Näytä tavallinen näkymä : Mitä asensit tai säädit viimeksi?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[
14]
15
16
Vaihdoin sähkäriin välikelin renkaat.
Eteen uudet jarrut, taakse vaatii uuden adapterin, tilattu Nallekarkkikaupasta...
Tuuttasin jäkärin satulatolpan sisäänmenokohtaan seeärseetä. Jospa kuitenkin yrittäisi irroittaa sen.
^Onnea yritykseen, tiukalla voi olla...
...tiukalla voi olla...
Tiedän, että ON tiukassa. Joskus vuosia sitten olikin jo hitsautunut kiinni, mutta lopulta irtosi. Nyt on piiiitkään ollut irroittamatta (laiskuus) eikä välttämättä irtoa. Kerran jo yrittelin, mutta kiinni jäi kun funtsin, että fillari pysyy itsellä ja satula on sopivalla korkeudella. Mut katotaan nyt.
Mulla on kuiturungossa hissitolppa jumissa... kutuun ei uskalla edes kauheasti voimia kohdistaa. Lisäksi en tiedä mitä kutu tykkää erilaisista liuottimista.
Mulla on kuiturungossa hissitolppa jumissa... kutuun ei uskalla edes kauheasti voimia kohdistaa. Lisäksi en tiedä mitä kutu tykkää erilaisista liuottimista.
Jumittuneen alumiinitolpan olen muutaman kerran irroittanut teippaamalla jääpusseja tolpan ympärille jolloin se kutistuu hieman.
Jack, exän teräs Olmosta irtosi Campan tolppa vasta liottamisten jälkeen metrin putkipihdeillä vääntäen, tolpan clamppiin ruhjeita mutta runko säästyi. Kyllä meinasi mennä hermot.
Jos ei muuten muista, niin kannattaa laittaa se 27.2. kalenteriin, jotta muistaa vuosittaisen ”rasvaa tolppasi -päivän” :)
Ex Velobia nyk. Pyörien Pyörä on onnistunut irroittamaan mahdottomaltakin tuntuneita tolppajumeja.
Säädin olkapäävaivojen seurauksena jokakeli-Gravan ajoasentoa uusiksi: suora tolppa ja 0-kulmastemmi.
(Yllättävän matalaksi ja pitkiksi mulla olikin vuosien mittaan ajoasennot painuneet. En ollut jotenkin hoksannut, kun satulasta tankoon tiputusta ei nyt mitään mahdottomia määriä ole edes ollut, mutta ilmeisen pitkähkö yläkroppa ja lyhyehköt kädet painaa asennon matalaksi, vaikka näennäisesti pyörät on näyttäneet siltä, että ei ne nyt niin matalia ole olleet. Asiantuntija-fitissä käyminen harkinnassa.)
Jos ei muuten muista, niin kannattaa laittaa se 27.2. kalenteriin, jotta muistaa vuosittaisen ”rasvaa tolppasi -päivän” :)
En rasvaa kun muutenkin pysyy huonosti ylhäällä ilman kepulikonsteja. Thomson maalamattomana on sorvin jäljiltä sellainen "urainen" eikä ole tarpeeksi kitkaa siinä kun vastinpinta on "ilmava", ehkä.
Ex Velobia nyk. Pyörien Pyörä on onnistunut irroittamaan mahdottomaltakin tuntuneita tolppajumeja.
Vanhaa tietoa ehkä, mutta Pyörätohtorikin kuulemma irroittelee, jos vain on tarpeeksi hienoa terästä runko. 853 ei taida hänelle riittää.
Jätän tolpan kyllä paikoilleen ellei kotikonstein irtoa. Jos irtoaa laitan hiilaritolpan tilalle.
^ Millainen tolpan panta sulla on? Mulla oli joskus jonkun ohutputkisen teräsrungon valuvan tolpan syynä se, että tolpan pannan yläreunassa oleva ”olake”, joka estää pannan valahtamisen, oli liian korkea/paksu ja sen seurauksena se olake kiristyi tolpan ympärille sen sijaan, että panta olisi kiristänyt satulaputken yläpään tolpan ympärille. Tolppa siis killui käytännössä pelkästään sen ohuen olakkeen varassa. Jos olisi ollut kuitutolppa, olake olisi jättänyt tolppaan uran, mutta alumiinitolpan kanssa sitä ei huomannut.
Mun kokemuksen mukaan Thomson on juurikin niitten urien takia hyvä tolppa ruostuvaputkiseen runkoon, koska urat mahdollistaa sen, että sinne jää paremmin vaseliinia väliin. Urattomien tolppien kanssa kiinnihitsautuminen on mullakin ollut lähellä joskus, mutta Thomsoneiden kanssa ei koskaan.
... oli joskus jonkun ohutputkisen teräsrungon valuvan tolpan syynä se, että tolpan pannan yläreunassa oleva ”olake”, joka estää pannan valahtamisen, oli liian korkea/paksu ja sen seurauksena se olake kiristyi tolpan ympärille sen sijaan, että panta olisi kiristänyt satulaputken yläpään tolpan ympärille...
Thomsonin panta, jossa olaketta on, mutta olen tarkistanut ettei kanita tolppaa vasten.
Thomsonin panta, jossa olaketta on, mutta olen tarkistanut ettei kanita tolppaa vasten.
Joo niissä olake in tosi matala, joten tuskin on syypää. Outo case siinä tapauksessa kyllä.
Pyörätohtori ei taida ollut toiminnassa enää vuosiin, valitettavasti...
Gräveliin vaihdoin kiekot, joissa nappularenkaat ja pumppasin lenkkipaineet. Lisäksi vääntelin kokeeksi jäkärin satulatolppaa irti - ei irtoa. Niin ja mittailin huvikseni kaikista kiekoista jarrulevyjen paksuuksia.
Takajarrunkin asensin, hienosti istuu XTR/DuraAce keskenään. Ilmausvälineen vielä kun huomenna haen niin nekin kuntoon.
Lokarit sähkö- ja läskitäpäreihin. Sähkärin vaihdoin välikelin kumekset jo aiemmin. Nyt vielä lokari täysjäykkään läskiin, niin saa kurakelit tulla.
Välikelin renkaat täysjäykkään läskiin (Flow- ja Dunderbeist) ja takalokari. Ketjukin meni vaihtoon, kun vanhasta mittari painui pohjaan. Pitää hankkia himaan kunnollinen ketjumittari, nyt täällä ollut halpis näytti vielä 0.5:ttä, kun verstaan kunnollinen mittari huusi hoosiannaa. 1800+ km meni noilla ketjuilla.
Niin ja takanavan rasvaus. Ei ollut 11sp i9 Hydran alumiinirunko ihan yhtä nätissä kunnossa kuin 12sp:ssä. Kumivasaralla sai naputella, että sai pakan irti. Mikä perkele siinä on, että pitää olla noita alumiinirunkoja?
Situm: joko i9 Hydraan saa teräsrunkoa vapariin? Jos, niin ottaisin yhden.
Rakennellut letkuvirityksiä että saan jarruihin liemet sisään kun ei juuri sopivaa löydy...
Villep81
12.10.2023, 15.10
Rakennellut letkuvirityksiä että saan jarruihin liemet sisään kun ei juuri sopivaa löydy...
Aliexpressistä löysin itselle valmiin setin missä oli melkein kaikkiin jarruihin käyvät sovitteet jarrunesteitä varten https://www.aliexpress.com/w/wholesale-brake-bleed-kit.html?spm=a2g0o.home.auto_suggest.4.650c2145qUw hs0
Itsellä ei muuta tarvetta kuin lokarit paikalleen molempiin sähkäreihin
Pirellit litkutin ja vahasin parit ketjut. Fiksuna olisi voinut mitata ja pätkäistä sen uuden ketjun valmiiksi kun tuskin sitä enää keväällä muistaa ennen paikalleenlaittoa.
Sormet auton oven väliin.
Itsellä kyllä Shimanon ilmaussetti mutta nuo DuraAcet hieman erillaiset ilmattavat, satulassa vain nippa letkua varten.
Toisaaltaan, itsellä Kiinanpuodit ja Kärkkäinen jäävät käyttämättä.
Säädin järjestyksiä pyöräilyvaatehyllyissä. Kesäkamaa alimmaksi, välikausikama ylimmäksi ja talvikamat niiden väliin odottamaan vuoroaan.
Säädin järjestyksiä pyöräilyvaatehyllyissä. Kesäkamaa alimmaksi, välikausikama ylimmäksi ja talvikamat niiden väliin odottamaan vuoroaan.
Mulla on ajokamat kolmessa elfa-lootassa (paidat, housut, ”talvikama” kuten hanskat ja merinovilla-asusteet). Sitten kaapissa roikkuu se kulloinenkin käytössä oleva sortimentti, eli tällä hetkellä välikausivaatteet. Takit on sitten erikseen vaatehuoneessa.
Vaatteet kauden mukaan kaapissa, vaihtoehtoiset varastossa. Tilaa säästyy.
Säädin. Esiasennettu jarruletku edestä liian lyhyeksi, prkl. Nyt on haettu uus letku ja pääsee opettelemaan banjon asennusta.
