No katos, menihän se viimeinenkin täydellä teholla, tuli jopa 90 minsan wattienkka vaikken sitä varsinaisesti edes tavoitellut. Se on sitten viikon päästä selkeesti ajettava uusi FTP-testi :)
Printable View
No katos, menihän se viimeinenkin täydellä teholla, tuli jopa 90 minsan wattienkka vaikken sitä varsinaisesti edes tavoitellut. Se on sitten viikon päästä selkeesti ajettava uusi FTP-testi :)
Islagiatt täälläkin takana. Onnittelut niille jotka ylsivät 100% suoritukseen - itsellä se jäi toiseen kertaan. Mutta lievää häikkää minulla setupissa tapahtui, tai sitten vain rasitus teki tepposensa. Olin skaalannut rasituksen sen mukaan, että anakynnys on 161 bpm ja vastaavat tehot 228 W. Nyt sykkeet olivat 159 jo 210 watilla. Revi siitä sitten, kun perustaso (7) olisi ollut 222 W. Keskityinkin vain selviämään maaliin ja ajoin hieman tuolla anakynnyksen alapuolella, tuloksena reipas tunti z4:sta ja toinen harjoitus, jossa Polarin "älykkäät kalorit" olivat yli 1000 kCal/h.
Kys. Tein äsken 20 min testiä ja 7 min ennen loppua: ant error. Eikä ollut ensimmäinen kerta.
Suunnon tikku, patterit ok, iMac. Mistäköhän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?
Tietokone liian kaukana? Mulla tökki eilen tosta syystä ja varsinkin Bontragerin Ant+ anturi lähettää signaalia heikosti.
No niin, nyt on General Build High Volumen puolen matkan krouvi saavutettu. Olen ajanut ohjelmaa muuten täysin aikataulun mukaan, mutta sunnuntai-PK:t olen käynyt ajamassa seuran halliajovuorolla vastuksen sijaan ja kahden ensimmäisen viikon jälkeen pidin taukoa muiden kiireiden takia. Ajoin kyseisellä viikolla sovelletusti ja jatkoin seuraavalla ohjelman 3. viikon harjoituksilla.
Oikeastaan suurimmat huomiot harjoitusohjelmien rakennemuutoksissa liittyy harjoittelun sovittamiseen muuhun arkeen. Ihan luonnollisesti tunnin harjoitus on helpompi sovittaa päivän muiden askareiden joukkoon ja sikäli kun elämässä ei ole arkikiirettä, harjoitukset on aina vaan helpompi myös aloittaa juuri parhaaseen mahdolliseen aikaan vuorokausi- ja ruokailurytmin suhteen. Vaikka kovimmat treenit onkin vieneet mehut aika tehokkaasti, tunnin treeneillä ei tyypillisesti saa itseään aineenvaihdunnan kannalta niin piippuun kuin esimerkiksi 1,5 tunnissa voi käydä, joten tankkaamista ei tarvitsi miettiä niin tarkkaan. Painon pudottaminen on onnistunut hallitusti viimeisten viikkojen aikana, kun energia-aineenvaihdunta on melko helppo säätää hieman miinusmerkkiseksi eikä tarvitse kantaa huolta siitä jaksamisesta / pyrkiä palautumisen maksimoimiseen.
Jaksamiseen liittyy myös se, että huonona päivänä tunnin treenistä on mielestäni helpompi jättää vaikka 2/3 työintervalleista ajamatta jos tuntuu ettei vaan kulje. 1,5h harjoituksen kanssa ainakin minä tunsin hylkääväni merkittävän osan viikon harjoitusvaikutuksesta jos jätin työintervalleja ajamatta, jolloin saattoi satunnaisesti tulla ajettua liian kovia treeniä suhteessa omaan palautumisen tasoon.
Ainut kysymysmerkki on tietysti se miten kesällä jaksaa sitten 2-3h lenkkejä tai kilpailuja, kun on talvella treenannut painopisteisesti vain sen tunnin kerrallaan. Kuitenkin koska minulla ei sitä arkikiirettä ole viime aikoina ollut, olen pyrkinyt rullaamaan harjoituksen jälkeen vielä 20-30min ajan palauttavaa, jolloin ainakin pyörän päällä vietettyä aikaa kertyy melko paljon.
