Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Taiga Fatbike

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9

Pole Bicycles
03.01.2016, 20.24
Kyhättiin peruslenkillä lyhyt videoklippi. Videon ei itsessään ole tarkoitus todistaa mitään. Videolla allekirjoittanut ajelee Taigalla ja kommentoi fiiliksiä. Pääsin ensimmäistä kertaa lumille Veetiren Snowshoella. On muuten aika jäätävän hyvät renkaat. Rullaus pikkuisen kovemmilla paineilla vastaa miltei 29 2.3" trailirenkaan rullaavuutta. Läskipaineilla rullaavuus sitten katoaa luonnollisesti. Rengas oli todella miellyttävä ajaa pyöreän muodon ansiosta. Alla olevassa pyörässä on 68° ohjauskulma ja loivempaa kaipaan alle, mutta headsetti on toisessa pyörässä kiinni. Ajeltiin tänään ensilumilla ja oli tosi hauskaa :)

https://youtu.be/jMEYSb5Y2jM

Nousupätkä on tältä osuudelta https://www.strava.com/segments/11139143

Ettan
03.01.2016, 22.45
Ihan mielenkiinnosta, mutta asiasta kukkaseen niin mikä ns huomiovärinen takki sulla on päällä Polen edustaja? Oon itse just etsinyt oranssia talvitakkia.

janne kuivakangas
03.01.2016, 22.58
Katselin itse samaa onko evoc. ?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

fanatic
03.01.2016, 23.19
eikös sekä takki että housut ole yokoa?

Pole Bicycles
04.01.2016, 00.10
Ihan mielenkiinnosta, mutta asiasta kukkaseen niin mikä ns huomiovärinen takki sulla on päällä Polen edustaja? Oon itse just etsinyt oranssia talvitakkia.

Takki on tämä: http://yoko.fi/products/yxc-10-1-jacket-men/
Housut on prototyypit tästä XC housuista: http://yoko.fi/products/mtb-windstopper-pants/

Minulla on Yokon MTB takkikin, mutta hiihtotakki toimii paremmin vähän viileämmällä kelillä.

Kuski on allekirjoittanut, eli Leo Kokkonen. Voinen sanoa edustavani Polea ;)

brilleaux
04.01.2016, 08.10
Mielenkiinnolla odotan kuinka syvälle läski imaisee maailmaansa itse suunnittelijan. ;)
Pikkusormi on annettu jo.

J.Kottenberg
04.01.2016, 12.18
Mielenkiinnolla odotan kuinka syvälle läski imaisee maailmaansa itse suunnittelijan.

Toivottavasti ei niin syvälle että hän menettää rauhallisuutensa ja asiallisen käytöksensä.

Tuon joku viesti aiemmin olleen videon perusteella ei ainakaan kömpelöksi tai vaikeasti käsiteltäväksi voi Polen läskiä sanoa.
Tietysti jos ostoa suunnittelee, pitäisi koeajaa joku pätkä niin että vertaisi vaikka omaan läskiin tai johonkin toiseen niin silloin selviäisi enemmän. Mutta kyllä minusta näyttäisi siltä että tolla erilaisella mitoituksella saa enemmän hyötyjä kuin mitä haitat on.

Bensakeuhko
04.01.2016, 13.45
Onkos Polella suunnitteilla muita fatbike malleja kuin tämä Taiga?

OKS
04.01.2016, 15.44

Jos on, niin Tundra olisi hyvä nimi. Ellei jo ole käytössä.

Pole Bicycles
04.01.2016, 18.04

Mallit juuri tuplaantuivat kun jaettiin keulaversiot kahteen eri tuotteeseen verkkokaupassa ;)

Minkälaista olisi mielessä? Polen EVOLINK toimisi fatbikessäkin mainiosti. Pientä tuotekehitystä tarvitsisi tehdä, mutta aihio on aika lailla valmiina.

Jatkossa teemme varmaankin uudet erikoismallit Kickstarter -pohjalta, niin näemme heti kysynnän ja voimme arvioida menekin.

usko juntunen
04.01.2016, 20.17
Pole koeajo 14.1 Fillariosa:ssa http://www.fillariosa.fi/news/suuri-pole-koeajopaiva-torstaina-141?tm=blogi

Volvospede
04.01.2016, 20.55
Polen EVOLINK toimisi fatbikessäkin mainiosti. Pientä tuotekehitystä tarvitsisi tehdä, mutta aihio on aika lailla valmiina.

Ei helevetti... tää tulee vielä kalliks! :-) no koeajetaan ensin tuo jäykkä fättis 14.1. koeajopäivillä.

Bensakeuhko
04.01.2016, 21.50
Mallit juuri tuplaantuivat kun jaettiin keulaversiot kahteen eri tuotteeseen verkkokaupassa ;)

Minkälaista olisi mielessä? Polen EVOLINK toimisi fatbikessäkin mainiosti. Pientä tuotekehitystä tarvitsisi tehdä, mutta aihio on aika lailla valmiina.

Jatkossa teemme varmaankin uudet erikoismallit Kickstarter -pohjalta, niin näemme heti kysynnän ja voimme arvioida menekin.

Juu, lähinnä mietin jotain kisakireää kuitukilpuria, mutta oishan täysjuusto läski mahdottoman hieno.

Pole Bicycles
04.01.2016, 22.02
Juu, lähinnä mietin jotain kisakireää kuitukilpuria, mutta oishan täysjuusto läski mahdottoman hieno.
Arvelin tuossa, että poluilla saisi ylimääräistä pompotusta iskarilla tapettua. Voisi kesällä pitää suurempia paineita renkaissa. Rullaus on miltei 29:n enskarenkaan luokkaa Veen Snowshoessa pure silicalla kun paine on 0.6bar takana ja 0.5bar edessä. Ihme juttu, koska rengas on vahvemmalla sivuvallilla varustettu. Pito olisi aivan jäätävä ja vauhtia saisi pidettyä Suomen loivissa rinteissä tosi hyvin.

Painoa tosin rungolle tulisi hieman lisää ja hinta nousee reippaasti. Liekkö tällaiselle miten paljon kysyntää.

Ski
04.01.2016, 22.05
Liekkö tällaiselle miten paljon kysyntää.

Jos se todistetaan jossain nopeaksi, ja se raportoidaan täällä foorumilla, niin kysyntä on valmis :)

Pole Bicycles
04.01.2016, 22.18
Jos se todistetaan jossain nopeaksi, ja se raportoidaan täällä foorumilla, niin kysyntä on valmis :)
Vaatii vatia testata kuinka kovaa sillä oikeasti pääsee. Pito on kuitenkin jotain niin kammottavaa, että saattaa hetki mennä ennen kuin kukaan löytää maksimivauhdit. Erot tehdään nimenomaan mutkien ulostulonopeuksilla, koska suorilla ei fatti tule pärjäämään trailipyörälle. Kiipeämisessä fatti voittanee pidon puolesta, mutta paino tekee rajotteita. Toistaiseksi EVOLINK 140 on voittanut Taigan teknisissä nousuissa. Epäilemättä jousituksensa vuoksi. Jäykkä perä isoilla ryijyillä pompottaa väkisin. Pyörät ovat kuitenkin niin lähellä toistensa painoja.

Todisteiden siemen on olemassa. Täytyy saada ensin ryhmä hurjia, jotka uskaltavat sokkona tällaisen tilata. Näin me olemme muutkin hankkeet osittain rahoittaneet.

Nyt on tosin sanottava, että aika ei riitä ihan heti uuden pyörän suunnitteluun. Osa on varmasti hokannut, että kehitämme niin suurta laivastoa, että resurssit ovat kortilla. Teemme koko ajan liiketoiminnan sähköistämishanketta, joka mahdollistaa tulevaisuudessa modernin jälleenmyyntiverkoston haalimisen pienillä henkilöresursseilla. Fillariosan kanssa pilotoidaan systeemiä toivottavasti tänä keväänä.

tompula
04.01.2016, 22.29
Runkosetti koitetaan saada ennen ilotulituksia sivuille. Loppuvuoden kiirettä pukkaa. Taistelemme tällä hetkellä TEKES:in loppuraportin ja tilinpäätöksen syövereissä. lisäksi Fillarilehden listauksiin täytyy listata mallit ja kuvat. Ei tämä yrittäminen pelkkää sissimarkkinointia ja pyörällä rälläilyä ole. Joskus joutuu väkisin katkaisemaan työt, että ei pääse totuus unohtumaan. Lenkille on siis päästävä säännöllisesti. Itselläni on esimerkiksi ensi kesälle Suomen enduroon tavoitteita ;)

Kiirettä varmaan pukkaa monellakin sektorilla, mutta mitäs tuolle runkosetin julkistamiselle kuuluu, sitä on ainakin tuossa keskustelun lomassa moni kysellyt...

Pole Bicycles
04.01.2016, 22.32
[QUOTE=Pole Bicycles;2475661]Runkosetti koitetaan saada ennen ilotulituksia sivuille. Loppuvuoden kiirettä pukkaa. Taistelemme tällä hetkellä TEKES:in loppuraportin ja tilinpäätöksen syövereissä. lisäksi Fillarilehden listauksiin täytyy listata mallit ja kuvat. Ei tämä yrittäminen pelkkää sissimarkkinointia ja pyörällä rälläilyä ole. Joskus joutuu väkisin katkaisemaan työt, että ei pääse totuus unohtumaan. Lenkille on siis päästävä säännöllisesti. Itselläni on esimerkiksi ensi kesälle Suomen enduroon tavoitteita ;)

Kiirettä varmaan pukkaa monella sektorilla, mutta mitäs tuolle runkosetin julkistukselle kuuluu, sitä tuossa foorumilla on kysellyt aika monikin...
Work in progress. Sählättiin kirjanpitohommien ja TEKESin hankkeen raportoinnin kanssa uuden vuoden aattoon asti.

Se on sitä yrittäjän arkea. En tingi pyörälenkeistä, koska sitten tämä homma alkaa maistua puulta ja siinä katoaa koko homman ajatus.

Olen nähnyt, miten jotkut kauppiaat hautautuvat töiden alle ja ajelu hiipuu tai loppuu kokonaan.

Mielestäni jokainen kilometri pyörän päällä on suunnittelijalle kokemusta. Mitä paremmaksi pyöräilijäksi tulen, sitä parempia pyöriä voin suunnitella.

J.Kottenberg
05.01.2016, 00.56
^ Noi kaksi viimeistä lausetta kertoo hienosta lähestymistavasta pyörän tekemisessä. Ainakin minun mielestäni.

Mokka
05.01.2016, 07.40
Hei, mitenkä noissa pyörän kooissa, olen 182cm ja sisämitta 87cm niin meneekö se L kokoon suorilta niinkuin taulukosta voi lukea? Sitä kun tuntuu että aina on tuossa M ja L välissä. Ajatko Leo tuossa videossa minkä kokoisella pyörällä ja oletko minkä pituinen?

Sekä minua kiinnostanut tuo Lauf:in lehtijousikeula ( http://www.laufforks.com/lauf-carbonara/ ) niin käykö se Taigaan ja onko keulakulman loivuudella jotain vaikutusta keulan käytökseen?

brilleaux
05.01.2016, 07.48
Toistaiseksi EVOLINK 140 on voittanut Taigan teknisissä nousuissa. Epäilemättä jousituksensa vuoksi. Jäykkä perä isoilla ryijyillä pompottaa väkisin.

En epäile, mutta; millaisilla rengaspaineilla/kuskin painolla Taigaa on nousuihin tungettu?

En tingi pyörälenkeistä, koska sitten tämä homma alkaa maistua puulta ja siinä katoaa koko homman ajatus...
...Mielestäni jokainen kilometri pyörän päällä on suunnittelijalle kokemusta. Mitä paremmaksi pyöräilijäksi tulen, sitä parempia pyöriä voin suunnitella.

Peukut tälle. (y)

Pole Bicycles
05.01.2016, 08.41
En epäile, mutta; millaisilla rengaspaineilla/kuskin painolla Taigaa on nousuihin tungettu?

Peukut tälle. (y)
Erilaisia paineita ollaan kokeiltu. Paine ei ole ratkaiseva tekijä, vaan jousto. Ero tulee yleensä kivien ylittämisessä. Jousto nielee kivestä (heh) osan ja parantaa pitoa. Joustorunkoa on helpompi pompottaa ilman pidon menetystä.

brilleaux
05.01.2016, 08.52
Erilaisia paineita ollaan kokeiltu. Paine ei ole ratkaiseva tekijä, vaan jousto. Ero tulee yleensä kivien ylittämisessä. Jousto nielee kivestä (heh) osan ja parantaa pitoa. Joustorunkoa on helpompi pompottaa ilman pidon menetystä.

No kyllä läskissä paine on juuri se ratkaiseva tekijä. Väitän. Imo. :)
4.8" joustoa on olemassa omassa läskissä. Ilman paluuvaimennusta ja sen suurempaa progressiota tosin. ;)

En toki väitä vastaan argumentillesi noin muuten.

Antza44
05.01.2016, 09.50
Hei, mitenkä noissa pyörän kooissa, olen 182cm ja sisämitta 87cm niin meneekö se L kokoon suorilta niinkuin taulukosta voi lukea? Sitä kun tuntuu että aina on tuossa M ja L välissä. Ajatko Leo tuossa videossa minkä kokoisella pyörällä ja oletko minkä pituinen?

Sekä minua kiinnostanut tuo Lauf:in lehtijousikeula ( http://www.laufforks.com/lauf-carbonara/ ) niin käykö se Taigaan ja onko keulakulman loivuudella jotain vaikutusta keulan käytökseen?
Minusta kerrankin M on hyvinkin meidän välikokoisten runko ainakin paperilla ja eikä saada haukkuja liian pienellä ajosta:cool:. Taigan M 460mm Seat tube riittää hienosti 87mm jalalle.
Omalla setupilla on nyt.
M Muklukissa on reach 421mm + 70mm(491mm) stemmi ja Answer 20/20 tanko.
Taiga M reach 460 + 35mm stemmi=495mm kulostaa IMO sopivalta:o.
L Muklukissa oli reach 435 + 50mm stemmi(485mm) stemmi ja Answer 20/20

Polun tukko
05.01.2016, 10.30
No kyllä läskissä paine on juuri se ratkaiseva tekijä. Väitän. Imo. :)
4.8" joustoa on olemassa omassa läskissä. Ilman paluuvaimennusta ja sen suurempaa progressiota tosin. ;)

En toki väitä vastaan argumentillesi noin muuten.

Kyllä paine ratkaisee mutta vaikka ne optimaalisen alhaiset olisivatkin niin silti ollaan kaukana siitä ajomukavuudesta jota hyvin säädetty täpäri tarjoaa.

Ja kun paineet lasketaan paksussa liian alas niin kiekot paukkuu. Kokemusta on.

Volvospede
05.01.2016, 10.51
täpäri vs läski nousuissa riippunee aika paljon kuskeista, niiden tottumuksista ja siitä noususta. Jos nousu mennään vauhdilla ja liike-energialla, etu voi olla täpärillä. Sitte ku vauhdin loputtua punnerretaan mäen päälle trial tyyliin, mielestäni etu on läskillä. :) Leo: onko se koeajo Taiga M kokoineen?

brilleaux
05.01.2016, 11.41
Kyllä paine ratkaisee mutta vaikka ne optimaalisen alhaiset olisivatkin niin silti ollaan kaukana siitä ajomukavuudesta jota hyvin säädetty täpäri tarjoaa.

No en mä sanois kaukana. Makuasioita kai. Oli mulla mun mielestä hyvä, hyvin säädetty täpäri. Parikin.
Mukavuudesta en ala kinaamaan, mutta tylsiä ne oli ajaa. ;)

Polun tukko
05.01.2016, 11.42
No en mä sanois kaukana. Makuasioita kai. Oli mulla mun mielestä hyvä, hyvin säädetty täpäri. Parikin.
Mukavuudesta en ala kinaamaan, mutta tylsiä ne oli ajaa. ;)

Todella kaukana.

Kemizti
05.01.2016, 11.46
Elekää ny viittikö.. ;) molemmat ajatte sillä mistä pidätte.

mhelander
05.01.2016, 11.58
Ski:lle ei tarvi vihjailla nopeammasta läskistä, jäykkä kun kulkee jo liiankin kovaa [emoji12]... Toki lisäpainosta olisi meille kuolevaisille kovasti apuja. Ja hitaammista renkaista... Ski:llä siis

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

brilleaux
05.01.2016, 12.11
Elekää ny viittikö.. ;) molemmat ajatte sillä mistä pidätte.

Joo joo mutta Polun tukko ei laittanu IMOa! Joku pian luulee että lasettelee faktoja täällä. ;)

Polun tukko
05.01.2016, 16.32
Savolaiselta ei tule kuin faktoja. Vastuu siirtyy kuulijalle.

Pole Bicycles
05.01.2016, 17.07

Olen 179cm pitkä ja pyörä on M -kokoinen (reach 460mm). Kumpi vaan sopii vielä sinulle. Itse ottaisin isomman.

Loiva keulakulma helpottaa keulan toimintaa. Tästä on jo kertaalleen väännetty MTB-Enduron foorumilla ;)

Lauf tarjoaa lisää paluuvaimentamatonta joustoa kevyessä muodossa. En oikein osaa olla mitään mieltä siitä, koska toisaalta sille voi lötytyä käyttöä esimerkiksi talven pakkasille.

Pole Bicycles
05.01.2016, 17.44

Ja kun paineet lasketaan paksussa liian alas niin kiekot paukkuu. Kokemusta on.

Tässä en voi sanoa muuta kuin, että sitten kipin kapin varaamaan Fillariosaan koeajoa ja kokeilemaan itse. Paineet ja mäen saa itse valita, millä ja mitä yrittää ;)

Minulla on paljon kokemuksia paineiden alentamisesta, renkaiden leventämisestä, joustosta ja rengaskuvioista. Moni tässä keskustelussa ei varmasti pidä siitä totuudesta, että kapea rengas puree paremmin kovaan ja terävään kivenreunaan kuin matalapaineinen ja leveä rengas. Lisäksi jousto helpottaa ajamista myös ylämäkeen. Ajan useilla eri pyörillä samoja lenkkejä ja vien pyöriä välillä sellaisiin maastoihin, missä ne eivät ole parhaimmillaan. Tässäkin asiassa on vähän sama kuin koittaisimme vertailla 29" 2.2" renkaan ajo-ominaisuuksia 26" 4.8" -renkaiden ajo-ominaisuuksia talvella. Toinen on nimenomaan suunitteltu talvea varten ja toinen ei. Jouston merkitys retkeilyssä on myös kyseenalainen, koska tavarat täytyy ottaa selkään. Toki niitä saa runkoonkin, mutta onko se sitten hyvä?

Tässä tyylinäytteet kahdella eri pyörällä täsmälleen samasta kohdasta (kokeilin myös leveämmillä renkailla ja matalilla paineilla) Jousto on ensisijainen etu tässä kohdassa: Taigan rengas pomppaa irti ja pito menetetään hetkellisesti -> vauthi hidastuu:

Pole Evolink:

https://youtu.be/hAIikWl4daY

Pole Bicycles
05.01.2016, 17.45
Ja toinen video kun ei näköjään yhteen viestiin mene kahta :/

Pole Taiga:

https://youtu.be/sLZoigQUAVw

vuohi
05.01.2016, 18.25
Itseltä löytyy tallista Santa cruzin Nomadi 165mm perällä ja White läski 4,8'' kumeilla ja täpäri menee kyllä tuollaiseen lyhyeen mäkeen mihin voi repiä alkuvauhtia huomattavasti paremmin. Toisaalta taas jos rappuset olisivat vähän loivemmat ja 10m pitkät ja läskissä olisi takakumissa 0,55 bar, millä se ei edes vielä juuri pohjaile missään, kiipeäisi läski kyllä selkeästi paremmin. Täpärin perä ei ole ikinä niin herkkä hitaassa vauhdissa kuin hyvä tubeless-kumi läskissä.

Pole Bicycles
05.01.2016, 18.50
...kiipeäisi läski kyllä selkeästi paremmin. Täpärin perä ei ole ikinä niin herkkä hitaassa vauhdissa kuin hyvä tubeless-kumi läskissä.

