PDA

Näytä tavallinen näkymä : Zwift.com

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12

Nikkke
17.10.2021, 13.08
Pitäisi itsekin aloittaa intervallitreenien tekemisen. Tällä hetkellä teen pääasiassa kevyempiä peruskuntoa kehittäviä treenejä n.2-tuntia kestoltaan ja joskus pidempiä. Kunto on vuosia pysynyt paikoillaan eli ftp on jossain 220w-230w kieppeillä eli aika huono kun ajattelee että pyöräilyä tullut harrastettua 30-vuotta. Aika haaste minulla saada tuohon parannusta jos ollenkaan mutta yritän nyt kuitenkin. FTP- tai vähintäänkin ramppitestin voisi tehdä Zwiftissä tai jollain muulla softalla uudestaan jotta voisi tarkistaa onko harjoittelussa alueet edes suurinpiirtein kohdallaan.

Tuli tästä Juhan kommentista mieleen. Ajaako kukaan noita Zwiftin ns. valmistreenejä? Jos ajaa niin onko kokenut saavansa niistä mitään vastetta? Itsellä kyllä FTP sinne asetettu oikein mutta treenit on niin löysiä niin on jäänyt pariin kokeiluun.

JohannesP
17.10.2021, 13.24
En tiedä onko Zwiftin FTP-testit antaneet sit liian kovan arvon, mutta muistaakseni osa noista treeneistä oli ehkä jopa vähän liiankin kovia. Muistaakseni SST treenit oli ainakin tälläisiä missä sykkeet karkas liian ylös. Todennäköisesti vain harjoituksen puutetta. On siellä kuitenkin niitä löysiäkin, varsinkin lyhyemmissä.

Aina välillä tulee ajettua jotakin valmistreeniä jos ei keksi mitä muutakaan ajaisi. Nykyisin vähemmän. Säätää sit tarkemmin kesken treenin prosentteja suuremmaksi tuntemuksen mukaan. Ei noi varmasti mitään tehokkaimpia treenejä ole, mutta tuskin ainakaan pahasti hukkaan menee käytetty aika.

fiber
17.10.2021, 16.22
Tuli tästä Juhan kommentista mieleen. Ajaako kukaan noita Zwiftin ns. valmistreenejä? Jos ajaa niin onko kokenut saavansa niistä mitään vastetta? Itsellä kyllä FTP sinne asetettu oikein mutta treenit on niin löysiä niin on jäänyt pariin kokeiluun.
Kysymys taitaa olla osoitettu lähinnä niille, jotka noita ajavat. Vastaanpa silti: minä en aja, enkä itse asiassa mitään muuta kuin kisoja ja porukkalenkkejä. Muun porukan seuraaminen, keskustelut, virtuaalimaisemat, mäet jne saavat ajan kulumaan melkein kuin oikealla lenkillä. Äsken juuri pyörittelin enimmäkseen Z2/Z3:lla Sunday Endurancen (https://www.strava.com/activities/6126236490).

hubba
17.10.2021, 17.20

Aika paljon tulee ajettua, whatsonzwift.com löytyy paljon lisää ladattavia treenejä. Muutenkin kätevämpi selata kuin zwiftin valikot. Taatusti haastavia ja kehittäviä oikealla ftp arvolla.

Omia suosikkeja odz tiimin VO2-treenit. Paljon myös tullut itse tehtyä esim. sweet spot treenejä zwiftin workout editorilla.

Nikkke
17.10.2021, 17.47
Kysymys taitaa olla osoitettu lähinnä niille, jotka noita ajavat. Vastaanpa silti: minä en aja, enkä itse asiassa mitään muuta kuin kisoja ja porukkalenkkejä. Muun porukan seuraaminen, keskustelut, virtuaalimaisemat, mäet jne saavat ajan kulumaan melkein kuin oikealla lenkillä. Äsken juuri pyörittelin enimmäkseen Z2/Z3:lla Sunday Endurancen (https://www.strava.com/activities/6126236490).

Tuli itekkin noita vielä viime talvena ajettua mut jotenkin nyt tuntuu todella paljon raskaammalta (henkisesti). En tiedä vaikuttaako se kun tänä syksynä on talliin tullut "ulkopyörä" mitä ei viime vuonna ollut. Tehotreenejä kyllä tykkään tehdä Zwiftissä.

Juha Lehtinen
17.10.2021, 18.08
Itse olen vähentänyt aika paljon porukkalenkkejä Zwiftissä koska ne usein ovat samoja reittejä toistaen. Mieluiten ajan vapaata ajoa reittejä ajon aikana vaihdellen ja omaan tarkoitukseeni suunnittelemallani tavalla/kuormituksella. Juttu seuraa en kaipaa Zwiftissä. Viikolla tuli vajaat 12-tuntia Zwiftissä ajeltua, ehkä vähän liikaakin tunteja jatkuvalle 3-vuorotyöläiselle. Pari päivää menee nyt kuitenkin ilman pyöräilyä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
21.10.2021, 16.41
Zwiftiltä tullut uusi päivitys ja kovasti saanut lukea erinäisistä ongelmista. Itselläni ilmeni sama bugi kuin monella muullakin, jos haluaa tehdä u-käännöksen niin u-käännös ei teekkään u-käännöstä vaan ainoastaan rajoittaa nopeuden 25km/h. Toinen bugi löytyi myös, kun menin drop shoppiin mitään ostamatta niin autotallissa oleva fillari vaihtui siihen fillariin jota drop shopissa katsoin. Ilmeisen kätevä tapa nyt kokeilla jotain muuta fillaria menettämättä pelin sisäistä valuuttaa. Kaikenlaisista grafiikka ongelmista saanut myös lukea ja monesta muusta ongelmasta Zwiftin foorumilla.

30 hampainen
22.10.2021, 21.25
En eilen päässyt ollenkaan Zwiftiin mutta tänään tuli joku korjaus ja nyt toimi hyvin.
Kesän tauolta tipahti ftp roimasti, eka testissä 215 ja nyt tein tokan 226. Menee taas jonkun aikaa että pääsee kevään tasolle, lähtötilanne on kyllä nyt huomattavasti parempi kuin vuosi sitten.

30 hampainen
30.10.2021, 10.18
Kuuluukohan ruudulla näkyvät välähdykset halloveeniin vai onkohan tuo joku uusi pysyvä juttu joka kertoo jostakin? Ei heti häirinnyt mutta parin tunnin jälkeen muuttui vesikidutukseksi.

Juha Lehtinen
30.10.2021, 14.20
1.18.0 päivitys toi joukon ongelmia, muun muassa joitain grafiikka ongelmia ja monta muuta joten voi hyvinkin olla tuosta kyse. Zwiftin foorumilla on informoitu että ongelmia on tunnistettu ja seuraava 1.19 päivitys olisi tulossa... 2-viikon päästä. Itse olen siirtynyt bkoolin käyttäjäksi aina siihen asti kunnes Zwift saadaan "kursittua" kokoon.

virkpe
30.10.2021, 17.11
samoja välähdyksiä olen huomannut ja luulin että oli salamoinnista kyse. Tänään lopussa teki ettei 8% alamäessä kulkenut 300w tehoilla 23-24 km/h kovempaa, joten lopetin ajamisen siihen. Toki olin jo ehtinyt ajaa muutenkin riittävästi mutta en tiedä mistä tuo sitten johtui?

Millaisia välityksiä olette käyttäneet, kun tuntuu ettei jyrkimmissä mäissä saa pidettyä kadenssia riittävän korkealla? Menee väkisin vääntämiseksi ja asetus on 100% ja sitä en muuta.
Direto Xt-r on trainerina.

HXX1100H
30.10.2021, 17.22
Tulkitsin salamoinneiksi välähdysten jälkeisten "jyrähdysten " perusteella. Joka tapauksessa kestin niitä 50 km, sitten "paloi päreet".

Juha Lehtinen
30.10.2021, 17.32
Tulkitsin salamoinneiksi välähdysten jälkeisten "jyrähdysten " perusteella. Joka tapauksessa kestin niitä 50 km, sitten "paloi päreet".
Vilkaisin uudemman kerran Zwiftiä ja nyt laitoin äänenvoimakkuuden päälle ja joo, salaman välkettä näyttää olevan.

virkpe
30.10.2021, 17.46
ok, näköjään äänet on olleet pois päältä niin minulta on jyrähdykset jäänyt kuulematta

plr
30.10.2021, 18.18
Millaisia välityksiä olette käyttäneet, kun tuntuu ettei jyrkimmissä mäissä saa pidettyä kadenssia riittävän korkealla? Menee väkisin vääntämiseksi ja asetus on 100% ja sitä en muuta.

Oliko joku periaatteellinen syy miksi trainer difficultyä ei voi käyttää? Alle 100% antaa käyttäjälle pienemmät välitykset (suurempi kadenssi) ilman että ylämäet nousevat yhtään nopeammin eikä tarvitsee vaihtaa mäkipakkaa harjoitusvastukseen.

virkpe
30.10.2021, 20.33
En tiedä olenko oikeassa mutta lähinnä luonnollista vastusta haen. Ja olen nyt alusta saakka pitänyt tuon 100% niin en haluaisi muuttaa asetuksia sitten eri reiteille erikseen. Joissakin reiteissä välitykset on nyt ok, mutta kun alkaa olla pitempää +10% niin silloin alkaa loppua välitykset ja jerkku jaloista etenkin jos on kovempaa ajanut ennen nousua.
Ei tuo mäkipakan hommaaminen ole ongelma, mutta voi olla ettei vaihtajan liikevara ole riittävä sille.
Pitää vielä miettiä mikä olisi paras ratkaisu
Tosin Jos laittaisi maasturin kiinni niin silloin ei lopu välitykset, mutta pitäisi hommata Micro Spline vapaa ratas.

kerrottakoon kun tänään ajoin tarkoituksella todella matalilla sykkeillä, niin sen ansiosta jaksoi hyvin mennä pitempää "nousua" ja oli tunne että tätä pystyisi tahkoamaan vaikka kuinka pitkään.
Reitin mäki osuudella yks jenkki meni ohi ja myös jätätti mutta myöhemmin ilmeisesti jäi puhaltelemaan(watit nollilla) kun pääsin ohi. Eli ilmeisesti ajoi ylikovaa, ja tuntui että yritti pitää minuun etäisyyttä. Ei sillä että olisin kilpaillut :)
Vähän myöhemmin pakko oli keskeyttää ajaminen kun jostain syystä alamäissä vauhtia ei saanut 24km/h kovemmaksi eikä u-käännös onnistunut.

plr
30.10.2021, 21.39
Jos hakee luonnollista vastusta, niin silloinhan jos trainerissa on tasamaapakka, sen pitääkin tuntua siltä, että jyrkässä ylämäessä välitykset loppuvat.

Tuossa kerrotaan miten Zwiftin trainer difficulty vaikuttaa:
https://zwiftinsider.com/using-the-trainer-difficulty-setting-in-zwift/

Qps
30.10.2021, 21.44
Jos difficultyn haluaa pitää 100% niin toinen vaihtoehto on pudottaa painoa. Siis ihan virtuaalinen pudotus riittää tähän.

Juha Lehtinen
30.10.2021, 21.45
Oliko virkpe valinnut reitiksi Road to Sky?. Luin Zwiftin foorumilta että jos haluaa suunnistaa Alped'Zwiftille niin kannattaa valita Jungle Circuit reitiksi ja manuaalisesti suunnistaa Alpe d'zwiftille niin näin pystyy välttämään u-käännös bugin.

plr
30.10.2021, 21.56
Jos difficultyn haluaa pitää 100% niin toinen vaihtoehto on pudottaa painoa. Siis ihan virtuaalinen pudotus riittää tähän.

Tämä on ihan käytetty tapa myös. Toki sitten mäki myös nousee aika nopeammin, jos esim. 100-kiloinen ajaja laittaa asetuksiin kuskin painoksi alle 100 kg. Joissain Zwift-kisoissa tästä tulee seuraamuksia, kuten bannia.

Juha Lehtinen
30.10.2021, 22.06
Itse olen pitänyt trainer difficultyä nyt n.75% paikkeilla. Mielestäni ei suurtakaan väliä sillä jos sitä pudottaa 100% helpompaan suuntaan koska loppupeleissä w/kg suhde kuitenkin määrää etenemisnopeuden. 50% asetuksella tarvitaan sama tehomäärä kuin 100% asetuksella kun liikut paikasta a paikkaan b.

30 hampainen
30.10.2021, 22.53
w/kg vaikuttaa Zwiftissä kaikkeen, kiihtyvyyteenkin sillä on iso merkitys, ainakin näin oletan. Mutta sitä että ajaa tasakadenssilla tasaista ja samallla kadenssilla ja vaihteella mäkeen niin vauhti hidastuu ei tarvitse olettaa, kun sen näkee nopeusmittarista. todellisuudessahan näin ei käy vaan vauhti pysyy samana.

lis. Ominaisuus otti vähän pattiin kun kokeilin ajaa sinkulameiningillä kuten joskus ulkona mutta Zwiftissä tämä ei vauhdin puolesta onnistu.

Juha Lehtinen
30.10.2021, 23.09
Juurikin tuo asia kun vauhti hidastuu mäkeen saavuttaessa onkin suurin syy siihen miksi olen tiputtanut trainer difficultyä 100% alaspäin. Ainakaan omalla trainerillani inertia ei ole millään muotoa luonnollinen vaan vastus iskee raakana reisille. Ei 75% asetuskaan siitä luonnollista tee joka minulla on mutta inan helpommalta se tuntuu.

virkpe
31.10.2021, 00.23
Oliko virkpe valinnut reitiksi Road to Sky?. Luin Zwiftin foorumilta että jos haluaa suunnistaa Alped'Zwiftille niin kannattaa valita Jungle Circuit reitiksi ja manuaalisesti suunnistaa Alpe d'zwiftille niin näin pystyy välttämään u-käännös bugin.
Ajoin Watopian Volcano Flatia pari kierrosta ja sitten muutin reitin Epic com. Tarkoitus oli ajaa matalilla sykkeillä ja wateilla mutta alkoi tuo ”nousu” niin väkisin nousi lukemat. Yritin u-käännöstä mutta ei toiminut. Joten yritin pitää mahdollisimman rentoa tempoa kun olin pakotettu ajamaan ylös päin.
Tuohon vastuksen tuntumaan haluan pitää sellaisena kuin todellisuudessa on. Kun olen ajanut laskettelu rinnettä ylös niin nousu tuntui raa’alla(Stravaan mahdollisimman hyvä aika) samoin kun ajoin pari vuotta sitten Kanadassa Blue Mountain päälle maastopyörällä, sydän meinas tulla rinnasta ulos.

paaton
31.10.2021, 07.57
Ajoin Watopian Volcano Flatia pari kierrosta ja sitten muutin reitin Epic com. Tarkoitus oli ajaa matalilla sykkeillä ja wateilla mutta alkoi tuo ”nousu” niin väkisin nousi lukemat. Yritin u-käännöstä mutta ei toiminut. Joten yritin pitää mahdollisimman rentoa tempoa kun olin pakotettu ajamaan ylös päin.
Tuohon vastuksen tuntumaan haluan pitää sellaisena kuin todellisuudessa on. Kun olen ajanut laskettelu rinnettä ylös niin nousu tuntui raa’alla(Stravaan mahdollisimman hyvä aika) samoin kun ajoin pari vuotta sitten Kanadassa Blue Mountain päälle maastopyörällä, sydän meinas tulla rinnasta ulos.

Nousun haluaa pitää mahdollisimman normaalina, mutta välityksiä ei vaihdeta sellaisiksi millä noita jyrkkiä nousuja ajetaan. Eli jos haluaa toimia kuten normaalisti, niin askelmittari ranteeseen ja kävelemään fillarin rinnalle :)

Se zwift eroaa kuitenkin tuntumaltaan reaalimaailmasta älyttömästi, eli aika turha yrittää jääräpäisesti pitää slideria 100% säädössä. Tarkoitus on vaan saada mahdollisimman hyvä treeni, ja jos haluat esimerkiksi pk-treenin mäkeen, niin sen sliderin nyt vaan pitää olla matalammalla.

30 hampainen
31.10.2021, 08.01
Nyt näyttää siltä että olen päässyt "lopullisesti" eroon wattikatkoksista. Niitä nimittäin taas ilmeni ja otin ant-tikun irti ja kokeilin taas bluetooth yhteyttä. Ei toiminut ollenkaan, alamäki tuntui välillä ylämäeltä jne. On huonoa tuuria jos joku on ajanut tällaisella yhteydellä alusta asti ja luulee että ohjelma toimii oikein, pyörähän kumminkin radalla liikkuu. Lisäsin ant tikun kiireesti tietokoneeseen, tämä antaa kaksi yhteysmahdollisuutta lisää. ANT salamasymboli ja ANT trainersymboli. Laitoin nyt ensimmäistä kertaa täpät trainersymbooliin ja sen jälkeen ei ole tullut yhtään yhteyskatkosta ja ajoa on nelisen tuntia takana. Katkoksia tuli aiemmin noin 10 min väliin, tai jotain, useasti kuitenkin.

paaton
31.10.2021, 08.11
Niin siis nyt sinulla on trainerin watit, eikä tehomittari ole enää käytössä.

