PDA

Näytä tavallinen näkymä : Itä-Helsingin Mustavuoren porukkalenkit

Sivut : 1 [2] 3 4 5

pulmark
16.06.2017, 15.07
Ohessa yksi Myrskylään johtavista reiteistä (214km):

https://ridewithgps.com/routes/5886973

Ehdotan lähtöajaksi huomenna lauantaina Mustavuoresta 09:00 niin silloin jää aikaa miettiä Myrskylässä lähteekö kiertämään Pyhäjärveä. Ohessa reitti (223km) joka ajettiin muutama vuosi sitten ja jossa oli muutaman kilometrin pätkä hiekkatietä (Asematie Porlammin jälkeen):

https://ridewithgps.com/routes/5895574

Ohessa reitti jossa ei taida olla hiekkatietä (222km) kun kääntyy Porlammilta Myrskylän suuntaan. Toinen vaihtoehto on mennä etelään kohti Lapinjärveä:

https://ridewithgps.com/routes/5896502

Spekseiksi ehdotan rauhallista vauhtia (keskinopeus 29-31kph) ja pari taukoa (Myrskylä, Porvoo ?) kahvitteluun ja juomapullojen täyttämiseen.

PS. Linkit korjattu

Jouni_M
16.06.2017, 15.15
Tuo kyseinen hiekkatie:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35367-Maantielenkit-it%E4-hellsingist%E4&p=2260267#post2260267

kuovipolku
16.06.2017, 19.01
Tiimipaitoja?

https://valcismon-media-prod.s3.amazonaws.com/sys-master/root/h85/h1b/8886060449822/400707517p-086_01_66Wx66H

Tiimi kuin tiimi! Paaton taisi kuulua niihin nopeisiin, nokkeliin, onnellisiin ja röyhkeisiin jotka huhtikuun lopussa hyödynsivät Wigglen hinnoitteluvirhettä/markkinointijippoa eli saivat hankituksi Castellin tunnetusti huippulaadukkaita ja -mukavia ajovaatteita "90% alennuksella". Siis jos se ei haitannut että ne olivat Team Skyn väreissä. Vaaleansininen Podio-ajopaita (https://www.castelli-cycling.com/Products/Men/Collections/Team-Sky-Pro/PODIO-JERSEY/p/400707517P) ei välttämättä olisi ihan hirveä mutta L-kokoinen olisi minun ylläni, tuota, voisi se olla tiukempikin.

Se hiekkatie oli tosiaan ihan kiva ajettava, sellaista kovaa, tasaista ja sileääkin. Jos ohuimmat kisarenkaat jättää kotiin, ei pitäisi olla erityistä huolta; tosin - sattumaa tai ei - sitä ei tuolloin keritty ajaa kahtasataa metriä enempää kun tuli päivän ainoaksi jäänyt rengasrikko. Ja onhan hiekkateissä se joskus ikävä puoli etteivät ne aina ole läheskään samassa kunnossa kuin edellisellä kerralla...

Jos äänestetään, nostan kuitenkin käteni hiekkatiepätkän puolesta. vähän sellaisessa "strade marrone/routes non pavées" -hengessä. Samoin kannatan lähtöä kello yhdeksän - mutta mulle sopii miten vain. Speksivastaava päättäköön!

paaton
16.06.2017, 20.12
Juu, noita podioita on L-koossa ja yksi XL ylimääräisenä. Olin ihmeissäni, kun M-olikin castellista minullekkin oikea koko. Eli jos joku tunnustaa huomenna julkisesti olevansa minua isompi, niin saa siitä hyvästä paidan :)

Minä niin arvaan nämä teidän pikkupikkupätkä kovaa hiekkatietä ilman irtokiviä jutut. Vaihdankin vikkelään schwalben tubeless renkaat alta pois, koska noihin ei saa oikeasti tienvarressa sisuria vaihdettua. Jos muuten tuo edellisen linkin kuva on vielä pätevä, niin äänestän kyllä paikan kiertämistä. Saisi olla 4seasonit alla noissa kuttaperkka vanteissa soratieajoon.

Trollberga
16.06.2017, 21.39
Koukkaatteko Nikkilän ABC:lle kello 10? Minulle hiekkatiepätkä on yks' lysti, sillä poljen täältä piilopirtiltä joka tapauksessa sellaista pari mailia alkuverryttelynä. Mutta guttaperkkavanteiden säästäminen on kyllä hyvä idea (vaikka ajetaanhan niillä krossiakin ja yhden olen nähnyt hajoavan kiveen).

pulmark
16.06.2017, 21.43
Mie olen 9:00 huomenna aamulla Mustavuoressa, jos ei tule mitään pakottavaa estettä. Mulla ei ole mitään high end-navigaattoria mutta kai Myrskylästä tai Artjärveltä takaisin löytää :-).

Kannattaa latailla noita reittejä jos haluaa tarkan reitin mukaan ajella... itse en ole niin ehdoton reiteistä. Tarkoitus kuitenkin ajella 200km+ maltillisella vauhdilla hyvässä seurassa.

paaton
16.06.2017, 22.23
No minäpä kliksuttelen garminiin vaihtoehdon b, eli soratienkierron. Clincher malliset kuitukiekot ovat oikeastaan aika typerät, mutta ei voi valittaa, kun nuo 200e hintaan sai.

Ota pullmark ritsa mukaan, niin voit napsauttaa pikkukivillä ahteriin, mikäli vauhti alkaa kasvamaan mäissä. Toinen vaihtoehto on köysi, jolla hinaatte minua sipaamisen jälkeen kotiin :)

paaton
17.06.2017, 08.21
Sääennusteiden mukaan saattaisi tulla jopa sadekuuroja, eli tuulitakki kannattanee laittaa taskuun mukaan. Ihan ei kyllä siltä nyt näytä.

Trollberga
17.06.2017, 08.38
No minäpä kliksuttelen garminiin vaihtoehdon b, eli soratienkierron.
Mulle jäi nyt epäselväksi, mikä on vaihtoehto B eli soratienkierto. Ajetaanko (so. "kierretäänkö") siinä soratie vai jätetäänkö se ajamatta (so. "kierretään")? Mutta ei se mitään, sillä todennäköisesti en tälläkään kertaa saa reittiä kliksuteltua Polariin mökkielektroniikan avulla (Android + Linux). Nikkilän-koukkauksen osalta oletan, että hiljaisuus on myöntymisen merkki, eli nähdään kymmeneltä!

paaton
17.06.2017, 08.41
Mulle jäi nyt epäselväksi, mikä on vaihtoehto B eli soratienkierto. Ajetaanko (so. "kierretäänkö") siinä soratie vai jätetäänkö se ajamatta (so. "kierretään")? Mutta ei se mitään, sillä todennäköisesti en tälläkään kertaa saa reittiä kliksuteltua Polariin mökkielektroniikan avulla (Android + Linux). Nikkilän-koukkauksen osalta oletan, että hiljaisuus on myöntymisen merkki, eli nähdään kymmeneltä!

Tämän reitin laitoin garminiin.

https://ridewithgps.com/routes/5896502

Savolaisia ei ymmärrä muut kuin savolaiset :)

Trollberga
17.06.2017, 11.10
Tuli viime hetken force majeure ja DNS. Toivottavasti ette odotelleet pitkään.

kuovipolku
17.06.2017, 12.17
Tokkopa...ja jos odottelivat, mitäs odottelivat...joopa joo, minä löydän itseni istumassa täällä ja mitä lie tekemässä...lystimpäähän se olisi ollut olla mukana...vaan eihän nuo vahvat kuskit lisävoimia kaipaa...vaikka kyllähän peesaajistakin on vetomiehelle hyötyä...kunhan eivät olisi kovin tarkkaan lähteneet seuraamaan sitä navigaattoriin ladattua reittiään...soratietaival näkyy olevan edessä jo pian Paippisten jälkeen...

Jouni_M
17.06.2017, 18.20
Kun kerta kaikki eivät tänään päässeet nauttimaan pitkän matkan ajosta, niin riittäisikö kiinnostusta huomisella?
Ja juu juu, vettä ehkä satelee jossain vaiheessa mutta ei kai se ajamista estä.
Jos vaikka Isnäsin kautta kabböleen tai sarvisaloon tai molempiin. Kun niitä kevätrullia kerta mainostettiin...

Tai no, jos aamulla ihan kaatamalla tulee niin sitten myöhemmin päivällä.

Villelle
17.06.2017, 21.09
Kinnostusta on huomiselle, mutta ei varmaan ihan 200 :D
Katson tuota sadetta aamusta ja siirrän myöhemmäksi jos tosiaan tulee kaatamalla.

Ipa
17.06.2017, 22.04
Aamupäivä menee olkkarin pöydän maalaamiseen, mutta iltapäivällä vois ajaa teiden kuivuttua.

kuovipolku
18.06.2017, 00.23
Joo, tuskin speksaaja oli niitä alun hiekkateitä (Snickarbackantie, Härsbäcksvägen ja mitä niitä oli) sinne reitille laittanut vaan Ridewithgps oli ne sinne hakenut (mutta turhahan sitä on ohjelmaa syyttää kun käyttäjässä on viime kädessä vika...) eikä speksaaja vain tullut tsekanneeksi.

Ainakin Stravan mukaan (ja Stravahan ei koskaan valehtele) Trollberga ei ollut liikkeellä ainakaan fillarilla, Pikkaisen alkaa kyllä huolestuttamaan että tältä päivältä ei löydy speksaajan itsensä lenkkidataa; eletään toki vuoden valoisinta aikaa, mutta ei pulmarkilla taida pyörässään edes huomiovaloja olla...mutta toivotaan parasta ja luotetaan vahvasti, sillä kahden kahvikupinkin voimalla todistetusti jaksaa!

PS Mulla on kokemusta siitä miten hiilikuituinen satulatolppa sanoo "Krak!" ja miten sen jälkeen ajetaan Nikkilän paikkeilta putkelta kotiin. Muistaakseni se kävi suhteellisen helposti, jopa mukavasti kun putkelta ajamisesta muutenkin tykkäsi, mutta seuraavana päivänä kyllä tiesi tehneensä jotain mitä ei normaalisti ole tehnyt.

PPS Mulle taitaa tulla huomenna samanlainen rokulipäivä pyöräilyllisesti kuin tästä ja jo eilisestä. Loput mahdollisesti ketjusssa "Vituttaako??"

pulmark
18.06.2017, 01.11
Pikkaisen alkaa kyllä huolestuttamaan että tältä päivältä ei löydy speksaajan itsensä lenkkidataa; eletään toki vuoden valoisinta aikaa, mutta ei pulmarkilla taida pyörässään edes huomiovaloja olla...mutta toivotaan parasta ja luotetaan vahvasti, sillä kahden kahvikupinkin voimalla todistetusti jaksaa!

No hätä, kotona paljon ennen puoli ysin iltauutisia ja auringonlaskua. Palauttelu Tuusulanjärven kautta toi keskarit spekseihin. Tankattukin on muutama kupillinen espressoa... kahvissa on muuten yllättävän paljon energiaa, kyllä 6686kcal energiavaje paikkautuu. Polar ryskyttää vielä dataa nettiin, ei passaa kiirehtiä.

Kiitokset lenkkikavereille lenkistä, hyvin meni !

Jouni_M
18.06.2017, 18.17
Sunnuntaina ei käyty Sarvisalossa eikä kokeiltu Isnäsin kevätrullia. Käytiin kylläkin Kabbölessä nauttimassa kahvia, sämpylöitä ja muita piristeitä. Todettiin että ei ollut tarpeeksi lämmintä jäätelölle.
Sen verran jäi varpaankoloon että luvattua sadetta ei tullut. Tai ainakin se oli kovin vähäistä.
Torstain hengessä ajettiin jälleen samat tiet edestakaisin. Focus vastasi vauhdin ylläpidosta ja kaksi Bassoa vetivät kykyjensä mukaan.
Mukava lenkki. Kiitoksia.

humppakuutio
18.06.2017, 21.29
Kiitokset lenkistä. Sää oli luvattua kuivempi, joten en kääntynytkään Porvoosta omalle lenkille kuten olin ajatellut. Hauskana yksityiskohtana Näsin S-marketin kulmilla autolla liikkunut alkuasukas kyseli meiltä ohi ajaessaan tietoa paikallisista maastoporukkalenkeistä.

paaton
20.06.2017, 11.21
Onko suunnitelmia juhannukselle? Itselläni olisi tarkoituksena ajaa torstaina tai perjantaina sellainen jalat tyhjentävä lenkki, koskapa seuraavalla viikolla jää ajot lomailun vuoksi minimiin.

Sateessa ajaminen ei nyt kuitenkaan kamalasti kiinnostaisi.

kuovipolku
20.06.2017, 12.13
Sateessa ajaminen ei nyt kuitenkaan kamalasti kiinnostaisi.

Siinä tapauksessa kannattaa usein valita norjalainen sääennuste suomalaisen sijaan:

Helsinki https://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dra_Finland/Helsingfors/langtidsvarsel.html
Sipoo https://www.yr.no/sted/Finland/S%c3%b6dra_Finland/Sibbo/langtidsvarsel.htm (https://www.yr.no/sted/Finland/S%c3%b6dra_Finland/Sibbo/langtidsvarsel.html)
Järvenpää https://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dra_Finland/J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4~655977/langtidsvarsel.html (https://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dra_Finland/J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4%7E655977/langtidsvarsel.html)
Porvoo https://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dra_Finland/Borg%C3%A5/langtidsvarsel.html
Lohja https://www.yr.no/sted/Finland/S%C3%B6dra_Finland/Lojo/langtidsvarsel.html

Mulla ei ole plääniä sen paremmin itselleni pidettäväksi kuin porukalle ehdotettavaksi. Mulle yksi mahdollinen vaihtoehto on espoolaisten (tai Jari Kulmalan) perinteinen juhannusaatonaaton iltalenkki (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?15602-Espoon-lenkit&p=2678577#post2678577), 165 km Bembölen kahvituvalta perjantaina klo 18. Mutta se ei taida edes siirtymineen riittää sinulle sellaiseksi jalat tyhjentäväksi lenkiksi koska vauhti jäänee alle kolmenkympin - ja ehkä ajat mieluummin jo päivällä. Ei muuta kuin omaa plääniä kehiin ja pitää peukkua että sateet pysyvät poissa!

paaton
20.06.2017, 13.30
:) Varmastikkin riittäisi, ei minulla ole mitään kuvitelmia kunnostani, mutta jostain syystä haluaisin kammeta ajamaan pienemmällä porukalla. Torstai ilta/iltapäivä voisi sinällään olla passeli ajankohta. Tai sitten pe aamusta, riippuen sateesta ja lähtijöistä.

Myrskylän suunnalla oli kyllä hienoja ja tyhjiä teitä.

Edit: Juhannuksen vietto painaakin päälle, eikä nyt pysty jäämään reissulta millään verukkeella pois. Eli ajot jäävät osaltani väliin.

wadenstrom
23.06.2017, 02.48
Minä lähden tänään perjantaina lenkille jo aamupäivällä - jos herään.

kuovipolku
23.06.2017, 10.13
Italiankävijälle ja kaikille muillekin Mustavuoressa herätys! Klo 10.30 lähdetään ajamaan jonkinlaista juhannusaaton(*) lenkkiä jopa tavallista vapaamuotoisimmilla spekseillä eli lenkistä ei voi luvata muuta kuin sen ettei kukaan tällä kertaa kastu.

(*) Norjalaiset ja virolaiset ja muutkin vanhasta eli ainoasta oikeasta juhannusaaton ajankohdasta kiinni pitävät voivat ajaa samassa yhteydessä oman aatonaaton lenkkinsä.

nikobiker
23.06.2017, 12.54
Italiankävijälle ja kaikille muillekin Mustavuoressa herätys! Klo 10.30 lähdetään ajamaan jonkinlaista juhannusaaton(*) lenkkiä jopa tavallista vapaamuotoisimmilla spekseillä eli lenkistä ei voi luvata muuta kuin sen ettei kukaan tällä kertaa kastu.

(*) Norjalaiset ja virolaiset ja muutkin vanhasta eli ainoasta oikeasta juhannusaaton ajankohdasta kiinni pitävät voivat ajaa samassa yhteydessä oman aatonaaton lenkkinsä.

Mulla menee nyt aatot ja aatonaatot sekaisin eli onko tuo lenkki luvassa huomenna lauantaina? Vai missasinko jo... jos näin kävi, niin ehkäpä tuolla idässä vielä kohta nähdään.

Trollberga
23.06.2017, 16.09
Toimitaan suomalaisen kalenterin mukaan, joten aatonaatto meni jo auttamatta ja nyt perjantaina on aatto. Minä voisin lähteä huomenna lauantaina juhannuspäivän lenkille, jos saan lähteä Nikkilästä (kello 11?). Nikkilästä eteenpäin voisin myös laatia reittiehdotuksen, myöhemmin tänään, jos kiinnostusta on.

nikobiker
23.06.2017, 18.13
Toimitaan suomalaisen kalenterin mukaan, joten aatonaatto meni jo auttamatta ja nyt perjantaina on aatto. Minä voisin lähteä huomenna lauantaina juhannuspäivän lenkille, jos saan lähteä Nikkilästä (kello 11?). Nikkilästä eteenpäin voisin myös laatia reittiehdotuksen, myöhemmin tänään, jos kiinnostusta on.

Sää näyttää riittävän hyvältä huomiseksi, joten Nikkilän Scanburger klo 11 sopii mainiosti. Kieppaan Mustavuoren kautta kymmeneltä.

kuovipolku
23.06.2017, 19.34
Minultakin tahtovat aatot ja aatonaatot mennä sekaisin; viimeksi kävi niin kun heitin linkin Bembölen kahvimajalta lähtevään aatonaatonlenkkiin jonka kerroin olevan perjantaina, mutta onneksi se peruttiin sillä se olisi tietenkin ajettu jo torstaina.

Juhannuspäivän - joka on vuodesta 1955 ollut kesäkuun 20. ja 26. päivien välisenä lauantaina - lenkille lähdetään Mustavuoresta *tasan* klo 10.00 ja ajetaan huutoäänestyksellä päätettävksi jäävää reittiä Nikkilän kirkonkylään jossa Trollberga ottaa road captainin hommat ja vie meidät mukaanlähtevät mukavalle lenkille!

Minä vastaan siitä että ABC:lla ollaan ajoissa (joten vilkaiskaapa renkaidenne kuntoa ennen Mustavuoreen lähtöä) ja siitä ettei sadetta saada niskaan (tai ei ainakaan enemmän kuin mitä suomalaiseen kesäpävään kuuluu).

Juhannusaaton lenkillä kierrettiin Kitö, Kilpilahti, Kulloo, kirkonkylä, kyllästämö, Kuusijärvi ja Kuninkaamäki. Kovin oli koleaa, alussa kylmääkin, mutta kuitenkin kesäistä ja kaiketi kaunistakin. Kivat oli kiemurat, kovaa ei ajettu mutta kilometrejä kertyi toistasataa. Kerettiin kiirehtimättä kolmeksi kotiin kuten pitikin eikä kukaan kastunut (vaikka välillä vähän pisaroi).

Kovin iso ei porukka tällä kertaa ollut - huomenna ehkä saadaan useampi mukaan kun sääennustekin on pykälän parempi? - mutta vastaantulijoita oli yllättävän runsaasti ja ainakin Team Toni & Toni, Team Sky, Team Rynkeby, Stanga Racing ja Porvoon Akilles bongattiin.

Mustavuori-Svarta backenin yhteistyökumppanien jo ennestään komeaan joukkoon on muuten nyt saatu myös Segafredo-Zanetti!

Trollberga
23.06.2017, 21.25
Ajelin tänään Tiilään kauniin tammikujan kautta ja ajattelin, että siellä päin olisi hauska ajella huomennakin. Hahmottelin kaksi vaihtoehtoa: (A) 91 km (https://www.strava.com/routes/9309625) ja (B) 101 km (https://www.strava.com/routes/9309275). Viimeksimainittuun (B) sisältyy yksi tieosuus, Särkijärventie jota en ole koskaan ajanut, mutta joka on Google Street View'n mukaan päällystetty (öljysoratie?). Lyhyempään (A) taas sisältyy useampikin minulle tuntematon pätkä. Reittien pituudet ovat Nikkilästä Nikkilään. Ajattelin, että kun teillä on vähän pidemmät siirtymät, tuollainen satanen tai vähän alle riittänee.

kuovipolku
23.06.2017, 22.26
Särkijärventietä en ole ihan tuoreeltaan ajanut mutta ei siitä huonoakaan muistikuvaa ole. Tuntemattomilla pätkillä tarkoitat varmaan siitä itään ja etelään jatkavia Tamminiementietä, Sikiläntietä ja Sannaistentietä, jotka ovat kaikki mukavia pikkuteitä. Veckjärventiehän sai viime syksynä uuden asfaltin.

Porvoon keskustaan ei ole välttämätöntä mennä seikkailemaan - ja seikkailemattahan siellä ei oikein tahdo selvitä ainakaan jos minä olen mukana - Veckjärventienkään kautta ajettaessa. Esimerkiksi Teollisuustien, Mestarintien ja Sisäkehän kautta (eli Porvoon Ajojen reittipätkää toiseen suuntaan) Myrskyläntielle ja Lakkapolun kautta Suomenkyläntielle ja Virtaalan ja Saksalan kautta Kuninkaantielle. Tosin sekin lenkki taitaa silloin olla sen 100 km Nickby-Nickby...

Mahdollisesta taukopaikasta mulla ei ole ideaa, mutta kylläkin se tieto että Kerkkoon Pumppaamo on kiinni sekä la että su.

Nähdään ABC:lla! Yritän ohjata nikobikerinkin sinne eikä minnekään Scanburgerille!

Trollberga
23.06.2017, 23.33
Tamminiementietä, Sikiläntietä ja Sannaistentietä [...] Veckjärventiehän
Juuri täsmälleen näitä meinasin. Ja vaihtoehtoinen Porvoon-kiertoreitti kelpaa kyllä, vaikka Porvoon läpikin on metka seikkailla – voisin kuvitella, että juhannuspäivänä sielläkin on melko hiljainen liikenne. Toisaalta Porvooseen tultaessa saattaisi taukokin jo maittaa, ja jos Pumppaamo on kiinni, muitakaan tilaisuuksia ei liene liiemmin tarjolla.

nikobiker
24.06.2017, 19.05
Kiitokset reittimestarille ja ajopoppoolle tämän päiväisestä hienosta juhannuslenkistä! Ilmakin oli miltei täydellinen. Mustavuoresta Mustavuoreen (n. 150 km) keskinopeus näytti minulla 31,3.

Tässä tyylinäytteenne porukan perältä:

https://drive.google.com/uc?export=view&id=0B4A-VxfLKx6CMDVsVUVRS0I0ODQ

kuovipolku
24.06.2017, 20.23
Juhannuslenkki oli mukava ja hienokin, vaikka:

(1) unohtui kokonaan etteivät huoltoasematkaan juhannuspäivänä välttämättä avaa oviaan ennen kello kahtatoista eli tyhjiin huvenneiden juomapullojen kanssa ja ajopaidan taskuihin mukaan otetulla energialla jouduttiin tulemaan toimeen aina Porvooseen saakka eli rapiat 100 km.
(2) sen paremmin reittimestari kuin apulaisreittimestarikaan ei muistanut aivan tarkalleen miten pian Särkijärventien risteys tuli vastaan mutta kumpikin muisti ihan selvästi että ennen sitä Tiilääntiellä on sellainen tammipuiden reunustama pätkä. Tästä koitunut lisälenkki Tiiläänjärven väärältä eli pohjoispuolelta merkitsi sitä että valitusta lyhyemmästä reittivaihtoehdosta tuli yhtä pitkä kuin siitä pitemmästä ja ne oudommat pikkutiet jäivät ajettaviksi joskus toisella kertaa.
(3) Sikiläntien huonokuntoisen alkupätkän olisi jälkiviisaana voinut jättää ajamatta eli jatkaa Myrskyläntietä etelään ja ajaa sitten Tamminiementien kautta. Mutta ei se mitään, muutenhan saattoi reitillä jopa nauttia hyvästä asfaltista!

Huomennakin ajetaan, samasta paikasta samaan aikaan. Speksejä ei vielä ole olemassa kuin ilmaan heitettävinä ideoina: (a) noin 140 km Ruotsinkylän, Nukarin, Ridasjärven, Sälinkään ja Mäntsälän-Nummisten kautta tai Soukkion-Kellokosken kautta, (b) siirtymä Vantaankoskelle ja sieltä porukkaan joka ajaa jostain lännen kautta koukaten Roosaan ja sitten paluumatkalla vaikka Tuusulanjärven eteläpään paikkeilta takaisin kohti Mustavuorta, tai (c) jotain kokonaan muuta.

Trollberga
24.06.2017, 22.49
Huomennakin ajetaan, samasta paikasta samaan aikaan.[...] (c) jotain kokonaan muuta.
Kiitos kaikille juhannuspäivän lenkistä, joka onnistui vallan mainiosti, vaikka alkuperäisessä reittisuunnitelmassa ei ihan prikulleen pysyttykään. Ensimmäinen lennossa tapahtunut reittimuutos oli oikeastaan ihan hyväkin, sillä Särkijärventien risteys tuli vastaan hyvinkin yllättäen, eikä äkkikäännös olisi välttämättä onnistunut turvallisesti. Reittimestarin eli allekirjoittaneen toinen kömmähdys oli astetta harmillisempi, sillä tarkoitushan oli tosiaan ajaa Tamminiementietä. Toisaalta nythän me emme tiedä, olisiko päällyste ollut yhtään sen sileämpää sielläkään. Eikä muuten Myrskyläntiekään ole koko matkalta Porvooseen asti niin hyväkuntoista asfalttia kuin se muutaman kilometrin osuus Juornaankylästä etelään – kattia kanssa.

Lähtisin kernaasti huomennakin mukaan, kahdella edellytyksellä: jos saan mökkiolosuhteissa ainoan mukana olevan pyöräilyvaatekerran kuivaksi aamuun mennessä ja jos mukaan saa huomennakin liittyä matkan varrelta, eikä siirtymäni Pornaisista muodostu tolkuttoman pitkäksi. Mutta aamu on iltaa viisaampi, joten ilmoittelen joskus ennen yhdeksää, ovatko romppeet edes suurin piirtein kuivat ja kysyn, minne matka. Yksi vaihtoehtohan voisi kenties olla, että korjataan tämän päivän virheet ja ajetaan osittain sama lenkki toiseen suuntaan ja muutenkin mutatis mutandis...? (Lisään reittiehdotuksen viimeistään aamulla, jos osallistumiseni näyttää mahdolliselta.)

Trollberga
24.06.2017, 23.19
Hahmottelin reittisuunnitelman (https://www.strava.com/routes/9326020) saman tien: Nikkilästä Porvooseen Kuninkaantietä (mutta Linnanpellon kautta koukaten, ihan vaihtelun vuoksi), Veckjärventien ja Sannaistentien kautta Ilolaan, Sikiläntietä, Tamminiementietä, pieni pätkä Myrskyläntietä, Särkijärventietä, sitten Tiilääntietä Askolaan, Vahijärventietä ja Helkamäentietä Monninkylään, josta Pornaisiin ja vaikkapa Brusaksentien eli Etelä-Paippisten kautta takaisin Nikkilään, 96,5 kilometriä. Jatkaisin huomenna itsekin Helsinkiin asti. Mahdollisia taukopaikkoja taitaa olla tuon reitin varrella suht niukasti, kun Tuorilan kotileipomokin on suljettu. Pornaisissa Shellin tilalle on vastikään avattu SEO hampurilaisbaareineen. Sitä ennen Askolassa olisi varmaankin joku pullakahvipaikka, tietääkö joku? Mutta oma osallistumiseni riippuu tosiaan proosallisesti siitä, kuivuuko ajohousujeni pehmuste aamuun mennessä. Saankohan nyt unen päästä kiinni, kun tuo niin jännittää?
. . .
Päivitys aamulla: kovin on kosteata sekä pyykinkuivaustelineellä että alkusiirtymän hiekkatieosuudella, joten jätän Mustavuoren lenkin tänään väliin, enkä siis odottele yhdeltätoista Nikkilässä. Yllä esittämäni reittisuunnitelman voisi kenties säästää johonkin toiseen viikonloppuun?

kuovipolku
25.06.2017, 10.08
Eihän mökkiolosuhteissa mikään kuivu yön yli sadesäällä, vaikka herätyttäisi itsensä vaihtamaan sanomalehtipaperia parin tunnin välein, joten hyväksytään tuo force majeureksi. Mä en näe speksatussa reitissä ikävää toisteisuutta, lievää redundanssia tai miten osittain saman reitin ajamista, vaikkakin suuntaa vaihtaen, perättäisinä päivinä voidaankaan kuvata, mutta pidetään tuo vain yhtenä mahdollisuutena vaihtoehdon (c) alla (eli voidaan se säästääkin Trollbergaa varten).