Herkkä hitaassa vauhdissa on aika epämääräinen käsite. Väitän, että jousitus on "herkempi" kaikissa nopeuksissa ihan vaan sen takia, että se on eristetty systeemi, jossa on kahteen suuntaan vaimennus. Renkaan vaimennus toimii lähinnä kumiseoksen osalta ja loput on ilmanpaineella. Heikentävä tekijä on se renkaan joustavuus, joka toimii pompottajana.

Herkkyyttä voit vertailla hyppimällä satulan päällä. Ero on aika selvä.

Tässä täytyy muistaa, että ylirullaamiseen vaikuttaa oleellisesti ilmatila, renkaan jäykkyys, renkaan halkaisija ja jousitus. Toki takarenkaan osalta ylirullaukseen vaikuttaa myös anti-squat, mutta ei mennä siihen tällä foorumilla ;)

Pitoon vaikuuttaa eniten se, että pystytäänkö voimaa tuottamaan tasaisesti ja pysyykö rengas maassa kiinni vertikaalisesti. Alustasta johtuen tulee mukaan renkaan kuvio ja seos. Lisäksi kontaktipinnan koko ja paine tälle pinnalle vaikuttaa kitkan määrään.

Polun tukko
05.01.2016, 19.09
Meniköhän Leolla nyt puurot ja vellit sekaisin? Mä kyllä meinasin että täpäri on parempi jota aiemmin itsekkin kerroit.

Enkä muuta mieltäni vaikka itse jeesus sanoisi asian olevan toisin.

Pole Bicycles
05.01.2016, 20.28
Meniköhän Leolla nyt puurot ja vellit sekaisin? Mä kyllä meinasin että täpäri on parempi jota aiemmin itsekkin kerroit.

Enkä muuta mieltäni vaikka itse jeesus sanoisi asian olevan toisin.

Kommentti oli lähinnä jatkoa koko fätti vs. täpäri ketjuun.

Pole Bicycles
05.01.2016, 20.43
Nähtävästi video kertoo enemmän kuin monta palstaa spekulaatiota ;) Voin tehdä muitakin videoita, jos joku asia mietityttää.

Jami2003
05.01.2016, 21.53
Nähtävästi video kertoo enemmän kuin monta palstaa spekulaatiota ;) Voin tehdä muitakin videoita, jos joku asia mietityttää.
Varsin havainnolliset portaat :)

Olisi mielenkiintoista nähdä 29" täpäri vs läski kelkkareitillä tai vastaavassa mihin läskiä aina perustellaan. Allekirjoittanutta kiinnostaa onko suomen talvisessa luonnossa olemassa olosuhteita joissa läskin renkaiden kantavuus oikeasti ratkaisisi. (En nyt tarkoita että tällaista videota tarttee alkaa tekemään :) )

Makuasiat on sitten tietysti makuasioita. En väitä etteikö läski fiilikseltään voi olla oikea pyörä esim nyt tuonne rantajäille. (+ varmaan retkeilyssä ihan paras valinta)

Volvospede
05.01.2016, 22.09
Mites toi pyörän pituus ja muut mitat vaikuttaa keulan keventelyyn ja esim bunnyhopin tekemiseen Taigalla? lähteekö samalla tavalla kuin "normiläskillä" vai vaatiiko (oleellisesti) enempi nykäisyä? 14pv se tietty selviää kokeilemalla, mutta tämmönen mietityttää silti just nyt.

zander
05.01.2016, 22.40
Varsin havainnolliset portaat :)

Olisi mielenkiintoista nähdä 29" täpäri vs läski kelkkareitillä tai vastaavassa mihin läskiä aina perustellaan. Allekirjoittanutta kiinnostaa onko suomen talvisessa luonnossa olemassa olosuhteita joissa läskin renkaiden kantavuus oikeasti ratkaisisi. (En nyt tarkoita että tällaista videota tarttee alkaa tekemään :) )

Makuasiat on sitten tietysti makuasioita. En väitä etteikö läski fiilikseltään voi olla oikea pyörä esim nyt tuonne rantajäille. (+ varmaan retkeilyssä ihan paras valinta)
Portaiden havainnollisuudesta en sano mitään.

Et ole ilmeisesti samoilla lenkeillä läskien kaa käyny? Mut ei sitä leveetä rengasta mihinkään tarvi. 2 tuumaakin ihan turhaa, sama ajella 23mm koko talvi.

Bässi
05.01.2016, 22.43
Mä oon yrittäny päästä sisälle foxy mondrakeriin, huonolla menestyksellä. Tornikeskuksessa se oli kyllä oikein kiva! mut esimerkiks joku pieni alaviisto-oja jossa pitäs keventää joko mun käsien pituus, tekniikka, voima/painovoima loppuu tai sitten se on vaan niin pitkä? Sekä perus hitaassa sipoonkorpi yms ylämäkialamäkimutkamutka ajossa se tuntuu laiskalta/tylsältä.
Sitten tähän vielä se Polen pitkä haarukka lisäks, niin odotukset ei ole kovin korkeella. mun mielestä Polen geometria vaikuttaa olevan vain vauhdikkaampaan ajoon hauska.
eikä vissiin pääse kumoomaankaan näitä mielipiteitä kun mulle pitäis olla L-koko testattavaks.

Kemizti
05.01.2016, 22.56
Kuinka pitkä Bässi olet? Ei ainakaan 185-pitkä ole vielä tuota mun M-kokoa ahtaaksi kokenut..

Polun tukko
05.01.2016, 22.57
^^mä oon ajanu taasennyt hetken dune rr:llä tykkään toistaiseksi. Ei pahaa sanottavaa vielä. Ei tunnu niin pitkältä kuin paperilla näyttää (L).

Bässi
05.01.2016, 23.02
184, pitkät jalat ja Käet.
mun varsinaisessa täpärissä reach on 460, mikä vastaa M koon foxyä. Nyt siis L foxy.
Voishan sitä tietty pienemmän rungonkin valita, mutta eikö siinä mene samalla se juju.

Pole Bicycles
05.01.2016, 23.26
Mä oon yrittäny päästä sisälle foxy mondrakeriin, huonolla menestyksellä. Tornikeskuksessa se oli kyllä oikein kiva! mut esimerkiks joku pieni alaviisto-oja jossa pitäs keventää joko mun käsien pituus, tekniikka, voima/painovoima loppuu tai sitten se on vaan niin pitkä? Sekä perus hitaassa sipoonkorpi yms ylämäkialamäkimutkamutka ajossa se tuntuu laiskalta/tylsältä.
Sitten tähän vielä se Polen pitkä haarukka lisäks, niin odotukset ei ole kovin korkeella. mun mielestä Polen geometria vaikuttaa olevan vain vauhdikkaampaan ajoon hauska.
eikä vissiin pääse kumoomaankaan näitä mielipiteitä kun mulle pitäis olla L-koko testattavaks.

Selviää kokeilemalla. Aika pienillä eroilla pyörässä tehdään isoja muutoksia. Foxyssä ja Polen geometriassa on huima ero. Foxyssä (ja Dunessa) on oikeastaan vain reach samalla mitalla. Foxyn ohjauskulma on 66.5° (Pole 64°), Satulaputken kulma 68° (74° efekt.) (Pole 75° / 77°) takahaarukka 430mm (Pole 455mm). Tule testaamaan Fillariosan ajopäiville, niin voin katsoa vaikka tekniikkaakin hieman. Tuossa toimistopompotteluvideossa koitin näyttää, miten helppoa pitkällä pyörällä ajo on. Ylätasanteella keula pystyyn välittömästi nousun jälkeen ja sen perään endo perään.

Ise koen tämän geometrian jopa naurettavan hauskana. Videon loppupuolella (3:20) vauhtipolulla käännän mutkaan sisälle peräheitolla ja mutkasta ulos tullessa pienellä keulan nostolla nappaan seuraavaan mutkaan lisää kääntyvyyttä. Mutkiin käännän reilusti olkapää edellä, koska ei tarvitse pelätä jyrkän ohjainkulman aiheuttamaa etupään pidon menetystä.

Ojien ylityksestä voin tehdä videon jos vain ojia löytyy vielä viikonloppuna.

https://youtu.be/jMEYSb5Y2jM?t=3m20s

brilleaux
06.01.2016, 09.04
Ei noi videot kauheasti kerro. Muuta kuin sen, että täpärillä ajo on videon päähenkilölle selvästikin tutumpaa. :)
Onko sekä läskissä, että täpärissä tubeless?
Tubeless varsin läskirenkaassa tuo melko suurehkoja eroja vs sisuskumillinen kumipallo. :)

Mitä tulee kapeamman renkaan parempaan pitoon; teoria on aina teoriaa.
Käytännön ajossa väitän tätä "totuutta" bullshitiksi. Imo taas tähän. :)
Vai ostanko cyclon tonne metsään, ei lipsu? ;)

Pole Bicycles
06.01.2016, 10.22
Ei noi videot kauheasti kerro. Muuta kuin sen, että täpärillä ajo on videon päähenkilölle selvästikin tutumpaa. :)
Onko sekä läskissä, että täpärissä tubeless?
Tubeless varsin läskirenkaassa tuo melko suurehkoja eroja vs sisuskumillinen kumipallo. :)

Mitä tulee kapeamman renkaan parempaan pitoon; teoria on aina teoriaa.
Käytännön ajossa väitän tätä "totuutta" bullshitiksi. Imo taas tähän. :)
Vai ostanko cyclon tonne metsään, ei lipsu? ;)
Tubeless ei ole alla. Palataan aiheeswen kun tämä väite saadaan testattua. Epäilen hehkutusta, koska tubeleksen vaikutus muissa kumeissa on mielestäni todella vähäinen. Suurin hyöty tulee vähemmästä määrästä flatteja. Esim. 80% WC DH -kuskeista taitaa ajaa sisureilla. Testaan jossa tapauksessa ja palataan sitten aiheeseen.

Puhuin kovan ja kulmikkaan esteen ylittämisestä, joten cyclolla saivartelun jatkaminen lienee turhaa. On selvää, että leveä lumi kantaa paremmin. Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.

Täytyy korjata sanomisia sen verran, että pinta-ala ei vaikuta kitkan suuruuteen. Seos on tässä olennainen osa.

vuohi
06.01.2016, 10.39
Hyvä läskin kumi oikeila paineilla toimii juuri tuollaiseen terävään töyssyyn herkemmin kuin jousitus. Iskarissa on aina pieni kynnysvoima lähteä liikkeelle, tiivisteiden lepokitkojen yms. Takia. Renkaassa ei ole samankalitaista ilmiötä. Lisäksi iskariem vaimmennus on yleensä säädetty siten, että se toimii parhaiten hieman nopeamassa vauhdissa kuin mitä tosi hitaassa ylämäessä pääsee, minkä takia se on usein ylivaimennettu ihan kävelyvauhdeissa.

Seisaaltaan pompottaen läski ei tosiaan hirveän herkästi hytky. Tuolloin tosin renkaiden kuvitteellinen jousi on todella paljon jäykempi kuin ajettaessa terävää estettä päin. Renkaan "jousen jäykkyys" riippuu suoraan renkaan maahan/esteeseen osuvasta pinta-alasta. Eli mitä terävämpää ja pienempää röykkyä sitä parempi läski on täpäriin verrattuna ja toistepäin. Läski menee esim juurakkoista rinnettä todella paljon täpäriä paremmin ylös, kun taas vähän isompaan kivikkoon täpäri toimii hyvin.

SvaR
06.01.2016, 11.25
On selvää, että leveä lumi kantaa paremmin. Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.

Mitä nähny niin aina loppunu meno alle 2,4" renkailla (plussista ei vielä havaintoa) ensin mudassa, suossa ja pehmeässä hiekassa ja läskit vaan porskuttaa usein pinnalla.
Harvemmin nähnyt hevosrattaista vetävää versiota:seko: tai tarkemmin en koskaan.

Kuntoilija
06.01.2016, 11.52
Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu. Jopa suunnittelijan hehkuttama kärryn pyörä käyttäytyy näin versus läskikumi esimerkiksi vettyneellä pellolla.

Ja oikeiden läskiajomiesten kommentit läskistä sisägummeilla versus tubeless eroaa esitetystä aika paljon.

TemMeke
06.01.2016, 12.01
Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu.

Monta kertaa käyny myös niin, että pehmeän/veden pohjalla on jotain kovaa ylläriä, mihin ei läskillä oo edes kiinnittäny huomiota, kun on lupautunu näyttämään kaverille hyviä lenkkireittejä. Mut ohutrenkainen kaveri keräilee kamojaan osuttuaan johonkin juureen/kiveen. :D

7-spoke
06.01.2016, 12.22
Nyt iski non comprende...

Tosin mutvellistä pääsee monesti paremmin 29:llä, koska se puree läpi kovaan pohjaan saakka ja halkaisija on sen verran suuri, että voimansiirto ei ui kuravellissä. Vertauksena hevosrattaan pyörät. Ne eivät kovin leveät ole.

Kävin ihan varmuuden vuoksi mittamassa kun kaksysi ja pläski tuolla tallissa on:

29er rocket roneilla halkaisija ~72cm
Läski Bulldozereilla ("4,7" ") halkaisija 73cm.

Jos läski ei ui niin syvissä savissa kuin 29, niin mitenhän se suuremmalla halkaisijallaan onnistuisi voimansiirtoaan uittamaan syvemmällä kuin 29?

Lisäksi, miksikäs talvella puut ajetaan/ajettiin metsästä reellä eikä kärryillä?

Mokka
06.01.2016, 12.31
Mutta läskipyörän mudan päällä "leijuminen" on itsellä ollut monet kerrat ongelmana (4.7" barbegaz) , paska lentää ja jalat polkee mutta pitoa 0. Ratkaisin ongelman lyhentämällä chainstaytä että renkaalle tulee enemmän painoa.

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

zipo
06.01.2016, 12.39
@Kuntsari.
Sä olet sittenkin oikeessa jalkaan ampumisista.
Nyt niitä on jo liikaa meitsillekin.Taidan hypätä perus Rotkoon mieluumin kuin eksyä Pohjoiseen havumetsävyöhykeen käsittämättömiin syövereihin.

Kuntoilija
06.01.2016, 12.54
Z, älä nyt hyppää muuhun kuin satulaan :) ! Kuituraami ei ehkä ole sun juttu. Itse tosin ottaisin perusrotkon ennen tätä maailman parasta täysjäykkänä.

Jami2003
06.01.2016, 13.36
Portaiden havainnollisuudesta en sano mitään.

Et ole ilmeisesti samoilla lenkeillä läskien kaa käyny? Mut ei sitä leveetä rengasta mihinkään tarvi. 2 tuumaakin ihan turhaa, sama ajella 23mm koko talvi.

Juu ei herneitä. Lähinnä yritän itselleni perustella jälleen uuden pyörän hankintaa :)

Läskimasa
06.01.2016, 13.37
Hyvä läskin kumi oikeila paineilla toimii juuri tuollaiseen terävään töyssyyn herkemmin kuin jousitus. Iskarissa on aina pieni kynnysvoima lähteä liikkeelle
Juuri näin. Ja mitä isompi/paksumpi kumi, sen pienemmillä paineilla voi ajaa/sitä isommat morkulat uppoo kumiin liki huomaamatta. 4.8" kumeilla löi toisinaan vanteelle 0.25 bar paineilla, nyt 5.05":lla ei oo pohjannu kertaakaan vaikka välillä ei oo etusessa ollu painetta sen vertaa että viisari värähtäis. Meneepä tosi mukavasti, mut kovaa ei voi tietenkään ajaa. 0.3 bar niin ei taitu alle mut nielee vielä mukavasti epätasaisuudet lyömättä läpi.

Ja tubeleksena tietty, kyl se sisuri lisää kitkaa/vie pintaherkkyyttä noilla paineilla.

IncBuff
06.01.2016, 13.42
Allekirjoittanutta kiinnostaa onko suomen talvisessa luonnossa olemassa olosuhteita joissa läskin renkaiden kantavuus oikeasti ratkaisisi. (En nyt tarkoita että tällaista videota tarttee alkaa tekemään :) )

No ei se tartte kuin parina päivänä tulee tuoretta lunta ettei pohja ehdi kovettua. Läskillä pääsee ja kapeakumisella ei. Oli se sitten polku tai kelkan jälki. Toki se on sitten tuollaisella satoja kertoja kelkalla ajetulla reitillä jonka pakkanen on ehtinyt kovettamaan yksi ja sama. Toinen case on kapoinen polku jossa kapea kova keskiosa. Kapeakumisella ei tartte kuin vähän raapaista polun reunaa niin rengas haukkaa pehmeään ja meno pysähtyy. Läski ei ole moksiskaan. Toki tämä on vaan heikkotasoisten kuskien kuten itseni ongelma.

Kemizti
06.01.2016, 13.58
Rohkenen olla IncBuffin ja muiden sitä mieltä olevien kanssa samaa mieltä, että Läski on todellisuudessa etenimiskyvyltään aika yliveto epeli, ihan merkistä/mallista riippumatta.. On tietenkin olosuhteita ja alustoja maastossa, jolloin kapealla etenee varmasti tehokkaammin, mutta..

Pole Bicycles
06.01.2016, 14.10
Tarkennan sen verran, että kyse ei ollut läskipyörän ja 29:n halkaisijan verrokista. Ajelimme lenkkejä 27.5", 27.5+, 29" ja fatbikellä.

Läskipyörän tapauksessa kyse ei ole mielestäni minkään toisen pyörän syrjäyttäjästä, vaan uuden alueen valtaajasta. Turha on koittaa todistaa minkään pyörän kaikkipätevyyttä, koska kaikkivoipaa pyörää ei ole. Nykyaikaisilla pyörillä voi ajaa monenlaista maastoa ja olosuhteita, vaikka ne olisivat suunniteltu ensisijaisesti jotain tiettyä tarkoitusta varten.

Läskipyörät on suunniteltu ajettavaksi pehmeän materiaalin päällä, kuten hiekka, lumi, sora. Lisäksi läskipyörä etenee hyvin metsässä ilman polkua, jossa on sammalta ja varvikkoa. Olen tehnyt kiipeämistestejä ja pito on kyllä mahdottoman hyvä, koska nappulaa löytyy enemmän kontaktipinnalle. Rullaaminenkin on hyvä ja ajo-ominaisuudet ollaan saatu jopa yllättävän hyviksi geometriaa säätämällä ja rengastusta muuttamalla. Syksyllä ajeltiin poluilla, jotka muuttuivat alkutalvesta mutavelliksi (josta täytyisi tehdä määritelmä) Läskirengas suti monesti päällä ja 29" meni pohjia myöten paremmin. 27.5+ oli jotenkin siitä ja välistä. 29" oli siis täysjousto, joka ei välitä pohjalla olevista möykyistä. Kaikki pyörät etenivät, kukin tyylillään.

Läski on siis minun makuun lumi / umpimetsä / hiekkapyörä. Siis pehmeisiin maastoihin ensisijaisesti. Mielestäni paremmat ominaisuudet löytyvät kovapohjaiselle ja vauhdikkaalle polulle täysjoustomaasturista. Muutamia vitsikkäitä vihjauksia ja vertauksia on edellä kuultu, mutta en usko, että kukaan yrittää tosissaan väittää, että cyclolla hankien päällä pääsee paremmin. On selvää, että läski kantaa hangella, koska siihen se on suunniteltu. Paino jakautuu isommalle pinta-alalle. On täysin eri asia puhua kovan kulmikkaan esteen ylittämisestä, joka esimerkkitilanteessa on ääritapaus. Läskin ja jouston vertailu keskenään on myös aika hankalaa, koska jousto tarvitsee myös kumin. Joustopyörässä yhdistetään kumin ja jouston ominaisuuksia. En ole vielä tubelessina tosiaan kokeillut ja palaan asiaan kun sen olen tehnyt.

Vaikka edustan omaa yritystäni ja tämä topici on Taigasta, en aio vaan euron kuvat silmissä hehkuttaa jotain sellasita ominaisuutta, joka ei ole totta. Polen filosofiaan kuuluu se, että kaikki testataan ja testin jälkeen kukin hyväksyy totuuden testistä. Kuten aiemmin sanoin, niin videot eivät itsessään todista mitään. Ne on videoita yksistä tilanteista, eli eivät kelpaa tieteeksi. Harvemmin tällä alalla tosin tiedettä tehdään :D

markettipyörämies
06.01.2016, 14.37
Joku vois kaivaa sen UK-miesten tekemän trail vs. fat videon, en nyt sitä itse löytänyt. Vaikka se olikin "epätieteellinen" ja tapahtui ulkona niin mielestäni hyvä testi. Läski jäi alamäessä ja ylämäessä, mutta oli nopeampi "polulla". Ja sitä polkuahan suurin osa meistä suomalaisista tahkoaa, kun noita mäkiä ei täällä pahemmin ole. Ainakin itsellä juuri siellä polulla on myös hauskinta. Siksi läski kesät talvet. Ison kumen tuomaa "alkujouston herkkyyttä" ei voita mikään :)

Leirinvaihto 27.5+ täpäriin voi tulla kyseeseen joskus, jos ne on parempia polkupyöräilyyn.

