Näytä tavallinen näkymä : Zwift.com
Sivut :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
12
Mulla AppleTV 4k alkoi päivittää itse itseään kesken Zwiftillä ajetun 60min maksimitestin. Tunne oli sanoinkuvaamaton sillä hetkellä kun ruutu meni mustaksi ja päivityspalkki ilmestyi näkyviin, tuollaista testiä kun ei ihan heti halua aloittaa alusta.
Onneksi Elite Suito piti päivityksen ajan watit ennallaan ja testi jatkui, vastus muuttui hetkellisesti vain silloin kun AppleTV reboottasi itsensä ja Zwift piti käynnistää uudelleen. Ei mennyt veto pilalle.
tri-nisti
10.01.2020, 14.13
Taitaa olla parempi pysyä läppärillä vielä toistaiseksi eikä kiirehtiä Apple TV:n hankkimista. Zwift ei ainakaan vielä tue Android TV:tä eli DNA-hubin kautta se ei harmi kyllä toimi.
Itselläni on iso telkkari fillarin edessä ja läppäristä kaapeli telkkariin. Koskaan ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa sen kanssa. Mitäköhän tuo Apple tv oikein tekee? Pakko kysyä, kun en tiedä?
Juha Lehtinen
10.01.2020, 15.41
Itselläni Asuksen läppäri aiheutti kaikenlaista päänvaivaa itse Windows 7:ssa ja Zwiftissä, usein tuli sininen ruutukin yms. Viime vuonna ostin macbook pro:n ja ongelmat ovat pysyneet toistaiseksi pois. Ennen sessioita tarkistan aina hyvissä ajoin uudet päivitykset ettei jää eventit ajamatta.
Tuo apple tv taitaa olla edullisin tapa saada isolle ruudulle kuva? Itsekin pyöritän läppärillä, mutta jos on yhtään enempi populaa ajossa niin tökkii kyllä välillä aika lahjakkaasti.
Tuo apple tv taitaa olla edullisin tapa saada isolle ruudulle kuva? Itsekin pyöritän läppärillä, mutta jos on yhtään enempi populaa ajossa niin tökkii kyllä välillä aika lahjakkaasti.
Pakko vielä vähän vaivata tällä asialla. Eikö se kaapeli telkkarin ja läppärin välillä ole kuitenkin edullisin. Kaapeleitahan on nurkat väärällään joka kodissa. Minulla ei Zwiftin väkimäärä ole mitenkään tökkivästi vaikuttanut telkkarin Zwift kuvaan. Keskikerroksessa normaali nettiyhteys. Sieltä se betonin läpi löytää aina alakerran läppärin ja läppäristä kaapelilla kuva telkkariin.
Juha Lehtinen
10.01.2020, 17.04
Jos on uutta televisiota hankkimassa tai on onnekas ja on jo uudehko tv missä on airplay tuki niin tuo olisi siistein tapa saada kuva isolle näytölle vaikkapa tabletilta tai kännykältä.
Pakko vielä vähän vaivata tällä asialla. Eikö se kaapeli telkkarin ja läppärin välillä ole kuitenkin edullisin. Kaapeleitahan on nurkat väärällään joka kodissa. Minulla ei Zwiftin väkimäärä ole mitenkään tökkivästi vaikuttanut telkkarin Zwift kuvaan. Keskikerroksessa normaali nettiyhteys. Sieltä se betonin läpi löytää aina alakerran läppärin ja läppäristä kaapelilla kuva telkkariin.
olisin tietysti voinut kirjoittaa edelliseen viestiin mitä ajattelin, että jos ei ole tietokonetta käytössä niin silloin Apple TV lienee edullisin. Eikös sen saa alle 200e.
Jos joku setup toimii, niin ei mun mielestä kannata pelkästään päivittämisen ilosta alkaa säätämään.
En tiedä sopiiko aikavyöhykkeisiin, mutta mä olen ajanut 3R 100km lenkkejä nyt peräkkäisinä viikonloppuina. Ne ovat olleet aika hyviä. Viikko sitten 2,5 w/kg ryhmässä mulla oli 2,8 w/kg keskiteho, mutta toi sisälsi jonkun reilun 10 minuutin takaa-ajon vessatauon jälkeen. Eilen ajoin 3 w/kg ryhmässä 1,5 tuntia kunnes piti käydä vessassa ja siihen mennessä mun keskiteho oli kutakuinkin 3,1 w/kg. Ei tuntunut jaloissa olevan takaa-ajotehoa eilisellä lenkillä.
Nyt on koeajettu Japanin 105km lenkki. Sopii jollekin B luokan kuskille ”rajoitetuksi kisaksi” KOMit ovat vapaata vauhtia ja loput ajetaan häröpallomaisesti ja tehot pyörii jossain 2,5-3 w/kg holleilla. Saatan ajaa tämän uudestaankin, riippuen valitusta reitistä. 3R on mun mielestä edelleen parempi ”hyväkäytöksinen” lenkkivauhtinen lenkki.
Liimis22
16.01.2020, 00.23
No nyt oli eka vähän haastavampi kokemus swiftin kanssa,
Poika ajeli lämmittelyä pikkuwateilla ergmodessa wahoon oman appin kautta ensin ja katseli samalla leffaa noin 40 min.
Leffan loputtua zwift tulille, ja koska kello paljon niin jon's short treeni valittiin erg modessa:D
-zwift appletvstä käyntiin, wahoon appi pois päältä puhelimesta, kickr coresta piuha irtri ja takaisin päälle, powermeterin kautta parittui kickr ja kadenssianturi normaali kuvio...
-puhelimesta companion appi käyntiin ja sykemittari sen kautta parittui normaalisti
- treeni käyntiin watopian flatillä ekan viidenminuutin lämmittelyn jälkeen kun piti tarjota watteja interwalleissa niin sykkeet ja watit hävisi ja companion appi jotenkin "boottasi itsensä/putosi swiftin kyydistä".
-kahden interwallin jälkeen hätä ja vitutus juniorilla melkoinen :D kun juuri kun saa runtattua watteja liikkeelle avatar heittääkin jalan maahan.
- kävin sit katsomassa appletv:n menun kautta paritukset ja kertaalleen irroitin sykemittarin ja paritin uudelleen ja jatkettiin harjoitusta mutta sama jatkui melkoisen pahana ja interwalli treeneistä ei tullut yhtään mitään kun ilmeisesti companion appi tippui kyydistä melko tiheään.
Ajatuksia mistä johtuu?
Vaimon puhelimesta ja omasta bluetooth oli pois päältä varmuuden vuoksi ja läppärikin oli nukkumassa, ainoa normaalista poikkeava tilanne oli se että poika kuunteli musaa samalla airpodeista jotka tavallaan on bluetooth vehkeet, applewatchikin siinä taisi olla ranteessa.
Kalustona siis:
appletv4k jossa swift asennettuna
kickr core
wahoo cadenssianturi ja wahoo hrm
iPhone8 jossa companion appi
Androidin Companion -appi on eilen ja tänään sekoillut minullakin. Sykkeet tulevat Zwiftiin Companionin kautta. Homma lähtee rullaamaan aluksi ja sykkeet näkyvät, mutta sykkeet häviävät pian kokonaan eikä niitä enää saa takaisin.
Liimis22
16.01.2020, 00.52
ok vissin täytynee käynnistellä välillä laitteita uudestaan ja katsoa kuinka käy, mutta raastavan näköinen on pienenmiehen ilme kun tuuttaa täysillä menemään ja avatar pistää jalan maahan :D
imartika
16.01.2020, 16.19
Eilen oli vastaava tilanne itselläkin. Boottasin jopa tab:n (Zwift) ja puhelimen (Companion) jne eikä vaikutusta. Väliin Kickr:n kadenssi antoi jotain lukemaa, mutta ei esim watteja. Loppujen lopuksi syyllinen ilmeisesti oli virtajohdon ja muuntajan pistokkeen huono kiinnitys. Aiheutti kieltämättä noitumista sekä Zwift:n manaamisen alimpaan helvettiin. Kun työnsin pistokkeen paremmin niin ei tietenkään mitään ongelmaa enään.
Kokeilisin jättää kadenssimittarin ja ehkä myos airpodit pois ja testata miten toimii. En ole tormännyt "likaisen virran" ongelmaan, mutta toikin voi haitata varsinkin jos on jatkojohtoja tms. käytossä.
Needleman
19.01.2020, 21.51
Miten zwift valitsee mihin porukkaan lähettää porukkalenkillä ajaan? Tänään menin ajaan jokun coffeeride lenkin jossa luki B, C ja D ryhmät. Lokeroin itseni c ja d ryhmän välimaastoon mutta zwift päätti laittaa mut ajaan B ryhmään. No saipa ajella yksin lähes koko lenkin.
Juha Lehtinen
20.01.2020, 00.01
Miten zwift valitsee mihin porukkaan lähettää porukkalenkillä ajaan? Tänään menin ajaan jokun coffeeride lenkin jossa luki B, C ja D ryhmät. Lokeroin itseni c ja d ryhmän välimaastoon mutta zwift päätti laittaa mut ajaan B ryhmään. No saipa ajella yksin lähes koko lenkin.
Tuo valinta tehdään itse vaikkapa Zwiftin Companion mobiilisovelluksella. Siitä valitaan ensin tapahtuma mihin halutaan ja samalla näkee onko tapahtumassa eri ryhmiä josta valitaan se oikea. Coffeeridessa on ilmeisesti A ja B kategorian ajajille oma valinta ja C ja D kategorian ajajille oma valinta eli oman kuntotason mukaan tehdään valinta.
Coasting
20.01.2020, 03.37
Monella lenkillä on myös todella huonot kuvaukset millä teholla ajetaan.
Luokkien haitari on laaja eikä lisäksi tiedä onko kirjain ajajan FTP vai ajettava teho. Tuosta kannattaa laittaa palautetta lenkkien vetäjille.
Lauantaiaamuna osallistuin länsinaapurien (SZR) järjestämään 200 km endurance rideen (D). Oma FTP on tällä hetkellä noin 3w/kg ja ajon speksit oli 1,7-2w/kg. Niissä muutamassa kisassa, jonka olen ajanut, olen ilmoittautunut C kategoriaan. Ajoa vedettiin ihan speksien mukaan, mutta oli pakko heittää leikki kesken noin 80km ajon jälkeen. Suunnitelmana oli ajaa +150km.
Ensin noin 5km ajon jälkeen AppleTV katkaisi yhteyden ja vaikka pääsinkin noin 5 min päästä takaisin sisälle, hätäännys ja vit*t*s nosti adrenaliinit aika korkealle. Lenkin (Watopia waistband) jokailsella kierroksella oli kiri (Fuego Flats). Tottahan osallistuin. Sitten tulikin biotauon tarve. Minuutin perässä ja takaisin porukkaan. Toinen kiri - osallistuin tottakai. Taas biotaukotarve. Minuuttin takamatkan ajo. Tässä vaiheessa totesin, että treenistä ei tullutkaan pk-lenkkiä. Kolmas kiri ja pyyhe kehään. Vähän reilu puoli minuuttia +600W keskitehoilla (max 850W), on mulle aika kova (max 5 sek on ulkona ollut 1200W ja sisällä 1050W). Mä en ole mikään iso kuski (nyt 79 kg), vaikka fläsää onkin paljon.
Vaikka lenkki ajetaan speksien mukaan, voi oman ajon tärvellä monella tapaa. Jotenkin toi tekniikan pettäminen pisti mopon keulimaan pahasti. Jälkeenpäin otti niin pannuun, että laitoin saunan päälle ja rupesin juomaan kaljaa. Lauantain aamupäivällä. Perhe oli koko päivän poissa - omissa riennoissaan kuka missäkin. Mutta kaljottelu sai aikaan vaan lauantai-iltaan sijoittuvan krapulan. Eli ratkaisukeskeisesti uutta toimintamallia hakemaan.
Kun olen osallistunut vain muutamaan pitkään lenkkiin, kysynkin tyhmänä: onko noissa koskaan suunnitelmallista biotaukoa? Jos ei, miten olette asian järjestäneet? Meinaan, että tuli mieleen varata käytöstä poistettu juomapullo fillarin viereen. Oletan, että pienempi takamatka kiinniajettavaksi näin tulisi. Tällä FTP:llä tuo minuutin kiinniajo tarkoitti pitkään 110% teholla ajamista.
Kun olen osallistunut vain muutamaan pitkään lenkkiin, kysynkin tyhmänä: onko noissa koskaan suunnitelmallista biotaukoa? Jos ei, miten olette asian järjestäneet? Meinaan, että tuli mieleen varata käytöstä poistettu juomapullo fillarin viereen. Oletan, että pienempi takamatka kiinniajettavaksi näin tulisi. Tällä FTP:llä tuo minuutin kiinniajo tarkoitti pitkään 110% teholla ajamista.
Omat kokeilut ovat antaneet viitteitä siitä, että juominen on ns. taitolaji. Biotauot olen onnistunut huolellisella juomisen säätelyllä joskus käytännössä nollaamaan useammankin tunnin lenkillä. Nettipyöräilyssä ei ole ikäväkseen sitä ominaisuutta, jota esiintyy esim. isompien kiertoajelujen etapeilla, että porukka odottelee biotaukoilijaa. Kotona taasen ei voine turvautua siihen etappikisojen loppuvaiheiden ratkaisumalliin, että (nestemäinen) biotuote imeytetään pyöräilyhousujen vaippaan tai ohjataan housujen lahkeesta sopivaan suuntaan.
Juha Lehtinen
20.01.2020, 10.42
Olen useampaan ryhmäajoon osallistunut niin kuvaukset ovat olleet riittävän selvät minkälaista vauhtia/rasitusta ajossa pidetään ja ainakin omalla kohdalle se on käytännössä pitänyt paikkansa. Zwiftin Companion sovelluksessa on aika selvästi ilmoitettu onko kyseinen tapahtuma A,B,C ,D tai E kategorian tapahtuma.
Onko täällä tour de zwift kuskeja? Ajoin viikonloppuna 2. etapin, tuloslistassa näkyi että olin sijalla 9. Kuitenkin zwiftpowerissa näkyi että voitin tuon etapin ja oli kultainen pytty nimen edessä, öö häh? Seuraavana päivänä kun katsoin tuota listaa uudemman kerran oli nimeni sieltä kadonnut kokonaan ja sijoituksen kohdalla zwiftpowerissa "WKG", mitähän hittoa? Tämän jälkeen katsoin kokonaistilanteen listaa eikä nimeäni ollut tuolla lainkaan.
Nyt kun katson zwiftpowerista tour de zwift nappulan takaa löytyvää "unfiltered" kohtaa niin nimeni ja ajon speksit näkyy siellä, eikä sijoitusta lainkaan. Eli virallisella listalla tuota sijoitusta/suoritusta ei näy.
Onko täällä tour de zwift kuskeja? Ajoin viikonloppuna 2. etapin, tuloslistassa näkyi että olin sijalla 9. Kuitenkin zwiftpowerissa näkyi että voitin tuon etapin ja oli kultainen pytty nimen edessä, öö häh? Seuraavana päivänä kun katsoin tuota listaa uudemman kerran oli nimeni sieltä kadonnut kokonaan ja sijoituksen kohdalla zwiftpowerissa "WKG", mitähän hittoa? Tämän jälkeen katsoin kokonaistilanteen listaa eikä nimeäni ollut tuolla lainkaan.
Nyt kun katson zwiftpowerista tour de zwift nappulan takaa löytyvää "unfiltered" kohtaa niin nimeni ja ajon speksit näkyy siellä, eikä sijoitusta lainkaan. Eli virallisella listalla tuota sijoitusta/suoritusta ei näy.
Olet ajanut liian matalassa kategoriassa tehoihin nähden ja sen takia ehkä diskattu.
https://www.zwiftpower.com/viewtopic.php?f=11&t=5393
Jeps. Näin arvelin itsekkin
Tuo olisikin hieno maantiekisoissakin. Livewatit toimintaan ja sakkoja räpsyykin ylitehosta, eikä aeroasennosta :)
Jaahas tänään meni 7000 km rikki zwiftissä, yhteenkään tapahtumaan tai kimppa-ajoon en ole osallistunut. Ei jaksa zoomailla milloin olisi mitäkin...kellariin vaan kun ehtii pyörän päälle. 6000 km tästä ajettu elite diretolla.
Käsittääkseni Zwiftin kisoissa ne watit edustavat FTP watteja, eli karsinoivat kuskit oikeisiin luokkiin, ja porukkalenkeillä lenkin tavoitetehoa.
Se on kun jotkut vaativat vähän vahvempaa ärsykettä vetämään huomion pois sisäpyoräilyn raastavasta ankeudesta. Mä en melko varmasti ajaisi koskaan yli 2 tunnin sisälenkkejä millään 3 w/kg teholla, mutta Zwiftin porukkalenkki huijaa tyhmää niin hienosti, että lenkki menee porukassa ihan "vahingossa".
Juha Lehtinen
21.01.2020, 09.51
Eilen kävi pieni työtapaturma kun otin osaa Velocity porukkalenkkiin. Siinä kun tuli tekstailtua ryhmän kanssa niin pääsi keskittyminen herpaantumaan ja ajauduin kerran niin pahasti muurin väärälle puolelle että jouduin ulos tuosta ryhmäajosta. Onneksi viereeni ilmaantui iso ryhmä muita kohtalotovereita ja ajoin niitten kanssa niin kauan että tuli tunti ajoa täyteen. Noissa porukkalenkeissä tulee aika herkästi kuminauhaefektejä, jos ei ole tarkkana niin putoaa pelistä pois jos se tapahtuu reilun 30min ajon jälkeen, silloin ei pääse enää takaisin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Eilen kävi pieni työtapaturma kun otin osaa Velocity porukkalenkkiin. Siinä kun tuli tekstailtua ryhmän kanssa niin pääsi keskittyminen herpaantumaan ja ajauduin kerran niin pahasti muurin väärälle puolelle että jouduin ulos tuosta ryhmäajosta. Onneksi viereeni ilmaantui iso ryhmä muita kohtalotovereita ja ajoin niitten kanssa niin kauan että tuli tunti ajoa täyteen. Noissa porukkalenkeissä tulee aika herkästi kuminauhaefektejä, jos ei ole tarkkana niin putoaa pelistä pois jos se tapahtuu reilun 30min ajon jälkeen, silloin ei pääse enää takaisin.
Mitä tuo putoaminen käytännössä tarkoittaa? Voi ajella mukana, mutta peesi katoaa. Porukka katoaa kuvaruudulta kokonaan?
Muurin / aidan (fence) tulo Zwiftiin järkeisti melkoisesti porukkalenkkejä. Pulmana tuo riski ajautua väärälle puolelle ja hätäpäissään joskus on joutunut pistämään kammen suoraksi, jolloin porukka painaa pahimmillaan ohi niin, että peesi menee. Sitten taas joutuu repimään, että pääsee takaisin. Isoissa porukoissa perällä on pieniä välejä ja peesin kannalta "sweet spot" saattaa olla hyvinkin beaconin etupuolella, jolloin kokoontuminen aidalla (virtuaalinen ei se oikea) on realiteetti. Silti mieluummin tämä kuin ilman aitaa. Ehdottoman hyvä asia. Pysyy joku järki hommassa.
Juha Lehtinen
21.01.2020, 10.35
Mitä tuo putoaminen käytännössä tarkoittaa? Voi ajella mukana, mutta peesi katoaa. Porukka katoaa kuvaruudulta kokonaan?