Askola on taidettu aina kahvitaukomielessä ohittaa - jos Monninkylää ei pidetä Askolana niin kuin ei tietysti pidetäkään - mutta puhtaasti teoreettisesti siellä on tai on joskus ollut tai jos on edelleenkin on joko auki tai ei ole kolmekin kahvilaa: Kirnu ja Pikku Kahvila kirkonkylän ja Taidekahvila Terehtööri Vakkolan suunnalla. Ja tietenkin Sale, jos mitään noista ei löydy...

kuovipolku
25.06.2017, 19.59
Mustavuoren lenkkien syvimpään olemukseen kuuluu tunnetusti tietty yllätyksellisyys. Niin sunnuntainakin. Ensimmäisenä yllätti se että kun eilen oli ajamassa varsin runsaslukuinen ja komea porukka, tänään porukka oli ainoastaan komea, joskin kaikin puolin tyylikäs ja (kuten tuntijalle olisi ollut nopeasti selvä jo silmäyksellä ajopaitoihin joiden selkämyksissä luki Continental, Fasport tai Aktia) mukana oli vain vahvoja ja vahvempia tai vieläkin vahvempia kuskeja.

Toinen yllätys ei ehkä ollut järin suuri yllätys, sillä kesäsateethan kuuluvat Suomen kesään. Ridasjärvellä alkanut sade ehti juuri ja juuri kastella tienpinnan ja pisarat olivat pehmeitä ja virkistäviä, sellaisia oikeita onnenpisaroita. Kolmas yllätys oli harmillisempi: elintarvikekioski-kahvila Kylis olikin kiinni ja seuraava mahdollinen taukopaikka oli vasta Mäntsälässä. (Pitkä miinus speksimestarille siitä ettei ollut vaivautunut tarkistamaan aukioloa Facebookista.)

Neljättä yllätystä osattiinkin jo odottaa ennen sen toteutumista, taivas Mäntsälän suunnalla oli uhkaavan tumma ja tuuli juuri sellainen sadekuuroa enteilevä. Sälinkääntie olikin paikoin lainehtivan märkä ja ajokengät saivat osansa vesiroiskeesta. Lahdentien liikennevaloissa seistiin kuitenkin jo lähes kuivalla asfaltilla ja ajovehkeiden kuivuminen pääsi hyvin käyntiin jauringon ja paistaessa Mäntsälän Majan terassille. Ennen kahvitaukoa oli ajettu lähes 110 km, mikä lienee epävirallinen Mustavuoren ennätys. (Pitkä miinus speksimestarille siitä että oli katsonut vain Helsingin paikallissään ja ajatti porukan suoraan pahki päivän ainoaan rankempaan sadekuuroon.)

Paluumatkalla kesä kuivasi sen minkä kastelikin. Tuuli oli enimmäkseen vastainen tai sivuvastainen, puuskissa sen voimakkuus lienee ollut 12-13 m/s, mutta pyörät liikkuivat ja ajajien mielet pysyivät reippaina. Lenkki oli jälleen kerran ollut mukava ja antoisa. Kiitokset mukana olleille ja vahvasti ja tasaisesti vetäneille! (Pitkä miinus tosin speksimestarille siitä että lenkki venähti noin 15% etukäteen arvioitua 140-150 kilometriä pitemmäksi.)

Tiistai-iltana ajetaan, ainakin jos ei kovasti sada. Koska tiistaina ajetaan myös Bianchi Cupia eli Kuninkaanmäen maantiekisa, ajetaan ensin itse vähän lyhyempi eli reilun tunnin lenkura ja kierretään sitten katsomaan kuinka tutut kuskit selviävät Kuusijärven viiden kilometrin lenkin kiertämisestä yhdeksään kertaan.

Kannustetaankin tässä samalla kaikkia mustavuorelaisia jotka yhtään tuntevat kisajalkansa kutiavan laittamaan numerolapun selkäänsä ja näytetään peukkua kaikille jotka lähtevät rohkeasti koettelemaan kykyjään ja kiusaamaan itseään!

Trollberga
26.06.2017, 11.47
Bianchi-cup on tosiaan hyvä paikka käydä vaikka kokeilemassa kilvanajoa, sillä harrastesarjassa ei vaadita lisenssiä.

Lisäsin hetki sitten Mustavuoren lenkkejä koskevaa informaatiota englanniksi omana aiheenaan, tuonne: East Helsinki (Mustavuori) Group Rides – Information in English (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57385-East-Helsinki-(Mustavuori)-Group-Rides-%96-Information-in-English).

Jouni_M
27.06.2017, 22.13
Tiistai-iltanakin ajettiin. Eikä satanut paljoa. Parkkiksella oli toista kymmentä metsään lähtevää pelastuskoiraharrastajaa mutta vain yksi maantielle kaipaava pyörän kuljettaja, joten ajoin tuollaisen pienen lämmittelylenkin. Tarkoituksena oli ajaa myös katselemaan kisoja mutta vilu ajoi miehen suoraan kotiin.

Trollberga
29.06.2017, 22.55
Kesäkuun viimeisenä torstaina Mustavuoren viisikko ajoi perinteisistä perinteisimmän kesäiltalenkin (https://www.strava.com/activities/1059830471) eli kiersi Skjöldvikin jalostamon reitin – ensin mustaa savua ja sitten yhdestä sataman puolen piipusta noussutta valtavaa lieskaa ihmetellen – ja jatkoi sitten Anttilan ja Immersbyn kautta takaisin Itä-Helsinkiin. Niin ikään perinteitä kunnioittaen parkkipaikalla puhuttiin rauhallisesta lenkistä ja aika reippaaksihan se vauhti taas yltyi, vaikka vapaamuotoiseen vauhti-iloitteluun innostuttiin vasta – edelleenkin perinteisesti – Immersbyntien mäkiosuudella. Kiva lenkki, kiitos mukavalle porukalle!

wadenstrom
29.06.2017, 23.04
Kesäkuun viimeisenä torstaina Mustavuoren viisikko ajoi perinteisistä perinteisimmän kesäiltalenkin eli kiersi Skjöldvikin jalostamon reitin – ensin mustaa savua ja sitten yhdestä sataman puolen piipusta noussutta valtavaa lieskaa ihmetellen – ja jatkoi sitten Anttilan ja Immersbyn kautta takaisin Itä-Helsinkiin.

Och HERREN gick framför dem, om dagen i en molnstod, för att leda dem på vägen, och om natten i en eldstod, för att lysa dem

"Turvasoihtu palaa Porvoon Kilpilahdessa - hurja savupilvi näkyy kauas"

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706292200237046_u0.shtml

Trollberga
29.06.2017, 23.38
Och HERREN gick framför dem, om dagen i en molnstod, för att leda dem på vägen, och om natten i en eldstod, för att lysa dem
Valittua kansaa halki erämaan johdattanut savupatsas ja Herran sytyttämä merkkituli ovat kyllä paljon kiehtovampi ajatus kuin moderni, proosallinen "turvasoihtu".

Siinä kun Agan säiliörekat tekivät kiireellä lähtöä pois alueelta ja toisien rekkojen lavoille lastattiin kaasupulloja, kävi kyllä mielessä, että pitäisiköhän tässä meidänkin polkea täältä poispäin, nopeana joukkueajoharjoituksena.

kuovipolku
30.06.2017, 10.10
Sattuneesta syystä ajoin itse samaa perinteistä kesäiltalenkkiä vain noin reilua tuntia aikaisemmin mutta juuri silloin ei ollut havaittavissa mitään mikä olisi voinut tuoda mieleen toisen Mooseksen kirjan tai Nehemian kirjan jakeita - eli soihdutus ei eilen illallakaan ollut tavanomaista suurempaa kuin ajoittain. Mutta vaikka osasinkin lukea ylläolevan pilke silmäkulmassa kirjoitetuksi, on hyvä pitää mielessä ettei jalostamo ole mikä tahansa alue, vaikkemme sille normaalioloissa yksin tai porukkalenkillä ajaessa muuten omista hetken ajatustakaan.

"Kilpilahden teollisuusalueella on henkilökuntaa ja palvelutoimittajia varten hälytysjärjestelmä, joka koostuu sireeneistä ja kuulutusjärjestelmästä. Tämä järjestelmä on tarkoitettu vain teollisuusalueen sisäisiä tilanteita varten. Teollisuusalueen ulkopuolelle ulottuvissa tilanteissa vastuu varoittamisesta on pelastusviranomaisella."

Ajankohtaisia tiedotteita voi halutessaan tai pelkkää uteliaisuuttaan vilkaista ennen lenkillelähtöä siinä missä säätutkan kuvaakin: https://www.kilpilahti.fi/category/tiedotteet/

Säätutkan kuvasta tulikin mieleen että viikonlopun sää on ollut ennusteissa yhtä oikullinen ja muuttuvainen kuin (jos Vergiliuksen sanontaan on uskomista) nainen, välillä jopa eeppisen tuuliselta ja sateiselta näyttänyt, mutta nyt pahin olisi matalapaineineen jäämässä Suomenlahden eteläpuolelle, joten eiköhän me taas päästä ajamaan!

Vaikka sinne Porkkalaan? Tai sitten käydään korjaamasssa viimekertainen suunnistusvirhe ja käännytään oikealle sen Huuvarin tienviitan kohdalla?

PS Taas huomasi (jo ajaessaan ja myöhemmin Strava-dataa silmäillessään) mikä ero on reippaallakin soololenkillä ja hyvällä porukkalenkillä; eräs ruotsalainen blogisti kuvasi kerran jälkimmäistä sanoin svinjobbigt, supersnabbt och skitkul - ja juuri sellainen tämänkertainenkin Mustavuoren iltalenkki vaikuttaa olleen!

Trollberga
30.06.2017, 13.52
Kun nyt kerran pilke huomattiin silmäkulmassa, niin menköön vielä tämäkin: se oli "yhtä oikullinen ja muuttuvainen kuin (jos Vergiliuksen sanontaan on uskomista) nainen" joka ehdotti parkkipaikalla rauhallista lenkkiä ja joka sitten kuitenkin omalta osaltaan vastasi niistä kovimmista vedoista. Eikä pelkästään "kuin nainen" vaan ihan kirjaimellisesti nainen.

minnak
30.06.2017, 22.16
Höpsis. Se oli kyllä kromosomit XX omaava, joka yritti lenkin alussa ajaa rauhallisesti ja ajoikin, kunnes päästi XY:t vetovuoroihin. Ja tällöin vauhti nousi, jolloin XX:n täytyi myös yrittää pitää samaa vauhtia niin matkan varrella, Immersbyn mäissä kuin loppusuorallakin. Että nyt menee kyllä XY omaavien piikkiin kyseinen hyvä lenkki!

Trollberga
30.06.2017, 23.56
Niin no, huomattakoon sanat "omalta osaltaan" eli kyllä sen grillin äärellä oli monta kokkia (en sano "soppaa hämmentämässä", sillä savuun ja tulenlieskoihin sopii tuo grillaaminen paremmin) ja maukasta lenkkiähän siitä kypsyi ja kehkeytyi. Huomenna lauantaina ajetaan taas ja kaikki kynnelle kykenevät nais- ja miesoletetut, vanhat ja uudet mustavuorelaiset ovat mitä tervetulleimmat ketjua pyörittämään. Puhurikin pikkuhiljaa tässä illan mittaan hiipuu ja huomenna lienee tiedossa enää kohtalaista itätuulta. Kuovipolulla taisi tuossa yllä olla pari reittiajatustakin; itse kannattaisin itäsuuntaa, jotta saadaan paluumatkalla nauttia vähintäänkin laitamyötäisestä.

Trollberga
01.07.2017, 00.02
Vaikka sinne Porkkalaan? Tai sitten käydään korjaamasssa viimekertainen suunnistusvirhe ja käännytään oikealle sen Huuvarin tienviitan kohdalla?
Mitäs jos käännytään Huuvariin, mutta vastakkaisesta suunnasta eli vasemmalle? Ja voidaan varmaankin olla myös poikkeamatta Nikkilään eli ajaa vaikkapa tällä viisiin Huuvarin kautta, 143 km Mustavuoresta Mustavuoreen (https://www.strava.com/routes/9326020). Reittihahmotelma ei ole ihan prikulleen tarkka eli lähinnä Porvoon läpiajo meni vähän sutaisten Stravan kanssa piirtäessä.

kuovipolku
01.07.2017, 09.14
Hyvältähän tuo sutaisten tehty reitti näyttää - ja Porvoon läpiajon kanssa on tunnetusti aina vähän niin ja näin, oli reitti sitten miten prikulleen tarkasti piirretty tahansa - ja voidaanhan siihen mustavuorelaiseen tapaan tehdä lennossa pikkumuutoksia, jos ei muuten niin ihan vain vetomiehen mielenjohteesta. Jossakin siellä Ilolan ja Askolan välissä meitä siis odottaa alkaneeseen heinäkuuhun ja tänään käynnistyvään Tour de Franceen sopien semmoinen pays du lait et du miel tai voihan se yhtä hyvin olla Pays de Nulle Part!

Askola taitaa sittenkin olla kahvitaukopaikan hakijan kannalta oikea autio maa: kirkonkylän Kahvila Kirnu löytyi todistettavasti StreetViewistä vielä vuonna 2009 mutta katosi viimeistään silloin kun Aktia lakkautettiin, Pikku Kahvila lienee toiminut vain yhden kesän ja Taidekahvila Terehtööri on auki vain sunnuntaisin. Huuvarin-Särkijärven nuorisoseuran perinteinen kesätori seurantalo Jukolan pihalla osuu reitin varrelle kun tullaan Tamminiementieltä Myrskyläntielle, mutta kyllähän me varmaan jaksamme ajaa aina tuttuun ja turvalliseen Pumppaamoonkin asti?

Trollberga
01.07.2017, 09.34
Nyt aamulla on aavistuksen verran epävarmuutta ilmassa sen suhteen, ehdinkö sittenkään mukaan. Ellei minua näy kymmeneltä, älkää suotta odotelko. Hauskaa lenkkiä!

kuovipolku
01.07.2017, 10.02
Reitin tiedät - aja kiinni kun ehdit!:eek:

Ipa
01.07.2017, 10.13
Jää taas Mustavuoren lenkki väliin. To do lista on liian pitkä.

Steni
01.07.2017, 10.15
Saatan tulla Östersundomin kaupalta jonon peränpitäjäksi joksikin aikaa, nyt kun Quest on huollettu ja
testilenkkiä pitäisi kehitellä. Jos kerkiän.....

Jouni_M
02.07.2017, 00.09
Lauantain lenkille kaikki kerkesivät mukaan ja Uudelta Porvoontieltä liittyi vielä yksi vahvistus. Kierrettiin tuo Trolbergan speksaama reitti. Takaisin parkkikselle ei tainnut palata kuin yksi kuski. Ensimmäinen erkani omalle reitilleen Sannaisissa, toinen Askolassa, ja peränpitäjäkin hukattiin pariin otteeseen (joka tosin osasi tulla juuri oikeaan taukopaikkaan vaikkei sitä oltu edes mainittu). Vauhti oli vastatuulesta huolimatta mukavan reipasta ja hieman nousujohteista.Kiitoksia hyvästä seurasta!

Huomennakin ajetaan. Reitin toivottiin kulkevan Nikkilän kautta josta noukittaisiin Trolberga mukaan. Olenko ainoa joka olisi innostunut käymään lossilla Pellingissä? Kyllä muutkin reitit kelpaa....

Trollberga
02.07.2017, 00.49
Onnekseni kerkesin ja huomenna toivottavasti myös. Esitinkin jo päivän lenkin aikana toivomuksen, että saisin taas liittyä letkaan Nikkilästä kello 11. Palataan aamulla asiaan.
. . .
Kas, merkillisesti nuo viimeisimmät viestit ilmestyivät nähtävikseni vasta kun olin ylläolevan jo kirjoittanut. Kyllä se Pellingin lossi ainakin minulle kelpaa. Sääennustekin vaikuttaa lupaavalta tuollaisen merellisen lenkin kannalta.
. . .
Vielä: jos lenkki suuntautuu Pellinkiin, voisin toki polkea myös Tyysterintien risteykseen teitä odottamaan, paikkaan jossa yksi tämänpäiväisistä mukaanliittyjistä odotteli. Mutta ehdin jo mainostaa, että Mustavuoren juna seisahtuu Nikkilässä kello 11, jos vaikka saataisiin (muitakin) hukkaketjulaisia vahvistukseksi. Joten pidetään varmaankin kiinni Nikkilästä?

Jouni_M
03.07.2017, 10.24
Sunnuntaina käytiin kuin käytiinkin Pellingissä asti. Yleensähän on käyty kääntymässä vain Tirmon lossirannassa. Reitistä ei oltu ennalta sovittu muuta kuin lähtöpaikka, määränpää, ja kierto Nikkilän kautta. Loput sovittiin lennosta matkalla. Tavan mukaan päätettiin yhdessä äänin ajaa rauhallisesti.

Kuuden kuskin voimin ajettiin Mustavuoresta Kuninkaanmäen kautta Nikkilään josta saatiin mukaan kaksi vahvistusta. Ikävästi toisen matka katkesi jo Anttilassa pinnan napsahtaessa poikki radan ylityksen jälkeen. Kuski jäi odottelemaan kyytiä ja sai samalla nauttia lättähatun ohiajosta.
Porukka jatkoi Pellinkiin Ernestasin, Porvoon ja Epoon kautta. Varsinkin Porvoon jälkeen muutama autoilija innostui kannustamaan meitä torven soitoilla. Pellingissä nautittiin virvokkeet Café Bonitassa ja merkittiin vieraskirjaan todiste vierailusta.

Paluu saatiinkin ajaa pääosin myötätuuleen. Porvoon kohdilla tajuttiin että ei riitä jos vain ajetaan suoraan takaisin Mustavuoreen. Ajettiinkin Saksalan ja Valkjärventien kautta Pornaisten Seolle tankkaamaan.
Kun yksi oli lähtenyt kotisiirtymälle Porvoossa, hajosi kuusikko kahtia kun ruvettiin ehdottamaan kiertoa Halkian (Nummistakin ehdotettiin) kautta. Kolme äkkinäisten aikataulupaineiden rasittamaa kuskia lähtivät suorin tein kotiin, kun loput lähtivät hakemaan vaadittavia lisäkilometrejä Halkiasta (jossa muuten pientä remonttia).

Erinomainen lenkki erinomaisessa seurassa. Vaadittavat 200km tuli täyteen ainakin viidelle kuskille, mutta alta kulmien ei katsota vähemmänkään ajaneita. Keli oli aurinkoinen vaikkakin hieman tuulinen. Lenkki ajettiin rauhallisen tasaisesti ilman minkäänlaisia rypistyksiä. Omalta osalta 200+ matka taittui 31 keskarilla. Mainio päivä viettää satulassa. Kesän parhaita lenkkejä tänän asti.

Kiitoksia kaikille.

Ipa
03.07.2017, 12.34
Ennen kuin kukaan muu ehtii viisastelemaan niin mainittakoon, että se on Benitas Cafe. Tosiaan, olipas hieno lenkki, kiitokset omastakin puolesta.

kuovipolku
03.07.2017, 14.03
Ennen kuin kukaan muu ehtii viisastelemaan niin mainittakoon, että se on Benitas Cafe. Tosiaan, olipas hieno lenkki, kiitokset omastakin puolesta.

Kun nyt vaseti riensit tarjoamaan tilaisuuden, niin viisastellaan sen verran että unohdit "Cafésta" akuutin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Akuutti_(tarke)).

Mutta eihän itse lenkistä löydä edes se pihlajanmarjoja havitteleva kettukaan muuta kuin sen että Tirmoon päin on harvoin onnistuttu ajamaan ilman ainuttakaan jo etukäteen lossin lähdöstä myöhästymisen tai sen mahdollisuuden takia raivosta kiehuvan autoilijan pyöräilijöihin kohdistamaa mielenilmausta.

PS Poisjäämisen aiheuttamaan harmiin ei kai ole muuta lääkettä kuin ajaa joku päivä sama lenkki yksin, satoi tai paistoi, ja pelkällä pahalla sisulla.

Ipa
03.07.2017, 14.22
Heh, heh! Aavistin oikein, että tuohon vielä tartutaan 😀. Tulipa nyt ajettua viime kesänä väliin jäänyt Voolahdentie.

Trollberga
03.07.2017, 19.11
Kun nyt vaseti riensit tarjoamaan tilaisuuden, niin viisastellaan sen verran että unohdit "Cafésta" akuutin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Akuutti_(tarke)).
"Vilén, heittomerkillä (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/03/28/tankki-tayteen-emmi-johtaa-kahvilaa)!" Kun nyt vasiten riensit tarjoamaan tilaisuuden jatkoviisasteluun, niin mistähän tuo valkoselkätikka (https://www.google.fi/search?q=vaseti) tähän pyrähti?

Vein kiekon rihdattavaksi ja saanen sen jo huomenna takaisin, huollon hurjasta kesäsäpinästä huolimatta, joten tiistai-iltalenkin mahdollisuus näyttää osaltani lupaavalta.

Ipa
03.07.2017, 21.18
^Jopas täällä viisastellaan oikein urakalla.

Yritin tänään mennä verenluovutukseen, mutta nuukana mieheni herutin vain yhden desilitran, joten saatan olla huomenna ajokunnossa. (Syy taisi kuitenkin olla SPR:n hoitsussa, joka tökkäsi piikin laskimoon huolimattomasti.)
Huomasin eilisellä lenkillä omassa takakiekossa lievää klappia ja äsken kiristelin pois turhat välykset (toivottavasti en pilannut hyvää rullaavuutta). Ei kuitenkaan tarvinnut rihdata vannetta. DIY-pukki olisi löytynyt kotoa.

Vaihdoin cycloon nastarenkaat ja samalla rihtasin vanteet omatekoisessa rihtauspukissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20151228/53d137603a6dd5b5c486c27708f99deb.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20151228/637f0e916142246dea314f6454e9816c.jpg

Trollberga
04.07.2017, 01.13
Pinnan katkeaminen tuppaa aiheuttamaan kiekon vääntymisen sellaiseksi kahdeksikoksi, ettei sitä ihan pienellä hienosäädöllä oikaista – näin ainakin minulle on käynyt kolmesti parin viime vuoden aikana. Tänään kun tarkastelin Olmon runkoa, vietyäni takakiekon huoltoon, huomasin renkaan (tai kenties vanteen) hanganneen takahaarukkaan (chainstay – mikähän se onkaan suomeksi?) ihan kunnon jäljen, ja ihan vain sen muutaman kierroksen aikana minkä vääntynyt kiekko ehti pyöriä pinnan katkeamisen ja pysähtymiseni välillä. Tuollaisen vänkyrän oikaisu voi ilmeisesti olla ammattilaisellekin haastava homma.

kuovipolku
04.07.2017, 08.12
Takahaarukan ala- ja yläputkista olen oppinut puhumaan, mutta ilmeisesti joskus 1970–80-luvuilla oli vakiintuneeessa käytössä sanapari alatakahaarukka ja ylätakahaarukka, joita esimerkiksi Staffan Skottin pyöräilykirjan suomentaja käytti - ja tässä vielä makupalaksi pieni blast from the past 80-luvun puolivälistä (https://www.cs.helsinki.fi/u/txsaarin/katalogit/Miyata.pdf). Itse voisin ajatella puhuttavan pelkästään ala- ja ylähaarukoista ainakin niin kauan kuin (pysty)polkupyörän runkorakenne, "diamond frame", pysyy oleellisesti samana.

PS Mun osalta heinäkuu merkitsee iltalenkkikauden osalta taukoa eli palaan niiden merkeissä parkkikselle kun leikkuupuimurit ilmestyvät pelloille ja illat alkavat pimetä. Lomakausi voi noin yleisemminkin tarkoittaa sitä että jotkut kuskit voivat loistaa poissaolollaan ja joistain voidaan jonkin ajan kuluttua muistaa todeta ettei "sekään sitten ole ollut mukana vähään aikaan, liekö lopettanut fillaroinnin?"

Mutta jaksan uskoa ja kokemuksesta tiedän että kyllä siellä seurassa ajamaan pääsee, uudet ajajat ovat kesken kauttakin tervetulleita. moni vanha tekee paluun ja Mustavuoressahan laatu on jos on niikseen tullut korvannut määrän, joten hyviä iltalenkkejä on aivan varmasti kaikille ti tai to klo 18 (ala)parkkikselle ehtiville luvassa!

Ipa
04.07.2017, 13.30
Fingerporin Rivo Riitta vois tuohon todeta että "vielä minä teille hiertyneen alahaarukan näytän".

Ipa
04.07.2017, 16.19
Jaahas! Nyt hymy hyytyi. Joudun huomenna silmäleikkaukseen ja varmaan ropisee ajokieltoa.

Trollberga
04.07.2017, 23.56
Jaahas! Nyt hymy hyytyi. Joudun huomenna silmäleikkaukseen ja varmaan ropisee ajokieltoa.
No onpa ikävä juttu. Tsemppiä ja pidetään peukkuja, että kuntoutuminen käy nopeasti.

Jouni_M
07.07.2017, 16.53
Torstaina ajettiin 3 kuskin voimin noin 80 km kierros tuttuja teitä. Käytiin Immersbyssä, Nikkilässä, Linnanpellossa, Anttilassa ja tietenkin jalostamon kupeessa. Välillä mentiin hiljempää, välillä kovempaa. Keskari taisi olla jossain 31 ja 33 välissä.
Alkuun oli pilvistä ja tuulista. Lopussa oli pilvistä, tuulista ja märkää. Yritettiin ajaa sadepilveä pakoon. Ei onnistunut. Todettiin että vesisade oli kuitenkin vaihtelua lumi, räntä ja raesateille.
Hyvä lenkki jälleen kerran!

PS. Ipalle pikaista parantumista/kuntoutumista.

Ipa
07.07.2017, 18.16
Kiitos! Eilinen kolmetuntinen leikkaus meni hyvin, kotiuduin tänään. Rauhallinen liikunta on sallittua, mutta luulen ettei sillä tarkoiteta Mustavuoren rauhallisia lenkkejä. Ei tuo ikä taida sittenkään olla pelkkä numero.

kuovipolku
07.07.2017, 22.17
Tuleehan sitä nuoremmillekin kremppaa jos jonkinlaista - eivätkä ne (sikäli kuin olen sivusta seurannut ja jotain ymmärtänyt) edes toivu silmäleikkauksista yhtään nopeammin kuin, öö, setämiesikään ehtineet!

Muuten: joskus keväällä 2011 - tämä vuosiluku piti tarkistaa - oli silloisilla maantielenkeillä itä-hellsingistä vielä kuten joskus hauskasti sanotaan tuoretta lihaa. Muiden porukkalenkkijuttujen ohella ihmettelin sitä että mukana oli paljon Skil-Shimanon asussa ajavia kuskeja. Sehän oli joku hollantilainen Pro Conti -tason joukkue jossa ei oikein nimimiehiä ollut eikä sitä kovin usein edes televisiossa näkynyt, joten oli outoa että sillä oli niin paljon faneja ja nimenomaan täällä idässä. Sittemmin selvisi että Itä-Helsingin Pyörähuolto, jonka ympärille lenkit olivat tavallaan syntyneet, oli merkittävänä Shimano-kauppiaana jotain kautta saanut erän tallin ajovaatteita ja tarjosi niitä asiakkailleen varsin edulliseen hintaan. (Itsekin tulin niitä myöhemmin hankkineeksi.)

Skil-Shimano oli siis eräänlainen porukan nimikkojoukkue ja kun toukokuussa joku tuntematon tallin kuski voitti Quatre Jours de Dunkerquen kolme osuutta peräkkäin oli luonnollista että se tuli puheeksi kahvitauolla. Kukaan ei muistanut edes kuskin nimeä ja minäkin vain sen että se oli joku nuori saksalainen joka oli vielä edellisenä kautena ajanut Conti-tason joukkueessa. Heinäkuussa sama kirimies sitten voitti kolme osuutta WT-tason kilpailussa Tour de Polognessa ja myöhemmin ikään kuin varmuudeksi ja tasonsa kiistattomasti osoittaakseen löi Vueltan etapilla kirikamppailussa silloin vielä kovan Oscar Freiren ja kykynsä jo näyttäneen Peter Saganin. Vuoden lopussa saksalaisella oli koossa kahdeksantoista voittoa.

Jotkut ovat jo ehkä muistaneet ja fiksuimmat arvanneet että kyseinen nuori superlahjakkuus oli ei kukaan muu kuin Marcel Kittel.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Marcel_Kittel_4JDD2011.JPG/513px-Marcel_Kittel_4JDD2011.JPG

No, tämä oli varsin pitkä ja eräällä tapaa vähän sentimentaalinenkin johdatus siihen että huomenna on taas lauantai eli viikonloppulenkin paikka. Sääennuste lupaa sekä lauantaille että sunnuntaille erinomaista ajosäätä, jopa harvinaisen hyvää tälle kesälle.

Mulla ei ole minkäänlaista reitti-ideaa (enkä itse asiassa oli ihan varma olenko lähdössä klo 10.00), mutta haluan silti jälleen kerran toivottaa kaikki maantiepyöräilyn ja porukkalenkkien ystävät tervetulleiksi Mustavuoren parkkipaikalle Itäväylän kupeeseen ja sieltä sitten Itä-Uudenmaan teille (tai minne sitten lenkki suuntautuukin)!

Trollberga
07.07.2017, 23.26
Tälläkin kertaa Pornaisten suunnalla majaillessani toivoisin pääseväni liittymään letkaan matkan varrelta: joko Nikkilästä tai sitten vaikkapa Kuninkaanmäestä, Kulloosta tai Tyysteristä, riippuen matkanne määrästä eli suunnasta. Mulla ei ainakaan toistaiseksi ole reitti-ideaa, mutta jollei muillakaan ole, niin voin miettiä jotain Nikkilä-lähtöistä.

