Olikos magnesium erityisen altis suolakorroosiolle?
Printable View
Piti ihan tarkistaa wikistä, että tosiaan herkkä kloridipitoisille liuoksille. Tämä "super" magnesium ei kuitenkaan ole puhdasta vaan mukana taisi olla REE alkuaineita, jotka tehostavat korroosiokestävyyttä keraamisen pinnoitteen lisäksi. Videolla kuitenkin puhuttiin myös korroosiosuojauksesta.
4.9. julkaisu niin ehkä sit paremmin tietoa saatavilla. Mielenkiintoinen tuote kuitenkin ja hintakin kohdillaan.
Itse olen pitänyt WCS Ergomaxista (44 cm), sopivasti joustava ja saan käsille mukavan asennon. Eikä ollenkaan hassumman näköinen. Ainoa miinus on keskikohdan kapeahko pyöreä osuus -ahdasta mittareille, valoille etc.
Juurikaan ei ole ollut tarvetta uhrata ajatusta tangolle ajaessa.
Sehän on kerrassaan hieno asia. Poikani 6v tänään täysin ns. mitt i allt saunassa kysyi isi, tiedätkö mitä teen jos joku tupakoi, vastasin että en tosiaan tiedä, niin hän totesi että minä pidätän hengitystä. Niin eipä tarvitse sitten ainakaan Fuugan kohdalla pidätellä.
Ja aiheesta, aikaisemmin lupailin kirjoittaa jotakin analyysia (välttäen kuitenkin ylianalysoimasta, karmea asia esim. ammatillisissa yhteyksissä) miksi ei enää teräskrossarilla meno maistunut. Otetaan gallialaisilla viivoilla hieman vertailua:
-painavahan se SwissCross oli, 8,8kg keveimmässä kokoonpanossa grammanviilattuna ja 9,2kg normiajokunnossa kiinankuitukiekoilla ja persausta säästävällä penkillä
-runko oli inansa iso tai geometriassa jotakin tarkemmin määrittelemätöntä häikkää, Explorossa kaikki muutokset oli juuri oikeaan suuntaan
-runko ei ollut oikeastaan mukava, eikä siinä mitään, mutta häiritsevä fiilis kun pitäisi olla mukava mutta ei ole vaan ankea tunne mm. mennessä kanttareiden yli ja ainut missä oli tosi hyvä oli ainoassa krossikisassa johon sillä osallistuin (Kivikko 2017)
-runko rapistui käsiin suolan takia ja muutenkin ja se itketti verta
-maalaus oli hanurista ja se hilseili
-ei ollut kokonaisuutena yhtään nykyaikainen pyörä vaan vanha romu kun vertaa Exploroon, en ehkä ole tarpeeksi setämies ajamaan semmoista rautahärveliä 130-170km työmatkaa viikossa
-kuten Puljujärvikin sanoisi, oli se silti ihan hieno kokemus mutta en ollut palaamassa
Näin. Tänä kesänä pyöriä poistui kaksi, mutta yksi tuli tilalle. Nettomääräisesti vähennystä, mutta laadullisesti parannusta.
Yelp for help
Ensimmäistä fillaria hankkimassa olen. Tai vanhalla scottin maasturilla työmatkat ja tunnin reipasvauhtiset soralenkit vedellyt. Nyt himottaa käppyräsarvinen. Meillä ei ole asfalttia vaan hiekkateitä riittää omiksi tarpeiksi. Siksi Gravel tuntuisi olevan jees. Tarve siis työmatkalle ( hiekkaa+ 3km asfattia junamatkan jälkeen) sekä 1-2h lenkit hiekkateitä kurvaillen. Lenkit tykkään vetää vauhdikkaina. Eli ei retkeilyä ei ylipitkiä lenkkejä, vaan liikkumisen tehokkuutta.
175cm inseam 79cm
Pitkä selkä lyhyet jalat.
Rose Backroad näyttää siistille vekottimelle, ilmeisesti toimiva myös.
54cm runko?
