PDA

Näytä tavallinen näkymä : Zwift.com

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12

Jami2003
15.03.2019, 20.17
Oon ihmetellyt milloin virtuaali pyöräilyyn tulee web kamerat ja ajo-asennon vaikutus vastukseen. Luulisin että olisi erittäin helppo teknisesti toteuttaa.

nopparis
15.03.2019, 20.32
Ajoin tänään Zwift FTP porrastestin, sain lukemaksi 235W, joka on minulle 3,3 W/kg. Kuinka tarkka tuo mahtaa olla? Onko kokemuksia? Olen nyt ajanut harjoituksia 210 asetuksella ja tuo uusi lukema on jo 10% kovempi!

Sent from my iPad using Tapatalk

Rasimi
15.03.2019, 21.00
Ajoin tänään Zwift FTP porrastestin, sain lukemaksi 235W, joka on minulle 3,3 W/kg. Kuinka tarkka tuo mahtaa olla? Onko kokemuksia? Olen nyt ajanut harjoituksia 210 asetuksella ja tuo uusi lukema on jo 10% kovempi!

Tein porrastestin viime viikolla ja tulos osui 3W tarkkuudella samoihin kuin 5vkon takaisen 20min FTP-testin.

Juha Lehtinen
15.03.2019, 21.02

Lukema on yhtä tarkka kuin mitä trainerin wattimittari on vai käytätkö erillistä wattimittaria?. Porrastesti antaa hyvän lähtökohdan ftp-testin tekemiseen jos ei ole varma ollut omasta ftp:stä.

nopparis
15.03.2019, 22.07
Lukema on yhtä tarkka kuin mitä trainerin wattimittari on vai käytätkö erillistä wattimittaria?. Porrastesti antaa hyvän lähtökohdan ftp-testin tekemiseen jos ei ole varma ollut omasta ftp:stä.

Kalibroin Wahoo Kikcr trainerin reilu viikko sitten ja näyttää eroa keskiössä olevaan Rotorin Inpower mittariin 1% verran. Eli Kickr ja Rotor samalla tasolla. Tuo porrastesti korreloi siis hyvin 20 min testin kanssa. Wattimittarini on mielestäni riittävän tarkka!

Sent from my iPhone using Tapatalk

MakeK
15.03.2019, 22.11
Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ajoasentoon jos noin ei ole. 30km/h menee jollain ~150w teholla, kun ajaa hyvässä asennossa.

Menee hiukan OT:ksi...
Testasin viikko sitten hallissa eri ajoasentoja ja kadensseja perusajossa (ilman peesihyötyä) 195W vakioteholla 5min siivuissa. Ajoa-alustana oli mondo, jonka hitaudesta tai nopeudesta on hankala sanoa mitään. Ajoasentoa ei ole trimmattu aerodynamiikan ehdoilla, vaan sellaiseksi mikä tuntuu hyvältä (runko kisageom. Scott Addict, 10mm spacer ja -6-asteen kannatin).
Keskinopeudet asettui 32,5-34,0km/h. Pieni yllätys oli se ettei alaotteen ja yläotteen välillä ollut kuin hyvin pieni ero (max 0,5km/h). Mukavuudessa ero oli merkittävä yläotteen hyväksi. Odotetusti selvästi nopein asento oli makaava aika-ajo tyyppinen, jossa lepuutin käsivarsia mahd. lähekkäin tangon päällä.
Oma tuntemus Zwiftin keskinopeuksissa on lievästi ~1-2km/h yläkanttiin.

Juha Lehtinen
15.03.2019, 23.03
Kalibroin Wahoo Kikcr trainerin reilu viikko sitten ja näyttää eroa keskiössä olevaan Rotorin Inpower mittariin 1% verran. Eli Kickr ja Rotor samalla tasolla. Tuo porrastesti korreloi siis hyvin 20 min testin kanssa. Wattimittarini on mielestäni riittävän tarkka!

Kyllä tuo on vähintäänkin riittävän tarkka.

kovinhidas
16.03.2019, 08.16
Zwift porrastestin eroista verrattuna Trainerroadiin on keskustelua (yllätys yllätys) mm Trainerroadin foorumilla.

Erot on joku siellä kirjannut seuraavasti:

Zwift

Starts at 100w after a “free ride” warm up with no set wattage.
Uses a fixed 20w step per minute.

TR

Starts at 52% of starting FTP.
Uses 6% of the starting FTP per minute.
20w would be 6% steps for a 333w FTP.

In Zwift:

If you have an FTP around 100w, you may have real trouble with this version.
If you are further away from 333w FTP, there may be more of an impact in the feel of the steps.
The lack of adjustment to a base FTP around the rider seems like a problem, depending on where your FTP really is.

Tuo on kuin minun kynästäni. Olen edelleen toipilas hirmuisen alhaisella FTP:llä. Ajoin TR ja Zwift porrastestit samalla viikolla: Zwift antoi hieman liian suuren tuloksen minulle. Ajaessa olin huomaavinani sen siten, että toiseksi viimeinen porras meni aivan liian helposti, mutta 20 w siihen lisää oli hirmuinen porras ja seinä vastassa. Lopputuloksena tahtomattaankin loppukiri ja "heittäytyminen viivalle", joka ainakin TR:ssa taitaa olla kielletty. Muokkaan ja yritän selventää: ajamissani lukuisissa TR porrastesteissä tulee tunne "tämä on paha, seuraava on paha, mutta vasta sen jälkeen katsotaan mihin asti vielä.." Z:ssä sen sijaan siirryin "hankalasta mahdottomaan" liian nopeasti ja liian tuoreilla jaloilla huonosta kunnostani johtuen.

Täysin epätieteellinen mututuntuma jäi, että tulokset (ehkä) ovat sitä paremmin yhteneväisiä näiden testien välillä, mitä suurempi on testattavan aerobinen kunto.

"Toipilasnainen FTP 130 / 55v" tapahtunee Zwift-testissä sama ilmiö kuin minulla, mutta vielä paljon korostuneenpana. Hänkin joutuisi aloittamaan Zwiftin testin teholta 100w, jolloin jo toinen porras voisi mennä yli FTP:n ja lopputesti alkaisi aivan liian tuoreilla jaloilla, päättyäkseen lyhyen sisutestin jälkeen. Trainerroad sen sijaan alkaisi jostakin 65 watista, ja vasta joku viides tai kuudes porras menisi FTP lukemiin ja testin edellyttämää hidasta väsymistä ennättäisi tapahtua.

Voin olla väärässä. En todellakaan ymmärrä treenaamisesta mitään, kunhan terveystarkoituksessa ajelen TR tai Z ohjelmia. Kirjoituksilleni saa nauraa ja hymähdellä.

Ai niin, tuolla sitä keskustelua ainakin oli: https://forum.trainerroad.com/t/zwift-step-test-too-high-vs-tr/13200

d33b0
18.03.2019, 10.55
Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ajoasentoon jos noin ei ole. 30km/h menee jollain ~150w teholla, kun ajaa hyvässä asennossa.
Varmasti jollain riittää 150w 30km/h vauhtiin, mutta riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, että tehovaatimus vaihtelee henkilöstä toiseen varmastikin reilusti. Täytyy silti ruveta tarkastelemaan vauhdin ja tehon suhdetta maantiellä kunhan kelit paranevat ja miettiä muutoksia ajoasentoon jos vaikuttaa siltä, että 30km/h vauhtiin tasaisella joutuu pusertamaan liikaa.

paaton
18.03.2019, 11.26
Varmasti jollain riittää 150w 30km/h vauhtiin, mutta riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, että tehovaatimus vaihtelee henkilöstä toiseen varmastikin reilusti. Täytyy silti ruveta tarkastelemaan vauhdin ja tehon suhdetta maantiellä kunhan kelit paranevat ja miettiä muutoksia ajoasentoon jos vaikuttaa siltä, että 30km/h vauhtiin tasaisella joutuu pusertamaan liikaa.

Tottakai. Ja just noita zwift ei tosiaan ota huomioon. Se olettaa, ettei maantiepyörällä ajeta selkä suorana, eikä alla ole mara winttereitä :)

plr
18.03.2019, 13.57
Se olettaa, ettei maantiepyörällä ajeta selkä suorana, eikä alla ole mara winttereitä :)

Minustakin Zwift antaa aika korkean keskinopeuden todelliseen maantieajoon verrattuna. Vertailun vuoksi eilinen maantieajelu cyclolla vesisateessa paikoitellen sohjossa ja hiekoitussepelillä nastarenkailla antoi keskinopeuden 23,7 km/h ja keskiteho wattimittarilta 203 W. Kesällä maantiepyörällä olisi vauhti ollut lähellä 30 km/h.

JohannesP
18.03.2019, 14.24
Pakko kysyä mitä infoo Zwiftin nopeudet ja kilometrit antaa teille (Laroute?) jotka niitä enemmänkin tuijottelette? Itselleni ihan sama onko Zwiftin keskinopeus 1 vai 5 enemmän. Katson mielummin watteja ja aikaa kuin keskinopeuksia ja ajettuja kilometrejä.

Varsinkin kun kyyläis vielä jonkun toisen kuskin virtoaalikilometrejä ja virtuaalikeskinopeutta tekemällä niistä johtopäätöksiä. Varsinkin, kun "pelin" asetuksilla ja valinnoilla voi näihin vaikuttaa tehokkaasti.

PatilZ
18.03.2019, 15.09

Täysin OT: Vätternrundanin olen ajanut alle 10 tunnin kokonaisaikaan alle 150W keskitehoilla 2011 ja 2018. Route300 v. 2015 meni 136W keskiteholla aikaan 10:03 kun matkaa kirjautui 309km. Ihan yksin ei ole tarvinnu ajaa Zwiftissäkään. Siellä peesihyöty ja kilometrit on virtuaalisia, ulkona todellisia. Miksi näitä pitäisi verrata?

90-luvun alussa kaverin kanssa pelailtiin (muistaakseni Mac) golf-tietokonepeliä. Kentät pelattiin jatkuvasti läpi alle ihannetuloksen. Käytiin sitten kokeilemassa hommaa reaalimaailmassa harjoituskentällä, johon pääsi ilman green cardia. Juu ei ollu pelit veljiä keskenään. Loppu siihen myös innostus virtuaalipelinkin osalta.

Laroute
18.03.2019, 18.32
Pakko kysyä mitä infoo Zwiftin nopeudet ja kilometrit antaa teille (Laroute?) jotka niitä enemmänkin tuijottelette? Itselleni ihan sama onko Zwiftin keskinopeus 1 vai 5 enemmän. Katson mielummin watteja ja aikaa kuin keskinopeuksia ja ajettuja kilometrejä.

Varsinkin kun kyyläis vielä jonkun toisen kuskin virtoaalikilometrejä ja virtuaalikeskinopeutta tekemällä niistä johtopäätöksiä. Varsinkin, kun "pelin" asetuksilla ja valinnoilla voi näihin vaikuttaa tehokkaasti.

Ei nuo mainitsemasi anna minulle sen kummoisempaa infoa. Kunhan tuolla ylempänä mainitsin em. asioiden erot tosimaailmaan.

fiber
18.03.2019, 22.12
Olen tahkonnut Build Me Up -treeniohjelmaa nyt noin 2/3. Valitsin siihen 10 viikon setin, jossa on jätetty pois muutama kevyempi harjoitus sekä jokunen lepopäivä. Nyt on menossa 7. viikko, ja alkaa kyllä tuntua ihan tehokkaalta.

Kun tänään Z5-alueen kolmeminuuttisten jälkeen oli lopussa kymmenen minuuttia 90% FTP, se tuntui suorastaan lempeältä kaiken kitumisen jälkeen. Bikecalculatorin mukaan niillä tehoilla meikäläisen kokoinen ajaisi 38 km/h. Jos tämän näkisi tapahtuvan tuolla livemaailmassa, niin olisihan se komeaa. Täytyy varmaan keväällä viitsiytyä Pepen tempoon tarkistamaan onko jotain kehitystä tapahtunut.

Alussa tuo ohjelma tuntui vähän kepoiselta, mutta nyt ollaan kyllä asian äärellä. Se toimii vähän kuin virtuaalivalmentaja. Periaatteessa muutenkin tietää mitä pitäisi tehdä, mutta ohjelma plus julkiset Strava-päivitykset laittavat tekemään hommat kunnolla.

Nikkke
19.03.2019, 09.49
^

Itsellekkin tämä Zwift toimii ikään kuin perseellepotkijana. Tämmönen pitkien kevyiden lenkkien suosiva velliperse luovuttais vedot paljon helpommin jos tulis tehtyä ominpäin.

Juha Lehtinen
19.03.2019, 11.21
Toki pitää vähän helpompiakin treenejä ajaa mutta jonkin verran olen Zwiftillä lisännyt virtuaalisten mäkien/vuorien kiipeämistä, kompensoi tuuliolosuhteiden puuttumisen ohjelmassa. 100km:n lenkit olen tehnyt helpoilla tasaisilla reiteillä ikään kuin lähtien varovaisesti testaamaan miten kroppa sietää Zwiftailua noin pitkään, seuraavaksi voisi laittaa lisää haastetta ajamalla vaihtelevalla reitillä 100km.

thunder
19.03.2019, 11.56
Four horsemenin olen pariin otteeseen ajanut. Siinä on vaihtelevuutta riittävästi.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

fiber
19.03.2019, 18.40
Pidän myös Four Horsemenistä, mutta kun Juha kyselee "vaihtelevaa" reittiä, en valitsisi Alpe du Zwiftiä. Sen sijaan ottaisin pohjaksi joko Pretzelin (72,4 km, 1360 VAM) ja jatkaisin ajellen omien mieltymysten mukaan, tai Mega Pretzelin (107 km, 1639 VAM). Pidän tuosta Mega Pretzelistä siksi, että siinä tulee nousuja sopivin välein, ja niiden profiilit poikkeavat riittävästi toisistaan.

Juha Lehtinen
19.03.2019, 21.53
Pidän myös Four Horsemenistä, mutta kun Juha kyselee "vaihtelevaa" reittiä, en valitsisi Alpe du Zwiftiä. Sen sijaan ottaisin pohjaksi joko Pretzelin (72,4 km, 1360 VAM) ja jatkaisin ajellen omien mieltymysten mukaan, tai Mega Pretzelin (107 km, 1639 VAM). Pidän tuosta Mega Pretzelistä siksi, että siinä tulee nousuja sopivin välein, ja niiden profiilit poikkeavat riittävästi toisistaan.
Tuo Pretzel on aika pitkälti sitä mitä haen, ehkä kuitenkin sillä erolla että radiomastolle nousun korvaisin tulivuorella.

Laroute
25.03.2019, 10.03
Osaako joku selventää mitä Zwiftpowerin tuloslistoissa ovat nuo w/kg tehoalueiden pokaalimerkinnät? Niitä tuli pari meikäläisen kohdalle, vaikka en ollut lopputuloksissa kärjessä. Siinä oli joillain hieman parempia lukuja, mutta heille ei kuitenkaan tuota pokaali merkintää ollut. Onko se, jotenkin painon/pituuden/iän ym. yhdistelmästä laskettu arvio, vai mikä?

Juha Lehtinen
25.03.2019, 10.36
Osaako joku selventää mitä Zwiftpowerin tuloslistoissa ovat nuo w/kg tehoalueiden pokaalimerkinnät? Niitä tuli pari meikäläisen kohdalle, vaikka en ollut lopputuloksissa kärjessä. Siinä oli joillain hieman parempia lukuja, mutta heille ei kuitenkaan tuota pokaali merkintää ollut. Onko se, jotenkin painon/pituuden/iän ym. yhdistelmästä laskettu arvio, vai mikä?

Ymmärtääkseni tarkoittaa omaa ennätystä viimeiseltä 90 päivältä kisoissa.

PatilZ
01.04.2019, 13.49
6.-12.5 on Tour of Watopiassa etappina "Tempus Fugit". 18 kilometriä ja 25 nousumetriä. Eli tulossa viimeistään tuolloin uusi laajennusosa.

Lainattu Zwiftin sivuilta: "We have a surprise for you in Stage 5. We’re bringing a whole new climate to Zwift. A little bit of California here. A little bit of Arizona there. Some Utah. And a dash of Colorado. Shake well and serve. We can’t wait for you to ride it. Remember to stay hydrated and keep the dust out of your eyes."

Juha Lehtinen
01.04.2019, 18.35
En tiedä kumpi tänään enemmän sekoili Zwift vaiko Strava mutta Stravaan tuli tänään muutama segmentti jossa keskinopeus oli suurempi kuin segmentin maksiminopeus.

OJ
01.04.2019, 19.20
Zwift evoluution terävimmässä kärjessä järkkäämässä gravel eRacing kisoja. Mä taidan kuitenkin odottaa seuraavaa askelta, eli e-bike gravel eRacing kisoja, koska kuten artikkelissa sanotaan, niin hiekkatiekisat ovat ihan liian pitkiä ilman avustusta.

https://www.cxmagazine.com/uci-announces-first-gravel-eracing-world-championships-esports

PatilZ
08.05.2019, 10.18
Lauantaina 11.5 Zwift tuo ulos samana päivänä ajettavan Giron prologireitin.

https://zwiftinsider.com/giro-bologna/

Ehkä ajan, ehkä en. Ride on!

