Näytä tavallinen näkymä : Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto
turbo-kalevi
08.02.2024, 22.28
Tänään oli taas -14 tjsp ja Ramsaynranta, Pikkuniementie ja Kuusisaarentie märkänä jostain litkusta. Jännästi lätäköissä oli sateenkaaren värejä.
Piti palata johonkin perinteiseen ketjuöljyyn, uudet rex arcticilla käsitellyt ketjut oli saman tien ruosteessa.
^samoin oli Lauttasaaren silta heponamikurassa, vaikka pakkasta kymmenisen. Vieressä autokaistat kivan kuivat.
Taitaa ainoat tasaiset väylät Espoossa olla ne suolatut
Pakko laittaa tähän tämmöinen kuvapari. Vaimo joutuu ajamaan talvella uuttaa baanaa pitkin töihin, ei koko matkaa mutta kumminkin. Työmatka suunnilleen 7km suunta. Mä ajan 10-11km suuntaa, suolaamatonta kelviä. Ei jää epäselväksi kummalla ajetaan baanaa….https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240209/7a6e2e40e82945cca80edd717e2f3054.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240209/7fd7117362cec45a23f5cae971dfa69b.jpg
Sent from my iPad using Tapatalk
Jos on mahkuja, niin kannattaa molemmissa päissä huuhtasta vaikka ihan lämpimällä vedellä fillari. Ennen ajelin itsekkin pohjoisbaanaa pitkin töihin, niin pikku huuhtasulla pysy yllättävän paljon siistimpänän koneet.
Niin, mun mielestä kelvit pitäisi olla semmoisessa kunnossa että jokaisen ajokerran jälkeen ei pitäisi joutua pesemään. Se on aika epäkäytännöllistä ja veden tuhlausta. Eikä toi mössö mitä tuonne levitetään ole sekään vältämättä luonnolle ystävällistä.
JohnnyBuzz
09.02.2024, 23.39
Tältä näyttää pyörä, kun on Larun siltaa, baanaa ja radan vartta ajanut parina päivänä eikä ole muistanut huuhdella sitä sen jälkeen. Ihan hirveetä skeidaa toi suolaliuoksen käyttö. On tullut toimiston pyöräkellarissa parkkeerattua pyörä aina samaan paikkaan ja siinä on tollanen valurautainen kaivon kansi alla. Saa nähä onko siitä enää mitään jäljellä talven jälkeen, kun pyörän sulamisvesien suola tuhoaa sen. :D
https://pic.useful.fi/pThR5BmDx.jpg
Aika rajusti ottaa kansi ruostetta!
Pakko laittaa tähän kuva omista ketjuista. Reilun viikon ajettu duunimatkaa ilman suolaa ja keskuspuistoa.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/24qqxtID2WgUkjO41tK4MeIDUhMtpdwamSwNy_DgUps-946x2048.jpg
Niin, mun mielestä kelvit pitäisi olla semmoisessa kunnossa että jokaisen ajokerran jälkeen ei pitäisi joutua pesemään. Se on aika epäkäytännöllistä ja veden tuhlausta. Eikä toi mössö mitä tuonne levitetään ole sekään vältämättä luonnolle ystävällistä.
Tuo on aivan naurettavaa touhua. -20c pakkasta ja pitäisi alkaa pyörän pesuun. Onneksi suolaus ei vielä yllä omalle työmatkalleni.
JohnnyBuzz
09.02.2024, 23.57
Huomenna olis tarkoitus ajaa kunnon pyörällä Larusta Keskuspuiston polkujen kautta Vantaanlaaksoon. Melkein tekis mieli mennä pyörän kanssa metrolla keskustaan, ettei tartteis ajaa baanaa ja saada suolaroiskeita siihen pyörään. Tosin tänään kotimatkalla oli baana jo vähän kuivempi aamuun verrattuna, joten ehkä tää pakkanen vähän auttaa siinä.
Jäätä pitkin voisi kiertää mujtta riski on että pyörä kastuu totaalisti ja ukko menee siinä mukana
Mä ajelen Lehtisaaren kautta. Kuusisaarentien pohjoisreunan kelvi on suolaamaton ja pienempiä asuntokatuja hyödyntäen pääsee myös hyvin vähillä suolapätkillä.
Tuo jäälle menemisen ehdottaminen on jotenkin... no edesvastuutonta. Edes vitsinä, foorumia lukee lapsetkin ja muut ei ihan harkintaan kykenevät.
No oli siinä disclaimeri mutta ehkä pitää ottaa kartta pois. Joskus muinoinhan täällä (?) oli joku topiikki jonkun jäihin uponneen fillarin pelastamisesta vai puhuttiinkohan siitä jossain toisessa topiikissa..Seurasaarenselällä kuitenkin.
No oli siinä disclaimeri mutta ehkä pitää ottaa kartta pois. Joskus muinoinhan täällä (?) oli joku topiikki jonkun jäihin uponneen fillarin pelastamisesta vai puhuttiinkohan siitä jossain toisessa topiikissa..Seurasaarenselällä kuitenkin.
Varmaan se jäillä liikkumsen taito on kaikonnut. Itsellä ainakin juurtunut pelko sen verta syvälle, etten kyllä ihan heti mene fillarilla jäälle ajamaan. Arvostan kyllä niitä, jotka tuolla osaavat liikkua.
^aurinkoisina kevätpäivinä jäällä saattaa olla aika paljon trafiikkia, turistit menee ilman naskaleita "polkuja" pitkin.
Jäällä on kivaa pyöräillä ja kävellä, muttei sitä oikein suositella voi.
JohnnyBuzz
12.02.2024, 19.20
Mites toi Baanan suolaliuoksen määrä? Oliskohan tarpeeks? :D Näyttää, että olis kevyen lumisateen jäljiltä tai kuurassa, mutta suolaahan se.
https://pic.useful.fi/uZnNo1S5N.jpg
Tänään aamulla oli Pitäjänmäen baana kyllä pohjanoteeraus, ei ollut harjattu, suolattu eikä edes aurattu. Olikohan lakkopäivällä osuutta asiaan? Menihän tuo läskillä mutkitellen, mutta ei kyllä vauhti päätä pakottanut.
el zykkeli
14.02.2024, 19.22
Taas näyttää kehä 3 varsi olevan priimaa, kelpaa siinä vähänkin vaivalloisemmin liikkuvan yrittää pääradan ylitystä. Uskomatonta paskaa koko talvi.
https://pic.useful.fi/7u1uVjx--.jpg
Heikinlaakso-Viikki täysin priimaa iltapäivällä. Jee.
nakkalajarvi
14.02.2024, 23.19
Tänään aamulla oli Pitäjänmäen baana kyllä pohjanoteeraus, ei ollut harjattu, suolattu eikä edes aurattu. Olikohan lakkopäivällä osuutta asiaan? Menihän tuo läskillä mutkitellen, mutta ei kyllä vauhti päätä pakottanut.Tämä oli mun 10v pk-seudulla pyöräilyn kokemuksella kaikkein huonoiten talvihoidettu päivä. Pitskun baana oli käytännössä ajokelvottomassa kunnossa aamulla, eikä mitään hoitotoimenpiteitä ollut tehty. Muutaman vastaantulijan kanssa vaihdettiin pari sanaa ja kaikilta tuntui usko loppuvan kesken. Normaalisti työmatka talvisin 35-40 min, tänään 1h 10min. Onneksi se varmaan suolataan yöllä ja huomenna pääsee aamusta suolavelliin.
Tällaiset päivät määrittävät onko pyöräily oikeasti varteenotettava liikkumismuoto pk-seudulla. Ei tarvitse nuolla noita väyliä kesäkuntoo. (kuten Helsinki olettaa), vaan taatusti edes pääväylien auraus aamuksi.
Jonkun verran oli päässyt kosteutta kerääntymään teiden pintaan.
el zykkeli
16.02.2024, 20.23
Ei tää kunnossapidon idea päällystää tiet paksulla polanteella oikein, yllättäen, toiminut. Tie sortui alta kun ajelin duunista himaan. Toi loskapaska jos ja kun jätetään jäätymään on tuomiopäivän ajokelit.
Viikonloppuisin auraus on vähäisempää kuin viikolla joten en suosittele luiden rikkomista lähipäivinä, voi olla päivystyksissä ruuhkaa.
Odotan kyllä mielenkiinnolla mitä tuolta löytyy. Eilen A-väylät oli vähän muhjuisia ja rantaraitti taas pohjia myöten aurattu.
Aika paljolti tätä
https://pic.useful.fi/s5y5IZWb4.jpg
trallalaalaakso
18.02.2024, 18.20
Ajelin Keilaniemestä Itäkeskukseen kaupungin läpi, joka on ajettavassa kunnossa pääasiassa sula, paikoin soveltaen autotiellä ajaen. Siitä jatkoin kehä1 kelviä, joka hyvässä kunnossa aina Tattariharjuntien/Malmin jäähallin risteykseen, sitten se on kuten edellisen viestin kuva.
Ajoin Pakilantielle saakka ko. kehä1 kelviä välillä taluttaen, jatkoin Maunulaan Haagan liikenneympyrään josta Keilaniemeen, soveltaenkin pääasiassa hyvää väylää, kaikkiaan reilu 50 km.
Tuo kehä1 kelvi on pommi, kun siihen on jätetty jääkerros, joka kohta sulaa ja särkyy renkaan alla.
https://i.imgur.com/BX4D0ke.png
Tätä myös useassa paikassa. Kyseinen kohta löytyy Kehä 1/vihdintien risteysalueelta helsinkiinpäin. Onneksi pyörällä liikkeellä en tiedä miten tuon olisi jalan ylittänyt. Pyörällä meni polkimet tasan nitkutellen kastelematta jalkoja
Aika paljolti tätä
Oliko oikea päivä valita gravelli ja jättää ISP-fillari olohuoneeseen, oliko?
En mä ainakaan kovin kauaksi jaksaisi ISP-maasturilla, jopa luistelemaan lähirannasta menin romu-hybridillä wanhoilla Mara-winttereillä. Gravelin Gravdal-Conti kombo sitten taas jo pitääkin kuin unelma muhkurajäilläkin.
ISP maasturista huolimatta löysin itseni kyljeltään makaamasta Herttoniemessä. Vähän varomaton jarrutus risteyksessä ja sinne mentiin. Olispa kesä.
En mä ainakaan kovin kauaksi jaksaisi ISP-maasturilla, jopa luistelemaan lähirannasta menin romu-hybridillä wanhoilla Mara-winttereillä. Gravelin Gravdal-Conti kombo sitten taas jo pitääkin kuin unelma muhkurajäilläkin.
Kuis? Mun mielestä se on tuollaisella muhkuraisella jäällä nopeakin.
ISP maasturista huolimatta löysin itseni kyljeltään makaamasta Herttoniemessä. Vähän varomaton jarrutus risteyksessä ja sinne mentiin. Olispa kesä.
Jep. Kelvillä kyllä kaatuilee. Aina ei tajua laittaa painoa eturenkaalle ajatuksissaan ajellessa. Paineet kannattaisi kanssa jättää sinne mtb asetuksiin. Ei nekään pidä ihmeellisesti tuollaisella jäällä yli 1.5bar
Mutta marawinterit. Hrr.
pturunen
22.02.2024, 14.07
Mistä johtuu, että ihmiset ajavat autotiellä, vaikka vieressä on ajettava pyörätie? Todistin aamun työmatkaliikenteessa hämmentävää tilannetta, missä pyöräilijä ajoi modernilla (eli kapealla ja korkeareunaisella) autotiellä, jossa ohittaminen oli mahdotonta ehkä 20 km/h autojen ollessa jonossa takana ja itse ajelin vieressä samaa vauhtia leveäll (ja uudella ) pyörätiellä. Lumen määrällä tätä ei voi perustella ja sama ajaja siirtyi autotieltä kelville myöhemmin. Olikohan tässä tarve "kouluttaa" autoja vai joku muu asia? Naisoletetun ajovautikaan ei ollut erikoisen kova, millä olis ajoradan käyttöä voinut perustella...
