PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä asensit tai säädit viimeksi?



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16

MRe
18.10.2022, 18.23
Supersoftit sähkäriin. Ja Crankbrothersin hissitolpan. Onneksi onnistui ilman moottorin irroitusta.

arctic biker
18.10.2022, 21.21
Kaverin käytettynä ostamaa Spessun satulaa hieman alemmaksi, nokkaa ylemmäksi ja penkkiä hiukka eteenpäin.

JackOja
20.10.2022, 18.31
Voitelin grävelin ketjut, asensin lamppupidikkeet ja asemoin soittokelloa sekä Polarin telinettä hieman em. toimenpiteen johdosta.

EDIT: ja nappasin yhdestä kitisevästä DT:n vaparista laakerit irti. Nuo mallina pitää käydä kaupassa, mutta ihan kuin niissä lukisi 6802 plus jotain, saamarin pienellä. Mutta noihan pyörii ihan pehmeästi, miksi kitisi... ei kai se väliholkki siellä?

EDIT2: ja laitoin kaikki fillarilamput/-akut 3xLupine, 2xFenix lataukseen kesän jäljiltä.

K.Kuronen
20.10.2022, 20.55
Valmistelin uusia ketjuja työmatkapyörään asennusta varten: liotusta lakkabensiinissä ja viimeistely IPA:ssa. Harkitsin uppovahausta, mutta taidan mennä e-bike Squirtillä.

arctic biker
21.10.2022, 10.54
Maasturi pääsi tupaan pientä laittoa varten. Vaihtajan kannatin hieman vintturassa, siispä Cycluksen kalu käyttöön. Sinänsä hyvin pelannut vehje yllätti, otti haarukan päähän kiinni. No helppo hoitaa, tallille ja rälläkällä ohennusta.

Radon Jealous omaa tieten sisäisen vaihdevaijerin vedon, lievän kiroilun kera sain vaihdettua sekä kuoret että vaijerin. GX Eagle vaatii tarkat säädöt,suoriuduin kunnialla.
Tämäkin pyörä saa seuraavassa huollossaan täyspitkän kuoren.

VesaP
21.10.2022, 14.06
Repäisin GoPro kamerasta irti originaalin akkukotelon kannen ja vaihdoin tilalle usb-johtoreiällisen version. Ei ole vedenpitävä speksien mukaan mutta kaipa se fillarilla ajon vesiroiskeet kestää? Toivottavasti.

K.Kuronen
21.10.2022, 20.12
Asensin Pythonin läppärille jotta voisin ajaa pätkän koodia, jonka löysin netistä. Tovi vierähti koodia korjatessa, sillä Python on täysin uusi tuttavuus, mutta pienen säädön jälkeen toimuvuus löytyi.

Homma sai alkunsa, kun hain uudet renkaat (Vredestein aventura 50-millisinä) ja mittailin leveyttä, joka tuntui aika isolta (noin 133 mm). Weight Weenies-sivuilta löytyi vanha keskustelu, jossa oli pätkä koodia vanteelle asennetun renkaan leveyden iterointia varten.

Smo
24.10.2022, 10.01
^no jopas on säätöä

Otin passikuvan itsestäni, säädin sen ja asensin lupakuvapalvelimelle

K.Kuronen
24.10.2022, 10.17
^jatkoin säätöä hetki sitten ja vapautin vanhat renkaat kiekoilta ja asensin Vredesteinit tilalle. Rengas on vähän jäykän tuntuinen, eikä hirveän tiukka asennettava, mutta napsahti selvästi kerralla hyllylle jalkapumpulla sihistelemättä ja vaikuttaisi pitävän ilmat heti litkuittakin. Kummankin renkaan leveys 24-millisellä vanteella on varsin tarkkaan 50 milliä 2 baarin paineella.

Silmä otti heti kiinni rengasta hipelöidessä reunan huulitiivisteeseen ja puhdistinkin pumpulitikulla vanteen sisäreunan huolellisesti.

https://live.staticflickr.com/65535/52450401550_4f97f8fc67_c.jpg

Nämä piti laitttaa vasta keväällä, mutta hätähousu kun olen.

https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/phr-technology

arctic biker
25.10.2022, 07.01
Muistin rantasaunalla veet poistaa, ny miinus 11c.

K.Kuronen
25.10.2022, 08.58
^jatkoin säätöä hetki sitten ja vapautin vanhat renkaat kiekoilta ja asensin Vredesteinit tilalle. Rengas on vähän jäykän tuntuinen, eikä hirveän tiukka asennettava, mutta napsahti selvästi kerralla hyllylle jalkapumpulla sihistelemättä ja vaikuttaisi pitävän ilmat heti litkuittakin....
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/phr-technology

Vähän yllättäen renkaat olivat edelleen kovat. Mutta renkaan reuna onkin pehmeä ja siisti joihinkin muihin vastaan tulleisiin verrattuna. Leveyttä on tullut vuorokaudessa lisää jotakin puoli milliä. Täytyy toivoa, että eivät pullistu aivan hirveästi, sillä muutoin edessä voi olla vähän ahdasta.

Jambo
25.10.2022, 12.06
Asensin polkusimet, pumpun, juomapullotelineet, satulalaukun ja mittarin
https://pic.useful.fi/2qFyNiRo-.jpg

K.Kuronen
25.10.2022, 12.11
En saa rauhaa, vaan asennan lisää: uusi ovaali postista ja vanha pyöreä 44-piikkinen pois pyörästä. Uusi 42-piikkinen Absolute Black CX on aika tarkkaan 44-hampaisen levyinen leveämpään suuntaan. Asennusohje on jollakin tapaa hämmentävä, mutta ei ratasta voi Ultegra-kampiin asentaa kuin yhdellä tapaa.

Uusi ratas kaipaa uutta ketjua, joten YBN:n tekemä on lakkabensiinissä puhdistumissa. Ketjun pituutta pitää hetki tuumata, mutta veikkaisin vanhan olevan sopivan mittainen.

kauris
26.10.2022, 08.03
Jarrukahvoja ja samalla tietty vaihtajaa ja hissitolpan liipaisinta 5 mm keskemmälle ohjaustankoa. Ärsyttää, kun jarrukahvan pää osuu keskisormeen pelkällä etusormella voimakkaammin jarruttaessa. Vaikka se jarrukahvan pää on voimakkaasti muotoiltu poispäin tangosta, niin osumista on vaikea välttää. Eikä mulla kahva mene kovaakaan painaessa toki pohjaan saakka. Videoissa usein näkee ammattilaistenkin säätävän kahvat niin,.että kahva menee lähes tankoon saakka mutta silti ei osu keskariin. Mä en jotenkin saa sellaista asentoa aikaiseksi ja mulle on siksi myös tärkeää ettei vapaaliike ole liian suuri ja että jarru on hyvin ilmattu. Sramin kahvoista (code rsc ja g2) kyse. Sama tosin myös työmatkamaasturin shimanoissa.

JackOja
26.10.2022, 08.13
^onkohan sulla jotenkin anatomisesti hankala keskisormi? Pystytkö vertailemaan kenenkään kanssa?

kauris
26.10.2022, 10.53
^onkohan sulla jotenkin anatomisesti hankala keskisormi? Pystytkö vertailemaan kenenkään kanssa?

Mä koitan tänään näyttää sitä töissä ja työmatkalla mahdollisimman monelle niin saan luultavasti vastauksena useita vertailukeskareita :)

tinke77
26.10.2022, 10.57
Läskin renkaisiin litkua lisää.

paaton
26.10.2022, 12.32
Mä koitan tänään näyttää sitä töissä ja työmatkalla mahdollisimman monelle niin saan luultavasti vastauksena useita vertailukeskareita :)

Haha :) Kannattaa pitää kypärän hihna kireällä.

K.Kuronen
28.10.2022, 10.02
Kasasin pyörän ajokuntoon: eteen ovaali, uudet ketjut ja takanapaan 36-ratchet. 50-milliset kumitkin mahtuvat hyvin pyörimään, vaikka edestä raksin varoiksi kylkien valuhapsut pois.

Ketjut voitelin e-bike Squirtillä pariin kertaan ja renkaat litkutin. Lauantaina voisi ehtiä pienelle koeajolle.

paaton
28.10.2022, 13.03
Lokarit kiinni aisoihinkin kunnon läpipulteilla. Loppuu se prkleellinen räminä.

paaton
04.11.2022, 07.48
Vaijerin vaihto. Sama 2470km näyttää olevan opti-slick vaijerin kesto grx600 kahvoillakin. Oli jo kahvan mutkan kohdalta rispaantuntut. Muutama pitkä lenkki ja poikki.

Kitkajarrun rasvaus. Takavaihtaja on ollut jo kauan mielestäni liian jäykkä, eli tuntuu sellanen "pykälä" kun vaihtaja lähtee jarru päällä liikkumaan. Otin vaan sen luukun auki ja laitoin pannan väliin tipan vaseliinia. Ei mitään hajua saisiko noin tehdä, mutta nyt tuo liikkuu nätisti.

MRe
10.11.2022, 20.05
Vaihdoin kammet täysjäykkään fättiin. 170 -> 175 mm RF SL:t. Seuraavaksi täysjoustofättiin 175 -> 170 milliset ja Stagesin tehokampi.

kauris
11.11.2022, 07.56
Säädin takarenkaan rikki jo maanantaina ja vieläkin on säätämättä kuntoon. Oliskohan tänään aikaa ennen illan pikkujouluihin lähtöä. Jos sais siinä säätäessä sormet ja kynnenaluset normaalimpaan mustan lian koristelemaan kuntoon :)

nure
12.11.2022, 22.26
Kerään motivaatiota jarrujen ilmaamiseen ja säätämiseen, onneksi aikaa kevääseen.

tinke77
13.11.2022, 17.48
Laukkuja graveliin, jos aamusella lähtis syysretkelle.

K.Kuronen
15.11.2022, 10.23
Kiekot, joilla on nastarenkaat, työmatkapyörään. Samalla totesin jarrupalojen olevan takana loppu, joten vaihdoin palat uusiin -tosin piti vähän opiskella, miten BB7:sta palat saa pois ja vähän yllättäen tarvitsin kärkipihtejä, sillä palojen jousi jäi jarrusatulan sisään jumiin. En viitsinyt jarrusatulaa ottaa irti, niin uusien palojen laitto vaati vähän näppäryyttä.

paaton
15.11.2022, 10.24
Trainerin syvältä varastosta olohuoneeseen :(

JackOja
18.11.2022, 11.54
Eilen säätelin fillareiden talvirengasasioita. Pumppasin kumit sekä huolsin ja vaihdoin vapareita. Tai aloitin vaparihommat. NoTubesin 3.30 -napojen palikat ja vaparit eivät näköjään olekaan vaihtokelpoisia MTB- ja RD -versioiden välillä. Eroa navassa on siis muutenkin kuin vain vaparin mitoissa. Saamari. Akseliko on eri mittainen, tuskin naparunko sentään? Jos akselissa on liikaa pituutta sitä voisi lyhentää.