Juha Lehtinen
08.05.2019, 11.19
Lauantaina 11.5 Zwift tuo ulos samana päivänä ajettavan Giron prologireitin.

https://zwiftinsider.com/giro-bologna/

Ehkä ajan, ehkä en. Ride on!
Ei tosiaankaan mikään houkutteleva pätkä ajaa. Zwift ilmeisesti värkännyt tuon kunnioituksena Giroa kohtaan tjsp. en tiedä. Kai tuo tulee uteliasuuttaan ainakin kerran ajettua.

fiber
08.05.2019, 19.56
Ensin ajattelin, että ajanpa tuon kun osallistun maglia rosan arvontaan. Sitten mietin, että mitä helkkaria tuollaisella paidalla tekisi. Eihän tuota voi pukea ajopaidaksi eikä se sovi seinällekään. Eli taitaapa jäädä prologi testaamatta täällä.

fiber
11.05.2019, 16.30
Ajoin nyt kuitenkin. Sehän olikin ihan toimiva kuntoajoformaatti, varsinkin kun tuon rykäisi ulkolenkin päälle.

Juha Lehtinen
11.05.2019, 17.51
Itselläni oli tavoitteena ajaa alkuosa maltillisesti ja mäki osuus hieman yli FTP:ni. Onnistuin tuossa ja en halunnut muutenkaan ottaa kaikkea itsestäni irti. Takana oli yövuoro ja vielä pitäisi jaksaa yksi tehdä joten tältä pohjalta session ajoin.

Vilmart
11.05.2019, 22.38
Tänään Zwift bugitti perin erikoisesti. Olin ilmoittauntunut tuolle Giron prologille ja lähdin Innsbruckiin lämmitelemään. Kun tuli Giro eventin vuoro niin Zwiftpä ei heittänytkään sinne vaan jätti Innsbruckiin ja nosti nopeudet järjettömiin lukemiin. Puoli tuntia veivasin ja keskinopeus oli 147 km/h ja huippu 220 km/h. Eipä ohitelleet muut :-)

Juha Lehtinen
11.05.2019, 23.21
Olin giron jälkeen ajamassa Innsbruckringiä ja ehdin huomata nopeasti ohi vilahtavat avatarit joilla oli traineri takakiekossa kiinni. Ei näyttänyt ylimääräinen paino hidastavan :D

lapanen007
10.08.2019, 20.19
Tarkoituksena olisi hankkia kotosalle pari kappaletta harjoitusvastuksia ja Zwift. Trainerit tulevat samaan tilaan ja niillä ajellaan paljolti yhtäaikaa. Toteutustapa lähinnä Zwiftiin liittyvien laitteiden (pc / mac / tv) osalta on mietinnässä ja olisinkin mielellään kuullut vinkkejä miten tällainen kannattaisi toteuttaa tai miten muut ovat homman tehneet?

Rasimi
10.08.2019, 23.34
Tarkoituksena olisi hankkia kotosalle pari kappaletta harjoitusvastuksia ja Zwift. Trainerit tulevat samaan tilaan ja niillä ajellaan paljolti yhtäaikaa. Toteutustapa lähinnä Zwiftiin liittyvien laitteiden (pc / mac / tv) osalta on mietinnässä ja olisinkin mielellään kuullut vinkkejä miten tällainen kannattaisi toteuttaa tai miten muut ovat homman tehneet?

Apple TV 4K + 32” full HD telkkari. Trainerina Kickr Core

Plussat: huikean nopeasti ja helposti käyttöön otettavissa, ei tarvitse miettiä laitteen suorituskykyä, grafiikat riittävät käyttötarkoitukseensa, yksinkertaisesti toimii. Varmaan edullisin hyvin toimiva ratkaisu Zwiftin pyörittämiseen isolla ruudulla.

Miinukset: Apple TV:n 2 bluetooth-laitteen rajoitus. Mikäli haluaa sekä teho- (mittarista), syke- , että kadenssidataa, pitää käyttää kännykän kautta Companion-appia, joka ainakin minulla toimii melko vaihdellen (putoilee wifistä). Jos traineri lähettää sekä tehon että kadenssin samassa Bluetooth-yhteydessä (Kickr ei lähetä kadenssia), tätä ongelmaa ei samalla tavalla synny.

plr
10.08.2019, 23.46
Apple TV 4K + 32” full HD telkkari.

Varmaan edullisin hyvin toimiva ratkaisu Zwiftin pyörittämiseen isolla ruudulla.

Itsellä vastaava systeemi tosin tuon telkkarin sijalla vanha videotykki. Kuva on seinän kokoinen eikä hinta ole juuri suurempi. Olen kokeillut pikkunäytölläkin ja suosittelen tykkiä merkittävästi paremman kokemuksen vuoksi.

PatilZ
11.08.2019, 00.30
Ja mulla apple TV 4k +55” 4k telkku+ Tacx Neo. Smooth.

Laroute
11.08.2019, 00.36
Itsellä vastaava systeemi tosin tuon telkkarin sijalla vanha videotykki. Kuva on seinän kokoinen eikä hinta ole juuri suurempi. Olen kokeillut pikkunäytölläkin ja suosittelen tykkiä merkittävästi paremman kokemuksen vuoksi.

Onko se tykkisi sellainen, joka ei ole suoraan takanasi, koska muuten varjosi on kuvassa? Eli, onko se sivusta suunnattava, joka korjaa kuvakulman suoraksi, vaikka näyttääkin sivusta? Voisin hommata sellaisen, koska minulla on siihen valkoista seinää valmiina.

Juha Lehtinen
11.08.2019, 09.08
Itselläni on varsin askeettinen kokoonpano. Elite Drivo 2 ja Macbook Pro. Itselläni ei ole omaa huonetta jonne voisi systeemin pystyttää pysyvästi joten kannettava ajaa asiansa hyvin.

fiber
11.08.2019, 13.48
En osaa sanoa mikä olisi sulle paras.

Itselläni on Macbook Pro vuodelta 2015 ja Garminin ANT+ anturi sekä Elite Direto. Kun olohuoneeseen tuli uusi telkkari, sain vanhan tv:n sisäpyöräilykäyttöön.

https://img.aijaa.com/b/00917/14732720.jpg

jhalmar
11.08.2019, 14.30
Itsellä on Zwift iPadissä ja tv:ssä pyörii sarja/leffa/urheilua. Tämä silloin, kun Zwiftissä ei ole mitään kisaa tai ryhmälenkkiä tiedossa. Porukka-ajoissa Zwift on TV:ssä AppleTV:n kautta kun on pakko keskittyä pelkästään virtuaaliajoon, ettei esim. tipu peesistä.

Suosittelen kaikille Zwiftaajille noita porukkalenkkejä ja kisoja/kuntoajotapahtumia. Luo ainakin itselle hyvän lisämotivaation.

plr
11.08.2019, 15.54
Onko se tykkisi sellainen, joka ei ole suoraan takanasi, koska muuten varjosi on kuvassa?

Joo, tykki on pyörän vieressä ja siitä tulee kuva ilman omaa varjoa. Kuvan koko on sellainen, että 55-tuumaiseen postimerkkinäyttöön ei ole paluuta. :)

Seinän värillä ei ole niin suurta väliä, kunhan on joku vaalea.

OJ
12.08.2019, 21.41
Täältä myos ääni Apple TV 4K setupille varsinkin jos pitää hankkia uusi laite Zwiftiä pyorittämään. Apple TV ei maksa paljon ja on nopea lyodä tulille. Mulla on vain 42" TV näyttonä, mutta ehkä muuton yhteydessä toi vaihtuu huomaamattomasti isommaksi.

HXX1100H
20.08.2019, 05.56
Moi, hieman ihmetyttää Zwiftissä joidenkin samaan aikaan ajavien sijoitusten "hyppiminen" itseensä verrattuna. Osallistuin toissa viikoilla yhteen "kisaan " ja eilen viimeksi Watobiaa ajaessani ohittelin samaa kaveria ainakin kolme kertaa . Reitti oli sellainen jossa ei voinut "oikaista". Aikaisemmin en ole tätä ilmiötä huomannut. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mistähän voisi johtua.

fiber
20.08.2019, 07.20
Joko Zwiftin tapahtumabugi (näitäkinon) tai todennäköisemmin jollakulla teistä on heikko/hidas nettiyhteys, jolloin tieto päivittyy pätkittäin.

WECLIMITS
21.08.2019, 17.49
Viimeinenkin nuori lensi pesästä ulos ja näin ollen vapautui a)aikaa b)investointikykyä (rajallisesti) c)tyhjä huone käyttöön, joka on vielä keksimättä. Jos traineri/Zwift -juttuun lähtisi mukaan nyt loppuvuodesta 2019 puhtaalta pöydältä, niin mitä pitää ja mitä kannattaisi hankkia. Kippurasarvi ja siis se huone on. Mitä muuta? Riittääkö 1k€?

YocceT
21.08.2019, 18.32
No se touhutonni menee jo siihen traineriin, sitten pitää ostaa läppäri ja ainakin 55 tuumanen telkkari näytöksi ja muutama tuuletin viilentämään ja .. mitähän vielä. Että tollaset 3-4 tonnia tuohon nyt menee. Helposti.

Tai sitten ei..

travelleroftime
21.08.2019, 20.31
Tonni traineriin ja tonni läppäriin riittää imo :D

plr
21.08.2019, 20.50
No huh! Tonnilla saa kevyesti koko roskan uutena:

Traineri Elite Qubo Digital Smart B+ 300 €
Videotykki 400 €
Apple TV n. 200 €
Tuuletin 30 €

Tuohon tonniin menee vielä Zwiftin tilauskin eikä tarvitse katsella kuvaa 55" postimerkkinäytöstä, vaan koko seinästä.

Sen verran sanon, että tuon hinnat alkaen Qubon tehomittaus ei ole kovin tarkka, joten erillinen tehomittari on sen kanssa hyödyllinen. Sykevyö ja kännykkä käytännössä myös ovat tarpeelliset, nuo aika monelta löytyvät.

fiber
21.08.2019, 21.07
Ks. yllä oleva viestini #789, jossa Direto (695€) on korvannut Elite Qubo DS B+:n (joka mulla antoi jokseenkin samat lukemat kuin Direto mutta ei tukenut mäkiä kuin 5-6 %:iin). Sen lisäksi ANT+ dongle ja tuulettimet ovat maksaneet noin satasen.

Olohuoneen telkkarille oli sopiva sauma uusia, joten vanha 52-tuumainen tv tuli ilman kustannuksia. Tuota on helppo katsella puolen metrin päästä, ja katselukulma vastannee aika hyvin koko seinän tykkiä - ilman että huoneilma lämpenisi liikaa.
Käytän samaa läppäriä (vm 2015) niin Zwiftiin kuin kaikkeen muuhunkin, joten ei kustannuksia.

Ai niin, muovimaton pala fillarin alle maksoi joitain kymppejä.

WECLIMITS
21.08.2019, 21.44
Tästä on hyvä lähteä rakentamaan. Kiitokset.

plr
21.08.2019, 21.46
.. 52-tuumainen tv tuli ilman kustannuksia. Tuota on helppo katsella puolen metrin päästä, ja katselukulma vastannee aika hyvin koko seinän tykkiä - ilman että huoneilma lämpenisi liikaa.

Katselukulma vastannee parin metrin päässä olevaa isoa kuvaa. Tykin ja ison kuvan kanssa tuntuu, että sopivissa kumpareissa ja kaarteissa pyörä todella liikkuu. Aivot menevät halpaan, kun hämärässä huoneessa näkee ainoastaan Zwiftin kuvan. Suosittelen kokeilemaan tykkiä, jos on tilaisuus. Alla tuubista löytyneestä videosta saa vähän käsitystä.

https://www.youtube.com/watch?v=rrXYRPZWgDM

fiber
22.08.2019, 07.11
^Itsellänikin oli joskus telkkarin sijaan tykki. Sillä mm. pelattiin pleikkarin GranTurismoa, ja oli kyllä todellisen ajamisen tuntua. Samanlaista immersion kokemusta ei telkkarilla oikein saa, vaikka se olisikin lähellä.

Heikko kontrasti semihämärässä huoneessa ja projektorin tuottama lämpö saivat sitten luopumaan ratkaisusta. Nythän minulla ei ole sopivaa laajaa seinäpintaa, että tarvitsisi edes harkita. Lisäksi Zwiftin grafiikka on sen verran alkeellista, että se ei ihan kestä loputonta suurentamista. En tiedä johtuuko vanhasta läppäristäni vai sovelluksesta, että esimerkiksi jyrkissä mutkissa maisema ei käänny tasaisesti vaan epämiellyttävästi nykien.

Videosta: Jep, juuri tuollaisena iso projektorikuva toimii hyvin. Tuohon vielä kamerakulmaksi kolmonen niin ettei omaa avatarta näy.

YocceT
22.08.2019, 09.26

Videotykki 400 €
Apple TV n. 200 €
Tuuletin 30 €

Tuohon tonniin menee vielä Zwiftin tilauskin eikä tarvitse katsella kuvaa 55" postimerkkinäytöstä, vaan koko seinästä.

Sen verran sanon, että tuon hinnat alkaen Qubon tehomittaus ei ole kovin tarkka, joten erillinen tehomittari on sen kanssa hyödyllinen. Sykevyö ja kännykkä käytännössä myös ovat tarpeelliset, nuo aika monelta löytyvät.

Noniih.. voit ostaa hinnat alkaen -trainerin (300 eur) ja voimamittarin erikseen (jotain 600+eur alkaen) tai sen tonnin trainerin, jossa on toimiva voimamittaus. Mutta tonnilla ei saa "koko roskaa".

fiber
22.08.2019, 09.35
Noniih.. voit ostaa hinnat alkaen -trainerin (300 eur) ja voimamittarin erikseen (jotain 600+eur alkaen) tai sen tonnin trainerin, jossa on toimiva voimamittaus. Mutta tonnilla ei saa "koko roskaa".
Kuten sanottu, olin varsin tyytyväinen Qubo DS B+ traineriin, ja sen tehomittaus oli yllättävän tarkkaa. Jos sitten haluaa esim. suoravetotrainerin, niin AppleTV ja käytetty telkkari/tykki mahtuu tonniin. Toki enemmällä saa enemmän, mutta tonnilla saa kyllä jo hyvän setin. Se pitää toki osata tietää etukäteen, haluaako että traineri simuloi jyrkempiä mäkiä.

plr
22.08.2019, 10.58
Mutta tonnilla ei saa "koko roskaa".

Kyllä tonnin pitäisi riittää. Qubon pystyy ilmeisesti kalibroimaan itse, mutta nurkissa kun sattui olemaan tehomittari, niin en sen kanssa lähtenyt liikaa säätämään. Nyt yhden talven Qubokäytön jälkeen se on mielestäni aivan kelpo laite. Suoravetotrainerit ovat hiljaisempia ja niissä on myös suurempia vastuksia eli parempia ominaisuuksia saa rahalla. Kannattaa arvioida omat tarpeensa ja hankkia vastus sen mukaan. Helpostihan näihin saa monta tonnia laitettua, jos haluaa.

ERG-moodi on minusta trainerissa se juttu. Nyt voi valita suoraan halutun treenin ja sitten vain poljetaan. En juuri koskaan aja simulaatiomoodissa.

YocceT
22.08.2019, 11.43
Itse myös pari syksyä sitten ajattelin, että talvitreenaukseen traineri vois olla hyvä. Äksälästä Tacx Flow Smart (mitähän se maksoi, reilut 300 rahaa), näytöksi läppäri 13 tuuman ruudulla.. Jonkin verran jaksoin uutuuden viehätyksen voimalla tuota tehdä, varsinkin päivinä, jolloin satoi räntää vaakasuoraan, mutta jos vähänkään oli ajokelejä, niin preferointi meni luomupyöräilyyn luonnossa. No minulla ei toki ole mitään kilpailullisia tavoitteita, joiden vuoksi pitäisi tehdä jotain tiukkaa treeniohjelmaa ergometrilla..

Olis tietty pitänyt ostaa noi videotykit yms härvelit, jotta olisi saavuttanut realistisemman fiiliksen, samoin suoravetotraineri olisi tietyssä mielessä ehkä tuonut enemmän realismia treenaamiseen. Ehkä sitten olisi homma jaksanut kiinnostaa enemmän, joskin tarvittavan rahan määrä olisi ollut nyt käytetyn monikerta. Nyt on Tacx tuolla varaston hyllyllä, ja vahvasti epäilen etten tänä syksynä sitä edes ota käyttöön. Vois vaikka kaupustella pois..

fiber
24.08.2019, 19.48
Olipa pitkästä aikaa älyttömän kiva kisata, Innsbruckring 5 kierrosta. Viimeisellä tuntui että tulee jo ykät, ja keskitehot ovat 20 wattia pienemmät kuin viime talvena, mutta tosi tosi hyvä treeni.

Nikkke
25.08.2019, 14.10
^
Onko kroppa väsynyt vai mistä mokoma? Vai oletko tehnyt vähempi tehotreenejä nyt kesällä kuin viime talvena?

fiber
26.08.2019, 07.12
Touko-kesäkuussa en juuri ajanut tai muutenkaan kuntoillut. Osittain sen seurauksena, osittain muuten vaan en heinäkuussa tehotreeniä tehnyt. Nyt alkaa pohja olemaan sellainen, että voi ajaa tällaisia tiukempiakin settejä. Kun oma kalenterini ei nyt anna myöten osallistua kisoihin tai kuntotapahtumiin, on Zwift loistava lisä tarjotessaan mahdollisuuksia kilpailunomaiseen ajamiseen kellon ympäri.