Sillä voi aina lohduttautua, että nää 10€ oppirahat on pientä verrattuna ammattiasentajan ottamiin palkkioihin. (Joihin ei varaa 9 pyörän taloudessa)
^Perusletkuilla helppo harjoitella. Mistähän muuten johtuu että useissa "kaupanpyörissä" on järkyttävän pitkät letkut?
usko juntunen
18.10.2023, 19.42
Vaihdoin uudet kivet saunan puukiukaaseen ja samalla tarkistin onko kemppiliima pitänyt ? Reilu vuosi sitten paikkailin kiukaan "kattoa." Hyvin on kemppiliima pitänyt. Toki alimmaiset kivet jo aika haperoita. Nyt vaan pökköä pesään...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHfAMu94_d21L9MdJCIbQrFCvnPAsH8Qw7HdQwlMVuqCZd 52CDuQc4NlAIMjiuBoN3zzrQ3Ayh1tadpU6Z5CdW66wBuIyXNc EVkTzZP16hszDmSUjZr7ylemg-oK0v4dv3BVZcQ7xr6cp62MJgVBs6ZhEg=w747-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHdSVT8O7HkABMSN8WqVxF-rvXZ1HvZyONibLBfIIYh85JbFeLMnB6ow1GCilXmg17poZDaGz neb6qnAt2gfO9TSjJnGSe05LJI5hdsXKNK9hGMoWFrMhAADHBl REOvrze6in6qNMKqZ4O7V8l46BMCSXQ=w747-h747-s-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHdhImTlo1_kh3glKSz3KqvW95X-zlX7kJ2tem5ZyMKbO_NGSYEWXFR-RQMeumUYhagj7Vv14teGPix8qJtLrThXvFt29RLfZNvOiv5m9y iSsjgHLU8SOxGCjKpeYzcS34fUxW-X2rC9cSlOtTLxZR-ENg=w1121-h747-s-no?authuser=0
En tiä kumpi meistä on wanhempi -Esappi vai hitsari, mut molemmat jotakuinkin toimivat...
Uuden vaparin, oli laakeri niin palasina että tehny vähän tuhoa vapariinki.
Vihdoinkin nesteet jarruihin, taisi onnistua ihan omatekoisilla letkuillakin.
Ps. Hieman jäivät vajaaksi mutta täytetään keväällä kun systeemi on nyt selvä ja on sitten muutakin asennettavaa.
kmruuska
19.10.2023, 00.22
Graveliin etuvalon ja kilikellon ja siirsin Garminin tangon edestä stemmin päälle.
Uudet jarrut eli Sram Guidet edellisten tilalle talvijäykkäperään. Taas pysähtyy.
Klossit uusiin syyskenkiin.
Päätin uusien pikkupakkaskenkien spekuloinnin säätämällä vanhojen Spessun Defrostereiden kulahtanutta päällisosaa muutamalla palasella tekonahkaa ja kontaktiliimaa. Josko nuo nyt vielä tämän talven kestäisi.
Pistin nastakumit 29+ kiekoille, ihan vaan varuiksi aamun työmatkoja ajatellen[emoji28]
Läskikiekoilla saa vielä hetken olla jumbot paikallaan.
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Aloin asennella huoltosarjaa Eggbeater 11 -polkimiin, mutta eihän mulla ollut mitään vehjettä*, jolla olisi naputellut ne neulalaakerit ulos. Saamari, tungin sitten vaan täyteen rasvaa, jospa siitä olisi ensiavuksi kitinään. Katellaan myöhemmin sitten.
Jäkärin satulatolppaa taas kääntelin irroitusmielessä ja sain jo naksahtamaan. Taisi kuitenkin tulla satulakiskoista se naks.
*EDIT: eikäku olishan niiden pitänyt tulla ulos sillä oheisella patukalla! Pitääpä yrittää uudestaan isommalla väkivallalla.
^Itse joskus HS2000:n synteettisellä vaseliinilla täyttänyt ja taisi talven toimia hyvin.
44T eturattaan graveliin nyt talven ajaksi kokeiluun. Nyt siis 34/44 edessä, katsotaan miltä tuntuu ja jääkö pysyväksi ratkaisuksi.
Takajarrun letku taitaa vuotaa, siis ei mennyt ihan putkeen asennus... Kevääseen asti aikaa pohtia asiaa.
Löysin pikkusen aikaa kadoksissa olleen special grease -tuubin, niin tekaisin napa- & vaparihuollon.
Jäkärin satulatolppaa taas kääntelin irroitusmielessä ja sain jo naksahtamaan. Taisi kuitenkin tulla satulakiskoista se naks.
Konga oli toimittanut just sellaisen Seatpost Exactor 4.0 -hirviön johonkin Hesalalaiseen pyörähuoltoon. Härveli näytti ailtä, että jos sillä ei irtoa, ei irtoa millään. Kun en muista, että mikä firma oli kyseessä, niin kysy Kongalta, että minne se meni ja vie jäkäri sinne.
Villep81
31.10.2023, 20.13
Asensin Lupinen lampun joka ottaa virtansa pyörästä. On tuo Lupine hyvin tuotteistettu, kaikki kävi täydellisesti paikalleen ja valo on juuri sellainen kun mainos lupaa
arctic biker
03.11.2023, 20.16
Torpan sähkösaunaan vaihdoin vähän uudemman sähkölämmittimen, edeltäjästään meni termostaatti.
Vaihdoin grävelin rissat. Pitkään on lenkillä kuulunut välillä sellaista metallista kirskuntaa tai rääkäisy. Keskiö, polkimet ja napa tulikin jo huollettua, mutta sunnuntain lenkillä rääkyi taas.
Eilen sitten tarkastelin viimeistä kertaa ennen fillarin sillalta mereen heittämistä, että keksisikö vielä jotain. Noh, alempi rissa ihan jumissa. Hain lähikaupasta uudet ja vaihdoin, kyä nyt toimii! Vanha rissa räjähti käsiin kun irroitin pultin, kuulat pitkin lattiaa.
Samalla tsekkasin fillarien nastarengaskiekot ja pumppasin ajopaineet. Näköjään gräveliin tarvitaan yksi uusi (viime talvena uusin nuukana vain toisen) ja jäkäriin ehkä uudet molemmat.
Lisäksi vääntelin jäkärin satulatolppaa jos irtoaisi.
Juha Lehtinen
13.11.2023, 13.44
Uusin voimansiirron trainerointisettiin eli uudet eturattaat ja ketjut fillariin ja uusi rataspakka traineriin. Tai no ketjusta yritän putsata ensin varastorasvat pois eli pinelinellä se mitä suostuu lähtemään ja sitten paikalle. Myös keskiön irroitus, puhdistus ja takaisin paikalle.
arctic biker
13.11.2023, 15.43
Sähköjopoon nastakiekot. Lupine SL AX tankoon.
Uuden Griswoldin valmiiksi vanteelle talvea odottamaan.
xs2jammu
16.11.2023, 16.18
Vaihdoin nastarenkaat alle ja totesin että taitaa olla pare mennä kauppaan hakemaan uudet. Näillä kuivilla koppuroilla ei pitkälle uskalla lähteä.
arctic biker
18.11.2023, 19.38
Pesin sähköjopon. Lähin pimeässä väärälle uralle, märkää upottavaa savikkoa!
laattamaa
18.11.2023, 19.53
Modasin nitecoren oman kiinnikkeen kypärään sopivaksi eli porasin siihen reiän ja laitoin ruuvilla kiinni pottaan, kun ei alkanut smithin alkuperäsestä valo/gopro mountista kuulumaan.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231118/1091aea9f51106f4db2e3c44138b56b1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20231118/6c2afcfb2b91285bc271b2408b337eda.jpg
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Auton takakonttiin maton ja kypärään kiinnikkeen akulle. Matto 2,3m puuilosta 27€ ja akkukiinnike vanhasta otsapannassa parilla nipparilla n 0,5€.
Gräveliin pesu, talvikiekot ja talvirämistimet. Lisäksi ketjujen voitelu.
Talvikumekset sähkäriin (jo eilen), on kahdet kiekot, niin ei tuossa kauaa mennyt. Paitsi että ketjumittari meni pohjaan, niin tänään sitten ketjujen vaihto. Täysjäykkään läskiin niinikään nastat (D5:t) alle. Sekään ei mennyt kuin strömsössä, koska perinteinen pyörimissuunta väärin. Ja toki olin jo laittanut litkut, ennen kuin tarkistin…
Malamuutti
04.12.2023, 06.46
Nastarenkaat läskiin ja kakkoskiekot kitkarenkailla Kona Sutraan. Konan kammet tuntuivat pyöritettäessä kovin nahkeilta ja hetkisen tarkkailun jälkeen syyksi selvisi jumiutunut takavaihtajan ylempi rissa. Kyllä se siitä herkistyi, mutta pitää ottaa vaihtajan häkki auki ja putsata, kunhan ehtii.
Eilen vaihdoin maasturiin takavaihtajan ja vaihdevaijerin. Oli mennyt 7v ajamisella XT vaihtajan säätöruuvit niin jumiin, ettei ollut pakan vaihdon jälkeen toivoakaan säätää niillä asiaa kuntoon.
xs2jammu
04.12.2023, 20.13
Takavaihtajan vaijeria ja rasvasin myös kuoren kun vähän pakkasella takelteli.
laattamaa
05.12.2023, 08.22
Vääntelin pitävämpää kumia eteen (surly bud), ehkäpä lou vielä taakse.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231205/df050a870ca9651ef7960cf7a418520a.jpg
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Nastat läskitäpäriin. Josko se talvi olisi nyt.
Juha Lehtinen
07.12.2023, 20.37
Laken omat hiilikuidulla jäykistetyt pohjalliset. Vaikutti ilman lämmitystä ja lisämuotoilua hyviltä.
Asensin rimapaneelia ja akustiikkalevyjä miesluolaan. Tostahan tulee rouvalle osa-aikainen etätyötila myös, joten saa soittaa puhelunsa rauhasssa. Ja ennenkaikkea saa tehtyä työhommansa pois ilman ihmisten ramppaamista ja muuta hälyä. Verhokiskot vielä asentamatta. Vesipisteeseen ja hiekanerotuskaivoon ei tarvinnut puuttua. Lattiapinnoitteen osalta vuokranantaja osoitti vihreää valoa kustannusten jakamisen puolesta joten senkin pääsee tekemään kohtpianpois. Eli hiertomassa epoksi lattialle siis. Kiinteää nettiyhtetyttä vielä tässä mietin. Jakamo olis nätisti seinän takana ja vaatisi pari kolkytäsenttiä surraamista poralla.
Marsusram
13.12.2023, 00.19
Sovittelin lätkävisiiriä vanhaan pyöräilykypärään ja ajoin koelenkin. Hyvin pysyi rillit tuiskussa puhtaana.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV872EhD82H-GaIGz-X1j2j_n2Mn2fV7DOI2-ZTVK752ylbcDzY-F8VcBQ4NtNKgkCLvFxNryzva0TyCuKcGE69AbHXqX61IibNPa6 So-nsTy0eufAM4=w2400
^ Joskus ihmetellyt ettei useampi valmistaja tee visiirillisiä kypäröitä?
