Näytä tavallinen näkymä : Mitä asensit tai säädit viimeksi?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[
12]
13
14
15
16
ruuduntakaa
24.09.2021, 15.57
C14 paikalleen. Kuitenkin.
Teräsjäykkäriin uusi Tompan hiilarihaarukka, uhrasin puoli kiloa Reynoldsin terästä keventelyn jumalattarelle... OMG, mitä olen mennyt tekemään!
Mutta pikaisen parkkihallipyörittelyn perusteella tuli ihan saatanan hyvä ja fillari on vieläkin ihanampi. En uskonut sen olevan mahdollista.
6 pultti-jarrulevyn asensin eilen uuteen kiekkoon kiekon mukana tulleella center lock adapterilla. Arvalla jouduin sen 40 nm momentin tosin vääntämään. Mutta pistin kireälle :)
Nyt vois jatkaa puuhastelua ja vaihtaa siihen myös pakan sekä asentaa renkaan. Tai jos vasta huomenna. Insertin kanssa puuhastelu kun on mitä on...
Säädettiin kaverin kanssa Teamsissa EGW-tapahtuman ruoka- ja kauppalistaa.
Litkutin uudestaan eilen litkutetun takarenkaan, kun ilma pysyi vain väärällä puolella. Vaihdoin samalla vanneteipin. Ei Mcarbonin teippi kestänyt Stan’s:in Racea.
mikko001
01.10.2021, 15.03
Asensin lokasuojat graveliin ihan vaan sen takia, että kelit pysyisi kuivina.
ruuduntakaa
01.10.2021, 15.53
Piikkisian asensin WTB:n halpiskiekolle.
Saa nähdä tarviiko laittaa nokalle koko talvena..
Soittelin samalla Levon DT:n kiekot läpi, ei riitasointuja.
Purin vanhasta rungosta osat ja odotan täydennystä, keskiölaakerin kuitenkin asensin...
ruuduntakaa
10.10.2021, 13.21
Tarkistin iskareiden paineet, takapää tartti täydennystä.
Asensin Bianchiin uuden kampisarjan, jotta sain vaaramaisemiin ja omaan kuntoon sopivamman eturatasparin 46/30. Vaihdoin samalla keskiölaakerin. Onnistuin. Luulisin.
Lähetetty ennen loppuun asti miettimistä.
tempokisu
15.10.2021, 18.16
Mikä kumma Ferrarin CatEye-mittariin meni?? ensin lopetti mittaamisen kokonaan, sitten alkoi ajella omia aikojaan 50-100km/h. Otin mittarin irti, laitoin myös toiseen samanlaiseen mittariin patterin....kun menin mittareitten kanssa fillarin lähelle niin jo alkoi taas sama kaahailu....molemmat mittarit sekoili ihan villinä...
Otin sitten koko mittarin vastakappale-pömpelin irti ja vaihdoin siihen toisen. Mittari näytti toimivan normaalisti...
ruuduntakaa
16.10.2021, 12.33
Yksi token etuiskariin lisää.
Paikattu Tubolito takaisin käyttöön ja sisuri takaisin satulalaukkuun odottamaan uutta varamieskeikkaa.
Paikattu Tubolito takaisin käyttöön ja sisuri takaisin satulalaukkuun odottamaan uutta varamieskeikkaa.Millä paikkasit?
Itse olen onnistunut vaihtelevalla menestyksellä ja se ei oikein riitä.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Millä paikkasit?
Itse olen onnistunut vaihtelevalla menestyksellä ja se ei oikein riitä.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Ihan Tuboliton omalla paikkaussarjalla. Viime su paikkasin ja ainakin pikkupaineella tuntui pitävän useamman päivän eikä paikkauskohta pulputa vesitestissä. Toki vasta nyt laitoin alle ja normipaineille. Huomenna pääsee testaamaan ajossa, jos sinne asti selvitään.
Ihan Tuboliton omalla paikkaussarjalla. Viime su paikkasin ja ainakin pikkupaineella tuntui pitävän useamman päivän eikä paikkauskohta pulputa vesitestissä. Toki vasta nyt laitoin alle ja normipaineille. Huomenna pääsee testaamaan ajossa, jos sinne asti selvitään.Oliko itseliimautuva vai liiman kanssa?
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
^ Se liimatuubillinen versio:
https://r2-bike.com/TUBOLITO-Repair-Kit-Patch-Kit-Panning-Set
Eka 51km lenkki ajettu ja kaikki hyvin. Näppituntumalla paineet kunnossa.Tsekkaan tarkemmin kun ajan seuraavan kerran. Näillä näkyminen menee viikon päähän.
Ehkä viidennen tai kuudennen taustapeilin vajaan vuoden sisällä.
Kallista ja erikoisen mallista :)
Pyörä kaatui parkissa. Kova tuuli teki taas temput . . .
Takavalo oli jumissa eli nappi toimi huonosti, WD40:tä sisään ja tuntui taas toimivan.
Salsan läskiin kuitutangon. Lisäksi purin XT-vaihtajan atomeiksi ja huolsin sen. 3200 km takana, eikä mitään kulumaa. Rissoissakin tehdasrasvat. Asensin sitten parisataa ajetun XT-vaihtajan, kun sellainen sattui olemaan ylimääräisenä. Huollettu meni hyllyyn odottamaan tarvetta. Nii-juu, uudet ketjut myös. Vanhoilla ajettu vajaa pari tonnia. Ei kyllä edellytä mitään muutosta mun huoltokäytännöissä.
Huomenna sitten uudet renkaat alle.
JohannesP
19.10.2021, 23.30
Eilen puolison kaupunki-Whiteen uusi ketju ja samalla kertaa omaan kaupunkipyörään uudet renkaat sisureineen hapertuneiden tilalle.
Maantie/zwiftipyörään uusi ketju. Red22 ketju oli vaihtokunnossa parin tonnin jälkeen ja kaapista löyty tilalle KMC x11sl.
ruuduntakaa
21.10.2021, 17.07
Magic Mary ja Big Betty Eddy Currentien tilalle.
Eli naiset kehiin ja miehet syrjään kun hommat käy haastavaksi.
Juha Lehtinen
24.10.2021, 20.03
Traineriin uusi takarataspakka ja fillariin uusi ketju.
Syyspyöräilykenkiin uudet klossit, alkoi kesäkengissä jo varpaat olla jäässä äsken lenkillä, - 2 näytti mittari.
Joni Kani
24.10.2021, 20.51
Nastarenkaat, ne parhaat, I.S.P.
Asensin lounastauolla grävelin ketjuihin voitelua.
Kotteroon uudet levyt ja palat etupäähän. Tiaiset tulivat talliin
sisälle asti pällistelemään puuhastelua, eli kuivaan paikkaan:)
Joni Kani
26.10.2021, 18.44
Otin oluen. Asentelen jotain, ehkä, myöhemmin. Oikeesti uuden takapakan ja ketjun.
Kesäasennusten jälkeen jokseenkin kaikki vaihtui talviasennuksiin käyttöpyörään, no runko, haarukka, jarrut ja sentään kammetkin talvirattain jäi, näin on ollut jo pidempään.
Mitää ihan uutta talveksi tule ei, ehkä kevät jotain uutta tuo.
Juha Lehtinen
27.10.2021, 13.48
Suoristin takavaihtajan korvaketta trainerifillarista, näyttää aikaa myöden aina vähän vääntyvän.
Suojateippejä maasturin runkoon.
Muijan pyörän talviteloille. Nyt ei ole ”käteisvarastossa” kuin kolme pyörää talvikauden ajoille: sähkötäpäri sekä täysjäykät 29´er ja fätti. Kaikkiin löytyy myös nastarenkaat.
Kolme tuntia Spessun lokareita. Jotenkin ohjeet eivät oikein sopineet, osiakin oli kummallisia määriä ja muotoja, ja yksi kuusiokoloruuvi kului pyöreäksi, kun yritin sitä sokkona pyöritellä, joten asensin ne ainoalla tavalla, joka tuntui luontevalta. Note to myself: parempi kuusiokolosarja ja se huoltoteline, fillarin seinäteline on vähän turhan vaikea huoltohommissa. Tuli vähän sellainen tee-se-itse -kokonaisuus, mutta jos ne toimii... Tyylipisteitä tuskin mekaanikoilta saisin.
Lisäksi maasturiin talvitassut, mutta senkin saa tehdä vielä uudestaan, kun nykyiset renkaat onkin jo huonot ja tarvitsisi uusia. Jotenkin vaikea vaan ostaa talvirenkaita, kun tuntuu, että laatu on sitä sun tätä.
Kolme tuntia Spessun lokareita.
Miten tuostakin on tehty noin pirun vaikeaa. Pelottaa jo etukäteen miten omat lokarit sopii, jos sellaiset ostan. Saako niitä mitenkään siististi.
Miten tuostakin on tehty noin pirun vaikeaa. Pelottaa jo etukäteen miten omat lokarit sopii, jos sellaiset ostan. Saako niitä mitenkään siististi.
Mä mietin ihan samaa. Jotenkin vaativat enemmän kuin mitä pitäisi. Eniten ihmetytti takasivuaisojen pituus, kun ne oli pakko jättää lokarin puolella törröttämään ulospäin, kun alempana ne olisivat menneet läpiakselin eteen. Eli niitäkin pitäisi sitten suunnilleen metallisahalla itse lyhentää. Tai sitten kokeilla toisenlaista kulmaa...
Tolkun mies
09.11.2021, 22.05
Farleyn dub -kampiin uusi preload -säätö prikka, (5 euroa) kun entinen halkesi kiristettäessä. Porsche 911 laturin jännitteen säädin tuli tiensä päähän mutta uusi löytyi Motonetista, 14.90euroa.
Sent from my SM-G781B using Tapatalk
kmruuska
15.11.2021, 11.16
Irrotin SLX-takavaihtajan joka ei ole koskaan toiminut kunnolla. Vaikea se on nähdä mutta silmään vaikutti kuin rissat olisivat olleet eri linjassa. Aikani runkoa väänneltyäni linjaus näytti paremmalta ja toimivuuskin oli ehkä hieman parempaa muttei vieläkään täydellistä.
En ole muuten missään vaiheessa onnistunut Shimanon indeksointiohjeen mukaisessa säädössä jossa 5-7 rattaalla vaijeria kiristetään kunnes ketju alkaa ritistä isompaa ratasta vasten ja sitten pakitetaan viisi pykälää. Ei vaan toimi hyvin näillä ohjeilla.
Noin kymmenvuotias poika seisoi pyöränsä päällä, kohdalle tultuani näin ohjaustangon heiluvan holtittomasti stemmissä, poika yritti siinä vielä lähteä ajamaan kouluansa kohti, sanoin hänelle, oota vähän mulla on avain, auliisti hän suostui ja hetken kuluttua ruuvit olivat kiinni.
Ruuvit, joita oli neljä kappaletta kuten hyvässä stemmissä kuuluukin, olivat ihan löysällä kuin joku olisi ilkivaltaisesti löysännyt! Kiitokset ja hyvät päivänjatkot sain.