Jos paikalliset kelistä johtuvat olosuhdetekijät suljetaan pois, niin voisi aloittaa arvausleikin:
(1) Pyöräilijä on tullut tielle kohdassa, jossa ei ole pyörätien jatketta, eli hän ei ole päässyt suoraan kelville.
PS Ajatus että pyöräilijä pyrkisi millään lailla "kouluttamaan" autoilijoita on minulle jokseenkin vieras. Tai ei ainakaan tule ensimmäisten joukossa mieleeni.
Mistä johtuu, että ihmiset ajavat autotiellä,
Tarkoitit varmaan kadulla/tiellä.
Veikkaus: koki kelvin liukkaaksi ja katsoi turvallisemmaksi ajaa kadulla.
Oliko kelvi ko henkilön ajosuuntaan nähden vasemmalla, oikealla vai molemmilla puolilla?
pturunen
22.02.2024, 14.52
Tuossa oli leveä kelvi ajosuunnan myöräisesti oikealla (eli näki hyvin kelville) ja kelviä jatkui usean kilometrin matkalla. Ajoin itse siinä mallina siitä, että ajaminen on silläkin hetkelläö mahdollista + tiellä oli paljon muitakin pyöränjälkiä. Kelihän ei tänään ollut erityisen liukas. Tuolle autotielle ei edes pääse ylittämättä kelviä. Ehkä tosiaan tässä kyse oli siitä, että ei omasta mielestään pystynyt grävelillä pyörätiellä ajamaan. Jännästi sitten Keskuspuiston kelvillä ajamisen suhteen ei ollutkaan ongelmaa, vaikka siinä oli alla jäätä.
Kyllä näitä aatteellisia pyöräilijöitä löytyy, joilla on mielestään joku moraalinen oikeus rikkoa liikennesääntöjä ja kouluttaa autoja. Välillä hävettää katsoa tuota meininkiä. Punaiset valot mm. eivät tunnu heitä koskevan mitenkään.
Gambinamiäs
22.02.2024, 15.01
Pirkkalasta lienee kyse?
https://www.google.com/maps/place/Autotie,+33470+Yl%C3%B6j%C3%A4rvi/@61.5523567,23.5697041,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x468f2824d5abf40f:0xdcf41 63ef62d359b!8m2!3d61.5523567!4d23.5697041!16s%2Fg% 2F1thp_cgd?hl=fi&entry=ttu
Kyllä näitä aatteellisia pyöräilijöitä löytyy, joilla on mielestään joku moraalinen oikeus rikkoa liikennesääntöjä ja kouluttaa autoja. Välillä hävettää katsoa tuota meininkiä. Punaiset valot mm. eivät tunnu heitä koskevan mitenkään.
Tuohon voi vaihtaa pyöräilijän tilalle autoilijan ja tulos on sama.
Mikä hävettää?
pturunen
22.02.2024, 15.32
Pirkkalasta lienee kyse?
https://www.google.com/maps/place/Autotie,+33470+Yl%C3%B6j%C3%A4rvi/@61.5523567,23.5697041,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x468f2824d5abf40f:0xdcf41 63ef62d359b!8m2!3d61.5523567!4d23.5697041!16s%2Fg% 2F1thp_cgd?hl=fi&entry=ttu
Juu, sieltä
Kyllä näitä aatteellisia pyöräilijöitä löytyy, joilla on mielestään joku moraalinen oikeus rikkoa liikennesääntöjä ja kouluttaa autoja. Välillä hävettää katsoa tuota meininkiä. Punaiset valot mm. eivät tunnu heitä koskevan mitenkään.
Väittelyyn aiheesta en halua ruveta, mutta sanoisin silti että tuollaisia pyöräilijöitä on enemmän autoilijoiden, jalankulkijoiden ja kanssapyöräilijöiden käsityksissä kuin elävässä elämässä. Ainakin on niin, ettei siitä että joku fillaristi rikkoo jotain liikennesääntöä tai ajaa jossain päin punaista valoa ei voi päätellä juuri mitään siitä mitä moraalisia oikeuksia hän katsoo itsellään olevan.
PS Olisiko pyöräilijän motivaation arvailussa voinut olla apua siitä että olisit kertonut missä (tai mistä minne) ajettiin?
pturunen
22.02.2024, 17.53
Lisäisikö tuo oleellisesti informaatiota tähän keskusteluun? Pirkkolantiellä on leveä kelvi ja kapea autoränni. Niin tain näin, minusta hitaasti ajavalla pyöräilijällä ei parin lumihiutaleen takia ole asiaa mennä tukkimaan liikennettä. Mitä taas tähän itseensä ottamiseen pyöräilijänä tulee, niin hyvää referenssiä tulee siitä isosta risteykxsestä, missä Hakamäen tie risteää Mannerheimintien ja Hämeenlinnan moottoritien kohdalla. Valtaosa pyöräilijöistä päivittäin vähät välittää punaisista tuossa kohdassa vaan painelevat menemään. Yhtään autoa en ole nähnyt noin toimivan.
Gambinamiäs
22.02.2024, 18.33
Tuo ei ole tuttu paikka pyörällä, mutta onko tuossa anelunappulat? Itse kiltisti aina odotan noiden anelunappuloiden kohdalla sen ylimääräisen valonkierron, kun samaan suuntaan menevät autot pääsevät heti vihreillä, mutta olen viimeaikoina alkanut kyseenalaistaa tämän mallioppilaan asenteeni. Olen ehkä antanut tuon pyöräilijät aina ideologisesti rikkovat sääntöjä-asenteen liikaa vaikuttaa omaan toimintaani ja halunnut olla itse puhtoisen esimerkillinen.
Lisäisikö tuo oleellisesti informaatiota tähän keskusteluun?
Ehkä joku osaa arvioida miksi on ajettu siinä missä on ajettu, kun tietää paikan. Minulle Pirkkolantie ei ole tuttu. Enemmän minua hämäsi outo termi autotie. Päättelen, että tässä yhteydessä tuolla tarkoitetaan ajorataa, vaikka sanakirja kertookin sen olevan "kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle". Tieliikennelaki tai Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä ei tunnistanut autotietä. Tieliikenne taas sisältää ajoneuvoliikenteen, mukaanlukien polkupyörät.
Mistä johtuu, että ihmiset ajavat autotiellä, vaikka vieressä on ajettava pyörätie?
En nyt usko noihin esittämiisi salaliittoteorioihin "autoilijoiden kouluttamisesta". Kyse voi olla ihan sellaisesta yksinkertaisesta asiasta, että pyöräilijä ei ole huomannut siinä kevyen liikenteen väylällä olevan myös pyörätien ja koska jalkakäytävällä ajaminen on kielletty, päättänyt ajaa ajoradalla. Siirtyi sitten kevytväylälle kun huomasi erheensä. On noita itsellekin sattunut vierailla paikkakunnilla, sori siitä jos joku on mielensä pahoittanut.
trallalaalaakso
22.02.2024, 22.29
Arvelen, että pyöräilijä on ajanut jo pidemmän matkan jossa kelvin kunto on vaihdellut, saanut siitä arpomisesta tarpeekseen ja ajaa nyt ns. varmaan päälle autotiellä. Kyllästynyt eestaas pomppimiseen väylien välillä joka vaikeuttaa matkantekoa. Voi olla muutakin, mutta tuo kouluttamisajattelu kuullostaa vieraalta, joskin mahdollista sekin sillä joukkoon mahtuu myös vähemmistöä.
Gambinamiäs
22.02.2024, 22.59
Itsekin olen koko talven ajanut Suolakivenkadulla ajoradalla, kun lähes joka päivä yksi pätkä pyörätie on poikki työmaan takia. Aina välillä on päivä, kun näin ei olekaan, mutta aika harvassa ne päivät kuitenkin ovat.
Kyllä se Pirkkolantien kelvi on ollut ihan ajettavassa kunnossa koko talven. En tosin aina ole rankan lumisateen jälkeen heti käynyt siinä ajelemassa. Eikä sitä voi olla huomaamatta. Jos ei huomaa, niin silloin on jo syytä jäädä himaan muutenkin.
pturunen
23.02.2024, 10.01
Tuo ei ole tuttu paikka pyörällä, mutta onko tuossa anelunappulat? Itse kiltisti aina odotan noiden anelunappuloiden kohdalla sen ylimääräisen valonkierron, kun samaan suuntaan menevät autot pääsevät heti vihreillä, mutta olen viimeaikoina alkanut kyseenalaistaa tämän mallioppilaan asenteeni. Olen ehkä antanut tuon pyöräilijät aina ideologisesti rikkovat sääntöjä-asenteen liikaa vaikuttaa omaan toimintaani ja halunnut olla itse puhtoisen esimerkillinen.
On tuossa kaikki nappulat. Ymmärrän, että voi kiireisiä pyöräilijöitä ärsyttää, kun siinä ylitetään 4 autotietä ja valokierrolla ei aina oli "vihreää linjaa". Toimin silti yllä kuvatulla tavalla. Säännöistä lipsutaan koko ajan liikenteessä, myös autopuolella. Tiedän, että tämä ärsyttää monia, mutta tässä kohtaa uskon porttiteoriaan. Kun kerran alkaa painella punaisia päin, niin kohta siitä tulee tapa autoillessakin. Ihminen vetelee kuitenkin autopilotilla osan ajasta ja rutiinit ovat tässäkin asiassa hyvä safetymekanismi.
el zykkeli
23.02.2024, 13.47
Ihan jees kun alkaa olla paljon sulaa, rengas oikein ujelsi kun painoin asfalttia myötätuuleen. Toki nastajanarit eivät tätä pääse kokemaan vaan kärsivät rapinasta ikuisesti.
Ajoradalla ajelusta kelvin sijaan vielä, syynä voi olla myös sepelikammo.
Enkä ota mitään kantaa, onko teko väärin vai ei.
Gambinamiäs
26.02.2024, 19.59
Onko kukaan polkenut Söderkullan suuntaan viime päivinä? Joko saisi kunnon lenkin vetämällä Itä-Helsinki-Söderkulla kelvejä pitkin?
^Ajoin Vartiokylästä Söderkullaan ja takas viime viikolla. Kelvi oli pääosin sula jo silloin, välillä oli vähän jäistä kohtaa mutta pääosin tosi hyvä. Söderkullan kohta oli tosin aivan umpijäässä.
Gambinamiäs
26.02.2024, 20.31
Grazie, eiköhän ensi vkl ole sitten kauden ekan varsinaisen lenkin aika. Jos ei muuta niin käy vaikka Boxissa burgerilla. Nastat on vielä gravelissa alla, mutta johan tässä alkaa harkitsemaan ainakin takarenkaan vaihtoa.
Täytyy vielä ajella ISP:llä, vaikka tänään jo kevättä rinnassa olikin. Siellä on täysin jäisiä paikkoja, kuva on vähän Lintulaaksosta itään, Espoon ja Helsingin rajalla. Tämä osuus oli viimekin talvena huonolla hoidolla. Ilmeisesti kaupungit eivät pääse sopuun kumpi hoitaa. Toisaalta monessa kohtaa saa ajaa jo paljaalla asfaltilla joka tosin on kuorutettu sepelillä melkein järjestään. Nyt on vielä helmikuu ja lunta saattaa vielä tulla.
https://i.postimg.cc/FsQs1w6Z/Keh-1.jpg
Marsusram
27.02.2024, 20.32
^Ainakaan Espoon kalusto ei ole tuonne KehäI varteen eksynyt.
https://kartat.espoo.fi/IMS/?layers=Osoitekartta&lon=Katujen%20kunnossapito%20kartalla&cp=6679696,25490329&z=1
Katujen kunnossapitoluokitus
Katunimi:
Mestarintie
Katuosalaji:
Kevyt liikenne
Kunnossapitoluokka:
Luokka B
Toiminnallinen luokka:
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
Kunnossapitäjä:
KAKE (IPA)
el zykkeli
27.02.2024, 20.39
Vetäisin tossa helposti ilman nastoja. Kehä 3:n varsi on about sula, taas talvi ilman nastoja. No on mulla oikeesti jäykkäperseessä internet service provider edessä vaihtokiekkona, pari viikkoa tänä talvena oli niin sairaat tiet että oli pakko käyttää, muuten meni gravelilla kesägumekseilla.
