Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Aloin jo tässä valmistautumaan syksyyn ja tilasin bike-discountista Mavic Scree ja Shimano SH-MW81 kengät, tarkoituksena sitten ostaa sopivampi/parempi kenkä. Kenkien koostakaan en ollut täysin varma. Pistetään kokemusta jos jollekkin olisi hyötyä valinnassa.
http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-scree-10965/wg_id-89
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw81-gore-tex-r-winter-mtb-shoes-2091/wg_id-89
Normaali lukkopoljinkengän koko minulla on Shimanossa 43. Tilasin MW-81:n myös 43 numerona ja se vaikuttaa sopivalta. Saattaa olla aavistuksen isompi, ainakin kaksi ohuempaa sukkaa sopi hyvin. Mavicin kengän kooksi valitsin 43 1/3, joka on aika ahtaan tuntoinen. Voi pitemmässä käytössä alkaa painamaan, eikä sinne paksumpaa sukkaa mahtuisi. Seuraava koko BD:ssa olisi ollut 44 2/3. Tästä syystä palautan Mavicin ja pidän Shimanon, vaikka muuten tuo Mavicin kenkä voisi olla omaan käyttöön parempi.
MW81:n kengän pohja tuntuu melkein joltain koppura muovilta. Screen kengän pohja on hiukan pehmeämpää Contagrip materiaalia eli luultavasti pitää paremmin liukkaalla. Itsellä kuitenkin tarkoitus pyöräillä 0-kelissä ja välillä jalkautua eli tuolla on merkitystä.
Scree tuntuu äkkiseltään lämpöisemmältä kuin MW81, mutta MW81:ssä on taas tuo nilkan ympärille tuleva neopreeni. Scree taas muistuttaa materiaaleiltaan enemmän omia Salomonin gore-tex kenkiä joita käytän yleensä talvella ja aiemmin käyttänyt flättipolkimien kanssa.
Liikuva shikaani
07.08.2015, 23.28
Mulla on nuo simpat ja ärsyttävät pukea jalkaan tuon neopreenivarren takia. Ei myöskään erityisen lämpimät kun otin melko tyköistuvat eli ei mahdu esim. villasukka.
Pahus kun poy on Oulusta, olisin ollut kiinostunut ostamaan nuo Mavicit mutta olis kiva kokeilla kuitenkin ensin.
ollikolli
08.08.2015, 00.27
Samat kengät täällä käytössä kesät talvet.
Teippi, alumiini/huopapohjallinen ja villasukat yhdistelmällä pärjäilee parinkympin pakkasille asti.
Kesän tullessa kiskaisee teipit irti ja vaihtaa normisukkiin ja -pohjallisiin.
Kenkää kannattaa löysätä niin että se on villasukankin kanssa väljästi jalassa niin pääsee veri kiertämään ja kenkään mahtuu enemmän ilmaa (eristettä). Yksi sukka riittää. Kaikkia tuuletusaukkoja ei kannata teipata tai jalka kastuu hiestä ja tulee kylmä.
https://www.dropbox.com/s/2t6euy1n4iwg2rp/talvikenk%C3%A4.jpg?dl=0
Polun tukko
16.08.2015, 22.38
Mihin keliin tuolla shimanon kengällä pärjää? -10 normaalilla sukalla?
Riippuu pitkälti ääreisverenkierrosta. Toiset on sanoneet pärjäävänsä hyvin -10, itsellä -5 on täysin maksimi, ja sekin vain neopreenipäällisen ja alumiini/huopapohjallisen kanssa. Loskakelin kenkä.
Riippuu ihan omasta jalasta. Nuo on melko vedenpitävät mutta hikoileva tai muuten kylmä jalka tekee niistä kylmät jo nollan tienoilla kun toinen voi pärjätä viiteentoista pakkasasteeseen.
Polun tukko
16.08.2015, 23.15
Eli lienee parempi hankkia sitten laken talvikenkä niin ei tarvia palella. Jalat ei mulla niinkään hikoile mutta lämpöä tarvii.
brilleaux
17.08.2015, 08.53
Täältä huuto Wölville. Hankin viime syksynä pitkin hampain kun hinta syletti.
Ei syletä enää talven jäljiltä. Omaan jalkaan ja omaan makuun täydellinen mono.
Ja ei palele pikku jalkoja. Ennemmin hikoaa. ;)
pikkupoika
17.08.2015, 18.40
Täältä kans pisteet Wölvhammerille. Toissa talven leikin kaiken maailman syyskenkillä ja aina varpaat jäässä. Viime talvena tilasin Wölvit itku kurkussa, oli niin törkeen hintaiset vaikka kyttäsin niitä alennus viikonloppuja. Mut pitää kyllä sanoa jotta sijoitus kannatti on ne ihan eri ulottuvuudesta kun jotkut "niin sanotut talvikenkät". Jos nyt tilaisin uudet ottaisin vielä numeroa suuremmat, vaikka nuo mitkä tuli oli jo yhden numeron isot. Nyt tilaisin kaksi numeroa isot niin pystyisi pelaamaan sukan määrällä. Kenkän saa jalkaan tosi napakaksi vaikka ottaa ison koon. Ajoin noilla viime talvena vajaan kahden tunnin lenkin -25 asteessa ja hyvin pärjäs.
Polun tukko
17.08.2015, 19.13
Mistäs noita kannattaa halvalla kytätä?
Eihän niitä halvalla saa ikinä mistään, mutta Bike-Discountissa ne oli viime talvena melko säännöllisesti hieman halvemmat kuin muualla. Itse ostin reilulla parillasadalla.
Ei ne minun mielestäni mitkään autuaaksitekevät jeesuskengät ole. Jos pakkasta on lähelle kymppi niin kolmen tunnin kohdalla alkaa varpaita palella. Suunnilleen.
paskalokki
17.08.2015, 19.53
Pääsikö noita Wölvejä testaamaan jossain pääkaupunkiseudulla?
Myydänhän niitä shokkiterapiassa...
En mä juuri siellä niitä tosin kehtais sovittaa ja ostaa www:sta. Joku xxl olis toinen juttu. ...
brilleaux
17.08.2015, 20.53
Ei ne minun mielestäni mitkään autuaaksitekevät jeesuskengät ole. Jos pakkasta on lähelle kymppi niin kolmen tunnin kohdalla alkaa varpaita palella. Suunnilleen.
Mä en kyllä saanu varpaita paleleen koko talvena. Ja olis ollu varaa laittaa lisäsukkaa vielä..
Kympin pakkasellahan noi ei tartte kuin normisukan.
Jos omaa hyvän ääreisverenkierron, niin varmaan vaikuttaa myös talvella jalkojen lämpimänä pysymiseen pidempään.
Polun tukko
17.08.2015, 21.35
Psst psst..jos joku haluaa myydä omat talvikenkänsä niin pistäköön privaa.44-45 koko.
Anaxagore
18.08.2015, 09.52
Wölvit on tällä hetkellä markkinoilla tarjolla olevista selkeästi lämpimimmät spd-kengät. Rakenteeltaan hiihtomonon kaltainen. Ei nämäkään autuaaksi välttämättä tee. Mulle sopii 43(puma)-45(nike) kengät ja otin 45 koon. Mahtuu pari paksumpaa sukkaa mainiosti.
paskalokki
18.08.2015, 09.56
Ajan Shimanon MTB-kengillä missä käytän kokoa 47, joten Wölvit saavat olla varmaan kokoa 48 tai 49. Eikä jalka hölsky noissa yhtään vaikka on yksi sukka kesällä ainoastaan. Omistan huonon ääreisverenkierron kuitenkin, niin sukka + saapassukka saattaa olla jo -10 asteessa hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
Anaxagore
18.08.2015, 10.03
Ajan Shimanon MTB-kengillä missä käytän kokoa 47, joten Wölvit saavat olla varmaan kokoa 48 tai 49. Eikä jalka hölsky noissa yhtään vaikka on yksi sukka kesällä ainoastaan. Omistan huonon ääreisverenkierron kuitenkin, niin sukka + saapassukka saattaa olla jo -10 asteessa hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Kannattaa mitata jalkaterän pituus ja verrata sitä 45nrth:n sivuilla olevaan taulukkoon. Itse käytän sekä 44 että 45 koon shimanon kesä-mtb-kenkiä. Ensimmäinen fiilis 45 koon Wölveistä oli että onpas isot. Mutta ne saa kiristettyä ohuellakin sukalla tiukaksi ja kuitenkin toimii myös mummon villasukalla + urheilusukalla. Paras olisi löytää lähikauppa jossa sovittaa ja ostaa kengät.
paskalokki
18.08.2015, 10.31
Kävelykengät kokoa 44 vai 45, joten ehdottomasti testattava eri kokoja useammalla sukalla ennen ostoa, niin kalliit kengät kyseessä kuitenkin.
Polun tukko
18.08.2015, 13.56
Soittelin tiedustelua bikeshoppiin josta sanottiin että laken kevyemmällä,oliko 145 tms kengällä pärjäilee suht hyvin -10 tienoille kun neopreenisuojaa kiskoo päälle.
paskalokki
18.08.2015, 14.04
Soittelin tiedustelua bikeshoppiin josta sanottiin että laken kevyemmällä,oli 145 kengällä pärjäilee suht hyvin -10 tienoille kun neopreenisuojaa kiskoo päälle.
Sieltä nyt voidaan sanoa mitä tahansa, yksilöllisiähän nämä jutut ovat. Wölveillä koitan päästä itse kengänsuojista eroon ja saada samalla SPD-lukot toimimaan ympäri vuoden.
Polun tukko
18.08.2015, 14.06
Oli miten oli, en läde yli 200 kengistä maksamaan. Ennemmin ajan varpaat kuolioon.
Oli miten oli, en läde yli 200 kengistä maksamaan. Ennemmin ajan varpaat kuolioon.
Itselläni on todella huono ääreisverenkierto ja maksoin ihan mielelläni Wölveistä, lämpimät varpaat on kuitenkin pääsääntöisesti ihan mukava asia, eikä tarvitse lenkkejä suunnitella niiden mukaan. Wölvistä kannattaa kyllä pääsääntöisesti valita 1-3 kokoa isommat kengät, kuin mitä ohje suosittelee. Tai tehdä mittaukset paksut villasukat jalassa.
Wölveillä koitan päästä itse kengänsuojista eroon ja saada samalla SPD-lukot toimimaan ympäri vuoden.
Imo yksi wölvien huonnoimista puolista on se, että klossien "reikä" tuppaa paakkuuntumaan lumesta, vaikka kuinka käyttäisi silikonia tms.
brilleaux
18.08.2015, 14.41
Näin mäkin ajattelin. Kannattaa vähän venyttää tuota periaatetta. Itse en ainakaan ole katunut. :)
Imo yksi wölvien huonnoimista puolista on se, että klossien "reikä" tuppaa paakkuuntumaan lumesta, vaikka kuinka käyttäisi silikonia tms.
Tämä on kyllä totta. Ainut miinus noissa. IMO. Ratkaisua haetaan...
...yksi wölvien huonnoimista puolista on se, että klossien "reikä" tuppaa paakkuuntumaan lumesta, vaikka kuinka käyttäisi silikonia tms.
...Ratkaisua haetaan...
En tunnista ongelmaa.
Nimim: "Eggbeater-käyttäjä"
brilleaux
18.08.2015, 14.57
^Tämä yksi ratkaisu, kyllä.
Mä vaan tartten polkimet joissa on platformia jos ei saa heti kenkää kiinni...Shimanon XT-trailit siis käytössä.
EDIT: Malletit on kyllä mielessä ollu.
Mä vaan tartten polkimet joissa on platformia jos ei saa heti kenkää kiinni...
No sit ei.
EDIT: Malletit on kyllä mielessä ollu.
En usko, että toimii. Kampiveljesten Candykään ei oikein toimi ja siinä ne vispilän langat ovat sentään vain vähän suojassa. Kuitenkin liikaa jotta putsaisi klossia ja klossikuoppaa kunnolla.
Tämä on kyllä totta. Ainut miinus noissa. IMO. Ratkaisua haetaan...
Lienee kaikkien talvikenkien ongelma sopivassa kelissä.
Anaxagore
18.08.2015, 15.10
Ratkaisu on helppo. Älä jalkaudu.
brilleaux
18.08.2015, 15.36
En usko, että toimii. Kampiveljesten Candykään ei oikein toimi ja siinä ne vispilän langat ovat sentään vain vähän suojassa. Kuitenkin liikaa jotta putsaisi klossia ja klossikuoppaa kunnolla.
Kiitos tiedosta. Jatkamme siis Shimanoilla. :)
Ratkaisu on helppo. Älä jalkaudu.
Ratkaisu tuokin, mutta ei helppo. ;)
Yhdyn muiden näkemykseen; Shimppa MW81 ei itsessään ole kovien pakkasten kenkä. Kuitenkin vaihtamalla normipohjallisen huopaiseen foliopohjalla, laittamalla jalkaan villapitoisen vaellussukan ja vielä päälle Urheiluareenan karvavuoratun kengänpäällisen päästään jo aika mukavaan fiilikseen. Itselle tuo riittää ok -10..-15C lenkeille. Kenkä on +1 numeroa kesä-shimppoihin verrattuna. Kylmyyden kestoa olen venyttänyt -20C saakka kemiallisella varpaanlämmitinpussilla.
Tuhdimman talvikengän kanssa käyttö olisi helpompaa jos ei tarvisi noita karvavuoripäällisiä. Toisaalta noita shimppoja on mukava käyttää välikausikenkinä loska-aikaan, voittaa 6-0 kesäkenkä+kengänpäällinen yhdistelmän.
Kiovan Dynamo
20.08.2015, 11.25
Onko kenelläkään vielä kokemuksia Gaerne G.Stormeista? Minulla on ollut muutaman talven saman firman Polarit, mutta ne alkavat olla jo aika sisäänajetun näköiset, joten jotain pitänee keksiä ensi talveksi jalkaan. En haluaisi mitään holtittomia moonbootseja, kun nuo Gaernet ovat olleet kuitenkin ihan ajokengän tuntuiset jalkaan ja vähän himoittaisi tuo uudempi versio, kun siinä on vielä tarranauhojen sijaan Boa.
Kokemusta Shimanon ja Wölwin talvikengistä.
Shimano mw80 on hyvät syksy ja sade kengät. Miinusasteille mennessä alkaa jo kylmettyyn mun muutenkin arat varpaat.
Koko46.
Wölwhammerit ensin koko 47 parin vuoden mallistosta, nyt 46 uusimmasta.
Istuu hyvin ja 0--10c pärjää tunkematta sukkia liikaa.
-10--20 lataan aina parasta merinoa tai villaa parit sukat ja jos energia riittää, pärjää 2-5h Syötteen maisemissa.
