Näytä tavallinen näkymä : Pole Taiga Fatbike
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
Evern00b
15.10.2018, 20.30
Täälläkin valmistuu pikkuhiljaa Suomi 100 Taiga. Melko samantyyliset värien hipistelyt sattuivat valkkaantumaan kuin makimiehellä.
Vielä en ole testilenkille ehtinyt, mutta pihalla rullaillessa huomasi, ettei tuo etulokari taida mahtua Snowshoe 2XL:n kanssa vaikka olisikin muuten oikein kätevä. Jarrujen ilmaus taisi myös mennä vielä uusiksi. Noh, kaipa se vielä tämän vuoden puolella on kokonaan valmis...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181015/926778ace9dfba5473a20400152cc1a5.jpg
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Kyl mä sanoisin että kokeiltava homma, oot niin rajoilla..
edit, mullakin siis M-koko ja olen 181 pitkä..Neuvokaa koon suhteen. Nykyinen on 19" Cube nutrail ja kuski 180 ja 84 inseam. Pitäisikö ottaa L vai M ja mikä on ero ajossa? Hyllyssä olisi 120mm mastodontti keulaksi.
Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
16.10.2018, 22.19
Eikö lokasuoja oikeasti mahdu etuhaarukkaan XXL:n kanssa? Aika iso puute!
makimies
16.10.2018, 22.36
Neuvokaa koon suhteen. Nykyinen on 19" Cube nutrail ja kuski 180 ja 84 inseam. Pitäisikö ottaa L vai M ja mikä on ero ajossa? Hyllyssä olisi 120mm mastodontti keulaksi.
No siis L ! Koeajolla tuokin selviää hetkessä. Itsellä siis oli juurikin talviajoa varten aikomuksena ottaa vähän isompi runko. Ei kutsu tuo OTB niin helposti kun eturengas haukkaa lumeen.
Hieno tuo suomi100 taiga. Tuollaiset 2xl nakit vielä pakko hommata.
Lokasuojaa ei mene itsellekään mastodoniin. parempi varmaan hommata sellainen alaputkeen tuleva. Fätissä eturengas heittää kuitenkin tavaraa ohi tuosta haarukkaan tulevasta lokasuojasta.
Mihin haarukkaan tällä kommentilla viittaat?
Eikö lokasuoja oikeasti mahdu etuhaarukkaan XXL:n kanssa? Aika iso puute!Tähän siis kohdistan kysymykseni...
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
17.10.2018, 00.15
Nykyisessä on molemmat, ilman ns. oikeaa lokaria olisi kyllä naama ravassa joka reisulla. Alaputken lokari lähinnä estää kuran lentoa putken kautta nilkoille siiviiliajossa.
Mutta varmasti olen jotenkin poikkeava yksilö, kun en vain ymmärrä pyöriä ilman lokareita - vaikka joka päivä joku ohi meneekin perse ja selkä märkänä. Pervo mikä pervo! :D
https://photos.smugmug.com/photos/i-qPTQbGG/0/45328094/L/i-qPTQbGG-L.jpg
Mää en edelleenkään tajua mitä puusilmä tarkoittaa. Eikö Evern00b nimimerkin jakamassa kuvassa ole oikea etulokari? Ei tossa sun kotarissa kauhiasti erilainen oo.
Puusilmä
17.10.2018, 01.15
Mää en edelleenkään tajua mitä puusilmä tarkoittaa. Eikö Evern00b nimimerkin jakamassa kuvassa ole oikea etulokari? Ei tossa sun kotarissa kauhiasti erilainen oo.
Tekstissä lukee ”...ettei toi etulokari taida oikein mahtua...”
Ymmärsin tuon itse niin, että mahtuu kuvassa, mutta ei toimi ajossa.
Evern00b
17.10.2018, 05.29
Tekstissä lukee ”...ettei toi etulokari taida oikein mahtua...”
Ymmärsin tuon itse niin, että mahtuu kuvassa, mutta ei toimi ajossa.Jep, ainakin tähän malliin ottaa rengas hieman kiinni haarukan takapuolelta ja ajossa kuuluu rahinaa. Ei etupuolellakaan valtavasti tilaa ole, joitain millejä.
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
Evern00b
17.10.2018, 05.34
Neuvokaa koon suhteen. Nykyinen on 19" Cube nutrail ja kuski 180 ja 84 inseam. Pitäisikö ottaa L vai M ja mikä on ero ajossa? Hyllyssä olisi 120mm mastodontti keulaksi.
Lähetetty minun SM-T815 laitteesta TapatalkillaL-koko itsellä ja pituutta saman verran. Tässä pyörässä geometria tuntuisi olevan sellainen, että mieluummin aina se isompi koko.
Volvospede
17.10.2018, 08.58
Jep, ainakin tähän malliin ottaa rengas hieman kiinni haarukan takapuolelta ja ajossa kuuluu rahinaa. Ei etupuolellakaan valtavasti tilaa ole, joitain millejä.
Joku toisenmallinen lokari mahtunee, onhan renkaan ja haarukan välissä tilaa senttitolkulla ja kovin paksu ei lokarin tarvitse olla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=216354
Alaputken lokari lähinnä estää kuran lentoa putken kautta nilkoille siiviiliajossa.
Alaputken lokari on sulla hieman varovaisen kokoinen [emoji6]
Isompana Esim SKS:n fatboardit toimii hyvin, noissa ei myöskään tule ongelmaa risujen/oksien/pakkautuvan lumen tms kanssa.
Takasiipi tarvitsee tosin jotain kaveriksi, muuten sotkee nilkat takaapäin. Esim tuo evernoobin etulokari tai vastaava asennettuna taakse jeesaa jo paljon
https://www.sks-germany.com/en/products/fatboard-set/
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
rocksted
17.10.2018, 14.37
Konalan varuste.netissä näytti olevan muuten kellertävä Taiga näytillä jos haluaa ihan vaan käydä ihastelemassa.
Evern00b
17.10.2018, 19.43
Joku toisenmallinen lokari mahtunee, onhan renkaan ja haarukan välissä tilaa senttitolkulla ja kovin paksu ei lokarin tarvitse olla.
Haaste ei tässä tapauksessa tunnu olevan tila itse haarukan kohdalla vaan sen etu- ja takapuolella. Lokarin profiilin olisi syytä olla yhtä pyöreä kuin renkaalla, jotta rengas mahtuisi pyörimään mahdollisimman hyvin. Tällaisella suoraprofiilisella ja hieman keskeltä taitetulla lokarilla ottaa rengas kiinni kuten kuvasta näkyy.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181017/507274a20a564010114d4b65c228050a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181017/ee205d93ead4090a5da8962146fc0f36.jpg
Haaste ei tässä tapauksessa tunnu olevan tila itse haarukan kohdalla vaan sen etu- ja takapuolella. Lokarin profiilin olisi syytä olla yhtä pyöreä kuin renkaalla, jotta rengas mahtuisi pyörimään mahdollisimman hyvin. Tällaisella suoraprofiilisella ja hieman keskeltä taitetulla lokarilla ottaa rengas kiinni kuten kuvasta näkyy.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181017/507274a20a564010114d4b65c228050a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181017/ee205d93ead4090a5da8962146fc0f36.jpg
Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitäJos tosiaan haluat tuollaisen laittaa niin lämmöllä muokkaus vois toimia. Mutta oletkos kuinka paljon ajellu käpyisiä polkuja. Toi rengas nimittäin nappaa männyn kävyn oikein nohevasti kierrokselle ja se tulee usein haarukasta läpi ja sit lentää. Tommosen kans saattaapi tulla jumi.
Läskin paineet on kyllä niin matalat, että uskoisin kävyn mahtuvan pyörähtämään läpi. Loksua se toki voi murjoa.
No mitäpä luulit mun tarkoittaneen. Se lokarihan siinä ensin periks antaa. Mulla on ainakin haarukassa reilusti naarmuja. Kyllä sieltä välillä nousee 2xällän mukana myös ihan reiluja murskepaloja kun metsäautoteillä menee.
No mitäpä luulit mun tarkoittaneen.
Että tulee jumi, kuten siinä luki.
Joku kivi voi kyllä olla paha, kun muoto on mitä on. Käpy pyöreämpänä luulis menevän helpommin läpi. Loksun kiinnitys olisi hyvä olla joustava.
Sotanorsu666
22.10.2018, 20.32
Näytti se S-kokoinen Taiga sen verran pieneltä, että en käynyt sitä edes kokeilemassa ja tämä tuntui ajossa heti hyvälle, joten musta M-koko tuli Vantaalle.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181022/59e96c68d2fa4de80da1dbadb57cb9a8.jpg
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
23.10.2018, 22.24
On se vaan hiano! Onko nuo oikeasti XXL renkaat, pyörä näyttää niin pienirenkaiselta? Ihan ko olisivat 3,8”:t.
Sotanorsu666
23.10.2018, 22.52
On se vaan hiano! Onko nuo oikeasti XXL renkaat, pyörä näyttää niin pienirenkaiselta? Ihan ko olisivat 3,8”:t.
Kai ne ihan oikeasti on. Näyttää ne kyllä livenä aika isoilta ja tuntuu pehmeiltä ajaa.
Puusilmä
23.10.2018, 22.53
Pakko kehittää rahat jostain! :D
Sotanorsu666
24.10.2018, 07.36
Pakko kehittää rahat jostain! :D
Siellä olisi vielä S ja XL kokoiset demotaigat käsittääkseni myytävänä. L-koko oli varattu.
Toimiskohan Racefacen Affect 24 mm akselilla olevat 170 mm perälle tarkoitetut kammet Taigassa flipatulla DM eturattaalla tyylin Trek Farley?Ketjulinjan toimivuus?Eturattaan max koko?
Paksupolkija
28.10.2018, 11.29
Ei riitä edes 197 mallin Aeffecteissa akselin pituus. Taigassa on 120mm keskiö plus siihen päälle n10mm per puoli laakerikupeista. Turbinet tai Hopet.
197mm Aeffect kammet ollu Polessa elokuusta asti. Ei oo vielä hylkinyt... Spacerit joutuu tekemään itse. Pikkusormen verran väliä kammesta chainstayhin molemmin puolin.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Paksupolkija
29.10.2018, 14.13
Mielenkiintoista...onkohan mulla ollut väärä akseli, kun ilman mitään spacereita ei mennnyt paikalleen. Ei ottanut kiinnityspultti edes kierteille.
Kammen sisäpinnasta toiseen pitäisi olla muistaakseni 151,5mm ruuvit kiinni. Olisikohan ollut vielä se raidallinen spacerit paikallaan.
Aeffect kampiin muuten käy sramin gxp kampien ruuvi ja ulosvetokorkki...
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Löytyiskö Taigaa Turun seudulta koeajoon? M tai S- koko..
Löytyiskö Taigaa Turun seudulta koeajoon? M tai S- koko..Jos lähempää ei löydy, niin Tampereella on M-kokoinen
S-koko löytyy vähä lähempää jos Tampereelle ajelet 41/12 tietä pitkin, Nokian ja Sastamalan väliltä
Kiitos Kemizti ja tompula! Pidetään mielessä, ellei lähempää löydy!
POLE kasauksessa ja ketjujen hankintaa varten kysyisin että riittääkö normi 116 lenkkinen ketju pyörään? Ketjulinja vaikuttaa huomattavasti pidemmälle kuin edellisessä CUBE Nutrailissa. Shimano 11-speed systeemi, takana isoin lehti 46 piikkinen ja edessä 30 piikkinen.
Epäilen ettei riitä tai sit nippa nappa. Mulla on 118lenkkiset 42/32 välillä. Joo, Cuben ketjut ei riittäny lähellekkään samoilla väleillä taigassa.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Löytyyko täältä ketään jolla olisi nykyinen Taigan runkomalli S-kokoisena 4,5-4,8 tuuman renkailla? Käsittääkseni Taiga myydään 5.05" renkailla. Olen ymmärtänyt, että 4,x tuuman renkaiden profiili on matalampi, minkä takia keskiö tulee alemmaksi ja tämä lisää riskiä sille, että polkimet osuvat maahan varsinkin epätasaisessa maastossa, kaarteessa jne. Pedal strikejä tulee joskus kun maastossa mennään, mutta onko niitä ollut ongelmaksi asti? Lopuksi nöösi-varoitus, korjatkaa jos joku edellä mainitusta ei pidä paikkaansa...
makimies
08.11.2018, 10.33
Löytyyko täältä ketään jolla olisi nykyinen Taigan runkomalli S-kokoisena 4,5-4,8 tuuman renkailla? Käsittääkseni Taiga myydään 5.05" renkailla. Olen ymmärtänyt, että 4,x tuuman renkaiden profiili on matalampi, minkä takia keskiö tulee alemmaksi ja tämä lisää riskiä sille, että polkimet osuvat maahan varsinkin epätasaisessa maastossa, kaarteessa jne. Pedal strikejä tulee joskus kun maastossa mennään, mutta onko niitä ollut ongelmaksi asti? Lopuksi nöösi-varoitus, korjatkaa jos joku edellä mainitusta ei pidä paikkaansa...
Olet oikeassa, 4" renkaat on vähän kapeammat ja huomattavasti matalammat. Ok, itsellä ei ole s-kokoista, mutta kyllä 4" renkaallakin ajaa hyvin. Polessa mulla on lyhyemmät 170mm kammet. Juuri tuon "maavaran" takia.
