Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Canyonin maastopyörät

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23

Keskiäkäinen lohjalainen
13.10.2018, 14.17
Olisko tästä n. 5 viikkoa, kun pistin tilauksen sisään. Melkoista säätämistä siellä nyt on, kun muutamaa päivää ennen toimitusaikaa huomataan, että eipä olekaan tavaraa varastossa...

Chainstay lienee tosiaan korjattua mallia näissä loppuvuoden fillareissa. Alekampanjan alussa toimitetuissa vehkeissä oli vielä ilmeisesti murtumaherkkiä haarukoita.

Ulkomaanfoorumit tietävät kertoa, että joulukuun alussa vaihtuu Spectralin mallivuosi. Mulla on vähän sellainen tutina, että Spectralin runkojen tuotanto pistettiin holdiin joku aika sitten, kun takuucaseja alkoi tulla liikaa ja asiaan palataan uuden mallivuoden myötä. Toivottavasti osaavat korjata uuteen vuosimalliin sekä chainstayn hitsauksen että fillarihemmon raportoiman linkun rimpulapulttivirityksen.

BlueRoan
14.10.2018, 17.12
Arvoisat Canyon-tietäjät! Grand Canyon AL SLX 8.0 kotiutui viikolla ja tänään kävin testilenkillä. On kyllä ihan eri maailmasta kuin lähes 10-vuotias "nussin" viemä Cube LTD Team. Mutta mistä johtuu/mikä vialla, kun vasemalla jalalla kunnolla kuormittaessa poljinta kuuluu sellainen laahaava, kahiseva, rahnaava ääni? Eli esim. tiukempaan ylämäkeen poljettaessa ja mitä kovempaa kuormittaa, sitä selvemmin ja kovemmin kuuluu. Tasaisella kevyesti polkiessa ei kuulu mitään.

Mutta ensikokeilulla aivan loistava fillari, kun saa säädöt kohdilleen (lähinnä vaihde- ja jarrukahvat lähemmäksi käsiä).

vectori
14.10.2018, 17.38
Kävin myös Grand Canyon AL SLX 8.0 pyörällä pari lenkkiä. Erittäin hyvä pyörä monessa paikassa.

Ajoin jopa Nuuksion bike parkin helpomman rinteen sillä alas ja lopun hyppyristä!

Metsässä sillä pärjää myös kivasti poluilla mutta märät juuret ei oikein toimi, koska renkaat menettää pidon liukkaalla. Kuivat polut meni juurineen ja kivineen ihan kivasti ja jyrkät laskut ja nousut hiekkareitillä!

Tommy
14.10.2018, 17.45
Kannattanee tarkastaa kammen pulttien kireys. Työkaverilla tosiaan putosi poljinkampi metsikköön, kun Canyonin immeinen oli jättänyt kunnollisen kiristämisen tekemättä. Kasaamisen laatu kyseisellä puljulla on siis vaihtelevaa. Itsekin tässä mietin, että pitäisikö ottaa Spectralista kammet irti ja tarkistaa chainstayn keskiönpuoleisten pulttien kireys, kun niissäkin näköjään on ollut useammalla ihmisellä sanomista.

Kanuuna
14.10.2018, 18.37
^^^etuvaihtajan häkki osuu ketjuun? Mistä päin ääni mahdollisesti kuuluu?

Sent from my iPhone using Tapatalk

BlueRoan
14.10.2018, 19.04
^^^etuvaihtajan häkki osuu ketjuun? Mistä päin ääni mahdollisesti kuuluu?

En tarkemmin pysty sanomaan kuin että siitä keskiön läheltä se kuuluu.

Tommy
14.10.2018, 19.12
Voihan se toki etuvaihtajakin olla, mutta itse tarkistaisin ensimmäisenä tosiaan kammen kiinnityspulttien momentit kuntoon. Itsellänikin sai tehtaan jäljiltä tiukata vielä neljänneskierroksen kammessa ilmoitettuun minimimomenttiin kiristettäessä.

Lakuduunaa
14.10.2018, 22.14
En tiiä kuka idiootti on keksiny ton spectralin satulatolpan kiristyksen, on momentissa jo monettako kertaa eikä pysy kireellä ja tolppaki natisee ku vanha sänky.
Nyt on uudet ruuvilukitteet satulatolpan ruuvissa, saas nähä joko pysyis paikallaan. Sitten tuo dropperin holkki, se näyttää löystyvän itsekseen joten tarkkailkaa omianne.

Heti alkuun pyörää laatikosta purettaessa huomasin tämän kivan iskarin alapultin kannan. Canyonin oma kuuskulma ei sinne sopinut joten kokeilin omasta työkalusalkusta samaa kokoa ja sehän meni, en tässä vaiheessa kokeillut kireyttä millään tapaa. Reklamaatiosta sain uudet pultit iskarille. Mutta mitäpä vielä, parin sadan kilometrin jälkeen olen näitä momentteja kokeillut ja tuo pultti oli aivan löysällä, sen huomasi kun satulasta painoi ja kädellä piti tuolta linkusta kiinni. Klapklap.. Että tämäkin kannattaa muiden tarkastaa. Paremmalla osapuoliskolla on spectral al 5.0 ja siinä myös iskarin alapultti oli löysällä.

https://img.aijaa.com/m/00256/14626406.jpg (https://aijaa.com/WjM0JV)

Tässä viimeisissä ajoissa on alkanut pyörä narisemaan todella ikävästi. Ei muuten johtunut satulatolpasta vaikka ajattelin että olisi huonosti rasvattu. Spectral owners ryhmästä löysin tämmösen ratkaisun ärsyttävään narinaan, eli takalinkusta pultit ja nuo muut osat irti ja uudelleen kasaus rasvan kera. Vielä en tiedä auttoiko tämä narinaan, mutta kunhan pääsee taas ajamaan niin se selvinnee. Samaan syssyyn olen nyt sitten laittanut kaikkien muidenkin linkkujen pultit sinisellä ruuvilukitteella kiinni jotta eivät aukea itsekseen kun näyttää semmoinen mahdollisuus näissä olevan.

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/43788768_1927876843976058_357632323191046144_o.jpg ?_nc_cat=108&oh=500ba22400172fc348889d02d7a336db&oe=5C501029

Muuten kyllä tuntuu olevan ihan maukas laitos poluille. Olikos kellään faktaa noista chainstay hommista minkälaisella merkinnällä oleva on "parempaa tavaraa". Olen löytänyt netin maailmasta seuraavat merkinnät : 3A, RA, RB ja RC. Mitä lie sitten tarkoittavatkaan.. Oma on varustettu RB merkinnällä ja tuo toinen pyörä meillä RC.

jankki
15.10.2018, 08.39
Nyt on uudet ruuvilukitteet satulatolpan ruuvissa, saas nähä joko pysyis paikallaan. Sitten tuo dropperin holkki, se näyttää löystyvän itsekseen joten tarkkailkaa omianne.

Muuten kyllä tuntuu olevan ihan maukas laitos poluille. Olikos kellään faktaa noista chainstay hommista minkälaisella merkinnällä oleva on "parempaa tavaraa". Olen löytänyt netin maailmasta seuraavat merkinnät : 3A, RA, RB ja RC. Mitä lie sitten tarkoittavatkaan.. Oma on varustettu RB merkinnällä ja tuo toinen pyörä meillä RC.
Se satulaputken holkki kannattaa kiristää käsikireälle ja sen jälkeen vielä 1/4 kierros remmiavaimella (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/oljynsuodatintyokalut/yleisavaaja-2000016986). Tuolla on oma pysynyt kireällä.

Missä chainstayssä se mallimerkintä on? Eilen pesun yhteydessä pyörittelin pyörää ympäri mutta en löytänyt mitään merkintää mistään. Mitään murtumia, liian pitkien ruuvien aiheuttamia nirhaumia tai löysiä pultteja ei onneksi löytynyt.

CarbalanPlus
15.10.2018, 23.36
Mites näissä menee loppuvuotta ja varastojen hupenemista kohden saatavuus, koska saa taas "sold outissa" olevaa pyörää?

Esim. nyt alkaa osa Grand Canyon malleista olemaan loppu, tarkoittaako se, että seuraavan kerran kyseistä fillaria saa 2019 mallina eli tyyliin ensi vuoden alussa ja eri väreissä jos ei sen isompaa päivitystä tule?

kauris
16.10.2018, 10.15
Upouudella Canyon Spectralilla oli hauskaa tasan 348km.
Runko menee takuuvaihtoon,mutta taidan ehkä mielummin purkaa koko kaupan.
Video aiheesta:
https://www.instagram.com/p/Box5qGHl-V5/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=wp0g5bhuzrcj

Aika jännä. Onkohan tuossa pultti päässyt löystymään ja sen jälkeen kierre on nitkuttunut hajalle vai onko kierre vedetty "amismomenttiin" jo tehtaalla?

Heti alkuun pyörää laatikosta purettaessa huomasin kivan iskarin alapultin kannan. Canyonin oma kuuskulma ei sinne sopinut joten kokeilin omasta työkalusalkusta samaa kokoa ja sehän meni, en tässä vaiheessa kokeillut kireyttä millään tapaa. Reklamaatiosta sain uudet pultit iskarille. Mutta mitäpä vielä, parin sadan kilometrin jälkeen olen näitä momentteja kokeillut ja tuo pultti oli aivan löysällä, sen huomasi kun satulasta painoi ja kädellä piti tuolta linkusta kiinni. Klapklap.. Että tämäkin kannattaa muiden tarkastaa. Paremmalla osapuoliskolla on spectral al 5.0 ja siinä myös iskarin alapultti oli löysällä.

Tässä viimeisissä ajoissa on alkanut pyörä narisemaan todella ikävästi. Ei muuten johtunut satulatolpasta vaikka ajattelin että olisi huonosti rasvattu. Spectral owners ryhmästä löysin tämmösen ratkaisun ärsyttävään narinaan, eli takalinkusta pultit ja nuo muut osat irti ja uudelleen kasaus rasvan kera. Vielä en tiedä auttoiko tämä narinaan, mutta kunhan pääsee taas ajamaan niin se selvinnee. Samaan syssyyn olen nyt sitten laittanut kaikkien muidenkin linkkujen pultit sinisellä ruuvilukitteella kiinni jotta eivät aukea itsekseen kun näyttää semmoinen mahdollisuus näissä olevan.

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/43788768_1927876843976058_357632323191046144_o.jpg ?_nc_cat=108&oh=500ba22400172fc348889d02d7a336db&oe=5C501029

Pientä narinaa on minun al spectralista kuulunut viime lenkeillä vaikka sitä kuuluisaa murtumaa ei ole vielä chainstayssä ilmennyt. Jenkeissä ne ainakin vaihtaa kaikille uudet takahaarukat. Suomessako tilanneille vasta kun hajoaa? Mieluummin vaihtaisin jo ennen rikkoutumista, jos kerran valmistusvika on olemassa minun pyöräni runkonumerosarjassa.

No yllä olevien ja muiden kirjoitusten perusteella lähdin sitten ennen eilistä lenkkiä tarkistamaan kaikkien pulttien kireyttä ja ensinnäkin hissitolpan juuresta se pyöritettävä kiristin oli taas kerran löystynyt ja vedin sen käsikireyteen. Se kiristyspanta on hankkimatta lisäkiristystä varten.

Seuraavaksi tarkistin iskarin kiinnityspultit ja niin oli minullakin iskarin alempi (taaempi) kiinnityspultti selvästi löysällä, niin että klappia pystyi tuntemaan käsin. Kiristin momenttiin.
Ylempi kiinnityspultti oli kireällä.

Sitten niihin poljinkeskiön seudun mainpivot pultteihin. Helpommin tarkistettava eli vasen oli kireällä ja oikeanpuoleiseen ei päässyt kunnolla käsiksi, kun eturatas on tiellä. Kun kammenirroitus oli onneksi helppoa (jopa just sama kuusiokolokoko kävi), irroitin kammet ja sitten tarkistamaan itse pulttia. Ja löysällähän se oli! Löystyminen on varmaan edesauttanut yllä Fillarihemmon kokemaa pultin katkeamista. Todellä ärsyttävää, että tuollainen jätetään löysälle tai, että rakenne on sellainen, että se löystyy käytössä hiljalleen itsestään, koska kireyden tarkistaminenkaan ei ole ihan helppoa (muovisuojus kolmella ruuvilla ja kammen irroitus.

Viimeiseksi tarkistin myös takapyörän irroittamalla ne chainstayn taaimmaiset pultit sieltä rungon sisäpuolelta, josta kuva yllä. Toiselta puolelta ne kaksi pientä 3 mm kuusiokoloa olivat hieman löysällä vaikka tarvittava momentti 3 nm ei ole suuri toki. Mutta toisella puolella siis olivat valmiiksi kireällä niin ettei 3 nm säädetty momenttiavain niitä lisäkiristänyt.

Yhteenvetona se, että pultteja kannattaa välillä tarkistella. Niin kuin toki yleensäkin kaikissa pyörissä kannattaa mutta tämän pyörän osalta erityisesti.

No sitten lähdin lenkille. Pyörä toimi hienosti ja narinat olivat poissa mutta olipahan liukasta. Jostain syystä kalliot olivat alkuillastakin ihan märät vaikka pari päivää on ollut poutaa ja aurinkoista ja vähän tuullutkin. Sitä se syksy teettää. Ja yöthän ovat olleet tosi kosteita.
Lenkki kuitenkin päättyi jo puolen tunnin kohdalla, kun takarengas puhkesi terävään kiveen tai kallioon. Oli paineita aika vähän, kun liukasta oli ja se siis varmaan vain syynä. Litku ei ehtinyt paikata kuin aivan renkaan tyhjentymisen loppuvaiheessa, joten taluttamiseksi meni alamäkiä lukuun ottamatta, jotka rullailin varovasti alas paino aivan edessä. Toinen kerta tähän kesään ja aika samoilla seuduilla. Seurauksena siis n. 3 kilsaa taluttamista.
Ja renkaana mulla on takanakin orkkista isompinappulaisempi DHRII 2.6.

M-I
16.10.2018, 13.03
Soittelin Canoyon aspaan ja kyselin uusien Neuronien geometriasta, nyt näyttää olevan päivitetty oikein mm. Nuo istuinkorkeudet!

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Makkke
16.10.2018, 19.54
Pientä narinaa on minun al spectralista kuulunut viime lenkeillä vaikka sitä kuuluisaa murtumaa ei ole vielä chainstayssä ilmennyt. Jenkeissä ne ainakin vaihtaa kaikille uudet takahaarukat. Suomessako tilanneille vasta kun hajoaa? Mieluummin vaihtaisin jo ennen rikkoutumista, jos kerran valmistusvika on olemassa minun pyöräni runkonumerosarjassa.

No yllä olevien ja muiden kirjoitusten perusteella lähdin sitten ennen eilistä lenkkiä tarkistamaan kaikkien pulttien kireyttä ja ensinnäkin hissitolpan juuresta se pyöritettävä kiristin oli taas kerran löystynyt ja vedin sen käsikireyteen. Se kiristyspanta on hankkimatta lisäkiristystä varten.

Seuraavaksi tarkistin iskarin kiinnityspultit ja niin oli minullakin iskarin alempi (taaempi) kiinnityspultti selvästi löysällä, niin että klappia pystyi tuntemaan käsin. Kiristin momenttiin.
Ylempi kiinnityspultti oli kireällä.

Sitten niihin poljinkeskiön seudun mainpivot pultteihin. Helpommin tarkistettava eli vasen oli kireällä ja oikeanpuoleiseen ei päässyt kunnolla käsiksi, kun eturatas on tiellä. Kun kammenirroitus oli onneksi helppoa (jopa just sama kuusiokolokoko kävi), irroitin kammet ja sitten tarkistamaan itse pulttia. Ja löysällähän se oli! Löystyminen on varmaan edesauttanut yllä Fillarihemmon kokemaa pultin katkeamista. Todellä ärsyttävää, että tuollainen jätetään löysälle tai, että rakenne on sellainen, että se löystyy käytössä hiljalleen itsestään, koska kireyden tarkistaminenkaan ei ole ihan helppoa (muovisuojus kolmella ruuvilla ja kammen irroitus.

Viimeiseksi tarkistin myös takapyörän irroittamalla ne chainstayn taaimmaiset pultit sieltä rungon sisäpuolelta, josta kuva yllä. Toiselta puolelta ne kaksi pientä 3 mm kuusiokoloa olivat hieman löysällä vaikka tarvittava momentti 3 nm ei ole suuri toki. Mutta toisella puolella siis olivat valmiiksi kireällä niin ettei 3 nm säädetty momenttiavain niitä lisäkiristänyt.

Yhteenvetona se, että pultteja kannattaa välillä tarkistella. Niin kuin toki yleensäkin kaikissa pyörissä kannattaa mutta tämän pyörän osalta erityisesti.

Kysyin tuosta chainstaystä asiakaspalvelusta ja tehtaalla on jo korjatut versiot laitettu jokaiseen pyörään kun virhe huomattiin. Ja jos rikkoutuu niin saa laittaa postia uudelleen :) Kiristelin kanssa ruuveja ja takaiskarin taaempi ruuvi oli myös löysällä , varmaan ajossa löystyy. Minulla ei ole ollut satulatolpan kanssa ongelmia ja toivottavasti ei tulekaan.

Missä chainstayssä se mallimerkintä on? Eilen pesun yhteydessä pyörittelin pyörää ympäri mutta en löytänyt mitään merkintää mistään. Mitään murtumia, liian pitkien ruuvien aiheuttamia nirhaumia tai löysiä pultteja ei onneksi löytynyt.

Vasemmalle puolella sen pölysuojan alapuolelta kun kokeileen sormella niin tuntuu kirjaimia. Siitä sitten oikein taittelee ittensä niin näkee kirjaimet. Samaisesta pölysuojasta näkee kanssa hyvin, jos ne ruuvit on liian pitkiä.

Kaikenkaikkiaan pyörä on mahtava ajettava ja toivon mukaan runko kestää niinkauan kuin ukkokin. Rengaspaineet sisäkumien kanssa on vielä hieman hakusessa, viime lenkillä 2 baria ja taisi olla hieman liian kovat. Pudotan 1.8 bariin seuraavaa lenkkiä varten. Ensi kesäksi kokeilen miltä tubeless tuntuu.

terro
16.10.2018, 21.22
Canyonin sähköpyörät hintoineen ovat näköjään ilmaantuneet suomen sivuille: https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral-on/

hakpas
17.10.2018, 20.32
Itsekkin ihmettelin tuota Spectralin iskarin kiinnityspulttia.
Ei tuosta kiinnityksen rakenteesta oikein löydä logiikkaa kun laakeripuslan ja holkin välys on negatiivinen. Ja pultin kun kiristää niin holkki puristuu kiinni haarukan puolikkaiden väliin eli mikään osa ei pyöri toiseen nähden ilman kovempaa voimaa.
Taitaa tuo holkki alkaa pyöriä haarukan välissä missä se kuluttaa haarukkaan tilaa pikkuhiljaa.

Molemmissa päissä sama systeemi ja mitat. Myös edessä pultin puristus painaa rungon kiinnityshaarukan holkiin kiinni.
Tekasin kuvan millä äskettäin kysyin tätä myös Canyon aspasta.
https://pic.useful.fi/B1IvMyroQ.jpg

Vito78
17.10.2018, 20.35
Ei tuosta kiinnityksen rakenteesta oikein löydä logiikkaa kun laakeripuslan ja holkin välys on negatiivinen. Ja pultin kun kiristää niin holkki puristuu kiinni haarukan puolikkaiden väliin eli mikään osa ei pyöri toiseen nähden ilman kovempaa voimaa.
Taitaa tuo holkki alkaa pyöriä haarukan välissä missä se kuluttaa haarukkaan tilaa pikkuhiljaa.

Molemmissa päissä sama systeemi ja mitat. Myös edessä pultin puristus painaa rungon kiinnityshaarukan holkiin kiinni.
https://pic.useful.fi/B1IvMyroQ.jpgSaattaa aspa hieraista silmiään kun näkee ton kuvan [emoji23]

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Fillarihemmo
17.10.2018, 21.07

https://pic.useful.fi/B1IvMyroQ.jpg

Eli Suomeksi ?
Läpiakseli systeemi olis luotettavampi kuin se mun murtunut kierreholkki-tapaus ?

Onko kenelläkään kokemusta 30päivän palautusoikeuden hyödyntämisestä, miten se toimii, vai toimiiko ?

hakpas
17.10.2018, 22.30
Eli Suomeksi ?
Läpiakseli systeemi olis luotettavampi kuin se mun murtunut kierreholkki-tapaus ?

Eikös sun tapauksessa ollut kyse takahaarukan ja rungon välisessä liitoksessa? Tässä kyseessä takahaarukan yläputkien ja iskarin välinen.

