Näytä tavallinen näkymä : Pole Taiga Fatbike
Sivut :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
Kuulemma kahvia ja pullaakin voi olla tarjolla.
Ja mitä olen uutisia seurannut, niin taitaa olla myös lunta.
J.Kottenberg
12.01.2016, 18.22
Ja mitä olen uutisia seurannut, niin taitaa olla myös lunta.
Joo, tänään on kyllä sadellut, jotain 10cm ja jossain enempi ja jossain vähempi ja lisää kai on luvassa. Ei välttämättä ole olosuhteiden kannalta hyvä jos koeajoja ajattelee.
Mutta ainakin näkee fillarin ihan livenä, ja onhan toi kiinnostava.
Ei välttämättä ole olosuhteiden kannalta hyvä jos koeajoja ajattelee.
Mutta ainakin näkee fillarin ihan livenä, ja onhan toi kiinnostava.
Taigan testaamiselle ainakin olosuhteet ovat optimaaliset!
Ja jos ny ei jaksa pk-seudulle esim. Pirkanmaalta ajella, niin Taigan koeajo helppo sopia Tampereella nyt kun allekirjoittanut on hoitovapaalla, eli päivät kotona.. ;)
Läskimasa
12.01.2016, 19.27
rauhoittukaa niiden haukkujen kanssa.
Ei ollu haukku vaan yleinen kysely et onko muillaki ongelmaa. Jää menemättä sivulle jos puhelin jökittää niin ettei reagoi mihinkään. Tarkoitus olis varmastikin päinvastainen, houkutella sinne hämmästelemään malleja. Mut kaipa perusongelma mun luurissa eikä sivuilla, selvis jo. Kotikoneella toimii hienosti, mutta geometria-kuvan viivat on missä sattuu.
Jatketaan.
Mulla oli tosin ajatus vaihtaa Snow -malliin 5.05" läskit ja Sandiin 4.8" läskit vielä viime hetkellä. Mitä mieltä?
Nyt toi Snow on XS- koko 5.05" läskeillä. Eipä enää näytä CS pitkältä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png
Oikea liike, sopii kuin nenä päähän tuohon. 😃👍 Nyt pääsis markkinoimaan pyörää maailman läskeimpänä, missään muussa sarjavalmisteessa ei vielä noita kumeja oo. ;)
https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2015/12/Pole-Taiga-Snow-DS-1440x961.jpg
Satula vielä vaateriin seuraavaan kuvaan. ;)
Heilahtaako rahat kortilta heti vai vasta kun tuote lähetetään? En muuten päässyt millään vaiheeseen, missä kysytään korttitietoja.
Pole Bicycles
12.01.2016, 19.49
Heilahtaako rahat kortilta heti vai vasta kun tuote lähetetään? En muuten päässyt millään vaiheeseen, missä kysytään korttitietoja.
Rahat heilahtaa heti. Tuotteita tehdään vain rajoitettu erä, joten tuote on sinulle varattu ensimmäisten joukossa. Pyörät kasataan ja toimitetaan ostojärjestyksessä.
En löytänyt ongelmaa. Olisko toimitustapa jäänyt valitsematta? Siihen pitää syöttää postinumero, jotta voi valita toimitusosoitteen.
Pole Bicycles
12.01.2016, 19.58
Ei ollu haukku vaan yleinen kysely et onko muillaki ongelmaa. Jää menemättä sivulle jos puhelin jökittää niin ettei reagoi mihinkään. Tarkoitus olis varmastikin päinvastainen, houkutella sinne hämmästelemään malleja. Mut kaipa perusongelma mun luurissa eikä sivuilla, selvis jo. Kotikoneella toimii hienosti, mutta geometria-kuvan viivat on missä sattuu.
Jatketaan.
Oikea liike, sopii kuin nenä päähän tuohon. 😃👍 Nyt pääsis markkinoimaan pyörää maailman läskeimpänä, missään muussa sarjavalmisteessa ei vielä noita kumeja oo. ;)
https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2015/12/Pole-Taiga-Snow-DS-1440x961.jpg
Satula vielä vaateriin seuraavaan kuvaan. ;)
Sivuilla on käytössä hakkeroinnin estoja tms. Me selvitellään vielä, että saadaanko jotain nopeutuksia aikaan. Sivut ovat hitaat. Siinä olette oikeassa kaikki. Sivua ei siis hidasta sisältö, vaan ihmiset, jotka haluavat käyttää meitä hyväkseen. Liikenteen määrän tuplautuessa meille ilmeni ihan uusia probleemia.
Saako "maailman läskein" kannatusta?
Ilman muuta lumi versio isoilla kumeilla. Meneekö vielä 100mm vantellakin?
Saako "maailman läskein" kannatusta?
Jo vain. Miksi laittaa noin tilavat haarukat, jos niihin tarjotaan kapeaa maantierengasta. ;)
Mikähän mahtaa olla tuon kuvassa esiintyvän Snow-version hinta, kokomustilla kumeilla? (Kunhan kyselen, tällä hetkellä ei mitään mahdollisuutta hankkimiseen.)
Pole Bicycles
12.01.2016, 22.31
Jo vain. Miksi laittaa noin tilavat haarukat, jos niihin tarjotaan kapeaa maantierengasta. ;)
Mikähän mahtaa olla tuon kuvassa esiintyvän Snow-version hinta, kokomustilla kumeilla? (Kunhan kyselen, tällä hetkellä ei mitään mahdollisuutta hankkimiseen.)
Puresilicaa ei saa valitettavasti kokomustana. Hinta pysyy samana.
Pole Bicycles
12.01.2016, 22.38
Ilman muuta lumi versio isoilla kumeilla. Meneekö vielä 100mm vantellakin?
Anteeksi maalaisuuteni. Leveneekö paljonki rengas vielä 100mm vanteella. Profiili näyttää noilla DT:n vanteilla hyvältä. Menisköhän liian flatiksi leveemmällä?
Protossa nuo 5" renkaat ei muuten pyöri ajokelpoisasti, joten vielä ei pääsey testaamaan. Ottaa pituussuunnassa kiinni. Sovitin kuvauksia varten paikalleen. Etuharukka skulaa täysin. Takahaarukkaa ei tarvitse lyhentää ja sivuttaissuunnassa riittäisi tila, mutta vahvikkeisiin raapii kiinni.
Itseäni himottaa lumelle nuo 5" renkaat 4.8" pitää hyvin, mutta mitenhän kantaa. Dyynille nuo 5"renkaat voi olla vähän liiottelua... mene tiedä ennen kuin kokeilee :D Aina yllättyy.
Keuliminen pitkällä haarukalla ja läskillä kumilla on todella helppoa. Sen kun nojaa taakse ja antaa mennä :D
Profiili on varmaan oikeen hyvä normi ajoon, mutta leveemmällä vanteella saa ne viimeiset leveydet ja kantavuudet sitten, kun se on rajoilla ja ajetaan oikeasti lutoilla kumeilla. Flatti profiili kantaa helpommi, jos pinta ei meinaa kestää.
Tuossa linkissä tuo Surlyn ikivanha taulukko mistä voi vakoilla esim. Bud ja Lou käytöstä eri vanne leveyksillä. http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go
Aika pyöreä on oma Bud 80mm vs kaverin 100mm vanteella mitä olen verrannut.
Ei 100mm/Bud vielä liian flätiltä varsinkaan lumiajoon vaikuta.
Aika pyöreä kuvista päätellen on Läskimasan 2XL vielä 100mm vanteella.
Tuolla 2XL kumin nimikko ketjussa mittauksia. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54333-Vee-Tire-Snowshoe-2XL-26%D75-05
Tuossa on vähä tuoreempikin;
http://surlybikes.com//uploads/downloads/SURLY_Tire_Geometries.pdf
Läskimasa
13.01.2016, 00.39
Leveneekö paljonki rengas vielä 100mm vanteella. Profiili näyttää noilla DT:n vanteilla hyvältä. Menisköhän liian flatiksi leveemmällä?
Kumin kylki ja nappulan reuna on liki samassa 100 mm vanteella. Profiili ja toi 100 mm kehän leveys mun mielestä just optimaalinen. Rengas sisäänajettuna 130 mm levee.
Tossa ClownShoella:
http://imagizer.imageshack.us/a/img909/1176/s2n7D5.jpg
Mutta itsellä läski on ympäri vuotinen ajokki, niin onko 100mm vanne liian leveä 4,0"-4,7" kumille? Budjettimiehenä toista kiekkosettia ei ole varaa hankkia.
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Mutta itsellä läski on ympäri vuotinen ajokki, niin onko 100mm vanne liian leveä 4,0"-4,7" kumille? Budjettimiehenä toista kiekkosettia ei ole varaa hankkia.
miten meni testi?
Vakiona tuleva 80mm dtswiss on oivallinen yleisvanne, sille pystyy asentaan melkolailla kaikki koot järkevästi, nelituumainen sadan millin kehällä voisi olla vähän outo..
miten meni testi?
Piti siirtää kovien pakkasten takia ettei hajota keulaa taigasta. Palaamme astiolle varmaankin ensiviikolla.
J.Kottenberg
13.01.2016, 10.21
Vakiona tuleva 80mm dtswiss on oivallinen yleisvanne, sille pystyy asentaan melkolailla kaikki koot järkevästi, nelituumainen sadan millin kehällä voisi olla vähän outo..
Näin minäkin asian olen ymmärtänyt. 100mm vanteella sulkeutuu pois aika pitkälle nelituumaisten renkaiden käyttö maastossa. Reunanappulat ei juurikaan enää suojaa renkaan kylkeä ja jos ajelee kivikoissa niin vanne paukkuu kiviin kiinni. Ei vanne siitä heti hajoa mutta tulee siihen pahoja jälkiä kyllä.
Tietenkin, jos Snow-malli speksataan pääasiassa lumiolosuhteita varten, on ratkaisut erilaisia kuin yleiskäyttöä ajatellen.
brilleaux
13.01.2016, 10.31
Mulla oli tosin ajatus vaihtaa Snow -malliin 5.05" läskit ja Sandiin 4.8" läskit vielä viime hetkellä. Mitä mieltä?
DelMonteMies sanoo kyllä. (y)
"Maailman läskein läski" on myyntivaltti muiden joukossa.
Ja muhkumpi on muutenkin paree. ;)
Läskimasa
13.01.2016, 13.45
Näin minäkin asian olen ymmärtänyt. 100mm vanteella sulkeutuu pois aika pitkälle nelituumaisten renkaiden käyttö maastossa. Reunanappulat ei juurikaan enää suojaa renkaan kylkeä ja jos ajelee kivikoissa niin vanne paukkuu kiviin kiinni. Ei vanne siitä heti hajoa mutta tulee siihen pahoja jälkiä kyllä.
Tietenkin, jos Snow-malli speksataan pääasiassa lumiolosuhteita varten, on ratkaisut erilaisia kuin yleiskäyttöä ajatellen.
Kyllähän se näin menee, vaik on tuo poitsun pikkuläskiki 100 mm vanteilla ja 4" kumeilla. Mut ei se mikään metsäpyörä olekkaan.
Vai pitäiskö tehdä vielä joku Arctic-special edition-versio? Tai Pole North Pole? :)
Kumin kylki ja nappulan reuna on liki samassa 100 mm vanteella. Profiili ja toi 100 mm kehän leveys mun mielestä just optimaalinen. Rengas sisäänajettuna 130 mm levee.
Nyt odotellaan Polen vastausta riittääkö tila takahaarukassa tuolle 130mm leveälle 2XL järkevillä tiloilla vielä putkelta runnoessa runkoon sekä 1X11 ketjuun möyrintävaihteella.
Pole Bicycles
13.01.2016, 19.33
Nyt odotellaan Polen vastausta riittääkö tila takahaarukassa tuolle 130mm leveälle 2XL järkevillä tiloilla vielä putkelta runnoessa runkoon sekä 1X11 ketjuun möyrintävaihteella.
Ketjulinjahan on kaikissa sama, joten jos se muilla mahtuu, niin sitten se mahtuu meilläkin.
Rungossa on sivuttaissuunnassa jo nyt tilaa, mutta tuotantoon tulee himpun verran lisää. Pituussunnassahan ei enää rengas toivottavasti kasva :D
Pole Bicycles
13.01.2016, 19.34
Huomenna on siis kaksi Taigaa mukana Fillariosassa. Kummassakaan ei tosin 5.05". Molemmat blutoilla, mutta keula on irtinaisena mukana.
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
Läskimasa
13.01.2016, 19.52
Ketjulinjahan on kaikissa sama, joten jos se muilla mahtuu, niin sitten se mahtuu meilläkin.
Mikä lie tuo saman "standardi"? Mulla nyt n. 80 mm ja se on turhan nafti 11-lehtisellä takapakalla ja 197 mm takanavalla. Sikspä mennään 10-pakalla.
Tähän puuhattu 217 mm napa jolla sopii hienosti isompikin: http://www.meriwethercycles.com/2015/12/21/mcs-elevated-chainstay-2xl-fatbike/
Volvospede
13.01.2016, 20.04
Huomenna on siis kaksi Taigaa mukana Fillariosassa. Kummassakaan ei tosin 5.05". Molemmat blutoilla, mutta keula on irtinaisena mukana.
Onko minkä kokoiset rungot pyörissä? M lienee mun koko, mutta ois mielenkiintoista kokeilla myös L koska näistä mitoituksista on ollut niin paljon keskustelua.. olis ainakin tarpeeks pitkä!
Pole Bicycles
13.01.2016, 20.52
Onko minkä kokoiset rungot pyörissä? M lienee mun koko, mutta ois mielenkiintoista kokeilla myös L koska näistä mitoituksista on ollut niin paljon keskustelua.. olis ainakin tarpeeks pitkä!
Meillä ei oo älliä. M ja XS. Tuo M on kyllä L alunperin, mutta muutettiin mitoitusta.
Tank Driver
13.01.2016, 22.03
Kannattaa googlettaa North Pole ennen valmiin tuotteen julkistamista...
Volvospede
13.01.2016, 22.38
Meillä ei oo älliä
Ajetaan sitten ämmää!
Ajetaan sitten ämmää!
Sullahan oli Fatboy, niin pistähän vertailuraporttia.
En ole tätä.ketjua lukenut viestiäkään, enkä aiokaan, mutta tässä sissinillityskontributioni.
On hyvä Läski. Tai tarkemmin sanottuna ihan uitun hyvä. Tänään Phillariosassa kokeilin ja jos nyt olisin moista ostamassa niin olisi vahvava kandidaatti. Pitkä akseliväli tuo vakautta ja tiettyä junamaisuutta joka Ylästön pöpperöisillä poluilla oli iso +.
Onnea ja menestystä @hra Polen pisnekselle toivotan. UGH.
Duid, nyt otan takkini ja poistun. Jatkakaa.
Ps. Ei ne täpäritkään ihan sysipaskoilta vaikuttaneet, vaikka niistä mää mtn tiä tai ymmärrä.
Silleen kiva kun voi valita pienemmän koon ja reach riittää silti lyhyehkölle stemmille. Ajoin siis pykälää pienempää kuin ois valmistaja ehkä suositellu.
Kyllä se ihan ketterältä tuntu, ehkä inan enempi sai riuhtoo keulaa pystyyn kuin omassa.
käyttäytyminen oli mun mielestä aika samanlainen kuin On-Onen läskillä, vaikka vaikee arvioida kun tää oli eka lumiajelu mulle.
Koeajaisin kyllä eka L-koon mut luultavasti ottaisin ämmän läskiks, täysjoustoon ehkä isomman.
Hyvä seo!
mutanaama
14.01.2016, 19.14
Nopean testin perusteella oikein asiallinen fillari. Vahva vaihtoehto tulevaisuudessa.
tchegge_
14.01.2016, 21.27
Tesmasin itsekin viisi minuuttia M-koon Taigaa kaupan parkkiksella. Vähän oli pienen tuntuinen 187cm mittaiselle, pidemmällä kannattimella olisi varmaan ollut sopiva. :)
En ole läskillä ennen ajanu joten muuten en voi kommentoida ohjattavuuksia ynnä muita hienouksia.
