Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[
14]
15
16
17
Wölvhammer Boa testattu yön yli talvipäivänseisauksessa ja hyväksi todettu.
- -
Monella muulla kuskilla näkyi Lake 300-sarjaa, 45nrth:n eri malleja, tuolta porukalta voi ehkä saada hyviä kokemuksia :D
Ostin ekoiksi talvipyöräilykengiksi Lake 303:t, lähinnä koska niistä löytyi erikseen leveälestinen malli, ja oma jalkaterä hiertyy jos on yhtään kapea kenkä. Muuten kaikin puolin loistavat, mutta omat jalat on sen verran arat kylmälle, että toisinaan varpaat alkaa paleltaa kun lämpötila lähestyy kymmentä pakkasastetta.
Talvipäivänseisaukseen otin avuksi Sportfire-talvikengänsuojat, isoin koko 49-51 mahtuu nipin napin 47-wide-kengän päälle. Tällä yhdistelmällä ei ole vielä palellut, saa nähdä miten käy kun tulee kovempia (yli kymmenen asteen) pakkasia. Seuraava varasuunnitelma on varmaan sähköpohjallisten virittely.
Puolitoista tuntia tuli ajettua -15° pakkasessa, tunnin jälkeen alkoi varpaat viilenemään mutta olo ei muuttunut epämukavaksi.
Ajo oli semiteknistä metsäpolkua rauhallisella sykkeellä. Joten viiiman aiheuttamaa viilennystä ei tapahtunut.
Kyllä ne varret pehmiää, enää ei häirinnyt polkemista.
Sukkana oli villapohjaiset urkkasukat ja mummon kutomat kulahtaneet villasukat, tätä sukka-asiaa pitää vielä tutkia.
Aivan mahtavaa ajella mukavasti ilman repsottavia kengänsuojia sekä akkupohjallisia!
Uskallan ehkä suositella viluvarpaille wölvhammaria.
Lähetetty minun Pixel laitteesta Tapatalkilla
...
Uskallan ehkä suositella viluvarpaille wölvhammaria....
Minä taas viluvarpaana en.
Yetit on lämpimät. Tarkenee hyvin -8c, kun laittaa päälle paksut kengänsuojat ja sisään kemialliset lämmittimet :)
himo_kaappoo
23.12.2018, 10.28
Eilen 25km lenkki -11° kelissä. Jalassa ohut 60% merinovillainen ja paksumpi 90% merinovillainen ja päällä 2018 wölwhammerit. Viimeset 7-8km varpaat jääs. Nämä menee myyntiin ja seuraavaksi katellaan Lake 400.
Aina kerrotaan kyllä, mitä oli jalassa, mutta entäs muuten?
Jos on muualla liian vähän vaatetta, esim. pää paleltuu, niin elimistö alkaa pudottaa varpaiden ja sormien lämpötilaa ensimmäisenä ja siksi niitä palelee. Jotenkin näin se menee, kannattaa huomioida :seko:
himo_kaappoo
23.12.2018, 11.00
No jos nyt oikeen mietin niin pers poskiin oli välillä vähän vilu. Muuten oli kuuma.
Uskon että nuo Laken mxz400 ovat lämpimämmät, hintakin on kovempi, joka itseäni useasti ohjailee.
Otan vielä kaverilta sellaiset mahdollisesti testiin.
Eilen oli kyllä lämpimästi päällä. Ei minkäänlaista viileyden tunnetta.
Melko ohut on kärkikupin vuokraus wölveissä.
kuovipolku
23.12.2018, 11.16
On varmasti totta jollain tasolla. Ja siitähän on erilaisia kansanuskomuksia mitkä paikat on erityisesti syytä pitää lämpiminä.
Isoäidit tietävät että kun pää ja kädet ovat lämpimät ja jalat kuivat, ei tule kylmä muuallekaan. Japanilaiset ovat sitä mieltä että riittää kun vatsa on hyvin suojattu kylmältä. Jotkut ovat vuorenvarmoja siitä että lämpö karkaa pahiten kaulan, ranteiden ja nilkkojen kautta jos niitä ei ole kunnolla suojattu, mutta muuten voi olla vaikka takki auki ja paljaspäin.
Toiset tietävät että liikuntapukeutumisessa on tärkeää vain se on että iho pysyy kuivana eikä viima pääse tunkemaan läpi, keho kyllä huolehtii lämmöntuotosta myös käsien ja jalkojen osalta.
Ja sitten on vielä niitä jotka ovat sitä mieltä että kaiken aa ja oo on totuttelu kylmään ja verenkierron parantaminen sitä kautta. Joko esimerkiksi avantouinnin, kylmien suihkujen tai käsien ja jalkojen kylmään veteen upottamisen avulla - tai sitä kautta ettei ilmojen kylmetessä ja pakkasten tullessa ole heti lisäämässä lämmintä ylle ja siirtymässä talvikenkiin lämmittimineen vaan kestää aluksi urheasti pientä palelua.
Mä olen yrittänyt kohdallani yhdistää parhaat palat näistä viisauksista, mutta olen tullut myös siihen tulokseen (1) ettei mikään niistä päde kaikkien kohdalle, (2) ettei minkään ongelmallisen paikan lämpimänä pitämiseen ei yhtään auta se että muualla (tai jossain muussa kehonosassa) on liikaa päällä, ja (3) että palelemisen alkusyy on usein hikoilu liian lämpimän varustuksen vuoksi.
Eli en ole mitään järisyttävää enkä uutta keksinyt. Mutta jos kenkiin ei mahdu kaksia pohjallisia ja kaksia sukkia ja jos varpaita ei mahdu heiluttelemaan, on ihan turha tulla mulle selittämään että jotkut talvikengät eivät toimi tai riitä:rolleyes: Eikä se ajotuntumaa tai tehonsiirtoa pilaa, jos varpaiden ja kengänkärjen väliin jää milli ilmaa toisin kuin ehkä on laita kesäkengissä:cool:
himo_kaappoo
23.12.2018, 11.53
Melko ohut on kärkikupin vuokraus wölveissä.
Tämä. Jos kenkä muuten hyvin vuorattu, mutta kärki "unohdettu" niin kylläpä siinä vaan varpaisiin kylmä tulee jos verenkierto varpaisiin on huono. Ite ostin wölwit 2 numeroa suurempana kuin normi kengät ja ovatkin mulle reippaasti liian isot normisukalla ja vaikka laitan 2 sukkaa jalkaan niin tilaa on silti vielä tehdä reilua varvasjumppaa plus että jalkaterääkin pystyy hieman heilutella. Ainut vaan että siitä ei ole mitään apua!
Tämä. Jos kenkä muuten hyvin vuorattu, mutta kärki "unohdettu" niin kylläpä siinä vaan varpaisiin kylmä tulee jos verenkierto varpaisiin on huono. Ite ostin wölwit 2 numeroa suurempana kuin normi kengät ja ovatkin mulle reippaasti liian isot normisukalla ja vaikka laitan 2 sukkaa jalkaan niin tilaa on silti vielä tehdä reilua varvasjumppaa plus että jalkaterääkin pystyy hieman heilutella. Ainut vaan että siitä ei ole mitään apua!
Tämän saman huomasin myös vertaillessa noita normi ns. lämpökenkiin ja mielessä on käynyt vanhoista huopavuorista kärjen irtileikkaus ja asennus wölveihin. Joku untuva voisi toimia vielä paremmin, mutta on kertaluokkaa hankalampi operaatio. Sukkamäärän lisäämisessä tulee väistämättä jossain vaiheessa raja vastaan, etenkin kun noi ei ole mitkään maailman leveimmät kengät.
On varmasti totta jollain tasolla. Ja siitähän on erilaisia kansanuskomuksia mitkä paikat on erityisesti syytä pitää lämpiminä.
Isoäidit tietävät että kun pää ja kädet ovat lämpimät ja jalat kuivat, ei tule kylmä muuallekaan. Japanilaiset ovat sitä mieltä että riittää kun vatsa on hyvin suojattu kylmältä. Jotkut ovat vuorenvarmoja siitä että lämpö karkaa pahiten kaulan, ranteiden ja nilkkojen kautta jos niitä ei ole kunnolla suojattu, mutta muuten voi olla vaikka takki auki ja paljaspäin.
Toiset tietävät että liikuntapukeutumisessa on tärkeää vain se on että iho pysyy kuivana eikä viima pääse tunkemaan läpi, keho kyllä huolehtii lämmöntuotosta myös käsien ja jalkojen osalta.
Ja sitten on vielä niitä jotka ovat sitä mieltä että kaiken aa ja oo on totuttelu kylmään ja verenkierron parantaminen sitä kautta. Joko esimerkiksi avantouinnin, kylmien suihkujen tai käsien ja jalkojen kylmään veteen upottamisen avulla - tai sitä kautta ettei ilmojen kylmetessä ja pakkasten tullessa ole heti lisäämässä lämmintä ylle ja siirtymässä talvikenkiin lämmittimineen vaan kestää aluksi urheasti pientä palelua.
Mä olen yrittänyt kohdallani yhdistää parhaat palat näistä viisauksista, mutta olen tullut myös siihen tulokseen (1) ettei mikään niistä päde kaikkien kohdalle, (2) ettei minkään ongelmallisen paikan lämpimänä pitämiseen ei yhtään auta se että muualla (tai jossain muussa kehonosassa) on liikaa päällä, ja (3) että palelemisen alkusyy on usein hikoilu liian lämpimän varustuksen vuoksi.
Eli en ole mitään järisyttävää enkä uutta keksinyt. Mutta jos kenkiin ei mahdu kaksia pohjallisia ja kaksia sukkia ja jos varpaita ei mahdu heiluttelemaan, on ihan turha tulla mulle selittämään että jotkut talvikengät eivät toimi tai riitä:rolleyes: Eikä se ajotuntumaa tai tehonsiirtoa pilaa, jos varpaiden ja kengänkärjen väliin jää milli ilmaa toisin kuin ehkä on laita kesäkengissä:cool:
Joskus pentuna luisteltiin paljon ulkojäillä ja aina paleltui varpaat hokkareissa. Kaveri kertoi että piti jalkojaan 10min niin kuumassa vedessä kuin kärsi ja sen jälkeen laittoi kuivat sukat jalkaan ja hokkarit. Väitti ettei paleltunu varpaat niin herkästi. Tiedä tuota vaikka olis hyväkin kikkakakkonen?
... mielessä on käynyt vanhoista huopavuorista kärjen irtileikkaus ja asennus wölveihin. ..
Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella. Jotain teddykarhun turkkia tai vastaavaa?
Itse asiassa mun teddykarhuiset kengänsuojat alkaa olla repaleina, vois ottaa niistä kärkiosat ja jeesusteipata Wölveihin.
himo_kaappoo
23.12.2018, 22.53
Tänään poljin 26km (2h26min) pakkanen vaihteli -11 ja -17 välillä Garminin mukaan. Jalassa paksu merino sukka ja wölvhammer. 13km kohdalla varpaat jäässä, kävelin pyörää taluttaen n. 400m jonka jälkeen loppulenkin aikana ei muu jäätyny kuin perse! En kyllä ymmärrä miksi toisinaan kävelemällä saa varpaat lämpöiseksi noinkin kylmässä ja toisinaan ei saa edes -8 kelillä ja pukeutumisessa ainut muutos on että kylmemmälle laitan tpaidan ja fleece paidan väliin ohuen pitkähihaisen paidan..
Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella.
Da daa!
Formulapiireissä tuota kutsutaan kengänpääliseksi :)
Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella. Jotain teddykarhun turkkia tai vastaavaa?
Itse asiassa mun teddykarhuiset kengänsuojat alkaa olla repaleina, vois ottaa niistä kärkiosat ja jeesusteipata Wölveihin.
Huomenna on testissä sisäpuolen lisäeriste, katotaan miten käy :D
Kengänsuojatkin löytyy ja aina voi ostaa lämmitettävät pohjalliset tai sukat. Mutta ensin muuta säätöä...
Da daa!
Formulapiireissä tuota kutsutaan kengänpääliseksi :)Niin siis suotta intoilet, et pääse pätemään. Onhan kengänpääliset mulle ihan tuttu juttu. On mulla varsin paljon kokemusta talvipyöräilystä. Ja mun lämpimin ratkaisu talvipyöräilyyn on edelleen mun välikausikengät (Defroster) Urheiluareenan teddykarhusuojilla. Tarvittaessa kemialliset lämppärit inessä.
Wölvhammerit ostin kun halusin ajaa (maastossa) ilman kengänsuojia ja kaikki kertoi tässäkin topicissa, että ne ne vasta ovar jeesuksen lämpimät. No eivät ole. Eikä olleet Lake 330:tkaan.
...13km kohdalla varpaat jäässä, kävelin pyörää taluttaen n. 400m jonka jälkeen loppulenkin aikana ei muu jäätyny kuin perse! ...
5min kevyttä juoksua toimii lähes poikkeuksetta, kunhan sen tekee riittävän ajoissa.
himo_kaappoo
23.12.2018, 23.46
5min kevyttä juoksua toimii lähes poikkeuksetta, kunhan sen tekee riittävän ajoissa.
Aivan varmasti, mutta lähtökohtaisesti juoksu on vastenmielinen akti, haluisin polkee enkä lenkkeillä ja kavereille tulee kylmä kun yks vetää kuntopiiriä joka 30-40min välein..
TrailRider
24.12.2018, 00.51
Eilen/tänään yhteensä noin 10h ajoa ja yötä laavulla + muutama sisätauko plus autoilua välissä. Pisimmät fillarisiivut 5h+. Pakkasta noin 10-15 astetta. Jalassa löysät 45nrth Japantherit, ohut sukka, paksumpi vaellussukka ja paksut neopreenit kengän päällä. Muutenkin asianmukainen vaatetus niin käsillä, päällä kuin keskivartalolla, eikä kertaakaan varpailla kylmä.
Kylmyyden puoleen en kaipaa japantheria + neopreenia lämpimämpää yhdistelmää, mut olisihan se luksusta jos laavulta heräillessä ei tarvitsisi vetää jäisten kenkien lisäksi myös jäisiä neopreeneja kenkien päälle...
Pitäisiköhän sitä testata vaikka sitä 45nrth wölfiä sit? [emoji848]
Niin siis suotta intoilet, et pääse pätemään. Onhan kengänpääliset mulle ihan tuttu juttu. On mulla varsin paljon kokemusta talvipyöräilystä. Ja mun lämpimin ratkaisu talvipyöräilyyn on edelleen mun välikausikengät (Defroster) Urheiluareenan teddykarhusuojilla. Tarvittaessa kemialliset lämppärit inessä.
Wölvhammerit ostin kun halusin ajaa (maastossa) ilman kengänsuojia ja kaikki kertoi tässäkin topicissa, että ne ne vasta ovar jeesuksen lämpimät. No eivät ole. Eikä olleet Lake 330:tkaan.
Jos se lämpö ei varpaisiin asti virtaa, niin helpointa taitaa olla vaan laittaa lisälämmitystä. Mulla on ihan sama juttu varpaiden kanssa. Sormet tarkenee hyvin.
Siis verrokkina vaikka meidän pari kiloinen koira. Se ei tarkene pakkasella edes paksussa untuvapussissa paikallaan, koska kroppa ei vaan tuota lämpöä riittävästi. Pienikin lisälämmitys pussin sisään niin hyvin tarkenee.
Ensin tietysti eristys pitää olla kunnossa ja sitten lämpöä vaikka kemiallisesti vähän.
Itse olen ollut tyytyväinen Lake 303 tohveleihin ja yhdellä ohuella merinovilla sukalla olen kaikki lenkini ajanut -15 asteen lenkkeihin asti. Sen kylmemmillä en ole viitsinyt ajella. -15 asteissa olen ajellut max. 2 h lenkkejä ja pieni vilpoisuus on tuntunut. Alle -10 asteissa 3-4 tunnin lenkit menneet mainiosti. Ainoa huono puoli on se nilkkaläppä, joka ei istu hyvin, vaan päästää kylmää ilmaa nilkkaan. Sekin asia korjaantui Tampere valmisteisilla talviajohousuilla, joissa kannanalus nauha vetää täysin umpeen sen, lahkeen ollessa kengän päällä tiukasti nilkkaan asti. Minulla on hyvä ääreisverenkierto ja se mahdollistaa näiden kenkien käytön ja kokemukseni ovat ainoastaan henkilökohtaisia. Kengänsuojilla voisin pärjätä vielä kylmemmissäkin keleissä, mutta en katso tarpeelliseksi lähteä kokeilemaan, koska trainerilla pystyn ylittämään nämä kovimmat pakkasjaksot.
Hyvää talvikenkää BOA-nauhoilla flättipolkimille? En siis etsi pyöräkenkää klosseilla...
Upataanpas tätä, kun itseäkin kiinnostaa. Saa olla ilman boaakin... Vaelluskenkien ongelmana tuppaa olemaan joko liian löysä pohja tai liian jäykkä nilkka. Tai molemmat...
Itse itselleni vastaten, tuommoiset hankin: https://www.xxl.fi/salomon-x-ultra-mid-2-spikes-gtx-miesten-nastakengat-harmaa/p/1151738_1_style
Kahden tunnin lenkin perusteella ihan ok hankinta. Eivät puristaneet eivätkä hölskyneet. Ehkä hieman paremmin eristetyt voisivat olla, mutta otin sen verran isossa koossa, että mahtuu tarvittaessa toinenkin sukka. Ehkä.
Plussana nuo nastat pohjassa jos ja kun joutuu metsässä tunkkaamaan tai jalkautumaan hankalassa paikassa. Pohja ei ole mikään über-jäykkä, mutta riittävä flättien kanssa.
himo_kaappoo
30.12.2018, 19.35
Piti laittaa wölveihin klossit kiinni, pohjat ei kestä flättien "piikkejä" (Saint) :(
Jep, sama paska täällä vaikka hiukan vanhempi malli NW Extreme. Muuten vielä ihan ehjät kengät ja boa irti pohjia myöten. Kuva: https://photos.app.goo.gl/SJnaJLdjxeTyis9z1
Mulla katosi Raptor Arctic GTX oikean jalan kengästä se mukaboan metallinvärinen operointikynsi heti ekalla lenkillä... Maanantaina ostettu, eilen ajettu, tänään takaisin norjalaisten mustaan kuutioon...
makimies
07.01.2019, 10.15
Hep, keksiikös kukaan korvaajia Fivetenin EPS high:lle? Näkyvät poistuneet mallistosta/loppuun myyty joka paikasta.
Joku talvikenkä tarttis keksiä talveksi fläteille. Lukkoja en ole mtb:ssä käyttänyt.
Fiveten Impact high:ta näyttää saavan.
mielestäni lämpimämpi kuin Freerider EPS high ja pohja pitää paremmin (sekä polkimella että maastossa/lumessa).
