Näytä tavallinen näkymä : Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto
el zykkeli
11.01.2025, 19.10
^ Ehkä ne traktorit eivät mahdu sinne alikulkutunneleihin millä ne aurailee. Ja konekuskit ja tuskin kukaan muukaan enää tänä päivän tarttuu lapioon tai kolaan.
Ei ole syynä sillä mahtuu varmasti kun auraa joitain pienempiäkin alikulkuja, esim Hakunilan kohdalla isompi alikulku jää auraamatta, mutta sama traktori mahtuu kuitenkin ennen Lahdentietä olevasta selvästi pienemmästä tunnelista jne.. Mutta jos näin olisi niin kyllä urakoitsijalla pitäisi olla kalusto jolla työt saa tehtyä, eihän timpurikaan voi jättää nauloja laittamatta kun ei naulapyssy mahdu. Lisäksi toi yksi alikulku(ja myös edustat jätetään auraamatta)jota ei aurata on joku 7m leveä ja 3 metriä korkea ja traktori jolla aurataan menee normi autotalliin.
Saattaa olla sama syy kuin jossain moottoriteiden silloissa ym jotka kuuluu ELYn tms vastuualueelle eikä sen kevyen liikenteen väylän auraajan
tchegge_
12.01.2025, 09.20
Saattaa olla sama syy kuin jossain moottoriteiden silloissa ym jotka kuuluu ELYn tms vastuualueelle eikä sen kevyen liikenteen väylän auraajanTätä näkee esim Vantaalla kehä3 varrella keväisin kun hiekat on harjattu pyörätieltä muuten paitsi sillan päältä.
Tai vaihtuu urakoitsija sillan toisella puolen yms.
Sent from my Takapalk
Kyllä, valtion maanteiden hoidosta vastaa Väylävirasto ja ELY, kunnan katuverkosta se asianomainen kunta tai kaupunki. Valtion maantien ylittävä silta tyypillisesti kuuluu siihen ELY:n kilpailuttamaan urakkaan, samoin kuin valtion maantien reunassa kulkeva kevytväylä. Kehä III:lla vielä kuntarajakin vaihtuu useampaan kertaan, joten noita rajapintoja on paljon.
Mä ymmärrän kirjoittajaa. Käveltiin loppiaisviikonloppuna pitkät lenkit Helsingissä ja naureskeltiin hyvin aurattua ja suolattua kelvin pyöräilypuolta kun itse tallailtiin moskassa.
Siis jos ajatellaan oman kuplan ulkopuolista maailmaa.
Mulla on semmoinen 40 vuotta ajokokemusta pk-seudulla, viimeiset parikyt vuotta osittain myös talvella. Pyöräteiden laatu, kunto ja määrä on parantunut selkeästi. Samassa suhteessa kokemukseni mukaan myös pyöräilijöiden määrä on noussut. Toki, pyöräilijöiden määrään vaikuttaa myös muun muassa: "ajanhenki" - onko pyöräily/liikunta muodissa, veroratkaisut - työsuhdefillari ja esim. uusien houkuttelevien pyörämallien tulo markkinoille (sähköfillarit, gravelit). Päästöjen vähentäminen ja kansakunnan terveys vaatii infraa - se on keskeisessä roolissa jos halutaan päästä em. tavoitteisiin.
Stadissa jengi kyllä kävelee esim. tehostetun aurauksen ja harjasuolauksen fillarireittejä ihan reippaasti. Mulle se nyt ei oo pulma, kun mulla on kello fillarissa. Talvella erottuu ainakin selkeästi jalankulkijoille tuo fillarikaista ja aika moni väistää kellon kuultuaan eikä ala sekoilemaan. Jengi vois mennä ulkoliikuntasaleihin tai portaisiin vaikka erittäin raskaasti (noin 50%) subventoidulla julkisella HSL linjalla.