Kyllähän siinä ilman nastojakin pääsee. Mutta jos joutuu jostain syystä yhtäkkiä jarruttamaan tai tekemään ohjausliikkeitä niin ajan mieluummin turvallisuussyistä vielä nastoilla. Vanhana äijänä myös kaatumisesta aiheutava vammat parantuvat hitaasti. Joten otan varman päälle.
^Ainakaan Espoon kalusto ei ole tuonne KehäI varteen eksynyt.
https://kartat.espoo.fi/IMS/?layers=Osoitekartta&lon=Katujen%20kunnossapito%20kartalla&cp=6679696,25490329&z=1
Katujen kunnossapitoluokitus
Katunimi:
Mestarintie
Katuosalaji:
Kevyt liikenne
Kunnossapitoluokka:
Luokka B
Toiminnallinen luokka:
Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
Kunnossapitäjä:
KAKE (IPA)
Joo, huomaa kyllä että on B luokkaa.
trallalaalaakso
28.02.2024, 22.49
Ajelin Hanasaaresta Jätkiksen mutkan ja Kaivarin kautta Herttoniemeen, josta Viikin ja Oulunkylän kautta baanaa pitkin Pasilaan josta Hakikseen josta Koivusaaren metrikselle ytimen läpi. Hyvää väylää, soratontakin pääasiassa, 2 h 10 min ja 43 km.
Kehä1 lenkkiä syyhyttäs lähteä kokeilee Keilaniemen päästä, mutta lienee vielä jäässä joten miksi. Se olis vaan just sopiva 50 km eli akullinen, kierto Itikseen ja kaupungin läpi takas.
Istumatyöläinen
29.02.2024, 10.15
Onko tuoretta tietoa Kehä I kelvistä? Siis onko asfalttia vai jäätä? Tarkemmin kiinnostaa Malmin ja Konalan välinen osuus.
^ Siellä on sekä asfalttia ja jäätä vaihtelavasti. Jää ei ole kyllä erityisen liukasta vaan lähinnä nihkeää lämpimien ilmojen johdosta.
trallalaalaakso
29.02.2024, 15.00
Ajoin tänää Kehä1 kelvin päästä päähän. Pääosin sula ja hiekka poistettu, ajoittain nihkeää jäätä muttei häiritsevän pitkälti mielestäni, arvioin kilometri max. kaksi siitä kolmenkympin kiepistä. Kunnon vaarallista kohtaa ei ole joka on ihme, edes Leppävaarassa.
Alan ajaa nyt kuntoreittinä säännöllisesti koska vihdoin kunnossa. Ihan siis perusfillarilla kesäkumein.
"Superliukas talvi aiheuttaa Suomelle karut kustannukset: Miljardilasku kasvamassa entisestään"
https://yle.fi/a/74-20076488
1,4 miljardin kustannukset ylittyvät tänä talvena
Helsingin talvikunnossapidon budjetti 24 miljoonaa. Jos tuo tuplattaisiin niin saataisiinko sillä "omat takaisin"?
Paljokohan kustantaisi jos yleisiestä kassasta kustannettaisiin kaikille halukkaille nastakengät. Sellaiset joissa saa nastat sisään kun mennää sisätiloihin. Olen nähnyt läheltäpiti tilanteita sisällä kun siellä on joku melkein kaatunut kun nastat ovat liukkaat sisätiloissa.
Kyllähän siellä oli järkyttävän liukkaat kelit, nyt on jo helpottanut.
Oiskohan mitenkään mahdollista jos se auraus tehtäis alusta asti kunnolla, ettei tuollaisia 10 - 20 sentin jääkerroksia tulisi ollenkaan. ilmeisesti toiveajattelua.
Tänään kehä lll:n varrella vähän ennen Tuusulantieltä traktori siirsi lunta toisesta penkereestä toiselle. En nähnyt hommassa mitään muuta järkeä, kun mahdollisen sulaveden valumisen kelville, koska siinä oli ehkä kaatoa siihen suuntaan. Kuitenki oli rahaa jäänyt tuohonki hommaan. Kelvi oli lumeton ja jäätön.
Oiskohan mitenkään mahdollista jos se auraus tehtäis alusta asti kunnolla, ettei tuollaisia 10 - 20 sentin jääkerroksia tulisi ollenkaan. ilmeisesti toiveajattelua.
Toiveajattelua. Säästetään aurauskuluissa.
^ Niin ja sitten maksetaan sairauskuluissa, niinkuin pari viestiä ylempänä luki.
^Jep. Mutta sairauskulut eivät mene heidän budjetistaan!
Pitäis aina hyvinvointialueen laittaa lasku suoraan sille kaupungille, kenen alueella joku liukastuminen on tapahtunut. Kustannukset menisi aiheuttajalle ja saatais ehkä jopa jotain ryhtiä tuohon kunnossapitoon, kun huonon kunnossapidpn haitat tulisi näkyväksi.
Mun kotikadulla on aurattu tosi laiskasti. Sen seurauksena jalkakäytävän ja ajotien rotvalli on ollut joulukuusta asti piilossa. Ajoradan ja metsän väliselle puolelle saa parkkeerata, toisella reunalla kulkee tämä jalkakäytävä/pyörätie. Nyt autot ovat siirtyneet parkkiin koko ajan keskemmälle eli jo noin 1,5 metrin päähän siitä mistä jalkakäytävä lumen ja jään alla alkaa. Koska jalkakäytävän alkamista ei näe ja koska metsän puolella lumivallit työntyvät koko ajan tietä kohden. Ja autot taas ajavat sitten puhtaasti siellä jalkakäytävällä. Osa varmaan tietämättään, osin on pakkokin ajaa kun ajotiellä ei tosiaan mahdu olemaan vaikka hipoisi parkissa olevien peilejä. Kun iso osa kadusta on vielä jyrkkää mäkeä ja osalla ajovauhdit turhan kovia, niin hirvittää jalankulkijoiden, erityisesti lasten puolesta. Parista kohtaa jalkakäytävällä kun tullaan sivukadulta tai talonyhtiöiden pihoilta ja parkkiksilta lumivallien takaa niin törmäysten riski on melkoinen. Varsinkin jos samaan hetkeen tulee autot molemmista suunnista. Jotka eivät todellisuudessa siis mahdu kohtaamaan ilman, että toinen auto on kokonaan jalkakäytävällä.
edit. Tämä nyt ei liity enää otsikkoon mutta ei tuo homma autoilijoista johtuen aina kesälläkään toimi. Kun katu on kapea ja jos siinä reunassa on autoja parkissa niin kaksi autoa ei tosiaan mahdu kohtaamaan pysäköidyn auton kohdalla. Tällaisissa tilanteissa sen joka ajaa sitä puolta jossa pysäköidyt autot vie puolet kaistasta (ei oikeasti keskiviivaa), niin sen autonhan tulisi pysähtyä/hiljentää johonkin väliin jossa autoja ei ole ja mahdollistaa sen vastaan tulevan jalkakäytävän reunaa ajavan ajamisen ohi. No osa autoilijoista ajaa vain vauhdilla sinne jalkakäytävälle vastaantulijan havaitessaan ja ajelee siellä esim sata metriä ihan normivauhtia. Mutta pari kertaa on käynyt minulle niinkin, että kun se jonka pitäisi väistää pysäköityjen väliin huomaa etten minä aio siirtyä ajamaan jalkakäytävälle, niin hän kurvaakin itse sinne jalkakäytävällä ja ohittaa minut väärältä vasemmalta puolelta. Tuohtuneena ja kovalla vauhdilla tietenkin. Onneksi ei tullut ketään talonyhtiöiden pihoista esim pyörällä siihen jalkakäytävälle samaan aikaan!
Helsinki myöntää virheensä: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010261049.html ja Hepo kommentoi...niillle ehdoton Akilleen kantapää on mannerheimintie ja Kiasma :D
Itsellä ei ole oikeastaan ollut mitään valittamista omalla työmatkalla paitsi kun tuli lakot ja paskat kelit samaan aikaan, sen jälkeen kaikki meni päin persettä. Kaikki lähikadut ja pyörätiet jätettiin hoitamatta...
Niin ja Hepo muistaa toki aina mainita harjasuolauksen..
Hauskasti jutussa kehutaan tiettyjä ykkösprioriteetin väyliä jotka muka kunnossa mutta eikös tuo kuvassakin op:n pääkonttorin edustan Teollisuuskadun reitti kuulu juuri noihin ykköshoidon harja-suola-reitteihin? Kuvassa paksu lumikerros peittona. Itse ajoin tuosta joku viikko sitten just bussien lakkopäivänä ja hangessa/loskassa sai luistella silloinkin. Vielä alkuillasta kotimatkallakin.
Siihen asti kun Hepo saa asioihin vaikuttaa, suolaaminen tulee tosiaan vaan lisääntymään. Ykkösprioriteetin väyliä lisätään ja sitä mukaa suolausta lisätään.
Alaotsikko "Helsingin kaupunki epäonnistui paikoin lumien auraamisessa ja katujen kunnossapidossa tänä talvena." On vähättelyä.
Hauskasti jutussa kehutaan tiettyjä ykkösprioriteetin väyliä jotka muka kunnossa mutta eikös tuo kuvassakin op:n pääkonttorin edustan Teollisuuskadun reitti kuulu juuri noihin ykköshoidon harja-suola-reitteihin? Kuvassa paksu lumikerros peittona. Itse ajoin tuosta joku viikko sitten just bussien lakkopäivänä ja hangessa/loskassa sai luistella silloinkin. Vielä alkuillasta kotimatkallakin.
Mahtaisko tässä olla se ykkösreitti rempan ajaksi tossa kohdalla siirretty toiselle puolelle teollisuuskatua? Toki siinä sturenkadun kohdilla on myös ollut vaikeaa.
JohnnyBuzz
01.03.2024, 20.00
Jaksan kyllä ihmetellä, miten kukaan puolustaa pyörteiden harjasuolausta ja suolausta ylipäänsä. Oikeaaikainen auraus olisi kaikista paras vaihtoehto. Eikö suolauksen puolustajat yhtään huomaa, miten suola rasittaa pyörää?
^ Niin ja ei kai se luontokaan siitä suolasta kauheesti tykkää.
Jaksan kyllä ihmetellä, miten kukaan puolustaa pyörteiden harjasuolausta ja suolausta ylipäänsä. Oikeaaikainen auraus olisi kaikista paras vaihtoehto. Eikö suolauksen puolustajat yhtään huomaa, miten suola rasittaa pyörää?
Ei kuulema mitenkään jos vaikka Helpon faceryhmän enemmistön mielipiteitä kuuntelee.
Pitäisi varmaan perustaa joku kilpaileva "Pääkaupunkiseudun pyöräilijät ry", joka ajaisi vaatimuksenaan kunnon aurauksia pyöräteille suolan ruikkimisen sijaan.
Erinomaisen kuuloinen idea!
Takakeno
02.03.2024, 11.01
Pitäisi varmaan perustaa joku kilpaileva "Pääkaupunkiseudun pyöräilijät ry", joka ajaisi vaatimuksenaan kunnon aurauksia pyöräteille suolan ruikkimisen sijaan.
Eiks kantsis vaan liittyä siihen hepoon ja viedä järjen ääntä sinne?
^No mitäs järkeä siinä olisi? Hepolaiset tykkäävät suolasta, joten miksi niitä pitäisi yrittää käännyttää ajattelemaan muuta? Sen kun pysyvät vaan vahvana uskossaan.
Liittymisvaatimuksia lienee olemassa.
Takakeno
02.03.2024, 13.06
^No mitäs järkeä siinä olisi? Hepolaiset tykkäävät suolasta, joten miksi niitä pitäisi yrittää käännyttää ajattelemaan muuta? Sen kun pysyvät vaan vahvana uskossaan.