Kivan näköinen se ainakin on.
J.Kottenberg
14.01.2016, 23.16
Tuli käytyä Fillariosassa katsastamassa Polen läskipyörää:
Hyvin tehdyn näköinen oli. Rungon hitsisaumat oli lujan näköiset. Esimerkiksi cs ja ss liitokset oli vahvikkeilla vahvistettu. Konstruktio vaikutti harrastelijametallimiehen silmin lujalta. Aiempana topikissa pientä hämmästelyä aiheuttanut rungon paino, joka on vähän kevyimpiä alurunkoja isompi, näytti selittyvän sillä että on pyritty lujaan lopputulokseen. On helppo uskoa jos koekuskeilla on vaikeuksia saada ajamalla hajalle runkoja. Keltainen väri näytti hyvältä.
Mr Polen kanssa tuli myös keskusteltua. Aika kova pyörämies tuntui olevan. Oli myös perehtynyt tuotteisiin. Mihin vaan keskustelu kääntyikin niin osoittautui että asiaa oli tuumittu. Aitoa innostusta tuntui todella olevan. Kaiken kaikkiaan jäi käsitys että vaikka kyseessä on liiketoiminta niin tärkeintä on tarjota laadukkaita ja turvallisia pyöriä kuluttajille.
Aiempana kokeneet pyörämiehet pyörän ominaisuuksia jo arvioivatkin. Uskon heitä. Itse ajoin vain parkkipaikalla.
Jos olisin läskiä hankkimassa (tai päättäisin että kaksi pitää olla) niin Pole olisi varmasti ensimmäisiä koeajettavia.
Täytyy toivoa menestystä Polelle. Laatutuotteet on aina tervetulleita.
Volvospede
15.01.2016, 00.00
No nyt on sissikoeajettu ja hyväntuntuinen pyörähän se oli!
Vertailukohtana M koon specialized fatboy jolla läskelity vuoden päivät ja reilut 1300km ja nyt ajoin M koon taigaa joka on fillarimittapuulla huikeesti pidempi, eli 13cm enempi akseliväliä speksien mukaan. Kuski on muuten noin 178 ja inseam 81 suunnilleen.. Helpon tuntuinen pyörä kun testailin siinä parkkiksella ja kaupan lähiympäristössä, en lähteny sinne mettälenkille ollenkaan. Ei vaatinu kummempaa totuttelua niin kuin joskus itelle uus pyörä tuntuu oudolta, no keuliminen vaati enempi nykäsyä ja polkasua kuin fatboy mut eiköhän siihen opi. Vakaan tuntuinen ja silti ketterän oloinen. Luulen että sopisi mun ajeluihin kuin nenä päähän. Piti käydä fatboyta vielä tossa kodin ympäristössä ja samalla tavalla koittaa fiilistellä kuin taigalla ja vahvisti ehkä noi tuntemukset. Jotenkin tuntui ahtaammalta oman pyörän ohjaamo, mikä ehkä selittyy kun katselee noita mittoja taulukoista. Keulan kulmaa koitin ihmetellä ja vertailla, mutta joustokeulan sägi jyrkenti kulmaa varmaan aika paljon lähelle omaa pyörää ja tässä protossahan oli 68 kulma vs spessun 70,5.
Pitää kyl vakavasti harkita tuota pyörän päivittämistä.. kyllähän spessullakin ajaa mutta..! :)
edit: Kiitokset Fillariosalle ja Polelle koeajomahdollisuudesta, terveisin sissiautokuski.
Pole Bicycles
15.01.2016, 01.25
No nyt on sissikoeajettu ja hyväntuntuinen pyörähän se oli!
Vertailukohtana M koon specialized fatboy jolla läskelity vuoden päivät ja reilut 1300km ja nyt ajoin M koon taigaa joka on fillarimittapuulla huikeesti pidempi, eli 13cm enempi akseliväliä speksien mukaan. Kuski on muuten noin 178 ja inseam 81 suunnilleen.. Helpon tuntuinen pyörä kun testailin siinä parkkiksella ja kaupan lähiympäristössä, en lähteny sinne mettälenkille ollenkaan. Ei vaatinu kummempaa totuttelua niin kuin joskus itelle uus pyörä tuntuu oudolta, no keuliminen vaati enempi nykäsyä ja polkasua kuin fatboy mut eiköhän siihen opi. Vakaan tuntuinen ja silti ketterän oloinen. Luulen että sopisi mun ajeluihin kuin nenä päähän. Piti käydä fatboyta vielä tossa kodin ympäristössä ja samalla tavalla koittaa fiilistellä kuin taigalla ja vahvisti ehkä noi tuntemukset. Jotenkin tuntui ahtaammalta oman pyörän ohjaamo, mikä ehkä selittyy kun katselee noita mittoja taulukoista. Keulan kulmaa koitin ihmetellä ja vertailla, mutta joustokeulan sägi jyrkenti kulmaa varmaan aika paljon lähelle omaa pyörää ja tässä protossahan oli 68 kulma vs spessun 70,5.
Pitää kyl vakavasti harkita tuota pyörän päivittämistä.. kyllähän spessullakin ajaa mutta..! :)
edit: Kiitokset Fillariosalle ja Polelle koeajomahdollisuudesta, terveisin sissiautokuski.
Muhkeat oli äänet sissiautossa ;)
Kiitos kaikille koeajajille! Minulla tuli ihan kiitettävästi ajoakin yhdelle päivälle. Viisi porukkaa tuli polulla käytettyä ja liikkeen puolella vilisi sillä välin ihmisiä kun oltiin lenkilläkin ja parkkispumppailuun osallistui tosi moni. Kysymyksiä tuli siihen malliin, että olin varmaan pisimpään hiljaa kun laitoin lounasta suusta alas.
Kyseessä oli torstai 15.1.2016, n. -15°C pakkasta ja puuteria n. 30cm. Läskimiehet olivat lumesta hyvillään. Markus oli käynyt lapioimassa kiitettävän mittaisen polun auki omin kätösin, joka parani vain iltaa kohden kun läski- ja maastopyörät sitä tamppasivat. Viimeisille kahdelle lenkille yksi hurjapää osallistui omalla täysjäykällä fiksillään, jossa oli cyclonastarenkaat alla. Täytyy nostaa hänelle hattua. Parit komeat pannut hän vetäisi kampien kohdatessa maaperää. Osa löysi uuden lemmikkinsä täysjoustojen ja Taigan lisäksi myös 29" jäykkiksestä. Kaikille malleille oli vientiä kelistä huolimatta. Kyseessähän oli siis koko perheen tapahtuma kun ikähaitarikin oli "vauvasta" vaariin. Vanhin osallistuja oli yli 70v. Kivahan tällaista ajopäivää oli puuhata. Ajattelimme keväämmällä ottaa ison koeajon uudeataan.
Fillariosasta saa nyt jatkossa Polen palvelua huikean pyörähuollon ja iskarisäädön lisäksi. Koitetaan saada myös sinne esille läskiä mahdollisimman pian. Yksi Evolink 140 Fillariosalle jäi koeajettavaksi.
[emoji109] [emoji2] [emoji106]
Yksi Evolink 140 Fillariosalle jäi koeajettavaksi.[emoji109] [emoji2] [emoji106]
VirheVirheVirhe! Eilen oli tekosyynä ajamatta jättämiseen omat aikataulukiireet. Mitä mä nyt keksin, ettei tää taas käy kalliiksi? :D
Kiitos Pole ja Fillariosa päivän järjestämisestä!
lasseleinonen
17.01.2016, 11.18
Pohjoisen väelle tiedoksi että proto-Taiga kulkeutuu myös Tornio-Levi-Sodankylä-Rovaniemi-Kuusamo akselilla kevään mittaan duunireissujen ohessa. Laita facessa viestiä niin sovitaan koeajot tarkemmin!
Kävin testaamassa Oulun proto-Taigan kaverin kanssa, tehtiin 14km lenkki ja meillä oli vertailukohteena Trek Farley 17.5”.
Ensivaikutelmat: Eihän tämä ollutkaan niin iso kun oli annettu ymmärtää! Tuntui jopa että Farleyssä olisi ollut enemmän tilaa ohjaamossa ( Taiga: 50mm stemmi, 725mm tanko vs Farley: 80mm stemmi, 720mm tanko). Siirtymissä ja hitaassa vauhdissa Taiga tuntu tahmealle ( johtui varmaan Maxxis Mammutti 4” renkaasta sisurila ja 0.3bar paineilla).
Metsässä: Siirtymät tuntui heti että Farleyllä on kivempi mennä ja fiilis oli vähä latistunut jo, ei tässä mitään taikamaista ollut. Metsässä homma muuttui, kun runttasi taigaan vauhtia muuttui homma täysin, ajettavuus oli vakaata ja tarkkaa. Siinä missä Farley muuttui pomppivaksi ja hektiseksi, oli Taigalla kiva ajaa, takarengas piti tiessä ja paino jakautui hyvin. Kummankin testikuskin mielestä Taiga suoriutui poluilla paremmin kuin Farley.
Ajoasento: Taigassa tuntui että voima jää polkimiin, eikä siirtynyt renkaalle. Mutta epäilen rengasta. Polkemisasento muutenkin tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta kuin Farleyssä. Farleyssä istutaan 80%sti penkil ja suurilla lihaksilla pyöritetään kampia, kun Taigassa tuntui että painosta 40% polisi penkillä ja loput jaloilla. Runtatessa vauhtia tuntui pohkeissa ja vatsalihaksissa asti, joka kirjottajalle oli uutta. Tämä oli jotenkin siisti fiilis, jos olis kovassa kunnossa niin tämä pyörä mahdollistaisi vaikka mitä. Farleyssä ajo tuntuu lepposalta, mutta runtatessa en saa vatsalihaksissa asti tuntumaan. (Mistä tämä johtuu?)
Loppufiiliksiä:
Ajoasento ei ehkä paras “rento läski fiilistelyyn”, vaan ajo on koko kropan käyttämistä. Minusta tämä oli jotenkin tosi iso plussa.
L-koko 182cm kuskille olisi paljon parempi. Proto M oli kiva mutta isompi olisi parempi!
Pyörä herää eloon vasta poluilla ja kovassa vauhdissa. Protossa 68 asteen keulakulma, muuttuessa 66 asteeseen, tarviiko vauhdin olla siis vielä kovempi että siitä tulee eloisaa?
Pitää käydä sitten testaamassa myös L-koko tuotanto-osilla, mutta kyllä tällästä pitää joululahjaksi toivoa :D
Mitä laittaisin omaan taigaan? Pyörä on ajettava agressiivisesti joten painon pudotus renkaista ja vanteista auttaisi tätä. Leveämpi tanko ja lyhempi stemmi tuotantomallissa 780mm ja stemmi 30mm joka on oikein!). Polkutehon parantamista varmaan ovaali 30t (protossa 32t). Penkki oli kyl kova.
Hyvä raportti ^
Muutama kommentti pohjautuen omaan protooni:
-sisurit painaa 400+g/kpl mammutitkin muuttuivat järkevämmiksi tubelesoimalla, saati kun vaihtoi muhkumpaa alle > päätelmäsi erittäin loginen
- toisina kiekkoina mulla MCarbonit, vielä parempi ;)
- vaihdoin 32t pyöreän tilalle juurikin 30t ovaalin > päätelmääsi yhdyn jälleen täysin
- proton penkki oli itselläni alla kaksi lenkkiä.. > jälleen samaa mieltä
Loppukommenttina rauhalliseen ajoon, ne renkaat tekee paljon, omilla rengastuksillani toimii mainiosti myös hitaammassa möyrinnässä..
Ja tosiaan, mainitaan nyt taas; tätä yksilöä pääsee ajamaan Tampereella..
Pole Bicycles
26.01.2016, 14.20
Kävin testaamassa Oulun proto-Taigan kaverin kanssa, tehtiin 14km lenkki ja meillä oli vertailukohteena Trek Farley 17.5”.
Ensivaikutelmat: Eihän tämä ollutkaan niin iso kun oli annettu ymmärtää! Tuntui jopa että Farleyssä olisi ollut enemmän tilaa ohjaamossa ( Taiga: 50mm stemmi, 725mm tanko vs Farley: 80mm stemmi, 720mm tanko). Siirtymissä ja hitaassa vauhdissa Taiga tuntu tahmealle ( johtui varmaan Maxxis Mammutti 4” renkaasta sisurila ja 0.3bar paineilla).
Koko ohjaamossa satulasta tankoon ei ole se juttu, vaan reachi, jonka vaikutuksen huomaa vasta seisaaltaan ajettaessa. Maxxiksen Mammothit ovat omalla inhokkilistalla ja tällä hetkellä tykkään Veerubberin mallista, jossa voi pitää aika kovaakin painetta, jolloin rullaavuus on hyvä ja pito myös.
Metsässä: Siirtymät tuntui heti että Farleyllä on kivempi mennä ja fiilis oli vähä latistunut jo, ei tässä mitään taikamaista ollut. Metsässä homma muuttui, kun runttasi taigaan vauhtia muuttui homma täysin, ajettavuus oli vakaata ja tarkkaa. Siinä missä Farley muuttui pomppivaksi ja hektiseksi, oli Taigalla kiva ajaa, takarengas piti tiessä ja paino jakautui hyvin. Kummankin testikuskin mielestä Taiga suoriutui poluilla paremmin kuin Farley.
Olen ajellut tuolla poluilla joidenkin muiden fatbikemiesten jäljissä tuoreella lumella ja aika paljon on menty ulos polulta hitaissakin mutkissa. Luulen, että tämä epätarkkuus ajettaessa johtuu huonosta ajoasennosta, jolloin tasapainon hallinta pyörän päällä on hankalaa. Taigassahan on aika pysty ajoasento, joten tasapainoilu on helpompaa.
Ajoasento: Taigassa tuntui että voima jää polkimiin, eikä siirtynyt renkaalle. Mutta epäilen rengasta. Polkemisasento muutenkin tuntui paljon kokonaisvaltaisemmalta kuin Farleyssä. Farleyssä istutaan 80%sti penkil ja suurilla lihaksilla pyöritetään kampia, kun Taigassa tuntui että painosta 40% polisi penkillä ja loput jaloilla. Runtatessa vauhtia tuntui pohkeissa ja vatsalihaksissa asti, joka kirjottajalle oli uutta. Tämä oli jotenkin siisti fiilis, jos olis kovassa kunnossa niin tämä pyörä mahdollistaisi vaikka mitä. Farleyssä ajo tuntuu lepposalta, mutta runtatessa en saa vatsalihaksissa asti tuntumaan. (Mistä tämä johtuu?)
Pystyssä ajoasennossa otat enemmän tukea vatsalihaksilla, koska et ns. roiku tangossa. Jaloilla ollessa joutuu myös käyttämään keskivartaloa enemmän.
Loppufiiliksiä:
Ajoasento ei ehkä paras “rento läski fiilistelyyn”, vaan ajo on koko kropan käyttämistä. Minusta tämä oli jotenkin tosi iso plussa.
L-koko 182cm kuskille olisi paljon parempi. Proto M oli kiva mutta isompi olisi parempi!
Pyörä herää eloon vasta poluilla ja kovassa vauhdissa. Protossa 68 asteen keulakulma, muuttuessa 66 asteeseen, tarviiko vauhdin olla siis vielä kovempi että siitä tulee eloisaa?