30 hampainen
31.10.2021, 08.20
^Jep, tehopoljin on laatikossa. Saris antaa alussa kaksi ant-yhteysvaihtoehtoa, kannattaa valita se josta tulee trainerin kuva yhteydenhakusivulle. Salamalla ryppyilee.

paaton
31.10.2021, 08.23
niin jos valitset sariksen salaman, niin traineri taitaa olla silloin pelkkä tehomittari? Eikös se näy siinä tehomittarin kohdallakin?

30 hampainen
31.10.2021, 08.32
Näin näkyy jos niin valitsee.

Paired Devices sivu, siis se joka tulee alussa, antaa tehomittarille kolme vaihtoehtoa. 1. Hammer (bluetooth) 2. Saris PWR. (ANT/salamasymboli) 3. Saris FE-C (ANT/trainerisymboli)

Kun valitsin vaihtoehdon 3, mitään yhteysongelmia ei sen jälkeen ole ollut.

lis. saman olen valinnut cadenseen ja controllableen
lis2. Assioma uno näytti tehot tuplana, pikkuisen hyvin liikkuu pyörä sillä. Viime keväänä näytti oikein.

JKO17
31.10.2021, 08.58
Tätä Zwift itsekin hakee tulevaisuudessa, ei niinkään lisää realistisuutta vaan hauskuutta ja mukaansatempaavuutta (sekä kehittymistä treenialustana, johon he aiemmin viitanneet)

“‘More real’ isn’t necessarily what we are aiming for,” reveals Chris Snook, Director of Public Relations at Zwift. “At Zwift, we are focused on making Zwift more fun and more immersive,” he continues. “The best training plan is the one you actually want to do, right?”

30 hampainen
31.10.2021, 09.13
^ Tämä on hyvä suuntaus. Eilen ajoin Mecha Maecherin, vai mikä se oli, peesissä niin kauan että sain koko rakettipuvun kasaan, meni tunti ja kolme varttia ja siihen viidentoista minuutin fiilistely päälle. Peukkuja tuli lähes 90. Kerran karkasi pyörä ja otin 50 metrin kaulan jolloin keltainen palkki alkoi rakentua alusta, ja olin juuri saamassa palkkia täyteen. Piti olla koko ajan hereillä jolloin aika kului huomaamatta.

JKO17
31.10.2021, 09.21
^ käyttäjäkokemuksesi kuulostaa huomattavasti hauskemmalta kuin parin tunnin tuijottelu autotallin harmaata seinää, vaikka en kyllä ymmärtänyt siitä sanaakaan :)

paaton
31.10.2021, 09.30
^ käyttäjäkokemuksesi kuulostaa huomattavasti hauskemmalta kuin parin tunnin tuijottelu autotallin harmaata seinää, vaikka en kyllä ymmärtänyt siitä sanaakaan :)

Sama :) Mutta tuo on juurikin se zwiftin idea. Saada erillaista porukkaa treenaamaan mahdollisimman hauskasti, koska tuolla ulkona nyt on vaan viikolla pimeää duunin jälkeen. Ihan sama millä sen motivaation saa. Vaikka sitten sillä avaruuspuvulla :)

30 hampainen
31.10.2021, 10.08
Rakettipuvun saa tuntiinkin mutta mulla meni siinä alussa vähän aikaa että oivalsin kupletin juonen. Tänään meinasin ajaa dinosauruspuvun, kävin tätä jo vähän kokeilemassa. Vaikka w/kg on varsin maltillinen, reitti kulkee kansallispuiston läpi jossa maasto on kumpuilevaa, kun alamäkeen lähtee keulassa veto päälle ja on hännillä joutuu nostamaan tehoja aikalailla ettei putoa liian kauaksi vetäjästä.

lis. Harmi että kuvien liittäminen tänne on vaikeaa, nappasin kuvankin rakettipuvusta ja on pikkuisen pähee :)

lis. Salamoiden välähdykset häiritsevät vähemmän kun laittaa huoneeseen kunnolla valoa.

ViP
31.10.2021, 12.17
Miten noi porukkalenkkien tehoarviot pitää paikkansa noin niinkuin yleensä? Menin kokeilumielessä johonkin b-kategorian 3w/kg lenkille ja ajo oli ehkä "vähän" suunniteltua reippaampaa. Päälle 300w piti pitää, että pysyi edes peesissä ja startissa sai venyttää ketjua ihan kunnolla. Ihan hauskaa, mutta treenin tarkoitus vähän unohtui :D

Juha Lehtinen
31.10.2021, 13.21
Miten noi porukkalenkkien tehoarviot pitää paikkansa noin niinkuin yleensä? Menin kokeilumielessä johonkin b-kategorian 3w/kg lenkille ja ajo oli ehkä "vähän" suunniteltua reippaampaa. Päälle 300w piti pitää, että pysyi edes peesissä ja startissa sai venyttää ketjua ihan kunnolla. Ihan hauskaa, mutta treenin tarkoitus vähän unohtui :D

Mielestäni aika hyvin pitää kutinsa jos pysyy samassa porukassa missä keltainen johtaja on. Toki niitä on aina jotka pyrkii porukkalenkilläkin heti paukusta karkuun muista. Jos on itselleni joku mieluinen reitti porukka lenkillä niin saatan ottaa osaa mutta muuten ajan omia ajoja kun en halua kenenkään sotkevan omaa treenisuunnitelmaani porukkalenkillä kun tulee ajettua muitten mukaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

hubba
31.10.2021, 13.36

Riippuu monesta asiasta, lenkin vetäjästä, porukan koosta, reitin mäkisyydestä ym. Kunhan pysyttelee porukan keskivaiheilla tai mielellään vähän edempänä niin 0.2w/kg marginaalilla yleensä pysyy mukana.

zoned
31.10.2021, 14.14
Juurikin kuten hubba totesi! Mielenkiintoista noilla ryhmälenkeillä seurata vetäjien taiteilua porukan pitämiseksi kasassa, välillä onnistuu hyvin välillä ei niin hyvin. Tänään meikäläisellä ohjelmassa perinteinen sunnuntai-iltapäivän 100km 3R Endurance Steady Ride (https://zwiftpower.com/events.php?zid=2372953) 2,5wkg ryhmässä. Yleensä tuossa on pysytty hyvin isona möykkynä ja wkg vastannut hyvin mainostettua, kun reittinä ollut tasainen Tempus Fugit. Tänään taas reittinä C-ryhmässä vaihteleva Magnificent 8 joten jännä nähdä miten nyt onnistuu.

Juha Lehtinen
31.10.2021, 14.20
^ Tämä on hyvä suuntaus. Eilen ajoin Mecha Maecherin, vai mikä se oli, peesissä niin kauan että sain koko rakettipuvun kasaan, meni tunti ja kolme varttia ja siihen viidentoista minuutin fiilistely päälle. Peukkuja tuli lähes 90. Kerran karkasi pyörä ja otin 50 metrin kaulan jolloin keltainen palkki alkoi rakentua alusta, ja olin juuri saamassa palkkia täyteen. Piti olla koko ajan hereillä jolloin aika kului huomaamatta.
Zwiftillä on näitä hauskuuttelu päiviä kuten pääsiainen ja nyt Halloween. Pääsiäisenä ajetaan valmiiksi joku noitapuku päällä tjsp ja Halloweenina ajellaan reittejä ristiin rastiin keräämällä erinäisiä vaatekappaleita esim. rakettipukuun ja nyt taisi saada myös lohikäärme puvun kasattua osista kun aikansa ajeli.

hubba
31.10.2021, 17.23
Tänään meikäläisellä ohjelmassa perinteinen sunnuntai-iltapäivän 100km 3R Endurance Steady Ride (https://zwiftpower.com/events.php?zid=2372953) 2,5wkg ryhmässä. Yleensä tuossa on pysytty hyvin isona möykkynä ja wkg vastannut hyvin mainostettua, kun reittinä ollut tasainen Tempus Fugit.

Ajelin itsekkin tuota vähän aikaa, taisi olla isoin ryhmä mitä olen nähnyt yli 500 ajajaa. Välillä meni nurmikolla kun ei mahtunut kaikki tielle.

30 hampainen
31.10.2021, 17.27
Darvin Dino ajettu, puku tuli valmiiksi ajassa 1.30:55. Viiminen pala tuotti vaikeuksia ja siitä tuli puoli tuntia ylimääräistä. Hyvä näin.

Cyclosaurus jää ajamatta koska keskiteho on 2.5w/kg, ei mahkuja.

zoned
31.10.2021, 19.43
Ajelin itsekkin tuota vähän aikaa, taisi olla isoin ryhmä mitä olen nähnyt yli 500 ajajaa. Välillä meni nurmikolla kun ei mahtunut kaikki tielle.

Tänäänkin matkaan lähti vähän yli 500 kuskia, kaikki ei tulleet maaliin saakka mutta selkeästi alkaa ryhmäkoot kasvaa sitä mukaa kun ulkoajaminen vähenee. Ajajien määrään nähden hyvin pysyi porukka kasassa vaikka reitillä tosiaan oli muutama pienehkö ylä- ja alamäki. Minulla keskiwatit 213w ja tasan se 2,5wkg mihin pyrittiinkin.

HeZaH
01.11.2021, 19.40
Mikähän idea tuossa on, että et voi aloittaa treeniohjelmaa silloin kuin haluat? "all plans start on the upcoming monday". Miinus tulee myös siitä, että Zwift ei tarjoa mahdollisuutta suorittaa harjoitteita omassa tahdissa. Viime talvena jäi muutamia harjoitteita tekemättä treeniohjelmista, kun ei ehtinyt suorittaa tietyn aikaikkunan sisällä.

Itseäni maastopyöräilijänä kiinnostaisi Dirt Destroyer. Onko jotain helpompaa tapaa siirtää kyseisen treeniohjelman harjoitteet vapaasti treenattaviksi?

zoned
02.11.2021, 22.13
No nyt, jos kiinnostaa päästä Lancen kanssa polkemaan niin huomenillalla siihen on mahdollisuus Wedu Wednesday-ajelulla (https://www.zwift.com/events/view/2380467). :eek:

30 hampainen
03.11.2021, 08.39
^Jos keventäisin virtuaalisesti 20 kg niin pysyisin helposti mukana, nyt joutuisi keskeyttämään puolen tunnin jälkeen. Ehkä ensi vuonna sitten.

30 hampainen
03.11.2021, 08.55
Tuli vaan mieleen että jos ajetaan maantiellä tasaisella kolmeakymppiä, niin eihän se niin voi olla että kahdeksankymmentäkiloisen ja satakiloisen Garmini näyttää samaa w/kg:tä, samalla teholla ne liikkuvat. tä? w/kg ero tulee näkyviin kiihdytyksissä ja ylämäessä.

.. niin että Zwift on sillälailla syrjivä ja mulkk*

paaton
03.11.2021, 09.03
Tuli vaan mieleen että jos ajetaan maantiellä tasaisella kolmeakymppiä, niin eihän se niin voi olla että kahdeksankymmentäkiloisen ja satakiloisen Garmini näyttää samaa w/kg:tä, samalla teholla ne liikkuvat. tä? w/kg ero tulee näkyviin kiihdytyksissä ja ylämäessä.

.. niin että Zwift on sillälailla syrjivä ja mulkk*

Ei pidä paikkaansa. Paino näkyy itseasiassa eniten ylämäissä ja kovaa ajettavalla tasamaalla. Paino nimittäin korreloi yllättävän suoraan ilmanvastukseen.

30 hampainen
03.11.2021, 09.15
^Ok, se on vaan sitten tyydyttävä osaansa. Eilen ajoin aika-ajon keskiteholla 220 jolla olin harjoituksen viimeinen. Toiseksi viimeisellä keskiteho oli 144w. Pätkä sisälsi ylämäkiä kylläkin.

paaton
03.11.2021, 09.37
Luulen, että oikeassa elämässä ero on jopa isompi. Hyvin harvoin ylipainon kanssa päästään matalaan asentoon.

Juha Lehtinen
03.11.2021, 11.02
Ei pidä paikkaansa. Paino näkyy itseasiassa eniten ylämäissä ja kovaa ajettavalla tasamaalla. Paino nimittäin korreloi yllättävän suoraan ilmanvastukseen.
Näin on. Zwift jopa demonstroi tuota ohjelmassaan avatarin koon kanssa. Mitä enemmän kokoa kuskilla niin sitä isompi avatar kun sillä on oikeasti merkitystä.

plr
03.11.2021, 13.23
Tämä onkin mielenkiintoinen asia. W/kg samalla nopeudella ei pitäisi noin yhtäkkiä ajatellen olla vakio tasamaalla eripainoisilla kuskeilla. Karkeasti ottaen kun kuskin massa kaksinkertaistuu, niin hänen poikkipinta-alansa 1,6-kertaistuu. Koska tarvittava teho on suoraan verrannollinen poikkipinta-alaan, niin painavamman kuskin pitäisi päästä samalla nopeudella pienemmällä W/kg arvolla. Tässä oletetaan, että suhteellinen ajoasento (ilmanvastuskerroin) pysyy samana, vierintävastusta ja voimansiirron häviöitä ei oteta huomioon, eikä pyörän osuutta myöskään. Koska kuitenkin ilmanvastus on erityisesti suuremmilla nopeuksilla dominoiva tekijä, voi suuntaa-antavasti näin olettaa.

Kaikki painavat ajajat eivät ole lihavia ja pääsevät hyvään aeroasentoon. 1,5 m pituinen 40 kg kuski on suhteessa yhtä hoikka kuin kaksimetrinen 95 kg kuski.

Zwiftissä on epäilemättä ajokokemuksen vuoksi päätetty toimia niin kuin toimitaan. Reaalimaailmassa tasamaalla 200 hengen porukan peesissä tarvitsisi aivan naurettavan pienen tehon peesissä pysymiseen. Siinä ei oikein olisi Zwift-maailmassa järkeä.

paaton
03.11.2021, 13.42
Joo, mutta pituus korreloi monasti myös painon kanssa. Ja pituus lisää myöskim vastusta.

Tuskin noita noin tarkkaan kannattaa laskeskella, koska asento vaikuttaa reaalimaailmassa eniten. Mutta noin karkeasti se paino tosiaan vaikuttaa paljon kun mennään kovaa.

zoned
03.11.2021, 20.19
^Jos keventäisin virtuaalisesti 20 kg niin pysyisin helposti mukana, nyt joutuisi keskeyttämään puolen tunnin jälkeen. Ehkä ensi vuonna sitten.

Ihan mielenkiinnosta osallistuin tuohon mutta ajelin kyllä paljon Lance-porukan perässä pk1-sykkeillä. Oli siellä 1500+ tyyppiä mukana, ja LA ilmeisesti juttelemassa Discordissa. Herra A meni n. 250w tehoilla 3wkg eli ei hirveästi ole tainnut tulla painoa lisää pro-ajoista, jos paino oli rehellisesti ilmoitettu. :D Sykettä ei näkynyt ollenkaan.

Qps
03.11.2021, 20.51
Noita asioita tutkineet on tullu siihen tulokseen että painon vaikutus nopeuteen hyväkuntoisilla kuskeilla tasaisella on luokkaa W/kg^0.3. Noin siis keskimäärin ilmanvastusta vastaan. Painovoimaa vastaan suhde on lineaarinen W/kg.
Zwift näyttää vähän liiottelevan painon vaikutusta tasaisella, vaikkei se ihan lineaarinen suhde taida olla sielläkään.

ViP
03.11.2021, 21.42
Ihan mielenkiinnosta osallistuin tuohon mutta ajelin kyllä paljon Lance-porukan perässä pk1-sykkeillä. Oli siellä 1500+ tyyppiä mukana, ja LA ilmeisesti juttelemassa Discordissa. Herra A meni n. 250w tehoilla 3wkg eli ei hirveästi ole tainnut tulla painoa lisää pro-ajoista, jos paino oli rehellisesti ilmoitettu. :D Sykettä ei näkynyt ollenkaan.

83kg? Ei tuossa nyt varmaan sen suurempaa vilunkia ole.

plr
03.11.2021, 22.31
Noita asioita tutkineet on tullu siihen tulokseen että painon vaikutus nopeuteen hyväkuntoisilla kuskeilla tasaisella on luokkaa W/kg^0.3. Noin siis keskimäärin ilmanvastusta vastaan.

Tuo on niin monitulkintaisesti sanottu, että en oikein saa siitä kiinni. kg^0.3 on melkein massan kuutiojuuri, jolla päästään käsiksi ajajan poikkipinta-alaan. Kiinnostaisi lukea asiasta lisää. Onko tiedossa linkkiä, josta voisi katsoa tarkemmin?

zoned
04.11.2021, 09.13
83kg? Ei tuossa nyt varmaan sen suurempaa vilunkia ole.