No huolsin sit muuten ja laitoin HG-vaparin takaisin ja sehän ei enää pyörinytkään! Kaikki osat inessä oikeassa järjestyksessä. Monta kertaa purin kasasin aina niinkuin ennenkin olen tehnyt ja nyt ei vaan mikään auta. Nitkahtiko akseli väärään kohtaan tjsp. kun yritin saada (liian lyhyen?) XD-vaparin kiristettyä? Noh, kyllästyin sitten säätöön ja jätin hommat kesken. Jatkuu tänään sitten. Otan kyllä oluen mukaan säätämöön.

Ilmat oli sentään pysyneet renkaissa. Yhteen kaipaa ehkäpä lisää litkua.

EDIT: asia kunnossa, huulitiiviste olikin väärin asemoitu.

tchegge_
20.11.2022, 13.12
Laittelin nastarenkaat vanteille, näin tubelessaikakaudella sisärenkaallisen kumin vaihtaminen on nopeudessaan ja siisteydessään aina mukava yllätys.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

JackOja
21.11.2022, 17.24
Täysjäykkikseen hg->xd - vaparinvaihto*, talvipolkimet ja talvikiekot nastakumeilla.

*mihinkähän väliin se akselispacer olisi pitänyt tunkea. Ei ollut oikein toimivaa paikkaa sille.

paaton
21.11.2022, 17.35
DT swissin? Mun mielestä joissan navoissa se tulee sinne jousen ja laakerin väliin. Ei kyllä taida olla minullakaan enää paikallaan.

JackOja
21.11.2022, 17.40
Eiku Hope. Mutta siellä taisikin olla ennestään jo samanlainen rinkula. Youtube selvensi asiaa.

K.Kuronen
22.11.2022, 19.51
Litkutin Gravdalit: kun olivat jo valmiiksi kyljistään tiivistyneet, niin operaatio oli mutkaton, tosin toinen rengas tirskautti vanteen välistä vähän ennen tiivistymistä. Painetta jotakin reilu pari baaria ja pyörittelyä. Huomenna sitten näkee, pysyykö paineet. Asennusoluen (Atalantic Lobster) juon vähän myöhemmin.

Ehkä sunnuntaina sitten lenkille.

kauris
22.11.2022, 21.57
Lapsen pyörään nastakumit.
Omaan kypärään otsalampun.

JackOja
23.11.2022, 07.27
Lisää ilmaa kuplivaan Griswoldiin. Täytyy vihdoin todeta, ettei se siitä asetu ilman säätöä. Lisää litkua ja toivoo että ajopaineet pysyy lenkin ajan? Vaiko sisuri, se ratkaisi asian kerralla. Mutku en ole sisuripoika.

stenu
23.11.2022, 07.52
^ Kärsivällisyyttä… En meinaa itsekään vielä luovuttaa. Pikkuhiljaa menee sentään parempaan suuntaan. Maanantaina jouduin pumppailemaan kesken työmatkan, eilen riitti enää sekä ennen töihin meno- että paluumatkaa tehty pumppaus (vähän ylipaineille). Lisäsin kyllä Orangea Stanin sekaan, korvaamaan ulos tihkuneita nesteitä. Se yleensä auttaa.

Dynamo-lutteroon aattelin kyllä kokeilla 60tpi Gravdaleja, joten sellaiset laitoin tilaukseen. Loput vanhat 120tpi sisuri-Gravdalit vaimo peri, koska sillä on talvikiekoissa luddiittiset ei tubeless Open Prot.

Jos Griswoldit ei ala pelittämään, taidan laittaa Stigmatan naftaliiniin nastakelien ajaksi. V….ttaa taas toi joka paikan suolaaminen joka tapauksessa. Ketju ja polkimet ainakin välittömästi pintaruosteessa.

JackOja
23.11.2022, 09.25
^jaa niin, jotain tyhmää "kalvolitkua" voisi kokeilla.

Smo
23.11.2022, 15.03
Cycloon taakse 25mm GP5000 tilalle paremmin keliin sopiva dyykattu 34mm Vittoria Cross XG Pro. Kahteen kertaan laitettuna, ensin rikkinäisen sisurin kanssa. Ei kannata laittaa rikkinäistä säilöön pakettiin ..

K.Kuronen
23.11.2022, 20.13
^mulla on sisureita muovilaatikossa, ehjiä, paikattuja ja myös puhjenneita suloisesti sekaisin. Työmatkapyörään kun laitoin nastarenkaat sisureilla, niin ensin piti pari päivää aiemmin pumpata ilmaa muutamaan ja katsoa, mitä pitävät.

Työn alla on ollut lajitella varmasti vuotavat pois.

Smo
23.11.2022, 23.49
^Itseni tuntien ei tulis mieleenkään laittaa rikkinäistä rengaspakettiin, paitsi tuossa on varmaan käynyt niin että mennyt kumi tien päällä ja sitten laittanut rikkinäisen ehjän pakettiin ja jäänyt sinne. Noin muuten nitä onkin sitten ympäriinsä enemmän ja vähemmän vuotavina ja yleensä täytänin edellisenä iltana jos meinaan ottaa käyttöön, tuo lähes uusi onneksi vuosi reippaasti niin on varmaan helppo paikata. Ehkä siitä hitaasti vuotavastakin löytyy reikä. Kesti sepeliä tuo *kop kop*

JackOja
26.11.2022, 08.37
Säädin täpärin puhtauden talvisäilytyskuntoon ja nostin seinälle odottamaan kevättä.

K.Kuronen
26.11.2022, 08.49
^Itseni tuntien ei tulis mieleenkään laittaa rikkinäistä rengaspakettiin, paitsi tuossa on varmaan käynyt niin että mennyt kumi tien päällä ja sitten laittanut rikkinäisen ehjän pakettiin ja jäänyt sinne. Noin muuten nitä onkin sitten ympäriinsä enemmän ja vähemmän vuotavina ja yleensä täytänin edellisenä iltana jos meinaan ottaa käyttöön, tuo lähes uusi onneksi vuosi reippaasti niin on varmaan helppo paikata. Ehkä siitä hitaasti vuotavastakin löytyy reikä. Kesti sepeliä tuo *kop kop*

En minäkään puhjenneita tarkoituksella ehjien joukkoon ole laittanut, mutta silti ne ovat nyt samassa laatikossa.

MRe
26.11.2022, 09.46
Eilen läskitäpäriin nastarenkaat, tehomittari ja 32T ovaali etulimppu. Ovaali siinä oli ennenkin, mutta cinch-kiinnityksellä. Nyt tuli 104BSD. Onnistuin tietysti ensin asentamaan ovaalin väärin ja sen kyllä huomasi koeajolla. Sanoisin, että jos ovaali tuntuu jaloissa, se on väärin asennettu. Tosin mulla on nyt ovaalit kaikissa paitsi sähkärissä, kun siihen ei sellaista saa, eikä tarvettakaan ole.

Takalokaria joutui modaamaan, että 4.6” rengas mahtui pyörimään. Mulla on ajopyörissä täysipitkät takalokarit näin talviaikaan, kun ei kylmillä keleillä viitsi ajella perse märkänä. Kesällä se vielä menee.

JackOja
02.12.2022, 18.13
Gräveliin talvitakakiekolle uusi nastarengas, hätäratkaisuna turhan pieni kasetti (joka oli oikeastaan jo metallikeräysjonossa), talvikiekot sitten alle ja vaihteiden sekä jarrusatuloiden säätöä.

Smo
03.12.2022, 16.31
Purjeveneen peräsimen irroitin ja toin lämpimään. Olikin yllättävän painava

Smo
04.12.2022, 23.09
Graveliin Gravdal eturenkaaksi. Paljoa asentamista tarvinut kun oli toisella kiekolla.

paaton
11.12.2022, 20.34
Vanhaan jäykkäperään pro stealt satula ja stemmi 70/0deg => 100/-10deg.

Katsoo jos eturenkaalle saisi vähän pitoa kelviajeluun. Hämärästi luistelee keula tuolla lumella alta. Tuntuu, ettei eturenkaalla ole painoa lainkaan. Ispit tietysti omalla vahvuus alueellaan pehmeässä lumessa...

paaton
12.12.2022, 10.38
Selvästi parempi.

F. Kotlerburg
12.12.2022, 10.47
Cobrafistit läskiin.

arctic biker
19.12.2022, 15.25
Sähköjopoon Ergonin gripit, orkkikset on siunaaman kovat. Eläköitynyt 26 jäykkperä luovutti, ois luovuttanut kuitutangonkin mutta liian kapea, halavattu.

K.Kuronen
19.12.2022, 18.45
Eilisen perusteella työmatkakrossariin kombipolkimet, jotta jalkaan voi laittaa nastatossut. Tosin vielä ei ollut mahdottoman liukasta, mutta edellytykset erittäin liukkaalle ovat olemassa: kosteaa ja takana pakkasjakso.

Smo
19.12.2022, 20.13
Kauppakassi-hypriittiin nastarengas taakse sliksin tilalle

arctic biker
19.12.2022, 20.36
Eilisen perusteella työmatkakrossariin kombipolkimet, jotta jalkaan voi laittaa nastatossut. Tosin vielä ei ollut mahdottoman liukasta, mutta edellytykset erittäin liukkaalle ovat olemassa: kosteaa ja takana pakkasjakso.

Toivottavasti et kuitenkaan Shimanon mallia M324? Häkkipuoli saattaa olla talvikelissä pirun liukas, kuinka paljon sitten nastakenkä tilannetta parantaa niin siihen en osaa sanoa.

K.Kuronen
20.12.2022, 08.20
^ainakin saman näköiset, mutta useamman vuoden takaa. Ovat olleet viimeisinä vuosina pelkästään talvella liukkaiden kelien aikana, eikä nastatossu ole tuntunut ollenkaan liukkaalta.

Liukkaiden mentyä ohi olen vaihtanut tavalliset lukkopolkimet.

Mitään muistikuvaa ei ole muilla kengillä ajamisesta, paitsi lukollisilla ja niillä jalan alle tuntuu hakeutuvan aina väärä puoli.

paaton
20.12.2022, 11.10
Vaihdoin keskiön nineriin. 11min pyörän ja työkalujen hakemisen kanssa.

Bsa on aika näppärä. Nyt voi kanssa lopullisesti kehua noita tokenin pf To bsa adaptereita. Kolmesti vaihdettu keskiö ja edelleen ovat nätisti rungossa kiinni.

https://m.media-amazon.com/images/I/41gUqODLmqL._AC_SY580_.jpg

K.Kuronen
21.12.2022, 21.23
Toivottavasti et kuitenkaan Shimanon mallia M324? Häkkipuoli saattaa olla talvikelissä pirun liukas, kuinka paljon sitten nastakenkä tilannetta parantaa niin siihen en osaa sanoa.

Kyllä nastatossukin irtoaa polkimesta, kun sohjossa ja urissa yrtittää lukkoihin tottuneena "ohjata" fillaria.

