Näytä tavallinen näkymä : VeloViewer
Metsänkäyttöilmoituksista voi saada hakuista jotain käsitystä, noihin on rajapintakin millä nuo saa Qgissiin.
Jagge, onko sulla muita hyviä vinkkejä miten selvittää metsän "läpikuljettavuutta", ruutujahdin osalta tunkkauksen helppoutta? Itse en ruutuja jahtaa, mutta taannoin oli tarvetta talvikaudella selvitellä missä olisi lumikenkäilyyn sopivaa metsää (esim. tyypillinen kuiva mäntykangas) vs. tiheään kasvanut kuusikko tai muu pusikko. Kävin lävitse aika määrän avoimen datan karttatasoja (Paikkatietoikkunan ja osin myös suoraan muualta) ja joitakin kiinnostavia karttatasoja löytyi mm. maaperä, puuston tilavuus, latvuston peittävyys, vallitseva puulaji jne. mutta ei yhtä aivan täydellistä (ja ajantasaista) lähdettä.
^ Mapant.fi-osoitteesta (https://www.mapant.fi/) löytyy suunnistuskarttojen pohjakartta-aineisto. Sekään ei kerro puuston tyyppiä, mutta tiheiköt kertoo ja Maastokarttaa tarkemman korkeuskäyrästön. (Siltä varalta, että suunnistuskartat ei ole tuttuja, niin valkoinen on metsää, keltainen on aukea, vihreät tiheikköjä ja mitä tummempi vihreä, sitä tiheämpää.)
^ Mapant.fi-osoitteesta (https://www.mapant.fi/) löytyy suunnistuskarttojen pohjakartta-aineisto. Sekään ei kerro puuston tyyppiä, mutta tiheiköt kertoo ja Maastokarttaa tarkemman korkeuskäyrästön. (Siltä varalta, että suunnistuskartat ei ole tuttuja, niin valkoinen on metsää, keltainen on aukea, vihreät tiheikköjä ja mitä tummempi vihreä, sitä tiheämpää.)
Jep, Jaggen ja kumppaneiden projekti Mapant on hienoa aineistoa ja oikein tuttu (on myös Trailmapissa yksi tarjolla olevista karttatasoista ja Trailmapin monikerroksinen rasterikartta "3D MTB" sisältää sen). Kysymykselläni hain aineistoa, jota päivitetään säännöllisesti ja olisi siten mahdollisimman tuoretta. Jos osaisi niin voisi toki tehdä saman kuin Mapant eli laskea tuoreimmasta saatavilla olevasta laserkeilausaineistosta estimaatteja sille missä tiheikköä, "normaali" puustoa ja aukkoa. Eri instanssit mm. SYKE on näitä tehnyt, osa julkisia, osa ilmeisesti ei.
Jagge, onko sulla muita hyviä vinkkejä.
Eipä juuri. Ruutuja en jahtaa enkä tunkkaa pyörää umpimetsissä, mutta muista syistä varsinkin ulkomaisissa maastoa tutkiessa smyygailen erilaisia karttoja ja ilmakuvia ja yritän jotain kiinnostavaa maastokohtaa kartoissa ja ilmakuvissa muistuttavia samannoloisia kohtia löytää lähistöltä kohdista, joista on googlen street view ja mapillary kuvia ja niistä arvailen millaista siellä mahtaa olla. Tunkattavuuden arvoinnissa on se ongelma, että vaikka erilaisista lähteistä kokoaa mitä tulkintaa tahansa niin tuulenpuuska voi kaataa muutaman kuusen edellisenä yönä ja siitä on sitten aika hankala mennä läpi.
Etelän hiekkakangasmaastot pystyy toki aika helposti bongaamaan ihan maastomuotojen perusteella, esim etsii suppia ja tietyntyypisiä muotoja tai muotojen puutetta (pöytätasaisia alueita), street view kuvilla voi yrittää varmistaa. Suppiahan ei käytännössä oikein ole muualla kuin hiekkakangasmaastoissa. Lumikenkäilyyn voi kannattaa etsiä myös avoimia soita, reunoilla usein harvaa matalaa männynkäkkärää ja vähän samaa tunnelmaa kuin Lapissa, kartoista ilmakuvista helppo bongata ja sikäli varmoja että niitä ei niin hakata kun ei ole mitä hakkaisi, mutta mahdolliset ojat kannattaa huomioida.
