Näytä tavallinen näkymä : Canyonin maastopyörät
Alkuviikko alkaa olla takana.
Onko kukaan täältä tilannut saanut asiaa etenemään? Onko fillareita lähtenyt kohti suomea?
Itse olen saanut vain pahoittelut tilanteesta ja että tilaus etenee.
Nyt kolme viikkoa epätietoisuutta alkaa vain hieman syömään ja vahvasti harkitsen kaupan peruuttamista.
Tänne tullut vain se vahvistus tilauksen vastaanotosta. Eniten pelottaa että saldot eivät pidä paikkaansa ja varastossa ei olekkaan sitä mitä olen tilannut.
Mutta suosittelen vahvasti perumaan tuon tilauksen niin nopeutuu hieman oman pyörän saaminen! :)
Itselläni pyörä ollut fiskarsissa joulukuun alusta saakka rungon vaihdossa. Runko tilattu heidän toimesta 13.12.2019, eikä runko ole vieläkään lähtenyt suomea kohti vaikka toimituspäivän piti olla 16.12-20.12.2019.
Onko porukalla Canyonin Spectralia 2019 geometrialla ajossa?
Millä mitoilla kuski ja minkä kokoisena pyörä?
Kyseinen laite kiinnostaisi ja kokoa mietin, kun sattuu omat mitat olemaan juurikin taulukon välimaastossa.
177/80 on pituudet ja Canyon suosittelee M kokoa.
Tällä hetkellä on ajossa Canyonin Neuron:on M kokoisena ja se tuntuu sopivalle, mutta mitoitukset em. pyörissä kuitenkin poikkeavat ja Neuronin mittataulukonkin perusteella olen enempi M mittaa kuin L.
Jostain luin että Spectralin mitoitus olisi hiukan tiukempi?
Mittaa nyt aluksi kuinka korkealla pidät korkeimmillaan satulaa mitattuna poljinkeskiön keskeltä satulan yläreunaan. Jos mitta on 74 cm lyhyempi, L kokoisessa Spectralissa et voi hyödyntää sen mukana tulevaa 150 cm hissitolppaa. Joko et voi nostaa koskaa tolppaa ylös saakka tai vaihtoehtoisesti joudut vaihtamaan siihen hissitolpan, jonka laskuvara on pienempi. Kumpikaan ei ole oikein ideaali vaihtoehto.
edit: Muutoin L koko kyllä mielestäni myös hyvin käy varsinkin jos tykkää mieluummin tilavasta kuin ahtaammasta ohjaamosta.
Mikä lukema tuolla muuten kertoo sen kuinka korkealla satula on jos se on niin alhaalla kun saa? Eli siis tolppa pohjassa mutta itse hissi ylhäällä. Vähän tälläisenä persjalkaisena se mietityttää että saako tarpeeksi alas.
Mikä lukema tuolla muuten kertoo sen kuinka korkealla satula on jos se on niin alhaalla kun saa? Eli siis tolppa pohjassa mutta itse hissi ylhäällä. Vähän tälläisenä persjalkaisena se mietityttää että saako tarpeeksi alas.
Kysytsie tosissais? Oisko vaiks "SATULAN KORKEUS".
Nojoo nyt kun tuota kuvaakin katsoin niin tyhmä kysymyshän tuo oli. :D Aloin miettimään tuota jotenkin liian monimutkaisesti.
vihtis83
16.01.2020, 22.14
Ja tuo mitta taitaa olla satulan kiskoihin, satulasta riippuen siihen sitten muutama sentti lisää niin saa minimi- ja maksimi-istuinkorkeuden.
Max English
16.01.2020, 22.25
Tänne tullut vain se vahvistus tilauksen vastaanotosta. Eniten pelottaa että saldot eivät pidä paikkaansa ja varastossa ei olekkaan sitä mitä olen tilannut.
Mutta suosittelen vahvasti perumaan tuon tilauksen niin nopeutuu hieman oman pyörän saaminen! :)
Tänään oli lähtenyt katevaraus tilitä, ensimmäinen elonmerkki kolmeen viikkoon. 🥳
Ite kans laskeskelin tilatessa, että kaikkine pyhineenkin, arvioitu 2-6 arkipäivää varastotuotteelle pitäis tarkoittaa, että kyllähän se mulla viikko sitten tästä päivästä alkaa olla kotona kasattavana. Ei aivan natsannu. 😂
Terwikselle toivotan kärsivällisyyttä, iteki pohdiskelin yhtä lailla tilauksen perumista, niin olis saanu nopeemmin pyörän alle, vanha pyöräkin kun näemmä jäi korjaamolle odottamaan varaosia. Mutta pidän tän päivän tapahtumia positiivisena elonmerkkinä, luottavaisesti alan jo varovasti odottelemaan, että ensi viikolla vois vaikka sinkaista paketti jo liikkeelle...?
Ja tuo mitta taitaa olla satulan kiskoihin, satulasta riippuen siihen sitten muutama sentti lisää niin saa minimi- ja maksimi-istuinkorkeuden.
Olen kyllä melko varma, että mitta on satulan pintaan. Ainakin Canyonin maantiepyörissä.
vihtis83
17.01.2020, 07.05
Olen kyllä melko varma, että mitta on satulan pintaan. Ainakin Canyonin maantiepyörissä.
Niinpäs onkin, katsoin ensin väärin tuota kuvaa geometriataulukossa.
Kyllä nyt penkin korko on selvillä, mutta muuten ei ilmeisesti ole Spectralin omistajia sattunut lukemaan tätä ketjua antamaan kommentteja omalta osaltaan? SähköNeuroni on hyvä jokapaikan höylä mitoiltaan, mutta tuo Spectral kiinnostaisi lihasvetoisena hieman erillaisen geometrian ja joustovarojen takia. Käsittääkseni Spectralillakin ajelisi ns. harrastaja pyöräilyä vaihtelevissa maastoissa. Ilman, että kaikki ajelu pitäsi olla alamäkeä ja kallioilta tippumisia?
Max English
20.01.2020, 14.17
No nyt oli tilauksen tila päivittynyt vahvistetuksi ja tilauksen tiedoissa näkyy jo arvioitu toimitusaikakin. Vaikuttaisi siis pahimmat vaikeudet voitetuilta ja se kamalin odottelun vaihe voi siis alkaa.. :D
Mulle tuli jo viime perjantaina pyörä kotiin 😂
Näköjään minunkin pyörä lähtenyt eilen liikkeelle. Arvioitu saapuvaksi 21.-24. päivä. Mitään veloitusta ei ole vielä lähtenyt. Ei kyllä tartteis lähteekkään.
Kyllä nyt penkin korko on selvillä, mutta muuten ei ilmeisesti ole Spectralin omistajia sattunut lukemaan tätä ketjua antamaan kommentteja omalta osaltaan?
En tiedä onko apua, mutta vaimo hommasi tuollaisen viime vuoden mallin ja M-koko oli passeli noilla samoilla pituusmitoilla kuin sulla. Itse olen 180 cm ja ei tunnu vielä liian pieneltä, parempi ohuesti pieni kuin ohuesti iso. Tuossa naisten mallissa (Spectral WMN) geometriassa on pieni ero reachissa, kannattaa verrata taulukosta mittoja Canyonin sivuilta.
Ja tämä ehdittiin tilaamaan pari viikkoa ennen hakkerointia Outletista. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200121/bcd3c22c20d1ca00c7271fdcce5c808d.jpg
Kiitos tiedoista.
Näyttää Canyonin sivuilla olevan Spectralille annettu eri versioiden kokotaulukoissa L koon satulan minimikorkeudeksi 704 ja 740?
Olisko jollain L kokoinen Spectrali, joka voisi vahvistaa, kumpi mitta on oikea?
kerroin jo ylempänä. 74 cm.
Niinpä kerroit, mutta Canyon kertoo itse kahta tietoa?
Onko sinulla ko. malli itsellä?
Kyllä. Usko nyt vain. Malli on 2018 ja L kokoinen mutta runko on sama kuin 2020 ja 2019.
En lähde kuvaamaan mittanauhan kanssa todisteita kylmään varastoon :)
Ja olen 185 cm ja olisko jalka 85 cm. En muista varmuudella. Satulatolppa puoli senttiä vajaa pohjassa asti. Tällöin satulan yläpinta n. 74,5 cm keskiön keskeltä satulaputken suuntaisesti mitattuna.
Edit. Kuvassa jossa tekstinä satulan korkeus ja luku 704 on mitta A piirretty alkavaksi kiekkojen napojen keskeltä, ei poljinkeskiön keskeltä.
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/spectral-al-6.0/2230.html#!accordions=1_1
Siltikään se ei tosin täsmää 740 mm kanssa vaikka lukuun lisäisi ns. Keskiön pudotuksen joksi ilmoitetaan 22 mm. Mutta on vähän lähempänä. Se onko se totuus 73, 74 tai 75 cm riippuu jo hieman myös itse hissitolpan kauluksesta, kiinnitysosasta kiskoihin ja satulan korkeudesta kiskoista satulan pintaan. Mutta 70 tai 71 cm se mitta ei ole vaan lähempänä 74 senttiä.
Veikkaan että suomenkielisten sivujen tekijällä on tullut näppäilyvirhe. Luvut 0 ja 4 ovat vaihtaneet paikkaa. 740 oikein ja 704 väärä. https://www.canyon.com/en-de/spectral-cf-8.0/50005443.html#detailed-geometry-section-tab
https://ep1.pinkbike.org/p5pb15727487/p5pb15727487.jpg
Kiitos erittäin hyvin perustellusta vastauksesta:cool:
M koko minulle oikea vaihtoehto, penkin korkeuden vuoksi.
Oletko ollut muuten tyytyväinen pyörään?
Olen ollut tyytyväinen. Aion ajaa tällä vielä varmaan ainakin parit vuodet lisää. Keulan pidensin 160 milliseksi ja vaihdoin kammet lyhyemmiksi, koska hieman herkästi polkimet osuivat kiviin ja juuriin. Guide R jarruista en tykännyt ja olen vaihtanut Shimanon Zeet tilalle. Ks Lev tolppa ja takaswingi vaihdettu takuuseen. Takuuvaihto meni sujuvasti.
Ajan pyörällä Espoon kivikkojuurakoissa ja kävin myös useamman kerran Nuuksion bikeparkissa. Sehän on toki parkiksi ymmärtääkseni aika helppo tai ainakaan isoja hyppyreitä ei ole. Jyrkemmistä kivikkoalamäissä ajan spectralilla mielestäni aika reippaastikin. Nuuksion hissinousun viereisessä Forrest-laskussa vaikka. Raskaan rengastuksen (2.6 Magic Mary ja DHF tällä hetkellä) ja kohtuuraskaan rungon 27.5 kiekkokoon yhdistelmä ei liikuta pyörää märässä pehmeässä maastossa toki kovin kovaa minun kunnolla mutta mitä se haittaa mikä vauhti on pääasiassa yksin poluilla ja kallioilla kurvaillessa. Ensi kesänä aion koittaa 2.4 leveää DHR II renkaita edessä ja takana. Edessä exo+ ja takana peräti DD kyljillä. Voinee vetää kohtuupienillä paineilla kivikossakin ja kantata bermeissä. Toivon vaan ettei kammet taas kolise, kun takajoustoa mulla on tosiaan vain 140 mm. Iskaria kyllä tuunattu kahdella reducerilla.
Mutta jos nyt ostaisin uuden kohtuuhintaisen pyörän niin valitsisin vaihteluksi 29 kiekkoisen. YT Capran kenties. Tai jeffsyn. Tai Ibis Ripmo af:n tai Norco Sightin.
Ne voisi ottaa myös vähän pidemmällä reachillä, kun niissä ei se satulan korkeus muodostu ongelmaksi.
kiloWatti
22.01.2020, 21.33
Oliskohan tässä nyt se hyvä pyörä ensitäpäriä ostavalle, pääasiassa Pirkanmaalla juurakkoa/kivikkoa pyöräilevälle?
Neuron CF 9.0 SL
https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/neuron-cf-9.0-sl/50012244_0001043526.html
AnttiP82
23.01.2020, 08.17
Oliskohan tässä nyt se hyvä pyörä ensitäpäriä ostavalle, pääasiassa Pirkanmaalla juurakkoa/kivikkoa pyöräilevälle?
Neuron CF 9.0 SL
https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/neuron-cf-9.0-sl/50012244_0001043526.html
Aivan varmasti. Itsellä on alumiininen malli, olen ollut tosi tyytyväinen ja ei tuo nyt huonompi voi olla :)
Neuron CF 9.0 SL
Erinomainen on!!!! Osta ennekuin loppuu
Max English
23.01.2020, 10.29
Ja näin, kuten kärsimättömänä odottaessa odottaa saattoikin, pyörän odotettu toimitus siirtyi ensi viikkoon. Olisihan se ollutkin vähän turhan paljon pyydetty, että sen olis joku sieltä varastosta laittanu jo tällä viikolla matkaan. Olin jo varannu tilan rengastöille viikonlopulle, eiku perumaan.
Ja näin, kuten kärsimättömänä odottaessa odottaa saattoikin, pyörän odotettu toimitus siirtyi ensi viikkoon. Olisihan se ollutkin vähän turhan paljon pyydetty, että sen olis joku sieltä varastosta laittanu jo tällä viikolla matkaan. Olin jo varannu tilan rengastöille viikonlopulle, eiku perumaan.
Höh, itsellä lähti Saksasta maanantaina liikkeelle ja tänään pitäisi olla toimitus kotiin. Seurannan mukaan kohta pitäisi olla huudeilla.
Max English
23.01.2020, 14.03
Höh, itsellä lähti Saksasta maanantaina liikkeelle ja tänään pitäisi olla toimitus kotiin. Seurannan mukaan kohta pitäisi olla huudeilla.
Milloin tilasit?
Milloin tilasit?
10. päivä perjantaina. Maanantaina tuli sitten vahvistusviesti.
24.12. Tilattu, varastossa ollut pyörä on seurannan mukaan huomenna minun hallussa.
Toi ”cyber attack” aiheutti jonkin verran viivettä. Onneksi ei sinällään ollut kiire. Usko meinasi vain jossain vaiheessa loppua...
13.12 tilattu runko ei ole vieläkään lähetyksessä. Siihen vielä pyörän kokoaminen suomessa, nii saas nähä milloin pyörä tulee....
Max English
23.01.2020, 18.09
10. päivä perjantaina. Maanantaina tuli sitten vahvistusviesti.
WTF? Mullaki tilattu jo 27.12., äsken tuli vahvistusviesti, että ensi viikolla tulis. Aika erikoisen epäjärjestyksellinen palvelu, että uudet tilaukset käsitellään ennen hyökkäyksen takia viivästyneitä? Puhumattakaan tosta Raakonin tilanteesta... Lieneekö sitte siinä, että ei ollu tavaraa varastossa?
Tilausvahvistuksen mukaan toimituspäivän piti olla 16.12 - 20.12. , ja kyllä on jo monet kerrat aspaan soiteltu ja käsiä siellä on levitelty.
Tuntuuhan tuo vähän uskomattomalta että sain ennen teitä. Olisikohan mennyt nuo tilausjärjestyksetkin sekaisin heillä jos kerran varastossa olevaa tavaraa olette tilanneet? Mutta tuossahan tuo oma pyörä nyt kasattuna nojailee. Huomenna otettava testilenkkiä ja katsottava mitä täytyy säätää vielä. Hirveä määrähän tuossa on kaikkea mitä voi väännellä ja käännellä mieleisekseen.
Niin joo, paketissa oli nyrkin kokoinen reikä takarenkaan pinnojen kohdalla. Onneksi ei ollut mitään käynyt.. Hirvitti vaan availla pakettia että kuinkahan solmussa ne pinnat siellä on.
Samalla tavalla oli itsellänikin, kun viime keväänä painoin tilausnappia. Arvioitu ja toteutunut toimitusaika noin kahden kuukauden päähän nappulan painamisesta varastossa olevalla rytyyttimellä. Jos olisin tilannut pari viikkoa myöhemmin, arvioitu toimitusaika olisi ollut kuukauden päivät aiemmin. Hämärää.
Larppa73
28.01.2020, 23.26
Luomu ois hankinnassa sähkön kamuksi,ja aika paljon panettaisi Spectral cf 7.0 nyt näyttäs olevan 2990e Miten nuo Canyonit on yleensä tarjouksessa? nyt näyttää olevan sähköiset Maasturit sen -500e
Mulla oli sama tilanne. Canyonin Neuron:on on tallissa ja luomu piti päivittää. Vaihtoehtona juurikin tuo sama Spectral tai Neuron CF 8.0. Pitkällisen harkinnan perusteella päädyin kuitenkin Trek Fuel EX 8 2020;)
Itse pähkin juurikin Neuronin Cf 8:n ja Ex 8 välillä. Kovasti houkuttaisi hinnan puolesta valita Canyon.. 😬
Hinta aika tarkaan sama. Trekistä saat pikku alennuksen kivijalasta.