-15--25c alkaa oleen jo arpapeliä kylmettyykö missä vaiheessa ja / tai kauanko pysyy lämpimänä.
Monet on löytäneet lisä aikaa säärystimillä ja rautaoksidi pusseilla joita itse käytän.
Nämä varpaat ja ärriverenkierrot plus retkien pituudet ovat kaikille omansa joten hankala vannoa että tämä toimii, tämä ei.
Minä suosittelen tällä hetkellä 45Northin Wölvhammerita parhaina viime talven talvikenkinä, uudet mallit eri valmistajilta matkivat varmasti noita joten ensi talven uudet kengät voi sekoittaa pakkaa.
Ja älkää kuolioon asti ajako, älkää ees leikkikö asialla. [emoji1]
Mistähän noita hyviä talvikenkiä saisi hankittua? Netistä ei löydy Wölvhammeria mistään ja Lakeakin vain muutamaa kokoa.
Munarello
06.09.2015, 23.44
Huopatossut lienee parhaat. :)
Siemenlinko
07.09.2015, 14.01
Saako jostain huopatossuja joihin saa klossit kiinni? ☺
Mistähän noita hyviä talvikenkiä saisi hankittua? Netistä ei löydy Wölvhammeria mistään ja Lakeakin vain muutamaa kokoa.
Jos ei lukkopolkimia käytä niin tuolla ainakin vielä mainostetaan ei spd wölffiä http://www.shocktherapy.fi
Ja tuolla Lakea http://www.bikeshop.fi/Lake_MX145_pyorailykenka/ekauppa/pLAMX145/
Tietysti tieto, mitä kokoa haetaan helpottaisi.
mutanaama
07.09.2015, 14.42
Soita Shocktherapyyn, siellä voisi jokunen wölvi olla
Jos ei lukkopolkimia käytä niin tuolla ainakin vielä mainostetaan ei spd wölffiä http://www.shocktherapy.fi
Ja tuolla Lakea http://www.bikeshop.fi/Lake_MX145_pyorailykenka/ekauppa/pLAMX145/
Tietysti tieto, mitä kokoa haetaan helpottaisi.
Lukkopolkimia käytän joten tuo flat sole wölffi ei käy, myöskään Lake MX145 ei liene tarpeeksi lämmin. Näköjään Lake MXZ303:a ilmoitetaan nyt olevan viikon kuluttua tulossa bikeshopiin, eilen ei vielä tuota tietoa ollut. Pitänee mennä Turkuun sovittelemaan, ei varmaan kannata odotaa että niitä Tampereelta saisi mistään? Onkohan nuo Laket muuten oleellisesti lämpimämmät kuin Shimano MW81:t, joilla en tarkene edes nollakelissä ilman sähköpohjallisia?
roadking
07.09.2015, 17.19
Löytyiskö tästä sopivaa kokoa?
http://www.rtechsuspension.fi/mxz303-talviajokengat.html
Löytyiskö tästä sopivaa kokoa?
http://www.rtechsuspension.fi/mxz303-talviajokengat.html
Kiitti vinkistä, katsoin kyllä kohdasta "kengät" mutta nuo onkin eri paikassa kuin muut jalkineet. Mennäänpä sovittelemaan löytyiskö sopivaa kokoa.
Osaako kukaan ottaa kantaa tuohon lämpimyyteen eli kannattaako Shimanoiden tilalle hankkia Laket siinä toivossa että ei tarvis enää pelata noiden sähköpohjallisten kanssa?
mutanaama
07.09.2015, 18.00
Laken 303:lla menty nyt pari vuotta, eikä juurikaan ole palellut.
Mulla oli laken 145 viime talvena Kuopion polkuajeluissa ja ei ollut ongelmia tareta. Merinosukat ja malletit lisäksi, nekin toimi
Mä en tarennu Lake 303:lla ollenkaan. Wölvhammereilla joten kuten...
Ei ole muutamaan hetkeen todettukaan, että tarkeneminen on yksilöllistä :)
WetWillie
07.09.2015, 20.10
Lake 303 Saksasta 210€ posteineen, koot 40-41-42
paskalokki
07.09.2015, 20.22
Lake 303 Suomesta 165 eurolla, koot 42, 48 (leveä lesti) ja 50.
http://www.hi5bikes.fi/~phonx0000001/?Y999=PIF&Y104=LAKE-303-
Madone 4.9
07.09.2015, 21.39
Lake 303 Suomesta 165 eurolla, koot 42, 48 (leveä lesti) ja 50.
http://www.hi5bikes.fi/~phonx0000001/?Y999=PIF&Y104=LAKE-303-
Olisiko tulossa ihan uutta mallia lakelta? Kun noin halvalla tunkee noita?
paskalokki
07.09.2015, 22.44
Olisiko tulossa ihan uutta mallia lakelta? Kun noin halvalla tunkee noita?
Mene ja tiedä, jos oikea koko löytyy ja on lämminverinen kaveri niin varmasti loistotarjous. Ei vaan minulle, Wölvit tai ei mitään.
Nimim. kesällä +28 helteissä kotona karvatohvelit jalassa kun varpaita palelee, mutta muuten hiessä.
YoHannes
08.09.2015, 17.27
Täältä lähtee ääni Rosen talvikengille, mulla on jalka 42,5 tai 42 2/3 - ostin vuosi takaperin muistaakseni koon 44 kengät ja olivat ok, mahtuu tarvittaessa välisukkaakin.
Hinta oli jotain 140€ paikkeilla ja ainakaan -5 pakkasella ei ollut ongelmia pienellä sukallakaan. Katsotaan tuleeko ensi talvena vähän kylmempiä ajokelejä tänne etelään. Mulla on mielestäni leveähkö jalka ja lestin puolesta Rosen kenkä ok. Hinta/laatusuhde erittäin kohdillaan.
Talveksi olisi tarve maantie kengälle, koska pidän Speedplay Zero polkimista.Lesti saisi olla normaali tai kapeahko.
Onko kenelläkään näkemustä Northwaven kengistä. kuten esimerkiksi:
http://www.evanscycles.com/products/northwave/fahrenheit-2-gtx-road-boot-ec121133
http://www.evanscycles.com/products/northwave/extreme-winter-road-gtx-boots-ec068009
http://www.evanscycles.com/products/northwave/fahrenheit-arctic-2-gtx-road-boot-ec121131
tai sitten Spessun Defrosterista.
http://www.evanscycles.com/products/specialized/defroster-road-shoe-ec069900
Aika vähän taitaa vielä olla missään infoa, tai käytännön kokemuksia, shimanon uusista mw700:sta tai 45nrth:n japanthereista? Lähinnä kiinnostaisi rospuuttokaudelle uusiksi kengiksi.
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/offroad/028sh_mw7.php?pSccontentsPro
http://45nrth.com/products/footwear/japanther
Yllä mainitut spessun defrosterit tietysti myös yksi vaihtoehto.
brilleaux
11.09.2015, 08.34
Uudet Wölvit:
http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer1
http://45nrth.com/files/products/1_Wolvhammer.jpg
paskalokki
11.09.2015, 08.49
Suomessa hinta alle 300 euroa noille, saa nähdä mitä ulkomailla.
Uudet Wölvit:
http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer1
Hitto kun tuli hötkyiltyä ja ostettua jo viime talvena... onhan noi nyt paljon paremman näköiset eikä niin möhkötkään.
brilleaux
11.09.2015, 09.38
^Esitän eriävän mielipiteen. Onneksi ostin viimetalvena. :) (y)
Möhkö on jees, nää uudet näyttää just siltä että sopii paremmin succisten kansssa. ;)
Oliskohan tuon uuden mallin pohja myös aavistuksen leveämpi. Minulle muutoin tarpeeksi pitkä kenkä (iso koko) oli liian kapea jalkapöydän leveimmän kohdan osilta ja palautin kengän heti uutena viime talvena. Olin ajatellut seuraavaksi mennä sovittelemaan ja kenties ostamaan Laken mxz303 kenkää wide mallina mutta nyt wölvi alkoi taas kiinnostamaan. Täällä on kerrottu Wölvin olevan lämpimämpi mutta toisaalta Lakessa on minusta fiksusti jätetty vedenpitävä kalvo pois. Ei pakkaskelin kengässä mitään kalvoa tarvii hengittävyyttä vähentämässä.
Polun tukko
16.09.2015, 13.30
Äsken hain postista Laken mx303:t.
Vaikuttaa oikein maukkailta,ja uskon että helposti mennään sinne -10'c ihan normi sukalla.Laken kesä kengät on mulla kokoa 44 ja ovat napakat joten näihin otin kooksi 45 että menee tarvittaessa paksua sukkaa tai kahdet sukat.Koko sattui juuri nappiin.
Kengät on mielestäni kevyet ja miellyttävät jalassa.Ei mitkään möhkäleet.
Täytyy vielä kuitenkin pohjallisen alle vetää kerros pari foliota eristeeksi ihan varmuudeksi.
Mitenköhän tuohon Lake:n kokotaulukkoon pitäisi suhtautua. Mun jalan pituus on 283mm ja leveys 108mm. En ole päässyt kokeilemaan kuin kokoa 48 joka oli luonnollisesti liian iso, etenkin aivan liian leveä. Ystävällinen myyjä (hi5) kertoi vielä että koska rakenne on nahkaa niin kenkä tulee myös hieman venymään.
Onkohan tuo "regular" malli noilla mitoilla aivan liian kapea? Tuntuu ainakin taulukon mukaan että wide -malli on 46 / 47 malleissa aika iso. Ajattelin ensin että 47 (pituus 296mm - 300mm, leveys 111,9 / 126,9) voisi olla hyvä mutta nyt mietityttää että onko tuota pituutta sittenkin liikaa. koko 46 on vastaavasti 290mm - 293mm pitkä ja 107,9mm / 122,9mm leveä.
Käyttötarkoitus olisi syys ja talvikelit työmatkapyöräilyä ja maastoajoa, eli sekä ohuella että paksummilla sukilla pitäisi pystyä menemään. Nykyiset kesäkengät ovat Shimanon M200 kokoa 46 ja ne ovat ohuilla sukilla todella napakat, eli yhtään paksumpaa sukkaa niihin ei voisi laittaa. Sama kokemus oli aikanaan MW80 -kengästä. MT91 ostin liian isoina, mutta ne menivät yllättävän hyvin kaikenpaksuisilla sukilla, kiitos nauhakiinnityksen. Ne vain ovat aivan liian kolhot ja kylmät omaan käyttötarkoitukseen
Pitänee odottaa että yläfemma ja cyclecenter saisivat varastoon kenkiä jotta pääsisi kokeilemaan, mutta ainakin yäfemma ei osannut sanoa lainkaan milloin niitä on tulossa. Bikeshop sanoo sivuillaan että kaikkia kokoja olisi pitänyt jo tulla niin sieltä olen kytännyt. On vain hieman tuuripeliä tilata ennen kuin pääsee kokeilemaan ja turkuun ei ole oikein asiaa ja kenkien takia en jaksaisi siihen päivää käyttää. Hieman vain polttelee saada kengät hyvissä ajoin ennen kuin ilmat kylmenevät liikaa kesäkengillä ajamiseen.
Polun tukko
18.09.2015, 09.21
Mitenköhän tuohon Lake:n kokotaulukkoon pitäisi suhtautua. Mun jalan pituus on 283mm ja leveys 108mm. En ole päässyt kokeilemaan kuin kokoa 48 joka oli luonnollisesti liian iso, etenkin aivan liian leveä. Ystävällinen myyjä (hi5) kertoi vielä että koska rakenne on nahkaa niin kenkä tulee myös hieman venymään.
Onkohan tuo "regular" malli noilla mitoilla aivan liian kapea? Tuntuu ainakin taulukon mukaan että wide -malli on 46 / 47 malleissa aika iso. Ajattelin ensin että 47 (pituus 296mm - 300mm, leveys 111,9 / 126,9) voisi olla hyvä mutta nyt mietityttää että onko tuota pituutta sittenkin liikaa. koko 46 on vastaavasti 290mm - 293mm pitkä ja 107,9mm / 122,9mm leveä.
Käyttötarkoitus olisi syys ja talvikelit työmatkapyöräilyä ja maastoajoa, eli sekä ohuella että paksummilla sukilla pitäisi pystyä menemään. Nykyiset kesäkengät ovat Shimanon M200 kokoa 46 ja ne ovat ohuilla sukilla todella napakat, eli yhtään paksumpaa sukkaa niihin ei voisi laittaa. Sama kokemus oli aikanaan MW80 -kengästä. MT91 ostin liian isoina, mutta ne menivät yllättävän hyvin kaikenpaksuisilla sukilla, kiitos nauhakiinnityksen. Ne vain ovat aivan liian kolhot ja kylmät omaan käyttötarkoitukseen
Pitänee odottaa että yläfemma ja cyclecenter saisivat varastoon kenkiä jotta pääsisi kokeilemaan, mutta ainakin yäfemma ei osannut sanoa lainkaan milloin niitä on tulossa. Bikeshop sanoo sivuillaan että kaikkia kokoja olisi pitänyt jo tulla niin sieltä olen kytännyt. On vain hieman tuuripeliä tilata ennen kuin pääsee kokeilemaan ja turkuun ei ole oikein asiaa ja kenkien takia en jaksaisi siihen päivää käyttää. Hieman vain polttelee saada kengät hyvissä ajoin ennen kuin ilmat kylmenevät liikaa kesäkengillä ajamiseen.
Mulla on 280mm jalka ja kesäkengät kokoa 44(lake). Ovat napakat muttei pienet.Talveksi otin siis pykälää isommat että saa sukkaa tarvittaessa lisää.Lesti normaali.
Kysyppä lundbergilta.Sieltä omani ostin sopu hintaan.On hyllyssä :)
Pitääpä kilauttaa tänään Lundbergille. Kiitos. Harmi kun en vain meinaa keravallekaan ehtiä pariin viikkoon.
kuovipolku
18.09.2015, 11.53
Mulla on 280mm jalka ja kesäkengät kokoa 44(lake). Ovat napakat muttei pienet.Talveksi otin siis pykälää isommat että saa sukkaa tarvittaessa lisää. Lesti normaali.
Sä lainasit koko viestin, mutta sivuutit silti täysin kysyjän ongelman (joka oli hieman hankalasti normaalin ja leveän lestin mittojen väliin asettuva jalan leveys).
Ja annoit informaatioarvoltaan lähes nollavastauksen (koska on selviö että -280 mm jalalle tarkoitettu kenkä on napakka muttei pieni 280 mm jalalle, mutta koska et kerro jalkasi leveyttä, emme saa tietää käykö normaalilestin kenkä nahan venymisen ansiosta myös jonkin verran leveämpään jalkaan).
