Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : VeloViewer

Sivut : 1 [2] 3 4 5

casanova
09.10.2019, 22.20
...Vaihdoimme muutaman sanan ja totesin harrastavani tällaista ja he totesivat karhun nähdyn alueella.

Mahtoi se karhukin jossain syrjemmällä ihmetellä keskellä korpea pyörää tunkkaavaa ruutujen keräilijää. ;)

Eilinen ajo (175 km) tuotti kuitenkin tulosta ja neliö kasvoi mittaan 38x38. Seuraavaksi tiedossa onkin parin ajon ja seitsemän ruudun jälkeen päivitys arvoon 41x41.

Komean kokoinen neliö! Oma pitkän aikavälin tavoite on 20 * 20. Siinäkin riittää hakemista.

Teemu H
09.10.2019, 23.37
totesin harrastavani tällaista ja he totesivat karhun nähdyn alueella.

Aivan mahtavaa! :D

Puskis
10.10.2019, 01.27
Eilinen ajo (175 km) tuotti kuitenkin tulosta ja neliö kasvoi mittaan 38x38. Seuraavaksi tiedossa onkin parin ajon ja seitsemän ruudun jälkeen päivitys arvoon 41x41.

Tää on kyllä järjettömän kova, kun huomioi vielä senkin, että "tukikohta" on neliön ulkopuolella. Ootko miettinyt paljonko vähemmällä olisit päässyt asumalla esim. Marttilassa?

K.Kuronen
10.10.2019, 10.35
^Vähemmällä, klusterinahan tuo 38x38 on 1444 ruutua. Mutta eipä tuota muuten juuri tule pohdittua: näillä mennään.

JackOja
10.10.2019, 10.45
Olishan se mahtavaa jos asuinpaikkansa voisi valita VeloViewerin optimoimiseksi eikä esim. työpaikan sijaintiin perustuen. Jossain Kihniö-Koskue-Jalasjärvi -akselilla tai mikseipä vaikka Kärsämäellä voisi olla näppärää asua?

mjjk
11.10.2019, 16.50
Vähän huonosti tullu valittua tuo oma neliön paikka. Asun kyllä kohtuu keskellä sitä mutta ilman kunnon jäätalvia maksimi on jossain 33x33.

YocceT
11.10.2019, 17.10
Joo, koska omalta osaltani päätin, että ruutu haetaan ajamalla, niin aika pieneksi jää tuo neliö.. yllättävän monta tietöntä ja polutonta vetistä suoruutua on tässä lähistöllä. Toisaalta, klusteria voi kasvattaa vapaammin, joten pitänee panostaa siihen.

Eeteeku
11.10.2019, 21.07
http://pcbartlett.com/heatmap.html kartta on päivitetty juuri, ja ainakin minun viimeviikkoiset ajot ovat näkyvissä.

Kruunuvuori on yhä vailla valloitusta.

Eipä näy mun ajot.. :( olis jokunen ruutu Seinäjoen nurkilla.

Teemu H
11.10.2019, 23.48
^Ei taida ihan täydellisesti toimia tuo kartta, tai sitten siinä pitää laittaa liian monta täppää päälle.

Taidanpa jättää talvikaudella iltalenkit väliin Veloviewerin ruutuja hakiessa. Tavallaan pimeässä pyöräily on kivaa, mutta jotenkin kilometrit menevät minusta hukkaan, jos ei näe mitään, edes hienoja maisemia :D
Eilenkin ajoin Vihdin ja Lopen suunnalla ja kävin monessa jännässä paikassa. Siellä oli esim. kuuluisa Rokokallio, jossa on luolia ja vaikka mitä. Ajelin ilmeisesti ihan vierestä ohi enkä nähnyt mitään. Jälkikäteen Googlella selvittelin.

Sumukin tietysti vähän vaikeutti.
http://teemu.dy.fi/pyora/Lopella1.jpg

JackOja
11.10.2019, 23.58
Eipä näy mun ajot.. :( olis jokunen ruutu Seinäjoen nurkilla.Mulla oli pari viikkoa kokeeksi VV-profiili julkinen, mutta eivät ajoruudut tuonne päivittyneet. Olkoon sitten.

Teemu H
12.10.2019, 00.06
Nyt kartta on kyllä Etelä-Suomessa selvästi täydentynyt viime vilkaisusta taas.

mjjk
12.10.2019, 11.14
Joku mulla sitten häikkää. Ajot Stravassa julkisia, samoin Velo Vieverissä täppä ruudussa "share my data with anyone". Mitään ei vaan ilmesty tuonne heatmappiin.

Puskis
12.10.2019, 12.05
Joku mulla sitten häikkää. Ajot Stravassa julkisia, samoin Velo Vieverissä täppä ruudussa "share my data with anyone". Mitään ei vaan ilmesty tuonne heatmappiin.

Sama juttu yhä täälläkin.

kaakku
12.10.2019, 12.37
Joo ei päivity Keski-Suomen maakuntaura tai Mäntyharjun mtb-reitti kartalle vaikka kaikki täpät pitäisi olla oikein.

Teemu H
12.10.2019, 13.51
Täytyykö se sitten kuulua vielä tuohon Ride Every Tile Strava-klubiin (https://www.strava.com/clubs/279168), en tiedä.

kaakku
12.10.2019, 17.09
Liityin. Katsotaan ilmeestyykö ruudut kartalle.

mjjk
12.10.2019, 17.49
Täytyykö se sitten kuulua vielä tuohon Ride Every Tile Strava-klubiin (https://www.strava.com/clubs/279168), en tiedä.En usko että on se, kun olen siihen jo kuulunut pitkän tovin. Tosin tuon klubin leaderboardiinkaan ei tunnu minun ajoni päivittyvän oikein.

K.Kuronen
12.10.2019, 17.51
^^Eiköhän kaikki vaatimukset ala sitten olla kasassa.

Kotoa ajaville löytyy myös oma pienempi klubinsa: Ride Every Tile... From Home!

K.Kuronen
12.10.2019, 18.11
Oma kantani on, että pitäkää ajonne ja tiline julkisina, kuulukaa klubiin ja ajakaa. Lopusta huolehtii aika.

YocceT
12.10.2019, 19.26
Oma kantani on, että ajan omaksi ilokseni, eikä kuulu vattuakaan kenellekään muulle, missä, milloin ja mitä vauhtia. Lopusta huolehtii aika.

K.Kuronen
12.10.2019, 20.21
^Ketäpä se haittaisi.

Ajan kulumisella tarkoitan sitä, että palvelun, tässä tapauksessa yhdistetyn kartan, tarjoajan halu kehittää palveluaan kasvannee käyttäjien lisääntyessä; annetaan materiaalia ja osoitetaan kiinnostuksemme.

Firlefanz
12.10.2019, 21.15
Oma kantani on, että ajan omaksi ilokseni, eikä kuulu vattuakaan kenellekään muulle, missä, milloin ja mitä vauhtia. Lopusta huolehtii aika.

Mun kantani on presiis sama, mutta kun mulla toisaalta ei ole yhtään oikeaa, mielekästä tai edes minua itseäni kiinnostavaa syytä olla pitämättä ajojani julkisina, niin sellaisia ne ovat ja sellaisina ne pysyvät. Ei sillä ole yhtikäs mitään vaikutusta siihen miten kovaa tai hiljaa ajan, miten usein tai miten pitkään ajan, saati sitten siihen minne ajan tai mistä ajan.

Ja jos ihan totta puhun: minusta olisi jotenkin hivenen teennäistä, sillä lailla tekotärkeää, laittaa ajonsa yksityisiksi. Mutta tiedän myös ja ehkä ymmärränkin että toisinkin voi asian kokea, joten en tee johtopäätöksiä ihmisestä sen perusteella ovatko hänen ajonsa julkisia vai yksityisiä:cool:

Fuuga
12.10.2019, 23.01
^Ei taida ihan täydellisesti toimia tuo kartta, tai sitten siinä pitää laittaa liian monta täppää päälle.

Taidanpa jättää talvikaudella iltalenkit väliin Veloviewerin ruutuja hakiessa. Tavallaan pimeässä pyöräily on kivaa, mutta jotenkin kilometrit menevät minusta hukkaan, jos ei näe mitään, edes hienoja maisemia :D
Eilenkin ajoin Vihdin ja Lopen suunnalla ja kävin monessa jännässä paikassa. Siellä oli esim. kuuluisa Rokokallio, jossa on luolia ja vaikka mitä. Ajelin ilmeisesti ihan vierestä ohi enkä nähnyt mitään. Jälkikäteen Googlella selvittelin.

Juu, rokokalliolle kannattaa ehdottomasti mennä päiväsaikaan ja vähän muilla kengillä kuin pyöräily-sellaisilla.

YocceT
13.10.2019, 10.16
Ja jos ihan totta puhun: minusta olisi jotenkin hivenen teennäistä, sillä lailla tekotärkeää, laittaa ajonsa yksityisiksi.

Mä nyt olen muutenkin tällainen introvertti epäsosiaalinen yksinpuuhastelija.

JackOja
13.10.2019, 21.05
Tänään hauska lenkki Nummelan seudun ruuduille. Tuli ajettua MML:n perusviivakin, kivaa.

Mutta kyllä voi ihminen olla huolimaton, saatana!

suunnitelma:
https://pic.useful.fi/Frskyf3df.jpg

toteutuma:
https://pic.useful.fi/R9zR_0zGn.jpg

Miks mä en ajanut sitä viivaa perille asti?! Pitihän tuossa kytätä väliä riuskaista Kakkostien yli, mut silti!

EDIT: tostahan muuten huomaa, että ruutujen rajat tai karttapohjat eivät ole tismalleen samassa kohdassa Stravan route plannerissa ja Veloviewerissa. Huomasin lisäksi, että yksi ruutu oli missattu kokonaan suunnittelusta ja nyt Explorer Areassa on dorka reikä :mad:

Fuuga
15.10.2019, 22.34
Oltiin sitten vähän samoilla hoodeilla. Entäs tämä mun ruutu?
Strava
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191015/0ca7c7fe3d3cfddda480301c9f42d3a7.jpg
Veloviewer
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191015/129f06c0f547dd801583dc794a121042.jpg

Eihän tästä mitään tule jos tää on tällasta... Mäntti yksittäinen ruutu paistaa keskellä punaista aluetta kuin majakka.

K.Kuronen
15.10.2019, 22.44
^Käyt klikkamaassa VV:ssä tuota ajoa, eli lataat sen tarkkana VV:n. Pitäisi korjaantua.

Fuuga
15.10.2019, 23.00
^Käyt klikkamaassa VV:ssä tuota ajoa, eli lataat sen tarkkana VV:n. Pitäisi korjaantua.

Jes, kiitos. Tuo ja toinenkin, vielä harmittavampi, korjaantuivat. Nimittäin, tuolla Haimoossa kartta sanoi, että siitä menee tie. Juu, 'tie' meni talon pihan poikki, eikä se ollut mikään suuri piha tai pihatto. Ei tehnyt mieli tehdä n. 10 km lenkkiä takaisin, joten kävin kauniisti soittamassa ovikelloa ja vanhempi leidi antoi pyynnöstä luvan kävelyttää pyörä pihan poikki.

JackOja
16.10.2019, 08.33
^Aika usein noita träkkejä saa tarkistuttaa kun VV piirtää ne törkeän karkeasti.

Eilen illalla kävin iltalenkillä kuittaamassa erään niemenkärjen Suvisaaristossa ja opin, että Ramsö on suomeksi Ramsio :) Oli iloinen yllätys kun tarkasteltuani tarkasti ruudukkoni huomasin vielä yhden normi iltalenkillä saavutettavan puutteen.

Olin ajanut ko. tietä kyllä aiemminkin, mutta perille asti en ollut ajanut. Syykin selvisi "Yksityinen piha-alue, pääsy kielletty, kameravalvonta" ~500 m ennen määränpäätä. Menin silti, koska puuttuva ruutu.

https://pic.useful.fi/esW_bHNw6.jpg

EDIT: jumangeggulis, VIELÄKIN pitää* lähteä Suvisaaristoon. Svartholman itäreunaan on tieyhteys, mutta kovin on asuttua. Tosin on tuollainen tyhjä tontti tuossa ja niemeke ulottuu ruudulle. Onnistunee ellei joku ole alkanut rakentaa tuohon. Jäitä pitkin toki sitten jos ei muu auta, tosin viime talvikin oli aika heikko esitys.

https://pic.useful.fi/O1CDOpAHB.jpg

https://pic.useful.fi/bTojZ5NqP.jpg

*ei, en tarkoita että se vastenmielistä olisi, ajan siellä usein ihan "tyhjän panttinakin".

mjjk
16.10.2019, 14.22
Yhdellä tai kahdella pitäis pystyä parantamaan max squarea ennen talven tuloa, nyt 26x26. Uusi gps pitäisi vaan hommata kun nykyinen Garmin gpsmap 64s rupeaa tulemaan tiensä päähän. Joutuu jo joka lenkin jälkeen tekemään hardresetin että seuraavalla kerralla löytää sateliitit.

Fuuga
16.10.2019, 21.59
Mä olin eilen laajentamassa 25x25 kokoon, mutta jäi tietenkin yksi hakematta Garminin kanssa sekoiluiden takia. Jäätiin tasolle 21x21. 'Aavistuksen' pänni. Tosin, tuon voi hakea samalla reissulla kun sitten laajennetaan 27x27, mutta milloin lie pääsee uudelle lenkille. Alkaa vain nämä lenkkien pituudet kasvaa kun ensiksi kuljetaan se 40 km että pääsee hoodeille ja sitten vasta aletaan tekemään käärmeen pissaa Mojaven autiomaahan. Harva lenkki on alle 100 km.

JackOja
22.10.2019, 11.57
Ihan mahtavaa henkilökohtaista palvelua sai Ben Veloviewerilta! Stravan reittisuunnittelussa ilmeni ongelmaa VV-extension kanssa ja laitoin aiheesta maininnan vv-blogiin. Ben otti henk. koht. yhteyttä ja yli viikonlopun kestäneen parinkymmenen spostiviestin jälkeen ratkaisimme ongelman. Koskee kuulemma joitain muitakin.

K.Kuronen
23.10.2019, 20.42
Pari ruutua olisi 41x41:n ja hieman alle 100 45x45:n. Ne pari pitäisi hakea suon reunalta, mikä tuskin enää tänä vuonna sateiden takia sytyttää.

Puskis
26.10.2019, 15.59
^Herättää kyllä fiiliksiä kuva suoruuduista aiempine ympärillä pyörimisineen.

Piti vetää vielä loppukiri ja kahdella hakureissulla saisin kasaan 25^2, mut hemmetti huomisellekin lupaa sadetta. Ens viikosta alkaen on taas pimeämpää ja kelit näyttää muuttuvan jänniksi, niin saas nähdä alkaako tästä huhtikuun odottelu. Klusteria vois toki muutamalla ruudulla talvellakin kasvattaa.

Teemu H
26.10.2019, 19.13
Täällä vaikuttaa vesisade loppuneen, mutta samalla tuli pimeää. Ei viitsi enää lähteä tuntemattomiin metsiin ruutuja hakemaan. Huomenna näyttäisi olevan kuivaa klo 10 saakka. Lenkki kestää viisi tuntia, melko aikaisin pitäis lähteä :(

Tulisipa talvi. Mieluummin pieni pakkanen ja ehkä lumisade, kuin kurja kurakeli. Viime sunnuntaina ajoin sorateillä 5 tuntia kokonaan vesisateessa ja keskimäärin 4 lämpöasteessa. Päällä oli talvitakki (Castelli Alpha ROS) ja läpimäräksihän siinä tuli, ehkä sadetakki pitäisi ostaa. Hartioita kolottaa, en tiedä liittyykö asiaan.

Nyt minulla on ruutu 32x32. Ilokseni huomasin, että Hyvinkään ja Kytäjän pohjoispuoleinen korpi alkaa olla koluttu, ja sieltä saattaa tulla uutta sivistystä vastaan valloitettavaksi. Ehkä löydän jopa asfaltoituja teitä, kuka tietää :)

Firlefanz
26.10.2019, 19.33
Säärintamalta hyviä uutisia (https://www.yr.no/place/Finland/Southern_Finland/Hyvink%C3%A4%C3%A4/long.html)!

Sadetakki on ehdottomasti paras pyöräilyinvestointi jonka voi tehdä - ostipa sitten jonkun halvan, vähän kalliimman tai parasta ja viimeisintä mitä löytyy. Ensiksi mainitullakin pärjää yllättävän hyvin niin kauan kuin välttää liikapukeutumisen, omistaa hyvän aluspaidan ja osaa kerrospukeutumisen taidon ja on valmis olemaan pikkuisen viluinenkin mahdollisen tauon jälkeen.

Mutta oletko sä jo Nurmijärven länsi- ja eteläpuolen kolunnut niin tarkkaan ettei siellä enää VeloViewer-lenkkejä voi ajaa?

Ja jos tulisi pitkästä aikaa kunnon jäätalvi, Sipoon saaristossa voisi olla haettavia ruutuja?

Teemu H
26.10.2019, 19.44
Sadetakki on ehdottomasti paras pyöräilyinvestointi

Juu, yksi Goretex-takki kävikin kääntymässä, mutta ei ollut oikea koko. Nyt niitä ei yhtä halvalla saakaan enää mistään, joten en voi "laskennallisen tappion" (n. 50-100 euroa) takia ostaa uudelleen :rolleyes:

Mutta oletko sä jo Nurmijärven länsi- ja eteläpuolen kolunnut niin tarkkaan ettei siellä enää VeloViewer-lenkkejä voi ajaa?

Lännessä (eikun idässä LOL) pitää mennä nelostien yli lähimmille ruuduille, mutta pääseehän sinne. Etelään on turha lähteä lentokentän takia :D

Asuin ennen Helsingissä ja Veloviewer-harrastuksen aluksi vähän harmitti, että siltä ajalta minulla ei ole yhtään GPS-jälkiä olemassa. Sitten onneksi tajusin, että Helsinki-Vantaan saavuttamattoman ruudun takia tällä ei olekaan mitään merkitystä, ruutu ei voi kasvaa etelään :D

-edit meni itä ja länsi sekaisin :) On siellä lännessä jotain joo. Ihan mukava tilanne, kolmeen suuntaan voi edetä.