Muurin / aidan (fence) tulo Zwiftiin järkeisti melkoisesti porukkalenkkejä. Pulmana tuo riski ajautua väärälle puolelle ja hätäpäissään joskus on joutunut pistämään kammen suoraksi, jolloin porukka painaa pahimmillaan ohi niin, että peesi menee. Sitten taas joutuu repimään, että pääsee takaisin. Isoissa porukoissa perällä on pieniä välejä ja peesin kannalta "sweet spot" saattaa olla hyvinkin beaconin etupuolella, jolloin kokoontuminen aidalla (virtuaalinen ei se oikea) on realiteetti. Silti mieluummin tämä kuin ilman aitaa. Ehdottoman hyvä asia. Pysyy joku järki hommassa.
Putoaminen tarkoittaa sitä että siirryt järjestetystä porukkalenkistä normaaliin free ride tilaan eli beacon häviää. Jos se tapahtuu ensimmäisen 30min aikana niin eventiin pääsee vielä takaisin mutta muuten jäät ajamaan muitten kanssa joita Zwiftissä on. Yleensä olen pysytellyt leaderin lähellä ettei putoamista tapahdu mutta välillä tapahtuu tapaturmia ja leader saattaa myös liikkua laidasta laitaan. Itsekin pidän kaikin puolin virtuaalisesta aidasta.
Etätöissä tänään ja pidin erilaisen safkiksen. Jätin syömättä ja ajoin TdZ stage 3 - tän pitkän porukkalenkkiversion. Nopein kaveri ajoi vähän reilun tunnin 5,7W/kg. Nyt ei ollut ketään, joka olisi pistellyt aivan älytöntä +10W/kg settiä, mutta mutta...
Olen yrittänyt miettiä, mikä motiivi voi tällaisen paino-dopingin tai laitekikkailun (hankkii trainerin tai wattipolkimet tai molemmat, jotka tuottavat aaaaaivan liian kovia lukemia), kun ajetaan ihan vaan porukkalenkkiä? Ei tule rahaa, ei tule mainetta. Kukaan ei hurraa, taputa selkään tai muutakaan. Muut vaan hörähtää, että "no just just". Siis mikä on taustalla, kun toveri tekee itsestään Harrin... ei kun pellen. Miksi? Why? Jos haluaa jotenkin kokea pätemisen tunnetta, onnistumista, ylpeyttä omasta suorituksesta, niin aika helvetin iso psykopatologia pitää olla korvien välissä, että saa häivytettyä tuon oman kikkailun pois ajattelusta/ kausaaliatribuutioista/ minäskeemasta.
Vai olenko vain kateellinen ja teeskentelen, etten ymmärrä? Enpä tätäkään tunnista. Ajoin suunnitelmallisesti treeninä vetäen alun vk1, Epic Komin reippaammin eli snadisti kynnyksen yli, sitten pk:ta ja lopun mäet töpperöt vk1-vk2. No joo ja tietenkin loppukiri. Mutta koko treenihän olisi mennyt yrvälleen, jos olisi jotenkin peukaloinut watteja tai w/kg. Mä koen onnistuneeni omassa ajossa. Meni nappiin, tuli tehtyä just niin kuin piti/suunnitelma oli. Ei ole tunnetta, että säätäjät olisivat vieneet minulta mitään pois.
Kiusanteko-menttaliteetti? No ei sekään, ei kukaan kai tuosta hernettä nenään vedä. Jos on kisa, niin tuloslistalta häviää pois. Näissä kimppalenkeissä se nyt on se ja sama.
Ja selvennyksenä. En tarkoita ollenkaan sitä, että tulee kisassa diskatuksi, kun ylittää 0,1W/kg tai vastaavalla kategoriarajan. Ei niitä tarkoituksella tule tehtyä. Vaan tarkoitan tietoista manipulaatiota. Kymppi pois painosta, markkinoiden paras traineri (siis joka näyttää eniten watteja) alle, ehkä joku ruuvaa viritetyn sähköpyöränkin traineriin kiinni.
Voisiko joku avata, mikä tällaisen wattivirittelijä-heebon sielunmaisemassa saa aikaan tuon virittelyn?
Jami2003
22.01.2020, 16.49
Täyttä totuutta en pysty sanomaan mutta oisko kilpailuhenkisyys. Tietokonepeleissäkin voi ostaa oikealla rahalla parempia moottoreita autoihin tai aseita riippuen pelin genrestä. Aikuiset miehet ostaa monilla kymmenillä euroilla "viritysjuttuja" peliin ollakseen parempia kuin muut. Vaikkei ne oikeasti ole, niillä on vaan pelin paremmat ominaisuudet käytössä.
Jos zwiftissä ei vielä ole niin ihan varmaan tulee että oikealla rahalla voi ostaa nopeampia virtuaali pyöriä jne.
Juha Lehtinen
22.01.2020, 17.23
Noista Zwiftin virtuaalipyöristä niin itselläni kuntotaso on sillä tasolla että nopeampien virtuaalipyörien antama etu on hyvin marginaalinen. Paremman hyödyn saan kun saisin kuntotasoni nousemaan. Aloitin Trainerroadille juuri harjoitusohjelmat jotka perustuu ramppitestiini. Kärsivällisyydellä odotan onko tuosta mitään hyötyä ja pääsisi joskus Zwiftin virtuaalinousut nopeammin ylös.
Zwiftissä huijataan koska se on mahdollista. En jaksa huijaamisesta ihan mahdotonta huolta kantaa, koska siinä kyttäämisessä palaa liikaa aikaa ja tupakkia. Ei ainakaan jää kovemmasta treeniseurasta kiinni kun ajelee Zwiftiä.
Jabadabado
23.01.2020, 14.27
Mä olen nyt TdZ yhteydessä ensimmäistä kertaa tutustunut Zwiftissä kilpailemiseen ja onhan tuolla aika maagisen kovia jannuja ja jannuttaria mukana. Oma FTP vie itseni mukaan noihin B kisoihin ja eihän siellä tunnu pysyvän edes auttavasti kärjen mukana kun kärki menee kisan läpi A kategorian ~ 5W/kg tehoin. Ei sillä että olisin odottanut että näillä mun ~3.7W/kg tehoilla tuolla taistelisi voitosta tai TOP10:stä. En oikein ymmärrä mitä järkeä on tulla A kategorian kisaajana riehumaan B kategoriaan, tai periaatteessa ymmärrän et siellä on tietenkin helpompi voittaa, mut mitä voittamista se edes on jos jo noin lähtökohtaisestikin oletuksena on että olet OP kyseiseen kategoriaan? No parin kisan ajamisen jälkeen liityin myös Zwift Poweriin, joten tuo edes filtteröi ja diskaa näitä väärään kategoriaan eksyneitä polkijoita.
Kysynkin näin Zwiftin märkäkorvakisaajana kokeneemmilta kisaajilta miten nuo watit oikeastaan vaikuttaa? Onko w/kg se joka ainoastaan merkitsee vai onko absoluuttisilla wateilla jotain merkitystä? Tällainen hippiäisen kokoinen pyöräilijä (168cm/64kg) kun ei koskaan tule tuottamaan ihan valtavia tehoja, ei ainakaan pidempiä aikoja. Eli vaikuttaako absoluuttiset watit tasamaalla ja w/kg enemmän kun mennään ylämäkeen ja painosta olisi hyötyä alamäessä vai miten se menee?
Periaatteessa noin, mutta myös kropan koko ja ajoasento vaikuttaa oikeasti tosi paljon tasamaalla tarvittaviin watteihin. Varsinkaan ajoasentoonhan zwift ei tietenkään voi ottaa mitään kantaa.
Onko w/kg se ainoastaan merkitsee vai onko absoluuttisilla wateilla jotain merkitystä?
Oman havainnon mukaan absoluuttisilla wateilla on myös merkitystä. Tasamaalla pystyy monesti vetämään porukkaa, joilla on peesissä suunnilleen sama W/kg, mutta ovat ilmeisesti kevyempiä. Alpe du Zwiftiä vapaalla laskiessa joku kevyempi räpisteli peesissä 2,8 W/kg tehoilla, mutta ei päässyt ohi kuin välillä pieneksi hetkeksi. :D
Jyrkissä ylämäissä vauhti on käytännössä suurempi, jos W/kg on suurempi.
Jabadabado
23.01.2020, 14.55
Ok, eli tällainen pikkukaveri joutuu näissä lähinnä tasamaalla ajettavissa kisoissa pitämään suhteessa ainakin vähän isompia tehoja pysyäkseen samassa porukassa isompien kavereiden (samalla w/kg) kanssa, käytännössä siis kisa on pienelle kaverille ns tasaväkistä vain kun mennään kunnon ylämäkeen (vähän niin kuin ulkomaailmassakin), pitää siis toivoa että TdZ sisältää jonkun oikean vuorietappi kisankin. Ja näin pikkukaverina jos on pysynyt jossain ryhmässä tasamaalla niin hyvä paikka iskeä on siis ylämäkeen, muualla tuo tuskin tuottaa tulosta, tai ainakin isomman kaverin on helpompi kelata mahdollinen ero takas kiinni. Kiitti tiedosta.
Zwiftissä ei peesihyoty ole ihan reaalimaailmaa vastaava, ellei ole "peesibuusti" lenkki tai kisa. Tästä johtuen kevyet kuskit joutuvat vähän kovemmille tasaisella missä absoluuttiset watit merkkaavat w/kg tehoja enemmän. Minä olen melkoinen pläski ja B-kisoja ajaessa absoluuttiset watit ovat usein 30-40 wattia enemmän kuin muilla samoille sijoille ajavilla.
TdZ etapit ovat lyhyitä ja mäet ovat lyhyitä, eli siellä ei vuorietappeja ole näkyvissä. Mutta jos kiipeily kiinnostaa, niin kokeile vaikka XRS Races: Saturday Climbing Series (https://zwiftpower.com/events.php?zid=312619), ajavat kello 8:30 ja 16:00 Suomen aikaa. Noissa kiipeilykisoissa ei ole yleensä ihan mahdottomasti porukkaa.
Noin niinkuin taktisena neuvona, Zwift kisoissa pitää nostaa tehot sinne 400-600 wattiin pari sekuntia ennen starttia ettei tipu suoraan paukusta. Sitten tasaisella on pysyteltävä suht keulan lähellä ja hereillä ettei tipu peesistä tai jää väärään porukkaan.
Ok, eli tällainen pikkukaveri joutuu näissä lähinnä tasamaalla ajettavissa kisoissa pitämään suhteessa ainakin vähän isompia tehoja pysyäkseen samassa porukassa isompien kavereiden (samalla w/kg) kanssa, käytännössä siis kisa on pienelle kaverille ns tasaväkistä vain kun mennään kunnon ylämäkeen (vähän niin kuin ulkomaailmassakin), pitää siis toivoa että TdZ sisältää jonkun oikean vuorietappi kisankin. Ja näin pikkukaverina jos on pysynyt jossain ryhmässä tasamaalla niin hyvä paikka iskeä on siis ylämäkeen, muualla tuo tuskin tuottaa tulosta, tai ainakin isomman kaverin on helpompi kelata mahdollinen ero takas kiinni. Kiitti tiedosta.
Eilen TdZ 3. etapilla B-ryhmässä riitti kilometrin mittainen keskimäärin 3,5 % mäki siihen, että 40 hengen pääjoukko hajosi. Arviolta kymmenen kuskia meni menojaan ja me muut jäimme ratkomaan ynnämuut-sijoja. Toisella kierroksella tämä jälkimmäinenkin porukka hajosi pirstaleiksi mäkeen. Peesihyöty (myös "single draft") tuo pidemmillä matkoilla ja tasaisemmilla reiteillä porukoita pikkuhiljaa yhteen, mutta tässä maali oli sen verran lähellä, että aika lailla yksitellen maaliin päästiin.
Kyllä esimerkiksi tuleva 4. etappi Bolognassa erottelee takuuvarmasti. Madonna di San Lucan nousu on vaikea sekä livenä että Zwiftissä.
TdZ Pro-Am 4. etapilla voittoon ajoi 53kg painava kaveri sopivalla 6.3 w/kg teholla. En tiennyt, että aikuisia miehiä tehdään noin pienessä koossa.
Ei ole suomalaisia päässyt noihin pro-am kisoihin vaikka tuloslistoilla näkyy siniristilippuja keulilla ja varsin kovilla tehoilla.
Jabadabado
24.01.2020, 08.59
Totta tosiaan fiber, tuo nyt ajettavissa oleva 4.etappi on jo kunnollinen mäki-, jos ei nyt vuorietappi. Ja tuo loppunousu on tarpeeksi pitkä ja jyrkkä jotta se rikkoo porukan takuuvarmasti. Ja OJ tuo 53kg painava on kyllä jo varsin pienikokoinen kaveri ja pystyi pitämään aika vakuuttavia tehoja tuon ensimmäisen nousun jälkeen (katsoin kisan eilen illalla youtubesta).
Mites tuo Zwift käyttäytyy jos on tapahtuma menossa ja seuraava alkaa 10min sisällä? Kysyykö se, että halutaanko liittyä kesken edellisen? Freeride-moodissahan tuo kysyy ja oletuksena siirtää lähtöviivalle jos ei ehdi painamaan "ei vielä".
Tuli mileen, että kun nuo TdZ kisat sen verran lyhyitä n. 20minuuttisia, että saisi hyvän klassisen 2x20min treenin kun ajaisi pari putkeen kun noita illalla kuitenkin 30min välein.
Jabadabado
24.01.2020, 10.32
duris, ainakin valittua workoutia tehdessä myös kysyy ja voi vastata ettei liity vielä. Luulisi että tuossakin tapauksessa seuraavasta tapahtumasta tulisi vain ilmoitus jonka voi pistää odottamaan että menossa oleva tapahtuma loppuu.
^ no hyvänen aika, tuo on totta. Puupää (minä) ei ole tuota tajunnut. Voi jumankekka, yksinkertainen asia, joka ei ole tullut mieleenkään. Aina tulee tuijoteltua yksittäisiä tapahtumia sillä silmällä, miten sen voisi vetää treenimielessä. Mutta että yhdistää. Äääh. kaksi vuotta Zwiftailua mennyt ilman tätä oivallusta. Kiitos duris.
--> vastaus kiinnostaa
Antti Salonen
24.01.2020, 22.37
Zwiftissä ei peesihyoty ole ihan reaalimaailmaa vastaava, ellei ole "peesibuusti" lenkki tai kisa. Tästä johtuen kevyet kuskit joutuvat vähän kovemmille tasaisella missä absoluuttiset watit merkkaavat w/kg tehoja enemmän. Minä olen melkoinen pläski ja B-kisoja ajaessa absoluuttiset watit ovat usein 30-40 wattia enemmän kuin muilla samoille sijoille ajavilla.
Sanoisin, että peesihyöty on huomattavasti tosielämää heikompi. Yhden ajajan peesissä se on varmaan aika vastaava, sillä ns. full draftillä, tosin en tiedä huomioiko Zwift tässä ajajien kokoeroa. 170 cm kuski saa 190 cm kaveristaan tosielämässä valtavan paljon paremman peesin kuin jos paikat vaihdetaan.
Mutta olennaisimmin, oma tatsi on se, että Zwiftissä yhdestä ajajasta saatava peesi on tismalleen sama kuin viidestä tai viidestäkymmenestä. Tosielämässä ison porukan peesi on valtavan suuri -- juttuja joista lähinnä kisakuskit taitavat olla perillä.
Joskus tuli vastaan tällainen (https://www.dropbox.com/s/y5uarrlss42zl08/pelotonefficient.jpg?dl=0) tuulitunnelitulos, mitä tulee tosielämän pelotonin ilmanvastukseen. Toi saattaa olla jo liioiteltu, tai pätee ehkä tosi tiiviissä ryhmässä lähes tyynellä kelillä.
Juha Lehtinen
24.01.2020, 22.47
Itseäni Zwiftissä ärsyttää ehkä kaikkein eniten ns. sticky draft efekti vai miksi sitä kutsutaan. Eli saavutat hiukan hitaamminen ajavan kuskin ja sitten jäät kuin liimattuna sen peesiin, ohi ei pääse kuin kunnon rykäsyllä. TT pyörillä ei taida tuota efektiä Zwiftissä olla joten sillä voisi välttää tuon ominaisuuden mutta siitä huolimatta tuollainen ominaisuus saisi loistaa poissaolollaan.
kyöräilijä
25.01.2020, 10.59
Itseäni Zwiftissä ärsyttää ehkä kaikkein eniten ns. sticky draft efekti vai miksi sitä kutsutaan. Eli saavutat hiukan hitaamminen ajavan kuskin ja sitten jäät kuin liimattuna sen peesiin, ohi ei pääse kuin kunnon rykäsyllä. TT pyörillä ei taida tuota efektiä Zwiftissä olla joten sillä voisi välttää tuon ominaisuuden mutta siitä huolimatta tuollainen ominaisuus saisi loistaa poissaolollaan.
Tuo on kyllä todella ärsyttävä "ominaisuus".
Esimerkki ------> Ajelin tasamaalla 3,2w/kg, edellä ajava 2,4w/kg. Sain toki edellä ajavan kiinni, mutta ohi ei ollut tolla teholla asiaa, olin peesissä kuin liimattuna. Täytyi nostaa tehot tonne n. 4w/kg hutikoille, että ohittaminen onnistui.
Mä en ole moista sticky draftia huomannut.
Mutta ajoin eilen sen TdZ 4. etapin. Onhan siinä mäkeä ihan riittävästi varsinkin kun olen lukinnut traineripyörän etuvaihtajan 53 piikkiselle. Piti huudella tyttö tuomaan ruuvimeisseli, että sain pudotettua pienelle lehdelle tokaa nousua varten, koska ei ollut itseluottamusta runnoa toista kertaa 53x25 välityksellä tota mäkeä.
tri-nisti
25.01.2020, 20.52
Tuli myös eilen 4. etappi ajettua, trainer diff säädettynä n. 75% kohdalle. Joutui kyllä ihan pienimpiä välityksiä etsimään ja aika pitkään sai putkelta mennä. FTP asettui tuon jälkeen uuteen lukemaan että sen verran tuli reippaasti ajettua, olin arvoa kyllä manuaalisesti vähän tiputellut siitä mitä ramp test aikoinaan arpoi. Hauskaa oli!
Mukavaa lukea näin amatöörizwiftaajana juttujanne.
Omat keskimääräiset ajotehoni ovat "normaali" lenkillä n. 2.2-2.4W/kg ja FTP nousi juuri 228:n. Trippimittarissa on nyt melko tasan 1500km. Näillä ei vielä kuuhun mennä, mutta Zwiftin perusreiteillä New York, Lontoo, Richmond, Insbruck pysyy kyllä hyvin vauhdissa mukana. Omat arvoni ovat jämptisti sitä, mitä senttimitta ja vaaka näyttävät ja trainerissa on kiinni vanha alurunkoinen Focus 53-39 x 12-25 välityksillä. Itse asiassa normaalien kuolevaisten joukossa noilla tehoilla näyttäisi olevan siinä 25% nopeimpien joukossa. Juuri tänään tein uuden tehoennätykseni ja sain New Yorkin 150m sprintillä 940W tehot irti itsestäni. Sillä pääsi alkuiltapäivästä kympin sakkiin 1600 polkijan joukossa.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että päiväsaikaan ajelevat aasialaiset vetävät ihan törkeillä W/kg lukemilla. Ovat siis ilmeisen kevyitä tai sitten hyviä "trimmaajia." Niitä vastaan ei ole nousuissa mitään mahdollisuuksia, vaikka runttaisi hetkellisesti 6W/kg kun toisella mittari huutaa punaisella! Ikävä kyllä fysinen ikä luo hieman rajoitteita ja syke alkaa tökkiä vastaan jo tuolla 165-170kieppeillä. Enempää ei koneesta kierroksia irtoa vaikka tahtoa olisi.
