Näytä tavallinen näkymä : Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)
Joe-poika
22.08.2021, 18.02
Perustan nyt uuden ketjun, johon voidaan kerätä tietoutta ketjujen vahaamisesta upottamalla ne sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen voiteluaineeseen. Aihetta on sivuttu paljon tuolla ketjujen voitelu -ketjussa (eheheh), mutta tähän ketjuun voitaisiin nyt kerätä kokemuksia nimenomaan uppovahauksesta.
Ns. oikein tehty (varmaan joku tekee toisinkin, mutta tämä nyt kuitenkin on melkoisen yleinen konsensus) homma toimii niin että ensin poistetaan ketjusta kaikki rasvat ja öljyt ja sen jälkeen se upotetaan sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen vahaan. Näitä vahoja yhdistää siis se, että vaha on kiinteää, se sulatetaan, ja ketju upotetaan sulaan vahaan. Kaikki kunnia kaikille Squirteille yms, mutta prosessi ja lopputulos on sen verran erilainen että jos sopii niin keskitytään tässä ketjussa nimenomaan uppovahattuihin. Jotkut kuulemma myös jättävät kokonaan tuon rasvanpoiston pois; silloin vaha ei pääse tarttumaan metalliin, mutta vissiin tämäkin jossain määrin kai toimii?
Itse olen aiheen parissa varsin aloittelija, mutta kokeilu on nyt kuitenkin menossa omassa ja vaimon fillarissa. Tähänastisessa elämässäni olen käyttänyt mitä sattuu kaikenlaisia ketjurasvoja, mutta kun kuulin/luin tästä niin päätin kokeilla. Hyviä puoliahan tässä on; ketju on täysin kuiva ja puhdas ja sitä voi käsitellä paljain käsin ilman että mitään kertyy sormiin. Voimansiirtoon ei kerry öljyistä hiekkamoskaa. Puhdistus onnistuu vedellä, ja halutessaan vahat saa pois kuumalla vedellä. Mulla on näistä nyt kokemusta vasta muutaman lenkin ja sadan kilometrin osalta ja vaimo on työmatkapyöräillyt tuolla nyt pari viikkoa.
Itse käytän ihan kynttiläparafiinia, mutta tästä on hieman hienosäädettyjä, nimenomaan ketjuvoiteeksi tarkoitettuja versioita, kuten Molten Speed Wax, ja jotkut värkkäävät itsekin lisäaineita parafiiniin. Kyseisestä tuotteesta ei ole minulla kokemusta. Ilmeisesti se on käytännössä parafiinia johon on lisätty hiukan teflonia ja molybdeeniä.
Oma prosessini ketjun uuden tai käytetyn puhdistamiseksi ennen vahausta noudattaa Molten Speed Waxin neuvomaa prosessia. Olen käyttänyt vanhaa muovista jätskipurkkia johon ketju mahtuu mukavasti.
1. Ketjun huljuttelu minuutin verran mineraalitärpätissä, ketjun pyyhintä.
2. Ketjun huljuttelu minuutin verran uudessa mineraalitärpätissä, yön yli lojutus samassa tärpätissä, ja aamulla lisähuljuttelu ja ketjun pyyhintä.
3. Ketjun huljuttelu minuutin verran vielä uudessa tärpättisatsissa. Pyyhintä ja tärpätit veks.
4. Ketjun huljuttelu spriissä ja pyyhintä.
5. Ketjun huljuttelu uudessa spriissä ja pyyhintä.
6. Ketjun huljuttelu vielä uudessa spriissä ja pyyhintä.
Noista vaiheet 1, 3, 4, 5 ja 6 vievät aikaa pari minuuttia per vaihe, joten vaikka tuo kuulostaa monimutkaiselta niin ei tuohon nyt aktiivista aikaa kovin paljon mene. Tuon jälkeen ketjun pitäisi olla puhdas öljyistä ja rasvoista.
Itse vahauksen olen tehnyt niin, että olen laittanut parafiinit peltikippoon, joka on vanhassa kattilassa vesihauteessa, ja sitten pihalla retkikeittimellä lämmitellyt. Tuohon vahaamiseen ei sinänsä kovin kauaa mene. Ketju parafiinikakun päälle, keitin päälle, parafiini sulaa muutamassa minuutissa ja ketju uppoaa sinne. Olen antanut sen lojua siellä ehkä 10 minuuttia ensimmäisellä kerralla, niin parafiini ehtii hiipiä kaikkiin rakoihin toivottavasti. Sitten vaan nostelee sen jäähtymään. Vahattu ketju on alkuunsa hyvin jäykkä, eli se pitää vetristää esim vetämällä sitä jonkun palikan ympäri tai muuten vaan taittelemalla nivelet auki. Itse käytän pihakoivun oksantynkää tähän. Itselläni on nyt kaksi ketjua kierrossa, eli toisen voi vahailla kun on sopiva hetki ja laittaa sitten odottamaan vaihtoa.
En osaa vielä sanoa onko tämä hyvä systeemi vai ei, mutta kertokaa toki kokemuksianne. Ainakin Zero Friction Cyclingin ja mikä se toinen nyt oli testeissä nämä uppovahatut olivat voittaneet aika lailla kaikki ketjuöljyt ja -rasvat sekä kulumisen että kitkan puolesta, joten paperilla tämä on loistava systeemi.
Tähän asti suurin pettymys itselle oli SRAMin NX-ketjun ruostuminen sateisen lenkin ja fillarin pesun jälkeen. Kuulemma kyseinen ketju on muutenkin hyvin hanakka ruostumaan ja vastaavaa on tapahtunut myös öljytyillä ketjuilla. Vaimon fillari on saanut kyytiä sateessakin eikä ongelmia näy toistaiseksi ja oma KMC-ketju näyttää vastustavan ruostetta mahdollisesti myös paremmin kuin tuo SRAMin NX. Jatkamme testejä ja raportoimme tuloksista.
Huhujen mukaan tällä tavoin voideltu ketju toimii jotain luokkaa 300-500 kilsaa hyvissä olosuhteissa ennen kuin alkaa kitisemään. Sateessa tai muuten kohtuuttoman hankalissa oloissa sitten jonkun nyrkkisäännön mukaan kai olisi hyvä puolittaa huoltoväli. Meikäläisellä kun keskiverto maastolenkki on jotain 20-40 kilometrin väliltä niin ei kuulosta kohtuuttomalta. Voi olla, että jos vaikkapa työmatkapyöräilee 250 km viikossa niin tämä alkaa käydä työstä, tai ainakin vaatii useamman ketjun. Tosin noilla kilsoilla joutuu muutenkin jo vähän huoltamaankin. Uudelleenvoitelussa ei tarvita mitään puhdisteluja, vaan ketjun voi heittää suoraan fillarista parafiinikylpyyn tai korkeintaan pyyhkäistä vähän rätillä pahimpia kuria pois. Öljymoskaahan tuossa ei pitäisi ollakaan. Toisin sanottuna uuden, voidellun ketjun puhdistus on eräänlainen proseduuri, mutta sen jälkeen ketjun huolto on vain uitto parafiinissa, joka voitelee nivelet ja puhdistaa vanhat moskat samalla pois.
Aiheesta löytyy loputtomasti lisää tietoa hakemalla englanninkielisestä nettiavaruudesta sanoilla immersive chain wax tai paraffin chain wax.
Seuraan tätä. Olen sitä toista ketjua lukenut pitkään ja siinä vaiheessa ollaan että täpäristä Shimanon ketju liuotinaineella pestynä. Tärpättiä en ole vielä käyttänyt. Biltemasta hain parafiiniöljyä ja pari Pirkka-kynttilää on tätä varten hankittu.
Täpäriin olen kaikkea mahdollista laittanut ketjuun ja sen näköinen se onkin. Toiveena että homma muuttuisi siistimmäksi kun saisin aikaiseksi vaan tehdä sen uppovahauksen.
Marsusram
22.08.2021, 19.51
Auttaisiko tuota poistovaihetta kun käyttäisi siinäkin lämpöä, rasvat muuttuisivat juokseviksi ja öljyt kiehuvat höyryksi.
Palovaara tietysti pitää ottaa huomioon, eikä pidä kuumentaa niin että metalli pehmenee tai pinnoite irtoaa..
En putsaa ketjuja ollenkaan uppovahausten välillä paitsi talvihuollossa. Sinne ne vanhat vahat sulaa uuden joukkoon kattilassa.
Aika vaivalloinen systeemi jos enempi ajaa. Kierrätän 4 kertua niin silloin työmäärä ok.
Moltenia käytän.
Minusta ei ole. Ja itsekkään en putsaa lainkaan ketjuja ennen uutta vahausta.
Nyt sateiden tultua olen lisännyt kylmästi vaan päälle rexiä tai squirtia kovan sateen jälkeen. Ainakin molton-rex kestää ajaa useamman tunnin sateessa ilman kitinää.
Noin 300 km on moltenilla ollut hyvä vahausväli. Maastoajoa kahdella sähkärillä. Vain yhdet ketjut käytössä molemmissa pyörissä.
Laitoin ensin tärpättiä ultraäänipesuriin millä kolme kertaa käsittelin uuden ketjun. Sama kolme kertaa sinolilla. Sitten vasta vahaus, ja nyt olikin ketju tönkkö vahauksen jälkeen, merkki siitä että vahaus on onnistunut.
Jatkan kyllä tällä linjalla. 300 km ilman huolenpitoa ja ketju on yleensä pyörän puhtain osa.
Firlefanz
22.08.2021, 20.58
Itse en (toistaiseksi) ole uppovahausta harrastanut, mutta lukenut kiinnostuneena aiheesta. Saksalaiset ovat tunnetusti perusteellisia ja niinpä eräät heistä katsovat siitä olevan hyötyä että ajaa uusilla ketjuilla ensin tunnin trainerilla. Tulos on tällöin heidän mielestään tällöin parempi kuin pelkän mineraalitärpätti/lakkabensiinipesun jälkeen.
Vahattu ketju laitetaan ennen uudelleen vahausta puoleksi tunniksi kiehuvaan veteen. Vanhan vahan mukana lähtee myös kaikkinainen lika ja töhnä ja upotuksessa käytetty vaha pysyy puhtaampana.
Melko yleinen näkyy olevan neljän ketjun systeemi eli se että putsataan ja vahataan neljä ketjua kerralla, ajetaan niillä vuoron perään ja vahataan sitten ne kaikki taas samalla kertaa. Mutta mikään ei tietenkään estä käyttämästä kolmen tai viiden ketjun systeemiä, jos sellainen tuntuu mukavammalta tai aikatehokkaammalta tms.
Joe-poika
22.08.2021, 22.06
Jee, hyvää keskustelua!
Auttaisiko tuota poistovaihetta kun käyttäisi siinäkin lämpöä, rasvat muuttuisivat juokseviksi ja öljyt kiehuvat höyryksi.
Palovaara tietysti pitää ottaa huomioon, eikä pidä kuumentaa niin että metalli pehmenee tai pinnoite irtoaa..
Eipä tuo ketjun putsaus nyt kovin iso homma ole, äkkiä menisi enemmän aikaa ja tulisi säätöä jos pitäisi alkaa kuumentamaan ketjua... Tietysti ehkä sieltä voisi lähteä vielä hitusen paremmin rasvat, ehkä? Vaikea sanoa. Olen luottanut itse että kun ohjeiden mukaan tekee niin lopputulos lienee ainakin melko hyvä.
En putsaa ketjuja ollenkaan uppovahausten välillä paitsi talvihuollossa. Sinne ne vanhat vahat sulaa uuden joukkoon kattilassa.
Tämä on myös MSW:n ohje, kun puhutaan ei-kisakäytössä olevasta ketjusta, ja näin teen itsekin.
300 km ilman huolenpitoa ja ketju on yleensä pyörän puhtain osa.
Tässähän tämä asian hienous on kauniisti saatu sanottua yhdessä lauseessa. Ketju tosiaan on lenkin jälkeen hyvinkin mahdollisesti pyörän puhtain osa :D
Vahattu ketju laitetaan ennen uudelleen vahausta puoleksi tunniksi kiehuvaan veteen. Vanhan vahan mukana lähtee myös kaikkinainen lika ja töhnä ja upotuksessa käytetty vaha pysyy puhtaampana.
Tämä on varmaan kans ihan hyvä kikka, jos ei ylimääräinen työvaihe haittaa. On myös aika luksusta että ketjun saa halutessaan tosiaan puhtaaksi kiehuvalla vedellä eikä tarvitse raaputella öljymoskaa liuottimien kanssa irti. Itse taidan kuitenkin jatkossakin pistää ketjun suoraan vaan parafiiniin. Ei haittaa jos parafiiniin joutuu vähän jotain röhnää tai likaa, koska
1)En usko että hiukan likaa parafiinissa juurikaan vaikuttaa lopputulokseen. Roskat menee joko pohjalle tai kelluu pinnassa, ja joka tapauksessa ketju on siellä parafiinissa upoksissa.
2)Tuollaisen parafiinisatsin hinta Bilteman parafiinikynttilästä sulateltuna on jotain euron ja kahden väliltä, joten kun se alkaa näyttää liian likaiselta niin vaihdan suosiolla uuden satsin.
Kuminauha
23.08.2021, 11.17
Itellä Silcan super secret blendillä uppovahannu simpan m9100 ketjun ja pyörän mukana tulleen 7100 ketjun. Sähkömaasturissa nyt menty ~700km. Toki myös lisäilly parin lenkin välein vähän saman firman juoksevaa vahaa. Sama kohtelu gravelissa ja nyt myynnissä olevassa hybridissä. Jopoonki pitäs tehä mutta siinä nyt sen 10v vanha ketju joka taitaa olla jo kierrätykseen paremmin soveltuva.
Ite oon huljutellu mineraalitärpätillä ekat kylvyt 2 kpl ja sitten sinolilla pari vielä. Tuntuu että mineraalitärpätti on ainoa, joka irrottaa kunnolla tehdasrasvan. Muut asetonit ja ipat ei sitä tee vaikka kuinka huljuttelee.
Onko silcan nestemäinen hyvää kamaa? Ei siis sotke kiinteää vahaa enempää?
Kuminauha
23.08.2021, 13.17
Ei sotke jos antaa kuivua. Ainakaan yhtään enempää ku normi rexi.
Mites joku riisikeitin tai vastaava tässä hommassa? Eli voisko pitää niin että kattilassa on aina parafiinit valmiina ja heittää ketjut välillä sinne kiehumaan? En jaksais minkää retkikeittimen kanssa turata
Nyt käyttäny rexiä ja ollu kyllä siihen tyytyväinen. Mutta olishan se kiva jos olis vielä puhtaampi voimansiirto.
Voikohan muuten esim rexiä laittaa parafiinissa uitettuun ketjuun?
Firlefanz
23.08.2021, 14.12
Schongarer eli slow cooker, suomeksi haudutuspata lienee oikea laite.
Vaikkapa tuommoinen: https://www.power.fi/product/p-1019554/
No justiinsa tuohon ylös kirjoitin, että ainakin itse lisään rexiä ja squirtia ongelmitta.
Riisikeitin oli kai vähän liian kovatehoihin. En muista mikä se hitaampi malli oli nimeltään. Minä tosin keittelen ketjut ihan kattilassa ja inductio liedellä, joka ei varsin hidas ole sekään...
Marsusram
23.08.2021, 14.26
Kaikkiin ketjuihin ei ole mukana uudelleenkäytettäväksi luokiteltuja pikalinkkejä. Mitä liitintä olette käyttäneet 11-12v ketjuilla uppovahausta helpottamaan. Vahaatteko myös pikalinkin?
maalinni
23.08.2021, 14.40
Olen kyllä käyttänyt suruttu kaikkia liittimiä uudestaan. Yksi on hajonnut n. 12 vuoden aikana.
Firlefanz
23.08.2021, 14.46
YBN QRS eli Quick Release Safety Link.
Kyllä.
Kuminauha
23.08.2021, 14.58
Normi pikalinkki muun ketjun seassa sinne vahaan vaan. Ketju on pujotettu rautalankaan muutenkin että sitä saa huljuteltua siellä vahassa, samaan lenkkiin vaan pujottaa pikalinkit. Pesun jälkeiseen kuivaamiseen hyvä keino on heittää puhdistettu ketju uuniin kiertoilma minimilämmölle.
Tosta vahan sulatuksesta. Ite käytän Silcan vesihaudepussia. Vähän hitaampi, mutta ei tossa yleensä mikään kiire oo. Ketju pussissa vaan kiehuvaan veteen ja oottaa tovin että sulaa, sitten vähän huljuttelee ketjua muutaman minuutin. Pussin voi tässä kohtaa ottaa pois vedestä, seisoo itekseen ihan tukevasti pystyssä. Otan ketjun pois vahasta noin 60C lämpötilassa, tämän mittaan yleismittarilla. Toki ei tarvi mitata. Sopiva hetki nostoon on kun sulan vahan pintaan alkaa muodostua vähän kalvoa.
Varmaan noin tunnissa koko hoito tehty, tosi siitä vaan noin 5-10min on aktiivista tekemistä, loppuaika on odottelua vaikka TV:tä katsellen.
Pussi sitten vaan uusiokäyttöön niin kauan kuin vahaa siellä on. Arviolta kestää ikuisuuden saada noi kuluu omil ajoil.
https://silca.cc/collections/chain-lube-wax/products/secret-chain-wax-blend
Normi pikalinkki muun ketjun seassa sinne vahaan vaan. Ketju on pujotettu rautalankaan muutenkin että sitä saa huljuteltua siellä vahassa, samaan lenkkiin vaan pujottaa pikalinkit. Pesun jälkeiseen kuivaamiseen hyvä keino on heittää puhdistettu ketju uuniin kiertoilma minimilämmölle.
Tosta vahan sulatuksesta. Ite käytän Silcan vesihaudepussia. Vähän hitaampi, mutta ei tossa yleensä mikään kiire oo. Ketju pussissa vaan kiehuvaan veteen ja oottaa tovin että sulaa, sitten vähän huljuttelee ketjua muutaman minuutin. Pussin voi tässä kohtaa ottaa pois vedestä, seisoo itekseen ihan tukevasti pystyssä. Otan ketjun pois vahasta noin 60C lämpötilassa, tämän mittaan yleismittarilla. Toki ei tarvi mitata. Sopiva hetki nostoon on kun sulan vahan pintaan alkaa muodostua vähän kalvoa.
Varmaan noin tunnissa koko hoito tehty, tosi siitä vaan noin 5-10min on aktiivista tekemistä, loppuaika on odottelua vaikka TV:tä katsellen.