No jos haluaa saada aikaan jotain niin siinä vois olla järkeä. Jos haluaa vaan mussuttaa netissä niin sitten ei tietenkään ole.
Takakeno
02.03.2024, 13.06
Liittymisvaatimuksia lienee olemassa.
Yhteystietolomake pitää tosiaan täyttää ja jäsenmaksu maksaa.
Kyllä siellä Hepon somessa on aika paljon suolan vastustajiakin, tiedä sitten kuinka monet jäseniä on. Itsehän en ole edes MTBCF jäseneksi jaksanut vaikka sitä joskus vuosituhannen alussa pohdinkin.
Yhteystietolomake pitää tosiaan täyttää ja jäsenmaksu maksaa.
Ääh, on siellä kuitenkin laitettava rasti "Hyväksyn pyöräteiden suolauksen kuraksi" -ruutuun.
Liittymisvaatimuksia lienee olemassa.
Juu, eriävistä mielipiteistä tulee bannia. Kaikki kommentitkin menevät face ryhmässä seulan läpi ensin.
Kuulemma liittymiskaavakkeen 1. Kysymys on, "Mitä mieltä olet kelvien suolauksesta?"
Marsusram
03.03.2024, 00.26
Vanhakaupunki-Viikki-Kivikko-Vaarala 400kV kaapelin rakennustyö aiheuttaa jo jonkin verran haittaa polkujen ja ulkoilureittien käyttäjille.
Helsingin kaapeli - Fingrid (https://www.fingrid.fi/kantaverkko/rakentaminen/hankkeet/helsingin-kaapeli/#Hankkeen%20Status)
telipyörä
03.03.2024, 00.59
45. LIsääkö kelvien suolaus verenpainetta?
JohnnyBuzz
03.03.2024, 01.08
Luulis, että täälläkin olisi joku Hepolainen? Voisi avata suolauksen ihanuutta tänne muillekin.
https://youtu.be/rhE4PCLPsdg
Alkoi risoa tämä jatkuva talvikunnossapidosta nillittäminen. Siispä otin asiakseni näyttää, miten hienosti gravelrenkaalla pärjää lumessa. Vaan kuinkas sitten kävikään?
Painotettakoon kuitenkin, ettei talvipyöräily ole yhtään niin kamalaa kuin miltä se 14.2. kuvaamallani videolla näyttää. Oikealla reittivalinnalla tämäkin työmatka olisi varmasti ollut paljon sujuvampi. Tsemppiä kuitenkin itse kullekin - kohta taas aurinko paistaa, vapaaratas sirittää ja sora rapisee!
Ajoin tänää Kehä1 kelvin päästä päähän. Pääosin sula ja hiekka poistettu, ajoittain nihkeää jäätä muttei häiritsevän pitkälti mielestäni, arvioin kilometri max. kaksi siitä kolmenkympin kiepistä. Kunnon vaarallista kohtaa ei ole joka on ihme, edes Leppävaarassa.
Alan ajaa nyt kuntoreittinä säännöllisesti koska vihdoin kunnossa. Ihan siis perusfillarilla kesäkumein.Ajoin pätkän kehä ykkösen vartta (Pakilantieltä Hämeenlinnan väylälle asti). Ei tietoakaan poistetusta hiekasta. Ehkä sitten just tuo pätkä oli se hoitamaton.
Ja viikko aikaisemmin ainakin puksun seuduilla sepelit oli maassa. Pukinmäestä itäänpäin on sitä harjasuolausshittiä, joten siinä ei ole sepeliä.
^ No eihän se hiekan poistaminen ole vielä alkanutkaan. Luntakin vielä voi tulla.
^ja sulamisvedet valuu lumipenkoilta jäätyen. Espoossahan "ujo"-aurattiin niin että penkka leveni levenemistään ja monin paikoin väylä oli enää alle metrin kun penkka jo pari metriä leveä.
Sitten monin paikoin poistettiin penkka niin sen kohdalle jäi 10-20 cm paannejää ja koko jäinen väylä oli kallellaan kadun suuntaan. Nyt on normaalisti auratuista kohdista jäät sulaneet ja paannekohdalla 5-10cm jäätä, huonosti auratuissa paikoissa kantamaton jäämuhju. Vanha kuva joka ei ihan tuollaista paikkaa edusta mutta sinnepäin
https://pic.useful.fi/vP9WjgCYi.jpg
Tuo aurattu lumihan pitäisi saada pois tuosta, kuten monesta muustakin kohdasta. Mutta kai sekin on liian kallista lystiä. Ja kai se on pääasia, että autot pääsee.
Ajelin tänään kehä lll:stä Tiksistä Turuntielle. Väylä oli pääasiassa lumeton, mutta Petikon kohdalla oli pari kohtaa jossa oli vähän sohjoa. Hämeenkylän kartanon jälkeen oli myös pieni pätkä sohjoa joka peitti koko väylän. Sepeliä sitten oli sitäkin enemmän.
^ No eihän se hiekan poistaminen ole vielä alkanutkaan. Luntakin vielä voi tulla.Juuri näin. Aikaisempina vuosina kehä 1 Mäkkylän nurkilla on ollut sepelissä pitkälle toukokuuhun.
Helsingin kaupungin sivuilta: "Katujen kevätpesun alkamisajankohta riippuu säistä. Katujen tehokas puhdistus onnistuu vasta, kun lumi ja jää ovat sulaneet pois katujen reunoilta."
Huomenna sitten jossain jo puhdistellaan. Alla linkki mistä voi katsella puhdisusaikauluja.
Edit: allaolevassa linkissä on vain ne kadut joilla käytetään siirtokehotuskylttejä autoille.
https://www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki/
(https://www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki/)
JohnnyBuzz
04.03.2024, 13.54
Taas oli Baanalle puskettu suolaa jostain kumman syystä. Ilman sitä olisi ollut kuiva. Erikoisia ovat kadunhuollolliset toimenpiteet. Budjettia jäänyt yli ja nyt se pitää käyttää?
Gambinamiäs
04.03.2024, 14.15
Joka päivähän noita harjasuolattuja reittejä suolataan vaikka ovat olleet lumettomassa kunnossa jo kohta parin viikon verran. Hertsikasta Espalle on kyllä sepelit harjattu pois, mistä pisteet. Toki viereisiltä jalkakäytäviltä kokoajan kulkeutuu lisää, mutta nyt varmaan yöpakkasten paluun myötä se siivoaminen laitetaan jäihin (hehheh) pariksi viikoksi.
Baanoista en varsinaisesti tiedä, mutta maanteillä tehdään suolausta ennakoivasti, jos säätyyppi on sellainen että on odotettavissa mustaa jäätä. Olettaisin että sama syy on tuossakin taustalla.
Täällä meillä on tuuman kerros tappajasepeliä kevytväylillä. Tai varjoisemmissa paikoissa pari tuumaa sohjoa. Ei se oo herkkua tämäkään.
JohnnyBuzz
04.03.2024, 15.54
En kyllä usko, että baanalle olisi mustaa jäätä päässyt kertymään, koska ei siinä oikein ole enää mitään kosteuden lähdettä. Suola puolestaan sitoo sitä ilmasta tiehen. :(
trallalaalaakso
04.03.2024, 20.00
Ajelin äsken Kehä1 kelviä Otaniemestä, ja Lepuskin Shellin haminoille ok, mutta siitä eteenpäin se jäinen osuus alkaa murtua ja on ns. vaikea nyt ohittaa. Sitä jatkui Konalantielle kunnes kyllästyin, josta käännyin Haagan liikenneympyrän suuntaan josta Lehtisaaren läpi Laruun oli sulaa. Hiekkaa tuolla on kaikkialla reippaasti.
En kyllä usko, että baanalle olisi mustaa jäätä päässyt kertymään, koska ei siinä oikein ole enää mitään kosteuden lähdettä. Suola puolestaan sitoo sitä ilmasta tiehen. :(
Musta jää syntyy kun ilman kosteus tiivistyy pakkasen puolella olevaan tien pintaan. Esimerkiksi sillat ja varjopaikat ovat alttiita mustan jään esiintymiselle. Nyt näyttäisi olevan sellaista keliä, että päivällä plussaa ja yöllä nollassa tai vähän miinuksellä.
gallodepelea
05.03.2024, 00.51
Kantakaupungissa on paikoittain harjattu jo katuja. Keskustassa enemmän ja muualla satunnaisesti. Taitavat olla vielä huoltoyhtiöiden töitä ei vielä kaupungin. Useina keväinä hiekat on putsattu vasta huhtikuun 10.-15.pv hujakoilla.
^ Meneehän se joskus kesäkuulle saakkaa.
^ Meneehän se joskus kesäkuulle saakkaa.
Miten niin joskus? Koska ei olisi mennyt?
Nyt on sen verta yöpakkasta tiedossa niin ei tartte funtsia kesäkumeihin siirtymistä edes liukkauden puolesta, sepelistä puhumattakaan.
Gambinamiäs
05.03.2024, 15.55
Itse laitoin sunnuntaina kesäkiekot alle ja jestas mitä nautintoa. Kevyesti rullaa. Toivottavasti ei tarvitse nastoja enää takaisin laittaa.
trallalaalaakso
05.03.2024, 16.10
Soraista mutta täysin sulaa keliä Keilaniemi-Töölö-Pasila-Viikki-Myllypuro, josta Kontulan viitan kohdalla alikulkutunnelistä kehä1 kelville Itiksen suuntaan, ja kaupungin läpi takaisin, Bulevardikin ajokuntoinen, Larun rantanuohous. Pari tuntia, 45 km.
Miellyttävää mennä jäätöntä reittiä, hyvässä kelissä.
Miten niin joskus? Koska ei olisi mennyt?
Nyt on sen verta yöpakkasta tiedossa niin ei tartte funtsia kesäkumeihin siirtymistä edes liukkauden puolesta, sepelistä puhumattakaan.
Sorry vähättely.
Aika paljon jäätä vielä, ei ole kiirettä suvikumien kanssa.
EDIT: sepeliä on tosiaankin paaaaaljon.
Vihdoin ISP:t Winter plussiin ja kolmet lipat oli lähellä, onneks sai aina jalan maahan. Yksi 180 asteinen tuli todella yllättäen. On renkaissa eroa.
Aika paljon jäätä vielä, ei ole kiirettä suvikumien kanssa.
EDIT: sepeliä on tosiaankin paaaaaljon.
Jep. Vielä kun ainakin mun suvikumit eivät tuota kovan asfaltin päällä olevaa sepeliä ihan niin hyvin kestä.
Gambinamiäs
06.03.2024, 12.42
Noi harjasuolatut reitit on tosiaan jo sulia ja keskustan päässä sitten on muiltakin pääreiteiltä sepelitkin pääosin harjattu. Ja sepeliä vastaan tuollainen nappulakumi, joka pitää renkaan rungon vähän irti maasta, on yhdessä maltillisten paineiden kanssa aika varma sepeliä vastaan. Pirellin gravel M't nyt kestäneet jonkun kolme talvea ja kevättä, sekä sisureilla että litkuilla.
trallalaalaakso
06.03.2024, 18.54
Keilaniemestä Kuusisaaren kautta Haagan liikenneympyrään josta Pasilan suuntaan kunnes tien ali vasemmalle keskuspuistoon pohjoista kohti. Sitä hetki, joka on hyvässä ajokunnossa eli hyvin aurattu ohut lumipolanne jota tulin hämmästelemään. Siitä sitten Maunulan majan jälkeen Viikin suuntaan Myllypuroon ja kehä1 kelviä itikseen, Tammisalon kanavan kautta kaupungin läpi Laruun. Tosiaankin, matkan varrella jo pätkiä ilman hiekkaa ajoittain.
turbo-kalevi
08.03.2024, 14.29
Tänään jossain vaiheessa satoi 0,1mm lunta. Sehän luonnollisesti tarkoittaa sitä, että kaikki "A-luokan" väylät pitää kastella hepo-liuoksella märiksi. VMP, työmatka-autoilu tuntuu ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Missä kunnossa on tampereentien varren kelvit?
trallalaalaakso
17.03.2024, 00.51
Ajoin äsken kehä1 kelvin päästä päähän. Se on sula kokonaan nyt, pl. sadan? metrin pätkää hieman Lepuskin Shelliltä itään, ja osittain myös soraton paikka paikoin. Kaupungin läpi myös pääsee sulilla teillä, tulin Itiksestä Hertsikan läpi Kalasatamaan, Kauppatori ja Bulevardikin sula josta Laruun. Matka on 46 km tuolla reitillä. Vettä tuli koko matkan, puku pitää mutta kengät tuli läpi 1 h 30 min jälkeen.
trallalaalaakso
03.04.2024, 22.07
Ajelin Kehä1 lenkkiä Otaniemestä. Ajoittain lumikerrosta tien päällä häiritsevässä määrin urautuen. Malmin jäähallin kohdalta lähdin Viikkiin päin Otaniemeen, kun ei enää jaksanut liukastella. Nyt kun pakastaa, niin ei tartte mennä muutamaan päivään tuonne ajelemaan.
trallalaalaakso
07.04.2024, 15.52
Ajelin Kehä1 päästä päähän, siellä on kaikkiaan noin kilometrin? verran osissa pituudestaan (28 km) jääkerros joka alkanee murtua. Hyvä huomioida kun hidastuttaa matkaa. Kaupungin läpi sulaa kaikkialla, kunhan ei mene rantojen pienille poluille vaikkapa Tammisalon kanavalla.