Tuolla joitain kokoja,kaksi väri vaihtoehtoa ;https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164763;menu=1000,18,58;mid %5B577%5D=1;pgc%5B18714%5D%5B18716%5D=1;pgc%5B1055 6%5D=10560;page=2;orderby=2
Antsah82
07.01.2019, 14.56
http://www.teollisuuspalvelu.fi/product/2302/jalas-1828-jupiter
Olen itse ajellut tuollaisilla jalaksen kengillä tämän talven kun sattui ennestään olemaan. Toimii mun mielestä yllättävän hyvin fläteillä maastossa. Merinovillasukalla ei ole tullut vielä kertaakaan kylmäkään. Tuo paksu ja vahva kärki tuntuu estävän ajoviiman melko tehokkaasti. -15 olen ajellut enkä ole 2 sukkia vielä tarttenut. En osaa kaivata parempia talvikenkiä fätteilyyn :)
arctic biker
07.01.2019, 17.58
http://www.teollisuuspalvelu.fi/product/2302/jalas-1828-jupiter
Olen itse ajellut tuollaisilla jalaksen kengillä tämän talven kun sattui ennestään olemaan. Toimii mun mielestä yllättävän hyvin fläteillä maastossa. Merinovillasukalla ei ole tullut vielä kertaakaan kylmäkään. Tuo paksu ja vahva kärki tuntuu estävän ajoviiman melko tehokkaasti. -15 olen ajellut enkä ole 2 sukkia vielä tarttenut. En osaa kaivata parempia talvikenkiä fätteilyyn :)
Talviajokengät joissa on pohjissa teräslevy ja kärjissä varpaitten suojana alumiiniinia??? Antsahia on siunattu niin hyvällä ääreisverenkierrolla että kateeksi käy, mulla alkaa jalkoja paleltaa jo ajatuskin moisista.
Joulupukki toi mulle Northwave Raptor Arctic GTX talvikengät. Nyt on jonkun verran kokemusta kertynyt, joten jotain kehtaa kirjoittaa. Nyt ei ole joulun jälkeen tänne kovia pakkasia siunaantunut, mutta -7 asteessa ei mitään ongelmaa kahden tunnin lenkillä, joka normikengillä aiheutti jo pahaa palelua. Tänään kun oli aste plussaa niin jalka suorastaan hikoili. Sukkina käytän pääsääntöisesti merinovillaisia sukkia, vain yhdet sukat. Todellinen pakkasenkesto selviää sitten kun tulee toista kymmentä astetta, mutta jos niillä reilun tunninkin tarkenee ilman kävelyä välissä niin olen tyytyväinen.
Muuten olen erittäin tyytyväinen kenkiin mutta kengät ei tahdo purra flattipolkimiin millään kiinni. Meinaa hermo mennä kun koko ajan meinaa mennä kantapäillä polkemiseksi. Täytynee kokeilla toisenlaisia polkimia vielä.
^eikös nuo täysin lukkopolkimille tarkotetut kengät?
https://northwave.com/en/p/raptor-arctic-gtx/
Ei toi pohja kyllä fläteille kauhean hyvältä näytä.
Mulla vielä arvonnassa otanko noi NW:n Himalayat käyttöön vai palautanko. High Impactit muuten hyvät mutta tietyllä kelillä lumi menee ikävästi nilkoista eikä aina jaksaisi säärystimiä laittaa.
Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä. Maailma on täynnä normikenkiä mitkä soveltuu tähän varmasti paremmin. Noissa munkin NW Yeteissä (olisko nyt nimellä Himalaja)on lukon tilalle lisäpala flättejä varten, mutta en kyllä noitakaan flattiajoon silti ostaisi. On vaelluskenkiä, Soreleita ja vaikka mitä parempia ja lämpöisempiä.
Antsah82
07.01.2019, 22.22
Talviajokengät joissa on pohjissa teräslevy ja kärjissä varpaitten suojana alumiiniinia??? Antsahia on siunattu niin hyvällä ääreisverenkierrolla että kateeksi käy, mulla alkaa jalkoja paleltaa jo ajatuskin moisista.
Joo ei kyllä tunnu yhtään kylmiltä mulle, kesäkengillä huomas heti kun ilmat kylmeni että ajoviima tulee läpi. En ole kyllä tarttenut käsissäkään vielä koko talvena tämän kummempia hanskoja: https://m.motonet.fi/fi/tuote/4500718/Yoko-MTB-pyorailyhanskat
Paksummat talvihanskat on kulkeneet repussa, mutta ei ole vielä tarvinnut käteen laittaa.
^Nämä vaate asiat on vaan niin yksilöllisiä.
Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä. Maailma on täynnä normikenkiä mitkä soveltuu tähän varmasti paremmin. Noissa munkin NW Yeteissä (olisko nyt nimellä Himalaja)on lukon tilalle lisäpala flättejä varten, mutta en kyllä noitakaan flattiajoon silti ostaisi. On vaelluskenkiä, Soreleita ja vaikka mitä parempia ja lämpöisempiä.
Kuten kirjoitin, niin joulupukki toi ne, tarkoittaa etten itse niitä ostanut. Mulla on korkea- ja matalavartiset vaelluskengät, molemmilla paska ajaa.
Nyt ei pysty kyl ymmärtämään, miksi pitää ostaa lukkokengät ja ajaa niillä fläteillä.
1. kenkä on suunniteltu pyöräilyyn
2. pohja usein paremmin sopiva fläteille(kin) kuin vaelluskengissä
Jos itse hankkisin lukkokengät 100% flättikäyttöön, niin katsoisin, että niissä se lukon aukko on mallia auki leikattava. Eikä vain ruuvilla peitelevy kiinni. Shimanon kengissä on mm. leikattava aukko, muistaakseni Northwaveissa on aukko jo valmiina auki ja peitelevy pysyy ruuveilla kiinni.
Ostin itselleni Salomonin nastoitetut kengät flättikäyttöön. Ihan ok, jäykkyys riittää minulle, mutta istuvuus polkimessa ei ole samaa luokkaa kuin kesäkengissä. Karkeassa kuviossahan on ongelmana jos ja kun ne polkimen nastat menevät kengän nappuloiden väliin eikä niistä ole tällöin iloa. Samoin kun onnistuin saamaan toisen polkimen jäähän ojan ylityksessä, niin jalka alkoi ikävästi nuljuamaan, kun pohja ottaa poljinakseliin kiinni, eikä pysy niiden polkimen piikkien varassa, kuten pitäisi.
Nastoitetut kengät on muuten kyllä metsässä ja jäisillä ajoreiteillä loistavat, kun jalkaudutaan. Klossikengillä ei tahdo pysyä pystyssä, vaikka NW:n talvikengät ovatkin.
Kyllähän noissa oikeissa talvikengissä, ei siis missään välikelin gore ja mainosmiesten on ihan kunnon pohjat lumelle. Esim Lake 303, NW Yeti, 45 Wölhammerit. Jäällähän tarvitsee nastat näihinkin.
Itsellä menee talvi ihan vaan normaaleilla talvikengillä ajallessa. Mutta olenkin vähän enemmän tälläinen sunnuntaipyöräilijä. Jos ei paljoa muuta tule poljettua kuin työmatka talvella, niin itse panostaisin ennemmin päteviin vaellus tai talvikenkiin. Esimerkiksi tuolta talvikenkien valintaopas (https://www.xn--kenkkaupat-t5a.fi/nain-valitset-taydelliset-talvikengat/). Unohda vaan noi kuvat :D
Kyllähän noissa oikeissa talvikengissä, ei siis missään välikelin gore ja mainosmiesten on ihan kunnon pohjat lumelle. Esim Lake 303, NW Yeti, 45 Wölhammerit. Jäällähän tarvitsee nastat näihinkin.
Jotkut NW:n vanhemmat talvikengät mulla on klosseilla ja ne oli ainakin tosi liukkaat jäisellä ulkoilureitillä. Oli tuskaa yrittää pysyä pystyssä, kun fillarissakin oli nastattomat JJ:t, niin tukea ei saanut mistään. Se klossi tulee ainakin noissa kengissä sen verran lähelle kuvion alapintaa, että ottaa kiinni jään epätasaisuuksiin. Ja sitten mennäänkin jo. Mutta tuosta Yetistä ei ole kokemusta.
---
Komento takaisin, ne onkin jotkut Diadorat... pitänee varmaan ostaa jotkut oikeat talvikengät jos meinaa helmikuussa polkea. Tosin on mulla Jalaksen tekemät maihinnoususaappaat flättikäyttöön.
Tänään 4h -8...-11C maasturilla pikkuteitä kierrellen (ei kävelyä). Jalassa Wölvit (2018 malli)+sportfire karvasuoja ja ohut merinosukka+paksu villasukka. Lisäksi lyhyet säärystimet säären päällä. Siinä ja siinä oli et varpaat tarkeni. Muualla olikin sit liiankin kuuma.
Kotona kun otin kamat pois niin säärystimet oli aivan märät sisäpinnalta, samoin villasukat ja itse kengät nilkan ja jalkaterän alueelta. Kun laitto käden kengän sisään kärkeen niin tunsi selvästi että kärjestä oli ihan viileä tuo kenkä.
Hankala tilanne kun jalka hikoaa muualta kuin varpaista mutta sitten varpaat kuitenkin palelee. Ehkä sinne kengän kärkeen vois koittaa tunkee jotain folioeristettä tai sitten on vain hankittava sähköpohjalliset/toiset kengät (OMW?).
arctic biker
13.01.2019, 16.54
Kokeileppa mantis tätä https://sectionhiker.com/vapor-barrier-socks/. Itse normipakastepusseja oon käyttänyt.
Mulla on yhet sealskin sukat jos ne ajaa saman asian kuin noi rabit? Pakastepussia vois kans kokeilla, mutta musta ongelma edelleen on puutteellinen eristys kengän kärjessä.
Arctic biker, sullahan oli OMW kengät? Miten niissä koot menee?
Sotanorsu666
13.01.2019, 20.53
Mulla on yhet sealskin sukat jos ne ajaa saman asian kuin noi rabit? Pakastepussia vois kans kokeilla, mutta musta ongelma edelleen on puutteellinen eristys kengän kärjessä.
Arctic biker, sullahan oli OMW kengät? Miten niissä koot menee?
Mullakin on ja silloin kun ne ostin, niin ohje suositteli ottamaan yhtä kokoa isommat. Shimanon kengät 42 kokoa ja omw 43 kuin tehty omaan jalkaan.
Eipä tarkene minun varpaat noissa NW yeti kengissä. On reilu koko ja vaikka minkälaista merinosukkaa/villasukkaa mutta varpaat palelee -5 jälkee pidemmällä lenkillä.
Muu osa jalasta tarkenee jo sitte liianki hyvin, sukat oli nilkasta ylöspäin eilen läpimärät.
Kaverilla taas esim semmoset syys ajokengät käytössä ja samalla lenkillä totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa.
En oo kyllä koskaan varpaitani palelluttanut ja kokenut ongelmaksi tuota kylmää jaloissa muuten mutta tuli silti yllätyksenä miten kehnot kengät nämä oli omaan käyttöön.
En ainakaan suosittele niille joilla herkästi palelee varpaita.
Ite ajan näillä kengillä flättipolkimilla ja se klossin kohta on peitetty sillä läpällä mutta ei nämä oo silti kyllä pohjan muodon takia parhaat flättipolkimille mutta menettelee.
Kaverilla ...totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa...
Tää on just niin tätä. Kullakin on ihan omat varpaansa riesanaan.
Eilen -4-5°C pakkasta, jalassa Wölhammerit merinovillasukalla ja villasukalla. Kahden tunnin kohdalla alkoi tuntua ikävältä ja viimein kahden ja puolen tunnin kohdalla oli pakko laittaa kemialliset lämmittimet varpaille. No tiedänhän minä, että turhaahan se oli siinä vaiheessa, ne pitäis olla alusta lähtien. Neljän tunnin kohdalla saavuin onneksi kotiin ja sain paleltumisen rajoilla kärsivät ulokkeet lämpimään suihkuun.
Kokeileppa mantis tätä https://sectionhiker.com/vapor-barrier-socks/. Itse normipakastepusseja oon käyttänyt.
Tuota on tullut testailtua itsekkin. Hyvää kengät pysyy kuivana ja päälisukka. Tästä varsinkin hyötyä, jos kengänkuivatus on vaikeaa ajojen välissä. Ei varsinaisesti auta minun kylmiä varpaita
Arctic biker, sullahan oli OMW kengät? Miten niissä koot menee?Sealskin sukat ei tee täysin tuota pussi ilmiötä, koska ne hengittää ainakin jonkin verran, koska ne kastuu hiestä ulkoakin ja kenkä hikoaa märäksi. Paksutkin Sealskin sukat ovat itsessään selkeästi kylmemmät, kuin paksut merinovilla sukat, joten mulla ne pääsee oikeuksiin 0 keleissä missä tarvitsee talvikenkää jo, mutta ne saattavat jo päästää vettä läpi ulkoapäin.
Just hain Kärkkäiseltä uudet akut Lenzin akkupohjallisiin ja voi tätä hunajaa, kun ei taas tarvitse miettiä ja murehtia kylmiä varpaita. Kenkinä nyt NW Yetit ja välillä vanhat 303 Laket.
Mun puolesta jokainen saa laitella pipoja ym, mutta itselle ei auta sen verran on tullut kaikkea testattua vuosien varrella. Wölfgarit tekis mieli vielä testata, koska noissa omissa talvikengissä se varvaskuppi kylmenee kiistatta. Toisaalta taas päädyin muuten tosi toimivien ja sirohkojen 100€ kenkien jatkoksi hommaamaan uudet lämppärit 110€, millä varmasti tarkenen ja ei tarvitse leikkiä. Wolfgarit maksaa kuitenkin sen 500€ ja on jo aika molot noihin Yeteihin verrattuna.
Minä uskon tuohon pakastepussi / Sealksinz-teoriaan. Teorian mukaanhan kengän vuori pysyy kuivana ja siten lämpimänä, jos hiki ei pääse kastelemaan.
Eilen ajoin 2 tuntia, poikkeuksellisesti pelkissä merinosukissa (sealskinzit olivat pyykissä vielä kuivumassa). Lenkin jälkeen kenkä oli aivan märkä sisältä. En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, enimmäkseen ajan sealskinin kanssa. Ei minulla silti kylmä ehtinyt tulla vielä.
Uskon myös siihen toiseen teoriaan, jonka mukaan pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle muualle kehoon. Sitäkin olen kovasti yrittänyt noudattaa. Oikeastaan jalkoja ei ole enää palellut kertaakaan lenkillä, vaikka ennen uskoin olevani erittäin herkkä varpaista ja sormista. 1-9 tunnin lenkkejä olen tänä talvena ajellut.
Hmm.. pitäisi vielä kehitellä teoria sykkeen tai tehon yhteydestä varpaiden paleluun :o
Sotanorsu666
14.01.2019, 12.39
Kerran kokeilin muovipusseja jalassa ja tulin kyllä siihen lopputulokseen, että vähän kylmät varpaat on huomattavasti mukavemmat. Ei ollut minun juttu.
Käytän itse suosiolla kemiallisia lämmittimiä nykyään jokaisella lenkillä. 2e on pieni hinta lämpimistä varpaista. On tullut kokeiltua miltei kaikkia talvikengiksi luokiteltavia kenkiä, 45northit, laket, omw ja yeti. Omw:t oli omiin jalkoihin yhdet huonoimmista kengistä kun 15min jälkeen alkoi jo tuntumaan kylmä, tai sitten oli maanantaikappaleet. Toisaalta omw:n 2019 malliset boa:t vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kengissä huomaa kyllä eroja siinä, että mistä ne alkavat kylmenemään ja kuinka nopeasti. Nyt mennään 2019 wölfeillä, jotka kyllä tuntuvat kärjestään olevan huonommin eristetyt kuin aikaisemmat mallit. Ja wölfgarit oikein kylmiä säitä varten.
Sealskinzit olisi kyllä hyllyssä odottamassa kokeilua. En vain oikein tykkää niiden tuntumasta jaloissa.
Olen kyllä hieman koittanut tuota Teemu H:n mainitsemaa teoriaa tarpeeksi pukeutumisesta ja jotain perää siinäkin on, ehkä...
dirtyrider
14.01.2019, 23.00
Eipä tarkene minun varpaat noissa NW yeti kengissä. On reilu koko ja vaikka minkälaista merinosukkaa/villasukkaa mutta varpaat palelee -5 jälkee pidemmällä lenkillä.
Muu osa jalasta tarkenee jo sitte liianki hyvin, sukat oli nilkasta ylöspäin eilen läpimärät.
Kaverilla taas esim semmoset syys ajokengät käytössä ja samalla lenkillä totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa.
En oo kyllä koskaan varpaitani palelluttanut ja kokenut ongelmaksi tuota kylmää jaloissa muuten mutta tuli silti yllätyksenä miten kehnot kengät nämä oli omaan käyttöön.
En ainakaan suosittele niille joilla herkästi palelee varpaita.
Ite ajan näillä kengillä flättipolkimilla ja se klossin kohta on peitetty sillä läpällä mutta ei nämä oo silti kyllä pohjan muodon takia parhaat flättipolkimille mutta menettelee.
Käytän itse suosiolla kemiallisia lämmittimiä nykyään jokaisella lenkillä. 2e on pieni hinta lämpimistä varpaista. On tullut kokeiltua miltei kaikkia talvikengiksi luokiteltavia kenkiä, 45northit, laket, omw ja yeti. Omw:t oli omiin jalkoihin yhdet huonoimmista kengistä kun 15min jälkeen alkoi jo tuntumaan kylmä, tai sitten oli maanantaikappaleet. Toisaalta omw:n 2019 malliset boa:t vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kengissä huomaa kyllä eroja siinä, että mistä ne alkavat kylmenemään ja kuinka nopeasti. Nyt mennään 2019 wölfeillä, jotka kyllä tuntuvat kärjestään olevan huonommin eristetyt kuin aikaisemmat mallit. Ja wölfgarit oikein kylmiä säitä varten.
Sealskinzit olisi kyllä hyllyssä odottamassa kokeilua. En vain oikein tykkää niiden tuntumasta jaloissa.
Olen kyllä hieman koittanut tuota Teemu H:n mainitsemaa teoriaa tarpeeksi pukeutumisesta ja jotain perää siinäkin on, ehkä...Täälläkin kokeiltu kaikki mahdollinen varpaiden takia, Motonetin sähköpohjalliset, foliopohjallisia, kahvipakettia pohjallisen alle, teknisiä tuplasukkia, huopapohkallisia. Tällä hetkellä kenkänä NW Celcius Arctic, enkä ole lähtenyt vaihtamaan, koska en ole ollut varma, että ongelma tuolla ratkeaisi.
Pari vuotta sitten syksyllä tuli pitkässä rogainingkisassa ekaa kertaa testattua noita kemiallisia lämmittimiä + Sportsfiren karvavuorellinen suojus (-9C). Vaikka välillä erehtynyt kuvittelemaan, että nollakelissä menisi pelkkä talvikenkä, mutta puolen tunnin jälkeen isovarpaat alkaa kylmettyä.
