PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pole Taiga Fatbike

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9

LäskiRambo
26.11.2016, 02.00
Odotus kesti täydet 5 kuukautta, mutta nyt tuli ilmoitus: Taiga varusteineen on tullut, koottu ja laitettu Matkahuollon kyydillä kohti kärsimättömän ennakkotilaajan kotiosoitetta.

Tänään kampin matkahuollossa oli yx pole.http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161125/d6ca86ebf09ec86fa93d284e3dc75945.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

lipsuttelija
26.11.2016, 09.59
Et uskalla punnita?

Blackborow
26.11.2016, 11.08
Vähän kyllä toivoisi parempaa suojausta pyörille, jotka annetaan näiden suomalaisten tuholaisten kuljetettavaksi.

TimoTee
26.11.2016, 11.31
Uunituore S-koon Taiga painaa vakiovarustein ja ilman polkimia 15,8 kg. Sisurit pitäisi riipaista hittoon, mutta kun on kiire polkemaan.

lipsuttelija
26.11.2016, 12.07
Uunituore S-koon Taiga painaa vakiovarustein ja ilman polkimia 15,8 kg. Sisurit pitäisi riipaista hittoon, mutta kun on kiire polkemaan.

Ok. Kiitos tiedosta.

rce
26.11.2016, 12.59
Tänään kampin matkahuollossa oli yx pole.http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161125/d6ca86ebf09ec86fa93d284e3dc75945.jpg

Taitaa olla tuo Pole, jonka kävin juuri noutamassa. Alkaa olla saatavuus ihan kunnossa kun tasan kuukausi meni tilauksesta noutoon.

On tuo kyllä härskin massiivinen kun vertaa arkicycloon.

LäskiRambo
26.11.2016, 13.15
Vähän kyllä toivoisi parempaa suojausta pyörille, jotka annetaan näiden suomalaisten tuholaisten kuljetettavaksi.

Hyvin oli kelmua laitettu [emoji106] ei varmasti naarmutu.

Mokka
26.11.2016, 13.45
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161126/1d876630d17e6b296b66e6221729a1db.jpg

Bluto ja foxin hissitolppa ja jumbojim 4.8" hyvä oli ajella.

No lopulta Kaaduin asvaltilla ja vaihtajan korvake katki. En tiedä pitäisikö sen mennä näin, mutta toivottavasti saa nopeasti uuden. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161126/6cad24699e848a4053517f20e85f6c9a.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161126/8bf7f6eeb6406ba215e59f6955ef94a0.jpg

Noita kannattaa kai olla pussillinen repussa.

Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

Volvospede
26.11.2016, 15.09
Noita kannattaa kai olla pussillinen mul on yks varakorvake täällä vantaalla jos on kiirepaniikki päästä ajelee.

Mokka
26.11.2016, 15.58
Oulussa olen. No tilaa ens viikolla. Mutta voin kyl yhtyä muihin että pyörä on törkeän hyvä. Ja ajoasento tuli luonnollisesti heti. Bluto tuolla 20km toimi kyl hyvin. Ei mitään kauhean kovaa tykitystä.

rce
08.12.2016, 13.27
Itselläkin napsahti tänään aamulla kaatuessa korvake katki. Mistä ja minkälaista uutta korvaketta kannattaisi lähteä tilaamaan?

brilleaux
08.12.2016, 13.40
https://www.polebicycles.com/?v=f0aa03aaca95

Volvospede
08.12.2016, 13.46
Kannattaa soittaa niin saavat varmaan vielä tänään korvakeen postiiin. S-postit ja muut nykyaikaiset menetelmät voi aiheuttaa viivettä. Ja mä tilaisin kaks. Uus paikalleen ja varakorvake mukaan ajeluille. Ei se sit hajoo enää kun on varautunut.

Mokka
08.12.2016, 13.46
Joo, ainoastaan polen korvake toimii. Hyvin rivakkaan lähettivät uusia. Kannattaa soittaa niin voi olla jo tänään postissa ja huomenna jo kovaa ajoa.

Mokka
08.12.2016, 14.18
No pitää nyt tännekin kertoa Fiiliksiä pyörästä, kun ajeltu jo pari viikkoa. Käytin blutoa keulalla ja ajelin sillä jonkin aikaa, mutta blutossa perus häikkää niin otin pois ja pistin jäykän takaisin ja samalla 2xl renkaat.

Pyörä kyl toimii hyvin, ajoasento on hyvä ja tarpeeksi hyökkäävä omaan makuun (182cm ja l koko). Pyörä on ollut hyvin luonteva kaikkineen paitsi kiipeämään. Ongelma varmaan on kun edellinen pyörä oli 17.5 " farley jonka kiipeäminen toimi niin että kaikki paino keulaan ettei se nouse, liian pieni runko ja paino pitkästi takarenkaan päällä varmisti ettei pito häviä. No nyt sit taigalla ajoasento on sit menee samanlain: paino keulaan ja mahdollisimman lähelle vaakaputkee, niin eikö perä kevene niin että alkaa sutimaan. No nyt tietoisesti yrittäny pitää painoa takana ja homma alkaa luonnistua.

2xl renkaat on aika oma juttu. Ei kovin rullaa mutta niillä saa helposti hyvän flown päälle. Aluksi oli hauska rengas, sit tuntu että aivan kauhea, nyt sit on taas aika hauska. Aika tarkka paineista tuntuu olevan.

Foxin transfer hissitolppaa voisi kehua myös, toiminut kaikissa säässä tosi hyvin (0 - - 25 astetta).

Pyörä on kyl lunastanut kaikki odotukset. Seuraavaksi tulee runkolaukku ja muut retkeilyhärvelit, valmistautuen syöte mtb winteriin.

Saa tulla koeajolle Ouluun jos kiinnostaa. Hissitolpan takia satulaa ei ihan hirveän korkealle saa pingotettua.

brilleaux
10.12.2016, 19.24
Oma alkaa olemaan kaiketi lopullisessa kuosissaan, Clown Shoet tulee vielä painoiksi. Kun vaaka ei heilahda kuin 16,3 kiloon. [emoji6]

Mitään moitittavaa en edelleenkään keksi pyörästä. Luulen ajavani tällä hyvinkin pitkään.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161210/f306c342f2d7b56d79fdfb4d4865a359.jpg

Puusilmä
11.12.2016, 23.39
Lissää vaan kokemuksia tänne. Pole Taiga 2XL renkailla ja tarakalla molemmissa päissä on alkanut kiinnostamaan. Nykyiseen ei mahdu kuin 4.0 renkaat. Pole Taigaan olen ajatellut kesäksi toista kiekkosettiä 29+ tai 27,5+ renkailla, mahtaakohan onnistua?

Täytyy jossain vaiheessa kysellä suoraan Polen porukoilta, mutta täksi talveksi en poliittisista syistä voi toista läskiä hankkia, kun on vielä nykyisestäkin puolet maksamatta.

Volvospede
12.12.2016, 11.52
Pole Taigaan olen ajatellut kesäksi toista kiekkosettiä 29+ tai 27,5+ renkailla, mahtaakohan onnistua?

Tottakai onnistuu, kapeampia ja matalampia kuin 2xl, joten mahtuuhan ne. Ja ainakin on sit tilaa haarukoissa jos ajaa mudassa.:-)
Keskiön korkeushan tuossa madaltuu, että polkimet saattaa kolista hieman herkemmin kiviin kuin isoilla renkailla.

Mitään varsinaista uutta ei oo ajofiilis puolelta, edelleen tykkään kuin hullu puurosta ja pyörä pelaa kuin unelma. Tosi hyvin etenee maastossa. Enemmän pitäis ehtiä vaan ajamaan.

msuomal
12.12.2016, 13.48
Mä oon jonkin verran ajanukin, edellisellä viikolla yli 8h (näissähän ei kilometreistä kannata puhua) ja käsitys vaan vahvistuu, että tämän geometrian ratkaisut sopii läskiin todella hyvin. Tämä pyörä on yksinkertaisesti helppo ajaa eikä vaadi kuskilta yliluonnollisia asentoja tai taitoja, että eteenpäin pääsee myös ylämäkeen vaikka pito olisikin hiukan kehnompi. Läskillä paljon tarvittava tasapainoilu on helppoa ja keula pysyy linjassa paljon edellistä läskiä (Panzer) paremmin. Negatiivisena näin jossain vaiheessa tuon loivan keulakulman tuoman ominaisuuden, jonka takia hitaassa vauhdissa jyrkästi kääntäessä pyörä pyrkii kaatumaan sisäkurvin puolelle, mutta nyt siihenkin on tuttunut ja hieman eri tavalla painottamalla tuo sujuu loistavasti. Ennemmin näin kuin jyrkän keulan puskeva ominaisuus.

Ainut vieläkin hieman ristiriitaisia fiiliä aiheuttava tekijä on tuo satulatolpan kulma. Nyt ajoin pitkästä aikaa (Halloween Hikessa viimeksi) XC pyörällä hiekkatielenkin ja tämä vain vahvisti tunnetta, että tolpan kulmalla on todellakin merkitystä polkemiseen sekä tekniikan että lihaksiston näkökulmasta. Tässä Polessa meinaa helposti tulla semmoinen fiilis, että voimakkaampi polkeminen keventää takapuolta satulasta. Lisäksi olen pannut merkille, että jotenkin erikoisesti tuntuisi etureidet kuormittuvan Taigassa enemmän. Näihin on tässä kuukauden päivät ajaessa tottunut ja tuo keventelyn fiilis on vähentynyt. Nyt kuitenkin XC pyörällä ajaessa huomasti selkeästi, että ei tullut tuota kevennysfiilistä lainkaan vaikka runttasi satulasta niin kovaa kuin jaloista lähti. Samoin takareisien yläosa ja pakaroiden alaosa kuormittui enemmän. Tuo 77 astetta on tosiaan sama kuin TT-pyörissä, mutta niissä taas keula on niin alhaalla, että asento on muutenkin aivan erilainen. Toisaalta tuo pysty tolppa luo hyvin tasapainoisen ajoasennon renkaiden väliin, joten useimmissa tilanteissa näin läskivinkkelistä se on tärkeämpää.

brilleaux
12.12.2016, 13.59
Lisäksi olen pannut merkille, että jotenkin erikoisesti tuntuisi etureidet kuormittuvan Taigassa enemmän.

Tämä huomattu myös. Proto mukaanlukien ajoa takana kai reilut 2tkm ja edelleen sama huomio. :)

että tämän geometrian ratkaisut sopii läskiin todella hyvin. Tämä pyörä on yksinkertaisesti helppo ajaa eikä vaadi kuskilta yliluonnollisia asentoja tai taitoja, että eteenpäin pääsee myös ylämäkeen vaikka pito olisikin hiukan kehnompi. Läskillä paljon tarvittava tasapainoilu on helppoa ja keula pysyy linjassa

Täysin samaa mieltä. 2XL renkaat yhdistettynä edellisiin ja etenemiskyky varsinkin hangessa on hämmästyttävä.

Sotanorsu666
12.12.2016, 14.53
Alkaa viestit tässä topicissa vaikuttaa siltä, että oma on aina paras ja meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä. Niinhän se onkin ja siksi jatkan tyytyväisenä omalla ict:llä ajoa, koska se on tällä hetkellä paras läski millä olen ajanut. Sitten ostan polen läskin, kun sen saa hiilikuituisena. Alumiini kuuluu markettipyöriin vuonna 2016. Ja toi polen keula on kyllä järkyttävän näköinen, kun vertaa rungon hienoja linjoja. Kivahan tuota silti olisi kokeilla, kun tuli laitettua poleen yrityksenä vähän rahaakin kiinni.

brilleaux
12.12.2016, 14.57
Alkaa viestit tässä topicissa vaikuttaa siltä, että oma on aina paras ja meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä. Niinhän se onkin ja siksi jatkan tyytyväisenä omalla ict:llä ajoa, koska se on tällä hetkellä paras läski millä olen ajanut. Sitten ostan polen läskin, kun sen saa hiilikuituisena. Alumiini kuuluu markettipyöriin vuonna 2016. Ja toi polen keula on kyllä järkyttävän näköinen, kun vertaa rungon hienoja linjoja. Kivahan tuota silti olisi kokeilla, kun tuli laitettua poleen yrityksenä vähän rahaakin kiinni.
Niin. Tämähän on Pole Taiga-ketju.:rolleyes:

Edit: Tottakai ICT on paras läski millä olet ajanut. Et ole ajanut Polella. ;) Jos viestiäsi oikein tulkitsin?

Ekke
12.12.2016, 15.00
Toivottavasti pääsee Mokan Polea testaan Syöte Wintterissä. Mielenkiintoista nähä/kokea kuin paljon parempi se on mitä toi oma Salsan hansikas.. :)

Sotanorsu666
12.12.2016, 15.21

Edit: Tottakai ICT on paras läski millä olet ajanut. Et ole ajanut Polella. ;) Jos viestiäsi oikein tulkitsin?

Oma ict on siksi paras läski, koska on muokattu itselle sopivaksi. Varmasti sama kävisi myös polelle, jos semmoisen ostaisin ja sitten taas polen seuraajalle. Siksi juuri epäilenkin, että ei tuossa polen läskissä ole kuitenkaan läskipyörää uudestaan keksitty. On-onen fattykin tuntui hyvältä, kun sellaisen omistin. Samat polut ajanut kaikilla kolmella läskillä mitä on ollut ja kaikki kyllä menee sinne minne jalka riittää, jos renkaassa on pitoa.

Silti olisin valmis polen ostamaan, jos saisi kuituisena ja järkevään hintaan, mutta taitaa olla toiveajattelua, kun eikös tuo alumiininen runkosettikin ole pitkälle yli tonnin ?

Sotanorsu666
12.12.2016, 15.22

Oma ict on siksi paras läski, koska on muokattu itselle sopivaksi. Varmasti sama kävisi myös polelle, jos semmoisen ostaisin ja sitten taas polen seuraajalle. Siksi juuri epäilenkin, että ei tuossa polen läskissä ole kuitenkaan läskipyörää uudestaan keksitty. On-onen fattykin tuntui hyvältä, kun sellaisen omistin. Samat polut ajanut kaikilla kolmella läskillä mitä on ollut ja kaikki kyllä menee sinne minne jalka riittää, jos renkaassa on pitoa.

Silti olisin valmis polen tulevaisuudessa ostamaan, jos saisi kuituisena ja järkevään hintaan, mutta taitaa olla toiveajattelua, kun eikös tuo alumiininen runkosettikin ole pitkälle yli tonnin ?

brilleaux
12.12.2016, 15.24
No kunhan piikittelin. ;)
Kaikki läskit joilla ajetaan ovat hyviä. Vievät omistajansa ulos luontoon.

1199e on runkosetti. Ei siis pitkälle yli, ja mielestäni varsin kohtuullinen hinta.

kaikki kyllä menee sinne minne jalka riittää, jos renkaassa on pitoa.