Fillarihemmo
17.10.2018, 22.41
Eikös sun tapauksessa ollut kyse takahaarukan ja rungon välisessä liitoksessa? Tässä kyseessä takahaarukan yläputkien ja iskarin välinen.

Jep, mulla siis takahaarukan ja rungon välinen kiinnitys siellä alhaalla keskiön lähellä.
Pää on vitutuksesta soikeena,kun kattelen sitä pyörää terassilla. Pitäis varmaan takuukeikan sijaan viedä se paskalla lukolla Järvenpään keskustaan johonkin tolppaan kiinni,ni se häviäis minuutissa.

Ohiampuja
18.10.2018, 11.15
Itsekkin ihmettelin tuota Spectralin iskarin kiinnityspulttia. Ei tuosta kiinnityksen rakenteesta oikein löydä logiikkaa kun laakeripuslan ja holkin välys on negatiivinen. Ja pultin kun kiristää niin holkki puristuu kiinni haarukan puolikkaiden väliin eli mikään osa ei pyöri toiseen nähden ilman kovempaa voimaa.
Eikös tuo rakenne ole kuvan mukaan ihan OK? Sekä laakeripusla että teräsholkki ovat tiukasti kiinni omissa rakenteissaan ja ainut liikkuminen tapahtuu puslan ja teräsholkin välillä? Eikös niissä puslissa ole sisäpuolella joku teflon-tyyppinen pinnoite?

SimoS
18.10.2018, 11.18
Jos vaikka väliin yksi positiivinen kokemus toimitusprosessista :) Kyseessä Canyon Lux 8.0 Pro Race. Nettisivujen toimitusaikojen taustalla taitaa olla joku random-generaattori, koska ne vaihtelee päivän aikanakin melkoisesti.. itse seurailin elokuun lopussa hetken tilannetta ja alkuun näytti toimitusta huhtikuu 2019, sitten pomppasi joulukuu 2018, välissä taisi käydä maaliskuu 2019.. sitten olikin yhtäkkiä 12 syys -17 syys. Tilaus sisään 31.8. ja tilausvahvituksessa edelleen samat päivät. Paketti tulikin ovelle 12. syyskuuta. Oman tilauksen jälkeen näytti taas ko. mallin ja koon toimitus hyppäävän eteenpäin.. olisko sitten ollut joku palautus tai varaston nurkasta löytynyt kappale, mutta tuli kuitenkin sovitusti :) tällä hetkellä rupeaa Luxit olemaan Sold Out. Nopeasti näytti menevän kaupaksi, luulisi olevan kannattavaa kasata lisää pyöriä myyntiin..

Tommy
18.10.2018, 11.23
Olen katsellut tuota Hakpasin postaamaa rakennekuvaa, enkä ihan saa selvää, että toimivatko nuo kaksi muovista holkkia akselin tiivisteenä vai liukupuslina vai pitäisikö iskarin laakeripuslan pyöriä tuossa metalliholkin ympärillä vapaasti? Joka tapauksessa olen omassa pyörässäni huomannut kyseisen kiinnityspultin löystyvän pirullisen nopeasti. Olen tarkistanut sen momentin kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla on ollut jo pientä löystymistä havaittavissa. Pyörällä on nyt ajettu ~10 tuntia.

Moska
18.10.2018, 12.25
Eikös tuo rakenne ole kuvan mukaan ihan OK? Sekä laakeripusla että teräsholkki ovat tiukasti kiinni omissa rakenteissaan ja ainut liikkuminen tapahtuu puslan ja teräsholkin välillä? Eikös niissä puslissa ole sisäpuolella joku teflon-tyyppinen pinnoite?Ilmeisesti on mittailtu että pusla ja holkki olisi kolme satkua krympillä, mutta jos se on tosi niin niitä ei kyllä helpolla saisi paikoilleen.

Teromarkus
18.10.2018, 14.32
Täällä Hep!

Lauantain kolmen tunnin metsäryskämisen jälkeen näyttää olevan chainstay murtunut AL 6.0 pyörästä. Koko L (musta) ja itsellä painoa 85kg. Pyörä saatu ajoon heinäkuun puolessa välissä ja takana karkeasti 30-40kpl 1-3h lenkkejä metsässä. Ei yli 50cm hyppyjä tai DH / Bikepark -radoilla pommitusta

5.10 napsahti chainstay halki ja tänään MH kuljetti korjatun Spectralin kotiin. Uudessa chainstayssä merkintä 3A, vanhassa ei ollut mitään merkintää samalla kohtaa. Ihan tyytyväinen Canyonin toimintaan: 7.10 vein pyörän MH toimipisteeseen ja tänään toimittivat kotiin. Työn tekivät Turussa ja osa tuli Saksasta samaa tahtia Turkuun kuin pyörä Kuopiosta Turkuun. Canyonin Kari hoiti puhelimessa AsPan puolella hienosti asiaa.

Kasatessa pyörää satulatolppa tuli ekaa kertaa kiristettyä remmikiristimellä. Toivottavasti uusi chainstay kestää ja satulatolppa ei löysty enää. Viikonlopuksi pääseekin testaa pyörää heti Sappeelle!

kauris
18.10.2018, 15.14
Hienosti kuulostaa toimineen takuukorjaus.

hakpas
18.10.2018, 19.17
Ilmeisesti on mittailtu että pusla ja holkki olisi kolme satkua krympillä, mutta jos se on tosi niin niitä ei kyllä helpolla saisi paikoilleen.
Joo krympillä oli, mutta pultti ja sopiva hylsy työkaluina sain puristettua pois. On siinä iskarin laakerissa joku pinnoitteen tapainen, ja laakeri on halkaistu joten antanee ainakin inan verran periksi. Laitan kuvan illemmalle jos löytyy.

hakpas
18.10.2018, 19.23
Mun pyörässä ei ole mitään merkintää chainsstayssä. Heinä elokuun vaihteessa sain tuon ja nyt on menty 50tuntia/800km ilman ihmeempiä ongelmia. Juuri palasin hymyssä suin reilu 50km lenkiltä vaikka lähin vaan pikaseen käväseen ruokatunnilla. Hieno pyörä pidemmilläkin lenkeillä��

Pexxi
18.10.2018, 23.45
Osaakohan joku sanoa onko toi uusi Neuron Boost vai ei?

L. Viime vuoden tossa yhdessä naisten mallissa ainakin Boost-keula niin varmaan nää uudetkin on.

hakpas
18.10.2018, 23.49
Tässäpä kuva iskarin yläpään laakerista. Alapää on samanlainen.
Ja kuva vielä ratkaisusta ongelmaan. Sorvilla kyhäsin uudet teräspuslat, muuten kuten alkuperäinen mutta muutaman satkun pienempi ulkohalkaisija.
Lisäksi korvasin 0,5mm paksut muoviprikat 1,0mm kumisilla vastaavilla mitkä löytyi työpaikan romulaarista magneettiventtiilin sisältä. Nyt ei pääse vesi tai kura yms. sotkemaan voiteluainetta.
https://pic.useful.fi/SJy0Xw8om.jpg
https://pic.useful.fi/HJ0_GDLjX.jpg

juhazz
20.10.2018, 21.44
Varmistetaan vielä, että löytyykö 2018 Spectral AL 7.0:n DT Swiss M1700 Spline -kiekoista vakiona tubeless-teipit? Eli venttiilit vaan kiinni, litkut sisään ja ilmat renkaisiin?

Onko kokemuksia, miten helppo/hankala homma tuo on vakiokiekoilla ja rengastuksella? Tarviiko napsautinta vai meneekö perus jalkapumpulla?

PS: Onpahan tuo täpäri-Spectral jäykkäperän (Grand Canyon 6.9) jälkeen ihan älyttömän hauska peli. Menee ihan mistä vaan ja kovempaa kuin mihin kuskin usko riittää. Jäykkäperä taitaa lähteä kiertoon, en nää mitään syytä lähteä enää sillä lenkille. Sen verran hyvin tuo täpärikin kiipeää ja kiertää puita.

Late_h
20.10.2018, 21.52
Varmistetaan vielä, että löytyykö 2018 Spectral AL 7.0:n DT Swiss M1700 Spline -kiekoista vakiona tubeless-teipit? Eli venttiilit vaan kiinni, litkut sisään ja ilmat renkaisiin?,

Onko kokemuksia, miten helppo/hankala homma tuo on vakiokiekoilla ja rengastuksella? Tarviiko napsautinta vai meneekö perus jalkapumpulla?

Ainakin vanhemmissa M1700 kiekoissa oli teipit ja eiköhän noissa uusissakin ole. Maxxis kumien kanssa tyypillisesti tosi helppo homma ja onnistuu jalkapumpullakin ilman suurempaa hikoilua.

Keskiäkäinen lohjalainen
20.10.2018, 21.53
Varmistetaan vielä, että löytyykö 2018 Spectral AL 7.0:n DT Swiss M1700 Spline -kiekoista vakiona tubeless-teipit? Eli venttiilit vaan kiinni, litkut sisään ja ilmat renkaisiin?

Juu on teipit valmiina. Litkutus saattaa onnistua jalkapumpullakin. Itse käytin kompuraa, koska sellainen nyt on tullut hankittua.

kauris
20.10.2018, 22.10
Spectralin DHF eturengas meni ihan jalkapumpulla. Luultavasti vakio takarengaskin menee mutta sitä en koittanut vaan asensin samantien sen tilalle DHRII:n joka niin ikään nousi jalkapumpulla. Tarvittaessa ensin sisäkumilla vanteelle nosto ja sitten vain toinen puoli auki (toinen jää sinne hyllylle nätisti), siltä puolelta sisuri ulos ja tubeless-venttiili tilalle litkujen kera.

edit. Paitsi, että mullahan on AL 6 ja siten 1900 eikä 1700 kiekot. Harmi sinänsä, 1700 kiekkojen takanapa kelpaisi.

Jyri K
20.10.2018, 22.18
Maxxisit on aina niin tiukat, että ihan turha ottaa kompuraa esille. Nousee kyllä vaikka millä pumpulla.

juhazz
20.10.2018, 22.22
Kiitoksia kaikille, eiköhän toi homma hoidu!

Korpijaakko
21.10.2018, 02.38
Onpa ollut paljon murhetta al spectralien kanssa jengillä. Noiden aiemmassa viestissä mainitsemieni kokoonpanovirheiden lisäksi itsellänikin oli tuo takahaarukan eturattaan puoleinen ala-akseli löysällä ja parin kymmenen km kohdalla pyöriny auki vaurioittaen kanssa kierrettä ja taittaen rungon luonnollisesti linkkuun. Omaa kokoa ei ollut enää jäljellä tälle vuodelle joten päädyttiin kaupan purkuun. Harmittaa lukea laadun olleen tätä luokkaa yleisemminkin, sillä pyörä ominaisuuksiltaan oli kyllä mainio ja tekisi mieli yrittää vielä uudelleen -19 mallin kanssa.

hiilikuitumies
21.10.2018, 04.33
Mutta mistä johtuu/mikä vialla, kun vasemalla jalalla kunnolla kuormittaessa poljinta kuuluu sellainen laahaava, kahiseva, rahnaava ääni? Eli esim. tiukempaan ylämäkeen poljettaessa ja mitä kovempaa kuormittaa, sitä selvemmin ja kovemmin kuuluu.
Veikkaan, että noissa tilanteissa tulee valittua sellainen ratasyhdistelmä, että ketju hankaa etuvaihtajaan. Lienee myös mahdollista erehtyä, ja siten, että ääni ei kuulukaan keskiön tienoilta, vaan takaa, joten takavaihtajan säädötkin kannattaa tarkistaa, jos vaihde ei ole ihan kohdallaan. Poljiten laakereissa voi olla myös vikaa. Polkimien tai kampien löysyys luultavasti ilmenisi naksamisena, joten en usko, että niistä on kyse.

Fillarihemmo
22.10.2018, 09.37
Onpa ollut paljon murhetta al spectralien kanssa jengillä. Noiden aiemmassa viestissä mainitsemieni kokoonpanovirheiden lisäksi itsellänikin oli tuo takahaarukan eturattaan puoleinen ala-akseli löysällä ja parin kymmenen km kohdalla pyöriny auki vaurioittaen kanssa kierrettä ja taittaen rungon luonnollisesti linkkuun. Omaa kokoa ei ollut enää jäljellä tälle vuodelle joten päädyttiin kaupan purkuun. Harmittaa lukea laadun olleen tätä luokkaa yleisemminkin, sillä pyörä ominaisuuksiltaan oli kyllä mainio ja tekisi mieli yrittää vielä uudelleen -19 mallin kanssa.

Eli kaupan purku onnistui ?

Kuinka monta päivää sulla oli käyttöönotosta aikaa ?

Mulla 30 päivän raja umpeutuu vissiiin huomenna tiistaina. Pyrin kaupan purkuun mielummin kuin takuurungon vaihtoon, koska luulen, että Spectral on hankala myydä, jos/kun ostajakandinaatti on tietoinen näistä lasten vaivoista, eikä se ole ostajaakaan kohtaan reilua myydä kyseenalaista runkoratkaisua.

kauris
22.10.2018, 10.21
No ota nyt ihmeessä yhteyttä ja ilmoita halustasti palauttaa ennen kuin 30 päivää umpeutuu. Senhän saa Canyonilla tehdä 30 päivän kuluessa ilman syytäkin.
Siis jos haluat palauttaa pyörän ja saada kaikki rahat takaisin.

Itse olen ihan tyytyväinen edelleen hankintaani (AL 6). Joka siis tuli tehtyä jo huhtikuussa muistaakseni. Eilen hain vielä Biltemassa käydessäni sen 7,90 maksavan "remmikiristimen", jolla satulatolpan helposti löystyvän "mutterin" saa vähän normaalia käsivoimaa vielä kireämmälle. Saapahan sillä tarvittaessa sitten suolakurkku tms purkin myös auki, jos käsivoimat eivät tahdo riittää. Kerran pari olen salsapurkin avannut lyömällä naulalla reiän purkin kanteen, koska sen jälkeen ne aukevat :)
Ainut minkä tekisin toisin tämän pyörän hankinnan suhteen olisi se, että ottaisin kuitenkin AL 7 mallin, jos nyt ostaisin. Väri on hieno vaikkei yhtä hieno kuin punainen mutta kiekot selkeästi paremmat. Ja siihen sitten muutoksena toisen eturattaan poisto ja NW-ratas ainoaksi.
Tai jos olisin valmis laittamaan 3000 euroa, niin harkitsisin myös Commencalin sittemmin julkaistua 29-metaa mutta se menisi vielä astetta enemmän alamäkipyörän suuntaan ja joustomatkahan olisi silloin jo 170 mm.

Fillarihemmo
22.10.2018, 10.59
No ota nyt ihmeessä yhteyttä ja ilmoita halustasti palauttaa ennen kuin 30 päivää umpeutuu. Senhän saa Canyonilla tehdä 30 päivän kuluessa ilman syytäkin.
Siis jos haluat palauttaa pyörän ja saada kaikki rahat takaisin.

Jep, täytin sen kaavakkeen viime pe netissä palautukseen liittyen, en tiedä milloinka sitten käsittelevät sen ja vastaavat. Vai pitääkö soittaa ja varmistaa, että on mennyt perille.

Ehdin Spectraliin vaihtaa jo jarrut MT500 >> SLX ja orggisjarrut myin sujuvasti pois. No saapahan pyörän ainakin paremmin jarruilla sitten takasin ja joku tuleva asiakas ehkä sitten Spectralin valmiiksi SLX-jarruilla..

Fillarihemmo
22.10.2018, 11.47
Haluavat palautuksen sijaan vaihtaa Spectaraliin uuden rungon. Sanoin, että OK, mutta myyn Spectraliin kuitenkin sen jälkeen pois. Lupasivat, että kauppakirjan tekemällä ja heille sen lähettämällä 6 vuoden runkotakuu siirtyy uudelle omistajalle, kuulostaa reilulta. Toivottavasti mun Spectralin tuleva omistaja ei kärsi samasta vaivasta vaan saa nauttia pyöräilyn riemusta täpärillä.

Spectral tulee myyntiin sitten aikaan Eagle vaihteistolla ja Sramin Guide jarruilla.

Teromarkus
22.10.2018, 22.45
5.10 napsahti chainstay halki ja tänään MH kuljetti korjatun Spectralin kotiin. Uudessa chainstayssä merkintä 3A, vanhassa ei ollut mitään merkintää samalla kohtaa. Ihan tyytyväinen Canyonin toimintaan: 7.10 vein pyörän MH toimipisteeseen ja tänään toimittivat kotiin. Työn tekivät Turussa ja osa tuli Saksasta samaa tahtia Turkuun kuin pyörä Kuopiosta Turkuun. Canyonin Kari hoiti puhelimessa AsPan puolella hienosti asiaa.

Kasatessa pyörää satulatolppa tuli ekaa kertaa kiristettyä remmikiristimellä. Toivottavasti uusi chainstay kestää ja satulatolppa ei löysty enää. Viikonlopuksi pääseekin testaa pyörää heti Sappeelle!

Nyt kahden päivän viikonloppu Sappeen Parkissa takana, ja hissimäkineitsyys Spectralilla ja kuskilla menetetty! Tänään pesin pyörän kunnolla ja sisätiloissa suoritin kunnon läpikäynnin laakerien yms osalta. Uusi chainstay pysynyt vielä kasassa ja kaikki pultit monentissa paitsi iskarin molempien päiden pultit löysällä.

Totta kai rungonvaihtoprosessi korpesi jonkun verran, mutta muuten pyörä pelaa hienosti ja on helppo laite ajaa noviisin käsissä. Ei siis ainakaan vielä lähde kiertoon :)

Fillarihemmo
23.10.2018, 16.00
Canyonin Turun huoltopiste hoiti tänään odotellessa Spectralin rungon vaihdon ja analysoi syyn, jota seurasi mainpivotin helicoil-kierteeen murtuminen. Syy oli ruuvilukitteen puute pultissa, jolloinka se oli alkanut löystymään ja murtanut rungon siten, että helicoil-kierre oli tippunut rungon sisälle. Uudessa rungossa on nyt kaikki uudet laakerit ja ruuvilukitteet ja momentit sun muut, elikä nyt pitäis kestää. Turun toiminnalle pisteet 5/5, alkutuotannon toiminnalle ei ihan niin paljoa.

https://www.instagram.com/p/BpRlM4HiRv4/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=otz96m1a2z5v

Tem
23.10.2018, 18.04
Joko tämä oli täällä:
https://gearjunkie.com/canyon-spectral-mountain-bike-recall-2018

elasto
23.10.2018, 18.42
Joko tämä oli täällä:
https://gearjunkie.com/canyon-spectral-mountain-bike-recall-2018

Tässä vielä tuo virallinen sivu:

https://www.cpsc.gov/Recalls/2018/canyon-recalls-mountain-bikes-due-to-crash-hazard-recall-alert

Jenkeissä ilmeisesti vähän tarkempaa tuo kuluttajasuoja, kun euroopassa voi kyllä myydä ihan hyvillä mielin sarjamurtuvia runkoja.

Canyon Finland
24.10.2018, 09.54
Tässä vielä tuo virallinen sivu:

https://www.cpsc.gov/Recalls/2018/canyon-recalls-mountain-bikes-due-to-crash-hazard-recall-alert

Jenkeissä ilmeisesti vähän tarkempaa tuo kuluttajasuoja, kun euroopassa voi kyllä myydä ihan hyvillä mielin sarjamurtuvia runkoja.

Takahaarukan tuotannossa tapahtunut valmistusvirhe koskee vain rajattua osaa alkutuotantoa. Euroopassa kaikki ongelman piirissä olevat asiakkaat on kontaktoitu henkilökohtaisesti ja takahaarukat vaihdetaan normaalisti takuun puitteissa.

kauris
24.10.2018, 11.47
Mutta Suomessa siis vaihto tehdään takuuna kuitenkin vasta silloin, kun murtuma ilmenee. Jenkeissä kaikille kyseisen tuotantoerän asiakkaille lähetetään tai vaihdetaan uudet takahaarukat joka tapauksessa. Jos vaihdon tekee itse eikä käytä liikkeessä, on ainakin osalle maksettu siitä pieni hyvitys. Minun mielestä olisi reilua, että Suomessakin, ainakin asiakkaan niin halutessa, tämän virheellisen erän takahaarukan saisi vaihdettua jo nyt eikä vasta, kun murtuma syntyy. Vaihdoin voisi ajoittaa itselle sopivampaan ajankohtaan kuten talveen eikä tarvitsi pelätä pyörän hajoavan ajossa tai jatkuvasti olla murtuman ehkä ilmestymistä tutkimassa.