Mitä muita vaihtoehtoja olisi? Budjetti on sellainen että haluan hyvän/laadukkaan pyörän. Mutten tahdo maksaa turhista nyansseista, ja kun en tiedä mikä on hölmö investointi kyselen hölmöjä täällä.
^Koon puolesta varmaan ok. Mulla on 54cm Marin Gestalt X11 ja lyhyyttä 173 cm, inseamia en muista. Muista vaihtoehdoista en osaa sanoa, mutta itse olen Mariniin ollut tyytyväinen.
Nythän on hyvä aika ostaa, kun liikkeet pyrkivät 2019-varastoista eroon.
Mark Reilly on onneksi suunnitellut samasta materiaalista meille köyhille Planet X Tempestinä tunnetun halpisversion. Omassa koossani (L) runkojen mitat näyttävät oleva millilleen samat lukuunottamatta emäputken kulmaa, joka on Gradientissa puoli astetta tiukempi.
"The beauty of offroad cycling extends beyond shiny new parts and frames." Suora lainaus CX Magazinen uusimmasta ig-postauksesta. Sattu vaan jotenkin sopivasti tähän rakoon.
Kävin lauantaina pitkästä aikaa Kepussa kiusaamaassa mtb-kuskeja ja rääkkäämässä Gravaa. Ukrainapolun pitkospuilta on niitä parin-kolmenkymmenen sentin droppeja, joissa alastulot on aika monessa vastamäkeen ja juurakkoisia. Kahteen kertaan jouduin korjaamaan tangon asentoa ylimomenttiin kiristetystä alumiinitangosta huolimatta, joten mä ehkä lopetan kuitutankoon palaamisesta haaveilun. Aika moni pro-cyclocrossari taitaa ajaa alumiinitangolla, vaikka kuitua varmaan olisi tarjolla myös. Auttaisi kyllä, jos uskaltais ajaa noita paikkoja apinaotteelta tai edes dropeilta mutta ei onnistu multa.
Fiskars GG:n rytyytyksen seurauksena satulatolpan nyt kuitenkin vaihdoin kuituiseksi. Painonsäästöä tuli merkityksettömät 50 grammaa, mutta mukavuuden lisäys saattoi olla merkityksellinen. Pitää vähän vielä fiilistellä enemmän, jotta kykenee sanomaan varmasti. Jos on ohutputkinen runko, niin aika paljon vaikuttaa tolpan materiaalista riippumatta myös se, että sahaa tolpasta kaiken ylimääräisen pituuden pois. Pääsee satulaputki joustelemaan paremmin, kun ei ole kaksinkertaista putkitusta niin pitkälti. Myös sellainen huomio, että rosterirungossa alumiininen tolppa näyttäisi hapettuvan jumiin melko herkästi, joten kuituinen siinäkin mielessä parempi.
Eilen poljeskelin sorareittejä Ojakkalasta startaten, kun rouva oli siellä kisaamassa pyöräsuunnistuksen SM:ssä. Sain pari uutta pätkää Gravelmapillekin. Parasta gravel-blissiä on se taikamattofiilis, mikä tulee siitä, kun polkee penkistä reipasta vauhtia sellaista ei liian pahaa nimismiehenkiharaa ja pyörä tuntuu plaanaavan siinä kiharoiden päällä. Huomaamattani tajusin hakeutuvani sileämmältä niille kiharaisemmille urille.
^ Oletko muuten testannut toisella stemmillä jos tämä nykyinen puristaa hieman epätasaisesti tankoa?
Vielä, kun omistin Canyonin Infliten niin ryskyttelin sillä yhtään säälimättä ja ikinä ei max momenttiin kiristettyä Ritcheyn stemmiä + Canyonin alutankoa tarvinut korjailla. Kahvoja saikin kiristellä ja korjailla tasaisesti.