Totesin vihdoin etten juurikaan tule maastoajoa harrastamaan vaan jäykkäperä on jatkossakin vain työmatkojen ja hiekkatielenkkien kaveri. Asensin sitten tankoon hybridimalliset levennetyt tupit (https://www.bike-components.de/de/Ergon/GS2-Lenkergriffe-p38339/) nousukahvojen nysillä. Nolon näköiset, mutta ajoasennon saa aika lailla mielekkäämmäksi.
F. Kotlerburg
18.11.2021, 10.00
Nastarenkaat gravelliin. Tubeleksena. Pitäisiköhän raportoida tuonne topicciin, vaikka meni ihan sukkana.
K.Kuronen
19.11.2021, 12.48
Sulloin hyvän ja liukkaan rasvan avustamana uusien polkimien tiivisteet takaisin sinne, mistä olivat tulleetkin. Vois reklamoida, mutta en jaksa: ajan kunnes hajoavat, jos edes hajoavat. ...
Tiivisteet ovat pysyneet nyt paikallaan: pyyhkäisen akselin puhtaaksi ja tipautan tipan ohutta teflonöljyä, joka siirtyy akselin ja tiivisteen väliin kapillaarisesti. Tehtaassa laitettu rasva kait on ollut jotakin erityisen tahmeaa ja vedenkestävää sitkostettua vaseliinia.
K.Kuronen
19.11.2021, 17.27
^ja toinen tiiviste on taas poissa paikoiltaa -kilsan ajon jälkeen. Taidan repiä ne pois.
-----------------------------
Väänsin yhden talven ajetut Gravdalit vanteille ja pohdin jo hetken, että mahtavatko ollenkaan nousta, mutta rohkeampi pöhäys Schwalben pullosta tuotti tulosta. Kun kevään, kesän ja syksynkin on puuhastelut vähän pehmeämpien kumien kanssa, niin onhan tämä Gravdal hirvittävän jäykkä.
Nyt ne saavat jäädä paikalleen, kunnes hajoavat tai jokin muu pakko ne pois vanteelta ajaa.
Talvikiekot eli nastarenkaita alle. Pakkasta on mutta näpit eivät jäätyneet täysin. Lisäksi pieni säätö takavaihtajaan.
Nickname
06.12.2021, 13.36
Viime viikolla nastanappulat kiekoille ja samalla pyörän alle, myös jarrujen säätöä ja ketjun putsaus samaan urakkaan.
Ilmanvaihdon venttiilit jääneet kesähelteiden säätöön ja ulkon talvi, nokka jäätyy sisälläkin, kuristelin poistoventtiilit talvisäätöön.
Korvausilmaventtiilit ikkunoiden yläpuolelta suolsivavt pakkasilmaa, kun poistot oli jääny täysille.
petrimar
06.12.2021, 15.20
Piikkisian 29x2.6 rengaspaineita pienemmäksi. Nyt pumpun mittari näyttää suurinpiirtein 1.5bar ja körörellessä ei ole vielä kolahtanut vanteelle.
viimeinenlenkki
08.12.2021, 09.04
talvikuntoon pyörä + uudet ketjut samoin eturatas ja vanteet jossa nastakumit päällä valmiina.
Voimansiirto projektiin, AXS ja heittämällä kohdilleen!
tempokisu
11.12.2021, 13.51
Voi elämä sentään oli varsinainen osto-asennus-säätöpäivä. Motonetistä myyjän suosittelema rengas oli aivan liian leveä cycloon ( pyörä oli siinä sisällä mallina, että tällaiseen....) ja käytiin kaverin kanssa Nippelissä - oli muuten siinäkin varsinaista seikkailua, tuossa se liike on mutta miten sinne pääsee??? Mutta kiva liike ja ystävällistä asiantuntevaa palvelua. Kalaravintolan kautta...kaveri onnistui rikkomaan sisurin ulkorengasta päälle laittaessa..., ja sitten uutta sisuria. Ja vielä kun laittelin takavannetta cycloon niin piti jarruja löysätä että mahtui.
Oli ajatuksena käydä cycloilemassa tunteroinen, mutta en jaksanu, vesisateeseen enää lähteä.
Kaapiston liukuoven soft-close mekanismia, vain todetakseni ettei säätäminen auta. Rikki se on ja kotimainen asiakapalvelu loistaa kyllä taas jälleenmyyjän osalta poissaolollaan.
Toivottavasti tuohon saisi jotenkin viriteltyä vaikka Ikean hidastimet niin pääsisi eroon noista. Eivät kestä edes kolmea vuotta, aivan luokattoman huonot.
ruuduntakaa
23.12.2021, 13.16
203mm ja 185mm laikat luomuun.
Kaksiin talvikenkiin eilen uudet Boa räikät ja vaijerit. Takuuhomma toimii hyvin, viikossa tulee varaosat kotiin.
30 hampainen
23.12.2021, 13.43
Uutta Brooksia testailin, neljäs. Ostos liittyi enemmän kokeilunhaluun kuin tarpeeseen.
K.Kuronen
03.01.2022, 19.20
Laitoon huoltojonoon syksyllä hankkimani 650b-kiekot, joilla on vasta ajettu reilu tonni ja takakiekon laakereissa tai mieluummin päätyholkeissa rahisee hiekka. Samalla huomasin, että ei se olenkaan litku, mikä takana lotisee, vaan vesi vannekehän sisällä.
Ikinä enää en ajaa kuraisilla teillä, enkä sateessa. Vain kauniilla ilmalla ja kuivilla, pölyämättömillä teillä, auringon paistaessa, enkä yhtään kauemmas, kuin lähimpään kapakkaan.
^ Kiekkojen vedenpoistoreiät on kyllä hyvästä ja pahasta. Jostain syystä DT-Swissin PRC-1400 kerää vettä helpommin kuin Zippin 404. Tai voi se johtua siitäkin että ovat saaneet ulkoilmaa ja paskoja kelejä siis enemmän kuin zipit.
Nickname
03.01.2022, 21.01
Asensin takavaloon uudet paristot
ruuduntakaa
09.01.2022, 16.28
11 speed GX-vipu Konaan NX:n tilalle+Konan orkkistangon tilalle Spessun tanko himpun isommalla nousulla. Ja DMR Deathgripit tietenkin päihin.
ruuduntakaa
11.01.2022, 08.26
27.5 kiekot Levoon. Tietty ensin levyt, takapakka ja itse renkaat kiekoille.
Aloittelin GRXien asentamista Mariniin SRAMin Rivaleiden tilalle. Alunperin syynä tähän oli, että en pitänyt mielestäni liian pitkistä kaapeleista. Sitten kun purin SRAMeja, tuli mieleen, että ei nämä nyt niin pitkät olleetkaan, että näinköhän muutosta tulee. No nyt voi jo sanoa, että tulee ja paljon. Vihdoinkin ohjaamosta tulee siisti, eikä öljynjalostamon näköinen.
Tosin ne erilliset lisäjarrukahvat tekevät muuten kalustuksesta hankalaa, kun käytännössä koko stongan suora yläosa on joko otealuetta tai jarrukahvaa. Nyt ei saa edes garminin telinettä stongaan, vaan pitää hankkia sellainen, minkä saa stemmin etulevyn kiinni. Tai jotain.
K.Kuronen
18.01.2022, 21.23
Laitoin PNW:n 480-millisen tangon sorapyörään ja kävin vähäsen koeajamassa: aluksi tuntui vähän oudolta, mutta ei sitten enää. Tankoteipit vielä ennen pidempää koeajoa. Jarruletku on vähän niukka, joten koeajan kunnolla ennen isoa täyshuoltoa ja päätän, että jatkanko tuolla.
^ Mistä hommasit ? Tuo on ollut harkinnassa.
K.Kuronen
18.01.2022, 22.39
^r2-bike. Tämä on täytettä.
justus6969
24.01.2022, 01.28
1 x 9 voimansiirto talvimtb:hen, joka on vaimon käytössä. Välillä positiivisia yllätyksiä, olin vaihtanut keväällä kaiken muun paitsi liipasimen ja vaijerin. Joutui juomaan suurimman osan asennusjuomista ilman asennusta. Keski-ikäisenä sen lisäksi että unohtelen tehtyjä hommia olen siirtynyt bisseistä asennusviineihin, varmaan estrotasot nousussa :/
Tässä juuri asentelen uutta läppäriä käyttöön. Piti sitä varten tulla ihan käymään toimistolla.
Travelkicking
28.01.2022, 19.55
Risteytin Ryobin ja Hitachin akkuporakoneiden toimivat osat. Kaksi akkuporakonetta on ollut pitempään mykkinä. Toisesta on palanut moottori tai käyttöliipasin ja toisesta on akkulaturi pimeä - uutta ei enää saa. Vaikka niissä näyttäisi olevan jännite-ero, niin 14,4 volttisen Ryobin kuolleen laturin output on 17,4 V ja Hitachin hienon laturin 18 V. Aika pieni ero. Odotan 'Ryotachille' pitkää ikää. https://pic.useful.fi/tDRNA_s38.jpg
K.Kuronen
01.02.2022, 10.49
Poistin DT:n kiekosta vanhan rupeentuneen teipin ja putsauksen jälkeen vetäisin Schwalben 27-millisen teipin. Tuon teipin kanssa ei voi kun onnistua. Lopuksi rengas sisurilla päälle ja päiväksi, tai pariksi painumaan.
K.Kuronen
03.02.2022, 21.39
Koeponnistin Pathfinder Prot: 38:t ovat 24-millisillä vanteilla karvan yli mittansa, mutta 47-milliset ovat 650b-kokoisina 24-millisellä vanteella vajaat pari milliä kapoiset. Asennus oli todella vaivaton: käsin päälle ja jalkapumpulla rennosti hyllylle.
Kapeampi pääsi uusille teipeille ja näytti pitävän täysin, leveämpi joutui tyytymään vanhaan teippaukseen ja pehmenee hyvin verkkaisesti.
Leveämpi täysmusta haisi Romaniassa kunnostetulta Toyotan vaihtolaturilta ja tuntui käteenkin jotenkin kummalta.
Kevääseen on vielä matkaa, joten litkut saavat odottaa.
maalinni
05.02.2022, 13.55
Kaulaputken lyhennys laajentui laakerin putsaus operaatioksi. Tältä saattaa näyttää 2v vanha ohkainlaakeri, viime kesänä 2 lenkkiä sateella...
Hassua, että ylempi oli hurjemmassa kunnossa kuin alempi(?)
https://photos.app.goo.gl/V3HQvGEt3S65CnEf9
maalinni
05.02.2022, 17.17
Pesuaineinen vesi?
Luultavasti. Pitääpä suojata muovipussilla jatkossa, kun pesee.
Teinin koneelle minecraftin.
Luultavasti. Pitääpä suojata muovipussilla jatkossa, kun pesee.
