Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi
Sivut :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Noh, loppuviikosta menen kenkiä sovittelemaan viimeistään, eiköhän sieltä popoot kouraan tartu.
Laitahan kommenttia kengistä jos hankinta tulee. Itellä pitäisi kans investoida kunnon talviajokenkiin, hermo menee noiden kortonkien kanssa räveltämiseen ja varpaiden paleluun. Jos tässä lähtis Oulusa käymään joku päivä...
Pitävätkö nämä talvikengät esim. Shimano MW80, niin sukat kuivina? Kaupunkiajossa kenkäsuojat toimivat hienosti, mutta vesi pääsee kuitenkin kengän sisälle klosseille tehdyistä reistä eli kengän alapuolelta.
Onko tuo samainen Shimanon kenkä hinta/laatu-suhteelta hyvä valinta?
Itse olen aina syksyksi/talveksi teippaillut nuo reiät kengänpohjasta umpeen niin pysyypi jalat kuivina kun muuten päällä kenkäsuojat. Toimii aivan hyvin.
m e r k s
13.10.2009, 13.13
Pitävätkö nämä talvikengät esim. Shimano MW80, niin sukat kuivina? Kaupunkiajossa kenkäsuojat toimivat hienosti, mutta vesi pääsee kuitenkin kengän sisälle klosseille tehdyistä reistä eli kengän alapuolelta.
Onko tuo samainen Shimanon kenkä hinta/laatu-suhteelta hyvä valinta?
Vuoden kokemuksella voisin sen näistä sanoa, että mitenkään lämpimät kengät nuo eivät ole. Varmaan johtuu siitä, että eivät hengitä - vedenpitävyydeltään ihan ok:t - mutta varmaankin tästä syystä sisältä päin tuleva kosteus ei myöskään pääse ulos. Lisäksi eristettä ei taida Gore-kalvon sisällä olla juurikaan. Nyt jos olisin kenkiä hakemassa, niin tuskinpa päätyisin tähän kenkään.
Saisikohan tuon kerrospukeutumisen laajennettua jaloille/varpaille asti? :seko:
Tyyliin: kosteuden siirtävä sukka, kenkä lämmin (eristettä lisää?) ja vähän hengittävä, päällimmäisenä tarvittaessa vedenpitävä kengänsuoja. Onko ainut vaihtoehto sitten sähköpohjalliset? Olisi hyvä selvitä 2-3h lenkistä -15-(-5)C pakkasissa.
Viime talvi ja vielä tämä kevätkin tullut toistaiseksi sotkettua Celsiuksilla, ja perkule, kyllä mä olen tykännyt:).
Komppaillaan tätä. Viime talvena täällä jo tuota kenkää hehkutettiin useammaltakin taholta eikä tilanne taida olla siitä muuttunut. Loistava kenkä, pysyy jalat kuivina ja lämpiminä. Parhaimmillaan taisi mennä 1,5h lenkkejä 15 asteen pakkasessa, pari hyvää sukkaa alla eikä palellut.
Löytyy ainakin tuolta:
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Northwave_Celsius_GTX_MTB_Cycling_Boots/5360032088/
Simpan MW80 ei sinällään ole lämmin, kandee ostaa niin isot että mahtuu folio/karvapohjallinen ja parit sukat (mulla silkki + villa). Ne orkikispohjalliset ovat ihan kesävermettä.
Komppaillaan tätä. Viime talvena täällä jo tuota kenkää hehkutettiin useammaltakin taholta eikä tilanne taida olla siitä muuttunut. Loistava kenkä, pysyy jalat kuivina ja lämpiminä. Parhaimmillaan taisi mennä 1,5h lenkkejä 15 asteen pakkasessa, pari hyvää sukkaa alla eikä palellut.
Löytyy ainakin tuolta:
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Northwave_Celsius_GTX_MTB_Cycling_Boots/5360032088/
Hyvää kommenttia, kiitos vaan. Kuivan pakkaskelin ominaisuuksia täällä tarvittaisiin kaikista eniten. Klassinen kysymys, riittääkö numeroa isompi koko mitä normaalissa käyttökengässä vai peräti kaksi numeroa?