Kunto on kuitenkin noususuuntainen siitä, mistä marraskuun lopulla aloittelin. Toistaiseksi Zwiftissä on riittänyt ihan nämä perustoiminnot, mutta olen jutuistanne ymmärtänyt, että maailmaa voi laajentaa vielä vaikka kuinka paljon.
Aika paljon outoa sanastoakin: Trainer diff, sticky draft, full draft, Tdz pro am. jne...opeteltavaa siis riittäisi vaikka kuinka paljon, mutta jo perusmuotoisena Zwift on todella hauska laite. Perkeleen kalliiksi vai se on tullut: Traineri, traineripyörä, läppäri, ohjelmistot...mutta ehdottomasti sen väärti.
Nykyään Zwiftissä on niin hyvä valikoima erityyppisiä reittejä, etten koe tarvitsevani mitään workout-ajoja tai harjoitusohjelmia. Valitsen vaan reitin sen mukaan haenko lyhyitä sprinttejä, keskipitkiä mäki-intervalleja (niissäkin paljon erilaisia variaatioita) tai TT-tyyppistä tasatehoa (Fuego Flats / Alpe du Zwift). Toki "vaihteiston säädöllä" eli trainer difficultyllä saa muokattua näitä lisää.
Bologna on tosiaan namu ajaa kilpailunomaisesti. Tipautin trainer difficultin poikkeuksellisesti 80 %:iin, kun 36-28 olisi ollut liian vääntöä. Keskiteho näyttää ZP:n mukaan (https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=313446) olleen 3,5 w/kg. Paluuosuus sitä varmaan pudotti, koska edellinen, yksisuuntainen kisa samalla reitillä antoi 3,9 w/kg.
Kisat houkuttavat kylläkin harjoittelemaan hiukan väärin ja niitä tulee ajettua ehkä liiankin kanssa. Mun jo valmiiksi heikot nopeusominaisuuteni kärsivät kestävyys/vauhtikestävyysominaisuuksien kustannuksella. Kun kuitenkin harrastan vailla sen kummempia tavoitteita, en ole antanut sen isommin häiritä. Ja onhan nyt vasta tammikuu eli kevättä kohden voi muuttaa painotusta, jos vaikka pitkästä aikaa menisi paikalliskisoihin kuten Bianchi-cupiin.
Pesuman, onko zwiftinsider.com (https://zwiftinsider.com) jo tuttu?
Mites tuo Zwift käyttäytyy jos on tapahtuma menossa ja seuraava alkaa 10min sisällä? Kysyykö se, että halutaanko liittyä kesken edellisen? Freeride-moodissahan tuo kysyy ja oletuksena siirtää lähtöviivalle jos ei ehdi painamaan "ei vielä".
Tuli mileen, että kun nuo TdZ kisat sen verran lyhyitä n. 20minuuttisia, että saisi hyvän klassisen 2x20min treenin kun ajaisi pari putkeen kun noita illalla kuitenkin 30min välein.
Tuli tänään tätä kokeiltua. Eli ilmot sisään klo 19:10 ja 19:30 TdZ Stage5 Race (A). Vasemmassa kulmassa juoksi kokoajan ajanotto seuraavaan lähtöön, mutta ei tullut ikkunaa joka olisi heittäny seuraavaan eventtiin ellei paina cancel. Eka kisa kesti n. 23min, niin en tiedä olisiko tuo tullut jos olisi esim alle 5min aikaa. Ei siis tarvinut hikisillä näpeillä näppäimistöä havitella.
On muuten iso ero noissa lähdöissä sen mukaan milaista kaveria on viivalla ja miten iso lähtö. Eka kisa 22:51 @ avg 341w ja toinen 24:21 @ avg 321w. Molemmissa kärkiryhmää peesaillen. Oli tuo kyllä henkisesti huomattavasti mukavampi kokemus kun 2x20min TrainerRoadin käppyrää katsellen.
Juha Lehtinen
31.01.2020, 16.31
Mä taas ajan pääsääntöisesti treenini Zwiftin workout modessa kun olen huomannut että vapaasti ajaessa innostuu helposti tekemään treenit kovempina kuin oli alunperin tarkoitus. Ei sillä että siitä olisi suuremmin haittaa, mut tuleepa noudatettua treeniohjelmaa tarkemmin.
Sama tilanne ja syy workout treenien ajamisessa täälläkin. Helpompi seurata ohjelmaa kun kuormitus on omaan kuntotasoon tarkoitettu.
Ei näy Weissiä enää missään, eli onkohan poistettu koko Zwift maailmasta.
Nuo Zwiftin lyhyet kisat on ihan mukavia silloin tällöin, mutta jos lähtee sijoitusmielessä ajamaan yleislähtöä, jossa monia luokkia, niin mahdotonta seurata luokkansa sijoitusta. Jos ajan C-luokan kisaa, mihin wattini viittaavat, niin saa vetää ylikierroksilla ensimmäiset kymmenen minuuttia, jos haluaa omassakaan luokassa päästä lähellekään kärkeä, saatikka pysyä sen mukana. Loppu mennäänkin sitten taantuvaa watitusta. Harjoituksellisesti eivät ehkä parhaita tällaiselle kuntoukolle, koska kisat suorastaan räjähtävät käyntiin wattien puolesta, mutta mukavaa revitystä.
Voi valita sellaisia kisoja, joissa näkee vain oman starttinsa kuskit. Siis ellei halua kokeilla miten menee kovemmassa seurassa.
Mä ajelen B kisoja ja ne toimii ihan OK. Tasainen kisa, kuten toi TdZ 5. etappi, ovat varsin helppoja, mutta 4. etappi oli varsin tuskainen koska olen yleensä startin painavin kuski.
kyöräilijä
01.02.2020, 07.33
Käyttääkö kukaan Quarq DZeroa Zwiftin kanssa?
Itselläni on ongelma kadenssin kanssa. Jos paritan DZeron näyttämään voiman ja kadenssin ja "controllable" ikkunasta trainerin (Elite Suito) ohjaamaan ajoa, niin kadenssi nousee aluksi n. 40rpm ja tippuu sitten näyttämään lukua 1rpm.
Jos taas jätän controllable ikkunan tyhjäksi, kadenssi näyttää oikein. Näistä ongelmista on ollut jotain juttua Ameriikan foorumeilla ja tätä ongelmaa ei kaiketi ole korjattu tai sitten en tajua jotain kikka kolmosta.
Juha Lehtinen
01.02.2020, 08.33
Itselläni on vähän aikaa ollut DZero ja on ainakin toistaiseksi toiminut ongelmitta Zwiftin kanssa. Eikös tuossa Suitossa ole myös PML-power meter link. Mitenkäs se käytännössä toimii, pitääkö erillinen wattimittari aktivoida toimimaan Suiton kanssa Eliten omalla sovelluksella?. Mietin että voisiko tuossa olla ratkaisu ongelmaan.
kyöräilijä
01.02.2020, 09.34
Itselläni on vähän aikaa ollut DZero ja on ainakin toistaiseksi toiminut ongelmitta Zwiftin kanssa. Eikös tuossa Suitossa ole myös PML-power meter link. Mitenkäs se käytännössä toimii, pitääkö erillinen wattimittari aktivoida toimimaan Suiton kanssa Eliten omalla sovelluksella?. Mietin että voisiko tuossa olla ratkaisu ongelmaan.
Tuo taitaakin ratkaista ongelman. Täytyy illalla kokeilla.
Tein viikonloppuna pienen "kisa-analyysi" videon Tour de Zwiftin 7. osakisasta: https://youtu.be/zdweNd8B5yQ
Jabadabado
10.02.2020, 14.40
^fiber
Hienosti ajoit ja lähellä oli podium paikka. Ihan mielenkiintoinen "kisa-analyysi". Täällä olleista kisavinkeistä on ollut myös itselle apua, eli olen päässyt paremmin sisään miten kannattaa ajaa ja missä iskeä (tällainen pikkukaveri iskee siis mäkiin). Joten kiitoksia vaan vinkeistä.
jannevaro
11.02.2020, 14.04
Tein viikonloppuna pienen "kisa-analyysi" videon Tour de Zwiftin 7. osakisasta: https://youtu.be/zdweNd8B5yQ
Kova veto ja hieno video. Zwiftpowerissa olisit ehkä ollut podiumilla? Kannattaa rekisteröityä sinne niin saa ne todelliset kisatulokset! Siellä olevista listoista on huijarit poistettu, en nyt sano että juuri tässä kisassa olisi niitä ollut, mutta yleensä aina on...
https://www.zwiftpower.com/
Juha Lehtinen
11.02.2020, 14.38
Kova veto ja hieno video. Zwiftpowerissa olisit ehkä ollut podiumilla? Kannattaa rekisteröityä sinne niin saa ne todelliset kisatulokset! Siellä olevista listoista on huijarit poistettu, en nyt sano että juuri tässä kisassa olisi niitä ollut, mutta yleensä aina on...
https://www.zwiftpower.com/
Hyvä sivusto ZP, siellä ollut rekisteröityneenä jo tovin. Zwiftin companion appissa näkee tämä tästä varsin yli-inhimmillisiä suorituksia.
ZP nosti minut (https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=454814) viime syksynä C:stä B:hen. Aluksi ajelin maaliin kategorian häntäpäässä, mutta nyt tosiaan lähellä kärkeä.
Tänään oli TdZ:ssa hauskaa taistelua sijoista 8-10, sen jälkeen kun kärki lähti Epic KOMia ylös turhan lujaa. Ainakin minulla oli tarkoitus ajaa hiukan maltillisemmin eikä olisi ollut jalkaakaan viikonlopun jäljiltä.
Meitä oli kolme ukkoa yhdessä siinä mäen alussa kun matkaa oli jäljellä reilut 30 km. Sitten koitettiin mennä vuoroin karkuun / saada selkä kiinni parin sadan metrin päässä toisistamme. Yksi sitten putosi ennen nousun huippua, ja puolalaisen kanssa jäimme ajamaan sijoista 8-9. Sain kiinni ja yritin kannustaa vuorovetoon, mutta jätkä koittikin viidakon ylämäissä lähteä hatkaan. Päätin siinä, että jos pysyn mukana, vedän loppusuoralla ohi. Mukava pikku episodi (https://www.strava.com/activities/3090963261/overview), voittaa kyllä spinning-tunnit!
Niin, ja kiitos kommenteista videon osalta :)
Missähän olisi vika kun Zwiftin näyttämät nopeudet tuntuu olevan reilusti alakanttiin? Tasaisella ajellessa 46x12 välityksellä, 100 kadensilla, nopeus näyttää olevan siinä 30km/h tietämillä, kun oikeasti tuon pitäisi kai olla n. 48km/h. Käytössä Elite Zumo ja Android-sovellus. Tehot on varmaan suunnilleen oikein, ja ylämäissähän tuo ei nyt haittaa, mutta alamäissä tai edes tasaisella on hankala pitää tehoja yllä. Ei kai trainer difficulty -asetus tähän vaikuta?
Missähän olisi vika kun Zwiftin näyttämät nopeudet tuntuu olevan reilusti alakanttiin? Tasaisella ajellessa 46x12 välityksellä, 100 kadensilla, nopeus näyttää olevan siinä 30km/h tietämillä, kun oikeasti tuon pitäisi kai olla n. 48km/h. Käytössä Elite Zumo ja Android-sovellus. Tehot on varmaan suunnilleen oikein, ja ylämäissähän tuo ei nyt haittaa, mutta alamäissä tai edes tasaisella on hankala pitää tehoja yllä. Ei kai trainer difficulty -asetus tähän vaikuta?
Onko tuo tilanne kaikkialla Zwiftissä? Monihan on ihmetellyt tätä samaa Watopian Jungle Loopilla, jossa tien pinnan vastus on maantiepyörällä määritelty reilusti isommaksi kuin cyclocrossilla tai maastopyörällä.
Onko tuo tilanne kaikkialla Zwiftissä? Monihan on ihmetellyt tätä samaa Watopian Jungle Loopilla, jossa tien pinnan vastus on maantiepyörällä määritelty reilusti isommaksi kuin cyclocrossilla tai maastopyörällä.
Vaikuttaisi olevan, uutena käyttäjänä en tosin kovin paljoa ole vielä ehtinyt ajella.
Kokeilin päivittää Zumon firmiksen (190->191), mutta ei ollut vaikutusta. Spindown-kalibrointia voisin myös yrittää, mutta se tuntuu olevan kadonnut Zwiftistä jonnekkin - luin toisaalta että joillakin on ollut Zumojen kanssa isoja ongelmia kalibroinnin jälkeen, ja ovat jopa joutuneet vaihtamaan vastuksen kokonaan uuteen, ehkä on poistettu kunnes syy tuohon löytyy...
Turhauttavaa, ei viittis lähteä isompia välityksiä vaihtamaan tämän takia.
jannevaro
13.02.2020, 12.58
Kyllä se trainer difficulty vaikuttaa juuri tuohon. Jos sen pitää 50% niin periaatteessa pystyy yhdellä sopivalla eturattaalla ajamaan ala ja ylämäet, 100% niin saa kokoajan vaihdella.
jannevaro
13.02.2020, 13.00
Mutta oleellista kai olisi mitä tehoa se tuossa näyttää?
Tasaisella ajellessa 46x12 välityksellä, 100 kadensilla, nopeus näyttää olevan siinä 30km/h ..
Ei kai trainer difficulty -asetus tähän vaikuta?
Zwiftissä virtuaalihahmon nopeuden määrittää softalle kerrottava teho, ei se millä nopeudella rengas tai kammet pyörivät. Trainer difficulty on juuri se, jolla vastuksen vastetta voi säätää simulaatiomoodissa. Hahmo liikkuu joka tapauksessa tehojen mukaan.
Mutta oleellista kai olisi mitä tehoa se tuossa näyttää?
Ongelmaksi muodostuu siis se että välitykset loppuu kesken, tasaisella voi ajella suurimmalla vaihteella (CX-välitykset, eli tässä suurin tarkoittaa 46x12) koko ajan siten että kadenssi on siellä 90 tuntumassa, vauhti jää johonkin 30km/h paikkeille, tehojen ollessa selvästi alle 200W tai jopa 150W. Laskurin mukaan noilla välityksillä vauhdin tosiaan pitäisi olla vähän vajaa 50km/h. Käsittääkseni Zwift säätää vastusta tasaisella lähinnä nopeuden mukaan, eli teho/vastus olisi sitten suurempi jos tuo nopeus olisi oikein.
Itseäni ei (vielä toistaiseksi) kiinnosta niinkään onko absoluuttiset tehot tai nopeudet oikein, vaan se että saisi tarpeeksi vastusta myös alamäkiin - tai edes tasaiselle.
Zwiftissä virtuaalihahmon nopeuden määrittää softalle kerrottava teho, ei se millä nopeudella rengas tai kammet pyörivät. Trainer difficulty on juuri se, jolla vastuksen vastetta voi säätää simulaatiomoodissa. Hahmo liikkuu joka tapauksessa tehojen mukaan.
Ok, kokeilenpa säätää tätä ylöspäin, kiitos!
(Mitähän edellisen vastauksen ääkkösille oikein tapahtui...)
Juha Lehtinen
13.02.2020, 14.32
Kun menet Zwiftiin katsomaan mitä laitteita ohjelma on parittanut ohjelman kanssa niin mitä lukee kohdassa controllable trainer?. Kun klikkaat search niin listaako ohjelma muita laitteita kuin sen mikä jo on paritettuna?.
Ok, kokeilenpa säätää tätä ylöspäin, kiitos!
(Mitähän edellisen vastauksen ääkkösille oikein tapahtui...)
Tuntui vaikuttavan vaan mäkiin, tasaisella edelleen liian vähän vastusta
Kun menet Zwiftiin katsomaan mitä laitteita ohjelma on parittanut ohjelman kanssa niin mitä lukee kohdassa controllable trainer?. Kun klikkaat search niin listaako ohjelma muita laitteita kuin sen mikä jo on paritettuna?.
"Controllable" kohdassa "Zumo", search ei löydä muita. "Zumo" myös kohdissa "Power source" ja "Cadence".
Juha Lehtinen
13.02.2020, 14.45
"Controllable" kohdassa "Zumo", search ei löydä muita. "Zumo" myös kohdissa "Power source" ja "Cadence".
No ainakin noitten puolesta ok. Joskus sama traineri sisältää erilaisia versioita jolloin esim.zwift listaa ne kaikki eli löytyy fe-c versio ja ilman fe-c:tä.
Zwiftin keskustelupalstan bugiosastolla (https://forums.zwift.com/c/bugs-and-support/) on keskusteluja liittyen vastuksen häviämiseen joissakin tilanteissa. Oma harjoitusvastukseni lähti juuri huoltoon, koska siinä vastus meni minimiin ja jäi sinne. Efekti on silloin juuri tuo, että saa polkea kuin hullu, mutta koska vastus ei jarruta, niin tehot eivät nouse ja silloin virtuaalihahmo ei kulje kovin vauhdikkaasti. Tässä tapauksessani kyse on selvästi harjoitusvastuksen ongelmasta, ei Zwiftistä. Toimiiko ERG-moodi kunnolla?
Juha Lehtinen
13.02.2020, 15.00
Ei välttämättä poista ongelmaa mutta voisi kokeilla kalibroida traineri eliten softalla, ainakin sen verran että näkee onnisituuko vai aiheuttaako ongelmia. Mielellään 10min alkulämmittelyn jälkeen.
Nyt on kokeiltu kalibroida tuolla Eliten softalla, ei auttanut.
Zwiftin support-palstalta huomasin että nimenomaan Android-appin kanssa jollain oli ollut samantyyppisiä ongelmia (tosin siellä ehkä vastus oli kokonaan hävinnyt), ja kokeilinpa sitten PC-softalla. Siinä ei ole tätä ongelmaa, vastusta riittää tasaisella ja jopa alamäissä - tekee ajamisesta aika paljon mielekkäämpää.
Support-palstalla ehdotettiin myös FTP:n asettamista manuaalisesti isommaksi, ilmeisesti Zwift sitten säätää vastusta myös tuon mukaan. Säädin 192W->300W, ei auttanut Androidin kanssa. Tulee halpistreinerikokeilu kalliiksi jos pitää nyt vielä tätä varten PC tai iPadi hommata...
Juha Lehtinen
16.02.2020, 12.10
Nyt on kokeiltu kalibroida tuolla Eliten softalla, ei auttanut.
Zwiftin support-palstalta huomasin että nimenomaan Android-appin kanssa jollain oli ollut samantyyppisiä ongelmia (tosin siellä ehkä vastus oli kokonaan hävinnyt), ja kokeilinpa sitten PC-softalla. Siinä ei ole tätä ongelmaa, vastusta riittää tasaisella ja jopa alamäissä - tekee ajamisesta aika paljon mielekkäämpää.