Joo, ei ollut tarkoitus semmoista epäilystä välittää. Syke olisi sinänsä ollut ihan mielenkiintoinen lisätieto. Toisaalta aika monellahan sitä ei Zwiftissa muutenkaan ole näkyvissä.

Juha Lehtinen
04.11.2021, 09.25
Kilpailutapahtumat taitaa olla ainoat Zwiftissä jossa pitää olla sykevyö käytössä, kaiketi?.

30 hampainen
04.11.2021, 13.25
Porukan vetäjillä taitaa olla trainer difficult asennossa min? Luultavasti muuten ei niin tasatehoinen ajo onnistu... Mulla on asetus keskivaiheilla jolla saa napsutella vaihteita jo kiitettävästi.

Qps
04.11.2021, 14.39
Tuo on niin monitulkintaisesti sanottu, että en oikein saa siitä kiinni. kg^0.3 on melkein massan kuutiojuuri, jolla päästään käsiksi ajajan poikkipinta-alaan. Kiinnostaisi lukea asiasta lisää. Onko tiedossa linkkiä, josta voisi katsoa tarkemmin?
Kuutiojuuri joo. En muista tarkkaa exponenttia, mutta kolmannesta lähellä se oli. Ei oli linkkiä tallessa.
Siinä olis spekuloitu myös samaa että painolla sinänsä ei ole merkitystä muutenkun aerodynamiikan kautta kun painavammat tuppaa olemaan isompia. Yksilötasolla siis painosta ei suoraan voi vedellä juuri johtopäätöksiä kun ajoasennolla on niin määräävä merkitys. Ehkä sitten kun kaikki on hyviä kuskeja ja asennot kunnossa niin painosta voi jotain arvailla.
Ammattilasten osalta painavemmat näyttää olevan nopeempia tasasella ja kevyemmät mäissä. Mun ymmärtääkseni mäkimiehillä on paremmat w/kg luvut kun klassikkokuskeilla.
Niinkuin totesin kyllä tuo näyttää zwiftissäkin tuohon suuntaan menevän. Suhteet voi olla vähän eri vaan. Mitenköhän Ganna pärjäis zwiftissä?

30 hampainen
06.11.2021, 09.21
Porukan vetäjillä taitaa olla trainer difficult asennossa min? Luultavasti muuten ei niin tasatehoinen ajo onnistu... Mulla on asetus keskivaiheilla jolla saa napsutella vaihteita jo kiitettävästi.

Vaihteiden vaihtamistarpeeseen vaikuttaa tietysti maasto, C-Cadensen peesissä ei tarvitse vaihteita vaihtaa kai ollenkaan jos niin haluaa. Minulla tämän perässä tulee vaan hiki, 250 w pitää olla koko ajan lasissa ja syke nousee 170 pintaan, anaerobinen kynnyssyke on Garminin mukaan 166.

lis. 14 päivä tulee Sarikselle vuosi ikää, silloin en pysynyt mitenkään D-dieselin peesissä (1,5w/kg) nyt jos saa tasasen lähdön liittymiseen pyystyy ajamaan pitkän pätkän pk:lla. Vaikka kesällä oli harrastus katkolla niin on sillein hyvin pullat uunissa.
Jos haluaa nousta esim B-hen ei saa olla mitään muuta harrastusta, siis joka ei liity liikuntaan kilpailemassa ajasta. Tänne en kyllä edes tähtää vaan C-hen ja siellä pysymiseen.

Juha Lehtinen
06.11.2021, 11.18
Satunnaisesti tulee Zwiftissä porukkalenkeillä ajettua vaihtelun vuoksi mutta muuten mieluiten yksin ajoa jotain suunnitelmaa toteuttaen. Zwiftissä olen muutaman kerran pace partner porukoissa ajanut mutta en oikein ole innostunut niistä, liian monotonista meikäläiselle, mieluiten teen vetoja omassa soolo treenissä. Liian helposti tulee porukoissa ajeltua korkean aerobisen alueella ja matala aerobinen ja anaerobinen jää vähemmälle huomiolle, sen takia mieluiten omaa treeniä ilman että provosoituu muut pääsee vaikuttamaan omaan treeniin.

30 hampainen
06.11.2021, 11.38
Kun en mitään harjoittelusta ymmärrä niin olen ottanut avuksi Garminin kuormitus kohdat, eli ne kolme palkkia. Nyt on anaerobinen vähän matalalla eli tartteekin tänään lasketella taas urku auki. Olen malttanut nykyään ajella myös matalasykkeisiä, esim. halloveenin dinopukuharjoitus oli mainio siksi että se pakotti ajamaan hitaasti. Nämä ikävä kyllä poistuivat.

Juha Lehtinen
06.11.2021, 11.42
Kun en mitään harjoittelusta ymmärrä niin olen ottanut avuksi Garminin kuormitus kohdat, eli ne kolme palkkia. Nyt on anaerobinen vähän matalalla eli tartteekin tänään lasketella taas urku auki. Olen malttanut nykyään ajella myös matalasykkeisiä.
Samat kuormitukset on minullakin käytössä. Pitkään oli matala aerobinen optialueen ulkopuolella. Nyt on matala aerobinen ja anerobinen optimialueen puolessa välissä kun taas korkea aerobinen on lipsahtanut optimaalisen alueen ulkopuolelle. Tuota aluetta yritän nyt ajaa alaspäin.

zoned
06.11.2021, 15.24
Vaihteiden vaihtamistarpeeseen vaikuttaa tietysti maasto, C-Cadensen peesissä ei tarvitse vaihteita vaihtaa kai ollenkaan jos niin haluaa. Minulla tämän perässä tulee vaan hiki, 250 w pitää olla koko ajan lasissa ja syke nousee 170 pintaan, anaerobinen kynnyssyke on Garminin mukaan 166.

lis. 14 päivä tulee Sarikselle vuosi ikää, silloin en pysynyt mitenkään D-dieselin peesissä (1,5w/kg) nyt jos saa tasasen lähdön liittymiseen pyystyy ajamaan pitkän pätkän pk:lla. Vaikka kesällä oli harrastus katkolla niin on sillein hyvin pullat uunissa.
Jos haluaa nousta esim B-hen ei saa olla mitään muuta harrastusta, siis joka ei liity liikuntaan kilpailemassa ajasta. Tänne en kyllä edes tähtää vaan C-hen ja siellä pysymiseen.

Hienosti tullut kehitystä, hatunnosto siitä! Samalla tavalla siinä Cara Cadencen kyydissäkin pikkuhiljaa alkaa pysyä. :)

30 hampainen
06.11.2021, 21.30
^ Kiitos kannustuksesta. Painon tiputtamisen kautta voi onnistua. Viime talvena ylitin tehotavoitteen, mutta painotavoitteen kanssa epäonnistuin, se olikin epärealistinen.(-18kg) Nyt 90kg on paljon lähempänä ja jos saa pienen parannuksen viime kevään ftp:hen niin sitten pitäisi vauhdin riittää.

KJM
07.11.2021, 09.03
Mitä pitää tehdä, jotta käyttämäni Garmin Edge 510 ja Zwift toimisivat yhteen, nyt muuten kaikki arvot samoja paitsi ajettu matka ja nopeus ? Heitto on useita km / km/h ja aina niin
että Garmin Edge 510:n matkamittarissa km puuttuu, samoin nopeusarvot ovat alakanttiin verrattuna Zwiftissä oleviin. Tehot, sykkeet, kadenssit ym. ovat lähes aina täsmälleen samat.
Onko tehtävä jokin kalibrointi trainerin ja Garmin Edge 510:n välillä ?

30 hampainen
07.11.2021, 09.19
^ Kaikki on kuten kuuluukin. Matka ja nopeus on aina eri Garminin ja Zwiftin kesken. Garminilla ei ole mitään tietoa siitä missä ohjelmassa ajetaan.

KJM
07.11.2021, 10.01
^ Kaikki on kuten kuuluukin. Matka ja nopeus on aina eri Garminin ja Zwiftin kesken. Garminilla ei ole mitään tietoa siitä missä ohjelmassa ajetaan."

Edellisen trainerini, Tacx Genius Smart, kanssa kyllä sama Garminin laite 510 pelasi ihan hyvin yhteen, tosin käyttämäni ohjelmat olivat aina Taxcin omia. En Zwiftiä tuolloin käyttänyt lainkaan.
Täytyy testata jotakin Tacxin reittiä ja vertailla onko erot kuten Zwiftin kanssa. Traineri on nyt Tacx Flux2 Smart.

30 hampainen
07.11.2021, 10.36
^Voi olla sattumaa että oli samat? Sisäkäytössä matkaa ja nopeutta ei kannata pitää Garminin näytöllä ollenkaan kun ajaa Zwiftissä, mun mielestä.

Juha Lehtinen
07.11.2021, 10.40
Zwift alamäet vaikuttaa siihen että eroja tulee matkassa ja nopeudessa, Garmin kun ei tiedä noista mitään, Garmin kun laskee vaan laskennallisen kiekon ympärysmitan mukaan joka on trainerille asetettu Garminissa. Peesissä ajaminen vaikuttaa myös nopeuseroihin samalla tapaa kuin alamäessä tuleva ero. Bkoolissa olen huomannut että erot olisivat maltillisempia mutta eroja siinäkin tulee, Zwiftissä laskentakaavat taitaa jonkin verran liioitella ulkona ajamiseen verrattuna. Itselläni matkat ja nopeudet eivät ole treeneissä tärkeitä vaan treenaamiseen käytetty aika ja se miten tehoalueita käytän treenaamisessa.

JKO17
07.11.2021, 10.54
Tuohon pari viestiä aiempaan painon vaikutuksesta ilmanvastukseen on ohessa Gogganin blogi vuodelta 2011. Arvoitu pituuden ja painon vaikutus Cda:han. Asento TT

Tuossa on muutama kaava, joista yksi on

frontal area m2= 0,0293 x pituus metreinä x massa kiloina ^0,425+0,0604

tuon lopputulos kerrotaan Cd:llä 0,666-0,7 ( joka ei ainakaan ilmeisesti ole painoriippuvainen),niin saadaan arvio Cda:sta.

http://www.trainingandracingwithapowermeter.com/2011/04/estimation-of-cda-from-anthropometric.html

lisätään, että jos oikein tuota tulkitsen niin 10 kg olisi noin 0,01 cda:ssa 80-90 kiloisella kaverilla
Jotain samansuuntaista kreuzotterin laskurikin antaa

KJM
07.11.2021, 11.47
Ok, en muuten tästä välittäisi enkä garminia tuijota ajaessa, mutta vähän se "ärsyttää", kun sitten siirtää garmin expressiin tiedot, niin joutuu siellä editoimaan lähinnä kilometrit kohdilleen.
No, pieniä ovat ongelmat, muuten tykkään uudesta trainerista ja zwiftissä ajosta.

Juha Lehtinen
07.11.2021, 12.09
Ok, en muuten tästä välittäisi enkä garminia tuijota ajaessa, mutta vähän se "ärsyttää", kun sitten siirtää garmin expressiin tiedot, niin joutuu siellä editoimaan lähinnä kilometrit kohdilleen.
No, pieniä ovat ongelmat, muuten tykkään uudesta trainerista ja zwiftissä ajosta.
Itse olen tehnyt sisätreenissä sellaisen tasajaon että Zwiftin ajot tallentuu Stravaan mutta ei Garminin Connectiin ja Garmin Edgen tiedot Garminin Connectiin. Itse en Garminin sisäkilometrejä korjaa koska minulle ne on toissijaiset. Aikoinaan itsekin harmittelin noita eroavaisuuksia mutta pian hyväksyin ja sisäistin sen että sisätreenin voi eritellä ulkona ajamisesta ilman että tietyt eroavaisuudet häiritsee.

Dieselman
07.11.2021, 18.54
Mikä tuon Garmin Edgen funktio on trainerin kanssa? Itsellä Zwiftistä menee tiedot suoraan Stravaan ja Garmin Connectiin.

paaton
07.11.2021, 19.32
Mikä tuon Garmin Edgen funktio on trainerin kanssa? Itsellä Zwiftistä menee tiedot suoraan Stravaan ja Garmin Connectiin.

Ilman edgeä ei saa garminin kuormituksia mukaan. Mutta tuota nopeuden/matkan tsekkailua garminin kautta en kyllä tajua itsekkään.

Nikkke
07.11.2021, 19.35

Itsellä ainakin se että jos ajan vaikka kaksi tunnin kestävää pk-lenkki grouprideä niin tulee connectiin vain yksi treeni. Tai jos esim ennen jotain kovempaa kisaa lämmittelee niin se menee sen kisan kanssa samaan treeniin.

duris
07.11.2021, 19.40
Ilman edgeä ei saa garminin kuormituksia mukaan. Mutta tuota nopeuden/matkan tsekkailua garminin kautta en kyllä tajua itsekkään.Eikös tuo tullut joskus kesällä päivityksen yhteydessä. Eli Zwift ajot päivittyy nykyään myös Garminin palautumisaikoihin yms. kunhan Edgen synkkaa Zwift ajon jälkeen.

paaton
07.11.2021, 19.58
Eikös tuo tullut joskus kesällä päivityksen yhteydessä. Eli Zwift ajot päivittyy nykyään myös Garminin palautumisaikoihin yms. kunhan Edgen synkkaa Zwift ajon jälkeen.

Oho, no sittenhän ei ole mitään tarvetta käyttää enää edgeä.

Juha Lehtinen
07.11.2021, 20.02
Itse ajattelin että Zwift synkronoi ennemminkin Connectin kuin Edgen kanssa, mutta ei kai sitten. Edge on muutenkin erilainen kuin joskus, siihen ei jää edes suorituksia muistiin vaan menee suoraan Connectiin. Aikoinaan ei Zwiftistisä tullut Connectiin TSS eikä IF dataa myöskään jos sitä kaipasi, mitenköhän nykyään.

paaton
07.11.2021, 20.32
No joo, käytän kyllä edgeä muuhunkin tarkoitukseen. Eli ihan normaalina ajotietokoneena. Vetoja tehdessä lap nappia niinkuin ulkonakin.

Zwfitiin ei ole tainnut vieläkään tulla lap toimintoa? Tuossa olisi kyllä kehityksen paikka. Saisivat tehdä zwfitiä varten oman tyhmän "ajotietokoneen", joka ohjaisi myös näytön asetuksia.

Juha Lehtinen
07.11.2021, 21.21
Omavalintaiset tietokentät Zwiftiin olisi ihan tervetullut vaihtoehto joista yksi vaikkapa tuo kierroslaskuri. Yhden kerran testailin Zwiftiä niin että otin näytöltä tietokentät pois, edes lähestyvät risteysilmoitukset pysyivät poissa. Companion app toimi fillarin tietokoneena.

paaton
07.11.2021, 21.50
No joo, totta. Ihan hyvin sitä appsia voisi kehittää enemmän ajotietokoneen suuntaan. Ei se erillistä laitetta tarvitse.

Qps
07.11.2021, 23.26
Lap power tai edes minkään keskitehon puute on kyllä erkoisen alkeellista. Ehkä ihmiset ajelee niitä workoutteja sitten vaan jos noista on kiinnostunut.
Ite oon joskus pitänyt garminia päällä ton takia mutta kyllä se vähän ylilyönniltä tuntuu. Tarttukoon watti reiteen tai olkoon tarttumatta vähemmillä statseilla.

30 hampainen
08.11.2021, 08.18
Ihan mielenkiinnosta, mitä lap toiminnolla tarkkaillaan ja saako sen garminissa tietoruutuun josta se sitten laitetaan (vetojen) ajaksi päälle? Voisi kokeilla.

hubba
08.11.2021, 08.25
Zwiftiin rinnalle voi asentaa Zwift activity monitor ohjelman millä saa lisä statistiikkaa näytölle. Asetuksista saa muutettua mitä haluaa näyttää. Näyttäisi löytyvän lap toimintokin. En ole vähään aikaan käyttänyt oli vielä aika kehitysvaiheessa kun kokeilin.

jone1
08.11.2021, 09.16
Ihan mielenkiinnosta, mitä lap toiminnolla tarkkaillaan ja saako sen garminissa tietoruutuun josta se sitten laitetaan (vetojen) ajaksi päälle? Voisi kokeilla.
Jos teet vetoharjoituksia esim. 5min. vetoja niin painat lap nappia niin tietokenttä näyttää kierroksen keskitehon. Kun olet ajanut 5min. niin painat toisen kerran lap nappia niin palautusjakso alkaa etc.
Eli kierroksen keskitehon saa garminin tietokentäksi.

30 hampainen
08.11.2021, 09.27
^Kiitoksia vastauksesta. Elikkä lap=kierroksen teho? Lap:pia en valikosta löydä.

Antaakin hymiön kun laittaa : P yhteen

lis. Näinhän se ei voikkaan toimia kun siirryttäisiin takaisin valikkoon....