Yksi täysi koko tuo Laken kenkään lisäpituutta 6-7 mm ja leveyttä 4 mm. Mikäli koon 45 talvikengissä on juuri sopivasti lisätilaa paksummille tai tuplasukille, niin tästä voi sentään päätellä että 283 mm jalalla talvikengän kooksi voisi pituuden puolesta 45,5 (-290 mm) mutta sen leveys (105,9 mm normaalilla, 120,9 mm leveällä lestillä) pysyy ainakin käsillä olevien tietojen mukaan ongelmallisena.
IMHO liian kapea eli kenkä johon jalan saa juuri ja juuri mahtumaan (mutta luut painuvat kasaan niin että hermot ja verisuonet puristuvat, jolloin seurauksena on ennen pitkää kiputiloja, puutumista, palelemista ja tehojen katoamista) on kelvoton. Ylimääräiseen leveyteen auttaa usein ylimääräinen pohjallinen ja sopiva kiristysvara (mutta kiristysvaran riittävyyttä ei voi kokeilematta tietää ja joskus joutuu kiristämään liian kireälle), ylimääräinen pituus voi korjaantua samoin pohjallisella (mutta jo parikin numeroa liian pitkässä kengässä ongelmaksi voi nousta mahdottomuus asentaa klossi tarpeeksi taakse).
FWIW sympatiseeraan kovasti kysyjää, koska ongelma on p-lisen tuttu. (Lisäkiusana on hurja leveysero jalkojen välillä...)
Kiitos Kuovipolku, puit aika tarkalleen sanoiksi sen ongelman. leveydessä tuntuu että regular voi olla liian napakka, etenkin paksummalla sukalla. Leveä voi olla liian leveä, etenkin ohuemmalla sukalla. ja sitten on tietenkin pituus. Mistä tuli mieleen (varmistaakseni) että tarkoittaako Lake:n taulukossa senttimetrimääräinen mittä kengän pituutta vai käyttäjän jalan pituutta johon suositellaan sitten kokoja?
Kahdet kengät ois tietenkin ratkaisu, mutta ei tällä hetkellä vaihtoehto. Taitaa olla varminta löytää paikka jossa pääsisi kokeilemaan molempia leveyksiä ja kokoja. Tai sitten pitää löytää jokin toinen merkki ja malli jota kokeilla.
Itse leveä ja lättäjalkaisena lähdin ostamaan lake:n leveän lestin kenkiä. Mutta mukaani tarttuikin normaalin lestin mukaiset kengät. Oma jalka osui juuri myös leveän ja normaalin välimaastoon mittataulukossa. Omat kengät ovat MX331 jotka lämmiteltiin kaupassa jalkoihini sopiviksi.
Toki nämä eivät talvikengät ole, mutta ajattelin tilata samankokoiset talvikengätkin samalta valmistajalta.
Aika vähän taitaa vielä olla missään infoa, tai käytännön kokemuksia, shimanon uusista mw700:sta tai 45nrth:n japanthereista? Lähinnä kiinnostaisi rospuuttokaudelle uusiksi kengiksi.
http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/offroad/028sh_mw7.php?pSccontentsPro
http://45nrth.com/products/footwear/japanther
Yllä mainitut spessun defrosterit tietysti myös yksi vaihtoehto.
Pari lenkkiä ajettu ihan testimielessä Shimanon MW7:lla (vaikka nyt vielä tarkenee hyvin kesäkengilläkin) ja vaikuttaa todella pätevältä ja lämpöiseltä kengältä. Olen koko kesän ajanut M-200:lla ja tuntuma on hyvin lähellä eli sopivan jäykkä ja saa kivasti kiristettyä.
Itse ostin nuo MW7:at juuri rospuuttokauden kengiksi eli sitten kun tulee kunnon talvi niin pistän Laken 303:set jalkaan. :-)
Kokomitoituksen puolesta pätee Shimanon perusohje eli talvikenkiin yksi numero isompi. (M-200:set mulla 46 ja nuo MW7 on 47)
Pari lenkkiä ajettu ihan testimielessä Shimanon MW7:lla (vaikka nyt vielä tarkenee hyvin kesäkengilläkin) ja vaikuttaa todella pätevältä ja lämpöiseltä kengältä. Olen koko kesän ajanut M-200:lla ja tuntuma on hyvin lähellä eli sopivan jäykkä ja saa kivasti kiristettyä.
Itse ostin nuo MW7:at juuri rospuuttokauden kengiksi eli sitten kun tulee kunnon talvi niin pistän Laken 303:set jalkaan. :-)
Kokomitoituksen puolesta pätee Shimanon perusohje eli talvikenkiin yksi numero isompi. (M-200:set mulla 46 ja nuo MW7 on 47)
Mistä ostit MW7:t? Itse noita myös mietin, olisi ollut hieman isompi kompromissi rospuuttokelien kuin talven suuntaan. En itse googlettamalla löytänyt mistään.
Mistä ostit MW7:t? Itse noita myös mietin, olisi ollut hieman isompi kompromissi rospuuttokelien kuin talven suuntaan. En itse googlettamalla löytänyt mistään.
Paikallinen pyöräseppä tilasi suoraan Shimanolta eli ilmeisesti noita on suomessa varastossa kyllä, koska ei montaa päivää mennyt. Muistaakseni myös Toni & Toni Cycles Helsingissä tarjosi noita ihan hyllystä...
Äh, Toni & Toni unohtui. tuolla olisin voinut poiketa vaikka kotimatkalla. Saanko udella mitä kustansivat?
Äh, Toni & Toni unohtui. tuolla olisin voinut poiketa vaikka kotimatkalla. Saanko udella mitä kustansivat?
Sanotaanko näin, että halvemmaksi olisi tullut ostaa Toni & Toni:sta, mutta pitää välillä tukea LBS:ää. ;-)
@Xizor: Oliko sinulla kokemusta muista shimanon talvikengistä (MW80 / MW81)? Miten Noiden MW7 lesti vertautuu Laken kenkiin? Alkoi tosissaan kiinnostamaan nuo Shimpat. Ne ovat varmaan talvella (-10 - 0) hieman liian vilpoiset, mutta Laket voivat olla 0 - 10 lämpötiloissa turhan kuumat. Mun jalat palelee aika helposti.
kolistelija
19.09.2015, 11.29
Toni&Tonihan mainosti noita Shimanoja 189€ tjsp... mainos tosin hävinny, mutta ehkä hinta vielä pitää?
Onko noista kokemuksia viileällä kelillä? Onko lämpimämmät kuin MW81?
@Xizor: Oliko sinulla kokemusta muista shimanon talvikengistä (MW80 / MW81)? Miten Noiden MW7 lesti vertautuu Laken kenkiin? Alkoi tosissaan kiinnostamaan nuo Shimpat. Ne ovat varmaan talvella (-10 - 0) hieman liian vilpoiset, mutta Laket voivat olla 0 - 10 lämpötiloissa turhan kuumat. Mun jalat palelee aika helposti.
Viimeiset 3 vuotta ollut rospuuttokenkinä MW80:set ja niistä en tykännyt yhtään eli aika vilpoiset helposti paleleviin jalkoihin ja tuo tarrakiristys ei itelle toiminut eli vaikka veti tarrat niin kireelle, että loppui verenkierto varpaista, niin silti jalka pääsi liikkumaan kengässä. Lisäksi noi MW80:set tuntui jotenkin tuntui ihme kolhoilta eli kauhean paksu pohja ja huono kontakti polkimeen, mutta ei silti tarpeeksi jäykkä.
Nämä ongelmat tuntuvat ainakin omalta osalta korjaantuneen noissa MW7:ssa. Lesti tuntuu olevan hieman leveämpi kuin Laken 303...
Kiitos paljon vastauksista. Yksi asia tuli vielä mieleen: miten pohjien jäykkyydet vertautuvat?
Mielenkiintoinen uutuus. Käyttökokemuksia ei taida vielä olla.
http://www.northcentralcyclery.com/first-look-bontrager-omw-cycling-boots/
Kiitos paljon vastauksista. Yksi asia tuli vielä mieleen: miten pohjien jäykkyydet vertautuvat?
Jaa niin Lake 303 ja MW7? Vaikea sanoa, ei tuo Lake mikään letku ole mutta pohja ja kengä on niin paljon massiivisempi vrt. MW7, että hankala verrata. Sehän nyt toki on selvyys, että ajotuntuma (vrt. kesäkenkänä toimiva M-200) on ihan erilainen eli MW7 tuntuu vielä sellaiselta jäykältä maastokengältä kun taas 303 tuntuu aika lapikkaalta koska on sen verran isompi kokoinen ja painavampi. Myöskään 303:sta en ainakaan itse saa kiristettyä niin hyvin jalkaan istuvaksi kuin MW7:aa.
Jos ite pitäisi yhdet valita niin varmaan Lake jos ajaisin paljon talvella. Sitten jos taas talviajot vähäisempää eikä kovilla pakkasilla olla liikkeellä, niin MW7 +1 koossa & kunnon merinovillasukka + kertakäyttöiset lämpölaput niin varmaan pärjää jotenkuten talvella. :-)
Ok, kiitos vastauksista. Pittääpä miettiä ja käydä sovittelemassa. Laket taitavat olla speksattu "Vettä hylkiviksi" koska ne ovat nahkaa. Kuinka hyvin ne kestävät rospuuttokelejä? Tietty nahkaa pitää hoitaa että se pysyy kunnossa mikä vaikuttaa varmasti lopputulokseen.
Ok, kiitos vastauksista. Pittääpä miettiä ja käydä sovittelemassa. Laket taitavat olla speksattu "Vettä hylkiviksi" koska ne ovat nahkaa. Kuinka hyvin ne kestävät rospuuttokelejä? Tietty nahkaa pitää hoitaa että se pysyy kunnossa mikä vaikuttaa varmasti lopputulokseen.
Vaikea sanoa koska ite ajoin viime talvena 303:lla pelkästään pakkaskeleillä ja pyyhin kengät vaan pyyhkeellä lumesta ajon jälkeen....varmaan tosiaan vaatii vähän enemmän huolenpitoa ja hoitoa jos ajelee kurakeleillä.
Ainakin Laken 302:t (vähän eri rakenne kuin 303) menee kuivana Meindlin Sportvaxilla käsiteltynä ilman Gore Bike Wearin goretex-kengänsuojia, jos taivaalta ei tule mitään. Jos sataa vettä taikka roiskii jaloille kohtuuttomasti loskaa, jo pelkästään varresta sisään tulevan veden/moskan blokkaamiseksi on pakko laittaa kengänsuojat. Sateella ilman kengänsuojia vesi painuu sateessa noin 15km/45min aikana vääjäämättä nahkan läpi.
Kun on hyvin käsitellyt Laken kengät + goretex-kengänsuojat, jalat pysyy kokemukseni mukaan 100% kuivina ja lämpiminä vaikka olisi minkälainen sade. Se on aika luksusta, kun muut sadekamat tuppaavat enemmän ja vähemmän antautumaan ankarassa rospuutossa.
Bansku81
21.09.2015, 12.18
Noi Lake DK150 kengät vois olla ihan mielenkiintoiset flatti talvikengiksi. Vaikka pohja on SPD yhteensopiva toi kuvio näyttää siltä että vois pitää paremmin ku perus talvikengissä.
http://www.mtbr.com/cat/mtb-apparel-and-protection/shoes/lake/dk-150-fat-bike/prd_517153_144crx.aspx
http://www.pinkbike.com/photo/12153515/
Edit:
Yksi vaihtoehto voisi olla laittaa noihin Meindl Wengen pro kenkiin C4 stealth pohjat
http://www.bananafingers.co.uk/five-ten-stealth-c4-dot-kit-p-2994.html
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/jalkineet-ja-sukat/talvijalkineet/wengen-pro/
Ok. Näyttää että jos laket kastuu sateella / loskassa läpi niin ne pitää jättää pois laskuista. Pitänee hankkia ne joskus myöhemmin puhtaasti talvikengiksi. Käännän katseeni MW7 puoleen ja toivon että rospuuttokelin lisäksi niillä pärjäisi oikealla sukkastuksella aina -10 lämpötiloihin saakka (voi olla toiveajattelua).
Kyllähän tietty nahkakenkä kostuu sateella, mutta vettä hylkivän pinnan tekeminen Laken MX303:een ei ole kovin monimutkaista. Viime talven ajelin 303:illa, eikä kertaakaan jalat kastuneet, vaikka pari kertaa käytinkin niitä vedessä, nahka on kuitenkin sen verran paksua. Rasvasin kengät kohtuu uutena Nikwaxin vanhalla mehiläisvahapohjaisella nahankäsittelyvahalla ja uusin käsittelyn kauden lopuksi, ennen varastoon laittoa.
Tuo on toisaalta tuttua vaelluskengistä. Nyt kun miettii niin ei kyllä omista vaelluskengistä ole ikinä mennyt nahan kautta vesi läpi. Tietenkin imevät enemmän vettä jos nahka pääsee kuivumaan, mutta säännöllisesti rasvaamalla tilanne paranee aika lailla. Tosin omissa vaelluskengissä on gore-tex -kalvo ja käytön nimenomaan tuota Nikwaxin tavaraa (on hieman notkeampaa ja öljyisempää kuin normi mehiläisvaha). Kalvon hyödyllisyydestä en tosin tiedä. Ehkä siitä on apua jos nahka imee vettä liiaksi. Yleensä vesi on mennyt vaelluskengän sisään yläkautta jos on mennäkseen ja sen voi estää helposti säärystimillä.
Uutta 45nrth, noilla luulisi tarkenevan http://45nrth.com/chronicles/post/wolfgar
paskalokki
25.09.2015, 00.35
Uutta 45nrth, noilla luulisi tarkenevan http://45nrth.com/chronicles/post/wolfgar
450 dollaria sivuston mukaan, eli nykyisellä kurssilla ~400 euroa. Wölwhammerit kustantavat Suomessa ~300 euroa ja Saksassaa ~230 euroa.
No on äijät kengät! Laittasko noi vähänkäytetyt balettitossumaiset Wölvhammerit myyntiin ja hankkiskin noi, hmmm...
Nuo voisi alkaa olemaan meille huonosta ääreisverenkierrosta kärsiville jo ihan sopiva kenkä -10 - -5 välille... Jäisi wölvit -5 - 0 keleihin... :)
Markku Liitiä
25.09.2015, 11.11
Tulee mieleen, että kun noiden ilmoitetaan riittävän aina -28 asteen pakkaslukemaan asti ja toisaalta mainostetaan pitävän veden ulkopuolella märimmilläkin keleillä, kuinka pirun kuumat ne mahtavat olla loskakelissä? Minulla jalat tuppaavat hikoamaan aika lailla muutaman asteen pakkasella Laken kengissäkin.