Meneeköhän se vesi pahasti laakeriin myös kun pesee pyörää kun se on ns. katollaan. Itse käännän pyörän aina ylösalaisin osaksi aikaa pesua jotta alapuolikin tulee putsatuksi ja kun ketjuja ja rattaita ja vanteita ja renkaita putsaa jolloin niitä pystyy helpommin pyörittämään.
Oatmeal Stout
09.02.2022, 23.29
Irish Black säädöt menivät hieman loivasti.
Ei auta. Tänään on mentävä verstaalle lyhentämään fättitäpäristä letkuja. Pari vuotta sitten kun kasasin tuon, en jaksanut lähteä lyhentelemään Shimanon jarruletkuja, jotka olivat siis edellisen omistajan jäljiltä. Eikä mulla tainnut olla välineitäkään Shimanon jarruihin. Nyt kun vaihdoin keulan, niin se letkuspagetti porautui mieleen niin pysyvästi, että siitä ei pääse eroon kuin nips-napsimalla letkut ja vaihdevaijerin kuori lyhyemmäksi. Miedosti tuumiskelen vielä, pitäisikö vaihtaa jarrut suoraan nelimäntäisiin XT-jarruihin, kun sellaisetkin hyllyssä makaavat jouten.
Eilen ajaessani hienosäätelin vaihteita vinoputken barrel adjusterista ja melkein tuskaannuin kun kevyen pään vaihteet ei millään asettunut. Sitten muistinkin taannoiset ankarat lipat vaihtajan puoleiselle kyljelle ja tajusin, että juuri siksihän vaihtajalla ylipäätään ilmeni yllättävää säätötarvetta!
Pysähdyin tutkimaan vaihtajaa ja olihan siinä vankat naarmut muistona. Väänsin häkkiä hieman ulospäin ja matka jatkui loppuun kertalaakista ongelmitta. Varakorvake sai jäädä edelleen varalle satulapussukkaan. Joskus on pienestä kiinni.
Dodi, letkut lyhennetty. Ilman kiroilua se ei tokikaan mennyt. Kummeksuntaa aiheutti SRAMin takavaihtajan vaijerin reititys. Kun Shimanolla se on melko suoraviivainen veto ja operaatio.
Kesällä onnistuin katkomaan parit kahvat xt jarruista. Nyt laitoin Flo Motorsportin kahvat (https://flomotorsports.com/products/copy-of-beta-brake-lever-1). Saa nähdä kuinka kestää. Lupaukset ainakin on tv-shop tasoa
^Tossa on se vaara, että seuraavalla kerralla joku muu antaa periksi. Kahva lienee suunniteltu osittain sulakkeeksi. Samasta syystä jarrua ei tule koskaan kiristää stongaan "hampaat irvessä". Varsinkin ennen kun oli vaihtajan vivut oikealla ja vasemmalla, jarrun kiinnityksen pystyi jättämään kohtuu löysälle, kun se makasi niiden vipujen päällä. Pannutuksessa kahva pääsi sitten kääntymään helposti ylöspäin
Asensin lumilautasiteet temppulaudasta rinne-/puuterilautaan.
Pyörähommista edellinen asentelu on nastarenkaiden asennus mutta se nyt oli jo viime vuoden puolella. Tässä joku päivä pitäis vaihtaa pojan pyörään uus hissitolpan vipu vaijereineen. Alkuperäinen on ollut tosi huono ja raskastoiminen. Kun vielä pakkasella takkuaa niin paremmalla tarvikevivulle on tarvetta. Sellainen on ollut hankittuna jo ikuisuus sitten mutta se asennus on uupunut :)
Alajalkahuolto Blutoon ja Bluto torille myyntiin.
HA:han Node_redin kun shellyt ei alkaneet toimimaan niinku piti omalla alustallaan.
^Tossa on se vaara, että seuraavalla kerralla joku muu antaa periksi. Kahva lienee suunniteltu osittain sulakkeeksi. Samasta syystä jarrua ei tule koskaan kiristää stongaan "hampaat irvessä". Varsinkin ennen kun oli vaihtajan vivut oikealla ja vasemmalla, jarrun kiinnityksen pystyi jättämään kohtuu löysälle, kun se makasi niiden vipujen päällä. Pannutuksessa kahva pääsi sitten kääntymään helposti ylöspäin
Riski on olemassa. Mutta on mulla jo varaosa, koska pelkkää vipua ei saanut erikseen, mutta tietysti vain toiselle (väärälle) puolelle. Ja kyllä, kiinnitys on aika löysällä. Xt:n vivussa on sellainen puristettu kohta, taipuu siitä kyllä liiankin kevyesti. Täytyis vaan pysyä pystyssä. Enemmän kiusaa samassa rytäkässä murtunut/venähtänyt sormi, ei ole parantunut kokonaan vieläkään..
K.Kuronen
20.02.2022, 17.17
Deasensin R8020-kahvan sisuskaluja. Vähän jäi kesken, kun T8 on kadoksissa. Pitäisi tutkia tarkemmin, josko kahva on murtunut, vai vuotaako vain "bladder". Jos ei muuta, niin tuleepa tutustuttua rakenteeseen. Vaihtajan mekanismi ainakin lähtee nätisti kokonaisena (säilytän ehjänä):
https://live.staticflickr.com/65535/51893413465_b59e4026ac_z.jpg
ruuduntakaa
20.02.2022, 17.35
Airtagin piilotin.
Jäätikköpaineet renkaisiin lenkille lähtiessä.
K.Kuronen
22.02.2022, 12.55
Deasensin R8020-kahvan sisuskaluja. Vähän jäi kesken, kun T8 on kadoksissa. Pitäisi tutkia tarkemmin, josko kahva on murtunut, vai vuotaako vain "bladder". Jos ei muuta, niin tuleepa tutustuttua rakenteeseen. Vaihtajan mekanismi ainakin lähtee nätisti kokonaisena (säilytän ehjänä):
...
T8:n hankinnan jälkeen puhdistin kumisen rakon ja kasasin suurta tarkkuutta ja puhtautta noudattaen kahvan, liitin sen vanhaan jarrusatulaan, täytin öljyllä ja ilmasin. Mysteeri on, että kahva ei ainakaan vielä vuoda ollenkaan. Toisaalta en rakosta reikää löytänyt.
Antaa tuon nyt sitten olla ja katsotaan. Uusikin kahva olisi.
Seuraavaksi pitää lukita vasemman kahvan tarpeeton vaihtajan liike.
Vihdoinkin löytyi osia. Pari vuotta jo suunnitellu varapyörän modernisointia. Eli 3x10 vaihtui tänään 1x11.
Muuten kaikki hyvin mutta jotenkin kuvittelin pyörän hieman kevenevän kun jää etuvaihtaja, vasen vaihdevipu ja kolme eturatasta pois, mutta vaihteen siirron paino nousi n.50g, no ei katastrofia.
11vuotta vanhat osat xt/slx sarjaa ja uudet perus Deore.
Esim. vanhat kammet (175mm) ja kolme ratasta painoi grammalleen saman kuin Deore 30T/170mm, mutta uusi ratas pakka melkein puolet enemmän kuin vanha...
Onneksi en tutkinut painoja, olisi tullut vaihto kalliimmaksi. Varapyörää kuitenkin tarvittu vain parina päivänä vuodessa sen jälkeen kun ostin uuden pari vuotta sitten, Deoret saa kelvata.
K.Kuronen
23.02.2022, 19.24
Sulloin hyvän ja liukkaan rasvan avustamana uusien polkimien tiivisteet takaisin sinne, mistä olivat tulleetkin. Vois reklamoida, mutta en jaksa: ajan kunnes hajoavat, jos edes hajoavat. Ja jos alkavat rutista, niin kaapissa on pari huoltoa odottavaa XT-poljinta (joista toinen on jo täysin atomeina pakasterasiassa).
...
Tiivisteet eivät vain tahdo pysyä ojennuksessa, joten on aika ottaa kovemmat keinot käyttöön: viritin o-renkaat (9x2 mm) akselien juureen torppaamaan tiivisteiden työntymistä ulos. Polkimen akseli on juuresta 10-millinen.
Löysin myös pakasterasian, jossa on osia.
https://live.staticflickr.com/65535/51899826179_f98d3b69e1_c.jpg
Kuminauha
24.02.2022, 08.40
Käytettynä ostettujen Crankbrother Candy 2:en pedal refresh kit:n asennus. Ei Huh!
Iso ongelma oli se, että käytön myötä osumia saanut pedaalin ulkoreuna oli muovannut alumiinia niin, että muoviset päätytulpat olivat todella hyvin jumissa. Toisesta sain irti todella isolla talttapäällä, mutta toinen oli täysin jumissa ja talttapää vain kaivoi itsensä tulppaan. Alumiinin reuna oli työntynyt muovisen tulpan sisään ja näin ollen ahdisti.
Tästä seurasi noin puolen tunnin ähinä. Porasin tulpan läpi reiän ja kaivoin terävällä piikillä niin kauan, että lopulta tulppa alkoi pyöriä kun tungin sen reiän sisäpuolelta muoviin ja annoin vasaralla vauhtia. Pelkäsin että kierteetkin olis ottanu tässä murjomisessa kipeetä, mutta lopulta sain tavarat pakettiin. Kun tulpat on pois niin sen jälkeen oli helppoa.
Pari kertaa oli lähellä että viskaan noi kierrätykseen ja haen kaupasta uudet.
Suosittelen kaikille tekemään tämän, ennenkuin poljin on siinä kunnossa, että muovista päätytulpaa on vaikea saada pois. Refresh kitissä se on korvattu kunnon kuusiokolo pultilla.
Mutta kaikenkaikkiaan siis onnistunut operaatio, klappi polkimista loistaa poissaolollaan.
https://pic.useful.fi/f14GvBUgG.jpg
ruuduntakaa
25.02.2022, 13.49
Vaparin puts ja uudet öljyt. Ketjuihin Rexiä.
Satulaputken/satulan kaikkien osien putsaus ja uudelleen rasvaus, saas nähdä jatkuuko natina.
K.Kuronen
28.02.2022, 22.45
Pyyhin Kinesiksen rungon puhtaaksi tenulla ja vahasin. Ensin ajattelin teippailla rungonsuojateipillä kuluneita kohtia, mutta totesinkin, että antaa ajettujen kilometrien näkyä.
K.Kuronen
01.03.2022, 11.45
Lähdin ruuvaileen jarrusatulaa keulaan ja silmään pisti, että Shimano on päivittänyt sovitinpalan tekstin (alla vanhempi Ultegra):
https://live.staticflickr.com/65535/51910234552_c1853bc1eb_z.jpg
Tangonnauhat uusiksi Cinelliin, 18grammaa tuli painoksi... Olen tyytyväinen!