Jotenkin, muuten, kuvittelin tuon Skil-Shimano-tallin historian ulottuvan tai päättyvän jonnekin kauemmas menneisyyteen, mutta sehän näyttääkin olevan ihan lähihistoriaa. Ja hyvinkin ajankohtaista lähihistoriaa.

P.S. Aloin tuossa miettiä, että olenhan minä nyt hyvänen aika nähnyt Sean Kellyn Skil-tiimin paidassa (kuvissa, esim. Miroir du Cyclisme -lehdessä aikoinaan), ja googlasin (https://www.google.fi/search?q=sean+kelly+skil+sem): tosiaan, SKIL-SEM ajoi samannäköisessä paidassa vuosina 1984-86. Ja nykyäänhän tiimi on Team Sunweb. Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Team_Sunweb_(men%27s_team)): "The team has existed since 2005 but Skil (https://en.wikipedia.org/wiki/Skil) previously sponsored a French (https://en.wikipedia.org/wiki/France) cycling team (https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_team), Skil-Sem (https://en.wikipedia.org/wiki/Skil-Sem_(cycling_team)), from 1984 to 1985, with a similar jersey."

P.S.S. Lisäksi SEM-France-Loire-tallin paita (https://cycling-jersey-collection.com/files/photos/filename/sean-kelly-sem-jersey-1983-back.jpg) kovasti muistutti samoihin aikoihin toimineen Puch-Campagnolo-Wolber (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/16/a5/7d/16a57da4bfd130ba714c7488db646b1d--happy-birthday-technology.jpg)-tallin paitaa, jollaisessa minäkin ajoin 1983...

Jouni_M
08.07.2017, 00.30
Tapaamme siis Nikkilässä klo 11 kieppeillä. Sieltähän nyt sitten pääsee vähän joka suuntaan...

Trollberga
08.07.2017, 01.10
Olisiko tällainen (https://www.strava.com/routes/9523809) tylsä: Nikkilästä Paippisten kautta Mäntsälään, Metsäkulmantien kautta Pukkilaan, Hiidenkirnujentietä Askolaan ja sieltä Niitoontietä Porvoonjoen vartta ja yli Virtaalaan, Porvoon laitamilta sitten Kuninkaantietä takaisin Nikkilään? 109 km Nikkilästä Nikkilään eli Mustavuoresta Mustavuoreen semmoiset satakuusikymppiä. Mahdollisia taukopaikkoja ainakin Mäntsälässä ja Pumppaamo.

kuovipolku
08.07.2017, 19.03
Lenkki ei ollut vähäisimmissäkään määrin tylsä, vaikka pysyttiin reittispeksissä ehkä hieman epämustavuorelaiseen tapaan sataprosenttisesti. Yllätyksiä tarjosivat niin Campagnolon takavaihtajan vaijeri kuin Suomen kesäsääkin. Lisäksi keksittiin Askolassa (http://www.hiidenkirnut.fi/img/hiidenkirnut-esite-suomeksi-for-screen.pdf) suorittaa oheisohjelmaa ja tehtiin sellainen pieni sight seeing & team building ekskursio. Hyvä, miltei
kuninkaallisen hyvä lenkki.

http://1.bp.blogspot.com/-HB6TiM7Om_o/VmxqUXrfxxI/AAAAAAAAN5Y/WuO2WDLOv20/s1600/Riisipata.tiff

Ja kun ajamisen makuun on päästy, niin heti huomenna täytyy saada lisää. Päätettiin kesäsään kunniaksi kokeilla aikaistettua lähtöä eli Mustavuoreen pitäisi ehtiä aamuyhdeksäksi, mikäli mielii mukaan, tai vaihtoehtoisesti saapua Nikkilän ABC:lle - tai Scanburgerillekin voi tulla - viimeistään kymmeneksi. Jos on tuoda jonkinlaista reitti-ideaa mukanaan, niin ei siä pahana pidetä.

Trollberga
08.07.2017, 19.18
Hiidenkirnujentien uusi asfaltti on niin kertakaikkisen sileää, että kuoppia* täytyi käydä etsimässä metsästä.
___
*) Hiidenkirnut ovat ruotsiksi jättegrytor, saksaksi Gletschermühlen ja/tai Riesentöpfe, mutta anglosaksinen understatement kuuluu proosallisesti potholes​.

Jouni_M
08.07.2017, 19.28
Hiidenkirnujentien uusi asfaltti on niin kertakaikkisen sileää, että kuoppia* täytyi käydä etsimässä metsästä.
___
*) Hiidenkirnut ovat ruotsiksi jättegrytor, saksaksi Gletschermühlen ja/tai Riesentöpfe, mutta anglosaksinen understatement on potholes​.
Se taitaa anglosakseille olla glacial pothole. Erotuksena tuollaiselle tavalliselle kuopalle tiessä.
Kunhan viisastelen...

Trollberga
08.07.2017, 20.17
Se taitaa anglosakseille olla glacial pothole. Erotuksena tuollaiselle tavalliselle kuopalle tiessä.
Kunhan viisastelen...

Hyvä että viisastelet! Askolan hiidenkirnuilla huomaamissani kylteissä lukee kuitenkin vain "potholes". Kuka voisi ajaa ohi moisesta nähtävyydestä? Kuoppia!

Trollberga
09.07.2017, 09.45
Lisää viisastelua: jos uskotaan Wikipediaa (https://de.wikipedia.org/wiki/Gletscherm%C3%BChle), Gletschermühle saattaa olla väärä termi, sillä se tarkoittaa jäätikkökaivoa (https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4tikk%C3%B6kaivo), kun taas hiidenkirnun nimi on saksaksi (https://de.wikipedia.org/wiki/Gletschertopf) Gletschertopf (sananm. jäätikköpata) tai Riesentopf (jättiläisenpata). Saksankielinen Wikipedia mainitsee Askolan hiidenkirnut ja erityisesti Jättiläisen kuhnepytyn: "Im finnischen (https://de.wikipedia.org/wiki/Finnland)Hiidenkirnut in der Nähe von Askola (https://de.wikipedia.org/wiki/Askola) hat der größte Gletschertopf einen Durchmesser von vier und eine Tiefe von zehn Metern." Englanninkielinen Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Giant%27s_kettle) taas käyttää hiidenkirnuista termejä giant's kettle tai giant's cauldron ja lisää: "For other uses, see Pothole (disambiguation) (https://en.wikipedia.org/wiki/Pothole_(disambiguation))."

Minulla ei ole tänään reittiehdotusta mukanani tuotavaksi, mutta ajattelin itse ajaa vähän lyhyemmän eli kääntyä jossain vaiheessa takaisin kohti lähtöpaikkaani Pornaisia, siten että omasta lenkistäni tulee sellainen kolmituntinen.

P.S. Tosin, jos jollakulla on joku oikein kiinnostava reittisuunnitelma, voi olla että olen yllytettävissä pidemmällekin lenkille...

Trollberga
09.07.2017, 17.11
Aurinko paistoi ja seura oli mukavaa, joten suunnittelemastani kolmituntisesta tulikin nelituntinen. Kolmikon muut jäsenet ajoivat ainakin viisi. Käytiin kääntymässä Emäsalossa. Liekö aikaistettu lähtö sitten karsinut osanottajajoukon kolmeen; Royal-pyöräilyllä oli ainakin oma osuutensa asiaan.

P.S. Tässä (http://en.zimagez.com/full/cf1c42e6b80712d91c7dc60fb549e425b4628287cacdf29a9c 70a9fb13b2115514b9d25694eb66a0f1e939769b81442ceed3 c026d8255ebb1f066b33c27e9fb2d7279f21369dada5.php) vielä muodikas selfie tai ryhmäkuva, johon mahtuivat kaikki sunnuntailenkin osallistujat.

http://en.zimagez.com/miniature/19732001101558960157093116860335479273145021n.jpg

Samuli
14.07.2017, 17.55
Sopiiko ehdottaa huomiselle reittiä: Rinnekoti-Otalampi-Vihtijärvi-Kytäjä ja pois. Aikaa palaa noin 5-6h.

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

Trollberga
14.07.2017, 22.49
Sopiiko ehdottaa huomiselle reittiä: Rinnekoti-Otalampi-Vihtijärvi-Kytäjä ja pois. Aikaa palaa noin 5-6h.

Sopiihan se, hyvä suunnitelma ja mieli tekisi mukaan. Omalta osaltani kuitenkin mietin, miten liittyisin seuraanne järkevästi täältä Pornaisten suunnalta. Mitä kautta ajattelit tuota alkupuolta ajettavaksi, siis Rinnekodille asti?

P.S. No jaa, menee ehkä vähän hankalaksi, ellen sitten liity mukaan esimerkiksi Lahnuksen Shelliltä, heh heh. Taidan huomenna ajaa oman lenkin ja esittää toivomuksen sunnuntaiksi: ajaisitteko jälleen kerran Nikkilän kautta?

P.P.S. Hmm... Te ajatte Mustavuoresta Lahnukseen vähän reilussa tunnissa, minä taas kahdessa... ja Kytäjältä sekä Pornaisiin että Mustavuoreen on noin kahden tunnin matka... ja siinä välissä kahden tunnin polkaisu Lahnuksesta Otalammen kautta Kytäjälle... ei se nyt täysin mahdoton ajatus ole...

P.P.P.S. Ehkäpä kuitenkin ajan huomenna lyhyemmän oman lenkin ja vaikkapa skouttaan – tai vähintään mietin – jotain Nikkilästä-lähtevää sunnuntaiksi.

kuovipolku
14.07.2017, 23.29
Sopii ehdottaa ja vielä parempi jos tulee itse reittimestariksi!

Voi tosin olla että jotkut haluavat sattuneesta syystä säästellä voimiaan sunnuntain lenkille. Ja osa niistä joille lenkki sopisi - etenkin jos vauhti pysyy rauhallisena - on lauantaina geograafillisesti estynyt. Mutta tämähän ei ole Mustavuoressa mitenkään uutta ja sen miten käy näkee huomenna parkkipaikalla.

PS Mä ainakin uskallan suositella aikaisemman kokemuksen perusteella (vaikken omalta kohdalta olekaan ihan varma, kun tässä mennään tätä nykyä vähän päivän fiiliksen ja kunnon mukaan).

Samuli
15.07.2017, 00.16
Voi tuonminun ehdotuksen kiertää toisinkin päin. Otetaan Trollberga kyytiin Nikkilän ja Järvenpään väliltä.

Samuli
15.07.2017, 00.17
Joo, olen tulossa aamulla Mustavuoreen.

Trollberga
15.07.2017, 00.49
Voi tuonminun ehdotuksen kiertää toisinkin päin. Otetaan Trollberga kyytiin Nikkilän ja Järvenpään väliltä.
Kiertäkää vaan niin päin, että Rinnekodin mäki noustaan rankemman jälkeen eli idästä länteen. Minä nimittäin lupasin jo tehdä huomenna mökkiaskareita ja ajaa itsekseni lyhyemmän lenkin. Säästelen siis sunnuntaille, jolloin liittyisin mukaan matkan varrelta, Nikkilästä tai jostain muualta.

Muutenhan itse asiassa Järvenpää olisi tällaiselle osa-aikapornalaiselle varsin sopiva paikka liittyä mukaan, melkein yhtä sopiva kuin Nikkilä. Parinkympin siirtymä molempiin, plus miinus muutama kilometri.

k.t.s.
15.07.2017, 22.34
Huomiselle suunnitelmaa ?
Mustavuori klo 10.00 ?

Trollberga
15.07.2017, 22.59
Mustavuoresta kello 10 varmastikin joku porukka lähtee. Ja tosiaan toivoisin, että ajatte Nikkilän kautta, jotta voin liittyä mukaan ABC/Scanburgerilta; odotan siellä n. 10:45. Tai jos jollakulla on joku muunsuuntainen reitti-idea, voin siirtyä muuallekin täältä Pornaisista (kuten Kuninkaanmäkeen, Järvenpäähän, Tyysteriin...). Voisin myös miettiä aamuun mennessä reittiä. Mielessä on käynyt esim. mallusjokelainen sielunmaisema...

kuovipolku
15.07.2017, 23.03
Muuta en osaa sanoa enkä voi luvata kuin että joo, normaaliaikaan Mustavuoresta ja jotain arpomalla tai huutoäänestyksellä päätettyä reittiä Nikkilään eli sinne ABC:n pihaan, josta toivon mukaan noukitaan muutama lisäkuski ja jatketaan matkaa klo 11.00, suunnasta ei tietoa.

Suunnitelman saa tuoda mukanaan tai voi toivoa että jollakin sellainen on, mutta niin tai näin, kyllä tähän saakka on joka kerta lenkki saatu aikaiseksi.

PS Luotettavien tietojen mukaan tämä päivän lenkille oli saatu kolme ajajaa, mikä on tietysti ihan säälittävän vähän, mutta lenkki oli kuulemma siitä huolimatta mainio, mitä en epäile yhtään. Huomenna voisi pyrkiä parempaan, mutta aina kannattaa varautua huonompaankin...

PPS Mallusjoki on eräs näitä lähes legendaarisia maantiepyöräilyyn liittyviä paikannimiä, joista tiedän kuulleeni mutta joita en mitenkään osaa sijoittaa kartalle edes suunnilleen. Jos tähtien asennot ovat oikeat eli paremmat kuin tänä aamuna, olen vahvasti lähdössä mukaan.

k.t.s.
15.07.2017, 23.15
Koitan ehtiä 10.45 ABC/Scanburgerille.

Trollberga
15.07.2017, 23.30
PPS Mallusjoki on eräs näitä lähes legendaarisia maantiepyöräilyyn liittyviä paikannimiä, joista tiedän kuulleeni mutta joita en mitenkään osaa sijoittaa kartalle edes suunnilleen.
Mallusjokelaisen sielunmaiseman (http://like.fi/kirjat/mallusjokelainen-sielunmaisema-ja-muuta-paskaa/) liitän itse pikemminkin kirjallisuuteen kuin maantiepyöräilyyn, mutta tuossa olisi tuommoinen: Nikkilästä Mallusjoelle ja takaisin johtava reitti, jonka pituus on 118,5 km (https://www.strava.com/routes/9635269).

Jos tuo reitti tuntuu liian pitkältä siirtymien lisäksi, on mahdollista myös esimerkiksi jättää Mallusjoki väliin ja oikaista kohti Pukkilaa Savijoentietä ja Hautjärventietä (https://www.strava.com/routes/9651839) (tie 1633). Mäntsälän ja Pukkilan väli sekä Mallusjoen kautta että tuota Uudenmaan puolella pysyvää reittiä (Nikkilästä 106 km) on minulle tuntematonta territoriota, joten tämä olisi minullekin tutkimusretki. Voin luvata vain sen, että tiet ovat päällystettyjä, tai ovat ainakin olleet silloin, kun niitä on kuvattu Google Street View'ta varten.

Mahdollisia taukopaikkoja ovat esim. Mäntsälän Maja ja Pukkilan Koivulinna (https://www.facebook.com/Galleria-Koivulinna-109862992682314/).

Tai sitten voidaan ajaa jotain ihan muuta.

kuovipolku
16.07.2017, 09.25
Mallusjokelaisen sielunmaiseman (http://like.fi/kirjat/mallusjokelainen-sielunmaisema-ja-muuta-paskaa/) liitän itse pikemminkin kirjallisuuteen kuin maantiepyöräilyyn, mutta tuossa olisi tuommoinen: Nikkilästä Mallusjoelle ja takaisin johtava reitti, jonka pituus on 118,5 km (https://www.strava.com/routes/9635269).

Sä oletkin kirjallisuusvammainen ihminen kilpapyöräilytaustastasi huolimatta! Meille muille Mallusjoki tuo mieleen tuoreimpana Royal-pyöräilyn jonka reitti kulkee juuri noiden sinulle tuntemattomiksi jääneiden Mallusjoentien ja Hautjärventien kautta. Samalla seudulla ajettiin pari vuotta sitten Mäntsälän ISM-kisoissakin ja takavuosina oli kai muitakin kisoja jotka voivat tulla niissä ajaneiden mieleen. Samoja teitä ovat kiertäneet nin pääkaupunkiseudun kuin Lahden ja Porvoonkin pyöräseurojen treenilenkit.

Trollberga
17.07.2017, 00.10
Se "kilpapyöräilytausta" on kyllä kohdallani hyvin vaatimaton. Mutta nyt pääsen kerrankin sanomaan, että "vaikka itse sanonkin": vaikka itse sanonkin, päivän lenkki oli todella hyvin speksattu! Ansioitani reittimestarina saattaa tosin vähän himmentää se, että Mäntsälän ja Pukkilan välinen osuus reitistä oli minulle tosiaan tuiki tuntemattomia teitä, joten onnistuminen perustui pikemminkin hyvään tuuriin ja valistuneisiin arvauksiin kuin kokemukseen.

Mutta millaisia teitä ne olivatkaan! Edes pätkä Lahdentietä Mäntsälästä pohjoiseen ei ollut niin umpitylsä kuin pelkäsin; mallusjokelaisen sielunmaiseman paskuus on vahvasti liioiteltua, tai ainakin ulkoiset maisemat olivat erinomaisen viehättäviä; 1635-tie puolestaan oli Pukkilan pohjoispuolella aivan yhtä sileää uutta asfalttia kuin Pukkilan ja Askolan välilläkin, ja Hiidenkirnujentien kaikinpuolinen erinomaisuushan onkin meille kaikille jo ennestään tuttua. Tällä kertaa ei kuitenkaan poikettu metsään kuoppia ihailemaan.

Kahvin kanssa nautittiin erilaisia herkkuja, leivoksia ja leipiä Pukkilan Galleria Koivulinnan puutarhassa. Tätä gallerian yhteydessä toimivaa kahvilaa voimme lämpimästi suositella. Ostoksia varten kannattaa varata käteistä tai varautua käymään naapurissa pankkiautomaatilla, tai lainaamaan kontanttia kaverille, jonka taskusta löytyy vain nippu erilaisia muovikortteja.

P.S. Mustavuoresta lähti neljä kuskia ja Nikkilästä meitä liittyi mukaan kaksi; yksi meistä kääntyi aikataulusyistä jo Nummisissa takaisin, joten valtaosa lenkistä ajettiin viisikkona. Lenkki Nikkilästä Nikkilään muodostui loppupuolen improvisaation seurauksena vähän pidemmäksi kuin suunnittelin, karvan verran alle 130 kilometrin pituiseksi. Ajonaikainen keskinopeus tällä matkalla oli hieman alle 34 km/h; kahvipaussin lisäksi pidettiin pari rengasteknistä taukoa. Sää ei jättänyt toivomisen varaa, lämpöä oli noin 23 astetta, aurinko paistoi ja etelänpuoleinen (?) tuuli yltyi iltapäivään mennessä korkeintaan kohtalaiseksi. (Kysymysmerkki siksi, että heikko tuuli näkyy puhaltaneen aamupäivällä ensin pohjoisesta, sitten puolenpäivän jälkeen hieman yltyessään lännestä ja lopulta lounaasta. Täytyi ihan tarkistaa ilmatieteen laitoksen sivuilta, sillä tuulen alkoi huomata puhaltavan ylipäänsä jostain suunnasta oikeastaan vasta Porvoon ja Nikkilän välillä, Kuninkaantiellä.)

kuovipolku
17.07.2017, 08.06
Mitä tulee mallusjokelaiseen sielunmaisemaan, ajetaan sama lenkki jonain lokakuisena sunnuntaina kun kesäkahvilat ovat sulkeneet ovensa ja harmaa taivas porvoonjokilaaksolaisen peltomaiseman yllä vasta enteilee talven ensimmäistä lumisadetta ja palataan sitten aiheeseen! Mutta joo, eilinen oli reittimestarilta oikea nappisuoritus, mitenkään unohtamatta että ilmojen ja tuulen haltijat olivat erityisen myötämielisiä ja että asfalttimiehillä koneineen oli myös päivän onnistumiseen oma osuutensa.

Muuten voidaan panna merkille että tämän kauden trendinä on ollut kahvitauon loittoneminen. Jos ennen oli kirjoittamattomana sääntönä ettei paussia pidetä ennen kuin on ajettu vähintään 80 km, nykyään taukopaikalle tultaessa taivalta on Mustavuoresta taitettu hyvinkin se 100 km. Mutta mainiostihan motivoituneet ajajat sen ovat kestäneet!

PS Lauantain lenkistä sen verran että vaihtoehtoinen reitti Lahnuksen ja Rinnekodin suunnalle mentäessä on ollut esimerkiksi Kulomäentie—Vanha Tuusulantie—Maisalantie—Myllykyläntie—Katriinanti e—Riipiläntie—Metsäkyläntie—Klaukkalantie—Lahnu ksentie. Hivenen yllätyksetön ja tylsäkin reitti, jonka etuna on yllätyksettömyyden lisäksi se että ne (kuten esimerkiksi pornalaisemme) joille siirtymä Mustavuoreen olisi turhan pitkä voivat kätevästi liittyä mukaan Jokivarrentien ja Lahdentien risteyksen kohdalta.

Trollberga
21.07.2017, 14.07
Tiistaista en tiedä, koska lähdin itse vasta hieman myöhemmin lyhyelle soololenkille, mutta ainakin torstai-iltana penkkiurheilu taisi useimpien mustavuorelaisten osalta viedä voiton reippaasta polkupyöräulkoilusta. Olin sikäli hyvissä ajoin parkkipaikalla, että ehdin itsekin jatkaa suoran lähetyksen katsomista kännykän näytöltä, samalla kun ympärilleni kokoontui sankka joukko koiraharrastajia ja ne harvatkin maantiepyöräilijät polkivat kohtauspaikan ohitse. Lopulta Col d'Izoardista jäi vielä 11 km kiipeämättä, kun lähdin yksin kohti itää, kellon ollessa 18:04 tai ehkä :05. Poljin suorinta tietä Boxiin, kiersin Jalostamon kierroksen ja palasin suorinta tietä kaupunkiin eli lenkki jäin parituntiseksi. Etapin katsoin loppuun illemmalla.

Viikonloppuaamuisin ei edes Tour de France toimi tekosyynä, sillä pitkänkin lenkin ehtii ajaa ennen suoraa lähetystä päivän etapilta. Lähtisin jälleen itse liikkeelle Pornaisista, joten liittyisin mukaan joko Nikkilästä tai jostain muualta matkan varrelta (meidän vanhemman polven pyöräilijöiden tuntema perinteinen kokoontumispaikka Jokivarren Esso on varteenotettava vaihtoehto, vaikka loistaakin poissaolollaan eli on purettu aikapäivää sitten – sen sijaan Kuovipolun mainitsema Jokivarrentien ja Lahdentien risteys on edelleen vanhalla paikallaan). Toisin sanoen, ehdottakaa jotain, tai varautukaa siihen että minä ehdotan taas jotain akselilla Porvoo–Askola–Pukkila–Mäntsälä ja toivon hyppääväni kyytiin Nikkilän ABC:ltä kello 10:45 (aikaisemman kello 11 sijaan, sillä siirtymät Mustavuoresta Nikkilään, joko Kuninkaanmäen tai Immersbyn kautta, ovat selvästikin nopeutuneet alkukeväästä). Nikkilästä saa ja saattaa aina tulla mukaan muitakin.

kuovipolku
21.07.2017, 15.04
Tiistai-illan porukkalenkistä ei ole Stravajälkeä joten sitä ei ajettu vaikka olisikin ajettu. Mutta luulen että sen päivän arvaamattomasti syntyneet ja liikkuneet ja paikoin rajutkin sadekuurot pitivät huolen ettei kukaan päässyt edes parkkipaikalle asti, jos ylipäätään ehti tai viitsi lähteäkään.

Torstai-ilta on sitten meidän muiden yhteinen häpeä! Missä olivat luottokuskit, missä vakiovieraat? Minne on kadonnut Mustavuoren perinteinen vahva sitoutuneisuus ja luja solidaarisuus?

Mulla on arkiviikko mennyt sinänsä tarpeellisen palautumisen, lyhyen kausilevon ja de-trainingin merkeissä - ja hieman ihmetellessä sitä että yhtäkkiä yksin ajamaan lähteminen ei olekaan tuntunut niin houkuttelevalta kun mielessä on ollut miten paljon antoisampaa on ajaa porukassa!

Valitettavasti mulla ei ole ainakaan tässä vaiheessa oikein minkäänlaista reitti-ideaa, enkä keksimälläkään tunnu keksivän muita kuin uusintoja tai eestaasajoa tyyliin Kabböleen ja takaisin. Millainen muuten on "pitkäkin lenkki"?

H. Moilanen
21.07.2017, 15.45
Minkälaista vauhtia näillä lenkeillä pidetään?

wadenstrom
21.07.2017, 16.13
Itse toivoisin huomenna rauhallinen vauhti ja/tai reitti, josta lötyy oikotie takaisin.

pulmark
21.07.2017, 16.35
Mun tämän hetken treenijaksoon ei Mustavuoren lenkit/vauhdit tällä hetkellä sovi. Palataan syksymmällä asiaan jos yhteisiä intressejä löytyy.

Jouni_M
21.07.2017, 17.24
Tekosyyt poissaoloille arkilenkeiltä: tiistaina kotona vasta illalla - torstaina pyörän huoltoa.

Samoin huomenna mieluiten rauhallisesti. Voin yrittää kaivaa arkistoista jotain lenkkejä. Matkan pituutta ja suuntaa saa ehdottaa. Toisaalta ei mitään vastaan Kabböle-ja-takaisin lenkille.

Trollberga
21.07.2017, 18.39
Millainen muuten on "pitkäkin lenkki"?
Ryhmän muiden jäsenten pitkät lenkit tietäen olisi pitänyt sanoa että pitkäHKÖnkin lenkin ehtii ajaa ennen suoraa lähetystä. Omat pitkäHKÖt lenkkinihän ovat tänä(kin) vuonna jääneet jonnekin reiluun puoleentoistasataan kilometriin.

Kabböle saundaa plääniltä! Nikkilästä sinne tulee suorinta tietä 61 km Kuninkaantien kautta, joten voinemme varautua ajamaan semmoiset ainakin 120-130 km Nikkilästä eli 170-190 km Mustavuoresta, eikö vain – sillä oletuksella, että suostutte tälläkin kertaa ajamaan Nikkilän kautta?

Minkälaista vauhtia näillä lenkeillä pidetään?

Kysymykseen, millaista vauhtia näillä lenkeillä ajetaan, voisi vastata vaikkapa viime sunnuntain perusteella, että reippaammasta päästä keskivauhti olisi luokkaa 34 km/h,* kun matkaa Nikkilästä Nikkilään tuli noin 130 km. Tässä on huomiseksi toivottu rauhallista vauhtia, mikä tarkoittaisi varmaankin sellaista noin kolmeakymppiä tuon pituisella lenkillä.

*) Täytyy ottaa huomioon, että viime sunnuntaina ajettiin valtaosa lenkistä lähes tuulettomassa säässä ja suurelta osin erinomaisella asfaltilla; tuo 34 km/h pitkäHKÖllä lenkillä taitaa olla reippaammasta päästä. Onkohan tuo Kabböle-tur-retur kuitenkin liian pitkä tai paluuoikotievaihtoehdoton toveri wadenstrom (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56328-It%E4-Helsingin-Mustavuoren-porukkalenkit&p=2690436#post2690436)in toiveita ajatellen?

P.S. Muokkasin viestiä vielä aamulla, mm. siksi, että lyhin reitti Nikkilästä Kabböleen on vain 60,3 eikä 63,3 km, ja kulkee nimenomaan Kuninkaantien eli Hinthaaran kautta, eikä Uudelle Porvoontielle tarvitse poiketa ollenkaan.

kuovipolku
21.07.2017, 22.19
Eestaaslenkillä lyhin oikotie takaisin on ainakin erinomaisen helppo löytää!

Jäsen pulmarkia kohtaan on osattava tuntea vissiä ymmärtymystä - ja jos hän vain syksymmällä kokee että yhteisiä intressejä voi vielä löytyä, ottakaamme hänet vastaan yhtä iloisina kuin cockerspanielit kotiin palaavan isäntänsä!

Kabböle tur-och-retur Mustavuoresta on suorinta tietä vähän alle 150 km. Ei Nikkilän kautta koukkaus ja Kuninkaantietä ajaminen matkaa kauheasti lisää. Tai voihan ajatella että pyyhkäistään Öljytietä Uudelle Porvoontielle jos se auttaa asiaa. No, jätetään ratkaisut tavanomaiseen tapaan tien päälle eikä jätetä ketään Sipoon susien eikä Porvoon rantarosvojen kynsiin.

kuovipolku
22.07.2017, 16.46
Mustavuoresta lähti neljä (joista yksi lyhyemmälle) ja Nikkilästä mukaan tuli kaksi (joista yksi lyhyemmälle) joten Kabböleen menijöitä oli neljä, Jonkinlaisen kysymysmerkin muodosti eilisestä muuttunut sääennuste jotan Nikkilässä muistutettiin sitä Mustavuoren periaatteesta että speksit eivät ole kiveenhakattuja.

Siitä ajettiinko Kabböleen saakka, satoiko Porvoossa tai jossain muualla kello yksi tai myöhemmin, siitä ei mulla ole tietoa sillä päivän tuloslistassa mun nimeni löytyy kohdasta "Abandons". (Lääkitys ei ollut ihan kohdallaan - ei figuratiivisesti eikä kirjaimellisesti - ja satulalaukkukin repsotti...)

