Näytä tavallinen näkymä : Itä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit
Huilutane
09.06.2018, 18.10
Mä voisin kyllä huomenna lähteä Porvooseen... arvelluttaa vain, onko tarkoitus katsoa ajoja tuntikaupalla vaiko pikemmin tavanomaisemman pullakahvipaussin puitteissa?
Mä voisin kyllä huomenna lähteä Porvooseen... arvelluttaa vain, onko tarkoitus katsoa ajoja tuntikaupalla vaiko pikemmin tavanomaisemman pullakahvipaussin puitteissa?Mihin aikaan ajattelit lähteä?
Huilutane
09.06.2018, 21.35
Normaali kymppi toimisi muuten ihan hyvin, mutta onkohan se liian aikaista jos mielii nähdä sonnilauman ryntäyksen Porvoon kaupunkikierroksella?
Ymmärsinkö oikein, että Elitessä 11.30 alkaen jauhetaan isoa lenkkiä 126km ja sitten loppuun 28 km sitä pienempää rinkiä? Silloin voisi tähdätä vähän ennen kolmea Porvooseen ja katsoa kisan loput n. puoli tuntia? Lähtöaika Mustavuoresta riippuisi ihan lenkkisuunnitelmasta, mutta itse jauhaisin mieluusti vaikka kolmisen tuntia pohjalle. Muukin kyllä käy.
Olisiko 11.30 sopiva aika Mustavuoresta?
Huilutane
09.06.2018, 22.38
Ainakin mulle sopii.
Selvä, lähtö 11.30 Mustavuoresta.
kuovipolku
10.06.2018, 00.20
Katohan! Homma toimii, asiat etenevät ja tulevat valmiiks ilman pitempiä puheitakini, kun oikeat tekijämiehet niihin tarttuvat:)
PS Laitan Garminin näyttöön kellonajan ja ajan vielä varmuudeksi Mustavuoreen suoraan ilman sakkolenkkejä; yhtä palloa luulisin minäkin pystyväni jonglööraamaan.
PPS "Perinteisesti" on ajettu jonkunlainen lenkki alle, katseltu sen verran kuin itse kullakin on mielenkiintoa tai aikaa riittänyt, ja palailtu omaan tahtiin. Tai on ajettu suoraan kisapaikalle, aistittu tunnelmaa ja tavattu tuttuja ja puhuttu pyörää. ja sitten tehty joku lenkki itään tai etelään ja palattu eliitin ratkaisuvaiheita seuraamaan ja palattu sitten suoraan Mustavuoreen, poislukien ne jotka ovat lähteneet kotimatkalle oman aikataulunsa puitteissa. Eli Mustavuoren tyyliin speksit ovat joustaneet lähtijöiden mukaan eikä päin vastoin.
Trollberga
12.06.2018, 00.38
Olipa hieno päivä kilpa-ajoissa! Porvoon ajojen uusi reitti on kirjaimellisesti eeppinen, kuten 90. kerran ajetun klassikkokisan arvolle sopii. Näin kehtaan väittää, vaikka en itse tällä kertaa päässyt tai joutunut pyörän satulaan ollenkaan koko sunnuntaina. Mustavuoren klubi oli kuitenkin vahvasti edustettuna sekä reitillä että reitin varrella.
Ilmoittelenpa tässä nyt, että minulla on kesäkuun loppuun asti tiistai- ja keskiviikkoiltaisin muita velvollisuuksia, joten vielä kolmen viikon ajan minulta jäävät väliin niin tiistai-illan Mustavuori-lenkit kuin muutkin ilta-aikaan sijoittuvat fillaririennot tiistaisin ja keskiviikkoisin. Tämän viikon torstaina todennäköisesti myös, sillä näillä näkymin suuntaan silloin maaseudulle. Mutta viikonlopun pitkähköt lenkit kyllä kiinnostaisivat.
Huomenna tiistainahan ajetaan Bianchi-cupin maantiekilpailu Riihimäellä, joten sekin saattaa verottaa osanottoa. Toivottavasti uusia ja vanhoja mustavuorilaisia olisi silti parkkipaikka ns. mustanaan: näillä lenkeillä ei kysytä paidan väriä eikä kokoa, ja se musta vuorikin on vapaaehtoinen, ulospäin näkymätön osa asustusta.
kuovipolku
12.06.2018, 12.35
Kiitokset minunkin puolestani Mustavuoresta matkaan lähteneille, Porvoossa radan varrelta ajoasussa tai melkien tuntemattomaksi tavallisilla vaatteilla namioituneina tavatuilta ja viikonlopun kisatapahtumiin eri roolessa (kilpailijana, juottomiehenä tai huolto-auton kuskina) osallistuneille. Hieno pyöräilypäivä tälläkin kertaa - ja päivä jollainen on vain kerran vuodessa!
Onnittelut omissa tavoitteissaan - olipa se sitten voitto tai kärkisijoitus omassa kategorian lähdössä tai pääjoukon mukana pysyminen luokkaa kovemmassa tai peräti eliitissä - onnistuneille! Ja myös pikaista paranemista ja pyörän ajokuntoon saamista niille jotka epäonnekseen joutuivat osalliseksi lauantaina sattuneisiin kasoihin!
Mustavuoren lenkillä paineltiin suoraan kohti Porvoota - uuteen sileään asfalttiin ei ihan äkkiä kyllästy - ja Pappilanmäelle yhdelle reitin parhaista katselupaikoista. (Tosin ehkä ei ihan suorinta tietä, koska minä jouduin kaupunkisuunnistusvastuuseen.) Välissä käytiin ajamassa välilenkki, joka päätettiin suunnata Kråköhön koska mukana oli (hieman yllättäen) kaksikin sellaista jotka eivät siellä olleet aiemmin käyneetkään. Hienoa seutuahan se on joka kerta, vaikka Brobölentie onkin vuosi vuodelta entistä rupisempi. Vessölandet ja sen mahtavat sivarit - ja hyvällä tuurilla yhtä mahtavat myötätuulet - ja Sondbyn hiekkarannat jätettiin koettavaksi jokin toinen kerta ja palattiin takaisin Pappilanmäelle juuri sopivasti kaupunkikierroksille ja kisan ratkaisuvaiheisiin.
Lopussa kävi kyllä hiukan nolosti kun kaikki eivät maalialueen vilinässä löytäneet toisiaan eli minä onnistuin ajamaan Jernbölentien kautta näkemättä kahvinsa, currykanansa tai mitä lie nauttineita ajokavereita ja syyllistyin sitten siihen että hätäilin ja läksin Pappilanmäeltä kotimatkalle odottamatta sitä viittä minuuttia että muut olisivat tulleet sitä kautta. Mustavuorelaista speksaamattomuutta ja spontaaniutta hyvässä ja pahassa!
(BTW: Pappilanmäellä juttu sujui niin mukavasti että havahduin vasta pienellä viipeellä siihen että kilpailijat olivat jo viimeisellä eli neljännellä kaupunkikierroksella ja ehdin maalisuoralle vasta kun voittaja oli juuri tullut maaliin. Siinä sitten nurmikon kautta maalikaaren suuntaan ajaessani sattuikin tapaus josta ei tässä nyt sen enempää kuin että se taitaa jäädä pyöräilyurani ehdottomaksi huippuhetkeksi. Kerron paremmin sitten joskus kun olen saanut sen puetuksi kertomuksen muotoon ja kun aikaa on kulunut sen verran että kertomus on varmasti yhtä hyvä ellei parempikin kuin tapaus.)
Tämän illan lenkistä: vaikka Trollberga ja bianchicupilaiset ovatkin muualla, kyllä parkkikselle aivan varmasti ilmestyy ajajia! Ja säästähän tulee mitä parhain: lämmin muttei kuuma ja ilmakin on raikkaampaa ja helpompaa hengitää aamuisten (ja jo tervetulleiden) sateiden jälkeen.
J̶a̶ ̶k̶o̶s̶k̶a̶ ̶m̶i̶n̶ä̶k̶i̶n̶ ̶o̶l̶e̶n̶ ̶s̶i̶e̶l̶l̶ä̶,̶ ̶l̶ö̶y̶t̶y̶y̶ ̶t̶a̶r̶v̶i̶t̶t̶a̶e̶s̶s̶a̶ ̶a̶j̶a̶j̶a̶ ̶m̶y̶ö̶s̶ ̶h̶i̶t̶a̶a̶m̶p̶a̶a̶n̶ ̶r̶y̶h̶m̶ä̶ä̶n̶!̶ ̶ Mutta koska itse olen jonkun hemmetin kesäpöpön - tyyppiä both ends burning - kourissa, joudun valitettavasti jättämään tämän lenkin väliin.
^Toivottavasti toivut kesäpöpöstä nopeammin kuin minä pari viikkoa sitten. Itse aion nauttia Helsinki päivästä Kaisaniemen konserteissa.
Tulen tänään Mustavuoren lenkille.
Trollberga
15.06.2018, 15.02
Olisiko Mustavuori-poppoolla (mukaan lukien mahdolliset ja erinomaisen tervetulleet ensikertalaiset) kiinnostusta huomenna pitkähköön Porvoon-suuntaiseen lenkkiin? Olen itse Askolassa ja voisin ajaa teitä vastaan joko Porvooseen tai "puoliväliin" Helsingintietä (joka siellä lännessä tunnetaan myös Uutena Porvoontienä). Ajattelin, että yksi mielenkiintoinen kohde voisi olla Sarvisalo, jolloin mennäänkin jo Loviisan puolelle, ja matkaa tulee suorinta tietä Mustavuoresta Mustavuoreen noin 150 kilometriä. Kahvit ja/tai muut virvokkeet varmaankin Porvoossa, vauhti rauhallinen (pk eli päiväkahvi kanelipullalla, ~30 km/h, piirun verran alle tai päälle)? En ole Sarvisalossa itse käynyt, mutta hyvällä tuurilla saattaisin saada Porvoosta mukaani paikallisen oppaan – vaikka eipä sillä, perille ja takaisin varmasti löydetään muutenkin, etenkin kun uskoisin mies- ja/tai naisvahvuudesta löytyvän kuljettajia, joilla on minua parempi ja laajempi paikallistuntemus of the eastern outskirts of Hellsinki.
Jos sarvisaloon haluaa niin Kabbölestä löytyy rantakahvila. Ei siis tarvitse ajaa takaisin Porvooseen kaffelle. Omat ajot tulevana vknloppuna vielä vähän lyhkäsempiä (Ipalla ymmärtääkseni myös) joten käännyn jo Porvoosta takaisin. Siis jos sinne sarvisaloon menette.
Trollberga
15.06.2018, 15.11
Voidaan minun puolestani ajaa jotain ihan muutakin reittiä ja pistää tämä korvan taakse jotakin tulevaa viikonloppua varten: Horslök tur-retur, 150,6 km (https://www.strava.com/routes/13809547).
P.S. No nyt löytyi apua reittisuunnitteluun: kurakartta.net (http://www.kurakartta.net/#10/60.3908/25.2109) on verraton karttapalvelu, joka kertoo teiden päällysteistä.
Huominen ajo jää minulta max 4 tuntiin. Tarkoitus olla kotona klo 14 mennessä (samoin sunnuntaina).
kuovipolku
15.06.2018, 17.44
Café Kabböle Marinan vaihtoehto olisi Isnäsin Cafe&Bar Tirkku (https://www.facebook.com/cafebartirkku/), jossa en ole omilla lenkeilläni käynyt mutta jonka kevätrullien ja juustokakun takia tullaan kuulemma "Porvoosta asti":rolleyes: Mustavuoresta lähteville se olisi palatessa noin 90 kilometrin kohdalla.
Teiden puolesta lenkkihän olisi mitä mainioin, mutta voihan sen säästää sellaiseen kertaan kun pitkä lenkki sopii useamman aikatauluun tai kalenteriin.
Oli miten oli, vaivat ovat väistyneet ja pyöräily maistuu, joten olen mukana, on suuntana sitten itä, länsi tai pohjoinen.
Trollberga
15.06.2018, 18.07
Olen lenkin suhteen kaikkiruokainen, kunhan se on vegaanista. Mutta jos idän suunta kaikille maistuu, niin katsotaanko Porvoossa, käännytäänkö kaikki takaisin länteen (tämä pätee myös minuun, sikäli kuin olen ajanut teitä vastaan pitkin Helsingintietä) esimerkiksi Kuninkaantien kautta kiertäen, vai jakaudutaanko kahteen yksikköön (kuten pari viikkoa sitten), joista yksi kaksikko (tai kaksikkoa suurempi yksikkö) kääntyy kannoillaan ja kaukopartio jatkaa idemmäs? Mahdollisuudethan ovat lähes rajattomat.
Saatan tulla letkan jatkoksi taas siitä kaupan pysäkiltä niin kuin viimeksikin.
Ipaa kompaten max 4 tuntia riittää, jos paikalle pääsen......
wadenstrom
15.06.2018, 21.13
Lähtisin mielellään houmenna Sarvsalöön, mutta jos matka on muille liian pitkä, voidaan käydä saaressa toinen kerta. Ilman minua sinne ei kuitenkaan saa ajaa.
Mullakin olisi kova polte lähteä mukaan, mutta olen pojan kanssa kaksin koko viikonlopun. Lisäksi vielä jussi ajoi multa tänään jalat alta. Ei oo reilua.
Ajan taas sotungin tempoa yksinäni (tai pienellä porukalla) hetken aikaa ja uskallan vasta sitten tulla ralffia kiusaamaan.
kuovipolku
15.06.2018, 23.37
Lyhytversio (jossa Sarvisalo ja Kabböle jätettäisiin toiseen kertaan) Veckjärventietä ja Jakarintietä Tirkkuun olisi lyhimmällä eestaasreitillä 120 km.
Yksi mahdollisuus olisi Veckjärventietä Sannaisiin asti ja sieltä lenkura etelään eli Yliken ja Epoon kautta takaisin Porvooseen.
Yksi mahdollisuus on käydä muistelemassa vasta ajettuja Porvoon Ajoja kaupunki- ja hiekkatiekierrosten verran ja palata Kuninkaantietä. Hinthaarassa on taas avannut ovensa kesäkahvila Ansa&Oiva (https://www.facebook.com/ansajaoiva/)
Ja yksi mahdollisuus on tietysti pysyä alkuperäisessä pläänissä eli käydä Sarvisalossa niiden ajajien voimin joilla siihen on tilaisuus ja perinteiseen Mustavuoren tapaan jättää muut selviytymään kotiin omin nokkinensa. (Nillle jotka eivät tällä kertaa pääse järkätään sitten sopivampana ajankohtana uusi lenkki.)
Niin tai näin, pidetään simppelinä eli ratkaistaan asia huutoäänestyksellä kunhan on päästy Porvoonjoen tuolle puolelle!
Trollberga
16.06.2018, 01.03
Yksi mahdollisuus on käydä muistelemassa vasta ajettuja Porvoon Ajoja kaupunki- ja hiekkatiekierrosten verran ja palata Kuninkaantietä. Hinthaarassa on taas avannut ovensa kesäkahvila Ansa&Oiva (https://www.facebook.com/ansajaoiva/)
Minä voisin melkeinpä äänestää tuota vaihtoehtoa, sillä mainittu paikallinen opas Porvoosta ei huomenna pääse esittelemään Sarvisalon kierrosta. Voisimme jättää Sarvsalön toiseen kertaan, vai mitä?
kuovipolku
16.06.2018, 18.20
Ajettiin ylläkuvattu lenkki Porvoon Ajojen reitille ja Virtaalan ja Hornhattulan kautta Hinthaaran mainioon ja varmasti kaikille kesäkahviloiden ystäville käymisen arvoiseen kesäkahvilaan. Ensin tosin piti saada Trollberga ymmärtämään että lenkkispeksi oli kerrankin mustavuorelaisittain harvinaislaatuisen selvä ja kiveen hakattu...ja sitten piti selviytyä niistä aina yhtä yllättävistä haasteista joita Porvoo tuntuu asettavan itähelsinkiläisten tielle.
Mutta Mustavuori ei olisi Mustavuori ellei niistä olisi tälläkin kertaa selvitty kenties välillä päätä puistellen mutta aina hymy huulilla. Ei ainakaan minun tarvitse miettiä miksi ajan nimenomaan Mustavuoren lenkkejä enkä niinkään joitain toisia (kenties periaatteessa yhtä hyviä) porukkalenkkejä!
Huomenna todennäköisesti taas jotain aivan muuta, vaikka suunta onkin sama ja takuuvarmasti lenkki ajetaan Mustavuoren malliin.
Kiitos Mustavuoren seurueelle! Mukava reissu jälleen.
Ja +kiitos vielä kun mäkisellä hiekkatiellä Porvoossa ei vaan pystynyt kykenemään muuta kuin sutimaan,
mutta ukot perinteitä kunnioittaen kävivät noukkimassa eksyneen jostakin tienhaarasta teillä tuntemattomilla.
Ansa & Oiva kahvipaikkana mukava katsaus entisajan Suomeen, musiikkia myöten....
Trollberga
16.06.2018, 18.29
Tänään tosiaan ensin kierrettiin Porvoon ajojen kaupunkisyheröt ja Suomenkylän hiekkatieosuus, sitten käännyttiin Kerkkoosta kohti Kuninkaantietä ja käytiin Hinthaaran todella mainiossa kesäkahvila Ansa & Oivassa kahvilla. Suosittelemme poikkeamaan A&O:ssa, mutta varatkaa käteistä mukaan. Hinnat ovat hyvin kohtuulliset, mutta kortti ei vingu. Kiitokset kaikille, erinomainen lenkki taas.
Olisiko huomennakin suoraan itään suuntautuvalle lenkille lähtijöitä? Porvoosta olisi nimittäin tulossa kaveri mukaan. Reittispeksit voidaan minun puolestani huomennakin sovittaa osallistujien aikatauluun ja muihin toivomuksiin.
Trollberga
16.06.2018, 18.36
Kas, väliin ilmestyi pari kommenttia sillä välin kun kirjoitin omaani... Tätä en ihan ymmärtänyt:
Ensin tosin piti saada Trollberga ymmärtämään että lenkkispeksi oli kerrankin mustavuorelaisittain harvinaislaatuisen selvä ja kiveen hakattu...
Mutta ei se mitään. (Jos kyse oli Kerkkoossa kääntymisestä tai kääntymättä jättämisestä, voin ottaa sählingistä vain osittaisen vastuun, sikäli etten ennen sillan risteystä hoksannut varottaa tulevasta käännöksestä kärkipaikan ottajaa. Minulle tuo speksi oli ihan selvä, sillä taisin sitä itse ehdottaa, tai olla ainakin yksi joka siitä puhui.)
Olisiko huomennakin suoraan itään suuntautuvalle lenkille lähtijöitä? Porvoosta olisi nimittäin tulossa kaveri mukaan. Reittispeksit voidaan minun puolestani huomennakin sovittaa osallistujien aikatauluun ja muihin toivomuksiin.
Niin siis: mua ei ainakaan haittaa ajaa Porvoon suuntaan. Vielä en ole kyllästynyt uudesta asfaltista. Jos pojat jotain erityistä suunnittelivat loppupalaverissä niin varmaan kertovat.....
kuovipolku
16.06.2018, 22.55
Yksi sellainen "Ihanko totta me aiotaan ajaa juuri sen speksin mukaan mitä eilen foorumilla viimeisenä kannatin? Oletteko te nyt todella varmoja ettette sittenkin halua jotain muuta? Kyllä me voidaan vielä muuttaa speksiä!" -henkinen pysähdys mielestäni tehtiin jo ennen kuin oli päästy Porvoonjoen paremmalle puolelle:cool: Voi toki olla että käsitin taas jotain väärin, mutta vetomiehen tietynasteista neuvottomuutta lähennellyt määrätietoisuuden puute ja porukan mielipiteiden tiedustelu antoivat siinä vaiheessa hyvin vahvasti sellaisen vaikutelman:rolleyes:
Mutta tämä ei ollut mitenkään tarkloitettu arvosteluksi tai narinaksi tai negatiiviseksi kommentiksi vaan mainitsin sen vain osana asialliseksi mutta värikkääksi tarkoitettua kuvausta lenkistä. Ja jonkinlainen kuvaushan on paikallaan sen vuuoksi että itse edes jälkeenpäin tietää missä oli mukana ja että ne jotka eivät tällä kertaa olleet mukana tietävät mistä jäivät paitsi...
PS Huomenna taas mukana! Tottakai! Ja speksin voin omastakin puolesta jättää täysin porvoolais-askolalaisen akselin päätettäväksi vahvassa luottamuksessa siihen että hyvä siitä tulee!