Pitää käydä sitten testaamassa myös L-koko tuotanto-osilla, mutta kyllä tällästä pitää joululahjaksi toivoa :D
Loivalla ohjainkulmalla saadaan tasoitettua painojakaumaa vielä pikkuisen lisää takarenkaalle. Tästä on hyötyä pitoon, jota höttölumella tuntuu tarvitsevan. Loiva ohjainkulma auttaa lisäksi putkelta runtatessa. Keulittavuuteen muutos ei vaikuta mitenkään. En tiedä, mitä muuta eloisuudella tarkoitetaan, mutta itse pidän pyörästä, jolla voi ajaa kovaa ja se ei tee mitään yllätyksiä. Sen verran olen tässä poleksinut Taigalla ja jos leikityttää, niin ajan välillä pitkiä matkoja keula pystyssä, joka on todella vakaata pitkästä CS:stä johtuen. Pitkät sivuluisut alamäessä ovat myös huvittavia, jotka ovat vakaita samasta syystä. Bunnyhoppi on vähän kankeaa vielä jäykästä satulatolpasta johtuen.
Mitä laittaisin omaan taigaan? Pyörä on ajettava agressiivisesti joten painon pudotus renkaista ja vanteista auttaisi tätä. Leveämpi tanko ja lyhempi stemmi tuotantomallissa 780mm ja stemmi 30mm joka on oikein!). Polkutehon parantamista varmaan ovaali 30t (protossa 32t). Penkki oli kyl kova.
Mun proto L painaa nyt tubeleksena ja nastoilla 14kg. Itse kaipaan loiventavia ohjailnlaakerikuppeja takaisin. Täytyy tilata uudet. Lisäksi taidan hommata Blutoon pidennysruodon ja paremman vaimennuspatruunan. Pohjaaminen on jopa vaarallista, koska renkaassa on niin paljon pitoa. Sain melkein tangonpään vatsaan kun innostuin polulla rallaamaan. Pidon menetys ja yhtäkkiä pidon takaisin saaminen tekee ihmeitä.
Olen vähän alkanut harkita täysjoustofatbiken suunnittelua. Koirankusetuspolut ovat aika lailla jalankulkijoiden ansiosta tosi möykkyistä, joka pistää pudottamaan rengaspainetta. Rengaspainetta pudottessa rullaus heikkenee ja sitä kautta aiheuttaa ärsytystä. Veetiren sivuvalli on lisäsuojattu sen takia, että voisi käyttää matalia paineita ilman kumien rikkimeoa. Paineiden laskeminen vahvalla sivuvallilla tekee taas sen, että rullaus on matalilla paineilla huono. Tää on niin munakana tilanne, jonka mielestäni ainoastaan jousto ratkaisee. Kyllä se jousto vaan tekee pyörästä mukavamman laitteen ajella. Jouston kanssa voisi pitää isompia paineita renkaissa, mikä lisää rullausta. Hyvä jousto luo pitoa ja mukavuutta. Evolinkistä saisi itse asiassa vieläpä aika kevyen täysjoustofätin.
sakkeJKL
26.01.2016, 14.43
piirtele se sit min 4" renkaille. mieluiten optiona vieläkin muhkumpaa (sitä kansa haluaa, joskaan ei välttämättä tarvitse, ainakaan täpärissä).
brilleaux
26.01.2016, 15.40
^Juu ei mitään semiläskiä. ;)
Itse en täpäriläskille näe tarvetta. En edes joustavalle kepille nokalla.
Olen ajellut tuolla poluilla joidenkin muiden fatbikemiesten jäljissä tuoreella lumella ja aika paljon on menty ulos polulta hitaissakin mutkissa. Luulen, että tämä epätarkkuus ajettaessa johtuu huonosta ajoasennosta, jolloin tasapainon hallinta pyörän päällä on hankalaa. Taigassahan on aika pysty ajoasento, joten tasapainoilu on helpompaa.
On tainnu olla mun jälkiä. ;)
Just kun tuolla puuterissa taiteilin ja Fatboyn keula meni omia polkujaan, mieleen itseasiassa tuli ajatus "kuinkahan Polen geolla tästä mentäis?"
Ajatustasolla ainakin uskon Taigan geon auttavan etenemisessä lumihangessa(kin). Spessu on hyvin poukkoileva ja epävakaa. Tai voi olla myös väärin ajettu.
Edit: ja tosiasiahan on se että kuskihan sitä pyörää vie. ;) Mua vie joskus pyörä. Kertonee jotain. :)
Rengaspainetta pudottessa rullaus heikkenee ja sitä kautta aiheuttaa ärsytystä.
Eikä kun kyyti pehmenee ja aiheuttaa mielihyvää. ;)
J.Kottenberg
26.01.2016, 16.00
Ihan ajatuksena täpäriläskistä, en ole sellaisella koskaan ajanut, mutta noista optioista.
Täpäri on väkisinkin jäykkää läskiä painavampi joten en oikein näe ideaa suunnitella sitä mahdollisimman isoja renkaita silmälläpitäen koska ne tuo vielä enemmän painoa ja toisaalta joustoa saadaan muualta kuin renkaista.
Tietysti 27.5" kiekot olisi hyvä sopia, eli suht isohalkaisijaisen mahtuminen olisi olennaista. Tähän liittyen kannattaa miettiä mitä kuluttajat haluaa. Maailma on jo aika täynnä 26" läskejä mutta 27.5" on vielä uutuus. Ja ainakin Ski joka jonkun verran tietää läskillä kisaamisesta, piti kevyemmin rullaavaa 27.5" melkeinpä ylivertaisena jos puhutaan urheilullisesta ajosta.
Mutta en ole mikään markkina-analyytikko ja tietäjä tässä(kään) asiassa joten noi nyt oli vaan omia ajatuksia.
Pole Bicycles
26.01.2016, 16.06
Ihan ajatuksena täpäriläskistä, en ole sellaisella koskaan ajanut, mutta noista optioista.
Täpäri on väkisinkin jäykkää läskiä painavampi joten en oikein näe ideaa suunnitella sitä mahdollisimman isoja renkaita silmälläpitäen koska ne tuo vielä enemmän painoa ja toisaalta joustoa saadaan muualta kuin renkaista.
Tietysti 27.5" kiekot olisi hyvä sopia, eli suht isohalkaisijaisen mahtuminen olisi olennaista. Tähän liittyen kannattaa miettiä mitä kuluttajat haluaa. Maailma on jo aika täynnä 26" läskejä mutta 27.5" on vielä uutuus. Ja ainakin Ski joka jonkun verran tietää läskillä kisaamisesta, piti kevyemmin rullaavaa 27.5" melkeinpä ylivertaisena jos puhutaan urheilullisesta ajosta.
Mutta en ole mikään markkina-analyytikko ja tietäjä tässä(kään) asiassa joten noi nyt oli vaan omia ajatuksia.
27.5" plussaako tarkoitat? Sellainen meillä on täpärinä.
En tiedä yhtään olisko täpäriläskille tarvetta markkinallisesti. Sen tietää sitten jos sellasen tekee :D
Itseäni ei paino huoleta kovinkaan paljon, koska jousto tekee ajon yleensä helpommaksi ja tasapainottaa näin painoeroa.
Pole Bicycles
26.01.2016, 16.07
Just kun tuolla puuterissa taiteilin ja Fatboyn keula meni omia polkujaan, mieleen itseasiassa tuli ajatus "kuinkahan Polen geolla tästä mentäis?"
Ajatustasolla ainakin uskon Taigan geon auttavan etenemisessä lumihangessa(kin). Spessu on hyvin poukkoileva ja epävakaa. Tai voi olla myös väärin ajettu.
Hanhitaival?
Käy hakemassa koeajolle, niin sillä se selviää ;)
sakkeJKL
26.01.2016, 16.13
hyviä pointteja yllä. tosin tulee muistaa myös että kuluttajat ei aina osta sitä mikä toimii vaan sen minkä mieltävät hyväksi.. taigahan tuomittiin jo ennen ensitestiä surkeaksi koppuraksi joka ei käänny yms (joo eihän se nyt ihan noin järkästi mennyt mutta..), tämä ketju hiljeni kun kukaan koeajolla käyneistä ei lytännytkään pyörää. 27.5 on hyvä ajatus mutta kuka sen sitten ostaa? evolink pohjain fatti saattaisi olla fiksu veto varsinkin jos ei vaadi kovasti muutoksia (kallista ) jotta se saadaan kuluttajalle, kovin paljoa ei sais hinta enskamalleista ainakaan nousta jos myyntiä ajattelee. toimiva resepti jo nyt tuo evo, vaikkei se polelinkkikään huono ole varsinkaan jos vähänkin painovoima avustaa etenemistä.
brilleaux
26.01.2016, 18.31
Hanhitaival?
Käy hakemassa koeajolle, niin sillä se selviää ;)
Mä tunkkailin viimeksi Myllyjärven suunnalta ladun majalle. Teivaalantieltä lähtevä polku on puuterilumella kohtuu haastava. ;)
Koeajolle kyllä tullaan Taiga hakemaan, en tosin tiedä milloin. :)
sakkeJKL
26.01.2016, 19.01
Mä tunkkailin viimeksi Myllyjärven suunnalta ladun majalle. Teivaalantieltä lähtevä polku on puuterilumella kohtuu haastava. ;)
Koeajolle kyllä tullaan Taiga hakemaan, en tosin tiedä milloin. :)
sun jälkiä oli hyvä seurata :)
joskin vain osan matkaa ajoin
J.Kottenberg
26.01.2016, 19.27
27.5" plussaako tarkoitat? Sellainen meillä on täpärinä.
En tiedä yhtään olisko täpäriläskille tarvetta markkinallisesti. Sen tietää sitten jos sellasen tekee :D
Itseäni ei paino huoleta kovinkaan paljon, koska jousto tekee ajon yleensä helpommaksi ja tasapainottaa näin painoeroa.
Täpäriläskiä tarkoitin. Siis 27.5x3.8" renkailla olevaa. Ja, taas ihan ajatuksena, ehkä miettisin sitä vielä niin että 29+ menisi samaan runkoon ja näin olisi täpäriläskiin "kesäsetup" samalla.
Toisaalta on vähän ihmetyttänyt kun juuri kukaan muu rengasvalmistaja ei kai ole lähtenyt Bontragerin jälkiä seuraamaan ja tuonut omaa 27.5x3.8:a markkinoille (no on kai joku kaakkoisaasialainen tehdas kyllä tuonut mutta ei mikään tunnetumpi) ja tämä toisaalta vähän viittaisi siihen että 27.5" läskin jalansija ei ainakaan vielä ole vahva.
Kun Canyonin uudet Dudet, siis osa niistä, antoi aika pitkään odotuttaa itseään niin ajattelin että syy on se että he lanseeraavat oman 27.5" läskinsä ja nappaavat kunnon palan markkinoista kohtuuhintaisella kuitu27.5":lla.
Varmaankin on asiaa tuumittu mutta se olisi vaatinut Schwalbelta ko kumin markkinoille tuomisen ja ehkä investoinnin suuruus suhteesssa näkymiin ei vakuuttanut.
^ sen mitä 29" Polea kattelin en yhtään ihmettelis vaikka nuo 27,5 3.8" menis siihen. Sen verran hyvän näkösesti on tilaa.
Hodag 3.8", Halkaisija 745, leveys 93. I45 kehällä jos vaikka Leo jaksaa mittailla?
Pole Bicycles
27.01.2016, 20.22
^ sen mitä 29" Polea kattelin en yhtään ihmettelis vaikka nuo 27,5 3.8" menis siihen. Sen verran hyvän näkösesti on tilaa.
Hodag 3.8", Halkaisija 745, leveys 93. I45 kehällä jos vaikka Leo jaksaa mittailla?
Jaksoinhan minä. Näyttäs menevän... mutta sivuttaissuunnassa kyllä olis just eikä melkein. 3.8" kapeampia kun lähtee sovittelemaan, niin kaikki käy. 3.8" jos haluais laittaa, niin pitäisi käyttää eri keskiöstandardia. 83mm keskiöllä sais chainstayt levitettyä ja siihen mätsäis nätisti 157mm takanapa.
https://www.instagram.com/p/BBDOZKqunQh/
Taas menee sitten keulojen sipivuus ohisektorille. Mikä siellä toimis?
Isoin ohisektori on tollasen tarve. Pitoja olis aivan törkeästi :)
Ajeltiin 27.5 3" renkailla tänään. Plussakoko soveltuisi hyvin talviajoon kaupungissa. Trailille ei oikein ollut asiaa. Taigalla oli ilo losotella kun tuli vähän suojalunta päälle. Ylämäet jne menivät kuin kesällä :)
Pole Bicycles
27.01.2016, 20.27
Täpäriläskiä tarkoitin. Siis 27.5x3.8" renkailla olevaa. Ja, taas ihan ajatuksena, ehkä miettisin sitä vielä niin että 29+ menisi samaan runkoon ja näin olisi täpäriläskiin "kesäsetup" samalla.
Toisaalta on vähän ihmetyttänyt kun juuri kukaan muu rengasvalmistaja ei kai ole lähtenyt Bontragerin jälkiä seuraamaan ja tuonut omaa 27.5x3.8:a markkinoille (no on kai joku kaakkoisaasialainen tehdas kyllä tuonut mutta ei mikään tunnetumpi) ja tämä toisaalta vähän viittaisi siihen että 27.5" läskin jalansija ei ainakaan vielä ole vahva.
Kun Canyonin uudet Dudet, siis osa niistä, antoi aika pitkään odotuttaa itseään niin ajattelin että syy on se että he lanseeraavat oman 27.5" läskinsä ja nappaavat kunnon palan markkinoista kohtuuhintaisella kuitu27.5":lla.
Varmaankin on asiaa tuumittu mutta se olisi vaatinut Schwalbelta ko kumin markkinoille tuomisen ja ehkä investoinnin suuruus suhteesssa näkymiin ei vakuuttanut.
Millä 27.5 läskin tarvetta on perusteltu?
Volvospede
27.01.2016, 21.27
Se on läski niille jotka haluu läskin koska läski on makee, mut ne ei haluu läskii koska läski ei rullaa. :)
J.Kottenberg
27.01.2016, 23.11
Olen ymmärtänyt 27.5 läskin perusteluiksi:
-pienempi vierintävastus.
-pienempi taipumus selfsteeringiin.
-kevyempi
-pienemmät pyörivät massat -> parempi kiihtyvyys.
-hyvä esteiden ylityskyky(johtuu isosta halkaisijasta)
Eli 26":n hyvät puolet mutta ei sen huonoja puolia ja lisäksi parannuksia.
En ole tuota 27.5" koeajanut, em argumentit olen kuullut asiaa paremmin tuntevilta.
Mutta kuten edempänä asiaa tuumin ja se mitä näkyy kun ympärilleen katselee niin ei, tietääkseni, Trekin ohella ole kukaan juurikaan 27.5" vielä lanseerannut joten ei se mikään varma bisnes ainakaan vielä ole. Mutta luulen että, jos ei vielä suunnittelupöydällä asti, niin monenkin suunnitteljan ajatuksissa 27.5" on mutta ensin halutaan katsoa minkä vastaanoton se saa. Sama varmaan on tilanne myös komponenttivalmistajilla.
Kannattaahan noita mielessä pyöritellä kun muulta kiireemmältä ehtii, mutta päätös aivan uuden rengaskoon omaavan ja melko uuden tyyppisen pyörän valmistukseen ottamisesta on hyvin iso ja vaatii monen asian osumisen kohdalleen. Sitä ei hätäisesti voi eikä kannata tehdä.
Volvospede
27.01.2016, 23.17
Eli 26":n hyvät puolet mutta ei sen huonoja puolia ja lisäksi parannuksia..
Paitsi pehmeällä lumella tai suolla yms ei varmaankaan pysy pinnalla ihan yhtä hyvin kuin isot 26" läskipallot.
J.Kottenberg
27.01.2016, 23.28
Juuri niin. Tota minäkin ajattelin kun 27.5":n kehuja kuuntelin. Ja samoin se että jos on jäykkä keula ja haarukka vielä vähän joustamaton niin käsille tulee patikossa selvästi enemmän 3.8" kumilla kuin jollain ison ilmatilan kumilla.