Joo Zipp Service Course SL ei välttämättä ole tukevin, mutta olen kyllä kokeillut parinkin eri stemmin kanssa ja mulla oli joskus Gunnarissa myös Thomsonin X4 ja ihan samaa sekin teki (kuitutangon kanssa). Toisaalta noita Zippejä näkee aika paljon ammattilaisten cx-pyörissä, kun taitaa Zipp olla monella sponssina siellä ja kyllä niillä tangot näyttäisi pysyvän paikoillaan. Pitäisi varmaan keventää kuskia tai ajotapaa ennen kuin keventelytangossa olis järkeä :)
Onko kellään tämän palstan lukijoista käytössä OnOne Tempest Titanium pyörää? Olisin kiinnostunut kokemuksista. Alun perin piti tilata Canyon Grail al, mutta noita ei taida saapua myyntiin ennen vuodenvaihdetta. Ja eikös tässä titaanissa ole enemmän sitä sieluakin mukana :)
Miten olette ajatelleet toimia näiden UK tilausten kanssa? Pahin mahdollinen skenaario on, että nyt tekee tilauksen, 31.10 tulee Brexit ja asiakkaan pitää maksaa tulli kun tuote saapuu marraskuussa. Ei ole helppo tehdä kauppaa tässä tilanteessa...
^ Sielu syntyy vaan ja ainostaan ajamalla (lukuunottamatta niitä harvoja italialaisia (maantie)klassikoita, jotka ovat sielukkaita jo syntyessään) :) Se kyllä pitää paikkansa, että kaikkiin pyöriin sielua ei saa ajamallakaan, mutta en kyllä tiedä, onko merkillä tai materiaalilla tekemistä sen kanssa vai johtuuko se jostain muusta.
^^ no sitten maksat tullin, ei kai siinä muuta muutosta ole, aivan kuten Jenkeistä kun tilaa.....
Sielu ja sielu, siitä kai ne rikkaat siis puhuu tutkimuksessa ja naureskelee köyhille, näin olen kuullut
^^^ On. Minusta laadukkaan oloinen, joskin muotoilultaan simppeli runko (kuten yllä oli puhetta, saman suunnittelijan ja mitoiltaan hyvin pitkälti sama kuin Reilly Gradient). Pyörä painaa tukevasti pinnoitetuilla Stan's Grail -kiekoilla ja pahemmin keventelemättä ajokunnossa 9.25 kg (koko L, SRAM Force 1x11). En ole vielä kokeillut, mutta näyttäisi vahvasti että talveksi pyörään mahtuu Ice Spikerit aika helposti, 650b-kiekoille.
Planet X:n huonoina puolina on tälläkin foorumilla mainittu huono asiakaspalvelu ja "Planet X -laatu". Olen vähän eri mieltä näistä. Minusta näyttää toistaiseksi, että hinta-laatu -suhde on hyvä juuri siksi, että asiakaspalvelu on tosiaan aika virtaviivaistettua (= älä odota kivijalan palvelutasoa, jos et halua maksaa siitä) ja että markkinointi on aika itse tehtyä (= älä odota brändinrakennusta pyöräilymediassa, jos et halua maksaa siitä).
Oma tilaukseni sattui edellisen Brexit-kriisiytymisen aikaan. Kun kyselin aikataulua, toimitus luvattiin ajoissa ennen deadlinea ja lupaus piti reilusti.
Sieluista olen suunnilleen samaa mieltä kuin stenu.
Kiitos sielukkaista kommenteista. Itse tykästyin tuohon klassiseen runkoon ja jos se on vielä hyvä ajaa kuten penyeachin kommenteista voi ehkä päätellä, niin tässähän voisi olla seuraava pyörä hiekkateille. Kun chatin kautta tiedustelin M-koon saatavuutta, niin asiakaspalveluhenkilö kertoi milloin runkoa saapuu ja siihen kuulemma pitää vielä muutama päivä laittaa lisää jotta ''kaverit alakerrassa'' ehtivät koota pyörän. Eli ei siis kovin iso tehdas taida olla kyseessä.
Tilaus täytyy vain tehdä ajoissa koska riskinä on joutua maksamaan +14% tullia ja tästä kokonaishinnasta laskettu 24% alvi ja sitten väännetään kuka hyvittää jo kerran maksetun alvin. Tämä siis puhdasta spekulaatiota koska emme tiedä minkälainen brexit toteutuu (sopimuksella vai ilman sopimusta) vai toteutuuko brexit ollenkaan.
