Näytä tavallinen näkymä : Itä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit
Trollberga
27.09.2017, 22.57
Tuossa olisi reittiehdotus: Porkkalan syysklassikko (https://www.strava.com/routes/10720957), 184 km. Pitkät siirtymät Mustavuoresta Bemböleen ja takaisin ajetaan rauhallisesti ja varovasti, mennen tullen lähes pelkästään pyöräteitä pitkin. Siirtymiä ei ole piirretty ihan prikulleen. Ehdotan muutenkin rauhallista maisemankatseluvauhtia. Minusta kello yhdeksän lähtö on hyvä idea.
P.S. Ainakin Kabanovintie Porkkalanniemellä ja Läntinen Kuninkaantie Kirkkonummen ja Siuntion rajamailla ovat todennäköisesti erittäin rupisessa kunnossa, mutta eivät nyt sen pahempia kuin meille niin rakas Hindsbyntie. Itäisen ja Läntisen Kuninkaantien välisestä, Pickalanjoen ylittävästä lyhyestä osuudesta [Itäinen ja Läntinen Kuninkaansilta] en ole ihan varma, onko siinä päällyste [itäpäässä se ainakin alkaa päällystettynä], mutta halutessamme voimme kiertää Hangontien kautta.
P.P.S. Juu ei, se Itäisen ja Läntisen Kuninkaansillan välinen yhteys onkin ihan kärrypolku. Löysin kuvan (https://pihamaa.files.wordpress.com/2015/06/image69.jpg). Kierretään siis Hangontien kautta. Ja Pickalan ABC:llä voi taas tankata vettä tarvittaessa, etenkin kun Café Porkkalasta ei oikein kehtaa kanistereissa paikalle kannettua vettä vaatia pullojen täytteeksi.
Jos vaan sää sallii,niin yritän tulla mukaan lauantaiselle Porkkalan lenkille. Rauhallinen lenkki (mitä se nyt kullekin tarkoittaa) sopisi mainiosta, kun on noita kilometrejä (ja pitkiä lenkkejä) vähän plakkarissa tältä kesältä.
Kabanovintie oli ainakin vielä pari viikkoa sitten edelleen yhtä huonossa kunnossa kuin viime syksynä. Eestinkyläntie on hyvässä kunnossa eli kannattaa oikaista sitä kautta, reittiehdotuksen mukaisesti.
Itse arvon vielä lähtöä Hel CX:n kisaan. Tällä hetkellä vaaka on kallistunut Mustavuoren suuntaan, joten saatan liittyä mukaan Bembölestä (vahvistan osallistumiseni myöhemmin).
Tuossa olisi reittiehdotus: Porkkalan syysklassikko (https://www.strava.com/routes/10720957), 184 km. Pitkät siirtymät Mustavuoresta Bemböleen ja takaisin ajetaan rauhallisesti ja varovasti, mennen tullen lähes pelkästään pyöräteitä pitkin. Siirtymiä ei ole piirretty ihan prikulleen. Ehdotan muutenkin rauhallista maisemankatseluvauhtia. Minusta kello yhdeksän lähtö on hyvä idea.
P.S. Ainakin Kabanovintie Porkkalanniemellä ja Läntinen Kuninkaantie Kirkkonummen ja Siuntion rajamailla ovat todennäköisesti erittäin rupisessa kunnossa, mutta eivät nyt sen pahempia kuin meille niin rakas Hindsbyntie. Itäisen ja Läntisen Kuninkaantien välisestä, Pickalanjoen ylittävästä lyhyestä osuudesta [Itäinen ja Läntinen Kuninkaansilta] en ole ihan varma, onko siinä päällyste [itäpäässä se ainakin alkaa päällystettynä], mutta halutessamme voimme kiertää Hangontien kautta.
P.P.S. Juu ei, se Itäisen ja Läntisen Kuninkaansillan välinen yhteys onkin ihan kärrypolku. Löysin kuvan (https://pihamaa.files.wordpress.com/2015/06/image69.jpg). Kierretään siis Hangontien kautta. Ja Pickalan ABC:llä voi taas tankata vettä tarvittaessa, etenkin kun Café Porkkalasta ei oikein kehtaa kanistereissa paikalle kannettua vettä vaatia pullojen täytteeksi.
Niin kuin huotah sanoi niin Kabanovintie on rupinen, mutta kuitenkin ajettava. Samoin Läntinen Kuninkaantie. Se silta kannattaa kiertää vaikka on siitäkin ihan maantiekumeksilla ajettu.
Mutta Kabanovintie paranee kummasti kun ohitetaan Hilantie (Eestinkylä) eli oma suositus on ehdottamasti ajaa Kantvikin ja Båtvikintien kautta Överbyntielle. Ajatus Kirkkonummen keskustan kautta ei imho hyvä.
Ja jos kiinnostaa niin siinä Hilantien risteyksessä on maatilapuoti, jossa on myös hyvät kaffet ja pullat. http://maatilapuoti.fi/ Tosin tilaa isommalle porukalle ei ole, oisko siellä 5 pöytää tuoleinen. Aina kun ite oon pysähtynyt siihen niin aina siellä on ollu asiakkaita kahveella.
Tämä ns. paikallisena todettu.
Köh. Vähän vaihtui lämpötila tälle aamua. Onneksi katsoin mittaria, enkä lähtenyt lyhkäisissä pyörällä töihin. Klo 6:30 ja vieläkin ainoastaan 5c lämmintä viikinmäessä.
kuovipolku
29.09.2017, 09.17
Vähän se voi tosiaan aamusta friskata, etenkin kun lähdetään jo yhdeksältä, mutta kyllä matkanteko kuitenkin pian lämmittää ja aikaisempi starttiaika on varmasti sen väärti. Porkkalan lenkille mukaan lähtöä vielä empivien on lisäksi myössyytä huomata että jo sunnuntaina ajokelit kääntyvät selvästi huonompaan suuntaan.
Ja Tassulle kiitokset paikallisneuvoista!
Trollberga
29.09.2017, 09.28
Kiitos vinkeistä, päivitin reittiä (https://www.strava.com/routes/10720957) siten että se kulkee Kantvikin ja Båtvikin eli sokeritehtaan kautta ja välttää sekä Kirkkonummen kirkonkylän että Kuninkaansillan. Voidaan harkita myös Café Porkkalassa käynnin jättämistä pois. Jollei maatilapuodissa ole tilaa, seuraava tilaisuus pullakahveihin on aika lähellä, Pikkalan ABC:llä.
Sääennusteiden mukaan ainakin heikon sateen todennäköisyys iltapäivällä on aavistuksen verran kasvanut, joten sadetakki kannattaa ottaa taskuun. Ja vilpoista saattaa tosiaan olla niin aamutuimaan kuin myöhemminkin.
Minä taidan tämän pienen köhän vuoksi laittaa mortirolon lämpimän takin päälle. Eli rauhallinen vauhti sopisi enemmän kuin hyvin.
Trollberga
29.09.2017, 09.51
Minä taidan tämän pienen köhän vuoksi laittaa mortirolon lämpimän takin päälle. Eli rauhallinen vauhti sopisi enemmän kuin hyvin.
Sama juttu, harkitsen Mortiroloon pukeutumista ja toivon leppoisaa etenemistä.
Luonnostelin pikaisesti vaihtoehtoisen reitin (https://www.strava.com/routes/10735315), joka jättäisi etelässä Café Porkkalan väliin ja kulkisi luoteessa Kahvimaan kautta. Reitin piirtäminen Stravan avulla ja kehnosti toimivalla tasohiirellä on hankalaa, joten hahmotelmassa on muutama pieni virhe. En ole itse koskaan Niemenkyläntietä ja Yöviläntietä ajanut, sillä ammoisina aikoina tuokin oli hiekkatietä. Niinpä toivon kommentteja varsinkin niiltä, joilla on vahvempaa ja tuoreempaa paikallistuntemusta noiden teiden osalta. Kuulemani mukaan teiden pitäisi olla OK. Mutta mitä mieltä olette, ajetaanko mieluummin Evitskogintietä Kylmälään vai otetaanko tuo Kahvimaan kierros mukaan?
Reittiä voidaan toki muunnella lennostakin.
Trollberga
29.09.2017, 12.20
Sitten olisi vielä vaihtoehtona ajaa Kahvimaan kautta, mutta palata suoraan Turuntietä Bemböleen ja joko kiertää 18 kilometrin ketunlenkki Veikkolasta Kylmälän ja Lapinkylän kautta takaisin Veikkolaan tai jättää se kiertämättä: tässä RWGPS-hahmotelma (https://ridewithgps.com/routes/25705732). Nämä isomman mittakaavan vaihtoehtoiset hahmotelmat tulevat kaikki eteen vasta Siuntion aseman jälkeen, eli:
1. ajetaan samaa reittiä kuin viime vuonna, Siuntiosta Veikkolaan reittiä Evitskogintie–Kylmäläntie–Sjökullantie–Eerikink artanontie ja Veikkolasta Turuntietä Bemböleen, tai
2. ajetaankin tällä kertaa Siuntiosta Kahvimaalle, reittiä Niemenkyläntie–Yöviläntie–Turuntie, ja Veikkolasta joko
2.a. käännytään kohti Kylmälää eli reitille Eerikinkartanontie–Sjökullantie–Evitskogintie, siten että Lapinkylästä käännytään kohti Espoonkartanoa ja Kauklahtea, palataksemme sieltä samaa Hansatien reittiä takaisin kuin tulomatkalla, tai
2.b. jatketaan Veikkolasta suoraan Turuntietä Bemböleen, tai
2.c. kierretään 18 km:n ketunlenkki Kylmälässä ja jatketaan Veikkolasta Bemböleen.
Monta hyvää vaihtoehtoa. Vaikea valinta voidaan toki tehdä vielä tien päälläkin, vaikka kahvitauolla (joko Café Porkkalassa, maatilapuodilla tai Pikkalan ABC:llä) tai Siuntioon saavuttaessa (ja mahdollisen ketunlenkin osalta Veikkolassa).
P.S. Olen itse taipuvainen tämän vaihtoehdon 2b/2c (https://ridewithgps.com/routes/25705732) kannalle ja vähintäänkin suosittelisin, että jos joku haluaa ladata reitin GPX- tai TCX-tiedostona, kannattaa valita tämä muita tarkemmin piirretty reitti. Siitäkin huolimatta, että viimesyksyinen reitti oli hemmetin kiva, seikkailumieli vetää tuonne Kahvimaalle, jossa en ole ennen ajanut. Ja vaikka tämän version lataisi, voidaan silti vielä ajaa viimekertaistakin reittiä Siuntiosta Bemböleen.
P.P.S. Nytpä tajusin, että sekotin pakkaa puhumalla välillä Niemenkyläntiestä ja välillä Annilantiestä. Tuohon RWGPS-hahmotelmaan olen laittanut Niemenkyläntien, joka on päällystetty, kun taas Annilantie ei taida olla... Yllä sen sijaan piirsin Stravassa reitin Annilantien kautta. Asia on korjattu nyt sekä tekstiin että reittihahmotelmiin.
kuovipolku
29.09.2017, 16.58
Rehellisesti on kuin kirurgi kysyisi leikkauspotilaalta mihin kohtaan avausviilto tehdään ja mitä kautta edetään. Osa paikannimistä on tuttuja mutta niitäkään en kaikkia osaa sijoittaa oikein kartalle ja vaikka yritän seurata reittivaihtoehtoja kartalta, perehtyminen jää yhtä pinnalliseksi enkä ymmärrä sen enempää kuin jos lukisin kvantifysiikkaa portugaliksi.
Mennään reittimestarin valintojen mukaan! Se että tien päällä kohdattu todellisuus voi yllättää kuuluu oleellisena osana tällaisiin gran fondoihin ja jos niin käy sitä ei tarvitse harmitella, pikemminkin päin vastoin. Kahvimaa on niin hieno paikannimi että siellä on lähes pakko käydä.
wadenstrom
29.09.2017, 17.50
Ja jos kiinnostaa niin siinä Hilantien risteyksessä on maatilapuoti, jossa on myös hyvät kaffet ja pullat. http://maatilapuoti.fi/.
Kannattaisin, jos en olisi jäävi.
No nyt on alla niin päheät pistosuojatut ja leveät renkaat, että minulle sopii vaikka hiekkatiet.
Mutta noiden vaatteiden kanssa olen kyllä ihan solmussa näin pitkälle lenkille viileässä. Huomiselle luvattu tasaiseesti 10c ja mahdollisesti jopa tihkua, johon en kyllä usko. Paleltuuko pitkähihaisella gaballa ja fawesomen liivillä? Laitanko mortirolon? Tsiisus...
Housuina nuo ohuet nanoflexin pitkät ovat kyllä helppo valinta, kun muita ei oikein ole :)
Vedenkestävän kuoritakin otan tietyskikkin vielä erikseen mukaan.
Olen mukana tällä lenkillä ja liityn joukkoon Bembölessä, tai jos kylmettyminen uhkaa niin ajelen teitä vastaan Leppävaaran suuntaan.
Luonnostelin pikaisesti vaihtoehtoisen reitin (https://www.strava.com/routes/10735315), joka jättäisi etelässä Café Porkkalan väliin ja kulkisi luoteessa Kahvimaan kautta. Reitin piirtäminen Stravan avulla ja kehnosti toimivalla tasohiirellä on hankalaa, joten hahmotelmassa on muutama pieni virhe. En ole itse koskaan Niemenkyläntietä ja Yöviläntietä ajanut, sillä ammoisina aikoina tuokin oli hiekkatietä. Niinpä toivon kommentteja varsinkin niiltä, joilla on vahvempaa ja tuoreempaa paikallistuntemusta noiden teiden osalta. Kuulemani mukaan teiden pitäisi olla OK. Mutta mitä mieltä olette, ajetaanko mieluummin Evitskogintietä Kylmälään vai otetaanko tuo Kahvimaan kierros mukaan?
Reittiä voidaan toki muunnella lennostakin.
Itsekin jättäisin Café Porkkalan väliin ja suosittelen Yövilän ja Kahvimaan kautta ajamista. Tiet tuolla on ihan ajettavassa kunnossa, eivät hyvässä kunnossa mutta eivät vaarallisen kuoppaisiakaan, ts. ihan tyypillisen vaihtelevakuntoista maalaistietä. Isona plussana vähäinen liikenne.
Mielestäni kannattaa myös ajaa Lapinkylän kautta, kuten Trollbergan ehdotelmassa 2b/c. Tuolle lenkille osuu myös yksi reitin parhaista kahvipaikoista eli Lapinkylän leipomo ja kahvila, missä voi nauttia hyvät pullat ja/tai sämpylät. Paikka on pienehkö ja lounasaikaan suosittu, joten jos ollaan isolla porukalla liikkeellä niin kaikille ei välttämättä riitä istumapaikkoja. https://www.facebook.com/LapinkylanLeipomo/
Trollberga
29.09.2017, 22.11
Laitanko mortirolon? Tsiisus...
Tämänhetkisen ennusteen pohjalta ainakin itse pukeudun Mortiroloon huomenna. Tänään vähän ylipukeuduin, kun kuvittelin aamuisen koleuden jatkuvan vielä iltapäivälläkin, jolloin kuitenkin aurinko porotti ja lämpötilakin oli leuto, 13°C. Lyhyen ajopaidan päälle pukemani Mortirolo-tyyppinen Nalinin talvitakki, joka ei kuitenkaan hengitä yhtä hyvin, oli silti ihan siedettävä, kun rauhallisesti ajelin. Housuosaston osalta olen vähän epävarmempi; joko lyhyet ja irtopuntit tai sitten pitkät trikoot "säämiskällä".
Olen mukana tällä lenkillä ja liityn joukkoon Bembölessä, tai jos kylmettyminen uhkaa niin ajelen teitä vastaan Leppävaaran suuntaan.
Menomatkalla ajamme todennäköisesti kevyen liikenteen väyliä koko matkan, joten vastaan voi hyvinkin tulla, pelkäämättä että menemme ristiin.
Itsekin jättäisin Café Porkkalan väliin ja suosittelen Yövilän ja Kahvimaan kautta ajamista. Tiet tuolla on ihan ajettavassa kunnossa, eivät hyvässä kunnossa mutta eivät vaarallisen kuoppaisiakaan, ts. ihan tyypillisen vaihtelevakuntoista maalaistietä. Isona plussana vähäinen liikenne.
Mielestäni kannattaa myös ajaa Lapinkylän kautta, kuten Trollbergan ehdotelmassa 2b/c. Tuolle lenkille osuu myös yksi reitin parhaista kahvipaikoista eli Lapinkylän leipomo ja kahvila, missä voi nauttia hyvät pullat ja/tai sämpylät. Paikka on pienehkö ja lounasaikaan suosittu, joten jos ollaan isolla porukalla liikkeellä niin kaikille ei välttämättä riitä istumapaikkoja. https://www.facebook.com/LapinkylanLeipomo/
Hyvä, ajetaan Lapinkylän kautta! Mahdollinen toinen tauko voidaan hyvinkin ajoittaa sinne. Me itä- ja pohjoishelsinkiläiset ynnä muut, mahdolliset vantaalaisetkin, jatkamme paluumatkaa sitten Bembölestä, käymättä Kahvituvalla, suoraan Vanhankartanon kautta Itä-Helsinkiin: GPX/TCX täältä (https://ridewithgps.com/routes/25720186).
Olisinkohan törppö, jos minäkin liittyisin mukaan vasta matkan varrelta, tälläkin kertaa Scanburgerilta? Tällä kertaa Scanburger tarkoittaisi kuitenkin Pukinmäen aseman kupeessa olevaa entistä huoltoasemaa (https://goo.gl/maps/Vp3npjEbxmP2) (Malminkaari 2). Jos tämä sopii Mustavuoresta lähtijöille, oletan että ehditte tuonne aikaisintaan noin 09:20-09:25 ja olen itse paikalla ennen sitä, valmiina lentävään lähtöön, jottei teidän tarvitse edes pysähtyä. Hidastaa siinä kohdassa kyllä kannattaa; rautatiesillan varjossa on bussipysäkki ja jalankulkijoita saattaa olla runsaastikin – mainittakoon tämä vain esimerkkinä menomatkan vaaroista. Löytänette Puksuun ilman opastakin?
P.S. "Menomatkalla" tarkoitin yllä tietenkin vain siirtymää Bemböleen asti. Liekö perjantainen tiedusteluretkeni, joka ulottui vain Bemböleen asti, sekoittanut pääni?
kuovipolku
29.09.2017, 22.55
Törppö olet joka tapauksessa, ei se yleisessä katsannossa paljoa pahenna jos ei parannakaan kierrätkö Mustavuoren kautta vai et. Mä voin ottaa suunnistusvastuun Kehä I:n itäpäässä, ne on mun hoodejani. Pukinmäen asemanseudun bussimatkustajiin on tosiaan syytä suhtautua elävinä huutomerkkeinä, muuten uhkana on oikea carambolage...
Ja muistutetaan vielä että tälle porukkalenkille mahtuu mukaan ja on tervetullut vaikkei omistaisi ainuttakaan Castellin vaatekappaletta! Eikä se sateen todennäköisyys niin kauhean suuri ole ja norjalaisten ennusteessa vielä vähäisempi.
Trollberga
30.09.2017, 07.31
Ja muistutetaan vielä että tälle porukkalenkille mahtuu mukaan ja on tervetullut vaikkei omistaisi ainuttakaan Castellin vaatekappaletta! Eikä se sateen todennäköisyys niin kauhean suuri ole ja norjalaisten ennusteessa vielä vähäisempi.
Törppö kun olen, omistan kaiken kaikkiaan kaksi Castellin vaatekappaletta: sen Mortirolon, jonka ostin viime kevään alennusmyynnistä "ensi talveksi", mutta jolle olikin käyttöä jo toukokuussa, ja sadetakin. Toiseen pukeudun ja toisen jättänen pistämättä taskuun.
Mutta tosiaan, matkan varrelta saa liittyä letkaan (kiitos, K.!). Muualtakin kuin Bembölestä, jonne kerkeämme vähän kymmenen jälkeen, luulemma. Laulelemme sitten iloisesti Elefanttimarssia, vaikkei tie niin aurinkoinen olisikaan.
Kiva lenkki ja paljon hyvää pullaa.
Olin kyllä lopussa jo aika poikki kehä3 varressa, mutta heikkouttahan ei tietenkään saa näyttää :) Se malmin jälkeinen mäkiveto oli kyllä viisas. En meinannut enää päästä viikinmäen päälle reiden krampatessa.
Niin ja mortirolo ei ole tosiaankaan liian kuuma 10c lämmössä. Ensi kerralla en piilota sitä aluspaitaa metsään.
Trollberga
30.09.2017, 19.21
Malmin jälkeisestä mäkivedosta en onneksi tiedä mitään, koska käännyin kotiin sopivasti sitä ennen. Ja "aika poikki" olin jo suunnilleen Siuntiosta lähdettäessä, sittemmin enemmän tai vähemmän hämärän rajamailla; toinen kahvitauko Lapinkylässä toi sekin vain hetkellisen helpotuksen. Hauska nähdä, että muiden mustavuorelaisten syyskunto on erinomainen.
Bembölestä lähtiessä meitä oli yhdeksän, mikä ei ole yhtään hullumpi lukema syyskuun viimeisen päivän maantielenkille.
Sää oli koleahko (9°C) ja pilvinen, mutta poutainen. Ja ruska oli kauneimmillaan, joten puitteissa ei ollut valittamista.
Kiitos kaikille suurenmoisesta lenkistä! Minulla meinasi voimat loppua (tai loppuikin) Siuntion ja Veikkolan välisissä mäissä. Lapinkylän kahvipaussilla nauttimani mantelipulla (+ 1,5 sämpylää ja banaani) teki ihmeitä.
Kiitos kaikille mukavasta lenkistä! Keli oli hyytävä, mutta vuodenaikaan nähden kuitenkin ihan hyvä, emme edes kastuneet missään vaiheessa. Itselleni tämä oli maantiekauden finaali ja alan kääntää odotukset hiekkateille ja poluille. Tähän oli erinomaista päättää!
Kiitos kaikille mukavasta lenkistä! Keli oli hyytävä, mutta vuodenaikaan nähden kuitenkin ihan hyvä, emme edes kastuneet missään vaiheessa. Itselleni tämä oli maantiekauden finaali ja alan kääntää odotukset hiekkateille ja poluille. Tähän oli erinomaista päättää!
Sama. Minäkin alan suunnistamaan kohti sipoonkorpea. Nyt keli oli sinällään kiva, että hyytävä tuuli puuttui siitä kylmyydestä.
Syyskuu loppuu ja lokakuu alkaa, onko huomenna (innokkaita) lähtijöitä Mustavuoresta joko maantielle tai Sipoonkorpeen? Vai ajoiko kaikki tänään jalat alta? Itse kävin korvessa syys rogaamassa.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
...Vai ajoiko kaikki tänään jalat alta?
Näin voisi sanoa. Sellainen inva-kahva olisi aika kiva wc-istuimen vieressä :)
kuovipolku
30.09.2017, 22.17
Ylläolevista kommenteista huolimatta on hyvinkin mahdollista että sunnuntaina klo 10.00 Mustavuoren parkkipaikalla on maantielenkkiä keskenään speksaavia ajajia.
Sateen todennäköisyys ei ole sen suurempi kuin tänäänkään ja norjalaisten tulkinnan mukaan lähes olematon. Katsotaan paikalla olevien ajajien ja sadetutkan kuvan perusteella kuinka pitkään ja minne ajetaan, muttei sentään lähdetä tekemään tämänpäiväistä uudestaan vaikka lenkki olikin kerrassaan oivallinen.
Mielestäni ainakin racing-ralf ja muutama muukin suunnittelivat jo huomista lenkkiä. Ralf nyt todennäkäisesti tulee paikalle metsien läpi suunnistamalla ja kanoottia kantaen...
wadenstrom
30.09.2017, 22.21
Syyskuu loppuu ja lokakuu alkaa, onko huomenna (innokkaita) lähtijöitä Mustavuoresta joko maantielle tai Sipoonkorpeen? Vai ajoiko kaikki tänään jalat alta? Itse kävin korvessa syys rogaamassa.
