Näytä tavallinen näkymä : Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)
Mulla teki orbean orkkiskampien ratas tuollaista shimanon 11-ketjulla, mutta ei originaalilla mikä olikaan. Mutta shimanon omalla rattaalla ei oo ollut mitään. Nykyisin tuossa on sramin ketju vahattuna ja toimii hienosti.
Täpärin 12-gx voimansiirrossa tuntuu että ketju ei halua välillä tippua pienemmälle rattaalle. Ei kuitenkaan äännä millään vaihteella ja isommalle rattaalle vaihtaa täsmällisesti. Pitäskö tota pakkaa koittaa myös vahata jollain et olis liukkaampi (tai pestä kunnolla :rolleyes:). Nestemmäisten kanssa tällaset vähän hitaat vaihtamiset yleensä korjaantui voitelun yhteydessä.
Halvat sramin mtb pakat vaihtaa kyllä tosi huonosti. Oisko just toi gx mikä oli itselläni hetken paikallaan. Painaa kilon ja melkoista rousketta pitää.
450g ja 140€ Saksasta.
halpuus on tietysti suhteellista mutta kai tuo keskihintaisista srameista on se kevyin ja kallein. X01 ja xx sitten erikseen
450g ja 140€ Saksasta.
halpuus on tietysti suhteellista mutta kai tuo keskihintaisista srameista on se kevyin ja kallein. X01 ja xx sitten erikseen
aa joo, se on se gx eagle, joka ei kestänyt kuin 3tkm. Se vaihtoi kyllä ehjänä tosi nätisti, enkä huomaa mitään eroa kalliimpaan.
Tuo umpiteräksinen halppis pakka on se mikä runksuttaa.
Edit:
Niin siis noinhan se minulla alkoi just 3tkm kohdalla oireilemaan. Ei vaan tiputtanut jostain keskilehdeltä pienemmälle. Ne rattaat oli vaan loppu.
Millaista kamaa tuo rexin chain cleaneri on? Tuoksuu vähän liuotinpesuaineelta. Toimiiko tosiaan vahan kanssa yksinään, kute ufon cleaneri, vai tartteeko käyttää vielä alkoholia?
Mä oon ketjun käyttänyt tuon kautta ja sitten Sinolin. Ei siihen Sinoliin edes uusista ketjuista enää jää juuri mitään eli varmaankin toi toimahtelee yksinään. Ihan tehokkaan oloinen aine.
Mä oon ketjun käyttänyt tuon kautta ja sitten Sinolin. Ei siihen Sinoliin edes uusista ketjuista enää jää juuri mitään eli varmaankin toi toimahtelee yksinään. Ihan tehokkaan oloinen aine.
Juu, on varmaan. Mutta mietin juurkin, että vähän tuoksuu normaalille liuottimille ja ehkä vaatii vielä alkoholin kaveriksi.
Ufohan ei tätä vaadi.
Rexin ohjeissa ei sanota alkoholista mitään cleanerin kanssa.
Chain Cleaner sisältää helposti biohajoavien hiilivetyjen lisäksi alkoholeja ja peseviä ainesosia. Suunniteltu sellaiseksi, ettei jätä vesihuuhtelun jälkeen öljyiseksi vaan ns. ”rutikuivaksi”.
Chain Cleaner sisältää helposti biohajoavien hiilivetyjen lisäksi alkoholeja ja peseviä ainesosia. Suunniteltu sellaiseksi, ettei jätä vesihuuhtelun jälkeen öljyiseksi vaan ns. ”rutikuivaksi”.
No siltä se tuntuikin.
Ehdin jo putsaamaan kahdet uudet ketjut metodilla:
1. Rexin cleaneria pienen orthex pakasterasian pohjalle. Ketju sinne ja huljuttelua hetken aikaa. Ehkä 5min kaikkineen.
2. Ketjun pesu kuumalla vedellä.
3. IPA purkki oli puolillaan, niin tipautin ketjun sinne narun varassa ja huljuttelin ehkä 30s
Ei mennyt kauaa. Eikä ainettakaan kuin pieni liru pullosta. Katsotaan toimiiko tuollainen pikapesukin.
Sramin x01 ketjuissa selvästi paksumpi jankki uutena. Mutta tuokin irtosi kyllä tosi nopeasti, ainakin pinnasta.
Olisi siis tosi jees, jos rexi toimisi yhtä hyvin kuin ufo. Ufossa vähän närästää tuo pakkauskoon puolittaminen. Se ei ole enää mitään edullista kamaa.
Sinällään tuo ipassa uittaminen ei kyllä hidasta enää juuri ollenkaan. Jos jaksaa, niin tarttee testailla onko ipa kylvyllä vaikutusta vahan tarttumiseen.
Millaista kamaa tuo rexin chain cleaneri on? Tuoksuu vähän liuotinpesuaineelta. Toimiiko tosiaan vahan kanssa yksinään, kute ufon cleaneri, vai tartteeko käyttää vielä alkoholia?
Hyvin toimii itsekseen. Viidestä kymmeneen minuuttiin liotusta, välillä huljutellen riittää.
Olisi siis tosi jees, jos rexi toimisi yhtä hyvin kuin ufo. Ufossa vähän närästää tuo pakkauskoon puolittaminen. Se ei ole enää mitään edullista kamaa.
Sinällään tuo ipassa uittaminen ei kyllä hidasta enää juuri ollenkaan. Jos jaksaa, niin tarttee testailla onko ipa kylvyllä vaikutusta vahan tarttumiseen.Toimii se. En kyllä ihan niin luottavainen ole että yhteen lyhkäiseen kylpyyn ja ravisteluun luottaisin, itse annan olla tunteja/yön yli muhimassa ja sitten uutta nestettä jossa vielä heiluttelu. Jos oikeen jaksaa niin ultraäänessä tuo ensimmäinen kylpy 30min.
Mutta nythän olen siirtynyt noihin Silcan Stripchippeihin ja ei oo vielä mitään valittamista. Gravelissa kierrossa 3x 105-ketjut ja maastureissa XTR/XX1:t menneet tuolla käsitellyillä. Tarkempaa raporttia sitten ensi vuonna kun on oikeasti kilsoja tarpeeksi alla ja ehkä ensimmäiset ketjujen vaihdot takana.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Gary oin'
20.08.2024, 10.59
Minultakin hyvin positiiviset kokemukset pelkästä Rexin Chain cleanerista yksistään. Neljät ketjut on nyt vahattu toukokuisen käsittelyn jälkeen jo kahdesti ja Rexin vahan tarttumisessa ei mitään valittamista.
Otantana käytetty 10s Record, uusi 10s Record, Uusi PC-X1 ja käytetty PC-XX1. Uudet ketjut annoin olla yön yli lasipurkissa pesunesteessä välillä ravistellen ja vedellä huuhtelu ennen vahausta. Käytetyille vaihdoin tuon pesuaineen välissä kertaalleen puhtaaseen.
Eemeli82
20.08.2024, 18.34
Rexin Chain Cleanerissa 8h liottelun jälkeen ainakin AT Special Cleaner (https://www.attuote.fi/tuotteet/special-cleaner-9101/)irrottaa ketjuista vielä jotain, kun muuttuu kirkkaasta aivan tumman harmaaksi.
Uusinta käsittely tuolla samalla AT:n kamalla jättää sen kirkkaaksi, eikä Sinolikaan enää väriä muuta sen jälkeen.
Ja ketjut on aiemminkin jo pariinkin kertaan putsattu huolellisesti liuottimilla ja kuumavahattu Rexillä, joten varastorasvasta ei pitäisi enää olla kyse.
Rexin Chain Cleanerissa 8h liottelun jälkeen ainakin AT Special Cleaner (https://www.attuote.fi/tuotteet/special-cleaner-9101/)irrottaa ketjuista vielä jotain, kun muuttuu kirkkaasta aivan tumman harmaaksi.
Uusinta käsittely tuolla samalla AT:n kamalla jättää sen kirkkaaksi, eikä Sinolikaan enää väriä muuta sen jälkeen.
Ja ketjut on aiemminkin jo pariinkin kertaan putsattu huolellisesti liuottimilla ja kuumavahattu Rexillä, joten varastorasvasta ei pitäisi enää olla kyse.
Kyllä se rexin cleaneri tosiaan vähän liuotinpesuaineelle haisee. Eli en nostaisi suoraan rexistä kattilaan.
Mutta pesitkö ketjut kuumalla vedellä välissä? Mä pesin, ja ainakaan IPAan ei enää kyllä mitään tuon jälkeen jäänyt.
Eemeli82
20.08.2024, 22.49
^Pesin kuumalla vedellä välissä ja pyyhin kuivaksi ja annoin kuivaa jonkin aikaa vielä muutenkin.
Mä en ole nyt viime aikoina käyttänyt IPAa laisinkaan ketjujen putsauksessa, vaan olen mennyt tuolla Rex Chain Cleaner -> AT Special Cleaner x 2 -> Sinol reseptillä mikä tuntuu poistavan aikalailla kaiken.
Uudet ketjut on käynyt kylvyssä vähän kaikissa liuottimissa ja myrkyissä mitä hyllystä löytyy, aina Bräkleenistä ja IPAsta lähtien, kun ne varastorasvat tuntuu olevan aikamoista tervaa.
Jo kertaalleen perusteellisesti putsatut ja vahatut lähtee kyllä paljon helpommin puhtaaksi. Ehkä noille riittäis kevyempikin putsaus kun tuo mun resepti, mutta onhan noita kaikkia liuottimia kiva haistella, joten tulee läträttyä niiden kanssa ehkä turhan paljonkin... :D
Niin meinaat, että tuo special cleaneri on tehokkaampaa kuin ipa? Täytyykin ostaa sitä seuraavan kerran.
Mähän en siis jaksa kyllä pestä millään tavalla ketjuja uudelleen vahauksessa. Jos oikein kuraiset, niin olen joskus tiputtanut toiseen kattilaan missä pelkkää vahaa. Ehkä voisi tuota pesuakin kyllä kokeilla, koska rex on niin nopeaa.
Melkein tekisi mieli viritellä jonnekkin peltipurkin pohjalle ritilä, joka siis nostaisi ketjuja vähän pohjalta. Saisi moska valua sinne alas rauhassa. Tämä siis niitä vahattuja ketjuja varten, joista ei enää öljyä irtoa.
Eemeli82
20.08.2024, 23.08
En mä mene vannomaan, että onko se tehokkaampaa kuin IPA, mutta omat kokemukset siitä on, että tuntuisi putsaavan hyvin.
Ja se on myös puolet halvempaa kun vaikkapa AT:n IPA, niin sitä raaskii paremmin lotrata enemmän.
Ja kuten tosiaan sanoin, niin kevyempikin putsaus varmaan riittäis ja tosiaan vaikkapa tuo kahden vahakattilan taktiikkakin. Mutta joku perversio kai tässä on noiden liuottimien kanssa on läträillä... :D
Olen mä koittanut sitä ihan vaan vedessä keittämistäkin. Mutta kun mielenkiinnosta testasin, niin kyllä sen jälkeen vielä liukkareilla ketjuista sai jotain tavaraa irti.
En mä mene vannomaan, että onko se tehokkaampaa kuin IPA, mutta omat kokemukset siitä on, että tuntuisi putsaavan hyvin.
Ja se on myös puolet halvempaa kun vaikkapa AT:n IPA, niin sitä raaskii paremmin lotrata enemmän.
Ja kuten tosiaan sanoin, niin kevyempikin putsaus varmaan riittäis ja tosiaan vaikkapa tuo kahden vahakattilan taktiikkakin. Mutta joku perversio kai tässä on noiden liuottimien kanssa on läträillä... :D
Olen mä koittanut sitä ihan vaan vedessä keittämistäkin. Mutta kun mielenkiinnosta testasin, niin kyllä sen jälkeen vielä liukkareilla ketjuista sai jotain tavaraa irti.
Vähän kuulostaa että olet jäänyt koukkuun.
Tunnistan kyllä ongelman. Mulla on myös kavereita, jotka postaavat kuvia fillarin pesusta. Tai no se tarkka pesu on ehkä vielä jollain tapaa normaalia, mutta niiden vanupuikkojen käyttäminen jokaisen pultin kannan kuivaamiseen menee jo vähän pakko-oireiden puolelle.
”Le mieux est l'ennemi du bien.” (Voltaire). Täydellisyys on hyvän pahin vihollinen.
IPA ei ota kaikkea likaa. Se on rasvanpoistaja. Rexin Chain Cleanerissa on peseviä aineita ja vahoja liuottavia mukana ja myös rasvaa poistavaa ipaa. Itse käytän molempia aineita silloin kun haluan täysin puhtaan lopputuloksen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
IPA ei ota kaikkea likaa. Se on rasvanpoistaja. Rexin Chain Cleanerissa on peseviä aineita ja vahoja liuottavia mukana ja myös rasvaa poistavaa ipaa. Itse käytän molempia aineita silloin kun haluan täysin puhtaan lopputuloksen.
No jos tarkkaan luet niin tein justiinsa noin.
Luin, mutta tulin kirjoittamaan asian jotta tämä saa virallisen siunauksen korkeimmalta taholta. Olette oikeinpyöräilleet -toistaiseksi.
Totta. Uppovahaus on henkimaailmanhommia.
Mä oon pessy uudet ketjut vaan liuottimella ja huuhdellut vedellä. Hyvin tuntuu toimivan vaikkei xx1 ihan tönköksi ekalla kerralla mennyt.
Itse pyrin välttämään turhien liuottimien käyttöä ympäristösyistä. Tuokin AT:n special cleaner on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan vetykäsiteltyä teollisuusbensiiniä, jonka "joutuminen vesiympäristöön on pyrittävä estämään kaikin mahdollisin tavoin". Varmasti hyvää tavaraa, mutten itse jaksa imeytellä noita tai keräillä hävitettäväksi nurkkiin niin käytän mieluummin jotain rexin chain cleaneria joka on ehkä vähän vähemmän myrkyllistä itselle ja muille :)
Eemeli82
21.08.2024, 20.43
Joo ei noita viemäriin kannata ja saa laskea. Rexillä pestyt ketjut mä olen ensin kuivannut rätillä ja sit huuhdellut tosiaan vedellä ja sitä toki siinä viemäriin hivenen päätyy. Mutta Special Cleanerin jälkeen sit Sinolilla pesu ja se haihtuu sit täysin ketjuista aika nopsaan. Special Cleanerit mä annan laskeutua purkissa ja kaadan puhtaan osan toiseen purkkiin, sillä kamalla teen yleensä ekan huuhtelun ja toinen sit puhtaalla. Sakkaiset/paskaiset limut kerään omaan purkkiin ja nuo lähtee sit asianmukaiseen hävitykseen kun purkki on täynnä. Sinolit myös kerään talteen ja hävitykseen.
Joo vaivaa toki tossa on vähän, mutta ei tuo itselle mikään ongelma ole noita keräillä ja hävittää asianmukaisesti. Jos niitä käyttää, niin sit tekee sen oikein.