Ainoaksi toimivaksi olen todennut tuon yhdistelmän, jolla lenkit menee ongelmitta. Lisäksi kun nyt useammin ajanut, niin saman lämmittimen voi käyttää kahteen kertaan, kun laittaa minigrippussiin ja kemiallinen reaktio pysähtyy/hidastuu. Ei nuo kalliita ole, mutta en halua roskiin turhaan heittää. Viimeksi oli testissä Motonetista pohjallisen muotoinen lämmitin, mikä tosin vastasi varmaan kokoa 39, mutta lämmitti koko jalkapohjaa silti ja eristi lisää klossin suunnasta tulevaa kylmyyttä.
Mistäs olette Bontragerin OMW:t hommanneet? Löytyykö kivijalasta vai meneekö nettihommiksi?
Uskon myös siihen toiseen teoriaan, jonka mukaan pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle muualle kehoon. Sitäkin olen kovasti yrittänyt noudattaa. Oikeastaan jalkoja ei ole enää palellut kertaakaan lenkillä, vaikka ennen uskoin olevani erittäin herkkä varpaista ja sormista. 1-9 tunnin lenkkejä olen tänä talvena ajellut.
Hmm.. pitäisi vielä kehitellä teoria sykkeen tai tehon yhteydestä varpaiden paleluun :o
Ei kait tuossa tarvi mitään kehitellä. Fillaristin hyötysuhde on noin luokkaa 0.2, eli jos ajat lenkin 200W keskiteholla, niin sulla on kropassa koko ajan 800W lämmitin päällä. Sit vaan pukeutumaan silleen että osa ylimääräisistä lämmöistä ohjautuisi mahdollisimman lähelle varpaita :)
...saman lämmittimen voi käyttää kahteen kertaan, kun laittaa minigrippussiin ja kemiallinen reaktio pysähtyy/hidastuu....
Huomauttaisin tähän, että tuo riippuu siitä miten pitkällä lenkillä niitä on poltettu.
Aika monessa pussissa taidetaan luvata 6 tuntia paloaikaa. Parille kolmetuntiselle riittänee, mutta 4-5 tunnin ajelun jäljiltä ei kannata säästää.
Tänään -8C kelissä alkoi tulla Japanthereilla kylmä 1h työmatkalla. Täytyy varmaan ottaa Laket ja villiivisukat käyttöön. Ei mulla muuta.
dirtyrider
15.01.2019, 11.55
Huomauttaisin tähän, että tuo riippuu siitä miten pitkällä lenkillä niitä on poltettu.
Aika monessa pussissa taidetaan luvata 6 tuntia paloaikaa. Parille kolmetuntiselle riittänee, mutta 4-5 tunnin ajelun jäljiltä ei kannata säästää.
Toki, ei tuo pussitus sitä ikuiseksi tee. Maalaisjärki mukana. Itse vedin noilla pohjallisen mallisilla kaksi lenkkiä 3+4h ja lämpöä riitti vielä kenkiä riisuessakin.
Mistä Lake 303 kengistä on yleensä saanut pulittaa ja mikä liike niitä ylipäätään kivijalasta myy? Nyt Bikeshop lie edullisin 250 e? Kivijalan poistoista on löytynyt n. 160 eurolla, mutta koot on sitten mitä on.
Sattuuko jollakin muuten olla MX237, miten koko vertautuu 303:een?
arctic biker
15.01.2019, 18.45
Kai täällä jokainen on omalla tavallaan oikeassa. Oma näppi- ja varvastuntuma vannoo latexihanskojen ja pakastepussien nimeen pidemmillä, varsinkin yön yli laavulla
reissuilla. Mitä kuivemmat kinttaat niin sen verta lämpöisemmät eikä se villakaan märkänä mikään hirveän hyvä lämmöneristeenä ole muuten... Tai ainakaan mun kokemuksella.
Vuosi sitten lokakuuta olin 7 päivän ajoreissulla, lämpöä +5-8 ,yhtenä päivänä ei satanut. Oli isommat kesäkengät ja Sealkinzin mtbsukat, nätistihän nuo aamulla jaloissa tulilla kahvia keittäissä kuivi, höyry vaan nousi, en parempia kaivannut.
Mistä Lake 303 kengistä on yleensä saanut pulittaa ja mikä liike niitä ylipäätään kivijalasta myy? Nyt Bikeshop lie edullisin 250 e? Kivijalan poistoista on löytynyt n. 160 eurolla, mutta koot on sitten mitä on.
Sattuuko jollakin muuten olla MX237, miten koko vertautuu 303:een?
Missä on myyty 160€:lla?
Sotanorsu666
16.01.2019, 06.08
Missä on myyty 160€:lla?
Itse ostin ainakin HI5 Bikesista tuolla hinnalla jokunen vuosi sitten.
Mistäs olette Bontragerin OMW:t hommanneet? Löytyykö kivijalasta vai meneekö nettihommiksi?
Keravan Lundbergiltä löytyy, jos on vielä jäljellä.
8-9 tuntia pyörän päällä ilman että varpaat palelee on musta aika hyvin. Ihan sama mitä pakkanen on. Toki jos on -25C niin kyllä muukin kroppa alkaa oirehtimaan jo tuollaisella lenkillä :D
Tänään saapui 2018 malliset bontragerin OMW kengät wölvien kaveriksi. Yhtään lenkkiä ei oo alla, mutta alla muutama havainto sovittamisen jälkeen:
- Referenssi: shimanon kesäkenkä 45 joka on jämpti
- Wölvit kokoa 47, hyvin mahtuu kaks sukkaa ja leveydessäkin reilu. Eristys varvaskupissa puutteellinen ja lenkin jälkeen selvästi viilein kohta kengässä.
- OMW kokoa 46, sopii kyllä yhdellä sukalla mutta ylimääräistä tilaa ei pahemmin ole. Lesti myös hieman kapeamman oloinen. 47 koossa todennäköisesti hieman wölviä pienempi.
- Kun OMWn sisäkengän ottaa ulos ja kurkkaa sisään paistaa valo läpi klossin reijästä eli eristys ulkokengässä on nolla klossin kohdalla. Toki sisäkengässä on foliopohjallinen tuomassa eristystä, mutta epäilyksiä tuo herättää.
- OMW paljon työläämpi ja hitaampi pukea. Haittaa työmatkoilla lähinnä.
- OMW huomattavasti kevyempi ja sirompi. Nyörien ja tarrojen kestävyys herättää epäilyksiä siinä missä wölvi tuntuu kestävän käyttöä hyvin.
Pitää kattoa jos jostain sais kokoa isomman OMW hankittua testiin. Ihan kivan oloinen kenkä muuten.
8-9 tuntia pyörän päällä ilman että varpaat palelee on musta aika hyvin. Ihan sama mitä pakkanen on. Toki jos on -25C niin kyllä muukin kroppa alkaa oirehtimaan jo tuollaisella lenkillä :D
On ehkä totuuden nimissä on tunnustettava, että tuolla reissulla oli paljon taukoja (Talvipäivänseisaus 2018, ajoaika minulla 9:30, koko aika 15:20, pakkasta noin 5-6 astetta). Huoltoasemilla oli aikaa lämmitellä, tosin tauon jälkeen oli aina pahin, mutta varpaita ei palellut. Ja pelkästään ajamalla olisi varmasti ollut lämpimämpää, näin se on! :rolleyes:
On ehkä totuuden nimissä on tunnustettava, että tuolla reissulla oli paljon taukoja (Talvipäivänseisaus 2018, ajoaika minulla 9:30, koko aika 15:20, pakkasta noin 5-6 astetta). Huoltoasemilla oli aikaa lämmitellä, tosin tauon jälkeen oli aina pahin, mutta varpaita ei palellut. Ja pelkästään ajamalla olisi varmasti ollut lämpimämpää, näin se on! :rolleyes:
Olisit nyt jättänyt paljastamatta niin ois jäänyt legenda kovasta jätkästä elämään omaa elämäänsä :D Mutta joo, pitkillä siivuilla paussit on ihan paikallaan.
Tänään saapui 2018 malliset bontragerin OMW kengät wölvien kaveriksi. Yhtään lenkkiä ei oo alla, mutta alla muutama havainto sovittamisen jälkeen:
- Referenssi: shimanon kesäkenkä 45 joka on jämpti
- Wölvit kokoa 47, hyvin mahtuu kaks sukkaa ja leveydessäkin reilu. Eristys varvaskupissa puutteellinen ja lenkin jälkeen selvästi viilein kohta kengässä.
- OMW kokoa 46, sopii kyllä yhdellä sukalla mutta ylimääräistä tilaa ei pahemmin ole. Lesti myös hieman kapeamman oloinen. 47 koossa todennäköisesti hieman wölviä pienempi.
- Kun OMWn sisäkengän ottaa ulos ja kurkkaa sisään paistaa valo läpi klossin reijästä eli eristys ulkokengässä on nolla klossin kohdalla. Toki sisäkengässä on foliopohjallinen tuomassa eristystä, mutta epäilyksiä tuo herättää.
- OMW paljon työläämpi ja hitaampi pukea. Haittaa työmatkoilla lähinnä.
- OMW huomattavasti kevyempi ja sirompi. Nyörien ja tarrojen kestävyys herättää epäilyksiä siinä missä wölvi tuntuu kestävän käyttöä hyvin.
Pitää kattoa jos jostain sais kokoa isomman OMW hankittua testiin. Ihan kivan oloinen kenkä muuten.
Noni, nyt on yks lenkki takana. -12C ja 2,5h pitkin pikkuteitä reilun 20kmh keskarilla. Aluksi tunti pelkällä kengällä, mutta sen jälkeen oli pakko pistää karvasuojat päälle ku alko paleltaa. Jos noi ois isompaa kokoa niin varmasti tarkenis paremmin enkä usko että tuo on sen kylmempi kenkä kuin wölvi. Sanoisin että tää 46 koko on aika hyvä jos kesällä käyttää 44 shimanoa. Päkiän alla ei tuntunut erityisen kylmältä joten ei kai se klossi sieltä kauheasti hohka läpi. Karvasuojien kanssa jalat sitten pärjäskin ihan hyvin tuon lenkin loppuun. Lenkin jälkeen kun otti sisäkengät ulos niin huomas että niiden pinnalla oli kyllä kosteutta jonkin verran joten seuraavaksi menee muovipussit testiin. Ihan kiva et tuon sisäkengän saa ulos kuivumaan ja näillä oli kyllä hyvä pyörittää kun ovat suht kevyet ja sirot.
Omaan jalkaan suurin ongelma on kuitenkin kapea lesti joka puristaa päkiän takaa, joten nää menevät nyt vaihtoon.
arctic biker
19.01.2019, 18.33
No mun jalan koko on pituus milleissä mitattuna 43,6. KesäShimanot MO87 Widelestillä 44 on ohuella sukalla kooltaan kisakireät, 45 M088 Wide mahtuu jo Sealkinzit.
45 Bontrager OMW:n koen kooltaan ja lestin leveydeltään hyvin lähelle 45wide Shimanoja, ehken vähän pienemmäksi.
Ylimääräistä sukkatilaa ei ole ja minusta mantis on kokosuosituksessaan OMW:n suhteen aivan oikeassa . Tullut investoitua noihin sähköpohjallisiin niin näillä mennään tää talvi ja jos keväänä kauniina 46 OMW saan järkihintaan pitää sitten ostaa.
Testilenkki muovipussit jalassa.
Keli -11...-7C ja 4h ajoaikaa 20kmh keskarilla. Muutama pysähdys ja vähän tunkkaustakin. Jalassa alla ohuet merinosukat, pakastepussit, hiihtosukka, sitten wölvit ja päällä sportfire karvasuojat. Aika hyvin tarkeni vaikka kyllä parin tunnin jälkeen varpaissa alkoi tuntua. Ei kuitenkaan mitään minkä takia tarttis luovuttaa. Lenkin jälkeen kenkä ja hiihtosukka täysin kuivat, mutta kengän kärkiosa hyvin viileä. Eli tässä muovipussihommassa on paljonkin ideaa ja itse en pitänyt niitä mitenkään epämiellyttävinä. Aion käyttää jatkossakin, mutta kengän kärkeen tarvitaan vieläkin lisää eristystä.
Taidanpa askarrella tuollaiset paksummat varvassuojat seuraavaksi :D
Juuri kävin 15 kilsaa, pikkusen reilu tunti ajoaikaa+maisemien ihmettelyä. Pääosin polkuja pitkin.
-18astetta pakkasta ja jalassa wölvhammerit, ohut merino+mummonkutoma villasukka.
Puolisen tuntia meni hyvin ja sitten alkoi kantapäistä viilenemään, siitä sitten varpaat kylmäksi.
Vaatetus oli muuten täydellinen.
Kyllä nuo jotain vaatii kaveriksi jos näillä keleillä ajelee.
Korkea ja jäykkä varsi vähän haittaa vielä polkemista mutta mukava taas kahlata umpihangessa kun nilkat pysyy lumesta kuivana.
Askartelin wölveihin varpaanlämmittimet. Ainakin tuli riittävän muhkut ;D Tuossa on kaksi kerrosta teddyä päällipuolella ja yksi alla. Sitten tuulenpitävä kangas ja tuollainen kulutusta kestävä kangas.
Mihinkään tunkkaamiseen nuo eivät tietty toimi mutta mä kävelen niin vähän noilla lenkeillä ettei toi varmaan oo ongelma. Lisäksi tuossa on tarrakiinnitys nauhoihin ja kumppari kantapään taakse. Patent pending...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190121/b56895e308979edfcb374e649a054c21.jpg
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
arctic biker
21.01.2019, 18.31
Mun suositus on että joko ihan paljaaltaan tai sitte aivan ohuenohkanen keinokuitusukka alle. Sori mantis ,meijän kaupat meni pieleen mutten tosiaankaan aivan aina ole netin ääressä ja ny kun foorumi vielä kaatui niin vastaäsken kerkesin linjoille.
arctic biker
21.01.2019, 18.44
Mutta nää kemialliset lämmittimet??? Ikuna mitään tietoa ...https://scandinavianoutdoor.fi/grabber/varusteet/retkeily-ja-pientarvikkeet/kadenlammitin/
Tuohan vois olla aika hauska tuolla Barmitsien sisällä.
himo_kaappoo
21.01.2019, 21.58
https://alpenheat.com/en/products/insulating/bootcover-ab/ tilasin tommoset wölvien päälle. Saas nähdä miten paljon joutuu modaamaan..
JanneKii
23.01.2019, 18.13
Lake MZXT 303:n ostin eilen. Lesti on noissa kapea, vaikka on "wide" mallia. Ne on varmaan sentin kapemmat kuin Sievin jalkineen XL-lestiset (jotka on minulle ne parhaat, niistä menee jopa koko 43 ihan kohtuudella). Näistä piti ottaa koko 47 että mahtuu. Nilkan kohdata noi on aavistuksen naftit, minusta se saisi olla siitäkin kohdalta leveämpi. Mutta ilmeisesti kaikki ulkomaiset pyöräilijät on tehty jaloista gasellin mitoilla. Minä en.
Tänään menin töihin 8,9 km -16 astetta ja hieman tuulta - meni OK, kaksilla ohuilla sukilla. Takaisinpäin olikin pakkanen kirinyt -25 ja ajelin hieman pidemmän matkan kautta takaisin (rapiat 10 km). Kyllä se tuossa alkoi jossa 6-7 km:n kohdalla vähän varpaita nipistelemään, eli noilla pakkasilla tarvisi jo jotain lisää. Pitää huomenna kokeilla vielä sähköpohjallisilla. Kävellessä minulla ei koskaan ole vielä oikeastaan varpaita palellut. Pitää huomenna kokeilla sähköpohjallisilla että miten se sitten, -24..-25 luvannut huomiseksikin.
Jalat on siitä jännät, ettei ne tykkää kylmästä (jos ei ole liikettä), mutta ei ne kyllä tykkää liian kuumastakaan. Ostin Velogin innoittamana ne semmoiset halvat kiinalaiset värkit ja en minä niitä ainakaan pysty käyttämään, kun ne lämpenee ilmeisesti johonkin 45 asteeseen ja se on näköjän mun herkille jalkapohjille ihan liikaa. Tunne on kuin jalkoja poltettaisiin ja se sattuu oikeasti. Nämä kalliimat akulla olevat pohjalliset tekee samaa HIGH -asennossa, mutta MEDIUM menee (+38 C).
Lake MZXT 303:n ostin eilen. Lesti on noissa kapea, vaikka on "wide" mallia.
Olen kuvitellut että mulla olisi erittäin leveä jalka (jalkaterän pituus 280 mm, leveys 120 mm), ja ainakin omaan jalkaani 303:t (wide 47) istuvat hyvin. Eivät hierrä pitkälläkään matkalla (> 200 km), toisin kuin esim. jotkin Shimanon wide-mallit, eli väittäisin että pyöräilykengiksi ovat kuitenkin aika leveät. (Voi toki olla että sattuu juuri mun jalkaterään sopimaan, leveissä jaloissakin on varmasti eroja.)
Vilpoisuuden kanssa on ollut vähän enemmän haastetta, tällä viikolla meni vielä 20 km työmatka n. -17..-20 asteessa kahdella merinosukalla ja Sportfire-karvasuojuksen kanssa, varpaat melko vilpoiset, enkä olisi yhtään pidempään halunnut niillä varpailla ajaa. Ostin sitten kylmemmille keleille Therm-Ic-sähköpohjalliset, eikä jää työmatkat ainakaan varpaiden takia ajamatta.
Naurakaa mutta Crocsin saappaat, ja polyesteri-villasekoitus sukkia.
JanneKii
24.01.2019, 14.37
Pitää huomenna kokeilla sähköpohjallisilla että miten se sitten, -24..-25 luvannut huomiseksikin.
Testi tehty, keli olikin vähän kylmempi, -28 C ja Foreca väitti tuulen vuoksi että "tuntuu kuin -34 C". Mutta enpä juuri tuulta huomannut. Vaatetta oli riittävästi ja lämpöpohjallisten kanssa pärjäsi tuon 30 min matkan ihan hyvin. Kyllä toi kylmä kangistaa, ei tahdo hybridillä kyllä juuri yli 16 km/h näillä keleillä päästä. Mutta varpaat oli OK.
Kolmisen talvea palvelleet laken 303:t sai väistyä lake 400:n tieltä ainakin pahimmiksi pakkasjaksoiksi. Ovat muutaman pakkasajelu kokemuksen perusteella hyvä hankinta yli -15c pakkasiinkin.
-25c asteessa vajaa parin tunnin syslolenkki yksillä sukilla ei aiheuttanut vilua varpaissa, 303:lla olisin jo joutunut jalkautumaan pariin kertaan.
Nelisatkut soveltuu ainakin itsellä myös cyclolla ajeluun ( pääasiassa siihen hommattukin) kantapää ei ota takahaarukkaan eikä kengät hankaa kampiinkaan, eivät ole siis pelkät fatbike käyttöön soveltuvat.
Itsellä oli 303:t wide mallia. Otin 400:t yhden koon isompana varmuuden vuoksi ja tuntui sattuvan hyvin itselleni.
Eikun kilsoja alle niin näkee alkaako heikkouksia paljastumaan.
