PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä asensit tai säädit viimeksi?



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16

Kepsu
23.11.2024, 18.46
Nastarenkaat pojan pyörään että pääsee futista treenaamaan ja Taigaan uudet liemet renkaisiin.

Copilot
23.11.2024, 20.04
^ Miten niin muuttunut? Muistaakseni tarkoitin tuolla säätelyllä korkeutta. Yhä noudatan (lähtökohtaisesti) tuota sääntöä satulan paikkaa määrittäessä ja itse ainakin koen että jotain pielessä jos täytyy ääriasentoihin säätää.
Mutta mitään ei ole pielessä jos täytyy täysin äärimmäisiä stemmejä käyttää :rolleyes:

nure
24.11.2024, 10.04
Yocce, puhuinko ääriasennoista ko. viestissä? Pyrin noudattamaan tuota perinteistä tapaa mutta hyväksyn silti muutaman millin hienosäädötoman maun mukaan ja yhä sitä mieltä että jos esim. satulan tai klossit joutuu säätämään ääriasentoon niin joku ei sovi yhteen.

jalava
26.11.2024, 00.06
Nure, kerro tästä perinteisestä tavasta/säännöstä määrittää satulan paikka suhteessa polkimeen, millä vuosikymmenellä tai -tuhannella ja kenen toimesta se on sulle opetettu?

nure
26.11.2024, 09.49
^ Eiköhän ne kaikki vaihtoehdot siihen löytynee netin ihmeellisestä maailmasta ja luo vaikka omasi jos oikein innostut

Föhn
26.11.2024, 10.01
Sinultahan sitä kysyttiin.

nure
26.11.2024, 17.09
No, maantiellä toimii tuo luotilanka polvilumpion edestä pitäis osua polkimen akseliin. Itsellä toimii/toiminut mainiosti. Mutta ensin tietenkin täytyy määrittää satula ja klossien paikka... Sitä kannattaa kysyä taas noilta satulan säätäjiltä.

nure
26.11.2024, 17.10
Säätöä tai ei, uuden rungon kaikki kierteet kävin läpi.

YocceT
26.11.2024, 19.04
No, maantiellä toimii tuo luotilanka polvilumpion edestä pitäis osua polkimen akseliin. Itsellä toimii/toiminut mainiosti. Mutta ensin tietenkin täytyy määrittää satula ja klossien paikka... Sitä kannattaa kysyä taas noilta satulan säätäjiltä.

Noilla sun pyörillä, jotka seisoo sen pari kuukautta olohuoneen nurkassa ajamatta kasaamisen ja purkamisen välissä, satulan ja klossin positiot on yhdentekeviä.

nure
26.11.2024, 19.37
^ Aivan yhtä yhdentekeviä kuin sinunkin kommentit. Jokaisella harrastuksensa ja ei ole sinun omaisuudesta pois. Ja mielestäni ole maininnut etten edes aja rospuutto/talvikauden aikana niin täytyyhän sitä ihmisellä olla ajankulua!

JackOja
03.12.2024, 19.32
Kakkosgräveliin lokasuojat talveksi. Murheen päivä.

nure
04.12.2024, 09.19
Etuhaarukka, keskiö ja kammet projektiin, menee ihan vanhasta tottumuksesta. Nyt odotetaan Saksan pakettia että pääsee jatkamaan.

JackOja
04.12.2024, 19.00
Asensin jäkäriin ISP-kiekot alle. Etujarru piti sitten vielä keskittää.

xs2jammu
04.12.2024, 22.14
Vaihdoin nastarenkaat alle huomista lenkkiä varten

Smo
06.12.2024, 23.55
Talvirenkaat autoon ja toisen puolen käsijarrua vähän kireämmälle jarrurummun sisältä.

Gravelkiekko graveliin asvalttikiekon tilalle ennen päivän rastiretkeä.

nure
07.12.2024, 12.58
Oikeastaan meinasin asentaa mutta tyydyin jo vanteilla oleviin renkaisiin. Joskus mukavaa päästä helpollakin.

Bndit
08.12.2024, 17.44
Valelin oman ja rouvan työmatkapyörän voimalinjat runsaalla Muc Offin wet lubella. Luottamus on kova että ne kerää niin paljon paskaa että muodostuu kiva musta suojamössö että rattaat ja ketjut ei ruostu suolapaskasta.

nure
08.12.2024, 19.39
Kiinnitin runkoon 24 titaanipulttia, ei voi ainakaan väittää ettei ole tarpeeksi kiinnityspisteitä.

JackOja
09.12.2024, 17.47
Suoristin kippuratankoisten fillarien vaihtajakorvakkeet. Kummankin vaihtajat olivat saaneet osumaa viime lenkeillä ja kevyen pään vaihteet toimivat huonosti. Titskufillarissa jo vaikka kuinka mones kerta, koskahan napsahtaa poikki. Kumma kun maastureissa ei ole koskaan tarvinnut ko. toimenpidettä tehdä.

Samalla huomasin, että taka-Griswoldista puuttuu monta nastaa ja asensin uusia toistakymmentä tyhjiin reikiin. En ihan jokaiseen.

Sivustakatsoja
09.12.2024, 18.20
Pistin yhdet kesägravelikiekot talviteloille: renkaat, jarrulevyt ja rataspaikka pois ja pesun kautta odottamaan uutta kautta. Saattaa olla, että ne päätyvät seuraavaksi sinkulan alle leveillä renkailla.

nure
09.12.2024, 18.47
Jack, onneksin omassa titaanissa vaihdettavat ja Pedro lahjoitti varakorvankin mukaan. Titaanin huono puolihan on se että se ei kestä vääntöä kuten esim. teräs mutta toivottavasti kestää jatkossakin!

JackOja
09.12.2024, 21.38
Onhan mulla vaihdettavat korvakkeet ja varakorvakkeita on pakissa (EDIT: ja lenkeillä mukana). Mut oikaisutyökalun käyttö on kivaa ja rahulia säästyy.

nure
10.12.2024, 09.24
^No ei sitten hätiä mitiä jos homma hanskassa!

xs2jammu
17.12.2024, 18.04
Putsasin ketjut ja voitelin ne sekä vaihdoin mittarin ku edellinen lopetti toiminnan eilisen lenkillä.

jalava
17.12.2024, 21.04
Nastat maasturiin.

Kepsu
02.01.2025, 20.25
Nastakiekot täpäriin.https://pic.useful.fi/DuG-D2RsX.jpg

J3K
04.01.2025, 23.11
Corner bar -kopion, originaali kun oli pitkään aikaan kaikkialta loppu. Ja saa varmasti säädellä jokusen kerran ennen nauhan laittamista. Ainakin pidempi stemmi pitää laittaa mutta ei riitä kuorissa pituus.

Fillarijeti
12.01.2025, 16.27
Vaihdoin 1990-luvun huippusatulaan FeC-seoskiskot erilaisesta romusatulasta katkenneiden mangaanikiskojen tilalle. Kahden romun yhdistelmä on muutaman gramman raskaampi kuin uusi satula, mutta varmasti paljon lujempi. Asensin satulan kulkineeseen.

xubu
12.01.2025, 17.23
Lisäsin nastoja ISP:hin.

Sivustakatsoja
13.01.2025, 17.41
Hissitolpan pois Konasta ja tilalle Thomson Elite setbäckillä. Jos lähtisi viikolla retkeilemään.

paaton
13.01.2025, 21.38
Tuossa thomson elitessä on kyllä ehkä paras satulan kiinnitys koskaan. Se on siinä mihin sen kirii, ei nitise eikä vaihda yksinään kulmaa ajon jälkeen.

Sivustakatsoja
14.01.2025, 10.30
^on se hyvä.

---------------------------
Päätin sadepäivän ratoksi katsastaa ja huoltaa Unit X:n ohjainlaakerin -vähän yllättäen haarukka ei halunnutkaan irrota vaan vaati pienen kopautuksen ja vähän yllättäen kuulakehät siellä olikin. Oikeastaan mun olisi pitänyt tämä tietää ja muistaa, mutta kun se ei ollut aiemmin ollut auki.

Vaikka tiivistys onkin varsin yksinkertainen, niin ei sieltä vettä, kuraa tai ruostetta ollut.

Eipä muuta kummempaa kuin puhdistus, uudet rasvat ja kasaus.

Sivustakatsoja
17.01.2025, 17.25
En malttanut odottaa kevättä, vaan väänsin 650b Thunder Burtit kuitukiekoille (GRC1400). Toisen sain väännettyä käsin vanteelle asennusnesteen avustaman, mutta toista en meinannut saada mitenkään, lopulta pitävät kumikäsineet kädessä renkaan sai käsin päälle -tosin oikean käden peukalo tirautti pienen veritipan kynnen alta.

Hyllylle ne nousivat vähän alle kahden baarin paineella ja pitivät ilmaa arvatenkin hyvin. Leveys jää vähän 2.1 tuumasta, eli jää hieman alle 2:n tuuman. Antaa nyt venyä litkuitta ja katsotaan mihin asettuu. Stormchaseriin mahtumisessa ei ole pienintäkään ongelmaa, vaikka rengas venyisi täyteen mittaansa.

Nyt sitten vain odottamaan, että tulee kevät ja hiekat harjataan pois.

peruspertti
22.01.2025, 22.43
Uudet laakerit Favero Assioma Duo-Shimano polkimiin. 9000 km jälkeen alkuperäiset olivat loppu. Alunperinkin oli välystä enemmän kuin muissa käyttämissäni polkimissa. Uusilla laakereilla ei välystä tuntuisi olevan.Ehkä tuolla 70€ sijoituksella taas vuoden pääsee. Uudet jarrupalat tuli myös asennettua graveliin. Siinä yhteydessä huomasin, että etujarru piti ilmata.

Fillarijeti
23.01.2025, 09.40
Vaihdoin 1990-luvun huippusatulaan FeC-seoskiskot erilaisesta romusatulasta katkenneiden mangaanikiskojen tilalle. Kahden romun yhdistelmä on muutaman gramman raskaampi kuin uusi satula, mutta varmasti paljon lujempi. Asensin satulan kulkineeseen.

Kiskojen lujuudesta ei ollut hyötyä, kun satula halkesi kanttariin tömäyttäessä. Hain Biltemasta ihkauuden penkin ja asensin sen paikalleen. Uusi satula hipoo muodoiltaan täydellisyyttä, mutta on hieman kovahko eli toppahousut ovat tarpeen tuntikausien reissuilla.

Sivustakatsoja
23.01.2025, 10.36
Sinkulagraveliin melko painavan ja pehmeän (pehmeää kuitua?) Whiskyn kuitutolpan sijaan selvästi kevyemmän, vuosia vanhan, mutta lujatekoisen Ritcheyn FlexLogic-tolpan. Satula on edeleen samassa paikassa, mutta taakse päin tuli vähän lisää säätövaraa.

Vähän tuohon Ritcheyn tolppaan on satulaputken sisällä ollut kura jättänyt jälkensä. Jos joskus vielä jonkun tolpan ostan, niin sitten tuollainen Ritchey.

Zykkel
24.01.2025, 23.13
Minulla on 126 ja 138 lenkkisistä Shimano E6090-10 ketjuista 5 ja 17 lenkkiset jämät, joilla saan helposti lyhennettyä varastossani olevia 126 ja 138 lenkkisiä ketjuja haluamaani 121 lenkin pituuteen + 1 ketjulukko. (Tietenkin voisin vain päästä laskea lenkit, mutta käytän nyt noita ”sapluunoita”). Tänään otin yhden ketjun ja lyhensin siitä 17 lenkkiä pois. En edes huomannut mitään erikoista ennen, kun laitoin sen pyörään kiinni. Heti näin, että ketju on aivan liian lyhyt. Sitten tarkistin paketista: 126 lenkkiä. Voihan vi**u. Onneksi oli varastossa myös useita KMC X10 EPT ketjulukkoja. Sillä sitten liitin 11 linkin pätkän jatkoksi. Nyt on 120 linkkiä ketjussa + 2 ketjulukkoa. Ei ole koskaan ennen käynyt tallaista mokaa.