...Jos osaisi niin voisi toki tehdä saman kuin Mapant eli laskea tuoreimmasta saatavilla olevasta laserkeilausaineistosta estimaatteja sille missä tiheikköä, "normaali" puustoa ja aukkoa...
Laserkeilausaineiston päivitystahti on harva (=vuosia). Satelliitit sen sijaan lentävät yli harva se päivä ja aineistot jaossa Copernicus browserilla tai SYKE:n Tarkka-karttaselaimella.
Sieltä väärävärikuva tai sopivat (valmiit) kanavakombot kasvillisuusindeksiksi käyttöön ja katselemaan.
Etelän hiekkakangasmaastot pystyy toki aika helposti bongaamaan ihan maastomuotojen perusteella...
Tai maaperäkartoista.
Jep, Jaggen ja kumppaneiden projekti Mapant on hienoa aineistoa ja oikein tuttu (on myös Trailmapissa yksi tarjolla olevista karttatasoista ja Trailmapin monikerroksinen rasterikartta "3D MTB" sisältää sen). Kysymykselläni hain aineistoa, jota päivitetään säännöllisesti ja olisi siten mahdollisimman tuoretta. Jos osaisi niin voisi toki tehdä saman kuin Mapant eli laskea tuoreimmasta saatavilla olevasta laserkeilausaineistosta estimaatteja sille missä tiheikköä, "normaali" puustoa ja aukkoa. Eri instanssit mm. SYKE on näitä tehnyt, osa julkisia, osa ilmeisesti ei.
Mä olen umpihankimetsähiihdellyt vanhojen suunnistuskarttojen avulla tai Mapantia hyödyntäen, jos suunnistuskarttoja ei ole ollut. On mun mielestä toiminut ihan hyvin. Jos tuoreet hakkuut jätetään pois laskuista, niin ei ne tiheiköt niin nopeasti vaihda paikkaa eikä metsätyypit muutu, että sitä varten pitäisi olla tuorein mahdollinen aineisto käytettävissä.
Kankaat ja suppamaastot voi olla harvaa mäntyä, mutta yhtä hyvin ne voi olla myös tiheää kuusikkoa, joten siksikin olisin sitä mieltä, että olennaisesti Mapantia ym. parempaa lähdettä voi olla vaikea löytää.
Tjahas, Hiidenvesi on jäässä ja ruutu edelleen hakematta. Jokohan tänä talvena saisi aikaan.*
Kohta voisi onnistua suhteellisen pienellä riskillä riippuen tietty missä kohtaa pitää käydä :)
Kohta voisi onnistua suhteellisen pienellä riskillä riippuen tietty missä kohtaa pitää käydä :)
Riski on mitätön, reilu sata metriä rannasta olisi ruudun reuna.
https://pic.useful.fi/AaeZV_fqN.jpg
Kynnyskysymys tässä on se, että muuten on tylsää ajamista sinne & takaisin vanhaa Ykköstä.
Riski on mitätön, reilu sata metriä rannasta olisi ruudun reuna.
Kynnyskysymys tässä on se, että muuten on tylsää ajamista sinne & takaisin vanhaa Ykköstä.
Jos se olisi keskemmällä tuossa tai lähempänä siltaa niin joskus vois olla riskiäkin... onhan tuolla kai joku laavukin jossain saaressa.
Hyppäät paikallisjunalla Siuntioon ja siirryt tuosta toiselle puolelle Hiidenvettä niin ei ole niin tylsää ajamista.. saisihan tuon ruudun näköjään tuolta ylempääkin.
...Hyppäät paikallisjunalla Siuntioon...
Siuntio olis pop, mutta sinne ei pääse junalla viikonloppuisin. Kyrsälästä ruudulle ja ykköstietä kotiin on kelpo vaihtoehto, mutta Lieviöntie tai muut vaihtoehdot saattaa olla ihan jäätikkönä.