Se vaan useimmiten on niin, että mitä haitallisempi kama, sitä tehokkaampi se on.
Tinneriä ja Ksyleeniäkin löytyisi hyllystä, mutta en usko niistä olevan hyötyä ketjujen pesussa, vaikka voisihan sitä kyllä piruttaan testata, että saako niillä vielä jotain irti ketjuista :D Ovat vaan jo niin ikävän hajuista ja herkästi höyrystyvää kamaa, että ei huvita turhaan läträillä niillä.
JohannesP
21.08.2024, 20.51
Mä oon pessy uudet ketjut vaan liuottimella ja huuhdellut vedellä. Hyvin tuntuu toimivan vaikkei xx1 ihan tönköksi ekalla kerralla mennyt.
Itse pyrin välttämään turhien liuottimien käyttöä ympäristösyistä. Tuokin AT:n special cleaner on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan vetykäsiteltyä teollisuusbensiiniä, jonka "joutuminen vesiympäristöön on pyrittävä estämään kaikin mahdollisin tavoin". Varmasti hyvää tavaraa, mutten itse jaksa imeytellä noita tai keräillä hävitettäväksi nurkkiin niin käytän mieluummin jotain rexin chain cleaneria joka on ehkä vähän vähemmän myrkyllistä itselle ja muille :)
Mihin sit Rexin hävität?
Eemeli82
21.08.2024, 20.57
Mä ainakin kerään nekin purkkiin, lähtee sit aikanaan HSY:n vaarallisen jätteen keräykseen, kuten muutkin myrkyt.
Eihän sitäkään kannata isommissa määrin viemäriin laskea, kun sen voi kerätä talteen.
Imeytin rättiin viimeksi ja laitoin rätin sekajätteeseen, pointtina lähinnä et koen itse helpompana läträtä yhden vähän kevyemmän myrkyn kanssa. Mä oon huono viemään sorttiasemalle mitään kun sitä ei tässä normiarjessa pahemmin kerry. Käytettyä jarruöljyä on lasipullossa siivouskaapissa reilu desi ollut pari vuotta :rolleyes: Ne rexit tms mitä oon suihkinu suoraan pyörään on valuneet puutarhaan. Hulevesiviemäröinti on salakavala, se kun vie kaikki suoraan lähimpään vesistöön.
Enkä siis jo vahattuja ketjuja pese kuin vedellä. Talvisen suolakauden aikana pitää ehkä miettiä uudestaan. Toki Turussa suolattuja teitä on pystynyt välttämään aika hyvin.
Silcalta tullut go faster and go longer chipsit, jotka lisätään perusvahan joukkoon. Tailormade waxing
Itsellä edelleen kattila silloin tällöin ja muutoin drip-wax
https://silca.cc/products/chain-waxing-system?srsltid=AfmBOoqo_E3A-H5u92eRdu9U80CC5yg9K1yZQAe9wygBzAt1phml5m7A
EnduranceChip. EnduranceChip is a semi-synthetic wax blend boasting some of the longest molecular chain lengths possible in a wax for ultimate durability. Adding EnduranceChip to SecretBlend can permanent increase the distance between re-waxing by as much as 2.5X (up to 750km) while still being as fast as the top wet lubricants and significantly faster than any dry lubricant.
https://silca.cc/en-eu/collections/chain-lube-wax/products/performance-chips?variant=41380417470562
El-Carpaso
25.08.2024, 08.46
Kiinnostaisi tietää, toimisiko tuo endurance chip Rexin kuumavahan kanssa.
Tulipa lähdettyä itsekin tähän hömpötykseen mukaan samalla kun hankin uuden maantiepyörän eli uudet ketjut vahasin.
Motonetin tehopesulla alkupuhdistukset, sitte tärpättiä 3x ja sprii 3x ja sormituntumalla puhtaalta vaikutti.
REX:n black diamond vahasetti 1.5l kattilaan(joka sopivan kokoinen) ja hellalla miedolla lämmöllä sulattelin vahat, 10minuutin ajastuksen laitoin kun vahat kokonaan sulaneet.
Pahvirasiasta tehtyyn telineeseen kuivumaan.
Ketjut oli lopulta niin jäykät että hampaat irvessä sai käännellä niveliä, joten tuon perusteella se kai onnistui. Ihan hyvältä vaikuttaa näin n10km testin jälkeen.
Samalla käsittelin vaimon käyteyt maantiepyörän ketjut, ne myös todella jäykäksi meni, niitä ei oo vielä kokeiltu
Kustannuksista sen verran että 70 meni koko settiin mikä sisälsi rexin vahasetin, kattila, tärpätti, sprii, ja pari muovipulloa ketjun puhdistusta varten, oletan ja odotan nyt että koko ens kesä mennään ilman lisäkustannuksia
sellanen lisäkyssäri että kannattaisko kattilasta noston yhteydessä pyyhkäistä vaikka paperilla pinnalta enimmät pois ennen kuivumaan laittoa, nyt sitä vahaa on ketjussa ulkopinnoillakin paikoin aika paljon
sellanen lisäkyssäri että kannattaisko kattilasta noston yhteydessä pyyhkäistä vaikka paperilla pinnalta enimmät pois ennen kuivumaan laittoa, nyt sitä vahaa on ketjussa ulkopinnoillakin paikoin aika paljon
Olen tehnyt molemmilla tavoilla. Pyyhkimällä sotkee vähemmän, jos rullaa ketjuja vahauksen jälkeen sisällä.
Alkanut kuitenkin miettimään, että ehkei se irtonainen vaha siellä muuallakaan voimansiirrossa haittaa, eli olen jättänyt tuon ylimääräisen pyyhkimisvaiheen nyt pois.
^ Toiset pyyhkii rätillä ylimääräiset pois kettelyn jälkeen, toiset ei. Minä en ole nähnyt tarvetta. Pidän vähän aikaa ketjuja kattilan päällä johon valuu sula vaha ja nostan sen jälkeen kuivumaan. Eli en pyyhi.
Ainakin paikallinen halpahalli näyttää kauppaavat riisinkeitintä 15€.
Ite pidän ketjuja melko kauan astiassa, että lämpiävät ja nostan sitten päälle valumaan. Ei jää liikaa ulkopinnoille.
Ennen annoin vahan jäähtyä ketjujen kanssa kunnes pintaan muodostui ohut kalvo niinkuin monessa paikkaa neuvotaan.
Ketjut oli aika rasittava tuon jälkeen saada liikkuviksi ja laittaa pyörään ja vahaa meni paljon hukkaan.
Nyt annan vahan + ketjujen jäähtyä n. 10min ja nostan ketjut vahan päälle valumaan.
Ketjujen pinnalle ei juurikaan jää vahaa tuolla konstilla, koskaan en ole pyyhkinyt vahaa pois.
Onko kukaan muuten kokeillut ketjujen keittämistä vedellä tehdasrasvojen poistossa? Taka-ajatuksena tässä noiden liuottimien/puhdistusaineiden kanssa lotraamisen vähentäminen tinkimättä vahauksen lopputuloksesta.
Vastaukset ”dippasin ketjua kiehuvassa vedessä, ei toiminut kovin hyvin” ei sinänsä ole kiinnostavia koska se on jo arvattavissa, koska ketju ei ehdi lämmetä tuossa vielä eikä jähmeä rasva uida pois rullien väleistä. (Sama pätee myös vahattujen likaantuneiden ketjujen puhdistukseen. Se puhdistaa oikeasti vain jos ketju on siellä kiehumassa mukana että ehtii lämmetä. Muuten vahaa jää ketjuun kiinni.)
Ajatus siis että jos keittäminen irrottaisi rasvasta lähes kaiken, voisi huolettoman puoleinen vahailija heittää keitetyt ketjut sellaisenaan vahaan ja saada erinomaisen lopputuloksen, ja perfektionisti OCD-vahailija kenties selvitä hyvin vähäisellä määrällä tärpättiä ja alkoholia saavuttaen silti täydellisen lopputuloksen. Rasva myös nousisi varmaankin veden pinnalle josta se olisi helpohko erottaa vedestä.
Kokeilisin itse, mutta ei oo käsillä uutta ketjua, enkä nyt vähään aikaan tarvikaan sellaisia kun on kierrossa olevat ketjut kunnossa niin siksi raportoinnin sijasta kyselen.
Tuossa veden kanssa lontraamisessa saattaa ongelmaksi tulla se että kosteutta jää ketjuun verrattuna siihen että liottaa ketjun reilusti bensassa joka haihtuu melkein heti ketjun joka sokkelosta ja vahaamaan pääsee heti. Vettä voi jäädä ketjuun vaikka kuinka kuivattelisi.
Mun vahakattila lämpiää vähän päälle sadan, niin ei jää vettä kunhan antaa ketjun kylpeä tarpeeksi pitkään.
Onko kukaan muuten kokeillut ketjujen keittämistä vedellä tehdasrasvojen poistossa? Taka-ajatuksena tässä noiden liuottimien/puhdistusaineiden kanssa lotraamisen vähentäminen tinkimättä vahauksen lopputuloksesta.
Oma kokemus on että kiehuvassa vedessä ei lähde edes kaikki vahat irti. Usein jää muutama jäykkä linkki vaikka miten keittää ja heiluttelee vedessä.
tri-nisti
22.09.2024, 20.25
Pitäähän siihen veden sekaan jotain pesuainetta laittaa joka vähentää veden pintajännistystä, ei se rasva muuten lähde. Ja on siinä kuitenkin melkoista sotkua tarjolla kun on öljyistä vettä tuloksena. Ongelmallisempaa jätettä kai se on kuin liuotin.
No en mä ny ihan ymmärrä miksi ketjun varastointirasvan liuottaminen bensaan tai tärpättiin tekisi siitä vähemmän ongelmallista jätettä kuin että se kelluu raanaveden päällä… Ajatus siis se että isoimmat rasvat vois kaapia pinnalta öljyjäteämpäriin ja loput kaataa viemäriin.
mitä ongelmaa bensassa joka on ihan paras pesuaine ketjulle. samaa bensaa voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa kun siivilöi kiertyneet liat pois. Kun bensa on tarpeeksi likaista ja on aika vaihtaa niin ei muuta kun näyttää tulitikkua niin ei ole edes ongelmajätettä
570 km oli nyt edellinen vahausväli jäykkäperässä, ja olis varmaan voinut olla pidempikin. Ketjun päällä oli hyvin vahaa, mutta suurimmalla rattaalla rallatteli omaan korvaan häiritsevästi. Lähinnä rataspakka oli hiekkainen. Kilsoista puolet on nyt työmatka-asfalttia, loput hiekkaa ja maastoa. Pesin pitkästä aikaa pakan ja vaihtajan rissat rexillä ja harjalla pelkän letkulla ruiskuttelun sijaan. Samalla vahasin perheen loputkin ketjuvaihteisten ketjut. Oli melkoinen putsaaminen noissa lastenpyörien ketjuissa, mutta kolme kierrosta chain cleaneria ja harjalla jokainen linkki läpi niin hyvä näytti tulevan. Eipähän likaannu housut ja muutkaan vaatteet pyörää käsitellessä.
Itse lämmitän vahan vesihauteessa ja annan ketjujen liota rauhassa. Kattilasta nostan ketjut roikkumaan jolloin suurimmat valuu pois, mutta kapeampiin linkkeihin jää kyllä ihan hyvin vahaa. Nyt oli kaikki ketjut aivan tönkköjä jäähdyttyään, kun en ehtinyt lämpimänä taivuttelemaan.
mitä ongelmaa bensassa joka on ihan paras pesuaine ketjulle. samaa bensaa voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa kun siivilöi kiertyneet liat pois. Kun bensa on tarpeeksi likaista ja on aika vaihtaa niin ei muuta kun näyttää tulitikkua niin ei ole edes ongelmajätettä
Ei siinä mitään ongelmaa ole, paitsi että se on ihan pikkasen laitonta. Ei maailma siitä heti tuhoudu eikä naapuri heti kuole mutta noin periaatteessa.
Kuminauha
24.09.2024, 12.42
Just oli zero friction kanavalla todettu, että ei mitään väliä tarkkaan, missä lämpötilassa ketjun nostaa vahasta, kuhan on jossain 70-90C välissä. Perustelutkin oli ihan hyvät tähän.
Niin, mulla tuo touhu ei ole koskaan ollut mitenkään tarkkaa.
Tiputan ketjut kattilaan, sekoitan niitä ja kun kaikki vaha on kunnolla sulanut, nostan ketjut pois. Tosi nopeaa induction kanssa.
Jos on jotain muuta duunia samaan aikaan, saattaa ketjut jäädä hetkeksi kattilaan. Yleensä ei.
Ei siinä mitään ongelmaa ole, paitsi että se on ihan pikkasen laitonta. Ei maailma siitä heti tuhoudu eikä naapuri heti kuole mutta noin periaatteessa.
missäs niin sanotaan että tuo olis laitonta.
aleksirastas
24.09.2024, 18.28
Ei muuten kannata laittaa tehdasrasvallisia ketjuja veteen kiehumaan. Vieläkin niitä rasvajäämiä joka paikassa.
Testasin viimeksi, kun en jaksanu alkaa puhdistamaan ketjuja liuottimilla. Ois kannattanu jaksaa.
Sen sijaan kerran vahatun ketjun saa tosi hyvin puhtaaks pelkästään keittämällä.
Oma taktiikka on laittaa haudekattila eli vesi kiuhuu alakattilassa ja heitän sinne ketjut sekaan. Sit kun päälikattilassa on vaha sulanut niin siirrän ketjut sinne. Mulla on sen verran pieni kattila että yleensä yhden ketjun kerrallaan keitän ja liukuhihnalla noita illan aikana muutamat keittelen. En oo kauheella kiireellä tuota hommaa vetässy, mutta eipähän tuo vahdi jatkuvaa läsnäoloa vaan saa rauhassa hautua.
No onhan tuo aivan päivänselvä asia että ei se tehdasrasva vedessä keittämällä lähde, päin vastoin lärjääntyy pinnoille ohueksi kalvoksi jolloinvoi luulla että ketju on rasvaton. Liotinta se vaatii ja 98 bensa on parasta tuohon hommaan, halpaa ja riittoisaa eikä jää varmasti ketjuu rasvaa tai muutakaan likaa kun myös haihtuu nopeasti ja varmasti joka ketjun sokkelosta. Ainut huono puoli on että se on myrkky.
missäs niin sanotaan että tuo olis laitonta.
Ajattelin tätä edellistä vastausta kirjoittaessani yksinkertaisesti jätteen polttona, ja se ei olekaan ehkä yksiselitteisesti "laitonta" jos oikein nipotetaan, vaan kunnallisten jätehuoltomääräysten vastaista. Kaikenlainen jätteen poltto on kiellettyä jos olet taajamassa. Risuja ja vastaavia saa monin paikoin poltella taajaman ulkopuolella mutta vaarallisten aineiden, kuten moottoribensan poltteleminen lienee määräysten vastaista sielläkin. Mitä määräyksen rikkomisesta sitten voi seurata, en tiedä.
