Näytä tavallinen näkymä : VeloViewer
navajokoira
13.01.2023, 07.40
Kämmäsin joskus ruudun haun siten, että Explorer helper näytti minun olevan jo ruudussa, mutta jälkikäteen arvioiden pyörän mittarin GPS oli toista mieltä. Tämä ruutu on vieläkin hakematta, vaikka on mökiltä käsin melkein vieressä. Sen sijaan olen ottanut opikseni ja jatkossa raahaudun pystymetsässäkin vähän suuremmalla marginaalilla ruudun sisään, asetan pyörän johonkin toviksi ja napsin muutaman kuvan. Tällä kuvittelen varmistavani sen, että harhaileva GPS-signaali löytyy oikeaan paikkaan, kun vähän malttaa odotella.
https://i.postimg.cc/nhz6QCtg/hausj-rvi.png
Kyllähän näistä turhista pyöränkantotreeneistä täytyy osata ottaa opikseen.
Toinen on luottamus teihin jotka menevät ihan ruudun nurkasta, esim. Senkkerin metsätie ja sen pohjoispuolella juuri ja juuri tietä hipova ruutu. Eipä värittynyt ohi ajamalla eikä pysähtelemällä, vaan lopulta nöyrryin käymään kääntymässä jossain louhoksen tms. portilla.
Kämmäsin joskus ruudun haun siten, että Explorer helper näytti minun olevan jo ruudussa, mutta jälkikäteen arvioiden pyörän mittarin GPS oli toista mieltä....
Mulla kävi niin jokunen tovi sitten, että laiturin päässä ihmettelin patukkaa mutustellen kun viereinen ruutu olisi siinä muutaman metrin päässä ja laituri liian lyhyt. Puhelimen epätarkemmalla GPS:lla Explorer Helper vaelteli siinä sitten käymään ao. ruudussa, mutta Polar ranteessa ei siellä käynyt ja niin pitää toki ollakin.
Tuokin ruutu odottaa hakemista jääkautena. Tosin Sköldvikin väylän liikenne pitänee tuon melko avoimena.
Kunnon varmuusetäisyydet ruutujen reunoilta pitää olla tosiaan.
https://pic.useful.fi/e57JWdrIY.png
...Paras vaikutelma syntyisi varmasti, jos opettelisi tarpeellisen sanaston ruotsiksi. :cool:
Kyllä sellainen pieni "eksyminen" voisi olla joskus hyvä keino. Kartan kanssa pihaan pyörimään. Tai niinkuin täällä joku joskus mainitsi, voisi laittaa Woltin tai Foodoran repun selkään. Tuossa edellä mainitsemani ruudun tapauksessa voisi ajella talon pihaan tuonne ruudun lounaiskulmaan kyselemään tuliko tää teille.
Toinen on luottamus teihin jotka menevät ihan ruudun nurkasta...
Mulla on tämmöinen tapaus, että jälki menee aiwan ruutujen nurkasta nurkkaan eikä kumpikaan ole kirjaantunut käydyksi. Tie sentään menee kartan mukaan toisesta. Kaikki tarvittavat toimet viivan tarkentamiseksi on tehty.
https://pic.useful.fi/GF7l8VpkM.jpg
Tuo nyt oli retkiajoa ilman varsinaista ruutukeräilyä, mutta tarkka poika olisi ottanut nuo molemmat ja toisen olisi pitänyt tietenkin tulla ihan itsestään.
Noh, tulee tuonne varmasti mentyä klusterin laajennushommissa jatkossakin, mut silti harmittaa.
Toinen on luottamus teihin jotka menevät ihan ruudun nurkasta, esim. Senkkerin metsätie ja sen pohjoispuolella juuri ja juuri tietä hipova ruutu. Eipä värittynyt ohi ajamalla eikä pysähtelemällä, vaan lopulta nöyrryin käymään kääntymässä jossain louhoksen tms. portilla.
Hmm.. hassua. Itse sain ajamalla tuon Senkkerin metsätien pohjoispuolisen ruudun. Näköjään olen tehnyt piston Myllykyläntien suunnasta ko. tietä pitkin ja kääntynyt samaa tietä takaisin.
Haasteellisista ruuduista saa extrahauskuutta. Ja onhan tämä elämän tarkoitus.
Niin totta!
Minulla kuitenkin loppui elämänilo, kun sain neliöksi 50x50. En voi kasvattaa sitä enää pohjoiseen enkä etelään, paitsi ehkä tietenkin kikkailemalla. Se on minulla sääntöjen vastaista.
Pyöräilykilometrit vähenivät ja ylipainoa on kertynyt lisää. Jotain uutta pitäisi keksiä. :o
Hmm.. hassua. Itse sain ajamalla tuon Senkkerin metsätien pohjoispuolisen ruudun. Näköjään olen tehnyt piston Myllykyläntien suunnasta ko. tietä pitkin ja kääntynyt samaa tietä takaisin.
^Tervetuloa takaisin!
Niin totta!
Minulla kuitenkin loppui elämänilo, kun sain neliöksi 50x50. En voi kasvattaa sitä enää pohjoiseen enkä etelään, paitsi ehkä tietenkin kikkailemalla. Se on minulla sääntöjen vastaista.
Viime vuonna totesin että neliön kasvattaminen on muutamien haasteellisten ruutujen (mm lentokentällä) masentavan vaikeaa, joten päätin lähteä klusterin laajentamisen tielle.
^Tervetuloa takaisin!
Thanks, katsotaan nyt kuinka kauan tätä jaksaa.
Kyllä sellainen pieni "eksyminen" voisi olla joskus hyvä keino. Kartan kanssa pihaan pyörimään. Tai niinkuin täällä joku joskus mainitsi, voisi laittaa Woltin tai Foodoran repun selkään. Tuossa edellä mainitsemani ruudun tapauksessa voisi ajella talon pihaan tuonne ruudun lounaiskulmaan kyselemään tuliko tää teille.
Olen mä pari kertaa ihan, kun on ollut pihalla porukkaa, kysynyt että saisinko käydä teillä pihan perällä kun ruutu olisi siinä. Aina on lupa tullut. Suhtautuminen on ollut lämmintä ja mukavaa, mutta katse on kyllä kertonut, että kaikenlaisia hulluja sitä....
Olen mä pari kertaa ihan, kun on ollut pihalla porukkaa, kysynyt että saisinko käydä teillä pihan perällä kun ruutu olisi siinä. Aina on lupa tullut. Suhtautuminen on ollut lämmintä ja mukavaa, mutta katse on kyllä kertonut, että kaikenlaisia hulluja sitä....
Ystävällisellä käytöksellä pääsee vaikka minne. Eräässä tapauksessa käytiin vähän pidempi ystävällinen keskustelu siitä mistä on kyse, demosin puhelimen ruudulta, ja vanhemmanpuoleisen asukkaan kommentti oli että "tuohan se onkin hauskaa puuhaa".
navajokoira
16.01.2023, 18.49
Niin totta!
Mulla riittääkin vielä tekemistä näihin lukuihin, mutta mihin pohjoisessa törmää?
Pitkästä aikaa tuli perjantaiksi pilvetön päivä ja sateliittikin sattui lentämään silloin yli. Lumetonta olisi jäällä, mutta joku tuossa epäilyttää :)
https://pic.useful.fi/bcy958Tra.jpg
Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä, jos vaikka tästä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6696322.706845366&e=343808.4754081697&title=J%C3%A4rvelle?&desc=&zoom=10&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z) rannasta pikaisesti hilpaisisi? Reilu 100 metriä suuntaansa. Ei ole rakojakaan tuossa. Naskalit kaulaan toki.
casanova
30.01.2023, 18.51
Hirvittää ajatuskin. Viime viikolla katsoin yhden tutun somevideon retkiluistelusta hämmästellen, että jäät todella ilmeisesti jossain päin pääkaupunkiseutua kantavat miehen painon. Ei minulla ole mitään käsitystä jään paksuudesta ja kestävyydestä, mutta tämä talvi ei ole ollut riittävän talvinen, että itse uskaltaisin jäille. Onneksi talvi tulee miltei joka vuosi.
Marsusram
30.01.2023, 19.23
Ei ole talvet kuin joskus ennen, jolloin käytiin Vanjoen puoleiselta mökiltä potkukelkalla Nummelassa kal**lla.
Hirvittää ajatuskin. Viime viikolla katsoin yhden tutun somevideon retkiluistelusta hämmästellen, että jäät todella ilmeisesti jossain päin pääkaupunkiseutua kantavat miehen painon. Ei minulla ole mitään käsitystä jään paksuudesta ja kestävyydestä, mutta tämä talvi ei ole ollut riittävän talvinen, että itse uskaltaisin jäille. Onneksi talvi tulee miltei joka vuosi.
Parhaimmillaan jäätä on ollut 29 cm, ei tosin kaikki siitä ole ollut teräsjäätä, mutta hyvin kestävät pääsääntöisesti.
Kävinpähän hakemassa nuo Hiidenveden ruudut. Ei ollut nastoja renkaissa niin köpötteli jäitä pitkin kummatkin ja sitten oioin vielä vastarannalle kun siellä oli vielä yksi ruutu jäänyt hakematta. Tuolla on siis niin paksu jää ettei ole kysymystäkään voiko sinne mennä.
Satuin törmäämään yhteen kaveriini joka oli pilkillä ja katseltiin reikää että reippaasti yli 20cm on jäätä.
—
Elämä on kuolemista
Mä uskaltauduin eilen Pirkkalan puolelta Pyhäjärven jäälle hakemaan yhden ruudun mutta pysyin kyllä ihan rannassa. Retkiluistelijoita kyllä näkyi selällä.
Kävinpähän hakemassa nuo Hiidenveden ruudut. ...
Jösses, hattua päästä. Kiva kun joku saa aikaiseksi
Jösses, hattua päästä. Kiva kun joku saa aikaiseksi
Jos totta puhutaan, niin tuo sun aiempi Perjantai-postaus sai mut lähtemään. Olin tarjoutumassa kyytiin, mutta Perjantai ei sopinut niin jäi Lauantaille. Että kiitos vain itselles stimuloinnista :).
Mä uskaltauduin eilen Pirkkalan puolelta Pyhäjärven jäälle hakemaan yhden ruudun mutta pysyin kyllä ihan rannassa. Retkiluistelijoita kyllä näkyi selällä.
Juuri Bodomilla juttelin ranta-asujan kanssa ja oli käynyt verkkoja laittamassa. Jäätä 30 cm eikä virtauksia. Jos se ei enää riitä niin en tiedä mikä riittää, mutta meitä on erilaisia ihmisiä.
Pyhäjärvi on siis auki osasta kohtaa nyttenkin. Siellä on kovia virtauksia ja en tiedä missä ne menee.
Kappas, aika sopivasti.
HS: Näsijärvellä ”vaarallinen” railo: pyöräilijä putosi jäihin, mutta kampesi itsensä ylös (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009373759.html)
Ei kai vain kukaan ruutukiimainen?
casanova
06.02.2023, 09.44
Näitä valitettavasti sattuu joka talvi. Aiemmin mainittu 30 cm jäätä varmasti riittää, mutta edellyttää sitä, että tietää, missä jäätä on tuon verran.
Just kaveri linkkasi stravajäljen jossa oli sunnuntaina käyty ajamassa vajaa 70 kilsaa ruutuja Nässyn jäältä.
edit: YLEn uutisessa mainittiin että pelastuslaitos nosti pyörän järvenpohjasta :)
edit2: 30 senttiä teräsjäätähän kantaa jo autonkin.
Kas, eilen ollut taas hyvä kuvauskeli ja näyttää tulleen lunta jäälle. Lauantain kuvassa ei vielä ole. Ei kai sitä ole kuin sentti tai pari tullut
https://pic.useful.fi/36QpXalcS.jpg
Hirveä hinku tuonne olisi ja saisi vv-tulevaisuuden turvattua vuosiksi. Kotoa olisi 105 km lyhyin edestakainen reitti ruutuun. Tosin todella tylsää ajettavaa vanhaa Ykköstä.
Mulla riittääkin vielä tekemistä näihin lukuihin, mutta mihin pohjoisessa törmää?
No siis siellä Janakkalassa Hakoisten kartanon kulkureitit oli vain aidattu umpeen, ja linnavuorikin on suljettu yleisöltä. En viitsinyt mennä väkisin tunkeilemaan. Minulla ei ole tarpeeksi sosiaalinen tai röyhkeä luonne, kumpi niistä nyt tarvitaankaan :D
Eikä isännistä aina tiedä, ennenkin ovat tehneet jekkuja retkeilijöille... Kertokaa kuitenkin, jos huomaatte tilanteen muuttuneen :o
https://www.strava.com/activities/7409809839
https://teemu.dy.fi/pyora/hakoinen1.jpg
https://teemu.dy.fi/pyora/hakoinen2.jpg
Mä olisin tetsannnut Ruutuun kolmostien varrelta, josta olisi kaksikin reittiä tai vaihtoehtoisesti Kernaalantieltä käsin.
https://pic.useful.fi/lPLydN4Ux.jpg
EDIT: olet käynyt Linnatuulessa! Muistitko mainita ao. topsussa?
Näyttää kyllä helpolta tuosta katsottuna. No odottelen, jos tuonne yleisöä päästetään joskus, niin hilpaisen samalla ruudun.
Edit1: Toisin sanoen, ei ole hinkua enää laajentaa.
Edit2: No alkoi sittenkin innostaa jälleen, kiitos! :D
Nyt talvellahan se olisi helppo peltoa pitkin käydä.
olet käynyt Linnatuulessa! Muistitko mainita ao. topsussa?
Muistelisin, on ollut tapana raportoida tärkeät asiat.
Edit1: Toisin sanoen, ei ole hinkua enää laajentaa.
:(
Edit2: No alkoi sittenkin innostaa jälleen, kiitos! :D
:D:D
Eikö tuossa kolmostien sillan pielessä ole joku venevalkama tai laituripaikka, niin muistelisin. Ja toiselle reitille olisi oikein peltoliittymä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6750169.227364668&e=368808.74226022215&title=Liittym%C3%A4&desc=&zoom=13&layers=W3siaWQiOjMsIm9wYWNpdHkiOjEwMH0seyJpZCI6Miw ib3BhY2l0eSI6MTAwfV0-z), ei tarvitse ojan yli hyppiä.
Mulla kävi niin jokunen tovi sitten, että laiturin päässä ihmettelin patukkaa mutustellen kun viereinen ruutu olisi siinä muutaman metrin päässä ja laituri liian lyhyt. Puhelimen epätarkemmalla GPS:lla Explorer Helper vaelteli siinä sitten käymään ao. ruudussa, mutta Polar ranteessa ei siellä käynyt ja niin pitää toki ollakin.
Tuokin ruutu odottaa hakemista jääkautena. Tosin Sköldvikin väylän liikenne pitänee tuon melko avoimena.
Kunnon varmuusetäisyydet ruutujen reunoilta pitää olla tosiaan.
https://pic.useful.fi/e57JWdrIY.png
Eikös tuon ruudun voi hakea kun menee hieman etelämmäksihttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20230219/2630b0035d8f6942750a7cb67b7889e0.jpg
Itselläkin näköjään jäänyt hakematta
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei. Aidattuja pihoja siellä. Kävin katsomassa.
Oliko kaikki jo huomannut, että omat ruudut saa nykyään exportattua 3D:nä Google Earthiin?
Ehkä melko tarpeeton ominaisuus, mutta kyllä sillä hetken itseään viihdyttää. Varokaa ettei oma kotiruutu törkkää silmään.