Trollberga
22.07.2017, 20.11
Neljästä Kabböleen menijästä yksi kääntyi Sannaisissa takaisin Helsinkiä kohti ja kolme jatkoi Kabbölen sijasta Tirmoon, luettuamme taivaan merkit eli arveltuamme pilvimuodostelmista, että idempänä on suurempi todennäköisyys kastua. Tirmon saaristokeskuksessa nautittiin munkkikahvit ja vaihdettiin pari sanaa oregonilaisen herrasmiehen kanssa, joka kysyi, pyöräilimmekö paikalle Brooklynista asti. Äkillinen kysymys amerikanenglanniksi hämmensi siinä määrin, että vasta hetken aprikoinnin jälkeen (verbit ride ja write kuulostavat kovin samalta amerikaksi) allekirjoittanut onnistui sopertamaan, että ei sentään, mutta paidan ostin Brooklynista (kertomatta jäi, että kyseessähän on retromuunnelma muinaisen italialialaisen ammattilaistallin paidasta ja Brooklyn on tässä tapauksessa oikeastaan purukumimerkki). Kun lossi ei osunut ihan jetsulleen kohdalle, Pellingissä piipahtaminen jätettiin tänään toiseen kertaan. Tirmossa oli muuten meneillään Tirmo Blues -festivaali ja illalla olisi ollut tilaisuus nähdä muiden muassa legendaarinen bluesartisti Paula Koivuniemi.

Muutamaa hajapisaraa lukuunottamatta sateelta vältyttiin Nikkilään asti, mutta Helsinkiin ja Vantaalle palaajat taisivat kastua kotimatkallaan; itselläni kävi parempi tuuri, sillä ukkoskuuron alkaessa nostin pyörääni auton katolle, kun Linnanpellossa sattui olemaan kyyti tarjolla.

Tavanomaisen erinomainen Mustavuoren lauantailenkki, vaikka tuo yksi abandon harmittikin.

kuovipolku
22.07.2017, 23.19
Ei kannata antaa harmittaa, kuuluu lajiin, huonoja päiviä on hyvilläkin. Ja maantiepyöräily on mukava mutta sillä lailla tyly laji että kun ei syystä tai toisesta kulje, niin ei tosiaankaan kulje (eivätkä kaikki kykene kompensoimaan sitä huiman taitavalla peesaamisella ja kauniilla tehoja turhaan hukkaamattomalla pyörityksellä) ja on turha räpistellä tai yrittää väkisin.

Mustavuoren lenkeiltä tuttuja kuskeja oli muuten eilenkin liikkeellä, ohitin yhden, pari oli tällä kertaa lähtenyt HePon Hakunilan porukkaan, yksi tuli vastaan jalostamoalueella. Huomisesta en tiedä mitään - tai ehkä sentään sen että tämänpäiväisistä kuskeista (joita heitäkään ei siis kauhean monta ollut) ei useampi ole tulossa. Mutta onhan niitä kai muitakin ajajia? Jonkinlaiselle lyhyelle lenkille voisi olla tilausta, joten sellaista kaipaavat kymmeneksi Mustavuoreen ja lenkkiä tekemään!

Trollberga
23.07.2017, 00.28
Jonkinlaiselle lyhyelle lenkille voisi olla tilausta, joten sellaista kaipaavat kymmeneksi Mustavuoreen ja lenkkiä tekemään!
Millainen muuten on "jonkinlainen lyhyt lenkki"?

Vakavammin sanoen, mieli kyllä tekisi Mustavuoren lenkille huomennakin (täältä Pornaisista käsin), mutta muutakin tekemistä mukamas olisi, joten ehkäpä kuitenkin vain ajelen täältä itsekseni Helsinkiin jonkinlaisen mutkan kautta, jossain vaiheessa... Ellei sitten innokkaita Nikkilän kautta "jonkinlaiselle lyhyelle lenkille" lähtijöitä ilmoittaudu tänne aamukymmeneen mennessä – voisin ehkä sittenkin lyöttäytyä mukaan Nikkilän Scanburgerilta so. ABC:ltä noin 10:45... Kotimatka Helsinkiin voi kulkea niin monenlaista reittiä.

Tiistainahan sitten olisikin tarjolla Bianchi Cup Kråkö (https://www.facebook.com/groups/bianchicup/permalink/1240849066021611/). Kisat alkavat juniorilähdöillä 18:30 ja ns. päälähtö ajetaan 19:00, harrasteluokka ym. 19:01 alkaen. Kråkön kisa on muutamassa vuodessa saavuttanut jo legendaarisen maineen, tai ainakin kultti-sellaisen.

Matkaa Mustavuoresta suorinta tietä Kråkööseen tulee karvan verran alle 50 km. Kisa on ohi noin kello 20, joten takaisin Itä-Helsinkiin ehtii mainiosti ennen auringonlaskua (Porvoossa 22:07, Helsingissä 22:08). Ajattelin polkaista paikan päälle siten, että olisin perillä 18:30. Rauhallisella vauhdilla (~30 km/h tai vähän alle) se edellyttäisi lähtöä Mustavuoresta 16:45 mennessä. Kisaamaan ja kärsimään vai katsomaan ja kannustamaan? No, sen näkee sitten. Olisiko muita kiinnostuneita?

kuovipolku
23.07.2017, 08.07
"Jonkinlainen lyhyt lenkki" on ainakin karvan verran alle 160 km! Kysymys on hyvä (ja osui palautuspallona hyvin kohdalleen) mutta en osaa antaa siihen hyvää vastausta. Tilauksesta mainitessani en ajatellut itseäni vaan lähinnä niitä ajajia jotka muuten olisivat mukana mutta - lainaan nyt suoraan eilen Vartioharjussa tapaamaani Mustavuoresta tuttua kuskia (jota en ollut ollenkaan tuntea ilman ajokamppeita ja pyörää) - "mutta kun te ajatte sellaisia saatanan pitkiä lenkkejä!"

Voi tietysti olla ettei parkkiksella olisi yhtään enempää tai useammin uusia ajajia tai nykyään harvemmin käyviä kuskeja vaikka viikonloppulenkkien pituudeksi ilmoitettaisiin 80 km tai 100 km tai mitä hyvänsä, joten pitkien lenkkien ystävien ei ole syytä pahoittaa mieltänsä tai tuntea pistoa rinnassaan. Ainakin ennen Mustavuoressa osattiin sujuvasti sovittaa yhteen erilaiset intressit ja tarpeet niin matkojen kuin vauhtienkin suhteen eikä kumpikaan ollut mikään sellainen kynnyskysymys joksi se näyttää parina viime vuotena muodostuneen.

Realiteetit tunnustaen taitaa olla paras tyytyä toivottamaan jälleen kerran kaikki tervetulleiksi ja todeta että siellä parkkipaikalla sitten nähdään mitä halutaan ja mitä voidaan ajaa. Ja ehkä on syytä mainita siitäkin mahdollisuudesta että lähtöpaikan ohi ajaa viidessä minuutissa kaksi tai kymmenen kertaa enemmän maantiepyöräilijöitä kuin sillä kertaa on Mustavuoren lenkille lähtijöita

(Hyvä muuten että lisäsit Scanburger/ABC:n kohtaamisaikaan sangen tarpeellisen sanan "noin", sillä eilen "klo 10.45" erehdyttiin osin ottamaan jonkinlaisena "pitää olla"-aikana ja ajoon oli tulla vähän sellaista Mustavuorelle vierasta suorittamisen ja minuuttiaikataulun makua...)

Vaikka Sondbyntie ei olekaan kaikkein hyväkuntoisimmasta eikä mukavimmasta päästä, mulle käy mainiosti tiistain ohjelmaksi Kråkössä käynti, Bianchi Cupin kisan seuraaminen ja tuttujen ajajien kannustaminen. Siis ainakin mulle, alustavasti luvaten, säävarauksella ja niin pois päin.

PS Ruotsinkieliset paikannimet muotoa "-ö" taipuvat muuten "-öhön": Brändö - Brändöhön, Kråkö - Kråköhön. Se on paitsi Kielitoimiston kanta myös vakiintunut paikallisten suomenkielisten käyttämä muoto, vaikka vieraat ja kielikorvaltaan horjuvat saattavatkin taivuttaa Kråkö - Kråköseen, Vessö - Vessöseen. Jälkimmäiset ovat tietenkin syntyneet taivutusten Töölö - Töölööseen, Espoo - Espooseen johdattamina ja vieraat taivutusmuodot tahtovat joskus ikävästi yleistyä.

PPS Miksiköhän emme taivuta Mustavuori - Mustastavuoresta, vaikka yleensä käytetään kongruenttia taivutusta?

PPPS Mulle taitaa tänään käydä parhaiten rauhallinen lenkki, soolona tai ei, mutta voin ajaa parkkiksen kautta protokollan vuoksi ja tarvittaessa ohjeistaa paikallaolijoita. Ja koska on sunnuntai, on (minulle ja muille) olemassa myös vaihtoehto B eli Mustavuoresta ehtii hyvin siirtyä Vantaankoskelta klo 11.00 lähtevälle HePo-lenkille (joka käy tauolla Kahvila Roosassa Hämeenlinnantien varressa ja jonka voi ajaa myös palaamatta Vantaankosken kautta).

Trollberga
23.07.2017, 09.27
"Kråkööseen"-taivutus oli toki olevinaan vitsikäs ja noudatti tosiaan mallia "Töölööseen". Sitä paitsi "Kråkööseen" kuulostaa minusta luontevammalta kuin "Kråköhön", sanoo Kielitoimisto mitä sanoo.

pulmark
23.07.2017, 09.53
Ainakin ennen Mustavuoressa osattiin sujuvasti sovittaa yhteen erilaiset intressit ja tarpeet niin matkojen kuin vauhtienkin suhteen eikä kumpikaan ollut mikään sellainen kynnyskysymys joksi se näyttää parina viime vuotena muodostuneen.

Mun vajaan 10v Mustavuoren lenkkihistorian aikana lenkkien yhteensovittamisessa on aina ollut vähän ongelmia, mutta niitä on tosiaan kyetty ratkomaan. Toki osa ns. vanhoista ajajista on vuosien varrella kaikonnut, mutta siihen johtuvia syitä on muitakin kuin porukkalenkit.

Nykyisessä tilanteessa on omasta mielestäni ikävää se, että Mustavuoren porukkalenkkien rakenne on parin viime vuodena aikana muuttunut. Aikaisempina vuosina arkilenkit 2-2.5h ajettiin useasti vauhdikkaammin, vauhtileikittely tyyppisesti ja v-loppulenkit 3-5h aina rauhallisesti, sosiaalisesti ja "jutteluvauhdilla". Joskus keväällä ja syksyllä ajettiin muutama pitempi lenkki 6-8h, kenties kesälläkin 1-2. Tämä väljä, "jokaiselle jotakin" rakenne sopi aika hyvin kaikille mukana oleville, sekä enemmän että vähemmän tavoitteellisesti pyöräileville, perheellisille ja perheettömille. Nykyisin tänä kesänä näyttää v-loppulenkkien tavoitteena olevan se, että kerätään mahdollisimman paljon kilometrejä, bonusta on se jos keskari on yli 30kph. Arkilenkeillä en ole tänä vuonna käynyt, joten niitä en osaa kommentoida.

Nykyinen rakenne rajoittaa osallistujien määrää varsinkin v-loppulenkkien osalta. Kaikilla ei ole aikaa tai halua pitkiin, reippaasti yli 4h lenkkeihin joka v-loppu varsinkaan perheellisillä. Tavoitteellisesti pyöräileville viikoittain ajetut, vauhdikkaat pitkät yli 4h lenkit ovat kuormittavia eikä niistä juuri koskaan saada ns. "parasta vastinetta käytetylle ajalle" jos mittarina on fyysisen kunnon kehittäminen.

Yllämainittujen asioiden vuoksi ei mun mielestä tarvitse ihmetellä sitä miksi porukkalenkeillä käy vähemmän porukkaa. Sitä saa mitä tilaa.

Parannusehdotukseni ainakin v-loppulenkkien osalta on se, että rajataan "virallisen" lenkin aika esim. max 4h. Joka haluaa ajaa pitempään, voi tehdä oman "sakkolenkin". Samoin kuormitukseen voisi kiinnittää huomiota vaikka jakamalla porukkaa kahteen ryhmään jota aikaisempina vuosina joskus tehtiin. Näillä spekseillä voisin itekkin käydä porukkalenkeilla kenties ainakin v-loppuisin useammin kuin kerran kuussa.

Trollberga
23.07.2017, 10.30
Aiheellisia huomioita, vaikka tämä rakennemuutos ei välttämättä ole ollut tarkoituksellista (siinä mielessä "sitä saa mitä tilaa" ei siis välttämättä sovi tähän). Jokaiselle viikonloppulenkille, jolla minä olen ollut mukana, on kyllä saatu porukkaa kokoon aika sopivasti: esimerkiksi eilen meitä oli tosiaan Nikkilästä lähdettäessä kuusi, joista yksi osui ABC:lle sattumalta ja päätti lähteä mukaan, ja Nikkilään palattaessa kolme. Matka ei siis välttämättä ole ongelma, sillä pitkältä lenkiltä voi aina kääntyä aikaisemmin pois ja moni näin tekeekin. Sen sijaan näiden lenkkien yhdenmukaisuus, sellainen Mustavuoren standardi joka alkaa muodostua, saattaa olla ongelma: ajetaan pitkiä lenkkejä jokseenkin samalla, varsin reippaalla, 30-34 km/h keskivauhdilla. Vaikka itse nautin suuresti näistä kohtalaisen vauhdikkaista, pitkähköistä lenkeistä, eivät nämä joka viikonloppu toistuessaan tosiaan välttämättä ole järkevä tapa harjoitella, jos harjoittelee tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti.

Minähän olen ollut mukana vasta alle kolme vuotta. Ensimmäiset Mustavuoren lenkit, joilla olin mukana, ajoin syyskuussa 2014, ja silloin lauantailenkilläkin maltettiin ajaa vain esimerkiksi Talman ja Kaskelantien kautta Pornaisiin ja Nikkilässä käytiin jo kahvilla; jotkut jatkoivat siitä vielä Porvooseen päin, mutta minä ajelin jo takaisin Helsinkiin. Vauhtia oli kyllä silloinkin aika tavalla. Parin vuoden takaisia tiistai- ja torstai-iltojen vauhdikkaita, kolmituntisia lenkkejä – tosiaan sellaisia vauhtileikittelytyyppisiä – vähän kaipailen, sillä joko sellaisia ei ole enää tänä kesänä niin usein ollut tai en ole sattunut itse ehtimään mukaan juuri silloin, kun olisi ollut. Toisaalta seurasin vähän kauhuissani mustavuorelaisten harjoittelutahtia silloin kesällä 2015: tiistaina ja torstaina kolmituntinen vauhti-iloittelu, keskiviikkona HePon vauhtilenkki, lauantaina ja sunnuntaina niin ikään monesti todella vauhdikas lenkki – varsinkin loppukiihdyttelyiden osalta – eli monen kohdalla viisi hyvinkin intensiivistä ja samantyyppistä sessiota joka viikko. Arvelin, että tuosta täytyy seurata ylikunto yhdelle jos toisellekin.

Voisiko tässä siis nyt toivoa, että kokeiltaisiin viikonloppuisin maltillisempaa vauhtia ja arki-iltoina saisi vähän luukuttaakin välillä? Mielestäni tiistai- ja torstai-iltoina olisi hauska joskus kokeilla esimerkiksi vauhdikasta joukkueajoa, mäkikikirimaaleja, intervallityyppisiä vetoja, jne. Toki aina siten, ettei ketään edelleenkään jätetä Sipoon susille, ja mukaan lähtijöiden toiveita kuunnellaan.

Trollberga
23.07.2017, 11.53
Pahus, jotenkin kuvittelin että Nikkilän kautta kiertäjiä löytyisi sunnuntaillekin, mutta taisinhan itse lisätä sen tarpeellisen "noin"-sanan lisäksi tarpeettoman "jos"-sanan ja odottelen nyt varmaankin turhaan ABC:llä/Scanburgerilla, kun kello on 10:54. Oma moka, mitäs emmin.

Trollberga
23.07.2017, 16.02
Mustavuoren junaa odottelin turhaan, mutta lyöttäydyin Scanburgerilta kahden sattumalta paikalle ilmestyneen ketjunpyörittäjän seuraan ja saatiin aikaiseksi ihan hauska, ositttain leppoisa ja osittain vauhdikas sosiaalinen lounasretki SSS-paviljongille.

Jos nyt saan palata rakennemuutos-aiheeseen, niin semmoisenkin vaihtoehdon näkisin, että pidetään kiinni nykyisistä käytännöistä, sillä eihän tämä nyt niin paska konsepti ole. Jokainen lenkille mukaan lähtijä voi vaikuttaa siihen, millaiseksi lenkki muodostuu. Täytyy vain tohtia avata suunsa. Jos vauhtia on liikaa, asiasta voi huomauttaa (itse olen niin tehnyt tarvittaessa). Jos matkaa tulee liikaa, voi kääntyä aikaisemmin kotimatkalle (itse olen tehnyt niin tarvittaessa). Jos tehoja tuntuu olevan liikaa, vetovuorot voi passata tai jättää lyhyiksi. Jos kaipaa vauhtileikittelyä, voi ilmoittaa kylttikirin tai lähteä hatkaan ja odotella sitten muita, jotka kyllä muistavat huvittuneesti paheksua moista protokollasta poikkeamista. Ja niin edelleen. Ilmapiiri näillä lenkeillä on kuitenkin mielestäni ollut rehti, sopivan rento ja toverillinen.

Ipa
23.07.2017, 18.02
Eiköhän ne keskarit maltillistu kunhan minä, toivottavasti vajaan kuukauden päästä, pystyn taas maantiepyöräilemään.

pulmark
23.07.2017, 18.18
^^ Monesti pienemmän riesan ja pienemmän mielipahan tie on äänestää jaloillaan ja läsnäolollaan tai olemattomuudellaan. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse mistään elämää suuremmasta asiasta ja vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa pyöräilyharrastustaan tai -tavoitteitaan kyllä luulisi löytyvän jokaiselle... ainakin itse olen löytänyt.

Eikä mun tarkoitus ollut osoitella sormella ketään tai syyllistää ketään. Kunhan kuvasin Mustavuoren lenkkien historiaa jonkin verran tuntien mitä on mielestäni tapahtunut. Katsoin sen vähän velvollisuudeksi, koska palstan viesteistä sai vähän sen käsityksen että haikailtiin vanhan porukan perään, puhuttiin sitoutuneisuudesta yms.

Vapaaehtoisuuden pohjalta tässä kuitenkin toimitaan eikä kenenkään ole pakko porukkalenkeille tulla jos ei halua. Ajat ja käytännöt muuttuu sekä karavaani kulkee, anteeksi jos pahoitin jonkun mielen.

Pyöräillään taas !

Trollberga
23.07.2017, 18.19
Ditto. Mustavuoren lenkit ovat osallistujiensa näköisiä ja jokainen mukaan lähtijä voi vaikuttaa siihen, millainen lenkistä tulee. Vaikuttaa voi myös kertomalla täällä, mitä toivoisi ja odottaisi. Nyt aika monena viikonloppuna minä olen esittänyt jonkinlaisen reittisuunnitelman, joten jos vkl-lenkkien pituus on kasvanut tai pysynyt aika staattisesti pitkähkönä, siitä voi syyttää minua. Ja hyvä, että asia tuli nyt puheeksi. Asiaan on vaikuttanut ainakin (1) oma intoni koluta minulle ja joskus muillekin uusia teitä ja maisemia; (2) se, että muille nämä reittiehdotukset ovat tuntuneet sopivan; (3) se, että olen ehkä olettanutkin muiden toivovan kohtalaisen pitkiä lenkkejä viikonloppuisin; (4) se, että etukäteen hahmoteltu suunnitelma tuntuu rohkaisevan mukaan porukkaa; (5) se, että Nikkilästä on muodostunut välietappi, jonka ympärille nämä speksaamani reitit ovat piirtyneet. Ainakin nämä nyt tulivat mieleen.

P.S. Nyt kun Stravan lokista tarkistin, niin eihän niitä minun speksaamiani Nikkilän-lenkkejä nyt niin hirveän montaa olekaan ollut, vaikka kalvava omatuntoni muuta väittikin... Mutta hyvä keskustelu joka tapauksessa ja tosiaan, pyöräillään taas!

kuovipolku
23.07.2017, 18.44
Mustavuoren junaa odottelin turhaan, mutta lyöttäydyin Scanburgerilta kahden sattumalta paikalle ilmestyneen ketjunpyörittäjän seuraan ja saatiin aikaiseksi ihan hauska, ositttain leppoisa ja osittain vauhdikas sosiaalinen lounasretki SSS-paviljongille.

Hienoa että lenkistä tuli onnistunut myös ilman Mustavuoresta startanneita - tai korjataan saman tien: *startannutta* sillä ei siellä parkkiksella ketään ollut. Olisin kyllä voinut suunnata Nikkilään, mutta mainitsemasi konditionaali jätti sen vaihtoehdon toiseksi ja ajoin Vantaankoskelle, jossa hepolaisten joukosta tunnistinkin ainakin Mustavuoresta tuttua kasvoa. Tosin siinä kävi niin että ryhmän lähtiessä huomattiin se melko isoksi ja totesin itsekseni että jos jään soololenkille, ryhmää ei tarvitse jakaa ja isossa HePo-ryhmässä ajamaan tulleiden ei tarvitse pettyä.

Ja koska kyseessä oli Mustavuoren lenkki. speksit määräytyivät sataprosenttisesti sen mukaan mitä porukka toivoi, ajettiin Mustavuoresta Mustavuoreen juuri sellainen kuormittava pitkä yli 4+ tunnin lenkki! Mutta porukka oli tyytyväistä. Maininnan arvoista lienee se että paluumatkalla Nurmimäentiellä tuli vastaan La Vie Claire -paita ja hieno keltainen Look eli pitkästä aikaa vanha tuttu GrafZeppelin!

<Rant mode on> Tähän on tultu! Pitäkää lenkkinne! Ei näitä näköjään kannata yrittääkään ajaa, ei ainakaan säännöllisesti. Ajetaan sitten kun ja jos ilmoittautuneita on tarpeeksi! Kyllä tämä Suomi on yksi sarvikuonojen, yksinäisten susien, yksilöurheilijoiden, kahlitsemattomien kylähullujen ja lieattomien pässien maa! Mikään ei kelpaa, milloin ajetaan liian kovaa, milloin liian hiljaa. Tai ajetaan liian pitkiä lenkkejä milloin ei ajeta liian lyhyitä. Lähdetään liian aikaisin tai liian myöhään! Kaikki näköjään tietävät miten "porukka" Mustavuoressa ajaa ja minkä takia se ei itselle sovi, mutta kukaan ei muista tai ymmärrä että mitään "porukkaa" ei ole tai on, mutta se on me itse, jokainen, eikä kukaan muu! Sopikaa omat speksinne ja ajakaa juuri sellaisia lenkkejä joita haluatte, ei se sen vaikeampaa ole! <Rant mode off>

Chapeau pulmarkille siitä että nosti asian foorumille!

Mutta ei hyväkään ratkaisuehdotus mitään ratkaise, jos parkkiksella ei ole kuskeja - ja minä pahoin pelkään että kuskeja ei ole ihan sen takia että ihmiset arvostavat enemmän niin sanottua vapautta ja yksilöllisyyttä kuin porukkalenkkien antia ja vierastavat kaikenlaista sitoutumista. Onhan se tavallaan kätevää kun voi lähteä juuri silloin kun sopii ja huvittaa, ei tarvitse kiirehtiä tai odotella, vauhtia voi lisätä tai vähentää juuri sen mukaan kuin itsestä tuntuu, tauon voi pitää koska haluaa jne jne. Porukassa joutuu aina tekemään kompromisseja.

kuovipolku
23.07.2017, 19.30
"Kråkööseen"-taivutus oli toki olevinaan vitsikäs ja noudatti tosiaan mallia "Töölööseen". Sitä paitsi "Kråkööseen" kuulostaa minusta luontevammalta kuin "Kråköhön", sanoo Kielitoimisto mitä sanoo.

Tupla-öö antoi toki ymmärtää ettei ihan vakavalla naamalla oltu. En minäkään Kielitoimiston sääntöihin perustuvista suosituksista kovin paljon perusta, mutta jos ja kun saamme lähdetyksi tiistaina sinne Porvoohon ja ylitämme Källsundetin voimme kysellä paikallisilta mitä muotoa he käyttävät.

No, tämä ei ole kielenhuoltofoorumi, joten jos ja kun viitsit, laadi tänne jonkinlainen aikataulu. Yrittänyttä ei laiteta!

pulmark
23.07.2017, 19.50
^^ Jos parkkiksella ei ole kuskeja niin se on jonkin asian seuraus eikä syy. Jokin tapahtuma (syy) aiheuttaa seurauksen (parkkiksella ei ole kuskeja).

Edellä kuvasin syyn eli sen että Mustavuoren lenkkien alkuperäisestä leveästä, jokaiselle jotakin lenkkitarjonnasta on luovuttu. Pääkaupunkiseudulla on aika paljon tarjontaa erilaisista lenkkiporukoista ja jokainen kyllä löytää sieltä itselleen sopivan porukan jos haluaa. Mustavuoren nykyisiin v-loppulenkkeihin käytetty aika & vauhti sulkee pois ainakin ns. v-loppupyöräilijät, jotka eivät lähde ainakaan säännöllisesti paukuttamaan yli 150km+ lenkkejä 34kph keskarilla pienessä, muutaman ajajan porukassa ajankäytön (esim. perhe) tai jaksamiseen liittyvien asioiden vuoksi. Toinen ryhmä minkä se sulkee pois on enemmän tavoitteelliset ja suunnitelmalliset pyörälijät, jotka haluaa ajaa esim. v-loppuna osittain palauttavan, vähän pitemmän peruskestävyys-lenkin maltillisella vauhdilla, jotta jalat on tuoreena viikolla töiden jälkeen paukuttaa kovempia harjoituksia.

Jos sinne parkkikselle haluaa enemmän kuskeja niin silloin mielestäni kannattaa yrittää puuttua syyhyn eli jos lenkkien tarjonta on kovin yksipuolista niin tuskin asiakkaitakaan siellä parkkiksella on tungokseksi saakka.

Viikonloppulenkit voisi esim. jakaa niin että lauantaina voi paukuttaa 5-8h niin lujaa kuin sielu sietää. Sunnuntain lenkkivaihtoehtona on sitten 2-4h maltillisella vauhdilla.

Jouni_M
23.07.2017, 20.42
Ei varmaan olisi huono ajatus yrittää jakaa vkonlopun lenkkejä tuolla tavalla. Jospa sinne muutama uusi/vanha kävijä ilmestyisi....

Arkilenkeillä en itse ole kovin säännöllisesti kerennyt käymään mutta mielestäni ne ovat olleet pääsääntöisesti samanlaisia kuin 4-5 vuotta sitten kun liityin joukkoon. Välillä on menty lujempaa ja välillä hiljempää. Porukka on vain vähentynyt. Tiedä sitten mistä tuo arkilenkkien osalta johtuu?

No, itse en ole tiistaina menossa kråköhön/-seen/-lle, joten ainakin yksi kuski löytyy klo 18 parkkikselta.

pulmark
23.07.2017, 21.07
Arkilenkeillä en itse ole kovin säännöllisesti kerennyt käymään mutta mielestäni ne ovat olleet pääsääntöisesti samanlaisia kuin 4-5 vuotta sitten kun liityin joukkoon. Välillä on menty lujempaa ja välillä hiljempää. Porukka on vain vähentynyt. Tiedä sitten mistä tuo arkilenkkien osalta johtuu?

Lomakausi vaikuttaa ainakin kesällä jonkin verran. Muutama tuttu ehkä kävisi arkilenkeillä, mutta keskustasta tai lännestä on Mustavuoreen pitkä siirtymä. Lenkkiporukan syntyhistoriaan on liittynyt Itä-Helsingissä asuminen ja kun ydinporukka ja niiden kaverit ovat jääneet pois niin ei ole tullut ketään tilalle. Pienessä porukassa muutamakin poisjäänti näkyy jos ketään ei tule tilalle.

Muutamilta Mustavuoren lenkeillä aikaisemmin käyneiltä olen joskus saanut kyselyjä että ajetaanko siellä enää vai onko toiminta loppunut ? Palstan ilmoituksia lenkkiajoista harva seuraa. SoMen kautta kenties tavoittaisi paremmin.

Jouni_M
23.07.2017, 21.42
Ei varmaan olisi huono ajatus yrittää jakaa vkonlopun lenkkejä tuolla tavalla. Jospa sinne muutama uusi/vanha kävijä ilmestyisi....

Tosin itse en tässä kuussa enää vkonloppulenkeille pääse, enkä juuri elokuussakaan.....