Pitäisiköhän perustaa uusi ketju ”Mitä tänään mokasit”?:p

M A
25.01.2025, 02.35
Kylläpä tuntee itsensä pöljäksi kun olen verrannut vanhaa ketjua uuteen sen sijaan että käyttäisi edellisen pätkää :rolleyes:

Askartelinpa kuitenkin tällaisia jämäpaloista joulun alla :D
https://i.ibb.co/dP6Jt6j/IMG-4714.jpg

Bndit
25.01.2025, 09.12
Kylläpä tuntee itsensä pöljäksi kun olen verrannut vanhaa ketjua uuteen sen sijaan että käyttäisi edellisen pätkää :rolleyes:

Askartelinpa kuitenkin tällaisia jämäpaloista joulun alla :D
https://i.ibb.co/dP6Jt6j/IMG-4714.jpg
Nyt on hieno!

Bndit
25.01.2025, 09.17
Minulla on 126 ja 138 lenkkisistä Shimano E6090-10 ketjuista 5 ja 17 lenkkiset jämät, joilla saan helposti lyhennettyä varastossani olevia 126 ja 138 lenkkisiä ketjuja haluamaani 121 lenkin pituuteen + 1 ketjulukko. (Tietenkin voisin vain päästä laskea lenkit, mutta käytän nyt noita ”sapluunoita”). Tänään otin yhden ketjun ja lyhensin siitä 17 lenkkiä pois. En edes huomannut mitään erikoista ennen, kun laitoin sen pyörään kiinni. Heti näin, että ketju on aivan liian lyhyt. Sitten tarkistin paketista: 126 lenkkiä. Voihan vi**u. Onneksi oli varastossa myös useita KMC X10 EPT ketjulukkoja. Sillä sitten liitin 11 linkin pätkän jatkoksi. Nyt on 120 linkkiä ketjussa + 2 ketjulukkoa. Ei ole koskaan ennen käynyt tallaista mokaa.

Pitäisiköhän perustaa uusi ketju ”Mitä tänään mokasit”?:p
Ei hassumpi ehdotus, kyllähän sitä tulee välillä mokattua vaikka kuinka koittaa olla huolellinen :D. Mä lopetin ketjun lenkkien laskemisen, nykyään laitan uudet ketju paikalleen ja lyhennän ne silmämääräisesti oikein mittaiseksi, paljon helpompaa ja nopeampaa, siis 1x voimansiirrossa.

J3K
25.01.2025, 10.45
Aisat lokareihin, ah sitä luksusta kun ei pärise. Niin ja tankonauha + 5cm jatkot tuohon Alin tankoon kun vihdoin taisi löytyä oikeat paikat vaihtajille

M A
27.01.2025, 17.00
Vaimon tuömatkakulkineeseen lokarit ja ketjuvaihteisten uppovahaus. Yöllä vielä omaan työmatkakulkineeseen yllättäen väljäksi pyörineen takanavan kiristäminen ja akuutin huollontarpeen toteaminen. Nyt meni lisää vaseliinia ja kiristys mutta kai nuo kuravedet pitäis tuolta putsata aika pian… :rolleyes:

zort
27.01.2025, 19.08
Tallboyn linkkujen purku ja laakereiden tarkistus. Onneks santarutseissa toi manööveri on aina tehty mahdollisimman vähän mystiseksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zykkel
27.01.2025, 22.43
Kai tämäkin ketjun aiheeseen lasketaan. Purin uusia Shimano Deore HB-M525-A ja FH-M525-A napoja varaosiksi.

Kepsu
30.01.2025, 16.59
Rengasparin.
https://pic.useful.fi/1ErBQgstQ.jpg

paaton
30.01.2025, 20.53
Rengasparin.


Tuo titskuhimmeli kyllä huutaa bontragerin lokareita, jotka saa säädettyä nopeasti renkaiden mukaan.

nure
30.01.2025, 21.13
Lokarit tietysti hyödylliset mutta niiden sopivuus sitten aivan ei juttu. Työmatkapyörissä käytin kyllä mutta sen jälkeen en ulkonäköä pilannut. Toisaaltaan en aja kurakelillä enää ja jos sade yllättää niin ei siihen kuole...

Kepsu
30.01.2025, 21.25
Tuo titskuhimmeli kyllä huutaa bontragerin lokareita, jotka saa säädettyä nopeasti renkaiden mukaan.
Varmasti näin. Mutta kun nuo kuitenkin toimivat ihan ok, vaikka ulkonäkö ei välttämättä kaikkia miellytä niin noilla mennään niin kauan kun pysyvät ehjinä.

paaton
30.01.2025, 21.40
Varmasti näin. Mutta kun nuo kuitenkin toimivat ihan ok, vaikka ulkonäkö ei välttämättä kaikkia miellytä niin noilla mennään niin kauan kun pysyvät ehjinä.

Tuon vuoksi hommasin itse ne bontit. Ne oli jotain kovempaa polykarbonaattia.

https://www.cyclingweekly.com/reviews/bontrager-ncs-fenders-mudguards-review-easy-to-fit-and-effective-protection

Edit: Varmaan on tuo 2.25" liian iso kyllä muutenkin.

Zykkel
30.01.2025, 22.09
Joskus 1/2 vuotta sitten kirjoittelin tännekin, kun kahteen sähköfillariin asensin alumiiniset SKS Edge AL 56 lokarit jo kärsineiden muovisten SKS bluemels 53 lokarien tilalle. Näissä on lokarien profiili aika erilainen ja ei todellakaan mennyt heittämällä vaihtaminen. Juuri tuo takalokarin kaaren säätäminen renkaan muotoon oli se ongelma. Etulokari oli helpompi. Lisävaikeutta toi takalokarin osittainen kiinnittyminen tarakkaan ja takavalon johdon vienti lokarin sisäpuolella. Optimistisesti ajattelin, että jos joku 1h per pyörä menisi. Lopulta meni yhteensä jotain +5 tuntia.

Edit. Itse pyörähän on noilla renkailla hyvän näköinen. Kiinnitin huomion takavaihtajan häkin asentoon. On kuvassa aivan vaakaan taaksepäin. Pitäisikö ketju olla jonkun lenkin lyhyempi, vai toimiiko noin?

Kepsu
31.01.2025, 11.30
Toimii erinomaisesti. Ovaali eturataskin hieman hämää, ja pitää olla vara jos kesällä halajan SUUREMPAA ratasta eteen.

JackOja
31.01.2025, 11.44
...kyllä huutaa bontragerin lokareita, jotka saa säädettyä nopeasti renkaiden mukaan.

Kuinka nopeesti pitää saada säädettyä?

paaton
31.01.2025, 14.31
Kuinka nopeesti pitää saada säädettyä?

No sillai, ettei tarvitse aisan päitä katkoa.

Sivustakatsoja
31.01.2025, 15.28
Vaihdoin Salsaan 10 mm pidemmän ja 0-asteisen stemmin (aiemmin 90 mm -6). Samalla stemmin alle vaihtui yksiosainen 20-millinen rinkula. Seisten ajaessa kaipasin ehkä vähän lisää pituutta ohjaamoon ja tankoa ylemmäs.

Samalla putsasin ja voitelin laakerit. Yllättävästi oli kaikkea jo ehtinyt alalaakeriin kerätä.

JackOja
31.01.2025, 18.02
No sillai, ettei tarvitse aisan päitä katkoa.

Ai niin, pitäisikö ne katkoa? Kuinka järeä napsautin tarvitaan? Joku halpa.

Itse asiassa joskus aloin sahata, mutta pian totesin "ei saatana".

paaton
31.01.2025, 18.09
Ai niin, pitäisikö ne katkoa? Kuinka järeä napsautin tarvitaan? Joku halpa.

Itse asiassa joskus aloin sahata, mutta pian totesin "ei saatana".

No itse en katkoisi, jos on tarkoitus laittaa vielä ne isommat renkaat paikalleen. Sehän noiden säädettävien aisojen idea siis on. Voi helposti vaihdella eri kokoisia renkaita.

Minä käytin dremeliä aisojen päihin, vai oliko rälläkkä, ei muista.

YocceT
31.01.2025, 19.23
Ai niin, pitäisikö ne katkoa? Kuinka järeä napsautin tarvitaan? Joku halpa.


SKS Bluemelsit sovittelin yhteen flllariin. Lokariaisat lyhensin pulttisaksilla, hintaa about 10 eur, Motonetissa.
https://www.motonet.fi/tuote/mastercraft-pulttisakset-12-300-mm?product=70-13213

Zykkel
31.01.2025, 20.26
SKS Bluemelsit sovittelin yhteen flllariin. Lokariaisat lyhensin pulttisaksilla, hintaa about 10 eur, Motonetissa.
https://www.motonet.fi/tuote/mastercraft-pulttisakset-12-300-mm?product=70-13213

Tuossa edellä kirjoitin, kun asensin kahteen pyörään SKS Edge AL 56 lokarit. Itselläni olisi ollut Puuilon vastaavat pulttisakset, mutta ei silloin asennusvaiheessa vaan leikannut (järki). Rautasahalla sahasin. 8 sahausta vaadittiin asennukseen. Oli kyllä kova työ ja kun en aisaa oikein saanut mihinkään kiinni, niin heilui vielä sahattaessa joka suuntaan. Johonkin puoleen väliin kun sai sahattua. niin pystyi taittamaan poikki.

Sivustakatsoja
31.01.2025, 20.56
Vaihdoin Salsaan 10 mm pidemmän ja 0-asteisen stemmin (aiemmin 90 mm -6). Samalla stemmin alle vaihtui yksiosainen 20-millinen rinkula. Seisten ajaessa kaipasin ehkä vähän lisää pituutta ohjaamoon ja tankoa ylemmäs.

Samalla putsasin ja voitelin laakerit. Yllättävästi oli kaikkea jo ehtinyt alalaakeriin kerätä.

0-stemmillä tanko tuli vähän ylös, joten tilalle vaihtui -6-asteinen 100-millinen. Jos nyt osuisi kohdalle.

usko juntunen
02.02.2025, 15.56
Ruuvailin huollosta (Fillariosa /rasvanäpit) kotiutuneen Trekin takaiskarin takas paikoilleeen.

Sivustakatsoja
05.02.2025, 20.38
Vaihdoin sinkulagraveliin pari piikkiä isomman eturattaan. Kampina on XT:t ja täytyy taas kiroilla kevyesti DM-rattaita -ei tuollaisesta ole kuin ylimääräistä vaivaa. Kaikki mainospuheet ja ylisanat joita direct mount-toteutukseen liitetään ovat puppua.

Shimanon kammet ovat kyllä hyviä, kestäviä ja järkevän hintaisia.

---------
Ehkä pitäisi investoida jossakin vaiheessa Wolf Tooth CAMO-spideriin ja rattaisiin, niin rattaan vaihto kävisi kampia irroittamatta.

nure
05.02.2025, 21.40
^Mikähän niissä DM: ssä on vikana? Jos tarkoitat sitä että kammet täytyy irroittaa, mielestäni suht pikku homma ja SRAM/ Easton toimivat todella hienosti.

Pushead
05.02.2025, 22.03
Asentelin keulahuollon jälkeen säätönamiskat yms paikalleen ja asensin ohjauslaakerin alakoolin. Tuli vihdoin hankittua koolin lyömiseen oikea työkalu ja ensimmäisen kerran tuo homma tuntui mukavalta.

Sivustakatsoja
06.02.2025, 09.15
^Mikähän niissä DM: ssä on vikana? Jos tarkoitat sitä että kammet täytyy irroittaa, mielestäni suht pikku homma ja SRAM/ Easton toimivat todella hienosti.

Ei niissä mitään varsinaista vikaa ole, rattaan vaihto vain on isompi operaatio kuin spiderissa kiinni olevan. Varmaan on sellaisiakin spidereita joista ratasta ei pois saa ottamatta kampia irti, mutta en muista että olisi tullut vastaan 1x-toteutuksissa.

