2.8" mutta ei vanteen leveyttä.
Ei sovi aito kolmituumainen.
Ei tuosta sitten ihan ole Full Stachen tappajaksi.
Mistä kohtaa se mahtaa ottaa kiinni ja kuinka pieneksi välys jäisi?
Ilmeisesti leveys riittää koska 27.5x3" kuitenkin menee.
Olisko käsitystä millainen noin pitkä akselivälinen on ajella kivikossa missä jalkapallon kokoista musaa. ottaa keskiö pahemmin osumaa kuin lyhyempi akselivälisessä? Entä millaisia pohjapanssareita tuollaiseen voisi sovitella?
(nykyisessä pyörässä on isoimman rattaan tilalla bash ring ja se on aika kamalan näköinen. Jos olisi pelkkä yksi ratas, niin ketjut olisi aika töhjona.)
Kyselen kuin pari vuotias :) mutta nyt on ostohousut jalassa.
Mulla on Evolink 140 ja ei ainakaan tähän mennessä ole mitään ongelmia ollu keskiön tai polkimien kolhimisen suhteen. Muutama lenkki tosin vasta takana mutta pari aikamoista kivikkopätkää on tullut ajettua. Downtuben ja keskiön alueen oon suojannut Lizard skinin carbon leather frame guardilla. Ketjua ja eturatasta suojaa 77designz crash plate.
Ainakin vanhemmissa Evolinkeissä se jäi kuulemma kiinni renkaan korkeudesta. Leveyden puolesta sopisi ja tosiaan 27,5x3 sopii hyvin. Machineen pitäisi sopia 29x3 rengas. Minulla on nyt omassa 150:ssä 29x2.6 ja tilaa on hyvin vielä isommallakin renkaalle, 2.8 menisi vielä ilman ongelmia.
Laitat vain isoimmat mahdolliset renkaat mitä siihen sopii ja sitten sellaisen OneUpin tai jonkin muun bashin siihen keskiön alle niin hyvin toimii kivikossa.
Terreneltä on ainakin tullut 29x2.8 kumeja jos ei kolmituumanen mahdu..
Mahtuisikohan eteen 29x3" ?
Miten olette suojanneet takaiskarin kuralta? Löytyyköhän jotain valmista suojaa mikä tuhon soveltuisi?
Olenko ymmärtänyt oikein että 140 ui syvemmällä kuin 131 kun kuski on päällä? Molemmissa on sama BB drop ja eikös pidempi joustoisessa ole sagia enemmän (milleinä).
140ssä on kuitenkin 200x56 keppi kun 131ssä on 190x51. Ilmeisesti linkustossa on jotain eroa myös, vai? Muutenhan ilman kuskia 140 BB drop olisi paljon pienempi, eikö?
29 boost Lyrikikkiin pitäisi ainakin sopia 3 tuuman rengas. Facebookissa on Polen omistajien foorumi, jossa on vaikka minkälaista viritystä iskarin suojaksi. Minä en ole laittanut mitään suojaa iskarille eikä tuo näytä siitä suuttuneen.
Itellä on marshguardin lokari. Suojaa iskarin hyvin ja menee kivasti paikalleen kun muotoilee mm ketjulle lisää tilaa. Porasin myös uudet kiinnitysreijät niin sai lokarin parempaan asentoon.
Jotain outoa on nyt Polen hinnoissa (TR) tapahtunut tänään. 131 (Pike+Monark RT3) hinta on pompsahtanut ja 140 (Lyrik + Monark Plus RC3) laskenut niin että 140 on 700e halvempi.
Onko tuo Pike ja RT3 niin paljon paremmat että niistä kannattaa maksaa 700e ylimääräistä?
Santei, olisko sinulla kuvaa miten olet lokarilla suojannut takaiskarin?