^ Joskus ihmetellyt ettei useampi valmistaja tee visiirillisiä kypäröitä?
En tiedä mikä on useampi, mutta onhan noita.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4+visiirill%C3% A4
^Kyllä noita pappamaisia ja ns. sähköpyöräilijöille tarkoitettuja löytyy mutta kevyempää ja urheilullisempaa tarkoitin. Kiitos kuitenkin!
Asensin maantiepyörän rungosta kaikki osat irti. Olipa nopea ja helppo homma.
Taka-pakkaan vaihdoin graveliin, kun ei uuden ketjun kanssa enää oikein toiminut.
^ :) onko terästä?
Rengaspaineet asensin lenkille lähtiessä. Niin ja yksi eturenkaan nasta oli taittunut joten väänsin pihdeillä suoraan.
^Pyörä on terästä, taka-pakkaan löytyy sen perästä.
^onko kuvaa hitsaussaumoista? Tarttuuko magneetti?
Poistin talvirämistimet gravelista, kun tämä talvi nyt on tällainen. Tulipa ihana fiilis.
Saahan ne vartissa takaisin jos tarvetta ilmenee.
Samalla säätämöreissulla jäkärin eturenkaaseen lisää litkua.
Fillarijeti
14.01.2024, 15.32
Vapaarattaaseen oli päässyt vettä ja se käyttäytyi huonosti. Vaihdoin alle takakiekon, jossa oli valmiina nastarengas, koska olin yrittänyt sitä alle jo aiemmin, mutta silloin en saanut kiireessä lukkorengasta auki. Vanhan pakan siirto osoittautuikin odotetun hankalaksi, mutta pakko helpotti asiaa. Suolavesi oli liimannut lukkorenkaan pakkaan kiinni, ja normaalisti toimiva perusyritys oli tehoton. Muutaman iskun jälkeen hain metrin jatkovarren, ja lopulta jopa löysin sellaisen jooga-asennon, että pääsin vääntämään oikealla jalalla vasenta vastaan. Jo narahti!
Lenkille oli kiire, joten iskin kiekon heti alle ja huomasin ison klapin taka-akselilla. Kiekko uudestaan irti ja säätämään. Kiekko takaisin alle ja huomasin takajarrun vaativan isohkoa säätöä. Lenkin aikana löysäsin vielä takavaijeria kolme napsua - napsu kerrallaan juomapysähdysten aikana.
25 vuoden jälkeen takavaihtaja on aika kuoleentunut ja se pitänee vaihtaa lähitulevaisuudessa.
Fillarijeti
03.02.2024, 10.32
Rustyn LX99-takavaihtajalle oli tehtävä lopulta jotain. Irrotin sen ja lukitusruuvi oli lähes jumissa - pyöri korvakkeesta irrotettuna vain voimalla vääntäen. Vetkuttelin vaihtajaa käsin tovin ja lopulta se sylkäisi valkean aarteen - kvartsikiven, jonka merkitys vaihtajan hävyttömään toimintaan jäi hieman arvoitukseksi. Löysin romukopasta lähes uudenveroisen Deore-vaihtajan, joka oli joskus kauan sitten kiinni lapsen 6-vaihteisessa. Vaihdoin siihen 10-hampaiset rissat ja ruuvasin vaihtajan paikalleen.
Voimansiirron (ketju YBN S88, rattaat 42/32-Alivio, pakka HG50) ikä oli 8056 km, joten sekin meni vaihtoon samoilla mustilla käsillä eikä yhtään liian aikaisin. Vaihteisto piti säätää kokonaan molempien vaihtajan rajoista alkaen. Etuvaihtaja vaati nivelien öljyämistä ennen kuin se suostui liikkumaan pienemmälle vaihtaessa. Lopuksi tärpätöin ketjun ja vahasin sen Squirtilla.
Avasin, putsasin ja voitelin parit munanvatkaimet.
Avasin, putsasin ja voitelin parit munanvatkaimet.
Näitä on kyllä tehnyt jo useamman kerran mieli, kun hakkaa shimanon poljinta jäätyneeseen kengänpohjaan kiinni.
Gary oin'
14.02.2024, 08.41
Rakentelin priiman takanavan kahdesta huonosta.
Toissakesänä Campan takanavan laippa porsi ja riemusta hihkuen kotiutin ebaysta täysin vastaavan käyttämättömän Centaur-navan järkihintaan. Ihmettelin heti laakerien karheutta ja avasin - kuulat aivan ruosteessa. Samalla ihmettelin kun akseli on uudempi malli jota ei tuossa pitäisi vielä olla, mutta tokaisin että saapahan aikanaan vapaarattaan kaupasta helpommin. Myyjän laskuun uudet laakerit Velosportista sisään ja ajelin pari kesää ihan tyytyväisenä, vaikka ei tuosta uudenveroista saanut vieläkään.
Nyt tutkin tarkemmin tuota tuntumaa ja hokasin että akselihan on täysin kiero. Pyörittelin irtoakselia kuusiokolobitin päässä porakoneella ja toinen pää vispaa selvästi. "Uuden" navan tarinassa taisi olla vaihe jossa tämä on toiminut elinluovuttajana hieman uudemmalle takakiekolle. Onneksi oli vielä tuo porsinut napa akseleineen tallessa eli polkaisin jobbarimiinaan vain toisella ukkovarpaalla.
laattamaa
16.02.2024, 02.19
Tuli vaihettua läskiin jarrut, avidit sai lähtiä mäkeen ja simpat tuli tilalle, samalla eteen isompi levy tehoa tuomaan.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Graveliin ja Töpseliin nastarenkaat taakse jo tovi sitten. Töpselistä vaan hävisi sitten veto.
Gary oin'
19.02.2024, 20.37
Ja sama teema jatkuu, vaihdoin kahdesta takavaihtajasta häkit päikseen jotta Centaurin kapasiteetti riittäisi kompaktikammille ja vaihdoin uudet jouset samalla.
Pitkän katalogivertailun jälkeen päättelin että 9s Velocen ja 10s Centaurin häkkien välillä ei olisi muuta eroa kuin rissojen pulttien pituus ja laakeriprikat, ja ilahdutti huomata tulkinta oikeaksi.
Rospuuttorämistimet gräveliin. Samalla poistin Lupinen clickfast-pidikkeen, sitten asemoin soittokellon sekä Fenix-lampun ja gepsin telineiden paikkoja.
Ei jäänyt asemoinneista tyytyväinen olo, pitänee laittaa kaikki uusiksi kevätkatselmuksen ja tankonauhojen uusimisen yhteydessä. Niin ja sittenhän voi poistaa Fenixinkin palikan.
M Suikkanen
26.02.2024, 18.12
Eilen XLC 640 mm. ohjaustangon alkuperäsen 720mm. suoran tilalle.
Tällä hetkellä "kotipaikasta" johtuen pelkkää säätämistä mitä tilaa kun kotiin pääsee...
arctic biker
28.02.2024, 13.11
Sähköjopoon Shimano XT PD-T8000 polkimet
Korjasin vintage yleiskoneen Elektrolux ehkä 30 v takaa.
Etsii muuten uutta kotia, vien sen kiertsille kun itsellä ei ole tarvetta.
Projektin ostoslistaa säätänyt minkä kerkiää, miettinyt paljonko menee rahteihin jos/kun kolmesta puodista täytyy tehdä tilaukset...
On sulla varaa, rahti on kympin.
Projektin ostoslistaa säätänyt minkä kerkiää, miettinyt paljonko menee rahteihin jos/kun kolmesta puodista täytyy tehdä tilaukset...
Ei tarvitse miettiä kun sieltähän ne kauppojen sivuilta selviää. Sitten jos se on kympin osa sieltä, 15 euron osa täältä niin saattaa se 10 euron rahti tuntua. Mutta maksaahan se keppanakin kaupassa.
^^ & ^ Hieman sarkastisesti pohdiskelin... Ei silloin rahdista kiinni kun "tarvii" jotain, lähinnä kyse että tarvitsemiani ei löydy samasta puodista ja osaa joutuu kumminkin odottamaan viikkoja ja tietyt osat saatava että pystyy hahmottelemaan kokonaisuutta.
Jack, jokaisella on rahaa/varaa, kyse on että paljonko ja mihin...
Vaihdoin toiseen työmatka/asiointi kulkineeseen uudet viime syksynä ostamani kesäkiekot uusine renkaineen talvikiekkojen tilalle. Hiukan takarengas kanitti lokariin, enkä oikein tajunnut mikä nyt on persiillään? Purin lokarin kiinnityksen ja laitoin sellaisenaan takaisin, jostain syystä nyt ei enää kanita. Samalla purin sekä putsasin vaihtajan häkin ja vaihdoin uudet rissapyörät + ketjut. 2km koeajo päälle.
laattamaa
05.03.2024, 20.58
Vaihoin läskiin barbin taakse kun polut jo siinä kunnossa että loun pitomäärälle ei ole tarvetta, asennus temppuilutti, mutta kompuran, liinan ja rengasraudan kans sai tiivistymään ja nousemaan hyllylle.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240305/72812e7f1d4fa88f5196d9f14bb8eac9.jpg
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Pinnan vaihto gravelin takakiekkoon katkenneen tilalle eilen oli ohjelmassa, pitänee kasata koko kiekko uusiksi kesällä. Oli jo kolmas tälle talvelle. Viikonloppuna purin osat pois uuden pyörän aihiosta ja laitoin torille myyntiin. Ihan mukavasti ovat menneet jo kaupaksi.