Volvospede
08.11.2018, 13.11
Keskiö on samalla korkeudella tietty kaikissa rungoissa. Itellä vakiokammet ja joskus osuu poljin kiveen tai juureen, mutta ei ongelmaa. Eilen tuli laitettua 2XL renkaat toisille vanteille ja testattua sopivuutta tohon joustokeulaan. Tuli aika muhkee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=217127
Optiflow
08.11.2018, 18.05
Mulla on ollut L-koon Taigassa 4" Floaterit hetken. Oli aika mäyräkoira-moodi, pitkä ja matala 🤣. Mulla on leveät ja paksut flatti-polkimet ja kyllä ne on osumia ottanut kun alla on ollut 4,8" JumboJimit. Siis kesäajossa. Mutta ennemmin osumat aiheuttaa nuo leveät polkimet yhdistettynä leveään keskiöön kun pyörä on kallellaan. En ole pitänyt kuitenkaan isona ongelmana tuota. Talvella huomaa tuon leveyden kun ei meinaa mahtua lumessa polkeen polulla ilman että polkimet hankaa polun reunoihin....
makimies
08.11.2018, 20.54
Tänään kävin ajelemassa sadekelin lenkin, renkaana snakeskin 4.8" JJ . Aivan käsittämätön pito kyllä tuossa Taigassa, varmaan tuon pitkän akselivälin takia. Märällä juurakolla ja kivien päällä takarengas lähtee alta, mutta pitkän rungon avulla saa pidettyä hanskassa. Vanha pyörä oli siis huomattavasti lyhyempi. Kyllä se vaan sopii tuohon fättiin kun on vähän reilumman mittainen runko. Vielä pitäisi nuo 5.05" renkaat hommata.
Puusilmä
04.12.2018, 19.52
Neljä viikkoa on virallinen toimitusaika, palaan asiaan tammikuussa.;)
makimies
05.12.2018, 20.23
Keskiö on samalla korkeudella tietty kaikissa rungoissa. Itellä vakiokammet ja joskus osuu poljin kiveen tai juureen, mutta ei ongelmaa. Eilen tuli laitettua 2XL renkaat toisille vanteille ja testattua sopivuutta tohon joustokeulaan. Tuli aika muhkee.
laitappa parempi kuva keulasta miten tuo 2xl mahtuu pyörimään!
raju toi riseri tanko. Vähän on matalahko tuo etupää taigassa, itselläkin saa reilusti laittaa spacereita tangon alle (vaikka on 120 keula)
Volvospede
13.12.2018, 14.42
raju toi riseri tanko. Vähän on matalahko tuo etupää taigassa, itselläkin saa reilusti laittaa spacereita tangon alle (vaikka on 120 keula)
Täytyypä napsia kuvia. Vaikkakin kuvat helposti valehtelee suuntaan jos toiseenkin. Toi keulahan on suunniteltu että 2XL mahtuu, joten se kyllä mahtuu. Googlekin löytää kuvia aiheesta.
Riseri tanko on mulle mieleinen. Pikkasen vähensin spacereita stemmin alta kun asensin ton joustokeulan.
Mikamammela
13.12.2018, 21.14
Mä jatkoin eilen 120mm mastodonini 140mm:ksi. Olen tyytyväinen, varsinkin jyrkät tekniset alamäet menee nyt luontevammin. Ja syvän lumen etenemiskyky parani :)
Volvospede
15.12.2018, 10.10
No tossa pari kuvaa mastodon 2XL yhdistelmästä. Ihan ok jää tilaa, vaikka vähän mutaa yms tarttuiskin kumiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=217913
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=217914
On kyllä pehmeää kyytiä.
makimies
15.12.2018, 16.47
Mä jatkoin eilen 120mm mastodonini 140mm:ksi. Olen tyytyväinen, varsinkin jyrkät tekniset alamäet menee nyt luontevammin. Ja syvän lumen etenemiskyky parani :)
Huh, muuttuiko geometria levottomaksi? Tuo 140mm voisi käydä mullekin...
Mikamammela
15.12.2018, 16.54
Mulla on -1.5 asteen angleset. Ei ole levoton tai laiskasti kääntyvä. Ohjautuu minusta about niin hyvin kuin ny läskirenkaat voi ohjautua. ja keula alkaa olla mun kropalle nyt sopivassa korkeudessa.
Hyvin kyllä Mastodontti tuntuu toimivan ainakin tällaisessa 7 asteen pakkasessa, joten ei ne taineet ihan höpön höpöä olla ne manitoun väitteet siitä pakkaskestävyydestä. Taiga ja Mastodontti on kyllä niin hyvä yhdistelmä että oikein ihmetyttää kuinka hyvin keula sopii tuohon runkoon. Etupään pito 2xl:n ja tuon keulan avulla on sitä luokkaa että yhtään en kaivannut nastoja vaikka jäätä oli paikoitellen sen verran kävellenkin olisi tuottanut vaikeuksia pysyä pystyssä.
Aloittelija18
16.12.2018, 17.21
Kannattaa varautua pidempään toimitusaikaan. Tilasin omani lokakuun puolivälissä, eikä toimituspäivämäärä ole vieläkään tiedossa.:(
Kuulemma tuotannon puoli pahasti ruuhkautunut. Taitaa olla kasvufirman ongelmia...
Neljä viikkoa on virallinen toimitusaika, palaan asiaan tammikuussa.;)
Puusilmä
16.12.2018, 22.07
Kannattaa varautua pidempään toimitusaikaan. Tilasin omani lokakuun puolivälissä, eikä toimituspäivämäärä ole vieläkään tiedossa.:(
Kuulemma tuotannon puoli pahasti ruuhkautunut. Taitaa olla kasvufirman ongelmia...
Perskuta! Näin ne väittivät sähköpostissa - mutta jää siis nähtäväksi.
Kyllä minä niin mieleni pahoitan, jos ei enää edes suomalaisen miehen sanaan voi luottaa... :D
Puusilmä
20.12.2018, 22.54
Ei oo polkimia
https://m.youtube.com/watch?v=pGXRP52l7yw
Tilasin mustaan pyörään mustat polkimet, tässä tammikuuta odotellessa.
https://www.dmrbikes.com/Catalogue/Pedals/Vault-2/BRENDOG-NEW
Märkä Mörkö
22.12.2018, 21.37
Onko kukaan laittanut Taigaan 27,5" läskikiekkoja? Ihmettelen, miksi Taigaa myydään Blutolla ja 26" kiekoilla, vaikka Pole näin muuten tuntuu pyrkivän edistyksellisyyteen pyöräfilosofiassaan. 27,5" ja Mastodoni alkaa olla nyt jo aika kiehtova ajatus, kun on netistä nähnyt kuvia isoimmasta Cake Eaterista.
J.Kottenberg
22.12.2018, 23.27
26" on rengasvalikoiman suhteen melko ylivertainen verrattuna 27.5" kokoon. Mutta jos on mielenkiintoa, ei tietenkään mikään estä hankkimasta Polea vaikka runkosettinä ja laittamasta 27.5" kiekkoja.
Olen testannut 27.5" läskikiekkoja, en tosin Polessa, ja en kyllä havainnut minkäänlaisia merkittäviä etuja joten 26" jäi käyttöön. Tietysti voi jonkun muun ajossa 27.5" toimia ihan hienostikin.
Puusilmä
23.12.2018, 08.30
Asian sivusta todettuna kesäksi ole ajatellut kyllä 29” 3 tuumasia matkantekoa keventämään, mutta ans kattoo ny.
Ainoa syy, miksi voisin ottaa 27.5” kiekot Taigaan olisi 2XL renkaat samassa koossa, mutta niitä ei taida olla eikä tulla. Enkä osaa sanoa mahtusivatko pyörimäänkään.
Mastodonttia peukutan periaatteesta, mutta itse haluan jäykän keulan. Vähemmän liikkuvia osia. Lauf sitten, jos joustoa kaipaan.
makimies
23.12.2018, 12.56
Niin, saako 27.5. koossaa yhtä suuria kuin 2xl talviajoa ajatellen? Ovatko nuo enemmän kesäkäyttöön? Omaan Taigaan olen jo pitkään haaveillut 29+ kiekkoja ja 3" rengastusta, mutta vähän tuo budjetti vielä rajoittaa.
Niin, saako 27.5. koossaa yhtä suuria kuin 2xl talviajoa ajatellen? Ovatko nuo enemmän kesäkäyttöön? Omaan Taigaan olen jo pitkään haaveillut 29+ kiekkoja ja 3" rengastusta, mutta vähän tuo budjetti vielä rajoittaa.Mulla on taigassa keravalaisesta liikkeestä ostetut halo vapour 50 kiekot. Sain sieltä hyvän tarjouksen ja voin kyllä suositella kiekkoja. Alkuperäinen vannenauha pois ja tilalle stan 30mm teippi. Tosi helppo tubeles ja navat vaikuttavat kestäviltä. Nyt talvella alla arisun nastat. Nastoja on niistä lähtenyt muutama, mutta kun olen liiman kanssa laittanut uusia tilalle niin ovat pysyneet.
Puusilmä
02.01.2019, 12.49
Luvattu toimitusaika pitää, eli ensiviikon aikana saavat kasaan ja sitten lähettävät. Moni Taiga lähtee jo tällä viikolla liikkeelle.
Aloittelija18
10.01.2019, 20.17
Omakin oli tuossa joukossa! Lokakuu taisi vain olla huono tilausajankohta...
Puusilmä
11.01.2019, 22.59
Omakin oli tuossa joukossa! Lokakuu taisi vain olla huono tilausajankohta...
Ei muuta kuin tarinaa Taigasta framille!
Sotanorsu666
12.01.2019, 10.09
Voin kirjoittaa vähän tarinaa muutaman kuukauden ja parin sadan ajetun kilometrin kokemuksella. Ajot ovat painottuneet lähinnä Helsingin keskupuistoon, Vantaan lähimetsiin ja Sipoonkorven kansallispuistoon.
Siirryin taigaleiriin canyon dudesta joka oli mielestäni todella typerä konsepti. Aikasemmin on ollut myös alla on-onen fatty, haibike fatcurve 6.10 ja surlyn ice cream truck(jonka jossain sekavassa mielentilassa menin vaihtamaan tuohon canyon dudeen, kun halusin hiilikuituisen fatbiken). Canyon oli lyhyt ja "kisakireä" läskipyörä ja en oikein itse löytänyt tuollaisesta pyörästä mitään hauskaa, koska itselleni läskipyöräily on lähinnä mukavaa rauhallista ajanviettoa ulkona. Dudesta siirtyminen polen taigaan oli todella mieluinen, koska tuon duden kanssa alkoi mennä jo fiilis ja olin jo lopettamassa läskipyöräilyn kokonaan. Polessa on paljon samoja piirteitä kuin ice cream truckissa. Se näyttää isolta, kömpelöltä ja hyvältä. Pole on parhaimmillaan pitkissä nousuissa, mutta sen kanssa pitää oppia ajamaan nousut vähän eri tavalla. Pyörä kyllä menee mäet ylös, jos jalkaa riittää ja muistaa pitää painon takana. Pitkä runko, eaglen kevyin välitys ja 2XL kumit pitävät huolen lopusta. Toisiksi paras asia mitä taigalla voi tehdä on mäen laskeminen alas ja siinä näkyy kyllä polen poikien enduro-osaaminen. Taigalla voi laskea mäet aika surutta alas kaasu pohjassa, kun dudella samoissa paikoissa meno oli jo erittäin epämiellyttävää, niin pole jyrää esteiden yli kuin juna, mutta tähän tosin vaikuttaa nuo isot 2XL renkaatkin mitkä tarjoavat erittäin mukavat ilmatyynyalusmaiset kyydit kiviselläkin tiellä. Tasaisella maalla kerran töihin tuolla polkeneena en suosittele taigaa kyllä työmatkapyöräksi ainakaan 2XL kumeilla, mutta jos haluat ajella rauhallisesti ja mukavasti kivisillä/juurisilla poluilla, mennä mäet ajamalla ylös ja tulla samat mäet vauhdilla alas suu hymyssä, niin voin antaa omat suositukseni polen taigalle. Oma pyöräni on jäykällä keulalla, kuten kaikki muutkin läskipyöräni ovat olleet. Ja laitetaan nyt kuvakin vielä, kun on se omaan silmään hyvän näköinenkin. Kuvassa on vielä kaulaputki lyhentämättä ja hissitolppa paikoillaan, koska pyörä on polen vanha demopyörä, mutta tämä viesti ei ole kaupallinen yhteistyö. Maksoin pyörästä siitä pyydetyn hinnan ja kaikki kirjoittamani perustuvat omakohtaisiin kokemuksiin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190112/95848cb6e85ea61921f177090605e5ef.jpg
Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
13.01.2019, 23.35
Jännä juttu, itselläni on KTM sähköläski. Ja yksi syy vaihtoon on toive, että keula ei enää karkaisi alta niin helposti sivusuuntaan hankalissa oloissa. Kuulostaa hyvältä.
Jännä juttu, itselläni on KTM sähköläski. Ja yksi syy vaihtoon on toive, että keula ei enää karkaisi alta niin helposti sivusuuntaan hankalissa oloissa. Kuulostaa hyvältä.Ei mitenkään pahalla, mutta sen mitä olen kuvia nähnyt tuosta kotaristasi on siinä sarvet niin taivaissa, että ei ole ihme, jos eturenkaalle ei riitä pitoja. Tuskin monessa muussakaan pyörässa riittäisi ei välttämättä edes Polessa vastaavalla setupilla.
.
https://photos.smugmug.com/photos/i-Xd9sQFS/0/af8a1bb4/X2/i-Xd9sQFS-X2.jpg
Puusilmä
14.01.2019, 21.49
Päinvastoin, alkuperäisillä osilla pyörä heitti kyljelleen. Nykysäädöillä keulan saa vielä haettua takaisin linjaan. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa ja ajaminen on mukavaa, mutta aina voi parantaa. Suurin syy vaihtoon on kuitenkin renkaiden leveys - ketjulinjan vuoksi nykyiseen ei saa kuin 4” renkaat, eivätkä ne kanna isoa miestä.
Puusilmä
16.01.2019, 22.44
Marraskuun viimeisiä tilauksia toimittelevat tämän viikon. Omani tulee ensiviikolla.
Paksupolkija
17.01.2019, 02.04
Minun silmään tuo runko näyttää liian pieneltä kuskille jos molemmat putket nostettu noin ylös. Ei tuo tanko ainakaan tästä kuvakulmasta ole megalomaanisesti satulan yläpuolella.
Puusilmä
19.01.2019, 22.18
Minun silmään tuo runko näyttää liian pieneltä kuskille jos molemmat putket nostettu noin ylös. Ei tuo tanko ainakaan tästä kuvakulmasta ole megalomaanisesti satulan yläpuolella.