Firlefanz
26.10.2019, 21.07
Ai niin tosiaan! Unohdin kokonaan että kaikki eivät tee niin kuin minä eli anna piut paut virallisille säännöille. Minulle ruutu jonne ei saa laillisesti ajaa on neutraali tai avoin tai miten sen nyt haluaa sanoakaan eikä estä minua laajentamasta ruudukkoani siihen suuntaan.

Niitä jääteitä ja muuten kantavia jäitä minä tosin aion odottaa. Edellisen kerran kun pääsi Opanholmenia ja muita saaria kiertämään en vielä tainnut olla kuullutkaan Stravasta.

JackOja
28.10.2019, 12.58
Asuin ennen Helsingissä ja Veloviewer-harrastuksen aluksi vähän harmitti, että siltä ajalta minulla ei ole yhtään GPS-jälkiä olemassa. Sitten onneksi tajusin, että Helsinki-Vantaan saavuttamattoman ruudun takia tällä ei olekaan mitään merkitystä, ruutu ei voi kasvaa etelään :D.

Mä asun mun maxsquaren kaakkoisnurkan eteläpuolella. Nyt toi 25x25 squaren vastakkainen nurkka on tuolla Vihdin kirkonkylän itäpuolella ja joka paikkaan alkaa olla pitkä matka. Square ei laajene kuin pohjoiseen (meri vastassa) ja länteen (HEL). 28x28 olisi ihan tehtävissä vielä lähiaikoina (ennen lumia jos sallitaan) kun ylimääräistä ruutureserviä on kerätty jo valmiiksi.

Olen kuitenkin tuumiskellut, että kaikkein järkevintä minulle olisi muuttaa nyt Vihtiin, joko kirkolle tai anssikelalaan, sitten olisi tilaa keräillä lähivuosina kolme uutta kaksvitosta siihen kylkeen. Ei olisi pahempia esteitäkään, paitsi Lohjanjärvessä jokunen ruutu.

Lähtisköhän vaimokulta messiin jos ehdotan muuttoa "maalle" vai pitääkö ottaa ero. Ellei sitten etäsuhde käy :p

Heräsin squaren keräilyyn vähän myöhässä, square onkin kiva. Painotin aikaisemmin clusteria ja sen reiättömyyttä. Olen tuhlannut ponnisteluja. Olen ajanut turhia lenkkejä :(

K.Kuronen
29.10.2019, 09.46
^Herättää kyllä fiiliksiä kuva suoruuduista aiempine ympärillä pyörimisineen.

Piti vetää vielä loppukiri ja kahdella hakureissulla saisin kasaan 25^2, mut hemmetti huomisellekin lupaa sadetta. Ens viikosta alkaen on taas pimeämpää ja kelit näyttää muuttuvan jänniksi, niin saas nähdä alkaako tästä huhtikuun odottelu. Klusteria vois toki muutamalla ruudulla talvellakin kasvattaa.

Lopulta paine käydä hakemassa ne ikävätkin kasvaa ja potkaisen itseni liikkeelle. Kiirettä kun oikeastaan ei ole, sillä haettavissa olevan alueen koolle on rajansa.

mjjk
03.11.2019, 10.26
http://pcbartlett.com/heatmap.html kartta on päivitetty juuri, ja ainakin minun viimeviikkoiset ajot ovat näkyvissä.

Kruunuvuori on yhä vailla valloitusta.

Nyt on vihdoin omatkin ajoni tuonne ilmestyneet ja Kaakkois-Suomi saanut vähän täytettä.

MRe
03.11.2019, 10.52
^No nyt näyttäisi Kruunuvuorikin olevan valloitettu. Joko mun ajot on päivittyneet sinne tai joku toinen on ajanut "Rakennustyömaa, pääsy kielletty"-kylteistä piittaamatta. Toisaalta koska se St1:n sauna on siellä "kielletyllä alueella", niin eiköhän sinne kuitenkin voi ajaa.

Seuraava kohde on sitten Uutelasta tuo yksi neliö, jota ei maalta käsin saa. Josko tänä talvena tulisi sen verran jäitä, että saisi sen pois.

Ja voisiko joku täällä pyörivä kapiainen tai varusmies käydä kiertelemässä Santahaminaa...

Puskis
03.11.2019, 13.28
Mun ajoja ilmestynyt tuonne myös, mut jotenkin myöhässä tuo päivittyy, kun taitaa puuttua esim. Kurosen kuukausi sitten ajamia ruutuja.

Ensi vuodelle taidan laittaa tavoitteeksi 32^2 ja sitten voin funtsailla jatkamisen mielekkyyttä uudelleen. Jos meinaisin jatkaa talvella, niin pitäisi ainakin speksata termospulloja, renkaat ja tankorukkaset.

hphuhtin
05.11.2019, 13.25
^No nyt näyttäisi Kruunuvuorikin olevan valloitettu. Joko mun ajot on päivittyneet sinne tai joku toinen on ajanut "Rakennustyömaa, pääsy kielletty"-kylteistä piittaamatta.

Tarkoittaako Kruunuvuori tuota eteläistä ruutua? Olin näköjään kesällä vahingossa käynyt kun muutin seudulle. Pääsee ihan ”laillisesti” maasturilla. Saunalle ei taida kyllä päästä ilman kylttien uhmaamista. Mikähän tuo yksi kiemura veden päällä on.. ;) (no.. se on vanhan Apple Watch 2:n GPS-virheilyä..)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191105/3a4256a407dbb0fffb592042ef5d27dc.jpg

MRe
05.11.2019, 15.13
^Kyllä joo. Tuo oli pitkään "valloittamatta" siellä Bartlettin kartassa. Mutta kyllä mun mielestä sinne saunalle voi ajaa, vaikka on kieltomerkit. Varsinkin jos on viikonloppuna liikkeella, kun siellä ei ole työmaa-ajoa. Pakkohan sinne saunalle on päästä.

JackOja
08.11.2019, 08.42
EDIT: jumangeggulis, VIELÄKIN pitää* lähteä Suvisaaristoon. Svartholman itäreunaan on tieyhteys, mutta kovin on asuttua. Tosin on tuollainen tyhjä tontti tuossa ja niemeke ulottuu ruudulle. Onnistunee ellei joku ole alkanut rakentaa tuohon. Jäitä pitkin toki sitten jos ei muu auta, tosin viime talvikin oli aika heikko esitys.

https://pic.useful.fi/O1CDOpAHB.jpg

https://pic.useful.fi/bTojZ5NqP.jpg

Asia hoidettu.

https://pic.useful.fi/it5pixwwb.jpg

Siellähän oli tosiaan rakentamaton tontti kivaa metsämaastoa. Maastopyörällä olisi ajellut melkein rantaan asti, kreiveliä joutui kantamaan. Kiva ruutu, kiva reissu.

Tuommoista siellä oli
https://pic.useful.fi/rx43OF-_s.jpg

Mutta jouduin kansalaisen silmittömän verbaalisen raivon kohteeksi. Ohitin varttuneemman pientä koiraa ulkoiluttavan emännän pikkuisen ennen määränpäätä ja ajelin tuohon tien päähän, kaupungin rannalle, tutkimaan karttaa kuinkas tuolle ruudulle kulkisinkaan. Ajelin rannasta rinteen ylös takaisin ja painuin metsään fillari olalla. Kun tulin takaisin tielle kansalainen odotteli koiransa kanssa ja alkoi tivaamaan mitä hiiviskelen täällä pimeällä ihmisten pihoissa. Kerroin etten hiiviskele ihmisten pihoissa vaan että tuossa on tyhjä tontti ja tuo aikaisemmin käymäni on kaupungin maata. Kansalainen sanoi, ettei ole mitään tyhjää tonttia vaan kaikki täällä on meidän naapurien maita. Noh, kerroin uudestaan, että tuon (osoitin) ja tuon (tuon) tontin välissä on tyhjä tontti tuossa (osoitin kahdella kädellä). "No miksi sinä tuonne menit pimeässä?", vastasin halunneeni käydä meren rannassa siellä. "Miksi pimeällä?" "No kun on pimeää, valoisaan aikaa olen töissä" (kello oli n. 1730).

Sitten alkoi rähjääminen kun en soittanut kelloa ohittaessani heitä, koira olisi voinut vaihtaa puolta yhtäkkiä. Kerroin tiedostavani ajotilanteet ja varovani aina koiria koska pidän koirista eikä ohituksessa ollut kerta kaikkiaan minkäänlaista vaaran paikkaa (ei todellakaan ollut). "OLISIT SILTI SOITTANUT KELLOA!!!" "No ei minulla edes ole kelloa..." "Hyväinen aika sentään, HUUDA AIKUINEN IHMINEN!!". Poistuin paikalta vaikka pieni humoristi minussa halusi kehoituksesta huutaa tuon aikuisen ihmisen.

Tuntui, että kansalainen purki kaiken pahan olonsa juuri minuun kun satuin kohdalle, näköjään ökyrikkallakin voi olla paha mieli. Odotin ajellessani, että joku auto vielä kaahaa peräääni selvittämään asiaa ennen kuin poistuin Suvisaaristosta.

MRe
08.11.2019, 09.48
Nyt herää tietysti kysymys, että miksi sinulla ei ole kelloa... kun se on yksi niistä harvoista pakollisista varusteista? Nykyään löytää ihan siistejä kelloja, jotka uppoavat kippurasarviseenkin aika vaivattomasti.

Mulla on joka fillarissa kellot, tosin en kyllä soita niitä. Enkä oikein usko, että täti-ihminen olisi siitä kuitenkaan leppynyt. Olisi sitten löytänyt jonkun toisen vian.

Muistuu mieleen (eikä se sieltä koskaan lähdekään) tapaamiseni Miina Äkkijyrkän kanssa Skatan tilalla. Se oli aika eeppinen, tyyliin että sanoin hänelle hyvää päivää, niin minut (ja koko mies-sukupuoli & insinöörikunta) haukuttiin maan rajaan. Sen jälkeen en ole arvostanut Miinaa ihmisenä. Taiteilijana kylläkin. Ihmisenä on täysi kusipää, enkä jää itkemään hänen peräänsä. En nyt enkä tulevaisuudessa.

Teemu H
08.11.2019, 11.34
Ajelin Veloviewer-lenkillä ihan hiljattain Miina Äkkijyrkän nykyisen tilan ohitse Lopella tai Hausjärvellä, jossakin siellä.

Tai en minä ole varma, kenen se tila oli, mutta yllätyksenä soratien varrella metsän keskellä alkoi kuulua kellojen kilkatusta. Sitten laitumelta paljastui näköpiiriin pieniä lehmiä kellot kaulassaan. Pihapiirissä näkyi teräskontin päällä valtava autonromuista rakennettu taideteos, joten ehkä se oli Äkkijyrkän tila :rolleyes:

Insinööreistä oli varmanakin oikeassa.

MRe
17.11.2019, 17.56
Kai kaikki helsinkiläiset ovat noteeranneet, että silta Uunisaareen on taas asetettu paikallee. Eli sieltä saa yhden ruudun, jolle sitten voi käydä poimimassa jatkoa Suomenlinnasta ja Jätkäsaaren kärjestä.

mjjk
19.11.2019, 20.23
Tänään oli varmaan vuoden viimeinen lenkki jolloin onnistuin kasvattamaan max squarea 26x26 -> 27x27. Muuten hyvä lenkki mutta yksi 50 sivupisto unohtui ajaa vaikka olikin gps reittiin piirretty, näin clusterin kasvu ei ollut ihan suunnitellun mukainen. Toinen miinusmerkintä päivältä tuli kadonneen GoPron muodossa. Yhtäkkiä vaan tajusin että ohjaustangossa on pelkkä rikkoutunut teline, ei kameraa. Etsinnöistä huolimatta ei löytynyt.

MRe
04.12.2019, 09.56
Sanoikos joku täällä, että VV rekisteröisi myös muut kuin ajot (Ride)? Mulla ei ainakaan kävelylenkit ole päivittyneet, vaikka Stravassa näkyvät. Ensi kesänä olisi tarkoitus hakea Korkeasaari ja Lonna. Niihin ei oikein fillaria saa.

JackOja
04.12.2019, 11.32
^update -välilehdeltä valitset lajit, on siellä kävelykin

https://pic.useful.fi/HZj6Yz7DW.jpg

MRe
04.12.2019, 12.30
^Kas kerpale. Että ihan pitäisi manuaalia tutkia :)

JackOja
04.12.2019, 12.44
^Ei tarvi, ei ole kuvakaappaus manuaalista vaan toi lukee siellä ihan framilla.

Kuhan
08.12.2019, 13.41
Kuka tunnustaa? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006336284.html

Huoleton
11.12.2019, 11.24
Max square-harrastus ei olekkaan niin yksinkertainen kun ensiksi näyttää. Jos tuon ottaa liikaa kilpailuna niin aika äkkiä ruutu kasvaa ja ruudun kasvattaminen vaatii jatkuvasti pidempiä lenkkejä. Samaten jos ruutuja yrittää hakea samalla lenkillä mahdollisimman monta niin reiteistä tulee väkisänistä edestakasajelua ja kartan kyttäämistä. Reittusuunnittelukin voi käydä stressaavaksi jos se sittä että tuosta kun kannan pyörää suo yli niin pääsen hakeen vielä noi kaks ruutua.
Parhaimmillaan tuo pakottaa etsimään uusia reittejä, löytämään uusia teitä ja tutustumaan kotiseutuun.
Koitan nyt ajaa reittejä joissa on ruudun läpi menevä tie. Jos ruudun läpi ei mene tietä niin sitten vasta ruudussa poiketaan ruudun takia. Tällä tavalla 2 vierekkäistäkin ruutua voi vaatia erilliset lenkit, mutta toisaalta homma ei käy liian vaikeaksi liian nopeasti.

JackOja
11.12.2019, 11.39
Max square-harrastus ei olekkaan niin yksinkertainen kun ensiksi näyttää.

Eihän se tosiaan ole.

Jos tuon ottaa liikaa kilpailuna...

Kenen kanssa kilpailet? Tämähän on kilpailumuotona hieman hankala kun ihmiset keräävät ruutunsa eri perusteilla. Jotkut vain pyöräilevät ja toiset taas hiihtävät, melovat, kävelevät jss. Toiselle on tärkeää, että keruulenkki alkaa kotiovelta ja toiset salllivat itselleen siirtymisen apajille muilla liikennevälineillä. Jotkut asuvat ruutunsa keskellä ja jotkut sen ulkopuolella. Ynnä muuta.

...niin aika äkkiä ruutu kasvaa ja ruudun kasvattaminen vaatii jatkuvasti pidempiä lenkkejä.

Näin on, sunnuntain satasen lenkillä vain kaksi ruutua. Huono hyötysuhde on kyllä.

Samaten jos ruutuja yrittää hakea samalla lenkillä mahdollisimman monta niin reiteistä tulee väkisänistä edestakasajelua ja kartan kyttäämistä.

Joo. Eikä tapahdu päänsisäistä reittivalikoiman jäsentymistä.

Reittusuunnittelukin voi käydä stressaavaksi jos se sittä että tuosta kun kannan pyörää suo yli niin pääsen hakeen vielä noi kaks ruutua.

Itse haen reittiin kuulumattoman naapuriruudun jos sen hakemiseksi tarvitsee ajaa(!) alle puolen ruudun mitta. Muuten jätän tulevaisuuteen.

WECLIMITS
28.12.2019, 16.11
Tarkoittaako Kruunuvuori tuota eteläistä ruutua? Olin näköjään kesällä vahingossa käynyt kun muutin seudulle. Pääsee ihan ”laillisesti” maasturilla. Saunalle ei taida kyllä päästä ilman kylttien uhmaamista. Mikähän tuo yksi kiemura veden päällä on.. ;) (no.. se on vanhan Apple Watch 2:n GPS-virheilyä..)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191105/3a4256a407dbb0fffb592042ef5d27dc.jpgAjelin Helsingin Koirasaaressa ja nähtyäni tuloksen kartalla tuli mieleeni hphuhtinin GPS:n seikkailu. No, paikka oli eri ja syykin seikkailuun todennäköisesti toinen.

Kaupunki siis laajentuu! Sipoo on "so last season*, nyt mennään taas merelle. Kartat vain eivät ole ehtineet päivittyä.

Varsin aavemainen paikka tuo. Kannattaa käydä, jos liikkuu kulmilla. Koska työmaa alue, niin viikonloppuna olisi vähemmän häiriöksi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191228/03e14e12d110dd12f0da514941a8732e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191228/05441ff5dbd452914a40a04f4244abe5.jpg

hphuhtin
28.12.2019, 17.38
^tulitkohan läskillä vastaan noilla pakeilla? Juuri ajelin oranssi takki päällä Stansvikin kautta :)

WECLIMITS
28.12.2019, 18.14
^Kas, tulinpa hyvinkin. Tervehdys näin jälkikäteen!

MRe
31.12.2019, 17.31
Ruutujen keräilyn lomassa onko porukat saaneet kasaan minkälaisia Eddington-lukuja kilsoissa? Itsellä vaatimaton 30.

https://blog.veloviewer.com/eddington-numbers-from-your-strava-data/

Teemu H
31.12.2019, 17.50
Minulla on Eddington kilometreinä 49. Olen sunnuntaipyöräilijä. Kun ajelen yhden lenkin viikossa, tuloksen olisi pitänyt olla 52, hmm... taisin siis laiskotella muutamana viikonloppuna :D

50x50 näkyy olevan Suomen suurin neliö tällä hetkellä, mutta sitä ei taida päästä kartalla ihastelemaan.

Puskis
31.12.2019, 19.10
50x50 näkyy olevan Suomen suurin neliö tällä hetkellä, mutta sitä ei taida päästä kartalla ihastelemaan.

Mistä tällaisen näkee? Rideeverytilen sivuilla ainakaan ole kuin 38^2.

Joulukuussa tulin hakeneeksi yhden ruudun, tammi/helmikuussa haen ehkä myös yhden. ETrex 22x ostettu, tulispa kevät.

Teemu H
01.01.2020, 00.16
Mistä tällaisen näkee? Rideeverytilen sivuilla ainakaan ole kuin 38^2.