Mutta, kun tässä nyt on pitkistä lenkeistä ollut puhe niin olisiko innostusta elokuun 12/13 (tai sitten vasta syyskuussa) käydä Aulangolla? Se nyt on sitten sieltä pitemmästä päästä lenkkejä. Oon tässä hahmotellut reittejä enkä vielä oikein alle 278km päässyt. Tuossahan menisi mukavasti koko päivä.😁

Trollberga
23.07.2017, 22.04
Niin kauan kuin mä muistan, eiku niin kauan kuin mä olen näillä lenkeillä käynyt, meitä on kesäaikaan joka lenkille riittänyt 2-9 kuskia silloin, kun ei ole ollut yleisiä tai erityisiä esteitä, kuten kaatosade tai ympäriajon kuningataretappi. Ja nyt tosiaan taitaa loma-aika karsia osallistujia. Toisaalta nyt keskikesällä on myös kisatauko ja sen ansiosta meillä on ollut ilo ajaa yhdessä myös kovatasoisten kisakuskien kanssa, joten ei kai tässä nyt vielä ole aihetta pukeutua säkkiin ja sirotella tuhkaa päälle?

pulmark
23.07.2017, 22.09
Tosin pessimistinä olen sitä mieltä että sitten <pellemoodi päälle> naukujat itkee ja valittaa että pitäisi olla juuri toisin päin, ei sovi pitkä lenkki lauantaille tai mulle ei sovi maltillinen vauhti sunnuntaille, silloin pitää saada ajaa reipasvauhtinen 2-4h <pelllemoodi päältä> eikä parkkipaikalla ole yhtään sen enempää ajajia, mutta kaikki seudun maantiepyöräilijät tietävät täsmälleen ja paremmin kuin mukanaolijat miten Mustavuoressa ajetaan ja mikä niiden lenkeissä on vikana.

Naukujat tai muuten vaan hiljaset tyytymättömät voi jäädä ajamaan omia lenkkejään jos ei speksit sovi, ei siinä mitään sen kummempaa. Mie teen niin jos lenkki ei tunnu sopivalta ja sallin mielihyvin sen myös muille. Kyllä yksilöllä pitää joku valinnanvapaus olla :-) Tosin yhteenkään mielestäni turhista asioista valittajaan en ole Itä-Helsingin lenkeillä koskaan törmännyt. :-)

PS. Itä-Helsingin porukkalenkit on minun mukana ollessani aina ollut pienen (< 10 ajajaa) porukan, hyvähenkisiä, reiluja, mukavan monipuolisia lenkkejä. Tämmöisessä tilanteessa kun ajajia ei ole paljon niin muutamien ihmisten poisjäänti näkyy. Ihmisiä jää pois lenkeiltä hyvin erilaisten elämäntilanteiden vuoksi joka on ihan luonnollista "kausivaihtelua". Nyt vaikuttaa siltä että uusia ei ole tullut poisjäävien tilalle. Mun mielestä lenkkien tarjontaa monipuolistamalla voi tähän ongelmaan yrittää vaikuttaa ja hakea ratkaisua. Ei välttämättä toimi, mutta mielestäni parempi yrittää kuin jäädä "paikoilleen tuleen makaamaan".

Aikaisemminkin on ollut hiljaisia kausia, joten ei tämä mitään uutta ole. Omasta historiastani muistan sen että taisin olla siihen aikaan ainoa "ulkopuolinen" joka ei tuntenut ennakkoon ketään ja alkoi käydä porukkalenkeillä. Silloin porukka oli ehkä enemmän homogeenisempaa. Ajettiin muistaakseni vaan arki-iltoina, vaihtelevia lenkkejä. Nimimerkit alvinhammer, Luna, tappari ja tietenkin adventti, ejex ja pexi on jäänyt alkuajoista mieleen.

minnak
23.07.2017, 22.10
Minusta Mustavuoren lenkit ovat olleet pääsääntöisesti mainioita! Kiitos siitä! Kyllä, välillä mennään kovaa, mutta halutessaan voi peesatakin vaikka koko lenkin eikä kukaan katso pahalla. Porukkaa on riittänyt 3-8 ja useimmiten kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ja ainahan voi tosiaan esittää lenkkitoiveen tai jättäytyä kesken lenkin pois. Hienoa, että lenkkitoimintaa on ja itse tulen kauempaakin paikan päälle erittäin mielellään silloin, kun en ajele Espoon suunnilla tai tarkkaa treeniä noudattaen. Keep going 😃

kuovipolku
23.07.2017, 22.49
Ei tosiaan! Jos ja kun niillä jotka ovat todella ajaneet lenkkejä on ollut mukavaa tai kovaa mutta kivaa ja lenkit ovat sopineet heille - tai niin kuin minulle usein on käynyt, eivät ehkä ole ihan sopineet mutta mukana on oltu siinä määrin kuin on sopinut - niin sehän on ollut pelkästään hieno juttu.

Mutta se ei merkitse sitä etteikö petraamista voisi olla tai vielä parempaan voisi pyrkiä tai jotain voitaisiin tehdä toisin jotta mukaan porukkalenkeistä nauttimaan saataisiin lisää ajajia. Sillä sehän merkitsisi myös että speksien kirjo voisi olla värikkäämpi. Ei siksi että Mustavuoressa pitäisi yrittää kilpailla HePon kanssa ja kyetä tarjoamaan jokaiselle jotakin vaan siksi että suurempi osallistujajoukko merkitsee sitä ettei päällekkäisyyksien tai lomakausienkaan takia kenenkään tarvitse yksin katsella pysäköityjä autoja tai tuntea olevansa yksinään jarrumiehenä ja "porukkaa" rasittavana hidasteena tai kääntyä aikarajoituksensa takia yksinään kotimatkalle jne jne.

kuovipolku
23.07.2017, 23.16
Minusta Mustavuoren lenkit ovat olleet pääsääntöisesti mainioita! (***) Keep going 

Eikä Mustavuoren lenkeille osallistuminen oman harjoitus- ja kilpailuohjelman puitteissa ole ilmeisestikään haitannut sitä tavoitteellista harjoittelua:)

Mutta rehellisyyden nimissä on todettava että olet nähnyt lähinnä vain kadun aurinkoisen puolen eli silloin kun olet ollut mukana, porukkaa on ollut mukana mukavasti ja hyvin motivoituneena - ja osin juuri siksi että viidakkorumpu on tiennyt kertoa että olet itse mukana!

PS Hieman samaa ilmiötä oli olemassa myös "vanhoina hyvinä aikoina" eli ei silloinkaan aina ollut erityisempää ryntäystä Mustavuoreen mutta kun tiedettiin että "se ja se" - yleensä joku kisakuskeista tai Oscar tai joskus (Giron tai muun isomman etappikisan jälkeen kotimaassa käynyt) Kellu - oli tulossa niin ajajia oli aina tavallista enemmän. Arki oli arkea silloinkin...

pulmark
24.07.2017, 11.58
^^ Minussa ainakin asuu pikku primadonna, joka haluaa että sitä hemmotellaan hyvillä porukkalenkeillä :-)

Asia loppuunkaluttu mun osalta tässä viestiketjussa. Nostan esille ajankohtaiset asiat eli lenkit:

Mutta, kun tässä nyt on pitkistä lenkeistä ollut puhe niin olisiko innostusta elokuun 12/13 (tai sitten vasta syyskuussa) käydä Aulangolla? Se nyt on sitten sieltä pitemmästä päästä lenkkejä. Oon tässä hahmotellut reittejä enkä vielä oikein alle 278km päässyt. Tuossahan menisi mukavasti koko päivä.😁

kuovipolku
24.07.2017, 13.43
Jos kaipaa vauhtileikittelyä, voi ilmoittaa kylttikirin tai lähteä hatkaan ja odotella sitten muita, jotka kyllä muistavat huvittuneesti paheksua moista protokollasta poikkeamista.

Protokollasta puhuminen oli varmasti tarkoitettu yhtä humoristiseksi kuin mainittu paheksuminen, mutta vauhtileikittelyä haluavan on yleisen ja yhteisen hyvän vuoksi muistettava erottaa selvästi vetomiehen ja vauhtileikittelijän roolit eli kun vetää, vetää tasaisesti ja kun lähtee irtiottoon, ei lähde vetomiehen paikalta eikä etenkään sillä lailla hiipien ylämäkeen...

Voisiko tässä siis nyt toivoa, että kokeiltaisiin viikonloppuisin maltillisempaa vauhtia ja arki-iltoina saisi vähän luukuttaakin välillä? Mielestäni tiistai- ja torstai-iltoina olisi hauska joskus kokeilla esimerkiksi vauhdikasta joukkueajoa, mäkikikirimaaleja, intervallityyppisiä vetoja, jne. Toki aina siten, ettei ketään edelleenkään jätetä Sipoon susille, ja mukaan lähtijöiden toiveita kuunnellaan.

"Vanhoina hyvinä aikoina" (joita ei tietenkään koskaan ole ollutkaan kuin suodattuneissa muistoissa) oli ihan normi että vahvemmat kuskit tekivät vetoja eli katosivat horisonttiin ja jäivät sitten odottelemaan. Toinen tapa oli jättäytyä hänniltä ja ajaa porukka kiinni. Mustavuoreen palatessa oli tapana ajaa loppukirit Östersundomin Siwalle, tultiinpa sitten Uutta Porvoontietä tai Sotungintietä, ja sinne loppupalaverin pitopaikalle. Kaikki tykkäsivät eikä vihoviimeinenkään kokenut että porukka joutui vastentahtoisesti odottelemaan. Tosin silloinkin Adventti joutui muistuttamaan että välillä himmataan eikä keskarin aina tarvitse arki-iltoinakaan nousta päälle 30 km/h.

Lyhyet mäki- ja kylttikirit sopivat nekin hyvin heterogeenisellekin porukalle, mutta jo nopea telaketju puhumattakaan vauhdikkaasta joukkueajosta vaatii ymmärtääkseni jonkin verran tasavahvemman ja samalla lailla suuntautuneemman ryhmän. (Ihannetilanteessa - jota varmasti aivan turhaan olen hieman haikaillut - parkkiksella saataisiin sekä semmoinen ryhmä ja ruununraakkiryhmä ja kukin voisi päivän kunnon ja fiiliksen ja muun harjoittelunsa mukaan kulloinkin valita.)

Yksi vaihtoehto joka joskus on tainnut ollakin lenkkikeskusteluissa esillä on että arki-iltoina olisi vaikkapa 4-5 vakioreittiä ja niillä vakioveto- tai vapaavauhtipätkät. joita kukin voisi hyödyntää tarpeidensa mukaan (eli ajaa täysiä/tietyllä teholla/varsin kevyesti ja koko tai osan pätkää). Tämä ehkä auttaisi askemaan keskaria eli kenenkään ei pitäisi pelätä tai vierastaa liian tai turhan kovaa matkavauhtia. Tästä olisi myös se hyvä puoli että lenkin kesto olisi selvemmin kaikille ennalta tiedossa (vaikka Mustavuoren lenkkien yksi ominaisuus, arvaamattomuus ja yllätyksellisyys, siitä tietenkin kärsisi.)

Oli miten oli, parhaat lenkit syntyvät siten että niitä ajetaan ja niistä sovitaan. Ja sehän onnistuu parhaiten joko parkkipaikalla tai tässä ketjussa. Ja siihen voivat osallistua ihan kaikki.

Mutta joo, lienee aika palata normaaliin lenkkikeskusteluun! Toivotaan parasta ja pelätään pahinta kuten ennenkin:) On tämä ainakin tarjonnut jonkinlaista viihdettä kaikille niille jotka eivät Mustavuoren lenkeillä käy...

H. Moilanen
24.07.2017, 14.43
Aina on kysyntää, johon ei ole tarjontaa. Ja aina on tarjontaa, jolle ei ole kysyntää. Niin se menee markkinataloudessa ja kimppalenkkikulttuurissa. Kaikkia ei voi miellyttää ja kysyntään vastata vaikka mitä tekisi. Se pitää muistaa.

Suurinta otsatattia ja käyrän nousua ei kokemukseni mukaan aiheuta lenkin speksaaminen kysynnän ulkopuolelle, vaan lenkin speksaaminen joksikin muuksi mitä lopulta toteutetaan. Speksissä pysyminen vaatii kurinalaisuutta ja tarvittaessa vastuulliselta vetäjältä äänijänteitä ja tiukan kurinpitäjän roolia. Ääripäissä tätä spektriä voisi pitää porilaisten "koppilenkit" ja Kaupin Kanuunoiden yhteislenkit. Ensinmainittu menee kisavauhtiseksi, pudota kaveri -tyyppiseksi kisailuksi varsinkin uusia naamoja kohtaan, jälkimmäisessä speksistä poiketaan vain ja ainoastaan kaikkien osallistujien yksimielisellä päätöksellä tai kelin yllättäessä. Yllättäen porilainen kimppalenkkikulttuuri kärsii kroonisesta osallistujapulasta ja jälkimmäisiin riittää jengiä välillä useampaankin ryhmään.

Onnistuminen vaatii sitoutuneita kippareita; kaikille jotka tätä tekevät vapaaehtoisperusteisesti, iso käsi ja hattu päästä. Lenkit kuivuvat kasaan, jos paikalle mennään katsomaan "tulisiko tänään ketään kaveria".

Trollberga
24.07.2017, 14.48
Tästähän tuli hyvä keskustelu, vaikka itse kaikessa hiljaisuudessa meinasinkin, että Minnan viestin jälkeen olisi voinut lausua iloisen aamenen.

Ipa
24.07.2017, 16.08
Mutta mä olen myös sitä mieltä että eksaktien tieteiden koulutuksen saaneet eivät useinkaan oikein kykene lukemaan erilaisia tyylilajeja tai sävyjä sisältäviä tekstejä ymmärtämättä niitä enemmän tai vähemmän väärin.

Onneksi tällaiseen ammattitautiin antaa elinikäisen immuniteetin savolaesten viäräleokojen seassa vietetty lapsuus. :)

Mutta asiantynkään, onneksi taidan olla elokuun puolessavälissä poimimassa Keski-Suomessa mustikoita, sillä muuten olisin varmaan niin hullu, että änkeisin lähes kylmiltään mukaan Aulangon pitkälle lenkille.

Trollberga
24.07.2017, 20.48
No, tämä ei ole kielenhuoltofoorumi, joten jos ja kun viitsit, laadi tänne jonkinlainen aikataulu. Yrittänyttä ei laiteta!
No nythän kävikin niin, että päädyin tai olen päätymässä ajamaan autolla KRÅÅKKÖÖSEEN tiistaina, kuljettaen mukanani mahdollisesti ainakin yhtä toista (jos tämä olisi kielenhuoltofoorumi, tässä voisi huomauttaa, että tuo yhtä toista on tietenkin eri asia kuin yhtätoista) harrastekilpapyöräilijää ja muuatta nuorta neitoa, joka tahtoo tulla mukaan katsomaan, valokuvaamaan ja ehkä kannustamaankin.

Mutta eihän se estä mustavuorelaisia ajamasta KRÅÅKKÖÖSEEN kisaa katsomaan tai vaikka kisaamaan. Arvelin tuossa yllä, että 16:45 voisi olla sopiva aika lähteä Mustavuoresta, ollakseen 18:30 perillä. Ja huomattakoon, että pystyn tarjoamaan kyydin jopa kahdelle pyöräilijälle pyörineen, sillä pidän hallussani oman pyörätelineeni lisäksi kahta Prologin telinettä. Tarkistan vielä mahtumistilanteen ja palaan huomenna kisapäivänä asiaan. Tilat pikkuauton takapenkillä ovat niukat, mutta kyllähän tuollaisen pikku matkan istuu polvet suussa ja selkä kumarassa.

P.S. Mitä Aulangon-lenkkiin tulee, niin pääseeköhän reitin varrelta maitojunalla Helsinkiin?

kuovipolku
24.07.2017, 22.11
Mutta eihän se estä mustavuorelaisia ajamasta KRÅÅKKÖÖSEEN kisaa katsomaan tai vaikka kisaamaan.

Kisaamaan menossa taitaa olla tällä kertaa vain yksi aktiivi-mustavuorelainen (joka voisi olla kiinnostunut kimppakyydistä?). Katsomaan menijöistä en tiedä, itse arvelen nyt meneväni omia aikojani, mutta paluumatka voisi olla mukava taittaa yhdessä (eli saa ehdottaa kohtauspaikkaa ja -aikaa tyyliin sodan jälkeen kello kuusi Pikarissa!).

P.S. Mitä Aulangon-lenkkiin tulee, niin pääseeköhän reitin varrelta maitojunalla Helsinkiin?

Kysy Ipalta! Ipa tietää kaiken maitojunalla palaamisesta.(*)

(*) Pelkkä sisäpiirin vitsi eli yhdellä tosi pitkällä lenkillä Ipa tuumasi Kärkölässä että hänpä suuntaa nyt tuonne Lahden oikoradan asemalle ja nousee pyörineen Helsinkiin menevään junaan ja käski muita jatkamaan matkaansa ilman häntä. Jälkeenpäin selvisi että mies olikin ajanut vielä pitkälti Lahteen, käynyt syömässä ja ajanut sitten kotiin samalla keskarilla kuin me muut olimme porukassa ajaen...

Ipa
25.07.2017, 11.10
Kysy Ipalta! Ipa tietää kaiken maitojunalla palaamisesta.(*)

(*) Pelkkä sisäpiirin vitsi eli yhdellä tosi pitkällä lenkillä Ipa tuumasi Kärkölässä että hänpä suuntaa nyt tuonne Lahden oikoradan asemalle ja nousee pyörineen Helsinkiin menevään junaan ja käski muita jatkamaan matkaansa ilman häntä. Jälkeenpäin selvisi että mies olikin ajanut vielä pitkälti Lahteen, käynyt syömässä ja ajanut sitten kotiin samalla keskarilla kuin me muut olimme porukassa ajaen...
Tuohon pitää suhtautua vaihtoehtoisena faktana, elämme näköjään jälkitotuudellista aikaa. Tarina on kuitenkin niin kiva, ettei sitä tohdi korjata.

kuovipolku
25.07.2017, 12.14
Se non è vero, è ben trovato:rolleyes:

Kråköhön mänijöitä ei sittenkään Mustavuoressa liene eikä arvaten sieltä pyöräillen palaajiakaan ja minäkin rupesin taas harrastamaan sitä tuuliviireilyä eli en minäkään ole juuri nyt ja tässä enää menoaikeissa.

PS Toivottavasti sentään joku Hašekin tunteva oli ketjun lukijoiden joukossa....

PPS Muistivirheen osuutta oli se että oltiin silloin tietenkin Herralan asemalle osoittavan tienviitan kohdalla eikä missään Kärkölässä. Totta on että Ipa ei noussutkaan junaan vaan jatkoi matkaansa jonnekin sinne Salpakankaalle, kävi syömässä ABC:lla ja ajoi takaisin tänne itä-hellsinkiin.

Halloo halloo
25.07.2017, 19.00
Täältä huutaa hep yksi, joka on seurannut näitä höpinöitä jonkin aikaa ja harkitsee osallistumista. Ehkä päivänä jonain saan maantienakit alle ja tulen ujosti kysymään: "Miten kovaa oikein vedätte? Osaisko sitä pysyä aurinkokannella kyydissä vai tipahdanko mie ensimmäisen kilometrin jälkeen?"

Trollberga
26.07.2017, 07.51
Oli meitä aktiivi-mustavuorelaisia Kråkössä ainakin kolme, mutta me kaikki tulimme paikalle autoillamme, kuten vakavastiotettavat kilpaurheilijat usein tekevät, lukuunottamatta sellaisia legendoja jotka polkevat Helsingistä Turkuun voittamaan kortteliajon ja polkevat taas takaisin Helsinkiin. En ole varma, onko tarina tosi, ja kerran kun tätä yhdeltä elävältä legendalta kysyin, hän väitti että kyseessä oli joku muu; hän itsehän oli käynyt vain Porvoon kortteliajoissa tekemässä saman.

No, väittäisin että vaikka kilometrejä kertyi varsin vähän, reissu oli antoisa. Yksi meistä voitti, toinen oli neljäs ja kolmas avasi kilpapyöräilijän uransa kirimällä seitsemänneksi, lähdössä jossa kaikki 19 osanottajaa ajoivat maaliin asti (kategoria 3, naiset, M16 ja harraste).

P.S. Hašekia en tunnistanut, sillä en ole Hašekia lukenut. Mielessä kävi Robbe-Grillet'n Labyrintissa, mutta tajusin kyllä heti, että sen täytyy olla väärä mielleyhtymä.

Jouni_M
26.07.2017, 09.01
Täältä huutaa hep yksi, joka on seurannut näitä höpinöitä jonkin aikaa ja harkitsee osallistumista. Ehkä päivänä jonain saan maantienakit alle ja tulen ujosti kysymään: "Miten kovaa oikein vedätte? Osaisko sitä pysyä aurinkokannella kyydissä vai tipahdanko mie ensimmäisen kilometrin jälkeen?"
Tervetuloa mukaan!

Mukana pysyminen tai tippuminen kait riippuu nyt täysin lähtökohdista, mutta arkisin keskarit ovat pyörineet jossain 30 ja 34 välissä. Speksit yleensä muodostuvat mukanaolijoiden mukaan (välillä mennään hitaampaa, välillä kovempaa.) Ketään ei tarkoituksella ole tiputettu ja jätetty Sipoon susien armoille.

Yllä on nyt "sovittu" viikonlopun ajoista siten että lauantaina speksi on vapaampi mutta sunnuntaina ajetaan lähtökohtaisesti rauhallisesti pk-vauhtia.

Trollberga
26.07.2017, 11.11
Protokollasta puhuminen oli varmasti tarkoitettu yhtä humoristiseksi kuin mainittu paheksuminen, mutta vauhtileikittelyä haluavan on yleisen ja yhteisen hyvän vuoksi muistettava erottaa selvästi vetomiehen ja vauhtileikittelijän roolit eli kun vetää, vetää tasaisesti ja kun lähtee irtiottoon, ei lähde vetomiehen paikalta eikä etenkään sillä lailla hiipien ylämäkeen...
Missäs säännöissä niin sanotaan, ettei vetopaikalta saa lähteä hatkaan? Mutta vakavammin sanoen, eiköhän ne hiljaa hiipien tapahtuvat "irtiotot" tapahdu useimmiten ihan tarkoittamatta ja vahingossa. Ja vielä astetta vakavammin sanoen, ellei muuta sovita niin vetovuoroon lähdetään toki nykimättä ja jos vauhtia halutaan kiihdyttää, tai jos vauhti syystä tai toisesta vedon aikana muuttuu puoleen tai toiseen, muutosten tulee olla tasaisia ja asteittaisia, ei äkillisiä.

MUTTA onhan näihin sääntöihin ollut poikkeuksia, enkä toivo kenenkään pahastuvan tai paheksuvan, vaikka joku nyt joskus vähän innostuisikin vetämään vetopaikalla. Muut voivat yrittää parhaansa mukaan peesata, harjoitella takaa-ajoa, antaa intoilijan mennä menojaan tai sitten intoilija voi jäädä hetken höyryjä päästeltyään odottelemaan muita, ei siinä sen kummempaa draamaa tai jälkipyykkiä tarvita. Kunhan pidetään kiinni turvallisuudesta. Ja turvallisiahan nämä Mustavuoren lenkit ovatkin olleet.

Lisään vielä varmuuden vuoksi: Pääsääntöisestihän pyritään tosiaan pitämään vauhti tasaisena ja maltillisena. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä voi joskus kuitenkin olla hankala himmailla, jos vaikka on valinnut hieman isomman välityksen kuin mikä sopisi rauhalliseen pyöritykseen.

Trollberga
26.07.2017, 12.10
Hukkaketju ehdottaa seuraavaa:

Helou kaikille. Ehdotan siis laumalenkkiä lauantaille lähtö klo 11 Nikkilän Abc:lta. Käydään nuotittamassa Porvoon kuntoajon reitti. Matkaa tulee 140km ja aikaa mennee taukoineen n 5 1/2 tuntia. Reittisuunnitelma ohessa:

https://www.strava.com/routes/9691638
Miltäs kuulostaa? Lähtö siis Nikkilän ABC/Scanburgerilta kello 11.

kuovipolku
26.07.2017, 15.07
Kuulostaa ihan hyvältä, jos minulta kysytään. Ja sittenhän nähdään tuovatko etukäteisspeksit, tarkoin noudatettava reitti ja takuu rauhallisesta vauhdista lisää ajajia mukaan!

Vielä kerta kiellon päälle eli kommenttina tähän meidän suureen lenkkipoliittiseen keskusteluumme:

Eihän Mustavuoressa ole koskaan tuijotettu mihinkään viralliseen tai epäviralliseen protokollaan ja lenkkien ominaispiirteisiin on hyvässä ja pahassa kuulunut se että vauhti eli peesissä ajavalta vaadittava teho on voinut jonkin verran vaihdella eli mihinkään tasaiseen rasitukseen ei ylämäissä eikä tasaisellakaan ole erityisesti pyritty (eikä sellaista ole kenellekään luvattu) vaan vahvempi vetomies on voinut vetää paitsi pitempään myös kovempaa.

Kommenttini oli sellainen puolihumoristiseksi heitoksi tarkoitettu; totta toinen puoli oli sitten se että on parempi kun muut tietävät että nyt on menossa lyhyt tai lyhyehkö irtiottoveto, jolloin voi kuten totesit vastata, yrittää vastata tai (jos ei ole jaloissa bofoortteja tai on lähtenyt nimenomaan rauhalliselle tasaisen rasituksen lenkille) olla vastaamatta (eikä tarvitse mielessään kirota vetomiestä maanrakoon tai päättää äänestää jaloillaan).

Mustavuoressahan on ollut kestovitsinä että loppupalaverissä todetaan kuinka tälläkin kertaa yritettiin sitä rauhallista vauhtia mutta taas kävi näin. Se ei ole koskaan (ainakaan minun mukana ollessa) johtunut siitä että olisi ruvettu ajamaan kisaa - jonossa ajaessa ei ole edes päässyt syntymään sitä toisen vetomiehen "half wheelingistä" usein aiheutuvaa vauhdin nousua - tai pudottamaan kavereita tai muuten tarkoituksellisesti hakemaan korkeampaa keskaria vaan se on tapahtunut luonnollisesti ja sen takia ettei mukana ole ollut (muita) keskaria alentavia vetomiehiä eikä vauhdin himmaamisesta muistuttavia tai sitä vaativia ajajia. Paha sitä on mielestäni silloin moittia - ja aika turhakin.

PS H. Moilaselle ei tainnut kukaan vielä vastata, mutta hän taisikin kommentoida porukkalenkkejä noin niinkuin yleisellä tasolla. Muuten olen sitä mieltä että sellainen lähtökohta jossa jonkun tai joidenkin odotetaan toimivan porukkalenkeillä "sitoutuneina kapteeneina" (joille pitää antaa "iso käsi ja hattu päästä") ei ole mistään kotoisin eikä sellaista ole kenenkään syytä odottaa Mustavuoressa. Kuivukoon lenkit mieluummin kasaan.

H. Moilanen
26.07.2017, 15.24
Muuten olen sitä mieltä että sellainen lähtökohta jossa jonkun tai joidenkin odotetaan toimivan porukkalenkeillä "sitoutuneina kapteeneina" (joille pitää antaa "iso käsi ja hattu päästä") ei ole mistään kotoisin eikä sellaista ole kenenkään syytä odottaa Mustavuoressa. Kuivukoon lenkit mieluummin kasaan.

Se on nimenomaan on jostakin kotoisin; Tampereelta nimittäin. Ja siksi siellä yhteislenkkikultturi kukoistaakin. Mutta kukin toimikoon tyylillään. Ehkä vähän turhaa ilmoittaa vakiolenkkiaikaa ja -paikkaa, jos loppujenlopuksi ei tiedä onko edes "järjestävä taho" viitsinyt vaivautua paikalle.

kuovipolku
26.07.2017, 15.55
Voihan sen halutessaan ymmärtää noinkin...

Trollberga
26.07.2017, 17.25
Ei korjata jotain mikä ei ole rikki. Mun mielestä yhteislenkkikulttuuri on kukoistanut aika mukavasti Mustavuoressakin. Homma on toiminut varsinkin arki-iltoina niin, että nähdään parkkiksella kello 18 (ti & to), katsotaan ketkä ovat paikalla ja jutellaan mahdollisesta reitistä ynnä muista spekseistä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta vaivautua paikalle, mutta lähes aina saadaan porukka kokoon, kahdesta yhdeksään polkijaa on mielestäni ollut ihan sopiva ryhmä, eikä kapteenia ole tarvinnut nimittää. Viikonloppulenkkejä on sen sijaan monesti suunniteltu ennakkoon täällä. Mutta lenkit ovat yleensä onnistuneet ihan sen kummemmin suunnittelematta etukäteen ja mestaroimattakin.

pulmark
26.07.2017, 18.16
Kyllä Moilanen puhuu asiaa. Mustavuoressa ei ole enää pitkään aikaan ole ollut sellaista porukkalenkkikulttuuria kuin silloin alkuaikoina. Jokainen joka on joukkueurheilussa ollut mukana ymmärtää kyllä mitä porukassa toimiminen on ja mikä joukkueen jäsenten asenne hommaan on.

Silloin alkuvuosina homma toimi kun mukana oli yhtenäisempi porukka ja suurin osa tunsi toisensa muutenkin. Itse en alussa ulkopuolisena ja vieraana ruvennut sooloilemaan vaan ajoin itseni porukkaan sisään porukan tapoja seuraamalla.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, ajat muuttuu ja karavaani kulkee. En sen kummemmin haikaile vanhojen aikojen perään vaikka niitä on joskus hauska muistella. Ajoseuraakin löytyy silloin kun sitä tarvitsen.