Mulla pyörät on yleensä kurassa ja hiekassa ajojen jäljiltä, niin kampia takaisin laittaessa saa puhdistaa tarkkaan hiekat rahisemasta. Spiderin ja rattaan liitos on mulla kuiva, joten ei sieltä välistä juuri mitään ihmeellistä löydy, mutta kampia en ole kuivana paikalleen laittanut, joten aina siellä tippa rasvaa on hiekkaa imemässä.

DM-toteutus on toki nätti ja saahan niihin sitten tehomittausspidereita. Käytännöllisyydessä ne vain häviävät. Shimano ja Easton vaativat oman työkalun rattaan lukitusmutteriin, Sramilla on kolmella tai kahdeksalla pultilla kiinni, tai jotain selaista.

Mulla on joko tällä hetkellä käytössä tai on ollut Shimanon 5- ja 4-pulttista spiderillista, Sramin 3-pulttista DM:a ja Eastonin että Shimanon DM-toteutus.

nure
06.02.2025, 10.54
^Rattaasta taitaa riippua että saako vaihdettua ilman kampien irroitusta, pääosin onnistuu ilman. Ainoa huono puoli noissa spdereissa oli (Omia kokemuksia) että joskus alumiinipulteilla oli tapana hirttää kiinni ja jonkun olen jopa joutunut tavallaan sahaamaan irti.

Shimanon kampia en vuosiin käyttänyt, SRAM:n kolmipulttiset ja Easton nyt käytössä ja muistaakseni Eastoniin sopii sama työkalu kuin keskiöön.

Copilot
06.02.2025, 11.19
Raceface ja Easton DM:t kiristetään ihan tavallisella keskiötyökalulla.

Tuo spider vs. DM riippuu paljon myös siitä minkä kokoisia rattaita käyttää. Eipä nuo maasturin 30/32t eturattaat mahdu tulemaan pois ilman kampien irroittamista vaikka spider. Ainakin tälläinen on mielikuva.

Marsusram
06.02.2025, 11.57
^Pulttijako rajoittaa minimikokoa spiderin kanssa. Oneup switch systeemillä voi käyttää vähän pienempiä rattaita ja saa nopeasti vaihdettua kampia irrottamatta.
https://www.ridemore.fi/oneup-switch-replacement-rings

paaton
06.02.2025, 12.07
^Pulttijako rajoittaa minimikokoa spiderin kanssa. Oneup switch systeemillä voi käyttää vähän pienempiä rattaita ja saa nopeasti vaihdettua kampia irrottamatta.
https://www.ridemore.fi/oneup-switch-replacement-rings

On kyllä pätevän näköinen setti. Spiderikin maksaa alle 30e

nure
06.02.2025, 12.41
^Todella hieno ja simppeli systeemi, kerrankin joku valmistaja tuo jotain uutta ja tod.näk. toimivaa markkinoille. Ja rattaat suht edullisiakin vielä.

marco1
06.02.2025, 12.58
OneUp lopetti jo tuon Switch systeeminsä tuotannon.

Copilot
06.02.2025, 13.33
^Pulttijako rajoittaa minimikokoa spiderin kanssa.
Luonnollisesti. 104 jakoon ei alle 32t ratasta laiteta, paitsi se Wolftoothin viritelmä, jossa on omanlaisensa pultit.

paaton
06.02.2025, 13.34
OneUp lopetti jo tuon Switch systeeminsä tuotannon.

Liikaa osia, eikä mennyt kaupaksi?

Ei ole kanssa kamalan simppeli. Ehkä tuonne väliin jää herkästi hiekkaa ja alkaa natisemaan?

paaton
06.02.2025, 13.52
Näemmä liikaa osia. Kaikkine spidereineen, pultteineen ja rattaineen vaihtoehtoja tulee tosiaan varmasti liaan paljon, jotta noilla tekisi tulosta. Varsinkin kun hinnat oli tarkoitus pitää edullisina.

https://www.mtbr.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=192 0,fit=scale-down/https://www.mtbr.com/attachments/1738340270227-png.2131441/

Sivustakatsoja
06.02.2025, 14.40
Raceface ja Easton DM:t kiristetään ihan tavallisella keskiötyökalulla.

Tuo spider vs. DM riippuu paljon myös siitä minkä kokoisia rattaita käyttää. Eipä nuo maasturin 30/32t eturattaat mahdu tulemaan pois ilman kampien irroittamista vaikka spider. Ainakin tälläinen on mielikuva.

Työkalu on tavallinen, jos sellainen sattuu olemaan, mulla oli vuosia sitten hankittu TL-UN70. Muutoin nykyharrastajalla sellaista ei välttämättä ole, ellei ole touhunut (nelikantti)kasettikeskiöiden kanssa. Varmaan se octalink-työkalu käy kanssa, en tiedä.

Maastokampiin DM:llä on järkeä kun tarvetta asentaa pientä ratasta esiintyy. 104 BCD:lle ei 30-piikkistä pienempää taida edes olla. Mutta onko 104 BCD pienin mahdollinen spider -tuskin.

Zykkel
06.02.2025, 15.38
Alkoi Selle Royal Scientia M3 satula kaiketi taas nitisemään. Viime syksynä sen purin niin pitkälle kuin mahdollista ja rasvasin kaikki mahdolliset kohdat. Nitinä voi tietenkin tällä kertaa tulla jostain muualtakin. Tänään asensin vanhan varastossa olleen Selle Royal tai Italian tilalle ja huomenna testaan hävisikö nitinä? Juutuubissa on kaiken näköisiä vinkkejä satulan nitinään. Jotain epoxy liimaus juttua voisin kokeilla, kun taitaa joka tapauksessa mennä satuna nyt vaihtoon.

Copilot
06.02.2025, 17.10
Työkalu on tavallinen, jos sellainen sattuu olemaan, mulla oli vuosia sitten hankittu TL-UN70. Muutoin nykyharrastajalla sellaista ei välttämättä ole, ellei ole touhunut (nelikantti)kasettikeskiöiden kanssa. Varmaan se octalink-työkalu käy kanssa, en tiedä.

Maastokampiin DM:llä on järkeä kun tarvetta asentaa pientä ratasta esiintyy. 104 BCD:lle ei 30-piikkistä pienempää taida edes olla. Mutta onko 104 BCD pienin mahdollinen spider -tuskin.
Työkalu on siinä mielessä tavallinen, että se löytyy kympillä melkein mistä vaan halpatavaratalosta.

104BCD ei ole pienin spider.

nure
06.02.2025, 17.44
Sivusta, itsellä kolme erillaista keskiöavainta ja neljäntenä se perinteinen kasettikeskiöille joten yksi niistä sopii. Joskus v:tuttaa tuo työkaluviidakko ja erilaiset standardit mutta minkäs voi kun ei aina saman valmistajan osia kiinnosta käyttää.

Zykkel, on usea natina topic ja syyn lähde voi olla mikä vaan. Itse aikoinaan yhtä etsin ja lopulta loppui kun yhden kierroksen jeesusteippiä satulakiskojen ympäri laitoin.

Zykkel
06.02.2025, 17.51
Sivusta, itsellä kolme erillaista keskiöavainta ja neljäntenä se perinteinen kasettikeskiöille joten yksi niistä sopii. Joskus v:tuttaa tuo työkaluviidakko ja erilaiset standardit mutta minkäs voi kun ei aina saman valmistajan osia kiinnosta käyttää.

Zykkel, on usea natina topic ja syyn lähde voi olla mikä vaan. Itse aikoinaan yhtä etsin ja lopulta loppui kun yhden kierroksen jeesusteippiä satulakiskojen ympäri laitoin.

Laitoin nyt tänne "Mitä asensit tai säädit viimeksi, kun yllä jo kirjoitin: Tänään asensin vanhan varastossa olleen Selle Royal tai Italian tilalle jne... En sinänsä hae mitään vinkkejä mitä tehdä, kunhan turisen.

nure
06.02.2025, 18.46
^ Kunhan mainitsin ilman sen kummempia syvällisempiä...

Il ciclista di Roine
06.02.2025, 21.33
Vein kakkospyörän, Merckxin, asennettavaksi tarvittaessa tai säädettäväksi tarvittaessa ammattilaistoimijalle Lahdesjärvelle. Vuosihuolto siis.
Kysyttiin ketjujen kestovahauksesta. Ohjeistettiin, jos olen käyttänyt öljyä, niin vahaus öljytyille ketjuille ei ole fiksua.

JackOja
11.02.2025, 12.39
Asensin eilen vuotavaan renkaaseen tuoretta litkua. Äsken lounasreissulla kävin säätämössä tarkistamassa ja lisäys auttoi. Alkutalvi meni ihan hyvin viime viikkoon asti vanhoilla jämillä ja ehkä tuurillakin.

Kaipa se olis hyvä ottaa off-sesonkikumit aina irti kiekoilta niin tulis aina tuoretta sisään.

Bndit
16.02.2025, 19.17
Rasvasin dropperin

samooja
17.02.2025, 15.49
Nostin sähkötyöpöytää, koska istuminen tappaa.

Ihme ettei tuoleissa ja sohvissa ole varoitusta samalla tavalla kuten on savukerasioissa.

Sivustakatsoja
19.02.2025, 12.04
Säädin Konan rutisevan vapaarattaan irti navasta. Seuraavaksi pitäisi vetää laakeri ulos vaparin päästä, mutta sopivaa työkalua on suunniteltava ensin:

https://live.staticflickr.com/65535/54337695365_60600df4eb.jpghttps://live.staticflickr.com/65535/54337695355_7fa3bd5bf8_z.jpg

Sivustakatsoja
19.02.2025, 12.27
...eipä se mitään ihmeellistä patenttia tarvinnutkaan, ihan tavallisen ulosvetäjän kynnet löysivät riittävän uran. Seuraavaksi sitten iltapuhteina loput osat ulos. Oletan että sisältä löytyy kynsien lisäksi irtolaakereita. Katseltuani pari tuubivideota veikkaan että seuraava osa on vasenkätisellä kierteellä.

https://live.staticflickr.com/65535/54337717450_3a45b8740b_z.jpg

Sivustakatsoja
19.02.2025, 21.03
Loppu purkaminen siten, että vapari olisi vielä käyttökelpoinen ei taida onnistua. Tai onnistuisi jos olisi tuohon tarkoitettu laadukas työkalu, mutta kun ei ole. Tyydyin siis poistamaan varsin ohuen ja väljän tiivisteen takakautta ja syyllinen rahinaan löytyi heti. Pesu mineraalitärpätillä ja ohennettua rasvaa pienellä ruiskulla sisään.

https://live.staticflickr.com/65535/54337103522_662cd3a131_z.jpg

Katsotaan kunhan tärpätit haihtuvat, mutta nyt pyörii herkästi ja rahisematta.

paaton
19.02.2025, 21.15
Just tuon takia nuo halvat kiekot ei kamalasti kiinnostele.

Sivustakatsoja
19.02.2025, 22.15
^enpä mäkään niitä erikseen hanki. Kona sai DT:n perusendurokiekot nopeasti (E1900). Noi DT:n kiekot kestänevät yhtä kauan kuin runkokin.

Noilla alkuperäisillä oli ajatus ajaa talvella nastarenkailla kun eivät kuraa ja märkyyttä kestä. Ja mä en mielelläni heitä elvytettävää kalustoa pois vaan fiksaan ja otan ajoon. Jos jostain tulee vastaan uusi vapari, niin ehkä sellaisenkin voisi hankkia.

---------------------
Eikä ne laatuvalmistajan tuotteetkaan aina kuraa ja vettä kestä: DT:n kynsivapareita olen tuhonnut aika monta ja nyt puran ja vaihdan niihin vain laakerit, kun yhdessä kiekossa kynsivapari vielä on.

paaton
19.02.2025, 22.32
Joo. Osui vaan nyt niin vahingossa tuohon toisen ketjun laatupyörä juttuun. Itse en ole tuollaisiin vapareihin omissa fillareissa törmännyt.
Tai no just samanlainen oli xxl:n lastenpyörässä ja alkoi kyllä hampaat narskumaan kun tuota yritti elvyttää. Ehtinyt jo tottumaan vaparin irroitukseen vetämällä ja konelaakereiden vaihto nopsaan.
Kynsivapareistakin näkee jo vähän painajaista. Varsinkin niissä rospuuttokelin pyörissä.