Qps
08.11.2021, 09.27
Toihan vaikuttais ihan hyvältä jos olis mäkille. Tietty vielä parempi olis jos lapit sais alotettua suoraan companionista.
30 hampainen: Ajelen yleensä intervalleja niin että intervallin alussa painetaan lap ja sitten garminen ruudussa näkyy kierroksen keskiteho ja tämän hetken teho.
Luulen että suurin osa intervallin ajajista menee noita valmiita harjotuksia niin ei tarvi itse säädellä.
Itseä vaan ahistaa aina ajon alussa valita harjotus ja sitoutua seuraamaan just sitä. Henkisesti helpompi vaan alkaa ajamaan ja päättää sitten vasta minkälaisia intervalleja tänään on tulossa jos mitään.
Tuota lap poweria tuohon ei nyt suoranaisesti tarvita, mutta ulkoajossa on tottunut että se näkyy ruudussa.

KJM
08.11.2021, 16.52
Nyt sain Zwiftistä suoraan Garmin Connectiin kaiken datan, Watopian reittikin jopa.

KJM
08.11.2021, 17.06
ja samoin Stravaan suoraan Zwiftistä, edge voi jäädä jatkossa kaappiin.

Tmh
08.11.2021, 17.20
Itse ajattelin että Zwift synkronoi ennemminkin Connectin kuin Edgen kanssa, mutta ei kai sitten. Edge on muutenkin erilainen kuin joskus, siihen ei jää edes suorituksia muistiin vaan menee suoraan Connectiin. Aikoinaan ei Zwiftistisä tullut Connectiin TSS eikä IF dataa myöskään jos sitä kaipasi, mitenköhän nykyään.

Ei näyttäisi tulevan TSS, IF. Samoin ei tule Training Effect.

Harjoittelun tilaan tulee harjoituksen kuormitus sekä 7 päivän kuormitus. Ja palautusaika. Kuormituksen kohdistus ei näyttäisi päivittyvän kuitenkaan.

Juha Lehtinen
08.11.2021, 17.33

Harjoittelun tilaan tulee harjoituksen kuormitus sekä 7 päivän kuormitus. Ja palautusaika. Kuormituksen kohdistus ei näyttäisi päivittyvän kuitenkaan.
Eli mitään muutosta ei ole tuossa tapahtunut. Pitääpi jatkaa Edgen käyttöä.

Tmh
08.11.2021, 18.13
Uutena Zwift (ja traineri) käyttänä mietin myös miten saisin tiedot parhaiten Garmin Connectiin. Traineri Zwiftiin ja Garminiin pelkät anturit ja tallennus molemmilla? Ja poistaa tuo Zwift --> Connect sync?

paaton
08.11.2021, 18.18
Uutena Zwift (ja traineri) käyttänä mietin myös miten saisin tiedot parhaiten Garmin Connectiin. Traineri Zwiftiin ja Garminiin pelkät anturit ja tallennus molemmilla? Ja poistaa tuo Zwift --> Connect sync?

Mulla on just noin. Jos on tehpolkimet kiinni, niin ne edgeen ja traineri zwiftiin, jos ei, niin sitten trainerin teho myös edgeen.

Se ongelmahan tuosta tulee, että stravaan ja trainingpeaksiin tulee tuplat, mutta olen kyllä jaksanut nuo vielä poistella.

Qps
08.11.2021, 22.50
Mä kans ennen laitoin molempiin ja poistin sitten toisen stravasta. Nykyään tuon poiston voisi automatisoida activityfixillä. Mun oma fix oli vaan jättää garmin pois niin on yks ladattava vähemmän.

Kollinjoki
09.11.2021, 08.46

Ja hieman keveämmistä ominaisuuksista jos puhutaan, niin tehominuutteja ei Zwift-ajeluista kerry jos noita minuutteja tykkää seurata. Ja jos motivoituu Connectin pyöräilyhaasteista, niin Zwiftillä tallennettu treeni ei kerrytä haasteiden kilsoja.

imartika
09.11.2021, 14.17
Ja hieman keveämmistä ominaisuuksista jos puhutaan, niin tehominuutteja ei Zwift-ajeluista kerry jos noita minuutteja tykkää seurata. Ja jos motivoituu Connectin pyöräilyhaasteista, niin Zwiftillä tallennettu treeni ei kerrytä haasteiden kilsoja.
Itsellä jäi Connect ihan väliinputoajan asemaan kun Zwift tuli kuvioihin. Nykyisin kaikki tapahtumat latautuvat (pyöräilyt, hiihdot, hölkät jne.) latautuvat Stravaan ja niitä tietoja mankeloidaan sitten Intervals.icu-palvelussa. Oikeastaan ainut mitä on joskus halunnut saada näkyville polkimien tehon jakautuminen oikea/vasen. Sekin käsittääkseni pitäisi löytyä Intervals.icu:sta mutta jäänyt kaivelu vielä kesken.

Juha Lehtinen
09.11.2021, 15.53
Itsellä jäi Connect ihan väliinputoajan asemaan kun Zwift tuli kuvioihin. Nykyisin kaikki tapahtumat latautuvat (pyöräilyt, hiihdot, hölkät jne.) latautuvat Stravaan ja niitä tietoja mankeloidaan sitten Intervals.icu-palvelussa. Oikeastaan ainut mitä on joskus halunnut saada näkyville polkimien tehon jakautuminen oikea/vasen. Sekin käsittääkseni pitäisi löytyä Intervals.icu:sta mutta jäänyt kaivelu vielä kesken.
Jos tehojakauma tieto on saatavilla niin intervals.icuun sen saa näin. Activities ja alhaalta fields josta voi valita L/B balance kentän näkyviin. Stravan kautta ei ilmeisestikään tuota tietoa saa kun se ei Stravassakaan näy. Connectiin saa Intervals.icun yhdistettyä tai ainakin pitäisi.

Qps
09.11.2021, 22.33
Zwift ei tuota l/r tietoa lue joten se ei sitä kautta mihkään kulkeennu. Strava sitä ei siis poista välistä.

imartika
09.11.2021, 22.40
Zwift ei tuota l/r tietoa lue joten se ei sitä kautta mihkään kulkeennu. Strava sitä ei siis poista välistä.
Olin hieman epätarkka ylempänä, en tuota l/r tietoa ole nähnyt sitä muutenkaan ”oikeista” ajoista. Pitää kaivella vaan tarkemmin.

paaton
10.11.2021, 18.51
On kyllä harmi, kun zwiftissä ei taida vieläkään olla routeplaneria, jolla voisi suunnitella reitin meetuppeihin... Minusta aika iso puute.

Näyttää muutkin huomanneen saman tarpeen.

https://forums.zwift.com/t/create-own-custom-route-and-follow-them/13669

kuokka
12.11.2021, 13.57
Itseä vaan ahistaa aina ajon alussa valita harjotus ja sitoutua seuraamaan just sitä. Henkisesti helpompi vaan alkaa ajamaan ja päättää sitten vasta minkälaisia intervalleja tänään on tulossa jos mitään.
Tuota lap poweria tuohon ei nyt suoranaisesti tarvita, mutta ulkoajossa on tottunut että se näkyy ruudussa.
Eikös ajossakin voi painaa E ja valita harjoituksen vaikka sen oman tunnustelujakson jälkeen?

Tmh
13.11.2021, 17.18
Mulla on just noin. Jos on tehpolkimet kiinni, niin ne edgeen ja traineri zwiftiin, jos ei, niin sitten trainerin teho myös edgeen.

Se ongelmahan tuosta tulee, että stravaan ja trainingpeaksiin tulee tuplat, mutta olen kyllä jaksanut nuo vielä poistella.

Eipä ole nyt muita palveluja käytössä kuin Garmin Connect.

Laitoin nyt sekä Zwiftiin että Garminiin trainerin "älynä" kiinni. Garmin ottaa lisäksi tehon kammesta niin voi samalla suorittaa vertailuja. Zwiftistä sync pois Garmin Connectiiin.

Garminissa "vapaa-ajo" päällä niin ei sekaannu Zwiftiin. Toisaalta voi sitten halutessa napsasta Zwiftistä ohjauksen pois ja laittaa Garmin ohjaamaan omia intervalleja ja ajella niitä katsellen vaikka Zwiftin maisemia.

Aarde
16.11.2021, 14.29
Olikos joku work-around, jolla Zwift -harjoitukset saa Suunto Appiin ja/tai SportsTrackeriin? Stravan kautta?

30 hampainen
16.11.2021, 19.00
Olisko suositusta mikä on hyvä/paras anaerobinen harjoitus listalta? Garminin yläpalkki ei ota oikeen kasvaakseen mutta keskipalkki kyllä.

hubba
16.11.2021, 19.53
Whatsonzwift sivulta voi listata harjoituksia tehoalueen mukaan, tässä esimerkiksi Z6 (anaerobic capacity) treenejä (https://whatsonzwift.com/search?sport=all&d=all&sp=all&l=all&z=z6&k=&s=new&o%5Bzw%5D=1&o%5Bzf%5D=1&o%5Bc%5D=1&dmin=&dmax=&frmin=&frmax=&z1min=&z1max=&z2min=&z2max=&z3min=&z3max=&z4min=&z4max=&z5min=&z5max=&z6min=&z6max=&spmin=&spmax=&lmin=&lmax=&rfrmin=&rfrmax=&rz1min=&rz1max=&rz2min=&rz2max=&rz3min=&rz3max=&rz4min=&rz4max=&rz5min=&rz5max=&rz6min=&rz6max=).
Tuon kehittyneen haun kautta voi myös rajata mm. minkä verran työtä haluaa tehdä intervalleissa yhteensä.

30 hampainen
16.11.2021, 20.32
^ Kiitos! Tuolta on helppo etsiä oikea harjoitus.

hubba
17.11.2021, 09.19
Muista myös tarkistaa löytyykö harjoitus valmiiksi Zwiftin treeneistä. Jos siinä lukee Available on zwift sijasta Download workout se pitää ensin ladata ja siirtää zwiftin workouts kansioon. Ohjeet löytyy siitä latauslinkin alta.

30 hampainen
17.11.2021, 15.06
^ Jeps, tuon oivalsin ja siinä on kätevästi filtteri millä saa näkyviin vain ne harjoitukset jotka löytyvät Zwiftistä.

30 hampainen
18.11.2021, 15.37
Kokeilin myös tehdä oman harjoituksen, tai hain tietoa siitä onko valmis z6 palkki tarkoitettu omalle FTP:lle. Kun erinomaisesti onnistunut ramp testi antoi FTP:ksi 249, z6 palkki on 311W/5min. Harjoitukseen laitoin alkuun pari minuuttia tyhjänpyöritystä, 5 min 310w(pyöristää) + pari minuuttia tyhjänpyöritystä.

Ensin ajoin 20 min lämmittelyä ja sitten laitoin oman ohjelman. Jaksoin ajaa 310w teholla 3 min. Pienen huilin jälkeen loput 2min. "Hapettomassa" tilassa ajaminen on niin kova rääkki että ajattelin että anaerobiset on tällä erää tässä mutta vähän aikaa ajeltuani tein taas saman harjoituksen. Tarkoitus oli vetää yli 3min ekalla jonka unohdin ja taas lopetin kolmessa minuutissa ja lopetin myös harjoituksen siihen.

Pitääpä silloin tällöin tehdä sama harjoitus ja pyrkiä ajamaan 5min täyteen.

plr
18.11.2021, 16.37
5 min 125% FTP tuntuu noin ajatuksena aivan hirveältä. Se voisi juuri ja juuri onnistua hyvänä päivänä.

ViP
18.11.2021, 17.07
Joo ei puhettakaan, että menisi 5 minuuttia putkeen 125% ftp:llä normaalissa harjoituksessa :D Ehkä keventelyllä jossain kisatilanteessa. Toi 5 minuutin palkki tulee Zwiftissä automaationa, riippumatta tehosta. Eli se kesto ei ole siis mikään suositus kyseiselle teholle.

sf12
18.11.2021, 17.44
Mahtaako FTP olla ihan oikein jos yksi 5min veto ei mene 125%?

30 hampainen
18.11.2021, 18.21
^ Voi olla yläkanttiin, mutta ramp testi meni sääntöjen mukaan. 85-95 saa olla kadenssi ja mulla oli 90-95. 340w rappusta pääsin vähän matkaa, olisko ollut jopa puoleen väliin. Tässä testissä tein myös vuoden syke-ennätyksen eli senkin osalta meni hyvin.
Pitääpä jossain vaiheessa kokeilla taas pitkää testiä että mitä se sanoo.

hubba
18.11.2021, 18.26
Mahtaako FTP olla ihan oikein jos yksi 5min veto ei mene 125%?

5x4min @ 120% on jo sen verran kova treeni että veikkaan 5min @ 125% olevan useimmille aika mahdoton tehtävä oikein asetetulla FTP:llä. Olisi ainakin itselle.

sf12
18.11.2021, 19.16
5x4min @ 120% on jo sen verran kova treeni että veikkaan 5min @ 125% olevan useimmille aika mahdoton tehtävä oikein asetetulla FTP:llä. Olisi ainakin itselle.

5X4min 120% on itselle kova treeni, mutta 1X5min menee 130%

ccg
19.11.2021, 13.42

Eilisessä 31min Zwift-kisassa meni näemmä ensin 5min 115%, puolivälin mäissä 4min 122% ja maaliintulossa 4min 111%. Erittäin kova treeni sikäli että väleissä mentiin yli 90% tasolla ja huiliaika jäi muutamiin sekunteihin :)
Hektisyydestään huolimatta itse koen noi kisat kutkuttavina ja usein valitsen etukäteen päävastustajat joilta pyrin voittamaan ZP ranking-pisteitä. Eilenkin kalkkiviivoilla sain muutaman arvokkaan päänahan vaikka syke nousikin aivan maksimiin..
Noi kisat onkin mun ainoat intervallitreenit ja tehot ja kisatulokset ovat hilautuneet pikku hiljaa ylös.

JKO17
19.11.2021, 15.43
30 hampainen

Jos ja kun olet ajanut tuon Zwiftin ramp-testin viimeisen minuutin n.330 W tehoilla, niin 5 minuutin tehot 311 W (eli 94 % tuosta viimeisestä ramp-testin minuutista ) on käsittääkseni liikaa. 295-300 watin tienoilla ehkä todennäköisempi eli 89-91 % siitä viimeisestä minuutista.

kp63
19.11.2021, 17.05
Toi on aika helppo arvioida. 3x(310-249)/5 + 249 = 285 W tulee 5min. Eli ihan anakapasiteetin kautta.

JKO17
19.11.2021, 17.12
Mistä tuo 310 tulee tuohon laskukaavaan.

kp63
19.11.2021, 17.51
Oli ajanut 3min 310W eli anaillut 61W/min total 183W minuutiksi. Jo kokeilisi minuutin maksimia se olis aika lähellä 249+183= 432W. Voipi kokeilla ja kertoa. Yleensähän nää kerrotaan Jouleina, mutta näinkin voi mennä. Toisaalta 5 min on monella 1.15xftp eli 1.15x249=282W eli siellä hujakoilla.

JKO17
19.11.2021, 18.50
Ok. Hyvä tietää. Tuo oma n. 90 % on muistikuva jostain tilastosta, joka olisi tuotu esille silloin kun trainerroad ja zwift alkoivat käyttää tuota ramp-testiä.
Liittyi siihen että "zwift ja trainerroad ramp-ftp" olisi ehkä parempi laskea 0,72:lla, ja nostaa sitä jos treenit liian helppoja.

30 hampainen
19.11.2021, 19.21
Jo kokeilisi minuutin maksimia se olis aika lähellä 249+183= 432W. Voipi kokeilla ja kertoa

Nyt on kokeiltu. Tein Zwiftiin oman ohjelman, ensin 2min 30sek 125w. Sitten punainen Z6 palkki tehot 430w 2min. Lopuksi 2min kevyttä.

Ensin ajoin 20 min lämmittelyä ja sitten klikkasin testin. Ensimmäisellä yrityksellä 430w pysyi 1min 14 sek ja toisella 1min 6 sek.

Zwift ilmoitti 1min maksimitehoksi 430w. Kaikkien aikojen paras on 431w.

Nämä testit oli helppoja tehdä koska voimat loppuvat kuin seinään, 310 watilla taistelin hapensaannin kanssa.

30 hampainen
20.11.2021, 10.14
Nyt on Garminin kuormituskohdan anaerobinen optimin yläräjalla, mikä oli tavoitteena. Pitää kuitenkin tänään koittaa vielä uutta 1 min ennätystä. Korotin z6 palkin tehoa 5w eli on nyt 435, 440 saattaa olla liikaa kun minuutti on kestettävä. Garmini antaa näistä minuuteista pikät palautumisajat, eilen 36h. En anna tämän häiritä kun ensi viiikon ajelen kuitenkin rauhallisempia treenejä.

30 hampainen
20.11.2021, 17.54
^ jeps, minuuttiennätystä parannettu

Ensin tein harjoituksen jossa Z6 palkki oli 435w, Zwift kirjasi tämän keskitehoksi 438w. Kaikkien aikojen ennätys ja nyt pitäisi olla päällä kaikkien aikojen parhaat tehotkin.