Kyllä ne alikulutkin saadaan hyvin pois lumesta jos vaan on halua. Kuva on Konalasta.
https://i.postimg.cc/WbBPGdyv/Konalan-alikulku.jpg
telipyörä
13.01.2025, 19.45
Välillä reviiriraja on jopa merkitty.
https://img.aijaa.com/t/00880/15307702.t.jpg (https://aijaa.com/hmwYhj)
Marsusram
13.01.2025, 20.49
Kyllä ne alikulutkin saadaan hyvin pois lumesta jos vaan on halua. Kuva on Konalasta.
https://i.postimg.cc/WbBPGdyv/Konalan-alikulku.jpg
Tuohon leveään alikulkuun ei paljon edes kerry lunta poistettavaksi, lieneekö kaukolämpökanavan syytä, että sulavat pois.
Tietysti Vihdintien ajoradalta aurattu lumi pitää poistaa alikulun edestä, vaikka suolaista onkin.
Näköjään tuon paikallisen sillan hoitaa sama alihankkija kuin väylänkin.. eli jos Destia osaa koordinoida sisäisesti vaikka eri tilaajat niin sama alihankkija hoitaisi.
Kuka sitten Destian alihankkija lienee.. ja Destianhan omista ranskalainen infrajätti Colas jonka taas omistaa Bouygues.
Välillä reviiriraja on jopa merkitty.
https://img.aijaa.com/t/00880/15307702.t.jpg (https://aijaa.com/hmwYhj)
Tämä silta on tänä talvena ollut niin huonosti aurattu, että merkinnästä huolimatta on ilmeisesti epäselvää pitäisikö aurata vai ei.
Olipa kiva keli ajella aamulla töihin!
Olipa kiva ajella aurattuja teitä aamulla töihin...Helsingin puolella, Vantaa oli taas *erseestä.
Päivällä kehä lll ja Vihdintie sekä Vantaan että Helsingin puolella tarpeeksi hyvin aurattu.
trallalaalaakso
30.01.2025, 10.35
Ajelin aikaisin Kehä1 lännestä Itikseen josta kaupungin läpi hieman rantojakin nuohoten takaisin Onaniemeen. Kaikki sulaa Larun rantaraittia myöten eikä soraakaan niin hirveästi asfaltilla. Tämä kaikki juuri ennen aamulla alkanutta sadetta, käyttäen perussähkärin pienintä avustusta, jolloin tulemaksi 3:30 h ja 61 km, 88 pinnaa akusta kulutettuna. Huomenna uudestaan jos luoja suo, ja todellakin ennen aamuliikenteen alkamista startti. Rengaspaineet voisi nostaa viiteen baariin, josko rullaisi hieman paremmin.
Lumettomat pinnat aivan peilijäässä ainakin minun kotinurkillani Espoossa. Jos lähtee varhain liikkeelle, kannattaa varoa.
Kunto ja kunto mutta ainakin tulevan väylän suunnitelmasta kaivataan kommentteja vielä naftisti reilun viikon verran. Pohjoisbaanan jatketta.
https://i.imgur.com/yK8nr4c.png
Artikkeli tuolta: https://www.lahitieto.fi/
Kaikki tutustuttavat materiaalit tuolta:https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/pohjoisbaanan-suunnitelmaluonnoksia-esilla-valilta-jokiniementie-ruotutorpankuja-262-1132025
Espoossa Finnoontiellä ja Kuitinmäentiellä oli osittainen sepelin poisto aloitettu. Ajoradan puolelta oli sepeliä poistettu vaihtelevasti 40 - 50 cm leveydeltä. Näytti että moskaa oli poistettu ajoradan puolelta. En tiedä liittyikö kelvin putsaus siihen vai oliko kelviä myös erikseen putsattu.
Kuminauha
05.03.2025, 20.04
Samaa kattelin itekki tässä Olarinkadulla ja Ylismäentiellä. Vaikutti siltä että pyyhkiny reunoista keskelle ikäänkuin valmisteluna varsinaiselle imuroinnille.
Oon nähnyt tuon aiemminkin, olisiko sitten ollut viime keväänä. Metrin kaistale ilman sepeliä missä voi ajaa fillarilla mutta jätetty vielä pääsepeli, nythän on yöpakkasia ym. tulossa myöhemmin ainakin ennusteessa.
Veivaaja
11.03.2025, 16.31
Jokeri -reitti (Maunula-Ogeli -akselilla) ja Ogeli-Käpylä -yhteydellä hiekat poistettu, pienemmillä mm. Mäkitorpantie, hiekat odottamassa (noita viimeisiä? yöpakkasia?)
työmatkareitillä on 1 kunnollinen urakoitsija ja heti alkumatkasta. Se on koko talven tehnyt hyvää työtä. Tarkkaa työnjälkeä ja maltillista liukkaudentorjuntaa.
