Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Taiga Fatbike

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

Puusilmä
27.04.2020, 21.58
438$ ja sitten tulli päälle.

Kaksi Fat tarakkaa, taakse FitKit 808 ja eteen EyletKit.

Takana akselikitin kanssa 70 lbs (32 kg) ja edessä pultilla haarukkaan kitillä 40 lbs (18 kg).

Kalliit lokasuojanpitimet! 🤑

Metsämuija
03.05.2020, 20.45
Mielelläni kuulisin kanssa, millaisia kokoonpanoja painoineen väellä on M-koon Taigassa. Taigaa olen pohtinut viime kesästä alkaen ja nyt aika alkaa olla henkisesti valmis hankkimaan toisen pyörän. Sormet hiplaavat tilaa-nappulaa.

Mietin, miten painoa saisi helpoiten alas. Itse olisin ottamassa nyt jäykän haarukan ja renkaiksi litkutetut Jumbot. Ihan vielä en olisi vaihtamassa vanteita hiilikuituun vaan antaisin mahdollisuuden DT Swisseille. Valitettavasti en pysty vaihtamaan lennossa omia Nextietä tuohon alle, kun takanapa ei ole sama nykyisessä pyörässä (ja värikoodaus kyllä hajoaisi pahasti).

mahead
04.05.2020, 00.59
Taiga on alkanut kovasti polttelemaan täälläkin. 78 cm reiden mitalla ja 172 cm korkeudella varustettuna kysyisin, S vai M? Tykkään pystystä ja rennosta ajoasennosta, ja sattumalta nykypyörän jotakuinkin sopiva reach on juuri sama kuin Taigan S-koossa. Polen taulukossa osuisin kuitenkin M-sarakkeeseen.

Metsämuija
04.05.2020, 08.45
Taiga on alkanut kovasti polttelemaan täälläkin. 78 cm reiden mitalla ja 172 cm korkeudella varustettuna kysyisin, S vai M? Tykkään pystystä ja rennosta ajoasennosta, ja sattumalta nykypyörän jotakuinkin sopiva reach on juuri sama kuin Taigan S-koossa. Polen taulukossa osuisin kuitenkin M-sarakkeeseen.

Mulla pituutta on 175cm ja koivet varustettu lähes 90sentillä. Koeajoin M-koon (nysällä stemmillä, täytyy selvittää mikä originaali on) ja se oli hyvä ja vastasi aika lailla nykyistä L-kokoani reachin osalta ja satulan sai riittävän korkealle. Kannattaa verrata geometriaa nykyiseen tai kysellä harrastajilta koeajoa...

ytte07
04.05.2020, 12.38
Tossa Taigan originelli 40mm stemmi muutaman vuoden takaa. Itse 174 pitkä ja inseam 80 tai hieman alle. Pääsin aikanaan kokeilemaan S ja M kokoja. M kokoisen ostin. Mun laite painaa yli 16kg. Renkaina 2XL litkuilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200504/c106b57eec02a82d07a8c3c0a1aebff6.jpg

Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla

mahead
05.05.2020, 20.55
Mulla pituutta on 175cm ja koivet varustettu lähes 90sentillä. Koeajoin M-koon (nysällä stemmillä, täytyy selvittää mikä originaali on) ja se oli hyvä ja vastasi aika lailla nykyistä L-kokoani reachin osalta ja satulan sai riittävän korkealle. Kannattaa verrata geometriaa nykyiseen tai kysellä harrastajilta koeajoa...

Tuli tehtyä vertailevaa tutkimusta. Nykyinen pyörä on tosiaan varsin sopiva, mitä nyt paino ehkä hivenen tulee liikaa käsille, mutta se voi olla huonosta ryhdistäkin johtuvaa.

Reach nykypyörässä 411 mm, Taigan S:ssä 430 mm ja M:ssä 460 mm. Eli S-koko selkeästi lähemmäksi, ollen kuitenkin vähän isompi silti (olin tätä aiemminkin jo verrannut, mutta muistin silloin virheellisesti että lukemat olisivat olleet samat).

Top tube Taigan S-koossa 592 mm, nykypyörässä 600 mm ja Taigan M-koossa 624 mm.

Stack omassani 617 mm, S-koossa 633 mm ja M-koossa 640 mm.

Muita arvoja ei sitten olekaan oikein mielekästä verrata. Kyllähän noista tuo S-koko tulee selkeästi nykypyörää lähimmäksi, mutta en kyllä osaa arvioida mitä se käytännössä tarkoittaa että reach on pari senttiä pidempi, mutta top tube kuitenkin vajaan sentin lyhyempi. Taigassa M-kokoisena reach kasvaisi 5 cm ja top tube 2,5 cm, tuntuu aika paljolta?

Paksupolkija
05.05.2020, 22.24
Satulatolppa on jyrkempi Taigassa. Siksi eroa toptubessa. Reach mitataan keskiön kohdalta emäputken yläosaan ja top tube taasen emäputken päältä vaakasuoraan satulatolppaan (jos satulatolppa olisi 90 asteen kulmassa, reach ja toptube olisi sama luku). Arvot ei ole ihan täysin määriteltävissä, kun ei tiedä miten ylös satulan nostaa ja kuinka pitkä stemmi jos miettii siis miten kaukana tanko on satulasta. Jos satula on emäputken tasolla, niin top tube on geometrian mukainen. Näin harvoin toki on oikeassa elämässä. Samoin stemmin pituus esim. 80mm ei kerro reachista mitään, kun se mitataan siihen emäputken kohdalle.

Itsellä (jos pääsee koittaa) oma käsi siten, että kyynärpää satulan nokassa ja keskisormi ohjaustangon keskelle on aika minimimitta satula ja tangon välillä. Tietysti tangon taivutus vaikuttaa siihen, mutta ei paljon jos ei mitään 20/20 tankoa ole laittamassa.

mahead
05.05.2020, 22.46
Satulatolppa on jyrkempi Taigassa. Siksi eroa toptubessa. Reach mitataan [...]

Kiitos hyvästä ja selventävästä vastauksesta!

Itsellä (jos pääsee koittaa) oma käsi siten, että kyynärpää satulan nokassa ja keskisormi ohjaustangon keskelle on aika minimimitta satula ja tangon välillä. Tietysti tangon taivutus vaikuttaa siihen, mutta ei paljon jos ei mitään 20/20 tankoa ole laittamassa.

Täytyypä kokeilla tuota testiä miten omien fillarien kans on. Mulla muuten on läskissä Answerin ProTaper 20/20, ja sen meinasin Taigaan siirtää jos pyörän päädyn hankkimaan (Mastodonin ohella). Tuo tankohan toki vaikuttaa myös jonkin verran geometriaan, mutta ajattelin että sama tanko on nytkin niin mittojen vertailu pitäisi olla ok.

Metsämuija
05.05.2020, 23.04
Tosiaan Taigan geo on poikkeuksellinen. mietin itse etukäteen että reach olisi liikaa M-koossa, mutta todellisuus oli tosiaan lyhyempi kuin numerot sanovat. Pyörät (nykyinen ja Taiga) rinnakkain olivat hyvin identtiset tuon osalta.

nve
06.05.2020, 16.30
Tilasin kokeeksi rotorin 30mm bsa laakerit.
https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/road/bottom-brackets/bsa-30-steel.html

Ulkoisesti näytti ihan hyviltä ja oli jopa vaseliinia tarpeeksi tehtaan jäljiltä.
Mielenkiintoista nähdä kestääkö nämä yhtään paremmin kuin racefacen laakerit.

Laakerisaaga jatkuu. 5 kuukautta kesti roottorin alkuperäiset laakerit omassa käytössä.
Tilasin tilalle SKF:n kestovoidellut laakerit. Jospa nämä kestäisivät paremmin.

Paksupolkija
06.05.2020, 19.28
Minäkin vaihdoin Racefacen kuppeihin teollisuuslaakerit. On kestänyt jo puolet enemnän kuin RF. Seuraavaksi Wheels MFG, joista edellisessä pyörässä pelkkää hyvää kokemusta.

Metsämuija
14.05.2020, 21.14
Äitienpäivän kunniaksi sitten päädyin painamaan tilausnappia eli parhaat lahjat saa kun itse hankkii?
Nyt on viikot pitkiä!

Puusilmä
15.05.2020, 17.01
438$ ja sitten tulli päälle.
Kaksi Fat tarakkaa, taakse FitKit 808 ja eteen EyletKit.

Takana akselikitin kanssa 70 lbs (32 kg) ja edessä pultilla haarukkaan kitillä 40 lbs (18 kg).

Kalliit lokasuojanpitimet! 🤑

120€ tullia ja veroja! 💪😆

Sitä saa, mitä tilaa... kuhan tulis tarakatkin vielä perille asti

nve
22.05.2020, 15.52
Osaako kukaan suositella hinta-laatu suhteelta fiksuja kuitukiekkoja taigaan?
Dt:n kiekot on sinänsä ihan hyvät, mutta kuitukiekkojen kanssa tubeles hommat on paljon helpompia.

brilleaux
22.05.2020, 16.05
Dt:n kiekot on sinänsä ihan hyvät, mutta kuitukiekkojen kanssa tubeles hommat on paljon helpompia.