Pole Bicycles
06.01.2016, 14.41
Joku vois kaivaa sen UK-miesten tekemän trail vs. fat videon, en nyt sitä itse löytänyt. Vaikka se olikin "epätieteellinen" ja tapahtui ulkona niin mielestäni hyvä testi. Läski jäi alamäessä ja ylämäessä, mutta oli nopeampi "polulla". Ja sitä polkuahan suurin osa meistä suomalaisista tahkoaa, kun noita mäkiä ei täällä pahemmin ole. Ainakin itsellä juuri siellä polulla on myös hauskinta. Siksi läski kesät talvet. Ison kumen tuomaa "alkujouston herkkyyttä" ei voita mikään :)

Leirinvaihto 27.5+ täpäriin voi tulla kyseeseen joskus, jos ne on parempia polkupyöräilyyn.

Juurikin näin. Läski tarjoaa isompaa kautta Suomen ilmastossa, mistä itse olen innoissani.

Minulla sattuu olemaan mahdollisuus ajaa useita pyöriä ja tämän takia mukaan tarttuu todennäköisesti aina juuri asiaan kuuluva laite.

Se GMBN:n tekemä juttu hieman epäilyttää, mutta eiköhän ensi kesänä tehdä omat testit.

kampii
06.01.2016, 14.47
Juu ja usein käy niin ettei pehmessä mudassa tai lumessa olekkaan kovaa pohjaa ihan heti vastassa joilloin kapeat kumit leikkaa tavaraa loputtomiin ja pyörä uppoaa ja eteneminen loppuu siihen ja läskikumi jää pinnalle pyörimään ja eteneminen jatkuu. Jopa suunnittelijan hehkuttama kärryn pyörä käyttäytyy näin versus läskikumi esimerkiksi vettyneellä pellolla.

Ja oikeiden läskiajomiesten kommentit läskistä sisägummeilla versus tubeless eroaa esitetystä aika paljon.

Sen verran mitä viimekesän Tahkolla oli mutaa, niin moni läskikuski valitti pidon puutetta toisella kierroksella kun paikat oli kuravellinä. Hyvin näki varsinkin nousuissa miten leveä rengas ei leikannut mutavellistä läpi vaan jäi sutimaan paikoilleen. Kapea kumi tavoitti hyvin kovan pohjan ja eteneminen oli ainoastaan reisistä kiinni

markettipyörämies
06.01.2016, 14.51
Minulla sattuu olemaan mahdollisuus ajaa useita pyöriä ja tämän takia mukaan tarttuu todennäköisesti aina juuri asiaan kuuluva laite.

Niin minullakin, mutta ainakin viime vuonna mukaan tarttui 96%:sti jompi kumpi läski, loput prosentit menty sähköfillarilla viinakauppaa/marjanpoimintaan. Ajelen kylläkin vain omaksi huvikseni, en edetäkseni mahdollisimman nopeasti. Läski huvittaa eniten. Varsinkin kevyt läski tubeless-moodissa, oletko päässyt ajamaan sellaisella?

Eli tässä se testi, mikä mielestäsi siinä on epäilyttävää?
https://www.youtube.com/watch?v=sf45i_hYVnU

Volvospede
06.01.2016, 15.16
Sen verran mitä viimekesän Tahkolla oli mutaa, niin moni läskikuski valitti pidon puutetta toisella kierroksella kun paikat oli kuravellinä. Hyvin näki varsinkin nousuissa miten leveä rengas ei leikannut mutavellistä läpi vaan jäi sutimaan paikoilleen. Kapea kumi tavoitti hyvin kovan pohjan ja eteneminen oli ainoastaan reisistä kiinni

Läskipyörissäkin on niin monenlaista rengasta ja esim tahkolla matkat on niin pitkiä että rengasvalinta monella kallistuu pienempinappulaisiin ja muutenkin pienemmän pään renkaisiin. Koska rullaus. Lisäksi painetta laitetaan mahdollisesti liikaa. Koska rullaus. Sitte työnnetään ylämäessä... Mutta rullaspa makiasti siinä yhessä hiekkatie alamäessä...! :p no joo, mä oon aika innoissani läskipyörien mahdollisuuksista ja ihmettelen vaan välillä kun hommataan läski ja sit sitä ruvetaan hivuttaa tavallisen maastopyörän suuntaan?

Bässi
06.01.2016, 15.48
^ koska tarvii olla kompromissiläskin. Ite omistan laihaläskin ja sen rinnalle pitäs saada vielä laihempi semiläskikin n.3" renkailla.
en saa kiksejä kun pyöritän 5" renkaita umpihangessa ja tavallisella polulla se on turhaa painoa. Mutta kyllä mäkin saan enemmän irti pyöräilystä kun ilmatilaa on vähän enemmän.

Täällä on tarinaa muiltakin teollisuuden henkilöiltä aiheesta... Long, low and slack.
http://www.pinkbike.com/news/1-question-how-long-low-and-slack-2016.html

Polun tukko
06.01.2016, 16.03
Mitä nähny niin aina loppunu meno alle 2,4" renkailla (plussista ei vielä havaintoa) ensin mudassa, suossa ja pehmeässä hiekassa ja läskit vaan porskuttaa usein pinnalla.
Harvemmin nähnyt hevosrattaista vetävää versiota:seko: tai tarkemmin en koskaan.

Hyvin tuon viime kesän tahkon mutapainin ajoi normi renkailla.

sakkeJKL
06.01.2016, 16.52
tuollainen tuli vastaan. liekö jo linkattukin..
https://www.youtube.com/watch?v=7dBDypIFs74

Pole Bicycles
06.01.2016, 18.16
Niin minullakin, mutta ainakin viime vuonna mukaan tarttui 96%:sti jompi kumpi läski, loput prosentit menty sähköfillarilla viinakauppaa/marjanpoimintaan. Ajelen kylläkin vain omaksi huvikseni, en edetäkseni mahdollisimman nopeasti. Läski huvittaa eniten. Varsinkin kevyt läski tubeless-moodissa, oletko päässyt ajamaan sellaisella?

Eli tässä se testi, mikä mielestäsi siinä on epäilyttävää?
https://www.youtube.com/watch?v=sf45i_hYVnU
Käyn harvemmin viinalaupassa ;)

Olen ajellut usealla läskipyörällä ja sen takia suunnittelin Taigan. Koin, että minulla on annettavaa ohjattavuuteen, rungon muotoiluun ja ajettavuuteen yleensä. Taigassa geometria tukee sekä vauhdikasta, että hidasta etenemistä. Huippukevyt se ei ole, koska kestävyys ja jäykkyys ovat etusijalla.

Tubeless täytyy kokea omassa pyörässä ja samoissa olosuhteissa. Sitten osaan sanoa eroista paremmin. Muuten on pelkkää fiilistelyä

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

macci
06.01.2016, 18.21
eiköhän ensi kesänä tehdä omat testit.
Voihan niitä testejä talvellakin tehdä.
Eli seuraavaan sessioon Pole Taigaan 100mm vanne, tubeless ja Bud+Lou alle ja sitten etenemis/kiipeämiskykyä testaamaan?

pk-seudulla tuo voisi onnistua mukavasti vaikkapa tässä:
linkki (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=317&map.y=301&e=380635&n=6681344&scale=8000&tool=suurenna&styles=normal&lang=fi&tool=suurenna&lang=fi)
http://uppaa.fi/images/2016/01/06/nousut8a2c7.jpg

zander
06.01.2016, 18.47
Olen ajellut usealla läskipyörällä ja sen takia suunnittelin Taigan. Koin, että minulla on annettavaa ohjattavuuteen, rungon muotoiluun ja ajettavuuteen yleensä. Taigassa geometria tukee sekä vauhdikasta, että hidasta etenemistä. Huippukevyt se ei ole, koska kestävyys ja jäykkyys ovat etusijalla.

Tubeless täytyy kokea omassa pyörässä ja samoissa olosuhteissa. Sitten osaan sanoa eroista paremmin. Muuten on pelkkää fiilistelyä

Onko valittujen ratkaisujen myötä minkään muun kuin painon suhteen päädytty ominaisuuksissa huonompaan suuntaan?

Pole Bicycles
06.01.2016, 18.58
Onko valittujen ratkaisujen myötä minkään muun kuin painon suhteen päädytty ominaisuuksissa huonompaan suuntaan?
Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, niin kuin Kemizti tekee ;)

En oikein näe mitään huonoa puolta geometrian muutoksena. Pyydän anteeksi jos pahoitan taas jonkun mielen, mutta kaikissa minun testaamissa pyörissä oli epämiellyttävä ohjaustuntuma johtuen jyrkästä ohjainkulmasta ja pitkästä stemmistä. Joissain pyöriasä oli lisäksi todella loiva satulakulma ja lyhyt chainstay, niin minun mittareilla helppo tekninen nousu oli hankalaa. Loivan satulaputken takia joutui nousemaan aikaison putkelle ja loivan satulaputken takia reachin ollessa lyhyt, oli ohjaamo heti sylissä.

Geometriaerot Taigassa ovat siis vain positiivisiä. En äkkiseltään keksi mitään negtiivista sanottavaa, joka ei olisi ominaista fatbikelle, kuten vaikka leveä keskiö, jonka takia kantatessa polkemiselle ei ole tilaa ja kapeat välit täytyy ottaa tarkemmin. Tämä on yksi syy, miksi en ensisijaisesti asiakkaalle tarjoa fatbikeä trailipyöräksi. Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ? :D

zander
06.01.2016, 19.29
Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, niin kuin Kemizti tekee ;)
Saattaa takoittaa muttei välttämättä. Kevyt on vielä kevyempi samoilla hifeillä.

En oikein näe mitään huonoa puolta geometrian muutoksena. Pyydän anteeksi jos pahoitan taas jonkun mielen, mutta kaikissa minun testaamissa pyörissä oli epämiellyttävä ohjaustuntuma johtuen jyrkästä ohjainkulmasta ja pitkästä stemmistä. Joissain pyöriasä oli lisäksi todella loiva satulakulma ja lyhyt chainstay, niin minun mittareilla helppo tekninen nousu oli hankalaa. Loivan satulaputken takia joutui nousemaan aikaison putkelle ja loivan satulaputken takia reachin ollessa lyhyt, oli ohjaamo heti sylissä.
Onnistuitte kuitenkin protolla ajamaan vaikka siinä oli se 68 asteen keula? Ja Kemiztikin pyöräänsä kovasti kehunut, vaikkei sitä tulevaa 66 asteista siitä löydykään. Tommonen keula löytyy aika monesta markkinoilla olevasta.

Kuinka paljon olet erilaisissa lumiolosuhteissa ajanut läskillä? En minäkään paljon mutta etupään pitoa ei monesti liikaa ole. Olenpa tavannut sellaisiakin kuskeja, jotka ovat lyhyempää runkoa haluamassa kun mitättömällä stemmillä ei tule tarpeeksi painoa keulalle.

Nousukykyä olen kokeillut leikkiessäni tuossa lähellä olevalla nyppylällä, mistä löytyy hyvinkin jyrkkiä, joskin lyhyitä kohtia. Ennen loppuu lyhytperäisessä renkaasta pito tai jalasta jerkku 30/36 välityksellä kuin että alkaisi liikaa keulimaan. Ja ihan hyvin sopii putkelta tarvittaessa ajamaan.

Geometriaerot Taigassa ovat siis vain positiivisiä. En äkkiseltään keksi mitään negtiivista sanottavaa, joka ei olisi ominaista fatbikelle, kuten vaikka leveä keskiö, jonka takia kantatessa polkemiselle ei ole tilaa ja kapeat välit täytyy ottaa tarkemmin. Tämä on yksi syy, miksi en ensisijaisesti asiakkaalle tarjoa fatbikeä trailipyöräksi. Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ? :D
Näinhän omistajan/markkinoijan pitääkin kertoa. Aina se geometria on kuitenkin kompromissi. Joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. Kuten vaikkapa piiiitkän akselivälin ja pitkähkön perän myötä ketteryys. Voi se yhä olla tarpeeksi ketterä muttei millään samanlainen kuin lyhyempi. Nämä kaikki nyt unohdetaan ja osa vielä hiukan kyseenalaisilla perusteilla.

En ole läskiuskovainen, mutta hauska sillä on harrastella. Leveästä keskiöstäkään en varsinaisesti nauti, vaikkei se omassani leveimpiä edes taida olla :)

PS. Oletko paljon alamäkiajoa ajanut? Vaikuttaa että Taiga on jossain määrin alamäkeen kovaan vauhtiin suunnattu. Tai sitten kuvittelen omiani :cool:

usko juntunen
06.01.2016, 19.36
Paino tarkoittaa jäykkyyttä ja kestävyyttä. Ei sitä voi huonona juttuna pitää. Rungon painoa voi halutessaan kompensoida jollain hipokomponenteilla, ..
Kuitenkin takuuehtojen mukaan kilpailukäytössa rungon takuu vain 1v?

"Kilpailukäyttöön hankitun Pole polkupyörän (Kaikki Evolink-mallit, Rinne Ylä, Laki Kova, Polku Joka ja Taival Pika) runkotakuu on yhden vuoden mittainen. Rajoitettu Kilpailutakuu on voimassa, kun polkupyörää on käytetty normaaleissa, niille määritellyissä olosuhteissa, mukaan lukien kilpailut ja kun polkupyörä on huollettu oikein."

Jopa omissa (omilla rahoilla ostetuissa) bulkkimerkin konkeleissa on ikutakuu rungolle, mukaanlukien takahaarukka ilman mitään rajoituksia kilpailukäytön suhteen.
Kummalla osapuolella on todistustaakka siitä, onko pyörää käytetty kilpailuissa?

https://www.polebicycles.com/store-info/legal/warranty/pole-takuuohjelma/

"Jokainen uusi Pole Polkupyörä sisältää alan parhaan takuun"
Polen takuuta mainostetaan alan parhaana. Tuon lauseen laittasin kyllä pikkusen eholle, vai ymmärsinkö jotain väärin?

IncBuff
06.01.2016, 19.40
Varohan usko ettei leimata kohta nillittäjäksi.

Polun tukko
06.01.2016, 19.48
^ ^^miten sä voit kysyä Leolta onko se ajanut alamäkeä?

ealex
06.01.2016, 19.52
Tässä tyylinäytteet kahdella eri pyörällä täsmälleen samasta kohdasta (kokeilin myös leveämmillä renkailla ja matalilla paineilla) Jousto on ensisijainen etu tässä kohdassa: Taigan rengas pomppaa irti ja pito menetetään hetkellisesti -> vauthi hidastuu:

Meillä monilla on erityyppisiä pyöriä ja ollaan kokeiltu ajaa niillä erityyppisissä tilanteissa, myös portaita ylöspäin. Tuo väite, että kapearenkainen täpäri olisi parempi hitaasti portaita ylöspäin ajaessa kuulosti suorastaan naurettavalta, kun todellisuudessa ero on todella suuri, mutta päinvastainen.

Piti oikein tutkia tätä videota – läskillä meno pysähtyy kun eturengas on portaiden päällä ja pitkän rungon, pienten renkaiden*, pitkän chainstay-mitan ja matalan keskiön ansiosta vasen poljin ei enää mahtunut pyörimään. Täpärillä polkimet mahtuivat pyörimään ylös asti.

Joten olisiko ongelma sittenkin geometriassa, eikä jouston puutteessa? :rolleyes:

(* Mammothin läpimitta on reilusti pienempi, kuin esim. Budin)

Pole Bicycles
06.01.2016, 20.00
Saattaa takoittaa muttei välttämättä. Kevyt on vielä kevyempi samoilla hifeillä.
Onnistuitte kuitenkin protolla ajamaan vaikka siinä oli se 68 asteen keula? Ja Kemiztikin pyöräänsä kovasti kehunut, vaikkei sitä tulevaa 66 asteista siitä löydykään. Tommonen keula löytyy aika monesta markkinoilla olevasta.
Onnistuttiin, mutta loivempi on parempi.

Kuinka paljon olet erilaisissa lumiolosuhteissa ajanut läskillä? En minäkään paljon mutta etupään pitoa ei monesti liikaa ole. Olenpa tavannut sellaisiakin kuskeja, jotka ovat lyhyempää runkoa haluamassa kun mitättömällä stemmillä ei tule tarpeeksi painoa keulalle.
Toistan itseäni kuin papukaija, mutta keulan pito ei riipu yksinomaan ohjainkulmasta. Kyse on painon jakautumisesta ja Taigan geometriassa kuskin paino jakautuu tasaisemmin molemmille renkaille. Etupyörälle saa painoa tarvittaessa enemmän kun nojaa eteenpäin :D

Nousukykyä olen kokeillut leikkiessäni tuossa lähellä olevalla nyppylällä, mistä löytyy hyvinkin jyrkkiä, joskin lyhyitä kohtia. Ennen loppuu lyhytperäisessä renkaasta pito tai jalasta jerkku 30/36 välityksellä kuin että alkaisi liikaa keulimaan. Ja ihan hyvin sopii putkelta tarvittaessa ajamaan.
Hienoa, että pärjäät. Jatka samaan malliin!

Näinhän omistajan/markkinoijan pitääkin kertoa. Aina se geometria on kuitenkin kompromissi. Joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. Kuten vaikkapa piiiitkän akselivälin ja pitkähkön perän myötä ketteryys. Voi se yhä olla tarpeeksi ketterä muttei millään samanlainen kuin lyhyempi. Nämä kaikki nyt unohdetaan ja osa vielä hiukan kyseenalaisilla perusteilla.
Ketteryys on subjektiivinen näkokulma. Minusta pyörässä on huono ketteryys, jos se itseohjautuu tai puskee alta, kuten jyrkillä ohjainkulmilla on tapana. Ketteryyttä ei ole myöskään se, että takapäätä luistatettaessa kovassa vauhdissa luisto ei ole hyvin hallittavissa. Ketteryyttä ei ole myöskään se, että ylämäkeen joutuu ähräämään putkelta kun toisella pyörällä voi letkeästi polkea penkistä. Ketteryydellä jos tarkoitetaan manuaalia ja bunnyhoppia, niin molemmat onnistuu pitkällä pyörällä. Joutuu vaan vähän viilaamaan tekniikkaa uusiksi. Enpä ole vielä sellaista mutkaa löytänyt, mistä ei Taigalla mahtuisi :D

PS. Oletko paljon alamäkiajoa ajanut? Vaikuttaa että Taiga on jossain määrin alamäkeen kovaan vauhtiin suunnattu. Tai sitten kuvittelen omiani :cool:
Kannattaa lukea topicin aiemmat viestit ja lisäksi utustua loivan ja pitkän pyörän filosofiaan. 90-luvun geometriaan jos Taigaa vertaat, niin jokainen nykypyörä on alamäkipyörä.

Jos käytät Googlea, niin löydät Leo Kokkosella varmaan aika paljon alamäkipyöräilyyn liittyvää materiaalia. Alamäkipyörissä on ollut keskimäärin huomattavasti paremmin mietityt geometriat kuin trailipyörissä, koska niillä ajetaan paljon kovempaa. Alamäkipyörän tulee muuten kääntyä myös tasaisella ja hitaassa vauhdissa. Kannattaa kokeilla myös alamäkipyörää ;) Täytyy ymmärtää sekin fakta, että kaikiin täysjoustopyöriin ei ole edes mahdollista toteuttaa pitkää ja loivaa geometriaa, koska peräpään jousitusratkaisu täytyisi suunnitella kokonaan uusiksi. Polen geometriaa on testattu ylä- ja alamäissä, koska endurossa siirtymät yhden päivän aikana saattavat olla helposti 50km ja nousua yli 1000m. Tuossa esimerkiksi Finale Ligure, joka käytiin rämpimässä läpi. http://www.enduroworldseries.com/events/italy/

Jyväskylässä ei mittavia alamäkiä löydy ja enemmän ajettavaa löytyy polkujen muodossa kuin monessa paikassa. Monet ulkomaalaiset epäilevät, miten voidaan Suomessa suunnitella pyöriä alamäkeen. Suomalaiset puolestaan epäilevät sitä, että miten voi alamäkipyöräilijä suunnitella ylämäkeen menevää pyörää. Stereotypioilla jos leikittelee, niin tällaisia johtopäätöksiä on helppo tehdä. Keski-Suomen kivikot ja juurakot ovat sitä luokkaa, että ei tarvitse testimaastoja tähän tarkoitukseen lähteä etsimään muualta. Taigoja ei ole paljon lumella ehditty ajelemaan, mutta sekin hoituu tässä tänä talvena kun saamme lunta.