Osasin tänään hyötyä muiden vetohalukkuudesta ja ajattelin vielä huomenna aja maantiellä, mutta pitkälle tai kovavauhtiselle lenkille en lähde - kun hiihtokausi alkaa jo maanantaina.
...kun hiihtokausi alkaa jo maanantaina.
mitaminasanoin...
Osasin tänään hyötyä muiden vetohalukkuudesta ja ajattelin vielä huomenna aja maantiellä, mutta pitkälle tai kovavauhtiselle lenkille en lähde - kun hiihtokausi alkaa jo maanantaina.Pitkä ja kovavauhtinen ovat suhteellisia käsitteitä.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Asfaltti märkää, taidan jäädä kotiin.
wadenstrom
01.10.2017, 09.33
Asfaltti märkää, taidan jäädä kotiin.
Joo, tänään ei olekaan maantiekeli, joten minua ei tervitse odota parkkipaikalla.
kuovipolku
01.10.2017, 09.54
Minäkin vaihdan sujuvasti suunnitelmaa tai tässä tapauksessa pyörää ja ajan jonkinlaisen asfaltti/ulkoilutielenkin lokarisella cyclocrossarillani. Maantiepyörää en vielä kuitenkaan laita talviteloille vaan ainoastaan odottamaan kuivempia kelejä, Mustavuoresssakin voidaan kai kautta jatkaa ainakin sen verran että päästään käymään syksyisessä Emäsalossa?
Eilisestä lenkistä vielä kiitokset kaikille mukana olleille ja tietenkin erityisesti sille törpölle joka speksasi ja kipparoi lenkin erinomaisen onnistuneesti. Ja parhaat terveiset meiltä kaikilta niille jotka olivat mukana viime vuonna tai olisivat olleet mukana nyt, ellei esimerkiksi polvivaiva, leikkauksesta toipuminen tai muu este ollut ylitsekäymätön!
Trollberga
01.10.2017, 13.33
Niin törppö en sentään halua olla, etten kiittäisi kiitoksista ja erinomaisesta lenkkiseurasta, myös sitä hiljaista yhtiömiestä joka liittyi matkan varrelta ja poistui omalle lenkille, kun me pullakuskit pysähdyimme ensimmäiselle kahvipaussille. Tervetuloa toistekin mukaan!
Taukopaikat osuivat kohdalleen: sekä Estbyn maatilakauppaa Kabanovintien ja Hilantien risteyksessä että Lapinkylän leipomoa kelpaa lämpimästi kiittää ja suositella. Istumapaikkoja on molemmissa melko niukasti sisätiloissa, mutta sehän osittain johtuu molempien kahviloiden ansaitusta suosiosta.
Itse olen pikkuhiljaa toipumassa huonon jalan päivästä ja kannatan ajatusta maantiekauden jatkamisesta ainakin niin kauan kuin kauniita syyspäiviä riittää, eikä peltoaukeiden viima käy sietämättömäksi.
Se tuli muuten mieleen, että näille mustavuoren lenkeille tosiaan uskaltaa kyllä tulla mukaan muutkin.
Kun mitään tarkempia speksejä ei ole, niin porukkaan sopii hyvin, vaikka olisi isojakin eroja sen hetkisessä kunnossa. Parempijalkaiset voivat ajaa alamäkeen kovaa ja /tai pidempiä vetovuoroja. Tuollaisella pidemmällä lenkeillä muutama reippaampi vetovuoro tylsyttää kyllä tehokkaasti ne pahimmat keulimishalut. Lisäksi pieni naljailu mäkään hyytyvälle toverille virkistää aina :)
Ensi kesälle olikin käsittääkseni tarkoitus speksata sunnuntain ja torstain lenkit rauhallisiksi. Uskoo ken haluaa. Todennköisesti tiistai ja launtai mennään vain entistä kovempaa. :)
ps. En minäkään tuota cayo nyt vielä seinälle ripusta. Oikeastaan tuo trainerilla hiljaa ajaminen on täysin penaalista. Just nyt ei vaan jaksa.
Trollberga
01.10.2017, 19.15
Ensi kesälle olikin käsittääkseni tarkoitus speksata sunnuntain ja torstain lenkit rauhallisiksi.
Sellaista alustavaa ja epävirallista keskustelua tosiaan käytiin, tämän foorumin ulkopuolella, tässä jokin aika sitten. Tiistai-iltana ja lauantaina saisi pitää vauhtia, torstai-iltana ja varsinkin sunnuntaina olisi rauhallisen lenkin vuoro. Meillä onkin tässä nyt monta kuukautta aikaa joukolla kehitellä tätä suunnitelmaa ja sisäistää ajatus oikeasti rauhallisesta peruskestävyysharjoituksesta vähintään kahdesti viikossa.
Tiistaisinhan ajetaan toisaalta Bianchi-cupia, toisaalta kaukana Espoossa ja Kirkkonummella Espoo Weekly Drop Ride eli kilpailullinen harjoitus, jossa vauhti on vapaa alusta loppuun. Ajatus oli, että tuollaista "pudotusajon" ideaa kokeiltaisiin idässäkin, sikäli kuin keksimme tarkoitukseen sopivan, turvallisen reitin. Espoossa on ollut kaksi nopeusryhmää silloin, kun osanottajia on riittänyt molempiin: karkeasti ottaen neljänkympin ja kolmevitosen ryhmä.
Lauantain lenkeille ehdottaisin vapaan vauhdin osuuksia, mäkikirejä, joukkueajoharjoituksia ja muuta hauskaa (?), mutta siten, että nopeamman osuuden jälkeen otetaan aina porukka takaisin kokoon. Ketään ei siis edelleenkään olisi tarkoitus jättää Sipoon susille.
Näistä on joka tapauksessa toistaiseksi juteltu vasta pienen piirin kesken. Ajatukseen pudotusajosta suhtaudun ehkä pienellä varauksella, mutta kivahan sitä olisi kokeilla.
Jos ei nyt kuitenkaan vapaan vauhdin osuuksia eikä mäkikirejä, mutta vieläkö on halukkaita lähteä palelemaan aamusta Sipoon ylängöille ja peltoaukeille? Hyvin kerkeäisi ennen iltapäivän mahdollista sadetta.
Jos ei ilmoittautumisia ole niin saatan jatkaa tulivuoren kiertämistä sisällä.
kuovipolku
06.10.2017, 22.20
Kanelbulledag tuli ja meni keskellä viikkoa eikä Emäsalon kyläpuodissakaan ehdi käydä ainakaan jos sade alkaa ennustettuun aikaan eli jo yhden aikoihin iltapäivällä. Mutta jonkinlainen kelpo lenkura aikaikkunaan tosiaan hyvin mahtuisi ilman että lähtöä aikaistetaan normaalista aamukymmenestä. Eikä se kai pahasti haittaisi vaikka kotisiirtymällä vähän alkaisi jo ripotella?
Mutta minun vuokseni ei tarvitse virtuaalimaailmasta irrottautua eli toivon että lisää rohkeita tai nykyaikaiset jokakelin ajoasut hankkineita kuskeja tulisi mukaan - ja tällä kertaa jopa vaivautuisi ilmoittautumaan ja yllyttämään vielä muitakin!
Eli onhan meitä siis ainakin kaksi! No, katsellaan jos muitakin rohkeita olisi.
Ja luulen että vielä tämän syksyn/talven/kevään aikana tulee riittävästi ajettua virtuaalimaailmassa niin josko olisi välillä aika ulkoilla. Eli, seura kelpaa erinomaisesti.
wadenstrom
07.10.2017, 09.19
Ilmoittaudun.
Mukana!
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
kuovipolku
09.10.2017, 10.24
Kuten fiksuimmat ehkä osasivat jo ylläolevista viesteistä päätellä, parkkipaikalle saapui lauantaina neljä innokasta maantiekuskia. Sitkeyttä ei tarvittu sillä sää oli oikeastaan hieno eikä ollenkaan kylmä, märkä eikä edes tuulinen. Tiet olivat jo alussa paikoin kuivia eivätkä missään olleet niin märkiä ettei peesissä olisi viitsinyt ajaa. Rohkeuttakaan ei kysytty sillä lenkki speksattiin siten että kaikki ehtivät varmasti kotiin ennen sadealueen saapumista.
https://pic.useful.fi/BJuUMcdh-.jpg
Sade ei sitten totellutkaan ennusteita ja olisimme vallan hyvin voineet käydä Emäsalon kyläpuodissakin (tai Pornaisten SEO:lla eli entisellä Shellillä, joka myös on tällä kaudella jostain syystä jäänyt Mustavuoren lenkeillä käymättä) mutta toisaalta nyt ajettiin ensimmäisen kerran sellainen lenkki että N'Avetta osui juuri sopivasti kahvitauon paikkaan.
Hyvä lenkki: kaikki malttoivat ajaa rauhallisesti, kenelläkään ei ollut liikaa tai liian vähän päällä ja jokainen sai pyörätietokoneeseensa, rannelaitteeseensa tai älypuhelimeensa ne maagiset sata kilometriä distanssia.
Maantieiltalenkit ovat tältä kaudelta peruuttamattomasti ohi - cyclocrossvalolenkkejä voisi tietenkin yrittää viritellä, jos olisi lähtijöitä - mutta ainakin yr.no ja meteoblue.com tarjoavat lauantaiksi ihan kelvollista ajokeliä. Voisi speksata vaikka sellaisen lenkin että yllämainitut taukopaikat tai ainakin toinen niistä osuisi sopivasti reitin varrelle...
Trollberga
11.10.2017, 07.02
Nyt keskiviikkoaamuna näyttää siltä, että sateiden ennustetaan jatkuvan lauantaihin saakka. Mutta sunnuntain ennuste näyttää kerrassaan mainiolta. Ainakin pienemmillä metsäteillä ja -poluilla on varmasti melkeinpä upottavan märkää, mutta maantiet voivat hyvinkin kuivua jo aamupäivällä. Katsotaan tilannetta tarkemmin viikonlopun lähestyessä.
P.S. Mikäänhän ei estä ajamasta sateessa ja märällä säällä, jos vain kalusto ja varusteet sopivat tarkoitukseen. Kiroan nyt itse sitä, että menin alkusyksystä myymään maastopyöräni pois; se olisi ollut asiallinen peli näillekin keleille, kunhan ei näillä taidoilla lähde liukkaille kallioille ja juurakoihin.
kuovipolku
14.10.2017, 00.13
Viikonlopun lähestyminen on merkinnyt sitä että lauantain sateet ovat välillä näyttäneet alkavan myöhemmin iltapäivällä, välillä aikaisemmin - ja nyt ne näyttäisivät alkavan jo puoliltapäivin, joten semmoinen epävirallinen maantiekauden päätöslenkki on tosiaan parempi jättää sunnuntaiksi.
PS Mullahan ei koskaan ole maastopyörää ollutkaan (eikä se harmita yhtään, vaikka olisivathan siinä voinut ajotaidot kehittyä), mutta mä voisin olla parkkipaikalla klo 10 cyclocrosspyörälläni ja semmoisissa varusteissa ettei pienestä sateesta pitäisi olla haittaa. Liukkaille kallioille eikä juurakoille ei mullakaan ole mitään asiaa, mielessä on sellainen suhteellisen siisti hiekkatielenkki.
wadenstrom
14.10.2017, 10.13
PS Mullahan ei koskaan ole maastopyörää ollutkaan (eikä se harmita yhtään, vaikka olisivathan siinä voinut ajotaidot kehittyä), mutta mä voisin olla parkkipaikalla klo 10 cyclocrosspyörälläni ja semmoisissa varusteissa ettei pienestä sateesta pitäisi olla haittaa. Liukkaille kallioille eikä juurakoille ei mullakaan ole mitään asiaa, mielessä on sellainen suhteellisen siisti hiekkatielenkki.
Cyclocrosspyörän takarengas on tyhjä. Minulla on ilmeisesti eilen ollut hidas rengasrikko. Kun vielä puhtaista vaateista on pula, en ehdi mukaan tänään.
Tulen työmatkacyclolla parkkikselle ainakin moikkaamaan. Kurateille en lähde.
Trollberga
14.10.2017, 10.30
Joku jo ehkä huomasikin, että polkaisin eilen illalla Pornaisiin maantiepyörällä. Tänään lauantaina en siis tule Mustavuoreen kymmeneksi; toivottavasti Kuovipolku saa lenkilleen seuraa. Hiekkatiet ovat uskoakseni ihan siedettävässä kunnossa. Pikemminkin eilen näytti siltä, auton ikkunasta katsoen tuolla kehäteiden varsilla, että kevyen liikenteen väylät ovat paikoin veden vallassa.
kuovipolku
14.10.2017, 16.25
Läheltä piti ettei saanut, sillä ne paskiaiset eivät taaskaan jaksaneet odottaa myöhästyviä kuin sen viisi minuuttia! Mutta ihan kiva lenkki siitä tuli, muille mukana olleille uusia tai ennen vain toiseen suuntaan ajettuja hiekkateitä ja yksi polunpätkäkin kerittiin hyvin ajaa täysin sateettomassa kelissä. Tosin en ihan ilman eikuja ja uukkareita, mutta porukka jaksoi suhtautua. Paluusiirtymällä pisaroi jo sen verran että sitä saattoi sateeksi sanoa.
Vaikka nyt ikkunasta katsoen voi näyttää siltä että maantiet eivät mitenkään voi huomiseen mennessä kuivua, ei se kai mahdotonta ole - eli ei vielä tässä vaiheessa luovuta maantiepyörälenkin ajatuksesta? Mutta saa mukaan tulla cyclocrossarillakin jos on laittanut raasserinsa talvilepoon tai kiinni trineriin: vauhti ei tule olemaan hirmuista, peesissäkin saa matkustaa ja nopeimmat ehtivät vaikka vaihtaa sliksit alle.
Läheltä piti ettei saanut, sillä ne paskiaiset eivät taaskaan jaksaneet odottaa myöhästyviä kuin sen viisi minuuttia!
Joo, tämä emäpaskiainen totesi aikamme odoteltuamme, että ehkä sinua ei kiinnosta pelkästään minun ajoseura (kun muita ei foorumilla ilmoittautunut).
Trollberga
15.10.2017, 01.17
Vaikka nyt ikkunasta katsoen voi näyttää siltä että maantiet eivät mitenkään voi huomiseen mennessä kuivua, ei se kai mahdotonta ole - eli ei vielä tässä vaiheessa luovuta maantiepyörälenkin ajatuksesta? Mutta saa mukaan tulla cyclocrossarillakin jos on laittanut raasserinsa talvilepoon tai kiinni trineriin: vauhti ei tule olemaan hirmuista, peesissäkin saa matkustaa ja nopeimmat ehtivät vaikka vaihtaa sliksit alle.
Lähtekää ihmeessä vaikka hiekkatielenkille, minä taidan keskittyä ainakin alkuosan sunnuntaipävästä töihini ja kenties ajella itsekseni jossain vaiheessa joko paikallisen hiekkatielenkin crossarilla tai palata kaupunkiin maantiepyörällä.
wadenstrom
15.10.2017, 09.32
Ajattellin säästä Racing Ralph-renkaat ja aja maantiepyörällä.
Minäkin tulen maantielenkille.
No kait munkin on sitten pakko.
wadenstrom
20.10.2017, 18.18
Sääennusteen mukaan huomenna lauantaina olisi cyclocroslenkki. Itse ajaisin mielellään rauhallista vauhtia ulkoilu- ja hiekkateillä.
kuovipolku
20.10.2017, 19.08
Sitten ajetaan sellainen lenkki. Kyllä niitä toisenlaisiakin tullaan aivan varmasti ajamaan sitten kun reippaampaa vauhtia kaipaavat ja teknisemmillä poluilla paremmin viihtyvät kuskit ovat speksaajina ja vetäjinä matkassa.
Kaikki joille sopii kuvatunlainen rauhallinen meno johonkin suuntaan ja mahdollisuuksien mukaan pohjoistuulelle alttiita paikkoja vältellen ovat tervetulleita mukaan! Tarkempia speksejä mulla ei valitettavasti tässä vaiheessa ole antaa, mutta saa sellaisia saa toki ehdottaa.
Alaparkkis klo 10.00. Muutaman minuutin aikaisemminkin saa tulla, ei ole noloa olla ajoissa paikalla!
Minulla on vieläkin tuo cyclo telakalla, mutta voisin tulla maasturilla ja toimia reittimestarina. Tiedän just sellaiset paikat sipoonkorvesta, joissa ei takuulla tuule pohjoisesta yhtään :)
Mikä on muuten alaparkkis? Siis jos oikeastikkin satun eksymään paikalle.
Trollberga
20.10.2017, 21.03
Minä ajoin tänään maantiepyörällä Pornaisiin (kiitos seurasta, nimimerkki paaton) ja huomenna ajan cyclocross-pyörän Helsinkiin, joten sunnuntaina saattaisin olla valmis sykslokrossikauden avaukseen (sykslokrossi: ei ihan cyclocrossia, vaan pidempikestoinen, rauhallisempi ja teknisesti helpompi sessio; hiekkateitä ja helppoja polkuja).
P.S. Tarkennan: polkuja ei tarvitse ajaa ollenkaan, vaan minulle kelpaa kyllä ihan hiekkatielenkkikin.
Trollberga
20.10.2017, 21.10
Meinasi unohtua: tänään tuli sähköpostitse onnittelut Mustavuori-klubille Kilometrikisan tehosarjan voitosta ja tieto palkinnosta. Se toimitetaan joukkueen kapteenille eli allekirjoittaneelle (krö-höm) postitse, ja esittelen sen joukkueen jäsenille sitten sopivan paikan tullen.
kuovipolku
20.10.2017, 22.08
Minulla on vieläkin tuo cyclo telakalla, mutta voisin tulla maasturilla ja toimia reittimestarina. Tiedän just sellaiset paikat sipoonkorvesta, joissa ei takuulla tuule pohjoisesta yhtään :)
Uskon että pääset vielä toimimaan reittimestarina ja viemään porukkaa Sipoonkorpeen - jonne olemme kyllä pariinkin otteeseen uskaltautuneet omin nokkinemmekin:) - mutta ei kiitos tällä kertaa.
Mikä on muuten alaparkkis? Siis jos oikeastikkin satun eksymään paikalle.
Alaparkkis on juuri se paikka mistä normaalisti ja aina lähdetään. Mustavuoressa on kuitenkin toinenkin parkkis, ylhäällä pururadan/hiihtoladun vieressä, Niinisaarentien kautta ajaville. Joskus on sattunut että Mustavuoren lenkeille tulossa ollut ensikertalainen on löytänyt itsensä sieltä ihmettelemästä, joten vanhasta muistista tulen silloin tällöin käyttäneeksi täsmennyksen vuoksi "alaparkkista".
kuovipolku
21.10.2017, 20.01
Viikko sitten lauantaina päätettiin maantielenkkikausi Emäsalossa:
https://pic.useful.fi/rye3WxK6-.jpg
kuovipolku
21.10.2017, 20.02
Tänään avattiin cyclocrosslenkkikausi Boxissa:
https://pic.useful.fi/ByHokxKaZ.jpg
Oliko tämän päivän lenkillä puhetta huomisen lenkistä?
Mikko
kuovipolku
21.10.2017, 22.06
Ei sen enempää kuin että suhtauduimme luottavaisesti siihen että sellainen ajetaan ja että osa meistä ilmoitti olevansa valitettavasti estynyt huomenna.
Eli tavalliseen tapaan lähes kaikki on auki siihen saakka kunnes porukka parkkipaikalla on päässyt jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen ja päättänyt ajaa - tai ainakin pyrkiä ajamaan - johonkin malliin.
Toivomuksia saa tietysti esittää jo etukäteen ja jos jollakin on olemassa jonkinlainen valmius ja halukkuus reittimestarina ja/tai road captainina toimimiseen, ei sitä heti tyrmätä (paitsi silloin kun paaton on viemässä porukkaa Sipoonkorpeen).
Trollberga
21.10.2017, 22.08
Oliko tämän päivän lenkillä puhetta huomisen lenkistä?
Mikko
En ollut mukana tänään, enkä pääse huomennakaan (välineongelmia pukkaa taas: jo kolme talvea uskollisesti palvellut Mavic Aksium -takavanne on tullut tiensä päähän eli jarrupinnat ovat kuluneet niin koveriksi, että kiekolla ajaminen taitaa olla hasardihommaa, eikä minulla nyt ole sopivansorttisia vaihtokiekkojakaan), mutta uskoakseni hiekkatielenkkiä on tiedossa kello 10.
Ajelen huomenna parkkikselle kymmeneksi.
kuovipolku
22.10.2017, 16.45
Sunnuntaina ei täysin onnistuttu kiertämään Sipoonkorpea kaukaa, sillä Martinkylän suunnalta palatessa ajettiin Länsitien ja Mosabackantien kautta. Byabäckenin purolaakso on lehdettömänäkin hieno ja syystäkin osa kansallispuistoa. Mosabackantiellä on muuten Vanhan Porvoontien puolessa hiukan yllättävässä paikassa eli kääntyvän alamäen juuressa suljettu puomi jonka tosin pystyy ajaenkin kiertämään.
Kolmen ja puolen tunnin lenkillä käytiin katsomassa myös Ojangon, Keinukallion, Talman, Kuusijärven ja Kivikon ulkoiluteitä harhautumatta väärälle tielle oikeastaan kertaakaan. Kiva lenkki jolla kilometrejä kertyi sopivasti, mikä tällä kertaa tarkoitti melko tarkkaan kahdeksaakymmentä.
Ensi lauantaina ajetaan seuraavan kerran, jonkinlaisella järkevällä säävarauksella tietenkin.
Ovatko kaikki hiihtoputkessa hiihtämässä? Miten olisi kuudelta tänään kevyttä cyclolenkkeilyä valojen kanssa?
Edit: koukkaan kuudelta mustavuoren kautta.
Trollberga
24.10.2017, 21.51
En ollut hiihtoputkessa, vaan pääsin päivänvalon aikaan hetkeksi Haltialan kuraränniin ajamaan ihan oikeaa cyclocross-lenkkiä, sellaista jolta tuliaisiksi kotiin kannetaan kahmalokaupalla savea ja heinää, ja jonka jälkeiseen pesu- ja siivousurakkaan kuluu enemmän aikaa kuin itse lenkkiin. Vaan oli se sen arvoista!
Vaikka Kuovipolku tuossa linjasi, että seuraavan kerran ajetaan lauantaina, ei ajatus valolenkeistä arki-iltoina ole minusta mitenkään mahdoton. Voisihan sitä kokeilla?
kuovipolku
24.10.2017, 22.40
Ei se ollut linjaus - viittaan tässä edelliseltä sivulta löytyvään ja 09.10. pöytäkirjattuun puheenvuorooni "Maantieiltalenkit ovat tältä kaudelta peruuttamattomasti ohi - cyclocrossvalolenkkejä voisi tietenkin yrittää viritellä, jos olisi lähtijöitä" - vaan semmoista kokemuksen mukanaantuomaa pragmaattisuutta tai illuusiottomuutta, miten vain haluaa ottaa.
Mutta olisi hemmetin hienoa jos hiihtohalleistaan, Zwifteistään ynnä muista irti pyristeleviä kuskeja olisi yhtenäkin iltana viikossa. Paattomalta ihan superia että lähti hakemaan täältä iltalenkkiseuraa. Mitään pakollisia kuvioitahan ei ole vaan jos porukka rupeaisi löytämään tietään Mustavuoreen myös pimeällä, olisi mahtava tilaisuus tehdä lenkeistä aivan omanlaisiaan - eikä Mustavuoressa edelleenkään kenenkään tarvitsisi olla se vastuullinen kapteeni jota ilman muut eivät saa lenkkiä aikaiseksi vaan joutuvat katkerasti pettymään.
Ovatko kaikki hiihtoputkessa hiihtämässä? Miten olisi kuudelta tänään kevyttä cyclolenkkeilyä valojen kanssa?
Edit: koukkaan kuudelta mustavuoren kautta.