Ehkä tuo mökkitiekin tuonne jäällemenopaikalle. Helmi- tai maaliskuun pakkosataseksi tuon voisi yrittää.
...saisihan tuon ruudun näköjään tuolta ylempääkin.
Saisi sen monella tapaa monesta suunnasta, myös uimalla tai soutamalla.
... onhan tuolla kai joku laavukin jossain saaressa.
Se ei ole tuolla päinkään. Pääkslahdessakin olisi rantalaavuja, mutta niillä lienee aina ryysis pussikaljoittelijoita kun autolla ja mopolla pääsee viereen.
Siuntio olis pop, mutta sinne ei pääse junalla viikonloppuisin. Kyrsälästä ruudulle ja ykköstietä kotiin on kelpo vaihtoehto, mutta Lieviöntie tai muut vaihtoehdot saattaa olla ihan jäätikkönä.
Ehkä tuo mökkitiekin tuonne jäällemenopaikalle. Helmi- tai maaliskuun pakkosataseksi tuon voisi yrittää.
Saisi sen monella tapaa monesta suunnasta, myös uimalla tai soutamalla.
Se ei ole tuolla päinkään. Pääkslahdessakin olisi rantalaavuja, mutta niillä lienee aina ryysis pussikaljoittelijoita kun autolla ja mopolla pääsee viereen.
Taitaa olla tuossa sun kartalla Kiihkelyksessä eli ruudun sisällä lähin.
Tuo pikkuteiden jäätilanne vs rengas-speksaus kyllä mietityttää aina, jäällähän nastat rullaa loistavasti muttei jaksaisi asvalttia jurnuttaa.
Taitaa olla tuossa sun kartalla Kiihkelyksessä eli ruudun sisällä lähin.
Siellä on vaan tulipaikka. Laavu on Hannansaaressa, Nummelassa. Sinänsä ihan sivuseikka kun en aikonut yötä olla.
Tuo pikkuteiden jäätilanne vs rengas-speksaus kyllä mietityttää aina, jäällähän nastat rullaa loistavasti muttei jaksaisi asvalttia jurnuttaa.
No sepä! Kaikista parasta olisi kun olisi sellainen karhentava lumipinta jäällä ja senkun ajelisi tuosta Hiidenpirtin veneluiskalta vajaan kilsan ruudulle ja sama takaisin.
Pitäisi melkein joku ilta ajella autolla kattomaan miltä tuolla ja Siuntion hiekkatiet näyttää.
Tai kun tuntisi jonkun kuka tuntee jonkun, jolta lainaisi soutupaatin tunniksi. Pääkslahden leirintäalueelta saa vuokrata soutupaatin ja sieltä matkaa tulee 2,5 km. On parin kesän verran ollut ajatuksissa leiriytyä siellä ja hoitaa homma. Mutta jaksaako niita kaljoittelevia karavaanareita sitten?
Tai jos fillaroi sinne ja vuokraa paatin, hoitaa ruudun ja yöpyy Puumannin tai Rysätarhan laavulla. Tai fillaroi sinne ja vuokraa paatin, hoitaa ruudun ja fillaroi kotiin. Tai fillaroi sinne ja vuokraa paatin, hoitaa ruudun ja fillaroi Candyvilleen yöksi. Tai fillaroi sinne ja vuokraa paatin, hoitaa ruudun ja fillaroi Vanhasalvon kodalle yöksi.
Navajokoira lupasi packraftin lainaan, mut hänkin on bannattuna. Noh, ehkä hän ennen kesää palaa. Jollain sekin tarttis kuskata, mahtuisko etutartsille kun sellainen on muutenkin harkinnassa kakkosgreiveliin. Hyvinkäällä pitäisi sit poiketa. Toisaalta packraftin saisi myös Kavtsin varikolta Malminkartanosta.
Ältsisti mahiksii, kunhan vaan saisi aikaan (vihdoin). :)
^niin voihan sinne myös hiihtää.
Jostain jäänyt tuo laavu takaraivoon mutta varmaan se sitten on tuo Hannansaaren, pikavilkaisulla tulkitsin tätä karttaa väärin
https://www.hiipu.fi/hiidenvesi-ja-laavut/
^niin voihan sinne myös hiihtää.