Soraa ei tainnut olla kelveillä missään juurikaan enää, kiva ajaa. Kolmisensataa kilometriä tälle viikolle, mukavasti kevyttä ulkoilua sähköavusteisesti.
el zykkeli
07.04.2024, 16.32
Jotain teitä, ihan a-hoitoluokan, jätetty kylmästi auraamatta joku 7cm lunta tyylillä kyllä kevät sulattaa ja ei voi haittaa pari päivää tarpoa uraisilla jääloskakaduilla. Toki laiminlyönti tehtiin myös keskiviikkona joten ei yllättynyt että myös perjantaina. Kyllä nekin viimeistään huomen aamuksi ovat sulaneet joten löin slicsit alle.
Kyllä siellä sen verran oli sitä lunta jotta kaaduin, muttei oikeen enää huvita ISP:llä ajella.
Jotain teitä, ihan a-hoitoluokan, jätetty kylmästi auraamatta joku 7cm lunta tyylillä kyllä kevät sulattaa ja ei voi haittaa pari päivää tarpoa uraisilla jääloskakaduilla. Toki laiminlyönti tehtiin myös keskiviikkona joten ei yllättynyt että myös perjantaina. Kyllä nekin viimeistään huomen aamuksi ovat sulaneet joten löin slicsit alle.
Niillä on harjat jo traktoreissa kiinni.
sianluca
08.04.2024, 08.14
Kolmostien pyörätiellä Kaivokselan jälkeen, idänpuoleisella kevarilla vielä koettavissa taitavan talvikeli. (23mm nakeilla)
Jotain teitä, ihan a-hoitoluokan, jätetty kylmästi auraamatta joku 7cm lunta tyylillä kyllä kevät sulattaa ja ei voi haittaa pari päivää tarpoa uraisilla jääloskakaduilla. Toki laiminlyönti tehtiin myös keskiviikkona joten ei yllättynyt että myös perjantaina. Kyllä nekin viimeistään huomen aamuksi ovat sulaneet joten löin slicsit alle.
Perjantaina katsoin kun auramies kovalla tohinalla aurasi Eiranrannassa kadunvarsipysäköintipaikoilta lunta kävely- ja pyörätielle 20cm kerrokseksi. Siinä ne lumet, toki osittain sulaneena, oli vielä tänä aamunakin. Välitöntä tarvetta pysäköinnille ei varmaan tuolloin siinä kohdassa ollut.
JohnnyBuzz
22.04.2024, 18.33
Ai että, taas oli Baanalle syydetty suolaa. Melkein toukokuu jo. :D
Kehä ykkönen oli tukossa tänään päivällä Konalantien jälkeen Espooseen päin mennessä. Se kohta on jo pitkään ollut vähän epämääräisessä kunnossa. Koneet oli töissä, ehkä siitä tulee entisä ehompi.
Marsusram
16.07.2024, 21.58
Kuninkaantammentie on länsipäässä osin suljettuna putkiremontin takia, Pitkäkosken majalle kierto joko Silvolankankaantietä tai Kuninkaantammen puolelta mistä autoille kiertotie Palettilammen uimariruuhkan kautta.
trallalaalaakso
18.07.2024, 19.00
Kehä1 kelvi Konalantiestä hiukan Espoon suuntaan on nyt valmis siitä remontti kohdasta. Vihdoin kunnon tasainen asfaltti.
Kuulin huhua, että Helsingin keskuspuiston talvikunnossapito olisi siirtymässä liikuntavirastolta Staralle. Huonolta kuulostaa ympärivuotisen työmatkapyöräilijän kannalta. Onko kellään tästä tietoa?
toivottavasti tämä on vain huhupuhetta. Se on ollut ainoa mukavasti pyöräiltävä ja suolaton reitti kivistön suunnasta tullessa.
Minäkin pelkään, että suolalla hoidetaan. Oliko niin, että HePokin sitä melkeinpä toivoi?
Tuskinpa sorareittejä kuitenkaan ruetaan suolaamaan, mutta jotkut ovat toki myös toivoneet sitä, että se pääreitti asfaltoitaisiin.
Edit: HePo näyttää vastustavan: https://x.com/hepofi/status/1775797519315763513
No, ei tuolle vissiin mitään virallisempaa lähdettä löytynyt. Hiekkatien suolaaminen olisi niin mahtava idea, että tuskin edes Stara pystyisi sellaiseen? Lähinnä pelkäsin, että aurauksen vasteajat putoavat. On ollut kiva kun työmatkan keskivaiheilla on ollut se 5 km aika lailla takuuvarmasti hyvin aurattua pätkää.
https://www.suomi.fi/palvelut/palvelupiste/keskuspuiston-talvikunnossapidettavat-reitit-helsingin-kaupunki-kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/8625d32c-d9ac-4c93-9493-ff4d589b7f81
Löytyi ainakin tuolta 3.8.2024 päivitetty tieto, että
"Valaistu ja talvisin aurattu reitti.Liikuntapalvelut ylläpitää keskuspuiston reittiverkostoa ja kaupunkiympäristön toimiala katuverkostoa."
Tuskinpa sorareittejä kuitenkaan ruetaan suolaamaan, mutta jotkut ovat toki myös toivoneet sitä, että se pääreitti asfaltoitaisiin.
Ehkä juurikin siksi, että saadaan reitti suolauksen piiriin :D
JohnnyBuzz
04.11.2024, 20.21
Jaahas, Helsinki aloittanut jo ton suolaskeidan viljelemisen pyöräteille. Prkl. Bongaa kuvasta kumpi puoli on suolattu. Nyt näillä keleillä toi tarkoittaa sitä, että suolattu puoli on koko ajan märkä ja suolaamaton kuiva. Hienosti!
https://pic.useful.fi/5IdDe5xXV.jpg
turbo-kalevi
04.11.2024, 21.08
Jos vanhat (tai viime talven) merkit pitävät paikkansa, tehostetun kunnossapidon eli siis paskan levityksen piirissä olevat tiet ovat kuivia seuraavan kerran joskus toukokuun tienoilla. Hommasin läskin talvipyöräksi, niin voi paremmin ajella "ei talvikunnossapidettyjä" teitä.
Ei ollut sepeliä Espoon suunnalla sentään.. hyvin oli kyllä jäässä jotkut paikat vielä iltapäivällä, sillat varsinkin
Kuminauha
05.11.2024, 08.14
Joo pari jännää tilannetta oli eilen aamulla kun lipsu renkaat jäisissä kohdissa. Parin takarenkaan altalähdön jälkeen piti aika töpötellen tulla ku ei tienny yhtää missä on liukasta ja missä ei. Nastoja ei vielä oo alla ku tänään taas lämpenee pitkäks aikaa.
Sepeliä havaittu Vantaalla.
"Hyvä homma" varsinkin kun puolet levitetty paljaalle asfaltille ja loputkin jäät on sulaneet viimeistään huomenna.
Havaitsin saman aamulla, mutta ei se sepeli mitään haittaa. Ja toisaalta Vantaanjoen ranta oli raikkaasti jäässä melkein koko matkalta, onneksi oli alkanut jo edes osittain sulaa pehmeäksi.
Ei se sähkärikuskia haittaa.
Viikonlopulla ja viikonloppuna olisi ihan maantiekelit, mutta ilman autoa ei oikein taas kuninkaanmäkeen pääse.
Kyllä toi liukkaus vähän haittaa :D Eilen meinasin kaatua suoraan rekan alle vanhan talvitien ja työpajankadun risteyksessä kun oli jäätä just siinä kohtaa missä eturengas kääntyi. Käännyttiin molemmat siis saman aikaan oikealle eikä ollut luonnollisesti paljon vauhtia, onneksi jäätä oli vaan pieni siivu ja rengas otti nopeasti taas pitoa, mutta oli kyllä kuumottavaa. Piinaavia nämä välikelit kun ei viitsi laittaa vielä nastoja alle.
Mä en sitä sepeliä kaipaa, liukkautta varten on nastarenkaat. Sepeliä oon nähnyt vasta Mäkitorpantiellä Mustan Pekan kohdalla ja Pirkkolan jyrkässä mäessä mikä lähtee alaparkkikselta, sitä oli sitten jäähallille saakka. Siinä varmaan on urheilupuiston omat hiekottajat olleet asialla, eikä stadin kunnossapito tai mikä instanssi niitä väyliä huoltaa.
Nyt oli jäät sulaneet pois. Mutta sepeli pysyy paljaalla asfaltilla.
Paskamaisempi kävellä.
Moni lopettaa pyöräilyn.
Keksi lisää!
Mä en sitä sepeliä kaipaa, liukkautta varten on nastarenkaat. Sepeliä oon nähnyt vasta Mäkitorpantiellä Mustan Pekan kohdalla ja Pirkkolan jyrkässä mäessä mikä lähtee alaparkkikselta, sitä oli sitten jäähallille saakka. Siinä varmaan on urheilupuiston omat hiekottajat olleet asialla, eikä stadin kunnossapito tai mikä instanssi niitä väyliä huoltaa.
Sepeliä on ihan kaikkialla jo. Tattarisuo, tuuskin varsi, tre varsi, kehä3 monessa kohtaa. Ei kannata enää suojaamattomilla slikseillä lähteä kokeilemaan onneaan.
Espoo paljolti sepelöity. Ja varmaan suolattu sieltä missä sepeliä ei rapissut.
Vattu! Näinkö se maantiekausi sitten päättyi jo?
Pääseekö Malmin nurkilta enää minnekään sepelivapaasti?
Sepeliä on ihan kaikkialla jo. Tattarisuo, tuuskin varsi, tre varsi, kehä3 monessa kohtaa. Ei kannata enää suojaamattomilla slikseillä lähteä kokeilemaan onneaan.
No en noilla reitellä käynyt, Kalasatamasta Hertsikaan Itäväylää pitkin ei ollut. Onko tuokin suolauksen ja harjauksen piirissä, en tiedä. Ei myöskään Hertsikan teillä.
Nyt taas on ilmat lämmenneet ja sepelit ovat turhan panttina taas.
En tiedä, onko tämä jo ollut täällä, mutta:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8038249
"Kaupunki edellyttää, että pyöräteitä hoitavat urakoitsijat tekevät talvihoidon omavalvontaa pyöräilemällä auraamillaan reiteillä Herttoniemen, Mellunkylän, Vuosaaren ja Tapaninkylän alueilla.
Velvollisuus pyörän selästä tehtävään omavalvontaan tulee muihinkin urakoihin sitä mukaan, kun sopimukset uusitaan."
Varsinaisesti uutinen koskee talvikunnossapidon laajentamista uusille reiteille.