Varalle tein toisenkin palkin, 440w, jonka myös ajoin ja se on teho jota suuremmalla en pysty minuuttia ajamaan. Lopetin, tai tarkemmin polkeminen loppui kuin seinään 1min 3 sek. Saris synkronoi watteja alussa pari sekuntttia joten aika tarkka minuutti. Zwift kirjasi tämän minuutin keskitehoksi 442w.

Prosenteissa tuossa ei paljoa ole eroa siihen jonka kp63 laski, ei voi kuin ihmetellä miten hyvin nämä tiedetään kun jotain ymmärretään.

Juha Lehtinen
20.11.2021, 18.03
^ jeps, minuuttiennätystä parannettu

Ensin tein harjoituksen jossa Z6 palkki oli 335w, Zwift kirjasi tämän keskitehoksi 438w. Kaikkien aikojen ennätys ja nyt pitäisi olla päällä kaikkien aikojen parhaat tehotkin.

Varalle tein toisenkin palkin, 340w, jonka myös ajoin ja se on teho jota suuremmalla en pysty minuuttia ajamaan. Lopetin, tai tarkemmin polkeminen loppui kuin seinään 1min 3 sek. Saris synkronoi watteja alussa pari sekuntttia joten aika tarkka minuutti. Zwift kirjasi tämän minuutin keskitehoksi 442w.

Prosenteissa tuossa ei paljoa ole eroa siihen jonka kp63 laski, ei voi kuin ihmetellä miten hyvin nämä tiedetään kun jotain ymmärretään.
Nyt en jotain ymmärrä, teit Z6 palkin joka oli 335w ja Zwift kirjasi 438w. Sen jälkeen 340w jonka Zwift kirjasi 442w. Melkoiset erot palkilla ja Zwiftin kirjauksella. Siis mitenkä se noin menee?. Varmaan siis ihan oikein mutta en nyt vaan hoksaa.

30 hampainen
20.11.2021, 18.05
Nyt en jotain ymmärrä, teit Z6 palkin joka oli 335w ja Zwift kirjasi 438w. Sen jälkeen 340w jonka Zwift kirjasi 442w. Melkoiset erot palkilla ja Zwiftin kirjauksella. Siis mitenkä se noin menee?. Varmaan siis ihan oikein mutta en nyt vaan hoksaa.

Tuli virhe, on nyt korjattu. 3>4

Juha Lehtinen
20.11.2021, 18.11
Onkohan käytännössä mitään eroa jos yrittää 1-minuutin tehoennätystä harjoituksella tai vapaalla ajolla jossa ohjelma ei ole rajoitteena. Molemmissa tulee ilman muuta seinä vastaan kun ei enää tehoa pysty ylläpitämään.

30 hampainen
20.11.2021, 20.21
^ Luulisi että aika lähelle menee. Pienet ohjelmat tuntuivat käteviltä koska niitä voi lisäillä vapaan ajon väliin eikä niitä tarvitse erikseen tallennella. Seuraavaksi kun ajan anaerobisia teen 445w palkin, sitten 450w jne. Kaikkia alueita vähän kerrassaan ylöspäin.

Pitkän ajan tavoite edelleen mega pretzel joten ei työt lopu pariin kolmeen vuoteen.

Juha Lehtinen
20.11.2021, 20.37
^ Luulisi että aika lähelle menee. Pienet ohjelmat tuntuivat käteviltä koska niitä voi lisäillä vapaan ajon väliin eikä niitä tarvitse erikseen tallennella. Seuraavaksi kun ajan anaerobisia teen 445w palkin, sitten 450w jne. Kaikkia alueita vähän kerrassaan ylöspäin.

Pitkän ajan tavoite edelleen mega pretzel joten ei työt lopu pariin kolmeen vuoteen.

^ tuosta sainkin idean. Taidanpa tehdä huomiseksi Zwiftiin tunnin mittaisen treenin johon muutama 1min rykäsy 400w teholla riittävän pitkillä palautus jaksoilla. Katsotaan mitenkä äijän käy.

30 hampainen
22.11.2021, 20.57
Eilen oli tarkoitus ajaa pk:ta, tein taas omatekoisen ajon ja laitoin vain yhden palkin, kesto 1h ja 145w. Palkki jäi harmaaksi, 149w olisi ollut jo sininen. Ei tästä mikään pk-lenkki tullutkaan kun syke oli koko reissun keltaisella alueella. Varmaankin pitää ottaa 10w pois tai 20w niin olisi puolet ftp:stä... Vaikuttaakohan ftp tähänkin, eli pitääkö olla peräti 290 jos haluaa/pystyy ajella 145 watilla peruskuntoa...

kp63
23.11.2021, 08.34
Se miten olet treenannut ja miten testaat ftp:n vaikuttaa tuohon. Toi nyt karkeasti kertoo sen, että aerobinen kunto huono, anaerobinen suhteessa parempi. Jo aiemmin on taidettu neuvoa, että keskity aerobisen peruskunnon rakentamiseen eikä ftp tai ana puolen nostamiseen.

30 hampainen
23.11.2021, 08.55
^ Onhan tuosta aerobisesta peruskunnosta ollut puhetta ja aijon siihen enemmän keskittyä. FTP nousi jo nyt sille tasolle mihin olisin ollut tyytyväinen vaikka olisi tullut vasta keväällä, sen suhteen ei ole enää paineita.

Juha Lehtinen
23.11.2021, 10.04
Aion mennä nyt ainakin vuoden vaihteeseen asti pk-harjoitteilla vältellen porukka ajoja Zwiftissä. Sellaisia 2-tunnin settejä tai mitä palautuminen, aika ja työ antaa myöden.

tobby
23.11.2021, 10.20
Garmin kertoo koko ajan mulle, että "Anaerobisen vajaus"

Vinkkejä miten näitä Anaerobisia harjoitteita tehdään?

HeZaH
23.11.2021, 10.40
Mikäs muuten noista ftp-testeistä olisi se tarkin? Joskus tehnyt kertaalleen ramp testin, joka antoi tulokseksi 314. Riippuen harjoitteista tuo on osoittautunut liian kovaksi, joten laskenut sitten käsin sinne 290:iin.

JKO17
23.11.2021, 11.05
Todennäköisesti tämä, eli normaali pitkä testi. Yksilökohtaisia eroja varmasti testeissä ja tuloksissa, ramp-testi ilmeisesti antaa keskimäärin kovimman lukeman

https://whatsonzwift.com/workouts/ftp-tests/ftp-test

Tuo on aika lähellä tätä alkuperäistä, Zwiftin testi taitaa käytännössä olla jopa vaativampi/johtaa hieman alhaisempaan arvoon kuin alkuperäinen ?. Arvaukseni perustuu zwiftin tarkkoihin arvoihin, kun alkuperäisessä "liikkumavaraa" kotitestaajalla

FTP test procedure according to Allen and Coggan

20-minute easy riding warm-up
3 x 1 minute at a free pace up to max 100rpm, and rest for a minute between intervals
5 minutes at a low pace to recover
5 minutes almost at full force
10 minutes at a low pace to recover
The real FTP: 20 minute all-out at full force
10-minute recovery at a moderate pace

Qps
23.11.2021, 11.19
Xertin garmin appi on ollu aika hyvä https://baronbiosys.com/real-time-ftp-determination/ Ainakin aikanaan oli ilmanen, mutta vaatii garminin.
Erona tohon cogganiin on ettei tarvi etukäteen tietää mitä lukemaa lähtee hakemaan tai arvata mitä on "almost full force".

kp63
23.11.2021, 11.34
^ Onhan tuosta aerobisesta peruskunnosta ollut puhetta ja aijon siihen enemmän keskittyä. FTP nousi jo nyt sille tasolle mihin olisin ollut tyytyväinen vaikka olisi tullut vasta keväällä, sen suhteen ei ole enää paineita. Tuota, kun anaerobinen puoli on vahva, niin lyhyt testi kuten ramp testi yliarvioi ftp.n aika rajusti. En tiedä, oletko koettanut ajaa tuolla 249W tuntia, en valitettavasti vain usko, että onnistuu. Kantsii ainakin kokeilla

jone1
23.11.2021, 12.24
Eikö tuo stravan intervals icu näytä estimoidun ftp:n lyhyistäkin vedoista. Esim. 8min.
Sieltä taisi saada asetuksista aikaakin muutettua mitä käyttää minimissään vedon keston suhteen.

PatilZ
23.11.2021, 12.36
Tuota, kun anaerobinen puoli on vahva, niin lyhyt testi kuten ramp testi yliarvioi ftp.n aika rajusti. En tiedä, oletko koettanut ajaa tuolla 249W tuntia, en valitettavasti vain usko, että onnistuu. Kantsii ainakin kokeilla

Tuossahan se ”tarkin” funktionaalisen kynnystehon testikin tuli mainittua. Kevyt viikko alle ja motivaatio kohdilleen.

Muilla sitten pyritäänkin vain ennustamaan tuota ja ennusteissa on eri virhelähteitä testistä ja kuskista riippuen.

The best predictor of performance is performance itself.

Qps
23.11.2021, 12.44
Intervals.icu:n eFTP taitaa heittää samaan tapaan kun ramp testi. Eli jos on vaikka tosi kova 4min veto niin siitä tulee sit yliampuva eFTP. Seillä oli kyllä pari eri valintaa tuolle, mutta itelle tuo on toiminut huonommin kun ramp testi. Siis vielä helpommin antaa yliampuvan luvun. Tai sitten en osaa vaan käyttää.
Zwift kisoilla saa aika hyvän käsityksen kynnystehosta. Siis jos vetää jonkun 30-60min kisan ja katsoo keskitehon. Ei ainakaan ylisuuria lukemia kovin helposti tule.
Henkisesti myös voi olla helpompi ajaa kisa kun tuo coggan testi.

JKO17
23.11.2021, 14.04
Jos on jostain lyhyemmästä testistä tai ohjelmasta saatu luku, niin lähtökohtaisesti harrastelijankin pitäisi tietää pystyykö sillä ajamaan ja kuinka kauan? Jos ei tiedä niin aika helppo tuo on kokeilla.
Testejä jotka todennäköisesti/keskimäärin antavat liian suuren tuloksen ovat ainakin Zwiftin ramp-testi ja huonosti suoritettu 20 min ftp-testi (suoritus ilman 5 min tyhjennystä tai se tehty vajaana sinnepäin). Toki 20 minuutin testissä on kaikki voimanjakoon yms. liittyvät asiat mutta kuitenkin.

Sellainen ftp joka on 95 % 20 minuutin maksimivedosta (eli jossa ei tuota 5 minuutin tyhjennystä lainkaan) on varmaankin keskimäärin 7 % liian korkea; ts. jos 20 min veto on 300 W, niin tunnin veto on todennäköisimmin 264 W (88%) kuin 285 W (95 %) tuosta 300:sta. Tässä siis ftp=tunnin maksimi
Tästä oli juttua fast talkin podcastissa.

paaton
23.11.2021, 14.13
Niin ja oikeasti sen kynnyksen kyllä tuntee ihan ajaessakin. Ajaa kovaa ainakin 30min. Tuon jälkeen tajuaa kyllä tyhmempikin mitä tehoa pystyy ylläpitämään, ilman että kroppa sakkaa. Se on se kynnys.

Aika mun mielestä voi vaihdella. Jos on hinkannut paljon aerobista ja pitkiä vetoja, niin tuolla kynnyksellä voi kyllä ajaa reippaasti yli tunninkin. Tai sitten toisen profiilin kuski voi sakata ennenkin tuntia.

Kun anakapa on nostettu ylös, niin tunninkin testissä voi saada liian ison tuloksen. Tai on se silti ftp, mutta ei kynnys :)

paaton
23.11.2021, 14.15
Eli se zwiftin ramptesti on ihan hyvä. Toinen helposti toistettava testi on alpe du zwift.

30 hampainen
23.11.2021, 15.20
Tuota, kun anaerobinen puoli on vahva, niin lyhyt testi kuten ramp testi yliarvioi ftp.n aika rajusti. En tiedä, oletko koettanut ajaa tuolla 249W tuntia, en valitettavasti vain usko, että onnistuu. Kantsii ainakin kokeilla

Tunti 249 w teholla on mahdoton tehtävä, 20min... mahdollista. Näin luulona.
Ramp testi antaa mulle ehkä liian hyvän tuloksen, peruskunto on kuitenkin sen verran surkea.

HeZaH
23.11.2021, 15.52
Eli se zwiftin ramptesti on ihan hyvä. Toinen helposti toistettava testi on alpe du zwift.
Pitää mielenkiinnosta ajaa se täyspitkä ftp-testi ja verrata sen tulosta ramp-testin antamaan tulokseen.

paaton
23.11.2021, 16.33
Pitää mielenkiinnosta ajaa se täyspitkä ftp-testi ja verrata sen tulosta ramp-testin antamaan tulokseen.

Joku fiksumpi osaisi varmaan päätellä noiden tulosten erostakin jotain. Jos anakapa on maassa, niin olisiko silloin ramppitestikin aika lähelle tunnin testiä?

Ehkä se suurin muuttuja on tosiaan ramppitestissä anakapasiteetti. Sinälläänhän tuo on vähän huono, että saa vääriä kuvitelmia treenien vaikutuksesta kynnykseen...

Tinke
23.11.2021, 16.46
Itse olen huomannut myös saman, ramppitestin tulos antaa suht optimistisen tuloksen. Tulos * 0.95 on lähempänä totuutta.
20min perinteinen testi on myös hankala, koska pitää käytännössä tietää etukäteen, mihin pystyy.

Siksi suosittelisin tätä Kolie Mooren FTP protokollaa. Samalla oppii "tuntemaan" tuon kynnyksen aika nopeasti, jos ei ole jo sen verran kokemusta aiheesta. Erityisesti tuo Progression 1 versio on mielestäni hyvä.
https://www.trainingpeaks.com/blog/the-physiology-of-ftp-and-new-testing-protocols/

paaton
23.11.2021, 16.51
Itse olen huomannut myös saman, ramppitestin tulos antaa suht optimistisen tuloksen. Tulos * 0.95 on lähempänä totuutta.
20min perinteinen testi on myös hankala, koska pitää käytännössä tietää etukäteen, mihin pystyy.

Siksi suosittelisin tätä Kolie Mooren FTP protokollaa. Samalla oppii "tuntemaan" tuon kynnyksen aika nopeasti, jos ei ole jo sen verran kokemusta aiheesta. Erityisesti tuo Progression 1 versio on mielestäni hyvä.
https://www.trainingpeaks.com/blog/the-physiology-of-ftp-and-new-testing-protocols/

Näyttävät tosi hyviltä. Entä tulos? Pätevä valmentaja näkee tuollaisesta testistä takuulla vaikka mitä. Myös wko5 osaa varmaankin säädellä käppyrät kohdilleen setin jälkeen.

Tinke
23.11.2021, 17.01
Tulos oli mielestäni erittäin hyvä ja täsmää esim Alp de Zwiftin n. tunnin ajon kanssa. Myös tavallaan vähemmän kivulias kuin 20min testi, vaikka kestääkin pidempään.
Sinällään muutama watti sinne tai tänne on aika yhdentekevää, mutta parasta tuossa on juuri oppia tuntemaan, miltä tuntuu tanssia siinä kynnyksen nurkilla molemmin puolin.

WKO5 täsmää toki myös tuon jälkeen, jos vaan power curve on muiltakin osilta testattu. Tuo WKO mallinnus ei ole kovin älykäs mielestäni, ennemmän vaan linearisoitu fitti eri testipisteistä. Esim jos 20min maximi puuttuu tai on vähän matalampi, mFTP voi näyttää vähemmän, kuin mitä on tunnin testissä ajettu. Tim Cusick ei edes vaadi enää tuota pidempää testiä WKO:n kalibrointia varten, vaan 15-30min (Phenotypestä riippuen) testi määrittelee pitkälti mFTP:n.

kp63
23.11.2021, 17.24
Kantsii myös muistaa se, että virhe tapahtuu myös toisinpäin. Kun treenissä sanotaan, että aja 30min x 0.9 ftp niin se voi olla ok tai sitten ei. Oikeasti pitäsi tietää oma potentiaali vaikkapa perinteisissä 1,5,20 ja 60 min vedoissa, niin voi sitten arvioida välit. Garminhan tekee sitä kokoajan tehokkuuskäyrän nimellä.

OJ
23.11.2021, 19.48
Mä oon tehny niin, että syksyllä sisälle siirtyessä ruuvaan sitä FTP-arvoa 10% viimeisestä ulkoarvosta alaspäin. Sitten, kun tulee hyvä paikka, niin ajan sen Zwiftin ramppitestin ja katon mitä se tarjoaa. Sitten kun tulee seuraava hyvä paikka, niin teen sen ramppi-FTP:n ohjaamana pidemmän kaavan FTP testin. Pidemmän kaavan testin arvio korvaa ton edellisen FTP arvion. Pidemmän kaavan FTP-testi antaa mulle ehkä snadisti matalan arvion, mutta se on OK enkä usko harjoitusvasteen kärsivän, jos ajan vaikkapa 5 wattia matalammilla tehoilla. FTP arviota tarkistelen sitten sen mukaan mitä tehoja irtoaa eri mittaisissa ajoissa.