Ehti tässä välissä jo poistaa sepelitkin kokonaan. Nyt kun tuli kuivana pakkaslumena, ei alkanut auraamaan, vaan harjasi. Ja ilman suolaa.
Mallikelpoinen suoritus. Nyt on edelleen kuivaa, puhdasta, sepelitöntä ja sulaa asfalttia tämä osuus. Ei tarvetta hiuekoitukselle, kuten niillä osuuksilla, missä yrittivät aurata tuota lumiharsoa.
Tuntui niin hyvältä, kun oli tehty niin oikein ja oikeastaan koko talven, että piti pistää POSITIIVINEN palaute. Harvoin niin paljon osaa olla tyytyväinen, mutta nyt olen.
Takamisakari
14.03.2025, 12.10
työmatkareitillä on 1 kunnollinen urakoitsija ja heti alkumatkasta. Se on koko talven tehnyt hyvää työtä. Tarkkaa työnjälkeä ja maltillista liukkaudentorjuntaa.
Ehti tässä välissä jo poistaa sepelitkin kokonaan. Nyt kun tuli kuivana pakkaslumena, ei alkanut auraamaan, vaan harjasi. Ja ilman suolaa.
Mallikelpoinen suoritus. Nyt on edelleen kuivaa, puhdasta, sepelitöntä ja sulaa asfalttia tämä osuus. Ei tarvetta hiuekoitukselle, kuten niillä osuuksilla, missä yrittivät aurata tuota lumiharsoa.
Tuntui niin hyvältä, kun oli tehty niin oikein ja oikeastaan koko talven, että piti pistää POSITIIVINEN palaute. Harvoin niin paljon osaa olla tyytyväinen, mutta nyt olen.
Näin tehtiin myös Vantaalla Rajatorpantiellä, just kuten homma pitää hoitaa.
Sivustakatsoja
16.03.2025, 10.29
Saattaa olla aamulla liukasta tai erittäin liukasta: https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/6d5c39f5-91d3-470b-9c96-40a10a11d2b7
Turussa näyttää olevan tilanne sama: ainakin osin ohuen jään peittämää pintaa. Itse olen ihmetellyt viimeisten vuosien aikana lisääntynyttä intoa harjata kalliilla levitetyt hiekat aikaisin keväällä.
Vihdoinkin saatin pomput pois kehä ykköseltä namikan hallin kohdalta.
https://i.postimg.cc/Pxf8ypWv/Uusi.jpg
https://i.postimg.cc/qqz6fPZk/Uusi1.jpg
^ Kappas, hieno homma! On tuota paikkaa tullut ihmeteltyäkin, että miten siihen ei tuota pyörätien jatketta saada merkittyä.
Marsusram
02.05.2025, 09.37
^Liikennemerkkiä "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" pitää käyttää korotetun ylityksen kanssa. Tuossa rakenne voi vaatia hulevesienkin uudelleenohjausta.
^ joo, liikennemerkki oh hyvä. Aika rauhallisesti autot ovat jo aikaisemmin tuossa kohtaa ajaneet. Ne entiset urat olivatkin varmasti vesiä varten. Muodosuukohan tuohon korotuksen vasemmelle puolelle sadesäällä lätäkkö.
Toisessa paikassa tehtiin korotus ja se aiheutti jättilätäkön sateen jälkeen. Länetin palautteen kaupungille ja ihme ja kumma ne korjasivat tilanteen. Siinä kohdassa se lätäkkö muodostui juuri kelvin kohdalle.
^ joo, liikennemerkki oh hyvä. Aika rauhallisesti autot ovat jo aikaisemmin tuossa kohtaa ajaneet. Ne entiset urat olivatkin varmasti vesiä varten. Muodosuukohan tuohon korotuksen vasemmelle puolelle sadesäällä lätäkkö.
Toisessa paikassa tehtiin korotus ja se aiheutti jättilätäkön sateen jälkeen. Länetin palautteen kaupungille ja ihme ja kumma ne korjasivat tilanteen. Siinä kohdassa se lätäkkö muodostui juuri kelvin kohdalle.