Sivustakatsoja
19.02.2025, 23.07
^noita Formulan napoja on ollut monen merkin edullisen pään pyörissä vakiona, esimerkiksi Spessulla.

Kepsu
22.02.2025, 19.47
Uuden vaihdevaijerin läskipyörään.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?65546-Augment-Bikes

Smo
24.02.2025, 23.49
Auton talvirenkaiden paineet.. onhan siitä jo vähän aikaa kun ne alle laitoin mutta ehdin kuitenkin ennen kuin ne pois otetaan..
1.9 oli kaikki eli vuotavat yhtä paljon tai sitten mittari näytti väärin mutta nyt on vähän enemmän.

Kepsu
28.02.2025, 14.57
Unitista sinkulaa aamupäivällä, kesken on vielä.

xs2jammu
28.02.2025, 15.40
Taakse uudet jarrupalat kun toisesta palasta lähti kitkapinta irti. Samalla sitten tarkastin etupalojen kunnon myös.

https://pd.kuvat.fi/kuvat/Valokuvia%20-%20Bilder/Fillarihommia/IMG_20250228_111458_edit_71351484099967.jpg?img=me dium

Rapis
28.02.2025, 18.04
Uusi vaihdevaijeri tuohon vanhaan Bianchiin. Ja sitten tien päälle....

maalinni
01.03.2025, 13.40
Lokarit graveliin, niin ei tarvii syödä koirankakkaa

Bndit
02.03.2025, 11.48
Luottavaisin mielin maasturiin kesärenkaat alle.

Zykkel
02.03.2025, 20.13
Eilen kesäkiekot kesärenkaineen työmatka/asiointikulkineeseen. Takajarru jäi hiukan laahaamaan. Tänään ennen ajoon lähtöä löysäsin aavistuksen jarrusatulan ruuveja ja tönäsin satulan yläreunasta randomisti ehkä millin satulaa sisäänpäin. Perfecto, ei laahaa enää. Näin sitä tsäkällä jarruja säädetään.

Aakoo
03.03.2025, 13.51
Kesärenkaat jäykkäperään ja ah mikä bliss oli ajella tänään töihin. Ei nastojen rapinaa, ja pyörä kulkee kuin itsestään.

YocceT
03.03.2025, 16.29
Kesärenkaat jäykkäperään ja ah mikä bliss oli ajella tänään töihin. Ei nastojen rapinaa, ja pyörä kulkee kuin itsestään.

Toi on tänään ohjelmassa. Eilen vielä kävin nastarenkailla lenkillä vaikka jäätä ei ollut missään. Sepelin takia jätin, kun niissä on paksumpi kulutuspinta.

Kepsu
03.03.2025, 18.14
Tarakan Unitiin.

Sbafu
03.03.2025, 19.43
Stemmi vaihtui ja kappas - Uusi olikin sirompi ja putkea jäi milli näkyviin, joten en saanut ohjainlaakeria kirirstettyä.
Ja haarukan putki vielä ylikokoinen 1 1/4" eli lisäpalikkaa ei löytynyt edes laatikosta. Voi räkä!

Hetken ihmeteltyäni äkkäsin työkalupakista tiivisterenkaan, joka oli ihan täydellisen kokoinen ja toi sen juuri verran lisää mittaa, että ohjainlaakerista katosi hattua kiristämällä klappi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250303/4673e83d3735c513fe6f245c6a096702.jpg

Että hymyilytti kun ei tarvinnu alkaa sahaushommiin :-)

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Jopo81
04.03.2025, 20.24
Pistin Commandon palasiksi ja irroitin jumittuneen satulatolpan[emoji16]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250304/0e1823c90eeb9b3e4f4155823317aaec.jpg

migis
06.03.2025, 08.54
Täyshuolto Reballe. Kannatti tehdä, sag tuli takaisin. Valtuutettu huolto totesi heidän tekemän huollon jälkeen, että keula on vain huono eikä siksi enää toimi kuten uutena, ja nöösinä uskoin sen.

Tulee koko pyörä käytyä läpi. Uutta tulee kiekot, voimansiirto ja vaihteet vaihtuu sähköisiin. Rungonkin paikkamaalasin. Saattaa, olla että tänään pääsee testaamaan.

marco1
06.03.2025, 22.54
Juuri DHL:n tuoman CTS -pötkylän Formulan keulaan.

Jopo81
06.03.2025, 22.58
^^Onkos tuollaisen reban huolto hankalakin tehdä, olisi omakin varmaan huoltoa vailla[emoji28]

migis
06.03.2025, 23.46
^^Onkos tuollaisen reban huolto hankalakin tehdä, olisi omakin varmaan huoltoa vailla[emoji28]

Ei ollut vaikeaa. Sramilla hyvät ohjeet, oikean löydät keulan sarjanumeron perusteella. Youtubessa useampia ohjevideoita. Kannattaa tutustua etukäteen ja pitää saatavilla, kun tekee. Joitain työkaluja mm. isompi momenttiavain ja toki uudet tiivisteet ja öljyt ja rasva piti hommata. Momenttiavaimelle löytyi heti muutakin käyttöä, kun tänään asensin uudet kammet.

JackOja
09.03.2025, 12.26
Ykkösgrävelin kakkoskiekoilta Resolutet pois ja Raddlerit tilalle. Takakumi roskiin ja edestä käyttökelpoinen jemmaan odottamaan mahdollista uutta käyttöä.

Jemma on tosin jo ennestään täynnä noita parittomia.

Lisäksi oikaisin vaihtajakorvakkeen, kun muistelin kolhineeni sitä osastoa loppusyksyn viime lenkeillä ja vaihteet alkoivat takkuilla. Kierohan se olikin ja monta kertaa jo oikaistu joten ensi kerralla voisi laittaa uuden.

Kepsu
09.03.2025, 13.15
Läskipyörään kesärenkaat, eli taakse 4,8" Jumbo Jim ja eteen aika kulunut Budi.

xs2jammu
09.03.2025, 18.18
En vielä tehnyt mitään, mutta just lähden katsomaan miksi oikean puolen kahva vikisee kun vaihtaa piukemmalle. ettei vaan syksyllä vaihdetttu vaijeri olis menossa.

Sivustakatsoja
10.03.2025, 22.28
Siirsin Unit X:n penkkiä sentin verran eteen päin, niin näkee miten jyrkät nousut sitten sujuvat satulasta, tai satulan nokalla istuen.

Zykkel
10.03.2025, 22.46
Huolsin talvikiekkojen napojen laakerit. Lisäksi asensin ennen sitä aiemmin alilta tilaamani muovisen letkunliittimen Park Tool:n rasvapuristimeen. Tässä "suuttimessa" on päässä 3,5mm reikä ja reilusti enemmän pituutta verrattuna Park Tool:n nysään.

https://img.aijaa.com/t/00995/15329879.t.jpg (https://aijaa.com/G8NBuq)

Kepsu
11.03.2025, 11.41
Etulokarin irti Tempestistä. Jo lenkin aikana, vähän kinnasi niin oli irroitettava. Oli katastrofin ainekset läsnä, mutta ainoa vaurio näkyy kuvassa.
https://pic.useful.fi/OZbhF2SW-.jpg

JackOja
11.03.2025, 11.46
Lokarien irroitelu on parasta harrastamista!

JackOja
11.03.2025, 11.53
SKS Bluemelsit sovittelin yhteen flllariin. Lokariaisat lyhensin pulttisaksilla, hintaa about 10 eur, Motonetissa.
https://www.motonet.fi/tuote/mastercraft-pulttisakset-12-300-mm?product=70-13213

Ai niin, ostin nämä. Niillä katkesi neljä aisaa hyvin, mutta sitten alkoi työkalun rakenne joustamaan siinä määrin, että loput 4 jouduin nitkuttamaan poikki :D

Markalla saa markan kiinalaisen kamppeen, vai miten se olikaan. Noh, en koskaan tarvitse tuota enää joten metallikeräykseen.

En olisi satasen Knipexejä raaskinut mokomaan asiaan hommata, mutta nyt on siistit.

Kepsu
11.03.2025, 11.54
Tilasin kyllä jo uudet eilen. Vielä 51 vuotiaana pystyy päättämään milloin on housut kurassa, sisä- tai ulkopuolelta. Tullee aika jolloin ei asiaan ole sanomista. Sen verran märkää tuolla ulkona on vielä.

YocceT
11.03.2025, 12.36
Ai niin, ostin nämä. Niillä katkesi neljä aisaa hyvin, mutta sitten alkoi työkalun rakenne joustamaan siinä määrin, että loput 4 jouduin nitkuttamaan poikki :D


Laatuvaihtelua... omani ovat vielä kuosissaan ja toimivat, vaikka niillä on yhdet lokarit asennettu ja aisat pätkitty.

paaton
11.03.2025, 13.44
Laatuvaihtelua... omani ovat vielä kuosissaan ja toimivat, vaikka niillä on yhdet lokarit asennettu ja aisat pätkitty.

Tuskinpa. Ei tuollaisessa 10e työkalussa voi vaan olla terä kovinkaan laadukasta matskua. Veikkaan, että sinun aisat ovat vaan olleet pehmeämpää kamaa.
Vastaavia saksia saa takuulla alibabasta eurolla.

Hihi :) Nuo kuvassa olevat saksetkin on ilmeisesti testattu ennen kuvan ottoa :)

https://cdn.broman.group/api/image/v1/image/95A7CE57DA48AF85B50031F83ADF725BA7DA295B.mastercra ft-pulttisakset-12-300-mm-70-13213.webp

Sivustakatsoja
12.03.2025, 19.58
Kasasin maatiepyörän lähes valmiiksi. Huomenna voisi viimeistellä. Ja sitten vain odottamaan ajokelejä.

Malamuutti
12.03.2025, 21.13
Muutamana iltana pikkuhiljaa asentanut Thunder Burteja käytettynä ostetuille kiekoille. Eivät nousseet kunnolla hyllylle napsauttimella (toinen ei tippunut keskiuraan oltuaan yön yli 3 bar paineessa, toinen ei pysynyt hyllyllä vaikka oli yön yli sisuri 3,5 bar paineessa), kehien teipit falskasivat jne. mutta nyt tuntu kumpikin rengas pitävän ilmoja ilman litkua.

Moska
13.03.2025, 11.25
Hipostelin Orcan etujarrusatulan paikan, sopivaa nysväystä räkätautiselle. Vielä pitäisi keksiä sopiva suoja-aine mattamustalle rungolle.

paaton
14.03.2025, 15.29
Shimanon jarrut gx eaglen pantaliipasimen kaveriksi. Vähän joutui käyttämään rautasahaa ja viilaa liipasimen modaamiseen, mutta istuihan tuo ilman adaptereita.
Ilman modaamista liipasimen pannan pultti ottaa jarrunvivun liikkuviin osiin kiinni.

Miten nämä adapterit oikein toimii? Vaatiiko tuo erillisen liipasimen, kun näytti, ettei tuosta gx liipasimesta irtoa pelkkä panta, vaan siinä on takakansi samaa puuta.

https://foxcomp.fi/problem-solvers-mismatch-adaptor-1-2-right

Copilot
14.03.2025, 15.32
Shimanon jarrut gx eaglen pantaliipasimen kaveriksi. Vähän joutui käyttämään rautasahaa ja viilaa liipasimen modaamiseen, mutta istuihan tuo ilman adaptereita.
Ilman modaamista liipasimen pannan pultti ottaa jarrunvivun liikkuviin osiin kiinni.

Miten nämä adapterit oikein toimii? Vaatiiko tuo erillisen liipasimen, kun näytti, ettei tuosta gx liipasimesta irtoa pelkkä panta, vaan siinä on takakansi samaa puuta.

https://foxcomp.fi/problem-solvers-mismatch-adaptor-1-2-right No siis eikö se liipaisin muka ole tuollainen? Ainakin GX ja X01 Eagle liipaisimet mitä itsellä on olleet on tuollaisia olleet.
https://i.ebayimg.com/images/g/yfUAAOSwxkRiP9m9/s-l1200.jpg

paaton
14.03.2025, 15.38
No mun mielestä ei.

paaton
14.03.2025, 15.42
https://pic.useful.fi/G7fkp1GwV.jpg

https://pic.useful.fi/KVD2Pgp8D.jpg

Tuolta pultin etupuolelta ja pultista piti siis jyrsiä aika paljon pois.