K.Kuronen
02.03.2022, 16.20
Jarruletkuja. 8020-kahvan ohjeessa kerrotaan, että käytä vain oikeanlaista inserttiä. Kahvan letkuliitoksen pohja ei olekaan tasainen, joka kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo kokeilla jotakin toista letkua ja inserttiä:
https://live.staticflickr.com/65535/51913711433_1556a00356_z.jpg
En tiedä, miten on laita Shimanon eri kahvoissa, mutta tarkkana saa olla, erityisesti jos nurkissa pyörii vanhaa osaa, tai oikeaa ei ole saatavilla ja päättää kokeilla jotakin muuta.
Rengaspaineet ja keulan paineen tarkistin ennen lenkkiä.
tempokisu
02.03.2022, 23.34
Mahtavaa, ajattelin kun olen niin katsonut miten se menee, jarrupalojen vaihto, osaan itekin...
..no ei sujunut. Soitto kaverille ja cylco auton takapenkille.
Piti vaihvaa jarrupalat > meni koko jarrut vaihtoon...senverta on kaveri mua auttanut että ostan hänelle jotain kivaa..mutta mitä? Ehdotuksia mistä miespuolinen tykkää?
K.Kuronen
10.03.2022, 11.14
Laitoin Kinesiksen ajokuntoon: eilen litkutetut 650b-kumit (Pathfinder Pro) alle, satulatolppa satuloineen ja polkimet kiinni. Vähän pyörähdin ulkona ja napakalta ja kiinteältä tuo tuntui.
Edellisen kerran jarruletkuja laittaessa en viitsinyt lähteä puljaamaan räminää estävän vaahtomuoviputken kanssa. Sekin on nyt kunnossa.
Kunhan kevät edistyy ja pääsee vähän koeajamaan, niin kääräisen vielä tankoteipin. Vielä kun koronan jättämä jonkinasteinen väsymys katoaa, niin kovaa ajoa vaan.
Juha Lehtinen
30.03.2022, 19.16
Ostin Sagen espressokeittimen ja kahvimyllyn ja kahvimyllyn jauhatusta säädin pavuille sopivaksi. Muutaman testisäädön jälkeen löytyi sopiva asetus ja tuli hyvät capuccinot.
Oon aloittanut eilen loisteputken(2kpl) vaihtotyön mutta äkkiä joku luulisi että se on minuutin homma mutta vie viikon verran ennen kuin valo palaa
Poistin valopidikkeet fillareista.
maalinni
31.03.2022, 22.21
Kesäkumit alle, pentele mikä säätö oli taas tubeleksissa: meni 30min vaikka oli kompura. Ei meinannut nousta millään, viimeksi meni ekalla.
maalinni
31.03.2022, 22.25
Mahtavaa, ajattelin kun olen niin katsonut miten se menee, jarrupalojen vaihto, osaan itekin...
..no ei sujunut. Soitto kaverille ja cylco auton takapenkille.
Piti vaihvaa jarrupalat > meni koko jarrut vaihtoon...senverta on kaveri mua auttanut että ostan hänelle jotain kivaa..mutta mitä? Ehdotuksia mistä miespuolinen tykkää?
Ipa, apa, jne.
Oon aloittanut eilen loisteputken(2kpl) vaihtotyön mutta äkkiä joku luulisi että se on minuutin homma mutta vie viikon verran ennen kuin valo palaa
Homma etenee mutkien kautta kun pitkiä ohkasia loisteputkia ei vaan ole rautakaupan hyllyssä ja marssin tukkurille Onnisen kauppaan ja pari uutta myyjää meinasi passittaa mut pois kaupasta mutta onneksi siellä oli tuttuja myyjiä niin sain ostettua putket
Grainderiin pikkusen keväthuoltoa; pesu, lokarit pois, kesäkiekot ja -kumit alle ja taakse uudet jarrupalat. Uuden takapakan, ketjun ja eturattaan jätin vielä odottamaan kesempää keliä.
Takapakan läskiin. Eilen vaihdoin ketjut ja olishan se pitänyt arvata, että pakkakin vaihtoon. Vaihdoin sen sitten tänään. Tosin johan sillä jotain 3000+ km tuli ajettua. Että ei se 65€ pakka kilometriä kohden niin kallis olekaan. Ja eilen suvikumit myös läskiin.
Kymmenen päivää kun valmistelee loisteputkien vaihto niin homma alkaa käymään... oli luontokin vastaan kun hautasi telineet ja peräkärryn kinokseen
Uusi takapakka vihreään pyörään.
Nickname
12.04.2022, 18.48
Nastattomat renkaat nastallisten tilalle.
K.Kuronen
12.04.2022, 19.55
^samoissa puuhissa: työmatkapyörä luopui nastoista ja sai tilalle litkutetut 38:t Sawtoothit.
Nastarenkaat, joita en varmaankaan ota kiekoilta, kaipaavat puuttuvien tilalle muutaman tuoreen nastan. Onneksi olin poikennut jo aiemmin Foxcompista noutamassa pussin uusia. ->huoltojonoon.
Nickname
12.04.2022, 21.37
Minä erehdyin ottamaan vanteelta pois ja oli kyllä taas työmaa, oli nastakumi tarttunut hyllylle kiinni ja sai repiä ihan tosissaan ennenkö lähti irti, ei oo tuolla tavalla ennen hitsannut renkasta kiekkoon kiinni.
Nastattomat 29’eriin ja Ibikselle alajalkojen huolto
Oulun ympäristössäkin jo uskalsi vaihtaa sliksejä alle, vaikka lunta paksusti penkoissa, joista päivisin valuu vettä tielle ja yöllä jäätyy, varottava noita, muttaku tiet pääosin sulat.
Kesärattaatkin jo vaihdoin arkiajokkiin, vielä satula putkineen ja polkimet vaihtuu piakkoin. Tule kesä!
Suoratankoiseen pyöräytin stemmin "väärin" päin, nyt tanko nous lähes satulatasoon, missään ajokissa ei tähän mennessä noin, saas nähä ohjautuuko ojaan heti...
K.Kuronen
13.04.2022, 21.24
Korjailin vähän tangon asennusta ja samalla piti koskea tilapäisiin tankoteippauksiin. Paksut tankonauhat ovat aiheuttaneet pientä päänvaivaa ja aiemmin olen vain saksinut tangonpään aloituksen suoraksi ja teippaillut. Nyt leikkasin aloituksen jo valmiiksi siten, että viisteen pituus on tangon ympärymitan verran. Paksun tankonauhan aloitus kävikin todella helposti:
https://live.staticflickr.com/65535/52002587649_bf4de398ae_z.jpg
Sähköteipillä viimeistely ja sopiva tulppa koristeeksi.
Uutta valaisinta seinään. Ensin asennettiin ja sitten säädettiin. Nyt saa jäädä niille sijoilleen, riittävän hyvä. Mulle.
Grainderiin uusi pakka, eturatas ja ketju.
Eipä ollutkaan DT:n XD-päätykorkki täysin yhteensopiva XDR-vaparin kanssa ja piti hieman improvisoida. Ohuempi spacerikaan ei auttanut joten 11. vaihde disabloitu toistaiseksi.
tempokisu
16.04.2022, 13.24
Laittelin cycloon sileen eturenkaan, ja kaveri vaihtoi jarrupalat. Lenkkireiteilläni on senverta hiekkaa ja sepeliä että cyclolla ajelen.
Villep81
16.04.2022, 13.33
Heti pyörän saatuani tein laittomuuksia ja nostin avustuksen 32km/h
Kolmeen fillariin kesäiset renkaat alle ja kevyt keväthuolto jokaiseen (tsekkaus ja tarvittavat säädöt)
K.Kuronen
17.04.2022, 20.40
PNW:n tanko ei oikein vain ottanut asettuakseen, joten vähän vahingossa hain uuden tangon: 460-millinen Salsa Cowbell Deluxe.
Aikani veivailin tankoa, enkä oikein saanut mitään aikaiseksi, mutta sitten päätin toimia ajatuksella: tanko sellaiseen asentoon, että alaote on hyvä ja vasta sitten kahvat riittävän ylös siten, että myös kahvoilta on hyvä ajaa. Kääntö kahvoista sisään päin ja siinähän se oli.
Aikaisemmin käytössä olleet ja hyväksi havaitut Easton EA70 AX:t olivat päätyneet pikavauhtia työmatkakrossariin, eikä se halunnut niistä luopua.
Lempparimaasturin museaalinen 2x10 vaihdettu 1x12:ksi. Vihdoinkin sai aikaiseksi tuon etuvaihtajan hävittäminen, nyt niitä ei onneksi ole missään talouden fillarissa.
Outo säätöhomma ilmeni, B-ruuvi piti kiertää kokonaan auki (=ei vastannut mihinkään) ennenku tulkin mukaan oli hyvä. Mutta toimii loistavasti niin lultavasti ei ongelma.
Säädin pyöräilyvaatehyllyjen järjestystä vuodenajan mukaiseksi. Talviroina alimmaiseksi.
Cyclon etunavan laakerit pois navasta. Oli toinen saanut kyllikseen ja alkoi vinkumaan. Jostakin pitää käydä uudet hakemassa pian, kun ei ole vielä kaikki tiet oikein häävissä kunnossa
Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla
Rouvan kommuutteriin keväthuolto, taakse pitää hankkia levyä halailemaan uudet palat.
Etäläisellä on käyttöaste ollut hieman vähäistä viime vuosina, onneksi edellinen syyshuolto
tuli hoideltua huolella.
JohannesP
28.04.2022, 22.15
Lämpömuokkasin Bontin maantiekengät ja asensin uudet Speedplayn klossit. Piti olla nopea homma, mutta veny parin tunnin säätämiseksi. Jatkuvasti sai tehdä pieniä muutoksia, että pääsi mieluisaan lopputulokseen.
Liitin Polar Flow -tilini Kilometrikisaan. Itse asiassa kaduttaa, että edes ilmottauduin firman joukkueeseen (näköjään ei pääse pois) kun ei se viimeksikään antanut itselle ns. mitään. Eikä muusta porukasta ollut edes leikkimielistä vastusta.
Firlefanz
02.05.2022, 14.00
^ Eikö Kilometrikisassa ole tarkoitus kilpailla (leikkimielisesti) joukkueena muita joukkueita vastaan?
Eli etenkin jos tietää jo etukäteen ajavansa muita jäseniä enemmän pitää hakea tyydytys, motivaatio tai hiukan ironisesti hymyillen seurattava pieni huvi siitä että nostaa joukkuettaan korkeammalle tulosluettelossa kuin se oikeastaan ansaitsikaan.
Ja ehkä myös siitä että tarjoaa toisille tilaisuuden taivastella ja kommentoida sitä miten paljon tuo ajaakaan.
PS Itse en ole ollut kuin lenkkiporukan joukkueessa. (Kerran olin mukana tuomassa tehosarjan voittoakin kotiin. Kakkos- ja kolmossijojen ansiosta muutama ihan laadukas jalkapumppu on päätynyt uutta pumppua hankkimassa olleelle.)