Kun tarkemmin katsoi, niin olihan sinne viemärikin laitettu ja kaatokin näytti olevan aika kohdallaan. Juuri kun pääsin kehumasta hiljaisesta ajosta, niin tesla kaahasi aivan liian lujaa hallin suuntaan.
https://i.postimg.cc/cJjC5B5L/Viem-ri.jpg
Vihdoinkin saatin pomput pois kehä ykköseltä namikan hallin kohdalta.
https://i.postimg.cc/Pxf8ypWv/Uusi.jpg
https://i.postimg.cc/qqz6fPZk/Uusi1.jpg
Mikä tässä oli siis ongelmana alunperin?
Mikä tässä oli siis ongelmana alunperin?
Siihen oli luultavasti (siis melko varmasti) vettä varten tehdyt urat jotka olivat melko syvät. Minä hiljensin aina nolla vauhtiin, ettei pyörä rikkoudu.
Ok. Yritin noista kuvista tihrustaa mikä tuossa on muuttunut :D
JohnnyBuzz
05.05.2025, 22.22
Osaakos joku sanoa, mikä on about Sarvvikin kohdalla Hangontien varressa olevan pyörätien katkaisevan aidan ajatus? Siinä lähellä tietä olevan pienen tönön kohdalla. Pyörätie näyttää autosta katsoen valmiilta, mutta aita estää kulun.
Siellähän on aika iso työmaa jonka statuksesta ei kyllä tietoa, pyörätie varmaan sivutuote
Finnträskin rantaan rakennetaan uusia taloja ja samalla tieverkkoa uusitaan. Lisäksi liityntäpysäköintiä kehitetään ja kunnallistekniikkaa uusitaan. Hanke on vuoden myöhässä valitusten vuoksi. Ohessa lisätietoa aiheesta:
https://kirkkonummi.fi/sarvvikinportin-ja-inkilan-valinen-kavely-ja-pyoratiehanke-on-lahdossa-toteutukseen-ensi-vuonna-kunta-saamassa-valtion-avustusta/
Osaakos joku sanoa, mikä on about Sarvvikin kohdalla Hangontien varressa olevan pyörätien katkaisevan aidan ajatus? Siinä lähellä tietä olevan pienen tönön kohdalla. Pyörätie näyttää autosta katsoen valmiilta, mutta aita estää kulun.
Siellä on suomalaiseen tyyliin homma pitkälti valmiina, mutta läpikulku tukittu. Tönön kohdalla olevan aidan ohi pääsi ainakin jokunen viikko sitten helposti, mutta Sarvvikin pää oli tilkitty (ainakin viikonloppuna) tarkemmin työmaa-aidoin ja portein. Piti vähän kiipeillä. Olisiko virallinen suunnitelma ollut avata väylä "ennen kesää".
Muistaakseni joskus työmaan alkuvaiheesa ajoin siitä läpi aika helposti ja sitten vähän myöhemmin meinasin kiertää metsän kautta josta tulikin varsinainen seikkailu louhikkojen ym läpi ja lopulta työmaa-aidan ali
Tuosta kuvasta olisi voinut luulla että kierto onnistuu :)
https://pic.useful.fi/hPUGJVgkC.jpg
Työmaan infotaulun mukaan valmis 06/2025 eli ennen kesää. Urakka on taas hieno esimerkki miten yksi valittaja saa homman venymään ja kustannukset kasvamaan.
^ Tai viimeinen päivä kesäkuuta.
^Tuo kiertoreitti oli kyllä yksi parhaista suunnittelijan uittuiluista kevyelle liikenteelle mitä olen nähnyt, muutaman sadan metrin pätkän takia kiertoa kolmisen kilometriä. Ja sekin tietenkin remontissa, eli oikeasti sellaista polkua muistuttavaa haist vee -ränniä pitkin sai maantiepyörällä ajella.
Työmaan infotaulun mukaan valmis ....
Lauttasaaren sillan itäpää - Porkkalankatu on taulun mukaan edelleen valmis 12/2024.