Copilot
14.03.2025, 15.53
Ilmeisesti noitakin on sitten erilaisia. Ehkä toikin on takakantta vaihtamalla modattavissa.

Edit: Ootko muuten varma, että tuo on GX? NX ja SX liipaisimia muistaakseni on tollaisella kiinteällä pannalla.

paaton
14.03.2025, 15.59
Mietin samaa. Kyllä se jokin halvempi malli oli.

elasto
14.03.2025, 22.46
Joo ei ainakaan mun GX näytä tuolta vaan siinä on nimenomaan tollanen erillinen panta.

Sivustakatsoja
17.03.2025, 18.03
Kinensis oli palvellut työmatkakäytössä syksystä lähtien ja edellisestä täydestä huollosta on jo jotain pari vuotta, niin oli aika purkaa pyörä atomeiksi. Muuten tuo on mukavaa puuhastelua, mutta hydraulisista jarruista on vähän enemmän askaretta tiedossa.

nure
17.03.2025, 18.29
Ihmettelin GRX:n kampien tuota "säätöpulttia"...

Kepsu
18.03.2025, 21.21
Uudet rapakaaret eli lokasuojat Tempestiin.https://pic.useful.fi/48tYrcFUS.jpg

Sivustakatsoja
19.03.2025, 16.52
Siirsin Unit X:n penkkiä sentin verran eteen päin, niin näkee miten jyrkät nousut sitten sujuvat satulasta, tai satulan nokalla istuen.

Vajaa kolme tuntia kun kävin maastossa pyörimässä ja nostettuani satulan nokkaa vähän pystympään tuli fiilis, että ei se ainakaan huonommaksi mennyt. Yhdessä paikassa tiukka puun kierto ylämäkeen on tuottanut vaikeuksia mutta nyt meni kerralla läpi.

xs2jammu
20.03.2025, 17.13
Pesin fillarin ja putsasin ketjuja kun huomasin että rätti takertuu kokoajan kiinni.Rupesin tutkimaan ja ketjut melkein poikki. Ei oo tämmöstä ennen tullut vastaan. Eikä näillä oo ajettu varmaan kuin runsaat pari tonnia.

https://pd.kuvat.fi/kuvat/Valokuvia%20-%20Bilder/Fillarihommia/IMG_20250320_141506.jpg?img=medium

Föhn
20.03.2025, 17.22
Tuolleen meni Shimanon ketju joskus. Meni tosin ajossa ja vieläpä töihin menessä. iPadin näytöltä näyttää aika kuluneelta mutta kyllähän tuolla pitäisi olla vielä kilometrejä jäljellä siltikin.

tinke77
20.03.2025, 18.36
Suvikumit täpäriin.

Kepsu
20.03.2025, 19.32
Läskipyörän Xtr-polkimen korjasin. Otti eilen osuman ja toisen polkimen lukitusjouset vai mitkä ikinä ovatkaan menivät "yli". Helpompiakin remontteja joskus tehnyt.

Eemeli82
20.03.2025, 20.38
Suojateippasin uuden pyörän rungon Ridewrapin suojakalvolla. Melkoinen palapeli tuo tailored setti (26 palaa), mutta tulipahan kyllä hyvä ja suojaa kattavasti rungon. Vähän mietitytti aloittaessa, että mitenköhän tulee onnistumaan, mutta loppupeleissä melko helppo se oli laittaa, vaikka onhan siinä hommaa. Ei jäänyt kuplia tai kurttuja lainkaan. Tuo on kyllä siitä hyvä, että vaikka jotain menee munilleen, niin senkun varovasti ottaa irti ja palan saa laitettua uudelleen.

Föhn
20.03.2025, 23.57
Ridewrap on kyllä hyvä. Rouvan fillarin suojasin samoilla metodeilla ja vaikken kaikkia paloja edes käyttänyt, epäilen suojauksen olevan riittävä hänen ajoillaan.

M A
21.03.2025, 12.53
Uuden gripparin vaimon nexus 7 hybridiin.

maalinni
22.03.2025, 09.25
Ahh, kesärenkaat graveliin ¤

nure
22.03.2025, 19.01
Nuo renkaat vaan odottavat asennusta, kummaa kun se inspiraatio täysin kadoksissa...

Sivustakatsoja
22.03.2025, 19.30
Vahasin gravelin rungon ja aloitin kasaan laittamisen, kiirettä ei tosin ole. Taisi olla eilen kun laitoin maantiepyörän ajokuntoon.

xs2jammu
24.03.2025, 17.21
Suvikumit alle .

xs2jammu
24.03.2025, 17.22
Pesin fillarin ja putsasin ketjuja kun huomasin että rätti takertuu kokoajan kiinni.Rupesin tutkimaan ja ketjut melkein poikki. Ei oo tämmöstä ennen tullut vastaan. Eikä näillä oo ajettu varmaan kuin runsaat pari tonnia.

https://pd.kuvat.fi/kuvat/Valokuvia%20-%20Bilder/Fillarihommia/IMG_20250320_141506.jpg?img=medium

Huomasin muuten että mulla oli ollut ketjut väärin päin eli ulkopuoli oli sisäpuolella . Voiko sillä olla vaikutusta tähän ?

nure
25.03.2025, 18.26
Vihdoinkin renkaat vaihdettu, yksi sisuri puhkaistu mutta ihan oma vika!

Sivustakatsoja
25.03.2025, 20.15
Vähän liikaa: ensin maantiepyörän nippuun ja nyt pitäisi laittaa Kinesis ajokuntoon, mutta edistyy vähän hitaasti. Huomenna ajan enkä säädä.

JackOja
25.03.2025, 20.29
Jäkäriin kesäkiekot kesärenkaineen ja kesäpolkimet.

Kakkosgrävelin kiekoilta nastakumit pois ja jemmasta kesäistä tilalle. Pari talvea etukiekolla ollut rengas irroittikin teipin mukanaan, joten piti teipata uudestaan. Venttiili oli jumissa joten piti tuhota sekin. Sopivan levyistä teippiä ei ollut käsillä, joten tuli tehtyä erikoisteippaus perikunnan ihmeteltäväksi.

Eikä 42-milliset kumit mahtuneetkaan max 35 mm renkaille tarkoitettujen lokarien kanssa, joten ne pois. 40-milliset toimi vielä hyvin yhteen. Oli kyllä ajatus, että kakkosgrävelissä voisi olla loksut pysyvästi.

Ja sit huomasin, että takanapa tai vapari rutisee. En jaksanut alkaa enää selvittää.

M A
26.03.2025, 13.04
Cafe raceriin uudet vanhat kammet vanhojen vanhojen ja murtuneiden tilalle
https://i.postimg.cc/SQzwckYJ/IMG-5364.jpg (https://postimg.cc/5jb7Vc3V)

Sivustakatsoja
26.03.2025, 20.58
Päivälenkillä alkoi Salsan perä narista ja naksua hiljaa. Illan aikana purin liukuvat dropoutit, puhdistin osat, kasasin ja naksuna on poissa. Oletettavasti tästä tulee aika-ajoin tehtävä toimenpide.

Sivustakatsoja
27.03.2025, 11.01
Päätin laittaa Kinesiksen nippuun, vaikka vähän nupissa kiristääkin ja tekisi mieli kaljoitella. Samalla vaivalla vaihtuu jarrujen kätisyys: vasen takajarrulle.

nure
27.03.2025, 12.49
^Siis brittiläisittäin, mikä logiikka?

JackOja
27.03.2025, 12.51
^brittiläinen logiikka tai mopologiikka.

Venttiilin sielun vaihdoin eilen lenkille lähtiessä.

Rapis
27.03.2025, 13.19
^brittiläinen logiikka tai mopologiikka.

Venttiilin sielun vaihdoin eilen lenkille lähtiessä.

Mopossa taitaa olla takajarru jalkajarruna ja vasen kahva kytkimenä...

JackOja
27.03.2025, 13.21
Mopossa taitaa olla takajarru jalkajarruna ja vasen kahva kytkimenä...

Niinpä, missä etujarru?

paaton
27.03.2025, 14.07
Mulla ollut aina kaikissa fillareissa etujarru oikealla. Ja on jatkossakin

Sivustakatsoja
27.03.2025, 14.13
^Siis brittiläisittäin, mikä logiikka?

Runko brittiläistä suunnittelua.

Toinen syy on että maantiepyörässä on myös nyt sama järjestys. Syy tähän on että etuvaihtajaa ei ole ja muutoin kuorien viennit kääntävät toispuoleisesti ohjausta.

Yksin ajavana voin itse vapaasti tehdä haluammallani tavalla: juomapullo, nenänkaivuu yms tapahtuu aina oikealla kädellä ja halusin takajarrun vasemmalle kädelle. Tietenkin nyt vasemmalle kääntyessä ja suuntamerkkiä näyttäessä etujarru on tangossa olevalla kädellä, mutta punnitsin että oikea käsi on irti tangosta huomattavasti useammin.

Muutaman maantiepyörällä tehdyn koeajon perusteella aivot eivät riitele muutoksesta.

Salsa ja Kona ovat vielä toisin, joten aika näyttää mitet aivot suhtautuvat. Konan kanssa maastossa pyöriessä aikanaan selviää jarrutanko vahingossa etujarrulla.

xs2jammu
27.03.2025, 16.02
Etupyörän napaan laitoin rasvaa ja toheloin ensin takaisin laitoissa. Ihmettelin kun pyörii niin väkinäisesti, oli toinen prikosta mennyt väärälle puolelle ja jarrulevy laahas plaan koko ajan kiinni.

Aakoo
29.03.2025, 22.50
Graveliin asensin kesäkiekot renkaineen, uudet jarrupalat ja ketjut samaan syssyyn. Maantiepyörän laitoin myös ajokuntoon, se tosin ei tänä vuonna vaatinut kuin litkut renkaisiin.

Sivustakatsoja
30.03.2025, 10.13
^brittiläinen logiikka tai mopologiikka.

...

Mä vähän veikkaan että kahvojen järjestys juontaa jostakin pyöräilyn historian hämäristä. Myöhemmin sitten puritaanit on kanonisoineet käytännön ja kehitelleet tuekseen tukun todistuksia.

Kepsu
30.03.2025, 20.19
Sorruin Sotanorsun mainoksen uhriksi. Mutta koska mainostettua rengasta oli vain 1 kpl jäljellä niin perheenjäsen mukaan.
https://pic.useful.fi/GV10Y-Uqz.jpg
https://pic.useful.fi/PP6hO-EOe.jpg
https://pic.useful.fi/B2nQNYu29.jpg
Lokareiden kera eivät ihan mahtuneet.????

maalinni
31.03.2025, 13.44
Uudet kiekot ja ketju maantiepyötään, polttelis jo, mutta pitää vielä pari viikkoa vetää gravelilla.

tinke77
31.03.2025, 15.05
Kakkoskiekot grizliin ja thunder burtit niille.

Sivustakatsoja
31.03.2025, 19.36
Loppu purkaminen siten, että vapari olisi vielä käyttökelpoinen ei taida onnistua. Tai onnistuisi jos olisi tuohon tarkoitettu laadukas työkalu, mutta kun ei ole. Tyydyin siis poistamaan varsin ohuen ja väljän tiivisteen takakautta ja syyllinen rahinaan löytyi heti. Pesu mineraalitärpätillä ja ohennettua rasvaa pienellä ruiskulla sisään.

https://live.staticflickr.com/65535/54337103522_662cd3a131_z.jpg

Katsotaan kunhan tärpätit haihtuvat, mutta nyt pyörii herkästi ja rahisematta.

Saatoin tämän tapauksen maaliin: pientä imua käyttäen uitin rasvaa takapuolen laakerikuulien ohi kunnes toiselta puolelta tuli tippa uloskin. Laakerit prässäsin takaisin ja laitoin navan kasaan. Nyt käy kitisemättä ja pyöriikin pehmeämmin kuin uutena, vaparin kynnetkin ottavat kiinni. Jää varakiekoksi.