Nappulakenka
13.10.2009, 16.16
Kiitos, todella paljon kaikille vastanneille :) Pärjäsin viime talven ihan hyvin kesäkengillä ja suojilla. Silloin ajamisen keskittyi vielä puhtaasti kevyenliikenteenväylille ja ainoa ongelma oli tuo loskan tunkeminen alakautta kenkään -> sukat märät ja sen mukana tuoma vitutus ja jäätyneet varpaat... Teippaamista kokeilin huonolla menestyksellä. Täytyy teipata paremmin seuraavalla kerralla.
Nyt kun olen hurahtanut tuohon maastossa ajamiseen, niin tuleva talvi tulee pitämään sisällään myös paljon sitä. Jossain keskutelussa haukuttiin kenkäsuojien kestoa maastossa ja oikeastaan pelkästään sen takia olen katsomassa noita talvikenkiä. Onko järkeä, koska tällä hetkellä käytössä maastossa SH-m075G ja cyclossa SH-M121G, molemmat kesäkenkiä ja kokoa 41.
No, mutta mä palaan taas tuon koemateriaalin kimppuun. Täytyy katsella jossain vaiheessa.. Kiitos, vielä kaikille :)
Hyvää kommenttia, kiitos vaan. Kuivan pakkaskelin ominaisuuksia täällä tarvittaisiin kaikista eniten. Klassinen kysymys, riittääkö numeroa isompi koko mitä normaalissa käyttökengässä vai peräti kaksi numeroa?
Kokojen sopivuutta muistaakseni vertailtiin tässä ketjussa myös viime talvena. Itsellä shimanon kesäkenkä kokoa 43 ja ohuella sukalla sopiva. Celsiukset kokoa 45 ja alle mahtuu pari lämmintä sukkaa, ei kuitenkaan mummon villasukkia.
Sen verran vielä tarkennusta, että omat kokemukset on maastoajosta. Maan-/pyörätiellä toki vilu tulee nopeammin.
apartanen
13.10.2009, 18.20
Minkäslaiset noissa Northwaven Celsiuksen maastotalvikengissä on pohja? Pitääkö mutaräntäloskapaskassa?
Pitää kohtuullisesti. Kumiseos on kyllä melko kovaa, mutta kuvio on kohtuullisen järeä. Edessä olevat mutanappulat kului käytännössä sileäksi talvessa, mutta kaipa siihen voi laittaa esim sidin piikit tilalle. Tai ihan mitä vaan minkä kierteille saa.
Löytyy ainakin tuolta:
Mikäs tämä Merlinillä myytävä celsius-malli on? Onkos joku vanha malli? Siis kuvassa on erinäköinen celsius gtx kuin yllä olevassa linkissä.
http://www.merlincycles.co.uk/mountain-bike-shoes/northwave-celsius-gtx.html
Ei tuo Celsius ihan täydellinen ole mutta tuntuu kuitenkin pyöräilykengältä toisin kuin vanhat Shimanon W-sarjan kolhot kalossit.
Nauhankiristyssysteemi tuntuu aukeavan koko ajan ja kangaspinta kerää kaiken paskan mutta muutenpa ei noista paljon moitittavaa löydy.
Mulla tuppaa celsiuksissa varpaat jäätämään n. -15 asteen tienoilla. Pistän kyllä ainakin osittain tämän kengän tiukkuuden piikkiin. Pykälän verran isommat olisivat saaneet olla (mahtuu 2 sukkaa, mutta hiukka liian ahtaasti). Hyvät popot muuten, vesi on pysynyt erittäin hyvin ulkopuolella.
apartanen
13.10.2009, 19.40
Kiitoksia vain.
Löysin jo saksanmaalta tuohon Celsiukseen varanastojakin. Probikessä näyttää olevan vielä alennusmyynnissäkin. Eiköhän noista saa talvikengät cyclocrossikäyttöön. Ostaa vaan riittävän suuret, että mahtuu sukkia parit.
ottojussi
13.10.2009, 19.49
Vai onko tämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35936) hinta-laatu (lämmin?) suhteeltaan varmempi valinta?
Crc sai taas asiakkaan ja Celsiukset lähti tilaukseen. Hinnan puolesta sattuu vielä jalkakin olemaan sopivaa kokoa :). Tällä kertaa kävin tarkistamassa talvikenkätarjonnan paikallisista kaupoista, mutta tarjonta oli pyöreä nolla.
Celsiuksiin kannattaa sitten vaihtaa alkuperäisiä lämpimämmät pohjalliset talveksi.
Nauhankiristyssysteemi tuntuu aukeavan koko ajan...