JaniM
06.09.2019, 07.20

Videotykki 400 €
Apple TV n. 200 €
Tuuletin 30 €

Ottaisin ennemmin Apple TV:n tilalle esim. Taitonetistä kannettavan läppärin tuohon hommaan. Jollakin i5 prossalla pyörittelee täysin Zwiftiä ja netflixiä/HBO:ta splitatulla näytöllä, koska oma i3-prossakin sen tekee sisäänrakennetulla näytönohjainpiirillä, esim: https://taitonetti.fi/kaytetyt-kannettavat-tietokoneet/Fujitsu-Lifebook-E734-i5-8-128SSD-13-W10-A2

fiber
06.09.2019, 22.34
Tuli lätisteltyä pyöräily- ja kulttuurifilosofiaa blogiin niille, joita sisäpyöräily kiinnostaa: https://fillari.blogspot.com/2019/09/sisapyoraily-trendaa-ulkona.html

Laroute
06.09.2019, 23.17
^Miksi ostaa Apple tv, kun neljäsosa hinnalla saa Chromecastin?

syfilisx
06.09.2019, 23.25
^Miksi ostaa Apple tv, kun neljäsosa hinnalla saa Chromecastin?
Chromecast ei pyöritä Zwiftiä appina, toisinkuin Apple Tv?
Chromecastin avulla saa kyllä kännykästä ilmeisesti Zwiftin telkkariin, mutta ei ole mikään selkein ja paras ratkaisu.

Juha Lehtinen
07.09.2019, 05.40
AppleTV on kyllä oiva laite pyörittämään Zwiftiä, ainoastaan AppleTV:n kaukosäädin on hieman kömpelö joten Zwiftin mobiilisovellus Companion on oiva ratkaisu tuohon ongelmaan. Itselläni ei ole mahdollisuutta pystyttää traineri laitteita niin että saisi ison TV:n ja AppleTV:n käyttöön joten kannettavalla mennään täällä.

WECLIMITS
07.09.2019, 08.44
Päivityksenä kysymykseeni #795... saadun opastuksen ja lyhyen mutta intensiivisen guuglailun perusteella päädyin seuraavaan:

- 65 tuumainen halpainen 4k tv (man cave telkku, josta mm. Suomi - Kreikka näkyi hienosti)
- Apple Tv 4k 32 Gt
- Elite Suito trainer
- tuulettimia tms.
- fillari ja Polarin rompetta löytyy omasta takaa

Uutena tuotteena Suiton saapumiseen mennee vielä joitakin viikkoja.

Budjetti asettuu jonnekin 1,5k tietämille.

Ei mitään aavistusta kuinka tuon kaiken saa Zwiftin kanssa toimimaan ja kuinka sovelluksessa tulisi nöösin edetä, mutta asioilla on tapana järjestyä ja selkiintyä.

Juha Lehtinen
07.09.2019, 09.32
^ tuon systeemin pitäisi ihan helposti pelittää varsinkin jos Polarin tuotteet toimii bluetoothilla. AppleTV ottaa vastaan 3 bluetooth laitetta joista AppleTV:n kaukosäädin on yksi laite. Koska traineri on smart traineri niin se osaa muuttaa kaikki siinä olevat laitteet yhdeksi laitteeksi ja sitten vielä Polarin sykevyö niin siinä on kaikki tarvittavat. Jos on vielä jotain lisää niin Zwiftin Companion sovelluksella voi mobiililaitteeseen yhdistää lisää laitteita.

PatilZ
07.09.2019, 09.42
Jos on vielä jotain lisää niin Zwiftin Companion sovelluksella voi mobiililaitteeseen yhdistää lisää laitteita.

Ja jos vielä jotain....

Laitoin keväällä toiveen Zwiftille, että tekisivät Companionista iPad-version. Mulla on Tacxin tablettiteline ja olis huomattavasti mukavampaa tälleen ohjailla Zwiftiä.

Juha Lehtinen
07.09.2019, 09.46
iPad versio companionista on ollut jo jonkin aikaa olemassa. Se omituisuus tuossa on että miksi sovellus on laitettu toimimaan vaan pystykuvana.

miq
07.09.2019, 16.07
Tarvitaanko tuota Companion Appia johonkin vapaa ajon tai kisan aikana? Mietin vain jos liittäisi suoraan puhelimen näyttöön hdmi adapterilla. Tuossa ratkaisussa käsittääkseni pitää olla koko ajan Zwift päällä eli ei pääse vaihtamaan Companion App välillä.

Juha Lehtinen
07.09.2019, 16.17
Tarvitaanko tuota Companion Appia johonkin vapaa ajon tai kisan aikana? Mietin vain jos liittäisi suoraan puhelimen näyttöön hdmi adapterilla. Tuossa ratkaisussa käsittääkseni pitää olla koko ajan Zwift päällä eli ei pääse vaihtamaan Companion App välillä.

Companion appissa on samat kontrollit kuin tietokoneessa, puhelin on vaan näppärämmin käden ulottuvilla jos sen laittaa tankoon kiinni. En tiedä miten tuo toimii tuolla hdmi ratkaisulla. Itse käytän perinteistä wifi systeemiä.

Juha Lehtinen
08.09.2019, 10.40
Zwift julkaissut Yorkshire kartan. Jos ei iskias ala tänään pahemmin häiritsemään niin taidan tehdä treenin tuolla tänään.

jaksu
08.09.2019, 13.09
Zwift + iMac + Wahoo Kickr. Kalibrointi ei onnistu. Nopeus jumittaa 2-3km/h vaikka todellisuudessa vauhtipyörä on pysähtynyt. Voiko kalibroinnin suorittaa esim. Wahoon omalla softalla?

Jouko
08.09.2019, 13.37
Olen yrittänyt jotenkin sisäistää tätä zwiftiä, kun on nyt toimiva traineri alla. Jostain syystä en saa koko hommasta oikein itua. Bkoolilla ja Rouvylla mennään nyt toistaiseksi.

Juha Lehtinen
08.09.2019, 14.28
Zwift + iMac + Wahoo Kickr. Kalibrointi ei onnistu. Nopeus jumittaa 2-3km/h vaikka todellisuudessa vauhtipyörä on pysähtynyt. Voiko kalibroinnin suorittaa esim. Wahoon omalla softalla?
Wahoon omalla softalla kalibrointi yleensä suoritetaan tai on ainakin suositus. Ensin 10min lämmittely varoiksi ja sitten Wahoon softalla suoritetaan kalbrointi spin down toiminnolla.

fiber
08.09.2019, 15.43
Yorkshire on ihan hyvä rundi, vaikka onkin lyhyt. Siinä on sopivasti erityyppisiä lyhyehköjä mäkipätkiä intervalleiksi.

Sen jälkeen kävin osallistumassa tempoon väliaikalähdöillä. Mun ensimmäinen tämän kaltainen. Jos olisi ollut aikaa, olisin sen sijaan osallistunut noin 60 km "porukkalenkkiin", jossa ajetaan 2,5 - 3,1 w/kg perusvauhtia sekä sprintit/mäet omaa kovaa. Alkaa olla monenlaista tarjolla melkein mihin kellonaikaan tahansa.

Juha Lehtinen
08.09.2019, 15.50
Yorkshire on ihan hyvä rundi, vaikka onkin lyhyt. Siinä on sopivasti erityyppisiä lyhyehköjä mäkipätkiä intervalleiksi.

Sen jälkeen kävin osallistumassa tempoon väliaikalähdöillä. Mun ensimmäinen tämän kaltainen. Jos olisi ollut aikaa, olisin sen sijaan osallistunut noin 60 km "porukkalenkkiin", jossa ajetaan 2,5 - 3,1 w/kg perusvauhtia sekä sprintit/mäet omaa kovaa. Alkaa olla monenlaista tarjolla melkein mihin kellonaikaan tahansa.
Itselläni oli samat fiilikset Yorkshiren UCI reitistä. Profiilia kun katselin niin äkkiseltään se muistutti jotenkin New Yorkin profiiia jos unohtaa ne futuristiset taivastiet. Todellisuudessa Yorkshire tuntui erilaiselta ja pidin tästä uudesta Zwift tulokkaasta.

Freeze
10.09.2019, 12.33
Pohdinnassa jättää Trainerroad tilaus uusimatta, kun hinta nousi. Uusi vastus hankittu Tacx Vortex, entinen oli Tacxin Blue Matic. Zwift kiinnostaisi, mutta kotona ei ole kuin vanhoja (Windows 10) läppäreitä eikä tämän takia viitsi uutta kannettavaa hankkia. Ipad 6th löytyy, joten onistuuko Zwiftin pyörittäminen pelkästään sillä vai vaatiiko sen erillisen Companion ohjelman käyttöä Android puhelimelta. Pyörässä on Polarin ant/bt-härpäke kiinni. Polarin sykevyö, Vanatge V ja V650 löytyy myös. Saisiko noista toimivan kokonaisuuden? Treenit haluan talteen Polar Flow -ohjelmaan, kun siellä on kaikki muutkin lajit mukana palautumisen seurannassa yms. Trainerroad toimi vanhalla läppärillä ja Ant-palikalla hyvin.

Teemu H
10.09.2019, 17.53
Eikö Zwift aika vanhalla läppärilläkin pyöri? Minulla on tallikoneena ehkä 7-8 vuotta vanha työkoneen raato, ihan riittävän hienoa grafiikkaa sekin piirtää.

PatilZ
10.09.2019, 21.48
Ja vanhempi iPad toimii myös.

Freeze
11.09.2019, 07.22
Kiitti kommenteista. Sunnuntaina lupailee sadetta niin pitänee ottaa viikon kokeilujakso Zwiftiin ja kokeilla sekä läppärillä että iPadilla. Läppäri olisi kätevämpi, kun siinä on Ant-palikka valmiiksi kiinni. Jäisi bt-yhteydet Polarille.

Jouko
11.09.2019, 15.43
Voisiko joku pitää asiapitoisen myyntipuheen tälle Zwiftille. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, kun lukee näitä teidän juttuja, mutta kun menen kokeilemaan Zwiftiin, en jotenkin saa mitään järkevää kuvaa koko jutusta.

Juha Lehtinen
11.09.2019, 16.20
Voisiko joku pitää asiapitoisen myyntipuheen tälle Zwiftille. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, kun lukee näitä teidän juttuja, mutta kun menen kokeilemaan Zwiftiin, en jotenkin saa mitään järkevää kuvaa koko jutusta.
Itsekään tuosta järkevyydestä tiedä ja eikä tämä mikään myyntipuhe ole, enemmänkin ympäri pyöreä esittely. Zwift on virtuaalinen maailma jonne voi mennä jatkamaan pyöräilyä jos säät tai jotkin muut syyt eivät innosta ulkopyöräilyä. Zwiftissä voi ajaa ohjattuja/rakennettuja workout harjoituksia erg-modissa tai sitten vaan vapaata simuloitua ajoa, ikään kuin mallintaen normaalia ulkona ajoa. Kenttiä taitaa tällä hetkellä olla 6, Watopia, London, Richmond, London, Innsbruck ja Yorkshire. Zwiftin kun käynnistää nin kaksi kenttää on aina valittavana joista Watopia on aina ja toinen joku muu.

Zwiftistä voi hakea lisähaasteita/vaihtelua erilaisten tapahtumien myötä. On kisoja ja rennompia yhteislenkkejä joko erg-moodissa tai ihan vapaana ajona. Zwiftin asetuksissa on trainer difficulty asetus joka on oletuksena puolessa välissä. 100% asetus tarkoittaa että ylämäet tuntuvat reisissä kaikessa karuudessaan eli joutuu vaihteita vaihtamaan aivan kuin ulkonakin. Sanoisin että tapahtumat ovat Zwiftin suola, kilpailut ja erilaiset tapahtumat. Zwiftin mobiilisovelluksella Companion appilla on helppo osallistua noihin koitoksiin.

Tuon kaiken keskellä Zwift on tavallaan myös peli jossa kertyneistä kilometreistä, nousumetreistä yms. kertyy pisaroita joilla voi ostaa Zwiftissä polkupyärän runkoja, kiekkoja, vaatteita jne. Lisää virtuaalisia härpäkkeitä aukeaa kun saavutat eritasoisia leveleitä. Itselläni nämä ovat epäolennaisia koska tarkoitus on kuitenkin vaan yksinkertaisesti treenata.

Enemmän mielestäni saa Zwiftistä irti juuri noiden tapahtumien kautta, pelkkä simuloitu vapaa-ajo saattaa olla yksistään pidemmällä juoksulla tylsää. Toivottavasti joku kirjoittaa paremman ja selkeämmän mainoksen.

Jouko
11.09.2019, 20.49
Kiitoksia Juha. Nyt tutustun ensin siihen Companion Appiin.

PatilZ
12.09.2019, 09.42
iPad versio companionista on ollut jo jonkin aikaa olemassa. Se omituisuus tuossa on että miksi sovellus on laitettu toimimaan vaan pystykuvana.

Tätä tarkoitin. Vaikka appi tukee iPadia, se ei tue horisontaalia / landscape moodia, joka on se tablettien "the juttu". Sitä ei siis ole rakennettu iPadia varten.

Juha Lehtinen
12.09.2019, 11.32
Tätä tarkoitin. Vaikka appi tukee iPadia, se ei tue horisontaalia / landscape moodia, joka on se tablettien "the juttu". Sitä ei siis ole rakennettu iPadia varten.
Näin on ja sama tilanne Stravan mobiilisovelluksen kanssa.

fiber
12.09.2019, 12.23
Olen blogissa kirjoitellut Zwiftistä puolentusinaa kertaa, esim. (vanhimmasta uusimpaan):
Turning the tide in winter training (https://fillari.blogspot.com/2017/11/turning-tide-in-winter-training.html)
Alpe du Zwift: legendary mountain recreated and re-created (https://fillari.blogspot.com/2018/04/alpe-du-zwift-legendary-mountain.html)
Power meter based indoor training (https://fillari.blogspot.com/2019/01/power-meter-based-indoor-training.html)
Sisäpyöräily trendaa - ulkona treenaamisesta villien uskalikkojen harrastus (https://fillari.blogspot.com/2019/09/sisapyoraily-trendaa-ulkona.html)

Jouko
13.09.2019, 22.00
Zwiftissä tosiaan näyttää olevan paljon erilaisia tapahtumia ja kilpailuja vähän jokaiseen makuun. Ja kellon ympäri. Bkoolissa taas on se etu, että voi viedä esim omia reittejä sisään. Vein esim muutaman kotimaisen tempon sinne. Vaikeaksi menee nyt tämän päätöksen teko. Tietysti voisi olla molemmat, mutta sitten menee jo vähän liian tyyriiksi.

Jami2003
13.09.2019, 22.10
Zwiftissä tosiaan näyttää olevan paljon erilaisia tapahtumia ja kilpailuja vähän jokaiseen makuun. Ja kellon ympäri. Bkoolissa taas on se etu, että voi viedä esim omia reittejä sisään. Vein esim muutaman kotimaisen tempon sinne. Vaikeaksi menee nyt tämän päätöksen teko. Tietysti voisi olla molemmat, mutta sitten menee jo vähän liian tyyriiksi.Molempia käyttäneenä tykkään enemmän bkoolista. Ilmeisesti syy on se että olen täysin antipelillinen ihminen. Yksinkertaisesti virtuaalinen maailma, olkoon vaikka kuinka hieno, ei säväytä minua mitenkään vs päästä polkemaan aitoja videoituja maisemia ympäri maailmaa. Lisäksi polkijoita/kilpailijoita on niin paljon zwiftissä että niitä suihkii koko ajan joka suuntaan enkä pääse mitenkään kiinni touhuun myöskään kilpailullisesti.

Varmaan paras vaihtoehto minulle olisi zwiftin aktiivisuudella oleva oikean maailman simulaattori.

fiber
13.09.2019, 23.08
On kyllä ollut tosi kiva ajaa esimerkiksi tunnin verryttelylenkki ulkona, siirtyä sisälle ja tsekata mitä kisoja on juuri silloin Zwiftissä alkamassa. Aina on sattunut olemaan jokin itselle sopiva kisa starttaamassa lähimmän tunnin aikana, niin että pienen sisällä jatketun lämmittelyn kautta on voinut ajaa ikään kuin loppulenkin kisan.

Juha Lehtinen
13.09.2019, 23.27
Itselläni Bkool ei toimi täysin tyydyttävällä tavalla, osa videoista pätkii aika pahasti. BigRingVR toimii kyllä moitteetta ja videot on meikäläiselle riittävän hyvää tasoa mutta muita pyöräilijöitä ei samaan aikaan ole. Rouvy voisi olla testin väärtti siinä kun oikealla videolla on muitakin virtuaalisesti. Zwiftissä ainoa meikäläistä häiritsevä tekijä on liima imu eli kun saavutat hieman hitaammin ajavan ja jäät siihen tahtomattaan peesiin. Toki siitä pääsee eroon kun polkaset kunnolla tai otat virtuaalisen tt fillarin ajoon vaikka epärealistinen tuollainen imu on. Bkoolilta on tullut uusittu versio joten voisi sitäkin pitkästä aikaa kokeilla vaikka videot saattaa pätkiä välillä, valinnan varaa kun videoissakin on.

Jouko
14.09.2019, 00.49
On kyllä ollut tosi kiva ajaa esimerkiksi tunnin verryttelylenkki ulkona, siirtyä sisälle ja tsekata mitä kisoja on juuri silloin Zwiftissä alkamassa. Aina on sattunut olemaan jokin itselle sopiva kisa starttaamassa lähimmän tunnin aikana, niin että pienen sisällä jatketun lämmittelyn kautta on voinut ajaa ikään kuin loppulenkin kisan.
Tämä virtuaalikisailu on juuri se, joka tekee zwiftistä minulle kiinnostavan. Bkoolista en oikein löydä keinoa järjestää kisaa tuloksineen. Tai sitten en vaan osaa.

Nikkke
14.09.2019, 20.48

Ihan vaan mielenkiinnosta, laitatko nuo kahdeksi eri treeniksi vai jatkatko keskeytettyä ulkotreeniä zwiftissä? Eipä oo tullu itselle jostain syystä mieleenkään käydä ulkona ajamassa alkuun ja jatkaa sisällä... Heh.