Oli tuollaiset (https://icancycling.com/collections/fatbike-wheelset/products/26er-carbon-fatbike-wheelset-65c): ei moitittavaa. Löytyy näemmä myös 90mm (https://icancycling.com/collections/fatbike-wheelset/products/26er-carbon-fatbike-wheelset-90mm-ud-matt)leveänä.

Metsämuija
22.05.2020, 22.23

Minulla on Nextien kehät toisessa fätissä, löytyy eri leveyksillä ja enemmän kuin tyytyväinen. Pitää varmaan vertailla ominaisuuksi kun saa DT:t alle, niin tiedän, pitääkö toiseenkin investoida samanlaiset

Puusilmä
23.05.2020, 22.04
Nyt on tarakat paikallaan. Takana asensin jalat väärään suuntaan, jotta sivuaisat riittivät rungon kiinnityskohtaan. Silloin sain eteen käytettyä muovipalaset, joilla sivuaisat oli tarkoitettu taakse laitettavaksi. Muuten edessä olisi aisat tulleet varsin huonoon kohtaan.

Eli säätämistä oli, mutta lopussa seisoo ja olen tyytyväinen. Hinta oli kyllä suolainen, mutta kai se on sen arvoista. Hommaan toiset laukut, niin on helppo pakata. Ortliebin laukut istuivat paikalleen kuin nenä päähän.

Lisään kuvan erilliseen viestiin.

Puusilmä
23.05.2020, 22.30
https://photos.smugmug.com/photos/i-r5fPRc4/0/22787feb/O/i-r5fPRc4.jpg

sboke
24.05.2020, 09.28
hieno on, ei varmasti tule toista samanlaista vastaan

Puusilmä
31.05.2020, 09.58
Tarkistin ja rasvasin litiumrasvalla poljinkeskiön kolmannen kerran puolentoista vuoden aikana - syksyllä 2019 oli eka kerta. Laakerit tuntuivat sormelle pyörivän ehjinä, vaikka keskiö on jo yli puoli vuotta vingahdellut säännöllisen epäsäännöllisesti - kylmällä enemmän kuin lämpimällä.

Mutta mutteripuolen spaceri hajosi kolmeen kappaleeseen ja nyt keskiö heiluu hieman. Toivottavasti spaceri löytyy Kuopion pyörähuolloista. Spaceri oli muuten vielä keskitalvella ehjä, eikä siis liity vingahteluun.

Onko kellään vinkkejä spacerin hankintaan?

Puusilmä
01.06.2020, 21.35
Maken Pyörä- ja välinehuollosta löytyi poistetusta keskiöstä rinkula, joka on miltei sopiva. Ehkä 0,2 mm liian paksu, mutta sillä mennään.

Optiflow
02.06.2020, 22.43
Pitäisi hommata uusi eturatas kohta Taigaan, kammet on RF:n Turbine Cinch-kiinnityksellä. Mikähän on oikea offsetti? Nykyisessä Racefacen NW:ssä ei ole mainintaa siitä. Boost vain non-boost? Takanahan pyörii Eagle 12-speed jos sillä on merkitystä.

Paksupolkija
03.06.2020, 11.52
6mm, eli mahdollisimman iso. Saat ketjulinjaa suorempaan keskirattailla, muuten jää sinne isoille vaihteille -> pikkurattaille.

tompula
05.06.2020, 23.30
Saahan tuon offsetin vanhasta mitattua

Optiflow
06.06.2020, 02.18
Saahan tuon offsetin vanhasta mitattua

Mutta olisi paljon helpompa,jos joku kertoisi sen näin atk-laitteiden välityksellä.:D

Metsämuija
06.06.2020, 10.50
https://photos.smugmug.com/photos/i-r5fPRc4/0/22787feb/O/i-r5fPRc4.jpg

Hyvännäköiset tarakat. Saapa nähdä millaiset rimpulat on tulossa mulle paketissa. Toisessa pyörässä on Salsa takana ja se on ollut erittäin toimiva.

Mutta toi ohjaustanko näyttää aika hurjalta jatkopaloineen. Olet vissiin tosi iso mies, jos pyörää on joutunut kasvattamaan vielä XL-koosta?

Weston
06.06.2020, 18.36
Nämä lokasuojat voisivat sopia Puusilmän pyörän tyyliin https://www.styleride.fi/tuote/18976950

veke
06.06.2020, 18.51
Hyvännäköiset tarakat. Saapa nähdä millaiset rimpulat on tulossa mulle paketissa. Toisessa pyörässä on Salsa takana ja se on ollut erittäin toimiva.

Mutta toi ohjaustanko näyttää aika hurjalta jatkopaloineen. Olet vissiin tosi iso mies, jos pyörää on joutunut kasvattamaan vielä XL-koosta?
Ilmeisesti sopiva, koska Puusilmä. Kattele Puusilmän reissuja nojapyöräfoorumilta. Arvostan.

Puusilmä
15.06.2020, 18.50

Kädet puutuvat helposti, siksi ajoasento pitää olla pysty. Pallitkin puutuvat herkästi, siksi joutuu käyttämään erikoisjakkaroita. Taiga on ensimmäinen runko moneen vuoteen, jonka olen saanut säädettyä kohdilleen.

Ja pallit siis puutuvat myös silloin, jos ajoasento on aero, oikeastaan silloin ne vasta puutuvatkin. :D

Kansallispuistopummi
16.06.2020, 16.39
Äitienpäivän kunniaksi sitten päädyin painamaan tilausnappia eli parhaat lahjat saa kun itse hankkii?
Nyt on viikot pitkiä!

Jokos olet saanut fillarisi?

Tämä odottelu on kyllä harvinaisen tuskaista puuhaa... 😅

tompula
16.06.2020, 20.06
Koko pyörä vai runko, mulle tuli runko kolmessa viikossa...

tompula
16.06.2020, 20.59
Annettu mahdollisuus M-koon rungolle...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200616/513edf10694a5ed4a3db170d1c16a402.jpg

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kansallispuistopummi
17.06.2020, 00.00
Koko pyörä vai runko, mulle tuli runko kolmessa viikossa...

Kokonainen olisi tulossa (tulispa pian).

Puusilmä
22.06.2020, 21.37
Puusilmä ei vaihda paloja. Puusilmä vaihtaa jarrun.

https://photos.smugmug.com/photos/i-M5whr5d/0/db848cdf/4K/i-M5whr5d-4K.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-d8SzptF/0/77b276fa/X5/i-d8SzptF-X5.jpg

XT BR-M8120

Metsämuija
23.06.2020, 21.22
Jokos olet saanut fillarisi?

Tämä odottelu on kyllä harvinaisen tuskaista puuhaa... 😅

Noup. Tuskaa tämä on. 7. Odotusviikko menossa. Kokonainen pyörä ja vielä etu&takatarakoilla tulossa.

J-Boy
25.06.2020, 07.55
Annettu mahdollisuus M-koon rungolle...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200616/513edf10694a5ed4a3db170d1c16a402.jpg

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Itselle aikalailla samanlainen kokoonpano tulossa ja kiinnostaisi paino, osaatko sanoa paljonko kuvan mukainen pyörä painaa? Näyttäs olevan kuitukiekot joita itsekkin miettiny. Lähinnä mietityttää kannattaako: dt 2250 kiekkosetti painaa sen reilu 2200g ja mitä katsellut kuituisia niin ne painavat sen n. 1800-1900g. Nuilla taas on jo hintaeroa n. 1000€ jos oikein ymmärtänyt. Saa vinkata myös hyviä hinta-laatu suhteeltaan olevia kuitukiekkoja!

Onko tuossa nyt mikä mastodonin keula tarkalleen? Tästäkin porukka keskustelee tuolla mastodon ketjussa, mutta ei nyt ihan tarkalleen ota selvää mikä kannattaa hommata.

Ja vielä lisäksi, onko porukka asentanut Taigoihinsa kuitukampia? Mitkä siihen menee suoraan (esim. sramilta), mitkä kammet kannattaa hommata + spacereilla alkaa kikkaileen. Tämäkin hieman sekava.

brilleaux
25.06.2020, 08.33
Näyttäs olevan kuitukiekot joita itsekkin miettiny. Lähinnä mietityttää kannattaako: dt 2250 kiekkosetti painaa sen reilu 2200g ja mitä katsellut kuituisia niin ne painavat sen n. 1800-1900g. Nuilla taas on jo hintaeroa n. 1000€ jos oikein ymmärtänyt. Saa vinkata myös hyviä hinta-laatu suhteeltaan olevia kuitukiekkoja!