Tätä en ole kyllä itse huomannut. Pikemminkin niin, että jossain vaiheessa lenkkiä pitää löysätä nauhaa kun ei veri enää kierrä jaloissa kun tullut vedettyä liian tiukkaan :) Kertaakaan ei ole lenkillä auki lähtenyt.
Jussi T.
13.10.2009, 22.47
Onko ainut vaihtoehto sitten sähköpohjalliset? Olisi hyvä selvitä 2-3h lenkistä -15-(-5)C pakkasissa.
Sähköpohjalliset on musta hyvät. Useita talvia on tullut ajeltua Therm-ic:eillä eikä koskaan ole tarvinnut pakkasen takia jättää ajamatta. Pitää vaan muistaa laittaa lämmöt päälle jo lähtiessä -kylmentyneitä jalkoja noilla ei enää herkistä. Ihan kesäkengällä ja kengänsuojilla tuntuu pärjäävän. Viikon ajot menee pikkupakkasilla hyötyajoissa/ lataus, mikä lie samaa kulutusta lampun akkujen kanssa.
Miten kiinnität akut? Pitäisi nimittäin keksiä ratkaisu jatkuvasti paleleviin jalkoihin.
Kai täällä on jo informoitu sen tamperelaispuljun, mikä sen nimi nyt oli...? Ootas ny..................... www.urheiluareena.fi (http://www.urheiluareena.fi) , josta löytää mitä mainioimmat kengänsuojukset ja jalanlämpöisenäpitäjät. Mulla on ne neonkeltaiset joissa on sisävuorena sellainen nukkapinta ja kintut ei oo palellu enää pariin vuoteen. Kuuma mun kintuilla itte asias on. Klossille tarttee itte leikata sopiva reikä ja tilattuakin saa, ainakin ennen sai. Koko on se mikä mononkin koko on, kun puhutaan Shimanon popoista (mulla sekä maasto, spinning että maantie-kengät).
Kai täällä on jo informoitu sen tamperelaispuljun, mikä sen nimi nyt oli...? Ootas ny..................... www.urheiluareena.fi (http://www.urheiluareena.fi) , josta löytää mitä mainioimmat kengänsuojukset ja jalanlämpöisenäpitäjät. Mulla on ne neonkeltaiset joissa on sisävuorena sellainen nukkapinta ja kintut ei oo palellu enää pariin vuoteen. Kuuma mun kintuilla itte asias on. Klossille tarttee itte leikata sopiva reikä ja tilattuakin saa, ainakin ennen sai. Koko on se mikä mononkin koko on, kun puhutaan Shimanon popoista (mulla sekä maasto, spinning että maantie-kengät).
Kyseisistä kengänsuojista ei ole kokemusta, mutta itse ainakin totesin hyvin nopeasti että maastoajossa suojat ei oikein toimi. Jalkautuessa suojat siirtyy pois paikaltaan, täyttyy lumesta/kurasta ja kuluu puhki. Tämähän ei toki koske niitä, joiden ei tarvitse jalkautua ;) Hommasin oikeat talvikengät ja koin valaistumisen.
Jussi T.
14.10.2009, 09.32
Miten kiinnität akut? Pitäisi nimittäin keksiä ratkaisu jatkuvasti paleleviin jalkoihin.
Yllättävän kevyesti kulkevat mukana. Aiemmin pidin tukevan sukan varressa akkujen kiinnitysklipsillä, mutta parempi paikka on kengän päällä olevassa kiristysnauhassa johon akku kiinnittyy tukevammin ja jää loskalta ja lialta suojaan löysän kengänsuojan sisään. Veikkaan, että kalliimmat Li-Ionit olisi vielä kevyemmät ja pienemmät, mulla on NiMh-akut. Uskoisin että niissä on sisällä kolme AA-kennoa.
Sähköpohjalliset on musta hyvät. Useita talvia on tullut ajeltua Therm-ic:eillä eikä koskaan ole tarvinnut pakkasen takia jättää ajamatta. Pitää vaan muistaa laittaa lämmöt päälle jo lähtiessä -kylmentyneitä jalkoja noilla ei enää herkistä. Ihan kesäkengällä ja kengänsuojilla tuntuu pärjäävän. Viikon ajot menee pikkupakkasilla hyötyajoissa/ lataus, mikä lie samaa kulutusta lampun akkujen kanssa.