Tuli sentään minullakin Wölvhammerin raja vastaan eilen parinkympin pakkasessa, kun ajoin neljän tunnin lenkin. Parissa tunnissa varpaat olivat tönkkönä. Tai ehkäpä en lisännyt tarpeeksi villapaitoja, vaikka villahousut lisäsin. Myös hikisten kypärämyssyjen lämmitysteho on huono, pitäisi olla paljon kuivia varalakkeja mukana. :seko:
Silti ihmisen elimistön toiminta on mielenkiintoista. Satuin ajamaan Rinnekodin nousun Espoossa, senhän moni tuntee. Mäen juurella varpaat olivat jäässä, mutta huipulla suorastaan tunsin lämpimän veren virtaavan varpaissa. Kääntöpuolena sormet jäätyivät välittömästi. Seuraavassa alamäessä tilanne palautui heti ennalleen :(
Laitoin jossakin välissä kemialliset pussit kenkiin sisään, niistä ei löytynyt tarpeeksi watteja lämmitykseen. Ruokatauolla sulatin varpaat, ja laitoin pussit sukkien sisään, mutta viimeisellä tunnilla varpaat jäätyivät taas. Mittasin lämmityspussit kotona infrapunamittarilla. Heti kengästä nostettuna mittari näytti +15 astetta, hetken päästä pöydällä +24.
Toe overlap (kenkä osuu joskus eturenkaaseen) on jo nyt melkoinen, mutta ehkä lisäeristys kengän kärjessä voisi olla paikallaan. Ikävästi näkee nastojen rouhimia jälkiä, eriste suojaisi siltäkin...
Onko kenkien päällä karvasuojat?
dirtyrider
30.01.2019, 00.04
Laitoin jossakin välissä kemialliset pussit kenkiin sisään, niistä ei löytynyt tarpeeksi watteja lämmitykseen. Ruokatauolla sulatin varpaat, ja laitoin pussit sukkien sisään, mutta viimeisellä tunnilla varpaat jäätyivät taas. Mittasin lämmityspussit kotona infrapunamittarilla. Heti kengästä nostettuna mittari näytti +15 astetta, hetken päästä pöydällä +24.
Viikonlopun lenkeillä +3h totesin, että kemialliset lämmittimet ei toimi noin pitkillä, kengässä ei ole tarpeeksi ilmaa/happea kemiallista reaktiota varten. Gtx kengät ja tiiviit vuorelliset kengänsuojat oli liikaa. Tauolla nostin pohjalliset ja lämmittimet pois kengästä. Tauon jälkeen sai taas laittaa lämpimään kenkään jalan.
XXL:n myyjä suositteli avaamaan kemialliset lämmittimet 30min ennen käyttöä, jotta kerkiävät aktivoitumaan tarpeeksi. XXL:n myymissä lämmittimissä tosin tuntuu kemiallisen reaktion käynnistyminen olevan hitaampaa kuin muutamissa muualla myydyissä malleissa. Tosin, kyllä itsellänikin n. 3-4h on maksimi, sen jälkeen on syytä tuulettaa jotta toimivat taas.
Maurizio09
02.02.2019, 12.38
Itse olen nyt aloittelijana löytänyt ainakin maasto,ja työmatkakäyttöön ihan huiput kengät jopa -20 pakkasillekkin.
https://www.intersport.fi/fi/tuote/salomon-shelter-cs-wp-m-talvikengat-56454721/
Ei ole oikeat pyöräilykengät, mutta on ajanut asiansa hyvin villapohjasukan kanssa maastossa läskin kanssa, ja hybridillä työmatkapyöräilyyn (11km suuntaan). Toki voi alkaa useamman tunnin lenkillä palelemaan varpaita.
Fläteille pitäisi jotkut kengät löytää millä pärjää villasukkien kanssa 2-3 tuntia 15-20 pakkasasteessa. Kympissä menee vielä kevyemmät kengät mutta nyt oli varpaat kovilla ja ajaminen meni kylmältä selviytymiseen enemmän kun ajamisesta nauttimiseen. Varmaan voisi jotain lämmittimiäkin koittaa jos on hyväksitodettuja löytynyt. Pyörään koitan säästää rahaa niin satasen tuntumasta pitäisi löytyä tai sitten vaan hommata noita lämmittimiä.
Niin ja korkeasta varresta plussaa, välillä se jalka putoaa polulta lumen sekaan
Onko kenkien päällä karvasuojat?
Ei ole minulla, mahtuisikohan noihin 45 Wölvhammereihin joku?
Sähköpohjalliset taidan hankkia vielä joskus.
Askartelin wölveihin varpaanlämmittimet. Ainakin tuli riittävän muhkut ;D Tuossa on kaksi kerrosta teddyä päällipuolella ja yksi alla. Sitten tuulenpitävä kangas ja tuollainen kulutusta kestävä kangas.
Mihinkään tunkkaamiseen nuo eivät tietty toimi mutta mä kävelen niin vähän noilla lenkeillä ettei toi varmaan oo ongelma. Lisäksi tuossa on tarrakiinnitys nauhoihin ja kumppari kantapään taakse. Patent pending...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190121/b56895e308979edfcb374e649a054c21.jpg
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Tänään tuli testattua näitä. 5:30 ajoaikaa ja pakkasta -2C. Tuulta 7-8m/s eli riittävästi. Ei mitään, ei sitten kerrassaan mitään viileyden tuntemusta varpaissa, joten nämä vaikuttavat oikein lupaavilta.
Pitää toki kattella miten toimii vähän kovemmilla pakkasilla, mutta musta tuntuu et nää on hyvät. Työmatkat ja muut lyhyet voi sitten polkea ilman noita tai jos menee vaikka maastoon.
^ Tuommoinen kärjen kuukuppi voisi auttaa Japanthereilla pärjäämistä, tällä hetkellä noin -7-8C on sellainen ettei viitsi reilun tunnin työmatkaa ajaa vaan pitää laittaa sysi-vanhat Laken 302:t jalkaan.
45Nrthin tuotteista kerran eräs Pirkanmaan pyörämies totesi "ne ei tee mitään paskaa". Se on harvinaisen totta. Ehkä Wöhlhlhllhhllhlhlhlhh...mmmerit täytyy hankkia seuraaviksi ns. kovan kelin kengiksi.
Pari lenkkiä ajellu 45NRTH Wolfgareilla: pikkasen kohlot kävellä ja putkelta, mutta on ne lämpimät. ei kyllä jää talvilenkki enää varpaiden palelemisesta kiinni. ja hyvin mahtuu pyörii normi MTB.ssä. aiemmat Laket (vanhempi 400 sarja ) vaan hajos, lämpimät oli nekin, muttei läheskään tota luokkaa edes suojilla.
himo_kaappoo
03.02.2019, 19.11
Tommoset tuli mulle. Just mahtui 47 wölvin päälle. En oo vaan vielä ehtinyt testaamaan noita ett onko niistä apua.
http://kuvanjako.fi/4dfqk-640.jpg
Ei ole minulla, mahtuisikohan noihin 45 Wölvhammereihin joku?
47 Wölveihin menee Sportfiren 49–51 nipinnapin.
Lakuduunaa
03.02.2019, 20.20
Onkos muilla bontrager omw:n vetoketjut hajoilleet. Kahden talven jälkeen alkaa toisen kengän vetskari antautumaan.
arctic biker
04.02.2019, 07.04
Onkos muilla bontrager omw:n vetoketjut hajoilleet. Kahden talven jälkeen alkaa toisen kengän vetskari antautumaan.
Tuo on noitten heikko kohta, kolmatta talvea ovatten olleet, vielä ehyet! Onhan tuo vetskari vaihdettavissa, originaali ei aivan vesitiivis ole joten ei siinä vahinkoa tapahdu.
Lakuduunaa
04.02.2019, 09.09
Tuo on noitten heikko kohta, kolmatta talvea ovatten olleet, vielä ehyet! Onhan tuo vetskari vaihdettavissa, originaali ei aivan vesitiivis ole joten ei siinä vahinkoa tapahdu.
Arvelin myös itselleni kenkien alkutaipaleella että tuo vetskari on kyllä näiden heikko kohta. Vielä tuo menee kiinni kun vähän sommittelee, mutta en usko kevättä pidemmälle sen enää kestävän. Omissani on kyllä nämä pitäneet veden ulkopuolella, oli sitten kuinka märkä keli tahansa ollut. Täytynee käydä arvoiduttamassa näiden korjaus suutarilla ja sitten miettiä kuinka edetä, muutoin kengät ovat vielä ihan hyväkuntoiset joten uskoisin niillä olevan parisen vuotta ainakin vielä käyttöikää jäljellä.
Toinen pari joissa jo vetoketju paskana, nämä nykyiset sain takuuseen puhumalla. Just mietin räätälillä käyttöä tai uusia kenkiä. Yhden talven ajot kestäneet per kenkä pari.
Vetoketju antautuu puolivälin kohdilta kun ommellangat kuluu se veto ketjun muovi, ilmeisesti sisäkengän kiristin syö.
Lakuduunaa
05.02.2019, 09.30
Vetoketju antautuu puolivälin kohdilta kun ommellangat kuluu se veto ketjun muovi, ilmeisesti sisäkengän kiristin syö.
Jep, sama kohta itselläni.
cyclomiha
05.02.2019, 10.53
Millaisilla aineilla olette Lake-kenkiä huoltaneet? Laken myymässä setissä on kohtuullisen suolainen hinta ja 3 eri lajia aineita https://lakecycling.com/products/leather-shoe-care-kit. Postikuluineen hinnaksi tulee noin 40$...
Millaisilla aineilla olette Lake-kenkiä huoltaneet? Laken myymässä setissä on kohtuullisen suolainen hinta ja 3 eri lajia aineita https://lakecycling.com/products/leather-shoe-care-kit. Postikuluineen hinnaksi tulee noin 40$...
Kyllästänyt tällä: https://www.partioaitta.fi/shop/nikwax-fabric-leather-proof-1001997/
ja rasvannut tällä: https://www.partioaitta.fi/shop/nikwax-waterproofing-wax-for-leather-100ml-tube-1002018/
Eiköhän nuo Laket ime mitä tahansa nahkarasvaa.
Laadukas kenkärasva ja muistaa välillä pestä sen tiesuolakuorrutuksen pois.
Ostin ensin 510 freerider eps high kengät eli korkeavartiset nahka"talvi"mtb tossut. Talvella noilla ei tee mitään, menee alle 10 pakkasella villasukkien kanssa samoin kuin normi freeriderit. Yli 10 asteen pakkasella ei tee mitään, 20 asteessa reilun tunnin jälkeen pelkäsi putoaako varpaat vaikka oli villasukat. Onneksi sai alesta, hyvät toiset kengät kurakeille tai kun eka pari on märkänä kuivamassa.
Sisuunnuin ja ostin prismasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-miesten-jalkineet-21097690 28 eurolla eli pappojen toppasaapas johon mahtuu 2 villasukkaa.
https://www.prisma.fi/tuotekuvat/iso/6412988795160.jpg
Pidän hulluna noita 200-300e talvikenkien hintoja mutta voihan ne olla hyviä jos on jatkuvaa kovaa ja pakollista käyttöä. Vielä ei ole päässyt pappojen toppasaappaita koeajamaan kun flunssa iski ja pakkasetkin vähän meinaa laskea.
Pitää ottaa huomioon että monen pyöräilykengän kohdalla talvi tarkoittaa keskieuroopan kaltaista talvea. Mulla on ollu käytössä Sievin vuorettomat ja kalvottomat nahkavarsikengät. Hyvin tarkenee kun laittaa kaksi teollisesti valmistettua villasukkaa päällekkäin. Tosin olihan noillakin hintaa 90€ mutta arvelisin niiden kestävän useamman vuoden ympärivuotista käyttöä.
Ehkä enempi syyskenkä topikki, mutta veden pääsy kengän sisään on ongelma. Sunnuntaina olin 3h lenkillä kevyessä sateessa ja vaikka jalassa oli wölvit ja lahkeet vedetty niitten päälle (endura sprayt) niin silti loppulenkistä oli kenkä litimärkä. Minä olin tietty optimistisesti jättänyt muovipussit ja sealskinz-sukat pois kun noiden housujen piti suojata jalkojen kastuminen.
Mitä raati on mieltä? Tuleeko tuo vesi kuitenkin housun läpi pikkuhiljaa ja laskeutuu siitä kerrastoa pitkin sukkaan vai pääseekö vesi jotain muuta kautta sisään? Jatkossa pitää varmaan laittaa pussit jalkoihin ja kiepasta pussin päät kengän yli niin että edes kengän eristeet pysyvät kuivina.
Voisko säärystimistä olla apua?
Ehkä enempi syyskenkä topikki, mutta veden pääsy kengän sisään on ongelma. Sunnuntaina olin 3h lenkillä kevyessä sateessa ja vaikka jalassa oli wölvit ja lahkeet vedetty niitten päälle (endura sprayt) niin silti loppulenkistä oli kenkä litimärkä. Minä olin tietty optimistisesti jättänyt muovipussit ja sealskinz-sukat pois kun noiden housujen piti suojata jalkojen kastuminen.
Mitä raati on mieltä? Tuleeko tuo vesi kuitenkin housun läpi pikkuhiljaa ja laskeutuu siitä kerrastoa pitkin sukkaan vai pääseekö vesi jotain muuta kautta sisään? Jatkossa pitää varmaan laittaa pussit jalkoihin ja kiepasta pussin päät kengän yli niin että edes kengän eristeet pysyvät kuivina.
Väittäisin että vesi tulee läpi noista housuista. Omat Endurat eivät myöskään pidä täysin vettä, näin on myös oma kokemukseni kaikista kalvollisista takeista/housuista (Gore-Tex, eVent jne.), olosuhteista yms. riippuen toki. Oma eVent kalvollinen takki jonka ostin 2013 pitää kuitenkin vielä melko hyvin, yli tunnin sateen jälkeen tulee jo kyllä läpi.
Huonoimmat kokemukset on Löfflerin tuotteista vedenpitävyyden osalta.
Monesti vesi tulee nahkan läpi ja valuu kinttuja pitkin kenkiin. [emoji16]
arctic biker
15.02.2019, 16.48
Itse kenkien vedenpitävyyden testaan kylppärissä käsisuihkulla. Sitä ei Bontragerin OMW:t läpäisseet. Vetoketju vuosi. Nämä
https://nsmb.com/articles/shimano-mw5-winter-shoes-reviewed/ testin läpäisivät.
Enduran Spray ei ole vedenpitävä housu. Ei siinä ole kuin perseen kohdalla säälittävän pieni kalvoläipäre. Muu housu on käsitelty vaan DWR pinnoitteella joka uutenakin alkaa suotaa vettä läpi ajanmyötä ja pesuissa tietty kuluu pois pinnasta eikä pidä sitäkään.
Mulla housut pitää vettä (toistaiseksi) ja kengät myös. Ongelma oli ajaessa ylös nouseva lahje, vesi pääsi varresta sisään. Ompelin lahkeeseen kuvan lenkin. Tämä napattu toisista housuista, mutta suutarit myy noita. Edellyttää kyllä nauhoja tai jotain lenkkiä kenkään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190219/0ebde07d48212b7a7e73a0c20fd80c35.jpg
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Yritän arpoa Shimanon XM9:stä oikeaa kokoa. Osaako joku sanoa miten noiden koot suhtautuu muihin shimanoihin? Mulla on nyt AM9 koossa 47/29.8cm ja se on sopiva kesäsukilla. XM9 kokotaulukkoa kun katsoo niin tuolla senttiluvulla vastaava on n. 44, ja taas koko 47 on 33cm.
Onkohan kenelläkään täällä vielä kokemuksia tuosta Bontragerin 2019 mallin OMW kengästä?
Nyt ollut kolmatta talvea Laken 303 ja ne on mulle vain kevät- ja syyskengät. Kun pakkasta on vaivaiset muutama aste, niin jo n. tunnin ajon jälkeen varpaita paleltaa. Ongelma noissa on se, että kengän kärjestä päältä hiipii kylmyys sisään. Muualta tarkenee hyvin, vaan mielestäni tuo kärjen eristys on olematon.
Jos tuo uusittu OMW tarjoaa noilta osin parempaa suoritusta, niin voisivat olla vaihtoehto.
Onkohan kenelläkään täällä vielä kokemuksia tuosta Bontragerin 2019 mallin OMW kengästä?
Nyt ollut kolmatta talvea Laken 303 ja ne on mulle vain kevät- ja syyskengät. Kun pakkasta on vaivaiset muutama aste, niin jo n. tunnin ajon jälkeen varpaita paleltaa. Ongelma noissa on se, että kengän kärjestä päältä hiipii kylmyys sisään. Muualta tarkenee hyvin, vaan mielestäni tuo kärjen eristys on olematon.
Jos tuo uusittu OMW tarjoaa noilta osin parempaa suoritusta, niin voisivat olla vaihtoehto.Talven ajellut noilla OMW:llä. Pakkasella työmatkalla pärjäsi kaksilla sukilla, ohut ja vähän paksumpi. Kylmin keli taisi olla -22. Nyt tullut myös testattua vesisateessa ja kenkä pitää veden. Varren kautta ehti parissa tunnissa nilkkaan asti kastua, mutta varpaat pysyivät vielä kuivina. Alussa tuntui vähän jäykiltä, mutta hyvin muotoutuneet jalkaan. Sisäkengästä iso plussa. Saa hyvin kuivamaan. Pohjallisen vaihdoin sisäkenkään hyviksi todettuihin pohjallisiin mitä käytin myös Laken 303:ssa. Myös läskillä ajaessa käyttänyt talven pelkästään noita Bontragerin kenkiä. Voin suositella. Kestävyydestä ei vielä talven perusteella voi sanoa mitään.
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
Lakellahan on vielä se saappaan näköinen kenkä, MXZ400, joka ainakin näyttää lämpöseltä.
Talven ajellut noilla OMW:llä. Pakkasella työmatkalla pärjäsi kaksilla sukilla, ohut ja vähän paksumpi. Kylmin keli taisi olla -22. Nyt tullut myös testattua vesisateessa ja kenkä pitää veden. Varren kautta ehti parissa tunnissa nilkkaan asti kastua, mutta varpaat pysyivät vielä kuivina. Alussa tuntui vähän jäykiltä, mutta hyvin muotoutuneet jalkaan. Sisäkengästä iso plussa. Saa hyvin kuivamaan. Pohjallisen vaihdoin sisäkenkään hyviksi todettuihin pohjallisiin mitä käytin myös Laken 303:ssa. Myös läskillä ajaessa käyttänyt talven pelkästään noita Bontragerin kenkiä. Voin suositella. Kestävyydestä ei vielä talven perusteella voi sanoa mitään.
Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta TapatalkillaKiitos raportista. Vaikuttaa siis kokeilemisen arvoiselta vaihtoehdolta.
Lakelta tuo 400 ja 45NRTH Wølfgar ovat varmaankin ne lämpimimmät vaihtoehdot, mutta ne ovat kooltaan jo niin moonbootsit, että se jo vähän tökkii. Nuo OMW:t vielä jotenkin menettelee. No, jostain joutuu aina tinkimään näissä(kin) asioissa. Kunhan pärjäisi alle kympin pakkasissa, niin se riittäisi minulle mainiosti.