Support-palstalla ehdotettiin myös FTP:n asettamista manuaalisesti isommaksi, ilmeisesti Zwift sitten säätää vastusta myös tuon mukaan. Säädin 192W->300W, ei auttanut Androidin kanssa. Tulee halpistreinerikokeilu kalliiksi jos pitää nyt vielä tätä varten PC tai iPadi hommata...
Se tässä sisäpyöräilyssä on huonoa että erilaisia ongelmia ilmenee enemmän kuin ulkopyöräilyssä. Tosin ongelmat harvemmin kohdistuu pyöräilyyn vaan enemmänkin tietotekniikkaan esim. yhteysongelmat, softabugit jne. Itse en ole ikinä käyttänyt mobiililaitteita sisätreenissä vaan tietokoneen kanssa on aina menty.
Se tässä sisäpyöräilyssä on huonoa että erilaisia ongelmia ilmenee enemmän kuin ulkopyöräilyssä. Tosin ongelmat harvemmin kohdistuu pyöräilyyn vaan enemmänkin tietotekniikkaan esim. yhteysongelmat, softabugit jne. Itse en ole ikinä käyttänyt mobiililaitteita sisätreenissä vaan tietokoneen kanssa on aina menty.
Harmi teille, jotka näiden kanssa painitte. Minä puolestani ajan sisällä nimenomaan siksi, että erilaisia ongelmia ilmenee vähemmän kuin ulkopyöräilyssä.
Juha Lehtinen
16.02.2020, 15.58
Harmi teille, jotka näiden kanssa painitte. Minä puolestani ajan sisällä nimenomaan siksi, että erilaisia ongelmia ilmenee vähemmän kuin ulkopyöräilyssä.
Sen verran pitää selventää että minulla ei ole ongelmia vaan tuo minun kommentti liittyy siihen mitä olen netistä lukenut. Signaalien yhteysongelmia ja vaikka mistä on saanut lukea, onneksi ei omalla kohdalla ole ongelmia ollut.
tri-nisti
17.02.2020, 00.36
Tuli ekan kerran ongelma läppärin kanssa, kaikki vehkeet kyllä sanoi että connected to zwift mutta kaikissa luki myös että No signal, toiminta oli sen mukaista.
Oli sen verran kiire päästä ajamaan että otin toisen läppärin ja löin ant+ tikun siihen kiinni ja kaikki pelasi heti moitteetta.
Vanha läppäri on Win7 ja vain 4Gb muistia joten se taitaa nyt jäädä tuostakin hommasta eläkkeelle.
Onko 1080p maksimireso, vai saako 4k:ta pihalle jollain kikkailulla?
Onko 1080p maksimireso, vai saako 4k:ta pihalle jollain kikkailulla?
Kyllä saa 4k:ta pihalle, jos Zwift katsoo, että rautasi jaksaa sitä pyörittää. Jos valikoissa ei 4k:ta näy, niin koneesi on todennäköisesti liian hidas.
https://blog.zwiftalizer.com/post/buyersguide-2019/
Kyllä saa 4k:ta pihalle, jos Zwift katsoo, että rautasi jaksaa sitä pyörittää. Jos valikoissa ei 4k:ta näy, niin koneesi on todennäköisesti liian hidas.
https://blog.zwiftalizer.com/post/buyersguide-2019/
Voi olla joo. Koneena on Intelin i5 3570, nvidian 1030 2gb vrammilla, 16gb ram ja 256gb ssd.
Voi olla joo. Koneena on Intelin i5 3570, nvidian 1030 2gb vrammilla, 16gb ram ja 256gb ssd.Näytönohjain on pullonkaula, muutenhan tuon pitäisi riittää. Itse laitoin Asus GeForce GTX 1660 Super näytönohjaimen ja nyt pyörii 4k ultra ok.
Antti Salonen
17.02.2020, 15.11
Joo, ja ryhtymisen kynnys on aika matala. Itse panostin kanssa Zwiftiin tälle talvikaudelle, ja lopputuloksena oon saanut ajettua ihan huomattavasti enemmän kuin mikä talvella yleensä on toteutunut.
Konkreettisesti pyhitin kämpästä sen pari neliömetriä pysyvälle Zwift-nurkkaukselle, että kaikki kamat on aina valmiina. Ostin ison mutta halvimman mahdollisen telkkarin ja sen alapuolelle tehokkaan 50 cm tuulettimen. Käden ulottuvilla on tuuletusikkuna, jolla saa säännösteltyä lämpötilaa. Pystyn ihan hyvin ajamaan kolmen tunnin treenin tai ainakaan se ei jää fyysisestä mukavuudesta kiinni.
Telkkarissa on kiinni vanha läppäri, joka pyörittää Zwiftiä ihan hyvin, eli lähinnä vain isot pelotonit saa FPS:t kyykkäämään. ANT+ on yhteyksien suhteen tuntunut hyvin luotettavalta. Joskus aikaisemmin mulla oli ongelmia tehomittarin yhteyden kanssa, mutta sen syyksi paljastui turhan vieressä ollut WLAN-tukiasema.
jannevaro
17.02.2020, 15.27
Tuli ekan kerran ongelma läppärin kanssa, kaikki vehkeet kyllä sanoi että connected to zwift mutta kaikissa luki myös että No signal, toiminta oli sen mukaista.
Oli sen verran kiire päästä ajamaan että otin toisen läppärin ja löin ant+ tikun siihen kiinni ja kaikki pelasi heti moitteetta.
Vanha läppäri on Win7 ja vain 4Gb muistia joten se taitaa nyt jäädä tuostakin hommasta eläkkeelle.
Mulla kävi juuri noin Wahoon treinerin kanssa, ratkaisu oli bootata treineri ja parittaa uudelleen. Treinerin sammuminen vaan kestää semmoisen 30 sekkaa ennen kuin valot sammuu, muuten aika nopea tehdä. Ehkä siitä ois hyvä ottaa virta pois kun ei ole käytössä?
Näytönohjain on pullonkaula, muutenhan tuon pitäisi riittää. Itse laitoin Asus GeForce GTX 1660 Super näytönohjaimen ja nyt pyörii 4k ultra ok.
Hp:n pimpattu wanha työasema on toiminut htpc:nä, joten noin järeää näyttistä ei taida siihen saada (poweri ei riitä ja lisävirtakaapelit uupuu). Nyt muutaman kuukauden käyttänyt tabletin kautta, josta ampunut kuvan 65" telkkarille. Ant+ usb-tikku tilattu ebaysta, jonka tulemisessa kesti se ~kuukausi.
Mikä olisi varmatoimisin ant+ usb-tikku, joka toimisi Elite Suiton ja Garminin sykevyön kanssa? Kiinanihmeen tilannut, mutta sen kantama tuntuu olevan todella lyhyt, verrattuna nykyiseen tablettiin, jota käytän tällä hetkellä. (Samsung Galaxy Tab s5e)
Coasting
20.02.2020, 17.10
Mulla on tuollainen kiinantikku ja hyvin toimii. Olen varmuudeksi jatkoroikalla siirtänyt pois tietskarin takaa lähemmäs raikkua. Ainakin NEO ja Garmin vyö toimivat täysin pätkimättä.
Juha Lehtinen
20.02.2020, 17.46
Garminin tikku on täällä toiminut ilman ongelmia.
tri-nisti
20.02.2020, 20.58
Suunto Movestick Mini toimii Garminin vyön kanssa ja muutenkin hyvin.
Jostain syystä erg-moodi toimii tabletilla, mutta ei taas pc:llä ant+ tikun kautta. Tabletin kanssa traineri on tosin bluetoothilla yhteydessä, voiko olla vaikutusta asiaan?
https://zwifthacks.com/zwift-preferences/ ollut ihan hauska lisäohjelma. Saa muokattua vapaammin asetuksia ja pakotettua vaikkapa tietyn reson, jolla peli pyörii vielä suhkot sujuvasti.
Tuli ajettua eka satkun lenkki zwiftissä, yllättävän kivuttomasti meni. En kuitenkaan ehkä ota joka viikkoiseksi tavaksi.
Mitäs mä tarvisin että sais zwiftin näkymään telkkaris ? Älytv ? Vai riittääkö chromecast tms ? Tähän asti ajellu iphonen näytöltä. Turbomuin misuro b+ sensorilla.
HDMI kaapelilla saat Zwiftin siitä kännykän näytoltä näkymään telkkarissa jos sulla ei ole mitään laitetta mikä pystyisi peilaamaan iphonen näyton. Tarvitset tietty lightning/HDMI adapterin (tai sen vanhan pistokkeen adapterin jos puhelin on vanha).
Eli vaikka tommosen adapterin ja siihen HDMI piuha perään.
https://store.storeimages.cdn-apple.com/4982/as-images.apple.com/is/MD826?wid=572&hei=572&fmt=jpeg
Samalla ehkä voi arpoa, josko sittenkin investoisi AppleTV 4K-boksiin. Tämä olettamalla, että sulla on WiFi.
Mutta tämä tie voi johtaa loputtoman upgreidaamisen tielle. Sen päässä on tyhjä katse, tyhjentynyt tili ja tulehtuneet ihmissuhteet. Noin vinkkinä tästä polusta:
- huomaat, että isommalta kuvapinnalta tuska tihkuu paremmin (mukailtu P. Selin)
- huomaat, että Tacx Neo imee sinusta paremmin mehut irti ja tuo sisäpyöräilyyn sopivasti työmatkatempoilusta tuttua tappion katkeraa kalkkia (huomaat, että se wattimäärä, mitä luulit tuottaneesi turbomuinilla, olikin vain hattiwattia)
Aloin ensin naputtelemaan Apple TV suositteluviestiä, mutta siinä lähtee varustelukierre helposti laukalle. Varustelukierteen kanssa on syytä olla varovainen kuin ripulin helpottamisessa piereskelemällä.
Uskon kyllä. Ajattelin lähteä liikkeelle tolla johdonpätkällä :D
Mitäs mä tarvisin että sais zwiftin näkymään telkkaris ? Älytv ? Vai riittääkö chromecast tms ? Tähän asti ajellu iphonen näytöltä. Turbomuin misuro b+ sensorilla. Jos laitteet tukee sitä niin kyllä Chromecast riittää. Itsellä Chromecastilla kuva koneelta telkkariin ja trainerin vierestä ANT+ dongle USB kaapelilla koneeseen.
Chromecast on mulle tuntemattomampi, mutta se näkyy olevan aika edukas, varmaan edukkaampi kuin HDMI adapteri ja HDMI kaapeli jos niitä ei omista ennestään.
Antti Salonen
20.03.2020, 04.03
Mikä olisi varmatoimisin ant+ usb-tikku, joka toimisi Elite Suiton ja Garminin sykevyön kanssa? Kiinanihmeen tilannut, mutta sen kantama tuntuu olevan todella lyhyt, verrattuna nykyiseen tablettiin, jota käytän tällä hetkellä. (Samsung Galaxy Tab s5e)
Mulla oli pari viikkoa ongelmia Garminin tikun kanssa, kun ilmeisesti tilassa on sen verran paljon häiriöitä. Ostin tilalle Tacxin ANT+-antennin (https://www.bike-discount.de/en/buy/tacx-t2028-ant-antenna-139599), joka on olennaisesti vähän isompi dongle puolitoistametrisen USB-kaapelin päässä. Sijoitin sen jotakuinkin keskiön alapuolelle ja kaikki ongelmat katosivat.
Jos signaalin kanssa on ongelmia, niin zwiftalizer.com (https://zwiftalizer.com/) on ihan hiton kätevä. Se näyttää Zwiftin kirjoittaman login perusteella, että kuinka vahva ANT+-signaali on kustakin laitteesta ollut. Eli käytännössä jos on ongelmia niin voi kokeilla muuttaa jotain ja saa tarkempaa palautetta kuin epämääräisen toimii / ei toimi. Lisäksi tuosta näkee jos ANT+-yhteydessä tapahtuu ajon aikana uudelleenparituksia, josta käytännössä seuraa datan putoamista hetkeksi.
Mulla oli pari viikkoa ongelmia Garminin tikun kanssa, kun ilmeisesti tilassa on sen verran paljon häiriöitä. Ostin tilalle Tacxin ANT+-antennin (https://www.bike-discount.de/en/buy/tacx-t2028-ant-antenna-139599), joka on olennaisesti vähän isompi dongle puolitoistametrisen USB-kaapelin päässä. Sijoitin sen jotakuinkin keskiön alapuolelle ja kaikki ongelmat katosivat.
Jos signaalin kanssa on ongelmia, niin zwiftalizer.com (https://zwiftalizer.com/) on ihan hiton kätevä. Se näyttää Zwiftin kirjoittaman login perusteella, että kuinka vahva ANT+-signaali on kustakin laitteesta ollut. Eli käytännössä jos on ongelmia niin voi kokeilla muuttaa jotain ja saa tarkempaa palautetta kuin epämääräisen toimii / ei toimi. Lisäksi tuosta näkee jos ANT+-yhteydessä tapahtuu ajon aikana uudelleenparituksia, josta käytännössä seuraa datan putoamista hetkeksi.
Pitääpä tuo laittaa kokeiluun. Vielä kun saisin selvitettyä, miksei egs-moodi toimi windowsilla, mutta Androidilla pelittää ihan nätisti.
Nyt voi varmaan paistaa makkaraa Zwiftin serverihuoneen ovenraosta käsin. Tänään aamulla näin pahimmillaan/parhaimmillaan 13k käyttäjää linjoilla ja tuli mieleen missä vaiheessa loppuu kapasiteetti.
Nyt voi varmaan paistaa makkaraa Zwiftin serverihuoneen ovenraosta käsin. Tänään aamulla näin pahimmillaan/parhaimmillaan 13k käyttäjää linjoilla ja tuli mieleen missä vaiheessa loppuu kapasiteetti.
Ei pitäisi AWS-pilvestä ihan heti loppua kapasiteetti. On siellä ollut tänään ainakin 19720 käyttäjää samanaikaisesti.
Olen nyt talvella ajanut yli 90% pyöräilystäni virtuaalimaailmoissa trainerilla, lähinnä kilpailun kaltaista ajoa. Kävin torstaina ja perjantaina ajamassa luomuna yhteensä hiukan yli 100 km, isohkoilla tehoilla ja mäkiä putkelta. Mielestäni hyvin samanlaista ajoa kuin Zwiftissä. Niinpä vaan oli vatsalihakset kipeänä ihan eri tavalla kuin trainerin jäljiltä, vaikka siinäkin ajan mäkiä ja kirejä myös putkelta ja alaotteelta. Voi toki olla, että kyse on kokonaisrasituksesta tms, mutta kuvittelisin että luomupyöräilyssä keskikroppa vähän enemmän käytössä.
Mun kompetenssi loppuu kohdassa AWS, eli luotan asiaatuntevampaan.
Kun aloitin Zwiftaamisen tänään, niin lukema oli jossain 19 000 paremmalla puolella. Kun porukkalenkkiä oli ajettu 30 minuuttia, niin kuva pätkäisi ehkä sekunniksi ja kuvan palatessa olin yksin koko Watopiassa. Saattoi olla Apple TV ongelma kun samalla katkesi musiikki, jota normaalisti striimaan Air Playlla puhelimesta.
Kunnon kasvaessa kevään kynnyksellä tehokeskiarvoni pidemmissä vedoissa alkaa olla 2,5-2,8W/kg ja pystyn ajamaan jopa 3W/kg, mutta silloin syke nousee nopeasti turhan korkeaksi. Elopainoahan on kertynyt n. 90kg, mikä sekin onneksi on laskusuunnassa. Olen huvikseni tykitellyt eri reittien sprinttipätkiä, koska ne tuntuvat sopivan ruumiinrakenteelleni todella hyvin. Melko kivuttomasti pystyn hilaamaan itseni tasamaan sprinteissä päivän 50 kovimman kiritykin joukkoon. (ilman painon alakanttiin säätämistä eli itsensä kusettamista) Ylämäkisprinteissä tietysti sitten vastavuoroisesti huonoimman 30% joukossa ;-)
Nyt vain kehitys on tyssännyt siihen, etten saa jaloistani irti yli 1kW:n tehoja. Paras rekisteröity veto antoi 982W, mutta sen yli ei saa puristettua tehoja kirveelläkään. Rehellisten miesten listan kärkeen nousu nimittäin edellyttäisi vielä hieman lisätehoja. Pitäisikö traineri pultata kiinni lattiaan, kun rajussa puristuksessa koko hökötys liikkuu eteenpäin?
Kyssäri. Millaisia tehoja olette saaneet itsestänne irti ja minkälaisilla välityksillä?
^ Noilla kirivateillasi olisit usein palkintopallilla eliten kisoissa. Ongelmasi ei ole kirivattien puute, vaan niiden saaminen sinne loppukiriin.
Mä en saa trainerissa lähellekään samoja kiriwatteja kuin ulkona. Trainerissa kiriminen tuntuu niin kalustoväkivaltaiselta touhulta, että pyrin välttämään moista vaikka saattaa olla vain tunne korvien välissä.
Mut ulkona irtoaa just joku 1300-1400 wattia 5 sekunnin ajan. Trainerissa viimeisen 30 päivän aikana paras 5 sekuntia näkyy olevan 930 wattia.
^ Noilla kirivateillasi olisit usein palkintopallilla eliten kisoissa. Ongelmasi ei ole kirivattien puute, vaan niiden saaminen sinne loppukiriin.
Ja pöh olisi. Zwiftin watit eivät vastaa todellisuutta kirissäkään.
^ Ok. Ei noilla kirivateilla sitten pärjäisikään. Ajattelin tuossa, että jos trainerilla vetää tonnin, niin ulkona vetää enemmän, kuten OJ tuossa loihe lausumaan.
Juha Lehtinen
02.04.2020, 16.41
Itselläni mahtuu yhden käden sormiin ne kerrat kun olen Zwiftissä yli 1000w spurtannut, todella haastavaa meikäläisellekin. Yhden ulkolenkin olen maantiefillarilla päässyt tänä keväänä tekemään ja yhdyn kyllä siihen että ulkona saa paremmin watteja irti, näin ainakin omalla kohdalla.
Coasting
02.04.2020, 16.42
Ehkä wattien määrän lisäksi vaikuttaa kuinka kauan niitä jaksaa tuottaa.
982 W sekunnin ajan ei vie palkintopallille mutta jos vaikka muutaman minuutin.....
Coasting
02.04.2020, 16.53
Zwiftpower tekee profiilin perustuen Zwift ajoihin. 4 tasamaa ja 4 mäkikategoriaa. Niistä voi sitten päätellä mikä on "se oma juttu".
Zwiftpower tekee profiilin perustuen Zwift ajoihin. 4 tasamaa ja 4 mäkikategoriaa. Niistä voi sitten päätellä mikä on "se oma juttu".
Nokun tämä on mielestäni juurikin se ongelma. Alkuun kun kuntoa ei ole, mahdollisesti painoakin liikaa, niin tuijotetaan ohjelmien profiilia ja pelkkiä watteja. Kuvitellaan, että ollaan kirimiehiä. Se on vaan alue, johon alkuun saa vaikkapa punttitaustalla suhteellisesti parhaan tuloksen. Kuitenkaan, se ei kerro vielä nopeudesta mitään maaliviivan kohdalla.