EDIT: Jokainen tietty tekee omien tarpeiden mukaan. Allekirjoittaneella kun on riittävän haastavaa harjoitella säännollisesti, niin ei tarvii ihan parin watin tarkkuudella piiputtaa menemään.

hubba
23.11.2021, 20.40
Itse käyttänyt aina tuota 20 minuutin testiä, ramp testi olisi mielenkiintoista joskus kokeilla. Joskus nostellut manuaalisesti ftp:tä 2x20min kynnysvetojen perusteella jos kulkee mukavasti vaikka 5-10w yli edellisen arvon ja pysytään kynnyssykkeen tuntumassa. Välillä blokin lopulla varmistanut veikkauksen tekemällä nuo putkeen eli 40min vedon.
Alkuvuoden jälkeen nuo toistuvat 20min testit alkoivat olla henkisesti liikaa, viime testi taisi olla keväällä.

paaton
23.11.2021, 21.13
Itse käyttänyt aina tuota 20 minuutin testiä, ramp testi olisi mielenkiintoista joskus kokeilla. Joskus nostellut manuaalisesti ftp:tä 2x20min kynnysvetojen perusteella jos kulkee mukavasti vaikka 5-10w yli edellisen arvon ja pysytään kynnyssykkeen tuntumassa. Välillä blokin lopulla varmistanut veikkauksen tekemällä nuo putkeen eli 40min vedon.
Alkuvuoden jälkeen nuo toistuvat 20min testit alkoivat olla henkisesti liikaa, viime testi taisi olla keväällä.

Juu, 20min vetoja jos ajaa, niin niissä kyllä huomaa myös kynnyksen kehityksen, kunhan vaan tuntee itsensä. Nissähän vaikuttaa myös älyttömän paljon anakapasiteetin kehittyminen, eli ainakin itse voin vetää välillä 20min vedon aivan överiksi.

Mutta on tämä zwift kyllä vaan aivan loistava. En pystyisi ajamaan mitenkään muuten pitkiä ajoja trainerilla, eli pohjien rakentaminen jäisi väkisinkin pelkästään sweetspotin varaan.

Olen ajanut noin kuukauden viiikolle watopian pitkä vuorireittejä ja 2-3h setit menee noiden kanssa tosi helposti. Mäet sweetspottia ja tasamaat peekoota. Monessa reitissä on tosi hyvin jaksotettu erimittaiset nousut ja välissä aina sopivan pitkä pätkä tasaista kuormaa. Four horsemen ja mega prezel nyt suosikkeina.

pumpum
23.11.2021, 23.45
Olen ajanut noin kuukauden viiikolle watopian pitkä vuorireittejä ja 2-3h setit menee noiden kanssa tosi helposti. Mäet sweetspottia ja tasamaat peekoota. Monessa reitissä on tosi hyvin jaksotettu erimittaiset nousut ja välissä aina sopivan pitkä pätkä tasaista kuormaa. Four horsemen ja mega prezel nyt suosikkeina. Näitä 20-30 min mäkiä toivoisi muuallekkin kuin pelkästään Watopia ja Innsbruck.

fiber
24.11.2021, 09.08
Intervals.icu:n eFTP taitaa heittää samaan tapaan kun ramp testi. Eli jos on vaikka tosi kova 4min veto niin siitä tulee sit yliampuva eFTP. Seillä oli kyllä pari eri valintaa tuolle, mutta itelle tuo on toiminut huonommin kun ramp testi. Siis vielä helpommin antaa yliampuvan luvun. Tai sitten en osaa vaan käyttää.
Zwift kisoilla saa aika hyvän käsityksen kynnystehosta. Siis jos vetää jonkun 30-60min kisan ja katsoo keskitehon. Ei ainakaan ylisuuria lukemia kovin helposti tule.
Henkisesti myös voi olla helpompi ajaa kisa kun tuo coggan testi.
Esim. eilisen Zwift masters kisasta (https://zwiftpower.com/events.php?zid=2434700) (cat.F) Intervals.icu laski minulle "FTP +2 to 308w from 9m30s at 345w". Kun kolmen vartin aikana keskiteho oli 304 W (jäähdyttelykilometrin kanssa 301W / 310W NP), ei tuo isommin taida heittää.

jone1
24.11.2021, 09.19
Oli tossa intervals icussa settings kohdan alla toi paikka mistä tota arvoa voi muuttaa minkä minimi ajan mukaa laskee tota ftp:tä. Hyväksy ainakin 100 arvoksi kun kokeilin muuttaa.

Estimated FTP is calculated by placing you on a power curve using a single maximal effort of between 180 seconds and 30 minutes.
If your anaerobic (short duration) power is very good you might want to use longer durations to avoid over-estimating your FTP.

30 hampainen
24.11.2021, 10.55
Kävin varmistamassa että ramp testin 249 on pitkälle tesitlle liikaa ja se oli. Kun aloitus on 249 myös alkulämmittely on sen mukainen, se tosin meni hyvin. 5 min 275w läpi ongelmitta. 20 min vapaassa 10 min kohdalla oli keskiteho 251, jossa olisi kai pitänyt pysyäkkin, tiesin etä ei pysy. Tätä pettymystä en halunnut realisoida joten tapojeni vastaisesti keskeytin.

lis. Olisi vain pitänyt ajaa loppuun tuloksesta piittaamatta, ajo on nyt uusittava. Testissä tapahtui odottamaton taktiikan muutos joka murenti tahtotilan. 20 min vedon alussa pääsin/jouduin kovavauhtiseen porukkaan jonka peesissä tuli pysyteltyä ensimmäiset minuutit, tämä oli virhe. Pitää ajaa omaa ajoa muista välittämättä.

paaton
24.11.2021, 11.45
Sitten kun tajuaa, että se oikea kynnys on se, millä voit pitää tasaista tehoa kauan, niin treenitkin järkevöityy ja ehkä tuloksetkin paranee.

Esimerkiksi 3x15min ftp vedot ovat nyt 30-hampaiselle himpun hankalia, jos teho noihin otetaan ramppitestin tuloksesta. Eivätkä ne edes kehitä kynnystä, vaan anakapasiteettia.

Qps
24.11.2021, 11.46
Esim. eilisen Zwift masters kisasta (https://zwiftpower.com/events.php?zid=2434700) (cat.F) Intervals.icu laski minulle "FTP +2 to 308w from 9m30s at 345w". Kun kolmen vartin aikana keskiteho oli 304 W (jäähdyttelykilometrin kanssa 301W / 310W NP), ei tuo isommin taida heittää.
Niin just jos kisan aikana tuli toi 9:30@345W ja siitä sit eFTP 308W niin se voi olla hyvinkin oikea luku.
Sitten taas jos erikseen meet ajaan maksimitehot 9:30 ilman sitä kisaa niin tod näk saat enemmän kun 345W ja FTP kuitenkin arvioituu kovimman vedon mukaan.
Tohon jos yhdistäisi kuskin jolla aerobinen kunto on huono ja sitten vetää jonkun alle 5min vedon täysiä niin eFTP on helposti yläkanttiin.
Luulisin että toi eFTP on ihan hyvä jos sitä vahingossa tai tahallaan väärinkäytä yksittäisillä maksimivedoilla.

30 hampainen
24.11.2021, 11.46
Eilen etsin pk tehoa ja se näyttäisi olevan 135w, tällä ei syke nouse keltaiselle alueelle juuri ollenkaan. Ajoin tunnin 135w palkilla. Tämä on eri kuin vapaata 135 keskiteholla vaihteita vaihtamalla. Palkkia vastaan ajettaessa ei tule kampikierrostakaan vapaata, vapaassa ajossa taas tulee huilikierroksia tuon tuosta. En sitten tiedä kumpi on tehokkaampaa pk:ta.

30 hampainen
24.11.2021, 11.49
Sitten kun tajuaa, että se oikea kynnys on se, millä voit pitää tasaista tehoa kauan, niin treenitkin järkevöityy ja ehkä tuloksetkin paranee.

Esimerkiksi 3x15min ftp vedot ovat nyt 30-hampaiselle himpun hankalia, jos teho noihin otetaan ramppitestin tuloksesta. Eivätkä ne edes kehitä kynnystä, vaan anakapasiteettia.

Tulitkin ftp-testin aikana mieleen, tarkennan ajatuksiin, mun pitää tähän kynnykseen perehtyä.

lis: Garmin: Anaerobinen kynnyssyke 167, olisiko se tämä mistä ei kannata yli mennä jos aikoo pitempään ajaa täysillä?

HeZaH
24.11.2021, 12.00

Hihavakiolla laskinkin ftp: sinne 290:iin, mikä tuntunut paremmalta noin muuten. Eli melkein ollaan tuon x * 0.95- kaavan piirissä. :)

Nikkke
24.11.2021, 17.33
Eilen etsin pk tehoa ja se näyttäisi olevan 135w, tällä ei syke nouse keltaiselle alueelle juuri ollenkaan. Ajoin tunnin 135w palkilla. Tämä on eri kuin vapaata 135 keskiteholla vaihteita vaihtamalla. Palkkia vastaan ajettaessa ei tule kampikierrostakaan vapaata, vapaassa ajossa taas tulee huilikierroksia tuon tuosta. En sitten tiedä kumpi on tehokkaampaa pk:ta.

Puhuit tuolla jossain että FTP;si on joku lähelle 250w tjsp? Nyt mainitset pk-kynnyksen olevan 135w. Täten suosittelisin vahvasti panostamaan peruskuntoon, vaikkei siitä kevyehköstä treenistä samanlaisia kiksejä saakkaan kun kovista treeneistä niin onhan tuo 135w todella matala.

JKO17
24.11.2021, 19.29
Kävin varmistamassa että ramp testin 249 on pitkälle tesitlle liikaa ja se oli. Kun aloitus on 249 myös alkulämmittely on sen mukainen, se tosin meni hyvin. 5 min 275w läpi ongelmitta. 20 min vapaassa 10 min kohdalla oli keskiteho 251, jossa olisi kai pitänyt pysyäkkin, tiesin etä ei pysy. Tätä pettymystä en halunnut realisoida joten tapojeni vastaisesti keskeytin.

lis. Olisi vain pitänyt ajaa loppuun tuloksesta piittaamatta, ajo on nyt uusittava. Testissä tapahtui odottamaton taktiikan muutos joka murenti tahtotilan. 20 min vedon alussa pääsin/jouduin kovavauhtiseen porukkaan jonka peesissä tuli pysyteltyä ensimmäiset minuutit, tämä oli virhe. Pitää ajaa omaa ajoa muista välittämättä.

Noista zwiftin testien tuloksista sen verran, että tuon pitkän standarditestin 20 minuutin teho pitää kertoa 0,95:lla, josta tulee se "ftp". Eli sun olisi pitänyt ajaa 262 Watilla tuo 20 minuuttia, jotta tämän testin mukainen "ftp" olisi ollut 249.

kp63
24.11.2021, 19.58
tossa aika kansantajuinen esitys anajutusta + lyhyt juttu 3min alloutista, jolla saadaan anakapasiteetti ja ftp : Six things you need to know about... anaerobic capac... (roadcyclinguk.com) (https://roadcyclinguk.com/how-to/fitness-nutrition/six-things-need-know-anaerobic-capacity-cycling.html)

30 hampainen
24.11.2021, 20.17
Puhuit tuolla jossain että FTP;si on joku lähelle 250w tjsp? Nyt mainitset pk-kynnyksen olevan 135w. Täten suosittelisin vahvasti panostamaan peruskuntoon, vaikkei siitä kevyehköstä treenistä samanlaisia kiksejä saakkaan kun kovista treeneistä niin onhan tuo 135w todella matala.

Kaippa se on sitten tuolla vain lähdettävä pyörittämään ja toivottava että nousee, jos kerran näin on että peruskuntoa ei voi muulla parantaa kuin matalan sykealueen harjoituksella.

30 hampainen
24.11.2021, 20.22
Noista zwiftin testien tuloksista sen verran, että tuon pitkän standarditestin 20 minuutin teho pitää kertoa 0,95:lla, josta tulee se "ftp". Eli sun olisi pitänyt ajaa 262 Watilla tuo 20 minuuttia, jotta tämän testin mukainen "ftp" olisi ollut 249.

Sitten ei olisi ollut mitään mahkua. Alussa laskettelin 270-280 tehoilla ja taisivat silloin keskivatitkin olla yli 270, sitten 260 ja lopuksi 251. Yritin etsiä "kynnystä" millä olisi jaksanut mutta jäi löytymättä. :)

lis. Olin suunnitellut niin että lähden matalilta tehoilta kiihdyttämään loppua kohden, mutta lössi mihin jouduin unohdutti tämän strategian kun ajattelin että tässä on hyvä vetoapu.

Pulimonni
24.11.2021, 20.44
Hyvä artikkeli yllä, kiitos siitä. Tietoa tuli lisää.

paaton
24.11.2021, 21.03
Kaippa se on sitten tuolla vain lähdettävä pyörittämään ja toivottava että nousee, jos kerran näin on että peruskuntoa ei voi muulla parantaa kuin matalan sykealueen harjoituksella.

Itse kaaduin pari vuotta sitten pahasti ja fillaroinnista tuli 2kk tauko. Sykkeet olivat kääreiden poiston jälkeen 160hr/160w. Päättelin, että tuossa kohtaa veri, eikä happi veren mukana kierrä lihaksille asti kunnolla. Heitin kaikki mittarit huisin kuikkaan, laitoin maasturiin nastat alle ja vaan ajoin. Aikaa jatkamalla ja fiiliksen mukaan. Muutama kuukausi siinä meni ja tuon jälkeen pystyi aloittamaan treenaamisen.

Omasta mielestäni tuo toimii oikein hyvin myös harrastuksen alussa. Ei ole mitään tolkkua tehdä treeniohjelmia ja aja säntillisesti 135w teholla. Pääasia että ajaa. Tietystikkin kevyttä ja kuntoa nostaen. Tuossa kohtaa ei esimerkiksi ne ftp vedot tai testit ole vielä viisaita.

30 hampainen
24.11.2021, 21.46
^Ostin pari vuotta sitten maastopyörän, aika käyttämättömänä on ollut. Nyt se on varmaan kiltisti kaivettava esille. Maasturi on siitä hyvä että löytyy pieniä vaihteita, cyclolla en pystyisi ajamaan pk:ta ollenkaan, kun on aika mäkistä seutua missä asun. Nastarenkaat voisi olla hyvä lisä, nostamaan innostusta, kun kylmähän tuolla on ja pimeä.

lis. Maasturista, ostin sen 2018 jolla piti aloittaa kuntoilu, se jäi suurinpiirtein koeajon mittaiseksi. Älytraineri oli sitten oikea ostos, sillähän on nyt vuosi menty, kesällä oli vähän taukoa mutta muuten ajanut aktiivisesti.

fiber
26.11.2021, 10.14
Tämä FZR:n järkkäämä huomisen aamun Masters-kisa (https://zwiftpower.com/events.php?zid=2445534) vastannee aika hyvin vauhdikasta ulkolenkkiä. Olisi kiva saada lisää tuttuja samaan lähtöön.

aleksirastas
26.11.2021, 19.05
Onko täällä joku löytänyt ratkaisua viive-ongelmaan?
Mulla on Kickr Core + pc läppäri jossa zwift, antureina garminin kadenssi ja wahoon syke yhdistettynä bluetoothilla läppäriin.

Ongelmana on et Zwiftissä ERG power tulee viiveellä. Ekoissa intervalleissa Kickr saattaa reagoida 2-3s viiveellä, mutta jo puolen tunnin jälkeen viive on 20-30s jatkuvasti kasvavana.
Internetistä löysin ohjeita että pitäis yhdistää kaikki laitteet puhelimeen ja ottaa Companionin kautta yhteydet. Tämä ei auttanut. Tuntui että aina kun olin Companionin avannut puhelimessa niin 100% varmuudella lagasi.

Hankalan tästä tekee että tällä viikolla 3/4 treeneistä meni ongelmitta, mutta eilen alkoi taas viiveet. Luulin että vika oli puhelimen yhteydessä, koska sain noi treenit onnistumaan ilman että koskinkaan puhelimeen. Eilen ei ollut companionia auki, mutta silti lagitti.

ViP
26.11.2021, 19.07
Itellä teki Fluxilla samaa. En keksinyt ratkaisua, joten ostin täksi talveksi Neo 2t:n ja nyt toimii. Todella ärsyttävää, pakko myöntää.

JohannesP
26.11.2021, 19.57
Ensimmäisenä tulee mieleen voisiko bluetooth olla syyllinen? Itselläni aikoinaan kaikki yhteysongelmat katosi siirryttäessä bluetoothista ant+ tiedonsiirtoon. Bt tuntuu muidenkin laiteiden kautta olevan hieman vikaherkkä ja voi vaatia hieman säätämistä.