Mie kietasin eilen ensimmäisen lenkin noiden Therm-ic pohjallisten kanssa. Kesäkengät verkko kuosilla, päällä kengänsuojat ja hyvin pärjäsi ihan ykksös asennolla. Tosin ulko mittari näyttikin vain nollaa. Jonkinlaiset talvikengät on kuitenkin hakusassa kovempia pakkasia varten.
Pohjallisten(tai siis akkujen) manuaali kertoo akkujen(max+ powerpack) kestoksi ykkösasennolla 16h, kakkosella 7,5h ja kolmosella 2,8h.
Minä ostin samoin tein pidemmät piuhat, saa akut kätevästi housun kaulukseen kiinni.
Onkohan ketään siirtynyt Northwave Celsius J GTX:stä Shimanon MW80:iin tai toistepäin? Tai päässyt testaamaan molempia. Kummat on lämpöisemmät?
nimenion
20.10.2009, 17.53
Sidin kenkäin kanssa harrastettu lukkopoljintestausta nyt yhden pikkulenkin verran. Ihan kivalta tuntuu kun vielä ymmärrän, kuinka pyörittää. Jos on vinkkejä pohjallisista niin kiitos. Nääs kun ne siniset, hieman muotoillut sisäpohjalliset ovat viileät, jos tämä tästä vielä kylmenee.
Tietty kenkien päälle voi hankkia suojatkin. Ja sisään kenkään voi mahduttaa hitusen paksummat sukat.
Nonii... keväästä asti polkenut vanhalla räppänällä duuni matkat ja nyt sitten ajattelin panostaa pyöräilyyn myös harrastuksena.
Nyt sitten hommasin uuden pyörän (joka varmaan lentäs jos olis siivet :D) ja siinä näyttäs olevan lukkopolkimet, eli nyt on kenkien hankinta edessä. Luin tämän ketjun ja näyttäs siltä että on kaks vaihtoehtoa nyt talveks:
Shimano MW80 tai Northwave celsius J GTX.
Hinta noilla olis suunnilleen sama. Kumpi kannattas tilata? Olen lisäks ymmärtänyt että kannattaa ottaa reilu koko. Mitä koko suosittelisitte kun normaalisti tepastelen 44 kengillä? Shimanoa toki voin käydä kokeilemassa, mutta mistäs liikkestä löytys pääkaupunkiseudulta tota celsiusta?
Nappulakenka
20.10.2009, 22.01
himanoa toki voin käydä kokeilemassa, mutta mistäs liikkestä löytys pääkaupunkiseudulta tota celsiusta?
Tässä lainaus toisesta keskustelusta:
Soittelin Northwaven maahantuojalle eli Keskolle. Eivät pidä mallistossa Celsiusta. Suomessahan GTX kenkä on täysin turha, kukaan ei niitä osta, ei kannata tuoda maahan.
... Northwave celsius J GTX...
Hinta noilla olis suunnilleen sama. Kumpi kannattas tilata? Olen lisäks ymmärtänyt että kannattaa ottaa reilu koko. Mitä koko suosittelisitte kun normaalisti tepastelen 44 kengillä? Shimanoa toki voin käydä kokeilemassa, mutta mistäs liikkestä löytys pääkaupunkiseudulta tota celsiusta?
Minulla on Shimanon maantiekenkä kokoa 44 ja tilasin viime talvena nuo Northwaven kengät kokoa 45. Juuri sopivat, mahtuvat jalkaan myös paksumman talvisukan kanssa. Supertyytyväinen olen kenkiin ollut. Todettakoon, että minulla on noista tuo maantiemalli. Eipähän ole maastokengän rautainen klossi hohkamassa kylmyyttä kengän pohjan läpi.
Löytyy ainakin tuolta:
Kiitoksia vinkistä. Tuolta panin tilaukseen 45 (normaali koko mulla 43-44 mallista riippuen). Kauankohan mahtaa toimitus kestää?
Sidin kenkäin kanssa harrastettu lukkopoljintestausta nyt yhden pikkulenkin verran. Ihan kivalta tuntuu kun vielä ymmärrän, kuinka pyörittää. Jos on vinkkejä pohjallisista niin kiitos. Nääs kun ne siniset, hieman muotoillut sisäpohjalliset ovat viileät, jos tämä tästä vielä kylmenee.
Tietty kenkien päälle voi hankkia suojatkin. Ja sisään kenkään voi mahduttaa hitusen paksummat sukat.