Kyllä kiinnostaisi. Pitää jatkossa muistaa katsella täältä.
Ja oikeastaan juuri nämä kelvi/hiekkatie/polku lenkit sopivatkin tosi hyvin pienellä porukalla ajelemiseen ja jutusteluun, nyt kun pitäisikin yrittää ajella niitä rauhallisia tunteja. Minä yritän kyllä ajaa useimpina iltoina tuon 1-2h rauhallisen lenkin, eli saa vapaasti laitella viestiä foorumille, tai Trollbergan perustamaan whatsapp ryhmään.
kuovipolku
26.10.2017, 15.20
Ensi lauantaina ajetaan seuraavan kerran, jonkinlaisella järkevällä säävarauksella tietenkin.
Siltä varalta että joku onneton ensikertalainen tai satunnainen Mustavuoren lenkeillä kävijä ajaa lauantaina parkkikselle, joutuu huomaamaan ettei se kuovipolku ole taaskaan vaivautunut paikalle ja kokee sen vuoksi tehneensä sellaisen hutikeikan että päättää vastedes ajaa vain omia lenkkejään oman aikataulunsa mukaan ja omien kavereidensa kanssa: otan säävarauksen käyttöön jo tässä vaiheessa. Mutta toivotan antoisaa lenkkiä kaikille jotka semmoiselle lauantaina lähtevät!
Sunnuntaina aion tehdä saman kuin lauantaina eli jätän ajamisen paremmille. Mutta mainitsen tässä että oikein pitkää ja tällä kertaa todennäköisesti säänkin puolesta eeppistä hiekkatieporukkalenkkiä voi lähteä ajamaan jos pystyyy hankkiutumaan Vanhankaupunginkoskelle Matinsillan tuntumaan eli Jokisuuntien päähän jo aamukahdeksaksi. Sieltä näet starttaa ensimmäistä kertaa ajettava Helsinki Gravel Fondo (josta löytyy tarvittavaa lisätietoa Facebookista ja ehkä muualtakin netistä).
Minä tässä virittelin cycloon lokaritkin paikalleen ja olen aika vakuuttunut windstopper kamojen toimivuudesta räntäsateessa. Eli kohta pieni testi ja viikonloppuna ajattelin ajaa, jos en nyt sairastu ennen sitä :)
kuovipolku
26.10.2017, 16.44
Hieno homma! Sateet tosin tulevat kumpanakin päivänä silkkana vetenä, jos sääennusteet pitävät kutinsa. Lauantaina voi lisäksi olla aamusta pieni mahdollisuus tienpintojen liukkauteen ainakin siellä täällä. Eikä ole täysin poissuljettua etteikö myös Helsingin, Vantaan, Sipoon tai Keravan puolella oltaisi yhtä nopeita levittämään sepeliä kelveille kuin Espoossa on oltu.
Mutta eihän mikään noista tosiaan voi olla todella ylitsekäymätön este jos normaalin porukkalenkin haluaa ja on päättänyt ajaa.
Vaihdepyörästä tulee jäätyvässä loskassa sinkula, eikä +2c kaatosateella ajaminen nyt ehkä kuitenkaan kiinnosta. Jospa lauantai aamuna sattuisikin olemaan pakkasta ja kiva talvinen keli.
Trollberga
26.10.2017, 18.42
Ilmoitan täten, etten osallistu viikonlopun mahdollisille porukkalenkeille. Ei-kovinkaan-lupaavien sääennusteiden lisäksi minulla on painavampiakin, mm. ajankäyttöön liittyviä syitä olla ajamatta ainakaan pitkiä lenkkejä; todennäköisesti loppuviikon lenkkini ovat hölkkäämistä, mahdollisesti myös porrasjuoksua.
Pienenä vinkkinä mainittakoon, että lauantainahan ajetaan Kirkkonummella HEL-CX-osakilpailu, satoi tai paistoi; onhan siellä ollut mustavuorelaisiakin mukana.
kuovipolku
26.10.2017, 19.12
Voi käydä niin ettei tuo kaikki lumentapainen sulakaan perjantaina, mutta vielä vähemmän kannattaa odottaa kivaa talvista keliä lauantaiaamuksi. Mutta jos siellä on loskaa, se on jäätynyt jo yöllä. Sunnuntaina kaikki onkin sitten jo hävinnyt, mutta vesisade voi tosiaan olla tylsää, oli se sitten kaksi- tai viisiasteista.
PS Heitän noin yleisesti pohdittavaksi ja kommentoitavaksi seuraavaa eli kysyn miten muuten on: mahtaisiko löytyä kiinnostusta (a) tuon HGF:n reitin (165 km+) ajamiseen jonain toisena ajankohtana tai (b) Dirty Sipoo 130: reitin (sellaisenaan tai pienin virityksin) ajamiseen jonain sopivana ajankohtana? Siis sillä edellytyksellä että reitit pysyvät cyclocross- tai gravelpyörälenkkikuntoisina eikä talvi todella ehdi tulla väliin.
PPS Trollbergalle puolitosissaan ja muille Mustavuoren cyclolenkeistä kiinnostuneille ihan asiallisesti: lenkkien kestot ovat yleisistä ja ymmärrettävistä syistä kautta linjan nyt lyhyempiä kuin maantiekaudella. Voidaan ajaa yhtä hyvin puolitoista kuin kaksi ja puoli tuntia ja kolme ja puoli on jo pitkän lenkin pituus tunneissa mitattuna. Ei tarvitse pelätä että ei ne siellä Mustavuoressa koskaan aja vähempää kuin 100 kilometriä tms...
Trollberga
26.10.2017, 20.03
Lähinnä meinasinkin "pitkällä lenkillä" tuota Helsinki Gravel Fondoa. Se on siis ehdottomasti poissuljettu omasta ohjelmastani.
Dirty Sipoota ei ilmeisesti tosiaan tänä syksynä järjestetä, mutta reittihän on kelpo aihio koko päivän kestävälle varjotapahtumalle; ne mainitut Boxintien asfalttiosuutta lyhentävät kiertotiet olisivat erittäin tervetulleita. Jolleivät kelit kurjistu pysyvästi loskaisiksi tai loska jäädy sulaakseen vasta keväällä, voidaan varmaankin lyhyelläkin varoituksella päättää, että ajetaan tuo reitti, vaikka Sakarinmäestä lähtien. Taikka vaikka se parikin piirua urbaanimpi HGF-reitti.
Miten olisi cyclo lenkki kelvejä ja hiekkateitä pitkin aamusta klo 9?
Kellojahan tosiaan siirretään yöllä talviaikaan.
Huomiselle on luvattu aurinkoista keliä aamuksi. Tosin pieni sateen mahdollisuus on olemassa, eli kannattanee kuitenkin varata ainakin sadetakki mukaan :)
kuovipolku
28.10.2017, 22.20
Oletko varma ettet katsonut maanantain tai *ensi viikon* sunnuntain säätä? Meteoblue, Ilmatieteen laitos ja norjalaiset näyttävät kaikki yhtäpitävästi tämä kestosateen jatkuvan maanantain puolelle saakka. Ei sada ehkä kovin kauheasti eikä ihan koko ajan, mutta ei sinne poutasään hetkiä mahdu.
Mä laitan panokset mielummin sille että viikolla päästään taas ajamaan ilman nastoja ja että parhaassa tapauksessa saataisiin ajetuksi valoporukkalenkki joku ilta.
PS Eivät kaikki mustavuorelaiset sentään tyytyneet Zwiftiin tai Kivikon hiihtohalliin tänään! (Kertoi Strava, joka tunnetusti ei valehtele eikä liioittele.)
Pieni tihku virkistää. Mutta lastasin nyt kuitenkin varulta taakkatelineen täyteen kuorivaatteita.
Aamullakin ehtii vielä ilmoittautua mukaan, mutta mikäli muita hul... halukkaita ei löydy, niin saatamme karata jo viikki/malmi suunnalta kohti aurinkoa.
Ai niin, ja hissukseen ajetaan. Minä ladon vaatetta sen verran päälle, ettei ole mitään mahdollisuutta ajaakkaan kovaa.
Tiistaina lamppulenkille
Koukataan ysiltä mustavuoren kautta. Keli näyttää mainiolta. Pieni tihku ei haittaa mitään.
No, eihän se nyt ihan aurinkoista ollut, mutta hyvä lenkki saatiin ajeltua kelvejä pitkin kahdestaan. Tuollaisessa vesi- ja räntäsateessa ajaminen on oikeastaan ihan ok touhua, kunhan jalat ja kädet pysyvät kuivina. Hitaassa vauhdissa on muutenkin mukavaa rupatella, eikä koirankusettajista ole juurikaan haittaa.
Jotenkin luulen, että vastaavia kelejä saattaa olla vielä muutamat lisääkin ennnen joulua.
kuovipolku
29.10.2017, 20.36
Lisätään reunaehtoihin että sade saa kernaasti pysyä määrältään ja laadultaan sellaisena että ajolasien läpi näkee jotain. Tulin tänään sen verran yllytetyksi että sanoin iltapäivällä itselleni "Zieh deine Regenklamotten an, du alte Sau!" ja läksin pyörähtämään lenkin Aldin myrkynvihreässä sadetakissa. Kotona tosin huomasin etten ollut ajanut metriäkään sillä koska Stravasta ei löytynyt dataa, "it didn't happen".
Tiistai-iltana näyttäisi lämpötila taas laskevan pakkasen puolelle, mutta toisaalta luvassa on myös nousevan kuun valoa. Mukaan havittelevien kannattaa olla aktiivisia!
Juu, tiistai näyttää hienolta ja mikäli ilta-pulua on uskominen, niin tässä päästään vielä uudelleen ajamaan maantiepyörälläkin. Tai ehkä mieluummin se pitkä cyclolenkki, mikäli lämpötila oikeasti nousee tuonne 10c tuntumaan. Minä en uskalla lähteä kovin kauaksi kotoa pakkasilla. Tulee vielä vilu.
Ajettiinko tänään muuten se pitkä gravel fondo? Taisi jäädä väliin?
kuovipolku
29.10.2017, 22.58
Ajettiinko tänään muuten se pitkä gravel fondo? Taisi jäädä väliin?
Parikymmentä reipasta ja rohkeaa lähti matkaan, mukaanlukien ainakin yksi (kuten me eilispäivän Suomessa varttuneet tapaamme sanoa) kauniimman sukupuolen edustaja. Vaikkei ihan täyttä speksattua lenkkiä mentykään, ajettiin (ja osin ilmeisesti työnnettiin, talutettiin tai kannettiin) silti noin 130 km (https://www.strava.com/activities/1252250022), joten kyllä sillä porukalla on kaikki syyt kertoa ajaneensa kaikkien aikojen ensimmäinen Helsinki Gravel Fondo.
Komeat on kelit. Minulle määrättiin klo18 kotiintuloaika, eli karkaan espoota kohden jo 15 aikoihin. Torstaikin on varattu, eli katsellaan viikonloppuna uudelleen.
Trollberga
31.10.2017, 15.20
Komeat on kelit. Minulle määrättiin klo18 kotiintuloaika, eli karkaan espoota kohden jo 15 aikoihin. Torstaikin on varattu, eli katsellaan viikonloppuna uudelleen.
Minäkin taidan lähteä nauttimaan auringonpaisteesta ja pakkasen ja tuulen kuivaamista ulkoiluteistä, jäätyneitä lätäköitä väistellen...
kuovipolku
31.10.2017, 15.22
Kotiintuloajoille ei itse kukaan tietenkään mitään voi, mutta muutenhan pöytä on arki-iltalenkkien osalta puhdas: kun ei ole määrättyjä päiviä jolloin pitäisi ajaa, voidaan ajaa silloin kun on ajajia ja olla ajamatta silloin kun sää ei ollenkaan suosi. Toisin sanoen, jos ei tiistaina pääse tai ei ole lähtijöitä, voi ehdottaa keskiviikkoa (etenkin kun HePon lenkkikään ei ole kilpailemassa ajajista) ja jos viikon ainoat ajokelit ovat perjantaina, voidaan ajaa perjantainakin.
Tuommoinen siis on ainakin minun ajatusmaailmaan sopiva hahmotelma. Jos ei sovi muille ja on esittää parempi, hyväksyn sen nikottelematta.
Tänään voisin kuitenkin käydä laskemassa kiekkojen lukumäärän ja tarkistamassa valojen toiminnan parkkipaikalla, Kello 18 kun ei ole kummempaakaan arvausta. Mutta ei Samulinkaan siitä huolimatta tarvitse omaa lenkkiään justeerata yhtään mitenkään Mustavbuoren porukkalenkiksi sopimaan!
Uudet tuulet, uudet tuulet...
Trollberga
31.10.2017, 21.49
Tänään tosiaan livahdettiin kenraali Paatonin kanssa lenkille jo auringonvalossa, mutta palattiin kuunvalossa. Jos olisin hoksannut ja ehtinyt ennen kolmea lähtiessäni kiinnittää valot paikoilleen, olisin voinut vaikka vielä kurvatakin Mustavuoren parkkipaikalle. Toivottavasti siellä ei kukaan seisoskellut yksikseen kello 18.
jos ei tiistaina pääse tai ei ole lähtijöitä, voi ehdottaa keskiviikkoa (etenkin kun HePon lenkkikään ei ole kilpailemassa ajajista
Huominenkin ilta sopisi valolenkille, mutta omalta osaltani vain sillä varauksella, että ehdin iltapäivällä huoltaa cantilever-jarrut kuntoon...
kuovipolku
31.10.2017, 23.18
Tähän aikaa vuodesta jokainen aurinkoinen tunti on enemmän kuin kullanarvoinen, joten on täysin ymmärrettävää että ne haluaa hyödyntää jos vain mahdollista.
Jos joku seisoskeli yksikseen klo 18, hän ei ollut Mustavuoren parkkiksella.
Kiekkoja oli parillinen määrä ja kaikilla oli hyvät ja toimivat valot.
Ajettiin Kivikon urheilupuiston kautta Keskuspuistoon ja palattiin Myllypuron urheilupuiston kautta takaisin. Liikutamyllyn mittari näytti silloin miinus viittä. Jäätä oli joissain harvoissa paikoissa siellä missä sitä saattoi arvatakin olevan eikä tarvinnut jännittää kuin vähän sillä Keskuspuiston sillalla jonka liikennemerkki kertoo olevan "ajoittain liukas".
Kiva lenkki ja nyt kun näiden Mustavuoren vapaamuotoisten maantiekauden ulkopuolisten iltalenkkien pää on niin sanotusti saatu avatuksi, voidaan kai todeta ettei ole mitään syytä lopettaa niiden ajamista. Eihän niiden ja muiden (kenties toisten sosiaalisen viestinnän välineiden kautta sovittavien) lenkkien välillä ole mitään perustavaa laatua olevaa intressiristiriitaa eikä niiden virittäjien välillä minkäälaista aihetta pieneenkään kränään:cool:
Joutuuko tässä kaivamaan lauantaina maantiepyörän esille? Nyt näyttäisi, että sateet on siirretty iltaan ja lämpöä +8c
kuovipolku
01.11.2017, 15.20
Muistutetaan että Helsinki Gravel Fondo 2017 tai siis sen sateen ja muutenkin kurjan kelin takia ajamatta jäänyt täysversio ajetaan lauantaina kutakuinkin alkuperäisten speksien mukaan. Mutta kaikkiahan ei GG-puoli kiinnosta, ei ainakaan niin paljon kuin maantiepuoli, joten sehän käy mainiosti että cyclocrossilla startataan Vanhankaupunginkoskelta klo 8 ja maatiepyörillä Mustavuoresta klo 10 (tai milloin sovittekaan lähdettävän).
No, katsellaanhan kelejä vielä hivenen. Lauantaiksi on kuitenkin jo varattu pidempi ajoaika, oli se sitten soraa tai maantietä.
Pahasti näyttää, että maantielle on viikonloppuna päästävä. Nyt lupaillaan jopa aurinkoakin lämmön lisäksi. Itselleni taitaisi käydä myös sunnuntai, mikäli se olisi muille passelimpi.
Ja ainakin minulla on tarkoitus ajaa mäetkin oikeasti hiljaa. Riehutaan sitten taas keväällä.
kuovipolku
02.11.2017, 14.58
Ei se mäkien oikeasti hiljaa ajaminen enää mitään auta, tehty mikä tehty:cool: mutta kyllä mä uskoisin että saat ajoseuraa maantiellekin. Vaikka sen auringon laita voi olla vähän niin ja näin ja vaikka tuuli on tuulta vaikkei Siperiasta päin tuulisikaan...
Nyt vähän lyhyemmällä tähtäimellä aion taas ajaa Mustavuoren kautta melko tarkkaan tasan kuudelta - vaikkei kukaan olekaan esittänyt täällä kiinnostustaan - joten jos parin tunnin (plus miinus puoli tuntia) valolenkki tuntuu kivalta ajatukselta voi tulla mukaan. Siistiä ja rauhallista ja tavanomaista menoa mahdollisimman paljon ulkoiluteitä hyväksikäyttäen.
PS Talveksi luettavaa asiasta kiinnostuneille löytyy kun googlaa "Polje montussa vimmatusti ja ihaile mäenpäällä maisemia".
PPS Finska kompanietin Facebook-sivulta löytyy siis drive.google.com-linkki semmoiseen minusta mielenkiintoiseen ja hyvin kirjoitettuun juttuun jossa pohditaan ja esitellään todella tehokkaan ja vauhdikkaan ryhmäajon vaatimuksia. Ihan hyödyllistä luettavaa vaikkei tähtäisi kunnianhimoisesti asetetun aikarajan alitukseen Vätternrundanilla vaan ainoastaan sujuvaan menoon porukkalenkeillä.
Talvella poljetaan trainerilla tehoja ja keväällä tiputetaan kaikenmaailman hiihtäjät kylmästi peesistä boxintien mäissä :) Korkeintaan nasevaa naljailua voisi opetella lisää.
Tänään pukkaa taloyhtiön kokousta, mutta jos tuo vain loppuu ennen viittä, niin saatan ehtiäkkin mustavuoreen.
Trollberga
02.11.2017, 16.05
Varmuuden vuoksi muistutettakoon, että tänään(kin) torstaina kello 18 on tarkoitus ajaa lenkkiä Mustavuoresta, varmaankin ulkoilu- ja pyöräteitä pitkin. Minun voi kylläkin tehdä tiukkaa ehtiä paikalle kello 18 mennessä, mutta eiköhän muutama muukin ole aikeissa kyetä kynnelle. Yritän parhaani, toivottavasti nähdään, kirkkaiden valojen loisteessa.
P.S. Mönkään meni, en ehtinyt.
P.P.S. Tässä linkki Kuovipolun mainitsemaan tekstiin Polje vimmatusti (https://drive.google.com/file/d/0B9CC8i8Cu1ZsUnFBM1pTcmxMRkU/view)...
kuovipolku
02.11.2017, 22.54
Joo, tänään(kin) jatkettiin tämän hienon uuden ajatuksen eli Mustavuoren iltavalolenkkien merkeissä. Kun mukana oli uusi koillishelsinkiläinen joka tosin oli kokenut pyöräilijä ja jolle tiet sinänsä eivät olleet outoja (vaan osin hyvinkin tuttuja maantie- tai maastolenkeiltä) mutta joka toivoi näin pääsevänsä paremmin sisään mukaviin cyclokauden reitteihin, kävi niin että menin lenkinvetäjänä niin sanotusti totaalisen tukkoon enkä ollut osata päättää edes suuntaa.
Tulos olikin arvattavissa: asfalttia taidettiin ajaa enemmän kuin hiekkaa, muutamaan kertaan mentiin komeasti ohi tutun tienhaaran joka pimeässä näytti muka niin erilaiselta ja vaikka mielessä oli kuva siitä miten Vantaan Jokivarresta päästään Uranuksentielle ja edelleen ulkoiluteille Keravanjoen vartta alaspäin, heti alkuunsa Kiiltomäentiellä kävi ilmi että kuva ei ollenkaan vastannut todellisuutta (vaikka se reitti on kyllä olemassa ja loppujen lopuksi melko selväpiirteinen), joten oli viisainta myöntää tosiasia ja palata takaisin teille joilla ei yksinkertaisesti voi eksyä.
Mutta kaikesta huolimatta lenkki oli kiva ja juuri sopivan pituinen. Parkkipaikalla hetken pätkäiltyäni en tosiaan saanut parempaa ideaa kuin että käydään Keinukalliossa katsomassa talvea ja tullaan Keravanjoen vartta takaisin. Menomatkalla tehtiin pari onnistunutta hiekkatiekoukausta, mutta paluupuoliskolta ne jäivät kuten kerrottu pelkäksi ajatukseksi. No, seuraavalla kerralla ollaan viisampia ja paremmin valmistautuneita ja ymmärretään olla jättämättä reittispeksiä pelkän improvisoinnin varaan.
kuovipolku
03.11.2017, 14.03
Tilanteet vaihtuvat ja mieli muuttuu ja niin edelleen. Erinäisten pyöräilyyn liittymättömien seikkojen mutta myös tuloksettomaan umpikujaan ajautuneen rengaspähkäilyn(*) takia mulle sopii paremmin Mustavuoren ikioma cyclolenkki normaalistarttiaikaan klo 10.
(*) "Siellä Espoossa on kuulemma h-tisti sitä tappajasepeliä ja ajetaan paljon kelvillä. Ja Pohjois-Espoon ylängöillä on kuulemma paikoin vielä täysi jääkeli. Pitääkö laittaa nastarenkaat vai ovatko ne sittenkin liikaa? Mutta jos lähden gravelrenkailla, otanko tarpeettoman suuren riskin rengasrikon suhteen? Vai onko reitillä pitkiäkin märkiä pätkiä jotka sään lämmetessä pehmenevät entisestään ja vaativat nastarenkaat?"
PS Hiukan ihmetyttää että foorumillakin on kovasti kaivattu meillekin ja erityisesti tänne pääkaupunkiseudulle gravel fondo -tyyppisiä tapahtumia ja sitten kun sellainen toteutuu, foorumilla siitä ei ole saatu tietää oikeastaan yhtään mitään.
No, ehkäpä minäkin vielä pitkinhampain jätän maantielenkin ajamatta, jos kukaan muu ei mukaan lähde :)
Millaista lenkkiä olisi huomiselle suunnitteilla? Riittävästi munkkia ja kivoja ajettavia polkuja?
Trollberga
03.11.2017, 14.43
https://drive.google.com/open?id=1jOoKVakikl1Ly157UW8xmF9pLCw0eSr0Huomenna lauantainahan olisi kyllä ennusteiden valossa mahdollista ajaa aivan mainio maantielenkki asfaltilla, maantierenkailla. Tästä huolimatta päätin polkea hiekkateitä nappularenkailla ja lähden liikkeelle Pornaisista. Jos päädytte hiekkatievaihtoehtoon ja päätätte ajaa esimerkiksi Nikkilän suuntaan, voisin ajaa vastaan...
https://drive.google.com/open?id=1jOoKVakikl1Ly157UW8xmF9pLCw0eSr0https://drive.google.com/open?id=1jOoKVakikl1Ly157UW8xmF9pLCw0eSr0https://drive.google.com/file/d/1Z9iHBoAQNKmr7PpOqoQ5OJ1byDxEpISv/view?usp=sharing
kuovipolku
03.11.2017, 17.04
Jos se minusta riippuu, voisimme lähteä ajamaan Uusi Porvoontie-Knutersintie-Martiksentie-Länsitie-Jokivarrentie-Johannebergintie-Jänissuontie-Afrikantie-Kappalaisentie ja sitten kun saamme vastaamme tyylikkään Marin-kuskin, olemme sen näköisiä että olisimme reittimestaria vailla.
Kovasti olisi tosiaan halu pois noilta penteleen kelveiltä ja ulkoiluteiltä. Ei ole yksinkertaisen kaverin touhua tuo koirantaluttajien pujottelu. Jospa teenkin kompromissin ja tulen cyclolla ja noilla 30mm s-oneilla. Voin sitten karata maantielle, jos päässä alkaa napsamaan liikaa.