Miks tää topsu on taas pudonnut etusivulta?
Mulla on tämmöinen tapaus, että jälki menee aiwan ruutujen nurkasta nurkkaan eikä kumpikaan ole kirjaantunut käydyksi. Tie sentään menee kartan mukaan toisesta. Kaikki tarvittavat toimet viivan tarkentamiseksi on tehty.
https://pic.useful.fi/GF7l8VpkM.jpg
Tuo nyt oli retkiajoa ilman varsinaista ruutukeräilyä, mutta tarkka poika olisi ottanut nuo molemmat ja toisen olisi pitänyt tietenkin tulla ihan itsestään.
Noh, tulee tuonne varmasti mentyä klusterin laajennushommissa jatkossakin, mut silti harmittaa.
Kävin korjaamassa tilanteen.
https://pic.useful.fi/NJ2-USmhk.png
Olipa kyllä outo tapaus. Nytkään ei siinä tiellä tullut kumpikaan ruutu käydyksi. Piti poiketa metsään kummallekin puolelle muutama kymmenen metriä.
https://pic.useful.fi/G8qDF4FKR.jpg
casanova
30.04.2023, 10.38
Miks tää topsu on taas pudonnut etusivulta?
Jotenkin kummasti siinä aina käy näin. Mutta nyt on asia hetkeksi korjattu.
Ja jotta kommentissani olisi jotain aiheeseen liittyvää sisältöä, eilinen varaslähtö vappuun -satanen korjasi yhden ruudun puutteen ja neliö on nyt kooltaan 25.
casanova
11.05.2023, 22.15
Vaikka yleisesti ottaen olenkin sitä mieltä, että maantielenkit eivät ole ruutulenkkejä, joskus esim. päättyvän tien päässä tulee eteen liian houkutteleva tilaisuus.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230511/0c52717ec352ebdb34e525652b2ffaab.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230511/6f55d4417241ba9c4cadba8083e76ae1.jpg
Totta munassa tuollaiset hyödynnetään!
Miksi maantiepyöräilyt eivät olisi ruutulenkkejä?
navajokoira
12.05.2023, 08.18
Koska silloin vedetään naama stemmissä kohti kuvarastia ennen kuin joku muu ehtii :p
casanova
12.05.2023, 12.07
Miksi maantiepyöräilyt eivät olisi ruutulenkkejä?
Ruutuja kertyy toki millä tavalla tahansa pyöräillessä, mutta maantieajossa itselleni olennaista on nauttia vauhdin hurmasta, maisemista ja joskus myös mäkien kapuamisesta. Kaikenlaiset ylimääräiset pysähdykset kännykän näyttöä tutkimaan (missä se VV-ruudun raja olikaan), reitiltä poikkeavat koukkaukset, lyhyet pistot saati tunkkaukset pöpelikköön sotkevat tätä pyrkimystä. Jos ja kun tie päättyy tuollaiseen paikkaan, tulee siellä kuitenkin pysähdyttyä, joten samalla voi kerätä ne ylimääräisetkin ruudut.
^Noinhan se menee. Monesti myös siksi että maantiefillarilla pysytellään asvaltilla ja tehdään ns reunaviivat, jotka sitten sorateille ja poluille paremmin sopivalla kalustolla käydään "maalaamassa umpeen".
Mä aina välillä sekoan ja alan miettiä maantiepyörän hankkimista. Onneksi tunne menee ohi, vaikuttaa hankalalta vv-elämä sellaisella.
Tänään kiva ruutupäivä poimimassa ajelujen väliin jääneitä Siuntiossa ja Inkoossa. Paljon toki hukkakilsojakin jo käydyillä.
casanova
12.05.2023, 23.58
Mä aina välillä sekoan ja alan miettiä maantiepyörän hankkimista.
Jostain syystä jonkun uuden pyörän hankinta tuntuu kovin usein kutkuttavalta ajatukselta. Ruutujen keruun kannalta maantiepyörä ei ole erityisen hyödyllinen, jos nyt ei ajatella pelkkää ruutujen lukumäärää (jota voisi johonkin rajaan asti kasvattaa parhaiten vain ajamalla pitkiä lenkkejä).
Noin muutoin omat ajatukset maantiefillaroinnista ovat vähän kaksijakoiset. Eilinen reilu satanen Itä-Porvoon ja Lounais-Loviisan suunnilla ei ruutumielessä ollut erityinen, vaan kyllä niistä teistä nautti kesäisessä auringonpaisteessa. Sen sijaan päällysteen kunto oli paikoin sitä luokkaa, että gräveleiden nimismiehenkiharat jäävät toiseksi. Toisaalta jos alla olisivat olleet 23-millisten sijaan vaikka nykyaikaisempiin maantiefillareihin sopivat 32-milliset ja matalammat paineet, tämäkin harmi olisi ollut pienempi. Tieverkon kunto, hölmöilevät autoilijat sun muut harmit tekevät maantiepyöräilystä harrastuksen, jota ei oikein halua suositella kenellekään, mutta joku siinä on, että kevään tullen valkoista viivaa seuraamaan on pakko päästä!
Tänään kiva ruutupäivä poimimassa ajelujen väliin jääneitä Siuntiossa ja Inkoossa.
Noilla suunnilla onkin tullut vasta pari kertaa poljettua. Ihan uteliaisuudesta, minkälaisissa luvuissa ruutujen määrän ja klusterin kanssa liikut? Tsekkasin juuri, että minulla on 3603 ruutua ja ryväs 1298. Toistaiseksi haettavaa löytyy vielä läheltä.
... Ihan uteliaisuudesta, minkälaisissa luvuissa ruutujen määrän ja klusterin kanssa liikut? Tsekkasin juuri, että minulla on 3603 ruutua ja ryväs 1298...
8076 ruutua, ryväs 2702, neliö 30x30
casanova
14.05.2023, 00.04
8076 ruutua, ryväs 2702, neliö 30x30
Kiitos. On tuotakin määrää kerätessä jonkun tunnin saanut viettää pyörän selässä. :)
Hetkinen, miksi en löydä Veloviewerin sivuilta kokonaisstatseja, eli kerättyjen ruutujen ja klusterin kokoa?
edit: löytyihän. Eli 4,054 ruutua, 16x16 ruutu ja klusteri 683.
Klusterin pienuuden selittää ettei ole PK- ja Tampereen seutujen klusterin yhteydessä toisiinsa.
Klusterin pienuuden selittää ettei ole PK- ja Tampereen seutujen klusterin yhteydessä toisiinsa.
Ne kannattaa ajaa yhteen yhdeksi klusteriksi. Mulla ainakin on sellainen pitkän tähtäimen suunnitelma, että eri puolilla valtakuntaa olevat pikkuklusterit kiinni tuohon pääklusteriin. Noh, edes kiinni jotenkin, kolme ruutua leveä yhteys pikkusen työläs vaikkapa Lappiin. Mut TRE-HKI ihan tehtävissä muutaman viikonlopun aikana :D
Noista ruudut/ryväs tulee jonkinlaisen indeksi kuinka hyödyllistä ajelu on ollut. Mitä lähempänä indeksi on ykköstä sitä hyödyllisempää. Ykkönen toki raja-arvo, jota koskaan ei voi saavuttaa.
Esim. äkkiä tuosta meille lukemat ilmoittaneille
casanova: 2,7758
JackOja: 2,9889
kaakku: 5,9356
casanova
14.05.2023, 19.35
Olen äärimmäisen tyytyväinen, että löytyi mittari, jonka perusteella (tällä otannalla) minun ajeluni ovat olleet hyödyllisiä. :D
Olen äärimmäisen tyytyväinen, että löytyi mittari, jonka perusteella (tällä otannalla) minun ajeluni ovat olleet hyödyllisiä. :D
Mikäs sulla on se km-lukema per ruutu? Ei ehkä kannata vilkaista :)
casanova
14.05.2023, 20.02
Mikäs sulla on se km-lukema per ruutu?
Näyttäisi olevan "average of 14.632 km per tile", mutta en ole koskaan tarkemmin pohtinut, mitä tuo tarkoittaa.
Näyttäisi olevan "average of 14.632 km per tile", mutta ne ole koskaan tarkemmin pohtinut, mitä tuo tarkoittaa.
WHOAH! Nyt aloin miettiä onko tuo anglikaanien desimaalipiste vai tuhaterotin? Oletko joutunut ajamaan 14632 km saadaksesi yhden ruudun vai reilu 14 km? Itsellä lukema 8.xxx muistaakseni.
casanova
14.05.2023, 20.30
WHOAH! Nyt aloin miettiä onko tuo anglikaanien desimaalipiste vai tuhaterotin? Oletko joutunut ajamaan 14632 km saadaksesi yhden ruudun vai reilu 14 km? Itsellä lukema 8.xxx muistaakseni.Toivon että 14 km :D
Nyt melkeinpä kaivattaisiin numeroita muiltakin... navajokoira? px? Fuuga? Ynnä muut!
4,4km ja ruudut/ryväs 1,36xx
Onko mikään muu ajelu edes träkkäämisen arvoista?
casanova
14.05.2023, 20.39
Kaikki ajot träkätään.
navajokoira
14.05.2023, 20.40
8969, 970, 22x22.
Eli hyötysuhde on kehno 9,2464. Sen sijaan kilometrit per ruutu olisi 3,1344 jos se lasketaan jakamalla stravakilsat ruutujen määrällä (nyt vain Statshunters käytössä ja siellä ei näytä olevan suoraan tuollaista lukua).
4,4km ja ruudut/ryväs 1,36xx...
No nyt!
Ei öle.
Kaikki ajot träkätään.
Työmatkoja ja kauppareissuja ei kyl pysty, ellei vartavasten lähde piirtämään viivaa jonnekin ajamattomalle tielle (tää tämmönen wandrer earth tyylinen haahuilu rumentaa km/per tileä itellä aika paljon).
Ne kannattaa ajaa yhteen yhdeksi klusteriksi. Mulla ainakin on sellainen pitkän tähtäimen suunnitelma, että eri puolilla valtakuntaa olevat pikkuklusterit kiinni tuohon pääklusteriin. Noh, edes kiinni jotenkin, kolme ruutua leveä yhteys pikkusen työläs vaikkapa Lappiin. Mut TRE-HKI ihan tehtävissä muutaman viikonlopun aikana :D
Jälki menee Riihimäelle asti mutta vain 1-2 ruutua leveänä. Rixu-Jäke väli on ajamatta kokonaan ja Viiala-Iittala välille on jo reitti suunniteltuna jolloin napsin radan ja Vanajaveden väliset ruudut.
Nyt melkeinpä kaivattaisiin numeroita muiltakin... navajokoira? px? Fuuga? Ynnä muut!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230514/6c9c65dbbabe8c338632317eca7fb168.jpg
Onko tuossa tarvittavat lähtöarvot? Mun ruudut on hajallaan Suomea Ruskan takia ja klusteria en kerää varsinaisesti.
Kartta on aika pettymys
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230514/5f81b1d9e25ef0cb705df68c4a12ce3f.jpg
—
Elämä on kuolemista
Löytyhän se kilometri/ruutu -statsikin. 4054 tiles, average of 5.928 km per tile.
https://i.imgur.com/LD7798M.png
Kuten kartasta näkyy, aika vähän tulee lähdettyä lähiseutuja kauemmaksi.
Eddington-numero on myös aika hausta tilasto. Oma lukema on 64.
Here are some targets for you...
You need 1 more day (of 65 km or more) to achieve an Eddington number of 65
You need 4 more days (of 66 km or more) to achieve an Eddington number of 66
You need 8 more days (of 67 km or more) to achieve an Eddington number of 67
You need 16 more days (of 68 km or more) to achieve an Eddington number of 68
You need 22 more days (of 69 km or more) to achieve an Eddington number of 69
You need 24 more days (of 70 km or more) to achieve an Eddington number of 70
You need 31 more days (of 71 km or more) to achieve an Eddington number of 71
You need 34 more days (of 72 km or more) to achieve an Eddington number of 72
You need 35 more days (of 73 km or more) to achieve an Eddington number of 73
You need 36 more days (of 74 km or more) to achieve an Eddington number of 74
edit: ja linkkihän löytyi täältä: https://swinny.net/Strava/-4691-My-Strava-Eddington-Number
Toki myös Veloviewerin sivuilta löytyy oma osia Eddingtonille.
Ja niille jotka eivät tiedä mistä on kyse, lukekaa tämä: https://swinny.net/Cycling/-4687-Calculate-your-Eddington-Number
Eddington-harrastaja kuulostaa tyypiltä, joka ajaa tasan yhtä ja samaa lenkkiä ja loppuvuodesta on hirveä stressi.
K.Kuronen
15.05.2023, 08.26
^jos pyrkii kasvattamaan eddington-lukua, niin ensin pitäisi päättää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mikä tavoite on ja ajaa vain vähintään tavoitteen mittaisia matkoja. Jos asettaisi tavoitteeksi vaikka 150 (kilometreissä), niin kaikki 150 kilometriä lyhemmät ajokerrat eivät eddingtonia kasvata, vaan menevät hukkaan.
Eddingtonin kasvattajat ovat ainakin kovaa ja sitkeää sakkia, sillä helpolla luku ei merkittävästi kasva. Ja ajamalla aina vähän pidempiä lenkkejä, kuin oma sen hetkinen eddington on, kasvaa seuraavaan askeleseen tarvittava työmäärä potenssiin.
Oma eddington-luku on 123 (kilometreissä) ja 89 (maileissa). Vähäistä kasvua saattaa vielä tapahtua, mutta ilman raakaa tavoitteen asettamista ja kovaa ajamista mitään suurta nousua ei tapahtune.
Itselle takaraivossa on kummitellut ajaa maileissa luvuksi 100, josta puuttuu vielä 24 ajoa: ihan olisi ajettavissa jossakin järkevässä ajassa.
Eddington-harrastaja kuulostaa tyypiltä, joka ajaa tasan yhtä ja samaa lenkkiä ja loppuvuodesta on hirveä stressi.
Tai sitten ei.
Veloviewer ainakin laskee Eddingtonin kumulatiivisesti, useammalta vuodelta (jos olet sen valinnut asetuksissa). Hiljaisena tavoitteena on joskus saavuttaa luku 100, johon on vielä matkaa noin 30 lenkin verran ja se tarkoittaa minun ajoillani reilun kahden vuoden suoritetta. Ei noita pitkiä lenkkejä kuitenkaan niin kovin usein tule tehtyä.
Jaa, no jos siitä on erilaisia tulkintoja, niin sitten. Ajattelin, että se on kalenterivuosi tai vapaavalintainen 365 päivän jakso ja mailit. Eli teoreettinen maksimi olisi 365, eikä tuo edes inhimillisesti mahdollinen, kun tarkoittaisi 134k mailia vuodessa ja ennätys taitaa olla Amanda Cokerin 86573 mailia.
^jos pyrkii kasvattamaan eddington-lukua, niin ensin pitäisi päättää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mikä tavoite on ja ajaa vain vähintään tavoitteen mittaisia matkoja. Jos asettaisi tavoitteeksi vaikka 150 (kilometreissä), niin kaikki 150 kilometriä lyhemmät ajokerrat eivät eddingtonia kasvata, vaan menevät hukkaan.
Täähän se siinä just ekana tulee sanasta mieleen.
K.Kuronen
16.05.2023, 08.39
^samalla tavalla ruutujen haku voi käydä kiristämään otsanahkaa, niin itselle kävi.
Tosiaan eddingtonin luvun voi laskea joko määrätylle ajanjaksolle tai sitten koko ajohistorian kattavasti. Mutta miten sitten laskeekin, niin luvun kasvatus on erityisen vaikeaa.