Fillarijeti
07.03.2024, 18.39
Vaihdoin Biltemasta noin 6 vuotta sitten ostetun Innovan 'All Seasonin' ATB:n takapäähän: malli IA-2548 (http://www.innovatires.com/tire.php?xPA=2548&Submit=Go), 26x2.2, paino uutena 1400 g, nyt keskustanakitettuna 1300 g. Takapakan irrotus ei ollut tällä kertaa maksimisuoritus. Käänsin myös renkaan kiertosuunnan. Ajatuksena on, että saharassa tai hangessa ajaessa sivusiivekkeet eivät nostaisi entiseen tapaan materiaa rungolle - mahtaneeko toimia? :rolleyes:
Sivustakatsoja
23.04.2024, 14.33
Kasasin talven odottamassa olleet ja pestyt G1800-kiekot. Vähän takanavan laakerit rahisevat, mutta päätin ajaa kesän ja vaihtaa laakerit vasta talvella. On kiva ottaa käytetyt, mutta puhtaat jarrulevyt, puhdas käytetty rataspakka ja voidella osat ja kasata. Seuraavaksi Pathfinderit alle kun niissä on vielä runsaasti ajoa jäljellä.
Odottamassa on edelleen purettu 370-kynsivapari: pitäisi tilata laakerit ja kasata. Tuo 370-kynsivapari tuntuu olevan laakereiden osalta heikko.
Käyttöpyörässäkin on mielestäni hyvä olla kahdet kiekot: toiset ajossa ja toiset huollossa -tuskin koskaan tulee ajossa mitään yllätyksiä, kun mahdolliset ongelmakohdat tulevat esiin vuosittaisen huollon yhteydessä.
Käyttöpyörässäkin on mielestäni hyvä olla kahdet kiekot: toiset ajossa ja toiset huollossa -tuskin koskaan tulee ajossa mitään yllätyksiä, kun mahdolliset ongelmakohdat tulevat esiin vuosittaisen huollon yhteydessä.
Tai sitten hommaa käyttöpyörään Hopen navat. Mulla on on 11-12 vuotta vanhat Pro2:t työmatkapyörässä (takana sinkulamalli), jotka alunperin on hankittu ihan maastokäyttöön, mutta parin vuoden jälkeen valuivat työmatkapyörään. Niillä ajetaan ~2500km vuodessa ympäri vuoden, joten kilometrejä alkaa olla. Noin joka toinen kevät tsekkaan nappojen laakerit ja totean, että ei rahise, eikä kirraa. Vaparin voitelen kerran vuodessa. Oon henkisesti valmistautunut jo useamman vuoden laakereiden vaihtoon, mutta näköjään ei vieläkään tarvi. GXP-keskiötä on tainnut mennä tässä ajassa neljä.
Asentelin S-Works Pathfinderit grävelin hiilikiekoille alustavasti. Litkut ineen vasta sitten kun tulevat käyttöön.
Yllättävän paljon joutui askartelemaan jotta nousivat, yleensä Spessun kumit on ihan vaan nipsnaps.
Sivustakatsoja
24.04.2024, 18.38
Tai sitten hommaa käyttöpyörään Hopen navat. Mulla on on 11-12 vuotta vanhat Pro2:t työmatkapyörässä (takana sinkulamalli), jotka alunperin on hankittu ihan maastokäyttöön, mutta parin vuoden jälkeen valuivat työmatkapyörään. Niillä ajetaan ~2500km vuodessa ympäri vuoden, joten kilometrejä alkaa olla. Noin joka toinen kevät tsekkaan nappojen laakerit ja totean, että ei rahise, eikä kirraa. Vaparin voitelen kerran vuodessa. Oon henkisesti valmistautunut jo useamman vuoden laakereiden vaihtoon, mutta näköjään ei vieläkään tarvi. GXP-keskiötä on tainnut mennä tässä ajassa neljä.
Mulla on aktiivikäytöstä poistuneet Pro 4:t talvisin työmatkapyörässä. Takaa oli päässyt jotain savea ja kuraa laakereihin, niin ne piti vaihtaa pari vuotta sitten. Täytyy todeta, että vapari on alkuperäinen ja ihan iskussa. Jos vertaa DT:n kynsivapareihin, joita menee tasaiseen tahtiin.
Sivustakatsoja
27.04.2024, 19.20
Unit X:n SQlabin 16-asteen tangon (high rise), mutta ensin sahasin kummastakin päästä sentin pois. Vähän tuo näyttää oudolta, mutta kunhan pääsee koeajolle, niin sittenhän sen näkee. Pidemmällä stemmillä tangon päät asettuivat lähelle sitä, missä ne ennen olivat. Stemmin alta lähti jotain sentti pois rinkuloita.
Ainakin ajoasennolle löytynee enemmän vaihtoehtoja tasaisella ajettaessa.
Vaihdoin taas vaihteeksi tangon. Alkaa luonnistumaan hydroletkujen veto stemmin sisältä aika vikkelästi.
Mittarin ja kilikellon, nyt on työmatkavarustus kohdillaan.
trallalaalaakso
29.04.2024, 14.09
Jarrupalat taakse, ja keskitys. Näppärää kun sokkana toimiva ruuvi irti, nosto paloille ulostullakseen, ja uudet sisään. Ei tarvitse irrottaa kiekkoa tai jarrusatulaa. Hartsiset palat josko äänettömämpi tulevaisuus.
Graveliin jäykän satulaputken ja uuden kippuratangon, katsotaan miten Ritchey corralitos istuu omaan käyttöön[emoji1]
Vaihdoin työmatkakulkineen etulokasuojan umpiruostuneen roiskeläpän ruuvin. :)
Sivustakatsoja
29.04.2024, 19.25
Unit X:n SQlabin 16-asteen tangon (high rise), mutta ensin sahasin kummastakin päästä sentin pois. Vähän tuo näyttää oudolta, mutta kunhan pääsee koeajolle, niin sittenhän sen näkee. Pidemmällä stemmillä tangon päät asettuivat lähelle sitä, missä ne ennen olivat. Stemmin alta lähti jotain sentti pois rinkuloita.
Ainakin ajoasennolle löytynee enemmän vaihtoehtoja tasaisella ajettaessa.
Tänään tuntui aluksi oudolta, mutta pieni pyöräytys tangosta muutti tilannetta ja ajaminen oli ihan hauskaa. Mutkaa kun on suuntaa ja toiseen aikaisempaa enemmän, niin aika tarkkaan saa hakea asentoa.
Asfaltilla ajaessa ja läheltä stemmiä kiinni pitäminen oli sellaista mitä hainkin. Voisi ehkä ajatella vielä senttiä lisää stemmiin mittaa. Ensin täytyy tosin käydä ajamassa kunnolla maastossa.
arctic biker
30.04.2024, 18.24
Sain vihdoin aikaiseksi asemoida Mcarbonin kuitukiekot Space Chickeniin eikä se ihan läpihuutojuttu ollutkaan. Hommasin carbonilta samaan konkurssiin uudet renkaatkin ja nää Pirelli Cinturato Gravel H ovatkin sen verta korkeemmat että eivät kunnolla mahtuneet lokasuojien alle. Niimpä lokarit pois ja uudet kiekot paikalleen.
Takajarrusatulaa piti keskittää ja onnistuinkin toisen flatmounttorzruuvin ryssimään. Rälläkkä käyttöön ja isoimmalle lattaruuvimeisselille hahlo, ihme kyllä aukesi ja toki löytyi uusi tilalle, hetken aikaa meinas hatuttaa.
Kesken työmatkan piti käsipelillä väännellä jarrulevyä, kun vinkui ikävästi. Voima auttoi[emoji28]
Uuden jarrulevyn eteen, noin 5000km jälkeen oli alkanut hiukan käyristyä ja pintakin jo aika loppu.
kmruuska
01.05.2024, 19.18
Vaihdoin työmatkagräveliin tangon ja samalla eka kertaa elämässä laitoin tankoteipin! Yllättävän hyvä tuli mutta voihan se olla että se lähtee siitä kuoriutumaan. Edellinen kippurasarvinen pyörä ehti olla vain vähän aikaa ennenkö voro vei ja sitä edellinen oli pulloja keräämällä 70-luvun lopussa hankittu 5-vaihteinen Jupiter jolla isosisko koki veret seisauttavan yllätyksen kun lainasi ilman lupaa eikä tiennyt käsijarruista mitään…
Sivustakatsoja
01.05.2024, 21.03
Purin, putsasin, voitelin ja kasasin eeSilk+ -satulatolpan. Vähän alkaa olla jo väljäksi käynyt, joten huoltosarja pitäisi tilata.
xs2jammu
02.05.2024, 13.48
Mulle uuden pyörän satulan korkeutta ja stongan korkeutta, lisäksi vaihdoin polkimet ja pumppasin 9baria ilmaa renkaisiin.
Ortlieb pois, Savotta tilalle.
Aloin illalla säätämään gravelista vaihteita, kun sekoilivat ja ei meinannut onnistua, tarkempi tutkimus osoitti korvakkeen murtuneen, vaikken ole mielestäni törmäillyt mihinkään[emoji2369]
Tietenkään en uuteen pyörään ole varakorvaketta ehtinyt hankkimaan, joten nyt odotellaan sellaisia saapuviksi[emoji28]
Sivustakatsoja
06.05.2024, 12.53
Vaihdoin renkaat maastokiekoille ja ihmettelin DT:n alkuperäisen teippauksen rullautuneisuutta toisen vantaan keskiuraan. Ensin meinasin vain lyödä uudet renkaat päälle, mutta sitten päätinkin poistaa vanhan teipin ja kietaista WTB:n teippiä kun sellaista oli. Yleensä olen ollut erittäin pedantti ja puristanut sisurilla teippauksen sileäksi, mutta nyt päätin vain asentaa uuden renkaan ja nostaa paineet.
Ilman asennusliukastetta olisi hyllylle nosto jäänyt jalkapumpulla vain haaveeksi, mutta liukasteella homma oli kerrasta valmis. Myös vanteelle laitto on helpompaa, jos kumi vähän ahdistaa.