Jos se minusta riippuu, voisimme lähteä ajamaan Uusi Porvoontie-Knutersintie-Martiksentie-Länsitie-Jokivarrentie-Johannebergintie-Jänissuontie-Afrikantie-Kappalaisentie ja sitten kun saamme vastaamme tyylikkään Marin-kuskin, olemme sen näköisiä että olisimme reittimestaria vailla.Tämä vaikuttaa mainiolta suunnitelmalta. Suuntaan siis huomenna kymmeneksi parkkipaikalle!
Mikko
Trollberga
03.11.2017, 22.38
Jos se minusta riippuu, voisimme lähteä ajamaan Uusi Porvoontie-Knutersintie-Martiksentie-Länsitie-Jokivarrentie-Johannebergintie-Jänissuontie-Afrikantie-Kappalaisentie ja sitten kun saamme vastaamme tyylikkään Marin-kuskin, olemme sen näköisiä että olisimme reittimestaria vailla.
Hyvä, poljen sitten vapaalla tyylillä vastaan, ja jos oikein hyvin käy, poimin Nikkilästä jonkun hukkaketjunpyörittäjän mukaanikin. Jos nyt jostain syystä kävisi niin, ettei osuta kohdakkoin ennen kuin ehditte Nikkilään (ABC/Scanburger erinomaisine pyörätelineineen lienee hyvä, tuttu kiintopiste; sieltä voi myös liittyä seuraani kello 10:45), pistäkää soittaen tai whatsappaten.
Reitiksi ehdotan Dirty Sipoon pohjoista lenkkiä (https://ridewithgps.com/routes/16785124), mahdollisesti pienin tai isommin muutoksin. Se on kohtalaisen pitkä (86 km), varsinkin siirtymät mukaan lukien, joten jonkinlainen lyhennettykin versio voisi olla ehkä paikallaan?
Panssarikenraali Paatonille tiedoksi, että koirantaluttajia tuolla reitillä on tuskin riesaksi asti, ehkä Nikkilän ulkoiluteitä lukuunottamatta. Hirvikoiria ja hirvikiväärin luoteja saattaa sen sijaan joutua väistelemään. Ja sileillä 30-millisillä pärjännee.
Kuulostaa hyvältä. Sen verran paljon luotan porukan suunnistustaitoihin, että otan ihan varulta huomiovalot mukaan, jos sattuu lipsahtamaan reissu pitkäksi. Pitkä lenkki sopii kyllä hienosti ja voin tosiaan poistua asfaltille, mikäli reitti pehmenee liikaa noille semi-slikseille.
Mennään rauhallista peekoota joo lauantaina ihan hissukseen :)
Olihan kyllä melko eeppinen lenkki. Minulla oli sykkeet +160 lähes jokaisella hiekkapätkällä ja yhdet vaan painaa lisää hönkää ylämäkiin.
Suihkuun menin tosiaan kaikki kamat päällä lenkin jälkeen. Oli kyllä hiekkaa, jäätä ja vettä sitten ihan riittävästi. Penteleen hullua ja hauskaa.
Nyt saatiin sitten mustavuoren porukkaan mukaan kulkua ja kunnolla. Karattiin tosiaan siitä kahvitauolta paritempoon. Alkoi satamaan kunnolla ja ajateltiin painaa vauhdilla kotiin asti. Tai no, minulla kramppasi suunnilleen kaikki jalan lihakset heti nikkilän jälkeen ja sen jälkeen yritin vaan pyristellä MAASTOPYÖRÄN perässä. Se joka sanoo, ettei maasturilla pääse kovaa valehtelee.
Mutta summattuna hieno lenkki ja hyvä välirevittely pelkälle peekoon ajamiselle.
https://www.strava.com/activities/1260698563
Trollberga
04.11.2017, 18.51
Mennään rauhallista peekoota joo lauantaina ihan hissukseen :)
Menikö joku semmoista lupaamaan? Koetin pohjoisella lenkillä moderoida eli kohtuullistaa vauhtia omilla vetovuoroillani, mutta yleensä joku malttamattomampi väänsi ohi ja nappasi vetovastuun... Ja vaikeahan noilla märillä hiekkateillä on peekoota ajaa, jos meinaa päästä eteenpäin.
Aika hurja lenkki, varsinkin teillä muilla (itsehän käännyin raukkamaisesti saunaa lämmittämään jo ennen lyhennettyä paluuta Nikkilään); onneksi päästiin kaikki ehjinä kotiin, parista pikku luiskahduksesta huolimatta.
Joo, hrTSS näytti olleen 320, eli tarkoittaa yli 3h lenkkiä 100% teholla, tai no sykkeellä tässä tapauksessa.
Saa siinä vähän uupelo tullakkin.
Kun on väärä rengastus ja rimpulat jalat, sitä yrittää vauhdilla korjata nämä haastavammat pätkät pois alta.
Lopun 20 km vastatuulitempo Pornaisista veti kyllä miehestä mehut.
Kun on väärä rengastus ja rimpulat jalat, sitä yrittää vauhdilla korjata nämä haastavammat pätkät pois alta.
Lopun 20 km vastatuulitempo Pornaisista veti kyllä miehestä mehut.
Hyvin kyllä mäkiin kulki. No, näitä tappolenkkejä saakin olla aina välillä. Tekee välillä gudaa ajaa jalat oikein kunnolla alta. Tulee sellainen sopivan rento olo.
kuovipolku
04.11.2017, 21.38
Menikö joku semmoista lupaamaan? Koetin pohjoisella lenkillä moderoida eli kohtuullistaa vauhtia omilla vetovuoroillani, mutta yleensä joku malttamattomampi väänsi ohi ja nappasi vetovastuun... Ja vaikeahan noilla märillä hiekkateillä on peekoota ajaa, jos meinaa päästä eteenpäin.
Voin vahvistaa että vaikeammaksi vain kävi jos antoi vauhdin pudota! Eikä se minunkaan moderointitaktiikkani eli perästä jääminen juurikaan vaikuttanut...
Osinhan taisi olla kyse myös siitä että kun ajajia oli mukana kovin erilaisilla rengasvalinnoilla (ja kun ajajatkin olivat hiukan erityyppisiä), miltei jokaiselle reitin osuudelle löytyi joku jolle se sopi paremmin kuin muille - ja vauhti tahtoi enemmän tai vähemmän määräytä sen iloisimmin etenevän kuskin mukaan.
Mutta minä en kokenut aihetta valittaa. Sanoohan jo unkarilainen sananlaskukin ettei yhdellä pe***ellä voi ratsastaa kahdella hevosella. Eli jos haluaa ajaa PK-vauhtia, ei voi samaan aikaan nauttia tämänpäiväisen tyyppisestä menosta. Ja minä ainakin nautin.
Aika hurja lenkki, varsinkin teillä muilla (itsehän käännyin raukkamaisesti saunaa lämmittämään jo ennen lyhennettyä paluuta Nikkilään); onneksi päästiin kaikki ehjinä kotiin, parista pikku luiskahduksesta huolimatta.
"Pikku luiskahdus"? No, onhan se aika hyvä ja semmoinen sopivan liioittelematon käännös "wipe outille". Tomsuontiellä yllätti ensin vesilätäkön pohjalla piileskellyt jää - josta me kaikkki tietysti osasimme varoittaa *jälkeenpäin* - ja sitten alamäen ulkokurvissa eteen hypännyt kivi, jonka kuski halusi kiertää vasemmalta ja etupyörä oikealta.
Kiitokset kaikille mukaan lähteneille, myös lokarittomille! Vanhan mustavuorelaisen sydäntä oikein lämmitti!
Joo, tuo PK-heittohan on jo vanha mustavuorelainen sananlasku tarzania mukaillen. Oikeahastihhan en odottanut mitään muuta kuin kovaa lenkkiä.
Se vaan yllätti, että oma kunto ja vasta lanattu hiekkatie meinasi oikeasti stopata menon jo siellä radanvarressa ja kääntää keulan kohti asfalttia.
Olisin lähtenytkin, mutta kun en perskules tiennyt yhtään missä ollaan :)
Ennen pornaisia sain jostain sellaisen raivon päälle, etten oikaissutkaan sitä viimeistä EK-pätkää. Tein tuohon muuten strava segmentinkin. Oli melkoisia nousuja lyhyellä matkaa.
kuovipolku
04.11.2017, 22.33
Se viimeinen EK-pätkähän oli Ylimmäistentien koukaus (jonka minä skippasin, osin siksi että pupu meni pöksyyn jo Pimijärventien jäisissä paikoissa ja osin siksi että pieni henkinen ja fyysinen palautus tuntui olevan tarpeen). Toiseenkin suuntaan muuten yhtä hauska!
Huomisesta sen verran että tämänpäiväisen lenkin ajaneista tuskin kukaan on lähdössä Mustavuoresta aamukymmeneltä - mutta eihän sen pidä antaa olla esteenä kenellekään. Nyt onkin mitä oivallisin tilaisuus ajaa ihan mieleisensä mallinen Mustavuoren lenkki!
PS Muistutuksena että huomenna ajetaan Kuusijärvellä Hel CX-Cupia. Sehän on meille Kontulan Kelkkapuiston (26.11.) lisäksi toinen tavallaan kotikisa. Itse aion jossain välissä pyörähtää sinne katsomaan ja kannustamaan tuttuja ja tuntemattomia.
Oli varmastikkin fiksu valinta jättää tuo koukaus väliin. Yhdessä kovavauhtisessa alamäessä oli tien täydeltä jäätä. Minä ehdin stumpata jalan maahan ja ajaa laitaa myöden hissukseen, mutta jäsen k.t.s karautti sen arviolta 5m pitkän ja täysin kierolla jäällä olevan kohdan yli täyttä vauhtia. Oli muuten aikamoinen saavutus pysyä tuossa pystyssä.
Se oli semmoinen terve vaan ja onnea suoritus.
Jarrut ei siinä vauhdissa enään pelastaneet, joten suora ajolinja ja menoksi.Tällä kertaa kävi hyvin.
kuovipolku
05.11.2017, 19.26
https://pic.useful.fi/Hkv85nhR-.jpg
Tämän Kuusijärven cyclocrosskisakuvan muodossa muistutus siitä että ei-lajinmukaiset cyclocrosslenkit jatkuvat tiistai-iltana klo 18. Sääennuste on mitä mainioin, ulkoilutiet lienevät kuivia (ja Knutersintienkin mahdollisesti jo tavanomaisen kovapintainen), ja valothan meillä on kaikilla.
120-140 minuuttia voisi olla tähtäimessä, mutta voi ja saa speksata lyhyemmänkin. Ja jos kenelläkään muulla ei parkkipaikalla ole pienintäkään reitti-ideaa eikä edes summittaista toivetta, lupaan että tällä kertaa ajopaitani taskusta jonkinlainen paperi löytyy.
Olin aamulla hivenen myöhässä, 10.06 kurvasin parkkipaikalle ja tyhjähän se oli kanssa pyöräilijöistä. Tuskin oli tasaltakaan yleisöryntäystä.
Käydäänkö ajamassa reitti2000 läpi ensi viikonloppuna, kun nyt näyttää ettei lunta tulekkaan? Se on kaiketi aivan ajettava cyclollakin, mutta hivenen leveämmät renkaat olisivat poikaa. Minä voisin lähteä cyclolla 41mm knardeilla, jolloin vanha M-koon jäykkäperä radon jäisi ylimääräiseksi, jos tuon joku haluaa lainata reissulle. Ainakin ralf pitäisi saada houkuteltua pois sieltä hiihtoputkesta maastopyöräilyn maailmaan :)
Minulla jää kyllä tällä viikolla iltalenkit väliin, jotta saisi taas lauantaipäivän käyttöön.
Mutta miten tuo lauantai? Menisiköhän reitti2000 vaikkapa ne pahat paikat kierreltynä normaaleilla cyclo renkailla? Vähän kuitenkin kuviota saisi olla.
Jos rengasjumppa epäilyttää, niin perjantai iltana voitaisiin säätää kalustoa porukalla tässä työpaikalla heikinlaaksossa.
Kuten ehkä äkkinäinen jo ymmärsi, niin yritän vaivihkaa ohjata porukkaa kohti sipoonkorpea :)
kuovipolku
07.11.2017, 11.35
Sikäli kuin tiedän, nykymustavuorelaisilla ei liene juurikaan kokemusta Reitti 2000:sta ja vielä vähemmän sen ajamisesta cyclocrossilla. (Mä esimerkiksi olen pari kertaa lähtenyt yrittämään itsenäisesti enkä kovin pitkälle päässyt tai sitten vain viitsinyt; HePo:n porukkalenkillä olen ollut mukana sen helpon alkupään eli Luukkiin asti ja siitä eteenpäin helponnettua kiertotietä jonkin matkaa.) Reitin ilman jatkuvaa GPS:n seuraamista osaavia ei siis ehkä kovin monta ole eikä olosuhteiden tuntijoita melko varmasti ainuttakaan.
Tästä huolimatta - tai kenties sen takia - voi tietenkin kiinnostuneita ja mukaan pääseviä löytyä. Tällä hetkellä tosin kaikki kolme käyttämääni sääennusteen tuottajaa näyttävät kestosadetta koko lauantaipäivälle. Eihän sen pidä antaa muodostua esteeksi ja innokkaitahan se varmasti vain kannustaa!
Itse panen pelimerkkini sunnuntaille ja toivon viime viikonloppuisen vastapainoksi sitä pitkää mutta rauhallista lenkkiä mm. Keskuspuistoa (tai miksei Keskuspuistojakin) kiertämään.
PS Sipoonkorpi on ihan jees, kunhan pysytään teillä ja muilla ajettavemmilla urilla ja kunhan Sipoonkorpi ei taas kerran ole sateiden jäljiltä niin märkä kuin se kovin usein tahtoo olla. Mutta kuten olen ennenkin todennut: näitä lenkkejä ei ajeta minun pillini tahdissa eikä minua varten, joten poluista, kurasta ja pienestä teknisyydestä tykkäävien kannattaa sellaisia Mustavuorenlenkkejä speksata, mainostaa ja ajaa!
Pieni tihkuhan ei maastossa haittaa mitään, eikä nuo ennusteet vielä voi pitää paikkaansa viikonlopulle, mutta totta kyllä, ettei sinne märällä kelillä ehkä kannata 33mm renkailla lähteä. Olen ajanut tuon molemmista suunnista cyclolla läpi, mutten kertaakaan lenkkinä. Aika helppoa reittiähän se pääasiassa on.
Mä olen ajanut cyclolla kakstonnisen espoonlenkin, helpotettuna. Eli Rinnekodin molemmin puolin polku vaihtui ulkoilutiehen. Sipoonkorvessa oli toissa viikonloppuna polut ojina. Maasturilla olisi kiinnostusta lähteä korpeen, ja miksei tonne reitti2000 kiertoon cyclolla, mutta ei tulevana lauantaina.
Niin ja gps:ää ei tarvita.
kuovipolku
08.11.2017, 01.09
Tänään ajettiin taas. Mä vastasin reittispeksistä ja onnistuin sikäli että lenkki oli melko tarkkaan kaksituntinen. Asfalttia tuli taas turhan paljon ja heti alussa menin Vartiokylänlahden pohjukan uusissa teissä sen verran sekaisin että jouduttiin Vuosaaren puolelle ja Vuosaaresta ei meinattu löytää poispääsytietä vaan eksyttiiin juoksijoiden perässä siltatyömaa-alueelle.
Kun päänupin ohjelmisto yritti valita useista mielessä olleista vaihtoehdoista parasta ratkaisua siihen miten palata speksatulle reitille, kovalevy joutui näköjään koetukselle, joten Meripellontien ja Kunnallisneuvoksentien risteyksessä kävi niiin että punaisiin valoihin pysähdyttäessä unohtui irrottaa klossi polkimesta. Mutta ei se minusta ihan huono reitti ollut ja välillä vedin oikeinkin sujuvasti. Ja vauhti pysyi rauhallisena.
Torstaina voisi joku toinen ottaa vetovastuun. Se on sekä haastavaa että kivaa - eikä siihen hirveästi vaadita että onnistuu vähintään yhtä hyvin kuin minä!
Trollberga
09.11.2017, 18.06
Minä en tänäänkään ehdi kuudeksi Mustavuoreen, mutta toivottavasti valolenkille on muita lähtijöitä, ehkä jopa joku vapaaehtoinen vetovastuullinen. Kieltämättä nämä vaativat vähän tarkempaa reitin miettimistä kuin kesäiltojen lenkit, joilla voidaan improvisoida ja päättää vasta matkan varrella, ajetaanko Jalostamon vai Kyllästämön vai kenties Savustamon kautta.
Huominen sää näyttää tosiaan niin hyvältä, että teen pitkästä aikaa miinustunteja pois töissä. Sunnuntaina onkin jo sitten pakko päästä ajamaan.
Mikäli su aamuna ei enää sada kaatamalla ja länsi-helsingin vahvistus pääsee reissulle mukaan oppaaksi, niin nuuksio-salmi suunnalle olisi mahdollista ajaa cyclo lenkki, joka on kuulemma pääasiassa helppoa ulkoilupolkua ja mukana paljon asfalttiakin. Mutta katsellaan sunnuntai aamuna tilannetta.
Tässä aiemmin ajettu jälki.
https://ridewithgps.com/routes/26476767
Huominen sää näyttää tosiaan niin hyvältä, että teen pitkästä aikaa miinustunteja pois töissä. Sunnuntaina onkin jo sitten pakko päästä ajamaan.
Mikäli su aamuna ei enää sada kaatamalla ja länsi-helsingin vahvistus pääsee reissulle mukaan oppaaksi, niin nuuksio-salmi suunnalle olisi mahdollista ajaa cyclo lenkki, joka on kuulemma pääasiassa helppoa ulkoilupolkua ja mukana paljon asfalttiakin. Mutta katsellaan sunnuntai aamuna tilannetta.
Tässä aiemmin ajettu jälki.
https://ridewithgps.com/routes/26476767
Ajettiin tuo lenkki muutama viikko takaperin Tassun vetämänä ja se oli niin hieno reissu että lähden mielellään oppaaksi, jos Mustavuoren klaani innostuu tällaisesta ekspansiosta länteen. Cyclolla tosiaan selviää tästä reitistä mainiosti.
ps. Jäljessä on kolme pientä pummia, mikä kannattaa huomioida jos joku lähtee soolona seuraamaan tuota. 26km kohdalla kannattaa jatkaa suoraan Solvallaan, 54km kohdalla kannattaa olla tarkkana ja seurata Reitti 2000:n viittaa tien vasemmalla puolella ja 58km kohdalla oleva pistos kannattaa jättää tekemättä ja jatkaa suoraan Vihdintietä eteenpäin.
No niin. Nyt on viime reissulla puhkotut semi-sliksit vaihdettu hivenen pitävimpiin renkaisiin. Sääennnustekkin paranee koko ajan. Nyt näyttää olevan oikasti jo pieni mahdollisuus, ettei koko aikaa sadakkaan vettä :)
Olen vakaassa uskossa, että mustavuoresta lähtee mukaan kymmenpäinen porukka, eli tulen sinne kympiksi. Mitäs kautta raati haluaisi ajaa kohti bemböleä? Mennäänkö samaa reittiä, mitä viimeksi kirkkonummen turneella? Yksi vaihtoehto olisi koukata mustkikkamaan kautta ruoholahtaan ja ottaa huotah oppaaksi jo sieltä. Tosin kaupungin läpi ajaminen ei oikein houkuttele. Rantoja pitkin pääsisi helposti, mutta matkaa taitaa tulla vähän liikaa.
Edit: Näyttäisi tulevan mustavuori-mustavuori matkaksi tasan 120km, jos mennään kirkkonummen reitin mukaan bemböleen ja takaisin.
kuovipolku
11.11.2017, 20.28
Reitti kuin reitti, kunhan selvitään ilman sepelin aiheuttamia rengasrikkoja!
Kalasatama-Hakaniemi-Töölönlahti-Baana-Ruoholahti voisi toimia lauantaiaamunakin, mutta en minä ensimmäisenä ole ketään keskustan kautta ajattamassa. Muutenkin tulen, jos tulen - oma lähtemiseni joutuu vaakalaudalle jos sade näyttää aamuyhdeksältä vielä jatkuvan - .mukaan perässähiihtäjän roolissa ja saatan kääntyä takaisin pienenkin vastoinkäymisen tullen. Mutta yritän kuitenkin. Ja hulluus kunniaan eli kyllä lähtijöitä pitäisi ilman minuakin olla!
PS Speksissähän ei ole mitään vikaa, näyttää jopa ihan houkuttelevalta. On vain sellainen pieni välikausiblues meneillään...
Katsellaan aamulla. Jos lähtijöitä on vain muutama, niin minulle kyllä kävisi tuo ehdotamasi reitti ruoholahteen. Kehän vierusta ei varsinaisesti houkuttele.
Tässä vielä reitti, mikäli mennään kehää pitkin. 30km, eli paluu espoosta puuttuu. Lennosta voidaan soveltaa ja syödään pullaa enemmän, mikäli tulee nälkä.
https://ridewithgps.com/routes/26480682
No niin. Vesisateet peruttu tälle päivää. Luvassa loistava syksyinen keli. Jos sukelletaan mustavuoresta ruoholahteen, niin päästään kuulemma ajamaan puhtailla kelveillä ja hiekkapoluilla espooseen.
kuovipolku
12.11.2017, 19.40
https://pic.useful.fi/r1gK_xIJM.jpg
Tässä vaiheessa cyclolla vähemmän mukavasti (tai ei ollenkaan) ajettava pätkä, pientä isompi tekninen vastoinkäyminen ja harmaan mutta upean marraskuisen päivän kääntyminen sateiseksi illaksi olivat vielä edessäpäin.
Mutta oikein hieno lenkki siitä tuli. Kiitokset mukana olleille ja harmittelut niiden puolesta jotka mielellään olisivat olleet mukana mutta eivät tällä kertaa päässeet!
Joop. Tuonne pitää päästä vielä uudelleenkin. Ne solvallan mäet ovat näin jälkikäteen ajatellen kyllä aika mahtavia. Sellaisia lyhyitä max sprinttejä.
Lopussa oli itselläni oikeastaan aika outo olo, kun virtaa olisi ollutkin jäljellä vaikka miten. Yhtään ei tullut edes vilu. Pari lepopäivää alle ja huolellinen tankkaus toimii kyllä hyvin näille mustavuoren pk lenkeille :)
kuovipolku
14.11.2017, 22.22
Torstai-iltana oli sääennusteen lupaamasta sateesta ja tuulesta huolimatta ihan kelvollinen cyclocrosslenkki-ilma, mutta taisi käydä niin että langettiin siihen H. Moilasen esiintuomaan Mustavuoren lenkkien emäsyntiin eli siihen ettei edes järjestävä taho vaivautunut paikalle ja joku porukkalenkeistä kiinnostunut teki taas hukkakeikan.
Tämä mahdollisuus painoi sen verran vielä tänäänkin että pidin huolen että järjestävä taho on parkkiksella ja vieläpä kunnon hiekkatielenkkispeksi taskussaan. Kiva lenkki se olikin, vaikka jätinkin sen suunniteltua lyhyemmäksi, onpahan sitten jotain tarvittaessa varalla.
Jos ja kun Zwift ja muut pelit ja vehkeet tai varsinaiset talvilajit tai ulkomaan matkat eivät ole esteenä, näitä voidaan mielestäni mainiosti jatkaa ja jos porukka aktivoituu lisää (tuolla ulkona ja täällä foorumilla), voidaan jopa mainostaa vakiolenkkipaikkaa ja -aikaa. Seuraavan kerran torstaina klo 18.00!
kuovipolku
16.11.2017, 23.31
Iltalenkkikeli oli mitä mainioin. Parkkipaikalla heitettiin lanttia: lähiöiden kätkettyjen hiekkateiden kiertely hävisi, Keinukallion kierros voitti. Toisin kuin edellisellä kerralla, lähdettiin kiertämään Kantarnäsintien ja Talosaarentien kautta eikä palatessa lähdetty seikkailemaan Kiiltomadontien suuntaan vaan palattiin varmasti mutta tylsästi suoraan Kolohongan kautta.