Joka tapauksessa aikaa on tullut vietettyä pyörän päällä High Volume -ohjelman hengessä melko paljon. Trainerroadin harjoitusohjelman lisäksi muuta pyöräilyä on kertynyt sen verran, että tammikuun harjoituspäiväkirjasta sitä löytyi yhteensä 34h 15min. Helmikuu näyttää menevän lähelle 40 tuntia jos tahti ei tästä hidastu. Väittäisin että jos harjoitukset on keskimäärin lyhyempiä, toteutuneet viikko- ja kuukausimäärät on lopulta korkeampia.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen
Trainerroadko tuottaa tuollaisen ilmoituksen? Mitä kaikkia antureita on käytössä ja häviääkö ne kaikki kerralla? Suunton tikkua veikkaisin ensimmäisenä, jos se on 2 metriä kauempana antureista tai jos sillä ei ole näköyhteyttä antureihin. Hankkisin USB-jatkojohdon jolla tikun saisi lähemmäs antureita. iMacin runko itsessään toimii melko hyvänä hidasteena sille ANT+-liikenteelle, kun tikku on siellä takapuolella. Jos käytössä on Applen kokopitkä langallinen näppäimistö, hyvä vaihtoehto voisi olla myös Suunton tikun liittäminen näppäimistön laidassa olevaan USB-paikkaan.
Minulla oli 27" iMacin kanssa ongelmana Stagesin tehomittarin pätkiminen kun Suunton tikku oli iMacin takapuolella kiinni. Muina antureina Garminin nopeusanturi takanavassa ja Wahoon sykevyö jotka pelasivat normaalisti ja samaan aikaan ohjaustangossa oleva Garmin Edge 510 kuitenkin vastaanotti tehodataa ongelmitta. Nurkissa sattui lojumaan 1,5m tai 2,0m USB-jatkojohto jolla toin Suunton tikun pyörän vierelle siten, että tikku on likipitäen yhtä lähellä antureita kuin Edgekin on ohjaustankokiinnikkeessään. Sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa yhteyksien kanssa.
^^Eipä tullut mieleenkään. Viime talvena yhteys toimi hyvin, mutta muutin huoneen järjestystä ja pyörä on nyt vähän kauempana tietokoneesta. Voi olla hyvinkin että vika on tuossa. Toivotaan näin. Huomenna uusi testi.
Ihan samaa olen itsekin miettinyt. Hiihtolenkit, ne harvat, on olleet noita 2h lenkkejä, muut on kaikki olleet 1,5 tai alle sen. Sauvakävelyä, kävelyä, vähän hölkkää Trainerroadin kaveriksi. Toisaalta, positiivisemmat odotukset tällä hetkellä taas kuin viime keväänä samaan aikaan harjoittelumääriin nähden, mutta varmasti ekan maatielenkin jälkeen nöyränä sohvan nurkkaan murjottamaan. Olen kyllä kaavaillut tässä, että heti kun lumet ja jää katoaa kelveiltä, niin laitan vanhaan 29"iin sileemmät renkaat ja lähden ajelee kelvejä sitten, vähän pidempää.
Toisaalta, syksyllä harjoituvastusta ja trainerroadia hankkiessa ajatus oli se, että kunto ei ainakaan laskisi talven aikana, FTP- testit näyttäisi sitä tukevan.
Tyhmä kysymys, voiko pyörää jatkuvasti säilyttää tuossa trainerissa (kurtin road machine 2) "puristuksissa", vai onko fillari hyvä irroittaa ajojen jälkeen?
Minulla on ollut tapana löysätä rullan kiristys Road Machinesta, mutta pyörän kiinnityksen pidän paikallaan. Trainerin puristushan kohdistuu periaatteessa pelkästään siihen pikalinkkuakseliin, ei takakiekon napaan tai pyörän runkoon.
General buildin treenit taitaa olla ihan fiilispohjalta raskaampia kuin aiemmin ajamani sweet spot treenit. 2/5 treenissä käynyt niin, että joutunut keventämään eli ajamaan intervalleja pienemmällä teholla kun ei pysty.
Se TRssä on aika jees, että tuollaiseen treeniin ei yksin ajetulla maantielenkillä alkaisi. Porukkalenkit sitten erikseen.