...Kalasatamasta Hertsikaan Itäväylää pitkin ei ollut. Onko tuokin suolauksen ja harjauksen piirissä, en tiedä...
On. https://kartta.hel.fi/?setlanguage=fi&link=c4tnSv
^ Kiitos hyvästä linkistä.
JohnnyBuzz
07.11.2024, 10.44
Sinne mukaan vaikuttamaan: https://hepo.fi/toiminta/talviagentit2024/
Vantaalla todistin ihmettä, kun aamulla tuli vastaan harjakone, joka lakaisi alkuviikosta levitettyä sepeliä pois.
Vantaalla todistin ihmettä, kun aamulla tuli vastaan harjakone, joka lakaisi alkuviikosta levitettyä sepeliä pois.
Ei tsaakeli tuota en kyllä usko. Täällä heikinlaaksossa on useita senttejä sepeliä.
Lommilan Ikean kulmilta Tuomarilan asemaa kohti johtavalla ulkoilutiellä näyttää olevan vieressä suurella osalla matkasta uusi latupohja. Tulisikohan tuosta aurattava reitti?
Tulvimista vastaan ulkoilutietä ei kyllä ole korotettu.
Espoo paljolti sepelöity. Ja varmaan suolattu sieltä missä sepeliä ei rapissut.
Ei kyllä täällä eteläespoossa ole näkynyt
Ei kyllä täällä eteläespoossa ole näkynyt
No harmi, olet sitten ajellut suolattuja, vielä sepelöimättömiä tai mahdollisesti jopa siivottuja(?) väyliä? Keski-, luoteis-, länsi- ja pohjois-Espoossa on ihan kunnolla ropissut.
Ja niin, ei se viikkositteinen talvi ulottunutkaan rannikolle.
JohnnyBuzz
10.11.2024, 22.50
Eilen ajelin seuraavan lenkin rantoja pitkin: Lauttasaari-Ruoholahti-Hietaniemi-Meilahti-Kuusisaari-Keilaniemi-Karhusaari-Hanasaari-Lauttasaari. Ei suolaa eikä sepeliä missään. Vaikka kaunis reitti onkin, niin on kyllä kovin tylsää tuo maantien ajaminen. :D
Eilen ajelin seuraavan lenkin rantoja pitkin: Lauttasaari-Ruoholahti-Hietaniemi-Meilahti-Kuusisaari-Keilaniemi-Karhusaari-Hanasaari-Lauttasaari. Ei suolaa eikä sepeliä missään. Vaikka kaunis reitti onkin, niin on kyllä kovin tylsää tuo maantien ajaminen. :D
No ihan varmasti on niillä nobby niceillä :)
JohnnyBuzz
11.11.2024, 21.40
No ihan varmasti on niillä nobby niceillä :)
Ei se tylsyys niinkään rengastuksesta oo kiinni. :D Vauhtia saa toki enemmän kevyemmällä setupilla, mutta sitten pitää ajaa matkaltaan pidempi lenkki saman harjoitusvasteen saamiseksi.
Ei tsaakeli tuota en kyllä usko. Täällä heikinlaaksossa on useita senttejä sepeliä.Totta se oli ja vieläkin harjataan. Siellä menee edellä harjakone. Vähän on jäänyt vielä vasempaan laitaan sebel. Mun reitillä ei oo enää, lun ehkä 2/18km sepeliä, kun viikko sitten oli 16/18.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241113/063ec8988ed308db576e6fb0edfb8c1b.jpg
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
Taas hätäiltiin sepelin kylvämisellä, kun sitä ei oo tarvittu pitkään aikaan. Mä en liukastellut edes kesärenkailla vaikka yritin kaikki lumi- ja jääpaikat käydä läpi, seuraavana päivänä kun sitä lunta vähän oli tullut. Toisaalta jossain kävelyfoorumilla oli varmaan heti kitinä missä sepelit on, kun vähän lunta tuli, poislukien ehkä koirien ulkoiluttajat.
Kävin eilen K-raudassa ja näin siellä aika pätevän näköisiä nastakenkiä. Hintakin oli sopiva. En nyt löydä netistä niitä enää. Niissä oli metallinastoja ja kuminastoja. Metallinastoja olisi voinut olla enemmän kantapäässä. Ehkä se oli vain Oulunkylän kaupan tarjous.
Totta se oli ja vieläkin harjataan. Siellä menee edellä harjakone. Vähän on jäänyt vielä vasempaan laitaan sebel. Mun reitillä ei oo enää, lun ehkä 2/18km sepeliä, kun viikko sitten oli 16/18.Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
En tiedä mistä harjaavat, mutta ainakaan kehä3 ei ole kyllä harjattu lainkaan vantaan puolelta. Espoo ei onneksi ehtinyt sinne kylvämään ja martinlaaksosta espooseen on puhdasta. 110 sitten on onneksi taas sepelöity.
ray/ralph kombo tuntuu onneksi kestävän hyvin sepelit ja rullaakin kivasti. Niin ja pitää tuossa sepelilläkin kohtuudella.
Taas hätäiltiin sepelin kylvämisellä, kun sitä ei oo tarvittu pitkään aikaan. Mä en liukastellut edes kesärenkailla vaikka yritin kaikki lumi- ja jääpaikat käydä läpi, seuraavana päivänä kun sitä lunta vähän oli tullut. Toisaalta jossain kävelyfoorumilla oli varmaan heti kitinä missä sepelit on, kun vähän lunta tuli, poislukien ehkä koirien ulkoiluttajat.
Kävin eilen K-raudassa ja näin siellä aika pätevän näköisiä nastakenkiä. Hintakin oli sopiva. En nyt löydä netistä niitä enää. Niissä oli metallinastoja ja kuminastoja. Metallinastoja olisi voinut olla enemmän kantapäässä. Ehkä se oli vain Oulunkylän kaupan tarjous.
Oli siinä ainakin Tuusula - Haaga välillä muutama tosi jäinen päivä sen lumisateen jälkeen.
Ei tossakaan nyt ole mielestäni järkeä harjata sitä nyt pois ja levittää viikon päästä uudelleen.
Oli siinä ainakin Tuusula - Haaga välillä muutama tosi jäinen päivä sen lumisateen jälkeen.
Ei tossakaan nyt ole mielestäni järkeä harjata sitä nyt pois ja levittää viikon päästä uudelleen.
Taitaa kyllä mennä kuukausi kun sepeliä seuraavan kerran tarvitaan.
el zykkeli
13.11.2024, 21.15
Onneksi harjataan niin voi päästellä mäet täysiä kun pyörän saa pysähtymäänkin toisin kuin sepelin liukastamalla asfaltilla.
Taitaa kyllä mennä kuukausi kun sepeliä seuraavan kerran tarvitaan.
Toivotaan niin :)
Harjaaminen voi olla syksyn lehtien siivoamista, sepelinpoisto on vain tahaton sivutuote?
Totta. Tuotahan tehtiin muutama viikko sitten muuallakin.
Onneksi harjataan niin voi päästellä mäet täysiä kun pyörän saa pysähtymäänkin toisin kuin sepelin liukastamalla asfaltilla.
Sepeli olisi syytä poistaa paljaalta asfaltilta. YLEn artikkelissa (https://yle.fi/a/3-12365620) kerrotaan "Ruotsissa muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan jopa joka viides pyöräilijän kaatuminen johtuu asfaltilla olleesta hiekasta tai sepelistä."
Nythän pyörätiet sepelöitiin muutaman lumisen päivän vuoksi niin, että ne ovat olleet jo yli viikon liukkaammassa/vaarallisemmassa kunnossa kuin jos ei olisi levitetty sepeliä lainkaan.
Sepeli ja märät lehdet asfaltilla ovat kuin jäällä ajelis. Molempiin olen kaatunut. Jos hyviä puolia yrittää etsiä vanhenemisesta niin on tullut varomaiseksi vai onko se pelokkuutta.
2.4" renkaat on törkeen hyvät tuolla kelveillä. Saa olla sepeliä ja vähän lehtiäkin alla. Ja joo, olen ollut useammam kerran naamallani gravellilla soran vuoksi.
Noin vuosi sitten autoin työmatkalla alakouluikäistä poikaa, joka oli menettänyt etuhampaansa asfaltille turhaan levitetyn sepelin takia.
Muistin laittaa melko tulikivenkatkuisen palautteen kaupungille tapauksen jälkeen ja silloin siltä osuudelta sepeli poistettiin seuraavana päivänä, mutta mistään muualta ei.
Ilmeisesti kuvittelivat olevan joku paikallinen erikoisuus. Nyt olen tyytyväinen, että tekevät tuon harjauksen, kun viikkoihin ole tarvetta. Olipa kyse lehdistä tai hiekasta.
Eniten sepelöinti silti harmittaa niillä kevätkeleillä, kun klv:t jo puoliksi sulia, mutta varjopaikoissa ja kinosten reunalla vielä jäätä.
Aamulla sepelöidään, päivällä sepeli sulaa jään sisään, illalla liukastellaan ja aamulla sepelöidään taas. Tätä jatkuu viikko-pari, kun homman voisi hoitaa kerralla auraamalla/harjaamalla ne jäät ja sohjot pois yhtenä iltapäivänä ennen yöpakkasia.
Sitten se sepelipatja makaa siellä suvivirteen asti.
Itselle ei sepeli ole ollut ikinä mikään ongelma, kaikissa pyörissä on jonkinlaiset nappulat niin ei paljon sepeli haittaa. Samoin kaikissa perheen pyörissä ja lapsille kertonut että sepeli/hiekka on yhtä liukasta kun jää jos sitä on paljon kovan pinnan päällä. Tuollainen ihan perus 2.25" kevyt XC rengas matalilla nappuloilla kestää mainiosti sepeliä vaikka ei olisi mitään ihmeellisiä pistosuojauksia ja rullaa mainiosti.
...Tuollainen ihan perus 2.25" kevyt XC rengas matalilla nappuloilla kestää mainiosti sepeliä...
Paitsi juuri sillä kerralla kun ei kestä.
3mm taitaa olla nappulan korkeus, mikä helpottaa jo kummasti sepelillä. Litku kanssa paikkaa paremmin, kun se baariinkaan vajunut paine ei haittaa vielä mitään. Toki se sepeli kannattaa kiskoa renkaasta pois.
El-Carpaso
15.11.2024, 15.34
On mulla mennyt sepeli läpi mara plussastakin. Ei sitä kovin usein käy, mutta vaatii vain sen yhden hyvin kääntyvän nuolenkärjen.
Niin jos nappula on riittävän korkea ei sepeli yllä läpi. 3mm ei tietysti tähän vielä täysin riitä.
Marawinteristä menee kyllä sepeli läpi kun se on vaan sapelia.
Tänään ip iso etukuormaaja levitti kauhasta sepeliä paljaalle asfaltilla Tikkurilassa Talvikkipolulle ja tod näk myös muualle.
En nyt oikein ymmärrä miksi?
Joillekin kuiville asvalttipätkille oli eilen ilmestynyt kauden ensimmäinen sepelikerros myös täällä eteläespoossa
Mulle tuli tänään sellainen mielikuva, että sepeliä oli tullut tänään sellaisille paikoille missä sitä ei aiemmin ollut. Esim. kehä lll ja Suutarilan- ja Tapaninvainiontielle. Olihan se keli 0 asteen tuntumassa mutta ei aamulla ollut kesärenkailla liukasta missään. Laittoivatko varmuuden vuoksi vai etukäteen huomista varten.
el zykkeli
19.11.2024, 19.50
Järjetön määrä roiskittu sepeliä kuivalle asfaltille Kehä 3:n varteen, roiskittiin eilen päivällä sillä aamulla ei ollut. Kilinä vaan käy kun kivet kimpoilee runkoon ja tuntee kuinka terävät kivet silpoo rengasta, älyvapaata touhua. Varmuuden vuoksi huomista varten sinne lumen alle josta se aurauksen mukana lähtee pois, eli toisin sanoen täyttä resurssien ja rahan haaskausta. Tässä helsingissä himan ympärillä on tiet puhtaat niin uskaltaa kauppamatkalla kääntyä pyörällä ilman että täytyy varoa irtosoran aiheuttamaa pidon menetystä, mutta työmatkan sepelirunkku pilasi.