Tästä pyörästä on ärsyttävän vähän testejä. Saattaa johtua tuosta ''brändinrakennuksen'' keveydestä.
Eikö nyt kannata pikkuisen miettiä mitä tekee tuon Tempest tilauksen kanssa ? Kiire tilauksen kanssa ei auta nyt mitään, sillä milloin paketti Suomeen tulee määrää kaiken.
M-koko on suomessa jos nyt tilaa ehkä joskus Marraskuun alkupuolella eli Brexit on silloin voimassa jotenkin tai sitten ei. Odottaisin lopullista tietoa Brexitistä.
En tiedä miten paljon Planet X/ On Onen liikevaihdosta tulee mannereuroopan eu- maista. Jos on paljon ja tulee tulliraja, niin saattaa kohta olla Hollanissa heillä verkkokauppa/varasto. Olihan heillä Yhdysvaloissakin konttori hetken aikaa.
Voihan punnan kurssikin romahtaa. Kannattaisko odottaa sitä?
Itsekin arvon Huntin tai JRA:n kiekkojen kanssa, ostaisko nyt vai sit? Kunpa tietäis.
Hyviä kommentteja! Ja eihän tässä mitään kiirettä ole kun ajettavaa kalustoa riittää. Tilannetta seuraillen eteenpäin....
^183/86 ja on. 90mm stemmi ja yksi spaceri päällä -> maltillinen ajoasento maantiepyörään tottuneelle. Kuva setupista tuolla.
Totta, hiljaista on ollut viime aikoina vähän kaikkien Planet X-pyörien osalta. Pickenflick kehuttiin vielä muutama vuosi sitten varsin perusteellisesti:
https://road.cc/content/review/11660...clo-cross-bike
https://www.bikeradar.com/reviews/bi...am-cx1-review/
Haa joku puhui setämiehistä.. You can't get youth back, but you can by a Steamroller...eli setämiehen N+1 :)
On opeteltavaa, mutta olihan hauskinta työmatkagravelointia ties miten pitkään aikaan. Käsittämättömän nopea tommonen kiinteävälitteinen on myös. En olis uskonut. Noilla 42/17-väleillä helppo matkanopeus näytti pyörivän 27-32 km/h. Ylämäet ei tuottanut vaikeuksia ja Malminkartanon kevyesti mutaiset pellonreunatkin meni oikein kivasti. Euro/hauskuuskerroin-suhteella mitattuna parhaiten käytetyt fillarieurot pitkään aikaan. Ei voi kuin suositella kaikille, joilla on tarpeeks setämiesasennetta.
Ekan parinkymmenen kilsan kokemuksella sanoisin, että jää talliin ja saa talvella Gravdalit allensa. Jos tuntuu, että jarrua tarvii pidemmässäkin juoksussa, pitää se päivittää Pauliin. Cantit on oikeesti aika onnettomat, varsinkin edessä tommosen notkean keulan kanssa. Ja ohjainlaakeriksi vois vaihtaa Kingin ton stashista kaivetun vanhan FSA:n tilalle. Muuten toi on tossa - kiva, kevyt, nopee ja hauska. 8,5 kg jarrulla ja 540-speduilla eli virallinen esitepaino on tasan 8,0 kg.
Valmiista kuvaa tänne pyydeltiin eli tässä tulee ja poistun tämän kanssa toisiin topicceihin tämän jälkeen. Uusien pyörien kasaaminen on muuten oikeastaan se helpoin vaihe. Paljon työläämpää on se, että saa niistä ajetun näköisiä..
Työmatkahybridi-FGGG:
https://live.staticflickr.com/65535/...9281f287_k.jpg
Todella nätti! Itsellä puolikas vuosikymmen fiksivuosista, mutta tuo herättää kovat omistamishalut miltei samoilla spekseillä kasattuun pyörään. Ehkä pitäis pistää Yksivaihteen tori tarkkailuun...