Trollberga
17.06.2018, 06.55
1. Pysähdys levikkeelle johtui siitä, että letka oli katkennut liikennevaloissa ja kärki jäi odottamaan häntäpäätä. Sen tarkoitus ei siis alunpitäen ollut neuvonpito, vaan ajattelin sovittaa pikaisen sananvaihdon ja yhteisen päätöksenteon tuohon kohtaan, kun nyt muutenkin jouduttiin pysähtymään. Sillehän minä en mitään mahda, että siitä koituikin kurinalaisen käskynjaon sijaan yleinen lörpöttelytuokio. Ei sentään silti mikään punakaartin huutoäänestys.
2. Kyselin siksi, etten tiennyt, oliko lähtöpaikalla sovittu jotain...
3. ... ja siksi, että ajatus "vetomiehestä" joka vaitonaisesti vetää porukan läpi Porvoon päättämälleen reitille on vieras sekä minulle että Mustavuoren demokraattiselle hengelle sellaisena kuin olen sen käsittänyt...
4. ... ja siksi, että vaikka itse ilmoitin kannattavani Porvoon ajojen reitin kertaamista jne., en katsonut tämän oman mielipiteeni tarkoittavan päätöstä koko porukan puolesta...
5. ... ja ihan yksinkertaisesti siksi, että siinä vaiheessa, ajettuani teitä muita vastaan Helsingintiellä tovia aikaisemmin ja vaihdettuani lennosta pari sanaa, tiesin jäsenten A ja B aikataulurajoitteista, mutta jäsenten C, D ja E suunnitelmat ja ns. tahtotila olivat minulle vielä epäselvät (ks. yllä esim. kohta 2).
Ylle voi mielessään lisätä sopivat hymiöt sopiviin kohtiin.
Tänään jatketaan ja etukäteen mietittyä reittispeksiä on toistaiseksi tarjolla vielä huomattavasti vähemmän kuin eilen.
Mukana tänään samanlaisella aikataululla kuin eilen. Pyydän ettei tämän anneta vaikuttaa reittispeksiin. Käännyn jossain vaiheessa kotiinpäin.
Pieni vaara etten ehdi Mustavuoreen (jumissa työpaikalla Windowsin takia).
kuovipolku
17.06.2018, 10.08
Trollbergan taustaselvitys on valaiseva - ja jotain sen suuntaista osasi epäilläkin - ja hyväksytään. Tuollainen vähän yltiödemokraattinen asenne tosin on lievässä ristiriidassa sen mustavuorelaisen perinteen kanssa että vetomies on aina oikeassa ja pulinat pois...
Ja jossain vaiheessa me kaikki -Trollberga mahdollisesti poislukien - käännymme ajamaan kotiinpäin. Se lienee tänäänkin speksien ainoa täysin varma lähtökohta. Mutta spontaaneista ja tien päällä kehitellyistä spekseistähän meillä on voittopuolisesti tai jopa vain hyviä kokemuksia, joten kaikki(*) mukaan klo 10.00!
(Älkääkä antako tämän minun hieman sisäänlämpiävän ja vähän väkinäisen huumorin olla esteenä! Ihan normaaliporukkaa ja normaaliajamista tämä kuitenkin on!)
PS Tuosta "vaitonaisesta vetomiehjestä" tuli mieleen se yleisempi juttu että kommunikaatiota voisi olla joskus enemmänkin tai että kommunikaatiota on harvoin liikaa.
Oli kyse sitten siitä milloin ja mihin suuntaan käännytään seuraavaksi, miten ajetaan ja ryhmitytään kaistoille Porvoon läpi ajaessa, milloin siirrytään ajoradalle tai kelville tai päinvastoin, milloin joku haluaa pitää PP:n ja haluaako hän ajaa porukan kiinni vai pysähdytäänkö, milloin joku jää taaemmaksi puhelun, syömisen tms takia ja milloin jalka alkaa yllättäen painaa tai jaloista on jäljellä pelkät nahkat, milloin joku haluaa tehdä vedon tai irtioton vai onko tarkoitus että ajetaan joku hetki vähän vauhdikkaammin koko porukalla.
Onhan näitä - ja luulisin muiden pystyvän mainitslemaan vielä jotain jota itse en ehkä ole osannut kaivata. Meillä on kyllä ihan hyvin pärjätty ilmankin eikä ole tietenkään tarkoitus että ruvetaan pitämään yhtä paljon meteliä kuin skotlantilainen rugbyjoukkue...
PPS Päivän speksien suhteen mulla ei ole ideoita. Ajojen kortteli- ja hiekkatiepätkillä oli kiva käydä - ja tulen aivan varmasti joskus poikkeamaan niille oman lenkin piristykseksi - mutta ei niistä silti oikein toiseen perättäiseen koukaukseen ole, etenkään kun kaikki pudonneet tai poisheitetyt juomapullot oli näköjään jo ehditty korjata parempaan talteen.
(*) Paitsi ne jotka ovat juuri ajaneet Vätternin ympäri tavoitteensa komeasti saavuttaen tai siitä niukasti jääden.
kuovipolku
17.06.2018, 19.52
Lyhyt versio: 7 (-1) kuskia, ajettiin Epoon kautta Tirmoon ja Bjurbölen kautta takaisin. Tykkäsin. Oli sataprosenttisen onnistunut lenkki.
Vähän pitempi versio:
- Lähdettiin Uudelle Porvoontielle viiden ajajan voimin ja kohdattiin sovitusti kaksi Helsingintietä vastaanajanutta toveria Kilpilahdentien risteyksen paikkeilla. Matka jatkui uudella ihanaisella asfaltilla kohti Porvoota. Mitä sen jälkeen oli useimmille tässä vaiheessa täysi arvoitus.
- Tyysterintien risteyksen jälkeen vaihdoin vetomiehen paikalta hännille ja ihmettelin mihin edellinen vetomies oli hävinnyt. Sain sentään tietää että tämä oli kertonut jäävänsä kahville ja palaavansa sitten omaa tahtia kotiinpäin. (Ihan kaikki eivät tätä tosin tainneet kuulla ja pariin otteeseen kuikuiltiin myöhemminkin taaksepäin ihan turhaan - mutta eipä kukaan tainnut saada siitä vahinkoa sieluunsa.)
- Treksiläntien risteyksen jälkeen ihmettelin miten, miksi ja minkä takia porukka oli hajonnut kahtia. Jos se olisi mennyt poikki edestäni, se ei olisi ollut suurikaan ihme, mutta nyt se jäi mysteerioksi, sillä Alkrogintielle kääntymisen jälkeen kärkikolmikko olikin jo pysähtynyt odottamaan ja matka jatkui entiseen malliin.
- Tolkkistentien liikennevaloista lähdettäessä pientä hämminkiä aiheutui parista triathlonistista jotka eivät voineet odottaa ohitusta sopivampaan paikkaan mutta joilta se ei myöskään onnistunut kovin jouhevasti eikä tunkematta puoliksi porukan ajajien väliin.
- Porvoossa käännyttiin kohti Tarkkistentietä; oli selvinnyt että osalla oli kiinnostusta ajaa Tirmoon, kun taas osalle sopisi paremmin lyhyempi lenkki eli pelkkä Epoon kierros.
- Epoontiella porukka joutui ihmettelemään mihin hännilla ollut ajaja (eli meikäläinen) jäi; paikoin harmittavan heikkokuntoisen tien pahimmalla kohdalla riitti kuoppia joskus molemmilla käsillä merkattavaksi ja onnistuin näkemään vain toisen puolen merkin ja kuoppaa turhan laajalla liikkeellä väistäessäni ajoin tietenkin suoraan toiseen kuoppaan; mitään ei sattunut muitta pehmeälle kuskille sellainen on aina pieni henkinen kolaus jonka jälkeen selk̈́ä hetkeksi nousee pystyyn; porukka himmasi seuraavan mäen päällä ja matka pääsi taas jatkumaan.
- Välillä oltiin yöttömässä yössä eli puhuttiin suunistuksesta ja juuri juostusta Hollolan ja vuoden 2022 Porvoon Jukolan viestistä joka tullaan käymään nimenomaan Epoon maisemissa.
- Seuraava jännäyksen kohde oli käännyttäisiinko pohjoiseen Ylikentielle (ja ajettaisiin Veckjärventien kautta takaisin Porvooseen) vai käännyttäisiinko etelään Gäddragintielle (ja palattaisiin Voolahdentien kautta); käännyttiin oikealle eli etelään.
- Gäddragintiellä tapahtui sitten ensimmäinen päivän kolmesta idioottiohituksesta, kun jostain syystä k-tynyt savuttavan kuorma-auton kuski päätti ohittaa jonossa ajavat pyöräilijät ylämäessä tuplakeltaisellla merkityllä tieosuudella ja ikään kuin hän ei olisi koskaan kuullutkaan riittävästä ohitusetäisyydestä.
- Kun tultiin Voolahdentien risteykseen, ei sitten käännyttykään oikealle vaan jatkettiin kohti Tirmoa; syynä saattoi olla se että vetomiehellä oli asiasta vahva mielipide tai se
että kyltissä luki "Bjurböle" eikä "Voolahti Vålax", mutta joka tapauksessa ajon jatkuminen suoraan kuitenkin sopi kaikille.
- Tirmossa käytiin tietenkin Saaristokeskukseśsa kahvilla, puhuttiin vaihteeksi myös jalkapallosta ja päätettiin tehdä lossimatka Pellinkiin tänäkin kesänä.
- Paluumatkalla oli heti alkuunsa kaksi ilmeisesti lautalta myöhästymisen tai täyden lautan takia rannalle jäämisestä johtunutta raivopäistä ja torvenhuudatuksen säestyksellä tehtyä ohitusta, mutta tuuria oli taas kaikilla sen verran ettei tarvittu kuin huumorilla suhtautumista.
- Bjurbölentiellä oli taas pientä ihmettelemistä kuoppien paljouden kanssa.
- Porvoossa tehtiin sovitusti jako kahteen; kohti pääkaupunkiseutua palaavat suuntasivat ihanaiselle asfaltille ja kaksi muuta jonnekin muualle.
- Perillä Mustavuoressa todettiin että tiistain sääennuste oli jokseenkin sateinen ja torstaillekin oli luvassa kovin epävakaista ja tuulista säätä, joten iltalenkkien suhteen tilanne on tällä viikolla hieman arveluttava; voi olla että ajajia ei kovin monta ole ja voi jopa käydä niin ettei ajohalukkaita ole ollenkaan, joten parempi seurata tilannetta ja olla aktiivinen foorumilla mikäli on itse lähdössä ja haluaa ajoseuraa.
kuovipolku
20.06.2018, 00.40
Perjantaina toivottavasti on hieno juhannus sää senkin takia että Ahvenistossa ajavilla olisi hauskempaa.
Lauantaina ja sunnuntaina tuuli lienee jo hieman tyyntynyt, lämpötila lähes ihanteellinen eikä sadekuurojenkaan todennäköisyys ole liian suuri pitkälle lenkille. Heitänkin ilmaan ajatuksen "Mustavuori Goes West" -tyyliin ajettavasta pitkästä rauhallisesta lenkistä.
Reittispeksin olisin valmis varastamaan jäsen huotahin viime viikolla ajamasta Vihdin, Antiaistentien (lännestä itään) ja Karkkilan kierroksesta. Bembölestä takaisin Kehä III:lle jonnekin Vanhakartanon/Juvankartanon tienoille 150-160 km ja siihen meille itäpuolen asukkaille siirtymät päälle eli nipin napin päästäisin päälle kahdensadan ilman sakkolenkkiä.
Päivällä ei ole mulle erityisempää väliä - enkä tarvitse palautumista moottoriradan kiertämisestä - mutta lauantaita on toivottu. Kuitenkin jos sunnuntaina olisi enemmän mukaanlähtijöitä, niin olisin valmis luopumaan valistuneesta yksinvaltiudesta yksinkertaisen enemmistödemokratian hyväksi. Eli ajetaan siinä tapaukseessa tämä länsiretki sunnuntaina ja jätetään lauantaisesta pitkästä lenkistä haaveilevat keksimään itselleen jotain muuta!
^Hieno reitti, minkä lähtisin ajamaan uudestaankin ellen olisi tuolloin matkoilla. Taukopaikaksi suosittelen lämpimästi Pyhäjärven Helmeä, heti Antiaistentien rallattelun päätteeksi, mutta huomatkaa että se on suljettu sunnuntaina 24.6. Lauantaina paikka on auki klo 12:00-01:30. (https://www.facebook.com/pyhajarvenhelmi/)
kuovipolku
21.06.2018, 09.37
Suositus toivottavasti meni perille kaikille:cool: Taukopaikan osoite (Vattolantie 7, Karkkila) on ainakin kirjoitettu muistilehtiöön.
Mutta eihän tätä lenkkiä ole mikään pakko ajaa juuri nyt tai siis ensi viikonloppuna. Tuuliennusteet vain sattuivat näyttämään siltä että esimerkiksi Sarvisalosta olisi tod.näk. jouduttu palaamaan kohtalaiseen vastatuuleen. Jos kiinnostuneilla on esteitä tai heille vain sopii jokin toinen ajankohta paremmin, niin ajetaan sitten silloin.
Ja jos kiinnostuneita ei sattuisi jostain syystä olemaan ollenkaan, voin tietysti ajaa lenkin joku arkipäivä ja vaikka yksinkin (jos aivan välttämättä niin haluan) tai (jos on pakko tai oikein huvittaa) jo lauantaina ja vaikka heti perään sunnuntaina:rolleyes:
Mitään deadlinea päätöksen suhteen en anna, mutta kaikki kommentit suuntaan tai toiseen - ja muutkin elonmerkit - ovat tietysti tervetulleita. Samoin vaihtoehtoiset reitti-ideat.
Niitä odotellessa: hyvää juhannusta kaikille!
Kiinnostunut kyllä, mutta poissa vahvuudesta. Itseasiassa seuraava vapaa vknloppu vasta 13-14/7. Ylipäätään kotosalla vasta heinäkuussa. Siihen asti "harjoitusleirillä" Pirkanmaa/Satakunta akselilla.
Olen tosiaan kiinnostunut reissuun lähdöstä, mutta en vielä tiedä maltanko odottaa sunnuntaihin asti tauon jälkeen. Tosin sunnuntaina näyttäisi tämän hetkisen ennusteen mukaan olevan aamusta melkein tyyntä ja paluumatkalla myötäistä.
La tai su ajattelin kyllä jotain pitkää lenkkiä kuitenkin ajaa.
Trollberga
21.06.2018, 14.46
Huomenna aattona tosiaan tavataan Ahvenistolla. Aika moni mustavuorelainen nimittäin löytyy GP:n lähtölistalta (https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQdnI3VTvSpTWxWvr-UoFOrNJHAUABKoXFcFickMOf4XhPntRvRH1pgkGgvl8V8mw9ge KK6Tzf5VRTt/pubhtml?gid=0&single=true). Muilta osin minä vietän juhannusta Askolassa, joten ainakaan kovin kauas länteen en taida lauantaina tai sunnuntaina lähteä. Jos päätätte sittenkin lähteä kohti itää tai koillista, saattaisin vaikka liittyäkin mukaan jossain sopivassa tienhaarassa.
Vinkkinä: Ahvenisto GP:ssä ajetaan myös lisenssitön harrastesarja.
Hauskaa juhannusta kaikille!
Voidaan minun puolestani ajaa jotain ihan muutakin reittiä ja pistää tämä korvan taakse jotakin tulevaa viikonloppua varten: Horslök tur-retur, 150,6 km (https://www.strava.com/routes/13809547).
P.S. No nyt löytyi apua reittisuunnitteluun: kurakartta.net (http://www.kurakartta.net/#10/60.3908/25.2109) on verraton karttapalvelu, joka kertoo teiden päällysteistä.
Kurakarttaan tiedot tulee muuten avoimesta datasta https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/tien-paallyste-tierekisterin-tietolaji-137
En ole vielä löytänyt paremmin Suomessa pyöräilyyn sopivaa karttasovellusta kuin Locus! Siihen saa tuon avoin data wms-tason lisäksi näkymään samaan aikaan haluamansa taustakartan ja Stravan Heatmapin! Näin ikään:
https://lh3.googleusercontent.com/4Fkuti_kf8KwiBVS3zH_toyTUJruWI5tTRHES2e0poTecTCOmJ 5TUt5ZI7p6ZM9AvM1f7CjTfmlrdDugIEUommyY_03C=s853 https://lh3.googleusercontent.com/qWE4AfrHtplyV5YvLkcgsjmp1FSMwjr4ztRJMcHCTJFwr-G3Iuu9gfJ_AvCgxPfY4iDO97-swx4U1C5q1xXHbHONs3Y=s853
Suosittelen kokeilemaan!
/ OT
Trollberga
21.06.2018, 19.12
Kurakarttaan tiedot tulee muuten avoimesta datasta https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/tien-paallyste-tierekisterin-tietolaji-137
En ole vielä löytänyt paremmin Suomessa pyöräilyyn sopivaa karttasovellusta kuin Locus! Siihen saa tuon avoin data wms-tason lisäksi näkymään samaan aikaan haluamansa taustakartan ja Stravan Heatmapin! Näin ikään:
[...]
Suosittelen kokeilemaan!
/ OT
Kiitos, tuohan on mainio sovellus!
À propos juhannuslenkit: omalta osaltani suunnitelmat muuttuivat ja vietänkin viikonlopun (la-su) Helsingissä. Palaan asiaan!
wadenstrom
21.06.2018, 20.08
Lauantaina en pääse mukaan.
Vaikuttanee jatkossa jonkin verran menohaluihin Jokivarrentiellä......
https://www.sipoonsanomat.fi/artikkeli/674109-kevytvayla-nikkilasta-nikinmakeen-valmistuu-kesalla-2019-tyot-alkavat-juhannuksen
kuovipolku
21.06.2018, 23.40
Voi olla ettei tuo *niin* pahasti haittaa työmaan aikana koska sekä alikulku että ylikulku osuvat sen yleensä ja eniten ajetun osuuden ulkopuolelle ja muita töitä tehtäneen pitkälti arkisin ja päiväsaikaan, mutta jotain haittaa siitä ietty on. Ja sitten kun on kelvi, sitä pitäisi varmaan käyttääkin?
Lauantaista: ei lähdetä länteen vaan ajetaan Tirmoon ja takaisin. Taas? Joo! Tod.näk. Uutta Porvoontietä/Helsingintietä mennessä ja Kuninkaantietä, Jokivarrentietä ja Sotungintietä (ja tarvittavia teitä niiden väleissä) tullessa. Lähtö klo 10.00
Eli lauantain reittinä tämä.
https://ridewithgps.com/routes/21333842
Olihan taas pk-lenkki. Parkkipaikka pamahtikin täyteen ja mukana oli reippaasti cch paitaisia. Mullakin oli sykkeet alusta asti tapissa ja tirmosta lähtiessä tuli uusi 1h maksimi. Sipooseen asti pysyin itse mukana. En edes toveri jtj:n peesissä enää kyennyt loppua polkemaan.
kuovipolku
23.06.2018, 17.37
Olisikohan tässä paikka sanonnalle "Sitä saa mitä tilaa"?:rolleyes:
Mustavuoren lenkkien luonteeseenhan kuuluu aivan olennaisesti se että ne ajetaan sen mukaan keitä on parkkipaikalle viitsinyt saapua ja sellaisena kuin se heille tai ainakin useimmille heistä kulloinkin sopii. Tätä olen itsekin julistanut ja sitä tähdentänyt enkä näe siinä mitään moittimista(*) nytkään, vaikka se tällä kertaa osui omaan jalkaan (joka kyllä ei olisi riittänyt muutenkaan), kun parkkikselle oli ilmeisesti viidakkorummun houkuttelemana saapunut varsin komea kaarti enimmäkseen CCH-asuisia ajajia.
Ruununraakkiosasto jäi melko pieneksi, mutta kävi sekin Tirmossa eli ajoi oman versionsa mennessä Bjurbölen eli Voolahdentien kautta ja tullessa Yliken ja Sannaisten eli Veckjärventien kautta - ja valitsi Porvoossa suoremman reitin takaisin Mustavuoreen. Helsingintiellä saatiin näkyviin punapaitainen selkä, joka juuri ennen Kilpilahdentien risteystä tavoitettiinkin eli saatiin Uudelle Porvoontielle triathlonistiseuraa.
Tuulinen keli, mutta hyvä lenkki!