Canyon Finland
24.10.2018, 14.10
Mutta Suomessa siis vaihto tehdään takuuna kuitenkin vasta silloin, kun murtuma ilmenee. Jenkeissä kaikille kyseisen tuotantoerän asiakkaille lähetetään tai vaihdetaan uudet takahaarukat joka tapauksessa. Jos vaihdon tekee itse eikä käytä liikkeessä, on ainakin osalle maksettu siitä pieni hyvitys. Minun mielestä olisi reilua, että Suomessakin, ainakin asiakkaan niin halutessa, tämän virheellisen erän takahaarukan saisi vaihdettua jo nyt eikä vasta, kun murtuma syntyy. Vaihdoin voisi ajoittaa itselle sopivampaan ajankohtaan kuten talveen eikä tarvitsi pelätä pyörän hajoavan ajossa tai jatkuvasti olla murtuman ehkä ilmestymistä tutkimassa.

Näin toimitaan myös Euroopassa - kaikkiin ensimmäisen tuotantoerän asiakkaisiin on oltu yhteydessä kesän aikana henkilökohtaisesti ja takahaarukat vaihdetaan tarvittaessa/asiakkaan niin halutessa uusin. Ongelma koskee hyvin pientä osaa tuotannosta ja toimintamallimme ansiosta kaikki ongelman piirissä olevat asiakkaat ovat tiedossamme (jos pyörät olisi myyty jälleenmyyjien kautta, heidän tavoittamisensa olisi vaikeampaa). Asiakkaat jotka eivät ole saaneet meiltä yhteydenottoa, eivät ole ongelman piirissä ja voivat täysin huoletta jatkaa pyöränsä käyttöä.

Tommy
24.10.2018, 19.05
Tarkistin omasta Spectralista chainstayn eturattaan puoleisen pultin ja oli momentissa. Voi ilmeisesti olettaa, että kierrelukitetta on muistettu käyttää. Huomasin kuitenkin etuvaihtajaa irroittaessani, että toinen sen kiinnityspulteista oli tehtaalla vedetty väärille kierteille. Pultti oli tiukka irroittaa ja huomasin heti kiinnitysreiän kierteestä, että kaikki ei ole ookoo. Irroitin laakerin pölysuojan (sen, missä vaihtaja on kiinni) ja sen takana olikin alumiinisia kierteenpalasia jonkin verran. Soitin Canyonin aspaan ja asia hoitui nopeasti. Muutama tunti sitten tuli ilmoitus sähköpostiin, että ovat laittaneet osan tulemaan matkahuollon pakettina. Tehtaan kokoonpanolinjassa on sanomisen varaa, mutta Suomen pään toiminnasta voi antaa ison plussan!

Slatan
24.10.2018, 19.08
Minulle on teiltä (Canyonilta) tullut sähköpostiviestit 27.6 ja 4.9, jossa kerrotaan ongelmasta. Siinä pyydetään tarkistamaan takahaarukka hiushalkeamien varalta ja on ohjeet kuinka toimia, jos sellainen löytyy. Viestistä ei käy ilmi, että olisi mahdollista vaihtaa ehjä takahaarukka. Onkohan saamani viesti kuvatunlainen "henkilökohtainen kontaktointi" vai yleinen viesti kaikille Spectralin ostajille?

kauris
24.10.2018, 19.32
Minä ymmärrän ja oletan että on ja olen nyt itsekin lähettänyt pyynnön runkonumerokuvalla varustettuna jotta saan haarukan vaihdatettua jos ja kun oma pyöräni kuuluu "kohderyhmään". Odotan vastausta sähköpostiini. Todellakin vaihdatan haarukan mieluummin nyt kuin sitten jos tai kun vaurio kuitenkin ilmaantuu yllättäen ja hankalaan aikaan.

Ohiampuja
24.10.2018, 21.19
Minulle on teiltä (Canyonilta) tullut sähköpostiviestit 27.6 ja 4.9, jossa kerrotaan ongelmasta. Siinä pyydetään tarkistamaan...
Tätä varmaan kannattaa kysyä henkilökohtaisesti sieltä Canyonilta. :)

Canyon Finland
25.10.2018, 11.20
Minulle on teiltä (Canyonilta) tullut sähköpostiviestit 27.6 ja 4.9, jossa kerrotaan ongelmasta. Siinä pyydetään tarkistamaan takahaarukka hiushalkeamien varalta ja on ohjeet kuinka toimia, jos sellainen löytyy. Viestistä ei käy ilmi, että olisi mahdollista vaihtaa ehjä takahaarukka. Onkohan saamani viesti kuvatunlainen "henkilökohtainen kontaktointi" vai yleinen viesti kaikille Spectralin ostajille?

Tämä on yhteydenotto mihin olemme viestinnässämme viitanneet. Se on lähetetty vain ongelman piirissä oleville ensimmäisen tuotantoerän asiakkaille. On tärkeää ymmärtää, että koska kyseessä on yksittäisen hitsaajan tuotannossa tekemä virhe, ongelma ei koske kaikkia ensimmäisen tuotantoerän takahaarukoita. Tietoomme ei myöskään ole tullut tapauksia, joissa hiushalkeama olisi aiheuttanut vaaratilanteita käyttäjille. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään kaikissa tuotteisiimme liittyvissä kysymyksissä. Jos sähköpostiin ei tule kohtuullisessa ajassa vastausta, kannattaa tarkistaa viestin perilletulo puhelimitse.

Vito78
25.10.2018, 12.31
^voi hitsari parkaa...

JouniJK
25.10.2018, 21.42
Arvoisat Canyon-tietäjät! Grand Canyon AL SLX 8.0 kotiutui viikolla ja tänään kävin testilenkillä. On kyllä ihan eri maailmasta kuin lähes 10-vuotias "nussin" viemä Cube LTD Team. Mutta mistä johtuu/mikä vialla, kun vasemalla jalalla kunnolla kuormittaessa poljinta kuuluu sellainen laahaava, kahiseva, rahnaava ääni? Eli esim. tiukempaan ylämäkeen poljettaessa ja mitä kovempaa kuormittaa, sitä selvemmin ja kovemmin kuuluu. Tasaisella kevyesti polkiessa ei kuulu mitään.

Mutta ensikokeilulla aivan loistava fillari, kun saa säädöt kohdilleen (lähinnä vaihde- ja jarrukahvat lähemmäksi käsiä).

Joko rahisevan äänen syy on paikallistettu?

BlueRoan
26.10.2018, 14.31
Joko rahisevan äänen syy on paikallistettu?

Ei ole. Etuvaihtajan en usko ääntä pitävän, aika hyvin keskellä ketjulinjaa. Ääni kuuluu samalla lailla molemmilla eturattailla. Kammet kiristin, eivät olleet löysällä. Seuraavaksi kai pitää kokeilla vaihtaa polkimet, josko ääni tulisi siitä.

hakpas
27.10.2018, 01.44
Spectralin geometriataulukossa lukee nykyään keulan joustoksi 160mm! Mainosteksteissä puhutaan kuiten 150mm. Pientä säätöä luvassa...tai vahinko?
Oman lyhyen kokemuksen perusteella voi sanoa ettei 160mm keulasta ainakaan haittaa ole.
https://pic.useful.fi/ryEAFbb2Q.jpg

duris
29.10.2018, 12.43
Eikö Canyon enää tarjoa alennuksia tietyöstä malleista UCI lisenssille? Muutama viikko sitten oli vielä sivu malleista olemassa, mutta nyt on poistettu.

Late_h
30.10.2018, 19.55
Onko täällä ensimmäisen sukupolven Spectralien (2014-2017?) omistajien pyörät tulleet millä Monarch takaiskarin tunella? Luin saksalaisten foorumeilta, että ns base tune Monarchille pitäisi olla L/L3 eli kevyimmästä päästä, mutta oma L-kokoinen 2017 AL 6.0 EX on tullut jäykemmällä M/M tunella. Kyselin Canyonin aspasta tästä ja sanoivat, että isomman runkokoon ja oletettavasti painavamman kuskin vuoksi tulee myös iskarissa jäykempi tune.

Takapää tuntyy kyllä hyvältä nytkin (kuski 90kg+), mutta vähän huvittaisi kokeilla ensi kaudelle jotain paremmin säädettävää/järeämpää iskaria kun pyörällä tulee käytyä myös bike parkissa. Kiikarissa ollut Monarch Plus RC3 ja uusi Cane Creekin DB Air IL. Jälkimmäinen kiinnostaa laajojen säätömahdollisuuksien vuoksi, mutta riskinä toki ettei löydä säätöjä ikinä kohdalleen.

Lakuduunaa
31.10.2018, 12.42
Se satulaputken holkki kannattaa kiristää käsikireälle ja sen jälkeen vielä 1/4 kierros remmiavaimella (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/oljynsuodatintyokalut/yleisavaaja-2000016986). Tuolla on oma pysynyt kireällä.
Kiitos vinkistä, tuli haettua tuo ja kiristettyä holkki. Sen jälkeen ei ole tuota ärsyttävää narinaa enää pyörästä kuulunut ajossa, eli ilmeisesti hieman löysä holkki aiheutti tämän.

Tuossa väkästelin tuommoisen lokarin suojaamaan hieman suurempaa kuraa lentämästä tuonne takaiskarin ja keskiön suunnille. Ihan hyvin toimi eilisen koeajon perusteella.
https://img.aijaa.com/m/00052/14631621.jpg (https://aijaa.com/XfAn5d)

Slatan
01.11.2018, 11.46
Näin toimitaan myös Euroopassa - kaikkiin ensimmäisen tuotantoerän asiakkaisiin on oltu yhteydessä kesän aikana henkilökohtaisesti ja takahaarukat vaihdetaan tarvittaessa/asiakkaan niin halutessa uusin. Ongelma koskee hyvin pientä osaa tuotannosta ja toimintamallimme ansiosta kaikki ongelman piirissä olevat asiakkaat ovat tiedossamme (jos pyörät olisi myyty jälleenmyyjien kautta, heidän tavoittamisensa olisi vaikeampaa). Asiakkaat jotka eivät ole saaneet meiltä yhteydenottoa, eivät ole ongelman piirissä ja voivat täysin huoletta jatkaa pyöränsä käyttöä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Minä olen saanut kesän aikana yhteydenoton, jolloin kuulun ongelman piiriin. Tiedustelin Canyonilta mahdollisuutta vaihtaa takahaarukka uuteen talven aikana, mutta minulle vastattiin, että ainoastaan murtumatapauksissa vaihdetaan. Eli Europassa ei siis toimita samalla tavalla kuin Usassa!

kauris
01.11.2018, 16.00
Vahvistan tämän. Pyysin vaihtoa varotoimenpiteenä ja siitä kieltäydyttiin. Kaikki tämän etukäteen kartoitetun mahdollisesti väärin hitsatun erän pyörät eivät kuulemma ole kuitenkaan väärin hitsattuja ja eivät vaihda ilman murtumaa. Totta on, että hyvin se on minulla ajossa kestänyt huhtikuusta asti. En tosin ole ajanut parkissa mutta muutoin ihan reippaasti kyllä. Ja toki se vaihdetaan jos murtuma myöhemmin kuitenkin tulee mutta silti ärsyttävää, että toisaalla vaihdetaan varmuudeksi ja toisaalla ei vaikka pyytäisi. Vaihtamalla varmuudeksi kaikki mahdolliset ongelmaerän haarukat vältettäisiin se, että pyörä seisoo tallissa parhaana ajokautena tai juuri esim jonkun lomareissun ajot estäen. Ja kun se mahdollisesti viallinen erä nyt ei muistaakseni ollut kuin joitain satoja kappaleita (Suomen osalta varmaan enintään parikymmentä) niin vaihtaisivat nyt Euroopassa / Suomessakin ihan suosiolla.

Vito78
01.11.2018, 16.42
Vahvistan tämän. Pyysin vaihtoa varotoimenpiteenä ja siitä kieltäydyttiin. Kaikki tämän etukäteen kartoitetun mahdollisesti väärin hitsatun erän pyörät eivät kuulemma ole kuitenkaan väärin hitsattuja ja eivät vaihda ilman murtumaa. Totta on, että hyvin se on minulla ajossa kestänyt huhtikuusta asti. En tosin ole ajanut parkissa mutta muutoin ihan reippaasti kyllä. Ja toki se vaihdetaan jos murtuma myöhemmin kuitenkin tulee mutta silti ärsyttävää, että toisaalla vaihdetaan varmuudeksi ja toisaalla ei vaikka pyytäisi. Vaihtamalla varmuudeksi kaikki mahdolliset ongelmaerän haarukat vältettäisiin se, että pyörä seisoo tallissa parhaana ajokautena tai juuri esim jonkun lomareissun ajot estäen. Ja kun se mahdollisesti viallinen erä nyt ei muistaakseni ollut kuin joitain satoja kappaleita (Suomen osalta varmaan enintään parikymmentä) niin vaihtaisivat nyt Euroopassa / Suomessakin ihan suosiolla.Hankalaa asiasta tekee vielä se, että vaihtamattomuus varmasti jonkin verran vaikeuttaa jälleenmyyntiä vaikka uusikin omistaja kuinka saisi uuden chainstayn jos vanha menee rikki.

Canyon Finland
02.11.2018, 11.10
Vahvistan tämän. Pyysin vaihtoa varotoimenpiteenä ja siitä kieltäydyttiin. Kaikki tämän etukäteen kartoitetun mahdollisesti väärin hitsatun erän pyörät eivät kuulemma ole kuitenkaan väärin hitsattuja ja eivät vaihda ilman murtumaa. Totta on, että hyvin se on minulla ajossa kestänyt huhtikuusta asti. En tosin ole ajanut parkissa mutta muutoin ihan reippaasti kyllä. Ja toki se vaihdetaan jos murtuma myöhemmin kuitenkin tulee mutta silti ärsyttävää, että toisaalla vaihdetaan varmuudeksi ja toisaalla ei vaikka pyytäisi. Vaihtamalla varmuudeksi kaikki mahdolliset ongelmaerän haarukat vältettäisiin se, että pyörä seisoo tallissa parhaana ajokautena tai juuri esim jonkun lomareissun ajot estäen. Ja kun se mahdollisesti viallinen erä nyt ei muistaakseni ollut kuin joitain satoja kappaleita (Suomen osalta varmaan enintään parikymmentä) niin vaihtaisivat nyt Euroopassa / Suomessakin ihan suosiolla.

Yhteenveto tähänastisesta asiaan liittyvästä yleisestä keskustelusta:

1. Nyt uutisoitu Yhdysvalloissa tehty takaisinkutsu on saatu päätökseen jo useampi kuukausi sitten. Julkaisun aikataulu johtuu paikallisten viranomaisten aikatauluista, joihin emme voi vaikuttaa.
2. Kokemuksemme mukaan virheellisesti hitsattuihin takahaarukoihin ilmestyy hiushalkeama ensimmäisten kymmenien ajokilometrien aikana. Kaikki mahdollisen ongelman piirissä olevat pyörät ovat olleet käytössä nyt jo puoli vuotta. Jos pyöräsi takahaarukka kuuluisi ongelmatapausten joukkoon, se olisi jo haljennut. Ehjän takahaarukan vaihtaminen toiseen ehjään ei ole tarpeen.
3. Valmistajan tuotevastuu kattaa myös myöhemmät omistajat. Näiltä osin käytetyn pyörän jälleenmyynnissä/ostossa ei ole riskiä.

Lisäksi olemme tarjonneet kaikile asiasta huolissaan oleville ja meihin yhteyksissä olleille asiakkaille mahdollisuuden toimittaa pyörä veloituksetta toimipaikkaamme Turkuun tarkistettavaksi. Haluamme korostaa, että olemme tässäkin asiassa ehdottomasti asiakkaidemme tukena, emmekä halua vastakkainasettelua. Pyydämme kaikkia lisätietoja kaipaavia olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostitse.

kauris
02.11.2018, 12.19
Kyllä, näin olemme keskustelleet sähköpostitse. Olisin haarukan kuitenkin kertomanieni syiden takia vaihtanut ja minulle sopivimpaan aikaan kun pari viestiä ylempänä kerroitte (slatanin lainaus tuossa yllä) että haarukka vaihdetaan myös asiakkaan niin halutessa. Tämä aiheutti väärinymmärryksen ja minulta ja slatanilta ja oletettavasti muutamalta muultakin yhteydenottoja.

Edit. Minä olen ihan tyytyväinen muutoin pyörääni ja Canyoniin kyllä. En ole aikeissa pyörää myöskään myydä tässä lähivuosina ainakaan.

X-terra
14.11.2018, 19.30
Ilmeisesti M-koon Exceed on oikean kokoinen 178 senttiselle, jonka jalan sisäpuolen pituus on 83 senttiä? L-koko lienee selvästi iso?

elasto
14.11.2018, 21.56
Ilmeisesti M-koon Exceed on oikean kokoinen 178 senttiselle, jonka jalan sisäpuolen pituus on 83 senttiä? L-koko lienee selvästi iso?

Se on siinä ja siinä. Riippuu aika pitkälti omista mieltymyksistä. Mulla on M-kokoinen ja mitat 175/82cm. Oon ajanut vakio 80mm stemmillä ja myös 90mm stemmillä. Tällä hetkellä pyörässä on 80mm stemmi -17 asteen kulmalla.

elasto
15.11.2018, 20.15
Uusia malleja Torquesta ja Spectralista julkaistu. Saa nähdä meinaavatko uudistaa Striveä ollenkaan huhuista huolimatta vai jääköhän kyseinen malli kohta kokonaan pois? Olisi kyllä kiva nähdä joku pidempijoustoinen 29er mallistossa.

Late_h
15.11.2018, 22.24
^ Pakkohan Canyonin on pian tuoda joku ~150mm joustava 29er endurotäpäri markkinoille kun hype on niin valtavaa. Uudessa Spectralissa myös odotetusti nykytrendin mukaan Fox 36:sta keulilla ja "piggyback" iskaria (mikä lie tuo lisäsäiliö suomeksi). Mahtaakohan tuo Torque olla millainen mörssäri Suomen hissimäkiin ja "enskapoluille"? Maailmalla ainakin kehuvat sen olevan hyvinkin poljettava joustomääriin nähden.

Late_h
15.11.2018, 22.29
Näyttäisi myös ainakin speksien mukaan joustomatkat pidentyneen Spectralissa 10 millillä kummassakin päässä (nyt 160/150mm). Tämäkin viestisi siihen suuntaan, että Strive nykyisellään 160mm joustavana jäänee pois.

terro
16.11.2018, 08.09
Ilmeisesti Spectral CF 7:ssa siirrytty 11 rattaiseen takakasettiin (isoin ratas vain 42 piikkinen). Harmi jos näin.

Jännästi sivun isossa yläkuvassa on 12 rattainen kasetti kuitenkin ja vaihtaja kuitenkin merkitty 12-vaihteiseksi.

kauris
16.11.2018, 09.04
"Käytimme huomattavasti aikaa oikean rengaskoon valintaan uuteen Spectraliin. Päädyimme 27,5" kiekkoihin ja 2,4" renkaisiin siksi, että ne tarjoavat täydellisen tasapainon rengaspidon, hallittavuuden ja leikkisyyden välillä."

Mielenkiintoisia valintoja tän vuoden malleihin verrattuna. Erityisesti se, että nyt rengastus onkin 2.4 dhrII edessä ja takana. 2.6 renkaista luovuttiin vaikka ne just oli kuuminta hottia ja hauskasti edelleen tuon lainaamani tekstin viereisessä olevassa kuvassa verrataan 2.8 renkaan kaarteessa ruttuuntunutta kylkeä kauniisti kaartuvaan 2.6 kylkeen. Vanneleveys sama 30 mm uudistetuissa malleissakin.
Uutuutta on monien mallien foxin keulat ja iskarit. Myös Pikeä / deluxea edelleen joissain. Melko merkittävä muutos myös se, että edessä on osassa malleista nyt 160 mm ja takana 150 mm joustoa ja osassa vanha 150/140 mm. Vai onkohan oikeasti kaikissa jo tuo pidempi mutta sivut osin päivittämättä. Huononnusta on hintoihin nähden tullut kiekoissa. Vielä 2990 euron cf mallissakin on vain spline 1900 kiekot. Vasta 3500 euron mallissa 1700 kiekot. Halvemmankin pään malleihin on toisaalta tullut kuituiset Canyon G5 stongat. 2500 euron ja 7000 euron malleissa sama ohjaustanko! Ja mites toi G5 stemmi ja heidän ohjainlaakeri. Näyttää erikoiselta. Ettei vain ole omaa standardia eli stemmiä ei voi vaihtaa käytännössä kuin Canyonin omaan vastavaan tai sitten pitää vaihtaa ohjainlaakerikin.

Nyt jäi mietityttämään itseäni lähinnä se, että päivittäessäni kuukausi pari sitten oman 2018 spectralin 150 mm Piken debonair-ruodon uusimpaan malliin, olisin voinut samalla päivittää sen yhtä hyvin 160 mm versioon. Olis sitten ollut osat molempiin pituuksiin. No voinhan sen tehdä ensi kesänä edelleen sillä noin 35 euron lisäpanostuksella jos haluan. Mutta perä jäisi 140 milliin vai voikohan senkin päivityttää koko iskaria vaihtamatta? Mulla Rockarin Deluxe. Ja siinä tapauksessa onhan rungon geometria muutoin ihan identtinen kuluvan vuoden mallin kanssa???