Ostin ensin 510 freerider eps high kengät eli korkeavartiset nahka"talvi"mtb tossut. Talvella noilla ei tee mitään, menee alle 10 pakkasella villasukkien kanssa samoin kuin normi freeriderit. Yli 10 asteen pakkasella ei tee mitään, 20 asteessa reilun tunnin jälkeen pelkäsi putoaako varpaat vaikka oli villasukat. Onneksi sai alesta, hyvät toiset kengät kurakeille tai kun eka pari on märkänä kuivamassa.
Sisuunnuin ja ostin prismasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-miesten-jalkineet-21097690 28 eurolla eli pappojen toppasaapas johon mahtuu 2 villasukkaa.
https://www.prisma.fi/tuotekuvat/iso/6412988795160.jpg
Pidän hulluna noita 200-300e talvikenkien hintoja mutta voihan ne olla hyviä jos on jatkuvaa kovaa ja pakollista käyttöä. Vielä ei ole päässyt pappojen toppasaappaita koeajamaan kun flunssa iski ja pakkasetkin vähän meinaa laskea.
Nämä osoittautui täydelliseksi hankinnaksi. Ei ole kuumat pikkupakkasella ja on lämpimät kovalla pakkasellakin. Kävelyyn huonot mutta pyöräilyyn hyvät. Ei haittaa vaikka astuisi ohi polulta puolen metrin hankeen, sukat on kuivana.
Jos ajaa fläteillä eikä ole kunnon talvikenkiä niin ei voi kuin suositella. Nämä lajikohtaiset tarvikkeet tuntuu monesti ylihintaisilta.
Sain vähän käytetyt Wölvhammerit (ei boa-versio) edullisesti. Lesti juuri sopiva ja tuntuu hyvältä jalassa.
Tähän astisissa pääkaupunki-keleissä jalka on hikoillut hieman.
Ainut mikä mietityttää kengässä on sen paino, noin 800g. Siinä on pyöritettävää työmatkalla...
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Sain vähän käytetyt Wölvhammerit (ei boa-versio) edullisesti. Lesti juuri sopiva ja tuntuu hyvältä jalassa.
Tähän astisissa pääkaupunki-keleissä jalka on hikoillut hieman.
Ainut mikä mietityttää kengässä on sen paino, noin 800g. Siinä on pyöritettävää työmatkalla...
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mondo kokoni on 25.5 (kapea) ja Wölvi on kokoa 41.
Ostin alesta nuo laken mxz 303:t. Laadukkaan oloiset ovat. 48 wide koko vastasi aika hyvin shimanon kesämaastokenkien 47 wideä.
Ostin kanssa nämä kengät alesta. Eipä tosiaan kovin lämpöisiltä tunnu. Parin asteen pakkanen vielä ihan ok. Isompi koko olis varmaan ollu lämpöisempi. Laitoin flätit takaisin pyörään ja Sievin nahkamaiharit jalkaan.
Ostin kanssa nämä kengät alesta. Eipä tosiaan kovin lämpöisiltä tunnu. Parin asteen pakkanen vielä ihan ok. Isompi koko olis varmaan ollu lämpöisempi.
Jeps, näin se on eilisen perusteella kun neitsytmatkan ale-303:lla ajoin, tosin uskoisin/toivoisin että villasukka kovemmilla keleillä auttaa asiaa. Muuten varsin mukava ja laadukas kenkä. Veikkaan että vika on kengän rakenteessa, se kärkihän on muovia vs. muualta nahkaa
Veikkaan että vika on kengän rakenteessa, se kärkihän on muovia vs. muualta nahkaaJaa muovia ei ennen ainakaan ollut vaan samaa nahkaa 303? Tosin onneton se kärkikupin eristys on jokatapauksessa. Näkyyhän se kengän kärkee olevan tullut lisää tavaraa ja säärystin lenkki.
https://bas-shop.fi/tiedostot/56/kuvat/tuote2/alkuperainen/203.jpghttps://www.bikeinn.com/f/129/1297158/lake-mxz303.jpg
Disclaimerilla että en ole materiaalitekniikan diplomi-insinööri, uuden mallin 303:n kärki on nähnyt yhtä vähän nahkaa kuin allekirjoittanut on livenä nähnyt Jim Morrisonin laulamassa "I've been down so goddamn long" nahkahousut jalassa. En usko, että tuon kärkikumin/-muovin allakaan olisi nahkaa, tätä tukee se että kun ajon jälkeen työntää käden sisälle kenkään, kärki hohkaa kylmää mutta nahkan kohdalta on lämmin. Hyvänä puolena toki on, että nastarenkaat + pieni toe overlap ei johda nahan ruopiintumiseen. Pahoittelut kuvakoosta, en saa näitä pienemmäksi valitettavasti
https://i.ibb.co/CMvxXPk/063-D7-B05-02-F0-4-AFD-AE60-5887-FBC8-BF94.jpg
https://i.ibb.co/xGLcFCY/8-ACD0040-66-C0-43-B1-B94-C-640717-CBB72-C.jpg
Tuijottelin vielä noita kuvia ja voihan se olla, että kärkikumin alla on nahkaa, mutta oli miten oli kärki hohkaa gylmää kuten empiirisesti olemma todenneet. Hohkaako myös nuo vanhanmalliset missä ei ole kärkivahviketta?
JohannesP
12.03.2019, 11.18
Itsekkään en mitään tiedä kengän valmistamisesta, mutta miltä se materiaali tuntuu sisäpuolelta ja onko saumaa?
Voisin kuvitella, että olisi jopa helpompi rakentaa kenkä yhdestä palasta kuin monesta. Epäilen tuon olevan vain päivitystä aikaisemmista malleista. Yleensähän nuo kärkivahvikkeet ovat ihan sitä varten suunniteltu, ettei heti kulu puhki ohut nahka. Itselläni nuo ylempänä postatut ja vaikka kuinka varoo niin helposti se nastarengas raapaisee ja sen näköset ovatkin.
Tuijottelin vielä noita kuvia ja voihan se olla, että kärkikumin alla on nahkaa, mutta oli miten oli kärki hohkaa gylmää kuten empiirisesti olemma todenneet. Hohkaako myös nuo vanhanmalliset missä ei ole kärkivahviketta?
Kyllä nekin on varpailta kylmät tälläselle kylmä varpaiselle.
^Vuorihan siellä kärjessäkin on sisällä tosin ohut semmoinen.
Kemiaallinen lämmitin toimii. Olen nyt lämäissyt aina sellaisen jalkapöydän päälle. Lisäksi vielä tietysti paksu kengänsuoja. Noilla tarkenee komeasti extreme articeillakin ja yetit ovat jääneet käyttämättä.
Akinaattori
12.03.2019, 12.28
Tuli hommattua itselle alennusmyynnistä Shimanon MW7 talvipyöräilyyn, sekä syksyn ja kevään märille keleille.
Oletuksena oli, ettei näillä kovin pitkää lenkkiä pakkaskelissä ajeta, vaan kuinkas kävikään.
Yllätyksekseni kengät olivat erittäin lämpimät! Pärjäävät kirkkaasti Salomonin topatuille vaelluskengille, joita olen aikaisemmin käyttänyt kylmissä olosuhteissa. Goretex kalvo, nauhan päällä oleva läppä, sekä tarranauhalla avattavissa oleva neopreenikaulus pitävät veden ja lumen pois kengistä. Eipä ole kylmä ja märkä jakoja vaivannut hankinnan jälkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oon itte ollu 303:iin erittäin tyytyväinen. Ovat useamman vuoden vanhat. Käyttöä nykyään vähemmän kun laitan nuo 30min työmatkalle -10C tietämillä vasta. Siihen asti Diadoran polariksilla pärjää. 303:ten kärjet kyllä hohkaa kylmää parin tunnin vauhdikkaammalla cycloajelulla jossain -5C tietämilläkin mutta mulla on kokoa liian suuri kenkä niin ei häiritse. Ja villasukka kun mahtuu niin varpaiden puolesta tarkenee ajaa pidempään kuin muuten huvittaa sitten kun mennään -20C tietämille.
Edit: Olen varmaankin aika lämminvarpainen verrattuna täältä lukemiini tarinoihin sillä ajan -2C parituntiset cycloilut maanteilläkin Bontin kesäkengillä ja päälle jotkin paksuhkot syysneopreenisuojat ilman talvivuorauksia.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Pohdinpa vain pitäisikö antaa vielä Lakelle mahdollisuus ja tilata numeroa isommat.
Jaa vai ei ne nuo Laket olekaan lämpimät. Varpaita on kyllä monenlaisia, osa tarkenee hyvin ja osalla palelee heti. Tarkeniskohan noilla useammalla lämpimällä sukalla🤔 No pitääpä vielä harkita noiden ostamista.
Sivusta seuraavana mietin seuraavaa. Heti kun keho tuntee kylmyyttä sulkee se ääreisverenkierron joko enemmän tai vähemmän. Tämä johtaa kylmettyneisiin varpaisiin ja sormiin, mutta keho pysyy kauemmin lämpimänä. Tätä tutkittiin US Armyn toimesta koska niillä oli tarvetta huoltaa raskaita koneita grönlannin jäätikön sisällä ja tähän tarvittiin sorminäppäryyttä.
Parhaaksi keinoksi osoittautui sähköllä lämpiävät liivit. Kun liivit olivat päällä lämmittämässä kehoa oli mahdollista työskennellä kovassa pakkasessa ja jopa tuulessa ilman hanskoja ilman että kädet tai sormet paleltuivat.
Huomasin saman joskus kun remppasin auton takajarruja pakon edessä tammikuussa ulkona parkkipaikalla ilman kattoa pään päällä. Neljät housut ja kahdet fleecetakit muiden vaatteiden alla oli tarpeeksi vaatetta että pystyi tekemään metallin kanssa töitä todella ohuilla hanskoilla vaikka tunteja putkeen.
Josta seuraa jatkokysymys. Jos teillä alkaa varpaat kylmenemään, onko teillä tarpeeksi takkia päällänne?
^ Sehän siinä on, kun ei sitä kovin paksua takkiakaa voi laittaa, kun pian sitä on aivan läpimärkä hiestä tai jokatapaukssa sitä on. Kerrastoja, ohkane takki riittää, kuhan pysyy liikkeessä😃
Sivusta seuraavana mietin seuraavaa. Heti kun keho tuntee kylmyyttä sulkee se ääreisverenkierron joko enemmän tai vähemmän. Tämä johtaa kylmettyneisiin varpaisiin ja sormiin, mutta keho pysyy kauemmin lämpimänä. Tätä tutkittiin US Armyn toimesta koska niillä oli tarvetta huoltaa raskaita koneita grönlannin jäätikön sisällä ja tähän tarvittiin sorminäppäryyttä.
Parhaaksi keinoksi osoittautui sähköllä lämpiävät liivit. Kun liivit olivat päällä lämmittämässä kehoa oli mahdollista työskennellä kovassa pakkasessa ja jopa tuulessa ilman hanskoja ilman että kädet tai sormet paleltuivat.
Huomasin saman joskus kun remppasin auton takajarruja pakon edessä tammikuussa ulkona parkkipaikalla ilman kattoa pään päällä. Neljät housut ja kahdet fleecetakit muiden vaatteiden alla oli tarpeeksi vaatetta että pystyi tekemään metallin kanssa töitä todella ohuilla hanskoilla vaikka tunteja putkeen.
Josta seuraa jatkokysymys. Jos teillä alkaa varpaat kylmenemään, onko teillä tarpeeksi takkia päällänne?
Vaatetukseen on kyllä panostettu kerrospukeutumisella. Liian paljon ei kuitenkaan kannata pukea päälleen vähänkään vauhdikkaammissa lenkeissä, koska tukehdut siihen lämpöön, josta taas seuraa armoton hiki ja josta taas seuraa kylmyys jos satut pysähtymään. Ilman Adalatia olisi ihan sama vaikka olisi viisi takkia housuineen päällä; varpaat kuitenkin jäätyy lake 303:sten sisällä (reilun kokoiset) jossa vielä heat holdersin villasukat normisukkien päällä. :)
...
On. Ja pipoa. Ja housua. Ja hanskaa.
Heti kun keho tuntee kylmyyttä sulkee se ääreisverenkierron joko enemmän tai vähemmän. Tämä johtaa kylmettyneisiin varpaisiin ja sormiin, mutta keho pysyy kauemmin lämpimänä.
Juu juu, tämä on minunkin näkemykseni talvipukeutumiseen ja paleleviin varpaisiin sekä sormiin.
Miten varpaita voi palella, jos muualla kehossa on kuuma? En minä ainakaan muista itselläni sellaista tilannetta.
Hikiurheilussa pitää käyttää märkänäkin lämmittäviä materiaaleja, eli villaa ja kalvoa. Ja pysyä liikkeellä :o
tempokisu
12.03.2019, 22.59
^ "miten varpaita voi palella jos muualla kehossa on kuuma?" se ääreisverenkierto voi vaan olla heikko luonnostaan, itellä palelee varpaat ja sormet, muuten voi olla jopa kuuma. Oon ehkä eläissäni vaan muutaman kerran laittanu pitkän paidan ajotakin alle, yleensä on kovillakin pakkasilla lyhkähihanen tavallinen t-paita ja sitten ajotakki.
Juu juu, tämä on minunkin näkemykseni talvipukeutumiseen ja paleleviin varpaisiin sekä sormiin.
Miten varpaita voi palella, jos muualla kehossa on kuuma? En minä ainakaan muista itselläni sellaista tilannetta.
Hikiurheilussa pitää käyttää märkänäkin lämmittäviä materiaaleja, eli villaa ja kalvoa. Ja pysyä liikkeellä :o
Ehkä mä osaan pukeutua. Kiitos tästä valistavasta kommentista. Varpaani eivät kuitenkaan palele täysin vuorettomissa nahkavarsikengissä. Ehkäpä Laket on liian tiukat.
Joo mäkin ajan unissani lämpöliivillä ja pipolla ja yhtään ei varpaita palele kesä kengissäkään -30 pakkasessa. Tätä vaan aina jaksetaan jauhaa. Toisia ei vaan palele ja toisia palelee. Kropat on vaan, niin erilaisia. Se että toimii sulla ei toimi mulla, jos siellä kengän kärkikupissa on kylmää, kun sinne kätensä tunkee lenkin jälkeen, mulla on ainakin varpaat jäässä. Vaikka olisin sisällä kuumissani ilman sukkia alkaa varppailla olla kylmä, niin kuin esim eilen hikipäässä lihaksia rullalla aukoessa(ei ollut pipoa eikä lämpö liiviä;)). Kävellähän voi noilla samoilla kengilla vaikka viikon, jos jaksasin ja silti ei varpaat jäätyisi, mutta pyörällä ajaessa käytän sähkölämppäreitä heti 0 alapuolella tarvittaessa.
Laken 400 tai Wolfgarit on ainoa mitä kylmäkoipiselle voi edes harkita suositta kylmiin keleihin, jos ajelee pitkää lenkkiä pakkasessa. Nuo on vielä itsellä kokeilematta, mutta kaikilla noita kevyemmillä tarvitsen sähköä avuksi.
Ratkaisin (talvi)kenkäongelmani toistaiseksi näillä. https://www.rushoutlet.fi/extreme-frost-overshoe-p-142.html
Olen käyttänyt noita Laken MX237 kesäkenkien kanssa, joihin vaihdoin kaveriksi lämpimämmät pohjalliset. Näillä pärjää huomattavan paljon paremmin, mitä noilla varsinaisilla talvi 303:lla. Pari tuntia ajelee 5-10ast. pakkasessa, eikä vielä ala varpaita nipistelemään. Nämä eivät päästä tuulta läpi ja ovat aika paksusti vuoratut. Lisäksi tuo liki umpinainen pohja parantaa myös tilannetta. Ovat todella helpot ja nopeat pukea ylle, eli ei ole niin kötöstämistä mitä perinteisten neopreeni yms. suojien kanssa värkkäys.
Mahtuvat vieläpä justiinsa 303 päälle, mutta en ole käynyt kokeilemassa tuota yhdistelmää. Luulisi tarkenevan jo melko kylmässä :)
Varpaat ovat henkilökohtainen asia, ja niiden paleluun liittyvän keskustelun moni ottaa myös kovin henkilökohtaisesti... On hyvä kuitenkin varmistaa, että talvipukeutumisen perusteet ovat kunnossa. Ja MINULLA on muuten foorumin huonoin ääreisverenkierto ihan varmana! :cool:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/yoko-monon-lamposuoja
Nämä toimii hyvin Laken 303 kanssa. Itse tarkenen 303 mononsuojien kanssa -25 koko päivän. Nollakelissä Laket on liian lämpimät.
Nämä toimii hyvin Laken 303 kanssa. Itse tarkenen 303 mononsuojien kanssa -25 koko päivän. Nollakelissä Laket on liian lämpimät.
Muuten varmasti hyvät mutta Laken 303 wide ottaa jo ilman suojaa välillä krossarissa Ultegran kampeen kiinni, mikä tarkoittaa, että suojan kanssa tulee todennäköisesti olemaan kitkaa ynnä jokaisella pyörityksellä "viihdyttävä" shh-shh-shh-ääni.
^Sportfiren teddykarhun turkiksista tehdyt suojat (https://www.miastore.fi/epages/miastore.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018030703/Products/9822) toimivat myös oivallisena kammenkiillottajana. Hiilarikammilla ei onneksi haittaa.
Lämpimät ovat kyllä.
^Sportfiren teddykarhun turkiksista tehdyt suojat toimivat myös oivallisena kammenkiillottajana.
Lämpimät ovat kyllä.
Karvakengät... Siihen ei voi todeta kuin että "olen neitsyt" ja "tsingis-kaan". Ehkäpä voisin kokeilla ensin jotain neopreeni tms. suojaa
...Ehkäpä voisin kokeilla ensin jotain neopreeni tms. suojaa
Neopreeni on kumia, mietippä lämmittääkö kumi. Niinpä.
Neopreeni on kumia, mietippä lämmittääkö kumi. Niinpä.
Haitari!!! Se on totta
Mutta, mutta....
neopreenissa on paljon ilmakuplia. Ne taasen toimii lämmöneristeenä. Ja sit kun se teddykarhunturkki märkä, lämmittääkö se?
Mutta, mutta....
neopreenissa on paljon ilmakuplia. Ne taasen toimii lämmöneristeenä.
Voi olla, voi toimiakin. Muttei tarpeeksi, sillä omalla kokemuksen rintaäänellä sanon kuitenkin: neopreeni kylmä - teddykarhu lämmin.
Onhan neopreenikin toki tyhjää parempi, sellaisissa pikkupakkasissa ja nollan kieppeillä.
Ja sit kun se teddykarhunturkki märkä, lämmittääkö se?
Miksi se kastella pitäis? Kuka niin tekee?
Kuka niin tekee?