Huomennakin ajetaan, mutta minne ja mihin malliin, se on toistaiseksi vielä arvoitus! Varmaa on vain että kello kymmenen startataan parkkipaikalta johonkin suuntaan.
(*) Tai jos ihan rehellisiä ollaan, olisi ehkä voitu ajaa Söderkullaan saakka (eli kunnes tiedossa ollut huonokuntoinen tieosuus olisi jäänyt taakse) sellaiseen tapaan ettei kukaan olisi ajanut merkkaamatta jätettyyn kuoppaan ja siten olisi vältytty (mustavuorelaisesta näkövinkkelistä katsottuna) jokseenkin tarpeettomalta ja täysin vältettävissä olleelta rengasrikolta.
Tuo on totta. Jatkossa kannattaa tosiaan ajaa kelviä pidemmälle, varsinkin isolla porukalla ajaessa, vaikka se tyhmältä tuntuukin.
Olihan taas pk-lenkki. Parkkipaikka pamahtikin täyteen ja mukana oli reippaasti cch paitaisia. Mullakin oli sykkeet alusta asti tapissa ja tirmosta lähtiessä tuli uusi 1h maksimi. Sipooseen asti pysyin itse mukana. En edes toveri jtj:n peesissä enää kyennyt loppua polkemaan.
Itse tajusin tippua vasta Myrasin risteyksen jälkeen. Minkäänlaisia tehopiikkejä ei enää irronnut jaloista. Sipoossakin keskisykkeet oli yli 90% maksimista noin 15 minuutin ajan. Vaatii vielä vähän treeniä, että tuo menee pk:lla :D.
Trollberga
23.06.2018, 18.12
Sen rengasrikon kärsineenä täytyy todeta, että parhaiten sen olisi välttänyt vaihtamalla ajoissa tuoreen renkaan alle. Tiesinhän, että takakumi alkaa olla, tai pikemminkin on, tiensä päässä. Voin siis syyttää vain itseäni. Ryhmä oli joka tapauksessa niin iso (14), että mielestäni ajoradalla ajaminen oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Mutta tuolla rupisella osuudella olisi ehkä kannattanut pitää vauhti vielä pk-tasolla ja ajaa yhdessä jonossa siihen asti, että päästään uudelle asfaltille. Paino sanalla "ehkä". Näitä kuoppaanajojahan sattuu, eikä huonojen teiden väittely taida olla mahdollista täällä päin; tiedä häntä, olisiko se edes mielekästä.
kuovipolku
24.06.2018, 19.13
Tänäänkin ajettiin. Ei satanut, ei paistanut, ei ollut kylmää, ei ollut kuumaa, ei ollut tuulistakaan - ainakaan jos vertasi eiliseen. Sykkeet eivät päässeet nousemaan päälle 90%, vaikka välillä saatettiin ajaa pätkä hieman kovempaa ja välillä taidettiin himmatakin. Ei ajettu kuoppaan eikä erehdytty risteyksestä kertaakaan - ei edes Nurmijärvellä - eikä törmätty tietä ylittävään ratsukkoon Vanhalla Hämeentiellä.
Neljä kuskia, matkaa kertyi päälle 120 km, keskari pysyi selvästi alle 30 km/h.
Ajettiin tuttuja teitä, mutta yritettiin koota niistä pikkaisen uuden näköinen palapeli ja mielestäni onnistuttiinkin oikein hyvin. Lenkin idea oli käydä Kahvila Roosassa juuri ennen HePo-lenkkiläisiä ja sekin osui aivan nappiin! Ja kirsikkana kakun päällä oli Colnago V2-r:n bongaaminen terassin seinustalla.
Säännönmukaiset iltalenkit jatkuvat ti ja to klo 18.00 - mutta ehkä on syytä olla realisti ja todeta että juuri nyt on vastapuolella vaikuttamassa kovin moni tekijä - juuri alkanut lomakausi reissuineen (olivatpa ne pyöräilymatkoja tai ei), kuningas jalkapallo ja suorien lähetysten lumo, työesteet (sillä kaikkihan eivät voi pitää lomaa) ja kesän valoisiin iltoihin kuuluvat muut riennot - joten voi olla ettei parkkipaikalle kovin monta ajajaa ilmaannu. Koska en itsekään pääse, en voi luvata mitään H. Moilasellekaan. Mutta halukkaiden ja kynnelle kykenevien kannattaa rohkeasti aktivoitua täällä, sillä vain pessimisti pettyy aina!
Ensi viikonlopusta sen verran, että lauantaina on vahvasti tarkoitus ajaa joko Sarvisalon/Kabbölen lenkki tai Vihdin/Karkkilan lenkki vähän riippuen ilmenevästä kiinnostuksesta ja kenties vallitsevasta tuulensuunnastakin. "Vahvasti" tarkoittaa että ainakin kaksi ajajaa on varmasti tulossa, mutta kumpikaan ei ole erityisen halukas ehdoin tahdoin ajamaan puolta päivää sateessa - joten seuratkaa sekä sääennustuksia että keskustelua tässä ketjussa!
Trollberga
24.06.2018, 23.20
... sillä vain pessimisti pettyy aina!
Eikös se ole täsmälleen päinvastoin: pessimisti ei pety koskaan?
En silti ole pessimisti, vaan ehdotan alkavalle viikolle käyntiä Nuuksiossa, joko ilta-aikaan tai vaikka päivällä (minulla on joustava aikataulu). Tosin tiistai-iltana en töiden takia pääse. Siirtymä Bemböleen ja takaisin on tietysti tylsä, mutta siinäkin on vaihtoehtoja: reitti Vantaankosken ja Vanhakartanon kautta Kehä III:a seuraillen on paikoin ihan mukava, varsinkin Vanhakartanon ja Bembölen välillä. Nuuksiontie kestopäällysteen loppuun ja takaisin sisältää yhteensä kymmenen enemmän tai vähemmän tiukkaa nousua, ja Solvallassa on mahdollista lisäksi rääkätä itseään nousemalla vielä bonus-mäki ylös Solvalla Arenalle. (Sattuneista syistä totesin tuossa juhannusaattona tarvitsevani lisää mäkitreeniä.)
kuovipolku
25.06.2018, 00.11
Ajattelin antaa kuluneelle sanonnalle hieman twistiä; en ehkä siinä täysin onnistunut, mutta tärkeintähän oli että viesti (siitä että ajoseurasta voi ja kannattaa varmistua kirjoittamalla tähän ketjuun) meni perille.
Nuuksiossa (ja Solvallassa) on käyty sekä maantie- että cyclolenkillä, joten paikka on tuttu ja vaikka mäet sen takia tiedetään kunnioitusta herättäviksi, luulen että lähtijöitä voisi silti olla.
Nämä yhdistämällä tulikin mieleen että osin myös ilman viileyden takia lyhyeksi jääneessä loppupalaverissa ehdittiin todeta että olisi hyvä muistuttaa kaikkia siitä että tämä ketju on niin kantamustavuorelaisten kuin säännöllisen epäsäännöllisten, satunnaisten tai mahdollisesti joskus tulevaisuudessa mustavuorelaisten käytettävissä myös vakio-ohjelmaan kuuluvien lenkkien ulkopuolella ajettavista lenkeistä tai lenkkispekseistä kertomiseen ja sopimiseen.
Siis jos esimerkiksi Trollberga olisi ajamassa Nuuksioon keskiviikkona klo 13.00 tai jos minä olisin lähdössä kiertämään Metsäkulmantien ja Hiidenkirnujentien tiistaina klo 08.00, me voisimme ilmoittaa niin tekevämme. Tai jos joku haluaa ajaa 2,5 h maanantai-iltana alkaen klo 17.30, niin olisi hirmu suotavaa että hän siitä kertoisi - jos seura vain sattuu kelpaamaan.
Trollberga
25.06.2018, 18.07
Hyvä – tänään kello 18 Mustavuoresta? Minulla ei ole kummempia suunnitelmia lenkin keston yms. suhteen, mutta ilmestyn parkkipaikalle tuolloin.
kuovipolku
29.06.2018, 15.40
Tiistaista en tiedä, silloin taidettiin pitää sadetta tai korkeintaan kytätä sadetutkan kuvaa, mutta eilen ajettiin kolmen kuskin voimin perinteinen Mustavuoren iltalenkki.
Lauantaiksi ennustetut sateet ovat väistyneet ja huomiseksi on luvassa mukavan viileä ajokeli. Tuulta on tiedossa 6-7 m/s suoraan pohjoisesta, joten lienee sama mihin suuntaan lähdetään ajamaan - paitsi jos halutaan paluumatkalla makea myötäinen:rolleyes:
Niin Sarvisalon/Kabbölen kuin Vihdin/Karkkilan lenkit voisi minun puolestani jätttää odottamaan aikaa parempaa - mutta miten olisi tuulta vastaan taistellen Pukkilaan?
Jos se ei huvita niin sopii esittää oma ehdotus! Ja jos ei huvita esittää omaa ehdotusta niin sopii silti saapua parkkipaikalle kymmeneksi!
wadenstrom
29.06.2018, 17.29
Buckila låter bra.
kuovipolku
29.06.2018, 20.45
Tämmöinen siitä tuli kun kokeilin kykyjäni Strava-reitin tekijänä: https://www.strava.com/routes/14061880
Sisältää vastatuulta, kivoja teitä, Pukkilassa käynnin hieman puolimatkan jälkeen ja avoinnaolevan kahvilan etsiskelyn, paluun osin myötätuulessa ajettavia kivoja teitä, osin tylsiä teitä voimakkaassa sivarissa tai voimakkaassa myötätuulessa ajettavaksi ja loppupuolella vähän tavallisesta poikkeavan paluureitin. Mahdollisuuksia tarpeenmukaisiin stoppeihin Mäntsälässä, Monninkylässä tai Pornaisissa. Matkaa 152,3 km Stravan mukaan.
kuovipolku
29.06.2018, 21.31
Ja muistutetaan mahdollisia myöhästyjiä tai ihan pikkaisen lyhyempää lenkkiä ajatellen tai miksei meille kaikille B-suunnitelmana että koska on lauantai HePo ajaa Hakunilan urheilukentältä klo 10.30 ja huomenna näyttäisi olevan lähdössä 28 km/h -.ryhmä Mäntsälään: https://ridewithgps.com/routes/13125393
Saattaa olla, että tulen Vanhan Porvoontien nurkilta Mustavuoren letkan jatkeeksi...….
kuovipolku
30.06.2018, 22.00
Ajettiin speksattu Pukkilan lenkki - käymättä Pukkilassa. Tai käytiin Pukkilassa muttei kirkonkylällä. Mäntsälässä oli näet otettu käyttöön Extreme Weather Protocol ja jääty kahville, vaikka Mustavuoren lenkkien periaatteisiin on kuulunutkin ettei kahvitaukoa pidetä ennen kuin on ajettu vähintään 70 km. Mäntsälän Majalla oli laitettu ovet säppiin ja ikkunaluukut kiinni - eikä niitä taideta avata koko kesänä ellei uutta yrittäjää satu pian löytymään - mutta Leipomo Lähimmäiseen osuminen ei vaatinut kuin yhden ylimääräisen korttelikierroksen.
Tuuli oli paikoittain oikeasti "extreme" muttei kovin kaamealla tavalla vastainen kuin alkumatkalla, jolla meillä kuitenkin oli apuna Paippisiin asti ajanut Ridley/Cycle Center -kuski. Varsin onnistuneen reittispeksin ja tuulen suunnan osin yllättävienkin muutosten synergian ansiosta matka taittui mukavasti ja jo muutenkin hienolla Hiidenkirnujentiellä melkein lentäen, vaikka vetomiehelläkin oli aikaa tarkkaila lievästi huolestuen matalalla kulkevia tummia pilviä. Askolaan tultaessa nähtiinkin että siellä oli jokin pilvi luopunut raskaasta kuormastaan, mutta onneksi tie ei enää ollut vesimärkä.
Monninkylä ja Tuorilan Kotileipomo ohitettiin pysähtymättä (vaikka kello kertoi että kahvila olisi ollut vielä avoinna) mutta Pornaisissa käännyttiin SEO:n terassille, juotiin kaffe med fika ja täytettiin juomapullot (mikä olikin fiksua, kun tarkoitus oli ajaa - tai meloa - sunnuntainakin eikä suinkaan vetää energiavarastoja tyhjiin tai käyttää loppupäivää nestehukasta palautumiseen). Se tosin samalla merkitsi speksin eräänä lähtökohtana olleen Askola-Kehä III (tai tarkemmin ottaen Monninkylä-Rajatie) 50 km Strava-segmentin tietoista sabotointia, mutta joskushan tärkeintä on kaunis ajatus, n'est-ce pas?
Hyvä, jopa odotettua parempi lenkki - joka tosin alkoi osaltani törpöllä myähästymisellä ja päättyi paluusiirtymällä tyhmään tuplarengasrikkoon. Stenillekin taidettiin vahingossa tehdä eräänlainen ohari vetämällä reitti hieman eri kautta kuin normaalisti eikä edes hoksattu vilkuilla taaksemme.
Huomenna ei kannata laskea mitään sen varaan että paikalla on ainuttakaan "kapteenia". Minä varmaankin käyn siellä kääntymässä, mutta mulla on ykkössuunnitelmana Plan B eli siirtyminen Vantaankoskelle ja peesailu HePo-lenkillä. Mutta Mustavuoressahan kuka tahansa parkkikselle saapunut saa ottaa ohjat käsiinsä!
Juu, ei haitannut ollenkaan, vaikken teidän kyytiin löytänytkään, kun ylämäissä vielä piti polvea varoa,
ensimmäisessä rankemmassa mäessä jo vähän varoitteli. Mulle riitti mainiosti lyhyempi lenkura.
Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan......
kuovipolku
01.07.2018, 19.29
Siirtymällä parkkikselle sain kerrassaan mainion idean ajaa eilinen lenkki uiudestaan, mutta se ei kestänyt törmäystä todellisuuteen eli ensimmäiseen tuulenpuuskaan kun kävin ennakkoon ottamassa hieman tuntumaa päivän keliin heti siinä aukealla ennen Kehä III:n liittymää. Joten lähdettiin ajamaan aikaisemmin mainitun ykkössuunnitelman eli Plan B.n mukaisesti kohti Vantaankoskea, josta jatkettiin päivän lyhyemmälle eli 80 km reitille kahteen eri vauhtiryhmään kuskien kykyjen, päivän kunnon ja muiden asiaan vaikuttavien seikkojen mukaan.
Kyllähän siellä kieltämättä tuuli. Pahimmissa sivuttaispuuskissa ei voinut olla ajattelematta että eilen oli sentään suhteellisen hyvä keli eikä oikeastaan tuullut juuri lainkaan...mutta ihan kelvollinen lenkki näinkin. Kai se on mustavuorelaisten kerran tai pari kesässä käytävä pikkaisen jeesaamassa HePolaisia - ja onhan se niin että välillä vieŕaan talon tapoja ihmeteltyään osaa paremmin arvostaa sitä mitä itsellä on, oli se sitten jotain ajokulttuuriksi kutsuttavaa tai vain samansuuntaista huumorintajua:rolleyes:
Nyt ralf kanootti naulaan, illalla paistaa aurinko. Minne mennään? Minulle kävisi pidempikin lenkki.
kuovipolku
03.07.2018, 11.54
Tiet tosiaan kuivuvat yllättävän nopeasti sen jälkeen kun sateet ovat lakanneet, joten melko varmasti on kasassa hyvän iltalenkin ainekset: tutut tiet, kesäilta, aurinko ja mukava porukka. Lyhyempääkin lenkkiä ajatelleiden kannattaa koordinoitda aikataulunsa ja ilmestyä parkkiksella, Mustavuoren lenkit ovat tunnetusti monella hyvällä tavalla joustavia!
Aurinko näyttää tosiaan tulevan idästä, eli voidaan ajaa alkuun lyhyempi lenkki sinne suuntaan ja halukkaat jatkavat vaikkapa nikkilästä länteen päin.
wadenstrom
03.07.2018, 14.38
Kävin jo kuntosalissa. Nyt vien pyörän huoiltoon Porvooseen. Voi olla että tulen Mustavuoren parkkipaikalle esittämään Sibbo Vargarnan uutta edustuspukua, mutta pitkälle tai kovalle lenkille en lähde.
Kovaa ei tarvitse ajaa. Naatiskellaan ja käydään vaikka munkilla spjutsundissa :) Voidaan hyvin ajaa reippaammin vasta illemmalla tai sitten heti, tai ihan miten vaan.
kuovipolku
03.07.2018, 19.28
https://pic.useful.fi/B1_4VfFf7.png
Sadetilanne klo 18.00 Helsinki Testbedin tutkakuvassa
Aina ei voi voittaa eikä sääennusteen pyöräilijän kannalta paras vaihtoehto toteudu.
Tällä hetkellä ei torstainakaan välttämättä ole kovin suotuisa ajokeli, mutta toivotaan parempaa viikonlopuksi - ja jos torstain ennuste heittää häränpyllyä, ajetaan jo silloin!
PS Taitaa siellä olla y̶kaksi sadetta pelkäämätöntä kuskia ajamassa. Chapeau!
wadenstrom
03.07.2018, 22.33
Ei saatu aurinkoa eikä munkkia, mutta oli mukava lenkki.
Huomenna torstaina, ajan Kunkun kautta n. Klo 10.00 itäisille maille.
N. 3 h / +-30 km/h
Jos vain ei sade-ennuste nykyisestä pahene radikaalisti (pieni sadehan ei nyt ketään haittaa?), niin paikalla tänään klo 18.
Tiistaina haettiin unohtuneet juomapullot yhden kuskin kotoa, syötiin jäätelöt Nikkilässä, ohjeistettiin autoilijaa sopivammasta ohitusetäisyydestä ja ajettiin nooin 70 km lenkura kolmisteen.
Tänään jatketaan taas klo 18.00!
kuovipolku
12.07.2018, 12.08
Fiksuna miehenä en lähde esittämään omaa arvaustani siitä kuka juomapullonsa unohtanut kuski oli (eikä mulla rehellisesti sanottuna sellaista olisikaan - toisin kuin jos kyseessä olisi ollut siirtymällä tasi vasta parkkiksella ilmennyt rengasrikko) vaan totean että teillähän oli sitten yhdessä mahtavan hienon kesäillan kanssa koossa kaikki hyvän lenkin ainekset ja harmittelen etten päässyt (enkä pääse tänäänkään) mukaan.
Mutta ajakaa, hyvät ihmiset, jos suinkin on siihen mahdollisuus!
PS Tour de Francen sunnuntainen yhdeksäs osuus lienee monen mielestä katsottava suorana ja mahdollisimman aikaisesta vaiheesta, onhan se juuri se odotuksia herättäväksi kuvattu osin kivetyiillä teilläkin ajettava ja hieman kevään klassikoja muistuttava etappi, jolla vihdoin jo voi ja pitäisi tapahtua myös kokonaiskilpailun voittajakandidaattien osalta. Siksi kysynkin: onko kiinnostusta ja mahdollisuuksia ajaa johonkin suuntaan pitempää (= 150-200 km) lenkkiä lauantaina? (Jos ei niin, sekin on okei, viikonloput eivät vielä ole loppumassa.)
Juomapullonsa unohtanut kuski kyllä epäili myös renkaassa olevaa mahdollista reikää... Tuo vähän niinkuin vihjeenä [emoji3].
Kyllä on kiinnostusta. Siis pitkälle lauantaina. Sopii myös aikaisempi lähtö tarvittaessa. Reittejäkin löytyy sekä idän että lännen suuntaan jos on tarvetta.
kuovipolku
12.07.2018, 13.04
On. Siis tarvetta reitille. Siitä kumpaan suuntaan, idän vai lännen, ei. Siis mielipidettä paremmuudesta.
Seuran hopeisella ansiomerkillä palkitun vanhemman jäsenen oikeudella päätän tässä ja nyt että lähtö on lauantaiaamuna klo 09.00 - joten laittakaa älypuhelimeenne herätys valmiiksi jo tänääń (ja varmistakaa se vekkarilla)!
wadenstrom
12.07.2018, 18.11
Siis tarvetta reitille. Siitä kumpaan suuntaan, idän vai lännen, ei. Siis mielipidettä paremmuudesta.
Esitän tässä kahta vaihtoehtoa: A Itäinen vaihtoehto: Sarvsalö (Sarvisalo); B Läntisempi vaihtoehto: Pellinge (Pellinki)
Esitän tässä kahta vaihtoehtoa: A Itäinen vaihtoehto: Sarvsalö (Sarvisalo); B Läntisempi vaihtoehto: Pellinge (Pellinki)Kannatan itäinen. Piirtelen jotain illalla. Onko kotiintuloaikoja?