Isompaa runkoa ei ole ko 21”.
https://photos.smugmug.com/photos/i-qPTQbGG/0/45328094/X2/i-qPTQbGG-X2.jpg
Mutta muuten olet ehkä oikeassa, tai sitten et. ;)
makimies
19.01.2019, 22.58
https://photos.app.goo.gl/sGXhfY7yQXsHKM3W7Palataanko aiheeseen?
https://lh3.googleusercontent.com/j1kURCBgE9gL1OF6j-iwfC-w0yl-ta236gABKaGkIp8Azr3FjNbuAMjQ2VAu_pNG75OhNypw4y2MOP RDxBjD_iIZMefPMmg4mTj-U4bvQnQ-LJ35MoFJHVANGkdGwwfbfgbJT8xPMwSAQfe9aIaJa-NXhWK2Wix2mijJ8K9FxLX3ZCxhtzm5arcYFJDZfWgX0s_Ncvpz MA6iu4-dlNAqBB01jYUFQKVFScaD_wkrq1FTr0m8I6dbxrf4gRuh6pTOU xopeR6Ungoxs7-DKz7IR3qvU0TT88VE7GtWaP8HmrBYqXa4gDPLimWk-fRrI1HR6SUjz-HvL3w1OEPS7qCDQUHTtHEZFdxDFjg7O2aF_-mHmQ_ZARCPvpq3hN-cZ_Yyt7maXEaTdYF_N9sL3mjyM4imVQlUIAXPO8vDyPdt3FZQD 8T9jedxzyOWwA6lkOG4cpYBgTN3TaLmlpkU_Skxn_oXKDIr7NC xRynzHoVOZls_21Vf5Yd62E3JpTxFeTvu1VAjbVpmsCiVXhwq9 1doceP7VhmJEW76O1YeEwJUwbCiN6PJA6Qw6VfcIFdMbMCoDe7 UaZci43z8NAPTX0WvYmHJi5aKxxf7GSV3sWabd3uJuxoPm_ZRD Jxv_fmXSNbh_j6fyO8beTsS6IAMsOGmn1U8=w1666-h938-no
https://lh3.googleusercontent.com/Lz3lgNUxYnkOqTmBIFT8fr4RvHpgI8ojQ1dgEVzSiq7sQ6Uroc UruXQH9EfCMSpvjcIWv5zizrHExd964tOkqFivJrEtwGI7Hlym n9k6gNdnPr2qOP1VuaUtN6CsBVprQAFMm7iBfxUFILlAXiaemn isQmlFOaAOH9hBxp00-abVnseUoej3NcoT9JoJmeNiQoAAjZusCDFuT5Dl5W088M0IJ-w87XxLmSalnYQVR2wI_IJI-sntv5Kqv4YWk1h61KHXZBJDl64eWGNdHfsdy7fCZxLKXTbC1rq-NCw2I61QEVf2LzeXxZ97phO-HNsbBFVvEBullyey6xame5VBMJdtp_3lKzgZcFoRQoBOb6ewe2 ukKzmW6lAdQbDv3Qvq2HQzQgCvaSHnqjmPvCqEHxuSLLcSQRcb rx3YuN2ezkNZwHUpti-V77qGH4va74nfXFWUM04KRDo3JQcXJueYcmWHNqZe4UeIJ-VqkOjEmczsgGdzDYGtQR2Fh4-luIV-ncAUrmSRKXSDOtgZTxmGt-JznKuOHxcmM5DmIDxwRMk0Puvh0Wa-z7MLjNCmJiTm8JJj3gD7DtoXe4XtOM2WEF38TFRLDW8Oa_iYAk N7vnBqQZT8yIpAoIAJS6eRgzCVBXoA8RuQiMcO3yoiLHbz8uGc =w528-h938-no
https://lh3.googleusercontent.com/xkJ4upIzMYmg_4_W9F_p4lxF4MAfWlj6mVrDouEdv3XDQ24DIW ijrbbGwsXpQzkptkAs1ZUyEZJnpvWWkmLVOzDZVPjxgt8XwAY9 WQ7ITBw4M2KEu0iBaQqd1y3p7Md3an2GPwhVTF8m-dtsa7fWDvngQgRCXNSD4bIDJvKaUoHtbrGZIEpRHELgNY--XDqcu3bIO3xvMnsfiq_R38YF4GDbpc0cmxeNibJL3O3NhR0gB5 0V76bg6ERoLVayC0RmNVaUp5c-SteHOXkiywA1dVCOMOZvnC2TIgp3zdTebX-sOkXqiKYK4fWRXyF0WNgjxkarpfYapyL-N1IJqfxce7c6iXqRBAscLfF9Xxxf9pXJc0woQoi58XwKJCCG7E-KqXAHILMdHmcQXS6Utu95gD78LAatq6ueYSGNq7oQlvxHN8UzP d3vQNFYB4Tqtwc_I10mVKVF8I9ZBoGnNsBOw-1ChOUKf3GYTsncOhZ_4k4otDXnQ0t_bQ1SV5aBja9YcAfUcwua zBU8dKYskukd_pWQnd0vdUXCZnbrIVZ-3UkckcqM0VfsGvuXGdD_QxfE5YhwgIImKSaFL57P9E1v8Ib-WU9v5ohLT5w4G-VM5VITO6Y44cyVF6PDP1tMy_aJJUM1bR20XTPctsUoga8QaUCk =w528-h938-no
Justeeri
20.01.2019, 09.28
No niin huomenta. Pari vuotta nyt on menty ilman läskiä. Välissä oli täpäri mutta ei se vaan ole mun juttu ja lisäksi täällä meilläpäin ei ole polkuja niin paljoa siihen tarkoitukseen. Taiga kuume on kova tällä hetkellä. Onko tuolla polen tehtaalla mahdollisuutta koeajaa kyseistä laitosta ennen ostopäätöstä? Vanha läski oli moonlander ja tykkäsin kovasti.
Soittamalla tai sähköpostilla selviää. Ainakin mun kohdalla ajelu onnistui. Sähköpostilla sovittiin aika.
Justeeri
20.01.2019, 10.46
Juu laitoin sähköpostia.
F. Kotlerburg
20.01.2019, 11.35
Vieläkös fillariosassakin on Poleja koeajoon? Pääkallopaikalta ainakin saa fillarin alle testiin se on varma se.
Himoittaisi kyllä Taiga ostaa, mutta budjetissa on tällä hetkellä pieniä suurempia aukkoja.
Sotanorsu666
20.01.2019, 14.11
Vieläkös fillariosassakin on Poleja koeajoon?
Käsittäkseni ei.
Puusilmä
20.01.2019, 14.23
Kuopiossa voi ainakin tulla testaamaan, kunhan ensin saan Taigani, tai oikeastaan sit het ko saan sen ajokuntoon.
Kuopiossa voi ainakin tulla testaamaan, kunhan ensin saan Taigani, tai oikeastaan sit het ko saan sen ajokuntoon.
Riittääkö tuo ruodon jatko taigaan, kun siinä taitaa olla vähän matalampi emäputki? Polehan koneistaa osia, saattaisivat tehdä pidemmän jatkon pyytämällä :)
Puusilmä
20.01.2019, 16.24
Riittääkö tuo ruodon jatko taigaan, kun siinä taitaa olla vähän matalampi emäputki? Polehan koneistaa osia, saattaisivat tehdä pidemmän jatkon pyytämällä :)
Pakko tunnustaa, että en ymmärrä kysymystä. Minä vain ajan, en tiedä teknisistä termeistä juuri mitään.
Eikö polessa ole pitkä emäputki ? M-kokosessa polessa 140mm ja dudessa 120mm. Vai mitä tarkoitat??
Lähetetty minun Nokia 3.1 laitteesta Tapatalkilla
Puusilmä
24.01.2019, 07.02
Eipä kerennyt Taiga tällekään viikolle - jos sattuisi huomiseksi tulemaan, niin joutuu odottamaan matkahuollossa viikonlopun yli. Odottavan aika on pitkä.
Volvospede
24.01.2019, 10.03
Rupee olee vantaalla tarpeeksi lunta taigalle ja 2xl renkaille. Hienosti fillarit kyllä eteni eilen, sitten kun ei enää edennyt niin kyllä oli melkoista puhinaa se pyörän talutuskin. :)
Taustalla toinen taiga 2xl ja sit dude jumbojimeillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=218426
Justeeri
28.01.2019, 18.21
Ostohousut alkaa olemaan jalassa ja koko viestiketju luettu läpi. Olin jo melko varma että koko on M mutta esim volvospede nimimerkki joka on 178cm niin tykkää ajaa koolla L
Itse olen 174cm ja jalan sisäpituus 87cm
Onko se sitten se koko M mulle? Koeajopelinä ei löydy kokoa M
S ja L ainoastaan.
Volvospede
29.01.2019, 00.16
Noinkin pitkäjalkaiselle kuskille suosittelisin L kokoa. M toimii myös mutta uskoisin että L parempi.
Omat mitat 175 ja 85. Runkokoko M on tuntunut sopivalta. Stemmi 60mm, kun sellainen oli. Ostin pelkän rungon, enkä ole vakio 40mm stemmillä kokeillut kun tämä ollut ok.
Minulla mitat 180 ja 84. Pole on L ja tuntuu hyvälle. 50 mm stemmi. Edellinen pyörä oli Cube nutrail 19" ja tämä on mitoiltaan paljon parempi.
Sotanorsu666
29.01.2019, 09.34
Ostohousut alkaa olemaan jalassa ja koko viestiketju luettu läpi. Olin jo melko varma että koko on M mutta esim volvospede nimimerkki joka on 178cm niin tykkää ajaa koolla L
Itse olen 174cm ja jalan sisäpituus 87cm
Onko se sitten se koko M mulle? Koeajopelinä ei löydy kokoa M
S ja L ainoastaan.
Olen pahoillani, koska ostin tuon M-kokoisen demopyörän pois. Itse olen 171cm ja jalka jotain 80 ja tuo m-koko tuntunut hyvältä.
Justeeri
29.01.2019, 12.29
Joo ei mitään :) Optiflow kanssa instassa turistiin ja koitin saada varmuutta koon valintaan. Vertailin geota vielä lisää vanhaan moonlanderiin joka oli m kokoinen. Taiga on kaikinpuolin muutamia senttejä isompi kun moonlander niin taidanpa se M koon tilata. Kiitos kaikille.
Puusilmä
30.01.2019, 19.15
Tietääkö kukaan, missä Polen poijat luuhaa? Eivät ole alkuviikkoon vastanneet puhelimeen. Olisko lentsu iskenyt?
Puusilmä
01.02.2019, 17.51
Nyt tul mailia, Taiga on Matkahuollon kyydissä. Saan sen vasta maanantaina, Kuopion matkahuolto kun on asiakasystävällisesti viikonloput suljettu.
Justeeri
01.02.2019, 21.48
Taiga tilattu nyt sitten vaan odotellaan. Litkut ja venttiilit löytyy jo valmiiksi. Polkimet täytyypi tilailla vielä.
Milläs olette vanteet tilkinnyt?
Edessä taitaapi olla jätesäkki ja takana hirvisäkki. Hirvisäkki tulee myös toiseen kun jätesäkki joskus antautuu. On muuten kestäny kohta 2 vuotta...
Justeeri
01.02.2019, 23.28
Piti oikein hakea tuo hirvisäkki kun on monessa yhteydessä tullut esiin. http://www.nerivalgroup.fi/tuotteet_kategoriat.php?cat=45
Tuola oikein lukee että fatbike tubeless :)
Täytyy noita tilailla ja kokeilla.
Tuola oikein lukee että fatbike tubeless :)
Onpa yrityksessä hienosti huomattu ja huomioitu hieman poikkeava käyttö hirvisäkille. Olisiko porukoissa joku läskipyöräilijä?
ossi5000
02.02.2019, 11.08
Onpa yrityksessä hienosti huomattu ja huomioitu hieman poikkeava käyttö hirvisäkille. Olisiko porukoissa joku läskipyöräilijä?
Tuo on kyllä hienoa! Onhan tuo varmaan huomattu kun foorumilta jatkuvasti tuohon tuotesivulle linkitetään ja googlen hirvisäkki hakutuloksissa kaikenlaiset tubeless projektit nousee pintaan.. enemmän kuin mitkään hirvimiesten jutut. :)
Mikamammela
04.02.2019, 14.34
Taiga tilattu nyt sitten vaan odotellaan. Litkut ja venttiilit löytyy jo valmiiksi. Polkimet täytyypi tilailla vielä.
Milläs olette vanteet tilkinnyt?
Alkuperäisellä vannenauhalla ja gorillateipillä. Hyvin toiminu ja renkaitten vaihto sujuu nätisti
Taitoin vannenauhasta reunat kaksinkerroin niin etä kuitenkin vielä peittää vanteiden aukotukset
Puusilmä
04.02.2019, 20.42
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=13&p=128229#p128229
Tuo on kyllä hienoa! Onhan tuo varmaan huomattu kun foorumilta jatkuvasti tuohon tuotesivulle linkitetään ja googlen hirvisäkki hakutuloksissa kaikenlaiset tubeless projektit nousee pintaan.. enemmän kuin mitkään hirvimiesten jutut. :)Ainakin kun itse Lapin Muovilta kyselin jälleenmyyjiä etelässä (ei ollut, tilasin sit postitse Nerivalilta) niin kerroin mihin tarpeeseen oli tulossa. :)
Puusilmä
05.02.2019, 18.36
Huoneenlämmössä takana 0,75 bar ja edessä 0,68 bar. Lienee sopiva siirtymille 10 asteen pakkasessa 117 kg kuskille. Rullaa ihan riittävästi ainakin hitaassa ajossa.
Ulkona putosi 0,56 ja 0,52. Eli varsin sopiva työmatkalle.
Oraakkeli
06.02.2019, 11.29
Olisi kovastikin pulskapyörän päivityksen paikka ja ostohousuja jalkaani sovittelen. Yhtenä mahdollisuutena Taiga, mitoina 186cm/89cm, joten kysymys onkin L vai XL???