45nrthin "sisäkengän" voi toki poistaa ja käyttää niitä ilman, mutta luulisi, että silloin pitää vetää jalkaan kolmet sukat päällekkäin, jotta kenkä ei hölsky.
Koville pakkasille toki varmaan oivallinen kenkä.
Ohiampuja
25.09.2015, 13.06
Tulee mieleen, että kun noiden ilmoitetaan riittävän aina -28 asteen pakkaslukemaan asti ja toisaalta mainostetaan pitävän veden ulkopuolella märimmilläkin keleillä, kuinka pirun kuumat ne mahtavat olla loskakelissä?
No oli kyllä aika jäly kenkä. Luulisi että noiden optimi käyttöaika täällä Rovaniemen alapuolella on aika lyhyt. Ainakin parin viime talven aikana... :)
Tuossa mielenkiintoinen Diadora, hinta alle 90 euroa.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=42360;page=1; menu=1000,18,58;mid=0;pgc=18714:18719
93.77€ jos valitsi Suomen maaksi...
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Ohiampuja
25.09.2015, 14.23
93.77€ jos valitsi Suomen maaksi...
Silti aika edullinen. :)
Mutta onko lämpimät, sehän on kokonaan toinen juttu :)
Ohiampuja
25.09.2015, 14.52
Mutta onko lämpimät, sehän on kokonaan toinen juttu :) Jos vaan vettä pitää, niin rospuutto kengäksi voisi olla hyvä...
Diadoran Polaris ykköstä sai viime syksynä XXL:stä n. seitsemään kymppiin.
Aivan kelvollinen välikauden kenkä. Pitää veden, ainoastaan nilkan neopreenimansetti on altis vuotamaan kaatosateella.
Lämpö riittää pikkupakkasille, mutta ei tuosta tosikylmälle ole.
kuovipolku
25.09.2015, 15.49
Kuten yllä. Tihku- vaan ei varsinainen sadekenkä ilman päteviä pitkiä lahkeita tai kengänsuojia.
Plusviidestä alaspäin. Omilla pohjallisilla ja kengänsuojilla ajettu 5 tuntia - 13 asteessa, mutta en ole jaloistani palelevaa sorttia.
Toisesta kengästä katkesi hihnakiinnityksen metallilenkki, joka vaikuttikin melko heppoiselta (mutta ehkä mulla oli hihnaa kiristäessä tekniikkavirhe joka kuormitti sitä liikaa).
XXL:llä saattaa olla varastossaan myymättömiä kenkiä (vaikka kevättalvella paikallisessa myymälässä kokovalikoima oli jo aukkoja täynnä), joten sitä joka malttaa odottaa ehkä palkitaan.
Nettikaupasta löytyvä Polarex Plus näyttäisi olevan paranneltu malli ja boa-kiinnitys on ainakin toimiessaan verrattomasti parempi kuin hihnakiinnitys). Jonain supersunnuntaina tai vainasiakaskirjeentilaajilletarjouspäivänä hintakin olisi varsin kilpailukykyinen (joskin silloinkin päälle satasen).
J.Kottenberg
27.09.2015, 09.18
No oli kyllä aika jäly kenkä. Luulisi että noiden optimi käyttöaika täällä Rovaniemen alapuolella on aika lyhyt. Ainakin parin viime talven aikana... :)
Tuossa mielenkiintoinen Diadora, hinta alle 90 euroa.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=42360;page=1; menu=1000,18,58;mid=0;pgc=18714:18719
Voi olla hyvä välikausikenkä. Hintakaan ei ole tosiaankaan paha.
Onkohan kellään kokemusta Diadoran lestin leveydestä? Onko normaalia luokkaa vai kapeampi?
Sotanorsu666
28.09.2015, 11.38
Bike-Discountilla olis vielä Wölvhammeria 229€. Onko hyvä hinta siitä kengästä ja onko noi oikeasti reilusti lämpimmät kuin Northwave Celcius Artic GTX:t ? Noilla Northwaveilla ajelin viime talvena ja pidemmpillä siivuilla jalat paleli. Ajattelin jos tilais wölvhammerit fatbikelenkeille ja jättäis toiset kengät pelkästään työmatka-ajoon.
Gargamel
28.09.2015, 12.50
Onkohan kellään kokemusta Diadoran lestin leveydestä? Onko normaalia luokkaa vai kapeampi?
Kävin Diadoria sovittelemassa. Refenressiksi, kengännumeroni on 40 ja muoto varmaankin "normaali". Joskus sovittamani Shimanon MTB-popo oli liian kapea, muut omistamani kengät ovat olleet lestiltään passeleita.
Diadoran Polarex plus meni sekä pelkällä crivit-sukalla että mummonvillasukalla höystettynä koossa 40 ok. Wanhaa Polaris 1:ä oli myös hyllyssä satasella, mutta siinä 40 oli täydellä sukkavarustuksella varpaista leveyssuunnassa ahdas, olisi pitänyt valita 41. En ostanut kuitenkaan kumpaakaan, koska molemmissa oli sama vika, liian väljä kantapää jota ei kummankaan kiristyssysteemeillä saanut sidottua tiukemmalle. Polarexplussan räikkälankakiristys oli nopea ja näppärä, mutta mieleen jäi epäilys kestävyydestä.
Tulipa noita uuden mallin Wölvhammereita käpisteltyä paikallisessa. On kyllä hyvän oloiset popot. Vielä ei raskinut korttia vinguttaa.
arctic biker
28.09.2015, 15.35
En ostanut kuitenkaan kumpaakaan, koska molemmissa oli sama vika, liian väljä kantapää jota ei kummankaan kiristyssysteemeillä saanut sidottua tiukennettua. By gargamel
Tuohan se riesa on, ja vissiin mahdoton yhtälö monellakin vaikken voi lukkokenkäpyöritykselläni kovasti kehua.
J.Kottenberg
28.09.2015, 16.12
. En ostanut kuitenkaan kumpaakaan, koska molemmissa oli sama vika, liian väljä kantapää jota ei kummankaan kiristyssysteemeillä saanut sidottua tiukemmalle. Polarexplussan räikkälankakiristys oli nopea ja näppärä, mutta mieleen jäi epäilys kestävyydestä.
Tämä oli hyvä tieto. Toihan on aika vakava "ominaisuus" ja nyt jää kyllä nettikaupan hyvä tarjous ainakin tällä kertaa.
Boa-mekanismia käyttää monet muutkin kenkämerkit myös pyöräilyn ulkopuolella. Ainakin Laken kenkien kohdalla boan takuu on kengän eliniän kattava, eli huoli pois kestävyydestä :)
Tuntsan Palo
28.09.2015, 20.32
Läskipyöräilyyn flateilla syys-ja talvikelillä kylmimmillään jotakuinkin 15 asteen pakkasessa lienee vaelluskenkä ja riittävä määrä sukkia käytännöllisin vaihtoehto? Vai nahkamaihari jäykemmällä pohjalla?
Sotanorsu666
29.09.2015, 08.41
Jäi wölvhammerit ostamatta. Tuin kivijalkaa ja ostin Lake 303. Kokeillaan noita nyt tämä talvi. Noihin kannattaa varmaan heittää joku suoja-aine päälle, kun kengät on nahkaa ? Ajelen kyllä noilla vain lumiset pakkaskelit ja kuraset kylmät/työmatkat noilla celcius articeilla.
Lake 303 tuli hankittua. Kapea lesti, koko 47. Tuntuivat todella mukavilta, leveyttä ei saisi olla yhtään enempää. Toivottavasti eivät veny aivan tolkuttomasti. Ainoa mikä huolettaa on että neopreeni "sukka" on aika avoin jalkapöydästä ylöspäin (nilkka) ja sen yli menevä / peittävä päällinen (uloin nahka) tulee aika marginaalisesti suojaamaan nilkkaa (aukkoa). Toivottavasti kylmä, vesi tai lumi ei tule sen kautta läpi.
Pitää varmaan kyllästää, rasvata ja hankkia ohuemmat pohjalliset (huopaiset ilmapohjalliset sitten pakkaskäyttöön) ja sitten mennään noilla rospuutto ja pakkaskelit. Kestää minkä kestää.
Muutama pointti ku vielä muistan, että ne nilkat ja sääret on hyvä suojata säärystimillä jos ja kun aikoo talvella enemmänkin ja pidemmälle ajella.
Sekä tuntuu hieman oudolta kun joku aikoo ajaa vain sillä tai tuolla kelillä....
Kelit on mitä on talvella, on kylmää, kosteaa, loskaa, räntää ja puuteria.
Monta noista jopa samalla reissulla.
Oikean ja lämpimän kengän löytämiseen menee aikaa joskus.
Gargamel
29.09.2015, 13.09
<Kantapään väljyydestä>
Tämä oli hyvä tieto. Toihan on aika vakava "ominaisuus" ja nyt jää kyllä nettikaupan hyvä tarjous ainakin tällä kertaa.
Toki sopivuus on yksilöllistä, ja ainakin kotimaisista nettikaupoista ostettuna palautus toiminee ongelmitta jos kenkä ei sovi.
Toimiiko muuten ulkomaisten nettikauppojen palautusjutut riittävän nopasti ja kuluitta, jos ajattelisin hankkivani kengät siten että sovitetaan ja palautetaan niin monta kertaa kunnes löytyy hyvät?
Verska-Vesa
29.09.2015, 15.36
Läskipyöräilyyn flateilla syys-ja talvikelillä kylmimmillään jotakuinkin 15 asteen pakkasessa lienee vaelluskenkä ja riittävä määrä sukkia käytännöllisin vaihtoehto? Vai nahkamaihari jäykemmällä pohjalla?
Itse käytän talvikenkänä Five ten Impact High:ta ekstrapohjallisella sekä riittävän paksuja sukkia, suosittelen näitä jos vähänkään välittää polkimen ja kengän välisestä pidosta. Kerran kokeilin ajaa vaelluskengillä Five tenien hankkimisen jälkeen, mutta kokoajan ärsytti pidon puute.
arctic biker
29.09.2015, 16.10
<Kantapään väljyydestä>
Toki sopivuus on yksilöllistä, ja ainakin kotimaisista nettikaupoista ostettuna palautus toiminee ongelmitta jos kenkä ei sovi.
Toimiiko muuten ulkomaisten nettikauppojen palautusjutut riittävän nopasti ja kuluitta, jos ajattelisin hankkivani kengät siten että sovitetaan ja palautetaan niin monta kertaa kunnes löytyy hyvät?
Ainakin -discountilla kaksi palautusta meni ok. Jos kolmatta yrittää ja hermostuvat niin minä ymmärrän kauppiaan kannan! Nopeus on toki suhteellista, kannattaa aloittaa ny heti eikä viidestoista päivä. Ja toki varastotilannekin, jos huomaat tarvittevasi kokoa x vaikka marraskuun alussa niin jos ei oo hyllyssä niinei oo. Ja ,imho, kyllä yhden kenkäparin sovituksen jälkeen pitää tietää tarvitsemansa koko.
J.Kottenberg
29.09.2015, 21.40
Sekä tuntuu hieman oudolta kun joku aikoo ajaa vain sillä tai tuolla kelillä....
Kelit on mitä on talvella, on kylmää, kosteaa, loskaa, räntää ja puuteria.
Monta noista jopa samalla reissulla.
Oikean ja lämpimän kengän löytämiseen menee aikaa joskus.
Samaa mieltä. Moni muu asia rajoittaa harrastuksia sen verran että ei ihan äkkiä viitsi sään takia jättää väliin.
Talvikenkinä on Laken MHZ303:t ja ne on riittänyt Etelä-Suomen talviin ja on muutenkin hyvät.
Niitä vaan ei vielä viitsi käyttää ja kesäkengät on sen verran matalat että kastelee jalat helposti. Niinpä pitäisi jotkut välikausikengät löytää.
Ton Diadoran sopivuutta voisi käydä testaamassa XXL:ssä. Ei ihan sama malli ole mutta antanee suuntaa.
kuovipolku
29.09.2015, 23.42
IMHO Diadora Polariskin on turhan lämmin välikausikengäksi, joku plus viisi astetta alkaa olla jo liian lämmintä. Mun resepti välikautta varten onkin kesäkengät + (2 mm neopreeni)kengänsuojat.
(Talvikengät saavat odottaa pakkasen puolella piipahtavia nollakelejä. Ja miinus kymmentä lähestyttäessä samanlaiset kengänsuojat antavat kummasti lisälämpöä Polariksillekin.)
J.Kottenberg
29.09.2015, 23.52
Mulla jalat kastuu kesäkengissä useimmin esimerkiksi näihin aikoihin sellaisessa tilanteessa kun joutuu jalkautumaan sen verran pehmeässä tai mutaisessa paikassa että meno vaan loppuu. Silloin olisi hyvä olla kengässä nilkkaan asti vartta. Mahtaako kengänsuojat auttaa sellaisessa tilanteessa?
...Mahtaako kengänsuojat auttaa sellaisessa tilanteessa?
Eikun nehän on pohjasta auki. Vedenpitävät kengät auttaa.
Hmmm, pitääkin kaivella välikausikengät (Defroster) käyttöön kun eilisellä lenkillä varpaita jo kipristeli ja märkyyttäkin on.
Nappulakenka
30.09.2015, 08.37
Mulla jalat kastuu kesäkengissä useimmin esimerkiksi näihin aikoihin sellaisessa tilanteessa kun joutuu jalkautumaan sen verran pehmeässä tai mutaisessa paikassa että meno vaan loppuu. Silloin olisi hyvä olla kengässä nilkkaan asti vartta. Mahtaako kengänsuojat auttaa sellaisessa tilanteessa?
Yleisesti(onhan niitä mataliakin) kenkäsuojan reuna tulee kuitenkin reippaasti nilkan yläpuolella, joten luulisi suojaavan. Lisähuomiona vielä sellainen, että kannattaa myös teipata maastokenkien pohjat sisäpuolelta umpeen(klosin kohdalta), niin vesi ei puske ainakaan ihan heti pohjan kautta kenkään.
EDIT: Tarkennuksena vielä, että kenkäsuojat maastossa on vain kompromissi ratkaisu. Ne kyllä pitävät jalat kuivana jonkun aikaa, mutta jatkuva jalkautuminen ja metsässä rämpinen kyllä lopulta rikkoo kenkäsuojat.
Eikun nehän on pohjasta auki. Vedenpitävät kengät auttaa.
Hmmm, pitääkin kaivella välikausikengät (Defroster) käyttöön kun eilisellä lenkillä varpaita jo kipristeli ja märkyyttäkin on.