Tuommoinen joku on, viikottainen arvonta: https://rakietowa.org/maxsquare/

Puskis
01.01.2020, 14.04
Jahas. Arvaus olisi mennyt oikein. :D Onkos siellä jätetty tarkoituksella aukko viimeisenä täytettäväksi keskemmälle?

Fuuga
01.01.2020, 14.40
Parhaimmillaan tuo pakottaa etsimään uusia reittejä, löytämään uusia teitä ja tutustumaan kotiseutuun.

Tämä on mulle se pointti. Plus, ettei tarvitse ajella aina samoja reittejä.

px
01.01.2020, 17.50

Tällaiselta näyttää nyt. Kolmea ruutua vajaa 51x51. Pohjoisessa tulevat laivaväylät vastaan, niin sinne on kovin hankala laajentaa :/

http://pxx.fi/vv50x50.png

px
01.01.2020, 18.05
Jahas. Arvaus olisi mennyt oikein. :D Onkos siellä jätetty tarkoituksella aukko viimeisenä täytettäväksi keskemmälle?
Tuonne jonnekin Limingan takamaille sikäläisiin rämpimiskorpiin jäi alunperin vahingossa joku ömm ehkä reilun 10 ruudun kokoinen aukko, ja en aluksi jaksanut lähteä hakemaan yhdellä lenkillä niin pientä määrää. Sitten kun alkoi tulla lunta, niin sai tuostakin sopivan haastavan seikkailun aikaiseksi :) Voihan siitä siis sanoa että oli se ainakin jonkin verran tarkoituksella jätetty.

Puskis
01.01.2020, 18.32
Suorastaan kaunista tuo reittien optimointi merellä.

JackOja
02.01.2020, 00.00
On hieno ruudusto px:lla!

casanova
02.01.2020, 00.42
Komea on px:n neliö! Kenties Oulun suunnalla olosuhteet ovat aika hyvät ruutujen keräilyyn, kun on tasaista, meri talvella jäässä, eikä vaivana laajoja suljettuja sotilasalueita tai lentokenttiä? Ruudutkin ovat pohjoisessa pienempiä. :p

Oma neliöni ei viime vuonna kasvanut kuin pykälän verran kooon 15 x 15. Cluster kasvoi 239 ruutua kokoon 520 ja ruudut 889 kpl muodostaen nyt 1803.

Tulisi nyt kunnon pakkaset ja kantavat jäät eteläänkin, niin voisi hakea muutaman ruudun mereltä ja sisävesiltä.

https://pic.useful.fi/D5PHNp6JI.png

px
02.01.2020, 01.06
Kiitos! Laivaväylät aiheuttavat harmaita hiuksia, ja eivät ne jäätyneen meren olosuhteet aina helpoimmasta päästä ole. Lunta voi olla jään päällä puoli metriä ja jotkut harvat kelkkajäljet kauempana menevät minne sattuu tai päättyvät pilkkireiälle, ja toisinaan taas meren jäälläkin kaipaisi todellakin täysjoustonastaläskiä. Mutta on noissa jääseikkailuissa todellakin oma viehätyksensä. Sitten taas tieverkosto ja soiden määrä täällä päin ovat jotain aivan muuta kuin etelämpänä. Joillekin isoille soille pääsee käytännössä vain hyvällä mäihällä hankikannon aikana, ja silloin lähdetään matkaan kolmelta aamuyöllä. Mutta ne vasta upeita reissuja ovatkin! :)

jakkok
02.01.2020, 10.46
Tällaiselta näyttää nyt.

http://pxx.fi/vv50x50.png

Aivan käsittämättömän kova suoritus. Hattu pois päästä! Pari vuotta sitten ajelin noita VeloViewer lenkkejä itsekin ja voin sanoa että ei nuo varmasti helpolla tule. :)

j

macci
02.01.2020, 11.12
Tämä ruutujen keräily ja ylipäänsä veloviewerin tarjoaman nippelitiedon tutkailu (esim pyöräkohtaiset keskarit, avg lenkin pituus jne jne) on kyllä aivan mielenkiintoista puuhaa ja hyvä lisä perus PK ajeluun. Aloitin jossain kohtaa syksyä ja neliö on nyt 13x13, rykelmä 396 ja ruutuja 1367. Lähtöpiste on tällä hetkellä vielä neliön ulkopuolella, pakkasten myötä hyvällä tuurilla neliö laajenee vielä yhden tai kaksi ruutua etelään jolloin starttipiste olisi neliön sisällä.

Vuoden 2019 datat:
https://i.imgur.com/WG585Ad.png

JackOja
10.01.2020, 11.37
Onko teillä muilla häikkää tuon Infographic-välilehden kanssa?

Itsellä ~viikon ajan päivittynyt puutteellisesti vuosien 2018 ja 2019 datat tuohon Infographiciin, cluster- ja tile -tiedot puuttuvat vaikka data on kyllä olemassa ja muilla välilehdillä tiedot saa kaikista ajoista näkyviin. Tai kun vaihtaa vuodeksi jommankumman niin menee koko homma jumiin.

lluque
23.01.2020, 17.39
Aloitinpa itsekin tämän hetken mielijohteesta. Ongelmana se, että minulla ei ole ollut tapana tallentaa Stravaan kuin pitkiä ajoja, jolloin lähiseudun ruudut on melko tyhjiä. Ilmeisesti se tulee nyt muuttumaan. Kattelin tota Velovieweria ja tuumailin että tässähän voisi yhdistää työn ja harrastuksen ja niinpä koodasin itse omaan käyttööni vastaavan softan joka hakee Stravasta mun ajot, piirtää reitit ja tiilet kartalle ja laskee niistä vielä maksimiruudun ja klusterin. Parissa päivässä tuo syntyi. Erona VV:hen että mun tekele käyttää oletuksena täydellisiä Stravan reittejä siinä missä VV reittikoosteita. Näin ollen oma tuotokseni antaa ymmärtääkseni "oikeellisemmat" tiedot hyvässä tai pahassa.

Tällä hetkellä datat näin:
oma softa:
ruutuja: 4758
max ruutu: 7*7
klusteri: 79

VV:
ruutuja: 4814
max ruutu: 7*7
klusteri: 82 (tässä tulee ero siitä, että VV laskee validiksi yhden ruudun, jossa reitti kulkee linnuntietä pitkän matkaa siitä syystä että gps-laitteesta oli tuolloin akku väliaikaisesti loppu. Oma softa näköjään hylkää tuollaisen viivan)

Huomaa, että breveteillä kertyy kyllä ruutuja, mutta ne on levitelty pitkin maapalloa. Mutta eiköhän nämä muutkin tästä vielä kasva - pitää varmaan hankkia maastopyörä että saa korpiruutujakin haettua.

Puskis
24.01.2020, 01.26
Aloitinpa itsekin tämän hetken mielijohteesta. Ongelmana se, että minulla ei ole ollut tapana tallentaa Stravaan kuin pitkiä ajoja, jolloin lähiseudun ruudut on melko tyhjiä.

Mulla ainakin oli useampi ruutu varsin lähelläkin, joissa melko varmasti en ollut elämässäni ikinä ennen käynyt. Tyhjensin kylläkin Stravani kokonaan aloittaessani ruutujen keräämisen, niin pääsi aloittamaan puhtaalta kartalta.

Tammi/helmikuun ainoa tavoiteruutu tuli haettua jo aikaa sitten, niin aloitin nyt tylsyyksissäni lähialueen kartan suttaamisen. En tiedä onko tää nyt sitä mitä wandrer.earthissa tehtäisiin, mutta kommuuteista tuli monin verroin aiempaa kiinnostavampia.

Teemu H
27.03.2020, 21.53
Jaahas, viikonloppu tulossa, ja ihan kivat ajokelit olisi täällä etelässä. Päivällä melkein +10 astetta. Meinasin huomenna lähteä pitkästä aikaa laajentamaan neliötä pohjoiseen... NOT, siellä on luultavasti tiesulku Uudenmaan rajalla vastassa. :eek:

Puskis
27.03.2020, 23.01
Kävisköhän neliön laajentaminen välttämättömästä syystä? Ei ne kyl varmaan ymmärtäis.

Huomenna ajattelin uskaltautua kasvattamaan vähän rypälettä.

JackOja
27.03.2020, 23.24
Kävisköhän neliön laajentaminen välttämättömästä syystä? Ei ne kyl varmaan ymmärtäis. ...

Pakko olisi ymmärtää. Itse tosin maitopoikana himmailin eilen enkä poikennut sotilasalueelle. 200-300 metriä olisi antanut lisäruudun clusteriin ja areaan.

Pohdin voisiko olla tietämätön, mutta aika selväksi oli tehty.

Fuuga
28.03.2020, 00.44
Jaahas, viikonloppu tulossa, ja ihan kivat ajokelit olisi täällä etelässä. Päivällä melkein +10 astetta. Meinasin huomenna lähteä pitkästä aikaa laajentamaan neliötä pohjoiseen... NOT, siellä on luultavasti tiesulku Uudenmaan rajalla vastassa. :eek:Riippuu missä päin ajelet, mutta Kytäjän alueen läpi päässee polkuja pitkin. Ajattelin ensin käydä härnäämässä. Ensin tiesululle etelästä sitten polkuja pitkin Hämeeseen ja samalle sululle juttelemaan. Sitten ajattelin että jos en kuitenkaan.

JackOja
31.03.2020, 11.41
Turhauttavaa joutua satkun lenkille Vihdin ski centerille hakemaan vaivaiset kaksi ruutua, jotka ovat tyhjänä clusterilla. Tammikuun ruutulenkillä pyörin muuten sielläpäin ja vaivaiset reilu pari kilsaa olisi pitänyt jaksaa poiketa vielä, mutta totaalinen bonk uhkasi. Pakko oli päästä Ojakkalan marketille kun matkalla ei ollut kahviloita ollut. Marketilta ei enää viitsinyt lähteä takaisinpän kun pimeyskin uhkasi.

Olisi ollut PIENI VAIVA ajaa se pisto ennen marketille ajoa, nyt se on ISO RIESA. Tosta lenkistä tulee ihan näkkileipää.

Noh, osittain metsiä pitkin Nuuksioon ja Salmeen ja Hulttilan ja Ojakkalan kautta Ski Centerille. Takaisinpäin Ojakkalasta Lusilantielle, Tervalammen ja Veikkolan kautta satakympin tuntumassa itään takaisin. Milloinhan tuon ajelisi? Saisi olla reipas luoteen ja lännen välinen tuuli paluumatkalle. Vaikka square kasvaakin 26->28 tuolla retkellä niin asteikolla 0-100 motivaatio on n. 30. Miksi, oi miksi tätäkin rupesi?

Tarinan opetus, tarviiko? Sellaista ehdotan, että ajakaa ruudut kun olette siellä.

Teemu H
31.03.2020, 18.03
^Reittiä suunnitellessa onkin aina miettimistä, mihin vetää raja. "Jospa vielä nuo pari ruutua, kun kerran olen jo lähellä..." Äkkiä siinä saa kilometrejä, kun koukkii näitä "ihan lähellä" olevia ruutuja:D

Minä pidin talvitaukoa kolme kuukautta tästä harrastuksesta. Nyt kun olisi taas motivaatiota, niin valtiovalta ja luonto pistävät hanttiin.

Mäntsälässä Uusimaa laajenee hieman pohjoisemmaksi kuin muualla, pääsen yhdelle tai kahdelle lenkille sinne. Muutenhan nyt on meneillään suorakulmion rakentaminen. Onneksi sentään Uusimaa ja Itä-Uusimaa ovat nykyisin yhtyneitä :)

skithund
08.04.2020, 21.20
Sainpas vihdoin haettua muutaman ärsyttävän puuttuvan nurkkaruudun Salmen ulkoilualueen tienoilta ja täten kasvatettua max squaren 20x20.
22x22 menee vielä helposti, tarvii hakea vain muutama ruutu Klaukkalan tienoilta.

Fuuga
08.04.2020, 21.43
28x28 on tällä hetkellä. Alkaa mennä haut aina päiväreissuiksi kun pitää ajaa se 50km ennen kuin on hoodeilla.

JackOja
11.04.2020, 17.37
Olisi ollut PIENI VAIVA ajaa se pisto ennen marketille ajoa, nyt se on ISO RIESA. Tosta lenkistä tulee ihan näkkileipää.
..

Asia kunnossa. Suunnitelman mukaan hoitui.

Olikin ihan kiva lenkki, termoksessa kahvit mukana ja eväsleipä.

28x28 on tällä hetkellä....

Samanlainen nyt mullakin. Oliskohan meillä tismalleen sama 28x28?

Puskis
11.04.2020, 17.55
Eihän muuten yksittäisille ruuduille ole mitään koordinaatteja, joiden avulla olisi helppo viitata juuri tiettyyn ruutuun ilman pidempiä kuvailuja ja selittelyitä?

Teemu H
12.04.2020, 00.09
Tänään 94 kilometriä ja vain 13 uutta ruutua. Ruutujen suhde per kilometri huononee aina vain. Joskus olen muistaakseni saanut lenkeillä yli 40 ruutua, ellen jopa 50. :)

33x33 on nyt, eikä karanteenin takia kasva mihinkään.

Tuollainen satku on minulle ehkä viikon ainoana lenkkinä ok, mutta mieluummin ajaisin lyhyempiä about 60-80 kilometrisiä. Pitäisi ehkä ajella retkeilyllisemmin, keitellä vaikka kahvit metsässä. Joidenkin kuvia ja tarinoita olen innolla seurannut. Toisaalta tykkään olla kotona, joten en viime aikoina ole pitänyt lenkeillä taukoja ollenkaan. No, tänään kävin luonnollisilla tarpeillani eräässä paikassa ja söin vähän eväitä. Kotona Stravasta katselin, että siinä kohdalla sattui olemaan gravel-segmentti, jonka viimeiseksi sijoituin, mutta se on normaalia minulle :D

MRe
12.04.2020, 10.20
Jaa, mulla on max square 8x8. Pitäisköhän olla tilanteesta iloinen, kun on vielä kaikki edessä, vai surullinen, kun on noin säälittävä lukema...

Yhden ruudun ajamalla saisi 9x9, mutta se vaatii jäitä. Tai sitten menee uimaan gepsin kanssa. Katselin myös, että mulla on reikiä tässä Helsingin rannoilla, mutta max square-mielessä niitä on "turha" ajaa, kun ikinä ne ei tule olemaan osana mitään isompaa. Jollei sitten seuraavasta talvesta tule kunnon jäätalvea ja samalla lauttaliikenne edelleen seis.

kaakku
12.04.2020, 10.32
Aurinkolahdessa asumisessa on se huono puoli että ruutua pääsee kasvattamaan ainoastaan pohjoiseen ja itään, mutta rantaviivan muodosta johtuen ruutu karkaa aika reilusti koilliseen. No, nyt tulee kesä niin voi huoletta ajaa vähän pitempiä lenkkejä mitä talvella.

Olen vähän ilmakuvista kuikuillut tuota Kalkkirannan viereisestä ruutua, että uskaltaisikohan tuonne rantaan mennä pyörä selässä rämpimään vai joutuuko siinä heti jonkun pihamaalle.

JackOja
12.04.2020, 10.39
Aurinkolahdessa asumisessa on se huono puoli että ruutua pääsee kasvattamaan ainoastaan pohjoiseen ja itään...

Ei siinä ruudulla tarvitse asua, se muodostuu sinne missä tilaa on. Voit sinäkin ajella Helsinki-Vantaan länsipuolella.

kaakku
12.04.2020, 10.56
Mutta kun en minä jaksa ajaa noin pitkiä lenkkejä ;)

Ja jos jaksaisinkin, niin minun vauhdeillani ei taida riittää tunnit vuorokaudessa :D

JackOja
12.04.2020, 11.02
No olet yötä jossain laavulla ja jatkat sitten ;)

Mullakin on sivumennen sanoen reittisuunnitelma tuonne Kalkkirannan-Skölvikin välille ja olen katsellut, että mainitsemasi ruutu jää hakematta.

K.Kuronen
12.04.2020, 11.07
Jaa, mulla on max square 8x8. Pitäisköhän olla tilanteesta iloinen, kun on vielä kaikki edessä, vai surullinen, kun on noin säälittävä lukema...
...

Ehdottomasti iloinen -vähän niinku täyden viinapullonkin kanssa: juomingit ovat edessä!

Omat VV-ajot alkaa olla ajettu, ei mitenkään jaksa innostaa ajaa samoja reittejä valloittamattomien ruutujen luokse. Aika on katsoa eteen-, eikä taaksepäin.

kaakku
12.04.2020, 11.39
No olet yötä jossain laavulla ja jatkat sitten ;)

Tämmöstä sitä on joo suunnitelmissa :cool: Mää olin vaa vähä kade teille lauttasaarelaisille, hienot hiekkatiet lähempänä ja rantaviivakin optimaalisempi VV-haasteeseen :eek:

Mullakin on sivumennen sanoen reittisuunnitelma tuonne Kalkkirannan-Skölvikin välille ja olen katsellut, että mainitsemasi ruutu jää hakematta.

Lupaan raportoida kun käyn tsekkaamassa mestat. Ehkä jo huomenna. Tosin koska Sipoo ja Sipoolainen vieraanvaraisuus niin on kuitenkin kieltokylttejä ja piikkilankaa ja vihaisia koiria ja maamiinoja :(

WECLIMITS
12.04.2020, 11.47
^ Olet siis ajatellut suosiolla luopua Kallahdenniemen tarjoamasta neliön alakulmasta ja nostaa alalaitaa reilusti ylemmäs? Olen itse huomattavan pienellä neliöllä tuskaillut laajentumista länteen/pohjoiseen... kehät tulisivat kovin tutuiksi. Vai oletko ehkä jäitä hyödyntäen saanut vietyä neliötä ns. merelle itään päin mentäessä?

PS. Pitäisiköhän Veloviewerille tehdä alueelliset osiot...

kaakku
12.04.2020, 12.00
Kallahdenniemi antaa mahdollisuuden vain 12x12 ruudulle.