Jos olis lunta (ei ole) ja kuskais sukset (ei viitti). Ja luistella vois mutta myin retkiluistelukamat joku vuosi sitten (hitto, nehän kulkis kätevästi). Naskalit jätin kun niitä tarvii näillä lähijäilläkin.
^luistelukamojen myynti kuulostaa lyhytnäköiseltä tällaisena sahaavien säiden aikana. Mullakin kyllä ylimääräisenä tollasia kenkiin kiinnitettäviä teriä joita näyttää Toriltakin saavan aika halvalla.
Ruutujen keräilijät muuten luistelee hupaisia reittejä, on niiden seuralaisilla kestämistä.
^luistelukamojen myynti kuulöostaa lyhytnäköiseltä tällaisena sahaavien säiden aikana.
Eikäku pitkänäköinen olin. Kun ei oo enää jäitä niin ei oo. Mitäpä niillä enää tekee.
Ruutujen keräilijät muuten luistelee hupaisia reittejä...
Tottahan se on niinku meillä pyöräilijöilläkin, kreisii.
https://pic.useful.fi/iClE-r6yO.jpg
^Noin kun ajelee niin ei kovin kauas tarvi lähteä että sakkopatku täynnä.:)
Noku käy Vantaalassa kääntyilemässä niin siinäpä se.
Tuossa on ajettu pikkuruutuja, niiden normaalien haku ei ole noin hölmöilyä.
Tiätän, mutta mikä ero pikku- ja normiruudun koolla on? Kun en ole ikinä perehtynyt aiheeseen.
"Normaali" ruutu on meidän (hesuli) leveysasteilla n. 1400 metriä kanttiinsa ja pikkuruutuja ("ruutuleita") mahtuu sellaiseen 64 kappaletta, eli ovat n. 175 metriä kanttiinsa. Hankalia!
EDIT: mitat 1200 m ja 150 m.
VeloViewerin (eli sen ainoan oikean tai ainakin alkuperäisen) "laatat" ovat siis "(roughly) 1 km", mutta Squadratsissa (https://squadrats.com/explain) voi hakea sekä isoja ruutuja, jotka ovat maili kertaa maili, että pieniä - squadratinhos - jotka ovat noin 200 m x 200 m.
Ride Every Tile (https://rideeverytile.com/leaderboard) puolestaan tarjoaa mahdollisuuden hakea usealla eri "levelillä"; Level 14 on kantiltaan 1500 m ja Level 17 200 m - mutta myös suurempia kuin 1500 m voi kerätä!
Danke schön. Tämä riittää tällä kertaa. Pidän näppini erossa ruutuilusta, menee omalla kohdalla kuitenkin suorittamiseksi.
Eikä välttämättä hyvällä tavalla.
Mielestäni jäsen Opulus on tässä nyt hieman hakoteillä tai pohjaa näkemyksensä ehkäpä johonkin anglosaksiseen lähteeseen.
Kyseessä jokaisessa ruutupelissä on tietyn OSM-zoomaustason karttapalat ("tiles"= laatat= ruudut) ja ovat siis samoja jokaisessa (Veloviewer, Statshunters, Squadrats.. ) ja koko vaihtelee leveysasteen, ts. sijainnin pallolla mukaan.
Olen onneton humanisti (kuten ennen sanottiin), mutta ymmärrän silti että ruudun koko ei ole sama kaikkialla - ja luulen jopa ymmärtäväni miksi.
Mutta luulin tosiaan että VeloViewer-ruudut ovat pienempiä kuin noiden kahden "perusruudut":
Put simply, VeloViewer Explorer Tiles are (roughly) 1km square grid covering the whole world.
https://blog.veloviewer.com/veloviewer-explorer-tiles-global-heatmap/
Tein tarkistusmittauksen, ruutu päähesulin leveysasteilla n. 1200x1200 metriä eikä 1400 kuten väärin muistin. Pikkuruutu siis n. 150x150 metriä.
Nuorgamissa iso ruutu enää vain ~850x850 m.
Britit puhuvat usein "mailin" ruuduista blogeissaan ym. Olisko siellä sitten niin vaiko päiväntasaajalla?