Iglumies
22.12.2022, 22.33
Hiukan täyty säätää mavicin halvennuksesta hankittuja kiekkoja, ennenkun tuommosilla uskaltaa lähtee ajaan. Mikähän on kasauksessa kriteerinä, että voi tuollaiset laittaa pakettiin.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221222/74333e21af70c0261b8fbfea69960002.jpg

paaton
22.12.2022, 22.50
Kai tuossa on nippeli jo jotenkin pettänyt tai tullut kehästä läpi?

Iglumies
23.12.2022, 00.31
Kyllä se oli vaan ihan perseelleen kiristelty, suora oli kyllä ja on nytkin, kun tein niistä säädylliset.

Köfte
23.12.2022, 23.18
Muut talouteen sitoutuneet henkilöt olivat ...jalattaneet kuusipuun taimen.
Ehkä tuosta kiilojen kanssa jotakin tulee.

JackOja
31.12.2022, 12.32
Vaihdoin grävelin talvikiekkojen pakan ja asensin rämistimet. Jäkärin ketjut voitelin.

K.Kuronen
12.01.2023, 19.12
Graveliin 100-millisen -6 asteisen stemmin ja kävin vähän pyörähtämässä: ihan kiva. Jos sitten innostuisi kokeilemaan eeSilk-stemmiä -ihan mielen virkistykseksi ja vertailuksi kiinteään.

(vähän on tehnyt myös mieli uutta runkoa, mutta ehkä sijoitan irtoavan valuutan juttujen kokeiluun)

Tupe
13.01.2023, 03.19
Cyclocrossariin heitin nastat alle. Vaihdevaijerikin piti vaihtaa kun katkesi säätöjä tarkistaessa. Hyvä toisaalta että katkesi verstaalla eikä lenkillä

nure
13.01.2023, 07.37
Vaihdoin haarukan keveämpään ja pikkuisen modailin, ei sen kummempia...

K.Kuronen
13.01.2023, 08.05
Kaivoin katkenneen sielun venttiilistä ja kierrettävän pumpun sisuksista. Olisi ollut kentällä, pimeässä ja räntäsateessa mahdollisesti erittäin haastavaa.

https://live.staticflickr.com/65535/52623569317_e2d4df4a88_c.jpg

K.Kuronen
13.01.2023, 19.59
Vaihdoin graveliin vaihtajan vaijerin ja kuoret -tahmeutta pienemmälle rattaalle siirryttäessä alkoi esiintyä vähäistä enemmän.

paaton
13.01.2023, 22.33
Nastat toiseen pyörään ja taas uudet eturattaat.

Travelkicking
14.01.2023, 13.42
Tein pellettipolttimen uudelle syöttömoottorille diy-asennuslevyn 4 mm rosterista ilman pylväsporakonetta. Varuistena n. 30 euron halppis-verkkovirtaporakone, kiillotuskone, jossa 1 mm rälläkän laikka, sopivia teriä, pistepuikko ja pyöreitä moottorisahaviiloja. Annoin itselleni papukaijamerkin ketjunkiristäjästä, joka on tehty 5 mm ruuvista ja motonetin polttoaineletkusta.
https://pic.useful.fi/MermXXoKO.jpghttps://pic.useful.fi/H1KhGvveS.jpg

JackOja
15.01.2023, 21.31
Läppäriin isomman kovalevyn. Nyt mahtuu taas joitain vuosia.

laattamaa
15.01.2023, 23.41
Ilmasin läskin takajarrun.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

K.Kuronen
20.01.2023, 10.45
eeSilk-stemmin. Paikallaan ollut elastomeeri oli liian pehmeä, joten vaihdoin koeajon jälkeen tilalle jäykimmän, sillä tanko keinui levottomasti. Jäykin kumi tuntuu sopivalta 100-millisen stemmin kaverina: ei häiritsevää keinumista ja tanko tuntuu kädessä kiinteältä.

Hieman piti kääntää kahvoja pystympään jäykkään stemmiin nähden.

Ihan heti en kokenut suurta ihastumista, mutta eiköhän kilometrit tuo selvyyttä.

stenu
20.01.2023, 11.38
^ Kokemukset kiinnostaa heti, kun on selvyyttä :)

Travelkicking
20.01.2023, 17.19
Jatkoa edelliseen pellettipannujuttuuni. Uuden moottorin myötä tuli heikkoa palamista - en ostanut uutta prosessoria (vajaa 60 ekee), jossa on ilmeisesti uudet säädöt. Pellettirakeesta jäi siis osa palamatta. Tehdas myy myös kokonaista poltinta (2300,-), jossa on sama moottori kuin juuri hommasin. Nettisivuilla oli sattumoisin uuden polttimen säätöarvot, jos asentaa sen saman tehtaan vanhempaan kattilaan. Syötin ne koneelle ja kas, tuhka on jo ihan tuhkan näköistä. Kustannus nolla egeä. :)

xubu
20.01.2023, 17.21
Vaihdoin vaihdevaijerin, alkoi rispaantunut pää ärsyttämään.

K.Kuronen
22.01.2023, 19.04
^ Kokemukset kiinnostaa heti, kun on selvyyttä :)

Tänään kävin pyörähtämässä jotain 70 km huonoa pintaa etsien. Elastomeerin vaihdoin pykälää pehmeämpään. Stemmissä oleva SOFT<->FIRM -nuppi on hyödyllinen: tasaiselle toinen asento ja röykkyiselle toinen.

https://live.staticflickr.com/65535/52642707965_a4e2acc991_c.jpg


Pari havaintoa:

-Alaotteelta ajaessa ei ole joustoa, jousto toimii lähinnä kahvoilta ajaessa
-Jyrkässä laskussa kahvoilta ajaessa SOFT-asennossa tanko myötää vähän oudon oloisesti
-Röykkyisellä kovaa ajaessa tangon liikettä ei niinkään rekisteröi, vaan tekee mieli antaa palaa

(Alla litkutetut Gravdalit, 2.5/2.75 bar, ukko jotain 93 kg, droppia 6 cm)

K.Kuronen
05.02.2023, 12.15
Graveli kitisi, kun kampia pyöritti taakse ja kammessa tuntuu selvää vastusta; ketjut pois, keskiö se ei ole; kiekko pois ja havainto, että aika vähän ajettu vapaarattaan laakeri on entinen.

Täytynee laittaa uusi tilalle ja tutkia, saako tuota kitisevää elvytettyä varaosaksi.

Samalla tuli käytettyä takavaihtaja irti, putsattua, voideltua ja säädettyä kitkaa vähän kevyemmäksi.

K.Kuronen
12.02.2023, 07.58
eeSilk+ -satulatolpan. Satulan säätö ei ole helpoimmasta päästä: edessä olevan pultin 10-millinen kanta voi joillakin satuloilla jäädä hankalasti saavutettavaksi. Näin on laita oman WTB Silverado-satulan kanssa: suoraan sivusta ei pääse, vaan on kikkailtava taittuvalla räikkälenkillä. Ei tuota ainakaan maastossa kiristetä, ellei mukana ole kyseista työkalua.

https://live.staticflickr.com/65535/52683499091_1bee5a6b3b_c.jpg

Vähän myöskin pohditutti elastomeerin vaihtamiseksi pois otettavan akselin lukitusruuvin ohuus ja väljyys kierteisiin. Takaisin asentaessa ohjeen mukaiseen momenttiin ja varmistukseksi tippa ruuvilukitetta.

tobby
12.02.2023, 16.26
^ Itselläni vähän samantyyppinen systeemi yhdessä maantiekonkelissa, mutta tuota etummaista ruuvia pyöritetään sormin (ruuvin päässä n. 2 cm halkaisijaltaan suurennos jossa ruusaus, että ei ole tarkoitettukaan muuta kuin sormin kierrettäväksi), kun on tuo takaruuvi on riittävästi löysätty, niin sitten vain sormin pyöritellään haluttuun suuntaan ja kiristetään takana olevalla lukitusruuvilla.

K.Kuronen
12.02.2023, 17.07
^musta tuon eeSilk-tolpan toteutus on aivan tavallinen "kahden pultin keinu": molemmat pultit on oltava kohtuullisessa kireydessä. Cane Creekin asennusohje kertoo, että ensin säädetään kulma oikeaksi, sitten kiristetään takimmainen momenttiin ja lopuksi etummaiselle annetaan puolen kierroksen lisäkiristys. Käytännössä satulan kulma muuttuu, kun takimmaisen pultin kiristää momentiin.

nure
12.02.2023, 17.32
Aloin uusimman projektin kasaamisen, pari pakettia vielä puuttuu että pääsee jatkamaan.

K.Kuronen
13.02.2023, 08.21
Vaihdoin eeSilk-stemmiin kovimman elastomeerin takaisin, sillä tangon notkuminen ei lakannut häiritsemästä. Astetta pehmeämmässä on kuitenkin liikaa painumaa, ehkä elastomeeri voisi olla millin paksumpi?

Satulan säätämiseen löytyi yksinkertainen ratkaisu: jättää aluksi nokan hieman pystyyn ja laskee sitä vähittäin etummaista pulttia kiristämällä ja takimmaista löysäämällä.

Nyt sekä satulatolppa, että stemmi taitaa olla aika hyvin kohdallaan: vaimennusta on, mutta ei häiritsevää liikettä.

-----------------------------------------------------------
Stemmin elastomeerejä saisi olla useampia eri kovuuksin, pienemmin portain.

Malamuutti
16.02.2023, 19.49
Vaihdoin vajaa viikko sitten ostettuun läskiin nastarenkaat alle ja vaihdoin saman tien satulan.

nure
18.02.2023, 22.54
Hitonmoista mittailua ja säätöä projektin tangon leveydestä kun osia puuttuu, rautasaha olisi valmiina jo.

TERU
19.02.2023, 10.36
Jos haluat vanhan ja viisaan neuvon, älä käytä sahaa ennen koeajoa!

kauris
19.02.2023, 15.15
Vaihdoin nastat pois ja järjestelin renkaita ja laittelin kuminauhoja ympärille kun osasta puuttui ja ne veivät tilaa tarpeettoman paljon. Samalla ihmettelin että hitto näitä vähän käytettyjä erilaisia renkaita on varastossa paljon. Ja uusia vaan tekis mieli ostaa. Pitäis myydä tai heittää jotain poiskin joskus.

nure
19.02.2023, 15.23
TERU, kun saan jarrukahvat niin kyllä pystyn hahmottamaan lyhennyksen. Tuota neuvoa kyllä yritän noudattaa. Toisaaltaan, saa noita tankoja uusia.

JohannesP
19.02.2023, 15.33
^ Nimellinen hinta tai hae pois toimii. Jos niitä vanhoja renkaita ei ole tähänkään mennessä osannut kaivata niin vielä vähemmän niitä kaipaa tulevaisuudessa.

Putsailin syksyllä parvekkeen nurkkaan jemmattuja likaisia voimansiirron osia. Pari takapakkaa ja eturattaat.

nure
19.02.2023, 16.36
^Harvoin niille tulee käyttöä. Itse vein satsin kierrätyskeskukseen ja osan myin ja loput deletoin. Alkaa sitten taas uutta keräämään.