Mä olen käyttänyt noita perus alumiinivuorattuja karvapohjallisia, jota saa prismoista yms. kaupoista. Hyvin toimii.
Proj.nro
21.10.2009, 10.28
Mä olen käyttänyt noita perus alumiinivuorattuja karvapohjallisia, jota saa prismoista yms. kaupoista. Hyvin toimii.
Ääni alumiinipohjaisille karvoille. Poonuksena voi itse leikkailla passelin muotoiset. Ja lämmin.
Nappulakenka
21.10.2009, 11.43
Onko kenelläkään tässä lähettyvillä noita Nortware Celcius-kenkiä koko luokkaa 41-42? Jos on, niin olisiko mahdollista päästä sovittamaan? Olen nyt käynyt kokeilemassa Sidi Diablo koko 42 sekä Shimano MW80 koko 43.. Sidin kengistä on aika hyvä tarjous tuolla Lauttasaaren Best Brakissä.
Mainitaan vielä, että molemmat Shimanon kesäkengät ovat kokoa 41. Jos joku osaa/haluaa ehdotella kokoja..
simojoki
21.10.2009, 12.59
Mainitaan vielä, että molemmat Shimanon kesäkengät ovat kokoa 41. Jos joku osaa/haluaa ehdotella kokoja..
Nämä kenkien koot on aika yksilöjuttuja, mutta täällä on kesällä Shimanon M182 kokoa 45 ja talvelle Celciukset myös nelifemmat - istuvuus täydellinen. Minun jalkaan siis.
Normi kengät on noin nelinelosia.
Nappulakenka
21.10.2009, 13.08
Nämä kenkien koot on aika yksilöjuttuja, mutta täällä on kesällä Shimanon M182 kokoa 45 ja talvelle Celciukset myös nelifemmat - istuvuus täydellinen. Minun jalkaan siis.
Normi kengät on noin nelinelosia.
Koot tosiaan ovat yksilöllisiä ja sen takia ajattelin kysellä jos jollain on noita Celciuksia. Olisi mukava kokeilla. Sidin kengät(42) eivät istuneet kunnolla kantapäästä, joten odottelen nyt soittoa tuolta Best Brakestä. Sinne pitäis tulla lisää kokoja tällä viikolla. Tänään oli tarkoitus mennä kokeilemaan muita kokoja noista Shimanon kengistä, mutta Friisilän BP olikin kiinni :D
No nyt on tilattu Celsiukset, koko 45. Normaalisti käytän n44 kenkiä. Ilmoittelen sitten miltä ne tuntuu kunhan saan ne. (4-6 päivää)
No nyt on tilattu Celsiukset, koko 45. Normaalisti käytän n44 kenkiä. Ilmoittelen sitten miltä ne tuntuu kunhan saan ne. (4-6 päivää)
Tulet kyllä olemaan tosi tyytyväinen kenkiin. Käytä niitä vielä kengänsuojien kanssa, niin säilyvät kovassakin remellyksessä kuin uusina.
imartika
22.10.2009, 00.01
Koot tosiaan ovat yksilöllisiä ja sen takia ajattelin kysellä jos jollain on noita Celciuksia. Olisi mukava kokeilla. Sidin kengät(42) eivät istuneet kunnolla kantapäästä, joten odottelen nyt soittoa tuolta Best Brakestä. Sinne pitäis tulla lisää kokoja tällä viikolla. Tänään oli tarkoitus mennä kokeilemaan muita kokoja noista Shimanon kengistä, mutta Friisilän BP olikin kiinni :D
Minä kävin tänään Lauttasaaren Best Brakes:ssa sovittamassa (ja ostamassa) Sidin talvikengät, kooksi tuli sitten 44. Sama mitä Shimanon kesäkengässä, kokeilin kuitenkin kahdella ohuella sukalla ja yhden lenkin perusteella (tunti tielllä, + 5 astetta) ostos vaikuttaa hyvältä.
Toisena vaihtoehtona oli Shimanon MW80, pitäisi löytyä ainakin Kauppaveljiltä (soitin sinne pe, lupailivat lisää alkuviikosta).
On tuo MW80 talvikenkänä ja vähän ongelmia kääntöpolkimien kanssa, jotka on kiinni työmatkarassissa. Pohjan muotoilu on sellainen että klossi tulee tosi syvälle, mikä jumittaa polkimen melko tiukkaan lukkopuolella. Saa oikein tosissaan riuhtoa, jos meinaa jalan irroittaa. Shimanon maastokesäkengät toimii ongelmitta, eikä poljinta voi oikein löysemmällekään säätää, koska muuten ei kevyemmät kengät pysty kiinni ollenkaan. Yksi ratkaisu ois tietysti laittaa normi spd-polkimet.