Eilen mietin, että ekan kerran fillarin kanssa päästy tilanteeseen, jossa yli 90 kadenssilla pyöritys ei aiheuta älytöntä sykkeen karkaamista.
Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
Onkohan jollain muullakin sellainen tilanne, että ajelee näitä harjoituksia kotona omalla trainerina ja töissä Wattbikellä? Tähän liittyen on alkanu mietityttämään pari juttua lähinnä FTP:iin liittyen.
Ensinnäkin, kotona pyörässä on Vector -polkimet ja Kurtin RocknRoll traineri. Viime loppukesästä ajoin ulkona Cogganin formaatilla Ftp- testin, josta sain tulokseksi 250W (264 x 0,95). Syksyllä tästä alle pari kuukautta eteenpäin ajoin trainerilla Trainerroadin 20min testin, jossa sain tulokseksi 194W ilman merkittävää harjoittelutaukoa testien välissä. Viimeisin testi ja FTP:n nousu 208W:iin pari viikkoa sitten.
Töissä Wattbikellä en ole testiä vielä ajanut, mutta joka tapauksessa olen nostanut sillä ajettavissa harjoituksissa prossat viime aikoina 120%:iin, koska tuntuu että teholukemat kotona trainerilla ja töissä Wattbikellä eivät vastaa ollenkaan toisiaan. Arvioisin että tällä hetkellä ajaisin Wattbikellä ainakin tuon saman 250 mitä ulkona syksyllä.
Wattbike ilmoittaa tarkkuudekseen +-2% jos en väärin muista. Mistähän nämä erot johtuvat teidän mielestä? Ei kai noi erot tehomittarien ole yleensä kuin muutamia prossia? Onkohan polkimien kalibrointi viturallaan vai Wattbiken? Ulkona ja sisällä ajetun testin välillä en koskenut polkimien momentteihin. Onko näillä eroilla edes väliä jos saa tuntemukset kahdella eri laitteella about samoihin? Ootteko muut huomanneet eroja esim oman trainerin ja Wattbiken välillä? Ja ehkä tärkeämpänä, ootteko huomannut eroja kun ajatte ulkona ja sisällä trainerilla samalla tehomittarilla?
Mitenkäs ilma vaihtuu sisällä? Heikommat tehot sisällä voisi selittyä osittain lämpökuormalla, mutta jos sisällä on käytössä edes joku pöytätuuletin ja vallitseva ilman lämpötila on järkevä, eron ei pitäisi olla kamalan suuri. Omat parhaat Stagesin mittarilla mitatut 20min normalisoidut tehot on ulkona ja sisällä aika hyvin linjassa. Tällä hetkellä paras 20 minuutin osuus on edellisestä FTP-testistä trainerillä vaikka tehon tuottaminen tuntuu hieman helpommalta ulkona. Oletan tuon parhaan tuloksen tulleen nimenomaan testitilanteen takia, ja toisaalta trainerillä voi vetää itsensä lopussa rajummin piippuun kun ei tarvitse välittää ympäristöstään tai polkea enää takaisin kotiin.
No ei se ilma kyllä oikein vaihdu, mutta se ero mikä tuntuu jaloissa heti ensimmäisinä minuutteina trainerin ja Wattbiken välillä on huomattava. Kun siis puhutaan että molempia ajetaan samoilla wateilla.
Syksymmällä oli jossain juttua ulkomaisesta tutkimuksesta, joka liittyy varmaan hiukan tuohon tehoeroon. Testihenkilöt ajoivat pyörällä sekä ulkona että sisällä siten, että treenin rasitus *tuntui* yhtä kovalta. Todelliset watit poikkesivat kuitenkin huomattavasti ja juuri niin, että sisällä ajetut watit olivat matalammat.
Itse oletan, että vector näyttää sisällä ihan yhtä tarkkoja watteja kuin kesällä ulkona, joten se ero tulisi silloin siitä wattipyörästä.
Vuosi sitten ajelin Kisahallilla Wattbikella useampia kertoja ja ainakin silloin niistä kolmesta pyörästä yksi näytti jotain 20-30% pienempiä tehoja. Eli ei se mitenkään ennenkuulumatonta olisi että Wattbike heittää enemmänkin kuin sen +-2%.