En itse mitään asentanut tai säätänyt, mutta vein paikalliseen pyörähuoltoon viime syksynä ja nyt alla olevat halpis kiekot uudelleen rihdattavaksi. Kokemus on osoittanut, että kiekoille saa lisää elinaikaa, kun uudelleen rihtauksen tekee/teettää noin 200 - 300 km. kohdalla. Tähän ei omat taidot riitä.
xs2jammu
06.05.2024, 18.24
Säädin tästä itselle uudelle Orcalle satulan korkeutta ja en ollut huomannut että pyörä natisisi, mutta nyt parilla lenkille alkoi ärsyttää polkiessa kuuluva narina (tosiaan vain polkiessa) ja tulin siihen tulokseen että satulatolpasta ääni tullee. Purkasin ton "oudon" kiristyssysteemin ja otin tolpan pois, putsasin kaikki osat ja nyt en kuullut ainakaan vielä parin sadan metrin testi polkaisulla mitään ylimääräistä ääntä.
Marsusram
06.05.2024, 22.51
Asensin hissitolpan ja satulan uuteen projektiin.
Oma kikka on laittaa O-rengas putkeen, jotta lika ei ui niin helposti rungon sisään nitinää aiheuttamaan.
Graveliin viimeinen täyshuolto, kävin koko pyörän läpi ja tyhjensin varaosalootasta uutta osaa kiinni. Seuraava omistaja pääsee (toivottavasti) nauttimaan sitten työn tuloksesta.
Sram Force 22 takavaihtajan säätelyä ja lisäksi parantelin ketjulinjaa poistamalla yhden muovisen shimmiprikan vetopuolelta.
Vaihdoin laufeyhin orkkis 45mm stemmin tilalle spessun orkkis 50mm stemmin. Samalla otin kaikki korokerenkaat ja shotgun istuimen kiinnikkeen stemmin yläpuolelle. Ajoasento piteni ja laski noin 1,5 cm.
Laitoin gräveliin alle hiilikiekot, joihin aiemmin olin jo asentanut s-works pathfinderit. Kylläpäs tuntui ketterältä ja nopeelta kun pikkusen tein vaihteidensäätöajelua parkkihallissa. Vaihteet toimii vähän huonosti, mut tarvii jatkaa säätöjä joskus. Huomenna.
Laitoin gräveliin alle hiilikiekot, joihin aiemmin olin jo asentanut s-works pathfinderit. Kylläpäs tuntui ketterältä ja nopeelta kun pikkusen tein vaihteidensäätöajelua parkkihallissa. Vaihteet toimii vähän huonosti, mut tarvii jatkaa säätöjä joskus. Huomenna.
Vastaavalla kombolla nyt kuukauden ajellut, ja tuntemukset aika lailla samat. Oikein mainio työmatkakumi eri alustoilla, ja soveltuu varmaan muuhunkin käyttöön.
Sotkeutuneet ja vettyneet vaseliinit pois keskiölaakereista ja uudet litiumrasvat tilalle.
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Sivustakatsoja
24.05.2024, 13.29
Pesin vanhan ja hyvin palvelleen alumiinisen Stevensin aikeissa vahata se. Silmään pisti etuhaarukassa oleva poikittainen ja suora hieno murtuma. Hetken pohdin ja totesin, että hylkyyn menee. Maalin poisto ja tarkempi tarkastelu paljasti murtuman olevan kohdassa, jossa haarukan alajalat liittyvät kruunuun (liimattuina).
Rautasaha käteen ja sahasin alajalan poikki joitakin senttejä liitoskohdan alapuolelta. Jollakin liimalla kiinnitetty alumiininen insertti sieltä paljastui.
Saattaa hyvinkin olla, että Stevens ei enää uutta haarukkaa saa, vaan runko menee romutukseen onhan se jo muutenkin todella kulunut. Oikeastaan surettaa, sillä Stevens on nähnyt monta hyvää reissua.
Fillarijeti
26.05.2024, 14.43
Huomasin 4200 km ajetun takarenkaan olevan loppu, kun takarenkaaseen tuli iso pisto aamusella. Kudokset olivat esillä parista lukkojarrutuskohdasta, mutta näillä ei ollut mitään tekemistä puhkeamisen kanssa. Paikkasin sisärenkaan kotona, pesin varovasti pyörää, asensin uuden takarenkaan ja käytetyn eturenkaan toisille vanteille, ja vaihdoin kiekot alle.
Ynnäilin ketjukilometrit ja sain tulokseksi 5100 km, joten katkaisin ketjut ja asensin uuden PC971-ketjun, tärpätöin ja tippavahasin sen. Seuraavaksi vaihdoin 40+ tkm ajetun 42-pikkueturattaan 50+ tkm ajettuun, romukopassa lymyilleeseen Ultegran 42-eturattaaseen. Vähemmän ajettu oli loppuun kulunut, mutta vanha Ultegra oli uuteen verrattaessa lähes saman veroinen. Jotain on ajotavassani muuttunut 20 vuodessa, sillä vanha Ultegran 53-eturatas oli huonompi kuin nykyinen Middleburnin 52-hampainen, joten jälkimmäinen sai jäädä vielä käyttöön. Pakka on 13-25, mutta kyllä silläkin mäet alas pääsee. :D
Malamuutti
26.05.2024, 15.37
Vaihdoin parin renkaat litkut/puhdistiin ja renkaan ja vanteen reunat, puhdistin ja voitelin kolmen pyörän ketjut. Säädin yhden pyörän jarrukahvojen kulmaa.
Varsinaista säätämistä, lyhensin toista kymmentä alumiinipulttia.
arctic biker
28.05.2024, 11.17
Kaivoin Thermacell hyttysten torjuntalaitteet esille ja inventoin kaasut ynnä karkotetyynyt. Isompi tarvii 4 AA-patteria ,niitä pitää ostaa.
Vaihdoin Kona Processiin uuden pressfit keskiön. Giant Tranceen vaihdoin vaihdevaijerin ja säädin sen Sram X0 9-vaihteista takavaihtajaa. Gary Fischeriin asensin vaihdevaijerin ja säädin sen Shimano SLX 10-vaihteista takavaihtajaa.
Malamuutti
02.06.2024, 13.44
Vaihdoin läskipyörän kasettiin kolme pienintä ratasta; muutin aikanaan suoratankoisesta maantietangolle muuttamani fillarin takaisin suoratankoiseksi ja laitoin alle Voyagerien tilalle karkeammat renkaat.
xs2jammu
02.06.2024, 17.00
Putsasin ketjut ja voitelin Rexillä sekä säädin etuvaihtajaa, lisäksi tarkistin rengaspaineet. Nyt tarttis vielä pestä aamuisen lenkin jälkeen kun osui vesisade loppuun.
Asensin Magura Trail Sport jarrut Gary Fisher Sugar 2+ täysjoustoon (26”).
El-Carpaso
03.06.2024, 09.59
Purin Tern GSD:n ketjuohjurin laakerit, koitin putsata parhaan mukaan ja iskin uudet rasvat sisään. Kenttäolosuhteissa lopputulos saattoi olla just sitä mitä sattui tulemaan.
Asensin kammet ja polkimet... (Poistin myös ko:n väärästä ketjusta "valvojan" pyynnöstä).
Asennin Shimano CN-M9100 ketjuun kuumavahan rasvan tilalle ja laitoin hyllylle odottaa tarvetta. Samalla laitoin pojan käyttämään hybridiin uudet sisurit.
laattamaa
22.06.2024, 21.58
Troyhin kultaset jarrulevyn ruuvit ja uusi stemmi.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240622/25a0e91378c60e76e71e6e3a7af81fd1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240622/c1d5206a86387ff00f9f7bf201cfd61d.jpg
Lapsen jopoon uudet päällyskumit, takana olikin jo ihan loppu ja kyljet halkeili. Edessä olis kilsoja muuten piisannut, mutta siitäkin kyljet halkeilleet[emoji2369]
Maantiepyörään uudet jarrupalat ja lähitienoon pikkuteiden luokattoman huonon kunnossapidon innoittamana 32mm Contin GP5000 kumekset. Jos näillä sitten olisi mukavampaa menoa.
Uudet paksummat kaiutinkaapelit, tuplajohdotus. Ei se ihminen paljoa tarvitse tullakseen iloiseksi kuvitellessaan tämän parantaneen äänenlaatua huomattavasti.
Vaihdoin alemman ohjauslaakerin (taisi se ylempi olla vaitokunnossa oikeasti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään ole). Lisäksi polkimiin laakerit & huoltosetti. Hyvää työkalutreeniä kun jälkimmäisen kohdalla huomasin asentaneeni vanhan neulalaakerin takaisin. Eiku uudestaan auki ja kasaan.
Vaihdoin alemman ohjauslaakerin (taisi se ylempi olla vaitokunnossa oikeasti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään ole). Lisäksi polkimiin laakerit & huoltosetti. Hyvää työkalutreeniä kun jälkimmäisen kohdalla huomasin asentaneeni vanhan neulalaakerin takaisin. Eiku uudestaan auki ja kasaan.
Samaan urakkaan pitäisi alkaa. Tai ainakin puhdistus ja rasvaus nyt.
Yhtään uutta laakeria en enää laita muuta kuin canen hellbenderiä. Noi kun laittaa, niin ei tarvitse enää huollosta murehtia.
Irroitin keulan huoltoon viemistä varten.
^^Itellä eka Chris King mutaatiolaakeri, vielä osaa sanoa onko maineensa (ylihintaisena) veroinen.
Laitoin keulan takas huollon jälkeen.
Kasasin mun Scott Spark 10 täysjouston (26”) uusiksi. Vain jarrut on vielä asentamatta kun ne tulee keskiviikkona.
Samalla vaihdoin kuuteen kiekkoon Tuboliton S-Tubo sisärenkaat mitkä painaa 26” koossa vaan 40 grammaa kappale. En jaksa niiden tubeless litkujen kanssa läträtä ja sotkea.
Juha Lehtinen
23.07.2024, 14.21
TP-Link Deco X60 Mesh järjestelmä. Nopeudet nousi ainakin Asus Lyra Miniin verrattuna. Saas nähdä kuinka muuten pelittää.
Scott Spark 10 täysjoustoon asensin Formula R1R jarrut. Nyt se painaa 8250 grammaa.
Yhteen toiseen täysjoustoon asensin vaihdevaijerin ja säätelin sen Sram X0 takavaihtajaa. Lisäksi asensin siihen Magura Trail Sport jarrut.