Näinpä aamulla yhden joka talutti takarengas tyhjänä, taisi olla työmatkapyöräily hänen osalta siinä, hyvää duunia sepelirunkku.
Ihan kuin olisi ollut isompaa raetta, täristi niin ja tuntui hidastavan. Tai sitten oli vaan tottumuksen puutetta ja toisen eturenkaan vaihdon vaikutus.
Järjetön määrä roiskittu sepeliä kuivalle asfaltille Kehä 3:n varteen, roiskittiin eilen päivällä sillä aamulla ei ollut. Kilinä vaan käy kun kivet kimpoilee runkoon ja tuntee kuinka terävät kivet silpoo rengasta, älyvapaata touhua. Varmuuden vuoksi huomista varten sinne lumen alle josta se aurauksen mukana lähtee pois, eli toisin sanoen täyttä resurssien ja rahan haaskausta. Tässä helsingissä himan ympärillä on tiet puhtaat niin uskaltaa kauppamatkalla kääntyä pyörällä ilman että täytyy varoa irtosoran aiheuttamaa pidon menetystä, mutta työmatkan sepelirunkku pilasi.
Näinpä aamulla yhden joka talutti takarengas tyhjänä, taisi olla työmatkapyöräily hänen osalta siinä, hyvää duunia sepelirunkku.
Sepeli on tosi jees. Pitäisi oikeastaan kiittää taas vantaata sepelin käytöstä. Kehä3 oli oikein nautinto ajella. Kiva kuiva pakkaskeli ja kaikkea.
Toisin oli taas pitskun baanalla. Suolaa tai jotain lietettä sen verran että jalat kastuu.
Kandee oikeasti vaihtaa maasturiin. Sepeli ei haittaa yhtään mitään leveillä nappularenkailla.
Sepeli ei haittaa yhtään mitään leveillä nappularenkailla.
Kysymys ei ole siitä onko jokin kivaa tai mukavaa vaan resurssien haaskaamisesta. Nämäkin rahat olisi voinut käyttää kunnolliseen auraamiseen vaikka huomenna ja ylihuomenna.
Kysymys ei ole siitä onko jokin kivaa tai mukavaa vaan resurssien haaskaamisesta. Nämäkin rahat olisi voinut käyttää kunnolliseen auraamiseen vaikka huomenna ja ylihuomenna.
No aika tarkkaa se nytkin oli. Paikoittain oli vielä märkää ja oikeasti liukkaitakin kohtia sattui reitille. Tuo tietysti vaatisi vastuuta ja osaamista siltä yksittäiseltä konekuskilta, joka on ehkä vähän liikaa pyydetty.
Laittakaahan kaupungeille aina palautetta kun vastaavaa urpoilua esiintyy.
Eihän ne ikinä mieti yhtään, oliko järkeä, jos niille ei kerrota.
Pyöräilijät sietää liikaa. Paljon vähäisemmästä haitasta autoilijat laittaa palautekanavat tukkoon.
No mun mielestä se ei edes ollut urpoilua. Vettä, räntää ja pakkasta. Kyllä se sepeli tuolla nyt hyvin toimii.
Talvi yllätti taas tänään katujen kunnossapito-organisaation Helsingissä. Eihän tässä ollut kuin puolitoista viikkoa tiedossa että tänään tulee lunta.
Ei ne halua vielä aurata kun sataa vielä niin paljon, mutta toivottavasti auraavat iltapäivällä ettei jää loskapaskaa joka paikkaan jäätymään...ihan hyvä oli ajella aamulla duuniin...ja mukavampi nastarenkailla kun eilen :D
Eikös illalla sada kaatamalla vettä?
Niin tai näin niin tulee mielenkiintoinen kotimatka ;D
Kuivalla kelilla sama matka menee 20 min, tänään meni tunti. Alla tuntui olevan vikuroiva hevonen. Kehä i:llä pääsi aika mukavasti kun aura oli siellä jossain vaiheessa käynyt. Mutta kun ei sitä pitkin päässyt himaan saakka. Sivukakaduilla ja kelveillä ei auroja ollut näkynyt. En kyllä olettanutkaan.
Sähköläski 4.8“ Al Mighty renkailla ja ei mitään ongelmaa aamulla mennessä, tai hetki sitten kotiin palatessa. Positiivista näissä keleissä on, että pyörillä porukkaa mukavasti vähemmän liikkeellä.
Sai duunissakin hyvin pyörän hallissa olevaan pyörätelineeseen, joka usein aikalailla täynnä, ettei välttämättä saa omaa pyörää rungosta kiinni telineeseen. Tänään oli vain yksi toinen pyörä telineessä, joten tilaa oli runsaasti.
Joo läskipyörä on varmaan tosi hyvä tällä kelillä, mutte ei viitsi muutaman päivän vuoksi hommata.
el zykkeli
20.11.2024, 18.41
Kesällä menee 40-45min riippuen tuulesta ja nyt 1h 15min, kun pääsi lähelle merta niin alko jo asfaltti näkyä, mutta kehä 3 oli kyllä raskas vetää pelkällä reidellä, Ikean mäessä loppu kondis ja talutin, hyi saatana. 10cm todella raskasta räntää ja vähän väliä ansoja jotka vie eturenkaan poikittain.
Ei auttanu sepeli, mutta se olis auttanut jos sen sepelin kylvämiskerran sijaan oltais aurattu kerta enemmän.
Mä kävin kanssa äsken kokeilemassa täällä meren rannalla viikissä. Täysin mahdoton paikka nyt xc maasturilla. Alta luistavaa loskaa ja liukasta alla. 10m ja ensimmäinen lippa, eikä voinut polkea käytönnössä lainkaan.
Joo mahdoton keli on siellä missä ei aurata. Yksi kävelijä sanoi mulle kävelen olisit jo perillä. Se melkein piti paikkansa.
Joo mahdoton keli on siellä missä ei aurata. Yksi kävelijä sanoi mulle kävelen olisit jo perillä. Se melkein piti paikkansa.
Jep. 300m koetin ja menin kiltisti työntämällä takaisin.
Mun oli vaan pakko rypistää, kun äidin puhelimeen ei saamut yhteyttä. Seuraavan kerran julkisilla (jos niilläkään pääsee). Tai sitten on pakko nöyrtyä autoilemaan.
Marsusram
20.11.2024, 20.15
Kyllä sykkeet nousi läskilläkin, tuumasin että pitää ottaa treeninä tai hankkia sähköläski. (Ehkä vaihteetkin olisi auttaneet alle valikoituneeseen sinkulaan verrattuna.)
Pari pätkää oli aurattu, muuten oli vaan vähän käveltyä lumimössöä ja ajoradalta tulleita auravalleja, jokainen pyörätien jatke oli pomppurataa niiden yli.
Oli odotettua raikkaampaa :D
Katupöly ei tosiaan tänään ollut vaivana. Aika reipas takatuuli vauhditti kotimatkaa, oli sellainen sähköpyöräefekti. Olympiaterminaalin mäessä joutui ajamaan hetken sivutuuleen, oli aika koomista touhua.
Paikallisilla väylillä kulki ihan ok cyclolla ja 40mm semislikseillä, tosin oli melko märkää jo ja kovin kauas ei viitsinyt
el zykkeli
21.11.2024, 21.42
Ei se paskatuiske ollutkaan ohi vaikka aamulla sai ajaa suht sulia teitä. No koko päivän paskaa tuli taivaan täydeltä länsi pk-seutu painotteisesti, Biltemalta itään alko selvästi valkoinen paska vähenemään, Ikealta itään oli jo sulaa baanaa ja himassa nurtsi vihertää. Tunti meni tänään himaan, aamulla töihin 50min. Auraajalle 1/5 lehmän tissiä tien kunnosta biltemalta länteen.
Näin se pitää olla. Ei suolaa, ei sepeliä. Kehä 3 tänään, ihanaa.
https://pic.useful.fi/I7GNk03kE.jpg
Marsusram
09.12.2024, 20.50
Lyhyen lenkin otoksella pääsi ihmettelemään tehtyä hiekoitusta josta olisi ehkä hyötyä jos olisivat poistaneet lumet ensin. Nyt hiekka oli kylvetty muutaman sentin tallattuun lumikerrokseen, johon se oli uponnut.
Näin se pitää olla. Ei suolaa, ei sepeliä. Kehä 3 tänään, ihanaa.
Olkoon tämä opiksi kaikille harjasuolaterroristeille.
Muuten, kun en yleensäkään pysy missään asioiden tasalla, niin kyselen: Onkos teillä kauan ollut tuo Salsa?
Näin se pitää olla. Ei suolaa, ei sepeliä. Kehä 3 tänään, ihanaa.
Kirkas lumi saa vaan ihmisen iloiselle mielelle. Kuvaa katsomalla näkee kyllä että tuossakin kohtaa kehä3 on sepeliä ja kunnolla. Se on vaan enimmäkseen siellä jään ja lumen sisällä/alla antamassa pitoa. Tuollai se toimii paljon paremmin mitä siihen jään päälle levitettynä.
...Muuten, kun en yleensäkään pysy missään asioiden tasalla, niin kyselen: Onkos teillä kauan ollut tuo Salsa?
Öööhh... tässä syksyllä joskus se oli kun totesin jemmassa olevan ylijäämäosaa siinä määrin, että jonkin kakkosgrävelin voisi kasailla. Sitten ääneen ajattelin foorumilla asiaa ja nimimerkki tchegge mainitsi hänellä olevan joutilas runko. Tehtiin kaupat.
Projektiosastolla joku maininta taitaa olla.
Ihan tarpeeseen selvästi tullut kun jo melkein tonttu mittarissa.
Suolaa, suolaa, enemmän suolaa on pyöräteiden kunto. En muista että olisi aikaisempina vuosina ollut voimansiirto noin törkeässä kunnossa.
Suolaa, suolaa, enemmän suolaa on pyöräteiden kunto. En muista että olisi aikaisempina vuosina ollut voimansiirto noin törkeässä kunnossa.
Ne missä itse ajellut ovat olleet tämän viikkoa ihan loistavassa kunnossa. Joenvartta, kehä3, lentokentän ympäri ja muutenkin vantaan puolella.
Muutamissa kohdissa joutuu kuitenkin ylittämään näitä suolahelvettejä. Nyt illalla näytti esim malmin hautausmaan kohdilta kehä1 melkoisen liukkaalta. Pitäisi melkein laittaa viestiä, että suolaa on käytetty liian vähän...
Sepeliähän tuonne kovan, tamppaantuneen lumen päälle on ajettu monessakin kohtaa ja se minusta toimii tosi hyvin.
Ne missä itse ajellut ovat olleet tämän viikkoa ihan loistavassa kunnossa. Joenvartta, kehä3, lentokentän ympäri ja muutenkin vantaan puolella...
Ne pyörätiet, joihin ei suolaa kylvetä, ovatkin lähtökohtaisesti mainioita.
Valitettavasti omalla työmatkareitillä näitä suolarännejä on mahdotonta väistää. Se joka tuon vitsauksen on pks pyöräteiden hoitoon keksinyt pitäisi pieksää.
Niin ja ne suolatut väylät vaan lisääntyy.
Mä oon ajellu kesärenkailla ei oo ollu yhtään liukasta, lumessa on hyvä pito.
el zykkeli
15.12.2024, 16.16
Taas urakoitsija perseillyt ja jättänyt Kallvikintien auraamatta toiselta puolen ainakin kilometrin matkalta, aivan karsea jäinen perunapelto siitä Lidlin kohdalta jonkin matkaa molempiin suuntiin, muuten kyllä aurattu ja tasainen baana. Ihme perseilyä jättää tollasia hasardipätkiä, ei toki ole eka kerta kun tämä kyseinen urakoitsija perseilee. Monestii mm. jätetty joku 5cm auraamatta ja kylvetty sen sijaan sepeliä sen lumikerroksen päälle.