En löytänyt näistä mitään moitittavaa. Ainut kiekko missä mulla on tubeless toiminu 100%. Pyörän käsiteltävyys+nopeus myöskin parani huomattavasti noilla.
Vaikka ei kevyet olleetkaan.
https://icancycling.com/collections/fatbike-wheelset/products/26er-carbon-fatbike-wheelset-65c

tompula
25.06.2020, 16.34
Tuo pyörä kuvassa painaa 14.3 kg alumiinikammilla. Vannesetti painoi 1990 g RTechin puntaroimana. Ei kevyimmillä pinnoilla kasattu, mutta eipä yhtään ole poikkikaan mennyt. Napoina DT Swiss 350.
Mulla tuossa s-koon rungossa oli RF Next SL-kuitukammet, niillä taitaa puristaa vielä 150 g pois.
DT:n BR2250 vannesarjassa on erittäin hyvä hinta/painosuhde, niinkuin Brille totesikin muuta etua ei juuri kuituvanteilla saa kuin erittäin helpon tubeles asennuksen. Nyt vaihdoin JJ:t uusiin, vanhat meni kolme vuotta samoilla litkuilla mutta takanen alkoi hikoileen kyljistä.
Keula on 100 mm EXT-versio eli 5.05 sopii. IMO, joustomatka riittää mun löntystelyyn erittäin hyvin.

J-Boy
29.06.2020, 07.35
Tuo pyörä kuvassa painaa 14.3 kg alumiinikammilla. Vannesetti painoi 1990 g RTechin puntaroimana. Ei kevyimmillä pinnoilla kasattu, mutta eipä yhtään ole poikkikaan mennyt. Napoina DT Swiss 350.
Mulla tuossa s-koon rungossa oli RF Next SL-kuitukammet, niillä taitaa puristaa vielä 150 g pois.
DT:n BR2250 vannesarjassa on erittäin hyvä hinta/painosuhde, niinkuin Brille totesikin muuta etua ei juuri kuituvanteilla saa kuin erittäin helpon tubeles asennuksen. Nyt vaihdoin JJ:t uusiin, vanhat meni kolme vuotta samoilla litkuilla mutta takanen alkoi hikoileen kyljistä.
Keula on 100 mm EXT-versio eli 5.05 sopii. IMO, joustomatka riittää mun löntystelyyn erittäin hyvin.

Nuo brilleauxin mainitsemat Icanin kiekot sinällään saattaisi olla ihan hyvät, mutta taidan mennä nuilla Dt kiekoilla ( jos ei mistään löydy alle 1500€ hintaan noin 1700g painavia kiekkoja). Tuota keulaa tässä nyt vielä kanssa arvon, ottaako std vai ext version ja 100 vs. 120mm.

Tarkoitus ois saada tuonne alle 14kg kokonaispaino.

mahead
20.07.2020, 15.12

Päivitetäänpäs nyt tätä toteamalla, että M-koon runkoa koeajettuani totesin että se on just eikä melkein sopiva (kiitos Polelle tosi hyvästä asiakaspalvelusta!). Joten se sitten lähti nyt tilaukseen, jospa tuon saisi ennen ensilumia ajoon vielä.

mahead
11.08.2020, 01.09
Odotellessa on liikaa aikaa googletella speksien pohjalta joka nippeliä. Mutta kun sitä on tullu harjoitettua, niin huomasin että Sram on korvannu tänä vuonna Guide -sarjan loputkin mallit parannetulla G2-sarjalla. Polen spekseissä on kuitenkin Guide R edelleen. Joten kysymys kuuluu, millä jarruilla (Guide R vai G2 R) teidän pyörät on tulleet? Siis teidän jotka ootte viime viikkoina pyöriänne saaneet.

Metsämuija
14.08.2020, 23.11
Ainakin Sramin jarrujen kanssa on ollut säätöä. Heinäkuun alussa niistä säädettin Polen kanssa ja alustavasti piti vaihtaa saatavuuden takia RE jarruihin. Heinäkuun lopussa puhuttiin taas R:stä. Pyörä meni suoraan Matkahuollosta tällä viikolla pajalle, joten en ole vielä nähnyt mitä kokoonpanosta lopulta tuli. Jospa sen ensi viikolla näkisi livenä. Toimitusaika oli vajaat 13 viikkoa...

mahead
16.08.2020, 01.43
Ainakin Sramin jarrujen kanssa on ollut säätöä. Heinäkuun alussa niistä säädettin Polen kanssa ja alustavasti piti vaihtaa saatavuuden takia RE jarruihin. Heinäkuun lopussa puhuttiin taas R:stä. Pyörä meni suoraan Matkahuollosta tällä viikolla pajalle, joten en ole vielä nähnyt mitä kokoonpanosta lopulta tuli. Jospa sen ensi viikolla näkisi livenä. Toimitusaika oli vajaat 13 viikkoa...

Oho, tuo toimitusaika ei kuulosta erityisen rohkaisevalta. Heinäkuussa kyllä Polella meinasivat että ilmoitettu 6-8 vkoa olisi edelleen ihan realistinen.

mikko001
16.08.2020, 08.08
Oho, tuo toimitusaika ei kuulosta erityisen rohkaisevalta. Heinäkuussa kyllä Polella meinasivat että ilmoitettu 6-8 vkoa olisi edelleen ihan realistinen.
Polen kanssa voi tuplata luvatun toimitusajan ja varautua, että yhtäkkiä ei löydykkään hyllystä oikeita plaikoita kasata pyörää ja taas odotellaan :)

nimimerkillä. Kokemusta löytyy

mahead
16.08.2020, 11.18
Polen kanssa voi tuplata luvatun toimitusajan ja varautua, että yhtäkkiä ei löydykkään hyllystä oikeita plaikoita kasata pyörää ja taas odotellaan :)

nimimerkillä. Kokemusta löytyyHuokaus. Tuo ei nyt varsinaisesti helpannut tätä odottelua. [emoji849] Sinänsä 6-8 viikon tuplaaminen olisi ihan linjassaan mitä @metsämuija kertoi omasta tilauksestaan.

mikko001
16.08.2020, 14.35
Huokaus. Tuo ei nyt varsinaisesti helpannut tätä odottelua. [emoji849] Sinänsä 6-8 viikon tuplaaminen olisi ihan linjassaan mitä @metsämuija kertoi omasta tilauksestaan.

Minulla kesti evolinkin toimitus aikanaan reilu 4kk. Nyt on takuu asian kanssa on mennyt 5 viikkoa ilman edes vastausta miten saada homma liikkeelle. Ei uskalla edes ajatella miten kauan koko prosessiin tulee menemään aikaa, että ehtiikö lumet maahan ennenkuin pyörä on taas ajossa.

F. Kotlerburg
16.08.2020, 14.45
Minulla kesti evolinkin toimitus aikanaan reilu 4kk. Nyt on takuu asian kanssa on mennyt 5 viikkoa ilman edes vastausta miten saada homma liikkeelle. Ei uskalla edes ajatella miten kauan koko prosessiin tulee menemään aikaa, että ehtiikö lumet maahan ennenkuin pyörä on taas ajossa.
Nopeahan tuo on. Itsellä meni 7.5kk.

mahead
16.08.2020, 16.54
Edellisen läskipyörän tilasin heinäkuun lopussa 2016, ja sain sen vuoden joulukuun alussa. Polen tilasin myös heinäkuun lopussa, ja kuulostaa siltä että aikataulusta voi tulla kärsimättömälle ihan yhtä pitkä.

Kansallispuistopummi
17.08.2020, 21.08

Tuntuu ettei mikään mene kohtuudella tämän uuden Pole Taigan kanssa. Samainen säätö jarrujen kanssa oli kohdallani ja jäin loppujen lopuksi tietoon, että jarrut ovatkin Sram Guide RE tai paremmat...ja kun pyörä lopulta kotiutui, siinä on ne Sram Guide R jarrut - joissa jo alusta saakka on jumittanut edessä jarrusatulassa yksi mäntä (onhan tässä jo 40 kilsaa melkein ehditty ajella).

No, vaihteet...ne piti säätää heti aluksi aivan uudelleen ja tuntuu, ettei ne pelaa kunnolla edelleenkään vaikka niitä on säädetty tasalta ja puolelta...aluksi vaihteet olivat siis siten, ettei ne vaihtaneet ollenkaan kevyimmälle, kun taas suurimmassa päässä oli yksi ”ylimääräinen” klikkaus vaihtajassa.

Tilattu rengastus ei onnistunut, juuri ennen toimitusta tuli tieto ettei 2XL rengasta olekaan saatavilla, nyt sitten odotellaan niitä.

Toimitusaika oli tosiaan ylipitkä.

Eipä paljoa naurata tämä homma.

Puusilmä
17.08.2020, 22.49
Talvi on tulossa, Taigalla ajettu runsaat puolitoista vuotta. Pinnat ilmeisesti hieman löystyneet - varasin huoltoajan. Epäily syntyi, kun ylämäen alkaessa kuuluu napsahtelua pinnojen liikkuessa toisiinsa nähden risteämiskohdista. Käsin puristellen tuntuvat olevan tasaisesti kännittyneitä.