2.6 rengasleveyteen olen sinänsä ollut itse ihan tyytyväinen ja uskon, että ne sopii omaan pääasiassa hitaassa vauhdissa täkäläisessä kivikkojuurakossa liukasteluun ihan hyvin. Kun olen kuitenkin sen alkuperäisen pieninappulaisen takakumin jo vaihtanut DHRII malliin. Canyon on varmaan todennut, että nopeampaan trailiajoon ja parkkien bermeihin se 2.4 maistuu paremmin kokeneille kuskeille joita ovat myös ammattimaiset pyöräarvostelijat.

hece
16.11.2018, 11.23
Luulisin että vielä virheitä teknisissä tiedoissa ja kaikki mallit olisivat 160/150. Pidempi keula ainakin nostaa keskiötä ja 2.6->2.4 kompensoitua tätä muutosta. Mutta ei siis tietoa onko etukolmio sama kuin ennen. Takajouston nyt voi muuttaa monella tavalla.

AL -malleja on enää kaksi, 5.0 ja 6.0. AL 7.0 -mallissa oli aiemmin noi M1700-kiekot. Nyt saa tosiaan maksaa CF 8.0-mallista 3500e jos ei halua DT:n kynsivaparia.

Lakuduunaa
16.11.2018, 11.39
AL -malleja on enää kaksi, 5.0 ja 6.0. AL 7.0 -mallissa oli aiemmin noi M1700-kiekot.
2018 malleissa oli kyllä al 5.0 sekä al 6.0 m1900 kiekot kynsivaparilla ja al 7.0 m1700 kiekot ratchetilla.

Late_h
16.11.2018, 12.57
Canyon on varmaan todennut, että nopeampaan trailiajoon ja parkkien bermeihin se 2.4 maistuu paremmin kokeneille kuskeille joita ovat myös ammattimaiset pyöräarvostelijat.

Näin on tosiaan ainakin muistaakseni Bikeradarin toimittaja kommentoinut kuluneen vuoden mallista, että pyörä olisi vielä parempi ns. normaalin kokoisilla 2,4-2,5 WT kumeilla. En ole itse päässyt vertailemaan, mutta voisin myös kuvitella, että 2,6 toimisi Suomen hitaammilla poluilla hyvänä yleisrenkaana.

Kaikkiaan aika huolimattomasti lanseerattu uusi pyörä nettisivuille kun tekstit, kuvat ja speksit ovat vähän miten sattuu.

Kalle H
16.11.2018, 13.11
Paljonko noilla 2,4-2,5" renkailla on oikeasti kokoeroa vs. 2,6" renkaat? Olen itse ymmärtänyt (foorumi juttujen mukaan), että nuo ovat käytännössä saman levyisiä ja välillä voi olla jopa niin päin, että 2,5 WT rengas on isompi kuin 2,6" rengas.

hece
16.11.2018, 13.26
2018 malleissa oli kyllä al 5.0 sekä al 6.0 m1900 kiekot kynsivaparilla ja al 7.0 m1700 kiekot ratchetilla.
Taisi mun viestin pisteet hämätä, mutta juuri noin tarkoitin :) Nyt siis Al-mallia saa vain m1900-kiekoilla, joutuu satsaamaan toiseksi halvimpaan hiilikuitumalliin jos se ei kelpaa.

Juhlep
16.11.2018, 13.47
Olin ajatellut ostaa ensimmäiseksi täysjousitetuksi pyöräksi tämän 2019 mallin spectralin. Mutta nyt kun joustoa on lisätty nii mietin, että onko siinä jo liikaa joustoa.
Tällä hetkellä asun Saksassa joten ajaminen on sitä, että aluksi kiipeäminen ylös ja sit kovaa alas.
Kysymys siis, että onko järkevämpi ostaa uusi neuron vai tämä uusi spectral?

Makkke
16.11.2018, 14.17
Olin ajatellut ostaa ensimmäiseksi täysjousitetuksi pyöräksi tämän 2019 mallin spectralin. Mutta nyt kun joustoa on lisätty nii mietin, että onko siinä jo liikaa joustoa.
Tällä hetkellä asun Saksassa joten ajaminen on sitä, että aluksi kiipeäminen ylös ja sit kovaa alas.
Kysymys siis, että onko järkevämpi ostaa uusi neuron vai tämä uusi spectral?

Tuskin voi mennä vikaan jos ostat 2019 mallin , varsinkin kun ajat myös alamäkeen. Minulla on 2018 malli ja se kiipeää hyvin, eikä hytky ja notku kun polkee vähän reilummin. Myös 27.5 renkaat ovat ketterämmät alamäessä.

Metsänpeikko
16.11.2018, 15.48
Olen kyllä hiukan yllättynyt, jos sieltä ei ensi vuodeksikaan sitä pitkäjoustoista kaksysiä ole tulossa. Kai siinä joku suurempi filosofia sitten on takana, mene ja tiedä.

terro
17.11.2018, 11.00
Näköjään Canyon nyt korjaillut noita Spectralin speksejä, ainakin takakasetit muuttuneet 12 rattaisiksi.

elasto
17.11.2018, 12.05
Näyttäisi myös ainakin speksien mukaan joustomatkat pidentyneen Spectralissa 10 millillä kummassakin päässä (nyt 160/150mm). Tämäkin viestisi siihen suuntaan, että Strive nykyisellään 160mm joustavana jäänee pois.

Vaikuttaa kyllä siltä ettei tuohon väliin jää kauheasti Strivelle tilaa. Paitsi tietty 29erina, joka olisi itselle mieluisin. Tuntuu vaan oudolta tehdä tuohon väliin kokonaan uutta pyörää vain eri rengaskoolla. Voisivat tehdä Spectralista taas 29er version.

"Käytimme huomattavasti aikaa oikean rengaskoon valintaan uuteen Spectraliin. Päädyimme 27,5" kiekkoihin ja 2,4" renkaisiin siksi, että ne tarjoavat täydellisen tasapainon rengaspidon, hallittavuuden ja leikkisyyden välillä."

Hassua kun jotenkin muistelen lukeneeni ihan samanlaisen tekstin 2018 Spectralin julkaisussa kuinka 2,6" rengas on valittu, koska se on täydellinen kompromissi tavallisen maastorenkaan ja plussarenkaan välistä.

Itse olen enempi tuon tavallisen maastorenkaan kannalla suurimassa osassa mun ajoista. Läskipyörä sitten erikseen lumikeleille.

Näköjään Canyon nyt korjaillut noita Spectralin speksejä, ainakin takakasetit muuttuneet 12 rattaisiksi.

Silti ainakin jossain malleissa mitä katoin näytti olevan 11spd vipu, mutta kaikki muut osat 12spd.

J.Kottenberg
17.11.2018, 17.35
Hassua kun jotenkin muistelen lukeneeni ihan samanlaisen tekstin 2018 Spectralin julkaisussa kuinka 2,6" rengas on valittu, koska se on täydellinen kompromissi tavallisen maastorenkaan ja plussarenkaan välistä.

Joo, todella hassua, minäkin muistan tuon 2.6" renkaan ylistyksen.

Vaikuttaa vähän samalta filosofialta kuin jossain(kun en ihan varmasti muista lähdettä niin jääköön sanomatta) 29+ rengaskoon ylistys. "Tarjoaa kaikki läskirenkaan edut ilman sen huonoja puolia".

Juhlep
19.11.2018, 16.46
Terve.

Olen 178 pitkä. Uudessa spectralissa (taisi olla myös 2018 vuoden mallissa.) M koko on määritelty 170-178cm ajajan pituudeksi ja L koossa 178-186cm.
Onko jollakin kokemusta tai vinkkiä, että kumpi koko kannattaisi valita?

Antza44
19.11.2018, 16.58
Terve.

Olen 178 pitkä. Uudessa spectralissa (taisi olla myös 2018 vuoden mallissa.) M koko on määritelty 170-178cm ajajan pituudeksi ja L koossa 178-186cm.
Onko jollakin kokemusta tai vinkkiä, että kumpi koko kannattaisi valita?Väittäsin, että L on oikeampi koko sinullekkin. Olen 180cm ja ajoin keväällä L ja en olis ainakaan pienempää harkinnukkaan. L tuntui kyllä hyvältä. XL tuumailin jopa, mutta en jaksa muistaa testasinko sitäkin.

hakpas
19.11.2018, 17.07
^^ L-koko taitaa olla sopiva, MUTTA vain jos jalan pituus riittää siihen. Itse 178cm, L-koko ja jalka 86cm. Noin 15mm voi satulaa säätää vielä alemmaksi KS-tolpalla, sillä Reverb tolpalla säätövaraa jäänee mun mitoilla noin 5mm vähemmän.

Jone51
19.11.2018, 17.07
Osaakos joku lonkalta sanoa mitä eroa osien puolesta 2019 mallin neuron 7.0 ja viime vuoden 8.0:lla on? Äkkiseltään katottuna vaan kiekot ja kammet vähän huonompaa ja 500e vähemmän hintaa. Geometria ja joustot toki muuttunut.

edit: No olihan siellä tosiaan erona rythm vs performance keula kun tarkemmin katsoi, no lähinnä siis painoa enemmän, mutta ei tuo siltikään huonolta diililtä vaikuta. Rouva siis on haikaillut mun 8.0:n perään ja ajattelin että itselle hankkisi tuon modernimman geometrian, mutta muuten tulis vähän takapakkia osissa.

Pyöräilevä Hullu
20.11.2018, 21.16
Onko täällä kukaan 2018 -mallin Spectralin omistaja lähellä 168cm? Eli kaverin puolesta kyselen kokosuositusta ja laskuri näyttäs S-kokoa hänen mitalleen (juuri tuo 168cm). Spectralin koot näytti pituuden puolesta menevän niin, että S-koko 162-170cm ja M-koko 170-178cm. Omassa pyörässä (Cannondale) olin juuri M ja L-koon välissä ja otin onneksi isomman vaihtoehdon, pienempi ois todennäköisesti ollu liian pieni. Kaveri oli käyny ajaan jonkun toisen merkin S-kokoa ja se oli tuntunut ehkä hiukan pieneltä, siitä pieni arpominen S ja M-koon välillä. Jalan sisämittaa mulla ei ole tällä hetkellä tiedossa..

Edit. jalan sisämitta 76cm.

duris
20.11.2018, 22.04
Onkohan kukaan punninnut tai löytyisikö jostain painot noille Canyonin Iridium putkiosille, mitä esim. Exceedin halvimmissa malleissa? Kiinnostaisi paljon noista saisi painoa pois vaihtamalla kevyemnpiin.

jankki
20.11.2018, 22.12
Onko täällä kukaan 2018 -mallin Spectralin omistaja lähellä 168cm? Eli kaverin puolesta kyselen kokosuositusta ja laskuri näyttäs S-kokoa hänen mitalleen (juuri tuo 168cm). Spectralin koot näytti pituuden puolesta menevän niin, että S-koko 162-170cm ja M-koko 170-178cm. Omassa pyörässä (Cannondale) olin juuri M ja L-koon välissä ja otin onneksi isomman vaihtoehdon, pienempi ois todennäköisesti ollu liian pieni. Kaveri oli käyny ajaan jonkun toisen merkin S-kokoa ja se oli tuntunut ehkä hiukan pieneltä, siitä pieni arpominen S ja M-koon välillä. Jalan sisämittaa mulla ei ole tällä hetkellä tiedossa..
Itse 170cm pitkä ja jalan sisämitta 79cm. Canyonin laskuri suositteli S-kokoa mutta tilasin M:n ja olen tyytyväinen. Satulaa olisi vielä varaa laskea useampi sentti jos olisi tarvetta.

kauris
20.11.2018, 22.12
Stemmi ainakin oli ihan kohtuukevyt muistaakseni.

lego
21.11.2018, 17.03
Vaikuttaa kyllä siltä ettei tuohon väliin jää kauheasti Strivelle tilaa. Paitsi tietty 29erina, joka olisi itselle mieluisin. Tuntuu vaan oudolta tehdä tuohon väliin kokonaan uutta pyörää vain eri rengaskoolla. Voisivat tehdä Spectralista taas 29er version.

Canyonin instagramissa tuore kuva strivestä ja kommentien perusteella kyseessä olisi 29er

Suvanto
21.11.2018, 18.22
Uusien Neuronien toimitukset ovat alkaneet ja ovat kuukauden etuajassa arvioidusta toimitusajasta siihen, joka annettiin tilatessa. Tilaus tehtiin heti uusien mallien julkaisun jälkeen. Seurantakoodi tipahti tänään.

Jarpeli
22.11.2018, 22.13
Harmi kun eivät tehneet stumpjumpperia ilman soessu lisää.
Nerven aikanaan omistaneena jäin aikanaan kaipaamaan hieman kovempaan menoon tarkoitettua vehjettä.
Aikanaan vannoin että seuraava tulee olemaan 27.5 mutta ehkäpä tuo kömpelö fiilis on geometria kysymys.
Vähän ehkä iso rako jää tuote portfolioon kun neuron on ehkä vielä kuitenki turhan nerve. Ja spectralin 29 on poistettu valikoimasta.. ja jostais syystä menivät ja tekivät spectralista turhankin enduron.. taitaa tuo 2019 spectral olla liika jyrmy pohjammaan lakeuksille ja perus polkulenkeille.. vai onkohan näin?

Rispa
23.11.2018, 20.56
Terve.

Onko jollakin kokemusta tai vinkkiä, että kumpi koko kannattaisi valita?

Itellä mittaa kanssa 178cm m tuntu ehkä aavistuksen ketterämmälle mutta silti pienelle. L koko tuntu heti tutummalle, kun testas edellinenkin pyörä oli L koko liekkö tottumuksesta kiinni? Itse päädyin tohon l kokoon ja hyvin on toiminu 18-malli kyseessä.

terro
27.11.2018, 18.17
Canyonilta iso läjä uusia pyöriä. Ainakin Neuronin CF-malleja ja Neuron:ON sähköpyörät. Ja uusittuja Spectral:ON malleja.

elasto
28.11.2018, 21.54
Ihan mielenkiintoinen tuo Neuron CF. Tuollaista toivoin joskus 2-3 vuotta sitten, mutta odotellessa tuli ostettua jo toisen merkkinen täpäri.

Late_h
02.12.2018, 13.38
Tosi hieno on tuo uusi Neuron CF. Hauskaa miten arvosteluissa sanotaan Neuronia erityisesti geometrian puolesta hieman kesyltä tai tavalliselta. Pari-kolme vuotta sitten julkaistut trail 29" Santa Cruz Hightower ja YT Jeffsy ovat lähes identtisiä geoltaan Neuronin kanssa ja niitä on taas aikanaan pidetty enemmän aggressiivisemman pään trailitykkeinä. Mutta näinhän se kehitys ja erityisesti markkinointi vie asioita eteenpäin vuosi vuodelta. Neuroniin kun hankkii keulaan 140mm ilmajousen ruodon niin on käytännössä identtinen SC Hightowerin kanssa, jopa hieman pidempi.

Canyonin uudet maasturit on kaikki järjestään tosi hienoja ja uudessa Neuronissakin vielä ruuvattava keskiö (tosin ei ole tuo pressfittikään aiheuttanut omassa mitään ongelmia). Isot odotukset millainen pidempijoustoinen 29" sieltä tulee. Vaikkakin tuo Neuron CF esim. Maxxis Minionein ja pidemmällä keulalla varustettuna olisi varmasti riittävä Suomen enska-ajeluihin.

xc-pyöräilijä
02.12.2018, 14.26
Pole on tehnyt tehtävänsä, 67.5 keulakulma 29 vehkeessä näyttää paperilla jyrkältä. Ja onhan se sentti vähemmän joustoa aika paljon juuri tuossa kohtaa, onko se traili vai kevyt enska. Yt:llähän on race mallit joissa sentti lisää joustoa ja 27.5 versiossa on jo 150mm vakionakin eli jos testaa uutta neuronia pienellä runkokoolla jossa 27.5 renkaat ja vaikka 27.5 150mm jefsyä niin alamäessä eron varmasti huomaa.

Noin muuten niin ainahan vaaditaan lisää ja enemmän, jokainen kategoria saa jäykkyyttä ja joustoa lisää joka vuosi 😂 Ei ollut 2010 trailipyörässä 150mm joustoa ja 66 keulakulma vaan alle 130mm ja ehkä 67-68.

Korpi
02.12.2018, 15.48
Miksiköhän Neuronista on vaikea löytää mitään tietoa... Aika samankaltaisesta Jeffsy:stä on keskustelua joka foorumilla. Onko tuo XC historia ja muuten epäseksikkyys? Mitä oleellisia eroja hiilikuitu ja alumiini versioissa? Tiedossa trail/enduro versio?

Pexxi
02.12.2018, 16.11
Miksiköhän Neuronista on vaikea löytää mitään tietoa... Aika samankaltaisesta Jeffsy:stä on keskustelua joka foorumilla. Onko tuo XC historia ja muuten epäseksikkyys? Mitä oleellisia eroja hiilikuitu ja alumiini versioissa? Tiedossa trail/enduro versio?Ensimmäiset taidetaan toimittaa vasta nyt tämän kuun alussa?

Korpi
02.12.2018, 16.46
Ai, luulin että alumiini versio on jo ollut markkinoilla.

TUbbU
02.12.2018, 17.51
Mitä oleellisia eroja hiilikuitu ja alumiini versioissa?
Hiilikuituversiossa on kai ihan uusi takajousitus, kun taas alumiinirunkoisessa on vanha design käytössä. Tuossa video tuon hiilikuituisen jousituksesta:
https://www.pinkbike.com/video/496197/

Lisäksi keskiön tyypissä on eroa alumiinin ja hiilikuidun välillä. Itse en ole vielä huomannut muita oleellisia eroja rungoissa.

terro
02.12.2018, 19.15
On kyllä hintaisekseen hyvän oloinen paketti tuo uudistetun Neuronin edullisin hiilikuituversio: https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/2019/neuron-cf-8-0.html

Eikä tuo kallein alumiininenkaan hassumpi ole.

TUbbU
02.12.2018, 19.57
On kyllä hintaisekseen hyvän oloinen paketti tuo uudistetun Neuronin edullisin hiilikuituversio: https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/2019/neuron-cf-8-0.html

Nuo molemmat on olleet harkinnassa parin muun pyörän kanssa. Kun vaan osaisi päättää, että onko noista riittävästi apua juurisille ja kivikkoisille poluille nykyiseen jäykkäperään verrattuna, niin voisi jonkun liipaista ostoskoriin.

xc-pyöräilijä
02.12.2018, 22.25
Nuo molemmat on olleet harkinnassa parin muun pyörän kanssa. Kun vaan osaisi päättää, että onko noista riittävästi apua juurisille ja kivikkoisille poluille nykyiseen jäykkäperään verrattuna, niin voisi jonkun liipaista ostoskoriin.

Aivan varmasti riittää tuon tason osilla oleva 29" Suomen kivikkoon. Jokunen vuosi takaperi endurokisoissa muutama kärjen tuntumassa oleva kuski ajoi 140mm joustavalla 26" tuumaisella. Jos ajo on polkujen kiertämistä vaikempia paikkoja välttämättä ja alamäkeen uskaltaa ladata kaiken mitä löytyy pärjää vallan mainiosti, jos taas tykkäät siirtymät löysäillä ja kiertää niitä mäkiä enemmänkin niin miettisin lisäjoustoa.

Jos unohdetaan nykyisin valloilla oleva ajatus siitä että jokainen tarvitsee mahdollisimman paljon joustoa pyöräänsä niin se 130-150mm joustava vehjes on kaikista paras meidän juurakkokivikko helvettiin polkuvoima lenkeille.

Hillman
03.12.2018, 18.51

Samaa mieltä, Neuron CF 8.0 näyttää lähes täydelliseltä meikäläisen tarpeisiin. Ainoa asia mikä tuossa mietityttää on koko. Haluaisin 29" kiekoilla, mutta onkohan M -koko liian iso....

Pexxi
03.12.2018, 23.26
En tiedä paljonko noita alumiinisia on Suomeen tullut mutta yhtä kävin tänään katsomassa. Hieno on.

Suvanto
04.12.2018, 09.30
Viime viikon maanantaina saapui emännän Neuron AL 7.0. Tilattu tosiaan heti julkaisun yhteydessä, kuten tuolla aiemmassa viestissäni kirjoitinkin. Näyttää ja vaikuttaa hintaisekseen pätevältä.