Asioita on mietitty varmasti enemmän kuin moni edes osaa kuvitella. Olemme tehneet tuotekehitystä ja testausta täysipäiväisesti noin kolme vuotta. Siinä oppii asioista enemmän kuin ajamalla yhtä pyörää. Teemme ajanottotestejä siten, että verrokkina on toisen merkkisiä pyöriä. Ajelemme lenkeillä pyöriä ristiin. Tällä tavalla pysyy totuus hommassa mukana eikä lipsahda uskonnon puolelle. Filosofia on, mihin tuloksia verrataan: Turvallisuus, tehokkuus ja helppous.

zander
06.01.2016, 20.10
^ ^^miten sä voit kysyä Leolta onko se ajanut alamäkeä?
Helposti kun en herraa tunne enkä ko genreä ole seurannut. Sattu tuleen mieleen enkä viestiä kirjottaessa jaksanut googlata. Pyydän nöyrimmin anteeksi tietämättömyyttäni (ja laiskuuttani).

IncBuff
06.01.2016, 20.25
Kuitenkin takuuehtojen mukaan kilpailukäytössa rungon takuu vain 1v?

"Kilpailukäyttöön hankitun Pole polkupyörän (Kaikki Evolink-mallit, Rinne Ylä, Laki Kova, Polku Joka ja Taival Pika) runkotakuu on yhden vuoden mittainen. Rajoitettu Kilpailutakuu on voimassa, kun polkupyörää on käytetty normaaleissa, niille määritellyissä olosuhteissa, mukaan lukien kilpailut ja kun polkupyörä on huollettu oikein."
Kun alkoi kiinnostaa niin mitenhän tämä kilpailukäyttömääritellään? Pitääkö olla lisenssi vai lasketaanko kun tälläinen laiskanpulskea harrastelija käy jonkun SyöteMTB:n tai Tahkon valumassa muiden haitolla läpi? Kisahan sekin on ja numerolappu tangossa.. Vai ratkaistaanko tämä tapauskohtaisesti :rolleyes:

Pole Bicycles
06.01.2016, 20.35
Meillä monilla on erityyppisiä pyöriä ja ollaan kokeiltu ajaa niillä erityyppisissä tilanteissa, myös portaita ylöspäin. Tuo väite, että kapearenkainen täpäri olisi parempi hitaasti portaita ylöspäin ajaessa kuulosti suorastaan naurettavalta, kun todellisuudessa ero on todella suuri, mutta päinvastainen.

Piti oikein tutkia tätä videota – läskillä meno pysähtyy kun eturengas on portaiden päällä ja pitkän rungon, pienten renkaiden*, pitkän chainstay-mitan ja matalan keskiön ansiosta vasen poljin ei enää mahtunut pyörimään. Täpärillä polkimet mahtuivat pyörimään ylös asti.

Joten olisiko ongelma sittenkin geometriassa, eikä jouston puutteessa? :rolleyes:

(* Mammothin läpimitta on reilusti pienempi, kuin esim. Budin)

Tota... en kaunistele, mutta olet väärässä molemmissa asioissa. Lopetan videolla polkemisen, koska pito vain loppuu kesken kun vauhti hidastuu. Loput portaista menee varmemmin pomppimalla. Vauhtia ei voi myöskään olla enempää, koska muuten menee niin pahasti vanteelle, että ilettää. Jos vauhti hidastuu liikaa, niin rengas alkaa pyörimään tyhjää. Ei ollut nimittäin ensimmäinen otto kyseessä. Täpärillä mentiin yhdellä otolla. Yksi merkittävä etu on joustokeulan suurempi matka täpärissä.

Logiikkasi pitkän pyörän haitasta ja keskiön mataluudetsa on sitäpaitsi väärin. Pidemmällä pyörällä keskiö ei käy niin lähellä protaiden lakipistettä kuin lyhyellä.

Voin tehdä vaikka leikkaamattoman pätkän ja kuvata eri kuvakulmista molemmilla pyörillä, jos ei selitykset kelpaa. Lupaan yrittää molemmilla pyörillä parhaani. Voin tehdä yhden vedon vaikka S-kokoisella kunhan sellaisen saan toimistolle.

Hauskaa tässä on se, että ensin ihasteltiin mahtavaa kiipeämiskykyä, mutta sitten kun kehtasin ajaa täpärillä ylös, niin kiipeämiskyky onkin huono. Sekavaa markkinointia varmaan eikä ihan täysin by the book, mutta silti hauskaa :D

Täytyy muistaa, että EVOLINK ei ole tavallinen täpäri. Ehkä se vaan on sen verran parempi, että ihmetyttää ja suututtaa ;)

Muistakaa, että edelleen pidän läskipyöristä, mutta ei se joka paikassa vaan voita. Tärkeintä on sen monikäyttöisyys ja ylivoimaisuus pehmeillä materiaaleilla. Dyyneillä tai hangessa ei muilla pyörillä tee yhtään mitään.

Pole Bicycles
06.01.2016, 20.43
Katsotaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi täysjoustoalumiinirungot, joilla on ajettu paljon kisaa ovat huomattavasti rankemmalla rasituksella kuin peruskäyttäjillä. Yksittäinen maratoni ei mielestäni ole vielä varsinaista kisakäyttöä :)

markettipyörämies
06.01.2016, 20.59
Näitä ominaisuuksiahan todelliset läskiuskovaiset rakastavat ja vihaavat minua kun sanon se ääneen. Ammuinko taas polveen ? :D

Voisitko vielä listata tähän ne epämielyttävät läskit millä olet ajanut testien yhteydessä niin osaisi vertailla omiin kokemuksiin?

Kiinnostaisi myös millä renkailla olette testanneet, koska niillä on aivan älyttömän iso vaikutus ajotuntumaan omissa läskeissäni? Taigassa tietysti gleometria sulkee renkaan vaikutuksen pois yhtälöstä, jos olen oikein ymmärtänyt?

Joo, mutta täytyy kyllä testata fillari heti kun on mahdollista, sen verran hyvin on tota täällä hehkutettu. Ja ostoonhan se menee, jos kerran on niin paljon parempi kuin mikään muu tällä planeetalla.

T. Läskiuskovainen muutosvastarintainen nillittäjä ;)

Pole Bicycles
06.01.2016, 21.07
Voisitko vielä listata tähän ne epämielyttävät läskit millä olet ajanut testien yhteydessä niin osaisi vertailla omiin kokemuksiin?

Kiinnostaisi myös millä renkailla olette testanneet, koska niillä on aivan älyttömän iso vaikutus ajotuntumaan omissa läskeissäni? Taigassa tietysti gleometria sulkee renkaan vaikutuksen pois yhtälöstä, jos olen oikein ymmärtänyt?

Joo, mutta täytyy kyllä testata fillari heti kun on mahdollista, sen verran hyvin on tota täällä hehkutettu. Ja ostoonhan se menee, jos kerran on niin paljon parempi kuin mikään muu tällä planeetalla.

T. Läskiuskovainen muutosvastarintainen nillittäjä ;)

Periaatteisiimme kuuluu olla mollaamatta merkkejä (ei ainakaan tahallaan ;) ), koska sillä ei saada varamsti mitään hyvää aikaan. Ei ole näin, että muut ovat huonoja ja minun on paras. Kaikki ovat erilaisia ja varamsti ihmiset nauttivat omista laitteistaan. Ride your damn bike!

Oleellista on se, että ollaan havaittu jotain, tutkittu asiaa ja tehty sille asialle jotain. Polella on erilainen pyörä ja sitä ilosanomaa koitetaan levittää :)

brilleaux
06.01.2016, 21.07
Jaa. En huomannu valittavani. Päin vastoin, hubaa oli. Vaikka pari kertaa mentiinkin suksilla. :D
Ja kyllä siinä yhdessä pidemmässä polkulaskussa sai latua huudella koko laskun. Vaikka läskillä mentiinkin. ;)

Uskallan uumoilla että Leo yllättyy kun pukkaa paksuun tubelesta. Ja rohkenee tiputtaa ne paineet riittävän alas.
Ei se haittaa jos kiekolle välillä vähän kolahtaa. ;)
Ja tosiaan, jotain muuta Mammothin tilalle. ;) Imo.

Pole Bicycles
06.01.2016, 21.11
Jaa. En huomannu valittavani. Päin vastoin, hubaa oli. Vaikka pari kertaa mentiinkin suksilla. :D
Ja kyllä siinä yhdessä pidemmässä polkulaskussa sai latua huudella koko laskun. Vaikka läskillä mentiinkin. ;)

Uskallan uumoilla että Leo yllättyy kun pukkaa paksuun tubelesta. Ja rohkenee tiputtaa ne paineet riittävän alas.
Ei se haittaa jos kiekolle välillä vähän kolahtaa. ;)
Ja tosiaan, jotain muuta Mammothin tilalle. ;) Imo.
Ei olla Mammothia enää käytetty. Se on aika kehno kumi tuolla DT:n kehällä.

Snowshoe XL on jo ulkovideossa alla.

Polun tukko
06.01.2016, 21.25
Katsotaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi täysjoustoalumiinirungot, joilla on ajettu paljon kisaa ovat huomattavasti rankemmalla rasituksella kuin peruskäyttäjillä. Yksittäinen maratoni ei mielestäni ole vielä varsinaista kisakäyttöä :)

Entä jos ajaa sen tahkon ja muutaman enskan suomessa siihen päälle? Onko silloin vain vuoden takuu? Tai jos ajaa harrastemielessä kaikki enskat? Jos vain vuoden takuu jommassa kummassa niin ei kyllä ole kovin parhaalta diililtä vaikuta.

IncBuff
06.01.2016, 21.27
Entä jos ajaa sen tahkon ja muutaman enskan suomessa siihen? Onko silloin vain vuoden takuu? Tai jos ajaa harrastemielessä kaikki enskat? Jos vain vuoden takuu jommassa kummassa niin ei kyllä ole kovin parhaalta diililtä vaikuta.
Tapauskohtaisesti eli jos hajoaa niin silloin se on ollut kisakäytössä :rolleyes:

Vähän sika säkissä diililtä vaikuttaa.

Pole Bicycles
06.01.2016, 22.21
Entä jos ajaa sen tahkon ja muutaman enskan suomessa siihen päälle? Onko silloin vain vuoden takuu? Tai jos ajaa harrastemielessä kaikki enskat? Jos vain vuoden takuu jommassa kummassa niin ei kyllä ole kovin parhaalta diililtä vaikuta.
Tapauskohtaisesti. Emme pysty muotoilemaan tätä lauseketta kovin yksityiskohtaisesti.

Maailmalla on monenlaista kuskia. Suomen käyttö tässä ei ehkä ole se "ongelma".

Polun tukko
06.01.2016, 22.37
Eli ostajan pitää ilmoittaa ostaessa kuinka paljon hän kisaa?

Pole Bicycles
06.01.2016, 22.39
Tapauskohtaisesti eli jos hajoaa niin silloin se on ollut kisakäytössä :rolleyes:

Vähän sika säkissä diililtä vaikuttaa.
Ihan oikeasti! Täytyy ymmärtää, että täällä toisessa päässä on ihminen, joka tekee intohimolla töitä. Minä ja sinä käytetään tähän aikaa. Kannattaa myös miettiä sitä näin päin: Miksi Leo käyttää aikaansa läskipyöräfoorumilla sen sijaan, että ajelisi vaikka pyörällä tai hengailisi perheensä kanssa?

Olishan se kiva, että me voitaisiin antaa elinikäiset takuut kaikille. Valittavasti kun ei vaan voida. Siihen löytyy monta syytä. Yksi on tuotevakuutus. Meillä on vastuuvakuutukset ja sitten on tehtaan takuu. Me ei voida näissä puitteissa lähteä kovinkaan paljoa sooloilemaan.

Tämän takia meillä on pykälä, johon voidaan tehdä poikkeuksia. Loppuviimein meillä on suomen laki, joka velvoittaa meidät korvaamaan valmistusvirheestä johtuneet siitä huolimatta vaikka pyörällä on kilpailtu.

Yhden vuoden kisatakuu on yhden vuoden kisatakuu. Ei se mikää sika säkissä sitäpaitsi ole.

Tämä ei liity asiaan, mutta tässä on video, jossa kerrotaan mm. suomalaisesta yrittämisestä.

https://youtu.be/GitfUpHYeMw

Volvospede
06.01.2016, 22.58
Kannattaa lukea niiden muidenkin pyörien takuuehtoja.. aika paljon tulee poikkeuksia ja ehtoja mitä saa tehä ja mitä ei. Ja takuuhan korvaa valmistus ja materiaalivirheitä vastaan, kyl sen yleensä vaurioista näkee sit mikä on "ylirasitusta ja kohtuutonta kuormittamista" ja mikä taas on takuun piiriin kuuluvaa vammaa. Oonkohan mä kolme runkoa saanu takuuna uusiks liki 28v mtb harrastuksen aikana, kaikki mitkä on hajonnu. BMX runkoja meni yks takuuseen ja loput hitsattiin tai kärsittiin ite. Koska käyttöhän oli melko älytöntä.

Polun tukko
06.01.2016, 22.59
Niin no. Toisaalta voi ostaa merkiltä x pyörän ja ajaa kisaa 24/7 ja silti on takuu eliniän.

IncBuff
06.01.2016, 23.01
Tämä ei liity asiaan, mutta tässä on video, jossa kerrotaan mm. suomalaisesta yrittämisestä.

https://youtu.be/GitfUpHYeMw
Jassoo. Eipä siinä sitten kun onnea matkaan. Mullapa ei enää asiaa olekaan.

Volvospede
06.01.2016, 23.02
Niin no. Toisaalta voi ostaa merkiltä x pyörän ja ajaa kisaa 24/7 ja silti on takuu eliniän. Sittenhän kantsii ajaa sellasella, jos kokee ajonsa olevan sellasta ettei rungot tule kestämään vaikkei valmistuvikaa oliskaan.

Volvospede
06.01.2016, 23.04
Jassoo. Eipä siinä sitten kun onnea matkaan. Mullapa ei enää asiaa olekaan. Puolen minuutin kohdalla tais rävähtää savet lahkeeseen?

CamoN
06.01.2016, 23.05
Niin no. Toisaalta voi ostaa merkiltä x pyörän ja ajaa kisaa 24/7 ja silti on takuu eliniän.

Ja silti valmistaja voi evätä takuun korvaavuuden, jos vaurio tulkitaan takuun korvaussääntöjen ulkopuoliseksi. Eli tapauskohtaiseksi menee sekin, ihan sama mitä markkinamiehen brosyyrissä lukee.

Jukis
06.01.2016, 23.07
Ihmiset eivät aina tajua takuun tarkoitusta. Takuunhan on tarkoitus varmistaa että tuote on tehty kestämään sille tarkoitettua käyttöä ja korvata korjaus/vaihto jos ilmenee valmistusvirheestä johtuva vika/rikkoutuminen. Noilla enskapyörillä saatetaan hyvinkin ajaa alpeilla ymv. vuoristossa sellaisista dropeista joissa freeride/dh pyörätkin on kovilla niin eihän sitä voi olettaa että rungon tulisi kestää sellaista ikuisesti varsinkaan kisakäytössä. Läskeillä tuskin sellaisilla radoilla kisaillaan niin koskeekohan tämä lyhyempi takuu kovinkaan montaa läskiä?.. Tuskimpa kaikkien muidenkaan tarjoamat ikuiset takuut korvaavat rungon rikkoutumisen ilman selkeää valmistusvirhettä myöskään. Vuoden kisakäytössä luulisi kyllä tulevan esille valmistusvirheet rungossa.

Eiköhän se tämäkin firma ymmärrä asiakaspalvelun tärkeyden, Mikäli joskus ilmenee selkeitä takuutapauksia jotka eivät hoidu helposti asiakkaan kannalta niin niistä kyllä löytää tietoa hyvinkin helposti nykyaikana onpa kyse mistä tahansa tuotteesta.

Pole Bicycles
06.01.2016, 23.39
Ihmiset eivät aina tajua takuun tarkoitusta. Takuunhan on tarkoitus varmistaa että tuote on tehty kestämään sille tarkoitettua käyttöä ja korvata korjaus/vaihto jos ilmenee valmistusvirheestä johtuva vika/rikkoutuminen. Noilla enskapyörillä saatetaan hyvinkin ajaa alpeilla ymv. vuoristossa sellaisista dropeista joissa freeride/dh pyörätkin on kovilla niin eihän sitä voi olettaa että rungon tulisi kestää sellaista ikuisesti varsinkaan kisakäytössä. Läskeillä tuskin sellaisilla radoilla kisaillaan niin koskeekohan tämä lyhyempi takuu kovinkaan montaa läskiä?.. Tuskimpa kaikkien muidenkaan tarjoamat ikuiset takuut korvaavat rungon rikkoutumisen ilman selkeää valmistusvirhettä myöskään. Vuoden kisakäytössä luulisi kyllä tulevan esille valmistusvirheet rungossa.

Eiköhän se tämäkin firma ymmärrä asiakaspalvelun tärkeyden, Mikäli joskus ilmenee selkeitä takuutapauksia jotka eivät hoidu helposti asiakkaan kannalta niin niistä kyllä löytää tietoa hyvinkin helposti nykyaikana onpa kyse mistä tahansa tuotteesta.

Juurikin näin!

Lähtökohtaisesti meidän liiketoiminta perustuu jatkuvuuteen. Tässä pari esimerkkiä takuuasioista viime kesältä.

esimerkki 1
Asiakas on ostanut meiltä neljä pyörää. Pyörien osissa on ollut pikkuvikoja mm. vaihtajan vipu tms. Ei hän ole kysellyt takuun perään kertaakaan, olisi maksanut uudesta osasta. Korjasimme viat veloituksetta paikanpäällä. Otimme tarvittaessa osia myytävistä pyöristä Miksi: Tuotteet kuuluvat takuun piiriin ja emme halua asiakkaan olevan pyörän päältä pois sen aikaa kun selvitämme pikkuasioita maahantuojan kanssa. Ei se asiakkaan vika ole jos tuotteessa on vika. Miksi hänen tarvitsisi kokea byrokratiaa kaupallisessa palvelussa :D

esimerkki 2
Asiakas on ostanut meiltä enduropyörän. Jostain syystä keskiön (Polelink) laakerit ovat murusina kahden viikon päästä ja vieläpä kisoissa. Vaihdamme keskiön laakerit, akselit, kupit ja kiristimet veloituksetta. Miksi? Pyörä on takuun alla ja asiakas on kevytrakenteinen ja aloittanut vasta enduron. Emme keksineet mitään selitystä tapaukselle. Verrokkina Michael Saunders, joka ajaa huoltamatta pyörää ammatikseen Malagassa vuoden. Ei mitään vikaa paitsi keskiö narisee pressfittien takia.

Esimerkki 3
Asiakkaan vanteen pinnat ovat löystyneet ja vanne liepottaa. Asiakas osti pyörän verkkokaupastamme ja esittää asian videolla. Lähetimme vaihtovanteen paikalliseen liikkeeseen, jossa vanne vaihdettiin uuteen. Miksi: Vaikka ensihuolto olisi ehkä ehkäissyt tämän tapahtuman, emme nähneet syytä alkaa väittelemään asiakkaan kanssa, millaista ajoa vanteen tulisi kestää. Polkuajossa ensihuolto voi olla tarpeellinen jo ensimmäisen lenkin jälkeen vaikka kilometrit eivät tule täyteen. Luotimme asiakkaan näkemykseen asiasta.