Sitä en sitten osaa sanoa olisiko jossain ympäristölaissa joku lakipykälä jota vaikkapa parin litran verran Nesteen moottoribensan polttaminen avotulella rikkoisi. Lienee tulkintakysymyksiä ja käytännössä määristä riippuvaisia. Jos poltat 10 tonnia niin varmaan jotain lakia todetaan rikotun. (Tämä on arvausta)
No onko moottoribensiini määräyksissä tarkoitettu vaarallinen aine? Käynee ilmi esim tästä Nesteen käyttöturvallisuustiedotteesta:
https://www.neste.fi/static/ktt/13866_fin.pdf
No onhan tuo aivan päivänselvä asia että ei se tehdasrasva vedessä keittämällä lähde, päin vastoin lärjääntyy pinnoille ohueksi kalvoksi jolloinvoi luulla että ketju on rasvaton. Liotinta se vaatii ja 98 bensa on parasta tuohon hommaan, halpaa ja riittoisaa eikä jää varmasti ketjuu rasvaa tai muutakaan likaa kun myös haihtuu nopeasti ja varmasti joka ketjun sokkelosta. Ainut huono puoli on että se on myrkky.
Näinköhän bensa poistaa kaiken. Melkein kyllä väittäsin, että alkoholia sekin vaatii vielä lisäksi.
Sivustakatsoja
24.09.2024, 21.09
Mikä siihen moottoribensiiniin vetää? -myrkyllistä ja aivan liian herkästi syttyvää. Lakkabensiini, eli mineraalitärpätti on ketjujen rasvan poistoon turvallisempi aine, eikä sekään ole hinnalla pilattu.
Mikä siihen moottoribensiiniin vetää? -myrkyllistä ja aivan liian herkästi syttyvää. Lakkabensiini, eli mineraalitärpätti on ketjujen rasvan poistoon turvallisempi aine, eikä sekään ole hinnalla pilattu.
Tavallaan samaa mieltä, mutta jätehuoltomääräyksien puolesta molemmat yhtä vaarallisia aineita siinä mielessä että ovat "vaarallisia aineita" jotka pitää jätehuoltoon viedä. Suht myrkyllistä lakkabensakin vaikkei ihan yhtä myrkyllistä kun moottoribensa kaikkine lisäaineineen. Ite käytän lakkabensiiniä ketjuhommissa tästä syystä, mutta ei se sinänsä mistään jätehuoltoasioista vapauta. Mitä et toki tarkoittanutkaan.
Sivustakatsoja
24.09.2024, 21.26
^moottoribensiini on suuniteltu muodostamaan herkästi syttyviä höyryjä, jotta se sylinterissä kipinällä varmasti syttyisi.
Joo, eikä mineraalitärpätti toimi yksinään.
Siis vaikka joku oikeasti pesisikin bensiinillä ketjujaan, joka siis on ihan mahdollista maalla tallissa puuhaillessa, niin en oikein usko että lopputulos on vahalle riittävä.
Bensakin on kuitenkin öljypohjaista ainetta. Ketjun tulee olla täysin rasvaton ennen vauhausta.
Minkävasiten sitä pitää kikkailla kun täällä on muutama foorumisti kehittänyt ihan työssä työajalla aineen ihan tarkoitukseen, millä rasvat saa ketjusta?
Joo siis rex kyllä toimii hienosti. On vielä halpaakin siihen maailmalla suosittuun ceramic speediin verrattuna.
En vaan oikein tajua, miksei zero friction ole testannut rexin cleaneria?
Sivustakatsoja
25.09.2024, 07.47
^pitäisi tosiaan Rexin litkua ostaa, vaikka mineraalitärpättiä onkin täysi pullo.
Itse en ole kovin suuressa tärpättimäärässä uutta ketjua huljutellut ja mulla on pari kannellista astiaa, joissa ketju käy ensin likaisemmassa ja sitten puhtaammassa. Viimeistely parilla tenukylvyllä.
Likaisen tärpätin olen kaatanut likaisen tärpätin pulloon ja likaisen tenun omaansa. Aikansa seissyttä olen käyttänyt uudelleen: osa liasta laskeutuu pullon pohjalle.
very heavy
07.10.2024, 17.54
miten kuumavaha pelaa pakkasilla
No ainakin maastokäytössä erinomaisesti, mutta kai siellä pelaa talvella liki kaikki.
-25 paikkeilla alkaa olla liian jäykkää, että vaihteet pelais hyvin.
Sivustakatsoja
07.10.2024, 20.22
Riippuu kuumavahasta. Mulla on Rexiä ja Rambovahaa: Rambo on selvästi kovempaa.
Tilasin R2 valmiiksi rexillä vahatun ketjun. Hyvin tuntui ainakin ensimmäisen ajon aikana toimivan. Jospa tuolla nyt talven selviäisi ilman ketjun uudelleen vahaamista. Vähän yli 20 taisi olla kalliimpi kuin vastaava vahaamaton.
Mä en oo keitelly uudelleenvahatessa. vedellä pesen ajojen jälkeen pyörän ja ne vähät hiekat mitä ketjuun jää saa päätyä kattilan pohjalle. Vahattu ketju kun ei juurikaan sitä likaa itseensä kerää.
Mä en oo keitelly uudelleenvahatessa. vedellä pesen ajojen jälkeen pyörän ja ne vähät hiekat mitä ketjuun jää saa päätyä kattilan pohjalle. Vahattu ketju kun ei juurikaan sitä likaa itseensä kerää.
Jep, ja sitä vettä saa kauan keitellä pois ketjuista. Nykyään tulee harjattua ja pyyhkäistyä rätillä suurimmat liat pois.
Nikolas Ojala
14.10.2024, 00.25
Minkävasiten sitä pitää kikkailla kun täällä on muutama foorumisti kehittänyt ihan työssä työajalla aineen ihan tarkoitukseen, millä rasvat saa ketjusta?
Sinun tulee jupista lisää riimejä. Että siis mikä aine on kyseessä?
^ Kerrottiin heti seuraavassa kommentissa:
Joo siis rex kyllä toimii hienosti. On vielä halpaakin siihen maailmalla suosittuun ceramic speediin verrattuna.
En vaan oikein tajua, miksei zero friction ole testannut rexin cleaneria?
Mutta siis tämä:
https://mlpuglgjdpmz.i.optimole.com/w:600/h:600/q:mauto/ig:avif/https://rex.fi/media/911_chain_cleaner_1000ml.jpg
Nikolas Ojala
14.10.2024, 19.51
Ok, olin tuollaisen tiedon jotenkin ohittanut.
Nikolas Ojala
14.10.2024, 19.54
Noin muuten, yritin tiivistää tästä ketjusta ja vähän muualtakin keräilemäni ja suodattamani viisauden yhteen aaneloseen. Toisin sanoen ei tästä mitään kirjaa tullutkaan.
https://www.modeemi.fi/~no/kirjoitelmat/2024-10-13_Fillarin_ketjun_vahavoitelu.pdf
Ketjun tulee olla täysin rasvaton ennen vauhausta.
Kaivelen nyt vanhaa komenttia.
Ite putsailen/vahailen yms. vähän semmosella laiskemmalla tai hätäisemmällä asenteella kun niitä huollettavia fillareita on useampi. Pyorien pesuruljanssin aloitan ottamalla kaikki ketjut pois fillareista ja laitan ultraäänipesuriin puoleksi tunniksi. Pesurissa vettä ja loraus, eli ehkä desi, Simple Geeniä. Pesurin jälkeen vesihuuhtelu ja sitten vahakattilaan. Olen melko varma, että ketjuissa on vielä parin vahauksen jälkeen oljyjäämiä, mutta silti toimii kuten vahatun ketjun odotan toimivan, eli on hiljainen, puhdas ja kestää ajoa omasta mielestä riittävän kauan. Jos niitä watin osia pitää säästellä, niin pidemmän kaavan puhdistus on varmasti tarpeellinen.
Kyse tietysti uudesta ketjusta, jossa se tehdasmoska kiinni. Sen ensimmäinen pesun jälkeen en ketjuja pese, muutenkuin fillarin normi pesun yhteydessä vedellä ruiskuttelemalla ja kampia pyörittelemällä hiekat ja kurat pois. Sitten suoraan kattilaan vaan.
El-Carpaso
19.10.2024, 09.51
Ite putsailen/vahailen yms. vähän semmosella laiskemmalla tai hätäisemmällä asenteella kun niitä huollettavia fillareita on useampi. Pyorien pesuruljanssin aloitan ottamalla kaikki ketjut pois fillareista ja laitan ultraäänipesuriin puoleksi tunniksi. Pesurissa vettä ja loraus, eli ehkä desi, Simple Geeniä. Pesurin jälkeen vesihuuhtelu ja sitten vahakattilaan. Olen melko varma, että ketjuissa on vielä parin vahauksen jälkeen oljyjäämiä, mutta silti toimii kuten vahatun ketjun odotan toimivan, eli on hiljainen, puhdas ja kestää ajoa omasta mielestä riittävän kauan. Jos niitä watin osia pitää säästellä, niin pidemmän kaavan puhdistus on varmasti tarpeellinen.
Jostain syystä täällä on tiukkaan jäänyt uskomus, että rasva jotenkin estäisi tai haittaisi ketjun vahaamista. Näin ei kuitenkaan ole. Ketjun voi heittää vahakattilaan täydet varastorasvat päällä ja se vahaantuu aivan hyvin. Vaatii vaan pidemmän keittoajan, enemmän huljuttelua JA varastorasva pehmentää ketjuvahaa jonkin verran (yksi ketju ei juurikaan, parikyt ketjua jo enemmän).
Karkeasti vahat ja rasvat ovat keskenään täysin sekoittuvia. Rasva liukenee vahaan ja toisinpäin. Teikäläisen ketjussa ei varmuudella ole enää öljyjäämiä, koska ne ovat liuenneet vahaan.
On kuitenkin ihan hyviä syitä sille, miksi varastorasvattuja ketjuja ei kannata heittää vahautumaan. Ketjuissa on aina mukana valmistuksesta jäänyttä metallisilppua, joka likaa vahan. Toisekseen se, että varastorasvan saa liuotettua pois ketjun sisältä ja tilalle vahat vie paljon enemmän aikaa kuin vahan ujuttaminen puhtaan ketjun sisään.
Mutta ketjun puhdistaminen vahaamista varten vaatii vain isoimpien varastorasvojen poiston. Yksi kunnon ravistelupuhdistus tärpätissä tai vastaavassa aineessa on ihan riittävä. Ei ole tasan mitään tarvetta huuhtoa liuottimen öljyjäämiä pois alkoholilla. Liuottimesta jäävä öljyinen kerros on niin ohut, että sillä on täysin mitätön vaikutus vahaukseen niin tarttumisen kuin vahaan liukenevan öljyn ja pehmenemisen suhteen. Jos asia kuitenkin epäilyttää, voi ketjua pitää vahassa muutaman sekunnin pidempään.
On ihan tutkittu juttu, että varastorasvan (tai minkä tahansa öljyn) joutuminen kuumavahan sekaan heikentää voitelun kestoa, ja heikentää kattilaan jäävän vahan voitelukykyä jatkossakin. Kyse ei ole uskomuksesta.
Jostain syystä täällä on tiukkaan jäänyt uskomus, että rasva jotenkin estäisi tai haittaisi ketjun vahaamista. Näin ei kuitenkaan ole. Ketjun voi heittää vahakattilaan täydet varastorasvat päällä ja se vahaantuu aivan hyvin. Vaatii vaan pidemmän keittoajan, enemmän huljuttelua JA varastorasva pehmentää ketjuvahaa jonkin verran (yksi ketju ei juurikaan, parikyt ketjua jo enemmän).
Karkeasti vahat ja rasvat ovat keskenään täysin sekoittuvia. Rasva liukenee vahaan ja toisinpäin. Teikäläisen ketjussa ei varmuudella ole enää öljyjäämiä, koska ne ovat liuenneet vahaan.
On kuitenkin ihan hyviä syitä sille, miksi varastorasvattuja ketjuja ei kannata heittää vahautumaan. Ketjuissa on aina mukana valmistuksesta jäänyttä metallisilppua, joka likaa vahan. Toisekseen se, että varastorasvan saa liuotettua pois ketjun sisältä ja tilalle vahat vie paljon enemmän aikaa kuin vahan ujuttaminen puhtaan ketjun sisään.
Mutta ketjun puhdistaminen vahaamista varten vaatii vain isoimpien varastorasvojen poiston. Yksi kunnon ravistelupuhdistus tärpätissä tai vastaavassa aineessa on ihan riittävä. Ei ole tasan mitään tarvetta huuhtoa liuottimen öljyjäämiä pois alkoholilla. Liuottimesta jäävä öljyinen kerros on niin ohut, että sillä on täysin mitätön vaikutus vahaukseen niin tarttumisen kuin vahaan liukenevan öljyn ja pehmenemisen suhteen. Jos asia kuitenkin epäilyttää, voi ketjua pitää vahassa muutaman sekunnin pidempään.
No nyt on kyllä tuubaa torven täydeltä.
Tämähän siis on paljon huolellisempaa pesua ennen uudelleen vahausta mitä itselläni. Mun mielestä se lämmin vesi hyvällä paineella ja kampien pyörittäminen riittää pesuksi.
Joskus koetin UA-pesuriakin, mutta oli melkoisen vaivalloista, eikä halvalla mallilla tehnyt muutenkaan mitään. Laadukkaampi pesuri jäi sitten uppovahoihin siirtymisen myötä hankkimatta, koska en enää nähnyt tuolle mitään tarvetta.
Itse miettinyt kynttilän sulattelun toiseen kattilaan, jolla tekis pari ekaa vahausta uudelle ketjulle. Rasvojen poistamisen jälkeen toki niin ehkä toi Rex pysyisi sitten puhtaampana tai sitten asialla ei mitään väliä.
Itse miettinyt kynttilän sulattelun toiseen kattilaan, jolla tekis pari ekaa vahausta uudelle ketjulle. Rasvojen poistamisen jälkeen toki niin ehkä toi Rex pysyisi sitten puhtaampana tai sitten asialla ei mitään väliä.
Mulla on näin. Toisessa kattilassa kynttilää ja Rexistä jääneitä valkeita paloja. Kokeilin joskus kurakelien aikaan esivahausta, mutta jäänyt kyllä nyt käyttämättä.
El-Carpaso
19.10.2024, 12.12
On ihan tutkittu juttu, että varastorasvan (tai minkä tahansa öljyn) joutuminen kuumavahan sekaan heikentää voitelun kestoa, ja heikentää kattilaan jäävän vahan voitelukykyä jatkossakin. Kyse ei ole uskomuksesta.
Tuo on kyllä totta absoluuttisessa mielessä. Mutta suhteellisessa mielessä kuinka monta mikrogrammaa esim. tärpätistä ketjun pintaan jäänyttä öljypintaa alkaa heikentää esim. puolikiloisen vahaklöntin ominaisuuksia.