Poljinkeskiö on vingahdellut ajoittain - ei tosin enää sen jälkeen kun viimeksi lisäsin kolmannen kerran litiumrasvaa kuukausi pari sitten. Toisaalta, ongelma on tullut esille yleensä kelien kylmetessä.

Rohkaistuin tilaamaan uudet laakerit.

https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/xc-mtb-marathon/bottom-brackets/bsa/bsa-30-steel.html (https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/xc-mtb-marathon/bottom-brackets/bsa/bsa-30-steel.html)

Otin keraamiset papulat, josko olisi ikupeli. Jokuhan täällä jo raportoi teräsversion hajonneen nopeasti.

Huolto on viikolla 38 - raportoin tuon jälkeen lisää. Jarruthan vaihdoin itse Shitmanoiksi kesän alussa - hyvät ovat olleet.

Ketjun, rattaat ja vaihtajan vaihdan joskus myöhemmin - haaveena ovaali eteen ja uusi yli 500% takapakka. Toistaiseksi mennään originaaleilla.

Metsämuija
18.08.2020, 19.55
Pole kotiutunut nyt kotiin (hain sen aamulla lähihuollosta, jossa siihen laitettiin vähän extraa mm hissitolppa). Jarrut on Guide RE ja verrattuna toisen läskin Magura MT5:siin niin eihän toi pyörä pysähdy mihinkään 😬. Ei nyt jarrupalojen sisäänajo voi vaikuttaa näin paljon...

Mutta tarakoita tuli mukana vain taakse vaikka erikseen heinäkuussa muistuttelin niistä. Joten sähköpostia lähti sitten Polelle... Ei nyt ihan kymppisuoritus. Eniten hämmästyttää, miksi jarrujen vaihdon jälkeen kokoonpano voi yhä kestää 4 viikkoa. Siirsivät viimeistelyn jostain syystä Espooseen.

Viikonloppuna pitää litkuttaa renkaat - on aika iso ero rullaksessa toiseen läskiin. Tokihan varmaan rengasero 4"-4,8" vaikuttaa vähän. Mutta en usko että vanteet nyt niin paljon vaikuttaisi, onhan Polessa kuitenkin DT:t.

Mutta onhan tuo hieno peli! Keltainen väri on erityisesti mun mieleeni.

Jpkainulainen
18.08.2020, 21.36
Pole kotiutunut nyt kotiin (hain sen aamulla lähihuollosta, jossa siihen laitettiin vähän extraa mm hissitolppa). Jarrut on Guide RE ja verrattuna toisen läskin Magura MT5:siin niin eihän toi pyörä pysähdy mihinkään 😬. Ei nyt jarrupalojen sisäänajo voi vaikuttaa näin paljon...

Mutta tarakoita tuli mukana vain taakse vaikka erikseen heinäkuussa muistuttelin niistä. Joten sähköpostia lähti sitten Polelle... Ei nyt ihan kymppisuoritus. Eniten hämmästyttää, miksi jarrujen vaihdon jälkeen kokoonpano voi yhä kestää 4 viikkoa. Siirsivät viimeistelyn jostain syystä Espooseen.

Viikonloppuna pitää litkuttaa renkaat - on aika iso ero rullaksessa toiseen läskiin. Tokihan varmaan rengasero 4"-4,8" vaikuttaa vähän. Mutta en usko että vanteet nyt niin paljon vaikuttaisi, onhan Polessa kuitenkin DT:t.

Mutta onhan tuo hieno peli! Keltainen väri on erityisesti mun mieleeni.

En ole varma ymmärsinkö viestistäsi, että paljonko sillä pyörällä nyt on ajettu, mutta kyllä se jarrujen sisäänajo voi kestää useamman peruslenkin. Nopeampi tapa on mennä pihatielle ja ajaa ne jarrut kerralla sisään. Kunnolla vauhtia, muutaman sekunnin laahauksella jarru lämpimäksi ja täysjarrutus. Toistaa parikymmentä kertaa niin alkaa purra.

ATK
18.08.2020, 23.29
Pole kotiutunut nyt kotiin (hain sen aamulla lähihuollosta, jossa siihen laitettiin vähän extraa mm hissitolppa). Jarrut on Guide RE ja verrattuna toisen läskin Magura MT5:siin niin eihän toi pyörä pysähdy mihinkään . Ei nyt jarrupalojen sisäänajo voi vaikuttaa näin paljon...

Aika paljon sisäänajo on ainakin omalla kohdalla vaikuttanut, esim. Code RSC:t tuntuivat uutena toimivan jopa heikommilta kuin Level T:t samassa pyörässä samoilla levyillä. Kunnon sisäänajon jälkeen pysäyttävätkin sitten todella tehokkaasti. Sramin manuaalien ohjeistus että ensin tehdään ~20 jarrutusta hitaammasta vauhdista kävelyvauhtiin ja sitten ~10 jarrutusta kovemmasta vauhdista kävelyvauhtiin on toiminut omalla kohdalla hyvin (etu- ja takajarrulle erikseen tehtynä).

Sramin videota vielä aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=iUV2Eo9ERSk

mahead
19.08.2020, 01.08
Rohkaistuin tilaamaan uudet laakerit.

https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/xc-mtb-marathon/bottom-brackets/bsa/bsa-30-steel.html (https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/xc-mtb-marathon/bottom-brackets/bsa/bsa-30-steel.html)

Otin keraamiset papulat, josko olisi ikupeli. Jokuhan täällä jo raportoi teräsversion hajonneen nopeasti.

Mulla edellisessä pyörässä alkoi keskiön laakerit rallattamaan, silloin googlettelun perusteella selvisi että Racefacen laakerit on huonoja. Joku vinkkasi Shimanon Deore-keskiön, joka väliputkea lukuunottamatta passasi täydellisesti (vanhan putken pystyi hyödyntämään). Keskiö maksoi jotain 20 e, ja ne on kestäneet ongelmitta. Nyt jo kauemmin siis kuin ne ekat laakerit.

mahead
19.08.2020, 01.19
Tuntuu ettei mikään mene kohtuudella tämän uuden Pole Taigan kanssa.

Karuja kokemuksia, eikä yhtään kiva lukea kun tässä säikeessä on sivukaupalla onnellista hehkutusta, ja sitten kun parin vuoden jaamimisen jälkeen tilaan, tippuu heti tarinoita huonoista kokemuksista... No, kaippa se geometria silti rulettaa.

Sram Guide R jarrut - joissa jo alusta saakka on jumittanut edessä jarrusatulassa yksi mäntä (onhan tässä jo 40 kilsaa melkein ehditty ajella).

Eikö tuo ole Guide ärrien tyyppivika? Tosin sram taisi väittää korjanneensa sen ongelman jo 2017 tai 2018.

No, vaihteet...ne piti säätää heti aluksi aivan uudelleen ja tuntuu, ettei ne pelaa kunnolla edelleenkään vaikka niitä on säädetty tasalta ja puolelta...aluksi vaihteet olivat siis siten, ettei ne vaihtaneet ollenkaan kevyimmälle, kun taas suurimmassa päässä oli yksi ”ylimääräinen” klikkaus vaihtajassa.

Tuo indeksoinnin pykälän sivussa olo varmaan korjaantui säätämällä, mutta mikä vika niihin vielä jäi? Naisystävän pyörä oli paikallisessa putiikissa ensihuollossa, ja siellä oli myös näppärästi säädetty vaihteet pykälän verran pieleen (pienimmälle ei saanut lainkaan).

Eipä paljoa naurata tämä homma.

Täytyy toivoa ittelleni naurattavampaa kokemusta.

tompula
20.08.2020, 00.46
Itse pyörässä ei ole mitään vikaa, sille joka moista geometriaa ja muita ominaisuuksia arvostaa. Muussa toiminnassa sitten on. Itsellä ensimmäisen rungon toimitusaikaa lukuun ottamatta kaikki mennyt hyvin, molemmat tuli tosin vain runkosetteinä.

Metsämuija
20.08.2020, 19.51
En ole varma ymmärsinkö viestistäsi, että paljonko sillä pyörällä nyt on ajettu, mutta kyllä se jarrujen sisäänajo voi kestää useamman peruslenkin. Nopeampi tapa on mennä pihatielle ja ajaa ne jarrut kerralla sisään. Kunnolla vauhtia, muutaman sekunnin laahauksella jarru lämpimäksi ja täysjarrutus. Toistaa parikymmentä kertaa niin alkaa purra.
Ehkä vajaat 60km ajettu. Verrattuna maguraan, mies vetäisi ojaan kun pyörä pysähtyi seinään (ei tajunnut että jarruja saa painaa pohjaan). Silloin ajokilsoja ehkä 10km.

Näissä ei ole mitään vaaraa kyllä äkkipysähdykselle. Jarrutusmatka erittäin reipas eli pitkä. Mietin jo, että onko nää ilmattu oikein, sillä ei ole todellista.