JackOja
03.04.2025, 20.12
Teippasin erään kiekon uusiksi. Enää ei tarvitse perikunnan ihmetellä.

Kepsu
07.04.2025, 20.29
Uuden hissitolpan täpäriin. Vaihdoin vaijerinkin samalla.

Fillarijeti
08.04.2025, 17.35
Pikiratsu rähmi eilen vaihteita viimeisellä vitosella, joten arvasin ennen lenkille lähtöä koeponnistaa takavaijeria viistoputken alla käsin alaspäin vetämällä. Poikkihan se meni eikä edes voimaa paljon tarvittu. Vaihdoin myös kahvan kumin ja jarruvaijerin, joka näytti Biltemasta ostetulta. Vaihdevaijeri meni kerralla suoraan oikeaan kireyteen ilman hienosäätöä.

Seuraavaksi vaihdoin takapään jarrupalat ja huomasin vanteessa melkoisen mutkan. Pökön 11 vuotta sitten soikeuttama vanne ei vaan tahdo pysyä suorassa. Oikaisin mutkaa lähinnä pinnoja kiristämällä.

Vaihdoin penkin saman valmistajan kovasta mallista muuten identtiseen geelimalliin.

xs2jammu
08.04.2025, 17.48
Vaihdoin tehovalaisimen ns. kesävalaisimeen.

Copilot
13.04.2025, 10.40
Kauppakassiin viimein kesärenkaat. Nastoille ei ole hirveästi ollut tarvetta enää pariin viikkoon, mutta ei tuolla pitkiä matkoja ajeta ja ContiSpiken ainoa hyvä ominaisuus on rullaavuus nastarenkaaksi niin ei ole sekään häirinnyt.

Arosusi
14.04.2025, 20.28
Mäkinapit.
Tai itselle ne ovat lähinnä maiseman katselu napit. Pikkasen vielä hakevat parasta paikkaa mutta hyviltä vaikuttavat.

Marsusram
19.04.2025, 17.53
Kahteen talvella käytettyyn pyörään vaihdoin kesärenkaat tubelessina ja jarrupalatkin piti uusia enemmän ajettuun.

tchegge_
22.04.2025, 15.28
Pyöräilysortsien henkselien saumat alkaneet pettää niin ompelin ne paikalleen, saapi nähdä kestääkö ommel.

Sent from my Takapalk

JackOja
22.04.2025, 15.32
En muista mitä se oli, mutta pitäisi asentaa ykkösgräveliin uudet ketjut ja ehkä pakkakin ja kierittää uudet tankonauhat.

SvaR
23.04.2025, 20.33
Tässä taannoin yhteen pyörään uusi voimansiirto ja 42shield käsittely sille.(Reippa 200km menty tällä ja vaikuttaa hyvälle)
Äsken Hutsun caracal racet alle.
Täpäriin pitäs vaihtaa iskarin puslat ja huoltaa se kyllä totaalisesti muutenkin.
Grepp tankonauhat pitäs laittaa testiin tai äsken olisin väkertäny, mutta kädet oli niin soppaset etten kehannu.
Furius Fred renkaat pitäs oikeesti vaihtaa pois vanhuksesta, kun niissä reikiä enempi kuin juuttisäkissä.
Jokohan läskiin vaihtas kesänäkit vai vaihtaako vasta sitten jos sillä oikeasti on ajoa kesällä....en tiiä.

Eli kaikki näköjään taas vähän rempallaan...

Copilot
23.04.2025, 21.33
Toisen täpärin kesäkuntoon. Uusi tanko, eteen nelimäntäjarru ja renkaisiin uudet litkut.

Aakoo
24.04.2025, 17.32
Kuuntelin lisääntyvää naksetta ja narinaa keskiön seudulta viikon verran jatkuvasti katuen sitä että tuli otettua fillari press fit -keskiöllä. Iloinen yllätys sitten olikin kun päätin kokeilla olisiko sittenkin eturattaiden pultit löysällä, ja niiden kiristämisellä ärsyttävät äänet katosivat.

paaton
24.04.2025, 18.28
Kuuntelin lisääntyvää naksetta ja narinaa keskiön seudulta viikon verran jatkuvasti katuen sitä että tuli otettua fillari press fit -keskiöllä. Iloinen yllätys sitten olikin kun päätin kokeilla olisiko sittenkin eturattaiden pultit löysällä, ja niiden kiristämisellä ärsyttävät äänet katosivat.

Juma! Voisikohan itselläni olla täsmälleen sama juttu. Varsinkin alkuun aamulla liikkeelle lähdettässä naksetta ja narinaa kuuluu. Tuota ei ole muistanutkaan, koska shimanon pultit eivät tapaa narista tai löystyä. Nyt paikallaan rotorit perinteisillä pulteilla.

Aakoo
25.04.2025, 10.38
Juma! Voisikohan itselläni olla täsmälleen sama juttu. Varsinkin alkuun aamulla liikkeelle lähdettässä naksetta ja narinaa kuuluu. Tuota ei ole muistanutkaan, koska shimanon pultit eivät tapaa narista tai löystyä. Nyt paikallaan rotorit perinteisillä pulteilla.

Ultegran kammet, olin yllättynyt että olivat todella löysällä. Pitää laittaa lukitetta viikonloppuna väliin. Ihmettelin että ääni vielä vaimeni sateella, että mikä voi olla? Ilmeisesti vesi meni väliin liukasteeksi.

YocceT
25.04.2025, 10.43
Ai hemmetti. Toi mun Cube narisee kans, uusi fillari (tai no onhan se alle tonnin ajettu). Mutta sietämätön kitinä (ei niin kovaääninen, mutta ei nyt tuon ikäisessä saisi olla yhtään mitään sivuääntä). Kaikki ruuvit on kiristelty oikeisiin momentteihin. Pitää vielä kattoa noi kammen pultit.

migis
25.04.2025, 11.06
Vastaava harmi 500 ajetussa Cuben gravelissa. Jokin naksuu aina välillä, hävettää polkea moisella. Pitää vkl aikana tutkia tarkemmin.

YocceT
25.04.2025, 12.34
Ai hemmetti. Toi mun Cube narisee kans, uusi fillari (tai no onhan se alle tonnin ajettu). Mutta sietämätön kitinä (ei niin kovaääninen, mutta ei nyt tuon ikäisessä saisi olla yhtään mitään sivuääntä). Kaikki ruuvit on kiristelty oikeisiin momentteihin. Pitää vielä kattoa noi kammen pultit.

Noniin, kävin tuossa ruokiksella kattoon. Ohjemomentti on 12-16 Nm, nyt ne tarkistettu että on kaikki alarajan yläpuolella (momenttiavaimen asteikko lopuu tuohon 12:sta). Naksun verran kiristin jokaista. Katotaan auttaako.

YocceT
26.04.2025, 16.36
Noniin, kävin tuossa ruokiksella kattoon. Ohjemomentti on 12-16 Nm, nyt ne tarkistettu että on kaikki alarajan yläpuolella (momenttiavaimen asteikko lopuu tuohon 12:sta). Naksun verran kiristin jokaista. Katotaan auttaako.

Ja täähän toimi. Tänään lenkillä ei nitissyt, ei natissut, eikä äännellyt muutenkaan.

jalava
26.04.2025, 21.35
Maasturista nastarenkaat pois ja kesäkumia tilalle.

Sivustakatsoja
28.04.2025, 21.04
Konaan 165-milliset kammet ja ryömintäratas eteen (28T). Nyt on ketju sen verran pitkä, että pienimmällä rattaalla ei enää kiristä. Ajan kuminkin maastossa muutaman kilsan ja päätän sitten, että vaihdanko takaisin 30-piikkisen, vai lyhennänkö ketjun.

Sivustakatsoja
29.04.2025, 14.45
^kävin reilu pari tuntia pyörimässä Konalla maastossa ja muutoksen suunta oli selvästi oikea, vaikka välitykset on siirtymille vähän lyhyet. Lyhyemmät kammet ja pienempi eturatas yhdessä tuotti selvästi tasaisemman pyörityksen, eli paremman hitaan etenemisen tiukoissa nousuissa. Samoin hankala isokivinen polkukin meni jouhevammin ja tökkimättä -yksi Trailmapissä oranssi kohta johon olen aiemmin käytännössä aina tökännyt meni nyt laakista läpi.

Ei muuta kun ketjusta pala pois. Taidan myös etsiä varastosta tiuhemman ratchetit.

Sivustakatsoja
30.04.2025, 10.45
^36T-ratchetti olikin asennettuna gravelikiekkoon. Siinä se on ollut aika turha, joten gravelikiekko sai toimia luovuttaja. Saa nähdä kestääkö tuo tiuhempi hammastus maastokäytössä.

Copilot
30.04.2025, 12.00
Miksei kestäisi? Olen ajanut 36t ja 54t ratcheteilla maastossa vuosia ilman ongelmia. Melkeinpä pakollinen tuollainen tiheämpi maastoon.

Sivustakatsoja
30.04.2025, 13.50
^jostain on jäänyt mielikuva että 36- ja 54-hampaiset eivät olisi aivan yhtä kestäviä. Toisaalta paremmat DT:n kiekot ovat saaneet jo tehtaalla tiheämmät kuin 18-hampaisen.

Pakosta mä en osaa sanoa, kun tuo mun Unit X ei ole ollenkaan optimi maastoon. Edelisestä maastopyörästä on aikaa reilusti, niin toimikoon tuo nyt harmaapartaisen ukon aktivoijana.

Mutta pienillä säädöillä ja yrittämällä sinnikkäästi yhä vaikeammista paikoista näyttää pääsevän. Tuo 18-hampainen ei ole ollut tähän asti rajoittava, vaan joku muu puute joko kuskin taidossa tai fillarissa on tullut vastaan ensin. Näitä sitten on ratkottu Konan hankinnasta lähtien: tanko, jarrut, hissitolppa, satulan paikka eli painopiste, kammet ja välitykset.

marco1
30.04.2025, 15.25
Etenkin 54t räikkä saattaa pomppia kylmällä jos on liikaa tai väärää voiteluainetta.
36t on erittäin luotettava mutta kai nuokin saa rikki.

kinde
30.04.2025, 17.03
Etuvaihtajan häkki oli mennyt rikki. Oli tuolta etureunasta ratkennut auki. Tein sinne duralista semmosen L mallisen palikan jonka niittasin kiinni. Hyvä tuli, kohta testaamaan. Tietty hitsaamalla olis ollut helpompi korjata jos vaan olis hitsausvehkeet.

Arosusi
30.04.2025, 17.25
^Saman toimenpiteen joutunut tekemään kaksi kertaa. 0,75 tai 1,0 mm pellistä pieni u-palkki ja migillä kiinni. Di2 joten häkki piti irrottaa ennen hitsausta. Hyvin toimii, korjauksen jälkeen ei enää ongelmia.

Kepsu
02.05.2025, 18.16
Kendat vaihtui Wolfpackeihin. Pitää kokeilla kun tuollaisia löytyi varastosta. Pari sataa grammaa tuli lisää painoa, pikkuisen tuhdimmat kyljet Speedeissä.
https://pic.useful.fi/voy7_c1BF.jpg

Sivustakatsoja
02.05.2025, 19.36
^ihan selvä työkalu, mun silmä lepää.

Kepsu
04.05.2025, 09.41
Työkalu parhaasta päästä tuottamaan ensiluokkaista mielihyvää ensimmäiselle persoonalle. Ja mukavaa että näköaistimien kautta joku muukin saa nautintoa.:)

J3K
04.05.2025, 10.07
Graveliin 650b kiekot takaisin, jostain syystä jarruja ei tarvinnut säätää eli palat ovat varmaan sopivasti kuluneet.

Teemu
04.05.2025, 20.26
Vaihdoin takavaihtajan rissat. Aina, kun tämän tekee ja katsoo niitä vanhoja rissoja, niin muistuu mieleen, että vaihtoväli voisi olla hieman lyhyempi. Laakerit sentään rullasivat hyvin, mutta piikit muistuttivat enempi heittotähteä kuin rissaa.

