above_forum

Collapse

Entä jos en pidä droppitangosta?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Frosty
    Jäsen
    • 07/2011
    • 822

Ei tuo koko kaikkea selitä, vaikka pyörä hieman liian iso onkin. Reach 389 mm ja stack 576 mm 56 cm rungossa. Itse olen myös 176 cm (84 cm inseam), ja 90 mm stemmillä saisin varmaankin mukavan asennon. Jos sitä stongaa alkaa kiertää ikäänkuin taaksepäin ketjun aloittajan selostuksen mukaisesti, voi mukavan asennon alaotteelta kyllä unohtaa kokonaan. Silloin dropeilta ei taivu jarrukahvoille ja asento on muutenkin luonnoton. Droppitankojakin on erilaisia, ehkä vain nykyinen on sopimaton.

Pitkillä lenkeillä droppitanko tuo kaivattua vaihtelua otteisiin ja tarvittaessa matalan asennon vastatuuleen, joten en suoraan tankoon maantielenkkeilyssä vaihtaisi kovin kevyin perustein.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Comment

• Sauli Lumikko

Droppitangon suosioon on syynsä: siitä on ihan selkeää ja kiistatonta etua.
      Jos tykkää suorasta tangosta enemmän ja ei niistä eduista niin piittaa, vähemmän performance-henkiseen ajoon sopii ihan hyvin suorakin tanko. Omat työmatkani taittuvat pääasiassa suoratankoisilla pyörillä, koska ajan pystymmässä asennossa havainnoidakseni paremmin muuta liikennettä ja ei muutaman kilsan matkalla eri otteita kaipaa.

Mutta jos droppitangon, vaihteiden ja jarrujen kanssa on vaikeuksia, sitten kyse ei kyllä ole tankotyypistä, vaan vika on muualla. Tässä ketjussa tuli jo paljonkin asioita, joilla tilannetta voi korjata. Ja ei rungon vaihtaminen 1500 euron osuma ole, paitsi jos ostat 1400 euron rungon ja kaveri vaihtaa huntilla osat vanhasta pyörästäsi uuteen.

Comment

• latuman
        Jäsen
        • 04/2011
        • 741

Niin, saisihan rahalla pienemmän rungon, mutta sen vaihdattaminen kuulostaa melko kalliilta. Liekö taloudellinen ja käytännöllinen kompromissi?

Comment

• CwA

Mulla on suorassa tangossa ja nousukahvoissa kolme erilaista otevaihtoehtoa, tempokahvan lisäämällä saisi vielä pari lisää, droppitangossakin taitaa olla se kolme vaihtoehtoista?

Comment

• kolistelija

Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
            Mulla on suorassa tangossa ja nousukahvoissa kolme erilaista otevaihtoehtoa, tempokahvan lisäämällä saisi vielä pari lisää, droppitangossakin taitaa olla se kolme vaihtoehtoista?
            Droppitangossa on käyttäjästä riippuen yksi tai enemmän otevaihtoehtoa joilla saa erilaisia asentoja. Itse käytän viittä erilaista asentoa ja niistä kaksi tulee pienellä etomuutoksella joka sallii suuren muutoksen ajoasennossa. Ne ovat enemmänkin eri vaihtoehtoja nopean etenemisen asennoiksi, ettei kovaa ajaessa tarvitse puutua yhden asennon kanssa.

Dropitangon muoto on siitä kiva että pienellä otemuutoksella saa käsivarsien kulmaa muutettua sellaiseksi että koko ajoasennon muuttaminen onnistuu helpolla. Esimerkkinä vaikka alaote: ihan edestä pitämällä tanko pakottaa kyynärpäät alas ja asento on matala. Tangon päistä pitämällä asennosta tulee helpompi ja korkeampi. Samalla tavalla kahvoilla voi lepuuttaa käsiä tai niitä voi käyttää kuin ne olisivat pienet nousukahvat samalla kun lepuuttaa kyynärvartta tankoa vasten.

Comment

• HMK
              Aktiivijäsen
              • 06/2002
              • 2340

Kädet voi asetella siihen tangon mutkille mihin kohtaa tahansa, eli otteita voisi sanoa olevan vaikkapa 10-15. Itse tulee ihan säännöllisesti käytettyä ehkä 5-6 otekohtaa. Kahvoilta, alhaalta tangon mutkista, alhaalta tangon päistä, ylhäältä keskeltä, Shimanon kahvojen "nupeista" sekä kämmenet tangon mutkilla siinä, missä tanko lähtee kaartumaan eteenpäin. Perusvaihtoehdot ja eniten käytetyt on tietty ne, mistä voi käyttää jarruja ja vaihteita. Ja kuten edellä jo todettiin, otetta vaihtamalla muuttuu myös selän ja niskan asento, toisin kuin suoralla tangolla.
              -

Comment

• Jopoman

Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
                Niin, saisihan rahalla pienemmän rungon, mutta sen vaihdattaminen kuulostaa melko kalliilta. Liekö taloudellinen ja käytännöllinen kompromissi?
                Sen huomioiden, että olet kai rungon lisäksi vaihtamassa aika hyvää läjää muitakin osia, järkevintä on varmaan vaihtaa koko pyörä. Pääset vanhasta todnäk paremmin eroon alkuperäisellä setupilla + voit miettiä koko homman uudestaan puhtaalta pöydältä. Alennusmyyntejä ja fillaritoria vaan penkomaan!