Nyt täytyy kehua Hammerhead Karoo mittaria ja siihen saatavia laajennuksia. Kartan päälle saa ruudukon, josta näkee omat kerätyt ruudut. Mittari ilmoittaa, kun olet ruudussa, jossa et ole vielä käynyt.
Laajennuksen ruudukko ei peitä karttapohjaa, vaan näyttää vain ruudukon eri väreillä: squere, cluster jne.
Helpottaa hommaa huomattavasti, kun ei erikseen tarvitse varmistaa tuliko ruutu napattua.
50x50 neliöstä puuttuu vielä n 200 ruutua, oisko noin kymmenkunta lenkkiä vielä.
Tuon kun olisin tiennyt talvella mittaria speksatessa! Mistä palvelusta hakee tiedot käydyistä ruuduista, Velovieweristäkö? Toisaalta, itselle suurempi haaste on Squadratsin pikkuruudut, joiden ex-tempore kerääminen menee kännykän kanssa selailuksi. Näitä pikkuruutuja ei Hammerhead varmaankaan tue? Garminiin saa kylä tiles-lisäosan, mutta näyttää vain isot ruudut, omalla näkymällää jolloin kartta ei näy, ja väritys punainen/vihreä perustuu vain nykyiseen lenkkiin, ei omaan historiaan.
Hakee ruudut Statshuntersista. Tuki vain niille ”isoille” ruuduille.
Parasta tuossa on tosiaan, ettei karttapohja peity, vaan ruudun viiva kertoo tilanteen.
Ennen joutui ruudun ollessa lähellä, esim tie sivuaa sitä läheltä, tarkistamaan kännykästä, onko ruudun raja ylitetty. Nyt siitä saa suoraan ilmoituksen. Lauantaina testasin tämän siirtymällä ajamaan vasempaan laitaan ja sain ruudun napattua lennosta.
Jari Wiksten
02.06.2025, 12.19
Hakee ruudut Statshuntersista. Tuki vain niille ”isoille” ruuduille.
Parasta tuossa on tosiaan, ettei karttapohja peity, vaan ruudun viiva kertoo tilanteen.
Ennen joutui ruudun ollessa lähellä, esim tie sivuaa sitä läheltä, tarkistamaan kännykästä, onko ruudun raja ylitetty. Nyt siitä saa suoraan ilmoituksen. Lauantaina testasin tämän siirtymällä ajamaan vasempaan laitaan ja sain ruudun napattua lennosta.
Hammerheadin Windows versiossa on Squadrats-tuki. Kun avaa reitin tietokoneella niin ruudulle tulee Squadrats täplä, jonka valitsemalla näkyviin tulee piikuuruudut.
Jep, tosin tuosta ei ole apua maastossa.
Hammerheadin Windows versiossa on Squadrats-tuki. Kun avaa reitin tietokoneella niin ruudulle tulee Squadrats täplä, jonka valitsemalla näkyviin tulee piikuuruudut.
Suunnittelussa saa oman Squadratsin tilanteen näkyviin mm. Komootin kautta Squadratsin lisäosalla kun käyttää Chromea. Näin on tullut reittejä pääsääntöisesti tehtyäkin. Mutta maastossa improvisointiin, tai varmistukseen ei tästä ole apua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250702/fbff7485a0c565fa6210111784d895b7.jpg
Eipä ole pitkään aikaan sattunut näin pahaa pummia. Suunnitellulla reitillä tuli vastaan yksityisalue-kyltti, joten piti etsiä kiertotietä. Ei sitten tullut tarkastettua jääkö joku ruutu hakematta koukauksen takia. No jäihän se. Tänään sitten paikkaus: reilu 80 km ja yksi uusi ruutu [emoji51]
Auttakaas viisaammat: olen speksaamassa mittaria ja yhtenä tärkeänä asiana olisi nähdä ruudut (Squadrats isot ja pienet). PX:llä olen nähnyt (somessa) Garminin laitteen jossa näkyy ”ruutulit” karttapohjan päällä. Onko tämä ominaisuus kaikissa Garmineissa vai pelkästään maastonaveissa?