30 hampainen
26.11.2021, 20.13
Ja jos tehomittari antaa kaksi eri yhteyttä, on niistä vain toinen toimiva. Ongelmaksi voi tulla se, kuten minulle kävi Sariksen kanssa että yhteyksiä näkyy vain yksi, ja se on se väärä, vaikka niitä on kaksi. Pitkän aikaa oli näin. Sitten näkyi kaksi ja kokeilin sitä toista ja nyt toimii. Äsken tarkastin niin sitä ongelmayhteyttä ei näy.

lis, Yhteydet antavat myös eri symbolin, paired device sivu, vaihtoehdot olivat salama tai traineri, pitää olla traineri.

imartika
26.11.2021, 21.24
Minulla on Core + PC, Ant-anturi on tuotu USB-jatkojohdolla ihan trainerin viereen. Ei minulla ole ollut ongelmia harjoituksen tehon vaihtumisessa, sen 3-4 sekuntia kestää aloitus ja lopetus myös. Jatkojohto auttoi selvästi trainerin yhteyden luotettavuuteen, muutaman kerran tehot häipyivät kisassa.

aleksirastas
26.11.2021, 21.31
ei näytä onneks toi ant+ anturi paljoo maksavan, joten kai se sillä pitää kokeilla ellei muuta varmaa fiksiä

samima
26.11.2021, 21.46
Itsellä loppui kanssa kaikki yhteysongelmat kun vaihtoi läppärin oman bluetoothin halpaan usb ant lähettimeen. Noi ei onneksi paljoa amazonissa maksa.

30 hampainen
27.11.2021, 11.03
Ant+ tikku myös minulla tuotu jatkojohdolla lähemmäksi traineria.

Joku joka osaa lukea käyttöohjeita voisi valaista mikä merkitys Paired Device sivun kahdella eri symbolilla(salama&traineri) siis niillä mitkä tulevat niihin laatikoihin on. Koska minulla oli niin pitkäkestoinen yhteysongelma tästä johtuen, ei voi olla niin ettei yhdelläkään muulla ole ollut samasta syystä johtuvaa ongelmaa. Tämä olisi heti yksi kohta jonka voisi tarkastaa. Salaman kuva voi olla jollain muulla oikein?

Juha Lehtinen
27.11.2021, 11.26
^ salamasta valitaan käytettävä tehomittari ja trainerista sitten käytettävä traineri. Molemmissa voi olla useampia vaihtoehtoja valittavaksi. Itselläni kun on ant+ tikku käytössä niin controllable trainer laatikossa minulla on Tacx Neon fe-c laite paritettuna, tehomottarina Quarqin tehomittari. Jos minulla olisi Tacx Neo tehomittari käytössä niin siitä myös fe-c versio olisi käytössä.

30 hampainen
27.11.2021, 11.39
^Ok. Minulla ongelman teki se että Saris H3 antoi kummankin vaihtoendon ja kumpikin näyttää tehon oikein, tehomittarivalinta vain katkaisee yhteyden tietyin väliajoin.
Kannattanee siis varmistaa, jos ei ole tehopolkimia yms, että kaikissa laatikoissa on trainerin kuva. Poislukien tietysti syke.

aleksirastas
27.11.2021, 13.47
JOo mulla on vain yksi ja ainut vaihtoehto poweriin ja traineriin. Kumpikin tulee kickeriltä. Kadenssi tulee kadenssianturilta. Ainut mihin tarjoaa useampaa eri vaihtoehtoa on syke, johon voisi valita sykevyön tai apple watchin.

Juha Lehtinen
27.11.2021, 14.24
Jos valitsee bluetoothin niin siinäkin taitaa olla ainoastaan yksi vaihtoehto/laite. En ole katsonut Neo 2T:stä montako vaihtoehtoa löytyy controllable trainer laatikosta mutta Zwift valitsi silloin tällöin Drivo2:sta sen vaihtoehdon joka teki trainerista ns. tyhmän trainerin, piti erikseen vaihtaa fe-c tilalle. Kaiketi jotain satunnaista yhteyshäröilyä.

30 hampainen
27.11.2021, 17.03
^ Nyt huomasin että minulla onkin mennyt yhteydet bluetoothin kautta, se ei löydä kuin yhden yhteyden. Ant:illa löytyi 2, siinä tuli mukana siis se salama. Nyt annan olla näin kun toimii.

tobby
27.11.2021, 17.26
Miten Zwiftistä löytää kisat/yhteislenkit?
Mistä näkee lenkkien/kisojen matkat ja w/kg tasot yhteislenkeissä ja kisoissa,
liian hurjaan joukkoon en tahdo joutua ja masentua :) vaan paremminkin omaa tasoa tai vähän yli etsisin.

Pystyykö esim. suodattamaan jostain kisoja/yhteislenkkejä omien toiveiden mukaan?

Kun ei vaan osaa..

30 hampainen
27.11.2021, 17.53
^ Zwiftpower.com. Tuonne pitää vain rekisteröityä ensin.

fiber
27.11.2021, 17.57
Vaikkapa näistä:
1) Zwift Companion app / Zwift.com
2) Zwifthacks.com (https://zwifthacks.com) > Event ja sen vielä monipuolisemmat suodattimet (Filters & More filters) ... täältä löysin tuossa aiemmin mainitsemani FZR Masters Racen, kun laitoin Club-kenttään hakutermin FZR
3) Zwiftpower.com (https://zwiftpower.com) (rekisteröityneille), ja sen suodattimet (huomaa että listalla "oudot kuvakkeet" sisältävät pienen selitteen kun pidät kursorin kuvan päällä hetken)

Jos kisaa Zwiftissä, rekisteröinti zwiftpoweriin on tarpeen joka tapauksessa.

tobby
27.11.2021, 18.13
Tänks 30T ja Fiber

Fiberin seikkaperäisistä ohjeista erityiskiitos.

imartika
27.11.2021, 20.50
Minulla on Core + PC, Ant-anturi on tuotu USB-jatkojohdolla ihan trainerin viereen. Ei minulla ole ollut ongelmia harjoituksen tehon vaihtumisessa, sen 3-4 sekuntia kestää aloitus ja lopetus myös. Jatkojohto auttoi selvästi trainerin yhteyden luotettavuuteen, muutaman kerran tehot häipyivät kisassa.
Ainakin vanhempien Core-käyttäjien kannattaa käydä tsekkaamassa firmaware tilanne ja päivittää uudempaan ainakin jos käyttää Bluetooth:a. Kesällä/syksyllä on tullut muutama päivitys, eiköhän muillakin valmistajilla päivity myös laitteet.

tobby
28.11.2021, 16.02
Viihdyttävää oli ajaa kisaa D-sarjassa aina 3 kilometriin asti, mutta siinä vaiheessa lakkasi Zwift toimimasta.

Watopia ym. muu harjoitusajossa ei ole kaatunut ohjelma kertaakaan, 200M netti on mutta pätkii välillä, että lieneekö
siinä syy.

Mikähän olisi hyvä kaapelimodeemi?

Onko moista ongelmaa muilla ollut ja miten ratkaistu?

30 hampainen
28.11.2021, 17.22
^Jos kerran netti pätkii, vika kai on silloin siinä? Nopeus ainakin riittää, mulla 25 megaa eikä ongelmia.

tobby
28.11.2021, 17.43
En vielä rekisteröitynyt zwiftpoweriin, voisiko sillä olla merkitystä, ei kait?

Joo ja kyllä tuolla Tacx Flux Smartilla ajelee pois tiekseen tuolla Zwiftissä, Neon ostohinku
on jopa laantunut :)

30 hampainen
28.11.2021, 18.04
^ Zwiftpower ei vaikuta Zwiftin toimintaan.

tobby
28.11.2021, 18.15
^ Ok, tänks, niin arvelinkin :)

pumpum
28.11.2021, 22.34
Viihdyttävää oli ajaa kisaa D-sarjassa aina 3 kilometriin asti, mutta siinä vaiheessa lakkasi Zwift toimimasta. Watopia ym. muu harjoitusajossa ei ole kaatunut ohjelma kertaakaan, 200M netti on mutta pätkii välillä, että lieneekö siinä syy. Mikähän olisi hyvä kaapelimodeemi? Onko moista ongelmaa muilla ollut ja miten ratkaistu? Zwift toimii ilman nettiä, kaikki muut kuskit vain häviävät kunnes saa taas yhteyden takaisin.

Juha Lehtinen
28.11.2021, 23.16
Zwift vaatii kuitenkin nettiyhteyden kun kirjaudut Zwiftiin ja treenin tallentamiseen. Itse ajaminen onnistuu offline tilassa.

paaton
29.11.2021, 12.57
Rouvya kerran kokeilin, enkä tykännyt lainkaan.

Tosiaan olen sitä mieltä, että sisä ja ulkopyöräilyä on ihan turha verrata keskenään. Siis vertaillessa kulkua toisiin, tai vielä vähemmän jotain virtuaalista noputta ulkolenkkien nopeuksiin.

Noissa on niin älyttömästi muuttujia. Toisilla on jo voimantuotossa isoja eroja sisä/ulko. Trainerit eroaa. Wattimittarit, kadenssit, inertiat, asennot/ilmanvastus.

Fiksumpi vaan miettiä zwift treenialustaksi ja katsoa vain omaa wattilehitystä. Kesällä näkee sitten tulokset ulkona.

Juha Lehtinen
29.11.2021, 13.11
Noinhan se on. Olisi ihan vertailun vuoksi hyvä tietää millä harjoitusohjelmalla pääsee lähimmäs ulkopyöräily fiilistä että tämä ohjelma on vähän siellä päin. Bkoolilla olen ajanut ja tuntuu että vaste on kovempi kuin Zwiftissä, ehkäpä lähempänä ulkopyöräilyä. Esim. 0% tasaista ajoa Bkoolilla tuntuu kuin ajaisi 1% nousua Zwiftissä tai Zwiftin päällystämättömiä teitä.

JohannesP
29.11.2021, 13.12
Viihdyttävää oli ajaa kisaa D-sarjassa aina 3 kilometriin asti, mutta siinä vaiheessa lakkasi Zwift toimimasta.

Watopia ym. muu harjoitusajossa ei ole kaatunut ohjelma kertaakaan, 200M netti on mutta pätkii välillä, että lieneekö
siinä syy.

^Jos kerran netti pätkii, vika kai on silloin siinä? Nopeus ainakin riittää, mulla 25 megaa eikä ongelmia.
Menee jo pahasti OT puolelle.
Useimmiten se pätkiminen johtuu muusta kuin liittymästä. Uudet kaapelit ja modeemi hankintaan jos ei asetuksia ja eri lähtöjä räpläämällä korjaannu.
Näissä alkaa ikä painamaan juurikin pätkimisenä. Ainakin kaikki omat pätkimiset korjaantuneet uudella modeemilla ja laadukkaammat (= ei hinnat alkaen) kestäneet pidempään.

Juha Lehtinen
29.11.2021, 13.44
Zwiftissä ollut vuosien saatossa erilaisia bugeja ja tulee olemaan ja ohjelma on muutenkin levinnyt käsiin tarpeettomilla extra toiminnoilla (no tämähän onkin peli) jotka entisestään ovat lisänneet bugien määrää niin en yhtään ihmettelisi jos Zwift olisi syypää yhteysongelmiin myös.

30 hampainen
30.11.2021, 14.49
^ Jos heittää kertaluontoisesti pihalle niin hyvin voi olla Zwiftissä syy.

Zwiftissä sain huonon pk tehon, n. 135w että syke pysyy vihreällä alueella (max128). Ulkona tuollakin jaksaa kuitenkin hyvin ajaa, äsken 4:17h, 61.19km, 14.3 keskinopeus ja keskisyke 127. Yhdeltä istumalta, ilman eväitä. Tunti olisi mennyt vielä helposti.
Tätä ennen olen ajanut jo 2 ja 3 h lenkkejä. Kokeilen nyt paattoman neuvoilla, on sitten keväällä joku jota syyttää jos teho eivät ole nousseet. Nyt siis pelkkää pitkää pk:ta, ainakin kuukausi, garmini taskussa.

lis. Niin hauskaa kuin Zwiftissä onkin, tuollaisia tuntimääriä pk:ta en siellä pystyisi ajamaan. Sain viimein myös maasturin käyttöön jonka ostamisesta on ollut jonkinmoinen morkkis kun käyttämättömäksi meinasi jäädä.

lis. 19.49. Nyt tuntuu siltä että olisi ajanut vähän rankemmankin treenin, 20 h vaan palautumisaika. Huomenna saisi ajaa samanlaisen joka on vähän outoa kun parin minuutin anaerobisesta palautumiset ovat pitempiä eikä niistä tällaisia oloja tule. (Garmin)

virkpe
30.11.2021, 20.42

siinä syy.

Minulla on toiminut pätkimättä. Tosin en ole kisoja ajanut. Olen kuitenkin ajanut D.Diesel C.Cadenssi ja B.Brevent porukka lenkkiä ja niiden käytössä ei ole ollut ongelmia.
Käytössä on Telian hybridi laajakaista max100Megaa, eli käyttää kaapelia ja mobiili yhteyksiä. On myös käytössä Tp-linkin Deco wifi vahvistin minkä kautta AppleTV jne. on langattomasti yhteydessä modeemiin.
Ongelmana käyttäessä nettiyhteyttä puhelin kautta, jos yhteyksissä on ruuhkaa niin se syrjäyttää data liikennettä

Juha Lehtinen
01.12.2021, 10.46
Itselläni on kerran ollut pätkimisongelma Zwiftissä mutta siitä on jo paljon aikaa, Nettiyhteyskin on jo vaihtunut. Ongelman aikaan oli mobiililaajakaista ja nyt on tovin ollut Dna:n kuituverkko 400M yhteydellä.

kp63
03.12.2021, 07.02
^
lis. 19.49. Nyt tuntuu siltä että olisi ajanut vähän rankemmankin treenin, 20 h vaan palautumisaika. Huomenna saisi ajaa samanlaisen joka on vähän outoa kun parin minuutin anaerobisesta palautumiset ovat pitempiä eikä niistä tällaisia oloja tule. (Garmin)
Osuit juuri siihen, miksi jengi ajaa ittensä helposti ylikuntoon sisäfilaroinnissa. Historiallisista syistä emme ole anakoneita vaan järjestelmämme kokonaisuudessaan on viritetty pitkäkestoiseen tekemiseen. Vaikka ei tunnu miltään, hermosto menee sekaisin liiasta tehoilusta. Sitähän ei välttämäti tunnista etukäteen. Pitkän PK tekemisen väsymys on taas kropallemme tuttua ja se hanskaa sen hyvin. Aikansa kun treenaa, niin 5h PK.n voit tehdä päivittäin, jos haluaa.

30 hampainen
03.12.2021, 08.54
^ Nyt tämän uskon, uskoin jo vuosi sittenkin mutta ei ollut malttia pk.hon. Vuosi takaperin peruskunnon ajaminen maasturilla ei olisi onnnistunut, ei kyllä koskaan aikaisemminkaan. 15 min täysillä, tukehtuminen ja sitten pyörä varastoon pölyttymään. Nyt on selvä motivaatio ajaa ulkona matalasykkeistä, hyvällä fiiliksellä.

paaton
03.12.2021, 09.00
^ Nyt tämän uskon, uskoin jo vuosi sittenkin mutta ei ollut malttia pk.hon. Vuosi takaperin peruskunnon ajaminen maasturilla ei olisi onnnistunut, ei kyllä koskaan aikaisemminkaan. 15 min täysillä, tukehtuminen ja sitten pyörä varastoon pölyttymään. Nyt on selvä motivaatio ajaa ulkona matalasykkeistä, hyvällä fiiliksellä.

Noin se myös menee, vaikka pro ohjeiden mukaan ei saisi.

Siis kun kunto on paska ja painoa liikaa, niin oikea pk-ajo ei onnistu. Nyt olet kinnannut trainerilla jalkoihin jerkkua ja voit aloittaa myös pk:n ajamisen järkevästi.

hubba
03.12.2021, 13.21
Pitkän PK tekemisen väsymys on taas kropallemme tuttua ja se hanskaa sen hyvin. Aikansa kun treenaa, niin 5h PK.n voit tehdä päivittäin, jos haluaa.

Tämä tuli todettua ekassa pk-blokissa, viimeinen viikko vajaa 21h pk:ta ja intervals.icu rasituskäyrä meni jo punaisestakin alueesta ohi. Piti vain luottaa että kroppa kestää pk:ta ja hyvinhän tuosta palautui.

paaton
03.12.2021, 13.53
Ctl käyrä toimii ihan ok peekoota ajaessa, mutta kun siirtyy tehoihin, niin tuo kannattaa oman kokemukseni mukaan aika pitkälti unehtaa, ainakin trainerikaudella. Siis jos pk-jakson aikana on ctl:n hilannut ylös.

Formi menee plussalle ja paljon. Käyrän mukaan olisit freesi, vaikka oikeasti et ole. Tuo kannustaisi ajamaan tehojen kanssa aina vaan enemmän ja enemmän, jolloin kosahdus olisi aika salettia.