Myrttisen kurkkujen kohdalla kello näytti 19.48 joten lenkki oli taas ihan sopivan pituinen, Kun Mustavuoren kautta palaavia ei ollut, minäkin jatkoin Lahdentietä ja ajoin Alppikylän Alppien kautta kotiin. Lämpötilaksi Myrttisen mittari näytti +0, mutta osin tähtikirkkaasta taivaasta huolimatta minkäänlaista tienpintojen liukkautta ei esiintynyt koko lenkillä.
Hyvä lenkki, mutta Lahdentien kelvi olisi voitu jättää ajamatta, sillä se oli ilmeisesti keskiviikon ongelmakeliä ennakoiden hiekoitettu kunnolla. Ei oikein onnistu olla ajattelematta rengasrikon mahdollisuutta, kun korvissa kuuluu sepelin rapina ja ritinä. Muutenkin asfalttipäällysteisten osuuksien yhteispituus ei ihan täyttänyt oikein hyvän cyclocrosslenkin kriteereitä. Ehkä seuraavalla kerralla joku onnistuu speksauksessa paremmin?
Viikonlopun sää ei näytä otolliselta mukavien porukkalenkkien kannalta, mutta seurataan tilannetta. Ja jos sekä lauantai että sunnuntai menevät muiden rientojen merkeissä, yritetään tiistai-iltana entistä suuremmalla innolla! (Tai joku muu ilta, jos se sopii paremmin; sana on yhtä vapaa kuin tiekin!)
kuovipolku
23.12.2017, 17.09
https://pic.useful.fi/H1NUM13Mz.jpg
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!
kuovipolku
17.03.2018, 23.28
Tämä vain pienenä ketjun nostona ja etukäteismuistutuksena siitä että porukkalenkkejä on tavattu viritellä talven jäljiltä uudelleen eloon samoihin aikoihin kun Espanjassa ajetaan Baskimaan ympäriajoa. Nyt maanantaina starttaa vasta Katalonian ympäriajo, joten vielä joudutaan jonkin aikaa odottelemaan - ja ihan hyvä niin, sillä porukkalenkit maistuvat silloin varmasti!
PS Ehkä on hyvä tehdä samalla ja heti pelin henki selväksi: Mustavuoren porukkalenkit eivät ole minkään suljetun porukan yksityislenkkejä vaan kaikille kiinnostuneille avoimia ja niistä saa itselleen parhaiten sopivia vain ja ainoastaan lähtemällä mukaan ja osallistumalla speksaukseen.
Trollberga
24.03.2018, 11.59
Löytyisiköhän vähän myöhäisemmälle Mustavuoren lenkille seuraa tänään? Voisin kurvata parkkipaikalle vaikkapa kello 12. Mutta ilmoittautukaa alle, jos kiinnostaa. Spekseistä: ainakin minä aion ajaa pari-kolme tuntia hitaasti, kelvejä ja maantietä. Minulla on takana sileä välikausirengas ja edessä 240 nastaa; suosittelen nastoja vähintään eteen, sillä jäätä on paikka paikoin vielä paksulti.
kuovipolku
24.03.2018, 21.36
Tervehdin ilolla kaikkia tämän ketjun elonmerkkejä ja näen varsin mielelläni että muutkin kuin Trollberga käyttävät tätä myös spontaanilenkeistä ilmoittamiseen tai omien lenkkiensä speksaamiseen kun haluavat tai kelpuuttavat ajokavereita mukaansa!
Kuitenkin taitaa olla niin että tähän aikaan vuodesta varsin suuri osa mustavuorelaisista on vielä suuntautunut muihin lajeihin tai sitoutunut muihin säännöllisiin treeneihin. Osa ei ole vielä edes palannut kotimaahan, olipa sitten ulkomailla tai Zwiftin maailmoissa.
PS Mutta korkean ajankohtaista tämä alkaa olla: Vuelta al País Vasco eli Euskal Herriko Itzulia alkaa huhtikuun 2. pvä eli viikon päästä maanantaina!
Tervehdys täältäkin!
Katselin juuri että viime kevään ensimmäinen lenkki ajettiin maaliskuun 19. Toiset cx-kalustolla, minä maantiepyörällä.
Lupaan ilmestyä paikalle heti kun ulos uskaltaa. Jos tuo talvi ei nyt ihan piakkoin lopu, niin startti mun osin venyy vasta huhtikuun lopulle kun lomaillakin on pakko jossain välissä.
kuovipolku
29.03.2018, 18.27
Vähän myöhään, mutta kuitenkin. Ei vielä Mustavuoren lenkki, mutta kuitenkin.
Huomenna lähtee Viikin Prisman aurinkoiselta puolelta klo 11.00 lenkki ensin kohti Nikkilää, josta matka jatkuu ABC:ltä/Scanburgerilta noin klo 11.45 Pornaisten kautta kohti Mäntsälää. Paluu Ohkolan ja Kellokosken puolelta Nikkilän kautta.
Munkkikahvilenkki yhdellä, mahdollisesti kahdella kahvitauolla.
Trollberga
31.03.2018, 09.42
Vähän myöhään, mutta kuitenkin. Ei vielä Mustavuoren lenkki, mutta kuitenkin.
Huomenna lähtee Viikin Prisman aurinkoiselta puolelta klo 11.00 lenkki ensin kohti Nikkilää, josta matka jatkuu ABC:ltä/Scanburgerilta noin klo 11.45 Pornaisten kautta kohti Mäntsälää. Paluu Ohkolan ja Kellokosken puolelta Nikkilän kautta.
Munkkikahvilenkki yhdellä, mahdollisesti kahdella kahvitauolla.
Pikkulinnut lauloivat, että tänään pääsiäislauantaina on samat metkut eli sama aika, sama paikka (Viikki klo 11, Nikkilä klo 12). Itse en pääse tänäänkään mukaan, mutta huomaan täällä tiedottamisen unohtuneen. (Huomenna sunnuntaina saattaisin minäkin ehtiä Nikkilään kello 12.)
Pikkulinnut lauloivat, että tänään pääsiäislauantaina on samat metkut eli sama aika, sama paikka (Viikki klo 11, Nikkilä klo 12). Itse en pääse tänäänkään mukaan, mutta huomaan täällä tiedottamisen unohtuneen. (Huomenna sunnuntaina saattaisin minäkin ehtiä Nikkilään kello 12.)
Jep tänään treffipiste Nikkilän Abc klo 12 ja jos kierretään kuitenkin vastapäivään niin Café Fanny Porvoossa n 13:30
Sent from my iPhone using Tapatalk
kuovipolku
31.03.2018, 15.33
Nöösille tervetuloa iloiseen joukkoon ja porukkaan joka ei luovuta koskaan!
PS Mä taidan jo ennestään tuntea sun velipoikasi, Motorolan.
Trollberga
01.04.2018, 03.54
Kuis kauan tässä meidän jengissä (jokohan näin me-muodossa kehtaan puhua, käytyäni itse Mustavuoren lenkeillä vasta kolmisen vuotta) joutuu sietämään nöösiksi nimittelyä? Etorolahan on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti mukana nyt vissiin vähän toista vuotta, edustaen Sipoon hukkaketjuosastoa. Kysyy nimim. "Ikinöösikö?"
P.S. Tietääkseni etorola ei aja motoa, mutta sähköpyörät ovat e-Torolalle tuttu kulkupeli.
kuovipolku
01.04.2018, 07.58
Mulla on pieni epäilys että jäsen Trollberga lukee Fillarifoorumia ja tätäkin ketjua semmoisella välineellä ja semmoisilla asetuksilla ettei hän näe aivan samaa tai aivan kaikkea siinä muodossa kuin esimerkiksi juuri minä etorolalle tai hänelle vastatessani teen.
Se on näet tämän foorumin softa joka nimittelee kirjoittajia eli määrittelee jok'ikisen ilmeisesti pelkästään viestien kokonaismäärän perusteella. Tämän ketjun viimeisimmältä sivulta (siis sellaisena kuin minä sen omalla laitteellani ja omilla asetuksillani näen) kirjoittajina on niin "jäseniä", "aktiivijäseniä" kuin "vakiovieraita" tai "veteraaneja" - ja nyt myös yksi ensimmäisen foorumipostauksensa tehnyt "nöösi".
Meidän jengissä tuolla tien päällä ei minun tietääkseni eikä minun kuulteni ole ketään koskaan nöösiksi kutsuttu. Joskus on tosin jouduttu puhumaan "uudesta kuskista", kun mukaan uskaltautunut ei ole tullut maininneeksi nimeään eikä häntä ole voinut yksilöidä esimerkiksi "Cinelli-mieheksi", "Euskaltel-kuskiksi" tai "nätisti pyörittäneeksi kaveriksi".
PS Etorola ei muuten taida olla ainoa (osa-aikainen) E-mies, mikä sekin tulisi mielestäni nähdä osoituksena siitä että Mustavuoressa katto on korkealla ja seinät leveällä eikä siellä luokitella ajajia eri kasteihin sen enempää mukanaoloajan, vauhtivarojen tai pyörän arvon perusteella. Paitsi ehkä tehdään jako lisenssikuskeihin ja kaikkiin muihin...
Trollberga
01.04.2018, 09.03
Mulla on pieni epäilys että jäsen Trollberga lukee Fillarifoorumia ja tätäkin ketjua semmoisella välineellä ja semmoisilla asetuksilla ettei hän näe aivan samaa tai aivan kaikkea siinä muodossa kuin esimerkiksi juuri minä etorolalle tai hänelle vastatessani teen.
Bingo! Kännykän selaimella tuota titteliä ei tosiaan näe. Enhän tiedä edes, olenko itse edelleen "vakiovieras" vai saanut ylennyksen.
P.S. No tuossa veteraani kuovipolun viestissähän se vihje jo olikin: jäsen!
Bingo! Kännykän selaimella tuota titteliä ei tosiaan näe. Enhän tiedä edes, olenko itse edelleen "vakiovieras" vai saanut ylennyksen.
Kiitos lämpimästä vastaanotosta. Nöösi kuulostaa mun korvissa mukavalta ja nuorekkaalta;-) etorola -tunnusta olen käyttänyt jo pitkään. Oli kiva että se oli vapaana tällä foorumilla ja itse asiassa oli mulle itselleni yllätys että en sitä ollut aikaisemmin itsekään rekisteröinyt. Mitä kalustoon tulee niin saatan muuten olla ensimmäinen suomalainen, joka on ajanut kilpaa hiilikuiturunkoisella maantiepyörällä - SM-kisoja myöten vuosina -82 - 85. Tuolloin mun Peugeot PY10 FC pyörälle ja sen Simplex groupsetille tosin naureskeltiin ja melkein kaikki ”tiesivät” että ei hiilikuidusta voi rakentaa kisakäyttöön sopivaa pyörää;-). Olisinkohan sen ajan mustavuoressa saanut lempinimen ”hiilikuitumies tai -poika”;-)?
Trollberga
01.04.2018, 11.03
Mitä kalustoon tulee niin saatan muuten olla ensimmäinen suomalainen, joka on ajanut kilpaa hiilikuiturunkoisella maantiepyörällä - SM-kisoja myöten vuosina -82 - 85. Tuolloin mun Peugeot PY10 FC pyörälle ja sen Simplex groupsetille tosin naureskeltiin ja melkein kaikki ”tiesivät” että ei hiilikuidusta voi rakentaa kisakäyttöön sopivaa pyörää;-). Olisinkohan sen ajan mustavuoressa saanut lempinimen ”hiilikuitumies tai -poika”;-)?
Tuo pösöhän (http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?f=23&t=320964) on legendaarinen! Onko se sulla tallella, tai tietoa, mihin se on päätynyt? Itselleni on juniorikilpailuvuosista 1983-86 jäänyt lukkarinrakkaus Campagnolon osiin, mutta en muista että muitakaan eurooppalaisia valmisteita olisi karsastettu – sen sijaan japanilaisen virvelitehtaan osat tuntuivat jotenkin nousukasmaisilta ja tyylittömiltä.
http://www.retrobike.co.uk/forum/download/file.php?id=311054&sid=e8365702d1cb75c54997d49ebea0d0d9
Tuo pösöhän (http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?f=23&t=320964) on legendaarinen! Onko se sulla tallella, tai tietoa, mihin se on päätynyt? Itselleni on juniorikilpailuvuosista 1983-86 jäänyt lukkarinrakkaus Campagnolon osiin, mutta en muista että muitakaan eurooppalaisia valmisteita olisi karsastettu – sen sijaan japanilaisen virvelitehtaan osat tuntuivat jotenkin nousukasmaisilta ja tyylittömiltä.
http://www.retrobike.co.uk/forum/download/file.php?id=311054&sid=e8365702d1cb75c54997d49ebea0d0d9
Pyörä on tallissa. Nyt pitää mennä hiihtämään. Laitan kuvia kun ehdin;-€
Pyörä on tallissa. Nyt pitää mennä hiihtämään. Laitan kuvia kun ehdin;-€
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180401/3dd5556381f0ce1a5f3db7667b27ed46.jpg
Ilmaakin oli tuubeissa eli tällähän voisi lähteä vintage-ajelulle vaikka saman tien. Harmi että mun puupohja-juegit ei mahu enää jalkaan ja nahkakypärä on hukassa
Trollberga
01.04.2018, 14.48
On se upea! Wauhtiajot kesän ohjelmaan?
Onkohan huomenna aamulla vielä liukasta? Ajattelin ulkoiluttaa itseäni joka tapauksessa mutta en ihan varma ole vielä aamu 10stä.
Sunnuntaina nyt kuitenkin on varmaan mainio ajopäivä jo aamusta!
Miten sinne pitää pukeutua? Pärjääkö samoilla kuin olkkarissa zwiftissä?
kuovipolku
06.04.2018, 21.33
Toivottavasti on liukasta, ajattelin näet mennä kiertämään Mustavuoren tykkilumilatua.
Muuten mun kauden aloitus taitaa viivästyä(*) viikon tai pari eli sen verran että mä pääsen täältä lukemaan pätevät ja jo hyväksi havaitut ajankohtaan sopivat pukeutumisohjeet. Nyt menisi vielä liikaa arpomiseksi.
(*) Olkapää ärtyi yliannoksesta tasuria eikä se oikein tykännyt viime fillarilenkistä vaan rupesi herättämään yöllä; lisää tasuria se ihme kyllä tuntuu sietävän hyvin.
Kuulostaa siltä että tasuria kannattaa silloin jatkaa.
Tämä lähtee klo 11 mittatien päästä kahden "ei niin setämiehen" kiusattavaksi.
Sunnuntaina kyllä mustavuoresta jos joku muukin ilmoittautuu.....
Hukkaketju (tai osa siitä) lähtee liikkeelle Nikkilän Abc:lta klo 10:05. Kunkussa siis Mittatien päässä ollaan n. 10:40 - 10.45. Kalustona paksuilla kumeilla ja lokareilla varustettu maantiepyörä tai crossari. Jäätä ei mahda olla kun yöksikin on ennustettu +asteita mutta hiekoitussepeliä ja märkää varmasti piisaa sekä sulamisvesistä että ennustetusta sateesta. Reittisuunnitelma löytyy Stravasta. Munkkikahvitauko Pornaisten Vilénillä (Se on SEO)
https://www.strava.com/routes/12583396
Huilutane
07.04.2018, 21.19
Mä voisin yrittää huomenna mustavuoreen. Toiveissa kevyehkö ja pitkähkö, mutta muukin käy
Kiitoksia kutsusta.
Oon sen verran hienohelma notta katselen aamulla kuinka paljon sitä vettä tulee tai on tullut. Ratkaisen lähtöni aikataulun aamulla (maantiepyörällä liikkellä, ei lokareita). Jos en ole mittatien päässä niin ei varmaan kannata odotella.....
Ja Huilumies kerkesi väliin....
Pitkä (tai lyhyempi) mutta ehdottomasti hitaehko sopii parhaiten. Jos aamulla ei vettä ihan hirveästi niskaan tuu niin lähden kyllä liikenteeseen. Ilmoittelen kyllä hyvissä ajoi jos meinaan Mustavuoreen keretä kymmeneksi......
Trollberga
07.04.2018, 21.52
Yr.no:n ennusteen mukaan aamukuudelta saattaa ripsiä korkeintaan 0,2 mm, todennäköisesti ei sitäkään. Muita ennusteita en huoli katsoa. Saatan ilmestyä Kunkkuun 10:40, crossarilla ja 40 mm leveillä sepelintorjuntarenkailla. Katsotaan, kauanko pystyn roikkumaan teidän peesissä, josko lainkaan. Mutta jollei minua näy, älkää odotelko.
Ei sinne mitään sepelirenkaita enää tarvitse, jos ei kelveillä ajele. Jouni ajoi tänään gp4000:lla ja omat misukan endurancet näyttävät kestävän kelviajonkin varsin hyvin. Maantiepyörää kesärenkailla vaan alle.
Mä voisin yrittää huomenna mustavuoreen. Toiveissa kevyehkö ja pitkähkö, mutta muukin käyEihän tuolla mikään märkä ole.
Olen klo 10 mustavuoresta.
Trollberga
08.04.2018, 16.47
10:40 meitä oli Mittatiellä viisi, joista kolme Sipoon hukkia, yksi koillishelsinkiläinen ja yksi itävantaalainen. 10:47 lähdettiin ajamaan Mustavuoresta lähteneitä vastaan, mutta eipä sieltä ketään kuulunut. Jatkettiin suoraa tietä Porvooseen, tai oikeastaan vain Porvoon liepeille, sillä hukkaketjulaiset eivät näköjään kunnioita vetomiehen spontaaneja reittivalintoja... Fikat nautittiin näin ollen Kuninkaanportin Shellillä ja paluumatka ajettiin Kuninkaantietä, siten että jokaiselle taisi kertyä noin satasen lenkki. Olipa hauska ajaa maantiepyörällä ja -renkailla; ainakin oman crossarini ja maantiepyörän välillä on valtava ero mm. painossa, geometriassa ja ajoasennossa. Se on kevät nyt.
Virallisen klo 10 lähdön kuski ajoi Hukkia vastaan Myraksen kohdilla noin 10.30. Varttia myöhemmin huilisti ajoi immersbyn suuntaan. Ipa oli kaikesta päätellen eksynyt vielä hiihtoladulle.
Mukavan leppoisa lenkki suklaakakulla höystettynä. Toivottavasti muillakin (kakulla tai ilman).
Kiitos poppoolle, mukava lenkki.
Ja pitkästä aikaa Van Nicholas kehissä.
Nihkeätä oli mun meno, kiitos kun odottelitte.
Aika erilaista pyöritellä kilpurilla verrattuna esim kinneriin.
Loppumatka 70km jälkeen kotiin päin kaulan kanssa ongelmia,
piti ottaa rauhallisesti. Tottunut liikaa viime vuosina niskatukeen?
Minä olin saada suklaakakun näköistä höystettä suksenpohjiin Mustavuoren parkkiksen tienoilla, kun poikkesin pientareelle (jossa oli vielä aavistus lunta jäljellä). Meikäläisen siirtymällä näyttää olevan vielä melkoisesti sepeliä, joten maantiepyörä saa vielä tovin odottaa ulospääsyä.
Trollberga
09.04.2018, 23.26
Olisikohan huomenna tiistaina 10.4. aika aloittaa Mustavuoren arki-iltalenkkikausi – ja samalla vakioporukkalenkkikausi muutenkin – kaksituntisen sosiaalisen maantieajelun merkeissä? Illaksi kello 18-20 on luvattu aurinkoista poutasäätä, alkuun +8°C ja varjojen pidentyessä +6°C. Mennään maantiekalustolla ajorataa ja vauhdiksi toivon sellaista rauhallista, että minäkin kehnoine kevätkuntoineni pysyn följyssä.
Olisikohan huomenna tiistaina 10.4. aika aloittaa Mustavuoren arki-iltalenkkikausi – ja samalla vakioporukkalenkkikausi muutenkin – kaksituntisen sosiaalisen maantieajelun merkeissä? Illaksi kello 18-20 on luvattu aurinkoista poutasäätä, alkuun +8°C ja varjojen pidentyessä +6°C. Mennään maantiekalustolla ajorataa ja vauhdiksi toivon sellaista rauhallista, että minäkin kehnoine kevätkuntoineni pysyn följyssä.Mukana! Tarviikohan valoja kaivaa mukaan. Missäköhän nekin on?
Trollberga
09.04.2018, 23.44
Ajattelin että kaksituntinen riittäisi, eikä kahdeksalta vielä tarvita valoja. Tuskinpa vielä puoli yhdeksältäkään.
Jos vain ilma pysyy renkaissa, niin tulen mukaan takaamaan, että vauhti (ainakin omani) pysyy rauhallisena.
Wyllin Duncan
10.04.2018, 18.12
Heippa. Olisin kiitollinen jos saisi tiedon onko uusi porvoontie (pyörätie) immersbyntien liittymään asti millaisessa kunnossa? Maantiepyörää olisi kiva päästä ulkoiluttamaan.
Heippa. Olisin kiitollinen jos saisi tiedon onko uusi porvoontie (pyörätie) immersbyntien liittymään asti millaisessa kunnossa? Maantiepyörää olisi kiva päästä ulkoiluttamaan.Putsattu.
Trollberga
10.04.2018, 23.41
Uuden Porvoontien varren pyörätie oli tosiaan harjattu huolella koko matkalta, Mellunmäestä Kalkkirannan risteykseen. Niinpä Mustavuoren viisikko päättikin nauttia tästä ylellisyydestä tänään, kun maltillinen vauhtikin sopi kaikkien intresseihin. Söderkullantien risteyksessä valui runsaasti sulamisvettä yli pyörätien ja siinä sattui vaaratilanne, kun yhdellä meistä takakiekko putosi veden peittämään railoon, käsittääkseni aivan ajoradan reunassa tai puolella, ja kaatuminen ja/tai välinerikko oli lähellä. Taitava ja kokenut kuski kuitenkin selvitti tilanteen ja perässä ajanutkin pääsi pelkällä säikähdyksellä.
Arki-iltalenkkikausi avattiin auringonpaisteesta, rullaavista renkaista ja hyvästä seurasta nauttien, kaksituntiseksi mitoitetun reitin kulkiessa Boxintien ja Kuninkaanmäen kautta. Tästä se taas lähtee ja torstai-iltana jatketaan.
Trollberga
13.04.2018, 12.29
Torstai-iltana jatkettiin kiertämällä sama reitti kuin tiistaina, mutta vähän pienemmällä kokoonpanolla, kolmella Campagnolo-varustetulla italialaisella pyörällä. Lenkin mitoitus on mitä sopivin, kun ehtii kotiin vielä auringon paistaessa.
Alustavasti ehdottaisin, tai kyselisin kiinnostusta, sellaiselle lauantailenkille joka poikkeaisi Nikkilässä poimimassa mukaan yhden tai useamman kammenvääntäjän tai (hukka)ketjunpyörittäjän. Lähtö Mustavuoresta kello 10 ja väliasemana Nikkilän ABC/Scanburger noin kello 10:45, tai kunhan kerkeätte? Tulisin itse Askolasta päin ja mahdollista on, että susirajan takaa tulisi muitakin tuttuja, ehkä jopa ennestään tuntemattomia.
Todennäköisesti suuntaan Kuninkaanmäkeen HePo-lenkille, joka toivottavasti on tarpeeksi rauhallinen nykykunnolleni.
Trollberga
13.04.2018, 22.36
Näköjään HePon lenkkejäkin olisi tarjolla huomenna sellaisia, jotka kulkevat Nikkilän kautta: kello 10 Kuninkaanmäestä nopeampitempoinen (+30 km/h) ja 10:30 rauhallisempi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50852-Helsingin-Polkupy%F6r%E4ilij%F6iden-kuntolenkit&p=2767678#post2767678). Alkaako tässä olla jopa runsaudenpulaa? Ehdin kuitenkin jo speksata Nikkilästä noin 10:45 lähtevälle lenkille 73,5 kilometrin reitin (https://www.strava.com/routes/12676424), joka kulkee Spjutsundin, Hinthaaran, Pornaisten ja Paippisten kautta.* On toivottu, että "iisisti mentäs", ja sehän passaa. Jos Mustavuoresta on tulijoita, odotellaan ABC:llä yhteentoista.**
*) Jos reitti tuntuu siirtymineen turhan pitkältä, tuossa tiekartassa on useita mahdollisuuksia oikaista takaisin kohti joko Nikkilää tai Helsinkiä. Niinpä mukaan voi hyvin lähteä, vaikka aikataulu tai kevätkunto eivät suosisikaan pitkähköä lenkkiä.