^samalla tavalla ruutujen haku voi käydä kiristämään otsanahkaa, niin itselle kävi.
Mulle kävi myös niin, että ruutujen metsästys vei ilon ajamisesta. Mutta hyvä puoli, että tätä voi tehdä tai ei tehdä oman fiiliksen mukaan.
Mulle kävi myös niin, että ruutujen metsästys vei ilon ajamisesta. Mutta hyvä puoli, että tätä voi tehdä tai ei tehdä oman fiiliksen mukaan.
Ruutujahti ja neliön kasvatus oli kivaa aluksi kun se neliö oli luokkaa 15x15, kun melkein joka lenkillä sai helposti uutta. Neliön koon kasvaessa pelkät siirtymät pitenevät niin että hakemisesta tulee työlästä. Tämä toki sillä olettamalla että lähtöpiste on aina kotona. Voisihan sitä tietty laittaa fillarin auton perään ja lähteä liikkeelle muualtakin. Itse en tuota harrasta, mutta kukin omien prinsiippiensä mukaan..
Minusta ruutujen haku on nyt kun ne ovat melko kaukana, melkeinpä hauskempaa. Ei tarvitse hakea ruutuja joka lenkillä vaan ainoastaan silloin kun lähtee sellaiselle lenkille vähän kauemmas.
Mitä haastavampi saavutettava ja askartelua vaativaa niin sitä mielenkiintoisempaa. Ja kun lähtee ajamaan turistina jonnekin muualle, niin ruutujen haku jäsentää tekemistä sopivasti. Esim. pari viikkoa sitten ajelin Korppoossa ja lenkki oli kiva ajella jokaisen ruudun kautta. Paljon kiinnostavaa olisi jäänyt näkemättä ja tekemättä jos olisi "vain ajellut" ääliömäisesti.
...tätä voi tehdä tai ei tehdä oman fiiliksen mukaan.
...kukin omien prinsiippiensä mukaan..
Kukin tavallaan.
Kuinka ison max squaren olette onnistuneet tekemään Tampereelta käsin? Näyttäisi, että 19x19 tulee raja vastaan, ellei sitten lähde talvella kauemmas Nässylle tai sitten jäille Lempäälän puolella.
Minusta ruutujen haku on nyt kun ne ovat melko kaukana, melkeinpä hauskempaa. Ei tarvitse hakea ruutuja joka lenkillä vaan ainoastaan silloin kun lähtee sellaiselle lenkille vähän kauemmas.
Vaatisi sitten tuollaisen bike packing -tyylisen lähestymistavan, joka ei tässä vaiheessa itseäni houkuta. Ehkä joskus tulevaisuudessa.
K.Kuronen
16.05.2023, 14.17
^mulla ilman yöpymisiä raja tuli vastaan Turusta ajaessani pohjoisessa Oripään tasalla, idässä Rekijoki/Kärkelä tasalle ja lännessä Laitilan tasalle. Karkeasti linnuntietä noin 60 kilometrin säteellä lähtöpaikasta.
Kuinka ison max squaren olette onnistuneet tekemään Tampereelta käsin? Näyttäisi, että 19x19 tulee raja vastaan, ellei sitten lähde talvella kauemmas Nässylle tai sitten jäille Lempäälän puolella.
https://i.imgur.com/TrSn4nt.png
Lomakylän laiturilta vois saada tuon ruudun. Sitten saa muistaakseni 21x21.
Kukin tosiaan tyylillään, itse hyödynnän autoa ja junaa myös ruutuhommeleissa. Ihan vaan ajankäytöllisistä syistä. Toria on myös selattu polkuveneen ostoaikeissa, olisi meinaan päheä lähteä Puuhamaan joutsenveneellä Nässylle :D
Juuri tuota ruutua mietin. No, täytyy ensin kasvattaa neliö tuonne asti ja pohtia sitten. Ikävästi täällä tulee vedet vastaan, täytyy keskittyä kasvattamaan klusteria sitten.
20 * 20 koossa, jossa pohjoinen reuna tehty Nässyllä pyöräillen. Seuraava koko vaatii itsellä jo useammassa suunnassa jäitä pitkin liikkumista.
4,4km ja ruudut/ryväs 1,36xx
Tuossa on kieltämättä kovat lukemat. Minulla on ajoja 9,3 km per ruutu ja ruudut/klusteri 1,57.
Ruudut per klusteria on teoreettisesti aika vaikea saada todella lähelle ykköstä, koska reunaruudut eivät kuulu klusteriin ja jossain tulee jäätymätön meri vastaan.
^mulla ilman yöpymisiä raja tuli vastaan Turusta ajaessani pohjoisessa Oripään tasalla, idässä Rekijoki/Kärkelä tasalle ja lännessä Laitilan tasalle. Karkeasti linnuntietä noin 60 kilometrin säteellä lähtöpaikasta.
Itseäni espoolaisena on auttanut ihan älyttömän paljon sukulointi n. 100 km:n päässä itäisellä Uudellamaalla: eli autolla sinne ja klusterin kasvatus sieltä erikseen. Kahden ääripään yhdistäminen sitten erillisilla ajoilla.
Rouvan kanssa paikkoja on koluttu muutenkin aika paljon ajamalla ensin autolla kaukaisempaan lähtöpaikkaan.
Tänään ahkeroin. Klusteriin mojoja setti lisäruutuja. Tuntuu kuin olisin tehnyt kunnon päivätyön. Ja teinhän minä.
https://pic.useful.fi/tK9qn2YgS.png
Tuossa joukossa oli muutama ärsyttävä "sinne ja takaisin" -ruutu, jotka ovat haitanneet reittisuunnittelua. Aamulla mietin miksen hakisi niitä pois kuleksimasta tänään.
Mahtavaa settiä oli ajelu tänään, ilman ruutupakkomiellettä ei olisi tullut käytyä monessakaan mainiossa paikassa tai ajettua kivoja reittejä.
Kuviakin otin, mutta taidan pitää itselläni, ettei kukaan kimpaannu.
casanova
09.06.2023, 18.32
Tänään ahkeroin.
Siltä näyttää!
Mahtavaa settiä oli ajelu tänään, ilman ruutupakkomiellettä ei olisi tullut käytyä monessakaan mainiossa paikassa tai ajettua kivoja reittejä.
Tämä. Niin pöljää puuhaa kuin ruutujen haku jonkun mielestä voikin olla, moni jännä paikka jäisi muuten näkemättä ja kokematta. Etenkin ikävien edestakaisten pistojen varrelta.
Kuviakin otin, mutta taidan pitää itselläni, ettei kukaan kimpaannu.
Sitä paremmalla syyllä. ;)
EDIT: vasen alanurkka näyttää aikamoiselta riskiltä. Toivottavasti myös veloviewer tulkitsee sinun käyneen ruudussa.
EDIT: vasen alanurkka näyttää aikamoiselta riskiltä. Toivottavasti myös veloviewer tulkitsee sinun käyneen ruudussa.
Eissaat... Olisko liian täpärällä? Nyt alkoi jännittää. Vielä kilsa kotiin ja kebabia syön.
casanova
09.06.2023, 18.50
Eissaat... Olisko liian täpärällä? Nyt alkoi jännittää. Vielä kilsa kotiin ja kebabia syön.Odotamme jännityksella loppuraporttia. Nyt vaan rauhassa pureskellen kebabit.
Huh, helposti!
https://pic.useful.fi/pvSsvU5eT.jpg
Silloin kun tuota eteläpuolella kulkevaa kivaa uraa ajelin mietin, että siitä muutamalla askeleella saisi tuonkin. Mutta jäi tekemättä ja oli huono päätös. Vaikka kiva reitti oli tuolta pohjoisesta ja itse asiassa harmittaa ettei viitsinyt jaksaa ihmtetellä tuota Koirakallion suojelualuetta paikan päällä. Varmaan hienoa. Ainakin kun katseli Olkkalantieltä käsin, jylhää puustoa.
Mulla oli pari jo edellisvuonna suunniteltua reittiä, joista sain aikaiseksi viimein ajaa toisen. 80km umpitylsää siirtymää, reilu 40km itse mestoilla. Suunnitelma sisälsi tuollaisen suoylityksen. Maastokartta sanoo poluksi, mutta ilmakuvassa ei näy ainakaan pitkospuita. Ihan kuin olisi vain jollain koneella ajeltu läpi. Nössöilin ja napsin ruudut eri suunnista, enkä käynyt edes katsomassa miltä tuolla näyttää. Oikeassa yläkulmassa olisi ollut jonkun ite-taiteilijan patsaspuisto, mut ymmärsin senkin olevan auki vain sopimuksesta.
https://i.imgur.com/R3TzgQG.jpg
Neljästi piti hylätä pyörä ja rymytä pusikoissa. Ei kastunut jalat, mut on tollanen ojitettu ja myllätty ryteikkö vaikeeta edetä. Kaikki luonnonsuojelualueen ulkopuoliset paikat on tuolla samanlaista. Taimikko voi olla eri pituista tietty ja jostain joulukuusiviljelmästä ei kannata ees yrittää läpi. 42 ruutua ja saman verran lisää klusteriin, 37 oli pakollisia neliön kannalta.
...
Neljästi piti hylätä pyörä ....
Määkin olen pitkälti luopunut siitä, että raahaisi fillarin ruutuun. Viime kesänä Saariselällä lomaillessa ja ruudutellessa totesin, etten viitsi. Oli muutama sellainen paikka.
K.Kuronen
12.06.2023, 10.08
Mulla oli pari jo edellisvuonna suunniteltua reittiä, joista sain aikaiseksi viimein ajaa toisen. 80km umpitylsää siirtymää, reilu 40km itse mestoilla. Suunnitelma sisälsi tuollaisen suoylityksen. Maastokartta sanoo poluksi, mutta ilmakuvassa ei näy ainakaan pitkospuita. Ihan kuin olisi vain jollain koneella ajeltu läpi. Nössöilin ja napsin ruudut eri suunnista, enkä käynyt edes katsomassa miltä tuolla näyttää. Oikeassa yläkulmassa olisi ollut jonkun ite-taiteilijan patsaspuisto, mut ymmärsin senkin olevan auki vain sopimuksesta.
...
Neljästi piti hylätä pyörä ja rymytä pusikoissa. Ei kastunut jalat, mut on tollanen ojitettu ja myllätty ryteikkö vaikeeta edetä. Kaikki luonnonsuojelualueen ulkopuoliset paikat on tuolla samanlaista. Taimikko voi olla eri pituista tietty ja jostain joulukuusiviljelmästä ei kannata ees yrittää läpi. 42 ruutua ja saman verran lisää klusteriin, 37 oli pakollisia neliön kannalta.
Tuo paikka oli jäänyt jostain syystä mieleen, kesäkuussa 2018 kävin ja tuolta siellä näytti ja saattoi olla, että jalat kastuivat:
https://live.staticflickr.com/65535/52968671180_18e4b1cf21_c.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52968666125_c261571f41_b.jpg
Hehe, kiitti. Vähän toivoinkin, että voisit valaista tässä asiassa.
Tontilla taas. Eka vapaa ruutu kuudenkympin kohdalla. Sit 70 kilsaa keräilyä ja nyt rullailen kevyesti kotiin. Tuntee taas tehneensä. Mutta nyt ne on siinä!
https://pic.useful.fi/Em_WVfuUu.png
casanova
16.06.2023, 15.24
^ Melkoinen suoritus tässä helteessä.
33387 tiles, average of 3.874 km per tile, Max square 63x63, Max Cluster: 7622 (tiles/cluster 4,38). Pelkkää pyöräilyä tai vähintäänkin pyörän kantamista ja tunkkaamista nämä luvut.
Eddington 96 ml, 135 km
Eddington 100 mailia houkuttelee täälläkin. Vaatii vielä 11kpl 100+mailista, joten taitaisi olla tehtävissä ihan semihelpolla.
^ Melkoinen suoritus tässä helteessä.
Minähän vihaan helteitä ja joku valtakunnallinen 22 max olisi mulle ihan sopivaa. Olen kuitenkin huomannut, että siedän hyvin pyöräilyä helteessä. Ilmavirta jäähdyttää kivasti. Grävelissä siis.
33387 tiles, average of 3.874 km per tile, Max square 63x63, Max Cluster: 7622 (tiles/cluster 4,38). ...
Nuohan ovat aivan maailmanluokan lukemia.
Tänään kesäkuun Veloviewer-trilogian (saamari, vihdoin 30*30 -> 34*34) kolmas osa. Eipä tarvinnut palella tänäänkään.
https://pic.useful.fi/jWSvo3FFm.png
Nyt on sitten käytännön maksimineliö täynnä. Katselin kyllä Hiidenpirtillä, että paljon olisi soutuveneitä lainattavaksi.
Katkokaa mun pinnat jollei tässä saa puhua StatsHunters - versiosta tästä aiheesta...
Löytyykö sille tuon edellä olevan Explorer helper for VeloViewer kaltainen sivu/appsi jolla näkee heti ajaessa kun ruutu on napattu?
Taas tänään tämönen joista tulee päänsärkyä...
https://i.imgur.com/FKywJj5.png
navajokoira
17.07.2023, 14.30
1) Oletko koittanut klikata tuota reittiä ja valita sieltä update activity precision?
2) Statshuntersin voi avata kännykän selaimeen ajaessa, ja laittaa siinä päälle show ja follow siitä paikannus-ikonin takaa tulevasta valikosta, niin näkee missä ruudussa menee. Toki jos nauhoitat stravaan jollain muulla laitteella kuin kännykällä niin sehän ei välttämättä paikallista samaan paikkaan kuin kännykän gepsi, eli jonkin verran kannattaa silti pelata varman päälle.
1) Oletko koittanut klikata tuota reittiä ja valita sieltä update activity precision?
2) Statshuntersin voi avata kännykän selaimeen ajaessa, ja laittaa siinä päälle show ja follow siitä paikannus-ikonin takaa tulevasta valikosta, niin näkee missä ruudussa menee. Toki jos nauhoitat stravaan jollain muulla laitteella kuin kännykällä niin sehän ei välttämättä paikallista samaan paikkaan kuin kännykän gepsi, eli jonkin verran kannattaa silti pelata varman päälle.
Näin ollutkin välillä selaimessa, mutta se ei näytä niin näppärästi eri värillä ruutua kun se napataan. Pikku juttu mutta vähenisi nuo hukatut kun yrittää ajella liian tarkasti. Välillä ei edes pääse enempää, piha tai uu hidaste...
Garminin EDGE sarjan GPS:llä ruutujen keruuta tallentavalla ehdoton apu on EveryTile app, joka näyttää livenä lähiruutujen tilanteen ja vaihtaa ruudun väriä sitä mukaa, kuin niissä käy.
https://apps.garmin.com/fi-FI/apps/e53331b6-55db-475a-99e9-3f567327e7ce
https://i.imgur.com/goHkYPd.png
Tsekkasin vielä VV helperistä että ruudussa ollaan. Ihan jonkun mökin pihassa jo, joten äkkiä pois paikalta.
AAARGGHHHHH!!!
Tuollainen syö miestä. Jos on tärkeä ruutu niin eikun uudestaan.
Kyllähän se hakea täytyy. Harmillisesti yksi ruutu tuolla Lempäälän ja Vesilahden tienoilla osoittautui mahdolliseksi hakea ainoastaan talvella jäätä pitkin. Tai sitten täytyy suorittaa melkoinen tetsaus ja ihan pihojen vierestä. Ei oikein huvittaisi sellaiset projektit.
https://i.imgur.com/goHkYPd.png
Tsekkasin vielä VV helperistä että ruudussa ollaan. Ihan jonkun mökin pihassa jo, joten äkkiä pois paikalta.