Itse ajattelin, että testataan nyt eri merkkikin ja onhan tuo EX 8 päivitetyillä omionaisuuksilla, ihan kohtuu hyviä arviointeja saanut netissä? Itsellä ajelu painottuu pääosin tasamaastoon ja satunnaisiin mäkiin, mitä pyörätraileilta löytyy, ei ole tarkoitus lähteä varta vasten alamäkiä etsimään.
Terve,
Voisiko joku 2019 tai 2020 Spectralin omistaja, jolla on Rockarin Super Deluxe takaiskari (eli 230x65 mm ja joustomatka pyörässä siten takana 150 mm) tarkistaa mikä sen iskarin tuneksi on iskarin kyljessä ilmoitettu. Onko siinä erikseen sisään ja paluuvaimennuksen tune-ilmoitettu ja onko se kenties mid-tune?
Iskariasia ei ole enää ajankohtainen. Kuvittelin, että päivittämällä 2018 spectraliin takaisin 2019-2020 malliseksi eli 230x65 mm mittaiseksi voisin kompensoida sitä keskiön mataloitumista, mikä aiheutuu, kun niin ikään vaihdan 2.6 kumit 2.4 leveiksi (koska ne ovat myös matalammat). Tämähän ei menekään noin, koska 2018 mallin iskari on niin ikään 230 pitkä ja joustomatka vain on lyhyempi 60mm. Ilman sagia molemmilla on keskiö yhtä korkealla, 30% sagin kanssa uudempi iskari vie keskiön jopa matalammaksi.
Sen sijaan keskiön putoamista matalampien renkaiden johdosta voi toki helposti ja edullisesti ainakin Piken kyseessä ollen kompensoida pidentämällä etujouston 150 millistä 160 milliin. Minkä olin jo aikaisemmin toteuttanutkin sen lisäksi, että olen lyhentänyt kammet 175 millistä 170 milliin.
Detomaso
06.02.2020, 13.37
Sähkötäpärin kaveriksi luomupyörä hakusessa, agressiivinen trail pyörä tai enduro. Tällä tulee ajettua välillä peruslenkit pojan kanssa, sekä bikeparkkia. Mielummin 29". muutama pyörä on kiikarissa mutta en osaa päättää minkä.
-Canyon Strive, uusi shapeshifter kiinnostaa kun on todettu toimivan hyvin, olisi kuin 2 pyörää samassa. turhan painava 15kg? oli myös enduo-mtb testivoittaja 2019. Tästä pyörästä kokemuksia? CF5.0 nyt halvempi 2500€ uusi malli myös nyt tarjottavana CF7.0 3000€
-Canyon Spectral vaikutta myös kiinnostavalta, suunnileen sama geo kuin striven matala asento, mutta spectral on 27.5" AL6.0 2500€
-YT Jeffsy 2020 geo vaikutta myös asialliselta mun käyttöön, mutta tämäkin aika painava 15kg alk 2300€, comp 3000€
-YT Capra katsottu myös, mutta meneekö tällä peruslenkit liian epämukavaksi? Painava, AL Base vajaa 16kg alk 2300€, comp 3000€
-Propain Tyee 29 2020, olisi varmaan alamäkeen sopiva, mutta taas sitten miten tällä menee peruslenkit. hinta alkaen 2400€ ilman hissitolppaa, eli noin 2600€
Eli budjetti tuommonen 2500€ mitä nyt katottu, tässä lähinnä kyselisin Striven kokemuksia, sekä miten tuollainen 15kg painava täpäri menee maastossa. Enkä ole koskaan ajanut endurolla, parkkiin varmasti käy nuo kaikki, mutta minkälaista niillä on ajaa tasamaastoa?
Itse voin verrata 2015 Spectralia ja uutta Striveä. Uudella Strivellä menee metsälenkin ihan kuin vanhalla Spectralilla vaikka hivenen enemmän painoa. Loistava peli.
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
Minulla nyt kaksi viikkoa ollut tuo uusi Spectral AL 6.0. Todella mukava kampe ajella polkuja. Myös kunnon rätätätä juurakkokivikkoalamäet ovat oikeasti hauskoja ajaa tuolla. Itselläni tosin vertailupohjana XXL:n halvin jäykkäperä. :D
Lakuduunaa
07.02.2020, 21.44
Spectral al 7.0 2018 vs. strive cf 6.0 2019
Spectral alumiinisella rungolla ja 27,5" renkaalla oli hyvä lenkkipyörä ihan kaikennäiköisessä ajossa, mutta bikepark ja enduro kokeilu romutti harrastamisen näissä paikoissa tällä pyörällä. Pyörässä ei yksinkertaisesti riittänyt ominaisuuden parkin ja enduron ajamiseen. Aivan liian löysä ja rimpula pyörä noihin karkeloihin. Tästä syystä siirryin Striveen.
Strive kuiturungolla on varustettu 29" renkaalla ja se on erinomainen ominaisuus. 29" syö paljon paremmin maaston epätasaisuudet. Pyörän runko on todella jämäkkä ja tällä oikeasti uskaltaa antaa mennä kun jousitus toimii todella hyvin. Hieman on ehkä painava pyörä ollakseen kuituinen, mutta ei ole minun ajossa haitannut millään tavalla. -> Kyllä kulkee :)
Ja mitä tulee runkojen kokoihin. Spectral oli M-kokoa ja nyt Strive L-kokoa, itse olen 175 cm pitkä ja inseamia on 80cm. Canyonin suositus molemmista oli M-koko. Vastoin tätä otin Striven L-kokoa ja se oli kyllä hyvä päätös. Isompi runko ja vakaampi pyörä ajaa.
Detomaso
11.02.2020, 13.46
Spectral al 7.0 2018 vs. strive cf 6.0 2019
Spectral alumiinisella rungolla ja 27,5" renkaalla oli hyvä lenkkipyörä ihan kaikennäiköisessä ajossa, mutta bikepark ja enduro kokeilu romutti harrastamisen näissä paikoissa tällä pyörällä. Pyörässä ei yksinkertaisesti riittänyt ominaisuuden parkin ja enduron ajamiseen. Aivan liian löysä ja rimpula pyörä noihin karkeloihin. Tästä syystä siirryin Striveen.
Strive kuiturungolla on varustettu 29" renkaalla ja se on erinomainen ominaisuus. 29" syö paljon paremmin maaston epätasaisuudet. Pyörän runko on todella jämäkkä ja tällä oikeasti uskaltaa antaa mennä kun jousitus toimii todella hyvin. Hieman on ehkä painava pyörä ollakseen kuituinen, mutta ei ole minun ajossa haitannut millään tavalla. -> Kyllä kulkee :)
Ja mitä tulee runkojen kokoihin. Spectral oli M-kokoa ja nyt Strive L-kokoa, itse olen 175 cm pitkä ja inseamia on 80cm. Canyonin suositus molemmista oli M-koko. Vastoin tätä otin Striven L-kokoa ja se oli kyllä hyvä päätös. Isompi runko ja vakaampi pyörä ajaa.
Juuri jotain tollaista ajattelin vähän itsekin, eli Spectralin voin nyt pyyhkäistä listalta pois!
Tämänhetkiset vahvimmat kandidaatit ovat Strive CF7.0 2999€ tai toinen saksalainen Propain 29" Tyee samaan hintaan, Tyeessä vielä vähän loivempi keulakulma ja jyrkempi satulakulma, sekä rokkarin lyrik ultimate keula ja ultimate iskari.
Juuri jotain tollaista ajattelin vähän itsekin, eli Spectralin voin nyt pyyhkäistä listalta pois!
Tämänhetkiset vahvimmat kandidaatit ovat Strive CF7.0 2999€ tai toinen saksalainen Propain 29" Tyee samaan hintaan, Tyeessä vielä vähän loivempi keulakulma ja jyrkempi satulakulma, sekä rokkarin lyrik ultimate keula ja ultimate iskari.
Toi Propain kuumottais täälläkin vaikka Strive alla:) Strive on tosi hyvä pyörä mutta noi edellämainitut ominaisuudet voisi tehdä Tyeestä vieläkin paremman..
Propain Tyee 29 cf performance osilla eli tuolla Lyrikillä ja Super deluxella sekä osasarjana x01 olis kyllä todella hienoa mutta sen hinta on 4264 euroa saksan alvilla ja saatavuus kestää arviolta 75 päivää. Tuolla 2999 hinnalla saat sen halvimman start-mallin ja siinä on yari, gx-osat, guide r jarrut jne.
Jos jarrut saisi start-malliin vaihdettua codeksi ja keulan lyrikiksi ja hinta olisi noiden välistä tyyliin 3500 niin olis tosi houkutteleva peli.
Strive on varmasti hyvin pätevä peli sinänsä. Itse en vain innostu siitä shape shifteristä ja geo on tuohon Tyeen verrattuna tosiaan hieman maltillisempi.
Eikös propainilla saa valita mieleiset osat. Eli kyllä ne jarrut ja keulan voi paremmaks vaihtaa. Lyrik ultimatella, super deluxella ja code rsc jarruilla tuli hinnaks 3650e.
Okei, tuo on kyllä hyvä. Jos olisin pyörää ostamassa ja tuosta hintaluokasta niin olisi erittäin vahvoilla (kilpailijoina esim Ibiksen al Ripmo tai Yt:n Jeffsy tai Capra tai Norco Sight, joista osassa joutuisi tinkimään osista ja/tai runkomateriaalista).
Sama summa lähti kuitenkin juuri matkatoimistolle ensi kesän perheemme viikon lomamatkasta Kreikkaan. Eli jatkan ajamista nykyisellä 2 vuotta vanhalla Spectralilla edelleen. Veikkaan, että ainakin vuoden pari.
kiloWatti
19.02.2020, 20.48
No niin, nyt ollaan toista päivää onnellinen Neuron CF 8.0 omistaja ja eka lenkki ajettu. Hyvähän se on, ei siitä mihinkään pääse. Ihmettelin vaan, vaikka asiasta Fillari-lehden (1/2019) trailivertailusta luinkin, että polkemista pitää rytmittää maaston mukaan, että polkimet (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipOougGRHZBNmt_RPnDA1pF4dOkDyWFXR08d41oT?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB) kolisivat lähes koko ajan. Ylittämäni kivet ja juurakot olivat korkeudeltaan 10-30 cm ja kerran otti polun mutkassakin maahan. Aiemmalla halpis-Ghostilla ei kolissut kuin hyvin harvoin. Oletteko havainneet samaa ja mitä tuolle voi tehdä - muuta kuin opetella ajamaan? Kun kivikkoa on edessä 30-50 metriä loivaan ylämäkeen, on välillä pakko polkea vauhtia jotta pääsee yli.
Takaiskarin lukitusvipu (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipPGgFkgRvVmQOFedrg07uDMvHM8hrtEvzpXzX2Y?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB) on mielenkiintoisesti sijoitettu, kun pullo kääntää vipstaakin joka kerta kun ottaa huikat. Huomasin tämän pari kertaa kun takapää iski takaisin, lukittuneena.
Pari tyhmää kysymystäkin sallittaneen näin aloittelijalle.
1. Etuhaarukan akseli (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipO1qat_DQ4RbgaL0uOJHx0T1FcuvNaFGvVoM7OL?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB). On tullut pyöriteltyä muutamaan otteeseen, mutta lukitusvipu ei vaan asetu etuiskarin suuntaisesti. Tyhmäksi tunnen itseni, miten tuo käännetään (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipNAX73SWhiMD855MTt9WEMzbE0Nk2N6dcq1amgO?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB)?
2. Etukuraläpän kiinnittäminen (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipNOqhAkxGpWyA1hLj8v6chEyWxoMXr8q_Rp4kpI?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB). Miten? Onko tarranauhaa tarkoitus katkoa, vai "ommella" suoja kokonaisena? Mihin reunimmaiset tulevat kiinni?
vihtis83
19.02.2020, 20.57
Kuraläpässä tarkoitus pätkiä tuota tarranauhaa ja reunimmaiset tulee kiinni keulan alajalkoihin, keskimmäiset siihen alajalkojen väliseen kaareen.
Etuhaarukan akselille on säädettävä vastakappale jota säätävällä ns lukituskohta muuttuu.
1. Etuhaarukan akseli (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipO1qat_DQ4RbgaL0uOJHx0T1FcuvNaFGvVoM7OL?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB). On tullut pyöriteltyä muutamaan otteeseen, mutta lukitusvipu ei vaan asetu etuiskarin suuntaisesti. Tyhmäksi tunnen itseni, miten tuo käännetään (https://photos.google.com/share/AF1QipNfgsst9E_ovkUfNm4BM8vlCyZR3hnD4bqypS_26-_NaVcrxUZwVemYhqvTXv7OxQ/photo/AF1QipNAX73SWhiMD855MTt9WEMzbE0Nk2N6dcq1amgO?key=X 05tN01hV0Rpd0xab0x6ZTlMREFCQUpYZWhZQjZB)?
1.https://youtu.be/RPJ_Bhu_P5s
Polkimien kolinaa auttaa paitsi rytmittäminen eli tottuminen niin tarvittaessa myös lyhyemmät kammet (175 mm->170 mm), matalaprofiiliset polkimet, keulan pidentäminen ja korkeamman profiilin (2.6 leveät ovat myös korkeampia kuin 2.4 leveät) renkaat (jos mahtuu).
Tarranauha kuraläpän osalta katkotaan tosiaan 4 osaan. 2 vähän pidempää alajalkoihin jotka paksummat ja 2 vähän lyhyempää siihen kaareen joka yhdistää alajalat ja on ympärysmitaltaan ohuempaa.
kiloWatti
21.02.2020, 09.24
Kiitokset kaikille ystävällisestä avustanne! Nyt saan pyörän ajokuntoon. Toi etuhaarukka onkin näemmä simppeli homma, kuten oli pääteltävissäkin kääntöpuolen asteikosta & kuusiokolosta. Kampia tosiaan aloin miettiä, että menisikö lyhyemmillä...siitä seuraava projekti sitten, miten kolhut vähemmälle.
vilerace
21.02.2020, 09.41
Oliko vanha Ghostisi myös täpäri? Jos jäykkäperä niin selitys kampien kolinalle on siinä, väkisin täpärillä niitä tulee enemmän jos ajaa peppu penkissä eikä ajoita polkaisuja..
Itsellä vanha pyörä oli jäykkis ja kun Neuroniin vaihtoi niin alkuun kammet kolisi kanssa paljon, pikkuhiljaa on oppinut ajoittamaan polkaisuja, ja myös aika isolla takaiskarin ilmanpaineella tulee ajeltua nykyisin.
Mulla on Cf 9.0 ja kyllähän ne kammet tuppaa kolisemaan kiviin suht helposti. Vanha pyörä mulla oli 10-v vanha 26" Fuel Ex 8 ja sillä ei kolissut läheskään niin paljon.
Kampia mahdollisesti vaihtaessa on sitten suuri riski saada 175->170 mm vaihdolla tasan saman mittaiset tilalle. Polkimien akselien reikä on vain porattu nimellisesti lyhyemmässä versiossa lähemmäs keskiötä. Ei välttämättä kaikilla merkeillä näin mutta osalla on. Polkimet ovat toki silloin sen 5 mm korkeammalla mutta kammen pää ei. Se siis kolisee kiviin kuten ennenkin.
Truvativin decendant alukammilla asia esim oli näin. Itse lyhensin sitten niitä kampia omatoimisesti sen 5 mm rautasahalla ja viilalla viimeistelemällä. Materiaalia oli mitä sahata ilman kestävyysongelmaa, koska se poljinakselin reikä on toki tosiaan sen 5 mm ylempänä. Keskimmäinen kuva on vähän ylivalottunut ja kammen pää vielä maalaamatta niin viistoon viilattu osuus ei näy juurikaan ja seinämävahvuus näyttää selvästi pienemmältä mutta about saman verran jäi materiaalia reiän ympärille (eli 5 mm pala sahattu ja sitten viilalla viistotettu.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16798098/p5pb16798098.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16798275/p5pb16798275.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16801759/p5pb16801759.jpg
Gargamel
24.02.2020, 17.56
Myös Raceface Æffect-kammissa valu on sama 170- ja 175-millisissä kammissa.
PETEBJ75
24.02.2020, 18.05
Jos kammet ei kolise, niin koko joustomatkaa ei hyödynnetä ja varmaan säädöt pielessä. Parempi opetella rytmittämään polkemista ja ajolinjojen valintaa
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Kyllä pyörissäkin on eroja. Toisissa keskiö esim 32 cm korkealla, toisissa 35 cm. Vaikuttaa kyllä merkittävästi maakosketuksiin.
Onko kokemusta Canyon Neuron 9.0 sl 29" 2019 että mahtuuko 2.6" renkaat hyvin pyörimään?
Mitä kokemuksia tästä canyonin dropperista? Iridium siis kyseessä. Onko ihan käypä peli ja tyhmä kysymys, onhan tämä portaaton kampe?
Ainakin sähköNeuronissa on vakiona 2.6" renkaat, saattaa mennä 2.8"? Joten voisi kuvitella, että sopii hyvin.