JohnnyBuzz
06.05.2025, 20.18
Lauttasaaren sillan itäpää - Porkkalankatu on taulun mukaan edelleen valmis 12/2024.
Sitä muutaman sadan metrin pätkää on tehty ties kuinka monta vuotta. Eikös siinä oo joku uus vaihe vielä alkamassa lähempänä Ruoholahtea? Ja Larun silta on keskustaan menevän ajokaistan osalta jo aika syvillä urilla. Jännä, kun sinne suuntaan menee yksi kaista ja toiseen kaksi. Kohta on ihan varmasti menossa sillan asvaltointi uusiksi. Kunnon ikiliikkuja. :D
Mä olen vuosi sitten painellut tuosta työmaan läpi. Ei siinä suurempia esteitä ollut, eikä viiikonloppuna ketään töissä.
Kunnarlantien kevyen liikenteen väylä on mua ihmettänyt. Siis tuo mikä kiertää Bodomin länsireunaa. Siellä revittiin asfalttia auki sieltä täältä ties minkä remontin takia. Sitten hienoa asfalttia vähän paikkailtiin ja homma jäi siihen.
Ei varsinaisesti liity pyöräteihin, mutta Kirkkonummella tehty pintatöitä. Lapinkylätielle on tehty uutta asfalttia, ja Sjökullantie välillä Veikkola - Lapinkylä on revitty auki ja on cat 3 gravelia.
trallalaalaakso
11.05.2025, 20.47
Olivat näköjään saaneet kaistamaalauksetkin valmiiksi Kehä1 Namikan hallin kohdille. Siitä jatkettaessa kelviä idän suuntaan, on ennen puksun asemaa kolme erillistä muutaman metrin kaivantoa peräkkäin, huomioikaa terävät asfalttireunat jne siinä.
Jos kaipaa tietoa teiden kunnosta, päällystystöiden aikatauluista ja muista tietöistä reittejä suunnitellessa niin tuossa pari linkkiä mistä löytyy jonnin verran infoa. Kaikkea ei näy mutta jotain kuitenkin :)
https://liikennetilanne.fintraffic.fi/share/?17426WhBFz (https://liikennetilanne.fintraffic.fi/kartta/)
https://suomenvaylat.vayla.fi/link/5/375263/6685585/7513+100+hanketiedot:hanketiedot_paallystystyot_lu okiteltu++7515+100+hanketiedot:hanketiedot_kevyenl iikenteen_paallystys++7514+100+hanketiedot:hanketi edot_paallystystyot_luokiteltu++7516+100+hanketied ot:hanketiedot_kevyenliikenteen_paallystys++793+10 0+default/?lang=fi
Kirkkonummella ainakin Sjökullantie pitäisi olla valmis 3.6., Kylmäläntie 11.6. ja Veklahdentie 23.5.
Veikkolassa vanhan turuntien varteen tuleva uusi pyörätie on merkitty elokuussa valmistuvaksi.
Sundsbergintie pitäisi olla valmis kokonaisuudessaan joskus syyskuussa.
Finnträskin reuna piti olla alun perin toukokuun loppuun mennessä valmis ja uimaranta aukeaisi kesäkuussa.
Sarvvikinportin katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen käynnistyy - Kirkkonummi (https://kirkkonummi.fi/sarvvikinportin-katujen-ja-kunnallistekniikan-rakentaminen-kaynnistyy/)
Espoossa Velskolantie saisi uutta pintaa syksyllä 1.9-17.9
Näitä odotellessa pitää hinkuttaa vanhoja uusia pintoja.
EDIT:
Tässä vielä linkki Espoon karttaan missä tietyöt on esillä
Espoon karttapalvelu (https://kartat.espoo.fi/IMS/?layers=Kantakartta&lon=Uudet%20ja%20jatkuvat%20projektit&lon=Uudet%20ja%20jatkuvat%20projektit&lon=Kuluvan%20vuoden%20tulevat%20kohteet&lon=Ty%C3%B6t%20k%C3%A4ynniss%C3%A4&cp=6679824,25485760&z=32)
Nyt kun Kirkkonummen-suunnan tietöitä on täällä jo ruodittu, onko Sjökullantie välillä Veikkola-Lapinkylä nyt missä kunnossa? Eli onko sinne asiaa maantiepyörällä?