Erittäin nolo sanoa mutta olen joskus heittänyt vettä alustavasti jalalle metsässä svirtsatessa. Syytän ns. urmua eli urheilumunaa
Nämä toimii hyvin Laken 303 kanssa. Itse tarkenen 303 mononsuojien kanssa -25 koko päivän. Nollakelissä Laket on liian lämpimät.Mulla on myös nuo, mutta tunkatessa nousee helposti tuo suojan etuosa ylös kengän päältä ja täyttyy sisältä lumella, sitä saa sitten putsailla ja asetella takaisin. Ja pohja on tuossa koko matkalta auki, niin ei pidä niin hyvin lämpöä sisällä. Mutta huomattavasti jo tyhjää parempi noiden "talvikenkien" kanssa.
Pitipä itsekin käydä heittään lenkki 303:set jalassa.
Vajaa -5 pakkasta ja tuuli 4-5ms. Tunnin lenkki ok. Hieman alkoi kylmetä kärjestä lopussa. Jalassa tavalliset arkisukat. -10 asti pärjään varmasti noiden kanssa kunnon sukilla/tuplasukilla.
Varpaiden/sormien kylmettyminen on kyllä henk.kohtaista ja riippuu monesta asiasta. Väillä metsätöissäkin varpaat palelee välillä taas ei yhtään, sama sormien kanssa..
Ot jatkuu mutta omituisin jäätyminen on yksittäisen sormen jäätyminen. Eilen aamun työmatkalla kajahti vasemman käden nimetön aivan jäähän ja tunnottomaksi asti. Muut 9 sormea olivat lämpimät. Että mistä näitä tietää.
Ot jatkuu mutta omituisin jäätyminen on yksittäisen sormen jäätyminen. Eilen aamun työmatkalla kajahti vasemman käden nimetön aivan jäähän ja tunnottomaksi asti. Muut 9 sormea olivat lämpimät. Että mistä näitä tietää.
Tuossa on verenkierto häiriöitä. Leikkaa se pois.
Tuossa on verenkierto häiriöitä. Leikkaa se pois.
Tällöin samaa ongelmanratkaisukeinoa joutuisi soveltamaan myös ns. urmuun... En suostu
tempokisu
13.03.2019, 16.10
Siinä on varmaankin hermostollinen ongelma. Itellä nimittäin puutuu pari vasemman käden sormea, ja se tuntuu vähän samalta kun että ne palelisi. Koko käden ravistelu auttaa, ongelma lienee että tietyt hermosäikeet jää jumiin, tai pinteeseen.
Tosin ongelmaa ei enää mun nykyisella pienellä ajamisella ole, ei ehdi varpaatkaan jäätyä kun mun ns. lenkki loppuu ennen sitä.
Muuten varmasti hyvät mutta Laken 303 wide ottaa jo ilman suojaa välillä krossarissa Ultegran kampeen kiinni, mikä tarkoittaa, että suojan kanssa tulee todennäköisesti olemaan kitkaa ynnä jokaisella pyörityksellä "viihdyttävä" shh-shh-shh-ääni.
Totesin saman, ja oletin että kengät tai suojat ei kovin kauaa kestä, jos joka kierroksella hankaa kampeen. Ratkaisin ongelman hankkimalla polkimet, joissa on pidempi akseli. (Issi Trail, löytyy +6 ja +12 mm versiot.) Samalla tietysti toivoen, että pidentynyt polkimien etäisyys ei aiheuta jalkakipuja tai muita ikävyyksiä, ainakin tämä talvi mennyt ongelmitta.
Tänää pääsin kokeilemaan noit 45nrth wölvhammer boa kenkiä. Kaikin puolin asialliset ja hyvältä tuntuivat jalassa mutta en usko, että nuokaan on kengän kärjestä kovin lämpimät. Kädellä kun tunnusteli nii eipä tuntunu sen paksummalta, kuin vrt vaikka mun vanhoihin NW Yeti kenkiin. Itseasiassa tuntui niinki ohuelta, että olen varma, että noissa ei mun varpaat ainakaa tarkene. Jotenki ihmettelen tuota valmistajien avuttomuutta tuossa kärjen eristämisessä, ei se paljoa vaatisi.. Ehkä tässä pitää kuitenki jatkaa vanhoilla veivausta ja laittaa vaikka jotain kengänpäällistä lisäksi.
Wölveillä pärjää -10 asteesene saakka, kun käyttää kemiallisia lämmittimiä. Kärjen paksuus, tai sen puute oli yllätys itsellenikin, jotenkin mielikuva, että 3-4v vanhoissa wölveissä oli paksumpi kärki, mutta muuten olivat liian kapeat. Tämän viikon ajellut ylläksellä -15 - -3 säässä suosiolla wölfgareilla. Villasukalla pärjää 3-5h lenkin juuri ilman ulkoista apua. Mutta ei noita wölfgareja kyllä viitsi muuten normaalisti käyttää, ovat niin järeät kooltaan.
Ääreisverenkiertoja on valitettavasti joka lähtöön.
Testasin tänään vanhoja Salomonin hiihtomonoja (leveä lesti) läskilenkillä, noilla kun tarkenee hiihtää kovemmallakin pakkasella yhdellä sukalla ilman, että varpaita palelee. Päällä oli Sportfiren karvasuojukset. Lämpötila oli tosin nollan tietämissä, mutta jäi tunne, että noilla tarkenevat arat varpaani selvästi kylmemmässäkin. Jos löytyy halvalla jostain alekorista, niin ostan sen verran isot, että mahtuu pari villasukkaa, jolloin pärjään varmaan pakkasillakin. Kovilla pakkasilla en aja.
Laken MXZ303 oli hieman pettymys talven pakkasissa. Varpaat tuppasivat jäätymään -10 lämpötilassa 30min ajon jälkeen.
Onkohan kellään kokemusta näistä kengistä? Pärjääkö hyvin n. parin tunnin lenkillä?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=250746;menu=1000,18,58;mid %5B155%5D=1;pgc%5B18714%5D%5B18719%5D=1
^jos et Lakella tarkene niin et noillakaan.
Joku mononsuoja vois olla ehkä tosiaan parempi ratkaisu
^Urheiluareenan (tai mikä se nykyään olikaan) teddykarhusuojat on lämpimät.
Marsusram
17.07.2019, 00.00
^Urheiluareenan (tai mikä se nykyään olikaan) teddykarhusuojat on lämpimät.
Vaudella on myös lämpimiä, esim. Minsk.
https://www.bike-discount.de/en/shop/overshoes-92/brand-vaude
Hyvin tarkenen ilman suojia kyllä noilla Defrostereilla, -20°C asti. Lake on luultavasti samaa tasoa, ellei parempikin. Sopiva lesti ratkaisee valinnan.
Tärkeintä on hyvät housut ja kerrospukeutuminen, että lämpöä riittää jalkateriin asti.
Hyvin on kaikkialta muualta tarjennut paitsi varpaista. Täysin vuorettomilla nahkavarsikengillä ei ole ollut ongelmia.
Eipä Laken 303:a lämpöisempiä lukkopolkimiin sopivia kenkiä montaa ole markkinoilla. Joillain on kengistä kahta kokoa jotta on normaalille sukalle sopivat pienellä ilmatilalla ja sellaiset joihin saa villasukankin. Itse tarkenen 303:lla pari tuntiakin -15C pakkasessa cyclolla maantietä ajaessa joskin viime talvena tuli jo ongelmiakin kenkien vanhetessa ja menettäessä kaiketi ominaisuuksiaan. Varpaamme ovat kovin erilaisia.
Pertti Hirvonen
23.08.2019, 21.38
Laken MXZ303 oli hieman pettymys talven pakkasissa. Varpaat tuppasivat jäätymään -10 lämpötilassa 30min ajon jälkeen.
Onkohan kellään kokemusta näistä kengistä? Pärjääkö hyvin n. parin tunnin lenkillä?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=250746;menu=1000,18,58;mid %5B155%5D=1;pgc%5B18714%5D%5B18719%5D=1
Mulla myös varpaat jäätyvät kyseisissä laken kengissä helposti. Odotin enemmän. Olivat pettymys.
Mulla myös varpaat jäätyvät kyseisissä laken kengissä helposti. Odotin enemmän. Olivat pettymys.Onko kengässä tilaa villasukalle? Vaikka sitä sukkaa et käyttäisi niin qhtaasti jos se menee sinne niin ilmatilanakin se toimisi ja hieman voisi auttaa. Jos on kovin napakka kooltaan niin toimii huonommin.
Pertti Hirvonen
24.08.2019, 06.52
Onko kengässä tilaa villasukalle? Vaikka sitä sukkaa et käyttäisi niin qhtaasti jos se menee sinne niin ilmatilanakin se toimisi ja hieman voisi auttaa. Jos on kovin napakka kooltaan niin toimii huonommin.
Luulen että mulla on liian napakka.
Mulla oli ekat LAken 303 liian napakat niin myin ja ostin isommat tilalle, että mahtuu tuplapohjallinen ja semi paksu merinovillasukka niin pystyy ajamaan -20 yön yli reissuja, tarvittaessa voi käyttää kemiallisia lämmittimiä myös. Jos varpaita pystyy heiluttelemaan niin on tarpeeksi tilaa. Lisäksi YOkon karvasuojukseia voi käyttää kovemmilla pakkasilla. Villasäärystimet auttaa myös pitämään varpaita lämpiminä. Nollakelillä ovat liian kuumat kengät ajaa.
Ja himalayat himassa, nopea oli toimitus
Alla kuva pohjasta, vaikuttaa mielestäni toimivalta flättien kanssa, testilenkki tosin tekemättä
Ainut mitä en huomannut tilatessa: pohjasta puuttuu piikit & nastoja ei varmaan saa kiinni.. lopputalven jääränneissä olisi hyvät[emoji848]
Tosin pärjää varmaan ilman piikkejäkin: ajaa sitten nastakengillä pahimmat kelit tai ruuvaa piikkaripiikit spd-reikiin, liekkö kierre sama?
Ja vuoden pähkäilyn jälkeen tilasin itsekki nuo. Oliko ne hyvät/lämpimät?
Freerider eps:jä kävin ensilumilla taas testaan ja pyllymäkeä niillä pääsee laskeen ku ei pidä sitte vähääkään lumella. Hemmetin noloa ku en kerenny ku varmaan 50m ajaa ku laskin jo pyllymäkeä :D
Joo, talven ajoin tyytyväisenä, taitaa mennä toinenkin. Omat ajot siirtyy sisälle pakkasen kiriessä kympin alapuolelle, sinne asti pärjäsin noilla hyvin..
Pohjat nastoitin fillarin nastoilla, ihan toimivat tuli
Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla
nikobiker
18.10.2019, 17.25
Täällä on joillakin ollut hyviä kokemuksia noista Bontragerin OMW -talvikengistä. Kävin tänään Hi5bikesissä testaamassa uudempaa Boa-mallia. Vaikutti päälle päin pätevältä kengältä. Harmi vain, että suurin koko 47 oli liian pieni. Yleensä olen käyttäny 45-46 kokoisia pyöräilykenkiä. Ei taida tuota edes valmistettavan 47:aa isompana. Tällä hetkellä minulla on Northwaven Arcticit, muttei varpaat tahdo pärjätä niissä pienelläkään pakkasella ja parempaa pitäisi saada. Sorelin rönttösillä olen lähinnä pakkasilla ajellut, mutta olisi se nyt kiva ajaa oikeilla spedeillä.
Sotanorsu666
18.10.2019, 19.01
Laken 400 mallit on lämpimät ja kokoja löytyy. Mulla omwt myös, mutta isot laket menee lenkillä -20° yli 3h. Toki yksilöllisiä juttuja, mutta lämpimät on.
Jep, Laken 303 tai 400 riippuen kuinka lämmintä haluaa ja kokoja pitäisi löytyä.
usko juntunen
19.10.2019, 13.51
Onkos kellään kokemuksia näistä ns välikelin kengiksi lanseeratuista Bontrager JFW Winter popoista? Jossain Fillari-lehden numerossa oli lyhyt esittely.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvaatteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykeng%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4ilykeng%C3%A4t/bontrager-jfw-winter-cycling-shoe/p/23655/?colorCode=yellowvisibility
Maurizio09
04.11.2019, 19.01
Miten nuo koot menee Nortwaven ja Laken kengissä? 43 on yleensä monon koko, että pitääkö ottaa isompi vai pienempi? Sen verran hevonjeerassa asuu niin ei ole oikeen mahdollista sovittaa.
Laken 304. Mulla kengät normaalisti 41,5-42. Nämä Laket 43 ja tuntuu että on aika hyvä, varpaat mahtuu liikkumaan myös villasukalla mutta on tukevasti jalassa myös ohuella sukalla.
Mulla on jalka ehkä 42+ ja tilasin Laken 304 widet kokoa 43. Sovituksen perusteella oikea koko mulle, mutta en ole vielä ajanut noilla. Sehän se on sitten se lopullinen testi.
Miten nuo koot menee Nortwaven ja Laken kengissä? 43 on yleensä monon koko, että pitääkö ottaa isompi vai pienempi? Sen verran hevonjeerassa asuu niin ei ole oikeen mahdollista sovittaa.
Otin numeroa isommat northwavet ja ei ollu ainakaan liian isot, Muistelisin jostain lukeneeni että niin kannattaa. Ja talvikengässä on hyvä ollakki vähän sukka varaa
Antsah82
05.11.2019, 19.09
Mulla normisti kengät 43. Kokeilin northwaven 43 ja 44 spider plus 2 kenkiä kesäkäyttöön alkukesästä ja otin 44. 43 oli itsellä ainakin niin justiinsa niissä, että vain ohuella sukalla olisi mennyt. 44 olen ollut tyytyväinen, menee syksyllä tarvittaessa toinenkin sukka.
Nonni nyt on northwave himalayat testattu -15. Tunnin lenkkin vedin ja alko lopussa varpaissa tuntuun. Lämpimät hiihtosukat jalassa.
Vielä ku siihen villasukan laittaa niin varmaan tarkenee pitempään. Ei tuolla kauhee nautinto ole ajaa muutenkaan enään nuissa lukemissa
Ihan hyvä ostos. Toimii flättien kans hyvin. Aina neutron evojen. Eihän tässä ole edes vielä harjaantunu kylmiin keliin ku talvi tule vähän niinku hetkessä.
Loska kelillä kastu sisältä ku oli jatkuvassa loskasuihkussa. Eli vedenpitävät ei ole
Nonni nyt on northwave himalayat testattu -15. Tunnin lenkkin vedin ja alko lopussa varpaissa tuntuun. Lämpimät hiihtosukat jalassa.
Vielä ku siihen villasukan laittaa niin varmaan tarkenee pitempään. Ei tuolla kauhee nautinto ole ajaa muutenkaan enään nuissa lukemissa
Ihan hyvä ostos. Toimii flättien kans hyvin. Aina neutron evojen. Eihän tässä ole edes vielä harjaantunu kylmiin keliin ku talvi tule vähän niinku hetkessä.
Loska kelillä kastu sisältä ku oli jatkuvassa loskasuihkussa. Eli vedenpitävät ei oleEi sattumalta olisi vertailukohtaa FiveTenin kenkiin lämmön suhteen?
^Kyllä nuo mielestäni on lämpimämmät on ku freerider EPS high. Tosin muisto vähän hatara viime talvelta että käytinkö mä edes niitä kovemmissa pakkasissa.
Enen kaikkea nuo sentään pitää lumessa. Freeridereilla lähetään alamäkeen jos joutuu jalkautuun mäessä :D
freeriderit jääköön syksysille keleille ku lunta ei vielä ole
Ei sattumalta olisi vertailukohtaa FiveTenin kenkiin lämmön suhteen?
Siis jos talvikengiksi mietit noita niin kannattaa unohtaa.
Ei noita kahta voi edes verrata keskenään. Fivetenin EPS high on musta aivan kevät/syyskengät plus pohja ei pidä talvella yhtään. Omistan molemmat ja Fivetenit on jääny käyttämättä, kun ei niillä tarkene, jos on vähänkään pakkasta.
Mulla on High Impactit ja niillä mennyt hyvin vielä siellä kymmenessä pakkasasteessa eikä pidonkaan kanssa mitään ongelmia. Tossa laatikossa olisi noi Himalayat mutta mietin onko niille oikeasti käyttöä vai pistänkö eteenpäin. Lähinnä toi nilkasta menevä lumi haittaa kun ei jaksaisi aina noita säärystimiä laittaa. Noilla Himalayilla jäisi varmaan toi lumijuttu pois. Ja jos olisi vielä vähän lämpimämmät niin ei haittaisi.
e. Tiistaina oli näköjään 9 pakkasta ja pikkasen kipristeli varpaita. Ei ollut tosin vielä pitkiä alushousuja ja sukatkaan ei parhaat niin taitaa 15 olla ennemmin se raja.
^Hui. Taidat olla aika lämminverinen kaveri ku ei välikerrosta laita vielä -10 :D
Joo se lumijuttu on kans hankala noilla freeridereilla. Ei niihin passaa oikeen mikään lahje
Kävin kokeilemassa XXL:ssä Northwave Raptor GTX Arctic -kenkiä mutta hyllyyn jäi vielä kun sovittaessa tuntui että kantapää lähtee nousemaan liian helposti. Pyörän selässä kokeilemaanhan noita pitäisi päästä.
Muutenkin pyöräilykenkien osto on tuskallisen vaikeaa kun omaa jalka on pitkä, kapea ja matala. Kun kenkä on tarpeeksi pitkä, täytyy lähes aina ylikiristää ettei sivusuunnassa ole tolkuttomasti tilaa.
Shimanon MW7 on olleet itselle todella hyvä syys/talvikenkä. Se on suht kevyt ja yllättävän lämmin sellaisenaan. Sitten ku on kylmempää vedän sportfiren karvapäällisen viel lisäks.
Mul on ollut aiemmin esim laken 303, bontin OMW:t ja nykyiset wölvhammerit eikä niistä mikään oo oikein noita parempi. 303 ja wölvit ovat lisäksi todella painavat MW7 verrattuna eivätkä ole kuitenkaan varpaista sen lämpimämmät oikeastaan.
Kritiikki Laken 304-mallista. Etsin pitkään kenkiä pk-seudun työmatka-ajoon, jossa matkaa tulee tunti per sivu ja suositusten perusteella päädyin Laken malliin, josta ostin reilun koon sukkien varalle- valmistajan suositus välillä -10 - +7.
Olen polkenut ympäri vuoden viimeiset viisi vuotta ensin vaelluskengillä ja sitten kesäkenkä/neopreenipäällinen -yhdistelmällä. En ole kokenut olevani erityisen herkkä palelemaan jaloista, mutta tunnistan sen että kylmä hiipii liikkumattomiin jalkateriin helpommin.
Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin Laken kenkien kanssa; tuulisella +3 kelillä kengän kärjestä lämpö karkaa ja kärjen sisäpohja on jo kylmä. Huolimatta eristävästä välipohjasta varpaat ovat kylmät jo plussakeleillä. Hengittävyydestäkään en ole ihan varma. Olen epäillyt omaa verenkiertoani, välipohjan tukevuutta ja pedaalin sijoittelua kenkään nähden ja tarkastanut nämä kaikki. Jos näin käy jo plussalla, on kirjaimellisesti jäätävää jos pitää vielä ostaa 280€ talvikenkiin patterilämmittimet.