**) P.S. En pahastu, vaikka mustavuorelaistoverit päättäisivät suunnata tänään muualle.
Olisko huomenna lenkkipäivä?
Trollberga
18.04.2018, 22.23
Juu, minä voisin tulla nauttimaan kevätillasta.
Trollberga
20.04.2018, 12.30
Torstai-iltana todettiin lähtöpaikalla, että noin +16°C:n lämmössä ja aurinkoisessa säässä tarkenisi vaikka ilman irtolahkeita, mutta eihän niitä kehtaa riisua kun nuo sääret ovat vielä ajelematta. No, meren äärellä, metsän siimeksessä ja varsinkin lopulta iltahämärissä olisi tullut vilu pelkissä lyhyissä punteissa. Mustavuoren viisikko piti sellaista kohtuullista (keskimäärin 31-32 km/h) ja tasaista vauhtia tuon parituntisen, jonka hyvin ehti ajaa ennen auringonlaskua. Paljon oli maantiepyöräilijöitä liikkeellä ja eräälläkin seuralenkillä näkyi olevan kokeiltavana hengityssuojaimia, jotka kuulemma toimivat ainakin ppp-tasolla ihan kohtalaisesti. Erinomaisen fiksu varuste näissä olosuhteissa.
Lauantain osalta ainakin allekirjoittanut ja joku muukin ilmoitti, ettei pääse Mustavuoren lenkille, mutta menkäähän te jotka kerkeätte.
kuovipolku
20.04.2018, 15.07
Kevätillasta voi näköjään nauttia myös ajamalla omia segmenttiennätyksiä...
Mutta hienoa että lenkit ovat lähteneet mukavasti käyntiin. Jotta meno jatkuisi yhtä mukavana eikä kenellekään tuotettaisi pettymystä maantiepyöräilijöistä tyhjällä parkkipaikalla - ja ennen kaikkea jottei kenenkään tarvitsi jättää tulematta siksi että luulee ettei ketään muuta ole tulossa - niin ne jotka pystyvät, pääsevät ja kerkeävät voisivat käydä kertomassa siitä täällä.
PS Mä olen vielä ajokuntoinen mutta -rajoitteinen enkä arvaa vielä vääntäytyä maantiepyörän selkään.
Trollberga
23.04.2018, 23.25
Mutta hienoa että lenkit ovat lähteneet mukavasti käyntiin. Jotta meno jatkuisi yhtä mukavana eikä kenellekään tuotettaisi pettymystä maantiepyöräilijöistä tyhjällä parkkipaikalla - ja ennen kaikkea jottei kenenkään tarvitsi jättää tulematta siksi että luulee ettei ketään muuta ole tulossa - niin ne jotka pystyvät, pääsevät ja kerkeävät voisivat käydä kertomassa siitä täällä.
Minusta näyttää, että varsinkin Mustavuoren arki-iltalenkkien luonteeseen kuuluu, ettei monikaan tohdi täällä ennakkoon luvata tulevansa. Ymmärrän sen ihan hyvin, sillä minullakin on monesti matkassa monta muuttujaa, jotka vaikuttavat siihen, ehdinkö kello 18 Mustavuoreen. Ja toisaalta ainakin ns. vakioporukka tietääkin sen, että jos paikalle suinkin kerkeää, useimmiten siellä on yhdestä kahdeksaan muutakin säännöllisen epäsäännöllistä lenkkikaveria (jos nyt oikein muistan, yhdeksän kuskia on ollut ennätys niillä lenkeillä, joilla olen ollut mukana). Pettymään voi joutua, jos esimerkiksi pyryttää lunta tai Eurosportilla on menossa Tour de Francen kuningataretapin loppunousu (itsehän seurasin sitä viime kesänä Mustavuoressa älypuhelimen näytöltä, samalla kun turhaan odotin muita saapuviksi).
Huomisen tiistai-illan osalta sanonkin vain, että ehdottomasti ehkä. Mutta ilman muuta olisi hyvä, jos edes mahdolliset tulijat kuittaisivat, että vähintäänkin kiinnostelee (https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/27654988_393928377720254_848635275370586814_n.png? _nc_cat=0&oh=76c0a89c250e08d0501253cbe48b46f1&oe=5B503EA4).
Kunhan ei lunta pyrytä niin tulossa.
kuovipolku
24.04.2018, 00.06
Onnistuin näköjään ilmaisemaan asian niin ettei tullut ollenkaan selväksi että tarkoitin lähinnä lauantaita ja jossain määrin myös sunnuntaita. enkä niitäkään yleisesti vaan nimenomaan viime lauantaita ja sunnuntaita.
Kun maantiekausi ei ole läheskään kaikkien osalta vielä käynnistynyt, ei ole ollenkaan varmaa että Mustavuoren lenkeillä on sellainen sanotaanko kriittinen massa osallistujia että myös parin kantavan pilarin poisjäädessä ja muutaman muun ollessa estyneitä parkkipaikalla on porukkalenkkiin riittävä määrä ajajia. Ja kuten eräs foorumikirjoittaja meitä taannoin muistutti, ei tarvita monta pettymystä siihen että kukaan ei halua enää tulla toista kertaa.
Sitten kun kaikki ovat kaivaneet maantiepyöränsä esiin tai irrottaneet sen trainerista tai viimeistään sitten kun sää on lämmennyt sen verran ettei tarvita talvikamoja, asia on toinen ja parkkipaikalle kannattaa aivan varmasti tulla, vaikka foorumilla olisi hiirenhiljaista.
Kyllä vähintäänkin kiinnostelee.
Trollberga
24.04.2018, 13.33
Onnistuin näköjään ilmaisemaan asian niin ettei tullut ollenkaan selväksi että tarkoitin lähinnä lauantaita ja jossain määrin myös sunnuntaita. enkä niitäkään yleisesti vaan nimenomaan viime lauantaita ja sunnuntaita.
Tosiaan – viikonloppuna Mustavuoren lenkki ei ilmeisesti toteutunut kumpanakaan päivänä? Mutta pelin henki on kait ollut se, että ellei täällä kukaan ilmoittele tulostaan, mitään takuita lenkkiseuran saamiselle ei ole; toisaalta porukkaa saattaa hyvinkin olla parkkiksella suht runsaastikin, vaikka täällä olisi hiljaista. Jos joku ilmoittelee tai kyselee täällä etukäteen, on aina todennäköisempää että seuraa järjestyy. Tässä kurinalaisuuden puutteessa on huonot mutta myös hyvät puolensa, ja jälkimmäisiin mielestäni kuuluu, ettei kenenkään tarvitse ainakaan tuntea syyllisyyttä, jos nyt vaikka jääkin "aikatauluun kuuluva" lenkki ajamatta. Itse pidän tästä vapaamuotoisuudesta ja tietystä spontaaniudesta, vaikka välillä kannattaakin suunnitella ja sopia etukäteen, mitä tehdään ja missä. Tämä koskee varsinkin pidempiä viikonloppulenkkejä.
Nyt sitten ilmoitankin etukäteen, että ainakin tänään joudun jättämään iltalenkin väliin, ja torstainkin osalta näyttää vähän huonolta.
Oma kiinnostus on päivän mittaan hiipunut ja nyt alkaa näyttää siltä etten ehtisikään.
Kaksi kiinnostunutta kiersi sopivalla vauhdilla Boxin ja Nikkilän kautta Kuninkaanmäkeen. Mainio 60km lenkki viileähkössä/tuulisessa säässä.
Viime syksyllä hyvin alkaneita harjoitteita noudattaen jäsen Wadenström vaiheteli renkaan parkkiksella ennen lähtöä. Kertoi että kovasti on harjoiteltu talvenkin aikana. Rupeaa jo sujumaan [emoji3].
Torstaina taas! Ainakin itselleni sopii myös sellainen rauhallinen/palautteleva vauhti.
Omalta osaltani viikonlopun lenkit jää väliin.
Tänään torstaina itselläni on vakaa aikomus aloittaa Mustavuoren lenkkikausi klo 18:00 Mustavuoren parkkipaikalta.
t. Mikko S.
Viime torstain lenkillä kävi kaksi kuskia kiertämässä Boxin tuen ja Nikkilän kautta Kuninkaanmäkeen.
Huomenna tiistaina ei ehkä tungosta ole? Osa on varmaankin vappuriennoissa ja osa Bianchi cuppia ajamassa/toimitsemassa luukissa.
Itselläni lauantai menee seutulaa kiertäessä mutta sunnuntaina olisi paikallaan sellainen hyvin rauhallinen pullakahvilenkki jonnekin ja takaisin. Kestolla ei niin väliä kunhan vauhti on rauhallinen.
Trollberga
03.05.2018, 14.51
Täksi eli torstai-illaksi on luvattu suurella todennäköisyydellä sadetta. Kastuin ja kohmetuin tiistaina niin perinpohjaisesti, että taidan tänään säästää itseäni ja kalustoa ajamalla lenkin hyvän sään aikana, kun mahdollisuus siihen on. Minullakin on lauantaina muuta ohjelmaa. Palataan sunnuntaihin vielä; itse olen silloin Itä-Uudellamaalla, mutta voisin vaikka liittyä rauhallisen pullakahvilenkkiporukan mukaan matkan varrelta.
Sama. Rupeaa jo riittämään tuo kastuminen ja kohmeessa ajaminen. Ja jatkuva pyörän peseminen.
Ryhdyn hienohelmaksi ja pyrin ajamaan tämän päivän lenkin ennen sadetta.
kuovipolku
03.05.2018, 20.10
Viisaita sanoja, veliseni! Vaikka pikkusade ei hyvissä varusteissa haittaa ja vaikka reilummassa sateessa ajettu lenkki joskus antaakin sellaisen sieluahivelevän saavutuksen tunteen, vievät liian pitkään jatkuvat sateiset ja kylmät kelit ajamisesta ne ilon ja keveyden tunteet joiden vuoksi kuitenkin tätä jaloa lajia harrastamme - ja liian tiheästi toistuvat sadelenkit rupeavat lopulta äärimmäisen kulunutta sanontaa käyttääkseni syömään miestä.
Minäkin voisin ilmoittautua sunnuntaina parkkipaikalle saapuvien kuskien joukkoon. Onkin jo aika avata Mustavuoren maantiekausi minunkin osaltani! Lupaan tehdä parhaani vauhdin pitämiseksi edellisissä viesteissä esitetyn mukaisesti rauhallisena.
Trollberga
03.05.2018, 22.56
Kiinnostaisiko teitä ajaa sellainen lenkki, että Nikkilästä voisi nousta junaan noin kello 10:45-50? Minulle tulisi sinne vastakkaisesta suunnasta reilun kolmenkympin siirtymä. Jatkaahan sieltä voi moneen suuntaan, esim. Kuninkaantietä Porvooseen.
Jokunen potentiaalinen mukaanlähtijä saattaa sunnuntaina polkaista Kevätpolkaisun, mutta hauskaa on että myös Mustavuoren lenkille riittänee väkeä.
Trollberga
05.05.2018, 23.29
Olen sittenkin Helsingissä, joten nähdään kello 10 Mustavuoressa.
kuovipolku
06.05.2018, 23.51
Mustavuoressa nähtiin klo 10. Ei liitytty meitäkin monilukuisempaan Mustavuoren kevätretkeläisten joukkoon (koska kenellekään meistä ei sentään ollut kumisaappaita vaikka kaikki eivät tosin vielä olleet ymmärtäneet että oli vihdoin tullut lyhkäisiin pukeutumisen aika). Päätettiin ajaa sopivasti kierrellen Pornaisiin ja takaisin, mikä myös tehtiin ilman rengasrikkoja tai muita kommelluksia.
Erinäköisiä ajoporukoita ja yksilöajajia oli liikkeellä kevään ennätysmäärä samanaikaisesta Kevätpolkaisusta huolimatta. Finska Kompanietin lähes yhtä komeaa joukkoa tosin emme osuneet näkemään vaikka arvelimme heidän tulevan vastaan, sillä raukat eivät osanneet Porvoosta Kuninkaantielle kuin Helsingintietä Tyysterin kautta.
Pornaisissa käännyttiin kohti S̶h̶e̶l̶l̶i̶n̶ SEO:n terassia. Sekin oli herännyt talviunestaan: yksi porukka oli lähdössä kun me kaarsimme pihalle ja kun olimme laittaneet pyörämme näyttävästi aitausta vasten, saapui kolmaskin ryhmä joka siten joutuikin tyytymään hieman vaatimattomampiin paikkoihin kulman takana.
Kun polttavimmat pyöräaiheiset jutut oli käsitelty, päästiin hieman vastatuulisemmalle paluumatkalle, joka kulki kuinkas muuten kuin Nikkilän ja Kuninkaanmäen kautta takaisin Mustavuoreen. Yllätimme kuitenkin itsemme siten että käännyimmekin Sotungintieltä Länsisalmentielle ja pääsimme ihmettelemään mäen nousuprosentteja ja ihastelemaan suomenvietnamilaisten buddhalaista Chùa Phúc Lâm -temppeliä. Hyvä lenkki!
Tiistai-iltana jatketaan klo 18.00 iltalenkin ja hienon kevätsään merkeissä!
PS Se että meikä joutui pääosin aurinkokannella matkanneenakin ajamaan - pahoittelen jo etukäteen hieman profaania ilmaisua, mutta en nyt keksi parempaakaan - munat höyryssä ei johtunut siitä ettei Mustavuoressa muka taaskaan osattu ajaa rauhallisesti vaan siitä että olin silkkaa tyhmyyttäni porukan liikapukeutunein: kesäajokamat olivat niin hyvässä talvisäilössä etten ehtinyt niitä löytää enää sen jälkeen kun aamulla tajusin niitä vihdoin tarvittavan.
Trollberga
07.05.2018, 12.00
Mietin, täyttikö lenkki toiveet rauhallisesta vauhdista, ilman niitä tavanomaisia lainausmerkkejä, vai oliko vauhti kohtuullista, vai sittenkin kohtalaista. Tuuli oli kohtalaista, hetkittäin puuskissa ehkä navakkaakin lounaistuulta, ja varsinkin myötätuuliosuuksilla auttoi pitämään keskituntinopeuden kolmenkymmenenkahden kieppeillä, ainakin Mustavuoresta Pornaisiin asti; minähän käännyinkin sitten Linnanpellosta itään (toivottavasti tuo ei tullut yllätyksenä myöskään takanani tuleville, vaikka asiasta tiedottaminen taisi tavoittaa paremmin sillä hetkellä edelläni ajaneen kaksikon) ja nautin laitamyötäisestä myös loppumatkalla. Kerrassaan mainio, jo miltei kesäinen lenkki, kiitos myötävaikuttaneille!
P.S. Pelastin kertaalleen kadottamani tekstin ruutukaappauksen ja OCR-ohjelman avulla.
kuovipolku
07.05.2018, 12.55
Täytti toiveet vauhdista ja oli kohtuullista. Eikä kenelläkään ole pienintäkään syytä olettaa ettei sama onnistuisi meiltä toisenkin kerran.
Tuli yllätyksenä, mutta vain minulle joka en yleensäkään kuule mitään ja tuulen humistessa korvissa vielä vähemmän. Ja jos jotain kuulen oikein, ymmärrän sen vasta pienellä viipeellä. Porukka pääsi siis siinä vaiheessa katkeamaan, mutta Basso-kuski veti syntyneen välin nopeasti kiinni ja Canyon-kuskikin sai sillä kertaa itsestään irti sen viiden sekunnin tehopiikin, joten kaikki meni ihan okei.
Trollberga
07.05.2018, 12.57
Reittiä ei ehkä ihan hahmottanut tuosta ylläolevasta kommentistani, mutta näin se meni: Uusi Porvoontie–Spjutsundintie–Pokemantie (vai Pekemantiekö se on, kuten Stravan kartta väittää?)–Kilpilahdentie–Nesteentie–Palokunnant ie–Helsingintie (me helsinkiläiset taidamme monesti luulla tämän olevan edelleen Uutta Porvoontietä, mutta porvoolaiset tietävät paremmin)–Ali-Vekkoskentie–Kuninkaantie–Mäntsäläntie–Hornhatt ulantie–Saksalantie–Mäntsäläntie–Kaarenkylänti e–Valkjärventie–Monninkyläntie–Kirkkotie–Helsing intie (kyllä, tämäkin on Helsingintie!)–Pornaistentie (jolta käännyin itse Linnanpellontielle)...
Illaksi on luvattu aurinkoa ja lämpöä sekä leutoa etelätuulta. Voisi vaikka lähteä lenkille Mustavuoresta kello 18.
kuovipolku
08.05.2018, 17.31
Se on Pekemantie (vaikka Pokemantienä se aluksi kulkikin ja vaikka se nimi olisi ollut meistä sananvääntäjistä paljon hauskempi). Pekema Oy oli yhtiö, jonka Neste, Enso-Gutzeit ynnä muut perustivat osaksi tätä meidän valtio-omisteista petrokemianteollisuuden klusteriamme. Erilaisia muoveja valmistavalle tehdaslaitokselle oli luonteva paikka öljyjalostamon kyljessä. Jossain vaiheessa yhtiö siirtyi kokonaan Nesteen omistukseen ja nimeksi on vaihtunut Borealis Polymers.
Tänään on kyllä tiedossa mitä mainioin iltalenkkikeli, mutta itse tulin jo ajaneeksi "social riden", joten tyydyn toivottamaan hyvää tai kerrassaan mahtavaa lenkkiä!
Trollberga
09.05.2018, 08.04
Pekemantiepä tietenkin. Olisi pitänyt arvata, että nimellä on tekemistä petrokemian kanssa. Ikämiehelle käsittämättömän Pokemon Go! -villityksen ollessa kuumimmillaan annettu segmentin nimihän silti pysyy: Pokeman(tie) Go!
(https://www.strava.com/segments/12792877)
Harmikseni en ehtinyt tiistai-illan lenkille, etenkin kun näistä kevätkesän säistä kannattaa nauttia nyt, niin kauan kuin nauttia voi...
https://imgur.com/a/I2tWWH0 https://i.imgur.com/dZLnCoS.png
Mitenkäs helatorstain ajelut? Itse vietän arkipyhää Askolassa ja voisin taas liittyä letkaan Nikkilässä tai jossain muualla matkan varrella, varsinkin jos lenkki lähtee arkirutiinista poiketen jo aamupäivällä.
P.S. Korjaanpa jälleen: kuten männä sunnuntaina, olen helatorstaina aamulla sittenkin Helsingissä ja otan suunnan kohti Askolaa vasta lenkin lopuksi. Olisiko muita ehtiviä ja kiinnostuneita lähtemään kello 10 Mustavuoresta?
Poissa helatorstain. Kisaamassa lauantaina. Sunnuntaina voisin yrittää ilmestyä paikalle.
Trollberga
09.05.2018, 23.18
Ehdotukseni olisi, että kymmeneltä startataan Mustavuoresta, ajetaan Immersbyn kautta Nikkilään, josta poimitaan mukaan ainakin Motorolan veli Etorola; jos joku muu haluaa liittyä mukaan, tämä välistartti tapahtuu aikahaarukassa ~10:45–10:50 tai viimeistään kello 11 ABC/Scanburgerilta. Voitaisiin puskea ensin ennustettuun vastatuuleen Kuninkaantietä Porvoon suuntaan ja jatkaa Hornhattulan kautta Kerkkooseen (Pumppaamo olisi ensimmäinen mahdollinen fika-paikka), Myrskyläntien ja Henttalantien kautta Nietoontielle ja Vakkolaan, josta Valkjärventien kautta Pornaisiin (SEO olisi toinen mahdollinen taukopaikka; ehdottaisin tätä jälkimmäistä), Nikkilään ja vaikkapa Kuninkaanmäen kautta takaisin Mustavuoreen. Kerkkoon ja Henttalantien kierros ja Valkjärventie voidaan myös jättää väliin ja oikaista suorempaa tietä, jos siltä tuntuu. Mustavuoresta Mustavuoreen tämä ehdotus (http://Hyvä! Nähdään siis Nikkilän ABC/Scanburgerilla noin kello 10:45 (viimeistään kello 11 lähtö sieltä). Toivottavasti saan Mustavuoresta muutaman kaverin mukaan, vaikka pari tyyppiä on ilmoittanut, etteivät pääse. Reitti voisi ehkä olla vaikkapa tuommoinen: https://www.strava.com/routes/13140692) tekisi aika tarkkaan 130 km. Itse käännyn tälläkin kertaa viimeistään Nikkilään palatessamme kohti Askolaa. Semmoinen noin 30 km/h:n kohtuullinen keskivauhti riittäisi, piirun verran alle tai päälle, osanottajien päivän fiiliksistä riippuen?
Trollberga
11.05.2018, 14.16
Suuria kansanjoukkoja ei helatorstaina villitty pyörien päälle, mutta oli meitä sentään neljä kymmeneltä Mustavuoressa. Tosin tästä nelikosta kaksi tulikin vain moikkaamaan ja ilmoittamaan ehtineensä jo sopia muuta, joten lähdimme kahteen pekkaan kohti Nikkilää, poimimme kolmannen mukaan ja porvoolaisvahvistus liittyi letkaan Kuninkaantieltä. Helsinkiläis-sipoolais-porvoolaisin voimin saatiin kohtalaisessa tai navakassa kaakkoistuulessa ja auringonpaisteessa aikaiseksi kelpo lenkki. Ennakkosuunnitelmatkin pitivät ainakin sikäli, että itse ajoin 150,5 km ajassa 5:00:59, eli tokkopa enää paljon tuon tarkemmin voisi noudattaa keskivauhtia 30 km/h, ainakaan tuijottamatta ajotietokoneen näyttöä herkeämättä. Välillä ajettiin vähän leppoisammin ja välillä rivakammin, siten että yhdelle kvartetin jäsenelle saatiin laitamyötäisessä kuitattua Strava-KOM Monninkyläntiellä, siihen mitenkään erityisesti tähtäämättä. Kivaa oli ja valmiiksi vähän väsyneelle kropalle pikkaisen rankkaakin, joten kiitos taas kaikille, yhteistyöstä, vetoavusta ja siitä energiageelistä!
Poissa helatorstain. Kisaamassa lauantaina. Sunnuntaina voisin yrittää ilmestyä paikalle.Yritin ilmestyä mutta nukuin.
Jos huomen aamulla on halukkaita niin ajelen klo 8 alkaen pari tuntia itään ja pari takaisin. Ehkä kahvitauolla, ehkä ilman. Vauhti rauhallinen. Saa tulla mukaan.
Trollberga
14.05.2018, 08.04
Minä voisin vaikka tullakin. Puolen tunnin päästä eli 07:30 olen valmis hyppäämään satulaan. Missä nähdään, kahdeksan maissa?
Porvoontie - kyytitie risteys? Tai joku muu?
Minä voisin vaikka tullakin. Puolen tunnin päästä eli 07:30 olen valmis hyppäämään satulaan. Missä nähdään, kahdeksan maissa?
kuovipolku
14.05.2018, 16.59
Tätä ketjua sopii kaikkien mustavuorelaisten (ja hang around -jäsentenkin) käyttää idästä (laajahkosti ymmärettynä) starttaavista spontaani- ja puolispontaanilenkeistä viestimiseen ja niistä sopimiseen - kuten tänään tehtiin erinomaisen onnistuneesti.