Trollberga
12.07.2018, 21.24
Kannatan itäinen. Piirtelen jotain illalla. Onko kotiintuloaikoja?
Kannatan kannatettua ehdotusta ja ilmoitan täten tulevani jälleen Helsingintiellä (tai Uudella Porvoontiellä, jos vaikkapa tuulisi navakasti idästä) teitä vastaan. Siis siinä tapauksessa että ajatte suorinta tietä Porvooseen. Koetan myös värvätä mukaan porvoolaisvahvistuksen.
P.S. Kotiituloaika = kunhan ehtii nähdä matsin (palaan todennäköisesti lopuksi Askolaan).
Tällainen suunnitelma lauantaille: https://ridewithgps.com/routes/28052283
Pystyy tarvittaessa lyhentämään sekä pidentämään helpostikin (esim jättämällä Huuvari/Askola koukkaus tekemättä).
Ensimmäinen tauko vasta 100 km kohdalla joten juomaa ja ruokaa siihen malliin! Taukopaikkana Kabböle Marina (aukioloajoista hieman epäselvyyttä mutta ymmärtääkseni aukeaa lauantaisin klo 12, eli suurinpiirtein juuri kun ollaan siellä). Isnäsissä on myös kahvila/ravintola jos vaihtoehtoa tarvitaan. Pidetään toinen tauko tarvittaessa.
Sanomattakin selvä, mutta sanotaan nyt kuitenkin, vetovuoroja ei ole pakko tehdä jos ei halua. Vauhti maltillinen.
Tällainen suunnitelma lauantaille: https://ridewithgps.com/routes/28052283
Pystyy tarvittaessa lyhentämään sekä pidentämään helpostikin.
Ensimmäinen tauko vasta 100 km kohdalla joten juomaa ja ruokaa siihen malliin! Taukopaikkana Kabböle Marina (aukioloajoista hieman epäselvyyttä mutta ymmärtääkseni aukeaa lauantaisin klo 12, eli suurinpiirtein juuri kun ollaan siellä). Isnäsissä on myös kahvila/ravintola jos vaihtoehtoa tarvitaan. Pidetään toinen tauko tarvittaessa.
And the same in english: the route is https://ridewithgps.com/routes/28052283
Possible to make shorter or extend on the go.
First break at 100 km so make sure you've got enough water etc. Coffee stop at Kabböle Marina (should be open) or alternatively at a cafe/restaurant in Isnäs. More breaks if needed.
Start at 9 am. Pace is leisurely. Welcome!
Hei,
en ole aiemmin ollut teidän lenkeillä mukana, mutta huomenna olisi kiinnostusta liittyä porukkaan mikäli mahdollista.
Chekkasin lähtöpaikan tuosta GPS linkistä ja tulen siihen vähän ennen yhdeksäksi jos ei tule mutkia matkaan.
Hei,
en ole aiemmin ollut teidän lenkeillä mukana, mutta huomenna olisi kiinnostusta liittyä porukkaan mikäli mahdollista.
Chekkasin lähtöpaikan tuosta GPS linkistä ja tulen siihen vähän ennen yhdeksäksi jos ei tule mutkia matkaan.Ilman muuta on mahdollista.
Tervetuloa!
Ilman muuta on mahdollista.
Tervetuloa!
Kiitos! Aamulla nähdään!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trollberga
13.07.2018, 21.34
Hei,
Chekkasin lähtöpaikan tuosta GPS linkistä ja tulen siihen vähän ennen yhdeksäksi jos ei tule mutkia matkaan.
Koeta saada Mikko S. mukaan, hän tuntee Mustavuoren metkut!
Vaikka eipä niitä muita metkuja tarvitsekaan tuntea kuin tuo lähtöpaikka: tässä varmuuden vuoksi vielä koordinaatit. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6679247&e=396814&title=Mustavuoren+kohtaamispaikka&desc=Porukkalenkkien+l%C3%A4ht%C3%B6paikka.&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D&lang=fi)
Koeta saada Mikko S. mukaan, hän tuntee Mustavuoren metkut!
Vaikka eipä niitä muita metkuja tarvitsekaan tuntea kuin tuo lähtöpaikka: tässä varmuuden vuoksi vielä koordinaatit. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6679247&e=396814&title=Mustavuoren+kohtaamispaikka&desc=Porukkalenkkien+l%C3%A4ht%C3%B6paikka.&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D&lang=fi)
Kiitos vielä koordinaateista! Mikko S minut houkuttelikin mukaan, mutta ei valitettavasti pääse itse huomenna.
kuovipolku
15.07.2018, 00.34
Parkkiksella oli seitsemän ajajaa, joista kolme ensikertalaista (jotka kaikki olivat ilmeisen valmiita tulemaan uudemmankin kerran mukaan Mustavuoren lenkeille). Yksi joutui kääntymään kohti kotia ja lastenhoitotehtäviä jo aikaisessa vaiheessa, mutta Porvoossa joukkoon liittyi vielä kolme kuskia.
Sarvisalossa oli menossa oikea kesätapahtuma eli sommartorg, paikallinen FBK eli VPK piti kahvilaa ja väkeä riitti. Horslökintien hauskan pikkulenkin kierrettyämme matka jatkui speksin mukaisesti kohti Kabböleä, jossa puolestaan oli käynnissä paikallisen Motorbåtsklubbin kauden päätapahtuma, KAMK Race 2018 ja Marina sen mukaisesti melkoisen täynnä.
Mustavuoren kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu että reittimestari speksaa, mutta porukka päättää - eli speksit elävät ja muotoutuvat vasta tien päällä. Nytkin ähes pilvettömältä taivaalta paistanut aurinko ja Hinthaaran mainio kesäkahvila Ansa & Oiva saivat paluun Porvoon ja Kuninkaantien kautta tuntumaan houkuttelevammalta kuin alkuperäisen reitin Ilolan, Askolan ja Pornaisten kautta, olkoonkin että lenkin suunniteltu pituus siitä reilun parinkymmenen kilometrin verran lyheni.
Sää oli siis helteisen lämmin ja lenkki oikein onnistunut. Ainoat sattumukset olivat yhden kuskin heikko hetki oman turhan pitkäksi venyneen vetovuoronsa jälkeen ja siitä muussa porukassa aiheutunut pieni epätietoisuus - ja sellainenhan ei kuulu Mustavuoren lenkeille - ylimmäiset koukerot Nikkilässä Ison Kylätien kiertoliittymän tietöiden takia ja aivan lopussa eli Mittatielle käännyttäessä tullut rengasrikko.
English summary: weather was hot, pace was leisurely (31.5 km/h). company was good, mood excellent and lemon tart delicious.
The three or four or five unwritten rules on Mustavuori rides:
(1) The rider doing his turn at the front is always right.
(2) The heraldic charge in the coat of arms of Sipoo is a wolf's head, but we never leave anyone to the wolves.
(3) The other guys' bikes are never less valuable than yours in any situation.
(4) Do your share of the work, but you don't have to eat your plate empty before the others do.
(5) Have fun and keep your chin up. (*I* am exempt from this rule, i.e. I'm allowed to sulk and to complain, but that's only because it's what I do.)
Huomenna ajetaan taas tavalliseen tapaan klo 10.00 - mutta tuskin lähellekään kahtasataa. Kyllä me varmaan jotain taas keksitään! Welcome!
[QUOTE=kuovipolku;2791884]Parkkiksella oli seitsemän ajajaa, joista kolme ensikertalaista - ja jotka kaikki olivat ilmeisen valmiita tulemaan uudemmankin kerran mukaan Mustavuoren lenkeille. Yksi joutui kääntymään kohti kotia ja lastenhoitotehtäviä jo aikasiessa vaiheessa, mutta Porvoossa joukkoon liittyi vielä kolme kuskia.
English summary: weather was hot, pace was leisurely (31.5 km/h). company was good, mood excellent and lemon tart delicious.
Kiitos seurasta ja hyvästä meiningistä! Tulen ehdottomasti toisenkin kerran. Huomenna satulaan vasta illalla, eli nauttikaa lenkistä!
kuovipolku
15.07.2018, 20.42
Sunnuntaina keksittiin ajaa kevyt lenkki ilman sen kummempia speksejä kuin että yhden kuskin oli suotavaa olla kotiovella tasan kello yksi (eikä kenelläkään ollut suurempaa tarvetta ajaa sen pitempää lenkkiä) ja että jäätelöllä (tai muulla sellaisella) olisi kiva käydä.
Lähdettiin ajamaan, käännyttiin Sotungintielle, haettiin pientä piristystä poikkeamalla ensin Uunirinteen ja sitten Korennontien kautta, tultiin Vanhalla Porvoontiellä geenimuunnellun marjapuuron värisen trion ohiajamaksi (ja muistettiin samassa että tänään oltiin palauttavalla lenkillä) ja Kuninkaantiellä keksittiin että voitaisiin ajaa vanhaa HePo-reittiä eli Hindsbyn- ja Massbyntien kautta N'Avettaan, mutta jo ennen Uudelle Porvoontielle kääntymistä päätettiin että ajetaan sittenkin Gumbostrandiin ja koska siellä ei heti osattu valita mennäänkö Gumbo Kioskin vai Laiturin terassille, käytiin ensin kääntymässä Vainuddintiellä (mutta jätettiin sentään vierailu Gumbo Konst & Form (https://konstoform.fi/)issa parempaan ajankohtaan). Laiturin parvekkeella olikin miellyttävä varjoisaa (ja maisemakin oli hienompi kuin pelkkä näkymä tien toisella puolella olevalle teräsverkkoaidan reunustamalle paikoitusalueelle).
Jäätelön (jonka valmistajan hieman oikeaoppisesti muistettiin olleen jo vuosia monikansallisen jätin eli Unileverin täysin omistama) ja muiden virvokkeiden jälkeen olikin aika taittaa matka kotiinpäin. Heti aluksi todettiin että tauon aikana ei ollut löytynyt niin sanottua hyvää jalkaa niille joilla sellaista ei ollut jo lenkin alkuvaiheessa, mutta se ei estänyt reipasta mieltä eikä vähentänyt ajamisen iloa. Pian nähtiin etäämpänä Sotungintiellä vaaleansiniselkäinen porukka ja vauhti nousi kuin itsestään sellaiseksi että Helsingin Triathlonistien kolmikoksi osoittautunut ryhmä oli hetkessä ajettu kiinni ja jätetty taakse. Mutta jo Nurmimäentiellä ja viimeistään Pohjolantiellä muistettiin taas että oltiin kevyellä lenkillä eikä kenenkään kotiintuloaika vaatinut segmenttiennätyksiä.
Lenkin lopussa taisi tosin käydä niin että ne meistä jotka jatkoivat itäisimpiin kaupunginosiin saattoivat tulla ajaneeksi muutaman PR:n, mutta siihen oli syynä pelkästään se että Rajakylän, Länsimäen ja Mellunmäen läpikulkevia teitä olisi ollut kovin tylsä ajaa yhtään hitaampaa vauhtia ja ettei kenelläkään juuri ollut aikaisempia maantiepyörillä ajettuja tuloksia niille tehdyiltä segmenteiltä. Kaiken kaikkiaan: hyvä ja varmasti tarkoituksenmukainen lenkki, josta päätin raportoida ja tehdä sen tälläkin kertaa monisanaisesti sen vuoksi että haluan muistuttaa kaikille Mustavuoren lenkeistä kiinnostuneille ettemme läheskään aina pidä liian kovaa vauhtia tai tee liian pitkiä lenkkejä. Kaikki Mustavuoren lenkit eivät aina ole erilaisia - vaikka jokainen lenkki onkin uniikki - mutta kaikki Mustavuoren lenkit eivät ole pelkkää tuskansietokyvyn koettelemista tai omien rajojen hakua tai sen katsomista kuka ensinnä putoaa mäkeen tai suoraan vetoon.
PS Mustavuoren lenkit on tavattu Ranskan kansallispäivänä - eli aina silloin kun ne ovat osuneet heinäkuun 14. päivälle - päättää Marseljeesiin, mutta eilen se jäi tekemättä, koska Trollberga oli kääntynyt kotimatkalle jo muita iakaisemmin eikä meillä sen vuoksi ollut ketään joka olisi johtanut yhteislaulua. Tänään laulu olisi ollut lähes yhtä paikallaan ja virhe olisi samalla tullut korjatuksi, mutta siinä kävikin niin että kun palattiin tavanomaisesta poikennutta reittiä, porukka oli kokonaan ehtinyt hajaantua ennen Mustavuorta. Harmi! Mutta merkitään jo nyt kalenteriin sunnuntai 14.07.2019!
PPS Sitä ennen ajetaan tiistaina klo 18. Päivän etapin voi katsoa loppuun lenkin jälkeen Eurosport Playerista, digiboksin tai muun laitteen tallenteelta tai striimistä.
Trollberga
19.07.2018, 00.02
PS Mustavuoren lenkit on tavattu Ranskan kansallispäivänä - eli aina silloin kun ne ovat osuneet heinäkuun 14. päivälle - päättää Marseljeesiin, mutta eilen se jäi tekemättä, koska Trollberga oli kääntynyt kotimatkalle jo muita iakaisemmin eikä meillä sen vuoksi ollut ketään joka olisi johtanut yhteislaulua. Tänään laulu olisi ollut lähes yhtä paikallaan ja virhe olisi samalla tullut korjatuksi, mutta siinä kävikin niin että kun palattiin tavanomaisesta poikennutta reittiä, porukka oli kokonaan ehtinyt hajaantua ennen Mustavuorta. Harmi! Mutta merkitään jo nyt kalenteriin sunnuntai 14.07.2019!
Hyvä, teillä muilla on siis lähes vuosi aikaa harjoitella laulamaan Marseljeesi ranskaksi (https://fr.wikipedia.org/wiki/La_Marseillaise#Paroles) – tai no, myönnettäköön, meillä kaikilla.
Huomenna torstaina voisin joka tapauksessa, pitkästä aikaa, lähteä Mustavuoren iltalenkille. Toivottavasti parkkipaikalla on vähintään kolme muskettisoturia, ettei tarvitse ajaa yksin kaikkien puolesta.
kuovipolku
19.07.2018, 01.03
En hetkeäkään epäile ettemmekö melko vähäiselläkin harjoittelulla pääsisi samantasoiseen suoritukseen kuin Ranskan jalkapallomaajoukkue.
Mutta asiaan: nyt jos koskaan on fiksua ajoittaa lenkki iltaan vaikka olisi tilaisuus ajaa päivälläkin. Ja koska torstain iltalenkki on osalle ajajista kolmas perättäinen ajopäivä, on olemassa varsin hyvät mahdollisuudet siihen että vähän vauhdikkaampaa ja vähän rauhallisempaa menoa kaipaavien kuskien tarpeet löytävät harmonian luonnostaan. Eli kaikki mukaan! Saatetaan jopa pysähtyä jäätelölle!
PS Itseäni en enää kehtaa pitää muskettisoturina, niin harvat ovat olleet ne kerrat kun olen ollut iltalenkeillä mukana, mutta jos parkkiksella ei ole kolmea, niin on siellä ainakin se yksi joka ajaa kaikkien puolesta!
PPS Joku kirous tässä taitaa olla: mitä vakaampi aikomus minulla on olla parkkiksella ti tai to klo 18, sitä todenäköisempää on etten syystä tai toisesta pääse paikalle ajoissa tai en pääse ajamaan koko iltana. Ja jos erehdyn lupailemaan tulevani, todennäköisyys sille että lenkki ajetaan - en sano "joudutaan ajamaan" - alkaa lähestyä täyttä varmuutta.
Trollberga
21.07.2018, 22.46
Huomenna sunnuntaina 22.7. kello 10 olisi ohjelmassa Kråkö reconnaissance, Mustavuoresta Mustavuoreen noin 120 km, johon saadaan upotettua nelisen tuntia plus fika Porvoossa noin 70 km:n ajon jälkeen. Reittihahmotelma (on sutaistu ainakin Porvoon osalta vähän sinne päin eli tämä jättää varaa improvisaatiolle): Mustavuori–Tolkkinen–Porvoo–Kråkönympyrä–Porvoo (pullakahvi, esim. Café Fanny tai Jokiranta)–Kuninkaantie–Kuninkaanmäki–Mustavuori (https://www.strava.com/routes/14468797). Mukaan saa liittyä myös matkan varrelta; Porvoonjoki ylitetään vähän yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa!
Trollberga
22.07.2018, 21.48
Minun aamuni alkoI PAHOILLA TUBELESS ONGELMILLA mutta kun tiedotin viivästyksestä Mustavuoren tovereille, he kannustivat ajamaan perässä kohti Porvoota ja Kråkötä, jahka olisin jotenkin selvittänyt PAHAT TUBELESS ONGELMAT. No, lähdin puolisen tuntia muita myöhemmin ja kovan takaa-ajon jälkeen sain Bjurbölessä todeta, että ihan Kråkööseen asti en kerennyt, kun nelikko tuli jo vastaan. Käännyin siis kannoillani ja liityin iloiseen joukkoon, käytiin jokirannassa kahvilla (itse otin jääkahvin, iced latte) ja jatkettiin Kuninkaantien kautta takaisin kaupunkiin. Olipa mainio lenkki, kiitos että kannustitte toivottomaan takaa-ajoon!
P.S. Mitenkö ne PAHAT TUBELESS ONGELMAT ratkesivat? No, toveri Kuovipolun lainaamalla ns, kamelinpaskapaketilla (Maxxalami) – tällä kertaa paikkaus onnistui erinomaisesti. Note to self: varsinkin seuraavan sadelenkin jälkeen, mutta mielellään kuivankin kelin lenkin jälkeen, sitten tarkistat, ettei renkaan pinnassa ole niitä teräviä kivensiruja.
kuovipolku
22.07.2018, 22.23
"Olipa mainio lenkki" on niin osuva kuvaus etten pysty parempaan ja niin kaikin puolin kattava etten pysty siihen mitään lisäämään, Tai voisinhan minä vielä tässäkin ihmetellä sitä yhtä ilmeisesti Luxemburgiiin rekisteröityä matkailuvaunua vetänyttä autoa tai siis sitä kuljettaneen dorkan ajosuoritusta, mutta olkoon.
Tiistai-iltana siis ajetaan Bianchi-cupia Kråkössä, joten ns. tavanomaista iltalenkkiä ei ole - tai tietysti on, jos on ajajia jotka sellaisen haluavat ajaa - mutta ainakin yksi kuski on kaavaillut ajavansa paikan päälle katsomaan, kannustamaan ja tunnelmaan tutustumaan ja ajavansa kisan ja palkintojenjaon jälkeen takaisin. Jos on kiinnostusta liittyä seuraan, sopii aktivoitua foorumilla. Aikataulu hahmottunee vielä huomisen kuluessa.
PS Onnittelut paitsi Trollbergalle vauhdikkaasta takaa-ajosta myös Willimies-ajoissa ja Vuelta Vantaassa kisanneille mustavuorelaisille, niin palkintopallille nousseille kuin pääjoukon mukana maaliin päässeillekin!
Onko tänään lenkille lähtijöitä klo 18?
Onko tänään lenkille lähtijöitä klo 18?Jo vain.
Jos vaikka kävis katsomassa Gesterbyn reitin kuopat. Ja tietenkin jäätelöllä!
wadenstrom
26.07.2018, 17.19
Mukana, jos ette aja liian lujaa ja jos saan jäätelöä.
Mukana, jos ette aja liian lujaa ja jos saan jäätelöä.Ei ajettu liian lujaa ja käytiin jäätelöllä.
Huomiselle oli toivomuksena yrittää ajaa sellainen harvinaisempi alitehoinen lenkki jossa pääosassa olisi kahvit, pullat, jäätelöt ja hyvin leppoisa vauhti.
Älkäähän vielä alkako himmailemaan. Vasta viikon päästä, jolloin saatan tulla mukaan lenkeille.
Trollberga
27.07.2018, 22.22
Ei ajettu liian lujaa
Minähän sanoin, ettei ajettu liian lujaa. Välillä se vain tuntui siltä. Mutta huomenna pidetään vielä tiukemmin kiinni toivomuksesta ja vauhti oikeasti leppoisana. Olen mukana, ellei sitten tule pahoja tubeless ongelmia eli litkua silmille tai muuta force majeure -tyyppistä kohtalon ivaa.