Katkenneita runkoja meille ei ole vielä tullut yhtään jos ei minun prototyyppien särkemisiä oteta huomioon.

fob
07.01.2016, 00.47
Onko suunnitelmissa yli 190 senttisille sopivia runkokokoja?

J.Kottenberg
07.01.2016, 01.21
Jos olisin hankkimassa pyörää ja valinta olisi kääntymässä Poleen niin en kyllä tätä takuuehtoasiaa kokisi mitenkään merkittävänä seikkana.
Runko varmaan on kallein osa jonka voisi joutua itse jossain tilanteessa maksamaan. Jos se maksaa vaikka tonnin luokkaa jonka pahimmassa tapauksessa joutuisi itse maksamaan niin aika paljon suurempia riskejä joutuu ottamaan muualla elämässä eikä voi valittaa oikein kellekään. Vaikka liikenteessä. Siellä kuolee satoja joka vuosi, ja loukkaantuu vielä paljon enemmän, jopa loppuiäksi. Näistä ei paljoa korvata. Ja kaikki hyväksyy riskit mukisematta.
Tai käytetyn auton osto yksityiseltä. Jos moottori hajoaa täysin kahden viikon kuluttua kaupoista, on aika vaikea saada myyjää mitenkään vastaamaan asiasta.

msuomal
07.01.2016, 01.43
^^^ Nyt ollaan asian ytimessä! Minä sain Cuben hiilarirungon vaihdettua valokuvan perusteella takuuaikana. Kesti aika kauan tosin. Kasvoton organisaatio teki päätöksen tällä kertaa näin, kyllä sielläkin takuuehdoissa on maininta: "The precondition is normal use of the bike in accordance with the manufacturer’s stipulations". Arvatkaa määritelläänkö "normal use" tuolla? Kaverilla ihan vähän yli Cuben 3v takuun mennyt hiilarirunko murtui -> omillas olet. Minä ainakin oletan, että kun pyörän kanssa tuohon kirkkopuiston reunaan menee ja selittää mitä tapahtui, niin on vahvemmilla kuin Cuben "normal use" määrityksen kanssa. Eikä "jälleenmyyjä" voi vedota, että valmistaja päättää nämä asiat :). Takuu on Suomen kuluttajalain mukaan muutenkin ihan eri asia kuin virhevastuu, joka ei valmistajan määrittelemään takuuaikaan lopu. Ei tosin ole hajuakaan miten pitkä tiettyyn tarkoitukseen tehdyn polkupyörän kestoikäoletus on... ;). Kuluttaja on kuluttaja näissä tapauksissa niin kauan, kun tuotetta ei osteta päätoimisen ammatin harjoittamiseen.

brilleaux
07.01.2016, 08.23
Ihan oikeasti! Täytyy ymmärtää, että täällä toisessa päässä on ihminen, joka tekee intohimolla töitä. Minä ja sinä käytetään tähän aikaa. Kannattaa myös miettiä sitä näin päin: Miksi Leo käyttää aikaansa läskipyöräfoorumilla sen sijaan, että ajelisi vaikka pyörällä tai hengailisi perheensä kanssa?

+1
Tämän voisivat kaikki narisijat myös panna mieleensä.
Ollaan tyytyväisiä, että Leo tosiaan käyttää rajallista aikaansa myös tänne kirjoitteluun?
Mun mielestä on etuoikeus, että saamme näin isossa mittakaavassa tietoa ja avautumista Polen suunnalta.

Ei anna aihettaa turhaan narinaan. Imo.

Jami2003
07.01.2016, 08.51
Mitäs erikoista tuossa takuussa on ? Ainakin moottorivehkeissä, -kelkoissa ja -pyörissä kisakäyttö rajataan aina pois takuun piiristä. Ja veikkaan että jos nyt ottaa vaikka rokkarin iskarin takuuehdot esiin niin eiköhän sieltä sama ehto löydy.

Polun tukko
07.01.2016, 09.01
Mitäs erikoista tuossa takuussa on ? Ainakin moottorivehkeissä, -kelkoissa ja -pyörissä kisakäyttö rajataan aina pois takuun piiristä. Ja veikkaan että jos nyt ottaa vaikka rokkarin iskarin takuuehdot esiin niin eiköhän sieltä sama ehto löydy.

Pole voi kommentoida onko näin, iskareissa.

Pole Bicycles
07.01.2016, 09.53
Pole voi kommentoida onko näin, iskareissa.

Tässä on esimerkiksi DT:n brosyyreistä:

https://www.dtswiss.com/Resources/Support/WHEELS/SPLINE-ONE-EX-1501-Additional-Information

"This insert supplements the DT Swiss WHEELS User Manual.This wheel has been developed in accordance with the latest technical knowledge that ismore up to date than common standards. Thinner walls and a new rim geometry haveallowed the achievement of an ideal weight / rigidity ratio. Risk of death caused by use other than its intended correct and proper use!This wheel is designed for Enduro use. The maximum system weight is 110 kg.The user shall be responsible for any use other than this correct and proper use. Lightweight wheels require more care and maintenance. Depending on the conditions theyare used in, lightweight wheels may exhibit limited operational stability compared to conventionalwheels."

Sivulla 9. https://www.dtswiss.com/Resources/Support/WHEELS/DT-Swiss-Wheels-User-Manual

"4 Warranty (Europe)In addition to the general guarantee required by law, DT Swiss AG based in Biel/Switzerland,provides a guarantee for 24 months from the date of purchase in accordance with EuropeanDirective 99/44/EC. DT Swiss AG shall reject any liability for both indirect damage caused by accidentsand consequential damage.Any contradictory or extended national rights of the purchaser are not affected by this warranty.Place of performance and jurisdiction is Biel/Switzerland. Swiss law shall apply.Submit any warranty claims to your retailer or a DT Swiss Service Centre. Any defects recognisedby DT Swiss AG as a warranty claim will be repaired or replaced by a DT Swiss Service Centre.Warranty and guarantee claims can only be made by the original purchaser with a valid salesreceipt.There shall be no claim under the guarantee for:• Normal wear and tear caused by use of the components• Incorrect assembly• Incorrect or non-existent maintenance• Incorrectly completed repairs• Use of unsuitable products• Modification of components• Incorrect use or misuse• Carelessness• Leasing, commercial use or use in competitions• Damage caused by accidents• Delivery and transport damage• Modification, defacing or removal of the serial numberWe hope you enjoy using your DT Swiss component!"

DT sulkee siis kokonaan kisakäytön pois. DT sulkee pois myös hulimattomuuden. Tyhmyyttä eivät sulje pois, joten kannattaa vedota siihen ;)

vuohi
07.01.2016, 10.30
Ehkä tuo takuun rajaus on vähän ristissä tuon "runkomme painavat vähän enemmän, että ne varmasti kestäisivät"-lausunnon kanssa. Itse en ehkä myöskään rajaisi jonkun läskipyörän tai xc-kamppeen takuuta sen takia, että joku voi saada enskapyörän bikeparkissa melko nopeasti rikki.

Mutta zemppiä läskien ja muidenkin pyörien myyntiin, fillarifoorumin jutuista ei kannata huolestua, täällä palaute harvoin on kovin positiivista :D

Pole Bicycles
07.01.2016, 10.58
Ehkä tuo takuun rajaus on vähän ristissä tuon "runkomme painavat vähän enemmän, että ne varmasti kestäisivät"-lausunnon kanssa. Itse en ehkä myöskään rajaisi jonkun läskipyörän tai xc-kamppeen takuuta sen takia, että joku voi saada enskapyörän bikeparkissa melko nopeasti rikki.

Mutta zemppiä läskien ja muidenkin pyörien myyntiin, fillarifoorumin jutuista ei kannata huolestua, täällä palaute harvoin on kovin positiivista :D
Harvemmin läskillä kisataan. Ei meidän kannata jokaiselle rungolle eri takiuta keksiä, vaan yksi yleispätevä. Näin näyttää muutkin tekevän.

En ole huolissaan foorumin lätinöistä. Meidäthän teilattiin jo ennen kuin yhtään pyörää on markkinoille edes tullut. Silti jännästi ollaan kaikesta huolimatta pärjätty. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51218-pole-fi

Osa ei ymmäärä ettei Pole ole yhteisöhanke. Pole ei ole myöskään kasvoton organissaatio. Ehkä tämä aiheuttaa ongelman: Pole on se joku uusi juttu, johon ei vielä osata suhtautua.

Joku vertasi tätä foorumikeskustelua maahanmuuttokeskusteluun :D

Paljon hyvää palautetta saadaan kasvotusten ja yksityisviestillä. Saatiinhan me 80 uutta yhtiökumppaniakin osakeannin puitteissa ;)

Pole Bicycles
07.01.2016, 11.03
Sattuipas näppärästi kohdalleen

http://arnoldzwicky.s3.amazonaws.com/XKCDenlightenment.png

Kuntoilija
07.01.2016, 11.38
Täytyy seurata miten tälle teidän start upille käy, onnea kuitenkin matkaan sillä sitä tarvitaan. Olisihan se hienoa, jos Polesta tulisi edes hitunen siitä mitä esim. Roman Arnold on saanut omasta pyöräfirmastaan syntymään.

Highlander
07.01.2016, 12.05
Tälläisiä riskejähän voi välttää olemalla ostamatta käytettyä autoa yksityiseltä ja pätee ihan kaikkeen ostamiseen.

Heh..näinköhän? ostin yhden auton tunnetusta liikkeestä. Kauppakirjaan lisättiin myyjän toimesta (hyväksyin tämän itse) seuraavaa: "Auto on rakennettu kilpailukäyttöön (oikeasti ei ollut kilpa-auto) Moottoria on viritetty ja vaihteistoa muutettu/vahvistettu. Myyjä ei anna minkäänlaista takuuta auton voimansiirrolle mukaan lukien moottori sekä vaihteisto"

markettipyörämies
07.01.2016, 12.09
Logiikkasi pitkän pyörän haitasta ja keskiön mataluudetsa on sitäpaitsi väärin. Pidemmällä pyörällä keskiö ei käy niin lähellä protaiden lakipistettä kuin lyhyellä.

En tajua taaskaan, eli esim. tandemilla portaiden yläpäässä ei ota mahasta kiinni, mutta lyhyellä rungolla ottaa?

Highlander
07.01.2016, 12.14
Meinaat että noin on kaikkien liikkeestä ostettujen autojen kaupassa?
En tietenkään...toin vain esiin tällaisen poikkeuksen. Sain enemmän vaihdossa omastani kun hyväksyin tämän. Tosin sekään ei olisi vaikuttanut kaupan syntyyn kun ei ole koskaan ollut viimeiset pennit kiinni näissä rakkineissa.

IncBuff
07.01.2016, 12.15
En tietenkään...toin vain esiin tällaisen poikkeuksen. Sain enemmän vaihdossa omastani kun hyväksyin tämän. Tosin sekään ei olisi vaikuttanut kaupan syntyyn kun ei ole koskaan ollut viimeiset pennit kiinni näissä rakkineissa.Tämähän nyt ei liittynyt sitten asiaan yhtään mitenkään. Riskejä voi myös välttää olematta hyväksymättä kaikenlaisia ehtoja.

SvaR
07.01.2016, 12.40
En tajua taaskaan, eli esim. tandemilla portaiden yläpäässä ei ota mahasta kiinni, mutta lyhyellä rungolla ottaa?
Et ole ainut. Mitä pidempi akseliväli niin sitä helpommin se on yleensä ollut mahansa varassa.

Mitä tuohon takuuseen niin moni varmaan tarttuu tuohon "sisältää alan parhaan takuun"...

Highlander
07.01.2016, 12.44
Tämähän nyt ei liittynyt sitten asiaan yhtään mitenkään. Riskejä voi myös välttää olematta hyväksymättä kaikenlaisia ehtoja.
Kun tätä ketjua lukee niin ei taida kovin moni muukaan... Aikuisten ihmisten peppukipua:D

IncBuff
07.01.2016, 13.25
Kun tätä ketjua lukee niin ei taida kovin moni muukaan...Totta. Turhaan tuli lainattua tuota offtopiciin vievää auton ostamiseen liittyvää viestiä.

Eikä se takuun kattavuus tai kattamattomuus edes tässä casessa taida suurin riski olla.

J.Kottenberg
07.01.2016, 13.39
Kovasti näkyy mieliä rassaavan suomalaisen toimijan markkinoille tulo. Jokainen kivi käännetään jos vaikka jotain löytyisi millä pääsisi lyömään. En oikein ymmärrä.

Onko kenties niin että ulkomaiset koetaan jotenkin luotettavammiksi ja rehellisemmiksi? Ainakin siltä vaikuttaa.

On hyvä että Pole on saanut tunnettavuutta. Varmasti suurin hyöty mitä tämä foorumi on tarjonnut.

Taidanpa poiketa koeajotapahtumassa Fillariosassa 14.1 kun se on tuossa lähellä niin ainakin pääsee näkemään suuren huomion saaneen Polen Taigan ja jos tulee kysyttävää niin voi keskustella suunnittelijan kanssa.

Pole Bicycles
07.01.2016, 13.43
Kovasti näkyy mieliä rassaavan suomalaisen toimijan markkinoille tulo. Jokainen kivi käännetään jos vaikka jotain löytyisi millä pääsisi lyömään. En oikein ymmärrä.

Onko kenties niin että ulkomaiset koetaan jotenkin luotettavammiksi ja rehellisemmiksi? Ainakin siltä vaikuttaa.

On hyvä että Pole on saanut tunnettavuutta. Varmasti suurin hyöty mitä tämä foorumi on tarjonnut.

Taidanpa poiketa koeajotapahtumassa Fillariosassa 14.1 kun se on tuossa lähellä niin ainakin pääsee näkemään suuren huomion saaneen Polen Taigan ja jos tulee kysyttävää niin voi keskustella suunnittelijan kanssa.

Kiitos. nähdään siellä :)

Bansku81
07.01.2016, 14.05
Et ole ainut. Mitä pidempi akseliväli niin sitä helpommin se on yleensä ollut mahansa varassa.

Mitä tuohon takuuseen niin moni varmaan tarttuu tuohon "sisältää alan parhaan takuun"...

Riippuu paikasta. Jos jaksaa katsella UTV videota niin tuossa videossa monessa kohdassa muuten vastaavalla mutta pidemmällä 4 paikkaisella RZR llä pääsee paremmin nousemaan töyräiden yli kuin lyhyellä.
https://www.youtube.com/watch?v=FyCOA7dC2Y0

SvaR
07.01.2016, 14.25
^Jaksaahan niitä katsella kun yksi harrastus muoto atv ja abaut 2/3 osaa elämästä muutenkin ihan metsässä.
Yksi RZR letkassa usein ja osat paikoista se selvittää helpommin ja välillä se jää pitkän akselivälinsä takia mahan varaan. Esim. tuossa polen porras videossa lyhyt akseliväli selviäis ilman maha kosketusta.

Pole Bicycles
07.01.2016, 14.48

Tilanne on pitkän pyörän eduksi dropeissa ja korkeissa nousuissa, eli dropissa pitkän pyörän eturengas tapaa maan ennemmin kuin lyhyen pyörän. Tällöin pyörän kulma vaakatsoon nähden on loivempi ja mahdollistaa permman ajettavuuden. Totta kai lakipisteessä keskiö käy alempana jos on pidempi pyörä. Minun virhe. Pahoittelut.

Edut pitkästä chainstaysta tulevat ylämäkeen siitä, että painopiste on paremmassa paikassa. Pitkällä keulalla ylämäkeen on merkitystä ainoastaan näissä lakipisteissä, jossa keskiö voi ottaa kiinni. Kuten tuossa maasturivideossa, pitkästä wheelbasesta on hyötyä useammin kuin haittaa. Nyt ollaan niin pienissä muutoksissa, että ei vielä voida tandemista puhua. Pitkä chainstay on eduksi ylämäessä myöskin sen takia, että painopisteen saa pidemmälle esteen yli. Pitkä keula auttaa myös tässä, jolloin eturengas ylittää esteen hieman aiemmin, jolloin painopistettä saa sovitettua kohdalleen. Fillaria voi sitten pompottaa, joten sen kampien iskeytymisen voi välttää. Keskiöstä kiinni jääminenhän ei vielä mikään huono homma ole. Siitä voi vielä ponnistaa. Eri asia on tippua pyröän päältä kokonaan :)

zander
07.01.2016, 14.52
Hienoa, että pärjäät. Jatka samaan malliin!
En ymmärrä tätä, en pärjäämistä puhunut mitään. Mutta kiitos kannustuksesta kuitenkin.

Periaatteisiimme kuuluu olla mollaamatta merkkejä (ei ainakaan tahallaan ;) ), koska sillä ei saada varamsti mitään hyvää aikaan. Ei ole näin, että muut ovat huonoja ja minun on paras. Kaikki ovat erilaisia ja varamsti ihmiset nauttivat omista laitteistaan. Ride your damn bike!

Oleellista on se, että ollaan havaittu jotain, tutkittu asiaa ja tehty sille asialle jotain. Polella on erilainen pyörä ja sitä ilosanomaa koitetaan levittää :)
Hieno periaate.

Ihan oikeasti! Täytyy ymmärtää, että täällä toisessa päässä on ihminen, joka tekee intohimolla töitä.
Peukutusta tälle. Etuoikeutettua tehdä työtä minkä kokee intohimokseen ja vielä rakkaaseen harrastukseen liittyen.

Juurikin näin!

Lähtökohtaisesti meidän liiketoiminta perustuu jatkuvuuteen. Tässä pari esimerkkiä takuuasioista viime kesältä.

esimerkki 1
...
Liiketoiminnan jatkuvuudessa kuvatunlaiset palvelukokemukset asiakkaiden taholta ovat varmasti elintärkeitä. Ihan kivijalkajämyjenkin osalta uskon, että nykyään pärjää parhaiten ne joilla palvelu pelaa. Ei tarvi isoa virhettä tehdä niin seuraavalla kerralla asiakas valitsee jonkin toisen palveluntarjoajan. Polen tapauksessa ollaan suoraan brändin ytimessä, joten palvelun laadulla on vielä suurempi merkitys, näin uskon. Lienee turhaa toistaa mantraa hyvän ja pahan kellon kuuluvuuseroista.

Osaa rassaa ja toisia ei. Onhan täällä paljon positiivistakin viestiä ollut, jos ei jopa useammalta kuin negaa. Osa negatiiviseksikin tulkittavista viesteistä on varmastikin vain kritiikkiä ja haastoa uutta vastaan. Kyseessä on kuitenkin sen verran erilainen pyörä ettei sitä varmaan tarvitse kyseenalaistamatta niellä? Monet kerrat läpi maailmanhistorian on uuden esittäjää hulluna pidetty, vaikka olisi myöhemmin oikeassa olevaksi paljastunutkin. :) Veikkaisin että maailmanvalloitusretkilläkin tulee/on tullut vastaan mahdollisia asiakkaita, jotka eivät ainakaan heti usko ylivertaisuutta.

Minulta päässyt lipsahtamaan Polen synty tyystin ohi. Ehkä kun en niin aktiivisesti ole aikasemmin maastopyöräilyä seurannut, mutta nyt asiaa paikattu. Oisko kolmannen kerran: Onnea ja menestystä!

markettipyörämies
07.01.2016, 14.54
Ihan mielenkiintoinen video toi ja varmasti olis sama apu fillarissakin monessa paikassa, jos olis molemmissa pyörissä veto. Itse en tiedä mikä on optimi akseliväli, mutta mukava että on eri vaihtoehtoja joilla voi asiaa testata. Omassa fillarissa säädettävä taka-akselin paikka ja en nyt mitään hirveää ahaa elämystä saanut kun sitä siirtelin, puoleen tai toiseen.

Mukava spekuloida ja miettiä näitä asioita. Harmi vaan, että täällä jotkut ovat sitä mieltä että keskustelun pitää olla sellaista missä kaikki on samaa mieltä kaikesta. Ei kai tämä nyt niin vakavaa ole ainakaan meillä jotka emme ole niiden 80 taloudellisesti tähän projektiin sitoutuneen joukossa :) Tietysti veronmaksajina maksamme osan tästäkin lystistä erilaisten yritystukien muodossa ;)

IncBuff
07.01.2016, 14.55

Ei minua ainakaan rassaa. Kyllä markkinoilla on tilaa. Myönnän, että takuukeskustelussa lipsahdettiin asiattomuuden puolelle. Niin ei saisi tapahtua ja siitä pahoittelut Mr. Polelle.