Vaikka (hyvin avoimeksi jätetyissä) spekseissä oltiin menossa itään, ei Mustavuori olisi ollut Mustavuori jos ei oltaisi löydetty itsemme Linjatieltä ajamassa Ohkolan ja Mattilan kautta Nummisiin. Kyläkaupan aukioloaikoja ei tosin kukaan ollut etukäteen tarkistanut - mikä sekin oli tyypillisen mustavuorelaista hyvässä ja pahassa mutta etupäässä hyvässä - joten jatkettiin samaa kyytiä Pornaisten SEO:lle ja sen "Xmeal Burgerin" terassille.
Paluumatkalle lähdettiin kuten kovin usein sitä kautta missä asfaltin tiedetään olevan sileintä eli kohti Nikkilää. (Tosin menomatkalla ajettiin hetkeäkään epäröimättä Brusaksentien kautta, sillä Mustavuori on Mustavuori eikä mikään joukko hienohelmafillaristeja.) Koska porukkalenkillä pitää aina olla yksi joka ajaa eniten, kääntyi yksi takaisinpäin kohti Askolaa muiden jatkaessa Jokivarrentien suuntaan.
Kerrassaan mainio lenkki yhdestä pikkuteknisestä ja yhdestä rengasrikosta huolimatta. Aamulla oli vielä miellyttävän viileätä, mutta ei lopussakaan ollut niin lämmintä että olisi kehdannut kuumuudesta valittaa.
PS Huomenna ajetaan normaali iltalenkki klo 18.00 - jos vain on ajajia. Muita rientoja ja porukkaa hajottavia muita lenkkejä lienee sen verran ettei mitään voi tällä kertaa luvata - mutta sen ei pitäisi olla kenellekään ylitsepääsemättömänä esteenä parkkipaikalle saapumiselle.
Tiistai-iltana taisi ainakin yksi kuski pyörähtää parkkiksen kautta.
Tänään on alustavasti ilmoittautunut kaksi tarkoituksena ajaa tunti kovaa ja mäet vähän kovempaa. Toki mukaan saa tulla vaikkei kovaa haluaisi ajaakaan. Keräillään porukat kasaan sopivalla hetkellä ja ajellaan rauhallisemmin takaisin Mustavuoreen.
Jos nyt kova ukkoskuuro sattuu just kun olen ovesta ulos astumassa niin saatan käyttää "säävarauskorttia".
Trollberga
17.05.2018, 12.39
Keräillään porukat kasaan sopivalla hetkellä
Tuo kuulostaa korvaani aina yhtä pahalta, vaikka "kasalla" onkin eri merkityksiä... Hauskaa, vauhdikasta mutta turvallista lenkkiä! Itse päässen Mustavuoren lenkille tällä viikolla vasta sunnuntaina (maanantaiaamun ex tempore -trion lisäksi).
Lauantaina lähdetään kiertämään ennakkoon lohjanjärveä. Lähtö viikin prisman pääovien edestä kahdeksalta ja bembölen kahvituvan risteyksestä ysiltä. Yritetään tinkiä munkin syönnistä ja olla ajoissa takaisin kotona.
Tämä reitti olisi tarkoitus ajaa. Ainakaan minulla ei ole teiden laadusta mitään tietoa, eli muutoksia saattaa tulla lennosta.
https://ridewithgps.com/routes/27539922
Trollberga
18.05.2018, 23.27
Tämä reitti olisi tarkoitus ajaa. Ainakaan minulla ei ole teiden laadusta mitään tietoa, eli muutoksia saattaa tulla lennosta.
https://ridewithgps.com/routes/27539922
Voi veljet että olisinkin kernaasti lähtenyt mukaan noita teitä ajamaan, mutta enpä pääse huomenna aamulla. Uusiksi joku toinen päivä?
Voi veljet että olisinkin kernaasti lähtenyt mukaan noita teitä ajamaan, mutta enpä pääse huomenna aamulla. Uusiksi joku toinen päivä?Mulla ois takataskussa yksi ajamatta jäänyt reititys Karkkilan takamaille. Kunhan vknloppu kiireet hellittää...
Voi veljet että olisinkin kernaasti lähtenyt mukaan noita teitä ajamaan, mutta enpä pääse huomenna aamulla. Uusiksi joku toinen päivä?
Varmasti. Minultakin löytyy varastosta reittiaihioita alueelta Karkkila - Vihti - Nummi-Pusula joita lähden mielelläni ajamaan.
Trollberga
21.05.2018, 08.41
Lohjanjärveä kiertämään ei tainnut lauantaina ehtiä kuin kaksi kuljettajaa?
No, sunnuntaina meitä oli sentään neljä ja otettiin kurssi suorinta tietä Emäsaloon. Kulloosta itään Uusi Porvoontie – tai siis Helsingintie – oli saanut uuden päällysteen, joka oli yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta sileä kuin lapsen peppu, takavuosien mainoslausetta lainatakseni. Kunpa päällyste uusittaisiin myös Kulloon ja Östersundomin välillä! Ja toivottavasti pientareelle ei rouhita tärinäraitoja!
Sää oli melkeinpä paras mahdollinen ja meren äärelläkin yllättävän lämmin, olematta kuitenkaan helteinen. Pullakahvit nautittiin merikioskilla eli Emäsalon sillankorvan Gulfilla ja paluumatkallakin otettiin ilo irti uudesta asfaltista, kunnes Boxissa käännyttiin luoteeseen, Boxintielle. Matkaa tuli allekirjoittaneelle siirtymineen 133 km, keskivauhti oli sellaista tyypillistä vähän yli kolmeakymppiä (siirtymät poislukien eli porukkalenkkiosuus 32,3 km/h noin 115 km:n matkalla, jos nyt moinen jotakuta kiinnostaa), seura mukavaa ja kaikki sujui kuin tanssi – paitsi kohtaamiset sunnuntaiautoilijoiden kanssa.
Liekö sitten helteinen toukokuu pehmittänyt joidenkin itäuusmaalaisten päät, mutta eilen koimme lukuisia ajattelemattomia, varomattomia tai suorastaan vihamielisiä ohitustilanteita. Räikein esimerkki rattiraivoilijoista oli pölyisenharmaalla farkku-Volvolla suhannut psykopaatti, joka ohitti siististi jonossa ajaneen nelikkomme lähes kyynärpäitä hipoen ja torvea toitottaen, suihkauttaakseen vielä pesunesteet silmillemme. Rekisterinumeroa ei tullut kukaan meistä rekisteröineeksi. Tuossa kohdassa oli kevyen liikenteen väylä rakenteilla, vielä vailla päällystettä. Liekö tuo berserkki sitten ollut vakuuttunut siitä, että pyöräilijän on siirryttävä ajoradalta pyörätielle heti, kun pyörätien merkit on pystytetty, vaikka sitten karkeallle kalliomurskeelle työkoneiden sekaan? Kortti kuivumaan moisilta riskikuskeilta!
Lohjanjärveä kiertämään ei tainnut lauantaina ehtiä kuin kaksi kuljettajaa?
Lohjanjärven kierroksella ei tosiaan ollut kuin kaksi kuskia, paaton ja minä. Nautittiin loistavasta kelistä ja hienoista teistä ja maisemista.
Paikoin mutkaiselle ja mäkiselle reitille Bembölestä takaisin Bemböleen kertyi matkaa vähän reilut 140km. Keskinopeus tuolta osuudelta oli -31. Kahvitauko pidettiin Mustion Muonituksessa, ja sitä ennen pidettiin yksi tekninen tauko, kun Karjalohjalla minä onnistuin kaatumaan rengasrikon seurauksena. Onneksi pyörä ja kuski eivät kärsineet pintavaurioita pahemmin ja matka pääsi jatkumaan normaalisti.
kuovipolku
21.05.2018, 11.37
Valitettavasti viikonloppuna oli kisoja ja tapahtumia ja määrättyjä treenejä ja muita juttuja jotka veivät ja sitoivat kuskeja jotka muuten varmasti olisivat halunneet olla mukana.
Sunnuntain lenkille - joka starttasi parkkipaikalta klo 10.00 (+ 1-2 min) kuten aina ellei toisin ilmoiteta - lähti sentään tuplamäärä ajajia. Enkä epäröi sanoa että kvartetin laatu enemmän kuin vastasi monenkertaisesti suurempaa porukkaa:cool:
Hieno alkukesän sää houkutteli ajamaan Emäsaloon, mutta ei käy kieltäminen että uusi ja toistaiseksi vielä tärinäraidatonkin asfaltti jota piisaa Boxista Treksilään saakka vaikutti myös päätökseen. Ja olipa joukossa yksi joka ei aikaisemmin ollut Emäsalon mainiota tietä ja hienoja maisemia nähnyt eikä sen merellisistä henkäyksistä nauttinut.
Kun oli tuttuun tapaan käyty ihmettelemässä Emäsalon luotsiaseman (https://www.elavamuisti.fi/aikajana/emasalon-luotsiasema) porttia (ja löydetty rommipullo) ajettiin meriasemalle (https://pic.useful.fi/SJqW7xly7.jpg) ihmettelemään Kuggenin kelluvaa merivartioasemaa (https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/348366-suomenlahden-vartijat-saivat-ainutlaatuisen-tukikohdan-katso-kuva) (ja syömään korvapuustit tai toastit ja täyttämään juomapullot). Koska Uusi Porvoontie / Helsingintie ei ollut mennessä lainkaan tuntunut tylsältä päätettiin nauttia sen sileästä asfaltista paluumatkallakin ja korvata Kuninkaantien ajamatta jäävät kilometrit koukkaamalla Boxintien ja Nikinmäen kautta.
Aivan mahtava lenkki jälleen kerran! Ei voinut olla ajattelematta että jos olisi joku maantiepyöräilystä kiinnostunut tai vasta harrastamaan alkanut, niin kernaasti soisin että hänellä olisi tilaisuus päästä mukaan vastaavanlaiselle yhtä onnistuneelle porukkalenkille; silloin ei hänen eikä kenenkään muunkaan tarvitsi kysyä mitä hienoa maantiepyöräilyssä sitten muka on tai miksi me (aina mahdollisuuksien mukaan) ajamme porukkalenkkejä emmekä polje tuolla yksiksemme!
Ennen starttia ehti nähdä kuinka jo reilun viiden minuutin kuluessa parkkipaikan ohi ajoi pitkälti toista tusinaa yksinäistä maantiepyöräilijää ja matkan varrella ohitimme varmasti kolminkertaisen määrän. En ole kieltämässä keneltäkään yksinajamista, mutta uskallan olla melko varma siitä että nämäkin puurtajat saisivat pyöräilystään paljon enemmän - ja muutakin kuin kovemman keskarin tai peesissä vietettyjä kilometrejä - irti, jos he vain voisivat ajatella luopuvansa (sittenkin näennäisestä) vapaudestaan ja lähtisivät (ja uskaltautuisivat) mukaan porukkalenkeille. (Ja onhan niitä muitakin porukoita kuin Mustavuori - jos maine pelottaa tai karkottaa...)
Tiistaina ajetaan Bianchi-cupia Kuusijärveä ja Kuninkaanmäkeä kiertäen. Se tarkoittaa sitä että mukana on tuttuja kuskeja mm. CCH:n, Cyclevisionin, Sibbo Vargarnan ja Steed Voraan Zẃartebergin väreissä, joten tavalliseen tapaan klo 18.00 starttaavalla iltalenkillä ei ajeta sen pitempään kuin että ehditään katsomaan klo 19 lähtöä ja kannustamaan omia ja vieraita.
Trollberga
21.05.2018, 12.27
(Ja onhan niitä muitakin porukoita kuin Mustavuori - jos maine pelottaa tai karkottaa...)
Liikaahan ei voi korostaa, että Itä-Helsinki (https://www.youtube.com/watch?v=c9-TlTg04TI) on mainettaan(kin) parempi – toisinaan Mustavuoren lenkeille tullaan tai liitytään mukaan, paitsi Sipoosta tai Porvoosta, myös kaukaa lännestä – jopa Espoosta!
Mitä iistimpää, sitä siistimpää!
https://i.imgur.com/5Oo1FR7.png
kuovipolku
21.05.2018, 13.27
Kuten sosiologit (https://helda.helsinki.fi/handle/10138/13774) osasivat (joskaan ei väitöskirjatasolla) kertoa jo vuonna 2008:
"Tutkimuskohteeni on Itä-Helsingin ja hiphop-kulttuurin suhde. Itähelsinkiläinen räp on saanut 2000-luvun alkupuolella esimerkiksi mediassa erityisaseman ja sillä on ollut tärkeä osa prosessissa, jossa suomalaisesta hiphopista on tehty paikallisesti uskottavaa versiota.(...)Tärkein tutkimustulos on Idän käsitteen esille tuominen. Sana Itä mielletään eri asiaksi kuin Itä-Helsinki. Itä on fyysisesti, myyttisesti ja mentaalisesti eri tila kuin Itä-Helsinki. Itään kuuluvat lähiöt ja köyhyys ja siten se eroaa Itä-Helsingin hienostoalueista. Idän hiphopissa kuvastuu useita kommunitakselle ominaisia piirteitä, mutta enemmän kuitenkin köyhyyskulttuuriin liittyviä piirteitä. Idän räp on alemman yhteiskuntaluokan ääni, vahvasti luokkatietoista ja yhteisöllisyyttä rakentavaa. Vaikka suuri osa itähelsinkiläisestä räpistä kuvaa syrjäytymistä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että räppärit tai hiphopparit olisivat itse syrjäytyneitä. Itähelsinkiläisen räpin nousussa voidaan nähdä kommunitakseen liittyvä prosessi, jossa heikoista tulee vahvoja - Idästä ollaan ylpeitä. Hiphop ja Itä liitetään voimakkaasti yhteen mielikuvien tasolla ja molemmat ovat tärkeitä identiteetin rakennusaineita. Hiphop esimerkiksi yhdistää maahanmuuttajataustaisia henkilöitä ja kantaväestöä."
Ja kuten steen1 kuvasi Itä-Helsinkiään (https://www.youtube.com/watch?v=7YQAt0JKNnc) vuonna 2011
Mutta palataksemme Mustavuoren porukkalenkkeihin: nämä videotkin kertovat sen mikä lenkeistä kiinnostuneiden kannalta on tärkeää - täällä ei vierasteta ketään eikä mitään.
StrangeLolSamkovic
21.05.2018, 14.02
Itse olisin kiinnostunut ehkä hieman aloittelijaystävällisemmistä porukkalenkeistä. Olisikohan muilla mielenkiintoa esim. 2-3 tunnin lenkkeihin jollain 25 km/h keskareilla?
Trollberga
21.05.2018, 15.15
Itse olisin kiinnostunut ehkä hieman aloittelijaystävällisemmistä porukkalenkeistä. Olisikohan muilla mielenkiintoa esim. 2-3 tunnin lenkkeihin jollain 25 km/h keskareilla?
Vaikka Mustavuoren vakioporukka ajaa yleensä vähän vauhdikkaampia lenkkejä (tavanomaisesti keskivauhdilla 30-35 km/h), niin mikään ei estä käyttämästä tätä keskusteluketjua myös muunlaisista porukkalenkeistä sopimiseen. Minusta olisi hienoa, jos HePon säännöllisten lenkkien tapaan saataisiin myös Mustavuoren parkkipaikalla muodostettua useampi "keskariryhmä". Mutta se vaatinee aktiivista viestintää täällä – ja tämähän on tosiaan avoin foorumi.
Tämä ei tarkoita, että pitäisin mahdottomana ajatusta rauhallisesta peekoo-pyörittelystä tuon mainitun vakioporukankaan kanssa. Rohkeasti vaan mukaan, vaikka ns. aurinkokannelle, sillä mitään vetovastuita ei tarvitse ottaa. Ryhmässä pystyy pitämään aika paljon reippaampaa keskivauhtia kuin yksin tuulen kanssa painiessa.
Ryhmäajon perusteiden täytyy kuitenkin olla vähintäänkin teoriassa hallussa ennen näille lenkeille osallistumista, ainakin jollei aio tyytyä peesailemaan ryhmän viimeisenä. HePo järjestää sellaisia aloittelijaystävällisiä lenkkejä, joiden aluksi kerrotaan tai kerrataan näitä periaatteita.
kuovipolku
21.05.2018, 16.05
Lisään edelliseen vielä sen mitä olen mielestäni yrittänyt toistaa aina tarvittaessa ja vähän muulloinkin: ei näitä lenkkejä ole kukaan "ylhäältä käsin" ketään varten perustanut ja speksannut, ne ovat alkaneet ja aina ajettu sillä periaatteella että paikallaolevat ajajat tekevät lenkin - ja että kukaan ei aina saa mitä haluaisi mutta kaikille pyritään aina saamaan hyvä tai edes jonkinlainen lenkki (ja yllättävän usein siinä on onnistuttu).
Ennen tosiaan oli (liioitellusti ja huumorilla ílmaistuna) niin että oli lisenssiryhmä ja ruununraakkiryhmä, joista viimeksimainittu joko jäi omaksi ryhmäkseen jo parkkiksella tai jäi ajamaan omaa vauhtiaan kun ensiksimainittu teki vetojaan tms kunnes taas tavattiin jne. Joskus tietysti kävi niin että heikommat kuskit (kuten minä) putosivat miltei lähdössä ja luulivat jo jääneensä yksin, mutta kun jaksoi olla luovuttamatta huomasi sekä sen että joku oli jäänyt odottamaan että sen että seuraavalla kerralla pysyikin mukana pitempään.
Tämä noin yleensä. Mutta aivan aloittelijoille tai ihan heikkkuntoisille Mustavuoren lenkit eivät sovi, se on suoraan myönnettävä. Mutta 25 km/h on porukkalenkin keskarina niin alhainen ettei se aina toteudu edes niin sanotuilla HePon takuulenkeillä ja voi käydä niinkin että siihen haluavia ei joko ole tai että he huomaavat pärjäävänsä myös 2-3 km/h kovempivauhtisessa porukassa (kunhan sen vetäjänä ylämäissä on tolkku kuski).
Lopuksi on yhdyttävä siihen mitä yllä jo sanottiin: tämä ketju ja Mustavuoren parkkipaikka eivät ole minkään porukan omaisuutta vaan kaikkien vapaasti käytettävissä. Eli jos tuoreelle fooruminimimerkille suinkin vain itselleen sopii sellainen ajatus että kutsuu itselleen paremmin sopivia porukkalenkeistä kiinnostuneita ajajia tulemaan Mustavuporeen silloin ja silloin ja ajamaan niitä 2-3 h 25 km/h (tai 26-28 km/h kuten kokemus voi opettaa) lenkkejä, niin kannustan siihen mitä sydämellisimmin!
Mutta haluaisin myös muistuttaa että jo ennen sitä pääse näitä meidän teitä ajamaan ryhmässä - vieläpä aivan nappiin osuvilla spekseillä - ja jo tänään eli klo 18.00 Viikin Prismaa vastapäätä Maaherranpuistosta: https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
StrangeLolSamkovic
21.05.2018, 20.57
Lisään edelliseen vielä sen mitä olen mielestäni yrittänyt toistaa aina tarvittaessa ja vähän muulloinkin: ei näitä lenkkejä ole kukaan "ylhäältä käsin" ketään varten perustanut ja speksannut, ne ovat alkaneet ja aina ajettu sillä periaatteella että paikallaolevat ajajat tekevät lenkin - ja että kukaan ei aina saa mitä haluaisi mutta kaikille pyritään aina saamaan hyvä tai edes jonkinlainen lenkki (ja yllättävän usein siinä on onnistuttu).
Ennen tosiaan oli (liioitellusti ja huumorilla ílmaistuna) niin että oli lisenssiryhmä ja ruununraakkiryhmä, joista viimeksimainittu joko jäi omaksi ryhmäkseen jo parkkiksella tai jäi ajamaan omaa vauhtiaan kun ensiksimainittu teki vetojaan tms kunnes taas tavattiin jne. Joskus tietysti kävi niin että heikommat kuskit (kuten minä) putosivat miltei lähdössä ja luulivat jo jääneensä yksin, mutta kun jaksoi olla luovuttamatta huomasi sekä sen että joku oli jäänyt odottamaan että sen että seuraavalla kerralla pysyikin mukana pitempään.
Tämä noin yleensä. Mutta aivan aloittelijoille tai ihan heikkkuntoisille Mustavuoren lenkit eivät sovi, se on suoraan myönnettävä. Mutta 25 km/h on porukkalenkin keskarina niin alhainen ettei se aina toteudu edes niin sanotuilla HePon takuulenkeillä ja voi käydä niinkin että siihen haluavia ei joko ole tai että he huomaavat pärjäävänsä myös 2-3 km/h kovempivauhtisessa porukassa (kunhan sen vetäjänä ylämäissä on tolkku kuski).
Lopuksi on yhdyttävä siihen mitä yllä jo sanottiin: tämä ketju ja Mustavuoren parkkipaikka eivät ole minkään porukan omaisuutta vaan kaikkien vapaasti käytettävissä. Eli jos tuoreelle fooruminimimerkille suinkin vain itselleen sopii sellainen ajatus että kutsuu itselleen paremmin sopivia porukkalenkeistä kiinnostuneita ajajia tulemaan Mustavuporeen silloin ja silloin ja ajamaan niitä 2-3 h 25 km/h (tai 26-28 km/h kuten kokemus voi opettaa) lenkkejä, niin kannustan siihen mitä sydämellisimmin!
Mutta haluaisin myös muistuttaa että jo ennen sitä pääse näitä meidän teitä ajamaan ryhmässä - vieläpä aivan nappiin osuvilla spekseillä - ja jo tänään eli klo 18.00 Viikin Prismaa vastapäätä Maaherranpuistosta: https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/
Jep, hyviä pointteja (myös Trollbergalta)! Ajattelinkin, että viestini voisi herätellä mahdollisesti kiinnostuneita porukoita, jotka tätä threadia mahdollisesti lukevat. Kyllä tuo vähän kovempikin keskari varmaan menisi tosiaan ryhmäajossa. Nuo viimeaikoina tekemänne lenkit vaan ovat olleet niin pitkiä, että ne ovat itselleni vielä liikaa.
HePon takuulenkit olisivat varmasti hyvä lähtökohta yhteislenkkejä ajatellen. Itselläni ei ole ryhmäajokokemusta (kahta henkilöä suuremmasta ryhmästä :)). Mustavuoren parkkipaikka olisi vaan niin täydellinen, joustavat lähtöajankohdat mahdollistava, paikka itselleni.
Myös näin ensikertalaisena Emäsalon kävijänä tekee mieli hehkuttaa viime sunnuntain lenkkiä.
Loistavat tiet ja täydellinen sää, ja siihen samaan soppaan vielä hyvät lenkkikaverit ja taukopaikka.
Mustavuori tarjosi kauden parastaan.
Tätä kaikkea ei edes autoilla liikkuneet idiootit pystynyneet kohdaltani pilaamaan.
Tiistaina kolme kuskia kävi pyörähtämässä parkkiksen kautta. Käytiin ajamassa ja katsomassa Bianchi cuppia Kuninkaanmäessä.
Tänäänkin ajetaan. Alustavasti tulossa oli 3-4 kuskia mutta klo 18 sen sitten näkee tulisiko useampikin. Kelistä tuskin on kiinni. Vauhti on ainakin omalta osaltani suht rauhallinen.
Tervetuloa mukaan!
Trollberga
24.05.2018, 16.42
Tällä kertaa se olen minä, joka olen oopperassa enkä pääse Mustavuoren lenkille. Antoisaa iltalenkkiä!
kuovipolku
24.05.2018, 17.01
"Parsifal on enemmän kuin oopperaa, se on kuin matka toiseen todellisuuteen, sukellus syvälle myyttien maailmaan. Aika menettää merkityksensä, kun katsoja elää viisi tuntia omassa erityisessä Parsifal-maailmassaan." Oopperallahan on silloin jotain yhteistä maantiepyöräilyn kanssa:cool:
Tämäniltaiselle lenkille muodostuu takuuvarma suht rauhallinen ellei peräti rauhallinen ryhmä, sillä minäkin aion olla tällä kertaa mukana!
kuovipolku
25.05.2018, 00.03
Torstai-illan lenkille valikoitui loppujen lopuksi neljän ajajan (Mr. Green, Mr. Red, Mr. Hansen ja Mr. 87) porukka. Reitiksi muodostui jälleen kerran yksi jalostamon klassikon muunnelma. (Niitähän on kaikkiaan 18, jotka kaikki voi tietenkin ajaa päinvastaiseenkin suuntaan...) Vauhti oli Mustavuoren tapaan vapaa, mutta etukäteen luvattuun tapaan suht rauhallinen.