No pumppaillaan lisää

Puusilmä
20.08.2020, 21.50
Nopsaan tulivat Rotorin keskiölaakerit, asennustyökalu mukana :cool:

FatMika
10.09.2020, 15.52
Akseleista kysyisin. Minkälaisia etu/ taka-akseleita hemmot on laittanut orggis pikalinkun tilalle.
Itsellä ainakin natissut ja paukkunut uudesta asti. Pari kertaa kesken lenkin löystynyt. Ei taida valmista avaimella kiristettävää mistään löytyä ?

Hissu
10.09.2020, 16.43
Akseleista kysyisin. Minkälaisia etu/ taka-akseleita hemmot on laittanut orggis pikalinkun tilalle.
Itsellä ainakin natissut ja paukkunut uudesta asti. Pari kertaa kesken lenkin löystynyt. Ei taida valmista avaimella kiristettävää mistään löytyä ?https://www.shift-up.eu/en/184-bike-parts
Tuolta itse hommasin taka-akselin.

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

FatMika
13.09.2020, 20.47
Vanha runko, ei löydy tosta kaupasta käypästä akselia ☹️.

nve
13.09.2020, 22.45

Itse vaihdoin SKF laakerit, noiden raceface/rotor laakereiden tilalle. Hyvin on toimineet, ei ole tarvinnut tehdä niille mitään sitten asennuksen jälkeen.
Pehmeästi pyörii vielä reilun 1500km jälkeen (racefacet kesti alta 600km). Laakerit maksoi noin 30 euroa pari ja vaihdoin ne roottorin laakerikuppeihin.

brilleaux
14.09.2020, 06.06
Itse vaihdoin SKF laakerit, noiden raceface/rotor laakereiden tilalle. Hyvin on toimineet, ei ole tarvinnut tehdä niille mitään sitten asennuksen jälkeen.
Pehmeästi pyörii vielä reilun 1500km jälkeen (racefacet kesti alta 600km). Laakerit maksoi noin 30 euroa pari ja vaihdoin ne roottorin laakerikuppeihin.
Jos et jo ole, niin avaa ne SKF:n pölysuojat ja laita sinne laadukasta rasvaa. Siellä ei nimittäin yleensä ole kuin ohut öljy.
Kestävät vielä pidempään. :)

nve
15.09.2020, 19.51
Jos et jo ole, niin avaa ne SKF:n pölysuojat ja laita sinne laadukasta rasvaa. Siellä ei nimittäin yleensä ole kuin ohut öljy.
Kestävät vielä pidempään. :)

Nuo ovat jotkin uudet kestovoidellut/polymeeri laakerit, ainakaan vielä ei ole mitään valittamista.
https://www.skf.com/us/products/rolling-bearings/engineered-products/bearings-with-solid-oil

harald
15.09.2020, 21.01
Laitoin samanlaiset mun Hopen takanapaan. Alkuperäiset laakerit kestivät talven ja 100 km, niin rupesivat pykimään. Nämä SKF:n laakerit ovat kestäneet kyllä paljon paremmin.

SKF Bearing MTRX Solid Oil. Kuulemma SKF:n insinöörien pyöräilyjaos on noita kehittänyt https://r2-bike.com/SKF-Bearing-MTRX-Solid-Oil-61903-6903-2RS-17-x-30-x-7-mm

Puusilmä
18.09.2020, 19.39
Nyt on pyörä huollettu, tsygä rullaa. Vähän vielä vingahtelee, mutta eri soundilla ja harvemmin. Vinkunan syy eivät siis olleet keskiölaakerit, eli ne ovat nyt kestäneet 1,5 vuotta lähes päivittäistä ajoa, käytännössä n. 10.000 km. Alla siis nyt uudet Rotorin keraamiset keskiölaakerit.

https://www.youtube.com/watch?v=pvU7OFIleXY

mahead
24.09.2020, 23.36
Turhaan pelottelitte huonoilla kokemuksilla. Tänään Pole kotiutui, vain 1,5 vkoa luvattua myöhässä. Toimii ja kulkee just niinkuin pitää, ja jarrutkin oli vieläpä pykälää speksattuja paremmat. En valita, nyt vaan möykkyisiä kilometrejä. [emoji4]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200924/9ab5eeefae7f3adf5ca913cb087bd628.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200924/bfd4162b585810983de15fd8935c379b.jpg

Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla

hcf
25.09.2020, 13.21
Turhaan pelottelitte huonoilla kokemuksilla. Tänään Pole kotiutui, vain 1,5 vkoa luvattua myöhässä. Toimii ja kulkee just niinkuin pitää, ja jarrutkin oli vieläpä pykälää speksattuja paremmat. En valita, nyt vaan möykkyisiä kilometrejä. [emoji4]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200924/9ab5eeefae7f3adf5ca913cb087bd628.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200924/bfd4162b585810983de15fd8935c379b.jpg

Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta TapatalkillaNoh sehä pittää tehä yksityiskohtanen vertailu silverbackii

mahead
26.09.2020, 01.31
Noh sehä pittää tehä yksityiskohtanen vertailu silverbackiiJoo, eiköhän sitä jotain pysty raapustamaan sitten kun on vähän kokemusta kertynyt.

Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla

Metsämuija
07.10.2020, 22.02
Turhaan pelottelitte huonoilla kokemuksilla. Tänään Pole kotiutui, vain 1,5 vkoa luvattua myöhässä. Toimii ja kulkee just niinkuin pitää, ja jarrutkin oli vieläpä pykälää speksattuja paremmat.

Möykkyisiä kilometrejä! Sininen on hieno väri ja näemmä satulakin on sävysävyyn.

mahead
10.10.2020, 21.35
Harmillisen vähän tässä on päässyt möykkyisiä kilometrejä keräämään, ja siksi kokemuksiakin on vähemmän kuin toivoin että tähän mennessä olisi. Eikä täällä merenpohjassa geometria pääse näyttämään kynsiään, pl. yksi lähistön lasku jonka alhaalla on lähes 90 asteen mutka. Aiemmin tuli aina jarruteltua siihen, nyt tajusin laskettelevani siitä ilman mitään sen kummempia himmailuja. Eli pyörän vakaus tuntui ainakin tuossa kohdassa. Ja toisessa nyppylän päälle kiipeämisessä keula kyllä pysyi nätisti siellä missä pitikin, mutta kuskilta loppui rohkeus kun tajusin että käy kipiää jos vauhti loppuu kesken. :D Mutkaisemmalla polulla en ole huomannut että pyörä olisi mitenkään olennaisesti kömpelömpi. Aika lailla samoin se taittuu hitaissa mutkissa siinä missä Scooppikin. Ortliebin M-kokoinen runkolaukku mahtuu vähän heikosti runkokolmioon.

Noin muuten havaitsemani erot Silverback Scoop Singleen tulee komponenteista: DT Swiss + Snowshoe 2 XL on erittäin helppo saada nousemaan ilman sisuskumia vanteelle, mutta tiiviin lopputuloksen saamisessa on ollut haasteita. Nyt on eturenkaasta toinen teippaus ja takarenkaasta kolmas menossa, nämä vaikuttavat pitäneen (takarengas oli vuotanut 0,5 bar -> 0,3 bar parissa päivässä, mutta venttiili oli ihan hiukkasen löysällä joten saattoi selittyä sillä).

Guide RE:t ovat osoittautuneet omalla kohdallani hyviksi ja tehokkaiksi. Toissapäivänä pyörätiellä lapsi kiemurteli eteen ja teki äkkijarrutuksen, johon toki reagoin äkkijarruttamalla itsekin: eturengas nappasi heti lukkoon mutta kuski yritti silti jatkaa matkaansa. Jarrujen sisäänajo teki tehoissa ison eron, aluksi ne tuntui tehottomilta.

Ohjaustanko meni vaihtoon: mulla ei vaan nuo suorat tangot toimi, sen sijaan Answer Pro Taper 20/20 toimii mainiosti. Siinä vain tuli yllätys, kun en ollut tajunnut että Polen vakiotanko onkin paksumpi kuin Scoopissa, joten eipä Answer istunutkaan samaan stemmiin, ja uutta sopivaa ei lähikaupastakaan siihen hätään löytynyt, joten tilaushommiksi meni. Race Face Love Handle -gripit sen sijaan ovat mainiot (aiemmin mulla oli Herrmans Diamondit, aika samanlaiset), mutta nuo joutuu talveksi vaihtamaan kun 45nrth talvitumput lukittuu omilla tangonpääkiinnikkeillään paikalleen.

Scooppiin olin modannu eteen 26t rattaan ja taakse 46t -takapakan (vakiona muistaakseni 30t ja 42t). Polessa on edessä 28t ja takana 50t. En tarkistanut, mutta jalkatuntumalla välitykset tuntuu aika vastaavilta ja siksi itselleni sopivilta. Luultavasti vaihdan silti tähänkin ovaalin 26t-eturattaan sitten kun nykyisestä aika jättää.