WECLIMITS
12.04.2020, 12.06
Ymmärrän, pidät varmaankin lentokenttää rajoituksena.

kaakku
12.04.2020, 12.09
No kun ei sinne keskelle saa ajaa pyörällä.

edit: kyllähän se helpottaisi jos vaan muokkaisi ko. ruudun käydyksi, onhan siellä koneen kyydissä vierailtu.

JackOja
12.04.2020, 12.51
PS. Pitäisiköhän Veloviewerille tehdä alueelliset osiot...

Miksi ihmeessä? Samat ruudut ne kaikille on.

...Mää olin vaa vähä kade teille lauttasaarelaisille, hienot hiekkatiet lähempänä ja rantaviivakin optimaalisempi VV-haasteeseen https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/eek.png

On kyllä VV-mielessä ihan patska paikka asua :(

Sipoo ja Sipoolainen vieraanvaraisuus niin on kuitenkin kieltokylttejä ja piikkilankaa ja vihaisia koiria ja maamiinoja https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/frown.png

Joo huomattu on. Eikä Kyrsälä poikkea tuosta lainaan.

MRe
12.04.2020, 16.14
edit: kyllähän se helpottaisi jos vaan muokkaisi ko. ruudun käydyksi, onhan siellä koneen kyydissä vierailtu.
Tästähän on aina välillä kai keskusteltu. Mun mielestä ei kovin suuri rikos, jos kerää kaikki ajamalla mitä ajamalla voi, ja sitten ottaa vaan sen yhden tai kaksi ruutua manuaalisesti. Tietysti jokainen toimii sitten omien enemmän tai vähemmän puritaanisten "sääntöjen" mukaan.

Lentokenttää lukuunottamatta Kallahdenniemestä lähtevä ruudukko antaa sitten mahdollisuutta jo vaikka kuinka suureen gridiin, kun laajentaa länteen ja pohjoiseen. Itään päin ei saa kuin talvella ja itseä harmittaa se yksi pieni kulma Uutelassa (skatanniemen ja Särkänniemen välissä), joka piti tänä "talvena" käydä hakemassa. No, en käynyt.

kaakku
12.04.2020, 16.54
Otat vauhtia rannalta ja katot kuinka pitkälle pääsee ennen ku toppaa. Raja on kutkuttavan lähellä rantaa. Ja tuleepahan pyörä ja mies pestyä samalla. Eikös Itämeri ole niin vähäsuolainen että tuskin ees haittaa mitään..

JackOja
12.04.2020, 17.34
Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä keskustelua lentokentän ruudun "duunaamisesta" itselleen. Mikä siinä ruudussa on niin tärkeää että se pitäisi saada? Joskus tulee ruutu johon ei pääse, mitä sitten? Harmittaa se ruutu minuakin, estää Squaren laajentumisen, mutta minkäs teet. Muiden huijaamisen ymmärtää, mutta miksi huijata itseään? Ja jos tämä olisi joku kilpailu, mutta itselleenhän noita keräillään. Selittäkää joku niin että minäkin ymmärrän.

Missä se raja menee, voisko vaikka Upinniemen varuskunnan ruudut käpistellä jemmaan kun sinne ei kuitenkaan pääse. Tai jos vaikka Lohjanjärvestä tai Hiidenvedestä ne pelkkää vettä olevat ruudut? Entäs Itämeri, kaikkihan siellä on käynyt. Ainakin toi Helsinki-Tallinna -väli.

Ei muuten ollut toissatalvenakaan jäitä niin paljoa, että sen Uutelan rantaruudun olisi voinut hakea.

hphuhtin
12.04.2020, 18.17
Eiks lentokentälle voisi nyt järjestää veloviewer-päivän.. :)

Firlefanz
12.04.2020, 18.19
Minun silmissäni VeloViewerin tarkoitus on tuoda lisähuvia ja uutta mielenkiintoa pyöräilyyn ja innostaa ja motivoida ajamaan seutuja, teitä ja polkuja - tai, kuten monien harrastajien ansiokkaista kuvista on voitu nähdä, vähän ei-polkujakin - joita ei ennen ole ajanut ja joita ei ehkä muuten tulisikaan ajaneeksi. Tämän rinnalla kaikki muu on toissijaista.

Jos Squaren kasvattaminen käy jo suhteellisen aikaisessa vaiheessa mahdottomaksi ainoastaan sen vuoksi että ajettujen ruutujen sisäpuolelle jää ruutu tai ruutuja joille on laitonta mennä tai joka vaatisi erityisluvan jollaista muut eivät voi saada tai jota ei voi pyörällä ajaa siksi että se on kauttaaltaan polttavankuumaa laavaa tai niin syvää vettä ettei ajaminen onnistu ilman happilaitteita, niin olllaan kieltämättä periaatteellisen ratkaisun edessä.

On valittava joko VeloViewer-harrastuksen lopettaminen, sen suuntaaminen Squaren sijaan johonkin muuhun vaihtoehtoon tai jatkettava iloisesti Squarensa kasvattamista sen jälkeen kun on tavalla tai toisella merkinnyt ajamatta jäävän ruudun tai ruudut ajetuiksi. En osaa pitää mitään näistä sen parempana, oikeampana tai kunniakkaampana kuin muitakaan.

Käytännössä mulle on tässä yhdentekevää kuinka monta ruutua on varuskunnan tai jonkin suuren järven sisäpuolella. Vetäisin rajan siihen että ajettuja ruutuja on kussakin rivissä enemmän kuin ajamatta jääviä.

Mutta en ole yleensäkään mikään sääntöjen kirjaimeen tuijottaja, lajipuristi tai rigoristi.

PS Itsensä huijausaspektia en oikein ymmärrä. Enhän esimerkiksi uskottele että olen kova kuski joka vetää HePo:n keskiviikkolenkin päälle 35 km/h keskarilla, vaikka olen sen lukuisia kertoja tehnytkin peesissä ajaen. En kehuskele Squareni koolla, en vertaa sitä muiden saavuttamiin enkä edes tsekkaa missä kohtaa mahdan olla tilastollisesti ottaen.

WECLIMITS
12.04.2020, 18.40
ja itseä harmittaa se yksi pieni kulma Uutelassa (skatanniemen ja Särkänniemen välissä), joka piti tänä "talvena" käydä hakemassa. No, en käynyt.

Onko kysymys tuosta Vuosaaren sataman kattavasta ruudusta?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/d1813546c8ac984bb440a93d4c5c3398.jpg

MRe
12.04.2020, 18.49
^Ei, vaan tuo ruutu missä lukee "Skatanselkä"... miten olet sen onnistunut saamaan? Itse jos katson kartasta, niin se on meren puolella.

MRe
12.04.2020, 18.52
Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä keskustelua lentokentän ruudun "duunaamisesta" itselleen. Mikä siinä ruudussa on niin tärkeää että se pitäisi saada?
Lähinnä se, että jos sen jättää poimimatta, niin sitten max squaren kasvattaminen menee melkoisen hankalaksi ja työlääksi idässä meren rannalla asuvalle.

Toisaalta kun tässä ei ole kyse mistään viranomaistoimesta, niin jäänee jokaisen omantunnon varaan poimiiko sen manuaalisesti vai tyytyy kohtaloonsa. Esimerkiksi tuo Uutelan ruutu on sellainen, jonka osalta odotan että jäät kantaa. Ei ole mitään syytä lähteä sitä käsin merkkaamaan, kun se on mahdollista ajaa kunhan vain säät sallii.

WECLIMITS
12.04.2020, 18.53
Ah, viime talvena jäitä pitkin ehkä parikymmentä metriä rannasta. Ja nyt en puhu 2019/2020 "talvesta"

Fuuga
13.04.2020, 01.01
Joo, on joku vinkannut mulle, että anna broidille kello niin se käy träkkäämässä noi lentokentän ruudut. No, ei ole tullut mieleen. Itään päin mun max square lopettaa laajentumisensa juuri noihin ruutuihin.Lännessä ja pohjoisessa riittää ajamista. Vaan omat ristinsä (näin pääsiäisenä) se kullakin on. Mulla on länteen päin lähtiessä aina tukkeena Nuuksio, joka pitää kiertää joko pohjoisesta tai turhan etelästä. Läpikään ei viitsi jokainen kerta ajaa kun reitit on sellasia, että voimia menee niihinkin. Luoteessa taas ei voi välttää Siippoon Nesteen ja Vihdin välillä Nurmijärventietä , joka on yksi vuoristorata. Ja mitäköhän muuta valitettavaa löytäisi :). Monet hiekkatiet katkaiseekin yhtäkkinen pihapiiri kun kartat on vuodelta miekka ja kirves. Toista se olisi pohojanmaalla, jossa olis aakeeta laakeeta eikä mäkiä lainkaan. Miksi kaikki rajatkin pitää etelässä olla juuri jonkun hervottoman mäen laella tai sen jälkeen siellä mäen alla toisella puolella? Kieltokylttejä olen oppinut olla noudattamatta kun ne ovat pääsääntöisesti kilometri ennen varsinaista pihapiiriä. Muutenhan ei ainakaan tuolla Kirkkonummi-Siuntio -akselilla voisi kulkea missään.

lluque
14.04.2020, 02.01
Sain vanhoja ajeluja siirreltyä stravaan. En olisi muuten kuin ruutujen keräilyn puolesta viitsinyt vaivaantuakaan. Lisäksi sain aikaiseksi ajella ees yhen kunnollisen lenkin Perämeren jäällä Oulun edustalla kasvattaakseni reviiriä länteen. Aika vaihtelevat olosuhteet merellä ja pinnoite voi mennä priimasta ajokelvottomaan alle vuorokaudessa. Nyt alkaa olla jo vähän vaarallistakin lähteä enää sinne jääkartan perusteella, mutta ensi talvena toivottavasti olen aikaisemmin liikkeellä ja pakkastakin piisaisi paremmin. Lumista ja jäistä maastopätkää myös tullut koluttua jonkin verran ja neliö onkin näillä toimenpiteillä nyt 13, klusteri 301 ja kaikki ruudut 6022.

MRe
14.04.2020, 10.30
Joo, on joku vinkannut mulle, että anna broidille kello niin se käy träkkäämässä noi lentokentän ruudut. No, ei ole tullut mieleen. Itään päin mun max square lopettaa laajentumisensa juuri noihin ruutuihin
No, sitten kun mulla on kaikki ajettavat ruudut lentokentän ympäriltä ajettu, niin poimin loput käsin. Ei aiheuta omassatunnossa mitään värähdystä. Seurasaaren ajattelin hoitaa kävellen, kuten myös Korkeasaaren. Suomenlinnan saa ajettua, mutta se ei juuri auta, kun merelle kuitenkin jää ajamatonta maastoa. Lonnan hoitanen kävellen. Merelle jäävät alueet saavat sitten jäädäkin, jollei joskus tule niin jumalatonta jäätalvea, että sinne voi taas mennä.

JackOja
14.04.2020, 10.32
Lupaan raportoida kun käyn tsekkaamassa mestat. Ehkä jo huomenna....

Noh?

Itse asiassa tarkastelin tilannetta vielä hieman tarkemmin. Ja kuinka ollakaan, tuossahan on rakentamaton tontti ja rannassa laituri... olisiko jonkinlainen kylän yhteislaituri tai mökkiläisille. Mut siis joku polkuhan rantaan väkisinkin siis menee!

[Karttalinkki (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6681064.75&e=410345&title=T%C3%A4st%C3%A4+rantaan%3F&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %2C%7B%22id%22%3A3%2C%22opacity%22%3A100%7D%2C%7B% 22id%22%3A4%2C%22opacity%22%3A75%7D%5D)]

Alkoi jo itseänkin kiinnostaa hoitaa tuo Kalkkiranta-Spjutsund-Loparö-Sköldvik-Kulloo -alue omalle klusterille mitä pikimmiten. Pikkusen kesempi keli sais olla tosin.

No, sitten kun mulla on kaikki ajettavat ruudut lentokentän ympäriltä ajettu, niin poimin loput käsin....

Ei siellä ole kuin yksi johon ei pääse fillarilla.

Fuuga
14.04.2020, 10.44
No, sitten kun mulla on kaikki ajettavat ruudut lentokentän ympäriltä ajettu, niin poimin loput käsin. Ei aiheuta omassatunnossa mitään värähdystä. Seurasaaren ajattelin hoitaa kävellen, kuten myös Korkeasaaren. Suomenlinnan saa ajettua, mutta se ei juuri auta, kun merelle kuitenkin jää ajamatonta maastoa. Lonnan hoitanen kävellen. Merelle jäävät alueet saavat sitten jäädäkin, jollei joskus tule niin jumalatonta jäätalvea, että sinne voi taas mennä.

Niin no, eihän tässä mistään omastatunnosta ole kysymys. Mun tulkinnan mukaan kukin kusee itseään silmään niin paljon kuin haluaa ei minua haittaa. Mitä tulee noihin em. paikkoihin, Stravassa luetellaan aktiviteetteina mm. Hike, IceSkate, NordicSki, Run, Ride, joten minulle tuo ei ole pelkkää pyöräilyä. Enkä oikein voikaan kutsua pyöräilyksi tunkkaamista jossain näreikössä tai suolla - ellei nyt satu omistamaan sellaista pyörää, jolla tosiaan siellä voi ajaa. Lähinnä ajatus on se, että pyörällä noita hakemaan kuljetaan. Toiset ajavat autolla tai menevät junalla lähemmäs hoodeja. Kukin tekee tyylillään, mutta mun periaatteisiin kuuluu, että ruudussa nyt oikeasti käydään.

JackOja
14.04.2020, 10.48
...Kukin tekee tyylillään, mutta mun periaatteisiin kuuluu, että ruudussa nyt oikeasti käydään.

Komppaan.

Noissa käpistelyruuduissa olisi mielestäni hyvä noudattaa sellaista periaatetta, että juuri ne "ajot" eivät sitten olisi julkisia. Silloin ne eivät päivittyisi siihen karttaan (mikä se nyt olikaan), jossa globaalisti esitetään käydyt ruudut ja säilyisi jonkinlainen kuva siitä mitkä ruudut ovat oikeasti saavutettavissa.

EDIT: niin siis tämähän se oli http://pcbartlett.com/heatmap.html

MRe
14.04.2020, 11.44
^Se on varmaan ihan ok, että ne käsin tehdyt ei sitten ole julkisia eikä näin sotke tuota globaalia karttaa. Mutta kun kävely on ok, niin ihme että Korkeasaaren kohdalla on reikä. Eikö kukaan ole siellä käynyt vielä jalan? Sitten kuitenkin Lonna on käyty poimimassa.

casanova
14.04.2020, 11.48
Nyt kun tuli puheeksi, olin jo alustavasti sopinut visiitistä Korkeasaareen pyörällä, mutta kuten voimme arvata, maailmankirjat ovat sen verran sekaisin, että myös tämä riemu siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

JackOja
14.04.2020, 11.51
^^no eiväthän kaikki liikkujat ole Veloviewerissä tai Stravassa tai tallenna kaikkea tekemistään tai tekemiset ole julkisia. Siksi on reikiä ihan päivänselvissä paikoissa.

Omatkaan tekemiseni eivät ole julkisia enkä käytä Stravaa kuin pyöräilyn taltioinnissa (tai tarkalleen ottaen en taltioi sillä, vaan träkit kopioituu sinne) ja vain Veloviewerin takia. Siksi tuolta puuttuu monia minunkin ajamiani ruutuja.

Eikä tuota RET heatmapia tarvitse kuin verrata Stravan heatmapiin niin huomaa ettei siellä ole murto-osan osaakaan edes Stravan ajoista. Jos haluaa tsekata missä ihmiset kulkee niin Stravan heatmapista vaklaamaan.

nikobiker
14.04.2020, 21.21
Osaisiko joku paikkoja tunteva kertoa, kuinka saisin ajamalla näitä Velskolan neliöitä haettua:

http://drive.google.com/uc?export=view&id=1QbFiGlGVXjePXULf2MCVkx95VmYpKYAA

Puolet noista näyttäisi olevan sellaisia, että pääsisi ihan tietä pitkin ja puolet taas ei. Onnistuisiko ihan cx-kalustolla? Eilen meni tuossa alemmalla Kolmperän neliöllä ihan kantamiseksi ja tunkkaamiseksi. Semmoinen ei ole oikein minun heiniäni yhtään. Vähintäänkin maastopyörällä helposti ajettavaa uraa saisi olla.

JackOja
14.04.2020, 21.32
^ihan ajettavia ja helppoja polkuja ja teitä noille kaikille menee. Velskolasta pääsee ihan "tietä" Ruuhijärvelle asti. No tuolle Mustankorvenkalliolle (Espoon korkein kohta, muuten) vähän hankalampi.

Maastopyörällä ketterintä. Toi karttapohja imee, maastokarttaa ja heatmapia tutkimalla selviää reitit.

(voin selittää tarkemmin huomenna kun kone on auki, kännyllä ei jaksa runoilla)

kaakku
14.04.2020, 21.40
Noh?
Sorry, aikataulut kusi joten lähdinkin maasturilla lähipoluille :(

Mutta sain viisi uutta lintujalajia Birdlifen haasteeseen joten ei se päivä hukkaan mennyt!

nikobiker
14.04.2020, 21.48
^ihan ajettavia ja helppoja polkuja ja teitä noille kaikille menee. Velskolasta pääsee ihan "tietä" Ruuhijärvelle asti. No tuolle Mustankorvenkalliolle (Espoon korkein kohta, muuten) vähän hankalampi.

Maastopyörällä ketterintä. Toi karttapohja imee, maastokarttaa ja heatmapia tutkimalla selviää reitit.

Kiitos.. jalki.fi näytti ihan tyhjää ko. alueelle. Olin käyttänyt Stravan routeplannerin heatmappia ja siinä ei pystyne erottelemaan eri lajeja toisin kuin tuossa Stravan globaalissa heatmapissa. Tämä selkeytti jo reittivaihtoehtoja. Näin maastopyöräilyummikolle: mikä on paras sivusto maastopyöräreittien tutkimiseen? Google-haku antaa monia.

Eilen yritin metsässä puhelimella tulkita tuota Stravan Globaalia heatmappia, mutta meni hermo välittömästi. Onkohan mitään hyvää vaihtoehtoista mobiiliversiota? Nimittäin jos kaikesta huolimatta reittisuunnittelu meni ketuiksi, niin monesti on tuntenut tarvetta löytää joku plan b pois huonosti suunnitellulta reitiltä.