Trollberga
26.07.2017, 19.35
Vedetäänpä vähän johtopäätöksiä – tai muotoilllaan jatkokysymyksiä: (1) Toisin kuin Kuovipolku väitti, tarvitaan siis sitoutunut kapteeni? (2) Tämän sitoutuneen kapteenin olisi syytä olla ollut pitkään mukana ja sisäänajanut itsensä porukkaan, ei siis kukaan uusi sooloilija? (3) Homma toimisi kun mukana olisi yhtenäinen porukka joka tuntee toisensa, mielellään muutenkin kuin vain ajolasit ja kypärä päässä?

Mutta hetkinen, mikäs tässä olikaan se ongelma? Se, ettei porukkalenkeille (aina) saada runsaasti porukkaa, vaan tyypillisesti se kolmesta tai neljästä seitsemään tai kahdeksaan kuskia? Jos edellytys homman sujumiselle on se, että mukana on lähinnä toisilleen tuttuja joukkuepelaajia, jotka muodostavat yhtenäisen porukan, ja että uudet tulokkaat seuraavat porukan tapoja, ajaakseen itsensä sisään pikku hiljaa, näyttääkö touhu mahdollisesti pienen sisäpiirin puuhalta, johon mukaan päästäkseen on käytävä läpi jonkinlainen initiaatiovaihe tai -riitti? Ehkä tuo ei niin kauheasti rohkaise noviiseja mukaan?

Kuten sanottu, itse olen ollut mukana vasta vajaat kolme vuotta, joten en varmastikaan ole vielä oppinut talon tavoille, tai sitten olen aivan liian nopeasti tuntenut oloni kotoisaksi ja kuvitellut saaneeni puhe- ja äänioikeuden. Enkä nytkään täällä tajua pitää ns. pienempää suuta.

Mä olen kuitenkin ehkä vähän liian fillarikommunisti uskoakseni jonkinlaiseen sisäänpäinlämpiävään, johtajavetoiseen heimokulttuuriin... Ja toivoisin, että uudetkin tulokkaat – siis jopa itseäni uudemmat tulokkaat – sanoisivat sanansa, ehdottaisivat reittejä, ja niin edelleen. Ja että uusia kasvoja jatkossakin ilmaantuisi lenkeille, kun vanhat eivät aina ehdi mukaan (sillä ihan oikeasti kysymys on monen kohdalla käsittääkseni nimenomaan ehtimisestä ja esimerkiksi perhe- tai työsyistä, eikä siitä että Mustavuoren ikiaikainen heimokulttuuri olisi muuttunut yksinomaan huonoon suuntaan).

Ehkä vähän turhaa ilmoittaa vakiolenkkiaikaa ja -paikkaa, jos loppujenlopuksi ei tiedä onko edes "järjestävä taho" viitsinyt vaivautua paikalle.

No miten sen nyt ottaa. Kuten sanottu, tämän nöösin mielestä homma on toiminut aika mukavasti. Järjestävä taho on yhtä kuin tämä avoin yhteisö ja tämän avoimen yhteisön muodostavat sen jäsenet, toivottavasti vieläpä mahdollisimman tasavertaisina.

UGH! Olen puhunut.

kuovipolku
26.07.2017, 20.26
Muuttunut kyllä on, mutta ovatko syyt siihen että on (kuten asian ilmaisit) äänestetty jaloilla tai miksei myös siihen että tutustumiskäynnit ovat yleensä jääneet tutustumiskäynneiksi - vaikka kävijät ovatkin yleensä olleet tyytyväisiä, kehuneet ajokulttuuria ja viihtyneet porukassa - todella olleet H. Moilasen esittämät?

(1) Lenkkien speksaaminen joksikin muuksi mitä on lopulta toteutettu, mikä aiheuttaa osassa porukasta otsatattia ja käyrän nousua.
(2) Kisavauhtiseksi, pudota kaveri -tyyppinen kisailu varsinkin uusia naamoja kohtaan.
(3) "Sitoutuneiden kipparien" puuttuminen.
(4) Epävarmuus siitä onko edes "järjestävä taho" vaivautunut paikalle.

Voi toki olla että olen niin saatanan väärässä, mutta meidän lienee tyydyttävä siihen että olemme asiasta vahvasti eri mieltä. Ja kuten aiemmin jo - mielestäni aivan tarpeettomasti - jouduin korostamaan, en vähäisimmässäkään määrin arvostele sinua enkä ketään muutakaan entistä "vakiokuskia" yhtään mistään - paitsi ehkä joistain vähemmän osuvista sanavalinnoista tässä keskustelussa - enkä ole missään vaiheessa pyrkinyt asettamaan keneĺlekään minkäänlaista sosiaalista velvoitetta osallistua ahkerammin tai ylipäätään ollenkaan.

Mulla ei olisi mitään sitä vastaan että Mustavuoresta tai mistä tahansa itäsuunnassa ruvettaisiin ajamaan tamperelaisittain Kanuunalenkkejä tai oululaisittain 08-lenkkejä vakiovauhdein ja -pituuksin, selvin etukäteisreitein, vakiokapteeni(e)n johdolla ja niin edelleen, vaikka tiistaisin lyhyempi ja vauhdikkaampi ja lauantaisin tai sunnuntaisin pitempi. Mutta turha on Mustavuoren nykyistä porukkaa syyttää siitä ettei se aja sellaisia kun ei se vanhakaan todellisuudessa ajanut.

PS Jos mä olen karavaanikameli, mä olen sellainen jota joku huonotuurinen poikanen laitetaan ajamaan kepin kanssa ja joka pysyy vielä jotenkin karavaanin mukana kunnes katoaa hiekkamyrskyssä karavaanin periltä erämaa autiuteen.

PPS Ihan vaan vitsinä: jos kaikki kaikonneet kuskit tai edes osa heistä päättäisi ruveta ajamaan sellaisia Mustavuori Classic -porukkalenkkejä, niin sehän olisi mahtavaa! Voitaisiin vaikka lähteä infotaulun luota viittä vaille ja kaartaa ylväästi parkkipaikan ohi...

Ipa
26.07.2017, 20.44
24.7.2012 ensimmäiselle Mustavuoren lenkille (yhdessä pohjois-/itä-Helsingin seuran kanssa) osallistuneena olen aivan pihalla tästä keskustelusta. Mikä tässä mättää? Minä ainakin olen nauttinut joka ikisestä yhteislenkistä ajettiinpa sitten hiljoo tae kovvoo.

kuovipolku
26.07.2017, 21.41
Mun näkövinkkelistä ei myöskään yhtään mikään, mutta ahkeraan ja sitkeästi mukana roikkuneena kuitenkin kolme asiaa:

(1) Ei ole kivaa että käy kuten esimerkiksi viime torstaina tai sunnuntaina eli parkkipaikalla on vain yksi ajaja, olkoonkin että häntä voidaan pitää "järjestävän tahon" edustajana
(2) Olisi kiva että kuskeja olisi enemmän ja että sellaiset jotka melko varmasti tykkäisivät nykyisestä menosta jos olisivat mukana uskaltaisivat ja ymmärtäisivät tulla mukaan.
(3) Olisi kiva jos pulmarkille ja muille hänen toiveensa jakaville olisi tarjolla sellaisia sopivan pituisia ja vauhtisia ja sopivan sosiaalisia viikonloppulenkkejä joilla kävisi niin vanhoja tuttuja kuin uusia naamoja.

pulmark
26.07.2017, 21.43
^^
Ha-ha. Aiheellinen kysymys Ipa. Kuovipolku valittelee ettei v-loppulenkeille löydy seuraa. Kyselee vanhojen kuskien perään. Pari muuta kuskia toivoo v-loppulenkeille rauhallisempaa vauhtia. Trollbergan mielestä nykyisiä käytäntöjä ei muuteta koska kaikki on hyvin. Lisäksi Trollbergan mielestä porukkalenkkien tapaiset yhteiset harrasteet joissa on sovittu yhteiseen tekemiseen liittyvistä asioista on jotain heimokulttuuria ja vaatii jotkut initaatioriitit. Leimakirves viuhuu. Jos lenkeistä ei uskalla esittää mielipiteitään siitä valitetaan. Sitten jos suostuisi ilmaisemaan mielipiteensä leimataan naukujaksi.

Minunkin on vaikea edes kierona savolaisena pysyä tässä mukana. Jos olisin viinaksiin menevää tyyppiä saattaisin avata korkin. H. Moilasen lisäksi Ipa taitaa olla savolaisena tervejärkisin :-) Kippis & Keep going strong !

PS. Nää muutamat sivut tästä viestiketjusta on kyllä pakko ottaa talteen arkistojen kätköihin :-)

PPS. Anteeksi jo etukäteen ironinen tapani kirjoittaa, mutta koettakaa ymmärtää että olen savolaisen heimokulttuurin edustaja

paaton
26.07.2017, 23.33
Tehomittaus.
Siinä syy omille lenkeille ja porukan katoamiselle.

Ja minulle sopii edelleen hienosti vapaamuotoinen mustavuori ilman tarkkoja speksejä. Yhtä intervalliahan tuo porukassa ajaminen on muutenkin. Omasta mielestäni pienellä porukalla ja reippaammin ajamalla on hauskempaa. Sen ison ryhmän perässä roikkuminen taas tuntuu vähän vieraalta ajatukselta.

Lenkin alussa voisi tietenkin jutella tarkemmin millaista lenkkiä halutaan. Ehkäpä itsekkin kykenen :) tiputtamaan peekoolenkin vuoksi watteja ylämäkiin. Lisää sitten tehoja tasaisella ja alamäessä.

Trollberga
26.07.2017, 23.36
Arvasin. Tehomittari on saatanasta.

Jouni_M
27.07.2017, 00.32
Ja takaisin asiaan: illan hepolenkillä esitettiin toivomus josko ensi viikon torstaina käytäisiin tutustumassa Bianchi Cupin reittiin Sipoossa. https://www.facebook.com/events/670112746518235/

Mulle ainakin sopisi mainiosti. Aikomus olisi mennä kisaamaan, mutta en vielä ole ihan varma kerkeänkö ajoissa paikalle. Joka tapauksessa, tuostahan saisi mainion torstailenkin kun reitin kiertää muutaman kerran, kuka sitten milläkin vauhdilla. Siirtymäthän voidaan ajaa maltillisesti.

Trollberga
27.07.2017, 01.10
Ja takaisin asiaan: illan hepolenkillä esitettiin toivomus josko ensi viikon torstaina käytäisiin tutustumassa Bianchi Cupin reittiin Sipoossa. https://www.facebook.com/events/670112746518235/
Kannatetaan. En osallistu tuohon Gesterbyn kisaan, sillä tälläkin kertaa lupauduin tikkarin varteen. Prologi auttaa Stangaa järjestelyissä. Hieno rata tuollakin ja viime vuonna, kun olin liikenteenohjaajana, oli muutenkin hyvä meininki. Vielä kun saisi reitin varrelle yhtä mahtavan yleisön kuin kråköläiset.

nikobiker
27.07.2017, 07.46
Ajattelin, että voisin tänään tulla parkkikselle kuudeksi, kun sääkin on vielä hyvä. Olisiko muita tulossa? Minulle käy hiljaa ja kovaa, mitä vain sovitaan.

Trollberga
27.07.2017, 09.14
Olen tulossa. Ja nyt sitten jännitämme, houkutteleeko tämä keskustelu parkkipaikalle sankoin joukoin uteliaita uusia kammenvääntäjiä, vai uskaltautuvatko paikalle enää vain uskollisimmat heimoveljet ja -siskot.

wadenstrom
27.07.2017, 11.53
Tässä vielä yksi harrastesarjan kisakuski - ilman harjoitusohjelma tai wattimittari - ilmoittautuu mukaan.

H. Moilanen
27.07.2017, 14.15
Piti oikein tarkistaa, että missä tässä keskustelussa olikaan kyse. Osallistujapulasta alkujaan, johon...

Muuttunut kyllä on, mutta ovatko syyt siihen että on (kuten asian ilmaisit) äänestetty jaloilla tai miksei myös siihen että tutustumiskäynnit ovat yleensä jääneet tutustumiskäynneiksi - vaikka kävijät ovatkin yleensä olleet tyytyväisiä, kehuneet ajokulttuuria ja viihtyneet porukassa - todella olleet H. Moilasen esittämät?

(1) Lenkkien speksaaminen joksikin muuksi mitä on lopulta toteutettu, mikä aiheuttaa osassa porukasta otsatattia ja käyrän nousua.
(2) Kisavauhtiseksi, pudota kaveri -tyyppinen kisailu varsinkin uusia naamoja kohtaan.
(3) "Sitoutuneiden kipparien" puuttuminen.
(4) Epävarmuus siitä onko edes "järjestävä taho" vaivautunut paikalle.

Kohdat 1 ja 2 vaikuttavat suoraan siihen tullaanko lenkille uudestaan --> jatkuvuus. Uuden harrastajan, joka ei pysty kisavauhtiseen ajamiseen, saa varmuudella katselemaan muita lenkkejä totetuttamalla kohtia 1 ja 2. Jos on epävarmaa onko parkkiksella lenkkikaveria, montaa hutikeikkaa ei tarvitse tehdä kun lenkkien suunnittelu muuttuu omatoimiseksi ja omiin aikatauluihin sopivaksi (kohdat 3 ja 4). Riittää, että paikalla on edes se yksi (sitoutunut kapteeni) jolloin ei tarvitse yksin ajella.

Kaikki tiedämme, miten vaikeaa on sanoa uutena naamana porukkalenkillä liian kovasta vauhdista tai muusta luvatusta speksistä poikkeamisesta. hymy huululla väännetään ajokavereille "kiitti, kivaa oli" ja takaraivossa jyskyttää ajatus "v**tu mikä lenkki, ei ikinä enää".

Vedetäänpä vähän johtopäätöksiä – tai muotoilllaan jatkokysymyksiä: (1) Toisin kuin Kuovipolku väitti, tarvitaan siis sitoutunut kapteeni? (2) Tämän sitoutuneen kapteenin olisi syytä olla ollut pitkään mukana ja sisäänajanut itsensä porukkaan, ei siis kukaan uusi sooloilija? (3) Homma toimisi kun mukana olisi yhtenäinen porukka joka tuntee toisensa, mielellään muutenkin kuin vain ajolasit ja kypärä päässä?

Viittaan edelläkirjoittamaani jatkuvuudesta. Kapteenin tehtävä on olla sovittuna aikana lähtöpaikalla ja huolehtia, että lenkki ajetaan speksin mukaisesti. Kaikki varmasti ymmärtää, ettei tällainen onnistu aloittelevalta harrastajalta vaan siihen vaaditaan ajokokemusta. Kapteenin ei siis tarvitse olla yksi ja tietty henkilö, vaan vastuun voi jakaa useamman henkilön kesken.

Kohta 3 ei ole millään mittarilla välttämätöntä, jos joukko koostuu ryhmäajon konkareista. Ajamisen dynamiikka muodostuu ihan itsestään ja nopeasti liikkeellelähdön jälkeen. Vähäisen ryhmäajokokemuksen omaavia kuskeja on muutoinkin syytä neuvoja ja opastaa miten homma toimii - ihan jo pelkästään turvallisuusnäkökulmankin takia.

Ajat ja elämäntilanteet muuttuvat jokaisella, joten on selvää että vaihtuvuutta syntyy. Uusien naamojen houkuttelu ja porukkaan saaminen on jatkuvuutta tuottava tekijä, ei vanhojen hyvien aikojen kaipailu.

paaton
27.07.2017, 14.44
Piti oikein tarkistaa, että missä tässä keskustelussa olikaan kyse. Osallistujapulasta alkujaan, johon...

Kohdat 1 ja 2 vaikuttavat suoraan siihen tullaanko lenkille uudestaan --> jatkuvuus. Uuden harrastajan, joka ei pysty kisavauhtiseen ajamiseen, saa varmuudella katselemaan muita lenkkejä totetuttamalla kohtia 1 ja 2. Jos on epävarmaa onko parkkiksella lenkkikaveria, montaa hutikeikkaa ei tarvitse tehdä kun lenkkien suunnittelu muuttuu omatoimiseksi ja omiin aikatauluihin sopivaksi (kohdat 3 ja 4). Riittää, että paikalla on edes se yksi (sitoutunut kapteeni) jolloin ei tarvitse yksin ajella.

Kaikki tiedämme, miten vaikeaa on sanoa uutena naamana porukkalenkillä liian kovasta vauhdista tai muusta luvatusta speksistä poikkeamisesta. hymy huululla väännetään ajokavereille "kiitti, kivaa oli" ja takaraivossa jyskyttää ajatus "v**tu mikä lenkki, ei ikinä enää".

Viittaan edelläkirjoittamaani jatkuvuudesta. Kapteenin tehtävä on olla sovittuna aikana lähtöpaikalla ja huolehtia, että lenkki ajetaan speksin mukaisesti. Kaikki varmasti ymmärtää, ettei tällainen onnistu aloittelevalta harrastajalta vaan siihen vaaditaan ajokokemusta. Kapteenin ei siis tarvitse olla yksi ja tietty henkilö, vaan vastuun voi jakaa useamman henkilön kesken.

Vähän kuulostaa armeijalta. Saako vetomies piiskaa, jos ajaa alamäkeen liian lujaa?

Tuo v@#u mikä lenkki on just se paras lenkki.

H. Moilanen
27.07.2017, 14.45
Ei, vetomies saa piiskaa jos ei aja alamäkeen tarpeeksi lujaa.

Trollberga
27.07.2017, 17.07
Mä luulen, että Mustavuoressa nämä sisäänajoasiat ovat sujuneet suht luonnostaan eli jonkinlainen ryhmädynamiikka on toiminut. Kokeneemmat ovat tarvittaessa opastaneet kokemattomampia. Mutta toisaalta toivomuksena tai pikemminkin näille lenkeille osallistumisen edellytyksenä on ollut, että ryhmäajon perusteet tunnetaan vähintään teoriassa. HePo tarjoaa viikottain useita aloittelijaystävällisiä lenkkejä ja uskoakseni niistä kannattaa aloittaa, jollei ole ryhmässä ennen ajanut.

Trollberga
27.07.2017, 22.58
Tänä torstai-iltana ajettiin sellainen Mustavuoren lenkki, joka minun mielestäni on sieltä parhaasta päästä – vaikka en nyt oikeastaan yhtään huonoa Mustavuoren lenkkiä muistakaan, jollei soololenkkejä lasketa (viime torstaina oli täysin ymmärrettävää, ettei muita ilmaantunut, kun kello 18 kiivettiin Ranskassa juuri Col d'Izoardia; veikkaisin, että sunnuntaina oli taas ongelmana se, että täällä käyty keskustelu jätti ehkä liikaakin tulkinnanvaraa sen suhteen, mihin lenkki oikeastaan suuntautuu ja tuleeko lenkkiä ylipäätään...).

Sää oli poikkeuksellisen – eli heinäkuun loppu huomioon ottaen tyypillisen – kesäinen ja päätettiin ajaa klassisista klassisin Jalostamon lenkki, olkoonkin että Palokunnantie jäi välistä. Speksattiin ne paljon puhutut ennakkospeksit myös vauhdin osalta: ajetaan etupäässä rauhallisesti, mutta otetaan jokunen vapaavalintainen vauhtipätkä, jolla saa tykitellä se, joka niin haluaa, ja joiden jälkeen otetaan mahdollisesti hajonnut letka uudelleen kokoon. Lähtiessä meitä oli kuusi ja kohta mukaan liittyi seitsemäs. Erittäin sopivankokoinen ryhmä, sekä vanhoja että uudempia mustavuorelaisia. Lisäksi parkkipaikalla meitä kävi tervehtimässä yksi niin sanotusti kalustoon kuuluva kuski, joka oli kuitenkin liikkeellä täysjoustopyörällä ja matkalla toiseen suuntaan.

Ensimmäinen vauhtipätkä oli Svartbäckintiellä, kun Prologin kaksikko sopi mäen alla että otetaan kiri Sköldvikin mäen päälle eli "sillalle asti" (minulle jäi hieman epäselväksi tuon sillan sijainti, mutta eipä se haitannut, sillä putosin T.T.:n vauhdista hyvissä ajoin ennen tuota mäkikirimaalia). Tämän jälkeen kesti aikansa, ennen kuin seitsikko saatiin uudelleen kokoon; tässä vaiheessa yksi meistä päätti ilmeisesti jatkaa vauhdikasta ajoa itsekseen ja kääntyi kohti Helsinkiä, kun muut jatkoivat Anttilan kautta kohti Nikkilää. Vauhdinpito jatkui vaihtelevana, Götstenenin mäessä otettiin kylttikiri Sipoon rajalle ja viimeinen mäkikirimaali oli sitten Kuninkaanmäessä. Keskareita ei tuijotettu, paitsi ehkä silloin kun ohitse kaasuttelevasta autosta näytettiin sekä etu- että takaikkunasta kansainvälisiä käsimerkkejä. Matkaa Mustavuoresta Mustavuoreen tuli sellainen reilut kahdeksankymppiä.

Tämän kokonaisuuden päätteeksi sain sellaisen vaikutelman, että muillakin oli hauskaa.

kuovipolku
31.07.2017, 10.51
Lauantaina ajettiin pitkä mutta hyvä lenkki pienellä mutta hyvällä porukalla eli lähdettiin Trollbergan johdolla Nikkilän kautta kiertämään Porvoon kuntoajojen reittiä (joka tarjosikin muunmuassa pitkät pätkät Suomen varmastikin parasta asfalttia vaikka Koskenkylässä jouduttiinkin taas palaamaan arkeen). Kahvilla jouduttiin käymään vähän etupainotteisesti ja poikkeuksellisesti jo alle 70 km Mustavuoresta, mutta Pukkilan kesäkahvila oli ihan oikea paikka pysähdykselle.

Sunnuntaina käytiin ensin tavan mukaan parkkiksella laskemassa pysäköidyt autot ja katsomassa onko alikulkutunnelin seiniin ilmestynyt yhtään uutta graffitia ja sitten ajettiin Vantaankoskelle. Hämeenlinnantien Roosan kohdalle asti mentiin hitaammassa porukassa ja Hyvinkään ABC:n kieppeiltä saakka palattiin nopeammassa porukassa ja saatiin näin mukavasti kokemusta siitä miten suuressa maailmassa nämä porukkalenkkijutut osataan hoitaa.

-mk
01.08.2017, 00.22
Tiistai-illalle on luvattu kaunista säätä ja aika reipasta tuulta. Voisi vaikka harkita lenkkiä Mustavuoresta klo 18 :)

wadenstrom
01.08.2017, 16.13
Tiistai-illalle on luvattu kaunista säätä ja aika reipasta tuulta. Voisi vaikka harkita lenkkiä Mustavuoresta klo 18 :)

Jag har idag redan varit på en Morning Ride, men siktar ännu på en Evening Ride, i lungt eller måttligt tempo.

paaton
01.08.2017, 16.18
Jag har idag redan varit på en Morning Ride, men siktar ännu på en Evening Ride, i lungt eller måttligt tempo.

Vähän on huono tuo ruotsin taito, mutta ymmärrän sanan tempo. Tunnin tempo sopii minullekkin hienosti :)

Edit: Ja oikeasti minunkin täytyisi ajaa hissukseen.

-mk
01.08.2017, 18.49
Vaihtoehtoisesti voisi jäädä vaihtamaan 400 m kotiovelta räjähtänyttä sisuria, sen jälkeen todeta että ulkorengas ei nouse tubeless-vanteelle kunnolla, käyttää varmuuden vuoksi vielä pari CO2-patruunaa, sen jälkeen pomputella takaisin kotiinpäin (koska vielä saattaisi ehtiä Mustavuoreen), ja matkan varrella saada vielä toinenkin rengasrikko.

Lenkki olisi tietysti ollut kivempi vaihtoehto.

kuovipolku
01.08.2017, 20.01
https://pic.useful.fi/Syh6rQCUZ.jpg

paaton
01.08.2017, 23.24
Kivaahan se ajaminen aina on, eli kiitokset lenkkiseurasta.

Minua saa opastaa ja heittää tosiaan vaikka kengällä jos ohjeet ei mene muuten kaaliin. Intoa kun on enemmän kuin älliä, niin ei vielä muista vilkuilla näkyykö muita risteysten jälkeen. Muutenkin tuo vauhdin sovittaminen ylä- ja alamäissä on vielä vähän hakusessa.

penyeach
02.08.2017, 10.55
Jalkaa tuntuu myös löytyvän :). Itse suunnittelin pakoreittiä kotiin jo alkuvaiheessa, kun meinasit hävitä horisonttiin Immersbyntiellä.

Kiitokset hyvästä seurasta kaikille minultakin.

Jouni_M
02.08.2017, 18.36
Kiitoksia hyvästä lenkistä omastakin puolesta.

Kuovipolun kuvan viisikkko kiersi reippaan 70 km lenkin Immersbyn, Nikkilän, Paippisten ja Kaskelantien kautta. Mittatien päässä kaksi erkani kotisiirtymille ja kolmikko ajoi takaisin parkkikselle loppupalaveriin. Vauhti oli välillä reipasta ja kaikki pysyivät porukassa mukana, mitä nyt vetomies tosiaan meinasi Immersbyssä karata. Sadetta ei saatu kuin nimeksi. Keli oli oikeastaan erinomainen. Mainio lenkki!

Torstain lenkillä on suunnitelmissa ajaa Sipooseen tutustumaan Bianchi cupin rataan. Siirtymät voidaan varmaankin ajella rauhallisesti ja rataa saa jokainen kiertää haluamaansa vauhtia.

Jouni_M
02.08.2017, 21.44
Aulangon lenkistä:

tämmöisen hahmotelman olen saanut aikaan https://ridewithgps.com/routes/23498165
Pitemmän tuosta kyllä saa helpostikin, mutta ei paljon lyhyempää.
Lähtö olisi siis lauantai 12 päivä (13 varalla) klo 09 aamulla. Kelivarauksella luonnollisesti (pieni ripottelu nyt ei varmaan ketään haittaa).
Taukopaikkoina menomatkalla kolme vaihtoehtoa (Kylis 66km, kauppa Hikiällä 81km, Vanha Benis Ryttylä 90km), noin puolivälissä Aulanko 144km, ja paluussa Mäntsälän Maja 240km. Taukoja voidaan pitää vähemmänkin, tai enemmän jos niikseen on.

Jos koko vkonloppu on ihan karseaa keliä niin siirretään reissu syyskuulle niin Ipakin pääsee mukaan.

PS. Maitojunaa tarvitseville kyllä järjestyy opastus lähimmälle asemalle.

paaton
03.08.2017, 00.09
Mukana huomenna.
Kierretäänkö bianchi cupin lenkkiä saman verran kuin kisassa, vai niin pitkään kun ensimmäisiltä alkaa taju pakenemaan? :)

Aulangollekkin olisi kovasti haluja lähteä mukaan. En ole koskaan ajanut likikään noin pitkää lenkkiä.

paaton
03.08.2017, 22.53
Olihan vauhtia :)

Poistuin muutaman kierroksen jälkeen saunomaan porvooseen. Ihmeekseni palauduin boxintien aikana sen verran, että sain ajettua vielä kivan temmon loppuun.

Mutta voisiko joku kertoa sille mielipuolisielle cinelli kuskille, ettei sitä boxintien mäkeä vaan voi ajaa noilla tehoilla tiistaina. Tulee noutaja.

Trollberga
04.08.2017, 00.39
Olihan vauhtia :)

Poistuin muutaman kierroksen jälkeen saunomaan porvooseen. Ihmeekseni palauduin boxintien aikana sen verran, että sain ajettua vielä kivan temmon loppuun.

Mutta voisiko joku kertoa sille mielipuolisielle cinelli kuskille, ettei sitä boxintien mäkeä vaan voi ajaa noilla tehoilla tiistaina. Tulee noutaja.
Hyvin se Cinelli näytti kulkevan mäkien jälkeenkin ja noutaja taisi tulla ihan muille kuin Cinelli-kuskille itselleen, nimittäin ainakin allekirjoittaneelle. Omat punttini kyllä oikeastaan tyhjenivät jo CCH:n kolmikon takaa-ajossa. Kotiin päin siirtymä olikin sitten astetta rauhallisempi.

kuovipolku
04.08.2017, 08.11
Sillä Cinelli-kuskilla ei varmaan ollut mikä tahansa Cinelli vaan Very Best Of?

Toisaalta hirvittää ajatella miten tällaisten kirjoitusten lukeminen ei voi olla karkoittamatta puolta tusinaa lukijaa jotka olivat jo melkein tulossa Mustavuoren lenkeille, toisaalta on mukava lukea miten Mustavuoressa osataan totetuttaa myös monipuolisia ja vaihtelevavauhtisia lenkkejä eikä aina vain sitä tasaisen ylivauhtista junnaamista:rolleyes:

Lauantaiksi luvataan joko poutaa, sadetta tai epävakaista säätä, joten lienee viisaampaa olla suunnittelematta mitään erityisempää. Jos on ajokeli muta vain muutama hassu kuski, voisi olla yksinkertaisinta mennä vaihteeksi vahvistamaan Hakunilan urheilukentältä lähtevää porukkaa? Ja jos on ajokeli ja ajajiakin muutamaa useampi ja joukossa vielä joku jolla on tuore reitti-idea, voisi olla mukavinta ajaa Mustavuoren oma lenkki?

Sunnuntaina on jo todennäköisemmin poutaista, mikä ilahduttanee ainakin Porvoon kuntoajoihin menijöitä. Me muut voisimme käydä ajamassa reittiä päinvastaiseen suuntaan ja samalla onnistua tervehtimään kärkijoukkoa?