Mitä kokemuksia tästä canyonin dropperista? Iridium siis kyseessä. Onko ihan käypä peli ja tyhmä kysymys, onhan tämä portaaton kampe?
Kyllähän se portaattomasti toimii. Tehtaan jäljiltä saattaa vaijerissa olla tiukka mutka dropperin alapäässä ja pikku hiljaa rupeaa toiminta takertelemaan. Itsellä toimi n. 1000km, sitten piti vaihtaa vaijeri.
kiloWatti
26.02.2020, 15.07
Oliko vanha Ghostisi myös täpäri? Jos jäykkäperä niin selitys kampien kolinalle on siinä, väkisin täpärillä niitä tulee enemmän jos ajaa peppu penkissä eikä ajoita polkaisuja..
Itsellä vanha pyörä oli jäykkis ja kun Neuroniin vaihtoi niin alkuun kammet kolisi kanssa paljon, pikkuhiljaa on oppinut ajoittamaan polkaisuja, ja myös aika isolla takaiskarin ilmanpaineella tulee ajeltua nykyisin.
Ghost oli jäykkäperä. Eli ajoitusta opettelemaan...täytyy myös testata takaiskarin paineen lisäämistä.
kiloWatti
26.02.2020, 15.13
Tällainen erikoinen laatupoikkeama vielä Neuronista löytyi, että toinen vaijeri (https://photos.google.com/photo/AF1QipO6lkwBjUPXIkp3-SLUj1ZSgc6zOSmVLohG1ymd) hankasi takapyörään. Outo linjaus, oli pakko laittaa nippusiteellä kiinni (https://photos.google.com/photo/AF1QipNOz3HGLC9dp2e7fx0Gk6dkVJ75-bbGyPJDnLMn) kun hankaaminen ei lakannut vaikka miten yritin työnnellä vaijeria runkokourun sisään tai sieltä ulos. Onko muilla neuroonikoilla ilmennyt?
Moi, alla saamani vastaus Canyonilta asiaa tiedustellessani;
In this case, the maximum tyre width for the Neuron is 2,4". You can see the information here: https://www.canyon.com/en-de/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html (http://https:/www.canyon.com/en-de/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html)
We do not recommend to install a more width tyre because the characteristics when riding will change and could damage the fork or frame.
Nyt ois muutamista maastopyöristä -10% alennus canyonilla. Sais tuon spectral 7.0 2719e kokonaishintaan. Onko tää mielestänne hyvä diili mikä kannattais käyttää hyväksi?
PETEBJ75
20.03.2020, 10.15
Poistin. Väärä ketju
Spectral on hyvä pyörä mutta toki on muitakin hyviä. Jos haluat sen yhtä hyvin kuin jonkun toisen vaihtoehdon, niin toki on kiva, että saa 10 % alennusta. Mutta jos jokin toinen samanhintainen pyörä tuntuisi oikeammalta niin ottaisin sen enkä toista jossa on vajaa 300 euroa alennusta.
Spectral on tuossa hintaluokassa ja 27.5 kiekkokoossa monien testien kehuma / voittanut testejä viimeisen parin vuoden aikana. Jos haluat 29 pyörän niin sitten joudut katsomaan taas jotain muuta mallia tai merkkiä. Geometria spectralissa on edelleen tietty myös toimiva mutta hieman sieltä konservatiivisesta päästä nykymittapuulla. Esim ohjaamon pituutta ei myöskään voi koittaa kompensoida ottamalla yhtä kokoa isompaa pyörää. Ongelmaksi tulee spectralin korkea satulaputki eli se, että satula nousee liian ylös hissitolpan yläasennossa ellet ole keskimääräistä pidempijalkainen suhteessa kokonaispituuteesi. Esim itse 185 cm pitkänä L koon spectral vain just ja just sopii satulaputken osalta. Hissitolppa on paria milliä vajaa pohjaan työnnetty rungon sisään. Jos satulaputki olisi lyhyempi, voisin ottaa XL koon joka muutoin saattais olla parempi.
Jos haluaa 29" niin Striveä saa myös todella edullisesti nyt, varsinkin outletista. Aika vähän eroaa loppujen lopuksi Spectralista ja toisaalta jollekin shapeshifter voi tuoda lisäarvoa.
Kokeillaan täältä jeesiä. Canyon Spectral CF 7.0 pitäisi vaihtaa taakse läpiakseli, että saisi vedettyä muksua Thulen pyöräkärryssä. Aivan kujalla mikä akseli pitäisi olla, esimerkiksi pituudesta ei mitään tietoa jos on 12x148 hubi. Robert Axlen haku antaa tulokseksi tämän akselin:
https://robertaxleproject.com/product/12x142-1-0-mm-thread-for-hitch-mount-trailer/
Mutta mitään mainintaa ei ole pituudesta ja osoite viittaa 12x142 kokoon ja 1mm kierteisiin kun mun mielestä Spectralissa on 1.75. Verkkiksen tiedoissa löytyy hyvin akselin pituudet mainittuna mutta tarviiko tuo vielä lisäkappaleen akseliin jotta kärryn aisan kiinnike ei liiku askelissa? Pevkele ku vaikeaa
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78121/
Nautiskelija
28.03.2020, 19.36
Ainakin thulen mukana tullutta pikalinkkua käytettäessä se aisan kiinnike kiristyy samalla, kun kiristää pikalinkun. Aisan päässä on pallonivel, minkä luulisi tasaavan asennusvirheitä. En ole ollut heilumisesta huolissani.
Ohiampuja
28.03.2020, 19.37
Ota vanha akseli ja nippu ruuveja kierretulkiksi. M6, M10 ja M12. Noilla kokeilet mikä niistä parhaiten istuu kierteen selkään...
https://www.vaakkutech.net/kierretaulukko.html
Nautiskelija
28.03.2020, 19.39
Tässä muksukärry-aiheinen ketju, jos olisi mitenkään hyödyksi: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38193-Per%E4vaunu-lasten-kuljetukseen&p=2941138#post2941138
On tullut aika palata maastopyörien pariin muutaman vuoden jopo/cyclocross harhailun jälkeen. Varteenotettavin vaihtoehto tällähetkellä on Canyon Spectral AL 6.0. Itseasiassa olin jo tilaamassa, mutta jäin epäröimään oikean koon kanssa ja nyt on mennyt päätä raapiessa pari päivää. Oma pituus 179cm ja jalan sisämitta 83cm. Canyonin oma laskuri tarjoaa L kokoista, joka kuullostaa aika uhkarohkealta. Sentin kun miinustaa pituudesta niin tarjotaan M kokoista. Joku muukin on varmaan pallotellut kahden koon välillä, kumpaan suuntaan oot päätynyt? Edellinen maastopyörä oli Trek Fuel vuodelta 2011. Yritin kaivella arkistoista geometriaa mutta eipä noita oikein pysty vertailemaan. Mielelläni ottaisin vastaan kokemuksia ja mielipiteitä. Asustelen Vantaalla, jos joku ko pyörän omistaja uskaltaisi koronakaranteenista huolimatta tarjota pikaiseen sovitukseen niin olisin kiitollinen.
En kyllä L pienempää edes harkitsisi.
Olen 177 /84 ja alla on L kokoinen spectral. satulaa on nostettu muutama milli pohjasta. pyörä on muuten sopivan kokoinen yhtään lyhyemmällä jaloilla en uskaltaisi ällää ostaa
Kuinkahan porukka hoitanut nuo letkut/vaijerit tuolta keskiön alta suojaan Spectralista? Tai miksei muistakin malleista ja merkeistä. Välillä kunnon kivikossa saattaa ottaa kovaakin osumaa pohjaan ja tuntuu hullulta että isku voi kohdistua suoraan noihin letkuihin/vaijereihin.
Kyllä se on erittäin harvinaista että tulisi keskiömuhviin isku, ratas on niin lähellä että se sen iskun tod näk ottaa.
Polun tukko
31.03.2020, 20.03
Kuinkahan porukka hoitanut nuo letkut/vaijerit tuolta keskiön alta suojaan Spectralista? Tai miksei muistakin malleista ja merkeistä. Välillä kunnon kivikossa saattaa ottaa kovaakin osumaa pohjaan ja tuntuu hullulta että isku voi kohdistua suoraan noihin letkuihin/vaijereihin.
Siellä on ihan tarkoituksella sellainen looppi jätetty. Linkiston liikkuessa rako kuorien ja keskiön välillä katoaa.
Joo ratas nappasi tänäänkin pari kertaa kevyesti kallioon lenkillä. Sen sijaan vaijerinkuoret ovat parin vuoden ajon jälkeen ihan käypäsessä kunnossa keskiön alla.
Ohiampuja
31.03.2020, 22.09
Jossain pyörissä nivelien liike voi pikkuhiljaa lypsää niitä vaijereita ja letkuja sinne alle risun kerääjiksi. Kannattaa laittaa pariin paikkaan tiukat nippusiteet kiinnikkeksi, etteivät ne pääse liikaa liukumaan.
Pojalle Neuronia ensimmäiseksi täpäriksi hankkimassa. Canyonin laskurin mukaan koko olisi S. Kuski on nyt 169 ja jalan sisämitta 84. Odotettavissa on, että yli 190 tulee mittaa olemaan. Mikähän voisi olla pyörän maksimi koko tällä hetkellä? Ainakin M, mutta mahtaisiko L kokoisella pystyä ajamaan? Satulan kai saisi juuri tarpeeksi alas.
Kasvuvauhti tuollaisella 13 v pojalla on aika kova, niin pakko olisi vähän kasvuvaraa olla.
Fuel ex8 oli L kokoisena melko ok, iso mutta en ottaisi siitä pienempää.
MTB-aloittelija
07.04.2020, 21.11
Millaisia kokemuksia teillä on Canyonin takuupuolen asioista? Ostin kevätalesta Grand Canyon 8.0n ja keulaa säädettäessä alkoi vuotaa öljyä rebound-säätimen alta. Fillarilla ei ole siis ajettu vielä metriäkään(polkimet vasta matkalla).
Ihan hyviä. Soita canyon finlandiin ja kerro ongelmasi.
Mitat 176 cm/87 cm. Onko Neuronin oikea koko L, vaikka laskuri suosittelee M. Olin jo ostamassa tuota CF 8.0:aa, mutta Sramin vaihtaja. Nyt harkitsen tuota CF 9.0:aa yhtenä vaihtoehtona.
Harvinaisen pitkäjalkainen tapaus suomalaiseksi, jos mittaustulos haaramitaksi on oikein. Haaramitan puolesta menis hyvin L mutta onko ohjaamo sinulle silloin liian pitkä. Vaikea sanoa.
Harvinaisen pitkäjalkainen tapaus suomalaiseksi, jos mittaustulos haaramitaksi on oikein. Haaramitan puolesta menis hyvin L mutta onko ohjaamo sinulle silloin liian pitkä. Vaikea sanoa.
Kyllä mitta pitää paikkansa (ainakin sentin tarkkuudella), en olisi kelvannut entisaikaan laivakokiksi:). Sylimittakin on huomattavasti yli oman pituuden (yleensä kai sylimitta on n. pituus) eli pitkät kädet.
MTB-aloittelija
08.04.2020, 12.06
Ihan hyviä. Soita canyon finlandiin ja kerro ongelmasi.
Nopeasti järjestyi suunnitelma asian hoitamiseksi.
Mitat 176 cm/87 cm. Onko Neuronin oikea koko L, vaikka laskuri suosittelee M. Olin jo ostamassa tuota CF 8.0:aa, mutta Sramin vaihtaja. Nyt harkitsen tuota CF 9.0:aa yhtenä vaihtoehtona.
Suosittelen L kokoa. Itse olen 178cm ja 85cm eli myös pitkäraajainen. Pähkäilin myös M vai L koko kysymyksen äärellä, neuron cf 8 kanssa. Onneksi otin L. Kaikinpuolin justiin passeli mitoiltaan. Ajattelin että lyhennän stemmiä vähän, jos liian iso, mutta päinvastoin jos jotain olis pakko tehdä niin mielummin pidentäisin stemmiä, syliväli keskareiden päästä mitattuna 186cm.
Kiitos Hattala vastauksesta. Jos tuohon Neuroniin päädyn, niin varmaan L. Sylimitta itsellä n. 190 cm eli pitkät kädet.
Itselleni tuli juuri CF Neuron ja otin koon L 183/83cm mitat. Jos olisi vähän lyhyemmät jalat niin dropsatula jäisi liian ylös, nyt on melkein alas säädetty kun saa ja sopiva. Satulan ja ohjaamon väli oli mielestäni hyvä, eka kunnon maastopyörä tämä vasta niin en osaa sanoa onko ns oikea mutta tuntui että tanko kauhean lähellä kuin kaukana.
Itselleni tuli juuri CF Neuron ja otin koon L 183/83cm mitat. Jos olisi vähän lyhyemmät jalat niin dropsatula jäisi liian ylös, nyt on melkein alas säädetty kun saa ja sopiva. Satulan ja ohjaamon väli oli mielestäni hyvä, eka kunnon maastopyörä tämä vasta niin en osaa sanoa onko ns oikea mutta tuntui että tanko kauhean lähellä kuin kaukana.
Ite tilasin XL:n, vaikka PPS suositteli L:ää. Siinä L/XL rajoilla oltiin(191cm/92cm), mutta suomen asiakaspalvelun kanssa keskusteltua tuntui järkevälle valita XL... nähtäväksi jää miten soppeli tuo koko on. Pyörä kun on vielä Koblenz:ssa...
Ite tilasin XL:n, vaikka PPS suositteli L:ää. Siinä L/XL rajoilla oltiin(191cm/92cm), mutta suomen asiakaspalvelun kanssa keskusteltua tuntui järkevälle valita XL... nähtäväksi jää miten soppeli tuo koko on. Pyörä kun on vielä Koblenz:ssa...Ite oon 192 tai 193 pitkä ja neljä xl kokoista Canyonia ollu sopivia.
Jossain flow:n neuronin testirapsassa oli puhetta, jos rajakoolla ollaan; valitse aina suurempi. Viime vuonna harkitsin kovasti cf neuronia. Onneksi canyonin popupin koeajossa selvisi, ettei pyörä ollut sitä mitä olin hakemassa. Ohjaamo oli lyhyt ja keulakulma turhan tiukka. Muutenhan pyörä ja merkki on timanttinen. Ja edelleen palautus onnistuu, vaikka pyörällä on ajettu, kunhan se on puhdas ja naarmuton.
Pohdinnassa XL-kokoisen Neuronin hankinta vaihtelevaan ajoon (hiekkatietä, polkua yms. muttei tiukkaa alamäkeä). Loppusuoralla AL 7.0 ja CF 8.0. Ensimmäinen painavampi (ja mukavampi?). Eroa jarruissa, kiekoissa, hieman vaihteistossa ja hinnassa 500 euroa. Onko kokemuksia tai perusteltuja näkemyksiä, kannattaako tuo 500 euroa maksaa?
Ehdottomasti CF8
-Huomattavasti paremmat vanteet.
-Paremmat jarrut
-Takaiskarin parempi sijoitus, ei alttiina kuralle
-Hiilikuiturunko kestävämpi ja kevyempi
-Takahaarukan rakenne kestävämpi
-Jälleenmyynti arvo parempi jos.....
-Kokonaisuudessaan lähempänä tätä päivää
kiloWatti
12.04.2020, 16.52
Millaisia ratkaisuja teillä on iskareiden lukituksen ohjaamiseen tangosta? Saako molemmat lukittua/avattua samasta fibstaakista?
Entäs kurapersesuoja, joku eleetön, sitä metrin kaarta renkaan päälle en viitsi laittaa. Leikattu mehukatti satulan alle? ;) (Edessä Canyonin kurasuoja)
Pyöränä Neuron CF 8.0
Millaisia ratkaisuja teillä on iskareiden lukituksen ohjaamiseen tangosta? Saako molemmat lukittua/avattua samasta fibstaakista?
Entäs kurapersesuoja, joku eleetön, sitä metrin kaarta renkaan päälle en viitsi laittaa. Leikattu mehukatti satulan alle? ;) (Edessä Canyonin kurasuoja)
Pyöränä Neuron CF 8.0
Samasta vivusta lukkoon.
Ass saveriä takaliston suojaksi.
Prantley
13.04.2020, 10.29
Spectral Al 6.0 on ollut harkinnassa, oikea koko vain jättää miettimään. Mitoilla 187/91 cm laskuri suosittelee kokoa XL, mutta mittojen puolesta rajatapauksena herää kysymys nouseeko satula liian ylös ja jääkö runko ylipäätään liian pitkäksi ja kömpelöksi. Millaisia kokemuksia suurin piirtein saman pituisilla on kokojen L/XL rungoista?
PETEBJ75
13.04.2020, 10.36
Luomuspectralista ottaisin tuon XL version ehdottomasti. 186/85cm ja L koko tuntui todella lyhyeltä.
Specral:On on taas L-kokoisena minulle just hyvä
^Nuo Spectralin luomu ja sähköversiot poikkeaa toisistaa mitoituksen puolesta.