Eli painopiste on selvästi enemmän urheilullisessa ajossa monikäyttöisyyden ja vähän myös mukavuudenkin kustannuksella.
Läskimasa
28.01.2016, 01.18
^ Eli turhat. Ottaisin mieluummin 24x6.0 kumit. :D
J.Kottenberg
31.01.2016, 23.14
Jos Polella on mietinnässä täysjoustopyörä, 27.5+" -27.5" läski, niin en oikein usko että siinä kovin tärkeänä pidetään etenemiskykyä pehmeässä, siis hangessa tai suossa. Ja näin jotain 5"-6" rengaskokoa.
Läskipyöräsarjassa, esimerkiksi Syöte MTB, on molemmat renkaat oltava vähintään 3,7" leveitä.
Jos itse olisin plustäpäriä miettimässä niin tutkisin mitä mahdollisuuksia on saada tarvittava tila kilpailuvaatimukset täyttäville renkaille. Siis, onko se järkevästi mahdollista niin että tulos on toimiva ja monikäyttöisempi, vai menetetäänkö jotain muuta oleellista joka tekisi homman kannattamattomaksi. Fillari-lehden jutussa sanottiin Trekin Stacheen, joka tosin on 29+, mahtuvan 3.5" renkaat joten kaukana "pluspyörissä" ei 3.8" mahtumisesta olla.
Ja tietysti lopuullinen vastaus muutoksien tekemisen kannattamiseen ei selviä ihan näin yksioikoisesti koska lopputulos pitäisi olla myös myyvä. Sitä on varmasti vaikeampi tietää.
Alkuvaiheessa on varmasti parempi keskittyä varmoihin ja kassavirtaan antaviin tuotteisiin.
Uskon että monenlaisia vaihtoehtoja on jo Polella puntaroitu.
Jos Polella on mietinnässä täysjoustopyörä, 27.5+" -27.5" läski, niin en oikein usko että siinä kovin tärkeänä pidetään etenemiskykyä pehmeässä, siis hangessa tai suossa. Ja näin jotain 5"-6" rengaskokoa.
Läskipyöräsarjassa, esimerkiksi Syöte MTB, on molemmat renkaat oltava vähintään 3,7" leveitä.
Jos itse olisin plustäpäriä miettimässä niin tutkisin mitä mahdollisuuksia on saada tarvittava tila kilpailuvaatimukset täyttäville renkaille. Siis, onko se järkevästi mahdollista niin että tulos on toimiva ja monikäyttöisempi, vai menetetäänkö jotain muuta oleellista joka tekisi homman kannattamattomaksi. Fillari-lehden jutussa sanottiin Trekin Stacheen, joka tosin on 29+, mahtuvan 3.5" renkaat joten kaukana "pluspyörissä" ei 3.8" mahtumisesta olla.
Ja tietysti lopuullinen vastaus muutoksien tekemisen kannattamiseen ei selviä ihan näin yksioikoisesti koska lopputulos pitäisi olla myös myyvä. Sitä on varmasti vaikeampi tietää.
Alkuvaiheessa on varmasti parempi keskittyä varmoihin ja kassavirtaan antaviin tuotteisiin.
Uskon että monenlaisia vaihtoehtoja on jo Polella puntaroitu.
Jos pole on kuulolla, niin mua ainakin kiinnostaisi 29+ täpärinä ja jollain 3.5" kumeilla.
Pole Bicycles
01.02.2016, 22.23
27.5+ renkaat menee kaikkiin Polen evolink pyöriin. Ei alle 3" renkaissa tosiaan pehmeässä eteneminen se juttu. Siinä haetaan enemmän pitoa ja rullaavuutta verrattuna kovempiseinämäiseen pyörään. 27.5+ on jotenkin koitettu markkinoida jonkin sortin retkipyöräksi, mutta minusta se sopii tietyissä mittapuissa paremmin allrounderiksi, koska renkaissa on hyvä rullaavuus ja ylimenokyky.
Pole Bicycles
01.02.2016, 22.25
Jos pole on kuulolla, niin mua ainakin kiinnostaisi 29+ täpärinä ja jollain 3.5" kumeilla.
Täytyy katsoa, jos alkaa tulemaan sellaisia keuloja, johon 29+ mahtuisi mukaan. MRP:n stageen se mahtuisi, mutta tuo chainstay -ongelma täytyy ratkoa ensin. 83 keskiöllä tämänkin voisi ratkaista. Täytyy miettiä asiaa.
Manitou Magnum keulaan mahtuu 29 x 3,4” rengas kevyesti, jos joku joskus sellaisen renkaan keksii. :rolleyes: http://www.manitoumtb.com/products/forks/magnum/
Mä oon kans miettiny tätä. Pitkä akseliväli tuo tietysti suuntavakautta, mutta ainakin Mondrakerissa olematon stemmi tekee ohjauksesta todella terävän. Se on tietysti hyväkin juttu, mutta haittapuolena se reagoi huomattavan terävästi alustan muotoihin. Tuolla hangessa puskiessa ja madellessa monessa tilanteessa meinaa keula "karata alta" tai rengas kääntyä poikittain. Vanhat urat uuden hangen alla muljuttaa pyörää ikävästi. Mietin olisiko kuitenkin hitaamman ohjauksen (ainakin pidempi stemmi, millä muulla siihen vaikutetaan, isompi trail?) pyörä lopulta helpompi ajaa...? Toinen mitä mietin on tuo painon jakautuminen etupyörälle. Siellä pitäisi olla myös pitoa ja toisiko lyhyempi runko ja pidempi stemmi ylävartalon painoa enemmän eturenkaan päälle. Tähän vaikuttaa tietty myös se satulakulma ja chainstay pituus yms. Pitäisi nyt päästä testaamaan semmoista perinteisellä geolla olevaa läskiä ennen Taigan rungon hankkimista :).
Terävää ohjausta hidastetaan loivalla keula kulmalla ja leveällä tangolla. Pitoa saa varmaan vähentämällä edestä rengas paineita (toimii ainakin perus geo läskeissa, tosin selfstearing)
Pole Bicycles
22.02.2016, 19.47
Mä oon kans miettiny tätä. Pitkä akseliväli tuo tietysti suuntavakautta, mutta ainakin Mondrakerissa olematon stemmi tekee ohjauksesta todella terävän. Se on tietysti hyväkin juttu, mutta haittapuolena se reagoi huomattavan terävästi alustan muotoihin. Tuolla hangessa puskiessa ja madellessa monessa tilanteessa meinaa keula "karata alta" tai rengas kääntyä poikittain. Vanhat urat uuden hangen alla muljuttaa pyörää ikävästi. Mietin olisiko kuitenkin hitaamman ohjauksen (ainakin pidempi stemmi, millä muulla siihen vaikutetaan, isompi trail?) pyörä lopulta helpompi ajaa...? Toinen mitä mietin on tuo painon jakautuminen etupyörälle. Siellä pitäisi olla myös pitoa ja toisiko lyhyempi runko ja pidempi stemmi ylävartalon painoa enemmän eturenkaan päälle. Tähän vaikuttaa tietty myös se satulakulma ja chainstay pituus yms. Pitäisi nyt päästä testaamaan semmoista perinteisellä geolla olevaa läskiä ennen Taigan rungon hankkimista :).
Keulakulma, stemmi, offset, reach, satulakulma, chainstay, rengas ja tanko vaikuttavat yhdessä käännettävyyteen. Ei pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä yhdestä tapauksesta, koska se ei pidä paikkaansa välttämättä toisessa kokoonpanossa.
Taigan tapauksessa lyhyt stemmi poisti hurjasti renkaan itsehjautuvuutta. Ohjaus on nyt balanssissa tai ainakin tuntuu normaalilta maastopyörältä.
Puuterissa ei ole vielä yksikään eturengas pitänyt täydellisesti ja takarenkaallekkin pitäisi painoa saada. Tärkeäksi olen havainnut sen, että pyörän päällä voidaan säädellä painopistettä mahdollisimman helposti. Tähän auttaa pitkä akseliväli.
brilleaux
23.02.2016, 08.13
Terävää ohjausta hidastetaan loivalla keula kulmalla ja leveällä tangolla. Pitoa saa varmaan vähentämällä edestä rengas paineita (toimii ainakin perus geo läskeissa, tosin selfstearing)
Leveä tanko jeesaa kyllä. Itsellä 720mm+20mm jatkot päissä eli 760mm. Stemmi 50mm 25asteen nousulla.
Keulakulma on Fatboyssa mitä on.
Toki stemmin nousukin aiheuttaa omansa, mä nyt vaan en halua ajaa millään xc-geolla. ;)
Rengaspaineiden vähentäminen ei auta tarkoittamaani ongelmaan perustasolla. Pitoa sillä toki saa, ensin pitäis vaan saada painoa sinne keulalle. :)
Ja uskon että se pidempi akseliväli jeesaa tässä. Samoin se, jos painopiste on jo valmiiksi keskemmällä pyörää.
Selfsteeringhän ei ole ongelma, jos on sopiva rengas. ;)
Pole Bicycles
02.03.2016, 23.04
Tuli sen verran erikoinen näky vastaan ihan tässä kotikulmilla, että jäätiin lenkin ohessa kuvailemaan. Viime kerralla hujautin ohi ihan miettimättä. Tällä kertaa jäin lenkkiseuraa odottelemaan kun kaatuilivat offcamberissa. Vilkaisin sivuun vahingossa ja huomasin luonnon valuttaneen melkoisesti vettä kallion läpi. Lisää kuvia: https://www.facebook.com/polebicycles/posts/843798625742823
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xla1/t31.0-8/12819343_10154049119077958_8957921974318834397_o.j pg
brilleaux
03.03.2016, 08.55
^Missä tämä on?
Pole Bicycles
03.03.2016, 08.59
Jyväskylän Keltinmäessä
brilleaux
03.03.2016, 10.05
Pitääpä etsiä mesta. :)
Edit: ollaan ilmeisesti eilen menty aikajanalla aika lähekkäin junaradanvartta köhniöllä.
Onko Taigan runkotoimitusten päivämäärä yhtään tarkentunut arvioidusta "maaliskuusta"
Pole Bicycles
04.03.2016, 00.35
Maaliskuu? En tiedä olenko jossain välissä puhunut läpiä päähäni, mutta sivuillamme on May = toukokuu.
Katsoppas pirua, jostain lukihäiriöisenä sain tuon maaliskuun päähäni, kyllähän sivuilla selvästi lukee tuo toukokuu
Otan tunkkini ja lähden...
Kesäsetup 1, MCarbon kiekoin Specialized Fast Trak fat kumein, 12,5kg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/10462946_10154105221628748_4720950324504798883_n.j pg?oh=4fe01abbdfc09f3051428ecc26f32e5a&oe=578C1A0C
Kesäsetup 2, DTSwiss kiekoin Bontrager Barbegazi kumein 13,3kg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10534709_10154105220218748_928883724508230082_n.jp g?oh=de2a352b4cfda18f753fb61cea6a15ea&oe=578E9E09
Palauttanen Bluton paikalleen jossainkohtaa, jolloin paino lisääntyy ~700g..
Volvospede
01.04.2016, 11.28
Hienot on setupit! Lisäpisteet tosta normikeulasta vs mikkihiiren koiran mukaan nimetty vieterikeula.
brilleaux
11.04.2016, 16.20
Kyllä kun tässä hiukankin perehtyy läskitarjontaan Fatboyn korvaajaksi niin Taiga on kokolailla vahvoilla.
Koko setupia kun miettii, niin 2500euron hintalappu ei tunnu ihan kohtuuttomalta.
+Voimansiirto laadukas
+Kiekot
+Navat
+Tukeva runko(tämä oletuksella)
+Geometria(pikaisesti kokeiltuna)
+Mahtuu isommatkin kumit.
+Läpiakselit, ei mitään rimpuloita.
+Kiinnityspisteitä rungossa kivasti
+Kotimainen, vieläpä omalta paikkakunnalta
-Voisi olla bikebuilder saitilla tuollekin, mahdollisuus speksailla.
En oikein negatiivista keksi. Joku ilonpilaaja saa keksiä? ;)
Kyllä tuo keltainen väri estää ostamasta tuota, muuten samaa mieltä kuin edellinen.
Kyllä tuo keltainen väri estää ostamasta tuota, muuten samaa mieltä kuin edellinen.
Pienellä lisäpanostuksella sen saa titaani(nväri)sena ;)
Volvospede
11.04.2016, 19.42
Täh? kerroppa lisää!
Pole Bicycles
11.04.2016, 21.26
Täällähän on yllättävän positiivinen vire keskustelussa ;)
Voidaan vielä päivittää ennakoita titaaniksi. Piirrustukset ovat vielä tekeillä, koska vääntö muutamasta jutusta on kesken. Hintatietoja voi kysellä Polen mailista. Mikäli laajempaa kiinnostusta löytyy, voimme tehdä jopa sarjan.
Jos olisi Taiga harkinnassa joidenkin muiden kanssa, niin keltainen väri pullauttaisi sen kyllä kisasta pois. Tosin saisihan tuon tietenkin itse maalattua.
Kuis isot kumekset tuotantopeliin sopii? :)
brilleaux
12.04.2016, 07.54
Jos olisi Taiga harkinnassa joidenkin muiden kanssa, niin keltainen väri pullauttaisi sen kyllä kisasta pois. Tosin saisihan tuon tietenkin itse maalattua.
Ehken miinuspuolelle voisi kyllä lisätä värivaihtoehtojen puutteen. :) Toki pointtinsa keltaisellakin.
Eihän keltaisen lisäksi tietty tarvita kuin musta. Oikeastaan ei tarvita muuta kuin musta. ;)
Toki mä en sitä pyörää ihaile kun ajan, joten oikeastaan sama minkä värinen se on. :)
Volvospede
12.04.2016, 08.56
Kuis isot kumekset tuotantopeliin sopii? :)
Vissiin 2XL mahtuu kun semmoiset on jäykkäkeulaisessa vakiona. Kuinka paljon on sit pelivaraa vipattaville renkaille ja mudalle yms, en tiedä. Toivottavasti tarpeeks niin voi ryllää isoilla kumeilla ympäri vuoden!
Vissiin 2XL mahtuu kun semmoiset on jäykkäkeulaisessa vakiona. Kuinka paljon on sit pelivaraa vipattaville renkaille ja mudalle yms, en tiedä. Toivottavasti tarpeeks niin voi ryllää isoilla kumeilla ympäri vuoden!
Kyllähän noillaki onneks jo vähän pääsee talvellakin, mutta leveämpiä, isompia ja parempia on kuulemma tulossa.. ;)
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Pole Bicycles
12.04.2016, 09.21
Kyllä siihen ihan kunnon pelivarat tulee. Tai niin paljon, että vielä kammet mahtuu pyörimään.
Pole Bicycles
12.04.2016, 09.23
Kyllähän noillaki onneks jo vähän pääsee talvellakin, mutta leveämpiä, isompia ja parempia on kuulemma tulossa.. ;)
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Tulee ongelmaksi kampien pyöriminen pian. Ei ole ainakaan vielä minun korviin kantautunut, että kampia lähdettäisiin levittelemään.
Toki homman voi hoitaa siten, että takarengas on 20cm taaempana ;)
Muistanko oikeen että onhan tässä langassa pitkäst chainstaystä väännetty aiemminkin? ;)
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
J.Kottenberg
12.04.2016, 11.22
Tulee ongelmaksi kampien pyöriminen pian. Ei ole ainakaan vielä minun korviin kantautunut, että kampia lähdettäisiin levittelemään.
Toki homman voi hoitaa siten, että takarengas on 20cm taaempana ;)
Nykyiselläänkin jo läskipyörässä "jalat leveällä" polkeminen vaatii vähän tottumista normipyörän jälkeen ja jos kampia vielä huomattavasti lisää levitetään niin alkaa varmasti tulla hankaluuksia. Nilkat ja polvet voi alkaa rasittua. Tietysti tämä on yksilöllistä.