En mäkään varastorasvoja vahaan tuuppaa, mutta jos vahaan päätyy promillen sadaosa tärpätin jäännösöljyä, en jaksa olla kovin huolissani.
El-Carpaso
19.10.2024, 12.32
No nyt on kyllä tuubaa torven täydeltä.
Nuo on aika perustason kemiaa. Jos sulla on jotain parempaa osaamista aiheesta, esim. miten pooliset ja poolittomat yhdisteet reagoi keskenään niin voit varmasti myös jakaa tietosi täällä.
Olikos joku kokeillut tuota Rexin Chain Cleaneria tehdasrasvojen poistoon? Ketjut astiaan, tätä perään ja liuotus ja ravistus? Aiemmin mennyt 2x tärpätti & 2x IPA -menetelmällä mutta etenkin tuo tärpätin kanssa lutraaminen risoo.
Joo, mä oon mennyt nyt tuo Rex Chain Cleaner ja sitten Sinol-kylpy perään uusien ketjujen kanssa. Hyvin tuntuu toimivan, ei tuohon Sinoliin enää juuri mitään jää.
Sama. En tiedä onko ipa kylpy enää tarpeellinen, mutta eipä tuo juuri aikaakaan vie.
Mä vedin pelkällä rexillä uudet ja vanhat. Tuntuu toimivan.
Nikolas Ojala
25.10.2024, 21.12
Rambovahasta kiinnostaisi tietää muitakin ominaisuuksia kuin sulamispiste. Öljypitoisuus ja kovuus nyt ainakin kiinnostavat.
Optimaalinen sulamispiste vahalle on vähän alle 100 °C koska vesihauteessa saadaan lämpötila nostettua enintään sataan asteeseen. Siinä mielessä Rambovahan sulamispiste noin 90 °C on ihan OK. Mutta ne edellämainitsemani muut ominaisuudet kiinnostavat myös.
Sivustakatsoja
25.10.2024, 21.20
^Muista ominaisuuksista en tiedä, mutta omaan makuuni Rambovaha oli turhan kovaa ja lisäksi se likastui selvästi nopeammin, kuin Rex.
Vahojahan löytyy maailmasta vaikka kuinkanpaljon, mutta toimivan vahaSEOKSEN tekeminen vaatiikin hetken mietintää ja testaamista. Ja näin.
Nikolas Ojala
26.10.2024, 13.04
En lainkaan epäile etteikö molybdeenidisulfidi tai mitä muita lisäaineita halutaankaan käyttää menisi jonkin halvan kynttilävahan avulla ketjuun. Oleellista onkin mitä tapahtuu myöhemmin pyörällä ajaessa.
Tavallisesti kyseessä on eripituisiin parafiinimolekyyleihin perustuva vaha. Kuvittelen että optimaalista vahaa etsiessä ensimmäiseksi oleellista olisi löytää sellainen vaha, jonka öljypitoisuus on hyvin pieni. Vähemmän öljyä kerää vähemmän pölyä. Periaatteessa, mitä lähempänä nollaa vahan öljypitoisuus on, sitä parempi. Toinen tärkeä on vahan kovuus. Kova vaha pysyy paremmin ketjun sisällä niissä väleissä missä sen pitääkin pysyä. Oletan että pölyn tarttuminen kovan vahan pintaan on vähäisempää kuin pehmeän vahan pintaan. Kovuus mitataan standardin mukaisella neulatestillä. Näkisi vaan sen standardin. Kolmas on sulamispiste. Vahan sulamispisteen pitäisi olla korkea mutta kumminkin alle 100 °C jotta vahaa voi vesihauteessa sulattaa. Mitä korkeampi sulamispiste on, sitä vähemmän vaha pehmenee poikkeusolosuhteissa, esimerkiksi kesähelteillä.
Jos edellä selittämäni vaha onkin eri vahojen sekoitus, sillä ei ole periaatteessa väliä, sillä käytännössä ne kaikki joka tapauksessa ovat eripituisten parafiinimolekyylien (alkaanien) seoksia.
Juuri kun pääsin sanomasta että vahat ovat seoksia. Näitä kemikaaleja on saatavilla myös puhtaina. Puhdas pentakontaani saattaisi olla sellainen mielenkiintoinen vaha, ainakin sulamispisteen perusteella, mutta havaitsin että hinta 105,6 € / 50 mg on noin 100000× liian korkea. Verratkaa tuota vaikka parafiinikynttilän hintaan.
Pentakontaanin hinta löytyi täältä: https://products.cpachem.com/shop/a/114833/sb12181.50mg
Vahasekoitusta suunnitellessa ei ole pakko tyytyä parafiineihin. Esimerkiksi Fischer-Tropsch -menetelmällä tuotettuja myös käytetään, ja niitä voi sekoittaa parafiineihin. Tässäkin yhden firman PE-vaha: https://rahaoil.com/polyethylene-wax/
Fischer-Tropsch (FT) wax, a polyethylene wax produced by the polymerization of carbon monoxide under high pressure is the technology used in natural Gas to Liquid (GTL) projects. The hydrocarbon product of FT reaction is distilled to separate the mix into fuels products and waxes with melting points ranging from about 45 to 106 Celcius. Currently FT waxes are commercially produced in large volumes in South Africa and Malaysia. Uses are similar to those for polyethylene waxes including hot-melt adhesives and additives for inks and coatings.
Lähde: https://www.irmwax.com/faq/About_wax.aspx
bike futurist
26.10.2024, 13.47
olen ymmärtänyt että alushousuja laminoimalla ei tarvitsisi vaihtaa niitä kuin kerran kuukauteen
Nikolas Ojala
26.10.2024, 14.04
olen ymmärtänyt että alushousuja laminoimalla ei tarvitsisi vaihtaa niitä kuin kerran kuukauteen
Raportoi tänne kun kokeesi valmistuu.
Nikolas Ojala
26.10.2024, 14.52
Onko kukaan muuten kokeillut ketjujen keittämistä vedellä tehdasrasvojen poistossa?
Minun mielestäni ketjun puhdistuksen voisi aloittaa tuolla tavoin. Taka-ajatuksena tässä olisi saada enimmät tehdasrasvat irti ketjusta kuumalla vedellä, jotta puhdistuksen myöhemmissä vaiheissa kovempia kemikaaleja kuluisi vähemmän.
Tehdasrasvat jäävät varmaankin keittämisen jälkeen veden pinnalle, josta rasvat voi kerätä jollain pehmopaperilla ennen kuin ketjun nostaa kylvystä ylös.
Nikolas Ojala
01.11.2024, 00.14
Tehdasrasvat jäävät varmaankin keittämisen jälkeen veden pinnalle, josta rasvat voi kerätä jollain pehmopaperilla ennen kuin ketjun nostaa kylvystä ylös.
Itse asiassa ainakin enimpien rasvaläikkien keräily veden pinnalta onnistuu kohtuullisen hyvin lusikalla.
Eka kuumavahailu suoritettu. Todella helppoa haudutuspadalla muutaman pyörittelyn kera. Pesun tein Solmasterin AS40:llä, eikä mitään muuta. Mietin tarttisko asetonilla tai ipalla tai sinolilla lutata, mutta ei näköjään, kun meni aivan tönköksi. Aika paljon voimaa tarvi nivelten availuun.
Ajo vielä suorittamatta, mutta hyvältä näyttää. Ensi kerralla vaan pitää muistaa tökkiä ketjutappien ontot reiät puhtaaksi.
Eka kuumavahailu suoritettu. Todella helppoa haudutuspadalla muutaman pyörittelyn kera. Pesun tein Solmasterin AS40:llä, eikä mitään muuta. Mietin tarttisko asetonilla tai ipalla tai sinolilla lutata, mutta ei näköjään, kun meni aivan tönköksi. Aika paljon voimaa tarvi nivelten availuun.
Ajo vielä suorittamatta, mutta hyvältä näyttää. Ensi kerralla vaan pitää muistaa tökkiä ketjutappien ontot reiät puhtaaksi.
Minulla on varaston ovessa harjanvarrenpätkä joka toimii myös letkutelineenä, siinä en hyvä vedellä edestakaisin niin sormet kiittävät jälkikäteen. Tietenkin molemmista päistä joutuu taivuttelemaan käsin.
Itse asiassa ainakin enimpien rasvaläikkien keräily veden pinnalta onnistuu kohtuullisen hyvin lusikalla.
Kokeilin ja siinähän kävi kuin lihasoppaa keitellessä. Rasva nousi pintaan ja jäähdytyksen jälkeen kerääntyi reunoille suht jähmeäksi mönjäksi. Ketjut pois ja kattila pesuun.
https://www.youtube.com/watch?v=C6DQfLLAUMU
Mielenkiintoinen vinkki märkään / pakkasajeluun vahatulla ketjulla.
Kunhan lumikelit tulee, täytyypä kokeilla laittaa pullosta Black Diamondia kuumavaha-Black Diamondin sekaan
El-Carpaso
10.11.2024, 09.36
Rexin kuumavaha on toisaalta jo itsessään niin pehmeää verrattuna esim perus parafiinivahaan, että se ei todennäköisesti tarvitse lisäöljyä. Jotenkin tuntuu, että rexissä on lumi- ja vesisuoja jo sisäänrakennettuna kun se on täällä suomessa kehitetty.
Muutenkin pakkaskeleillä vaha pysyy ketjussa niin hyvin, että yhdellä vahauksella selviää helposti satoja kilometrejä (pl. ajaminen suolaloskassa)
Nikolas Ojala
13.11.2024, 21.20
Kokeilin ja siinähän kävi kuin lihasoppaa keitellessä. Rasva nousi pintaan ja jäähdytyksen jälkeen kerääntyi reunoille suht jähmeäksi mönjäksi. Ketjut pois ja kattila pesuun.
Näinhän se käy helposti jos ei ole mitään turhaa kiirettä. Antaa veden jäähtyä. Rasvalla töhriintyneestä kattilan reunasta voi sipaista enimmät mönjät vaikka talouspaperilla ennen tiskaamista.
Nikolas Ojala
14.11.2024, 01.34
Tässä on tämmöinen video: https://www.youtube.com/watch?v=QpZ4ULls58g
Näköjään vahan kovuus mitataan tällaisella mittalaitteella. Ilmeisesti standardissa, jota minulla ei ole, on määritelty kartioneulan koko, muoto ja pudotettava massa. Sitten mittalaitetta käytetään mittausneulan hallittuun pudottamiseen mitattavaan vahakappaleeseen. Neulan tunkeutuminen vahaan saadaan mitattua riittävän tarkasti, ja mittaustulos on siinä.
Voikohan Moltenin vahan laittaa kuivana klönttinä sekajätteeseen, vai miten pitäisi hävittää?
Sekajätteeseen voi laittaa kaikkea muuta paitsi ongelmajätettä.
^ Kiitos, niin vähän mietinkin.
Nikolas Ojala
27.11.2024, 19.46
Asiahan näyttää selvältä, mutta ajattelin varmuuden vuoksi kysyä: Onko Moltenin vaha ongelmajätettä?
El-Carpaso
28.11.2024, 10.20
Parafiinivaha ei ole. Molybdeeni on joissain tilanteissa, mutta Moltenin sisältämän määrän puitteissa Molten ei lähes varmasti ole ongelmajätettä.
Mun Molten meni jo klönttinä sekajäteeseen, siellä se sitten palaa muun roinan seassa ja tuo lämpöä ja sähköä.
Veivaaja
28.11.2024, 13.11
IT-avuttomana en saanut linkattua tähän, mutta Fillarifiilarilla oli melko hyvin dokumentoitu selvitys Rexin kestävyydestä ja vaikutuksesta tavarapyöän ketjun kestävyyteen.
IT-avuttomana en saanut linkattua tähän, mutta Fillarifiilarilla oli melko hyvin dokumentoitu selvitys Rexin kestävyydestä ja vaikutuksesta tavarapyöän ketjun kestävyyteen.
Varmaankin tämä: https://www.facebook.com/fillarifiilari/posts/pfbid02A29Tdk9EtR1qLG2h7jWkY4xr7Mx9zMzBLBBjmXr7jgj com2ebwEKvUKU4Vcm1p45l
^Oltiin siis kyseisen liikkeen Facebook-sivulla ja tästä julkaisusta (https://www.facebook.com/fillarifiilari/posts/pfbid02A29Tdk9EtR1qLG2h7jWkY4xr7Mx9zMzBLBBjmXr7jgj com2ebwEKvUKU4Vcm1p45l) lienee kyse.
Varustenetissä kävin tänään. Siellä oli Rex black diamond hot wax paketti tarjouksessa 36.72. Mukaan lähti. Kohta sulattelemaan
Ylva Hubatsa
22.01.2025, 21.17
Rexin vaha on muuten hyvä, mutta ei sovellu esim. työmatkapyöräilyyn. Ketjut ruostuu melko rajusti ja alkaa ääntelemään max 200 kilometrin kohdalla. Tehty kuiviin loskattomiin olosuhteisiin.
Kaikki kuumavahatut ketjut pitää kuivata märässä ajon jälkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Joo ja säilyttää pyörä lämpimässä, tai ainakin antaa tosiaan ketjujen kuivua täysin sisällä ennen varastoon viemistä.
Siltikään en pysty tuolla suolaloskassa ajamaan muulla. Ajattelin lisätä rexin domestiqueta upporexin päälle, mutta sehän keräsikin kaamean hiekkamoskan pintaansa. Se ritinä ja rutina rattaiden välissä oli kamalaa.
Ufon drippiä voi suositella lisäysaineena. Vahamainen pinta kestää useammankin märänkelin lenkin, eikä mitään moskaa jää ketjuun kiinni.
Nikolas Ojala
23.01.2025, 04.42
Rexin vaha on muuten hyvä, mutta ei sovellu esim. työmatkapyöräilyyn. Ketjut ruostuu melko rajusti ja alkaa ääntelemään max 200 kilometrin kohdalla. Tehty kuiviin loskattomiin olosuhteisiin.
Onko se vaha hapanta?
Vai onko kyse yksinkertaisesti vain siitä ettei vahassa ole mukana mitään erityisesti ruosteelta suojaavia ainesosia?
Kuminauha
23.01.2025, 08.03
Vaha ei oo siinä ketjun ulkopinnalla, vaan siellä ketjun sisällä, missä sitä tarvitaan. Pintaruoste ei haittaa paitti silmää, ellei sitten ala pitämään ääntä.
Mutjoo...samat huomiot. Pintaruostetta tulee herkästi vahatulla ketjulla jossei pyörää saa lämpimään kuivaan tilaan ajon jälkeen. Mulla on työpaikan pyöräparkissa (semilämmin halli) jemmattu yksi mikrokuituliina, millä töihin tullessa aina pyyhkii ketjun. Sama sitten kodin pöyrävarastossa on liina, millä pyyhkäsen kotiin tulon yhteydessä. Sitten lisään vähän drip waxia (silca) jos on ollut erityisen kostea matka.