AAARGGHHHHH!!!
Näissä tapauksissa, jos on ollut pihassa porukkaa, olen kysynyt luvan tulla turvallisen matkan sisäpuolelle. Niillä muutamilla kerroilla kun on tuota tarvinnut, on lupa tullut.
—
Elämä on kuolemista
Näin on itsekkin tullut tehtyä. Kerran on tullut pakit kun kysyin saako mennä pihan läpi (tie kyllä meni siitä läpi, eli olisin ajanut vaan jos ukko ei olisi just sopivasti tullut verannalta ulos).
Ajattelin kyllä laventaa omia hakusääntöjäni sääntömuunnoksella "ruudun saa hakea jos kantaa sup-laudan pyörällä uimarannalle asti ja meloo siitä ruutuun."
Ajattelin kyllä laventaa omia hakusääntöjäni sääntömuunnoksella "ruudun saa hakea jos kantaa sup-laudan pyörällä uimarannalle asti ja meloo siitä ruutuun."
Pitääkö pyörä olla meloessa mukana? Saisiko pyörän peräkärryllä vetää kajakin ja meloa sillä? Pitääkö silloin olla pyörä mukana? [emoji3166][emoji3]
—
Elämä on kuolemista
Pitääkö pyörä olla meloessa mukana? Saisiko pyörän peräkärryllä vetää kajakin ja meloa sillä? Pitääkö silloin olla pyörä mukana? [emoji3166][emoji3]
—
Elämä on kuolemista
Mä aion katsoa tilanteen mukaan otanko fillarin soutuveneeseen mukaan. Alustava aikomus olisi noin.
Jaahas näköjään tuo Explorer helper ei edes toimi Android 13 kanssa.
Kaverin kanssa mietittiin jos naarais tori.fi:stä polkuveneen. Sillä vois hakea nässyltä ja ympärysjärvistä ruudut ilman että pitäisi talvella kahlata lumessa.
Vielä jos sellaisen Puuhamaasta tutun joutsenveneen löytäis niin <3
casanova
18.07.2023, 12.56
Näin joskus vuosia sitten Keravanjoen kaljakellunnassa lautan, joka kulki polkemalla. Muut lautalla keskittyivät virvoitusjuomiin, yksi kerrallaan istui lautalle kiinnitetyn pyörän selässä ja polki. En muista minkälainen mekanismi pyöritti potkuria takana. Näytti simppeliltä, mutta toimivalta.
Tällainen lautta saisi olla valmiina keskeisten VV-ruutujen äärellä vesistöjen rannalla. Voisi oman pyörän laittaa kyytiin ja jatkaa polkemista. ;)
Miten olisi packraft yhteishankintana?
navajokoira
18.07.2023, 15.30
Mä voin vuokrata/lainata/myydä osuuden :)
Tuossa yllä olevasta sääntökeskustelusta, niin onko teillä aikomus nauhoittaa pyöräilynä se fillarin kuskaus soutuveneellä tai fillarilla kannetulla SUPilla suppailu? Ts. jätättekö velovieweriin synkkaamatta water sports -kategorian kokonaan?
edit. Kävely/vaellus/juoksu/hiihto/avovesiuinti? Mulla menee tällä hetkellä pelkät pyöräilyt, jotka toki todellisuudessa sisältää pieniä kipaisuja pusikkoon. Statshuntersiin menee kaikki, mutta sillä ei ainakaan pitäisi olla mulla toistaiseksi merkitystä muuhun kuin ruutujen kokonaismäärään.
Mä voin vuokrata/lainata/myydä osuuden :)
Whoah! Pidetään mielelessä.
Tuossa yllä olevasta sääntökeskustelusta, niin onko teillä aikomus nauhoittaa pyöräilynä se fillarin kuskaus soutuveneellä tai fillarilla kannetulla SUPilla suppailu? Ts. jätättekö velovieweriin synkkaamatta water sports -kategorian kokonaan? .
Mä pidän sen samana lenkkinä. Ainakin jos fillari on kyydissä.
Tai sit vaan
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Amfibiefiets_Amphibious_bicycle.jpg
casanova
18.07.2023, 22.34
Tuossa yllä olevasta sääntökeskustelusta, niin onko teillä aikomus nauhoittaa pyöräilynä se fillarin kuskaus soutuveneellä tai fillarilla kannetulla SUPilla suppailu? Ts. jätättekö velovieweriin synkkaamatta water sports -kategorian kokonaan?
Toistaiseksi olen pitänyt pyöräilyt pyöräilyinä, mutta pyörää saa minun omien sääntöjeni mukaan kantaa tai taluttaa. Varsinaisia vesiruutuja olen hakenut vain muutaman jäitä pitkin. Saareen voin myös mennä tarvittaessa millä vain kyydillä, kunhan siellä on maata, jossa ajaa (ja träkätä siitä oma pyöräilyaktiviteetti). Jos olisi se poljettava lautta, voisin jatkaa samana suorituksena. ;)
Jari Wiksten
18.07.2023, 23.34
Katkokaa mun pinnat jollei tässä saa puhua StatsHunters - versiosta tästä aiheesta...
Löytyykö sille tuon edellä olevan Explorer helper for VeloViewer kaltainen sivu/appsi jolla näkee heti ajaessa kun ruutu on napattu?
Taas tänään tämönen joista tulee päänsärkyä...
https://i.imgur.com/FKywJj5.png
Käytän Tile Hunter appsia androidpuhelimessa. Se tallentaa reitin ja ilmoittaa kun tullaan seuraavaan ruutuun ja sen jos ruutu on uusi. Toimii Statshuntersin kanssa. Synkronointi on tehtävä aina lenkin jälkeen.
WECLIMITS
19.07.2023, 12.20
Toistaiseksi olen pitänyt pyöräilyt pyöräilyinä, mutta pyörää saa minun omien sääntöjeni mukaan kantaa tai taluttaa. Varsinaisia vesiruutuja olen hakenut vain muutaman jäitä pitkin. Saareen voin myös mennä tarvittaessa millä vain kyydillä, kunhan siellä on maata, jossa ajaa (ja träkätä siitä oma pyöräilyaktiviteetti). Jos olisi se poljettava lautta, voisin jatkaa samana suorituksena. ;)Elegantein, ja ehkä ainoa, vaihtoehto on hakea vesiruudut jäitä pitkin.
navajokoira
19.07.2023, 13.57
Mun ymmärtääkseni Shuttlebike (https://www.shuttlebike.com/en/) taitaa olla kevyin ratkaisu, jos haluaa polkea rantaan ja jatkaa polkemista vesillä niin että kantaa kaiken mukanaan kotoa. Mutulla sanoisin että aika masokistista olisi sen kanssa polkea Helsingistä jonnekin Lohjanjärvelle.
Redshark (https://redsharkbikes.com/en/bike-surf-enjoy/)voisi ehkä kulkea mukana pyöräperäkärryllä, Schiller (https://schillerbikes.com/waterbikes/)vaatisi jo jotain pellepeloton-ratkaisuja.
Mutta siis jos harrastaa ihan oikeasti pyöräilyn lisäksi myös juoksua, uintia, melontaa, vaellusta yms. ja nauhoittaa niitä Stravaan, niin kokeeko joku että niiden siirto velovieweriin ei olisi ok? Siis että itse ei siirtäisi, vaikka muille sen ehkä sallisikin? Veloviewerin nimi toki ohjaa tiettyyn suuntaan, mutta siinä kuitenkin on valikko muidenkin lajien suoritusten siirtämiselle.
Onko taustalla sellainen kaltevan pinnan pelko, että jos kuskaa autolla kajakin juuri sen järven rantaan josta puuttuu ruutuja, niin seuraavaksi alkaa miettiä miksei saman tien veisi pyörääkin? Vai jotain ihan muuta? Aitoja kysymyksiä, joita en ole itselleni oikein osannut ratkaista; ei mitään piikittelyä tai "väärien" vastausten kalastelua :)
Mutta siis jos harrastaa ihan oikeasti pyöräilyn lisäksi myös juoksua, uintia, melontaa, vaellusta yms. ja nauhoittaa niitä Stravaan, niin kokeeko joku että niiden siirto velovieweriin ei olisi ok? Siis että itse ei siirtäisi, vaikka muille sen ehkä sallisikin? Veloviewerin nimi toki ohjaa tiettyyn suuntaan, mutta siinä kuitenkin on valikko muidenkin lajien suoritusten siirtämiselle.
Aika eri säännöillähän tätä tehdään, mut ei oo tainnut kukaan tosissaan vaatia itseltään, että ruutu pitää polkea ja siten jotain amfibi-pyörää. Tajusin just, että ite oon omista säännöistä livennyt yhden ruudun verran, kun oon träkännyt Nauvon lauttamatkan. Voiskohan ton jotenkin hyvittää, esim. paikallaan täysiä takaperin polkien seuraavalla ylityksellä?
...Voiskohan ton jotenkin hyvittää, esim. paikallaan täysiä takaperin polkien seuraavalla ylityksellä?
Jos lautalla on tilaa poljet ympyrää siellä perällä
justus6969
19.07.2023, 17.19
Mun ymmärtääkseni Shuttlebike (https://www.shuttlebike.com/en/) taitaa olla kevyin ratkaisu, jos haluaa polkea rantaan ja jatkaa polkemista vesillä niin että kantaa kaiken mukanaan kotoa. Mutulla sanoisin että aika masokistista olisi sen kanssa polkea Helsingistä jonnekin Lohjanjärvelle.
Redshark (https://redsharkbikes.com/en/bike-surf-enjoy/)voisi ehkä kulkea mukana pyöräperäkärryllä, Schiller (https://schillerbikes.com/waterbikes/)vaatisi jo jotain pellepeloton-ratkaisuja.
Onko taustalla sellainen kaltevan pinnan pelko, että jos kuskaa autolla kajakin juuri sen järven rantaan josta puuttuu ruutuja, niin seuraavaksi alkaa miettiä miksei saman tien veisi pyörääkin? Vai jotain ihan muuta? Aitoja kysymyksiä, joita en ole itselleni oikein osannut ratkaista; ei mitään piikittelyä tai "väärien" vastausten kalastelua :)
foil it or stay home
https://www.youtube.com/watch?v=1v7nQXge0eE
Käytän Tile Hunter appsia androidpuhelimessa. Se tallentaa reitin ja ilmoittaa kun tullaan seuraavaan ruutuun ja sen jos ruutu on uusi. Toimii Statshuntersin kanssa. Synkronointi on tehtävä aina lenkin jälkeen.
Kas kun en ollut tätä löytänyt... on paljon siistimpikin kuin tuo Exlorer helper. Ja toismii molempien kanssa. Pikainen kokeilu oli lupaava. Saako tuossa mun paikkapisteen pysymään kartan keskellä (tod- näk. käyttäisin näyttö jaettuma Oruxmaps hyvällä kartalla/tuo niin sen siirtely on hankalaa jos piste ei pysy siinä näkyvillä)? Asetuksia selailin mutta...
Jari Wiksten
19.07.2023, 22.55
Tarkoitatko sijaintiasi karttaruudussa? Käynnistys painikkeen alla on keskityspainike.
Tarkoitatko sijaintiasi karttaruudussa? Käynnistys painikkeen alla on keskityspainike.
Siis ei pysy kartalle/näytön alueella. Tämäkin kaatuu välillä jos karttaa siirtelee, taas and 13 ongelmaa ehkä. Mutta muuten toimii kun pitää näpit irti.
En jaksanut editoida, hyppää heti vaikka kohtaan 0.45s...
https://youtu.be/N9XnShJT4yI?t=20
Tajusin just, että ite oon omista säännöistä livennyt yhden ruudun verran, kun oon träkännyt Nauvon lauttamatkan.
Puumalan saaristoreitillä (https://visitpuumala.fi/pyoraile_ja_patikoi/saaristoreitti/) jostain syystä jäi pari ruutua träkkäämättä. Pyörällä en ajanut metriäkään, se oli lautan kannella parkissa koko matkan laiturista laituriin, Garmin auto-pausella.
https://pic.useful.fi/OvHiZYe_4.png
Pausella ei ruudut kirjaudu.
No luonnollista, mutta 9/11 ruutua kirjautui siitä huolimatta.
Jos fillari pikkusen liikahti?
Jos fillari pikkusen liikahti?
Kiinnitetty lautan rakenteisiin kuljetuksen ajaksi. Ennemmin epäilen että lautan vauhti ei ole ollut täsmälleen sama joka kohdassa, ja auto-pausen kytkentäkynnys on matkan aikana ylittynyt yhden tai useamman kerran.
Tile Hunter hoitaa kyllä asiansa ihan ok kun tässä käytössä mulla on joka tapauksessa oma Oruxmaps karttana/viivan tallentajana, toinen pienempi puolikas näytöstä Tile Hunteria varten. Vaikka tuo paikannus ei toimikaan kuten yleensä niin kun pitää zuumin/ruudut tarpeeksi pienenä niin ok. Myöskään tallennus ei tallenna mitään (vika voi olla myös näytön etupuolella...) mutta sitähän en tarvitsekaan. Nämä ehkä Pixel/Android 13 yhdistelmän vika, muita vastaavia ongelmia on ollut muiden apsien kanssa...
https://i.imgur.com/KgalALH.jpg
Tjaa... joko sais ajaa suorinta tietä kotiin. Olipa namukasta pätkää, gravelparatiisi kun on.
https://pic.useful.fi/W4YkBBwVt.png
Kuhan nostan...
Kun ajelee tietä 1130 Siuntiosta Virkkalan suuntaan keräilee näppärästi kaksi riviä ruutuja. Tie kääntyilee sillai sopivasti. Yksi jää hieman sivuun, mutta lyhyt pisto riittää.
https://pic.useful.fi/av0xhTPUn.png
casanova
27.08.2023, 10.09
^ Täytyypä joskus ottaa asiaksi vastaava lenkki. Jokusen kerran olen 1130-tietä länteen ajellut, mutta viimeistään 11149-tien kohdalla kääntynyt Lohjan keskustan suuntaan.
Minäkin kävin eilen pitkästä aikaa ruutulenkillä ja keräsin Sipoon Löparön suunnasta helpolla saatavat ruudut. Ei oikein houkuttanut tunkata punkkipöpelikköihin, joten muutama nurkka jäi vielä odottamaan, jos tuonne sattuisi päätymään joskus vaikka joulukuussa. ;)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230827/23a3b22bb9ecf0c610e8bd2bc10821d8.jpg
Tontilla kävin taas. Ei ole aikaisemmin ollut asiaa "asvaltti-Inkooseen", mutta kipaisin hakemassa ruutuja. Hienoa maaseutua sielläkin.
https://pic.useful.fi/kFGo3bsGD.png
Vuoden alussa lähdin jostain 20x20 tienoilta ja tavoitteeks vuoden loppuun laitoin 25x25. Ensvuodelle alkaa 30x30 tehdä tiukkaa, kun ympärillä pyhäjärvi, puruvesi, orivesi ja pyhäselkä. Idässä Venäjä. Pohjoiseen pääsis jonkun matkaa enempi jos clusteria haluaa kasvattaa. Tai jos tulee kunnon talvi, niin voihan sitä jäillä ajella. Pari järveä on joutunut jo kiertelemään että pääsi edes tähän pisteeseen.
https://pic.useful.fi/dkfcwyPfx.jpg
Tännekin tiedoksi tiilen metsästäjille, että uudistettu Trailmap (https://ng.trailmap.fi) tukee nyt KML-importtia ("reittijäljen tuonti tiedostosta") eli Statshunters ja Veloviewer kummastakin saa nopsaan "unexplored tiles" ulos KML-tiedostona jonka voi sitten tuoda Trailmap:iin. Etuna on sitten Trailmapin kartat, niin vanha tuttu eli OSM-polkukartta ("MTB-kartta") kuin myös uuteen versioon voipi viritellä muitakin karttoja esim. Strava korkealaatuinen lämpökartta, Digiroadin karttatasoja, omia kombinaatioita kuten MML ilmakuva tahi Taustakatta + OSM-polkukartta jossa vain urat (tiet ja polut). Kiitos pitkälti maastopyöräilijä-taustaisten kartoittajien tuo OSM-polkukartta on Euroopan kärkeä - viimeksi kun katsoin jäätiin kakkoseksi vain Italialle (Suomessa siis nyt kartoitettu JA luokiteltu fillarilla ajettavuuden mukaan yli 23000km polkuja ja traktorin tms. metsäuria).