Mulle tämä taisi olla kauden ensimmäinen iltalenkki ja sen kyllä huomasi. Päänupin virittämiseen oikealle aaltopituudelle eli ajamaan oman mittapuun mukaan suht kovaa ja tiiviisti peesaten meni melko lailla energiaa, Olikin parasta että ymmärsin olla nöyrää poikaa ja keskittyä pyörittämiseen ja peesaamiseen, vaikka jälkimmäinen hieman nololta tuntuikin, ja tyytyä katsomaan sitten lopussa olisiko henkisissä ja fyysisissä värkeissä vielä varaa ja porukalle jotain annettavaa. (Osoittautui että oli, ihan pikkaisen.)
Mustavuoren perinteitä pyrittiin noudattamaan myös sikäli että vetomies teki parissa paikassa jekun ja poikkesi tavallisesti ajetulta reitiltä. Näillä piristävillä pikkuyllätyksillä ja tasaisella mutta vaihtelevalla vauhdinpidolla oli varmasti osuutensa siihen että kaikki olivat lopussa varsin tyytyväisiä ajettuun lenkkiin. Mustavuoreen jatkoi tällä kertaa vain yksi kuski, sillä yksi kääntyi paluusiirtymälle hiukan aikaisemmin ja kaksi jäi hakemaan palautumista edistävää energiatäydennystä Östersundomin K-Marketista.
Lenkit jatkuvat jossain muodossa jollain tavalla johonkin suuntaan lauantaina ja sunnuntaina tuttuun tapaan klo 10.00 (ellei täällä toisin ilmoiteta; sää kyllä mahdollistaisi aikaisemmankin starttiajan). Vanhat ja uudet ajajat ovat tervetulleita!
Trollberga
25.05.2018, 00.47
"Parsifal on enemmän kuin oopperaa, se on kuin matka toiseen todellisuuteen, sukellus syvälle myyttien maailmaan. Aika menettää merkityksensä, kun katsoja elää viisi tuntia omassa erityisessä Parsifal-maailmassaan." Oopperallahan on silloin jotain yhteistä maantiepyöräilyn kanssa:cool:
Naulan kantaan! Tällä viiden tunnin lenkillä Parsifal-maailmassa oli peräti kaksi pullakahvitaukoa eli väliaikaa, joiden puolituntinen pituus tuntui liialliselta ainakin innokkaasta uudesta wagneriaanista, joka olisi kaivannut nopeammin takaisin satulaan – tarkoitan siis permannon 15. rivin penkkiinsä.
kuovipolku
26.05.2018, 23.18
Letkeälle lauantailenkile lähdettiin Korson kautta kiertämään Tuusulanjärvi tuttuun tyyliin Lottamuseon kahvilan korvapuustit mielessä. Yhtä hyviä olivat kuin aikaisempinakin kesinä. Paluumatka sujui sekin rennosti tavanomaista reittiä. Huomenna kauniiseen Kanta-Hämeeseen itseään ja kanssakilpailijoitaan kiusaamaan lähtevä kuski sentään vähän herätteli jalkojaan.
Me muut jotka emme huomenna(kaan) kisaa voimme ajaa jonkinlaisen lenkin, jos meitä on parkkipaikalle ilmestynyt. Jos ei ole, voimme vaikka mennä Vantaankoskelle.
Trollberga
27.05.2018, 01.10
Toivottavasti sentään muutama löytää tiensä aamulla parkki- eli lähtöpaikalle. Itse en harmikseni pääse tänä viikonloppuna sen enempää Kanta-Hämeen kisoihin kuin Mustavuoren lenkeillekään.
Näin alustavasti lupasin kaikkien puolesta että ensi lauantaina sopii mainiosti käydä ajelulla Porvoon suunnalla ja katsastaa Ajojen uuden reitin kiemuroita.
kuovipolku
27.05.2018, 22.20
^ Erinomainen plään! Huhut ovatkin kertoneet että uudella reitillä olisi kansainväliseen tyyliin mm. grävelpintaista ylämäkeä!
Sunnuntaina parkkipaikalla toisessa vaakakupissa oli siirtymä Vantaankoskelle ja toisessa Uuden Porvoontien sileä (ja yhä tärinäraidaton) asfalttipinta, joten vaa'an asettumista ei tarvinnut kauaa katsella. Koska Emäsalossa oli jo käyty, oli Tirmon vuoro. Lossirannassa tuumattiin sitten että miksikäs ei ja noustiin lossiin (kunhan kapteeni oli ensin pitänyt lakisääteisensä) ja ajettiin sitten pikkusaarten ja siltojen kautta Suurpellingin Sandholmeniin, jossa juotiin kahvit Benitas Caféssa (jossa oltiin jälleen yleisen uteliaisuuden kohteena kuten oli oltu jo lossillakin).
Paluureittiä ei tarvinnut sitäkään miettiä: Porvoon keskusta ei houkuttele improvisoimaan eikä uuteen asfalttipintaa kovin nopeasti kyllästy. Mennnessä oli huomattu että Box Caféssa vietettiin perinteistä moottoripäivää, joten poikettiin tullessa sen kautta, kuunneltiin hetki aitoa Sipoon saariston murretta ja täytettiin vesipullot loppumatkaa (ja sakkolenkkiä) varten.
Hyvä lenkki! Ja vaikka ihan tuulettomasta päivästä ei voitu puhua, ei tällä kertaa ollut vastatuulta tai sivaria lähellekään koko matkaa mennen tullen kuten joskus on käynyt...
Saisiko täältä apua, yritän etsiä gpx:ää Helsingin Keskuspuiston helpoimmista poluista, joku 15-20km riittää mutta pidempikin saa olla? En ole ennen Keskuspuistossa ajellut, mutta siellä näyttäisi olevan hienoja kalliobaanojakin. Tulen parin aloittelijan kanssa ja näin juurakko/kivikko tunkkaukset haluttaisiin välttää. Jos ei saa linkkiä tähän niin Stravaan löytyy premium joten pääsen lataamaan sieltä tai sähköpostiinkin voi laittaa. Petri.j.salminen ja Gmail perään... kiitos jo etukäteen
Trollberga
28.05.2018, 16.49
Saisiko täältä apua, yritän etsiä gpx:ää Helsingin Keskuspuiston helpoimmista poluista, joku 15-20km riittää mutta pidempikin saa olla? En ole ennen Keskuspuistossa ajellut, mutta siellä näyttäisi olevan hienoja kalliobaanojakin. Tulen parin aloittelijan kanssa ja näin juurakko/kivikko tunkkaukset haluttaisiin välttää. Jos ei saa linkkiä tähän niin Stravaan löytyy premium joten pääsen lataamaan sieltä tai sähköpostiinkin voi laittaa. Petri.j.salminen ja Gmail perään... kiitos jo etukäteen
Tämä tuli tavallaan vähän väärään paikkaan, siinä mielessä että tämä Mustavuoren lenkkiporukka on aika maantiepainotteinen. Välitin kuitenkin kysymyksesi kaverille, jonka tiedän ajavan paljon Kepun eli Keskuspuiston poluilla ja joka varmastikin tuntee ne kuin omat taskunsa.
kuovipolku
29.05.2018, 14.25
Ihan vain pienenä muistutuksena ja kannustuksena (tai yllytyksenä, ihan miten vain): tänäänkään ei ajeta helppojakaan maastopolkuja vaan maantietä (ja kelviä sen verran kuin on väistämätöntä).
Koska kisakuskimme lienevät lepopäivän tai kevyen päivän jälkeen palautuneet viikonlopun rasituksista, voi olla että välillä ajetaan vähän rauhallisemmin, Silloin me muut voimme pyristellä mukana niin hyvin kuin jaksamme ja ajaa sitten omaan tahtiimme meitä odottava porukka kiinni ainoastaan kokeaksemme saman hetken päästä uudestaan. Sekin voi olla aivan hieno ja mukava tapaa ajaa iltalenkki - ja mitä useampia meitä on, tietysti sen hauskempi!
Be there or be square! Kun puikahtaa Uuden Porvoontien alikulusta parkkipaikalle klo 18.00 mennessä, ehtii hyvin mukaan!
Klo 18 parkkikselta lähti nelikko, joka jalostamolla muuttui kolmikoksi, kiertäen jälleen yhden variaation jalostamon lenkistä. Sovitun mukaisesti vauhti pidettiin rauhallisena. Noin 80km kierros ajettiin alle 30 keskarilla.
Mainio lenkki hyvässä seurassa!
Torstaina jatketaan.....
Trollberga
30.05.2018, 00.48
Semmonen juttu tuli vielä mieleen, että vaikka en maastopyöräilystä mitään ymmärrä, niin lähinnä syksyisin tulee kuitenkin cyclocrossia ajeltua, ja Keskuspuiston alueeseenhan kuuluvat myös Haltialan pellot, joilta löytyy muuan helppo mutta verrattoman hauska polku: Strava-segmentin nimi on HEL CX Cyclocross Tempo Since 2015 (https://www.strava.com/segments/10616059). Siellä on siis kilpailtukin niinkin hassussa lajissa kuin cyclocross-tempo. Pellonviertä mutkitteleva polku on taatusti juureton ja kivetön, mutta märkänä se olisi mutainen – nythän on rutikuivaa, joten se tarjoaa nopeaa kyytiä.
Tänään meitä oli näköjään muitakin, jotka myöhästyimme Mustavuoren lenkiltä, mutta mukavaa että sentään muutama kuski kerkesi paikalle ajoissa. Torstaina taas uusi yritys.
Trollberga
31.05.2018, 12.23
Näin alustavasti lupasin kaikkien puolesta että ensi lauantaina sopii mainiosti käydä ajelulla Porvoon suunnalla ja katsastaa Ajojen uuden reitin kiemuroita.
Tästä Jounin lupauksesta innostuneena laitoin Stravaan tuollaisen kutsun (club event) ja toivon runsasta osanottoa, mm. koulujen päättäjäisistä huolimatta: Porvoon ajojen ja Ole Wackströmin muistoajojen reittiin tutustuminen la 2.6.18 // Porvoon ajot & OW recce, Sat 2nd June 2018 (https://www.strava.com/clubs/108832/group_events/332020)
Jos näyttää siltä, että ryhmästä tulee erittäin iso (mitä kyllä epäilen, mutta eihän sitä koskaan tiedä), niin voidaan jakautua pienempiin yksiköihin ainakin Uuden Porvoontien osuudelle. Ja ehdotan, että ajellaan rennon maltillisesti varsinkin tuo alkusiirtymä itään.
Pahus, yövuorot osui duunissa tuohon. Olisin mielelläni tullut reissuun mukaan.
Trollberga
02.06.2018, 20.01
Olipa mainio lenkki! Mustavuoren parkkipaikalta startattiin aamukymmeneltä oktetin voimin. Menomatkalla nautittiin sivumyötäisestä tuulesta ja Porvoontien uudesta asfaltista, Porvoon keskustassa vähän aikaa ihmeteltiin miten löydetään Porvoon ajojen reitin lähtöpaikalle Jernbölentielle, ja kun sinne lopulta löydettiin ja saatiin mukaan ns. paikallinen opas, kierrettiin ensin Ole Wackströmin muistoajojen 5,2 km:n kierros, sitten Porvoon ajojen iso kierros. Wackströmin muistoajojen rata on helppo ja nopea, Porvoon ajojen uusi reitti sen sijaan kaikkea muuta: alkupuolen kaupunkiosuudella on jyrkkiä yli yhdeksänkymmenen asteen mutkia ja Suomenkylässä käännytään Kylärannantielle ja heti Siltamäentielle, jossa noustaan kapeaa hiekkatietä lähelle Suomenkylän urheilukenttää ja laskeudutaan päällystetty serpentiinimutkainen tie takaisin Suomenkyläntielle. Ajojen reitin edellisenkin version vaativuutta on kehuttu, mutta tänä vuonna on tiedossa todella mielenkiintoinen, fyysisesti ja teknisesti haastava kisa. Ainoastaan maaliintulo on entistä helpompi, kun tietöiden takia Myllymäentielle ei päästä, eikä Mestarintien mäkeäkään ajeta. Kannattaa mennä seuraamaan ja vaikka ottamaan kuvia reitin varrelle, ellei osallistu itse kisaan – tänä vuonnahan Porvoon ajoissa ajavat vain M-Elite, N-Elite ja Kat. 2.
kuovipolku
03.06.2018, 00.22
Komea joukko tosiaan lähti liikkeelle! Ei ehkä yhtä suuri kuin yhdistynyt IBD/CCH/etkump (joka aikaisemmin lähteneenä tuli vastaan kun saavumme Porvoon keskustaan) mutta aivan varmasrti värikkäämpi ja kirjavampi: Finnfalz-Rush Racing, Prologi, Maui Cycling, Nove Colli, Sibbo Vargarna, Euskaltel-Euskadi, Finska Kompaniet, Ekoîn joku "the loudest eye-bleeding fluoro yellow horror" ja yksi joka ei enää tässä seurassa erottunut riittävästi pysyäkseen muistissa.
Porvoon Ajojen järjestäjät ovat ehkä joutuneet muuttamaan reittiä pakon edessä, mutta ihan selvästi on lähdetty ennakkoluulottamasti mutta ajan hengessä uusille teille ja onnistuttu ainakin etukäteen arvioiden erinomaisesti. Uusia pätklä oli mukava ajaa ja ne näyttivät kokonaan uusia puolia Porvoosta sellaisellekin joka mielestään on kaupunkialueelle monelta eri suunnalta ja eri teitäjo ajanut ja joskus hieman tietä hakienkin kierrellyt. Kisavauhdissa ne ovat varmasti vaativia ja jänniäkin ajettavia ja katsojille uusia paikkoja tarjoavia.
Pari Googlen StreetViewistä kaapattua kuvaa (jotka eivät ehkä tee minkäänlaista oikeutta mutta kuitenkin saattavat houkutella jonkun vaikka käymään ajamassa itsekin):
https://pic.useful.fi/BkboWvllm.png
Melko tiukka käännös Anttilantieltä Maneesikadun pieneen ylämäkeen.
https://pic.useful.fi/HyBaZweem.png
Kylärannantielät käännytään Siltamäentieltä ja nousu alkaa.
https://pic.useful.fi/Hk3lMDxlQ.png
Nousua riittää Malmitiellä joka on tältä puolelta lähes metsätie. Suomenkylän päiväkodin kohdalla päällyste vaihtuu asfaltiksi ja ylämäki lyhyeksi serpentiinlaskuksi.
Tämänpäiväistä lenkkiä mainostettiin etukäteen "No Drop" -ridena ja minä etupäässä vastasin sanojen pitävyyden testaamisesta ja voin vakuuttaa ettei ketään jätetty eikä edes ruvettu pudottamaan. Mustavuoren lenkkeihin kuuluu aina oleellisena osana pieni suunnittelemattomuus ja spontaanisuus ja ne saivat näytellä pientä mutta tärkeää rooliaan lenkin onnistumisessa tälläkin kertaa. Ainoa pikkumurhe oli Kuninkaantien alkuun siirryttäessä sattunut kuoppanajosta aiheutunut rengasrikko ja siinä yhteydessä käynyt ketjutekninen (jollaiset eivät ilmeisesti ole epätyypillisiä eTapin etuvaihtajalle jolle ei aina löydy sen vaatimalla tarkkuudella osuvaa säätöä huoltopukissa vaan vasta tien päällä). 55-tien piennar on toki leveä mutta paikoin huonommassa kunnossa kuin Hindsbyntie pahimmilta kohdiltakaan. Näiltä tapauksilta ei voida kokonaan välttyä minkäänlaisella merkinannolla, mutta aina on vara parantaa.
Paluumatkalla testattiin uutta kelviä, joka kyllä on sileä mutta miten lie asian laita ensimmäisen tai ensimmäisten talvien jälkeen? Ihmettelimme myös kanttikivien korkeutta ja kulmikkuutta eräässäkin kohtaa. Jo menomatkalla oli pohdittu Uuden Porvoontien kelviin ilmestyneitä merkintöja sekä niiden mahdollista yhteyttä Mustavuoren tienoilla havaittuihin koeporaustraktoreihin. Olisiko todella mahdollista että kelvin peruskorjaus tai uudellenrakentaminen olisi edennyt suunnitelmista toteutukseen tai edes toteutuksen suunnitteluun? Miltä mahtaisikaan tuntua ajaa N'Avetan kohdalla olevaa mäkeä ilman sen töyssyjä ja varoitustötteröitä "jotka ovat olleet siinä aina"?
Huomisesta lenkistä en tiedä muuta kuin sen että kuten aina sen tekevät ne kuskit jotka ovat paikalla kello kymmenen. Iltalenkit jatkuvat tuttuun tapaan ti ja to klo 18. Hauskaa on ollut - vaikkei sitä voi aina eikä kaikille aina luvatakaan - joten tervetuloa mukaan!
kuovipolku
03.06.2018, 18.34
Sunnuntaina ítä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit osoittivat elinvoimaisuutensa kun liikkeelle saatiin kaksi eri kvartettia. Ensin lähtivät Ruununraakit tai Vanha kaarti käymään Kellokoskella vastapäivään kiertäen ja sitten Kisakuskit tai Nuoret sankarit omalle Kellokosken lenkilleen myötäpäivään kiertäen. Molemmille kertyi mittariin pyöreät sata kilometriä, mutta hitaammin ajanut ryhmä sai nauttia tuulisesta mutta aurinkoisesta ja (vielä ennen toivottavasti lyhytaikaiseksi jäävää säätilan muutosta) lämpimästä päivästä jonkin verran pitempään.
Onnekkaan sattuman ansiosta kvartetit osuivat kahvitauolla samaan paikkaan, Jokelan seudun Pullokiskalle, ja vieläpä prikulleen samaan aikaan ja mikäs sen mukavampaa! Puheenaiheet vaihtelivat Porvoon Ajoista - jota ensi sunnuntaina ollaan taas menossa seuraamaan, mutta siitä lisää myöhemmin - ja sen uusitusta reitistä antiikin mytologiaan. Viimeksi mainittuun johdatti paikallinen kivenpyörittäjä jota kertomansa mukaan motivoi naapurin kanssa lyöty veto ja joka vaikutti puuhassaan yhtä onneliselta ellei onnellisemmalta kuin Sisyfos Albert Camus'n kuuluisan esseen mukaan.
Maantiepyöräilijät eivät tarvitse painavaa kiveä ollakseen onnellisia, heille riittää ylämäki tai vastatuuli jotka ennen pitkää vaihtuvat alamäeksi ja myötätuuleksi. Niin kävi tänäänkin, joten taas saatiin ajaa hienot lenkit.
PS Hitaamman ryhmän kohdalle sattui lopussa toinenkin onnekas tapaaminen, kun loppupalaveriin osui sattumalta eliittikisakuskiksi parissa vuodessa jalostunut Mustavuoren kasvatti ja päästiin pitkästä aikaa vaihtamaan kuulumisia ja tsekkaamaan molemmin puolin uusia ja uusiutuneita fillareita.
Tiistaina taisi olla aika hiljaista.
Eilen ajoin soolona porukkalenkin.
Huomenna: kun iso osa vakiokuskeista on Porvoossa ei ole odotettavissa suurta ryntäystä. Jos kuitenkin joku on tulossa niin kannattaa huudella täällä sillä muuten lähden liikkeelle jo aikaisemmin.
kuovipolku
08.06.2018, 23.45
Joo, meillä on Mustavuoressa käsinkosketeltava paradoksi: kuskit kehittyvät, mutta lenkit huononevat. Tai eiväthän ne huonoja ole silloin kun ne toteutuvat, mutta ymmärtäähän sen että kun ajajille on edistymisen myötä syntynyt yhteyksiä ja intressejä jotka välillä vetävät ja usein sitovat muualle ja muihin aikoihin, niin perinteisten Mustavuoren lenkkien kanssa voi olla vähän niin ja näin.
Mun kohdalla ei voida puhua kuskin kehittymisestä, mutta minäkin olen Brutuksena jo ehtinyt lupautua toisen porukan matkaan.
Sunnuntaina olisi kuulunut tapoihin yrittää järkätä edes yhteinen menolenkki Porvooseen, mutta taitavat lähes kaikki nykyään preferoida someaikakauteen paremmin istuvia whatsapp- ja mitänäitänytonlähtöjä ja valita itselleen parhaiten sopivia lähtöaikoja. No, mikäs siinä, ajat muuttuvat ja me niiden mukana, leuka edellä jos ei muuten. No hard feelings, moikataan iloisesti kun nähdään - ja pääasia että jokainen itseään ja harrastamaansa lajia vähänkin kunnioittava maantiepyöräilijä käy edes kääntymässä jossain Porvoon Ajojen reitin varrella!
PS Vanhoille konkareille muistutukseksi: tänä vuonna ei nousta Myllymäenkatua ja kisakeskuskin on siirtynyt Huhtisten koululle (joka löytyy Jernbölentien tuolta puolelta).
Olisin saattanut yrittää teidän mukaan setämieslenkille mutta kun lähtö on niin myöhänen! Tai no, mulla ennalta määrätty kotiutumis aika.
kuovipolku
09.06.2018, 00.45
Lähtö on myöhäinen ymmärtääkseni kahdesta syystä: osa ei saa itseään ylös tai ei ainakaan ulos aiemmin ja osan pitää voida ehtiä ajaa riittävän pitkä sakkolenkki plus siirtymä. Porukkalenkkeihin liittyy lähes aina jonkinlaisia kompromisseja - kun taas kotiintuloajoissa niitä ei juurikaan tunneta.
Mutta voihan sitä (a) ehdottaa normaalia aikaisempaa starttia Mustavuoresta ja katsoa saisiko se ajajia liikkeelle, tai (b) kokeilla onnistuisiko omaan lenkkiin sijoittaa myös osuus tämän setämiesporukan mukana.
Trollberga
09.06.2018, 01.51
No, kun kotimaan kisakalenteriin tulee kohta hiljaisempi kausi, niin porukkalenkit taas tihenevät, pitenevät ja paranevat, luulemma. Eikös se ole sitä paitsi vähän ennenaikaista lyödä hanskoja tiskiin Mustavuoren sunnuntaisen Porvoon-Ajo-ajon suhteen? Itse olen silloin muissa kilpapyöräilyyn liittyvissä tehtävissä, mutta ajelkaa nyt ihmeessä yhdessä tuumin hienon uusitun reitin varrelle kilpailijoita kannustamaan! Ei kai sitä tarvitse muuta kuin tässä ilmoittaa, että startti on tavallisesta poiketen jo kello yhdeksän, tai sitten malttaa odottaa siihen tavalliseen kymmeneen, ja suuntana Borgeaux? Allez allez, camarades!
kuovipolku
09.06.2018, 11.10
Ennenaikaista ja ennenaikaista...voi toki olla että mä olen turhankin taipuvainen vajoamaan syvään pessimismiin, mutta ihan objektiivisesti tarkastellen ei etenkään parin viime vuoden kokemuksen perusteella ole erityistä syytä odottaa mitään suurempaa mutta foorumilla näkymätöntä kiinnostusta tai viime hetken innostusta.
Sinulle ja muille seura-aktiiveille jotka eivät kaihda esimerkiksi tikkarin varteen tarttumista nostan hattua, mutta en syytä enkä moiti niitäkään jotka ovat sitä mieltä että sunnuntainakin on parempi ajaa oma lenkki omaan aikaan ja omaan tapaan. Ja onhan niitä jotka mielellään lähtisivät ja viettäisivät kisapäivää Porvoossa mutta eivät aikataulusyistä pääse ja joille se on ajankäytöllisistä rajoituksista johtuen kerrassaan mahdotonta.
Mutta joo: Allez, allez! Nous brisons les chaînes! Tai siis ei nyt ihan kirjaimellisesti!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.