Sramin 12sp xx1/xo1 ketjut toimii. Ne kestää suolavettä ihan eritavalla mitä shimanot vahojen kanssa. Toimivat nätisti ainakin 11sp shimanoilla.
Fillarijeti
23.01.2025, 09.20
Vaha on vesiliukoista, joten märkä ketju on syytä pyyhkiä päältä kuivaksi esimerkiksi entisellä sukalla. Jos se on kastunut kunnolla, kuivauksen jälkeen rullien tippavahaus on paikallaan. En näe kuumavahauksessa mitään järkeä - varsinkaan, jos sää sahaa nollan kahta puolta ja tiet ovat ajoittain märkiä ja hiekkaisia.
Joskus ketjuun kertyy paljon hiekkaa. Huuhtelen tällöin ketjua kylmällä vedellä juomapullosta, kuivaan, tippavahaan ja työnnän pyörän kylmään varastoon.
Noin kerran vuodessa, yleensä alkukesällä, juoksutan astiaan lämmintä vettä, lisään siihen astianpesuainetta ja pesen likaisimmat paikat.
Vahattua ketjua ei tarvitse pestä koskaan.
Edellinen vaatii hieman aivotyötä ajamisen tauottua.
Olenko tuhonnut ysäripyöräni näillä minimaalisilla huolloilla? Nykyisellä SRAMin ketjulla on ajettu 6058 km ja matka jatkuu.
Sramin 12sp xx1/xo1 ketjut toimii. Ne kestää suolavettä ihan eritavalla mitä shimanot vahojen kanssa. Toimivat nätisti ainakin 11sp shimanoilla.
Tämä on tosi. Äsken vahasin kaikki sähköpyörien ketjut ja XX1 oli ilman ruostetta mutta XT oli punertava kauttaaltaan, enkä sillä pyörällä ollut edes ajanut kosteassa pitkään aikaan. XX1 sähköfatbikessa ja se näkee kosteutta reipppastikin (vasta ~1800km sillä ketjulla, muut kestivät ~500). KMC:n ketju oli ajettu vain kauniissa kelissä niin se ei ollut ruosteessa ehkä siksi.
TheMiklu
23.01.2025, 15.51
Se on se vanha viisaus: Vahat, tippapullo ainakin, toimii vain pinnotetuilla ketjuilla.
Öljyjä on käytetty perinteisesti just siks kun sillä kalvolla saadaan ruostesuojaus.
El-Carpaso
23.01.2025, 16.50
Mulla on kyllä olleet ketjut Rexin black diamond kuumavahan aloittamisen jälkeen varsin vähäruosteisia. Perusparafiinilla ruostuu huomattavasti herkemmin.
Semmoinen huomio, että vaha ei ole vesiliukoista. Voisi pikemminkin sanoa, että erityisesti parafiinivaha ja sen sukulaisvahat ovat yksiä vähiten veteen liukenevista aineista, mitä maan päältä löytyy.
En tosiaan ole tupannut huomioimaan ketjuja mitenkään märkien ajojen jälkeen. En pyyhi, kuivaa tai vie pyörää lämpimään kuivumaan. Ulkolämpöisessä autotallissa saavat olla. 300 kilsaa menee aika helposti. Sen jälkeen olen vaihtanut lähinnä tavan vuoksi. Tarvetta ei olisi välttämättä ollut.
Uudelleenvahauksessa keitän ketjut kiehuvassa vedessä ennen vahaan laittoa, jotta ketjusta irtoaisi suola ja muu ryönä veteen sen sijaan, että menisi vahaan. En ole lainkaan vakuuttunut, että kuumavaha irrottaisi suolaa ketjusta, suola kun ei liukene vahaan. Ja tässäkään välissä en erikseen kuivaa ketjua ennen vahaan lykkäämistä.
Fillarijeti
23.01.2025, 19.04
Sivuaineena kemian aineopinnot suorittaneen ei tosiaan pitäisi kirjoittaa, että vaha on vesiliukoista. Yhtä hämmentynyt olin, kun arrogantti analyyttisen kemian professori heippasi iloisesti yliopiston parkkipaikalla ja tuli juttelemaan kanssani kurssin parhaasta tenttituloksesta.
Muilta osin kirjoitus pitää paikkansa. Jos märkää ketjua ei kuivaa, ruostetta löytyy vähäisissä määrin kaikkialta ketjusta ja runsaasti takavaihtajan alimman rullan alta. Rättikuivaus poistaa likaa ja veden, ja yhdistettynä rullien tippavahaukseen ketju pysyy täysin ruosteettomana. Jos sää ja varasto on jatkuvasti pakkasella, käyttöön voi ottaa kuivan kelin protokollan eli tippavahausväli on satoja kilometrejä.
Olen ohentanut Squirt-emulsiota etanolilla, joka parantaa aineen tunkeutumista rulliin ja nopeuttaa haihtuvan osan poistumista. Olen käyttänyt ulkopinnalta niklattuja ketjuja eli SRAM 870 tai 971. Kesällä ja jatkuvassa pakkasessa voisi toimia pinnoittamatonkin ketju ilman lisävaivaa.
Nikolas Ojala
26.01.2025, 15.39
Myös KMC valmistaa ketjuja, joita markkinoidaan ruostumattomina tai ruostumista torjuvina, vaikka eivät ne oikeasti ruostumatonta terästä olekaan. Niiden mallinimissä on EPT, joka tarkoittaa jotain suojapinnoitetta.
https://www.kmcchain.eu/technology/ept-coating
Olisi kyllä siistiä saada uusia ketjuja jollain vahan kanssa toimivalla pinnoitteella.
Ja tietysti normaaliin hintaan.
Fillarijeti
26.01.2025, 16.25
KMC Black Tech jne.
https://www.bike24.com/p2859810.html?searchTerm=black+waxed
Itse käytän luotettavia Sramin kasin ja ysin ketjuja, joista valikoima on vuosien varrella kavennut. Kympistä eteenpäin Sramin ketjuista löytyy kattavammin korroosiosuojattuja ketjuja kuin käyttämäni 870 ja 971.
https://www.sram.com/en/sram/mountain/products/chains?filters=&sort=Relevancy&page=1
Katsos, tuo KMC:n ketjuhan on mainio. Tosin ihan heti en kyllä ole vaihtamassa xx1:sta pois. Niitäkin saa alesta välillä halvalla.
Kmc:n ketjut eivät ihan kamalan hyvin ole testissä pärjänneet.
https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2020/07/Chain-Longevity-Graph.jpg
Jotenkin tuntuu, että tänä talvena on Shimano CN-E6090 ketjut nopeammin ja enemmän ruosteessa kuin aiempina talvina. Onkohan Helsinki vaihtanut sitä suolaliuoksen koostumusta, kun ei pitänyt edes Holmenkol LubeExtreme ruostetta poissa? Meni juuri noin 1500km ajettu ketju ruosteen takia vaihtoon. Täytyy ensi talvena kokeilla tuota KMC EPT ketjua ja siihen sitten vielä LubeExtremeä päälle.
Jotenkin tuntuu, että tänä talvena on Shimano CN-E6090 ketjut nopeammin ja enemmän ruosteessa kuin aiempina talvina. Onkohan Helsinki vaihtanut sitä suolaliuoksen koostumusta, kun ei pitänyt edes Holmenkol LubeExtreme ruostetta poissa? Meni juuri noin 1500km ajettu ketju ruosteen takia vaihtoon. Täytyy ensi talvena kokeilla tuota KMC EPT ketjua ja siihen sitten vielä LubeExtremeä päälle.
No sehän riippuu ihan siitä miten hoidat ketjua ja miten usein sen käsittelet uudellen. Ihan suotta kuvitella että mikään kama tuolla suolaloskassa kestäisi muutamaa lenkkiä pidempään. Ja ne shimanon ketjut ruostuu nopeasti jos vaha liukenee pois.
Aika hyvin Wippermanin ketjut kestäneet vahattuina työmatkoja, vähän pinnassa ruostetta vaikka kelit olleet voimansiirrolle lähes niin huonot kuin voi olla. Ketjuja enkä voimansiirtoa hoida millään tavalla paitsi ennen vahaamista ja säilytys kylmässä.
Goomikko
28.01.2025, 12.58
Hyvin on vahaus toiminut koko talven. Ainoa ongelma on että ketjut on ulkopuolelta aivan ruosteessa. Onko markkinoilta saatavilla ruostumattomia ketjuja?
Hyvin on vahaus toiminut koko talven. Ainoa ongelma on että ketjut on ulkopuolelta aivan ruosteessa. Onko markkinoilta saatavilla ruostumattomia ketjuja?
Asiasta ei ole ainakaan tuossa muutama viesti aiemmin keskusteltu.
Melko arvokkaat nuo valmiiksi vahatut ketjut. Kyllä minä tuolla satasella vahailen tallissa ketjujani itse. Minulla tosin onkin jo haudutuspata ja muut välineet olemassa jo.
https://www.cyclowax.com/collections/chains/products/sram-xx-sl-eagle-transmission-12s
R2-bike myy Rexillä vahattuja ketjuja halvemmalla
Kiitos vinkistä, tässä on enää joku kolmen kympin preemio.
https://r2-bike.com/R2BIKE-pre-waxed-SRAM-XX1-Eagle-chain-incl-chain-lock-for-SRAM-XX1-Eagle-SRAM-X01-Eagle-12-speed-126-links-black (https://r2-bike.com/R2BIKE-pre-waxed-SRAM-XX1-Eagle-chain-incl-chain-lock-for-SRAM-XX1-Eagle-SRAM-X01-Eagle-12-speed-126-links-black)
edit: no onhan se tuplahintainen
https://www.bike24.com/p2172001.html
Noita xx1/x01 ketjuja saa aina välillä alesta alle 40e.
Itse tarkoitin tuolla pinnoituksella tehtaan tekemää käsittelyä, joka korvaisi rasvat. Tuota kyllä tuskin tulee. Varmaan liian iso riski ruostuttaa kasa ketjuja merikuljetusten aikana.
Goomikko
28.01.2025, 14.05
Asiasta ei ole ainakaan tuossa muutama viesti aiemmin keskusteltu.
No hyvä kun ei aikaisempia viestejä tullut luettua.
edit: no onhan se tuplahintainen
https://www.bike24.com/p2172001.html
Ei pysty ymmärtämään miten tällä mantereella taitaa halvimmillaan toi ketju irrota noin 90 euron hintaan, plus tietty postikulut päälle. Onneksi toi kestää aika pitkään.
...Onneksi toi kestää aika pitkään.
Mittailin taannoin ohimennen ykkösgrävelin ketjut (en nyt muista onko XX1 vai X01, mut samathan ne käytännössä on) ParkToolin tulkilla eikä vieläkään pitkittäiskulumaa/-venymää niin paljoa, että 0.75 uppoaisi. Ei myöskään taitu sivusuunnassa juurikaan.
Tuumailin, että aika kauan ovat olleet käytössä ja tarkistin kirjanpidosta, n. 12000 km. Ällistyttävää. Aiemmin käyttämiäni halvempia ketjuja olen vaihtanut n. 2000-5000 km kohdalla kun tulkin 0.75 solahtaa väliin. Mut joo, täysin offtopic koska voideltu tippavahalla, pääasiassa Squirtilla. Välillä käytössä oli Rexin musta.
Varmaan pitää vaihtaa jo varmuuden vuoksi, eihän tuossa ole mitään järkeä eikä ole uskottavaa.
Mittailin taannoin ohimennen ykkösgrävelin ketjut (en nyt muista onko XX1 vai X01, mut samathan ne käytännössä on) ParkToolin tulkilla eikä vieläkään pitkittäiskulumaa/-venymää niin paljoa, että 0.75 uppoaisi. Ei myöskään taitu sivusuunnassa juurikaan.
Tuumailin, että aika kauan ovat olleet käytössä ja tarkistin kirjanpidosta, n. 12000 km. Ällistyttävää. Aiemmin käyttämiäni halvempia ketjuja olen vaihtanut n. 2000-5000 km kohdalla kun tulkin 0.75 solahtaa väliin. Mut joo, täysin offtopic koska voideltu tippavahalla, pääasiassa Squirtilla. Välillä käytössä oli Rexin musta.
Varmaan pitää vaihtaa jo varmuuden vuoksi, eihän tuossa ole mitään järkeä eikä ole uskottavaa.
Eikö noiden 12spd ketjujen suositeltu vaihtoväli ole jo 0.5 kohdalla?
Mulla taitaa lentää keskimäärin 3000km välein roskiin maastopyörässä öljyllä sotkettuna ja vähän ehkä laiskalla ylläpidolla.
Oz cycleltä mielenkiintoinen vinkki tehdasvahojen poistoon ketjusta, steariinihappo nähtävästi toimii samoin kuin silcan strip chip ja maksaa muutaman kymmenen senttiä per ketju.
https://youtu.be/bhxFJ8Zq9Mg?si=nkCG3V52yGz2hHgw&t=630
Youtubehörhö, saan noista näppyjä. Olisiko samaa tekstinä?
No tuossahan tuo tuli jo sanottua lyhyesti, huonosti löytyy vielä tietoa muualta. 10g steariinihappoa per ketju vahan joukkoon. Joku voisi kokeilla ja ilmoittaa miten toimii.
10g steariinihappoa per ketju vahan joukkoon.
Noni, eli tässä 30min youtube videon aihe :)
Aika paljon muutakin asiaa lähinnä oman vahan sekoittelusta ja lisäaineista. Toinen mielenkiintoinen vinkki oli likaantuneen vahan putsaus valuttamalla maskin läpi.
Aika paljon muutakin asiaa lähinnä oman vahan sekoittelusta ja lisäaineista. Toinen mielenkiintoinen vinkki oli likaantuneen vahan putsaus valuttamalla maskin läpi.
Tätä olen kyllä miettinyt itsekkin, mutten ole nähnyt tarpeelliseksi, kun ei nuo niin kalliita ole. Tuo hörhö taitaa lisäksi käyttää puhdasta vahaa. Siis meinaan, että jääköhän tuonne maskiin niitä rexin lisäaineitakin.
Mulla taitaa lentää keskimäärin 3000km välein roskiin maastopyörässä öljyllä sotkettuna ja vähän ehkä laiskalla ylläpidolla.
Niinhän se suositeltu on. Maasturissa Muc-Offilla meni X01 ketjulla jotain tuota luokkaa. Nyt on Squirtilla ajettu vajaa 2k eikä näy vielä venymisen merkkejä.
...
Ai niin, kyseessä oli siis 11-ketju tässä tapauksessa. Tulkissani ei tuollaista 0.5 väliä olekaan.
Tilalle tulee 12s XX1 (made in Portugal!?)
Ai niin, kyseessä oli siis 11-ketju tässä tapauksessa. Tulkissani ei tuollaista 0.5 väliä olekaan.
Tilalle tulee 12s XX1 (made in Portugal!?)
Joo, mulla taitaa olla tämä tulkki nykyään: https://www.parktool.com/en-int/product/chain-checker-cc-4-2
Piti hommata tuo kun vanhalla ei pystynyt enää flattoppeja mittaamaan ja tuosta löytyy myös 0.5 väli.