T.M
04.12.2018, 10.19
Lux Koko L vai M

Pyöräkuume iski ja ajattelin uusia 2016 mallisen Lux:n uudella versiolla ja funtsin että kun vanha on ollut L koko niin uusikin olisi saman kirjaminen. Geometrioita tulkatessa iski kuitenkin epäilys:
Vaakaputki uudessa L:ssä 62,4 cm ja vanhassa 60,6 cm
Reach uudessa L:ssä 45,0 ja vanhassa 43,3 cm.
Uudessa (8cm stemmi) on 1cm lyhyempi stemmi kuin tuossa vanhassa (9cm) eli vaakaero olisi stemmi mukana 0,8cm (vanha 69,6 cm / uusi 70,4 cm).

Vanha L-koko on kerrankin tuntunut oikean kokoiselta ajaa vaikka luulen että nimellisesti se on siinä kintaalla että onko raami liian iso. Olen 182,5cm /cjalkainen kuski joten sivujen kokomitoitus antaa aina yleensä M-kokoista. Luulen että pistän fillarin tilaukseen ja vaihdan sitten 7cm stemmin vaikka ohjaus varmaan menee jo ennestään melko XC:stä vielä hätäisemmäksi.

Onko täällä kellään kokemusta uudesta Lux:sta ja löytyisikö pääkaupunkiseudulta/keski-uudeltamaalta kellään em. fillaria (M tai L-koko) että voisi tulla koeistumaan ?

Korpi
05.12.2018, 15.10
Uuden Neuronin kokoa mietin. 179,5 cm pitkä, jalan sisämitta jotain 83 cm. Muista ja vanhemmmista Canyoneista lukiessa vaikuttaa, että tipun M ja L välimaastoon.

Jakke81
08.12.2018, 22.22
Pari viikkoa sitten tilattu uusi lux cf sl 8.0 race team. Huhtikuun alkuun arpoivat toimitus aikaa eli hyvin ehtii kesän rientoihin! Saas nähdä oppiiko sitä kapia kumisella ajamaan, viimeiset 4 vuotta vedetty läskillä .

Maalainen
09.12.2018, 11.13
Uuden Neuronin kokoa mietin. 179,5 cm pitkä, jalan sisämitta jotain 83 cm. Muista ja vanhemmmista Canyoneista lukiessa vaikuttaa, että tipun M ja L välimaastoon.

Eikös vastaus ole ihan selkeä M? Ainakin Canyonin taulukon sekä laskurin mukaan.

makimies
09.12.2018, 11.51
Eikös vastaus ole ihan selkeä M? Ainakin Canyonin taulukon sekä laskurin mukaan.

Itsellä on kokemusta canyonilta vain vanhasta ja uudesta spectralista. Ovat huomattavan lyhyitä runkoja. Itse 183cm ja ollut m-koon spectral joka oli todella selkeästi pieni.

Late_h
09.12.2018, 12.40
Itsellä on kokemusta canyonilta vain vanhasta ja uudesta spectralista. Ovat huomattavan lyhyitä runkoja. Itse 183cm ja ollut m-koon spectral joka oli todella selkeästi pieni.

Huomattavan lyhyitä verrattuna mihin - Poleen? Se nyt on selvä, että M-kokoinen jää pieneksi 183 cm kuskille melkein merkillä kuin merkillä (paitsi ehkä sen Polen kanssa). Muistaakseni olet myös kommentoinut aiemmin useampaankin otteeseen, että kyseinen Spectral on "erittäin XC-tyylinen" pyörä. Kannattaisi vähän analysoida asioita ja argumentoida kommentteja enemmän, ettei esimerkiksi aloittelevat harrastajat tee palstakommenttien perusteella vääriä johtopäätöksiä.

J.Kottenberg
09.12.2018, 12.54

Ei Canyonin uusi Spectral minusta mikään lyhyt ole. Canyon on selkeästi mennyt trendin mukana ja uusi Spectralkin on pidentynyt. On toki pidempiäkin olemassa, niinkuin vaikka Mondraker tai edellä mainittu Pole, mutta ne ei edusta mitään "normimitoitusta". Ne on jo paremminkin erikoispitkiä.

kauris
09.12.2018, 13.37
Nimenomaan, 183 senttisellä pitäisi olla L koko. Olen itsekin ihmetellyt Makimiehen kommentteja. Edelliseen Spectral on tosi xc-henkinen kommenttiin en jaksanut kirjoittaa kommenttia. Silloin aikanaan ekalla kerralla jaksoin, kun hän heitteli samaa juttua. Mutta kuten yllä sanottua, on harmi, jos Makimiehen oudot heitot saavat jonkun ostamaan täysin väärän yylisen pyörän itselleen. Spectral ei todellakaan ole xc-henkinen pyörä. Sen ymmärtäisin, jos sanoisi, että on trailihenkinen, ei endurohenkinen. Uusimman 2019 mallin joustokin on jo 160/150. Kun mm. vannekoko on 27,5, ohjauskulma 66 astetta ja L koon reach 460 mm, niin pyörä on melko kaukana xc-henkisyydestä.

Tässä kolme ammattilaisarvostelua, jossa kyseessä vielä 2018 malli eli 1 cm lyhyemmällä joustomatkalla, muutoin käytännössä sama pyörä.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Canyon/Spectral-AL-6,21732
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/canyon-spectral-al-60-review-52063/
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/trail-mountain-bike/canyon-spectral-al-6-0-2018

makimies
10.12.2018, 01.37
Spectral ei todellakaan ole xc-henkinen pyörä. Sen ymmärtäisin, jos sanoisi, että on trailihenkinen, ei endurohenkinen. Uusimman 2019 mallin joustokin on jo 160/150. Kun mm. vannekoko on 27,5, ohjauskulma 66 astetta ja L koon reach 460 mm, niin pyörä on melko kaukana xc-henkisyydestä.

Mulle ei oikein noi geomitat jne sano mitään. Enemmän se on pyörän ajoasennosta (ja koejajosta) kiinni.
Kunhan nyt kommentoin taas kun edellisessä viestissä suositeltiin m-koon neuronia 180 kuskille. Tuohon ette jaksaneet kommentoida mitään.

Tuskin mun suositusten perusteella kukaan ostaa mitään. Toivottavasti käyvät koeajolla.

kauris
10.12.2018, 09.13
Joo 179,5 senttisen kannattaa tutkia tarkemmin onko M vai L sopivin. L-luultavasti on, jos vain satulankorkeus on myös sopiva. Spectralin rungossa on se ongelma, että satulaa ei välttämättä saa tarpeeksi alas. L-kokoisessa matalin satulan korkeus 150 mm hissitolppa yläasennossa on keskiön keskeltä satulan yläreunaan satulaputken suuntaisesti mitattuna n. 74 cm. Joidenkin toisen merkkien pyörässä muutoin saman kokoisen pyörän satulan saa alemmaksi.
Itse jos olet 183 cm niin M-kokoisen testaaminen antoi varmasti huonon kuvan pyörästä. Ja muistaakseni kerroit, että sinulla oli ongelmana myös siinä pyörässä se, että keula tuntui liian kevyeltä eli keulimisherkältä. Korkeahkohan se emäputki on toki. Keulimisherkkyyttä minä en kuitenkaan ole erityisesti havainnut Spectralilla. Koeajopyörissä taitaa olla se vakio 1,5 cm spacereitä vielä korottamassa keulaa, mun pyörässä niitä ei ole.
Yhdessä noista testeistä jotka linkitin (en muista missä), asiaa koeajaja erikseen puntaroi ja totesi hänelle kuitenkin sopineen parhaiten vakioasetuksen, eli että spaceritkin vielä jätti stemmin alle.
Ja jos taas numeroihin mennään, niin ei se stack-lukema tuossa Spectralissa suhteessa reach-lukemaan ole mikään poikkeakavan iso.

edit. Yllä mainittujen lisäksi miettisin mahdollisella koeajolla sitä pärjääkö melko lähellä maata käyvien polkimien kanssa omassa maastossa. Minulla tulee edelleen välillä yllättäviä kammen ja polkimen maahankosketuksia. Korkeampiakin keskiöitä muissa vastaavan kategorian pyörissä nimittäin on. Tässä keskiö on jousituksen yläasennossa muistaakseni 33,5 cm korkealla. Löytyy myös 35 senttisiä ja siitä väliltä. Puolikin senttiä voisi ehkä auttaa ja itse olenkin miettinyt kampien vaihtoa 175 millisistä 170 millisiin.

tseik
11.12.2018, 17.47
Äsken lähti tilaukseen rouvalle Neuron AL 7.0 WMN. Toimitusajaksi nettisivut kertoo huhtikuun alkua, tilausvahvistus taas kuluvaa viikkoa. Saapa nähdä, kumpaan oikeasti kallistuu.

liideri
14.12.2018, 20.47
Moro. Oon tässä vähän pallotellut, että josko täräyttäs seuraavaksi täpäriksi jonkin Rotkon kitkuttimen. Olen tippunut totaallisesti kärryiltä, että mitkä kepit ne on tätä päivää.. Kumpi on esim. parempi keula: Rockshox Pike Rc vai Fox Rhythm 34? ja onko kuinka suuri ero Fox Rhythm 34 ja 36 välillä?

Jarpeli
03.01.2019, 21.03
https://aijaa.com/IZPFQnIltaa.

Tuli ostettua edellisen kadonnen canyonin tilalle vm2019 spectral.
Joulun kiireiden aikaan en kerinnyt tuolla vielä ajelemaan.

Nyt meinasin jumppa tammikuun kunniaksi päräyttää tuolla metsään, mutta tarkemman tarkastelun ohessa pisti silmään kehnot hitsisaumat takahaarukassa.
Kyllähän tuo nyt perus polkulenkit kestää,mutta eipä tuon nyt tuolta kuuluisi näyttää. Koitin tökkiä maalipensselin karvalla tuonne reikiin ja kovin ontolta vaikuttaa.

http://img.aijaa.com/t/00950/14654291.t.jpg (http://aijaa.com/IZPFQn)
http://img.aijaa.com/t/00135/14654292.t.jpg (http://aijaa.com/YtoHDc)
http://img.aijaa.com/t/00513/14654293.t.jpg (http://aijaa.com/8Tdcpx)
Onkos täälä muita kohtalon tovereita? Taitaa nuo saumat parhaiten näkyä juurikin tuossa raw värissä.
Sinänsä kumma ettei ennemmin ole canyonilla ollut ongelmia takahaarukan kanssa.

En nyt tiedä miksi en osannut liittää kuvia, mutta siinä linkit.
http://img.aijaa.com/m/00950/14654291.jpg (http://aijaa.com/IZPFQn)
http://img.aijaa.com/m/00135/14654292.jpg (http://aijaa.com/YtoHDc)
http://img.aijaa.com/m/00513/14654293.jpg (http://aijaa.com/8Tdcpx)
http://aijaa.com/IZPFQn
http://aijaa.com/YtoHDc
http://aijaa.com/8Tdcpx

nikkesi
03.01.2019, 23.52
Pari välilehteä taaksepäin (143) niin käsitellään spectrallin takahaarukan ongelmia.
Itse olisin suoraan yhteydessä valmistajaan noista ja laadusta.

Keskiäkäinen lohjalainen
04.01.2019, 17.54
https://aijaa.com/IZPFQnIltaa.

Tuli ostettua edellisen kadonnen canyonin tilalle vm2019 spectral.
Joulun kiireiden aikaan en kerinnyt tuolla vielä ajelemaan.

Nyt meinasin jumppa tammikuun kunniaksi päräyttää tuolla metsään, mutta tarkemman tarkastelun ohessa pisti silmään kehnot hitsisaumat takahaarukassa.
Kyllähän tuo nyt perus polkulenkit kestää,mutta eipä tuon nyt tuolta kuuluisi näyttää. Koitin tökkiä maalipensselin karvalla tuonne reikiin ja kovin ontolta vaikuttaa.

Onkos täälä muita kohtalon tovereita? Taitaa nuo saumat parhaiten näkyä juurikin tuossa raw värissä.
Sinänsä kumma ettei ennemmin ole canyonilla ollut ongelmia takahaarukan kanssa.

En nyt tiedä miksi en osannut liittää kuvia, mutta siinä linkit.
http://img.aijaa.com/m/00950/14654291.jpg (http://aijaa.com/IZPFQn)
http://img.aijaa.com/m/00135/14654292.jpg (http://aijaa.com/YtoHDc)
http://img.aijaa.com/m/00513/14654293.jpg (http://aijaa.com/8Tdcpx)
http://aijaa.com/IZPFQn
http://aijaa.com/YtoHDc
http://aijaa.com/8Tdcpx

Jaahans... edelleen näyttäisi olevan Canyonilla haasteita Spectralin takahaarukan hitsauksen kanssa. Alkuvuoden haarukat kutsuttiin takaisin, kun murtuivat todella herkästi. Viaksi tunnistettiin silloin virhe hitsaustavassa. Olisikohan nyt korvattu yksi systeeminen virhe toisella vai olisiko sittenkin vain yksittäistapaus, jossa on sössitty suojakaasun kanssa?

Tiedä sitten, paljonko tuollaiset reijät vaikuttavat lujuuteen. Voisin ehkä kuitenkin joka tapauksessa haluta vaihtaa haarukan virheettömään, koska ilmiselvä valmistusvirhehän tuo on.

TUbbU
04.01.2019, 18.46
Jaahans... edelleen näyttäisi olevan Canyonilla haasteita Spectralin takahaarukan hitsauksen kanssa. Alkuvuoden haarukat kutsuttiin takaisin, kun murtuivat todella herkästi. Viaksi tunnistettiin silloin virhe hitsaustavassa. Olisikohan nyt korvattu yksi systeeminen virhe toisella vai olisiko sittenkin vain yksittäistapaus, jossa on sössitty suojakaasun kanssa?

Tiedä sitten, paljonko tuollaiset reijät vaikuttavat lujuuteen. Voisin ehkä kuitenkin joka tapauksessa haluta vaihtaa haarukan virheettömään, koska ilmiselvä valmistusvirhehän tuo on.
Ei tuo ainakaan yksittäistapaus ole, kun minulla on samanlaisessa pyörässä samanlaiset jäljet samassa paikassa. Canyoniin olen ollut yhteyksissä, tosin kovin on hidasta vastausten saaminen sieltä. Kai tämä joku hitsausgate on.

kauris
04.01.2019, 20.29
Viikon verran kestänyt minulla vastaukset sähköpostiin. Puhelimella tavoittaa arkisin paremmin.

hakpas
04.01.2019, 20.34
Ei tuollaista pidä hyväksyä, valmistaja hoitanee ehjät osat tilalle.
Noissa on tehty virhe hitsauksen lisäksi myös siinä että hitsit on yritetty piilottaa hiomalla. Ilman hiontaan ei olis niin siisti, mutta kestävämpi.
Spectral:Onia kuolanneena siinä pistää silmään monet hiomattomat hitsit, mutta luulis olevan lujempi noin.

Jarpeli
04.01.2019, 21.18
Koitin kyllä soitella, mutta ei sielä nyt hieveää keskutelu halua kyllä löytynyt. Hyvä ettei tullut luuria korvaan kun kerroin että olen s-postiakin asiasta lähettänyt mutta olisi myös kiva keskustella asiasta.
Olisihan se ollut mukava tietää mitä vaihtoehtoja tuossa esimerkiksi on.

Kovasti vakuuttelivat kuitenkin että sauma kyllä kestää ja että pelkkää kosmetiikkaa tuo vai on.. Noh itse kyllä uskon että noin ontto sauma takaiskarin kohdalla aikaa myöten kyllä antaa periksi.

Tomy
06.01.2019, 08.54
Oudolta vaikuttaa, että reikäinen hitsaussauma pitäisi hyväksyä laadukkaassa tuotteessa. Näinkö tosiaan väittivät?

SBIAN
06.01.2019, 10.50
Tuskin tuo kestävyyteen vaikuttaa jos vika on vain tuo näkyvä kohta mutta kertoohan tuo jo miten tarkasti työ on tehty. Jos silmin nähden sauma on huono antaa se epäillyksen siitä onko koko hitsaus prosessissa ollut totaalisesti mätää. En hyväksyisi tuollaista ja millainen mahtaakaan olla kuluttajan suoja tällaisissa tapauksissa kun tuotteessa on silmin nähden virhe oli se sitten kosmeettinen tai yleensä vika joka ei kuulu tuotteeseen. Kaupan purku on aina mahdollista jos muu ei auta.

Jarpeli
07.01.2019, 13.36
Olin tänään uudelleen maahantuojaan yhteyksissä ja nyt sain oikeinkin hyvää palvelua. Kiitokset tästä heille.

Lopputulema ongelmassa nyt kuitenkin on se että raaka pinnoitteessa tehtaanpuolesta tuollaisia virheitä saa olla.
Mutta tuskin vaikuttaa kestoon. Käytännössähän tuo sauma pitää vain kahta rakennetta yhdessä eikä varsinaisesti osa vääntöä vastaan.
Sitä en tiedä miksi tuosta täytyy tuo sauma hioa pois.

Sinällänsähän tuo on outoa että tuollaiset virheet sallitaan.
Eihän uutta autoakaan ostettaessa sallita konepellissä reikiä vaikka ne eivät varsinaiseen toimintaan vaikutakkaan.

Lupasivat lähettää vaihtoehdot miten voin halutessani toimia.

Mikromies
11.01.2019, 10.34
Laitoin Neuron CF 9.n tilaukseen, kun oli niin kovat komponentit tuohon hintaan. Pyörän uusi muotoilu ja geometria oli mielenkiintoinen. Semi xc ja trail.. Tosin tuon takapään jousitus pisti miettimään, että kuinkakohan pitkäikäinen se linkusto on... Sinne kun tuppaa menemään ihan suoralta kivasti kaikki mutakurakivivellit, kun on niin "avonaisesti" siinä takarenkaan edessä. Muutoin noi Canyonin hiilikuidut ilmeisesti olleet ihan kesäviä. Onko kenelläkään mielipiteitä näistä?

Hannu911
11.01.2019, 11.20
Juuri perehtynyt Canyonin hiilarirunkojen kestävyyteen kun ostin outletista Luxin rungon.
Löysin tämän ketjun täältä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55986-Canyon-Lux-CF-7-9-p%E4%E4nivel-kitisee-Mit%E4-nyt/page2

Eli Luxeissa on ollut ongelmia hiilikuiturungon kestävyydessä, hiilarirungot ovat hajonneet keskiön/nivelen seudulta. Ongelma koskee ainakin MY14-17 runkoja, joskin MY16 ja MY17 tullut ilmeisesti joitain vahvistuksia hiilikuituun. Kunnollisen näköinen korjaus linkun kiinnitykseen tullut vasta MY18 rungossa. Takalinkun alanivel on MY14-17 malleissa kiinni vain yhdellä läpipultilla joka on kiristetty 3nm momenttiin ja luotettu Loctiten pitävyyteen. Ilmeisesti rungot hajonneet kun pultti on kaikesta huolimatta hieman löystynyt. MY18 rungoissa kaksi pulttia kiristetään 12nm momenttiin uuteen keskiakseliin ja vielä varmistetaan Loctitella. Tämän pitäisi korjata ongelma mutta varmasti on syytä tarkistaa ajoittain noiden pulttien kiinnitys.
Uudessa Luxissa on samanlainen kiinnitys ja momentti nostettu 20nm:ään ilman Loctitea.

Onkohan kenelläkään 2018 mallisessa Luxissa ollut ongelmaa?

Lisäksi mulla on kokemusta Duden hiilikuiturungosta joka on kestänyt hyvin kaksi vuotta.

Mikromies
11.01.2019, 15.48
[QUOTE=Hannu911;2839522]Juuri perehtynyt Canyonin hiilarirunkojen kestävyyteen kun ostin outletista Luxin rungon.
Löysin tämän ketjun täältä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55986-Canyon-Lux-CF-7-9-p%E4%E4nivel-kitisee-Mit%E4-nyt/page2

Eli, just kysyin ko asioista Canyonilta (uusi Neuron cf vs Lux 16-17) kestävyys.
Vastasivat, että Neuron on täysin eri kategorian pyörä (kestävä, turvallinen xc-maasturi). Neuronissa käytetään erilaista hiilikuitumateriaalia kuin esim uudessa Lux CF SLXssä. Ja että Lux on ominaisuuksiltaan täysverinen kisapyörä, eikä sen ominainen käyttötarkoitus ole joka päiväinen ajo. Joskin uusi Lux on tässä asiassa aiempia kyvykkäämpi...
Laakerointi Neuronissa on samanlaatuista, suojattua kuin Spectralissa...varmaan ihan hyvä.
Vai onko jollain muuta tietoa/kokemusta (uusimpien) Spectralien laakeroinnin laadusta??
Lisäksi linkun toimivuus on testattu mm hiekkapuhalluskaapissa, jossa robotti ohjaa jousitusta edestakaisin samalla kun jousitukseen ohjataan hiekkaa. Ilmeisesti siis on ok-kestävä. Tulevaisuus sen sitten kertoo. Otan riskin. Sen verran kivalta vaikutti Neuronin uusi CF.ä

Keskiäkäinen lohjalainen
11.01.2019, 15.54
Laitoin Neuron CF 9.n tilaukseen, kun oli niin kovat komponentit tuohon hintaan. Pyörän uusi muotoilu ja geometria oli mielenkiintoinen. Semi xc ja trail.. Tosin tuon takapään jousitus pisti miettimään, että kuinkakohan pitkäikäinen se linkusto on... Sinne kun tuppaa menemään ihan suoralta kivasti kaikki mutakurakivivellit, kun on niin "avonaisesti" siinä takarenkaan edessä. Muutoin noi Canyonin hiilikuidut ilmeisesti olleet ihan kesäviä. Onko kenelläkään mielipiteitä näistä?