Trek 8500 etujousitettuun asensin Selle Italia XLR Kit Carbonio satulan. Se painaa nyt 9750 grammaa.
GT Zaskar Elite etujousitettuun asensin käytetyt Formula R1 jarrut. Senkin paino meni nyt alle 10 kiloon joten nostin nyt senkin varaston seinälle.
Kona Processiin vaihdoin niille Mavicin kiekoille Continental Mountain King 2.3” renkaat Tuboliton S-Tubo sisärenkailla. Se keveni noin 900 grammaa vs. painavat sisärenkaat ja Maxxis vain hieman järeämmät mutta todella paljon painavammat ja huonommin rullaavat renkaat.
Lisäksi olen toissapäivänä ja tänään asennellut moniin kiekkoihin Tuboliton S-Tubo kevyt sisärenkaita (26” koossa vaan 40 grammaa kappale).
Juha Lehtinen
25.07.2024, 16.52
Maantiepyörään uusi ketju ja takarataspakka. Eturattaat saa mennä vielä ainakin tämän kauden.
Putsasin ja raswasin takanapaa sen verran mitä mukana olevilla kamppeilla pystyi. Lisäksi vahasin ketjut.
Jos huomenna vielä nitisee ja naksuu niin matkalla Hankoon raswaan keskiön paikkoja niin kerpeleesti. Jos vielä sunnuntaina nitisee ja naksuu kotimatkalla tungen polkimet täyteen raswaa.
Jos vielä sittenkin nitisee ja naksuu menetän hermoni.
Ilmasin alamäkipyörän code rsc jarrut. Takajarrun bite point säätö oli jumissa eikä auennut voimakeinoinkaan. No olkoot siinä asennossa missä on. Siellä sisuksissa joku jousi ja kuula ilmeisesti ruosteessa. Niin ja vaihdoin samalla uudet jarrupalat, Galferin vihreät. Hyvät tuli vaikka aikaa ja vaivaa hitokseen.
Vaihdoin Tempestin jarrupalat ja ilmasin jarrut samalla. Epämielyttävää lutraamista DOTin kanssa, mutta eipä tuota kovin usein tarvitse tehdä.
...Jos huomenna vielä nitisee ja naksuu niin matkalla Hankoon raswaan keskiön paikkoja niin kerpeleesti.
Joo... Pari tuntia ajelin sitten tuli sopiva huoltopenkki vastaan. Kammet irti ja raswaa kaikille vastinpinnoille (olikin aivan kuivina). Jopa loppui vinkuna ja narina.
Ikävä sivuvaikutus eilisellä napahuollolla: vapari aivan äänetön, liikaa ratsettiraswaa :mad:
Juha Lehtinen
30.07.2024, 15.11
Asensin D-Fly palikan maantiepyörään.
Sivustakatsoja
10.08.2024, 19.34
Uuden tankonauhan graveliin, vanhasta lähti nahka kuoriutumaan. Kaapin perällä oli joskus hankittua nauhaa, joten ajattelin käyttää sen ensin. Mutta enpä sitten käyttänytkään:
https://live.staticflickr.com/65535/53914499618_66ac9a77c6_c.jpg
Onneksi oli myös uudempaa, joka oli vielä kelvollista.
Uuden tankonauhan graveliin, vanhasta lähti nahka kuoriutumaan. Kaapin perällä oli joskus hankittua nauhaa, joten ajattelin käyttää sen ensin. Mutta enpä sitten käyttänytkään:
Onneksi oli myös uudempaa, joka oli vielä kelvollista.
Pro tip.
Ainakin minulta ne tankonauhat kuluvat aina pelkästään yhdestä kohtaa kämmenien alta.
Asentaessa kannattaa käyttää mahdollisimman paljon nauhaa, eli vetää se tiheään.
Sitten kun nauha kuluu, niin nappaa vaan lopetusteipin auki ja pyörittää sen kuluneen kohdan tangon alapuolelle.
Saa ajaa tuplakilsat samalla teipillä. Kuragravellissa noita menee aika nopsaan.
Sivustakatsoja
11.08.2024, 08.17
^^ihmetyttää vain mikä "liimapinnan" oli pehmittänyt, kun sen pitäisi olla silikonia: "Smart silicone adhesive back". Voi toki olla että se on ollut uudesta alkaen tuollaista tahmeaa limaa ja onkin ollut virheellistä erää.
Vanha oli samaa tavaraa eikä se ollut mennyt miksikään pinnan irtoamista lukuun ottamatta.
Pikkuisen rengasjumppaa ja pari ketjua sai rehtorin käsittelyn siinä samalla. Niin ja pesin pyörän.
Kona Process täysjoustoon vaihdoin takaisin Sram Roam 60 hiilikuitukiekot. Myöhemmin irroitin keulan ja lyhensin sen kaulaputkea 2,5 senttiä. Samalla puhdistin ja voitelin ohjauslaakerit. Huomenna taas ajamaan tällä samalla pyörällä nyt matalammalla ajoasennolla.
Säädin jäkärin ja grävelin puhtaustasoa ja voitelin ketjut. Täpärikin olisi käsittelyn tarvinnut, mutten jaksanut kolmea pyörää raahata pesupaikalle. Lisäksi asentelin juttuja tekeillä olevaan projektiin.
Säädin jäkärin ja grävelin puhtaustasoa ja voitelin ketjut. Täpärikin olisi käsittelyn tarvinnut, mutten jaksanut kolme pyörää raahata pesupaikalle. Lisäksi asentelin juttuja tekeillä olevaan projektiin.
Tsiisus.. Nuo kaikki ovat varastossa kauhean kurakerroksen peitossa. Jarrut huutaa kuin hinaajat ja voimansiirto varmaan ruostunut jo yhdeksi puuksi.
Onneksi yksi fillari on vielä puhtaana.
Tarttisi tosiaan tehdä jotain.
En aloita uutta ketjua, mutta oletteko arvioineet paljonko uusia osia pyöräänne on sen hankkimisen jälkeen arviolta asennettu tai päivitetty. Omaan 4,5v ikäiseen 20 000 km ajettuun työmatka/asiointi kulkineeseen on arviolta lukumääräisesti noin 2/3 osaa vaihdettu tai päivitetty parempaan. Itse asiassa aika nopeasti alkaa pyörä muuttumaan omannäköiseksi.
^olen enkä halua enempää arvioida.
Säädin kauppakassin stemmin alta spacerit sen päälle. Parani, mutta ei tuo vieläkään mikään raaseri ole.
Juha Lehtinen
20.08.2024, 17.04
Huomasin että Garminissani renkaan ympärysmitta oli virheellinen. Olin sen joskus manuaalisesti asettanut 2133mm. Päätin testata automaattista kalibrointia ja säätää sillä lukema joka näytti menevän kohdalleen 2116mm.
Lapsen pyörään uuden soittokellon. Telttaan virittelin myös diy-kiinnityskoukun oviliepeelle rautahenkarinpätkän sopivasti taivuttelemalla.
^olen enkä halua enempää arvioida.
Säädin kauppakassin stemmin alta spacerit sen päälle. Parani, mutta ei tuo vieläkään mikään raaseri ole.
Toi on kauppapyörään hyvä päivitys. Ostoskassin kahvat voi ripustaa siihen torniin stemmin päällä ;)
Yhdet jarrulevyt vaihtelin päittäin, muutaman gramman keveni.
Päivitin mummopyörän (vanha Helkama Aino) alkuperäiset renkaat Bilteman halpiksiin. Nariseva satula koki saman kohtalon. Takarengas alkoi jo ratkeilla siihen malliin, että tuntui heittoa rullatessa.
Pitäis alkaa säätämään AXS:n takavaihtajaa ja mietin että käykö sama säätötyökalu kuin isompaankin pakkaan... Mietitään sitä viikko ja katsellaan sitten.
En tiedä millaisesta AXS-vaihtajasta on tällä kertaa kyse, mutta Eaglen työkalu käy 50/52 pakoille.
On tietenkin mahdollista asettaa se ohjeellinen 5 mm väli ilman mitään säätötyökalua.
Ajattelin vinkata jos funtsaaja ei tiedä.
Onkohan funtsaajalla työntömittaa. Auttaa tuossa kuitenkin.
Kai sillä 5 mm kuusiokoloavain on? Se olis hyvä rakotulkki.
En tiedä millaisesta AXS-vaihtajasta on tällä kertaa kyse, mutta Eaglen työkalu käy 50/52 pakoille.
Siinä se ongelma kun pakka on 48...
^
Osaakos kukaan sanoa että tuo SRAMin työkalu jolla säädetään vaihtajan kulmaa on määritelty 52 lehtiselle takapakalla niin toimiiko 48:lla samoin?
En tiedä muistitko kysyneesi tai tuumasitko että kokeillaanpa toista ketjua, kun vastauksia ei tullut.
Juha Lehtinen
27.08.2024, 12.50
En tiedä muistitko kysyneesi tai tuumasitko että kokeillaanpa toista ketjua, kun vastauksia ei tullut.
On tietenkin mahdollista että osa funtsii ääneen ja osa funtsii niin että kirjoittaa funtsimiset tietokoneelle. Mutta miksi ei voisi kokeilla sitä 50/52 rattaalle tarkoitettua työkalua ja jos jää liian kauas niin säätää b-ruuvista inan lähemmäs. Ei kai siinä kauas metsään voi mennä tai vaikka joen yli.
Funtsin kyllä ettei varmaan näilläkään ohjeilla onnistu vaan asiaa kysytään uudestaan parin päivän sisään.
Yhteen fillariini orkkis osat takaisin paikoilleen ja myyntiin.
Copy, siis millä ohjeilla :-)))
^ En ole Copy (enkä Copilot), mutta:
On tietenkin mahdollista asettaa se ohjeellinen 5 mm väli ilman mitään säätötyökalua.
Emmä ole koskaan tuota työkalua edes tarvinnut. En edes kun turhamaisuuttani laitoin ospw Forceen.
Opulus, puhuinko sinulle?