Tämäkin on totta. Kuskin taidot sen menemisen määrää.
Toki hyvä läski auttaa etenemisessä tämmöistä ajotaidoiltaan vajavaista kuskia paljonkin.

msuomal
12.12.2016, 16.31
Niinhän se on, että sitten kun omat jalat ja taidot ei riitä, niin homma muuttuu välineurheiluksi. On niitä tyyppejä, jotka ajaa läskillä Syötteen 120km 7h ja sitten niitä, jotka saman XC pyörällä 9h. Jossain vaiheessa taidot ja kokemus peittää alleen niitä pyörän ominaisuuksia, mutta kyllä tämmöselle sunnuntaikuskille niillä on vielä selkeä merkitys oman suorituksen onnistumisessa. Se yksi metri, ennen tunkattu ylämäki, muutama minuutti 60km kisassa.

Mulla olis iso lista asioita muutettavana mun XC pyörässä, johon en ole alkuunkaan tyytyväinen. Valitettavasti semmoista runkoa ei vielä valmisteta, josta omien vaatimusteni mukaisen XC-tykin kasaisi.

brilleaux
15.12.2016, 10.59
Pikkasen täytyy antaa "premium-tuotteelle" moitetta:
-Tarakka(100e) ei siis käynyt omilla palikoillaan suoraan kiinni S-kokoiseen pyörään. Oli hankittava Salsalta osaa(40e) jotta sai tarakan edes vaateriin.
-Tarakan mukana tulleet ruuvit on laadultaan täysin ala-arvoisia. Kannat meltoa paskaa+toisen tangon kiristimen ruuvin sain korkkaamaan kai alle 5Nm.
Pitää vielä tarkastaa korkkasko ruuvi vai vastakappale.
-Ja mustaan tarakkaan mustat ruuvit, kiitos. :cool:

Tarttee ottaa kai ottaa kestäviä osia tuohon Bilteman tarakasta. Sehän maksaa 16,99e...:rolleyes:

Tomy
15.12.2016, 11.34
Tämä on tätä korkean katteen kauppaa, kun 5e tarakka myydään 100 eurolla. :rolleyes:

Kestäviä ruuveja saat todennäköisesti Etrasta muutamalla eurolla. Otat sieltä rosterina tai happosena niin pysyvät kauniina pitkään. Veikkaan että Bilteman mustat ruuvit ruostuvat pian.

Volvospede
15.12.2016, 11.45
Mä mietin kans noita ruuveja kun on noita tyhjiä reikiä rungossa ja varsinkin keulassa, niin tulppaisko ne jollain hienoilla ruuveilla ettei mee vettä tai muuta mujua sisään niistä. Olis ehkä viimeistellymmän näköinen joillain hienoilla ruuveilla. Onks ne 5mm vai 6mm jengoja jos kotimatkalla hakis niihin jotain jännää?

brilleaux
15.12.2016, 12.09
^Kyllä noi vahvasti M5 näyttää.

Volvospede
16.12.2016, 00.22
Joo M5 oli. Melkoinen piikkisika toi keula kun laitto siihen rosteriset korkeakantaiset 6-kolo pultit. 6kpl/puoli... Grammanviilaaja ei tykkäis.

Ekke
16.12.2016, 00.24
6kpl? Kuvia? :o

zipo
16.12.2016, 00.50
Mä olen käyttänyt tälläsiä nylonruuveja kun alkoi pahasti nyppimään jossain vaiheessa turhat telineinsertit .Taitaa olla vieläkin about 80kpl pakin pohjalla.
Vielkö sipasee kuusiokannan veks ja snadi lovi rautasahalla talttapääruuvaria varten niin tulee suht OK näköinen.Nylonruuveja kaiketi voisi värjätä sopivaan sävyyn?

http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mEhuE9fWV4Qw-ar_mIzwPtQ.jpg

Volvospede
16.12.2016, 00.51
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=199277

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=199278

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=199276

Ekke
16.12.2016, 00.53
Nättiä! Riittävästi vissiin valoaki keulalla :)

Volvospede
16.12.2016, 00.54
Nylonruuveja kaiketi voisi värjätä sopivaan sävyyn?

Joo, värjäys pitäis onnistua jollain vaatteiden värjäys kamoilla. rc autojen valkosia muoviosia aikanaa keiteltiin kattilassa dylon värien kanssa. Tuli hienoo ja uniikkia osaa! :-)

brilleaux
16.12.2016, 08.00
Joo M5 oli. Melkoinen piikkisika toi keula kun laitto siihen rosteriset korkeakantaiset 6-kolo pultit. 6kpl/puoli... Grammanviilaaja ei tykkäis.

Korkeakantaisia 6-koloja tuli myös laitettua. Mustana. [emoji109]

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/9f8a27f2e26e667ce8c2f7a989ee8703.jpg

PK1
16.12.2016, 08.16
Tuolta vähän kevyempää bling-pulttia noihin. Hintaakin tietty hieman.
http://www.dragrace.fi/Koristesarjat-Tuning-Osat/Katteenlasinpultit

Grandi66
16.12.2016, 09.35
Näyttäs olevan yhtä paljon ruuvipaikkoja ku Salsan Fargon keulassa.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

OKS
16.12.2016, 19.58
Nättiä! Riittävästi vissiin valoaki keulalla :)

Taitaa olla Bilteman kuudenkympin lamppuja. Itsellä yksi tuommoinen.

Ekke
16.12.2016, 20.03
Taitaa olla Bilteman kuudenkympin lamppuja. Itsellä yksi tuommoinen.
Nitefighter BT40S näyttää myös kovasti samalta..

Volvospede
16.12.2016, 21.45
Bilteman lamppuja joo ja lisäks kypärässä on joku ebay "boruit" valo, kolme erillistä lediä ottavalossa. Biltemat saa olla ykkösteholla kun niitä on kaks. Yksi ei oikein riitä pikkuteholla. Mut tosiaan kaks riittää ja paloaika on tosi pitkä. Kolme tunnin lenkkiä oon ajellu pakkasessa ja vielä palaa sinisenä tuo indikaattori eli n.75% jälellä. Mielestäni hyvä valo tuo biltsun valo.

Kemizti
17.12.2016, 13.34
Spämmään tän toisen kuvakulman tänne.. ;)

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/e9e30987abb04e4b28f7713337bea0ba.jpg

Tomy
17.12.2016, 13.52
^ Makean näköinen!

Jos hiilikuituosat olisivat alumiinia, olisi liki täydellinen. :)

tompula
17.12.2016, 15.26
^^ sun täytyy toi avatar-kuva selkeesti päivittää 😆😆

Premnas
17.12.2016, 15.49

Mulle tulee tästä kuvasta jostain syystä mieleen Matrix-elokuvat :). Onks nuo kaikki reiät lisäpulloille tai etutarakalle vai mille? Aika monta...

Puusilmä
17.12.2016, 16.40
Musta Taiga näyttää hyvältä.

Kummastuttaa tuo kömmähdys tarakoiden laadun suhteen. Polen sivulla ei ole tarakoista mitään tietoa, ne voi vain lisätä tilaukseen 200€ lisähinnalla, jos haluaa molempiin päihin.

brilleaux
17.12.2016, 17.24
Kummastuttaa tuo kömmähdys tarakoiden laadun suhteen. Polen sivulla ei ole tarakoista mitään tietoa, ne voi vain lisätä tilaukseen 200€ lisähinnalla, jos haluaa molempiin päihin.

Sen verran vielä, että itse tarakkahan on laadukkaan ja viimeistellyn oloinen. Ja tukeva.
Kiinnitysmateriaalit vaan ovat joiltain osiltaan epäsopivia ja heikkolaatuisia.

Ja näin ei tietty saisi 100€ merkkikohtaisessa tuotteessa olla.

Puusilmä
17.12.2016, 18.25
Sen verran vielä, että itse tarakkahan on laadukkaan ja viimeistellyn oloinen. Ja tukeva.
Kiinnitysmateriaalit vaan ovat joiltain osiltaan epäsopivia ja heikkolaatuisia.

Ja näin ei tietty saisi 100€ merkkikohtaisessa tuotteessa olla.

No sehän kuulostaa paremmalta, mutta kummastuttaa vielä enemmän. Mutta on helposti korjattavissa, paitsi ilmeisesti siis S koon rungossa, johon siis pitäisi hankkia lisäosaa. Itse ajattelin ensitalveksi L kokoa, ja siihen mennessä tarakkaongelmakin on varmasti menneen talven lumia.

Volvospede
18.12.2016, 21.32
Onkos kemiztin pyörässä kiinni joku eturattaan suoja? jos on niin lisää kuvia ja infoa siitä kiitos!

Kemizti
18.12.2016, 21.46
On, 77designz crash plate.. MtbCentrestä nokialta.

https://77designz.com/de/crash-plates/16-crash-plate-iscg-05

edit: Evolinkissä se näyttää tolta, Taigasta ei tuosta kulmasta kuvaa ole, mutt sama homma..
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161218/f3137a51bd1536a215bf11081e2a3ddd.jpg

Läskiretkeilijä
19.12.2016, 16.34
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161219/e7bc2e27a5ee898dd94445b64e81d92c.jpg Tuommoinen tuli reilu viikko sitten Raaheen. On se makia!😀

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

Puusilmä
19.12.2016, 20.30
Tuommoinen tuli reilu viikko sitten Raaheen. On se makia!

Kyllä! Hyvältä näyttää.

Miten paljon ovat luvanneet tarakoille kuormansietoa? Onko tuo etupään tarakka se Polen virallinen?

Sambolo
19.12.2016, 22.18
Väri ja tarakat tuo vähän mieleen postin :D

brilleaux
19.12.2016, 22.33

[emoji23]

Antza44
19.12.2016, 22.46
Tuo musta pole on kyllä nätti. Onko se joku special tilaus väri?

Salsan pojat on älynnyt jo tehtaalla tunkea mustat kuusiokolo ruuvit tyhjiin reikiin:p.

Volvospede
19.12.2016, 22.46
Toi etupakkari menee kyl kuorman alla kasaan ku korttitalo ja näyttää jonku skootterin takapakkarilta. Mut hieno pyörä silti!

Volvospede
19.12.2016, 22.51
Tuo musta pole on kyllä nätti. Onko se joku special tilaus väri?

Salsan pojat on älynnyt jo tehtaalla tunkea mustat kuusiokolo ruuvit tyhjiin reikiin:p.

Kysyin mustien runkojen tarinaa polen fb sivuilla kun näin ekat kuvat niistä, niin vastaus oli: "Tilattiin muutamia mustia runkoja kokeeksi vielä häthätään kun meni niin pitkään siinä tavaran saannissa."

Puusilmä
19.12.2016, 23.12
Toi etupakkari menee kyl kuorman alla kasaan ku korttitalo ja näyttää jonku skootterin takapakkarilta. Mut hieno pyörä silti!

Samaa mietin minäkin, vaikka en olekaan mikään ingengör. Tukipisteiden sijainti ja rakenne näyttää vaan niin kummalliselta, että pahaa tekee... Tuo keskimmäinen/ylin tuki tulisi olla tukevampi ja jäykempi kaikkiin suuntiin. Tai sitten ala/sivutukien yläpäissä ei saisi olla mutteriliitosta vaan tiukka hitsaus, ehkä jopa kantava kolmiorakenne.

Mutta käytäntöhän sen sitten ratkaisee, onko riittävän hyvä...

Ja pyörä on UPEA!

Polun tukko
19.12.2016, 23.12

Ei oo välttämättä hyvä asia 🤡

Läskimasa
19.12.2016, 23.45
Toi etupakkari menee kyl kuorman alla kasaan ku korttitalo ja näyttää jonku skootterin takapakkarilta.
Kyl näi on, vinossakin jo lähtiessään. Kummallisen eri sarjaa vs. takanen. Voiko tuo olla tähän tarkoitettu?

JJasco
19.12.2016, 23.53
Kannattaa varmaan tuo taaempi kiinnikerauta tehdä vahvemmasta materiaalista. Tuollainen paukkulanka tekee siitä korttitalon.

Kemizti
20.12.2016, 00.00
Kannattaa varmaan tuo taaempi kiinnikerauta tehdä vahvemmasta materiaalista. Tuollainen paukkulanka tekee siitä korttitalon.
Se on (tai ainaki protossa oli) ~20mm leveä lattarauta(alumiini?), kuvakulma taitaa valehella..

brilleaux
20.12.2016, 12.34
Pikkasen täytyy antaa "premium-tuotteelle" moitetta:
-Tarakka(100e) ei siis käynyt omilla palikoillaan suoraan kiinni S-kokoiseen pyörään. Oli hankittava Salsalta osaa(40e) jotta sai tarakan edes vaateriin.
-Tarakan mukana tulleet ruuvit on laadultaan täysin ala-arvoisia. Kannat meltoa paskaa+toisen tangon kiristimen ruuvin sain korkkaamaan kai alle 5Nm.
Pitää vielä tarkastaa korkkasko ruuvi vai vastakappale.
-Ja mustaan tarakkaan mustat ruuvit, kiitos. :cool:

Tarttee ottaa kai ottaa kestäviä osia tuohon Bilteman tarakasta. Sehän maksaa 16,99e...:rolleyes:

Ja tässä vaiheessa otetaan hattu päästä ja perutaan osaltaan puheita.
Asia oli kuten aloin uumoilemaankin: olisiko Polella oltu senverran fiksuja että joka runkokoolle on omat asennustarpeensa tarakalle?
Kyllä.
Sain vahingossa Large-koon tarakan, asennuspuikot ovat lyhkäiset S-runkoon. Saan käydä noutamassa oikeat puikot Polelta.
Paketissahan se sanottiin jo, jos olisi päässä herneet kohdanneet allekirjoittaneella. :o

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_6921.JPG

Jeltsar
20.12.2016, 12.36

Taitaa pole kulkea vaan paremmin :)

Läskiretkeilijä
20.12.2016, 12.41
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161220/4a248d90fa420732b86aad965a756587.jpg Tuossa vielä etutarakan päältä kuvaa. Kyllä tuon pitäisi kestää, vaan tämä seuraava voi olla, että pitää miettiä jykevämpää kiinnitystä, jos runsaammanpuoleinen kyyditettävä sattuu siihen istahtaan😉 http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161220/e5b01274fc62def01cedf6e7d7e0e94c.jpg

zeppo
20.12.2016, 12.58
On kyllä Pole halavatun hieno kapistus, etenkin mustana :). Takatarakka on ihan ok mutta mitä ihmettä siellä on mietitty tuon etutarakan kanssa, silmät tulehtuu kun tuota katsoo....

Puusilmä
20.12.2016, 19.11
On kyllä Pole halavatun hieno kapistus, etenkin mustana :). Takatarakka on ihan ok mutta mitä ihmettä siellä on mietitty tuon etutarakan kanssa, silmät tulehtuu kun tuota katsoo....

Aiemmista kuvista päätellen voisivat nämä toimia: http://tubus.com/documents/1442216160_Duo_MA_24082015.pdf

Tosin varma ei voi olla, mutta ainakin on sisäpuolen ja ulkopuolen kiinnitys haarukassa, osuuko tuo alin mutteripaikka kohdilleen vaatii vielä lisäselvitystä. Onkohan haarukan putken paksuus sopiva?