Myin pois maantiepyörän (en ajanut) ja krossarin (en tykännyt) ja ostin tilalle budjettitietoisen saksalaisinsinöörin sieluttoman tekeleen korvaamaan kummatkin mahdollisimman keskinkertaisesti:
https://live.staticflickr.com/65535/...9fec02de_c.jpg
Ei ole vielä kuin satku alla mutta onpahan kiva peli. En sitten oikein osaa sanoa olisiko oikea kategoria "gravel" vai "allroad", koska geo on enemmän maantiemainen (jota hainkin) ja viikonlopun lenkillä ajettiin sekä sora- että pikitietä koska sitä sattui eteen tulemaan ja kummallakin meno maistui. Ei ainakaan vielä kaduta :).
Moitimme:
Rumat hitsisaumat
Ei seksikäs ellei satu tykkäämään
Taka-akselin vastakierre suoraan chainstayssa eli saa olla tarkka ettei mee väärille jengoille
Kiitämme:
Hinta-laatusuhde
Ajotuntuma
Ymmärrän. Jos vetää kierteen sököksi, ei helppoa osaa vaihtaa siihen tilalle.
Kätevä mies tekisi korjauksen vaikka 148 mm maasturin akselista jos niin joskus kävisi.
Täältä löytyy myös L-kokoinen Planet-X Tempest. Omat mitat 180cm ja jalan sisämitta 85,5cm. Omaan bikefitattuun maantiepyörän ajoasentoon nähden korotin ohjaustankoa 2cm ja lyhensin ajoasentoa 2cm. En hirveästi tuolla ole ajanut, mutta vähitellen pyörään alkaa sopeutua. Aluksi tuntui kuituisesta satulatolpasta ja stongasta huolimatta aika kovalta ja junamaiselta, mutta kun ymmärsin ottaa kumeista painetta pois niin ajotuntuma parani. 47mm Wtb Bywaylla pyörä on oikein maastokelpoinen, mutta sellainen tietty ketteryys josta maantiepyörässäni ja crossarissani olen tykännyt, tiellä ajaessa puuttuu. En tiedä onko selitys tuossa leveässä kumissa vai syytänkö geometriaa. Ehkäpä lisäkilometrit parantavat tilannetta. Maantiepyörät ja aikaisempi crossari ovat kaikki 7 - 8kg painossa. Tempest lokareilla taitaa olla lähemmäs 10kg, vaikka olen suht kevyeen toteutukseen pyrkinyt. Vaikka painoero ei kuulosta paljolta, ainakin itse huomaan tuon eron selvästi, ja pyörä tuntuu raskaalta aikaisempiin verrattuna. Mutta siihenkin pääsyyllinen voi olla tuo leveä ja painava rengastus.
Vaikka nämä nyt kuulostavat pelkiltä moitteilta niin aika hauska ja monikäyttöinen peli se on, yritin vain kuvailla omia kokemuksia ja verrokkia muihin omiin pyöriin. Ja jos tuohon tosiaan mahtuu ice-spiker pro alle, niin kuin joku väitti, niin talvella varmasti huippuhauska kapine.
Junamaisuus ja ketteryyden puute verrattuna maantie-/cyclopyörään saattaa johtua pyörivistä massoista. ByWay taitaa painaa yli tuplat vs. perus maantiekumi
Veikkaisin että johtuu enemmän geometriasta. Tuolla kumilla keulan trailiksi tulee 65 mm, joka on melko paljon verrattuna maantiepyörään. Esimerkiksi Space Chickenissä taas tuo on 56, joka on lähempänä maantiepyörää (tämän artikkelin mukaan maantiepyörissä yleensä 55-60 mm, jossain muualla mainittiin 50-63 mm). Tuohon vaikuttaa siis keulakulma yhdistettynä keulan offsetiin. Oma Kona Rove on geometrian perusteella vielä hieman junamaisempi kuin tuo Tempest, ja ero Space Chickeniin on selkeä, vaikka jälkimmäisessä onkin nuo 47 mm Bywayt. Toki myös renkaiden painolla on merkitystä, mutta luulen että geometria vaikuttaa enemmän. Maantiepyörää en omista, joten siihen en voi verrata.