Ne pärjäävät kirimiehet ovat kovin usein niitä, joilla on jäätävän kova aerobinen kunto. Esim sagan, tai suomen elitestäkin löytyy hyviä esimerkkejä.
Coasting
02.04.2020, 18.18
Samaa mieltä ollaan.
Ne pärjäävät kirimiehet ovat kovin usein niitä, joilla on jäätävän kova aerobinen kunto. Esim sagan, tai suomen elitestäkin löytyy hyviä esimerkkejä.
Niillä ei kirimiehillä kun on usein/yleensä tapana yrittää hankkiutua eroon niistä kirimiehistä.
Mut Zwift on melko eri vs. reaalimaailma
Bongasin Iltalehdestä, että ampumahiihtäjä Dorothea Wierer (se hyvännäköinen) ajaa kotonaan Pinarello Dogma disc pyörällä ja Technogymin trainerilla Zwiftiä. Mikä mahtaa olla Dorothean nick pelissä vai ajelisiko ihan omalla nimellään?
Oletteko bonganneet tai tiedättekö keitä julkisuuden henkilöitä tai urheilutähtiä treenaa Zwiftin maailmassa?
Varmastikin siellä polkee lukemattomia ammattilaisia pyöräilyn maailmasta. Heidät tunnistaa ainakin siitä, että menevät Zwiftissä yhtä kovaa kuin reaalielämässäkin, eli keskarit pyörivät siellä 45-50km/h hujakoilla.
Zwiftiin voisi muuten tehdä sellaisen muutoksen, että kuskin alin sallittu paino olisi luokkaa n. 50kg. Nyt siellä on lukuisa joukko pellejä, jotka ajelevat ratoja 100km/h nopeudella, kun teho/painosuhde on rukattu kohdilleen. Onneksi heidän tekemänsä "haamuajat" poistuvat melkoisen nopeasti näytöltä muiden iloa pilaamasta.
Ammattilaiset ajavat ihan omilla nimillään. Ilmaista mainosta.
Ainakin Simon Yates ja Nicolas Edet olivat tänään samassa Haute Route (https://zwift.com/uk/hauteroute) -lähdössä.
Onpa muuten harvinaisen vaativa Zwift-tapahtumaksi. Ajoin lähes 300 watin keskiteholla 80 minuuttia, ja sijoitus oli jossain 600-700 luokkaa. Vielä ehtii ykkösetapille tänä iltana. Huomenna ja ylihuomenna kaksi muuta settiin kuuluvaa etappia.
Ainakin Simon Yates ja Nicolas Edet olivat tänään samassa Haute Route (https://zwift.com/uk/hauteroute) -lähdössä.
Onpa muuten harvinaisen vaativa Zwift-tapahtumaksi. Ajoin lähes 300 watin keskiteholla 80 minuuttia, ja sijoitus oli jossain 600-700 luokkaa. Vielä ehtii ykkösetapille tänä iltana. Huomenna ja ylihuomenna kaksi muuta settiin kuuluvaa etappia.
Zwiftin mäkikisoissa ei taida paljoakaan olla muulla väliä, kuin w/kg arvolla.
Totta - kun tarkemmin ajattelen, niin näin selkeillä mäkietapeilla en tuollaisella 3,5 W/kg:lla ole ennenkään pärjännyt tätä paremmin. Sijoitus siellä 10-15% tietämissä.
Kun on sitten ollut vähemmän mäkeä, niin pelkän tehon merkitys kasvaa ja tuollaisellakin tehopainosuhteella on pärjännyt vähän paremmin.
Totta - kun tarkemmin ajattelen, niin näin selkeillä mäkietapeilla en tuollaisella 3,5 W/kg:lla ole ennenkään pärjännyt tätä paremmin. Sijoitus siellä 10-15% tietämissä.
Kun on sitten ollut vähemmän mäkeä, niin pelkän tehon merkitys kasvaa ja tuollaisellakin tehopainosuhteella on pärjännyt vähän paremmin.
Juurikin noin. Alle 4w/kg ei paljoa mäkikisoissa juhlita. Lähempänä 5 saa olla, jos meinaa pärjätä.
Vaan oli se aika passeli tehotreeni. Nyt on tullut ajettua kilpailunomaisesti muutamia sellaisia tapahtumia, joissa on ollut enemmän tehovaihtelua. Tämä viikonloppu näyttää tarjoavan enemmänkin tasaista OU-alueen jyystöä.
Näinhän se tuppaa olemaan myös elävässä elämässä.
Näinhän se tuppaa olemaan myös elävässä elämässä.
Niin pitkissä mäissä juu. Suomessa noita ei vain ole.
Niin pitkissä mäissä juu. Suomessa noita ei vain ole.
Mäki kuin mäki, se on fysiikan laki. W/kg
Mäki kuin mäki, se on fysiikan laki. W/kg
Perjantai ilta selkeästi :)
Perjantai ilta selkeästi :)
Osu ja uppos ;)
On toi Zwiftin Haute Route melkoista. Tokalla etapilla tuuppasin ensimmaisen 10 minuuttia, eli siihen ekan maen alle, 350w keskiteholla ja sijoitus putosi jonkun 50 pykalaa. Maet tuli sitten ajettua aika hissua.
Nää ovat koukuttavia, tällaiset etappikisat. Nyt on tullut tehtyä klapeja ja harrastettua muutakin pihahommaa lähes koko päivän. Ei oikein malttaisi, mutta ehkä kuitenkin jätän kakkosetapin väliin. Onhan tuo AdZ kuitenkin tullut ajettua suht usein eli ei edes kisatyylisesti niin harvinainen kuin vaikkapa huomisen Pretzel.
tri-nisti
04.04.2020, 21.18
Hauten 2. etapilla ajelin ensin reippaan aloituksen n. 10 min, sitten 3x 4min VO2 tehoa eli 1,2x FTP 4 min palautuksella, sitten vähän tasaista ajelua ja vielä 3x 10-12 min sweet spottia perään 5 min palautuksilla. Nousun lopussa n.10 min FTP-teholla ja syke pysyi järkevissä lukemissa eikä ollut ainakaan jyrkässä nousukulmassa. Sijoitus n. 900/2200. Keskisyke oli n. 5 pykälää korkeampi kuin tasaisella ajolla on ollut samalla keskiteholla.
1. ja 2. on ajettu, en tiedä onko huominen 3. etappi jo vähän liikaa, PolarFlow kun näyttää että kardiokuormitus on jo keltaisella ylikuormittavalla puolella.
Edit: kyllä Hauten 3. etappi jäi ajamatta, ulkona oli sen verran hyvä sää liikkua tänään(kin).
HXX1100H
11.04.2020, 19.51
Moi, poljin tänään aikani kuluksi Mega Pretzelin . Muuten meni ok mutta täytyy sanoa että nykyinen Jungle Circuit ei kyllä nappaa. JC oli aikoinaan yksi suosikkini mutta nykyisestä "hidastetusta " versiosta tuli kyllä "mitta" täyteen.
tri-nisti
11.04.2020, 20.47
Siellä on nyt Tanskan pojalla 1000 km/24h yritys menossa, onko kukaan käynyt antamassa vetoapua? Täpärästi näyttäisi olevan aikataulussa kun 11,5h ja 479 km takana.
.. nykyinen Jungle Circuit ei kyllä nappaa.
Sama juttu. Jotenkin tuo ei vain tunnu kivalta. Ja pahuksen Alpe du Zwift on vielä JC:n puolikkaan takana.
Minua tuo ei häiritse, melkeinpä päin vastoin. Virkistävää ettei kaikilla baanoilla ole epärealistisia sileän sisäradan nopeuksia. Varsinkin, kun asettaa Trainer Difficultyn maksimiin, saa tuossa hiukan todellisen tien tuntua.
HXX1100H
13.04.2020, 16.28
Siellä on nyt Tanskan pojalla 1000 km/24h yritys menossa, onko kukaan käynyt antamassa vetoapua? Täpärästi näyttäisi olevan aikataulussa kun 11,5h ja 479 km takana.
Tanskan poikaa en eilen nähnyt mutta tänään aamulla Watopiassa "törmäsin" Norjalaiseen Sindre Kuset nimiseen kaveriin . Mies oli silloin polkenut 744 km. Yhteensä ajoi 750 km hieman alle 22 tunnissa.
4K TV ja Apple TV 4K: Ketjua selasin vähän taaksepäin ja täällä varoitettiin upgreidaamisen vaaroista. Olen ajanut nyt 1.5 v iPadin kanssa. Yhteydet pelanneet OK, ei ongelmia.
Hetken jo miettinyt että ostan varastoon em. vermeet. TV 300€, Apple TV 4K 180€. Netin saan varastoon.
Osaako joku kommentoida, jos päivityksen tehnyt noihin pienemmästä näytöstä, onko ollut kannattava siirto?
4K TV ja Apple TV 4K: Ketjua selasin vähän taaksepäin ja täällä varoitettiin upgreidaamisen vaaroista. Olen ajanut nyt 1.5 v iPadin kanssa. Yhteydet pelanneet OK, ei ongelmia.
Hetken jo miettinyt että ostan varastoon em. vermeet. TV 300€, Apple TV 4K 180€. Netin saan varastoon.
Osaako joku kommentoida, jos päivityksen tehnyt noihin pienemmästä näytöstä, onko ollut kannattava siirto?
On. Kunnes tekee mieli vieläkin isompaa näyttöä.
El Cheapo
14.04.2020, 21.07
Upgreidaamisesta on paljonkin kokemusta..
Aloitin Zwiftillä ajelun puolisentoista vuotta sitten ihan basic-tason laitteilla, manuaalisäätöisellä vastuksella ja vanhalla läppärillä.
Homma lähti mukavasti liikkeelle noillakin, kunnes luin juttuja smart-trainereista jonka jälkeen sellainen piti saada viime syksynä.
Vanha läppäri korvautui samoihin aikoihin jämäosista kasatulla "peli"-pc:llä ja 24" näytöllä jotka ovat nyt talven aikana korvattu 65" telkkarilla ja Zwiftiä 4k:na pyörittävällä pc:llä sekä suoravetotrainerilla.
Vaimolla suht-sama setti ilman suoravetotraineria(seuraava upgreidauksen kohde) ja hieman pienempi näyttö, 46".
Autotallissa Zwiftaillaan.
Trainerit ovat käytännössä ainoa uutena ostettu laite, muuten systeemit on kasattu käytetyistä osista joista varsinkin vanhoja telkkareita saa yllättävänkin edullisesti.
Tää on loputon suo mutta...
tri-nisti
14.04.2020, 21.10
Läppäriin laitoin lasten pelihommista vapautuneen 32" töllön HDMI-kaapelilla, oli hyvä siirto. Katseluetäisyys on noin metri niin ei nyt ihan heti ainakaan kaipaa suurempaa.
Upgreidaamisesta on paljonkin kokemusta..
Aloitin Zwiftillä ajelun puolisentoista vuotta sitten ihan basic-tason laitteilla, manuaalisäätöisellä vastuksella ja vanhalla läppärillä.
Homma lähti mukavasti liikkeelle noillakin, kunnes luin juttuja smart-trainereista jonka jälkeen sellainen piti saada viime syksynä.
Vanha läppäri korvautui samoihin aikoihin jämäosista kasatulla "peli"-pc:llä ja 24" näytöllä jotka ovat nyt talven aikana korvattu 65" telkkarilla ja Zwiftiä 4k:na pyörittävällä pc:llä sekä suoravetotrainerilla.
Vaimolla suht-sama setti ilman suoravetotraineria(seuraava upgreidauksen kohde) ja hieman pienempi näyttö, 46".
Autotallissa Zwiftaillaan.
Trainerit ovat käytännössä ainoa uutena ostettu laite, muuten systeemit on kasattu käytetyistä osista joista varsinkin vanhoja telkkareita saa yllättävänkin edullisesti.
Tää on loputon suo mutta...
TV tulee väkisin aika lähelle. Myös seinällä oleva tila rajoittaa TV:n kokoa. Mietin, jos ostaa liian suuren, sitä on hankala katsoa läheltä.
Onko muuten TV:n virkistystaajuudella merkitystä: 50 vs 100 Hz?
Off topic: Rocker Plate on suurin muutos Zwiftaamisessa minulle. Tein kokopitkän etu- takaliikkeellä + sivuttaisliike. Tähän kannattaa satsata!
TV tulee väkisin aika lähelle. Myös seinällä oleva tila rajoittaa TV:n kokoa. Mietin, jos ostaa liian suuren, sitä on hankala katsoa läheltä.
Onko muuten TV:n virkistystaajuudella merkitystä: 50 vs 100 Hz?
Off topic: Rocker Plate on suurin muutos Zwiftaamisessa minulle. Tein kokopitkän etu- takaliikkeellä + sivuttaisliike. Tähän kannattaa satsata!
TV riittää minusta vallan mainiosti. Olennaista ei ole ruudun koko, vaan kulma näkökentässä. Minulla on 55-tuumainen HD-telkkari noin metrin päässä naamasta. Se täyttää katseen alan niin leveälti, että Zwiftissä on käytettävä näkymää oman avatarin takana. Jos asetan katselupisteeksi avatarin silmät (näppäimistöllä "3"), useimmat mutkat vilistävät liian lujaa. Olisi mahtavaa, kun pelissä voisi asettaa resoluution lisäksi tarkastelukulman, ja se renderoisi eri tavoin valinnan mukaan.
TV riittää minusta vallan mainiosti. Olennaista ei ole ruudun koko, vaan kulma näkökentässä. Minulla on 55-tuumainen HD-telkkari noin metrin päässä naamasta. Se täyttää katseen alan niin leveälti, että Zwiftissä on käytettävä näkymää oman avatarin takana. Jos asetan katselupisteeksi avatarin silmät (näppäimistöllä "3"), useimmat mutkat vilistävät liian lujaa. Olisi mahtavaa, kun pelissä voisi asettaa resoluution lisäksi tarkastelukulman, ja se renderoisi eri tavoin valinnan mukaan.
Minulla katseluetäisyys on noin 1 m. TV voi olla max 113 cm leveä. 50-tuumainen on aika nafti. Mietin alle 50-tuumaisia. Pitäisi päästä testaamaan, mutta ei ole mahdollisuutta.
Jos käyttö on pelkkää Zwiftiä etkä varastossa 4K-leffoja istuskele katselemassa tai muutoin halua varautua 4K toistoon, niin kannattaa huomioida, että Zwift pyörii Apple TV 4K:lla maksimissaan 1080p:nä.
Jos käyttö on pelkkää Zwiftiä etkä varastossa 4K-leffoja istuskele katselemassa tai muutoin halua varautua 4K toistoon, niin kannattaa huomioida, että Zwift pyörii Apple TV 4K:lla maksimissaan 1080p:nä.
ok eli TV:n 4K ominaisuudesta ei ole hyötyä?
Ei tällä hetkellä Zwiftatessa.
Mulla on 42" 1080p Samsung ja se on kyllä yli metrin päässä, olisiko 1,5 metrin päässä ja TV:n yläreuna on noin ohjaustangon korkeudella, eli TV on melko matalalla. Viime syksynä muuton jälkeen oli TV vähän korkeammalla ja se veti niskan aika juntturaan, eli suosittelen korkeuden säädon omalle sopivalle korkeudelle.
Mua on vähän kiinnostanut hommata pikkuisen isompi TV, esimerkiksi 55", mutta olen saanut pidettyä itseni kurissa ton suhteen.
tri-nisti
15.04.2020, 09.50
Tämä kiinnostaa, kerrotko lisää omasta virityksestä? Kaupassakin niitä on mutta en ole vielä niin hyvin arvosteluihin törmännyt että olisi tarvinnut ostohousuja kaivella esille.
Tämä kiinnostaa, kerrotko lisää omasta virityksestä? Kaupassakin niitä on mutta en ole vielä niin hyvin arvosteluihin törmännyt että olisi tarvinnut ostohousuja kaivella esille.
Jos olet Facebookissa, pyydä pääsyä Rocker Plate-ryhmään. Siellä on ympäri maailmaa jäseniä. Lukuisia erilaisia ideoita ja rakennelmia. Kaupallisia tuotteita on: Saris. Hintavia. Hollannista ja Englannista saa osasarjoja.
Triathlon/aika-ajo: Asento on sellainen, että hyöty ei ilm ole yhtä suuri, mitä pystyasennossa ts. normi maantiepyörä.
Coasting
15.04.2020, 13.28
Liityin ryhmään. Pitää karanteenatessa laittaa rakennushousut jalkaan.
Ei tällä hetkellä Zwiftatessa.
Mulla on 42" 1080p Samsung ja se on kyllä yli metrin päässä, olisiko 1,5 metrin päässä ja TV:n yläreuna on noin ohjaustangon korkeudella, eli TV on melko matalalla. Viime syksynä muuton jälkeen oli TV vähän korkeammalla ja se veti niskan aika juntturaan, eli suosittelen korkeuden säädon omalle sopivalle korkeudelle.
Mua on vähän kiinnostanut hommata pikkuisen isompi TV, esimerkiksi 55", mutta olen saanut pidettyä itseni kurissa ton suhteen.
TV:n korkeus oli hyvä vinkki. Kiitos!
Liityin ryhmään. Pitää karanteenatessa laittaa rakennushousut jalkaan.
Off Topic, mutta liippaa läheltä.
Tein lyhyen ad. 1.5 v sitten. Tuo mukavuutta treeniin (paremminkin perse kestää hinkkaamista). Nyt tosiaan etu-tasasuunnan liike myös uudessa. Tuota lähemmäksi ei varmaan pääse virtuaalimaailmassa oikeaa pyöräilyä. Tosiaan pienellä vaivalla ja edullisesti saa jo sellaisen, joka liikkuu sivusuunnassa. Kannattaa testata!
tri-nisti
15.04.2020, 16.25
Lähinnä se pituussuuntainen liikevara, sen pituus ja jousituksen/vaimennuksen toteutus kiinnostaa. Pitää kysyä vaimolta jos se haluaisi liittyä tuohon ryhmään ;).
Coasting
15.04.2020, 17.51
Oletko Kva tehnyt palloilla vai jonkun kehittyneemmän version?
Menee kyllä ensi talveksi tekoon. Jollain tapaa uskon, että tuon liikeen avulla saisi yläkropan luonnollisemmin mukaan talvenkin aikana.
Tässä videossa alla taitaa olla elastomeeripallot. Tuolta tulee varmaankin diy-kitti myyntiin. Hyväksi suunniteltu lauta ja pallot tosin riittävät, mutta mielellään maksaa suunnittelijalle hieman extraa työstä.
https://facebook.com/QuadRockr/videos/367573500861277/
Moikka. Mites tuollainen suoraveto traineri kuin Elite turno smart misuro b+ toimii zwiftsissä? Mulla myös polar vantagev + H10. Pitääkö tuolta valita traineriksi se power, kun ainakin sellaisen ohjeen näin. Ja Toimiiko pelkästään android tabletilla ja 4G yhteydellä, kun treeni tilaan vähän vaikee saada Wifiä yltämään. Kiitos, jos joku kehtaa autta.
+1000W edelleen hakusessa.
Katselin äskettäin videon, jossa ammattipyöräilijät testasivat tehojaan Eliten Turbo Muin+ trainereilla. Eliten markkinointia siis. Ammattilaisten sprinttitehohaarukka oli videolla välillä 1200-1500W. Oma ylärajani on tällä hetkellä 980W ja tuo puuttuva 20W harmittaa suorastaan mahdottomasti.