2XL renkaat tuntuvat rullaavan paljon kevyemmin kuin mitä odotin, mutta toisaalta vertailukohtani on enimmäkseen Budissa ja Loussa. Märällä juurakolla ja kivikolla tuntuu että pitoa on kuitenkin vähemmän, joten itselleni parasta olisi varmaankin vaihtaa kesäksi Bud & Lou ja talvet ajella 2XL -kumeilla. Käytännössä tuskin jaksan jumpata noita. Sen sijaan ensi kesäksi laitan Mastodonin paikoilleen, talvea vasten en sitä ajatellut viritellä (vaikka olisikin ollut aika pikku juttu, kun tankoa vaihtaessa koko etuhaarukka tipahti kerran vahingossa).

Vakiosatula oli ihan ok, Brooks B17 oikein hyvä (ensimmäinen pyörä jossa koen että se toimi), mutta narinan takia tuli otettua se irti. Nyt on sama Selle Italia kuin joka mulla oli Scoopissakin.

Alustavana yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että nyt kun ajoasento alkaa löytymään ja toivottavasti tulevina viikkoina pääsee paremmin ajelemaan, niin kyllä tämä hyvältä tuntuu. Minkään asian en koe huonontuneen (lompakko, hiljaa!), mutta monet pikkujutut on paremmin ja eiköhän ensi kerran mäkisempään maastoon päästessäni myös geometria pääsee näyttämään miksi sitä kehutaan.

Kuvassa se nyt alkaa olla jotakuinkin lopullisessa muodossaan.

https://i.imgur.com/M3d6Qd3.jpg

mahead
14.10.2020, 00.41
Piti tuossa edellisessä tekstissä mainita, että akseleiden kanssa ei ole ollut ongelmaa (jossakin noista on valitettu) ja ne on olleet kivan helppokäyttöiset... mutta tänään lenkillä löystyi sekä etu- että taka-akselit niin että pikalinkut aukesi itsekseen ja roikkuivat löysänä maata kohti. Ihmettelin mitä napinaa edestä kuuluu, ja sitten keksin tuon. Epäilemättä user error, mutta en nyt ihan löysällekään niitä ollu tubeless-jumpassa jättänyt.

Mastodonin kanssa etuakseli järjestyy helposti, mutta olisiko taakse jotain jonka saisi ihan kuusikulma-avaimella kiristää johonkin sopivaan momenttiin ja ajella huolettomia kilometrejä? Bonusta jos akseli ei maksaisi maita ja mantuja, kun sitten ei jäisi mitään missä ajella.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

tompula
17.10.2020, 21.26
Suosituksena tuo Salsan 229 pitkä taka-akseli, kiristyy samalla 6 mm kuusiokololla kun Mastodonin etuakseli.
Itse ostin Foxcompista mutta en sivuilta löytänyt.
Kiristys tolla

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Lever-for-RWS-Plug-In-Thru-Axle-Aluminum

Jakke81
17.10.2020, 21.51
Pakko kysymän missä helvetissä te ajatte jos useammallakin on eturatas 26? Milloin niitä pieniä vaihteita enää tarvii tai koska poletaan siirtymää tai kovaa pintaa niin mikä se kandenssi sitten onkaan. On meilläkin lasten läskissä 26 .

mahead
17.10.2020, 23.33
Pakko kysymän missä helvetissä te ajatte jos useammallakin on eturatas 26? Milloin niitä pieniä vaihteita enää tarvii tai koska poletaan siirtymää tai kovaa pintaa niin mikä se kandenssi sitten onkaan. On meilläkin lasten läskissä 26 .No mä ajelen täällä Oulussa varsin soisilla, kivikkoisilla ja juurakkoisilla poluilla valtaosan ajoistani. Ja ihan sen vuoksi, että lähimetsä nyt vaan on sen tyyppistä. Ja mä oon sen verran lahjaton, että tarvin pientä vaihdetta niissä tilanteissa. Siirtymät eivät ole olleet mulle ongelma, kun järkevällä kadenssilla pääsee n. 25 - 27 km/h, se riittää mulle, ja kaikki tuon yli menevä olisi vain reservissä harvinaisia tilanteita varten. Mieluummin otan sen reservin toiseen päähän vaihteita.

Oli mulla edellisessä läskissä edessä 24t muutaman tuhannen kilsaa myös. [emoji16]

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Metsämuija
18.10.2020, 23.04
Polen vakaus saa mullakin plussaa - siis lastin kanssa. En tiedä onko pyhäinhäväistystä käyttää Pollea lastipyöräksi, mutta raskaassa työmatka-ajossa (mulla kulkee aika paljon kamaa töihin ja takaisin), sen vakauden huomaa vauhdikkaissa alamäissä ihan selvästi. Vastaavassa lastissa sähköcube tutisee selvemmin. Ihan ryhdyin miettimään, että milloin sen elinkaari loppuu vai johtuuko ero sitten vaan siitä, että cubella toki ajetaan lujempaa keskimäärin.

Guide RE alkaa hiljalleen toimia ok. Itse vaihdoin heti satulan pois ja reverbin tolppa tilalle. Yllättävän hyvin DT swissit rullaa vaikka mä olen vielä hävinnyt tubeless-yritykset. Pitäisi olla kompura, ei nouse jalkapumpulla. Mietin vielä hankinko hiilikuituvanteet, kun niissä tubelessit on tosi iisit. Etutarakkakin tuli syyskuun lopussa kun muistuttelin perään mutta matka-ajossa en taida lähes kilon painoista rohjaketta käyttää. En tiedä löytyisikö tilalle jotain hieman sulavampaa. (no salsalla on niitä ilman tasoja olevia) tai sitten ostan anything caget..

(Kyllä mä kevyesti pienintä vaihdetta käytän isoissa mäissä ja voisin kuvitella kevyesti pienemmänkin eturattaan jos oikeasti isoja ja jyrkkiä sotkuttaisin. Ei mulla oo jerkkua runnoa ja polvi sanoisi heti ruts.)

Mikko-Petteri
23.02.2021, 10.21
Kokemuksia 27.5" fatti alustasta Taigasta? Minkäs kokoinen maksimis regastus on porukalla ollut? :)

Puusilmä
18.03.2021, 04.02
Kyselin Polelta - ennakkotilaukset alkavat kesällä.

tompula
18.03.2021, 08.47
Suosituksena tuo Salsan 229 pitkä taka-akseli, kiristyy samalla 6 mm kuusiokololla kun Mastodonin etuakseli.
Itse ostin Foxcompista mutta en sivuilta löytänyt.
Kiristys tolla

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Lever-for-RWS-Plug-In-Thru-Axle-Aluminum

Taka-akseli siis toi

https://foxcomp.fi/salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-rear-12mm-229mm-1-5-20mm

tompula
18.03.2021, 08.49

Minkä ennakkotilaukset alkavat kesällä, onko läskipyöriin tulossa sähköä vai mitä, mä oon pihalla uutuuksista...

Puusilmä
18.03.2021, 09.29
Minkä ennakkotilaukset alkavat kesällä, onko läskipyöriin tulossa sähköä vai mitä, mä oon pihalla uutuuksista...

Tää on Taiga ketju, joten Taigasta puhuin.

moukari
21.03.2021, 16.44

Toivottavasti komponentit pysyvät samoina näissä tulevissa pyörissä. Eikös näissä ole GX-sarjan rataspakka? DT:n kiekot lienevät edelleen paras valinta - kuitukiekot samoilla navoilla maksavat vähintään yli tuplat, vaikka kokoaisin ne itse.

Varmaan tuo TR-malli tulee jossain vaiheessa tilattua, kun ei tallista vielä löydy läskipyörää. Luin tämän koko ketjun läpi ja tuntuu siltä, että ainakaan rungon osalta ongelmat ovat olleet melko harvassa. Alustavasti on ollut ensimmäisenä vaihtoehtona kasata pyörä runkosetistä (esim. joku kiinarunko), mutta komponenttien hintataso tuntuu olevan koronan myötä noussut niin paljon, että se ei enää kannata. Duden pressfit-keskiö ja pienempi rengastila ei oikein houkuta. Valmiiseen pyörään ei tarvitsisi muuta kuin satula oman mieltymyksen mukaiseksi ja tolpan tilalle dropperi. Joustokeula varmaan jää hankkimatta, kun helppohoitoisen talvipyörän idea vaikuttaa houkuttelevalta. Huonot kelit voisi ajella maastossa Taigalla ja sora- ja metsäautotiet gravelilla, joten kuitutäysjoustolla voisi ajella vain hyvillä keleillä eikä sitä tarvitsisi koko aikaa huoltaa.

eetu.sulo
06.05.2021, 11.23
Onko kukaan vetänyt Thulen Tai Croozerin lastenkärryä taigan perässä ja jos niin mistä löytyy sopiva akseli?

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

Puusilmä
11.06.2021, 20.07
Ei tule Taigoja tälle kaudelle, ehkä ensi vuonna kaudelle 2022-23 - tai sitten ei tule enää ikinä. Kysyin, kun piti Vaimolle ostaa oma pyörä.

Surkea juttu!