Minähän sanoin, ettei ajettu liian lujaa. Välillä se vain tuntui siltä. Mutta huomenna pidetään vielä tiukemmin kiinni toivomuksesta ja vauhti oikeasti leppoisana. Olen mukana, ellei sitten tule pahoja tubeless ongelmia eli litkua silmille tai muuta force majeure -tyyppistä kohtalon ivaa.Multa löytyy kyllä avokiekot campan vapaarattaalla![emoji3]
Hei, kiinnostaisiko ketään ajaa Helsinki Velotourin reittiä (ilman sitä alku- ja loppupätkää) lauantaina klo 9? Ja kyllä, joutuisitte heräämään aiemmin 😊 Ja joku reitin osaava olisi plussaa.
Trollberga
02.08.2018, 21.42
Velotour-recon sopisi minulle mainiosti, mutta siten että ajan teitä vastaan Nikkilään. Uskoakseni muitakin voisi kiinnostaa.
Hei, kiinnostaisiko ketään ajaa Helsinki Velotourin reittiä (ilman sitä alku- ja loppupätkää) lauantaina klo 9? Ja kyllä, joutuisitte heräämään aiemmin [emoji4] Ja joku reitin osaava olisi plussaa.Onnistuu!
Itku Tomppa
02.08.2018, 22.08
Kiinnostaa kovasti jos ei ajeta liian kovaa esim. max. 32km/h. Mistä lähtö kello 09:00 lauantaina 4.8.2018?
Hei, kiinnostaisiko ketään ajaa Helsinki Velotourin reittiä (ilman sitä alku- ja loppupätkää) lauantaina klo 9? Ja kyllä, joutuisitte heräämään aiemmin 😊 Ja joku reitin osaava olisi plussaa.
Kuulostaa hyvältä.
Kiinnostaa kovasti jos ei ajeta liian kovaa esim. max. 32km/h. Mistä lähtö kello 09:00 lauantaina 4.8.2018?Lähtöpaikka:
Nimitys Mustavuori tulee lenkkien lähtöpaikasta, joka on Helsingin Vuosaaren Mustavuoren ulkoilualueen ns. alaparkkipaikka Uuden Porvoontien varressa. Sijainti: N=6679247, E=396814 (ETRS-TM35FIN).
Vauhdista: nehän meillä on kovin eloisia mutta ketään ei jätetä Sipoon susien armoille eikä metriäkään tarvitse tehdä vetotöitä jos ei halua/jaksa/yms.
Tervetuloa mukaan!
wadenstrom
02.08.2018, 22.28
N-Elite ajaa vain 77 km kuten Kategoria 3. Siitä tule aika lyhyt lenkki, jos lähdetään esim Viikistä. Kategoria 2, johon itse ajattelin osallistua, ajaa 110 km ja M-Elite 155 km. Jos lähdetään Mustavuoresta esim Viikin tai Kuninkaanmäen kautta saadaan vähäm pidempi lenkki.
150km tai 110km reitit käy 😊 77km ei. Startti Mustavuoresta.
Trollberga
02.08.2018, 22.52
Näinpä minäkin oletin, että ajetaan Velotourin kokopitkä lenkki, 155 km, mutta ilman Helsingin kaupunkiosuuksia eli ei tarvitse lähteä edes Viikistä, vaan Mustavuoresta. Reitin voi tsekata ja/tai ladata täältä (https://ridewithgps.com/routes/15123061). Minusta toivomus max. 32 km/h keskinopeudeksi on oikein passeli. Ja kahvi- ja/tai jäätelöpaussikin pidetään, esim. Porvoossa, eikö vain?
Ilman muuta se pisin versio! Sehän on mainio tekosyy pysähtyä Porvoossa pullakaffelle.
155km kaffepaussilla päätetty 👍
wadenstrom
02.08.2018, 23.21
Reitti kulkee Österundomin kautta, vain pari km Mustavuoresta.
Trollberga
03.08.2018, 00.05
Reitti kulkee Österundomin kautta, vain pari km Mustavuoresta.
Jo vain – ehdotankin, että ajatte Mustavuoresta Östersundomin kautta Kuninkaanmäkeen ja Nikkilään, seuraten Östikasta eteenpäin Velotourin reitin loppuosaa (126–134,5 km). Se tarkoittaa tarkalleen ottaen, että Kuninkaanmäessä ajetaan Kuninkaanmäentien jyrkähkön mäen kautta ja Nikkilään tultaessa ei käännytäkään Kuninkaantielle, vaan ajetaan Jokivarrentietä (1521) Nikkilän keskustaan asti. Näillä näkymin olen lauantaiaamuna Askolassa ja ajan teitä vastaan reittiä seuraten, tavatakseni teidät Nikkilässä (takaporttina sellainen mahdollisuus, että jos myöhästyn, tulette joka tapauksessa Pornaistentiellä vastaan). Unohdettakoon siis Kuninkaanmäen ja Käpylän välinen osuus ihan suosiolla, eikös vain, ainakin alkumatkan osalta?
Voisin tulla mukaan, jos vain jaksan herätä riittävän aikaisin.
Itku Tomppa
03.08.2018, 10.44
Voisin tulla mukaan Kuninkaanmäestä esim. Mittatien risteyksestä. Kysymys kuuluu, että mihin kellonaikaan siinä tulee olla?
Voisin tulla mukaan Kuninkaanmäestä esim. Mittatien risteyksestä. Kysymys kuuluu, että mihin kellonaikaan siinä tulee olla?Tule mielummin kunikaanmäentien ja vanhan Porvoontien risteykseen (siis hieman eteenpäin mittatieltä) niin osut meidän reitille. Olisko sopiva aika 9.20?
Itku Tomppa
03.08.2018, 11.20
9:20 onnistuu siinä Kuninkaanmäen ja Vanhan Porvoontien risteyksessä.
penyeach
03.08.2018, 11.46
Saattaisin myös tulla mukaan samasta risteyksestä sikäli kun nukkuminn ja herääminen onnistuu.
Privileged
03.08.2018, 15.02
Sekoitetaan lisää soppaa eli tuun näillä näkymin messiin Jokivarrentie-Kuninkaanmäki väliltä :D
Huomenta! Liityn porukkaan mukaan ja tulen yhdeksäksi lähtöpaikalle.
penyeach
04.08.2018, 15.26
Taas tuli todettua Mustavuoren lenkit melko koviksi meikäläisen kunnolle :). Mukava kuitenkin käydä aina kerran vuodessa kokeilemassa. Kiitokset ajoseurasta!
Jos porukkaa ilmaantuukin kutsuttaessa noin paljon paikalle, niin olisi ehkä fiksua jakaa sakki kahtia aika alku vaiheissa. Ei tule kenellekkään liian kovaa lenkkiä.
Trollberga
04.08.2018, 16.16
Taas tuli todettua Mustavuoren lenkit melko koviksi meikäläisen kunnolle :). Mukava kuitenkin käydä aina kerran vuodessa kokeilemassa. Kiitokset ajoseurasta!
Tervetuloa vaikka useamminkin kuin kerran vuodessa – eivät nämä lenkit aina näin hurjia ole. [Editoin: taisit itse asiassa osua Mustavuoren lenkille juuri sen kerran vuodessa, kun ajettiin kovaa ja pitkään.]
Jos porukkaa ilmaantuukin kutsuttaessa noin paljon paikalle, niin olisi ehkä fiksua jakaa sakki kahtia aika alku vaiheissa. Ei tule kenellekkään liian kovaa lenkkiä.
Minusta tuo noin 15 hengen klungassa ajaminen oli hienoa, ja sinne telaketjunpyörittäjien taaksehan muodostui aurinkokansi, eli kenelläkään ei ollut mitään työvelvollisuutta. Tällainen voi uskoakseni toimia oikein hyvin, vaikka mukana olisi suhteellisen erikuntoista polkijaa. Nyt tässä joillekin meistä kylläkin kävi niin, että osittain oman mokani takia jouduttiin ajamaan kova takaa-ajopätkä Nikkilän ja Pornaisten välillä viiden kuskin kesken (paljon kiitoksia, että jäitte odottamaan ja autoitte!), ja se söi ainakin joiltakin meiltä aika tavalla voimia – isommassa ryhmässä oli sitten helpompaa, vaikka vauhti oli varsin kovaa. Ja Kerkkoonmäen iskuhan sitten jakoi porukan pienempiin ryhmiin ihan luonnostaan...
Joop. Tuo on toinen ja ihan toimiva vaihtoehto. Kannattaa vaan ajoissa jättää vetovuorot väliin, jotta pidemmät mäkipätkät eivät tunnu liian pahoilta.
Nuo vetopätkät ennen pullataukoa ja loppua ovat vaan hauskoja. Ei niissä ole ideana tiputtaa ketään, tai no, ralf pitää kyllä aina ajaa jalattomaksi.., vaan pitää vaan kivaa ajamalla kovaa.
Itku Tomppa
04.08.2018, 18.09
Joop. Tuo on toinen ja ihan toimiva vaihtoehto. Kannattaa vaan ajoissa jättää vetovuorot väliin, jotta pidemmät mäkipätkät eivät tunnu liian pahoilta.
Nuo vetopätkät ennen pullataukoa ja loppua ovat vaan hauskoja. Ei niissä ole ideana tiputtaa ketään, tai no, ralf pitää kyllä aina ajaa jalattomaksi.., vaan pitää vaan kivaa ajamalla kovaa.
Itse ajoin Kuninkaanmäestä lähdettäessä yhtä lyhyttä vetovuoroa lukuunottamatta aurinkokannella. 2600km maantiepyörällä elämässäni ajaneensa näin kovien ajajien seurassa oli mukavaa ajaa ja oppia aurinkokannella. Reitin tiesin paperilla, mutta Pornaisista Porvoohon en ollut ikinä ajanut. Ei haitannut yhtään, mutta pientä epävarmuutta minkäänlaista oli tulossa. Jalkoja olisi riittänyt Porvoohon ajoon hyvin vähän enemmän, mutta Porvoosta eteenpäin pysähtymättä minun kokemuksella olisi aivan varmasti tullut seinä vastaan. Kiitos kaikille minulla oli erittäin kivaa!
Trollberga
04.08.2018, 18.31
Kiitos kaikille minulla oli erittäin kivaa!
Kiitos itsellesi, hauska kuulla ja tervetuloa uudelleen!
Hyvä juttu, että tuntuu tuolta. Aina tosiaan osa haluaa ajaa kovempaa ja osa hiljempaa, kun mitään ennakkospeksejä ei ole. Se vetovuorojen väliinjättäminen on tuolloin kaikille parempi vaihtoehto ja tosiaan noilla välikireillä ja vedoilla saa lenkistä hauskan. Varsinaisia kirejähän ei nyt ajettu, kun saatiin tapettua jarkolta ajoissa liiemmat kirihalut pois :)
Kahvitauon jälkeen voisi muuten yrittää lähteä maltillisesti liikkeelle. Ainakin minulla liian rivakalla lähdöllä saa sykkeet tappiin ja ne ei sieltä loppulenkillä enää alas tuleekaan. Ensi kerralla käyn tyhjentämässä ralfin renkaat tauon aikana :)
Trollberga
04.08.2018, 18.41
Hauska kuulla, että jollekulle muullekin tuo kahvitauolta uudelleen starttaaminen tuottaa vaikeuksia!
Luulenpa, että aurinkokannella matkustavaisillekin on paljon hauskempaa ja kehittävämpää ajaa kovaa isossa porukassa kuin että lähtiessä jaettaisiin osallistujat "tasoryhmiin". Mustavuoren lenkkien spekseihin kuuluu, ettei turhia speksata, ainakaan vauhdin suhteen. Tai joskus toki sovitaan jotain, mutta keskariryhmiin jakautuminen kuulostaisi aika vieraalta ja paremmin HePo-lenkeille sopivalta. [Editoin: ei sillä, että siinäkään mitään vikaa olisi, mutta Mustavuoren lenkit ovat... no, omansorttisiaan, milloin mitäkin.]
Itku Tomppa
04.08.2018, 19.02
Itse olen sitä mieltä, että mahdollisesti tässä ryhmässä kaikista kokemattomimpana kuskina Mustavuori speksit sopivat ainakin minulle paremmin. Minulla ei ole mitään tasoryhmiä vastaan, mutta sain heikoimpana ajajana aurinkokannella matkustamisesta paljon hauskempaa ja mahdollisesti kehittävämmän kokemuksen. Jarkolta on hyvä viedä suurimmat menohalut jotta hänkin vielä kehittyy :-) Omasta puolestani myös Kiitos Jarkolle erittäin esimerkillisestä toiminnasta sekä ajosta. Toivottavasti pääsen mukaan uudelleen. Kiitos myös kaikille muille jotka tekivät ainakin minun osalta maantiepyöräilystä matkalla käytyjen keskusteluiden perusteella upeaa!
tempokisu
04.08.2018, 19.13
Hauska kuulla, että jollekulle muullekin tuo kahvitauolta uudelleen starttaaminen tuottaa vaikeuksia!
Luulenpa, että aurinkokannella matkustavaisillekin on paljon hauskempaa ja kehittävämpää ajaa kovaa isossa porukassa
Joo, aina se tauon jälkeen on vaikeempaa, ja mitä pidempi matka (takana) sen vaikeempaa. Paras ettei ainakaan istu, vaan syö eväät seisten.
Mun mielestä oli myös mukavaa jos joskus pääsi kovemman ryhmän ( mun näkökulmasta...pojat varmaan ajelee mielestään rauhallisesti) mukaan, ja nykyisin pysyn hyvin peesissä.
Eikä tarvi olla edes ryhmä, yksikin kova kuski riittää; joskus aikoja sitten erkaannuin porukkalenkillä eri tielle, jatkoin siitä Hämeenkyröön. Yksi nuorimies ( en muista nimeä mutta joku kova kisakuski oli kun myöhemmin kerroin Karille..) sai mun kiinni ja kyseli reittejä, ja ajettiin sitten yhdessä. Lenkin lopuksi kaveri kiitti, että kiva ajaa kerrankin leppoisasti. Mä kiitin että kiva kun tuli tosi kovavauhtinen lenkki :D
wadenstrom
04.08.2018, 19.48
Paitsi että keski-ikäisillä miehillä on erityinen tarve näyttä että ikä on vain numero kun lenkillä on naisia mukana haluttiin tarjoa riittävän vauhdikasta vauhtia määrätietoisesti harjoittaville kisakuskeille. Huomenna ajetaan taas rauhallista, erityisesti pullakahvitauon jälkeen.
kuovipolku
04.08.2018, 21.36
Tervetuloa vaikka useamminkin kuin kerran vuodessa – eivät nämä lenkit aina näin hurjia ole. [Editoin: taisit itse asiassa osua Mustavuoren lenkille juuri sen kerran vuodessa, kun ajettiin kovaa ja pitkään.]
Vaikken ollut tänään(kään) mukana, minunkin puolestani tervetuloa useammin kerran vuodessa käyneille ja tervetuloa uudelleen ensimmäistä kertaa käyneille!
Ja tervetuloa uudelleen niillekin joiden mukaanlähtö yleensä tietää sitä että lenkistä muodostuu juuri niin hurja kuten tänään kaikesta päätellen oli laita!
Mutta Trollberga antaa nyt kyllä hieman väärää tietoa: kyllä Mustavuoten lenkillä on tälläkin kaudella ajettu "kovaa ja pitkään" ainakin kerran aikaisemminkin: Trollbergan osalta se Tirmon lenkki vain sattui päättymään "pahoihin tubeless-ongelmiin" eli rengasrikkoon ennen kuin se varsinaisesti ehti alkaakaan.
Huomenna ajetaan taas rauhallista, erityisesti pullakahvitauon jälkeen.
Huomenna varmasti myös startataan normaaliaikaan eli klo 10.00 joten aamu-unisemmillakin on mahdollisuus ehtiä mukaan. Eikä kiinniajaminenkaan vaadi kovin mahdottomia...
Trollberga
05.08.2018, 12.20
Mutta Trollberga antaa nyt kyllä hieman väärää tietoa: kyllä Mustavuoten lenkillä on tälläkin kaudella ajettu "kovaa ja pitkään" ainakin kerran aikaisemminkin: Trollbergan osalta se Tirmon lenkki vain sattui päättymään "pahoihin tubeless-ongelmiin" eli rengasrikkoon ennen kuin se varsinaisesti ehti alkaakaan.
Nooh, kerran tai kaksi, eikä kahta ilman kolmatta...
kuovipolku
05.08.2018, 17.19
Ei varmaankaan ilman kolmatta, kun nämä kaksi ovat olleet niin suosittuja ja niille osallistuneet lenkkeihin tyytyväisiä!
Mutta tänään oli vuorossa tavanomaisempi Mustavuoren lenkki: trio joka koostui "vanhoista parroista" kääntyi Östersundomissa Sotungintielle ja lähti eiliseen tapaan kiertämään Velotourin reittiä. Kahvipaussille jäätiin jo Kesämopoon ja sen jälkeen oikaistiin hieman ajamalla suoraan Hinthaaraan. Kuninkaantielle käännyttyä jatkettiin sitten tunnontarkasti reittiä ja liikennesääntöjä noudattaen - jos ajoradan käyttämisistä silloinkin kun vieressä kulki pyörätie ei lasketa - Suurmetsään saakka.
Vauhti oli rauhallinen ja vaihteleva. Se tarkoitti esimerkiksi sitä että minäkin saatoin tehdä osuuteni vetotöistä pelkäämättä putoamista heti perään ja sitä että välillä mentiin pätkä sen verran kovempaa että etenkin mentaaliselta puolelta olisi pitänyt löytyä jotain mitä minulta ei (tälläkään kertaa) löytynyt, mutta kun ei turhautunut ja heittänyt jalkaa ihan suoraksi, säilyi näköyhteys edelläoleviin ja kohta jo himmaaviin ajokavereihin. Jobbigt, men jättekiva!
Matkaa kertyi itse kullekin vähän päälle 100 km siirtymät mukaan lukien ja keskari asettui 30 km/h:n jommalle kummalle puolelle riippuen siitä millaista vauhtia siirtymillään piti. Kun säätäkin voisi kuvailla normaalin kauniiksi ja lämpimäksi kesäsääksi, ei mitenkään keksi lenkistä mitään moittimista - eikä oikein ymmärrä mikseivät ne tunnu kelpaavan useammillekin.
No, ei ehkä ole minun asiani tivata keneltäkään miksi hän ajaa niin eikä aja näin, mutta jos sattuisi kiinnostuneita olemaan, niin Mustavuoren iltalenkkeihin voi tälläkin viikolla tutustua ti ja to klo 18.
Viikonlopun lenkeistä voi tässä vaiheessa sanoa oikeastaan vain sen että lauantaina ajetaan varmasti, mutta sunnuntaina vain ehkä ja ehkä ei ajeta.
Mutta tänään oli vuorossa tavanomaisempi Mustavuoren lenkki: trio joka koostui "vanhoista parroista" kääntyi Östersundomissa Sotungintielle ja lähti eiliseen tapaan kiertämään Velotourin reittiä. Kahvipaussille jäätiin jo Kesämopoon ja sen jälkeen oikaistiin hieman ajamalla suoraan Hinthaaraan. Kuninkaantielle käännyttyä jatkettiin sitten tunnontarkasti reittiä ja liikennesääntöjä noudattaen - jos ajoradan käyttämisistä silloinkin kun vieressä kulki pyörätie ei lasketa - Suurmetsään saakka.
Ei me nyt sentään oikaistu! Tänäänhän ajettiin Velotour reiteistä se 110km kat2 versio.
kuovipolku
05.08.2018, 20.40
Niinpä tosiaan! Kyllähän se tuli selväksi minullekin parkkipaikalla ennen lähtöä, mutta taisi käydä niin että Kesämopossa kuultu "Kesämopo" käynnisti aivoissa lähimuistin tyhjennyksen jonkinlaisena puolustusreaktiona...
Itku Tomppa
07.08.2018, 10.31
Minkälaiset lenkit oli suunnitteilla torstaille ja lauantaille?
kuovipolku
07.08.2018, 10.39
Iltalenkkejä ei ole tavattu suunnitella - ne vain ajetaan - ja lauantaina ajetaan sellainen lenkki jota joku keksii toivoa tai viitsii speksata, kuitenkin sitä silmällä pitäen että sunnuntaina ajetaan numerolapuin varustettuna.