Föhn, en itsekkään ekalla kasetilla mutta lähinnä kun joutuu säätämään uudelleen niin ajattelin käyttää.
Ammattimies säätää sen silmämääräisesti ja viimeistään korvakuulolta. AXS kanssa on tuo pelaaminen tehty niin helpoksi ettei voi epäonnistua. Jos siellä jotain ongelmaa löytyy niin se on user error. Tai joidenkin omintakeisten asennusten peruste
Opulus, puhuinko sinulle?
Föhn, en itsekkään ekalla kasetilla mutta lähinnä kun joutuu säätämään uudelleen niin ajattelin käyttää.
Sulla ei siis vehkeet pelaa kuin Anttilan kassa?
Opulus, puhuinko sinulle?
Kirjoitit keskustelufoorumille, pölvästi!
Opulus, puhuinko sinulle?
Föhn, en itsekkään ekalla kasetilla mutta lähinnä kun joutuu säätämään uudelleen niin ajattelin käyttää.
Voi nyt taas kerran. Et voi käyttää sitä, koska sinulla on erilainen kasetti mille tuo työkalu on suunniteltu. Säädä silmämääräisesti tai se 5mm jollakin tavalla mittaamalla esim. tönärillä tai käyttämällä 5mm kuusiokoloavainta rakotulkkina, kuten JackOja tuossa yllä opasti.
Itse olen käyttänyt tuossa työkalua tai tönäriä niin menee kerralla kohdilleen. Ainakin nuo 12sdp maastosarjat on hyvinkin kranttuja B-tensionin olemisesta just kohdallaan. Spandex-sarjoista en tiedä.
Jos siellä on noname pakkaa nomame eturattalla ketjuineen ja vieläpä epämääräisine keskiöineen niin eihän se AXS vika ole ettei mene kohdilleen.
AXS on käytännössä vain komponenttien integraatioalusta eli sen alla olevat sähköiset komponentit voi kommunikoida toistensa kanssa. Se ei takaa mekaanista yhteensopivuutta eli maantie- ja maantieosien sotkeminen voi johtaa mekaanisiin ongelmiin.
Föhn, Garbarukin Eagle yhteensopiva pakka, eturatas ja ketjut XX1 ja keskiö samalta valmistajalta joten en puhuisi noname osista ja ei yhteensopivuuden pitäisi olla ongelma.
Copy, kaikki osat siis maastopuolta eikä mitään cocktaileja.
Joko sulle selvisi miten se säädetään?
^ Tiedän kyllä vaihtajan säädön enkä sitä oikeastaan kysynytkään vaan tuon työkalun käytöstä ja sopivuudesta.
Se on kerrottu sulle jo monta kertaa.
^ Tiedän kyllä vaihtajan säädön enkä sitä oikeastaan kysynytkään vaan tuon työkalun käytöstä ja sopivuudesta.
Työkalun käyttö tai sen käyttämättä jättäminen on osa vaihtajan säätämistä.
^ Ja oikeastaan en siihen saanut vastausta enkä oikeastaan ko. henkilöiltä muuta odottanutkaan mutta eihän se mitenkään uutta ole.
En tiedä millaisesta AXS-vaihtajasta on tällä kertaa kyse, mutta Eaglen työkalu käy 50/52 pakoille.
Tämäkö ei ole kaipaamasi vastaus työkalun käytöstä?
^Jos vastaus alkaa sanoilla "En tiedä..." niin ei tosiaan ole...
No ei kai siinä. Toivottavasti saat vaihteesi pelaamaan jos säätötaidot on samalla tasolla kuin lukutaito.
Eiköhän se 5 mm väli ole kaikkein helpointa katsoa/säätää vaan ihan normaalia 5 mm kuusiokoloavainta apuna käyttäen kuten jo aiemmin mainittiin, niin ei tarvita mitään muita työkaluja? Näin ainakin itse teen kun säädän takavaihtajien b-ruuvista sen etäisyyden suurimman takarattaan ja sen takavaihtajan sitä lähimmän rissapyörän/ketjun välillä. Helpompaa työkalua hommaan saa jo hakea.
Niin ja tämän aiheen kysymykseen liittyen säädin viimeksi vanhempaa Sram X0 9-vaihteista takavaihtajaa. Työkaveri osti minulta yhden maastopyöräni (Ford-brändätty 26” täysjousto) ja ennen myyntiä vaihdoin siihen käytetyn kevyen XT:n takapakan tilalle uuden hieman painavamman Sram PG970 pakan joka oli erikokoisella suurimmalla rattaalla joten se vaati säätämistä (b-ruuvia) ja samalla vähän muutakin.
Siis kummaa kun kysyy jotain niin saa muita neuvoja muttei vastauksia asiaan. Takavaihtajan säätämisessä ei mitään uutta ja ihmeellistä jos sitä tehnyt 90luvun alusta mutta juuri oli kyse tuon työkalun käytöstä, ei muusta...
Copy, voi olla että osaat lukea muttet ymmärrä... Toisaaltaan taidan siirtää sinut hylkylistalle, et edes huvita mua kuten eräät muut...
Sinulle vastattiin että se työkalu toimii 50 tai 52 rattaalla varustettujen pakkojen kans, mutta vastaus ei kelvannut.
^^Ymmärsin itse että alunperin oli vaan tarkoitus saada se b-ruuvin säätö kohdalleen ja siksi ehdotin sopivaksi työkaluksi siihen 5 mm kuusiokoloavainta ”rakotulkiksi”. Pahoittelut jos oli muusta kysymys.
^ Ei se mitään... Lähinnä täytyy aloittaa ketjun lyhentämisestä kun kuitenkin neljä piikkiä pienempi tuo pakka...
Säädin kakkosgrävelin kaulaputkea lyhyeämmäksi ja asensin uuden kävyn, vaihdoin GPS-telineen paikan. Herkistelin jumittavan jarrumännän. Niin ja uudet jarrupalat samalla kun se jarru siinä työn alla oli.
Ykkösgräveliin asensin Ass Saverin minietulokarin ja voitelin ketjut.
Shimano vaihtajan häkin sisemmän puoleisen levyn ja ketjut. Aiemmin asentamani riser tangon kohdistaminen nyt keskelle.
arctic biker
03.09.2024, 10.51
Hyödynsin terkkarin päivystyspolin takaisinsoittoa oottaessa joutoajan ja laskin maantie-
pyörän satulaa reilun sentin.
Uuteen läskipyörään kilua ja kalua.
Dudeen laukkuja ja pussukoita, ensi viikon lapin reissua ajatellen. Ja litkua lisäsin jumbojimiin.
Ajelin tuossa iltapäivällä lenkkiä ja ihmettelin kun linnut visertää joka paikassa. Sitten hokasin, että meikäläisen satulan kiskot tai Suntour SP12 NCX Joustotolppa vikisee kuin linnun viserrys. Kotona molempien rasvaus ja noin 1/2 km koeajo. Taisi viserrys loppua? :)
Uuden satulan maantiepyörään hajonneen tilalle. 170€/130g, kilohinta on kohdillaan.
Aamulla vaihdoin maasturiin eturenkaan ja samalla venttiilin. No epähuomiossa laitoin insertin kans ihan tavallisen tubeless-venttiilin ja tajusin sen nostettuani kumin vanteelle, kun ilmat pysyi sisällä ilman sielua. Äsken sitten vaihdoin siihen oikeanlaisen venttiilin.
Podiumiin uudet ketjut ja ovaali eturatas, F-podiumiin uudet ketjut ja cycloon uusi takarengas. Montyista toki myös vanhojen, käyttöön jääneiden voimansiirron osien huolellinen puhdistus. Pari tuntia vierähti, kun rauhassa teki. Tappiot 1x olut ja 1x pesuvati :D
Mittailin stemmin pultteja ja mietin mistä löytyisi sopivat titaanipultit. Pohtiessa meni muutama olut.
Voimansiirtoa puhtaaksi ja uudet ketjut. Schwalben Pro one 38 renkaat asentui hävyttömän helposti dtswissin g1800 kiekoille. Ekaa kylkeä piti vähän auttaa rengasmuovilla, toinen meni sormin. Jalkapumpulla vanteelle ja litkut perään. Ei säätämistä kun homma toimii.
Peräporkkanan tukeen hitsailin tutkalle/valolle kiinnikkeen. Jäi kaikesta hiomisesta ja maalamisesta huolimatta kohtalaisen vahva käsityön leima mutta pääasia että toimii ja kestää.
Saattaa olla turvallisempaakin pitää valoa viitisentoista senttiä keskilinjasta palamassa.
xs2jammu
12.09.2024, 15.28
Vaihdoin sisäkumin takapyörään kun presta jäi vuotmaan pumppauksen jälkeen.
BMC:en vaihdoin 100mm SIDin tilalle 120mmsen Ultimaten. Ja todellakin toimii testilenkin perusteella.
Sivustakatsoja
20.09.2024, 19.14
Asensin rahisevan ja naksuvan eeSilk+ satulatolpan atomeiksi: olisi ehkä kannattanut tehdä operaatio jo vähän aiemmin, kulumista oli selvästi nähtävissä. Uudet liukuholkit seuraavaksi paikalleen ja tolppa nippuun ja kovaa ajoa.
Ehkä sellainen suojapussi olisi kanssa kova sana, mutta sopii mun maailmankuvaan jotenkin heikosti -jos ei kestä, niin hajoaa.
rälläkän vaihteeseen lisää rasvaa, oli kuiva kuin mikä ja siltä se kuulostikin
Oikaisin ykkösgrävelin vaihtajakorvakkeen ja säädin vaihteet. Kakkosgrävelin kahvojen asentoa säädin myös.
Eilen Tempestiin uudet tankonauhat ja tänään uusi takapakka. Läskiin jarrupalojen vaihto.
Sivustakatsoja
26.09.2024, 10.16
Katkaisin Salsan kaulaputkesta ylimäärän pois -aina tuo touhu on yhtä kuumottavaa. Ajoasennosta ei olikein ole vielä käsitystä, kun ajamaan ei vielä pääse ja siksi määritinkin käsitteen ylimäärä varsin konservatiivisesti -pois saa helposti, mutta lisää vaikeammin.