L- koko taitaa olla vain loppu, joten joudunko kallistumaan muuhun merkkiin? Nykyinen pulska on Whiten Liten runkoon kasattu pyörä ja sen koko on XL, mutta niissä XXL:n pulskissa taitanee ollakin aivan runkokokomaailmansa?
F. Kotlerburg
06.02.2019, 11.35
Olisi kovastikin pulskapyörän päivityksen paikka ja ostohousuja jalkaani sovittelen. Yhtenä mahdollisuutena Taiga, mitoina 186cm/89cm, joten kysymys onkin L vai XL???
L- koko taitaa olla vain loppu, joten joudunko kallistumaan muuhun merkkiin? Nykyinen pulska on Whiten Liten runkoon kasattu pyörä ja sen koko on XL, mutta niissä XXL:n pulskissa taitanee ollakin aivan runkokokomaailmansa?
Itse pyörittelen tässä samaa asiaa saman mittaisena, mutta sentin pari lyhyemmillä koivilla. Luulen, että kummatkin käy. Kannattaa toki kysäistä Polelta mielipidettä ja sitäkin, että milloin L olisi saatavana. 3-4 weeks for new orders näyttää lukevan.
Volvospede
06.02.2019, 14.56
Oraakkelille selkee XL suositus.
Justeeri
06.02.2019, 17.22
Mulle sanoivat että L kokoa tulee vasta keväällä hyllyyn.
Puusilmä
06.02.2019, 20.05
Olen 191 cm ja XL ei ole ainakaan liian iso. Jännän matala geometria.
Penkki ylös ja stemmin korotuspala paikalleen. Nyt on työmatkakelpoinen.
https://photos.smugmug.com/photos/i-Xsvkpf3/0/2422f567/X2/i-Xsvkpf3-X2.jpg
On kyllä hauska kuva. Ensin Taiga näyttää pieneltä, kun tanko on niin korkealla. Seuraavaksi se näyttääkin jättimäiseltä kun huomaa taustalla olevat kaupunkipyörät.
Oraakkeli
07.02.2019, 01.19
Oraakkelille selkee XL suositus.Otin neuvosta vaarin ja soittelin Päämajaan ja selkeä XL, jahka pähkäilimme vielä pitkäkäsityyttä ja -jalkaisuutta. Ohjaamossa tulee riittävästi tilaa ylös ja alas mentäessä. Taigahan on tehty istualtaan polkemiseen mahdollisimman pitkälle ja jahka jumppa alkaa, niin arvostan tilaa tehdä sitä...kaikin muodoin!
Puusilmä
07.02.2019, 20.28
Mäennousukyky on totta! Ajelen nyt töihin ihan vartavasten ylämäkeen, joka kiristyy yli 10% nousuun viimeisen 15 metrin matkalta. Lystiä on. Aiemmin kiersin kireimmän nousun matkalla olevien rakennusten parkkipaikkojen kautta.
Menin ja tilasin taiga rungon, ajattelin ottaa pienen terapiarakentelu projektin.
Muuten osat alkavat olemaan kasassa, mutta kammet ja keskiölaakeri on vielä etsinnässä.
Tuohon polen 120mm bsa keskiö leveyteen en ole löytänyt muuta kuin, race facen laakerin. Ja racefacen ja hopen kampia.
Osaako joku ammattilainen sanoa, löytyykö sram:lta sopivia kampia/laakereita?
makimies
09.02.2019, 22.38
Menin ja tilasin taiga rungon, ajattelin ottaa pienen terapiarakentelu projektin.
Muuten osat alkavat olemaan kasassa, mutta kammet ja keskiölaakeri on vielä etsinnässä.
Tuohon polen 120mm bsa keskiö leveyteen en ole löytänyt muuta kuin, race facen laakerin. Ja racefacen ja hopen kampia.
Osaako joku ammattilainen sanoa, löytyykö sram:lta sopivia kampia/laakereita?
Sramin kammet eivät sovi. Itse hommasin hopet
Jotkut kammet käyvät vaikka tiedoissa ei mainita 120mm keskiötä. Ainakin RF Ride on toiminut omassa Polessa.
Tilaan siis suosiolla racefacen laakerin ja kammet. :)
Yritin järkeillä tuossa polen geometria kaaviosta, kuinka pitkän hissitolpan voi laittaa xl kokoiseen runkoon.
Jalan sisämitta on 90cm (pituus 188cm) ja en ole ihan varma meneekö 170mm laskeva tolppa lian ylös.
Toivottavasti runko tulisi jo ensiviikolla.
Justeeri
10.02.2019, 21.45
Kauan on kestänyt tilauksesta kun olette pyöriä saanut?
makimies
10.02.2019, 21.51
Tilaan siis suosiolla racefacen laakerin ja kammet. :)
Yritin järkeillä tuossa polen geometria kaaviosta, kuinka pitkän hissitolpan voi laittaa xl kokoiseen runkoon.
Jalan sisämitta on 90cm (pituus 188cm) ja en ole ihan varma meneekö 170mm laskeva tolppa lian ylös.
Toivottavasti runko tulisi jo ensiviikolla.
Voi khyl olla ettei mahdu toi tolppa. Itse 183cm xl runko 120mm reverb menee just ja just. Inseam muistaakseni joku 85-86
Demo-versiossa, jolla kävin koeajamassa ennen kuin omani ostin oli 160 mm Bikeyoke ja demo-pyörän runko oli L-kokoinen. Suora putkihan tuo näyttäisi olevan tuo satulaputki, joten pitäisihän siihen nyt aika pitkä tolppa sopia. Jotain hitsiröpelöitä siellä putkessa saattaa olla, mutta nehän saa sieltä pois.
F. Kotlerburg
10.02.2019, 22.37
Saattaa olla, että tolppa oikein hulahtaa sisään.
lipsuttelija
24.02.2019, 10.17
Moi! Sopiiko tämä (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=133236;menu=1000,2,84;pgc% 5B14738%5D=14776;pgc%5B17707%5D%5B17709%5D=1;page= 5) suoraan vanhaan Taigaan Turbinen kammilla olevaan 1X11? Onko absoluten rattaissa aina offsetti?
Paksupolkija
24.02.2019, 22.37
Uuteen Taigaan (jos sillä merkitystä edes on) laitoin 6mm offsetilla tuollaisen. Pyöreä oli 3mm. Niitä taisi olla vielä 0-offsetilla. En huomannut eroa 1x10 systeemissä. Ratas on asennettuna hammaskehä sisäpuolelle.
lipsuttelija
25.02.2019, 12.12
Uuteen Taigaan (jos sillä merkitystä edes on) laitoin 6mm offsetilla tuollaisen. Pyöreä oli 3mm. Niitä taisi olla vielä 0-offsetilla. En huomannut eroa 1x10 systeemissä. Ratas on asennettuna hammaskehä sisäpuolelle.
Jees kiitti. Miten tuo offsetti mitataan? Koitin mittailla tuota paikallaan olevaa RF.ää, se vois olla 6mm jos mitataan kiinnityspinnasta hammaslinjan keskelle. Laitoinkin kyselyn tuonne bike24.lle onko tuo suora kun offsettiä ei ole ilmoitettu.
Raceface taitaa olla aina 6mm (6mm sisäänpäin) eli ei ole erikseen boostille eri offsettia tarjolla. Absolute blackilla on ainakin 6mm (ei-boost) ja 3mm (boost) vaihtoehdot. Ja lisäksi mainostavat että voi kääntää jälkimmäisen fatbike käyttöä varten ympäri eli -3mm offset.
lipsuttelija
25.02.2019, 14.41
Raceface taitaa olla aina 6mm (6mm sisäänpäin) eli ei ole erikseen boostille eri offsettia tarjolla. Absolute blackilla on ainakin 6mm (ei-boost) ja 3mm (boost) vaihtoehdot. Ja lisäksi mainostavat että voi kääntää jälkimmäisen fatbike käyttöä varten ympäri eli -3mm offset.
Vähän mitä noita etsin, ni ei kyllä oikeen löydy cinch-kiinnittyksellä kuin juuri nuo -3 ja -6mm. Tämä vähän ihmetyttääkin jos bike24.lla olisi suora tarjolla. Saahan tuon -6mm tilattua muualtakin, mut ei tahdo sitten 26 piikkistä löytyä.
TuomariKuolo
09.03.2019, 17.25
Melko verkkaiselta tuntuu Polen asiakaspalvelu. Ei vastaa meileihin eikä fb:n kautta.
Janski80
09.03.2019, 18.14
Yksi varteenotettava keino olisi viellä kokeilla ihan soittaa asiakaspalveluun jos akuutti asia.
Justeeri
09.03.2019, 20.12
Vastaavat puhelimeen vielä huonommin. Mailiin vastasivat arkisin.
Justeeri
10.03.2019, 16.13
Vaikka ei toi ostotapahtuma mikään helpoin ole kyselyineen ja neljän viikon odotusajalla. Hyvää silti kannatti odottaa :)
http://i1064.photobucket.com/albums/u370/Jussi_Luomala/Mobile%20Uploads/IMG_20190310_125926_278_zpsrmbh4dkc.jpg (http://s1064.photobucket.com/user/Jussi_Luomala/media/Mobile%20Uploads/IMG_20190310_125926_278_zpsrmbh4dkc.jpg.html)
Takamisakari
11.03.2019, 15.56
Onpa nätti. Mulla sama rengastus omassa (ei-Polessa) ja toimii kyllä hienosti.
Mun Taigassa (2017 syksy, 11-v) on eturattaana (alkuperäinen eturatas) Raceface D40417-A 28T (https://www.raceface.com/products/details/dm-narrow-wide-cinch-single-ring) ja sen offset on 3mm.
makimies
12.03.2019, 10.56
Mulla on edessä hopen ovaali, 0 offset ja takana eagle
Justeeri
14.03.2019, 17.30
Oletteko tarakoita laittanut taigaan jos olette niin mikä on sopinut? Joku muu kun mitä pole myy. Käykö esim blackburn tekeleet.
Pari kertaa olen ehtinyt käydä taigalle lenkillä. Varsin mukava peli.
Runko on jäykkä ja ohjaamon mitoitus sopii minulle varsin kivasti. Ainoa asia mikä harmittaa on, etten ostanut tätä aiemmin :)
CB highline dropperi hajosi tokalla lenkillä. Ei muutenkaan sen toiminta vakuuttanut, hidas ja muutenkin tahmainen.
Huomenna lähtee postilla takaisin myyjälle.
Osaako joku vinkata hissitolppaa, mikä on hinta-laatu suhteelta hyvä ja kestää muutaman asteen pakkasiakin?
makimies
18.03.2019, 20.54
Bikeyoke on ollut kyl hyvä dropperi. Sen saattaisin ostaa toisenkin kerran.
no-saint
18.03.2019, 23.29
Kokeeksi laitoin nykyisen fillarin myyntiin. Mikäli menee niin ideana ostaa Pole Taiga runkona. Kiekoiksi tulisi 29+ ja keulaksi Manitoun Mattoc 29+ 110mm joustolla. Ideana rakentaa kykenevä jokapaikanhöylä. Karkeilla kumeilla menisi enska-ajot, Kendan Saber pro kumeilla marat ja lumikelit 27.5x4.5 rengastuksella.
Lukemani perusteella pätevä runko, kaksilla kiekoilla monipuolinen ja harvassa läskissä on tuota 66 keulakulmaa.
Väriksi Suomi100. Hinta toki hieman hirvittää maksaa 1050€ pelkästä rungosta mutta toki "kotimaisuus" puoltaa. Jos olisi vielä terästä niin en edes miettisi vaan ostaisin heti.
Seurataan tilannetta...
Tein pieniä poikkeuksia lukuunottamatta juuri noin. Pyörä oli aivan loistava allrounder. Vaihdoin, kun polvet eivät tykänneet leveästä q-factorista.
Tein pieniä poikkeuksia lukuunottamatta juuri noin. Pyörä oli aivan loistava allrounder. Vaihdoin, kun polvet eivät tykänneet leveästä q-factorista.
Ihan mielenkiinnosta, mihin vaihdoit? Vastaavat rungot kun ovat aika harvassa, varsinkin kapeammalla q-factorilla.
En löytänyt vastaavaa tilalle. Kriteeri oli 29+ -runko ja vaihtoehdot jäi vähäisiksi. Stache tuli ostettua. Downgrade monelta osin, mutta käytettynä hinta ok. Geo ihan erilainen kuin Polessa. Saattoi vika olla miehessäkin (tai lihashuollossa), mutta nyt on jalat kunnossa. Ei naksu lonkat eikä polvet.
Tuli tuossa puuhailtua talvivanneprojekti hiukan myöhässä, 100 mm vanne, 5.05 kumi ( 130 mm ), ovaali boost-eturatas sisäänpäin kupilla. Isoimmalla rattaalla menee juuri 2.5 mm poranterä renkaan ja ketjun väliin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190322/65704560bed063fbb6ff2686462dc2e2.jpg
makimies
23.03.2019, 12.31
5.05" toimii varmaan hienosti 100mm kehällä? Ainakin 80 dt 2250 kehällä rengas on aika pyöreä profiililtaan? Miten se mahtuu runkoon tuolla kehällä? Ja keulaan?
Takahaarukan cs:ään jää n. 1 cm väliä, ylös hiukka enemmän. Vakiokeulaan, Crocin kuitukeulaan jää n. 1 cm kapeimmillaan ja EXT-Mastodoniinkin hyvin sopii..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190323/2ec28babc91be41dc67fb99f0f3ec8a9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190323/0ee7b066e581c29ebeb68f3fde485ee0.jpg
Volvospede
30.03.2019, 11.53
Onkos kukaan laittanut Taigan taka-akseliksi ilman pikalinkkua olevaa akselia. 12x197 napahan näissä on, akselin pituus on n.230mm(plus pultin kanta tai linkku yms) ja jenga 1.5mm nousulla. Ei vaan meinaa löytyä vaikka kuinka googlettaa.