Itse luomussa M ja L rajalla, ja L on hyvä. Sähkössä mennään M-kokoisella.
Nuo Canyonin suosittelemat koot on yleensä oikeita.
Nyt on ensipuraisu saatu uudesta Luxista ja olipahan se mojova.
On pyörät mennyt eteenpäin aika huikeen paljon tässä 10 vuoden aikana mitä noi mun vanhat maastopyörät edustaa. Oli vähän kun oltais otettu mun jäykkäperän ja 130mm täpärin parhaat puolet ja laitettu ne samaan pakettiin. Jämäkkä ajaa ja runtata, ei notku mihinkään suuntaan vaikka olis lukot auki. Sit kuitenkin alamäkeen uskaltaa mennä aikalailla samalla tavalla kun tolla 130mm täpärillä jossa on muuten sama keulakulma. Painoakin 1.5kg vähemmän :)
Pitää testailla vielä lisää että saa paremman kuvan kyseistä mankelista.
Nyt on alla jo muutama sata kilsaa Lux:in kanssa ja pidän pyörästä aina vaan enemmän. Pyörän monipuolisuus ja kyvykkyys hankalammassakin maastossa on yllättänyt erittäin positiivisesti. Ajaa mulla trailipyörän ja xc-pyörän virkaa sekä on tehokas polkea. Siirtymätkään ei tunnu yhtä kurjilta tällä kuin vanhalla täpärillä (stumpjumper 29"). Foxin joustot toimii aika kivasti ja xt-voimansiirto on mielestäni hyvä. Jarrut on sopivan tehokkaat ja modulaatio helppoa. Ainoa miinus tuossa on vieläkin tuo iskareiden lukitusvipu joka toimii mielestäni väärinpäin. Vähänkään röykkyisässä maastossa käy helposti niin että iskarit menee vahingossa lukkoon joka voi sitten kostautua kun pyörää käyttäytyy eri tavalla kuin odottaa. En sit tiedä voisko tohon vaihtaa vivun joka toimisi päinvastoin.
Suosittelen L kokoa. Itse olen 178cm ja 85cm eli myös pitkäraajainen. Pähkäilin myös M vai L koko kysymyksen äärellä, neuron cf 8 kanssa. Onneksi otin L. Kaikinpuolin justiin passeli mitoiltaan. Ajattelin että lyhennän stemmiä vähän, jos liian iso, mutta päinvastoin jos jotain olis pakko tehdä niin mielummin pidentäisin stemmiä, syliväli keskareiden päästä mitattuna 186cm.
"Antamillasi mitoilla suosittelemme kokoa M, L koko menee aivan liian pitkäksi." Tuommoinen viesti Canyonilta. Tuossa Canyonissa L -koossa TT/Reach 626/453 ja Orbean Occamissa 619/474, josta sain suosituksen ottaa juurikin L. Miten lie??
PETEBJ75
20.04.2020, 08.54
Canyonilla on joku XC mies tehnyt kaikkien pyörien mitoitussuositukset [emoji849]
^Ja geometriat :D Veikkaan et suositus perustuu siihen korkeeseen satulaputkeen.
Onko teillä mennyt nyt kauan pyörän toimituksessa?
Itse tilasin pyörän 13.4 ja vieläkii lukee keräilyssä..
Olisko vinkkiä mistä voisi johtua natina, joka syntyy takapään joustaessa? Neuron 6.0 vm2018 kyseessä.
Alkoi eilen märässä/kuraisessa metsässä ajettuani. Putsailin pyörää ja kävin kaikki paikat läpi ylimääräisestä liasta.
Ääntä on hankala yksin kuunnella, kun pyörää pitäisi painaa satulasta alapäin nopeasti ja samalla kyyristellä kuuntelemaan. Sen verran sain selkoa, että tulisi takahaarukan takaosan linkustosta. Kaikki linkustot on kireällä, takaiskarista ääni ei tule.
Ääni tulee vain takapään joustaessa. Pyörä on melko vähän ajettu ja ollut aiemmin aivan äänetön jouston suhteen.
xc-pyöräilijä
21.04.2020, 17.42
Onko teillä mennyt nyt kauan pyörän toimituksessa?
Itse tilasin pyörän 13.4 ja vieläkii lukee keräilyssä..
11.4 tilattu ja keräilyssä. Canyonin sivuilta seuraava: ”
Vallitsevasta koronatilanteesta johtuen haluamme suojella työntekijöitämme kaikin keinoin, ja tästä syystä olemme päivittäneet turvamenettelyt Canyonin varastolla ja tehtaalla. Nyt käyttöön otetuista uusista varotoimista johtuen toimituksissa voi esiintyä pientä viivettä. Arvioimme, että joissakin tapauksissa sisäinen tilausten käsittelyaika voi pidentyä 3-5 päivällä. Logistiikkatiimimme tekee tällä hetkellä kaiken mahdollisen, ettei lähetysviiveitä ilmene ja että kaikki työntekijämme pysyvät terveinä. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi kolmansien osapuolten kuljetuspalvelujen toiminnassa voi myös esiintyä viivettä.”
Aspa kertoi eilen että pyörästä on lähetystunnus tehty mutta ei ole vielä postissa. Sinänsä hauskaa että tuo teksti löytyy tilauksen seurantasivulta mutta etusivulla mainostetaan ”varastossa olevat pyörät toimitetaan kolmen päivän sisällä”
hoogenband
21.04.2020, 17.43
Pakko peukalon vastata ku muuta ei tuu. Taka-akseli rasvaus ja kirraus, Vähän vastaavaa kokemusta vaikka ollu mitään hajua et sieltä kuuluis omassa canyonissa.
Tää siis tolle jastonille
Hiihtoniilo
21.04.2020, 22.09
Olisko vinkkiä mistä voisi johtua natina, joka syntyy takapään joustaessa? Neuron 6.0 vm2018 kyseessä.
Alkoi eilen märässä/kuraisessa metsässä ajettuani. Putsailin pyörää ja kävin kaikki paikat läpi ylimääräisestä liasta.
Ääntä on hankala yksin kuunnella, kun pyörää pitäisi painaa satulasta alapäin nopeasti ja samalla kyyristellä kuuntelemaan. Sen verran sain selkoa, että tulisi takahaarukan takaosan linkustosta. Kaikki linkustot on kireällä, takaiskarista ääni ei tule.
Ääni tulee vain takapään joustaessa. Pyörä on melko vähän ajettu ja ollut aiemmin aivan äänetön jouston suhteen.
Linkkujen laakereiden ja niitä vasten olevien peitelevyjen väliin on mennyt vettä ja p**kaa, rutina sen kuin pahenee kuivumisen myötä.
Linkit auki, huolellinen puhdistus, rasvaus ja kasatessa kiristys oikeaan kireyteen.
Koskaan en ole noita linkustoja availlut, mitäs tuossa voi mennä pieleen?
Kuulostaa aavistuksen riskaabelilta ensikertalaiselle...mutta eipä tuota ääntääkään jaksa kuunnella, sen verran häiritsee.
Ja vaikka kuinka kuuntelisi, niin todella vaikea sanoa mistä kohtaa tulee.
PETEBJ75
21.04.2020, 22.47
Osalla ääntä on lähtenyt satulatolpan juuresta. Haulla varmaan löytyy lisää
Hiihtoniilo
21.04.2020, 23.15
Ei siinä mikään pieleen mene....varaa vain ekalla kerralla riittävästi aikaa ihmettelemiseen.
Joku huoltoteline on kyllä hyvä olla, muuten on hieman hankalaa kun pyörän perä täytyy purkaa.
En nyt ihan tarkkaan muista minkälainen tuo -18 mallin Neuronin linkusto on rakenteeltaan mutta pikahuolto varmaan onnistuu samalla periaatteella kuin vanhemman mallin Luxissa (jossa linkut pitää huoltaa n. kerran kuukaudessa infernaalisen rutinan välttämiseksi).
Eli takakiekko irti ja kammet irti. Sitten iskari yläpäästä irti. Sen jälkeen on helpointa, kun ripustaa takakolmion jollain remmillä tai narulla satulasta roikkumaan. Tällöin ei esim. tarvitse irrottaa jarrusatulaa ja helpottaa muutenkin kokoamista kun takakolmio on ikään kuin "hollilla" valmiiksi. Sitten vaan purkaa linkut ja huoltamiseen jälkeen kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Miten olette toimineet pyörän toimituslaatikon suhteen? Ohjeissa lukee että pyörä tulee lähettää alkuperäisessä pakkauksessa mikäli pyörä vaatii takuukorjauksia. Onko tosi että valtavan kokoinen laatikko on säilöttävä takuun ajan?
Tässä oli itselleni uusi mielenkiintoinen arvostelu Spectralista ja samalla Torquesta. Loppuvuodelta 2019.
Jälleen erittäin hyvät arvostelut ja tittelit.
https://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/canyon-spectral-al-6-0-2019-review
Kuljetuslaatikosta. Kannattaahan sitä kuukausi-pari säilyttää ajatellen jos heti pian jotain erityistä ilmenee. Mutta jos ja kun tilaa ei moisen säilyttämiselle ole pysyvästi tai laisinkaan, voi sen heittää pahvinkeräykseen ja hakea tarpeen ilmestyessä jostain pyöräliikkeestä uuden. Eli pyöräliikkeistä tai urheilukaupoista kohteliaasti kysymällä saa ihan ilmaiseksi pyöräpahvilaatikoita, kun heillehän tulee jatkuvasti uusia fillareita ja siten roskiin menossa olevia lodjuja.
Sen jälkeen pakkailet pyörän huolellisesti suojaten laatikkoon. Kuplamuovia, sanomalehteä, vaahtomuovia, teippiä tms.
Noniin, tämä mysteeri sai sitten vastauksensa. Äänen aiheutti takavaihtajan vaijerin kuori. Vaijeri kulkee chainstayn sisällä ja jostain syystä alkoi pitää ääntä pyörän joustaessa. Fiksasin sen ja chainstayn muovisuojan liitoskohtaa ja ääni on ainakin nyt pois. Olipahan hankala alkuun paikallistaa mistä ääni johtuu.
SoliDude
24.04.2020, 20.02
11.4 tilattu ja keräilyssä. Canyonin sivuilta seuraava: ”
Vallitsevasta koronatilanteesta johtuen haluamme suojella työntekijöitämme kaikin keinoin, ja tästä syystä olemme päivittäneet turvamenettelyt Canyonin varastolla ja tehtaalla. Nyt käyttöön otetuista uusista varotoimista johtuen toimituksissa voi esiintyä pientä viivettä. Arvioimme, että joissakin tapauksissa sisäinen tilausten käsittelyaika voi pidentyä 3-5 päivällä. Logistiikkatiimimme tekee tällä hetkellä kaiken mahdollisen, ettei lähetysviiveitä ilmene ja että kaikki työntekijämme pysyvät terveinä. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi kolmansien osapuolten kuljetuspalvelujen toiminnassa voi myös esiintyä viivettä.”
Aspa kertoi eilen että pyörästä on lähetystunnus tehty mutta ei ole vielä postissa. Sinänsä hauskaa että tuo teksti löytyy tilauksen seurantasivulta mutta etusivulla mainostetaan ”varastossa olevat pyörät toimitetaan kolmen päivän sisällä”
20.4 tilaus, tänään tuli viesti että tilaus on lähetetty.
Reilu viikko olisi takana Canyon Spectral 5.0:n kanssa.
Suomalainen asiakaspalvelu toimi mielestäni hyvin, kun soittelin ja kyselin heidän pyöristään. Niiden neuvojen perusteella päädyinkin Spectral 5.0 malliin. Pyörän saapuminen taisi viedä 5 arkipäivää ja paketti lähti nopeasti matkaan maksun jälkeen. Pyörä oli nätisti paketoitu pahvilaatikkoon ja kokoaminen kävi nopeasti, koska koottavaa ei hirveästi ollut.
Muutama lenkki on tullut tehtyä ja pientä hienosäätöä jousituksen ja satulakorkeuden kanssa näiden jälkeen on tullut tehtyä. Rokkarin iskarit vaikuttavat erittäin hyviltä. Entisenä FOX-miehenä siirtyminen RockShox puolelle arvelutti, mutta kaikki hyvin. :) Menemättä sen syvemmälle ”innokkaan Harrastajan” tasoisessa arvostelussa: Pyörä huokuu laadukkuutta ja hoitaa hommansa Trail tyyppisessä käytössä kirkkain pistein. Ehdottomasti loistava hinta/laatusuhde omassa sarjassaan, joka pistää hymyn huulille poluilla.
kiloWatti
28.04.2020, 16.20
Hyvä kirjoitus kampien pituudesta. (https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien-pituus-perusteltu-mitta-vai-tiukassa-oleva-myytti/?fbclid=IwAR3T6g_Gcmto5bSgA40YY1FrMs4NsCgp4KWyL42d IHUFk_5MDwA8tDvgmBw)
Itsellä vakiona Neuron 8.0 CF kammet, ja vaikka olenkin alun jälkeen oppinut rytmittämään polkemista, olen sitä mieltä että ovat edelleen liian pitkät. Jatkuva kolistelu vaikuttaa ennen kaikkea korvien välissä, mikä syö tehoja kriittisellä hetkellä sen 20% suorituksesta.
Vakiona M-koossa on 175 mm kammet, meniskö suorilta 165 ja mistä kampia kannattaisi katsella?
Kampien pituuksista voi kirjoitella että lyhyempi parempi ja 10 mm lyhennyksestä ei huomaa kuin hyvät puolet mutta itsehän se lopulta on jokaisen kokeiltava miltä tuntuu. Itse huomasin 175-millisiin kampiin tottuneena vain lyhentämisen huonot puolet kun edellisessä täysjoustossa olikin uutena 170 mm kammet. Polkimen tekemä kehä oli 10 mm pienempi, pitkäjalkaisena tunsin noissa aivan huiman eron.
Minä huomasin 185 cm pitkänä mutta siihen nähden vähän lyhytjalkaisena ainoastaan hyvät puolet vaihtaessani 175->170 mm.
Maantiepyörässä lyhentyminen tuntuisi ehkä enemmän, kun pyörittäminen on jotenkin vielä suuremmassa roolissa.
Sepä se
Sent from my iPhone using Tapatalk
kiloWatti
03.05.2020, 12.04
No juuri näin, mulla on maantiepyöränä cyclo, siihen voisi laittaa vaikka pidemmät kammet. Mutta hyvin kulkee nykyisilläkin.
Olisko fiilinki MTB:ssä siis se että kannattaa lähteä testiin ennemmin 170 mm kuin sentin lyhyemmillä kammila? Mistähän sitä osaisi tällainen mieluummin ajava kuin rakenteleva kaveri katsoa prikulleen Neuron CF 8:iin sopivat kammet?
Maastopyörissä on tällä hetkellä suuntaus että suositaan matalaa keskiötä mikä on pyörän hallittavuuden kannalta ihan perusteltua ja soveltuu varsinkin vartavasten maastopyöräilyyn tehdyille radoillle bikeparkeissa ym. ja onhan siitä tietyissä paikoissa hyötyä perus lenkkiajossa ns. luonnollisillakin poluilla. Käsittääkseni muoti käyttää lyhyitä kampia johtuu juuri matalan keskiön suosimisesta koska sillä vähennettään polkimen kolahtelua kiviin ym. En usko että lyhyitä kampia suosittaisiin polkemisen tehokkuuden tai taloudellisuuden takia. Kun katsoo uusien pyörien markkinointivideoita niin näkee minkä tyyppistä ajoa varten nykyisten trailipyörien geometria pääasiassa on kehittynyt. Pitkät ja kovavauhtiset alamäet on se pääjuttu.
Sattuuko kukaan tietämään Canyonin Suomen pään aspan esimiehen suoria yhteystietoja? On niin kädetöntä toimintaa kaikinpuolin ollut, että varmaan ensimmäistä kertaa elämässä pitää oikeasti yrittää valittaa asiakaspalvelun tasosta. Kohtuu arvokkaista välineistä kuitenkin puhutaan näin normiltallaajille, niin voisi toivoa, että aspa viitsisi edes lukea viestit, eikä ainoastaan vastaisi joka kerta yhdellä lauseella täysin eri asiaan mitä on yritetty kysyä tai selvittää.
virmatti
04.05.2020, 21.04
Sattuuko kukaan tietämään Canyonin Suomen pään aspan esimiehen suoria yhteystietoja? On niin kädetöntä toimintaa kaikinpuolin ollut, että varmaan ensimmäistä kertaa elämässä pitää oikeasti yrittää valittaa asiakaspalvelun tasosta. Kohtuu arvokkaista välineistä kuitenkin puhutaan näin normiltallaajille, niin voisi toivoa, että aspa viitsisi edes lukea viestit, eikä ainoastaan vastaisi joka kerta yhdellä lauseella täysin eri asiaan mitä on yritetty kysyä tai selvittää.