En oikeastaan asentanut, mutta korjasin lätkäteipillä takalokarin: aisat ja lokarin liittävä osa oli murtunut ja toinen aisa sojotti vapaasti sivulle. Voisihan sitä jossain vaiheessa hankkia uudet (ja kenties paremmat), mutta vanhojen purkamisessa ja uusien sovittamisessa ja asentamisessa on sen verran työtä että ratkaisu oli helppo, vaikka tuommoinen korjaus ei tietenkään kestä kuin aikansa.
^ Eikö Kilometrikisassa ole tarkoitus kilpailla (leikkimielisesti) joukkueena muita joukkueita vastaan?
On vissiinkin... mutta sijoituksilla ynnä muut ei liene mielenkiintoa.
Eli etenkin jos tietää jo etukäteen ajavansa muita jäseniä enemmän pitää hakea tyydytys, motivaatio tai hiukan ironisesti hymyillen seurattava pieni huvi siitä että nostaa joukkuettaan korkeammalle tulosluettelossa kuin se oikeastaan ansaitsikaan.
Aivan! Kiitos tästä, tuossa voisi olla motivaationpoikasta. Itse asiassa taisin hymyilläkin ironisesti kun talvikilometrikisassa joukkueen tulos ja osallistujien kilometrikeskiarvo kerrottiin.
Ja osatarkoitus on toki vähentää hiilidioksidipäästöjä ja pelastaa ilmastoa. Itsellä kuitenkin on se tilanne, etten lähde ajamaan autolla jos en pyöräile.
Tuolia säädin taas kerran.
Näyttöjä myös säädin.
Vaihdoin siis paikkaa m o n i t i l a konttorissa.
K.Kuronen
02.05.2022, 20.40
Kasasin pakasterasiassa atomeina olleen XT-polkimen. Ei olisi pitänyt kuitenkaan purkaa aivan täysin, sillä niiden pienten lakerikuulien kanssa sai tuhertaa tovin. Mutta nyt pyörii pehmeästi ja välyksettä.
K.Kuronen
02.05.2022, 21.10
Vaihdoin maantiepyörään huolletut maastopolkimet, jos vaikka tulisi ajettua sillä. Maantielukkojen kanssa on nykyään tullut ajettua niin vähän, että tuntuma alkaa olla hävinnyt.
Kasasin pakasterasiassa atomeina olleen XT-polkimen. Ei olisi pitänyt kuitenkaan purkaa aivan täysin, sillä niiden pienten lakerikuulien kanssa sai tuhertaa tovin. Mutta nyt pyörii pehmeästi ja välyksettä.
Noihin sai ainakin vähän aikaa sitten b-d:ltä kympillä uuden akselin, jossa tulee siis laakerit mukana.
Säädin kahvojen paikkaa kippurasarvessa. Ihmetyttää ettei sarvessa ollut mitään asteikkoa kahvoille. Sai ne nyt silmämääräisestikkin samalle kohdalle.
Vaihdoin fillariini kampisarjan ja keskiölaakerit. Se homma meni ok mutta etuvaihtajan säätämisestä kohdalleen ei tuu hevon ..ttua. Nakkasin fillarin takas varastoon. Ei mulla edes oo aikaa ajaakaan joten ihan sama. Antaa olla.
kmruuska
08.05.2022, 22.33
Orbea Riseen Vorsprung Secusin. Sitkeä lenssu estää vielä varsinaiset koeajot mutta tuntuu pumpatessa letkeämmältä. Tosin tein alaputkien huollon ja vaihdoin SKF:n tiivisteet joten osa liukkaudesta voi tulla siitäkin.
Vinkkinä muille että ilmapatruunaan kannattaa laittaa vähän painetta Secusin fyysisen asennuksen ajaksi tai muuten ruoto karkaa kun Secusia asettaa paikalleen ja sitten joutuu laskemaan öljyt jne että saa takaisin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220508/fb25f1e2cf9f97f9a154f304641f71d7.jpg
kmruuska
09.05.2022, 20.57
Orbea Riseen Vorsprung Secusin. Sitkeä lenssu estää vielä varsinaiset koeajot mutta tuntuu pumpatessa letkeämmältä. Tosin tein alaputkien huollon ja vaihdoin SKF:n tiivisteet joten osa liukkaudesta voi tulla siitäkin.
Vinkkinä muille että ilmapatruunaan kannattaa laittaa vähän painetta Secusin fyysisen asennuksen ajaksi tai muuten ruoto karkaa kun Secusia asettaa paikalleen ja sitten joutuu laskemaan öljyt jne että saa takaisin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220508/fb25f1e2cf9f97f9a154f304641f71d7.jpg
Pakko oli käydä pikkulenkki kokeilemassa. On soiva peli! Koko lenkin ajelin vain päin kiviä ja juuria koska oli niin kiva kun kuului sihahdus ja vain pieni tärähdys saapui käsille asti.
Varsinaista alamäkitestiä en ehtinyt vielä mutta sen verran kuitenkin että 50 km/h kumpuilevalla käpypolulla tuntui todella hyvältä eikä sukella jarruttaessa.
^mitenhän tuo kestää enskarymistelyä kivikossa tai Kivikossa?
kmruuska
10.05.2022, 00.35
^mitenhän tuo kestää enskarymistelyä kivikossa tai Kivikossa?
12 kk crash replacement warranty!
kmruuska
10.05.2022, 18.30
Iskarin tiiviste- ja öljyhuolto. Yllättäen DPX2:n sisällä oli myös negatiivisella puolella token. Jätin nyt vielä sinne mutta hyvä tietää että se on siellä jos alkaa tuntua lisätarvetta alkuherkkyydelle.
Piti vaihtaa keskiö ja kammet maantiepyörään, mutta vanha octalink keskiö niin kovaa kiinni, että ei liikahda edes 60cm jatkovarrella.
Nyt sitten yöksi kaikki mömmöt väliin, josko vähän edes irtoisi.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
Vastaavassa asennuksessa siis purkuvaiheessa jouduin käyttämään huoltoliikkeen ammattityökalua apuna. Omat keinot loppuivat ja keskiön hampaat nuljaantuivat joten vein rungon liikkeeseen. Heillä on ilmatyökalu, joka päräytti heti auki keskiön. Tehtaan jäljiltä osat ovat omaan tarpeeseeni liiankin kireälle vedetty, oman asennukseni jälkeen pysyvät kiinni, mutta myös aukeavat.
Ajossa irronneista ruuveista - nyt kun on potemani koronan vuoksi ollut ajamisen sijaan muutamia kävelypäiviä, niin ruuveja löytyy pyöräteiden varsilta, ihan uusia ovatkin. Ensihuolto lienee jäänyt tekemättä (?) eikä itsekään ole kireyttä tarkistettu - kyl'on kaksjakonen juttu.
K.Kuronen
11.05.2022, 11.57
Vaihdoin gravelipyörään taakse 160-millisen levyn ajettuani tovin 140-millisellä. Kevään likaiset tiet ja levyjen, että palojen kontaminaatio ulisutti takajarrua turhan herkästi.
Vastaavassa asennuksessa siis purkuvaiheessa jouduin käyttämään huoltoliikkeen ammattityökalua apuna. Omat keinot loppuivat ja keskiön hampaat nuljaantuivat joten vein rungon liikkeeseen. Heillä on ilmatyökalu, joka päräytti heti auki keskiön. Tehtaan jäljiltä osat ovat omaan tarpeeseeni liiankin kireälle vedetty, oman asennukseni jälkeen pysyvät kiinni, mutta myös aukeavat.
Ajossa irronneista ruuveista - nyt kun on potemani koronan vuoksi ollut ajamisen sijaan muutamia kävelypäiviä, niin ruuveja löytyy pyöräteiden varsilta, ihan uusia ovatkin. Ensihuolto lienee jäänyt tekemättä (?) eikä itsekään ole kireyttä tarkistettu - kyl'on kaksjakonen juttu.Toisella tallilla on pulttipyssy, jolla auto renkaat vaihtuu niin täytynee viedä pyörä sinne...
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
Tää lasketaan varmaan säätämiseksi. 4l pesuainekanisteri oli kellahtanut kyljelleen ulkovarastossa ja huonosti kiinni oleva korkki valuttanut lammikon lattialle. Sitä sitten pesin ja kuivailin. Yhden pyörän joutu samalla pesemään kun sen renkaat olivat uineet siinä pesuaineessa.
Rengaspaineet tuli säädettyä toissapäivänä kun viimeksi ajoin fillarilla.
Seuraavia oikeita asennustöitä tulee olemaan uus hissitolpan vaijeri ja vipu pojan fillariin. Alkuperäinen on ollut aika surkea. Maantiepyörän ohjainlaakeri pitäis myös taas avata, putsata, rasvata ja kiristää. Parin lenkin jälkeen alkaa aina naksunta. Pitäis ostaa Kingi.
Malamuutti
15.05.2022, 13.58
Toisen pyörän takavaihtajaa putsasin ja säätelin. Ollut tehtävälistalla vajaa kaksi vuotta, mutta nyt jo sain hoidettua homman.
Maantiepyörän ohjainlaakeri eilen huollettu.
Mulla on vähän sama asentamista odottavan hissitolpan vivun suhteen. Ainakin puolitoista vuotta odottanut säätämisintoa vaikka käytössä oleva on surkea (mutta toimiva). Ei siinä kauaa luultavasti menis kun vain kävisi toimeen.
Vaihdoin kärveliin kesäkiekot ja samassa yhteydessä vaihdoin XDR-vaparin XD-vapariin niin sai pienimmänkin rattaan käyttöön. Putsasin satulatolpan kaikki pultit ja kontaktit ja voitelin hiilaripastalla ja sitten pultit momenttiin. Etupäässä auoin ja kiristin kaikki pultit momenttiin. Toivottavasti inhottava epämääräinen naksahdus töyssyissä poistui noilla toimenpiteillä.
Takajarrun totesin kaipaavan ilmausta. Olispa shimanot niin viitsisi tehdä itse
...Putsasin satulatolpan kaikki pultit ja kontaktit ja voitelin hiilaripastalla ja sitten pultit momenttiin. Etupäässä auoin ja kiristin kaikki pultit momenttiin. Toivottavasti inhottava epämääräinen naksahdus töyssyissä poistui noilla toimenpiteillä...
Ai niin, naksahdus poistui noilla toimenpiteillä.
Jälkiviisautena voisi todeta, että olisi kannattanut tehdä temput ensin toiseen päähän ja sitten toiseen. Nyt ei selvinnyt kummassa ongelma oli.
Tyttärelle kommuutteria 26" DBS 7-Nexus-aihiosta. Maksoi 0€, ollut aikoinaan yliopiston harjoittelijoiden kolhoosikäytössä. Etunapa ja ohjainlaakeristo olivat vielä pelastettavissa, keskiöön ja ur-nexukseen en kajoa. Cantijarrujen säätö oli paskottu, renkaista kyljet paskana, tuokin tuli korjattua. Nakit, jakkara ja tupet ohjaamoon vaihtoon+vaihdevaijeri kuorineen. Eiköhän tästä ihan kulkupeli vielä tule...