Jami2003
14.09.2019, 21.50
Vaatii kyllä ainiin oman traineri pyörän :)

fiber
14.09.2019, 21.52
Ihan vaan mielenkiinnosta, laitatko nuo kahdeksi eri treeniksi vai jatkatko keskeytettyä ulkotreeniä zwiftissä? Eipä oo tullu itselle jostain syystä mieleenkään käydä ulkona ajamassa alkuun ja jatkaa sisällä... Heh.
Mulla on ulkona Assioma Duo + Garmin ja sisällä Elite Direto + Zwift eli tulee kaksi eri treeniä päiväkirjaan. Olennaisempaa tietysti on, että kroppa tietää tämän yhdeksi pitkäksi.

^Kyllä tuo tarvittaessa menee yhdelläkin fillarilla, ja näin joskus aiemmin ajoinkin. Tietysti vähemmän säätöä ja mukavampi ratkaisu, että on eri pyörät.

Juha Lehtinen
14.09.2019, 23.47
Pitäisikö tässä alkaa funtsimaan itsellekin omaa fillaria traineria varten. Kieltämättä olisi käytännöllinen ratkaisu nyt kun olen löytänyt pysyvän paikan trainerille.

mkp
15.09.2019, 03.00
Pitäisikö tässä alkaa funtsimaan itsellekin omaa fillaria traineria varten. Kieltämättä olisi käytännöllinen ratkaisu nyt kun olen löytänyt pysyvän paikan trainerille.

Kyllä mie ainakin tätä ratkaisua suosittelen, etenkin, jos ajaa sisällä pitkin kautta. Mulla on ollu tää systeemi jo 4 vuotta käytössä. Ekaksi ostin vaan Ftorilta halvalla sopivan filon traineriin, mutta nyt tänä syksynä hankin samanlaisen rungon traineriin, kuin mulla on maantielläkin. Ja muutaman treenin jälkeen voin sanoa, että ei ollu huono investointi. Tuntuma on aikas messevä ajatellen talven treenejä.

Jabadabado
16.09.2019, 13.33
Mä oon katsonut että tietyt treenit on parempi tai ainakin selkeästi helpompi tehdä sisällä tehoa ohjaten joten mä oon varsinkin kesäisin tehnyt treenejä kahdessa osassa osittain sisällä ja osittain ulkona ja tuo tosiaan menee kyllä helpoiten että on kaksi erillistä pyörää niin tuo siirtymä on mahdollisimman sujuva ja nopea niin ei tarvitse tehdä ylimääräisiä lämmittelyjä siirtymien välissä. Esim progressiiviset treenit on helpoin toteuttaa Zwiftissä, kun tehon saa nousemaan juuri sillä syklillä kuin haluaa.

Coasting
16.09.2019, 14.04
Koska kesälläkin satelee ja osa treeneistä todellakin on näppärät ajaa traikulla niin oma pyörä siihen on hyvä investointi. Eikä mielestäni tarvitse olla kallein hiilarirunko.
Meillä lisäksi satulatolppa pikalukolla niin helppo säätää eri käyttäjille.
Kiekot ja jarrutkin vapautuivat toiseen käyttöön kun niitä ei tuossa tarvita.

Juha Lehtinen
16.09.2019, 14.53
Sisätreenissä on myös se hyvä puoli että olosuhteet ovat samanlaiset. Zwiftissä kun ei ole tuuliolosuhteita simuloitu.

Katselin että Canyonilla olisi hyviä vaihtoehtoja myös traineri fillariksi ja vielä Di2 vaihteilla. Miten runko sitten muuten kestää rasitusta.

PatilZ
16.09.2019, 23.00
Sisätreenissä on myös se hyvä puoli että olosuhteet ovat samanlaiset. Zwiftissä kun ei ole tuuliolosuhteita simuloitu.

Katselin että Canyonilla olisi hyviä vaihtoehtoja myös traineri fillariksi ja vielä Di2 vaihteilla. Miten runko sitten muuten kestää rasitusta.

Mulla on hiilarirungon kestävyystesti menossa. Traineripyöränä on fillari, jonka takahaarukassa on kuidussa halkeama. Ajoin kasaan. Tod näk lopullinen pettäminen on turvallisempaa nyt kuin maantiellä. Siihen sramin etapit ja on kiva ajella. Toinen kausi starttaa.

paaton
17.09.2019, 06.51
Mulla on hiilarirungon kestävyystesti menossa. Traineripyöränä on fillari, jonka takahaarukassa on kuidussa halkeama. Ajoin kasaan. Tod näk lopullinen pettäminen on turvallisempaa nyt kuin maantiellä. Siihen sramin etapit ja on kiva ajella. Toinen kausi starttaa.

Jos tuo on vain trainerikäytössä ja tarkoitus pitää siinä vielä vuosia, niin laita ihmeessä kuitumatosta vahvistus haarukkaan.

Drop-outithan siinä kuiturungossa on minusta aika kovilla, jos kirii tai ajaa muutenkin kovaa putkelta suoraveto trainerilla.

Juha Lehtinen
17.09.2019, 09.51
Jos tuo on vain trainerikäytössä ja tarkoitus pitää siinä vielä vuosia, niin laita ihmeessä kuitumatosta vahvistus haarukkaan.

Drop-outithan siinä kuiturungossa on minusta aika kovilla, jos kirii tai ajaa muutenkin kovaa putkelta suoraveto trainerilla.

Olen huomannut omassa Cervelossa että takavaihtajan korvake löystyy, ilmeisesti enemmänkin trainerin käytöstä johtuva ilmiö. Tuli mieleeni tuo lähinnä tuosta mitä kerroit drop-outista. Laitoin nyt korvakkeen kiinnitysruuveihin ruuvilukitetta jos pysyisi paremmin kireällä.

PatilZ
17.09.2019, 10.01

Joo. Tuossa on ideaa. Pelkästään siis trainerikäytössä. Neo on siitä kiva, että se vähän joustaa.

paaton
17.09.2019, 10.09
Olen huomannut omassa Cervelossa että takavaihtajan korvake löystyy, ilmeisesti enemmänkin trainerin käytöstä johtuva ilmiö. Tuli mieleeni tuo lähinnä tuosta mitä kerroit drop-outista. Laitoin nyt korvakkeen kiinnitysruuveihin ruuvilukitetta jos pysyisi paremmin kireällä.

Oman järkeilyn mukaan ne dropoutit tosiaan ottaa suoravedon kanssa vastaan aika paljon enemmän voimia, mitä renkaan ollessa paikallaan. Ja varsinkin sellaisissa trainereissa, jotka eivät jousta putkelta ajaessa yhtään. Tuo liike kaiketi kitkuttelee korvakkeen pultitkin löysälle.

paaton
17.09.2019, 10.16
Ihan itse keksin aika nopsan kuitupaikkauksen, kun onnistuin tiputtamaan ketjut uudestakin pyörästä bb:n väliin.

Laittaa sen maton+epoksin kiveiskuteipin alle. Tulee kerrasta siisti ja korjaukseen menee luokkaa 10min.

https://flic.kr/p/2hgDQKH

Juha Lehtinen
17.09.2019, 11.12
Oman järkeilyn mukaan ne dropoutit tosiaan ottaa suoravedon kanssa vastaan aika paljon enemmän voimia, mitä renkaan ollessa paikallaan. Ja varsinkin sellaisissa trainereissa, jotka eivät jousta putkelta ajaessa yhtään. Tuo liike kaiketi kitkuttelee korvakkeen pultitkin löysälle.
Itsellänikin on Eliten Drivo 2 traineri joka ei juurikaan jousta ja tosiaankin putkelta ajo on myrkkyä rungolle. Mutta onneksi korvake antaa periksi eikä runko. Joku teräs/alumiinirunkoinen fillari olisi varmaan se turvallisin vaihtoehto harjoitusvastukselle...tai ainakin halvempi. Yllättävän hyvin on vaihteet pelittäneet löysän korvakkeen kanssa, jopa niin hyvin ettei sitä ole edes huomannut. Ilmeisesti pitää kokonaan irrota ennen kuin sen huomaa.

fiber
17.09.2019, 18.38
Yllättävän hyvin on vaihteet pelittäneet löysän korvakkeen kanssa, jopa niin hyvin ettei sitä ole edes huomannut. Ilmeisesti pitää kokonaan irrota ennen kuin sen huomaa.
Jaa mutta mutta minullahan voi olla tästä samasta kyse, kun Cervelo vielä viime keväänä toimi nätisti ja nyt syksyllä vaihteet renaavat. Täytyypä tutkia, kun joskus taas kotiin pääsee.

fiber
25.09.2019, 20.29
Parhautta tältä illalta: Yorkshiren kierroksen ennätykseni on nyt sama kuin Jan Bakelantsilla (22.22) - on niin PRO olo!

Juha Lehtinen
26.09.2019, 09.53
Parhautta tältä illalta: Yorkshiren kierroksen ennätykseni on nyt sama kuin Jan Bakelantsilla (22.22) - on niin PRO olo!

Huomattavasti enemmän sait tehoja irti kuin Bakelants [emoji106]

fiber
05.10.2019, 09.59
Briteissä ePyöräilymestari hylättiin, koska oli hankkinut Tronin käyttäen ANT+ simulaattoria: https://www.cyclingnews.com/news/british-eracing-champion-banned-for-cheating/

PS. ylempään: Bakelants tuli jo jätettyä taakse - ja ihan ilman Tronia :)

HXX1100H
07.10.2019, 06.24
"Hieno" alku Brittien ePyöräilykisoille. Jatkossa heidän kisaan tuomansa fillarit varmaan läpivalaistaan ja kisailijoille on tehtävä dopingtestit ;). Tuossa "mestarin" selitykset : https://www.youtube.com/watch?v=hk4tGTZ6TfY

Ei taida meno olla "puhdasta" kotona poljetuissa ajoissakaan. Luin jostain että harvoin näkee niin paljon 190 cm pituisia 65 kg painavia ajajia kuin Zwiftissä .Sähköavustuskin helpottaisi mukavasti nousuissa jne.

Nikkke
07.10.2019, 08.47
Luin jostain että harvoin näkee niin paljon 190 cm pituisia 65 kg painavia ajajia kuin Zwiftissä.

Tämä huvittaa itseäkin. Itsellä painoa 77kg ja pituutta 181 niin kyllä noissa zwiftin "kisoissa" olen painavimmasta päästä poikkeuksetta. Enkä todellakaan koe että kehossa hirveesti ylimäärästä olis, lihasmassaa ehkä himpun verran enempi kuin keskiverto pyöräilijällä monta vuotta kestäneen "punttiuran" johdosta.

paaton
07.10.2019, 09.28
"Hieno" alku Brittien ePyöräilykisoille. Jatkossa heidän kisaan tuomansa fillarit varmaan läpivalaistaan ja kisailijoille on tehtävä dopingtestit ;). Tuossa "mestarin" selitykset : https://www.youtube.com/watch?v=hk4tGTZ6TfY

Ei taida meno olla "puhdasta" kotona poljetuissa ajoissakaan. Luin jostain että harvoin näkee niin paljon 190 cm pituisia 65 kg painavia ajajia kuin Zwiftissä .Sähköavustuskin helpottaisi mukavasti nousuissa jne.

Vähän oudot säännöt ollut kyllä kisassa. Äkkiä luulisi, että jokaisen tulisi kisata samanlaisella pyörällä. Tässä "huijauksessa" tili on annettu toisen käyttöön, jotta zwiftiin saa kerättyä tarpeeksi nousumetrejä parempaan pyörään. Aika hankalaa kerätä niitä nousumetrejä zwiftissä, jos kisaa tai ajaa ulkona ihan oikeasti, niinkuin jeffers tekee.

http://www.stickybottle.com/latest-news/cameron-jeffers-eracing-disqualified/

paaton
07.10.2019, 09.32
Tämä huvittaa itseäkin. Itsellä painoa 77kg ja pituutta 181 niin kyllä noissa zwiftin "kisoissa" olen painavimmasta päästä poikkeuksetta. Enkä todellakaan koe että kehossa hirveesti ylimäärästä olis, lihasmassaa ehkä himpun verran enempi kuin keskiverto pyöräilijällä monta vuotta kestäneen "punttiuran" johdosta.

Kyllä ne turhat lihakset siitä lähtee, kun ajat vaan enemmän :)

Zwiftin kisat ovat usein vuorilla, joissa tosiaan w/kg merkitsee huomattavasti enemmän mitä suomessa. Jos esimerkiksi katsoo espanjalaisia pyöräilijöitä, niin siellä se 70kg taitaa olla painohaitarin yläpäästä.

Juha Lehtinen
07.10.2019, 10.09
Meikäläiselle kelpaa ruoka ja "palautusjuoma" siinä määrin ettei minun kannata Zwiftissä ottaa kisoihin tai kilpailu luonteisiin tapahtumiin osaa, sen verran epäedullinen pituus/paino/teho suhde meikäläisellä on. Mitä olen itse Tron fillaria Zwiftissä käyttänyt niin en ole mitenkään vakuuttunut sen erinomaisuudesta, onhan se ehkä cool näöltään mutta sen paremmuudesta en ole kovinkaan vakuuttunut. Hyvä kuntoiset ajaa millä tahansa kovaa ja päivän kuntokin voi vaihdella. Itselläni on kuntotaso sellainen että oikeastaan ihan sama minkä virtuaalisen fillarin Zwiftissä otan käyttöön, ei se meikäläisen sisäpyöräilyä yhtään sen erikoisemmaksi tee.

Nikkke
07.10.2019, 10.18
Kyllä ne turhat lihakset siitä lähtee, kun ajat vaan enemmän :) .

Koitetaan nyt vähän niitä edes suojella, vaikkakin pyöräilyn kustannuksella ;)

JohannesP
07.10.2019, 11.39
En jaksanut katsoa tuota mestarin oma selvitystä, mutta kommenttien mukaan säännöt kirjattiin vasta rikkomuksen jälkeen?

Jos näin oli niin Jeffers on rikkonut Zwiftin sääntöjä, mutta jos kisajärjeställä ei ollut mitään sääntöjä kirjattu niin ei ihan mustavalkonen tapaus.

Juha Lehtinen
07.10.2019, 11.56
Tuollaisten eRacing kisojen järjestäminen ei taida ihan ongelmatonta olla. Ohjelma itsessään saattaa sisältää bugeja eikä ikinä tiedä mitä ongelmia ohjelmiston puolelta kisan aikana ilmenee. Jos jotain vilppiä tapahtuu niin tuollaiset kansalliset kisat pitäisi järjestää niin että kaikki osallistujat ovat samassa tilassa jotta voidaan mahdolliset huijaukset eliminoida. Voi olla että tuollaiset järjestelyt pistävät miettimään koko kisojen järkevyyttä. Itsekin ymmärsin että säännöt olivat kaikkea muuta kuin selvät tuossa kohua herättäneessä kisassa.

PatilZ
07.10.2019, 12.16
Tämä Cameron Jeffersin case menee kuitakuinkin näin:
1. ennen helmikuun karsintoja, mies antaa tilinsä toisen käyttöön ja näin saadaan nousumetrejä ja saa Tron fillarin
2. helmikuun lopussa on karsinnat ja mies pääsee jatkoon
3. maaliskuun 8 Brittish cycling julkaisee e-sport sääntönsä
4. marraskuun 28 mies voittaa mestaruuden Tron fillarilla

Ongelmallista tässä on, että tuomio tulee sääntöjen rikkomisesta, kun säännöt on tehty vasta rikkeen teon jälkeen. Cameron Jeffers kuitenkin myöntää rikkeensä ja ottaa rangaistuksen vastaan. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

PatilZ
07.10.2019, 12.22
Zwiftin kanssa moni tavan harrastaja voi säätää myös trainerin tai wattimittarin valinnalla. Traineri, joka näyttää (lähettää Zwiftille tietoja) wateista 15 % korkeapia lukuja, antaa jo merkittävää etumatkaa. Kerrankin parempi suorituskyky tulee piennemmällä investoinnilla - esim. trainerien puolella hinta ja tarkkuus kulkee käsi kädessä.

Nikkke
07.10.2019, 12.27
Siis pystyykö tässä Zwiftissä ajamaan jotenkin "helpommin" tai kevyemmin jollain tietyllä fillarirungolla? Enpä näemmä paljoo ole tuohon perehtynyt vaikka jokunen kymmentä tuntia tolla onkin tullut tahkottua...

paaton
07.10.2019, 12.32
Varmaan samat vaikutukset yritetty mallintaa mitä oikeastikkin. Eli muutamia watteja saa säästöä kovissa vauhdessa aerorungolla.

Juha Lehtinen
07.10.2019, 13.05
En tiedä tuliko vielä viimeisessä päivityksessä käyttöön vai vasta jossain seuraavassa niin virtuaalisella soratiellä kuten raunioreitti niin jotain rullaavuuseroja koitettu tuonnekin mallintaa. Kovakuntoset tuskin mitään huomaa kun taas meikäläiselle jokainen reitti on raskasta.

Teemu H
07.10.2019, 15.00
Säännöthän ovat joissakin urheilulajeissa kuin luotu kierrettäväksi, esim. autourheilussa. Joka vuosi F1-tallit yrittävät löytää säännöistä porsaanreikiä, ja joskus tämä on saattanut riittää mestaruuteen saakka (esim. Brawn GP 2009).

Onko e-urheilu myös erityisen altis tällaisille vippaskonsteille, en tiedä?

Jami2003
07.10.2019, 17.04
Jollakin lailla vajaata tuollaiset virtuaali pyörät. Kohta niitä varmaan voi ostaa ei virtuaalisella rahalla.

Laittaisivat nyt ensin ajoasento analyysin webkameralla kuntoon ennen kuin alkavat myymään virtuaali pyöriä. Vai jokos se on olemassa.

OJ
07.10.2019, 17.27
Hivenen helpompaa koodata pieniä eroja kiekkojen ja runkojen kesken verrattuna ajoasennon analysointiin. Kun parempia varusteita saa ajamalla enemmän, niin toimii liiketoiminnan kannaltakin aika hyvin.