Uudessa Trailmapissa on myös uudistettu reittisuunnittelu: Helppo ja monipuolinen reitin muokkaus, reittien tallennus omalle käyttäjätilille jolla reitit käytössä millä vain laitteella ja reititysprofiilit eri lajeihin: fillarointiin maantie-, gravel-, mtb helppo & vaikea & lisäksi jalan polkujuoksuun yms. Trailmap myös kertoo milloin reitti kulkee mahdollisesti haastavaa uraa pitkin, esim. gravel-reitti polkua tai pientä metsätietä pitkin (vrt. Stravan gravel-reititys joka vetelee surutta poluille kertomatta siitä mitään käyttäjälle).
Siinä mainospuhe. Tiilenmetsästäjistä on mukava saada myös kartoittajia (osa onkin jo) koska reissut ulottuvat seuduille missä moni muu ei käy. OSM-polkukartoitus ja Trailmap ovat kaksi eri asiaa, mutta erittäin vahvalla yhteydellä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009970272.html
Kuka tunnustaa?
Miestä on viikonlopun aikana kuulusteltu. Hän on kuulusteluissa kertonut, että hänellä on ollut kova halu päästä kentälle.
Videolla ei kyl näy fillaria, eikä tyyppi näytä myöskään juoksevan gps ojossa speduissa.
Hääppönen
05.11.2023, 15.13
Videolla ei kyl näy fillaria, eikä tyyppi näytä myöskään juoksevan gps ojossa speduissa.
Fillari ja spndeksit olisi paljastanut miehen ja häntä olisi alusta asti seurannut vartijaparvi, koska kaikille lentokentällä on selvää veloviewereiden vimma puuttuvien neliöiden täyttämisestä.
edit. Käytössä lienee ollut ranne-gps.
Miestä on viikonlopun aikana kuulusteltu. Hän on kuulusteluissa kertonut, että hänellä on ollut kova halu päästä kentälle.
:D:D Olisi vaan suoraan ja kiertelemättä kertonut mistä on kyse, ymmärrystä olisi saanut.
It wasn't me, it was the other guy.
Mun ruutulenkki suuntautui Sipooseen ja Pornaisiin. GPS-signaalissa taisi tänään olla jotain vikaa, huomasin tuossa illalla kun auton navi ei aina käännöksen jälkeen tajunnut että oli jo käännytty. No tuohon ruutulenkkiin se vaikutti niin että yhdessä pistopaikassa Garmin kertoi että offroad (eli U-kääntöpiste ohitettu). Eipä ollut, se jäi jotain 100 metriä vajaaksi. Perhana.. Tarkistin, kyllä reitin kääntöpiste oli reilusti ruudun sisällä suunnitelmassa.
Hääppönen
05.11.2023, 19.55
***muoks***
^ Muistellaanko tuossa vuotta 1991 vai vuotta 2003 ja puhutaanko faktasta vai faktoidista (eli käsityksestä, jota pidetään totena, mutta joka on virheellinen)?
PS Muutenhan kommentissa ollaan jo lähellä sitä että ketju häviäisi moderaattorin toimesta, vaikka keskustelua käytäisiinkin Esson baarissa.
navajokoira
06.11.2023, 17.13
Hämmentävän usein omien työmatkojen lennot lähtee portista 31, jossa pitää käppäillä ensin ulos ja sitten bussikyytiin koneelle. Kieltämättä on tullut mieleen singahtaa siitä se parisataa metriä ruutuun. Mutta nyt kun katson tuota aseman karttaa ja ruutuja, niin eikö tuo näytä että siihen ruutuun pääsee aseman sisälläkin? Juosten tai käsimatkatavaraksi pakatulla bromptonilla...
Hämmentävän usein omien työmatkojen lennot lähtee portista 31, jossa pitää käppäillä ensin ulos ja sitten bussikyytiin koneelle. Kieltämättä on tullut mieleen singahtaa siitä se parisataa metriä ruutuun. Mutta nyt kun katson tuota aseman karttaa ja ruutuja, niin eikö tuo näytä että siihen ruutuun pääsee aseman sisälläkin? Juosten tai käsimatkatavaraksi pakatulla bromptonilla...
Taitaa juuri ja juuri ulottua terminaalirakennukseen asti tuo ruutu, lähtöportti 36 olis aika optimi. Ainakin tuo 36:n putki on ruudun sisällä.
Nykyään ruudussa onkin näemmä kolme (julkista) kävijää. Yksi heistä mainosti täällä käyntiään ja muistaakseni juurikin sisätiloista käsin.
https://pic.useful.fi/aDD6Qz6CK.jpg
Ärsyttävä tuo ETGH kun ei voi erotella lajeja. Nyt tuolla on kävelijät, melojat ja retkiluistelijat, saaristolautalla istuskelijat ym. samassa nipussa pyöräilijöiden kanssa.
Ennen GPDR:aa taisi saada myös klikattua kävijät ja trackit tuosta. Vai olikohan se joku toinen paikka?
navajokoira
07.11.2023, 09.29
Täytyy laittaa ensi kerralla juoksukengät jalkaan ja käydä tarkistamassa. Mikä tämän ruudun "pyörälenkki mutta jätin fillarin suon reunaan" vastine on? Pyörä lentoaseman pyöräparkissa, pyörä ruumaan menevissä tavaroissa vai pyörä ruutuun kannettuna?
Mulla on tosta ruudusta kävelyksi tägätty aktiviteetti (nauhoitettu lentokoneen rullatessa kiitoradan alkuun), mutta en ole Velovieweriin synkannut kuin pyöräilyt joten ainakaan toivottavasti en ole tuossa tilastossa.
navajokoira
14.11.2023, 07.18
No niin, aamu alkoi niin että juna saapui asemalle samaan aikaan kuin minä, joten en ehtinyt jättää pyörää säppiin. Ajattelin että katsotaan nyt sitten tämä kortti. Lentokentällä piti ajaa pieni ketunlenkki kun ihmettelin miten pyöräparkkiin pääsee juna-asemalta. Oikea tapa on sisään terminaaliin ja heti R-kioskin jälkeen vasemmalle kohti uloskäyntiä bussipysäkille.
Lento sattui lähtemään juuri portilta 36 joten ei tullut todettua olisiko riittänyt pelkkä portille asti kävely. Nyt tuli jälkeä aina koneeseen asti.
https://i.postimg.cc/fy7Qm3pS/IMG-3651.jpg
https://i.postimg.cc/9XyhvS0X/IMG-3653.jpg
https://i.postimg.cc/mkWGP3XG/IMG-3655.jpg
^no niin, hieno suorite. Asiameininki!
Itseltä tuo jää ikuisiksi ajoiksi noutamatta. Ellei sitten kentällä järjestetä joskus jotain ajelupäivää :rolleyes:
https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000009987639.html
"Mitä tapahtui lentokoneessa, jonne änkesi ylimääräinen ihminen? Nyt puhuu matkustaja"
navajokoira
14.11.2023, 12.25
Vähän haaveilin että ”joku” olisi kentän hiljennyttyä pahimpaan korona-aikaan järjestänyt lentokenttäpyöräilyn.
Hiidenvesi alkaa pikkuhiljaa jäätyä. Jokohan tänä talvena saisi aikaiseksi :o
https://pic.useful.fi/v_5k5XdAW.jpg
The Ruudussa on käynyt kolme tyyppiä, joista yksi peräti kaksi kertaa. Miksi? Kuka tunnustaa?
The Ruudussa on käynyt kolme tyyppiä, joista yksi peräti kaksi kertaa. Miksi? Kuka tunnustaa?
Miten sä näet muiden kulkemiset? Mä en vain ole ehtinyt tutkia ja etsin shortcutia.
Mä taidan olla 1/3.
Sent from my iPhone using Tapatalk
navajokoira
02.12.2023, 13.06
Veloviewerin yläpalkissa Explorer ja sieltä Global heatmap. Yksittäistä ruutua klikkaamalla näkee tilastoja. Tässä datassa ei toki ole mukana edes kaikkia Veloviewerin käyttäjiä.
Tuon heatmapin mukaan ei ihan hirveän yleistä harrastelua tämä ruutujen keräily. Tampereelta kun kliksuttelin niin suurin lukema oli 48 atheletes. Ruutu kattaa keskustan länsipuolta, Amuria ja Pyynikkiä.
Veloviewer-tekemiset pitää olla julkiset, että näkyisivät tuossa global-kartassa. Paljonhan tuolta puuttuu, kaikki omanikin.
Käyttääkö joku veloveivaajatoveri Garminin Every Tile -widgettiä?
En ymmärrä sitä. Widgetti on asennettu, olen kirjannut "kotikoordinaatit" ja luonut map scriptin. Kaikki pitäisi olla kunnossa. Vehkeessä näen, että widgetti on asennettu, mutta en ymmärrä miten saan sen käyttöön ajellessa. Eikö widgetit pitäisi tulla Edgeissä sieltä yläreunasta vetämällä? Mulla ei näy siellä kuin ne perustavarat.
Sinänsä hieman pettymys tuo widget kun luin tarkemmin sen käytöstä. Eihän se katakaan kuin 124x124 alueen kerrallaan "kotikoordinaattien" ympärillä, ilmeisesti kopioi senhetkisen tilanteen laitteeseen. Ajattelin sen olevan sellainen, että ylläpitää puhelinverkon yhteydellä tilannetta yllä palvelimelle ja reissun päällä missä tahansa ajellessa ajetut ruudut päivittyisivät näytölle.
Eniten sille olisi käyttöä juuri sellaisessa, että ilman ennakkovalmisteluja ajellessa näkisi kuinka lähellä viereiset ruudut olisivat ja jaksaisko poiketa.
aleksirastas
13.12.2023, 10.41
Käyttääkö joku veloveivaajatoveri Garminin Every Tile -widgettiä?
En ymmärrä sitä. Widgetti on asennettu, olen kirjannut "kotikoordinaatit" ja luonut map scriptin. Kaikki pitäisi olla kunnossa. Vehkeessä näen, että widgetti on asennettu, mutta en ymmärrä miten saan sen käyttöön ajellessa. Eikö widgetit pitäisi tulla Edgeissä sieltä yläreunasta vetämällä? Mulla ei näy siellä kuin ne perustavarat.
Sinänsä hieman pettymys tuo widget kun luin tarkemmin sen käytöstä. Eihän se katakaan kuin 124x124 alueen kerrallaan "kotikoordinaattien" ympärillä, ilmeisesti kopioi senhetkisen tilanteen laitteeseen. Ajattelin sen olevan sellainen, että ylläpitää puhelinverkon yhteydellä tilannetta yllä palvelimelle ja reissun päällä missä tahansa ajellessa ajetut ruudut päivittyisivät näytölle.
Eniten sille olisi käyttöä juuri sellaisessa, että ilman ennakkovalmisteluja ajellessa näkisi kuinka lähellä viereiset ruudut olisivat ja jaksaisko poiketa.
Lisäät sille oman sivun sun ajoprofiilin datanäkymiin. Se vie mielestäni koko ruudun eli lisään sellaisen datalehden johon mahtuu vain yksi widgetti.
Lisäät sille oman sivun sun ajoprofiilin datanäkymiin. Se vie mielestäni koko ruudun eli lisään sellaisen datalehden johon mahtuu vain yksi widgetti.
Okei! Kiitokset, enpä tullut ajatelleeksi moista.
navajokoira
13.12.2023, 11.42
Kyllä ja toimii. En muista ulkoa miten se käyttöönotto meni, oli siinä jotain hankalaa ainakin jo siinä että löysi juuri oikean tiedoston Velovieweristä ladattavaksi... Voin koittaa katsoa uudestaan kotona laitteen kanssa.
Eli alussa siihen kopsataan käytännössä se alue, jonka neliötä yrittää kasvattaa. Jos nauhoittaa kaikki ruutulenkkinsä Edgellä niin sittenhän Everytile pysyy ajan tasalla ilman erikseen synkronointia.
Kauempana se kyllä värittää ruutuja sitä mukaan kuin niissä käy, ei vaan osaa kertoa missä siellä olet käynyt ennen Everytilen käyttöönottoa. Kartan ja teiden puuttuminen ruutunäkymästä mielestäni rajoittaa aika paljon hyötyä sellaisessa "jaksaisiko poiketa" käytössä. Isoin hyöty on mielestäni siinä että saa vahvistuksen että myös lenkkiä nauhoittavan gepsin mielestä on käyty ruudussa. Kaikki muu on kännykällä helpompaa.
...Kartan ja teiden puuttuminen ruutunäkymästä mielestäni rajoittaa aika paljon hyötyä sellaisessa "jaksaisiko poiketa" käytössä.
Ahaa, onpa kökköä. Saa olla aika lähellä naapuriruudun reunaa sitten ja nähdä ihan selkeä reitti siellä luonnossa, ei ruudussa, oikeaan suuntaan.
Isoin hyöty on mielestäni siinä että saa vahvistuksen että myös lenkkiä nauhoittavan gepsin mielestä on käyty ruudussa. Kaikki muu on kännykällä helpompaa.
Täytyy siis soveltaa käyttöä tilanteen mukaan.
EDIT: eilen sain konffattua asian kuntoon. Ilmeisesti niillä "kotikoordinaateilla" saa pelattua käydyt ruudut sopivaan suuntaan? Jos vaikka pitäisin seuraavalla ruutukaudella painopistealueena Inkoo-Hanko -väliä niin laittaa kotikoordinaatit sinne.
casanova
17.01.2024, 13.37
Nyt sitä jäätä varmaan alkaa olla riittävästi.
Minulla on tammikuun satku ajamatta ja sunnuntaina kalenteri tyhjä. Nyt pitäisi äkkiä keksiä joku mielekkäämpi lenkki kuin 50 km 110-tietä Hiidenvedelle ja toinen mokoma takaisin. :D
Nyt sitä jäätä varmaan alkaa olla riittävästi.
Minulla on tammikuun satku ajamatta ja sunnuntaina kalenteri tyhjä. Nyt pitäisi äkkiä keksiä joku mielekkäämpi lenkki kuin 50 km 110-tietä Hiidenvedelle ja toinen mokoma takaisin. :D
Mä oon JUST SAMAA taas miettinyt, mutta toi 110-tien edestakainen ei kiinnostais yhtään. Saisi ainakin olla sellainen aurinkoinen keli, jolloin tiellä ei olisi suolamoskaa. Maaliskuussa vois olla.
Oliskohan parasta mennä siitä Hiidenveden grilliltä suoraan jäälle vai tästä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6696325.01539042&e=343816.76737559034&title=j%C3%A4%C3%A4lle%20t%C3%A4st%C3%A4%3F&desc=&zoom=11&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z)? Luntakin varmaan on jäällä ihan kiitettävästi. Joku luistelurata olis pop.