Jos mielestäsi pyörä on virheellinen (virhevastuu) tai jopa vaarallinen (tuotevastuu), palvelua yleensä saa kun ehdottaa palautusta, käyvän hinnan hyvitystä tai viranomaisten yhteydenottoa riskitapauksessa. Esimiehen yhteydenottoa ei tarvita, kyllä esimies osallistuu, kun pyörä ja reklamaatio odottavat postissa.
Ilmaiset konsultoinnit ovat asia erikseen ja Canyonin nettimyynnin asiakaspalvelussa on tuskin selkeää palvelulupausta tähän. Asiakaspalvelu voi myös ehdottaa pyörähuoltoa tai jopa maksaa sen.
Sattuuko kukaan tietämään Canyonin Suomen pään aspan esimiehen suoria yhteystietoja? On niin kädetöntä toimintaa kaikinpuolin ollut, että varmaan ensimmäistä kertaa elämässä pitää oikeasti yrittää valittaa asiakaspalvelun tasosta. Kohtuu arvokkaista välineistä kuitenkin puhutaan näin normiltallaajille, niin voisi toivoa, että aspa viitsisi edes lukea viestit, eikä ainoastaan vastaisi joka kerta yhdellä lauseella täysin eri asiaan mitä on yritetty kysyä tai selvittää.Tämä on kyllä erikoista. Olen Canyonilta ostanut kolme pyörää ja aina kun olen ollut aspaan yhteydessä on palvelun laatu ollut "second to none" oli sitten kyseessä ollut tilaamiseen ja pyörän valintaan, rungon takuuvaihtoon, teknisiin ongelmiin tai kolmannen osapuolen osiin liittyvät asiat. Viimeksi kyselin miten saisin pyöräni kampien vapaaliikkeen lyhyemmäksi ja vastaukseksi sain linkin tarvittavaan DT Swissin Ratchet kittiin joka oli myynnissä kolmannen osapuolen nettisivuilla. Viimeaikoina minua on Messengerin välityksellä avustanut Lauri ja jälki on ollut, kuten jo mainitsin, [emoji268]/5.
^ Sama homma itsellä. Ei pienintäkään valittamista.
Joo, kyllä itselläkin tähän saakka esim. kokojen kysymisten kanssa ym. asiat ovat hoituneet hyvin. Ja tässäkin tapauksessa homma meni siihen, että he sanoivat mihin huoltoliikkeeseen pyörän voi viedä huoltoon ja maksavat sitten huollon. Kyse siis uudesta pyörästä. Tähän saakka kohtuu hyvin asia eteni.
Mutta nyt kun vielä suostuttaisiin vastaamaan jotain, kun kuitti on heille toimitettu. Tai on toki heiltä vastattu, mutta huollon kuittia ei ole jostain syystä huomattu tai siihen liittyvää osaa viestistä. Vastauksena kuusi päivää myöhemmin on vain ollut sama "copy/paste-ohje", jonka sain heti viestinvaihdon alussa, ja josta ei hyötyä ollut. Lähinnä tympäisee se, että selkeästi ei ole luettu viestiä otsikkoa pidemmälle ja laitettu vaan bottivastaus tulemaan. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta tämän viestinvaihdon yhteydessä. Toivottavasti seuraava vastaus ei kuitenkaan viipyisi taas viikkoa ja toivottavasti tulisi jokin muukin vastaus kuin tuo pari kertaa jo saamani tyhjänpäiväinen ohje.
Laita suoraan chattiin viestiä.
Canyon Finland
06.05.2020, 18.16
Hei, pahoittelut kokemastasi mielipahasta. Onko asia jo ratkennut? Vahvistatko asiakasnumerosi, niin olen sinuun yhteydessä pikimmiten. Terveisin, Miika Enroos | Canyon Finland.
jamming82
07.05.2020, 14.24
Mitä mieltä olisitte seuraavista Canyonin täysjoustoista ensipyöräksi. Tarkoitus olisi ajella suurin osa keskupuistossa, kun asuu lähellä. Toki muuallakin, mutta harvemmin.
Strive CF 5.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/enduro-bikes/strive/strive-cf-5.0/2004.html
Spectral AL 5.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/spectral-al-5.0/2229.html?dwvar_2229_pv_rahmenfarbe=RD
Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2468.html?dwvar_2468_pv_rahmenfarbe=GY%2FOG
Hakusessa olisi ehkä sellainen leikkisä, mukava ajettava pyörä, joka sopii hyvin esim. hankaliin kalliomaastoihin ja juurakkoisiin polkuihin.
Laitoin jorinoita yksityisviestillä.
Mielellään kuulisin myös kommentteja! Kaverilla vanhempi strive, olin miettinyt spectralia mutta tajusin että se on 27,5 kiekoilla.. näiden eroista ja sopivuudesta suomipoluille olisin kiinnostunut!
jamming82
07.05.2020, 15.55
Kiitos viestistä, mutta en kyllä saapuneista uusia viestejä löytänyt..
JiiPee82
07.05.2020, 16.08
Jokakeväinen pyöräkuume noussut ja nyt olen muutaman kerran ollut Striven CF 7.0 tilausnapin äärellä.
Mitäs Strivekuskit on mieltä tuon soveltuvuudesta yleispyöräksi? Tällä hetkellä on 140/130mm joustava fillari alla, mutta mieli tekee mennä kovempaakin enduropätkillä. Toki suurin osa ajosta on silti suht maltillista ajoa "normaaleilla" ja teknisillä poluilla.
Kauankohan kokonais toimitusaika on tällä hetkellä tilausnapista kotiovelle jos ottaa varastossa olevan pyörän?
JiiPee82
07.05.2020, 21.52
Ja jatkokysymyksenä vielä, tuleeko Strive CF7:n DT Swiss M1900 vanteet valmiiksi tubeless teipattuina ja venttiilit mukana?
Osa sun kysymyksistä on sellaisia, että saisit parhaiten niihin viimeisimmän ja luotettavimman vastauksen, kun tarttuisit luuriin ja soittaisit ja kysyisit Canyonin Suomen edustajilta. Tai chatistä. Sähköpostissa on isompi viive.
Teipit kiekoissa on mutta venttiilien mukana tuleminen on vaihdellut eri aikoina.
JiiPee82
08.05.2020, 09.27
Osa sun kysymyksistä on sellaisia, että saisit parhaiten niihin viimeisimmän ja luotettavimman vastauksen, kun tarttuisit luuriin ja soittaisit ja kysyisit Canyonin Suomen edustajilta. Tai chatistä. Sähköpostissa on isompi viive.
Teipit kiekoissa on mutta venttiilien mukana tuleminen on vaihdellut eri aikoina.
Ajattelin kyllä iltapäivällä soitella kun ehtii, mutta ajattelin josko vastaus löytyisi jo täältä.
Hei, pahoittelut kokemastasi mielipahasta. Onko asia jo ratkennut? Vahvistatko asiakasnumerosi, niin olen sinuun yhteydessä pikimmiten. Terveisin, Miika Enroos | Canyon Finland.
Tähän ihan vain selvennykseksi vielä muille ketjua seuranneille kuittaan, että vähän molemminpuolista väärinymmärrystä oli tainnut olla mukana tässä tapauksessa ja itseltä vähän myös kärsimättömyyttä :)
Nyt kuitenkin homma kunnossa ja Canyonin puolelta erittäin hyvin hoidettu!
Jokakeväinen pyöräkuume noussut ja nyt olen muutaman kerran ollut Striven CF 7.0 tilausnapin äärellä.
Mitäs Strivekuskit on mieltä tuon soveltuvuudesta yleispyöräksi? Tällä hetkellä on 140/130mm joustava fillari alla, mutta mieli tekee mennä kovempaakin enduropätkillä. Toki suurin osa ajosta on silti suht maltillista ajoa "normaaleilla" ja teknisillä poluilla.
Kauankohan kokonais toimitusaika on tällä hetkellä tilausnapista kotiovelle jos ottaa varastossa olevan pyörän?
Kaikki on suhteellista mutta minulla CF 6.0 coili iskarilla ja 170mm keulalla, minusta pyörä on kevyt ja helppo käsitellä, ainakin 158 Evolinkin jälkeen joka sekin oli tavallaan loisto pyörä.
Kaikki ajot polkulenkeistä parkkiin tulee Strivellä ajettua
Ensimmäistä kertaa luen, että joku on vaihtanut Polesta suunnilleen samassa kategoriassa olevaan muun merkkiseen, vähän konservatiivisemman geometrian pyörään. Onhan niitä varmaan joitakin mutta ei ole tullut esiin. Toiseen suuntaan vaihtoja ja hehkutusta näkee niin paljon.
Vähän jo tuossa avasitkin eroa striven ja evolinkin välillä mutta mielelläni kuulisin vielä vähän lisää. Mikä sai vaihtamaan ja mitkä asiat erityisesti paranivat ja oliko joitain huonoja puolia vaihdossa myös?
jamming82
09.05.2020, 20.06
Mikä teidän mielestä tekisi Strivestä enmmän yleispyörän kuin Spectralista? Emmin molempien välillä ja on erittäin vaikea päättää. Suurin erohan on tuo rengaskoko (Strive 27.5 ja Spectral 29 tuumaa). Välillä mietityttää tuon Strive 5.0:n paino, joka on 15.4 kg eli melkein 1 kg enemmän kuin Spectral 5.0:ssa. En tiedä onko sillä sitten väliä??
Ensimmäistä kertaa luen, että joku on vaihtanut Polesta suunnilleen samassa kategoriassa olevaan muun merkkiseen, vähän konservatiivisemman geometrian pyörään. Onhan niitä varmaan joitakin mutta ei ole tullut esiin. Toiseen suuntaan vaihtoja ja hehkutusta näkee niin paljon.
Vähän jo tuossa avasitkin eroa striven ja evolinkin välillä mutta mielelläni kuulisin vielä vähän lisää. Mikä sai vaihtamaan ja mitkä asiat erityisesti paranivat ja oliko joitain huonoja puolia vaihdossa myös?
Joo moni on hulluksi sanonut:D
Ketteryys ja käsiteltävyys parani osittain painon mutta erityisesti geon takia. Pole oli minun käsissä hieman kömpelö pikku neppailussa, se on varmasti myös kuskista kiinni. Evolinkin satulatolppa on myös sen mallinen että en saanut hissitolppaa itselleni riittävän alas. Polen vahvuuksia vakavuus kovassa vauhdissa ja hyvin toimiva takapää sekä satulatolpan kulma joka jeesaa satulasta poljettaessa erityisresti ylämäkeen. Toisaalta olen pystynyt parkissa tekemään uudet PR:t monelle pätkälle Strivellä niin ei sekään huono ole kovassa vauhdissakaan.
Mutta minä olen krooninen pyörän vaihtaja, aina tuntuu että joku muu voisi olla vieläkin parempi kuin nykyinen niin eiköhän Strivekin saa seuraajan kohta:)
Mikä teidän mielestä tekisi Strivestä enmmän yleispyörän kuin Spectralista? Emmin molempien välillä ja on erittäin vaikea päättää. Suurin erohan on tuo rengaskoko (Strive 27.5 ja Spectral 29 tuumaa). Välillä mietityttää tuon Strive 5.0:n paino, joka on 15.4 kg eli melkein 1 kg enemmän kuin Spectral 5.0:ssa. En tiedä onko sillä sitten väliä??
Rengaskoko vähän myös makuasia, painoa en kyllä pelkäisi ja Strivessä shapeshifter joka muuttaa geoa polkutehokkaampaan suuntaan. Ystävällä alu Spectral joka tuntuu jotenkin rimpulalta Striveen verrattuna.
Ja ne renkaat on toisinpäin. Spectral 27.5 ja strive 29...
jamming82
09.05.2020, 22.20
Ja ne renkaat on toisinpäin. Spectral 27.5 ja strive 29...
Jep näin on, meni väärin päin
Upinaattori
10.05.2020, 16.07
Mikä on max. rengaskoko Spectral AL-runkoon? Kiinnostaisi plussakoon pyörä, mutta niitä ei tunnu olevan tarjolla. Spectralista saisi enemmän irti maastossa, jos saisi pulleampaa rengasta.
Enemmän ja enemmän. Aluksihan niissä oli vakiona 2.6 renkaat, nyt päädytty 2.4 kumeihin.
Se riippuu ehkä renkaasta mahtuuko kuinka iso. 2018 al malliin menee jotkut 2.8 renkaat mutta meniskö kaikista isonappulaisimmat niin en ole ihan varma. 2.6 magic maryt ja Minionit menee ongelmitta. 2019 alkaen takana sentin enemmän joustoa mutta ei vaikuttane liikaa. 2018 malliin kun mahtuu kuraläppälokarikin kuitenkin siihen satulaputken ja renkaan väliin 2.6 kumeilla eli siihen suuntaan johon jousituksen painauma rengasta lähentää. Reunanappulat ovat siis tod näk ne jotka ekana takana ahdistelee runkoa ja ketjua.
Mitä mieltä olisitte seuraavista Canyonin täysjoustoista ensipyöräksi. Tarkoitus olisi ajella suurin osa keskupuistossa, kun asuu lähellä. Toki muuallakin, mutta harvemmin.
Strive CF 5.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/enduro-bikes/strive/strive-cf-5.0/2004.html
Spectral AL 5.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/spectral-al-5.0/2229.html?dwvar_2229_pv_rahmenfarbe=RD
Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2468.html?dwvar_2468_pv_rahmenfarbe=GY%2FOG
Hakusessa olisi ehkä sellainen leikkisä, mukava ajettava pyörä, joka sopii hyvin esim. hankaliin kalliomaastoihin ja juurakkoisiin polkuihin.
Riippuu tietysti vähän omista mieltymyksistä, mutta itselleni tuntuu jopa tuollaiset trail-pyörät olevan turhan ylimitotettuja tänne keskuspuiston poluille. Ajelen tällä hetkellä Luxilla tyytyväisenä, mutta ajan myös kisaa. Jos en kilpailisi niin varmaan Neuron olisi oma valintani.
Tämä on tietysti täysin totta, miten koet reilumman jouston haittaavan ja missä tilanteessa? Minä en huomaa mitään negatiivista ja itseasiassa käytän hyvin harvoin shapeshifterin "xc" asentoa.
Tai no jossain Paloheinän mäessä jos hinkkaa ylös alas niin putkelta polkiessa tietysti jo vähän notkuu.
Ei siitä reilummasta joustosta poluilla sinänsä haittaa ole, mutta itse tykkään hieman eloisammista ja kevyemmistä pyöristä. Enduro-pyörällä samat paikat tuntuu tylsemmiltä ajaa. En osaa sen tarkemmin selittää, mutta jotenkin niillä ajaessa on sellanen "kuollut" fiilis ainakin tässä lähipoluilla. Alamäessä ne on tietysti nopeampia. Tämän kun yhdistää pidempiin lenkkeihin, joissa tulee myös pakosti hiekkateitä, niin pidempijoustoiset tuntuu raskaammalta polkea. Tässä tietenkin on jouston määrän lisäksi yhdistelmä todennäköisesti raskaampaa rengastusta, painavempaa pyörää ja pystympää ajoasentoa. Eli kyse on mieltymyksistä niin pyörän kun lenkkejen suhteen mitä tykkää ajaa. Samat paikat voi ajaa niin monella eri tyyppisellä pyörällä ja jokainen painottaa hieman eri asioita. Hauskuuden joutuukin sitten jokainen määrittämään itse.
Joo jokaisella on omat mieltymyksensä ja siksi onkin oikeastaan vaikea sanoa toiselle mikä olis hyvä.
Keskiäkäinen lohjalainen
12.05.2020, 14.47
Mikä on max. rengaskoko Spectral AL-runkoon? Kiinnostaisi plussakoon pyörä, mutta niitä ei tunnu olevan tarjolla. Spectralista saisi enemmän irti maastossa, jos saisi pulleampaa rengasta.
Mulla on Maxxis Ikon 2.8 -rengastus. Hyvin mahtuu ja toimii. Halusin vähän pulleamman mutta rullaavan kumin alle. Alkuperäinen rengastus on paikallisille poluille vähän turhan rouhea.
Spectral satulatolppa löystyy!
Onko tällaisesta teillä kokemusta. Mulla uusi pari kk ajettu AL 6.0 ja toistuvasti pitää satulatolpan ruuvia kiristää, kun se alkaa lenkillä pyöriä. Ohjeen mukaan 4nm riittää kiristämiseen ja sen mukaan olen tehnyt.
Uskaltaako kiristää reilusti lisää, vai onko tässä joku pelko, että satulatolppa kärsii tästä? Jostain englanninkieliseltä forumilta luin vastaavanlaisesta ongelmasta samasta fillarista, mutta eipä siellä sen tarkempaa ohjetta tähän ollut.
Jos tolppa toimii kiristyksestä huolimatta niin mitään ongelmaa tuskin on.
Onko tällaisesta teillä kokemusta. Mulla uusi pari kk ajettu AL 6.0 ja toistuvasti pitää satulatolpan ruuvia kiristää, kun se alkaa lenkillä pyöriä. Ohjeen mukaan 4nm riittää kiristämiseen ja sen mukaan olen tehnyt.