Jase
13.06.2021, 15.30
No ymmärtäähän tuon, aika pienet markkinat, joissa ei ole hirveästi enää otettavaa. Pitää kai alkaa kyselemään Runtelin perään, jos sais custom geolla just eikä melkeen rungon.

ahti
15.06.2021, 14.32
No ymmärtäähän tuon, aika pienet markkinat, joissa ei ole hirveästi enää otettavaa. Pitää kai alkaa kyselemään Runtelin perään, jos sais custom geolla just eikä melkeen rungon.

En oo nähny millään muulla merkillä samanlaista geometriaa, parilla vähän sinne päin. Noiden perään näkyy joku kysyvän aina välillä, niin luulis että ainakin kotimaan myyntiin sais pieniä eriä menemään.

Itellä on jo taiga niin en tarvitse uutta, mutta en oikein tiedä mitä sitä hankkis jos tolle käy jotain. Plus että sähköavusteinen läski kiinnostelisi samanlaisella geometrialla.

Puusilmä
16.06.2021, 16.08
Olisin valmis jopa maksamaan CNC- jyrsitystä Taigasta ekstraa, jos haluavat pitää tuotannon pienenä.

ahti
17.06.2021, 00.38
Oli tarkoitus vertailla kilpailijoiden tarjontaa, niin huomasin että geotaulukko on laitettu takaisin polen tuotesivulle ja lisäksi siellä lukee:

Sold out – Back in stock late 2021.

En oo varma lukiko tuo siellä vielä aiemmin?

https://polebicycles.com/taiga/taiga/

Puusilmä
17.06.2021, 14.57
Oli tarkoitus vertailla kilpailijoiden tarjontaa, niin huomasin että geotaulukko on laitettu takaisin polen tuotesivulle ja lisäksi siellä lukee:

Sold out – Back in stock late 2021.

En oo varma lukiko tuo siellä vielä aiemmin?

https://polebicycles.com/taiga/taiga/

Juu oli alkuvuoden, ovat näköjään jättäneet sivun paikalleen, kun osaa laittaa suoraan Taigan sivun osoitekenttään.

rcta
25.06.2021, 16.54
Miten kuskaatte Taigaa autolla? L-kokoisen eturengas tulee Thulen 598:ssa niin eteen, että telineen päätytulppa ei pysy paikallaan. Tai sitten en vaan osaa.
Oisko joku pitempi kattoteline? Hyvät koukkutelineet maksaa liikaa.

Hissu
25.06.2021, 17.33
Siirtelet sitä etu kiinnitys kohtaa mikä on kattokaiteessa kiinni taakse päin niin homma helpottuu.

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

rcta
26.06.2021, 20.34
No niinpä olikin. Alapuolelta pultit irti niin sai siirrettyä. Kiitos vinkistä!

Metsämuija
03.07.2021, 21.53
Itellä on jo taiga niin en tarvitse uutta, mutta en oikein tiedä mitä sitä hankkis jos tolle käy jotain. Plus että sähköavusteinen läski kiinnostelisi samanlaisella geometrialla.

Taigan geolla oleva sähköläski olisi kyllä taivaallista. Kyllä siinä ajoasennossa on eroa muihin ja positiivisesti. Oma sähköläski ei ole jäänyt ajamatta Taigan tultua taloon, mutta on sen tuntuma kovin erilainen. Myönnän, että pitkillä matkoilla tai mäkisessä maastossa tuo sähkö tulee alle. Mutta se johtuu vain siitä, että reisistä puuttuu jerkkua.

IJa
04.07.2021, 09.50
Taigan geolla oleva sähköläski olisi kyllä taivaallista. Kyllä siinä ajoasennossa on eroa muihin ja positiivisesti. Oma sähköläski ei ole jäänyt ajamatta Taigan tultua taloon, mutta on sen tuntuma kovin erilainen. Myönnän, että pitkillä matkoilla tai mäkisessä maastossa tuo sähkö tulee alle. Mutta se johtuu vain siitä, että reisistä puuttuu jerkkua.Eikös tämä ole aika lähellä?

https://bike.motocard.com/en/mountain/mondraker-e_panzer_r_2019_black_blue_sky_flame_red.aspx

Mulla on Suomessa taiga ja pääsin täällä Espanjassa testaamaan tuollaista, aika lähellä oli ajotuntuma.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Metsämuija
04.07.2021, 11.28
Eikös tämä ole aika lähellä?

https://bike.motocard.com/en/mountain/mondraker-e_panzer_r_2019_black_blue_sky_flame_red.aspx

Olen joskus miettinyt että Maxx voisi olla vaihtoehto : https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/huraxdax_els_sh/ taitaa löytyä myös hardtail vaihtoehtokin

Villetre
04.07.2021, 12.53
Kuinkahan tunnoton tuollainen sähkötäpäriläski onkaan? :D En ostaisi ikinä. Varmaan aika sohvameininki.

mahead
21.08.2021, 14.48
Taka-akseli siis toi

https://foxcomp.fi/salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-rear-12mm-229mm-1-5-20mmMenipä hiukan kauan että tuli tää hankittua, mutta luulin jo oppineeni että miten saan sen alkuperäisen akselin pysymään. Kunnes taas viime viikolla oli itsekseen löystynyt. [emoji849] Pistin siis tuon linkatun akselin tilaukseen.

Nyt kun se tuli, niin... sopii kyllä hyvin paikalleen, mutta jää muutaman millin vajaaksi. [emoji52] Mutta onko tuolla oikeasti merkitystä, vai onko uhkana tämänkin löystyminen omia aikojaan?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210821/23f91e7f408cbbd16c13028bccf34b94.jpg

tompula
22.08.2021, 22.08
On mulla ainakin pysynyt, mä käytän kyllä välissä tervaa. Kiristys ihan DTSwissin "pikakahva" irto kuusiokololla...https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-rws-plug-in-thru-axle-lever-884766

mahead
23.08.2021, 22.51
On mulla ainakin pysynyt, mä käytän kyllä välissä tervaa. Kiristys ihan DTSwissin "pikakahva" irto kuusiokololla...https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-rws-plug-in-thru-axle-lever-884766

Ok, hyvä tietää. Ehkä minäkin sinne laitan lukitetta varmuuden vuoksi. Vaikka sitten kyllä jää mietityttämään että miksei sitä lukitetta olisi voinut käyttää alkuperäisenkin akselin kans. ;)

tompula
23.08.2021, 23.01
Mulla on hiukka sellainen kutina että se alkuperäinen akseli ei löystynyt kierteestä vaan pikalinkusta...

Puusilmä
28.12.2021, 18.45
”Kiitos viestistä!

Taiga on upea talvipyörä, mutta tilanne näyttää siltä, että on realistista saada Taiga markkinoille aikaisintaan kaudeksi 2023-2024.

Tuotanto- ja toimitusketjut ovat pitkittyneet niin, että Taiwanin tehtaalla tehtyjen runkojen saatavuus myös meidän kohdalla on merkittävästi heikentynyt viimeisen vuoden-puolentoista aikana. Toivottavasti Taiga saadaan ylipäänsä takaisin tuotantoon.

Tästä huolimatta, hyvää talvea ja Joulun odotusta!”

Kyselin Taigaa 22-23 kaudelle.

Puusilmä
29.12.2021, 21.34
Ihmettelen vaan, että miksi eivät tee CNC-taigaa?

Voisi maksaa enemmänkin kuin Taiwanin versio, hyvästä maksaa mielellään.

Villetre
29.12.2021, 23.29
Taitaa nyt olla Voiman ja Staminan haluttavuus sellaisissa mitoissa että ei taida olla halua nyt väliin alkaa tunkemaan mitään muuta.

Puusilmä
30.12.2021, 09.23
Taitaa nyt olla Voiman ja Staminan haluttavuus sellaisissa mitoissa että ei taida olla halua nyt väliin alkaa tunkemaan mitään muuta.

Toivottavasti näin on, olisi kyllä hienoa, jos firma pyörisi voitolla.

hece
04.01.2022, 10.28
Käsittääkseni läskipyörämarkkinat on marginaalissa poislukien pohjoismaat ja Alaska tms. Ja jos koneet käy täysillä nykymalleilla, ei varmasti mitään mieltä lähteä valikoimaa laajentamaan.

J.Kottenberg
04.02.2022, 00.59
Käsittääkseni läskipyörämarkkinat on marginaalissa poislukien pohjoismaat ja Alaska tms. Ja jos koneet käy täysillä nykymalleilla, ei varmasti mitään mieltä lähteä valikoimaa laajentamaan.

Noin minäkin olen asian ymmärtänyt.

Vaatisi lisäksi varmasti huomattavan työmäärän ennenkuin toimivaa läskin runkoa saataisiin koneistamalla aikaan. Myöskin äkkiä ajatellen täysjäykän läskin rungon valmistaminen koneistamalla vaatisi selvästi isomman kappaleen josta lähdetään liikkeelle, joten valmistaminen olisi luultavasti myös merkittävästi kalliimpaa. Joten varmaankin joudutaan tyytymään perinteisempiin läskipyörän runkoihin jatkossakin.