Tällähetkellä mennään vanhalla puhelimella, joka mielestäni toimii muuten jopa yllättävän hyvin mutta akun kesto alkaa tulla ongelmaksi ja koska Squadrats selaimessa ei piirrä samanlaista viivaa, kuten esimerkiksi Wandrer, niin on muutama pummi tullut ja muutama tuplahaku eli sama ruutu kahdesta suunnasta.
Olen ajatuksen tasolla jo päätynyt Garminiin niin kiinnostaisi onko kaikissa Garmineissa samat ”ruutu-ominaisuudet”
Auttakaas viisaammat: olen speksaamassa mittaria ja yhtenä tärkeänä asiana olisi nähdä ruudut (Squadrats isot ja pienet). PX:llä olen nähnyt (somessa) Garminin laitteen jossa näkyy ”ruutulit” karttapohjan päällä. Onko tämä ominaisuus kaikissa Garmineissa vai pelkästään maastonaveissa?
Tällähetkellä mennään vanhalla puhelimella, joka mielestäni toimii muuten jopa yllättävän hyvin mutta akun kesto alkaa tulla ongelmaksi ja koska Squadrats selaimessa ei piirrä samanlaista viivaa, kuten esimerkiksi Wandrer, niin on muutama pummi tullut ja muutama tuplahaku eli sama ruutu kahdesta suunnasta.
Olen ajatuksen tasolla jo päätynyt Garminiin niin kiinnostaisi onko kaikissa Garmineissa samat ”ruutu-ominaisuudet”
Puuttuvat ruutulit saa näkymään karttatasona käsittääkseni kaikissa Garmineissa, joihin voit omia karttapohjia ladata (varmaan aikalailla kaikki nykyiset joissa karttaominaisuudet ylipäänsä on?) tällä työkalulla https://oranta.kapsi.fi/missing_squadrats/
Ok, kiitos selvennyksestä. Tuota en googlailuilla löytänytkään (kysyvä ei taaskaan tieltä eksy ??)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250817/3a70279c65dd8e1d50a3d7f4e23d3cff.jpg
Siinä se nyt sitten on: ruutu 50 x 50. Jos seuraavaksi levittäisi klusteria naapurikaupunkien suuntaan.
casanova
17.08.2025, 18.21
Siinä se nyt sitten on: ruutu 50 x 50.
On se komee. Kateutta herättää.
Jos kuvassa näkyvät kaikki lähiseudulta keräämäsi ruudut, hyvin olet onnistunut keskittymään lenkeillä olennaiseen eli neliön kasvattamiseen. ;)
Onko muissa suunnissa jyrkkiä rajoitteita kasvattaa yhä ruutua kuin pohjoisen sotilasalue?
Meri tulee etelässä vastaan. Samoin muissa suunnissa joutuu kajakkihommiin.
Ajattelin laajentaa klusteria Kotkan ja Lahden suuntaan tekemällä kolme ruutua leveän putken. Lahdessa voi sitten laajentaa sitä. Kotkassa meri rajoittaa.
casanova
17.08.2025, 18.40
Totta, Kotkan suunnalla vesi tulee pian vastaan.
Ryvästä pääsee onneksi laajentamaan melko pitkään ennen kuin siinä tulee ylittämätön este eteen. :D
Nätisti on kyllä pysyneet lenkit tuon 50x50 lootan sisällä.
Tais jäädä vesilahden ruutu hakematta supilaudalla kun pumppu meni rikki ja en ole saanut sitä korjattua. Alkaa olla tämän kesän osalta jo vilpoisaa vesileikkeihin, vaikka viimeksi tänään olenkin käynyt uimassa. Toivottavasti tulee hyvä jäätalvi että saisi fatbikellä haettua lähijärvien ruutuja. Ja onhan tässä ajopäiviä vielä vaikka millä mitalla, joten ehkä saan haettua nuo puuttuvat ruudut Tampereen ja Helsingin klusterien väliltä. Ei vain ole ollut oikein aikaa lähteä noin kauas.