Uskaltaako kiristää reilusti lisää, vai onko tässä joku pelko, että satulatolppa kärsii tästä? Jostain englanninkieliseltä forumilta luin vastaavanlaisesta ongelmasta samasta fillarista, mutta eipä siellä sen tarkempaa ohjetta tähän ollut.
Kaverin AL 5.0 satula ei meinannut yhdessä vaiheessa pysyä ylhäällä. Kunnon kiristyksen jälkeen on pysynyt ja dropseat toiminut normaalisti. Eli jerkkua vaan näppituntumalla :D
Lakuduunaa
13.05.2020, 11.10
Grip paste on erinomaista tuohon tolpan valumisongelmaan
Lakuduunaa
13.05.2020, 11.13
Rengaskoko vähän myös makuasia, painoa en kyllä pelkäisi ja Strivessä shapeshifter joka muuttaa geoa polkutehokkaampaan suuntaan. Ystävällä alu Spectral joka tuntuu jotenkin rimpulalta Striveen verrattuna.
Samaa mieltä että alu spectral on kyllä niin rimpula verrattuna kuituseen striveen
Alu vs kuitu spectral välillä itse omilla ajotaidoilla en huomaa mitään eroa. Uutta Striveä en ole ajanut. Tästä syystä juuri 500€ säästö al 6.0 vs cf 7.0 tuntui enemmän kuin järkevältä. Sai vielä slx:t ja fox 36sen.
Jos satulatolpan ja rungon välillä on reilusti klappia niin se tolppa saattaa valua vaikka käyttäisi jotain carbon pastea tms ja vaikka kuinka pulttia kiristäisi. Tällaisessa tapauksessa voi esim. oluttölkistä leikata sopivan levyisen suikaleen joka poistaa klapin tolpan ja rungon välistä. Ikivanha mutta toimiva konsti.
https://www.velonews.com/gear/making-it-work-have-a-beer-fix-your-bike/
Keskiäkäinen lohjalainen
13.05.2020, 20.53
Laita kierrelukitetta kiristysruuviin. Toimi mulla.
Keskiäkäinen lohjalainen
13.05.2020, 20.54
Kaverin AL 5.0 satula ei meinannut yhdessä vaiheessa pysyä ylhäällä. Kunnon kiristyksen jälkeen on pysynyt ja dropseat toiminut normaalisti. Eli jerkkua vaan näppituntumalla :D
Mulla dropperi lakkasi toimimasta kun kiristin liikaa.
4 nm ei riitä mutta 5 nm on pysynyt ja ei estä tolpan toimintaa. Hiilaripastaa tolpassa joka menee rungon sisään kitkaa lisäämässä.
xc-pyöräilijä
14.05.2020, 15.24
Pitää hieman antaa palautetta, 24.4 maksettu tilaus ja 25.4 peruttu eli siis ennen kuin rahat ovat siirtyneet Canyonille. No nyt on viikon välein oltu yhteydessä asiakaspalveluun ja rahat ovat kuulemma hukassa, maksutiedot täsmälleen oikein, aspa luvannut olla saksan päähän useamman kerran yhteydessä, eilen pahoiteltiin pitkäksi venynyttä aikaa. Myönsivät kyllä että ongelma on heidän päässä. Nyt on näytönpaikka, melko ihmeellistä jos raha voi heidän tileilleen tuolla tavalla hukkua kun tilaus peruutettu ennen maksun saapumista. Herää kysymys jos en itse olisi jo kolmeen kertaan kysellyt perään niin kuuluisiko rahoista enää ikinä mitään.
jamming82
14.05.2020, 18.30
Miksi päätit perua noin äkillisesti?
xc-pyöräilijä
14.05.2020, 18.53
Sain 30% alennuksella paremman toiselta merkiltä.
Jasbutin
16.05.2020, 09.52
Hei, olen viittä vaille tilaamassa Strive CF 8.0 ensimmäiseksi maastopyöräkseni, mutta Canyonin sivuilla tuli vastaan tällainen epäselvyys. Jos menee sivustolle englanninkielellä, löytyy tällainen CF 8.0, joka alennuksessa.
Miten suhtautua kun sivuilta löytyy kaksi CF 8.0. Ensimmäisen ovh kalliimpi, mutta nyt alennuksessa ja halvempi.
Voisiko joku joka maastopyöristä ymmärtävä vilkaista pyörien komponentit ja suosittaa kumpi kannattaa tilata.
Jos haluaa voisi rohkaisevan sanan Striveä ostavalle myös antaa!
1. https://www.canyon.com/en-si/outlet/mountain-bikes/strive-cf-8.0/50012771_0001047265.html#detailed-geometry-section-tab
2.https://www.canyon.com/fi-fi/strive-cf-8.0/50005492.html#!accordions=1_0
Jasbutin
16.05.2020, 09.57
Näin käy usein kun kysyy asiasta muilta - tajuaakin asian nopeasti itsekin. Eli alennus outletissa koskee pelkkää M-kokoa. Silti on hieman ihmeellistä, että CF 8.0 saa eri hinnoissa ja eri komponenteilla. Menee vaikeaksi aloittelijalle.
Tuo ensimmäinen lienee ylivuotinen (2019) ja jälkimmäinen 2020.
Jos haluaa voisi rohkaisevan sanan Striveä ostavalle myös antaa!
Hyvä pyörä se on! Ei ole väärin ostaa suoraan ekaksi pyöräksi kunnollista jossa ominaisuudet riittää kokeneemmallekkin kuskille. Moni aloittelija tekeekin tässä virheen ja ostaa ekaksi pyöräksi halvan ja huonon.
Mutta jos outletista löytyy sopivaa ylivuotista niin ei huono vaihtoehto, runko on sama -19 mallissa. Ja vaikuttaisi siltä että -19 mallissa saattaa olla paremmat osat, ainakin -19 mallin CF 6.0 vastaa -20 mallin CF 7.0, tosin CF 6.0 ei taida enää olla mallistossa.
Mielellään yli- kuin alispeksaus. Meinasin jo laittaa että minusta tuo 2020 malli on osiltaan parempi, mutta siinä toisessa on tosiaan x01 sramit ja hiilarikiekot. Joten tilausnappia vaan äkkiä
Jasbutin
16.05.2020, 11.57
Oon monta viikkoa harkinnut asiaa ja päätynyt Striveen. Nyt tässä viime hetkillä olen alkanut epäröidä ja lukea enemmän Canyon Luxista ja miettiä käyttötarkoitusta uudemman kerran. Metsäpolkuja ja hiekkateitä sitä tulisi varmasti ajettua suurin osa kuitenkin - korkeuseroja ei lähimaastossa paljon ole. Toisaalta vaikeammassa maastossa pärjääminenkin kiinnostaa ja haluaisin tehdä pyöräilyretkijä moniin erilaisiin paikkoihin. Molempien -20 mallit hivelevät silmiäni tyylikkyydellään. Miten ratkaisen tämän ongelman kotoa käsin? Lux vai Strive?
Oon monta viikkoa harkinnut asiaa ja päätynyt Striveen. Nyt tässä viime hetkillä olen alkanut epäröidä ja lukea enemmän Canyon Luxista ja miettiä käyttötarkoitusta uudemman kerran. Metsäpolkuja ja hiekkateitä sitä tulisi varmasti ajettua suurin osa kuitenkin - korkeuseroja ei lähimaastossa paljon ole. Toisaalta vaikeammassa maastossa pärjääminenkin kiinnostaa ja haluaisin tehdä pyöräilyretkijä moniin erilaisiin paikkoihin. Molempien -20 mallit hivelevät silmiäni tyylikkyydellään. Miten ratkaisen tämän ongelman kotoa käsin? Lux vai Strive?On kyllä aika ääripään laitteet [emoji848] mites Neuron?
^Joo on kyllä:rolleyes: Siltikin minä kallistuisin enempi Striven suntaan ainakin. Jos rupee räädimpi meno kiinnostaa niin Lux on kyllä ihan väärä vehje mutta jollain Strivellä pystyy kyllä ajaa vaikka maantietä jos haluu.
Keskiäkäinen lohjalainen
16.05.2020, 12.20
On kyllä aika ääripään laitteet [emoji848] mites Neuron?
Juu-u. Strive ja Lux ovat aivan erilaisia ajettavia eivätkä mitään yleispelejä. Hyviä toki kummatkin. Erityisesti Strive tasamaalla voi olla aika tylsä ajettava kun geometria on optimoitu röykkyisten alamäkien selvittämiseen hullutta lähentelevällä vauhdilla. (Varsinaisissa alamäkipyörissä geometria on sitten optimoitu hulluusrajan yli menevään vauhtiin.) Lux taas on suht. sileille poluille ja kisakäyttöön optimoitu käsiteltävyydeltään aika vilkas pyörä.
Ensimmäiseksi maastofillariksi Canyonin mallistosta suosittelisin minäkin Neuronia. Sillä pärjää monenlaisessa maastossa. Parin vuoden ajelun jälkeen sitten tietää, millaiset ominaisuudet pyörältään oikeasti haluaa. Voi olla, että Neuron on optimi senkin jälkeen.
Jpkainulainen
16.05.2020, 12.47
Minua jäi mietityttämään tuo kysyjän puhe siitä, miten strivellä kykenisi ajamaan haastavammassa maastossa.
Tämähän pitää toki paikkansa, jos se haastava maasto yhdistyy kovaan vauhtiin. Käytännössä siis alamäkivoittoisessa maastossa.Tasaisessa juuri- ja kivikkohelvetissä ja matalammalla nopeudella tuollainen iso enskapyörä ei ole kovempi tai kevyempi etenemään, päinvastoin.
Strive kyllä taipuu myös rauhallisempaan polkuajon. Suurin vaikutus on rengastuksella. Noi vakio DHR:t on melko tahmeat ajaa jotain pururatoja, mutta kun alle lyö vaikka Rekonit niin ajaahan sillä vaikka XC:tä.
Paras ois jos pääsisit koeajamaan vastaavia pyöriä jossain. Jos ei ole mahdollista ja olet noin ääripäiden vaiheilla, turvallisin lienee mennä kompromissiratkaisulla esim. Neuron tai vast.
Jasbutin
16.05.2020, 12.54
Kiitos nopeista vastauksista. Hyviä kommentteja. Huomaan, että olen kyllä aika hukassa vielä näiden kanssa. Maastopyörän ostoa kuitenkin pitkään olen miettinyt ja budjetin kannalta toi >4k vielä onnistuu. Vaihtoehtoja vaan on liikaa. Johonkin pitää jossain vaiheessa päätyä. Niinkuin lohjalainen kommentoi, niin ajossa sen vasta ymmärtää mitä haluaa. Tosin sinänsä riskiä tilata pyörä kokeilematta. Ilmeisen hyvin näistä pääsee eroon, jos haluaisi toisen mallin. Harkitsen sitten hetken vielä Neuron ja Striven välillä.
Mun mielestä ei kannata laittaa noin paljoa ensimmäiseen maasturiin. Epäilen huomaisitko eroa sokkotestissä 3000e ja 4000e pyörän välillä. Jossain tapauksissa esim high-end iskareista voi olla jopa haittaa verrattuna pykälää halvempiin. (Iskareiden säätäminen voi olla vaikeeta jos säätömahdollisuuksia on paljon). Itse ehottaisin Esim neuron CF9 tai jopa CF8. Ylijäävää rahaa käyttää sitten kunnon varusteisiin (kengät, polkimet, kypärä, vaatteet, työkalut, reppu jne)
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
SamiMerilohi
16.05.2020, 14.06
Kyllä Strive kuulostaa ylimitoitetulta tuollaiseen käyttöön. Hitaammassa vauhdissa tuollainen pitkäjoustoinen enduropyörä on helposti vähän laiska ajettava eikä tarjoa ihan parasta kokemusta. Haastava maasto ei sinänsä vaadi pitkää joustomatkaa jos vauhtia ei ole paljoa. Enduropyörän idea on ajaa haastavaa maastoa alamäkeen kovaa.
Käyttötarkoituksen kuvauksen perusteella katsoisin itse Neuronia, tai ehkä jos haluaa vähän pidempää joustoa niin Spectralia. Nuo on molemmat sellaisia yleispyöriä. Esim. Neuron CF 9.0 on kauttaaltaan hyvillä osilla, mutta ei mitään ylihintaista bling-komponenttia. Näyttäisi olevan kaikkia kokoja varastossa. Tuollaisella modernilla 130/130 mm joustavalla pyörällä pärjää oikeasti aika kovassakin menossa, en usko että harrastusta aloitellessa tulee rajat vähään aikaan vastaan.
Mulla on ollu 2019 Strive CF7 enduro, bikepark, tekninen polkuajo ja pidemmät lenkit ( no mulle pitkät noin 30-40 kilsaa) sekoituskäytössä kohta vuoden. Tähän hommaan todella hyvä valinta. Mutta jos tosta jättäisin enskan ja parkin pois niin tuntuu että olis overkill. Sit ottaisin varmaan Neuronin. Vaikka olenkin tyytyväinen ShapeShifterin toimintaan niin ei se kuitenkaan siitä marapyörää tee xc asennossa. Mutta muuttaa pyörän luonnetta riittävästi, että tollaset "pidemmät" lenkit hoituu vaivatta.
Hyvin huomaa miten erilailla eri ihmiset kokevat pyörien ominaisuudet, ja varmasti jokainen peilaa niitä omiin mieltymyksiin, minä ainakin tunnustan.
Kaikilla ollu järkevät perustelut ja niinkuin monesti todettu itse vasta kokeilemalla tietää(jos sittenkään) mikä sopii itselle.
Hyvä pointti myös nuo renkaat, itse en niihin juurikaan kiinnitä huomiota kun tallin seinällä riittää vaihtoehtoja ja aina vähintään kahdet kiekot valmiina renkaineen.
En kyllä itsekään suorilta suosittelisi striveä ensimmäiseksi maastopyöräksi, mutta riippuu toki taustasta, jos vaikka on ajanut moottorivoimaista enduroa niin miksei.
Itse just ajoin eilen työkaverin kanssa lenkin yli 15kg enduropyörällä ja työkaveri täysjäykällä läskillä. Mulla oli lenkistä hauskaa pyörän puolesta ehkä 1% käytetystä ajasta eli ne pari kolme kivikkolaskua. Samat olis hoitunut toki jollain 120 joustavalla ihan yhtä hyvin mun vauhdilla. Pääosan ajasta pitkä ja painava pyörä oli raskas kivien ja juurakoiden kierrossa. Toki strive on monipuolisempi, mutta ei se tosiasioita muuta, joku vähän ketterämpi ekaksi pyöräksi vois sopia paremmin
Villetre
16.05.2020, 17.19
Ja ehkäpä parin kolmen pyörän jälkeen vasta ymmärtää mitä haluaa pyörältä. Samaa mieltä tuosta että tuollaisella jyrällä äkkiä tavallinen polku muuttuu raskaaksi ja ainoastaan alamäet tuntuu joltain jos silloinkaan. Ensimmäiseksi ehkäpä ostaisi nyt sellaisen keskiverto laitteen, ei kumpaakaan ääripäätä(xc tai enska-jyrä). Äkkiä kun lukee täällä näitä jutusteluja niin kaikki laitteet tuntuu tavoittelemisen arvoisilta.
Mulla on ollut oikeasti monta erilaista pyörää enkä sanois Striveä kyllä enskajyräks ollenkaan, minusta se on hyvinkin ketterä ja kevyt käsitellä enskapyöräksi ja takapään 150mm joustoa on nyky enskaksi aika vähän. Mutta en kinaamaan lähde sen enempää.
Mulla on ollut oikeasti monta erilaista pyörää enkä sanois Striveä kyllä enskajyräks ollenkaan, minusta se on hyvinkin ketterä ja kevyt käsitellä enskapyöräksi ja takapään 150mm joustoa on nyky enskaksi aika vähän. Mutta en kinaamaan lähde sen enempää.Ihan samat fiilikset noin vuoden kokemuksella. Sitä ennen oli 2015 mallin Spectral eikä ketteryydessä uusi Strive jää yhtään.
kiloWatti
19.05.2020, 19.36
Oon monta viikkoa harkinnut asiaa ja päätynyt Striveen. Nyt tässä viime hetkillä olen alkanut epäröidä ja lukea enemmän Canyon Luxista ja miettiä käyttötarkoitusta uudemman kerran. Metsäpolkuja ja hiekkateitä sitä tulisi varmasti ajettua suurin osa kuitenkin - korkeuseroja ei lähimaastossa paljon ole. Toisaalta vaikeammassa maastossa pärjääminenkin kiinnostaa ja haluaisin tehdä pyöräilyretkijä moniin erilaisiin paikkoihin. Molempien -20 mallit hivelevät silmiäni tyylikkyydellään. Miten ratkaisen tämän ongelman kotoa käsin? Lux vai Strive?
Neuron.