Villetre
04.02.2022, 18.51
Tekisivät kunnon sähköläskin!!! Heti ostaisin!!! Sähköläski voisi olla muutenkin tallissa seuraavaksi ja miksei se voisi sitten heti olla laadukas.

IJa
04.02.2022, 19.08
Onkos kukaan laittanut taigaan itse sähköistystä?

ruuduntakaa
07.02.2022, 09.16
Tekisivät kunnon sähköläskin!!! Heti ostaisin!!! Sähköläski voisi olla muutenkin tallissa seuraavaksi ja miksei se voisi sitten heti olla laadukas.

Maxx noita tekee ja myy. ;)
Toki Shimanon motti niin ei itseä kiinnosta alkuunkaan. Eikä ole kyllä rahaakaan.

https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/huraxdax_els_sh/

Kepsu
07.02.2022, 17.37
Eikös näille mopoille ollut edelleenkin ihan oma osasto.

Villetre
07.02.2022, 18.15
No perus-Taigan asiat alkaa olemaan sen verran kaluttuja jotta voi jo uumoilla hieman tulevaa. Jos herra Kokkonen vaikka ammentaisi täältä uusia ideoita!

Metsämuija
14.04.2022, 20.41
Kyllä tässä onnellisena huokailen, että onneksi aikoinani päätin ryhkäistä ja ostaa Taigan enkä jäänyt pähkimään. Ihan viimeisillä hetkillä tuli hankittua. Oli pidempi pohdintarupeama takana vielä.

En kyllä ole yhtään katunut ostoa minuuttiakaan.

Hääppönen
14.04.2022, 21.20
"Metsämuija". Tämä oli hyvin vakuuttava ulostulo. JOS sinäkään et ole katunut, voisiko niin käydä minulle? (terveisiä foorumin trollitehtaalle! Onko tämä LJL? Samanlaista pashaa...).

Metsämuija
15.04.2022, 19.06
"Metsämuija". Tämä oli hyvin vakuuttava ulostulo. JOS sinäkään et ole katunut, voisiko niin käydä minulle? (terveisiä foorumin trollitehtaalle! Onko tämä LJL? Samanlaista pashaa...).

Rehellisesti tämä sun ulostulosi ei ollut vakuuttava. Ei päätä eikä häntää. Mutta ehkä se ei ollut tarkoituskaan? Ota pari suklaamunaa nii helpottaa?

Jani Mahonen
20.04.2022, 14.44
Ei Metsämuija kyllä minun mielestäni ole trollannut joten en ymmärrä Hääppösen viestiä nyt.

eetu.sulo
14.11.2022, 18.59
Onkos kellään Taigassa mitään muita kampia kuin Race-Facen tuotoksia? Tarvisi löytää lyhyemmät kammet nykyisten 175mm pitkien turbinien tilalle.

Sambolo
14.11.2022, 23.26
Hopelta löytyy 155 kammet.

Kepsukainen
15.11.2022, 10.39
Eikös Turbineja saa myös lyhyempänä, itellä taitaa olla 170mm. Vai onko idea vaihtaa kokonaan leiriä?

F. Kotlerburg
15.11.2022, 11.20
Turbineja saa 165, 170 ja 175mm. Niissähän on irroitettava akseli niin senkun vaihtaa nykyiseen akseliin lyhyemmät kammet niin ei tartte metsästään juuri fb-settiä.

raparperi1
15.11.2022, 21.38
Uusin painos turbineista tarjoaa ton 165mm option ja siihen akselia päälle, eli 200e + akseli ja siis ilman ratasta.
Ite menisin sram/truvativ kammilla ja säästäisin noin puolet...

F. Kotlerburg
15.11.2022, 22.20
Uusin painos turbineista tarjoaa ton 165mm option ja siihen akselia päälle, eli 200e + akseli ja siis ilman ratasta.
Ite menisin sram/truvativ kammilla ja säästäisin noin puolet...
Ei niitä saa Taigaan kiinni. Akseli liian lyhyt.

raparperi1
15.11.2022, 22.42
Ei niitä saa Taigaan kiinni. Akseli liian lyhyt.

Varmaan sit tilanne päällä, meinaa vanhempaa turbinea ei saa 165mm ja jos uudempaan ei saa akselia...

eetu.sulo
22.11.2022, 09.23
Taidan tehdä semmosen että vaihdan jäykkäperään kammet ja otan siitä lyhyet turbinet.

Arnold-62
14.04.2023, 18.56
Missäs kaikki Taigailijat ovat? Ajamassa? Pyörä on kyllä mielenkiintoinen konsepti, aiheutti POLEmiikkia tullessaan:rolleyes: " liekki on sammunut, se joskus paloi roihuten...kuinka niin polttavasta,, tulee vain käden lämpöinen"

Boot
14.04.2023, 23.46
Ajamassa tietysti. Ajaessa voi lähettää sympatia-aaltoja kaikille maitorullakkogeometrialla varusteuilla läskeillä ajaville.

Arnold-62
18.04.2023, 21.12
Noita aaltoja sais tullakin. Kaikilla ei ole omaa taigaa. Mutta veikkaisin että sille vois olla kysyntää jatkossakin. Jos lienee kannattavaa tuottaa pienehköjä eriä. Odottaessa joutuu tyytymään maitorullakoihin. 11,4 kg ei tosin ole paha paino rullakolle.

Overeem
07.05.2023, 17.14
Kauan tuli Taigaa haaveiltua ja kyseltyä sitä Polenkin kautta, mutta näytti siltä ettei sitä hetkeen ole saatavilla uutena. Käytettyjen markkinoilta sopiva sitten löytyi ja voi pojat on ollut kyllä hyvä peli.
Toivottavasti saavat vielä tuotannon käyntiin tai päivittäisivät vaikka koneistettuun uuteen versioon jos ei muuten onnistu :)

Metsämuija
27.05.2023, 22.42
Missäs kaikki Taigailijat ovat? Ajamassa? Pyörä on kyllä mielenkiintoinen konsepti, aiheutti POLEmiikkia tullessaan:rolleyes: " liekki on sammunut, se joskus paloi roihuten...kuinka niin polttavasta,, tulee vain käden lämpöinen"

Ajamassa ajamassa.

Ja kyllä ostaisin kaveriksi sähköistetyn Taigan, jos ikinä sellaista myytäisiin. Siitä voisi maksaakin suolaisen hinnan, jos ajomukavuus olisi samaa luokkaa.

Mikko-Petteri
13.11.2023, 15.01
Kellään tieto että mistä uusi etuakseli Taigan keulaan? 184mm pitkä, 1.5mm kierteen nousulla... Onko sorvarin hommia?

Kemizti
13.11.2023, 17.53
Kellään tieto että mistä uusi etuakseli Taigan keulaan? 184mm pitkä, 1.5mm kierteen nousulla... Onko sorvarin hommia?
Ootko ihan Polelta kysynyt?

Mikko-Petteri
14.11.2023, 10.58
Jeap, mutta yleensä kestää vastaus niin kysympä tältä raatilta että jos olisi jo tietoa.

Benny
14.11.2023, 13.54
Mulla ne vastas viestiin sieltä teknisestä neuvonnasta muutamassa tunnissa. Ja vastas puhelineenki, kun soittelin tarkennusta vielä myöhemmin.

Benny
14.11.2023, 13.55
https://polebicycles.com/contact/contact-information/

Mikko-Petteri
14.11.2023, 19.51
Vastaus tuli, mutta eivät osanneet suoraan sanoa että mikä akseli menisi.

"... emme ole tutkineet saatavuutta pitkään aikaan, joten suoraa vastausta ei valitettavasti ole tarjota. ..."

Boot
22.05.2024, 11.26
Nyt huutohousut jalkaan:

https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16159&pid=186579

tompula
03.09.2024, 21.35
Alkaa Taigat olemaan mennyttä aikaa mutta jos joku kaipaa moiseen peräkärryä niin Burley Coho XC on hyvä ja valmis akseli uudempaan Taigan perään on SKU: 960255, eli kierteen nousu 12 x 1.5 mm ( vanhassa 1.75 mm )

Lähetetty minun Nokia XR20 laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240903/51e32bddd6c8ce79967712d2a5adb595.jpg

Samp
20.02.2025, 14.34
Tervehdys.
Olisiko Oulussa Taigaa, s tai m kokoista, kokeiltavaksi? Vai Onko jo kokonaan sukupuutto iskenyt kun ei noita ainakaan pyöräteillä ole vastaan ajellut?
Palstoilla näitä myynnissä silloin tällöin näkyy ja vähän kiinnostelisi.

laattamaa
21.02.2025, 22.26
Tervehdys.
Olisiko Oulussa Taigaa, s tai m kokoista, kokeiltavaksi? Vai Onko jo kokonaan sukupuutto iskenyt kun ei noita ainakaan pyöräteillä ole vastaan ajellut?
Palstoilla näitä myynnissä silloin tällöin näkyy ja vähän kiinnostelisi.Oulussa on m koon pyörä myynnissä.
https://www.fillaritori.com/topic/337714-pole-taiga-suomi-100-26-m-oulu/

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla