Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyonin maastopyörät

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23]

xc-pyöräilijä
15.07.2022, 00.21
Sairasloma on niitä harvoja hetkiä kun on "liikaa" tunteja vuorokaudessa, joten ehdin paneutua spectral 125 cf 7jousitusmaailmaan. Pikessä oli yksi tokeni, jonka otin pois, käyttämättä jäi aiemmin noin 3cm liukumatkaa ja deluxessa oli 3 tokenia, joista poistin 2, käyttämättä jäi ennen n. 2cm. Painoa täällä 104kg plus kamppeet. Aika näyttää tuliko poistettua liikaa, mutta nopealla testaamisella perä muuttui aivan toiseksi, nyt 30% sagilla jousituksen toiminnan huomaa, aikaisemmin oli hyvin kova.

Toki tykittelyyn tehty pyörä, mutta jos ei ankaria pohjauskokemuksia tule, niin näillä mennään. Tilasin myös 800mm kuitutangon, jossa tärinää vaimentava hiilikuidun asettelu, tuosta voin kertoa myöhemmin onko myyntipuhetta vai suodattaako pientä tärinää.

Suiza
15.07.2022, 07.05
Torquen etupään naksuminen tuntuu ratkenneen. Irrotin tangon ja lisäsin sen ja stemmim väliin carbon pastea jonka unohdin alunperin. Ei nyt ainakaan Tornarissa käydessä naksunut.

Koko speksailuihin omat fiilikseni. Olen 178cm ja olen ollut tyytyväinen M-koon Torqueen ja Spectral 125, jolla ajoin pari lyhyttä lenkkiä. Stoicin osalta olen taas miettinyt että on ehkä vähän lyhyt, mutta enemmän satulassa istuessa kuin alamäessä.

Itsellä enemmän taustaa maantieltä ja soralta, joten koeajamani L-kokoinen Lux Trail tuntui tavallaan kivan kisaiselta olessaan pidempi ja matalampi. Hyötyi varmaan myös lisä vakaudesta. Jos ostan sellaisen ensi kaudeksi niin kallistun varmasn tuohon L:n ja lyhennän stemmiä tarvittaessa. Voisihan sitä toki vaihteeksi ostaa muutakin kuin Canyonia..

Minulla ollut kokoajan kitkarasvat tangon ja stemmin välissä, ei se auttanut. Mutta tuo paksu lithium rasva on toistaiseksi auttanut.

kauris
15.07.2022, 09.17
Sairasloma on niitä harvoja hetkiä kun on "liikaa" tunteja vuorokaudessa, joten ehdin paneutua spectral 125 cf 7jousitusmaailmaan. Pikessä oli yksi tokeni, jonka otin pois, käyttämättä jäi aiemmin noin 3cm liukumatkaa ja deluxessa oli 3 tokenia, joista poistin 2, käyttämättä jäi ennen n. 2cm. Painoa täällä 104kg plus kamppeet. Aika näyttää tuliko poistettua liikaa, mutta nopealla testaamisella perä muuttui aivan toiseksi, nyt 30% sagilla jousituksen toiminnan huomaa, aikaisemmin oli hyvin kova.

Toki tykittelyyn tehty pyörä, mutta jos ei ankaria pohjauskokemuksia tule, niin näillä mennään. Tilasin myös 800mm kuitutangon, jossa tärinää vaimentava hiilikuidun asettelu, tuosta voin kertoa myöhemmin onko myyntipuhetta vai suodattaako pientä tärinää.

Ainakin OneUpin kuitutanko vähensi selvästi tärinää kovassa vauhdissa (bike parkissa vauhdikkaissa, pientä röykkyä sisältävissä kohdissa) verrattuna aiempaan ohjaustankoon.

TomiTapani
15.07.2022, 09.21
Ainakin OneUpin kuitutanko vähensi selvästi tärinää kovassa vauhdissa verrattuna aiempaan ohjaustankoon.

Oliko aikaisemminkin hiilaritanko? Olen miettinyt että tuo Race Facen SixC -kuitutanko saattaa olla hiilikuiduksi jäykähkö ja voisi kokeilla jotain joustavampaa.

kauris
15.07.2022, 09.42
Aikaisempikin oli hiilari. Sixpack millenium.
Ylös alas suunnassa pienen jouston huomaa ihan ohjaustangosta alas painamallakin. Tai jos pyörä on maassa katollaan ja painaa pyörää rungosta alaspäin niin selvemmin kun jousituksen pystyy eliminoimaan testissä. Kyllä se vanh tankokin olis varmaan silmillä havaittavasti joustanut tuolleen mutta tässä Oneupissa mielestäni selvemmin ja tosiaan tärinää vaimentaa kyllä havaittavasti vaikka hieman skeptinen olin etukäteen itsekin Oneupin väitteisiin. Itse vaihdon tein muista syistä niin sain perusteltua kokeilun :)
Vanha tanko kun oli vain 1,5 cm nousulla ja halusin 3 cm version.

xc-pyöräilijä
15.07.2022, 09.48
Ainakin OneUpin kuitutanko vähensi selvästi tärinää kovassa vauhdissa (bike parkissa vauhdikkaissa, pientä röykkyä sisältävissä kohdissa) verrattuna aiempaan ohjaustankoon.

Tuleva tanko on ensimmäinen viskoelastinen tanko ainakin tekijän mukaan, joka on suunniteltu joustamaan normi hiilikuitua enemmän. Faserwerk Rockstock on malli.

https://m.pinkbike.com/news/faserwerk-introduces-viscoelastic-damping-to-carbon-handlebars.html

Poistin dicountin tarjouksesta kun oli noin kevyt ja sopivalla taivutuksella, mielenkiinnolla testiin.

JohnnyBuzz
16.07.2022, 02.21
Tuleva tanko on ensimmäinen viskoelastinen tanko ainakin tekijän mukaan, joka on suunniteltu joustamaan normi hiilikuitua enemmän. Faserwerk Rockstock on malli.

https://m.pinkbike.com/news/faserwerk-introduces-viscoelastic-damping-to-carbon-handlebars.html

Poistin dicountin tarjouksesta kun oli noin kevyt ja sopivalla taivutuksella, mielenkiinnolla testiin.

Tää vaikuttaa kiinnostavalta. Laita ihmeessä kokemuksista viestiä jahka pääsee testiin.

Lakuduunaa
23.07.2022, 19.02
Oletko ehtinyt selvittelemään asiaa? Onko Torquessa samoja ongelmia mitä Spectraleissa ollut?

En siis ole itse ehtinyt asiaa tutkimaan, mutta pitäisi kyllä yrittää saada kuntoon ennen seuraavaa parkkikeikkaa.

Minä olen ja Torquessa siis sama vika kuin Spectraleissa. Tein nyt tuon maailmallakin suositellun modin jossa alkuperäiset muoviset spacerit ja top cover otetaan pois ja korvataan ne Cane creek osilla. Ensi viikon aikana tiedän onko tästä sitten apua, toivon mukaan on :)

https://lh3.googleusercontent.com/zUydixw3cJJ92y0tvQeX73qYUI0fF7ODotAO1LvFdf8kL0ff7W BL9w7K1houXkQQ2kCtBpXf0Pxny0uWH4ULJDWttz9VFRnFRovA r7v1rGuLNUwufESctkA2W2gCPEmQoPGU7O4hj8ZIP0yOEy80Hy J099u_2-VijpvLhmPmiClXN-VJ0z5UMxFQLGBGgAZDTzfXmCHKUdsCzFq06g2bFucRJ2-cK4RYDix8BhCQ6oqaowpmIWtObGK_V0lYiHvpfG5_HvvuSi1lC JmEA1a9B2q_tzPt0AvgWsmBIt1jyfZ30RLDYPR0teDYFwt6phX UChGcQTKif8garv1bWFSr6Vjuk48P0DtoIsc8v0g5FwJesPvVe _f-txw2A50aDQJKUZCWbunbJlUEIRsbkSOrGaWgpdZWLIKTwOXyjj _bpEcrIfH3YHy9Ob9vD2_Ek2J1XtI4tzfKj55zBqlk3epjvbtF B9q3xc4zY9V36wVb4qyw7WNpFOEXFDoBESPqIL-0COW7iOoFPAUodS4Q4jhWX5k3sk3_-0q7TfWpmSeO8p27tU-5nvXUSaSMkOPZHL3wqM4vd7oaGeoAd6plfttzuuU4WbF9tvPRj U4f1_zfe1ViNVLVBoqQ40VbD7gTRG9XasNYVzkzPRIhu-ShwzIuHFsBodVNS6x7tnwCtMPNXhAwDrmK6qJVfkW_YUZpgxzN 3PfRB71NupWBCCsmNs3hWUXsnyrBCrRaEJ8RGyzoHbCEIZVs_N 8UXJ9lCYM_=w525-h700-no?authuser=0

Hokku
23.07.2022, 19.28
Minä olen ja Torquessa siis sama vika kuin Spectraleissa. Tein nyt tuon maailmallakin suositellun modin jossa alkuperäiset muoviset spacerit ja top cover otetaan pois ja korvataan ne Cane creek osilla. Ensi viikon aikana tiedän onko tästä sitten apua, toivon mukaan on :)
]

Luin myös tuosta. Vähän heikkoa jos vika johtuu muovisista isista joilla ei paljoa säästöä ole tullut verrattuna kunnon osiin.

Sattuisiko sinulla olemaan listaa mitkä osat tilasit niin voisi melkein ennakoivasti päivittää nuo itsekin?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lakuduunaa
23.07.2022, 21.22
https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/40-ZS49-28-6-Upper-Headset-Cup-p35003/

Tuosta tarvitaan siis vain tuo top cap cover ja siitä otetaan compressio rengas pois. Muut osat ovat ylimääräisiä. Ja myös headset spacerit vaihdetaan metallisiin.

https://www.rotorburn.com/forums/index.php?threads/canyon-spectral-creaking-headset.320374/page-7#post-3491563

Antza44
24.07.2022, 21.20
No mulla ainakin selkeä syyllinen oli liian järeä orkkias alu kiristys kartio. Sen kun vaihdoin orkkis valmistajan muoviseen poistui ongelmat.

rndm
26.07.2022, 16.56
Jos ohjainlaakeria alkaa vaihtamaan niin suosittelen kyllä mielummin Ritcheytä. Pääsee halvemmalla ja helpommalla sekä varmasti toimii. Eikä tarvitse maksaa ylimääräisistä osista.

https://www.bike-discount.de/en/ritchey-comp-cartridge-drop-in-1.5-upper-headset

Näyttää olevan tuonne tulossa vasta elokuussa tosin varastoon.

Kanuuna
28.07.2022, 13.49
Koskas Canyon on lopettanut erillisten runkosettien myynnin? Lähinnä Lux CFR haluttaa.

KampiGorilla
14.08.2022, 23.40
Onko kukaan koittanut laittaa Grand Canyoniin 27.5 kiekkoja ja kumeja?
Kiihottaisi koittaa laittaa mahdollisimman leveää talveksi ja pohdin paljon tuohon uppoaisi maksimissaan.

Pikku kokoihinhan näissä tulee kyllä valmiina 27.5 kiekot.

jankki
30.08.2022, 18.58
No nyt löytyi omasta 2018 Spectralista särö chainstaysta. Noitahan oli enemmänkin tuolloin. Pistin viestiä Canyonille, saa nähdä mikä on lopputulos.

Katran
31.08.2022, 16.55
Tässä kun nyt alamäkikärpänen pääsi puraiseen ja aiheutti vahvana sivuoireena pyöräkuumeen, niin tie vei Canyonin sivuille.

Torque AL6 olisi haaveissa (toistaiseksi todellakin vain haaveissa, kun ei ole saatavilla saati ole rahaa moiseen), mutta tulevan varalle utelen mielipiteitä kumpi kannattaisi ottaa: 27,5" vai 29"? Hinta sama, specsit keulan joustoa lukuunottamatta (180 vs 170) samat. M-koko olisi kyseessä.

Nykyinen trailipyörä on 27,5" jäykkäperä 130 mm keulalla ja 2,6 tuuman renkailla. Menee mistä vaan kuski uskaltaa, mutta alamäkeen haluan kyl tarkoitukseen tehdyn täysjuuston. 27,5" on kyllä kiva ja varmasti ketterämpi kuin 29", mutta olisko alamäessä 29" kuitenkin must? Toistaiseksi menny vuokrakamoilla, jotka on tainneet kaikki olla 29".

kauris
31.08.2022, 23.32
29 on varmaan nopeampi jos sitä haluaa. 27.5 voi olla ketterämpi ja ainakin mahdolliset takarenkaan takapuoliosumat harvinaisempia. Itsellä joskus nappaa takarengas housuihin kiinni, jos hypyssä pitääkin oletettua enemmän työntää keulaa eteen ja takapuolta alas ja taakse.

quicksilver
03.09.2022, 15.30
Saakos tonne Canyonin Suomen konttoriin enää mitenkään yhteyttä kun ovat jossakin prosessiuudistajien palaverissa poistaneet paikallisen sähköpostin käytöstä.

Lomakehan siellä on mutta prosessiuudistajien mielestä heitä voi lähestyä vain tietyissä asioissa.

Onkos joku porsaanreikä josta sais asiakaspalvelua :). Vai onko koko Suomen toiminto ajettu kenties alas?

Sambolo
03.09.2022, 19.27
Jos mulletti eio vaihtoehto ja meinaa muutakin kun ihan kikkailua ajaa niin kyllä 29” ois mun valinta.

kauris
06.09.2022, 16.31
https://www.nettimaalikauppa.fi/3M-8210-kiveniskuteippi-100mm-x25m

24e

Kiitos vinkistä. Laitoin tilaukseen. Olen suojannut paria perheemme pyörää pahimmista paikoista sillä Bilteman kalvolla ja hiustenkuivaajalla lämmittåmällä se kohtalaisesti taipuu mutkillekin mutta uskon 3m:n olevan parempaa. 3m:ää kyllä joskus googlasin mutta sitä oli vaikea löytää yhtään kohtuuhintaan.

Olis kiveniskuteipille tarvetta huomenna kun uusi pyörä tulee ja googlasin aiheesta niin löysin tällaisen viestini kevättalvelta 2021. En yhtään muista kirjoittaneeni tuota ja tuollaista teippiä ei löydy kotoa! Sähköpostista löytyi tilausvahvistus lopulta muttei erillistä viestiä siitä, että paketti olisi postista noudettavissa. Viestissä viitataan siihen, että siitä tulisi erillinen viesti tai tekstiviesti. Tekstiviestit eivät sim-kortin vaihdon takia ulotu harmi kyllä noin pitkälle. Erikoinen tapaus. Laitoin myyjälle viestiä ja yritän vielä uudelleen etsiä myös kotoa.

Suiza
07.09.2022, 07.56
Slik Graphics toimittaa mallikohtaiset ja laadukkaat teippisarjat. On monen tasoista suojauspakettia, moneen hintaan.
Toimitusaika keväällä oli alle viikko.

kauris
07.09.2022, 10.26
Varsinkin siihen korkeaan hintaan. Mä en tarvii teippausta kuin pahimpiin paikkoihin ja saan ne laitettu tuosta rullatavarasta ihan hyvin. Samalla siitä saa farmariauton takapuskurin päälle teipattua suojan.
Toki pyörämallikohtaiset teipit olis varmaan kätevät ja joskus vähän harkitsin mutta en raaskinut maksaa. Invisiframe toinen kauppa joissa niitä paljon on. 80 puntaa näkyy olevan hinta ja siihen sitten kulut. Slik Graphics täysi setti on 135 euroa + postit.
Tai 70 euroa jos laittaa ne osat mitä itse aion rullasta laittaa https://www.slikgraphics.com/shop/ridewrap-protection/mtb-frame-ridewrap-covered-protection-kit/

SuccessFactor
07.09.2022, 10.51
Saakos tonne Canyonin Suomen konttoriin enää mitenkään yhteyttä kun ovat jossakin prosessiuudistajien palaverissa poistaneet paikallisen sähköpostin käytöstä.

Lomakehan siellä on mutta prosessiuudistajien mielestä heitä voi lähestyä vain tietyissä asioissa.

Onkos joku porsaanreikä josta sais asiakaspalvelua :). Vai onko koko Suomen toiminto ajettu kenties alas?

Jos ei voi lähettää sähköpostia ilman lomaketta niin on maatoiminnot ajettu alas? Aika jännä tapa ajatella :D
Ainakin Canyonin Suomen aspasta sai puhelimitse ihan fiksunoloista palvelua selvällä Turun murteella kun keväällä oli asiaa. +358 942 457 777 https://www.canyon.com/fi-fi/contact/#anchor-link-contact

Suiza
08.09.2022, 08.25
Varsinkin siihen korkeaan hintaan. Mä en tarvii teippausta kuin pahimpiin paikkoihin ja saan ne laitettu tuosta rullatavarasta ihan hyvin. Samalla siitä saa farmariauton takapuskurin päälle teipattua suojan.
Toki pyörämallikohtaiset teipit olis varmaan kätevät ja joskus vähän harkitsin mutta en raaskinut maksaa. Invisiframe toinen kauppa joissa niitä paljon on. 80 puntaa näkyy olevan hinta ja siihen sitten kulut. Slik Graphics täysi setti on 135 euroa + postit.
Tai 70 euroa jos laittaa ne osat mitä itse aion rullasta laittaa https://www.slikgraphics.com/shop/ridewrap-protection/mtb-frame-ridewrap-covered-protection-kit/

Vaihtoehtojahan on monia. Itse laitoin merkkikohtaiset teipit, ovat 100% istuvat, kestävät ja hyvin suojaavat. Teippien hinta 135€ tuntuu kalliille, mutta kun sen suhteuttaa tuhansia maksavaan pyörähankintaan, ei se enää tunnu kalliille.

Kuminauha
08.09.2022, 11.17
Tuli vähän herätteenä tilattua outletista Spectral 125 CF8. 400€ alennusta tuli. Ollut tässä ajatuksena siirtyä takaisin luomupyörään. Eilen tilattu ja tänään on jo UPS:n matkassa. Saa nähdä lähteekö Spectral:ON CF7 sitten myyntiin kun tällä on päästy ajelemaan enemmän.

Jeeppi
08.09.2022, 15.36
Onko suosituksia mikä näistä maastopyöristä olisi hyvä lähes 40 vuotiaalle harrastajalle. Satunnaista maastopyöräajoa on tullut harrastettua helpossa maastossa vuodesta 2014 ja "ensipyörä" Grand canyon 8 AL voisi olla nyt vaihtokunnossa. Edellinen koko M (178/83 ja 73kg) oli oikein passeli.

Tuleva ajo on helppoa maastoa, pururataa, hiekkatietä ja haaveissa olisi ensi kesänä joku helpohkossa maastossa tapahtuva xc-kilpailu n 30km. Lenkit tuppaa olemaan pääsääntöisesti aika lyhyitä, harvoin yli tunnin. Pyörää ei käytetä työmatkalla ja vain satunnaisesti talvella.

Polkupyöräedulla saisin suunnilleen seuraavat vaihtoehdot: Lux World Cup CF 6, 7 tai Exceed CF SLX 8 ja näitä on myös varastossa.

Onko Luxissa tällä 850€ hintaerolla suuri merkitys?
Toisaalta olisin tänä vuonna tarvinnut kerran täysjoustoa.
Taustalla on pitkä palloilutausta ja reisissä on räjähtävyyttä enemmän kuin kestävyyttä.

Kuminauha
08.09.2022, 16.15
Ei noilla luxin malleilla mitään järisyttävää eroa ole. Isoin ero nuo CF7:n kuitukiekot ja parempi keula (enemmän säätöjä). Kevyemmät kiekot antaa parempaa kiihtyvyyttä ja alentaa muutenkin pyörän painoa. Jos ei pääasiassa kisakäyttöön tule niin en oikee nää tolle 850€:lle arvoa.

Voimansiirrossa ja jarruissa ei ole juuri muuta eroa, kuin paino.

XT vaihdevivulla ketjua voi tiputtaa kerrälla pienemmälle rattaalle kaksi kerrallaan verrattuna SLX vivun yhteen. Siinä on ne voimansiirron toiminnalliset erot.

Jarrujen osalta XT kahvoissa on ns bite point säätö verrattuna SLX kahvaan, mutta sekin säätö noissa shimanon kahvoissa on aika rajattu eikä siihe useimmilla käyttäjillä tule ikinä koskettua.

Pääasiassa tolla 850€:lla saa 0,5 kg (4%) pois painosta

08.09.2022, 18.18
XT vaihdevipu mukavamman tuntuinen kuin slx. Muuten toiminnassa ei juuri eroa.
Minusta taas (cf6 vs cf 7)850€ saa ihan kelvolliset kiekot. Ei taida tonnilla olla montaa kuitukiekko sarjaa.
Etenkin XC pyörässä kevyet kiekot on kyllä kivat.

Katran
11.09.2022, 18.39
Jos mulletti eio vaihtoehto ja meinaa muutakin kun ihan kikkailua ajaa niin kyllä 29” ois mun valinta.

Mites tommone mulleti toimii ihan poluilla? Tai Torque ylipäätään?
Vois kiinnostaa, mut valmis Torque mullet on hiilikuituinen ja maksaa viis tonnia. :P

Lauantaina Sappeella uskaltauduin ekaa kertaa punasiin mäkiin ja niissä kyl monta kertaa viisti 29” takarengas pyllyä, vaikka en hyppimistä vielä ees harrasta. Jyrkkä alamäki riitti.

Aika vahvasti oon kallistunut 27,5” kannalle.
Vauhti ei oo mulle pääasia, ku oon tämmöne nössö muutenki. :D

Hokku
11.09.2022, 21.14
Vois kiinnostaa, mut valmis Torque mullet on hiilikuituinen ja maksaa viis tonnia. :P

Lauantaina Sappeella uskaltauduin ekaa kertaa punasiin mäkiin ja niissä kyl monta kertaa viisti 29” takarengas pyllyä, vaikka en hyppimistä vielä ees harrasta. Jyrkkä alamäki riitti.

Mulla Torque CF 7 29” kiekoilla. Parilla ekalla parkki kerralla varsinkin hypätessä rengas raapi takalistoon. Tuo oli kuitenkin tekniikka virhe itseltäni. Metsässä tottunut myötäilemään maaston muotoja, mutta parkissa ja hypätessä pitää painaa jaloilla vastaan eikä yrittää imeä isompia kumpuja. Toki varmaan pituudesta riippuvainen asia että kuinka helposti osuu. Mä oon 178cm ja inseam jonkun 81cm.

Itse en ole täällä pk-seudun poluilla erityisesti innostunut Torquesta. Siinä on liikaa joustoa poluille, ohjaus on omaan makuuni hidas ja pyörä tuntuu kankealta ja vauhdin pito ei tasaisella onnistu itseltäni ainakaan alkuperäisrenkain. Alamäet, joissa pyörä herää henkiin on harvassa ja nekin tuntuvat vähän liian tasaiselta. Toisaalta perus polkuajo on paikoin vaikeaa ja pyörä vie liikaa energiaa.

Lähipolut Kivikossa ovat hauskempia jäykkäperäisellä Stoicilla. Tasaisemman ja helpommat polut menee vielä mukavammin vasta hankitulla Chiselillä, joka ei ole perästä yhtä kova kuin Stoic.

Torque tuntuu lisäksi bikeparkissa punaisilla ja helpommilla reiteillä hieman liian pitkäjoustoiselta, mutta on silti ihan hauska ja en toki osaa ulosmitata suorituskykyä. Tänään kävin ajamassa ekan mustan radan eli Narnian Nuuksiossa edelleenjyrkemmällä keulakulmalla ja kaipasin kyllä loivempaa keulakulmas ja joustoakin oli varmaan sopivasti. Toistaiseksi tykkään itse bikeparkissa helpommista flow-pätkistä ja kuvittelisin, että niissä mullet voisi olla ketterämpi ja hauskempi.

En itse silti viittä tonnia maksaisi ja harkitsisin esim. Spessun Statusta, jos olisin vaihtamassa mulletiin.

Suiza
11.09.2022, 22.59
Kesä ajeltu Torque CF 7 29. Muutama päivä parkissa ja 1500km sekalaisia traileja ympäri pohjoista Suomea. Ei ole mitään valittamista ajettavuuden, joustojen, jarrujen, ketteryyden tai minkään muunkaan osalta. Zep keula vain vastustanut öljyvuodon merkeissä, uudesta saakka. Kerran käynyt Canyonilla takuukorjauksessa, ei korjautunut. Nyt on toista kertaa, katsotaan korjautuuko?

Sambolo
12.09.2022, 01.49
Tänään huomas parkin mettäpätkällä hyvin 27.5 vs 29 eron, kaverilla oli 27 torque, vanhempaa mallia kylläkin, se polki eteenpäin kun ite saavutin vaikka jarruttelin :D

Jokkepappa
12.09.2022, 07.09
Vois kiinnostaa, mut valmis Torque mullet on hiilikuituinen ja maksaa viis tonnia. [emoji14]

Vauhti ei oo mulle pääasia, ku oon tämmöne nössö muutenki. :DTässä ollaan siinä tilanteessa että ajoasento vaatii korjaamista, jos rengas ottaa persuksiin kiinni. Mutta se ei tule kun ajamalla.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
12.09.2022, 11.34
Toki pienemmillä kuskeilla persosumaa tulee varmaan herkemmin. Itellä vaan pari keraa ottanu(viimeks hajos housut :D ) ja kuten yllä
mainittu, olivat ajovirheitä.

kauris
12.09.2022, 12.29
Sama mulla, että silloin tällöin harvoin hyppyrissä osuu ja se johtuu siitä, että on joutunut korjaamaan pieleen mennyttä ponnistusta poikkeuksellisella painonsiirrolla. Esim Sappeella se kahvion terassin viereinen vähän isompi hyndä lähti pari kertaa sen verran pieleen, että osumaa perseeseen tuli. Mutta mulla on niin paksut housut nuo ajohousut, että kestivät hyvin.
On pitänyt tänä kesänä koittaa taas laittaa kokeeksi 27.5 taakse tähän 29-pyörääni mutta vielä on kokeileminen jäänyt. Saa nähdä ehtiikö ennen kuin parkit sulkeutuu. Viime kesänä ajoin pari kertaa tuolleen ja ihan hyvä oli. Takapuoli ei ainakaan osu yhtä helposti oho-tilanteissakaan.

Katran
12.09.2022, 12.31
Tässä ollaan siinä tilanteessa että ajoasento vaatii korjaamista, jos rengas ottaa persuksiin kiinni. Mutta se ei tule kun ajamalla.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Varmasti on korjaamista ajoaennossa kuten muussakin tekniikassa, ihan alottelija olen. Elokuussa ekaa kertaa parkissa eikä maastokokemsta muutenkaan paljoa ole.
Kosketukset on toki vain kevyitä hipaisuja, paitsi sen kerran kun putosin renkaan päälle samalla kun putosin reitiltä.

Hmmm... teette tästä valinnasta nyt kyllä vaikeeta. :D Olin jo vahvasti 27,5" kannalla, mutta en taas enää tiiä.
Pituutta joku 176-177 cm, sisälahje joku 82-83 cm.

Jatketaan kysymystä. Alunperin haaveilin Torque AL 6:sta, mutta AL 5:n väri suorastaan huutaa mun nimeä ja hintaakin olis ~600 e vähemmän. Eroja lähinnä voimansiirto & jarrut (Deore vs SLX) ja jousitus (FOX vs Rockshox). Kiekot on myös erit (RaceFace AR30 vs DT Swiss FR 2070 370LN).

AL5 29" https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/enduro-bikes/torque/torque-29/torque-29-al-5/3198.html?dwvar_3198_pv_rahmenfarbe=VT%2FGN
AL6 29" https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/enduro-bikes/torque/torque-29/torque-29-al-6/3200.html?dwvar_3200_pv_rahmenfarbe=SR

Mitä ootte mieltä, kumpi olis hintaansa nähden parempi?

Voimansiirron en usko olevan ongelma. Onko jousituksessa ja kiekoissa jotain oleellista eroa, että kannattaisi maksaa ~600 e enemmän?

kauris
12.09.2022, 12.55
Mun mielestä myös al5 väri on todella hieno. Deoren osat ja zeb+super deluxe erittäin pätevät myös. Kaikki muukin tarpeellinen kuten hissitolppa löytyy al5 mallista.
Itse valitsisin sen. Jää myös hyvin rahaa yli/varastoon jos vaikka kiekkoja tarvii/haluaa uusia myöhemmin.

edit. Jos ei aja kilpaa ja välitä siitä, että 29-29 on aavituksen nopeampi niin 27.5 on varmasti hyvä valinta. Eihän sillä ole oikeasti mitään väliä, jos joku laskettelee saman pätkän ihan vähän nopeammin isommilla kiekoilla. Kettyryys on 27.5 takakiekolla parempi, se saattaa olla ns. leikkisämpi ja onhan siinä takana sitä tilaa paremmin ajatellen takapuoliosumia.

Jpkainulainen
12.09.2022, 13.03

Mun korvaan kuulostaa että olet aloitteleva harrastaja. Kerroit että sulla on 27,5 jäykkäperä ja nyt on puraissut alamäkikärpänen. Toisaalta koska kysyt myös miten torque toimii poluilla täytyy kysyä tarkentava kysymys: mitä se alamäkikärpäsen puraisu todellisuudessa tarkoittaa sun ajossa?

Tuollainen 16,5kg freeridepyörä on kuitenkin suunniteltu ihan muuhun kuin suomipolkujen ajoon. Pääsee sillä toki välttävästi sielläkin, mutta ei se tule olemaan läheskään niin hauskaa kuin sinne suunnitellulla pyörällä.

Nykyiset järeät trail/enduropyörät on todella kyvykkäitä myös parkkiin ja jos itselläni olisi ajot esimerkiksi 50/50 tai jopa 30/70 polulla ja parkissa, valitsisin canyonin mallistosta ennemmin spectralin. Edit: tai striven, mutta ei näytä nykyisellään olevan oikein saatavilla. Suosittelisin sua siis arvioimaan kriittisesti miten suuri osa niistä ajoista on siellä hissimäessä, jonne Torque on tarkoitettu. Ja mahdollisuuksien mukaan koeajamaan molemman tyyppisiä pyöriä ennen noin arvokasta hankintaa.

Ja mitä tulee 29 s. 27,5 niin sun kokoisena valitsisin 29:n ihan joka kerta, mihin ajoon tahansa. Suomessa monet parkitkin on niin täynnä kiveä ja juurta että paremmin rullaava pyörä etenee kivammin.

kauris
12.09.2022, 13.20
Toki parkkiajoa kannattaa olla ns. reilusti mutta itselläni on 180 joustava freeride pyörä raskailla renkailla (paino yht 17,2 kg) ja mulla on sillä hauskaa poluillakin Espoossa. Toki ajot 4/5 parkissa. Ja sitten tarvittaessa just jäykkäperä poluille jos siltä tuntuu että erilaista pyörää haluaa. Tosin nyt jäykkis pöllittiin ja tilalle tuli lyhytjoustoinen täpäri.

Katran
12.09.2022, 14.31
Vaikea tietenkin tietää mitä tulevaisuus tuo, mutta tässä loppukesästä oon ollu 4 kertaa parkissa (eka kerta siis reilu kk sitten elokuun alussa) ja sinä aikana ehtinyt käydä yhden alle 10 km lenkin mettässä omalla pyörällä. Vahva epäily siis on, että jatkossakin tulee oleen hyvin parkkipainotteista mun maastopyöräilyt.

Polkukelpoisuutta kysyin sillä ajatuksella, että voisko tuon nykyisen jäykkäperän myydä pois. Mielellään sen tietty pitäisin, mutta kerrostalossa tulee eteen tilaongelma ja olishan se kiva saada vähän lisärahaa uuden pyörän hankintaan. Nykyisen mettäpyörän lisäksi on vielä 29" leikkimaasturi, jolla ajelen hyötyajot, kauppareissut ym. Neulaspuloilla ym helpoilla mettäpoluilla sillä pärjää, mutta vähänkään teknisemmässä tulee kyl itku (Suntour XCM-keula ja kakka 3x9 vaihteisto).
Tähän kun vielä lisätään puoliskon pyörä ja ajoittain vierailevan teinin pyörä, niin parvekkeella ei mahu ku kääntyyn. :D

Spectral periaatteessa varmasti riittäisi, mutta en haluaisi olla heti ekana kesänä itkemässä, että miksi en ottanut samalla rahalla Torqueta. :P

rndm
12.09.2022, 14.31
Jos pääpaino ei oo parkissa ja haluaa ajella poluilla myös paljon niin kannattaa ottaa Spectral. Geon puolesta ei tule missään raja vastaan ja joustoakin on suomen parkkeihin riittävästi. Tän lisäks erittäin hyvä poljettava ja kuituversiosta löytyy myös flip chip jota HI-asennossa pidettäessä toimii myös 27,5" rengas takana alamäkiajossa erittäin hyvin.

Jos yli 50% ajoista parkkia niin sitten toki Torquee alle vaan. Ainahan paras lopputulos on käyttötarkotukseen valittu pyörä mutta nykypäivän trail/enska välimaastossa olevat pyörät on aika kovia allroundereita.

Kuminauha
14.09.2022, 13.59
Tuli vähän herätteenä tilattua outletista Spectral 125 CF8. 400€ alennusta tuli. Ollut tässä ajatuksena siirtyä takaisin luomupyörään. Eilen tilattu ja tänään on jo UPS:n matkassa. Saa nähdä lähteekö Spectral:ON CF7 sitten myyntiin kun tällä on päästy ajelemaan enemmän.

Noniin, eilen pyörä saapui alle viikossa ja saatu ajokuntoon. Polte kova.

Vaihdettu stemmi, tanko, satula ja renkaat tubelessina. Polkimineen, työkaluineen, pulloineen, garmin kiinnikkeellä ja noilla renkailla (assegai exo+ maxxgrip, dissector dd maxxgrip) vaaka asettu 15kg

https://pic.useful.fi/5uUyBvStJ.jpg

Pitää jossain vaiheessa trimmaa noi vaijerit ja letkut kuhan saa kerättyä motivaatiota.

lego
15.09.2022, 17.47
^ kiva väri, mistä pussukka vaakaputkeen?

Mjkarhu
15.09.2022, 19.02
Eiks toi oo Canyonin oma framebag?

Suiza
16.09.2022, 07.07
Eiks toi oo Canyonin oma framebag?

Onhan se. Käy heittämällä myös uuteen Torqueen.

Ricoor
17.09.2022, 15.43
Olen harkinnut Neuron al 6 ostamista. Minua jäi mietityttämään itselleni oikea koko. Canyonin laskuri ehdottaa minulle S-kokoa. Mittani ovat 174/78 ja kädet ovat pitkät suhteessa vartaloon. Haluaisin kuitenkin pyörän 29" renkailla ja mietin että onko M koko liian iso?

Sambolo
17.09.2022, 16.35
No melko varmasti M sopivampi. Vertaile vaikka geolukuja nykyiseen pyörää tai muiden valmistajien ja suhteessa kokosuositukseen. Näistä tulee vähän väliä kyselyä kun canyon suosittaa pienempää.

Hokku
17.09.2022, 20.03
Neuronin geometria ja kokotaulukko vanhentuneet. Jos Neuron on saatava niin ehdottomasti M ellei jopa L, jossa ei toki varmaan saa penkkiä tarpeeksi alas. Itse kyllä suosittaisin, jotain muuta mallia.

Ricoor
18.09.2022, 13.32
Neuronin geometria ja kokotaulukko vanhentuneet. Jos Neuron on saatava niin ehdottomasti M ellei jopa L, jossa ei toki varmaan saa penkkiä tarpeeksi alas. Itse kyllä suosittaisin, jotain muuta mallia.

Onko vastaavassa hintaluokassa jotain varteenotettavia kilpailijoita? Hankin ensimmäistä maastopyörää jolla olisi tarkoitus ajaa PK-seudun metsäpolkuja ja ainakin osa siirtymistä poluille.

Hokku
18.09.2022, 16.19
Neuronissa on kieltämättä hintaisekseen hyvät osat. Enkä ole suoraan sanottuna perehtynyt tuossa hintaluokassa täysjoustoihin. Kysymyksestä ei myöskään selviä millä ajat nyt ja minkälaista ajoa suunnitelmissa.

Canyonin valikoimasta Spectralit on yksi vaihtoehto. Polygon Siskiu T7 on toinen. Ovatko nuo sinulle parempia, niin sitä en osaa valitettavasti sanoa ????

Ricoor
18.09.2022, 18.19
Neuronissa on kieltämättä hintaisekseen hyvät osat. Enkä ole suoraan sanottuna perehtynyt tuossa hintaluokassa täysjoustoihin. Kysymyksestä ei myöskään selviä millä ajat nyt ja minkälaista ajoa suunnitelmissa.

Canyonin valikoimasta Spectralit on yksi vaihtoehto. Polygon Siskiu T7 on toinen. Ovatko nuo sinulle parempia, niin sitä en osaa valitettavasti sanoa ????

Tarkoitus siis ajaa pääsääntöisesti erilaisia polkuja metsässä. Siirtymäajoa tulee 4-5km että pääsee lähimpiin pidempiin polkuihin. Ajoin aikaisemmin gravel pyörällä (myyty), mutta olin sillä usein liian kivikkoisilla ja juurakkoisilla poluilla ajamassa. Vuokrasin kesällä muutaman kerran maastopyörän ja tulin siihen tulokseen että se voisi olla mukavampi harrastusväline. Päädyin tuohon neuroniin sillä, että se olisi jonkinlainen kompromissi trail ja xc pyörän välillä.

Jpkainulainen
18.09.2022, 18.27
Tarkoitus siis ajaa pääsääntöisesti erilaisia polkuja metsässä. Siirtymäajoa tulee 4-5km että pääsee lähimpiin pidempiin polkuihin. Ajoin aikaisemmin gravel pyörällä (myyty), mutta olin sillä usein liian kivikkoisilla ja juurakkoisilla poluilla ajamassa. Vuokrasin kesällä muutaman kerran maastopyörän ja tulin siihen tulokseen että se voisi olla mukavampi harrastusväline. Päädyin tuohon neuroniin sillä, että se olisi jonkinlainen kompromissi trail ja xc pyörän välillä.
Neuron on varmasti kuvailemaasi käyttöön oikein passeli peli. Se ei ole modernein aggressiivinen alamäkitykki mutta kompromissejahan joutuu joka tapauksessa tekemään, kun ajaa siirtymiä ja polkuja, ylä- ja alamäkiä sisältäviä lenkkejä.
M on sulle mittojen perusteella oikea koko.

kauris
18.09.2022, 19.49
Yt izzo kannattaa myös katsoa. Itse ostin juuri Core 2 mallin. Koska kuituinen etukolmio ja laadukas jousitus, hinta posteineen toki 3500 euroa. Tänään kävin sillä bike parkissakin ja toimi yllättävän hyvin niillä vähän vähemmän isoa kivikkoa sisältävillä reiteillä (Nuuksion easy, gump, snake ja cliff).

Ohiampuja
18.09.2022, 20.13
Minä joku aika sitten ostin L koon Neuronin, itse olen 184 cm pitkä.

Ja tykkään kovasti, tähän asti kun olen ajellut jäykkäperällä tai täysjäykällä. :)

Late_h
18.09.2022, 20.56

Nää on ehkä makuasioita, mutta mun nähdäkseni ihan toimiva geo ja kokotaulukko kohdillaan Neuronissa rennompaan polkuajeluun. L koon ohjaamo on kyllä aika pitkä 174cm kuskille. Varmasti hyvä pyörä muutenkin. Neuron al 7 näyttää tosi laadukkaalta paketilta hintaan nähden.

Hokku
19.09.2022, 17.26
Jos, vertaa reachia ja kokosuositusta vaikka edes muihin Canyonin maastopyöriin, niin Neuronissa suositellaan yhtä kokoa pienempää. Toki loivempi satulaputki kompensoi.

Itselläni oli vm. 2015 Spectral, jossa aika sama geo kuin neuronissa M-koossa. En tykännyt sillä juurikaan ajaa ja se oli liian lyhyt vaikka asian myöhemmin vasta tajusin. Olen vähän pidempi eli 178cm ja 81cm, mutta lyhyet kädet. Ehkä nuo omat M-koon nykyisetkin Canyonit (Stoic, Torque) voisi olla vähän pidempiä.

Varmasti toki makua-asioita osin, mutta S ei kyllä voi olla oikea koko.

tubelix
01.10.2022, 16.48
Miten nopeasti Canyonin pyörät oikein myydään loppuun? Katselin yhtä maastopyörän mallia ja sopivan koon kohdalla luki "Tulossa pian", (olisikohan ollut arvio lokakuu-marraskuu tms.). Muutama viikko myöhemmin oli kuitenkin jo "Loppuunmyyty" ilmoitus vastassa.

TomiTapani
01.10.2022, 17.22
Miten nopeasti Canyonin pyörät oikein myydään loppuun? Katselin yhtä maastopyörän mallia ja sopivan koon kohdalla luki "Tulossa pian", (olisikohan ollut arvio lokakuu-marraskuu tms.). Muutama viikko myöhemmin oli kuitenkin jo "Loppuunmyyty" ilmoitus vastassa.

Viime vuonna metsästin Spectral 29 -mallia. Ajattelin tarkistaa vielä ennen tilauspäätöstä geometrian edelliseen pyörään ja kun sen sain tehtyä, olivat toimitukset jo menneet heinäkuulta lokakuulle. Sen jälkeen tilausyritys päättyi siihen että olivatkin myyty jo loppuun. Onneksi seuraavana maanantaina löytyi yksittäinen pyörä tilattavaksi myös itselleni. Ostohousut täytyy kyllä olla jo valmiina kun pyörän tilaamisen suhteen on tehnyt päätöksen.

tubelix
02.10.2022, 16.56
Viime vuonna metsästin Spectral 29 -mallia. Ajattelin tarkistaa vielä ennen tilauspäätöstä geometrian edelliseen pyörään ja kun sen sain tehtyä, olivat toimitukset jo menneet heinäkuulta lokakuulle. Sen jälkeen tilausyritys päättyi siihen että olivatkin myyty jo loppuun. Onneksi seuraavana maanantaina löytyi yksittäinen pyörä tilattavaksi myös itselleni. Ostohousut täytyy kyllä olla jo valmiina kun pyörän tilaamisen suhteen on tehnyt päätöksen.

Olisin kyllä tilannutkin, mutta missään vaiheessa ei ollut mahdollista lisätä tuotetta ostoskoriin. Aluksi oli painikkeena "ilmoita minulle" ja loppujen lopuksi olikin jo loppuunmyyty ja "katso samanlaisia pyöriä". Ei voi mitään.

Rusty
02.10.2022, 23.32
Onko Canyonin rungot jotenkin "isompia" kuin keskimäärin? Mietin M kokoista Neuron AL7.0 M koossa ja sille suositus koko menee vähän yli.

solisti
03.10.2022, 00.15
Canyonin maastorungot ei kyllä minusta ole isoja (kokemusta Dude ja Neuron). Neuron CF version kokosuositus tulee itselläkin lähes vastaan, mutta sekin tullee minusta pitkästä hissitolpasta, sitä ei juuri tarvinnut ala-asennosta nostaa.

kauris
03.10.2022, 13.18
Hissitolppaa joutuu pitämään satulasta polkiessa ala-asennossa? Ja ongelmana hissitolpan liikkeen pituus joka on liian pitkä? Nyt kuulostaa erikoiselta. Onko sulla sen kokoinen runko ja Canyonin perinteisesti vähän turhan pitkän satulaputken yhdistelmä, että et pysty hissitolppaa siis käytännössä hyödyntämään? Jos hissitolppa on oikeasti pidemmällä säätövaralla (tai edes 150 mm) niin voisin ymmärtää jos että huonolla tuurilla lyhytjalkainen ei saisi ihan yläasentoon tolppaa nostettua mutta että joutuisi alhaalla asti pitämään???

TomiTapani
03.10.2022, 13.31
Onko Canyonin rungot jotenkin "isompia" kuin keskimäärin? Mietin M kokoista Neuron AL7.0 M koossa ja sille suositus koko menee vähän yli.

Canyonilla on pitkiäkin malleja, kuten uusi Strive, mutta Neuron on kyllä maltillisempaa geometriaa. Omasta mielestäni kannattaa pienellä varauksella suhtautua Canyonin kokosuositukseen ja vertailla mittoja edellisiin pyöriin jos ei ole koeajomahdollisuutta.

Kuminauha
03.10.2022, 15.55
Hissitolppaa joutuu pitämään satulasta polkiessa ala-asennossa? Ja ongelmana hissitolpan liikkeen pituus joka on liian pitkä? Nyt kuulostaa erikoiselta. Onko sulla sen kokoinen runko ja Canyonin perinteisesti vähän turhan pitkän satulaputken yhdistelmä, että et pysty hissitolppaa siis käytännössä hyödyntämään? Jos hissitolppa on oikeasti pidemmällä säätövaralla (tai edes 150 mm) niin voisin ymmärtää jos että huonolla tuurilla lyhytjalkainen ei saisi ihan yläasentoon tolppaa nostettua mutta että joutuisi alhaalla asti pitämään???

Mä ymmärsin, että tolppa on alhaalla siellä istuinputkessa? Jos siis pitää tosiaan olla se hissitolppa alhaalla, niin sitten on kyllä väärän kokonen pyörä. Nopeasti laskuttu neuron cf xs:ssä pituus penkistä polkimelle on noin 700mm jos kampi on kello 6:ssa

Ricoor
03.10.2022, 16.55
Minulle saapui viime viikolla Neuron AL 6 M koossa ja canyonin laskuri suositteli S kokoa (174cm/78 inseam). Pyörä on mielestäni oikean kokoinen eikä tunnu ajossa mitenkään isolta vaan jopa melko kompaktilta. Satulatolppa on korkea ja jouduin asentamaan hissitolpan melkein niin alas kuin sen saa jotta se on nostettaessa sopivalla korkeudella. Vaakaputki on myös melko korkealla.

kauris
03.10.2022, 16.58
Niin se varmaan on, että tarkoitettiin tolpan olevan niin syvällä rungossa kuin mahdollista mutta ei se tolpan pituus ole silloin se syypää vaan runko, jossa satulaputki on liian pitkä (päättyy liian korkealle keskiöön nähden). Tämä on ollut perinteisesti mm juuri Canyonin pyörissä se ongelma mikä on rajoittanut kokovalintoja. Ihan uusimmissa menty parempaan suuntaan mutta Neuron tosiaan jo aika vanha ja tämä asia siinä vähän ongelma.

Edit. Ricoor ehtikin väliin kirjoittamaan juuri samaa huomiota asiasta.

Kuminauha
03.10.2022, 17.07
Mä en kyllä nää mitään ongelmaa, jos tolppa on loppuun asti syvällä putkessa, jos se siis ei siinä tilanteessa oo liian korkeella tolpan ollessa ylhäällä. Aika harva kuitenkaan pitempää hissitolppaa pyöräänsä käsittääkseni on vaihtamassa, jos pyörän mukana tulevan kanssa ei oo toiminnallista ongelmaa.

Jpkainulainen
03.10.2022, 18.28
Tähän asiaan yleinen huomio: myös tolppien ja satuloiden stack mitoissa on eroja, jopa yhteensä useampi sentti eri tolppa-satulayhdistelmien välillä. Lisäksi eri mallisten tolppien mekanismit vie eri verran tilaa ja niiden upotussyvyyskin samaan runkoon voi siksi vaihdella.

Ei voi siis suoraan geotaulukosta ja satulatolpan matkasta laskea kovinkaan luotettavasti miten ylös satula jää ylä-tai ala-asennossa maksimiupotuksella.

Kuminauha
03.10.2022, 21.00
Canyonin tapauksessa voi kun satulan korkeus keskiöön on ilmoitettu ja kuvista näkee, että dropperi mahtuu kokonaan satulaputken sisään. Toki toi geometriataulukko ei välttämättä ole oikein mitattu, sekin hyvin yleistä.

Jpkainulainen
03.10.2022, 21.14
Canyonin tapauksessa voi kun satulan korkeus keskiöön on ilmoitettu ja kuvista näkee, että dropperi mahtuu kokonaan satulaputken sisään. Toki toi geometriataulukko ei välttämättä ole oikein mitattu, sekin hyvin yleistä.
Kyllä, mutta jos huomaa että tuo ilmoitettu luku jää turhan korkeaksi, voi siitä saada nipistettyä vielä vaikka pari senttiä vaihtamalla tolpan ja/tai satulan. En tiedä noiden canyonin käyttämien osien tarkkoja stack mittoja mutta huomiona, että jos tuntuu ST vähän pitkältä eikä haluaisi lyhyempää tolppaa, niin komponettejakin vaihtamalla voi saada helpotusta.

Hokku
03.10.2022, 21.59
Minulle saapui viime viikolla Neuron AL 6 M koossa ja canyonin laskuri suositteli S kokoa (174cm/78 inseam). Pyörä on mielestäni oikean kokoinen eikä tunnu ajossa mitenkään isolta vaan jopa melko kompaktilta. Satulatolppa on korkea ja jouduin asentamaan hissitolpan melkein niin alas kuin sen saa jotta se on nostettaessa sopivalla korkeudella. Vaakaputki on myös melko korkealla.

Tätä yritin aiemmin sanoa. Neuronin geo on vanhentunut ja ei kannata sokeasti uskoa kokosuositusta. Pyörät on lyhyitä ja satulaputket pitkiä ja satulaputken kulmat loivia. Tuo taitaa täysjoustopuolella olla viimeinen malli, jossa näkyy Canyonin vanha filosofia sopivasta geosta. Muut mallihan on sitten moderneja ja jopa varsin pitkiä.

Sambolo
03.10.2022, 23.28
Mä en kyllä nää mitään ongelmaa, jos tolppa on loppuun asti syvällä putkessa, jos se siis ei siinä tilanteessa oo liian korkeella tolpan ollessa ylhäällä. Aika harva kuitenkaan pitempää hissitolppaa pyöräänsä käsittääkseni on vaihtamassa, jos pyörän mukana tulevan kanssa ei oo toiminnallista ongelmaa.
Nimenomaan, tää on optimi tilanne jos dropperin saa slämmättyä pohjaan.

solisti
04.10.2022, 12.10

Ei, vaan Neuronin M-koon ja minun jalkojen pituus on alkuperäisellä hissitolpalla ideaali (tai nostin minä sitä tolppaa ehkä 15mm) ja koko joustomatkan voi hyödyntää. Pointti oli, että korkea satulatolppa ja pitkä hissitolppa on tuossa useimmille se rajoittava tekijä, ei esim. pyörän pituus. Toki tuota voi tolppaa vaihtamalla vähän muuttaa.

Kuminauha
04.10.2022, 12.20
Tähän auttaa ainakin jossain pyörissä, esim spectral 125 cf:ssä, että hissitolpan liikematkaa saa lyhennettyä 25mm helposti.

jankki
15.10.2022, 14.14
2018 Spectral AL 6.0 linkuston laakereista, osaako joku varmistaa, että nämä on oikeat: https://www.canyon.com/fi-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/canyon-gp0109-01-bearing-kit/170843.html ja https://www.canyon.com/fi-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/canyon-gp0110-01-bearing-kit-main-pivot/170844.html

Nuo on tuolta pyörän tiedoista kohdasta "Sopivat varaosat" eli pitäisi olla mallin puolesta oikeat, mutta riittääkö nuo vai tarviiko vielä jotain? :)

jankki
20.10.2022, 11.33
No nyt löytyi omasta 2018 Spectralista särö chainstaysta. Noitahan oli enemmänkin tuolloin. Pistin viestiä Canyonille, saa nähdä mikä on lopputulos.
Tämä päättyi onnellisesti: reilussa kuukaudessa saapui postitse uusi chainstay.

Kanuuna
27.10.2022, 15.27
Satuin vahingossa katsomaan Lux CFR:ää Saksan sivuilta. Sehän on melkein 400 euroa halvempi Saksassa kuin Suomessa. Pitääkö nyt sanoa Saksan sukulaisille, että tuovat pyörän tullessaan? Vai tarviiko itse mennä kirjoille Saksaan? Ihan vaan sillä, että saisi halvemmalla. Ei vaan, ei ole tarvetta uudelle menopelille.

kauris
27.10.2022, 15.32
Alv Saksassa 19% ja Suomessa 24 %. Joutuvat perimään suomalaiselta tilaajalta Suomen alvin. Mutta voit pyytää saksalaista tuttua tilaamaan ja lähettämään sinulle.

ttsumak
03.11.2022, 15.19
Osaakos raati arvailla miten hyvin Torque 5 tai Torque 6 sopii sekalaiseen parkki/traili ajoon? Eikö nuo viihdy ihan maltillisesti metsässäkin jos tykkää muutenkin vähän veltommasta alustasta?
Kiinnostaisi tietää myös millainen ajotunnelma noissa Torqueissa on verrattuna pari vuotta vanhaan Spectraliin. Onko vanha M yhtä sopiva kuin "uusi" M? :)

Hokku
03.11.2022, 21.55
Osaakos raati arvailla miten hyvin Torque 5 tai Torque 6 sopii sekalaiseen parkki/traili ajoon? Eikö nuo viihdy ihan maltillisesti metsässäkin jos tykkää muutenkin vähän veltommasta alustasta?
Kiinnostaisi tietää myös millainen ajotunnelma noissa Torqueissa on verrattuna pari vuotta vanhaan Spectraliin. Onko vanha M yhtä sopiva kuin "uusi" M? :)

Itsellä Torque 7 ja siitä olenkin omis ajatuksiani kirjoitellut. Alunperin oli tarkoitus 5 tai 6 tilata, mutta julkaisun jälkeen jahkailin liika niin piti ostaa tuo seiska, kun edullisemmissa odotus tuntui menevän liia pitkälle.

Parkkiin varmasti hyviä pelejä. Itselleni oikeutin tuota seiskan kovempaa hintaa keveydellä ja geometrian muutoksilla, joiden toivoin tekevän myös polkuajosta mielekkäämpää.

Sinänsä Torque nousee mäkeä hyvin ja kyllä sillä muutenkin kohtuullisesti metsässä ajelee ja paremmin rullaavat renkaat varmasti auttaisi. Itse tykkään kuitenkin lyhyempi joustoisemmasta ja ketterämmästä pyörästä polkuajossa, koska koen että se on hauskempaa.

Uutta Spectralia en ole ajanut kuin lyhyesti 125 mallisena, mutta se olisi oma valintani pidempijoustoisena poluille ja parkkiin. Ainakin jos laatuongelmat on selätetty.

ttsumak
04.11.2022, 10.58
Mahtava kuulla mielipiteitä. Itsellä tosiaan on nyt ihan toimiva ja hyvä Spectral 160mm joustolla. Vahva halu kuitenkin saada kategoria 5 pyörä ja lisää joustoa, ettei tule pyörä pullonkaulaksi parkissa. Meinasin odottaa kesälle, mutta saatavuus on nyt, joten noh. Jospa se kutonen jouluksi tulee.

Mielenkiintoinen mielipide. MIelestäni tuo nykyinen 160mm spectral on oikein kiva laite myös poluilla. Ei haittaa yhtään tuo jouston määrä. Tästä syystä uskon että Torquen geometria + pari senttiä lisää ei menoa itselle haittaa.

Eniten jännittää miten tuo Float X2 performance toimii takana.

ttsumak
04.11.2022, 11.08
Noniin, eilen pyörä saapui alle viikossa ja saatu ajokuntoon. Polte kova.

Vaihdettu stemmi, tanko, satula ja renkaat tubelessina. Polkimineen, työkaluineen, pulloineen, garmin kiinnikkeellä ja noilla renkailla (assegai exo+ maxxgrip, dissector dd maxxgrip) vaaka asettu 15kg

Pitää jossain vaiheessa trimmaa noi vaijerit ja letkut kuhan saa kerättyä motivaatiota.

Minkäs takia vaihdoit ohjaustangonkin? Sekä mikäs tuo juomapullosysteemi oikein on? :) edit: jaa fidlock. vaikuttaapa näppärältä ja siistimmältä kuin perus telineet :)

Bnito
04.11.2022, 11.44
Mahtava kuulla mielipiteitä. Itsellä tosiaan on nyt ihan toimiva ja hyvä Spectral 160mm joustolla. Vahva halu kuitenkin saada kategoria 5 pyörä ja lisää joustoa, ettei tule pyörä pullonkaulaksi parkissa. Meinasin odottaa kesälle, mutta saatavuus on nyt, joten noh. Jospa se kutonen jouluksi tulee.

Mielenkiintoinen mielipide. MIelestäni tuo nykyinen 160mm spectral on oikein kiva laite myös poluilla. Ei haittaa yhtään tuo jouston määrä. Tästä syystä uskon että Torquen geometria + pari senttiä lisää ei menoa itselle haittaa.

Eniten jännittää miten tuo Float X2 performance toimii takana.

Sanoisin näin yleisesti että pitkäjoustoisella polkee ihan hyvin ne lenkit myös, kyllä ne kiipee tasasesti mutta hitaammin, mutta ne eivät oikein "leikkisiä" ole ellet ole todella taitava kuski, eli vaatii kyllä voimaa ja osaamista pitkäjoustoista "siirrellä" poluilla. Alamäkeen ajaessa sitten ovat hauskoja, eli vaativat sitä vauhtia, joten parkkikäytössä ovat kyllä oikeassa ympäristössä.

Itsellä 190/190 joustava, vanhempi propain spindrift, toki ajo pää asiassa mäkeä alaspäin, kompromissi pyöräksi tuon aikanaan hommasin jolla oli tarkoitus ajaa pääasiassa parkkia ja sitten vähän polkuja. Kyllä sillä lenkitkin taittuu, mutta on se vähän tylsä poluilla. Sen vuoksi seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä lyhyempi joustoiseen loivan keulakulman omaavaan trailipyörään. Parkkiin kun on dh pyörä hommattu.

ttsumak
04.11.2022, 11.48
Sanoisin näin yleisesti että pitkäjoustoisella polkee ihan hyvin ne lenkit myös, kyllä ne kiipee tasasesti mutta hitaammin, mutta ne eivät oikein "leikkisiä" ole ellet ole todella taitava kuski, eli vaatii kyllä voimaa ja osaamista pitkäjoustoista "siirrellä" poluilla. Alamäkeen ajaessa sitten ovat hauskoja, eli vaativat sitä vauhtia, joten parkkikäytössä ovat kyllä oikeassa ympäristössä.

Itsellä 190/190 joustava, vanhempi propain spindrift, toki ajo pää asiassa mäkeä alaspäin, kompromissi pyöräksi tuon aikanaan hommasin jolla oli tarkoitus ajaa pääasiassa parkkia ja sitten vähän polkuja. Kyllä sillä lenkitkin taittuu, mutta on se vähän tylsä poluilla. Sen vuoksi seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä lyhyempi joustoiseen loivan keulakulman omaavaan trailipyörään. Parkkiin kun on dh pyörä hommattu.
Millä tavalla tylsä?

Olisi samaan rahaan tarjolla 29" versio, mutta kuitenkin tuntuu että 27.5" on itselle sopivampi leikkisyyden ja hallittavuuden takia. Ei ole tarve päästä poluilla kovempaa.

xc-pyöräilijä
04.11.2022, 12.44
Itsellä oli 2020 160/190 (tel:2020 160/190) ja 17.5kg painava polen evolink ja uskoisin tietäväni mitä Bnito hakee tylsyydellä. Kun jousitusmatka (ja samalla paino), kasvaa, vaatii pyörä entistä enemmän eforttia kikkailuun, koska jousitusmatka (ja paino), syö tuota tehoa. Karkeasti sanoen, mitä enemmän joustoa pyörässä, sitä suorempi ajolinja on suosiollisempi. Pyörän kääntely, ilmaan saaminen, painon siirtely, polkutehokkuus jne on vaikeampaa pidempijoustoisella pyörällä.

Tiedän että tuolla porukka ajelee 190/190 sohvilla pitkiä lenkkejä ja todennäköisesti jopa kovempaa kuin osa vaikka trailipyörällä, mutta se kuitenkin vaatii parempaa kuntoa. Kuskin pitää olla paljon aktiivisempi tai sitten se jousitus vaan syö kaiken eteen tulevan alta.

Täällä tällä hetkellä spectral 125 160mm keulalla flip chip high asennossa. Keulan pidentäminen 2cm ei vaikuttanut leikkisyyteen, koska perä on hyvin progressiivinen ja keulakin on säädetty aika samanlaiseksi, on vain tarpeen tullen hieman enemmän sitä oho-varaa.

Yhteenvetona sanoisin, että kukaan muu ei tiedä mikä pyörä sinulle on paras, varsinkaan näin foorumilla. Monesti porukka vaan tuppaa ottamaan liian järeitä vehkeitä ajoihinsa, itse tein samaa vuosikaudet. Toki, en voi kieltää että tuo 190mm keulalla oleva evolink 158 ei olisi alamäessä ja parkissa ollut aivan helvetin hyvä laitos.

Bnito
04.11.2022, 13.55
Itsellä oli 2020 160/190 (tel:2020 160/190) ja 17.5kg painava polen evolink ja uskoisin tietäväni mitä Bnito hakee tylsyydellä. Kun jousitusmatka (ja samalla paino), kasvaa, vaatii pyörä entistä enemmän eforttia kikkailuun, koska jousitusmatka (ja paino), syö tuota tehoa. Karkeasti sanoen, mitä enemmän joustoa pyörässä, sitä suorempi ajolinja on suosiollisempi. Pyörän kääntely, ilmaan saaminen, painon siirtely, polkutehokkuus jne on vaikeampaa pidempijoustoisella pyörällä.

Tiedän että tuolla porukka ajelee 190/190 sohvilla pitkiä lenkkejä ja todennäköisesti jopa kovempaa kuin osa vaikka trailipyörällä, mutta se kuitenkin vaatii parempaa kuntoa. Kuskin pitää olla paljon aktiivisempi tai sitten se jousitus vaan syö kaiken eteen tulevan alta.

Täällä tällä hetkellä spectral 125 160mm keulalla flip chip high asennossa. Keulan pidentäminen 2cm ei vaikuttanut leikkisyyteen, koska perä on hyvin progressiivinen ja keulakin on säädetty aika samanlaiseksi, on vain tarpeen tullen hieman enemmän sitä oho-varaa.

Yhteenvetona sanoisin, että kukaan muu ei tiedä mikä pyörä sinulle on paras, varsinkaan näin foorumilla. Monesti porukka vaan tuppaa ottamaan liian järeitä vehkeitä ajoihinsa, itse tein samaa vuosikaudet. Toki, en voi kieltää että tuo 190mm keulalla oleva evolink 158 ei olisi alamäessä ja parkissa ollut aivan helvetin hyvä laitos.

Tätä pitkälti ajoin takaa, hyvin selitetty.

Torque ei varmastikaan mene pieleen jos vaan mielenkiinnon kohde on enemmän alamäkeen ajaminen. Kyllä sillä lenkitkin varmasti ihan hyvin heittää. Niin paljon käytöstä kiinni, mihin sitä pyörää käyttää.

Jokkepappa
04.11.2022, 19.55
Kiinnostaisi tietää myös millainen ajotunnelma noissa Torqueissa on verrattuna pari vuotta vanhaan Spectraliin. Onko vanha M yhtä sopiva kuin "uusi" M? :)Pitäisin ehdottomasti spectralin yleis pyöränä. Torque on ehdottomasti freeride/mäki pyörä.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

ttsumak
04.11.2022, 21.38
Pitäisin ehdottomasti spectralin yleis pyöränä. Torque on ehdottomasti freeride/mäki pyörä.

No toki sitä pitäisi vaikka kolme pyörää, mutta jos mahdollisuus on pitää vain yksi :)

Jokkepappa
04.11.2022, 21.47
No toki sitä pitäisi vaikka kolme pyörää, mutta jos mahdollisuus on pitää vain yksi :)Valitse ennemmin vaikka strive jos lompakossa paine riittää.

Hokku
04.11.2022, 22.24
Millä tavalla tylsä?

Olisi samaan rahaan tarjolla 29" versio, mutta kuitenkin tuntuu että 27.5" on itselle sopivampi leikkisyyden ja hallittavuuden takia. Ei ole tarve päästä poluilla kovempaa.

Mielestäni Torquen tylsyys metsässä alamäissäkin tulee siitä, että sillä jään kauemmaksi omista ja pyörän rajoista, jolloin ei vaadita niin keskittynyttä ajoa ja pieni jännitys puuttuu. Toisaalta Torquen kanssa parkissa on tullut uskallusta ja varmuutta ylittää omia rajojani mitä on sitten pystynyt siirtämään ajoon jäykkäperällä ja lyhytjoustoisemmalla.

Toki tuolta lähimetsistäkin varmasti löytyy droppeja ja muita, joista Torquellakin löytyisi sitä jännitystä.

Vaikka itse mainitsit, että nopeus ei ole tärkeää, niin itseäni vähän häiritsee, että lähimetsien lempi alamäki pätkällä Torque on itselleni hitaampi kuin Spectral 125 tai Ibis Ripley AF. En tiedä sitten johtuuko rengastuksesta, joustosta, säädöistä vai mistä.

Parkissa olen Torquen ollut tyytyväinen enkä ole kaivannut muuta. Siellä toki en pysty ulosmittaamaan suurta osaa pyörän potentiaalista, joten ehkä vähemmälläkin pärjäisi. Luulen myös että parkkiinkin on nopeampia pyöriä.

Strive olisi kyllä mielenkiintoinen.

Suiza
06.11.2022, 11.30
Pitäisin ehdottomasti spectralin yleis pyöränä. Torque on ehdottomasti freeride/mäki pyörä.

Torquella on maaliskuusta saakka ajeltu kaikki ajot. Pääosin polkuja, mutta myös alamäkeä. Hyvin toimii molemmissa. En aja kilpaa, joten sekuntien mittaamiseen ei tarvitse poluilla ryhtyä. Varmaan jokin XC pyörä olisi keveämpi, nopeampi tai ketterämpi, mutta kun omaksi iloksi vain poljen, ei haittaa pienet lisävastukset ;) Voin suositella Torqueta myös yleispyöräksi.

Sambolo
06.11.2022, 12.29
^mutku markkinointitiimit on sitä mieltä, et poluil ei voi olla hauskaa ku downcountry pyöräl!1 Mutjoo, varmaa yleispyöränä ottaisin ite 29 tai mullet versiona, tai oikeestaan muutenkin :D

ttsumak
07.11.2022, 17.12
Valitse ennemmin vaikka strive jos lompakossa paine riittää.

Sillä summalla on käytännössä sama pitää nykyinen spectrali kuin laittaa 1500e lisää Torqueen :)
Nykyisessä spectralissakin on 160mm juustoa, että ei sekään mikään pikkujoustoinen ole, eikä oo haitannu missään.

Torquella on maaliskuusta saakka ajeltu kaikki ajot. Pääosin polkuja, mutta myös alamäkeä. Hyvin toimii molemmissa. En aja kilpaa, joten sekuntien mittaamiseen ei tarvitse poluilla ryhtyä. Varmaan jokin XC pyörä olisi keveämpi, nopeampi tai ketterämpi, mutta kun omaksi iloksi vain poljen, ei haittaa pienet lisävastukset ;) Voin suositella Torqueta myös yleispyöräksi.

Mukava kuulla. Millainen kuski olet mitoiltasi? Itekin ajattelen että lisävastus voi olla vain plussaa :)

^mutku markkinointitiimit on sitä mieltä, et poluil ei voi olla hauskaa ku downcountry pyöräl!1 Mutjoo, varmaa yleispyöränä ottaisin ite 29 tai mullet versiona, tai oikeestaan muutenkin :D

Kyllä mie tässä vähän vielä haaveilen, että jos kohtalo puuttuu peliin niin 29" Torque tulee saataville.

Suiza
08.11.2022, 07.05
Sillä summalla on käytännössä sama pitää nykyinen spectrali kuin laittaa 1500e lisää Torqueen :)
Nykyisessä spectralissakin on 160mm juustoa, että ei sekään mikään pikkujoustoinen ole, eikä oo haitannu missään.

Mukava kuulla. Millainen kuski olet mitoiltasi? Itekin ajattelen että lisävastus voi olla vain plussaa :)

Kyllä mie tässä vähän vielä haaveilen, että jos kohtalo puuttuu peliin niin 29" Torque tulee saataville.

Pyörä on Torque 29 CF7, koko M. Itse olen 177/82 ja apinaindeksi 1.08. Minulle koko on juuri sopiva. Talvipyöränä on Neuron ON sekin kokoa M. Torque on näistä tilavampi mitoitukseltaan.

Bnito
25.11.2022, 11.02
Halvin stoic ois tarjouksessa. Mietin medium kokoista itselle talvipyöräksi, itsellä mittaa 170cm, canyon suosittelee s kokoa, mutta en halua enään lisää 27.5 vanteisia pyöriä vaan 29 pitäisi päästä koittamaan. Nyky pyörässä reach 445, stoic m 455. Satulaputki 0.5 astetta jyrkempi stoicissa.

Oisin itse sitämieltä että stoic mediumina voisi myös mennä. Tosiaan isoin motivaattori päästä 29 rinkuloita koittaan perus poluilla alamäkipainotteisessa ajossa.

Lare
26.11.2022, 14.34
Mitenkäs Canyonin koot menee käytännössä? Pitäis hommata 10v 145cm ja 12v 152cm uutta pyörää. Ekalle ainakin naisten malli xs kokoisena. 12v kundi on vähän hankalampi. Stoic olis kiikarissa, mutta suositus koko xxs hämää, oletin että xs olisi sopiva

Vivve
26.11.2022, 18.03
Kannattaa käydä koeajamassa. Hankala muuten hommata lapselle pyörää.

Ranttu
27.11.2022, 10.31
Stoic 2 on talvipyöräksi sikäli huono, että keula muuttuu pakkasella jäykäksi. Kokoasiasta sen verran, että minulla on L ja omat mitat 181/86. Omaan makuun pyörä on aika lailla sopivan ja liian ison rajalla, mutta paljonhan se on mausta, ajotavasta ja maastosta kiinni.

xc-pyöräilijä
27.11.2022, 14.08
En suosittele tuon takia skippaamaan, kyseinen "vika" koskee lähes kaikkia keuloja talvikäytössä. Siksi jos talvella enemmän ajelee, vaihdetaan/vaihdatetaan huomattavasti ohuemmat ja pakkaskestävämmät öljyt jousituskomponentteihin. Omasta mielestä talvipolut on kuitenkin sen verran tasoitetut että täyttä kapasiteettia ei välttämättä tarvitse, toki häiritsee jos rebound on erittäin hidas (korostuu nykykeuloilla erityisesti kevyillä kuskeilla).

Ranttu
27.11.2022, 16.55
Itsekin olen kyllä pärjännyt lumen tasoittamilla poluilla tahmeallakin keulalla, ja tykännyt muuten pyörästä kovasti. Stoicin Suntour XCR:n sisällä ei ilmeisesti ole öljyä vaan rasvaa ja tahmaaminen on todella voimakasta. En jättäisi sen takia pyörää kauppaan tuolla hinnalla, mutta ajattelin kuitenkin varoittaa.

Viltsus
28.11.2022, 22.09
Canyon on nähtävästi pistänyt useamman mallin alennukseen, ml. uusi Strive. Onkohan kukaan päässyt kokeilemaan uutta Strivea? Saatavilla enää L kossa, jossa reach on 500-510mm. Meneeköhän jo 180cm kuskilla aivan liian isoksi metsässä ajettavaksi?

kauris
28.11.2022, 22.36
Taitaa mennä. Itse 185 senttisenä voisin ehkä uskaltaa ottaa tuon mittaisen.

Jokkepappa
28.11.2022, 22.40
Canyon on nähtävästi pistänyt useamman mallin alennukseen, ml. uusi Strive. Onkohan kukaan päässyt kokeilemaan uutta Strivea? Saatavilla enää L kossa, jossa reach on 500-510mm. Meneeköhän jo 180cm kuskilla aivan liian isoksi metsässä ajettavaksi?Vastaan että menee. Taitaa jack moir ajaa M koon rungolla.

Sambolo
29.11.2022, 00.11
Ite hyvänä päivänä 182cm ja mulla yli 500 reachi ei ole mielestäni liikaa ollut. Kattoisin muitaki mittoja kyllä.

eratt
14.01.2023, 20.26
Spectralin mukana tulleesta pussukasta löytyi hopeanvärinen tahnapussi tms ja seitsemän kullanväristä n. 1x10mm tappia. Mitähän noilla voi tehdä?

SBIAN
14.01.2023, 20.51
no tuo tahna on tarkoitettu satulatolpalle, eli tahna sivellään tolppaan ennen asennusta. Tarkoitus tuolla on estää tolpan natinat joita saattaa esintyä jos ei tuota tahnaa laita, estää ehkä myös kulumista.

eratt
15.01.2023, 17.31
no tuo tahna on tarkoitettu satulatolpalle, eli tahna sivellään tolppaan ennen asennusta. Tarkoitus tuolla on estää tolpan natinat joita saattaa esintyä jos ei tuota tahnaa laita, estää ehkä myös kulumista.

Canyoneiden mukana tulee yleensä sellainen toisen näköinen asennustahnapussi. En nyt muista, tuliko Spectralinkin mukana vai käytinkö jotain vanhaa asennustahnaa. Tuo hopeanvärinen pussi ja ne kullanväriset tapit tulivat samassa pakkauksessa, joten mietin, liittyvätkö ne jotenkin yhteen...

eratt
15.01.2023, 17.37
No nyt rupeskin raksuttaan. Niillä tapeilla voi poistaa liiallisen välyksen Oneupin dropperista.

Jokkepappa
15.01.2023, 18.36
Canyoneiden mukana tulee yleensä sellainen toisen näköinen asennustahnapussi. En nyt muista, tuliko Spectralinkin mukana vai käytinkö jotain vanhaa asennustahnaa. Tuo hopeanvärinen pussi ja ne kullanväriset tapit tulivat samassa pakkauksessa, joten mietin, liittyvätkö ne jotenkin yhteen...Joo tuo rasva ei välttämättä ole satulatolpan ja rungon väliin laitettavaa. Jos kyseessä oneupin tolppa niin se on tolpan sisälle laitettavaa.

zort
15.01.2023, 20.03
No nyt rupeskin raksuttaan. Niillä tapeilla voi poistaa liiallisen välyksen Oneupin dropperista.

OneUp V2 hissitolpan mukana tulee 10 mm pituiset tapit joilla tarvittaessa voi shimmata (eli tässä tapauksessa lyhentää) tolpan sisäänpainumismatkaa 10 tai 20 mm riippuen siitä montako tappia eli shimmiä käyttää. Suosittelen tutustumaan OneUpin nettisivuihin, siellä tämä yksinkertainen toimenpide on demonstroitu.

eratt
15.01.2023, 21.48
OneUp V2 hissitolpan mukana tulee 10 mm pituiset tapit joilla tarvittaessa voi shimmata (eli tässä tapauksessa lyhentää) tolpan sisäänpainumismatkaa 10 tai 20 mm riippuen siitä montako tappia eli shimmiä käyttää. Suosittelen tutustumaan OneUpin nettisivuihin, siellä tämä yksinkertainen toimenpide on demonstroitu.

Joo, näitä ne on. Välystapit näyttää kuvassa äkkiseltään samalta.

SBIAN
28.01.2023, 12.51
Ohjaus laakerit pitäis uusia Canyon CF8:n onko kenelläkään kokemusta mistä uudet laakerit, ainakin yläpuolen laakeri näyttäis olevan ainakin tiivisteiden osalta tavallisuudesta poikkeavaa. Löyttyyköhän mitään muuta kuin alkuperäistä osaa joka tuohon käy??

moukari
03.02.2023, 11.38
Ohjaus laakerit pitäis uusia Canyon CF8:n onko kenelläkään kokemusta mistä uudet laakerit, ainakin yläpuolen laakeri näyttäis olevan ainakin tiivisteiden osalta tavallisuudesta poikkeavaa. Löyttyyköhän mitään muuta kuin alkuperäistä osaa joka tuohon käy??

Mikä malli? Tästä viestiketjusta pitäisi löytyä jostain kevään 2021 kohdalta ohjainlaakerin mallit Neuron CF:n osalta.

Nyt on ollut Lux Trail ajossa viikon verran. Itselle ensimmäinen kunnon XC-pyörä, aiemmin Neuron CF:llä ajellut lähinnä XC-painotteista ajoa ja nyt halusin siirtyä pykälää kisaisempaan pyörään, vaikka Neuron on ollut aivan mainio pyörä. Jousitus sopii ainakin tänne pohjanmaalaisille kivikko- ja juurakkopoluille oikein hyvin, eikä tuo 110 mm takapääkään tunnu liian kovalta. Koska pyörässä on jousituksen etälukitus, tulee ajettua ehkä isommalla sagilla kuin muuten, joten tällä saa joka polulle sopivan ajotuntuman. Ainut juttu, mitä olisin halunnut Lux Trailiin muutettavan, olisi ollut BSA-keskiö, mutta ei näistä DUB-pressfitkeskiöistä onneksi löytynyt kovin paljoa huonoja kokemuksia netistä. Plussaa oli myös se, että tähän saa riittävän ison eturattaan, vahvajalkaisena 34T edessä ja 10T takana ei oikein riitä pitkillä siirtymillä myötätuuleen. Kaksi juomapullotelinettä on myös tosi hyvä juttu kestävyyshenkiseen ajoon. Pitkä reach tuntui myös tosi hyvältä. Vielä mietin, jos kaventaisin ohjaustankoa (760 mm) pari senttiä tai vaihtaisin suoraan 740 mm flatbariin, jotta tangon päät ei kolisisi puihin ja siirtyisi samalla sentin pidempään stemmiin (60->70 mm).

SBIAN
04.02.2023, 12.07
Joo no ohjauslaakeri hoitui tilaamalla Saksasta Canyonilta uudet laakerit ja ne tuli viikossa kotiin. Yläkooli hajosi yritettäessä laakeria pois, muovia kun on mutta se taas tuli Suomen Canyon edustajalta jolla oli tuo osa varastossa, on muuten hyvää palvelua kun kaikki hoitui enemmän kuin hyvin. Yläkooli meni paikalleen ihan sormin painamalla, samoin kun laakeritkin, runsaasti vaseliinia kasauksessa ja pyörä on taas ajo kunnossa.

PS: Laakerit on muuten osa numerolla eli nämä :Canyon GP7173-01 Headset

Sopii neuron cf8:n

https://www.canyon.com/en-fi/gear/bike-parts/spare-and-wear-parts/spare-wear-parts/canyon-gp7173-01-headset/10007997.html

kauris
08.02.2023, 11.24
Plussaa oli myös se, että tähän saa riittävän ison eturattaan, vahvajalkaisena 34T edessä ja 10T takana ei oikein riitä pitkillä siirtymillä myötätuuleen.

Tämä osio viestissäsi pisti silmään. 29-kiekon pyörällä ja vielä maltillisella (yleisellä maantieajon suosituksella) 90 kierroksen minuutissa kadenssilla noilla rattailla pyörä kulkee reilu 42 km/h. Hetkellisesti jos nostaa kampikierrokset sataan pääsee jo 47 km/h. Ajatko oikeasti maastopyörällä maastorenkailla tuota kovempaa? Noilla nopeuksilla pärjäisi maantiepyöräilykisoissa maantiepyörillä ajavia vastaan.
Tietenkin jos ei ole tottunut pyörittämään jalkoja ja ajelee hyvin hitaasti veivaten esim vain 60 kadenssilla jää vauhti jopa alle kolmeen kymppiin. Mutta siinä tapauksessa kannattaa kyllä harjoitella sitä pyörittämistäkin.

Laskureita löytyy useita. Tässä yksi https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Uuno1
08.02.2023, 11.53

Jos Spectral niin tämä on Facebookissa Canyon Spectral owners-ryhmän vakiopuheenaihe, sieltä löytyy vinkit millä muiden valmistajien osilla voi korvata CF-spekujen onnettomat vinkuvat osat.
Vika saatta olla ainakin osilla niissä onnettomissa ohjaamon muoviosissa eikä välttämättä itse laakerissa.

Kaikki Kanjonin ohjainlaakerit taitavat olla Acrokselta, listauksen mikä käy mihinkin löytyy täältä: https://acros-components.com/en/canyon

moukari
08.02.2023, 13.00
Tämä osio viestissäsi pisti silmään. 29-kiekon pyörällä ja vielä maltillisella (yleisellä maantieajon suosituksella) 90 kierroksen minuutissa kadenssilla noilla rattailla pyörä kulkee reilu 42 km/h. Hetkellisesti jos nostaa kampikierrokset sataan pääsee jo 47 km/h. Ajatko oikeasti maastopyörällä maastorenkailla tuota kovempaa? Noilla nopeuksilla pärjäisi maantiepyöräilykisoissa maantiepyörillä ajavia vastaan.
Tietenkin jos ei ole tottunut pyörittämään jalkoja ja ajelee hyvin hitaasti veivaten esim vain 60 kadenssilla jää vauhti jopa alle kolmeen kymppiin. Mutta siinä tapauksessa kannattaa kyllä harjoitella sitä pyörittämistäkin.

Laskureita löytyy useita. Tässä yksi https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Tuttuja laskureita. Ketjulinja on parempi isommalla eturattaalla ja 10T takarattaassa on jo hieman tehohäviötä ja mieluiten pitäisi sen ylivaihteena. Tulee lisäksi koko pakka paremmin käyttöön täällä tasamaalla, jolloin ei tule noita pienimpiä rattaita kulutettua niin paljoa siirtymillä. Marginaalisia hyötyjä toki.

Sinänsä välitykset tällä kyllä riittää mihin vaan eikä alamäissä tai siirtymillä myötätuuleen kuitenkaan polkemalla mitään eroja tehdä. Toisaalta on gravel-pyörissäkin 46-50-hampaisia eturattaita eikä sorarenkaat ole kuivan kelin XC-kumeja olennaisesti nopeampia.

Mä ajan yleensä aika matalalla kadenssilla, 80-85 rpm pitkissä kynnysvedoissa ja 95-100 rpm täysiä ajaessa on mulle ideaali. Rattaita on helppo vaihdella, varmaan Tahkolla tms. ajaisin pienemmällä eturattaalla.

kauris
08.02.2023, 13.28
Totta, ketjulinjaa en hoksannut ajatella. Sinänsä kyllä hienoja nää nykyajan takapakat kun puhdasta maantiepyörää lukuun ottamatta alkaa aika hyvin pärjäämään yhdellä eturattaalla. Kun valitsee sen vain sopivaksi. Ei silleen etteikö sitten taas maantievehkeissä kaksi eturatastakin pelaa mainiosti. Menneiden vuosien 3 edessä maastopyörät olivat kyllä "hupaisia". Itsekin teininä 27 vaihteisen omistaneena :)

moukari
08.02.2023, 14.02
Totta, ketjulinjaa en hoksannut ajatella. Sinänsä kyllä hienoja nää nykyajan takapakat kun puhdasta maantiepyörää lukuun ottamatta alkaa aika hyvin pärjäämään yhdellä eturattaalla. Kun valitsee sen vain sopivaksi. Ei silleen etteikö sitten taas maantievehkeissä kaksi eturatastakin pelaa mainiosti. Menneiden vuosien 3 edessä maastopyörät olivat kyllä "hupaisia". Itsekin teininä 27 vaihteisen omistaneena :)
Mitä enemmän vaihteita, sitä parempi se oli :) olisi joskus hauska kokeilla 3x11 XTR voimansiirtoa jollain oikein tiheällä pakalla, ohjaamo olisi käsiä täynnä.

plr
08.02.2023, 15.00
olisi joskus hauska kokeilla 3x11 XTR voimansiirtoa jollain oikein tiheällä pakalla, ohjaamo olisi käsiä täynnä.

Toisaalta etuvaihtajalla saa isompaa tai pienempää välitystä käyttöön nopeasti. En muista, että 3x olisi koskaan ollut maasturissa ongelma, vaan se toimi oikein hyvin. Nykyisessä läskissä on 1x12 enkä osaa pitää sitä parempana kuin 3x9:ä.

Ohiampuja
08.02.2023, 15.12
Sinänsä kyllä hienoja nää nykyajan takapakat kun puhdasta maantiepyörää lukuun ottamatta alkaa aika hyvin pärjäämään yhdellä eturattaalla.
Joskus on tullut haaveiltua kahdesta eturattasta, jos se pyörän käyttöalue on kovin laaja. Itse koin että gravelissa 42 oli liian iso eturatas kun kiskoi pyöräkärryä perässä tai ajeli ns poluilla. Mutta sitten maantiepyörän korvikkeeksi se taas oli oikein hyvä. Myös jäykkäperä maasturi on niin monipuolinen laite, että sama eturatas ei välttämättä toimi optimisti siellä käyttöaluiden äärialueilla.

Ohiampuja
08.02.2023, 15.13
Nyt muuten oli Canyonilla joku 2 päivän alennus menossa…

F. Kotlerburg
08.02.2023, 15.21
Joo pyörät ilman toimituskuluja.

kauris
08.02.2023, 15.52
Toisaalta etuvaihtajalla saa isompaa tai pienempää välitystä käyttöön nopeasti. En muista, että 3x olisi koskaan ollut maasturissa ongelma, vaan se toimi oikein hyvin. Nykyisessä läskissä on 1x12 enkä osaa pitää sitä parempana kuin 3x9:ä.

Kyllä mulla ketjut tippuivat rattailta. Toki etuvaihtajaa säätämällä ne saattoi saada polkemalla takaisinkin ??

zort
08.02.2023, 18.12
Ongelmista viheliäin oli ns. chainsuck-ilmiö joka pahimmillaan jyrsi runkoputkea. Usein se liittyi liian kuluneisiin eturattaisiin tai ketjulinjaan. Jotkut pyörät oli tunnettuja ketjuimijöitä.

21.02.2023, 10.13
https://www.canyon.com/fi-fi/spectral-125-cf-8/50016332.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=FIN+MTB+-+Shopping&gclid=CjwKCAiA0cyfBhBREiwAAtStHM-iBHYTmfrU86k3uuzK9ht2_WyOEtHOSI3FbQFyjGThn-tGep1ZLRoCd_IQAvD_BwE

Onkohan Canyonilla jäämässä fillareita hyllyyn, kun alet alkanut?

Ohiampuja
21.02.2023, 10.36
Vissiin aika monessa paikassa maastopyöriä on nyt hyllyt notkollaan, mutta gravelit viedään käsistä. :)

Hokku
21.02.2023, 23.21
Olisiko joku sattunut ajamaan Torque 29 ja Spectral 29 ja osaisi tuoda eroja esiin?

Itsellä siis Torque CF 7, joka toiminut hyvin bike parkissa ja kasvattanut itseluottamusta ja osaamista. Se tuntuu silti vähän turhalta järeällä muualla ja ennen kaikkea hitaalta. Bike parkkienkin enduro pätkät tuntuvat turhan raskailta sillä. Lähimetsässä Kivikossa olen myös alamäkipätkillä ajanut nopeampia aikoja niin Ripley AFllä kuin Spectral 125llä.

Tarkoituksena olisi lähteä ajamaan ainakin Funduroa tänä kesänä ja jatkossa enemmänkin enskaa. Kuvittelisin Spectralin olevan siihen parempi ja ehkä riittävä myös bike parkkiin?

Toki Torqueen voisi kokeilla kevyempiä kiekkoja ja renkaita, mutta luulen että jousitus syö siinä vauhdin. Spectral AL 5 olisi houkuttelevan hintainen ja luultavasti riittävä itselleni.

Antza44
22.02.2023, 09.53
Olisiko joku sattunut ajamaan Torque 29 ja Spectral 29 ja osaisi tuoda eroja esiin?

Itsellä siis Torque CF 7, joka toiminut hyvin bike parkissa ja kasvattanut itseluottamusta ja osaamista. Se tuntuu silti vähän turhalta järeällä muualla ja ennen kaikkea hitaalta. Bike parkkienkin enduro pätkät tuntuvat turhan raskailta sillä. Lähimetsässä Kivikossa olen myös alamäkipätkillä ajanut nopeampia aikoja niin Ripley AFllä kuin Spectral 125llä.

Tarkoituksena olisi lähteä ajamaan ainakin Funduroa tänä kesänä ja jatkossa enemmänkin enskaa. Kuvittelisin Spectralin olevan siihen parempi ja ehkä riittävä myös bike parkkiin?

Toki Torqueen voisi kokeilla kevyempiä kiekkoja ja renkaita, mutta luulen että jousitus syö siinä vauhdin. Spectral AL 5 olisi houkuttelevan hintainen ja luultavasti riittävä itselleni.Torguella en ole ajanut, mutta 2 vuotta olen ajellut Spectral 29 LTD.llä.
Kyllä se on melkonen jokapaikan höylä, toki siitäkin saa ainakin minun makuun liian raskaan lenkki "enduropyörän" esim T9 Bucher ja T7 Eliminator rengaskombolla. Parkissahan tuommosilla kumeilla on kiva ajella, mutta tykkään, että pyörä liikkuu liukkaasti tasamaan poluillakin. Siksi suosikki renkaani on vanhat Forekasterit kotimaastoihini, missä mäet ajetaan ylöspäinkin.

38 keulalla painava kuski saattaa saada lisää vauhtia ja luottoa alamäkiin mahdollisesti 170mm joustolla. Itsellä toisena 170/160 joustava täysverinen sähkö enska Giant reing e+ ja se tuntuu alamäkeen vielä enemmän vauhtia sietävälle 38 keuloineen ja liekö hieman rajumman geometrian turvin, toki massaakin on toistakymmentä kiloa enenmmän, mutta erot kaiken kaikkiaan pieniä. Kelloa vastaan en ole ajanut noilla, että voihan Spectral olla vaikka nopeampikin alamäkeenkin.

Lopputulemana, jos olisin tilanteessasi kokeilisin Torgueen jotain nopeampia/kevyempiä renkaita, koska oman kokemuksen mukaan Spectral on, niin nopea liikkeinen järkevillä renkailla, että en usko, että Torguen kinematiikka syö niin paljon tehoja.
Vastaavan tasoisia Spectral/Torgue verrattaessa painoero taitaa olla luokka 1.5kg, niin ei tuokaan ero ole, niin ratkaiseva. Toki kiekoista, kun saa puolikiloa tiputettua alkaa sekin tuntua, mutta tuollaisten DT.n 1200 keveyden tuomat edut saa tuhottua jollain painavilla ei rullaavilla enskarenkailla.

Hokku
22.02.2023, 11.46
Joo, täytyy testata tuota dhr/dissector komboa joka mulla Ripleyssä kunhan lumet sulaa. Ne on tuntuneet aika hyvältä setiltä itselleni ajoon, jossa tasaista ja nousua, mutta pääpaino alamäkien tykittelyssä. Jäykkäperässä Ground Control T7 versiona toimi ja on vähän nopeampi, mutta täysjosutolla vauhtia sen verran enemmän että pito ei enää riitä.

Antza44
22.02.2023, 12.51
Joo, täytyy testata tuota dhr/dissector komboa joka mulla Ripleyssä kunhan lumet sulaa. Ne on tuntuneet aika hyvältä setiltä itselleni ajoon, jossa tasaista ja nousua, mutta pääpaino alamäkien tykittelyssä. Jäykkäperässä Ground Control T7 versiona toimi ja on vähän nopeampi, mutta täysjosutolla vauhtia sen verran enemmän että pito ei enää riitä.Sähkärissä oli vakiona 2.6 DHR 3c terra Exo+ ja 2.5 Higroller II 3c terra DD ja niillä tuo painava sähkäri rullas aika kivasti metässä, sitten kuin vaihdoin eteen T9 Bucherin ja taakse Contin Kryptotal enduron loppu kyllä rullaus. Akun kestossa selkeä ero ja 25 avustusrajan yli ei tarvi tasamaallakaan ajella. Taidan siihenkin keväällä palata kuivien kelien tultua Minioniin ja taakse joku rullava. High rollerin nappulat ei kestä, kuin hetken, niin jotain muuta.

KampiGorilla
18.03.2023, 12.54
Näyttäisi, että Grand Canyonien paino on noussut vuosien mittaan reilusti.
Mitä helvettiä tapahtui matkan varrella?
Ainakin rungot tehdään nykyään Kambodžassa. Liekö alumiiniseos kusisempaa ja putkien paksuudella kompensoidaan sitä?

Te jotka omistatte vanhempia Grand Canyoneja, onko rungot tehty missä?

Sambolo
19.03.2023, 00.26
Kaikki osat kasvaa ja vahvistuu, pakat suurenee, jarrut suurenee, kiekot kasvaa ja levenee kuten myös renkaat, dropperit pitenee, pyörät pitenee, haarukat paksunee jne. Olis se kumma jos pyörän paino ei nousis samal. Onneks painolla aika marginaalinen vaikutus, riippuu toki ajosta.

Ripee
19.03.2023, 10.21
Kaikki osat kasvaa ja vahvistuu, pakat suurenee, jarrut suurenee, kiekot kasvaa ja levenee kuten myös renkaat, dropperit pitenee, pyörät pitenee, haarukat paksunee jne. Olis se kumma jos pyörän paino ei nousis samal. Onneks painolla aika marginaalinen vaikutus, riippuu toki ajosta.
Juuri näin. ”Perustallaajatkin” alkavat tulemaan tonttiin satunnaisilla Bikeparkki käynneillänsä useasta metristä, niin onhan ne pyörät kovilla. Puhumatta kun kuski painaa sen +100kg:)

Ohiampuja
19.03.2023, 14.26
Kaikki osat kasvaa ja vahvistuu, pakat suurenee, jarrut suurenee, kiekot kasvaa ja levenee kuten myös renkaat...
Onko se kaikissa malleissa noin? Jos vaan haluaa pysyä siellä mara-skenessä missä vähempikin riittää.

xc-pyöräilijä
19.03.2023, 14.56
On varmasti jossain määrin. Marapyörissäkin läpiakselit, mahdolliset hissitolpat, laajat pakat ja leveämmät vanteet varmasti näkyy painossa vaikkei grammanviilaus ole varmasti mihinkään kadonnut. Jos vierekkäin heittää 2023 marapyörän ja 2013 marapyörän niin tuskin se vauhti on noiden takia silti yhtään hidastunut, päinvastoin. 10 vuotta sitten saattoi hieman jännittää ne kohdat mitkä nykyään voi olla perussettiä. Onhan tuolla aika teknistäkin kivikkoa sen kategorian maastoissa.

Renkaissa tullut muuten takkiin aika reilusti, ebike sopivuus, paremmat suojaukset jne. Harvassa maastopyörässä on nykyään alle 700grammaset kumit.

F. Kotlerburg
19.03.2023, 20.46
Onhan se Grand Canyon vuosien saatossa muuttunutkin. 120mm tullut nokalle joustoa, geo on modernimpi. Yleisesti ottaen pyörät on nykyään "isompia" eli alumiinia menee enemmän.

Siihen päälle kaikki muu kuten hissitolppa, leveämmät vanteet ja renkaat, leveämpi tanko...

Ohiampuja
19.03.2023, 22.34
Välillä kiinnostaisi sellainen kevyt mara-pyörä ja Exceed rungosta sellaisen saisi. Ei mitään hissitolppia, max 160 mm levyt ja alle 25 mm kiekot. :)

LRD2.0
21.03.2023, 11.40
Mitä kehtaisi pyytää 2020 loppuvuodesta ostetusta Stoic 2? Lisätty Brand-X Ascend hissitolppa. Lisäksi Crankbrothersin Stamp 1 polkimet. Ajettu perus polkuja n. 300 km, keulahuolto tehty.

Vivve
21.03.2023, 12.35
Mitä kehtaisi pyytää 2020 loppuvuodesta ostetusta Stoic 2? Lisätty Brand-X Ascend hissitolppa. Lisäksi Crankbrothersin Stamp 1 polkimet. Ajettu perus polkuja n. 300 km, keulahuolto tehty.

800€

Asd13
23.03.2023, 14.25
https://www.kuralappa.fi/uutiset/canyon-vahvistaa-asemaansa-trail-kategoriassa-esittelyssa-uusi-canyon-neuron/
Uusi neuron

Bndit
28.03.2023, 14.09
Jos asut stadissa ja Canyon koeajot kiinnostaa niin: https://www.facebook.com/events/775122700361153 Kannattaa käydä muutenkin, hieno mesta.

ViBr
31.03.2023, 23.02
Mistä Canyonin sivuilta löytyy vanhempien pyörien tiedot? Ainakin aiemmin ne ovat olleet tukisivun takana, mutta nyt en löytänyt.

KampiGorilla
01.04.2023, 23.51
Kambodžan lahja maailmalle Grand Canyon 9 lähtee palautukseen.
On se vaan liian painava.

Runko on 6061 T6 alumiinia ja valmistajan mukaan painoa noin 2kg. Viimeistely paikoitellen heikkoa.
Muutenhan tuossa on osat viimeisen päälle mutta Fox 34 Rhythm (ilman remotea) painaa myös kuin synti ja kyllä sitä remotea vaan kaipaa kun maasto vaihtuu ja pitäisi päästä tunkkaamaan kunnolla rynkytyksen jälkeen.

Laskeskelin, että jos tuossa lähtee forkkia vaihtamaan ja vanhaa myymään niin sama ostaa suoraan 2000€ pyörä jossa on kaikki valmiina.

Helvetin sääli juttu. 1600 euroa posteineen tuosta oli kyllä kovin diili varmaan kahteen tai kolmeen vuoteen mitä olen nähnyt tuon hintaluokan hardtaileissa.

Näkyy Canyonin sivuille tulleen Exceedistä uusia värejä. Taannoinen Trail sale oli siis (niin kuin arvatekin) vanhan varaston poistomyynti.

kauris
02.04.2023, 15.37
Vuonna kivi ja kanto tuli hommattua kuiturunkoinen Grand canyon. Silloin sen sai Sidin (etälukittavalla) keulalla, gx 11 osilla ja dt swiss m1700 kiekoilla hieman alle 2000 euroon. Ei ollut edes tarjouksessa. Paino polkimineen 10,5 kg L koossa. Olen edelleen tyytyväinen hankintaan ja pyörä on talvi-, hiekkatie- ja työmatka-ajossa erinomainen.

Pienenä sivuhuomautuksena yllä kirjoitettuun kommenttiin. Eikai tunkatessa keulan toiminnalla (lukituksella) ole mitään merkitystä? Painolla toki.
Pyörän tunkkaamisella tarkoitetaan kävellen sen (vaivalloista) työntämistä eteenpäin jos ajaminen ei onnistu esim liian syvän lumihangen, jonkun rakkakivikon tai ajettavaksi liian jyrkän ylämäen takia.
Sinä tarkoitit ehkä sanalla jonkinlaista seisaalteen mäen polkemista?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61475-Fillarislangia

KampiGorilla
03.04.2023, 14.48
Totta. Nyt meni virallinen slangi ja omat sanonnat sekaisin.
Tunkkaamisella tarkoitin putkelta polkemista.

kauris
03.04.2023, 15.03
Putkelta voisi ehkä runtata. Se taitaa olla ymmärrettävä/käytetty ilmaus.

Bndit
03.04.2023, 15.44

Runko on 6061 T6 alumiinia ja valmistajan mukaan painoa noin 2kg. Viimeistely paikoitellen heikkoa.
Muutenhan tuossa on osat viimeisen päälle mutta Fox 34 Rhythm (ilman remotea) painaa myös kuin synti ja kyllä sitä remotea vaan kaipaa kun maasto vaihtuu ja pitäisi päästä tunkkaamaan kunnolla rynkytyksen jälkeen.

Laskeskelin, että jos tuossa lähtee forkkia vaihtamaan ja vanhaa myymään niin sama ostaa suoraan 2000€ pyörä jossa on kaikki valmiina.

Helvetin sääli juttu. 1600 euroa posteineen tuosta oli kyllä kovin diili varmaan kahteen tai kolmeen vuoteen mitä olen nähnyt tuon hintaluokan hardtaileissa.

Näkyy Canyonin sivuille tulleen Exceedistä uusia värejä. Taannoinen Trail sale oli siis (niin kuin arvatekin) vanhan varaston poistomyynti.

Eikös se pyörän paino lue niiden sivuilla: 13,26kg?

KampiGorilla
07.04.2023, 12.29
Eikös se pyörän paino lue niiden sivuilla: 13,26kg?

Kyllä.
Todellinen paino oli noin 13.40kg (M-koko) ja polkimien kanssa 13.80kg. Ei sillä, että 200 grammalla olisi minulle mitään merkitystä, mutta tuo paino realisoitui minulle vasta kun sain pyörän. Tarkoitus oli vetästä tuohon vielä nopeasti irrotettavat täysipitkät lokasuojat ja kokonaispaino olisi noussut jo 14.60 kiloon. Siihen vielä Ice Spikerit päälle niin johan sitä ollaan lähellä 15.50kg talvipainossa.
Ja ilman remotea tuo keula oli testiajossa hankala jo perus pururadalla. Keulaa jos lähtisi vaihtamaan ja vanhaa myymään, niin hinta on jo sama kuin 2000e hintaluokassa mutta keula jäisi silti köykäisemmäksi.
Dropperin vaihtamalla ja litkuttamalla tuosta olisi saanut pois ehkä noin 800g painoa.

Kyllä lähden nyt seuraavan fillarin kohdalla siitä, että se paino olisi noin 11kg luokkaa sisureilla.

Ohiampuja
07.04.2023, 18.04

Muutenhan tuossa on osat viimeisen päälle…
Piti mennä uteliaana katsomaan millaisesta pyörästä on kyse. Ja minulle tuollainen olisi ihan kuin päiväunesta. Hissitolpan ehkä ottaisin pois, ja just hyvä että keulassa ei ole mitään vaijereita. :)

moukari
07.04.2023, 23.14
38T eturatas meni heittämällä Lux Trailiin ja näyttää siltä, että myös 40T menisi. 42T voi olla vähän tiukempi. Neuroniin ei mennyt kuin 34T. Ja joo, reisistä löytyy ”stroganoffia”, niin tykkään että riittää välityksiä.

stumpe
07.04.2023, 23.52
^hyväksyn tämän jos sun jalat on samaa kokoluokkaa kuin Robert Förstemannilla.

moukari
08.04.2023, 00.08
^hyväksyn tämän jos sun jalat on samaa kokoluokkaa kuin Robert Förstemannilla.
Saksalaisista ehkä lähempänä Andre Greipeliä. Mietin vaan, että mikähän tekninen juttu tuossa on taustalla, kun Neuron on eturattaan kohdalta paljon ahtaampi. Molemmissa on kuitenkin etuiskari samassa paikassa. Ei noin isoja rattaita yleensä tarvitse, mutta täällä lakeuksilla pitkillä hiekkatiesiirtymillä on ihan mukava olla välityksiä.

t0ntza
14.04.2023, 11.07
Hei,
Pikainen kysymys. On alkanut Fat bike kiinnostamaan ja olen aikaisemmin Canyonin pyörillä ajanut.
Osaatteko sanoa kumpi on järkevämpi ostos Dude CF 8 (2599 €) vai Dude CF 7 (1849 €). 750 euron hinnan nousu, mitä CF 8 on parempaa?

Antza44
14.04.2023, 13.48
Hei,
Pikainen kysymys. On alkanut Fat bike kiinnostamaan ja olen aikaisemmin Canyonin pyörillä ajanut.
Osaatteko sanoa kumpi on järkevämpi ostos Dude CF 8 (2599 €) vai Dude CF 7 (1849 €). 750 euron hinnan nousu, mitä CF 8 on parempaa?Isoin positiivinen asia on minusta CF8 DT:n kiekoissa oleva Racthet takanapa. CF7 mulefut vanteet ovat muuten ihan hyvät ja toimii tubeleksena, mutta luultavasti takanavan kanssa tulee ongelmia ennenpitkään. 8 on hissitolppa ja slx vaihteet+deore 4 mäntäiset jarrut on paremmat, kuin 7 Sramin SX vaihteet ja 2 mäntäiset jarrut.

Se mitä en käsitä miksi CF8 Shimano SLX voimansiirtoon on sotkettu Sramin ketju tai no luultavasti koska RF kampisarjaan ei ole raaskittu laittaa Shimano hyperglide eturatasta joka on optimoitu Shimanon 12 ketjulle.

Jos pyörissä olisi samat DT.n kiekot en maksaisi tuota 750€ lisää, mutta ehkä sille nyt kaikkinensa em mainituilla syillä on juuri ja juuri peruste ja CF8 on parempi siinä mielessä, että on valmiimpi pyörä hissitolppineen ja paremmalla takanavalla.

t0ntza
14.04.2023, 21.45
Isoin positiivinen asia on minusta CF8 DT:n kiekoissa oleva Racthet takanapa. CF7 mulefut vanteet ovat muuten ihan hyvät ja toimii tubeleksena, mutta luultavasti takanavan kanssa tulee ongelmia ennenpitkään. 8 on hissitolppa ja slx vaihteet+deore 4 mäntäiset jarrut on paremmat, kuin 7 Sramin SX vaihteet ja 2 mäntäiset jarrut.

Se mitä en käsitä miksi CF8 Shimano SLX voimansiirtoon on sotkettu Sramin ketju tai no luultavasti koska RF kampisarjaan ei ole raaskittu laittaa Shimano hyperglide eturatasta joka on optimoitu Shimanon 12 ketjulle.

Jos pyörissä olisi samat DT.n kiekot en maksaisi tuota 750€ lisää, mutta ehkä sille nyt kaikkinensa em mainituilla syillä on juuri ja juuri peruste ja CF8 on parempi siinä mielessä, että on valmiimpi pyörä hissitolppineen ja paremmalla takanavalla.

Hei, kiitos kattavasta vastauksesta, selvensi hyvin mitä eroa kyseisillä pyörillä.

hcf
27.04.2023, 11.37
https://www.kuralappa.fi/uutiset/canyon-vahvistaa-asemaansa-trail-kategoriassa-esittelyssa-uusi-canyon-neuron/
Uusi neuron

Onkos joku näitä neuroneita vielä saanu alle?
Piruku suosittelee mulle runkokokoa S niin epäilyttää ostaa.
Aina ajanu M:lla (17)
(172/82)

reach näyttäs kyllä olevan samaa luokaa ku edellisissä pyörissä. Ja pyörä on arvostelujen mukaan kasvanu pituutta edellisiin

ViBr
27.04.2023, 11.49

reach näyttäs kyllä olevan samaa luokaa ku edellisissä pyörissäTämä kiinnostaa myös minua. Toki kokemukset muutenkin. S-koko on lisäksi 27,5 vanteilla. Jos linjoilla sattuu olemaan sellainen, joka osaa kommentoida ja vertailla uuden Neuronin ja Spectralin kokoa ja käyttäytymistä, niin uteliaita kuulijoita on todennäköisesti enemmänkin.

Sambolo
27.04.2023, 12.42
Eikö nuo ole aina alakanttiin suositelleet? Aihe on vähän väliä esillä.

hcf
27.04.2023, 22.52
Jaa-a. No lähti suosituskoko tilaukseen. M:n reach oli sen verran pitkä.

Sambolo
28.04.2023, 02.14
Kannattaa silti toki muitakin lukuja katsoa.

Suiza
28.04.2023, 07.12
Jaa-a. No lähti suosituskoko tilaukseen. M:n reach oli sen verran pitkä.

Useita Canyoneita omistaneena olen ottanut aina suosituskoon, eikä ole ollut valittamista. Geot eri malleissa hieman poikkeavat ja uuden pyörän saapuessa on saattanut aluksi tuntua, että olikohan oikea valinta, mutta hetken totuttelun jälkeen on tuntunut jo aivan sopivalle.
177/83, apinaindeksi 1.08 ja M kokoa on suositus.

stumpe
29.04.2023, 09.28
Kannattaa silti toki muitakin lukuja katsoa.

Joo esim. tossakin vaakaputki vain 578mm, kun niin pysty satulaputken kulma. Menee runko ahtaaksi istuessa. Tälleen 173/87cm olisin ehdottomasti ottanu M koon. Makuja on monia mutta kannattaa antaa mahdollisuus pidemmälle pyörälle.

Oman pyörä vaakaputki 605/reach 465mm, nuo + stack vaikuttaa mun mielestä eniten pyörän istuvuuteen kuskille, loput mitat pyörän käytökseen (leikkisä vai vakaa yms.)

Sambolo
29.04.2023, 22.39
Joo esim. tossakin vaakaputki vain 578mm, kun niin pysty satulaputken kulma.

Onse kuitenkin sentin enemmän mitä YT:n lasten pyörissä(alkaen 135cm pituisille) :)

hcf
30.04.2023, 11.22
Eipä se vaakaputki niin justii. Stemmiä voi pidentää.
Yleensä näissä on aika rajallinen mahollisuus lyhentää ku on valmiiksi jo niin lyhyt.
Tuossa ny ei ollu mainittu niitä mittoja

Tukemon
30.04.2023, 14.44
2019 Neuronista väsähti hissitolppa (Canyon Iridium). Poistin satulan pyörän mukana tulleen ohjeen mukaan ja sieltä hissitolpan nokasta olisi pitänyt löytyä venttiili paineen lisäämiseen. No eipä ole, pelkkä mutteri. Eli uuttaa hissitolppaa vaan kehiin? Ilmeisesti tässä on joku suljettu ilmankierto joka alkanut vuotamaan?

Jokkepappa
30.04.2023, 14.52
2019 Neuronista väsähti hissitolppa (Canyon Iridium). Poistin satulan pyörän mukana tulleen ohjeen mukaan ja sieltä hissitolpan nokasta olisi pitänyt löytyä venttiili paineen lisäämiseen. No eipä ole, pelkkä mutteri. Eli uuttaa hissitolppaa vaan kehiin? Ilmeisesti tässä on joku suljettu ilmankierto joka alkanut vuotamaan?Siellä on sisällä patruuna mikä on vaihdettavissa.

ViBr
02.05.2023, 09.13
Löytyiskö tätä kautta mahdollisuus koeajaa tai edes koeistua jotakin seuraavista pyöristä Oulun seudulla:

Canyon Neuron koko M tai S vm. 2019->
Canyon Spectral 29" koko M tai S vm. 2020->

Tuomari
05.05.2023, 15.52
Itsellä kanssa 171cm mänlettinä hakusessa oikea runkokoko spectral pyörään. Suositeltu S-koko pelottaa, kun kävin koe istumassa muiden valmistajien 29 M runkosia. Ei tampereen suunnalta löytyisi S tai M kokoista spectralia, mitä pääsisi koeistumaan?

Cco
05.05.2023, 16.58
Itsellä kanssa 171cm mänlettinä hakusessa oikea runkokoko spectral pyörään. Suositeltu S-koko pelottaa, kun kävin koe istumassa muiden valmistajien 29 M runkosia. Ei tampereen suunnalta löytyisi S tai M kokoista spectralia, mitä pääsisi koeistumaan?Canyonin kokoluokitus poikkeaa muista. Itse saman mittainen ja S koon Neuron on justiinsa

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla

rndm
08.05.2023, 12.14
Ei tampereen suunnalta löytyisi S tai M kokoista spectralia, mitä pääsisi koeistumaan?

Toijalasta löytyis M kokonen -22 CF7.

hcf
10.05.2023, 19.42
(172/82)

reach näyttäs kyllä olevan samaa luokaa ku edellisissä pyörissä. Ja pyörä on arvostelujen mukaan kasvanu pituutta edellisiinNojoo kyllä se S oli passeli.
Tangon kyllä vaihdan leveämmäksi. Loiva keulakulma kampeaa sen verran että tuntuu kapealla tangolla häröltä.

https://live.staticflickr.com/65535/52887034020_772bcda7c4_o_d.jpg

thm
11.05.2023, 01.15
Oon 173cm ja mulla toi CF8 on M-kokoinen. Oon ajanut useilla eri kokoisilla Canyoneilla (Neuron, Spectral, Dude) ja aina S-kokoinen on tuntunut ahtaalta omiin mieltymyksiin. Ensi polkasujen perusteella tuohon Neuroniin en todennäköisesti vaihda mitään palikkaa ihan heti.

https://pic.useful.fi/HIKY5Wrym.jpg

hcf
11.05.2023, 08.59
^Hissi tolppa ainaki on ihan niin alhaalla ku saa että rajoilla on :rolleyes:

Kuminauha
11.05.2023, 09.31
Canyonin G5 tolpan pituutta voi trimmaa 20mm alemmas tuosta M-koon 170mm millistä, tiedä häntä onko kuvassa olevan käyttäjä joutunut tätä tekemään.

Dropperi on kuitenkin kuskikohtanen juttu eikä sillä oo sinällään tekemistä runkokoon kanssa.

thm
11.05.2023, 09.34
^Hissi tolppa ainaki on ihan niin alhaalla ku saa että rajoilla on :rolleyes:

Niin eilen illalla vasta kasasin ja kävin tyypittelemässä. Säädöt sitte myöhemmin...

AlexDP
11.05.2023, 11.01
Niin eilen illalla vasta kasasin ja kävin tyypittelemässä. Säädöt sitte myöhemmin...

Laitahan ensitunnelmia kun saat vähän kilometrejä alle!

thm
11.05.2023, 13.48
^joo täytyy laittaa, kun pääsee ajamaan kunnolla. Täällä pohjoisessa on vielä ainakin 40 senttiä lunta poluilla, niin menee vielä hetki. Tosiaan, jos jollekin tuo hissitolpan korkeus on ratkaiseva tekijä, niin reilu kolme senttiä nostin kuvasta tolppaa ylemmäksi. Säätövaraa on vielä suuntaan jos toiseen. Sisäsauma mulla on noin 80 senttiä. Satulaa ei tarvitse siirtää keskeltä ainakaan eteenpäin. Mutta varmasti me +-170 senttiset ollaan siinä S ja M koon rajoilla ja menee lopulta omien mieltymysten mukaan se oikea koko. Ite tykkään ajaa tuntureilla ja poluilla pitkään ja hartaasti - ja olen parempi ajamaan ylämäkeen kuin alamäkeen.

hcf
13.05.2023, 18.23
Kylläpä se on mainio vehe tuo neuroni vaikka sen halvimman tän vuoden mallin ostin. Ennen ei oo täysjoustoa ollu. Ja tuntus se tuo S-kokoki passaavan ihan täydellisesti. Rento ajoasento. Ohjaustangon vaihdoin sqlab 30x 16astetta ku tottunu siihen. Ja hävis se omituinen tunnekki keulan kampeamisesta. Ja penkki kans vaihtu ahterille kivempaan.
Ihmeellisen hyvin tuo rullaa asfaltillaki. Onko ne nuo shwalben renkaat vaan niin paljo rullaavampia ku muilla?

Joutuuko täs ostamaan polvi ja kyynärsuojatki ku vauhti vaan kasvaa?

sollikainen
13.05.2023, 20.45
Neuroni vai Lux Trail perus polkuajoon?

moukari
14.05.2023, 01.16
Neuroni vai Lux Trail perus polkuajoon?

Riippuu vähän missä päin maata asut ja millaisia polkuja ajat. Itse vaihdoin Neuronista talvella Lux Trailiin ja se on ehkä mun paras pyörävalinta ikinä. Mukava ajaa ja kulkee kovaa missä vain. Oikeastaan ei tule mitään mieleen, missä Neuron olisi ollut parempi. Plussaa myös etälukitus ja kaksi pullotelinettä Lux Trailissa.

F. Kotlerburg
14.05.2023, 10.23
^toki pitää muistaa, että Neuron on uudistunut tuossa välissä.

Se on minusta pitkälle makuasia ja mitä kellekin se peruspolku ajo on. Jos on tarkoitus tykittää vain mahdollisimman lujaa kieli vyön alla ja spandeksi kireällä niin Lux on oikea valinta. Sekalaisempaan hauskanpitoon voi Neuron olla parempi etenkin jos on teknisempiä alamäkiä.

Itse ottaisin Neuronin, mutta olenkin tälläinen ei-urheilullinen lökäpöksy. Nyt alla YT Izzo.

moukari
14.05.2023, 10.56
^toki pitää muistaa, että Neuron on uudistunut tuossa välissä.

Se on minusta pitkälle makuasia ja mitä kellekin se peruspolku ajo on. Jos on tarkoitus tykittää vain mahdollisimman lujaa kieli vyön alla ja spandeksi kireällä niin Lux on oikea valinta. Sekalaisempaan hauskanpitoon voi Neuron olla parempi etenkin jos on teknisempiä alamäkiä.

Itse ottaisin Neuronin, mutta olenkin tälläinen ei-urheilullinen lökäpöksy. Nyt alla YT Izzo.

Totta. Mulla oli tämä vanhempi Neuron 130 mm joustolla. Uudemmassahan on parempi geometria ja enemmän joustoa. Sillä ajaa jo alamäkiäkin hyvin. Neuronissa on kyllä pehmeämpi kyyti, jota moni arvostanee.

sollikainen
14.05.2023, 11.05
Kiitos näkemyksistä, ajatus on tosiaan pyörä rentoon polku ajeluun. Tuo etälukitus on hyvä lisä pyörätie siirtymille.
Mallit joita olen alustavasti speksaillut ovat:
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-7 (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-7/3348.html?dwvar_3348_pv_rahmenfarbe=BU%2FBU)
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-9/ (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-9/3172.html?dwvar_3172_pv_rahmenfarbe=BU)

ehkä myös spectral voisi mennä
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral-125/cf/spectral-125-cf-8 (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/spectral-125/cf/spectral-125-cf-8/3178.html?dwvar_3178_pv_rahmenfarbe=GN)

Luxissa pressfit keskiö, muissa kierteellinen jos sillä nyt jotain merkitystä.

edit. Nykyinen maasturi on trekin kuituläski joka tarkoitus siirtää eläkepäiville talvipyöräksi.

F. Kotlerburg
14.05.2023, 13.13
Tästä saa varmaan polefunclubin ja muun rymyosaston kimppunsa, mutta peruspolkuajeluun, jossa pääpaino ei ole alamäkien tykittelyssä ottaisin tuon Neuronin Spectralin sijaan. Vähän jyrkempi geometria toimii paremmin siinä ollessaan vähän herkempi ajaa. Jos taas haluaa tykittää maksimit juurakoihin ja kivikkoihin niin sitten Spectral.

Lux Trail on hyvä ja nopea pyörä, mutta sitä pitää jaksaa ajaa vähän enemmän, että hyöty nopeudesta irtoaa.

pojomtb
14.05.2023, 13.30
Löytyykö keneltäkään -22/-23 Canyon Grand Canyon 6 M koossa? Kiitoksia ja kumarruksia seuraavasta tiedosta:
Mikä on korkeus satulan kiinnityksestä maahan kun penkki on painettu alimpaan mahdolliseen asentoon? Lähinnä kiinnostaa tieto kuinka alas penkki painuu ilman tolpan sahausta.

Bndit
14.05.2023, 15.45
En tiedä kuka ostaisi XC-pyörän rentoon ajeluun? Ne on kisapyöriä. Jos olet yhtään arvostelua lukenut uudesta Neuronista esim. vaikka tämän: https://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/canyon-neuron-6-2023-review niin selviäisi että siinä sulle pyörä.

F. Kotlerburg
14.05.2023, 17.13
Eihän tuo Lux Trail puhdas XC-pyörä ole.

sollikainen
14.05.2023, 18.35
Ei niin se onkin ah niin muodikas dc pyörä :-)

ViBr
27.05.2023, 20.54
Ehkä tämä on sittenkin oikea paikka avun saamiseksi. Kun kiristän Spectral:ON taka-akselia kiristää normaalisti, niin pakka pyörii vapaaratasta vasten todella nihkeästi. Täysin jumiin se ei mene, mutta tuntuu kuin välissä olisi jotakin ylimääräistä tai välistä puuttuisi prikka, joka kiristää pakan laakerin sisäkehän reunaa vasten. Kyseessä on Reynoldsin navat ja XTR-pakka. Pyörä on vuosimallia 2021 ja minulle uusi. Ensimmäisellä lenkillä kaikki meni ongelmitta, mutta kotiin palatessa huomasin akselin olevan löysällä. Kun sen kiristi, niin ongelmat alkoivat. Avasin ja putsasin vapaarattaan, eli mitään ylimääräistä siellä ei ole.

Näistä linkeistä pitäisi aueta kuvat. Ovatko kaikki osat oikein?
https://drive.google.com/file/d/1Bdk...ew?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/1BdkCAB6sdbM9diVWREyc13viiPyB50EV/view?usp=sharing)
https://drive.google.com/file/d/1HWr...ew?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/1HWrV8AvuG4pGzteryYf10Uu_LIs3CW3Q/view?usp=sharing)

thm
27.05.2023, 21.02
Laitahan ensitunnelmia kun saat vähän kilometrejä alle!

No nyt on reilu parisataa kilometriä takana CF 8 Neuronilla tunturissa, metsissä, poluilla, kivikossa, juurakossa, maantiellä, sorateillä, ylä- ja alamäessä. En ole keksinyt mitään valittamista pyörästä ja se lähinnä houkuttelee ajamaan. Näillä kilsoilla koen hinta-laadun olevan kohdillaan. Mitään palikkaa en ole vaihtanut pyörään, enkä koe siihen tarvetta. Päivittää sitten SLXää vaikka XThen, jos/kun menee rikki. Sisurit on tietty lähteneet. Rengasyhdistelmä on mieluisa pidon ja rullaavuuden osalta, kun olen tottunut ajamaan Schwalben NN+NN tai NN+RR yhdistelmällä. Koko on omiin mieltymyksiin sopiva ja uskallan suositella M-kokoa muillekin 173 cm kuskeille. Kyseessä on mulle 9. täysjousto ja tuon reach vajaa kaksi senttiä pitempi kuin edellisessä täysjoustossa, joka myös oli M-kokoinen.

https://pic.useful.fi/w09-srWpB.jpg

F. Kotlerburg
27.07.2023, 11.39
Onko kokemuksia kuinka leveää kumia nykyinen Grand Canyon tai Stoic syö?

fsn7000
28.07.2023, 18.00
Tämän kesän maastoajojen pohjalta sekä omalla että laina-/vuokrapyörillä alkaa tuntumaan, että oman maastopyörän rajat alkaa taitojen puolesta viimein tulla vastaan ja voisi siirtyä täpäriin. Tsekkaillut läpi Specialized, YT, Cube mm. tarjonnat mutta kyllä Spectral (CF 8) tai Neuron (CF 8 tai 9) vetää puoleensa. En ole ihan vielä päättänyt kumpi, kun olisi kiva silloin tällöin ajella myös parkissa helpompia reittejä johon Spectral olisi parempi. Voi silti olla että pääosin trail-käyttöä pidempiä matkoja, ja ehkäpä kesäreissuilla jotain satunnaisia kisoja kuten Tahko, ja parkit jää niin pieneen osaan että Neuron olisi parempi. Ehkä silläkin voi jotain pientä alamäkeä varovasti ajaa ilman että runko menee poikki tai muuta hajoaa jos välttelee isompia hyppyreitä..

Koko mietityttää kun on välissä. Olen lueskellut kokemuksia, mutta ainakin neuronin geometria on vissiin muuttunut aika paljon välissä niin kovin vanhat kommentit ei välttämättä pidä. Onko kukaan suurinpiirtein luokkaa L 183/inseam 86 cm, ape index noin 1, ja mitä mieltä M j L-koosta näillä pyörillä? Oma preferenssi on vähän isompi kuin pienempi, mutta toimiikohan L varmasti kun sillä taitaa ajella paljon pidemmätkin kuskit..

kaakku
28.07.2023, 18.29
Ottasin L-koon. Mietin just samaa että M vai L ja oon sua 5 cm lyhyempi.

Hokku
28.07.2023, 18.56
Onko kokemuksia kuinka leveää kumia nykyinen Grand Canyon tai Stoic syö?

Hardtailparty julkaisi Stoicista juuri pari videota. Ekassa testasi 2,8” taakse ja se pyöri. Sanoi että voisi itse ajaa sillä, mutta suurimman osan kannattaa pysyä 2,6”ssa.

mtv
31.08.2023, 21.06
Spectralia harkinnut ja yleisesti Canyon koot on ilmeisesti kannattanut ottaa suosituksia isompana, mutta uudessa Strivessä asia ei taida enään olla niin. L koon reach 500-510mm ja yleensä 470-490 reach on tuntunut hyvältä. Olen kahden koon välissä 180cm ja inseam 84cm. Onko kokemuksia uuden Striven koon valinnasta?

kauris
01.09.2023, 09.51
Striven koot menee ennemmin niin, että XL on XXL ja L on vastaavasti XL. Sulle M olis ehkä Strivesta paras. Siihen sais tosi pitkän hissitolpan mutta suuren reachin myötä pituutta olisi tarpeeksi.
Tässä tuoretta juttua ja pidempää testikokemusta Strivesta. Myös juuri tuosta pyörän mitoituksesta.
https://www.pinkbike.com/news/staff-ride-seb-stotts-canyon-strive-cfr.html

Santtu75
02.10.2023, 18.16
Kaveri olisi hankkimassa ensimmäistä täysjoustoa "ajo-opetteluun" ja olisi mahdollisesti tutultaan ostamassa vanhempaa Canyon Spectral:ia (vastaava kuin tämä: https://enduro-mtb.com/en/canyon-spectral-al-6-0-ex-review/ ) ja olen luvannut hänelle käydä hieman pyörää läpi että minkälainen tuo olisi, onko tuossa mitään poikkeavaa mitä tuosta pitäisi katsastaa? Kuvien perusteella mitä pyörästä olen nähnytvaikuttaa hyväkuntoiselta ja ei ilmeisesti olisi ihan kauheasti ajettukkaan.

Kuminauha
03.10.2023, 17.52
Linkuston kunto ainakin kannattaa tutkia tarkkaan. Eli kitkutella edestakaisin sivuttain ja ylös/alas että onko välystä tai kolinaa.

Koittaa nostaa perää satulasta ja tunnustella että tuntuuko linkustossa ylös/alas suuntaista klappia.

Sivuttaisen saa aika hyvin niin että tarraa takarenkaasta kiinni ja koittaa toisella kädellä väännellä yläputkesta runkoa eteen ja taakse.

Antza44
04.10.2023, 11.16
Tämän kesän maastoajojen pohjalta sekä omalla että laina-/vuokrapyörillä alkaa tuntumaan, että oman maastopyörän rajat alkaa taitojen puolesta viimein tulla vastaan ja voisi siirtyä täpäriin. Tsekkaillut läpi Specialized, YT, Cube mm. tarjonnat mutta kyllä Spectral (CF 8) tai Neuron (CF 8 tai 9) vetää puoleensa. En ole ihan vielä päättänyt kumpi, kun olisi kiva silloin tällöin ajella myös parkissa helpompia reittejä johon Spectral olisi parempi. Voi silti olla että pääosin trail-käyttöä pidempiä matkoja, ja ehkäpä kesäreissuilla jotain satunnaisia kisoja kuten Tahko, ja parkit jää niin pieneen osaan että Neuron olisi parempi. Ehkä silläkin voi jotain pientä alamäkeä varovasti ajaa ilman että runko menee poikki tai muuta hajoaa jos välttelee isompia hyppyreitä..

Koko mietityttää kun on välissä. Olen lueskellut kokemuksia, mutta ainakin neuronin geometria on vissiin muuttunut aika paljon välissä niin kovin vanhat kommentit ei välttämättä pidä. Onko kukaan suurinpiirtein luokkaa L 183/inseam 86 cm, ape index noin 1, ja mitä mieltä M j L-koosta näillä pyörillä? Oma preferenssi on vähän isompi kuin pienempi, mutta toimiikohan L varmasti kun sillä taitaa ajella paljon pidemmätkin kuskit..L spectral,kuin hanska käteen 181/87. Hyvin tuntuu juniorikin ajavan sillä ja taitanee olla 5 cm minua lyhempi. Spectral on kyllä hyvin polkutehokas pyörä. itsellä sekalaisessa lenkkiajossa ja enduro/parkkiajossakin saa aika kauaun ettiä vikaa stongan ja penkin välistä. Kevyillä kiekoilla ja rullaavilla kumeilla oikeinkin nopea lenkkipyörä. Tarvis varmaan joku 10 kilon kisakiree XC olla, että alkas hyvin selkeää eroa muodostua nopeilla baanoilla, jos kisailuilla on painoarvo suuntaisin tänne osastolle, mutta Spectral on kyllä oikeen jokapaikan höylä ja jos ton lisäksi pitäisi joku pyörä olla on se läskipyörä talven äitelämpiin keleihin, milloin nakki kumeilla ei tee mitään.

Uuno1
04.10.2023, 13.43
Kaveri olisi hankkimassa ensimmäistä täysjoustoa "ajo-opetteluun" ja olisi mahdollisesti tutultaan ostamassa vanhempaa Canyon Spectral:ia (vastaava kuin tämä: https://enduro-mtb.com/en/canyon-spectral-al-6-0-ex-review/ ) ja olen luvannut hänelle käydä hieman pyörää läpi että minkälainen tuo olisi, onko tuossa mitään poikkeavaa mitä tuosta pitäisi katsastaa? Kuvien perusteella mitä pyörästä olen nähnytvaikuttaa hyväkuntoiselta ja ei ilmeisesti olisi ihan kauheasti ajettukkaan.

Pyörä ylösalaisin ja käytte läpi tarkasti takakolmion myös alhaalta käsin ettei maalipinnassa tai hitsaussaumoissa näy minkäänlaista murtumaa. Edellisen sukupolven AL-rungoissa on joitain rapotteja netissä hiuksenhienoista poikittaismurtumista takakolmiossa lähellä linkustoa, ja näitä takakolmioitahan ei saa enää Canyonilta.

Uuno1
04.10.2023, 13.53
L spectral,kuin hanska käteen 181/87. Hyvin tuntuu juniorikin ajavan sillä ja taitanee olla 5 cm minua lyhempi. Spectral on kyllä hyvin polkutehokas pyörä. itsellä sekalaisessa lenkkiajossa ja enduro/parkkiajossakin saa aika kauaun ettiä vikaa stongan ja penkin välistä. Kevyillä kiekoilla ja rullaavilla kumeilla oikeinkin nopea lenkkipyörä. Tarvis varmaan joku 10 kilon kisakiree XC olla, että alkas hyvin selkeää eroa muodostua nopeilla baanoilla, jos kisailuilla on painoarvo suuntaisin tänne osastolle, mutta Spectral on kyllä oikeen jokapaikan höylä ja jos ton lisäksi pitäisi joku pyörä olla on se läskipyörä talven äitelämpiin keleihin, milloin nakki kumeilla ei tee mitään.

Jos pituus >= 180 cam ja sisäsauma >=83 niin suosittelen Specusta L-kokoa ellei tarkoituksella halua pienempää mallia.
Spectral polkee kyllä hyvin eritoten ylämäkeen "trail" (käytännössä all mountain) pyöräksi, itse ajoin sillä Tahko MTB 60:n. Jos vähänkään on houkutusta omien rajojen testaukseen / ajoittaiseen bike parkkiin / metsälenkkien jännäpaikkoihin pitäisi valita pyörä niin kyllä se olisi enemmän Spectral kuin Neuron.

Miten ero näkyy peruspoluilla en osaa sanoa, Neuronin uusin sukupolvi on sen verran uusi että omaa kokemusta ei ole kaverien pyörien lainaamisen kautta, ja tosiaan kaikki vanhat foorumikommentit ovat auttamattomasti vanhentuneita 2023 uudistuksen jälkeen.

moukari
07.11.2023, 14.58
https://www.kuralappa.fi/uutiset/uusi-canyon-lux-trail/ Canyonin uusi Lux Trail julki. Ostin itselleni outletista vanhemman mallin talvella ja nuo säilytystilat sekä UDH-korvake olisivat kyllä toivottu ominaisuus. En ehtinyt enempää selvittämään, mitä edelliseen malliin verrattuna on muutettu. Ehkä sitten seuraava pyörä on uudempi Lux Trail :)

bike futurist
07.11.2023, 15.16
keulakulma voisi olla asteen tai puolitoista loivempi, mutta eiköhän se ihan soiva peli ole

moukari
07.11.2023, 15.30
keulakulma voisi olla asteen tai puolitoista loivempi, mutta eiköhän se ihan soiva peli ole
Joo se on kai loiventunut puoli astetta edellisestä mallista. Itse en ehkä haluaisi paljoa tuota loivempaa, riippuu tietysti missä asuu ja millaista maastoa ajaa. Tämä uuden mallin keulakulma taitaa kai vastata samaa mitä Santa Cruzin Blurissa on.

Steve Baggy
07.11.2023, 15.43
Niin toi on kuitenkin edelleen XC-pyörä. Emmä tiiä miksi siinä pitäis olla traili-pyörän keulakulma, kun joustoakaan ei tuon enempää oo.

bike futurist
07.11.2023, 15.54
Niin toi on kuitenkin edelleen XC-pyörä. Emmä tiiä miksi siinä pitäis olla traili-pyörän keulakulma, kun joustoakaan ei tuon enempää oo.

1. canyon lux trail

2.
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2023/08/SI202308120156-scaled.jpghttps://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2023/08/SCOTT-SRAM_WORLDS_2023_PHOTO_BY_CERVENY-1-1536x1024.jpg

Sambolo
08.11.2023, 03.14
Mun eka modernimpi maastopyörä(trail jäykkäperä) oli samanlaisella keulakulmalla. Sillä tuli ajettua poluista parkkiin, tosin vaihdoin siihen jossain vaiheessa pidemmän keulankin.

xc-pyöräilijä
22.02.2024, 21.40
Spectral 2024

https://m.pinkbike.com/photo/26234945/
https://ep1.pinkbike.org/p3pb26234945/p3pb26234945.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p3pb26234935/p3pb26234935.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p3pb26234942/p3pb26234942.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p3pb26234937/p3pb26234937.jpg

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-2024-canyon-spectral-cf-evolution-not-revolution.html

https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/spectral/

Kuminauha
23.02.2024, 08.09
Samalla sitten tästä tulee ainoa spectrali, eli 125 malli tippuu pois.

kauris
23.02.2024, 09.06
On kyllä verrattain harvinaista, että joustomatkaa lyhennetään mallia päivitettäessä. Mutta ajatus oli, että olisi enemmän "trail" ja ero isompi heidän enduropyörään.
Erikoisuuksia "kiss" eli jousimekanismilla ohjaustankoa suoristava viritys. No sen kai saa pois jos ja kun moni haluaa. Sitten myös mietin onko tuossa edelleen se sysipaska Acros-ohjainlaakeri. Spekseissä ei ohjainlaakeria oltu kerrottu mitä eilen koitin pikaisesti tutkia.

Mutta varmasti hyvä pyörä. Cf7 malli täyskuiturungolla (toki kaikki ovat), foxin joustoilla, slx-osilla ja 3500 hintalapulla olis se mihin itse tarttuisin. Mutta tän mittainen traili putoaa mulla nykyään hieman väliin kun on jo selkeästi pidempijoustoinen lähinnä parkkiin ja sitten poluille tätä spectralia aavistuksen vielä "ketterämpi" 130 joustava ns. dc-pyörä. Ja jos yhden pyörän hankkisin noiden kahden sijaan olis se isossa osassa olevan parkkipyöräilyn takia spectralia aavistuksen "isompi", tyyliin uusin Raw Madonna.

Viltsus
25.02.2024, 17.01
Spectral oli alkujaankin 150mm pyörä, ennen kuin hiljalleen nostettiin 160mm. Hyvin myös ymmärtää, että halutaan erottaa kahdesta muusta enduropyörästä.
Jääköhän näistä nyt Torque enemmän sellaiseksi yleisenduroksi metsässä häröilyyn? Uusi malli on kai myös kohtalaisen hyvä polkea.

zort
26.02.2024, 17.44
Spectral oli alkujaankin 150mm pyörä, ennen kuin hiljalleen nostettiin 160mm. Hyvin myös ymmärtää, että halutaan erottaa kahdesta muusta enduropyörästä.
Jääköhän näistä nyt Torque enemmän sellaiseksi yleisenduroksi metsässä häröilyyn? Uusi malli on kai myös kohtalaisen hyvä polkea.

En tiedä mitä ihan alunperin mutta esim. vuoden 2015 Spectral 29 oli 130/135 mm joustolla josta 130 mm keulassa.

https://geometrygeeks.bike/bike/canyon-spectral-al-29-2015/

jankki
22.06.2024, 12.08
Minkäsmoinen taka-akseli menis 2023 Spectraliin tämän tilalle https://www.canyon.com/fi-fi/pyorailytarvikkeet/pyoran-komponentit/polkupyoran-renkaat-sisakumit/lapiakselit/canyon-gp0254-01-thru-axle-148x12x1.0/10010452.html jotta sais pyöräkärryn kiinni?

laattamaa
23.06.2024, 00.15
Minkäsmoinen taka-akseli menis 2023 Spectraliin tämän tilalle https://www.canyon.com/fi-fi/pyorailytarvikkeet/pyoran-komponentit/polkupyoran-renkaat-sisakumit/lapiakselit/canyon-gp0254-01-thru-axle-148x12x1.0/10010452.html jotta sais pyöräkärryn kiinni?Tuonne syöttää tiedot niin löytyy oiken mallinen akseli.
https://robertaxleproject.com/axle-finder/

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

OzmaFIN
23.06.2024, 22.32
Terppa! Tuo Torque:ON 7 kutittelee kaupassa aika mukavassa alennuksessa. Jonkin verran lukee eri foorumeila/blogeissa, että tuo 7 polkimet kolisee kiviin ja kantoihin. Onko täällä mitenkä kokemusta aiheesta ja onko oikeasti niin iso ongelma vai oppiiko elämään asian kanssa?

Tällä hetkellä ajelen Orbea Laufey H30 polkuja kerran/pari viikossa ja alamäkeä kerran viikossa. Torque tulisi ko. aparaatin korvaamaan kokonaisuudessaan niin poluille, metsien alamäkiin kuin sitten ihan Sappeen rinteisiin. Meneekö ihan huti ajatuksena noiden polkujen/metsien osalta?

anelkka
23.07.2024, 00.06
Canyon Lux Trail saapui tänään. Innolla kasailemaan pyörää, mutta ei se ihan putkeen mennyt täytyy sanoa. Satulaputken kiristypannasta puuttui pultti, rungon sisälle tuleva pussukka jäi uupumaan ja kaikenlisäksi takavaihtaja vääntynyt mutkalle. Luonnollisesti tuolloin ei voimansiirto oikein pelitä. Ensimmäinen Canyonilta tilaamani pyörä ja jäi kyllä paskan oloinen laatu mieleen. Varsinkin kun lähestulkoon kaikki ruuvit löysällä ja kasattu varmaan kännissä. Ei jatkoon

SBIAN
23.07.2024, 07.31
Jaa...a enpä ole ennen kuullut että Canyonilta tulisi tuollaistakin, on kyllä tullut aika monta pyörää lähipiiriin ja itsellekkin.

kauris
23.07.2024, 09.00
Kesätyöntekijät varmaan kasaamassa ja heidän koulutus ja valvonta puutteellista. Tosi ärsyttävää kyllä ostaa uusi kallis pyörä ja ensimmäisenä ihmetellä vikoja ja selvitellä reklamaatioasioita. Pientä ongelmaa on itsellä lähes aina ollut niin postimyynnistä kuin ns. kivijalastakin ostetuissa pyörissä (Canyon x2, ja esim Suomesta liikkeestä ostetut Cannondale ja Colnago). Uutta pyörää tutkiessa on siksi aina pieni pelko,.että mitähän tällä kertaa löytyy. Viimeisin Yt:ltä tilattu tais tulla täysin virheettömänä.

Ohiampuja
23.07.2024, 10.49
Minä en luota kuin itseeni, kun pyörän kasauksesta puhutaan.

On se sitten ostettu mistä tahansa, niin pitäähän se kerran huolella tarkastaa ennen käyttöönottoa. :)

anelkka
23.07.2024, 16.39
Viimeeks kun Pole Taivalin tilasin niin pyörä oli pakattu tyyliin kelmuihin ja vähän pinnalle pahvia suojaksi. Kaikki siinä kyllä pelitti heti kerralla. Se on näköjään kun ostaa bulkkipaskaa niin taitaa tulla tuollaista jälkeä sitten. Yksi asia mikä vitutti vielä kun netissä näytti olevan pyörää kyllä hyllyssä, niin meni siinä siitä huolimatta 3 viikkoa toimittaa perille asti.

Ohiampuja
23.07.2024, 18.01
Harmi että tuollainen tuuri on käynyt, oma Neuron tuli ihan hyvässä iskussa, vaihteet kaikki pelasi OK. Toki kaikki ruuvit tarkistin itse ja muistaakseni joku ruuvi oli vähän löysällä. Mutta tykkäsin kun joka paikassa oli rasvaa. Ei oltu kuivana vedetty ruuveja kiinni.

Mutta eikös Canyonilla ole Suomessa asiakaspalvelu juuri näitä juttuja varten. Oletko sinne ottanut yhteyttä?

anelkka
23.07.2024, 23.04
Tottakai olen nyt asiakaspalveluun ottanut yhteyttä että saisi vaikka toisen vaihtajan tilalle ja loput romut tai toinen pyörä tilalle. Veikkaan että tämänkin asian eteenpäin saamiseen vaaditaan monta sähköpostia ja asiakaspalveluun yhteydenottoa.

Kyllä se vaan näin jälkikäteen on että kannattaa tilata ihan osina ja kasata itse tai sitten ostaa kivijalasta fillari. Tulipahan opittua sekin, kiitos siitä.

Henri
25.07.2024, 10.07
Canyon Lux Trail saapui tänään. Innolla kasailemaan pyörää, mutta ei se ihan putkeen mennyt täytyy sanoa. Satulaputken kiristypannasta puuttui pultti, rungon sisälle tuleva pussukka jäi uupumaan ja kaikenlisäksi takavaihtaja vääntynyt mutkalle. Luonnollisesti tuolloin ei voimansiirto oikein pelitä. Ensimmäinen Canyonilta tilaamani pyörä ja jäi kyllä paskan oloinen laatu mieleen. Varsinkin kun lähestulkoon kaikki ruuvit löysällä ja kasattu varmaan kännissä. Ei jatkoon

Ohhoh, kuulostaa ikävältä. Eikö tuo rungon sisään tuleva pussukka ole erikseen ostettava osa muutenkin? Ainakin Grailissa oli näin.

Ohiampuja
25.07.2024, 13.24
Ja minua kiinnosti tuo mutkalle taipunut vaihtaja? Muistaakseni jossain Sramin vaihtajissa on jotenkin taivutettu rakenne.

anelkka
25.07.2024, 17.17
No joo, näköjään se pussukka on ostettava erikseen. Ei ollut sekään ihan helpolla löydettävissä. Mutkalla olevasta vaihtajasta tarkemmin: Ylärissa menee ihan linjassa pakkaa nähden, mutta alarissa ja häkki silminnähden vääntynyt eikä mene samassa linjassa. Tuli muuten sekin huomattua että jarruja ei taida olla kunnolla ilmattu vai kuuluuko nuo shimanon kahvat mennä tankoon kiinni jos vähän kovemmin puristaa? Tuskin.

Slx voimansiirto ja jarrut tässä on.

Ohiampuja
25.07.2024, 18.49
Kuulostaa kyllä hämärältä.

Copilot
25.07.2024, 20.56
Huono tuuri kyllä on ollut. Itsellä on pääsääntöisesti Canyonista hyviä kokemuksia. Itselle kolme, molemmille vanhemmille yksi ja broidi on ostanut itselleen kaksi. Näistä yksi on ollut vähän heikommin kasattu ja säädetty.

anelkka
25.07.2024, 22.06
Noniin päivitystä tilanteeseen jos edes kiinnostaa. Shimanon 12 vaihteistossa se alempi jockey wheel/häkki kuuluu ollakkin epäsuorassa linjassa. Oli itselle ainakin uusi juttu, tosin eka kertaa on tämmönen vaihteisto käsissä. Säädin youtube videon kera ja sain pelittämään! Oli vaan tehtaalta niin surkeasti säädetty ja hämäsi lisäksi tuo epäsuoruus. Alkaa se iloksi muuttua kun pääsi testit ajamaan :)

Ohiampuja
25.07.2024, 22.13
Kyllä kiinnostaa. Pieleen mennyt pyöräostos harmittaa aina, ja kiva kuulla että tilanne paranee.

Se on varmaan hyvä ja kevyt pyörä kunhan saat sen säätöihin ja kuntoon. :)

Suiza
26.07.2024, 09.17
Sehän meni lopulta ihan mukavasti, vain satulatolpan pultti jäi puuttumaan?

kauris
26.07.2024, 09.22
Jarrukahva tais painua myös tankoon saakka eli ilmausta edellyttää jarru. Shimanoiden osalta se on toki aika helppoa ja edullista kotikonsteillakin mutta uudelta pyörältä sopii toki odottaa valmiiksi paremmin ilmattuja jarruja.

Edit. Vähän toki riippuu siitä mitä tarkoitti tankoon painuminen, "kun vähän kovemmin puristaa". Osa yhdellä sormella jarruttavista pro-kuskeistakin tykkää,.että kahva menee käytännössä kovassa jarrutuksessa jo tankoon saakka ja toimii muutoinkin lähellä tankoa. Itse taas kaipaan, että jarru ottaa kiinni kauempaa jo lyhyen tyhjän liikkeen jälkeen eikä saa painua lähellekään tankoa, koska vaikka jarrutan etusormella, mun ote on jotenkin sellainen, että liian syvälle painuva kahva ottaa kiinni keskisormeen.

Sivustakatsoja
26.07.2024, 10.49
...Tuli muuten sekin huomattua että jarruja ei taida olla kunnolla ilmattu vai kuuluuko nuo shimanon kahvat mennä tankoon kiinni jos vähän kovemmin puristaa? Tuskin.

Slx voimansiirto ja jarrut tässä on.

Ei pitäisi tankoon kiinni painua. Mulla on SLX:t, nelimäntäiset, kahvan etäisyyssäätö mahdollisimman kaukana että missään tilanteessa eivät olisi sormet välissä -mutta mulla on iso käsi ja pitkät sormet.

Mutta kyllä kahvoissa on selvä ja tarkka tuntuma, ei mitenkään kumimainen ja joustava. Silti saisi kahvan liike olla lyhyempi.

Polestar
23.08.2024, 10.02
https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyoeraet/trailpyoeraet/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-6/3269.html?dwvar_3269_pv_rahmenfarbe=GY

Onko tämä Canyonin pyörä kunnollinen hintaansa nähden vai onko jotain parempia vaihtoehtoja samassa hintaluokassa ja voiko tonnin hintaluokassa saada kunnon pyörän?

L koko on varmaan sopiva? Olen 184/80kg

Tulee tällä hetkellä maanteitä pitkin alle kilometri salille ja takaisin, satunnaisesti pidempiä matkoja ehkä vähän maastossakin joten en mitään huippupyörää tarvitse, pitäisi olla kuitenkin suht laadukas ja kestävä.

Pyörä on jäykkäperä, toimisiko jos asentaisi pyörään jousitetun satulatolpan? Suosituksia satulatolpasta.

kauris
23.08.2024, 10.17
Moikka

Canyonin pyörät ovat aina suht varma valinta. Hinnat vastaavat laatua ja ovat keskimäärin edullisemmat kuin joillain hienostomerkeillä. Kertomaasi tarkoitukseen tuolla ajaa varsin hyvin ja huoletta. Keveydentuntua (rullaavuutta) asfaltti ja hiekkateille saisi kyllä paljon lisää vaihtamalla nuo maastorenkaat pienempinappulaisiin. Esimerkkinä näihin Schwalben Thunder Burtteihin tai vastaaviin: https://www.bike24.com/p2390092.html

Tuossa hinnassa jostain joutuu pyöränvalmistajat säästämään. Tuon pyörän joustokeula ei ole siis paras mahdollinen ja jarrutehoa aavistuksen vähentää hinnat alkaen jarrulevyt. Itse jarrut ovat ihan tehokkaat. Mutta edelleen, kertomaasi käyttöön täysin riittävät. Jousitettua satulatolppaa et mielestäni tarvitse mutta enpä ole sellaista kyllä koskaan itse kokeillut. Yleisempi "varuste" maastopyörissä on ns. hissitolppa jolloin satulan korkeutta voi säätää ohjaustangossa olevan napin avulla. Se on ihan kiva missä vain ajossa mutta oikeasti hyödyksi vähän vaikeammassa maastoajossa, jolloin satulan saa ns. pois tieltä tarvittaessa alamäkijyrkänteissä ym.

L-koko on luultavasti sinulle juurikin se oikea. M-kokoisellakin vielä pystyisi ajamaan.

Sambolo
23.08.2024, 12.27
Emännälle ostettiin öpaut saman tasoinen white pyörä xxl:stä 500e, siihen nähden tuo tuntuu vähän hintavalta vaikka xxl pyörä kovassa alessa olikin.