Aiempi kuva:

On niillä Fatbike tarakkakin, mutta vain taakse: http://tubus.com/product.php?xn=83

Menisköhän Polen tarakka ja Tubus Duo samaan aikaan? ;) Polen varsi alle ja sitten Duo päälle... Saisi makuupussin/kevyttä tilaavievää ylös ja pientä painavaa alas pyörälaukkuun.

brilleaux
23.12.2016, 19.11
Kävin noutamassa Polelta tarakkaan sopivat kiinnitysvälineet ja samalla tutkailin mustassa Taigassa kiinni ollutta etutarakkaa. Kuvat valehtelee, luulen että tarakalla voi kuskata vaikka lenkkitoverin kotia jos reissussa väsähtää. ;)

Puusilmä
24.12.2016, 10.49
Loistavaa! (itselläni on pari kuormapyörää ollut) Ei tartte betonisäkin hakua varten autolla mennä... pitäsköhän laittaa sähköläski myyntiin... ;)

HC Andersen
24.12.2016, 11.29
Kaikki tarakat on lähtökohtaisesti perseestä maastoajossa, tulee liikaa jousittamatonta massaa jonka johdosta ajo muuttuu erittäin röykkyisäksi. Paras vaihtoehto on esim. Revelate Designsin Viscacha satulalaukku ja Harness kuivasäkki sträppi ohjaustankoon.

brilleaux
24.12.2016, 14.02
Eli mun 16,5kg Taiga kulkee röykkyisästi vs. 12kg viritetty Taiga? :seko:
Toki normaalisti maastossa mulla tarakka kulkee tyhjänä mukana, työmatkoilla siinä roikkuu laukku.
Ja ens kesänä ehken välillä 2 laukkua täynnä mustikoita. ;)

TheMiklu
24.12.2016, 14.36
Tälle naureskellu aika hevisti ko näyttää pukki ratkaiseen mahdollisen mustan joulun ongelman :D

https://m.facebook.com/PikkulahdenPalvelut/photos/a.352641964802668.85890.156339494432917/1287012708032251/?type=3&source=48

https://m.facebook.com/PikkulahdenPalvelut/photos/a.352641964802668.85890.156339494432917/1291195557613966/?type=3&source=48

Polun tukko
24.12.2016, 14.55
Eli mun 16,5kg Taiga kulkee röykkyisästi vs. 12kg viritetty Taiga? :seko:
Toki normaalisti maastossa mulla tarakka kulkee tyhjänä mukana, työmatkoilla siinä roikkuu laukku.
Ja ens kesänä ehken välillä 2 laukkua täynnä mustikoita. ;)

Kieltämättä, kyllä 4,5kg alkaa jossain vaiheessa näkymään ajamisessa.

brilleaux
24.12.2016, 15.27
Näkyy näkyy, on ihan omakohtaista kokemusta. :)
Nyt tarkoitan vain tuota "röykkyistä kyytiä".

Oon mä kyllä samat kiemurat ajanu tällä ylipainoisella kuin kevyellä protollakin.
En ole kiinnitäny huomioo että paino ois jotain ajamisesta vieny pois. ;)

Toki mun ajot on mitä on, oikea pyöräilijä hyvin todennäköisesti kokee asian toisin.

PK1
24.12.2016, 15.40
Kyse taisikin olla kuormatusta pyörästä eikä pelkistä tarakoiden painosta?

paaton
24.12.2016, 17.19
Eli mun 16,5kg Taiga kulkee röykkyisästi vs. 12kg viritetty Taiga?

Käytännössä noin. Jos latoo 4kg tavaraa pyörään painoksi, niin jäykkäperäisellä sen nimenomaan huomaa parhaiten patikossa.

HC Andersen
25.12.2016, 12.46
Ei ne pelkät tarrakat välttämättä missään tunnu, eron muihin mainitsemiini kuormaus järjestelmiin tulee esiin siinä vaiheessa kun niissä on kuormaa.

HC Andersen
25.12.2016, 15.35
Kuinka moni täällä on ajanut kuormatulla läskillä maastossa?

Itse ostin aluksi omaan Salsaani tarakat eteen ja taakse, kokeilin eri kombinaatioita (sivulaukkuja, päälle sidottuja kuivasäkkejä) tuloksena oli putkelta ajettaessa mielettömästi heiluva pyörä sekä töyssyissä hallitsemattomasti pomppiva reki. Lisäksi ohjaus oli viipyilevä ja raskas koska kuorma istuu kaukana renkaan päällä kaukana ohjain laakerista.

Nelisen kymmentä yöretkeä myöhemmin en ikinä laittaisi pakkareita läskiini, vaan käytän Revelate Designsin pussukoita, vaihtoehtona esim. Porcelain Rocket, Apidura yms.

(kun katselee kuvia Rovaniemi 150, Idiatarod yms. kisoista niin kovin montaa tarakkaa ei näy kuvissa).

Yeti
25.12.2016, 18.46

Itse ostin aluksi omaan Salsaani tarakat eteen ja taakse, kokeilin eri kombinaatioita (sivulaukkuja, päälle sidottuja kuivasäkkejä) tuloksena oli putkelta ajettaessa mielettömästi heiluva pyörä sekä töyssyissä hallitsemattomasti pomppiva reki. Lisäksi ohjaus oli viipyilevä ja raskas koska kuorma istuu kaukana renkaan päällä kaukana ohjain laakerista.

Nelisen kymmentä yöretkeä myöhemmin en ikinä laittaisi pakkareita läskiini, vaan käytän Revelate Designsin pussukoita, vaihtoehtona esim. Porcelain Rocket, Apidura yms.

(kun katselee kuvia Rovaniemi 150, Idiatarod yms. kisoista niin kovin montaa tarakkaa ei näy kuvissa).

Olen ajanut kuormatulla läskilla maastossa joitakin kertoja. Oma valintani on tarakka taakse myös teknisessä maastossa. Edessäkin oli alussa tarakka, mutta siitä ei ollut varsinaista etua. Takatarakka painaa hiukan enemmän kuin iso satulalaukka, mutta etuna on matalampi painopiste, ainakin minulle (192 cm omaa pituutta), enemmän tilaa (20-litrainen kuivasäkki päällä) ja ennen kaikkea tukevampi kiinnitys. Satulalaukun painopiste on selvästi korkeampi ja oma 14-litrainen satulalaukka ei ollut kovin tukeva sivusuunnassa. Sinänsä esim. Porcelain Rocketin satulalaukku on hienon näköinen ja pieni metallirunko pitää sen tukevasti kiinni, vaikka painoetu verrattuna tarakkaan varmasti jo on pienempi.

En itse asiassa heti ymmärrä miten satulalaukku olisi parempi kuin takatarakka ja kuivapussi kun runttaa putkelta. Luulisi että se heiluisi vielä enemmän satulalaukan korkeamman painopisteen takia. Tässä kuvassa ainakin näkyy että painopiste on korkea.
https://2.bp.blogspot.com/-g6EizFbR_c8/UBuhFtOmBZI/AAAAAAAAJWU/u4fmAR1Ujyg/s640/IMG_9336.jpg

Silti, jos omaa pituutta olisi vähemmän painopisteessä ei juurikaan olisi eroa, ja luultavasti valintani olisi silloin hyvä (eli oikein tukeva) ja iso satulalaukku, eikä tarakka.

HC Andersen
25.12.2016, 19.08
Satulalaukun etu on siinä että kun se pääsee liikkumaan sivusuunnassa ja pystysuunnassa niin se toimii vastaheilurina ja vaimentimena.

Hyvin ymmärrän toki Yetin pointin painopisteestä varsinkin jos on isokokoinen sälli.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Yeti
25.12.2016, 19.44
Satulalaukun etu on siinä että kun se pääsee liikkumaan sivusuunnassa ja pystysuunnassa niin se toimii vastaheilurina ja vaimentimena.
...

Ehkä. En osta teoriaa varauksetta. Näin voisi toki olla, mutta toisaalta liian heiluva kuorma voi myös joskus olla väärässä "vaiheessa" ja vahvistaa heilunnan.

brilleaux
25.12.2016, 19.51

En voi kehua ajajeeni ikävä kyllä. Toivotaan että tilanne joskus korjaantuu.
Uskon siis tietenkin kokemuksen ääntä. Herrat epäilemättä tietävät mistä puhuvat.

Tällä hetkellä oma tarakka on paikallaan vain arkikäytön vuoksi. Siihen hommaan varsin toimiva ja kätevä.
Ortliebin back roller plus kulkee siinä kivasti työmatkoilla mukana ja irtoaa kivasti mukaan kauppakassiksi tarvittaessa.
Läskiretkeily olis omaa unelmaa, ja uskon kyllä että siihen on omat, toimivammat varusteensa.
Jospa sitten joskus..

Edit: ja Yetin kanssa samat mietteet heilurista.
Ja toisekseen, mä en runttaa putkelta. ;)
Jotenkin vaan oma mieli mieltää alhaisen painopisteen edukkaammaksi.

Oulunjulli
25.12.2016, 20.40
Kai sitä tarakalla roudaa tavaraa mukanansa myös aivan eri määrät? Eipä itellä ollut kuin hetken Alpikitin satulalaukku ja tuntui että se oli kyllä kätevä kovempien pakkasten makkaranpaistolenkillä, mutta enpä saanut sinne toppatakin ja makkarapaketin jälkeen juuri muuta sopimaankaan. Mutta hyvä se oli siinä, ei olis pitäny hävittää.

s12
26.12.2016, 00.21
Onkos muilla "ääni"huomioita Taigan sram db5 jarruista? Meikäläisellä pitää aivan kauheaa ääntä. Muutama lenkki takana ja nolla kelillä on nuo ajelut.

Volvospede
26.12.2016, 01.21
Örisee törkeesti, varsinkin etujarru. Kuivalla kelillä ovat hiljaisemmat. Toisissa kiekoissa shimanon ice tech levyt, oisko slx tasoa. Ne on paljon äänettömämmät mielestäni.

Läskiretkeilijä
26.12.2016, 01.38
Etujarru vinkuilee täälläkin. Aluksi ei ollut mitään, alkanut vastikään. Oisko mikä, mikä auttas siihen?

brilleaux
26.12.2016, 09.18
^Jarrujen vaihto. Mä ajoin protolla jonkinverran noilla Sramin DB 5-jarruilla ja kyllä tähän nykyiseen laittamani TRP Spyket on paremmat.
Joka suhteessa.
Srameissa kahvat oli muutenkin tuntumaltaan ja palautukseltaan jotenkin oudot, liekö jotain vikaa ollunna.
Metelistä voi päästä myös palojen vaihdolla. Esim. EBC punaiset on kokolailla hiljaiset. Ja omissa jarruissa nyt vihreät, hiljaiset nekin.
Punaiset vaan on aika kovia kulumaan.

Lisäksi ainakin mulla toi Sramin levy oli kova resonoimaan, sopivassa vauhdissa.

Puusilmä
26.12.2016, 10.12
Mikähän tuossakin on? On olemassa myös vinkumattomia jarruja. Eivätkä ole edes kalliita. Luulisi Polen poikien tietävän...

Volvospede
26.12.2016, 11.56
^Jarrujen vaihto. Mä ajoin protolla jonkinverran noilla Sramin DB 5-jarruilla ja kyllä tähän nykyiseen laittamani TRP Spyket on paremmat.
Joka suhteessa.
Srameissa kahvat oli muutenkin tuntumaltaan ja palautukseltaan jotenkin oudot, liekö jotain vikaa ollunna.
Metelistä voi päästä myös palojen vaihdolla. Esim. EBC punaiset on kokolailla hiljaiset. Ja omissa jarruissa nyt vihreät, hiljaiset nekin.
Punaiset vaan on aika kovia kulumaan.

Lisäksi ainakin mulla toi Sramin levy oli kova resonoimaan, sopivassa vauhdissa.

Mun pyörähähän kasattiin alkuun jonkun demopyörän osilla ja ne jarrut ei palauttanu niin kuin nää uudet, niissä oli ainakin jotain vikaa. Ajaa pystyi mutta ei ollu hyvät.. Nää uudet on ihan ookoo tuntumaltaan, mut enemmän sais olla tehoa ja kosteella kelillä ne tykkää metelöidä. Ehkä vois laittaa 200mm leveyt tai sit vaihtaa levyt ja jarrut. Spessuun mä laitoin shimano saintit 203 levyillä ja oli hyvät!

zeppo
26.12.2016, 12.17
Omassa farley 9:ssä on DB5:t ja jarrut pelaa todella hyvin. Ei ole kauheasti kokemusta muista kuin vaijerillisista levyjarruista mutta niihin verrattuna ihan loistavat pysäytysvälineet. Itse en ymmärrä miten jarrut voisi olla paremmat polkupyörässä :).

Läskimasa
26.12.2016, 12.33
Etujarru vinkuilee täälläkin. Aluksi ei ollut mitään, alkanut vastikään. Oisko mikä, mikä auttas siihen?
SwissStopin vihreet palat.
http://www.swissstop.ch/discbrakes/

Ei juuri äännä edes märkänä, mitä nyt joskus vaimeasti, eikä tehokaan katoa. Selvästi hiljaisemmat kuin EBC Red:it, niitäkin taannoin kokeilin. En tiedä paremmista.

Menee maku ajelusta jos jarrun painaminen muistuttaa sumutorvea. 😝 Fatboyn Tektro Geminit oli vakiopaloillaan just sellaset. Peltorit päässä olis saanu nihkeellä säällä ajella.

Volvospede
27.12.2016, 10.32

Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks.. kun sopivasti noi muutkin on enempi tai vähempi vihreitä! :-)

Jii8
27.12.2016, 11.11
Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks..

No just ne, kovasti on hiljaisiksi kehuttu. Omat XT:t hiljeni huomattavasti kun sintteripalat vaihtoi orgaanisiiin (resin, mitä ikinä se Shimanolla tarkoittaakaan) näin kurakeleillä. DB5:sissa tuppaa männät jumiutumaan, sen takia ei palauta kunnolla.

Ekke
27.12.2016, 11.31

Saako noita jostain halvalla vai onko koko rahan arvoset? :)

Ehti olla jo ostoskorissa noi n. 30e:llä/pari Bb7:lle, mutta hinta pompsahti sille päivää kun tilasin muut osat. Periaatteesta jäivät hyllyyn. Vähän suolanen tollanen 25e/palalta, jos sulavat käsiin..

Nyt Alligaattorin semimetallit, seuraavaksi varmaan saman puljun orgaaniset (8e/kpl), varmaanki "hyvät ja halvat". Noiden nykysten kans vähän tuuripeliä, välillä ulisee ja välillä ei. Mut varmaan nää ois parempi johonki 'Pahoja jarrujenvinkumisongelmia' -topikkiin. :D

Volvospede
27.12.2016, 11.46
Pitääköhän nämäkin tilata ulukomailta vai saiskohan niitä jostain pks-kivijalasta?

Puusilmä
27.12.2016, 17.43
No just ne, kovasti on hiljaisiksi kehuttu. Omat XT:t hiljeni huomattavasti kun sintteripalat vaihtoi orgaanisiiin (resin, mitä ikinä se Shimanolla tarkoittaakaan) näin kurakeleillä. DB5:sissa tuppaa männät jumiutumaan, sen takia ei palauta kunnolla.

Onneksi läskillä ei ajella kurakelillä! :) (Vahvaa sarkasmia)

Toivottavasti ensivuonna on toiset jarrut... tai kyseessä toimivien jarrujen yksilövika.

Läskimasa
28.12.2016, 01.49
Ai nuo orgaaniset joissa se peltilevy on maalattu vihreeks.. kun sopivasti noi muutkin on enempi tai vähempi vihreitä! :-)
Joo, vihreeks maalatut pellit.
Saako noita jostain halvalla vai onko koko rahan arvoset? :)

Pitääköhän nämäkin tilata ulukomailta vai saiskohan niitä jostain pks-kivijalasta?
XXL:stä ostin 19,90€/setti, josta sillosella -25% kampanjalla kymppi pois eli 30€ jäi maksuun etu- ja takapaloista yhteensä. Mun mielestä hintansa väärti.

On siellä nytkin pari mallia, ei tosin BB7:lle sopivia 17, eikä DB5:lle käypää mallia 26.

BMO:lla ehket äkkiseltään katottuna sopivimmat hinnat saksalaisista.
BB7: https://www.bike-mailorder.de/swissstop-disc-bremsbelaege-fuer-avid-juicy-3-5-7-ultimate-bb7-mechanical
DB5: https://www.bike-mailorder.de/swissstop-disc-bremsbelaege-fuer-avid-elixir-avid-xx
Edit: DB5:een löytyy B-C:lta halvimmat:
https://www.bike-components.de/de/Avid/Bremsbelaege-Disc-fuer-Elixir-Via-GT-XX-X0-DB1-DB3-DB5-p29682/universal-organisch-o14363/

Mokka
28.12.2016, 07.22
Kiitoksia hyvästä palvelusta! Pitäisi varmaan tehdä Pole Taigan ostajan opas jossa kerrotaan:

Ostaessa pyörän kannattaa sinun ostaa samalla:
-takavaihtajan korvake
- hiljaisemmat jarrupalat mallia swissStop vihreät palat
-rungon reikiin korkeakantaisia M5 Kuusiokolo ruuveja. Keulaan 12kpl ja 6kpl(?)

Grandi66
28.12.2016, 07.36
Toi takavaihtajan korvake pätee kaikkiin pyöriin, missä sellainen on.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

brilleaux
28.12.2016, 07.42
^Ja hyvin, hyvin monasti myös jarrupalojen osalta sama homma.

Ottaen huomioon että Taiga on ensimmäisen revision tuote, on se siis ihmeenkin valmis ja loppuunasti mietitty. Imo.
Haet kaupasta ja ajat sen ihmeemmin speksaamatta/korjaamatta vikoja. :)

Kiitos kuuluunee osaltaan myös protokuskeille, kuten jäsen Kemiztille.

Volvospede
28.12.2016, 10.53
Kiitoksia jarrupalavinkeistä. Mä kokeilin vielä säätää ja keskittää satulan kunnolla, oli vähän vinossa. Koeajoa vaan ei eilen ehtinyt.
Koska joku syy ois kiva löytää miksi etujarru paljon äänekkämpi kuin takajarru. Sit pitää koittaa noita vihreitä paloja jossei tokene.

Mokka
28.12.2016, 11.36
No en minä ole saanut muista pyöristä poikki poikki tuota takavaihtajan korvaketta. Vääntynyt ne on vain. Tuossa taigassa taida olla edes mahdollista että vääntyisi vain, menee poikki saman tien. Kun se korvake on upotettu runkoon ja mutkapätkä tulee ulos rungon syvennyksestä, niin sillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin katketa.

brilleaux
28.12.2016, 11.43
Tuossa taigassa taida olla edes mahdollista että vääntyisi vain, menee poikki saman tien.

Tämä on nimenomaan oikein. Se on sen korvakkeen tarkoitus; toimia ikäänkuin sulakkeena.
Ei väänny mitään muuta. :)

s12
29.12.2016, 13.16
Onkos muilla "ääni"huomioita Taigan sram db5 jarruista? Meikäläisellä pitää aivan kauheaa ääntä. Muutama lenkki takana ja nolla kelillä on nuo ajelut.

Ajelin vuokatinrinteen päälle menevää tietä alaspäin jarrutellen koko matkan voimakkaasti. Hiki tuli alaspäinpolkiessa ;) Mutta ainakin loppulenkin ajan oli jarrut hiljaa. Mitkään pikkualamäet ei auttanu vaan piti olla kunnon mäki jotta sai jarrut kunnolla kuumumaan.

Volvospede
29.12.2016, 13.53
Ajelin vuokatinrinteen päälle menevää tietä alaspäin jarrutellen koko matkan voimakkaasti. Hiki tuli alaspäinpolkiessa ;) Mutta ainakin loppulenkin ajan oli jarrut hiljaa. Mitkään pikkualamäet ei auttanu vaan piti olla kunnon mäki jotta sai jarrut kunnolla kuumumaan.

Mullakin hiljeni etujarru. Jarrusatulan huolellinen keskittäminen auttoi asiaa. Kastuttuaa se taas äänti hetken, mutta lopetti kuivuttuaan. Aiemmin se vaan möykkäs melkeimpä aina. Takajarru ollut hiljaisempi koko ajan.

s12
29.12.2016, 19.56

Eipä kuitenkaan auttanu vaikka pari kertaa lämmitelly jarruja tuossa alamäessä. Taas huutaa molemmat jarrut kuin porsaalta päätä leikkais, eikä lukitu kunnolla, koko pyörä vaan tärisee.

Polun tukko
29.12.2016, 21.29
Eipä kuitenkaan auttanu vaikka pari kertaa lämmitelly jarruja tuossa alamäessä. Taas huutaa molemmat jarrut kuin porsaalta päätä leikkais, eikä lukitu kunnolla, koko pyörä vaan tärisee.

Mulla oli samaa oiretta aikoinaan elixir jarruilla(avid). Kokeiltiin monet eri palat, muutamat eri levyt, putsattiin ja voideltiin männät liikkumisen varmistamiseksi jne.

Lopulta kun vaihtoi merkkiä niin loppui älämölö. Uudet guidet ovat lähes kuten shimanot eli eivät juuri äännä kuin kosteina.

Elixir ja ilmesemmin myös nuo db:t huutavat. Ei semmosta jaksa kuunnella.

Mokka
29.12.2016, 21.47
Ei ne sit enää vingu kovilla pakkasilla. Mutta varmaan halvimmaksi tulisi laittaa jotkut paremmat jarrut. Toisessa pyörässä xt jarrut, mutta en jotenkin tykkää. Voisi noita guideja katsella

ytte07
29.12.2016, 21.51
Iltaa. Mielenkiinnolla jo pidemmän aikaa lueskellut tätä lankaa. Saiskos sitä kysyä että millä perusteilla osa on ottanu runkopaketin ja osa kokonaisen pyörän? Onko mahdollisesti siirretty osat edellisestä vai löydetty jotain halvalla muualta vai kuinka? Pieni kipinä olis siirtyä noihin 2xl renkaisiin. Eikä nyt tarvi laittaa listaa muista pyöristä mihin menee. Nehän tuossa tovi sit mainittiin joko vissiin tuon renkaan langassa.

Ekke
29.12.2016, 21.54
Itselläni ei-Polessa vinkunut jarrut ekan 9kk aikana oikeastaan yhtään. En tiedä mikä muuttui kun vinkuminen alkoi. Eilen lenkillä pitemmässä jarrutuksessa tuli sellanen ilmiö niinkuin olisi vinkukanalle tungettu lumipallo kurkkuun. Yhtäkkiä vinkuminen loppui kuin seinään. :)

Liekkö sitten satula-pala-seutu mistä se vinkuminen tulee, nyt tupsahti lunta täyteen ja loppui. Jotkuhan on saanut tyyliin autonjarrujen vinkumisrasvoilla hiljaiseksi, mutta ei ole kaikilla auttanut. Jarruina mekaaniset BB7 Mountain S:t, eilen näytti takajarru tältä:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161229/ae26627a5c81c731bd60375c3c3d085f.jpg

Mokka
29.12.2016, 22.02
Iltaa. Mielenkiinnolla jo pidemmän aikaa lueskellut tätä lankaa. Saiskos sitä kysyä että millä perusteilla osa on ottanu runkopaketin ja osa kokonaisen pyörän? Onko mahdollisesti siirretty osat edellisestä vai löydetty jotain halvalla muualta vai kuinka? Pieni kipinä olis siirtyä noihin 2xl renkaisiin. Eikä nyt tarvi laittaa listaa muista pyöristä mihin menee. Nehän tuossa tovi sit mainittiin joko vissiin tuon renkaan langassa.
Pelkkiä runkoja sai noin kk aikasemmin kuin koko pyöräsettejä. Osa haluaa myös laittaa paremmat osat kiinni niin turha ostaa muuta kuin runko.

Ja mitä noihin 2xl tulee, niin en varmasti olisi ostanut noita renkaita yksistään, mutta kun tuli pyörän mukana niin "hauska testailla ja kuntoilla" renkaat. Vieläkään ei oikein tiedä mitä sanoisi renkaista.. Pääsääntöisesti kumminkin kelvillä 16km per päivä työmatkaa :D

Joo, pitäisi nuo jarrut kohdistaa jos se vähän auttaisi.

brilleaux
29.12.2016, 22.04
Iltaa. Mielenkiinnolla jo pidemmän aikaa lueskellut tätä lankaa. Saiskos sitä kysyä että millä perusteilla osa on ottanu runkopaketin ja osa kokonaisen pyörän?

Alunperin tulossa oli koko pyörä. Kai osittain alkukankeuksista johtuen osien saanti venyi joten vaihdoin tilauksen runkosettiin.
Sain pyörän nopeammin alle niin. Ja tuli sit samalla laitettua parempaa palikkaa. Ja kalliimpi pyörä. [emoji51]
Mut sainpahan pyörään mustat 2XL:t, noi kerman väriset ei oikein uppoa mulle. [emoji4]
Eikä onneksi ole noita DB5:a vinkumassa.[emoji6]

OKS
29.12.2016, 22.12
offtopikkia

s12
29.12.2016, 22.15
Ei ne sit enää vingu kovilla pakkasilla.

Kyllä ne minulla vinku ihan samalla tavalla reilussa -10 pakkasessa. Pitänee kokeilla eri levyjä kun pääsee kotiin reissunpäältä. Pyörä on ihan huippu mutta nuo jarrut syö kyllä miestä :(

Volvospede
29.12.2016, 22.22
Kattelkaa tarkkaan se satulan asento vielä. Mulla se keskittäminen autto. Ja ei vinkunut enää kuin märkänä. Halvempaa kuin osien ostelu. Tosin ehkei niin kivaa! :-)

Ekke
29.12.2016, 22.22
offtopikkia
Seriously?

brilleaux
29.12.2016, 22.22
Pyörä on ihan huippu mutta nuo jarrut syö kyllä miestä :(

TRP:n mekaaniset ei syö miestä. [emoji6]
Mullahan oli proto lainassa ja siinä oli noi DB5:t. Päätin jo silloin ettei tule omaan noita jarruja.
Päätin kokeilla mekaanisia ja en ole katunut.

Blackborow
29.12.2016, 23.02
Niin paljon ollut taas viime päivinä Polesta pöhinää, että kiinnostaa taas ihan oikeasti. Jollakin oli tulossa Ouluun L-koon Pole ja lupaili jopa mahdollisuutta koeajoon. Nimimerkkiä en nyt muista, mutta jos joku haluaa antaa Polensa testipolkaisuun Oulun seudulla niin kiinnostaa.

Ekke
29.12.2016, 23.05
Mokka taitaa olla, ite toivoisin myös koeajoa Syöte-wintterissä.. Onkohan kyseisessä Polessa minkälaiset polkimet, jos moinen mahdollisuus tarjoutuis? :)

Reijo-Olavi
30.12.2016, 00.05
4.1 näyttäis olevan Jyväskylässä Polella Taigan koeajopäivä jos joku kiinnostunut ei ole huomannut. Saa varmaan tulla kauempaakin paikalle 😆

Läskiretkeilijä
30.12.2016, 01.25
Raahessa saa käydä kokeileen kans, jos pyörä kiinnostaa.👍

Tänään taas kumpikin jarru ulahteli kun kävin lenkuralla. Pitää tieten alkaa tutustumaan tuohon palojen keskittämiseen...

Renkaat on kyllä tosiaan paineille reagoivat. Laittelin lähtiessä noin 1barin verran painetta ja kyllähän kelvillä ja kovalla polulla meno oli helpompaa. Mutta sitten mistä ite tykkää enemmän, eli möyrimisestä, niin eteneminen oli hankalampaa ja joutui jopa tunkkaamaan🙈 Loppu lenkistä päästin ilmaa renkaista poies ja taas pääsi menemään umpiseasakin hyvin😀👍

Tomy
30.12.2016, 09.17
4.1 näyttäis olevan Jyväskylässä Polella Taigan koeajopäivä jos joku kiinnostunut ei ole huomannut. Saa varmaan tulla kauempaakin paikalle 😆

Onko tästä lisää tietoa mistään? En löytänyt verkkosivuilta tai julkiselta FB-sivuilta mainintaa tästä.

SammyB
30.12.2016, 09.44
Onko tästä lisää tietoa mistään? En löytänyt verkkosivuilta tai julkiselta FB-sivuilta mainintaa tästä.

https://www.facebook.com/PoleStoreJyvaskyla/posts/1189775874446784:0

Tomy
30.12.2016, 10.04
https://www.facebook.com/PoleStoreJyvaskyla/posts/1189775874446784:0

Ok. No tuota sivua ei näköjään näe kirjautumatta/liittymättä Facebookiin. :(

Volvospede
30.12.2016, 10.15
No siellä naamakirjassa sanotaan noin:"Taiga Snowpyörien koeajotilaisuus ensi keskiviikkona 4.1. Klo 14-18 Vaajakoskella!
Kaikki koot eli S,M ja L koko koeajettavissa, 2-3 km mittainen helppopolkureitti lähtee suoraan Konttisentieltä. Pyörissä avopolkimet, mutta voitottaa myös omat lukkopolkimet ja ajovalon halutessasi mukaan. Muista myöskypärä!
PS. Toimitaan non stop periaatteella eli varaudu odottamaan 15-20 min joshaluamaasi koko on juuri ehtinyt lähteä maastoon ku saavut paikalle."

Tomy
30.12.2016, 10.41
Kiitos paljon, Volvospede.

Täytyypä käydä testaamassa!

Mokka
30.12.2016, 11.27
Joo, minulla on oulussa L kokoinen Pole taiga ja siinä on 2xl renkaat kiinni. Siinä on myös hissitolppa niin rajoittaa vähän pitkien ihmisten käyttöä, eli voi jäädä lyhyeksi jos jalan pituus on yli 90cm. Itse olen 182cm ja varmaan saa tolpan nostettua johonkin 185cm tyypille. Laita privalla viestii niin lähetään lenkille, voin ajella omalla farleylla niin tarvitse olla edes omaa pyörää. Yleensä kiinni shimanon lukkopolkimet, mutta voi flatteihin vaihtaa myös, pitää ottaa winteriin mukaan flatit ja työkalut.

Jurpu
30.12.2016, 11.29
No siellä naamakirjassa sanotaan noin:"Taiga Snowpyörien koeajotilaisuus ensi keskiviikkona 4.1. Klo 14-18 Vaajakoskella!
Kaikki koot eli S,M ja L koko koeajettavissa, 2-3 km mittainen helppopolkureitti lähtee suoraan Konttisentieltä. Pyörissä avopolkimet, mutta voitottaa myös omat lukkopolkimet ja ajovalon halutessasi mukaan. Muista myöskypärä!
PS. Toimitaan non stop periaatteella eli varaudu odottamaan 15-20 min joshaluamaasi koko on juuri ehtinyt lähteä maastoon ku saavut paikalle."

Millä palstalla naamakirjassa?

Ekke
30.12.2016, 11.32
Yleensä kiinni shimanon lukkopolkimet, mutta voi flatteihin vaihtaa myös, pitää ottaa winteriin mukaan flatit ja työkalut.

Ei minua varten ainakaan tarvi vaihtaa, jos muistan ottaa spd-kengät mukaan. En taida fläteillä osata edes ajaa, joten mielummin lukoilla. :D

Volvospede
30.12.2016, 11.42
Millä palstalla naamakirjassa?

Pole Store Jyväskylä.

OKS
30.12.2016, 18.25
offtopikkia

Seriously?

Yes, nimittäin oma viestini jonka poistin. :)

Ekke
30.12.2016, 18.33
Yes, nimittäin oma viestini jonka poistin. :)
Näin ymmärsin, ehdin sen kuitenkin lukea enkä ymmärrä mikä siinä niin offtopikia oli.. Pitää varmaan poistaa omat viestit tästä ketjusta ku kaikki enemmän offilla. :D

Puusilmä
31.12.2016, 12.03
Kyllä ne minulla vinku ihan samalla tavalla reilussa -10 pakkasessa. Pitänee kokeilla eri levyjä kun pääsee kotiin reissunpäältä. Pyörä on ihan huippu mutta nuo jarrut syö kyllä miestä :(

Tiedän tunteen. Poistin aikanaan palat Elixir jarruista, kun en perkele saanut vinkumista kuriin, toinen jarru toimi ongelmitta. SLX ja XT toimineet aina ongelmitta.

OKS
31.12.2016, 17.28
Näin ymmärsin, ehdin sen kuitenkin lukea enkä ymmärrä mikä siinä niin offtopikia oli.. Pitää varmaan poistaa omat viestit tästä ketjusta ku kaikki enemmän offilla. :D

No tämähän on Pole Taiga-keskustelu, ei Kona WO.:o

ytte07
02.01.2017, 17.11
Kyselin Polelta pyörän saatavuutta ja meinas että ens viikolla vois saada ku ny painaa tilausnappia. Meinasivat että mun koko olis M. Mittaa 174. Oonko juur joku rajatapaus ku tompula ja brille ajaa S kokosella?

Volvospede
02.01.2017, 19.14
Kyselin Polelta pyörän saatavuutta ja meinas että ens viikolla vois saada ku ny painaa tilausnappia. Meinasivat että mun koko olis M. Mittaa 174. Oonko juur joku rajatapaus ku tompula ja brille ajaa S kokosella?

Ootko päässy koeajaa minkään kokoista taigaa? Mä oon 178 ja mulla on M koko. Toi 4cm pituuseroa jos on koivissa tai otsassa tietysti vaikuttaa, enkä mä tiedä minkä pituisia tompula ja brille on, mut mä suosittelisin 174 pitkälle M kokoa. Vantaalla voi koeajaa M kokoisen jos haluaapi.

Kemizti
02.01.2017, 19.52
Mullaki on Meedio koko ja oon skaalan ulkopuolella 181,5 pitkänä.. Proto oli tuotanto S:ää vastaavilla mitoilla ja silläkin onnistu hyvin ajot 60mm stemmillä..
Ja tätäkin saa koeajaa, jos Tampere natsaa..

Rescue73
02.01.2017, 20.18
Olen 172,5cm lyhyt, jalan sisämitta 82-83cm, ottaisin koe-ajon perusteella s-kokoisen. (oma ajokki m-kokoinen Dude)

s12
02.01.2017, 21.16
Pituus 175, jalan sisämitta 84. M-koko. Toimii!

ytte07
02.01.2017, 23.44
Iltaa taas. Mittailin tota jalan sisämittaa taas uudestaan. 80-81 riippuen kuinka tarkasti survoo pähkinöitten taakse. Ja pituus siis 174. Ajelen tällä hetkellä whiten 3 proolla M koko. Kemiztin pyörää voisin kyllä tulla koittaan. Tompulan ajokki vois olla toinen vertailukohde jos omistajalle sopii. Nokian perällä Siurossa asustelen...

tompula
03.01.2017, 08.40
Passaa tulla kokeileen, oikeastaan väliin tulee melko läheltäkin ajeltua, Tupsuvuoren kulmilla tulee joskus pyörähdeltyä. Tosin Melostahan ei pääse vissiin vieläkään läpi.
Itse otin s-koon, pituutta siinä 170-171 cm riippuu kuka mittaa ja melko lyhyt jalkainen...
Muutama stemmikin tossa hyllyssä on jos alkaa hifisteleen.

Muuten yksi "ominaisuus" huomattu POLEsta, vaikka ajan 35/45 mm stemmillä ( sarvista riippuen ) pyörä on melko taipuvainen heittään OTB:tä jos hanuria ei heitä penkin taa, esim. ojissa johon etufillari hiukankin pysähtyy. Eli etupainoisuuden huomaa. Tarttisko koittaa tolppaa jossa olis hiukka setbäkkiä...
Onko muut huomannut moista.

Volvospede
03.01.2017, 11.05
Mul ei oo oikeen mikään läski tuntunu otb herkältä (spessu, trekki ja pole) ja pole ehkä kaikkein vähiten. Mielestäni se on noista vakaimman tuntunen ja vähän edempänä oleva eturengas tuntuu kiipeevään esteiden yli helposti. (14cm pidempi akseliväli kuin M koon spessussa) Voi olla ajotyylistä ja tekniikastakin kiinni. Satula on aika keskellä niitä kiskojaan, mutta itseasiassa mietin tuossa hiljattain jos sitä siirtäis vähän eteenpäin. Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla eri säätöjä, sikshän ne on olemassa.

Kemizti
03.01.2017, 11.16
Kerran oon OTB:n onnistunu Polella heittään ja sekin oli tuolla "jyrkkäkulmasella" protolla pikku ajovirheen seurauksena..

https://m.youtube.com/watch?v=i4JLEZjTDu0

s12
03.01.2017, 21.33
En kyllä allekirjoita itse tuota OTB ominaisuutta, päinvastoin. Joskaan ajomäärä ei vielä ole tuolla pyörällä kummoinen.

paaton
03.01.2017, 21.42
Jos tuota volvospeden polen geota katsoo, niin OTB on käytännössä mahdoton.

paaton
03.01.2017, 21.56
Kerran oon OTB:n onnistunu Polella heittään ja sekin oli tuolla "jyrkkäkulmasella" protolla pikku ajovirheen seurauksena..

https://m.youtube.com/watch?v=i4JLEZjTDu0

Mihin se tökkäsi? Upposiko eturengas mutaan?

Volvospede
03.01.2017, 22.22
Jos tuota volvospeden polen geota katsoo, niin OTB on käytännössä mahdoton.

Kaikkee ei voi saada, mut näillä mennään..! :-)

Toi yks etuviistokuva näyttää itestäkin aika hurjalta, mut se vääristää ehkä jotenkin. Mittasin äsken niin ehkä neljä-viis senttiä on stonga korkemmalla kuin penkki. Ja ainakin se toimii mun ajossa, tänään tuli 39km tossa lumisateessa kelviä ja mettää. Siirsin penkkiä 5mm eteenpäin, saa nähä tuntuuko feng shuissa kun pääsee ajaa.

Kemizti
03.01.2017, 23.18
Mihin se tökkäsi? Upposiko eturengas mutaan?
Väärin jarrutettu ja vedin bermistä yli, täysin oma moka, oli siis "vauhti-otb", koskaan en o saanu läskin (polen etenkään) keulaa tökkäämään otbn arvoisesti..

Mokka
03.01.2017, 23.26
Mulla 182cm ja 87cm sisämitta ja L koko. Kerran OTB kun jäi poljin juurakkoon. Ei kyl oo huomannu että helposti tökkäisi. Mutta aktiivinen pitää kyllä pyörän päällä olla :D

Fat Boy
04.01.2017, 07.11
Mondraker on polea lyhykäisempi, mutta pitkä. Ja itse yllätyin, kun pilku tötöilyn päätteeksi ajoin keula edeltä vasta kaivettuun ojaan. Olin täysin vakuuttunut otb:stä jo mennessäni (tai oikeammin siinä kun keulan kevennys ei onnistunutkaan) vaan siihen se vain töksähti. Ei edes perä noussut. Giantilla olisi tuossa mennyt nurin satavarmasti. Ei tommonen runko voi olla otb herkkä.

nih..

Ettan
04.01.2017, 11.49
Saako tota mustaa polea tilata valmiina pyöränä vai onko vain runkosettinä?

msuomal
04.01.2017, 12.12
Jännä kokemus tompulalla, ei tosiaan ole OTB herkkä tämä pyörä. Onko sulla kuvaa pyörästä, millaisella setupilla ajat? Mulla on L kokoinen runko 50mm stemmillä ja ajan aika korkealla satulalla sekä kohtuu matalalla tangolla eikä ole kertaakaan ollut lähelläkään vaikka olen töpeksinyt. Tämän kyllä uskaltaa tyrkätä melkein mihin vaan ihan vaan kokeillakseen, koska tietää ettei se kippaa. 66 asteen keula ja 124cm akseliväli pitää pyörän maassa tehokkaasti.
https://msuomal.files.wordpress.com/2016/11/pole-taiga_3.jpeg?w=800&h=463

Polun tukko
04.01.2017, 12.40
Jännä kokemus tompulalla, ei tosiaan ole OTB herkkä tämä pyörä. Onko sulla kuvaa pyörästä, millaisella setupilla ajat? Mulla on L kokoinen runko 50mm stemmillä ja ajan aika korkealla satulalla sekä kohtuu matalalla tangolla eikä ole kertaakaan ollut lähelläkään vaikka olen töpeksinyt. Tämän kyllä uskaltaa tyrkätä melkein mihin vaan ihan vaan kokeillakseen, koska tietää ettei se kippaa. 66 asteen keula ja 124cm akseliväli pitää pyörän maassa tehokkaasti.
https://msuomal.files.wordpress.com/2016/11/pole-taiga_3.jpeg?w=800&h=463

Mikä keula kuvassa?

ytte07
04.01.2017, 13.14
M kokoa saa molemmissa väreissä. Näin tulkitsen saamani sähköpostin Polelta.

Entropyyh
04.01.2017, 13.36
Mikä keula kuvassa?

Haarukka: Miracle Bikes FAT Carbon 15×150
Lähde: https://msuomal.wordpress.com/pole-taiga/

msuomal
04.01.2017, 15.51
Hyvin on kiinanhaarukka palvellu. Oli kiinni jo edellisessä Panzerissa ja nyt tässä, ajettu talvella ja kesällä yhtään säästelemättä :).

Tomy
04.01.2017, 21.43
Kävin Polen koeajotilaisuudessa. Firmalla on hienot ja näyttävät uudet tilat! Vastaanotto oli ystävällistä ja asiakaslähtöistä. Testilenkki oli ohjattu ja aikatauluuni sopivan pituinen. Polen edustajan kanssa oli ajon aikana mukava jutella Polesta ja pyöristä. Polut olivat hyvin tasaisia, muutama teknisempi paikka oli ja jonkun verran korkeuseroja. Paikoitellen oli aika liukasta.

Sain tietääkseni ajettavakseni L-kokoisen Taigan jäykällä etuhaarukalla. Tuntuma ohjaamossa oli hyvin kotoisa verrattuna omaan Surly Wednesdayhin. Satulan ja ohjaustangon välinen etäisyys oli jälkeenpäin tarkistettuna lähes identtinen. Osoittautui, että Polessa oli 10mm pidempi effektiivinen vaakaputki ja 15-20mm lyhempi ohjainkannatin. Kaiken nettikirjoittelun jälkeen odotin jotain hyvin erilaista, ja siinä mielessä yllätyin. Taiga tuntui aika tavalliselta, tasapainoiselta ja miellyttävältä pyörältä. Leveän keskiön panin merkille heti ensi polkaisulla mutta se ei ainakaan lyhyellä lenkillä vaivannut minua. Loiva ohjauskulma oli selkeästi havaittavissa hitaassa ajossa, jossa etupyörä alkoi yliohjautumaan tietyn pisteen jälkeen käännöksissä. Tämä ei ollut häiritsevää mutta selkeä ero nykyiseen pyörääni. Ajamalla ja totuttelemalla Taigaan tähän tuskin kiinnittäisi hetken jälkeen huomiota. Toisaalta pohdin, onko näin loiva ohjauskulma tarpeen läskipyörässä, jolla kuitenkin kai enimmäkseen ajetaan aika hitaasti? Kankeaksi en pyörää kokenut missään vaiheessa. Kapeaa ja mutkittelevaakin polkua se kulki nätisti. Polku oli paikoitellen aika liukas ja huomasin siirtäväni painoa taaemmaksi satulassa saadakseni sutivalle takarenkaalle pitoa ylämäessä. Rengaspaineet olivat selkeästi liian suuret ja sitä nyt vähän jälkeen päin harmittelen, että olisi pitänyt vaan rohkeasti laskea niitä lenkin aikana. Sen huomasin, että jo lyhyen 15 minuutin lenkin aikana joutui yläreidet koville. Lenkki tuntuu yläreisissä vielä tätä kirjoittaessa, kolme tuntia koeajon jälkeen. Sitä pidän huomion arvoisena. Kävin vielä heti kotiin tullessani ajamassa omalla pyörälläni pienen lenkin verratakseni tätä ja mielestäni Wednesdaylla polkeminen ei ota yläreisiin ollenkaan samalla tavalla.

Sramin DB5 ensiasennusjarrut on selkeästi pyörän heikoin lenkki. Ne ovat rehellisesti sanottuna huonot. Tehottomat ja vinkuvat. Muuten pyörän komponentit ovat hyvät tai erinomaiset. Tykkäsin jo nettikuvien perusteella kovasti keltaisesta väristä ja Polen designista muutenkin. Livenä pyörä näyttää vähintäänkin yhtä hienolta.

Koska nykyinen läskini on ollut ajossa vasta reilun kuukauden, on sillä nyt ajettava ainakin vuoden tai pari. Mutta voin hyvin ajatella, että seuraava läski olisi Pole.

Kiitokset Polen väelle mukavasta juttutuokiosta ja koeajosta!

Puusilmä
05.01.2017, 08.06
Kiitos kaunis koeajoraportista!

Mikähän tuo yläreisien rasitusjuttu on? Onko siitä haittaa voimantuotolle? Tottuvatko jalat siihen? Tuleeko rasitusvammoja, jos 10 tuntia polkee reissupäivän toisensa perään? Mistä se johtuu?

Kemizti
05.01.2017, 08.39
Veikkaan että juontaa juurensa satulan paikasta kampiin nähden, kun on edempänä mihin totuttu maastureissa..

Volvospede
05.01.2017, 10.58
Tottuuhan siihen. Tosin aina mulla on ottanu reisiin ku tarpeeks ajaa, siihen mä en oo vielä tottunut. heh.

Pitää tehdä vertailua kun saa joskus vielä trekin ajoon naparemontista. Siinä on satula perinteisemmässä paikassa.

Herman
05.01.2017, 11.03
Veikkaan että juontaa juurensa satulan paikasta kampiin nähden, kun on edempänä mihin totuttu maastureissa..

Öö, siis edempänä, vai taaempana/kauempana?

Kuvassa sillan kaiteen pystypuu toimii hyvin viivottimena:)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/15895652_10154921745948748_8979793351621986156_o.j pg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=ea7e3ce314abae453c1e8dd2f35bcb82&oe=58EBB568

Volvospede
05.01.2017, 11.19
Siis edempänä. Koska satulatolppa on nelisen astetta pystympi kuin useimmissa muissa.

Pole Taiga 77 astetta
Trek Farley 73
Spessu Fatboy 73
Kona WO 73

Kemizti
05.01.2017, 12.05
Öö, siis edempänä, vai taaempana/kauempana?

Kuvassa sillan kaiteen pystypuu toimii hyvin viivottimena:)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/15895652_10154921745948748_8979793351621986156_o.j pg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=ea7e3ce314abae453c1e8dd2f35bcb82&oe=58EBB568
Joo, edempänä.. Ei istuta taka-akselilla, niiku esim Trekeissä, juuri kuten Volvospede tuossa..

Herman
05.01.2017, 13.42
Ok, kiitos tarkennuksista. Tuo Kemiztin satulan asemointi korostanee hommaa entisestään:rolleyes:. Näin olen käydyistä Pole-keskusteluista ymmärtänytkin, jäin vaan pähkäilemään tuota yläreisien rasitusjuttua. No, tuokin selvinnee omalla kohdalla kunhan joskus pääsen/ehdin Taigaa kokeilemaan.

msuomal
05.01.2017, 14.30
Kyllä musta tuntuu, että maksimitehoista jää jonkin verran puuttumaan tässä Taigan geossa vaikka olenkin sen verran jo sillä ajanut, että jalat on tottunu erilaiseen rasitukseen eikä etureidet ole enää hellänä ajon jälkeen. Yksinkertaisesti voimakas polkeminen pyrkii keventämään kuskia satulasta enemmän kuin "perinteisessä" satulan paikassa ja tämän kompensoimiseksi jossain kohti jää muutamat watit kampikierrokselta puuttumaan. Varmaan se voimakkain vastavoimasuuntavektori kampikierroksella tulee jotenkin suoremmin ylöspäin ;). Tämän huomasi selkeästi, kun välillä kävin tielenkin Cuben XC pyörällä (aikasemmin siitä kirjottelin), jossa perinteinen geometria. Kolikon kääntöpuolella taas tuo ajoasento on hyvin tasapainoinen, koska kuski istuu keskemmällä akseliväliä. Varsinkin talvella pidon kanssa taistellessa ja tasapainoillessa tuo tuntuu erittäin toimivalta. Samalla se auttaa osaltaan pitkän chainstayn lisäksi kuskin painon pitämistä taka-akselin etupuolella ylämäessä, jolloin keula ei kevene ja ala vaeltamaan minne sattuu. Moni 29" nykypyörä lyhyellä chainstaylla ja loivalla satulakulmalla on suorastaan hassun näköinen, kun kuskin perä huitoo melkein siellä taka-akselin yläpuolella. Vähän kovemmin tempasee ylämäessä tangosta, niin löytää itsensä takapuoli edellä käänteisessä OTB:ssä eli OTRW:ssä :).

msuomal
05.01.2017, 15.12
Tässä vielä pikaisesti sutaistu kuva hahmottamaan tuota eroa. Ylämäkeen kahdella ensimmäisellä pyörällä on käytännössä pakko nojata reilusti eteenpäin tangon päälle, koska satulassa kuskin painon keskipiste keinuu lähes siellä akselin päällä. Jotenkin täytyy myös vaikuttaa sen, että kuskin painopiste on renkaan maakosketuspinnan takapuolella...
http://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1483617558/pyorat_g1qi7f.png

Kemizti
05.01.2017, 15.29
Nyt syyllistyn ihan oikeaan "sissimarkkinointiin" mutta tsättäilyäni pääkallonpaikalle, sain tietooni seuraavaa, kun kyselin toimitustilanteista:

"Kaikkia Taiga runkokokoja on nyt varastossa mustana ja keltaisena. Viimeiset eksyneet lampaat eli osalaatikot ovat tulossa 13.1 meidän varastoon. Sen jälkeen meillä on toimitusvalmius 20 Taiga Snow pyörään. Emme kasaa niitä valmiiksi enempää kuin koeajopyörät 1kpl/koko, jotta värin ja koon valintamahdollisuus säilyy mahdollisimman pitkään. Runkoja on siis paljon enemmän kuin komponentteja."

Ekke
05.01.2017, 15.32
Tässä vielä pikaisesti sutaistu kuva hahmottamaan tuota eroa. Ylämäkeen kahdella ensimmäisellä pyörällä on käytännössä pakko nojata reilusti eteenpäin tangon päälle, koska satulassa kuskin painon keskipiste keinuu lähes siellä akselin päällä.

On kyllä iso ero.. Pääsispä koeajolle kokeileen, toivottavasti jo 2kk sisään. :)

artzi
05.01.2017, 16.20
^^ Tuo info voisi näppärästi sijaita myös heidän muuten hienoilla nettisivuillaan, jollei sitten kauppa käy jo liikaa muutenkin :rolleyes: Mää halua(isi)n Keltaisen tai vaikkapa kaksi.

Kemizti
05.01.2017, 16.43
^^ Tuo info voisi näppärästi sijaita myös heidän muuten hienoilla nettisivuillaan, jollei sitten kauppa käy jo liikaa muutenkin :rolleyes: Mää halua(isi)n Keltaisen tai vaikkapa kaksi.
Eiköhän ne sen sinnekki päivittele, ku muilta kiireiltään..

jketola
05.01.2017, 17.07
Tässä vielä pikaisesti sutaistu kuva hahmottamaan tuota eroa. Ylämäkeen kahdella ensimmäisellä pyörällä on käytännössä pakko nojata reilusti eteenpäin tangon päälle, koska satulassa kuskin painon keskipiste keinuu lähes siellä akselin päällä. Jotenkin täytyy myös vaikuttaa sen, että kuskin painopiste on renkaan maakosketuspinnan takapuolella...
http://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1483617558/pyorat_g1qi7f.png
Onko noista painopisteistä sitten jompi kumpi automaattisesti "parempi". Ite en näistä ymmärrä... mutta tuli vaan mieleen kun jokunen viikko sitten porukkalenkillä tuon SC-pyörän kuski oli sitä mieltä että "paras kiipeejä" mitä hänellä on ollut. Ainakin tuolla lenkillä meni useasta kinkamasta ylös paremmin kuin moni fätti. Toki paljon meni hyvän kuskin piikkiin.

Puusilmä
05.01.2017, 17.41
Onko noista painopisteistä sitten jompi kumpi automaattisesti "parempi". Ite en näistä ymmärrä... mutta tuli vaan mieleen kun jokunen viikko sitten porukkalenkillä tuon SC-pyörän kuski oli sitä mieltä että "paras kiipeejä" mitä hänellä on ollut. Ainakin tuolla lenkillä meni useasta kinkamasta ylös paremmin kuin moni fätti. Toki paljon meni hyvän kuskin piikkiin.

Myös POLE videolla Fätti hävisi täpärille porrasnousun helppoudessa.... Pito ilmeisesti pysyy paremmin kun jousitus paikkaa kuskin heiluntaa.

https://www.youtube.com/watch?v=cB7jSv136yM

Kemizti
05.01.2017, 17.46
Kiipeämiskyky on varmaan kovasti alustariippuvainen juttu, läskissä ei ainakaan tule pedal-bobbia jousituksesta, toki takarenkaasta jos lussukumit, eikä kaikissa täpäreissäkään, mutta ymmärtänette pointin..

En ainakaan ite ole geometriasta löytänyt mitään haittapuolia, ainakaan vielä, semparemmin täpärillä ku läskilläkään..

lipsuttelija
05.01.2017, 18.36
Hyvin on kiinanhaarukka palvellu. Oli kiinni jo edellisessä Panzerissa ja nyt tässä, ajettu talvella ja kesällä yhtään säästelemättä :).

Mahtuuko tuohon 2XL pyörimään? Oletko vertaillut eroja kuitu vs alkuperäinen haarukka?

msuomal
05.01.2017, 22.51
Mahtuuko tuohon 2XL pyörimään? Oletko vertaillut eroja kuitu vs alkuperäinen haarukka?
Näyttäis kyllä mahtuvan. Voin mittailla, kun on vähemmän pakkasta :). Muuten mitoiltaan haarukat on samat, mutta tämä vanhemman Bluton mukaan 45 offsetillä ja Taigan oma uudemman 51 offsetillä. Kevyempi tuo on huomattavasti. Oisko ~400g kevyempi.

msuomal
05.01.2017, 22.56
Toisiin kuskeihin ja vieraisiin pyöriin, joihin ei ole tottunut, ei hyödytä vertailla. Voihan se olla, että tämä kyseinen kaveri menis vielä huimemmista paikoista vaikkapa Polen geon pyörällä. Mä pidän itseäni kohtuu teknisenä kuskina ja huomaan kyllä selkeän eron hyvään suuntaan Taigan käytöksessä ylämäessä verrattuna mihin tahansa kokeilemaani pyörään.

jketola
05.01.2017, 23.18
Toisiin kuskeihin ja vieraisiin pyöriin, joihin ei ole tottunut, ei hyödytä vertailla. Mulla pointtina oli että tuttu ajomies kehui Santa Cruzin kiipeilyominaisuudet erinomaisiksi (parhas tähän astisista pyöristään - ja omalla rahalla ostettuja;)). Kuvassasi Pivotissa näyttäisi olevan "sama" geometria painopisteen suhteen kuin SCssa. Eli pelkkä piirroskuva ei minua riitä vakuuttamaan siitä miten homma käytännössä toimii... ja mikä on parempi... Mutta jos kaikki kolme kuvassa näkyvää pyörää olet ajamalla testannut, niin se on sitten eri asia.

msuomal
06.01.2017, 10.03
Sepä se, lähes kaikki uudet 29" näyttää just tuolta perän geon suhteen. Jospa ero tulee jousituksen toiminnasta. Tai sitten on maksanu ittensä kipeäksi SC:n pyörästä, niin onhan se oltava hyvä ;). Jos noi ois jäykkäperiä, niin olis helpompi sanoa, että suurta eroa tuskin voisi olla.

Edit: Mä oon miettiny itelle tuota Tallboy 3:sta täpäriks, mutta perän geon takia jäi hankkimatta. Odottelen kehitystä muiltakin merkeiltä.

msuomal
06.01.2017, 12.26
Onko noista painopisteistä sitten jompi kumpi automaattisesti "parempi".
Niin ja tähän alkuperäiseen mietintään vielä, että minun kokemuksen mukaan tuo Taigan perän geo on selvästi parempi ja se johtuu juuri siitä, että keula ei kevene jyrkässäkään nousussa. Kun muutenkin siellä omilla rajoilla äheltää jotain teknistä mäkeä ylös, niin keulan kontrollin menettäminen johtaa useinmiten polulta syrjään ajautumiseen. Vastaavasti myös voimakas painonsiirto eteen keulan pitämiseksi maassa ja silti hyvän polkemisasennon säilyttäminen niin, että renkaalle riittää pitoa on vaikeaa. Taigan geo tekee nousemisesta helpompaa. Sen verran varauksella kuitenkin, että vanhastaan opittu eteenpäin nojaaminen käytännössä huonontaa pitoa jossain määrin eli tolla pitää vähän opetella sitä nousuasentoa uudelleen.

Tein tarkoituksella tuon kuvan noista 29" täpäreistä, että ero korostuisi. Muut läskit olis lähempänä Taigaa, koska niissä on usein aavistuksen pidemmät chainstayt renkaalle varatun tilan takia.

Fat Boy
06.01.2017, 18.04
On mullakin omissa ajeluissani paikkoja, joissa lyhyehkö täpäri kiipeää mun ajamana omaa läskiäni paremmin. Täpäri (jossa on toimiva jousitus) on vahvoilla kun mäki on sen verta loiva, että jaksan hieman pitää vauhtia (kevyenä se on helpompaa kuin läskillä) ja siinä on isompaa juurakkoa tms. Joita läskirengas ei enää niele vaan helpommin pomppaa. Mun kokemuksen (vähäisen) mukaan pitkä läski on vahvimmillaan jyrkässä nousussa ja heikolla pidolla. Noissa välityksillä paikataan paino.

Sikäli, täpärini ei ole paljoa läskiä kevyempi, mutta läskin paino on renkaissa ja se tuntuu jos pitää pyörän mitalla saada vauhtia.

nih..

msuomal
06.01.2017, 19.44
On mullakin omissa ajeluissani paikkoja, joissa lyhyehkö täpäri kiipeää mun ajamana omaa läskiäni paremmin. Täpäri (jossa on toimiva jousitus) on vahvoilla kun mäki on sen verta loiva, että jaksan hieman pitää vauhtia (kevyenä se on helpompaa kuin läskillä) ja siinä on isompaa juurakkoa tms. Joita läskirengas ei enää niele vaan helpommin pomppaa.

Juuri näin, ei tässä ollutkaan tarkoitus vertailla omenoita ja appelsiineja vaan demonstroida tuon Taigan geometrian eroa ja sitä miksi lyhyen chainstayn ja loivan satulatolpan kulman pyörien keula kevenee ylämäessä helpommin. Kyllähän sama ilmiö toimii ihan vastaavasti myös täpäreissä, jos vertaisi tuota SC TB3:sta Polen Evolink 110:iin. Sitte kun sen saa hiilarisena, niin Mastercard laulaa ;).

Edit: ellei joku muu valmistaja kerkeä ensin...

Fat Boy
06.01.2017, 20.01
Piti minunkin tuohon jatkaa, muttei kännykällä jaksanu..

Kun on tottunut lyhyeen täpäriin, niin tulee monesti mäessä kammettua itseään eteenpäin pyörän päällä ja sitten jossain vaiheessa taas taakse, kun muistaa, ettei puolipitkä paksukainen keulikkaan samoissa paikoissa minkään vertaa..

noniinno
06.01.2017, 20.26
Täpärin keulimistaipumukseen vaikuttaa toki myös painopisteen siirtyminen takajouston päälle jyrkässä ylämäessä, ja jouston extra kokoonpainuminen suuremman kuorman alla.

ytte07
08.01.2017, 20.01
Iso kiitos tompulalle ja kemiztille siitä että sain käydä testaamassa pyöriä. M kokoon kallistun jos päätän hankkia. Myös pienemmän rungon saisi luultavasti palikoilla toimiin. Mutta jotenki se vaan tuntu "paremmalta". Mää ny vaan oon tällainen välikoon pyörykkä.