Fuuga
14.04.2020, 22.07
Ota ennemmin openstreetmapin kartat tai sitten ihan karttapaikka.fi (https://www.karttapaikka.fi):n kartat niin näet ristiin rastiin polkuja.

JackOja
15.04.2020, 10.27

[KLIPKLIP KLIPETI KLIP]

Lähetinkin yksityisviestinä nuotit. Etten täällä yllytä ketään sähkömopoilijaa tai muuta kusimulkkua tuonne.

DISCLAIMER: Aluehan on isolta osin "Nuuksion kansallispuistoa", jossa maastopyöräily on (vielä toistaiseksi?) kiellettyä. Olisiko siksi juridisesti varmempaa mennä crossarilla?

VPR
15.04.2020, 10.33
Kansallispuiston alueella on sitten poluilla pyöräily kielletty.

kaakku
15.04.2020, 18.18
Haukkalammella vuokrataan kesäisin fatbikeja.. eiköhän tuo kerro kaiken sen kiellon järkevyydestä.

nikobiker
15.04.2020, 18.46
Kiitokset JackOjalle ohjeista. Tämä kaikkihan on toki täysin hypoteettista. Enhän tokikaan kansallispuistoon aio ikuna maastopyöräilemään mennä.

Fuuga, ymmärsinkö oikein, että karttapaikan kartat saisi ihan Garminiin taustakartoiksi?

Ettei nyt mene ihan offtopiciksi, niin tuota lentokentän ruutua ihmiset kun sadattelevat. Ei kai sitä lentäjäveljeä tarvitse pyytää sitä hakemaan. Ajat vain johonkin kohtaan lentokentän lähelle Garmin tms. päällä. Otat pois päältä ja ajat toiselle puolelle kenttää ja laitat laitteen uudestaan päälle ja jatkat matkaa. Näin Strava piirtää tuosta suoran viivan lentokentän poikki kahden pisteen välille. Näin tulee ongelmaneliö kuitatuksi. Helppoa!

Firlefanz
15.04.2020, 19.48
Nerokkaan yksinkertaista tai yksinkertaisen nerokasta, mutta:

"For the activities using the simplified activity lines, any straight line >500m in length will not tick any map tiles (to attempt to stop the counting of tiles where people have forgotten to restart their GPS devices and get a big jump when remembering to restart)."

Eli mikäli olen ymmärtänyt oikein, pelkällä Strava-viivan tuottamisella ei selvitä. Onneksi!

(Ja mikäli en ymmärtänyt harvinaisen väärin, et ollut ratkaisuasi kovin vakavasti kenellekään tarjoamassakaan.)

PS Jos on todella ajanut pitkää suoraa ja sitten harmikseen huomaa etteivät ruudut ole vaihtaneet väriä, asia korjautuu kyllä: "there is a way to force these missed tiles to be marked by simply opening the offending Activity’s Details page. This will result in the explorer tiles being calculated using all of the data points recorded by the GPS device."

JackOja
15.04.2020, 19.58
...ymmärsinkö oikein, että karttapaikan kartat saisi ihan Garminiin taustakartoiksi?

kartat.hylly.org, sieltä koko valtakunta muistikortille.

Fuuga
15.04.2020, 20.38
Fuuga, ymmärsinkö oikein, että karttapaikan kartat saisi ihan Garminiin taustakartoiksi?

Ettei nyt mene ihan offtopiciksi, niin tuota lentokentän ruutua ihmiset kun sadattelevat. Ei kai sitä lentäjäveljeä tarvitse pyytää sitä hakemaan. Ajat vain johonkin kohtaan lentokentän lähelle Garmin tms. päällä. Otat pois päältä ja ajat toiselle puolelle kenttää ja laitat laitteen uudestaan päälle ja jatkat matkaa. Näin Strava piirtää tuosta suoran viivan lentokentän poikki kahden pisteen välille. Näin tulee ongelmaneliö kuitatuksi. Helppoa!

Juu, saa Garmeaan, sekä openstreetmapin (http://garmin.openstreetmap.nl/)että maanmittauslaitoksen maastokartat (https://kartat.hylly.org/). Samaa mieltä veli JackOjan kanssa, että kannattaa ottaa cyclo, sitä on kevyempi kantaa kun tuolla ei saa poluilla ajella. Siellä on niin paljon metsäauto- ja mökkiteitä että niitä pitkin pääsee kovinkin lähelle.

Ei ei, et ehkä lukenut riittävällä huolella kommenttiani aiemmin. Kyllä siellä pitää ruudussa itse käydä. Eihän se muuten tunnu miltään eikä tiedä mitä siellä oli.

Nimimerkkini Fuuga tulee siitä, että fuuga on pienimuotoinen (kaunis) kappale, joka toistaa teemaansa eri sävelasteissa ja -lajeissa. Eli niin kuin muksut sanovat, 'Faija sä olet kertonut ton jo!'. Mutta kertauksen uhallakin, kerrotaan tarinaa lenkkeilijästä, jolle tuli lentokentän aita vastaan eikä viitsinyt tehdä sitä +5km lenkkiä aidan ympäri. Joten kaveri loikki aidan ja kiitotien yli toiselle puolelle. Väijypartio ei saanut kaveria kiinni, mutta poliisi tarkisti myöhemmin stravasta kuka oli siellä päin loikkinut ja sai kirjoittaa kaverille sakot lentoliikenteen vaarantamisesta tjsp. Pyörällä pääsisi sen asematason läpi vielä nopeammin kuin juoksemalla. Siinä voisi olla yksi pläni.

MRe
15.04.2020, 20.41
Eli mikäli olen ymmärtänyt oikein, pelkällä Strava-viivan tuottamisella ei selvitä. Onneksi!
Joo, viime kesänä tulin metrolla jonkun pysäkinvälin ja gps oli päällä koko ajan. Stravassa se näkyy viivana, mutta ei poiminut ruutuja VV:ssä. Eikä kartuttanut matkaa Stravassakaan. Kellona oli silloin Suunto Spartan, en tiedä miten Garmin käyttäytyy.

MRe
15.04.2020, 20.45
Pyörällä pääsisi sen asematason läpi vielä nopeammin kuin juoksemalla. Siinä voisi olla yksi pläni.
Taitaa nyt kuitenkin olla pienempi rike ottaa se ruutu manuaalisesti. Ja onhan vielä Santahamina, joka pitäisi jotenkin käydä poimimassa.

Fuuga
15.04.2020, 20.48
^Noo, rikesakko voi olla pieni maksu yhdestä tärkeästä ruudusta :)

JackOja
15.04.2020, 21.03
^ja sitten siellä olisi käynyt.

Mielenkiintoisempaa täällä olisi keskustelu vv-tovereiden kanssa siitä kuinka jonnekin ruudulle ajetaan kuin siitä kuinka saa merkattua itselleen ne ruudut jonne ei pääse tai viitsi mennä :rolleyes:

Fuuga
15.04.2020, 21.22
^ja sitten siellä olisi käynyt.

Mielenkiintoisempaa täällä olisi keskustelu vv-tovereiden kanssa siitä kuinka jonnekin ruudulle ajetaan kuin siitä kuinka saa merkattua itselleen ne ruudut jonne ei pääse tai viitsi mennä :rolleyes:Kyllä, toinen olisi reitin optimointi. Vaikka ajaminen onkin hauskaa jos on aikaa mennä rauhassa, alkaa siirtymät olla sen verran pitkiä, ettei aivan kamalasti viitsisi turhia ajaa. Pitäisi olla joku softa, joka osaisi optimoida reitin, nimenomaan vv:tä varten. Eli merkkaisit ruudut joissa haluat käydä ja softa laskisi lyhimmän reitin.

nikobiker
15.04.2020, 21.23
No mitäs tästä ruudusta sanotte:

http://drive.google.com/uc?export=view&id=1r8Q-Qwx0HKp1KZ_H4zLpxkNVb3VwItnr

GPS-virheen seurauksen hankittu. Jos VV tunnistaa yhden suoran viivan huijauksen, niin tätä kahta viivaa ei tunnistanut. Kolmen pisteen taktiikalla voisi kokeilla käydä ajamassa lentokentän ympärillä? Eli kolmessa kohtaa ympärillä olevissa ruuduissa kävisi tekemässä pienen jäljen niin, että saisi kaksi tai kolme suoraa viivaa lentokentän neliön poikki? Käytännössä gps-virhe on selvästi tehnyt juuri näin. Rekisteröinyt muutaman pisteen keskellä olevan neliön ympärille ja vetänyt viivat niiden kautta.

Fuuga, kyllä minä tiedän mikä fuuga on. Olenhan itsekin sellaisia kitaralla tapaillut. Jos ruudussa pitää käydä, niin sitten pitää ja ehkä rikesakko vielä olisi sen arvoista. Montakohan neliötä muuten mahtuu vaikkapa Guantanamoon. Jos ei siellä käy, niin eihän se muuten tunnu miltään eikä tiedä mitä siellä oli :D

Puskis
15.04.2020, 21.32
Ja onhan vielä Santahamina, joka pitäisi jotenkin käydä poimimassa.

Varuskunnillahan saattaa olla avoimien ovien päiviä ja valatilaisuuksiin voisi yrittää mennä omaisena. En sitte tiedä tulisko sanomista pyörän viemisestä.

Itellä lähin saavuttamaton ruutu on Pansion laivastoasema. Vajaat 20 vuotta sitten ei olisi ollut mikään ongelma käväistä ruudussa, mut nyt siellä on aidat joka paikassa. Omana palvelusaikana siellä pyöri juoppoja onkimassa, eikä ketään kiinnostanut. Muksuna oon myös hiihtänyt ruudun alueelle meren jäälle.

MRe
15.04.2020, 21.38
^Noo, rikesakko voi olla pieni maksu yhdestä tärkeästä ruudusta :)
Ei taida lentoliikenteen, kuten ei muunkaan liikenteen, häirinnästä selvitä rikesakolla. Siitä tulee ihan päiväsakkoja / vankeutta kai törkeydestä riippuen.

MRe
15.04.2020, 21.40
^^VV hyväksyy myös kävellen tehdyt reitit, joten valatilaisuus olisi yksi vaihtoehto. Ja muistaakseni sotkuun pääsee muutenkin. Tai ainakin aiemmin pääsi.

MRe
15.04.2020, 21.52
GPS-virheen seurauksen hankittu. Jos VV tunnistaa yhden suoran viivan huijauksen, niin tätä kahta viivaa ei tunnistanut. Kolmen pisteen taktiikalla voisi kokeilla käydä ajamassa lentokentän ympärillä? Eli kolmessa kohtaa ympärillä olevissa ruuduissa kävisi tekemässä pienen jäljen niin, että saisi kaksi tai kolme suoraa viivaa lentokentän neliön poikki? Käytännössä gps-virhe on selvästi tehnyt juuri näin. Rekisteröinyt muutaman pisteen keskellä olevan neliön ympärille ja vetänyt viivat niiden kautta.
Ohessa mun metromatka:
http://mre.kuvat.fi/images/vv_1.png

Puskis
15.04.2020, 22.04
^^VV hyväksyy myös kävellen tehdyt reitit, joten valatilaisuus olisi yksi vaihtoehto. Ja muistaakseni sotkuun pääsee muutenkin. Tai ainakin aiemmin pääsi.

Joo, mut oon käsityksessä, että ortodoksisimmat ei salli itselleen ruutujen keräilyä pyörättä.

Sotku ei oo ruudussa, joten omassa tilanteessa ei auta. :( Avoimien ovien päivä tai Ruissalon puolelta jäitä pitkin ainoat toivot tässä.

hphuhtin
15.04.2020, 22.08
Kävisikö bikerafting? ;)

Puskis
15.04.2020, 22.44
No siis, melontakurssia on mietitty.

kaakku
15.04.2020, 23.09
Noh?

Itse asiassa tarkastelin tilannetta vielä hieman tarkemmin. Ja kuinka ollakaan, tuossahan on rakentamaton tontti ja rannassa laituri... olisiko jonkinlainen kylän yhteislaituri tai mökkiläisille. Mut siis joku polkuhan rantaan väkisinkin siis menee!

[Karttalinkki (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6681064.75&e=410345&title=T%C3%A4st%C3%A4+rantaan%3F&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %2C%7B%22id%22%3A3%2C%22opacity%22%3A100%7D%2C%7B% 22id%22%3A4%2C%22opacity%22%3A75%7D%5D)]
Rannassa on tosiaan laituri ja laiturille pääsee ihan tietä pitkin. Kylän yhteisranta tuo tosiaan oli.

Firlefanz
16.04.2020, 00.10
Taitaa nyt kuitenkin olla pienempi rike ottaa se ruutu manuaalisesti. Ja onhan vielä Santahamina, joka pitäisi jotenkin käydä poimimassa.

Jos kävisi sotilaspiirin esikunnassa tai vastaavassa mankumassa itselleen kertausharjoituskutsun? Tai liittyisi johonkin vapaaehtoisen maanpuolustustoiminnan piiriin kuuluvaan porukkaan joka kävisi ampumassa Santiksessa? Pääasia että saisi sellaisen lapun jota näyttämällä varuskunnan portit aukenisivat.

(Joskus viime vuosituhannen puolella olin viikon kestävällä kurssilla. Majoitus oli talon puolesta, mutta herrasmiehiä kun olimme, meidät saattoi päästää yöksi kotiin. Silloin tosin olin juoksumaanikko, mutta fillarillakin olisi voinut kulkea.)

PS Olen pohjattoman pettynyt: luulin tähän saakka että Fuuga oli ottanut nimimerkkinsä suurten pyöräilykielien irtiottoa eli hatkaa tarkoittavasta sanasta eikä jostain hiton musiikkitermistä!

Fuuga
16.04.2020, 00.55
Joo, mut oon käsityksessä, että ortodoksisimmat ei salli itselleen ruutujen keräilyä pyörättä.

Sotku ei oo ruudussa, joten omassa tilanteessa ei auta. :( Avoimien ovien päivä tai Ruissalon puolelta jäitä pitkin ainoat toivot tässä.

Jep, ei ole yhteenkään valatilaisuuteen tai kotiväenpäivään kyselty missään mitään ja niissä on käyty jo 3 kertaa (poika, tytär, poika). Saattaa jopa päästä halvalla syömään lounaan :).

Fuuga
16.04.2020, 00.58
PS Olen pohjattoman pettynyt: luulin tähän saakka että Fuuga oli ottanut nimimerkkinsä suurten pyöräilykielien irtiottoa eli hatkaa tarkoittavasta sanasta eikä jostain hiton musiikkitermistä!

Hmm, ley de fuga ei kuulosta kovinkaan hyvältä CV:ssä :). Musiikki on mulle tärkeämpää kuin pyöräily.

Fuuga
16.04.2020, 01.01
Ei taida lentoliikenteen, kuten ei muunkaan liikenteen, häirinnästä selvitä rikesakolla. Siitä tulee ihan päiväsakkoja / vankeutta kai törkeydestä riippuen.

Huomattavasta häirinnästä sakkoja tai enintään 6 kk vankeutta. Jos kuuntelee tilanteen niin, ettei koneita satu olemaan lähdössä radan päässä eikä ketään ole laskussa niin ei liene törkeää...

teeässä
16.04.2020, 08.47
Jos kävisi sotilaspiirin esikunnassa tai vastaavassa mankumassa itselleen kertausharjoituskutsun? Tai liittyisi johonkin vapaaehtoisen maanpuolustustoiminnan piiriin kuuluvaan porukkaan joka kävisi ampumassa Santiksessa? Pääasia että saisi sellaisen lapun jota näyttämällä varuskunnan portit aukenisivat.

(Joskus viime vuosituhannen puolella olin viikon kestävällä kurssilla. Majoitus oli talon puolesta, mutta herrasmiehiä kun olimme, meidät saattoi päästää yöksi kotiin. Silloin tosin olin juoksumaanikko, mutta fillarillakin olisi voinut kulkea.)

Santahaminan maanpuolustuskerholle saa järjestää itselleen yksityistilsisuuden jolloin myös saa pääsyn saarelle tilaisuuden ajaksi

JackOja
16.04.2020, 09.44
Rannassa on tosiaan laituri ja laiturille pääsee ihan tietä pitkin. Kylän yhteisranta tuo tosiaan oli.

Uu jeah! Pitääpä mulkata oma reittisuunnitelma poikkeamaan tuollakin.

Santiksessa on ollut mtbcf:n ajoja joskus muinoin. Ja voisihan sitä hakeutua työhön, jolla on tarkoitus.

MRe
16.04.2020, 11.15
Huomattavasta häirinnästä sakkoja tai enintään 6 kk vankeutta. Jos kuuntelee tilanteen niin, ettei koneita satu olemaan lähdössä radan päässä eikä ketään ole laskussa niin ei liene törkeää...
No, pidän pienempänä rikoksena ruudun merkkaamista käsin, kuin menemistä lentokentän suljetulle alueelle. Samoin mun mielestä on rehellisempää ottaa Seurasaari kävellen tai korkeintaan pyörää taluttaen, kuin siellä ajaen. Sama juttu Lonnan kanssa. Sinne ei edes taida ajaa sellaista vuoromoottoria, johon saa pyörän mukaan.

Mutta kun tuota karttaa ja omaa sijaintia katsoo, niin jos ei lentokentän ruutua "saa" poimia, niin mulle tulee sellainen 40 km pohjalle ennen ensimmäistäkään kulmaruutua, mistä lähteä rakentamaan. Länteen joutuu ajamaan tuonne keskustan tasolle ja itäänkin päin mennessä saa ajaa itse asiassa aika paljon koilliseen, ennen kuin kannattaa alkaa rakentamaan yhtään mitään kokonaisuutta. Siksipä korkkaan sen yhden ruudun käsin, kun se tulee ajankohtaiseksi. Vielä ei ole tullut, kun ei tämä ole mulle elämäntehtävä.