Onko mikään alusta tuomassa ajoasennon kamera-analyysiä markkinoille? Zwift sai alkuvuodesta ison kasan rahoitusta, mutta onko ajoasennon analysointiin menossa rahaa?

Laroute
07.10.2019, 18.25
Hivenen helpompaa koodata pieniä eroja kiekkojen ja runkojen kesken verrattuna ajoasennon analysointiin. Kun parempia varusteita saa ajamalla enemmän, niin toimii liiketoiminnan kannaltakin aika hyvin.

Onko mikään alusta tuomassa ajoasennon kamera-analyysiä markkinoille? Zwift sai alkuvuodesta ison kasan rahoitusta, mutta onko ajoasennon analysointiin menossa rahaa?

Todennäköisesti virtuaalista ajo-asentoa saa tulevaisuudessa alemmas samalla logiikalla, kuin pyörienkin osia, eli ajamalla enemmän. Siinä ei tarvita analysointivehkeitä, vaan lompakkoa ja jalkoja.

Jami2003
07.10.2019, 18.34
Ihan kivaa pelillistämistä mutta alkaa kohta olemaan niin kaukana se todellisuus että ainakaan mitään kisoja kannattaa ajaa.

paaton
07.10.2019, 18.42
Jollakin lailla vajaata tuollaiset virtuaali pyörät. Kohta niitä varmaan voi ostaa ei virtuaalisella rahalla.

Laittaisivat nyt ensin ajoasento analyysin webkameralla kuntoon ennen kuin alkavat myymään virtuaali pyöriä. Vai jokos se on olemassa.

Varmaan tuo tulee muuten olemaankin seuraava askel zwitftissä. Aina löytyy porukkaa, joka on valmis maksamaan kisassa pärjäämisestä.

fiber
08.10.2019, 00.35
Zwift-kisat ovat talvitreenaukseni suola, vaikken kummoisesti pärjääkään. Onneksi olen keskitason ajaja, niin varsin harvoin tarvitsee ajaa yksin - paitsi nyt sunnuntaina DBR:n Pretzel-reitillä viimeinen puolituntinen. Silloinkin tiukkaa tarkkailua kartalta saisiko edellä ajavan kaksikon kiinni tai pystynkö pitämään takana tulevan riittävän etäällä. Toisin sanoen tuolloinkaan ei tarvinnut ajaa henkisesti yksin.

Olennaisempaa kuin nopeus tai sijoitus oli 3,2 w/kg kahden tunnin ajan. Seuraavaksi menen johonkin lyhyempään kisaan koittamaan pääsenkö lähemmäs viime talven 3,6:tta.

OJ
08.10.2019, 19.21
Mä en aja noita zwift kisoja mitenkään tosissani tulosta hakien. Ne on hyviä treenejä ja ne pakenevat selät sekä porukassa roikkuminen toimii mulla kirittäjinä.

Mutta Zwift päätti olla rankaisematta sitä brittiläistä Zwift huijaria. Ei varmaan haittaa jos säädän painoni 60 kiloon seuraavaa kisaa varten. 5 w/kg pitäisi olla tolla systeemillä helppo nakki.

Gaastra
18.10.2019, 16.10
Onko Zwift maksullinen palvelu? Nettisivuilta sain käsityksen, että on ilmainen kokeilujakso, mutta sen jälkeen hinta olisi 14,99usd/kk??

Tässä kun alkaa taas tämä rospuutto vuodenaika, niin sisäpyöräily tulee ajankohtaiseksi. Aikaisemmat talvet olen sotkenut perus-trainerilla (Cycleopin Supermagneto Pro), mutta se on niin puuduttavaa hommaa, että olen pohtinut josko trainerihommiin saisi iloa hankkimalla Smart trainerin ja Zwiftin. Tosin se vähän närästää ja jarruttaa intoa jos on kiinteä kk-maksu luokkaa 15€/kk

Laroute
18.10.2019, 16.40
Onko Zwift maksullinen palvelu? Nettisivuilta sain käsityksen, että on ilmainen kokeilujakso, mutta sen jälkeen hinta olisi 14,99usd/kk??

Tässä kun alkaa taas tämä rospuutto vuodenaika, niin sisäpyöräily tulee ajankohtaiseksi. Aikaisemmat talvet olen sotkenut perus-trainerilla (Cycleopin Supermagneto Pro), mutta se on niin puuduttavaa hommaa, että olen pohtinut josko trainerihommiin saisi iloa hankkimalla Smart trainerin ja Zwiftin. Tosin se vähän närästää ja jarruttaa intoa jos on kiinteä kk-maksu luokkaa 15€/kk

Itse kyllä maksan kuukausimaksun mielelläni Zwiftistä. On viihdearvolstaan kyllä sen arvoinen, jos muutaman kerran viikossa ajelee. Joskus kun tulee myöhempään kotia ja rospuutto ulkona, niin 5 minuuttia päätöksestä olen pyörän päällä "lenkillä" kellarissa. Vaivatonta ja motivoivaa. Eritoten tehoharjoitukset saa kyllä tehokkaiksi, kun valmiita ohjelmia löytyy pilvin pimein. Vapaa-ajelukin mukavaa.

Ja, voithan sen ottaa vaikka kolmeksi tavikuukaudeksi ja sitten katkaista. Ei ole pakko ympärivuoden maksella.

OJ
18.10.2019, 16.55
Mä en maksa Zwiftistä kuin Loka-Huhtikuun ajan, eli seitsemässä kuukaudessa menee vähän reilu US$100. Mun mielestä toi on ihan kohtuullinen hinta kun tulee ajettua 2-5 kertaa viikossa ja Zwiftissä kestää nuppi ajaa jopa niitä 100km "kisoja".

fiber
30.10.2019, 10.08
Veloviewer on tehnyt Zwiftin reiteistä taulukot (https://veloviewer.com/zwift-insider), joihin saa oman datan Stravasta. Zwiftinsiderin postauksessa (https://zwiftinsider.com/route-hunter) tarkemmat ohjeet.
Nimim. "256th"

OJ
30.10.2019, 22.10
Kyllä ei tarvii noissakaan rankingeissa paljon juhlia T: 292

Ei tarttis kun laihduttaa joku 20 kiloa ja vetää ainakin 20 minuuttia >400 watin teholla, että olisi mitään asiaa keulan lähellekään.

Tolkun mies
31.10.2019, 16.59
Tein sosiaalisen kokeen ja vaihdoin zwiftissä nicknameksi "Tom of Finland" ja heti alkoi peukutuksia tulemaa peesaajilta paremmin kuin ennen.
En osaa sanoa millaiset johtopäätökset tästä pitäisi tehdä ?

Juha Lehtinen
31.10.2019, 18.18
Tein sosiaalisen kokeen ja vaihdoin zwiftissä nicknameksi "Tom of Finland" ja heti alkoi peukutuksia tulemaa peesaajilta paremmin kuin ennen.
En osaa sanoa millaiset johtopäätökset tästä pitäisi tehdä ?
Parempi ettei kuitenkaan hätäisiä johtopäätöksiä.

fiber
31.10.2019, 20.50
Minulla ei tänään oikein huumori riittänyt siihen, että sain käsiin ja jalkoihin vihreät lätkäveskarin pehmusteet. Taidan palata Zwiftiin vasta halloweenin jälkeen.
Oikeastaan oli ihan kiva ajaa vaihteeksi Alpe d'Huez BigRingVR:ssä.

Juha Lehtinen
31.10.2019, 20.55
Minulla ei tänään oikein huumori riittänyt siihen, että sain käsiin ja jalkoihin vihreät lätkäveskarin pehmusteet. Taidan palata Zwiftiin vasta halloweenin jälkeen.
Oikeastaan oli ihan kiva ajaa vaihteeksi Alpe d'Huez BigRingVR:ssä.
Itselläni on ollut sama tilanne. Ei oikein viihdytä tuo Halloween huumori yhtään. Onneksi tämän päiväisessä sosiaalisessa yhteisajossa Halloween pysyi poissa ja ilmeisesti muissakin eventeissä halloween teema pysyy poissa.

OJ
31.10.2019, 21.27
Mikä Halloween teema? Ajoin eilen pikkuisen lenkin, eikä ollut Halloweenista hajuakaan.

fiber
31.10.2019, 21.42
Käypä ajelemassa uudestaan...

Juha Lehtinen
31.10.2019, 23.05
Mikä Halloween teema? Ajoin eilen pikkuisen lenkin, eikä ollut Halloweenista hajuakaan.
Onko sinulla viimeisin Zwiftin päivitys?. Jos ei niin Halloweenista ei hajua olekaan. Läppäreille ja pöytäkoneille päivitys asentuu automaattisesti mutta ainakaan mobiililaitteille ei.

fiber
01.11.2019, 07.28
Jaa että mobiililla ei välttämättä päivity? Itsekin toivoin, että voisin välttää automaattisen halloween-päivityksen, mutta tietokoneella se ei ole mahdollista.

Laroute
01.11.2019, 08.03
Itse en ole läppärillä huomannut mitään Halloween teemaa, vaikka se päivittää. Onkohan tullut joku muutos Zwiftiin, kun nyt Stravassa on alkanut näkymään minulla sankoin joukoin ulkomaalaisten peukutuksia, kun olen Zwiftillä ajellut? Aikaisemmin ei ole niitä tullut Stravaan, vaikka niitä peukutuksia on Zwiftiin tullutkin.

HXX1100H
01.11.2019, 09.00
Itseäkin nyppi Bronttosauruksena ajaminen . Taidan kuulua vähemmistöön koska siellä väki kyseli pääasiassa mistä pää löytyy jne.. Pienten kikkailiujen sijaan voisivat panostaa uusiin reitteihin .

jaska
01.11.2019, 15.01
Ajoin eilen elämäni ensimmäisen Zwift lenkin ja ihmettelin ensin noita lätkävarusteita ja liskoja. Sen jälkeen toivoin, että niistä saisi paremman peesin. Mulla on 7 vrk ilmainen kokeiluversio + Neo + PC ja ensimmäinen kokemus oli positiivinen. Ei liene ihme, ennen olen tuijottanut seinää.

Juha Lehtinen
01.11.2019, 15.26
Itse olen tykästynyt viime aikoina yhteislenkkeihin. Kilpailuihin ei himoita mennä kun näissä yhteislenkeissäkin vauhti riittää. Pakko tehdä joku rauhallinen lenkki välillä itekseen ettei pääse ylikunto yllättämään.

fiber
01.11.2019, 19.57
Eipä muuten ollutkaan enää tänään liskoja näkyvissä. Ensin omaa ajoa ja sitten FZR-tiimin meetup. Ihan kiva sosiaalinen häppening, mutta mieluummin 1-2 kisaa ja 1-2 omaa ajoa per viikko.

gts/R
01.11.2019, 20.20
Mistä johtuu että Zwiftin alussa tehtävä spindown calibration ei onnistu? Trainerina Elite Suito, viimeisin firmware ja joka kerta kun olen yrittänyt kalibroida, kun vastuspyörä pysähtyy niin tulee virheilmoitus "timed out"? Ja Zwift käytössä Apple-tv 4k:lla.

fiber
01.11.2019, 20.25
Minulla Elite Direto, enkä ole tehnyt ikinä Zwiftillä kalibrointia. Pari kertaa viime talvena ja kerran tällä viikolla tsekannut että lukema vastaa tarraa, Eliten omalla myETraining-apilla. En näe mitään syytä miksi tekisit sen Zwiftissä.

Juha Lehtinen
01.11.2019, 20.51
Itselläni on Elite Drivo2 ja sillä ei ole edes mahdollista tehdä kalibrointia Zwiftillä vaan ainoastaan Eliten omalla sovelluksella.

gts/R
02.11.2019, 08.56
Ok. Kuvittelin tuon liittyvän jotenkin siihen miten treinerin tehomittari ja zwift ovat keskenään yhteydessä, mutta jos kyse on vain trainerin kalibroinnista niin senhän voi tosiaan tehdä myETrainingin kautta. Siellä näyttää olevan huomautus, että treinerillä ajettaisiin 10min ennen kalibrointia, oletteko toteuttaneet tämän ohjeen mukaan?

fiber
02.11.2019, 09.19
Jep, varsinkin minun on syytä lämmittää traineri ensin, kun ajelen aika kylmässä pihamökissä. Tietokoneella MyETraining-paritus on joskus tökkinyt, puhelimen apillä kalibrointi sujui menneellä viikolla puolessa minuutissa.

gts/R
02.11.2019, 09.25
En löytäny AppleTV 4K:n Zwift-sovelluksesta ollenkaan omien treenien laatimista. Siellähän on kyllä pitkä lista niitä valmiita harjoituksia joiden teholukemia voi skaalata ylös tai alaspäin, mutta pitäisikö myös ihan kokonaan omien treenien luominen onnistua AppleTV:llä? Vai pitääkö ladata Zwift jollekin eri alustalle harjoituksien luomista varten? Käytössä on myös macbook ja iPad.

Rasimi
02.11.2019, 09.48
En löytäny AppleTV 4K:n Zwift-sovelluksesta ollenkaan omien treenien laatimista. Siellähän on kyllä pitkä lista niitä valmiita harjoituksia joiden teholukemia voi skaalata ylös tai alaspäin, mutta pitäisikö myös ihan kokonaan omien treenien luominen onnistua AppleTV:llä? Vai pitääkö ladata Zwift jollekin eri alustalle harjoituksien luomista varten? Käytössä on myös macbook ja iPad.

Ei pysty AppleTV:llä harjoituksia luomaan. Eli harjoitukset pitää tuoda tai luoda Mac/PC-Zwiftissä . Sen jälkeen kyllä näkyvät ja ovat käytettävissä myös AppleTV:lla.

Edit. Lisäksi TrainingPeaksista saa päivän harjoituksen automaattisesti valittavaksi myös AppleTV:n Zwiftiin, en ole tosin toimintaa itse testannut.

WECLIMITS
02.11.2019, 09.53
Mistä johtuu että Zwiftin alussa tehtävä spindown calibration ei onnistu? Trainerina Elite Suito, viimeisin firmware ja joka kerta kun olen yrittänyt kalibroida, kun vastuspyörä pysähtyy niin tulee virheilmoitus "timed out"? Ja Zwift käytössä Apple-tv 4k:lla.

Muistini vahvistukseksi tein kalibroinnin uudelleen... Vaadittu 37 kph ei riitä vaan pitää nostaa kierrokset sen mikâ jaloista lähtee ja sen jälkeen "cool down". Toimii, älä kysy miksi.

plr
02.11.2019, 12.40
Zwift ei ole toiminut Mäcillä muutamaan päivään. Ohjelmaa käynnistäessä tulee virheilmoitus:

https://1.bp.blogspot.com/-jY6UXGDKNrE/Xb1cM1r0wBI/AAAAAAAABYU/RgD8vkXAZV8poOZHQS0vyT2Eq6qJ1GO5gCLcBGAsYHQ/s1600/Na%25CC%2588ytto%25CC%2588kuva%2B2019-11-2%2Bkello%2B12.35.05.png

Zwift päivitti itsensä ja ongelma alkoi siitä. Windowsissa toimii. Onko tämä yleisempi ongelma?

Juha Lehtinen
02.11.2019, 12.43
Ok. Kuvittelin tuon liittyvän jotenkin siihen miten treinerin tehomittari ja zwift ovat keskenään yhteydessä, mutta jos kyse on vain trainerin kalibroinnista niin senhän voi tosiaan tehdä myETrainingin kautta. Siellä näyttää olevan huomautus, että treinerillä ajettaisiin 10min ennen kalibrointia, oletteko toteuttaneet tämän ohjeen mukaan?
Kyllä vain, usein jopa tunnin treeni tullut tehtyä ennen kalibrointia. 1-2 kertaa kuukaudessa teen kalibroinnin.

Juha Lehtinen
02.11.2019, 12.47
Zwift ei ole toiminut Mäcillä muutamaan päivään. Ohjelmaa käynnistäessä tulee virheilmoitus:

https://1.bp.blogspot.com/-jY6UXGDKNrE/Xb1cM1r0wBI/AAAAAAAABYU/RgD8vkXAZV8poOZHQS0vyT2Eq6qJ1GO5gCLcBGAsYHQ/s1600/Na%25CC%2588ytto%25CC%2588kuva%2B2019-11-2%2Bkello%2B12.35.05.png

Zwift päivitti itsensä ja ongelma alkoi siitä. Windowsissa toimii. Onko tämä yleisempi ongelma?
Ainakin itselläni on Zwift toiminut Macillä uusillakin päivityksillä.

fiber
02.11.2019, 13.51
Täällä toimii ok eikä ole ollut ongelmia muidenkaan versioiden kanssa. MacOS Mojave (10.14.6) / Macbook Pro vm. 2015

Kokeile ajaa Levynkorjaaja.

Juha Lehtinen
02.11.2019, 18.37
Unohdin mainita että täällä on MacOS Catalina.

plr
02.11.2019, 21.16
Catalina on tässäkin koneessa ja se on varmaankin yksi muuttuneista asioista.

plr
02.11.2019, 21.49
Catalina-käyttöjärjestelmäpäivitys osoittautui syylliseksi toimimattomuuteen. Kun antoi manuaalisesti Zwiftille oikeudet dokumenttihakemistoon, niin alkoi toimia.

https://forums.zwift.com/t/crashing-with-macos-10-15-catalina/132056

mkp
04.11.2019, 09.05
Eli harjoitukset pitää tuoda tai luoda Mac/PC-Zwiftissä .

Ja myös iPadilla saa luotua omia treenejä. Tässä on kätevää, jos on Apple Pencil, mutta luo niitä kyllä sormellakin.