Olisiko ongelman ydin liian kova kadenssi haettaessa huipputehoa? Ajan normaalisti Zwiftissä 60-65 kadenssilla n. 2.5-2.8W/kg tehoilla. Haettaessa maksimaalista tehoa samoilla välityksillä kadenssi on lähempänä sataa. Pitäisikö huipputehoja kokeilla suoraan 50-12 välityksellä? Pidempää välitystä ei omasta traineripyörästä löydy vai onko tehonpuute vain miehestä kiinni.
ps. Zwiftin trippimittariin on tullut jo 4900km jouolukuun alusta lukien.
Juha Lehtinen
27.04.2020, 14.08
+1000W edelleen hakusessa.
Katselin äskettäin videon, jossa ammattipyöräilijät testasivat tehojaan Eliten Turbo Muin+ trainereilla. Eliten markkinointia siis. Ammattilaisten sprinttitehohaarukka oli videolla välillä 1200-1500W. Oma ylärajani on tällä hetkellä 980W ja tuo puuttuva 20W harmittaa suorastaan mahdottomasti.
Olisiko ongelman ydin liian kova kadenssi haettaessa huipputehoa? Ajan normaalisti Zwiftissä 60-65 kadenssilla n. 2.5-2.8W/kg tehoilla. Haettaessa maksimaalista tehoa samoilla välityksillä kadenssi on lähempänä sataa. Pitäisikö huipputehoja kokeilla suoraan 50-12 välityksellä? Pidempää välitystä ei omasta traineripyörästä löydy vai onko tehonpuute vain miehestä kiinni.
ps. Zwiftin trippimittariin on tullut jo 4900km jouolukuun alusta lukien.
Olen todennut sellaisen seikan kun ajat Zwiftillä harjoitusvastuksella ja näet että näytölle on ilmestynyt 1000w niin voi olla että tuo lukema ei rekisteröidykään vaikka sen on itse todistetavasti nähnyt. Itselläni kävi hiljattain nimen omaan noin kun ajelin Watopiassa ja tein pienen spurtin niin näytöllä vilahti 1005w mutta tuo lukema ei tallentunut vaan tallentunut lukema jäi alle 1000w. On vähän tuurikauppaa mikä lukema tallentuu jos nippa nappa saavuttaa 1000w.
tri-nisti
27.04.2020, 14.11
Miksi ajat noin hitaalla kadenssilla? Eikö normaalisti kuitenkin ajeta yli 80:llä, ja vain putkelta 60-70? Voisiko se tuoda ajan kanssa tehoakin lisää...
Juha Lehtinen
27.04.2020, 14.39
Itselläni huippuwatit tuli Watopiassa tulivuoren juurella Curvy Hill Blast nimisellä segmentillä. Välitykseni oli 52-17 siinä pikku töppyrässä ja maksimi kadenssi oli 92, tehoja sain 1055w. Tuossa samaisessa paikassa tulee muutenkin välillä testailtua. Tasaisella vaatii meikäläiseltä enemmän treeniä saada tehopiikki aikaan.
Koska teho on vääntömomentti x kierrosnopeus, niin sitä saa lisää kasvattamalla joko vääntöä (voimaa) tai kampien kierrosnopeutta. Voisi kuvitella, että eri henkilöt saavat piikkitehot ulos eri kierrosnopeuksilla. Ehkä kannattaisi kokeilla millaisia tehoja saa ulos eri välityksillä ja kadensseilla? Trainerilla tuota on helppoa kokeilla.
Minulla isot tehot tulee nykyään pyöriteltyä varsinkin ylämäissä luontevimmin 90-110 rpm. Kun en tiedä pesumanin painoa, on vaikea arvioida kuinka isosti se kilowatti on. Minä painan 85 kg, ja Zwiftissä tuli pari vuotta sitten saatua "1.21 gigawatts" badge. Nykyisin tonnikin on jo ihan ylärajoilla, vaikkakaan ei ole tullut isommin enää yritettyä maksimeja. Pikemminkin 700-800 watin pitämisessä hiukan pidempään on ideaa, jolla on käyttöä vaikkapa kisatessa.
Lisäys: tuo Juha Lehtisen mainitsema ässämutka tulivuoren juurella on hyvä harjoitusmäki. Esimerkiksi Volcano Circuit / Volcano Flat jossa joka kierroksella sprintti tuohon mäkeen. Omat maksimit ajoin tasaisella sprinttipätkällä.
Antti Salonen
01.05.2020, 03.27
Pyöräilijän tuottama teho lasketaan kaavalla vääntömomentti kertaa kadenssi. Eli huipputehot tulee sekä voimalla että vauhdilla, eikä siinä realistisesti voi onnistua muuten kuin kovalla kadenssilla.
Watopiassa yksi hirveän hyvä paikka on Epic KOMin alamäessä oleva lyhyt töyssy. Siihen tullaan pisimmällä tuumalla (vähän riippuen asetuksista toki), ja siitä voi punertaa yli 1000 watin spurtilla. Voi olla, että se ihan muutaman sekunnin piikkitehoihin on vähän turhan pitkä.
tri-nisti
07.05.2020, 20.06
Vaihdoin 5 mm pidemmät kammet kun noille jaloillekin on siunaantunut pituutta. Äsken 5 sek teho polkimilla 1008W ja Neolla 976. Kadenssi kiihtyi vajaasta sadasta 120:een vedon aikana. Ihan vähän yllätyin että tämmöisestä 75kg ruikelosta lähtee tuollaisia lukemia ilman voimaharjoittelua. Difficulty oli nollilla noissa vedoissa ja ei lähellekään isoin välitys käytössä.
cokekola
16.05.2020, 10.29
Trainerisoftia näyttää olevan melko paljonkin markkinoilla. Onko niissä suuria eroja? Oma trainerin käyttö on niin vähäistä, että perusteellisempi perskohtainen vertailu veisi iäisyyden. Zwift taitaa olla ylivoimaisesti suosituin, perustuuko se ominaisuuksiin, tehokkaaseen Eurosport-markkinointiin vai siihen, että niin moni sitä käyttää, mikä vetää uusia käyttäjiä?
Onko Zwift ylivoimainen softa muuten kuin suosioltaan? Kannattaako muita edes harkita/kokeilla?
Juha Lehtinen
16.05.2020, 11.17
Trainerisoftia näyttää olevan melko paljonkin markkinoilla. Onko niissä suuria eroja? Oma trainerin käyttö on niin vähäistä, että perusteellisempi perskohtainen vertailu veisi iäisyyden. Zwift taitaa olla ylivoimaisesti suosituin, perustuuko se ominaisuuksiin, tehokkaaseen Eurosport-markkinointiin vai siihen, että niin moni sitä käyttää, mikä vetää uusia käyttäjiä?
Onko Zwift ylivoimainen softa muuten kuin suosioltaan? Kannattaako muita edes harkita/kokeilla?
Kyllä tuo Zwift aika ylivoimainen ominaisuuksiltaan on. Erilaiset pyöräilytapahtumat ovat Zwiftin vahvuuksia, on kilpailuja, ryhmä lenkkejä jne. Voi ajaa reittejä ihan vain sim moodiissa tai sitten valmiita harjoituksia tehden erg moodissa samoilla virtuaalisilla reiteillä. Muitakin hyviä ohjelmia on mutta Zwift on saanut aikaan sellaisen paketin että muitten valmistajien on aika vaikea houkutella samanlaisia käyttäjämääriä puoleensa. Itselläni on kokemusta Bkoolin simulaattorista, BigRingVR:stä ja Trainerroadista. Zwift on noista se koukuttavin kun ei tarvitse yksin treenata kun virtuaalimaailmassa on aina useita pyöräilijöitä. Zwiftistä löytyy kyllä kaikki mitä harjoitusohjelmat yleensäkään pystyy tarjoamaan, videot puuttuu mutta en ole osannut kaivata niitä Zwiftiin.
Toki muitakin kannattaa kokeilla, taitaa kaikista löytyä ilmaiset kokeiluversiot. On paljon harrastajia jotka käyttää useampaa kuin yhtä ohjelmaa.
Jami2003
16.05.2020, 11.28
Taitaa kaikkiin saada parin viikon ilmainen kokeilujakson joten vertailu on helppoa. Omassa kaveripiirissä ajellaan lähinnä Bkoolilla kun useampaa ei Zwiftin tietokone pelillinen tyyli kiinnosta.
cokekola
16.05.2020, 17.33
Zwift-neitsyys menetetty tänään 25 km tutustumislenkillä Watopiassa. Olihan se hauskaa, mutta saattaa olla uutuudenviehätystä. Saa nähdä, tuleeko siitä vakilenkkipaikka. Luulisin, että voi käydä meikäläisen luonteella tylsäksi kuitenkin lopulta.
Yllättävän rankkaa oli, vaikka lenkin vaikeusaste oli mitätön. Jotenkin tuo keinotodellisuus tekee hommasta todellisuutta raskaampaa. Tosin ilman keinotodellisuutta, pelkällä tyhmällä trainerilla jyystäminen olisi ihan tappavaa; jaksoihan sitäkin joskus nuorempanan tehdä, mutta en enää jaksaisi innostua. Sikäli Zwift antaa kuitenkin uuden mahdollisuuden traineriharjoitteluun.
Hieman jäi ihmetyttämään nopeudet, mulla keskari oli 30,7 km/h, suunnilleen samoilla tuntemuksilla, jolla IRL pääsen ehkä 25 km/h keskariin, jos sitäkään...
Positiivinen vaikutelma jäi kuitenkin päällimmäiseksi. Onhan se makeeta, kun ajaa kellarissa mäkeen ja polkeminen alkaa tuntua juuri oiken raskaammalta :-)
Juha Lehtinen
16.05.2020, 18.11
Zwift-neitsyys menetetty tänään 25 km tutustumislenkillä Watopiassa. Olihan se hauskaa, mutta saattaa olla uutuudenviehätystä. Saa nähdä, tuleeko siitä vakilenkkipaikka. Luulisin, että voi käydä meikäläisen luonteella tylsäksi kuitenkin lopulta.
Yllättävän rankkaa oli, vaikka lenkin vaikeusaste oli mitätön. Jotenkin tuo keinotodellisuus tekee hommasta todellisuutta raskaampaa. Tosin ilman keinotodellisuutta, pelkällä tyhmällä trainerilla jyystäminen olisi ihan tappavaa; jaksoihan sitäkin joskus nuorempanan tehdä, mutta en enää jaksaisi innostua. Sikäli Zwift antaa kuitenkin uuden mahdollisuuden traineriharjoitteluun.
Hieman jäi ihmetyttämään nopeudet, mulla keskari oli 30,7 km/h, suunnilleen samoilla tuntemuksilla, jolla IRL pääsen ehkä 25 km/h keskariin, jos sitäkään...
Positiivinen vaikutelma jäi kuitenkin päällimmäiseksi. Onhan se makeeta, kun ajaa kellarissa mäkeen ja polkeminen alkaa tuntua juuri oiken raskaammalta :-)
Zwiftissä olosuhteet ovat aina optimaaliset ulkona ajamiseen verrattuna. Ei ole tuuliolosuhteita, oikealla asfaltilla riippuen pinnan karheudesta rullaavuus vaihtelee. Muutamat pätkät Zwiftissä joissa ei ole ns. virtuaalista asfalttia ovat kyllä huomattavasti realistisemman oloisia kun niissä on keinotekoisesti lisätty vierintävastusta. Ryhmäajoissa vähän liian usein tahkotaan samoja reittejä riippumatta siitä kenen järjestämään tapahtumaan osallistuu. Toki niihinkin osallistun mutta vaihtelua saa paremmin kun ajaa itekseen ristiin rastiin reittejä vaihdellen monipuolisuutta hakien. Aikaa myöten oppii Zwiftiä käyttämään paremmin omiin tarpeisiinsa.
edit. niin ja Zwiftissä on aina sen verran porukkaa että peesiapu nostaa aina keskinopeutta.
Moro!
Pitääpä laittaa oma välitilinpäätös Zwift-kokemuksista. Viikonloppuna tuli täyteen 500h Zwiftailua 3,5 vuoden aikana.
Oma tulokulma pyöräilyyn viimeisen 10 vuotta on ollut ns. tavoitteellinen kuntourheilu. Lisenssiä ei ole tullut enää hankittua, mutta joka kesälle on ollut joku tavoite/tapahtuma, joka on vaatinut jonkin tasoista suunnitelmallista ja määrällistä harjoittelua.
Ennen kun myin itseni virtuaaliharjoittelulle, tuli jyystettyä vuosia autotallissa laadukkalla spinning-pyörällä ja hiukan puolityhmällä trainerilla. Määrät oli vähäiset, luokkaa n. 30h/talvi. Kahden tunnin setti oli jo henkisesti haastava.
Hommasin Tacx Neon lokakuussa 2016 ja ajelin ensin Bkoolin virtuaalimaailmassa muutaman viikon. Samalla tuli kalustettua autotalli 50” telkkarilla ja Apple TV:llä... ja piti hankkia myös uusi iPad, kun Zwift ei pyörinyt vanhassa.
Kun Zwift julkaisi iPad version Joulukuussa 2016, vaihdoin pysyvästi siihen... ja muistelen että tätä seurasi hyvin nopeasti myös AppleTV versio. Tässä vaiheessa oli palanut €:ja ”ihan kivasti”, mikä osaltaan sitoutti systeemiin. Leikittelin ajatuksella, että jos joskus pääsee alle 10€/h tasolle, niin ”ihan kiva”.
Zwift avasi ihan uuden ulottuvuuden talviharjoitteluun. Ensimmäisenä piti tehdä itselle selväksi, että jokainen suoritus ei ole kisa, tai edes semikova harjoitus. Eli, jokaista selkää ei tarvitse ajaa kiinni ja jokaisen ohimenevän peesiin ei tarvitse lähteä.
Harjoituksista olen ajanut n.90% itsekseni. Jostain syystä en ole syttynyt noihin yhteisajoihin, kun niissä tuppaa helposti tulemaan enemmän ja vähemmän semikovia harjoituksia. Muutama kisa on tullut aina silloin tällöin ajettua ja niissä saa kyllä hyvän maksimaalisen harjoituksen. Kisa on kisa, ja siihen valmistaudutaan ajamaan kovaa.
Omat suosikkiharjoitukset ovat olleet:
- pitkät +2h matalasykkeiset harjotuksen, joissa on kohtuu paljon nousumetrejä.
- SST-harjoitukset, joista olen kokenut saavani eniten hyötyä suorituskyvyn nostamisessa. Ennen vastaavat harjoitukset meni sykeohjattuna överiksi heti ensimmäisestä vedosta lähtien. Lopussa sykkeet oli tapissa ja tehot minimissä. Zwiftillä homma muuttui teho-ohjautuvaksi ja kehittyminen lähti selvään nousuun. Mainittakoon tässä kohtaa, että vaikka olin ajanut tehopolkimilla jo pari vuotta, vasta Zwiftillä ajo muutti harjoittelun oikeasti teho-ohjatuksi.
- Fondo-tapahtumat, yleensä pisimmän 2,5-3h suorituksen mukaisesti. Nämä on sopineet omaan koukkupolvi tyyppiseen hitaasti lämpenevään tyyliin. Ekan tunnin on voinut ajella mukavuusalueella ja loppua kohti on pystynyt nostamaan omaa suoritustasoa ja samalla napsimaan edellä meneviä selkiä. Kerran tuli lähdettyä hiukan liian ahneella asenteella liikkeelle ja vika tunti ei sit ollutkaan niin kivaa. Ja tuo aikaisemmin mainitsema 2h henkinen kynnys sisäharjoittelussa ei ole ollut millään tavalla läsnä näissä Zwift ajoissa. Niihin on pitänyt keskittyä aivan kuten oikeassa elämässä, seuraa tilannetta, ennakoi, sijoitu oikein, älä anna selän karata jne... muuten olet vainaa.
Täytyy myös myöntää, että aina ei ole itsekuri riittänyt, vaan on tarttunut ”haasteeseen” tai lähtenyt haastamaan kaveria pikku kisaan. Näistä on lopulta kehkeytynyt hyvä nousevatehoinen treeni. Yleensä noista on tullut sitten Zwift ja Strava-kaveri joiden harjoittelua on tullut seurattua jatkossakin.
Mitä tulee itse palvelun toimivuuteen, niin taitaa olla yksi tai kaksi kertaa kun ajo on keskeytynyt tekniseen ongelmaan. Joskus olen ihmetellyt tyhjiä katuja, mutta syy on ollut se etten ole päivittänyt sovellusta. Toimii siis kuin junan vessa. Jossain kritisoitu grafiikka on ollut mulle ihan riittävä, tärkeintä hienosti toteutettu kokonaisuus ja ajotuntuman/-kokemuksen realistisuus.
Olen nyt maksanut palvelusta 3,5 vuotta putkeen vaikka kesäisin on ollut 5kk taukoa. Olen ajatellut että annan mielelläni eurot palvelun kehittämiseksi ja sitähän on tapahtunut. Mainittakoon, että ensimmäisenä talvena yhtäaikaisia ajajia oli n.2500. Seuraavana talvena taidettiin olla n. 8000-9000 lukemissa. Viime talvena ja keväänä homma lähti laukalle (varmasti myös Koronan vaikutuksesta) ja omiin silmiin osui jopa yli 28 000 yhtäaikaista ajajaa. Zwiftihän toteutti viime kesänä/syksynä laajan mainoskampanjan Eurosportilla, joka on varmasti tuonut uusia käyttäjiä. Huimasta käyttäjämäärien kehityksestä huolimatta on palvelu toiminut äärimmäisen hyvin. Isot käyttäjämäärät ovat näkyneet ”häiritsevästi” ruuhkaisina reitteinä, mutta sekin on parantunut ajajien voidessa valita useammasta maailmasta.
Vaikka olen olen ollut äärimmäisen tyytyväinen palveluun, ajattelin laittaa sen ensimmäistä kertaa tauolle kesän ajaksi. Olen hiukan odotellut, että Zwift tarjoaisi kausi-/vuosihinnoiteltua pakettia. Heitin tästä heille ehdotuksen (en varmasti ole ollut ainut) jo reilu kaksi vuotta sitten jolloin kiittivät ”hyvästä ehdotuksesta”. Noh, nähtävästi se ei ole sopinut heidän bisnes-strategiaan, kun sellaista ei ole tullut tarjolle.
Tänään, olis vielä sauma lähteä viimeiselle ajelulla, mutta nyt kun noi Esterin-päivät on vaihteeksi takana, taidan suunnata ulos.
Palataan Zwift-ajoihin taas ensi syksynä... mukavia lenkkejä kaikille virtuaalisesti tai sit auringon alla![emoji41][emoji106]
Lähetetty iPadista
Coasting
18.05.2020, 11.46
Hyvä kirjoitus. Sellainen oma havainto ja ehkä vinkki, että kun haluaa oikeasti rauhallisen ajon, niin lähtee porukkalenkille jossa teho on ilmoitettu ja siinä haarukassa mitä hakee. Tällä ainakin itse saanut palauttavia tehtyä. Muuten on kyllä haastavaa.