Tilasi salsan akselin foxcompista. https://foxcomp.fi/salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-rear-12mm-229mm-1-5-20mm
Ne on vaan loppu.
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Volvospede
30.03.2019, 12.28
Tilasi salsan akselin foxcompista. https://foxcomp.fi/salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-rear-12mm-229mm-1-5-20mm
Ne on vaan loppu.
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Loistavaa, kiitoksia!
Onkos kukaan laittanut Taigan taka-akseliksi ilman pikalinkkua olevaa akselia. 12x197 napahan näissä on, akselin pituus on n.230mm(plus pultin kanta tai linkku yms) ja jenga 1.5mm nousulla. Ei vaan meinaa löytyä vaikka kuinka googlettaa.
Käviskös jompikumpi noista?
https://r2-bike.com/Thru-Axles-Quick-Release__12x197-mm-Thru-Axle
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvospede
30.03.2019, 22.02
Käviskös jompikumpi noista?
https://r2-bike.com/Thru-Axles-Quick-Release__12x197-mm-Thru-Axle
Kävis. Pienenä detailina 5mm kuusiokolokiristys, kun salsassa 6mm ja kun manitoun keula on 6mm avaimella, olisi kätevää jos molemmat samalla avaimella.
Puusilmä
24.04.2019, 23.01
Lähtö perjantaina töiden jälkeen, paluu sunnuntaina kuha keretään. Jännä nähdä miten Taiga taipuu touring-pyöräksi! :)
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=21&t=5918&p=130144#p130144
Kohta pari kuukautta takana taigalla ajelua ja kivalta tuo tuntuu.
Nyt ne "vaikeat" mäet, jotka vanhalla pyörällä meni ylös satunnaisesti menee helposti ylös polella.
Itse runkoa pitää kyllä myös kehua, on jäykkä. Ei notku.
Onko muilla mastodonin käyttäjillä ollut haasteita saada keulaa herkäksi pikku pomppuihin, juuriin yms.?
Olen kokeillut eri paineita ja asetuksia, mutta ei meinaa osua millään kohdalleen. IVA:an en ole vielä koskenut.
Paksupolkija
03.05.2019, 21.53
Huolsin keulan niin tuli herkemmäksi. Ja jatkoin 120-> 140mm niin nyt hitusen pienemmillä paineilla ja hitusen isommalla sagilla kuin ennen on hyvä.
Melko näppärä tuo mastodonin IVA systeemi, muutin ilmatilaa pienemmäksi (nostin kaksi spaceria yläpuolelle) ja laskin paineita hieman.
Nyt keula tuntuu paljon paremmalta omaan ajooni.
Huomattavasti herkempi, mutta silti tarpeeksi progressiivinen niin ei pohjaa lian helposti.
Puusilmä
10.05.2019, 23.43
Matkakertomus kirjattu
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=21&t=5918&start=15#p130289
TheMiklu
11.05.2019, 00.08
Matkakertomus kirjattu
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=21&t=5918&start=15#p130289
Olipa kiva kertomus :)
Puusilmä
11.05.2019, 08.57
Kiitoksia!
Joo oli kiva lukea ja kaikkeen se Taiga näköjään taipuu ja taitaa kuskin olla ihan kohtuu kunnossa koska tuollaisia matkoja jaksaa ajaa. Tosin jo pelkkä ajatus tuommoisen matkan ajamisesta läskillä noilla renkailla aiheutti suunnattoman väsymyksen:).
Suosittelisin kuitenkin kesän ajaksi renkaiden vaihtamista Jumbo Jimeihin. 4.8 versiona se ei ole kovin paljon pienempi kuin tuo 2 xxl ja rullaavuus on aivan eri tasoa varsinkin jos onnistut löytämään sellaisen vanhan pacestar-seoksella olevan. Erityisesti hiekkatiellä nuo JJ tuntuvat rullaavan ihan käsittämättömän hyvin. Säästyy nuo 2xl sitten talveksi, johon ne tarkoitettukin.
Puusilmä
11.05.2019, 21.57
Kovakuntoset ajaa Pappiskalla! :D
http://pappiskapartio.blogspot.com/2014/12/talvipaivanseisaus-2014.html?m=1
Taigassa on kiinni turbine-crankset johon vaihtelin Cane Creekin preload-ringin. Keskiö tuntuu narisevan, ajoa tammikuusta asti. Ilmeisesti näihin ei käy kuin RF:n keskiö jotta kauheaa määrää spacereita ei tarvitsisi laittaa väliin?
Pyörä oli loistava talvikauden, mitä nyt sairastelu varjosti suorituksia ajoittain. Pääasiassa jäi vahva luotto tekemiseen. Nyt kesäkauden alkaessa on vähän täpärikuumettakin, mutta Taiga hillitsee sitä parhaansa mukaan. Kunhan runko olisi ajossa hiljaa, nyt polkiessa kuuluu jatkuvaa narinaa jonka sijainti on vähintäänkin epäselvä. Pyörä on käyty läpi täysin eikä narinalle enää löydy oikein muuta lähdettä kuin keskiö. Se onkin sitten niin rasittava ettei tosikaan. Onko tällaisia narskuntaongelmia ollut muilla Taigureilla?
Toistaiseksi en ole kaivannut kesäajoonkaan joustokeulaa, vaikka vauhtia eittämättä on tullut vuoden takaiseen aivan todella paljon lisää. Mastodon on ajoittain kutkutellut takaraivossa, mutta olen sen antanut jäädä odottamaan. Ehkä vaikka päivitettyä Bluto-mallia jota on povattu jo pidempään...
Vinkkejä narinasta siis otetaan vastaan.
-D
Olethan tarkistanut/putsannut ja kiristänyt satulatolpan?
Se aiheuttaa juurikin tuommoista ärsyttävää narinaa polkiessa, jonka lähde on välillä vaikea paikallistaa.
Ja jos natina jatkuu niin kannattaa tarkistaa myös eturattaan kiinitys, ettei ole päässyt löystymään.
Itsellä loppu narina ja natina kun laitto rasvaa taka-akselin päihin.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Tuossahan niitä tulikin, itsellä ensimmäisiä runkoja ja:
- taka-akseli täytyy olla pirun tiukalla
- satulaputki sama juttu, minusta tuo satulaputki on välykseltään iso
- mulla on Hopen RST- laakerit keskiössä eikä siinä prikkoja sen enempää tarvi olla
Lehtinen Juha
20.05.2019, 21.11
Täällä myös narinan taigaa. Satulaputki putsattu ja rasvattu, keskiöstäkään ei johdu... luulen. Tarvii ny tarkistaa kans toi eturatas ja taka-akselin päät.
Satulatolpan osalta tein momenttiavaimella kiristyksen eli sen, mitä dropperi kestää momenttia ja mekanismi toimii. Lisäsin gripperiä putkeen, ei vaikutusta.
Taka-akseli pääsee ajoittain löystymään, vaikka kiristän sen mielestäni juuri niin kireälle kuin linkku antaa laittaa.
Eturatas oli löysällä mutta vaihdoin ovaaliin ja samalla kirrasin ohjemomenttiin.
Kampien preloaderi oli löysällä, nyt olen kirrannut sillä vain välykset pois...
Itse kammet olivat molemmat löystyneet, kirrattu myös ohjemomenttiin.
Yksi epäilyksen aihe on rungon sisältä vedetty vaijerikuori, voisiko se pitää natinoita? Dropperin vaijeri kun on?
Tuohon on omaa kuoren ympärille vedettävää vaahtomuoviaan, kunhan parempi dropperikin saapuu. Nyt käytössä Pro Koryak, tilalle Highline...
Volvospede
21.05.2019, 14.52
Eturatas saattaa narista aika inhottavasti jos sen kiristysrengas on löysällä.. Itellä jäi löysälle kun vaihdoin rattaan. Kauhee ääni, sitten kiristin rattaan ja pyörä on äänetön.
Vaihdoitko ketjuja kun vaihdoit uuden eturattaan? Mulla narisi Silverback uusilla ketjuilla & kuluneella ovaalilla, sama narina kuulunee myös päinvastaisella kombolla.
En mitenkään osannut paikallistaa tuota silloin eturattaaseen, onneksi täällä joku osas antaa vinkkiä.
Itsellä loppu narina ja natina kun laitto rasvaa taka-akselin päihin.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Mulla taka-akseli naris kans ärsyttävästi kun en tajunnu sitä aluksi. Kiristelin ja puhistelin kammet ja keskiöt mutta narina vaan jatkui. Mutta sit kiristin tosiaan taka-akselin kunnolla niin loppu.
Vaihdoitko ketjuja kun vaihdoit uuden eturattaan? Mulla narisi Silverback uusilla ketjuilla & kuluneella ovaalilla, sama narina kuulunee myös päinvastaisella kombolla.
En mitenkään osannut paikallistaa tuota silloin eturattaaseen, onneksi täällä joku osas antaa vinkkiä.
Kiristin jo vanhankin leivän paikalleen ennen ovaalin asentamista ja asialla ei ollut vaikutusta.
Läpiakseli voisi olla taakse aika tervetullut muutos, niin pysyisi ehkä paremmin momentissa paikallaan.
Onko kukaan asentanut kahta juomapulloa onnistuneesti Taigan etukolmion sisälle? Seattube ja downtube on sen mallisia, että en usko, että esim fidlockin framebase tai vaikka wolftoothin b-rad toimisi. Onko joku kokeillut?
Onko kukaan asentanut kahta juomapulloa onnistuneesti Taigan etukolmion sisälle? Seattube ja downtube on sen mallisia, että en usko, että esim fidlockin framebase tai vaikka wolftoothin b-rad toimisi. Onko joku kokeillut?
Mulla on kaks telinettä vierekkäin. Hyvin mahtuu eikä ole tiellä ajaessa. Jostain saksasta tilasin alumiinipalan jolla sai levitettyä kiinnikkeen kahdelle. Tossa huono kuva.
Edit. Toinen kuva lisätty.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190522/3c2b69f86cf99036071431ea69eb2d83.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190522/bd988dfdf77a40f6f9431ff569b1a991.jpg
Oho, jotain hyötyä siis leveästä q-factorista. :D Tilasin nyt kuitenkin fidlock unibasen kokeiluun kun haluaisin fidlockin pullotelineitä käyttää. Lisäksi mietitytti pullojen likaantuminen kun eivät ole yhtään downtuben suojassa. Toki tuollainen downtube lokari auttaa siihen asiaan.
Jos ei tuo fidlock unibase teline pelitä niin pitänee varmaan tuohon kahden vierekkäisen telineen ratkaisuun "tyytyä".
Oho, jotain hyötyä siis leveästä q-factorista. :D Tilasin nyt kuitenkin fidlock unibasen kokeiluun kun haluaisin fidlockin pullotelineitä käyttää. Lisäksi mietitytti pullojen likaantuminen kun eivät ole yhtään downtuben suojassa. Toki tuollainen downtube lokari auttaa siihen asiaan.
Jos ei tuo fidlock unibase teline pelitä niin pitänee varmaan tuohon kahden vierekkäisen telineen ratkaisuun "tyytyä".
Paskaisimmilla keleillä tosiaan likaantuvat herkemmin mutta ei ole ollut ongelma. Tuon kanssa toimii isot pullot ja runkokolmion sisään tuleva pussikin hyvin.
Onko täällä porukkaa, joka käyttää Taigaa pelkästään 29+ rengastuksella, vai onko tuo porukalla vain kesäajoon yms?
Jossain kohtaa tarkoitus siirtyä Unitista, johonkin vähän paremmin tekniseen rytyytykseen sopivaan jäykkäperään ja Taiga saattaisi olla yksi kova vaihtoehto (jollain rengastuksella).
Löytyisikö keneltäkään nykyisen runkomallin S-koon Taigaa n. 100-150 km säteellä Oulusta? Taiga on hankinnassa, mutta mitta-asiat tuottavat päänvaivaa. Helpottaisi jos pari asiaa pystyisi varmistamaan livenä.
Meneekö Poleen 27.5x4.5" rengas, esim. Barbegazi?
Ja kysytään nyt täältäkin, kun fb:n kautta ei tärpännyt. Löytyykö Oulusta L- tai XL-kokoa testattavaksi?
F. Kotlerburg
08.07.2019, 11.15
Menee ihan varmasti, kun kerran Snowshoe 2XL menee. 27.5" Barbegazi on korkeudeltaan lähes tasoissa isoimpien 4.8" 26" kumien kanssa.
Mitat 184cm / 88cm. L ja XL varmaan menisi molemmat? Olisiko Imatra / Lpr koeajomahdollisuutta?
Volvospede
08.07.2019, 15.11
Mitat 184cm / 88cm. L ja XL varmaan menisi molemmat? Olisiko Imatra / Lpr koeajomahdollisuutta?
Selkeä XL koko mielestäni.
Puusilmä
21.07.2019, 11.12
Kyllä on kiva pyörä ajella. Kesä on mennyt mukavasti asennusrenkailla, eli valkoisilla 2XL:llä. En kyllä pyörääni pois antaisi - kaiverrutin siihen jopa nimeni ja puhelinnumeroni varkaiden varalta.
Selkeä XL koko mielestäni.
Voisi hyvin ollakin. Pääsin testaamaan L-kokoista, ehkä vähän ahdas ainakin vakio-osilla.
Jos ostaisi runkosettinä, niin kiekot & kammet ainakin pitää hankkia uudet. Suosituksia?
Onko kukaan mitannut Taigan ohjainlaakerin kokoa? Vai onko heittää jopa S.H.I.S
Mahtaako täältä löytyä Taigan omistajia Pohjois-Karjalasta? S tai M-kokoinen on mietinnässä, niin olisi hienoa jos ei tarviaisi kokeilematta pyörää ostaa.
Ei kenellekään sattuisi olemaan Hyvinkään lähistöllä m- kokoista Taigaa koeistuttavaksi? Alkaa läskin vaihtokuume olemaan aika kova...
Jani Mahonen
12.09.2019, 09.52
Jos ostaisi runkosettinä, niin kiekot & kammet ainakin pitää hankkia uudet. Suosituksia?