Mä olen keskittynyt Squadratsissa pikkuruutuihin ja etenkin neliöön, ja nyt 56x56 täynnä. Mitään pitkiä maantielenkkejä en harrasta, mutta lähikulmat on tunkattu läpi. Aivan en päässyt maailman top100:aan tälle kesälle, kuitenkin Suomen viitostilalle nähdäkseni. Teollisuusalueet etelässä rajoittaa, mikä toisaalta ihan hyvä niin ei tarvitse miettiä kuinka vuolaat Päijänteen solat kävisi. Pohjoisessa taas joutuu odottamaan talvea, ellen jostain lainaa venettä. Aika umpimetsäksi vaan alkaa jo mennä, ja hetken kestää kotoa päästä uusien ruutujen äärille. Toista se oli vuosi sitten kun ohimennen lyhyellä työmatkalla löytyi uusia ruutuja.
https://i.ibb.co/d0JYMhXG/image-2025-08-18-103119077.png
Mikähän paikka Suomessa olisi optimaalisin ruutujen keräämiseen ja mikä on teoreettinen maksimi neliölle, jos ei sallita keräämistä kuin ajamalla ja kesällä, eli vesistöt rajaa.
Siinä se nyt sitten on: ruutu 50 x 50. Jos seuraavaksi levittäisi klusteria naapurikaupunkien suuntaan.
Samaa mieltä edellisten kanssa: tämä on todella hieno.
Ihan mielenkiinnosta kysyn: tuossa on monen järven kohdalla ruutuja - millä tavoin olet käynyt ne bongaamassa?
Samaa mieltä edellisten kanssa: tämä on todella hieno.
Ihan mielenkiinnosta kysyn: tuossa on monen järven kohdalla ruutuja - millä tavoin olet käynyt ne bongaamassa?
Urajärvellä, Iitin lähellä kävin jäätä myöten. Sääksjärvi ja Niskajärvi piti käydä meloen. Pyhäjärvi Jaalassa soutaen.
Esim tuon Pyhäjärven kautta menee Kymijoen virtaukset, niin ei arvannut mennä jäille.
Sen verran harrastus vei mukanaan, että piti ostaa puhallettava kajakki.
Tuon jälkeen klusteri yltää jo Kotkaan ja nyt olen juuri lähdössä Lahden suuntaan.
51 ruutu on vielä helposti saatavilla, tosin joutuu soutamaan/tai jäitä pitkin Vuohijärvelle. Kouvolassa on reilu 1200 järveä ja lampea, joiden pinta-ala vastaa Espoota. Tekee hiukan haastavammaksi.
Urajärvellä, Iitin lähellä kävin jäätä myöten. Sääksjärvi ja Niskajärvi piti käydä meloen. Pyhäjärvi Jaalassa soutaen.
Esim tuon Pyhäjärven kautta menee Kymijoen virtaukset, niin ei arvannut mennä jäille.
Sen verran harrastus vei mukanaan, että piti ostaa puhallettava kajakki.
Tuon jälkeen klusteri yltää jo Kotkaan ja nyt olen juuri lähdössä Lahden suuntaan.
51 ruutu on vielä helposti saatavilla, tosin joutuu soutamaan/tai jäitä pitkin Vuohijärvelle. Kouvolassa on reilu 1200 järveä ja lampea, joiden pinta-ala vastaa Espoota. Tekee hiukan haastavammaksi.
????. Täysi respect!
Tässä esimerkki lajin hienoudesta, kun varsinaisia sääntöjä ei ole: kalusto on vapaa.
Kukin taaplaa tyylillään. On varmaan niitäkin, jotka vain pyöräilevät.
Nyt tulee tyhmä kysymys: miten ihmeessä saan veloviewer-jäljet näkymään ruutukartalla oikein? Eli nyt pitemmät jäljet menevät melko suurpiirteisesti ja vähäisten reittipisteiden vuoksi jälki vetää mutkia suoriksi. Sitten jos avaan aktiviteetin, niin jälki on tarkempi.
En mä tiedä voiko tolle yhtään mitään. Onneksi ongelma on yleensä pelkästään esteettinen, eli ruudut saa kyl oikein, paitti kerran itellä ei millään keinolla ees saanut käytyä ruutua rekisteröityä kerätyksi.
Hei tyypit, Explorer Helper toimii taas.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.