Kyllä ne pääsääntöisesti ovat olleet aivan laatukamaa. Menneiden vuosien Luxit tosiaan ovat olleet vähän sekundaa, mutta muuten ei taida mitään pahoja tyyppivikoja olla raportoitu. Itselläni on kokemusta kahdesta maantierungosta ja Dude-läskirungosta. Hyvin ovat kestäneet satakiloisen käsittelyssä. Alumiiniset paukkuvat hajalle paljon helpommin.

kauris
12.01.2019, 14.39

Takarenkaan ja linkuston väliin voi koittaa tehdä jonkinlaisen kuraläpän itsekin lisäsuojaksi. Vanhasta maantie- tai maastopyörän ulkokumista pätkä ja nippusiteillä kiinni. Tai Canyoninkin tarvikkeena myymästä eturenkaan kuraläppälokarista, jossa tulee mukana tarranauhaa kiinnittämiseen. Ainakin Spectraliin sellaisen sai kätevästi taivutettua iskaria ja linkkuja isoimmilta roiskeilta suojaamaan.

Mikromies
12.01.2019, 15.54
Takarenkaan ja linkuston väliin voi koittaa tehdä jonkinlaisen kuraläpän itsekin lisäsuojaksi. Vanhasta maantie- tai maastopyörän ulkokumista pätkä ja nippusiteillä kiinni. Tai Canyoninkin tarvikkeena myymästä eturenkaan kuraläppälokarista, jossa tulee mukana tarranauhaa kiinnittämiseen. Ainakin Spectraliin sellaisen sai kätevästi taivutettua iskaria ja linkkuja isoimmilta roiskeilta suojaamaan.

Hyvä pointti. Kävi tuo kanssa mielessä.
Vaikkakin Spectralissa linkku on lähtökohtaisesti jo vähän paremmin suojassa kuin Neuronissa.

Metsänpeikko
17.01.2019, 19.14
Tulihan se uusi strivekin sieltä ja 29" vieläpä. Kyllä kai tuollakin ajaisi.

elasto
17.01.2019, 21.53
Tulihan se uusi strivekin sieltä ja 29" vieläpä. Kyllä kai tuollakin ajaisi.

Aika oudon konservatiivinen geometria. Tuo shapeshifter olisi mahdollistanut esim. todella jyrkän satulakulman xc-modessa poljettavuuden parantamiseksi ja samalla mielestäni tuon käyttötarkoituksen pyörässä voisi olla reilusti loivempi ohjauskulma dh-modessa, koska sitäkin saisi sitten jyrkennettyä xc-modessa.

Late_h
17.01.2019, 22.31
Aika oudon konservatiivinen geometria. Tuo shapeshifter olisi mahdollistanut esim. todella jyrkän satulakulman xc-modessa poljettavuuden parantamiseksi ja samalla mielestäni tuon käyttötarkoituksen pyörässä voisi olla reilusti loivempi ohjauskulma dh-modessa, koska sitäkin saisi sitten jyrkennettyä xc-modessa.

Olisi tosiaan odottanut vähintään pari astetta jyrkempää satulaputken kulmaa. Toisaalta siellä on pieni armeija saksalaisia insinöörejä näiden kimpussa Canyonilla, joten lopputulos todennäköisesti silti toimii, oli se miten "konservatiivinen" hyvänsä. Pituutta uusi malli on kuitenkin kasvanut jonkin verran.

Vähän ihmettelen myös noita ilmoitettuja painoja kun kuitenkin täys kuiturunko ja ei nuo osatkaan mitään kauhean painavaa ole missään kokoonpanossa. Halvimman mallin paino speksien mukaan 15,6kg ja kuitukiekoillakin 14,5kg.. täytyy olla jokin virhe. Sinänsä tällaisessa pyörässähän nyt ei grammojen viilauksella niin ole merkitystäkään mutta pari kiloa ylimääräistä alkaa tuntua jo.

Kaikkiaan hieno pyörä ja voisi toimia hyvin yhden maastopyörän tallissa. Suomessa tosin ylä- ja alamäet ovat niin lyhyitä rykäisyjä, että tuon shapeshifterin kanssa voi aikamoiseksi säätämiseksi tai sitten sen vain unohtaa jompaan kumpaan asentoon ja antaa mennä.

nikkesi
18.01.2019, 00.20
Mun mielestä pyörä olisi mielenkiintoisempi ilman tuota shapeshifter. En nää siinä järkeä 150 muuttuu 135:ksi ja kulmat vähän muuttuu en usko että suurtakaan etua on ylämäkeen ja ylimääräinen iskari tulee, ja sen mukana mahdollinen vika paikka.
Scott geniuksessa 3 asentoinen lukitus: 150 mm - 100 mm - lukossa.
Eikö tämä olisi ollut järkevämpi toteutus , jos haluaa siirtymiä ja ylämäkeäkin ajaa.

Late_h
18.01.2019, 09.49
^ Shapeshifterin etu on, että siihen käy kaikki vakioiskarit, koska vain linkusto ja sen kinematiikka muuttuu. Striveen voi siis periaatteessa laittaa vaikka vieterin taakse. Itse olen kuitenkin samaa mieltä, että yksinkertainen on aina kauniimpaa.

Toisaalta tuo shapeshifterin juttu taitaakin olla XC ja DH asetusten välisissä eroissa jousituksen kinematiikassa (vipuvoimat ja anti-squat arvot) niin tuo suhteellisen pieneltä näyttävä 150-135mm takajouston määrän ero käytännössä pitäisi tuntua selvästi. Lisäksi tietysti keskiö nousee XC modessa. Pitää odotella lisää testiraportteja ja ennen kaikkea pitäisi päästä testaamaan tätä kotipoluilla.

kauris
21.01.2019, 15.51
Ihan hyvän näköinen tuo uusi Strive. En ole vanhaakaan mallia kokeillut mutta nyt ensi kerralla voisi, kun sattuu koeajomahdollisuus eli keväällä Fiskarsissa luultavasti.

kauris
27.01.2019, 13.31

Muistin tuossa kampien vaihdon yhteydessä ottaa kuvan, jossa takakuraläppä näkyy. Sopivasti pientä suojaa tarjoaa iskarille ja linkustolle takarenkaan heittämiltä roiskeilta.

Vaihdoin siis myös alkuperäiset 175 mm kammet vastaaviin 170 millisiin. Kammet oli itseasiassa saman mittaiset kuin vanhatkin eli poljinakselin reikä oli vain porattu 5 milliä lähemmäs keskiötä. Lyhensin sitten itse kammen päistä 5 mm rautasahalla kun ylimääräistä materiaalia siinä oli ja pyöristin kulmat viilalla ja maalasin työstökohdan mattamustalla pienoismallimaalilla päälle.
Josko polkimet ja kammet osuisivat näin vähän vähemmän kiviin kesällä.

https://ep1.pinkbike.org/p5pb16803794/p5pb16803794.jpg

kauris
27.01.2019, 13.36
Samalla muuten kun kammet oli kerran irti tarkistin linkuston ja iskarin pulttien kireydet. Nyt ei yksikään ollut löystynyt. Alkuperäisen tehdaskasauksen jälkeen löystymistä oli kesällä iskarinpultissa ja kammen puoleisessa mainpivot-pultissa. Silloin lisäsin keskivahvaa lukitetta kierteisiin ja kiristin momenttiin ja nyt olivat siis tiukalla. Hyvä niin.

MänniJuh
31.01.2019, 14.51
Tervehdys! Neuron 7.0 AL 2019 on ollut kiinnostuksen kohteena nyt jonkin aikaa ja mietityttää yksi asia. Meneekö pyörään 27.5 renkaat ja jos menee niin millä leveydellä? Onko kukaan kokeillut tai kuullut? Muuten tuossa osalista vaikuttaa tuohon rahaan olevan aika hyvä.

Mikromies
31.01.2019, 15.07
Tervehdys! Neuron 7.0 AL 2019 on ollut kiinnostuksen kohteena nyt jonkin aikaa ja mietityttää yksi asia. Meneekö pyörään 27.5 renkaat ja jos menee niin millä leveydellä? Onko kukaan kokeillut tai kuullut? Muuten tuossa osalista vaikuttaa tuohon rahaan olevan aika hyvä.

Luulis menevän pienemmät kiekot. Koska esim xs ja s koossa, jossa on 27,5” niin on sama haarukka kun isommissa.
Mutta, en tiedä miten se vaikuttaa mihinkään sen enempää. Keskiön korkeus...?
Kannattaa varmaan kysyä heidän asiakaspalvelusta...

MänniJuh
01.02.2019, 21.55
Itseasiassa laitoinkin muutama kuukausi sitten ja vastaus oli että neuron on suunniteltu 2,35 rengaskoolle ja kannattaa kokeilla sitä ennen kuin lähtee vaihtelemaan setuppia. Ja että renkaan leveys riippuu vanne/rengas yhdistelmästä.
Eli en saanut vastausta suoraan kysymykseen.

Mikromies
02.02.2019, 16.11
Ok. Elikkä ei minun mielestäni rajoita 27” käyttöä, kunhan rengas ei ole tuota 2,35 leveämpi.
Mutta miksi et ajaisi niillä 29” jotka pyörään on suunniteltu?

MänniJuh
03.02.2019, 13.48
Ok. Elikkä ei minun mielestäni rajoita 27” käyttöä, kunhan rengas ei ole tuota 2,35 leveämpi.
Mutta miksi et ajaisi niillä 29” jotka pyörään on suunniteltu?
27,5 kiinnostaisi plussa koko joka ois kiva lisä vähän kuin esim. stumpjumpperissa. Eteen nähtävästi menisi vielä plussa rengas, mutta taakse näyttää aika naftilta. Noh, se olis vaa kiva ominaisuus, ei todellakaan mikään pakko.

Hillman
04.02.2019, 14.12
ilmeisesti tehneet nuo uudet Neuronit kauppaansa, kun katsoo Neuron CF 8.0 / 9.0 toimitusaikatauluja. Menee kesäkuulle useammassa koossa.

tseik
05.02.2019, 13.42
ilmeisesti tehneet nuo uudet Neuronit kauppaansa, kun katsoo Neuron CF 8.0 / 9.0 toimitusaikatauluja. Menee kesäkuulle useammassa koossa.

Tilasin rouvalle Neuronin joulukuussa. Toimitusaika-arvio tilauksen tekohetkellä oli huhtikuu 2019, mutta kyllä fillari lähti melkein heti maksun jälkeen paketissa kohti Suomea...

mk
05.02.2019, 16.42
ilmeisesti tehneet nuo uudet Neuronit kauppaansa, kun katsoo Neuron CF 8.0 / 9.0 toimitusaikatauluja. Menee kesäkuulle useammassa koossa.^Ai saakuti, että nostaa pyöräkuumetta neuron al 7 tahi CF 8 ! Sopis hienosti läskin Dude cf9 ja rossari Inflite slx väliin [emoji849][emoji1787][emoji23][emoji39]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

Hillman
14.02.2019, 18.17
^Ai saakuti, että nostaa pyöräkuumetta neuron al 7 tahi CF 8 ! Sopis hienosti läskin Dude cf9 ja rossari Inflite slx väliin [emoji849][emoji1787][emoji23][emoji39]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

ilman muuta sopis! Siinä Duden ja Infliten välissä on aivan selvästi uuden pyörän mentävä aukko ;-)

Akinaattori
19.02.2019, 14.05
Onko 2019 mallin Spectraleista ehtinyt kertyä foorumilaisille vielä kokemuksia? Chainstayt ilmeisesti näissä kestäneet? Onko joku koittanut sovittaa fat freddieitä alle?
Tuli itselle laitettua CF 7.0 tilaukseen ja kevään liukkaille on rengastus mietintämyssyn alla. 😁

T.M
04.03.2019, 12.01
Lux Koko L vai M

Onko täällä kellään kokemusta uudesta Lux:sta ja löytyisikö pääkaupunkiseudulta/keski-uudeltamaalta kellään em. fillaria (M tai L-koko) että voisi tulla koeistumaan ?

Lopetin 3kk atvailun ja pistin sitten hinnat alkaen luxin tilaukseen (L-koko). Toimitus oli vasta kesäkuun lopulle mutta pidän peukkuja että vekotin tulisi hieman aikaisemmin.

Kanuuna
04.03.2019, 12.45
Itse meinasin heti uuden Luxin tultua markkinoille pistää tilauksen menemään, mutta grippari ei napannut 8.0 pro racessa. Olishan sen tietty voinut vaihtaa pois.
Saas nähdä lähteekö tilaus vielä lähiaikoina. Vaihtoehtoina Lux, Epic ja Spark. Täytyy käydä kattomassa vielä Sparkkia ja tehdä päätöstä sen jälkeen. Tai sitten painaa vielä vanhalla seguennätyksiä.

Hiekkahentunen
11.03.2019, 20.54

Tilasin rouvalle Neuronin joulukuussa. Toimitusaika-arvio tilauksen tekohetkellä oli huhtikuu 2019, mutta kyllä fillari lähti melkein heti maksun jälkeen paketissa kohti Suomea...

Tilasin Neuron AL 7 puhelimella ja toimitusaika oli 11.3. eli tälle päivälle. Tilausvahvistuksessa luki juni.
Ei kyllä viitsisi sitoa yli kahden tonnin verran pääomaa kesäkuulle saakka varsinkaan kun myin duden eilen eikä ole pyörää nyt.

Hiekkahentunen
11.03.2019, 21.24
Vastaan itselleni.
Laskussa oli virke; "Suorita maksu viimeistään 14 päivää ennen arvioitua toimitusaikaa."
Eli voin rauhassa katsella muita vaihtoehtoja?!

kauris
13.03.2019, 14.48
Kevättä jo odotellen. Vaikka onhan tässä ollut kivoja talviajokelejäkin välillä. Tilasin omaan 2018 Spectraliin juuri 160 mm ilmaruodon Pikeen niin saa eteen sentin lisää joustomatkaa. Lisäksi tilasin 200 h huoltosetin niin tulee tehtyä sekin tehtyä samalla juurikin kohta vuoden täyttävään pyörään. Aiemmin talvella tuli myös asennettua uudet 5 mm lyhyemmät kammet. Yhdessä aavistuksen pidemmän keulan kanssa odotan mielenkiinnolla kesäkelejä jotta näen tuleeko maavaraan pieni kaivattu korotus ja yllättävät kiviin ja juurin osumiset vähenisi. Aikanaan heti uutena päivitin takarenkaaksi jykevämmän dhrII nakin ja syksyllä vaihdoin eteen dhf:n tilalle niin ikään 2.6 leveän Schwalben magic maryn. Kevään märimpien kelien jälkeen saatan vaihtaa kyllä taas dhf:n eteen takaisin ja säästellä magic maryä jälleen vasta ensi syksyn kylmemmille liukkaille keleillä, jossa se toimii paremmin.
Kaiken kaikkiaan hyvillä mielen olen aloittamassa siis toista vuotta Spectralilla. Jos ostaisin vasta nyt pyörää enkä olisi ostanut tätä vuosi sitten, ei Spectral edelleenkään pois suljettu vaihtoehto olisi. Mutta voi silti olla, että lähtisin kuitenkin 29-linjalle esim YT Jeffsy muodossa. Tosin en mä sitä kokeillut ole eli voihan se olla että tykkäisin nykyisestä spectralista enemmän. Mutta noin vaihtelun ja testin vuoksi siis.

lturkko
15.03.2019, 11.30
Lähellä messukeskusta nyt viikonloppuna Canyonin testi- ja esittelypyöriä, ilmaista asiantuntemusta ja hyvää kahvia:
https://www.facebook.com/events/2124239061220180/

Tomy
15.03.2019, 14.17
Canyonin Grand Canyon malliston edullisemman pään uutuusmalleissa on kaikissa Suntourin keulat. Tuntuu vähän oudolta ratkaisulta Canyonilta speksata heikon maineen haarukat muuten asiallisiin pyöriin.

Voihan olla, että Suntuorin haarukat ovat ihan asiallisia, mutta varaosien saatavuus ja asiantunteva huoltoverkosto lienee edelleen heikkous, ainakin Suomessa? Varmasti on niin, ettei esimerkiksi RckShoxin edulliset haarukat ole Suntouria kummempia, mutta niihin löytyy helposti varaosat ja ihan jokaisella haarukoita huoltavalla liikkeellä on kokemusta niiden huoltamisesta.

Mitä mieltä olette, kannattaako ennemmin katsella muilta merkeiltä samanhenkisiä jäykkäperiä?

Jusa.L
15.03.2019, 17.28
Canyonin Grand Canyon malliston edullisemman pään uutuusmalleissa on kaikissa Suntourin keulat. Tuntuu vähän oudolta ratkaisulta Canyonilta speksata heikon maineen haarukat muuten asiallisiin pyöriin.

Voihan olla, että Suntuorin haarukat ovat ihan asiallisia, mutta varaosien saatavuus ja asiantunteva huoltoverkosto lienee edelleen heikkous, ainakin Suomessa? Varmasti on niin, ettei esimerkiksi RckShoxin edulliset haarukat ole Suntouria kummempia, mutta niihin löytyy helposti varaosat ja ihan jokaisella haarukoita huoltavalla liikkeellä on kokemusta niiden huoltamisesta.

Mitä mieltä olette, kannattaako ennemmin katsella muilta merkeiltä samanhenkisiä jäykkäperiä?

Saman huomasin juurikin tänään järkytyksekseni, kun noita Grand Canyoneita kävin katselemassa!

Kyllä nuo Suntourin pomppukepit nyt vaan on niin kuraa, että hoh hoijaa... Eihän Rokkarin XC 30-sarjakaan mikään helmi ole, mutta Suntourin tekeleisiin verrattuna toimivat nyt jotenkin ja huoltokin onnistuu.

Tyttären Cubessa on tuollainen Suntourin XCM jousikeula ja on kyllä ihan susi verrattuna emännän Ghostin XC30 Rokkariin, onneksi menee Cube vaihtoo kun alkaa käydä pieneksi.

Ja näyttäähän se pyörien painokin kivasti nousseen, kun osalistaan on vaihtunut Suntour Rokkarin tilalle...

Canyon Finland
22.03.2019, 12.00

Tuotteemme tunnetaan korkeasta laadusta ja erinomaisesta hinta-laatusuhteesta. Kaikki komponenttivalintamme tehdään huolellisen arvioinnin ja perusteellisen testaamisen jälkeen. Olemme vakuuttuneita nyt valittujen joustohaarukoiden ominaisuuksista pyörän kohderyhmälle ja kilpailijoihin verrattuna. Tarjoamme myös kaikille käyttämillemme komponenteille kattavat huolto- ja varaosapalvelut suomalaisille asiakkaille. Grand Canyonit tarjoavat edelleen ylivoimaisen suorituskyvyn omissa hintaluokissaan ja vaativaan maastoajoon suunnitellut mallit on varustettu RockShox- ja Fox-haarukoilla.

Leewi
22.03.2019, 12.35
Ja näyttäähän se pyörien painokin kivasti nousseen, kun osalistaan on vaihtunut Suntour Rokkarin tilalle...
Joo, noissa keulissa on ainakin valmistajien ilmoittamana tajuttomat painoerot
Suntour XCR-32-29-5860 2461g
Rockshox XC 30 2460g
Rockshox 30 Silver 2322g

Cyclo2015
22.03.2019, 19.59
NEURON CF 8.0 vs. AL 7.0
Onko kukaan päässyt ajamaan ja kunnolla vertamaan molempia? Kannattaako panostaa kuiturunkoon, ainakaan painossa ei ole merkittävää eroa.

kauris
23.03.2019, 17.30
Yllättävän pieni ero näkyy tosiaan olevan painossa. Mutta mm. kiekot ovat eri. Mavicin kiekon hyvyydestä ja painosta mulla ei ole tietoa.
Itse valitsisin noista kahdesta kuituisen jo ulkonäkösyystä. En tykkää tuon alumiiniversion "vaaka"-putken taivutuksesta siinä heti emäputken jälkeen. Kuituisessa runko on kauniimpi omaan silmään.