Oulunjulli
22.11.2019, 09.52
Shimanon MW7 on olleet itselle todella hyvä syys/talvikenkä. Se on suht kevyt ja yllättävän lämmin sellaisenaan. Sitten ku on kylmempää vedän sportfiren karvapäällisen viel lisäks.
Mul on ollut aiemmin esim laken 303, bontin OMW:t ja nykyiset wölvhammerit eikä niistä mikään oo oikein noita parempi. 303 ja wölvit ovat lisäksi todella painavat MW7 verrattuna eivätkä ole kuitenkaan varpaista sen lämpimämmät oikeastaan.
Mielenkiintoista. Itsellä samat pari talvea ja miettinyt juuri että paranisiko elämänlaatu paksuimmilla kengillä, kun noilla kuitenkin pienellä kärsimyksellä pärjää yli -10C pakkasilla useamman tunnin kun laittaa päälliset ja johonkin varpaiden lähelle sellaiset kertakäyttöiset kemikaalilämmittimet. Nekään ei kuitenkaan maksa kuin alle euron pari, joten ~250€ kenkien hinnalla ostelee niitä aika paljon, ja talvessa ei kuitenkaan kovin montaa kertaa tule että pakkasta se päälle -10C ja on tarve ajaa tunteja. Tunti täysiähän noilla menee sellaisenaan kelissä kuin kelissä.
Itse olen käyttänyt näitä päällisiä, aika paksut vaan liekkö sitten lämpimämpiäkin tai vetäisisikö vielä toiset päälle: https://www.hibike.com/zwolfender-classic-neopren-uberschuhe-p54c9dd1d0790411802682cd9f31cbf66
Kritiikki Laken 304-mallista. Etsin pitkään kenkiä pk-seudun työmatka-ajoon, jossa matkaa tulee tunti per sivu ja suositusten perusteella päädyin Laken malliin, josta ostin reilun koon sukkien varalle- valmistajan suositus välillä -10 - +7.
Olen polkenut ympäri vuoden viimeiset viisi vuotta ensin vaelluskengillä ja sitten kesäkenkä/neopreenipäällinen -yhdistelmällä. En ole kokenut olevani erityisen herkkä palelemaan jaloista, mutta tunnistan sen että kylmä hiipii liikkumattomiin jalkateriin helpommin.
Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin Laken kenkien kanssa; tuulisella +3 kelillä kengän kärjestä lämpö karkaa ja kärjen sisäpohja on jo kylmä. Huolimatta eristävästä välipohjasta varpaat ovat kylmät jo plussakeleillä. Hengittävyydestäkään en ole ihan varma. Olen epäillyt omaa verenkiertoani, välipohjan tukevuutta ja pedaalin sijoittelua kenkään nähden ja tarkastanut nämä kaikki. Jos näin käy jo plussalla, on kirjaimellisesti jäätävää jos pitää vielä ostaa 280€ talvikenkiin patterilämmittimet.
Ei ole kokemusta juuri tästä mallista, mutta vanhemmista Laken kengistä kylläkin. Mielestäni hengittävyys näissä, kuten muissakin talvikengissä, on juuri se ongelma. Jalat hikoaa kengän sisällä äkkiä, minkä takia tuntuvat kylmältä jo matalilla pakkasasteilla. Siitä huolimatta olen ajanut monen tunnin lenkkejä yli -20 pakkasillakin eikä jalat ole paleltuneet. Ehkä siksi että jalat eivät ole hikoilleet kengän sisällä ja eristeet toimivat paremmin.
Kannattaa siis pitää huoli että jalat eivät pääse hikoamaan kengissä. Nyt lauhalla ohut merinosukka ja kylmemmillä sitten paksumpaa mummon kutomaa villasukkaa käyttöön. Ja kengät jalkaan vasta juuri ennen ulos menemistä.
Sealskinz sukat pitävät kengät kuivana.
Ei ole kokemusta juuri tästä mallista, mutta vanhemmista Laken kengistä kylläkin. Mielestäni hengittävyys näissä, kuten muissakin talvikengissä, on juuri se ongelma. Jalat hikoaa kengän sisällä äkkiä, minkä takia tuntuvat kylmältä jo matalilla pakkasasteilla. Siitä huolimatta olen ajanut monen tunnin lenkkejä yli -20 pakkasillakin eikä jalat ole paleltuneet. Ehkä siksi että jalat eivät ole hikoilleet kengän sisällä ja eristeet toimivat paremmin.
Kannattaa siis pitää huoli että jalat eivät pääse hikoamaan kengissä. Nyt lauhalla ohut merinosukka ja kylmemmillä sitten paksumpaa mummon kutomaa villasukkaa käyttöön. Ja kengät jalkaan vasta juuri ennen ulos menemistä.
Kiitos vastauksesta. Kiinnitän tähän huomiota ja tutustun tarvittaessa toisiin sukkiin, nyt minulla ollut vaellussukat jalassa.
Sealskinz sukat pitävät kengät kuivana.No ei mulla ainakaan, jos kyse on hiestä. Lisäksi niillä jäätyy varpaat helpommin, kuin vastaavanpaksuisilla normi merino villasukilla. Eli aika turha ostos mulle nuo paksut sealsskin sukat. Käyttö jäänyt oikestaan pikku pakkasille talvikenkien kassa, milloin on vaara molaa jalat johonkin suohon.
No nää hikoilut ja palelut on, niin yksilo juttuja.
https://www.lenzproducts.com/en/products/set-of-heat-sock-4-0-toe-cap-rcb-1200.html kiinnostaisi lake 303:n kaveriksi, tuolla 1800-akulla. Onko järkevä ostos, pysyykö varpaat lämpöisinä? Onko tuotteen laatu hinnan arvoinen? Soveltuuko kyseiset sukat edes pyöräilykäyttöön? :)
https://www.lenzproducts.com/en/products/set-of-heat-sock-4-0-toe-cap-rcb-1200.html kiinnostaisi lake 303:n kaveriksi, tuolla 1800-akulla. Onko järkevä ostos, pysyykö varpaat lämpöisinä? Onko tuotteen laatu hinnan arvoinen? Soveltuuko kyseiset sukat edes pyöräilykäyttöön? :)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-rcb-1200-lion-lampopohjallisten-akkupari?searchTerm=lenz ja https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-10-akkulammitteiset-pohjalliset
Nämä ollut mulla useamman vuoden ja siihen loppu ainainen tuskailu varpaiden palelusta.
Firlefanz
22.11.2019, 11.30
Kiitos vastauksesta. Kiinnitän tähän huomiota ja tutustun tarvittaessa toisiin sukkiin, nyt minulla ollut vaellussukat jalassa.
Tämäkin lienee äärimmäisen henkilö- tai siis jalkakohtaista, mutta mä en ole koskaan onnistunut hankkimaan sellaisia parempia paksumpia sukkia jotka olisivat toimineet yhtä hyvin kuin perinteinen ohut sukka alla ja villasukka päällä -yhdistelmä.
Toinen keppihevoseni tässä asiassa on muistuttaa siitä yksinkertaisesta tosiasiasta ettei lämpiminkään kenkä voi toimia toivotunlaisesti jos lesti on liian kapea. Jos jalkaterä vähän liioitellen ilmaistuna puristuu kasaan, verenkierto häiriintyy ja varpaat jäätyvät ennen aikojaan.
PS Kokemukset samoista kengistä voivat tunnetusti olla huiman erilaisia - silloinkin kun käyttäjät ovat sikäli samanlaisia että kokevat jalkojensa palelevan herkästi tai ovat jopa joskus aiemmin palelluttaneet varpaitaan. Ruotsalaisen bloggarin ensivaikutelmat puheena olevista kengistä: https://www.pulskurvan.se/2019/11/review-light-lake-mxz-304-vinterskor.html
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-rcb-1200-lion-lampopohjallisten-akkupari?searchTerm=lenz ja https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-10-akkulammitteiset-pohjalliset
Nämä ollut mulla useamman vuoden ja siihen loppu ainainen tuskailu varpaiden palelusta.
Jonkinlaiset pohjalliset ollutkin joskus käytössä. Yrittänyt kuitenkin kaivaa revikoita noista kyseisistä sukista, sopisivatko kuinka pyöräilykäyttöön.
Tämäkin lienee äärimmäisen henkilö- tai siis jalkakohtaista, mutta mä en ole koskaan onnistunut hankkimaan sellaisia parempia paksumpia sukkia jotka olisivat toimineet yhtä hyvin kuin perinteinen ohut sukka alla ja villasukka päällä -yhdistelmä.
Mulla on talvella (ja nyt syksylläkin välillä) alimmaisena silkkisukat ja niiden päällä sitten jotkut paksummat (merino)villaiset sukat.
Mutta tosiaan kengässä pitää olla väljyyttä, jotta se olisi lämmin. Ostin nyt WinterExposta sellaiset muotoillut talvipohjalliset ja kokeilin ajaa niiden kanssa Mavicin enskakengillä n. +5 asteen lämpötilassa. Alussa oli varsin mukavat, mutta loppua kohden huomasi että kengät ovat liian kireät noin paksuilla pohjallisilla ja palasin vanhaan. Täytyy kokeilla, josko ne toimisivat jollain muilla kengillä paremmin.
Jonkinlaiset pohjalliset ollutkin joskus käytössä. Yrittänyt kuitenkin kaivaa revikoita noista kyseisistä sukista, sopisivatko kuinka pyöräilykäyttöön.
Mulla on noi sukat, vaan ei ole vielä ollut oikein keliä koeponnistaa. Päädyin niihin, kun ThermIC pohjallisten kanssa olin pelkässä takuukierteessä yhden talven, kun kaksi kertaa uusitut pohjalliset lopettivat lämmittämisen parin lenkin jälkeen. Akuissa oli eloa, vaan joku hajos pohjallisista. 1800mAh akulla on sukat. hyvin istuvat ja koekäytössä miedoilla keleillä lämmön huomaa, tosin ei ole musta niin napakka lämmitys, kuin pohjallisilla oli. Johtunee ehkä siitä että en täysillä ole vielä pitänyt. Ainoa miinus on se, että noissa sukkien akuissa on kunnon inkenjöörin aivopieru tuo stand by aika. Akut on stand by tilassa käytön jälkeen n. 12tuntia, kunnes sammuvat itestään. Stand by aikana akut odottaa bt yhteydellä käskyä alkaa lämmittämään puhelin sovelluksesta. Tavallaan kätevä softa, mutta, musta jotenkin kornia joka himputin hommaan on tunkea sovelluksia ja sen semmosia. Liekkö ajatelu laskettelijaa, joka bistroon mennessä sovelluksella sammuttaa lämmityksen ja rinteeseen palatessaan laittaa lämmöt päälle, akkujen siis pitää olla kuulolla, tuleeko komentoa iskeä lämpöä kehiin... Tais olla tämä suunnittelija insinööri sitä sorttia, joka alppimajoituksesta marssii rinnekamat aamulla lämmitys päällä paikalliseen kuppilaan ja illalla sit takas. Ei tarvii erikseen riisua haalaria aktivoidakseen akut päälle ;). Niin joo, akut että eivät lataudu, ellei ensin käynnistä akkuja.....
PS. mulla ei ole mitään insinöörejä vastaan, ihmisiähän nekin vaan on ;)
Muuten varmasti toimivat sukat. Merinoa sisältävät, ei tarvii pestä kuin muutaman kerran vuodessa, jos sitäkään..
Mulla on noi sukat, vaan ei ole vielä ollut oikein keliä koeponnistaa. 1800mAh akulla. hyvin istuvat ja koekäytössä miedoilla keleillä lämmön huomaa, tosin ei ole musta niin napakka lämmitys, kuin pohjallisilla oli. Johtunee ehkä siitä että en täysillä ole vielä pitänyt. Ainoa miinus on se, että noissa sukkien akuissa on kunnon inkenjöörin aivopieru tuo stand by aika. Akut on stand by tilassa käytön jälkeen n. 12tuntia, kunnes sammuvat itestään. Liekkö ajatelu laskettelijaa, joka bistroon mennessä sovelluksella sammuttaa lämmityksen ja rinteeseen palatessaan laittaa lämmöt päälle, akkujen siis pitää olla kuulolla, tuleeko komentoa iskeä lämpöä kehiin... Tais olla tämä suunnittelija insinööri sitä sorttia, joka alppimajoituksesta marssii rinnekamat aamulla lämmitys päällä paikalliseen kuppilaan ja illalla sit takas. Ei tarvii erikseen riisua haalaria aktivoidakseen akut päälle ;). Niin joo, akut että eivät lataudu, ellei ensin käynnistä akkuja.....
PS. mulla ei ole mitään insinöörejä vastaan, ihmisiähän nekin vaan on ;)
Muuten varmasti toimivat sukat. Merinoa sisältävät, ei tarvii pestä kuin muutaman kerran vuodessa, jos sitäkään..
Lähinnä tuotteen käyttökelpoisuus talvipyöräilyä varten on mietityttänyt, kun Heat Lenz 1.0 sukat kuulemma kelpaavat vaan perus oleiluun, ei urheiluun. 4.0 eri sukka tottakai, mutta pohjatyötä täytynee tehdä, ennenkuin laittaa sen ~250€ sukkiin. :D
nikobiker
03.12.2019, 19.05
Onko joku kokeillut avaruuspeittokangasta tunkea kenkiin lisäeristeeksi? Joku joskus suositteli auton tuuliasin peittona käytettävää kangasta samaan tarkoitukseen. Onko kokemusta? Parin astettakin lisää kylmänsietoa olisi kotiin päin.
Onko joku kokeillut avaruuspeittokangasta tunkea kenkiin lisäeristeeksi? Joku joskus suositteli auton tuuliasin peittona käytettävää kangasta samaan tarkoitukseen. Onko kokemusta? Parin astettakin lisää kylmänsietoa olisi kotiin päin.
Auttaa nuo, siinähän on ohut solumuovi ja folio päällekkäin jotka toki lämmittävät. Omiin kenkiin ja monoihin olen tehnyt tuosta materiaalista pohjallisia - aktiivikäytössä ne kestävät puolisen vuotta jos ei tarvitse kovin usein irrotella.
Ostin Kuoma-talvikengät - sellaiset korkeavartiset parilla tarranauhalla kiristettävät ja pari numeroa normaalia suuremmat. Motonetistä pitkävartiset moottoripyöräilijän sukat sekä laatikollinen lämpöpusseja.
Pitkävartiset sukat alimmaiseksi ja sitten merinovillasukkiin lämpöpussit kärkeen ja vetäisen ne motosukkien päälle. Kuoma-saappaissa on hyvästi tilaa tälle paketille. Lämpöpussien toiminta-aika on 10 tuntia. 2-3 tunnin lenkin jälkeen lämpöpussit säilön Minigripp-pussiin, joten samalla satsilla voi heittää 3 lenkkiä huoletta. Eipä ole tuolla satsilla enää varpaita palellut, vaikka minulla on hyvin kylmänarat varpaat, kun on useita kertoja paleltuneet hiihtohommissa ja nuorena kovassa pakkasessa mopolla ajellessa.
Nahkarukkasiin laitan myös lämpöpussit, ja näin sormetkin pysyvät ihanan lämpiminä.
Bontragerin OMW:stä, kun ennestään on vanhan mallin Wölvhammerit (ne mustaa ja oranssia, ennen boa-aikaa) kokoa 47 ja leveys kärjestä riittää juuri ja juuri, kannattaako OMW:tä samassa 47 koossa edes hommata kokeiltavaksi?
nikobiker
04.12.2019, 19.25
Bontragerin OMW:stä, kun ennestään on vanhan mallin Wölvhammerit (ne mustaa ja oranssia, ennen boa-aikaa) kokoa 47 ja leveys kärjestä riittää juuri ja juuri, kannattaako OMW:tä samassa 47 koossa edes hommata kokeiltavaksi?
Wölvhammerista en tiedä, mutta uutta OMW:tä kävin liikkeessä kokeilemassa taannoin ja 47 oli yllättäen liian pieni. Esim. omaan Northwaven Arcticit 47 koossa ja ne ovat sopivan väljät omaan jalkaan, jotta villasukkaa mahtuu. Nuo Omw:t on mitotukseltaan jostain syystä tosi pienet. Samaa on moni sanonut kun arvioita netistä lukenut.
Tilasin Omw:t koossa 48 Cykelkraftilta 1,5 kk sitten. Ei kenkiä kuulunut viikkoihin, joten peruin kaupat. Jotain ihme sekoilua siellä eli jos koko 48 kiinnostaa, niin sieltä ei kannata ainakaan tilata. Tuossa koossa ei oikein tahdo helposti mistään löytyä.
Jokiniemi 1
04.12.2019, 21.46
Nyt tarvis löytää kengät flätti polkimille. Onko suosituksia?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Flättipolkimillehan nyt käy lähes mitkä kengät vain. Itsellä jotkut Addun nastoitetut talvi"lenkkarit", mitkä oli viime talvena XXL:ssä tarjouksessa. Nastoituksesta on suuri ilo jos joutuu jäisellä tiellä jalkautumaan tai vaikka metsässä tunkkaamaan fillaria.
Tässä nyt vaikka samantyyliset Icebugit: https://www.xxl.fi/icebug-speed-bugrip-miesten-nastakengat-musta/p/1136411_1_style
Jos tulee oikeasti pakkasta (ja viitsin työntää nokkani ulos), laitan jalkaan intin maiharit.
lastumaki
05.12.2019, 10.03
Jos tulee oikeasti pakkasta (ja viitsin työntää nokkani ulos), laitan jalkaan intin maiharit.
Olen itse todennut nämä paremmiksi https://www.icebug.fi/tuote/sorix2-bugrip-black-62909-9a/
Jokiniemi 1
05.12.2019, 10.28
Olen itse todennut nämä paremmiksi https://www.icebug.fi/tuote/sorix2-bugrip-black-62909-9a/Ajaako varrelliset työkengät samanasian? Semmoset löytyy. Pitää testata mihin pakkaslukemiin niillä pärjää
lastumaki
05.12.2019, 10.35
Ajaako varrelliset työkengät samanasian? Semmoset löytyy. Pitää testata mihin pakkaslukemiin niillä pärjää
Itse koen työkenkien varvassuojat kylmiksi pakkasella.