Pussi sitten vaan uusiokäyttöön niin kauan kuin vahaa siellä on. Arviolta kestää ikuisuuden saada noi kuluu omil ajoil.
https://silca.cc/collections/chain-lube-wax/products/secret-chain-wax-blendNo toi silcan pussihan vaikuttaa hyvältä.
Mulla on myös vahausprojekti mielessä. Uudet ketjut oli motonetin liuotinpesuaineessa pari viikkoa. Sitten vaihdoin uuden liuottimen ja taas lillui siellä pari viikkoa. Sen jälkeen pesin ketjun vielä fairylla. Nyt ketju on lojunut pöydällä pari viikkoa. Ostettuna on Bilteman parafiiniöljy, Sinellillistä löytyi Pure Paraffin wax ja Prismasta hain xyleeniä. Eli tarkoitus olisi tehdä myös sellainen seos mitä voi jostain pullosta laittaa ketjuun irrottamatta sitä kun uppovahaus on kulunut pois.
Ihmettelen vielä noita vahan lämpötiloja. Mihin lämpötilaan se pitäis lämmittää. Tuossa alla olevassa linkissä se lämmitetään 93 asteeseen. Olen jostain lukenut muitakin lukemia.
Tiedän, hidasta on touhu ollut, mutta hiljaa hyvä tulee...
https://www.youtube.com/watch?v=98thWZIYezw
Mä tein silleen, että sulatin vahan, tiputin ketjut sinne ja otin ketjut pois.
Joe-poika
23.08.2021, 17.44
Mä en usko että noilla lämpötiloilla niin paljon on väliä, kunhan se sulaa ja kunhan ei saa mitään leimahdusta aikaan. Tarkoitushan on käytännössä vaan kastella se ketju sillä sulalla litkulla läpikotaisin. Eikä vedenkään kastelevuus pahemmin riipu siitä onko se 50- vai 70-asteista. Jos sinne jotain upottaa niin kyllä se kastuu, oli vesi kylmää tai lämmintä.
Olen myös itse pohdiskellut että oliskohan jotain ns hätävaravoiteluainetta jota vois uppovahattuun ketjuun laittaa niin että se ei tuota ongelmia kun vahaa uudestaan. Esim jossain pidemmällä reissulla (jos sellaisille joskus pääsee) voisi olla hyvä lisätä jotain kamaa ketjuun tarvittaessa. Ehkäpä parafiiniöljy toimisi; jotkuthan sekoittelevat sitä parafiiniin muutenkin, joten jos sitä hiukan päätyy ketjun mukana joukkoon niin tuskin haittaisi mitään. En kyllä tiedä voiteleeko se ollenkaan hyvin tai toimiiko se ketjuöljynä. Toinen vaihtoehto olisi ksyleeni ja parafiinivaha, ilmeisesti pitäisi toimia. Tuota voisi sitten johonkin pikku puteliin ottaa mukaan siltä varalta että tarvitsee reissun päällä täydentää.
Niin, ehkä se on tärkeintä, että vaha on sulanut. Joku kirjoitti myös siinä ketjuvoiteluketjussa, että sieltä ketjun linkeistä tulee kuplia ja kun ei kupli enää on ketju valmis. Ilmeisesti kuplat tulevat siitä kun vaha tunkeutuu sinne linkkien väliin.
Xyleeni mulla on ostettuna juuri sen vuoksi, että se pitää vahaseoksen juoksevana.
Tulipahan tehtyä, alkaa kyllä mennä oikeasti harrastamiseksi. Eli kaksi hyvän kokoista valkoista kynttilää paistinpannulle sulamaan ja kun sulanut niin tuhti luraus parafiniöljyä sekaan, ketjut perusteellisen puhdistuksen jälkeen tuohon seokseen 15min, ketjut pois keitosta ja rätillä pyyhintä enimmät pois. Lentkeäthän noista tuli ei ollenkaan jäykät.
Sinne keitosastian pohjalle kannattaisi laittaa ritilä niin moskat menisi ritilän läpi pohjalle, ainakin hiekan murut niin keitosta voisi käyttää paremmin useamman kerran vaikka ketjua ei putsaisikaan joka vahauksen välissä. Tuollainen iso keittiö siivilä vois olla hyvä sekä vahauksessa että ketjujen vahojen poistossa jos välttämättä haluaa tuon ennen vahausta tehdä eli ketjut siivilään ja teekeittimellä lämmittää veden ja kaataa siivilässä olevien ketjujen päälle kiehuvan veden, puhdasta tule...
Käytetty prosessi:
Tehdasrasvojen poisto tärpätillä ultraäänen avustuksella. Vahaus (MSW) lasisessa vuuassa vesihauteessa (kiehuva vesi) grillin sivupolttimella. Kannattaa pitää lämmöissä riittävän pitkään että ketjun sisäosatkin on riittävän lämpimiä että vaha on juoksevassa muodossa, ei se muuten sinne nivelen sisään ui. Sitten vuokaan reijällä varustettu kansi päälle ja vakumointi viinipumpulla, tällä varmistin että vaha ui niveliin kunnolla.
Ylläpito:
Squirt ketjuvahalla kun ketju alkoi ääntelemään harjoitusvastuksella ajellessa.
Tuomio:
Voitelun lisäystä tarvittiin useammin kun öljyillä. Ketjun koskettelu jätti sormiin töhnää, mielestäni on ylitseampuvaa väittää että sormet pysyy puhtaana, mutta toki selkeä ero öljyttyyn ketjuun.
Mutta se mustan töhnän määrä joka varisi lattialle/harjoitusvastukseen/chain staylle kyllä loitonsi mielenkiintoa ko menetelmän suhteen. Eikä tuo ketjun kuluminen vaihtomittaan poikennut merkittävästi perinteisiin öljyttyihin nähden.
Kuka ostaa annoksen MSW:tä Crock pot optiolla?
Molten speedwaxin sivuilla on erittäin hyvät seikkaperäiset ohjeet. Suosittelen tutustumaan niihin, oli aine mikä vaan.
Itse ostin puuilosta haudutuspadan parilla kympillä. Crock pot englanniksi. Kannattaa laittaa se ketju paakun päälle niin että se lämpeää samaan tahtiin vahan kanssa. Kylmään ketjuun vaha ei oikein mene, vaikka se upottaisi kuumaan vahaan.
Eagle xx1 ketjun lukkoa olen uusiokäyttänyt. Toivottavasti ei vie mennessään muuta mukanaan.
Käyttikö PMoi alkoholia (ketjuun) että sait tärpätin pois? Tuo musta töhnä kielii vähän siitä että ketju ei ole ollut riittävän puhdas.
Käyttikö PMoi alkoholia (ketjuun) että sait tärpätin pois? Tuo musta töhnä kielii vähän siitä että ketju ei ole ollut riittävän puhdas.
Muistaakseni kyllä...
Ok, kun ei ollut prosessikuvauksessa mainintaa siitä oli pakko kysyä. Musta on kyllä tietääkseni juuri ketjuun jäänyttä öljyä.
Lentkeäthän noista tuli ei ollenkaan jäykät.
Mullakin kävi joskus näin. Olen siinä uskossa, että parafiiniöljyä on tuolloin liikaa, tahi ketju on pudistettu huonosti. Esim moltonin kanssa ketjut ovat tönkköjäykät käsittelyn jälkeen.
Molten speedwaxin sivuilla on erittäin hyvät seikkaperäiset ohjeet. Suosittelen tutustumaan niihin, oli aine mikä vaan.
Samaa mieltä. Mun tekemisiin ei kannata uskoa, koska oion kaikessa ja saatan lopuksi miettiä toimiko tuo vai ei.
Tuossa joku jo yllä kirjoittikin lämmöistä. Sen verran uskon mittauksiin, ettei vahekeitosta kannata lämmittää liikaa, eli kun kaikki kama sulaa, niin se riittää. Niin ja tuokin on varmasti totta, että paksuimman kerroksen saa, kun ketjuja ei ota pois suoraan liian kuumasta vahasta. Tuo yllä kirjoitettu pinnan pieni jähmettyminen voisi olla toimiva.
Eli toisin sanoen, ehkäpä kannattaa lukea no moltonin ohjeet ja tehdä mittarin kanssa. Itse en vaan jaksa. Tuon kattilan ja vahaklöntin kanssa touhussa menee vain muutama minuutti.
Ylläpito:
Squirt ketjuvahalla kun ketju alkoi ääntelemään harjoitusvastuksella ajellessa.
Tuomio:
Voitelun lisäystä tarvittiin useammin kun öljyillä. Ketjun koskettelu jätti sormiin töhnää, mielestäni on ylitseampuvaa väittää että sormet pysyy puhtaana, mutta toki selkeä ero öljyttyyn ketjuun.
Mutta se mustan töhnän määrä joka varisi lattialle/harjoitusvastukseen/chain staylle kyllä loitonsi mielenkiintoa ko menetelmän suhteen. Eikä tuo ketjun kuluminen vaihtomittaan poikennut merkittävästi perinteisiin öljyttyihin nähden.
Kuka ostaa annoksen MSW:tä Crock pot optiolla?
Olet käsittänyt väärin koko uppovahauksen idean. Itsellenikin kävi samoin, ennenkuin kaveri tuosta valisti.
Tuossa vaiheessa, kun ketju alkaa vähän ääntelemään, on siitä kulunut vaha vasta pinnalta pois. Tuo tapahtuu noin 200km jälkeen maantiellä ajaessa. Tuon jälkeen voit ajaa vielä noin 400km, ennenkuin ketju alkaa nitisemään kuivuuttaan.
Eli se pinnalta alkuun irtoava vaha ensimmäisen lenkin aikana on normaalia. Sen saa pyyhkäisemällä pois. Tuon jälkeen jos lisäät aina vaan squirtia, niin moska tulee siitä.
Uppovahattu ketju ei tosiaan ole missään nimessä täysin äänetön enää sen jälkeen, kun pinta kuluu pois. Ketjujen keston kannalta tuolla ei ole tasan mitään väliä, mutta itsekkin kyllä tykkäisin hiljaisemmasta voimansiirrosta. Tuohon on olemassa moltonilla ja rexilläkin kalliita kamoja pinnalle.
Joe-poika
23.08.2021, 22.08
Epäilisin että Pmoilla on jotain mennyt mönkään siinä puhdistuksessa, jos kerran ketju ei ole tönkkö vahauksen jälkeen ja siitä irtoaa mustaa moskaa. Johonkin on jäänyt rasvaa jostain syystä. Onnistuneen puhdistuksen ja vahauksen jälkeen se on tosiaan jäykkä eikä siitä irtoa mitään töhnää. Ei nyt ihan rautakankijäykkä, mutta nivelet on kuitenkin jumissa ja vähän niin kuin poksahtavat auki kun niitä taittaa.
Ok, kun ei ollut prosessikuvauksessa mainintaa siitä oli pakko kysyä. Musta on kyllä tietääkseni juuri ketjuun jäänyttä öljyä.
Juu ja jos sitä öljyä jää, niin ketju ei tosiaan muutu rautakangeksi vahasta nostaessa.
Itellä riisinkeittimessä suurehko parafiiniköntti, jonka päälle heitän muutamat käytetyt ketjut ja sitten vaan keitin tulille. En putsaa ketjuja vahaamisten välillä sen kummemmin. Jos ketjut on ihan kauheassa skeidassa, niin yleensä painepesurilla tulee vetäistyä puhtaaksi fillarin pesun yhteydessä sekä vähän IPA:ta spray-pullosta. Neljä ketjua tohon keittimeen menee kerralla nätisti ja aikaa koko operaatioon ehkä 15 minuuttia ketjun irroituksesta siihen, että fillari on taas ajokunnossa. Sen verran tehoja tosta riisinkeittimestä lähtee, etten uskalla sitä jättää yksin päälle, mutta toisaalta sulatukseen ei mene paria minuuttia pidempää.
Ei varmaan virallisten sääntöjen mukainen tapa, mutta toimii riittävän hyvin ja aina on puhdas ketju ajossa tai ainakin varastossa vuoroaan odottamassa. Rahaakin ehkä säästyy pitkässä juoksussa, kun ei tarvitse ketjuöljyjä sun muita ostella?
Wippermannin ketjuliittimet ovat muuten hyviä. Uudelleen käytettäviä, eikä avaamiseen tarvita työkalua. 116 lenkkinen 11-v ketju ko. liittimellä taisi maksaa 25 egeä. Yhden kerran olen jäänyt tien poskeen, kun shimpan (liian) monta kertaa käytetty liitin sanoi sopimuksensa irti. Wippermannilla ei samaa ongelmaa vielä ole ollut.
Epäilisin että Pmoilla on jotain mennyt mönkään siinä puhdistuksessa, jos kerran ketju ei ole tönkkö vahauksen jälkeen ja siitä irtoaa mustaa moskaa. Johonkin on jäänyt rasvaa jostain syystä. Onnistuneen puhdistuksen ja vahauksen jälkeen se on tosiaan jäykkä eikä siitä irtoa mitään töhnää. Ei nyt ihan rautakankijäykkä, mutta nivelet on kuitenkin jumissa ja vähän niin kuin poksahtavat auki kun niitä taittaa.
Kyllä ketju oli jäykkä tuoreeltaan vahakylvyn jälkeen. Ja mielestäni sitä mustaa irtosi huomattavasti jo ennen ensimmäistä Squirtin käyttöä.
Firlefanz
24.08.2021, 09.56
Saksalaisten mielestä ketju on riittävän puhdas vasta kun mineraalitärpätti kurkkupurkissa tai vastaavassa jää kirkkaaksi. Se näyttäisi vaativan ainakin neljä kierrosta.
Samoin muistutetaan siitä että koko voimansiirto on muistettava putsata huolella ennen vahatun ketjun käyttöönottoa.
PS Nämä vain yleisesti, pelkkinä mainintoina; en usko että kummankaan unohtamisesta oli kyse.
^tuo muun voimansiirron puhdistus on kyllä tärkeä.
Ihan jo Rexin kanssa oli iso ero kun yhdestä pyörästä oli kaikki pesty kunnolla ja toisessa kasetti ja eturatas putsailtu vähän huonommin. Toisessa ketjuihin kertyi vähän mustaa, toiseen ei juurikaan.
Nyt on ensimmäisen kerran keitelty ketjuja. Puuilosta hain haudutuskattilan ja 100% parafiinia. Kohtuu helpolta tuo vaikutti, kattila kyllä niin hidas että varmaan tunnin otti ennen kuin parafiini oli sulaa. Kestosta en vielä tiedä kun ei ole päässyt ajamaan.
Kai noissa voi hätätilassa käyttää vaikka Rexiä keittelyn välissä?
Mä tein silleen, että sulatin vahan, tiputin ketjut sinne ja otin ketjut pois. Helppoa :)
Vahasin kahdet uudet ketjut ja olen lisäillyt samaa vahaa johon on lisätty xyleeniä, kun ketjut ovat näyttäneet kuivilta. Eilen lisäsin viimeksi. Ketjut ovat Chimanon CN-HG701. Ilmeisesti kuitenkin olin kuitenkin huonosti puhdistanut ne ennen vahausta, kun ketjussa ja rattaissa on mustaa mönjää. Seuraavaksi putsaan ketjut paremmin, ultraäänipesurikin jo ostettuna. Voisikohan se xyleeni tuottaa sitä mönjää?
Nyt on ensimmäisen kerran keitelty ketjuja. Puuilosta hain haudutuskattilan ja 100% parafiinia. Kohtuu helpolta tuo vaikutti, kattila kyllä niin hidas että varmaan tunnin otti ennen kuin parafiini oli sulaa. Kestosta en vielä tiedä kun ei ole päässyt ajamaan.
Kai noissa voi hätätilassa käyttää vaikka Rexiä keittelyn välissä?
Juu, Black Diamond toimii hyvin. Ei sotke kuten halvempi rex.
Inductio levy on myös nopea...
Ketjusta on saatava kaikki rasvat pois ennen vahaamista. Se on se työläin vaihe koko hommassa. Itse olen pessyt 3x tärpätti ja 3x marinolisssa ultraäänipesurissa.
Täytyy sanoa että nykyaikaisten voiteideen aikana palataan keskiajalle, turhan vuoksi melkoista pluttaamista!
Firlefanz
07.01.2022, 17.52
Veikkaan että aika moni nykyaikaisten voiteiden - mitä ne nyt sitten ovatkin - käyttää itse asiassa enemmän aikaa ketjunsa ja voimansiirtonsa parissa per ajettu kilometri kuin nämä pluttaajat.
Minulla menee 300 km vahausten välillä. Työtä irroitus, upotus, roikotus, taittelu ja kiinnitys. Ja ketju on aina pyörän puhtain osa.
Onko se vahauksen jälkeinen taittelu pakollinen, olen itse laittanut ilman taittelua, ajettelen että siellähän se ajaessa taittuu.
Onko se vahauksen jälkeinen taittelu pakollinen, olen itse laittanut ilman taittelua, ajettelen että siellähän se ajaessa taittuu.
EI kai se pakollinen ole. Olen vaan kuitenkin yleensä napsutellut sen vuoksi, koska se ylimääräinen vaha irtoaa tuossa vaiheessa. Niin ja ainakin moltonilla ketjut ovat kyllä tosi jäykät vahauksen jälkeen. Varmaan menee jonkin aikaa, enennkuin vaihteet naksuvat nätisti ilman linkkien availua.
Firlefanz
07.01.2022, 21.16
Mä puhun taas asiasta josta en todellisuudessa tiedä muuta kuin lukemani, mutta eikös se tunnetusti ole niin että sen joka ei itse osaa pitää opettaa muita?
Saksalaisten mukaan vahaus on tehty niin kuin pitää silloin kun ensikertalaisena luulee että jotain on mennyt pieleen kun ottaa kuivumassa olleen ketjun käteensä. "Die Kette ist nämlich total zäh und steif." (https://www.derbaranski.de/blog/kettentuning-mit-molten-speed-wax) Eli ketju on niin jäykkä että nivelet on yksitellen napsuteltava auki ennen kun se voi laittaa rattaille. Apuvälineenä tässä on käytetty esimerkiksi sopivanpaksuista harjanvartta tjms.
Voisin kuvitella että jos vahaseos on omatekoinen ja siihen on lisännyt suhteellisen runsaasti parafiiniöljyä, puhumattakaan jostain ksyleenistä, ei ketju kuivuttuaan ole yhtä tönkköjäykkä. Se on sitten varmaan koulukuntakysymys onko se positiiviseksi koettu vai negatiiviseksi nähty juttu?