JackOja
05.05.2025, 19.17
Räveliin uudet ketjut ja tankonauhat. Vähän kattelin, että vanha pakka ja eturatas saa vielä olla jos toimivat ajossa. Vauhtikiekot oli aikomus vaihtaa myös alle, mutta jos nappularenkailla vielä vaikka viikon ajelisi. Tai nää talvikelit.

xs2jammu
05.05.2025, 21.22
Vaihdoin taakse uuden sisurin kun en löytänyt mistään paikkarasiaa. Eilinen lenkki kun jäi kesken tyhjenevän takapyörän takia ja en ollut muistanut ottaa kesäfillariin sisuria ja työkaluja mukaan satulalaukkuun. Nyt on.

tinke77
05.05.2025, 21.23
Parista fillarista ilmasin jarrut.

J3K
05.05.2025, 21.52
Vaihdoin taakse uuden sisurin kun en löytänyt mistään paikkarasiaa. Eilinen lenkki kun jäi kesken tyhjenevän takapyörän takia ja en ollut muistanut ottaa kesäfillariin sisuria ja työkaluja mukaan satulalaukkuun. Nyt on.

Molemmissa fillareissa on aina laukussa multitool, pumppu, rengasmuovit, pikalukko + pihdit, sisuri ja paikkasatsi. Mistä tulikin mieleen että voisi vaihtaa maantiesisurin tilalle 650b:n niin siitä voi olla enemmän iloa...

xs2jammu
06.05.2025, 09.25
Molemmissa fillareissa on aina laukussa multitool, pumppu, rengasmuovit, pikalukko + pihdit, sisuri ja paikkasatsi. Mistä tulikin mieleen että voisi vaihtaa maantiesisurin tilalle 650b:n niin siitä voi olla enemmän iloa...

Kyllä mullakin normaalisti on molemmissa pyörissä sisurit ja vehkeet, mutta syksyllä kun laitoin kesäpyörän talviteloilla niin jonkun aivopierun takia otin ne sieltä pois ja en nyt muistanut laittaa takaisin.

kauris
06.05.2025, 09.45
Vaihdoin takarenkaan (litkutuksineen) trailitäpäriin ja pumppailin renkaat kolmeen muuhun fillariin. Nostin myös kahden pyörän satulaa (pojan joka on kasvanut ja vaimon pyörän jota viimeiseen pariin vuoteen on käyttänyt vain minä). Vaimon pyörän satulaa nostin kyllä vain niin vähän että hänkin pystyy sillä hyvin edelleen ajamaan ja mulle se on vähän parempi vaikka vieläkin liian matalalla. Käytän siis sitä peruspyörää salilla, kaupassa tai juna-asemalla käyntiin.

Kuminauha
06.05.2025, 15.21
Tailfin laukkuräkin asennus, aika helppo oli, mukana tilatut 22l laukut kiinnittyy helposti niin tukevasti ettei milliäkään heilu. Läpiakseli kiinnitys myös pätevä. Hintaa on, mutta kyllä myös laatua.

Fillarijeti
06.05.2025, 17.13
Tein ison vaihteistoremontin pikiratsuun eli vaihdoin 105-eturattaat, ysin 12/25-Sora-pakan, Sram971-ketjun ja kesäkiekot. Pieni eturatas kutistui kolmella hampaalla ja on nyt 39t. Ostin kymppieturattaat koronapula-aikana, jolloin heikko saatavuus ohjasi valintaa standardin suuntaan. Yllättäen etuvaihtaja ei enää nostanut isolle rievälle ennen kuin kiristin vaijeria. Takarengas oli pitkälti kudoksilla 5500 ajokilometrin jälkeen, joten sekin meni uusiksi. Pakalla oli kilometrejä yhtä paljon. Vasta taakse uusitut jarrupalat olivat kivikovat, joten vaihdoin nekin.

Koeajo sujui OK. Etuvaihtaja voisi toimia paremminkin eli sitä voisi joskus katsoa aamupuuron suomalla pirteydellä. Tankonauhat kävivät mielessä, mutta ehkä ensi kesänä.

Fillarijeti
08.05.2025, 09.35
Koeajo sujui OK. Etuvaihtaja voisi toimia paremminkin eli sitä voisi joskus katsoa aamupuuron suomalla pirteydellä.

Puuron voimalla kiristin eilen etuvaihtajan vaijeria ja jopa pelasi. Yllättävää, kuinka paljon Shimanon originaalivaijeri oli venynyt 7-8 vuodessa! :mad:

JackOja
13.05.2025, 12.46
Eilen vaihdoin kesäksi vauhtikiekot ykkösgräveliin alle. Takakiekko ravistaa epäkeskosti eikä ihan vähän. Varmaan talven jäljiltä kuivunut litkuklöntti sisällä. Kevyt kiekko ja kumi taitaa korostaa ilmiötä, pienikin köntsä vaikuttaa.
Tuntuukohan se ajaessakin vai pitäiskö vaan suosiolla aukaista paketti ja kattoo.

EDIT: kävin katsomassa enkä jaksanut alkaa, mietitään sitten uudestaan jos tuntuu ajaessa.

JackOja
15.05.2025, 20.00
Gräävelin ketjuihin voitelua ja vaihteiden säätöä. Ja gepsiin huominen ajelu.

YocceT
15.05.2025, 22.42
Ja täähän toimi. Tänään lenkillä ei nitissyt, ei natissut, eikä äännellyt muutenkaan.

No se riemu oli ennenaikainen. Nitinä jatkui, tosin intensiteetti vaihteli. Seuraavaksi satulatolpan kimppuun, lisää hiilikuituasennustahnaa ja koeajolle. Nitisi. Polkimet, kammet, pullotelineet ja joka ikinen muukin ruuvi käyty läpi. Nitisi edelleen. Keskiötä katselin "sillä silmällä" ja Shimanon press-fitille korvaavia ratkaisuja.

Eilen otin takakiekon irti. Sipaisin vaseliinia läpiakseliin (ei se kuiva ollut), akselin kierteisiin ja navan päätyihin (niihin kohtiin mitkä vastaa takahaarukkaan kun kiekko on paikallaan). Eilen ei kehdannut raesateessa lähteä kokeilemaan, mutta tänään: kaksi tuntia ilman nitinää. Kaikkea kokeilin, vedin mm ylämäkeen putkelta isoilla tuumilla ja isoilla wateilla, jotta saisin nitinän kuulumaan. En saanut.

Jokohan nyt hiljeni pidemmäksi aikaa.

paaton
15.05.2025, 23.57
Navan päätyholkin ja kiekon väliin voi helposti päästä hiekkaa sateella. Ja ääntää oikeasti hyvin. Eli päätyholkkia myös pois ja rasvaus.

Kepsu
16.05.2025, 10.45
Vaihtajankorvakkeen jouduin kerran käyttämään irti että sai nitinät loppumaan. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.

JackOja
19.05.2025, 17.36
Pesin grävelin lauantain kuralenkin jäljiltä, vaihdoin pakan toisista kiekoista koska paikalla ollut toimi huonosti ja voitelin ketjut.

nure
19.05.2025, 18.35
Vihdoinkin nesteet jarruihin. Pääsee Sardinhaan tekemään hienosäädöt.

Sivustakatsoja
20.05.2025, 18.36
Sinkulagraveliin isomman eturattaan, 40T Alugear. Samalla piti kaivaa kaapista ajettu ketju, kun paikallaan ollut oli lyhyt. Edellinen eturatas oli Garbaruk, eikä se ollut aivan pyöreä. Alugear on osannut tehdä pyöreämmän. Kiristimettömässä sinkulassa rattaiden lieväkin poikkeama pyöreydestä tulee hyvin esiin.

nure
20.05.2025, 22.05
^ Lienee oli kyse ovaalista?

Sivustakatsoja
21.05.2025, 08.26
^ Lienee oli kyse ovaalista?

Ei ollut, ainakaan tarkoituksellisesta. Toinen vaihtoehto on, että ketjussa olisi jotakin vialla, mutta silloin kireys ei vaihtelisi kampikierroksen tahdissa.

Mulla on kahdessa pyörässä ovaali, eikä sellaista saata sekoittaa pyöreään ja kääntäen.

nure
21.05.2025, 09.50
^ Kai niitä kaikkialla maanantai päiviä on, en kyllä moiseen törmännyt.

Sivustakatsoja
21.05.2025, 11.33
^tietenkin on lisäksi mahdollista että ratas on pyöreä, mutta reikä rattaan keskellä on vähän sivussa.

nure
21.05.2025, 11.49
^Tuo ehkä uskottavampaa. Onkos rattaat olleet DM vai perinteisiä? Itse käyttänyt Absoluten ja Garbarukin rattaita ilman ongelmia.

Sivustakatsoja
21.05.2025, 12.37
^DM. Mulla on sekä Absoluten että Garbarukin rattaita, pyäreänä tai ovaalina, mutta en mä niiden pyöreyteen tai keskisyyteen vaihtajallisessa fillarissa kiinnitä mitään huomiota.

Eikä tuo epäkeskisyys tai soikeus varsinainen ongelma ole, lähinnä havainto -ei sitä ajaessa tule mietittyä, on se ketju kumminkin yläpuolelta lähes aina kireä.

Sivustakatsoja
04.06.2025, 20.34
Sinkulagraveliin Maxxis Rambler 50-milliset renkaat 28-tuumaisille kiekoille. Takakiekolle tuli 19-piikkinen ja toiset ketjut piti myös laittaa, kun edellisten pituus ei riittänyt. Alle olisi varmaan mennyt 2.1-tuumaisetkin, eteen vielä isompi, mutta korkeutta tulisi sitten vielä enemmän.

Sivustakatsoja
04.06.2025, 20.56
^välitysten kannalta tuo ei oikein ollut ideaaliratkaisu, parempi olisi ollut vaihtaa eteen 38T ja pitää takana 17-piikkinen. Mutta tämä nyt on tällaista hakemista ja haarukointia.

MRe
05.06.2025, 15.42
Salsa Beargreasen takavaihtajan korvaketta suoristelin. Ei tahdo mennä 5->6 vaihteelle ilman, että vaihtaa ns. yli. Katsotaan korjaantuiko. Hankalaksi tuon tekee se, kun vika ilmenee vasta kun on kunnolla veto päällä. On mulla varakorvakekin, mutta katsotaan auttoiko vääntely

nure
05.06.2025, 17.50
Sardiinin säädin ajokuntoon

Zykkel
08.06.2025, 17.37
Vaihdoin takavaihtajan. Olin sitä jo vuoden elvyttänyt Shimanon varaosilla ja pihdeillä. Nyt laitoin talvella ostetun uuden kiinni. Joskus kolme vuotta sitten on ollut korvakkeeseen menevä pultti viimeksi auki. Oli tosi tiukassa. En saanut 20 cm räikällä auki, piti ottaa käyttöön 60 cm vääntövarsi, sillä aukesi. Ympäri vuoden ajossa ja suolasohjo ilmeisesti jumittanut pultin.

Aakoo
10.06.2025, 00.49
Graveliin 36/46 eturattaat 34/50 tilalle. On kuin kotiin olisi tullut, jotenkin tuo toimii omassa käytössä niin mainiosti. Laitoin myös uuden ketjun, jonka voitelin Rexin Black Magikilla.

MRe
11.06.2025, 14.38
Stongan vaihdoin maantiepyörään. 420-millinen on vaan mulle liian kapea, varsinkin jos ei ole yhtään flarea. Ei yhtään uskaltanut ajaa alamäkiä alaotteella. No, nyt on 440-millinen, kuten pitääkin ja miedolla flarella. Ja aero, niin keskarit nousee kympillä tai kahdella.

Mut olihan taas tuo tankoteippien laitto… mulla ei pää taivu sen kasin tekemiseen, vaikka olen katsonut satatuhatta videota. Toisaalta kun itselle tekee, niin so not.