Joo, mulla taitaa olla tämä tulkki nykyään: https://www.parktool.com/en-int/product/chain-checker-cc-4-2
Piti hommata tuo kun vanhalla ei pystynyt enää flattoppeja mittaamaan ja tuosta löytyy myös 0.5 väli.
Noista tulkeista oli aika vasta juttua escapessa (https://escapecollective.com/threaded-24-a-modern-guide-to-measuring-chain-wear/). Taisi mennä just niin, että flattopin kanssa tarttee olla tuo uuden mallinen tulkki. Muut ketjut, mukaan lukien 12s eaglet, toimivat edelleen vanhoillakin tulkeilla. Mutta toki tuo 0.5 täytyy olla mukana.
Mulla on tämmönen (https://www.bike-discount.de/en/unior-tools-chain-wear-indicator-1644/2) ja tää näytti Shimanon pakasta vedetylle 12-spd ketjulle 0,2% lukemaa. En tiedä kuinka luotettava tuo 0,5 sitten on :seko:
Noista tulkeista oli aika vasta juttua escapessa (https://escapecollective.com/threaded-24-a-modern-guide-to-measuring-chain-wear/). Taisi mennä just niin, että flattopin kanssa tarttee olla tuo uuden mallinen tulkki. Muut ketjut, mukaan lukien 12s eaglet, toimivat edelleen vanhoillakin tulkeilla. Mutta toki tuo 0.5 täytyy olla mukana.
Joo mulla on siis sekä 12spd eaglen ketjuja ja flattoppeja niin onnistuu nyt kaikkien ketjujen mittaaminen tuolla yhdellä ja samalla tulkilla. Menee kyllä nyt hieman offarin puolelle, koska mikään kyseisistä ketjuista ei ole uppovahattu.
Sivustakatsoja
05.02.2025, 20.47
Mä mittaan ennen vahakylpyä koko ketjun pituuden: mittatarkkuus on aivan toista luokkaa kuin tulkilla, käsittääkseni.
Tässä muuten lainaus escapen artikkelista vielä. Siis miksei flattopissa voi käyttää vanhoja tulkkeja ja varmaan selittää myös sitä, miksei eaglea kannta ajaa .75 asti.
https://escapecollective.com/threaded-24-a-modern-guide-to-measuring-chain-wear/
This wasn’t such a big issue in the past when common roller sizes were standardised at approximately 7.6-7.64 mm, however, SRAM changed that with its 12-speed chains which feature 7.7 mm (Eagle) and 7.9 mm (Flat Top and T-Type) rollers. That 7.7 mm figure is also seemingly applicable to Campagnolo, at least of the 11- and 12-speed chains I’ve measured. If using a two-prong chain checker, the increased roller size of a newer SRAM Flst Top chain will add .2 mm to the measurement, meaning your chain checker will only show wear at a far later point than desired.
Ufo Drip on hyvä täydennysvoiteluun, odotellessa Rexin omaa Black Magik -tippavahaa.
Joko tätä Rexin omaa saa ostaa jostain?
Mun mielestä Ufo oli liian litkua. Palasin Squirt lubeen, vähän tulee tahmaa mutta ne irtoavat helposti.
Rex Black Magik ja Domestique Drip Wax tulevat myyntiin maaliskuussa.
Mun mielestä Ufo oli liian litkua. Palasin Squirt lubeen, vähän tulee tahmaa mutta ne irtoavat helposti.
Mun mielestä taas ufon ja squirtin koostumus on aika sama. Ufon ideana on mennä kunnolla rullien sisään. Se jähmettyy kyllä yön aikana kovaksi.
En tiedä oliko mulla sitten joku maanantai versio Ufosta. Squirt on ollut mulla paksumpaa. Pyörittelen ketjua ja samalla tiputan pullosta vahaa ketjuun. Ufo tuntui menevän suoraan läpi. Sguirt jää ketjuun. Aamulla sitten vasta ajelen.
Edit. Niin ja ravistelen pulloa ennen laittoa. Kerran olin ajatuksissani ravistanut pulloa ja avannut korkin ja ravistin lisää. Vahaa oli joka puolella :eek:
Tippa per nivel. Ei noita kuulu lotrata.
Liian rasittavaa, pitäisi olla lyhyemmät ketjut, en omasta mielestäni lotraa. Katson vain, että koko ketjusssa on vahaa.
Kerran jaksoin puoli ketjua laittaa tippa kerrallaan ja luovutin.
Nyt rupesi XX1 kitisemään kuorman alla, vaikka on äskettäin vahattu. Onkohan minulla vahassa nyt niin paljon roskaa ja hienoa pölyä että se pitää vaihtaa? Joku kymmenen ketjua on saanut vahaa.
Samat Molten Speed Waxit ollut useamman vuoden. En ole huomannut mitään ennenaikaisia kitinöitä tosin ennen vahausta kyllä huuhtaisen ketjut.
Olen suosiolla vaihtanut vahan kun väri alkaa muistuttaa liikaa maitosuklaata, pelkkää parafiinia niin ei tule kalliiksi.
Sivustakatsoja
16.02.2025, 10.12
Olen suosiolla vaihtanut vahan kun väri alkaa muistuttaa liikaa maitosuklaata, pelkkää parafiinia niin ei tule kalliiksi.
Mulla oli rinnakkaisessa käytössä sekä pelkkää parafiinia, että Rexiä: parafiini kävi likaisen väriseksi, mutta Rex ei. Vaihdoin vuoden ikäisen Rexin uuteen, vaikka oli edelleen kirkasta.
Kiitokset muuten tästä vinkistä. Toimii oikeasti hyvin. En olisi kyllä tajunnut itse kokeilla.
Tää on ehkä huikea parannus rospuuttogravelliin. On tosi mielenkiintoista nähdä kestääkö xx1 oikeasti pidempään mitä shimano. Shimanoista on nyt aika paljon käyttödataa jo olemassa.
Miten on XX1 kestänyt?
Nyt olen kaksia ketjuja pyöritellyt. Ei normi tulkeilla kulumaa näy. 6100km ajettu mondrakerilla. Gravelli seisonut talven.
Nyt rupesi XX1 kitisemään kuorman alla, vaikka on äskettäin vahattu. Onkohan minulla vahassa nyt niin paljon roskaa ja hienoa pölyä että se pitää vaihtaa? Joku kymmenen ketjua on saanut vahaa.
Epäilen että tuo satsi Moltenia on kontaminoitunut hienosta pölystä, ja tämä aiheuttaa kitinää etenkin kovemmalla kuormituksella. Hankin Rex Diamon setin, ja kierrätyskeskukselta kattilan. Keitin ketjun kolme kertaa, ja kahdella ekalla kerralla oli vedessä jotain utua. Olen siis vain pyyhkinyt ketjun rätillä ja kuumavahannut, ja ilmeisesti tuo vatkaaminen aiheuttaa sen että hiekkapöly nousee suspensioon ja tunkeutuu ketjuun. Tai tämä on teoriani.
Nyt on rexillä vahattu, katsotaan ensi lenkillä kitiseekö vielä. Jos korjaantuu, niin vastedes keitän ketjut aina ennen vahaamista.
15 vahausta suoritettu vahalla. Ei tuo 3 € / vahauskerta nyt maailmaa kaada, mutta kannattaa huolehtia ketjuhygienasta ennen kuumavahausta.
Tai sitten et enää käytä moltenia.
Mun mielestä taas ufon ja squirtin koostumus on aika sama. Ufon ideana on mennä kunnolla rullien sisään. Se jähmettyy kyllä yön aikana kovaksi.
Jos uppovahausta nyt jostain syystä haluaisi täydentää tippavahalla, niin onko mitään merkitystä millä vaha-vesiseuoksella sen tekee? Meinasin jo ketjujen kaveriksi heittää ostoskoriin pikkupullon silcan super secret waxia, mutta squirtia ja motorexin tippavahaa saa neljänneshinnalla. Saattaa tuota domestiquetakin kyllä olla jossain kaapin perällä :rolleyes:
Älä vaan laita tuota domestiqueta. Squirti tietysti toimii niinkuin squirt normaalistikkin. Kerää sen pienen vahamoskan rulliin. Silcasta en osaa sanoa mitään. Kaveri just kertoili, että ainakin jossain silcan seoksessa oli myös öljyä mukana, mutta niin taisi olla tuossa ufo dripissäkin? Ufo oikeasti toimii ja pystyy yllättävän hyvin märälläkin ajaessa.
El-Carpaso
27.02.2025, 17.17
Silca Super Secret Drip on ihan vaan sitä silcan vahaa vesiemulsiossa. Ei pitäisi olla öljyä. Toimi reissussa ihan ok. Kovettuu. Taisin laittaa noin 200km välein. Tosin reissun loppupäässä huomattiin sateella, että Pohjois-Saksalaiset pyörähiekkatiet on päällystetty jollain maailman tarttuvimmalla hiedalla. Meni ketju vahasta huolimatta aivan tukkoon ja näytti siltä, että sen tilalla olisi ollut hiekan värinen naru. Kulutti pois kaiken vahan. Sade ei ottanut laantuakseen, niin ei Silcakaan sitten kuivunut ketjussa. Oli lopulta pakko ottaa Rexin black diamond tippavaha käyttöön.
Silcan huonoin puoli on, että se on tosi vittumaista ja hidasta annostella. Vaha on hydrofobista ja kun vahattuun ketjuun koittaa laittaa vesiemulsiota, niin sehän liukastelee tosi herkästi siitä ketjun päältä suoraan lattialle. Tarkkana sai olla, että sai vahan rullien väliin. Lisämaustetta toi, että toisessa retkipyörässä ketjun pituus on 170 linkkiä, niin siinähän sitten meni tovi jos toinenkin.
Annostelua saanee helpotettua sillä, että antaa vahan kulua paremmin pois, mutta emmää raaskinnu. Sen verran kallista voimansiirtoa on toisessa fillarissa, ettei kovin mielellään kuluta loppuun.
Joku liuotinpohjainen tippavaha olisi kyllä paras reissukäyttöön.
Silcan Super Secret on paljon öljyisempää kuin kuumavaha. Ainakin se puteli, mikä minulla on.
Silcan Super Secret on paljon öljyisempää kuin kuumavaha. Ainakin se puteli, mikä minulla on.
Noin minäkin olen jostain käsittänyt, eli öljyä olisi seassa.
Ei kyllä ole missään tilanteessa tuntunut että Silcan Super Secret olisi mitään muuta kuin sitä itseään - vahaa.
Voitelu pitää suorittaa reilusti aikaisemmin kuin mitä pyörällä on tarkoitus lähteä ajamaan, sellainen 8h ehkä vähintään. Tämä tosiaan kuivuu täysin ja jättää paremminkin liukkaan mutta kuivan pinnoitteen kuin varsinaisesti vahamaisen tuntuman.
El-Carpaso tuossa kuvailikin hyvin että vahattu ketju (REX Black Diamond) tosiaankin tehokkaasti pyrkii hylkimään näitä nestemäisiä vahoja mutta kyllä niistä ainakin osa imeytyy sinne ketjulinkkeihin kun aikansa vahaa annostellessa ketjua pyörittää ja tarpeeksi riittoisasti samalla syöttää.
El-Carpaso
27.02.2025, 19.34
Se vesiemulsio antaa vähän öljyisen vaikutelman, kun jää alkuun suht pehmeäksi. Mutta kun kuivuu kunnolla ja ylimääräiset varisee päältä pois, niin kyllä se ihan vahaa on.
Sivustakatsoja
27.02.2025, 21.08
Epäilen että tuo satsi Moltenia on kontaminoitunut hienosta pölystä, ja tämä aiheuttaa kitinää etenkin kovemmalla kuormituksella. Hankin Rex Diamon setin, ja kierrätyskeskukselta kattilan. Keitin ketjun kolme kertaa, ja kahdella ekalla kerralla oli vedessä jotain utua. Olen siis vain pyyhkinyt ketjun rätillä ja kuumavahannut, ja ilmeisesti tuo vatkaaminen aiheuttaa sen että hiekkapöly nousee suspensioon ja tunkeutuu ketjuun. Tai tämä on teoriani.
Nyt on rexillä vahattu, katsotaan ensi lenkillä kitiseekö vielä. Jos korjaantuu, niin vastedes keitän ketjut aina ennen vahaamista.
15 vahausta suoritettu vahalla. Ei tuo 3 € / vahauskerta nyt maailmaa kaada, mutta kannattaa huolehtia ketjuhygienasta ennen kuumavahausta.
Rexillä vahatut työmatkapyörän ketjut keitin iltapäivällä ja käytin kuumavahassa. Aika likaista oli keittovesi ja pohjalle kertyi jotakin hienoa hiekkaa tms. Ketju tosin oli saanut sadetta ja varmaan suolaa ja hiekkaa ja muuta ja oli jäykkä ja rahiseva.
Eli squirt varmaan palvelee ihan yhtä hyvin. Halvempaa ainetta voi laittaa vähän huolettomammin :p
Eli squirt varmaan palvelee ihan yhtä hyvin. Halvempaa ainetta voi laittaa vähän huolettomammin :p
Voi sen noinkin lukea :) Tai sitten niin, että sotkee enemmän ja ei kestä suolavettä niin hyvin.
No tarkoitus kuitenkin mennä uppovahalla pääsääntöisesti. Tuota voi laittaa pojan koulumatkakulkineen hiljentämiseksi ja hätätapauksessa omaan jos reissussa täytyy jatkaa vahausväliä. 11-vaihteisiin sramin pc-xx1 ketjuja (https://www.bike-mailorder.com/sram-chain-11-speed-pc-xx1-chain-hollow-links-for-xx1-and-x01?number=201302061348HR01) vaihteeksi. Tää lounaisrannikon kuratalvi kuluttaa ketjuja kuin lapset leipää välipalalla...
No tarkoitus kuitenkin mennä uppovahalla pääsääntöisesti. Tuota voi laittaa pojan koulumatkakulkineen hiljentämiseksi ja hätätapauksessa omaan jos reissussa täytyy jatkaa vahausväliä. 11-vaihteisiin sramin pc-xx1 ketjuja (https://www.bike-mailorder.com/sram-chain-11-speed-pc-xx1-chain-hollow-links-for-xx1-and-x01?number=201302061348HR01) vaihteeksi. Tää lounaisrannikon kuratalvi kuluttaa ketjuja kuin lapset leipää välipalalla...
Niin juurikin tuohon käyttöön se ufo dripp off on vaan parempi.
Kannattaa laittaa se 12s Eagle-ketju vaikka onkin 11s pakka. Se Eagle on vielä kestävempi jos olen ymmärtänyt oikein. Omassa käytössä 12s XX1 kesti tuplat mitä 11s X01 kesti.
Ei kitinää eilisellä lenkillä. En tosiaan tiedä johtuuko keittämisestä, uudesta vahasta vai molemmista mutta loppuihan kitinä. 0.5% tulkki menee paikoin reikiin niin samalla tilaa uuden ketjun sitten.