Nyt kun Kirkkonummen-suunnan tietöitä on täällä jo ruodittu, onko Sjökullantie välillä Veikkola-Lapinkylä nyt missä kunnossa? Eli onko sinne asiaa maantiepyörällä?
Ajoin la 24.5. Sjökullantien välillä Heparintie-Evitskogintie ja se oli edelleen cat 3 soraa. Sama näytti jatkuvan Heparintieltä pohjoiseen, en tiedä minne asti. Joka tapauksessa silloin ei ollut vielä mitään asiaa maantiepyörällä. Suosittelen kyllä kaikille gravel-pyörälijöille.
EDIT: kuten yllä mainittu niin Sjökullantien parannuksen pitäisi valmistua 3.6. https://liikennetilanne.fintraffic.fi/kartta/?x=2720343.0056243604&y=8449232.961708372&z=15&basemap=pedestrian-vector
Luumunen
28.05.2025, 16.28
Tänään avattiin uusi baana Sarvvikin solmusta Inkilään, eli reitti Kivenlahdesta Kirkkonummelle 51:n vieressä on taas auki.
Turuntien kelvi on poikki Karakallion läntisen liittymän (x Lähderannantie/Karaniityntie) kohdalla jopa lokakuuhun 2026 asti risteyksen massiivisen rakennustyön takia (tietoja (https://www.espoo.fi/fi/hankkeet/lahderannantien-ja-turuntien-risteyksen-kehitys#suunnitelma-aineisto-52654)). Tulin Bembölen suunnasta, ja kiertotiekyltti ohjasi Turuntien eteläpuolelle. En saanut jatkokylteistä tolkkua, ajoin Kuninkaistentien kautta ja palasin Turuntie pohjoispuolelle Rastaalantie risteyksessä, mikä saatta olla "virallinen" kiertoreitti.
Taas ovat tienpitäjät aloittaneet pikkukivien ja kaikenlaisen roskan siirtelemisen kelvien ja ajoteiden pientareilta juuri siihen, missä me pyöräijät ajamme. Rikkakasvien niittämiseksi taitavat tuota nimittää? Niinpä koin kauden ekan rengasrikon, dam!
Taas ovat tienpitäjät aloittaneet pikkukivien ja kaikenlaisen roskan siirtelemisen kelvien ja ajoteiden pientareilta juuri siihen, missä me pyöräijät ajamme. Rikkakasvien niittämiseksi taitavat tuota nimittää? Niinpä koin kauden ekan rengasrikon, dam!
Saman huomasin alkuviikosta Sipoossa. Muuten loistavaa kelviä uudella asfaltilla, mutta soraa täynnä, kun pientareet niitettynä.
trallalaalaakso
09.09.2025, 00.37
Kehä3 ja tuusulantien risteyksestä Hyrylän suuntaan kääntyen Ruskeasuon kohdilta Koivukylään saakka, poikittaissaumoja tie täynnä eli täristää, senverran /Ceestä ettei tarvitse uudestaan ajella tuota väliä. Onko Ruskeasuo - Tuusula väli kunnossa?
Edit: Ruskeasantaa tarkoitetaan, ei Ruskeasuo
Marsusram
09.09.2025, 01.27
^
Ruskeasantaa kai tarkoitetaan?
Kehä3 ja tuusulantien risteyksestä Hyrylän suuntaan kääntyen Ruskeasuon kohdilta Koivukylään saakka, poikittaissaumoja tie täynnä eli täristää, senverran /Ceestä ettei tarvitse uudestaan ajella tuota väliä. Onko Ruskeasuo - Tuusula väli kunnossa?
Edit: Ruskeasantaa tarkoitetaan, ei Ruskeasuo
Noita saumoja on lähes kaikilla kelveillä ellei ole äskettäin asfaltoitu. Pahimmat ovat puolen metrin välein.
^juuri näin. Eipä noihin aiemmin tullut kiinnitettyä huomiota, mutta 28-millisillä ne kyllä huomaa. Versus 4,4”.
Johtuuko poikittaissaumat
A huonoista pohjista
B liian ohuesta asfaltilla
C muusta
Jos kelvit tehtäisiin kunnolla niiden pitäisi kestää ja pysyä hyvässä kunnossa "ikuisesti" kun ei ole esim nasta kulumaa.