Commandon voimansiirron päivitin, 11v. Sram NX vaihtui Shimanon 11v. SLX vaihteistoon.
Samalla koitin jumittunutta satulatolppaa irroitella, ei irronnut ja koska lauantaina on ajettava poronpolku niin sai jäädä odottamaan parempaa aikaa[emoji28]
Krossikiekot Tempestiin ja samalla putsasin pari uutta ketjua vahausta vaille. Seuraavaksi asennan ruokaa suuhun.
Ennen lenkille lähtöä asensin kakkosgräveliin fillaritorilta ostetun hienon 80 mm stemmin entisen satamillisen tilalle. Aika hyvältä tuntui alustavasti, ohjauksestakin tuli skarpimpi.
Huomenna pitäis tulla uusi vahvasti miinuskulmainen FBG:iin. Sitten onkin ajokki valmis tämän vuoden osalta.
Sivustakatsoja
14.10.2024, 10.42
Gravelin joustosatulatolppa olikin jo odottamassa huoltoa niin tasapuolisuuden nimissä vaihdoin joustostemminkin kiinteään ja tangon vanhaan suosikkiini Easton EA70 AX:n. Jousto-osat saavat aikanaan täyden huollon ja jäävät odottamanaan sitä hetkeä, että palautan ne takaisin ajoon.
(Kun kolmessa muussa pyörässä on kiinteä stemmi ja gravelin ajotunnit ovat syystä vähentyneet, alkoi jousto myös tuntua vähän oudolta)
Rehtoria muutamille ketjuille ja sorakiekot takaisin Tempestiin. Levyn soittimeen ja pari palaa Fazerin Sinistä suuhun. AJJETTÄ.
Grailiin vaihdevaijerit. Tankoteippi oli kans tarkoitus uusia, mutta kaapissa ollut joku no-name -teippi oli sen verran naftin lyhyt, ettei hover-bariin riittänyt.
Huolsin supacaz flättipolkimet, tais olla kolmas kerta 1000km matkalla. Burgtecin muovipolkimetkin meinasin avata, mutta pyörivät täysin smoothisti ja välyksettä 4000 km kaltoinkohtelun jäljiltä niin vaihdoin taas vain katkenneet ruuvit ehjiin:rolleyes: noi alkaa olla
Sivustakatsoja
16.10.2024, 09.17
Vaihdoin TRP:n kahvat vanhojen 105:n tilalle Salsaan. Vähän oli ähellystä, kun Shimanon toteutus on astetta asentajaystävällisempi. Mutta kiinni ovat, koeajo, tankonauha paikalleen ja lenkille. Tai näin ainakin ajattelin asian etenevän.
Kahvojen paino tosin on reilusti kevyempi: 497 grammaa vastaan 288 grammaa.
Ensin säädin ykkögrävelin puhtaustasoa ja sitten kiekkojumppaa:
- Kakkosgrävelin kiekot, jossa nappularenkaat, siirsin ykkösgräveliin
- Kiekot, jossa nastarenkaat, asensin kakkosgräveliin
- Ykkögrävelin hiilarikiekot odottamaan kevättä
Vaihteiden säätö & jarrujen keskitys tarpeen mukaan. Nastarenkaille lisää litkua kun ei kesäseisokin jäljiltä kuulunut loisketta.
Jäkärin tolppaa yritin hieman irroitella, mutta nyt taidan vihdoin luovuttaa ja Töölön pyörä kutsuu. Tai eihän ne tietenkään kutsu, vaan ihan itse pitää varata aika.
Säädin s-tsykään uuden takavaihtajan ja ketjut. Tätä ennen säädin muun voimansiirron puhtaaksi, toki tästä operaatiosta on jo viikko.
Edit: Edellisen jatkoksi, 40km testiajon jälkeen säädin vielä pakan uusiksi, kun uudella ketjulla useampi ratas löi tyhjää. Halpis-Shimano ei kestänyt kuin n. 6500km...
Itselle muistiin 5486km ja pakka +40km.
Säädin varaosavarastoani kompaktimmaksi. Juuri korvanappiini tullen tiedon mukaan vanhojen rikkinäisten pyöränosien säilöminen on ihan turhaa hommaa ja kippasin ne viimein roskiin.
Harvinaista tavaraa (mm. laakeriviallinen Shimanon poljin) ja ihan susipaskoja vehkeitä (mm. Time Impact-maantiepolkimet) joista ei vaan ole saanut aikaiseksi luopua. En osaa selittää miksi piti säilyttää autokolarissa vääntyneitä kampiakin yli 10v.
^ Itse muutama vuosi sitten kannoin paikalliseen kierrätyskeskukseen pari kassillista tavaraa mitkä joutilaana kierinyt ja ajatuksena että jollakin menee käyttöön.
Laitoin akku läskiin uudet ketjut ja rataksia.
Eli sunrace 11spiidi 11-46 pakkaan sram 10 speedin 7 ekaratasta eli 13,15,17,19,22,25,28 sramista ja 32,36,40,46 sunrace sta. Ketjut ultegra 11 pykäläiset.
Tämä aiheuttaa minulle tyydytyksen tunteita, kun on noita muinoisia 10 pakkoja jotka näin voin hyödyntää.
Tuo 13 piikkinen on loikkari vaihde koska kulkee yli 25km/h 90 kadensilla.
kmruuska
08.11.2024, 23.19
Työmatkakulkineeseen 40-622 Gravelking Slickit tubelessina. Hyvin napsahti vanteelle tavallisella jalkapumpulla ilman mitään saippuavesiä kunhan ensin nosti sisuskumin kanssa ja sitten jätti toisen puolen paikalleen kun otti sisurin pois.
Putsasin kesäajokengät ja asensin kumpiinkin uudet klossit.
xs2jammu
13.11.2024, 17.17
Aamupäivällä vaihdoin takavaihtajan vaijerin ja kuoret niin ja tietenkin säädin vaihteet.
Sivustakatsoja
20.11.2024, 18.26
Piikkisiat talvikiekoille. Vähän jäi pohdituttamaan kun toinen rengas halusi tyhjänä tippua hyllyltä, mutta eiköhän aika ja litku sen liimaa paikalleen.
Sunnuntaina kahteen sähköpyörään talvikiekot nastarenkailla. Noin kuukausi sitten samoihin pyöriin SKS Edge AL 56 alumiinilokarit vanhojen jo kärsineiden SKS Bluemels muovilokareiden tilalle. Luulin, että lokareiden vaihdossa menisi jotain 1h per/pyörä, mutta kun oli takavalon johdon vienti takalokareiden sisäpuolella molemmissa ja tarakoiden kiinnitys vielä osin lokareihin, niin piti moneen kertaa sovittaa, että en vaan poraa lokareihin reikiä väärään kohtaan. Toinen mitä piti sovittaa minkä paksuiset nailon prikat sopivat lokarin ja rungon väliin, ettei äänet kulkeudu alumiinilokareista runkoon. Sain kohdalleen, mutta aikaa meni yhteensä jotain viisi tuntia.
Edit. Jos joku miettii miten sen takavalon virtajohdon sinne lokarin sisäpuolelle saa kiinni, niin SKS:llä on tällainen asennussarja SKS GERMANY Repair Kit Electric Cable for Edge AL / Bluemels 75 U Accessories | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-repair-kit-electric-cable-for-edge-al/bluemels-75-u) jolla sen saa siihen lokarin sisäpuoliseen reunaan kiinni. Kuvassa olevat klipsit ovat väärät, mutta tuon setin mukana tulee oikeat klipsit jolla se onnistuu todella tiukasti. Mitään ohjeita asennukseen ei mukana tule, mutta virtajohto tuohon kovaan letkuun ja se klipseillä lokarin sisäreunaan kiinni. Tuo kova letku kannattaa vaikka etukäteen föönillä lämmittää ja taivuttaa sopivalle kaarelle. Virtajohdon läpivientiin lokarin läpi käytin näitä: LÄPIVIENTIKUMI 4mm KAAPELILLE - PARTCO (https://www.partco.fi/fi/mekaniikka/kotelointi/kotelotarvikkeet/9326-kumilv-6-04.html)
Talvikengistä klosseja taaksepäin. Nyt tuntuis olevan hyvä.
Talvikengistä klosseja taaksepäin. Nyt tuntuis olevan hyvä.
Minä kanssa työntelin sidin kengistä niin taakse kuin saa. Itseasiassa vasta nyt olen tajunnut miten suoraan satulanpaikka ja klossien paikka vaikuttaa toisiinsa.
Nyt kun uusissa maastureissa on satulat tosi edessä, se klossin taakse siirtäminen tuntuukin tosi luonnolliselta. Sitten taas vanhassa roadissa ei saa satulaa tarpeeksi eteen, niin piti ottaa naksu klosseja eteenpäin.
Joo mä laitoin kesällä uusiin kesätossuihin klossit taaemmas kuin ennen. Tuntui hyvältä ja eihän se vanha setuppi enää sitten talvikengissäkään toiminut.
^^ Lähtökohtaisesti väittäisin että jotain vikaa riúngon koossa jos satulaa täytyy siirtää ääriasentoihin mutta enhän minä mitään tiedä asiasta. Itselle vain opetettu että satulanpaikka suhteessa polkimeen on määritelty mutta kai ne jalatkin suht yksilöllisiä ovat.
Nuo mitat tuollaisia teoreettikkojen laatimia. Aloita noilla Heikin ohjeilla ja säätele siitä oman maun mukaan. Sitten kun tuntuu hyvältä ja pysyt satulassa liikkumatta niin homma hanskassa.
On se vaan nurellakin mieli muuttunut aikojen saatossa.
^ Miten niin muuttunut? Muistaakseni tarkoitin tuolla säätelyllä korkeutta. Yhä noudatan (lähtökohtaisesti) tuota sääntöä satulan paikkaa määrittäessä ja itse ainakin koen että jotain pielessä jos täytyy ääriasentoihin säätää.
Höpsistä nure. Käy kattoon se viesti, siinä ketjussa puhuttiin satulan paikasta pituussuunnassa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.