Exceed CF SL. Olisin vaihtamassa runkoon kokonaan uuden ohjainlaakeri (headset) paketin. Onko kenelläkään tietoa laakereiden mitoista mikä olisi oikea headset.
Canyonin Finlandilla on veikkaan.
pyöräsimo
24.05.2020, 11.45
Mietin samaa. Saako aloittelija oikeasti irti tuonhintaisesta ja tuolla varustuksella olevasta pyörästä sen ominaisuuksia irti? Jos rahaa on laittaa, niin mikä ettei, pistää parasta. Siinä ei jää homma sitten varusteista kiinni. Tosin saattaa tuntua kököltä, kun on kylän kallein pyörä, mutta ajotaito ei kuljekaan sen kanssa samalla viivalla.
"Hyviä pyöriä" tuntuu olevan melko lailla lukematon määrä. Eikä se hyvyys tunnu oikein olevan suhteessa edes hintaan. Ja hyvyydestä ei välttämättä ole iloa, jos ei saa sitä ulosmitattua. Toki jos on pyörä parhaasta päästä, on ns. kasvuvaraa.
pyöräsimo
24.05.2020, 11.46
...miten siis samaa kuin Naukku tuolla ylempänä.
Ite näkisin ”liian hyvän ja kalliin” ainoana riskinä sen, että laji ei kiinnostakkaan hyvästä kalustosta huolimatta ja tulee persnettoa. Mielummin silti tuo ääripää kuin se, että ostaa jotain surkeaa mikä latistaa innon suuremmalla todennäköisyydellä. On siinä välissäkin toki toimivia vaihtoehtoja. Ja onhan se myös mukavaa kasvaa pyörän kanssa taitojen kehittyessä ja ostella uusia pyöriä sitä mukaan :D Tarpeiden tunnistaminen ja speksailu/päivittäminen voi myös olla osa harrastusta ja pitää yllä mielenkiintoa. Jos tuntuu ettei ole mitään parannettavaa kuin oma taito niin voi tulla tyhjä olo :D
Ohiampuja
24.05.2020, 12.55
Ite näkisin ”liian hyvän ja kalliin” ainoana riskinä sen, että laji ei kiinnostakkaan hyvästä kalustosta huolimatta ja tulee persnettoa.
Kallis on helppo määritellä, mutta entä hyvä? Canyonilta löytyy monta hyvää ja kallista. Vaikka Exceed, Lux ja se Strive. Ja kaikki ne on ihan parhaita omassa lajissaan ja ajotyylissään. Esim minun käytössä ja minun poluilla Exceed ja Lux olisi ihan mahtavia, mutta Strive taas ihan väärä valinta...
Kysymyskin oli kyllä tosiaan varsin erikoinen. Lux vai Strive. Minäkin äänestäisin tuossa tapauksessa Neuronia :)
Itse olen enemmän Strive-henkinen pyöräilijä. Silti pyörätyypit, jutut, linkit jne kiinnostaa sieltä Neuronin kaltaisten trailipyörien suunnasta aina alamäkipyöriin saakka jopa. Samalla myös traili/am-henkiset jäykkäperät. Mutta lux on jo niin kaukana, että en luxin Canyon-sivuja ole käynyt edes vilkaisemassa sen jälkeen kun malli aikanaa ilmestyi.
Hei!
Olen ensimmäistä kunnon pyörää hankkimassa. Polkupyöräilykokemukseni rajoittuu ruosteisella mummiskalla ajeluun, mutta nyt haluan panostaa pyöräilyyn enemmän urheilun ja liikunnan kannalta. Tähän tarkoitukseen ei tämä nykyinen pyöräni sovellu etenkään jos haluaa kauppareissuja pitempää matkaa polkea.
Olen erilaisia viestiketjuja ja foorumeita lukemalla saanut käsityksen että hyvä vaihtoehto noin 1000e budjettiin olisi Grand Canyon pyörä. Tästä löytyykin eri vuosien malleja, ja mietin että mitä eroa näillä malleilla käytännössä on. Huomaan että erilaisia osia on käytetty, mutta en osaa omien tietojeni pohjalta arvioida sen enempää.
Seuraavien pyörien välillä toivoisin teiltä viisaammilta arvioita: Grand Canyon WMN AL 4.0, Grand Canyon WMN AL 6.0 ja Grand Canyon WMN AL SL 7.0.
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-wmn-al-4.0/2073.html?dwvar_2073_pv_rahmenfarbe=GY%2FPK
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-wmn-al-6.0/2457.html?dwvar_2457_pv_rahmenfarbe=TQ%2FBK
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-wmn-al-sl-7.0/2461.html?dwvar_2461_pv_rahmenfarbe=BK%2FTQ
(https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-wmn-al-sl-7.0/2461.html?dwvar_2461_pv_rahmenfarbe=BK%2FTQ)Kiitos etukäteen. :)
kmruuska
24.05.2020, 18.55
^ Perussääntö että otat noista saman pyörän eri versioista kalleimman mihin on varaa. Osat on helkkaristi halvempia valmiin pyörän mukana kuin erikseen ostettuina. Tietty tästä on hyviä syitä poiketa joskus. Noista kahdesta kalliimmasta valitsisin sen mihin lompakko venyy.
Mutta muistat että muutamat hyvät varusteet tekevät ajamisesta vielä mukavampaa sillä hyvälläkin pyörällä. Niihinkin menee rahaa. Pyöräilyyn soveltuvat kengät (juoksulenkkarit on huonot) sekä tietty polkimet, kypärä, juomapullo- ja teline, ehkä pyöräilyhanskat (hiihtohanskat ilman vuorta toimivat myös), ehkä säämiskälliset pyöräilyhousut pidemmille matkoille (shortsit päälle). Maastoon polvisuojat? Ja ajolasit niin ei ötökät, pikkukivet yms lennä ekana silmään.
Mutta muistat että muutamat hyvät varusteet tekevät ajamisesta vielä mukavampaa sillä hyvälläkin pyörällä. Niihinkin menee rahaa. Pyöräilyyn soveltuvat kengät (juoksulenkkarit on huonot) sekä tietty polkimet, kypärä, juomapullo- ja teline, ehkä pyöräilyhanskat (hiihtohanskat ilman vuorta toimivat myös), ehkä säämiskälliset pyöräilyhousut pidemmille matkoille (shortsit päälle). Maastoon polvisuojat? Ja ajolasit niin ei ötökät, pikkukivet yms lennä ekana silmään.
Joskus moottoripyöräkaupoilla myyjä sanoi mulle että ensin ostaa hyvät ajokamat ja sitten lopuilla rahoilla sen pyörän. Pitäähän se paikkansa että ei sen kalliin hienon pyörän päällä ole kivaa kenelläkään jos ajokamat on huonot tai vähän sinne päin.
Onko muilla ollut nyt keväällä ropleemaa Canyonin shippauksissa?
Vaimo tilas Gran Canyon AL SL 8.0:n tuossa kuukausi sitten jonka piti olla varastossa ja shipattavissa heti. Luottokortilla näky varaus heti, mutta ei veloitusta. Extra veloitusmaileja jotka olivat kuulemma virheellisiä on tullut ja lopulta viikko sitten suoramaksupyyntö koska järjestelmät sekoilee. No vaimo maksoi pyörän, mutta edelleenkään ei ole mitään tapahtunut. Voi kyllä olla ettei meidän talouteen enää Canyonilta tilailla, varsinkin kun aspa ollut aika kädetön.
Vaimo tilas Gran Canyon AL SL 8.0:n tuossa kuukausi sitten jonka piti olla varastossa ja shipattavissa heti. Luottokortilla näky varaus heti, mutta ei veloitusta. Extra veloitusmaileja jotka olivat kuulemma virheellisiä on tullut ja lopulta viikko sitten suoramaksupyyntö koska järjestelmät sekoilee. No vaimo maksoi pyörän, mutta edelleenkään ei ole mitään tapahtunut. Voi kyllä olla ettei meidän talouteen enää Canyonilta tilailla, varsinkin kun aspa ollut aika kädetön.
Viime viikolla 28pv sain lyötyä tilauksen sisään AL SL 8.0 miesten mallista viikkojen kyttäyksen jälkeen kun varastosaldot ovat huutaneet nollaa. Eilen tuli sähköposti, että tilaus on lähetetty ja UPS:n seurannan mukaan paketti on perillä ens keskiviikkona,10pv. Maksoin myös luottokortilla eikä ollut minkäälaista probleemaa tilausta tehdessä.
JaskaJopo
04.06.2020, 09.18
Viime viikolla 28pv sain lyötyä tilauksen sisään AL SL 8.0 miesten mallista viikkojen kyttäyksen jälkeen kun varastosaldot ovat huutaneet nollaa. Eilen tuli sähköposti, että tilaus on lähetetty ja UPS:n seurannan mukaan paketti on perillä ens keskiviikkona,10pv. Maksoin myös luottokortilla eikä ollut minkäälaista probleemaa tilausta tehdessä.
Oliko minkä kokoinen runko? Itse arponut M ja L koon välillä mitoilla 181/85,5.
Oliko minkä kokoinen runko? Itse arponut M ja L koon välillä mitoilla 181/85,5.
M kokoisen rungon tilasin mitoilla 180/85. Tuskailin myös tuota koko asiaa, mutta M kokoon päädyin kun vertailin Orbean Alma H10 geometriaan jota pääsin koeajamaan L kokoisena. Noissa lähes sama geometria ja Orbea tuntu sopivan kokoiselta. Tosin aikaisempaa kokemusta ei ole kummastakaan pyörästä saati maastopyöristä ylipäätään. Toivotaan, että koko natsaa. Canyonin aspa suositteli myös tota M kokoista.
JaskaJopo
04.06.2020, 11.42
Minulle taas aspa suositteli ehdottomasti kokoa L, mutta varmaan periaatteessa molemmat käy.
sollikainen
04.06.2020, 12.47
Mulla samanlainen kokemus. 8.5 tilasin grailin ja luottokortti maksu meni heti läpi. Muutama päivä siitä useita pienempiä varauksia kortilta Canyonin toimesta, yhteensä n 300 eur. Suomen aspan mukaan Saksan päässä joku maksujärjestelmä vika. 22.5 tuli s-postia ettei luottomaksu onnistu ja olisi pitänyt maksaa ennakkomaksuna. Pyörä ollut lähtökuopissa jo n 2vkoa UPS seurannan mukaan. Peruutin koko tilauksen, koska suomen aspa ei osannut sanoa mitään varmaa toimitus päivää (puhuivat jopa useista viikoista vielä ennen kuin pyörän olisi mahd saanut)
Pyörä oli siis valmiina varastossa kun tilauksen tein. Taisi olla itselle ensimmäinen ja viimeinen kerta kun heidän kanssaan asioin. Suomen aspan toiminta ala-arvoista, käytännössä sanoivat samaa mitä tilausvahvistuksessa oli jo kerrottu. Olisin jopa saanut 5% alen pyörästä, mutta jätin väliin.
kmruuska
05.06.2020, 23.54
Tekisi mieli kokeilla miten Neuron CF kulkee astetta loivemmalla keulalla. Tietääkö joku onko Neuroniin sopiva Worksin angleset tämä ZS44-EC52?
https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp
Mulla samanlainen kokemus. 8.5 tilasin grailin ja luottokortti maksu meni heti läpi. Muutama päivä siitä useita pienempiä varauksia kortilta Canyonin toimesta, yhteensä n 300 eur. Suomen aspan mukaan Saksan päässä joku maksujärjestelmä vika. 22.5 tuli s-postia ettei luottomaksu onnistu ja olisi pitänyt maksaa ennakkomaksuna. Pyörä ollut lähtökuopissa jo n 2vkoa UPS seurannan mukaan. Peruutin koko tilauksen, koska suomen aspa ei osannut sanoa mitään varmaa toimitus päivää (puhuivat jopa useista viikoista vielä ennen kuin pyörän olisi mahd saanut)
Pyörä oli siis valmiina varastossa kun tilauksen tein. Taisi olla itselle ensimmäinen ja viimeinen kerta kun heidän kanssaan asioin. Suomen aspan toiminta ala-arvoista, käytännössä sanoivat samaa mitä tilausvahvistuksessa oli jo kerrottu. Olisin jopa saanut 5% alen pyörästä, mutta jätin väliin.
Mjoo, täällä sama shaiba jatkuu. Nyt asiakaspalvelusta jopa sanottiin, että maksuhommat ok, mutta eivät tiedä miksei shippaa. Ja tässä sitten palvelun laatu.
Sähkäriä ajatuksissa itellä talveksi. Rovot menee kyllä nyt kivijalkakauppaan.
Canyon Finland
11.06.2020, 15.53
Mjoo, täällä sama shaiba jatkuu. Nyt asiakaspalvelusta jopa sanottiin, että maksuhommat ok, mutta eivät tiedä miksei shippaa. Ja tässä sitten palvelun laatu.
Sähkäriä ajatuksissa itellä talveksi. Rovot menee kyllä nyt kivijalkakauppaan.
Väärinkäsitysten välttämiseksi haluamme kommentoida keskustelua myös omalta osaltamme. Kulunut kevät on ollut hyvin poikkeuksellinen pyöräkaupassa ja tilannetta on uutisoitu Yleisradiota myöten. Käytännössä kaikki alan toimijat ovat kärsineet eriasteisista toimitusvaikeuksista (suuresta kysynnästä ja huolitsijoiden kuljetuskapasiteetin puuttesta johtuen) ja asiakaspalvelun ruuhkautumisesta. Omalta osaltamme tilannetta on vaikeuttanut tässäkin keskustelussa mainittu maksuvälineongelma. Lähettämössämme on koko kevään ollut useampi tuhat pyörää lähtövalmiina, mutta kuljetusliikkeiden kapasiteettiongelmista johtuen normaali lähetystahti ei ole ollut mahdollinen. Olemme myös aistineet vallitsevan pandemian aiheuttaman epävarmuuden asiakkaiden tavallista suurempana kärsimättömyytenä.
Näistä lähtökohdista asiakaspalvelijamme eivät valitettavasti voi antaa tietoa, jota ei ole saatavilla. Asiakaspalvelumme lähtökohtana on aina varmistettu tieto. Jos emme tiedä asiakkaan esittämään kysymykseen vastausta heti, pyrimme selvittämään sen mahdollisimman pian. Arvailua emme harrasta, emmekä myöskään yritä maalailla liian ruusuista kuvaa toimitusajasta. Ymmärrämme, että vallitseva tilanne harmittaa monia, mutta tämä ei mielestämme ole huonoa asiakaspalvelua, vaan rehellisyyttä asiakkaitamme kohtaan.
Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä asiakaspalveluumme, tämä käy ilmi kaikista tämän foorumin keskusteluista. Hyvä asiakaspalvelu on meille tärkein arvomme. Kuten asioissa yleensäkin, toivomme toimintamme laatua mitattavan pidemmällä aikavälillä kuin viimeisen kahden kuukauden poikkeusoloissa.
Hyvä asiallinen vastaus. Kivasti olette välillä kommentoineet tännekin vaikka nettikeskusteluun osallistumisessa yleensä on valmistajalle/myyjälle tms hyvin suuret riskit ja yleensä se ei kannata.
Aika nopeasti se pyörä sitten tuli kun se viimein shipattiin.
Tilattu tosiaan tuossa vappuna ja kopsahti tänään ovelle. Lähti liikkeelle viime maanantaina, mutta jämähti Tanskaan muutamaksi päivää.
Väärinkäsitysten välttämiseksi haluamme kommentoida keskustelua myös omalta osaltamme. Kulunut kevät on ollut hyvin poikkeuksellinen pyöräkaupassa ja tilannetta on uutisoitu Yleisradiota myöten. Käytännössä kaikki alan toimijat ovat kärsineet eriasteisista toimitusvaikeuksista (suuresta kysynnästä ja huolitsijoiden kuljetuskapasiteetin puuttesta johtuen) ja asiakaspalvelun ruuhkautumisesta. Omalta osaltamme tilannetta on vaikeuttanut tässäkin keskustelussa mainittu maksuvälineongelma. Lähettämössämme on koko kevään ollut useampi tuhat pyörää lähtövalmiina, mutta kuljetusliikkeiden kapasiteettiongelmista johtuen normaali lähetystahti ei ole ollut mahdollinen. Olemme myös aistineet vallitsevan pandemian aiheuttaman epävarmuuden asiakkaiden tavallista suurempana kärsimättömyytenä.
Näistä lähtökohdista asiakaspalvelijamme eivät valitettavasti voi antaa tietoa, jota ei ole saatavilla. Asiakaspalvelumme lähtökohtana on aina varmistettu tieto. Jos emme tiedä asiakkaan esittämään kysymykseen vastausta heti, pyrimme selvittämään sen mahdollisimman pian. Arvailua emme harrasta, emmekä myöskään yritä maalailla liian ruusuista kuvaa toimitusajasta. Ymmärrämme, että vallitseva tilanne harmittaa monia, mutta tämä ei mielestämme ole huonoa asiakaspalvelua, vaan rehellisyyttä asiakkaitamme kohtaan.
Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä asiakaspalveluumme, tämä käy ilmi kaikista tämän foorumin keskusteluista. Hyvä asiakaspalvelu on meille tärkein arvomme. Kuten asioissa yleensäkin, toivomme toimintamme laatua mitattavan pidemmällä aikavälillä kuin viimeisen kahden kuukauden poikkeusoloissa.
No ei se nyt ihan noinkaan taida olla, mitä yllä on kirjoitettu. Esimerkiksi Canyon Neuron:ON 7.0 tilattu maaliskuussa 2020 toimitusaikataulu arviolla 25. - 29.5.2020. Tämän jälkeen useita viestejä Canyonilta milloin lähetys on viivästynyt ja milloin aikaistunut, milloin uudelleen viivästynyt jne. Pyörä kuitenkin edelleen 24.6.2020 keräilyssä nyt 16. päivää, ja parhaat ajokelit ovat jo menneet.
Sitten taas Canyon Lux CF SLX 9.0 tilattu kesäkuun 2020 alussa, ja pyörä toimitettiin Suomeen 22.6.2020. Eli kyllä huolinta tuo pyöriä hyvinkin Suomeen, joten kyllä syy on aivan toisaalla kuin huolinnassa.
Eli ei toi toiminta nyt ihan niin ruusuista ole kuin mitä te yritätte kuvata. Samoin asiakas on tilannut pyörän, jonka toimitusehtoihin molemmat osapuolet ovat sitoutuneet, kun kauppa on vahvistettu. Ei asiakasta kiinnosta onko Canyonilla muita tilauksia vai ei. Pyörien toimitus tulee tehdä sovittujen ehtojen mukaisesti.
Aika mielenkiintoista. Canyonin sivuilla hehkutetaan tuota 29" rengaskokoa, mutta vaimon Gran Canyon 8.0 AL SL:ssä oli 27,5.
Aikani tavasin tuota sivustoa, ja tuolla kokotaulukossa mainitaan että XS ja S koossa (vaimolla XS) on 27,5. Hieman ehkä harhaan johtavaa tuo kuvaus siis kun kuitenkin 29" pyörää haettiin.
Aika harvassa noin pienessä pyörässä on 29".
Viisaammilta neuvoa: Kumpaan näistä olisi fiksumpaa tarttua. Arvon osien osalta kun en näistä osaa itse arvottaa miten ovat tasapainossa keskenään. Esim. nuo iskarit ja kiekot. Osasarjana minulle riittää varmasti tuo XT ja tiedän että se on hyvä sarja. Mutta onko 400€ sellainen raha että iskarit ja kiekot on tuossa 8.0 paremmat.
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-7.0/2434.html?dwvar_2434_pv_rahmenfarbe=BK%2FWH#all-components-section-tab
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-8.0/2436.html?dwvar_2436_pv_rahmenfarbe=BK%2FMC&quantity=1
Erotus ei ole mahdottoman suuri hinnassa mutta halvemman pyöränkin kiekot ja jousitus on kyllä hyvät. Ero enemmän lähinnä painossa, ei toiminnassa. Ja siinä haluaako kuitukiekot.
Viisaammilta neuvoa: Kumpaan näistä olisi fiksumpaa tarttua...
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-7.0/2434.html?dwvar_2434_pv_rahmenfarbe=BK%2FWH#all-components-section-tab
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-8.0/2436.html?dwvar_2436_pv_rahmenfarbe=BK%2FMC&quantity=1
Canyonin kesäalessa näytti olevan jotain Lux-mallejakin tarjolla.
Onkohan Canyon Lux CF SL 7.0 setissä mukana olevat DT Swiss X1700 ja Maxxis renkaat valmiiksi tubeless asennettu vai sisureillai? Kysyn tätä toki myös Canyonilta suoraan ensi viikolla mutta jotta saa mielenrauhan niin joku voisi asian paljastaa jo nyt.
Onkohan Canyon Lux CF SL 7.0 setissä mukana olevat DT Swiss X1700 ja Maxxis renkaat valmiiksi tubeless asennettu vai sisureillai? Kysyn tätä toki myös Canyonilta suoraan ensi viikolla mutta jotta saa mielenrauhan niin joku voisi asian paljastaa jo nyt.Kolme fillari on Canyonilta tullut ja kaikki ollut sisureilla.
Mutta teipit on valmiina. Välillä tullut myös tubeless venttiilit mukana. Mutta enintään tarviit siis sen tubelesventtiilisarjan n. 10 eurolla. Sisäkumit jää kätevästi vararenkaiksi.
Ja tietysti litku pitää hommata. En toki paljoa tiedä näistä tubeless hommista kun ei ole niistä mitään kokemuksia.
1.7. tilaus sisään varastossa olevasta pyörästä, perjantaina tuli viesti että lähetetty ja tänään DHL sanoo notta Received at terminal. Toistaiseksi ainakin ripeää.
pentti59
07.07.2020, 12.06
Sama homma. Pyörä jatkanut jo matkaa Tanskasta kohti suomea. Torstaina pitäisi pyörä saapua. Alkuperäinen arvio tilauspäivänä 1.7 oli, että toimitus tehtaalta 13-17.7 ja siihen päälle viikon kulketusaika. Hyvä näin!
Menevät ilmeisesti eri reittejä, mun pyörä on tänään lähtenyt Hampurista eteenpäin
Voi hemmetin kesätarjoukset, pitääkö tähän nyt tarttua:
Exceed CF SL 8.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/exceed-cf-sl-8.0/50005730.html)
Väri: Race BlackRunkokoko: S
1
3.199,00 € 2.799,00 €
Tämä Cube oli kyllä suunnitelmissa, mutta nyt kun sitä ei just oo saatavilla niin...
https://rtech.fi/cube_reaction_c62_sl_maastopyora_2020.html?attr1_i d=249
Oikeestaan enää vain kysymys, mitä tohon kuuluu ottaa mukaan? Etulokari ja pulloteline, muuta?
Keskiäkäinen lohjalainen
09.07.2020, 13.34
Voi hemmetin kesätarjoukset, pitääkö tähän nyt tarttua:
Exceed CF SL 8.0 (https://www.canyon.com/fi-fi/exceed-cf-sl-8.0/50005730.html)
Väri: Race BlackRunkokoko: S
Oikeestaan enää vain kysymys, mitä tohon kuuluu ottaa mukaan? Etulokari ja pulloteline, muuta?
No jos tuon tasoista vehjettä tarvitsee, niin tuskin tulee parempaa tilaisuutta tänä vuonna.
Etulokarin tarvetta ihmettelen, varsinkin jos pyörä tulee maastoajoon. Jos satunnaiset vesisuihkut riepovat, niin enemmän se ahteriin takapyörästä tuleva suihku ahistaa. Pullotelineelläkään ei maasturissa tee mitään, kun juomiset kuljetetaan juomarepussa.
Polkimiahan tuohon ei tule mukaan. Niistä on joskus ihan hyviä tarjouksia Canyonillakin. Myös takavaihtajan kiinnityskorvake kannattaa tilata jo pyörän mukana.
Myös takavaihtajan kiinnityskorvake kannattaa tilata jo pyörän mukana.
Ihan tosissani kysyn miksi kannattaa? Mikä se edes on?
Se osa millä takavaihtaja kiinnittyy runkoon. Sitten kun takavaihtajaan tulee ajossa iskua niin tuo korvake hajoaa ja säästää rungon/vaihtajan hajoamiselta.
Keskiäkäinen lohjalainen
09.07.2020, 14.19
Ihan tosissani kysyn miksi kannattaa? Mikä se edes on?
Tuohon Exceed CF SL 8.0:aan taitaa käydä tämä:
https://www.canyon.com/en-fi/hangerfinder/?cgid=hangers&prefn1=pc_familie&prefn2=pc_rahmen_plattformcode&prefn3=pc_schaltwerk_web_marke&prefv1=Exceed&prefv2=M060-01%20Exceed%20CF%20SL&prefv3=SRAM&srule=recommended
Tuon palikan funktio on hajota helpommin kuin rungon tai vaihtajan. Jos saat metsässä vaikkapa jonkun risun vaihtajaan, tuo napsahtaa poikki.
Palikka on myös helppo vaihtaa metsässä, eli se ja työkalut kannattaa pitää aina mukana. Säästyy potentiaalisesti pitkältä pyörän taluttamiselta. Myös seuraavalle lenkille pääsee vähän nopeammin, kun ei tarvitse odottaa varaosaa viikkotolkulla.
Kiitos. Tämä onkin mulle ihan uutta tietoa. Pitää tutkia mikä menee Neuron:ON 5.0:aan joka mulle on matkalla tällä hetkellä
Kysymykseen etulokarista. Kyllä se n. 10 euron kuraläppäetulokari kannattaa ottaa samaan pakettiin.
https://www.canyon.com/fi-fi/gear/accessories/fenders-and-mudguards/mudguards/canyon-mudguard/114441.html
Se joka kiinnitetään siihen etuhaarukkaan niillä tarranauhan pätkillä. Auttaa siihen, että etupyörästä ei niin herkästi lennä kuraa naamalle. Ajolaseja silti aina suosittelen. Pikkukivi tai hyttynen silmässä ei ole kiva kaveri.
Pyörään sopivaa kuraläppää ja vaihtajankorvaketta se Canyonin sivustokin usein tarjoaa automaattisesti tilausta tehdessä. Taitaa kaupata myös polkimia ja jotain muutakin. Polkimet saattaa kyllä saada edullisemmin muualta mitä muistelen.
Varakorvake pitäis tulla kyllä uutena joka pyörän mukana kun on tehtaalle pennin osa, mutta ei tuu..
Jami2003
11.07.2020, 06.44
Onko täällä Lux:n omistajia. Moittikaa pyörää niin loppuisi kuumeilu sitä kohtaan. Tehokasta xc täpäriäkin tekee mieli mutta kun edellinen hankinta ei ole vielä edes kotiutunut :) (ei tosin xc täpäri)
On muuten Lux ensimmäinen Canyon malliston pyörä joka on minkälaista omistus halua herättänyt, mutta herättää kyllä sitten senkin edestä.
Varakorvake pitäis tulla kyllä uutena joka pyörän mukana kun on tehtaalle pennin osa, mutta ei tuu..
Jotenkin kirpaisi kyllä, kun hiljattain tilasin 2 korvaketta. 50 euroa posteineen.
Onko täällä Lux:n omistajia. Moittikaa pyörää niin loppuisi kuumeilu sitä kohtaan. Tehokasta xc täpäriäkin tekee mieli mutta kun edellinen hankinta ei ole vielä edes kotiutunut :) (ei tosin xc täpäri)
On muuten Lux ensimmäinen Canyon malliston pyörä joka on minkälaista omistus halua herättänyt, mutta herättää kyllä sitten senkin edestä.
Löytyy uudemman Luxin omistaja. Aiemmin olen muutamaan kertaan kirjuutellut kokemuksiani. Tiivistetysti edelliset: Loistava pyörä, osta pois![emoji6]
Jami2003
11.07.2020, 09.06
Löytyy uudemman Luxin omistaja. Aiemmin olen muutamaan kertaan kirjuutellut kokemuksiani. Tiivistetysti edelliset: Loistava pyörä, osta pois![emoji6]Minäpäs kelailen ketjua vaikka et kyllä nyt oikein helpottanut asiaa [emoji2]
Täälläkin on. Hyvä pyörä, en valitettavasti osaa ainakaan toistaiseksi moittia. Todella tehokkaan tuntuinen polkea ja tuntuu ainakin omissa käsissä menevän ihan kivasti myös teknisemmät pätkät. En ole muita nykyaikaisia xc-täpäreitä kokeillut, mutta en usko tämän olevan kuitenkaan mitenkään ylivoimainen muihin verrattuna. Paljon on hyviä pyöriä markkinoilla tällä hetkellä, mutta hinta on tässä tietysti iso kilpailuetu.
http://elasto.org/fillarit2020/Lux.jpg
Jami2003
11.07.2020, 14.28
Joo katselin että reilun kolmen tonnin rahalla alkaa irtoamaan varsin houkuttelevaa kokoonpanoa. Kyllähän vaikka Scott tässä kategoriassa kelpaisi mutta on sitten hintakin hieman eri.
Nerveen olisi tulossa uusi runko takuuseen niin olisiko jollain uudellamaalla Bike Guardia jota voisi lainata huoltoreissun ajaksi?
Olin ajatellut viedä itse pyörän Turkuun mutta tuskin rungon vaihto menisi ihan odotellessa...
Siis sitä pahvilaatikkoa? Käy hakemassa paikallisesta pyöräliikkeestä. Antavat normaalisti kauniisti pyytämällä tyhjiä pyöräpahvilaatikoita joissa heille tulee jatkuvasti uusia pyöriä. Sinne vain sitten vähän pehmustetta mukaan
Joo katselin että reilun kolmen tonnin rahalla alkaa irtoamaan varsin houkuttelevaa kokoonpanoa. Kyllähän vaikka Scott tässä kategoriassa kelpaisi mutta on sitten hintakin hieman eri.
Kyllä. Scotteissa on vaan monesti kiekot luokattoman huonot alkuperäiskokoonpanossa. Tosin, jos omasta takaa löytyy hyvät kiekot, niin eipä siinä. Sparkin RC:stä saa keposen ja menevän laitteen vaativalle kuskille.
Mahtaakohan etelänaapurimme tarjota Scotteja tänä suksynä hyvään rahaan vai onko kaikki jo myyty korona-aikaan ”täydellä” hintaa? Aiempina vuosina on ollut jo niin hyvää tarjousta, että on meinannut ostonappi olla aika herkässä. Sparkki (ja Scale) kiinnosti, mutta Lux vei voiton, käy ja kukkuu. Pari pullotelinettäkin on loppupeleissä yllättävän iso plussa omiin ajoihin.
Siis sitä pahvilaatikkoa? Käy hakemassa paikallisesta pyöräliikkeestä. Antavat normaalisti kauniisti pyytämällä tyhjiä pyöräpahvilaatikoita joissa heille tulee jatkuvasti uusia pyöriä. Sinne vain sitten vähän pehmustetta mukaan
No joo, mut orkkis boksissa on oikeat paikat ja pehmusteet... Täytyy käydä kyselee, menee yleensä samantien pahvipuristimeen.
Meilissä tuli ohjeet miten pitäisi pakata:
https://youtu.be/vl6iO-FdvBs
Sepultura
24.07.2020, 17.48
Moi
Mitenkä tämä vapaaratas avataan? Speksien mukaan olis vapari reynolds TR3.
Pyörä Neuron 9.0SL 2019.
https://aijaa.com/roYOdP
Hemppo87
25.07.2020, 22.19
Luxilla 500km takana ja olen erittäin tyytyväinen pyörään. Menee minne käsketään, ketterä ja tehokas polkea... Ainut miinus että keskiö alkoi nitistä ja natista jo 350km jälkeen, mutta korjaantunee aukasemalla.
Moi
Pyörä Neuron 9.0SL 2019.
En tiedä, mutta tulisiko vetämällä. Oletko koittanut? Jos ei avaudu suoraan vaparista vetämällä, koita nyppästä vapari erilleen navasta pienellä pyörittävällä liikkeellä vaparin naksahtavaan suuntaan pakka kiinni vaparissa.
Moi
Pyörä Neuron 9.0SL 2019.
Sama ongelma (sama pyörä ja osat). Yleensä nuo lähtee vetämällä, mutta tämän kanssa ainakin multa loppui usko. En keksinyt mitään asentoa, missä olis irronnut ilman väkivaltaa. Varmaan tuohon on oltava jokin konsti, mutta jäi keksimättä.
Mitenkäs tuo toimitus menee jos tilausvahvistuksessa on mainittu toimitusaika 7.9-11.9. eli lähteekö pyörä sillä aika välillä Saksasta vai pitäisikö sen olla jo minulla tuohon aikaan. Ja toinen kysymys, mitä jos kukaan ei ole ottamassa pyörää vastaan kun sitä toimitetaan minulle. Ilmeisesti kuuriri vie sen jonnekin mutta pitääkö paketti käydä itse noutamassa jostakin paikasta X vai voiko näiden kuriiliikkeiden kanssa sopia uudesta toimituspäivästä. Tässä on niin kyse siitä että meillä ei ole kukaan ottamassa pyörää vastaan tuolloin 7.9-11.9 välisenä aikana jos se tosiaan silloin toimitetaan minulle.
Ensinnäkin tuohan on vain arvio. Kun saat ilmoituksen, että paketti on lähtenyt sinulle on vähän varmempi tieto siitä milloin saapuu. Eli esim noin viikossa. Kuriiri tuo ovelle mutta jos et ole kotona niin soittaa tai jättää lapun mihin voit itse soittaa ja sopia uudesta toimituksesta. Joskus kuriiri soittaa jo etukäteen, joskus saa tekstarin ja tai sähköpostin päivää paria ennen ja voi vaihtaa toimituspäivää. 2 viikkoa on normaalisti se kun pitää olla ottamassa vastaan jottei paketti palaudu lähettäjälle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.