Alussa mun ei ollut jäykkä, mutta paremman pesuprosessi auttoi jäykistymisessä. Voisin melkein väittää että puuttuva jäykkyys johtuu huonoista valmisteluista.
Perjantai.
Alussa mun ei ollut jäykkä, mutta paremman pesuprosessi auttoi jäykistymisessä. Voisin melkein väittää että puuttuva jäykkyys johtuu huonoista valmisteluista.
Perjantai.Hyvin kirjoitettu[emoji23]
Mä puhun taas asiasta josta en todellisuudessa tiedä muuta kuin lukemani, mutta eikös se tunnetusti ole niin että sen joka ei itse osaa pitää opettaa muita?
Saksalaisten mukaan vahaus on tehty niin kuin pitää silloin kun ensikertalaisena luulee että jotain on mennyt pieleen kun ottaa kuivumassa olleen ketjun käteensä. "Die Kette ist nämlich total zäh und steif." (https://www.derbaranski.de/blog/kettentuning-mit-molten-speed-wax) Eli ketju on niin jäykkä että nivelet on yksitellen napsuteltava auki ennen kun se voi laittaa rattaille. Apuvälineenä tässä on käytetty esimerkiksi sopivanpaksuista harjanvartta tjms.
Voisin kuvitella että jos vahaseos on omatekoinen ja siihen on lisännyt suhteellisen runsaasti parafiiniöljyä, puhumattakaan jostain ksyleenistä, ei ketju kuivuttuaan ole yhtä tönkköjäykkä. Se on sitten varmaan koulukuntakysymys onko se positiiviseksi koettu vai negatiiviseksi nähty juttu?Mulla oli pelkkää parafiinia ja aivan kankea oli ketjut jäähdyttyään. Muuten en sit osaa sanoa mitään, vasta 5km alla.
Juu, Black Diamond toimii hyvin. Ei sotke kuten halvempi rex.
Inductio levy on myös nopea...Mutta onko tässä ongelmaa sitten seuraavaa upotusta ajatellen? Eiks rexit kuitenkin ole parafiinia+jotain lisäaineita, eli luulis että ei ole.
Mulla on kyllä vaan halvempaa Rexiä kun sitä saa prismasta...
En osaa sanoa. Tuon vuoksi olisi kiva, kun rex toisi nyt vikkelään kauppoihin sen oman black diamond yhteensopivan uppovahan.
Siihen asti tolskaan rex/molton kombolla.
Nyt kovilla pakkasilla on kyllä menty pelkällä black diamondilla. Tai ainakin edellisestä uppovahauksesta on jo pitkän aikaa.
Rexi toimii kyllä pakkasellakin komeasti. Naksuu vaihteet tosi nätisti.
Mulla oli parafiiniöljyä ja rakeita suunnilleen yhtäpäljon. Xyleeniä laitoin vasta sitten kun tein seoksen pulloon josta laitan ketjuille sitten kun ne kuivuvat ajossa. Sekin seos on sellaista hyytelöä.
Mulla oli parafiiniöljyä ja rakeita suunnilleen yhtäpäljon. Xyleeniä laitoin vasta sitten kun tein seoksen pulloon josta laitan ketjuille sitten kun ne kuivuvat ajossa. Sekin seos on sellaista hyytelöä.
Se paravfiini öljy se varmaan sotkee. Tuolla sekotuksella ei itsellänikään tullut kovinkaan jäykkiä ketjuja vahauksen jälkeen. Enemmän öljymäinen pinta. Moltonilla ketjut ovat aivan tönköt vahauksen jälkeen ja sitä mössöä tulee huomattavasti vähemmän ensimmäisen ajon jälkeen.
No, täytyy tehdä seuraavaksi stydimpi satsi, kyllä ne ketjut kuitenkin vähän olivat jäykkänä upotuksen jälkeen. Tilasin parit wippermanin ketjut, kun niitä joku kehui. Ne sitten pesen huolella ennen vahakylpyä.
Jos jää öljymäinen pinta, niin parafiiniöljyä on liikaa. Seoksen "hyvyys" on helppo todeta veitsitestillä, jonka toisessa, muistaakseni ketjujen voitelu-ketju, aikoinaan kerroin. Muistin virkistykseksi. Laita veitsenkärki sulaan liuokseen. Jäähdytä veitsi. Raaputa kynnellä. Jos kovaa ja lohkeaa paloina, niin liian vähän öljyä. Kun seos on hyvä, niin jäähtyneen veitsen pinta on kova, mutta sormien välissä hieroen sitä, se alkaa hieman pehmenemään ja tuntumaan liukkaalta.
Firlefanz
08.01.2022, 12.39
Juu, ymmärsin kyllä että ksyleenin lisäämisessä oli kyse siitä että haluttiin saada Squirtin tai Rexin tavoin vahauskertojen välissä käytettävä aine.
Parafiiniöljyn ja parafiinin suhde näkyy saksalaisilla olevan jotain väliltä 1:10 (jolloin ketjun nivelet ovat vielä jäykkiä, mutta kuitenkin selvästi taipuisampia kuin esim. Molten Speed Waxia käytettäessä) tai 1:5 (jolloin erillistä irrotteluvaihetta ei välttämättä tarvita),
^Hyvä, pitää kokkailla ja testailla.
Mihin kierrätysastiaan vanha vaha menee? Sekäjätteeseen?
Kuminauha
08.01.2022, 13.03
Mikä vanha vaha? Sen voi sulattaa uudestaan seuraavaan upotukseen.
Itse teen kattilaan isomaan satsin ja sinne dippailen putsattuja ketjuja. Oliskohan tuo satsi ollut nyt kolme vuotta kattilassa.
Itse teen kattilaan isomaan satsin ja sinne dippailen putsattuja ketjuja. Oliskohan tuo satsi ollut nyt kolme vuotta kattilassa.
Minä teen pienen, enkä putsaile ketjuja oikeastaan lainkaan. Vaihtaa aina seoksen kun se mustenee riittävästi. Tosi nopeaa noin.
Minäkin aluksi dippailin putsaamattomia ketjuja, mutta tuli nopeasti aika tummaa seoksesta. En pidä isona vaivana ketjujen puhdistusta. Kukin taaplaa tavallaan ja kunhan toimintatapa on mieleinen, niin kiva juttu.
Tuossa jotkut ovat maininneet seoksen lämmön mittaamista. Itse en sitä tee. Laitan ketjut kovan massan päälle ja kattila lämpiämään. Kun pohjalla on enää pieni valkoinen "jäälautta", niin lämpö pois ja ketjut vex. Ei tarvitse edes nivelten mikroporeiluja seurata, kun sulamisen aika on pidempi ja kaikki paikat täyttyy siinä samalla ja huuhteluvedet haihtuu sisältä pois.
Juu, ymmärsin kyllä että ksyleenin lisäämisessä oli kyse siitä että haluttiin saada Squirtin tai Rexin tavoin vahauskertojen välissä käytettävä aine.
Parafiiniöljyn ja parafiinin suhde näkyy saksalaisilla olevan jotain väliltä 1:10 (jolloin ketjun nivelet ovat vielä jäykkiä, mutta kuitenkin selvästi taipuisampia kuin esim. Molten Speed Waxia käytettäessä) tai 1:5 (jolloin erillistä irrotteluvaihetta ei välttämättä tarvita),Onko tälläsillä suihteilla mitään merkitystä keston kannalta?
Itellä tossa on ainakin pääpointtina että voimansiirto pysyis mahdollisimman puhtaana.
Miten muuten pesette ketjut ennen uusinta vahausta? Kuumalla vedellä pelkästään?
En pese. Ketju on yleensä niin puhdas ja paskat kuulemma liukenee vahaan, on se ainakin erittäin puhdas vahasta nostettuna.
En pese. Ketju on yleensä niin puhdas ja paskat kuulemma liukenee vahaan, on se ainakin erittäin puhdas vahasta nostettuna.Mikä pyörä? Maantiellä varmaan pysyy paljon puhtaampana
Sähköläski. On erittäin rapainen rospuuttokeleillä.
Okei. No sitten [emoji106]
https://i.ibb.co/NxWLVt6/molten20201120-175155.jpg (https://ibb.co/K6V90bj)
Jep. Tuollainen se voimansiirto on vahalla. Letkulla pesemisen jälkeen ketjut voi humauttaa suoraan kattilaan.
Vaihteet toimii muuten todella hyvin vaikka minkälaisessa ravassa ajaa. Tämä on vähemmän todettu tosiasia.
Onko tälläsillä suihteilla mitään merkitystä keston kannalta?
Itellä tossa on ainakin pääpointtina että voimansiirto pysyis mahdollisimman puhtaana.
Miten muuten pesette ketjut ennen uusinta vahausta? Kuumalla vedellä pelkästään?150km kesti ennen kun alkoi ketjut kitisemään, pelkällä parafiinilla siis. Näillä näytöillä ei taida jatkoon mennä, mutta kokeillaan nyt vielä joku päivä antaa uusi kylpy
150km kesti ennen kun alkoi ketjut kitisemään, pelkällä parafiinilla siis. Näillä näytöillä ei taida jatkoon mennä, mutta kokeillaan nyt vielä joku päivä antaa uusi kylpy
Entäs jos vaan laittas tipat Rexiä tai Squirttia tossa vaiheessa kitinän eliminoimaan ja jatkaa toiset 150 km?
Entäs jos vaan laittas tipat Rexiä tai Squirttia tossa vaiheessa kitinän eliminoimaan ja jatkaa toiset 150 km?Näin mä teinkin. Ja sit jossain kohtaa huuhtelun kautta keittoon niin ainakin tuntuis että on pysynyt paremmin. Siis pelkällä lämpösellä vedellä huuhtasin eli rexeineen päivineen meni pataan.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ok, tässä omat kokemukset: Aloin vaihtamaan täpäriin ketjua, ja hyllyssä ollut oli pesty aika puhtaaksi. Päätin että lopulta kokeilen vahausta. Biltemasta kattila 7,40€ ja pullo parafiiniöljyä, k-kaupasta iso Pirkka-kynttilä.
Kynttilä palasiksi ja kattilaan. Melko pieni loraus öljyä päälle ja kattila liedelle. Vaha suli nopeasti ja ketjusta tuli pieniä poreita hetken aikaa. Sitten nostin ketjun ylös, pyyhkäisin enimmät rätillä ja annoin kuivua.
Sekoitussuhteesta ei tietoa, mutta ketju ei ollut kovin jäykkä, eikä siinä ollut pinnalla paksusti vahaa. Ei tuntunut rasvaiselta. Vaikuttaa helpolta hommalta, käsittelin toisen ketjun heti perään. Nyt pitää vaan etsiä squirttiä tai vastaavaa millä voi välillä lisätä voitelua.
Ok, tässä omat kokemukset: Aloin vaihtamaan täpäriin ketjua, ja hyllyssä ollut oli pesty aika puhtaaksi. Päätin että lopulta kokeilen vahausta. Biltemasta kattila 7,40€ ja pullo parafiiniöljyä, k-kaupasta iso Pirkka-kynttilä.
Kynttilä palasiksi ja kattilaan. Melko pieni loraus öljyä päälle ja kattila liedelle. Vaha suli nopeasti ja ketjusta tuli pieniä poreita hetken aikaa. Sitten nostin ketjun ylös, pyyhkäisin enimmät rätillä ja annoin kuivua.
Sekoitussuhteesta ei tietoa, mutta ketju ei ollut kovin jäykkä, eikä siinä ollut pinnalla paksusti vahaa. Ei tuntunut rasvaiselta. Vaikuttaa helpolta hommalta, käsittelin toisen ketjun heti perään. Nyt pitää vaan etsiä squirttiä tai vastaavaa millä voi välillä lisätä voitelua.Rexiä Prismasta.
Rexiä Prismasta.
Kiitos vinkistä!
Pokka petti 599 km kohdalla ja päätin vahata ketjun taas vain huvin vuoksi. Sitä edellisellä ajoin noin 300 km. En putsaa ketjuja talvisin.
Pakkasella ja lumiseen aikaan tämä vahaus vaikuttaa olevan tosi pitkäaikainen.
Sähköläski, syö ketjua kyllä. XX1 12s ketju shimanon 11s rattaalla ja sram nx11 vaihtaja. Edellisestä ketjun vaihdosta noin 1200 km sitten, tämä on jo sinänsä ennätys, katsotaan vielä kuinka pitkälle tällä vielä pääsee ennen kuin on 0,5% venynyt.
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Pokka petti 599 km kohdalla ja päätin vahata ketjun taas vain huvin vuoksi. Sitä edellisellä ajoin noin 300 km. En putsaa ketjuja talvisin.
Pakkasella ja lumiseen aikaan tämä vahaus vaikuttaa olevan tosi pitkäaikainen.
Sähköläski, syö ketjua kyllä. XX1 12s ketju shimanon 11s rattaalla ja sram nx11 vaihtaja. Edellisestä ketjun vaihdosta noin 1200 km sitten, tämä on jo sinänsä ennätys, katsotaan vielä kuinka pitkälle tällä vielä pääsee ennen kuin on 0,5% venynyt.
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.Hyvin on pysyny. Mulla ei pysy kun 100-200km noin suunnilleen, ja märällä kelillä varmaa vähemmän, gravelissa 12spd rival flattop ketju. Tarkoitan kestolla siis että alkaa kitinä, sit lisään rexiä ja jossain kohtaa taas pataan. Kyllä tää ihan pätevä systeemi tuntuu silti olevan ja paikat pysyy puhtaina.
Kuinkahan monta avausta tollanen ketjulukko kestää?
Lisään nyt vielä että pesin tuo ketjun tosi tarkasti heti uutena. Kolme kertaa ultraäänipesu tärpätissä ja kolme kertaa marinolissa. En lisää yhtään mitään ketjuun voiteluvälin aikana.
Tuolla sähköläskillä möyrin savessa melkein joka lenkillä, silti noin 300 km vaikuttaa olevan sellainen väli että pysyy hiljaa.
No mä en ultraäänellä pessyt, mutta tinnerillä moneen kertaan että lopussa tinneri pysyi kirkkaana. Tosin en myöskään ole kilsoja seurannut kuin sillä ekalla kerralla.
Lisään nyt vielä että pesin tuo ketjun tosi tarkasti heti uutena. Kolme kertaa ultraäänipesu tärpätissä ja kolme kertaa marinolissa. En lisää yhtään mitään ketjuun voiteluvälin aikana.
Tuolla sähköläskillä möyrin savessa melkein joka lenkillä, silti noin 300 km vaikuttaa olevan sellainen väli että pysyy hiljaa.
Laitoitko lämmityksen päälle ultraäänipesurissa. Mietin vaan paljonko uskaltaa lämpöä laittaa ettei tärpätit ja marinolit räjähdä?
Mun halvassa laitteessa ei ole lämmitystä. Ketjun voisi tosin lämmittää vaikka vesikylvyssä tuossa haudutuspadassa ennen ekaa pesua. Kovin paljon en leikkisi lämmöllä ja tärpätillä.
No niin vähän ajattelinkin. Pitää pestä sitten kylmänä.
Tyhmä tai viisas kysymys täältä. Onko kukaan testannut uppovahata ketjuja suksien voitelusta jäävällä siklausjätteellä? Uhka vai mahdollisuus? Saisi ketjuille kelivoitelun[emoji28]
En tarkistanut, onko kysytty jo aiemmin.
Varmaan voi kipata samaan pataan. Ei kai sitä siklausjätettä nyt desilitrojen verran ole?
Ei sitä mahdotonta määrää tule, mutta lähinnä mietin, toimisiko sama mönjä ketjuissa vai tuleeko jotain normaalia nopeampia kitinöitä ketjusta tai vastaavaa.
Vapaasti saa kokeilla. Nyt kun olen löytänyt tämän Moltenin niin ei viitsi nyt tehdä kokeiluja.
Vaan kun en ole koko uppovahausta vielä kokeillutkaan.
Vapaasti saa kokeilla. Nyt kun olen löytänyt tämän Moltenin niin ei viitsi nyt tehdä kokeiluja.Nii joo, sulla on ihan oikeeta ainetta, saattaa selittää paremman keston. Mulla on pelkkää parafiinipötköä sulatettuna, ja mitä nyt rexin jämiä menny mukaan.
Itsekin funtsin, että pitäiskös sitä tätäkin kokeilla, kun puhtaampi voimansiirto houkuttelisi. Ikeasta/biltsusta kattiilaa, kynttilää sekä parafiiniöljyä ja sitten vaan keittelemään. Parin kympin kokeiluhan tuo olisi... Yksittäinen pikku kattila menis varmaan hyvin jossain varaston nurkassa...
Vai onko noi oikeat vahamerkit (molten yms) selkeästi kynttilää parempia?
Minä en voi sanoa kun en ole muuta kokeillut kun Moltenia. Yhdellä pienellä pussilla olen vahannut ketjuja tässä vuoden verran, maksaahan se pussi mutta mutta.
Moni voivottelee miten tähän menee aikaa. Kyllä, ketjun pesussa menee aikaa mutta sen jälkeen saa 300 - 600 km vain napsaista ketju poikki ja laittaa haudutuspataan lämpenemään. Kun seos on 93°C ripustaa ketjun kuivumaan. Ketjun asennus. Aikaa tähän menee tosiassa muutama minuutti. Sen sijaan että tiputtelee rasvoja ketjuun monta kertaa viikossa, pesee voimansiirron rasvan sitomasta p*skasta, pesee ketjun x kertaa, vaihtaa rattaita koska savi tarttuu rasvaan jne jne.
Minä en voi sanoa kun en ole muuta kokeillut kun Moltenia. Yhdellä pienellä pussilla olen vahannut ketjuja tässä vuoden verran, maksaahan se pussi mutta mutta.
Moni voivottelee miten tähän menee aikaa. Kyllä, ketjun pesussa menee aikaa mutta sen jälkeen saa 300 - 600 km vain napsaista ketju poikki ja laittaa haudutuspataan lämpenemään. Kun seos on 93°C ripustaa ketjun kuivumaan. Ketjun asennus. Aikaa tähän menee tosiassa muutama minuutti. Sen sijaan että tiputtelee rasvoja ketjuun monta kertaa viikossa, pesee voimansiirron rasvan sitomasta p*skasta, pesee ketjun x kertaa, vaihtaa rattaita koska savi tarttuu rasvaan jne jne.Näin just. Ja se vahattu ketju on ihan putipuhdas kun pesee vaan kuumalla vedellä, ja sit takasin hautumaan.