Toisaalta tapanani ei ole sellaisenaan niellä kaikkia markkinointiväitteitä toimijan kotimaasta riippumatta.

Ulkomainen tai kotimainen, mutta suurempi ja vakiintunut toimija on tietyissä asioissa pitkällä tähtäimellä luotettavampi.

Olen toisaalta sitä mieltä, että pelkkää nuoleskelu ja selkääntaputtelu ei johda yhtään mihinkään. Toisaalta se kritiikki ja eriävät mielipiteet täytyy osata käsitellä oikein eikä suoraan tyrmätä tai kuten nykyään on muotia leimata suorilta kateudeksi. Sopivassa suhteessa nämä johtavat kehittymiseen sekä henkilökohtaisella että yrityksen tasolla. Minä ainakin odotan työssäni myös sitä että välillä joku kyseenalaistaa. En todellakaan ole täydellinen.

Ainuttakaan yrittäjää tässä maassa ei todellakaan käy kateeksi kuten täällä eräät on vihjailleet. Siitä on jo valtiovalta tehnyt byrokratioineen sellaista helvettiä, että ei käy edes sen läpi käyminen yhtään kateeksi. Juu minä tiedän.

Mukava spekuloida ja miettiä näitä asioita. Harmi vaan, että täällä jotkut ovat sitä mieltä että keskustelun pitää olla sellaista missä kaikki on samaa mieltä kaikesta. Ei kai tämä nyt niin vakavaa ole ainakaan meillä jotka emme ole niiden 80 taloudellisesti tähän projektiin sitoutuneen joukossa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png Tietysti veronmaksajina maksamme osan tästäkin lystistä erilaisten yritystukien muodossa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png+1 IMO

SvaR
07.01.2016, 15.13
^Yhdyn täysin tähän. Yhdympä myös ^^
Nykyään kun muotia on vielä, että uuden testauksen ja lapsentaudit hoitaa yleensä kuluttaja eli raakileita markkinoille.
Olen itsekin erään kotimaisen tuotteen kohdalla ostanut uutta ja hoitanut testausta. Kun sinne oli sitten puhelimella yhteydessä niin ensin se oli vika joka viikossa muuttui ominaisuudeksi :)

Osa kritiikistä menee myös tämän foorumin piikkiin kun tämä on tämmöinen "häröpallo", itse en henk.koht. olisi ikinä rekkautunut tänne kyseisessä muodossa jos olisin Pole.

Pole Bicycles
07.01.2016, 16.28
Kaikki olette jonkun sortin koekaniineja jos yhtään tuotetta ostatte. Tuskin kaikki innovaatiot tulevat yrityksen sisältä. Nykyään on yrityspuolella muotia julkaista ensimmäisiä toimivia versioita sen takia, että saadaan oikeasti uudesta kiinnostuneille asiakkaille uutta ja lisäksi heiltä palautetta.

Tein tuossa videon portaissa nousemisesta eri paineilla. Kyllä se läskikin alkoi kiipeämään, mutta kovemmassa vauhdissa alkaa vanteille menemään. Molemmilla pääsee, mutta tärkeintä on valita kalustonsa suurimman käyttötarkoituksen mukaan jos yhdellä pyörällä haluaa ajaa.

https://youtu.be/cB7jSv136yM

PS: runkosettiä kuvataan tänään, joten huomenna on toivottavasti online!

VSS
07.01.2016, 19.00
Onko vakio kokoonpanolle laskettu trail arvoa? (Keulakulman, keulan offsetin ja renkaan halkaisijan yhdistelmästä)
Toivottavasti koeajopäiviä tulee lisää.

Bässi
07.01.2016, 19.02
Koeajolle tulossa. Toivottavasti pääsee ihan metsään eikä vaan pihalla pompottelua, kun en mä ainakaan eroja osaa kovin nopeesti huomata.

Pole Bicycles
07.01.2016, 19.13
Onko vakio kokoonpanolle laskettu trail arvoa? (Keulakulman, keulan offsetin ja renkaan halkaisijan yhdistelmästä)
Toivottavasti koeajopäiviä tulee lisää.
Laskeskelin trail -arvoja aikanaan ja en saanut oikein mitään tolkkua kun ei ollut eri keuloja kuitenkaan, millä voisi vertailla. Trail -arvo vaikuttanee ohjaustuntumaan jonkun verran. Olen sopinut jo erään keulavalmistajan kanssa eri offseteiden teosta. Kokeilemme ensin jäykillä keuloilla kun on aikaa.

Pole Bicycles
07.01.2016, 19.18
Koeajolle tulossa. Toivottavasti pääsee ihan metsään eikä vaan pihalla pompottelua, kun en mä ainakaan eroja osaa kovin nopeesti huomata.
On tarkoitus lähteä ihan lenkille.

Avokid
07.01.2016, 19.32
Kaverin Bud&Lou ainakin kulki ongelmitta sen pari kierrosta: https://www.instagram.com/p/4cRecHRPna/

Pole Bicycles
07.01.2016, 21.15
Kaverin Bud&Lou ainakin kulki ongelmitta sen pari kierrosta: https://www.instagram.com/p/4cRecHRPna/
Monestiko täytyy mainita Bud&Lou, että joku reagoi ;)

Että tuosta videosta voi sanoa oikein mitään. Ei ole verrokkia ja ongelmat ovat subjektiivisia. Kisaajat ajavat ei uria ja näyttää se läskipyöräkin sutivan ja lipsuvan.

Rengastus on varmasti tärkeää. Löytyykö jotain todella läpileikkaavaa läskirengastestiä muuten vielä mistään?

Avokid
07.01.2016, 23.23
Monestiko täytyy mainita Bud&Lou, että joku reagoi ;)

Rengastus on varmasti tärkeää. Löytyykö jotain todella läpileikkaavaa läskirengastestiä muuten vielä mistään?
Puhumattakaan siitä, paljonko on kuskista kiinni.

Renkaissa on se hyvä puoli, että niitä saa vaihdettua. Läskeissä se vaihto vain maksaa aika paljon, joten valmispyörässä olisi hyvä olla edes perushyvät renkaat, jotka on helposti tubelesoitavissa.

Eeteeku
07.01.2016, 23.46
Ja paskat. Myykää ilman kummeja pyörät. Saa jokainen hankkia sitten ne itselle parhaat renkaat.

Läskimasa
08.01.2016, 00.00
koeajotapahtumassa Fillariosassa 14.1
Laitetaas linkki ko. häppeninkiin niin ei tartte guugletella: http://www.fillariosa.fi/news/suuri-pole-koeajopaiva-torstaina-141?tm=blogi&acr=1

Kiva olis keretä paikanpäälle livenä näkemään, saas nähä onnistuuko.

mutanaama
08.01.2016, 00.02
Ja paskat. Myykää ilman kummeja pyörät. Saa jokainen hankkia sitten ne itselle parhaat renkaat.

+1
Yksi viisas mies sanoi mulle kerran kun valitin mammuttien mutapitoa, että kuinka monta prosenttia lenkistä ajat mudassa. Tuumasin siinä että 25km peruslenkistä joku 200m jos oikein hakemalla haen mutapaikkoja.

Pole Bicycles
08.01.2016, 00.06
+1
Yksi viisas mies sanoi mulle kerran kun valitin mammuttien mutapitoa, että kuinka monta prosenttia lenkistä ajat mudassa. Tuumasin siinä että 25km peruslenkistä joku 200m jos oikein hakemalla haen mutapaikkoja.
Mä oon ajanu viimeiset kaksi kuukautta mudassa :D

Lenkille menen, oli keli mikä hyvänsä. Tosin en nyt paukkupakkasella käy ulkona ajamassa.

Toivotaan, että etelässä (Vantaalla) paistaa aurinko ;)

HC Andersen
08.01.2016, 00.13
Renkaan tärkein ominaisuus on pyöreä muoto, musta väri lasketaan eduksi.

mutanaama
08.01.2016, 00.20
Mä oon ajanu viimeiset kaksi kuukautta mudassa :D

Jahas, väärin ajettu ;)

J.Kottenberg
08.01.2016, 00.25
Mä oon ajanu viimeiset kaksi kuukautta mudassa ;)

Mutanaama varmaan tarkoitti semmoisia paikkoja joissa jollain toisella kumilla loppuu meno kokonaan ja toinen vielä pitää eikä tarvi jalkautua yli nilkan syvyiseen.

Ja ymmärsin Mutiksen kommentin niin ettei ehkä kannata valita rengasta niin että ne on parhaita sinne pahimpaan paikkaan ja huonontaa sitten ajamista suurimmalla osalla lenkkiä. En mä muuten mutta mulle tämä on oleellinen juttu.

Pole Bicycles
08.01.2016, 00.31
Mutanaama varmaan tarkoitti semmoisia paikkoja joissa jollain toisella kumilla loppuu meno kokonaan ja toinen vielä pitää eikä tarvi jalkautua yli nilkan syvyiseen.

Ja ymmärsin Mutiksen kommentin niin ettei ehkä kannata valita rengasta niin että ne on parhaita sinne pahimpaan paikkaan ja huonontaa sitten ajamista suurimmalla osalla lenkkiä. En mä muuten mutta mulle tämä on oleellinen juttu.
Tämä olikin sellaista small talkia. Ei liity varsinaisesti keskusteluun :)

Pole Bicycles
08.01.2016, 14.03
Paino protorungolle on 2.55kg headsetin kuppien kera.

https://www.instagram.com/p/BARpHXsOnZQ/

markettipyörämies
08.01.2016, 14.07
Aika painava tuli?

Jos vertaa vaikka mun kakkosfillariin:
http://rowerowawaga.pl/images/foto/pv0qvg_img_9797.jpg

Antza44
08.01.2016, 14.33
Fatty L kuppien kera 2.6kg
Mukluk -14 L 2.32 kuppien ja satula clampin kanssa.

Fatty vaikuttikin jotenkin jämäkämmältä, kunnes poksahti:cool:.

Minusta ihan jees alu paino Taigassa, jos toivon mukaan on jämäkkä keskiönseudulta, kun tukevuutta on mainostettu.

Polun tukko
08.01.2016, 14.43
Aika painava tuli?

Jos vertaa vaikka mun kakkosfillariin:
http://rowerowawaga.pl/images/foto/pv0qvg_img_9797.jpg

170g eroa joten ei minusta paljoa varsinkin jos runko isompi mitoiltaan( en tarkoita kokoa). Ainakaan ajossa tuota painoa ei huomaa.

Pole Bicycles
08.01.2016, 15.14
170g eroa joten ei minusta paljoa varsinkin jos runko isompi mitoiltaan( en tarkoita kokoa). Ainakaan ajossa tuota painoa ei huomaa.

Hieman muuttelemme runkoa vielä tuotantoon. Keskiö leviää 100mm -> 120mm. Jarrun alta lähtee tuki pois ja takahaarukan tukipalikat muuttuvat putkeksi. Nämä muutoksien painohyödyt / haitat kumoavat toisensa, joten aika lailla tuohon proton painoon päädytään.

Kemizti on meistä kaikista painavin kuski ja odotankin hänen ajavan pyörällä sen verran, että voimme sanoa pian jotain sen kestävyydestäkin. Onhan näillä jo muutama reissu tehty, joten ihan luottavaisin mielin olen tuotantoon lähdössä. Tavoitteenahan olisi aina särkeä protot. Rikkomalla ne ajamalla saamme selville, mistä runko poksahtaa. Kaikki rungot saadaan kyllä rikki ajamalla, mutta siihen täytyy löytyä aikaa ja rohkeutta. Parashan olisi tehdä pikkuisen liian kevyt runko. Silloin näemme nopeammin, mistä pyörä retkahtaa. Toisaalta silloin emme saa oikeaa ajofiilistä talteen.

Tärkeää rungossa on myös jousto oikeasta kohdasta. Jos pyrimme tekemään liian jäykän rungon, niin kuormitus tulee rungon heikoimpaan kohtaan ja se hajoaa, vaikka pitäisi olla kestävä. Vielä emme ole tosiaan saatu yhtään runkoa rikki, jos ei oteta huomioon minun suunnittelun kukkasta Täysjoustojen puolelta viime keväänä. Kyseessä oli siis täysin 3D-softassa tapahtunut virhearvio, joka pääsi protojen tuotantoon asti kaikkien silmien alta. Materiaali ei ole ainut tapa lisätä kestävyyttä tai jäykkyyttä. Putkien ja osien muotoilu on todella isossa roolissa.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/11012059_740303659425654_7976144570780010850_o.jpg

markettipyörämies
08.01.2016, 16.13

Näin, mutta toi Mongoose on inasen verran halvempi :) OK, siinä on varmaan joillekin ajokelvoton geometria, mutta ite tykkään silläkin ajella. Ja jos taas Taigan painoa vertaa saman hintaseen Dudeen niin eroa on rungossa kilon luokkaa. Saako näin kirjoittaa? Onko nillittämistä ja kateellisuutta? Joillekin kuitenkin fillarin osien painollakin on väliä, vaikka se olisi väärin ajateltu.

Ei noi hinnat alkaen tasapaksusta alusta tehdyt putket ole kaikkein kestävimpiä (Fatty). Ohennettu kestää paremmin, KUN se fleksaa...

Taigan putkisarjaa ei kerrota, mutta tuskin mitään kallista? Muutenhan se varmasti mainittaisiin ;)

Ei vaan poletaan asiaan, jos joskus tollasta pääsee tyypittämään :) Jatkakaa kehumista :)

Polun tukko
08.01.2016, 16.15
Niin se dude on kuitua.

Jooseppi
08.01.2016, 16.27
Niin se dude on kuitua.

Mutta onko se hinta sama vaikka matskuissa on eroja? Kuhan kyselen, en tosiaankaan ole läskiä ostamassa :)

Polun tukko
08.01.2016, 16.31
Canyon ollu aina halvempi. Paremmuudesta en sano. Jotain ongelmia canyonilla ollu rungoissa, ainakin enska puolella.

Kuntoilija
08.01.2016, 16.38
Santalle tiedoksi; edullisin täysjäykkä kuitu Dude on kaikkine kuluineen pari sataa halvempi kuin täysjäykkä Taiska, mutta myös pari kiloa kevyempi.

Kemizti
08.01.2016, 16.39
Ei näyttäis mongoosen putket olevan ihan samaa vahvuutta (halkaisijaa) missään kohden runkoa, en silti sano ettäkö olisi vähemän kestävä, painoeroa lähinnä spekuloin..

ps. kuva kera takatarakan;
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/12487228_10153876716078748_94948340536130821_o.jpg ?efg=eyJpIjoidCJ9

Avokid
08.01.2016, 16.39
Kevythän tuo on. ICT painaisi vastaavassa punnituksessa reilut kolmisen kiloa :)

Jooseppi
08.01.2016, 16.44
Canyon ollu aina halvempi. Paremmuudesta en sano. Jotain ongelmia canyonilla ollu rungoissa, ainakin enska puolella.

Juuh, canjonit on kyllä halpoja kun koko pyörän ostaa, runkosetit on toisaaalta yllättävänkin kalliita. Eikä niitä pelkkiä runkoja kukaan ostakkaan...

Pole Bicycles
08.01.2016, 17.19
Näin, mutta toi Mongoose on inasen verran halvempi :) OK, siinä on varmaan joillekin ajokelvoton geometria, mutta ite tykkään silläkin ajella. Ja jos taas Taigan painoa vertaa saman hintaseen Dudeen niin eroa on rungossa kilon luokkaa. Saako näin kirjoittaa? Onko nillittämistä ja kateellisuutta? Joillekin kuitenkin fillarin osien painollakin on väliä, vaikka se olisi väärin ajateltu.

Ei noi hinnat alkaen tasapaksusta alusta tehdyt putket ole kaikkein kestävimpiä (Fatty). Ohennettu kestää paremmin, KUN se fleksaa...

Tasapaksu putki ei ole hinnat alkaen. Se on ominaisuus, jolla saadaan kestävyyttä, ei päin vastoin. Flexaus tehdään muilla jutuilla ja flexaus väärässä kohdassa aiheuttaa väsymismurtuman. Ohennettu putki on paksumpi päistään, jotta se on helpompi hitsata. Putkia saa erilaisia ja hintaero meille on ns. hyttysen kusen verran ;) Eniten maksaa suunnittelu, testaus ja muotit.

Taigan putkisarjaa ei kerrota, mutta tuskin mitään kallista? Muutenhan se varmasti mainittaisiin ;)

Putket ovat putkia, jotka tehdään muoteilla. Voi niille antaa nimiäkin. Olkoot vaikka Vili ja Rasputin. Voitte päättä, missä järjestyksessä ;) Alumiinin laatu on 7005.

Tästä voi tutustua hydroformaukseen, niin ehkä sitten karisee ylenpalttinen putkisarjojen hehkutus. Toki putkille saadaan hintaa kun suunnitellaan itse. Tällöin saisin varamsti keveämpää settiä tehtyä, koska pääsisin vaikuttamaan putkien muotoiluun.

https://youtu.be/XicB7I-gDEw

Bässi
08.01.2016, 17.23
Eihän se Dudekaan kovin kevyt ole rungoltaan.suunnilleen saman kuin Farley, tosin trekissä keula on sitten ankkuri.
Farlikka on kyllä kestänyt hyvin vaikka siinä rungossa onkin pihistelty painon takia.

edit.. Farley L 1750
Dude M 1700?

edit. Kokonaisia pyöriä on ihan turha verrata. Kaiken voi vaihtaa ja kevennys jumbo jimeillä saa helposti jo toista kiloa pois vrt raskaammat.

Kuntoilija
08.01.2016, 18.07
Valmistaja ilmoittaa Duden rungolle 1550 g. Siinä on kanssa sitä varmuus marginaalia kestävyyden suuntaan .

Pole Bicycles
08.01.2016, 18.34
Valmistaja ilmoittaa Duden rungolle 1550 g. Siinä on kanssa sitä varmuus marginaalia kestävyyden suuntaan .
On jos verrataan maantierunkoon ;)

Pole Bicycles
08.01.2016, 18.35
Olen kuullut jonkun norjalaisen kyhäilleen 8kg fatbiken.

En kyllä droppailis kovinkaan usein ;)

Bässi
08.01.2016, 18.36
^^^Mun lähde on muistikuva saksalaisesta arvostelusta jossa oli bikininaisia kuvissa, se on paljon uskottavempi kuin valmistaja. Sori vaan Pole.

eikö duden runkoa ole kukaan punnannu.

Pole Bicycles
08.01.2016, 18.45
^^^Mun lähde on muistikuva saksalaisesta arvostelusta jossa oli bikininaisia kuvissa, se on paljon uskottavempi kuin valmistaja. Sori vaan Pole.

eikö duden runkoa ole kukaan punnannu.
Bikinivartalon saa laittamalla bikinit päälle.

Hub
08.01.2016, 18.49
Mikä on hintahaarukka runkosetissä? Milloin mahdollisesti saatavilla?

Bässi
08.01.2016, 18.59
Teeppä sellanen video niin myö raakataan ;D

Bikinivartalon saa laittamalla bikinit päälle.

OKS
08.01.2016, 19.05
Renkaan tärkein ominaisuus on pyöreä muoto, musta väri lasketaan eduksi.

Niin mustaki.

JackOja
08.01.2016, 19.21

Mut toisaalta ne kertoi, että runkolaukkua ei saa käyttää kun voi hankautua runko poikki :rolleyes:

Bässi
08.01.2016, 19.32
http://www.mtb-news.de/news/2014/08/01/canyon-dude-fatbike-aus-carbon/

kuvia
http://www.mtb-news.de/news/2015/01/20/fatbike-test-1-sind-fatbikes-noch-mountainbikes/

Rungon paino
http://www.mtb-news.de/news/2015/01/22/canyon-dude-cf-fatbike-test/

paaton
08.01.2016, 21.21
Mut toisaalta ne kertoi, että runkolaukkua ei saa käyttää kun voi hankautua runko poikki :rolleyes:

No jos ei ole paksua maalia hiilarin päällä, niin niinhän se tuppaa tekemään. Hiilaristen etuhaarukoiden ja lokareidenkin kanssa saa olla jo tarkkana.