Garminin/firstbeatin näyttämät kertovat minusta totuuden paljon paremmin. Kun seuraa vaikka 4wk jaksolta bodybatterya, unenlaatua ja leposykettä, niin tuo korreloi paljon paremmin omaan fiilikseen.

CTL käyrä perustuu vain tuotettuun tehoon ja kannustaa hienosti progressioon treeneissä, mutta tosiaan palautumisen arviointiin tuo soveltuu vähän heikommin.

Juha Lehtinen
03.12.2021, 17.19
Aika mukavasti nopeutui palautuminen tämän päivän treenin ansiosta. Noin vuorokausi sitten tein eilen treenin josta palautuminen Garminin mukaan kestäisi 51-tuntia. Nyt tein kuitenkin 135-minuutin treenin 116 sykeellä ja palautuminen onkin enää 22-tuntia eli useampi tunti hävisi. Taisi olla ensimmäinen kerta kun Zwift kaatui tänään, tai jos joskus on noin käynyt niin siitä on aikaa kun ei muistu mieleen.

kp63
04.12.2021, 13.05
Ctl käyrä toimii ihan ok peekoota ajaessa, mutta kun siirtyy tehoihin, niin tuo kannattaa oman kokemukseni mukaan aika pitkälti unehtaa, ainakin trainerikaudella. Siis jos pk-jakson aikana on ctl:n hilannut ylös.

Formi menee plussalle ja paljon. Käyrän mukaan olisit freesi, vaikka oikeasti et ole. Tuo kannustaisi ajamaan tehojen kanssa aina vaan enemmän ja enemmän, jolloin kosahdus olisi aika salettia.

Garminin/firstbeatin näyttämät kertovat minusta totuuden paljon paremmin. Kun seuraa vaikka 4wk jaksolta bodybatterya, unenlaatua ja leposykettä, niin tuo korreloi paljon paremmin omaan fiilikseen.

CTL käyrä perustuu vain tuotettuun tehoon ja kannustaa hienosti progressioon treeneissä, mutta tosiaan palautumisen arviointiin tuo soveltuu vähän heikommin.
Omia ja opittuja: opittuna ja koettua aamusyke >10 bbm alkaa olee hilkulla, noin 5 on kokoajan, kun treenailee kunnolla. Muut jutut on pätkäuni, syke ei nouse ja vatsa sekoaa. Noin 10v rajalla kiikkuen (mitä nyt 58v kroppa kestää), on oppinut jo tietää milloin on aika hellittää. Toki tein 2v sitten mokan eli leirin jälkeen en levännyt riittävästi vaan into oli tehoilemaan, no onneksi W/bbm + noi aiemmin luetellut jutut varoitti ajoissa. 2vkoa kevyesti ja meni ohi. mutta asiaan, eli mulla emfit seuranta ja kyllä sen kanssa tunnistaa rasitustilan, kunhan on sen infon itelle ensin kalibroinnut. mutta edelleen voi sanoa, että mulla hyvin sykronissa aamusykkeen kanssa.

paaton
04.12.2021, 13.43
Omia ja opittuja: opittuna ja koettua aamusyke >10 bbm alkaa olee hilkulla, noin 5 on kokoajan, kun treenailee kunnolla. Muut jutut on pätkäuni, syke ei nouse ja vatsa sekoaa. Noin 10v rajalla kiikkuen (mitä nyt 58v kroppa kestää), on oppinut jo tietää milloin on aika hellittää. Toki tein 2v sitten mokan eli leirin jälkeen en levännyt riittävästi vaan into oli tehoilemaan, no onneksi W/bbm + noi aiemmin luetellut jutut varoitti ajoissa. 2vkoa kevyesti ja meni ohi. mutta asiaan, eli mulla emfit seuranta ja kyllä sen kanssa tunnistaa rasitustilan, kunhan on sen infon itelle ensin kalibroinnut. mutta edelleen voi sanoa, että mulla hyvin sykronissa aamusykkeen kanssa.

Tehoissa vai pk ajossa tuo w/bbm? Itselläni juuri nyt syke pk-ajossa hieman koholla.

OJ
04.12.2021, 17.28
Luulin postanneeni vastauksen, mutta varmaan vaan kirjottelin sen eilen illalla toisella koneella mutten lähettänyt.

CTL vaatii vähän muokkausta koska ne perusasetukset eivät välttämättä toimi kaikilla. Vaikka kuinka muokkaa, niin ei se siltikään toimi rasituksen mittarina kuten Firstbeat. CTL/ATL/TSB on yksi setti mittareita eikä niihinkään kannata hirttäytyä vaan olla sujuvasti eri mittareiden sekakäyttäjä.

Varmaan vähän offaria, paitsi että Zwift on jeesannu mua ajamaan PK:ta jopa sisällä.

aleksirastas
04.12.2021, 18.09
Jatkoa tuohon edellisen sivun yhteysongelmaan ja pitkään viiveeseen. Nyt on eka testi ANT+ yhteyttä käyttäen ja näyttäis pelaavan hyvin. Laitoin läppäristä bt kokonaan pois päältä ja yhdistelin laitteet ANTilla. Availin vielä puhelimeen companionin auki. Yleensä viimeistään se companion on aiheuttanut ongelmia, mut nyt ei tullut viivettä. Seuraamme tilannetta.

BTW läppäri ei millään halunnut tunnistaa ant+ tikkua, mutta Zadigilla sain asennettua siihen libusb-win32 -ajurit ja näillä lähti toimimaan. Melkoista kikkailua sanoisin..

Qps
06.12.2021, 15.54
Mulla on nyt pari päivää ollu ANT toimimatta neon kanssa mäkillä. Tai siis siitä lähtien kun päivitin montereyn. Ensin yhdistää mutta hetken päästä no signal. No tällä kertaa sitten BT sattuu onneks toimiin.
ANTin kanssa olen sellasta huomannut että jos piuha irtoaa ajon aikana niin sitä ei saa enää uudestaan yhdistymään. Siks pitää olla aina joku BT yhteys varoilla jos ajaa ANTilla.

OJ
19.12.2021, 18.31
Tuli ajettua eilinen badge hunt Uber Pretzel ja olipas aika kurjistelua. Tai alun 115km meni ihan jees, oikein leppoisassa porukassa. Alpessa menivät sitten tietty menojaan. Mun matkaseuralaisista nopeimmat ajoivat Alpen 50 minuutin molemmin puolin, eli aika kovaa noin niinkuin mun mielestä, ainakin tommosen lenkin lopuksi.

En ole noin pitkään koskaan ajanut trainerilla, mutta se jatkuva paine on kyllä aikas myrkkyä jaloille. Tuntui kuin olisi krampannut, mutta ei se ollut mikään lihaskramppi vaan jotain muuta.

Apple TV:n Zwift app tilttasi Alpen päällä, onneksi vasta itse badge huntin jälkeen.

paaton
19.12.2021, 19.31
Tuo on kova setti. En ole itse päässyt vielä uberia kertaakaan alpen päälle asti.

Kun nuo muutamat alun mäet ajaa kynnyksellä ja välit pk2, niin alpen kohdalla meinaa kyllä itku tulla. Oma edellinen yritys näemmä kesti alpen puoleen väliin asti. 255TSS.

fiber
19.12.2021, 20.57
Hatun nosto!

Se keskipätkän tasainen on tosi rasittava, jos ajaa itsekseen tai jos on tippunut porukoista. Ryhmässäkin se on tylsää. Volcanon juurelta kaksi tuntia Alpen juurelle... enkä ole päässyt Alpea UB:n lopussa alle tuntiin.

duris
19.12.2021, 22.29
Nuo em. Badge Hunt -ajot kyllä kivoja. Viikko sitten tuli ajettua PRL Full. Ei noita pisimpiä oikein soolona olisi motivaatiota ajaa

janne_p
19.12.2021, 23.23
Mistä johtuu että tasaista/alamäkeä pitää paikoitellen ajaa pienellä eturattaalla ja tuntuu todella tahmealta? Sitten loivaan ylämäkeen pitää isompaa laittaa eteen. Näin ei kokoajan ole mutta varsinkin ajon alkuun näin oli.
Trainer diffuculty on noin 60%.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

30 hampainen
19.12.2021, 23.36
Mistä johtuu että tasaista/alamäkeä pitää paikoitellen ajaa pienellä eturattaalla ja tuntuu todella tahmealta? Sitten loivaan ylämäkeen pitää isompaa laittaa eteen. Näin ei kokoajan ole mutta varsinkin ajon alkuun näin oli.
Trainer diffuculty on noin 60%.

Minulla tekee bluetooth yhteydellä samaa, tehontarve ei vastaa aina maastoa. ANT+ yhteyksiä harjoitusvastukseni antaa kaksi, niistä pitää olla se joka antaa pariliitoksessa trainerin kuvan.

lis. Ainoastaan tuo keskimmäinen toimii oikein, muilla tulee ongelmia.
https://img.aijaa.com/m/00492/15019001.jpg (https://aijaa.com/OBvtM9)

janne_p
20.12.2021, 07.02
Ok. Apple TV käytössä joten tuo ant+ ei taida tulla kyseeseen. Kaikki on nyt kiinni bluetoothilla ja vielä puhelimen Companion apilla.

30 hampainen
20.12.2021, 13.08
Jos otan ANT+ tikun irti, näin kävi vähän aikaa sitten vahingossa, ei kauaa mennyt niin alamäet oli raskaita polkea. Olen melko varma että ANT+ tikku korjaisi yhteysongelman myös siellä. Oma oletus on että Applen Bluetooth ajurissa on bugi joka jossain päivityksessä korjataan.

Juha Lehtinen
20.12.2021, 13.31
Itselläni on joskus Zwift valinnut väärän kontrolloitavan trainerin listasta jolloin smart trainer muuttui tyhmäksi traineriksi. Tuolloin alamäet tuntui lisäävän vastusta ja ylämäet keventävän, ilmeisesti johtui laskennallisesta nopeudesta, enemmän nopeutta enemmän vastusta.

janne_p
20.12.2021, 13.40
Pitäisikö zwiftin antaa useampi vaihtoehto trainereita kontrolloitavaan listaan jos pelkällä bluetoothilla ajaa? Powerina on tehopolkinet.

30 hampainen
20.12.2021, 15.21
^ Trainerilla ja tehopolkimilla minulle tulee vain yksi vaihtoehto Bluetoothin kautta. Näin se on varmastikkin kaikilla. Ylemmän kuvan vaihtoehdot tulevat kaikki trainerilta, tuossa ei ole tehopolkimet kiinni.

hubba
20.12.2021, 15.28
Itselle tulee tehokammilla ja trainerilla 2 vaihtoehtoa ant+ yhteydellä, smart ja tyhmä versio. Välillä tuo smart versio lagaa ja zwift valitsee itsestään tyhmän vaihtoehdon.

30 hampainen
20.12.2021, 15.33
Saattaa olla niin että bluetooth ongelmat eivät johdukkaan bugista vaan silloin on trainerista äly lähtenyt?

janne_p
26.12.2021, 11.12
Nyt uutta ongelmaa zwiftin kanssa. Ajon aikana Bluetooth yhteys katkeaa muutamaksi sekunniksi. Kaikki tiedot häviää ja kanssa-ajajat katoavat näkyvistä. Onkohan tää zwiftin vika vai onkohan vika apple TV:n/puhelimen päässä?
Sensorit kiinni Companion apilla.

Juha Lehtinen
26.12.2021, 12.51
Jos kanssa-ajajat häviää niin silloin on vika nettiyhteydessä. Bluetooth ongelmat voi toki johtua Zwiftistäkin mutta saattaa olla yhteydessä wifi ongelmaan.

Nikkke
26.12.2021, 12.51
Nyt uutta ongelmaa zwiftin kanssa. Ajon aikana Bluetooth yhteys katkeaa muutamaksi sekunniksi. Kaikki tiedot häviää ja kanssa-ajajat katoavat näkyvistä. Onkohan tää zwiftin vika vai onkohan vika apple TV:n/puhelimen päässä?
Sensorit kiinni Companion apilla.

Tässäkin ketjussa monesti todettu että jengillä BT pätkii zwiftissä. Itsellä ei kokemusta, käytän ant+ eikä ikinä ongelmia.

ViP
26.12.2021, 18.52
Itsellä oli tänään vuoden viimeinen kova treeni, joten päätin vihdoin ja viimein purkittaa four horsemen -lenkin. Suunnitelma oli vetää alkuun 80 minuuttia sweetspottia muutamassa osaan palasteltuna ja sen jälkeen loput lenkistä suunnilleen aerobisella kynnyksellä. Aikatavoite oli kolmen tunnin alitus.

Sweetspot-intervallien jälkeen paukut alkoivat olla jo aika vähissä etenkin, kun jäljellä oli vielä puolet Alpe du Zwiftin noususta. No, maaliin päästiin - tai oikeastaan raahauduttiin, mutta ihan ei kolme tuntia alittunut... loppuaika 3:00:10 :D

Zwiftin "monumenteista" jäljellä vielä Ultra Prezel ja PRL full. Jos toisen vetäisi tammikuun ja toisen helmikuun lopussa, niin sittenhän ollaan jo kevään korvilla.

paaton
26.12.2021, 21.54
3h on kova hyvä aika tuohon. Ne viimeiset kilsat alpen päältä ovat aika pitkiä maaliin. Olen tainut kerran jaksaa jatkaa ajoa alpen huipun jälkeen.

Nikkke
27.12.2021, 08.40
Millaisen w/kg lukeman tuo kolme tuntia horsemania vaatii?

Juha Lehtinen
27.12.2021, 09.51
En ole ottanut itsestäni vielä noin paljon irti. Ihan kohtuullinen määrä Zwiftailua tuli viime viikolla, vähän päälle 12-tuntia. En muista että aikaisemmin olisin viikon aikana tuon verran aikaa viettänyt sisätreenissä. Yksi reilu 3-tunnin setti itsellekin tuohon tuli. Jahka saan riittävästi töistä vapaata niin tuon voin toistaa.

paaton
27.12.2021, 10.19

Mulla näyttää olevan 3.3w/kg koko setti. Ajettu myös noin, eli mäet sweetspottia ja muuten pk.

ViP
27.12.2021, 10.30

3,65w/kg (270w) näyttäisi olleen keskiteho ja np vähän korkeampi. Välillä mentiin kovilla tehoilla alamäkeen ja hitaasti ylämäkeen eli tehonjako ei sikäli ollut erityisen optimoitu.

paaton
27.12.2021, 10.59
3,65w/kg (270w) näyttäisi olleen keskiteho ja np vähän korkeampi. Välillä mentiin kovilla tehoilla alamäkeen ja hitaasti ylämäkeen eli tehonjako ei sikäli ollut erityisen optimoitu.

Rajua! Minä lepäilin alamäet. Ei piisaa paukut tuollaiseen ajoon.

hubba
01.01.2022, 17.24
Level 50 tänään, vajaa pari vuotta meni. Vaihdoin 11-25 pakan traineriin, 3 alinta vaihdetta en oikeastaan ikinä käytä niin mukava kun kaikki käytettävät vaihteet on 1 hampaan päässä toisistaan. Ennen oli tasamaalla ikävä porras pk-vaihteesta sweet spottiin, nyt löytyy tempovaihde tuohon väliin.

pesuman
03.01.2022, 18.08
Paljonko tuli kilometrejä suurinpiirtein level 50 tavoittamiseen?
Itsellä level 46 ja 20500km takana.

Juha Lehtinen
03.01.2022, 19.03
Paljonko tuli kilometrejä suurinpiirtein level 50 tavoittamiseen?
Itsellä level 46 ja 20500km takana.
Arviolta 25,000km.

hubba
03.01.2022, 20.39
Itsellä vähän reilu 24,000km.

fiber
03.01.2022, 21.42
Ei taida tuota tietoa nähdä mistään jälkeenpäin?

Välityksistä: olen palannut siihen, että trainer difficulty on 50-100% tasolla (riippuen tilanteesta). Silloin kompaktikammet plus 11-28 pakka on kyllä kaikkien rattaiden osalta käytössä.

Juha Lehtinen
03.01.2022, 22.36
Ihan tarkkaan en omaakaan kilometrimäärää tiedä kauanko meni että saavutin level 50. Voi olla että xp pisteitä saa nopeammin kun käy valloittamassa Alpe d'Zwiftiä ja muita virtuaalivuoria useammin. Itselläni on ollut trainer difficulty pidempään n.75%, itselläni on edessä 36/50 rattaat ja takana 11-28 pakka.

hubba
04.01.2022, 08.08
Pidän itse tuota noin 30%, välillä voi ajella loivaa reittiä pelkästään kadenssia vaihtamalla.

paaton
04.01.2022, 08.24
Sama. 40% ollut ok nyt. Saa fiksumman treenin muuten kivoihin mäkiin. Kadenssi pysyy hyvänä.

Juha Lehtinen
04.01.2022, 09.50
En ole pitkään aikaan Zwiftissä isompia mäkiä ajellut joten niihin varmaan tuleekin trainer difficultya säädettyä pienemmäksi.