Eihän keltaisen lisäksi tietty tarvita kuin musta. Oikeastaan ei tarvita muuta kuin musta. ;)
Niin mustakin. :)
Nykyiselläänkin jo läskipyörässä "jalat leveällä" polkeminen vaatii vähän tottumista normipyörän jälkeen ja jos kampia vielä huomattavasti lisää levitetään niin alkaa varmasti tulla hankaluuksia. Nilkat ja polvet voi alkaa rasittua. Tietysti tämä on yksilöllistä.
No mutta läskipyöräilijäthän tunnistaa jo kävelytyylistä. ymmärrän kyllä, että jalat kauhovat tyhjää maantiepyörän polkimia etsiessä, kun eiväthän ne polvet enää edes kosketa toisiaan :)
Olikos noihin tuotanto malleihin tulossa koko/mitta muutoksia verrattuna "koe ajettuihin protoihin"?
Huhut kertoo että proto M olisinkin tuotanto S tai jotakin sellaista?
Ja olikos "tuotanto" S kokoa jossain päin testattavana?
Pole Bicycles
12.04.2016, 20.11
Huhu pitää paikkansa. Eerolla oleva M-koko on tuotannossa S-koko. Oleellista tässä on se, että ohjainkannatin muuttuu 60mm -> 35mm. Eeron pyörän satulasta tankoon mitta on siis lähes sama kuin tuotannossa.
Reachin pituuden muutos vaikuttaa lähinnä seisaaltaan ajettavuuteen ja akselivälin kasvuun.
Meillä Jyväskylässä koeajetut pyörät ovat siis jo tuotantomitoilla XS ja M. Eeron pyörästä saa tehtyä siis 35mm stemmillä tuotannon S-koon.
Huhu pitää paikkansa. Eerolla oleva M-koko on tuotannossa S-koko. Oleellista tässä on se, että ohjainkannatin muuttuu 60mm -> 35mm. Eeron pyörän satulasta tankoon mitta on siis lähes sama kuin tuotannossa.
Reachin pituuden muutos vaikuttaa lähinnä seisaaltaan ajettavuuteen ja akselivälin kasvuun.
Meillä Jyväskylässä koeajetut pyörät ovat siis jo tuotantomitoilla XS ja M. Eeron pyörästä saa tehtyä siis 35mm stemmillä tuotannon S-koon.
Milläs mitoilla "fillariosan" testi pyörä oli?
Pole Bicycles
12.04.2016, 22.22
Ne oli ne em. Polen showroomin pyörät.
Läskimasa
12.04.2016, 23.21
Nykyiselläänkin jo läskipyörässä "jalat leveällä" polkeminen vaatii vähän tottumista normipyörän jälkeen
Tietysti tämä on yksilöllistä.
Surly OD:ssa 213 mm:n q-factor ja 5.05" kumes sopii nätisti. Just hyvä, en haluis polkimia yhtään lähemmäs toisiaan, noin on luonnollinen ja hyvä asento. Ei oo tarvinnu totutella mitenkään missään vaiheessa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16979627/20160413_193250.jpg
Mielummin ottais tuon "ylimääräsen tilan" renkaan ja rungon väliin.. tai ees 3mm vähemmäksi. :cool:
Jossain vaiheessahan se tietty alkaa ketju oleen isompi ongelma, joten liekkö niin väliä.. ajaa noilla sen mitä pääsee. :)
Voidaan vielä päivittää ennakoita titaaniksi. Piirrustukset ovat vielä tekeillä, koska vääntö muutamasta jutusta on kesken.
Mitä muutoksia taigaan on tulossa? Ja meneekö toimitukset kesäkuulle?
Pole Bicycles
24.04.2016, 09.38
Mitä muutoksia taigaan on tulossa? Ja meneekö toimitukset kesäkuulle?
Vehtaaminen piirrustusten kanssa koski lähinnä rungon kestävyyttä. Valmistajalla ja minulla oli eri näkemykset matalasta yläputkesta Toimitukset menevät näillä näkymin kesäkuulle.
Sen verran spekseistä muutosta, että rungon läpi voidaan viedä teleskooppisatulan kaapelointi.
Volvospede
24.04.2016, 10.21
Sen verran spekseistä muutosta, että rungon läpi voidaan viedä teleskooppisatulan kaapelointi.
Hyvä lisäys spekseihin.
Mitä muutoksia taigaan on tulossa?
Huhu kertoo että uusissa malleissa on vakiona ovaaliratas :eek:
brilleaux
25.04.2016, 08.35
^Aamukahvit melkein näppikselle! :D
Ulkomaan foorumilla joku ihmetteli kovasti, että snow malliin laitetaan 2XL renkaat vain 80mm leveille vanteille kun 100mm kuulemma toimii paljon paremmin kyseisen renkaan kanssa. Onko 2XL kokemuksia 80mm vs 100mm vanteella ja onko harkittu snow malliin 100mm leveää?
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/26x5-05-xxl-958904-33.html
brilleaux
22.05.2016, 09.24
Kävin tässä väliajalla omaa odotellessa heittämässä parituntisen protolla. Koko oli M, mulle siis iso.
Metsässä ei naurettu. Siellä hirnuttiin.
Geo on kyllä mahtava. Käsiteltävyys liian isokokoisenakin Fatboyhin verrattuna on eri planeetalta.
Pyörää on helkkarin helppo maneerata, ohjaamossa liikkuminen on todella helppoa.
Lisäksi pyörän vakaus antaa mahdollisuuden vaikkapa pysähtyä pedaaleille ja rauhassa mietiä mistä paha paikka ajetaan. :)
Ja ne pahat paikat ei tällä olekaan niin pahoja. Yksikään polun mutka ei myöskään tuntunut ahtaalta, ei tullut oloa että pyörä ei taipuisi.
Ketteryys on sana joka tulee mieleen.
Ylämäkeen pyörä nousee helkkarin hyvin. Kuvaavaa on myös se että protossa on 32t edessä. Spessussa oli 28t. En kaivannut kertaakaan 32t pienempää.
Samat paikat missä Spessulla mentiin "rajoittimella" ylös, Pole meni helpohkosti. Polkemistehokkuus on pirun hyvä.
Ne alamäet...voi helvetti sentään. :D
Pitää kai tarkistaa myös omaa tiukkaa kantaa siihen ettei läski tartte joustokeulaa. Polella nimittäin mieluusti tykittää sellaista kyytiä että mäkeä laskiessa hiipi väistämättä mieleen ajatus naurun määrästä jos nokalla olis vielä joustokeppi. Suupielet repeäis kaiketi. :D
Geometria suorastaan yllyttää ajamaan lujaa.
Pyörällä ajaminen on aina nautinto, ja saa hyvälle mielelle.
Tällä kerralla kerroin vaan oli jotain mitä ei ennen ole koettu.
Tästä(kin) Polen pyörästä kuullaan vielä.
Pitkä akseliväli / loiva keula ja ketteryys ei edelleenkään voi mahtua samaan lauseeseen.
Sama kuin sanoisi auringon kiertävän maata :)
^^Kyllä sille joustokepille paikkansa on. Eilen Messilän SM enska reitit jäykällä Dudella 4.8 alka ajaneena on helppo todeta, että kyllä ne vauhdit on selkeästi eniten kiinni joustokeulan puutteesta. Nopeat pomputtavat paikan selkeästi pahimmat.
Eli kyllä silloin, kun mennään pahempaa settiä alaspäin kovalla vauhdilla tuolle on tilaus, tosin pääkallokerroinkin kasvaa huomattavasti.
Toisaalta omassa normiajossa pärjää 90% ilman ja 10% voi ajaa hiljempaa kovankeulan rajoissa. Luultavasti sekin tulee silti joskus testiin ostettua.
J.Kottenberg
22.05.2016, 11.04
Eli kyllä silloin, kun mennään pahempaa settiä alaspäin kovalla vauhdilla tuolle on tilaus, tosin pääkallokerroinkin kasvaa huomattavasti.
Juuri noin minäkin ton juustokeulaidiksen olen ajatellut. Kyllä jossain vaiheessa voisi jonkunlaisen hankkiakin.
Pipo:lle:
Ei oikein voi ketteryyttä, tai sen puuttumista, spekseillä määritellä noin yksioikoisesti.
Ketteryys muodostuu kokonaisuudesta ja hyvästä käsiteltävyydesta. Ketteryys on myös subjektiivinen juttu.
Minun nykyinen läski on esimerkiksi akseliväliltään pidempi kuin edellinen ja on minusta selvästi ketterämpi kuin vanha.
brilleaux
22.05.2016, 11.07
Pitkä akseliväli / loiva keula ja ketteryys ei edelleenkään voi mahtua samaan lauseeseen.
Käy koeajamassa. En mä muuta osaa sanoa. :)
Edit: Kottenberg sitä tuossa mainiosti luonnehtikin.
Ja esim. Fatboy on paperilla ketterämpi. Ajossa ei.
Komppaan brilleä, käy ajolla.. ;)
Olen kyllä niin kiintynyt kaikkiin omiin ennakkoluuloihini että en niistä kovin mielelläni luovu :)
Mutta jos tilaisuus Oulussa tulee niin ilman muuta koeajon mielelläni suoritan.
Oulussa on yksi proto ajossa, pijä silmät auki ;)
edit, menee vähän läskiaiheen ohi, mutta samoista geomeriaeroista "totuttuun" puhutaan, lukaiskaahan;
https://m.facebook.com/groups/177879735563433?ref=bookmarks#!/groups/177879735563433?view=permalink&id=1249444868406909&fs=2&ref=bookmarks
Hissitolppa
22.05.2016, 14.05
Pipo:lle:
Ei oikein voi ketteryyttä, tai sen puuttumista, spekseillä määritellä noin yksioikoisesti.
Ketteryys muodostuu kokonaisuudesta ja hyvästä käsiteltävyydesta. Ketteryys on myös subjektiivinen juttu.
Minun nykyinen läski on esimerkiksi akseliväliltään pidempi kuin edellinen ja on minusta selvästi ketterämpi kuin vanha.
Ketteryyden tunteen voi luoda pelkästään kuskille mieleisempi ajoasento. Loivemmalla keulakulmalla, korkeammalla keskiöllä, pidemmällä akselivälillä ja chainstaylla alkaa Taiga rikkomaan jo fysiikan lakeja jos meinaa tosissaan olla ketterämpi.
Minusta läskipyörän pitää olla vähä mehtäraktori, vakaa ja luotettava alustalla kuin alustalla. Tietenkin voi olla vähä tylsä, mutta farley lyhimmällä chainstayllä tuntui hervottomalle kivikossa ja poukkoilevalle kovemmassa vauhdissa. Varsinkin kun täysjäykkä ja isot kumit teki kunnon Superpalloksi. Eikö läskin suhteen pitäisi etenemiskyvystä eri alustoilla?
brilleaux
22.05.2016, 14.27
^^Kuten jo sanoin, suosittelen vahvasti koeajoa.
Uskallan väittää että yllätyksiä on luvassa. :)
Hissitolppa
22.05.2016, 14.46
^^Kuten jo sanoin, suosittelen vahvasti koeajoa.
Uskallan väittää että yllätyksiä on luvassa. :)
Epäilen yllätyksien suhteen, sillä jotain kokemusta pitkistä akseliväleistä ja loivista kulmista löytyy. Ne ovat ehdottomasti erilaisia ja vakaita ajettavia, mutta kyllä se ketteryys ainakin oman sanakirjan mukaan merkitsee jotain aivan muuta kuin sitä mitä tämän kaltaiset pyörät tarjoaa.
Ja tämä ei nyt todellakaan ole mitään Taigan vähättelyä, tai dissaamista, enkä epäile hetkeäkään etteikö olisi kykenevä pyörä. Kaikkea ei vaan saa samaan pakettiin ja kulmia loiventamalla ja pyörää pidentämällä se ei omien kokemuksien mukaan muutu ketterämmäksi, ainakaan sillä tapaa miten minä sanan käsitän.
lasseleinonen
27.05.2016, 12.12
Olen kyllä niin kiintynyt kaikkiin omiin ennakkoluuloihini että en niistä kovin mielelläni luovu :)
Mutta jos tilaisuus Oulussa tulee niin ilman muuta koeajon mielelläni suoritan.
Laita privaviestiä vaikka facessa niin pääset viemään Polen koeajolle. Ja fillari siis nykyjään Haukiputaalla, maastoa löytyy aivan vierestä riittävästi ;)
-Lasse
brilleaux
08.06.2016, 08.53
Epäilen yllätyksien suhteen, sillä jotain kokemusta pitkistä akseliväleistä ja loivista kulmista löytyy. Ne ovat ehdottomasti erilaisia ja vakaita ajettavia, mutta kyllä se ketteryys ainakin oman sanakirjan mukaan merkitsee jotain aivan muuta kuin sitä mitä tämän kaltaiset pyörät tarjoaa.
Ja tämä ei nyt todellakaan ole mitään Taigan vähättelyä, tai dissaamista, enkä epäile hetkeäkään etteikö olisi kykenevä pyörä. Kaikkea ei vaan saa samaan pakettiin ja kulmia loiventamalla ja pyörää pidentämällä se ei omien kokemuksien mukaan muutu ketterämmäksi, ainakaan sillä tapaa miten minä sanan käsitän.
Nyt ajettu Taigan protolla(M-koko) muutamat lenkit lisää. Verrokkina lähes 2 vuotta ajettuna Spessun Fatboy M-kokoisena.
Kulmista ja mitoista ymmärtävä voi näitä kahta vertailla paperilla.
Mitä mä olen vertaillut ajamalla, Taiga on ketterämpi. Jopa vaikka toi M-koko on mulle selkeästi liian iso.
En tiedä miten ketteryys sitten pitäisi käsittää. Paremmin toi Pole taipuu tiukoissa mutkissa, hitaissa polkukiemuroissa. Kivien ja kantojen kierrossa.
Paaaljon helpompi käsitellä kuin Spessu. Joka suhteessa. :)
Voihan toki olla että koettu ketteryys on ns. kaikkien osien summa. Yhtäkaikki se ketteryys on olemassa.
Hyvä käsiteltävyys kaiketi edesauttaa myös kokemaan pyörän ketteräksi?
(Edit:vai kulminoituuko se juuri tähän?)
Taigan käsiteltävyys on mielestäni erinomainen. Hitaassa ajossa kannonkierrossa. Nopeassa kivikkotykityksessä alamäkeen. Teknisissä nousuissa. Teknisissä alamäissä.
Kannattaa oikeasti heittää ennakkoluulot romukoppaan ja tutustua aiheeseen. Käytännön tasolla.
Ja kyllä, olen omani jo tilannut.
En hehkuta Taigaa siksi, vaan siksi että uskon sen edustavan ominaisuuksiltaan markkinoiden tarjonnan kärkipäätä.
Ainakin mun vaatimuksiin.
Ja tottakai olen helvetin innoissani kun tiedän kuinka hieno pyörä mulle on tulossa. ;)
Olisikohan tästä mitään lisätietoa jaettavaksi asti? :)
Olisikohan tästä mitään lisätietoa jaettavaksi asti? :)
Kuten aiemminkin oon tainnu mainita, suoraan Polelta pitää/kannattaa kysyä, mää vaan ajelen protolla..
Juu, sieltä saa tietoa titanium versiosta, meikäläiselle rungon upgrade hinta oli liikaa, tulollaan pitäisi olla alurunko + titaanikeula...
Noni, nyt kun pyörän ostamisesta on miltei puoli vuotta, niin voisin kertoa fiiliksiä pyörästä. Pyörä siis varmaan on hyvä, paria puutetta lukuunottamatta. Nimittäin ei vieläkään ole näkynyt. Reissut on vähän kaatunut siihen "no mennään sitten kun saan polen" periaatteella, ja muutenkin vähän tullut väsynyt vitsi.