Dylan Johnson julkaisi hyvän videon eri voitelukeinoista. Perus kynttilä voitti kaikki ketjurasvat. Houkuttelisi itsekkin kokeilla.
https://www.youtube.com/watch?v=Z8Hoi3Fs3Qc
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=239052
Lidlissä oli haudutuspata 24.9€, nyt alkaisi olla tarvikkeet, jospa sitä seuraavilla vapailla saisi vahat laittettua.
^puuilossa samaa luokkaa. Tosin hidas se on.
Mulla puuilon haudutuspata. Saa laittaa täysille ja ketju vahan päälle niin parin tunnin päästä on 93°C. Kannattaa muuten laittaa ketju jo lämmitysvaiheessa paakun päälle, kylmän ketjun upotus vahaan ei ole sama asia kuin lämpimän ketjun.
Mulla puuilon haudutuspata. Saa laittaa täysille ja ketju vahan päälle niin parin tunnin päästä on 93°C. Kannattaa muuten laittaa ketju jo lämmitysvaiheessa paakun päälle, kylmän ketjun upotus vahaan ei ole sama asia kuin lämpimän ketjun.Mä en ole lämpöjä mittaillut, mutta laitan täysille ja ketjut pataan, sitten joskus tunnin päästä otan pois. Olen olettanut että parafiini kuitenkin vaatii jonkun verran lämpöä että sulaa nesteeksi. Voiskin ihan mittailla lämpöjä seuraavaksi ja katsoa josko silläkin olisi keston kannalta merkitystä.
Ainakin tuolle Molten speedwaxille suositellaan 93°C.
Muistan kyseisen lämpötilan jostain nähneeni juu
Taidan itsekin kokeilla ketjujen uppovahausta pian, alkaa käydä tämä ajaminen lompakon päälle kun ketjuja kuluu. 5 000 km tulee tällä viikolla tälle vuodelle ajoa, osa tästä tosin Zwiftissä, mutta sellaisia 18-20 h viikkoja on tullut paljon ja yli puolet tunneista pihalla. Lähden varmaankin kokeilemaan parafiinilla ensiksi, vaikka tuo Molten näyttää hyvältä.
Te, jotka käytätte parafiinia, lisäättekö PTFE-jauhetta tai vastaavaa sekaan ketjuja vahatessa? Onko siitä käytännön hyötyä?
Taidan itsekin kokeilla ketjujen uppovahausta pian, alkaa käydä tämä ajaminen lompakon päälle kun ketjuja kuluu. 5 000 km tulee tällä viikolla tälle vuodelle ajoa, osa tästä tosin Zwiftissä, mutta sellaisia 18-20 h viikkoja on tullut paljon ja yli puolet tunneista pihalla. Lähden varmaankin kokeilemaan parafiinilla ensiksi, vaikka tuo Molten näyttää hyvältä.
Te, jotka käytätte parafiinia, lisäättekö PTFE-jauhetta tai vastaavaa sekaan ketjuja vahatessa? Onko siitä käytännön hyötyä?Mun mielestä toi pelkkä puhdas parafiini kestää melko hyvin ja välissä käytän rex domestiquee. Pelkkä kuumalla vedellä huuhtelu ennen uusinta keitosta.
Ei se ptfe haittaakaan, ootko jostain sitä löytänyt? Mikähän Oz cycle tjsp sitä youtubessa kehui että parafiini+ptfe olis paras ja vähiten likaa keräävä.
Mittasin just ketjutkin, ei venymää ja 1500km ajettu. 12spd Sram rival flat top
Mun mielestä toi pelkkä puhdas parafiini kestää melko hyvin ja välissä käytän rex domestiquee. Pelkkä kuumalla vedellä huuhtelu ennen uusinta keitosta.
Ei se ptfe haittaakaan, ootko jostain sitä löytänyt? Mikähän Oz cycle tjsp sitä youtubessa kehui että parafiini+ptfe olis paras ja vähiten likaa keräävä.
Mittasin just ketjutkin, ei venymää ja 1500km ajettu. 12spd Sram rival flat top
Hyvä homma. Mulla suurin osa ulkolenkeistä on yli 100 km pitkiä näin talvellakin, joten hyvä että kestää hyvin. Tähän mennessä olen joutunut pitämään ketjuöljypulloa mukana ongelmien välttämiseksi. Squirt on toiminut tähän mennessä parhaiten, mutta ei sekään erityisen hyvin. Nyt viikonloppuna menee alle talven kolmas ketju. Britti-eBaysta löytyi tuota PTFE:tä ja selvitin asian Tullista, että siihen ei kohdistu mitään tuontirajoituksiaan. Molybdeenidisulfidia voisi lisätä myös. Aliexpressistä näitä löytyisi halvemmalla, mutta voi mennä kauan ennen kuin paketti Suomeen.
Pitkät märät lenkit ovat tosiaan ongelma. Ketjuja ja rattaita tahtoo mennä kuin näkkäriä.
Olisi siistiä löytää tuohon jokin ratkaisu.
Mä olen yli satkun lenkeille pistänyt rexiä lisäksi, ihan vaan varuiksi. Ikinä en ole ketjuja voidellut kesken lenkin, oli sit kuinka pitkä tahansa
Molton+rex tosiaan toiminut parhaiten.
En ole itsekkään voidellut lenkin aikana ja sen näkee kyllä ketju/ratas kuluissa. Veikkaan, että yli puolet märästä soralenkistä menee ilman voitelua. Parhaimmillaan piti ottaa kitkajarru pois, koska mekaaninen vaihtaja ei tiputtanut takaa ketjua alemmas.
Mutta siis nuo on aika typeriä lenkkejä, tosin varmaan vastaavia joutuu nyt moukarikin ajamaan.
Vähän vaan ärsyttävää, kun ei voitelu kestä kunnolla mukana. Rexin race day spray olisi takuulla pätevää, mutta on vaan liian kallista.
Mutta siis nuo on aika typeriä lenkkejä, tosin varmaan vastaavia joutuu nyt moukarikin ajamaan.
Vähän vaan ärsyttävää, kun ei voitelu kestä kunnolla mukana. Rexin race day spray olisi takuulla pätevää, mutta on vaan liian kallista.Mä uskon että ne autoihin tarkoitetut Rinse Aid suihkeetkin vois pelata ja maksaa paljon vähemmän
Linkkiä? Olen tosiaan miettinyt myös korvaavaa suojasprayta. Tarttisi vain vedenkestävän kalvon päälle, joka ei liuota vahaa.
Vähän vaan ärsyttävää, kun ei voitelu kestä kunnolla mukana. Rexin race day spray olisi takuulla pätevää, mutta on vaan liian kallista.
Jep, eihän pyörän voimansiirtoa ole tällaisien lenkkien näkökulmasta suunniteltu. On kuitenkin etuoikeus ajella, kun vaimo antaa luvan lähteä 6-8 h rapalenkille ja vielä laittaa ajovaatteet kuivumaan pesukoneesta, kun itse otan lukua sohvalla lenkin jälkeen.
Laitoin Moltenia tilaukseen kaksi pussia Ranskan eBaysta. Parafiinia olisi joutunut tilaamaan askartelukaupasta eikä hintaero nyt ollut niin valtava verrattuna hyväksi todettuun ratkaisuun. PTFE- ja molybdeenidisulfidipussit jo itsessään maksavat enemmän kuin Molten-paketti, jossa nuo ovat valmiina. Menen Tanskaan ajamaan kuukauden päästä Dirty Jutlandin (210-220 km), toivottavasti ehtii tulla ennen sitä. Muuten ajan Squirtilla ja jos ketju alkaa kitistä, en välitä.
Tuollaiseen kisaan laittaisin ilman muuta race dayta pintaan
Laitoin Moltenia tilaukseen kaksi pussia Ranskan eBaysta. Parafiinia olisi joutunut tilaamaan askartelukaupasta eikä hintaero nyt ollut niin valtava verrattuna hyväksi todettuun ratkaisuun. PTFE- ja molybdeenidisulfidipussit jo itsessään maksavat enemmän kuin Molten-paketti, jossa nuo ovat valmiina. Menen Tanskaan ajamaan kuukauden päästä Dirty Jutlandin (210-220 km), toivottavasti ehtii tulla ennen sitä. Muuten ajan Squirtilla ja jos ketju alkaa kitistä, en välitä.
Siinä on mun parafiinit, n. 6e/kg:
Pöytäkynttilä, 10 cm - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/koti/sisustustuotteet/kynttilat/poytakynttila-10-cm-2000042615)
Toki ei ole noita lisäaineita... Testataan tätä ensin ja jos päässä naksahtaa, niin vaihdetaan sitten moltteneihin. Tosin mun ajomäärillä ja -ympäristöllä ei taida tarvita hifimpiä aineita.
Linkkiä? Olen tosiaan miettinyt myös korvaavaa suojasprayta. Tarttisi vain vedenkestävän kalvon päälle, joka ei liuota vahaa.Esim tämä
https://www.autodude.fi/fi/tuote/quick_detailer_gyeon_q2m_wetcoat
Mutta vaikka bilteman suihkittavia vahoja lähtisin kokeileen. Tai Korrek pro, se tais kyllä maksaa useeman kympin
Tota gyeon wet coatia oon kerran pesun yhteydessä ruikkinu pyörään ja kyllä se myös voimansiirrossa auttoi hylkimään vettä
Vähän epäilen noiden mekaanista kestoa.
Kestää varmaan saman kun se raceday, eli hetken
Siinä on mun parafiinit, n. 6e/kg:
Pöytäkynttilä, 10 cm - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/koti/sisustustuotteet/kynttilat/poytakynttila-10-cm-2000042615)
Toki ei ole noita lisäaineita... Testataan tätä ensin ja jos päässä naksahtaa, niin vaihdetaan sitten moltteneihin. Tosin mun ajomäärillä ja -ympäristöllä ei taida tarvita hifimpiä aineita.
Tämähän on samaa tavaraa kuin Molten suurimmalta osin, varmasti ajaa asiansa hyvin. Lähdin tuolla valmiilla tuotteella tähän ketjujen uppovahauksen maailmaan ihan mukavuussyistä ja jotta saa vertailupohjaa. Tulevaisuudessa varmaan kehittelen jonkun itselleni hyvin sopivan seoksen, kun on Unbound Gravel -reissu haaveissa ja siellä vaha pitää pysyä ketjussa koko 330 km. Ensi vuonna se ei kuitenkaan vielä toteudu, kun on eräs perhejuhla samana päivänä.
JanneKii
30.03.2022, 00.49
Onkos kukaan kokeillut vähän pistää sekaan PTFE-kuivavoiteluainetta?
Pistäkääs omat vahareseptit jakeluun. Onko kukaan kokeillut steariinia, vai onko kaikki käyttäneet parafiinia?
Noita löytyy kilon pusseissa askarteluliikkeistä.
On toi Molten Speedwax kyllä sen hintaista, että ihan hirvittää. Se normiparafiinihiutale on noin 7,90 e/kg. Speewaxi oli $37.99 + $23.99 plus alvit + tullit 2 paunaa, eli hiukka yli kilo. Kestää ite lantrailla sekaan kalliitakin aineita, niin aika reilusti jää voitolle...
Onkos se nyt mineraalitärpätti, jolla tehdasrasva lähtee parhaiten pois uusista ketjuista? Kokeilin (Lidlin universaalia) tinneriä Molttenin mallilla (1x 2min, 1 x vuorokausi, 2 x 2 min + Marinolia 2 x 2min) mutta edelleen näkyy vanhat jäämät. Käsittelylämpötila oli kyllä alhainen, kun oli pakko tehdä ulkona 0-5C asteissa. Sekö sitten syyllinen?
Lämpö on hyvä, ja Molten Speedwaxin ohjeissa taidetaan neuvoa tärpätti kolme kertaa, ja sitten spriitä 3 kertaa. Itse käytin ihan tärpättiä ja sinolia. Tein homman ultraäänipesurissa.
On toi Molten Speedwax kyllä sen hintaista, että ihan hirvittää. Se normiparafiinihiutale on noin 7,90 e/kg. Speewaxi oli $37.99 + $23.99 plus alvit + tullit 2 paunaa, eli hiukka yli kilo.
Kuten todettu aiemmin, Ranskan Ebaysta saa halvemmalla. Oliko reipas 30€ yksi säkki kotiin? Vajaa 60€ kaksi säkkiä. Tyyristä toki silti.
https://www.ebay.com/itm/2-x-molten-speed-wax-chain-lube-/294239684193?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=709-127639-2357-0
Sillä yhdellä pärjää kyllä tosi pitkään. Monta kertaa olen upottanut kahta ketjua.
Sillä yhdellä pärjää kyllä tosi pitkään. Monta kertaa olen upottanut kahta ketjua.
Juu ja itse jaoin tuon useampaan erään. Olisiko neljään purkkiin mennyt.
Tilasin eilen myös Ranskan ebaysta yksi pussi 500g + race powder 55 g. Hinta oli 58.90. Aika hitaasti tulee Ranskasta, tai pitkä toi arvio:
Estimated delivery:
Mon, Apr 11 - Tue, May 03
arctic biker
03.04.2022, 13.30
Nää ketjujen voiteluketjut on olleet hyviä. Kiitos kaikille kirjoittajille. DIY haudutuskattila oottaa tossa käyttöä...
ColdDiesel
04.04.2022, 00.26
Välivahaus on esiintynyt tässä ketjussa muutamaan kertaan. Kokeilin itse sitä, että liuotin parafiinia isopropyylialkoholiin vesihauteessa ja sotkin vielä varmuudeksi grafiittijauhetta sekaan. Tätä sotkua välivahausmielessä pensselillä ketjuun, jonka pintaan se jää. Sitten lämmitin kuumailmapuhaltimella ketjua sitä samalla hitaasti pyörittäen, jolloin isopropyylialkoholi haihtuu ja parafiini + grafiitti sulessaan imaisee itsensä ketjun niveliin. Viimeiseksi ketjun ollessa vielä kuuma, pyörittelin ketjun rätin läpi, jolloin ylimääräinen parafiini tuli pyyhittyä pois.
Koheltaja
04.04.2022, 06.52
Miten hyvin grafiitti- tai molybdeenijauhe toimii vahan seassa versus PTFE jauhe? Molempia mustia jauheita on käytetty muissa harrastuksissa ja ovat erittäin liukkaita sekä kestäviä kuivavoiteluaineita.
Mikä on kahden ensimmäisen sekoitussuhde, tee- vai ruokalusikallinen 500g parafiiniin?
ColdDiesel
04.04.2022, 09.37
En ole vertaillut grafiittia muihin lisäaineisiin, mutta grafiittijauhe on edullista ja heitin sitä pari ruokalusikallista parafiinikattilaan. Meillä on kotona kahdessa ovessa ongelmasaranat, joilla on ollut vuosien ajan taipumus narista siitä huolimatta, että olen kokeillut varmaan kymmentä erilaista voiteluainetta. Vasta kun tein oman cocktailin Ballistolista ja grafiitista, narina loppui. Joten siksi uskon kyllä grafiitin voivan auttaa hyvinkin muiden voiteluaineiden joukossa.
https://rambovaha.mycashflow.fi/product/7/a-valkoinen-luisto--b-musta-grafiitti-tai-c-pohjustusoljy-20-ml
Toimiskohan tommonen 30% grafiittivaha ketjuille. 12g alle kaks ekua
Tässä videossa selitetään aika hyvin miksi parafiini tai kynttilät ei oikein toimi. Niissä on mineraali, soija- tai muita öljya seassa. Tämä näkyy yleensä siten että ketjusta tulee "llikainen" tai mustuu. Itse olen elänyt siinä luulossa että tämä johtuu siitä että ensipuhdistus tehdasrasvasta ei ole tehty hyvin (yleisin syy), nyt ymmärsin että se voi myös johtu käytetyn vahan laadusta ja/tai puhtaudesta.
https://youtu.be/IptWWQP_MdA
Tässä videossa selitetään aika hyvin miksi parafiini tai kynttilät ei oikein toimi. Niissä on mineraali, soija- tai muita öljya seassa. Tämä näkyy yleensä siten että ketjusta tulee "llikainen" tai mustuu. Itse olen elänyt siinä luulossa että tämä johtuu siitä että ensipuhdistus tehdasrasvasta ei ole tehty hyvin (yleisin syy), nyt ymmärsin että se voi myös johtu käytetyn vahan laadusta ja/tai puhtaudesta.
https://youtu.be/IptWWQP_MdA
Jep, näin näyttää olevan. Adam Kerin vaikuttaa olevan aika lailla vastaan näitä DIY-vahasekoituksia, koska ne epäonnistuvat juuri väärän parafiinilaadun vuoksi. Toisaalta hänellä on varmaan osaltaan myös bisnesintressi mukana. Ilmeisesti parafiinilaatu ei monissa tapauksissa ole riittävän puhdasta, jonka vuoksi vahasta tulee ikävää mössöä. Askartelukaupoissa näyttäisi olevan 0,5 % öljypitoista parafiinia puhtaimmillaan, toivottavasti Molten Speedwaxin parafiini on vielä puhtaampaa. Osin tämän vuoksi ostin valmista tavaraa, jotta ei tule ostettua kalliita lisäaineita turhaan.
Ja tässä taas sanotaan että parafiini on kunkku, varsinkin kun lisää ptfe jauhetta. 1:10 suhteessa PTFE:Parafiini. Nämä on testannut ja verrannut tuota kotisoppaa Molten Speed waxiin.
https://youtu.be/HHr9znwpwmQ
Edit. Tässä siis puhutaan "food grade" parafiinista. Eli varmaan puhtainta laatua. Ja tuollaista läpikuultavaa valkoista pötköä mullakin on
Samaan tulokseen tulin itsekkin. Moltoni tarttuu tiukempaan, mitä alepan kynttilä.
Monella YouTube hörhölläkin on nämä oman videon katselumäärät suht tärkeitä, eli enpä tiedä kannattaako tuota oz cyclea ottaa sen enempää totena.
Moltenin ja alepan kynttilän välissä ei olekkaan mitään muuta. Jatka vaan laput silmillä
Varmaan onkin. Saa vaan tilailla jostain kauempaa sekoituksia. Sama ottaa kerralla toimivaksi todettua. 100% parafiinia tuokin oli
Hyvää se Molten varmasti on.
Mutta ihan yhtä luotettava on tuo oz cycle kuin tämä toinenkin pihavajassa ketjuja pyörittävä aussi, ketä tosin kauppaa noita kamoja mitä testaa. Eli vähän kannattaa joskus niitä silmälappuja raottaa, tai olla raottamatta, se on mulle ihan sama.