Comment

• latuman
                  Jäsen
                  • 04/2011
                  • 741

ostakaa vuoden vanha jake the snake! hp 800e!

Comment

• hartsu
                    Jäsen
                    • 07/2007
                    • 584

Suora tanko on aika oikeesti hirveä työmatkapyörässä, ranteet kipeytyy. Se on lähes yhtä kamala kuin droppitanko.
                    Itse ajan 99% ajoistani tangoilla joiden kaffaosa on taivutettu aika reilusti takaviistoon eli Marylla, Titec J-barilla ja jollain Motonetin nimettömällä tangolla. Ranteet kiittää.

Yksi hyvä asento on parempi kuin pussillinen kompromissejä.

Comment

• latuman
                      Jäsen
                      • 04/2011
                      • 741

Uskomattoman nätti pyörä. Miten musta tuntuu että tuo tankogeometria olis näin jäykälle kaverille erinomainen.

Comment

• CwA

Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
                        Droppitangossa on käyttäjästä riippuen yksi tai enemmän otevaihtoehtoa joilla saa erilaisia asentoja. Itse käytän viittä erilaista asentoa ja niistä kaksi tulee pienellä etomuutoksella joka sallii suuren muutoksen ajoasennossa. Ne ovat enemmänkin eri vaihtoehtoja nopean etenemisen asennoiksi, ettei kovaa ajaessa tarvitse puutua yhden asennon kanssa.

Dropitangon muoto on siitä kiva että pienellä otemuutoksella saa käsivarsien kulmaa muutettua sellaiseksi että koko ajoasennon muuttaminen onnistuu helpolla. Esimerkkinä vaikka alaote: ihan edestä pitämällä tanko pakottaa kyynärpäät alas ja asento on matala. Tangon päistä pitämällä asennosta tulee helpompi ja korkeampi. Samalla tavalla kahvoilla voi lepuuttaa käsiä tai niitä voi käyttää kuin ne olisivat pienet nousukahvat samalla kun lepuuttaa kyynärvartta tankoa vasten.
                        Mulla on yksi droppitanko, muttei kahvoja, olen kuitenkin testannut sitä ja jotenkin se ei toiminut, ehkä se koko viritys oli vaan liian alhaalla mulle, mutta dropeista ajaminen toi sellaisen etunojapunnertaja-fiiliksen.

Oikeilla kahvoilla varustettuna ehkä siitä saisi paremmin asentoja, mutta mun fillari on niin kiikkerä jo suoralla tangollakin, että oli se aika kamala droppitangolla.

Paras ote suorasta tangosta on mulla sellainen, että peukalon päät revoshifter vipujen takana ja sormen päistä lakskien ekan ja tokan nivelen välinen alue tangon päällä. Epäilen että tanko on liian alhaalla, muttei saa ylemmäs ellen osta sellaista muuttuvakulmaista kannatinta.

Ilmanvastushan on sitten yksi suuri tekijä joka kasvaa suoraa tankoa käyttäen, toki voi kuvitella ettei sillä merkitystä ole kun hitaasti ajaa, mutta kun tuulee 10m/s vastaan, niin kyllä sen eron huomaa. Suoraan tankoon tempokahvan laittamalla pääsee sitten suhteellisen kivasti madaltamaan ilmanvastusta, mutta siinä on omat haasteensa saada käymään tankoon.

Comment

• Kiovan Dynamo

Minä en oikein missään vaiheessa ole tottunut cyclocross-pyörän käyrään tankoon yleiskäytössä, joten piti sitten rakentaa tuollainen:

Ensikokemusten perusteella todella pätevä kaikkeen yleisajeluun. Krossarilla sitten krossit ja maantiepyörällä maantielenkit.

Comment

• Jani R.

Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
                            bikes_Fargo2_2013_3.jpg

Uskomattoman nätti pyörä. Miten musta tuntuu että tuo tankogeometria olis näin jäykälle kaverille erinomainen.
                            Mikä tuon tyyppisen droppitangon nimi muuten on (tai mistä saa?)? Haluaisin sellaisen täysjäykkään maasturiin.

Comment

• kmw
                              Palstajyrä
                              • 10/2006
                              • 3569

^Veikkaan Salsa Woodchipper. Foxcomp myy Suomessa. Intewepissä useita kauppoja. Kuukkeli löytää.

K.D:llä pähee Salsa.
                              "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
                              Anatole France

Comment

• Justiina

Mulla on yksi droppitanko, muttei kahvoja, olen kuitenkin testannut sitä ja jotenkin se ei toiminut, ehkä se koko viritys oli vaan liian alhaalla mulle, mutta dropeista ajaminen toi sellaisen etunojapunnertaja-fiiliksen.
                                Siis kahvoiltahan sitä droppitangolla pääsääntöisesti ajetaan. Alaotteelta pusketaan sitten vastatuuleen, ylämäkeen, putkelta ajaessa jne. mutta harvemmin yhtä soittoa kovin pitkään. Älkää tuomitko droppitankoja, jos olette kokeilleet niitä "väärin". :P Jotenkin vaikea ymmärtää sitä, että normitanko aerohässäkällä olisi millään lailla kätevämpi ja mukavampi normiajoissa ja työmatkatempoiluissa kuin oikein valittu ja asennettu droppitanko.

Comment

Working...