Öljysin ketjut sähkäristä. Lenkillä eilen kiristin vasemman tupin, kun oli huollon jäljiltä jäänyt löysälle.
K.Kuronen
14.06.2022, 12.55
Vaihdoin tangon maantiepyörään: WCS ErgoMax, jollainen pölyttyi eläköityneenä gravelista. Tuntui oikeastaan todella hyvältä -nyt on maastopolkimet (XT) ja vanhastaan tutun otteen tuova tanko, niin jos sitten vaikka alkaisi ajamaan.
Renkaat vähän mietityttävät: aika vanhat 4 seasonit, että vieläkö uskaltaa paahtaa alamäkeen.
Malamuutti
15.06.2022, 11.46
Eilen ja toissapäivänä noin 350 metriä robottiruohonleikkurin rajakaapelia.
Välillä olen pitänyt taukoa siitä ja asentanut osia Kona Sutra Ltd:n runkoon. Nyt se on muutamaa ruuvia vaille valmis (toivottavasti). Eikun joo, rengashommia vielä tiedossa että saa toimimaan sisärenkaattomana.
arctic biker
15.06.2022, 12.09
Flunssaisena sadepäivän kunniaksi kyllästin 10vuotiaan Carradice Barley satulalaukun, aineksena Fjällräven Greenland vaha, kuumailmapuhallin avusti. Hiustenkuivaaja on rikki.
Voitelin ketjut ja säädin vaihteet.
Concorde
17.06.2022, 09.18
Vaihdoin 50 vuotta wanhaan paattiin wanhan (35v) moottorin tilalle uuden (31v).
Juha Lehtinen
17.06.2022, 12.06
Maantiefillariin uudet ulkorenkaat. Omassa varastossani oli vielä muutama käyttämätön Contin GP 4000S II niin menen niillä ennen kun siirryn uudempaan GP5000.
K.Kuronen
21.06.2022, 20.48
Pikakorjaus ennen lenkille lähtöä takajarrusatulaan, jonka ilmausnippa saattaa vuotaa. Oikeastaan tämä ei varsinaisesti ole korjaus ollenkaan, vaan jarruystävällinen kikka selvittää vieläkö nippa vuotaa. Varsinainen korjausyritys oli kääntää nippaa auki ja päästää vähän jarrunestettä pihalle ja sulkea nia uudelleen suositeltuun momentiin.
https://live.staticflickr.com/65535/52162155872_758d3b264d_c.jpg
Lisäksi alkuperäinen jarrupaloja pitävä musta hapettuvaan taipuvainen pultti on korvattu hieman liian pitkällä kirkkaalla kuusiokolokantaisella, myös Shimanon valmisteella.
Piti sitten siitä tyttären kommuutteriruoskasta käyttää auki se 1-gen internexus-7 ...
Hämmästyttävän hyvähappinen raiskio ikäisekseen, olivatkohan nämä alkumallit ehkä
parempaa mekaniikkaa muutoinkin? Putsauksen ja ATF-kylvyn jälkeen varsin kilhakkaasti
vaihtava lopputulos ikälopulla vivulla. Taka-akselin laakerointi tuli huollettua napakylvyn
ohessa; säätämön hyllystä paremmat polkimet kaupan päälle.
Täysjuustoon uutta voimansiirron eli GX pakka, ketjut ja eturatas. Samalla renkaat kesäasetukselle eli XR4 2.4/XR2 2.35 tilalle Vittoria Mezcal 29x2.35. Bontragerit oli kyllä selvästi muhkummat ja nopeammat Fiskarsin poluilla, mutta Mezcalit loistivat siirtymällä nopeudessa. Ehkä nuokin vielä paranee kun paineet pudotan normitasolle. Nyt jätin eka lenkin kovemmat paineet jos nuo vähän turpoisi.
öljysin ja säädin hieman singer 15k:ta, hyvin tikkaa 100-vuotias.
Eilen etujarrun ilmaus. Avauduin täällä aiemmin siitä, kun Maguran MT5 bite-point vaeltaa. Nyt päätin laittaa sen kuntoon ”nopeasti ja helpolla”. Toista tuntia siinäkin taas meni ja kahteen kertaan piti tehdä. Noi saa kyllä mennä talvella huoltokatkon aikana ja tilalle nelimäntä-XT:t.
Firlefanz
30.06.2022, 09.28
Toisenkin kenkäparin klosseja taaksepäin niin taakse kuin menevät.
Ensilenkillä kokemus oli siinä määrin positiivinen - eikä minkäänlaista negatiivista eli lähinnä kai pientä arkuutta tai vastaavaa lihaksissa, jänteissä tai nivelissä ollut havaittavissa seuraavana päivänäkään - että jatkan kokeilua.
PS Hiukan ihmetyttää miksen aiemmin ole kokeillut, kun kuitenkin olen aiheesta lukenut ja pitänyt perusteluja ihan asiallisina ja järkeenkäypinä. Ehkä olin vain ollut liian arma (ja kokemusperäisesti vakuuttunut) siitä että olin aikoinaan osannut säätää klossit juuri oikealle kohdalle...
Gräveliin uusi vaihdevaijeri ja kuorenpätkät. Käytin vanhan likaisen tankonauhan vaikka uusikin on jemmassa. Vaihteiden säätö toki siihen päälle. Huomenna Porvooseen testilenkki jätskille, perinteinen lomalenkki. Samalla hoituu heinäkuun pakkosatku pois kuleksimasta.
Maastureiden renkaisiin lisäsin litkua kun en ole viime kesän jälkeen vielä muistanut.
Villep81
30.06.2022, 22.51
Niinkin eksoottista kuin iskareiden paineita :D
Nostin satulan etupäätä ylöspäin. Joskus laskin sitä, kun tunsin painetta kulkusissa. Niska hartiaseutu kumminkin jännittyy/kipeytyy, niin säädin nyt aikalailla vaakatasoon. Testilenkin perusteella tuli parempi. Kellitkin oli OK.
etulaakerit autoon, osat ja työkalut about 250 sekä omaa aikaa.
Asensin uuden patterin tehomittariin. Kauan se onkin kestänyt. Tuotahan voi tulkita siten että ulos ajamaan perkele. Täytyy huvikseen katella tuolle patterille käyttötunnit.
K.Kuronen
18.07.2022, 23.48
Joku viikko aiemmin:
Selätin jarrumurheet, ehkä: liotin palat isopropanolissa (sintratut), hioin 240-karkeudella kiillottuman ja lian pois ja uitin uudelleen brakleenilla. Levyjen (RT70) pinta sai kevyn (pyörittävän) vesihionnan 600-karkeudella ja huolellisen puhdistuksen reikien sisäreunoja myöten brakleenilla ja rätillä.
Aluksi jarruista tuli vähän äkkinäiset, haukkaavat. Mutta nyt, muutama satku myöhemmin, tilanne on korjaantunut. Vaikuttaisi siltä, että säästin itseltäni uusien levyjen ja palojen hinnan. Toisilla kiekoilla olevat ultegra-levyt saanevat myös aran hionnan.
Juurisyy ongelmiiin oli kait satulojen ilmausnipan öljyvuodot.
Asensin soranjauhimeen uudet renkaat ja vaihdoin jarrulevyt päittäin toisten kiekkojen kanssa.
465 grammaisen :D 31.8/770mm pitkän ohjaustangon tilalle tuli 216 grammaisen Race Face Next SL 35/800mm ja samalla stemmi myös 55mm->45mm.
Kävin squirttaamassa krävelin ketjut ja hetken ihmettelin melko tyhjää eturengasta.
Oioin takavannetta ja rasvasin ohjainlaakerin. Tänään olis tarjoitus asentaa vanteelle rengas takaisin insertin kanssa. Ei meinais jaksaa. Maantiekiekkoon pitäis pikkuhiljaa liimata myös uusi tuubi kun edellinen puhkes jos 3 viikkoa sitten.
Testilenkin jälkeen säädin FlatBarGravelin satulan paikkaa ja korkeutta. Stemmin kulma -17° tuntui hyvältä, vaihdetaan siis kevyempään.
Travelkicking
26.07.2022, 20.17
etulaakerit autoon, osat ja työkalut about 250 sekä omaa aikaa.
Peukku ! Mulla oli kerran auto, jonka osalta olin jatkuvasti pari remonttia tarvetta jäljessä. Lopulta merkkikorjaamokaan ei saanut abs:n merkkivaloa sammumaan. Koska merkki oli F O R D, taivaspaikka ainakin varmistui. (Jos joku ei tiennyt, niin fordin omistajat ovat kärsineet niin paljon, että pääsevät suoraan taivaaseen.)
^ Yllättäen tähän liittyen katsurin vaatimuksesta uudet jarruletkut eteen. Puolen päivän liotushoito nöyrrytti 19 vuotta vanhat putkiholkit kohtuullisen nöyrästi liikkeelle. Tulipa samalla päivitettyä jarrujen lisäksi myös kytkimen neste, kun tulevat samasta sammiota.
Pojan pyörästä heivasin minkäliesuntuurin ankkurin verkon painoksi ja wanha Pacen RC31-hiilarikeula tilalle. Koska pyörä on 27.5 niin jotta kulmat pysyivät samoina niin etukiekoksi vaihtui samalla 29 eli pyörästä tuli jousittamaton mullet. Renkaiksi Spessun Eliminator 2.6 ja Butcher 2.6 eli nyt kelpaa möyriä. Samalla 800mm tanko ja 55 stemmi.
Purin fillarista retkivarusteita ja mattasin kiillottumia.
laattamaa
13.08.2022, 20.41
Laitoin finnsporttiin xt:n kitkavivulla positronin tilalle , korvakko piti kötöstää dropouttiin, tekasin 7v pakan uniglide vaparille (14-34) ja laitoin kammet 42t rattaalla.
Niin ja laitoin contin raceking cx 35 kumit, quill->ahead adapterin, 60mm stemmin lievällä risellä ja on one mary bar:n.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220813/533988180580343a17bad60a38be7252.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220813/21058b94477904a07cd2b4e7e4fe0700.jpg
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
Ketjuja vahailtu ja uusia renkaita vaihdeltu roadiin. Huomenna gravellin vuoro.
Ammattimies on ammattimies
https://ep1.pinkbike.org/p3pb23278840/p3pb23278840.jpg
Piti vaan mennä verstaalle vaihtamaan täysjäykkä läski täysjoustoläskiin. Helppo juttu, vaihtaa vaan polkimet pyörästä toiseen ja pumppaa renkaat. No, vttu eihän se hissitolppa, johon vaihdoin talvella liipasimen, tietenkään toiminut. No, ei kun ilmaussetti esiin ja töihin. Öljypullon kaatamisen jälkeen alkoi olla selvä, että tämä on taas niitä päiviä.
No, kolmannella ilmauskerralla alkoi tolppa toimimaan. Ei se hyvä ole, mutta kulkee jotenkin. Jätetään isompi huolto talveen. Tai hevon v…n.