Näin on! Ei niitä optimaaleja kenkiä löydy jotka sopivat jokaiseen keliin. Kesäkengät kesällä, jos sataa niin kengänsuojat. Vedenpitävät välikausikengät (esim Defrosterit) syksyllä ja keväällä, sitten hyvät talvikengät (esim Lake 303) kun lämpötila laskee sen -5 asteen alapuolelle.
Kallista? Totta kai, mutta mukavaa jaloille.
En sano ettei jotain välikausikenkiä kolmella villasukalla ja tuplalla pohjallisella + kengänsuojilla toimisi mutta ei ole yhtä mukavaa ;-)
J.Kottenberg
30.09.2015, 09.50
Mistä olette Defrostereita hankkineet?
Noi klossien kohdalla kesäkengissä usein olevat reiät tiivistin itse ihan vaan roudariteipillä. On toiminut ok.
Pekka Sirkiä
30.09.2015, 10.33
...parin kympin sähköpohjallisilla :) saa halvemmistakin "talvi-"/välikausikengistä ihan hyvät loppukausikengät (...jopa pienelle pakkasellekin). Ehkä merkittävin asia "sähköistyksessä" on, että sähkölämmityksellä pysyy kengän sisältä kosteus poissa, mikä suuresti auttaa viluntunteen karkottamisessa.
...okay, jos haluaa maksaa enemmän kengistään, saa toki ostaa laadukkaamman (tavallisen) talvikengän, NW (http://www.northwave.com/en/catalog/scarpe/gore/37) jne.
Hankin kans just Defrosterit Sellon Pyörästä. Vaikuttavat päteviltä mutta ainakin ohuella sukalla pohja/pohjallinen on aika vahvasti muotoiltu omaan jalkaan. Ehkä noihin tottuu tai ovat paremmat paksummalla sukalla.
VeloGirl
01.10.2015, 06.09
45nrth Wølfgar
http://45nrth.com/chronicles/post/wolfgar
noilla voisin jopa mina tareta
paskalokki
01.10.2015, 08.39
45nrth Wølfgar
http://45nrth.com/chronicles/post/wolfgar
noilla voisin jopa mina tareta
Näistä olikin jo ketjussa juttua, nyt jännätään hintoja mimmoset hinnat noille saadaan Suomeen ja Saksaan ja minkälainen saatavuus tulee olemaan.
Nappulakenka
01.10.2015, 09.23
Näistä olikin jo ketjussa juttua, nyt jännätään hintoja mimmoset hinnat noille saadaan Suomeen ja Saksaan ja minkälainen saatavuus tulee olemaan.
Mielenkiinnolla odotan minäkin :) Itse olisin päivittämässä 4 vuotta vanhoja Northwaven-kenkiä. Hyvin ovat kengät toimineet, mutta mulla on epäilys, että Gore-Tex kalvo olisi mennyt ulkosyrjän alueelta tai ainakin tuntuu, että ne vuotaa vähän. Täytyy kyllä vielä testata ja tutkia tarkemmin. Toinen ongelma on se, että kenkä painaa satunnaisesti akileskantapään kohdalta.
Koot on kyllä ihan hukassa. Laken ja 45nrth kokotaulukon mukaan mun pitäisi ottaa 44 koon jalkineet, mutta normaalisti ajokengät on kokoa 41-42. Nooh! Ei murehdita sitä vielä vaan odotellaan, että uusi kenkä saapuu myyntiin :)
Kärkkäisellä on LiIon-akuilla varustetut Nevercold Dakota -sähköpohjalliset sopuhintaan 29€. LINKS! (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nevercold-dakota-akkul%C3%A4mmitteiset-pohjalliset)
No olisko tosiaan lion-akuilla tällä kertaa...
Hieman off-topiccina kysyisin: Onko kukaan nähnyt kotimaisissa kaupoissa Shimanon AM-sarjan (AM 41, etc...) kenkiä? Google ei pahemmin antanut osumia.
No olisko tosiaan lion-akuilla tällä kertaa...
Kyllä oli akut mukana. Toisin kuin joskus aiemmin testaamani AA-paristoilla toimivat pohjalliset, nämä tuntuivat sisätilassa testattuna jo pienimmällä teholla selvästi lämpimiltä jalkapohjaa vasten. Luultavasti ovat hintansa arvoiset.
Eiku onko oikeasti litium-akut. Vuosi sittenhän moni (itsekin) noita osteli ja palautti sitten Kärkkäiselle kun olikin NiMH-akuilla.
Eiku onko oikeasti litium-akut. Vuosi sittenhän moni (itsekin) noita osteli ja palautti sitten Kärkkäiselle kun olikin NiMH-akuilla.Tuollaiset (https://varuste.net/Nevercold+Oregon+k%C3%A4sineiden+vara-akku?_tu=60154) ne akut ovat. Ihan ehtaa kiinalaista litiumia.
Hyvä jos Kärkkis on ottanut opikseen ja lähettää nykyään sitä tavaraa kun tuotetiedoissa luvataan.
Itse nyt ratkaisin välikauden ongelman siten että kesäkengät ja alkuun vaan vedenpitävät Sealskinz sukat ja kun ilmat kylmenee niin vielä neopreenit päälle.
Ite poistin Sepolta Noname neopreenisukat kympillä. Toimii myös juostessa. Sitten vielä bilteman neopreenisuojat päälle tarvittaessa syyskeleleillä.
Tuota uudemman mallista Wölvhammeria saapi näköjään hakea jo kaupasta, ainakin BikeCompanysta (http://www.bikecompany.fi/45nrth-wolvhammer.html).
paskalokki
02.10.2015, 16.07
Suomi 300e vs. Saksa 230e
Tukekoon jokainen kotimaista kivijalkaa jos sen näkee aiheelliseksi tässä tapauksessa.
Myös Oulussa Special Bike näytti mainostavan, että on uutta Wölvia hyllyssä.
Suomi 300e vs. Saksa 230e
Tukekoon jokainen kotimaista kivijalkaa jos sen näkee aiheelliseksi tässä tapauksessa.Mistä Saksan kaupasta saa tuota uudemman mallin Wölvhammeria tuohon hintaan?
paskalokki
02.10.2015, 16.35
Mistä Saksan kaupasta saa tuota uudemman mallin Wölvhammeria tuohon hintaan?
Bike-Discountista
Bike-DiscountistaEi näytä saavan.
paskalokki
02.10.2015, 17.38
Ei näytä saavan.
Se taas ei ole minun syy jos joku periferialainen vajukki ei osaa tilata tavaraa silloin kun sitä on vielä varastossa, tai vanhalla hinnalla myynnissä. Tosin kovin suuret ei ole odotukset miehestä, kuka ei osaa käyttää maastossa etuvaihtajaa.
Keravalainen lähiöspurgu voisi ensin edes tajuta, että bike-discountin listoilla ei edes ole tuota uutta mallia. Sitä ei ole edes ollut siellä varastossa. Toki kovin kovat odotukset ei ole miehestä, joka ei osaa edes polkimia asentaa.
Eipä silti. Olisin paikallisessa vingauttanut korttia heti, jos sopivaa kokoa olisi ollut varastossa, kun äsken kävin sovittamassa.
Jami2003
02.10.2015, 18.35
Tunnelma on lämmin vaikka varpaat paleltuu :)
Suurin ongelma henk kohtaisesti on jalkojen hikoaminen ja kenkien kastuminen. Onko olemassa sukkia jotka korvaa pakastepussit?
Hieman off-topiccina kysyisin: Onko kukaan nähnyt kotimaisissa kaupoissa Shimanon AM-sarjan (AM 41, etc...) kenkiä? Google ei pahemmin antanut osumia.
Ikkunan takaa katsottuna Pyörähuolto.com:n hyllyssä näytti olevan.
WetWillie
03.10.2015, 08.39
Se taas ei ole minun syy jos joku periferialainen vajukki ei osaa tilata tavaraa silloin kun sitä on vielä varastossa, tai vanhalla hinnalla myynnissä. Tosin kovin suuret ei ole odotukset miehestä, kuka ei osaa käyttää maastossa etuvaihtajaa.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/02/67c436aa8397fa0f5524467d70325f49.jpg
Vantaalainen lähiö laiskiainen joka on mukavuuden haluinen ei jaksa lukea koko topiccia läpi. Mutta hakusessa olisi fiksut kengät mitkä toimisi välikelillä pitäisi varpaat kuivina ja pikku pakkasilla. Varpaissa on suht huono verenkierto
Venyykö muuten Laken 303 käytössä? Nahkaa ulkokenkä niin tuli mieleen.
J.Kottenberg
04.10.2015, 20.15
Kyllä se jalkaan "mukautuu" niinkuin nahkakengät yleensäkin mutta en puhuisi varsinaisesta venymisestä. Jos kenkä on vaikkapa selvästi kapea ja puristaa niin en usko että korjaantuu.
biemmezeta
04.10.2015, 20.45
Vantaalainen lähiö laiskiainen joka on mukavuuden haluinen ei jaksa lukea koko topiccia läpi. Mutta hakusessa olisi fiksut kengät mitkä toimisi välikelillä pitäisi varpaat kuivina ja pikku pakkasilla. Varpaissa on suht huono verenkierto
Shimano MW81 sopii juuri tuollaiseen käyttöön. Sen sijaan parin tunnin maastolenkille reippaassa pakkaskelissä ei sen ominaisuudet riitä. Kenkää näyttäisi saavan 129€ hintaan verkkokaupoista. Talvikengät kannattaa ottaa numeroa suurempana kuin kesäjalkine niin mahtuu extrasukka.
Kyllä se jalkaan "mukautuu" niinkuin nahkakengät yleensäkin mutta en puhuisi varsinaisesta venymisestä. Jos kenkä on vaikkapa selvästi kapea ja puristaa niin en usko että korjaantuu.
Kiitos vastauksesta. Kenkä on nyt just passeli leveydeltään. Olen tottunut että nahkakenkä mukautuu, mutta Yläfemmassa sanoivat että ihan "venyvät". Siitä pieni huolen aihe.
Viime viikolla kävin etsimässä paikallisista liikkeistä kenkiä mutta vähän jäi heikoksi lopputulos.
-Lake MX145 oli hyvän tuntuinen jalassa, mutta hieman ohuen oloinen kenkänä. Istuvuus kapeahkoon jalkaan oli melko hyvä ja 2x BOA on se mitä olen hakemassa.
-Lake MXZ303 oli liian talvisaapas cyclo ajeluihin. Aika korkea lesti, myös eli melkein meni säädöt loppuun asti vaikka oli kaksi sukkaa jalassa. Ei jatkoon.
-NRTH Fasterkatt on liian leveä lestinen.
-Gaerne G Winter istui jalkaan hyvin mutta pikahauhoitus ei ole minun juttu urheilukengissä: Kapea jalka liikkuu helposti edestakaisin jos nauhoitus antaa vähänkään periksi. (Juoksukengistä pikanauhoilla opin että mustat varpaankynnet vaatii reilu puoli vuotta parantuakseen.) Vähän hassu lesti, sillä istui oikein hyvin pituudesta ja jalan ulkoreunalta, mutta jalkaholvin päällä löysää. Tähän kun olisi BOA:t niin se olisi kiristynyt hyvin ja ollut valintani.
-Spessu Defroster olisi mielenkiintoinen, mutta ei löytynyt mistään mahdollisuutta sovittaa oikeaa kokoa.
-Shimanoja en katsellut tai selvittänyt, sillä pari kertaa on tullut tilanne jossa Shimanon kesäkenkä venyy ja raikästä loppuu säätövarat kesken.
Kun ei löytynyt ihan just oikeaa joka olisi aiheuttanut riittävän omistamisen halun, ajattelin vetää sitten reilusti riskillä ja tilasin Saksasta Nortwaven Extreme GTX Winterit.
http://www.northwave.com/img_slider/extreme-winter-gtx.png
Sotanorsu666
06.10.2015, 17.12
Kärkkäisellä on LiIon-akuilla varustetut Nevercold Dakota -sähköpohjalliset sopuhintaan 29€. LINKS! (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nevercold-dakota-akkul%C3%A4mmitteiset-pohjalliset)
Näitä oli nyt tullut verkkokauppaan lisää, niin piti laittaa tilaukseen ja testata onko noista iloa kovemmilla pakkasilla tämmöiselle verenkiertovammaiselle.
paskalokki
07.10.2015, 14.26
http://www.bike-discount.de/en/buy/45nrth-woelvhammer-fatbiking%2C-commuting-spd-127973
http://www.bike-discount.de/en/buy/45nrth-woelvhammer-spd-mtb-winter-boots-489921
Wölvhammerista ilmeisesti kahta versiota markkinoilla, vai onko nuo halvemmat viime vuoden mallia? Ei mielestäni. Tämän vuoden mallissa oli uutena muistaakseni tuo klossin irroitettava pohjalevy millä saa kengistä klossittomat myös. Tuo on meinaa molemmissa ja jos ei viime vuoden mallissa sitä ollut niin uusiahan nuo on molemmat sitten.
^dodii, Wölvhammerit saa Suomesta Saksan hinnoilla. Tämä on mukavaa kehitystä.
Noi halvemmat -joita on sivumennen sanoen tarjolla vain kokoa 41 :D - on nimenomaan vanhaa mallia.
Tätähän minä yritin kertoa, mutta kun olen periferialainen vajakki. Niin ja tällä vajakilla on niin isot jalat, että onko missään näkynyt uutta koon 47 Wölvhammeria vai eikö noita ole tehty kuin 45:na tai pienempänä?
^Kokotaulukossa on viiteenkymppiin asti.
Joo mutta niitä ei tunnu olevan olemassa 45:ttä isompana.
Tätähän minä yritin kertoa, mutta kun olen periferialainen vajakki. Niin ja tällä vajakilla on niin isot jalat, että onko missään näkynyt uutta koon 47 Wölvhammeria vai eikö noita ole tehty kuin 45:na tai pienempänä?
Hi5bikesilla näyttää olevan, mutta niiden liikennevalo näyttää keltaista, joka muistaakseni tarkoittaa, että on yksi kappale jäljellä. Pitää siis olla nopea tai joku muu ehtii ensin.