PS Mulla oli eilen - no surprises here - pitemmän mutta vähemmän urheilullisen lenkin päivä eli ajoin sellaisen "Anti-Social Riden" ja nautin siitä ajatuksesta että olen tehnyt itseni tarpeettomaksi eli uusi nouseva polvi osaa ja pystyy jo pyörittämään Mustavuoren lenkkejä ilman minuakin ja vieläpä tekee sen paremmin kuin minä aikoinani!

Trollberga
04.08.2017, 09.41
Siirtymät voidaan varmaankin ajella rauhallisesti ja rataa saa jokainen kiertää haluamaansa vauhtia.
Vaikka edes siirtymiä ei eilen ajettu oikeasti rauhallisesti, ei alku- eikä oikeastaan edes loppusiirtymää, lenkki oli tälläkin kertaa osallistujiensa näköinen. Meitä oli seitsemän ja kaikille tuntui sopivan, että ajetaan rivakasti jo alusta pitäen. Lenkki oli täällä suunniteltu eli speksattu jo hyvissä ajoin recon-tyyppiseksi eli tutustumiseksi Bianchi-cupin osakilpailun reittiin. Luulenpa siis, että tällä kertaa mukaan lähti sellaisia kuskeja, joille kilvanajo ei ole täysin vieras ajatus. En siis suostu nyt olemaan kauhean huolissani siitä, että mahdollisesti karkotimme puolisen tusinaa muuta pyöräilijää tältä lenkiltä.

Ei näillä Mustavuoren lenkeillä aina ajeta kieli vyön alla. Itse olen kuitenkin todella tyytyväinen siihen, että pääsin ajamaan HePon keskiviikkolenkkiä seuraavana päivänä toisen tällaisen osittain kisavauhtisen lenkin ja harjoittelemaan niin porukasta putoamista kuin takaa-ajoakin... (Erotuksena HePon lenkille toki se, että Mustavuoressa ei ole riittänyt väkeä useaan nopeusryhmään; ja toisaalta se, että Gesterbyn kierroksia lukuunottamatta tuo eilinen lenkki ei kuitenkaan ollut mikään pudotusajo, toisin kuin HePon keskiviikkoryhmistä ainakin vapaan vauhdin ryhmä.)

paaton
04.08.2017, 09.47
Niin olit trollberga eilen tosiaan hepoke lenkilläkin. Hyvin kyllä kulki siihen nähden cch:n perässä. Minulla ei ole mitään mahkuja ajaa kahta tuollaista päivää peräkkäin.

Trollberga
04.08.2017, 13.13
Pari täsmennystä vielä.

Vaikka tuon Hepoken vapaan vauhdin ryhmän mainitsinkin, itsehän en ole siihen lähtenyt, vaan toiseksi vaativimmasta "alle tunnin" ryhmästä (tällä viikolla "38 km/h") putoaminen on riittänyt minulle paremmin kuin mainiosti, niin myös toissapäivänä.

Ja mitä tulee Mustavuoren torstailenkkiin, tällä kertaa tosiaan jo hyvissä ajoin täällä foorumilla sovittiin lenkin tarkoitus ja speksit (ks. yllä erit. Jounin viestit). "Rauhallisista" siirtymistä voitiin poiketa siksi, että lenkille lähtenyt porukka ei tuntunut panevan pahakseen, vaikka vauhti olikin vähän "sovittua" reippaampaa. Tuo ennakolta suunnitteleminen voikin monesti olla hyvä idea. Mikään itsetarkoitus sen ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä homma on toiminut myös ihan spontaanisti impromptu-pohjaltakin.

Tavallaan, muuten, Mustavuoresta lähti eilen kaksi erilaista ryhmää, sillä samaan aikaan samasta paikasta – tai pari minuuttia ennen kuutta – lähti myös Reaktor Stanga Racingin seuralenkki. Molempiin lähtöihin riitti runsaasti osallistujia, eikä minkään pitäisi estää sitäkään, että varsinaiselle Mustavuoren epämuodolliselle arki- tai viikonloppulenkille (epämuodollista sikäli, että seura-asua tai edes sitä ulospäin näkymätöntä mustaa vuoria ei vaadita) lähtisi isompikin porukka, joko yhdessä tai useampaan ryhmään jakautuneena. Ihan hauska olisi nähdä toistekin myös varsinaisille seuralenkeille lähtijöitä parkkipaikalla. Kuten myös heitä, jotka toivovat rauhallisemmin ajavaa ryhmää tai lyhyempää lenkkiä, tms. En uskalla luvata mitään, mutta yrittänyttä ei laiteta.

nga
04.08.2017, 17.40
Tapasin eilen Stanga Racingin treenilenkin aluksi joitakin Mustavuoren lenkkiporukkalaisia. Asiasta tuli hieman paikan päällä juteltuakin joidenkin lenkkiporukan edustajien kanssa. Koska itselleni jäi keskustelusta hyvä fiilis, halusin vielä tulla kommentoimaan tännekin.

Paikalla vaikutti olevan monia aivan kilpailukuntoisia kuskeja. Mikäli tosiaan kävitte varta vasten scouttaamassa tuota reittiä, kertoo se mielestäni myös kiinnostuksesta asiaa kohtaan. Tiistaina pitäisi olla tarjolla erittäin hyvätasoisesti järjestetty hyvin matalan osallistumiskynnyksen maantiekilpailu, joka omien toiveideni mukaan palvelee juurikin orastavaa maantiekisaamisesta kiinnostunutta henkilöä.

Kolmannen kategorian vauhti on varmasti monille sopiva ja kyseisessä lähdössä saa hyvää kokemusta kilvanajosta ilman, että tarvitsee samalla viedä omaa fyysistä ajosuoritetta aivan äärirajoille. Tällä kertaa 3. kategorian lähtö on myös erillinen naisten lähdöstä, joten kilpailu on tosiaankin vain kyseisessä sarjassa ajavien kuljettajien kesken.

Suosittelen osallistumaan! Kotiinkin pääsee nopeasti itse kilpailun jälkeen ja paikalle voi mielekkäästi ja helposti saapua polkupyörällä.

EDIT: kilpailun pääjärjestäjän roolissa toimivana henkilönä vastaan luonnollisesti kaikkiin kysymyksiin, joita osallistumista pohtivilla mahdollisesti on.

paaton
04.08.2017, 19.39
Juttelit varmaankin minun kanssani, edustin team sky:ta :)
Käsittääseni ainakin kolme henkeä on tulossa kisaamaan, todennäköisesti enemmänkin.

Ainakaan minä en tule ajamaan yhtään kovempaa mitä eilisellä testilenkillä. Tuli todettua, että jos sen boxintienmäen vetelee täysillä, niin gästerbyn mäkeen ei ole enää paukkuja jäljellä. Samoin ei ehkä ole fiksua ajaa söderkullan tietä ilman peesiapua.
Nähdään tiistaina.

kuovipolku
04.08.2017, 20.12
Juu, nykymustavuorelaisten houkutteleminen kisaamaan on vähän kuin saarnaaminen uskovaisille (vai miten se preach to the choir kääntyykään suomenkielelle):rolleyes: Kråkön osakilpailuissa oli mukana kolme, tosin yksi heistä on saanut tikkarimiehen roolin tiistaiksi, mutta voisin kuvitella että joku eilen mukanaolleista voisi olla aloittamassa kisauraansa - ja onhan meillä muutamia vanhoja kisakuskejakin jotka saattavat kiinnostua oman seudun Bianchi-cupin ajamisesta.

Huomisesta ei ole esitetty ajatuksia, sataa ei pitäisi ainakin pahemmin, tuulista on ja etupäässä lounaista tuulta, siinä ne asetelman kehykset. Jos parkkipaikalla ei saada synnytetyksi speksejä. voi ajaa kuten mainittu kaikessa rauhassa - hyvin ehtii vaikka lähtisi pari minuuttia yli - Hakunilan urheilukentälle ja toivoa että siellä olisi porukassa edes joku joka hoitaisi sitoutuneen kapteenin hommat ja osaisi päättää mikä lenkki ajetaan ja millaista vauhtia ja vahtisi ettei spekseistä lipsuta.

Trollberga
04.08.2017, 22.21
Eilisestä seitsikosta ainakin neljä, mahdollisesti useampikin aikoo osallistua Gesterbyn Bianchi Cup -osakilpailuun, uskoakseni kaikki joko kategoriassa 3 tai harrastesarjassa (sama lähtö). Itse tosiaan toimin liikenteenohjaajana, tälläkin kertaa.

Huomisen lauantailenkin suhteen olen aavistuksen verran epävarma, mutta liittyminen Hakunilasta lähtevään HePon porukkaan on käypä suunnitelma, ellei joku muuta keksi.

kuovipolku
05.08.2017, 22.28
Tänään Mustavuori ei kääntynyt Sotungintielle, ei Immersbyntielle eikä vielä Spjutsundintiellekään vaan jatkoi suorinta tietä Porvoon Jokirantaan, totesi paikan kovin tuuliseksi ja palasi Kuninkaantietä takaisin pysähtyen Palménin kaupalla, jonka edustaa aurinko mukavasti lämmittikin ja jolta saattoi bongata ohiajavan HePo-letkan. Oikein onnistunut social ride, mitä nyt kauempaa sisämaasta mukaan tulleet pikkaisen kastuivat kotisiirtymällään.

Sääennuste sunnuntaiksi on ehtinyt heittää häränpyllyä, nyt näyttää paitsi tuuliselta myös kovin sateiselta eikä sateen alta taida päästä pois edes lenkkisuunnan valinnalla. Omalta osaltani vedän lenkkisuunnitelmien yli henkselit ainakin aamun ja iltapäivän osalta enkä uskalla neuvoa ketään luottamaan siihen että edes joku sitoutunut kapteeni on paikalla aamukymmeneltä.

kuovipolku
06.08.2017, 19.39
Sitoutuneen kapteenin puutteesta ja eilisiltaisesta empimisestäni huolimatta ajettiin Mustavuoren lenkki, joka ei ollut mitenkään erikoinen tai poikkeuksellisen sunnuntailenkki vaikka matkaa kertyi alle 110 km, keskari jäi alle 30 km/h eikä kahvitaukoa pidetty. Mutta ei se myöskään mitenkään huono ollut.

Lenkin teema oli negatiivinen hydrotrooppisuus eli pisarapakoisuus eli yritettiin olla menemättä sinne missä satoi tai oli juuri satanut ja käännyttiin takaisin kun tien pinta alkoi tummua tai näytti siltä että kohta kastutaan jos jatketaan. Tämä onnistuikin täydellisesti, kunnes paluumatkalla Spjutsundintien pintaa ei voinut enää Box Bed & Breakfastin kohdalla kuvailla kuivaksi. Söderkullassa osui jo jokin pilvenkulma niin lähelle että sitä saattoi kutsua sateeksi mutta sitä ei jatkunut kuin Västerskogiin asti ja veneliikkeen jälkeen Uuden Porvoontien asfaltti oli taas samanväristä kuin poutapäivänä. Tuuli ja aurinko pitivät yhdessä huolen että se mikä ehti kenties kastua ehti kuivua ennen kotiinpaluuta.

PS Rafu ajoi vastaan Spjutsundintiellä ilmeisesti Ranskasta kyläilyllä olevan ajokaverin kanssa!

paaton
08.08.2017, 17.14
Mustavuoresta kohti sipoota? Puolen tunnin päästä?

Jouni_M
08.08.2017, 17.38
Mustavuoresta kohti sipoota? Puolen tunnin päästä?Tämä lähtee kotoa suoraan. Ei kerkeä enää mustavuoreen.

naakkis
08.08.2017, 17.38
Ajan varmaan about vartin yli viisi mustavuoren ohi. Voin venailla hetken jos joku haluaa samaan matkaan.

Trollberga
09.08.2017, 12.37
Mustavuori-klubi oli väkevästi edustettuna Gesterbyn Bianchi-cupissa: kategoriassa 3 ja harrastesarjassa kuusi kuskia, miesten päälähdössä (M-Elite, kat. 2) ainakin kaksi, joista toiselle harmillinen DNS juuri ennen starttia sattuneen rengasrikon johdosta. Voittoa ei tullut tällä kertaa Mustavuoreen, ellei sitten yhden mustavuorelaisen Team Rynkeby -kaveria lasketa välilliseksi voitoksi. Laskinkohan oikein? Virallisia tuloksia ei ole vielä käytettävissä, ainoastaan maalikamerakuvat.

P.S. Korjaan, onhan naisten sarjan irtiotossa mukana ollut ja neljänneksi sijoittunut Ulla myös mustavuorelaisia. Tiedän, että hän on ollut ainakin yhdellä Mustavuoren lenkillä mukana tänä vuonna, vaikka en itse silloin mukaan päässytkään.

Jouni_M
10.08.2017, 11.57
Aulangon lenkistä:

tämmöisen hahmotelman olen saanut aikaan https://ridewithgps.com/routes/23498165
Pitemmän tuosta kyllä saa helpostikin, mutta ei paljon lyhyempää.
Lähtö olisi siis lauantai 12 päivä (13 varalla) klo 09 aamulla. Kelivarauksella luonnollisesti (pieni ripottelu nyt ei varmaan ketään haittaa).
Taukopaikkoina menomatkalla kolme vaihtoehtoa (Kylis 66km, kauppa Hikiällä 81km, Vanha Benis Ryttylä 90km), noin puolivälissä Aulanko 144km, ja paluussa Mäntsälän Maja 240km. Taukoja voidaan pitää vähemmänkin, tai enemmän jos niikseen on.

Jos koko vkonloppu on ihan karseaa keliä niin siirretään reissu syyskuulle niin Ipakin pääsee mukaan.

PS. Maitojunaa tarvitseville kyllä järjestyy opastus lähimmälle asemalle.Sunnuntai näyttää nyt paremmalta päivältä joten siirretään lähtö sunnuntai aamuksi klo 09.

nga
10.08.2017, 13.40
Mustavuori-klubi oli väkevästi edustettuna Gesterbyn Bianchi-cupissa: kategoriassa 3 ja harrastesarjassa kuusi kuskia, miesten päälähdössä (M-Elite, kat. 2) ainakin kaksi, joista toiselle harmillinen DNS juuri ennen starttia sattuneen rengasrikon johdosta. Voittoa ei tullut tällä kertaa Mustavuoreen, ellei sitten yhden mustavuorelaisen Team Rynkeby -kaveria lasketa välilliseksi voitoksi. Laskinkohan oikein? Virallisia tuloksia ei ole vielä käytettävissä, ainoastaan maalikamerakuvat.

P.S. Korjaan, onhan naisten sarjan irtiotossa mukana ollut ja neljänneksi sijoittunut Ulla myös mustavuorelaisia. Tiedän, että hän on ollut ainakin yhdellä Mustavuoren lenkillä mukana tänä vuonna, vaikka en itse silloin mukaan päässytkään.

Kilpailun järjestäjän näkökulmasta oli erittäin ilahduttavaa havaita Mustavuorelaisia viivalla tänä vuonna. Toivon, että kokemukset kilvanajosta olivat positiiviset! Tuloslistojen perusteella, mikäli kilpailutoiminta kiinnostaa, suosittelisin lämpimästi harkitsemaan myös SPU:n alaisten maantiecup-kilpailuiden ajamista; näissähän on usein myös 3. kategorian lähtö tarjolla.

paaton
10.08.2017, 18.14
Ja tänään ajellaan parituntinen rauhalliseen tahtiin?
Keli taitaa olla mukavan tuulinen.

Jouni_M
10.08.2017, 22.04
Sunnuntai näyttää nyt paremmalta päivältä joten siirretään lähtö sunnuntai aamuksi klo 09.Juupas eipäs.
Ennuste on nyt aamun jälkeen jälleen muuttunut. Vaikuttaisi että vettä ei lauantaina tule kuin vasta illansuussa. Sunnuntai taas näyttää epävakaisemmalta. Lähdetään siis lauantaina kuten oli tarkoitus.

Toinen asia: olisiko mahdoton ajatus lähteä jo klo 08?

paaton
10.08.2017, 22.40
Miten minä arvasin jo mustavuoren parkkiksella, että ne puheet rauhallisesta lenkistä saa unehtaa tältäkin torstailta. CCH:n paita näytti kyllä harvinaisen hienolta, eikä yllättäen ainakaan laskenut omia ajohalujani. Osa mustavuorelaisista päätyikin puhkomaan renkaitaan, jotta vauhti hiljenesi edes hetkeksi :)

Villelle
11.08.2017, 13.19
Tulen mielelläni alkumatkalle mukaan. ~70-80 km. Sitten pitää kääntyä kotia kohti. Klo 08 en taida tosin pystyä, jos siihen päädytte.

Jouni_M
11.08.2017, 13.22
Tulen mielelläni alkumatkalle mukaan. ~70-80 km. Sitten pitää kääntyä kotia kohti. Klo 08 en taida tosin pystyä, jos siihen päädytte.Juu, ei se 08 mitenkään ehdoton ole. Jos enemmän lähtijöitä klo 9 niin parempi vaan. Tosin en tiedä onko muita lähdössä kuin minä.[emoji848]

ZAKK
11.08.2017, 13.41
Voisin liittyä aamulla mukaan. Tulen Nikkilästä reitille. Luvattu iltapäiväksi ukkosia jos pitää paikkansa, niin aikainen lähtövois olla hyvä. Kumpikin lähtö aika käy jos vaan lähtijöitä ilmaantuu.

Jouni_M
11.08.2017, 15.13
Voisin liittyä aamulla mukaan. Tulen Nikkilästä reitille. Luvattu iltapäiväksi ukkosia jos pitää paikkansa, niin aikainen lähtövois olla hyvä. Kumpikin lähtö aika käy jos vaan lähtijöitä ilmaantuu.

Tervetuloa!
Noin selvyyden vuoksi: Nikkilähän ohitetaan vasta paluussa. Mennessä varmaankin vanha lahdentie olisi hyvä paikka hypätä kyytiin.

Tässä vielä päivitetty versio reitistä. Olen hieman siivoillut ja muutellut. Se nyt jäi pahasti alle 300km, mutta eiköhän siitä siirtymineen kaikki mukaan lähtevät saa riittävän pitkän lenkin. https://ridewithgps.com/routes/24095086

Trollberga
11.08.2017, 15.52
Lienee paikallaan ilmoittaa, että minä en tälläkään kertaa ehdi tällaiselle oikeasti pitkälle lenkille. Mutta mahdollisuuksien rajoissa on, että liityn hetkeksi joukkoon. Jos tulen, tulen Pornaisten suunnalta, joten Jokivarren Esso (jota enää ole ei, eli Jokivarrentien ja Lahdentien risteys) on paikka, josta saatan liittyä mukaan. Muussa(kin) tapauksessa, toivottavasti koko matkalle lähtijöitä on runsaasti ja lenkki eeppinen!

wadenstrom
11.08.2017, 18.29
Koko matka kestää liian kauan minulle, kun pelkään ukkosta ja minulla on kuntomelonta sunnuntaina. Voisin aja 75 km tai Hikiän asti ja kääntyä takaisin Hausjärven, Mäntsälän ja Nickbyn kautta.

Jouni_M
11.08.2017, 19.11
Juu, eiköhän laiteta lähtö klo 09 aamulla niin mahdollisimman moni kerkeää/pääsee mukaan.
Katsotaan sitten parkkiksella kuinka moni lähtee ja mihin asti.

Villelle
11.08.2017, 22.48
Tulen klo 9 parkkipaikalle ja tosiaan 75km / Hikiä myös minulle riittää. Piirsin paluun itse lännen kautta.
https://ridewithgps.com/routes/24108084

ZAKK
11.08.2017, 23.36
Tulen myös "Jokivarren essolle" lahdentien varteen aamulla.

kuovipolku
12.08.2017, 13.46
Komea oli kvartetti joka tuli alas Kuninkaanmäkeä! Mutta ehkä on syytä selvyyden vuoksi ja väärinkäsitysten välttämiseksi mainita etten äänestänyt jaloillani enkä millään muullakaan ruumiinosalla vaan ihan muut kuin pyöräilylliset asiat sanelivat tällä kertaa tämän ratkaisun.

PS Toivottavasti se sinipaitainen ja räikeänvärisellä ass saverilla varustautunut Jokivarren Esson tonttia vastapäätä odottanut kuski (ylläoleva ZAKK?) malttoi odottaa vaikka taisittekin olla vähän oletettua aikataulua jäljessä.

PPS Jos olisin antanut tänä aamuna jaloille äänioikeuden, ne olisivat kyllä voineet valita juuri semmoisen parituntisen höntsälenkin jonka nyt ajoinkin - mutta jos olisin päässyt tänään mukaan, en olisi tietenkään tehnyt eilistä lenkkiä ja jalatkin olisivat antaneet äänensä Aulanko-tourille.

Trollberga
12.08.2017, 16.15
"Jokivarren Esson" sijaan ajoin Mustavuoren nelikkoa vastaan Kaskelantien pohjoispäähän ja ZAKKkin oli malttanut odottaa pienen viivästyksen kokenutta kolmikkoa. Koko päivän lenkille (joka olisi Mustavuoresta lähteneelle ja sinne palaavalle n. 300 km) oli ilmoittautunut vain kaksi pelotonta kuskia, me muut taas käännyimme Ridasjärven Kyliksellä pidetyn kahvipaussin jälkeen Sälinkään kautta Mäntsälään ja minä erkanin ryhmästä jo Pornaisissa, jättäen puolimatkalaiskaksikon taittamaan viimeiset neljä peninkulmaa vastatuulessa ja kenties jo ukkosmyrskyä enteilevässä, pilvistyvässä ja hetkellisesti vettäkin vihmovassa, mutta lämpimässä säässä. Lyhyimmän matkan ajaneena (n. 110 km) nostan hattua ja pidän peukkua Aulangon kiertäjille, jotta he palautuvat kotiin – Sipooseen ja Vantaalle – ennen illaksi ennustettuja "kesän rajuimpia ukkosia".

Jouni_M
13.08.2017, 13.52
Aulangon kiertäjät kotiutuivat juuri ennen ukkosta ja sateita. Loppumatkalla oikaistiin hieman: Heinäjoen ja Huovilan kierros sekä paluu Sälinkään ja Mäntsälän kautta jätettiin toiseen kertaan. Kyllä tuon reitin voisi kokonaisuudessaan ajaa ehkä toistekin jos vain aikaa löytyy.
Tauot pidettiin Kyliksellä, Aulangon tornikahvilassa ja Jokelan ärrällä. Ilahduttavasti Ahveniston paikkeilla, oli tien varteen saapunut runsaasti motoristeja juhlistamaan saapumistamme http://www.linnacruising.com/.

Sadetta ei saatu juuri nimeksikään. Menomatkalla muutama hassu pisara, lähinnä pilvistä ja palatessa Turengin jälkeen aurinkoista ja lämmintä.

Hyvä reissu. Seurasta ja vauhdinpidosta kiittäen!

Ipa
17.08.2017, 17.41
Sää näyttää hienolta. Ajattelin tulla Mustavuoren parkkikselle ja ajella rapakunnon takia erittäin rauhallisen lenkin. Nopeimmat saavat mennä menojaan, en pahastu.

Jouni_M
18.08.2017, 14.57
Tiistaina kaksikko ajoi kevyehkön parin tunnin rupattelulenkin.
Eilen viisikko (alkuun yhden maastomiehen vahvistuksella) ajoi reippaan kahden tunnin "erittäin rauhallisen" lenkin tuttuja reittejä käyden jalostamolla, boxissa ja Nikkilässä. Yksi kuski uhkasi tippuvansa kyydistä heti alkumatkasta mutta muu porukka ei antanut periksi ja kierros ajettiin yhdessä. Hyvä lenkki!

Huomisen sääennuste ei lupaile paljoa mutta ehkä ajaamaankin kerkeää ainakin lyhyen lenkin. Jotta olisi hieman pelivaraa mahdollisen sateen sattuessa, miten olisi lähtö jo klo 09?

Ipa
18.08.2017, 16.14
Yksi kuski uhkasi tippuvansa kyydistä heti alkumatkasta mutta muu porukka ei antanut periksi ja kierros ajettiin yhdessä. Hyvä lenkki!

Ehkä tuota voisi jopa tarkentaa niin, että muu porukka ei antanut antaa periksi.:)

Jari V
19.08.2017, 13.33
Tervehdys kaikille täällä, mihin aikaan sunnuntaisin ja varsinkin huomenna olisi startti? Meitä olisi kaksi tulossa, toinen Porvoosta. Joku 4-6h olisi meillä tavoitteena.

Jouni_M
19.08.2017, 13.53
Tervehdys kaikille täällä, mihin aikaan sunnuntaisin ja varsinkin huomenna olisi startti? Meitä olisi kaksi tulossa, toinen Porvoosta. Joku 4-6h olisi meillä tavoitteena.Sunnuntaisin ja huomenna startti klo 10 parkkikselta. Luulisi siellä lähtijöitä olevan kun kuitenkin parempi ilma kuin tänään. Itse tosin ajelen vasta myöhemmin jos kerkeän.

Trollberga
19.08.2017, 13.54
Tervehdys kaikille täällä, mihin aikaan sunnuntaisin ja varsinkin huomenna olisi startti? Meitä olisi kaksi tulossa, toinen Porvoosta. Joku 4-6h olisi meillä tavoitteena.
Startti on lauantaina ja sunnuntaina kello 10, ellei täällä muuta sovita. Tervetuloa! Itse olen kylläkin huomisen suhteen vähän epävarma, mutta jos tulen, tulen Pornaisista ja liityn reitin varrelta mukaan. Tässä aivan taannoin oli muuten erään porvoolaispyöräilijän kanssa puhetta siitä, ettei Porvoossa oikein ole säännöllistä porukkalenkkitoimintaa. Tietämättä sen tarkemmin tuosta Porvoon nykytilanteesta muistelin kuulleeni, että näitä Mustavuoren lenkkejä on joskus ajettu yhteislenkkeinä porvoolaisten kanssa siten, että Porvoon porukka on polkenut johonkin puoliväliin "itähelsinkiläisiä" vastaan. Itse en ollut niihin aikoihin vielä mukana, mutta joku Mustavuoren veteraani varmaankin voisi vahvistaa asian?

P.S. Kas, Jouni oli tällä kertaa nopeampi!

kuovipolku
19.08.2017, 16.01
Jees niin oli tapana - ja ne olivat hienoja aikoja ne - ja niistä oli luonteva ja helppo sopia koska Itä-Helsingin Pyörähuollon Oscar oli itsekin porvoolainen. Mustavuoresta lähdettiin ajamaan Uutta Porvoontietä ja Porvoosta tietenkin Helsingintietä, joten tapaamispaikasta ja -ajasta ei tarvinnut erikseen sopia eivätkä kummatkaan joutuneet sen enempää odottelemaan kuin pitämään kiirettä. Yleensä paluureitti valittiin myös siten etteivät porvoolaiset joutuneet ajamaan pitempää lenkkiä

(Ja kun mukana oli varsin usein entisiä, nykyisiä tai tulevia semipro- tai pro-kuskeja, rauhallinenkin vauhti kelpasi kaikille - ja kovaa mentiin erillisillä osioilla tai eri lenkeillä...)

Vaan vaikka ajat entiset eivät koskaan enää palaa, ei näiden nykyistenkään tarvitse kurjia olla! Nyt tosin joudun minäkin liittymään muiden "kalustoon kuuluvien" kuskien joukkoon eli pitämään omaa osallistumistani vähemmän todennäköisenä. Mutta ajakaa te muut hyvä ja antoisa lenkki! Pankaa uudet ruoskat viuhumaan ja niin päin pois!

Ipa
19.08.2017, 19.53
Minä tulen seuraavan kerran tiistaina Mustavuoren lenkille. Toivottavasti joku varmistaa ja sopii huomisen sunnuntaisen lenkin Jari V:n kanssa.

Trollberga
19.08.2017, 23.19
Toivottavasti joku varmistaa ja sopii huomisen sunnuntaisen lenkin Jari V:n kanssa.
Täällä ollaan monesti vähän ujoja varmistamaan, mutta kait minä voisin luvata olla Nikkilässä ennen yhtätoista, jos Mustavuoren juna kulkee sitä kautta. ABC/Scanburgerille saattaa hyvässä lykyssä ilmestyä muitakin Sipoon ja lähiseudun hukkia. Mustavuoresta sinne ehtii noin 10:50 mennessä, mutta tulkaa kaikessa rauhassa, jos tulette. Nimimerkillä "Aamuista vahvistusta / varmistusta arvostetaan".

wadenstrom
20.08.2017, 10.57
Eturengas on taas tyhjä, joten en ehdi ajoissa parkipaikalle. Lähden omalle hiljaiselle lenkille.

p.s. Toinenkin rankas räjahti...

Trollberga
20.08.2017, 16.54
Eturengas on taas tyhjä, joten en ehdi ajoissa parkipaikalle. Lähden omalle hiljaiselle lenkille.

p.s. Toinenkin rankas räjahti...
No onpa huonoa rengastuuria! Sirotteleeko joku lasimurskaa reitillesi?

Mustavuoren suunnalta ei sitten ilmestynyt ketään yhteentoista mennessä, mutta oli meitä Nikkilässä sentään kaksi ja sehän riittää yhteislenkin kokoonpanoksi. Kierrettiin 75 kilometrin kierros puuskittaisessa ja ajoittain navakassa lounaistuulessa, 33 kilometrin keskituntivauhtia. Siirtymineen tästä tuli meille molemmille semmoinen satasen lenkki.