Nikinmäki-Nikkilä välin kelvillä näytti auton ikkunasta katsottuna että iso osa matkasta oli levitetty sepeliä vain reunoille ja keskellä jäi siisti aurattu lumi pinta.
Oli kyllä mukava yllätys aamulla kun kaikki kelvit oli aurattu.
Niin ja ne suolatut väylät vaan lisääntyy.
Mä oon ajellu kesärenkailla ei oo ollu yhtään liukasta, lumessa on hyvä pito.
Itsekin ajelen nykyään täysin nastoitta jo toista talvea. Helppoa ja mukavaa.
justus6969
02.01.2025, 19.20
Itsekin ajelen nykyään täysin nastoitta jo toista talvea. Helppoa ja mukavaa.
Nastoja ei ole ollut luokkaa kymmeneen vuoteen. Aina 1-2 kertaa talvessa tarvitsisi, kun löytää itsensä fillarin alta pannujen jälkeen pääkallokelillä. Kuitenkin kesämaastorenkailla menee kevyemmin ja sujuvammin kuin nastoilla isossa kuvassa.
Suolamössöreitit tosiaan lisääntyy. Kohta ovat saartaneet mun työmatkan, pitää kiertää jostain kehä III:sen takaa kotiin.
Eteläespoossa ollut kyllä hyvin hoidetut kevlit nyt. Viime vuonnakin oli kohtuullista mutta nyt on ulkoilureititkin mitä nyt on eteen sattunut.
Pyörin Vantaalla Tammistossa ja Ylästössä ja Tampereen väylän vierustalla ja hyvin pääsi kulkemaan. Yllättävän hyvin oli lumityöt tehty.
Sitten tulin kehä l:lle ja siellä oli parin sentin lumikerros, hyvä sinne siis. Kilometrin kuluttua tuli harjasuolaus traktori vastaan ja piti sitten poistua siltäkin väylältä.
Lukijan kynästä!
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010951054.html
justus6969
10.01.2025, 15.26
Lukijan kynästä!
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010951054.html
yksi järkeväkin lukijakommentti, suolaus ja harjasuolaus tuhoaa pyörän. Eikä muutenkaan innosta ajaa loskassa
Odottanut koko päivän kotimatkaa, tänään seikkaillaan ei mennä lyhintä reittiä <3
Lukijan kynästä!
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010951054.html
Tässä olisi hra Jevgenillä mainio tilaisuus siirtyä voittajien puolelle - ottaa vaan sen lompakon käteen ja marssii pyöräkaupoille!
Kaveri hyppii tasajalkaa tuon jutun ja varsinkin lukijakommenttien vuoksi. Manaa, ettei porukka tajua joidenkin ajavan työmatkaa fillarilla. Sitä on voinut kyllä tänäkin talvena kokeilla kuinka ihanaa se työmatkan ajo pyörällä on. Esim just nyt.
Voi se jevgenikin hypätä paljon mieluummin siihen ratikkaan.
Uutisessa mainittu yhteydenottaja Jevgeni on aiemminkin avautunut (HS:n haun perusteella) kevytväylien epäkohdista, kuten vaarallisista kalastajista silloilla ja kaupunkipyöräilyn vaaroista. Laittaisin tämän avautumisen samaan sarjaan, temaattisen otsikon "15 minuuttia julkisuutta jokaiselle" alle.
Tuon jutun kommentteja yritin lukea. Puolen tusinaa jaksoin, sitten totesin ettei niihin kannata aikaansa tuhlata.
Kaveri hyppii tasajalkaa tuon jutun ja varsinkin lukijakommenttien vuoksi.
Kommenteista kannattaa ottaa huomioon että suurin osa taitaa olla vanhempaa porukkaa joista ei enää ole pyöräilijöiksi tai jostain Kajaanista.
Hauskojahan ne on, ei niitä kannata ottaa liian vakavasti. Kuvastaa monen suomalaisen ajatusmaailmaa kuten yksi kommentoija kirjoitti, suomalainen maksaa mielellään 100 € jos sillä saa 50 € naapurilta pois.
Mä ymmärrän kirjoittajaa. Käveltiin loppiaisviikonloppuna pitkät lenkit Helsingissä ja naureskeltiin hyvin aurattua ja suolattua kelvin pyöräilypuolta kun itse tallailtiin moskassa.
Siis jos ajatellaan oman kuplan ulkopuolista maailmaa.
Mä ymmärrän kirjoittajaa. Käveltiin loppiaisviikonloppuna pitkät lenkit Helsingissä ja naureskeltiin hyvin aurattua ja suolattua kelvin pyöräilypuolta kun itse tallailtiin moskassa.
Siis jos ajatellaan oman kuplan ulkopuolista maailmaa.
Miksi kävellä moskassa jos vieressä on puhdas väylä?
Jos pyörätietä ei olisi hyvin aurattu niin olisiko jalkakäytävän puolella ollut vähemmän moskaa?
Siis juuri sitä ihmeteltiin, että miksei aurata koko väylän leveydeltä, vaan ainoastaan fillaripuoli.
Itse olen siinä mielessä vanhanaikainen, että jos on erikseen viivalla erotettu jalankulku- ja pyöräilypuoli, niin kuljetaan sen mukaisesti. Fillaroidessa vituttaa uuvatit jalankulkijat.
Siis juuri sitä ihmeteltiin, että miksei aurata koko väylän leveydeltä, vaan ainoastaan fillaripuoli.
Mites auraat, kun se aura lentää katolleen?
Täysin idioottimaista touhua eritellä jalankulku ja pyörätiet noilla kanttareilla, joiden olemassa olon tietää vasta kun makaat naamallasi.
Ei kaikkea tarvitsisi kopioida alankomaista.
Mä kelasin just et mites talvella, kun näin ensimmäisen kanttarilla erotetun jalkakäytävän ja pyörätien. Kaksi kertaa olen kaatunut talvella niihin. Saiskohan kaupungilta korvauklsia jos pahemmin kävisi.
Mun mielestä pyöräkaistat parhaita kun niille voi kätevästi aurata loskat niin ajoradalta kuin jalkakäytävältäkin.
Marsusram
10.01.2025, 21.18
^Voihan ne lumet myös kasata liikennevaloissa painonapin eteen.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNjT9lslJj6RpDB06EdGpvCku9MVPBLrjDxHAXiGHy_Bb aTmFL5ZCDqVNX8aiOOf156fo2k-Hy_3zjdiF4KghXaEkGAisx5Ox_biUgcwhsVZcpMzNO89alRqHG JNymF7rsv31IHfTYRrBNuNpWectVN=w750-h1000-s-no
Täysin idioottimaista touhua eritellä jalankulku ja pyörätiet noilla kanttareilla, joiden olemassa olon tietää vasta kun makaat naamallasi.
Ei kaikkea tarvitsisi kopioida alankomaista.
Ei läheskään kaikkialla ole kanttareita, esim. Kuusissarentiellä.
Ei läheskään kaikkialla ole kanttareita, esim. Kuusissarentiellä.
Ei tosiaan ole, mutta varmaan vähän hankalaa jos ei tiedä missä ne aina loppuu ja missä ei.
Olisiko kanssa syy tuossa harjasuolauksessa ja koiran tassuissa. Suolaa ei kylvetä muuta kuin siihen pyöräväylälle?
justus6969
10.01.2025, 22.49
Mä ymmärrän kirjoittajaa. Käveltiin loppiaisviikonloppuna pitkät lenkit Helsingissä ja naureskeltiin hyvin aurattua ja suolattua kelvin pyöräilypuolta kun itse tallailtiin moskassa.
Siis jos ajatellaan oman kuplan ulkopuolista maailmaa.
Tämä! Lisäksi en ymmärrä ollenkaan tätä pyöräilijöiden vikerrystä ja itkua somessa ties mistä väärin auratusta tiestä.
Tänään klo 18- aivan mahtavasti auratut kelvit etenkin pyörätiet välillä tapiola-paloheinä-käpylä. Montako pyöräilijää? Yksi wolt-kuski, lumessa keskimäärin 0-3 rengasjälkeä.
Pyöräilkää älkääkä valittako stadin loistavissa olosuhteissa! Talvimyrskyssä pyöräily on hauskaa no 19 m/s vastapuhuri vähän hidastaa[emoji2957]. Mutta ihmettelen silti, kenelle näin mahtavia olosuhteita kannattaa aurata:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250110/c89619d96b8b0f79ac4067dfc497c547.jpg
Ei mulle yksinään ainakaan! Toi oli keskimääräinen auraus
Ei tosiaan ole, mutta varmaan vähän hankalaa jos ei tiedä missä ne aina loppuu ja missä ei.
Olisiko kanssa syy tuossa harjasuolauksessa ja koiran tassuissa. Suolaa ei kylvetä muuta kuin siihen pyöräväylälle?
Kyllähän Espoolainen systeemi olis parempi, aurataan molemmat puolet ja silaus sepeliä.
Tämä! Lisäksi en ymmärrä ollenkaan tätä pyöräilijöiden vikerrystä ja itkua somessa ties mistä väärin auratusta tiestä.
Tänään klo 18- aivan mahtavasti auratut kelvit etenkin pyörätiet välillä tapiola-paloheinä-käpylä. Montako pyöräilijää? Yksi wolt-kuski, lumessa keskimäärin 0-3 rengasjälkeä.
Pyöräilkää älkääkä valittako stadin loistavissa olosuhteissa! Talvimyrskyssä pyöräily on hauskaa no 19 m/s vastapuhuri vähän hidastaa[emoji2957]. Mutta ihmettelen silti, kenelle näin mahtavia olosuhteita kannattaa aurata:
*
Ei mulle yksinään ainakaan! Toi oli keskimääräinen auraus
Ihmisillä on huonoja kokemuksia ja ne luulee että huono auraus jatkuu?
Tämä! Lisäksi en ymmärrä ollenkaan tätä pyöräilijöiden vikerrystä ja itkua somessa ties mistä väärin auratusta tiestä.
Tänään klo 18- aivan mahtavasti auratut kelvit etenkin pyörätiet välillä tapiola-paloheinä-käpylä. Montako pyöräilijää? Yksi wolt-kuski, lumessa keskimäärin 0-3 rengasjälkeä.
Pyöräilkää älkääkä valittako stadin loistavissa olosuhteissa! Talvimyrskyssä pyöräily on hauskaa no 19 m/s vastapuhuri vähän hidastaa[emoji2957]. Mutta ihmettelen silti, kenelle näin mahtavia olosuhteita kannattaa aurata:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250110/c89619d96b8b0f79ac4067dfc497c547.jpg
Ei mulle yksinään ainakaan! Toi oli keskimääräinen auraus
Eihän tuossa olekaan mitään valittamista, mutta kun tuohon laitetaan suola päälle niin sitten on :D Kyllä omalla työmatkalla auraukset hoidetaan yleensä todella hyvin, ikävästi vaan sinne on ilmestynyt yksi suolattu pätkä ja kehä I:sen varsikin suolataan nykyään niin ei voi soveltaa enää sitäkään kautta.
el zykkeli
11.01.2025, 18.01
Löytyy pätkiä jotka on aurattu hyvin ja löytyy pätkiä joita ei ole aurattu hyvin. Mikä helvetin tapa on muuten jättää paikoin alikulun edustat ja alikulut(niihinkin vaakatasossa tuleva lumi menee) auraamatta, niissä on plussan tullen pahimmillaan 30cm jääkerros. Mutta ei saa kritisoida kun jossain on hyvin aurattu ja turha sille yhdelle rollaattorimummolle on hyviä olosuhteita aurata joka sitä alikulkua käyttää.
Mun mielestä oli yllättävän hyvin aurattu siellä missä ajelin. Viikin baanaakin pystyi ajamaan kun olivat auranneet eivätkä harjanneet ja suolanneet.
^ Ehkä ne traktorit eivät mahdu sinne alikulkutunneleihin millä ne aurailee. Ja konekuskit ja tuskin kukaan muukaan enää tänä päivän tarttuu lapioon tai kolaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.