Noin yleisesti en usko että toinen olisi toista (ajotuntumaltaan) merkittävästi huonompi tai parempi. Esim Spectralin osalta sekä alu- että kuituversiot pärjäsivät hyvin testeissä ja vertailuissa.

Cyclo2015
23.03.2019, 21.20
Tässä olen samaa mieltä, kuitu on paremman näköinen. Tähän on tehty uudistuksia, joita ei alusta löydy. Täytyy kuitenkin katsoa muita merkkejä koska kuituversiota ei saa enää kesän ajoihin. CF 8.0 Stealth M toimitusaika on jo henkilöauton suuruusluokkaa (22.-27. heinäkuuta). Halvin kuituversio on ilmeisesti suosittu ja yllättänyt tehtaankin.

0802905
23.03.2019, 21.52
NEURON CF 8.0 vs. AL 7.0
Onko kukaan päässyt ajamaan ja kunnolla vertamaan molempia? Kannattaako panostaa kuiturunkoon, ainakaan painossa ei ole merkittävää eroa.

Mielestäni täysjoustolla ajettaessa runkomateriaalilla ei ole niin suurta merkitystä kuin jäykkäperällä. Uskoisin hiilikuituisen takajousituksen toteuksen siirtävän paremmin polkuvoimat asvalttiin, eikä keinumiseen. Alurunko varmaankin n. 600g - 800g painavampi kuin hiilikuitu versio.

Kävin Pop-upissa testaamassa cf-Neuronin, jota olin kovasti himoinnut. Päällimmäisenä jäi mieleen xc-henkisyys, todella jäykkä/jämäkkä olemus, korkea ohjaamo, turhan tiukka keulakulma ja pysty ajoasento. Jäi tilaamatta.

kempula
23.03.2019, 22.11

Maailmalta saa muutamalla kympillä noita Suntourin ja Rokkarin vieterikeuloja niin ei niitä ole mitään järkeä huoltaa muutenkaan. Ilmakeulojakin jo viidelläkympillä. Mitä olen pyörätestejä katsellut niin Suntourin halvinta ilmakeulaa on vaan kehuttu. Ihan yhtä surkeita ne Rokkarin halvimmat on kuin Suntourinkin halvimmat. Suntourissa ei tarvi maksaa brändistä.

Barracuda
24.03.2019, 00.00
Saman huomasin juurikin tänään järkytyksekseni, kun noita Grand Canyoneita kävin katselemassa!

Kyllä nuo Suntourin pomppukepit nyt vaan on niin kuraa, että hoh hoijaa... Eihän Rokkarin XC 30-sarjakaan mikään helmi ole, mutta Suntourin tekeleisiin verrattuna toimivat nyt jotenkin ja huoltokin onnistuu.

Tyttären Cubessa on tuollainen Suntourin XCM jousikeula ja on kyllä ihan susi verrattuna emännän Ghostin XC30 Rokkariin, onneksi menee Cube vaihtoo kun alkaa käydä pieneksi.

Minulla on ollut samaan aikaan Raidon, XC30 Air ja Reba.
Kyllä tuo Raidon mennen tullen tuon XC30:n pesi.
Reban suhteen saattaa olla tiukkaa mutta joka tapauksessa ero ei ollut mitenkään massiivinen.

Viltsus
25.03.2019, 10.59
Uusi Canyonin Neuron on ruvennut kovasti houkuttamaan, mutta budjetti ei ihan veny kalliimpiin CF-versioihin. Mitenköhän merkittävä todellisessa käytössä on tuo uusi design CF-versioissa, verrattuna alumiinisen hieman vanhempaan? Vertailussa lähinnä Al 7.0 ja CF 8.0, joiden painoero on vain n. 200g ja Al 7.0 tuntuu omaavan paremmat vanteet ainakin.

kauris
25.03.2019, 15.23
Juurihan tuota tuossa pari kirjoitusta ylempänä kysyttiin. Ja et sinä täältä todennäköisesti tule tuohon mitään totuuspohjaista ja kattavaa vastausta saamaan. Kun onkohan kukaan ajanut vertailukelpoisesti peräkkäin molemmilla ja säädöt muuutoin olleet aivan samat. Ja sitten jos olisi niin hoksaisi kokemuksia nyt tulla tänne sitten kertomaan. Kumpikaan pyöristä (al tai cf) ei ole hintaansa nähden huono. Ostat sen mihin budjetti taipuu ja mikä tuntuu miellyttävältä. Tai odotat, että pääset kokeilemaan niitä. Soittele canyonin Suomen edustajalle ja kysele mielipiteitä heiltä ja kysy onko molempia malleja sinun koossasi kenties tulossa testiin Fiskarsiin bike expoon. Jos odottaa pitkään ja mallit on suosittuja, ongelmana voi olla saada pyörä enää täksi kesäksi ajoon.

M-I
25.03.2019, 15.46
Tilasin muutama viikko sitten tuollasen cf 8.0 Neuronin heinäkuun toimitusajalla, mutta huomena pitäs pyörä jo tulla!

Lähetetty minun SM-J415FN laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
25.03.2019, 22.00
No woehan peeveli. Olis pitäny Luksi tilata pari viikkoa takaperin. Nyt on 8.0 pro race loppuunmyyty ja oman pyörän runko sano eilen sopimuksensa irti. Höh.

Jakke81
11.04.2019, 18.03
Onko canyon lux 2019 tilanneille miten tullut pyörä? Nyt jo pariin kertaan toimitus aika siirtynyt olisihan tuohon ollut kiva totutella ennen kesän rientoja.

Kanuuna
16.04.2019, 11.10
Onko canyon lux 2019 tilanneille miten tullut pyörä? Nyt jo pariin kertaan toimitus aika siirtynyt olisihan tuohon ollut kiva totutella ennen kesän rientoja.

Itsellä sama mielessä. Miten on toimutukset edenneet? Nyt näyttää omaan tilaukseen toimitusajaksi kesäkuun loppua. Miten muuten on viime aikoina toimitusajat pitäneet? Edellinen Rotko, Exceed, tuli paria kuukautta etukäteen vajaa pari vuotta sitten. Auttaako aspan hoputtaminen?[emoji57]

Jakke81
16.04.2019, 12.24
Itsellä sama mielessä. Miten on toimutukset edenneet? Nyt näyttää omaan tilaukseen toimitusajaksi kesäkuun loppua. Miten muuten on viime aikoina toimitusajat pitäneet? Edellinen Rotko, Exceed, tuli paria kuukautta etukäteen vajaa pari vuotta sitten. Auttaako aspan hoputtaminen?[emoji57]

Oma luvattu kolmannen kerran toukokuun kolmas viikko ja kuitenkin välillä tarjottu nopeampaa toimitusta uusiin tilauksiin.
Tuntuisi sille että ensin toimitetaan jo tilatut?

Kanuuna
16.04.2019, 12.29
... välillä tarjottu nopeampaa toimitusta uusiin tilauksiin.

Samaa ihmetellyt. Oman tilauksen sain läpi vajaat pari viikkoa sitten, kun oli tullut joltain peruuntunut tilaus.

TapioL
21.04.2019, 11.01
Terve,

Tässä olen aikeissa tilata Canyonin Neuronin. Jäin vain pähkäilemään onko CF 8.0, 9.0 ja 9.0 SL malleilla jokin suurikin ero?

kauris
21.04.2019, 13.17
Ne lukee siellä tiedoissa ;)
Voin illemmalla aukaista asiaa oman osaamisen mukaan. Nyt rouva komentaa, että ruoka pitää saada uuniin ym.
Tulin just pihalta sisään säätämästä fillareita...
Olin muuten asentanut takalokariläpän (kuva aiempana) liian kauas renkaasta eli liian lähelle runkoa jolloin isoimmissa hiteissä jousituksen jo pohjatessa osui lokari satulaputkeen. Pienet pintanaarmut paljastivat ja tarkistin asian tyhjentämällä ilmat iskarista ja painamalla jouston pohjaan. Nyt pelittää. Jäi vielä pieni vara napp7loiden ja lokarin väliin ja toisaalta ei enää nappaa runkoon asti kiinni. 2019 Spectralin jossa sentin pidempi joustomatka ei lokari muuten väliin siis varmaankaan mahtuisi. Tai riippuu renkaastakin. Nää mun 2.6 leveät, takana HDR II, on toki korkeat renkaatkin.

juhazz
21.04.2019, 13.23
'18 Spectralin mukana tullut KS Lev Si hissitolppa vaikuttaa hajonneen. Minkälaisia kokemuksia täältä löytyy komponenttien takuuvaihdosta Canyonin kautta?

hakpas
21.04.2019, 14.45
^Hyvin on toiminut. Pari selkeää tekovikaa on tullut vastaan, rataspakka ja yksi viallinen rengas. Lähettivät heti uudet kun ilmoitin viasta kuvan kera suomen asiakaspalveluun. Palautin sitten rikkonaiset.
Hissitolppa saattaa tosin olla sellainen mikä pitää toimittaa huoltoon.

kauris
21.04.2019, 19.32
'18 Spectralin mukana tullut KS Lev Si hissitolppa vaikuttaa hajonneen. Minkälaisia kokemuksia täältä löytyy komponenttien takuuvaihdosta Canyonin kautta?

Hyvin vaihdettiin takuuna. Lähetin sähköpostia ja lyhyen videon liitteeksi, jossa vika näkyi. Mulla ei siis tolppa pysynyt ylhäällä vaan valui alas, kun istui päälle. Myös nousi alhaalta hiljalleen itsekseen ylös. Paineen lisäys ei auttanut. Näin saattaa kuulemma käydä, jos pyörää nostaa satulasta silloin, kun tolppa ei ole yläasennossa. En tiedä olinko tehnyt näin. On se mahdollista. Nyt olen yrittänyt muistaa uuden tolpan kanssa olla varovainen. Joko tolppa on ylhäällä tai sitten nostan rungosta.
Uusi tolppa lähti tehtaalta tulemaan ilman että vanhaa rikkinäistä tarvitsi ensin palauttaa. Aikaa prosessiin kyllä meni nelisen viikkoa kun ensin viikon verran kesti saada yhteys ja päätös asiaan ja sitten piti odotella jonkin aikaa varaosan lähtemistä Suomeen ja lopuksi itse postin kulku.

kauris
21.04.2019, 22.20
Terve,

Tässä olen aikeissa tilata Canyonin Neuronin. Jäin vain pähkäilemään onko CF 8.0, 9.0 ja 9.0 SL malleilla jokin suurikin ero?

CF 8.0 mallissa selkeästi heikommat kiekot kuin 9.0 mallissa, jossa tosi hyvät dt swissiin 1500 sarjan alukiekot. 8.0 mallin 1900-sarjan kiekot on paitsi selvästi painavammat niin niissä on myös ei niin hyvä vapaaratas. 9.0 SL mallissa kuitukiekot joista en osaa sanoa tarkemmin. En itse maksaisi niistä lisää vaan olisin enemmän kuin tyytyväinen 1500 splineihin.
9.0 mallin erottaa kahdesta muusta Shimanon jarrut ja vaihteet, joissa 2 eturatasta eli 2x11 systeemi. Kahdessa muussa Sramin 1x12. 9.0 SL:ssä kalliimman osasarjan eagle-vaihteisto mutta en maksaisi siitä lisää vaan gx eagle riittäisi minulle hyvin. Sen sijaan vielä 9.0 SL mallissakin on vain sramin guide R-jarrut mitkä eivät ole mielestäni kummoiset ja muuhun osasarjaan nähden selvä miinus. 9.0 mallin Shimanon slx:ät olisivat enemmän omaan mieleen, toki nekin saisi olla saman tien xt:t kuten muukin osasarja.
8.0 mallissa keula on myös alempaa sarjaa selviten.

Jos voisi sekoitella, ottaisin näiden kolmen pyörän yhdistelmän ja hinnan sieltä jostain välistä. Kelpuuttaisin hyvinkin 8.0 mallin gx eagle osasarjan, ottaisin 9.0 mallista jarrut ja kiekot jne.
Mutta jos ja kun vaihtaa ei saa, ottaisin 9.0 mallin ja vaihtaisin omalla rahalla jälkikäteen kahden eturattaan tilalle yhden narrow-wide rattaan esim hammasluvultaan 30. Vaihtajan ja alkuperäiset rattaat pistaisin talteen ja vaihtaisin takaisin jos siltä tuntuu. Tai jos kahden eturattaan systeemistä tykkää niin ajaisin 9.0 mallilla sellaisenaan. Se on näistä mun mielestä hinta-laatu-suhteeltaan paras.

juhazz
22.04.2019, 19.56
Hyvin vaihdettiin takuuna. Lähetin sähköpostia ja lyhyen videon liitteeksi, jossa vika näkyi. Mulla ei siis tolppa pysynyt ylhäällä vaan valui alas, kun istui päälle. Myös nousi alhaalta hiljalleen itsekseen ylös. Paineen lisäys ei auttanut. Näin saattaa kuulemma käydä, jos pyörää nostaa satulasta silloin, kun tolppa ei ole yläasennossa. En tiedä olinko tehnyt näin. On se mahdollista. Nyt olen yrittänyt muistaa uuden tolpan kanssa olla varovainen. Joko tolppa on ylhäällä tai sitten nostan rungosta.
Uusi tolppa lähti tehtaalta tulemaan ilman että vanhaa rikkinäistä tarvitsi ensin palauttaa. Aikaa prosessiin kyllä meni nelisen viikkoa kun ensin viikon verran kesti saada yhteys ja päätös asiaan ja sitten piti odotella jonkin aikaa varaosan lähtemistä Suomeen ja lopuksi itse postin kulku.

Tismalleen sama homma omassa tolpassa. Lisäksi pitää ihmeellistä louskuttavaa ääntä kun tolppa hiipii itsekseen yläasentoon. Tilasin nyt bike24:sta äkkiä uuden samanlaisen tilalle että pääsee ajelemaan, pitää sitten Canyonin takuusta tuleva myydä eteenpäin tai pitää varaosana itselle.

Kiitos vastauksesta!

CarbalanPlus
23.04.2019, 23.15
Puoli vuotta vanha Grand Canyon 7.0. Olen pessyt säännöllisesti ja huoltanut ketjuja jne.

Nyt alkanut jostain päin "etuosaa" kuulua natinaa/"napinaa". Kuuluu polkiessa millä vaan nopeudella ja eritoten kääntyessä.

Osaisiko joku sattumalta heittää, että mistä on kysymys? Hakuammuntaa, tiedän...

Havainnollistus: https://aijaa.com/bZlJnD

JackOja
24.04.2019, 08.41
Osaisiko joku sattumalta heittää, että mistä on kysymys? Hakuammuntaa, tiedän...

Ihan ensimmäiseksi tsekkaisin ohjainlaakerin kunnon ja kireyden ja sit laittaisin kaikki etupään pultit oikeaan momenttiin.

Kuspho
24.04.2019, 08.42
Oletko tarkistellut että stemmin pultit ei ole löystyneet?

jankki
24.04.2019, 21.57
Onko jollain faktaa 2018 vuoden Spectral AL 6.0 kampien oikeasta momentista? Tuossahan on Truvativin Descendant 6K Eagle-kammet. 40Nm ei varmaan paljon mene vikaan?

kauris
25.04.2019, 11.29
Ei mene. Sitä luokkaa se on. 42 Nm paras veikkaus. Ihanku se jossain kyllä lukisikin. Ettei peräti siinä pultin kannassa.

jankki
25.04.2019, 13.58
Ei mene. Sitä luokkaa se on. 42 Nm paras veikkaus. Ihanku se jossain kyllä lukisikin. Ettei peräti siinä pultin kannassa.
Tota vähän ihmettelinkin eilen, kun muualla on selkeästi merkitty mutta tuosta en huomannut. Pitää vielä vilkaista tarkemmin :)

kauris
25.04.2019, 14.50
Uusimmassa versiossa dub-keskiöllä momentti on näköjään 54 Nm. Oliskohan se sama tällä 2018 dubittomallakin. No siellä huudeilla kuitenkin liikutaan ja 42 Nm kelvannee myös ihan hyvin ja kyseisen pultin kireys on helppo tarvittaessa tarkistaa. Toisin kuin sen Spectralin eturattaiden puoleisen main-pivot pultin, jonka tarkistaminen edellyttää nimenomaan ensin kampien irroitusta...

h.ki
28.04.2019, 13.21
Onko suosituksia/kokemuksia Canyonin maastopyörien huoltamisesta pk-seudulla? Tarvisi saada linkun laakerit vaihdettua/huollettua ja jos onnistuu myös Foxin keulan ja iskarin huolto niin plussaa.

Yleinen fiilis bro-shopeissa Canyonin huollattamisesta hieman alavireinen, joten suosituksia kaipaisin.

harmis
28.04.2019, 18.36
Fillariosa Järvenpäässä. Ei ole merkillä väliä ja taatusti hyvää työtä. https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/

kauris
28.04.2019, 21.56
Ja iskarin ja keulan voi toimittaa heille myös jättämällä ne esim Lauttasaaren pyörähuolto.comiin ja olikohan myös Hertsiksn yläfemmaan (Hi5bikes). Halpaahan tuo huollattaminen ei valitettavasti ole mutta kaikkialla se maksaa paljon ja Fillariosaan uskaltaa luottaa. Kuten myös yläfemmaan. Tuo koski siis iskareita. Jos linkun laakeritkin pitää vaihtaa niin hmm. No yläfemma tekee varmaan sen osuuden siellä liikkeessä itse ja löhettää ne iskarit fillariosaan.

LJL
29.04.2019, 00.57
Fillariosa Järvenpäässä. Ei ole merkillä väliä ja taatusti hyvää työtä. https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/

Helkkarin iso suositus!!

h.ki
29.04.2019, 07.50
Hyvä, kiitos vinkeistä. Kokeillaan Fillariosaa.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
29.04.2019, 10.07
Mielestäni Canyonilla on PK seudulla joku kumppanuusliike huoltoja hoitamassa. Sen nimeä en kyllä muista, mutta Turusta kysymällä sekin selviää.

Lakuduunaa
29.04.2019, 10.41
Mielestäni Canyonilla on PK seudulla joku kumppanuusliike huoltoja hoitamassa. Sen nimeä en kyllä muista, mutta Turusta kysymällä sekin selviää.

Triathlon corner

Kanuuna
29.04.2019, 23.51
Millaisella aikataululla on pyöriä satanut viime aikoina? Onko ollut etuajassa alkuperäiseen toimitusarvioon nähden?

kauris
01.05.2019, 08.02
Tohon ei voi vastata niin, että siitä olisi sinun tapauksessa hyötyä. Riippuu täysin pyörämallista, koosta ja ilmeisesti myös vähän tuurista. Toisilla venyy yli, toiset saa 2 kk ennen kuin alunperin sivuilla toimitusajaksi luki. Mutta kun malli ja koko on selvillä, voit koittaa soittaa Canyonin Suomen edustajalle josko heillä olisi nettisivuja tarkempi sen hetken tieto.

Kanuuna
01.05.2019, 12.08
^Totta toinen puoli. Mallien välillä on suuretkin toimitusaikojen erot. Ihan yleisesti kysynkin, miten toimitukset ovat viimeaikoina sumpliutuneet.
Eipä osannut aspakaan antaa kuin ympäripyöreän savolaisen vastauksen. Suottaapi olla, että tulee, suottaapi olla, että ei.
Hinku poluille on taas kova, vaikka lainapyörillä olen joutunut ja päässyt kyllä paahtamaan. Ja onneksi on maantiekausi jo päällä.

Jakke81
02.05.2019, 18.36
^Totta toinen puoli. Mallien välillä on suuretkin toimitusaikojen erot. Ihan yleisesti kysynkin, miten toimitukset ovat viimeaikoina sumpliutuneet.
Eipä osannut aspakaan antaa kuin ympäripyöreän savolaisen vastauksen. Suottaapi olla, että tulee, suottaapi olla, että ei.
Hinku poluille on taas kova, vaikka lainapyörillä olen joutunut ja päässyt kyllä paahtamaan. Ja onneksi on maantiekausi jo päällä.

Kahdesti siirsivät lux:in toimitus aikaa kauemmas, kauimmillaan oli toukokuun lopussa. Kuitenkin ilmoittivat toimituksen aikaistuneen ja sain pyörän maanantaina... Olihan tuo joulukuussa tilattu ja maksettu😂

Mutta mutta onhan tuo aika makee laitos mitä pari lenkkiä ehtinyt ajaamaan.