Näyttää geokin olevan vähän sellainen "edellisen gg-sukupolven" versio eli pidempi takahaarukka, loivahko keula ja pitkähkö vaakaputki, joiden seurauksena akseliväli venyy.
Melkolailla huvittavaa on muuten toi "gg-ideaalin" chainstay-mitan muuttuminen. Oikeastaan koko historian ajan tähän asti on ajateltu, että urheilulliseen ajoon tarkoitetussa pyörässä lyhyempi takapää on ideaalimpi. Retkipyörät ovat olleet eri asia, mutta niissä takahaarukan pituus on ollut kantapääclearancen sanelema juttu eikä niinkään ajettavuuden.
No sitten yhtäkkiä ekojen gg-pyörien myötä myytiin ajatus, että pitkä chainstay on hyvästä. Syy? No se, että se oli ainoa tapa saada paksut renkaat mahtumaan maantievoimansiirron kanssa ja voimansiirto toimimaan 135-millisen perän kanssa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pidentää chainstay-mittaa, mutta ei sitä tuolla perusteella voinut tietenkään myydä.
Aika nopeasti Open(?) keksi dropatun chainstayn ja 1X-vaihteistot jos ei poistanut, niin ainakin vähensi lyhyen perän vaihteille aiheuttamia ongelmia ja sen jälkeen on perät alkaneet lyhentyä ja uudempi koulukunta näyttäisi olevan enemmälti sitä mieltä, että gg-perän ei sittenkään pidä olla pitkä.
Ja tämä kaikki tosiaan muutaman vuoden aikana.
E: näköjään muutkn ehti ensin ja toi mitä velib kirjoitti trailista pitää paikkansa. Toisaalta raken kasvattaminen trailin pienentämiseksi pidentäis akseliväliä entisestään. Taas päästään siihen, että jotain mittaa muuttamalla pyörän joku ominaisuus voi parantua, mutta joku toinen auttamatta huononee. Maku ja yllättävän paljon myös muoti määrittelee, että mikä ominaisuus edellä pyöriä suunnitellaan.
Minulla on GrafZeppelinin kanssa hyvin samanlaiset kokemukset: Tempest on nimenomaan hyvä yleis-, työmatka- ja soratiepyörä. Vähän haastavammalla tienpinnalla pieni junamaisuus (siis maantiepyörään ja kireään krossariin verrattuna) tekee kovempaakin ajamisesta rauhallisempaa ja rennompaa. (Toinen asia josta tykkään on tietynlainen yksinkertaisuus ja huolettomuus: ei pressfittiä, ei huolta maalipinnasta, ei kuiturunkojen aiheuttamaa halua suojailla kiveniskemiltä, ei ruostetta...)
Näyttäisi vähän (markkinointiviestinnän perusteella, kokemusta ei ole), että nyt Openin, 3T:n & co. tavoitteena on yleispätevä geometria joka toimii myös maantiekäytössä. Tempest ei tosiaan ainakaan minua houkuttele luopumaan maantiepyörästä, sen verran ylivoimainen se taas on asfalttilenkkeilyyn. Itse asiassa tämän ketjun keskusteluista on herännyt ajatus säilyttää kuitenkin myös kuitukrossari jonka ominaisuudet ovat hyvässä ja pahassa monen asteikon toisesta päästä.
Aika paljon tuntumaan vaikuttaa myös stemmin pituus. Suht sama geometria kahdessa pyörässä ja 20-30 mm eroa stemmin pituudessa. Toinen on kuin juna ja toinen on vähän liian herkkä kääntymään ja näin ollen ketterämmän tuntuinen. Juna kuitenkin kevyempi pyörä nakkikumilla.
penyeach ja GrafZeppelin, osaatteko arvioida, olisiko L-koko mulle (177/82) vielä soiva peli vai kannattaisiko mennä pienemmällä? Sivuilla olevassa suosituksessa puhutaan ainoastaan pituudesta ja menee mulla juuri siihen M/L rajalle.