Kemizti
08.01.2017, 21.38
Iso kiitos tompulalle ja kemiztille siitä että sain käydä testaamassa pyöriä. M kokoon kallistun jos päätän hankkia. Myös pienemmän rungon saisi luultavasti palikoilla toimiin. Mutta jotenki se vaan tuntu "paremmalta". Mää ny vaan oon tällainen välikoon pyörykkä.
Eipä ollu iso vaiva ja mukava saada naamoja nimimerkeille 👍

Entropyyh
09.01.2017, 13.41
Omalla Taigalla tehty viikonloppuna ensilenkki ja kyllä olen varsin tyytyväinen hankintaani. (Miinusta ainoastaan omaan ahteriin sopimattomasta jakkarasta ja yllättävän vinkuvista jarruista. Jarrut ehkä rauhoittuu, kun saa kilometrejä alle ja satula vaihtuu varmasti jo tänään)
Aikaisempi läskini (FeltDD30) oli kyllä hauska pyörä kaikin puolin, mutta Taiga vaikuttaisi sopivan omaan ajotyyliin paremmin.
Ajelin lenkillä muutaman kohdan ylös, joihin olen stumpannut sekä täpärillä että Feltillä. Molemmissa oli ongelmana juuri se, että piti laittaa painoa keulalle, ettei keula ala keventää, jonka seurauksena takarengas menettää pidon. Kuivalla kelillä olen kyllä mennyt myös täpärillä ja Feltillä kyseisestä mäestä, mutta märällä/lumella en kertaakaan ole niistä päässyt.
Toistaiseksi Taigan saldo kyseisistä mäistä 1/1 :D -> Nähtäväksi jää, mikäli tulevaisuudessa jokin keli on sellainen, etten Taigallakaan pääse.

Ekke
09.01.2017, 13.48
Omalla Taigalla tehty viikonloppuna ensilenkki ja kyllä olen varsin tyytyväinen hankintaa.

Mikä rengastus? :)

Entropyyh
09.01.2017, 13.59
Mikä rengastus? :)
2XL PSC

Ekke
09.01.2017, 14.04
2XL PSC
Siinä vaiheessa ku noilla loppuu matalilla paineilla kulku niin kannattaa alkaa katselemaan alarinteen suuntaan, siitä ei nimittäin välttämättä pääse edes tunkkaamalla.. :D

Volvospede
12.01.2017, 22.23
Tulipahan taas ne nastarengaskelit, niin tuli laitettua alle toiset kiekot missä shimanon slx jarrulevyt. Loppu kokonaan ne ajatuksia herättäneet vakiojarrujen ulinat, vinkumiset ja örinät. Ajoin kylläkin vain 5km lumisessa metsässä, mutta silti hiljaisuus oli jokseenkin miellyttävää. Lenkki oli tarkoituksella lyhyt, jotta jaksoi ajaa heti perään saman lenkin Trek Farleyllä.

Heti alkuun tuntui satulan paikka trekissä todella oudolta(3kk tauko trekistä), loppulenkistä siihen oli jo suunnilleen tottunut. Silti se tuntu että miks mä istun niin hiton takana. Muuten havainnot ei tuoneet sinänsä mitään uutta mitä tässä topikissa ei ois jo kerrottu. Aika isoja eroja pyörissä, mut molemmilla tosi hauska ajaa! :-)

ytte07
12.01.2017, 23.04
Kuis ylämäet? Huomasitko eroa?

Volvospede
12.01.2017, 23.58
Kuis ylämäet? Huomasitko eroa?

Kyllähän se trekki yritti keulia, vaikka kuinka nojas eteenpäin. Pito oli kyl hyvä kun liki kaikki paino on takarenkalla. Polella keula pysyi kyllä maassa, yritti jopa sutia hiukan mutta sit vaan käsiä suoremmaks ja painoa renkaalle niin nousihan se. Trekissä barbegazi, polessa Lou. Helpompi se nousu polella kokonaisuutena oli.

Tomy
13.01.2017, 08.12
^Oliko Trekissäkin nastarenkaat?

Volvospede
13.01.2017, 08.35
^Oliko Trekissäkin nastarenkaat?

Ei ollu, vaan vakiot barbegazit. Ei siellä kyllä enää tarvinnut nastoja, lunta ehti tulla jo senverran jäiden päälle ja hyvin tarttuvaa kamaa, niin ei lipsunu. Molemmat pyärät tuntu kyl aika herkiltä kulkemaan kun tullu jyrättyä viime ajat vaan niillä 2xl kumeilla.

Entropyyh
13.01.2017, 10.00
Mitäs mielipuolta Polen kesärenkaista?
Toki osa varmaan ajelee 2XL:n kanssa läpi vuoden, mutta itse ajattelin koittaa kenties JJ 4.8" tai 4.4".
Kannattaako ottaa mielummin 4.8", jotta maavara pysyy mahd. korkeana?

Volvospede
13.01.2017, 10.24
Toki osa varmaan ajelee 2XL:n kanssa läpi vuoden, mutta itse ajattelin koittaa kenties JJ 4.8" tai 4.4".

Mä meinasin ajaa kesän bud/lou yhdistelmällä ja ehkä kokeilen myös tota 2XL:ää. Myös Barbegazi on kokeilemisen arvoinen, hienosti ne on toiminu kaikki ajot mitä oon niillä ajanut.

JJ on varmasti hyvä kesänakki, koko ehkä kuskin koon mukaan. Kopisee ne kammet jokatapauksessa vaikka millä renkaalla ajais.

Kemizti
13.01.2017, 10.51

Kyl 4,8" on minimikoko ;)

Entropyyh
13.01.2017, 11.15
Edellisessä pyörässä oli JJ 4" ja olivat kyllä kesällä hauskat, joten siksi noita samoja harkinnut leveämpänä. Ite tosiaan tälläne munasiltee 0,1tonninen keijukainen, ni ehkä se isompi on parempi. Ei tartte olla niin kovat paineet :)
Tai sit vaan laitan 2XL:iin kovat paineet ja poljen kovempaa :)

Kemizti
13.01.2017, 11.46
Joo ja kapeampi on myös matalampi = huonompi imo.

Ei oo 4,8" JJ lainkaa huono kumi, itelläki reilusti toistasataa massaa, nelituumanen ei vaan kunnolla toimi.

Puusilmä
14.01.2017, 20.42
Mahtuukohan Poleen 5,6" renkaat?

Teoriassa 5,05" renkaat olisivat 12,6 cm ja 5,6" 14 cm.

Vee Snowshoe 3XL

Kuski 120 kg + kamat 20 kg, kaikki noste tarpeen!

Klo 20:20 Uusi tieto: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu/page278 ei 5,6" tulossa... :(

Volvospede
16.01.2017, 00.40
Kuvapöhinää ilman suurempaa informaatiosisältöä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=200178

msuomal
17.01.2017, 13.09
Taiga alkaa olla jo hieman liian pitkä Thulen 598 telineeseen :). Just ja just saa etupyörän paikalleen, kun liu'uttaa tuo kiinnikkeen ihan eteen. Perän puolella on vielä tilaa, mutta en ole varma saako telineessä koko tuota alumiiniprofiilia siirrettyä eteenpäin. Jotenkin se on kiinni tuossa etuosan möykyssä, josta kiinnitysvarsi lähtee. On se niin hauska pyörä, että pakko oli ottaa reissuun mukaan. Tuli möyrittyä aina iltaisin rinnepäivän jälkeen poluilla.

http://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1484647470/IMG_5125_arac3t.jpg

Laerppi
17.01.2017, 13.13
Kuinka pitkä(kuinka paljon vaatii säilytystilaa) on Pole?

Volvospede
17.01.2017, 15.08
Kuinka pitkä(kuinka paljon vaatii säilytystilaa) on Pole?

Pyörän kokonaispituus on runkokoosta riippuva akseliväli + renkaan halkaisija. Yli kahden metrin menee helposti isoilla kumeilla.

Mokka
17.01.2017, 16.49
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170117/e1892c1fa1655120b847bdbb7525d216.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170117/fd453120c375ec680f825e0cb3b9752b.jpg

Kona rove koko s/m
Trek farley 5" koko 17.5"
Pole Taiga koko L

ytte07
22.01.2017, 22.10
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170122/b0e2088e898807a76b72fa419f004a33.jpg
Kävinpä availemassa reisiä ja kokeilemassa roskasäkki tubeleksia. Hiukan oli takunen tyhjentyny vuorokaudessa mutta ei vielä lyönyt vanteelle. Kelkkauralla holahti kyllä välillä takunen läpi ja meni tunkkaamiseks. Hain muutaman ylämäen ja on kyllä eläin nouseen...

Polun tukko
23.01.2017, 00.23
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170122/b0e2088e898807a76b72fa419f004a33.jpg
Kävinpä availemassa reisiä ja kokeilemassa roskasäkki tubeleksia. Hiukan oli takunen tyhjentyny vuorokaudessa mutta ei vielä lyönyt vanteelle. Kelkkauralla holahti kyllä välillä takunen läpi ja meni tunkkaamiseks. Hain muutaman ylämäen ja on kyllä eläin nouseen...

Kuva otettu näemmä tahkolla. Onko siellä talvella ajettavaa minkä verran?

ytte07
23.01.2017, 11.18
Mulla ei oo mitään hajua Tahkon poluista. Ajelin 6km lenkuran tässä rinteiden nurkilla. Kelviä, kelkkauraa ja jäällä. Aikaisemmilla reissuilla kun oon koirien kans lenkkeillyt niin ei oo hirveästi osunu polkuja eteen. Fillari nyt ekaa kertaa mukana.

longlowslack
26.01.2017, 09.45
Morjensta kaikille. Hyvännäköstä settiä alkaa täälläkin olla :)

Meille (Polelle) tulee aika ajoin kyselyitä, että onko jollain jossainpäin Suomea Pole, jota voisi käydä katsomassa. Mikäli haluaa ilmoittautua Pole-kaveriksi, niin voi vapaasti lähettää mailia service@polebicycles.com

Kiitos!

longlowslack
26.01.2017, 09.50
Mahtuukohan Poleen 5,6" renkaat?

En ole nähnyt näitä renkaita vielä, joten vaikea sanoa. Sen voin sanoa, että alkaa rajat tulla vastaan kampien ja takanavan osalta. Ketju on nyt 2XL:n kanssa jo aika lähellä rengasta. Toki rattaaseen voisi laittaa offsettiä, mutta silti runkoa pitäisi leventää vieläkin.

Itse olen ollut todella tyytyväinen tuohon 2XL -renkaaseen. Leveämpi on parempi lumessa ja on käynyt mielessä, ettäoliskohan leveämpääkin vielä saatavilla. Nuo suunnittelun rajat alkavat tulla vaan pikkuhiljaa vastaan. Kuinkahan leveälle jalkoja kehtaa levittää enää :)

Pyhä Risti
26.01.2017, 12.13
Tuli tuossa mieleen Polen kuljetus autolla. Nykyisellä Thulen peräkoukkuun tulevalla telineellä kulkee kaksi läskiä + varakiekot välissä. Renkaat tulevat jo aika paljon auton ulkomittojen yli sivuille eli tarkka poliisi voi vaikka sakottaa.
Tuossa Polessa on iso akseliväli ymmärtääkseni ja jos siinä vielä 2XL renkaat niin leveäksi menee..
Samoin tuulenvastus alkaa olla melkoinen, vaatii jo telineeltäkin tukevuutta. Katolla samoin alkaa jo tuulenvastus ko. renkaalla olemaan melkoinen.
Tietenkin etukiekon voi mahdollisesti irroittaa ajon ajaksi ja pistää vaikka auton sisälle, tai tehdä lähilenkki kotoa...

Onko muuten ollut pastalla keskustelua ajajan pituuden merkityksestä kampien leveyden suhteen?.
Eli siis tämmöisellä XL kokoisilla läskeillä ajavalla pitkäjalkaisella tarvitsee ajaa jalat suhteellisesti huomattavasti vähemmän leveällä kuin kuin esim XS koolla ajavalla.
Eli periaatteessa ajoasento läskillä on parempi ja tehokkaampi mitä pitempi(jalkainen) kuski on. Joku kolme, neljämetrinen Paltamon jättiläinen alkaa olla jo vanhassa normileveydessä kampien suhteen.

msuomal
26.01.2017, 15.50
Onko muuten ollut pastalla keskustelua ajajan pituuden merkityksestä kampien leveyden suhteen?.
Eli siis tämmöisellä XL kokoisilla läskeillä ajavalla pitkäjalkaisella tarvitsee ajaa jalat suhteellisesti huomattavasti vähemmän leveällä kuin kuin esim XS koolla ajavalla.

Tämä onkin melko jännä aihe. Aika harva polkupyörä mukautuu millään tavalla polkijan kokoon suhteutettuna vaan tiettyjä mittoja skaalataan ylöspäin rungon geometrian näkökulmasta ottamatta huomioon sen kummemmin tuleeko ajoasennosta lyhyelle S rungon kuskille sama kuin pitkälle XL rungon kuskille. On kuitenkin selvää lyhyen ja pitkän kuskin pyöriä katsoessa, että ajoasento ei ole vastaava. Kuinkakohan paljon aihetta on edes tutkittu...?

Mutta Taigan kuljetuksesta... onko kukaan tutkinut miten se alumiiniprofiili on kiinni Thulen kattotelineen etukiinnikkeessä? Jos sitä saisi liu'utettua eteenpäin, teline olisi sopivampi Taigalle.

Antza44
26.01.2017, 18.38
^Muistelisin, että proridessä voi ainakin liikuttaa.

Yeti
26.01.2017, 18.51
Tämä onkin melko jännä aihe. Aika harva polkupyörä mukautuu millään tavalla polkijan kokoon suhteutettuna vaan tiettyjä mittoja skaalataan ylöspäin rungon geometrian näkökulmasta ottamatta huomioon sen kummemmin tuleeko ajoasennosta lyhyelle S rungon kuskille sama kuin pitkälle XL rungon kuskille. On kuitenkin selvää lyhyen ja pitkän kuskin pyöriä katsoessa, että ajoasento ei ole vastaava. Kuinkakohan paljon aihetta on edes tutkittu...?

Tätä olen itsekin miettinyt. Oletan että valmistajat eivät halua moninmutkaistaa asiat vielä enemmän. Tarttis sekä selittää asiakkaille kaiken ja vielä jotenkin ymmärtää ajajan pituuden vaikutus geometriakokonaisuuteen. Onhan se ihan selvä että esim. takahaarukan pituus, joka monelle näyttää olevan pyhä asia, on ihan eri tuntuinen XS- kuin XL-kuskille, vaikka mitta on erikokoisissa rungoissa sama.

Ja Q-factor vaikuttaa myös varmasti eri tavalla eripituisille ihmisille. Tarttis ehkä laskea miten paljon se vaikuttaa jalkojen kulmaan. Jalan pituuden lisäksi myös lantion leveys vaikuttaa.

Mutta Taigan kuljetuksesta... onko kukaan tutkinut miten se alumiiniprofiili on kiinni Thulen kattotelineen etukiinnikkeessä? Jos sitä saisi liu'utettua eteenpäin, teline olisi sopivampi Taigalle.

Thule Proridessä se on kuusiokoloavaimella säädettävä, Freeridessä taas on niitattu kiinni, eli ei voi säätää.

paaton
26.01.2017, 19.42
No eihän noita Q-factoreita ja takahaarukan pituuksia muutella ihan noin vain, kuten ei montaa muutakaan mittaa, mikäli renkaat vanteineen ja pakkoineen pysyy samoina. Moni valmistajahan käyttääkin 27.5" renkaita pienemmissä xc rungoissa, jolloin geometriaakin voidaan muokata vapaammin.