Trollberga
07.08.2018, 11.06
Tiistain ja torstain iltalenkkejä ei tosiaan yleensä suunnitella sen kummemmin, vaan Mustavuoren parkkipaikalle tulijat sopivat paikan päällä keskenään suurin piirtein, minne päin ajetaan ja esittävät mahdolliset toiveet vauhdin suhteen (rauhallista ja palauttavaa, vai vauhtileikittelyä esim. hatkojen ja takaa-ajon muodossa, tai joukkueajorypistyksiä jollain sopivalla tieosuudella, kirimaaleja, tms. – usein nämä kylläkin toteutuvat enemmän tai vähemmän spontaanisti). Periaatteena kuitenkin on, ettei ketään jätetä Sipoon susille, eli jos joku putoaa kyydistä, pudonnutta tai pudonneita jäädään odottamaan. Tavanomainen iltalenkki kesäaikaan kestää kolmisen tuntia. Suosituimpia reittejä ovat olleet ns. Jalostamon, Kyllästämön ja Savustamon kierrokset (no jaa – oikeasti Jalostamo on kait ollut näistä se ehdottomasti suosituin). Lauantain lenkkejä joskus suunnitellaan, joskus ei. Ja tällä viikolla sunnuntaina jotkut suuntaavat Porvoon Kuntoajoon (oletan Kuovipolun viitanneen tähän) ja jotkut muut Soome-Eesti-satavuotisystävyysajoon; en tiedä, onko mustavuorelaisia ajamassa myös Tervaetapeilla. Mikäänhän ei kuitenkaan estä ajamasta myös Mustavuoren lenkkiä sunnuntaina, jos jonkinlainen jakojäännös ilmestyy parkkikselle.
Mites huominen? Säätiedotus ennustaa tuulta, muttei sadetta. Minulle sopisi rauhallinen lenkki.
kuovipolku
10.08.2018, 22.07
Mennään Monninkylään! Kierretään vaikka Paippisten ja Nummisten kautta jos meno myötätuulessa maittaa! Ja tullaan taistellen takaisin jollain telaketjun tapaisella tai jonkun väsymättömän vetomiehen perässä!
Tai vaiihtoehtoisesti ajetaan jokin Trollbergan ideoima lenkki? Vaikka joku featuring Hukkaketju?
Tai ihmetellään ensin hetki parkkipaikalla ja ajetaan sitten Hakunilaan siinä toivossa että siellä olisi joku lenkin speksannut lähdössä?
Varmaa on vain se että kymmeneltä startataan, mutta oppikirjan mukainen paluuosuus myötätuuleen ei tule huomenna maantieteellisistä rajoituksista johtuen onnistumaan.
wadenstrom
10.08.2018, 23.37
Munulle käy vain rauhallinen lenkki, koska sunnuntaina on Porvoon kuntoajo.
Trollberga
10.08.2018, 23.39
Minä en huomenna ole sen enempää ideoimassa kuin taistelemassa tuulta vastaankaan, mutta mukavaa on todeta, ettei "sota" yhtä miestä kaipaa. Tulijoita lenkille piisaa, Espoosta asti.
Munulle käy vain rauhallinen lenkki, koska sunnuntaina on Porvoon kuntoajo.
Ajattelin ilmoittaa, etten tule mukaan. Saat ajaa tämän kerran hiljaa.
kuovipolku
11.08.2018, 00.43
Ajattelin ilmoittaa, etten tule mukaan.
Hurraa! Hurraa! Hurraa!
Tai ehkä parempi jättää hurraahuudot sikseen kunnes on selvinnyt mitä "maltillinen vauhti" ja "rauhallinen lenkki" huomisella lenkillä loppujen lopuksi tarkoittivat. Mutta pelko pois, Rosmarie, ja kympiltä mukaan!
Tämänpäiväisestä Mustavuoren lenkistä on kerrottu paljon jo HePo-säikeessä. Kuskeja oli paljon, huonolla laskupäällä arvioiden enimmillään ainakin kymmenen. Perinteistä loppupalaveria ei pidetty (?), koska porukkaa hajaantui matkan varrella. Esiteltiin Kitön kauniita maisemia, kaffeet nautittiin SSS:n paviljongilla, ...
kuovipolku
11.08.2018, 22.14
Hakunilasta SSS:n paviljongille ja sieltä Boxin risteykseen ajoi
http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Alessandro+De+Marchi+Le+Tour+de+France+Stage+FsLKC wCeQFpl.jpg
reipasta maantiepyöräilijää. Uudella Porvoontiellä Karhusaaren ja Kalkstrandin tienhaarojen välillä tosin mukana oli neljäskintoista ajaja, kun joku ihan outo ja mykkä tyyppi liittyi mitään kysymättä porukkaan ja lähti yhtä lailla mitään puhumatta siinä vaiheessa kun porukka lähes seisahtui lievän epätietoisuuden vallassa kun joltain ilmeisesti pomppasi ketju paikoiltaan mutta kukaan ei tuntunut muistavan Mustavuoren sääntöä selvästä kommunikoinnista kaikissa tilanteissa.
Öljytien risteykseen ajoi yksitoista, kun kaksi kuskia oli kääntynyt kotimatkalle jo Boxissa, ja Öljytielle - tai Keravantietähän se jo taitaa olla - kääntyi kymmenen, kun se oranssikypäräinen katsoi paremmaksi jatkaa suoraan (arvatenkin sen vuoksi ettei tuntunut tulevan toimeen itsensäkään kanssa).
Joskus Mustavuoren lenkistä vain tulee tällainen. Aina ei lenkki voi olla enemmän kuin osiensa summa. Mutta ei kai tänäänkään lenkki ollut täysin luokaton tai kenellekään enimmäkseen negatiivinen kokemus? Ja Mustavuoressahan on syytä muistaa vanha totuus: jos jotain haluaa, täytyy olla valmis tekemään jotain sen eteen; jos ei muuta niin kertoa selvästi mitä haluaa ja mitä ei:rolleyes:
Omasta puolestani kiitokset porukalle siitä että lähditte mutisematta hakemaan Wiszslaa Hakunilasta; lupaushan oli yksinomaan minun ja täysin omavaltaisesti tehty. Mutta päästiinhän me sen ansiosta hetkeksi sotkemaan CCH:n porukan hienot kuviot:cool:
Kiitokset tälläkin palstalla Hakunilasta noutamisestani. Seuraavan kerran tulen suoraan Mustavuoren parkkikselle. Tapahtumineen eilen oli kokonaisuutena mukava lenkki. Uudet reitit ja kasvot tuovat vaihtelua ja uusia elämyksiä fillarointiin.
Viime lauantain keskustelun innoittamana olen tehnyt Hakunila 18.8 lähdöstä seuraavan ehdotuksen:
Ehdotukseni Hakunilan lähdöksi 18.8.
Lähtö 10:15 Emäsalon kyläpuotiin (herkulliset pannarit). Hitaampi ryhmä (27) https://ridewithgps.com/routes/24997967 . Nopeammat (32) https://ridewithgps.com/routes/28357195 . Tähän ryhmään koitan houkutella Mustavuoren porukkaa mukaan. Teen myös ehdotuksen Keravalta lähtevälle CA:n porukalle, että valitsisivat kohteeksi Emäsalon.
Laskennallinen aika Emäsalon kyläpuodilla 12:25. Ilmoitan lähtiessä osallistujamäärän, jotta pannareita on heti riittävästi.
Koukkaatteko Hakunilan kautta, jos reittiehdotukseni kelpaa.
kuovipolku
16.08.2018, 11.52
Saako ensiksi kysyä syytä ymmärtääkseni normaalista poikkeavaan lähtöaikaan Hakunilasta?
Toiseksi: Byaboden on mustavuorelaisille hyvin tuttu paikka, mutta kyllä sinne kelpaa ajaa siitä huolimatta - kunhan ei unohdeta että sinne ei ole asiaa ennen kuin on käyty kääntymässä luotsiaseman portilla.
Kolmanneksi: Mustavuoren lenkeillä on kyllä kierretty Haikon ja Hamarinkin kautta, mutta August Eklöfin tietä (n. 52,0-53,5 km) ei ole ajettu, oletko varma että se on asfaltoitu? Kysyn siksi että hiekkapintainen tie voi joillekin, en tosin tarkoita mustavuorelaisia, ihan mahdoton ajatus.
Neljänneksi: Mustavuoresta ollaan lauantaina tietääkseni lähdössä länteen, mutta eiköhän idästä löydy joku ajaja HePo-porukkaankin.
Itku Tomppa
16.08.2018, 12.51
Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa lähdössä länteen?
Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa lähdössä länteen?
Lenkki vasta suunniteluvaiheessa, mutta:
- ajatus oli ajaa jonnekin Karkkilan kulmille (tarkkaa reittiä vielä mietitään)
- matkaa tulee noin 200km (+/- 20-30km)
- lähtö ehkä Bembölen kahvituvalta klo 9 (siis Espoosta!)
- veto tasaista (ehkä myös järkevän vauhtista)
- lähtijöitä tähän asti ilmoittautunut 3
Alustavasti suunniteltiin +200km lenkkiä karkkilan taakse. Vauhti reipasta, mutta tasaista.
Tämä kuitenkin varmistuu ainakin omalta osaltani vasta huomenna. Ensin siivotaan, tehdään hyvä ruoka ja kysytään varovaisesti lupaa lenkille :)
Jos lenkki toteutuu, niin lähtöajaksi ja paikaksi bembölen kahvitupa yhdeksältä.
Itku Tomppa
16.08.2018, 13.25
Mahtavalta kuulostaa tuo +200km lenkki. Harmittaa, että en pääse. On pakollinen meno tiedossa lauantai iltapäivälle. Nauttikaa!
Saako ensiksi kysyä syytä ymmärtääkseni normaalista poikkeavaan lähtöaikaan Hakunilasta?
Toiseksi: Byaboden on mustavuorelaisille hyvin tuttu paikka, mutta kyllä sinne kelpaa ajaa siitä huolimatta - kunhan ei unohdeta että sinne ei ole asiaa ennen kuin on käyty kääntymässä luotsiaseman portilla.
Kolmanneksi: Mustavuoren lenkeillä on kyllä kierretty Haikon ja Hamarinkin kautta, mutta August Eklöfin tietä (n. 52,0-53,5 km) ei ole ajettu, oletko varma että se on asfaltoitu? Kysyn siksi että hiekkapintainen tie voi joillekin, en tosin tarkoita mustavuorelaisia, ihan mahdoton ajatus.
Neljänneksi: Mustavuoresta ollaan lauantaina tietääkseni lähdössä länteen, mutta eiköhän idästä löydy joku ajaja HePo-porukkaankin.
Ajatukseni oli/on eräänlainen kokoontumisajo porukoilla, jotka ajavat samoilla seuduin. Henkilötkin ajavat milloin missäkin porukassa.
Ehdotukseni tuli hyvin lyhyellä varoitusajalla, joten ryhmillä on todennäköisesti jo muita suunnitelmia. Tämän takia kokoontumisajo ei taida nyt onnistua.
Ehdotukseni HePo:n lenkiksi pätee edelleen.
Vastauksia kysymyksiisi.
1. Hakunilan lähtöaikaa sovittelin Mustavuoren ja CA:n lähtöaikojen mukaan, niin että Mustavuoren lähdöstä ehtisi poiketa Hakunilassa, eikä CA:laiset olisi kovin paljoa edellä.
2.Ymmärrän ajatuksen, että vasta sitten tauolle (Byaboden) kun on käynnyt Luotsiaseman portilla, mutta se on arvioitava ryhmän mukaan, koska se lisää kokonaismatkaa merkittävästi.
3. August Eklöfin tie on hyväpintainen asfattitie. Ihan mukava ajaa.
4. Teillä on hieno suunnitelma Karkkilan taakse ajosta, mutta jos se ei sovi jollekkin tervetuloa Hakunilan lähtöön. en tiedä vielä miten CA:ssa on suhtauduttu ehdotukseeni, joten lähtöaika pysyy 10:15. Hakunilasta lähtijät ovat tottuneet seuraamaan mahdollisia muutoksia lähtöajassa.
Trollberga
16.08.2018, 17.19
Ajatukseni oli/on eräänlainen kokoontumisajo porukoilla, jotka ajavat samoilla seuduin. Henkilötkin ajavat milloin missäkin porukassa.
Ehdotukseni tuli hyvin lyhyellä varoitusajalla, joten ryhmillä on todennäköisesti jo muita suunnitelmia. Tämän takia kokoontumisajo ei taida nyt onnistua.
Ehdotukseni HePo:n lenkiksi pätee edelleen.
Vastauksia kysymyksiisi.
1. Hakunilan lähtöaikaa sovittelin Mustavuoren ja CA:n lähtöaikojen mukaan, niin että Mustavuoren lähdöstä ehtisi poiketa Hakunilassa, eikä CA:laiset olisi kovin paljoa edellä.
2.Ymmärrän ajatuksen, että vasta sitten tauolle (Byaboden) kun on käynnyt Luotsiaseman portilla, mutta se on arvioitava ryhmän mukaan, koska se lisää kokonaismatkaa merkittävästi.
3. August Eklöfin tie on hyväpintainen asfattitie. Ihan mukava ajaa.
4. Teillä on hieno suunnitelma Karkkilan taakse ajosta, mutta jos se ei sovi jollekkin tervetuloa Hakunilan lähtöön. en tiedä vielä miten CA:ssa on suhtauduttu ehdotukseeni, joten lähtöaika pysyy 10:15. Hakunilasta lähtijät ovat tottuneet seuraamaan mahdollisia muutoksia lähtöajassa.
Tykkään ajatuksesta, vaikka en itse lähde lauantaina sen enempää itään kuin länteenkään suuntautuvalle porukkalenkille. Toivottavasti otetaan uusi yritys joku lähitulevaisuuden lauantai tai sunnuntai.
Olen muissa maisemissa seuraavat pari viikonloppua, joten en tule jarrumieheksi.
Trollberga
17.08.2018, 22.18
Tämä tulee nyt lyhyellä varotuksella, mutta huomenna lauantaina kello YHDEKSÄN (09:00) Mustavuoresta lähtee ainakin seuraavanlainen pitkä lenkki, 190 km: https://ridewithgps.com/routes/27698727
Tuntia myöhemmin eli kello 10 varmaankin starttaa myös lyhyempi lenkki, joka yhtyy HePon Hakunilan lauantailenkkiin, varmaankin Östersundomissa. Näin pikkulinnut lauloivat, mutta tiedä häntä. (Ks. HePon lenkkien keskusteluketju.)
Minä liityn ainakin hetkeksi mukaan tuolle pitkälle lenkille, mutta vasta Askolassa yhdentoista maissa.
kuovipolku
17.08.2018, 22.43
Älä kuule viitsi tulla tänne arvailemaan!
Ensiksikin jos joku ajaa nyt Östersundomiin ja rupeaa odottamaan hepolaisia, saa odottaa melko pitkään, sillä lenkki suuntautuu Hakunilasta pohjoiseen Nurmimäentielle ja ajaa Uutta Porvoontietä vasta paluumatkalla.
Toiseksi ei Mustavuoresta mitään lyhyempää lenkkiä ole starttaamassa, mutta mahdollista toki on että parkkikselle tavalliseen tapaan kello kymmeneksi erehtyneitä on jokunen ja joku tai jotkut heistä voivat HePon porukkaan vielä liittyä. Mutta voi olla että ei ole eikä kukaan aja Hakunilaan päinkään.
Tietysti suosittelen lämpimästi molempia tarjolla olevia porukkalenkkejä - tai siis kumpaa tahansa niistä - ja saatan itsekin olla mukana jommalla kummalla:rolleyes: Ellei sitten jokin kolmas vaihtoehto syystä tai toisesta osoittaudu vetovoimaisemmaksi tai sitovammaksi tai ellen sitten päätä ettei maantiepyöräilyn tuleekaan olla kivaa ja lähden junnaamaan yksin tuuleen ja käännän etupyörän vielä varmuudeksi kohti Hyvinkäätä ja saderintamaa:cool:
Minä en leiki enää teidän kanssa. Huomenna ei voi edes ajaa kovaa. Jouduin vaihtamaan kompaktirattaat. Ja karkkilassa sataa. Nähdään hakunilan sillan alla 5:30 aamulla.
Minä en leiki enää teidän kanssa. Huomenna ei voi edes ajaa kovaa. Jouduin vaihtamaan kompaktirattaat. Ja karkkilassa sataa. Nähdään hakunilan sillan alla 5:30 aamulla.Kompaktit! Kerrankin jotain tasotusta!
Trollberga
17.08.2018, 22.52
Älä kuule viitsi tulla tänne arvailemaan!
No eipä olisi pitänyt! Hoksasin pienellä viiveellä itsekin, että tuo saattoi olla väärää tietoa, ja meinasin tulla korjaamaan, mutta onneksi ehdit ensin. Syytän kuitenkin tuota mainittua HePon lenkkikeskustelua, jossa jo puhuttiin mustavuorelaisten noutamisesta, ja niin edelleen. Ihan kuin ei oltaisi jo isoja poikia ja tyttöjä ja löydettäisi itse Hakunilaan. :)
SUMMA SUMMARUM: Tehkää mitä teette, mutta älkää ainakaan odottako Östersundomissa! Tai kai sekin on yksi vaihtoehto.
Eli ainakin kolme lähtee mustavuoresta kohti myrskylää klo 9:00 Sen verran harmittaa tämä sählääminen pyörän ja reitin kanssa, että peekoosta saatetaan pikkuisen lipsua paikoittain. Mutta tuo nyt ei varmaan kauhea yllätys ollut :)
kuovipolku
18.08.2018, 00.35
Niin tai näin, aamuyhdeksältä nähdään <tähän kuuluisi nyt sellainen sydämen kuvilla varustettu hymiö>
Kiitokset kaikille lenkistä. Mäkin sain ajaa ihan riittävästi pk-vetoja, vaikka alkuun porukan määrä vähän hirvittikin. Ihmeellistä väenpaljoutta mustavuoren lenkeillä. Eivätkä kutaleet enää edes tipu peesistä :) Eiköhän tässä vielä muutama pitkä saada tänäkin syksynä ajettua hyvällä porukalla.
wadenstrom
19.08.2018, 09.09
ainakin kolme lähtee mustavuoresta kohti myrskylää klo 9:00
Kahdeksan lähti Mustavuoresta, yksi liityi mukaan Askolassa.
Trollberga
20.08.2018, 11.56
Yksi tosiaan liittyi hetkeksi mukaan Askolassa ja hämmästeli haipakkaa, jolla muut veivasivat yli kahdensadan kilometrin lenkkiään (pisin versio siirtymineen oli yli 270 km). Kun tarkoituksena oli vain vähän avata jalkoja sunnuntain kisaa varten, tuo Askolan liftari vain peesaili aurinkokannella ja nautti myötätuulen siivittämästä vauhdista Myrskylän kahvipaussille asti. Matkan varrella vetomiehet hankkivat Askolan miehelle yhden Strava-segmentin KOM:in – eri mittarit tuntuvat antavan vähän eri aikoja, joten jostain syystä peesaaja sai noin sekunnin verran hyvitystä – ehkä kotikenttäetua? Askolan isäntä ei saanut tällä kertaa osoittaa vieraanvaraisuuttaan, vaan ainoastaan nauttia siitä itse – kiitokset Mustavuoren kahdeksikolle!
Onko tänään lenkille lähtijöitä, vai onko 'kaikki' menossa Bianchi-cupin tiimitempoon?
Normi päivä. Siis tulossa parkkikselle.
Trollberga
30.08.2018, 13.10
Kaverien puolesta ilmoitan: lauantaina Mustavuoren porukkaa lähtee poikkeuksellisesti Bembölen kahvituvalta kello 9 pitkälle lenkille kohti Karkkilaa (n. 230 km Bembölestä (https://ridewithgps.com/routes/28435338)). Mikään ei kylläkään estä ajamasta myös normaalin aikataulun mukaista Mustavuoren lenkkiä kello 10, jos lähtijöitä riittää, mutta tuollainen aamuvuoro eli poikkeusjärjestely olisi tarjolla tällä kertaa. Pitkän lenkin spekseistä: tasaisella teholla, keskivauhti noin 30 km/h, mahdollisesti muutaman kuskin vetorinki ja muille mahdollisuus nautiskella aurinkokannella. Tavanomaiset pullakahvit, eikä ketään jätetä, edes hirvikärpästen syötäväksi.
Edelleen, kaverin puolesta: Mahdollisia taukopaikkoja ovat Kytäjän kioski (67 km), Läyliäisten kauppa tai bensis (80 km), Räyskälän kyläkauppa (110 km), Loukku (145 km), Karkkila (173 km), Vihti (192 km). Eiköhän noilla pärjätä. Jos joku tietää hyviä paikkoja matkalla niin ehdotuksia otetaan vastaan. Kolmen pysähdyksen taktiikalla, mutta tarvittaessa enemmän.