Eikös tuo ZFC ukko nimenomaan sanonut että uppovahausta haukutaan kun on kokeiltu paskoilla aineilla, eli just sillä alepan kynttilällä. Tuo jonkun mainitsema askartelukaupasta saatavan parafiinin 0,5% öljypitoisuus on jo kyllä todella vähän.
Jos siis esim. kynttilässä ilmoitetaan parafiinipitoisuudeksi 100%, niin eikö se sitä sitten ole?
^
Tuossa Cyclingtiptsin artikkelista DIY ohjeita (ja näkemys kynttilän käyttämisestä omaan keitokseen)
Can I make my own wax?Yes! However, finding the ingredients to create a good one can be tricky.
“The simplest wax recipe, and still relatively fast, is a basic single-ingredient recipe-food-grade canning paraffin, such as Gulf Wax,” reveals Smith. “Simply dip the chain into straight paraffin.”
Want it to be faster? Use five grams of pure PTFE (Teflon) and one gram MoS2 (molybdenum disulfide) powder and mix it in with 500 grams of paraffin wax. This was the original FrictionFacts formula (https://www.bikeradar.com/news/friction-facts-publishes-ultrafast-chain-lube-formula/), a recipe that was shared by our own James Huang for BikeRadar back in 2013.
“However, to get the fastest hot-melt chain, it would be a very difficult DIY project,” says Smith. “For example, to replicate a home-brew blend to match the latest UFO Chain formula efficiency, we’re using a blend of waxes and friction modifiers that are either not available for consumer purchase or only available in inappropriate consumer quantities.”
I love the idea of wax, but want something without Teflon or other environmentally harmful friction modifiers. What do you recommend?
If efficiency isn’t important to you, then you can simply use pure food-grade paraffin wax by itself. Expect such a thing to give up approximately 0.7 W (at 250 W, 90 RPM) compared to a product like Molten Speed Wax. That slight increase in friction will also likely coincide with an increase in chain wear – although the exact difference will likely be negligible.
Can I use candle wax?
“Candles are made with cheap paraffin and commonly contain a high mineral oil content of typically around 7%,” says Adam Kerin of Zero Friction Cycling. “This means it will become quite gunky quickly, and this gunky part will gather more contamination, so the wax in the pot will soon become contaminated, too.”
So, no – probably best not to.
K.Kuronen
08.04.2022, 10.25
Välivahaus on esiintynyt tässä ketjussa muutamaan kertaan. Kokeilin itse sitä, että liuotin parafiinia isopropyylialkoholiin vesihauteessa ja sotkin vielä varmuudeksi grafiittijauhetta sekaan. Tätä sotkua välivahausmielessä pensselillä ketjuun, jonka pintaan se jää. Sitten lämmitin kuumailmapuhaltimella ketjua sitä samalla hitaasti pyörittäen, jolloin isopropyylialkoholi haihtuu ja parafiini + grafiitti sulessaan imaisee itsensä ketjun niveliin. Viimeiseksi ketjun ollessa vielä kuuma, pyörittelin ketjun rätin läpi, jolloin ylimääräinen parafiini tuli pyyhittyä pois.
Hätävoiteluun kokeilin parafiinia, joka liuotetaan isopropanoliin kuumassa vesihauteessa. Litkun tein Squirt-pulloon. Lopputulos oli täysin käyttökelpoisen näköistä. Aamulla koevoitelin työmatkafillarin ketjut sillä ja parafiinia näytti siirtyvän ketjuun.
Mutta, pullon kapeneva suu keräsi itseensä hyvän kerroksen parafiinia: pienet hituset liittyivät toisiinsa muodostaen tulpan. Vaikka suun tökkäisi auki tikulla, niin parafiinikiteet tarttuvat toisiinsa heti uudestaan, eikä pullosta tule juuri muuta, kuin propanolia.
Tuo pitäisi kait sulattaa udelleen vesihauteessa, mutta lenkillä ei sellaista yleensä mukana ole.
Ei onnistunut tämä koe.
(Kait White Lightning Clean Ride olisi vähän samaa tököttiä)
Jos siis esim. kynttilässä ilmoitetaan parafiinipitoisuudeksi 100%, niin eikö se sitä sitten ole?
Silloin kynttilä on tehty pelkästä parafiinista, ts. ei ole varmaankaan mitään tuoksuöljyjä tms. seassa. Siitä huolimatta parafiinin puhtaus voi olla toki ihan mitä vain.
Eilen vahasin ketjut ensi kertaa elämässäni Molten Speedwaxilla. Laitoin kaksi huolellisesti puhdistettua ketjua haudekattilaan noin 45 minuutiksi matalimmalle lämmölle. Tämän jälkeen ajelin Zwiftissä ja odottelin vahan sulamista. Kun vaha oli sulanut, heiluttelin ketjuja minuutin verran vielä vahassa, jotta lisäaineet varmasti sekoittuvat. Tämän jälkeen ripustin ne jäähtymään ja vahasin vielä pikaliittimet. Ketjut olivat jäähdyttyään aika jäykkiä, mutta käsin ne sai aukaistua aika helposti. Lopuksi ajelin vielä toisen Zwift-lenkin, jotta uusi ketju notkistuu. Mikäli tämä osoittautuu hyväksi ihan ulko-olosuhteissa, en aio palata pullovoiteluun. Loppujen lopuksi oli kyllä aika nopea ja yksinkertainen homma.
Olen itse sulattanut vahan aina hellan levyllä vanhassa kattilassa, levy ykkösellä. Silloin vahan lämpötila on ollut pidempäänkin levyllä seisomisen jälkeen 85°C, eli hyvä. Suhtaudun kaikkiin vesihaude / rice cooker / slow cooker / crockpot -juttuihin siitä näkökulmasta, että Jenkeillä ja Ausseilla on yleensä kaasuliesi eikä sähköliesi. Kotimaisissa oloissa ei siis mitenkään välttämätön, vai mitä olette mieltä?
Olen itse sulattanut vahan aina hellan levyllä vanhassa kattilassa, levy ykkösellä. Silloin vahan lämpötila on ollut pidempäänkin levyllä seisomisen jälkeen 85°C, eli hyvä. Suhtaudun kaikkiin vesihaude / rice cooker / slow cooker / crockpot -juttuihin siitä näkökulmasta, että Jenkeillä ja Ausseilla on yleensä kaasuliesi eikä sähköliesi. Kotimaisissa oloissa ei siis mitenkään välttämätön, vai mitä olette mieltä?
Sama. Minä olen käyttänyt alkuun kuumempaakin lämpöä ja pyörittelen jatkuvasti vahaa. Fiksimmat voisivat valistaa mitä tuossa voisi käydä?
Tosi nopeaa kuitenkin näin.
Kuminauha
08.04.2022, 12.54
Vesihaude siitä jees, että vaha pysy siellä pussissa eikä sitä tarvi mihinkään astiaan kaataa. Nakkaa pussin veteen ja ketju sinne pussiin. Kun vaha on sulanut niin pussi pois vedestä ja odottaa että jäähtyy siihen optimi nostolämpötilaan. Sitten ketju pois, pussi takas kaappiin odottamaan seuraavaa käsittelyä. Silcan vesihaudepussi siis kyseessä.
Firlefanz
08.04.2022, 13.00
Suomessakin varsin monessa taloudessa on kaasuliesi. Ihan vaan tiedoksi:cool:
Mutta kysymyksenä yhteiseksi hyväksi: mistä mahtaisi löytyä "elitarvikelaatuista" parafiinia (kun tuo siteeratussa jutussa mainittu "Gulf Wax" lienee puhtaasti amerikkalainen tuote)? Jos vastaavaa, taatusti 100-prosenttisen puhdasta parafiinia myydään jollain toisella kuvauksella, niin senkin saa kertoa!
Moltenin suositeltu vahan lämpötila on 93°C.
Suomessakin varsin monessa taloudessa on kaasuliesi. Ihan vaan tiedoksi:cool:
Mutta kysymyksenä yhteiseksi hyväksi: mistä mahtaisi löytyä "elitarvikelaatuista" parafiinia (kun tuo siteeratussa jutussa mainittu "Gulf Wax" lienee puhtaasti amerikkalainen tuote)? Jos vastaavaa, taatusti 100-prosenttisen puhdasta parafiinia myydään jollain toisella kuvauksella, niin senkin saa kertoa!Ei riitä se 99,95% minkä joku mainitsi löytäneensä askartelukaupasta?
Haudutuspata nyt vaan on helppo kun kaikilla ei ole tallissa liettä, kaasulla tai ilman. Tosin hidas, mutta eipä sitä tarvii vahtia kun ekalla kertaa. Omani kestää sen reilun tunnin jonka jälkeen on noin 93°C
Voisiko kuumailmapuhaltimella tuottaa alkulämmön?
Haudutuspata nyt vaan on helppo kun kaikilla ei ole tallissa liettä, kaasulla tai ilman.
Siis kaikillahan on liesi, mutta ei kaikilla ole tallia…
Koheltaja
08.04.2022, 20.27
Liedellä tai jopa kaasugrillissä olen sulattanut parafiinia ja steariinia muuhun käyttöön. Tarkkana kannattaa kuitenkin olla avotulien kanssa ettei saa leimahdustaa aikaan, jos leimahtaa tuleen niin sammuta tuli laittamalla kansi kattilan päälle, älä koskaan sammuta veden kanssa.
Biltemasta hain kolmen euron parafiinikynttilän ja laitoin sekaan 3 teelusikallista Mos2 jauhetta. Toimivuus selviää kunhan kelit kuivuu että viitsii lähteä ajamaan.
Siis kaikillahan on liesi, mutta ei kaikilla ole tallia…
Niin, voisi sanoa, että induktioliettä helpompaa laitetta ei ole.
Firlefanz
08.04.2022, 20.43
Ei riitä se 99,95% minkä joku mainitsi löytäneensä askartelukaupasta?
Se riittääkö joku riippuu varsin usein siitä mitä tavoitellaan:cool: Mutta hiukan vakavammin: tuo prosenttiluku tarkoitti parafiinin määrää eli sitä että parafiinia oli 99,95% ja parafiiniöljyä 0,05%. Kuten moukari huomautti se ei - ainakaan välttämättä - kerro mitään parafiinin puhtaudesta.
Voi hyvinkin olla ettei sillä ole kummoistakaan merkitystä ja että jenkeissä vedetään puhtausvaatimukset ööveriksi, mutta silti minusta olisi kiinnostavaa tietä onko meillä kaupan jotain vastaavaa tuotetta.
Se riittääkö joku riippuu varsin usein siitä mitä tavoitellaan:cool: Mutta hiukan vakavammin: tuo prosenttiluku tarkoitti parafiinin määrää eli sitä että parafiinia oli 99,95% ja parafiiniöljyä 0,05%. Kuten moukari huomautti se ei - ainakaan välttämättä - kerro mitään parafiinin puhtaudesta.
Voi hyvinkin olla ettei sillä ole kummoistakaan merkitystä ja että jenkeissä vedetään puhtausvaatimukset ööveriksi, mutta silti minusta olisi kiinnostavaa tietä onko meillä kaupan jotain vastaavaa tuotetta.https://www.sinelli.fi/parafiini-5-kg-1-pkk
Mäkään en ymmärrä että mitä se sitten olisi jos ei puhdasta, kun sanotaan että 100% parafiinia? Ei me kuitenkaan olla venäjällä
Tässä joku fysiokauppa mikä myy harkkoina. Tollasta harkkoa se mun parafiini oli.
https://www.fysituote.fi/product/1247/parafiini-27-kg?gclid=CjwKCAjwur-SBhB6EiwA5sKtjjildJqfbdRMueMFK-SRSsFeRnapPGQtGFG_TxaZmhEXlDCP0xgvFRoCcPMQAvD_BwE
https://www.sinelli.fi/parafiini-5-kg-1-pkk
Mäkään en ymmärrä että mitä se sitten olisi jos ei puhdasta, kun sanotaan että 100% parafiinia? Ei me kuitenkaan olla venäjällä
Tässä joku fysiokauppa mikä myy harkkoina. Tollasta harkkoa se mun parafiini oli.
https://www.fysituote.fi/product/1247/parafiini-27-kg?gclid=CjwKCAjwur-SBhB6EiwA5sKtjjildJqfbdRMueMFK-SRSsFeRnapPGQtGFG_TxaZmhEXlDCP0xgvFRoCcPMQAvD_BwE
Niin, niissä alepan kynttilöissäkin lukee 100% parafiini, eli aivan samaa kamaa. Ei tee mitään :)
K.Kuronen
08.04.2022, 22.24
^Vähän veikkaisin, että fysiotuotteen parafiini on eri tuote, kuin kynttiläparafiini. Käyttötarkoitus on eri ja niin ovat kenties muutkin ominaisuudet, kuten sulamispiste.
Jep. Eli se 100% parafiini ei tarkoita aina samaa kamaa.
Milläs taataan askartelukaupan parafiinin puhtaus?
Taidan tehdä omalle kynttilälle polttotestin ennen silppuamista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/03/kynttilan-laatu-selviaa-vain-polttamalla-tai-nenalla
Eihän se kerro kaikkea mutta jotain ehkä.
Milläs taataan askartelukaupan parafiinin puhtaus?
Taidan tehdä omalle kynttilälle polttotestin ennen silppuamista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/03/kynttilan-laatu-selviaa-vain-polttamalla-tai-nenalla
Eihän se kerro kaikkea mutta jotain ehkä.
En edes avannut juttua, mutta nenällä taitaa selvitä vain steariini, jota ei tietystikkään ketjuvahojen joukossa saa olla. Eli joudut kaivamaan tohtorin hattua ja koeputkia kaapista tarkempiin testeihin.
Eli siis mielestäni tuo 100% parafiini tarkoittaa vaan sitä, että kynttilä on tehty parfiinista, eikä steariinin ja parafiinin seoksesta. Ei se kerro tuosta parafiinin laadusta mitään.
Eli siis mielestäni tuo 100% parafiini tarkoittaa vaan sitä, että kynttilä on tehty parfiinista, eikä steariinin ja parafiinin seoksesta. Ei se kerro tuosta parafiinin laadusta mitään.Mutta jos ostat parafiinin rakeina tai pötkönä, ja sen sanotaan olevan puhdasta parafiinia, niin mitä se sitten sun mielestä on? Unohda nyt ne kynttilät
Parafiini on joka tapauksessa ainetta joka erotellaan maaöljyn tislausjätteestä. Ja sitä samaa on niissä kaupallisissa vahoissa, lisänä sit jotain lisäaineita.
Edit. Oisko nyt jääny vaan ZFC videosta sellainen kuva että parafiini voi olla mitä tahansa, vaikka ukko puhui että kynttilöissä voi olla mitä tahansa ja siksi sitä ei suositella. Kai niissä kynttilämuoteissa esim voidaan käyttää jotain ainetta millä valmis kynttilä irtoaa helpommin.
https://fi.strephonsays.com/paraffin-wax-and-candle-wax-12970
Parafiini on parafiinia, mutta vahojen kanssa työtä tekevänä olen monesti noita verrannut olueeseen. Eli kaikki bisset on käytännössä vettä, ohraa, hiivaa ja humalaa. Maku vaan vaihtelee aika paljon (pl. bulkkilager).
Eli samaa kamaa ne on, mutta sitten jos halutaan tehdä hyvää kamaa, niin eroja löytyy.
Sent from my iPhone using Tapatalk
K.Kuronen
13.04.2022, 09.19
Ihan mielenkiinnosta kaikkea kohtaan googlailin vähän ja silmiin sattui esimerkiksi tällaista: https://www.hpwax.com/paraffin_wax.htm
Että maallikon silmin fysikaalisista ominaisuuksista sulamispisteessä voi olla kohtuullinen vaihtelu laadusta riippuen: 52-64 asteen haarukassa. Lisäksi ottamalla yhteyttä vahoja tarjoavaan yritykseen toimitettavissa voi olla asiakkaan haluamaa, jos vain tietää, mitä haluaa.
^ vähän samaa vikaa
Sellaiseen jaotteluun törmäsin, jossa
- täysin puhdistettu, fully refined paraffin, öljypitoisuus max 0,75 % , mm. käyttötarkoitus suklaa, hedelmien suojaus, kosmetiikka
- osittain puhdistettu, semi refined paraffin, öljypitoisuus 1-7 %, joka jaoteltu vielä muutamaan luokkaan
hauska yksityiskohta että lämpimissä maissa ja kylmemmissä maissa käytetään eri laatuja esim. pakkauksissa parafiinin kohtuullisen matalan sulamispisteen johdosta.
Eli jos joku on 100 %;sta parafiinia niin sen öljypitoisuus voi kuitenkin vaihdella o,x %:sta sinne 7% hujakoille ?
https://atdmco.com/wax/fully-refined-paraffin-wax-0-75%D9%AA-oil-content.html
https://atdmco.com/wax/semi-refined-paraffin-wax.html
Niin ja tuota food grade parafiinia, missä varmastikkaan ei ole öljyn jäämiä enää mukana, ei vaan kovin helposti näyttänyt löytyvän => moltonin sai yhtä nopeasti ja on varmasti toimivaa.
Tosiaan jaottelin itse sen pussin muistaakseni neljään erään, eli kestää se tosi monta vahausta.
Tilasin itse Silcan waxin ja drip luben. Taitaa olla sieltä kalleimmasta päästä, mutta kun laskee kilometreille tai käyttökerroille, niin ei tuokaan kallista ole.
Moltenkin muuttaa koostumustaan, vai onko jo tehnyt sen. Tungsten disulfaatti on nyt se uusi juttu, näin olen ymmärtänyt
Striimaaja
13.04.2022, 19.00
Parafiini on yleiskäsite, eikä sille voida esittää kemiallista molekyyli- tai rakennekaavaa. Nimi tulee latinasta ”par affinis” ja tarkoittaa seosta, joka ei ole reaktiivista.
Käytännössä kyse on suoraketjuisten alkaanien seoksesta.
Parafiiniksi kutsutaan yleensä huoneenlämpötilassa kiinteää ainetta (alkaaniketjujen kokojakauma on melko pitkä) ja parafiiniöljyksi puolestaan lyhytketjuisempaa tavaraa, joka on huonenlämpötilassa nestemäistä.
Koska kyseessä on aina seos, sulamispiste ei ole ykisiselitteinen, vaan aine pehmenee ja sulaa vähitellen lämpötilan noustessa.
On siis mahdollista, että kaupallisen ”100% parafiinin” ja toisen ”100% parafiinin”’välillä on eroa.
Joissain resepteissä tuupataan ihan tarkoituksella iso osa parafiiniöljyä sekaan. Sikäli ei ehkä ihan vakavaa se että onko parafiinirakeiden öljypitoisuus 0,1 vai 1 prosenttia.