Ei se läskinkään q-factori johdu siitä, että läskikuskit vaan haluavat ajaa jalat levällään. Vai johtuuko sittenkin :) Pienempiin kokoihin pitäisi tietenkin laittaa kapeammat ja matalammat renkaat. Ei taida vaan kauppa käydä noin.

sakkeJKL
08.02.2017, 15.26
L-kokoinen Taiga ollut nyt pari vuorokautta koeajossa joten ajattelin kirjoitella omia huomioitani kamppeesta.
Pyörä on piitkä, ainakin kun vertaa omaan läskiin (fat3lite, m-koko) ,mutta varsin näppärä käsitellä. Itseasiassa tuntui kääntyvän tiukassa paikassa jopa Whitea sutjakaammin johtuen siitä ettei eturengas pyri puskemaan. En väitä etteikö mutkat taittuisi muillakin pyörillä mutta Taigalla se vain kävi helpommin. Kuten jo useampaan otteeseen mainittu, Taiga on peto kiipeämään (renkaina ne 2väriset 2xl litkutettuna), oma hentoinen lähes 100kg vartalo vaati paineita 0.3barin verran jotta pito ja ajomukavuus oli parhaimmillaan. Ei kuitenkaan voi suositella noita paineita kelville... Ajoasento oli aika jees, vaati n. 5min totuttelun itseltäni ja satulan kulman sekä kohdan siirron, jos ostaisin pyörän niin luutavasti hommaisin sellaisen satulatolpan joka vie satulaa 2-2.5cm taaksepäin. Joku kirjoitteli että etureidet kipeytyvät enemmän Taigalla kuin toisilla pyörillä, itselläni asia oli melkeimpä toisin päin. Taigalla jalat ovat ikään kuin "alla" kun taas 3litessä jalat ovat hieman edempänä. Välitykset oli ok mutta omaan vaihtaisin enempi "möyrintä" ystävällisen välityksen, yläpään vaihteet olivat huiman pitkiä. Pyörä tuntui kevyeltä ja sitä olisi helppo keventää lisääkin vaihtamalla tanko, kammet, satulatolppa ja kenties keula. Keulasta sen verran että en oikein sitä rumaksi haukkumista ymmärtänyt aiemmin mutta nyt livenä kun pyörää katsoo niin tulee kieltämättä mieleen että mistähän tuo on oikein lainattu. Tämä ei ajoon vaikuta ja ei vaivaa allekirjoittanutta mutta kieltämättä keppi rikkoo muuten hienon ulkonäön. Pyörässä on myös mahtavasti maavaraa ja en saanut kampia kolisemaan kuin muutaman kerran kun verrokki ´3litessä ne kolisevat n. 3x useammin samalla lenkillä. Kokonaisuutena pidän pyörää mainiona ja jos siitä olisi saatavana vielä vähän kevyempi kuituversio niin en osaisi parempaa kuvitellakaan. Ymmärrän että Taiga on Polen porukalle ehkä hyppy pois omimmalta alueelta eli enduro, dh ja xc puolelta mutta ensimmäiseksi tekeleeksi oikein mainio suoritus. Yksi asia mikä yllätti oli se kuinka helppoa Taigalla on keulia. Itsehän osaan kyseisen taidan yhtähyvin kuin sika kirjoittaa mutta Taigalla onnistui parilla harjoituskerralla lyhtypylväiden väli (onko se jotai 50m?) tasaista vauhtia. Esteiden yli keula kevenee myös vaivatta ja tulikin tasapainoilun helppouden vuoksi yritettyä kikkailla trial tyyliin, (tämä tapahtui pimeällä metsässä jossa kukaan ei päässyt nauramaan). Kunnes vastaan tulee parempi läski niin oma valintani on kyllä Pole, tosin saattaa olla että 2versio on kaupoissa ennen kuin budjetti pyörään on kasassa, nimimerkillä prätkä vei rahani.

Puusilmä
08.02.2017, 17.04
Kiitoksia käyttökokemuksista! Lisää näitä. Omani ostan ensitalveksi.

Puusilmä
15.03.2017, 16.45
https://youtu.be/Q06rPJgwG4Y

Jarrut ulvovat, mutta muuten meno näyttää maistuvan!

Jopo81
18.03.2017, 14.49
Kenekäs pole oli näytillä goexpo-messuilla? On se kyllä hieno noin niinku livenäkin nähtynä👍

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Kemizti
18.03.2017, 14.54
Virman demopyörä, vasepuukin mukaan..

Jopo81
18.03.2017, 15.41
Virman demopyörä, vasepuukin mukaan..
Ok

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

hana79
18.03.2017, 21.26
Hieman yllätyin kun en Polen osastoa Goexpo messuilta löytänyt :(
Olisi ollut kiva hypistellä ja koeajaa pyöriä.

J.Kottenberg
19.03.2017, 11.22
Fillari-lehden tiskin takanahan se Polen läski komeili. Pole olisi tosiaan voinut olla vähän enemmän esillä messuilla. Mutta ehkä Polella on arvioitu että satsaus ei tuota vastaavaa hyötyä? Muualla on tietty isommat markkinat ja ulkomaisten arvostelujen perusteella voisi ajatella että parhaat mahdollisuudet ei välttämättä ole täällä.

Markku Liitiä
20.03.2017, 13.34
Pole Taiga oli osastollamme rekvisiittana siksi, että siitä on juttu seuraavassa Fillari-lehdessä, joka ilmestyy 13.4. kieppeillä. Herätti muuten varsin paljon kiinnostusta. Etenkin "miten leveät noi renkaat on" -kysymykseen sai vastailla yhtenään.

OKS
20.03.2017, 20.25
Etenkin "miten leveät noi renkaat on" -kysymykseen sai vastailla yhtenään.

Toinen runsaasti kysytty kysymys saattaisi liittyä ajamisen raskauteen. ;)

Puusilmä
18.04.2017, 07.39
Joko joku on jo lukenut uusinta Fillari-lehteä?

noniinno
18.04.2017, 14.34
Siinähän verrattiin pienipiirteisessä kivikossa pyörän notkeutta bussiin, ja kuvailtiin geometriaa omintakeiseksi. Olenkin ihmetellyt, ettei Taigan omistajien taholta ole kuulunut POLEmiikkia.

JackOja
18.04.2017, 14.36
^en ole vielä lukenut uusinta lehteä, oliko soiva peli suomityyppiseen polkukaahailuun?

Puusilmä
18.04.2017, 22.16
Siinähän verrattiin pienipiirteisessä kivikossa pyörän notkeutta bussiin, ja kuvailtiin geometriaa omintakeiseksi. Olenkin ihmetellyt, ettei Taigan omistajien taholta ole kuulunut POLEmiikkia.

Kuulostaapa hyvältä! ;) Kyllä suomalainen aina suomalaisen haukkuu...:rolleyes: niinkuin suomalaiset elokuvakriitikot Kaurismäen. Jos olisivat kehuneet olisin huolissani!

Jami2003
18.04.2017, 22.33
Mitä nyt Pääsiäisenä ajoin saksalaisvalmisteista läskiä niin kaikesta hauskuudesta huolimatta ketteryys ja läski ei kuulu samaan lauseeseen jos nyt ikinä on muilla maastopyörillä ajanut.

noniinno
18.04.2017, 22.43
Kuulostaapa hyvältä! ;) Kyllä suomalainen aina suomalaisen haukkuu...:rolleyes: niinkuin suomalaiset elokuvakriitikot Kaurismäen. Jos olisivat kehuneet olisin huolissani!

No löydettiinhän siitä paljon hyvääkin, mielestäni kokonaisuutena ihan hyvä juttu. Jotenkin mikään läskipyörä ei sytytä, ja viime talvi ilman läskiä oli loistava pyöräilytalvi... mutta silti Taiga on saanut viisarin värähtämään. Toivon totisesti, että Pole saa kuiturunkojen tuotannon eteenpäin, metallit aiheuttavat allergiaa :).

Puusilmä
19.04.2017, 07.44
Eipä sitten muuta kuin lehden ostoon, niin pääsen omin silmin näkemään nyanssit. Pääsiäisenä ei ainakaan vielä ollut lehteä Kuopion CM:n lehtihyllyssä.

Antza44
19.04.2017, 13.37
Mitä nyt Pääsiäisenä ajoin saksalaisvalmisteista läskiä niin kaikesta hauskuudesta huolimatta ketteryys ja läski ei kuulu samaan lauseeseen jos nyt ikinä on muilla maastopyörillä ajanut.
Ettei menisi yleistykseksi. Mainitse, nyt edes alla olleet renkaat ja niiden leveys. Sisurilla vai ilman. Vaikuttaa meinaan tuohon ketteryys efektiin aika paljon. Siinä missä pyörän geokin.

Jami2003
19.04.2017, 14.04
Ettei menisi yleistykseksi. Mainitse, nyt edes alla olleet renkaat ja niiden leveys. Sisurilla vai ilman. Vaikuttaa meinaan tuohon ketteryys efektiin aika paljon. Siinä missä pyörän geokin.
Cube nutrail jumbo jimeillä. Mitään pahaa pyörästä ei ole sanottavaa. Kunhan vaan totesin ketteryys vs nakkipyörä :)

Antza44
19.04.2017, 14.09
Cube nutrail jumbo jimeillä. Mitään pahaa pyörästä ei ole sanottavaa. Kunhan vaan totesin ketteryys vs nakkipyörä :)
Ok.Yleistys on aina yleistys eikä kaikki nakitkaan ole ketteriä.

Jami2003
19.04.2017, 14.23
Ok.Yleistys on aina yleistys eikä kaikki nakitkaan ole ketteriä.
Ehkä mun pointti yritti olla se että ketteryys ei ole läskissä määräävä ominaisuus imo :)

TheMiklu
19.04.2017, 15.55
Ja Cube on ketterimpiä läskejä imho :D
Tuntuu ihan maastopyörältä.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

noniinno
19.04.2017, 19.06
Oma läskini oli ketterämpi kuin yksikään maasturini. Ominaisuus, jota arvostan vain parkkipaikkatestailussa. Pitkän akselivälin vakautta en vaihtaisi ketteryyteen, JOS nämä olisivat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Jami2003
19.04.2017, 19.20
Ja Cube on ketterimpiä läskejä imho :D
Tuntuu ihan maastopyörältä.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Mun jäykkäperä ja täpäri ovat molemmat myös cubeja ja varsin ketteriä :)

Mutta voi olla että jäykkäperä saa luovuttaa paikkansa läskille kesän jälkeen. Täpärit on nykyään niin hyviä ettei jäykkäperällä ole erikseen oikein mitään virkaa mutta tuollainen läski olis tarpeeksi erillainen :)

Kemizti
19.04.2017, 19.40
Oma läskini oli ketterämpi kuin yksikään maasturini. Ominaisuus, jota arvostan vain parkkipaikkatestailussa. Pitkän akselivälin vakautta en vaihtaisi ketteryyteen, JOS nämä olisivat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.
Mutku IMO ne ei oo..

J.Kottenberg
20.04.2017, 10.19
Yhden Pole-kuskin tapasin kevättalvella Vantaalla. Ajeli keltaisella jäykkäkeulaisella mallilla. Oli hankkinut vaihtokiekkosarjan ja kun sattui olemaan aika kovia polut niin oli valinnut alle "nakkirenkaat" (oli jotkut 4.5"-4.7"). Siinä kun hyvän aikaa keskusteltiin niin kyllä tuli esiin varsin suuri tyytyväisyys pyörään. Ja ihan kaikilta osin. Ei esimerkiksi pitänyt pyöräänsä ollenkaan kömpelönä.

Tietty tämä kuski oli vain yksittäistapaus, mutta kuitenkin omaa kokemusta Polesta omaava. Jos osuu muitakin Polen omistajia vastaan niin ihan mielenkiintoista on kuulla kokemuksia.

Fat Boy
20.04.2017, 12.44
Ei mitenkään polea vastaan, mutta aika harva omaa pyöräänsä haukkuu..

Kaverin pyörä, jos se ei satu olemaan merkittävästi parempi, tuntuu helposti huonommalta kuin oma, johon on tottunut.

Sikäli uskoisin pitäväni polesta, kokeilen kyllä jos tilaisuus tulee ja evolinkkiä hetken harkitsinkin mutta hintaa oli mulle liikaa.

nih..

J.Kottenberg
20.04.2017, 13.00
Ei mitenkään polea vastaan, mutta aika harva omaa pyöräänsä haukkuu..

nih..

Totta, varmastikin harvemmin omaa valintaa kovasti arvostellaan. Mutta katsoisin kuitenkin pyöräänsä tyytyväisen ja perusteluja esittävän kokemusta omaavan omistajan paremmaksi lähteeksi, verrattuna foorumin metriäkään ajamattomiin lapiolla kuraa päälle heittäviin asiantuntijoihin.

Fat Boy
20.04.2017, 18.40
Totta, varmastikin harvemmin omaa valintaa kovasti arvostellaan. Mutta katsoisin kuitenkin pyöräänsä tyytyväisen ja perusteluja esittävän kokemusta omaavan omistajan paremmaksi lähteeksi, verrattuna foorumin metriäkään ajamattomiin lapiolla kuraa päälle heittäviin asiantuntijoihin.
Tuosta ei ole epäilystäkään ja naamatusten saa yleensäkin parempaa tietoa kuin täältä..

nih..

zipo
20.04.2017, 20.08
Ei fillarifoorumi ny noin pska ole,vai? häh?.Muutaman kirjoittajan sanallinen anti saattaa herkkähipiäsempää puistattaa mutta ympäripyöreät höpinät eivät tuo edes viihtellistä lisäarvoa.Btw.Ikinä ei voi tietää milloin kohtaat livenä foorumilaisen.Kukaan ei ole ollut kusipäinen persoona mutta ajamisen laatu vs fillari-imago on tuottanut todellisia yllätyksiä vuosien varrella.Esim Polea tuskin kukaan nyyppä ostaa joten kyllähän täällä about vuoden palstapyöräillessä löytää pointin postauksista.Brille ja Läskimasa voisi tulla takaisin ja laitella fiilistelykuvia,ne oli jees,Se hurmoshenkisyys silleen ....

Kemizti
20.04.2017, 20.27
Ai jotai tällasia zipo?!

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170420/9d416b2db59a6f99c5874b8f0a853820.jpg

zipo
20.04.2017, 20.32
Just tota.Pikitien vieressä flow baanaa vaikkapa duunimatkalla.

Volvospede
20.04.2017, 20.36
Tossa on pikku video missä näkyy mun ajelua pole taigalla. Kömpelö kuski niin pyöräkin tuntuu ketterältä tai jotain. :p
Onks toi nyt sitä polkukaahailua vai mitä tossa hiukan aikaisemmin kyselitiin?

https://youtu.be/Xu_aEsdWy7A

Pirun hauska se on ollu ajella ja nyt on toinen läski(trek F5) myyty pois tarpeettomana. Kesärenkaiks laittelin bud&lou ja tosi näppäriltä ja kevyiltä tuntuu 2XL kumien jälkeen. Pitää vielä kokeilla joku päivä noita jättikumeja kesäkelissä ja jos ero on suuri, niin mahdollisesti hankkia sitten niitten tilalle kesäks jotku cyclocross tyyliset jumbojumit tms.

Kannattaa koeajaa tommonen taiga, on se vaan mainio peli.