TR:llä on aina ollut nopeita vastaamaan sähköposteihin ja taas kerran kävi näin. Valittelin pari tuntia sitten että tehomittarini nykäsi aiheettoman piikin enkä halua käyttää "exclude from personal records", koska sain uusia recordeja. Piikki siis nykäisi 5s recordin taivaisiin joka ei ollut hyvä. Hetkeä myöhemmin tuli vastaus ja nyt parin sähköpostin jälkeen piikki on asiakaspalvelun toimesta editoitu pois, ja recordit säilyivät. Wuppiduu!
Mitenkäs te joilla on ftp luokkaa +250, ajatteko ensin lämmittelyä vai lähdettekö kylmiltään tekemään harjoitusta? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, kun huomattavasti pienemmälläkin ftp:llä tuntuu että voisi olla lämmittelyt paikallaan. Ainakin joissain radoissa.
ps. Kyselin tuolla aiemmin huonosta ant yhteydestä. Tietokone oli puolimetriä liian kaukana, nyt toimii. Kiitokset OJ:lle.
Ajamissani harjoituksissa lämmittelyosuus on lähes poikkeuksetta sisällytetty harjoitukseen. Sen sijaan kunnollista palautusosuutta ei tunnu olevan tehoharjoituksissa. Otin tavaksi rullailla parikymmentä minuuttia kun tunnin treeneissä viimeinen intervalli päättyi esim. neljä minuuttia ennen koko treenin päättymistä. Jalat kiittää kun hapot ehtii poistua joten kuten ennen lopettamista.
On niissä lämmittelyt, vaan aika lyhyet. Jos pitää ruveta sotkemaan 10 min kohdalla 250 watilla niin luulisi että on polvet kovilla ja vihlomisia tulee kun lihakset eivät ole vielä kunnolla lämmenneet.
Ehkäpä se lämmittelytasokin sitten nousee ftp:n kanssa...
Se on ihan totta että lämmittely voi jäädä kevyehköksi jos sen tekee tasan tehokynnysten mukaan. Sellaisenkin olen ottanut tavaksi että jos 12 minuutin lämmittelyn aikana mennään vaikka 6min palautustehoilla, 3min peruskestävyysteholla ja 3min FTP-kynnyksellä, pyrin ajamaan sen ensimmäisen 6 minuuttia jo selvästi peruskestävyystehoilla koska ei se veri lähde muuten kiertämään.
Lämmittelyä voi myös koittaa tehostaa vetämällä sinne sekaan pienellä vastuksella ja todella kovalla kadenssilla. Itsellä ainakin tuo tuntuu toimivan hyvin, koska muuten nuo sisäänrakennetut lämmittelyt jäävät aivan liian lyhyiksi ja käy niin että varsinaisen treenin alkaessa polvet saattaa juurikin vihloa ja muutenkaan jaloista ei oikein saa kunnollisia tehoja irti ensimmäiseen puoleen tuntiin.
Tokihan sitä voisi lämmitellä sen ylimääräiisen 10 minuuttisen ennen harjoituksen käynnistämistä.
Vaimo hankki trainerin omaan harjoitteluunsa ja siitähän se ajatus sitten lähti, eli omakin pyörä on nyt tuotu sisälle ja vuoron perään ajellaan.
Otin testikäyttöön Trainerroadin ja vähän huolimattomasti tuli luettua laitteston vaatimuslista. Eli käytössä on Win8 tabletti, jossa on BT 4.0, mutta Trainerroad tarvitseekin tietyn merkkisen BT donglen, eikä laitteen BT modulia suoraan tueta. Lisäksi meillä on MacBook pro, mutta tietysti se on jo niin vanha, että BT 4.0 ei ole tuettuna. Onneksi sain vaimon iphonen lainaan siksi aikaa, että BT dongle saapuu.
Koska itselläni treenitavoitteet liittyvät maastopyöräilyyn ja peruskunto on kait ihan ok, niin aloitin harjoittelun suoraan 11-viikon Cross-Country olympic ohjelman mukaisesti medium tasolla. Luultavasti teen tiistain ja torstain treenit trainerilla, mutta ainakin osa viikonlopun ajoista tulee ajettua poluilla. Saapa nähdä miten kunto kehittyy, Tahko on juuri sopivasti 11 viikon kuluttua!
Onko muita maastopyöräohjelman mukaan treenaavia? Miltä treenit on tuntuneet?