Trollberga
21.08.2017, 20.27
Tiedoksi, että huomenna Mustavuoren lenkin aikoihin ajetaan Seutulassa Bianchi-cupin joukkueajokilpailu. Pikkulinnut lauloivat, että Mustavuori on vahvasti edustettuna. Tämä tarkoittanee sitäkin, ettei parkkipaikalla välttämättä ole tungosta kello 18, sillä aika moni Mustavuoren vakiokasvo on silloin jo ainakin lähdössä kohti Seutulaa. Aikuisten startti siellä on kello 19, joten reitin varrelle ehtii kyllä kannustamaankin, jos sen sorttinen penkkiurheilu ja kisatunnelma kiinnostaa.

Trollberga
21.08.2017, 20.33
Muuten, semmoinenkin asia on tässä tullut mieleen, että pitäisiköhän Mustavuoren viestintää varten perustaa joku vähän joustavampi kanava, tämän keskusteluketjun rinnalle. Kaikki eivät käytä Facebookia, mutta toimisiko vaikkapa WhatsApp-pikaviestittely? Jos tämä mahdollisuus kiinnostaa, lähetä minulle yksityisviesti (tai jos sinulla sattuu olemaan puhelinnumeroni, tiedät mitä tehdä).

Ipa
21.08.2017, 22.27
Aion tulla huomenna parkkikselle klo 18 (ellei sada). Jos ei muita näy, niin aina voi ajaa oman lenkin.

Jouni_M
21.08.2017, 22.48
Tiedoksi, että huomenna Mustavuoren lenkin aikoihin ajetaan Seutulassa Bianchi-cupin joukkueajokilpailu. Pikkulinnut lauloivat, että Mustavuori on vahvasti edustettuna. Tämä tarkoittanee sitäkin, ettei parkkipaikalla välttämättä ole tungosta kello 18, sillä aika moni Mustavuoren vakiokasvo on silloin jo ainakin lähdössä kohti Seutulaa. Aikuisten startti siellä on kello 19, joten reitin varrelle ehtii kyllä kannustamaankin, jos sen sorttinen penkkiurheilu ja kisatunnelma kiinnostaa.Jotta ei tarvitse kaikille lähettää yksityisviestiä, niin itse yritän olla Seutulan koululla n. 18.15.

Lisäys: pitää tosin vielä hommata hieman varaosia, mutta eiköhän se hoidu ennen iltaa.

wadenstrom
21.08.2017, 23.58
Varmistan että olen tulossa Seutulaan ja että olen ostanut uuden renkaan (mutta ei vielä vaihtanut rengasta). Sisäreinkaita ostin elen 5 kappaletta.

wadenstrom
26.08.2017, 14.47
Kaksi kuskia lähtivät launataina Svartbäckiin juomaan kahvia ja syömään munkkia. Matka 80 km ja keskinopeus 28.3km/h.

wadenstrom
01.09.2017, 10.26
Huomenna lauantaina minulle sopisi vähän pidempi, rauhallinen lenkki, tarvittaessa Nickbyn tai Jokelan Esson kautta.

kuovipolku
01.09.2017, 12.27
Nickbyn tietävät toki kaikki ja sieltä löytyy se ABC tai Scanburger, ihan miten vain haluaa, mutta Jokelan Essolla taidettiin tarkoittaa Jokivarren Essoa tai tarkemmin sanottua sen jo vuosia sitten kadonneen huoltoaseman paikkaa Lahdentien ja Jokivarrentien liittymän kohdalla. Eli sitä mistä Mustavuori lähti kohti Aulankoa (ja palasi ukkosmyrskyn vauhdittamana) kolme viikkoa sitten.

Trollberga
02.09.2017, 09.17
Huomenna lauantaina minulle sopisi vähän pidempi, rauhallinen lenkki, tarvittaessa Nickbyn tai Jokelan Esson kautta.

Ainakaan mun puolesta ei tarvitse ajaa sen enempää Nikkilän kuin Jokivarrenkaan kautta, sillä en ole lähdössä lenkille ainakaan vielä aamusta.

Voisihan esim. Nikkilästä olla joku muukin tulossa mukaan, toki. Itse olen tänään Helsingissä, mutta ajan aikaisintaan iltapäivällä oman lenkin, pitkän paussin jälkeen.

Reiss
04.09.2017, 14.50
moi, olisko teillä jakaa jälkeä jostain lepoisasta 30-70km cyclo/grinderilenkistä? koitin selata aiemmpia viestejä useamman sivun verran, josta jotain yritin ymmärtää, mutta vaikutti että siellä olisi tarvinnut enemmänkin maastofillaria & reitti ei lopulta pitänyt aivan paikkaansa. Joudun kuitenkin seutuja tuntemattomana täysin turvautumaan mahdolliseen gpx jälkeen, kiitos jo etukäteen.

kuovipolku
04.09.2017, 18.31
Sanat "leppoisa" ja "Mustavuori" eivät joidenkin mielestä mahdu samaan lauseeseen. Mutta tietysti riippuu mitä kukin "leppoisalla" tarkoittaa.

Anyway, silloin kun on varta vasten haluttu pitää cyclocrosslenkki kevyenä on hakeuduttu ulkoiluteille ja ajettu rantoja pitkin Vanhankaupunginkoskelle, jatkettu ylös Vantaanjoen vartta ja pyöritty vähän Keskuspuistossa. Myös Mellunmäen, Kontulan, Kivikon, Myllypuron ja Herttoniemen ulkoiluteiden kautta on kierretty joko meno- tai paluumatkalla.

Meillä täällä inhassa idässä on cyclocrosslenkkien osalta sellainen mukavakin ongelma ettei yhtenäistä eikä helpohkoa hiekka- tai ulkoilutielenkkiä oikein tahdo löytyä. On joko ajettava suhteellisen paljon siirtymää asfaltilla tai hakeuduttava oikopoluille tai ainakin niille mäkisimmille teille (kuten Knutersintie, Mosabackantie, useimmat Immersbyn ja Hindsbyn seudun tiet tai Hitåntie) jotta saisi ne cyclo/gravelpätkät liitettyä edes jotenkin sujuvasti yhteen. Samoin lenkuran tekoa vaikeuttaa se että kovin monet muuten kivat sivutiet päättyvät merenrantaan, yksityiselle tontille, lammen tai suon reunaan eli ovat ainakin herrasmiescyclokuskin näkökulmasta umpikujia. Mutta voihan niitäkin käydä koluamassa, ainakin joskus.

Huomio siitä että etenkin viime kurapyöräkaudella oli havaittavissa lisääntynyttä hakeutumista poluille tai polkuosuuksia ja jopa poluttomiakin pätkiä sisällään pitäville reiteille (mutta mainitaan jälleen kerran että se on johtunut yksinomaan siitä että osanottajilla on ollut siihen suuntaan kasvavaa kiinnostusta). Mä olen vähemmän teknisempänä ja arempanakin kuskina ajanut etupäässä reittejä joita voisi ehkä kutsua leppoisiksi ellei oteta huomioon ylämäkiä tai kuoppia tai nimismiehenkiharoita yms. Voisin yrittää kaivaa Stravasta joitain sopivia lenkkejäni,

PS Pari vuotta sitten yritin alustavasti hahmotella eräänlaista tiekirjaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40619-It%E4-Helsingin-Mustavuoren-cyclocross-lenkit&p=2431333#post2431333) josta ehkä kartan kanssa luettuna voisi saada jotain osviittaa.

PPS Jossain vaiheessa mustavuorelaisetkin rupeavat siirtämään maantiepyöränsä talvilevolle ja tiet (ja ajettavat polut) oppii tuntemaan parhaiten ajamalla mukana. Sitä odotellessa voi tietysti ilmoitella omista lenkkiaikeistaan tässä ketjussa - jota ei siis ole varattu kenenkään tai minkään suljetun ryhmän omaan tai "viralliseen" käyttöön - eikä ole etukäteen poissuljettua etteikö silloin voisi saada seudut ja hoodit tuntevaa ajoseuraa.

Massbyntien ja Boxintien

Jouni_M
09.09.2017, 20.09
Huomenna varmaan pääsee ajamaan ilman suurempaa vesisadetta. Voisi vaikka käydä syömässä pullaa lottamuseolla?

wadenstrom
09.09.2017, 22.10
Huomenna varmaan pääsee ajamaan ilman suurempaa vesisadetta. Voisi vaikka käydä syömässä pullaa lottamuseolla?

Tarjous, josta ei voi kieltäytyä.

Jouni_M
10.09.2017, 15.24
Kolmikko kävi Lottamuseolla syömässä pullaa. Kahvia ja limonadejakin nautittiin. Kaksi oli maantiepyörillä ja yksi cx-kalustolla (yritti kuulemma vihjata että cx-lenkkejäkin voisi aloitella).
Kahden vetäjän voimin reippaan 100 kilsan lenkki ajettiin loppua kohden nousevalla teholla.

Jouni_M
13.09.2017, 00.58
Tiistain iltalenkki ajettiin neljän kuskin voimin. Reippaan 70 km kierros kerettiin tekemään juuri ennen auringon laskua (yksi rengaskin matkalla vaihdettiin). Erinomainen lenkki!

Torstain ennuste ei paljoa lupaile joten arkilenkit jatkuvat ensi viikolla aikastetulla lähtöajalla. Eli, lähdetään liikenteeseen jo 17.30.

Viikonlopun säät ovat vielä silkka arvoitus, mutta lähdöt normaalisti klo 10.00.

Jouni_M
17.09.2017, 19.35
Lauantai ja sunnuntai ajettiin kahden kuskin voimin rauhallista pk-vauhtia.
Lauantaina tarkoitus oli keretä kotiin ennen sateita. Pyörähdettiin Gumbostrandissa ja Eriksnäsissä. Todettiin että Lemminkäinen ei ollut temppelissä paikalla.
Sunnuntaina ajeltiin kuninkaantietä edestakaisin käyden Porvoossa (Cafe Fannyn korvapuustit todettiin vähintään yhtä hyviksi kuin lottamuseon, espressotuorejuustokakkukin oli hyvää), Hamarissa (satamasta löytyy muuten kahvila) ja Tolkkisissa.
Molemmat lenkit ajettiin rauhallisesti rupatellen. Maglia Nera vaihtoi renkaan molempina päivinä.

Lenkit jatkuu tiistaina ja torstaina klo 17.30 jos vain säät sallivat. Vajaan pari tuntia kerkeää ajamaan ennen pimeää. Huomiovalot ovat paikallaan.

Trollberga
23.09.2017, 09.38
Onnittelut meille eli Mustavuori (Svarta backen) -joukkueelle eilen päättyneen Kilometrikisan tehosarjan voitosta! Joukkueessa yksi oli ylitse muiden, yli kymppitonnin keränneenä, vetäen peesissään muutkin kuusi jäsentä ihan kunnioitettavaan keskiarvoon.

Olisiko kymmeneltä Mustavuoresta maantielle lähtijöitä? Yhtenä vaihtoehtona Hakunilasta kello 10:30 lähtevä HePon lauantailenkki, mutta ns. omallakin porukalla voisi ajaa.

Itselläni tuntuu vähän alkavan flunssan oireita, joten kuulostelen kroppaa matkalla ja saatan jättää lenkin lyhyemmäksi, jollei raitis ilma pökerrytä virusta.

Jouni_M
23.09.2017, 09.56
Olen tulossa. Jos menis itään niin saa palata myötätuuleen. Rauhallinen vauhti miellyttäisi eniten.

kuovipolku
23.09.2017, 10.13
Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa, takaa saattaa vielä tulla joukkue tai joukkueita jotka ovat taktisista syistä jättäneet kilometrejä roppakaupalla kirjaamatta. Mutta joka tapauksessa kiitos idean isälle ja kaikille mukaan lähteneille, on ainakin ollut hauskaa että niistä kaikista kilometreistä on jokin hyöty, vaikkei ehkä niin konkreettinen!

Parhaani teen ollakseni Mustavuoressa klo 10.00 ja ajaakseni koko lenkin porukan mukana.

wadenstrom
23.09.2017, 10.43
Olen tulossa.

Ipa
23.09.2017, 11.40
Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa, takaa saattaa vielä tulla joukkue tai joukkueita jotka ovat taktisista syistä jättäneet kilometrejä roppakaupalla kirjaamatta. Mutta joka tapauksessa kiitos idean isälle ja kaikille mukaan lähteneille, on ainakin ollut hauskaa että niistä kaikista kilometreistä on jokin hyöty, vaikkei ehkä niin konkreettinen!

Parhaani teen ollakseni Mustavuoressa klo 10.00 ja ajaakseni koko lenkin porukan mukana.Onneksi ehdin liittyä oman kampuksen joukkueeseen enkä Mustavuoren. Kilometrejä kertyi vaivaiset 2300 eli olisin tiputtanut teidän keskiarvon n. 5800 km:iin. Ensi kesään!

nikobiker
23.09.2017, 16.11

Onnea Mustavuorelle km-kisan voitosta sekä johtajalle (pun intented) huikeasta kertymästä! Itse olin HePon joukoissa, mutta laiskanlaisia olivat ajamaan :) Ehkä ensi vuonna loikkaan Team Mustavuoren kilometrikertymää karruttamaan?

kuovipolku
23.09.2017, 22.34
Pun graciously or not so graciously accepted. Tervetuloa ensi kerralla voittajien matkaan!

Mutta sitä ennen ajetaan huomennakin. Vauhti vapaa mutta rauhallinen, matka pitkähkö mutta kohtuullinen (eli arvatenkin päälle sata muttei lähellekään puoltatoista sataa), kiirettömällä kahvitauolla ja hienossa syyssäässä, alkaen klo 10.00 kuten tapana on.

Trollberga
24.09.2017, 00.18
Minä taidan huomenna jättää Mustavuoren lenkin väliin, pitkin hampain. Nämä flunssani ovat viime vuosina olleet sellaisia, että on vähän nuhaa ja kurkku kipeä, mutta kun ajoissa haistattaa pöpölle pitkät lähtemällä lenkille – maltillisesti tietenkin – niin pöpö ottaa pitkät. Melkein kolmeen vuoteen en ole kärsinyt kunnon miesflunssaa. Nyt on kuitenkin sen verran nuutunut olo, että huomenna on korkeintaan sellaisen varovaisen pikkulenkin paikka. Liekö vastustuskykyni heikentynyt, kun elokuussa tuli reilun parin viikon treenitauko muiden kiireiden takia ja syyskuukin on ollut vähän kiikun kaakun.

Tänään Mustavuoresta kymmeneltä startannut kvartetti päätti ensin käydä Hakunilassa katsomassa, olisiko HePon lenkille lähtijöitä, joiden perään nimimerkki Wizsla kyseli foorumilla. Kaksi väkevää ketjunpyörittäjää sinne ilmestyikin puoli yhdeksitoista ja heille kerrottiin suunnitelman olevan, että (a) ajetaan rauhallisesti ja (b) teemme parhaamme, jotta tämä suunnitelma tällä kertaa myös toteutuisi. En ollut nelikon ainoa lievästi flunssainen jäsen, eikä kvartetin toisellakaan puoliskolla ollut mitään sitä vastaan, että ajettaisiin oikeasti rauhallinen lenkki. Toisen Hakunilasta yhytetyn hepolaisen mukaan idea kuulosti kuitenkin "huonolta" (suora lainaus). Kuuteen pekkaan silti lähdettiin kohti Porvoon Hamaria, Kuninkaantien kautta, luottaen siihen että vetohaluisin voi vetää joko pidempiä vetovuoroja tai vaikka tehdä omia irtiottojaan, niin halutessaan.

Syksyinen puhuri puhui tänään jotakuinkin kaakosta, joten ehdotin jossain Anttilan paikkeilla ns. nopeaa telaketjua, sillä se on tehokas tapa edetä vastatuuleen. No, eihän siitä mitään tullut, tällä kertaa, mutta sen sijaan tyydyimme sellaiseen ratkaisuun, että se kovakuntoisin ja vetohaluisin urakoi porukan keulilla. Toki muutkin tekivät osansa vetotöistä. Itse lähinnä "moderoin" omilla vuoroillani eli pyrin palauttamaan vauhdin suunnitelman mukaiseksi – täysin harkittu taktinen veto.

Hamari osoittautui paitsi pittoreskiksi rannikkokyläksi, myös mainioksi taukopaikaksi rantaterasseineen. Täyteen yksimielisyyteen ei päästy siitä, oliko nyt intiaanikesä vai ei. Ehkä se alkaisi vasta iltapäivällä? Aurinko joka tapauksessa paistoi ja sää tosiaan vähitellen lämpeni melkein kesäiseksi, ainakin kesän 2017 mittapuun mukaan. Ja rantaa myötäilevä paluureitti Helsingintielle oli sekin viehättävä. Porukkalenkin loppupuolesta en osaa sanoa juuri mitään, sillä nuhaiseen oloon vedoten jatkoin Karlebystä suoraan kohti Helsinkiä, myötätuulen rohkaisemana, muiden käännyttyä kohti Tyysteriä, Hinthaaraa ja Laukkoskea; myöhemmin totesin, ettei matkaa oikeastaan olisi tullut paljonkaan lisää, mutta aikamoista haipakkaa jäljellejäänyt viisikko piti, poistuttuani menoa hidastamasta.

kuovipolku
24.09.2017, 09.15
Olosuhteet eli voimakas vastatuuli ja varsin vähäliikenteinen tie olisivat tosiaan olleet otolliset nopealle eli normaalille telaketjulle. Minäkin ajattelin sitä ehdottaa, mutta pidin mölyt mahassani lähinnä ennakoiden juuri sitä että vetohaluisimmat eivät kuitenkaan oikein innostuisi.

Seuraavalla kerralla - sillä kai nopeaa telaketjua kannattaa vastaisuudessakin harkita? - voi kyllä olla syytä tehdä homman nimi riittävän selväksi kaikille, myös niille joiden korviin asti sanallinen viesti ei tuulessa kantanut eikä käsimerkin sisältö auennut. Ja kokemus on osoittanut että jonkun pitää heti alussa ottaa kapteenin rooli ja vastata siitä että "belgisk kedja" pyörii toivotulla tavalla.

Porukan osalta paluumatka oli voittopuolisesti yhtä lailla myötätuulen siivittämää kuin soolona suoraan Helsinkiin palanneellakin, mutta ei oltaisi oltu Itä-Uudellamaalla ellei tuulen suunta olisi välillä jotenkin kääntynyt täysin vastaiseksikin. Aikamoista haipakkaa pidettiin vain Jokivarrentiellä, kun Kuninkaantieltä tullessa innostuttiin lähtemään suoraan Nikkiläntietä ajaneen parivaljakon perään. (Tai minä lähdin peräänlähteneiden perään lähteneiden perään siihen saakka kunnes - kuten aina tuntuu käyvän - pää ja jalat lopettivat ja kiukuttelu ja kitinä alkoi, mutta sekin riitti Stravan mukaan PR:ään.)

Trollberga
24.09.2017, 19.55
Ensi kerralla pidetään pieni alkupalaveri, jossa sovitaan heti kättelyssä muun muassa siitä, mennäänkö vastatuuleen nopeaa telaketjua, mikä ei välttämättä tarkoita vauhdiltaan nopeaa, vaan sopivan tasavauhtista yhteistyötä, vai mennäänkö tukka putkella yhtenä pitkänä nauhana. Ja niin edelleen. Siis jos meitä on riittävän iso ryhmä. Näin varovasti ja kainosti ehdotan. Ja pyydän kysymään, jos on kysyttävää.

Semmoistakin tässä pohdin, että jo vuodesta 2016 ajettua syyskuista pitkähköä Porkkalan-lenkkiä ei ole vielä ajettu tänä syksynä. Varovasti ja kainosti näin ollen ehdotan sellaistakin, että jos sää on ensi lauantaina läheskään yhtä komea kuin tänään ja ollaan terveinä, voisimme jatkaa perinnettä. Noudattaen ainakin tärkeimmiltä osin samaa reittiä kuin viime syyskuussa.

P.S. Muokkasin tätä hieman: suunnitelma voisi sittenkin koskea lauantaita 30. syyskuuta ja sunnuntai voisi olla varapäivä.

kuovipolku
24.09.2017, 20.59
Parkkipaikalla voi ja kannattaa ainakin pohjustaa, muttei vielä tien päälläkään ole mielestäni liian myöhäistä sopia. Vaikka tällä kertaa perinteinen itähelsinkiläinen anarkia vei voiton, ei luovuteta alkuunsa!

Sunnuntain lenkki hahmottui kun todettiin että kaikki eivät olleet kuluneena kesänä käyneet kahvila Roosassa. Vanhalle Hämeenlinnantielle tultua ei tosin käännyttykään oikealle, sillä "in Mustavuori we have this thing called sakkolenkki" eli vaaditut kilometrit ajettiin ensin täyteen kiertämällä Nurmijärven ja Uudenkylän kautta. Paluureitti noudatti samaa teemaa eli lähdettiin seuraamaan muinaisen Tour de Helsingin reittiä ja päästiin tekemään pikavisiitti Pullokiskan terassille.

Syyskuu näytti parhaita puoliaan, saatiin ajaa vielä kerran lyhyissä ja lenkki oli muutoinkin ja kaikin puolin mainio, oikein sellainen "good old times" -lenkki. Jo pakolliseksi muodostunut renkaanvaihtokaan ei jäänyt aivan viime tinkaan vaan sekin tuli sopivasti hoidetuksi ennen kuin käännyttiin Immersbyntieltä Uudelle Porvoontielle

Pyrähdys Porkkalaan olisi hieno juttu, vaikka näillä näkymin sää tuleekin olemaan astetta syksyisempi. Kivikon hiihtohallikaan ei kuulemma ole avoinna vielä ensi viikonloppuna...

Jouni_M
25.09.2017, 22.11
Porkkalan retki kiinnostaa, vaikkei keli ehkä niin kovin kesäinen enää olisikaan. Tosin pitää ensin löytää varaston perukoilta vanhat kiekot. Minä tyhmä kun luulin että Campan pinnoja voi vaan ostaa kaupasta, mutta ei. Kuulemma saattaa mennä ens kevääseen että kotimaan kaupasta saa. Jonkin verran jo nettikaupoista etsin mutta huonolla tuloksella.
No, lisäpaino vanhoissa kiekoissa kait vain auttaa voimaharjottelussa.

kuovipolku
25.09.2017, 23.42
Hienoa jos saataisiin lenkki aikaiseksi ja - uskallanko sanoakaan? - niin vanhaa kuin uutta maantieporukkaväkeä mukaan! Sääennusteen luotettavuus viiden vuorokauden päähän on maassamme ja tähän aikaan vuodesta mitä on, mutta tällä hetkellä on yksimielisesti luvassa pilvistä tai puolipilvistä, kymmenestä kahteentoista astetta lämmintä ja tuulta ne tavanomaiset neljästä kuuteen metriä sekunnissa. Ei siis sadetta eikä purevaa pohjoistuulta.

PS Campagnolohan on Mustavuoren lenkeillä ollut tavanomaista runsaslukuisemmin edustettuna. Jos varaston penkominen tuottaa vesiperän tai vanha kiekkokin osoittautuu ajokelvottomaksi, voisi ajatella että Mustavuori to the rescue eli jollain Campa-kuskilla voisi olla sopiva varakiekko jäljellä olevaksi maantiekaudeksi?

PPS Huomenna yritetään jatkaa iltalenkkikautta kun kelejä ja valoakin vielä riittää. Startti klo 17.30, huomiovalot tai mitkä tahansa tuikut mukaan. Speksi voisi olla vaikka lyhennetty jalostamon kierto tai HePo-lenkki väärinpäin tai jotain aivan muuta. Ainakaan ylipitkää lenkkiä ei tarvitse pelätä!

Trollberga
26.09.2017, 07.21
PS Campagnolohan on Mustavuoren lenkeillä ollut tavanomaista runsaslukuisemmin edustettuna. Jos varaston penkominen tuottaa vesiperän tai vanha kiekkokin osoittautuu ajokelvottomaksi, voisi ajatella että Mustavuori to the rescue eli jollain Campa-kuskilla voisi olla sopiva varakiekko jäljellä olevaksi maantiekaudeksi?
Meinasinkin ehdottaa: minulta löytyy joutilas, hyvin palvellut Fulcrum Racing 7 -pari.

Tänään tiistaina minulla on muuta ohjelmaa, mutta torstaina koetan päästä iltalenkille.

P.S. Semmoisessa verkkokaupassa kuin totalcycling.com (https://www.totalcycling.com/Mobile/MobileModels.aspx?ModelID=19002) näkyisi olevan kattava valikoima Campagnolon pinnoja.

Ipa
26.09.2017, 11.05
^Minulla olis Dt Swissin takakiekko Choruksen 11-lehtisellä pakalla. Omasta mielestäni ei rullaa niin hyvin kuin Zondat (saattaa olla pelkkä kuvitelma), mutta vapaaratas rällättää mukavasti (=edellä ajavaa ärsyttävästi).

Jouni_M
26.09.2017, 17.54
Meinasinkin ehdottaa: minulta löytyy joutilas, hyvin palvellut Fulcrum Racing 7 -pari.

Tänään tiistaina minulla on muuta ohjelmaa, mutta torstaina koetan päästä iltalenkille.

P.S. Semmoisessa verkkokaupassa kuin totalcycling.com (https://www.totalcycling.com/Mobile/MobileModels.aspx?ModelID=19002) näkyisi olevan kattava valikoima Campagnolon pinnoja.Total cyclingin huomasin. Britti sivustoilla ei kovin positiivisia kommentteja ollut saanut asiakaspalvelusta (silloin kun jokin mennyt vikaan).
Samuli vinkkas bike-components sivuston pinnoista (joita itse en jostain syystä nähnyt vaikka sivustoa kahlasin). Tilasin sieltä. Tulevat kun tulevat. Silti parempi kuin velosportin lupaama "ehkä vasta ensi keväänä" (tosin ei varmastikaan ole kauppiaan vika. Campan toimitusvarmuus ei taida olla parasta luokkaa).
Kun saapuvat niin vien kiekon ja pinnapaketin velosporttiin. Itse en rupea räpeltämään.

Samuli
27.09.2017, 00.28
Tänään kolme kävi jalostalon nurkilla.

paaton
27.09.2017, 21.33
Meilläkin näyttää viikonlopun savon reissu peruuntuvan, eli yritän päästä lauantaina mukaan, mikäli tämä viikon alkavana ollut lentsu ei nyt tästä pahene.

Millaiset speksit tuolla porkkalan lenkillä on ollut? Ideaa aikaistaa lähtöä, mikäli kilometrejä tulee paljon? Sain tietenkin luvan vain aamulenkille, mutta se on ennenkin ollut hivenen vanuva käsite :)

Ennuste näyttää tosiaan mainiolta lauantaiksi. Minusta tuolla on ollut nyt niin lämmin tuuli, että lyhythihaisella gaballa pärjää irtohihojen kanssa. Irtolahkeitakaan ei välttämättä enää päivällä tarvita.

Trollberga
27.09.2017, 22.28
Millaiset speksit tuolla porkkalan lenkillä on ollut?
Strava (https://www.strava.com/activities/700217026) kertoo vuodentakaiset speksit: silloin lähdettiin jo yhdeksältä ja kilometrejä Mustavuoresta Mustavuoreen kertyi noin 180, kolmenkympin keskarilla. Varsin reipasta vauhtia pidettiin iikoolaisleidien johdolla, ottaen huomioon että me Itä-Helsingistä liikkeelle lähteneet ajoimme siirtymän Bemböleen hissun kissun Kehä I:n ja Turuntien pyöräteitä, valtavia vesiesteitä väistellen ja ylittäen, ja takaisin päin Vantaankosken kautta. Pullakahvit nautittiin Porkkala Caféssa (täytyy tarkistaa, onko se auki) ja ainakin jotkut meistä vielä toistamiseen Bembölen kahvituvalla, ennen loppusiirtymää. Voin laittaa tänne ladattavan GPX-reitin ennen lauantaita. Tuo 4. syyskuuta oli tietenkin vielä syyskesää, kun taas 30. syyskuuta ollaan jo melkein syksyn ytimessä. Ilmatieteen laitoksen ja Forecan mukaan iltapäivällä saattaa vähän sataa tihuuttaakin, sateen todennäköisyys on 30-45%, mutta auringonkin pitäisi pilkistellä pilvien lomasta. Mainittakoon, että mukaan voi mainiosti liittyä matkan varrelta; viime kerralla yksi vahvistus saatiin Leppävaarasta ja toinen Bembölestä. Kunhan vain sovitaan asiasta, ettei tule vahingossa oharia. Kalustona maantiekalusto.

P.S. Café Porkkala (https://www.facebook.com/cafeporkkala/posts/1139841526159404) on kuin onkin viikonloppuna auki 11-19.

paaton
27.09.2017, 22.42
Ehdotan 9 aikaan lähtöä nytkin, jos se vaan muille sopii. Mutta mikäli se on yhdellekkään liian aikainen, niin sillon tietenkin klo10. Minulle käy kyllä molemmat. Ainkain tämä aamu oli todella lämmin jo kuuden aikaan.

Minullahan on onneksi uudet 28mm pro4 endurance renkaat. Voin kuitenkin ottaa ralffille sisureita reilusti mukaan :)