Puskis
16.04.2020, 11.38
Mutta kun tuota karttaa ja omaa sijaintia katsoo, niin jos ei lentokentän ruutua "saa" poimia, niin mulle tulee sellainen 40 km pohjalle ennen ensimmäistäkään kulmaruutua, mistä lähteä rakentamaan..

Ite keskittyisin tuollaisessa tilanteessa klusteriin, se on tavoitteena muutenkin neliötä fiksumpi. Tai sitten keräisin neliötä ajatuksella, että neliö olisi semmoinen ja semmoinen, jos tuo lentokenttäruutu ei olisi tuossa.

reasy52
16.04.2020, 11.47
Sama. Itä-Helsinkiläisenä olen siirtynyt neliöstä klusterin kasvattamiseen. Tällä hetkellä max square 12x12 ja cluster 363. Ruutujen keruu on lisännyt intoa ajamiseen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
16.04.2020, 11.48
^& ^^ komppaan noita. Kun kerää klusteria se maksimineliö tulee sitten ihan itsestään.

Fuuga
16.04.2020, 12.27
^^^^Nyt on ihan pakko sanoa, että 'tosikko'.

Se tässä on juuri se ongelma, että siirtymistä alkaa muodostua enemmän kuin normaalipituinen 'vähän pidempi lenkki'. Aikaa kun olisi niin ajelisi vaikka kuinka, mutta kun pitäisi saada talokin rakennettua loppuun ynnä tehtyä muita puhdetöitä parisuhteen ylläpitämisestä puhumattakaan.

Jami2003
16.04.2020, 12.50
Pyörä takaluukuun ja autolla valloittamattomien ruutujen hoodeille :)

MRe
16.04.2020, 12.56
^^^^Nyt on ihan pakko sanoa, että 'tosikko'.
No, se on vähän vaikea sanoa näin netissä, että kuka on tosissaan ja kuka ei. Jos sinne nyt oli joku juoksijakin mennyt.

Noiden ruutujen keräämisessä sitten on useammanlaista periaatetta. "Saako" kerätä kävellen? "Saako" taluttaa? Milloin tunkkaaminen on taluttamista? Taluttaminen tunkkaamista? Kantaminen? Itse en kauhean puritaani aio olla, mutta ehkä nyt en käsin merkkaa ruutuja Helsingistä Fiskarsiin vain saadakseni klusterin aikaan.

Puskis
16.04.2020, 13.52
Haluan uskoa, että joku oikeasti raahaa pyöränsä jokaiseen ruutuun. Mulla taitaa olla neljä käveltyä tällä hetkellä.

K.Kuronen
16.04.2020, 20.22
^Jos en aivan väärin muista, niin yhden ruudun varmistin Oripään nurkilta irroittamalla ajotietokoneen pyörästä hypätäkseni leveän ojan yli ilman pyörää. Siihen ei olisi ollut tarvetta, sillä pyörä oli muutenkin ruudussa. Pohdin tapahtunutta jälkikäteen ja totesin, että jääköön ainokaiseksi hölmöilyksi, sillä itse olin touhuun ryhtyessä päättänyt leikin säännöistä: kotoa käsin ja joko polkien tai pyörää kantaen.

MRe
16.04.2020, 20.45
^Joo, siis itselleen pitää olla rehellinen. Vain todella tyhmä pettää itseään.

nikobiker
16.04.2020, 21.39
Ruoholahdesta luoteeseen saa kyllä mainiosti ja helposti vielä 15x15 ruudun ajamalla. Mulla on juuri tuo nyt ja ainoa laittomuus on kun kävin parisataa metriä iltapimeässä Seurasaaren puolella ja takaisin.

Fuuga
16.04.2020, 23.42
Niin, yksi hyvä aiheeseen liittyvä keskustelu voisi olla se, että saako tehdä laittomuuksia - kuten yllä. Mitenkään tuomitsematta tai osoittelematta. Ihan vain akateemistä pohdintaa.
Voiko ja jos niin kuinka pitkälle tehdä enemmän tai vähemmän laittomuuksia? Esim. käydä pimeällä jonkun talon pihassa kun muuten pitäisi kiertää järven toiselle puolelle tai kiivetä lentokentän aidan yli tai ... keksi itse lisää.

skithund
17.04.2020, 00.26
Santahaminassa voi käydä myös juoksemassa syssymmällä. Itsellä ainakin harkinnassa :)

http://www.sandistrail.com/

JackOja
17.04.2020, 09.19
^jumaleisson, pitäisikö alkaa harrastaa polkujuoksua?! Reitillä saisi kaikki "Santis only" -ruudut paitsi Radioniemen kärjen. Sinne voisi vaikka eksyä?

Vai "saisinko" mä värittää noi muutenkin kun hengailin siellä 80-luvulla kuukausitolkulla?

Sellainen ajatus tuli, että ne joille lentokentän ruutu muodostaa pakkomielteen voisi ratkaisuna olla kartan tulostus ja ruudun väritys vaikka puuväreillä siihen?

nikobiker
17.04.2020, 09.43
Niin, yksi hyvä aiheeseen liittyvä keskustelu voisi olla se, että saako tehdä laittomuuksia - kuten yllä. Mitenkään tuomitsematta tai osoittelematta. Ihan vain akateemistä pohdintaa.
Voiko ja jos niin kuinka pitkälle tehdä enemmän tai vähemmän laittomuuksia? Esim. käydä pimeällä jonkun talon pihassa kun muuten pitäisi kiertää järven toiselle puolelle tai kiivetä lentokentän aidan yli tai ... keksi itse lisää.

Niin.. lain mukaan selvästikään ei voi.

Ei yhtään enempää kuin voi ajaa kolmenkympin alueella kolmeaviittä tai ylittää tie päin punaisia tyhjässä risteyksessä tai ajaa ajoradalla vaikka vieressä on pyörätie jne.

Jokaisella kulkijalla on oma moraali ja lain tunto taipuu siinä sopivasti aina tilanteen mukaan. Myös niin kuulemma ajatellaan, että asia on ok, kunhan kukaan ei näe.

nikobiker
17.04.2020, 09.47
Sellainen ajatus tuli, että ne joille lentokentän ruutu muodostaa pakkomielteen voisi ratkaisuna olla kartan tulostus ja ruudun väritys vaikka puuväreillä siihen?

Nyt pääsi nauru!

Fotarilla olisi helpompi noita ruutuja värjäillä. Sitten vaan postaisi tänne näitä kunnoitusta ja kateutta herättäviä "kuvakaappauksia".

MRe
17.04.2020, 09.55
^^Niin, no mun mielestä tuo laittomuuksien tekeminen on vähintään yhtä väärin kuin jonkun ruudun ottaminen manuaalisesti.

Kävely on eri asia, koska se on VV:ssä sallittu liikkumismuoto. Se on sitten jokaisen oma asia, mitä muita sääntöjä laittaa. Vain gravelilla ajetut ruudut lasketaan. Vain jos päässä on se vihreä kypärä. Vain jos on laulanut oolannin sotaa uuden ruudun rajalla. Sähköpyörä? No pitääkö tuota edes kysyä.

Ihminen on aika loistava olento keksimään rajoitteita ja "ohjeita" joita sitten jonkun uskontokunnan mukaan pitää noudattaa. Ramadanin aikana ei saa syödä päivällä. No miksi ei? Jos on nälkä, niin syö. Ja aina on jossain päin maailmaa yö. Kuvittelee olevansa siellä.

Mulla on vielä tällä hetkellä se pelikirja, jossa laittomuuksia ei sallita, mutta muuten ajamattoman ruudun voi merkata käsin, jos sinne ei muuten pääse ja ympäröivät 8 ruutua on ajettu. Tämä sääntö / käytäntö sulkee pois sen, että voisin merkata vaikka Santahaminan. Lisäksi kahden vierekkäisen ruudun käsin merkkaaminen ei ole ok.

Ajattelin tänään mahdollisesti käydä poimimassa Seurasaaren neliön pyörää taluttamalla. Mulle on tärkeämpää, etten riko kieltoja kuin se, että saan jonkun "puritaanisen puhtaan" suorituksen.

JackOja
17.04.2020, 10.00
...
Kävely on eri asia, koska se on VV:ssä sallittu liikkumismuoto....

Jos sen sallii itselleen ja kävelyt on Stravassa ja aktivoi lajin Veloviewerissa.

Ajattelin tänään mahdollisesti käydä poimimassa Seurasaaren neliön pyörää taluttamalla. Mulle on tärkeämpää, etten riko kieltoja kuin se, että saan jonkun "puritaanisen ouhtaan" suorituksen.

Tiedoksi sitten, että polkupyörän vienti Seurasaareen on kielletty. Se kerrotaan sillan päässä liikennemerkissä.

MRe
17.04.2020, 10.10
^No, sitten pitää lukita se siihen telineeseen ja käydä kävellen. Kelihän näyttää olevan varsin mukava pieneen ulkoiluun.

Firlefanz
17.04.2020, 10.32
Ajattelin tänään mahdollisesti käydä poimimassa Seurasaaren neliön pyörää taluttamalla. Mulle on tärkeämpää, etten riko kieltoja kuin se, että saan jonkun "puritaanisen puhtaan" suorituksen.

Ota lukko mukaan!

https://pic.useful.fi/SMKcmDLuJ.png

PS Sorriii! JackOja tietenkin ehti kertoa faktat sillä välin kun minä aikailin (ja laitoin hernekeiton hiljalleen kiehumaan).

hphuhtin
17.04.2020, 10.42
Hyvä puoli, että kukin voi määritellä itse sääntönsä, tietysti voi ja joutuu kinastelemaan muiden kanssa niistä jos haluaa muidenkin tunnustavan ”saavutuksensa” :)

Hyvänä sääntönä soisin ainakin että vahinkoa tai vaaraa sellaisesta muille ei aiheutettaisi, mutta siinäkin on ongelma määrittelystä. Poluilla pyöräily kun vaikkapa on joidenkin mielestä hirvittävä ympäristön tuho.

JackOja
17.04.2020, 10.50
Seuraavan kerran kun on lennolle lähdössä voi kävelijäkeräilijätkin kävellä terminaalin ikkunalle tuossa nurkassa niin eiköhän se ruutu sillä kuittaannu?

https://pic.useful.fi/8mqph9aJr.jpg

px
17.04.2020, 12.40
Tiedoksi sitten, että polkupyörän vienti Seurasaareen on kielletty. Se kerrotaan sillan päässä liikennemerkissä.

Jos viilataan hieman pilkkua niin en antaisi ihan hirveästi arvoa tuolle polkupyörän vientikiellolle.

"Kielto- tai rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä." (LMp 24 § 1 mom.).

Ko. merkki siis kieltää pyöräilyn, ok. Mutta sillä merkillä ei voi kieltää pyörän taluttamista, eikä tuollaisella lisäkilvellä sitä tuon päätöksen mukaan voi myöskään kieltää. Joku muu voinee tulkita varmaan eri tavalla.

Firlefanz
17.04.2020, 14.33
Olisiko kiellosta siis kerrottava erillisellä kyltillä, jotta se olisi pätevä?

Vai onko lisäksi myös niin ettei pyörän viemistä Seurasaareen oikeastaan edes voi kieltää eli kieltoon on suhtauduttava pikemminkin etikettisääntönä jota kuitenkin on fiksua noudattaa?

PS Seurasaari-säätiön sivulla en löytänyt koko asiasta muuta informaatiota kuin maininnan että henkilökunnan pyöräily on sallittua.

PPS Pieni sivujuonne vie kohtuuttomasti tilaa ja menee kaiken lisäksi oikeastaan otsikon ohi, mutta...menköön.

MRe
17.04.2020, 15.47
Hyvä puoli, että kukin voi määritellä itse sääntönsä, tietysti voi ja joutuu kinastelemaan muiden kanssa niistä jos haluaa muidenkin tunnustavan ”saavutuksensa” :)
Niin, no kaipa se puhtain suoritus on se, jossa koko matka ajetaan polkupyörällä sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti. Ei tunkata, ei kanneta. Jos ei ajamalla pääse, jää ruutu saamatta. Kaikki muu on selittelyä.

JackOja
17.04.2020, 16.13
...koko matka ajetaan polkupyörällä sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti. Ei tunkata, ei kanneta. Jos ei ajamalla pääse, jää ruutu saamatta. Kaikki muu on selittelyä.

Missä noi säännöt lukee?

K.Kuronen
17.04.2020, 20.50
Niin, no kaipa se puhtain suoritus on se, jossa koko matka ajetaan polkupyörällä sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti. Ei tunkata, ei kanneta. Jos ei ajamalla pääse, jää ruutu saamatta. Kaikki muu on selittelyä.

Jos ajatellaan, että on puhtain (tyylikkäin) tapa toimia, niin kait sitten on myös likaisin (tyylittömin) tapa.

Omalla kohdallani pyörän kantamisesta luopuminen olisi merkinnyt neliön jäämistä varsin pieneksi, mutta samalla reissujen helpottumista ja klusterin ulottumista etäämmäs kotoa. Olisi hyvinkin voinut olla rennompi tapa hakea ruutuja ja saattaisin olla, että ruutujen haku jatkuisi edelleen.

Fuuga
17.04.2020, 23.12
Mä en oikein ymmärrä tätä jankkaamista kantamisesta. VV:ssä on pari muutakin lajia, joiden suoritukset luetaan mukaan niin mitä siitä ihmettelemään. Voi tietenkin olla vain minun puusilmyyttäni mutta näin mä luen.

Teemu H
17.04.2020, 23.15
Kova juttu, jos joku saa kävelemällä tehtyä ison neliön. Pyörälläkin tuntuu välillä raskaalta :D

Puskis
17.04.2020, 23.19
Onko muita pyöräilylajeja, joissa ei saa kantaa tai taluttaa kuin trial?

lluque
17.04.2020, 23.31
Hah, itse kävin intin Santahaminassa ysärillä ja tuli myös poljettua saari läpikotaisin läpi (muiden etenemistapojen lisäksi). Lisäilinkin noita silloisia pyöräilyjä postuumisti stravaan - itse en ainakaan pidä huijauksena koska olen oikeasti ne reitit siellä ajanut PV:n pyörillä ennen kuin koko internettiä oli keksittykään. Ei sillä että noilla ruuduilla olisi mitään suurempaa merkitystä omien neliöiden ja klustereiden kannalta edes koska asun nykyisin Oulussa :)

Teemu H
18.04.2020, 00.18
^Juu , 1990-luvun lopulla vietin minäkin vuoden Santahaminassa. Tosin muistaakseni Internet oli jo, tai ainakin jonnekin purkkeihin viikonloppuisin soittelin tietokoneella kuvia katselem.... eikun keskustelemaan sivistyneitä.

Kerran meinasin joutua polkemaan pyörällä Syndaleniin, mutta olisinkohan onnistunut luistamaan tehtävästä kuumeen nojalla. Aika paljon kärsin kuumesta, olin pari kolme kertaa Tilkassa osastollakin sen takia. Varmaan oli hometta kassuilla. Suksien kanssa en myöskään joutunut tekemisiin. Kerran ne piti kuitata, kun lähdimme pienellä porukalla räiskimään Rovajärvelle, mutta onneksi siellä ei ollut lunta.

Keskityin siis ryömimiseen ja konttaamiseen, saari tuli niinkin tutuksi. Stravasta nuo ryömimiset puuttuvat, voinko lisätä? :D

K.Kuronen
18.04.2020, 09.22
Oma inttivuosi livahti Säkylässä ja Haminassa. Kertaamassakin olen ollut. Saisinkohan ruksia muistini mukaan Raasinkin alueelta.

Osalla fokus on mielestäni väärä: mitä saa ja mitä ei, saanko oikaista ja onko pakko. Katseen pitäisi olla suurissa seikkailuissa: pyörän selässä, juosten tai vaikka meloen -miten itse kokee.

MRe
18.04.2020, 11.10
Osalla fokus on mielestäni väärä: mitä saa ja mitä ei, saanko oikaista ja onko pakko. Katseen pitäisi olla suurissa seikkailuissa: pyörän selässä, juosten tai vaikka meloen -miten itse kokee.
Tämä. Nämä laitteet ja sovellukset vain välillä tuppaa viemään fokuksen pois siitä mitä ja miksi ollaan tekemässä.

MRe
18.04.2020, 11.14
Mä en oikein ymmärrä tätä jankkaamista kantamisesta. VV:ssä on pari muutakin lajia, joiden suoritukset luetaan mukaan niin mitä siitä ihmettelemään. Voi tietenkin olla vain minun puusilmyyttäni mutta näin mä luen.
Lähinnä tuo mun heitto noista "säännöistä" oli siihen suuntaan, että miksi yleensäkään lähetä keksimään jotain rajoituksia johonkin suoritukseen, kun tämä ei ole mitään kilpailua. Itse kyllästyin aikanaan melko nopeasti golfiin, kun en jaksa sitä jäätävää sääntöjen ja määräysten määrään, mikä siinä lajissa on. Jossain mielessä se on ymmärrettävää, kun tulosten pitää (mistä syystä pitää?) olla yhteismitallisia ja verrattavissa keskenään. Toisaalta jos pelaa vain omaksi huvikseen, niin mitäpä väliä sillä on miten pelaa ja millä säännöillä, kunhan se ei haittaa muita tai aiheuta vaaraa.

K.Kuronen
18.04.2020, 11.58
^Ne rajoitukset, ainakin itsellä, määrittävät tekemisen raamit: selkeä ja itselle sopiva kehys vapauttaa tekemään ja vapauttaa myös aikanaan laittamaan pisteen. Samalla Pandoran lipas pysyy kiinni.

Fuuga
18.04.2020, 21.52
^^juu, minä kommentoin vain omalta osaltani. Kuvaan niitä asioita jotka sopivat minun pirtaani ja mikä ei. Kukin tekee miten haluaa kun en minä ainakaan ole löytänyt tähän liittyvää kilpailua tms.

Teemu H
20.04.2020, 22.07
Eilen tuntui taas mukavalta käydä hakemassa ruutuja kuuden tunnin lenkillä, kun muutin vähän ajamisen filosofiaa.