Mulla on Kurtin road machine. Ajelin 4 kk autotallissa, jossa 12 C lämmintä. Nyt kuukauden takkahuoneessa, jossa lämmintä 21 C. Muuttuuko tuo virtuaaliteho lämpimämmässä tilassa minun kannalta helpommaksi, vai tasaantuuko se kun vastus lämpenee? Tuntuu vaan että on helpompaa. Periaatteessa FTP testi vois kertoa suuntaa. Mietin vaan että onko jopa pieni mahdollisuus että kuskin kunto on parantunut. Lähtökohtaisesti paine renkaassa aina sama ja kiristys samalla tavalla.
Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla
On helpompaa. Vastusgeeli on kylmässä jähmeämpää ja pysyy suhteessa jähmeämpänä lämmetessään.
Saattaa olla noin, mutta ei välttämättä. Joskus kauan sitten kyselin kineticilta trainerien sopivuutta ulkokäyttöön ja heidän vastauksensa oli, että ei ongelmaa, mutta esilämmitysaika on hieman pidempi. Itselläni ei ole kuitenkaan mitään kokemusta ulkotreenaamisesta.
Tuo ero saattaa johtua myös pienen pienistä eroista setupissa: virtuaaliteho on aika herkkä mm.rengaspaineiden ja rullan kireyden muutoksille. Myös rengas saattaa toimia eri tavalla eri lämpötiloissa.
Kiitos vastauksista. Eihän se niin justiinsa ole, mitä lukemia näyttää, ja kun muuttuvia säätöjä on useita. Kohtahan sen sitten ulkona näkee, mitä talven aikana on tapahtunut.
Muutaman maastopyörälenkin perusteella talven ajo trainerroadilla on vaikuttanut positiivisesti kadenssiin. Luulen että muutenkin kunnon kehittymisessä, tai muuttumisessa ainakin, on merkitystä esim. Että nyt on tullut säännöllisesti harjoiteltua vatsalihaksia ja selkää yms.
Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla
Viime lokakuusta lähtien on tullut ajettua kurtilla 127 h (3900 km), keskiteho 212 W ja keski-NP 230 W, joista 27% Z4-Z7 tehoilla (Golden Cheetah). Niin työmatkapyöräilyjen kuin muutaman 1.5-2h CC-lenkin nojalla jaloissa on paljon enemmän ruutia kuin viime keväänä, 1-2 välitystä suuremmalla saapi jyystää.
Ulkona ajaminen on kyllä selkeästi enemmän koko kropan hommaa kuin trainerilla neppailu, joka eilen pakkasessa ja loppuosaltaan hervottomassa pohjoisvastatuulessa painitulla 2h CC-lenkillä (ja sen jälkeen) kirkastui oikeinkin kivasti. Aika väsy oli illalla koko kropassa. Mutta oon kyllä tyytyväinen, sillä vaikka kuinka muka vastatuuleen tuuttasi niin sykkeet pysyivät kurissa ja paukut eivät tuntuneet loppuvan millään, vaikka lenkkieväänäkin oli vain pikkupullo vettä. Lopun pitkähköt nousutkin menivät putkelta yhtä kauniisti tanssien kuin papi Hornerilta konsanaan :)
Sykkeet on tuntumaan nähden näköjään selvästi alempana maantiellä kuin trainerilla, joten saattapi olla että noi trainerilla ajetut threshold-treenit olisivat tiellä vain tempo-treenejä. No eiköhän tuo kupla puhkea jahka heittääpi ekan maantielenkin tehomittarin kera. Anyway, hyvä fiilis kun on talven aikana löytynyt ikäänkuin hyvä työkunto.
Onko muilla sufferfest+trainerroadin ajajilla sama fiilis, että tunnin harjoitukset ovat paljon pahempia kun pidemmät puolentoistatunnin ja kahden tunnin tienoille menevät? Tunnin harjoituksissa on yleensä lopussa aika tiukilla ja sykkeet maksimin tienoilla, mutta nyt esimerkiksi ajoin Blenderin niin oikeastaan tuntu siltä, että oli vasta kunnolla lämmennyt ja olisi voinut ajaa lisää.
FTP parani sweet spot ohjelmalla 249 -> 263 ja nyt on sufferfest menossa, katsotaan sitten paljonko on sen jälkeen. Sitten onkin aika siirtyä ulos.