TERU
19.02.2023, 16.54
TERU, kun saan jarrukahvat niin kyllä pystyn hahmottamaan lyhennyksen. Tuota neuvoa kyllä yritän noudattaa. Toisaaltaan, saa noita tankoja uusia.
Nämä itsekasatut on yksilöitä ja kun tuleva runkokin on nasakan lyhyenpuoleinen, voi 64 tanko olla just passeli.
Koeajossa vasta kokee tuleeko ajettavuudesta täydellinen. Se meillä tavoite.

nure
19.02.2023, 18.58
^ Kun hakee suoratankoista maantiepyörää niin veikkaan että tangon leveys tulee olemaan jotain 55cm. Jossain vaiheessa rakensin Kona Dew:stä sportimman version ja silloin tanko oli 52senttinen, runko kylläkin hieman pitempi. Tuossa aikaisemmin pohdin miksi suoran täytyy olla ylileveä versus maantietangon 42senttinen?

TERU
20.02.2023, 07.45
On noissa fillareissa eronsakin.

Tangon kavetaminen "lyhentää" ajotuntumaa, jos asento tuntuu pitkähköltä, leveämpi tanko sopii jos meinaa ahistaa lyhyehkö asento.

Yksinkertainen mutta vaikea väline meillä.

nure
20.02.2023, 08.31
^Tavat ja tottumukset, FBG:n riserkin vain 64senttinen ja toimii oikein mainiosti ja ajo-asento sopivan rento aikuiselle. Mittailin muuten verraten noita mittoja tuohon ja projektiin keskenään, keksin uuden mitankin: Satulasta tankoon ja tuo projekti on kolme senttiä pitempi joten tuskin kapeampi tanko tulee haittaamaan. Täytyy saada vaan nuo kahvat niin voi mallintaa että mahtuvat hyni tankoon.

Juha Lehtinen
24.02.2023, 19.34
Trainerifillariin uusi keskiö. Edellispäivänä alkoi ääntelehtimään ja tänään uusi keskiö paikalle. Kolmen vartin testitreeni vielä varmuudeksi. Kuntoon tuli.

paaton
24.02.2023, 20.25
En mitään. Kaikki pyörät on likaisina varastossa ja maha täynnä pizzaa.

nure
25.02.2023, 11.58
Kerään inspiraatiota grippien asentamiseen.

F. Kotlerburg
26.03.2023, 12.30
Gravelista nastat pois. Tulihan niillä vissiin taas kolmesti ajettua tänä talvena. En taida ensi talvena enää vaivautua.

Laitoin sitten ne tuohon hybridiin alle, kun töihin pitää polkea ja ei näytä kevät tulevan.

K.Kuronen
26.03.2023, 13.26
Kesärenkaat (Sawtooth) kesäkiekoille työmatkapyörään. Siinä sivussa käytin päätyholkit ja vapaarattaan irti, puhdistin ja voitelin. Renkaat pesin harjalla, kun olivat kuivuneessa kurassa ja samalla ne vielä märkinä nousivat ketterämmin hyllylle ilman liukasteita.

Navat (Hope Pro4) tuntuivat olevan kilometreistä huolimatta kunnossa, eikä kehänkään nippelireikien pienet halkeamat olleet kummemmin lisääntyneet. Vuosi sitten takanapa sai uudet laakerit.

MRe
26.03.2023, 14.54
Laitoin kellot kesäaikaan…

K.Kuronen
27.03.2023, 19.32
Nastakiekot Kinesikseen ja lukottomat polkimet. Saattaa olla että huomenna varhainen töihin polkeminen on fyysistä -on varattava aikaa ja jalkinetta mahdolliseen jalkautumiseen.

nure
28.03.2023, 07.28
Yhä katselen pyörää telineessä ja säätämistä mietin...

TERU
28.03.2023, 08.49
Gravelista nastat pois. Tulihan niillä vissiin taas kolmesti ajettua tänä talvena. En taida ensi talvena enää vaivautua.

Laitoin sitten ne tuohon hybridiin alle, kun töihin pitää polkea ja ei näytä kevät tulevan.
On mukavaa hypätä hyvän suoratankoisen rattiin väliin, tuli tuollainen ympärivuotiseen ajoon sopiva väline joulun alla, johon heti nastat alle ja sitten säätöä ajoasentoon. Hiihdot jäivät tältä talvelta, kun on niin ajoa innostavaa tuo säätely.

arctic biker
28.03.2023, 20.39
Sähköjopoon Mudhugger eteen,
jatkopätkä muovia, aines löytyi teräketjuöljypänikästä

laattamaa
29.03.2023, 20.36
Asensin läskiin uudet gripit.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

nure
29.03.2023, 23.13
Satulan vaihdoin S-Worksiin, sai tutun ja turvallisen toiseenkin pyörään ja painokin tippui 30grammaa.

K.Kuronen
31.03.2023, 19.48
Leveät gravelikumit takaisin Kinesikseen, eturattaan isompaan ovaaliin, 44-piikkiseen. Jos sunnuntaina kävisi vähän ulkoilemassa ja pysyttelisi asfaltilla, sillä soratiet ovat kuitenkin hyvin sekalaisessa kunnossa runsaiden lumisateiden jälkeen.

K.Kuronen
05.04.2023, 15.26
Kesäkiekot kesäkumeilla työmatkapyörään. Ilmat olivat pysyneet eilisen litkutuksen jälkeen, niin houkutus hylätä nastat kävi ylivoimaiseksi.

nure
05.04.2023, 16.07
Vihdoin sain ohjauslaakerin projektiin säädettyä!

J3K
09.04.2023, 09.14
Jotkut ikivanhat elämää ja kiviä nähneet Ritcheyn SPD:t huolsin ja ruuvailin cycloon.

Acunus
09.04.2023, 10.10
Täysjäykän (kuten kuskikin) etupään säätö aloitettu. En ollut tulokseen tyytyväinen ja purin koko hoidon ja syykin selvisi - tähtimutterin yksi sakara taipunut alaspäin ja tähti vinossa. Mikä lie voisi aiheuttaa moisen - meikäläinen kun on ajanut viime vuodet vain sileillä teillä ja senkin pääasiassa maantiepyörällä. Myös ylemmän laakerin kansi lohjennut. Sekin osaltaan madaltanut, siis löysännyt 'kiristysketjua'. Yllättävän paljon tavaraa kaikkine kannattimineen. Homma seisoo nyt kun osia saa vasta tiistaina ja voipi olla että tähden saa asentaa ammattilainen että on joku jota voi kehua kun itseä ei kehtaa.

Malamuutti
09.04.2023, 17.11
Vaihdoin läskipyörään kesärenkaat nastojen tilalle, käytin maantiefillarin renkaat irti vanteilta ja litkutin ne uusiksi ja lopuksi asensin Kona Sutraan kiinnikkeet Ortliebin irrotettavalle Quick Rack -tavaratelineelle.

JackOja
10.04.2023, 20.07
Gräveli kesäkuntoon; rämistimet pois, uudet jarrupalat eteen ja taakse, kakkoskesäkiekot alle ja niille Resolutet Terra Speedien tilalle... olikos muuta, en muista. Pientä säätöä toki. Uusi gravel-tankonauha jäi vielä odottamaan asennusta.

MRe
11.04.2023, 08.45
Eilen grilli kesäkuntoon. Esikuumensin ja öljysin myös talvella ostetut vuolukivitasot pihvejä odottamaan. Nuo pitää kuumentaa, että kivi saavuttaa lopullisen kestävyytensä.

Tänään sitten läskiin JJ:t nastojen tilalle.

JackOja
11.04.2023, 19.57
Säädin äsken ketjujen voitelutasoa kun alkoivat kitistä lenkin lopulla

F. Kotlerburg
12.04.2023, 19.57
Työmatkapyörään kesärenkaat. Nopea ja siisti homma, kun ei ole tubelesta, vaikka täällä jotkut väittää ettei tubeless hankaloita mitään...

K.Kuronen
13.04.2023, 11.25
Uudet jarrupalat graveliin; kevyt ilmaus, vaikka aihetta ei olutkaan. Alle kiekot joilla 38-miiliset pathfinderit. Taidan polkaista pari kertaa töihin tuolla, jotta tubelessit asettuu varmasti ja jarrut myös.

JackOja
14.04.2023, 16.36
Säädin ja asensin juttuja jäkärin kesäkuntoon saattamiseksi. Grävelin ykköskiekoille asensin vaparin ja pakan valmiiksi.

Marsusram
14.04.2023, 19.55
Suoratankosorapyörään uusi takapakka ja vaihteensiirtäjän rissa.

arctic biker
17.04.2023, 19.25
Graveliin kesäkiekot, lisäsin litkua ja vaihdoin venttiilin sielut. Eteen ovaali kammenratas ja ketjut.

kauris
17.04.2023, 20.52
Iskarin painetta hinkkasin psi:n sinne ja toisen tänne. Edessä lopputulos 82 psi/25 % ja takana 170 psi/29 %. Takana jäi lenkillä vähän matkaa käyttämättä mutta tuollaisessa dc-henkisessä ei isompaa sagia viitsi laittaa tai leikkisyys kärsii. Edessä testilenkillä oli 79 psi ja siellä jousto kävi pohjassa vaikka mitään isoa mokaa tai vastaavaa ei käynyt. Lisäsin sinne siis aavistuksen.

JackOja
20.04.2023, 18.40
Klossit uusiin grävelkenkiin.

usko juntunen
21.04.2023, 21.29
Ruuvailin Citikan katolle pyörä & kajakkitelineet. Kesä saa tulla, olen valmis.

nure
22.04.2023, 07.57
Pullotelineet paikalle ja hienosäätöä...

MRe
04.05.2023, 19.54
Läskiin vaihdoin Magura MT5:n tilalle vihdosta viimein nelimäntäiset Shimano XT:t. Samalla vaihtui liipaisin, kun vanha ei käynyt kiinnityksiin.

Ei sillä, että projekti olisi kovin pitkään ollut kohdassa ”tekemistä vaille valmis”. Jarrut tilasin RCZ:sta ennen koronaa…

Noi Magurat ei pysyneet säädöissään koskaan. Shimpat oli taas heittämällä käyttöön, vaikka molemmat letkut piti lyhentää.

K.Kuronen
04.05.2023, 20.20
Laitoin vastoin järkeä 11-nopeuksiseen XT-pakkaan kaksi ohuempaa spaceria rattaiden väliin. Nyt pakka on 0.10 mm kapeampi.