Sanoisin, että ainakin a ja b. Mahdollisesti myös c.
Nuo katkothan on aika tasaisin välein siellä missä niitä on. Mutta aika tasaiseenhan niitä on vanhemmilla kelveillä. Kuten Vanhan Lahdentien kelvillä Nikinmäen jälkeen pohjoiseen ja Uuden Porvoontien kelvillä Söderkullan kohdalla.
Johtuuko poikittaissaumat
A huonoista pohjista
B liian ohuesta asfaltilla
C muusta
Jos kelvit tehtäisiin kunnolla niiden pitäisi kestää ja pysyä hyvässä kunnossa "ikuisesti" kun ei ole esim nasta kulumaa.
Ainakin A. Suomessahan joka vuosi maa jäätyy ja huonosti tehdyt pohjat sitten pettää ja alkaa rikkoa asfalttia.
Jos kelvit tehtäisiin kunnolla niiden pitäisi kestää ja pysyä hyvässä kunnossa "ikuisesti" kun ei ole esim nasta kulumaa.
Asvaltti ei ikuisesti pysy uuden sileänä, edes jalankulkualueilla. Bitumi häviää itsekseen kiviaineksen välistä aikaa myöten.
mehukatti
10.09.2025, 17.18
Huonokuntoinen asvaltti on kiva, jos omistaa etujousituksella varustetun gravel-pyörän. Ei tarvi sitten aina lähteä hiekkateille, että saa investoinnilleen vastiketta.
Ainakin A. Suomessahan joka vuosi maa jäätyy ja huonosti tehdyt pohjat sitten pettää ja alkaa rikkoa asfalttia.
Veikkaisin vaihtoehtoa B, liian ohut asfaltti. Poikittaisurien kohdalla ei useasti ole painautumia kuten pitkittäisissa halkeamissa.
Kevytväylillä käytetään asvalttia jossa on seosaineena on hienojakoisempi sepeli (raekoko tyypillisesti 10 milliä) ja ajoradoilla käytetään asvalttia jossa raekoko on 16 millin luokkaa. Lisäksi kevytväylillä on tasoitetun pohjasepelin päällä tavoitteena neljän sentin päällystekerros eli 100 kiloa asvalttia per neliö ja toleranssien vaihtelun takia jotain 30-50 milliä. Ajoradalla on useampi ja paksumpi kerros. Myös kantavien kerrosten paksuudessa on eroja, kevytväylä pohjataan kevyemmin/ohuemmin.
Summa summarum: kun näille etelän savikoille tehdään ohuet pohjaukset ja ohut päällystekerros, sen kestävyys routivalla maaperällä on heikompi, josta johtuen halkeamia on sekä pituus- että poikittaissuunnassa. Uudelleenpäällystysten yhteydessä noihin pahimmin routiviin kohtiin laitetaan päällysteen alle verkkoja joiden avulla yritetään stabiloida noita kohtia.
Jos rahaa olisi niin tietty voitaisiin tehdä pohjat paremmin. Mutta koska suunnitteluvaatimukset eivät sitä edellytä, niin ei tehdä.
Silloin kun Pasilan baana Viikin suuntaan rakennettiin siihen tuli melkein heti niitä halkeamia. Muistaakseni pitkittäisiä ainakin. Työllä oli kuitenkin takuu ja se korjattiin. Sen jälkeen on pysynyt hyvänä. Tekijänä taisi olla YIT. Osataan jos halutaan. Raha tietysti aina ratkaisee, kuten puhetta oli.
Silloin kun Pasilan baana Viikin suuntaan rakennettiin siihen tuli melkein heti niitä halkeamia. Muistaakseni pitkittäisiä ainakin. Työllä oli kuitenkin takuu ja se korjattiin. Sen jälkeen on pysynyt hyvänä. Tekijänä taisi olla YIT. Osataan jos halutaan. Raha tietysti aina ratkaisee, kuten puhetta oli.
Olihan siella vaikka kuinka poikittaisuria kun tarkemmin katseli. Ne eivät vielä tuntuneet pahemmin ajaessa, ainakaan parin kilon paineillla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.