No mulla on alla DT Swissin BR2250 - kiekkosetti ja kampina kuulemma räksähtelevät RaceFace NEXT SL:t. Ei ole kyllä mun käytössä vielä räksähtänyt, toisaalta ihan pahimmat dropit olen jättänyt tekemättäkin. Kivisellä polulla mennään kyllä ihan huolella kovaa.
BR-kiekkosetti on imho hinta/paino/laatusuhteeltaan ehdoton ykkönen, ja jos tuosta pitäisi jotain päivittää niin talvikiekoiksi valitsisin MCarbonin valikoimasta jotkut sopivat kuituiset herkut vaikkapa i9 navoilla. Kesäajoon pitäisin edelleen alumiiniset kehät, tulee sen verran hittiä kuitenkin että edullisempi vaihtaa.
En tiedä onko tässä langassa jo asiaa väännetty, mutta en onnistunut ainakaan löytämään vastausta.
Miksi Polen sivuilla taigan geometria on esitetty keulasta noin? Mittaa 11, eli haarukan offsetia ei ilmoiteta. Keulakulma näyttäisi mitatun suoraan navan keskelle. Lisäksi wheelbase menee puolimetriä navan ohi.
Onkohan ilmoitetut mitat todella mitattu noin? Mikä olisi tällöin todellinen keulakulma ja haarukan offset...?
j
Jani Mahonen
17.09.2019, 13.14
Löytyy Specifications-osasta tällaiset tiedot:
Fork offset 51mm
Axle to crown 511mm
Löytyy Specifications-osasta tällaiset tiedot:
Fork offset 51mm
Axle to crown 511mm
Kirjoittelin tästä viestissä 1565, noi 511 ja 51 ovat Bluton tiedot, ja 511 siis ilman sagia. 20mm sagilla axle to crown on 491mm. Polen oma haarukka on mittausteni mukaan 4cm lyhyempi, sen axle to crown on 470 ja offset pari milliä enemmän kuin Blutolla.
Ei kenellekään sattuisi olemaan Hyvinkään lähistöllä m- kokoista Taigaa koeistuttavaksi? Alkaa läskin vaihtokuume olemaan aika kova...Onko Tampere tarpeeksi lähellä?
Onko Tampere tarpeeksi lähellä?
Olisi juu, mutta kotiutin jo yhden... Kiitoksia vain.
Puusilmä
13.10.2019, 09.03
Käväisin Taigalla Kuopiosta käsin Kokkolassa. Vajaa viikko siinä sujuvasti meni. Päivämatka muotoutui lyhyen valoisan ajan vuoksi noin 100 kilometriin. Matkaa siis on saman verran kuin Aku Ankan rekkari sanoo - 313 km. Maantiepaineet edessä 1,1 bar ja takana 1,2 bar. Pyörä on kyllä erittäin mukava ajettava, mutta toki hidas, kuten olen aiemminkin todennut. Voi olla, että hommaan joskus 29" kiekot ja 3" renkaat. Mutta pyörää en vaihda.
https://photos.smugmug.com/photos/i-VfpNzXT/1/10d84483/X5/i-VfpNzXT-X5.jpg
makimies
13.10.2019, 23.56
Onkoskos kellään kokemusta taigan muuttamisesta sähkölle? Onko tuossa mitään tolkkua.
Käväisin Taigalla Kuopiosta käsin Kokkolassa. Vajaa viikko siinä sujuvasti meni. Päivämatka muotoutui lyhyen valoisan ajan vuoksi noin 100 kilometriin. Matkaa siis on saman verran kuin Aku Ankan rekkari sanoo - 313 km. Maantiepaineet edessä 1,1 bar ja takana 1,2 bar. Pyörä on kyllä erittäin mukava ajettava, mutta toki hidas, kuten olen aiemminkin todennut. Voi olla, että hommaan joskus 29" kiekot ja 3" renkaat. Mutta pyörää en vaihda.
https://photos.smugmug.com/photos/i-VfpNzXT/1/10d84483/X5/i-VfpNzXT-X5.jpg
Melkoinen sissi olet!
Puusilmä
15.10.2019, 21.57
Ei sissi, mutta Lekan miehiä :p :D
https://photos.smugmug.com/photos/i-7GwbRdc/0/b10313ac/X5/i-7GwbRdc-X5.jpg
Voi olla, että hommaan joskus 29" kiekot ja 3" renkaat. Varmaan huilaa jo paljon paremmin ku vaihtaa jumbo jimit alle. Taitaa olla hitaimmat maholliset renkaat sulla alla
Minulla ainakin rullasi 29x2.6" schwalbe melko samalla tavalla kuin jumbo jimit 4.8" leveänä. Tuo 29" setti oli minulla viikon.
Puusilmä
15.10.2019, 23.07
Minulla ainakin rullasi 29x2.6" schwalbe melko samalla tavalla kuin jumbo jimit 4.8" leveänä. Tuo 29" setti oli minulla viikon.
Hyvä tietää, mietin juuri ajellessani samaa. Kiitos! :)
Talvi mennään kuitenkin Johnny 5 nastaversioilla. Täytyy harkita Jumboja ensikesäksi. Olen ajellut noilla 5.05":lla vähän niinkuin kuntoilumielellä, kun päivittäiset matkat ovat niin lyhyitä, luokkaa 3-5 km kerrallaan. Olen tulkinnut, että 5 km vastaa 7 km:a tavallista pyöräilyä, kun kaupunkipaineet on alle 0,5 bar. :cool:
Olisi juu, mutta kotiutin jo yhden... Kiitoksia vain.
Hyvinkäällä? Olisko mahdollisuutta koeajolle?
Talvi mennään kuitenkin Johnny 5 nastaversioilla. sama suunnitelma täällä.
Jani Mahonen
16.10.2019, 10.48
Ei sissi, mutta Lekan miehiä :p :D
https://photos.smugmug.com/photos/i-7GwbRdc/0/b10313ac/X5/i-7GwbRdc-X5.jpg
Varsin asiallinen kombo. Propsit!
Hyvinkäällä? Olisko mahdollisuutta koeajolle?
Juu, tule testaamaan...
Puusilmä
17.10.2019, 22.01
Sain inspiraation ja vaihdoin Jimmy 5 nastoitetut 2XL:ien tilalle. Onhan aika laihan näköinen. Ihan kuin olisi 24" kiekot. Mutta kai siihen tottuu. Ja musta väri varmasti myös hämää hieman. Mutta käytännössä vähintäänkin senttimetri pois joka suunnasta.
Helppo oli vaihto, meni ilman rengasrautoja kumpaankin suuntaan. 2XL putosi hyllyltä kun vähän aikaa käsillä houkutteli, ei tarvinnut kantapäätä käyttää.
Nyt vaan odotellaan, että parin viikon sisään joku kivensiru rikkoo sisäkumin.... :rolleyes: ... kun likaisten vanteiden kanssa renkaat vaihdoin.
Laitoin muuten etusen "väärään" suuntaan pyörimään. Sama homma kuin Dilleissä.
Joko olet päässyt lenkille? Ja millä paineilla? Itse ajattelin aloittaa 0.5 tai 0.45 barin paineilla.
Puusilmä
17.10.2019, 23.07
Joko olet päässyt lenkille? Ja millä paineilla? Itse ajattelin aloittaa 0.5 tai 0.45 barin paineilla.
Vein Taigan pihalle ja kiersin 500 m lenkin asvaltilla. Kevyeltä tuntui, mukavan notkeaa kumia ovat, paineet hieman liikaa renkaan toimintaan nähden, jopa asvaltille. Keskivaihella sivua olevat nastalliset neliön muotoiset nappulat kastuivat vain puoliksi. Edessä oli 0,77 bar ja takana 0,8 bar. Ajelen varovasti nastoja sisään viikon verrran, ennenkuin lähden testailemaan maastoon. Jos paineet pitävät yön yli (tosiaan aina onnnistun sisäkumin rikkomaan jommasta kummasta päästä) niin lasken varmaan 0,65 bar kumpaankin päähän ennen töihin lähtöä. Painoa on ukolla 120 kg.
Puusilmä
17.10.2019, 23.15
Tästä näkee paljonko akseli laskee alemmas, kun katsoo oikein tarkasti.
https://photos.smugmug.com/photos/i-XKc5cGw/0/7de2f530/X5/i-XKc5cGw-X5.jpg
Puusilmä
17.10.2019, 23.16
https://photos.smugmug.com/photos/i-PRgC9gv/0/6e195f4e/X5/i-PRgC9gv-X5.jpg
Puusilmä
17.10.2019, 23.18
https://photos.smugmug.com/photos/i-RcFpdpD/0/c8befe56/X5/i-RcFpdpD-X5.jpg
Suosittelen tubeless jumppaa.
Ota kuva vaikka haarukasta 2xl renkaalla ja sitten johnnyllä. Olisi hyvä nähdä kokoero verrattuna johonkin kiinteään
Puusilmä
17.10.2019, 23.45
Ota kuva vaikka haarukasta 2xl renkaalla ja sitten johnnyllä. Olisi hyvä nähdä kokoero verrattuna johonkin kiinteään
Otan kuvan koko pyörästä, niin sitten voi verrata. Kokoerolla ei ole juurikaan väliä, koska isompaa nastarengasta ei ole. Luulen, että Surly:n Lou ja Bud ovat samaa kokoluokkaa kuin Johnny 5.
Akseli siis putoaa yli 1,5 cm verran, kuten kuvasta näkyy, mutta tuskin yli 2 cm:ä.
Ovat joo. Mun silmämitta sanoi että Bud on melko samankokoinen Johnnyn kanssa, ja tämä on hyvä asia.
Puusilmä
18.10.2019, 19.37
https://photos.smugmug.com/photos/i-VvcmV3F/1/2f2a177a/X5/i-VvcmV3F-X5.jpg
Laiha mikä laiha :(
Mutta hyvänä puolena on, että nyt saan sivulaukut alempaan tasoon kiinni, kun niiden kiinnikkeet eivät ota enää renkaiden reunanappuloihin kiinni.
Mulla Next SL-kammissa 223 mm, eli normaali 190 peräisen kampi. Ne leveät 11.5 mm holkit putoaa pois ja 1.5 mm tilalleLainaan nyt hyvin vanhaa juttua, mutta tarttis apuja kun ei löydy race face ohjeista.
Eli olen vaihtamassa kapeampaa akselia RFturbine kampiin, 100bsa keskiö, nyt akseli on rf189 ja vaihdan tilalle rf169 koska tilaa on ja ketjulinja paranee.
Kysymys olis sellanen että kun nyt molemmin puolin keskiötä akselissa on yhdet paksut(onko sitten se 11,5) spacerit ja yhdet sellaiset ohuet missä on olake laakerin sisäkoolia vasten, eli nämä eivät varmaan ole spacerit ja missään asennusohjeessa niitä ei näy, mutta varmasti ne sinne kuuluu.
189 akselilla ohje sanoo että 11,5mm spacerit molemmin puolin, ja 169 akselilla 1,5mm per puoli. Saako noita 1,5mm avaruudettajia jostain?
Edit. Eikun nuo mainitsemani ohuet prikat taitaakin näkyä BB asennuskuvassa. Eli tuollaiset 1,5mm spacerit tarvitsen
Onko kukaan mitannut Taigan ohjainlaakerin kokoa? Vai onko heittää jopa S.H.I.S
Niin olisko?
Vois miettiä osia hyllyyn tulevaa projektia silmällä pitäen
Onko muilla ollut ongelmia race facen keskiölaakereiden kanssa?
Itselläni ei ole kestänyt kuin 600-800km, jonka jälkeen ovat olleet kypsät.
Onko kenelläkään kokemuksia hopen laakereista, onko niiden kanssa ollut murheita?
Hopelta näyttää löytyvän myös 30mm akselille laakereita.
No juuri hopen napaan laakereita vaihtaneena vain 200 km jälkeen ostaisin jotain aivan muita laakereita kuin hopen. Skf, fag.
No juuri hopen napaan laakereita vaihtaneena vain 200 km jälkeen ostaisin jotain aivan muita laakereita kuin hopen. Skf, fag.
Ei sitten taida hinta - laatu mennä suhteessa. Hopen 30mm laakerit noin 100e. RF:n laakereita saa noin 50e hintaan.
roudastarospuuttoon
24.11.2019, 20.18
Ei kellään sattuisi olemaan pääkaupunkiseudulla L- tai XL-kokoista Taigaa jota voisi koejaa?
Volvospede
26.11.2019, 13.02
Ei kellään sattuisi olemaan pääkaupunkiseudulla L- tai XL-kokoista Taigaa jota voisi koejaa?
Mulla on L kokoinen taiga vantaalla myyrmäessä mitä on aika moni käynyt kokeilemassa koon puolesta. Semmonen parkkis pyörittely tms onnistuu kyllä.
Bikeworx:ista kannattaa myös kysellä jos niillä olis antaa koeajoon taiga jos enempi pitää päästä ajamaan, ainakin muita malleja siellä on.
https://photos.smugmug.com/photos/i-VvcmV3F/1/2f2a177a/X5/i-VvcmV3F-X5.jpg
Laiha mikä laiha :(
Mutta hyvänä puolena on, että nyt saan sivulaukut alempaan tasoon kiinni, kun niiden kiinnikkeet eivät ota enää renkaiden reunanappuloihin kiinni.
No nyt on sanotaanko persoonallinen setuppi. Onko tuossa etutarakalla kuormaliinakelat kiinni vai näyttääkö vain?
Nyt olisi hienoa Polar Blue väriä saatavilla ja runkotilaus polttelee kovasti. Koko vaan vieläkin epäilyttää. Ällää olen kokeillut ja jotenkin se tuntui ahtaalta. XL-kokoista täällä jo aiemmin suositeltiin, mutta kun en ole pässyt testaamaan niin pelottaa onko kuitenkin sitten iso. Toki kysyin aiemmin Poleltakin ja vastasivat näin: "XL toimii myös, jos haluaa vielä tilavemman ohjaamon."