Parafiini on yleiskäsite, eikä sille voida esittää kemiallista molekyyli- tai rakennekaavaa. Nimi tulee latinasta ”par affinis” ja tarkoittaa seosta, joka ei ole reaktiivista.
Käytännössä kyse on suoraketjuisten alkaanien seoksesta.
Parafiiniksi kutsutaan yleensä huoneenlämpötilassa kiinteää ainetta (alkaaniketjujen kokojakauma on melko pitkä) ja parafiiniöljyksi puolestaan lyhytketjuisempaa tavaraa, joka on huonenlämpötilassa nestemäistä.
Koska kyseessä on aina seos, sulamispiste ei ole ykisiselitteinen, vaan aine pehmenee ja sulaa vähitellen lämpötilan noustessa.
On siis mahdollista, että kaupallisen ”100% parafiinin” ja toisen ”100% parafiinin”’välillä on eroa.Ja sekö ei muka näkyisi parafiinin värissä, onko öljyä seassa alle prosentti vai 7%? Jos valkoseen maaliin laitetaan 1% mustaa niin eron huomaa kyllä.
Tietysti nettikaupasta ostaessa sitä nyt ei voi nähdä. Tosin mulle loppujen lopuks täysin yhdentekevää voiko parafiinia syödä vai ei. Ketjut on kuitenkin pysyneet puhtaana, aion kyllä kokeilla jotain kaupallistakin vahaa niin selviää onko sillä mitään merkitystä.
Ja sekö ei muka näkyisi parafiinin värissä, onko öljyä seassa alle prosentti vai 7%? Jos valkoseen maaliin laitetaan 1% mustaa niin eron huomaa kyllä.
Tietysti nettikaupasta ostaessa sitä nyt ei voi nähdä. Tosin mulle loppujen lopuks täysin yhdentekevää voiko parafiinia syödä vai ei. Ketjut on kuitenkin pysyneet puhtaana, aion kyllä kokeilla jotain kaupallistakin vahaa niin selviää onko sillä mitään merkitystä.
Et huomaa seoksen värissä mitään eroa, jos parafiinin sekaan lisäät 1% tai 7% parafiiniöljyä, joka on väritöntä. Menetelmän parafiiniöljyn määrän arvioinnista olen esitellyt aiemmin.
Ei kukaan Qilty epäile etteikö itse tehdystä parafiiniseoksesta saisi aivan yhtä hyvää kuin kaupallisesta. Kyse on vaan siitä mistä ja millaista parafiinia + muita lisäaineita hankkii.
Nämä mitä itse äkkiä löydän suomalaisista nettikaupoista on tarkoitettu siihen kynttilän tekoon. Eli vaikka siellä se 100% parafiini lukeekin, niin en luota noiden olevan kunnollista kamaa.
Ei kukaan Qilty epäile etteikö itse tehdystä parafiiniseoksesta saisi aivan yhtä hyvää kuin kaupallisesta. Kyse on vaan siitä mistä ja millaista parafiinia + muita lisäaineita hankkii.
Nämä mitä itse äkkiä löydän suomalaisista nettikaupoista on tarkoitettu siihen kynttilän tekoon. Eli vaikka siellä se 100% parafiini lukeekin, niin en luota noiden olevan kunnollista kamaa.Joo, en mäkään kyllä jaksais mitään lisäaineita metsästää. Mutta en myöskään usko että sillä juurikaan on merkitystä että kuinka puhdasta se on. Kynttilöistä en varmaan jaksais ite sulatella.
Tollasessa parafiiniköntissä on muuten toinenkin etu, sillä voi voidella esim satulalaukun vetoketjun.
Ja nyt kun tästä on tarpeeks väännetty, niin kauanko suunnilleen pääsee moltenilla ennen kun alkaa ääntämään tai pesun jälkeen näkymään ruostetta(vai onko tää ruoste vaan mulla kun en mitenkään kuivaa ketjuja)?
Moltenin parafiini on mustaa valmiiksi.
Käytin tänään ketjurasvojen poistoon viimeisessä vaiheessa kidesoodaa Sinolin sijasta. Ensin pari kertaa tärpätissä ja sitten kidesoodassa kerran. Tuntui sormiin ainakin rasvattomalta. Ultraäänipesurissa kaikki vaiheet.
Ketjut on pakko kuivata jos ajaa pelkällä vahalla. Ottaa vaikka yöksi irti ja laittaa sängyn päätyyn roikkumaan.
Siinähän ne roikkuu pyörässäkin. Ehkä niitä vois vähän yrittää kuivata
Mä en oo koskaan mitenkään erityisesti kuivaillu ketjuja märän lenkin ja/tai pesun jälkeen eikä oo ruostetta näkyny. Ainoa kerta kun on ruskeeta sävyä tullu oli kun pyörä ei pariin päivään päässy kuivuun ollenkaan ja oli ehkä vähän kuivaksi ajetut ketjut jo.
101% puhdasta luomu-lähi reilunkaupan parafiinia jostain tokmannilta tilattuna oon käyttäny. Seassa gourmet grade PTFE:iä ja artesaanitason molybdeenisulfaattia. :D
Kolme XTR ketjua rotaatiossa. Eniten ajetulla 1500 km eikä venynyt käytännössä ollenkaan vielä.
Mä en oo koskaan mitenkään erityisesti kuivaillu ketjuja märän lenkin ja/tai pesun jälkeen eikä oo ruostetta näkyny. Ainoa kerta kun on ruskeeta sävyä tullu oli kun pyörä ei pariin päivään päässy kuivuun ollenkaan ja oli ehkä vähän kuivaksi ajetut ketjut jo.
101% puhdasta luomu-lähi reilunkaupan parafiinia jostain tokmannilta tilattuna oon käyttäny. Seassa gourmet grade PTFE:iä ja artesaanitason molybdeenisulfaattia. :D
Kolme XTR ketjua rotaatiossa. Eniten ajetulla 1500 km eikä venynyt käytännössä ollenkaan vielä.No ero voi olla sitten siinäkin että mulla vielä alkuperäiset Sram Rival Flattop ketjut, eli halvimmat 12spd road ketjut. Lähinnä huomannut että tuo ruoste ilmestyy kun edellisestä keittelystä mennyt tovi.
Ensimmäinen vaihto uppovahatuilla ketjuilla takana vaikka kilsoja tuli vain reilut 300km. Varmuuden vuoksi ennen uudelleen keittoa päätin liotella ketjuja tärpätissä. Ensimmäinen satsi muuttui pikimustaksi ja ennen tärpätin vaihtoa piti oikein pyyhkiä hienoaines pyyhkeellä pois astiasta. Voiko tästä päätellä, että uppovahaus ei ensimmäisellä kerralla kunnolla onnistunut? Puheet siitä, että vahatut ketjut ei kerää moskaa on tämän kokemuksen perusteella haihattelua. Toki näin keväällä kelit olleet rosoisempia ja oikeastaan kaikkea muuta kuin optimaaliset, mutta ketjuja olen ahkerasti pessyt ja pyyhkinyt lenkkien jälkeen. Rexiä laitoin myös noin 200km kohdalla monien pesukertojen jälkeen, liekö tässä osasyy shaiban kerääntymiseen?
Mitä vahaa olit käyttänyt? Tuossa aikaisemmin keskusteltiin siitä että "kynttilät" sisältävät epäuhtauksia jotka voivat johtaa juuri tummumiseen. Todennäköisin syy on huono esipuhdistus, oliko ketju jäykkä vahauksen jälkeen?
En laittaisi mitään liimaa vahan päälle. Ei se pääse vahan läpi voitelemaan kuitenkaan.
Käytössä on kärkkäiseltä ostetut parafiinirakeet johon sekoitettu parafiiniöljyä noin suhteessa 2/5. Eikös rexiä suositeltu käytettäväksi uppovahattuihin ketjuihin?
Edit: Ketjut ei olleet täysin jäykät uppovahauksen jälkeen
^ Olisko öljyä liikaa? Aiemmin ketjussa jostain oli bongattu seossuhde 10:1... parafiini / öljy.
Rexikin vissiin mustaa.
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Se jäykkyyden puute on ainakin Moltenilla merkki siitä että vanhat öljyt ei ole saatu pois. Kolme kertaa tärpättikylpy ultraäänipesurissa ja kolme kertaa sinolissa käytin minä.
Koheltaja
21.04.2022, 20.24
Biltemasta 18cm (2.90€) pöytäkynttilä ja siihen sekaan 4 teelusikallista MoS2:sta jota löytyi toisen harrastuksen kaapista, tällä käsittelyllä on nyt ajettu +100km osittain kuraisissa olosuhteissa ja pyörä huuhtaistu puhtaaksi pari kertaa. Ei ole vielä tarvetta uudelle käsittelylle, ei kitise ja ketjut on puhtaat. Tosin mikrokuituliinaan jää haalean musta rantu joka on osittain MoS2:sta ja loput katupölyä.
Jos pääsee 200-300km niin jatketaan samalla käsittelyllä, seuraavaan upotukseen lorautan hieman parafiiniöljyä notkistamaan seosta. Ei ole ikävä öljyjä.
^ Mistä MoS2:sta saa? Jauheena vissiin, ei valmiina rasvana?
Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
Käytössä on kärkkäiseltä ostetut parafiinirakeet johon sekoitettu parafiiniöljyä noin suhteessa 2/5. Eikös rexiä suositeltu käytettäväksi uppovahattuihin ketjuihin?
Edit: Ketjut ei olleet täysin jäykät uppovahauksen jälkeen
Joo, noin se tekee halppis parafiinilla ja öljyllä. Molton pysyy paljon paremmin.
Sillä tärpätillä ne ei kyllä täysin puhtaaksi lähde kun tärpätistä itsestään jää rasvaa
Koheltaja
21.04.2022, 21.58
^ Mistä MoS2:sta saa? Jauheena vissiin, ei valmiina rasvana?
Joskus aikoinaan ostin sitä Brownellsilta mutta ei näytä enää olevan valikoimassa. Ebaysta löytyy hakusanalla mos2 powder.
^^Olen samaa mieltä tärpätillä pesun jäljiltä, rasvaiset ovat. Kidesoodalla lähti mielestäni rasvat pois, tosin vähän epäilin sitäkin. Ainakin Molten kylvyn jälkeen olivat todella jäykät.
"Todella jäykät" on ollut minulle indikaatio siitä että vahaus on onnistunut.
Onnistumista ajattelin minäkin. Omilla sekoituksilla en päässyt lähellekkään Moltenin jäykkyyksiin.
Kiitos vinkeistä!
Tässä odotellessa pesin ajetut ketjut neljä kertaa mineraalitärpätissä ja nyt menossa toinen kierros sinolissa. Vielä kerran uudet sinolit ja sitten pitäisi olla puhdasta. Viimeinen tärpättikäsittely kyllä vaihtoi vielä hieman väriä mutta hienoainesta ei enää irronnut, olisko sitten parafiinin epäpuhtaudesta kyse. Mene ja tiedä. Tulee noille halpisketjuille samalla mukavasti lisähintaa kun ynnäillee mukaan kaikki kierrokset eri liemissä. Vähensin myös parafiiniöljyn määrää keitoksessa ja nyt suhde on noin 1:10 öljyä/parafiinia. Uudesta seoksesta tuli ehkä vähän "kovaa" mutta öljyn määrää on tietysti helppo lisätä tarpeen vaatiessa. Onhan tämä joo vähän tällaista touhua missä on sitä kuuluisaa askartelun tunnelmaa...
Grillin sivupolttimessa sekoittelin uudet sopat, sillä haudutuspata on hidas. Grilli vastaavasti liiankin nopea ja parafiini muuttui nopeasti nestemäiseksi pienimmällä teholla. Infrapunalämpömittarilla tutkailin lämpöjä ja vaikka luotettavuus on sinne päin niin kattilan pohjasta mittailin yli 100c lämpötiloja. Välillä kuulosti siltä että seos kiehui. Onkohan näin korkeista lämpötiloista jotakin haittaa prosessissa? Vai olisiko parasta nostaa sulatettu parafiinikeitos syrjään, odotella lämpötilojen laskua ja sitten upotella ketjut keitossa? Tässä tietysti jää ketjujen lämmittely pois prosessista.
Minkäs takia sitä öljyä tieten tahtoen lisäiltiinkään?
Ite en oo koskaan lisänny enkä oo havainnu mitään ongelmaa. Ketjut vahauksen jälkeen niin jäykät että pystyy vaakasuoraan nostaan mutta tolpan ympäri vetelemällä saa notkeeks. Tiedä sitten mikä se öljypitoisuus siinä parafiinissa sattuu olemaan mutta hyvin pelaa.
Kiehuvalla vedellä putsailen ennen uudelleenvahausta eikä siihen mitää moskaa putoile.
Tuli tänään nyt itsekin aloitettua ketjujen vahaaminen.
Aikaa meni tavaroiden hankkimiseen ja ensimmäisten uusien ketjujen vahaukseen käytännössä tämä päivä ja rahaa n. 150 eur, tämä sisältää kaikki tarvikkeet ja välivahaus drip lube (kuvassa oleva setti poislukien toinen driplube)
Kohtuullisen helppoahan tuo on, jos on tottunut ketjujen ja pyörän huoltamiseen muutenkin.
Silcan systeemillä ja ohjeilla mentiin.
3 x mineraalitärpätti ja 2 x sinolkylpy.
2 litran prisman haudutuspadalla kesti 1,5 h että vaharakeet suli/65 astetta. Tämän jälkeen virta pois, huljuttelua ja odottelin että kattilassa olevan vaha alkoi muuttaa hieman väriä/pintaan alkoi muodostua ihan hiukkasen kalvoa. Mittasin lämmön myös tuolloin ja se oli vähän vajaa 60 astetta
Mitäs olette tehneet takapakalle ennen ketjujen asennusta. Normi puhdistus ?
https://i.postimg.cc/Pr7mHv4f/vaha.jpg
Koheltaja
23.04.2022, 19.12
Öljyllä saadaan seokseen elastisuutta ja tarttuvuutta, vain kiinni pysyvä voiteluaine voitelee. Keitoksen jälkeen kun nostan ketjut kattilasta niin pyyhkäisen kuumasta ketjusta ylimääräiset parafiinit pois pinnasta, ei ole mennyt jäykäksi eikä rapise parafiinit lattialle kun ensimmäisen kerran pyöräyttää polkimista.
Tuli tänään nyt itsekin aloitettua ketjujen vahaaminen.
Aikaa meni tavaroiden hankkimiseen ja ensimmäisten uusien ketjujen vahaukseen käytännössä tämä päivä ja rahaa n. 150 eur, tämä sisältää kaikki tarvikkeet ja välivahaus drip lube (kuvassa oleva setti poislukien toinen driplube)
Kohtuullisen helppoahan tuo on, jos on tottunut ketjujen ja pyörän huoltamiseen muutenkin.
Silcan systeemillä ja ohjeilla mentiin.
3 x mineraalitärpätti ja 2 x sinolkylpy.
2 litran prisman haudutuspadalla kesti 1,5 h että vaharakeet suli/65 astetta. Tämän jälkeen virta pois, huljuttelua ja odottelin että kattilassa olevan vaha alkoi muuttaa hieman väriä/pintaan alkoi muodostua ihan hiukkasen kalvoa. Mittasin lämmön myös tuolloin ja se oli vähän vajaa 60 astetta
Mitäs olette tehneet takapakalle ennen ketjujen asennusta. Normi puhdistus ?
https://i.postimg.cc/Pr7mHv4f/vaha.jpg
No on melkoset vermeet, kelpaisi itsellekin :D Itellä on Bilteman riisinkeitin plus vanha kurkkupurkki puhdistusta varten. Ootko vielä ehtinyt testaamaan tota Silcan drip-lubea? Vähän kun tekisi mieli testata jotain pullossa olevaa vahaa, mutta squirtti ei oikein vakuuttanut. Rexin musta timantti olisi varmaan timanttia, mutta hinta on suht. suolainen.
Erehdyin muuten ostamaan työmatkaraaseriin jotain Peatysin ketjuvahaa/öljyä, kun mukamas halvalla sain. Kerää ihan vittuna likaa ja ketju on pikimusta parin kymmenen kilometrin jälkeen. Tossa on jotenkin maagisesti onnistuttu yhdistämään vahan koostumus ja öljyn tahmeus.
En ole testannut. Ensimmäinen tilaus oli nuo drip lubet, ja viittä minuuttia myöhemmin samasta liikkeestä hot wax. Eli ajatuksena oli että en ala keittelemään mitään, vaan kokeilen ensinnä drip lubeilla. Ne jäi nyt sitten välivahauksiin.
Tähän asti olen käyttänyt rexiä ja sellaista on vielä varalla. Hyvin se on toiminut, olen putsannut ketjut kunnolla noin 600-800 km välein ja voimansiirto on ollut äänetön ja ketjujen kuluma ihan olematonta. Ainoa miinuspuoli on ollut ketjujen mustuminen, ne on kerännyt aika paljon kaikenlaista moskaa. Saattaa olla kyse myös siitä, että olen käyttänyt ehkä vähän liikaa rexiä/en ole pyyhkinyt ylimääräistä aina pois.
Rexiin olen ollut oikein tyytyväinen, vahaus tuli oikeastaan sen vuoksi, että halusin vain kokeilla jotain uuta
Silcan käsittelyn jälkeen ketjut olivat jäykähköt, mutta vähän sormilla taittelujen jälkeen ne menee helposti paikalleen. Vahapinta oli tasalaatuinen eikä siinä ollut "flakeja".
Pientä tummentumista pääosin kuivumis/valumisssuunnan linkkien päässä. Voi olla että olisi pitänyt vieläkin puhdistaa tarkemmin tai sitten on kyse vain paksummasta vahapaksuudesta, tai sekä että
https://i.postimg.cc/DfSSJbjd/vahalopputulos.jpg
Öljyllä saadaan seokseen elastisuutta ja tarttuvuutta, vain kiinni pysyvä voiteluaine voitelee. Keitoksen jälkeen kun nostan ketjut kattilasta niin pyyhkäisen kuumasta ketjusta ylimääräiset parafiinit pois pinnasta, ei ole mennyt jäykäksi eikä rapise parafiinit lattialle kun ensimmäisen kerran pyöräyttää polkimista.
Mä oon tässä päinvastaista mieltä. Elastisuuden ja tarttuvuuden ja kiinni pysyvyyden lisääminen lisää vain moskan tarttumista. Ja se että parafiinilastuja ei ropise johtuu vain siitä että matsku on öljyn lisäämisen takia jo niin notkeeta että se valuu enempi pois kuumana roikotettaessa. Ei ole mistä lastua vetää.
Omasta mielestä lopputuloksen kannalta tärkeysjärjestys:
1) Uuden ketjun puhdistus. Lakkabensa- ja sinolikylvetysten määrästä ei kannata tinkiä.
2) Prosessi. Vaha on tarpeeksi lämmintä ja ketju myös ja että vaha tunkeutuu täysin ketjuun. Ravistelu vahassa.
3) Ketjun laatu. Korroosionkesto ja pinnoite. Kuinka vaha tarttuu. Jotkin high-end pinnoitteet aluksi hieman hylkiviä.
4) Vahan koostumus.
Lisäksi:
- Lopputuloksen arviointi ketjun ”siisteyden” perusteella vahauksen jälkeen on turhaa ja jopa johtaa harhaan.
- Vaha ketjun linkkien pinnoilla on yhtä turhaa kuin öljyn levitteleminen niihin. On hyvä vaan että sitä lohkeilee pois. Tai ihan sama.
- Näkymättömissä ketjun nivelien sisällä oleva vaha on tärkeintä.
- 100% parafiini tarttuu ketjuun kiinni mikäli se on ollut puhdas ja prosessi oikea. Mikäli ei tartu, öljyn lisääminen ei ole paras ratkaisu.
Lienee tärkeää että vaha on tarpeeksi lämmintä jotta se ui kauttaaltaan ketjuun sisälle. Tähän toki auttaa myös öljy seassa, mutta mielestäni sama vaikutus kunhan 100% vahan lämmittää vielä muutaman asteen lämpimämmäksi. Vahan voi kuulemma myös pysyvästi pilata jos sen polttaa liian kuumaksi. Alle sadassa asteessa parempi pysytellä. Ravistelu ja vispaaminen auttaa. Sen jälkeen pöntön voi antaa jäähtyä ennen kuin ketjut nostaa pois, jotta vahaa jää ketjuun (siis sinne väleihin) enemmän.
Mielestäni ketjun kuumana pyyhkiminen on paitsi turhaa, myös haitallista. Se vain tekee lisää tilaa vahalle valua pois linkkien väleistä, mihin sitä juuri yritetään saada jäämään. Kunnolla jäähdyttyään ylimääräinen vaha putoilee lastuina pois mutta ei siitä peliverkkareita kannata repiä. Ei putoilevia lastuja mihinkään olisi tarvittu.
Itse olen syynäillyt että sen jälkeen kun ketjun pinnalta on isoimmat vahat putoilleet muutaman lenkin myötä, se silti tuntuu vahaiselta sormeen vaikka siinä ei silmällä vahaa juuri näykään. Ketjun pintaan vaha siis ottaa kiinni lujasti vaikka ylimääräiset murtuu pois.
Mä oon tässä päinvastaista mieltä. Elastisuuden ja tarttuvuuden ja kiinni pysyvyyden lisääminen lisää vain moskan tarttumista. Ja se että parafiinilastuja ei ropise johtuu vain siitä että matsku on öljyn lisäämisen takia jo niin notkeeta että se valuu enempi pois kuumana roikotettaessa. Ei ole mistä lastua vetää.
Omasta mielestä lopputuloksen kannalta tärkeysjärjestys:
1) Uuden ketjun puhdistus. Lakkabensa- ja sinolikylvetysten määrästä ei kannata tinkiä.
2) Prosessi. Vaha on tarpeeksi lämmintä ja ketju myös ja että vaha tunkeutuu täysin ketjuun. Ravistelu vahassa.
3) Ketjun laatu. Korroosionkesto ja pinnoite. Kuinka vaha tarttuu. Jotkin high-end pinnoitteet aluksi hieman hylkiviä.
4) Vahan koostumus.
Lisäksi:
- Lopputuloksen arviointi ketjun ”siisteyden” perusteella vahauksen jälkeen on turhaa ja jopa johtaa harhaan.
- Vaha ketjun linkkien pinnoilla on yhtä turhaa kuin öljyn levitteleminen niihin. On hyvä vaan että sitä lohkeilee pois. Tai ihan sama.
- Näkymättömissä ketjun nivelien sisällä oleva vaha on tärkeintä.
- 100% parafiini tarttuu ketjuun kiinni mikäli se on ollut puhdas ja prosessi oikea. Mikäli ei tartu, öljyn lisääminen ei ole paras ratkaisu.
Lienee tärkeää että vaha on tarpeeksi lämmintä jotta se ui kauttaaltaan ketjuun sisälle. Tähän toki auttaa myös öljy seassa, mutta mielestäni sama vaikutus kunhan 100% vahan lämmittää vielä muutaman asteen lämpimämmäksi. Vahan voi kuulemma myös pysyvästi pilata jos sen polttaa liian kuumaksi. Alle sadassa asteessa parempi pysytellä. Ravistelu ja vispaaminen auttaa. Sen jälkeen pöntön voi antaa jäähtyä ennen kuin ketjut nostaa pois, jotta vahaa jää ketjuun (siis sinne väleihin) enemmän.
Mielestäni ketjun kuumana pyyhkiminen on paitsi turhaa, myös haitallista. Se vain tekee lisää tilaa vahalle valua pois linkkien väleistä, mihin sitä juuri yritetään saada jäämään. Kunnolla jäähdyttyään ylimääräinen vaha putoilee lastuina pois mutta ei siitä peliverkkareita kannata repiä. Ei putoilevia lastuja mihinkään olisi tarvittu.
Itse olen syynäillyt että sen jälkeen kun ketjun pinnalta on isoimmat vahat putoilleet muutaman lenkin myötä, se silti tuntuu vahaiselta sormeen vaikka siinä ei silmällä vahaa juuri näykään. Ketjun pintaan vaha siis ottaa kiinni lujasti vaikka ylimääräiset murtuu pois.
Tässä on kyllä varmsti kaikki asiaa. Itse olen kuitenkin sen verran hönö, että tykkään ketjun pinnankin voitelusta. Olen vahvasti siinä uskossa, että ketjut rullaa naksun paremmin ja vaihteet toimivat herkemmin.
Onneksi hönöille on myytävänä hönö hintainen lääke ongelmaan. Varmaan joutuu kesäksi tuota racadayta ostamaan :)
K.Kuronen
28.04.2022, 10.52
Tässä on kyllä varmsti kaikki asiaa. Itse olen kuitenkin sen verran hönö, että tykkään ketjun pinnankin voitelusta. Olen vahvasti siinä uskossa, että ketjut rullaa naksun paremmin ja vaihteet toimivat herkemmin.
Onneksi hönöille on myytävänä hönö hintainen lääke ongelmaan. Varmaan joutuu kesäksi tuota racadayta ostamaan :)
Kuulun samaan hönöjen joukkoon, että arvostan ketjun pinnan (ja poskien) liukkautta. Perustan kantani siihen, että liika kitka ketjun ja rattaiden kontaktipinnassa aiheuttaa ketjun tarttumista rattaisiin.
Tähän liittyen edellisellä pidemmällä ajorupeamalla ketju hyppäsi pois eturattaalta loppumatkasta täysin yllättäen: eturatas on uusi,kuten ketjukin, mutta olin sutinut ketjuun reilusti IPA-parafiiniseosta loppumatkasta. Toki kitka oli jäänyt takavaihtajassa off-asentoon. Silti ensimmäinen kerta yhdellä eturattaalla ajaessa. Olikohan jo liiankin liukasta?
En voisi olla enemmän samaa mieltä kh74 kanssa. Hyvin kirjoitettu.
Ketjun rulllissa on jopa parempi että sen ulkopinta ei ole voideltu. Rulla pyörii tapin varassa, ja sen pitää pysyä paikallaan hampaitten välissä. Jos se pyörii pakan hampaissa aiheuttaa tämä kulumista. Pakka/hampaat ja ketjun kylki ei ole sellaisessa kosketuksessa että kitka aiheuttaisi tarttumista paitsi ehkä juuri vaihtamistilanteessa. Ketjuhan pysyy paikallaan pakan suhteen.
Hyvin vahattu ketju pysyy itse asiassa niin puhtaana, ja sama koskee nyt kuivaa ja puhdasta pakkaa, että omasta mielestäni vaihdot toimii paremmin vahatulla ketjulla kuin voidellulla. Voideltu voi toimia hyvin aivan alussa, mutta ei siihen nyt paljon likaa tarvitse että vaihtaminen tarkeltelee.
En ole pessyt voimansiirtoa sen jälkeen kun olen aloittanut vahaamisen.
Silcan hot waxissa ohjeen mukainen vahaus tehdään jotakuinkin/juuri sulamispisteen yläpuolella, ja ketjut nostetaan ylös hitaasti (samalla kun seos hieman jäähtynyt) ja tavoitteena että vahapinta kovettuu ketjuun samalla kun sitä nostetaan ylös/valumat olisi mahdollisimman pieniä ts. että ketjujen sisällä oleva vaha pysyisi myös paikallansa. Välivahaukset drip lubella tehdään pelkästään ketjun sisäpuolelle. Silcassa lämpötilan nostolla ei vaikutusta lopputuloksen (muokattu) eli riittää että se on täysin nestemäistä
En voisi olla enemmän samaa mieltä kh74 kanssa. Hyvin kirjoitettu.
Ketjun rulllissa on jopa parempi että sen ulkopinta ei ole voideltu. Rulla pyörii tapin varassa, ja sen pitää pysyä paikallaan hampaitten välissä. Jos se pyörii pakan hampaissa aiheuttaa tämä kulumista. Pakka/hampaat ja ketjun kylki ei ole sellaisessa kosketuksessa että kitka aiheuttaisi tarttumista paitsi ehkä juuri vaihtamistilanteessa. Ketjuhan pysyy paikallaan pakan suhteen.
Hyvin vahattu ketju pysyy itse asiassa niin puhtaana, ja sama koskee nyt kuivaa ja puhdasta pakkaa, että omasta mielestäni vaihdot toimii paremmin vahatulla ketjulla kuin voidellulla. Voideltu voi toimia hyvin aivan alussa, mutta ei siihen nyt paljon likaa tarvitse että vaihtaminen tarkeltelee.
Niin just nuo vaihtamistilanteet ovat yksi missä huomaan eron. Molemmilla edestä ja takaa. Edessä ehkä jopa enemmän.
Jos siinä on jokin livakka vaha pinnassa, niin mielestäni vaihto vaan toimiii paremmin. Ja tosiaan mielestäni hankausta tulee sivussuunnassa, varsinkin jos on tottunut ajamaan maantiepyörällä lähes pelkästään isoa käyttäen. Iso ratas siis hankaa sivuttainkin hieman ketjun ollessa ristissä.
Ja sitä pientä liikettä tosiaan tulee rattaat ja rullankin välissä, johon kohtaan ajattelen voitelun auttavan. Joka toisen hampaan poistaminen kai poistaisi tämän, eli ketju oikeasti pyörisi vain sen rullan varassa.
Kuminauha
28.04.2022, 13.36
Juuri tossa uudelle M9100 ketjulle tein silcan hot melt uppovahat. Ketju tehdasrasvoissa puolisen vuorokautta tärpättipurkissa välillä ravistelleen, sen jälkeen sinolikylpy tunnin verran välillä ravistellen.
Tämän jälkeen huuhtelu kuumalla vedellä ja uuniin kuivumaan noin 20min/100C.
Sitten silcan pussi vesihauteeseen ketjuineen kunnes oli täysin sulanu, vähän ketjun ravistelua ja sitten pussi pois vesihauteesta viilenemään.
Noin puolen tunnin päästä oli vaha viilentyny parvekkeella siihen nostolämpötilaan eli noin 60C. Ketju pois ja jäähtymään.
Tämän jälkeen oli ketju täysin jäykkä jokasen linkin osalta, eli se ketjumytty ei muuta muotoaan mihnkään kun ottaa päästä kiinni, eli pitäs olla vaha penetroitunu hyvin.
Taittelin jokasen linkin vapaaksi ja tökin linkkien väliin jäätyneet paakut pois talteen (kaadoin ne takasin pussiin). Kohta pääsee ajoon kun kolmen ketjun rotaatiolla mennään.
Silcan hot waxissa ohjeen mukainen vahaus tehdään jotakuinkin/juuri sulamispisteen yläpuolella, ja ketjut nostetaan ylös hitaasti (samalla kun seos hieman jäähtynyt) ja tavoitteena että vahapinta kovettuu ketjuun samalla kun sitä nostetaan ylös/valumat olisi mahdollisimman pieniä ts. että ketjujen sisällä oleva vaha pysyisi myös paikallansa. Välivahaukset drip lubella tehdään pelkästään ketjun sisäpuolelle. Silcassa lämpötilan nostolla ei vaikutusta lopputuloksen (muokattu) eli riittää että se on täysin nestemäistäMutta sillä on varmasti merkitystä onko ketjut 60°c vai 90°c.
Katoppa ens kerralla paljonko enemmän tulee kuplia rullien välistä jos annat lämmetä vähän pidempään.
Tuota hitaasti nostamista vois kokeilla itekkin, vaikka luulen että sinne rullien väliin ei yhtään sen enempää ainetta jääkkään
Edit. Jaa nii Silca tais ollakkin niin että pussi lämmitetään? Joten sieltä mitää nää..
Moltenin ohjelämpötila on 93°C ja neuvovat ihan ostamaan tätä varten mittarin. Olen orjallisesti noudattanut tätä. Ja kuten joku tuossa sanoi pitää ketju laittaa lämpenemään samaan tahtiin. Kylmän ketjun upotus kuumaan vahaan ei tuota ollenkaan samaa lopputulosta. Ja se vatkaaminen on Moltenissa suuressa osassa.
Silcalla pussissa ja vesihauteessa sulatus on vaihtoehto perinteisempien menetelmien ohessa
Näissä valmiissa tuotteissa on monesti se hyöty että valmistaja julkaisee ohjeet po. tuotteen käytöstä, jotka ohjeet ja tuotteet on testattu valmistajan taholta ja usein myös puolueettoman tahon esim ZFC:n toimesta. Ohjeissa kyllä painotetaan monien täälläkin mainitsemia asioita mm. ilmakuplien osalta.
lisäys: esim. näin
https://silca.cc/pages/how-to-apply-chain-lube
Kuminauha
28.04.2022, 17.42
Mutta sillä on varmasti merkitystä onko ketjut 60°c vai 90°c.
Katoppa ens kerralla paljonko enemmän tulee kuplia rullien välistä jos annat lämmetä vähän pidempään.
Tuota hitaasti nostamista vois kokeilla itekkin, vaikka luulen että sinne rullien väliin ei yhtään sen enempää ainetta jääkkään
Edit. Jaa nii Silca tais ollakkin niin että pussi lämmitetään? Joten sieltä mitää nää..
Näkee kun kattoo pussin sisään, ei sitä tarvitse sulkea.
Koheltaja
28.04.2022, 18.08
Hyvä ja perusteltu kirjoitus kh74:lta joten jätetään 10% öljy pois seuraavasta seoksesta.
Ekat uppovahaukset tehty niin pieteetillä kuin mahd. 100km ajettu ja päällimmäisenä tuntuu että ketjut ahistaa… vastusta tuntuu olevan enemmän minulla nyt kuin öljyllä. Parafiinivahaa ja öljyä olen tämän säikeen ohjeistuksella laittanut. Eteenkin nyt kun lämmöt on ulkona vielä 5c hujakoilla, niin ei nekään menoa notkista.. jos parafiiniseosta hankaa sormilla, eihän se liukkaimmalta aineelta tunnu, ei edes pelkkä parafiiniöljykään, vai pitäisikö? Sitka = kitka?
Sinellin pure paraffin wax
Vitabalans parafiiniöljy
^Mulla oli käytössä tuo sinellin vaha ja öljynä Biltemasta ostettu. En koskaan päässyt niin hyvään lopputulokseen kuin nyt Moltenilla.
^Mulla oli käytössä tuo sinellin vaha ja öljynä Biltemasta ostettu. En koskaan päässyt niin hyvään lopputulokseen kuin nyt Moltenilla.
Mitä tarkoitat lopputuloksella, puhtaus vai kitka?
Puhtaudesta ei itellä jäänyt kiinni. Ketjut ovat 100:n kilometrin jälkeen täysin puhtaat. Eli sen puolesta en tarvitsisi parempia voiteita.
K.Kuronen
30.04.2022, 10.20
...
Epäilen, että eivät ne rullat pyöri ajaessa: merkittävin liike on sisemmän lenkin ja tapin välillä. Rulla saattaa pyörähtää hieman ketjun kohdatessa hampaan ja vastaavasti seuraavaksi ketjun irrotessa rattaalta, tai sitten rulla vain liikkuu sivusuuntaan hieman kohdatessaan hampaan. Näin käy vähän tahmealla Squirtillä voitelun kuivuttua: rulla pysyy pyörähtämättä, vaikka kampea kampea pyörittelisi kymmeniä kierroksia.
Veikkaan, että vasta(uppo)vahatun ketjun rullat eivät pyöri vapaasti, sillä rullan ja tapin välinen tyhjä tila on täytetty vahalla.
Niin noi uppovahatut ketjut alkaa rullaamaan nätisti vasta silloin kun ääni alkaa, eli varmaan just kaikki ylimääräinen vaha lähtenyt pinnalta pois.
Eli kun ketju rallattaa, niin se rullaa paremmin. Ja justiinsa tuossa kohtaa tekisi mieli lisätä jotain uber ainetta vielä pintaan
Nyt viimeiseen keitokseen lisäsin öljyö ja metalli metallia vasten hankaukset tuntuivat herkemmältä. Eiku testiin… tosin huominen Vappu satanen ei ole ehkä se paras paikka missä testataan… ptfe purkki mukaan varuiksi…
Ei vaan vielä mee mun logiikkaan miten se vaha sinne kitkapinnoille ui kun kuluu pois. Uppovahatessa pikkumäärä menee mutta eihän se kovettunut vaha siinä vieressä syötä uutta vahaa vanhan kuluessa pois… öljyhän ymmärtääkseni hakeutuu kitkapintojen väliin… saa korjata, jos olen väärässä
Niin siis se pysyy siellä rullan sisällä sen 500-600km. Ketju ei ala natisemaan.
Se kuluma tapahtuu pinnin ja inner platen liukupinnassa. Miten se jähmettynyt vaha sinne päätyy tuon matkan aikana? Puskeeko rolleri sen alla olevaa jähmeää vahaa kierrosten aikana liukupinnoille? Sori maalaisjärkeni ei vaan ota ymmärtääkseen tärä [emoji16] toinen kitka syntyy outer ja inner platen kontaktipintoihin, mikä ei ole niin kuluttava, mutta voi ahistaa https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220430/7531276204b78d6e45c141fee6140b25.jpg
Kattilassa. Sitten kun nitinä alkaa, niin uusi keitto, tai ohutta juoksevaa vahaa päälle. Eihän se kuivunut vaha minnekkään liiku.