Pitäisi kait hankkia uusi runko, sillä Kinesis on valmis -keventämiseen en viitsi lähteä, eikä tuota taida saada ajamalla loppuun.

arctic biker
06.05.2023, 11.48
Pari tukkeutunutta tubelessventtiilin sielua vaihdoin ja piti maantiesisureista "lainata"

Kepsu
06.05.2023, 16.53
Vaihdoin hissitolpan liipasimen Oneup vkakkoseen. Pääsin helpolla kun sain hyödynnettyä vanhan vaijeri sekä kuoren. Vanha suhteellinen käsite tässä, olleet kiinni puoli vuotta ja eikä 20 tuntia ajettu.
Ihan kohta päästämään Tempestin lokarit kesälepoon.

haedon
06.05.2023, 19.13
Minä taas vaihdoin Bontragerin elite tolpan tilalle tuon Oneupin. Ihan ei istunut vaijerinkuoren päätytulppa hahloon, mutta jos tuo pysyisi. Tämän päivän lenkillä alkoi toisen pyörän tolppa jähmimään ja lähempi tarkastelu osoitti että metalli siinäkin tullut pinnoitteen alta esiin eli sekin tarvii vaihtaa kohta.

K.Kuronen
10.05.2023, 16.34
Vähän oli tarvetta puuhastella, niin bongasin vapaan kiekkoparin ja kaivoin kaapista parin vuoden takaiset vähälle ajolle jääneet Teravail Rutland L&S 42 mm-renkaat. Napsahtivat terävästi hyllylle, mutta eivät pitäneet kovin hyvin kuivina ilmaa. Litkua sisään ja näyttivät tiivistyvän.

Kohtuulisesti ajettu Microshift 11-40-pakka kiinni ja jarrulevyjä katsomaan: vielä ajokelpoiset vanhat löytyivät ja kevyen hionnan jälkeen päässevät paikoilleen.

Maantiepyörästä pyyhin pölyt ja pumppasin renkaat täyteen.

Innostuksen vallassa imuroin kodin.

Järjestelin myös vähän huoltotilaa ja ehkä otan kohta yhden oluen ja järjestelen sekaisin olevia työkaluja.

JackOja
11.05.2023, 17.03
Asensin ketjuihin Squirt lubea.

Juha Lehtinen
11.05.2023, 17.43
Asensin talvisäilöstä akun Husqvarnan Rideriin ja testistartti heti perään. Nätisti lähti käymään.

MRe
11.05.2023, 20.13
Asensin ketjuihin Squirt lubea.

Tähän tavaraan olen ollut varsin tyytyväinen. Hinta/laatu/käytön helppous kohdallaan.

stenu
16.05.2023, 14.32
Asensin pullotelineen kiinnikkeet rouvan gg:hen, joka on alkujaan niin cx, että siitä puuttui pullotelineiden paikat tyystin. Vähän kylmäsi porata reikiä runkoon, mutta en päässyt postaamaan voe bergele -ketjuun. Lopputulos on parempi kuin hyvä, vaikka itse sanonkin.

JackOja
16.05.2023, 14.46
Toisinaan olisi tarve kolmannellekin pullolle viistoputken alapinnalle. Titsku taitaa olla melko kovaa ja vaikea porattava. Melkein tarttis jonkun ohjurin poraamiseen.

stenu
16.05.2023, 14.55
Mun käsittääkseni titsku on terästä pehmeämpää. Pienellä terällä ensin ja sitten isommalla perään. Mulla on nyt kierreniittipihdit ostettuna ja lainaan mieluusti, jos on tarviit. Laitoin 4 mm kierteellä olevat niitit. Ne tarvii 6 mm reiän. Niitit varmistin epoksilla ja vedin mustaa miranolia päälle, kun runkokin on musta.

Hurjan ohutta on kyllä tommonen Zona-viistoputkikin keskeltä. Harvemmin pääsee näkemään. Oon koittanut aina välillä ehdotella uutta pyörääkin Kajsalle, mutta ei se oo kuulevinaankaan, joten ajattelin, että virittelen nyt sitten ton nykyisen käytännöllisemmäksi.

anelkka
16.05.2023, 15.55
^No ei todellakaan ole pehmeämpää. Aika sama ku rosteria porais.

stenu
16.05.2023, 18.20
^ Sen verran tulee töissä työstettyä noita silmälasikehyksiin käytettyjä titskuja, että piti oikein tarkistaa. Nopean googlailun perusteella esim. Ti-6al-v-seoksen HRC on luokkaa 40-45. Lämmöstä kovettuvien ”heat treated” runkoputkien kovuuksista oli hankalalahkoa löytää yksiselitteisiä lukuja, mutta esim. 25crmo4 (Zona) mainittiin jossain kovimmillaan olevan HRC 50-62. Lopullinen kovuus noissa kaiketi riippuu monesta muuttujasta, joten voi olla täysin väärässäkin :)

Titaanista ei kai juurikaan valmisteta esimerkiksi veitsen teriä, toisin kuin lämpökäsitellyistä teräksistä.

paaton
16.05.2023, 18.47
Niin rautaahan on pirusti eriillaisia laatuja. Kovimpiin on tosi hankala porata halppis hss poralla reikää.

Mutta noin on saletisti titaaninikin kanssa. Se silmälasin sangoissa käytettävä titksulaatu on tuskin samaa mitä pyörän rungossa.

JKO17
16.05.2023, 19.43
Pyörissä käytettäneen yleisimmin 3/2,5 titaania, eli titaaniin (cp=commercial pure) sekoitetaan 3 % alumiinia ja 2,5 % vanadiinia. Toinen käytetty seos on 6/4.
Näin Mootsista kerrottiin bikeradarin podcastissa. 6/4 on kovempi ja jäykempi ja sitä on hankalampi työstää. Moots käyttää 3/2,5:sta.
Seoksia voi olla varmaan myös muita, mutta ideana on se että titaani on puhtaana aika pehmeää.

lisäys: bikeradarissa on podcastit eri pyörien materiaaleista, titaani on tässä
https://open.spotify.com/episode/3s35fRr0yCVyhGLRr1Bzw3

anelkka
16.05.2023, 20.23
Pistepuikolla isku ja pienellä terällä kierroksia niin maan perkeleesti.

stenu
16.05.2023, 20.31
Se silmälasin sangoissa käytettävä titksulaatu on tuskin samaa mitä pyörän rungossa.

Silmälasipokissa käytetään ainakin noita ”Beta Titanium” tms. kauppanimellä varustettuja eli luultavimmin juurikin Ti-6Al-4V, koska se on teollisuudessa eniten käytetty seos ja lääketieteelliseen käyttöön kelpaava. Sitten käytetään kauppanimellä ”Pure Titanium” myytävää tavaraa, joka ei ilmeisesti(?) sisällä muita metalleja.

K.Kuronen
17.05.2023, 19.51
Vaihdoin maantiepyörään satulan, sillä vanha rutisi ja tuntui löysältä. Samalla tiputin tankoa viitisentoista milliä alemmas ja vietin lopun päivän säätäen. Nyt tuntuisi olevan taas kohdallaan.

Singer
18.05.2023, 04.54
pari fillaria kasaan ja toimitus asiakkaille, ilmaiseksi homma meni, mutta onnellinen poika oli parempi palkkio kuin raha.

Teve
18.05.2023, 16.46
Gravelin päivitystä (Sutra ltd):

- Uusi eturäkki (Pelago alumiini M-koko)
- Uusi takarengas kun useamman paikkausyrityksen jälkeen vanha vuosi edelleen (WTB venture 50 - tubeless tietty)
- Uudet ketjut, vanhat oli venähtänyt salakavalasti 0,75% yli…

jalkkis
19.05.2023, 21.51
Vaihdoin maantiepyörään uuden satulatolpan. Samalla uudet 32mm GP5000 + Barbierin TPU-sisurit alle. Säädin etuvaihtajaa. Vähän ketju päösee hankailemaan edelleen ääriasennoissa. Tarttee jatkaa säätöä.

Huomenna snadi testilenkki. Sunnuntaina sitten pidempi.

JackOja
20.05.2023, 15.31
Käväisin säätämössä vaihtamassa gräveliin ykköskiekot alle.

arctic biker
22.05.2023, 06.34
Löysin tallista hyvässä piilossa olleen Ritchey WCS carbon 1-bolt tolpan ja asensin sen maantiepyörään.

kauris
22.05.2023, 07.16
Virittelin parkkipyörään uuden suojan ankkurihissin aiheuttamaa hankausta varten. Käytetty Schwalbe Big Betty sai toimia elintenluovuttajana.

F. Kotlerburg
22.05.2023, 19.02
Tähän tavaraan olen ollut varsin tyytyväinen. Hinta/laatu/käytön helppous kohdallaan.
Minusta tämä on jotenkin paskaa. Kerää sellaista mustaa jankkia, joka tippuu paloina pyörästä varaston lattiaa sotkemaan. Varmaan ue.

Tänään gravelin ja maantiepyörän vaihtajien rissoista tuota taas kaivoin. Ärsyttävää ja sotkevaa ainetta. Asensin myös eilen puhdistetut ketjut molempiin ja pesin kummankin pyörän.

MRe
26.05.2023, 18.52
Vaihdoin sähkäriin kesäkumekset välikausirenkaiden tilalle. Samalla piti takavanne teipata uudelleen. Katsotaan pitääkö laakista.

TERU
27.05.2023, 15.25
Vaihdoin suoratankoiseen aamulla lähtiessäni 11-32 maastopakan tilalle maantiepakan 14-25, ja kun kammissa 46/36 niin jopahan kulki mukavasti näillä tuulisilla tasangoilla.

Föhn
27.05.2023, 16.22
Mulla 46 edessä ja 10-28 takana. Ja tosiaan tuntuu riittävän. 46-28 ei tarvitse kuin korkeintaan totaalipysähtymisessä jos pitää sähäkästi liikkua. Paras olisi 48 eteen 10-26 taakse.

TERU
27.05.2023, 17.43
Ei hyviä välityksiä kannata tuhlata rattaisiin joita ei tarvita!

Singer
28.05.2023, 18.14
kierteet kuntoon erääseen kolmipyörän "purkka"akseliin

kauris
28.05.2023, 21.40
Uudet ketjut trailipyörään. Oli alkuperäinen sram nx kulunut 0,5 prosenttiin. Hyvin nopeasti. Nyt x01 tilalle

Kepsu
29.05.2023, 16.04
Uuden keskiölaakerin Tempestiin. 9636 km meni alkuperäisellä kelillä kuin kelillä.

K.Kuronen
29.05.2023, 18.52
Vaihdoin takavaihtajan ja pakan maantiepyörään: 11-34 pois ja tilalle 11-30 (11 speed Ultegra), takavaihtajana ollut RX Ultegra pois ja tilalle huollettu ultegra 6800. Ketjusta piti napsaista pala pois, vaijerin kuoren viimeinen mutka vaihtaa pidempään ja vaijeri uuteen.

Lyhyen koeajon perusteella aika tiukka: edessä 46T ja takana 11-30. Vaihtaa kylläkin varsin terävästi, että sikäli onnistunut operaatio. Paino on ajokuntoisena alle 8 kg.

Smo
03.06.2023, 23.00
Gravelin takajarrulevyä väänsin. Ei yllättänyt että rullasi paremmin kun ei laahannut niin että levy lämpiää.