Itse en pääse tuolle Karkkilan-kierrokselle, mutta lupasin siitä ilmoittaa ja ilmoitan samalla, että myös jo perinteeksi muodostunut Mustavuoren syyskuinen Porkkalan-lenkki on suunnitteilla, ehkäpä ensi viikon lauantaiksi eli 8.9.2018. Syysklassikko tämäkin, jo vuodesta 2016. Ilmoitelkaa mahdollisesta kiinnostuksesta ja sopiiko tuo lauantai, vai olisiko esim. sunnuntai parempi. Katsotaan vähän säidenkin mukaan. Reittisuunnitelmaakin pukkaa (https://www.strava.com/routes/15223665), pienehköin muutoksin viimevuotisesta.
Ja nyt spekseistä pidetään tiukasti kiinni. Jos joku ajaa yli-kovaa, niin seuraava pari kiristää vauhtia ja tiputtaa innokkaan peesistä. Paluumatkalla voidaan keräillä tippuneet pientareilta mukaan. Eli tasaisesti mennään, kuten aina ennenkin :)
Trollberga
30.08.2018, 19.00
Katsoin tuossa, että nuo Porkkalan-lenkit on ajettu varsinaisen maantieosuuden osalta eli Mustavuoren ja Bembölen väliset siirtymät pois lukien ajon aikaisin keskinopeuksin 32,3 (2016) ja 30,7 km/h (2017), joten näille pitkille lenkeille lähtijän kannattaa varautua tuollaiseen maltillisen tasatehoiseen 30-32 km/h -keskivauhtiin.
Ihan vain huomiona, tuolla huomisen aamun pitkällä on vielä vahva säävaraus. Varmistellaan illalla mihin ja milloin lähdetään vai lähdetäänkö...
Ihan vain huomiona, tuolla huomisen aamun pitkällä on vielä vahva säävaraus. Varmistellaan illalla mihin ja milloin lähdetään vai lähdetäänkö...Säävaraus käytetään ja idän miehet/naiset lähtevät idästä itää kohden klo 09 ja ehkä myös klo 10!
Eli huomenna pitkä klo 9:00 parkkikselta ja suuntana itä?
Juurikin näin!
Ajatus oli pysyä rannikon tuntumassa niin pysytään ehkä kuivana. Suuntana Ruotsinpyhtää. Pikku kieppi sieltä pohjoiseen ja sitten takaisin.
Jani lupasi vetää Loviisaan asti!
Hienoa että saa rauhassa heräillä Janin peesissä! Kun näin on luvattu, yritän ehtiä mukaan!!!
Hienoa että saa rauhassa heräillä Janin peesissä! Kun näin on luvattu, yritän ehtiä mukaan!!!Hienoa!
nikobiker
31.08.2018, 23.21
Lupailtiinko, että speksistä pidetään kiinni? Siinä tapauksessa ilmoittaudun myöskin mukaan pitkälle keikalle!
Tuota. Saako pyörtää lupauksen? Ihmeellisesti pieni vastainen onkin jo menomatkalla ja takaisin tullaan myötätuulessa.
Komea lenkki luvassa. Nyt yritetään tuhlata pysähdyksiin hieman vähemmän aikaa, jotta ehditään oikeaan aikaan helsinkiin, eli omat eväät mukaan.
Lupailtiinko, että speksistä pidetään kiinni? Siinä tapauksessa ilmoittaudun myöskin mukaan pitkälle keikalle!
Mistä spekseistä? Sen verran voisi yrittää, ettei mäkiin temmota kovilla wateilla. Tuossa ei ole minustakaan mitään järkeä pidemmällä lenkillä. Muutenhan kohtuullisen vauhdikas ajaminen on mukavaa.
Niin tuota. Samoilla linjoilla kuin paaton. Mäet iisisti, muuten aika vapaasti. Keskarista on aika vaikea sanoa mitään. Kyllä se jossain 30-34 välillä varmaan pyörii. Eiköhän nikobiker perässä pysy!
nikobiker
31.08.2018, 23.47
No ainakin lupailtiin aurinkokansipaikkaa, jospa siellä pysyisi :)
nikobiker
01.09.2018, 08.19
Forecan sekä yr.no:n sadetutkat näyttävät nyt ensimmäisiksi ajotunneiksi sadetta. Mä jätän lenkin tänään valitettavasti väliin. Ajelen jonkun lyhyemmän oman myöhemmin. Antoisia kilometrejä teille, jotka matkaan lähdette!
Mennään kyllä. Porvoon jälkeen ei enää sada ja ilma on lämmin. Sadetakilla ja kengänsuojilla pärjätään.
Mites huomenna (sunnuntaina), jos säitä pitelee?
Mites huomenna (sunnuntaina), jos säitä pitelee?Tulen jos kengät on kuivat ja pyörän ketju putsattu (siis omani).
Mainio virkistävän kostea lenkki ajettiin tänään 5 kuskin voimin.
Alkumatka Porvooseen ajeltiin hissukseen jotta Janikin pysyisi perässä. Porvoossa pistäydyttiin pyörähuoltoon laittamaan DuraAce vaijerit kuntoon.
Ennen Loviisaa leviteltiin tuubin paikka-ainetta bussipysäkille, sääriin ja vähän joka paikkaan. Loviisassa tankattiin kahvila-ravintola Saltbodanissa.
Reitti jatkuu Lapinjärven, Porlammin ja Myrskylän kautta Porvooseen ja takaisin parkkikselle. Itse jätin loppupalaverin väliin kun oli kotiintuloaika.
Matkaa tuli tuo 235+ km ja vauhtia pidettiin sopivasti. Lopullinen keskari taisi olla jossain 32-33 paikkeilla.
Kiitos kaikille! Hieno ja hauska lenkki!
Vaijeria vaihdettiin 28 minuuttia. Tuubia paikattiin 16 minuuttia, sisureita vaihdettiin melkein kolme kertaa kauemmin. Hävettää. Siinä nähtiin taas tuubien ylivertaisuus. Pahoista tubel... tarkoitan tuub... tai siis sisuri ongelmista!kin selvittiin hurtilla huumorilla.
Loppupalaveria ei pidetty, mutta vauhtia himmattiin pysäkin jälkeen vähän. Varsinaisen lenkin keskari oli 33,1 km/h. Sääkin oli varsin suosiollinen heti 195km virstanpylvään jälkeen.
Kiitos loistavasta lenkkiseurasta. On aina ilo ajaa itseään paremmassa seurassa.
kuovipolku
01.09.2018, 23.30
Pehmeä kuin kolmen minuutin kananmuna -osasto nostaa hattua, mutta tekee parhaansa ollakseen sunnuntaina klo 10.00 vahvistamassa - lähinnä vain kvantitatiivisesti - Mustavuoren porukkalenkkiä.
Ketjut putsattu ja kengät kuivumassa. Yritän keretä aamulla paikalle!
Tän päivän reitistä: tie-170 yhtä tylsä kuin ennenkin, 1581 Pernajan kautta mainio, 176 Loviisasta lapinjärvelle hieno ja hyväkuntoinen, 1771 ja 1751 (Lapinjärvi-porlammi-myrskylä) mukavan kumpuilevaa ja ihan hyvässä kunnossa, 1605(Myrskylä-porvoo) mukava mutta aika reikäinen.
^Et kerenny, ainakaan kymmeneksi ja hyvä niin. Käänsin ilman omantunnon tuskia etupyörän kotia kohti kolme yli kymmenen.
kuovipolku
02.09.2018, 12.25
Ipalle kaksitoista pistettä, douze points - ja siihen ei tällä kertaa tarvittu kuin käynti parkkipaikalla kääntymässä!
En tiedä onko se sitten häpeäksi meille muille - poislukien ne viisi jotka ajoivat eilisen Loviisan-lenkin - että meille riitti pelkkä ikkunasta vilkaisu ja sen toteaminen että märältäpä tuo vielä näyttää. Tai tiedän että on, mutta en halua edes ajatella kuinka suureksi häpeäksi,
Toivotaan ja uskotaankin että tämä alkanut syyskuu ja vielä lokakuukin tarjoavat runsain määrin niitä hienoja kuulaan kirkkaita tai ruskanhohtoisia päiviä tai edes harmaita mutta muuten suotuisia ajokelejä ja että ainakin jotkut niistä osuvat lauantaiksi tai sunnuntaiksi!
Kiitos pisteistä, laitetaan +/- tilille. Helpollahan nuo tuli, kävin minä tosin Kehä III:n risteyksessä kääntymässä (ennen kymmentä). Kotona fillaria huuhtoessa huomasin takarenkaan kyljessä repeämän alun. Se taisi tulla keskiviikon HePo-lenkin kotisiirtymällä, kun ajoin jonkun irtokiven päältä. Tuonkin puolesta oli hyvä, että lenkki jäi tyngäksi. Tiedä vaikka olis joutunut tien poskeen renkaanvaihto hommiin. No nyt olen siirtynyt käyttämään modernimpia kommunikaatiomenetelmiä myös Mustavuoren lenkkien osalta, joten enköhän jatkossa pysy paremmin ajantasalla.
Hei pojat, voisiko Porkkalaan suunnata vasta sunnuntaina 9.9 klo 9 startilla? Jos sopii, niin mukana.
Pitääköhän kokoontumispaikka vaihtaa sunnuntai aamuksi? Ei varmaan mahduta siihen mustavuoren parkkipaikalle.
Trollberga
04.09.2018, 09.57
Meinasin minäkin ehdottaa sunnuntaita, eli se sopii ainakin minulle. Mitä lähtöpaikkaan tulee, niin startti perinteitä kunnioittaen ysiltä Mustavuoresta ja matkan varreltakin saa liittyä mukaan? Todennäköisesti Espoon suunnalta tai läntisestä Helsingistä olisi tulossa useitakin kuskeja.
Kuten viime kerralla, pidän itselläni option liittyä letkaan Pukinmäestä; muita hyviä paikkoja ovat esim. Leppävaara (entisen pääkirjaston edestä, Vanha Maantie) ja Bemböle. Bemböleen ehditään kymmeneksi tai vähän yli. Pukeutumista kannattaa miettiä: aamut ovat aika viileitä, verrattuna iltapäivään. Sunnuntaiksikin on luvattu syksyisen viileää aamua ja kesäisen lämmintä iltapäivää. Alustava reittisuunnitelmani on tuolla jossain ylempänä...
On selvää että viikonloppuna ajetaan pitkään ja länteen, mutta nouseeko käsiä tänään tiistaina arkilenkille (lyhyt ja itään)?
On selvää että viikonloppuna ajetaan pitkään ja länteen, mutta nouseeko käsiä tänään tiistaina arkilenkille (lyhyt ja itään)?Nousee.
On selvää että viikonloppuna ajetaan pitkään ja länteen, mutta nouseeko käsiä tänään tiistaina arkilenkille (lyhyt ja itään)?
Lyhyt tarkoittaa kovaa, eli voisi sopiakkin.
Trollberga
04.09.2018, 12.45
Reittisuunnitelmaakin pukkaa (https://www.strava.com/routes/15223665), pienehköin muutoksin viimevuotisesta.
Tuosta linkistä löytyy reittiehdotus ensi sunnuntaille. Lapinkylän leipomo jätettäisiin tällä kertaa väliin, sillä Lapinkylän ja Oitmäen välillä on kait edelleen brutaali tietyöosuus, jota kannattaa välttää. Ensimmäinen taukopaikka olisi viimesyksyiseen tapaan maatilapuoti Eestinkylässä, toinen mahdollinen tauko voitaneen tarvittaessa pitää joko Veikkolassa (tietääkö joku sieltä mukavamman paikan kuin Nesteen huoltsikan kahvila?) tai Bembölessä. Tai poiketa sittenkin Lapinkylässä, jos sitä ehdottomasti vaaditaan (silloin voidaan hieman muuttaa reittiä niillä paikkein).
Lyhyt tarkoittaa kovaa, eli voisi sopiakkin.Tulen ihan piruuttani testaamaan pitääkö fraasi "ketään ei jätetä Sipoon susille" vielä paikkansa.
Tulen ihan piruuttani testaamaan pitääkö fraasi "ketään ei jätetä Sipoon susille" vielä paikkansa.Ihailen tuota optimismia! Jos paukusta ajetaan kovaa niin en tiedä pysynkö itsekään kyydissä Sipooseen asti.
kuovipolku
05.09.2018, 01.41
Jos ei ihan paukusta, niin Sotungintielle käännyttyä. Tai ei ehkä kovaa, mutta mulle (ja Ipalle) sen verran kovaa että katsoimme parhaaksi muodostaa kahden miehen hatkan o̶i̶k̶a̶i̶s̶e̶m̶a̶l̶l̶a̶ kääntymällä Kiertomäentielle pääjoukon jatkaessa Pohjolantietä kohti Kuninkaanmäkeä. Hatka kamppailikin komeasti ylivoimaa vastaan aina Kuninkaantielle asti ja tyytyi sitten ajamaan yhden p̶ä̶ä̶j̶o̶u̶k̶o̶s̶t̶a̶ ̶p̶u̶d̶o̶n̶n̶e̶e̶n̶ odottamaan jääneen kanssa ikään kuin aikarajan puitteissa maaliin. Ingmanin tienhaarassa näin muodostuneeseen grupettoon liittyi pääjoukosta vielä toinen, Brobölen mäessä himmannut ja Boxintien mäet omaa vauhtiaan ajanut.
Toisin sanoen: oikein mukava Mustavuoren jokaiselle jotakin -lenkki, ei mikään no drop ride muttei myöskään sinnehän jäät Sipoon susille -lenkki. Varmasti hyvä ja hauska treeni kaikille eli oikea iltalenkki de luxe jolla väsyivät niin jalat kuin suupielet jotka vuoroin tahtoi irvistys viedä vinoon ja vuoroin jutut vetää ylöspäin.
Torstaina ei siirretä kelloja eikä viisareita mutta kylläkin lähtöaikaa - eli iltojen pimenemisen takia sᴛᴀʀᴛᴛɪ ᴏɴ ᴊᴏ ᴋʟᴏ 17.30!
Vaikka iltalenkkejä ajetaan niin kauan kuin on lähtijöitä - ja lähtijöitä on yleensä ollut niin kauan kuin ajoaikaa on (pelkillä huomiovaloilla) riittänyt vielä kaksi tuntia tai vähän alle evätkä syyssateet ole vielä alkaneet - ajatuksena olisi vähän sellainen iltalenkkikauden päätöslenkki, sillä melko varmasti ei ainakaan lyhkäisissä päästä enää ensi viikolla ajamaan. Reitiksi sopivin olisikin sen vuoksi tietenkin jalostamon klassikko - mutta jätetään Mustavuoren tapaan vielä auki ajetaanko esimerkiksi Anttilan ja Linnanpellon tai Estlinkin mäen kautta tai Kilpilahdentien ja Boxintien kautta. Ja vaikka pääteeman mukaisesti ajetaankin sellainen oikea social ride, voi olla että välillä toiset ajavat kovempaa kuin toiset.
Toivon mahdollisimman monia Mustavuoren lenkillä viihtyneitä mukaan ja kiitän niitä jotka ovat olleet tällä kaudella mukana mutta eivät valitettavasti torstaina pääse!
Oli kieltämättä hivenen erikoinen lenkki, mustavuorenkin vapaalle lenkille. Noita drop ride tyylisiä ajoja voisi minun puolestani välillä ajaa, mutta mieluummin niin, että sopisi jo lähdössä miten toimitaan.
Nyt mikko sai epäreilusti paremman lenkin, kun seurasikin salakavalasti boxin tien hieman kauempana ja jatkoi alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Mutta kivaa oli.
Sunnuntai näyttää taas kivalta ajokeliltä. Jos ennuste pitää paikkaansa, niin saadaan ajaa taas pienellä porukalla reipasta vauhtia happirikkaassa syys kelissä :)
Vielä en ole uskaltanut kysyä lupaa lenkille, mutta sunnuntai on tosiaan tähtäimessä.
kuovipolku
06.09.2018, 16.50
Joku siinä tosiaan tuntuu olevan että jos speksataan eeppisen tai puolieeppisen pitkä lenkki, niin päivämäärän lähestyessä aurinkoisinkin säennuste vaihtuu sadetta varmuutta lähentelevällä todennäköisyydella lupaavaksi! No, ne jotka eivät anna sen muodostua esteeksi saavat palkinnoksi vähintään sen puolieeppisen lenkin.
Kaiken varalta ja niitä varten joita ehkä laillani pikkuisen hirvittää ajatus sen pienen porukan reippasta vauhdista - etenkin kun mainintaa vauhdista seuraa kovin viattomanoloinen ":)" - tai jniitä otka kuvittelevat (ihan turhaan) etteivät mitenkään voi kuulua mukaan siihen pieneen porukkaan tai niitä jotka syystä tai toisesta eivät usko millään jaksavansa koko matkaa siinä reippaassa vauhdissa edes aurinkokannella (tai sateen sattuessa muulla vastaavalla) voitaisiin ajatella lauantaina vähemmän reipasta ja enemmän rauhallista lenkkiä.
Normaalilla kello kymmenen startilla voitaisiin käydä Sotungissa kiertämässä Palokunnanmäki ja ajaa sitten Hakunilan urheilupuistoon. Voisi kuvitella että vahvistukset Mustavuoresta olisivat tervetulleita ja vastineeksi saisimme valmiit speksit:rolleyes:
Mutta sitä ennen ajetaan tänään. HUOM! Aikaistettu lähtö klo 17.30! (Jos ei ihan kerkiä voi lähteä perään Spjutsundintielle tai ajaa Kilpilahdentien kautta vastaan...)
PS Muistin väärin. Mikko, joka porukan ainoana kävi ajamassa Massbyn ja Immersbyhn töppyrät, ilmestyi grupettoon tietenkin vasta Immersbyntien kohdalla.
Hivenen vain ennakoin, että porukka tulee olemaan pieni, mikäli lauantaina tosiaan paistaa kirkkaalta taivaalta ja sunnuntaina sataa kaatamalla. Voin myöskin myöntää, ettei rauhallinen pk kiinnostaa pätkääkään sateella.
Ja mikäli ennuste tosiaan toteutuu, niin länsi saa taaskin odottaa parempaa aikaa. Siirtymät ei vaan sateella nappaa. No, todennäköisesti ennuste heittää vielä kuperkeikkaa moneen kertaan.
Trollberga
06.09.2018, 17.42
Lyhyesti: sunnuntain osalta pidetään säävaraus eli kauas länteen ei lähdetä, jos näyttää että sataa jatkuvasti. Tai ainakaan minä en lähde.
Tuli ikävä kurkkukipu, niin täytyy perua omalta osalta se sunnuntai 😕😕
kuovipolku
07.09.2018, 22.21
Siinä voi nyt käydä niin että Jani saa ajaa sunnuntaina ypöyksin, kun muille alkaa lauantai näyttää sunnuntaita sopivammalta pitkän lenkin päivältä:cool: Mulle ainakin kuuluu kauden suurimpiin harmituksiin etten ole kertaakaan päässyt samalle lenkille ylipukeutumaan, kiukuttelemaan ja roikkumaan jojona porukan hännillä.
Ei vaineskaan, ota iisisti, nauti iisinä olosta ja parane pian! Onhan meillä sitä paitsi maantielenkkikauden jatkoksi toivottavasti yhtä hieno cyclocrosslenkkikausikin.
Pah. Jos taas jussi jänistät, niin en leiki enää sun kanssa. Olen jo moneen kertaan luvannut ajaa nätisti. Vai lupasinkohan..?
No joo, sunnuntaina nyt kuitenkin lähdetään porkkalaan. Ajan vaikka kiusallani yksin, jos muut pelkäävät mahdollista sadetta.
Cyclokausihan se tosiaan vasta kiva onkin. Päästään ajamaan räntäsateessa täysillä nuuksion mäkiä. 7h silkkaa riemua :)
kuovipolku
08.09.2018, 22.23
Muuttuneet lähtökohdat vaativat muuttuvia ratkaisuja. Huomenna ajetaan kyllä pitkä muttei ylipitkä lenkki, lähtöpaikkana Mustavuori, lähtöaikana klo 09.00 ja suuntana on Porkkala, mutta sadetta ei voida enää taata eikä oikeastaan edes luvata sateen mahdollisuutta. Joten vielä ehtii laittaa kelloon herätyksen, ajokamat valmiiksi ja juomapullot täyttämistä vaille!