Vuokralainen
08.11.2019, 16.53
Mua alkoi kovasti kiinnostamaan Zwift ja pyöräily sisällä näin talven aikana. Mitä tää vaatii muuta vastukselta kuin, että se on mallia smart? Siis jotta Zwift säätää myös vastuksen maaston mukaan. Mahdollisimman edullista vastusta joudun tällä hetkellä etsimään.

Laroute
10.11.2019, 15.51
Hommasin syksyllä Zwiftin suoraveto trainerin. Hiljainen peli, mutta jotenkin polkeminen tuntui tahmaiselta koko ajan, vanhaan traineriin verrattuna. Alamäetkin tuntui tahmaisilta, eikä tuntunut reagoivan ihan "luonnollisesti" jyrkkyysvaihteluihin. Toissa viikolla tein tuon Zwiftin spindown calibroinnin ja homma muuttui täysin. Se jatkuva tahmaisuus, kuin olisi koko ajan ajanut loivaan ylämäkeen, poistui. Nyt tuntuma on kivan tuntuinen. Kannatti tehdä, koska tunsin pientä pettymystä uuteen traineriin aluksi.

Nikkke
14.11.2019, 22.04
Mitähän tälle zwiftille on tapahtunut?

Valmistreeneissä tehot pomppii aivan miten sattuu vaikka pitää kadenssin tasaisena ja maastokin on tasainen, tehoja mahdoton ylläpitää sitä mitä on pyydetty, toisin kuin ennen.
Samoiten sitä ERG-nappulaa ei löydy enää mistään? Ennen se oli tuossa alas menevässä palkissa minkä sai näkyviin vaikkapa vapaa-ajossa samoiten se löytyi tuolta valikosta mistä pystyi erilaisia treenejä valitsemaan.

Nykyään kun polkee vaikkapa 95cad/200w ylämäkeen niin pyörittäminen tuntuu täysin samalta kuin tasaisella ennen mäkeä, vaikka olisi yli 10% mäki, tuo pyöräilevä ukko kylläkin hidastaa tahtiaan näytöllä mutta polkemistuntumassa ei ole mitään eroa tasaiseen maastoon, toisin kuin ennen vastus meni selkeästi jäykemmälle ylämäkeen saavuttaessa.

Muissa erilaisissa ohjelmissa kuten sufferfestissa traineri ja tehot toimii ihan normaalisti... Liekkö aika peruuttaa zwiftin tilaus. Joku muukin mainitsi tuosta tehojen pomppimisesta facebookissa maantiepyöräily ryhmässä... Nimenomaan zwiftissä.

paaton
14.11.2019, 22.13
Katso oletko parittanutt oikean laitteen. Muistaakseni trainerin pystyi parittamaan tehomittarinakin ja se toimi juurkin noin.

Nikkke
15.11.2019, 09.16
Tuossa paritus kohdassa näyttäisi olevan kaikki paritettuna paitsi tuo "speed sensor" kohta. Tuo ei minusta koskaan ole ollut paritettuna, silloinkaan kun tuo vekotin on toiminut kuten kuuluu. Kait.

OJ
15.11.2019, 22.18
Mitähän tälle zwiftille on tapahtunut?

Valmistreeneissä tehot pomppii aivan miten sattuu vaikka pitää kadenssin tasaisena ja maastokin on tasainen, tehoja mahdoton ylläpitää sitä mitä on pyydetty, toisin kuin ennen.
Samoiten sitä ERG-nappulaa ei löydy enää mistään? Ennen se oli tuossa alas menevässä palkissa minkä sai näkyviin vaikkapa vapaa-ajossa samoiten se löytyi tuolta valikosta mistä pystyi erilaisia treenejä valitsemaan.

Nykyään kun polkee vaikkapa 95cad/200w ylämäkeen niin pyörittäminen tuntuu täysin samalta kuin tasaisella ennen mäkeä, vaikka olisi yli 10% mäki, tuo pyöräilevä ukko kylläkin hidastaa tahtiaan näytöllä mutta polkemistuntumassa ei ole mitään eroa tasaiseen maastoon, toisin kuin ennen vastus meni selkeästi jäykemmälle ylämäkeen saavuttaessa.

Muissa erilaisissa ohjelmissa kuten sufferfestissa traineri ja tehot toimii ihan normaalisti... Liekkö aika peruuttaa zwiftin tilaus. Joku muukin mainitsi tuosta tehojen pomppimisesta facebookissa maantiepyöräily ryhmässä... Nimenomaan zwiftissä.
Tuota, saatan ymmärtää väärin, mutta mulla toimii just ton lihavoidun tavalla valmistreenissä ja olen olettanut tuon olevan juurikin erg-moodin toiminta.

Oletko muuttanut mitään osaa sun traineri setupissa?

- Päivitä trainerin firmware
- Päivitä Zwift
- Päivitä puhelimen/tabletin/Apple TV:n tms. päätelaitteen käyttis
- Varmista, että kaikki laitteet ovat samassa verkossa (jos setupissa on muutama laite, esim Apple TV ja puhelin)
- Tsekkaa, että kaikissa laitteissa on samat zwift asetukset. Ilmeisesti nämä voivat muuttua joissain tapauksissa

Juha Lehtinen
16.11.2019, 00.05
Itsekin lähtisin tsekkaamaan onko oikeat laitteet paritettuna Zwiftiin. Paritetun laitteen edessä pitäisi olla FE-C tunnus, muussa tapauksessa laite ei välttämättä osaa kommunikoida ohjelman kanssa.

fiber
16.11.2019, 08.01
Tuo lihavoitu pätkä kuulostaa minusta siltä, että Trainer Difficulty -asetus (vai olikohan sillä nykyään jokin toinen nimi) on tipahtanut nollaan. Näin ainakin vapaa-ajossa. Valmistreenejä olen ajanut hiukan harvemmin, enkä osaa varmasti sanoa miten se niissä menee, kun niissä ainoa kiinnostava seikka on poljintuntuma vs. kulloinkin tarvittava tehoalue.

Nikkke
16.11.2019, 08.38
Silloin kuin laitan jonkun valmistreenin pyörimään niin kyllä, tuon ukon kuuluukin käyttäytyä kuten @OJ lihavoi tekstiä, mutta tuo sama tapahtuu myös vapaa-ajossa mikä ei mielestäni ole normaalia.

Itsellä tuli sama ongelma mieleen kuin @fiber vinkkasi mutta minun ollessa vapaa-ajo tilassa ei tuota training difficultia näy missään, asetuksissa tms, valmistreeneissä se toki näkyy siinä tehtävän "treenilistan" alapuolella ja siellä on satkussa.

Kiitos kuitenkin jo etukäteen kaikille tipseistä vaikkei ongelma vielä olekkaan ratkennut.

jii.haanpaa
16.11.2019, 08.53
Mä nostaisin arvan, jossa zwiftin kontrolleriparitus pätkii tai siinä on valittu väärä ”laite”. Selittäisi ehkä myös sen, miksi asetuksista ei löydy tähän liittyviä vaihtoehtoja. Täällä ollut samanlaista kunnes vedin ant+ -palikan jatkojohdolla lähemmäs trainerina. BLE:llä ongelmaa ei ole ollut koskaan.

Tosin eipä tuo tehojen epämääräistä pomppimista taida selittää.

paaton
16.11.2019, 09.53
Ei sieltä tosiaan pariteta kaikkia näkyviä laitteita, vaan pelkästään se erg traineri.

jii.haanpaa
16.11.2019, 10.26
Mä pritan trainerini kanssa power sourcen (koska erillistä tehomittaria ei ole), kontrollerin ja joskus kadenssin (jos pyörässä ei ole erillistä mittaria). Paritan siis kaikki mahdolliset ominaisuudet. Se joskus hämmentää kun esim kontrollerivalikossa näkyy kolme eri laitetta, joskus vain yksi. Voi olla, että valinnalla ei ole väliä, mutta itse valitsen varmuuden vuoksi aina sen, missä on FE-C. Jos ao. kuvasta valitsisi ylimmäisen vaihtoehdon, niin meneekö pieleen? Kuva on power sourcen valintaikkuna.

https://img.aijaa.com/b/00332/14767177.jpg

Juha Lehtinen
16.11.2019, 10.49
On mahdollista että menee pieleen jos valitsee jonkun muun kuin fe-c vaihtoehdon. Ainakin itselläni on käynyt niin ettei vastusyksikkö kommunikoi ohjelman kanssa.

Nikkke
16.11.2019, 12.57
Siinäpä se vastaus tulikin, itsellä ainakin näytti vaikuttavan tuo, nyt kun valitsi tuon FE-C kohdan tuosta niin homma pelittää ja mäet taas tuntuu siltä kuin kuuluu, kiitoksia kaikille jeesistä! Olipa kiva traineroida pari tuntinen kun homma pelitti :)

Juha Lehtinen
16.11.2019, 13.26
Siinäpä se vastaus tulikin, itsellä ainakin näytti vaikuttavan tuo, nyt kun valitsi tuon FE-C kohdan tuosta niin homma pelittää ja mäet taas tuntuu siltä kuin kuuluu, kiitoksia kaikille jeesistä! Olipa kiva traineroida pari tuntinen kun homma pelitti :)
Ollos hyvä vaan. Täytyy myöntää että on joskus hämmentävää näitten ohjelmien kanssa kun yht' äkkiä homma ei pelitäkään niin kuin ennen. Itselläni on käynyt niinkin kun olen käyttänyt ensin Zwiftiä ja sitten mennyt vielä Bkoolin Sim ohjelmaa käyttämään niin Bkooliin on pitänyt uudestaan parittaa laitteet ja sama myös toiseen suuntaan. Oikeastaan samaan aikaan ei pitäisi muita ohjelmia pitää käynnissä kuin sen mitä käyttää, ainakin ongelmien määrää vähenee.

PatilZ
16.11.2019, 15.33
Mikäs sitten on vikana, kun vastaavat oireet kuin Nikkellä tulevat esille Apple TV:n kanssa mutta ei iPad tai iPhone kanssa?

Sellainen ero näissä on, että Neo saa toimivissa laitteissa eri nimen kuin Apple TV versiossa. Hmm.

Juha Lehtinen
16.11.2019, 22.03
Tulee ensimmäiseksi mieleen bluetooth. Kannattaa varmistaa että mikään muu laite ei ole bluetooth yhteydessä laitteisiin eli muista laitteista varoiksi bluetooth pois päältä.

PatilZ
16.11.2019, 22.14
^Tehty. Ei vaikutusta

Juha Lehtinen
16.11.2019, 23.48
Sanoit että Apple TV antoi laitteille eri nimen kuin muissa laitteissa. Tarkistitko laitelistan ettei siellä ole muita vaihtoehtoja kuin se minkä Apple TV laittoi oletukseksi?.

PatilZ
17.11.2019, 10.39
Sanoit että Apple TV antoi laitteille eri nimen kuin muissa laitteissa. Tarkistitko laitelistan ettei siellä ole muita vaihtoehtoja kuin se minkä Apple TV laittoi oletukseksi?.

Ei muita nimiä. Omituinen juttu.

Juha Lehtinen
17.11.2019, 14.02
Netistä olen lukenut nyt jälkeenpäin että on epäilyä että AppleTV:n Zwift sovelluksessa olisi jotain häikkää mikä aiheuttaa tuollaista ongelmaa mitä PatilZ:lla on ollut. En tiedä meneekö turhaksi kikkailuksi mutta jos haluaa siitä huolimatta isolta näytöltä seurata niin peilaa vaikkapa iPadilta kuvan AppleTV:lle ja iPhonessa voi käyttää Companionia jos sitä haluaa käyttää.

fiber
17.11.2019, 14.43
Tänään kävi itselleni samoin kuin Nikkkelle eli smart-ominaisuudet eivät toimineet. Mielestäni Zwift paritti trainerin FE-C:llä, mutta ehkä sitten ei. Onneksi tehonmittaus polkimista. Kun tehojen mukaan ajaa, ei haitannut vaikka vastustuntuma jäi puuttumaan, sillä Zwift osasi kyllä siirtää "ukkelia" ihan oikein.

Oli kyllä kiva enimmäkseen 2,5-2,7 w/kg kasikymppinen lenkki, jossa kaksi muutaman sadan nousumetrin mäkeä vapaalla vauhdilla.

paaton
17.11.2019, 15.47
Toimiiko zwift chromeboxilla?

jii.haanpaa
17.11.2019, 20.56
Tänään kävi itselleni samoin kuin Nikkkelle eli smart-ominaisuudet eivät toimineet. Mielestäni Zwift paritti trainerin FE-C:llä, mutta ehkä sitten ei. Onneksi tehonmittaus polkimista. Kun tehojen mukaan ajaa, ei haitannut vaikka vastustuntuma jäi puuttumaan, sillä Zwift osasi kyllä siirtää "ukkelia" ihan oikein.

Oli kyllä kiva enimmäkseen 2,5-2,7 w/kg kasikymppinen lenkki, jossa kaksi muutaman sadan nousumetrin mäkeä vapaalla vauhdilla.

Silloin kun mulla on kontrollerin parituksen kanssa ongelmia, niin tehot ovat siirtyneet Zwiftiin ihan oolsprait myös trainerista. Siinä vaan sitten joutuu pistämään pienempää takaratasta kehiin, että pääsee ylämäessäkin eteen päin, jos vedetään vakiovastuksella koko reissu. Ja kyllähän sellainen nyt haittaa, tai ainakin vähintään ärsyttää :)

fiber
17.11.2019, 21.19
^Ei mulla ollut edes tarkoitus siirtää poljintehoja, ainoastaan saada vastus reagoimaan maisemaan. Tehty työ kyllä tuntui ihan oikealta suhteessa kampien pyörittämisen raskauteen, mutta mitään ylämäen lisätiukkuutta tai alamäen helppoutta ei ollut tarjolla.

FP3
17.11.2019, 22.23
^Ei mulla ollut edes tarkoitus siirtää poljintehoja, ainoastaan saada vastus reagoimaan maisemaan. Tehty työ kyllä tuntui ihan oikealta suhteessa kampien pyörittämisen raskauteen, mutta mitään ylämäen lisätiukkuutta tai alamäen helppoutta ei ollut tarjolla.
Parittakkaa toisianne, paritetaan kaikkea!:)

Needleman
30.11.2019, 16.43
Koitin selailla harjoitusvastus ja tätä ketjua mutta silmiin ei sattunut vastausta kysymykseeni. Tuli tilattua wahoo kickr 2018 ja tarkoitus alkaa ajeleen zwiftiä. Mitä muuta tarvin kuin kyseisen harjoitusvastuksen ja tietokoneen että pystyn ajaan? Tarviinko jonkun ant+ donglen tms? Tietokoneessa windows 10.

JohannesP
30.11.2019, 18.10
Koitin selailla harjoitusvastus ja tätä ketjua mutta silmiin ei sattunut vastausta kysymykseeni. Tuli tilattua wahoo kickr 2018 ja tarkoitus alkaa ajeleen zwiftiä. Mitä muuta tarvin kuin kyseisen harjoitusvastuksen ja tietokoneen että pystyn ajaan? Tarviinko jonkun ant+ donglen tms? Tietokoneessa windows 10.
Ant+ usb tikku pakollinen. Suositeltavaa jokin trainerin alusmatto mikä suojaa lattiaa ja hieman vaimentaa trainerin ääntä.

Garmin ant+ stick löytyy verkkokauppa.comista 45€ mikä toimii ainakin erittäin hyvin.

Matosta itse suosittelisin Wigglen omaa Lifelinen parin vuoden käyttökokemuksella ilman mitään valituksen aihetta. Hinta-laatu erittäin hyvä eikä tarvitse maksaa 60€ brändimatosta. Ainakin huomattavasti parempi matto kuin Tacxin kokoontaiteltava matto jos sitä vielä XXL:stä löytää.
Löytyy myös lähes puolet halvempi Lifelinen ant+ tikku mikä arvostelun perusteella näyttäisi olevan asiallinen jos ~viikon (3€ extra dhl toimitus) malttaa odotella.

https://www.wiggle.co.uk/lifeline-trainer-mat/ (https://www.wiggle.co.uk/lifeline-trainer-mat/)
https://www.wiggle.co.uk/lifeline-ant-usb-stick/

OJ
30.11.2019, 18.25
Ei pitäis tarvita ant+ tikkua jos koneessa on Bluetooth Smart. Jos kuitenkin hommaat ant+ tikun, niin hommaa USB jatkojohto myös, koska usein se tikku pitää saada trainerin lähelle ja tietokoneen siirtäminen trainerin viereen ei ole aina toimiva vaihtoehto.

Tai mä ainakin käytän ensimmäisen sukupolven Kickriä bluetooth parituksella.

JohannesP
30.11.2019, 18.38
^ Ainiin Zwifti tukee myös nykyisin windowsilla BT:a. Jatkojohtoo en ole itse tarvinnut ja toiminut pätkimättä, mutta läppä onkin heti pyörän edessä pöydällä parin metrin päässä. Yleisesti suositeltavaa, mutta omalla setupilla toimii ilmankin sellaista.

Tosin muistelisin, että joku josku puhu Ant+:n reagoivan nopeammin vastuksen säätöön kuin BT:n kautta. Tämä tosin mutuilua johonkin vuoden päähän enkä mene takuuseen oliko juuri näin.

PatilZ
02.12.2019, 09.58
Apple TV 4K ongelmat voitettu - en vaan tiedä, missä vika on/oli. Toimiva yhteys luodaan (Tacx Neo, Wahoo Ticr sykevyö) seuraavasti:
- pakotetetaan Zwift sammumaan Apple TV:ssä
- käynnistetään Zwift ilman, että sykevyö on päällä
- sykevyö paritetaan vasta, kun ollaan jo siirrytty Watopiaan tai missä maailmassa nyt haluaa olla

En ymmärrä, miksi tällä järjestyksellä traineri pariutuu oikeasti kontrolloitavana laitteena eikä vain näennäisesti sellaisena (ohjelma näyttää, että Neo olisi controllable, mutta ei kontrolloin kuitenkaan vastusta). Ilmeisesti Apple TV:n BT lisälaitteiden maksimimäärä ylittyy jossain vaiheessa, jos käynnistää Zwiftin sykevyö päällä. Mutta miksi sykevyö pariutuu ihan normisti sitten ohjelman jo käynnistyttyä?