J.Kottenberg
08.01.2016, 21.25
Vaikka olisi kokenut suunnittelija, käytössä hyvät ohjelmat, hyvälaatuiset materiaalit ja hitsauskin, on sitten käsityötä tai robotilla, hyvin tehty niin kyllä asia on kuten Mr Pole sanoo eli pitäisi ensin ajamalla muutama runko rikkoa että pitkälle menevää arviota voi antaa.
Mutta harrastajan näkökulmasta katsellen ainakin minä sain sen verran asiallisen kuvan Polen takuusta että jos itse pyörän tilaisin (eihän sitä koskaan tiedä) niin en minä jollain rungon kestämisellä kovin paljoa päätäni vaivaisi. Ajoa vaan se mitä äijästä lähtee.
Kisaaminen on sitten toinen juttu.

J.Kottenberg
08.01.2016, 21.27
No jos ei ole paksua maalia hiilarin päällä, niin niinhän se tuppaa tekemään. Hiilaristen etuhaarukoiden ja lokareidenkin kanssa saa olla jo tarkkana.

Mä vedin hiilarirungon päälle muutaman kerroksen tavallista sähkömiehen teippiä, jotain pvc:tä, niin ei lokkareiden ym kiinnikkeet hankaa.

Pole Bicycles
08.01.2016, 21.28
Vaikka olisi kokenut suunnittelija, käytössä hyvät ohjelmat, hyvälaatuiset materiaalit ja hitsauskin, on sitten käsityötä tai robotilla, hyvin tehty niin kyllä asia on kuten Mr Pole sanoo eli pitäisi ensin ajamalla muutama runko rikkoa että pitkälle menevää arviota voi antaa.
Mutta harrastajan näkökulmasta katsellen ainakin minä sain sen verran asiallisen kuvan Polen takuusta että jos itse pyörän tilaisin (eihän sitä koskaan tiedä) niin en minä jollain rungon kestämisellä kovin paljoa päätäni vaivaisi. Ajoa vaan se mitä äijästä lähtee.
Kisaaminen on sitten toinen juttu.
Ja vielä sellanen homma, että ei ne tehtaatkaan anna ihan, mitä sattuu valmistaa. Nekin haluaa tehdä kestäviä laitteita, koska niilläkin on takuu meillepäin.

Pole Bicycles
08.01.2016, 21.41
Mikä on hintahaarukka runkosetissä? Milloin mahdollisesti saatavilla?
Hinnaksi asettunee 1199€:a

Runkosetti sisältää:
-keula (alumiinia, tapered)
-ohjainaakeri (Cane Creek)
-akselit
-seatclamp

Optiot:
-takateline
-etuteline

keulassa mountit molemmin puolin pullotelineille.

Saatavilla todennäköisesti kevättalvella.

Tullee myyntiin ensi viikolla. (Olen jo luvannut monta kertaa laittaa, mutta nyt on kuvatkin otettu rungosta. Keula vielä kuvaamatta.)

Kuntoilija
08.01.2016, 21.44
Mutta aina voi sattua ja tapahtua vaikka parhaansa yrittää. Taisi olla Commencal aika pahassa jamassa, kun alumiinirunkoiset vm-09 Metat menivät järjestäin takuuvaihtoon.

Pole Bicycles
08.01.2016, 22.16
Mutta aina voi sattua ja tapahtua vaikka parhaansa yrittää. Taisi olla Commencal aika pahassa jamassa, kun alumiinirunkoiset vm-09 Metat menivät järjestäin takuuvaihtoon.
Olemme tiedostaneet tämän riskin ja tämän vuoksi meillä on oma testausprosessi, johon antoi omaa näkemystään mm. Lehikoisen Matti. Laadunvalvontaa tekee tehdas, agentti ja lopuksi me täällä.

Allekirjoittanut muotoilee ja suunnittelee 3D ohjelmistolla rungon, geometrian, dynamiikan ja valitsen putket. 3D suunnittelun yhteydessä teen simulaatioita rungolke ja sen osille. Lopuksi Taiwanissa tehtaasta riippumaton ulkopuolinen insinööri tarkastaa työn. Työtä pallotellaan kunnes me ja insinööri ollaan yhtä mieltä. Lopuksi lähtee 3D-malli ja piirustukset toleranssivaatimuksineen tehtaalle. Tämän jälkeen tehtaan insinööri tekee omat huomiot ja tarvittaessa tehdään muutokset.

Tuotantoon mennään prosessilla: mallikappaleet -> prototyyppi -> nollasarja -> tuotanto. Vierailen tehtaalla tarkastamassa jigit jne.

Lisäksi testaamme henkilökohtaisesti komponentit ja komponenttitoimittajien palvelualttiuden. Jos on mahdollista, otamme selville heidän prosessinsa. Esim. vierailin DT:n tehtaalla viime kesänä.

Tämä prosessi on melko raskas toteuttaa ja tämän takia moni yritys ei siihen välttämättä pysty. Lisäksi mielestäni halutaan liikaa miellyttää nettikansaa ja tehdään rungosta liian kevyt. Nettisuoramyynnissä on saletisti parempi myyntiprosentti kun on himpun verran kevyempi kuin muut.

Vähän omaakehua perään: Harvan yrityksen omistaja on muotoilun ja mekaniikkasuuniitelun ammattilainen, joten Polella on mielestäni startuppina suuri etu tästä. Olemme saaneet Taiwanista todella hyvän yhteistyökumppanin, joka investoi meidän kanssa tuotekehitykseemme. Lisäksi meillä on resurssit tehdä päheetä markkinointimateriaalia (ja sissimarkkinointia ;) )

HC Andersen
08.01.2016, 22.35
Monesti ollaan kaveriporukassa huomattu eräs yhtälö mikä pätee varsin hyvin fillarikamoissa. Lähtökohtaisesti komponentista on tarjolla 3 ominaisuutta: edullisuus, kestävyys ja keveys. Yhtälö toimii sillä tavalla että yhdistelemällä kaksi ominaisuutta saadaan tuotteelle kyseiset ominaisuudet, jäljelle jäävä ominaisuun ei kuulu kyseisen tuotteen ominaisuuteen.

Pole Bicycles
08.01.2016, 22.37
Monesti ollaan kaveriporukassa huomattu eräs yhtälö mikä pätee varsin hyvin fillarikamoissa. Lähtökohtaisesti komponentista on tarjolla 3 ominaisuutta: edullisuus, kestävyys ja keveys. Yhtälö toimii sillä tavalla että yhdistelemällä kaksi ominaisuutta saadaan tuotteelle kyseiset ominaisuudet, jäljelle jäävä ominaisuun ei kuulu kyseisen tuotteen ominaisuuteen.
Pätee.

Pole Bicycles
08.01.2016, 22.39
Tosin uutuudesta voi joutua joskus pulittamaan. Esim. 1x11 muutama vuotta takaperin.

msuomal
08.01.2016, 22.42
Läskissä rungon painolla ei IMO ole niin paljon merkitystä. Perusmaasturissakin rungon keveyden hyöty tulee esiin vasta pyörivän massan minimoinnin jälkeen. Kaksi pyörää, toinen vaikkapa 11,5kg, jossa on hiilarirunko, mutta painavat kiekot, kammet, pakka jne. vs toinen 12kg pyörä teräsrungolla, jossa kaikki hipo-osat kevyimmät hiilarikiekot jne. Jälkimmäinen on minusta huomattavasti parempi pyörä ajaa. En ole vielä löytänyt pajaa, joka tekis hiilarirunkoa läskiin sellaisella geolla, jonka haluaisin ostaa.

HC Andersen
08.01.2016, 22.48
Tosin uutuudesta voi joutua joskus pulittamaan. Esim. 1x11 muutama vuotta takaperin.

Tiedetään varsin hyvin, tämän takia ajan itse läskeillä 1X9 setupilla, kun komponenttien hinta/laatusuhde on kohdallaan.

Pole Bicycles
08.01.2016, 23.01
Läskissä rungon painolla ei IMO ole niin paljon merkitystä. Perusmaasturissakin rungon keveyden hyöty tulee esiin vasta pyörivän massan minimoinnin jälkeen. Kaksi pyörää, toinen vaikkapa 11,5kg, jossa on hiilarirunko, mutta painavat kiekot, kammet, pakka jne. vs toinen 12kg pyörä teräsrungolla, jossa kaikki hipo-osat kevyimmät hiilarikiekot jne. Jälkimmäinen on minusta huomattavasti parempi pyörä ajaa. En ole vielä löytänyt pajaa, joka tekis hiilarirunkoa läskiin sellaisella geolla, jonka haluaisin ostaa.
Meillä on yleensä lenkillä monen painoista pyörää mukana. Eipä niistä yksikään ole ylitse muiden kun yleensä laitetaan hyvät komponentit kiinni. Kiekot on yksi tärkein komponentti. Kampivalinnalla saadaan myös aika reippaasti etua painon suhteen.

Kun kasaan itselleni pyörää, pudotan hintaa alas vaihtajan ja rataspakan kohdalla. Sieltä ei painoa juuri putoa. Ketjua vaihtamalla tiheämmin saa pidempikestoisen voimansiirron. Kiekoista kun ottaa sen toisiksihipoimman, niin yleensä osuu hintalaatu kohdalleen. Stemmistä ei kannata painoa pudottaa, eikä tangosta ellei ajele ihan vaan sorateitä. Keulasta otan yleensä myös vähän järeämmän, niin ei ärsytä mutkuilu alamäessä. Satulatolppaa kannattaa väännellä jos hiilarisen ottaa. Voipi nimittäin saada liian jäykän tolpan. Tästä on persuuksille ja rungolle haittaa. Parempi, että tolppa pettää kuin runko.

Napavalinta on meillä ollut yksi tätkeimmistä. Vihdoin päästiin testaamaan kaupunkipyörien navat pakkasella. Kävi niin, että renkaat pyörii normaalisti, mutta ISIS-keskiö on kuin liimattu. GXP pyörii hyvin. Rahalla saa.

Eniten eroa ollaan havaittu nimenomaan geometrialla. Evolinkistä tuli jopa kiistaa syksyn lenkeillä kun kaikki olisi halunneet ajaa viimeisimmällä geolla. Tuli mieleen lapsuus ja hiekkallatikkoleikit [emoji12]

Pole Bicycles
08.01.2016, 23.03
Tiedetään varsin hyvin, tämän takia ajan itse läskeillä 1X9 setupilla, kun komponenttien hinta/laatusuhde on kohdallaan.
Käytät varmaan trikoita arkihousuinakin, että reidet mahtuu olemaan ;)

rjrm
08.01.2016, 23.21
Huh... Ketjua lukiessa alkaa muodostus vähäinen käsitys tuotekehitysprosessin hinnasta. Oma pörssi ei kestä mutta onneks jotkut pystyy pienen Polenkin tuotteita ostamaan.

PMoi
08.01.2016, 23.25

Kun kuulen sanonnan "Haluaisin ostaa hyvän ja halvan" niin yleensä kysyn kumman haluat ostaa ensin?

Tuotteisen ominaisuuksissa (edullisuus, kestävyys ja keveys) pätee myös, valitse huolella kaksi ominaisuutta kolmesta, huonolla valinnalla voit saada näistä vain yhden.

HC Andersen
08.01.2016, 23.35
Käytät varmaan trikoita arkihousuinakin, että reidet mahtuu olemaan ;)

Meille narujaloille Absolute Black on kehittänyt avuksi ovaalin eturattaan, toimii.

J.Kottenberg
08.01.2016, 23.46
Mr Pole, kun tuossa kertoilit pyörän rakentelusta ja osien valinnasta niin, onko noi läskiin valitut DT:n kiekot mielestäsi "toiseksihipoimmat" ? Nykyäänhän valinnan varaa alkaa kiekoissakin olemaan jo aika hyvin.

Pole Bicycles
09.01.2016, 01.07
Mr Pole, kun tuossa kertoilit pyörän rakentelusta ja osien valinnasta niin, onko noi läskiin valitut DT:n kiekot mielestäsi "toiseksihipoimmat" ? Nykyäänhän valinnan varaa alkaa kiekoissakin olemaan jo aika hyvin.

DT:llä on ainoastaan yhdet läskikiekot tarjolla. Muihin en toistaiseksi luota, koska ei ole riittävästi kokemusta. DT:llä on mm. tohtoritason tuotekehitysjohtaja. Laadunhallintaan panostetaan paljon ja porukka siellä suhtautuu tuotekehitykseen todella intohimoisesti. DT:n navoille, jos rakentaisi jotain, niin varmasti saa hyvää aikaiseksi. Me saisimme tehtyä hiilarikiekkojakin kohtalaisella hinnalla, mutta riskienhallinnan kannalta DT on paras vaihtoehto ja mielestäni kohtalaisen kevyt sellainen. Tarkoitus on rakentaa Polen pyöristä kestäviä, joten DT on meille paras vaihtoehto. Takuukäsittelyt vie aikaa ja Tunturi Hellberg on vaihtanut Mavicin DT-Swissiin, joten Suomesta saa siis nyt myös ammattiapua ja varaosia DT-Swissin kiekoille. Jos tekisimme omia kiekkoja tai sellaisia, jolla ei ole maahantuojaa, joutuisimme itse käsittelemään takuuhommat tai neuvomaan jonnekkin päin Saksaa. Meillä on pienet resurssit ja pyrimme keskittymään vahvuuksiimme: tuotekehitys, testaus, logistiikka ja markkinointi. Pyrimme tekemään kumppaniverkoston kautta kaiken muun. Totuushan on se, että heiluin itse imurin kanssa puoli tuntia aamulla liikkeen puolella, vaikka siivous ei varsinaisesti ole vahvimpia puoliani. Tämän voi vaimoni vahvistaa:D

Pole Bicycles
09.01.2016, 01.09
Siis kyllä. Me pystymme samaan prosessiin kuin isot pojat. Kiitos kuuluu suomalaiselle koulutukselle, yritystuelle ja sisulle. Pitkää päivää tehdään ja velkaa on korvia myöten, mutta usko on vahva ja pikkuhiljaa maailmalta alkaa kyselyitä ja kauppoja tippumaan.

Tomy
09.01.2016, 11.14
Meille narujaloille Absolute Black on kehittänyt avuksi ovaalin eturattaan, toimii.

Ovaaliin eturattaaseen törmäsin ensimmäisen kerran 15-vuotiaana vuonna 1990 silloisen luokkakaverin uudessa Nishiki maastopyörässä. Maastopyörät olivat pikkukylässä tuolloin vielä harvassa ja vielä ihmeellisempiä olivat soikeat rattaat. :)

Tekevätkö ovaalirattaat nyt uutta tulemista?

Kemizti
09.01.2016, 11.24
Tekevätkö ovaalirattaat nyt uutta tulemista?

Ei, ne on tullu jo ja tullu jäädäkseen..

T: Käyttäjä myös

Hub
09.01.2016, 12.01
Ei, ne on tullu jo ja tullu jäädäkseen..

T: Käyttäjä myös

Tuoko ovaali watteja reisiin?

mutanaama
09.01.2016, 12.12
Itse asiassa tuo, vaiko se ei tähän liitykään

Pole Bicycles
09.01.2016, 12.35
Itse asiassa tuo, vaiko se ei tähän liitykään
Älkää pliis tehkö tästä ovaalirataskeskustelua :D

Asiasta löytynee pari keskustelua jo ympäri nettiä ;)

Kemizti
09.01.2016, 12.49
Jooeitehdä, asiasta rungon tukevuuteen; vaikka olen "parhaani tehnyt" en ole saanut runkoa notkumaan sitäkään vähää mitä mun edellinen 907, jota pidin jo aikas tulevana.. Eikä ainakaan vielä ole ajamalla rikki mennyt, tyylini ei ole säästävä ja kuskilla massaa +0,11ton

J.Kottenberg
09.01.2016, 13.24
Vaikka tuossa aiemmin totesin että enemmän tiedetään kun muutama runko on ajamalla rikottu, niin ei tietysti rikkisaaminen itsetarkoitus voi olla. Jos runko on hyvin onnistunut niin ei sitä ajamalla ole kovin helppoa hajalle saada.

Jos rungot kestää useammalla ja rajummalla ajotyylillä ajavalla kuskilla useamman vuoden, niin kyllä se silloin ainakin minusta on varsin onnistunut, mitä kestämiseen tulee.

Kuntoilija
09.01.2016, 13.38
Eikös tuo 907 runko ole kevyt verrattuna Taiskaan ?

Pole Bicycles
09.01.2016, 13.42
Vaikka tuossa aiemmin totesin että enemmän tiedetään kun muutama runko on ajamalla rikottu, niin ei tietysti rikkisaaminen itsetarkoitus voi olla. Jos runko on hyvin onnistunut niin ei sitä ajamalla ole kovin helppoa hajalle saada.

Jos rungot kestää useammalla ja rajummalla ajotyylillä ajavalla kuskilla useamman vuoden, niin kyllä se silloin ainakin minusta on varsin onnistunut, mitä kestämiseen tulee.
Ei ole aikaa testata vuosia. Tarvitaan ylinopeita ja/tai ylipainoisia kuskeja. Särkeminen on nimenomaan se tarkoitus, jotta voidaan kehittää. Tarkoitus on mennä kestävämpään ja kevyempään pienillä askelilla. Kukaan tosin ei ole saanut meidän runkoja rikki, joten siinä mielessä ollaan kyllä epäonnistuttu ;)

Kemizti
09.01.2016, 13.51
Eikös tuo 907 runko ole kevyt verrattuna Taiskaan ?
Hyvä kysymys, eipä tullu koskaan punnittua runkoa.. Eikä internetkään tunnu tietävän.. :D

Jahvetti
09.01.2016, 14.24
Oma 190mm medium 907 oli karvan vajaa 2kg mutta olihan se pirun letkeä runko perästään. Mielenkiintoiselta vaikuttaa kyllä tuo Taiga, pakko sitä on testaamaan päästä:)

msuomal
09.01.2016, 15.47
Mulla Mondraker Panzerin alurunko joustaa luvattoman paljon keskiön kohdalta ihan normaalisti polkiessa. Oon kuitenkin suht kevyt, 70kg kuski eikä tosiaan mitään ihmeellisiä watteja irtoa. Takahaarukan alaosassa ei ole poikittaistukea siellä keskiön lähellä (yläosassa satulaputkeen kiinnittyvässä osassa on). Joissain läskeissä olen semmosia nähny. Miten Polen rungossa? Siinähän on pitkä chainstay, joten voisi olla tilaa sellaiselle...? Vai onko runkoon saatu jäykkyyttä muilla ratkaisuilla? Tuntuu vähän oudolta seurata sitä rungon flexiä, kun kolmessa muussa mun pyörässä en ole tommoseen ilmiöön tottunu. Ne onkin kyllä kaikki hiilarirunkoja.

Pole Bicycles
09.01.2016, 15.55
Mulla Mondraker Panzerin alurunko joustaa luvattoman paljon keskiön kohdalta ihan normaalisti polkiessa. Oon kuitenkin suht kevyt, 70kg kuski eikä tosiaan mitään ihmeellisiä watteja irtoa. Takahaarukan alaosassa ei ole poikittaistukea siellä keskiön lähellä (yläosassa satulaputkeen kiinnittyvässä osassa on). Joissain läskeissä olen semmosia nähny. Miten Polen rungossa? Siinähän on pitkä chainstay, joten voisi olla tilaa sellaiselle...? Vai onko runkoon saatu jäykkyyttä muilla ratkaisuilla? Tuntuu vähän oudolta seurata sitä rungon flexiä, kun kolmessa muussa mun pyörässä en ole tommoseen ilmiöön tottunu. Ne onkin kyllä kaikki hiilarirunkoja.
CS SS Molemmissa on tuet luonnollisesti.

msuomal
09.01.2016, 15.59
Semmonen ongelma on vielä Panzerin rungossa, jonka toivosin olevan Polessa paremmin, että keskiön suunnittelussa ei ole otettu huomioon BSA30 laakeria :). Keskiö on niin ahdas, että 30mm akselin laakerien "väliputki" ei mahtunu paikalleen. Se piti jättää kokonaan pois. Ei taida tietää hyvää laakerien käyttöiälle...