Jaa, nii. Onneksi pyörässä ei ole integroitua ohjaamoa. Letkut menevät vasta stemmin alta ohjausputkeen. Stongan vaihtaminen oli siis helppo homma. Mulla oli tuo ei-integroitu yksi valintakriteereistä.

Juha Lehtinen
11.06.2025, 16.59
Uudet päälirenkaat maantiepyörään.

JKO17
11.06.2025, 18.00
Sadepäivän iloksi aloin puukoilla ja hiekkapaperilla putsaamaan pyörän maaleja, jonkinlainen diy ja/tai ammattimaalalausprojektin alku.
Sellainen ajatus oli että poistaisin itse maalit "raw carbonille" ja sen jälkeen joko lakka päälle tai maalauksen suunnittelu,
Etuhaarukan tehtyä totesin että työ loppuu tähän ja palataan asiaan ensi talvena.
Jotain 7 tuntia meni kun otin ihan puhtaaksi

paaton
11.06.2025, 18.16
Sadepäivän iloksi aloin puukoilla ja hiekkapaperilla putsaamaan pyörän maaleja, jonkinlainen diy ja/tai ammattimaalalausprojektin alku.
Sellainen ajatus oli että poistaisin itse maalit "raw carbonille" ja sen jälkeen joko lakka päälle tai maalauksen suunnittelu,
Etuhaarukan tehtyä totesin että työ loppuu tähän ja palataan asiaan ensi talvena.
Jotain 7 tuntia meni kun otin ihan puhtaaksi

Mä olen kuullut samoja juttuja kavereilta aiemminkin :) Ei ole lasten touhua tuo.

Älä vaan sano että supersix kohteena?

JKO17
11.06.2025, 19.06
No en, siinähän menisi takuu ja kaikki muukin :)

Tosiaan tuo on aikaa vievää hommaa, varsinkin kun piti kaikki primeritkin saada pois.
Tässä ei tietenkään ollut vielä purkua, suojausta tms.
Ja sitten vielä kunnon pudistus, 2 komponettilakka päälle suojaamaan uv säteilyltä joka sekin meni vähän sinnepäin.

Copilot
11.06.2025, 19.25
Maasturiin uuden eturenkaan. Suurtietäjien mukaan saippurenkaan eli Nobby Nicin. Saa nähdä pystyykö tuolla enää ajamaan edes asfaltilla.

Taaksekin olisi uusi rengas, mutta ei nyt jaksanut säätää enempää. Laitetaan se vaikka Juhannuksen vesisateiden ratoksi.

Marsusram
11.06.2025, 20.58
Maasturiin uuden eturenkaan. Suurtietäjien mukaan saippurenkaan eli Nobby Nicin. Saa nähdä pystyykö tuolla enää ajamaan edes asfaltilla.


Liekö tuolla maineen luoneen ensimmäisen sukupolven NN kanssa muuta yhteistä kuin nimi. Kerro vaan kokemuksia kun niitä karttuu, myös metsästä, asfaltilla kiinnostaa vain lievästi rullaus siirtymillä.

marco1
11.06.2025, 22.46
Pikku ylläpitovoitelua ketjuun ja satulatolppaan (putsaus ja voitelu stefan alta).

^ Nykyinen Nobby lienee neljäs versio ja muistuttaa enemmän vanhaa Magic Marya kuin aikaisempia versioita itsestään. 2 ekaa versiota oli kammottavia, uusi näyttää toimivan ajoporukassa hyvin mutta en kokeile enää.

JKO17
12.06.2025, 15.41
https://i.postimg.cc/65sdnLYp/carbon4.jpgLähes viimeistellyn etuhaarukan supersixiin.
Haarukka puhtaalle hiilikuidulle, muutama lakkakerros päälle ja hionnat. Hyvä siitä tuli, tekijä huomioiden lähes erinomainen

https://i.postimg.cc/R09mH8nL/carbon5.jpg

MRe
12.06.2025, 16.00
Levyt gräveliin. Edelliset oli jotkut sramin kötöstimet, mitkä oli peruja, kun pyörässä alunperin oli Rivalit. Vaihdoin ne jokunen kesä sitten GRX:iin, mutta vanhat levyt jäi. Tilalle tuli kunnolliset kelluvat jäähdytysrivoilla. Jarrujen pitää olla sellaiset, ettei niiden käyttöä tarvitse ajatella.

paaton
12.06.2025, 17.01
https://i.postimg.cc/65sdnLYp/carbon4.jpgLähes viimeistellyn etuhaarukan supersixiin.
Haarukka puhtaalle hiilikuidulle, muutama lakkakerros päälle ja hionnat. Hyvä siitä tuli, tekijä huomioiden lähes erinomainen

https://i.postimg.cc/R09mH8nL/carbon5.jpg

Haha :) Arvasin.

paaton
12.06.2025, 17.04
Tuolla tekniikalla voit hyvin tehdä loputkin pätkissä? Seuraavassa kuvassa on jo emäputki puhtaalla kuidulla :)

Laitas nyt vielä tekniikka mitä käytit. Tai no voin tuoda sinulle tuon oman cannondalen rungon niin hiot samalla senkin. Et varmaan paria sataa enempää veloita?

JKO17
12.06.2025, 18.08
Älä yllytä. Etuhaarukka oli koekappale.

Voi olla että talvella innostun.
Arvailen että minulla menisi loppurunkoon joku 60-80 tuntia. Eli sellainen 3 eur/h, kiitos tarjouksesta mutta passaan tällä kertaa.
Joku toinen tekee varmasti nopeammin.

Ja huomautuksena että a) ensimmäistä runkoa putsaamassa b) tietopohjana 2 x youtubevideo , joten tällä varauksella kannattaa suhtautua

Varusteet ja tarvikkeet oli
3 x puukko
hiomapareria: märkä 320, 600 ja 800, 2000 ja 2500
Hiomapaperia; kuiva 60 ? ja 320
2 komponettilakkaa alan liikkeestä
hiomanestetta samasta paikasta> 2000 hionnalle
Lakka ja neste noin a 30 eur, puukot 15 eur ja hiomapaperit 1 eur per arkki


Katsoin pari youtubevideota; dangerholm on puukko-/kuivahionta- ja Etoe (kanava) on märkähiontamies.
Omasta mielestä Dangerholm oli helpompi, mutta aina välillä kevyellä märäkähionnalla sain rakennetta jotenkin paremmin esille





60:llä kuivapaperilla pinta rikki ja vähän päälle, niin että hiilikuitu alkoi vähän pilkistellä primerin alta, ja sen jälkeen puukoilla ja 320:llä kuivalla noin hiilikuidun pintaan
Kevyellä märkähionnalla aina välillä läpi.
320 kuivalla ja puukoilla sitten rapsuttelin primerin pois ihan hiilikuidulle.ja välillä oikein kevyt märkähionta
Sitten 800:lla viimeistely.
Primeri oli kovin kiinni, joten puukolla ja kuivalla 320:lla oli käyttöä kun niillä näki peremmin milloin hiilikuitu tuli vastaan

Alkoholilla puhdistus, Ja sitten tässä tapauksessa lakka suoraan päälle ilman primeria kun ajatus oli lähinnä uv suojaus. Katsotaan miten se pysyy.

Helkkarinmoista sähellystä lakan kanssa eilen.

Lakan kovettumista nopeuttaakseni pyörä saunaan. Ja sitten märkähionta 2000:lla ja 2500:lla. Ja lopuksi liinalla ja hiomanesteellä kiillotusta jonkin verran .

Föhn
12.06.2025, 18.40
Ihan toimiva joskin työläs toimenpide tuokin. Mutta jos pystymetsästä lähtee tekemään niin tuolleen se kannattaa suorittaa. Hirveästi on eroja noissa pintakäsittelyssä runkojen osalta. Osa lähtee helpolla ja osa helevetin tiukassa. Varsinkin jos kuidulle asti mennään.
Itse kun kaverin rungon hioin, käytin pääasiassa Mirkan koneita hioen pääasiasellisesti ja loput mihin kone ei päässyt, käsin.

JKO17
12.06.2025, 20.38
Pitää tosiaan miettiä lähteekö tuosta eteenpäin ja miten.
On se aika työlästä, kerrointa lisäsi se että pyörä oli lähes kokonaisena ja etuhaarukka kiinni.
Yhden pyörän osalta ei (kohtuullisilla) tunneilla ole niinkään väliä, mutta lokakuulle asti tuon pyörän on oltava ns. päivittäisessä käytössä.


Se verran sotkuista hommaa , että on hyvä olla varasto tms. tila jossa ei ole niin väliä

paaton
12.06.2025, 23.57
Pitää tosiaan miettiä lähteekö tuosta eteenpäin ja miten.
On se aika työlästä, kerrointa lisäsi se että pyörä oli lähes kokonaisena ja etuhaarukka kiinni.
Yhden pyörän osalta ei (kohtuullisilla) tunneilla ole niinkään väliä, mutta lokakuulle asti tuon pyörän on oltava ns. päivittäisessä käytössä.


Se verran sotkuista hommaa , että on hyvä olla varasto tms. tila jossa ei ole niin väliä

Niin juuri tästä se ajatus lähti. Siis pätkittäin väriä vaihtavasta superista. Tekee aina 10cm pätkän kerrallaan.

JKO17
13.06.2025, 16.02
Niinpä. Just hiottu pikkasen eteenpäin.
Loppuhionta, puhdistukset ja lakat puuttuu.


https://i.postimg.cc/XJXHSB8Z/rawcarbon2.jpghttps://i.postimg.cc/pdHCcnwY/rawcarbon.jpg

JKO17
14.06.2025, 15.31
https://i.postimg.cc/90wJchPt/cannondaletopf.jpgTuollainen siitä tuli, seuraavaan kertaan

paaton
14.06.2025, 15.59
Noni siisti! Nyt maalaat nuo maalittomat kohdat mustalla :)

No ei, vähän huonoja kuvia. Voi tuo olla kirkaslakattuna jo ihan siisti.

JKO17
14.06.2025, 16.13
Sitten seuraavaa pätkää odotellessa

https://i.postimg.cc/d3hSDdFC/cannondlesidef.jpghttps://i.postimg.cc/Y0QSWd1K/cannondalenormallight.jpg;)
Suorassa auringonavalossa tuo toptube näyttää hiilariasetttelultaan tuollaiselta.

Föhn
14.06.2025, 17.05
Näppärää hommaa.
Onko aie pitää mustana vai oletko suunnitellut grafiikkaa tai jotain spesiaalimpaa maalausta? Aksenttiväriä? Tuo ohjaamon seutu on kyllä niin yhteneväinen rungon kanssa että jonkunlaisen grafiikan kanssa ottaisin kyllä mukaan.

Instagramin modattujen fillareiden kuvavirtaa kun seuraa niin moni fillari näyttää noh, tylsältä.

nure
14.06.2025, 18.08
Vaikkaitselläkin pari ollut mutta musta kuiturunko tuntuu nykyään niib tylsältä.

Föhn
14.06.2025, 18.14
Siksi mustiin voi laittaa halutesssaan aksentteja. Paljaalla kuidulla olevat on livenä pirun hienoja
Mutta miksi juuri musta kuiturunko? Eiköi miranol maalattu teräsrunko ei ole tylsä? Tai joku muu tasavärinen miranol runko?

nure
14.06.2025, 20.28
^Riippuu väristä, musta runko yhtä tylsä materiaalista riippumatta tylsä, IMO...

paaton
14.06.2025, 21.11
Onhan tuo tosi paljon hienompi nyt mitä keltaisena. Näyttää paljon modernimmalta.

Tarramaailmaan mallia tästä ww foorumin cannarista. Tuo momon tankokin alkaa kyllä näyttämään tosi hienolta. Tässähän (https://www.cannondale.com/en-eu/gear/components/handlebars/carbon-handlebars/systembar-r-one-carbon-one-piece-handlebar) olisi myös tuota kuitulookkia mukana.

Onko tuo lakka kiiltavää? Mattalakkaa?

https://pic.useful.fi/bYi_gquNA.jpg

paaton
14.06.2025, 21.14
Ja kyllä sinun pitää myöskin tilata ne korkeammat reservet, ihan vaan ulkonäkösyistä :)