No, ehkä tää odottimen alkaa jo turhauttaa. Ehkä ens kuussa. Mitenkäs muilla? :D
Noni, nyt kun pyörän ostamisesta on miltei puoli vuotta, niin voisin kertoa fiiliksiä pyörästä. Pyörä siis varmaan on hyvä, paria puutetta lukuunottamatta. Nimittäin ei vieläkään ole näkynyt.
Minkälainen toimitusaika oli lupeissa, kun pyörän ostit ja jos toimitus on viivästynyt, niin onko Polen puolelta tullut minkäänlaista yhteydenottoa?
On sieltä matkan varrella kuulunut kuulumisia, rungossa jouduttiin tekemään muutoksia josta tuli lisäaikaa ja nyt taitaa olla dt swissin kiekoilla toimitusongelmia. Vähän tällaisia starttaus vaikeuksia.
Tieten sitä olisi saanut trekin tai cuben kun olisi menny kivijalkaan ja kantanut pois. Mutta usko kova (kaikista viivityksistä huolimatta) pyörään niin ei tässä oikein muu auta kuin odotella.
Kyllä ne ongelmat on tuolla Kauko-Idän suunnalla, kun ei tuu edes runkoja. Lieneekö kierrätystölkit loppu :p:p...
Itse kyllästyin odottamiseen, ostin jo toisen fillarin, rakennetaan POLE sitten jos vaikka joulupukki tois
Volvospede
01.09.2016, 11.17
Onhan niitä runkoja ja kokonaisia pyöriä tullut jo. Mä luulen että painotus tuotannossa on ollut täpäreissä, niitä kun on tullut ja niiden pääasiallinen sesonki on kesäkausi. Ja fättien taas ajatellaan ehkä olevan enempi talvipyöriä. Vaikka esim mä ajan kaikki ajot fätillä. Onneks meni hermo odotteluun suht ajoissa ja ostin farleyn siksi aikaa kunnes pole tulee, ois tullu liian pitkä ajotauko muuten. Kovia jamppoja muuten tuolla Kaukoidässä, kun tölkitkin on titaania.. tai ehkä ne on vaan paremmat Jaffat semmosissa! :-)
Ketju kait koskettaa tuota Taiga versiota POLEsta, on tullut täysjuustoja ja kaupunkipyöriä...:cool:
brilleaux
03.09.2016, 13.23
Mutta usko kova (kaikista viivityksistä huolimatta) pyörään niin ei tässä oikein muu auta kuin odotella.
Kyllä se odotus palkitaan. :)
Mulla ollut nyt proto lainassa ja viivytyksistä huolimatta olen erittäin tyytyväinen tehtyyn valintaan.
Ei menny vikaan, yhtään, missään. :)
Miksi muut ei ole saanut Polelta pyörää lainaksi että nekin voisi olla tyytyväisiä?
Nyt brille käsi sydämellle ja rehellinen vastaus,Voisitiko olla samaa todellakin samaa mieltä Polesta jos sinullakaan ei olisi sitä tilattua läskiä Spessun myymisen jälkeen?
Kuinkas kauan olisit voinut olla ilman fillaria?
Ostin/tilasin aikoinaan erään toisen merkkisen läskipyörän, kesti ainakin 4-5 kk tilauksesta pyörän saanti. Kyllä silloin ainakin vitutti aika ankarasti, kun pyörä oli koko ajan tulossa, laivat upposi yms ja jäi koko talvi ajamatta.
Ostin/tilasin aikoinaan erään toisen merkkisen läskipyörän, kesti ainakin 4-5 kk tilauksesta pyörän saanti. Kyllä silloin ainakin vitutti aika ankarasti, kun pyörä oli koko ajan tulossa, laivat upposi yms ja jäi koko talvi ajamatta.
Itekin joskus aikanaan odottelin "ihan just tulevia" Sandmanin uusia malleja, tais reilu puolivuotta mennä, ellei enemmänkin.. Sitten ostin "savierk":ltä käytetyn 907:n.. Polen protoa odottelin aikanaan about puoli vuotta (josta pari kk ilman läskiä), ennenkun sain sen lopulta..
Ei siis mitenkään ennenkuulumatonta, mutta erinomaisen ärsyttävää, varsinkin jos ei ole vanhaa läskiä/muuta pyörää ajossa..
Täydet ymmärrykset odotteluun kettuuntuneille, kokemuksesta tiedän ettei se ole kovin kivaa.
Taiga olisi niin kovin kiinnostava jatkumo tuolle ikuvanhalle Puksulle jos budjetissa olisi sopiva momentti. Onneksi nuita ei ole täällä vesijättömailla koeajettavaksi asti.
brilleaux
03.09.2016, 19.54
Miksi muut ei ole saanut Polelta pyörää lainaksi että nekin voisi olla tyytyväisiä?
Nyt brille käsi sydämellle ja rehellinen vastaus,Voisitiko olla samaa todellakin samaa mieltä Polesta jos sinullakaan ei olisi sitä tilattua läskiä Spessun myymisen jälkeen?
Kuinkas kauan olisit voinut olla ilman fillaria?
Ensimmäiseen kysymykseen minä en kai ole oikea henkilö vastaamaan. :)
Samaa mieltä Polesta? Ainakin pyörän sopivuudesta omiin käyttötarkoituksiin, kyllä. Edelleen.
Ja rehellisesti; kyllä tilanne ketuttaa itseäkin. Ei mulla ole omaa pyörää, mulla on pyörä lainassa. SE on eri asia.
Ja varmasti ketuttaa kaikkia muitakin tilanneita viivästymiset. Asiat nyt vaan ei aina juokse kuin kusi laudalla.
Ja en epäile hetkeäkään, etteikö myös Polella tilanne ketuta. Varmasti on saatu selitellä ihan omiksi tarpeiksi..
Edit: Ja musta on helvetin hienoa että meille on Suomeen syntynyt oma, kotimainen pyörävalmistaja. Ja vielä omalle paikkakunnalle. Alkukankeutta on, yrittäminen Suomessa ei varmasti ole helppoa. Varsinkaan tällä saralla.
Ja Polehan on kai onnistunut mainiosti toimittamaan muita pyöriä? Luulen ainakin, faktaa tästä ei ole.
Kun ne muut ei kiinnosta. :)
Ja kuten sanottu, myöhästymiset kyrpii vaikka olenkin ollut onnellisessa asemassa ja saanut pyörää lainaan. Silti, jos oletetaan että en olisi lainapyörää saanut kai mä odottaisin edelleen. Pyörättömänä ja varmasti enemmän kyrpiintyneenä.
Mutta kun vastaavaa pyörää et vaan saa mistään. :)
Ja jos saisikin, haluaisin silti tukea Suomalaista, paikallista merkkiä ja yrittäjää.
Taiga olisi niin kovin kiinnostava jatkumo tuolle ikuvanhalle Puksulle jos budjetissa olisi sopiva momentti. Onneksi nuita ei ole täällä vesijättömailla koeajettavaksi asti.
Olet muuten väärässä ;) kysäses CCG:n Iloisilta veikkosilta
Ööö onko merkkinä sellanen musta tarra jossa printti:
My cycling club has drinking problem.
Voiko olla prospekt tietämättään?
Edit.Hassua ettei edes Markuksella (jälleenmyyjä) ollut Polen fläsää nähtävillä kun keväällä poikkesin tsekaamassa uutta läskiä myydyn tilalle.
Mää luulen että tuo on hiukan sitä samaa skeneä. :)
Onneks voi vapaat rahat laitttaa vaikka koiran hammasremonttiin.
*päätäseinäänmiö*
Möyk:
mää luulen että niitä Toloppia on oikiasti niin vähän ettei joka paikkaan riitä seisoskelemaan. Eiköhän tilanne hiljalleen parane, ei täällä oo edes Ellswortheja koeajettavina ollut vissiiin ikuna. Ja nekin on nykyään muovia (http://www.ellsworthbikes.com/bikes/), pfffht.
Tank Driver
03.09.2016, 21.59
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160903/982bb70cc796272e7dcecaa8803aa4d1.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p4pb13899876/p4pb13899876.jpg
brilleaux
12.10.2016, 09.58
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/taiga.JPGhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/taiga2.JPG
Volvospede
12.10.2016, 10.41
Uijuijui... alkaa lähestyä toimitus! Kuvan runko ehkä S kokoinen, eli ei oo mun jopo. Ehkä brillen pyörä?
Eilen ostinkin jo 800mm stongan tätävarten. Pitää olla sama mihin on jo tottunut että pystyy vertailee trekkiin paremmin.
brilleaux
12.10.2016, 10.53
^onks toi nyt sulle?
Siitä en tiedä mitään. Eletään toivossa. ;)
Mikäköhän tilanne on uusien tilausten kans? Et saiskohan tälle talvea jos vaikka läskistä sattuis innostumaan.
^Tuon kertovaa kristallipalloa ei ole edes vielä keksitty.
Username.
12.10.2016, 16.27
Jos tuota Polea saisi jonkun muun värisenä, esim sinisenä, ostaisin heti!
En menis kyllä tilaan ennenku toimitukset on alkanu. Tai ainakaan maksamaan ettei rahat jää konkurssipesään. Toimitusongelmat on yleensä merkki jostain....
Käy niinku osalle jolla tablettien ennakkotilaajille että jäi tabletit saamatta ja rahat.
Liikuva shikaani
12.10.2016, 20.48
No toimitusongelmia voi kyllä olla monesta syystä varsinkin uuden mallin kanssa esim. Canyon Dude, eikä tiettävästi ollut konkka lähellä!
Itseä hieman häiritsee Polessa se, että ainakin pari päivää sitten netin kautta sai laitettua Taigan ostoskoriin ja tilaus meni maksuvaiheeseen asti ilman minkäänlaista infoa toimitusajankohdasta. Ja sama oli aikaisemminkin eli joskus kesällä. Mielestäni netistä tilattaessa olisi vähintäänkin kohtuullista kertoa arvioitu toimitusaika tilausprosessin alkuvaiheessa. Itsekin olisin talvella Polen Taigan ostanut jos sen varmasti olisi nopeesti saanut, enkä sulje pois sen hankkimista vieläkään vaikka ihan hyvin tuo Salsa Blackborow on läskin paikan täyttänyt.
brilleaux
12.10.2016, 21.17
Itseä hieman häiritsee Polessa se, että ainakin pari päivää sitten netin kautta sai laitettua Taigan ostoskoriin ja tilaus meni maksuvaiheeseen asti ilman minkäänlaista infoa toimitusajankohdasta. Ja sama oli aikaisemminkin eli joskus kesällä. Mielestäni netistä tilattaessa olisi vähintäänkin kohtuullista kertoa arvioitu toimitusaika tilausprosessin alkuvaiheessa.
Tästä pakko olla samaa mieltä.
Kysäiseppäs POLEn miehiltä, saatat yllättyä vastauksesta....
Mä harkitsen uutta täysjoustoläskiä mutta kun se on sellanen vaaleen sininen,huomenna sitten vääränvärisellä pyörällä koeajolle.
Varmaan jotekin tylsän tuntuinen eikä flowsta tietoakaan.
Kona Wo 2016 sininen on yksi hienoimmista ever.Noi samurai fontit aika jees tossa Polessa.
Btw.Miksi postata kuva yhdestä rungosta ilman tarkempaa infoa kun asiakkaat ventannut omiaan ties kuinka kauan.
Vai olikos tää sellanen uppaus /teaser juttu?Sit huomenna voi laittaa kuvan läjästä mysteerisiä pahvilaatikoita.
Mulla on paha aavistus et tää on se runko mikä piti mennä jo Eurobike-messuille....
brilleaux
14.10.2016, 08.18
Mulla on paha aavistus et tää on se runko mikä piti mennä jo Eurobike-messuille....
Ei oo. :D
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_5939.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_5958.JPG
^Sitkeä odotus on näköjään palkittu. On se vaan komeen näköinen:o. Onko toi keskiö kierteellinen, niin kuin specseissä seisoo??
Tuliko näitä enemmänkin?
brilleaux
14.10.2016, 09.21
^Keskiö on kierteellinen, 120mm.
Siitä miten noita on tullu, minä en tiedä mitään. :)
On se vaan komeen näköinen:o
Helvetin komeen näköinen. ;)
On kyllä hieno runko! Minua tuo keltainen väri miellyttää kovasti.
Talvi olisi kyllä hyvä tekosyy rakentaa fat bike. Nyt tarvii vaan keksiä mistä rahat. :(
On kyllä nätti tuo tuotantorunko, enpä osannut arvata, että noin paljon eroaa protosta :cool:
Mites tuo alumiinikeula, onko sille tehty muutoksia proton jäljiltä?
Tuossa ylläkin kyselty, mutta en bongannut vastausta. Mikä näiden saatavuus on?
Talvi olisi kyllä hyvä tekosyy rakentaa fat bike. Nyt tarvii vaan keksiä mistä rahat. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/frown.png
Samoilla linjoilla täälläkin, sen lisäksi mietityttää tuleeko etelään talvea :P
Ps.
Jotenkin näyttää tuossa Polen IG kuvassa, että satulaputki kaartuu vasemmalle seatstayn yläpuolella. Lienee kuitenkin optinen harha, kun eihän tuohon menis edes satulaputki?
Ei ookaan...tänään noudossa Matkahuollosta
brilleaux
14.10.2016, 11.21
Mites tuo alumiinikeula, onko sille tehty muutoksia proton jäljiltä?
Keula on vielä muoveissa, tarkastetaan asia kun ehditään. :)
Pakko kyllä fattari vihaajanakin todeta rungon hienous. Aika turhaa puhua sinisestä konasta tämän rungon yhteydessä.
Username.
14.10.2016, 14.24
Onkos näitä tullut muillekin kuin foorumin Polemainospojulle?
Onkos näitä tullut muillekin kuin foorumin Polemainospojulle?
Emmää mitään oo vielä saanu?! 😁
Volvospede
14.10.2016, 15.20
Ne tulee tilausjärjestyksessä, mä oon vissiin kolmas joka tilas joten seuraavana jonossa..! :-)
Läskimasa
14.10.2016, 17.53
On kyllä hieno runko! Minua tuo keltainen väri miellyttää kovasti.
Sama täällä, kelpuuttaisin. 👍
Mikäs tossa senkun tilaa niin pääsee ajamaan just sellasella kuin haluaa.Ei kai toi hinta voi olla kynnyskysymys ja eikös läskipyörillä ajeta vuoden ympäri eikä tartte vaihtaa heti uuteen.(viimeisintä mallia olevat hipo vaimentimet ja ym joustimet=läskin runkosetti)
Joo onhan toi seat/top tube/ seat stay liitosalue tosi linjakkaan näköinen,kuten myös orkkis täysjäykkä keula.
brilleaux
14.10.2016, 18.50
Mitta vähän vinossa mut tila riittänee Läskimasallekin? ;)
Toi siis kylläkin leveimmältä kohdalta. Mutta antanee viitteitä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_5949.JPG
Tänään jo klo 7:18 julkaistu kuvia rungosta eikä kuitenkaan vieläkään valmiista setupista, mikä siällä Jykylässä nyt maksaa? :)
brilleaux
14.10.2016, 20.07
Kokoaminen menee ensi viikolle.
Katellaan loppuviikosta. :)
Blackborow
14.10.2016, 20.13
Onhan tuo paljon nätimpi kuin protot. Polen kannattaisi päivittää nopeasti kuvat tuotantoversion kuviin ja lisätä saatavuustieto sivuille niin tiedä vaikka..
Runko on kyllä hieno.
Nyt kun vielä näkisi valmiin pyörän kuvan...
[[[ odottaa mielenkiinnolla minkäkokoinen eturatas tuohon mahtuu ]]]
Mä olen siirtynyt hiilikuitu aikaan myös runkojen osalta.Kuis se porttiteoria menikään:stonga,kehät,satula/tolppa,runko ja nyt viimeisenä kammet.