Mun kannattais kyllä tehdä sitten tälläinen lenkura jos tuonne lähtee niin ei tarttis myöhemmin hakea maita pitkin noita muita puuttuvia
https://pic.useful.fi/jeP0EG0ms.jpg
Toinen olis ne kaksi ruutua Sipoolassa, Spjutsundin venesatamassa ja pieni koukkaus punkkipusikkoon Löparössä. Matkalla N'avetan runski ja laskis. Kenties vähän jäälle saaristoon Gumbostrandista.
casanova
17.01.2024, 14.28
Mä oon JUST SAMAA taas miettinyt, mutta toi 110-tien edestakainen ei kiinnostais yhtään. Saisi ainakin olla sellainen aurinkoinen keli, jolloin tiellä ei olisi suolamoskaa. Maaliskuussa vois olla.
Oliskohan parasta mennä siitä Hiidenveden grilliltä suoraan jäälle vai tästä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6696325.01539042&e=343816.76737559034&title=j%C3%A4%C3%A4lle%20t%C3%A4st%C3%A4%3F&desc=&zoom=11&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z)? Luntakin varmaan on jäällä ihan kiitettävästi. Joku luistelurata olis pop.
Toinen olis ne kaksi ruutua Sipoolassa, Spjutsundin venesatamassa ja pieni koukkaus punkkipusikkoon Löparössä. Matkalla N'avetan runski ja laskis. Kenties vähän jäälle saaristoon Gumbostrandista.
Kieltämättä aurinkoinen kevättalvipäivä olisi parempi, mutta toisaalta nyt voisi olla momentum saada sekä tarvittava satasen lenkki että takaraivossa kummitteleva ruutu haettua samalla kertaa.
Tuosta osoittamastasi paikasta ajattelin tunkata jäälle. Lunta varmasti riittää. Pahimmassa tapauksessa lumen ja jään välissä vettä. Vakaassa harkinnassa on, että jos tuonne asti eksyn, samalla voisi hakea Teinniemi-tien pohjoispuolelta (EDIT: myös länsipuolelta) toisen puuttuvan järvipainotteisen ruudun.
Sekin tässä vähän houkuttaisi, että mikäli Hiidenpirtti on auki, voisi siellä syödä lehtipihvin ja ranskalaiset. Edellisellä lounasvisiitillä annos tuli maksettua markkahintaisella lounassetelillä. Yrittäjä lienee vaihtunut muutamaan kertaan tässä välissä.
casanova
17.01.2024, 14.37
Mun kannattais kyllä tehdä sitten tälläinen lenkura jos tuonne lähtee niin ei tarttis myöhemmin hakea maita pitkin noita muita puuttuvia
https://pic.useful.fi/jeP0EG0ms.jpg
Sama.
Sekin tässä vähän houkuttaisi, että mikäli Hiidenpirtti on auki, voisi siellä syödä lehtipihvin ja ranskalaiset. Edellisellä lounasvisiitillä annos tuli maksettua markkahintaisella lounassetelillä....
Tuossa olisi hieno nostalgiatrippi tarjolla sulle kyllä. Tietty ruudut edellähän tässä jokainen eletään.
casanova
17.01.2024, 16.47
Tuossa olisi hieno nostalgiatrippi tarjolla sulle kyllä. Tietty ruudut edellähän tässä jokainen eletään.
First things first!
Jos harrastaisin tätä ruutujen hakua niin menisin Puskaannokan kohdalta hakemaan ruudun, palaisin tielle ja ajaisin teitä pitkin Teinniemi -tien pohjoispäähän ja hakisin ruudut ja palaisin Teinniemi -tien pohjoispäähän. Veikkaan että olisi näillä keleillä yli puoli tuntia nopeampi kun tunkata tuon kartan mukainen reitti (olettaen että jäällä ei pysty ajamaan).
Juu en harrasta lajia enkä tiedä sääntöjä.
...
Juu en harrasta lajia enkä tiedä sääntöjä.
Sääntöjä ei ole. Mutta usein realiteetit ruudun parissa touhutessa on jotain muuta kuin oli kuvitellut tai suunnitellut :)
Tuleehan tuo olemaan törkeän hankala paikka näillä lumilla. Jos olisi ihan hirveä munkki, niin siitä Hiidenpirtin veneluiskalta lähtee jonkun kalamiehen mk-ura sopivaan suuntaan. Tuskinpa sellaistakaan ajamalla pääsee.
First things first!
Joko käyty?
Kattelin, että olis nyt peräti lumetonta? Tuossa pohjoisessa vähän "läpikuultavaa", mutta kai tuolla nyt vähintään useita kymmeniä senttejä jäätä on?
https://pic.useful.fi/m34FgyMcl.jpg
Kuva sunnuntailta.
casanova
20.02.2024, 08.07
Joko käyty?
Harmillisesti ei. On taas viikonlopulle harkinnassa, mutta sekä sää että vapaa-ajan riittävyys voivat muuttaa suunnitelmia.
Riittävällä epävarmuudella voi sanoa, että jää on paksua, jos se ei jostain syystä ole liian ohutta.
Tämä juttu sinänsä sivuaa aihetta. Hyvä muistutus siitä, että vaikka tuntisi paikat hyvin ja olisi kokenut jäillä liikkuja, ei kannata liikkua jäällä yksin. Onneksi apu saapui paikalle eikä henki lähtenyt.
https://yle.fi/a/74-20074521
casanova
21.02.2024, 09.28
Aiheellinen muistutus. Oma faija mainitsi juuri tuosta tapauksesta, kun satuttiin eilen rupattelemaan ja mainitsin ruutupohdinnan. On tietysti eri asia käydä noin viidenkymmenen metrin päässä rannasta Hiidenvedellä kuin kilometrien päässä meren ulapalla, mutta fiksuinta myös tuonne paljon puhutulle ruudulle olisi suunnata yhdessä ja pahimpaan varautuneena.
Lähteekö joku seuraksi sunnuntaina? ;)
Aiheellinen muistutus. Oma faija mainitsi juuri tuosta tapauksesta, kun satuttiin eilen rupattelemaan ja mainitsin ruutupohdinnan. On tietysti eri asia käydä noin viidenkymmenen metrin päässä rannasta Hiidenvedellä kuin kilometrien päässä meren ulapalla, mutta fiksuinta myös tuonne paljon puhutulle ruudulle olisi suunnata yhdessä ja pahimpaan varautuneena.
Niinpä. Voisin tulla, jos asuisin lähempänä :) Mulla olisi otettavana tosi paljon ruutuja tuossa läheisellä Luodonjärvellä, mutta ei oikein uskalla lähteä yksistään sinne. Viime talvena otin muutaman jääteitä pitkin, pitää ehkä nyt viikonloppuna käydä katsomassa jos jäillä liikkuisi muitakin. Meri tulee sitten Pietarsaaren kohdalla aika nopeasti myös vastaan, kun tuon järven ylittää. Jos nuo järviruudut hakisi, olisi aika nopeasti 30x30, kun nyt on 22x22. Ehkä käyn ottamassa ne SUP-laudalla kesällä.
navajokoira
21.02.2024, 10.40
Mulla olisi varmaan Loppijärvi kiireellisin neliön kasvattamisen kannalta. Hiidenveden ruutuja tarvitsisin vasta kun neliön koko on 47x47, ja silloinkin vain jos kasvattaisin ainoastaan länteen.
...
Periaatteessa joo, mut ei nyt tänä viikonloppuna ainakaan. Ihan hirveästi ei 110:n edestakainen ajaminenkaan houkuta.
Mulla olisi varmaan Loppijärvi kiireellisin neliön kasvattamisen kannalta. .
Ne kaikki ruudut saa onneksi maitsekin.
navajokoira
21.02.2024, 11.25
No siis saa joo, mutta siinä on useampi ruutu joihin ei taida päästä tietä pitkin. Karttaa katsoen näyttäisi verrattain kätsyltä lenkiltä polkea jäätä pitkin mutkitellen Läykkä Citystä Kirkonkylän uimarantaan, ja sieltä Järventaustantietä takaisin. (olettaen että leirikeskuksen läpi kehtaa kulkea jäälle...)
Kätevyydessä on vinhaa pointtia. Kahteen ruutuun ei pääse tietä. Toiseen näistä pitäisi ottaa muutama askel ja toiseen "muutama sata" metriä. Uimarannalta jäitä pitkin lyhyt. Hmm, sieltä käsin Isosaaren kiertämällä noi tulis...
Missä on leirikeskus? EDIT: ahaa, tuolla etelässä, Mustalahdessa.
casanova
21.02.2024, 13.20
Eipä taaskaan sääennuste erityisesti houkuttele tällaiseen viikonloppuohjelmaan. Jäällä on varmaan melkoisesti vettä sunnuntaina. Niin ja mikä pahinta, Hiidenpirtti on sunnuntaina kiinni. Taitaa jäädä tekemättä. Taas.
Tämä juttu sinänsä sivuaa aihetta. Hyvä muistutus siitä, että vaikka tuntisi paikat hyvin ja olisi kokenut jäillä liikkuja, ei kannata liikkua jäällä yksin. Onneksi apu saapui paikalle eikä henki lähtenyt.
Itse olen jo kauemman aikaa sitten päättänyt jättää jääseikkailut muille - ja siksi myös siirtänyt oman mielenkiinnon puhtaasti ruudusta klusteriin.
Ei ole sitten myöskään pakko lähteä rämpimää soille tai tiettömiin erämaihin. Paitsi jos tykkää.
Pitkän aikavälin tavoitteena olisi hakea manner-Uudenmaan kaikki järkevät ruudut.
Jari Wiksten
21.02.2024, 15.35
Ruutuja Viasvedenlahdelta olin hakemassa. Kodin lähimmät ruudut ovat Porin edustan merialueella. Neliö (58*58) alkaa olla sen verran suuri, että toiselta laidalta ruutujen haku on työlästä. Muutama meriruutu Yyterin edustalta ja Viasveden lahdelta siirtyi nyt haettavaksi kanootilla ensi kesänä.
Sen opin, että yksin en enää lähde meren jäälle. Ruutujen haku keskittyy seuraavaksi Pomarkun-Hämeenkyrön suunnalle ja Sastamalan alueille.
https://veloviewer.com/athlete/20032640/activities?o=0:1&f=0:-1000000|1000000,1:All,5:-1000000|1000000,6:-1000000|1000000&c=0,0,5,6,9
^Hieno setti!
Heti kyllä ihmetyttää tuo yksi hakematon ruutu neliön länsireunalla, Kyläsaaren koillispuolella. Sinne menee tiekin.
Jari Wiksten
21.02.2024, 16.11
^Hieno setti!
Heti kyllä ihmetyttää tuo yksi hakematon ruutu neliön länsireunalla, Kyläsaaren koillispuolella. Sinne menee tiekin.
Mäntyluodon sataman alue on aidattu. Ruutu on haettava kanootilla. Olin kesätöissä 70-luvun alussa satamassa, harmi kun ei ollut silloin vielä Polarin kelloja. ????
Tarkoitin siis tuota paikkaa ja tuolla pohjoisreunallakin on helppo käymätön
https://pic.useful.fi/nIiLi2xb-.jpg
Jaa niin, voihan olla, ettei näy muille jos ei satukkaan olemaan julkinen juuri se käynti.
navajokoira
22.02.2024, 11.05
Siel oli tosiaan muutamiakin tuollaisia mysteeriruutuja, mut ajattelin kans että varmaan yksityiseksi merkattuja lenkkejä.
Hurjan kokoinen neliö kyllä.
Jari Wiksten
22.02.2024, 15.49
Siel oli tosiaan muutamiakin tuollaisia mysteeriruutuja, mut ajattelin kans että varmaan yksityiseksi merkattuja lenkkejä.
Hurjan kokoinen neliö kyllä.
Nuo ruudut on tosiaan sellaisia, että lenkki on Stravassa merkitty yksityiseksi. On joutunut kiertämään jonkun pihan metsän kautta tai on joutunut käymään melkein pihassa yms.
casanova
05.03.2024, 15.56
Sitähän voisi muutaman päivän päästä olla taas ajokuntoinen, kalenterissa tilaa ja sää kohtuullisen luotettavasti ennustettuna kelvollinen.
Onko muilla sunnuntaisia ajatuksia Hiidenveden suuntaan?
...
Onko muilla sunnuntaisia ajatuksia Hiidenveden suuntaan?
Ajatuksia on jatkuvasti, valvon öitäni kunnes se ruutu on haettu.
Tuleva sunnuntai ajankohtana on tosin aamulähdön kannalta haasteellinen. Kohta loppuu toki talvikin kesken.
casanova
06.03.2024, 16.29
Tuleva sunnuntai ajankohtana on tosin aamulähdön kannalta haasteellinen. Kohta loppuu toki talvikin kesken.
Aamulla on kylmä. Onneksi valoa riittää nykyään iltaan asti.
Kevät lähestyy uhkaavaa vauhtia.
navajokoira
17.03.2024, 11.34
https://i.postimg.cc/GmsLrKRy/IMG-0909.jpg
Tällä reissulla 100km kaupunkipyöräilyä ja 51km juoksua entisten jatkoksi. Kolme ruutua lisää ja saisi 9x9 neliön täyteen, mutta ei taida jaksu riittää lähiökierrokselle enää tällä kertaa.
Ihan epähuomiossa tuollainen oli jäänyt. Ei vaivaa enää.
https://pic.useful.fi/bvuvnisBP.png
Tänään aloitin ruutujahtikauden. Inkoon itäpuolisen rannikon ruudut kaikkien sinne-ja-takaisin -umpiperien päästä.
Sinänsä ihan mielenkiintoista ja kivoja teitä, mutta ei niille reiteille muuta asiaa ole kuin ruudut. Onpahan haettu, ei tarvii toiste käydä. Vettäkin näki vain harvoin... ja aitoja, kieltoja, puomeja, "yksityisalueita" ja "varo koiraa". Kaksi suunniteltua ruutua jäi saavuttamatta aidatun mökkitontin takia (kuvassa nuolella).
https://pic.useful.fi/PHs2Smngz.jpg
Yhden ruudun ajoin vahingossa kaksi kertaa, itä- ja länsipuolelta, ziisus mikä idiootti. Toisaalta olin myös ovela. Tsekkailin karttaa ja totesin, että kallioita pitkin pari sataa metriä käppäilemällä säästän kuutisen kilometriä edestakaisin -jossa assua!- ajelua
Hyvä hyötysuhde kun ajelee täyttämässä klusterin irtoreikiä.
https://pic.useful.fi/pSfZaeF-m.jpg
Hyvä hyötysuhde kun ajelee täyttämässä klusterin irtoreikiä.
https://pic.useful.fi/pSfZaeF-m.jpg
En ollut tajunnutkaan aiemmin, että nuo tilastot saa vuositasolla katsottua infograafista. Mielenkiintoista.
Vuonna 2021 on ollut minulla parhaimmillaan: klusteri +813 ja uusia ruutuja +748. Oli poikkeuksellisen hyvä vuosi.
Jospa huomenna vaikka tuollaista. Junalla Mäntsälään, ruuduilla ~viis tuntia ja polkaisu kotiin.
https://pic.useful.fi/hLnx06xyT.jpg
Vaikuttaa melko hikiseltä urakalta jo näin etukäteen...
...
Vaikuttaa melko hikiseltä urakalta jo näin etukäteen...