Volvospede
27.11.2019, 11.43
Nyt olisi hienoa Polar Blue väriä saatavilla ja runkotilaus polttelee kovasti. Koko vaan vieläkin epäilyttää. Ällää olen kokeillut ja jotenkin se tuntui ahtaalta. XL-kokoista täällä jo aiemmin suositeltiin, mutta kun en ole pässyt testaamaan niin pelottaa onko kuitenkin sitten iso. Toki kysyin aiemmin Poleltakin ja vastasivat näin: "XL toimii myös, jos haluaa vielä tilavemman ohjaamon."
Se XL on 2cm pidempi ja 3cm korkeampi satulaputken osalta. En usko että millään voi olla liian iso, jos L tuntui ahtaalta.
OK. Kammet puuttuu, näistä vissiin käy molemmat:
https://r2-bike.com/RACE-FACE-Crank-Set-Turbine-CINCH-System-FAT-190-black-2018-175-mm
https://foxcomp.fi/race-face-ride-xc-fatbike-kammet-190mm-peralle-175mm-1
makimies
27.11.2019, 14.28
noh. mulla oli sama "ongelma". Olen 183cm ja otin xl rungon. Ajan 35mm stemmillä (kaikissa pyörissä) ja XL taigaan piti laittaa 760 tanko. Vähän tuo ajoasento on pitkä ja käy alaselälle jos ei ole hetkeen ajanut. Toisaalta todella kova laite kun tulee tuoretta lunta ja aletaan talvipolkuja tunkkaamaan. Ehkä ottaisin nyt L kokoisen ja ajaisin fatbikea tosi pystyllä asennolla.
ostin XL kokoisen n. vuosi sitten osittain myös tuon top tube mitan perusteella. Nyt polen geo-taulukko on päivittynyt ja xl kokoisen top tube ilmoitetaan 674, mutta runkoa ostaessani xl rungon toptube oli 656mm. En tiedä onko runkoja muutettu vai oliko geo mitoissa virhe.
OK. Kammet puuttuu, näistä vissiin käy molemmat:
https://r2-bike.com/RACE-FACE-Crank-Set-Turbine-CINCH-System-FAT-190-black-2018-175-mm
https://foxcomp.fi/race-face-ride-xc-fatbike-kammet-190mm-peralle-175mm-1
Käy varmaan, RIDEssa hyvä puoli olisi 24 mm akseli, olisi hieman suuremmat laakerikuulat laakerissa, mutta taitaa kampisarjana olla melkoinen ankkuri.
Turbine-kammissa taitaa olla tuo muovinen esikiristysruuvi/välyksensäätö, mielestäni se on ihan hanurista, pistin tilalle NEXTin kampiin
https://r2-bike.com/CANE-CREEK-eeWings-Preload-Ring-Aluminium_1
Ne 1.5 mm spacerit varmaat joudut pyöräyttään sorvilla...
Joo mieluummin Turbinet kuitenkin. Kiitos tuosta preload vinkistä. Sopisiko nämä (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/396/712517/race-face-cinch-bb-spacer-kit-osbb) spacereiksi? Vai tuleeko jossain keskiölaakerissa riittävästi spacereita mukana?
Vahvasti epäilen että ei. Tuon paketin sisältöä ei luetella missään ja kuvasta pällistellen ei taida akselin prikkoja olla. Ne rungon ja laakerikuppien 2.5 mm spacerit tulee yleensä laakerin mukana, mutta noita 1.5 mm 30 mm akselille tulevia ei taida olla missään.....paremmin tietävät kertoo. Itse sorvasin POM-muovista.
Puusilmä
28.11.2019, 23.06
No nyt on sanotaanko persoonallinen setuppi. Onko tuossa etutarakalla kuormaliinakelat kiinni vai näyttääkö vain?
Juu, liinat on. Kyllästyin mustekalojen kanssa painimiseen. Kulkee hyvin muuttolaatikot ja muut roinat tarvittaessa, kun ne saa tukevasti kiinni.
Paksupolkija
29.11.2019, 08.43
Ei noiden spacerien tarvitse olla mitään mittatarkkoja ja täysin pyöreitä. Esim halppis muovisesta leikkuulaudasta reikäsahalla saa ihan ok.
Niin olisko?
Vois miettiä osia hyllyyn tulevaa projektia silmällä pitäen
Tähän vastausta odotan itsekkin. :)
Onko muilla ollut ongelmia race facen keskiölaakereiden kanssa?
Itselläni ei ole kestänyt kuin 600-800km, jonka jälkeen ovat olleet kypsät.
Onko kenelläkään kokemuksia hopen laakereista, onko niiden kanssa ollut murheita?
Hopelta näyttää löytyvän myös 30mm akselille laakereita.
Tilasin kokeeksi rotorin 30mm bsa laakerit.
https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/road/bottom-brackets/bsa-30-steel.html
Ulkoisesti näytti ihan hyviltä ja oli jopa vaseliinia tarpeeksi tehtaan jäljiltä.
Mielenkiintoista nähdä kestääkö nämä yhtään paremmin kuin racefacen laakerit.
Puusilmä
08.12.2019, 15.26
Kyllä on Taigan mäennousukyky hämmästyttävä. Kävin vihdoinkin testaamassa sellaisia mäkiä, joita en meinannut päästä ylös edes sähköavustetulla KTM:n läskillä (4" renkaat). Ihan keposeen nousivat mäet ylös rapeassa 2-4 cm lumessa. Ei minkäänlaista ongelmaa. Ykköstä vaan sisään ja etukumaraa tiukemmaksi mäen muotoa mukaillen. Tokihan se pani puuskuttamaan, mutta sitä vartenhan tuolla ulkona käydään. Voi Jumala, että rakastan tätä pyörää!
https://photos.smugmug.com/photos/i-3xMsdL7/0/a813820d/X5/i-3xMsdL7-X5.jpg
Puusilmä
11.12.2019, 21.27
Eipä mahtunut uusi kannettava reppuun - onneksi on tukevat kuormansidontaliinat :)
https://photos.smugmug.com/photos/i-nNV9Kxf/0/2e132504/X5/i-nNV9Kxf-X5.jpg
https://photos.smugmug.com/photos/i-4jDq2hx/0/560144dd/X5/i-4jDq2hx-X5.jpg
eetu.sulo
15.12.2019, 13.38
Laitoin marraskuussa puoliksi vitsillä hyvin palvelleen Salsa Beargreasen myyntii ja se menikin sitten samantien kaupan. Päätin et nyt ollaan hetki ilman läskiä kun Taival projekti verotti vielä lompakkoa, noo se päätös piti 8h ja sitten olikin jo Taiga tilauksessa. Sain pyörän kasaan torstaina ja koitan tuossa tunnin parin päästä ottamaan ensi puraisut. Kokoonpano on tällä hetkellä seuraavanlainen.
Voimansiirto. Raceface turbine kammet 175mm,30t eturatas. Shimano Slx 11-46 pakka, xt vaihtaja ja liipaisin.
Sixpack-Racing bashguard.
Vanteet. Dt-Swiss kehät ja navat.
Jarrut. Shimano xt8000 vanhat kunnon kaksmäntäiset 180mm xt:n levyillä.
Satulatolppa. Brand-x ascsend 125mm stelth.
Satula. Ergon sr comp.
Ohjaamo. Xlc stem 35mm, Xlc sarvet 20mm nousulla ja 9° backsweepillä ja Ergonin GA3 gribit.
Renkaiksi valikoitui Maxxiksen minion fbf:n eteen ja taakse Maxxiksen colossusksen molempien renkaiden koko on 26x4.8.
Runkoon lätkin lisäksi Riesel designin suojateippejä jollain stickerbomb kuvioinnilla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191215/23f2f06932cfb255310effdd44820a15.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191215/9cf274e081e0f7f2fec3ecd770b3c6fb.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191215/259bb521241410fb57c2986334d75591.jpg
Lähetetty minun H4113 laitteesta Tapatalkilla
Laitoin marraskuussa puoliksi vitsillä hyvin palvelleen Salsa Beargreasen myyntii ja se menikin sitten samantien kaupan. Päätin et nyt ollaan hetki ilman läskiä kun Taival projekti verotti vielä lompakkoa, noo se päätös piti 8h ja sitten olikin jo Taiga tilauksessa. Sain pyörän kasaan torstaina ja koitan tuossa tunnin parin päästä ottamaan ensi puraisut. Kokoonpano on tällä hetkellä seuraavanlainen.
Voimansiirto. Raceface turbine kammet 175mm,30t eturatas. Shimano Slx 11-46 pakka, xt vaihtaja ja liipaisin.
Sixpack-Racing bashguard.
Vanteet. Dt-Swiss kehät ja navat.
Jarrut. Shimano xt8000 vanhat kunnon kaksmäntäiset 180mm xt:n levyillä.
Satulatolppa. Brand-x ascsend 125mm stelth.
Satula. Ergon sr comp.
Ohjaamo. Xlc stem 35mm, Xlc sarvet 20mm nousulla ja 9° backsweepillä ja Ergonin GA3 gribit.
Renkaiksi valikoitui Maxxiksen minion fbf:n eteen ja taakse Maxxiksen colossusksen molempien renkaiden koko on 26x4.8.
Runkoon lätkin lisäksi Riesel designin suojateippejä jollain stickerbomb kuvioinnilla.
Milloin tilasit rungon tarkalleen? Itse tilasin 29.11. ja odottelen vielä omaani.
eetu.sulo
19.12.2019, 09.24
16.11 Tilasin ja vajaa pari viikkoa meni. Taipaleen tilauksessa sitä vastoin taisi mennä lähemmäs kolme kuukautta.
Lähetetty minun H4113 laitteesta Tapatalkilla
Ekasalmi
02.02.2020, 14.31
Muutama tarkentava kysymys osien hankkimista varten Pole Taiga runkoon:
Keskiö ja kammet:
Ilmeisesti Race Facen BSA 100mm keskiö ja Turbine cinch kammet 190mm (tai rf189) akselilla ovat varmin ja helpoin ratkaisu jos haluaa käyttää isoimpia renkaita? 120mm BSA keskiöitä en meinaa löytää mistään.
Tuo yhdistelmä taitaa vaatia 11,5mm spacerit, käykö siihen tästä setistä? https://www.bike-components.de/en/Race-Face/Cinch-Spacer-Kit-for-BB30-PF30-p43087/
170mm turbine kammet näyttää olevan kortilla, mutta tuskin tuo 175mm lisäys aiheuttaa paljoa enemmän osumia?
Jarrut:
Olen suunnitellut Maguran MT5 jarruja tuohon ja tarkoitus käyttää 180mm roottoreita. Post Mount näyttää olevan standardi sekä rungossa, haarukassa että jarruissa, mutta kaupoista löytyy myös liuta PM adaptereja Maguralle, tarvitaanko niitä 180mm roottorin kanssa taigassa ja jos tarvitaan niin mikä malli?
Tarakka:
Kuulin suoraan Polelta että ovat lopettaneet omien Taiga tarakoiden valmistuttamisen/myynnin. Onko porukalla kokemusta meneekö muiden valmistajien tarakat, etenkin takatarakka Taigaan suoraan/helposti?
Paksupolkija
02.02.2020, 15.46
Ei sillä keskiöllä ole periaatteessa väliä, se väliputken vaan jättää pois. Turbine Cinch kammethan noissa tulee tehdaskokoonpanossakin. Sitten vaan veistelee vaikka ohuesta muovisesta leikkuulaudasta spacerit 30 ja 40m pyörösahanterillä jos akkuporakone löytyy.
Ekasalmi
02.02.2020, 17.57
Ei sillä keskiöllä ole periaatteessa väliä, se väliputken vaan jättää pois. Turbine Cinch kammethan noissa tulee tehdaskokoonpanossakin. Sitten vaan veistelee vaikka ohuesta muovisesta leikkuulaudasta spacerit 30 ja 40m pyörösahanterillä jos akkuporakone löytyy.
Tarkoitatko reikäsahaterää? Mutta en kyllä ymmärrä miten leikkuulaudasta helposti saa kummallakaan juuri sopivaa spaceria, kun leveys on myös tässä erittäin olennainen tekijä. Sen leikkaaminen ohuesta palasta sopivaksi sekä tasaiseksi on äkkiseltään kuviteltuna haastavaa.
Edit: Taitaa olla parempi ostaa jostain suoraan sopivan paksuista levyä ja parilla eri reikäsahan terällä vetästä spacerit siitä. Ei tarvii säätää, leikkuulaudat tuskin on just oikeassa mitassa monesti.
Puusilmä
02.02.2020, 20.13
Pitkästä aikaa Kuopiossa on lunta sen verran, että pääsi vähän hankeen möyrimään. Jäällä oli jo heti hieman vettä railopaikoissa. Ei nyt pahasti lunta, mutta sen verran, että piti ykkösellä vaan pyörittää. Senttimääränä uppoumaa ehkä 8 cm. Aivan kantamatonta lunta, ainakin eilen. Kyllä on Taigan runkogeometria hyvä, ajo on hidasta, mutta helppoa. Kertaakaan ei röykkyisissä kohdissa ollut mitään ongelmia. Renkaina nastoilla varustetu Johnny 5:set. Keskinopeus 6-7 km/h kun yritin olla hengästymättä oikeasti.
Ekasalmi
02.02.2020, 22.47
Jarrut:
Olen suunnitellut Maguran MT5 jarruja tuohon ja tarkoitus käyttää 180mm roottoreita. Post Mount näyttää olevan standardi sekä rungossa, haarukassa että jarruissa, mutta kaupoista löytyy myös liuta PM adaptereja Maguralle, tarvitaanko niitä 180mm roottorin kanssa taigassa ja jos tarvitaan niin mikä malli?