Puoli vuotta sitten Taiga jaksoi kiinnostaa ihan ostomielessä =iscg/kierrekeskiö,olishan noi kivat mutta näemmä ilmakin pärjää OK.Joten se juna meni.
Pitääkö läskipyörässä olla noin monta vahvikepalaa hitsattuna?
Matalat standoverit ja sit sellanen Eiffeltornin mittaiset satulatolpat on trendikäitä ja hienon näköisiä.
Läskimasa
14.10.2016, 21.48
No nyt on reilut tilat. 😛Blackborowissa pysähtyy mitta 140 mm seutuville.
Kai tällainen seikka on nyt kuitenkin tarkistettu ja tieto jostain löytyy?
mutanaama
14.10.2016, 23.03
No ihan normalit, 22,32 ja 42 :)
On toi keltainen hieno, mutta teillä kaikilla on kuitenkin toi keltuainen...
Ei kevein runko, mutta melko tukevan näköistä settiä
Runko + haarukka + lakrut + kilkkeet = 3921 g
( S-koon runko, punnittu Park Tool DS-1 )
Kokoaminen menee ensi viikon loppupuolelle, joutuu lähteen ( pääsee ?? ) lomareissuun perheen kanssa, voihan siinä punaviinilasin kanssa perustella
"kun sattumalta tuli musta runko, sehän kaipaa mustaa Blutoo". Taitaa tulla pitkä viikko.
Vaikka tää rungon odottelu "hieman" venyi, POLEn porukka osaa tuon jälkimarkkinoinnin ;)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18632&d=1476448933
On toi orkkis keula parhautta muotoilultaan ja viimeistelyltään,Mä haluun tollasen.
Älä ny Blutolla pilaa valmiiksi harkittua kokonaisuutta paitsi että ihme kyllä ajelin tossa pari päivää Roxpoxin 120mm
joustavalla läskikeulalla,eikä se tuntunut yhtä pskalta kuin reilu vuosi sitten kun käytössä oli 100mm Salsan OEM Bluto.
Hyviä ajoja toivottavasti ei tunnu liian jämyltä ja raskaalta maastossa.
Mikä osa teiltä puuttuu kun ei voi pistää fillaria läjään ennekuin ensi viikon lopulla?Akselit vai?
brilleaux
15.10.2016, 07.31
^Mulla on stonga valmiina. Ja akselit. Muut hilut on tulossa (toivottavasti) ens viikolla.
Ja mikäs kiire tässä enää on? Tottunu jo odottamaan. :D
Ja onhan tässä tosiaan ihan muutakin elämää arkiaskareineen. :)
Älä ny Blutolla pilaa valmiiksi harkittua kokonaisuutta
Mä ajoin lainaprotolla sekä jäykällä että Blutolla(tosin vain 80mm) ja en omaani Blutoa laita. Ainakin 80mm tuoma lisäarvo on olematon. Ja toisekseen sais olla tukevampi.
Luulen että oma Taiga pysyy jäykkänä. Jos joskus vielä joustokeppiä halajan se on joku muu kuin bluto. Ja sillä pitää pystyä ajamaan ympäri vuoden.
Ja mielellään ilman huoltamista. :D
Orkkisnokasta kuvat vielä:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161015/412b9b5838bcf20c1a64c2c67a596f55.jpg
noniinno
15.10.2016, 09.28
Aika hevi on kyllä runko. Taidan skipata, ja odottaa kuituversiota. Kuvien perusteella asiallisen näköinen laitos.
Aika hevi on kyllä runko. Taidan skipata, ja odottaa kuituversiota. Kuvien perusteella asiallisen näköinen laitos.
Pitkä geo, reilu rengastila, alumiini ja alamäki.
Takuulla oikea ratkaisu jättää paino pois tuosta kaavasta.
Volvospede
15.10.2016, 10.24
Juurikin niitä speksejä mitä mä rungolta haluan. Kun esim takahaarukka fleksaa kuin nuudeli, tulee väkisin mieleen eikö tähän ois voinu muutaman kymmenen grammaa lisätä ettei rengas ottaisi runkoon. Ja kun takahaarukka menee poikki, ei satakaan grammaa kuulostais pahalta. :-) siis vanhassa mankelissa kävi noin. Nykyinen läski on jo parempi ja Polen pitäis olla vielä siitä askel parempaan suuntaan mun käytössä, mut askeleen kokoa ei vielä tiedä.
Tuota noin,on mullakin ollut flexaavia runkoja ja kun yritti mahduttaa liian isoa rengasta niin sittenhän se nappasi runkoon kiinni.Tehtaan spekseillä ei mitään ongelmia.
Toki markkinoilta löytyy sellaisia ffillareita joita ei uskalla jättää edes aurinkoon nojaamaan ettei ole kuin hitsauslankakerä jäljellä kun tulee kal..eiku munkkikahviltauolta takaisin.
Ratakiskomaisella jäykkyydellä/painolla tuollaisia ongelmia ei ilmene niin helposti mutta ovatten sitten muuten rankkoja ajaa.
Parilla ko tyylisellä ajellut sen 1-1.5 tuntia riittää ja kuski ihan finaalissa.Keposammalla ja pehmeemmällä heittää saman setin lähes parin kertaan.
Kumpi lienee parempi tai sopivampi ratkaisu?Kuskihan sen päätää ja onneksi valinnanvaraa löytyy.
Jäykkis runkoa en ole saanut rikki ikinä,täysjoustoja useammankin,nojaa onhan tuo ajaminenkin nykyisin sellasta pappakruisailua.
Polelta fixua on tehdä erilainen runko ratkaisu ,sille löytyy varmasti oma ostajakunta.
Kyllä sininen väri olisi sopinut myös kotimaiseen fillarimerkiin ja etenkin varustettuna HEIJASTAVILLA puhtaan valkoisilla valkoisilla logoilla.
Tähän sittenkuva ei_samana_päivänä puhuttavasta pyörästä,viimeistelyn jälki on katsojan silmässä.
http://www.konaworld.jp/detail/thumbs/wo-10.jpg
Läskimasa
15.10.2016, 11.05
Mites toi etuhaarukka, ei istu rungon muotoihin oikein mitenkään (ks. tompulan kuva), ei taida kyllä olla ihan pohjassakaan. Wo:ssa taas sulautuu eri nätisti (haarukan putki alhaalta yhtä leveä kuin pyörän emäputki), kuten nykyään melkein kaikissa.
brilleaux
15.10.2016, 11.09
Miten niin ei istu? Ja ei kai tässä mitää muotoilupalkintoja ole tarkoitus hakea. Se on paksupyörä. Mun mielestä ihan hjuva. Tarkoituksenmukainen haarukka. Toisekseen koko värkkiä ei edes näe ajaessa. [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Keskiö on kierteellinen, 120mm.
Siitä miten noita on tullu, minä en tiedä mitään. :)
Helvetin komeen näköinen. ;)
Ai ei vai sillä ulkonäöllä ollutkaan merkitystä tuolla edellisellä sivulla?:)
Nyt susta tulisi hyvä hiihtoniilojen dopinglääkäri.
Eiku oikeesti onnea uudelle fillarille.Sä oot ollut käsittämättömän kärsivällinen ja true fanboy,ite en olisi pystynyt moiseen.
kyl mäkin olen aina samaan tyylin täpinöissä uuden fillariroinan kanssa.:)
Unohda se muu elämä välillä sillä eikös sen ikioman kanssa tartte tehdä sinunkaupat.
Kyllä siihen varmaan menee isompikin ratas, kun chainstayt on kilometrin pituset.
hyvän näkönen kyllä vrt Polen täysjoustot.
Entäs toi iso rengastila ja vahva runko,Syökö ne ketjulinjaa ja/tai rataskokoa snadimmaksi?
Jos se ns ylimääränen hukkapätkä on tuota kapeempaa osiota, suoraan bb:n takana ;D
Tuo väri on hieno!
Isoilla kumeilla ja sopivasti mustia yksityiskohtia lisäämällä tästä voisi syntyä oiva Catepillar henkinen polunhoitopolkupyörä!
Onko kumpikaan rungon saaneista punninnut runkoa ja keulaa erikseen?
Volvospede
15.10.2016, 11.53
Tuota noin,on mullakin ollut flexaavia runkoja ja kun yritti mahduttaa liian isoa rengasta niin sittenhän se nappasi runkoon kiinni.Tehtaan spekseillä ei mitään ongelmia.
Toki markkinoilta löytyy sellaisia ffillareita joita ei uskalla jättää edes aurinkoon nojaamaan ettei ole kuin hitsauslankakerä jäljellä kun tulee kal..eiku munkkikahviltauolta takaisin.
Ratakiskomaisella jäykkyydellä/painolla tuollaisia ongelmia ei ilmene niin helposti mutta ovatten sitten muuten rankkoja ajaa.
Parilla ko tyylisellä ajellut sen 1-1.5 tuntia riittää ja kuski ihan finaalissa.Keposammalla ja pehmeemmällä heittää saman setin lähes parin kertaan.
Kumpi lienee parempi tai sopivampi ratkaisu?Kuskihan sen päätää ja onneksi valinnanvaraa löytyy.
Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, eikä mitään ratakiskomaisuutta haettu. Mutta se takahaarukan sivusuuntainen jousto oli jostain toiselta planeetalta ja enemmän ajettaessa aiheutti haarukan murtumisen. Uus takuurunko oli vielä pehmeämpi, eikä ehtinyt murtua, mutta aiheutti kyllä hilpeyttä porukkalenkeillä kun sitä esitteli. :-)
Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, eikä mitään ratakiskomaisuutta haettu. Mutta se takahaarukan sivusuuntainen jousto oli jostain toiselta planeetalta ja enemmän ajettaessa aiheutti haarukan murtumisen. Uus takuurunko oli vielä pehmeämpi, eikä ehtinyt murtua, mutta aiheutti kyllä hilpeyttä porukkalenkeillä kun sitä esitteli. :-)
Mistä pyörästä tarkalleen ottaen puhutaan?:rolleyes:
Volvospede
15.10.2016, 12.01
Mistä pyörästä tarkalleen ottaen puhutaan?:rolleyes:
Specialized fatboy 2015.
Edit: hyvä pyörä ajaa ja kevyemmälle kuskille tai käytölle ihan ookoo peli.
brilleaux
15.10.2016, 12.45
Tuo väri on hieno!
Isoilla kumeilla ja sopivasti mustia yksityiskohtia lisäämällä tästä voisi syntyä oiva Catepillar henkinen polunhoitopolkupyörä!
Mahtava idea! ;)
Toi siis kylläkin leveimmältä kohdalta. Mutta antanee viitteitä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/IMG_5949.JPG
Joko tuohon mahtuu tämä kiinalaisten iso Yeti-rengas tai jonkun muun valmistajan (mahdollisesti joskus valmistukseen tuleva) vastaava?
https://www.instagram.com/p/BJ0Dkm1ByTi/
Joku kyseli rungon painoa, 2620g taka-akselin kanssa, etuhaarukka 1170g akselin kanssa, ohjainlaakerit 111g, nippelit runkoon 20g
Pikakasaus, tolppa ja penkki ainakin vaihtuu, kun lapinpolttajat saa läheteltyä seuraavaa lastia. Tuo satulaputki kun muuttui protosta 31.6 => 30.9 mm
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18638&d=1476529768
Rattaana ( Cinch-kammet ) sopii pyörimään n. 140 mm rieska, mitä se sitten hammaslukuna tekee. Kuvassa 28 ovulaatio
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18639&d=1476529793
Tuossa mainittiin tuo keulan epäjatkuvuuskohta, kieltämättä sopivampiakin ratkaisuita silmään on markkinoilla nähty
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18640&d=1476529820
Paino noilla kilkkeillä 12.4 kg
brilleaux
15.10.2016, 15.33
^Kauhee ankkuri. ;)
Löytyiskö kuvaa ketjulinjasta kun on ääriasennoissa.
Onko toi flipattu 28 wolffin eturatas?Toimisko 32 ovaali ei flipattuna?
JohannesP
15.10.2016, 15.48
Käsittämätön epäonnistuminen tuo keula ulkonäöllisesti. Toivottavasti korjaavat seuraaviin malliin paremmin istuvan. Vaikka kuinka väittäisi ettei ulkonäöllä ole väliä niin kyllä sillä silti on suurimpaan osaan ostajista vaikka kyseessä on läski.
brilleaux
15.10.2016, 15.55
Käsittämätön epäonnistuminen tuo keula ulkonäöllisesti. Toivottavasti korjaavat seuraaviin malliin paremmin istuvan. Vaikka kuinka väittäisi ettei ulkonäöllä ole väliä niin kyllä sillä silti on suurimpaan osaan ostajista vaikka kyseessä on läski.
Ai fillaria ei voi ostaa jos keulan ja rungon keskinäinen istuminen on esteettisesti "epäonnistunut"?
C'mon! :D
Ei ole todellista. :D
brilleaux
15.10.2016, 16.00
Paino noilla kilkkeillä 12.4 kg
Saakohan tuota DT:n kiekoilla ja 2XL:llä jo 15 kiloon? ;)
Ai fillaria ei voi ostaa jos keulan ja rungon keskinäinen istuminen on esteettisesti "epäonnistunut"?
No pitäiskö sitten ostaa se fillari esim.keltaisen värin tai muuten helvetin hienon ulkonäön perusteella?
Kyllä kai sen ostaa voi, mutta näyttäähän toi keula siltä kuin olis korista napattu joku halvin kiinalainen keula muuten hienoon runkoon.
Tuskin se kustannuksia olisi juuri nostanut vaikka keula olisikin ulkonäöllisesti paremmin pyörään sopiva.
JohannesP
15.10.2016, 16.25
En mä missään kohtaa sanonut ettei sitä saisi ostaa ja talouden näkökulmasta vaan hyvä jos ostetaan mahdollisimman paljon ja tuetaan suomalaista suunnitelutyötä. Toivotan Polelle kireitä siimoja ja markkinoinnista ovat ainakin onnistuneet niinkuin mitä ulkomaalaisiin medioihin ovat saaneet pyöriään testeihin.
Tässä kohtaa ota huomioon ne suuret markkinat joilla on enemmän vetovoimaa mitkä myös määrittää tuleeko Polesta jonakin päivänä jotakin vai jääkö vain autotallipajaksi. 1199€ hintaan alumiinirungolla voisi odottaa saavansa erittäin viimeistelty ja viimesen päälle hiottu tuote. Katso esim tuota edellisen sivun Konaa ja sen jälkeen tompulan kuvaa keulasta. Ohan toi Pole nyt ihan jäätävä kun ei näytä istuvan rungon kanssa yks-yhteen muuten kuin väri on sama ja ronski muotoilu.
Btw onko tässä Polen nettisivujen kuvassa muuten sama keula kuin tompulan kuvassa? Tässä myyntikuvassa keula näyttää normaalilta ja siltä kuin se olisi suunniteltu runkoon. Pahoittelen mielipahaa jos vain kuva on hämännyt. Muuten en ymmärrä tätä hieman liian henkeen ja vereen muodostuvaa fanitusta.
https://www.polebicycles.com/wp-content/uploads/2016/01/Pole-Taiga-Frameset-with-fork.jpg
Jos vertailtasiin keulan ulkonäköä joihinkin muihin kuin halppis Konaan niin sitten ei näytä enää niin kököltä?907 tulee mieleen ekana noista ns.paremmista fillarimerkeistä.
Mistäs sen tietää kuinka hyvä tollanen on ajaa,Itellä on aina törkeimmän näköiset kätöstelyt fillareissa mutta mä en hehkuttakaan kuinka helvetin hienoja ne ovat.
Protossa ja tuotantoversiossa on eri muotoinen emäputki, proton on alapäästään sirompi..