Oli se. Melko turhauttavaa oli ajella noita kilometrien pistoja Mustijoen varrelta itään ja takaisin. Minkäänlaisia pohjois-etelä -suuntaisia yhteyksiä niiden päissä ei ollut havaittavissa IRLkään.
Isojärven itäpäässä eräs "tie" (@OSM, @MML) oli umpeenkasvanut. Seurasin toiveikkaana erästä mökkitietä ja löytyi muutaman sadan metrin tunkattava polku onneksi, ettei tarvinnut ihan uusiksi reitittää. Edestakaista ajelua seurasi kyllä sitten. Lisää tunkattiin Ruokijärvellä.
Hoh hoijaa. Mutta eipä tarvitse enää noille ruuduille lähteä. Mutta kuten aina näissä hommissa, mielenkiintoista oli ja joitain hienoja mestoja tuli nähtyä.
navajokoira
31.05.2024, 19.59
Kova urakka, enpä ollutkaan vielä tullut tutkineeksi millaisia ruutuja Pornaistentien itäpuolella on.
Aina välillä ajaudun miettimään jotain monen päivän veloviewersessiota, tukikohta oman alueen laitamilla. Mutta toivon että tämä harrastus pysyy itselle mielekkäänä pidempään kun en tee liikaa kerralla. Ehkäpä nuokin sitten joskus yksi kerrallaan.
Tuossa halusin sillai optimoida, ettei enää uudestaan tuonne tarttis mennä ruutuilemaan ja kaikki kerralla. Loput kehävitosen sisäpuolelta saa kerättyä pistoina idän puolelta. Vaatiinee jonkun reissun yöpymisellä.
Ahvenlammen leirikeskus oli ihan hiljainen ja niiden järvi vaikutti kivalta.
Eilen hauska ruutulenkki Mäntsälästä Hyvinkään itälaidalle, 25-tien pohjoispuolisessa korvessa. Uusia ruutuja klusterin reunalle peräti 63 kappaletta.
https://pic.useful.fi/nY3PMU3fa.jpg
Joskus paikan päällä tarjoutuukin parempi reitti ruutuun kuin se mitä oli suunnitellut
https://pic.useful.fi/0E4GIsad3.jpg
Tätä peltoruutua olin etukäteen stressannut, että saapa nähdä viitsiikö sinne ängetä. Mutta ruutuun pääsikin ajamalla!
https://pic.useful.fi/LT44Wg0lX.jpg
Metsäteiden silmukat on käteviä, ettei tarvitse alkaa U-käännöstä suunnittelemaan tai muuten vekslaamaan.
https://pic.useful.fi/0Ceo9bBRt.jpg
Onks muilla sellaista ongelmaa, että ruudut ei päivity Explorer helperiin vaikka träkki päivittyy?
Tätä on ollut jo jonkun aikaa
...Ne kaksi muuta olisivat vaatineet yli kympin ketunlenkin ja kumpikin oman pitkän pistoajelunsa metsätietä. En jaksanut niitä hakea vaan lentokentän Äijäburger houkutti enemmän. Ehtiihän ne poimia joskus jollain tulevalla reissulla ja paremmasta suunnasta...
No niin, vuosi kului ja asia hoidossa. Tää on pitkäjänteistä hommaa :D
https://pic.useful.fi/DugyVQD9W.png
Lisäksi paaaaljon uusia ruutuja muutenkin ja klusterin lonkeron levitystä Rengon tuolle puolen.
Tossa toi yks turvesuoruutu katkaisee klusterin pohjoiseen. Oliko siellä jotain kieltokylttejä?
Missä mikä? En mä joka paikkaan nyt ehtinyt :D
No tuo missä on vaan kaks ruutua päällekkäin. Tai voishan siitä ottaa sen pohjoisruudunkin, mut katoin vaan, että ois ollu kilsa eestaas tuo turvesuo. Muuten siin ois sit tommosta kolmen ruudun klusterikäytävää pohjoiseen, kunnes kuva katkeaa, niin rupes vaan ahistaa. :D
No bärgele! Enpäs huomannutkaan. Nyt ahdistaa, pikku vaiva olisi ollut tänään, iso vaiva tuonnempana :D
Mut joo, vanhempi ajelu lähempänä ja on kiellot ym. turvetuotantoalueelle. Mut tänään olisin voinut ottaa tuosta pohjoispuolelta kun olis ollut tarkkana.
Ei voi mitään, tänne main palataan enivei.
navajokoira
29.07.2024, 18.26
21.8.2021
5522 ruutua
155 klusteri
7x7 neliö
25.9.2022
8494 ruutua
851 klusteri
20x20 neliö
14.5.2023
8969 ruutua
970 klusteri
22x22 neliö
29.7.2024
13273 ruutua
1455 klusteri
30x30 neliö
Neliöllä on periaatteessa vielä tilaa kasvaa joka suuntaan, mutta toki jos jatkaa etelään niin idässä tulee nopeammin meri vastaan… Lähin puuttuva ruutu on teitä pitkin 16km päässä kotoa, joten vielä voi harrastaa lyhyilläkin lenkeillä.
Klusteri on toistaiseksi käytännössä täysin neliön tulevaa laajenemisaluetta, mutta voisin tässä joskus käyttää päivän siihen että viimeistelen yhteyden Riihimäki-Hämeenlinna välille. Saisi sitten mökiltä käsin ajelut (ja mellonnat, uinnit, juoksut…) Hätilän ampuma-alueen ruutujen pohjoispuolella myös hyötykäyttöön :)
Ja tosiaan, olen nyt tullut siihen tulokseen että kaikki lajit käy. Pyrin ensisijaisesti ajamaan pyörällä kaikkiin ruutuihin mihin pääsen, ja jos tarvitsee vähän tunkata niin se on edelleen pyöräilyä. Samoin jos pitää ottaa muutama askel ilman pyörää suolle tai umpimetsään. Mutta vaikka puolen kilometrin pisto kansallispuistoon kesken pyörälenkin on ihan rehellisesti erillinen polkujuoksusuorite, jolle pyörä ei tule mukaan ja ajotietokone saa odottaa pausella.
Ruutujahti on mulle edelleen kotiseudun (ml. mökki ja työmatkojen vakiokohteet) harrastus, ja siinäkin miellän kuvarastit tärkeämmäksi (kun ne vaan liikkuisi…). Pidemmillä reissuilla en katsele ruutuja ollenkaan. Kartta on toki hyötykäytössä kun katselen missä päin Suomea en vielä ole pyöräillyt.
...Pidemmillä reissuilla en katsele ruutuja ollenkaan...
Määkin olen luopunut tuosta. Paitsi kun olen klusterin reunalla tai alueilla -jossa on keskittymiä- ahmin lisää ruutuja ja pyrin saamaan ohuen elämänlangan päässä olevat keskittymät osaksi klusteria.
Aiemmin tänä kesänä tuli haettua pari puuttuvaa Ridasjärven ruutua, mutta yksi on jäänyt kummittelemaan. Pikkusen hankalalta vaikuttaa. Navajokoira ja Kepsu lienee käyneet tsekkaamassa tuon polun onko sitä olemassa :)
Vai käveliskö sittenkin tuolta urheilukentän laidalta koillisnurkkaan. Luoteesta metsäuran päästä Kultasaareen? Vene lainaksi lintutornilta? Kenties jäitä pitkin?
https://pic.useful.fi/FILQjry62.jpg
Trailmap ei tunne tuota polkua. Suon ollessa kyseessä, voihan siinä mennä jotkut pitkospuut
...Suon ollessa kyseessä, voihan siinä mennä jotkut pitkospuut
Tuskinpa sentään, tuohan on helppokulkuista korpea noin periaatteessa. Pitkospuut olisi kyllä merkitty. Eikä sellaisia olisi ollut kai mitään syytä rakentaa tuonne.
Toinen reikä klusterissa (klusterin reiät imee!) olisi Loppijärvellä. Ne pari muuta ruutua sain tuosta napsittua keväällä, mutta yhteen en viitsinyt viljapellon läpi kulkea. Isäntäkin oli puuhailemassa jotain lähellä pellonreunaa, jota pitkin muuten olisi voinut talsia. Pitänee polkea syksymmällä katsomaan tilanne.
Uimarannan laiturilta olisi tosin vain kivenheitto ruutuun (EDIT: mittasin, venelaiturilta alle 30 metriä! Senhän vaikka... uisi). Onkohan tuolla rannalla jotain kunnan pelastusvenettä tms., jota voisi vähän lainata :)
https://pic.useful.fi/suwpTX1s_.jpg
Vakaasti harkinnut jo puhallettavan kajakin hankintaa tällaisia ruutuja varten.
Packraft! Niitä saa vuokratakin. Vähän harkinnassa tarttuisko tilaisuuteen ja rakentais etutarakkafillarin. Ei tarttis kuin kammet, vaihtajan ja stongan. Kaikki muu löytyis joutilaana.
Ei sitä polkua ole olemassa, yritin kerran mennä rantaan siitä mutta ei pääse. Oli sellainen seikkailullinen tunkkausreissu.https://pic.useful.fi/BF-7PY1hj.png
Sinne voi olla hankala päästä muulloin kuin talvella ilman venettä.
Minäkin kiertelin Ridasjärven ruutua monesta suunnasta viisi vuotta sitten. Niin se aika rientää. Näköjään tuolta pohjoisesta taluttelin vetistä maastoa pitkin. Fiilistelypuolelta saattaa löytyä märät tossunkuvat tarvittaessa :D
https://teemu.dy.fi/pyora/ridas2.jpg
Tuossa sun kartassa lähtee polku lintutornilta juuri oikeaan suuntaan, kohti ruudun nurkkaa. Koska se OSM:ssa sen on oltava totta :rolleyes:
On kaivetun näköistä maastomallissa, liekö turvetta nostettu joskus käsipelillä. Voi olla melkoista ryteikköä. Urheilukentän laidalta ehkä sittenkin helpointa, 360 metriä jos osaisi suorinta reittiä kulkea. Tai tuota kuivan maan kannasta alkumatka, niin suota jäisi 110 metriä.
https://pic.useful.fi/dOIu_GP-h.jpg
No jospa tulisi vähäluminen pakkastalvi niin talvella sitten jäälle. On tosin tuo purkava oja pahassa paikassa ja järvessä varmaan purkautuu metaania, liekö jäät kunnolliset. Retkiluistelijat tuolla taitaa harrastaa?
Tai sitten se vene lainaan, niitä on joutilaana aina tuossa tornilla.
Nythän siellä olisi varmaan kaikkein kuivinta tallustella kun ei ole vielä syksyn sateet alkaneet. Jos en muuta tekemistä keksi niin voin käydä tiedusteluretkellä, ehkä.
navajokoira
07.08.2024, 16.09
Mä tulin sieltä lintutornin suunnasta, en muista mihin kohtaan pyörä jäi. Siellä oli loppua kohti vähän vaikeaa löytää reitti jota pääsi kuivin jaloin. Suht kusinen paikka.
https://i.postimg.cc/GpbLN3yc/IMG-0957.jpg
...jos en muuta tekemistä keksi niin voin käydä tiedusteluretkellä, ehkä.
Älä ny suotta, et taida olla ruutumiehiäkään?
...Suht kusinen paikka....
Kerpele! Mut kiitos asian vahvistuksesta. Nythän siellä on muuten hirviökärpäsetkin jo, tulkoon pakkaset
navajokoira
07.08.2024, 18.17
https://i.postimg.cc/tTvych3b/IMG-0958.jpg
Mähän näköjään olenkin jo hakenut ruudun uimalla kun duunikaveri kutsui Kaitalammelle polskimaan. Samalla reissulla tuli täytettyä pyörällä tuon alueen aukkoja, ja Saarijärven eteläpuolelta yksi ruutu myös juosten, eli pieni veloviewer-triathlon :)
...pieni veloviewer-triathlon :)
Pojot siitä.
navajokoira
24.08.2024, 18.53
Klusteri on toistaiseksi käytännössä täysin neliön tulevaa laajenemisaluetta, mutta voisin tässä joskus käyttää päivän siihen että viimeistelen yhteyden Riihimäki-Hämeenlinna välille. Saisi sitten mökiltä käsin ajelut (ja mellonnat, uinnit, juoksut…) Hätilän ampuma-alueen ruutujen pohjoispuolella myös hyötykäyttöön :)
No niin, nyt on Max Clusteria Kaivopuistosta Parolaan. Kahta ruutua vajaa että ulottuisi Pirkanmaalle.
Onks muilla sellaista ongelmaa, että ruudut ei päivity Explorer helperiin vaikka träkki päivittyy?
Kysyin Ben Velovieweriltä neuvoa ja hän arveli, että voisi kehitellä jotain. Ei kuulemma ole mitään tekemistä tuon applikaation tai sen tekijän kanssa.
Tämä synkkausongelma onkin kaikilla, ilmeni kun googletoin.
Jaahas.. pitäiskö sitä aktivoitua ton ruutuhaun kanssa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240829/649e92329528e24a05c98dc94d65f15c.jpg
Tänään tuli kauden tavoite 40 > 45 täyteen. Pitäiskö alkaa jo 50 suunnittelemaan.
Jaahas.. pitäiskö sitä aktivoitua ton ruutuhaun kanssa.
Pitäis.
Pitäiskö alkaa jo 50 suunnittelemaan.
Pitäis.
Pitäis.
Alkoi siinä vaiheessa into hiipua kun neliötä rajoitti pohjoisessa Ridasjärven ruutu ja etelässä lentokentän ruutu, molemmat noita ei-tavanomaisin keinoin saavutettavia. Itään ja länteen on onneksi vielä tilaa.
Heh, meillä Kouvolassa on reilu 1200 järveä ja lampea, joiden pinta-ala vastaa Espoota. Pikkaisen hankaloittaa hakemista.
Järvet on usein hoidettavissa, jos ei muuten niin talviaikaan jäätä pitkin tai hankikeleillä. Miten olet saanut tuon Vekaranjärven ei niin kovin yleisölle avoimen alueen ruudut poimittua?
Kertusharjoituksessa oli ohjelmassa liikuntaa. Lainasin maastopyörää, joita on varusmiesten käytössä
Pudemanilla kunnioitettavan kokoinen neliö. Oma on vaivainen 19x19 ja vaatii hyvän jäätilanteen kasvaakseen. Pyhäjärvelle en kyllä taida mennä kuin supilaudalla, mutta Nässyltä, Roineelta ja Vesijärveltä olisi haettavaa. Nyt kun fatbikekin löytyy niin on kivempi ajaa jäällä.
navajokoira
07.09.2024, 14.12
https://i.postimg.cc/pV11jHhV/IMG-6631.jpg
https://i.postimg.cc/2SHbwrvy/IMG-6610.jpg
https://i.postimg.cc/RFtW4tYJ/IMG-6623.jpg
https://i.postimg.cc/WzRJk8Z7/IMG-6629.jpg
Näihin ruutuihin pääsisi myös maata pitkin, tosin joihinkin hieman hankalammin (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57977-VeloViewer&p=3200982#post3200982) kuin toisiin. Mutta packraftilla melominen ihan hauskaa vaihtelua, ja kun kerran vesille lähti niin saman tien sitten kaikki mitä helposti sai.
Hiidenjokea pitkin Turenkiin ja edelleen Hämeenlinnaan olisi saanut vielä jokusen lisää, mutta ei nyt kunto riittänyt sellaiseen rehkimiseen. Palkkariksi odottelen pizzaa Tallicafessa…
Huijausta? Jäätä pitkin pääsee helposti mutta aika kova keskari tuollaiseksi rimpulaksi.
navajokoira
07.09.2024, 16.18
Tää (https://varuste.net/p113269/advanced-elements-advancedframe-expedition-elite) on aikalailla niin jämerä peli kuin täytettäviä kajakkeja ylipäätään on. Eiköhän sillä joku joka osaa meloa pääse ihan kunnon vauhtiakin, itselleni tämä oli varmaankin pisin yhtäjaksoinen veto koskaan, joten ei ole lihaksia eikä tekniikkaa.