Pääasia tietenkin on, että toimii.

plr
02.12.2019, 13.58
Zwift on äärettömän tarkka siitä missä järjestyksessä BT-laitteet paritetaan. Pari esimerkkiä:

Zwift + Apple TV 4k + Elite Qubo Digital Smart B+ + Stages + Polar BT-sykevyö

(Sori fingelskasta)
Controllable trainer on pakko parittaa ensin Qubon kanssa, muutoin sitä ei löydy lainkaan. Tämä samalla parittaa Qubon myös power sourceksi ja cadenssiksi. Tämän jälkeen unparitetaan power source ja kadenssi, ja paritetaan Stages niihin. Sitten otetaan Companion appin kautta ja muutaman lisämutkan kautta sykemittari mukaan. Tähän kaikkeen menee tilanteesta riippuen noin 5-20 minuuttia joka kerta. Zwiftin softaan on vielä (kesän aikana?) lisätty bugi, jossa power sourcen unparittaminen saa softan tilttiin ja nuo paritusboksit vain vilkkuvat kummallisesti ruudulla. Erittäin vaikea ja hermoja raastava operaatio.

Niinpä kokeilin eilen samoja antureita Mac-laptopilla:

Zwift haluaa parittaa ensin power sourcen. Jos siihen parittaa Stagesin, niin Quboa ei koskaan tule controllable trainer -valintaan. Eli ensin on paritettava Qubo controllable traineriksi. Sitten unparitetaan power source ja cadence. Sitten paritetaan uudelleen Stages näihin. Sitten sykelähetin.

En käsitä miten Zwift osaa tehdä parituksen näin vaikeaksi. Uskon, että suurin osa Zwift-käyttäjistä ei halua leikkiä antureiden parituksen kanssa, vaan hypätä pyörän selkään ja polkea. Tuo kikkailu on äärimmäisen rasittavaa, mutta nostaa tietenkin adrenaliinin, sykkeet ja naaman punotuksen treenitasolle ennen kuin on poljettu yhtään. Eli tavallaan voi unohtaa lämmittelyn.

OJ
03.12.2019, 03.45
Ööhöö^ putosin kärryiltä.

mulla on 1. sukupolven Kickr, vuoden vanha Tickr, Apple TV 4K ja kaikki käy ja kukkuu ilman mitään kikkailuja. Onko BT:ssä eri taajuuksia? Luin, että ANT+ käyttää samaa taajuutta kuin wifin joku kanava ja siinä saattaa tulla ruuhkaa.

fiber
03.12.2019, 07.16
Kun Elite Direto on hihnanvaihdon vuoksi telakalla, otin Elite Qubo Digital B+:n takaisin käyttöön. Yllättäen se ei nyt enää toimikaan smartina. Muutosta entiseen on se, että Assioma Duot kytkeytyy mittaamaan voimaa ja kadenssia (BT:llä). Qubon yhdistän FE-C protokollalla (en ole varma käyttääkö se ANT+ vai BT).

Aika hyvin tuo toimii tyhmänäkin, mutta mihin se äly katosi? Onko pikkujoulukausi syynä?

Juha Lehtinen
03.12.2019, 09.01
Alkaa olemaan jo niin paljon ominaisuuksia Zwiftissä ettei varmaankaan yllätys jos alkaa tulemaan ongelmia laitteiden kanssa. Eric Min luetteli kiitospäivän ajossa taas uusia juttuja joita on lähiaikoina tulossa. Toivottavasti kaikki pelittää kun ensi vuonna pääsee ajamaan Tour de Zwift 2020 ajoa.

Hattala
15.12.2019, 05.02
Mikähän mättää, kun iphonella zwift pelaa hienosti, mutta samsungin tabletilla sovellus on ihan erilainen. Iphonella kun menen sovellukseen, se kysyy paritettavat vehkeet ja ajot voi alkaa. Tabletilla se ei kysy missään vaiheessa esim noita parituksia, vaan menee vain valikkoon jossa ”home, events,” jne eli voin valita sieltä jonkun ajon ja osallistua siihen, mutta ajamaan en pääse siltikään.

Olis vaan isommalta näytöltä mukavempi ajaa :D

Nikkke
15.12.2019, 09.23
Sulla taitaa siinä tabletissa olla zwiftin companion app. Eli sillä voi vaan ohjata sen ukon liikkeitä jos olet eka yhdistänyt esim tietokoneella oikean zwift sovelluksen päälle? Tämä siis puhdas veikkaus.

Hattala
15.12.2019, 11.03
Taitaa olla just näin, kiitos.

apuajaja
15.12.2019, 11.33
Ajaako kukaan Wattbike Pro ja Zwift -kombolla? Kokemuksia kyselisin.

OJ
22.12.2019, 23.24
Voi jesus, parantelin tässä kolmen viikon sairastelusta ja menin Zwiftaamaan eilen ja tänään. Eilen pysyin jonkun aikaa Tour of Londonin keulaporukassa, mutta tänään putosin heti paukusta kun ei reilu 400 wattia riittänyt peesissä pysymiseen. En ole ajanut kuin pari pienempää Zwift kisaa aikaisemmin syksyllä, mutta näissä useamman sadan osallistujan ajoissa ei riitä jalka edes tasamaalla peesaamiseen.

Ja toiseksi, onko Zwiftissä suomalaisia kisakuskeja salanimellä? Eilen oli Lontoon ensimmäisellä etapilla joku Suomen lipun alla riuhtomassa porukkaa, mutta nimi ei ole tuttu mistään kisatouhuista. Jalkaa olisi vaikka muille jakaa.

pesuman
23.12.2019, 09.58
"Ja toiseksi, onko Zwiftissä suomalaisia kisakuskeja salanimellä?"

Kyssäri 1. Miksi ylipäätään pitää ajaa salanimellä? Zwift näyttäisi olevan täynnä salanimellä polkijoita, ainakin lyhenteistä ym. päätellen. Itse ajelen omalla nimelläni, enkä häpeä yhtään kuntotasoani, joka on tällä hetkellä n. 2-2.5W/kg. Kilpataustaiset pyöräilijät erottuvat 14% nousuissa, jotka he runttaavat 20km/h nopeudella kun itse kitkuttelee niissä 6-7km/h. Ei kai nyt sentään kukaan Zwiftissä petä itseään ja modaa?

Kyssäri 2. Miten Zwiftissä pääsee toisiin "maailmoihin" ajamaan? Ajelin aluksi tablettia näyttönä käyttäen ja sillä pääsin Lontooseen, mutta vaihdoin grafiikoiden johdosta teholäppäriin ja kitkuttelen taas New Yorkin Central Parkissa. Jostain syystä Zwift ei huomioi profiiliin tallennettuja ajoja koneen vaihtuessa. Kilsat ym. historia pysyivät kyllä samoina.

Juha Lehtinen
23.12.2019, 10.15
Hakkeroimalla prefs.xml tiedostoa pääsee muihin maailmoihin. Tuohon käyttöön löytyy myös oma sovellus zwfithacks sivustolta. Sovelluksen nimi on zwift-preferences.

duris
23.12.2019, 12.03
Ei kai noiden kisojen perusteella voi sanoa kuka on kisakuski ja kenellä on vaan optimistinen traineri wattien suhteen. Oma Elite Suito näytää esim 5% enemmän watteja kuin käytössä oleva Power2Maxin mittari. Jos haluaisi pärjätä paremmin, niin vaihtaisi vaan mittarin tuohon Suitoon. Varmasti on isompiakin heittoja jossain trainereissa. 10% heitto tekee harrastajasta jo ns. kisakuskin. Zwiftpowerista näkee aika hyvin jos on Strava-profiili liitetty Zwift-tiliin.

Onhan nuo Zwiftin kisat dynamiikaltaan ihan erilaisia kun oikean maantiekisat. Ekat 5min vo2-max teholla. Sitten sweetspottia (paitsi mäet) ja loppuun se vielä mikä irtoaa. Ei noissa voi yhtään levätä tai putoaa porukasta. Hauskoja treenejä jokatapauksessa ja hyvin tuo lisää motivaatiota puristaa kun edessä on selkä jossa pitää roikkua.

Juha Lehtinen
23.12.2019, 12.35
Itse saan täyden tyydytyksen ryhmäajoista. Kun en omaa mitään huippukuntoa niin saan noissakin sykkeen nousemaan vähintäänkin riittävälle tasolle, varsinaiset kisat ei kiinnosta.

misopa
23.12.2019, 12.48
Kyllä tuolla varmaan jotkut sortuu huijaamiseen. Olisi myös itsellä herkullinen mahdollisuus päteä tuolla, kun 4iiii Precision kampi mahdollistaa tuon kompensaatiokorjauksen. Muistaakseni maksimiasetuksella tuolla on mahdollista +50% tehot. Mutta itseään tuossa vaan kusettaa ja siinä ei ole kyllä mitään mieltä.

Juha Lehtinen
23.12.2019, 13.06
Zwiftissä kun säätää vielä oman painon sopivan kevyeksi niin maisemat suorastaan vilisee silmissä. Mutta ei kai nyt kukaan noin huijaa [emoji849]

mice
23.12.2019, 13.50
Zwift doping tuntuu olevan ihan oma taiteenlajinsa. Itse en juuri kisailusta välitä, nöösi kun olen, mutta välillä pitää käydä kokeilemassa, crit city kisassa kun jannu vetää 128kmh lasissa alusta loppuun niin eipä jaksa edes harmittaa, zwiftpower kyllä pelastaa paljon ja moni huijari tippuu lopullisista listoista tuota kautta. Kertoo jo paljon kuskista jos profiili on salainen, maata ei valittu eikä rekisteröitynyt zwiftpoweriin. Meidän porukassa (FZR) ainakin kovia kuskeja eivätkä ole millään salanimellä ja tuntuu noita kovia suomalaisia olevan muissakin porukoissa mitä on vastaan tullut.

Juha Lehtinen
23.12.2019, 14.00
Zwift doping tuntuu olevan ihan oma taiteenlajinsa. Itse en juuri kisailusta välitä, nöösi kun olen, mutta välillä pitää käydä kokeilemassa, crit city kisassa kun jannu vetää 128kmh lasissa alusta loppuun niin eipä jaksa edes harmittaa, zwiftpower kyllä pelastaa paljon ja moni huijari tippuu lopullisista listoista tuota kautta. Kertoo jo paljon kuskista jos profiili on salainen, maata ei valittu eikä rekisteröitynyt zwiftpoweriin. Meidän porukassa (FZR) ainakin kovia kuskeja eivätkä ole millään salanimellä ja tuntuu noita kovia suomalaisia olevan muissakin porukoissa mitä on vastaan tullut.
Olisi tarkoitus osallistua noihin FZR:n sauna-ajoihin mutta erinäisistä syistä ollut aina muita esteitä.

Laroute
23.12.2019, 18.19
Mitä tuo FZR mahtaa tarkoittaa?

Juha Lehtinen
23.12.2019, 18.42
Mitä tuo FZR mahtaa tarkoittaa?
Finland/Finnish Zwift Riders tai jotain sinnepäin.

TKe_
23.12.2019, 20.26
Olisi tarkoitus osallistua noihin FZR:n sauna-ajoihin mutta erinäisistä syistä ollut aina muita esteitä.
Sauna-ajot ollut ihan hauskoja. Pari edellistä perjantaita menty ihan kevyesti mitä nyt sprintit otettu aina välillä. Menee minusta tunti paljon mukavammin, kun välillä on pieni temmon vaihtelu.
Itse en ole vielä zwiftin kisoihin saakka mennyt. Lontoon kiersin, mutta senkin otin treenikuormana, ajelin hyvinkin sweetspot painotteisesti paitsi ne muutamat mäet mitä reitille sattu. Mutta olenko nyt ymmärtänyt oikein, että kisoissa alku mennään about täysiä, jonka jälkeen vähän vauhti tasaantuu, kunnes taas lopussa mennään se mitä on jaloissa mennä?

pesuman
26.12.2019, 13.33
Zwift on vielä pitkälti allekirjoittaneelle tuntematon maailma, mutta hyvin addiktoiva sellainen. On jopa pari salikertaa jäänyt käymättä, kun onkin innostunut ajamaan trainerilla. Tunti menee kuin siivillä.

Seuraava tavoite olisikin jaksaa se toinen tunti perään, koska tosimiehethän ajavat vähintään sen 50-60km kerralla. Itse asiassa kyllähän sitä jaksaisi vaikka mitä, jos malttaisi jättää edellä menevän selän etenemään omalla tahdillaan ja ajaisi oman harjoitussuunnitelman mukaan, mutta aina se teho vain tuntuu kasvavan innon mukana ja yleensä jalat ovat hapoilla jo 25-30km:n jälkeen ja ajovaatteet yltä päältä hien kastelemat. Mutta touhu on silti pirun addiktoivaa siitä huolimatta, että jotkut paahtavat Zwiftissä aivan hervotonta kyytiä. Sopivaa ajoseuraa löytyy silti aina.

Leikkivätkö ihmiset mykkäkoulua, vai mistä johtuu se, ettei kukaan koskaan vastaa esim. tervehdyksiin?

By the way, eilen oli M. Ohisalo ajamassa New York central looppia :-) Ei ollut ministerillä jalkaa entiseen malliin :-)

msalmi1
26.12.2019, 13.59
Minulla on näppäimistö aavistuksen liian kaukana, että voisi kirjoitella samalla kuin polkee. Enkä edes tunnista, jos sattuisi minulle jotain kirjoittamaan.
Eilen kokeilin 3x15min treeniä, yhteensä 1.5 tuntia. Oli aika rankkaa, kun kone laitti lisää vastusta jos pyöritys alkoi hiipumaan.

Juha Lehtinen
26.12.2019, 15.16
Jos tykkää kirjoitella Zwiftissä niin paras tapa taitaa olla Zwiftin Companion sovelus. Itselläni on kännykkä tankotelineessä kiinni. Ei varsinaisesti kirjoittelun takia vaan lähinnä sen takia että siitä on kätevä valita risteyksissä suunta.

Antti Salonen
27.12.2019, 01.00
Eilen pysyin jonkun aikaa Tour of Londonin keulaporukassa, mutta tänään putosin heti paukusta kun ei reilu 400 wattia riittänyt peesissä pysymiseen. En ole ajanut kuin pari pienempää Zwift kisaa aikaisemmin syksyllä, mutta näissä useamman sadan osallistujan ajoissa ei riitä jalka edes tasamaalla peesaamiseen.
Mulla oli kanssa pieniä epäuskon hetkiä kun menin pari viikkoa takaperin ekaan ns. kuntoajoon Zwiftissä, eli juurikin mainittu Tour of London. Aika mielenkiintoinen on kilpailutilanne kun on 1500 ajajaa viivalla ja keulille pääsee yksinkertaisesti polkemalla kovaa. Oikeassa elämässä on vähän vaikeampaa ja monimutkaisempaa peliä.

Ajoin ekat viisi minuttia omaa kovaa 4 W/kg ja olin sen tuloksena noin sijalla 300. En tiedä paljonko pitää puristaa ekat viisi minuuttia jos haluaa löytää itsensä vaikka top-kympistä, mutta veikkaan että noin 7 W/kg.

Juha Lehtinen
27.12.2019, 11.05
Olisi jollain tapaa realistisempi tapa kilpailla Zwiftissä jos se alun lead-in ajettaisiin vaikkapa sen virtuaalisen punaisen muurin takana neutraalina esim. 30km/h ja kun varsinainen reitti alkaa niin muuri pois ja vapaa vauhti. Mielestäni tuo lead-in on jollain tapaa turha. Tuo punainen muurihan on käytössä tällähetkellä ainoastaan ryhmäajoissa jossa yritetään pitää porukka kasassa lähellä ajon johtajaa. Pitäisi ilmeisesti ajoissa siirtyä lähtökarsinaan jos aikoo päästä mahdollisimman hyvin lähtemään porukan kärjessä.

duris
27.12.2019, 13.36
Mulla oli kanssa pieniä epäuskon hetkiä kun menin pari viikkoa takaperin ekaan ns. kuntoajoon Zwiftissä, eli juurikin mainittu Tour of London. Aika mielenkiintoinen on kilpailutilanne kun on 1500 ajajaa viivalla ja keulille pääsee yksinkertaisesti polkemalla kovaa. Oikeassa elämässä on vähän vaikeampaa ja monimutkaisempaa peliä.

Ajoin ekat viisi minuttia omaa kovaa 4 W/kg ja olin sen tuloksena noin sijalla 300. En tiedä paljonko pitää puristaa ekat viisi minuuttia jos haluaa löytää itsensä vaikka top-kympistä, mutta veikkaan että noin 7 W/kg.

Oman 2 kuukauden Zwift kokemuksen mukaan noissa kisoissa polkeminen pitää aloittaa muutamaa sekunttie ennen starttia niin, että taulussa on 400w kun kisa alkaa. Muuten tippuu kärkiryhmästä samantein kun muilla on jo vauhti päällä kun itse vasta lähtee liikkeelle. Tour Of Londonin 5 etapilla riitti alle 5w/kg ekalle 3min, että pysyi 30hengen kärkiporukassa 1500 ajajasta. Tuon jälkeen vauhti tasaantuu ja n. 4w/kg pysyi tasaseilla reitillä mukavasti peesissä. Loppumäessä sitten taas 12min @ 4,7w/kg ei riittänyt estämään sitä, että kevyemmät kuskit karkasi horisonttiin.