Sitten ajattelin, että lisäämpä litkua, kun fillarilla ajettu viimeeksi n. vuosi sitten. Edelliskerran litkuttelujen jäljiltä olin unohtanut putsata täyttöpullon ja litkut sisälle. No siinä meni reilu puoli tuntia, kun sitä pulloa putsaili ja pääsi vihdoin kippailemaan sitä litkua.
Nyt on pyörä tuossa varastossa odottamassa, josko huomenna veisi sen lenkille. Satasesta vetoa, että ainakin jompi kumpi rengas on tyhjä ja hissitolppa jumissa…
Eturatas pitää vaihtaa. On nyt 28T ja kyllä liian ”hidas”. Talvella työn alle 30T tai 32T.
K.Kuronen
01.09.2022, 20.57
^^ikävä palkeenkieli. Mä selivisin tällä kertaa ilman vammoja:
Katsottuani Velogin viimeisimmän muistin, että onkin pitänyt katsoa litkun määrä: 650b-kiekoilla tilanne oli melkein kuiva (ajettu 1800 km ja laitettu alle maaliskuussa). Hetken tuumin ja päätinkin repäistä Pathfinderit pois vanteilta ja kaivoin kaapista Rutlandit. Eteen ennen takana olleet ja päin vastoin. Pientä putsausta ja toisesta teipistä palan napsaisu, kun oli päässyt litkua alle. Teravailit vanteelle ja jalkapumpulla nousivat terävästi paukahtaen hyllylle. Näyttäisi pitävän ilmaa ilman litkuakin, erittäin hyvä.
Kunhan jaksan, niin tutkin vielä toisten kiekkojen tilanteen.
Mä olen saanut pari viiltoa tai reikää teippiin rengasraudalla mutta eivät ole venttiilinreiän kohdalla eikä ilmaa näytä menneen teipin alle. Annan olla ja uskon, että toimii. Tuo vekki ranteessa (käsi lipsahti ja osui takarattaisiin kun kiskoin inserttiä ulos renkaan sisältä) aiheutti sen, että uusien renkaiden ja uusien inserttien asennus jäi toiseen päivään. Vähän huuhtelin sitä puutarhaletkulla joka siinä oli käsillä ja tein sentään kumien ja inserttien irroituksen loppuun.
Gräveliin uusi ratchet enemmillä hampailla. Jännä päästä huomenna kokeilemaan. Ainakin ääntä lähtee.
Samalla huomasin, että vaparin sisempi laakeri on aivan paskana. Siitäkö se viimeaikojen narina on lähtöisin? Todnäk. Mutta meniskö muutaman satkun vielä?
Krossikumit gravelin varakiekoille, jos vaikka ens viikon lauantaina olisi käyttöä.
Rimpact pro eilen illalla takavanteelle. Ei helppoa mutta meni. Tänään eteen.
Dropperista oli tullu joustotolppa. Siihen on kätevä vipu miten siitä tilee taas dropperi, mut en muistanu miten se toimii ja luulin, ettei auta, no sit hirvee purkaminen, säätö, paineisen tsekkaus jne kunnes tajusin kattoa ohjeen ja 2s hommalla ois selvinny :)
Nämä.
https://pic.useful.fi/cT_d6plC0.jpg
K.Kuronen
07.09.2022, 11.05
Kirvoitin 28-tuumaiset Pathfinderit vanteilta ja laitoin vanhat Teravail Washburnit (LS) tilalle. Huuhtaisun jälkeen vanteet olivat vielä vähän märät, joten asennuskin oli kitkaton: rengas nousi kuuluvasti paukahtaen hyllylle ja piti heti ilman. Litkutan kunhan edessä on ajorupeama niillä.
Jos syksyllä vielä tulee kivoja ilmoja ja intoa löytyy, niin noilla kumeilla on kiva käväistä vähän pidemmällä retkeilemässä.
Nämä.
https://pic.useful.fi/cT_d6plC0.jpg
Pelittääkö? Mä mietin kans tuota Sigeyin spideriä, mutta löysin käytettynä happyride.se:stä Power2maxin mittarin.
Ihan hyvin tuntuu toimivan. Pari lenkkiä vasta takana niin ei oikein osaa sanoa esim. akun kestävyydestä mitään. Mulla on parissa pyörässä kanssa Power2max Ngecot, nekin on toimineet moitteetta. Vielä ainakin voi suositella. Niin ja tässä on vakiona jalkojen tasapainonmittaus mistä en ainakaan vielä P2Maxille ole viitsinyt +50 euroa maksaa.
61 grammaa kevyempi setti tuo kuin Rival1 Stages wattikammella ja AB 42t dm ovaalilla.
Vähän vielä mietityttää että pitäiskö tilata Taigaankin talveks.
^sanotaan nyt sadannen kerran, että näissä spideripohjaisissa jalkojen tasapaino perustuu arvaukseen.
Kasasin tänään saapuneen postimyyntipyörän.
^^Kiitos tästä muistutuksesta. Kukaan ei kai sellaista ole väittänytkään. Mutta kertaushan on opintojen äiti, jos näinkin sukupuolittunut sanonta sallitaan.
usko juntunen
08.09.2022, 21.25
Vaihdoin ketjun maasturiin. Moottorisahassa riitti pelkkä ketjun viilaus.
^^Kiitos tästä muistutuksesta. Kukaan ei kai sellaista ole väittänytkään. Mutta kertaushan on opintojen äiti, jos näinkin sukupuolittunut sanonta sallitaan.
Joo, lähinnä mun kommentti oli siihen P2Maxin 50€ lisäveloitukseen siitä tasapainon mittauksesta. Siinä kohden raha menee täysin hukkaan. Ja kyllä, olen itse yhteen mun P2Maxeista sen hankkinut, ennen kuin näin valon. En tosin Villeä.
^sanotaan nyt sadannen kerran, että näissä spideripohjaisissa jalkojen tasapaino perustuu arvaukseen.
Mä olen tuota nyt seurannut, niin yllättäen quarg arvaa samaa lukemaa mitä vectorit.
Joo, lähinnä mun kommentti oli siihen P2Maxin 50€ lisäveloitukseen siitä tasapainon mittauksesta. Siinä kohden raha menee täysin hukkaan. Ja kyllä, olen itse yhteen mun P2Maxeista sen hankkinut, ennen kuin näin valon. En tosin Villeä.
Totta. Vähän mennyt itselläni kyllä arvostus p2maxiin tuon rahastuksen vuoksi.
Sen vuoksi en siitä maksanutkaan P2maxille, mutta Sigeyissä se tulee ikäänkuin samaan rahaan.
Mä olen tuota nyt seurannut, niin yllättäen quarg arvaa samaa lukemaa mitä vectorit.
Luulisin että täytyy olla joku vakava vamma tms. taustalla, jotta jalkojen tasapainoero olisi jollain tavalla merkittävä. Itse aiheeseen: asentelin maantiepyörään 48T eturattaan, vauhti hiljenee eli vanhuus ei tule yksin.
arctic biker
13.09.2022, 12.57
Gravelin satulan kiskoihin Lupine Rotlichtin, pientä riesaa kun toinen vastamutteri 3 millin ruuville oli kadonnut. Miljoonalootasta löytyi oikean kokoinen, vieläpä toinen ynnä kuuskoloruuveja.
Litkutin uuteen pyörään renkaat ja vaihdoin samalla takavanteeksi kotoa löytyvän paremman kiekon. Mutta siihen taas piti vaihtaa toinen pakka, koska uuden pyörän vaihtaja ei hyväksy 520% pakkaa vaan vain 500 % version.
Jarrulevykin pitää vaihtaa ja postissa on tulossa rungonsuojateippiä niin pyörä ei ole päässyt vieläkään kunnon ajoon vaikka saapui jo viikko sitten keskiviikkona.
Eilen Pepi's R-evolutionit täysjoustoon, kun takakiekko alkaa olla heikossa hapessa osumista. Testataan ensin vanhalla kiekolla että miten toimii ennen kuin uutta kehää hankin.
Eilen Crankbrothers Highline 7 dropperin läskitäpäriin kuolleen RS Reverbin tilalle. Olipa helppo asennus ja toiminta pikatestin perusteella yhtä juhlaa.
K.Kuronen
17.09.2022, 18.20
Pitkän kaavan mukaan renkaita: 28-tuumaisille kiekoille käytetyt Teravail Washburnit (LS), eivät pitäneet ilmaa ilman litkuja, eivätkä litkujen kanssa. Pyörtittelyä, paineen nostoja, ravisteluja ja muita asiaan kuuluvia liikesarjoja. Parin päivän leipomisen jälkeen näyttäisivät siltä, että alkavat pitää. Eikä mistään ole tullut tippaakaan ulos litkua.
Kyllä ne aikanaan pitävät täysin, mutta toisinaan eteen tuleva leipominen vaatii ennakointia: ei tätä edellisenä iltana ennen pitkää ajorupeamaa voi tehdä. Sisurien ylittämätön etu on asennuksen onnistumisen varmuus, ainakin jos niiiden kanssa on ikänsä pelannut eikä ole hosupekka.
Juha Lehtinen
20.09.2022, 21.23
Ultegran kahvoihin uudet kumisuojat. Laitoin hieman käsidesiä liukasteeksi niin asentuivat paikoilleen melkein kuin itsestään.
Adapterit klosseille. Parin lenkin jälkeen hyvät fiilikset, kantapää tuntuu nousseen ylöspäin, mikä omalla kohdalla tehnyt pyörittämisestä helpompaa.
https://photos.app.goo.gl/38Giza84EMf4cJLE9
https://photos.app.goo.gl/yCm9V6cEN4fua3Wn7
K.Kuronen
21.09.2022, 09.43
Pitkän kaavan mukaan renkaita: 28-tuumaisille kiekoille käytetyt Teravail Washburnit (LS), eivät pitäneet ilmaa ilman litkuja, eivätkä litkujen kanssa. Pyörtittelyä, paineen nostoja, ravisteluja ja muita asiaan kuuluvia liikesarjoja. Parin päivän leipomisen jälkeen näyttäisivät siltä, että alkavat pitää. Eikä mistään ole tullut tippaakaan ulos litkua.
Kyllä ne aikanaan pitävät täysin, mutta toisinaan eteen tuleva leipominen vaatii ennakointia: ei tätä edellisenä iltana ennen pitkää ajorupeamaa voi tehdä. Sisurien ylittämätön etu on asennuksen onnistumisen varmuus, ainakin jos niiiden kanssa on ikänsä pelannut eikä ole hosupekka.
Eilen kävin asennuslenkillä ja viiskymppiä ehdin ajella, kun eturengas tuntui aika tyhjältä: lisää ilmaa ja ajo kotiin. Kotona painetta lisää ja aamulla eturengas olikin jälleen aika tyhjä. Sielu pois, litkujen määrän tarkistus mittatikulla ja uusi sielu tilalle.
Huomenna ajattelin ajaa enemmän asfalttia, mutta ehkä vaihdankin toiset kiekot alle ja suuntaan sorateille.