On mulla täpärissä sateenkaariketju, nyt tuli hankittua noita 11s ketjuja :rolleyes:
Ei taida Rexin tippavahoista olla vielä mitään uutta?
Jos en väärin muista, niin jossain somessa tuli vastaan, kun mainostivat että Fiskarsin bike expossa olisi jotain uutta nähtävillä. Olisiko siellä sitten julkistus ?
Tällä hetkellä taistellaan tuotannon skaalauksen kanssa. Labrassa pystytään valmistamaan meidän speksit täyttävää vesiemulsiota, muttei vielä päästä massatuotantoon. Eli hieman myöhästytään, mutta eiköhän ongelmat saada painittua tatamiin lähiaikoina.
No sieltähän tulikin sopivasti selvennys asiaan. Jäädään siis odottelemaan.
Jatkan aamulla asian pähkimistä. Ilman mitään myyntipuheita, niin tässä on sellainen tuote että kissauniversumit räjähtävät ja ihmiset kokevat tolkkuuntumista ihan vain tämän ansiosta.
Ei ole fluoria. Rexillä ei ole tehty fluorattuja tuotteita sitten 3/2024 jälkeen. Muistaakseni ketjuvahassa on fluoria kokeiltu. Ei ollut hyvä. Vaikka teoriassa tekee hydro- sekä oliofobisen, niin epäilen että vaikutti niin paljon kiinnittymiskykyyn, ettei sen takia toiminut. Muut jutut sitten toimii paremmin kuin fluori.
https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuvahat/nestevahat/black-magik-nestemainen-ketjuvaha-180-ml
Missäs tätä myydään? :)
^ Ilmoittaudun kiinnostuneeksi.
Jos katetta mainospuheille löytyy, niin se olisi aikalailla siinä. Rexin kuumavahaan olen ollut erittäin tyytyväinen. Heidän aiempiin ketjuvoiteluaineisiin en.
Sivustakatsoja
15.05.2025, 09.39
^samoin: Rexin kuumava on vakiinnuttanut mulla paikkansa, mutta tippapullo on edelleen kaapin perukoilla. Tippavahoista on luotan Squirtiin, sen hyvät ja huonot puolet ovat mulle tuttuja monen vuoden ajalta, mutta se on nykyään käytössä vain yksivaihteisessa.
^Rex Arctic on kyllä ollut ehdottomasti toimivinta tököttiä talviajossa mitä olen kokeillut täällä etelän suolavellissä.
Sivustakatsoja
15.05.2025, 11.02
https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuvahat/nestevahat/black-magik-nestemainen-ketjuvaha-180-ml
Missäs tätä myydään? :)
Tämä on siis se uusi vesiemulsio, sitä voisi joskus kokeilla. Tosin se vaatii saman kuivumisen lämpimässä, kuin Squirt. Jos on sotkematonta, niin voisi olla yksivaihteiseen hyvä vaihtoehto Squirtin sijaan.
Muuten mulla kuumavahaus on arkipäiväistynyt, niin sille en kaipaa vaihtoehtoa.
Itse käsitän tuon lisäaineena niihin tilanteisiin kun kuumavahattua ketjua ei löydykkään laatikosta eikä enää vaan jaksa vahata uutta.
Sivustakatsoja
15.05.2025, 11.44
^sekä itsenäiseen käyttöön, että kuumavahatun välivoiteluun, näin ohjeet lukemalla ymmärsin.
Yksivaihteiseen siksi ajattelin itsenäisenä voiteluna kokeilla, kun kuumavahattu on vahauksen jälkeen liian jäykkä.
Ajattelin tuota kokeilla kuumavahauksen väleihin suunnilleen noin miten itse ehdottavat, eli kuumavahaus (3 ketjua kierrossa) 1000km välein ja siinä välissä tuota 2-3x, tarvittaessa useammin jos vaikka ajelee märässä.
Ennakkomyynti kaupoille alkaa tänään. Tämän kuun vikalla viikolla kaupoissa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250515/d10994418d5f2d7a630efc7457ccade8.jpg
Black Magik ei vaadi kuumavoitelua tueksi, kestää hyvin ihan rutikuivaankin ketjuun laitettuna. Etenkin jos tekee ensivoitelun kahdesti pienellä välikuivauksella.
Black Magik ei vaadi kuumavoitelua tueksi, kestää hyvin ihan rutikuivaankin ketjuun laitettuna. Etenkin jos tekee ensivoitelun kahdesti pienellä välikuivauksella.
Näinhän neuvotaan myös ufo drip ohjeissa. Uppovahan kanssa pääsee vaan vähemmällä nesteen tuhlauksella.
Sivustakatsoja
15.05.2025, 15.05
^kunhan hinta on tiedossa, niin tietää että voiko hölvätä reilummin, vai pitääkö pihistellä. Squirt on sen verran edullista, että voi lutrata ja välillä pyyhkiä nukkaamattomaan rättiin -kun tulos ei enää ole kovin musta, niin sitten viimeinen voitelu.
Squirtilla voideltua ei mun mielestä tule pestä pesuaineella oikeastaan koskaan, kun paras voitelu kehittyy useamman voitelukerran tuloksena.
^kunhan hinta on tiedossa...
Jostain luin ~55 € /180 ml.
Jos tulee Prismoihin niin saa ihanan paljon boonusta.
Chat GPT
15.05.2025, 15.11
Onhan tuo sitten aika hintava jos Squirtiin vertaa.
https://www.bike-components.de/en/CeramicSpeed/UFO-Drip-All-Conditions-Chain-Wax-p91319/?
Ufo drip 23e/100ml. Rex suunnilleen kaksinkertainen pullo, niin 40e aika max minkä tuosta maksaisin. Tuohonkin hintaan saa olla todella hyvää kamaa. Ufosta ei pahemmin valittamista ole.
Black Magikin markkinahinta asettunee Rexin kuumavahan kanssa samalle tasolle. Myöhemmin tulee myyntiin myös Domestique Drip Wax hieman edullisempaan hintaan.
Pakkauskoko on onneksi hyvä. Ufo drip on ärsyttävän pieni. Tuota kuitenkin kuluu. Mieluummin enemmän kamaa ja naksu lisää hintaa. Siis että ml/e pysyy järkevänä.
Tuosta lehdistötiedotetta: https://drive.google.com/file/d/1vrCypZqunnLKvXI6MOWDOiCYzNbwWLpy/view
Sivustakatsoja
15.05.2025, 16.37
Saisi tuosta melkein laittaa pienemmän kokeilupullon myös, ei siksi että 40-50 euroa olisi jotenkin paha, mutta alentaisi kynnystä testata.
Minä pysyn näköjään Squirtissä, ostin viimeksi puolen litran pullon ja siirrän siitä pienempään.
Mikähän noista ns. paremmista tippavahoista tekee niin kalliin, onko niitä tosiaan niin kallis valmistaa vai merkkikö maksaa. Squirtissa pysyn itsekkin vaikka aika pitkään pullo riittää kuumavahan tukena.
Mikähän noista ns. paremmista tippavahoista tekee niin kalliin, onko niitä tosiaan niin kallis valmistaa vai merkkikö maksaa. Squirtissa pysyn itsekkin vaikka aika pitkään pullo riittää kuumavahan tukena.
Squirtihan on ihan pelkkää vahaa vaan. Eli vertautuu hyvinkin uppovahoissa kynttilään vs rexiin.
Jos hinta tosiaan asettuu tuonne 30-40e väliin, niin se olisi minusta ihan ok.
Onko Rexin Chain Cleaner nyt se paras tuote tehdasrasvojen poistoon ketjuista? Vaiko edelleen tärpättihommia?
Onko Rexin Chain Cleaner nyt se paras tuote tehdasrasvojen poistoon ketjuista? Vaiko edelleen tärpättihommia?
Tuossa Rexin aineessa oon uittanut ketjuja lasipurkissa muutamasta tunnista vuorokauteen ja sen jälkeen varmuuden vuoksi isopropanolissa sama homma. Hyvin puhdistuu!
Chat GPT
16.05.2025, 10.13
95 bensa. Ei ole sille voittajaa löytynyt.
Nikolas Ojala
11.06.2025, 22.16
Poistakaa nyt viimeinkin ne kaarisulkeet ( ) tämän ketjun otsikosta. Kiitos.
^ Täsmälleen samaa mieltä.
Niin tai sitten voisi korjata ongelman siten, että sulut otsikossa eivät aiheuta virhettä.
Nii-no, saako tämä foorumi yp:ltä muuta huomiota, kuin että randomisti käydään jakamassa banneja ja poistamassa ketjuja? Vai onko se menneen talven lumia?
Viikon verran olen nyt koeajanut tota Black Magikia kahdessa maantiepyörässä kuumavahan päällä. Ehkä teen jotain väärin, tai toi ei oikein toimi MS vahan päällä, mutta tuntuu aika lyhytkestoiselta toi aine. Ketju alkaa pitämään ääntä jo 100km kohdalla ja jos tota pitää lotrata ketjulle melkein joka lenkin jälkeen, niin tuntuu aika kalliilta.
Viikon verran olen nyt koeajanut tota Black Magikia kahdessa maantiepyörässä kuumavahan päällä. Ehkä teen jotain väärin, tai toi ei oikein toimi MS vahan päällä, mutta tuntuu aika lyhytkestoiselta toi aine. Ketju alkaa pitämään ääntä jo 100km kohdalla ja jos tota pitää lotrata ketjulle melkein joka lenkin jälkeen, niin tuntuu aika kalliilta.
Hassua. Ehkä en vaihda ufo drippiä mihinkään.
Vähän offaria kun ei ole kuumavahoista suoranaisesti kyse, mutta Squirt vaikuttaa toimivan paremmin MS vahan päälle. Ehkä Rex + Rex toimii paremmin, mutten nyt tähän hätään ala vaihtamaan Rexin kuumavahaan kun tota MS:ää on vielä pari limppua hyllyssä.
Silcan super secret kuumavaha muutaman vuoden ollut käytössä, ennen satunnaisesti lisännyt squirtia kun ei ole jaksanut kuumavahata nyt testaillut Silcan tippavahaa. Onhan tuo siistimpää kuin Squirt ei muutu ketjut mustiksi kestävyyserosta en osaa vielä sanoa.
Jostain syystä pullo oli päässyt kiertymään auki ja ravistelun jälkeen korkki aukesi ja melkein puoli pulloa meni lattialle, hieman ärsytti.
Offaria. Mulla kävi Rexin spray suksivoiteen kanssa samanlainen. Toista kertaa voitelemassa, pullon venttiilissä hajosi jotain ja suhisteli sen 5-kympin pullon autotallin lattialle.
Takaisin aiheen pariin. Kyllä se squirt edelleen tahmaa. Toimi hiekkaisilla poluilla OK, mutta kuivalla savimaalla ajetun kisan jälkeen oli ketjut melko likaiset.
^Oliko squirtti kunnolla saanut kuivua?
Ainakin sen 10-12 tuntia. Mutta hiekkapoly ei tahmannut, savipoly tahmaa.
Nikolas Ojala
18.07.2025, 16.05
Googlailin voitelulisäaineita ja Googlen tekoäly tarjosi minulle tällaista:
MoS2 (Molybdenum disulfide) and WS2 (Tungsten disulfide) are both solid lubricants with low friction properties, making them suitable for reducing wear and tear in mechanical systems. WS2 generally exhibits a lower coefficient of friction (COF) than MoS2, with values as low as 0.03, while MoS2 typically has a COF of around 0.05. However, MoS2 is often preferred in certain applications due to its lower cost and wider availability. Both materials can be used as dry film lubricants and are applied to surfaces to reduce friction and wear.
Detailed Comparison:
Friction:
WS2 is known for its extremely low coefficient of friction, often cited as lower than Teflon, graphite, or MoS2. MoS2 also offers good friction reduction capabilities, with a coefficient of friction that can be as low as 0.05.
Applications:
Both are used in various applications, particularly in the automotive industry, due to their ability to be easily applied to metallic surfaces. They are also utilized in high-temperature and high-pressure environments.
Thermal Stability:
WS2 generally exhibits better thermal stability in high-temperature environments compared to MoS2, maintaining a low COF at higher temperatures.
Cost and Availability:
MoS2 is often the more cost-effective and widely available option.
Durability:
WS2 is known for its durability and ability to withstand high loads.
Composite Materials:
MoS2 and WS2 can be combined in composite materials to enhance both friction reduction and wear resistance. For example, a WS2/MoS2 composite can offer enhanced anti-wear characteristics and reduce wear rate compared to individual materials.
Transfer Films:
During sliding friction, both materials can be extruded from the matrix and form solid lubricating films on the surface, reducing friction.
Nanotubes:
MoS2 and WS2 nanotubes have been studied for their friction mechanisms, with variations in friction force correlated to changes in topography.
Engine Lubrication:
MoS2 is used as an additive in engine oils to reduce friction and wear, particularly in extreme conditions.
Nikolas Ojala
18.07.2025, 20.01
Käyttökohde on edelleen polkupyörän ketjun kuumavahavoitelu.
Oletetaan lähtökohdaksi (lähes) öljytön, kova ja suhteellisen korkeassa lämpötilassa (kuitenkin selvästi alle +100 °C) sulava parafiinivaha.
Pitäisi valita lisäaineet vahan sekaan voitelun parantamiseksi.
Vaihtoehdot: MoS2 WS2 Molemmat Ei mitään Joku muu
Mitä laitetaan ja kuinka paljon?
Hyvistä perusteluista saa kevyen karman, sosiaalisia pisteitä, kiiltävän kilven ja paremman ihmisen maineen.
Paljonkohan vaikka MoS2 ainetta tarvitaan? Googlen ekassa tuloksessa hintaa oli aika monta satasta yhden kuutiosenttimetrin määrästä.
El-Carpaso
18.07.2025, 20.29
Jos tekee itse, niin miksi edes laittaa lisäainetta? Oikean aineen ja määrän määrän testaaminen edellyttäisi kymmeniä tai satoja eri iteraatioita ja testejä.
Mä en myöskään hetkeäkään usko, että rexin tai muiden vahat on pelkkää parafiinia. Ja vaikka olisivat, mikä laatu? Parafiineja on aivan jäätävä liuta erilaisia omine ominaisuuksineen. Tuurilla ei osu oikeaan, vaikka onnistuisikin ostamaan jotain muuta kuin askartelukaupan kynttiläparafiinia. Tehtaat harvemmin myy yhtä kiloa kuluttajalle.
Nikolas Ojala
18.07.2025, 22.15
Lisäaineita lisäillään koska niistä on hyötyä.
Googlailin saadakseni vastauksia. Googlen tekoäly ei enää jaksanut kysymyksiäni vaan pulautti minulle tällaisen:
Kuumavaha-aineiden suhteet vaihtelevat tuotteen mukaan, mutta yleisesti ottaen ne sisältävät parafiinivahaa, muita vahoja, kuten karnaubavahaa, sekä lisäaineita, jotka parantavat voitelua ja kestävyyttä. Lisäaineet voivat olla esimerkiksi PTFE (teflon), molybdeeni-disulfidi tai muita polymeerejä.