K.Kuronen
05.06.2023, 19.42
Vaihdoin täpärigraveliin pehmeämmät elastomeerit sekä stemmiin, että satulatolppaan ja kävin vähän kokeilemassa: hyvältä tuntuu ja alustan epätasaisuudet katoavat luokkaa paremmin. Voisi ehkä kuvailla siten, että tuntuma ajoalustaan katoaa osin.

Samalla oli hyvä hetki pyyhkäistä hiekat pois ja voidella ohuella ompelukoneöljyllä nivelet. Vaikka satulatolppa on jatkuvasti ollut ison satulalaukun suojaamana, niin hiekka oli löytänyt reitin jousto-osan sisään.

Kilometrien karttuessa tangon keinumiseen kiinnittää yhä vähemmän huomiota, samoin on laita satulatolpan. Siksi nyt oli aika vaihtaa notkemmat kumit.

kauris
05.06.2023, 20.55
Jarrukahvoja vajaa puoli senttiä keskemmälle tankoa trailipyörässä.

JackOja
05.06.2023, 20.57
Ihmettelin täpärin takajarrua.

Smo
07.06.2023, 23.37
50mm Gravelking kumes kapeahkolle kiekolle graveliin eteen

usko juntunen
08.06.2023, 12.48
Rengashommeleita täälläkin. Kävisi kyllä myös pahoja tubeless ongelmia lankaan. Yritin laittaa vanhan Citikan kesä renkaan halkomakoneen vanteelle. Teki tiukkaa saaha gummi vanteelle, mut moottorisahan ja kirveen avulla viimein onnistui. VB. Jos ei kuvaa niin sitä ei tapahtunutkaan vaimitenseoli ;)

Ei mahu ??
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaULbLc7HjsNNxz-52lw0gFc-ncTH1UAboUBQhHK-3MXWLBaBxSK0_4dKD-mhidi6IcA8zq4oMwVqDMvFQJULJ8JAcDBNNcaoo5tmizylIk9L QMg0Qhekg31K7r2I8EoJq5QPIOOtwWLqc9y5HoozMMM8w=w135 0-h747-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaU_4xpmeQKVt2ATwYKTgG5wj2ibVG2JR4L1cm5BTb9vPC pyIDM7kVZjcBVHPFTk3uW6XBurcwHJG6uCrFymOtqZrhxHEYG3 HKOqnDXDdzptOwClEymrVwYdS7k9_Zr6LeIXBcPheCyZ3GFJcl 4ZGSzmZw=w1328-h747-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaXPHA1Pb7Eh9RgV2ED0BMNcXo7yXHOjINZ76o9rH2S3IX wHg9TpxEBNWXWmdSmbPkmnpmXfcQ2fGLmU3N3dKmVApYyqkCoR Y8JgTOUYorXOt7sNCYqxH3hHF3Nb5vU7_EPqkBLD-gceMc8s7iQZjLy4dw=w1144-h747-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaXRlnBVNH6n6eGz1y9PB2obXjNgjDkMBnTEyjFzn2Bi3r yLRrdqujqOQpaQEVuMc6E58LI7zAzfuToF8yNE4x4tSLOEIAL8 BkERipzOeKx3L5COfdpVabu2gb9widjD8Pxggzir2PY0llh6Lx I2ImHBWw=w1121-h747-s-no?authuser=0

Meneehän se kun vähän potkii.

JackOja
11.06.2023, 13.27
Äsken gräveliin uusi ohjainlaakeri ja uudet ketjut.

JackOja
11.06.2023, 17.57
Vaihdoin 2,5-millisen spacerin 5-milliseen ja kiristin ohjainlaakerin. Lisäksi käänsin ohjaustangon suoraan.

haedon
16.06.2023, 21.04
Takarengas tyhjenee hitaasti täysjoustosta niin avasin toisen puolen ja lähes kuivahan se oli.Litkua lisää ja samalla insertin vaihdoin.

nure
17.06.2023, 23.12
Pientä säätöä FBG:n kanssa, Reverse Seismic gripit paikalleen, painonnousua mutta mukavuutta.

JackOja
19.06.2023, 18.14
Otin jäkärin kuluneet Ralliranet pois ja Rekon Racet tilalle.

K.Kuronen
20.06.2023, 07.00
Tökkäsin putsatun satulatolpan puhtaaseen putkeen kitkapastan kera. Tolpassa oli jälkiä liikkeestä, joten kait Kinesiksen satulaputki on vähän väljäksi käymässä, joten seuraavan puhdistuksen yhteydessä vedän tolpan etureunaan pystysuuntaan pätkän Stanin teippiä -yksi ehkä vähän ohut naksuva tolppa vaikeni sillä.

Tripsterin satulaputken halkio saisi olla edessä, että keräisi kuraa ja hiekkaa vähän vähemmän. Mietin, että pitäisikö teipata näkyvä ura piiloon, mutta vähän epäilyttää, että silti hiekka ja kuravesi etsii reitin teipin alle.

paaton
20.06.2023, 07.36
Jumankekka on säädelty taas systemsixiä. Vaihdeltu tankoja ja stemmejä. Säädelty kahvojen paikkoja, käännelty tankoa. Liikuteltu satulaa ees taas.
Ei vaan tunnu millään natsaavan.

Nyt jos ei toimi, niin tarttee luovuttaa ja viedä vanha aeronova pulliaiselle korjattavaksi. Tunteja tähän touhuun on varmaan mennyt jo enemmän mitä koko itä-helsingillä yhteensä fillareiden säätöön :)

TERU
20.06.2023, 09.13
Laske herraihmeessä satulaa nyt muuta milli!
Pitkäkoipinen kun olet...nähdä pitäs...

K.Kuronen
30.06.2023, 08.51
Aktivoin Fenix 6x:stä Stravan segmentit, valitsin muutaman sorasegmentin ja latasin ne kelloon. Lisäksi vaihdoin graveliin alle Rutlandit.

TERU
30.06.2023, 09.22
Nostin tankoa maantiepyörästäni 5 mm, ei tuntunut hyvältä, täytyy palauttaa rinkula takaisin stemmin päälle.
Kohtuullisesti droppia on, mutta ei auta vähentää, jos joskus tuun vanhaks ehkä sitten.
Kun lähellä ollaan, ei liioin voi muuttaa, ei ainakaan parane ajo.

K.Kuronen
01.07.2023, 19.38
Tylsyys iski, niin nykäisin Pathfinderit pois kiekoilta ja laitoin tilalle Teravail Washburnit -napsahtivat kivasti märkinä hyllylle ja näyttivät pitävän ilmaa heti litkuittakin, tosin jotain tihkumista oli havaittavissa kyljistä.

Padex
02.07.2023, 22.34
Radonn maantiepyörään vaihdoin Pressfit-keskiön kun ärsyttävästi naksui kun antoi enemmän voimaa kampiin. Ei auttanut. Onneksi polkimien vaihto poisti naksunnan tällä kertaa. Pyörä oli kevään käyttämättä kun naksui. Nyt on taas ilo ajella kevyellä pyörällä..

edit naksumisella tarkoitin natinaa.

arctic biker
05.07.2023, 17.30
CrossCheckistä pois Shimanon 50-34 kammet, tilalle Praxis Works Alba 48-32.

Föhn
14.07.2023, 16.48
Jälkikasvu oli ajanut Garbarukin eturattaan sirkkelinteräksi. Ei näköjään montaa tuhatta kestänyt. No tilasin uuden ja piruuttani sen tullessa, katsoin painon. 40 hampainen näytti painavan sata grammaa tasan. Alugear 42T painaa 99 grammaa. Ei sillä että sillä olis niin gramman päälle mutta olen ollut siinä luulossa että garbaruk on se keventäjien märkä uni.

Föhn
14.07.2023, 17.46
Ja Garbaruk väittää 40T painavan 80g.

F. Kotlerburg
20.07.2023, 10.47
Täpäriin uus ketju. Laitoin Squirt-käsittelyn, vaikka melko kelvotonta kamaa tuntuu olevan, mutta jossakin nuo putelit pitää käyttää, kun ei roskiinkaan viitsi heittää.

F. Kotlerburg
20.07.2023, 12.39
Graveliin suojateippausten uusinta. Meinas käydä normal katastrof kun otin vahingossa väärän rätin käteen ja sotkin rungon vanhoihin ketjurasvoihin.

JackOja
20.07.2023, 16.05
Huolsin gräveliä reissukuntoon ja asentelin pussukoita sekä reissutolppa/satula/steiböleitör -kombon

OKS
22.07.2023, 18.25
Velogin videoista löytyi tämmöinen, joten tolppa tilaukseen ja tänään paikalleen. Jospa tästä pikku hiljaa aloittelis pyöräilyhommia uudelleen.

https://www.youtube.com/watch?v=vAAhdKrwm08&ab_channel=Velogi

Jousitettu satulatolppa - satulatolpan vaihto

Moska
23.07.2023, 20.21
Vanhoihin 5800 pedaaleihin uutta rasvaa sisälle. Kolme kertaa piti täyttää ja ruuvata kiinni, että alkoi tuore tulemaan läpi. Olikin jo korkea aika huoltaa.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

K.Kuronen
24.07.2023, 21.04
Vaihdoin maantiepyörään Zipp Service Course SL stemmin. Tuuraajana ollut BBB:n palautui kaappiin. Muutaman kympin koeajon vaikutelmaksi jäi, että BBB:n stemmi oli veltto, tai sitten Zippin on todella jäykkä -parin kympin jälkeen tunne kovuudesta oli vaihtunut tunteeseen täsmällisyydestä.

K.Kuronen
25.07.2023, 16.47
Rengashommia. 50-milliset Aventura kiukuttelee takana, eikä suostu pitämään ilmaa litkujen lisäyksestä huolimatta; litku katoaa johonkin ja loiske lakkaa. Renkaan pois otto ei tuonut selvyyttä. Epäilen renkaan ohuita kylkiä, joissa on jotakin pientä hapertumaa.

Onneksi kaapissa on 47-milliset Rutlandit. Ehkä ne ovat vielä voimissaan, kun saman ikäiset 42-millisetkin olivat->asentamaan.

stenu
25.07.2023, 17.09
Teräsgraveliin uudet kahvakumit puhki ajettujen tilalle.

Arosusi
25.07.2023, 17.44
Rengashommia. 50-milliset Aventura kiukuttelee takana, eikä suostu pitämään ilmaa litkujen lisäyksestä huolimatta; litku katoaa johonkin ja loiske lakkaa. Renkaan pois otto ei tuonut selvyyttä. Epäilen renkaan ohuita kylkiä, joissa on jotakin pientä hapertumaa.
OT
38 mm Aventurissa myös kyljet märät ja ajojen välisen seisonta jakson aikana kulutuspintaan tulee myös märkiä leikkiä.
Paineet tuntuu pysyvän hyvin, tarkistus ennen lenkkiä.
Ajettu vähän yli 3 tkm.

JackOja
25.07.2023, 20.44
Squirtia ketjuihin. Alkoi kilistä 600 km ajon jälkeen.