Juha Lehtinen
18.05.2020, 12.39
Välillä joutuu oma itsehillintä koetukselle kun ottaa noihin rauhallisiin ryhmäajoihin osaa. Niin kauan kun fence loistaa poissaolollaan niin aina jokaisessa ryhmäajossa syntyy ryhmiä jotka eivät piittaa ennakkoon sovitusta vauhdista vaan lähdetään vähintäänkiin semikovaa. Tänään olisi tarkoitus ajaa rauhallinen Ascenders Team Recovery Monday ajo jossa on tarkoitus ajaa rauhallisesti 1,6-1,7w/kg tasolla. Ihan varmasti paukusta syntyy myös porukoita jotka ajaa ikään kuin henkensä edestä. Itse olen fanittanut noita ryhmäajoja mutta viimeaikoina olen alkanut ajaa enemmän myös itekseen.
cokekola
18.05.2020, 13.38
Ilmoittauduin ehkä samaan ajoon, vaikken mikään Ascender olekaan, päinvastoin ennemminkin Descender. Mulle on rookiena vielä mysteeri, miten siihen liitytään konkreettisesti. Viekö Zwift mut automaagisestilähtöpaikalle, vai pitääkö itse jotenkin hankkiutua sinne?
Ilmoittauduin ehkä samaan ajoon, vaikken mikään Ascender olekaan, päinvastoin ennemminkin Descender. Mulle on rookiena vielä mysteeri, miten siihen liitytään konkreettisesti. Viekö Zwift mut automaagisestilähtöpaikalle, vai pitääkö itse jotenkin hankkiutua sinne?
Alat vaan polkemaan n. 10-15min aikaisemmin, niin ohjelma siirtää sinut automaagisesti lähtöviivalle. [emoji106]
Juha Lehtinen
18.05.2020, 13.47
Kun käynnistät Zwiftin ja siirryt valitsemaasi maailmaan ja reitille niin ruudulle ilmestyy juokseva aika kuinka paljon on lähtöön aikaan. Ruudulle ilmestyy myös kaksi valinta painiketta heti tai myöhemmin josta saat valita haluatko jatkaa vielä omaa vapaata ajoa vai siirrytäänkö muitten ilmoittautuneiden kanssa lähtöalueelle. Jos et tee itse valintaa niin siirryt automaattisesti lähtöalueelle lämmittelemään muitten kanssa odottamaan lähtöä.
cokekola
18.05.2020, 17.22
Jeps, kiitoksia neuvoista! Ilman alun teknisiä hankaluuksia homma olisi sujunut mainiosti.
Juha Lehtinen
18.05.2020, 17.27
Jeps, kiitoksia neuvoista! Ilman alun teknisiä hankaluuksia homma olisi sujunut mainiosti.
Kaiken muuten rutiinin ohella olen ottanut tavaksi käynnistää tietokoneen ajoissa jos vaikka Zwiftiin olisi tullut ohjelmistopäivitys ettei tarvitse panikoida ennen tapahtumia jos niihin on tullut ilmoittauduttua. Sama juttu mobiilisovellus Zwift Companion appin kanssa.
Zwiftailua takana pari talvea, ja hämmästyttävän vähän ollut teknisiä ongelmia. Muutaman kerran kisassa pätkäissyt yhteydet katki n. 1-2km ennen loppua mikä on toki hieman ottanut pannuun tapahtumahetkellä..
Softassa on positiivista se, että vanha läppäri jaksaa tuota pyörittää ja kun telkku on lähellä niin pienelläkin pärjää. Pikkuhiljaa olen keräillyt nousumetrejä tron bikeä varten ja nyt olisi enää n. 5 Alpe du zwiftiä jäljellä. Ei malta ottaa pyörää Tacxin päältä ulkokäyttöön ennenkuin tuo on täynnä. :) ADZ on muutenkin varsin hyvä treenipaikka jos tarkoituksena on saada säädeltyä treenisykkeet ja tehot juuri halutulle tasolle, kun on tasaista 7-10% nousua.
Kisoja aika vähän tullut ajettua. Itse kun ajelen C-luokassa niin eniten pännii nuo jotka ajavat sitten jollain 4w+/kg tehoilla ylivoimaiseen voittoon. Onneksi on zwiftpower, jossa suodattuu aika tehokkaasti tuollaiset väärässä kategoriassa ajavat.
Kaiken kaikkiaan oikein rahojen väärtti sovellus!
Tämän vuoden saldo Swiftissä on tarkalleen 6779km, joista nousumetrejä 58 059m. Aikaa on kulunut 9 d ja 11h. Nyt ulkoilua kesän ajan ja syksyllä jos saisi puristettua puuttuvan 3300km, jotta pääsee kymppikerhoon.
Olen minäkin ihmetellyt varsinkin niitä swiftaajia, jotka ajavat pitkiä nousuja 4w+/kg tehoilla. Joskus tulevat selkä edellä vastaan, mutta useimmiten eivät. Olen jo pohtinut ratkaisuna pudottaa ajopainoni ohjelmassa 50kg:n paikkeille, jolloin mennään minun normitehoillani jo todella kovaa, mutta eihän siinä loppujen lopuksi petä kuin itseään.
Swiftin etuna on sen monipuolisuus. Joskin ajettavat tiet alkavat olla jo melkoisen tuttuja. Olisi positiivinen yllätys, jos ylläpitäjä seuraavissa päivityksissä julkaisisi jonkin uuden kaupungin tiestöineen. Miten olisi tour de Helsinki :-)
Joskin ajettavat tiet alkavat olla jo melkoisen tuttuja. Olisi positiivinen yllätys, jos ylläpitäjä seuraavissa päivityksissä julkaisisi jonkin uuden kaupungin tiestöineen. Miten olisi tour de Helsinki :-)
Liian tuttu.
Mutta noin muuten olen samaa mieltä. Zwiftin suurin heikkous piilee kuitenkin tässä, ettei animoitu ympäristö toistuessaan pidä samassa otteessa kuin tuttu vakiolenkki ulkona.
Huhujen mukaan uusia reittejä saattaisi olla tulossa jo ihan pian ihan tästä lähinurkilta:
The article from CyclingNews says, “Zwift is set to build new race routes, including one in Nice for the opening stage and another in Paris to mimic the traditional finale of the Tour de France on the cobbled circuit of the Champs Elysées.”
https://zwiftinsider.com/virtual-tdf/
Päivitin Zwiftin ison päivityspaketin luulossa, että pääsisi polkemaan Ranskan maanteille ja Champs Elyseelle, mutta eipä tuota Ranskaa/Pariisia näkynyt ainakaan meikäläisen käyttöliittymässä. Tämä update ei tainnut olla vielä se ISO paketti???
Päivitin Zwiftin ison päivityspaketin luulossa, että pääsisi polkemaan Ranskan maanteille ja Champs Elyseelle, mutta eipä tuota Ranskaa/Pariisia näkynyt ainakaan meikäläisen käyttöliittymässä. Tämä update ei tainnut olla vielä se ISO paketti???
Koska tämä päivitys oli jaossa sulle? Ei ainakaan täällä ladannut tänään mitään.
Mullakin latasi tänään aika pitkään päivitystä. Release notesien perusteella nuo Ranskan etapit ovat tässä vaiheessa "event"-tyyppisiä eli niitä pääsee ajelemaan ainakin alkuun vain joissain ilmeisesti tulossa olevissa TdF-tapahtumissa.
Taitaa muuten ainakin noissa Crit City-kisoissa olla jonkinnäköinen cat-huijareiden esto käynnissä, joka rajoittaa käytännön tehoja kisan aikana. Tänään oli C-catissa muutamakin tyyppi joilla kisan jälkeen näytti w/kg olleen jotain reippaasti yli neljän, mutta itse kisassa olivat kuitenkin tuloksissa siellä muiden seassa.
Tolkun mies
29.06.2020, 20.08
Ymmärsin että nämä tulevat normaalisti kiertäviksi maailmoiksi TdF:n jälkeen. Erityisesti Mont Ventoux oli iloinen yllätys, sillä ilman korona-kriisiä olisin tänään ja huomenna tuolla oikeissa maisemissa.
Ensimmäinen virtuaalinen lyhyt l'Etape du Tour tuli ajettua tänään. Vaikka reitti oli Watopiassa, niin lisämausteeksi oli kuitenkin saatu lähtöön Nizzan Negresco ja moneen paikkaan TdF rekvisiittaa. Hyvinkin positiivinen kokemus.
Juha Lehtinen
05.07.2020, 16.05
Olisi ollut kiva päästä ajamaan ensimmäistä etappia mutta lonkan bursiitti pakottaa pitämään taukoa. Kuitenkin olisi tarkoitus päästä ajamaan ja tutustumaan uusiin Ranskan reitteihin.
Minulla meni tänään aika maalatessa zwiftaamon seinää, niin että on sitten kiva korkata Ranskan etapit.
https://i.imgur.com/D67VOt1.jpg
Juha Lehtinen
05.07.2020, 19.47
^Stravassa näinkin jo vilauksen tulevasta. Hieno maalaus/teema.
ristopee
07.07.2020, 10.20
Minulla meni tänään aika maalatessa zwiftaamon seinää, niin että on sitten kiva korkata Ranskan etapit.
Onko sulla joku 3D-kartta Watopiasta pöydällä?
Onko sulla joku 3D-kartta Watopiasta pöydällä?
Hyvin bongattu, onhan se. GPX-tiedosto konvertoidaan https://gpxtruder.xyz ja sitten vaan printtaamaan.
Ajoin sitten eilen ulkolenkin jäähdyttelynä vTDF kakkosetapin. Olipa taas kerran eeppinen fiilis, vaikka loppusuoralla kisattiin vain sijoista 27-30 (zP: 16-19).
ristopee
07.07.2020, 15.01
Hyvin bongattu, onhan se. GPX-tiedosto konvertoidaan https://gpxtruder.xyz ja sitten vaan printtaamaan..
No laita vielä lähikuva siitä!
Korkeuskäyrää on jyrkennetty radikaalisti, niin että pienempienkin mäkien profiilin pystyy hahmottamaan. Väriä tälläsin spraymaaleilla, ja taustaksi palan vanhaa tapettia :)
https://i.imgur.com/dn9Jf2Q.jpg
ristopee
07.07.2020, 19.59
Korkeuskäyrää on jyrkennetty radikaalisti, niin että pienempienkin mäkien profiilin pystyy hahmottamaan. Väriä tälläsin spraymaaleilla, ja taustaksi palan vanhaa tapettia :)
Nice!
Annan arvosanaksi 9½. Täysi 10 tulee jos askartelet pieniä pyöräilijöitä reitille, observatorion sinne minne se kuuluu ja laava look-a-likee tulivuoreen.
Voi olla helpompi askarrella ne photoshopissa ja väittää sulle kuvan kanssa, että kaikki on nyt paikallaan :)
Tämä 3D-printtausten kokeilu alkoi Alpe du Zwiftillä. Seuraavana tein oikeasti ajamani Hualien-Wuling nousun.
https://i.imgur.com/0sTLo50.jpg
Kieltämättä on tyylikäs. :)
Olipa taas hiiskatin hyvä treeni Watopiassa eli vTDF stage 1 (https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=929844). Watopia KOM Reversessä tuli hyviä lyhyitä intervalleja, kun koitti kierros toisensa jälkeen roikkua ensin kärkiporukassa, sitten kakkosporukassa.
Juha Lehtinen
09.07.2020, 21.24
Itselläni on ollut koko vuosi vauhti kadoksissa ja sen huomasi tänään TDF etappi 1:ssä. Vaikka en ole vauhdilla ikinä itseäni vakuuttanut niin tänään vielä vähemmän. Liekö ylikuntoa vai mitä kun ei herkkyyttä ja vauhtia löydy sitten millään vaikka kuinka treenaa Zwiftillä ja vaikka millä. Tänään yritin ottaa rauhallisemmin mutta loppua kohden kiristin vauhtia mutta kun syke nousee ennen aikaisesti korkealle ennen kun saa edes kunnolla vauhtia niin eihän tuosta mitään tule.
Minulla oli Zwiftin ansiosta tehot ja vauhdit kohdallaan vielä maaliskuussa. Kun sitten huhtikuun sekä toukokuun kaksi viikkoa annoin pääasiassa pihahommille, katosi vauhti tykkänään. Ulkona itsekseen ajellessa sitä ei ole tässä alkukesästä löytynyt.
Kun nyt sitten olen nämä kaksi vTDF-etappia päästellyt omaakovaa, on pitkästä aikaa tullut ihan tehoharjoituksia. Stage 1 vaihtelevia intervalleja keskimäärin sellaisilla tehoilla ja sykkeillä ettei tuon ylemmäs juuri nyt pääsisikään. Stage 2 oli pidempi mäkituuppaus plus loppukiri, ja hiukan olisi ollut varaa nostaakin tehoja vuorelta alas tullessa, mutta koitin säästellä siihen loppuun :)
Kisaaminen on oivallista harjoitusta, varsinkin kun sellaista kolmenkympin peekoota/alaveekoota tulee sotkettua ulkona itsekseen.
Juha Lehtinen
09.07.2020, 22.02
Voi olla että pitäisi itsekin ottaa joitain kovia vetotreenejä ja löytää sitten hyvä tasapaino palauttelun kanssa. Zwiftillähän nuo harjoitteet onnistuisi kyllä hyvin jos vaan on kanttia ottaa itsestä enemmän irti. Kelit on täällä kääntynyt lähes päälaelleen. Kesäloman alkaessa oli vähän liiankin lämmintä ja sen jälkeen saapui lähes jatkuvat vesisateet.
Nice!
Annan arvosanaksi 9½. Täysi 10 tulee jos askartelet pieniä pyöräilijöitä reitille, observatorion sinne minne se kuuluu ja laava look-a-likee tulivuoreen.
Olin siivoilemassa vanhoja vintiltä löytyneitä tavaroita roskikseen, kun muistin tämän sun viestisi. Löytyi vähän pienoisjunaradan kamoja, joilla sai viimeisteltyä saaren :D
https://i.imgur.com/XFhdPeY.jpg
https://i.imgur.com/7YTmZKc.jpg
Kuka osaa neuvoa, miten noita Tour de France pätkiä pääsee ajamaan? Olen Zwift companionin kautta havainnut, että jotkut seuraamani henkilöt ovat niitä ajelleet tai ainakin jotain pätkää. En ole vielä keksinyt, mitä kautta ovat niille päässeet. Ainakaan kaikki heistä eivät ole kisasarjojen kuskeja.
Esimerkiksi itse ajoin perjantaina tämän "Pariisissa" (https://www.zwift.com/events/view/967149?__znl=en-eu).
Tähän saakka nuo Ranskan pätkät ovat olleet vain tapahtumapohjaisia (osa siis avoimia kaikille). Avautunevat pian kaikille. Toki nytkin on voinut pikku hakkeroinnilla mennä ajamaan muutenkin.
Zwiftpowerin (https://www.zwiftpower.com) kisakalenterista näkee helposti millä reitillä mikäkin eventti ajetaan, joten sitä kannattaa seurata. Ei ainakaan lähipäivinä vielä ole Ranskaa tarjolla.
Kaikkien Zwiftaajien äiti?
Eilen Watopiassa minut ohitti Tick Tockin radalla joku kiinalaiseksi ilmoittautunut Zwiftaaja. Hän oli ajanut jo tuolloin noin 250km ja ohitti minut ajaessani 36km/h nopeudella. Kinkki veti noin 6W/kg tehoilla. Jäin sekunttikaupalla jokaista 50m kohden. Eli kinkki painoi menemään ehkä 70-80km/h nopeudella. Näitä "tehopolkijoita" tuntuu Zwiftin maailmassa riittävän. Pitäisikö itsekin syyllistyä karkeaan itsepetokseen ja laittaa sähköavusteinen pyörä kiinni traineriin? Voisi vetää lenkkiä jatkuvalla reilulla 500W teholla, joka olisi kokoiselleni talliaiselle juurikin tuo 6W/kg matkatehoa.
Ai miksikö Zwiftaan kesken parhaan ulkoajokauden? No kun elämäntilanne ei salli tälä hetkellä monituntisia lenkkejä maalaismaisemassa, vaikka veri vetäisi tien päälle. Tunnin Zwift-treenillä saan saman harjoituksen ja kulutuksen kuin muutaman tunnin ketjun pyörityksellä pitkin maita ja mantuja.
Juha Lehtinen
06.08.2020, 13.44
Tuohon huijaamiseen riittää myös kun muutat Zwiftissä oman painosi oikein alas niin vauhti alkaa olemaan ”kohdallaan”.
No miksei samantien kumpikin keino käyttöön: 40 kg ja 500W voisi tuottaa oivallisia aikoja näissä isoissa kinkamissa.
Sen minä vielä sanon, että 1kW ja ylikin ei vedetä alle 60kg:n raameilla. Ei siihen kyllä riitä kuin aniharvoin edes minun raamini, vaikka raamikas olenkin. Ihmettelen vain, että millä konstilla Zwift pystyy takaamaan/estämään sen, ettei joku kaikesta huolimatta huijaa virallisissa kisoissa? E-urheilun kautta kusettaminen on tuhannesti helpompaa kuin live-kisoissa ja niissäkin jotkut onnistuvat kusettamaan (Lance Armstromg etunenässä)
New Yorkin sprintti on lyhyt ja siinä olen päässyt rehellisellä pelillä edes lähelle kärkiaikoja, koska sen jaksaa puristaa suurelta osin yli 12W/kg tehoilla, mikä kohdallani on kilowatin verran, mutta matkojen venyessä kärki karkaa auttamattomasti kun hapot iskevät. Jo 50 lisämetriä tappaa. En ole alentunut laskemaan painoani Zwiftissä muutoin kuin vaa-an osoittamiin oikeisiin lukemiin. (On muuten lähtenyt pysyvää painoa puolessa vuodessa ihan mukavasti)
Kaikkien Zwiftaajien äiti?
Tunnin Zwift-treenillä saan saman harjoituksen ja kulutuksen kuin muutaman tunnin ketjun pyörityksellä pitkin maita ja mantuja.
Et kai väitä näin tosissasi? Siinä muuten moni ammatikseen polkevakin vaihtaisi "tuhattuntisensa" 200-300 vuotuiseen harjoitustuntiin, jos tunnin Zwift-treeneillä pääsisi samaan harjoitukseen ja sen myötä kuntoon. Jäisi heillekin enemmän aikaa perheidensä kanssa.
Laroutelle.
Väitän näin ihan tosissani. Enhän minä puhu kuin itsestäni. Minähän kirjoitin, että saan... Ammattilaisista en ole maininnut hölkäsen pöläystä.
Itse asiassa Zwiftissä kelaa reilussa tunnissa 250-300W keskitehoilla helposti lähes 1000kcal kulutuksen ja joskus jopa ylikin. Siinä kun ei ole maantielle tyypillisiä alamäkiä, joissa voi lepuutella sekuntikaupalla. Mahtitreenin saa Zwift de Alpe (vai oliko se toisinpäin) pätkällä Watopiassa kun sen ajaa ylös saakka. Reisimittarilla mitattuna jalat ovat Zwiftin kovavauhtisen 50km jälkeen pahemmin makaronia kuin maantiellä ajetun satasen jälkeen. Näin siis omalla kohdallani.
Tuli muuten mieleen, että moni ammattilainen on ainakin kokeillut Zwiftiä vaihtoehtoisena harjoitusmuotona. Veikkaan, että jonain päivänä esim. Vätternrundanin voi kiertää virtuaalisesti Zwiftissä tms. palvelussa.