Pole Bicycles
09.01.2016, 16.01
Semmonen ongelma on vielä Panzerin rungossa, jonka toivosin olevan Polessa paremmin, että keskiön suunnittelussa ei ole otettu huomioon BSA30 laakeria :). Keskiö on niin ahdas, että 30mm akselin laakerien "väliputki" ei mahtunu paikalleen. Se piti jättää kokonaan pois. Ei taida tietää hyvää laakerien käyttöiälle...
Ainakin Racefacen putki menee. Tosin en tiedä riittääkö putki 120mm keskiön matkalta. Oli vähän lyhyt. Täytyy kysästä.

tompula
09.01.2016, 16.56
Oma 190mm medium 907 oli karvan vajaa 2kg mutta olihan se pirun letkeä runko perästään. Mielenkiintoiselta vaikuttaa kyllä tuo Taiga, pakko sitä on testaamaan päästä:)

Onko tosiaan puntaritietoa, kun kuituinen 907 painaa 2 kg haarukan kanssa. Siis oliko tuo ilman haarukkaa ?

J.Kottenberg
09.01.2016, 17.14
Ei ole aikaa testata vuosia. Tarvitaan ylinopeita ja/tai ylipainoisia kuskeja. Särkeminen on nimenomaan se tarkoitus, jotta voidaan kehittää. Tarkoitus on mennä kestävämpään ja kevyempään pienillä askelilla. Kukaan tosin ei ole saanut meidän runkoja rikki, joten siinä mielessä ollaan kyllä epäonnistuttu ;)

Joo. Totta. Tuote on saatava kuluttajille järkevässä aikataulussa. Nykyään kehitys on nopeaa ja melko uusia asioita pitää pystyä tarjoamaan.

Ei varmaan ole ihan helppoa löytää "nopeaan testaamiseen" hyvin soveltuvia kuskeja. Videoiden perusteella sinäkään et ole em tarkoitukseen ihan paras mahdollinen;-)

msuomal
09.01.2016, 17.20
Ainakin Racefacen putki menee. Tosin en tiedä riittääkö putki 120mm keskiön matkalta. Oli vähän lyhyt. Täytyy kysästä.
Jup, rf:n Next SL kammet kyseessä. Ei taida rf vielä tehdä 120mm keskiölle tuota BSA30:stä:
http://www.raceface.com/components/bottom-brackets/cinch-bb/cinch-bsa30/

Mutta esim. Hope tekee jo:
http://www.hopetech.com/product/bottom-bracket-30mm-threaded/

Eihän siinä tietty muutu ku se putken mitta ja sitten tarvittavat spacerit akselilla. Nyt on 100mm keskiössä kolme spaceria laakerikupeille ja 11,5mm spacerit akselilla... menee aika lähelle 120mm keskiöllä ilman noita akselin spacereita.

Pole Bicycles
09.01.2016, 17.20
Joo. Totta. Tuote on saatava kuluttajille järkevässä aikataulussa. Nykyään kehitys on nopeaa ja melko uusia asioita pitää pystyä tarjoamaan.

Ei varmaan ole ihan helppoa löytää "nopeaan testaamiseen" hyvin soveltuvia kuskeja. Videoiden perusteella sinäkään et ole em tarkoitukseen ihan paras mahdollinen;-)
Joo, mä olen hidas ja höyhensarjalainen ;)

Mä luulin, että Switchbacksin Michael olisi kykenevä särkemiseen. Pyörä oli ihan tikissä vuoden ajon jälkeen lukuunottamatta takakiekkoa. Keskiö narisee pressfittien johdosta, mutta maalit on pinnassa ja jopa keula oli kuosissa.

J.Kottenberg
09.01.2016, 17.51
En tarkoittanut vauhtiasi. Se oli kyllä ihan kohdillaan. Lähinnä toi testikuskien kokovaatimus tuli mieleen.

Jahvetti
09.01.2016, 17.55
Onko tosiaan puntaritietoa, kun kuituinen 907 painaa 2 kg haarukan kanssa. Siis oliko tuo ilman haarukkaa ?
On puntaritietoa ja ilman haarukka.

ealex
09.01.2016, 18.39
Ei taida olla mitään valmista olemassa 120mm BSA putkelle. Hopen kupeissa tuskin on väliputkia kuppien välissä, siksi se on ”speksattu” kuinka leveälle tahansa keskiöputkelle.

Jos kammessa on 100mm keskiöllä yhteensä yli 20mm spacereita, niin ne käyvät 120mm BSA keskiölle, mutta sopivia spacereita täytyy etsiä jostain itse.

Ainakin Mr. Whirly kammet ja RF kammet 170mm perälle voi unohtaa heti…

Kemizti
09.01.2016, 19.04
^ eiköhän tuo turbine cinch mene yhtälai 120 kun 100mm bsa keskiölle, ainakin spacer-setti löytyy molempia leveyksiä, vai olenko ymmärtäny väärin (taas)?

ealex
09.01.2016, 19.18
^ Ei löydy spacer settiä molemmille leveyksille, kun 120mm BSA ei ole mikään standardi: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike-CrankSetup-Chainline.pdf

2x 11,5mm spacerit pitää jättää pois, mutta tilalle pitää keksiä jostain 2x 1,5mm spacerit.

Aikaisemmin 120mm BSA ei tainnut olla muualla, kuin Kiinalaisilla, nyt myös Polella.

Kemizti
09.01.2016, 19.27
^ Ei löydy spacer settiä molemmille leveyksille, kun 120mm BSA ei ole mikään standardi: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike-CrankSetup-Chainline.pdf

2x 11,5mm spacerit pitää jättää pois, mutta tilalle pitää keksiä jostain 2x 1,5mm spacerit.

http://www.raceface.com/comp/inst/BBchart-x2.pdf

Eikös tuolta taulukosta paljastu 1,5mm RF:n spacerit..

msuomal
09.01.2016, 19.28
^^Juuri näin, jos laakerikuppien spacerit jäis ennalleen. Niitähän on kolme tossa kokoonpanossa.

ealex
09.01.2016, 19.44
http://www.raceface.com/comp/inst/BBchart-x2.pdf

Eikös tuolta taulukosta paljastu 1,5mm RF:n spacerit..
Joo, joku spacer kit voi ehkä ostaa erikseen jostain. Mutta 170mm perälle tarkoitetussa kammissa on 2x 1,5mm spacerit, ei yhtään ylimääräistä. Mutta nämä kammet eivät sovi 120mm BSA keskiöön, kun kokonais-spacerimäärä on vain 9mm 100mm BSA keskiöllä.

190mm perälle tarkoitetuissa kammissa on 11,5mm spacerit.

ealex
09.01.2016, 19.46
^^Juuri näin, jos laakerikuppien spacerit jäis ennalleen. Niitähän on kolme tossa kokoonpanossa.
Laakerikuppispacerit ovat 2,5mm /kpl. Jos niitä otetaan pois, niin väliin pitäisi silti taikoa jotain…

Kemizti
09.01.2016, 19.47
No, veikkaan että asia on selvitetty racefacelta, ennenkun päätös kammista ja keskiöstä on tehty.. ;)

tompula
09.01.2016, 21.17

Aikaisemmin 120mm BSA ei tainnut olla muualla, kuin Kiinalaisilla, nyt myös Polella.

Sorvikone on keksitty....

Pole Bicycles
09.01.2016, 21.17
No, veikkaan että asia on selvitetty racefacelta, ennenkun päätös kammista ja keskiöstä on tehty.. ;)
Voin sanoa, että pienin huoli tässä on yhden prikan tekeminen jos valmistaja ei sitä tue :D

Päätös keskiöstä tuli siinä vaiheessa kun sovittelin RF:n kampia ja mietin, että mitähän järkeä niissä holkeissa on. Vaikka keskiö on tosi leveä, niin silti paras kestävyys saadaan laakerille kun se on mahdollisimman lähellä vartta. Kampiakseli on kuitenkin alumiinia ja se tulee joustamaan.

Näin maalauspajassa ensi vuoden malleja muilta valmistajilta ja kyllä siellä 120mm keskiötä oli tulossa. Kiinalaoset ovat siis olleet aikaansa edellä.

120mm keskiö jäykistää kaiken lisäksi CS:tä. Saadaan suorempi linja keskiöön. Toki keskiöön tulee enemmän vääntöä, mutta periaatteessa CS ottaa sitäkin paremmin.

Läskimasa
09.01.2016, 22.21
Leveempääkin jo käytössä, Surlyn ICT:ssä ja Salsan Blackborowissa on 132 mm BB.

Pole Bicycles
09.01.2016, 22.32
Pressfittinä voi tehdä leveämmän, mutta ei kammet ole yhtään kauempana toisistaan. Kuppilaakerit valmistetaan toistaiseksi paremmin laatuvalvotussa ympäristossä, joten pressfittejä ei tule näkymään ihan heti meidän malleissa.

Polkup
09.01.2016, 23.07
Onko protorunkoja tehty kaikista malleista kaikkia kokoja? Ja onko erikokoisia testikuskeja kaikille pyörille? Vai onko ensimmäiset myyntiversiot testaamattomia isoimmista ja pienimmistä rungoista? Mietin vaan kun esim. enduropyörissä on niin pitkä reach ja akseliväli isoimmassa koossa että onko se miten näppärä ajaa poluilla.

Hyvältä vaikuttaa hommat ja hienoa kun jaksat Leo vastailla asioita täällä!

ealex
09.01.2016, 23.35
132mm Pressfit on levennetty versio BB92 (Shimano Pressfit) keskiöstä. Eli laakerit ovat 40mm leveämmällä, kuin standardi MTB-keskiössä, joka on BSA-tyyppisenä 73mm leveä. http://www.pinkbike.com/news/to-the-point-bottom-brackets-2014.html
Eli 132mm Pressfit vastaa 113mm BSA-keskiötä, mikä on kapeampi, kuin 120mm BSA-keskiö. :rolleyes:

sakkeJKL
10.01.2016, 00.01
Onko protorunkoja tehty kaikista malleista kaikkia kokoja? Ja onko erikokoisia testikuskeja kaikille pyörille? Vai onko ensimmäiset myyntiversiot testaamattomia isoimmista ja pienimmistä rungoista? Mietin vaan kun esim. enduropyörissä on niin pitkä reach ja akseliväli isoimmassa koossa että onko se miten näppärä ajaa poluilla.

ainakin oma rinne ylä on varsin näppärä l-kokoisena, ja kiipeää pahuksen hyvin. leonardo kommentoikoon evolink mallia. :)

Pole Bicycles
10.01.2016, 00.01

Kiitos.

Isommalle miehelle isompi pyörä on helpompi ajaa.

Me ollaan tehty itse vertaistestiä eri runkokoolla. Isompaan kun on siirtynyt, niin meno paranee. Ei ole löytynyt vielä ainakaa Jyväskylästä sellaista polkua, mitä olis joutunu kiroamaan.

Saa meiltä pienemmänkin rungon ostaa jos vaikka pystympi ajoasento on mieleen. Suosiutusta pienempi vastaa reachiltaan lähes perinteisempää mitoitusta. Ei geotulukon mittasuositukset siis ehdottomia ole ;)

noniinno
10.01.2016, 00.02
Mulla on 120mm bsa keskiö batfikessa...ja orkkiskammet ostin kiinanpojilta suoraan. En ole ikinä ajatellut asiaa sen enempää...eli onko mahdotonta asentaa RF Next -kampia? Ei sillä, että nykyisissä olisi mitään vikaa.. mutta se paino... Sori että lainaan Polen viestiketjua.

ealex
10.01.2016, 00.09
^ Kapeammalla q-faktorilla on mahdotonta, mutta leveämmän q-faktorin versio (190mm perälle) menee, tarvitset vain 2x 1,5mm spacerit.

noniinno
10.01.2016, 00.48
^ Ok, kiitos.

Polkup
10.01.2016, 01.24
Kiitos.

Isommalle miehelle isompi pyörä on helpompi ajaa.

Me ollaan tehty itse vertaistestiä eri runkokoolla. Isompaan kun on siirtynyt, niin meno paranee. Ei ole löytynyt vielä ainakaa Jyväskylästä sellaista polkua, mitä olis joutunu kiroamaan.

Saa meiltä pienemmänkin rungon ostaa jos vaikka pystympi ajoasento on mieleen. Suosiutusta pienempi vastaa reachiltaan lähes perinteisempää mitoitusta. Ei geotulukon mittasuositukset siis ehdottomia ole ;)

Sori, hieman ohi ketjun aiheesta seuraava kysymys. Eli onko tuota Evolink 150 HD pyörää jossain jo testattavana XL-kokoisena, protoversioo tai valmista? Olisi kiva testata miltä noin pitkä pyörä tuntuu?

Pole Bicycles
10.01.2016, 10.03
Sori, hieman ohi ketjun aiheesta seuraava kysymys. Eli onko tuota Evolink 150 HD pyörää jossain jo testattavana XL-kokoisena, protoversioo tai valmista? Olisi kiva testata miltä noin pitkä pyörä tuntuu?
Moi. Vielä ei ole tehty yhtään kappaletta.

Polkup
10.01.2016, 20.43
Moi. Vielä ei ole tehty yhtään kappaletta.

Ok, eli ensimmäiset ostajat toimivat testaajina. Toivottavasti muutkin koot kuin protona olevat toimivat hyvin.

Pole Bicycles
10.01.2016, 21.22
Ok, eli ensimmäiset ostajat toimivat testaajina. Toivottavasti muutkin koot kuin protona olevat toimivat hyvin.
Voi sen noinkin muotoilla. En näe mitään riskiä tässä, koska muutos on vain 30mm reachia lisää. Jousituksen olemme testanneet eri painoisilla kuskeilla.

rjrm
11.01.2016, 17.39
Menkää Polelaiset välillä sinne pajalle täältä foorumilta että tulee niitä valmiita pyöriä joskus ajettavaksi😀

Pole Bicycles
11.01.2016, 18.55
Menkää Polelaiset välillä sinne pajalle täältä foorumilta että tulee niitä valmiita pyöriä joskus ajettavaksi

Erittäin hyvin sanottu. Yrittäjänä koittaa olla kotona yleiset vapaapäivät, mutta jostain syystä sitä ajautuu tekemään hommia.

Nyt on sitten framesetti vihdoin online. Nuo taakkatelineoptiot täytyy lisätä compliitteihinkin. Valitettavasti ei ole vielä kuvia taakkatelineistä. Kemizti laittoi tuon takatelineen kuvan jo, mutta etuteline ei ole vielä. Kevyet ovat, mutta en muista nyt äkkiseltään painoja. Takateline on terästä ja etuteline alumiinia.

https://www.polebicycles.com/framesets/taiga-frameset/

https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2016/01/Pole-Taiga-Frameset-with-fork.jpg

PS: kävin ihan ajelemassakin. Arviolta 35 kilsaa tuli ajettua, josta 15 kilsaa jäällä. Loput polulla. Kuvasin muutaman videonkin ja laittelen ne tänne jahka saan editoitua. Tässä pari kuvaa lenkiltä:

https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2016/01/Pole-Taiga-Rushes-.jpg

https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2016/01/Pole-Taiga-boat.jpg

https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2015/12/Pole-Taiga-forest-snow.jpg

https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2016/01/Pole-Taiga-open-field-snow.jpg

Esuli
11.01.2016, 20.04
OOH! hieno paatti, kohta on kesä. Myyköhän Pole noita DT kiekkoja tai kohtuuhintasia Fat napoja?

Hub
12.01.2016, 09.46
Hienoa!

Mykistivätkö kuvat koko ketjun?

Tctic
12.01.2016, 10.11
Hyvin passaa talveen Polen väri. Tuo on plussaa, että keskiö on kierteellinen. Tosin tämä asia pitäisi mielestäni mainita tuolla spekseissä. Itselleni pressfitit ovat kirosana vaikka sellaiset molemmissa nykyisissä pyörissä onkin.

Mokka
12.01.2016, 10.12
Tänään pääsen testaamaan Oulun protoa, niin voi siitä kirjotella vähä kokemuksia ja vertailua Farley 5:seen. :)

Läskimasa
12.01.2016, 11.50
Tökkiiks kellään muulla noi Polen kotisivut kännykällä käytettäessä, vai onks mun vanha neloS-omppuluuri jo niin ajasta jälessä? Ja ei oo kaistanvauhdista kyse nyt.

Tökkii niin pahoin ettei pysty järkevästi selaamaan, aina sama homma, oli jo viime vuonna.

brilleaux
12.01.2016, 12.10
^Kyllä mun 4S:llä toimii ihan jees. Tosin toi Message-lärpykkä vois suksia vaikka suolle.

Leewi
12.01.2016, 12.24
Tökkiiks kellään muulla noi Polen kotisivut kännykällä käytettäessä, vai onks mun vanha neloS-omppuluuri jo niin ajasta jälessä? Ja ei oo kaistanvauhdista kyse nyt.

Tökkii niin pahoin ettei pysty järkevästi selaamaan, aina sama homma, oli jo viime vuonna.
Ei nyt varsinaisesti töki, mutta ihan kamalat ovat. Liikaa yritystä näyttää hienolta ja käytettävyys suunnattu insinööreille. Pyörät herättää kyllä silti kiinnostusta.

Pole Bicycles
12.01.2016, 13.55
Kiitos ihan kamalasta palautteesta, muuten kyllä tykkään teistä kaikista ;)

Pole Bicycles
12.01.2016, 13.57

Meillä on jotain probleemaa palvelun toiminnassa. Aika ajoin pyllähtää sivut nurin. Uudelleen pystyyn ajettaessa ovat nopeat. Ennen hitaus johtui palveluntarjoajasta, nyt Amzonilla ei pitäisi olla siitä kiinni. Jerkkua on, mutta jossain on joku bugi. Jäljitämme sitä parhaillaan.

Mitä käyttöliittymään tulee, niin se menee koko ajan eteenpäin. Jossain aiemmin kuvailin sitä, että teemme asioita yksi kerrallaan. En tarvitse itselleni pomoa, joten rauhoittukaa niiden haukkujen kanssa. Kehitys kehittyy ajan kanssa ja pyörät ovat kuitenkin tässä se tärkein juttu.

LäskiRambo
12.01.2016, 15.18
Pyörä on hieno [emoji1360] sivut on toiminut ihan hyvin jos ei toimi katson sitten muita sivuja [emoji4] nöösinä kesti hieman tajuta sand ja snow erot kun kuvat olivat samat [emoji23] sand joustokeulalla,tosin sulla nyt proto "talvi" malli joustolla,mitäs luulet milloin saatte "oikeat" kuvat sivuille?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pole Bicycles
12.01.2016, 15.26
Pyörä on hieno [emoji1360] sivut on toiminut ihan hyvin jos ei toimi katson sitten muita sivuja [emoji4] nöösinä kesti hieman tajuta sand ja snow erot kun kuvat olivat samat [emoji23] sand joustokeulalla,tosin sulla nyt proto "talvi" malli joustolla,mitäs luulet milloin saatte "oikeat" kuvat sivuille?

Kiitos. Juu, kuvat ovat vähän väärtä, mutta kohta tulee uudet. Otin tänään kuvat studiossa jäykällä keulalla.

J.Kottenberg
12.01.2016, 16.37
Ylihuomenna, torstaina, on Fillariosassa Vantaalla Polen koeajotapahtuma, siellä on Taigakin hypisteltävänä ja voi ymmärtääkseni jopa koeajaa ja Mr Pole on paikalla ja varmaan vastaa mielellään kysymyksiin. Ei muuta kuin sinne katsomaan niin tiedätte varmasti paljon enemmän, eikä ole haittaamassa tietotekniset ongelmat.
Kuulemma kahvia ja pullaakin voi olla tarjolla.

Pole Bicycles
12.01.2016, 17.28
Kiitos. Juu, kuvat ovat vähän väärtä, mutta kohta tulee uudet. Otin tänään kuvat studiossa jäykällä keulalla.
Nyt kuvat melkein täsmää ;)

Mulla oli tosin ajatus vaihtaa Snow -malliin 5.05" läskit ja Sandiin 4.8" läskit vielä viime hetkellä. Mitä mieltä?

Nyt toi Snow on XS- koko 5.05" läskeillä. Eipä enää näytä CS pitkältä ;)

LäskiRambo
12.01.2016, 17.52
Nyt kuvat melkein täsmää ;)

Mulla oli tosin ajatus vaihtaa Snow -malliin 5.05" läskit ja Sandiin 4.8" läskit vielä viime hetkellä. Mitä mieltä?

Nyt toi Snow on XS- koko 5.05" läskeillä. Eipä enää näytä CS pitkältä ;)

Kyllä! [emoji1360] mulle ainkin kelpaa muhkummat renkaat ;)