J.Kottenberg
05.12.2019, 11.13
Teetin käytettyihin maihareihin uudet pohjat Jalkinekorjaamo Karttusella Hesassa, semmoista matalaa pienimuotoista, ja hemmetin hyvät talviajokengät tuli. Kengissä on kalvo joten kestää vettäkin. Ja on lämpimätkin. Pluskeleillä ja pikku pakkasessa käytän vanhoja turvakärkimaihareita joista itse on tullut vähän pyyhkäistä kuviota matalammaksi niin ettei jää piikkipolkimiin kiinni. Hyvin toimii nekin.
kurvaaja
05.12.2019, 14.04
Planet-X :llä uudet talvikengät. Ei ainakaan kalliit, tiedä sitten lämpöisyydestä https://www.planetx.co.uk/i/q/SHFLRDEF/planet-x-das-boot-extreme-weather-off-road-cycling-boot---2-bolt-spd?fbclid=IwAR22Hj6TXxyiGSnNWHjJsnbtf3_q_0yvrcVEW L3OfYMVNcF2_t18b2XlMtA . Löytyy myös maantieklossille oleva versio
Jokiniemi 1
05.12.2019, 18.05
Olen itse todennut nämä paremmiksi https://www.icebug.fi/tuote/sorix2-bugrip-black-62909-9a/Miten toimii nuo piikit flättien kanssa missä myös tietenkin piikit? Onko pitoa sit miten polkimeen
lastumaki
05.12.2019, 18.31
Miten toimii nuo piikit flättien kanssa missä myös tietenkin piikit? Onko pitoa sit miten polkimeen
Ainakin minulla toimineet hyvin, käytössä myös tuollaiset aiemmin linkatut lyhytvartiset. Polkimina Konan Wah Wahit ja jotkut Superstarit.
Jos jotain huonoa, niin pitävät ehkä liiankin hyvin, jos laskee jalan vauhdissa maahan. Ovat toki hyvät kaikkeen muuhunkin talviseen ulkoiluun. Itse en halua montaa kertaa liukastella kättä kipsiin.
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kävin tokmannissa kokeilemassa Kuoman saappaita. Jotain neopreeniä ne on kai? Toimivat hyvin tyttärillä, niin miksi ei talvipyöräillessä. Onko saappaiden käytössä jotain esteita, hiertääkö varsi pohkeita?
hämeenhitain
05.12.2019, 22.09
Muutaman talven lumiset kuukaudet ajanut joko Icebugin nastallisilla nilkkureilla, ovat muuten tosi lämpimät, tai kaikkein kylmimmillä säillä vetänyt jalkaan pitkät neopreenivartiset Snowline-kumisaappaat, joissa on Vibram-pohja ja hyvä pito. Ei moitittavaa, ei ole hanganneet. Icebugien nastat on jonkun verran naarmuttaneet polkimia, mutta olen uhrannut yhdet tietyt flättipolkimet tähän talvikäyttöön.
Miten toimii nuo piikit flättien kanssa missä myös tietenkin piikit? Onko pitoa sit miten polkimeen
Ei ainakaan mulla niiden addujen kanssa haittaa yhtään. Polkimina RF Chesterit.
Enemmän noissa ongelmana on se, kun saat kengät jalkaan ja muistat että hanskat on olohuoneen pöydällä ja parkettilattia...
Itsellä kanssa haussa talvikenkä flättipolkimille. Ostin lukkopolkimille kengät mutta totesin että varsinkin poluilla liian haastavaa itselle, työmatkat menee ok.
Onko kokemuksia miten nämä sopisi, olisi nyt ainakin edulliset:
https://www.xxl.fi/columbia-bugaboottm-iii-miesten-talvikengat-musta/p/1150890_1_style
Jokiniemi 1
09.12.2019, 10.39
Itsellä kanssa haussa talvikenkä flättipolkimille. Ostin lukkopolkimille kengät mutta totesin että varsinkin poluilla liian haastavaa itselle, työmatkat menee ok.
https://www.xxl.fi/columbia-bugaboottm-iii-miesten-talvikengat-musta/p/1150890_1_styleHintasta puolesta vois vaikka testata. Pohja on kyllä aika krouvi noissa.
Pyöräilevä Hullu
09.12.2019, 12.16
https://www.xxl.fi/columbia-bugaboottm-iii-miesten-talvikengat-musta/p/1150890_1_style
Mulla oli viime talven käytössä kun piti keksiä jotku lämpimät ja edulliset kengät. Omassa käytössä toimi kyllä hyvin, miellyttävät jalassa, kevyet, lämpimät ja vettäkin pitivät. Sopivan korkea varsi ettei mee lunta kenkään ja maastossa polkiessakaan en kokenut noita hankalaksi, mutta en pysty vertaan kalliimpiin talvikenkiin kun ei oo ollu semmosia koskaan käytössä. Pitääkin taas alkaa kaivaan kengät varastosta kun tennareissa jääty varpaat edellisellä maastoajelulla..
Jokiniemi 1
09.12.2019, 12.42
Mulla oli viime talven käytössä kun piti keksiä jotku lämpimät ja edulliset kengät. Omassa käytössä toimi kyllä hyvin, miellyttävät jalassa, kevyet, lämpimät ja vettäkin pitivät. Sopivan korkea varsi ettei mee lunta kenkään ja maastossa polkiessakaan en kokenut noita hankalaksi, mutta en pysty vertaan kalliimpiin talvikenkiin kun ei oo ollu semmosia koskaan käytössä. Pitääkin taas alkaa kaivaan kengät varastosta kun tennareissa jääty varpaat edellisellä maastoajelulla..Myös nää olis tarjouksessa. https://www.xxl.fi/icebug-sorix2-bugrip-miesten-nastakengat-musta/p/1136413_1_style
^Kiitos. Kävin hakemassa, kun "halvalla sai". Ja loppulasku oli 208 EUR, kun mukaan tarttui niinikään "halvat" Craftin lobsterit ja "super halvat" Oakley Radar EV Path Prizm Trail-vaihtolinssit (jotka kyllä olivat edukkaat) ja hatullinen proteiinipatukoita.
Niin on taas säästetty, että enempää ei olisi varaakaan... :D
arctic biker
09.12.2019, 15.43
Kovempi pakkanen ja termillä pakko lähteä niin Kamik/Sorel kengillä mennään jos fläteillä oon liikenteessä. Lievää suurempaa mielenkiintoa 46 OMW:t nykyisten 45 kaveriksi. Sähköpohjallisia kertynyt kolmet, nää joissa akku integroitu itte pohjalliseen ovatten perseestä. Eivät mahdu yksiinkään mun kenkiini.
Pyöräilevä Hullu
09.12.2019, 16.02
Myös nää olis tarjouksessa. https://www.xxl.fi/icebug-sorix2-bugrip-miesten-nastakengat-musta/p/1136413_1_style
Noita nastoja varmaan saattais kaivata siinä vaiheessa kun polkimet on tamppaantunut superliukkaiksi lumen, veden ja pakkasen ansiosta. Sorelit mulla oli hetken aikaa käytössä kun halusin vaan mahdollisimman lämpimät kengät, ettei tarttis enää kertaakaan jäädyttää varpaita. Jossain vaiheessa vaan alkoivat turhan massiivisilta kooltaan ja painavilta, ni päätin kokeilla noita edullisia Columbian Bugabootseja. Sen jälkeen en oo tainnu kertaakaan pitää enää pyöräillessä Soreleita kun Columbiat eivät lämmössä paljoa häviä, mutta ovat paljon kevyemmät.
arctic biker
09.12.2019, 16.30
Noita nastoja varmaan saattais kaivata siinä vaiheessa kun polkimet on tamppaantunut superliukkaiksi lumen, veden ja pakkasen ansiosta. Sorelit mulla oli hetken aikaa käytössä kun halusin vaan mahdollisimman lämpimät kengät, ettei tarttis enää kertaakaan jäädyttää varpaita. Jossain vaiheessa vaan alkoivat turhan massiivisilta kooltaan ja painavilta, ni päätin kokeilla noita edullisia Columbian Bugabootseja. Sen jälkeen en oo tainnu kertaakaan pitää enää pyöräillessä Soreleita kun Columbiat eivät lämmössä paljoa häviä, mutta ovat paljon kevyemmät.
Kahjolla on aivan järkevä pointtinsa Sorelleihin tässä, itte en vaan enää viitsis investoida muuta kuin mahdollisesti numeroa isompiin OMW-kenkiin. Tai voishan tuota paikallisella Kesportilla käydä katsomassa oisko heillä Bugabootseja hyllyssä.
Jokiniemi 1
09.12.2019, 18.11
Noita nastoja varmaan saattais kaivata siinä vaiheessa kun polkimet on tamppaantunut superliukkaiksi lumen, veden ja pakkasen ansiosta. Sorelit mulla oli hetken aikaa käytössä kun halusin vaan mahdollisimman lämpimät kengät, ettei tarttis enää kertaakaan jäädyttää varpaita. Jossain vaiheessa vaan alkoivat turhan massiivisilta kooltaan ja painavilta, ni päätin kokeilla noita edullisia Columbian Bugabootseja. Sen jälkeen en oo tainnu kertaakaan pitää enää pyöräillessä Soreleita kun Columbiat eivät lämmössä paljoa häviä, mutta ovat paljon kevyemmät.Onko sulla koko yhtäkokoa normaalia isompi? Sukkien määrää mietin kovemmilla pakkasilla
Noita nastoja varmaan saattais kaivata siinä vaiheessa kun polkimet on tamppaantunut superliukkaiksi lumen, veden ja pakkasen ansiosta.
Sorixin idis onkin juuri noissa nastoissa. Täällä etelässä näyttää nyt nämä talvet menevän siihen suuntaan, että vallitseva (talvi)keli on jäinen tie ja sen päällä vettä. Siinä ei pidä kuin teräs. Möhköthän noi on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta ajaahan jotkut wölveilläkin, ei nekään mitkään balettitossut ole.
Minä otin bugabootsit kokoa isompana. Nyöreillä saa tiukemmin sitten, mutta jos varpaat eivät mahdu heilumaan sukissa tulee kylmä.
Bugabootseissa on nappuloiden koko sellainen että jotkutgrip nastat voisi saada niihin.
Jokiniemi 1
09.12.2019, 20.42
Sieltähän ne kengät tarttui matkaan.
Pyöräilevä Hullu
10.12.2019, 18.18
Onko sulla koko yhtäkokoa normaalia isompi? Sukkien määrää mietin kovemmilla pakkasilla
Yleensä sopivin koko mulla on ollu 44 2/3 ja nuo bugabootsit on 45, mahtuu just villasukka. Optimaalisin koko mulle ois ehkä 45 1/3, mutta noiden seuraava koko eli 46 hyppäis liian isoksi. Kuhan ei liian nafteja ainakaan ota..
https://www.xxl.fi/45nrth-wolfgar-boa-winter-bikeshoe-unisex-talvipyorailykengat-musta/p/1164609_1_style
Kävin noita katsomassa Xxl:n reissulla, olipahan kengät.
https://www.xxl.fi/45nrth-wolfgar-boa-winter-bikeshoe-unisex-talvipyorailykengat-musta/p/1164609_1_style
Kävin noita katsomassa Xxl:n reissulla, olipahan kengät.Jaa jossain oli oikein kokeiltavaksi? 44-45 koot oli vaan netistä saatavilla.
Jaa jossain oli oikein kokeiltavaksi? 44-45 koot oli vaan netistä saatavilla.
Jyväskylässä oli ainakin kokoa 41.
^Kluuvissa oli 43:t. On ne aika möhköt. Klossitkin on selvästi kengänpohjassa keslikinjasta sivussa.
Lake 304:t korkattu. Vihdoin löytyi omaan jalkaan sopiva kenkä mitä pitää näin 0 kelissä jalan hyvin lämpimänä. Näkyy myös kestävän askeleen lammikkoon nilkan syvyydelle ilman että hörppää vettä sisäänsä. Pidempään tuskin kannattaa kahlailla mutta tuollaisen harha-askeleen sietää. Jalkaterissä heikko verenkierto ja laken 145:lla samassa kelissä puolessa tunnissa varpaat aivan jäässä ja ilman lyhyitä talutuksia yli tuntia ei pysty polkuja ajelemaan niiden kanssa. Wide versiossa reippahasti tilaa vielä.
Terotalo
15.12.2019, 15.13
mulla on nyt ekaa syksyä Lake MX145:set, mutta kuinka pitkälle talveen niillä pärjää? Toki henkilökohtaistahan tämä, mutta jotain osviittaa olis kiva saada siitä koska tarvitsee tilata astetta rujommat talvimonot.
^Kluuvissa oli 43:t. On ne aika möhköt. Klossitkin on selvästi kengänpohjassa keslikinjasta sivussa.
Itse ihmettelin juuri miten kevytrakenteiseltä kenkä tuntui lämpöarvot huomioiden. Muistelisin että esim Wölfhammer on huomattavasti möhkömpi vaikka lämpöarvot ei yllä lähimainkaan samoihin. Mutta tuo hinta, ei pysty kyllä mitenkään itselleen oikeuttamaan tuon hintaista kenkää.
Kevyethän ne oli, mutta kun siinä rinnalla oli perinteisempää kenkää, niin tuntuihan nuo aika lailla semmoisilta mitkä vedetään kipsin päälle.
Mutta sama täällä: näyttää siltä, että etelässä pakkas-ajopäivät tullaan tulevaisuudessa laskemaan yhden käden sormilla, joten ihan hirveitä ei kannata noihin äärivarusteisiin laittaa. Eri asia, jos olisi vähintään se -25 pari kuukautta ja päivittäin ajaisi.
Lake 304:t korkattu. Vihdoin löytyi omaan jalkaan sopiva kenkä mitä pitää näin 0 kelissä jalan hyvin lämpimänä. Näkyy myös kestävän askeleen lammikkoon nilkan syvyydelle ilman että hörppää vettä sisäänsä. Pidempään tuskin kannattaa kahlailla mutta tuollaisen harha-askeleen sietää. Jalkaterissä heikko verenkierto ja laken 145:lla samassa kelissä puolessa tunnissa varpaat aivan jäässä ja ilman lyhyitä talutuksia yli tuntia ei pysty polkuja ajelemaan niiden kanssa. Wide versiossa reippahasti tilaa vielä.
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka turhaa periaatteessa on kysellä että mitkä on lämpöiset varusteet, kun se oma kroppa vaihtelee niin paljon henkilöstä toiseen. Itse olen nyt ajellut näitä nollan ympäristössä olleita kelejä Mavicin Crossmax SL Enduro-kengillä, jotka periaatteessa on kesäkengät. Yritin ensin ajaa Diadora Polaris-kengillä, mutta jalat hikosivat liikaa. Nyt ostin pikkupakkasiin fillaritorilta muutaman vuoden takaista mallia olleet Sidin Gore Tex-kengät ja ainakin yhden lenkin perusteella juuri passelit lämpötiloihin 0 -> +5. Sukkina alla silkkisukat ja päällä joko merino-villaiset tai sitten jotkut paksummat laskettelusukat.
Viime talvi meni pakkasineen noilla Diadoran kengillä, mutta nyt ostin sitten Laken 304:t niihin tulipalopakkasiin. Saas nähdä tuleeko yhtään keliä, että noita voi laittaa jalkaan ettei hikoile ihan sukkia märäksi.
Samoin lestillä on tosi suuri merkitys ainakin itselle. Mulla on varsin rintava & leveä jalka, joten ihan kaikki kengät ei vaan käy. Moneen varrelliseen kenkään en saa jalkaa edes sisään, kun se ei taivu siitä nilkan kohdalta. Esimerkiksi mitään bootseja en voi käyttää.
Tietysti lenkkien pituuskin vaikuttaa. Mulla lenkit on yleensä siinä 2-3 tunnin haarukassa. Tosin tykkään ajella Helsingissä rantoja pitkin, joten siellä tuulee aina ja niin kauan kun meri on auki, tuuli on raakaa.
45nrt Wølfgar taitaa sopia parhaiten talven extreme-retkeilyyn fatbikella, pyörävaellukselle pohjoisnavalle tai inuiitinmetsästykseen.
Taitaa tuo Lake 303/304 olla nk kuivan kelin kenkä (pikkupakkasesta alkaen), vai arvelenko väärin?
^^^Tuo että se on henkilökohtaista on tosi. Itse pärjään parin pakkasasteeseen asti tennareilla ja kuorisäärystimillä kunhan on kohtuu kuivaa. Lenkit maks 2 tuntia, suurin osa on metsäpoluilla.
Taitaa tuo Lake 303/304 olla nk kuivan kelin kenkä (pikkupakkasesta alkaen), vai arvelenko väärin?
Jos nahan käsittelee säännöllisesti mehiläisvahalla (itse käytän Meindl Sportvaxia), 303 kestää kaatosadetta about 1h/25km ennen kuin vesi painuu nahasta/saumoista sisään. Varresta voi tosin mennä jo aiemmin varsinkin driven puolella. Kun yhtälöön lisää Seal Skinzin sukat niin menee pidempään jalat kuivana, ja Goretex-kengänsuojilla käytännössä kuinka kauan vain. Ihan jees ottaen huomioon ettei kengässä ole mitään kalvoa.
Shimanon MW81 kengät on olleet mulle mieluisat välikelin kengät, mutta tuo neopreeni-kaulus ei tunnu näissä kestävän.
Kengät on ostettu n. 9 vuotta sitten ja kertaalleen n. 2v käytön jälkeen nämä on vaihdettu takuuseen, kun kauluksen etuosaan tuli reikä
Pari vuotta sitten lisäsin hieman nylonista tukea tuohon kaulukseen, kun se kului taas puhki.
Nyt tilanne oli mennyt kuitenkin niin pitkälle, että näihin joutui ompelemaan kokonaan uuden kauluksen etuosan. Toivottavasti tämä xpac-kankaalla tehty paikkaus siivittää nämä kengät 10 vuoden ikään. Juostoa tuossa ei ole enää yhtä hyvin kuin ennen, mutta ihan hyvin tuo vielä istuu jalkaan, kun kauluksen ympärysmitasta reilusti yli puolet on vielä kuitenkin joustavaa materiaalia.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191217/00bc2d06a3901e2ed1f5ca927e6f76c9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191217/01fe36b554a5f6457b5c44619be08392.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191217/8a2b23df2d907d5256c7a38e60b484b1.jpg
Shimanon MW81 kengät on olleet mulle mieluisat välikelin kengät, mutta tuo neopreeni-kaulus ei tunnu näissä kestävän.
Kengät on ostettu n. 9 vuotta sitten ja kertaalleen n. 2v käytön jälkeen nämä on vaihdettu takuuseen, kun kauluksen etuosaan tuli reikä
Pari vuotta sitten lisäsin hieman nylonista tukea tuohon kaulukseen, kun se kului taas puhki.
Nyt tilanne oli mennyt kuitenkin niin pitkälle, että näihin joutui ompelemaan kokonaan uuden kauluksen etuosan. Toivottavasti tämä xpac-kankaalla tehty paikkaus siivittää nämä kengät 10 vuoden ikään. Juostoa tuossa ei ole enää yhtä hyvin kuin ennen, mutta ihan hyvin tuo vielä istuu jalkaan, kun kauluksen ympärysmitasta reilusti yli puolet on vielä kuitenkin joustavaa materiaalia.
Samaiset kengät olleet minullakin yli 6v käytössä. Oon tykänny kovasti. Mulla nuo tarrat tuosta kauluksesta on vaihdettu suutarilla kun ei enää tarrannu kiinni. Ostin uudemmat kun myös minulla kauluksen neopreenl alkaa hapertumaan, mutta tykkään vanhemmista enempi. Uudet on käytössä nyt vain pakkaskeleillä ja nää vanhat edelleen loska/pska keleillä.
Aikanaan näiden ostoa mietin, mut jälkikäteen täydellinen nobrainer satsata jalkojen kuivanapysymiseen!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.