JackOja
30.07.2023, 09.49
Eilen pesin grävelin retkipölystä ja asentelin jutskat lenkkikuntoon. Ketjut Squirttasin myös.

haedon
31.07.2023, 17.46
Ajelun jälkeen ilmasin Maguran nelimäntäisen jarrun, kun alkoi ärsyttää kumimainen vaste ja huono teho ja sehän auttoi. Ensimmäinen kerta muistaakseni kun tuon joudun tekemään ja pelkästään hydraulisilla levyjarruilla on tullut ajettua since 1998 eli jo 25v.

kauris
31.07.2023, 22.13
Uuden ankkurihissinsuojan huomista bike park reissua varten.

macci
01.08.2023, 10.40
Keskiö: wheelsmfg 24mm -> wheelsmfg 29mm

Kammet: ultegra 172,5mm -> SRAM RED 165mm

Wattimittari: assioma duo -> Quarq 130bcd

Eturatas: 58t oval 110bcd -> 58t oval 130bcd

Polkimet: assioma duo -> look keo blade

Juha Lehtinen
01.08.2023, 13.48
Robottiruohonleikkurille latausaseman suojan.

K.Kuronen
02.08.2023, 10.19
Viimeistelin Eastonin kuitukampien asennuksen graveliin (siirsin spacerit vetopuolelle). Eilinen muutaman kympin pyörähdys oli mielenkiintoinen: kammet ovat todella jäykät, ehkä aikaisemmat Ultegrat notkuivat, vaikka sitä en tiedostanut. Saattaa olla, että ajamiseen tulee enemmän täydellä teholla kiihdytyksiä.

Polkimet ovat aikaisempaa leveämmällä, joka tuntui vähän oudolta. Pitänee tutkia, voisiko polkimien alle laitettavat aluslevyt poistaa.

stenu
02.08.2023, 10.54
^ Mä olen tehnyt polkimien kanssa juuri noin, mutta jäykkyyden suhteen mulla oli erilainen fiilis. Kun vaihdoin Eastonin alumiinisista kuituisiin, niin kuituiset tuntuivat joustavan enemmän. Itseäni se jousto ei haittaa, koska koen sen itseasiassa miellyttävämmäksi kuin jäykähkö kuiturunko + tosi jäykät kammet yhdistelmän. Polkemisfiilis kuitu-Eastoneilla on lähempänä hyvän teräsrungon polkemisfiilistä ja varsinkin pidemmillä lenkeillä väsyneillä jaloilla jaksaa paremmin.

Se muovinen laakerivälyksen säätöpulikka on ihan p….stä, mutta en ole saanut aikaiseksi tilata korvaavaa alumiinista tilalle.

K.Kuronen
02.08.2023, 11.42
^en keksinyt syytä, miksi aluslevyjä pitäisi käyttää: polkimissa on tasainen kaulus (XTR), eikä polin vastaa kuituun, vaan alumiiniin ->poistin.

K.Kuronen
03.08.2023, 17.04
Eastonin kuitukampien joustosta: tänään kävin ajamassa noin 80 km soraa ja muuta ja yritin vähän runtata, enkä kyllä taipumista havaitse. Eivät kyllä kangeltakaan ajaessa tunnu. Jännästi kammet tuntuvat lyhyemmiltä, kuin vanhat Ultegrat ja nostinkin satulaa pari milliä.

Aluslevyjen poisto polkimien alta toi ne hyväksyttävämmälle etäisyydelle, eivätkä kantapäät osu kampiin kesäkengillä. Talvella voi sitten olla toisin.

Ja asennus: putsasin satulaputken, vedin pätkän Stanin teippiä satulatolpan etureunaan ja kasasin. Siksi sateista on, enkä ajamattakaan oikein voi olla, että teippasin monsuunisuojan tolpan yms. ympärille:

https://live.staticflickr.com/65535/53091151124_4d60a8ebd8_c.jpg

Toki tuo täytyy välillä poistaa ja antaa kosteuden haihtua, jos sellaista jostakin viritelmän alle kuitenkin pääsisi. En tiedä, onko jossakin toimivaa valmista suojaa.

maalinni
05.08.2023, 12.37
Purin takavaihtajan atomeiksi. Pitäisi kai kohta mennä kasaamaan se.

maalinni
05.08.2023, 14.28
Nyt kasattu. Hirveä hinkutus, että kaikki on kuin uutta ja sit huomasin, että xt rissat maksaa uutena 7€. Varmaan olisi jopa ekologisempaa ostaa uudet kuin läträtä liuottimien kanssa.

Kepsu
05.08.2023, 18.44
Takavaihtajan korvaketta oikaisin kun ei oikein vaihteet meinanneet napsua kohdilleen pikku kaatumisen jäljiltä.

YocceT
05.08.2023, 20.43
Ultegran takavaihtaja oireili heti lenkin aluksi, onneksi etten ehtinyt kauemmaksi. Ei oikein suostunut vaihtamaan pienempiin rattaisiin päin. Jaahas, vaijerin vaihto tiedossa. Uusi vaijerisetti onneksi on säätämön hyllyssä. Reippaana fillari pukille, vaijeri pois ja säikeinenhän se olikin sieltä kahvan sisältä.. mutta eihän se kahva naksuttelemalla edelleenkään mene perille asti. Pykälät kadonneet kokonaan pikkuvivusta. Eli joko kahva *skana tai vaijerin säikeitä jossain kriittisessä paikassa.

Asensin sitten verkkokaupassa uuden kahvan ostoskoriin ja laitoin tilaukseen.

F. Kotlerburg
06.08.2023, 20.14
Renkaita uusille vanteille kunnes tajusin, että minulla ei ole sopivia venttiileitä eikä sellaisia tästä kylästä sunnuntaina saa.

F. Kotlerburg
07.08.2023, 19.26
Kävin ostamassa venttiilit ja tein eilen aloitetun homman loppuun. Lopuksi asensin kiekot pyörään.

K.Kuronen
08.08.2023, 09.50
Työmatkafillarin polkimien (XT) huolto: toisessa on klappia. Vanhat rasvat näyttivät vähän siltä, että vettä on päässyt sisään. Nyt pohdin, että puranko atomeiksi, vaan tyydynkö kevyempään putsaukseen ja rasvaukseen. Yksi vaihtoehto olisi kylvettää akselit liuottimessa laakereineen nipussa ja painaa ruiskulla uutta rasvaa.

Muistissa on vielä ne toiset XT-polkimet, jotka olivat atomeina vuoden pakasterasissa.

K.Kuronen
16.08.2023, 09.58
Aamun ratoksi ajattelin pikaisesti tipauttaa uudet jarrupalat työmatkapyörän BB7:n -ei se sitten niin mennytkään: eteen vain tipautin, mutta taakse ei sitten millään, piti katsoa netistä, että miten ja tutkia jarrusatulaa, että onko siellä jotain ylimääräistä. Jotain tunnin äherryksen jälkeen palat napsahti paikalleen, kun vähän painoin.

Lisäksi joku tollo oli riistänyt jarrusatulan takaa irti ja ruuvannut sen vinoon: keskittämiseen meni puoli tuntia ennen kuin muistin, mikä kikka viimeksi oli: kiersin palat kummaltakin puolelta kiinni levyyn, kun vaijeria ei vielä ole, niin saapi kiristää satulan pultit kiinni rauhallisesti.

Aakoo
16.08.2023, 10.34
Purin työmatkagravelin atomeiksi ja suihkin Dinitrolia putkien sisään. Campan power torque kampia ei meinannut saada millään irti, ulosvetäjä antautui ja repi kammista kuitua irti. Lopulta joutui hakkaamaan vasaran ja puupalikan kanssa irti. Kyllä uitutti, laitoin epoksia vahinkokohtiin ja toivon että nyt kestäisi kuitenkin.

Nyt pitäisi vielä takavaihtaja purkaa paloihin ja rasvailla kuntoon, ja sitten alkaa pakettia laittamaan kasaan uusien vaijerien, jarrupalojen ja kiekkojen kera.

K.Kuronen
16.08.2023, 12.13
105 (5800)-kahvojen kunnottomien huppujen tilalle uudet (Shimano Y00E98080). Olivatkin samat, kuin 6800-ultegroissa. Vähän epäilin, mutta hyvin ne kahvojen päälle menivät ja näyttivät samoilta, kuin vanhatkin, paitsi uusilta.

Oli hyvä hetki vaihtaa, kun kahvat olivat irti.

Bike-components laittoi muun sälän mukana, eikä ollut pahan hintainen. Löytyyhän sitä muualtakin.

jalkkis
17.08.2023, 14.38
Aamun ratoksi ajattelin pikaisesti tipauttaa uudet jarrupalat työmatkapyörän BB7:n -ei se sitten niin mennytkään: eteen vain tipautin, mutta taakse ei sitten millään, piti katsoa netistä, että miten ja tutkia jarrusatulaa, että onko siellä jotain ylimääräistä. Jotain tunnin äherryksen jälkeen palat napsahti paikalleen, kun vähän painoin.

Lisäksi joku tollo oli riistänyt jarrusatulan takaa irti ja ruuvannut sen vinoon: keskittämiseen meni puoli tuntia ennen kuin muistin, mikä kikka viimeksi oli: kiersin palat kummaltakin puolelta kiinni levyyn, kun vaijeria ei vielä ole, niin saapi kiristää satulan pultit kiinni rauhallisesti.

Eikös painaminen ole just se lääke, joilla noi saa paikoilleen? Ihan jopa jonkun työkalun kera? Näin ex-BB7-kuskina muistan itsekin tapelleeni pitkät tovit asian kanssa kunnes hiffasin tarjota vähän enempi voimaa jonkun työkalun kera.

F. Kotlerburg
17.08.2023, 20.30
Laittelin retkikamoja Grizliin kiinni. Niinköhän tuota sais huomenna aikaiseksi polkaista mökille ainaisen autoilun sijasta. Onhan se kyllä matkana jo oman mukavuusalueen ulkopuolella, mutta ajettavissa.

JackOja
17.08.2023, 20.35
Laittelin retkikamoja Grizliin kiinni. Niinköhän tuota sais huomenna aikaiseksi polkaista mökille ainaisen autoilun sijasta. Onhan se kyllä matkana jo oman mukavuusalueen ulkopuolella, mutta ajettavissa.

Hienoa! Ota kuvia ja kirjoita fiilikset.

Ja kehu muutenkin sun huudeja, tulisi monelle ehkä inspiraatiota ;)

F. Kotlerburg
17.08.2023, 20.50
Täytyy koittaa. Oon kyllä ihan helvetin huono pysähtelemään kuvaamista varten.

Moska
18.08.2023, 09.10
Orcan ketjut pesin pienkonebensalla*3 ja sinolilla*1 ja panin lillumaan samaan purkkiin kotikulta kynttilän kanssa. Kynttilästä tuli ensin sydämetön ja sitten sulaa vahaa jonka jälkeen se sai kmc x12 ketjun seurakseen.
Voipi olla että pitää vielä vähän panostaa tähänkin hommaan, mutta vaikuttaa aivan lupaavalta.