Jami2003
07.08.2020, 08.03
Voihan sitä pihallakin ajaa jarrua vasten [emoji2]
Pesumanille. Varmasti saat kaloreita kulumaan tunnissa saman kuin satasen pk-lenkillä maantiellä, mutta siinä jää se pk-tekemättä. Se kaloreiden kuluminen ei yleensä ole harjoittelussa se varsinainen tavoite, vaan yhdenlainen lopputulema siitä harjoituksesta. Traineri on toki hyvä harjoituslaite, eritoten kovissa harjoituksissa. Jos vetää traineri lenkit aina "omaa kovaa", niin siinä kehitys tyssää, jopa laskee. Kyllä ne rauhalliset pk-lenkit kuuluu tärkeänä osana tavoitteellista harjoittelua. Toki hauskan pito on sallittua ja revittäminen on hauskaa. Sillä harjoitusmenttaliteetillä antaa vaan aika paljon tasoitusta muille. Tosin jos se virkistää mieltä ja on mukavaa, niin sille on sitten hyvä peruste. Pidemmissä pk-lenkeissä traineri alkaa monilla nakertaa nuppia ja mieli halajaa maantien pitkille rauhallisille lenkeille. Itsekin talvisin ajelen paljon trainerilla Zwiftin maisemissa 1-3 tunnin lenkkejä, mutta kyllä aina toivoisi olevansa maantiellä, kun puhutaan pk-vauhdeista. Lyhyet tehoharjoitukset ovat kyllä Zwiftillä mukavia. Ikämiehenä kuitenkin pari rivakkaa harjoitusta on maksimi viikossa ja loppu viikkotunnit trainerilla on viheltelyä ja ulkokelien odottelua. Tärkeintä on kuitenkin, että ajellaan kukin omien mieltymysten mukaan, kunhan vaan ajellaan.
Veikkaan, että jonain päivänä esim. Vätternrundanin voi kiertää virtuaalisesti Zwiftissä tms. palvelussa.
Olenkin odottanut, että joku ajaa VR:n kuvaten sen koko pätkän 4K tarkkuudella + napaten korkeusdatan talteen -> esim. Rouvy. Tämä on nähdäkseni vain toteuttamista vaille valmis. Mutta, että Zwift lähtisi rakentamaan oman Motala-maailman... ohhoh. Olishan se. En panis yhtään vastaan, että rakentaisivat Mallorcan vaikka sitä ennen. Siinä kelpaisi ajaa vaikka kerran kuukaudessa tätä: https://www.seemallorca.com/events/calendar/mallorca-312-cycle-race
Mutta kyllä. Olen samoilla linjoilla pesumanin kanssa siitä, että jossain vaiheessa virtuaaliset kuntoajot kilpailevat ihan tosissaan näiden perinteisten kanssa (vrt. verkkokauppa).
Juha Lehtinen
07.08.2020, 11.25
Zwiftiin tullut uusi päivityspaketti. Voisi vaikka tulevaisuudessa pistää hankintalistalle Elite Sterzo Smart ohjausalustan jos se tuo lisää mielekkyyttä sisätreeniin.
https://www.youtube.com/watch?v=VnyBgZc2iOs
Olen usein pohtinut, millä ihmeen ilveellä jotkut ajavat Zwiftissä penkan puolella ja jopa maastossa?
Nämä Eliten kamat ovat vain törkeän kalliita hankittavaksi vain siihen, että virtuaalipyörää voi ohjailla.
"En panis yhtään vastaan, että rakentaisivat Mallorcan vaikka sitä ennen."
Maailmojen kokohan ei tietokonepeleissä ole enää mikään rasite. Ainoastaan työn määrä on ja voikin kuvitella, kuinka paljon kovaa duunia esim. Watopian luominen on vaatinut. Koneet ja ohjelmointityökalut kuitenkin kehittyvät ja voisin kuvitella, että joskun tulevaisuudessa näitä karttoja voi siirtää pelimaailmoihin ihan suoraan esim. google mapsin tapaisten palvelujen kautta.
Laittakaas kuvia teidän Zwift-setupista ja millasella hardwarella "peliä" pyöritätte. Tähän saakka olen itse käyttänyt iPadillä, mutta nyt takarauvossa hakkaa että pitäisikö hankkia kohtuullisen budjetin PC talliin Zwiftiä varten.
Juha Lehtinen
10.08.2020, 20.04
Macbook Pro tietokoneena ja Elite Drivo 2 harjoitusvastuksena.
https://linkpicture.com/q/IMG_0556.jpeg
Mun mielestä kuuluu aiheeseen. Ja kiitos postauksesta. Jätti ajatuksen kytemään. Olen tässä miettinyt, millä tavalla parantaisin Zwift-kokemusta, ja päädyin hankkimaan kokopitkän jokasuunnan liikkeet omaavan rocker platen Tacx Neon kaveriksi. Tarkkaan ottaen tämän: https://turborocks.co/products/realplate-react-buffalo-special-launch-offer
Laiskana ostin valmiin tuotteen. On niin paljon remonttia vielä menossa kotona, että en tällaista projektia enää halunut ottaa.
Pitkään pidätteli hankintaa mm. Shane Millerin arviot siitä, että rocker plate tuottaa vääränlaisen liikkeen, kunnes sitten löysin tämän https://zwiftinsider.com/rocker-plate-tightness/ ja tämän https://zwiftinsider.com/how-to-saris-mp1/
Eli noiden viestinä on: riittävän löysälle ja tekniikka kuntoon, niin rocker plate simuloi ulkona ajamista paremmin. Saas nähdä.
^ Odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi tuosta Turbo rocksin vehkeestä. Olen itse jumittunut tuohon arvioon tuosta väärästä liikkeestä ja siksi jättänyt hommaamatta. Jossain videossa hyvin esitettiin, miten näiden ongelma kuulemma on se, että lähteekin putkelle noustessa heiluttamaan pyörää päinvastaiseen suuntaan, kuin normaalisti.
Laittakaas kuvia teidän Zwift-setupista ja millasella hardwarella "peliä" pyöritätte. Tähän saakka olen itse käyttänyt iPadillä, mutta nyt takarauvossa hakkaa että pitäisikö hankkia kohtuullisen budjetin PC talliin Zwiftiä varten.
Elite Direto -traineri ja useimmiten tämä fillari / toisinaan avorullat + Faveron wattipolkimet
55-tuumainen tv
15-tuumainen vuoden 2015 Macbook Pro
2-3 tuuletinta plus ovi/ikkuna läpiveto
Normaalisti tuo läppäri on tuossa tv:n edessä. Kuvaa varten nostin siihen Watopian 3D-mallin.
https://i.imgur.com/ARK7IAw.jpg
^ Aika kiva tila trainerointiin. Täytyy koittaa tulevana syksynä panostaa tuohon omaankin ”pain caveen”, kun siellä tulee lokakuusta huhtikuuhun ajettua lähes kaikki ajot. Nyt se on semmonen täyteen ahdettu 10m2 varasto. Ei haittaisi vaikka olisi vähän viihtyisämpi.
^ Tuossa siis lattian päällä hikisuojana pätkä perusmuovimattoa. Sen päälle laitoin trainerin jalkojen kohdalle nyt palasen kumimattoa, kun kireissä tuppasi välillä fillari vähän hyökkäämään.
Ei ole kuvia, mutta kokoonpanoni on Elite Turbo Muin + traineri, vanha, runkovaurioitunut Bianchi Via Nirone pyöränä ja Acerin 15" näytöllä varustettu läppäri näyttönä. Yhdet ketjut olen jo joutunut vaihtamaan, koska kokoonpanolla on ajettu nyt 1.12.2019 alkaen 8296km ja level on 31. Tavoitteena on saada ajettua pikaisesti level 32 ja sitä kautta "ostaa" pelissä Cube Litening C:68 pyörä, joka vapautuu vasta level 32:ssa. Mitään muuta ambitiota siihen ei ole kuin se, että ajan itse ulkolenkkejä Cube Litening C:68 black pyörällä.
"kireissä tuppasi välillä fillari vähän hyökkäämään."
Olen itse huomannut saman ilmiön, paitsi ei voida puhua vähäisestä hyökkäämisestä. Kun runttaa n. kilowatin tiskiin, niin pyörä etenee lattialla useita kymmeniä senttejä, kunnes pysähtyy läppäripöytään. Paikoillaan pyörä pysyy n. 800W saakka, mutta sen jälkeen fysiikan voimat saattavat sen liikkeelle. En ole jaksanut kiinnittää pyörää lattiaan, koska noita kilowatin kirejä tulee otettua sen verran harvakseltaan, ettei "hyökkäämisestä" ole muuta vaivaa kuin se, että joutuu siirtämään pyörää taaksepäin.
Rocker Plate korjaisi tuon asian ihan itsellään, mutta se saa kustannussyistä odottaa.
Oma kokoonpano kellarin mancavessa Zwiftaamiseen:
- 55 tuumainen telkku, Apple TV 4K, Ipad, iPhone (Companion app), 13" MacBook Pro 2019, cable ant+ -> bt palikka
- Tacx Neo
- fillari, joka sillä hetkellä joutaa ja siinä wattipolkimet (vaihtoehtona Faveron Assiomat tai Beprot, tulossa ehkä jos luoja suo iQ2 maastopolkimet)
- Realplate react rocker plate tulossa
- Tacx tablettiteline
Useampi omenalaite varmistaa tässä vain sen, että voin Zwiftaamisen kombinoida muuhun tekemiseen: katsoa leffoja, ottaa treenit toisesta appista jne
Kun runttaa n. kilowatin tiskiin, niin pyörä etenee lattialla useita kymmeniä senttejä, kunnes pysähtyy läppäripöytään. Paikoillaan pyörä pysyy n. 800W saakka, mutta sen jälkeen fysiikan voimat saattavat sen liikkeelle.
Melko lailla sama juttu. Telkku heiluu siinä aika lailla, kun on tuon käännetyn läppäripöydän näppishyllyllä.
Onhan sulla etupyörän alla tukipalikka?
Kyselin ideoita FB:ssä ja maton lisäksi tuli ehdotuksia laittaa lisäpainoja trainerin päälle.
Olisi tarkoitus ostaa joku Full HD halppis näyttö Zwift käyttöön. Onko tuolla vasteajalla Zwiftaillessa paljoa merkitystä? Nopeampi tempoisissa PC ja verkkopeleissä tuo varmaan on tärkeää, mutta lieneekö sitten Zwift käytössä. Esim yksi näyttö jota katselin, vasteaika oli luokkaa 6,5ms-8ms.
^ Tuossa fiberin kuvassa voisi yksi yksinkertainen ratkaisu trainerin eteenpäin liikkumista estämään, olla pyörän molemmilla sivuilla laudanpätkät, jotka vastaavat edessä olevan seinän alalistaan ja toinen pää trainerin jalkoihin. Trainerin päästä simppelisti kiinni, että vaikka traineri keikkuisikin, niin laudan päät pysyy tehtävässään.
Laudan pätkät saattaa löytyä autotallista, eli kustannus hyvin halpa ja helppo toteuttaa. Estää 100 prosenttisesti trainerin liikkumisen eteenpäin.
^ Mahdollista, jos ei kumimatto auta. Ei tosin olisi järin nätti ratkaisu, ja puhtaanapidon kannalta ongelmallinen, kun tulee aina hikoiltua lätäkkö lattialle.
^ Kun katsoo fiberin cavea, niin sinä todennäköisesti modaisit laudat siihen malliin, että saisit jonkun sisustuspalkinnon niistä. Lautojen päälle kumimatto, niin hiet pysyy kaukalossa ja siitä märkäimurilla pois aina muutama litra harjoituksen jälkeen.
imartika
11.08.2020, 11.56
Olisi tarkoitus ostaa joku Full HD halppis näyttö Zwift käyttöön. Onko tuolla vasteajalla Zwiftaillessa paljoa merkitystä? Nopeampi tempoisissa PC ja verkkopeleissä tuo varmaan on tärkeää, mutta lieneekö sitten Zwift käytössä. Esim yksi näyttö jota katselin, vasteaika oli luokkaa 6,5ms-8ms.
Ei taida olla isomman väliä. Itsellä 28 tuuman 4K näyttö, Samsungin halpis-osastoa.
Muu rekvisiitta,
- wahoo kickr core
- wahoo tickr sykkeet
- tt-pyörä
- vanha PC jossa siis yo näyttö
- bluetoothilla yhteydet
- kännykässä Companion app+Spotify, BT-kajari
- ajot varastossa jossa talvella noin 12 peruslämpötila
- iso tuuletin
Kiinnostaisi hankkia se Eliten ohjaus-systeemi sekä mahdollisesti rocker plate. Rocker plate sitten jos vaihdan maantiepyörän kiinni traineriin.
Ensimmäiset Zwift-ajot kännykällä, siitä nopsaan tabletille ja kuukauden parin jälkeen isommalle näytölle. Ihan mukavuuden vuoksi vaan, isompi näyttö + näppis + hiiri
Meikäläisellä:
- Stagesbike
- kohtuullisen kokoinen tuuletin
- n. 10 vuotta vanha pc-läppäri & ANT+
- 24-tuumainen monitori
-> kahteen viimeiseen suunnitteilla päivitystä. Läppäri sinänsä jaksanut ihan kohtuullisesti pyörittää zwiftiä mutta nyt alkaa tökkiä tökkiminen. Korvaajaksi suunnitteilla joku tehokkaahko android-tabletti tai ipad.
Itsellä:
- Wahoo Kickr Core
- Maantiepyörä
- iphone 6s+
- 24" näyttö
- Ant+/BT sykevyö
Tuo näyttö siirtyy muuhun käyttöön ja tarvii hommata tosiaan uusi tod näk 32" LED näyttö. Ajatuksena voida käyttää painon puolesta vanhaa tripodia näytön jalustana. Samalla siirryn käyttämään vanhaa läppäri puhelimen sijaan. Iphonella homma on toiminut moitteetta, mutta ärsyttävää kun ei voi tehdä moniajoa (Companion app, WA viestit, Discord jne) vaan pitää olla jatkuvasti Zwift app päällä.
^ Ipad + näyttöyhdistelmässä kannattaa muistaa, että ipadit taitaa olla 4:3 jolloin tämä myös siirtyy sellaisenaan näytölle vaikka näyttö olisi muotoa 16:9.
Itsellä:
^ Ipad + näyttöyhdistelmässä kannattaa muistaa, että ipadit taitaa olla 4:3 jolloin tämä myös siirtyy sellaisenaan näytölle vaikka näyttö olisi muotoa 16:9.
Joo, tämän huomasin kun testailin vanhalla ipad mini kakkosella. Näytön asetuksia rukkaamalla sai sen koko ruudulle mutta eihän se hyvältä näytä tuommoisena venytettynä. Suurin piirtein kaikissa android-tableteissa on sitten taas 16:10...
^ No niin kävi että pädi/tabletin sijaan hankin tehokkaamman pc-läppärin pyörittämään Zwiftiä (no tulee sille muutakin käyttöä) ja Verkkokaupasta löytyi alennuksesta mielestäni sikahalpaan 111€ hintaan Procasterin 32-tuumainen Full HD-telkku näytöksi. Jos on tarvetta tuommoiselle niin kannattanee napata, tarjous voimassa 16.8. saakka. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/55983/hxnxn/ProCaster-LE-32F531H-32-Full-HD-LED-televisio-200-Hz
Vitsit jos olisin Suomessa, niin diilaisin voorumin zwiftaajille 42" Samsungeja kun niitä on nurkissa neljä kappaletta ja hirmuinen isomman telkkarin kuume. Saatan tosin saada haltuuni 65" telkkarin, josta saattaa tulla pleikkari/zwift näytto mun tuskaluolaan ja 42" ruutu voisi vaikka siirtyä autotalliin.
Antti Salonen
14.08.2020, 23.40
Hommasin viime talvena viimeinkin ihan oikean älytreinerin, ja panostin siinä samassa myös muihin kamoihin. Lopputulos oli tällainen pysyvä asennus yhden huoneen nurkassa. Pyörä on ylimääräiseksi jäänyt titaanirunko, johon ostin SRAM Rival -vaihteet ja muut osat kaivelin romulaareista.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/d58wkcxkm4x8r6u/luola3.jpg
Tuuletin on 50-senttinen Trotec (https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-palvelut/koneet-homecomfort/tuuletus/tvm-sarjan-tuulettimet/lattiatuuletin-tvm-20-d/). Pyörän alla on solukumia oleva matto, joka on tarkoitettu kuntosalivehkeiden alle. Näyttönä on 39 tuuman telkkari mallia halvin paska, tarjouksesta 149 euroa. Se riittää tässä käytössä ihan hienosti.
Tietokoneena oli pitkään läppäri, mutta Hommasin lopulta nurkkaukseen Mini-ITX-kotelon (tuulettimen vasemmalla puolella lattialla), jossa on halvin AMD Ryzen ja näytönohjaimena GTX 1650. Toi pyörittää Zwiftiä ja myös esim. RGT:tä hienosti säätimet maksimiasennossa. Koneeseen meni noin 700 euroa.
Rahaa meni kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin mitä oli alunperin mielessä, mutta toisaalta näillä kamoilla mentäneen nyt onnellisesti aika monta vuotta. Ja yksi ulkokäyttöön ostettu harrastepyörä maksaa lopulta helposti enemmän.
Onkohan zwiftissä mahdollista säätää watteja, tarkoitus ei ole pärjätä kisoissa paremmin, vaan turbomuin näyttää liikaa, ja olisi kiva säätää se näyttämään samaa kun stages. Tai tietääkö joku pystyykö turbomuinin vastusta säätää jotenkin ?
Tuommoinen video ainakin löytyi missä säädetään turbo muinin wattimäärää pienemmäksi: https://www.youtube.com/watch?v=UzS6ZuWvmd4
Kiitos, tuolla saikin säädettyä samaan stagesin kanssa, alkuun oli 30-40w liikaa... pitänee aina välillä tarkistaa, varmaan vähän muuttuu kun kuluu yms.
Miksi et aja stagesin wateilla? Eri pyörä trainerissa?
Joo maantiepyörä on nyt rainerissa ja stages soratiepyörässä
Zwift kamoja hommaamassa ja töllöä tuohon tarkoitukeen katselin niin tuli mieleen että toimiiko zwift appina noissa anroid telvisioissa? Vai onko se apple tv osto...
^ Jos pystyt jollain olemassaolevalla laitteella pyorittämään Zwiftin appia ja heijastamaan telkkariin, niin se olis pienimmän euromäärän ratkaisu. Jos pitää olla joku ihan kiinteä setti, niin Apple TV tuppaa olemaan melko hyvä vaihtoehto.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200821/f10e1a10c45bdd3f257c868af7c90af1.jpg
Toimii! Ja riittävän löysällä liike on automaattisesti just oikein. Eteen-taakse on hyvä esim., kun nousee putkelle. Kiri tuntuu oikealta, kun fillari kallistelee. Jo ensimmäisen lyhyen kokeilun jälkeen harmittaa vain , ettei tullut hankittua aikaisemmin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200821/827c73e027eb97b0e70b5545ec5c5246.jpg
Ai niin. Kuva toiseen suuntaan.
Täällä mä zwiftaan ja teen päivät etätöitä. Taukoliikunta helppoa toteuttaa. Kulman takana viinikaappi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.