Varmoja lähtijöitäkin on enemmän kuin yksi:cool:
Kiitokset kaikille lenkistä. Se on aina merkki onnistuneesta lenkistä, kun pk-vedoilla saa ajettua jalat krampin rajoille.
Mutta on meillä idässä vaan hyväkuntoiset tiet. Se parjattu hindsbynkin tiekin on marmoria noihin verrattuna. Espoolaisilta porvareilta on varmaankin rahat loppu, kun reiät vaan syvenevät teissä joka vuosi.
Ensi syksynä reitti kannattaa ehkä vedellä vähän isommille teille, tai sitten lähdetään jonnekkin ihan muualle. Pienellä porukalla tuo oli vielä ihan ok, mutta telaketjussa ajaessa olisi saattanut sattua haavereita.
Trollberga
09.09.2018, 23.04
Joo, reitissä oli muutama huonokuntoinen pätkä: Kirkkonummella ainakin Kabanovintie, Isonsuontie, Siuntiossa ehkä Läntisen Kuninkaantien pohjoisosa. En muista, että Espoon puolella olisi ollut huonoa päällystettä?
Pahoittelen näitä tievalintoja. Tykkään itse ajaa näitä pieniä ja huonokuntoisiakin teitä, jotka ovat toki usein teknisesti haastavia ja voivat olla isommassa ryhmässä kovempaa ajettaessa jopa vaarallisia. Olisi ehkä syytä sopia vaikka etukäteen, että nuo rupisemmat osuudet ajetaan rauhallisesti ja jätetään vähän isommat välit kuin sileällä pinnalla. En oikein jaksa innostua ajatuksesta, että Kirkkonummella ajettaisiin vaikkapa Hangontietä (tie 51) vain siksi, että päällyste on parempi...
Täytyypä viedä teidät joku viikonloppu tuonne Askolan pohjoispuolelle, josta löytyy asfalttia sileää kuin lapsen peppu (kuten muinaisessa parranajokoneen mainoksessa sanottiin).
Niin tai sitten odotetaan niitä oikeita syyskelejä ja lähdetään seuraavalla kerralla tuonne porkkalaan cyclolla. Löytyy muuten oikeasti eeppisiä teitä.
Oikeastaan jo odottelen hiekka- ja räntäkylpyjä. Silloin ei tarvitse edes valehdella pk-lenkeistä :)
Trollberga
09.09.2018, 23.32
Vielä tuli mieleen Österbyntien länsiosa, joka on sellaista karkeaksi rapautunutta (?) pehmeää asfalttibetonia. Sekin oli aika rupinen, mutta siellä oli Siuntion ajojen jäljiltä vielä merkittyinä railoja ja kuoppia. Ja oli kai niitä muitakin reikäisiä tieosuuksia.
kuovipolku
09.09.2018, 23.53
Mulle oli kyllä tämänpäiväinen lenkki nimenomaan tällaisella reitillä, tällaisena päivänä ja tällaisella porukalla pelkkä juhlaa joka metri - silloinkin kun tiet eivät olleet kullalla päällystettyjä eivätkä edes kovin sileitä tai kuopattomia ja silloinkin kun Espoo tapansa mukaan seisotti pyöräilijöitä punaisissa liikennevaloissa tai kun ajettiin siirtymiä jotka yksin ajessa tuntuvat loputtoman pitkiltä ja tylsiltä.
Mutta ei mulle ajatus lenkistä Askolan ja Pukkilan pohjoispuolelle vaikka Mallusjoen ja Saaren kautta ole mitenkään vastenmielinen. Ei ole ollenkaan mahdotonta etteikö mulla voisi olla peesissä yhtä kivaa jopa Lahdentiellä kuin oli tänään lännen mukavasti kaarteilevilla ja kumpuilevilla pikkuteillä
Vielä kerran kiitos, kiitos ja kiitos lenkin speksaajalle, väsymättömille vetomiehille ja erityisesti lopussa jo hieman väsähtäneillekin vetomiehille!
Trollberga
10.09.2018, 15.16
Mutta ei mulle ajatus lenkistä Askolan ja Pukkilan pohjoispuolelle vaikka Mallusjoen ja Saaren kautta ole mitenkään vastenmielinen. Ei ole ollenkaan mahdotonta etteikö mulla voisi olla peesissä yhtä kivaa jopa Lahdentiellä kuin oli tänään lännen mukavasti kaarteilevilla ja kumpuilevilla pikkuteillä.
Hyvä, pistetään sitten vastaisen varalle korvan taakse Orimattilan lenkki (https://www.strava.com/routes/15402954), joka sivuaa Mallusjokea ja Saarta. Lupaan, että tuon reitin rupisin osuus on jo Hindsbyntiellä.
kuovipolku
10.09.2018, 17.47
Ei vain korvan taakse vaan nimetään se tässä ja nyt "ensi viikonlopun pitkäksi lenkiksi" joka ajetaan heti kun (A) reittispeksaajalla on itselläänkin tilaisuus päästä mukaan ja (B) joko lauantaille tai sunnuntaille osuu kohtalainen ajosää. Ensiksi mainittuun lienee vaikuttamassa useitakin, osin tuntematomiakin tekijöitä, mutta viimeksi mainittuun vain se ikävä - joskaan, se on myönnettävä, ei yksipuolisen ikävä - tsosiasia että sää on juuri "muuttumassa enemmän siihen suuntaan, joka syyskuun puolivälille on ominaista. Ensi viikosta lähtien sää on meillä hyvin vaihtelevaa: ajoittain sateista, tuulista ja viileämpää."
Kulunut viikonloppu ja erittäin onnistunut Porkkalan lenkki - jolla ei taidettu sittenkään käydä ihan Porkkalassa asti tai ei ainakaan ajettu niin pitkälle Porkkalaan kuin olisi voitu:seko::rolleyes: - viimeistään taisivat opettaa meille että vaikka lenkille on syytä varata paikka, aika ja vaihtoehtoinenkin aika omassa kalenterissa hyvissä ajoin, ei kannata lyödä mitään liian aikaisin lukkoon - muttei toisaalta myöskään ruveta liian hätäisesti muuttamaan asioita edellisenä päivänä, ei ainakaan vielä ennen illan myöhäistunteja:cool:
PS Reitti on mainio sikälikin että ilman Hindsbyntietä emme ehkä muuten ymmärtäisi reitin kokonaisuudessaan sileää ihanuutta oikein arvostaa. Lisäksi henkilökohtaisen näkemykseni mukaan Itä-Uudenmaan tylsin ja Lahdentietäkin tylsempi osuus 162-tietä Myrskylän ja Pukkilan välillä saa varmasti Hiidenkirnujentien ja koko reitin loppuosan tuntumaan entistäkin hienommalta ajettavalta.
Trollberga
14.09.2018, 18.29
Hyvä, tehdään niin että sunnuntaina kello 10 Mustavuoren juna lähtee kohti Kaukalampea. Reittiä (https://www.strava.com/routes/15402954) voidaan lyhentää siten, että jätetään Orimattilan kierros väliin eli oikaistaan Hautjärventieltä Pukkilaan, jos siltä tuntuu (pidempi, leikkaamaton versio on n. 206 km, lyhennetty taas viitisentoista peninkulmaa Mustavuoresta Mustavuoreen). Lähden itse Askolasta teitä vastaan siten, että joko odotan teitä Nikkilässä tai ajan vastaan Pohjois-Paippisten kautta. Lauantaista en sano muuta kuin että allez, allez, s'il-vous plaît.
Trollberga
14.09.2018, 21.04
Kulunut viikonloppu ja erittäin onnistunut Porkkalan lenkki - jolla ei taidettu sittenkään käydä ihan Porkkalassa asti tai ei ainakaan ajettu niin pitkälle Porkkalaan kuin olisi voitu:seko::rolleyes:
Tuopa onkin muuten tulkinnanvaraista, sillä nimi "Porkkala voi viitata muun muassa näihin:
Maantieteellisenä nimenä
Porkkalanniemi (https://fi.wikipedia.org/wiki/Porkkalanniemi), Suomenlahteen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenlahti) työntyvä niemi Kirkkonummella (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkonummi)
Porkkalan vuokra-alue (https://fi.wikipedia.org/wiki/Porkkalan_vuokra-alue), Neuvostoliiton 1944–1956 vuokraama alue, joka käsitti Porkkalanniemen lähiympäristöineen
Porkkala (https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Porkkala_(Kirkkonummi)&action=edit&redlink=1), kylä Kirkkonummella Porkkalanniemellä (Wikipedia)
Porkkalanniemen kärjessä sijaitsevassa Porkkalan kylässä ei tosiaan käyty – se jäi siis ensi kertaan.
Niin ja tarkoittaahan se porkkala myös ns. porkkanalohta, vegaanista graavikalan vastinetta.
Trollberga
17.09.2018, 12.19
Sunnuntaina saatiin kelpo lenkki, muttei lähdeskään kahdensadan, ei edes sadanviidenkymmenen kilometrin mittainen. Meistä kolmesta jokaiselle kertyi noin satakolmekymmentä kilometriä matkaa, vaikka lähdettiin hyvinkin eri suunnilta liikkeelle, ja jokainen taisi saada lopulta kotisiirtymällä niskaansa sadekuuron. Lännen ja lounaan välinen tuuli puhalsi kohtalaisena tai navakkana; lämpötila ei ollut enää aivan niin kesäinen kuin vielä viikkoa aikaisemmin, muttei koleakaan. Takaisin etelää kohti käännyttiin jo Mäntsälässä ja pullakahvit nautittiin Pornaisten Seolla. Itselleni tuli aamulla pieni kiire ehtiä Paippistentielle ja osuinkin Pohjois-Paippisiin samalla siunaaman sekunnilla kuin etelästä lähestyjät. Sykkeeni karkasi kolmenkympin mittaisen alkusiirtymän vastatuulessa lopulta reippaasti yli pk-alueen ja pysyi sitten aika korkeana tämän herätyksen jälkeenkin, joten jalat olivat varsin tyhjät palatessani Askolaan. Hyvä niin!
Trollberga
23.09.2018, 08.30
Lyhyellä varotuksella ennakkotieto: Mustavuoren juna viheltää tänä sunnuntaiaamuna tavalliseen tapaan kello 10 ja suuntana on Sälinkää: https://ridewithgps.com/routes/28650573
Trollberga
05.10.2018, 20.36
Maantiekausi jatkuu: huomenna lauantaina 6.10. kello 10 startti Mustavuoresta. Ei toistaiseksi sen tarkempia suunnitelmia. Säävaraus.
Trollberga
07.10.2018, 15.13
Lauantaina syyssää suosi ja kolmikko lähti ennalta suunnittelemattomaan suuntaan, mikä olikin hyvä suunnitelma. JouniM johdatteli kuin sanattoman sopimuksen valtuuttamana kohti Rusutjärveä, Raalaa ja niin edelleen, osittain minulle uusia teitä, ja reitti olikin todella hieno. Matkaa tuli jokaiselle noin 140 km, kahvit juotiin Roosassa ja vauhtia pidettiin maltillisesti siten, että siirtymineen minulle tuli keskinopeudeksi tasan 30 km/h. Hieno lokakuun lauantai!
kuovipolku
08.10.2018, 23.48
Joo, hieno tai jopa fan-tas-ti-sen hieno maatielenkki ajettiiin. Tiet olivat vielä kosteita mutta eivät enää märkiä - eli kurapilkut koristivat vain porukan taitavimman peesaajan ajopaitaa - ja ne vielä kuivuivat päivän edetessä. Ilma ei kuitenkaan ollut tippaakaan kostea eikä kalsa vaan sellainen syksyisellä tavalla kirkas ja suhteellisen lämmin ja eri suunnilla näkyvät mitä erilaisimmat pilvet toivat enemmänkin mielenkiintoista vaihtelua kuin sateenuhkan tuntua.
Lokakuinen M̶a̶l̶l̶o̶r̶c̶a̶ Uusimaa tarjoaa sääennusteen mukaan ensi viikonloppuna taas parastaan eli aurinkoa, lämpöä, hienoja maisemia ja reittejä sekä tietenkin kahvitaukoja parhaassa mahdollisessa seurassa. Ei ehkä kannata ruveta erityisesti speksaamaan mitään tiettyä lenkkiä - ei ainakaan gran fondoa Karkkilan suuntaan - mutta ne jotka eivät vielä ole päättäneet maantiekauttaan voisivat raivata tilaa kalenteristaan la ja/tai su sen varalta että pitkälle päälle toistakymmentä astetta ja muutenkin kelvollisia ajokelejä luvanneet ennusteet pitävät kutinsa.
Trollberga
29.10.2018, 16.15
Huomenna tiistaina 30.10.2018 kello 18 olisi tarkoitus ajaa Mustavuoresta valolenkki. Hiekkateitä, crossarilla. Hyvät valot edessä ja takana, mielellään myös heijastavaa varustetta pitäisi olla päällä, notta näytään ja nähdään. Säävaraus.
P.S. Päivitys 30.10. klo 17:00: sataa, tuulee ja on kylmä. Säävaraus toteutui eli on hyvin, hyvin epätodennäköistä, että parkkipaikalta saa ajoseuraa tänään. Itse ainakin tyydyn kokeilemaan, pääsenkö turbotrainerilla mihinkään.
Sunnuntaina maastureilla tohon korpeen. Lähtö Mustavuoresta klo 10. Porukan ja pyörien mukaan speksataan reitti matkalla.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Kiitokset samulille maastolenkistä. On kyllä hienoa ajaa taitavampien seurassa.
Juha Kemppainen
04.11.2018, 19.36
Kiitokset Samulille myös omasta puolsetani. Osin oli tuttuja polkuja, mutta paljon myös uusia (ja niitähän Sipoonkorvessa riittää). Loistolenkki kaiken kaikkiaan. Joku viikonloppu kierrellään scouttaamani Mustavuoren treeni-mararata ympäri. Kaikki Mustavuorelaiset jotka omistaa jonkinlaisen maastokykyisen (jäykkäperä, läski, ebike jne. pärjää hyvin) fillarin niin tervetuoloa mukaan kierrokselle. Ilmoitellaan täällä tarkempaa ajankohtaa.
Juha Kemppainen
16.11.2018, 11.32
Tulevana sunnuntaina 18.11 Mustavuoren lähialueen maastokierros. Lähtö parkkikselta klo 10. Kierros on noin 30km ja rauhallisella tahdilla aikaa menee n.3h.
Juha Kemppainen
17.11.2018, 18.32
Huomiselle maastolenkille joudun nyt laittamaan omalta osaltani option lenkin jättämisestä väliin. Kurkkukipeetä pukkaa, joten katson aamulla tilanteen ja ilmoittelen täällä että pääsenkö lenkille.
Minunkin oltava huomenna töissä, eli jää väliin.
Mä yritän ehtiä kympiksi parkkipaikalle. Jotain reittejä löytyy korvienvälinavigaattorista, jos Juha ei pääse.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Juha Kemppainen
18.11.2018, 09.27
Alkavat flunssaoireet vaivaa, mutta siitä huolimatta saavun paikalle klo 10. Heivaan itseni kyydistä kesken lenkin, mikäli ajo ei maistu.
Juha Kemppainen
18.11.2018, 15.52
Tänään 8 kuskia starttasi parkkikselta maastolenkille, 2 erkani omalle lenkille noin puolessa välissä ja 6 kuskin voimin ajettiin suunniteltu reitti loppuun. Loistolenkki hyvässä seurassa ja sääkin oli suosiollinen. Kiitokset kaikille osallistujille. Otetaan joskus uusiksi.
kuovipolku
18.11.2018, 23.05
Hieno homma - vaikka saakin minut tuntemaan itseni (a) arkkikonservatiiviseksi ja (b) ulkopuoliseksi:cool: - ja kiitokset aloitteentekijälle tai -jöille ja osallistujille!
Trollberga
23.03.2019, 16.10
Mustavuoren maantiekausi avataan huomenna sunnuntaina 24.3.2019 kello 10 tutusta paikasta Mustavuoren alaparkkipaikalta ja muiden muassa allekirjoittanut poimitaan kyytiin Kuninkaanmäestä kello 10:30 (Mittatien ja Vanhan Porvoontien risteys, koordi- ja muut -naatit (https://www.google.com/maps/dir/60.236957,25.136075/Mittatie,+Vantaa/@60.2683549,25.0418725,12z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x469206f7c53c 1707:0x184fd7c2e260fd82!2m2!1d25.1064784!2d60.3024 049!3e1)). Mustavuoresta Mittatielle on reitistä riippuen 10-12 km, jonka polkee leppoisasti tuossa puolessa tunnissa. Kalustoksi sopinee parhaiten maantie- tai cyclocrosspyörä, vauhti on maltillista ja pullakahvit nautitaan matkan varrella, parin tunnin ajon jälkeen – katsotaan aamulla, mihin suuntaan lähdetään. Nastarenkaita tuskin enää tarvitaan, mutta varjopaikoissa saattaa huonolla tuurilla olla liukastakin, joten maltti on valttia.
Trollberga
25.03.2019, 11.22
Itä-Helsingin Mustavuoren maantielenkkikausi avattiin eilen sikäli erikoisesti, ettei kukaan lähtenyt Itä-Helsingin Mustavuoresta, vaan me kaikki kolme tapasimme Kuninkaanmäessä 10:30 ja suuntasimme tuulta päin eli länteen, Ruotsinkylän, Seutulan, Palojoen, Siippoon ja Järvenpään kautta Tuusulan Lottamuseolle pullakahveille. Kelpo lenkki ja tiesipähän taas ajaneensa, kun tuuli oli tuimaa, kalustona talvitraktori ja kaverit kovassa kunnossa!
Minusta se konsepti toimiikin ihan mukavasti, että vaikka virallinen lähtöpaikka on Mustavuori, kyytiin voi hypätä esimerkiksi Östersundomista, Nissbackasta, Kuninkaanmäestä, Jokivarresta, Nikkilästä, Porvoosta... Tästä tietenkin kannattaa sopia etukäteen, koska mitään vakioreittejä ei ole ja useimmiten improvisoimme reitin vasta lähtöpaikalla tai tien päällä. Jos siis haluaa tulla mukaan vaikkapa Porvoosta noin kello 11 tai vähän ennen, kannattaa ilmoittaa asiasta täällä vaikkapa edellisenä päivänä ja sopia paikka (esim. Aleksanterinkadun silta), josta voi liittyä lennosta letkaan. Silloin voidaan sopia, että otetaan suunta itään. Jos kuitenkin tuulee tuimasti lännestä, kuten eilen, emme välttämättä mieli Porvoon suuntaan...
Onko huomenna Mustavuoren parkkikselta lähtijöitä? Sääennusteen mukaan tiedossa olisi kelpo maantiepyöräilykeli!
Itse en pääse kun vasta reilun viikon päästä.
Pajari kyllä väitti tarvitsevansa lisää reeniä ja haluaa etsiä kadoksissa olevaa mäkikuntoa.
Trollberga
30.03.2019, 08.36
Onko huomenna Mustavuoren parkkikselta lähtijöitä? Sääennusteen mukaan tiedossa olisi kelpo maantiepyöräilykeli!
Nähdään siellä kello 10. Toiveenani olisi kevyt peekoo...
Huomisaamusta ei mulla tietoa mutta sunnuntaina muutama kuski on ilmestyvä parkkikselle aamulla klo 10. Ajetaan rauhallisesti johonkin syömään pullaa ja sitten takaisin.
Samalla tässä voisi varmaan viritellä jo arkilenkkejä. Ti ja To ennusteet lupailevat jo ajokelejä muutaman tunnin lenkille. Eli kaikki kynnelle kykenevät parkkikselle klo 18!
kuovipolku
13.04.2019, 10.19
Tähän vahvistukseksi mun jokavuotinen Baskimaan ympäriajon ja Mustavuoren arki-iltalenkkien keväisen käynnistymisen ajankohdat yhdistävä postaus.
Mukaan vaan! Rannalle ei tarvitse jäädä ruikuttamaan että kun siellä Mustavuoressa ajetaan niin tai näin, vaan nyt on (taas) tilaisuus olla mukana tekemässä niistä porukkalenkeistä juuri sellaisia kuin halutaan tai on kaivattu!
Tarkoitus on tulla mukaan kunhan ensin lenssusta tokenen.
En ole vielä osallistunut lenkeille joten kertokaa missä tämä parkkis sijaitsee?
Josko uskaltautuisi mukaan...
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.