Cyclooppi
18.08.2023, 12.44
SQLab innerbarendsit sähkäriin. Kunnon testaus ja mahdollinen hienosäätö jäi vielä tekemättä.

kauris
18.08.2023, 15.52
Renkaita, kiekkoja, levyjarrulevyjä pyöristä ja kiekoista toisiin.

K.Kuronen
19.08.2023, 16.05
eeSilk+ satulatolppa on alkanut narista ja niristä oikein kunnolla. Olen suojellut sitä kuralta ja kaikelta, mutta silti. Reissussa kastaminen poistaa narinan. Nyt päätin putsata sen ja tietenkin akselin päätyruuvi oli piukassa ja melkein pyöristin onnettoman. Sisuskalut näyttivät vähän huonolta. Liian hieno.

Ei jatkoon.

Malamuutti
20.08.2023, 20.20
Uuden takavaihtajan läskiin, GX Eagle SX:n tilalle. Vanhaa ei saanut säätöihin oikein mitenkään, pakan keskivaiheilla arpoi vaihteita teki mitä teki ja häkki vaikutti kierolta (esim. ketju ei mennyt ensinkään pienimmälle rattaalle vaikka rajoitin oli täysin auki). Kun sain vaihtajan irti, näkyi kyllä heti että vinohan se häkki tosiaan on. Vähän tuli lisätöitä, kun piti vaihtaa myös vaijeri ja lyhentää kuorta, ja säätöjen hakeminen kesti jonkin aikaa mutta nyt tuntuisi toimivan.

K.Kuronen
21.08.2023, 11.31
Kesä on virallisesti ohi, näin päätin ja asensin voimansiirtoa suojaavan pätkän muovista takalokaria gravelipyörään. Seon hyväksi havaittu: suojaa tärkeintä. Edessä onkin jo ollut ohjainlaakeria varten lyhyt kumiläppä.

Jos huomenna lähtisi metsäteitä tutkimaan.

pete+
21.08.2023, 21.50
Vaihdoin sisärenkaan.
Continentalin kiinanalaisten renkaiden laatu on nykyään aika heikko.
Oli venttiilitappi revennyt juuresta.
Näitä on ollut aika monessa renkaassa.

TERU
22.08.2023, 06.19
Minulle myös sisureita käyttävälle, Contit olleet parhaita, voi paikata TT paikoilla moneenkin kertaan eikä noista ole petttänyt.
Tarkistaisitko vanteen reunan venttiilireiästä ettei vaan olisi veitsen terävä?

Aakoo
22.08.2023, 08.05
Gravelin täysremppa loppuun eli uudet keskiölaakerit, ohjauslaakerin putsaus ja rasvaus, takavaihtajan purku ja putsaus&rasvaus, uuden etuvaihtajan asennus, tolpan rasvaus, uudet kuoret ja kaapelit, uudet tankoteipit, jarrusatuloiden herkistely ja uudet palat ja kiekkojen vaihto. Olispa kunnon säätämö ettei tarviis terassilla tusata.

TERU
22.08.2023, 09.19
Tuo on kova, vaikka oma säätämökin vain viiden neliön kylmä varasto. Kolme pyörää juuri sopii ja seinäteline asennuksille.
Monta toimivaa hommaa; äsken uusi keskiö, kammet, pakka ja kettini omaan suratankoiseen, on ihana ajaa, kun välitykset on aivan oikeat!

pete+
22.08.2023, 13.20
Minulle myös sisureita käyttävälle, Contit olleet parhaita, voi paikata TT paikoilla moneenkin kertaan eikä noista ole petttänyt.
Tarkistaisitko vanteen reunan venttiilireiästä ettei vaan olisi veitsen terävä?

Ne kumit on rikkoutuneet eri pyörissä.
Se vaan oli revennyt ihan venttiilitapin juuresta.
Paremminkin ehkä jarrutus on aiheuttanut vääntöä vähän, mutta tuntuu ihan vaan alimitoitetulta tai materiaalivialta.

Kepsu
27.08.2023, 15.12
Wolfpack Trailit Speedien tilalle maasturiin. Parit ketjut käytin samalla vahakattilan kautta.

kauris
27.08.2023, 15.50
Uuden vanneteipin yhden pyöristä etukiekkoon ja laitoin nyt ensin sisurin jotta teippi varmasti on tiiviisti. Seuraavaksi vaihdan uudenventtiilinkin jotta vuoto varmasti loppuu.

Moska
27.08.2023, 16.01
Rakennin pikku kattilasta, matkasilitysraudan ja kahvinkeittimen osista ja kukkapurkista ketjunvahaus astian.

Moska
27.08.2023, 19.58
Testit menossa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230827/f90d3c080d5544140a51fc30d99ac49d.jpg

F. Kotlerburg
31.08.2023, 18.35
Soratiepyörään toiset kiekot alle ja perushuoltoa. Asfalttitiepyörään samaten perushuoltoa ja siirsin penkkiä aavistuksen verran eteenpäin. Tuntui kylmätestauksella hyvältä. Asfalttitiepyörän renkaat alkaa olla ajetun oloiset, mutta ei taida enää tälle kesää jaksaa vaihtaa. Eiköhän nuo mene vielä kauden loput lenkit, joita ei varmaan montaa enää tule.

arctic biker
03.09.2023, 19.12
Kypärään Lupine Rotlicht, satulakiskotelineensä jäänyt vähälle käytölle niin hyödynsin sen ja nippusiteillä kypärään kiinni.

Juha Lehtinen
04.09.2023, 19.55
Maantiekiekkoihin Continentalin GP5000:set. Olivat helpot asentaa. 25mm rengas näyttäisi olevan Rovalin hiilikuitukiekoilla n.28mm leveät elikkä samaa luokkaa mitä oli GP4000S II renkaat.

kauris
04.09.2023, 20.19
Uudet jarrulevyt pyörään.

Smo
04.09.2023, 21.55
Korjasin ruohonleikkurin nippusiteellä ja testailin sähköpyörän akun latailua aurinkopaneelilla pihalla koronatoipilastouhuiluissa.

Sbafu
04.09.2023, 22.05
Vaihoin rävelin stongan kapeammaksi.
...mutta enpä tajunnutkaan, että kaikki neljä johtoa lyhenivät lyhennysmittoihin. Siinä ne tunnit sitten vierähtivätkin... mutta kannatti, koska stonga on mainio!
https://www.chainreactioncycles.com/eu/p/fsa-adventure-compact-road-handlebar

kauris
05.09.2023, 09.36
Jarrujen ilmaus ja uusien levyjarrulevyjen asennus. Kyllästyin odottamaan, että tilaamani uudet jarrupalat saapuvat, kun viikkoja oli jo venynyt toimitus. Ja samantien tuli tietty ilmoitus, että nyt ne on postitettu matkaan. Saa nähdä saako uudet palat suoraan vaihdettua vai pitääkö ilmata uudestaan että mahtuvat.

peruspertti
06.09.2023, 12.43
Salsan down under etutarakkaan olen yrittänyt asentaa Ortlieb gravel pack laukkuja. Ei oikein tahdo onnistua. Onko kenelläkään kokemusta yhdistelmästä?

Malamuutti
06.09.2023, 18.52
Läskiin GX-vivun GX-takavaihtajan kaveriksi.

F. Kotlerburg
11.09.2023, 14.45
Täpäriin ohjainlaakeriremontti. Näppärästi onnistui kuppienkin irroitus.

arctic biker
12.09.2023, 10.49
Sähköjopon uusiin kuitukiekkoihin (Mcarbon) asensin litkuttaen kepoisat renkaat.
Pikkasen meinas manailuttaa kun toheloin vasemman ranteen ja kämmenen ihan
lastasiteen veroisesti. Ja meni siinä selkäkin jota jopa terkkarissa kävin näyttämässä.

Pukkasi virhekoodia koeajolla. Eipä tuo iso vika ollut, unohdin takakiekon pinna-
magneetin asentaa...

JackOja
12.09.2023, 10.51
Voitelin grävelin ketjut vaihtajan nivelet.

Kepsu
14.09.2023, 15.56
Ruotsista käytettynä ostettuun Cube Cross Race C:62 SL pyörään uudet kiekot, takapakka, jarrulevyt ja ketju. Vanhat renkaat mutta insertti taakse. Testilenkki tekemättä, pikkuisen pyörittelin pihalla vain todetakaeni että kaikki toimii.https://pic.useful.fi/MFJmU7xNw.jpg

J3K
14.09.2023, 17.37
^ Kuinka leveää kumia tuohon mahtuu alle? Olisi mukavan keveä ja kisainen noin yleisvehkeeksi

Kepsu
14.09.2023, 18.33
44 Wtb Bywayt oli alkuperäisillä kiekoilla, en kuitenkaan edes kokeillut alle. Nopeasti rullamitan kanssa katsottuna en ainakaan kovin paljon leveämpää laittaisi.

Jopo81
17.09.2023, 18.28
Säätelin commandon retkimoodista läskimoodiin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230917/def5c52b150e73a43ce7390f073b7305.jpg

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

nure
26.09.2023, 23.20
Jarrujen kasaaminen ja suunnittelu aloitettu menttaalitasolla.

F. Kotlerburg
27.09.2023, 14.19
Graveliin kumit ja mietin samalla onko tubeless tämän sotkun arvoista.

Aakoo
27.09.2023, 14.51
Graveliin eilen uutta isompaa eturatasta, vanhassa on joku hammas viturallaan ja takertuu ketjuun pienemmälle vaihtaessa. Viime viikonloppuna pari kappaletta 70-80 -luvun teräsrunkoista fillaria tuli läpikäytyä laakereiden ja vaijerien yms. suhteen. Oli pyörät ennen kyllä helppoja huoltaa, laakeri auki, putsaus, rasvaus ja säätö. Nykyään saa olla ulosvetäjää ja sisääntyöntäjää yms.

petewow
27.09.2023, 15.27
NGS Lahden jälkimainingeissa jarrupalat graveliin.

https://imgur.com/lu4GkhVhttps://imgur.com/a/MdXzFs2https://i.imgur.com/lu4GkhV.jpg

Aakoo
27.09.2023, 17.22
^Kannattanee katsella jarrulevyt läpi samalla :)

nure
27.09.2023, 17.57
^^Aika epätasaisesti kulunut, tosiaan kannattaa levy tarkistaa kuten Aakoo sanoi ja keskittää ehkä jarrukin.

jalkkis
27.09.2023, 21.38
Asensin pariin ketjuun uudet vahat.

Smo
29.09.2023, 10.20
Kasasin uudestaan Cyclon räjähtäneen Ultegra takapakka-rubikinkuution, ehkä meni oikeaan järjestykseen palikat mutta ei auttanut paukkuvaan la luistavaan vapaarattaaseen

J3K
03.10.2023, 17.32
Takalokariin jatke Ainopurkin kannesta ja teipistä. Nyt pysyy takki kurattomana, vielä pitää tuon proton tilalle keksiä nätimpi ratkaisu.

Tai no onhan sellainen, kokopitkä lokari...