Kyllä nuo Lyrikki ja Monark Plus RC3 on paremmat kuin tuo Pike ja RT3. Oisko noissa hinnoissa käynyt niin että toisesta puuttuu alvi? Minulla ainakin joilla saiteilla aina välillä jää hinnoista alvi pois mutta kyllä se sinne ilmaantuu kun pitää maksaa:).
Kappas, nyt hinnat on jälleen päivittyneet. Hintaeroa on enää 50e eli 140 mallit hinta on noussut.
Joku Polella vaikuttaisi lukevan palstaa aktiivisesti :)
RS:n omalla sivulla Lyrik ja Pike mainitaan periaatteessa samoiksi mutta toinen on optimoitu endurokäyttöön ja toinen trail-käyttöön.
Olen yrittänyt antaa tälle mahdollisuuden. Ajoin loman ekat 3vk pelkästään tällä. Tunteja luokkaa 30h. Nyt ajoin tällä viikolla vajaat 7h kahdella lenkillä mun fläsällä ja sitten taas tänään tällä. Ei vaan aukea. Samat mäet nousee kummallakin ja alamäkeen omilla reiteillä erolla ei ole mitään väliä. Fläsä vaan tuntuu mahtuvan polulle paremmin. Tällä tulee tunne, että ei se taas tuostakaan tahtonut sopia kunnolla ja edelleen se pitkä perän aiheuttaa kääntymisen tunteeseen sellaisen typerän "viiveen". Sellaisella tehdyllä leveällä enskatyyppisellä uralla pitkissä kaarteissa toki mahtava peli, mutta peruspolkukaahailuun kapeilla peruspoluilla ei vaan tunnu oikein istuvan.
Ehkä odotukset oli liian kovat kaiken hehkutuksen jälkeen jne. ja itsekin odotti, että tää ehkä tuo jotain uutta kipinää harrastukseen, mutta ei vaan lähde. No näitä pummeja joskus näemmä tulee pidemmänkin harrastusajan jälkeen.
Mä oon kokenu tän jotenki toistepäi. Pyörän pituuden ansiosta kurveihin tulee enemmän pelivaraa. Tarkoitan siis, että jos tulee valittua huonompi linja tai muuten mokattua niin pyörä antaa aika hyvin anteeksi ja pitkä perä antaa lisäaikaa virheen korjaamiseen. Muutenkin olen tykännyt pyörästä, niin Sappeella alamäkireiteillä kuin kotoseudun poluilla. Tunteja tosin kertynyt vähemmän kuin sulla.
Muutama sellainen tiukka kapea kurvi on tullut vastaan, jossa vielä ulko- ja/tai sisäkurvissa kanto tms este. Nykyisellä ajotyylillä en noista selvinnyt, mutta uskoisin kyllä, että harjoittelulla ja ajotyylin sopeuttamisella noikin menee.
Kaikki ei vaan sovi kaikille, joku lie saa tuosta sitten erinomaisen vähän käytetyn sopuhinnalla [emoji6]
Kapeilla metsäpoluilla minäkin pääasiassa ajelen ja ainoat ongelmat on jos pusikko muuttuu niin tiheäksi että alkaa koivun risut painelemaan jarrukahvoja. Oletko Kotlerburg katsonut vaikka tätä videota mutkien ajamisesta pyörällä :https://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8. Tämän videon opit kyllä pätee kaikkiin pyöriin eikä vain Poleen.
Eipä se pyörä pienemmäksi videoita katselemalla muutu :D
Eikä tuolla muutenkaan paljon ole tekemistä kotimaisen kannon kierron kanssa. Kyllä se tommosilla valtateillä menee hienosti :D
Pakko kysyä että koeajoitko ennen hankinta päätöstä ja jos ajoit niin etkö siinä havainnut pyörän sopimattomuutta sinulle.
En edes meinaa hankkia (toistaiseksi) polea mutta jos hankkisin on kyseessä sen verran arvokas ja radikaali geometrinen pyörä etten kyllä ostaisi ilman kunnollisia koeajoja.