Jabadabado
07.10.2015, 15.15
Tuli hankituksi syksyyn ja pikku pakkasiin Gaerne G Winter, joka kyllä pitää jalan kuivana ja on huomattavasti normi maantiekenkää lämpimämpi mutta se mitä en tullut ajatelleeksi on tuo ylös nilkkaan nouseva varsi jonka seurauksena ajaessa tuli vähän luistin (ei liukkauden takia) vaikutelma kun varsi rajoitti normaalia nilkan liikettä. Kenkä vaatii siis totuttelua ja ainakin alkuun omalla kohdalla myös sitä että jättää kengän nilkasta mahdollisimman löysälle.
palikka86
07.10.2015, 15.37
Kävin hakemassa 45Nrth wölvhammerit turun foxcompista hinta 300€. Siellä pitäis olla kaikkia kokoja hyllyssä. http://i.imgur.com/YgsIYEJ.jpg
funky_albert
07.10.2015, 15.43
Onkohan nämä http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw7-gore-tex-r-mtb-winter-shoes-454092/wg_id-89 mistään kotoisin? Vai pitäiskö suoraan ostaa vaan Lake MXZ 303?
Defrosterit olivat lopulta liian kapeat. Aamulla ensimmäinen ajo MW7:llä ja puolessa tunnissa alkoi olla kylmä -2 asteessa. Paksummilla sukilla riittänevät plussakeleillä mihin ne hankinkin.
arctic biker
07.10.2015, 17.27
Heh, muuttuneen aikatauluni puitteissa aamulla ihan normitalvikaupunkikengillä. Laitoin paremmat pohjalliset ja paksut merinosukat. Onneksi oli hyötykäytön takia Surlyssä flättipolkimet... -8 ja 10 kilsaa.
Ainakin 0 kieppeillä pärjännyt hyvin MW81:lla. 3C:Ssa tuntui jopa liian lämpymältä.
OT: Pitääkö noista lukkopoljinkenkien pohjasta tukkia ne toiset ruuvin reiät esim. jollain ruuvilla? Ainakin kesäkengissä tulee vettä sisälle.
Nortwavet saapui eilen (tilaus maantaina => kotona torstaina),
Nopean koeponnistuksen tulos:
PlussatRiittävän lämpimät, lesti on normaali mutta siinä on tuplasukan tila. Goretexiäkin on jossakin. Kenkä on suhteellisen jäykkä, mutta varren suu on oikein pehmeä eikä se paina kun nilkka on koukussa. Menee jalkaan yllättävän helposti. Oikein siisti työn jälki ja viimeistelty kenkä.
Miinukset: Tuo Boa -systeemi ulkoisella klipsillä on varma jonkin ikäinen, sillä sen käyttölogiikka on hieman hassu. Toisaalta se tuntuu aika robustille ratkaisulle. Kengän pohja ei ole kovin mahdollinen, sillä hieman tuntui poljin läpi.
Kokonaisuutena tuo vaikuttaa asialliselle kengälle cycloiluun.
Onkohan nämä http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw7-gore-tex-r-mtb-winter-shoes-454092/wg_id-89 mistään kotoisin? Vai pitäiskö suoraan ostaa vaan Lake MXZ 303?
Jokusen aikaa ollut MW7:at nyt ajossa ja eilenkin ajelin parin tunnin lamppulenkin maastossa (lähtiessä näytti mittari -7 ja tullessa -9, mettässä varmaan lämpöisempää). Jalassa silkkinen alus-sukka + päällä kunnon merinovilla-sukka ja ei nyt lämmin ollut mutta ei varsinaisesti kylmäkään. Mulla yleensä tulee kylmä varpaisiin todella helposti, joten sinänsä positiivinen kokemus ollut nää pari viikkoa kun noilla ajellut.
Talveksi on Laken 303:set, mutta jos vielä laittaa lämpölapun sukan kärkeen, niin luulisin, että noilla MW7:lla pärjää hyvin -10 kelissä sen vakio parin tunnin lenkin ainakin. Plussana vielä, että MW7 on aika paljon enemmän kesäkenkien tuntuiset ajaa kuin Laket, jotka on jo melkoiset monot kyllä. :D
Kyllä oli retorinen tunne ajella pakkasaamuna tälle kaudelle ensimmäistä kertaa Laken 302:silla. Eilen iskin Meindelin Sportvaxit nahkaan ja laitoin uudet klossit ja kärkinappulat. IhQa.
Shimanon MT 91:llä nyt tämän viikon pakkasaamut ja vähän plussan puolella iltapäivän työmatkat ajanut. Täyttivät odotukset. Varpaat ovat pysyneet tarpeeksi lämpiminä.
Bike-Discountista ostin. Käyttäjäkokemusten lukeminen oli tärkeää: Jalkani koko on aika tarkkaan 42,5. Northwaven pyöräilykengät ovat minulla kokoa 43. Nämä Shimanot ovat numeroltaan 44 ja sopivat täydellisesti. Näyttävät varsin siroilta. Ja näillä on ihan mukava kävelläkin. Pidin jalassa puoli päivää asioidessani ja shoppailessani kaupungilla ja hyvin toimi. Eivät tuntuneet mitenkään oudoilta, vaan ihan unohtui, että kävelin uusilla kengillä.
https://farm1.staticflickr.com/712/22086319035_42b9b4aba7.jpg (https://flic.kr/p/zDGab4)
DSC_2123 (https://flic.kr/p/zDGab4) by Jari Nieminen (https://www.flickr.com/photos/jarin/), on Flickr
Maalainen
11.10.2015, 13.30
Itse käytän talvikenkänä Five ten Impact High:ta ekstrapohjallisella sekä riittävän paksuja sukkia, suosittelen näitä jos vähänkään välittää polkimen ja kengän välisestä pidosta. Kerran kokeilin ajaa vaelluskengillä Five tenien hankkimisen jälkeen, mutta kokoajan ärsytti pidon puute.
Hylkiikös tämä Impact High yhtään vettä? Tai mikä muu kenkä olisi hyvä flattien kanssa ja pitäisi vettä edes kohtalaisesti?
Oon ajellut nyt muutaman vuoden juurikin noilla impact high kengillä ja en kyllä vedenpitävyyttä voi kehua. Muilta osin hyvät kengät, pitää hyvin polkimilla ja on vähintäänkin riittävän jämäkät. Mutarämpimiseen vedenpitävyys riittää mutta kosteikoissa tulee läpi.
Gargamel
11.10.2015, 19.52
Shimanon MT 91:llä nyt tämän viikon pakkasaamut ja vähän plussan puolella iltapäivän työmatkat ajanut. Täyttivät odotukset. Varpaat ovat pysyneet tarpeeksi lämpiminä.
Ensipolkaisut minullakin näillä takana. Nyt oli ehkä +5, ja rauhallisessa ajossa alkoi jaloilla olla liian lämmin. Kengissä alu/villapohjallinen ja jalassa joku vaellussukka, eli ei viilein mutta ei vielä lämpiminkään varustus. Uskon pärjääväni näin -5:een, toivottavasti lisäsukalla -10:een mikä riittäisi minulle.
Nilkan takaosan avoimuus arveluttaa. Jos kengän sisään roiskuu kuraa/lunta, pitää harkita jotain säärystimiä.
Kokokokemukset: Normikengän koko 40, näistä meni 41 mummonvillasukan kera tyköistuvasti mutta ei tiukasti. Ero 42:een oli pieni, joten otin sen jotta varpailla on hieman ilmatilaa. Jalkaholvia korottavat vakiopohjalliset korvasin litteillä niinkuin muissakin kengissäni olen tehnyt.
Klossien paikkoja pitää vielä passata. Symmetrisesti asetettuna vasen kenkä tuntui olevan oikeaan nähden liian edessä ja kantapää ulkona, mutta klossin uudelleen arvatusta asennosta huolimatta tuntuu vasemman jalan asennossa vieläkin jotakin epäluontevuutta. Onhan noissa säätövaraa, kunhan vaan jaksaa kokeilla.
Kokeilin tänään muutaman kilsan (uuden mallin) Wölvhammereita Syntacen fläteillä (asfaltilla). En menisi liikaa kehumaan pohjien pitoa vs. Five Ten, tai edes vs. viime talvena käyttämäni varrelliset turvakengät... Saa nähdä, pitääkö koittaa ajaa talvikin lukoilla...
arisaast
11.10.2015, 20.41
www.northcentralcyclery.com/first-look-bontrager-omw-cycling-boots/
Ei varmaan kellään kokemuksia vielä? Mielenkiintoinen kenkä.
Verska-Vesa
11.10.2015, 23.41
Hylkiikös tämä Impact High yhtään vettä? Tai mikä muu kenkä olisi hyvä flattien kanssa ja pitäisi vettä edes kohtalaisesti?
Ei ne ihan heti ensimmäisessä lammikossa päästä vettä lävitseen, mutta sitten kun ne lopulta kastuu, ne imee itseensä vettä ihan kunnolla.
Kaatosateessa kastuu, kuralammikoissa yleensä ei.
Keijo Leppänen
12.10.2015, 10.30
Bontrageria on kuulemma tulossa keravalle hyllyyn jossain vaiheessa. Ennestään näytti olevan lakea, wölviä ja shimpan talvikenkää.
syklopaatti
12.10.2015, 10.33
Spessun Defroster trail.
http://www.specialized.com/fi/en/ftr/shoes/mtb-shoes/defroster-trail
+ Hyvä lesti suomalaiseen lättäjalkaan, Todella hyväntuntuinen jalassa muutenkin.
+todella jäykkä ja polkemistehokas,
+laadukkaan näköinen ja tuntuinen, kestävä ja tarpeeksi pitkät varret ja kiristimet millä kengän saa käytännossä täysin tiiviiksi ,eli ei tarvitse huolehtia lumen syvyydestä (voi tunkata vaikka metrin hangessa);) ,lisäksi pitää hyvin vettä.
+kestää pakkasta tarpeeksi lenkkikuskin näkökulmasta. IMO. -10-12 asteessa pari/kolme tuntia villasukkien kanssa.
Miinusta.
- todella liukkaat kävellä jos yhtään jäätä. Kova pohja ja kisakenkämäinen jäykkyys eivät muutenkaan tee kengästä hyvää käveltävää.
(itse ratkaisin liukkaus ongelman laittamalla ice spikereiden mukana tulleita nastoja muutaman pohjaan)
- kolo mihin klossi tulee todella syvä korkean pohjan takia, olisi vaatinut shimmilevyn klossin alle et ois toiminut ongelmitta xt trailien kanssa.
Itse viistin pienet viisteet puukolla ja rupesi kiinnittymään. Viisteet todella pienet (2mmX45astetta)
Itse olen tykännyt kengistä ja ajan niillä jo syksylläkin kun on kosteaa. Kun jaksaa sillointällöin (lankata) puhdistaa ja hoitaa nahan niin kenkä
pysyy uuden ja siistin näköisenä pitkään.
Ei ehkä kenkä niille jotka ajaa pikiä matkoja -20 asteessa ja kävelevät kengällä paljon ,mutta lenkkikuskin talvikenkänä hyvä.
Hinta oli noin 130-150e
MW7:llä kuuden tunnin lenkit la ja su. Aamulla pikkupakkasella varpaat pysyvät lämpiminä noin tunnin minkä jälkeen niillä oli kylmä kunnes ilman lämpötila nousi noin +1 asteeseen jonka jälkeen oli taas sopiva lämpötila.
Vaihdoin kokeeksi Laken 303 -kenkiin napakammat pohjalliset huopaisten ilmatyynyjen tilalle. Työmatka 40min, lähtiessä -1 ja saapuessa +1. Jalassa ohut merinovillainen sukka. Alussa jaloissa todella lämmin. Loppumatkasta ei varpailla ollut varsinaisesti kylmä mutta selkeesti alkoi tuntumaan vilakammalta.
Voipi vaikuttaa myös että viima meni turhan paljon vaatteista läpi ja ei ollut silleen "kuuma" ajaa. Itselläni pitää olla reilusti kuuma että kulkee. Hiemankin viileä olo esim. yläkropassa / jaloissa ja meno loppuu kertalaakista.
arctic biker
12.10.2015, 15.33
Monikin, shimaani et co on näitä säärystimiä sun muita suositellut. Mun anatomian tajussa varpaat on kauimmaisena sydämestä ja verenkiertohan se lämmön ylläpitää? Jos neste matkalla jäähtyy niin vilu siinä jalalle tulee.
Säärystimiä olen käyttänyt vuosia maastossa ajellessani. Cyclossa vain tila kengän ja kammen / chainstayn välissä on niin rajallinen että säärystimet aiheuttaisiva jatkuvaa hankausta. Pitää huomenna laittaa yksi kerros lisää jaloille jotta ei tule kylmä.
Bansku81
12.10.2015, 17.37
Ei ehkä ihan talvikengiksi, mutta märän kelin flätti kengiksi. Merrell gore-tex FiveTen Stealth rubber pohjilla
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/MerrellFiveTen.jpg/_small.jpg
Madone 4.9
12.10.2015, 18.00
http://www.proviter.fi/tuotteet/thermacell-lampopohjalliset/mallisto/thermacell-lampopohjalliset
Ei ihan liity tähän mutta kenkien pohjiin kyllä. 99€ tarjous, itse tartun :)
Uuden karheet Vauden termaticit fillaritorilta hommasin. Lähinnä sellaisiksi välikelin kengiksi, loppu jää nähtäväksi...
usko juntunen
12.10.2015, 20.01
Bontrageria on kuulemma tulossa keravalle hyllyyn jossain vaiheessa. Ennestään näytti olevan lakea, wölviä ja shimpan talvikenkää.
Lieneekö tämä malli? Tuossa näyttäisi olevan irrotettava sisätossu.
(Hemmetti kun on iso kuva:o) korjattu)
http://www.northcentralcyclery.com/wp-content/uploads/2015/01/BOONE-9_10-1024x681.jpg
arctic biker
12.10.2015, 20.09
Mun Vauden Termaticeille nuo Uskon linkkaamat ois varmaan aivan ihqut kaverit? 43,6 koon jalalle 46 Termatic on kantapäästä varsin väljä, onnekseni ei pyörityksenikään kovin hyvä ole.
Erillinen sisäkenkä kuulostaa hyvältä, samoin kuin Alicon Double telemarkmonoissa, kohtuulliset kapeilla suksilla laskiessa ja asialliset hiihdettäessä. Ja lämpöiset ynnä sisäkenkä pelaa kämpällä seututossuna!
arctic biker
12.10.2015, 20.15
Säärystimiä olen käyttänyt vuosia maastossa ajellessani. Cyclossa vain tila kengän ja kammen / chainstayn välissä on niin rajallinen että säärystimet aiheuttaisiva jatkuvaa hankausta. Pitää huomenna laittaa yksi kerros lisää jaloille jotta ei tule kylmä.
Termillä sun muita tarkoitin vaikkapa säärenlämmittimiä, leg warmers.
Yleensä leg warmerseilla viitataan irtolahkeisiin ja niistä ei sellaisenaan ole paljoa apua kylmillä keleillä.
Yleensä leg warmerseilla viitataan irtolahkeisiin ja niistä ei sellaisenaan ole paljoa apua kylmillä keleillä.