Ah eli suojaa samalla sisäosia että ei pölyt pääse sisään?
Ei vaan vielä mee mun logiikkaan miten se vaha sinne kitkapinnoille ui kun kuluu pois. Uppovahatessa pikkumäärä menee mutta eihän se kovettunut vaha siinä vieressä syötä uutta vahaa vanhan kuluessa pois… öljyhän ymmärtääkseni hakeutuu kitkapintojen väliin… saa korjata, jos olen väärässä
Täytyy myöntää että mullekin tuotti ahdistusta tää mielikuva rollerien väleissä kuivina pyörivistä vahapaloista jotka ei ”voitele” :)
Oon järkeilly asian niin että siinä varmaan käy niin että parafiinia ei tarvi syöttää uutta kuluneen tilalle vaan se siellä kestää pinnoilla painetta paremmin kun tulisi ajatelleeksi. Eli sen jopa 500-600 kilsaa. Eli siis että se ”pikkumäärä” oikeassa kohdassa hoitaa voitelun. Loput vaan on siellä pitämässä paskat ulkopuolella. Sit ku pikkumäärä loppuu on uuden vahakasteen paikka.
En tiiä onko totta noin, mutta melko huolelliset kokeet on osoittaneet että ketjujen elinikä moninkertaistuu. Siitä on kutakuinkin selviönä johdettavissa että kitkaakin sit pitäis olla vähempi.
Mitä tarkoitat lopputuloksella, puhtaus vai kitka?
Puhtaudesta ei itellä jäänyt kiinni. Ketjut ovat 100:n kilometrin jälkeen täysin puhtaat. Eli sen puolesta en tarvitsisi parempia voiteita.
Tarkoitin sitä, että en saanut ketjuja omilla sekoittoilla niin jäykäksi kuin Moltenilla. Eli käsittääkseni sitä vahaa ei mennyt tarpeeksi joka paikkaan ketjussa. Sen myös havaitsi ajossa. Moltenilla pääsee pidemmälle kuin omalla keitoksellani pääsi.
Kokoilin myös vähentää sitä öljyn määrää , mutta ei parantanut lopputulosta. Molteniin olen tyytyväinen. Katsotaan miten pitkään sillä pystyy uppovahailee, nyt on neljät ketjut vahattu.
En ole kemisti, vain laborantti.
Thanks. Hyvä että joku muukin on ollut ahdistunut [emoji23][emoji23]
Moltenia siis Ranskan ebaystä siis, jos siihen haluaa ryhtyä?
Itsekkin tuota epäilin, mutta frendi ajellut useita ketjuja pyörittämällä aina sen 500-600km vahauksella. Yksissäkään ketjuissa ei vielä mittarilla näkyvää kulumaa kun 5000km ajettu.
Se helinä siis ei vielä ole merkki voitelun puutteesta. Vasta natina kertoo vahan hävinneen.
^^Joo ranskan ebaysta ostin Moltenin, mukana tuli race powderia, kun en ymmärtänyt, että se on tarkoitettu kisakäyttöön, ei minulla niin kiire ole.
Niin tähän vielä että ei ole aivan mahdotonta että mutkin voi saada kiinni raceday sprayn kanssa kulman takana ens kesänä jossain tapahtumapaikan liepeillä… Ei mulla oo mitään epäilystä etteikö sekin jonkin vähintään watinpuolikkaan sieltä ketjun ulkopinnoilta mulle generoi. :)
Ja racedaystä voinee ainakin todeta melkoisella varmuudella että se ei tilannetta huononna lian tarttumisen suhteen siinä ketjun pinnalla koska siitä tulee ”kuivaa” moskaa hylkivää pintaa.
Maksimaalinen suorituskyky kisatilanteessa vs mahdollisimman edulliset, pitkät, puhtaat ja huoltovapaat kilometrit voimansiirrosta on kaks eri päämäärää, ja riippuen olosuhteista vaatii ehkä perustellusti eri välineet. Tässä vahailussa ja siihen liittyvissä kommenteissa oon keskittyny lähinnä jälkimmäiseen.
Kisasuorituskyvyssä ei hinnalla niin väliä ja kaikki taikapulverit ja salaiset loitsut parantaa suoritusta. Yhden watin oikeata etua kohden tulee 3 vielä lisää placebosta. :D
Hääppönen
01.05.2022, 10.46
Itsekkin tuota epäilin, mutta frendi ajellut useita ketjuja pyörittämällä aina sen 500-600km vahauksella. Yksissäkään ketjuissa ei vielä mittarilla näkyvää kulumaa kun 5000km ajettu.
Se helinä siis ei vielä ole merkki voitelun puutteesta. Vasta natina kertoo vahan hävinneen.
Tässä pitää olla vahva uskossaan, jos on sitä mieltä, että ketjujen vahaaminen vaikuttaa ketjujen venymiseen. Eiköhän venyminen pysy hallinnassa hyvällä ajotekniikalla eli ei runttaa voimalla vaan pyörittää sulavasti isoilla kierroksilla. Käyttää sitten millaista voitelua tahansa. Itse en jaksa alkaa askartelemaan vahoilla, kun moottoriöljyssä 500-600kilometrin välein liottamalla ketjut ovat toimineet loistavasti. Tässä tavassa sitä öljyä jää aina niveliin suojakalvoksi sen verran ketjujen kuivaamisen jälkeen, että silloin tällöin teflon-pohjaisella spraylla suihkaisulla on pärjännyt hienosti.
Tässä pitää olla vahva uskossaan, jos on sitä mieltä, että ketjujen vahaaminen vaikuttaa ketjujen venymiseen. Eiköhän venyminen pysy hallinnassa hyvällä ajotekniikalla eli ei runttaa voimalla vaan pyörittää sulavasti isoilla kierroksilla. Käyttää sitten millaista voitelua tahansa. Itse en jaksa alkaa askartelemaan vahoilla, kun moottoriöljyssä 500-600kilometrin välein liottamalla ketjut ovat toimineet loistavasti. Tässä tavassa sitä öljyä jää aina niveliin suojakalvoksi sen verran ketjujen kuivaamisen jälkeen, että silloin tällöin teflon-pohjaisella spraylla suihkaisulla on pärjännyt hienosti.
Niin siis tarkoitan sitä, että voitelua on edelleen jäljellä sisäpuolella, vaikka ketju on pinnaltaan täysin kuiva. Vai meinaatko, että ketju kestää tuon 5tkm ilman voiteluakin?
Ei kai tuo vahassa lotraaminen eroa lainkaan omasta tavastasi. Aine on vaan eriä. Voi sitten miettiä kumpi on kivempaa olkkarin valkealla matolla.
Mikä estää sulattelemasta vahan hellan levyllä? Lämpö karkaa liian korkeaksi tai ei pysy samana? Ei huvittaisi hankkia mitään haudutuskeitintä, mutta vahahommelit ujosti kiinnostaa.
^Minä olen käyttänyt vanhaa paistinpannua. Lämpömittarilla seuraa lämpöjä.
Hellan levy ja vanha kattila on toimiva ratkaisu. Itse mittasin että ykkösellä vahan lämpö on 85°C. Kunhan ei kutosella kuumenna liikaa. Parafiinin itsesyttymislämpötila on jossain 250°C kieppeillä.
Hellan levy ja vanha kattila on toimiva ratkaisu. Itse mittasin että ykkösellä vahan lämpö on 85°C. Kunhan ei kutosella kuumenna liikaa. Parafiinin itsesyttymislämpötila on jossain 250°C kieppeillä.
Niinpä. Tuolla olen itse aina tehnyt ja toimii tosi hyvin ja on nopea. Noita turhia härveleitä on muutenkin liikaa.
Ja tosiaan ei se mitåån erillistä levyä tarvitse. Puhdasta touhua. Onnistuu vaikka ruuanlaiton yhteydessä :)
Ozzy tossa mixaa vahan ja öljyn n 1:1 suhteessa… mä ymmärsin täällä että ei öljyö ollenkaan tai max 10%… kokeilemalla selviää?
Ozzy tossa mixaa vahan ja öljyn n 1:1 suhteessa… mä ymmärsin täällä että ei öljyö ollenkaan tai max 10%… kokeilemalla selviää?Jos oz cycleä meinaat, niin katoppa uudestaan. Sillä öljyllä ei tee mitään.
https://youtu.be/HHr9znwpwmQ
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220501/81381220de104fa6e878fd1439d3747b.jpg
4:00 min kohdalla
https://youtu.be/gF9nbwsaSHs
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220501/81381220de104fa6e878fd1439d3747b.jpg
4:00 min kohdalla
https://youtu.be/gF9nbwsaSHs
Hörhö on muuttanut mielipidetään. Tossa ylemmällä videolla se käyttää enää 500gr parafiinia ja 50gr ptfe pulveria.
No katos… Kehitys kehittyy mutta mulle riittää ihan parafiinisekotteet… en kovin innoissani ole noiden ptfe yms pulverien perään. Pöllyää ja menee paikkoihin mihin ei saisi (keuhkot, jarrulevyt yms yms).
Selkeesti kitkaset oli mulla ketjut pelkällä parafiinivahalla…
Hääppönen
01.05.2022, 17.16
Niin siis tarkoitan sitä, että voitelua on edelleen jäljellä sisäpuolella, vaikka ketju on pinnaltaan täysin kuiva. Vai meinaatko, että ketju kestää tuon 5tkm ilman voiteluakin?
Ei kai tuo vahassa lotraaminen eroa lainkaan omasta tavastasi. Aine on vaan eriä. Voi sitten miettiä kumpi on kivempaa olkkarin valkealla matolla.
Väliaikaviihteeksi käärmekeiton reseptin selvittämiseen kommentoin sen verran, että öljyssä liottamiseen menee työvaiheisiin yhteensä muutama minuutti. Pikaliitin auki, ketjut moottoriöljyyn likoamaan yöksi. Aamulla nostaa valumaan öljypurkin yläpuolelle, iltapäivällä ketjujen kuivaus ja paikalleen asennus. Helppoa ja yksinkertaista.
No katos… Kehitys kehittyy mutta mulle riittää ihan parafiinisekotteet… en kovin innoissani ole noiden ptfe yms pulverien perään. Pöllyää ja menee paikkoihin mihin ei saisi (keuhkot, jarrulevyt yms yms).
Selkeesti kitkaset oli mulla ketjut pelkällä parafiinivahalla…
Molton.
Väliaikaviihteeksi käärmekeiton reseptin selvittämiseen kommentoin sen verran, että öljyssä liottamiseen menee työvaiheisiin yhteensä muutama minuutti. Pikaliitin auki, ketjut moottoriöljyyn likoamaan yöksi. Aamulla nostaa valumaan öljypurkin yläpuolelle, iltapäivällä ketjujen kuivaus ja paikalleen asennus. Helppoa ja yksinkertaista.
Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.
Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.
El-Carpaso
01.05.2022, 18.06
Molton.
Juu kiitos ei. Maantiepyörään, jota säilytetään olohuoneessa, ei sotketa moottoriöljyä.
Niin ja vahan kanssa toi resepti on täsmälleen sama. Ainoa, ettei tartte odotella yön yli. 5min ja mulla on ketjut roikkumassa ja jäähtymisen jälkeen ne voikin laittaa alle.
Ei kyllä mielellään autotallissa säilytettäväänkään. Ne harvat kerrat, kun olen moottoriöljyä kokeillut, niin ketju ja muu voimansiirto on ollut niin tuhannen tahmassa, ettei koskaan enää sellaista.
Erikoisesti EsaJ:n kokemuksista poiketen omat fillarit ovat vahaamisen jälkeen tuntuneet aivan järkkyliukkailta. Kuin olisi vaihtanut nopeammat renkaat alle.
Tosin mulla ei ole parafiinissa yhtään lisättyä öljyä. Vaikea sanoa, kuinka puhdasta ko. tavara on, mutta veikkaisin, että varsin öljytöntä. Noin 60 asteisena muuttuu jo kiinteäksi. Saattaa muuttua kuumemmassakin, mutta viimeksi jäähdytellessä tajusin mitata vasta 60 asteen tienoilla.
Hääppönen
01.05.2022, 18.34
Molton.
Meillä pyöriä ei säilytetä olohoneessa, niille on oma huone. Mahdankohan tehdä jotain väärin, kun moottoriöljyä ei ole löytynyt lattioilta koskaan pisaraakaan? :cool:
Eihän pilata tätäkin ketjua …. Asiasisältö hukkuu ihan turhaan huuteluun.
Lähtökohtaisesti jos voitelet moottoriöljyllä niin miksi sitä pitää tulla vahauskeskusteluun kertomaan??? Ei pieni pääni ymmärrä…
Tuolla voi kertoa ihan kaikesta ketjun voiteluun liittyvästä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page71
Mikä estää sulattelemasta vahan hellan levyllä? Lämpö karkaa liian korkeaksi tai ei pysy samana? Ei huvittaisi hankkia mitään haudutuskeitintä, mutta vahahommelit ujosti kiinnostaa.
Mulla jäätelörasia kattilassa vesihauteessa ja paistomittarilla katson lämmön. Parafiini säilyy hyvin rasissa seuraavaan kertaan.
https://artoilari.kuvat.fi/etusivu/MTB/152130CA-4D8E-4623-A3B0-4BEE98892321.jpeg/_medium.jpg
Meillä pyöriä ei säilytetä olohoneessa, niille on oma huone. Mahdankohan tehdä jotain väärin, kun moottoriöljyä ei ole löytynyt lattioilta koskaan pisaraakaan? :cool:Otat nyt sen öljykippos ja kumihanskat ja menet rasvaileen niitä muualle. Kun ketään ei kiinnosta.
Koheltaja
02.05.2022, 07.18
Parafiinit sulattanut vanhassa kattilassa joko liedellä tai kaasugrillissä ilman ongelmia. Siinä vaiheessa kun parafiini on sulannut niin lämpöä pienemmälle, ja aina kansi lähellä siltä varalta että mokaa jotain ja saa parafiinin palamaan.
Ei kyllä mielellään autotallissa säilytettäväänkään. Ne harvat kerrat, kun olen moottoriöljyä kokeillut, niin ketju ja muu voimansiirto on ollut niin tuhannen tahmassa, ettei koskaan enää sellaista.
Erikoisesti EsaJ:n kokemuksista poiketen omat fillarit ovat vahaamisen jälkeen tuntuneet aivan järkkyliukkailta. Kuin olisi vaihtanut nopeammat renkaat alle.
Tosin mulla ei ole parafiinissa yhtään lisättyä öljyä. Vaikea sanoa, kuinka puhdasta ko. tavara on, mutta veikkaisin, että varsin öljytöntä. Noin 60 asteisena muuttuu jo kiinteäksi. Saattaa muuttua kuumemmassakin, mutta viimeksi jäähdytellessä tajusin mitata vasta 60 asteen tienoilla.
Mitä parafiinia käytät, tai ennemminkin mistä olet ostanut tuota "puhdasta" tavaraa?
El-Carpaso
03.05.2022, 17.55
Mitä parafiinia käytät, tai ennemminkin mistä olet ostanut tuota "puhdasta" tavaraa?
Paikallinen puoti nimeltään muovitukku. Testailin vähän tarkemmin, niin sulamislämpötila tuntuisi olevan 62-64 astetta.
Toi on siis ihan tavallista kynttiläntekoon myytävää parafiinivahaa rakeina kilon paketissa.
Sähkötäpärissä (Shimano XT ketjut) jouduin uusimaan vahauksen kitinän takia jo 189 km jälkeen. Sähköläskissä meni talvella 599 km ilman vahausta. Erona se että täpäri on nähnyt keväistä pölyistä hiekkatietä ja kuivempaa olosuhdetta ja läski vain jäätä ja lunta tuona aikana. Sama kattila, samat vahat. Mielenkiintoista.
El-Carpaso
12.05.2022, 20.45
Mitenkäs Rexin black diamond ja domestique edellyttävät puhdistustoimia ketjulle, jos niitä käyttää välivoiteluaineena esim. pidemmällä pyöräreissulla? Voiko rexin tavarat kiehauttaa pois vedellä kuten parafiinit, vai pitääkö ketjuun tehdä täys rasvanpoisto?
Laskin, että vaikka tuonne vahakattilaan laskisi tuon black diamondin tilavuuden (30ml) parafiiniöljyä, niin ei tuon seoksen koostumus juuri heikkenisi, eli se ei ole iso ongelma (etenkin jos ketjun kiehauttaa ensin ja saa siten valtaosan voiteluaineesta pois). Mutta Rexin tuotteissa ilmeisesti verrattain iso osa on vahaa? Mahtaako Rexin tuotteiden öljy heikentää vahan tarttumista tulevissa vahauksissa, vai onko se parafiinivahaan liukenevaa?
Mitenkäs Rexin black diamond ja domestique edellyttävät puhdistustoimia ketjulle, jos niitä käyttää välivoiteluaineena esim. pidemmällä pyöräreissulla? Voiko rexin tavarat kiehauttaa pois vedellä kuten parafiinit, vai pitääkö ketjuun tehdä täys rasvanpoisto?
Laskin, että vaikka tuonne vahakattilaan laskisi tuon black diamondin tilavuuden (30ml) parafiiniöljyä, niin ei tuon seoksen koostumus juuri heikkenisi, eli se ei ole iso ongelma (etenkin jos ketjun kiehauttaa ensin ja saa siten valtaosan voiteluaineesta pois). Mutta Rexin tuotteissa ilmeisesti verrattain iso osa on vahaa? Mahtaako Rexin tuotteiden öljy heikentää vahan tarttumista tulevissa vahauksissa, vai onko se parafiinivahaan liukenevaa?Jos nyt ymmärsin oikein, niin sulla on parafiinissa keitetyt ketjut? Jos niihin laittaa rexiä niin perus kuumalla vedellä pesu ennen uusinta keitosta riittää, näin olen itse tehnyt eikä se ainakaan ole heikentänyt kestoa uusissa keitoksissa. Rex domestiquee olen laittanut ja keitoksessa pelkkää parafiinia.
El-Carpaso
13.05.2022, 08.11
Kiitos tiedosta. Täytyykin käydä hakemassa puteli jompaa kumpaa. Oliko black diamondissa muuta eroa domestiqueen kuin se luistoa lisäävä lisäaine?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.