En se ole minä, joka ajamisesta päättää, vaan renkaat.
Vaihdoin gräveliin ketjut ja samalla vaivalla vaihtui kiekotkin niihin, joilla nappulakumit. Lisäksi huolsin täpärin Eggbeaterit.
F. Kotlerburg
26.09.2022, 21.09
Maasturiin karkeammat nappulat takaisin alle.
Jotain uutta major-päivitystä Win11:een. Jumalavite hinkannut kolmisen tuntia jo nopeella koneellakin tätä. VMP.
Maantiepyörään Overidet, 35 eteen ja 38 taakse, 11-34t pakka ja maastopolkimet. Olisko se nyt semmonen kaikkitiepyörä?
arctic biker
27.09.2022, 17.45
Yritin Space Chickeniin uutta vaihdevaijeria asentaa, eipä varastosta löytynyt yhtään oikean paksuista (1,1mm) ,Shimanoa ja Jagwireä toki oli. Se että oisko nuo 1,2mm paksut toimineeet on toinen asia. Soitto Ouluun esikoiselle ja veikkaan että Pyörä-Suvalalla on hyllyssä, saanen huomenna.
arctic biker
27.09.2022, 18.02
Maantiepyörään Overidet, 35 eteen ja 38 taakse, 11-34t pakka ja maastopolkimet. Olisko se nyt semmonen kaikkitiepyörä?
Ihan kelpo rengasvalinta, joku toinen ois voinu laittaa paksumman eteen tahi 38 mm kumpaankin päähän.
Ei 38 mm mahtunut eteen, kokeilin kyllä.
Asensin asennuspastaa jarrukahvan ja kuitustongan väliin. Vieläkin pyörii vaikka 4 nm kiristin ja odotin puoli vuorokautta. Ärsyttävää. En tiedä kuinka tiukkaan uskaltaisi kiristää.
Juha Lehtinen
29.09.2022, 19.00
Trainerifillariin samanlainen Fizikin 3D satula kuin ulkofillariinkin.
Kasailin rosopuuttokelin fillariin shimanon keskiön laatikosta löytyvistä osista. gxp keskiön muoviset muhvit ja uudet 24mm angular laakerit. Rotorin kumihuulikin istui nätisti paikalleen non-drive side puolelle holkkien avulla.
Kauheen väljiä nuo muoviset kupit, mutta vetelin ne pikaliimalla kiinni joka puolelta :)
arctic biker
30.09.2022, 09.41
Asensin asennuspastaa jarrukahvan ja kuitustongan väliin. Vieläkin pyörii vaikka 4 nm kiristin ja odotin puoli vuorokautta. Ärsyttävää. En tiedä kuinka tiukkaan uskaltaisi kiristää.
Olettaen että momenttiavaimesi näyttää oikein niin lienee 6nm maksimi. Näissä kitkatahnoissakin on eronsa, kuukkeloimalla löytynee tarinaa.
Sateensuojan videoprojektorille
Juha Lehtinen
30.09.2022, 11.47
Asensin asennuspastaa jarrukahvan ja kuitustongan väliin. Vieläkin pyörii vaikka 4 nm kiristin ja odotin puoli vuorokautta. Ärsyttävää. En tiedä kuinka tiukkaan uskaltaisi kiristää.
Shimanolla maastopyörien jarrukahvojen kireys on 4-6Nm ja maantiepyöriin 6-8Nm. Sramin näyttäisi olevan samat speksit ainakin maantiekahvoissa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Pitää myös ottaa huomioon, että hiilikuitutangolla voi olla omat suositukset. Mulla oli jollain tangolla suositus max 3Nm kaikkialle muulle paitsi stemmin kohdalle.
Juha Lehtinen
30.09.2022, 12.04
Pitää myös ottaa huomioon, että hiilikuitutangolla voi olla omat suositukset. Mulla oli jollain tangolla suositus max 3Nm kaikkialle muulle paitsi stemmin kohdalle.
Tuo on totta. Vaikea ohjeistaa tietämättä kenen valmistamista osista on kyse ja mistä mallista.
K.Kuronen
01.10.2022, 11.15
Pitkät lokarit graveliin, hain motonetista.
Soittokellon pojan koulupyörään.
Shimanolla maastopyörien jarrukahvojen kireys on 4-6Nm ja maantiepyöriin 6-8Nm. Sramin näyttäisi olevan samat speksit ainakin maantiekahvoissa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Pitää myös ottaa huomioon, että hiilikuitutangolla voi olla omat suositukset. Mulla oli jollain tangolla suositus max 3Nm kaikkialle muulle paitsi stemmin kohdalle.
Tuo on totta. Vaikea ohjeistaa tietämättä kenen valmistamista osista on kyse ja mistä mallista.
Sixpack Millenium kuitutanko ja sram g2 jarrut. Pakko pistää hieman lisää kun tuo 3 nm ei tosiaan riitä. Tosi pieni pinta-ala noiden jarrujen pannassa. Ei ota kokoleveydeltä kiinni vaan se panta on sisäpinnalta koverrettu. Outo ratkaisu.
Juha Lehtinen
01.10.2022, 15.31
Sixpack Millenium kuitutanko ja sram g2 jarrut. Pakko pistää hieman lisää kun tuo 3 nm ei tosiaan riitä. Tosi pieni pinta-ala noiden jarrujen pannassa. Ei ota kokoleveydeltä kiinni vaan se panta on sisäpinnalta koverrettu. Outo ratkaisu.
Etsin netistä käyttöohjeita ja jos oikein ymmärsin niin ohjaustankon valmistaja suosittelee 3Nm kireyttä jarrukahvoille ja Sram 5,5Nm kireyttä. Jos ei kahvoja uskalla 5,5Nm kireyteen laittaa niin pitäisi jarrukahvat kuitenkin sen verran kireälle saada että pysyvät paikoillaan. Toivottavasti saat pelittämään.
Eikö jarrukahva kannata pitää "sulakkeena" sillai löysällä, että pääsee kierähtämään onnettomuuksissa? Niin isot pojat opetti täällä foorumilla 2000-luvulla.
Juha Lehtinen
01.10.2022, 17.43
Eikö jarrukahva kannata pitää "sulakkeena" sillai löysällä, että pääsee kierähtämään onnettomuuksissa? Niin isot pojat opetti täällä foorumilla 2000-luvulla.
Oikeassa olet. Meikäläisen maastopyöräilystä sen verran aikaa että päässyt tuollaiset perusjutut unohtumaan.
Välikelin kumekset fättiin. Satulatolppa taitaa olla mallia ikuinen, koskapa ei liiku. Toimii siis hissinä, mutta muuten jumissa. Mitä uskaltaisi kokeilla kuiturungolla ja alumiinihissitolpalla?
sisuskumea hieman ahtaampaan vanteeseen, menihän se paikoilleen kun vain yritti oikein.
XTR:n takajarrukahvan sylinterin lukkoregas oli lipsahtanut pois paikoiltaan, ja ähräsin sen paikalleen. Sen perään ilmaus.
K.Kuronen
08.10.2022, 20.10
Löysin pussista Ultegra-takavaihtajan ja purin että pesin sen. Vanha vaha vaati rättiä ja hammastikkuja, mutta kasaamisen ja hyvin kevyen voitelun jälkeen vaihtajan voi laittaa johonkin laatikkoon kaltaistensa seuraan odottamaan.
Samassa tonkimisessa esiin tuli Sram 9.0-jarrukahvat. Ihan kunnossa olevan näköiset, pientä käytön jälkeä. Jarrulänget ovat todennäköisesti hävinneet.
M Suikkanen
09.10.2022, 15.04
Falconin kammet ja eturattaat vaihettu ja vaihteita säädetty,kohta koeajolenkille.
maalinni
11.10.2022, 22.44
Sähköpyörän näyttö epoksilla kiinni telineeseen, kun muoviklipsit hajosi.
Keulahuollon jäljiltä vielä viimeinenkin keula takaisin kiinni pyörään. Kaksi huolsin pyörästä ne irroittamalla, yhden alajalkahuollon tein jättämällä keulan runkoon kiinni. Puolensa ja puolensa.
Yhteen pyörään asensin pullotelineen ja etulokarin.
Travelkicking
12.10.2022, 09.29
Sähköpyörän näyttö epoksilla kiinni telineeseen, kun muoviklipsit hajosi.
Mä laitoin vain sisärenkaasta leikatun kuminauhan varmistukseksi (Brose T).
K.Kuronen
12.10.2022, 10.05
Poistin lokarit gravelipyörästä, sillä osallisuus sorasankaruudesta jäi vajaaksi.
arctic biker
14.10.2022, 00.25
Maantiecarbonittareen etuvaihtajan vaijerin ja kun Ultegra on tuttu ennestäänkin niin helppo homma, Battaglinissa on sisäiset vaijerivedot ihan järkevästi väsätty.
Samaa en voi sanoa Space Chickenistä. Kertakaikkiaan pirullinen keksintö. Asiaa suuresti hankaloitti etten ole Sramin maantievaihtajien kanssa ollut aiemmin tekemisissä.
Uus satulatolppa tuli laitettua maantiepyörään (Easton EC90 SL ISA). Tänään ois tarkotus testata vastuksessa, että pitääkö ISA systeemi satulan kohillaan. Säätäminen oli ainakin helppoa.
F. Kotlerburg
14.10.2022, 09.28
Nastarenkaat gravellin toisille vanteille.
Rengas- ja iskaripaineet.
Raceblade XL maantiepyörään myös eteen. Kuvittelin, ettei tuo mahtuisi mutta taas kerran olin väärässä. Pelivaraa ei kyllä ole liiaksi mutta eiköhän tuo toimi.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Eilen täysjouston ilmajouset takaisin pyörään, kun tulivat huollosta. Samalla Mezcalit pois ja tilalle 2.6" XR4/XR2 Team issuet. Lenkin jälkeen vielä joustohaarukan vaijeria tiukemmalle, kun ei lukittunut kokonaan twistlocista. Takapää lukittui hyvin. Sitten vielä paineita pudotin, kun oli eka lenkki uusilla renkailla kovemmat paineet kuin normaalisti.
Pari ruåtsalaista palapeliä voittajana, korvasin "työkalut" oikeilla.
K.Kuronen
16.10.2022, 12.36
Gravdalit kiekoille. Ensin ajattelin laittavani sisurit ihan laiskuuttani, työmatkoille kun tulevat. Sisurin kanssa päälle vääntäminen olikin melkoista ähellystä, eivätkä kumit suostuneet nousemaan hyllylle järjellisillä paineilla. Lisäksi pohdin, että miten vaihdan sisurin nopsaan työmatkalla pakkasessa -en mitenkään. Ajatus sai vahvistuksen kumia pois vanteelta vääntäessä: hankalaa oli.
Joten sisuri pois ja asennus ilman. Samalla pohdin, että aika turha on pitää rengasrautaa ja varasisuria repun pohjalla.
F. Kotlerburg
16.10.2022, 13.23
Autoon talvirenkaat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.