Söin nimittäin ennen lähtöä mahan täyteen karitsanlihakeittoa. Otin mukaan termoksellisen Earl Grey teetä, laitoin sekaan peräti kuusi lusikallista sokeria. Sitten tein vielä evääksi juustojälkiuuniruisleipää. Tietysti oli myös geelejä ja patukkaa, mutta niitä hyvänmakuisia. Lenkillä pidin ruhtinaalliset kaksi taukoa, yhteensä 35 minuuttia. Takaisin tullessa oli vähän myötätuulta, mikä oli mukava juttu. Kotona oli sauna lämmennyt ajastimella ja kotipizzat tilauksessa, ja toki pari olutta oli myös kylmässä.

Tällä reseptillä alan toimia joka kerta tästä lähtien :D

JackOja
20.04.2020, 22.15
^toi kuullostaa hyvältä!

JackOja
28.04.2020, 15.42
Konffasin vappupäivän ruutulenkkiä ja hiffasin, etten saa ajettua maxsquareen enempää kuin kuusi (6) ruutua ulottuvuutta kun lännessä Hiidenvedellä tulee avovesiruutu vastaan ja idässä Helsinki-Vantaa on rajana.

Oliskohan tuo 28x28 -> 34x34 tämän vuoden juttuja ja sen jälkeen voisi keskittyä taas enempi maxclusteriin.

Toki jos maxsquare siirtyy joskus Helsinki-Vantaan pohjoispuolelle niin sitten riittäisi lääniä jatkaa sitäkin. Se olisi 5 ruuturiviä alempana kuin Hiidenveden vesiruutu joten siksi helpompi ohittaa. Tai jos Hiidenvesi joskus jäätyisi ja viitsisi sinne asti sellaisena aikana ajella.

Fuuga
28.04.2020, 18.42
^Samassa liemessä ollaan. Pitänee kaivaa jostain soutuvene ja soutaa pyörän kanssa Kiihkelyssaarille ja käydä polkemassa siellä. Kuivaniemestä olisi ollut rannasta n. 15 metrin matka neliön rajalle, mutta niemi on asutettu tai ainakin taloutettu (talo -> taloutettu :)). Mun pitäis käydä tuolla Kehä IV:n pohjoispuolella yksi koko päivän reissu niin ei tarvitsisi vähään aikaan siellä enää käydä.

JackOja
28.04.2020, 19.09
...Mun pitäis käydä tuolla Kehä IV:n pohjoispuolella yksi koko päivän reissu niin ei tarvitsisi vähään aikaan siellä enää käydä.

Mulla on suunnitelmissa pari laavu/telttareissua squaren yläpuolelle pistämään asioita kuntoon isolla kädellä.

Fuuga
28.04.2020, 19.24
Mulla on suunnitelmissa pari laavu/telttareissua squaren yläpuolelle pistämään asioita kuntoon isolla kädellä.

Rokokalliolle yöksi ja sieltä käsin tekee ne lenkurat? Paikka on ihan hieno ja kohtuullisen keskeisellä paikalla alueelle, jonka eteläraja menee Kehä IV:ssä ja pohjoisraja välillä Karkkila - Hyvinkää.

Fuuga
28.04.2020, 20.40
^No, nyt olis 172 km tile huntingia piirretty. Vähän epäsuhtainen matka vain. Ensimmäisenä päivänä abt. 72 ja toisena 100 tai toisin päin... Välissä Rokokalliolla yö. Suunnitelma olisi hyvä, vielä kun löytäisi sopivan ajankohdan. Wapun tienoo olisi muuten hyvä, mutta rouvalla 5-kymppiset ja vaikkei olekaan pitämässä mitään pippaloita, lienee sopiva olla kotona.

Puskis
30.04.2020, 21.42
Mukava video aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=7SRGArEvP1Y

Sama tyyppi hommannut myös opintosuorituksen velovieweristä. Onko joku vastannut aikanaan tuohon kyselytutkimukseen?
https://www.researchgate.net/publication/335611212_The_GPS_Selfie_Embodied_Mapping_Practice s_in_Veloviewer_Explorer

Fuuga
07.05.2020, 14.08
Jokos @jackoja kerkesi tehdä Kehä IV -takaisin reissun?

JackOja
07.05.2020, 14.13
^en ole vielä. Laavuja ja reittejä speksattu kyllä. Otin kaikki perjantait lomaksi juhannukseen asti eli ehtiihän tässä.

kaakku
07.05.2020, 21.31
https://i.imgur.com/ewZBldM.jpg
Jaahas. Portilla valvontakameran alla u-käännös, aidan vierestä näytti menevän polku rantaan asti. En menny koska Explorer helper oli sitä mieltä että riittää jo. Onneks on ihan lähiseudulla tämä ruutu.

Viime lenkit on ajettu siihen malliin että kun ajan pari täsmäiskua Tuusulaan niin kivasti kasvaa neliö.

JackOja
07.05.2020, 22.19
^heh, tuon hain itse Katrineholmintien kautta.

Täsmäiskut -etenkin Tetristyylin- on parhaita.

Fuuga
07.05.2020, 22.28
Jaahas. Portilla valvontakameran alla u-käännös, aidan vierestä näytti menevän polku rantaan asti. En menny koska Explorer helper oli sitä mieltä että riittää jo. Onneks on ihan lähiseudulla tämä ruutu.

Kai tiesit sen, että jotenkin klikkaamalla tuota reittiä vv:ssä se lukee jäljen tarkemmin? Itselle käynyt joskus samoin ja pettymys on ollut suuri kun on reissun jälkeen tarkastellut saavutuksia.

Huoleton
11.05.2020, 11.11
Metsässä eri laitteiden näkemykset paikasta heittelee aika lailla. Puhelin on yleensä se epävarmin, mutta on 2 pyörä-GPS laitettakin ollut 100m eri mieltä yhden ruudun kulmassa. Varmat ruudutukset on tullut EveryTile appilla garminissa. Jos puhelimella tallentaa niin varmaan puhelimen appis on aika varman myös.

Teemu H
11.05.2020, 11.28
Auto pause kannattaa myös laittaa pois päältä, jos se lopettaa nauhoituksen kävelyvauhdeissa.

WECLIMITS
11.05.2020, 18.15
Vain itseeni kohdistuvat vaatimukset/rajoitukset Veloviewer -ruutujen keräämiselle:

- Ruudut tulee saavuttaa vain omaa lihasvoimaa käyttäen maitse/vesitse/soitse. Tämä tarkoittaa käytännössä kävellen/juosten, potkurilla, polkupyörällä, soutuveneellä (ilman purjetta) jne. Vapauttamalla myös esim. jalkaisin tapahtuvan ruudun saavuttamisen….
a) voin hyväksyä mm. sen yhden aiemmin kävellen T2 :ssa suoritetun Helsinki-Vantaan ruudun vierailun
b) vien harrastuksen enemmän yleisemmin kuntoilun ja paikkojen tutkimisen ja löydöistä nauttimisen suuntaan sen sijaan, että esimerkiksi kantaisin polkupyörää metsässä vain ruudun takia

- Kielletyille alueille ei tule mennä. Esimerkkinä luonnonpuistojen kielletyt alueet ja vaikkapa Santahamina. Toki sotkussa käymisen onnistuessa voinee sen lisäksi eksyä parisataa metriä.…

- Retken täytyy alkaa tai päättyä kotoa tai hallitsemaltaan alueelta, kuten teltasta. Ei siis ole esimerkiksi hyväksyttyä hypätä aamulla junaan Turkuun, ajaa pyörällä Poriin ja palata samana päivänä bussilla kotiin. Sen sijaan yöpymällä teltassa tai hotellihuoneessa Turun ja Pori välillä matkasta tulee hyväksyttävä. Juna Helsingistä Akaaseen (tai mikä se Toijala nykyisin on) ja paluu kotiin siis sallittua.

Sähköllä avustettu pp ei siis ole sallittu. Tietäen, että esim. sähköläskillä ajaminen on mageeta… harkitsen asiaa uudelleen kunhan sellaisen hankin.

Saa käyttää tai olla käyttämättä. Hyviä ajoja, ei kun retkiä!

Puskis
11.05.2020, 19.11
Omat sääntöni yksinkertaisuudessaan:
1) Siirtymät kotoa keräämättömille ruuduille pitää suorittaa omin lihasvoimin ja ruudut pitää kerätä omin lihasvoimin.
2) GPS-jälkeä ei saa muokata tai manipuloida.

edit. Lentokenttäruutu olisi siis itselleni mahdollinen, jos ensin ajaisin kotoa pyörällä lentokentälle n. 200km ja sitten keräisin ruudun terminaalista kävellen. En tiiä saako sen sieltä kävellen, kun aika pieni kulma rakennuksesta ruudussa on, tai pääseekö edes siihen terminaalin osaan, jos ei ole lähdössä lennolle.

teeässä
11.05.2020, 21.06
Omat sääntöni yksinkertaisuudessaan:
1) Siirtymät kotoa keräämättömille ruuduille pitää suorittaa omin lihasvoimin ja ruudut pitää kerätä omin lihasvoimin.
2) GPS-jälkeä ei saa muokata tai manipuloida.

edit. Lentokenttäruutu olisi siis itselleni mahdollinen, jos ensin ajaisin kotoa pyörällä lentokentälle n. 200km ja sitten keräisin ruudun terminaalista kävellen. En tiiä saako sen sieltä kävellen, kun aika pieni kulma rakennuksesta ruudussa on, tai pääseekö edes siihen terminaalin osaan, jos ei ole lähdössä lennolle.

Näemmä se vaatisi matkan Schengen-alueen ulkopuolelle

Sent from my iPad using Tapatalk

Fuuga
11.05.2020, 21.28
Vain itseeni kohdistuvat vaatimukset/rajoitukset Veloviewer -ruutujen keräämiselle:

- Ruudut tulee saavuttaa vain omaa lihasvoimaa käyttäen maitse/vesitse/soitse. Tämä tarkoittaa käytännössä kävellen/juosten, potkurilla, polkupyörällä, soutuveneellä (ilman purjetta) jne. Vapauttamalla myös esim. jalkaisin tapahtuvan ruudun saavuttamisen….
a) voin hyväksyä mm. sen yhden aiemmin kävellen T2 :ssa suoritetun Helsinki-Vantaan ruudun vierailun
b) vien harrastuksen enemmän yleisemmin kuntoilun ja paikkojen tutkimisen ja löydöistä nauttimisen suuntaan sen sijaan, että esimerkiksi kantaisin polkupyörää metsässä vain ruudun takia
- Kielletyille alueille ei tule mennä. Esimerkkinä luonnonpuistojen kielletyt alueet ja vaikkapa Santahamina. Toki sotkussa käymisen onnistuessa voinee sen lisäksi eksyä parisataa metriä.…

- Retken täytyy alkaa tai päättyä kotoa tai hallitsemaltaan alueelta, kuten teltasta. Ei siis ole esimerkiksi hyväksyttyä hypätä aamulla junaan Turkuun, ajaa pyörällä Poriin ja palata samana päivänä bussilla kotiin. Sen sijaan yöpymällä teltassa tai hotellihuoneessa Turun ja Pori välillä matkasta tulee hyväksyttävä. Juna Helsingistä Akaaseen (tai mikä se Toijala nykyisin on) ja paluu kotiin siis sallittua.

Sähköllä avustettu pp ei siis ole sallittu. Tietäen, että esim. sähköläskillä ajaminen on mageeta… harkitsen asiaa uudelleen kunhan sellaisen hankin.

Tuossa on kova setti vaatimuksia ja itselläni on kyllä samanlaiset. Tuon kotoa alkamisen ja sinne päättymisen suhteen olen toistaiseksi onnistunut pitämään vaatimukseni ja kenties pitkään vielä pystynkin. Tuo teltta tai muu majoitus matkan varrella on hyvä juttu. Sähköä en aio harkita vaan siinä vaiheessa kun en enää pysty luomuna jatkamaan, saa harrastuskin jäädä ja uusi (tai joku jäänyt vanha) tulla elämään.

skithund
16.05.2020, 09.18
En tiiä saako sen sieltä kävellen, kun aika pieni kulma rakennuksesta ruudussa on, tai pääseekö edes siihen terminaalin osaan, jos ei ole lähdössä lennolle.

Ruutu on tosiaan non-schengen alueella. Mikäli lentokenttä pitää remonttiaikatauluistaan kiinni koronatilanteen aikana/jälkeen, niin tuo nurkka terminaalista (portit 37-39) on menossa remonttiin laajentuakseen hieman ulospäin, eli ruudun noutaminen "helpottuu". Laajennos on aikataulutettu vuodelle 2021.

WECLIMITS
16.05.2020, 11.33
Kysymys on tuossa vasemmassa yläkulmassa näkyvästä ruudusta. Reittini kyllä johti "likaiselle" puolelle mutta suosittelisin vielä harkitsemaan, josko tuo ympyröimäni kulma olisi sittenkin schengen-alueella?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/e14cf275dca4cfb5cbf072bd482f1331.jpg

skithund
17.05.2020, 11.01
Kysymys on tuossa vasemmassa yläkulmassa näkyvästä ruudusta. Reittini kyllä johti "likaiselle" puolelle mutta suosittelisin vielä harkitsemaan, josko tuo ympyröimäni kulma olisi sittenkin schengen-alueella?

Portit 31-55 on non-schengen aluetta ja about tuossa kulmassa on portti 39. Passintarkastus on porttien 30 ja 31 välissä. Kulmassa on mm. Nordic Kitchen ravintola (https://www.finavia.fi/en/airports/helsinki-airport/shop-dine/nordic-kitchen).

teeässä
17.05.2020, 18.06
Portit 31-55 on non-schengen aluetta ja about tuossa kulmassa on portti 39. Passintarkastus on porttien 30 ja 31 välissä. Kulmassa on mm. Nordic Kitchen ravintola (https://www.finavia.fi/en/airports/helsinki-airport/shop-dine/nordic-kitchen).

Jos ja kun siellä nordic kitchenin kulmassa näkyy ihmisiä jotka käsissään pitää jotain GPS laitetta signaalia epätoivoisesti etsien, tiedämme mistä on kyse

Siinä on aika isot ikkunat joten signaalikin löytynee helposti, kaverin puolesta kyselen.

Sent from my iPad using Tapatalk

PPH
17.05.2020, 19.44
Tuli asennettua tää itselle ihan kokeeksi. Olen ennenkin ajatellut että olisi siistiä jos olisi karttasovellus jolla näkisi mitä teitä on lähistöllä kulkenut ja sitten yrittäisi kulkea kaikki lähistön kuljettavissa olevat tiet läpi. Siten että kaikki haarat olisi kuljettu ja sitten laajentaa jne. No kokeilin tätä ja se haki jonkun määrän harjoituksia Stravasta. Mutta sen jälkeen se ei ole hakenut sieltä mitään. Enkä äkkiä löydä siitä käyttöliittymästä että miten niitä voisi hakea lisää? Vai onko se niin että nyt pitää ostaa se maksullinen versio että niitä saa lisää? Mulla on kyllä Stravasssa privatet aika täysillä koska salainen osoite jne. mutta kai tuo sitten luvalla noi pitäisi saada?

Puskis
17.05.2020, 20.26
Kokeiluversio hakee 20 viimeisintä strava-aktiviteettia ja sen voi tehdä ainoastaan kerran. Mutta voit tyhjentää veloviewerin ja ladata ne 20 viimeisintä uudestaan.

Ite rämppäsin tolla kokeiluversiolla alkuun niin kauan, että mulla oli se 20 aktiviteettia täynnä. Sitten vielä poistin pari ruutujen kannalta hyödytöntä aktiviteettia, kunnes lopulta ostin lisenssin. Tolleen sai periaatteessa pari ilmaista kuukautta ja tuli perusteellisesti testattua, että haluaako jatkaa touhua. Jouduin lisenssin ostamisen lisäksi hankkimaan paremman gps-laitteen, joten omalla kohdalla kyse ei ollut pelkästä kympistä.

Firlefanz
17.05.2020, 20.42
Ei taida olla VeloViewerin tekijällä ja ylläpitäjällä kovin paljon mainostuloja eikä juuri muitakaan. Rahaa ei ymmärtääkseni ole myöskään kävellyt sisään sijoittajien muodossa ja jotenkin kulut on peitettävä - ja kai jonkinlainen korvauskin huimanhauskasta keksinnöstä ja kaikesta työstä - vaikka se olisikin ollut tekijästään pelkästään mielenkiintoista ja hauskaa - on paikallaan.

Ylläoleva ei ole tarkoitettu moraalisaarnaksi, onpahan vaan taustaa. Joo, pitää maksaa, mutta jokainen saa tietysti tykönään miettiä ja päättää haluaako maksaa vai ei.

PS Jos ymmärsin oikein mistä ja mihin suuntan kiinnostuksesi olisi sinua viemässä, niin voi olla että wandrer.earth (jota en itse ole edes kokeillut) voisi olla tarkoitukseen paremmin sopiva. Mutta sekin maksaa jonkin dollarin tai euron kuussa.

PPH
17.05.2020, 21.03
Ei taida olla VeloViewerin tekijällä ja ylläpitäjällä kovin paljon mainostuloja eikä juuri muitakaan. Rahaa ei ymmärtääkseni ole myöskään kävellyt sisään sijoittajien muodossa ja jotenkin kulut on peitettävä - ja kai jonkinlainen korvauskin huimanhauskasta keksinnöstä ja kaikesta työstä - vaikka se olisikin ollut tekijästään pelkästään mielenkiintoista ja hauskaa - on paikallaan.

Ylläoleva ei ole tarkoitettu moraalisaarnaksi, onpahan vaan taustaa. Joo, pitää maksaa, mutta jokainen saa tietysti tykönään miettiä ja päättää haluaako maksaa vai ei.

PS Jos ymmärsin oikein mistä ja mihin suuntan kiinnostuksesi olisi sinua viemässä, niin voi olla että wandrer.earth (jota en itse ole edes kokeillut) voisi olla tarkoitukseen paremmin sopiva. Mutta sekin maksaa jonkin dollarin tai euron kuussa.

Juu, en sillä sanonut lainkaan ettenkö maksaisi tuosta jos sen koen hyväksi. En vain tuota tietoa niin helposti löytänyt VeloVieweristä. Itsellä oli tosiaan Stravassa kolme aktiviteettia kun kokeilin Veloa. Täytyy tsekata toi wander earthikin.
Vähän tässä tutustuu näihin alustoihin kun viimeksi käyttänyy jotain SportsTrackeria tosia kauan aikaa sitten :-D

Fuuga
17.05.2020, 21.56
^Ärsyttävä saitti tuo wandrer.earth kun ei pysty katsomaan mitään ilman sign uppia.