Yleisiä komponentteja ja niiden suhteita:
Parafiinivaha:
Pääkomponentti, joka muodostaa suurimman osan seoksesta. Sen osuus voi vaihdella 50-80% välillä riippuen tuotteen käyttötarkoituksesta ja halutusta kestävyydestä.
Muut vahat:
Karnaubavaha tai muut vahat antavat lisäkovuutta ja parantavat lämmönkestävyyttä. Niiden osuus on yleensä pienempi, tyypillisesti 5-15%.
Voiteluaineet:
PTFE, molybdeeni-disulfidi tai muut polymeerit parantavat ketjun liukumista ja vähentävät kitkaa. Näiden osuudet ovat yleensä pienempiä, tyypillisesti 1-5%.
Lisäaineet:
Lisäksi voi olla stabilointiaineita, hajusteita ja muita aineita, jotka parantavat tuotteen ominaisuuksia ja käyttökokemusta.
Esimerkkejä:
Osa tuotteista
voi sisältää suuremman osuuden parafiinivahaa, kun taas toiset painottavat PTFE:n tai muiden voiteluaineiden osuutta.
Jotkut
valmistajat lisäävät erityisiä lisäaineita, jotka parantavat vahan tarttuvuutta ja vedenkestävyyttä.
Huomioitavaa:
Käyttöohjeet:
On tärkeää noudattaa valmistajan antamia ohjeita vahan levittämisessä ja käytössä.
Testaus:
Polkupyörän ketjun kunto ja käyttöolosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka hyvin kuumavaha toimii. On hyvä kokeilla eri tuotteita ja löytää itselle sopivin.
Turvallisuus:
Käytä suojakäsineitä ja huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta, kun käsittelet kuumavahaa.
Ei tuokaan mikään täydellinen vastaus ollut, mutta ainakin jotain.
Fillarijeti
19.07.2025, 13.00
Käytettyä lisäainetta voi yrittää tutkia aistinvaraisesti. Mo- ja W-sulfidit haisevat kananmunapierulle.
Mosin HMIS-luokitus on yksi eli ärsyttävä, mutta HMIS-kolmosen Ws saattaa aiheuttaa vammoja, jos altistunut laiminlyö hoidon. Pölyä ei kannata hengittää tai käsitellä kumpaakaan paljain käsin. Ne eivät liukene veteen matalissa lämpötiloissa, mutta kiehuvassa vedessä ne ovat heikosti liukoisia. Tulipalon yhteydessä muodostuu myrkyllistä vetysulfidia.
Nikolas Ojala
19.07.2025, 21.53
Näyttää siltä että WS2 hienoimmat ominaisuudet tulevat esiin sellaisissa olosuhteissa joita ei polkupyörän ketjuissa esiinny.
Solid Lubricants: WS2 vs MoS2
Daisy Liu
Molybdenum Disulfide (MoS2) Factory
Julkaistu 17. maalisk. 2020
Both Molybdenum disulfide MoS2 and Tungsten Sulfide WS2 are solid lubricants.
Molybdenum disulfide is naturally formed, and tungsten disulfide is synthetic. Tungsten sulphide is more expensive than Molybdenum disulfide, can be used as a direct replacement for MoS2.
Molybdenum disulfide is a black-gray powder, which can form a dry lubricating film with high adhesion. Molybdenum disulfide is extracted and purified from ore and used directly as a lubricant because of its hexagonal layered structure. These layers slide over each other, allowing them to flow freely over metal surfaces, even under heavy pressure, such as bearing surfaces. Molybdenum disulfide is formed by geothermal processes, it has the chemical stability to withstand hot pressure.
A small amount of sulfur and iron reacts to form a sulfide layer that is compatible with Molybdenum Sulfide and maintains a lubricating film. Molybdenum disulfide is inert to many chemicals and performs its lubrication in a vacuum, whereas graphite does not.
MoS2 is a solid lubricant widely used in the vacuum lubrication of spacecraft moving components and space rolling bearings. However, MoS2 oxidizes violently at 349 °C, which limits its application.
WS2 is a new type of solid lubricant, similar to MoS2, it is easy to form transfer film, its friction Coefficient is lower than MOS2, and its thermal stability is higher. WS2 is decomposed at 510 °C in air, completely at 650 °C and lubricated for a long time at 425 °C. The lubricating property of WS2 is superior to that of MoS2.
The wear test shows that the friction coefficient of WS2 is similar to that of MOS2 at room temperature.
The film-forming state of MoS2 coating on metal surface is better than that of WS2 coating.
However the friction coefficient of WS2 coating is more stable than that of MOS2 coating at high temperature.
As solid lubricants, Tungsten Sulfide and Molybdenum Disulfide have their own characteristics. The most important is what you want to achieve at what cost. The right one is the best one.
https://www.linkedin.com/pulse/solid-lubricants-ws2-vs-mos2-daisy-liu
Fillarijeti
21.07.2025, 09.49
Tungsteniitti ja molybdeenihohde kerrostuvat juonina magmaattisiin prosessien liittyvien hydrotermisten prosessien yhteydessä, ei pintaoloissa. Vesipitoisen liuoksen paine ja lämpötila ovat aika monta sataa MPa/astetta.
Nikolas Ojala
28.07.2025, 11.59
Nyt on dilemma.
Lähtökohtaisesti ajattelin että kun parafiinivahassa on vähemmän öljyä, siihen tarttuu pöly huonommin, ja se on hyvä asia. Mutta, parafiinivahoista tavallisesti ilmoitetaan myös vahan kovuus, joka mitataan neulan tunkeutumistestillä. Vähäisempi tunkeutuminen tarkoittaa kovempaa vahaa. Oletan myös että myös vahan kovuus on eduksi juuri pölyn tarttumista ajatellen. Mutta nämä ominaisuudet eivät korreloi keskenään kovinkaan hyvin. Jos pitää kriteerinä vahan kovuutta, löytyy vaha, joka ei ole öljypitoisuudeltaan aivan niukimpia. Vastaavasti, jos pitää kriteerinä öljypitoisuutta, löytyy vaha, joka ei ole aivan kovimpien joukossa. Kysyin asiaa tekoälyltä, joka oli sitä mieltä että vahan kovuus olisi tärkeämpi kriteeri pölyn tarttumista ajatellen. Logiikka oli tällainen: Kova vaha tarkoittaa sileämpää pintaa ja pienempää kitkaa, ja siitä johtuen pölyhiukkaset eivät pysy. Hyvä kun sain vastauksen, mutta en ole siitä vakuuttunut.
Eli kumpaa tässä kannattaisi pitää ensisijaisena kriteerinä; vahan öljypitoisuutta vai kovuutta?
Tiedän kyllä minkälaisella testillä tähän saisi luotettavan vastauksen, mutta ei minulla ole sellaista laboratoriota tässä eikä myöskään vertailtavia näytteitä. Veikkaan että joku jossain on jo tällaisen testin tehnyt, mutta pitää testin tuloksia liikesalaisuutena eikä kerro.
Tässä vielä mitä Grok vastasi:
Keskeiset löydökset
Kovuus on todennäköisesti paras ennustaja pölyn tarttumisen vähentämiselle. Kovempi vaha (pienempi kartioneulan tunkeutumisarvo) tarjoaa sileämmän pinnan ja vähentää kitkaa, mikä estää pölyhiukkasia tarttumasta.
Öljypitoisuus voi lisätä pinnan tahmeutta, mikä saattaa lisätä pölyn tarttumista. Alhaisempi öljypitoisuus voi siis olla hyödyksi, mutta sen vaikutus on pienempi kuin kovuuden.
Sulamispiste vaikuttaa vahan pehmeyteen tietyissä lämpötiloissa, mutta sen suora yhteys pölyn tarttumiseen on heikko ja riippuu ympäristöstä.
Selitys
Pölyn tarttuminen vahan pintaan riippuu pääasiassa kahdesta fysikaalisesta tekijästä: kitkasta ja adheesiosta.
Kitka: Mitä suurempi kitka pinnalla on, sitä helpommin pölyhiukkaset jäävät siihen kiinni. Kovempi vaha, joka mitataan pienemmällä tunkeutumisarvolla (esim. ASTM D1321 -testillä), on sileämpi ja vähentää kitkaa, jolloin pöly ei tartu yhtä helposti.
Adheesio: Tahmea pinta vetää pölyä puoleensa. Öljypitoisuus voi lisätä tahmeutta, joten täysin raffinoidut vahat (esim. öljypitoisuus 0,5–0,8 %) ovat vähemmän tahmeita, mutta ero on pieni, jos öljyä on vähän.
Sulamispiste määrittää, missä lämpötilassa vaha pehmenee tai sulaa. Pehmeämpi vaha voi olla tahmeampi ja lisätä tarttumista, mutta tämä vaikutus riippuu siitä, missä lämpötilassa vahaa käytetään. Koska käyttöympäristö (esim. polkupyörän ketju) voi vaihdella, sulamispiste ei ole yhtä suora ennustaja kuin kovuus.
Tieteelliset tutkimukset, kuten pinnankarkeuden ja hiukkasten tarttumisen yhteyttä käsittelevät artikkelit, tukevat sitä, että sileämmät ja kovemmat pinnat vähentävät pölyn tarttumista. Vaikka suoria tutkimuksia parafiinivahan ja pölyn tarttumisen suhteesta on vähän, fysikaaliset periaatteet viittaavat kovuuden olevan ratkaiseva tekijä.
Rex Black Magic, oli pari viikkoa auton takakontissa ja ilmeisesti kuumuus on tehnyt nesteestä ”melko paksua”.
Mitähän näissä on jatkeaineena, toimisiko esim pieni määrä voittenpoistoainetta tms. jolla vahasta saisi hieman notkeampaa?
”Jatkeaineena” on vesi. Kun emulsio kuumenee, sen koostumus hajoaa. Tällöin vaha ja vesi erottuvat, ja vaha muuttuu pastamaiseksi. Kokeilisin lantrausta tentulla ja ravistusta. [emoji848]
Täysin ennalleen emulsio ei kuitenkaan palaa. Veden lisääminen voi saada emulsion jämähtämään vielä pahemmin.
Nämä ongelmat eivät vaikuta vahan ominaisuuksiin kuivuneena, kunhan sen vaan saa levitettyä ketjuun.
Myös toistuva kova ravistelu saa Black Magikin vaahtoutumaan ja paksuuntumaan. Pullon kevyt kääntely ylös-alas riittää.
P.S. Peräkontissa helteellä sulaa kuumavahakin
Sivustakatsoja
11.08.2025, 22.19
...
Myös toistuva kova ravistelu saa Black Magikin vaahtoutumaan ja paksuuntumaan. Pullon kevyt kääntely ylös-alas riittää.
P.S. Peräkontissa helteellä sulaa kuumavahakin
Näin pääsi käymään -vähän on vaikea saada ketjun sisään. Ehkä tätä pitäisi vähän jatkokehittää, että voitelu olisi helpompaa. Vertailuna Squirt suorastaan imeytyy ketjuun.
Tämä olisi hyvä käyttoohje vaikka pullon kylkeen. Kehottaa vain ravistelemaan.
Fillarijeti
12.08.2025, 11.49
Vertailuna Squirt suorastaan imeytyy ketjuun.
Tuo on niin totta. Squirt menee rulliin paljon paremmin kuin Morgan Blue kuivavaha, jota olen joskus käyttänyt.
Tämä olisi hyvä käyttoohje vaikka pullon kylkeen. Kehottaa vain ravistelemaan.
Tää olis kyllä hyvä - on tullut itsekin ravisteltua aikalailla. Varmaan se tuo pullon sisällä oleva helmi tms. mikä siellä kolisee aiheuttaa itsellä sen, että ravisteltava kuin spraypulloa.
Sivustakatsoja
13.08.2025, 09.27
^ja sitten se läpinäkybä pullo, että voi tarkistaa onko pullon pohjalla sedimenttiä, että pitääkö vähän käännellä pulloa. Nyt ollaan ihan uskon varassa.
Tähän liittyen muistissa mulla on, että kokeillessani saman valmistajan pikkupullossa ollutta voiteluainetta ja ihmeteltyäni juoksevuutta, sain ohjeeksi ravistaa voimakkaammin.
^^ Etikettien uusintapainokseen ohjeistus muuttuu. Pullossa oleva rosterimutteri saattaa jäädä pois, koska lisäaineiden valuminen pohjalle tai vahan kerrostuminen ei tunnu olevan ongelma pidemmässäkään säilytyksessä. Meillä on täällä paljon läpinäkyviä pulloja joissa vaha vaan seisoo, ja sitä tarkkaillaan.
Pikkupulloissa voimakas ravistaminen on edelleen pätevä ohje.
Sivustakatsoja
14.08.2025, 17.17
Kuivan kitinä alkoi ketjussa, eikä voitelu auttanut, joten vaahtoutunut ei ketjun sisään taida päätyä. Siirryn toistaiseksi takaisin squirtiin ja odottelen tuotekehityksen kehityksiä. Epätäydellisellä tekniikalla epätäydellisessä maailmassa epätäydellisen puhtaaseen ketjuun tarvitaan jotakin vähän helpommin käyttäytyvää voiteluainetta.
Onko se normaali 180ml pullo "pikkupullo"? Kyselen kun tuntuu toi mun Black Magik pullo menneen vähän huonoksi, tai ainakaan eilen se ei näyttänyt imeytyvän ketjuun. En mä sitä ihan hulluna ole ravistanut, mutta ehkä kuitenkin vähän liikaa. Se on enempi sellaista valkoisen maalin oloista suoraan pullosta eikä kirkkaampaa kamaa kuten markkinointikuvissa.
Ehkä ton mun hyvin lyhyen testauksen perusteella kuitenkin rankkaisin Black Magikin Squirtia paremmaksi uppovahan lisukkeeksi. Maantiellä molemmat ovat oikein hyviä, mutta maastossa Squirt kerää ainakin jossain olosuhteissa kaikkea oravaa pienempää itseensä. Vaikka nuukana ukkona Squirtin huomattavasti edullisempi hinta painaa vaakakupissa, niin taidan kuitenkin ostaa toisen pullon Black Magikia kun täkäläinen Rex-diileri on nyt ottanut sen valikoimiinsa.
Minäkin vatkasin ilmeisen huolella tuota BM:ää, kun meni ihan kermavaahdoksi. Tuli nätti kuorrutus, mutta ketjun sisälle ei ilmeisesti tavaraa kovin paljoa kulkeutunut. Kesto oli sikäli pettymys. Täytyy testata jossain välissä uudelleen oikeilla peliliikkeillä.
Houkutteli vain tuo kilikalipulloista tuttu ääni moiseen touhuun.
^ Sama juttu. Ei jotenkin muutenkaan vakuuta täysin kestävyydellään. Pikkuisenkaan kun saa kosteutta ketjuun niin tuntuisi kitinä alkavan. Ei ehkä jatkoon [emoji848]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.