Kuntoilija
15.10.2016, 16.43
Kyllä tuo keulan istuvuus runkoon on ruma ainakin ei fanboyn mielestä. Keulaputki ja ilmeisesti laakerityyppi on vaihtunut protoon verrattuna ja tuossa yhteydessä ei ole huomattu tehdä keulalle tarvittavaa fiksaatiota.
Ei 907 :ssa noin kökkö liitoskohta ole, joskaan ei täydellinen. Kuitukeulalla on sitten "saumaton".
Blackborow
15.10.2016, 16.47
Ei ole todellista. :DPole mainostaa itseään High End pyörämerkiksi niin silloin voisi odottaa, että kaikki yksityiskohdat on hiottu kohdalleen...
Itselleni tuo ei toki mikään pyörän ostamista estävä asia ole, mutta siltikin pistää silmään. Ehkä pitäisi vaan alkaa fanittaa jotain ja sulkea silmät kaikelta mikä ei miellytä...
Mutta onhan tuo nyt aivan käsittämättömän ruma.
Läskimasa
15.10.2016, 17.21
Näinpä, ei nyt ihan käsittämätön, mut mokaks laskisin. Kun ei se valmistuskustannuksia lisää varmaan mitenkään (mitä nyt designin muutoksen kulut) tehä haarukka istuvaks. Runko muuttunut sitten proton, mut haarukka unohtunut päivittää ainakin tähän ekaan tuotantoerään.
Mites tähän muut kiinteet haarukat istuu? Tän AC-mitta (511 mm) kun on vähän tavanomaista pidempi (loivemman keulan takia). Menee tietty, mut kulmat menee pystympään.
Voee, onpa kyl keula ruma. Pitää varmaan joku joustokeppi siihen hankkia.
noniinno
15.10.2016, 19.12
Eikös tuo Pole ole joku muotoilutoimiston johdannainen. Osaavat muotoilla varmasti, mutta kiinalainen tuotantolaitos saattaa veloittaa mukavasti tavallisuudesta poikkeavasta designistä, mitä tuohon haarukkaan tulee. Eikä noilla tuotantomäärillä auta mennä lyömään nyrkkiä pöytään. Onhan tuo tosiaan jäätävän hintainen peltirungoksi, mutta kyllä hyvästä designista kannattaa maksaa jos noita ominaisuuksia pyörässään tarvitsee. Kilpailu on kovaa, ei Pole ainoa hyvin suunniteltuja tuotteita tekevä firma ole.
Tuollaista rengastilaa ei kovin monessa läskissä taida olla?
Onko tuo haarukan ohjainputki kartioitu? Näyttää, niin kuin olisi suora putki laitettu ja jollain adapteririnkulalla sovitettu.
No nyt on kyllä sinulla polen lasit aika syvällä päässä.
Meillä on töissä myöskin yksi kaveri, jonka pojilla on bemari. Bemari on paras.
Keskustelu kiitää, koitellaan vastailla
Ketjulinjakuvia, en tiedä saako kukaan mitään selvää....
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18642&d=1476544968
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18641&d=1476544944
Tuossa sijaispyörä FELTissäkin menis keulaa juuri sopivasti 62 mm halkaisijaan, värjäytyyköhän tuo mustaksi :rolleyes::rolleyes:
Keulaputki on muuten POLEssa kartioitu
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18643&d=1476544991 +
Tuossa oikeampaa rengastusta runkoon, paino DTSwiss vanteilla + BUD + LOU ja sisureilla 14 kg
Äkkiä mittailemalla renkaan keskiöstä ketjuun 67,5 mm, olikos 2XL 130 mmm leveä ??
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18644&d=1476545019
Onko tuo haarukan ohjainputki kartioitu? Näyttää, niin kuin olisi suora putki laitettu ja jollain adapteririnkulalla sovitettu.
Minäkin katsoin, että tuossa ylempänä olevassa mainoskuvassa olisi suora 1/8" laakerointi rungossa, johon tuo ohut haarukka sopii? Lopulliseen versioon on sitten vaihdettu tapered runko, mutta haarukka on jäänyt vanhaksi.
Mutta ei kai se noin voi olla, koska kemizillähän taisi olla bluto protossa paikallaan?
Minäkin katsoin, että tuossa ylempänä olevassa mainoskuvassa olisi suora 1/8" laakerointi rungossa, johon tuo ohut haarukka sopii? Lopulliseen versioon on sitten vaihdettu tapered runko, mutta haarukka on jäänyt vanhaksi.
Mutta ei kai se noin voi olla, koska kemizillähän taisi olla bluto protossa paikallaan?
Kuten tuolla aiemmin jo yritin sanoa, protossa ja tuotantomallissa on eri muotoinen emäputki, molemmat tapered putkelle.. Tuotantoversion emputki lienee yhtenevä evolinkkien kanssa..
Hääppönen
15.10.2016, 21.14
Tämä on jo täysin uskonnollisella tasolla. Maapallo on litteä, allah rulettaa ja amishit ovat asian ytimessä. :cool:
Kuten tuolla aiemmin jo yritin sanoa, protossa ja tuotantomallissa on eri muotoinen emäputki, molemmat tapered putkelle.. Tuotantoversion emputki lienee yhtenevä evolinkkien kanssa..
Luin kyllä tuon. En vain oikein tajunnut miten noin iso ero voisi tulla alapäähän, jos molemmissa on sama laakeri. Kaulaputkea on ilmeisesti vahvistettu protosta aika paljon.
Proto on näköjään 44mm emäputkella ja uus on zs 56? Eli keulaa on tipautettu n.12mm uudelleen suunnittelulla.
Proto on näköjään 44mm emäputkella ja uus on zs 56? Eli keulaa on tipautettu n.12mm uudelleen suunnittelulla.
Ja proton 80mm bluto vaihtunut 100mm versioon..
Ok, eli laakerikokoa on tosiaan vaihdettu, mutta unohdettu muuttaa keulan halkaisijaa samalla. Varmastihhan tämä on huomattu ja korjataan seuraaviin malleihin.
Ok, eli laakerikokoa on tosiaan vaihdettu, mutta unohdettu muuttaa keulan halkaisijaa samalla. Varmastihhan tämä on huomattu ja korjataan seuraaviin malleihin.
Mistäs sen tietää kun arvon foorumilaiset ajoi suunnittelijan pois.
hänkin voi muuttaa ihannettaan tms...
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/0223_8257.jpg
No joo, samahan se mitä tuossa on käynyt. Lopputulos on kuitenkin nyt paljon parempi, mitä suoralla emäputkella oleva proton runko.
Häh,Ei kai täältä ketään oikeesti pois ole ajettu?
Blackborow
15.10.2016, 22.55
Kai se on poisajamista kun kaikkea mitä kirjoittaa ei niellä sellaisenaan.
Volvospede
15.10.2016, 23.01
Käsitettävä epäonnistuminen surlyltä? :p
No jaa en muista että kukaan olisi kehunut ITC:tä maailman parhaaksi läskipyöräksi,ei edes suunnitelija.
Volvospede
15.10.2016, 23.17
En tiedä oisko semmonen mahdollista, mutta olis varmaan melkonen pyörä joka miellyttäis jokaista foorumitietäjää samanaikaisesti. Toi pole on nyt tommonen ja osalle porukasta sopii kuin nyrkki silmään. Jos taas pyörä ei miellytä, niin kannattaako siihenkään liikaa takertua. Fanittaa sit semmosta joka miellyttää.
Kappas näemmä tuolta edelliseltä sivulta onkin kadonnut viesti.
Who cares.ride on.
Kai se on poisajamista kun kaikkea mitä kirjoittaa ei niellä sellaisenaan.
Niinno, jotku ne vaan on hyviä nillittäjiä ja siihen ne "hyvät" ominaisuudet jää.
miksei yrittäjän anneta tehdä sitä mikä on kiinnostavaa. Jos nyt ei jostain lakipykälästä jotain ymmärrä kun yrittää suunnitella ammatiks fillareita, niin onko se niin kauheeta.
Niinno, jotku ne vaan on hyviä nillittäjiä ja siihen ne "hyvät" ominaisuudet jää.
miksei yrittäjän anneta tehdä sitä mikä on kiinnostavaa. Jos nyt ei jostain lakipykälästä jotain ymmärrä kun yrittää suunnitella ammatiks fillareita, niin onko se niin kauheeta.
No juu, ja se viimeinen niitti taisi olla jonkin aktiivin uudella nikillä nimettömä kirjoittama kettuilu apurahojen laillisuudesta.
Ruma keula on ruma mutta enemmän kiinnostaa millanen se Pole on poluilla? Eikö kukaan oo vieläkään käyny ajamassa?
EDIT: Siis joku muu kuin lähettiläs/mainosmies/tms.
Disclaimer: Ajan sinisellä Konalla jota on porukkalenkillä sanottu "avaruusalukseksi" ja päälle vielä kuittailtu Deore tason osista. Harmittaahan se koska jäi kysymättä oliko niinku Enterprise vai Apollo 13.
Kunhan ajat liki 10 vuotta vanhalla jometrialla (http://ep1.pinkbike.org/p5pb8140899/p5pb8140899.jpg)niin alat ymmärtää tätä vimppahumppakeskustelua.
No jaa en muista että kukaan olisi kehunut ITC:tä maailman parhaaksi läskipyöräksi,ei edes suunnitelija.
ICT:n geometria on kyllä minun mielestäni varsin onnistunut. Mukava ja vakaa ajettava, olisi vieläkin tallissa jos olisi saanut jotenkin 5kg kevyemmäksi:)
mutanaama
16.10.2016, 01.40
Ruma keula on ruma mutta enemmän kiinnostaa millanen se Pole on poluilla? Eikö kukaan oo vieläkään käyny ajamassa?
EDIT: Siis joku muu kuin lähettiläs/mainosmies/tms.
Disclaimer: Ajan sinisellä Konalla jota on porukkalenkillä sanottu "avaruusalukseksi" ja päälle vielä kuittailtu Deore tason osista. Harmittaahan se koska jäi kysymättä oliko niinku Enterprise vai Apollo 13.
Ei se paska ole.
Ihmetten jos tänne joku kokemuksiaan kertoilee.
Harmi ettei omia vanhempia viestejään näemmä voi poistella.
Moderaattorille esitän tässä pyynnön josko poistaisi ketjusta kaikki viestini.
Onnistunee? Myös lainaukset jossa laittamiani kuvia näkyy.
Jos noin toimitaan niin samalla kerralla voi poistaa myös mun viestit.
Pöööh. Miksi, ei varmaan kannata pienen porukan napinasta mieltään pahoittaa. Kyllä (ainakin kuvittelisin) täällä moni odottaa ihan vakavissaan kommentteja siitä miltä pyörä tuntuu.. Makuasioita nekin vähän, mutta vähemmän kuin ulkonäkö. Omaan silmään pole on ok, tosin fillarin ulkonäkö kiinnostaa kuin kilo kiviä. Kunhan se toimii.
Kaveri kattoi Mondrakerin täpärin kuvaa ja tuumas jotta on ruma kyttyrä. No onhan se, mutta jos en olis ostosteni kanssa niin kolmen vaiheilla, olisi pyörä lähtenyt matkaan samoin tein. Jos jollekin keulan sovitus on oleellisempaa, niin varmaan valkkaa jonkin muun. Tähän lähtöön en ole polea hommaamassa, mutta jos läski taloon tulee ja siitä innostuu, niin tuohan on vahvoilla seuraavaksi vaihtoehdoksi.
Taitaa kaikki jotka saa taigan olla lähettiläitä tai fanboyita, koska on tullu sen verran mutkia matkaan. Eihän kukaan oikea ihminen jaksaisi odottaa näin pitkään. Joten kannattaa olla kriittinen lähiaikojen kokemus postauksiin.
Ja kyllä, minullekin on pyörä tulossa, joten yhden asteen fanboy täällä huutelee.
Voin pyytää kaveria kirjoittamaan tänne kokemuksia kun annan ajaa. Vai olisko parempi jos joku ei tuttu, koska silloin ei voisi olla minun ja ajajan välillä mitään tunnesiteitä? Tai miten olisi jos itse ajaisit. Mun pyörää saa tulla potkimaan sitten kun se tulee. L koon pyörä Oulussa.
Uskoisin silti ettei kannata kovin positiivisessa sävyssä kirjoittaa kokemuksista,koska leimaantumisen vaara on suuri.
Läskimasa
16.10.2016, 10.26
Tuossa mainittiin tuo keulan epäjatkuvuuskohta, kieltämättä sopivampiakin ratkaisuita silmään on markkinoilla nähty
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18640&d=1476529820
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/02/0223_8257.jpg
Eipä tuo istunut Blackborowinkaan haarukka ihan parhaiten:
https://www.bike24.com/i/p/3/6/112363_00_d.jpg
Toisin kuin tän vuotinen kuituinen:
http://www.charliethebikemonger.com/ekmps/shops/bikemonger/images/salsa-blackborow-frameset-2016-10338-p.jpg
No joo, jatketaan, ei saa Brille hermostua kritiikeistä, eikä jättää missään nimessä jättää postaamatta kuvia pyörän kasauksesta. 😁 Kovasti kiinnostais nähdä ja kuulla minkälainen pyörästä tulee.
Ei nyt pidä olla niin herkkänahkainen. Mielenkiinnolla tätä seuraan koska kyseessä on kotimainen suunnittelu. Koeajomahdollisuudet lienevät lähellä nollaa toistaiseksi, siksi täällä ajankuluksi louskutellaan leukoja ja tiiraillaan kuvia suurennuslasin kanssa :-)
Blackborow
16.10.2016, 10.40
Mun pyörää saa tulla potkimaan sitten kun se tulee. L koon pyörä Oulussa.
Ilmoittelehan kun tulee niin pidetään renkaanpotkijaiset.
No joo, jatketaan, ei saa Brille hermostua kritiikeistä, eikä jättää missään nimessä jättää postaamatta kuvia pyörän kasauksesta. Kovasti kiinnostais nähdä ja kuulla minkälainen pyörästä tulee.
Ei nyt pidä olla niin herkkänahkainen. Mielenkiinnolla tätä seuraan koska kyseessä on kotimainen suunnittelu. Koeajomahdollisuudet lienevät lähellä nollaa toistaiseksi, siksi täällä ajankuluksi louskutellaan leukoja ja tiiraillaan kuvia suurennuslasin kanssa :-)
Jäitä hattuun tosiaankin. Vanha sanonta pätee: koirat haukkuu, karavaani kulkee.
Läskimasa
16.10.2016, 10.48
Äkkiä mittailemalla renkaan keskiöstä ketjuun 67,5 mm, olikos 2XL 130 mm leveä ??
On. Ja 800 mm korkee.
J.Kottenberg
16.10.2016, 10.59
Toivotaan ettei kukaan muu Polen lisäksi saa ikinä päähänsa ajatusta alkaa valmistaa pyöriä Suomessa.
Läskimasa
16.10.2016, 12.31
Mä en vaan katso tarpeelliseksi postailla mun pyörästä tähän ketjuun enää mitään.
😳😢
No jospa joku toinen sitten.
Pikalenkki tehty eilen, ajoin mää aikanaan protollakin pari päivää, joten mää taidan leimattu mies.
Tulee olemaan varmasti mielenkiintoinen ohjastettava.
Pyörä on helppo hitaassa vauhdissa, sillä kikkailee hyvin hitaita paikkoja. Kuitenkin sietää vauhtiakin tarpeen tullen. Mää ajoin vaan 2 km, nyt viikon tauko kommentteihin.
Penkin paikka tuntuu oudolta, toivottavasti siihen tottuu...
Oulunjulli
16.10.2016, 17.04
Toivotaan ettei kukaan muu Polen lisäksi saa ikinä päähänsa ajatusta alkaa valmistaa pyöriä Suomessa.
Tai toivottavasti ne pyörät ei ainakaan herätä yhtään väärää mielipidettä keneltäkään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.