Olisiko hyviä vinkkejä polvien ja nilkkojen suojaamiseen?
Suorat tuotemaininnat ovat enemmän kuin tervetulleita. Kaikilta kylmässä pyöräileviltä.
Suburban
12.10.2015, 23.20
45NRTH Wölvhammerit hommasin minäkin talveksi...voisin melkein lyödä vetoa että tulee lauha ja lumeton talvi :rolleyes:
Tuolta hain ja lähti hinnastakin pikkasen pois ->> http://www.ridemore.fi/45nrth-wolvhammer-talvikenka
Kerrottakoon vielä se että oli todella asiallinen palvelu :cool:
Olisiko hyviä vinkkejä polvien ja nilkkojen suojaamiseen?
Suorat tuotemaininnat ovat enemmän kuin tervetulleita. Kaikilta kylmässä pyöräileviltä.
Mulla on Gore bike wearin windstopper-irtolahkeet ja samanmerkkiset aika paksut lämpösukat (mallinimeä en muista), ulottuu polven alapuolelle. Hyvin pysyy nilkat ja sääret lämpöisinä. Polvien kohdalle en haluaisi mitään paksumpaa kuin pelkät irtolahkeet, samoin kun en lantion seudullekaan mistä syystä bibseillä mennään pikkupakkasellakin.
paskalokki
13.10.2015, 00.43
45NRTH Wölvhammerit hommasin minäkin talveksi...voisin melkein lyödä vetoa että tulee lauha ja lumeton talvi :rolleyes:
Tuolta hain ja lähti hinnastakin pikkasen pois ->> http://www.ridemore.fi/45nrth-wolvhammer-talvikenka
Kerrottakoon vielä se että oli todella asiallinen palvelu :cool:
Mitä mallia noilla on tarjota? Kuvissakin esiintyy kahta erilaista.
Suburban
13.10.2015, 03.18
Uudempaa missä on nuo nauhat.
http://www.ridemore.fi/images/products/4-wolvhammer_prpage.jpg
Kaupusteleeko noita Wölvhammereita Mansessa kukaan?
Kaupusteleeko noita Wölvhammereita Mansessa kukaan?
Active Bike ja Sportax ja Nippeli olisivat Foxcompin jälleenmyyjiä tämän listan (http://www.foxcomp.fi/jalleenmyyjat) mukaan, mutta eihän se mitään takaa että valikoimiin kuuluisi.
Keijo Leppänen
13.10.2015, 10.22
Usko juntunen: juurikin tuo kenkä ja eilen ilmeisesti jo hyllyssäkin. Pitäs iteki käydä sovittelemassa ja vertailemassa.
Active Bike ja Sportax ja Nippeli olisivat Foxcompin jälleenmyyjiä tämän listan (http://www.foxcomp.fi/jalleenmyyjat) mukaan, mutta eihän se mitään takaa että valikoimiin kuuluisi.
Interwebsivustot ei luvanneet hyvää. Tarttee poiketa tai soitella noihin.
Ei viittis kenkiä tilata koittamatta.
Polvien kohdalle en haluaisi mitään paksumpaa kuin pelkät irtolahkeet, samoin kun en lantion seudullekaan mistä syystä bibseillä mennään pikkupakkasellakin.
Kai ne bibsit sentään on windstopperia? Vai haluatko ylikunnon lisäksi kokeilla myös impotenssia?:p
Missä on Helsingissä paras valikoima talvikenkeleita? Lähinnä kiinnostaa Wölvhammer, Lake 303 yms. HI5bikes näyttäisi olevan, mutta onko ihan keskustassa jotain liikettä?
Kai ne bibsit sentään on windstopperia? Vai haluatko ylikunnon lisäksi kokeilla myös impotenssia?:p
Nou, mutta säämiskä lämmittää sukukalleuksia yllättävän hyvin. :) Kikkelin sijasta reidet vähän meinaa välillä jäätyä
Missä on Helsingissä paras valikoima talvikenkeleita? Lähinnä kiinnostaa Wölvhammer, Lake 303 yms. HI5bikes näyttäisi olevan, mutta onko ihan keskustassa jotain liikettä?
Ainakin Bike Companyssa on Wölvhammeria ja Toni & Tonilla Lakea.
Hi5bikesista löytyi molempia. Palvelu oli hyvää ja mukaan lähti juuri Laken 303 wide mallina. Viime talvena sovitin wölviä mutta se oli liian kapea. Kun käytän noita vielä sähköpohjallisten kanssa, niin luulis tarkenevan. Välikelille eli vaikka sateella lämpötilan ollessa plussalla mulla on spessun defrosterit. Kunnon pakkaselle niistä ei ollut edes sähköjen kanssa, koska jalka kylmettyi muualta kuin varpaista.
usko juntunen
13.10.2015, 21.43
Usko juntunen: juurikin tuo kenkä ja eilen ilmeisesti jo hyllyssäkin. Pitäs iteki käydä sovittelemassa ja vertailemassa.
Kiitos tiedosta. Vähän jo epäilin onko kyseistä kenkää kotimaan kivijaloissa. :) Paperisessa katalookissa nuo oli, mutta Bontragerin nettisivuilta en löytänyt?
Ei ehkä ihan talvikengiksi, mutta märän kelin flätti kengiksi. Merrell gore-tex FiveTen Stealth rubber pohjilla
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/MerrellFiveTen.jpg/_small.jpg
Mistä tuollaisia kenkiä löytää? Talveksi pitäisi löytää flätti kengät, vedenpitävät ja lämpöisemmät kuin kesä kengät.
Bansku81
13.10.2015, 22.53
^Teettämällä :)
Tilasin Fiveten Steath resole dot kitin ja käytin kengät ja pohjat suutarilla asennuksessa. Jos ei valmista löydy niin pitää tehdä itse.
Tuli muuten niin hyvät että taidan tehdä jostain talvikengistä toisen parin kylmille keleille.
brilleaux
14.10.2015, 09.33
http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/59187-45nrth-w%C3%B6lvhammer-koko-45/#entry121946
Kiitos tiedosta. Vähän jo epäilin onko kyseistä kenkää kotimaan kivijaloissa. :) Paperisessa katalookissa nuo oli, mutta Bontragerin nettisivuilta en löytänyt?
Oulussa Pyörä-Suvalassa OMV
Madone 4.9
14.10.2015, 17.19
Tuntui hyvälle kun kävin lumpulla testaamassa, menee hankintalistalle ;)
arctic biker
14.10.2015, 19.24
Nou, mutta säämiskä lämmittää sukukalleuksia yllättävän hyvin. :) Kikkelin sijasta reidet vähän meinaa välillä jäätyä
Kaikessa viimalle alttiissa talvipakkasulkoilussa on taikana ettei mikään kehon osa pääse liikaa kylmettymään, arimmille paikoille enempi eristettä niin siinä se.
^Teettämällä :)
Tilasin Fiveten Steath resole dot kitin ja käytin kengät ja pohjat suutarilla asennuksessa. Jos ei valmista löydy niin pitää tehdä itse.
Tuli muuten niin hyvät että taidan tehdä jostain talvikengistä toisen parin kylmille keleille.
Loistava idea. Kotona onkin yhdet goretex kengät johon voisi kokeilla asentaa pohjat.
adrianus
15.10.2015, 01.30
Aika haastavaa löytää fläteille sopivaa pohjaa noista vaellus- ym. kengistä.
http://fiveten.com/products/footwear-detail/14989-guide-tennie-mid-gtx-black-red
Mahtaisiko näitä löytyä mistään kotimaisesta kivijalasta? Josko noilla pärjäisi kunnon sukalla pikkupakkasilla?
Sent from my iPad using Tapatalk
Näistä kun googletat esiin vanhemmat mallin niin ei hintakaan ole enään kova:
http://www.salomon.com/fi/product/kaipo-mid-gtx.html
Tuossa vähä enempi:
http://www.sport-conrad.com/en/outdoor/shoes-boots/winter-boots/?ldtype=infogrid&_artperpage=11&listorderby=oxvarminprice&listorder=asc&pgnr=0&lang=1&cl=alist&searchparam=&cnid=8184556018116720228c7ea0ca003ed6&attrfilter%5BGender%5D%5BMen%5D=1&fnc=executeFilter
Voisi nuo sorellitkin toimia...
http://www.sport-conrad.com/en/outdoor/shoes-boots/winter-boots/1964-premium-t-cvs.html
Itsellä on salomonin 55€:n (prisman alesta joku kevät ostettu) thinsulate eristetyt Mid korkeet talvivaeltimet Hok-suksi hommissa ja ovat kyllä jäykät pohjista.
tämmän moiset;
http://www.sierratradingpost.com/salomon-b29-ts-wp-winter-snow-boots-waterproof-insulated-for-men~p~1322u/
Bansku81
15.10.2015, 10.32
Kyllä noita fiveten quide tennie mid gtx kenkiä jossain verkkokaupassa suositeltiin myös maastopyöräilyyn, mutta ei taida rahteineen alle 200euron saada.
Noissa Jukahian ehdottamissa on kaikissa sama vika että noi vibram ym. kuviolliset pohjat ei tunnu kivoilta flätti polkimilla. Hyviä aihioita tosin pohjan vaihtoon :) Itse ajattelin laittaa talvikengiksi Meindl Vengen proot pohjan modauksella.
Tuollainen kevyt vaellus/retkeily kenkä tuntuu muuten jäykkyyden suhteen juuri sopivalta pyöräilyyn. Nauhoituksella voi sitten pelata nilkan jäykkyyden kanssa, jättämällä esim. nauhoittamatta ihan ylös asti.
adrianus
15.10.2015, 10.37
Toi Salomon vaikuttaa lupaavalta. Haussa kenkä yhtenäisellä pohjalla. Siis semmoisella, jossa tasainen pohja ja kuvio varpaista kantapäähän ilman jalkaholvin alla olevaa syvennystä. Mulla on äskettäin akillesjänne kursittu kasaan toisesta jalasta ja ajoittain joudun pitämään poljinta melko keskellä jalkaa tai jopa kantapään alla, ettei pohkeelle/jänteelle kohdistu liikaa rasitusta. Aika usein tommosissa kengissä on vahva kuvio etuosassa pohjaa ja kantapäässä, mutta keskellä melko kuvioton syvennetty osuus. Semmoinen on kokeiltu ja ei toimi ollenkaan.
adrianus
15.10.2015, 10.42
Kyllä noita fiveten quide tennie mid gtx kenkiä jossain verkkokaupassa suositeltiin myös maastopyöräilyyn, mutta ei taida rahteineen alle 200euron saada.
Hinta ei säikäytä. Olen kyllä tiedostanut, että kunnon kengät maksaa jopa 300€. Ei vaan tekisi mieli ostaa moisia kokeilematta. Varsinkaan kun ei ole kyseisen merkin kengistä aikaisempaa kokemusta.
Oulussa Pyörä-Suvalassa OMVMikäs noiden hinta on?
Bansku81
15.10.2015, 13.33
Kysyin varuste.net stä noita resole kittejä, ettei tarvitsisi tilata ulkomailta niin lisäsivät saman tien valikoimaan:
https://varuste.net/Five+Ten+Stealth+C4+Dot+Kit+-+XL?_tu=67004
Verska-Vesa
15.10.2015, 13.34
http://fiveten.com/products/footwear-detail/14989-guide-tennie-mid-gtx-black-red
Mahtaisiko näitä löytyä mistään kotimaisesta kivijalasta? Josko noilla pärjäisi kunnon sukalla pikkupakkasilla?
Miksi et hommaa ajohommiin tarkoitettuja Fivetenin Impact High-kenkiä, niillä pärjää hyvin pakkasillakin kun laittaa hyvän pohjallisen ja paksun sukan?
Vai täytyykö olla Goretexiä?
Mikäs noiden hinta on?
En hoksannu kattoa enkä kysyä ku kuolasin Läskien perään....
Kysyin varuste.net stä noita resole kittejä, ettei tarvitsisi tilata ulkomailta niin lisäsivät saman tien valikoimaan:
https://varuste.net/Five+Ten+Stealth+C4+Dot+Kit+-+XL?_tu=67004
Noiden kummien kanssa jonkin verran turanneena niin kotiliimaus onnistuu jotenkuten mutta suutarillekin voi viedä niin saavat kunnolla painetta liimaukseen niillä puristimillaan. Riittävä paine liimauksessa on se juttu millä noista saa toimivan, jollain puupalikoilla ja liimauspuristimilla olen itse d-i-y korjauksia tehnyt.
Ja pk-seudulla http://gamma.nic.fi/~mkarttu/index.html on tehnyt ainakin 20v pohjauksia kenkiin kiipeilykumilla.
adrianus
15.10.2015, 18.47
Miksi et hommaa ajohommiin tarkoitettuja Fivetenin Impact High-kenkiä, niillä pärjää hyvin pakkasillakin kun laittaa hyvän pohjallisen ja paksun sukan?
Vai täytyykö olla Goretexiä?
Kyllähän noi vois kosteutta pitää ulkopuolella, kun tarkoitus oli ajella -10...+5 lämpötiloilla.
adrianus
16.10.2015, 01.43
Tilattu. Testirapsaa sit joskus...
Mikäs noiden hinta on?
Itse itselleni vastaten 269.90€ eli liikaa.
Siltä varalta, että joku muu suunnittelee ostavansa XXL:n tarjouksesta talvikengäksi Diadora Polarex Plus -kengät, kehotan vielä harkitsemaan.
Muutaman 40 min työmatkan olen noilla ajanut, enkä ole täysin tyytyväinen. Vakiopohjallisella ja ohuella urheilusukalla varpaissa tuntuu vähän viileältä aamun pikku pakkasessa. Välikelin kenkä, ei talvikenkä.
J.Kottenberg
17.10.2015, 18.26
Tuntuuko Diadora muuten istuvalta ja kantapää seuraa jalkaa?
kuovipolku
17.10.2015, 18.43
Keskieurooppalainen talvikenkä. Ei kai siltä sellaisena voi muuta odottaakaan?
Toisaalta pohjallisten vaihto parempiin (esim tällaisiin (http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/17/nanopohjallinen-paihitti-akulliset-lampopohjalliset) tai edes alumiini/karvaisiin), polypropyleenisukan vaihto merinovilla(sekoitte)isiin ja neopreenikengänsuojien käyttäminen lisäeristeenä voivat tehdä niistä täysin kelvolliset talvikengät Etelä-Suomenkin oloihin - ainakin mikäli jalat eivät ole erityisen palelevaa sorttia.
FWIW itse taisin ajaa viime talvena viiden ja puolen tunnin lenkin kahden-kolmentoista asteen pakkasessa enkä joutunut kylmän vuoksi jalkautumaan tai käymään sisällä jalkoja lämmittelemässä.