Puskis
17.05.2020, 22.00
Juu, en sillä sanonut lainkaan ettenkö maksaisi tuosta jos sen koen hyväksi. En vain tuota tietoa niin helposti löytänyt VeloVieweristä. Itsellä oli tosiaan Stravassa kolme aktiviteettia kun kokeilin Veloa. Täytyy tsekata toi wander earthikin.
Vähän tässä tutustuu näihin alustoihin kun viimeksi käyttänyy jotain SportsTrackeria tosia kauan aikaa sitten :-D

Ei tota tietoa tainnut olla ainakaan vuosi sitten missään ja meni pari päivää ihmetellessä, mut ne omat tiedot saa "päivitettyä" tosiaan niin, että pyyhkii kaiken pois ja uploadaa uudestaan. Olikohan jopa niin, että piti ihan poistaa se veloviewerin tili ja tehdä uus, mut se on vain puolen minuutin operaatio. Maksavalle asiakkaalle kaikki onkin sitten toiminut täysin ongelmitta, että voin suositella.

kaakku
17.05.2020, 22.20
Vajaa 14 euroa eli pari tuoppia ravintolassa. Ja saa ajaa koko vuoden ruutuja kartalta. Ei oo paha.

Mulla tärkeää harrastuksissa on monipuolisuus. Jos maastossa rymyäminen takkuaa, mennään hiekkateille ja toisinpäin. VeloViewer tuo tähän yhtälöön yhden ulottovuuden lisää.

WECLIMITS
18.05.2020, 20.38
Firlefanzin tuodessa wandrer.earthin esiin, kirjoittauduin sisään nähdäkseni mistä on kysymys.

Ilman rahojen siirtoa wandrerilla saa ladattua Stravasta 50 viimeisintä harjoitusta. Koko historian lataaminen vaatisi 30USD vuosimaksun.

Vaikuttaisi siltä, että wandrerissa palkintojen ja mahdollisen huomion saaminen perustuu minkä tahansa uuden tien ajamiseen. En tiedä kuinka "tie" tässä tapauksessa määritellään. Ilman tämän enempää perehtymistä olettaisin, että wandrerilla tulisi nuohottua lähiympäristön teitä kyllästymiseen saakka, kun taas Veloviewer kannustaa katsomaan maailmaa hieman laajemmasta perspektiivistä.

Pitää palata asiaan, kunhan saa Veloviewerin klusterin riittävän suureksi. Tähän menee vuosia.

On mahdollista, että wandrerissa ns. sosiaalinen puoli on kehittyneempi. Veloviewerissä sitä ei juuri ole.

Fuuga
18.05.2020, 20.42
Aikoinaanhan oli autoilijoille waze, joka perustui joukkoistamiseen niin, että sait pisteitä sen mukaan mitä 'avasit' uusia teitä sinne. Waze on toki olemassa vieläkin, mutten tiedä kuinka käytetty se on.

K.Kuronen
18.05.2020, 21.03
...
Vaikuttaisi siltä, että wandrerissa palkintojen ja mahdollisen huomion saaminen perustuu minkä tahansa uuden tien ajamiseen. En tiedä kuinka "tie" tässä tapauksessa määritellään.
...

Ymmärtääkseni OSM:n tagien perusteella. Tähän lopahti oma kiinnostukseni jatkaa käyttämistä.

JackOja
18.05.2020, 21.48
On mahdollista, että wandrerissa ns. sosiaalinen puoli on kehittyneempi. Veloviewerissä sitä ei juuri ole.

Ja se hyvä juttu se. Sitten jos Velovieweriin tulee joku some-komponentti lopetan maksamisen. Se olisi harmi sillä on kuitenkin elämäni tarkoitus :)

mjjk
19.05.2020, 08.26
Mitenkähän Stravan uudet muutokset vaikuttavat VeloViewerin toimintaan? https://www.dcrainmaker.com/2020/05/strava-cuts-off-leaderboard-for-free-users-reduces-3rd-party-apps-for-all-and-more.html

"– Strava is removing the leaderboard from all 3rd party apps: If you’re using one of the 44,000 3rd party apps out there to do anything with Segments, this likely just broke it. Only devices like those from Garmin/Wahoo/Hammerhead/etc that have Strava Live Segments can display that for paying members."

MRe
19.05.2020, 09.58
^VV:hen kai kuitenkin jää ne reitit & ruudut, jotka lienee sen varsinainen idea. No, joku voisi kokeilla jollain uudella treenillä, että päivittyykö se ja miten. Ja luulisi VV:n blogiinkin tulevan jotain mainintaa, jos VV menee rikki.

JackOja
19.05.2020, 10.03
...No, joku voisi kokeilla jollain uudella treenillä, että päivittyykö se ja miten....

Ainakin eilinen ajelu on VV:ssa ja Stravan reittisuunnittelu VV-ruutuineen toimii vielä.

Puskis
19.05.2020, 10.47
https://blog.veloviewer.com/strava-subscription-updates/

Yesterday (18th May 2020) Strava announced some major changes to their subscription model and what features its user will have if they aren’t subscribed. The main thing being non-subscribers can no longer view any segment leaderboards apart from the overall top 10 (including lists of their own efforts). There have also been some changes to the Strava API. Thankfully I/VeloViewer is in the fortunate position that Strava gave me a bunch of warning and hasn’t restricted my API access at all for Strava Subscribers and only the segment rankings/efforts aren’t available for non-subscribers bringing it in line with Strava’s own website/app. So if you are a Strava Subscriber (more than 70% of VeloViewer PRO users already are before this announcement) then there aren’t any changes at all in VeloViewer for you. For non-subscribers that are a few but 99% of the site continues to work as normal.

JackOja
19.05.2020, 11.59
https://blog.veloviewer.com/strava-subscription-updates/

...For non-subscribers that are a few but 99% of the site continues to work as normal.

Jihuu!

Teemu H
20.05.2020, 23.01
Strava laittoi myös route builderin uusiksi. Veloviewer-plugin ei enää toimi siellä, ja jatko näyttää epävarmalta :(

Ben Lowe - veloviewer.com
Sorry, I’m with you now. The Strava guys have loved me to the new version of the Route Builder and I’m really not sure I’m going to be able to overlay the tiles. The structure of the DOM objects and the way the objects are masked will possibly make it impossible to do it. I’m happy for someone to show me I’m wrong though!

https://www.strava.com/clubs/279168/discussion

JackOja
20.05.2020, 23.53
^WTF? Menee kyllä reittisuunnitelmat hankalaksi ilman ruutuja samalla kartalla.

Ehdottakaa joku Benille, että mitäs jos ruudut RWGPS:ään?

EDIT: joo-o, eipä näy ruudut enää ja Stravan paska reittisuunnittelu on muutenkin vielä paskempi kuin entinen.

Fuuga
21.05.2020, 21.17
Mä kyllästyin stravan reittisuunnitteluun jo kauan sitten. veloviewerista saa ulos käymättömät ruudut ja importtasi ne base campiin ja käytän sitä.

Teemu H
21.05.2020, 23.31
Saako Basecampiin satelliittikuvat jotenkin, ja tietysti ilmaiseksi? :)
Ennen on ollut Google Earth -tuki sisäänrakennettuna, mutta se on näemmä poistettu.

Stravan reittityökalu on minusta nykyaikaa pilvipohjaisena sovelluksena, ja langaton integraatio Garmin-laitteen kanssa toimii mainiosti. Tallennettu reitti näkyy välittömästi Garminissa (1030). Joku tuossa Basecampissa on aina tökkinyt, mutta kokeilen nyt kuitenkin.

Onneksi minulla on Stravassa sentään yksi valmiiksi piirretty viiva ajamatta. Muuten harmittaisi, lomapäivä on huomiseksi otettu ihan tiilien hakua varten :D

Fuuga
22.05.2020, 00.34
En ole kokeillut saisiko satelliittinäkymää. Ehkä ei, epäilen kyllä. Ne tarkistan kyllä myös googlesta.

px
22.05.2020, 14.52
Olen käyttänyt Stravan route builderia Chromen VV-extensionilla lähinnä ruutujen lataamiseen .kml-tiedostona haluamiltani alueilta. VV:n etusivulta ladattava maksimiklusteria ympäröivä .kml kun alkaa olla jostain kumman syystä jo aika iso tiedosto esim. Locukselle händlättäväksi, ja sen tosiaan saa vain tuosta ympäriltä. Nyt kun route builder uudistuu/uudistui, ei tuo Route builderin kautta saatu latausmahdollisuus toimine enää. Laitoin Benille viestiä tästä, ja hänellä on ilmeisesti jo työn alla korvaava latausmahdollisuus jotain toista kautta o/

Topsi
22.05.2020, 19.36
...veloviewerista saa ulos käymättömät ruudut ja importtasi ne base campiin ja käytän sitä.Vaatiiko tämä (niiden ulossaanti ja käyttö basecampissa) jotain erityisosaamista, vai onko siellä suoraan joku toiminto tälle? Voisitko avata vähän osaamattomalle?

Fuuga
22.05.2020, 20.57
Vaatiiko tämä (niiden ulossaanti ja käyttö basecampissa) jotain erityisosaamista, vai onko siellä suoraan joku toiminto tälle? Voisitko avata vähän osaamattomalle?Velossa summary-sivulla kohdassa Max clusters on linkki tekstillä KLM. Linkistä tuleva KLM-tiedosto sitten base campiin File -> Import into (joku kansio). Sen jälkeen nuo ruudut näkyvät tuon kansion näytössä.

Topsi
22.05.2020, 21.05
Velossa summary-sivulla kohdassa Max clusters on linkki tekstillä KLM. Linkistä tuleva KLM-tiedosto sitten base campiin File -> Import into (joku kansio). Sen jälkeen nuo ruudut näkyvät tuon kansion näytössä.Kiitos! Sieltähän se valmis "nappi" löytyi pienellä avustuksella. Omin voimin en löytänyt millään...

JackOja
25.05.2020, 10.06
... importtasi ne base campiin ja käytän sitä.

Olikos base campissa joku karttapohja tai toiminto, jolla oma suunnittelu tarttuu karttapohjan teihin ja polkuihin?

Kokeilin pikaisesti Maastokarttapohjalla ja vaikutti siltä, että pitää digitoida kokonaan itse kaikki tien mutkatkin. Sillai joskus 15-20 vuotta sitten tehtiinkin, mutta nykyään olisi sivistyneempää kun suunnitelma kulkisi tarkasti teitä pitkin.

EDIT:
Hmmm, miksiköhän reittisuunnittelu ei voisi olla itse Veloviewerissa? Toivottavasti Ben & co. miettiväät sitäkin vaihtoehtoa.

Fuuga
25.05.2020, 16.05
^Olen ladannut sinne OpenStreetMapin vektoripohjaiset kartat (http://garmin.openstreetmap.nl/), jotka toimivat nimenomaan reititykseen ja sitten toisena karttapohjana on karttakeskuksen maastokartat, joilla näkee joskus hieman paremmin talot ja teiden muutokset. Koska OSM-kartat perustuvat pitkälti vapaahehtoisten piirroksiin ja muokkauksiin, kaikki ei aina täsmää. Olen itsekin silloin tällöin korjannut karttoja kun tie onkin vienyt suoraan talon pihan poikki.

Edit: Maastokartat eivät toimi reitityksessä, koska ovat bittikarttapohjaisia eikä vektori-sellaisia.

Teemu H
25.05.2020, 17.07
En osaa tehdä Basecampilla sellaista reittiä, jossa aluksi seurataan OSM-reititystä tietä pitkin, sitten välillä vaihdetaan maastokartalle pisteiden mukaan ("poikkeama suolle"), ja taas takaisin reitityksellä loppumatka.

Vähän kuin Stravan "Manual mode", kai tuo jotenkin onnistuu?

Fuuga
25.05.2020, 17.20
Juu reititys ja suunnittelu OSM-kartoilla ja sitten karttapohjan vaihto ja tarkastelu sitä vasten.

JackOja
26.05.2020, 10.37
Kyselin jokunen kuukausi sitten Bikemapin tekijöiltä olisko mahdollista integroida VV-ruudut Bikemapiin. Tai vaihtoehtoisesti lisätä toiminto, jolla saisi tuoda omaa dataa (esim. Unexplored tiles -kml, laavut ja mitä vaikka vielä!) Bikemapiin.

Jälkimmäinen luulisi olevan vaivaton toteuttaa, aletaan painostaa niitä :)

Nyt kokeilin muuttaa ladatun kml-fileen GPX:ksi (netissä monia online-kääntäjiä) ja avasin Bikemapissa. Muuten ihan toimiva, mutta lataa jostain syystä joka viivalle labelin isolla ja todella hidas käsitellä Bikemapissa.

https://pic.useful.fi/88bgSkYFE.jpg

Topsi
26.05.2020, 15.49
Tuon VVstä exportatun KMLn saa avattua suoraan googlen my mapsissa, joka taas näyttää ruudut ihan nätisti. My mapsia voi (ruutuineen) käyttää taas reittisuunnittelussa (ja reitin voi exportata ulos (ja kääntää vaikka tällä https://gpx2kml.com/ sitten GPXksi).

Iphonessa ihan toimiva appi on esim. maps.me, joka osaa suoraan lukea ”ruutu KMLn” ja näyttää ruudut ajon aikana. Tähän voi importata myös reitin (KML-muodossa sieltä googlen my mapsista) ja näin voi varmistaa ruudussa käynnin reaaliajassa (eikä tarvitse kantaa pyörää enää pidemmälle metsään varmuuden vuoksi 😂).

Silakka
28.05.2020, 19.23
VeloViewer Chrome extensionin 1.25 versio julkaistu joka toimii taas uuden Strava Route Builderin kanssa.
https://twitter.com/VeloViewer/status/1265996701225103360

JackOja
28.05.2020, 19.36
Jaa... pitäisikö se maksullinen Strava lunastaa?

$60 vuodessa, olisko sen arvoista vai jaksaisko väkertää reitit kikkailemalla.

Puskis
28.05.2020, 22.43
Videon perusteella route builderista saa vähän sellaisen kuvan, että se ois tehty liian helpoksi. Voiko reitin esim. vetää manuaalisesti jonnekin pöpelikköön, minne kartan mukaan ei mene edes polkua?

Edellispäivänä lähdin keräysreissulle ja kymmenen kilometrin siirtymän jälkeen navigaattori ohjasi edellisen reissun reitille. Eihän mulla ollu oikeaa tiedosta laitteella ollenkaan. Aikaa meni suunniteltua pidempään, mutta tulin keränneeksi enempi ruutuja, ei jäänyt yhtään aukkoa ja lennosta improvisoimani 111km reitti oli jopa hieman suunnittelemaani 107km reittiä "taloudellisempi". Pari ruutua joutu kävelemään, kun polut muuttu mahdottomiksi. Kastelin molemmat kengät läpimäriksi, punkkeja ei ehkä tullut kyytiin. Paljon parempi reissu kuin kaksi edellistä.

Teemu H
29.05.2020, 12.56
Kätevä se uusien ruutujen maalaus reittiä piirtäessä. Siitä näkee helposti, tuleeko koko suunniteltu alue varmasti koluttua läpi.

Stravan kartta on aika kehno, ei näy esim. rautatie ollenkaan.

JackOja
30.05.2020, 10.33
Olipas kiusallinen ruutu eilen. Kahdelta laidalta ahdistaa meri ja länsilaidan pihalle ei ollut menemistä. Pohjoislaidalla laituri kiusallisesti jonkun metrin liian lyhyt.

Aikani siinä laiturin päässä ihmeteltyäni puhelimen GPS harhaili sen verran, että Explorer Helper merkkasi käydyksi. Ranne-Polar tarkkana jäi toki käymättä siellä. Jäi vielä siis puuttumaan.

https://pic.useful.fi/e57JWdrIY.png

Mutta aloin miettiä mikä olisi moraalinen kanta tapaukseen? Riittääkö, että joku mukanaoleva laite rekisteröi vierailun?

Tuolle laiturin viereiselle niemenkärjelle ei ole pääsyä, harmi.

Puskis
30.05.2020, 12.58
Mutta aloin miettiä mikä olisi moraalinen kanta tapaukseen? Riittääkö, että joku mukanaoleva laite rekisteröi vierailun?

Kai sitä voi miettiä, että mitataanko tässä ruuduissa käymistä vai ruutujen merkkaamista laitteilla. Kannattaako pyrkiä mahdollisimman epätarkkaan laitteeseen, entä voisiko laitteen sitoa naruun, heittää sen ruutuun ja naarata takaisin? Mun mielestä vähän suspektia toimintaa. Mut harmittava ruutu varmaan hemmetti.

Firlefanz
30.05.2020, 13.32
Malttakaa odottaa seuraavaa kunnon jäätalvea!

PS Olisikohan edellisestä tosiaan jo niin kauan että silloin ei oltu vielä Stravassa (jos siitä edes mitään tiedettiinkään)? Mutta eihän siitä mahdottoman kauan voi olla, kun krossarin hankin ja talvipyöräilyn aloitin kai vasta 2012!

JackOja
01.06.2020, 13.52
Otin kokeeksi tuon 60-päiv. kokeiluversion maksullisesta Stravasta tuon uusitun VeloViewer Chrome extensionin takia. Ja koska haluan nähdä VV-ruudus samassa ikkunassa kun suunnittelen ruutulenkkiä eikä Heatmappikaan samassa kartassa haittaa ollenkaan.

Vaikuttaisi toimivan melko epäluotettavasti, ei väritä ruutua vaikka viivan vetää sinne ja toisaalta taas toisinaan värittää ylimääräisiä ympäriltä. Tai värittää jo ajettuja ruutuja.

Ei vakuuta.

JackOja
04.06.2020, 11.25
^tuohon edelliseen kommettiksi sellainen, että bugisuus näyttääkin koskevan vanhojen reittien editointia. Kun aloittaa kokonaan uuden toimii ihan mainiosti.