Kanuuna
02.05.2019, 20.38
^Hyvä, hyvä. Toivon parasta myös itselleni. Tällä hetkellä toimitusaika osuisi ikävästi reissun päälle.

hoogenband
05.05.2019, 10.34
Moro. Maasturin päivitys jääny nyt kaihertaa. Onko kellää kokemuksia näistä uusista 6.0 exceedeistä? Pro ois 1700 ja perus 1500. Pituutta on 180 ja kiloja 83. M kokoo tarjoaa tuo canyoni laskuri. Ajot on yleensä vähän pyörätietä, metsäautoteitä ja vähän polkuu. Näitähän ei vissiin löydy suomesta hypistelyyn? Kiitos

juhazz
07.05.2019, 22.56
2019 spectralit ovat 160/150mm joustolla. 2018 mallit oli 150/140. Onko noissa rungoissa muuttunut mikään, vai onko sinne vaan lyöty 10mm joustoa lisää per pääty?

Mietin vaan, jos jossain vaiheessa joskus, venyttäisi oman 2018:n Piken 160mm mittaan ja vaihtaisi taakse pidemmän ja paremman iskarin.

kauris
08.05.2019, 09.08
Runko on sama. Itse pidensin keulan 2018 pyörääni 160 joustavaksi juuri hiljattain. 32 euroa oli vaihdetttavan osan hinta.
2019 malleissa on muuten rengastus vaihtunut 2.6 leveästä 2.4 leveään. Eiköhän 2.6 rengaskin silti mahdu vaikka joustomatka myös takana on sen 150 mm 140 sijaan. Sen sijaan jos 2018 pyörään laittaa 2.4 tai kapeammat renkaat (joiden korkeus on myös samalla pienempi), alkaa keskiö olemaan jo huomattavan matalalla ellei joustomatkaakin myös lisää.

aerosol
10.05.2019, 10.45
Laitoin eilen Spectral CF 7.0:n tilaukseen, kun löytyi suoraan varastosta. Välttämättä olisi kuitua tarvinnut mutta alumiinisissa oli jäätävät odotusajat eikä vaan nyt pysty odottamaan :D Toivottavasti XL runko sopii hongankolistajalle, ainakin Canyonien speksien mukaan pitäisi 200cm asti sopia (202cm kuski). Neuronia silmäilin myös pitkään ja olisin varmaan sellaisen tilannutkin jos olisi saanut vähänkään nopeammin. Hieman "puskista" tuli tämä täpäri-innostus niin vähän myöhään liikkeellä. Eiköhän tuosta Spectralista riitä meikäläisen taidoille pitkäksi aikaa fillaria, näin ainakin uskoisin ja toivoisin.

Mendota
10.05.2019, 12.02
Jopas on Grand Canyonit menneet kaupaksi, edullisen pään suntour-keulallisia, ja kalliimman pään 9.0 malleja löytyy mutta "sweet spotissa" olevat mallit aika lailla loppu.

Keskiäkäinen lohjalainen
10.05.2019, 12.19
Laitoin eilen Spectral CF 7.0:n tilaukseen, kun löytyi suoraan varastosta. Välttämättä olisi kuitua tarvinnut mutta alumiinisissa oli jäätävät odotusajat eikä vaan nyt pysty odottamaan :D Toivottavasti XL runko sopii hongankolistajalle, ainakin Canyonien speksien mukaan pitäisi 200cm asti sopia (202cm kuski). Neuronia silmäilin myös pitkään ja olisin varmaan sellaisen tilannutkin jos olisi saanut vähänkään nopeammin. Hieman "puskista" tuli tämä täpäri-innostus niin vähän myöhään liikkeellä. Eiköhän tuosta Spectralista riitä meikäläisen taidoille pitkäksi aikaa fillaria, näin ainakin uskoisin ja toivoisin.

Lelumiinisen version omistajana uskallan sanoa, että kyllä tuossa on fillaria pitkäksi aikaa. Spectral on aika mainio kompromissi moneen erilaiseen maastoon.

Sopivuus voi riippua aika pitkälti siitä, oletko pitkä- vaiko persjalkainen. Voi olla, että joudut vaihtamaan ainakin stemmin vähän pidempään.

Sambolo
10.05.2019, 12.29
Mitäs noille pyörille on tapahtunut kun painoa tullu lisää. Esim torque AL 6 lähes 17kg, eise aiemmin muistaakseni noin painava ollut:eek: AL 5 vähän kevyempi..

simtee
10.05.2019, 14.54
Onko kukaan asentanut Worksin anglesettiä näihin tuoreempiin Canyoneihin? Harkinnassa keulakulmaa reilu asteen loiventava setti 2017 Neuroniin ja mietin mahtaako tämä olla sopiva:

https://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-1834-p.asp

This headset will fit Canyon's range of frames that use a semi-integrated upper cup with an integrated drop-in tapered lower bearing.

When choosing the headset for your Canyon bike, take into account the Works headset's lower cup stack height is 13mm, therefore a 1.0 degree headset will give around a 1.3-1.4 degree angle change.

Also, please ensure you have sufficient steerer-tube length available: The 1.0 degree headset uses an internal upper cup and external lower headcup.

Fits headtube internal diameter - Upper - ZS44 - 44mm, Lower - IS52 - 52.0mm

Kale
15.05.2019, 11.54
Jopas on Grand Canyonit menneet kaupaksi, edullisen pään suntour-keulallisia, ja kalliimman pään 9.0 malleja löytyy mutta "sweet spotissa" olevat mallit aika lailla loppu.

Mallisto uusiutumassa joten möivät vanhat mallit loppuun. Eilen näytti tulleen nippu uusia malleja myyntiin.

Ohiampuja
15.05.2019, 19.34
Jos olisin nyt pyörää vailla, niin tässä olisi kova ehdokas. Foxia edessä, DT kiekot ja 67.5 keulakulma.

https://www.canyon.com/fi-fi/mtb/grand-canyon/2019/grand-canyon-al-sl-9-0.html

Ohiampuja
15.05.2019, 23.33
Siinä 1299 maksavassa mallissakin on Foxin keula, onko se markkinoiden halvin filo jossa on Foxi?

Pistol-Pete
16.05.2019, 00.05
Näyttäis mennen GC:n geo hieman loivemmaksi ja pidemmäksi, mikä on hyvä juttu.

aerosol
17.05.2019, 14.03
Tämän olisi tietty voinut opiskella ennen kuin pyörän tilasi, mutta näemmä Canyonin painomaksimi on 120kg (ajaja + pyörä) jota "ei saisi ylittää missään tapauksessa". No painoa on tarkoitus vielä vähän pudottaa, mutta systeemin kokonaispaino lienee luokkaa 130kg tällä hetkellä. Miten suurena pidätte riskiä että pyörä räjähtää alta? En vedä hyppyreistä ja olen muutenkin aika aloittelija (=vauhti aika hillittyä), joten luulisin että renkaat + jousitus ottaa äkäisimmät iskut vastaan kuitenkin? Eli kovaa ajoa, vai kannattaako tässä alkaa himmailemaan korostetusti?

Kyseessä siis Spectral CF.

Kanuuna
17.05.2019, 16.26
Itse sanoisin kovaa ajoa, mutta takuuta en oletettavasti anna.

Vito78
17.05.2019, 16.50
^ei tuota infoa kovin selvästi ainakaan puhelimella selatessa löydä.

Keskiäkäinen lohjalainen
18.05.2019, 11.03
Tämän olisi tietty voinut opiskella ennen kuin pyörän tilasi, mutta näemmä Canyonin painomaksimi on 120kg (ajaja + pyörä) jota "ei saisi ylittää missään tapauksessa". No painoa on tarkoitus vielä vähän pudottaa, mutta systeemin kokonaispaino lienee luokkaa 130kg tällä hetkellä. Miten suurena pidätte riskiä että pyörä räjähtää alta? En vedä hyppyreistä ja olen muutenkin aika aloittelija (=vauhti aika hillittyä), joten luulisin että renkaat + jousitus ottaa äkäisimmät iskut vastaan kuitenkin? Eli kovaa ajoa, vai kannattaako tässä alkaa himmailemaan korostetusti?

Kyseessä siis Spectral CF.

Ei räjähdä. Spectral on tehty kovaan ajoon. Mulla on lelumiininen Spectral, ja kombon kokonaispaino on myöskin n. 130 kiloa. En säästele alamäkirynkytyksissä yhtään.

kauris
18.05.2019, 22.00
2019 Trail bike of the year 27.5 renkaisten ja noin 2500 euron hintaisten kategoriassa oli Spectral al 6.0 (vuonna 2018 oman sarjansa voitti spectral cf 8)
https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/best-full-suspension-mountain-bike-358395
Ja videokooste https://m.youtube.com/watch?v=oNGrvDFLOOs
Ja video nimenomaan Spectralista https://m.youtube.com/watch?v=X3mcKJHE3Uc

Jameli
20.05.2019, 18.01
Laitoin viikonloppuna tilaukseen Spectral 7.0. Vähän meni budjetin yli, mutta 6.0 malli oli loppuunmyyty ja lisää olisi tullut ties milloin. Edellinen fillari ollut Kona Caldera vm 2004, joka pöllittiin 2014. En muista milloin olisi ollut näin kiva odotella jotain! :D

aerosol
20.05.2019, 18.41
^Sain juuri samaisen pelin perjantaina, voisin sanoa että et tule pettymään. Eka täpäri itelle ja aika aloittelija olen vielä mutta viikonloppuna tuli neljä tuntia tykiteltyä polkuja. Kivasti huomasi että paikkoja joita ei ole uskaltanut edes kokeilla jäykkäperällä tuli tykiteltyä aika reipasta vauhtia ilman ongelmia. En varmasti osaa vielä edes arvostaa kaikkia pieniä hienouksia mutta eipä ainakaan kaduta.

Jameli
20.05.2019, 18.49
Kiva kuulla! Onnea uudesta pyörästä! Itse olen viimeksi fillarilla ajanut maastossa joku 5 vuotta sitten, mutta eikö se mennyt jotenkin niin, että äkkiä se palautuu mieleen kun pari kertaa pannuttaa :D
Kuinka nopeasti sulla tuli fillari perille tilauksesta? Mulla on tilaus vahvistettu ja rahat viety, mutta ei ole vielä valmisteluvaiheessa.

aerosol
20.05.2019, 19.01
Tilasin ja maksoin torstaina, maanantaina saivat maksun käsiteltyä ja tiistaina lähti paketti tehtaalta. Perjantaina UPSi toi ovelle. Eli reilu viikko siis.

Jameli
20.05.2019, 19.17
Kuulostaa hyvälle! Hyvällä tuurilla pääsen myös jo tällä viikolla ajalemaan.

Jameli
21.05.2019, 20.39
Tänään lähti paketti tulemaan!

Toko
22.05.2019, 08.20
AL 6 on tilauksessa. Ilmoittivat toimitusajaksi syyskuun alku, vaikka tilausta tehdessä arvioitu toimitus oli kesäkuun loppupuolella. Jos tilaisi CF 7 niin ei tarvitse odotella.

aerosol
22.05.2019, 10.29
AL 6 on tilauksessa. Ilmoittivat toimitusajaksi syyskuun alku, vaikka tilausta tehdessä arvioitu toimitus oli kesäkuun loppupuolella. Jos tilaisi CF 7 niin ei tarvitse odotella.

No mitä vielä emmit? :) Saahan tossa kuidun lisäksi myös hiukkasen parempaa osasta (ymmärtääkseni). Kai sillekin voi laittaa jonkun rahallisen arvon että tykittelee jo ensi viikolla versus ei ajoa koko kesänä?

Toko
23.05.2019, 21.26
No mitä vielä emmit? :) Saahan tossa kuidun lisäksi myös hiukkasen parempaa osasta (ymmärtääkseni). Kai sillekin voi laittaa jonkun rahallisen arvon että tykittelee jo ensi viikolla versus ei ajoa koko kesänä?

Vähän vierastan kuitua. Joko cf7 tai remedy. En jaksa syksyyn odotella. Täytyy vähän miettiä [emoji4]

kauris
23.05.2019, 22.17
Tästä voi vähän arvioida remedyä ja sen ominaisuuksia suhteessa pariin muuhun pyörään mutta ei tosin spectraliin. Ei varmasti huono valinta sekään.
https://www.pinkbike.com/news/field-test-stumpjumper-vs-remedy-vs-process-vs-bronson-vs-sb150-editors-choice.html

Toko
26.05.2019, 18.53

Laitoin Spectral 7:n tilaukseen.

Yamiman
27.05.2019, 22.43
Viikonloppuna pääsin koeajamaan Rukalla NUTS-juoksun yhteydessä Canyon maastopyöristä Strive 9.0, Spectral 8.0 L, Neuron 8.0 M ja Lux M.
Nykyiseen Giant Anthem 29 verrattuna tuo Lux tuntui eniten samanlaiselta. Luxissa sai molemmat jouset lukkoon ja se ei notkunut lainkaan ylämäissä. Polkemistehokkuus oli hyvä.
Strive ja Spectral olivat mahtavia laskuissa ja poluilla, jousitus imi sisään ihan mitä vaan. Ongelma on että ne notkuivat kyllä melkoisesti nousuissa, voimaa meni hukkaan runsaasti ja homma oli aika keinuvaa.

Neuron oli mielestäni erinomainen kompromissi 130 mm joustollaan ja noista soveltuu hyvin yleiseen polkuajoon. Sellainen on nyt tilauksessa.
Kisakäyttöön ottaisin kuitenkin Luxin mutten tilannut sitä kun ei tule kisattua.

Kanuuna
29.05.2019, 09.27
Jahas, Luxi lähti matkaan kuukautta etuajassa.

juhazz
08.06.2019, 11.47
02/2018 tilatun alu-spectralin takahaarukka halkesi juuri netissä pyörineiden kuvien kaltaisesti hitsisauman kohdalta kääntyen "alas". Kyllä tolla pyörällä on reilusti yli 500km ajettu pelkästään maastossa, luulin jo että tämä olisi kyseiselle vialle immuuni yksilö. Vieläkö nämä vaihtuu ilman mutinoita takuuseen?

Keskiäkäinen lohjalainen
08.06.2019, 12.23
02/2018 tilatun alu-spectralin takahaarukka halkesi juuri netissä pyörineiden kuvien kaltaisesti hitsisauman kohdalta kääntyen "alas". Kyllä tolla pyörällä on reilusti yli 500km ajettu pelkästään maastossa, luulin jo että tämä olisi kyseiselle vialle immuuni yksilö. Vieläkö nämä vaihtuu ilman mutinoita takuuseen?

Olen kauhian yllättynyt, jos ei vaihdu. Tyyppivika, joka pitää korjata ilman takuutakin.

Poislukien tuo tyyppivika, Spectral on tosi mainio pyörä. Pari huoltokohdetta kannattaa kuitenkin tsekata aika tiuhaan. Iskareiden kiinnityspultit tuppaavat löystymään aika helposti. Samoin satulan kiristysmekanismi on vähän susi. Sekin löystyy helposti. Nuo kun tarkistaa & kiristää säännöllisesti, luvassa on hupaisia lenkkejä.

kauris
08.06.2019, 22.17
Ja siis onhan takuukin ihan normaalistikin muistaakseni 5 vuotta Canyonilla. Saati tän tiedossa julkisesti olleen valmistusvirheen osalta. Ei muuta kuin soittoa Canyonin Suomen asiakaspalveluun maanantaina niin saat pyörän mahdollisimman nopeasti taas ajoon (s-postiin vastaamiseen voi hukkua viikko turhan takia). Kuvan sivulta, lähikuvan hajoamiskohdasta ja kuvan runkonumerosta voit tietty ottaa vielä jo valmiiksi niin saat nekin tarvittaessa lähetettyä eteenpäin ilman viivytyksiä.

Kanuuna
08.06.2019, 23.13
^6 vuoden takuu.

Lakuduunaa
12.06.2019, 10.41
Olen kauhian yllättynyt, jos ei vaihdu. Tyyppivika, joka pitää korjata ilman takuutakin.

Poislukien tuo tyyppivika, Spectral on tosi mainio pyörä. Pari huoltokohdetta kannattaa kuitenkin tsekata aika tiuhaan. Iskareiden kiinnityspultit tuppaavat löystymään aika helposti. Samoin satulan kiristysmekanismi on vähän susi. Sekin löystyy helposti. Nuo kun tarkistaa & kiristää säännöllisesti, luvassa on hupaisia lenkkejä.
Samaa mieltä, mikäli haarukka hajoaa niin sehän kyllä pitäisi vaihtua ilman mutinoita uuteen. Iskarin ja linkkujen pultteihin kannattaa laittaa vähän sinistä ruuvilukitetta niin pysyvät kiinni. Näin ainakin omassani on pysynyt pultit momentissa.

maustevoi
14.06.2019, 14.08
Oon noin 181cm, niin onko näin että tämä olisi liian iso minulle? https://www.tori.fi/etela-karjala/Canyon_Gran_Canyon_8_9_al_slx_L_58218121.htm?ca=18&w=3
Ei viitsi "huvikseen" liian isoakaan ostaa.

Keskiäkäinen lohjalainen
14.06.2019, 22.43
Oon noin 181cm, niin onko näin että tämä olisi liian iso minulle? https://www.tori.fi/etela-karjala/Canyon_Gran_Canyon_8_9_al_slx_L_58218121.htm?ca=18&w=3
Ei viitsi "huvikseen" liian isoakaan ostaa.

Ei välttämättä. Rajatapaushan tuo on. Stemmin voi joutua vaihtamaan sentin tai pari lyhyempään.

Slatan
18.06.2019, 22.07
2018 Spectral, jolla ajettu yli 2000km

Onko tuo SE?
https://aijaa.com/oZOlEE

Teromarkus
18.06.2019, 23.31
2018 Spectral, jolla ajettu yli 2000km

Onko tuo SE?
https://aijaa.com/oZOlEE

Tuo on SE murtuma, aivan vastaava näköinen oli omassakin

Slatan
18.06.2019, 23.58
Voi H...vetti... Tahko on reilun viikon päästä ja siitä on tarkoitus jatkaa Lappiin pyöräilemään. Juuri tämän vuoksi viime syksynä kyselin mahdollisuutta vaihtaa tuo takahaarukka uuteen, muttei onnistunut ilman murtumaa. Montako viikkoa teillä on kestänyt tuossa vaihtorumbassa?

kauris
19.06.2019, 09.05
Toi oli minustakin todella ärsyttävää. Pyörä kuuluu siihen mahdollisesti vialliseen ensisarjaan ja pyynnöstäkään ei suostuttu vaihtamaan haarukkaa valmiiksi uuteen. Selitys että kun ei kerran jo hajonnut ensimmäisten kymmenien käyttötuntien aikana niin ei tule hajoamaankaan. No sinun tapaus on todiste siitä, että toisinkin voi olla.
Niinköhän on niitä 2018 värityksen takahaarukoita edes enää olemassa.

Vito78
19.06.2019, 09.17
Toi oli minustakin todella ärsyttävää. Pyörä kuuluu siihen mahdollisesti vialliseen ensisarjaan ja pyynnöstäkään ei suostuttu vaihtamaan haarukkaa valmiiksi uuteen. Selitys että kun ei kerran jo hajonnut ensimmäisten kymmenien käyttötuntien aikana niin ei tule hajoamaankaan. No sinun tapaus on todiste siitä, että toisinkin voi olla.
Niinköhän on niitä 2018 värityksen takahaarukoita edes enää olemassa.Mulla oli pari vuotta sitten samantyylinen tilanne edellisen mallin Spectralin kanssa. Ostin siis 2015 tammikuussa ja olisko ollu 2016 kesällä kun meni takahaarukka juurikin tosta voimansiirron puolelta. Pyörä oli musta ja ensin meinattiin vaihtaa tilalle sininen haarukka kunnes saisi mustan mutta ilmeisesti sellaista ei ollut näkyvillä lähitulevaisuudessa joten Canyon lähetti kokonaan uuden rungon. Canyonin toiminta myös Suomen päässä oli 6/5.

juhazz
19.06.2019, 11.02
Voi H...vetti... Tahko on reilun viikon päästä ja siitä on tarkoitus jatkaa Lappiin pyöräilemään. Juuri tämän vuoksi viime syksynä kyselin mahdollisuutta vaihtaa tuo takahaarukka uuteen, muttei onnistunut ilman murtumaa. Montako viikkoa teillä on kestänyt tuossa vaihtorumbassa?

En usko että reilussa viiikossa hoituu. Mä oon tässä odotellut pelkästään viikon päivät ohjeita, miten pyörä saadaan lähetettyä korjattavaksi. Onneksi on itellä muuttohärdelli käynnissä, niin ei ehtisi juuri edes ajella.

Kuva vielä omasta haarukasta: http://aijaa.com/NFMumH

Slatan
19.06.2019, 11.17
Uskaltaisikohan tuolla ajaa Tahkon läpi (60km)? Alamäet hissukseen ja seuraten, että laajeneeko murtuma. Canyonin alkuperäisessä viestissä oli että murtuman ei heidän tietojen mukaansa pitäisi johtaa takahaarukan katkeamiseen.

Polun tukko
19.06.2019, 12.05
Ota ennemmin jostain laina pyörä alle.