Tähän selvisi sen verran, että riippuu mikä on Polen rungossa olevan Post Mount jarrukiinnityksen koko tuumissa. Näköjään valmiissa pyörissä käyttävät 180mm roottoreita pelkästään, niin järki sanoisi että menee suoraan runkoon täten ollen 7 tuumaa?
https://www.magura.com/media/1873/magura_mounting_guide_english.pdf
Volvospede
03.02.2020, 11.07
Tähän selvisi sen verran, että riippuu mikä on Polen rungossa olevan Post Mount jarrukiinnityksen koko tuumissa. Näköjään valmiissa pyörissä käyttävät 180mm roottoreita pelkästään, niin järki sanoisi että menee suoraan runkoon täten ollen 7 tuumaa?
https://www.magura.com/media/1873/magura_mounting_guide_english.pdf
Samaa mieltä joo. Eteen sais 160mm levyn jos välttämättä haluais, mutta takana 180mm on minimi. Eikös tuosta hieman aikaisemmin olleesta keltaisen pyörän kuvastakin näe että takana satula on kiinni ilman adaptereita, edessä on pikku adapteri.
Ekasalmi
03.02.2020, 20.00
M ja L koon välillä hieman vielä tuumin, kun koeajossa ei päässyt niin kattavasti testaamaan runkojen eroa eri tilanteissa ja pyörissä oli täysin erilaiset renkaat. Huomattavin ero itselle oli se, että M koon keulaa oli paljon helpompi nostaa. Mittaa on 178cm ja jalan pituus about 84cm, eli juuri kokojen kynnyksellä. M koko näytti L verrattuna ahtaalta, mutta ei se ajossa juurikaan tuntunut ja sahan stemmillä säädettyä. Esim. Canyonin Dudeen verrattuna Taigan M koossakin on isoja eroja jopa Duden L kokoon.
Vähän molemmin puolin tässäkin ketjussa näyttää 180cm tietämillä jakautuvan porukka M ja L kokoon. Sen verran kuitenkin polkurymistelyä ajattelin myös tuolla suorittaa, että mietin meneekö L sitten vähän liian "laivaksi". Keulan nostotkaan ei saisi liian raskaaksi käydä. Pyörä on tulossa talveksi maasto sekä työmatka ajoon ja kesälle pääasiassa pyöräretkeily käyttöön sekä märän kelin maltillisempaan maastoajoon.
Volvospede
04.02.2020, 10.11
M ja L koon välillä hieman vielä tuumin, kun koeajossa ei päässyt niin kattavasti testaamaan runkojen eroa eri tilanteissa ja pyörissä oli täysin erilaiset renkaat. Huomattavin ero itselle oli se, että M koon keulaa oli paljon helpompi nostaa. Mittaa on 178cm ja jalan pituus about 84cm, eli juuri kokojen kynnyksellä. M koko näytti L verrattuna ahtaalta, mutta ei se ajossa juurikaan tuntunut ja sahan stemmillä säädettyä. Esim. Canyonin Dudeen verrattuna Taigan M koossakin on isoja eroja jopa Duden L kokoon.
Vähän molemmin puolin tässäkin ketjussa näyttää 180cm tietämillä jakautuvan porukka M ja L kokoon. Sen verran kuitenkin polkurymistelyä ajattelin myös tuolla suorittaa, että mietin meneekö L sitten vähän liian "laivaksi". Keulan nostotkaan ei saisi liian raskaaksi käydä. Pyörä on tulossa talveksi maasto sekä työmatka ajoon ja kesälle pääasiassa pyöräretkeily käyttöön sekä märän kelin maltillisempaan maastoajoon.
Oon varmaan kirjottanu saman ennekin mutta 178 on pituutta, jalan pituus joku 81 tai 82 ei voi muistaa ja ajoin ensin M kokoisella Taigalla ja sittemmin siirryin L kokoon, paljon parempi minun käyttöön. Bunnyhopit yms onnistuu ihan samalla tavalla. Mutta kyllä se ohjaamo tuntuu tilavammalta, esim jyrkät nousut ja trial tyyppinen ajelu. Ja mitä kovempi vauhti sitä kivemmalta toi pidempi pyörä tuntuu. Ei se M ollut liian pieni eikä huono, mutta toi L on mielestäni ollut parempi ilman mitään kompromisseja. Jos nyt ostaisin uuden niin vois hyvin ottaa XL koon ja tempasta satulaputkesta kaiken ylimääräisen pois jotta sais hissitolpan tarpeeks alas! :-)
Ekasalmi
26.02.2020, 03.48
Onko tuo iha normaalia uuden rungon kierteiden kanssa, että esim. jarru kaliperin ruuvit ja keskiö kuppi ovat todella nihkeitä paikalleen ruuvattavia jo heti kättelyssä? Keskiön kierteisiin ei kevyt rasvaus ainakaan vielä parantanut tilannetta. Keskiön kierteessä selkeästi pientä/hienoa roskaa, saa nähä saako mitenkään edes siivottua kunnolla. Yksi vanha pyörä oli päässyt ruostumaan keskiön kierteistä niin sen ymmärsi että oli pahasti jumissa.
Eihän niihin oo jääny maalia? Se on melkoinen lukite.
Ekasalmi
26.02.2020, 13.19
Eihän niihin oo jääny maalia? Se on melkoinen lukite.
Ei nähdäkseni. Itse ruuveissa ja keskiö kupissa on kierteissä näyttäisi olevan valmiina kuiva lukite.. Olisikohan se sitten syynä tuohon. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Keskiö kuppia pystyy muutaman kierroksen pyörittämään käsivoimin mutta sitten pitäisi ottaa työkalu käyttöön.
Volvospede
26.02.2020, 15.50
Oli mun pyörässä maalia jengoissa, ainakin pullotelineiden ja tavaratelineiden ruuvinreijissä. Jarrukiinnikkeiden jengoja en muista, todennäköisesti menivät siis helposti. Varovasti sai putsailla maalit pois että sai ruuvit lähtemään jengoille oikein. Keskiön kanssa ei mitään ihmeitä, käsin alkuun pari kierrettä ja avaimella loput. Piti siinä kyllä varmistella että onhan se varmasti oikeilla jengoilla ennenkuin alkoi avaimella kääntämään.
Ekasalmi
26.02.2020, 17.35
Oli mun pyörässä maalia jengoissa, ainakin pullotelineiden ja tavaratelineiden ruuvinreijissä. Jarrukiinnikkeiden jengoja en muista, todennäköisesti menivät siis helposti. Varovasti sai putsailla maalit pois että sai ruuvit lähtemään jengoille oikein. Keskiön kanssa ei mitään ihmeitä, käsin alkuun pari kierrettä ja avaimella loput. Piti siinä kyllä varmistella että onhan se varmasti oikeilla jengoilla ennenkuin alkoi avaimella kääntämään.
Joo tuota juuri mietin tässä, että otinko jengat tarpeeksi huomioon. Jarrukaliperien kierteet eivät ole niin kriittiset, mutta keskiön kierteet on todella tärkeät. Noh onneksi en keskiö kuppia vääntänyt kuin käsin vähän kokeillen. Vaikka ilmeisesti kierre keskiössä on monia etuja, niin kyllä suoraan runkoon tehtävät kierteet olisi nähdäkseni hyvä välttää. Jos ne menee kunnolla pilalle, niin siinä saattaa mennä koko runko pilalle. Jarrukaliperit voisi hyvin hoitaa pulteilla ja keskiö pressfittinä tai niin että keskiölaakerien väliputkessa kierteet.
Ekasalmi
27.02.2020, 02.42
Kannattaa olla noiden kanssa näköjään tarkkana, ihan ilman työkaluja sai keskiön laakerikupista kierrettä vaurioitettua, kun ei ollut jengat kunnolla. Harvinaisen tarkkaan saa kierteille asetella nuo.
Villetre
27.02.2020, 10.05
Toisaalta voisi se kierre olla putsattuna asiakkaalle. Pikku juttu mutta arvokas ostajalle.
Ekasalmi
28.02.2020, 00.54
Toisaalta voisi se kierre olla putsattuna asiakkaalle. Pikku juttu mutta arvokas ostajalle.
Joo samaa mietin itsekin. Ei tuossa nyt sentään maalia näytä minulla olevan mutta ilmeisesti usein jotain töhnää runkojen kierteistä löytyy. Kyllä näissä yli tonnin rungoissa saisi jo olla pikku yksityiskohdat kunnossa, vaikka valmistajalle runko olisikin halvimmasta päästä. Kierteet on helppoa, nopeaa ja turvallista kunnon työkaluilla putsata ja toisi lisäarvoa kaikille.
Mielenkiintoinen seikka tämäkin, että paljon käytetään aikaa pyörän geometrian suunnitteluun ja keskitytään pyörän ominaisuuksiin, mutta sitten ihan tällaiset pienet perusjutut kuten puhtaat kierteet tai asennuksen sekä huollon helppouteen panostaminen tuntuu loistavan poissaolollaan.
Eipä se paljoa lämmitä jos runko on kestäväksi tehty mutta kierteet hajoaa helposti.
Tuntuu siltä, että tälläkin alalla olisi helppoa loistaa muiden seasta hyvällä asiakaspalvelulla ja tiukalla laadunvalvonnalla. Siihen päälle kun panostaisi myös huoltoystävällisiin ratkaisuihin niin huh huh..
Ekasalmi
28.02.2020, 20.34
Juttua vielä noista keskiön seuduille tulevista spacereista, kun asia on ainakin minua hämmentänyt kovasti osia hankkiessa:
Tässä linkki racefacen viralliseen dokumenttiin missä havainnollistava kuva ensiksi:
https://www.raceface.com/media/B30067-B-Web.pdf
Elikä noi 2,5mm spacerit mitä tarvitaan rungon ja laakerikuppien väliin tulee ainakin RF BSA30 cinch 100mm ja 83mm seteissä mukana, niitä ei siis tarvitse alkaa veistelemään mistään itse. Tarkoitan tällä noita spacereita minkä yläpuolella on eri keskiö leveys mittoja ja kuten kaaviosta näkyy 120mm leveään tulee nuo kaikki kolme kuvan mukaisesti. Vahvistin tämän mittaamalla työntömitalla itse.
Sitten ollaan ilmeisesti erikseen puhuttu noista spindle, eli akseli spacereista mihin viitataan tuon dokumentin oikean ylänurkan taulukossa(ADDITIONAL SPINDLE SPACERS FOR PLUSBIKES & FATBIKES). En ole varma näkyykö niitä kuvassa ollenkaan, mutta nuo kuvassa näkyvät litteät läpyskät mitkä tulee laakerikupin ulkosivun päälle kuvassa ovat aikalailla jotakuinkin 1,5mm paksut kun työntömitalla mittasin ja ne tulevat mukana. Toki ne taitavat enemmän olla kuppilaakerin sisustaa suojaamaan?
Joka tapauksessa tarvitaankohan tuohon kuppilaakerin ulkosivulle vielä jotain 1,5mm lärpäkkeitä lisää kaiken mukana tulevan päälle, jos hommaa RF BSA 30 keskiölaakerin ja rf189(190mm akselilla) cinch turbine kammet? Tuo 1,5mm on niin olematon lärpäke, että en ymmärrä mistä ihme leikkuulaudoista täällä porukka on noita sorvaillut, tulee varmaan 5mm ennemmin ku 1,5mm.. Onko tuo spindle spacer tarkoitettu jotenkin lähinnä estämään ettei kampi hankaa/ota laakerikupin reunaan kiinni? Vai eikö niitä saa tarpeeksi kireälle ilman?
Vai olenko nyt totaalisesti missannut tässä jotain?
Bikemagasine näyttää tehneen testiraportin Taigasta:
https://www.bikemag.com/gear/mountain-bikes/fatbike-bikes/tested-pole-taiga-fatbike/
Suurin ongelma näytti testaajalla olleen päättää onko pyörä Taiga vai Tiaga:):). Mutta jos jollain on ns."buyers remorse" niin artikkelin lukeminen varmaan auttaa siihen.
^artikkelin aloituskuvassa Taiga on SAIRAAN UPEA !!
Kaipais vaan sen moottorivaihtoehdon umpihankeen.
Jani Mahonen
01.04.2020, 12.26
Vai olenko nyt totaalisesti missannut tässä jotain?
No minä taistelin noiden RF:n spacereiden kanssa ja tavasin manuaalia yhden yön. Sitten sain Polelta tyhjentävän ohjeen omalle kampisetille ja Taigalle ja ongelmat poistuivat. Mahtavaa!
Ei koskaan ole jäänyt spacerien oikea määrä laskematta mutta tällä kertaa jäi. Mielestäni RF saisi parantaa dokumentaation tasoa, en ainakaan silloisella (2018) ohjeella pystynyt suoriutumaan tilanteeesta itse.
Hieman tässä miettinyt Farleyn päivitystä Taigaan. Onko porukka täällä punninnut Taigojaan ja millä kokoonpanoilla? Erityisesti kiinnostas myös pelkkä rungon paino M/L koossa, jos joku osaisi sanoa.
Villetre
04.04.2020, 16.11
Sama paino kiinnostaisi. Seuraava läski kun tulee olemaan kevyt..
Paksupolkija
06.04.2020, 12.38
Rungon paino oli jotakuinkin 2,5kg M/L, muistaakseni Polen facebookissa oli kuva muutama vuosi sitten. Urkkaava speksaaja teki 11,9kg Taigan jäykällä keulalla. Muutenhan tuollainen painaa ilman hipo-hipo osia n.15kg, riippuen renkaista ja vanteista. Alle 13kg on aika helposti saavutettavissa jäykällä keulalla.
Rungon paino oli jotakuinkin 2,5kg M/L, muistaakseni Polen facebookissa oli kuva muutama vuosi sitten. Urkkaava speksaaja teki 11,9kg Taigan jäykällä keulalla. Muutenhan tuollainen painaa ilman hipo-hipo osia n.15kg, riippuen renkaista ja vanteista. Alle 13kg on aika helposti saavutettavissa jäykällä keulalla.
Oisin veikannut vielä isompaa painoa. Eli juurikin tuollaisen 13kg saisi suht helposti ja kohtuuhinnalla.
Puusilmä
24.04.2020, 22.47
Olen tullut siihen tulokseen, että Polen etutarakka on liian hutera oikeaan käyttöön - alkaa olla vuoden käytöllä jotensakin niin nitku.
Katotaan, jos löydän paremman niin postaan tänne. Old Man Mountain työn alla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.