Tuntuuko Diadora muuten istuvalta ja kantapää seuraa jalkaa?
Alkuun kolhonoloiset, mutta muotoutumaan päin. Boa kiristää tasaisesti ja kantapää pysyy aloillaan. Mulla normaali kengän koko on 46, noista otin 45 ja pässinpökkimälle jää hyvin tilaa.
Tarkoituksella olen ajellut ei-lämpimällä sukalla ja pohjallisella, testimielessä. Alumiinilla vahvistettu villapohjallinen ja villasukat ovat kaapissa odottamassa. Talvella saatan vetää Mavicin varpaanlämmittimet kengän päälle. Paukkupakkasia varten otan käyttöön teddyvuorellisen mononsuojan. Vain varpaat on mun herkkä kohta, muuten tarkenen oikein hyvin.
arctic biker
17.10.2015, 20.14
Kuovi kirjoittaa asiaa, mullon nuo linkatut pohjalliset ja eivät aivan surkeat. Ynnä neopreenisuojia joka lähtöön. Olen ennenkin urputtanut ylikokoisista kengistä, siinähän kantapää liikkuu ja hölskyy eli mitä hyötyä on lukkokengistä silloin? Omat Vauden Termaticit 1,5 numeroa ylikokoisina ovat sillai satasen hintaansa nähden aivan ok mutta kantapääni ei pysy paikallaan.
Vaellusaikoinani kiintevuorisista Nokian Naaleista ylenin irtovuorisiin, sitten normitelemarkmonot, hei Alpo ovatko tallessa? Ja sitten Alicon Double-monoilla, sisäkengälliset vankat nahkamonot. Jotenkin tää irtovuori/sisäkenkäfilosofia nappaa mulle. Kai kun noilla rämmin ihan kunnon pakkasillakin.
Bontragerin OMW kengät ovat kovasti harkinnassa. Ja jalan pituushan pitäisi mitata oikeasti niillä sukilla mitä meinaa maksimissaan käyttää. IMO. Pieni pohdinnan aihe on tää lestin leveys, olen Shimanokielellä Widejalkainen.
Tänään poistin nuo Bontragerin OMWt. Saapa nähdä mimmonen kenkä tulee olemaan.
arctic biker
17.10.2015, 21.17
Tänään poistin nuo Bontragerin OMWt. Saapa nähdä mimmonen kenkä tulee olemaan.
Sitten kovasti toivon raporttia kuin lesti ja ensivaikutelma, versus entiset kengät ja niinpäinpois. Jotta sais jotain tuntumaa kummoinen on.
tunkkari
19.10.2015, 12.00
Kokemuksia kellään Northwave Celsius 2 GTX kengistä. Lupaavat -10 asti pakkaseen. Jos riittää puoleenkin ja sen jälkeen neopreenia päälle sekä sukkaa alle, niin mulle pelittää. Miten koot? Meneekö suoraan taulukon cm koon mukaan? Sidin MTB kengät 43 ja maantie 42,5 on sopivat.
Kokemuksia kellään Northwave Celsius 2 GTX kengistä. Lupaavat -10 asti pakkaseen. Jos riittää puoleenkin ja sen jälkeen neopreenia päälle sekä sukkaa alle, niin mulle pelittää. Miten koot? Meneekö suoraan taulukon cm koon mukaan? Sidin MTB kengät 43 ja maantie 42,5 on sopivat.
Mulla on kokemusta muutaman lenkin verran NW Celsius Arctic GTX:stä, eli ymmärtääkseni melkein samoista kengistä.
Pakkasella en ole kengillä vielä ajanut, mutta 2-4 asteen keleissä ne tuntuvat vielä lämpimiltä. Sukkina olen käyttänyt XXL:n myymiä Line One Active Warm Crew Terry sukkia.
Ilmoitettu koko pitää mielestäni melko hyvin paikkansa. Omieni koko on 44 ja se on hieman väljempi kuin samankokoinen Diadoran maantiekenkä (hyvä asia paksumpien sukkien kanssa). Sidiltä itselleni sopii myös samoin koko 44. Shimanon kengissä oma kokoni on 45.
tunkkari
19.10.2015, 14.17
Ok. Kiitos vastauksesta. Eiköhän tuo koko löydy tuon mukaan. Tuolle Arctic mallille lupaavat -35 - +5 astetta. Aika rohee lupaus :) Sillä mietin, että mihin asti tarkenee tuolla Celsius 2:lla. Aika kohtuudella pärjännyt 1,5h työmatkan vanhalla Shimanon kumipohjanauha lätyskällä + Enduran MT500 suojalla. -7 alkoi varpaita hieman kylmäämään loppumatkasta. Kaiketi noilla paremmin pärjää. -10 kylmemmällä en enää paljoa ajele. Jos ottaa yhtä pykälää sisommat, niin mahtuu ainakin sukkia riittävästi...
Ok. Kiitos vastauksesta. Eiköhän tuo koko löydy tuon mukaan. Tuolle Arctic mallille lupaavat -35 - +5 astetta. Aika rohee lupaus :) Sillä mietin, että mihin asti tarkenee tuolla Celsius 2:lla. Aika kohtuudella pärjännyt 1,5h työmatkan vanhalla Shimanon kumipohjanauha lätyskällä + Enduran MT500 suojalla. -7 alkoi varpaita hieman kylmäämään loppumatkasta. Kaiketi noilla paremmin pärjää. -10 kylmemmällä en enää paljoa ajele. Jos ottaa yhtä pykälää sisommat, niin mahtuu ainakin sukkia riittävästi...
Mulla on jokusen vuoden vanhat Arcticit ja ei ne mahdottoman lämpimät ole. Maastossa pärjää hyvin -15 asti, mutta tiellä tulee kyllä kylmä aika äkkiä jos pakkasta lähemmäs kymmenen tai enemmän.
Täällä myös pari vuotta vanhat NW Celcius Articit talvikenkinä. Mulla menee parin tunnin lenkki -5C:ssä villasukilla, mutta siitä kylmempään kun mennään, niin kyllä tarvii laittaa sähköpohjalliset tossuihin, ettei ala varpaita palella...
tunkkari
19.10.2015, 15.09
Eli tulee kylmä pohjasta läpi?? Onko niissä itsessään minkäänlaista eristystä pohjissa?
^Ei välttämättä. Minulla Lake 303 kaksilla paksuilla sukilla ja -5 saatan ajella parituntia vielä ilman akku pohjallisia, mutta siitä kylmemmillä aina sähköt päällä, koska varpaat jäätyy. Talvipyöräily on vaan raakalaji monen varpaille. Toiset tarkenee toiset ei.
Vanhat ei-Artic-versiot on kyllä melko viileät kengät, ei niissä ole mitään eristystä pohjassa ja omat pohjalliset oli melkoisen huonot. Lämpimillä pohjallisilla (ohut huopamalli + lampaankarvapohjallinen) merkittävästi lämpimämpi (mutta kylmät silti).
Nuo uudet articit vaikuttaisi kivoilta kengiltä. Kohtu kevyet, gore kalvo loskaa ja suota varten ja pohjakin näyttää pitävältä. Taitaa olla vielä hiilariakin jäykkyyttä lisäämässä?
tunkkari
19.10.2015, 15.59
Jos nyt oikein tutkailin, niin Celsius 2 ja Arctic mallissa ei olennaista eroa ole. Ainoastaan heijastavuus parempi Arctic mallissa. En ainakaan löytänyt muuta eroa?? Onko näin? Celsius 2 on hiukan painavampi. Joten eristykset ilmeisesti samat...
Jos nyt oikein tutkailin, niin Celsius 2 ja Arctic mallissa ei olennaista eroa ole. Ainoastaan heijastavuus parempi Arctic mallissa. En ainakaan löytänyt muuta eroa?? Onko näin? Celsius 2 on hiukan painavampi. Joten eristykset ilmeisesti samat...
No tuskinpa tuossa toisessa on artic etuliitettä ja lupausta kovemmille pakkasille, jos eroa eristävyydesaä ei olisi.
http://www.northwave.com/it/catalog/scarpe/gore/37
Tomas.Sa86
19.10.2015, 16.31
Onko tietoa mistä noita NW pakkaskenkiä voisi kokeila PK-Seudulla? Sen verran omalaatuiset jalat että ei mikä tahansa jalkine tunnu mukavalta. Jalkani on nirsot, kyllä.
tunkkari
19.10.2015, 18.18
No tuskinpa tuossa toisessa on artic etuliitettä ja lupausta kovemmille pakkasille, jos eroa eristävyydesaä ei olisi.
http://www.northwave.com/it/catalog/scarpe/gore/37
Sieltäpä noita tutkailin. Lämpöero on... Ainut ero on ero Goretex kalvo. Josko sillä lupaavat. Performance on molemmissa luokka 4. Extreme Winter mallissa on 5. Mainostavat Arctic mallia commute malliksi paremman heijastavuuden takia. Ota tuosta selvää.... ;) Jälleenmyyjää ei Northwaven sivujan mukaan löydy koko Suomesta. Tallinnasta löytyy kyllä kolme, jos siellä päin liikkuu ;) Täytynee tilata Saksasta jos tuohon päätyy...
Sieltäpä noita tutkailin. Lämpöero on... Ainut ero on ero Goretex kalvo. Josko sillä lupaavat. Performance on molemmissa luokka 4. Extreme Winter mallissa on 5. Mainostavat Arctic mallia commute malliksi paremman heijastavuuden takia. Ota tuosta selvää.... ;) Jälleenmyyjää ei Northwaven sivujan mukaan löydy koko Suomesta. Tallinnasta löytyy kyllä kolme, jos siellä päin liikkuu ;) Täytynee tilata Saksasta jos tuohon päätyy...
Eipä noita eroja tosiaan netin kautta huomaa, mutta eikös tässä normaaliversiossakin ole gorekalvo?
tunkkari
19.10.2015, 18.38
On molemmissa. Celsiuksessa Gore Pique ja Arctic Gore Koala. Niistäkään en googlella löytänyt mitään tietoa sen kummemmin...
roadking
19.10.2015, 19.19
XXL ainakin on myynyt Nortwaven kenkiä. Netti sivuilta löytyy vain muutama malli, mutta ehkä liikkeissä voi olla enemmän tai sitten myynti lopetettu..
arctic biker
19.10.2015, 20.10
Nää ostin jos oikein kylmä kylmä tulee https://varuste.net/Kamik+Alborg?_tu=42488
Sillai koestin jotta flättipedaaleillani pysyvät. Toiset Kamikkini ja naftimpi koko, nuohan nahkavarsineen tuovat vaelluskenkäilluusiota mieleen.
Tätä ketjua googlettamalla selvisi, että articilla voisi pärjätä sinne -15 asteeseen asti ja kengä on pohjaltaan tukevampi mitä vaikkapa lake MX-145. Nortwaven Kenkiä on myynyt xxl ja intersport.
Nykyiset kengät ovat mavicin driftit ja näissä harmittaa juurikin tuo pohjan löysyys, sekä omaan jalkaan huono istuvuus. Kantapää nousee, vaikka kenkä on muuten talvikengäksi liian pieni. Hyvää noissa on pitävä pohja sekä vedenpitävyys. Sukka ei kastu vaikka matka sattuisikin pysähtymään keskelle suota.
Adidaksissa/maviceissa 43.5 on juuri sopiva koko kesällä. Nyt vain arpomaan ottaako 44 vai 45 koon northwavesta...
tunkkari
19.10.2015, 21.51
Bike-Discountin sivuilla on iso varoitus, että on isoa kokoa ja pitää ottaa sama koko kuin normaali kenkä... Ite arvon kanssa kokoa ja pitäähän sinne mahtua sukkaakin kunnolla.
Mulla on NW:n kesäkenkä 45 ja talvipopo 46. Shimanon koko mikä mulle jotenkin voi sopia on 46 Wide. Kovin paksua sukkaa tuohon talvikenkään ei mene.
Juha Jokila
19.10.2015, 22.11
Mulla ollu vajaan vuoden NW Extremet ja ovat hyvät jalkaan ja tuo ohje ottaa sama koko kuin normikengässä pitää paikkansa, jos yhden paksun sukan on tarkoitus riittää. Itellä menee lisäksi villasukka, kun on kokoa isommat. Omilla viluisilla jaloilla nuo toimii +10 - -5 C haarukassa. Boalla saa aika hyvin kireälle yhdelläkin sukalla ajettaessa, mutta kenkä jää pituussuunnassa väljäksi. Vertailun vuoksi ekan sukupolven Wölvhammereilla pärjään ehkä 10 astetta kylmemmässä samalla tavalla.
Offtopic, mutta ihan oikeasti kuinka moni pyöräilee -15C ja sitä kylmemmillä keleillä? Sehän alkaa olla jo aika kylmä lämpötila mille tahansa ulkoilulle, saati sitten pyöräilylle.
^Foorumilta löytynee useitakin, jotka pyöräilevät esim. töihin ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä...Itse olen niin nössö, etten kykene sellaiseen...
Bike-Discountin sivuilla on iso varoitus, että on isoa kokoa ja pitää ottaa sama koko kuin normaali kenkä... Ite arvon kanssa kokoa ja pitäähän sinne mahtua sukkaakin kunnolla.
Jep, mutta saksassa tuonne ei tungeta paksua sukkaa tai sähköpohjallista väliin... Sidin 44 kesäkenkänä on hivenen iso minulle. Vähän kyllä hirvittää tilata 45 kokoa, suomalainen työkenkä on kuitenkin vain 42 ja talvimaihari 43.
Edit: bike-discountilla näyttääkin olevan myös puolikkaita kokoja, eli ehkäpä tuo 44.5 olisi passeli.
tunkkari
19.10.2015, 23.10
Sähköpohjallista en taida tunkea. Mulle riittää -10 asti ajelut ainakin näillä näkymin. Jos ottaa 1cm lisää jalkaterän pituuteen, niin kait tuonne mahtuu thermopohjallinen ja riittävästi sukkaa. Ja aina voi laittaa neopreenit vielä päälle. Jalkaterä on 26,7 ja ajattelin tilata 42,5 joka on 27,6cm tai 43 huikeat 0,2mm isompi. Jalka on muuten kuin koiran puruluu, joten ei ihan mahottoman isoa viitsi ottaa. En tiedä miten tuo talvikenkä on leveä lestinen, kun rouvalla on kesäkengät ja on kyllä kapeaa mallia. Onko miesten lesti suhteessa paljon leveämpi.
Oma työmatka on rapiat 32km ja kyllä pahimmat pakkaskelit jää silloin ajelematta joka tapauksessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.