En nyt ihan hahmota mikä on huijausta ja kenen mielestä. Helpompaahan tämä jäällä pyöräillen olisi, ja mä olen tässä mielestäni aika avoin siitä mitä teen :)
Joo en tiedä mitkä Veloviever säännöt on kun en harrasta :)
Mutta tuohan onkin jo kajakki ja pituuttakin sentään neljä metriä, itsekin joskus tuollaista käytettyä katsellut. Tuo packraft hämäsi, ne kun on lyhyitä ja leveitä rimpuloita.
Kyllähän jokainen asettaa itse omat sääntönsä ja menee sen mukaan. VV:ssä on optiona melominen niin miksipäs ei.
Helsinki-Vantaalla tuon viimeisen ruudun haku ei ainakaan onnistu 36 portin edestä. Viime reissulla kävin portilla, mutta pitäisi päästä koneeseen saakka, että tuon saisi noudettua. Hyvällä tuurilla GPS heittää sijainnin rakennuksen ulkopuolelle, jolloin tuon myös saisi noukittua.
Nyt sitten etsimään lentoa, joka lähtisi tuolta portilta. Tai sitten huijaa, ja ottaa tuon koneen rullatessa kiitoradalle / -radalta.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Varovasti siellä ruuduilla nyt, Etelä-Suomenkin hirvenmetsästyskausi alkaa lauantaina.
Onkohan tämä topsu VeloViewer -spesifinen vai voiko käsittää jo yleisellä tasolla karttaruutujen metsästämistä koskevaksi? Onhan täällä Statshuntersistakin jo puhuttu.
No enpä odottele vastauksia tällä hiljaisella foorumilla, vaan kysyn joko muutkin ruutunäädät ovat kokeilleet Squadratsia?
Minä erehdyin kokeilemaan ja elämäni mullistui. En silti suosittele vilkaisemaan :D
Jep, voisihan ketju olla ennemmin Tile Hunting kuin yhteen alustaan keskittyvä. Itsekin käytän Statshunteria
Mä otin Wandrer.earthin vuodeksi. Ajatuksena ettei aina tarvitsisi lähteä niin kauas kun käymättömiä teitä löytyy läheltä vaikka millä mitalla. Alkufiilikset ovat kuitenkin jättäneet vähän kädenlämpöisen fiiliksen. Noh, eipä tuossa nyt konkurssiin joudu vaikkei lähtisikään wanderointi lentoon.
Testataanpa Squadrats samantein..
...Testataanpa Squadrats samantein..
No? Tuliko stressiä?
Itse olen ollut tuosta ihan täpinöissä muutaman viikon kun pyöräily-Discordista tuon bongasin. Valtavia elämyksiä arkilenkeille ja hämmästyttäviä paikkoja sitä löytyykin ihan kotinurkilta.
Tuossahan siis samat ruudut (OSM map tiles) kuin VeloViewerissä ja Statshuntersissa, mutta sen lisäksi näihin sisältyvät 8x8 pikkuruudut. Niissä riittää keräilemistä ja osa on ihan pääsemättömissä kun ovat niin pieniä.
Ilmainen.
mutta sen lisäksi näihin sisältyvät 8x8 pikkuruudut. Niissä riittää keräilemistä ja osa on ihan pääsemättömissä kun ovat niin pieniä.
Ilmainen.
Jaa, semmonen. Nopeella vilkaisulla luulin, että tää on vaan suora kopio vetävämmällä ulkoasulla.
Ei tuo Sqaudrats oikein lähtenyt. Kyllä Veloviewer on näistä ruutupeleistä paras.
No höh :)
VV on paras ja mielellään siitä sen +kympin vuodessa maksaa.
Itse asiassa hieman mietityttää nämä ilmaiset. Miksi ne on ilmaisia vaikkei edes mainoksia tyrkytetä?
navajokoira
19.10.2024, 07.48
Vaikka maksankin Velovieweristä, niin käytännössä katselen ruudut lähes aina vain Statshuntersista. Jotenkin paljon mukavampi käyttää.
Squadratsia pitää vielä miettiä. Eka fiilis on että ne pikkuruudut on vaan niin pieniä, ettei ole kauheasti järkeä omassa pikkukaupunkielämäntyylissä.
navajokoira
20.10.2024, 11.48
Squadrats taisi lukea kaiken sisään käyttäen tarkkoja sijaintitietoja. Neliöstäni katosi ruutu Keravantien eteläpuolelta :rolleyes:
Tapoin vähän aikaa lentokentällä portin 36 tuntumassa. Garmin Fenix ei saanut gps-sijaintia joten sillä nauhoitettu kävely oli yhtä tyhjän kanssa. Sen sijaan kännykän Strava-sovellus piirsi viivaa aika huoletta ja välillä oltiin reilustikin the ruudussa.
En pelkästään karttaa ja maastoa katsomalla osaa varmaksi sanoa kummassa ruudussa siinä oikeasti ollaan, eli mitä nyt kenenkin moraali sallii.
justus6969
20.10.2024, 12.12
Squadrats taisi lukea kaiken sisään käyttäen tarkkoja sijaintitietoja. Neliöstäni katosi ruutu Keravantien eteläpuolelta :rolleyes:
Tapoin vähän aikaa lentokentällä portin 36 tuntumassa. Garmin Fenix ei saanut gps-sijaintia joten sillä nauhoitettu kävely oli yhtä tyhjän kanssa. Sen sijaan kännykän Strava-sovellus piirsi viivaa aika huoletta ja välillä oltiin reilustikin the ruudussa.
En pelkästään karttaa ja maastoa katsomalla osaa varmaksi sanoa kummassa ruudussa siinä oikeasti ollaan, eli mitä nyt kenenkin moraali sallii.
Helsinki-Vantaan pitäisi järjestää avoin ruutupäivä. Itsellä pian lento Singaporeen, täytyy keplotella portille 36.
casanova
20.10.2024, 16.54
Saako tuon Veloviewerin ja muiden palveluiden käyttämän ruutujaon jotenkin käyttöönsä sellaisenaan? Kysehän on Openstreetmapin tietyn zoom-tason karttaruuduista, mutta en kaipaa karttapaloja sisältöineen vaan pelkästään sen ruutujaon. Veloviewer antaa exportata lähimmät hakemattomat ruudut, mutta kai tuon saisi jostain käyttöönsä suoraan (kun ovat näiden tekijät samat ruudut Velovieweriin, androidin Explorer helperiin ym. saaneet myös näiden tekijät)?
Tässä on taustalla sellainen ajatus, että reittisuunnittelun tunkkauspätkiä tulee toisinaan tutkittua eri lähteistä, joista aika paljon saa tuotua QGISsiin (MML:n kiinteistörajat, ortokuvat, maastokartat, googlen ortokuvat jne.). Jos sinne saisi jotenkin tuon ruutujaon alkuperäislähteestä?
navajokoira
20.10.2024, 19.59
En ole itse koittanut mutta https://vv.fork.pl/ tuolta pitäisi saada aikaiseksi semmoinen linkki josta saa omat ruudut karttatasona minne haluaa. Väittäisin että ainakin trailmapin osalta on ollut ohjeitakin jaossa (ehkä faceryhmässä?)
casanova
05.11.2024, 22.40
En ole itse koittanut mutta https://vv.fork.pl/ tuolta pitäisi saada aikaiseksi semmoinen linkki josta saa omat ruudut karttatasona minne haluaa. Väittäisin että ainakin trailmapin osalta on ollut ohjeitakin jaossa (ehkä faceryhmässä?)
Suuret ja suuresti myöhästyneet kiitokset! En ymmärrä, miten vastauksesi meni jotenkin täysin ohi. Täytyy myöntää, että paljon en asiasta ymmärrä, mutta vähän testailemalla alkoi löytyä.
Mikäli jotakuta toistakin kiinnostaa, tuolta sain lisättyä QGISsiin vv.fork.pl tarjoaman linkin.
https://pic.useful.fi/ViLjbjQTv.jpg
Tuohon URL-kohtaan https://vv.fork.pl/tähän oma veloviewer-käyttäjänumerosi/{z}/{x}/{y}.png
https://pic.useful.fi/R__e3npQF.jpg
Nopea karttatutkiskelu näytti tutun ruutujaon. Tässä pohjalla Openstreetmap.
https://pic.useful.fi/coMZtK8Uw.jpg
Kesän seikkailuja suunnitellessa voi tätä hyödyntäen samalla etsiä maastosta läpikuljettavia polkuja ja ruutujen saavutettavuutta.
https://pic.useful.fi/2Khzta9mJ.jpg
Tässä nimenomaisessa esimerkissä näyttää siltä, että vaikka maastokartalla ei ole yhtenäistä polkua, kyllä tuosta jollain tapaa läpi pääsee.
https://pic.useful.fi/RP1W2Pjc2.jpg
Vielä kun keksisi, miten Paikkatietoikkunassa näkyvät eri vuosien ortokuvat saisi tuotua tuonne. MML:n ortokuva näyttää aina uusimman, mutta olisi hyödyksi sekä tietää kuvan ikä (jotta voi esimerkiksi arvioida, onko näkyvä hakkuuaukea jo kasvanut umpeen) sekä vertailla eri vuosien kuvia (lehvästön peittävyys vaihtelee).
Tuonne minäkin olen suunnitellut tulevaisuuden retken. Olikohan 2001 vai 2002 kun oli omat maastohommat Myrskylän/Askolan/Loviisan tienoolla ja noissakin korvissa. Sellainen mielikuva jäi, että maastossa on enempi uria kuin kartassa. Ja myös päinvastoin, eli karttaan merkittyjä oli mahdoton kulkea.
Oispa ollut GPS-tallennus silloin käytössä kun tuolla kruisaili, niin ei tarttis noitakaan ruutuja uudestaan hakea :)
casanova
06.11.2024, 22.43
Heh. Onneksi minä olen ajanut enimmät ajoni vasta GPS-tallennusaikakaudella, niin ei ole tuollaisia murheita. :D
Oma ruuturyppääni ei vielä yllä lähellekään karttaotteen aluetta, mutta jos tuosta muuten vain suuntaa läpi, yritän samalla arvioida, onko tulevaisuutta ajatellen tarjolla sellaisia ruutuja, jotka on huomattavan helppo kerätä ohi kulkiessa, mutta huomattavan työläs lähteä erikseen hakemaan.
...yritän samalla arvioida, onko tulevaisuutta ajatellen tarjolla sellaisia ruutuja, jotka on huomattavan helppo kerätä ohi kulkiessa, mutta huomattavan työläs lähteä erikseen hakemaan.
Nimenomaan noin se kannattaa tehdä, mikään ei jäydä mieltä ja valvota niin paljon kuin jokin yksittäinen hakematon ruutu jossain vaivan päässä :(:)
Ei munkaan ryväs tuolla vielä ole, mutta reittivarastossa on jemmassa vaihtoehtoja ryväksenlaajennusretkille, jossa yöpyisi Ruotsinpyhtään tienoolla.
Tjahas, Hiidenvesi on jäässä ja ruutu edelleen hakematta. Jokohan tänä talvena saisi aikaan.
https://pic.useful.fi/l6cmFbUNg.jpg
Tuo Trailmapin ohje löytyy täältä: https://support.trailmap.fi/support/ohje-yhteispeli . Periaatteessa normaali oman karttatason lisääminen, mutta koska tuo vv.fork.pl jostain kumman syystä ei osaa normaaleja cors-otsikoita http-protokollaan, niin joutuu kierrättämään Trailmapin proxyn lävitse.
Aihetta sivuten sain mielenkiintoisen viestin Trailmapin tuki-sähköpostiin: Maanomistaja Siuntiossa ei oikein tykännyt kun pihan lävitse (tai sivuitse) ramppaa pyöräilijöitä ja vielä umpikujaan. Kun oli jututtanut fillaristeja niin syy selvisi eli ruutujahdissa oltiin - joku kehui kuulemma olevansa "kärkipään keräilijä". Joko tämä sankari tai joku muista oli sitten kertonut käyttävänsä Trailmappia ja että kuulemma "Trailmapista olisi mahdollista poistaa ruutu" (jota he jahtaavat). Maanomistaja on nyt minulta kärttänyt sitten "ruudun poistamista Trailmapista" ja purkaa turhautumistaan kun joutuu selvittelemään tälläisiä "kun Trailmapin ylläpito ei hoida hommiansa"...
....
Vielä kun keksisi, miten Paikkatietoikkunassa näkyvät eri vuosien ortokuvat saisi tuotua tuonne. MML:n ortokuva näyttää aina uusimman, mutta olisi hyödyksi sekä tietää kuvan ikä (jotta voi esimerkiksi arvioida, onko näkyvä hakkuuaukea jo kasvanut umpeen) sekä vertailla eri vuosien kuvia (lehvästön peittävyys vaihtelee).
Tuolta löytyy ohjetta: https://www.maanmittauslaitos.fi/ajankohtaista/nain-tarkistat-mina-vuonna-ilmakuva-otettu . Noita historiallisia ortokuvia ei tainnut olla ilmaisen WMS-rajapinnan päässä, mutta voit toki katsoa Paikkatietoikkunan verkkosivulle mitkä API-kutsuja lähtee (Selaimen Dev Tools / Network tab avulla) ja sen perusteella kokeilla saatko tiilipalvelimen käyttöön niillä parametreilla.
QGIS:lla voi toki availla kartalle kaikenlaisia aineistoja. Mielenkiintoista olisi kuulla löytyykö jotain sellaisia olennaisia aineistoja, jotka Trailmapista puuttuu niin voisin katsoa onko tarvetta lisäillä. Oletukseni on ollut tähän asti, että kattaus olisi suht hyvä. Ja sovelluksessa onnistuu niin reititys kuin navigointi mihin QGIS ei järkevästi taivu.
Noista esimerkki-aineistoistasi muutama kommentti, on hyvinkin jo tiedossasi, mutta varmuuden maksimoimiseksi:
- MML maastokartan polkuja ei juuri päivitetä (ilmakuvista ei oikein onnistu ja maastotyötä tehdään nykyään aika harvoin siten, että polkuja katsottaisiin) ts. tieto on usein vuosikymmeniä vanhaa - juuri tämän takiahan OSM-polkukartoitus maastopyöräilijöiden toimesta potkittiin liikkeelle 2013 ja tilanne on nyt 2025 aika hieno
- Jos katsot OSM-dataa tuon osm.org kotisivun kautta niin poluista ei näy oikein mitään parametreja - ei siis erotu vanha umpeenkasvanut intiaanipolku leveästä neulaspolusta (jollet katso manuaalisesti tageja per OSM way) - siksi Trailmap nuo visualisoi, jotta näkisi nopeammin minkälaisista poluista on kyse - toki seuduilla joilla juuri kukaan ei liiku ei tarkempaa tietoa löydy, mutta silloin sekin tieto on hyödyllinen että tietoa ei ole.
(jotta voi esimerkiksi arvioida, onko näkyvä hakkuuaukea jo kasvanut umpeen)
Metsänkäyttöilmoituksista voi saada hakuista jotain käsitystä, noihin on rajapintakin millä nuo saa Qgissiin.
https://metsakeskus.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=e8c03f73165b44aa8edb276e11ca2d2c
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.