Juha Lehtinen
27.12.2019, 14.17
Hyvä myös muistaa että Tour of Lontoon kaltaiset tapahtumat eivät ole kilpailuja joten mitä sitä suotta hoppuilemaan [emoji11]

duris
27.12.2019, 19.20
Hyvä myös muistaa että Tour of Lontoon kaltaiset tapahtumat eivät ole kilpailuja joten mitä sitä suotta hoppuilemaan [emoji11]

Oli siellä myös kilpasarja joka ajoi parilla etapilla samaan aikaan muiden kanssa.

Juha Lehtinen
27.12.2019, 19.31
Oli siellä myös kilpasarja joka ajoi parilla etapilla samaan aikaan muiden kanssa.

Totta. Kilparyhmä taisi ajaa myös lyhyemmän matkan kuin esim a-ryhmä, ainakin muutama etappi oli kierroksen verran lyhyempi kilpasarjalla joka varmaan alensi kynnystä ottaa enemmän tehoja irti.

Liimis22
30.12.2019, 15.32
Hei vinkkejä trainerin käyttöönottoon kaipaisin, sain perheeni uskomaan trainerin tarpeellisuudesta:)
Heittelen nyt kysymyksiä ennakkoon kun keskiviikkona tai loppuviikosta pääsen asentelemaan.

Wahoo kickr core tuli hommattua koska anturit ja sykemittarit löytyy jo maantiekäytössä. Meiltä löytyy kolme käyttäjää trainerille, vaimo haluaa koittaa koska polvi ei tahdo kestää juoksemisen aiheuttamaa tärinää, poika 10v jolla kaksi kesää maantiepyöräilyä takana, poika veti velotourin lyhyen matkan 25km/h keskarilla ja hänelle varmasti zwiftistä löytyy lisämotivaatiota harjoitteluun. Itsehän haluan vain pitää huolen ettei poika vielä pariin vuoteen tule ohi:)

-appletv on myös mutta taitaa olla jotain 5vuotta vanha malli, toimiiko nämä vanhat mallit zwiftin kanssa vai täytyykö ostaa uusi versio?

-Zwiftillä varmaan kannattaa mennä harjoitusohjelmana, mutta miten toimia kun olisi kolme käyttäjää? Täytyykö kaikkien kolmen maksaa vai saako siihen liitettyä eri käyttäjiä?
macbook ja appletv on vaimon appleid:hen sidottu sit puhelimet löytyy kaikilta omat ja omat apple id:t, en ole vielä siis hommannut zwiftiä.

-mielipiteitä myös mikä on järkevin kombinaatio kun käytössä on macbook, appletv, joku vanha iPad ja kaikilla omat puhelimet toki tv löytyy myös, olisi myös videotykki mutta ei oikein ole sopivaa tilaa/seinää tämän käyttöön.

-muita vinkkejä treenimatto/pyyhe nyt varmaan on tarpeellinen, onko esim puhelin stemmissä tarpeellinen ja tarvitseeko puhelinta tai läppäriä jos käyttää appletv:n kautta?

-mitkä ketjut on hyvät sisätraineriin 11sp shimano? onko tällä väliä en tiedä mutta en ainakaan halua ottaa mitään riskiä että vaimo löytää mitään jäämiä öljystä tai muusta ketjuista peräisin olevasta tauhkasta meiltä sisältä:) se voi vaikuttaa vaimon motivaatioon.

Tässä nyt muutama heti alkuun

kervelo
30.12.2019, 15.49
Hei vinkkejä trainerin käyttöönottoon kaipaisin, sain perheeni uskomaan trainerin tarpeellisuudesta:)
Heittelen nyt kysymyksiä ennakkoon kun keskiviikkona tai loppuviikosta pääsen asentelemaan...

Zwiftista ei minulla ole kokemusta, mutta ihan näin alkuun yksi yleinen kommentti: jos perheessä on käytössä Applen laitteita, kannattaa ehdottomasti luoda Family, johon kaikkien appleid:t sitten liitetään. Familyn jäsenet voivat jakaa kaikki tehdyt ostokset: sovellukset, elokuvat, jne. eli kaikkien ei tarvitse ostaa erikseen. Jotkut sovellukset ovat tosin rajanneet palveluita familyn ulkopuolelle eli muistaakseni esim.eurosport playeria ei voi jakaa perheenjäsenten kesken. Zwiftissäkin näyttäisi jotain rajoituksia olevan, mutta en valitettavasti osaa niistä kertoa: ehkä joku Zwift-käyttäjä osaa tästä jatkaa.

Liimis22
30.12.2019, 16.03
kiitos kommentista, vähän tässä videoita katselin ja ilmeisesti se uusi 4k appletv olisi hyvä olla käytössä.

OJ
30.12.2019, 18.06
Hommaa myos tuuletin. Jotkut eivät ilmeisesti hikoile, mutta mä en voisi ajaa ilman tuuletinta kuin ihan hissua PK:ta lyhyissä pätkissä. Esimerkiksi kuvan tyyppinen tuuletin on hyvä. Mulla on tommonen versio 50cm kokoisena ja muistaakseni 200 watin moottorilla ja sillä pitää hien ihan ok kurissa.

Lisäksi mulla on Apple TV 4k ja se toimii loistavasti.

Ja, aikuisen Zwift tiliin saat liitettyä lapsen tilin ilman lisämaksua.

https://www.bauhaus.fi/media/catalog/product/cache/a7fd5c641c0e2ceb953641b29c110ec4/6/1/61255764.jpg

Liimis22
30.12.2019, 19.14
No toihan ratkaisi paljon jos vaimon ja mun pyöräilyt on samalla tilillä ja poika saa oman siihen kylkeen, tuulettimia löytyy kaksi kappaletta ja koitan pärjätä niillä alkuun.
Kiitos näistä vinkeistä.

Needleman
01.01.2020, 16.30
Zwiftissä on tälle päivälle Le Col ajot johon oon ilmottautunu my zwift sivulla. Ajon pitäs alkaa 18.30 joten miten kuuluu toimia? Meenkö normaalisti zwift sovellukseen hiukan ennen kyseistä aikaa ja reitti löytyy sit sieltä vai kuinka?

Juha Lehtinen
01.01.2020, 17.05
Zwiftissä on tälle päivälle Le Col ajot johon oon ilmottautunu my zwift sivulla. Ajon pitäs alkaa 18.30 joten miten kuuluu toimia? Meenkö normaalisti zwift sovellukseen hiukan ennen kyseistä aikaa ja reitti löytyy sit sieltä vai kuinka?
Menet sopivan ajoissa Zwiftiin ajelemaan niin sovellus kysyy haluatko liittyä tapahtumaan vai haluatko tehdä jotain omaa lämmittelyä. Näet samalla kuinka paljon on lähtöön aikaan ettet myöhästy. Ohjelma kysyy tasaisin väliajoin haluatko siirtyä tapahtumaan jos et heti halua siirtyä "lämmittelykarsinaan".

Needleman
01.01.2020, 17.24
Kiitos. Ensimmäinen ”porukkalenkki” ja jos pikku flunssassa jaksas ajaa sen lyhimmän 25 mailia.

Juha Lehtinen
01.01.2020, 17.27
Kiitos. Ensimmäinen ”porukkalenkki” ja jos pikku flunssassa jaksas ajaa sen lyhimmän 25 mailia.
Itse ajoin tuon klo.14:34 ja aikaa meni 1h05min. Onneksi osallistujia on yli 1000 niin kuin sinunkin erässä niin suht koht kivuttomasti ajo menee, siitä saa kiittää lukuisista mahdollisuuksista peesata.

Needleman
01.01.2020, 20.46
Oli ihan mukava kokemus. Tuli ajettua aika paljon kovempaa kuin olin odottanu. Itsellä meni aikaa lähes 1h09min. Osallistujia oli tuossa erässä hiukan yli 1900.

Liimis22
02.01.2020, 19.07
No nyt on kickr core ja appletv 4k tulilla, "puhdas" pyörä tuli laitettua eilen jo kiinni coreen ja koska uusi takapakka niin otin myös uudet "sisäketjut" käyttöön, lopputulos oli se että "puhtaankin pyörän" takavaihtajasta ja pikkurissoista ropisee aikapaljon tavaraa lattialle. No oli paperia alla ettei mitään fataalia tapahtunut.

appletv asentui kivasti vanhan tilalle ja zwift myös, tähän läppärille kun saa vielä zwiftin niin pääsee ehkä asentamaan pojalle käyttäjää.

Juha Lehtinen
02.01.2020, 19.18
No nyt on kickr core ja appletv 4k tulilla, "puhdas" pyörä tuli laitettua eilen jo kiinni coreen ja koska uusi takapakka niin otin myös uudet "sisäketjut" käyttöön, lopputulos oli se että "puhtaankin pyörän" takavaihtajasta ja pikkurissoista ropisee aikapaljon tavaraa lattialle. No oli paperia alla ettei mitään fataalia tapahtunut.

appletv asentui kivasti vanhan tilalle ja zwift myös, tähän läppärille kun saa vielä zwiftin niin pääsee ehkä asentamaan pojalle käyttäjää.
Hyvä tapa on rätillä pyyhkiä ylimääräiset rasvat rätillä. Sisäpyöräilyssä joutuu muutenkin aika usein ketjut uudelleen voitelemaan. Itse käytän Squirtin vahapohjaista voiteluainetta joka pitää ketjut varsin puhtaina mutta uudelleen käsittelyn joutuu aika usein tekemään, onneksi squirt on notkeaa ja riittoisaa.

kyöräilijä
04.01.2020, 16.15
Aamulla oli joku hurjastellut Innsbruckissa. Reilu 20km lenkki, melkein 500m nousua ja aika vähän päälle vartin.
Mikähän idea näissäkin on.

tri-nisti
04.01.2020, 18.09
Taitaa joka paikkaan riittää joku urpo. Tänään brittien 2h ajo jossa ohjearvona 2-2,5 W/kg, itse ajoin 2,4 niin kärki tuli kierroksella ohi eli ajoivat jotain 20-30% pidemmän matkan. Isoja ukkoja varmaan ;). Oli kyllä miellyttävä kokemus ajaa tuo pari tuntia tappotasaista muutamien äijien kanssa. Tuntuu että alkaa jo vähän kestävyyspuolikin kehittyä ja ensi kesänä voisi jaksaa kisoja mennä loppuun asti noin suunnilleen samaa vauhtia.

Nikkke
05.01.2020, 15.22
Tänään brittien 2h ajo jossa ohjearvona 2-2,5 W/kg.

Itse olen huomanut että jos ajelee porukan kärjessä niin noilla ohjearvoilla voi heittää vesilintua. Monesti jos ohjearvo on ~2w/kg niin 2,5-3w/kg saattaa tippua porukasta.

OJ
05.01.2020, 17.35
En tiedä sopiiko aikavyöhykkeisiin, mutta mä olen ajanut 3R 100km lenkkejä nyt peräkkäisinä viikonloppuina. Ne ovat olleet aika hyviä. Viikko sitten 2,5 w/kg ryhmässä mulla oli 2,8 w/kg keskiteho, mutta toi sisälsi jonkun reilun 10 minuutin takaa-ajon vessatauon jälkeen. Eilen ajoin 3 w/kg ryhmässä 1,5 tuntia kunnes piti käydä vessassa ja siihen mennessä mun keskiteho oli kutakuinkin 3,1 w/kg. Ei tuntunut jaloissa olevan takaa-ajotehoa eilisellä lenkillä.

Liimis22
05.01.2020, 18.53
Mites noi asetukset on syytä laittaa?
Power display?
Trainer difficulty?
appletv 4k ja kickr core käytössä, lisäksi wahoo cadence ja tickr.

Muita vinkkejä noobille käyttäjälle kiitos?

Siis vaimo ja poika on vasta aloitellut käyttöä ja minä olen yrittänyt olla operaattorina, vaimo veti eilen jonkun jen`s quick treenin ja pääsi loppuakohden kiinni kadenssin ja wattien eroon, meinas olla melkoista grindaamista.

Varmaan jonkun viikon voisi totutella ympäristöön ennenkuin puskee jotain porras ja ftp-testejä, ei siis olla mitään pro-pyöräilijöitä vaan parikesää pojan kanssa pyöräilty, poika 10v ja velotour 75km meni 25keskarilla itsellä menis varmaan 26 jos puskis:)

Itselläni olisi ajatuksena saada ajoasentoa hierottua hieman paremmaksi ja pojalle kanssa (kotona helpompaa hieroa stemmiä ja penkkiä pailkalleen).
Kadenssiin varmaan myös helpompi keskittyä sisällä kuin liikenteessä, huomannut että ulkona kadenssi helposti tippuu kun juttelee tai keskittyy liikenteeseen/reittiin.

vinkkejä vielä mihin vaan saa heittää kiitos

Juha Lehtinen
05.01.2020, 22.32
Mites noi asetukset on syytä laittaa?
Power display?
Trainer difficulty?
appletv 4k ja kickr core käytössä, lisäksi wahoo cadence ja tickr.

- Itselläni power display on 3s avg, tuo jättää oletettavasti tehopiikit pois.
- Trainer difficulty on asetus jolla voi määrittää kuinka realistiselta ylämäet tuntuu. Jos liukusäädin on oletus asetuksella eli 50% niin 6% nousu tuntuu reisissä 3% nousulta. 50% asetuksella ei tarvitse myöskään vaihtaa vaihteita niin usein ylämäessä kuin 100% asetuksella jolloin mäet tuntuu niin jyrkiltä kuin ne on tarkoitettukin ja pahimmillaa vaihteet saattaa loppua kesken. Trainer difficulty asetus ei vaikuta siihen kuinka nopeasti kiipeät jonkun mäen vaan saman määrän tehoa joudut käyttämään. Itse vaihtelen tuota asetusta sen mukaan kuinka haastava reitti on. Tasaisemmat menee 100% kun taas pahimmat virtuaali mäet tulee ajettua 50% asetuksella. Kokeilemalla selviää.
- Itse käytän Zwiftin Companion app mobiilisovellusta myös, sillä on näppärä valita suunta risteyksissä jos haluaa itse päättää mihin päin haluaa jatkaa matkaa, muutenhan ohjelma pitää sinut automaattisesti valitulla reitillä.

TKe_
05.01.2020, 23.00
- Itselläni power display on 3s avg, tuo jättää oletettavasti tehopiikit pois.
- Trainer difficulty on asetus jolla voi määrittää kuinka realistiselta ylämäet tuntuu. Jos liukusäädin on oletus asetuksella eli 50% niin 6% nousu tuntuu reisissä 3% nousulta.
Tuli testattua ekan kerran tuota siinä Tour Of London etapissa, jossa oli ne muutamat hapokkaat mäet. Asetus rohkeasti vaan 100% ja sitten ekassa nousussa, että jaa tää vaikuttikin näin :D. Tuli sit jurnutettua kevyimmällä (39-28) vaihteella mäet ja jalat pyöri sen 60-70rpm. Nyt olen pitänyt mäkisillä pätkillä 50-60%.

Liimis22
05.01.2020, 23.09
Ok ehkä toi asetus on hyvä pitää 50% nyt alkuun ainakin:)

Antti Salonen
06.01.2020, 01.48
Trainer Difficulty -säädin noin kohdassa 70-75 % tuntuisi itselle varsin luontevalta, eli lyhyihin mäkiin joutuu käyttämään sopivasti joko vaihteita tai voimaa. Immersio on parempi kuin oletusasetuksella säädin puolivälissä. Ihan täysille säädettynä ylämäet tuntuu joka kerta yllättävän, varmaan siksi kun ei ne mäet ruudulla näytä oikein miltään.

Mutta on tuo varmasti isoilta osin vain makuasia. Ja lisäksi tosiaan säädin alempana menee jyrkät pätkät paljon kivemmin. Alpe de Zwiftissä varsinkin on pitkiä pätkiä 10 % tai yli, eikä suomalaisista varmaan kovin monelta löydy pyörästä riittävän kevyitä välityksiä.

Nikkke
09.01.2020, 10.52
Kyllä harmittavan usein koettelee hermoja zwift.

Onko muilla samaa ongelmaa että kyseinen ohjelma kaatuu kun koittaa itse luoda omaa treeniä?

Omalla kohdalla vähintään kerran kaatuu tuo peli aina tuolloin, poikkeuksetta. Erittäin mieltä ylentävää kun säädät lämmittelyt, vedot aikoineen ja tehoineen ja aina tuo ohjelma sammuu itsestään ennen kuin kerkeää tallentamaan treeniä ja taas tuo rumba alusta, toivoen että nyt ei kaatuisi. Tänäkin aamuna tilttas kolmen kertaan kesken treenin luomisen minkä jälkeen tilttasi omat hermot ja lähdin juoksulenkille, jäi zwiftailut siltä erää siihen.

OJ
09.01.2020, 17.02
Mulla on muutama oma treeni luotuna ja ne toimivat ihan jees. En ole luonut omia treenejä pitkään aikaan vaan olen ajellut eri ohjelmia/treenejä mitä Zwiftistä loytyy. Onko sun Zwift appi päivitetty?

Nikkke
09.01.2020, 20.40
Kyllähän tuo vissiin tota päivittelee aina itsestään kun päivityksiä on tullut. Kyllä mullakin ne itse treenit toimii hyvin, mutta siinä luomisvaiheessa se kaatuu.

plr
09.01.2020, 22.31
En muista, että olisi Zwift kaatunut, mutta sensorien parituksen suhteen on suuria vaikeuksia Apple TV 4k:lla. Näitä setvitään Zwiftin bugipalstalla, mutta eivät ole innokkaita korjaamaan ongelmia. Esimerkiksi tämä sensorien automaattinen paritus, joka saa softan tilttiin, kun yrittää poistaa parituksen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZD4was-75Wk