Nappulakenka
22.10.2009, 09.11
Minä kävin tänään Lauttasaaren Best Brakes:ssa sovittamassa (ja ostamassa) Sidin talvikengät, kooksi tuli sitten 44.
MITÄ!? Joko niitä oli siellä.. Katsoitko mitä muita kokoja siellä oli? Myyjä sanoi soittavansa kun tulee lisää kokoja. Toisaalta helposti nuo unohtuvat, joten ei hätiä. Täytyy vaikka tänään soitella ja kysellä koon 41 perään..
teemu oksanen
22.10.2009, 09.53
no paljonkos ne sidin talvikengät maksaa best brakesissa
Nappulakenka
22.10.2009, 10.31
no paljonkos ne sidin talvikengät maksaa best brakesissa
199 €......
ottojussi
22.10.2009, 10.33
Crc sai taas asiakkaan ja Celsiukset lähti tilaukseen. Hinnan puolesta sattuu vielä jalkakin olemaan sopivaa kokoa :). Tällä kertaa kävin tarkistamassa talvikenkätarjonnan paikallisista kaupoista, mutta tarjonta oli pyöreä nolla.
Kengät tulivat eilen perille. Yleensä kengät ovat minulla kokoa 44 ja foorumilta luetun perusteella tilasin koon 46 kengät. Ihan hyvin sattu koko kohdalleen, ei ole liian ahdas kahdella sukalla eikä liian väljä yhdellä. Kengässä on kyllä aika kapea lesti, kuten täällä on jo aiemmin kerrottu.
Kenkien kiristys syysteemi vaikutti aika mielenkiintoiselta. Onkohon kellään mennyt rikki?
imartika
22.10.2009, 10.39
MITÄ!? Joko niitä oli siellä.. Katsoitko mitä muita kokoja siellä oli? Myyjä sanoi soittavansa kun tulee lisää kokoja. Toisaalta helposti nuo unohtuvat, joten ei hätiä. Täytyy vaikka tänään soitella ja kysellä koon 41 perään..
Minun mielestä oli kaikki koot n. 40 - 47. Kait takahuoneesta löytyi uudet 44 kokoisetkin.
Kengät tulivat eilen perille. Yleensä kengät ovat minulla kokoa 44 ja foorumilta luetun perusteella tilasin koon 46 kengät. Ihan hyvin sattu koko kohdalleen, ei ole liian ahdas kahdella sukalla eikä liian väljä yhdellä. Kengässä on kyllä aika kapea lesti, kuten täällä on jo aiemmin kerrottu.
Kenkien kiristys syysteemi vaikutti aika mielenkiintoiselta. Onkohon kellään mennyt rikki?
Minusta tuo kiristys systeemi on tosi hyvä ja simppeli. Ainakaan yhden talven käytön jälkeen ei ongelmia.
Minusta tuo kiristys systeemi on tosi hyvä ja simppeli. Ainakaan yhden talven käytön jälkeen ei ongelmia.
Samaa mieltä.
Itte tilailin tuossa alku syksystä myös nuo Celsiukset ja olen ollut todella tyytyväinen.
En kyllä kengänpäällisten kanssa enää rupea leikkimään.
Kovimmat pakkaset millä olen ajanut taisi olla -5 ja nopean työmatkatemmon jälkeen jaloilla oli suorastaan lämmin.
Pitää ruiskuttaa vielä se suoja-aine noiden pintaan kun kura tuntuu tarttuvan kivasti tuohon kankaaseen.
Ainut isompi ongelma tuli kun kiristin klossia turhan kireälle ja tuosta kengässä olevasta vastakappaleesta irtosi jengat kokonaan.
Onneksi oli toiset reijät. Tuon vastakappaleen vaihto voi olla temppu, sillä tuo sisälmys on kiinteä.
Paleleee... Isoin ongelma just nyt on kyllä nuo klossit, jotka jäähdyttää aivan liian tehokkaasti jalkapohjia ja varpaita (pitää vaihtaa paremmat pohjalliset). Ilmeisesti ne Northwave Celsius GTX kengät on todettu hyviksi, ja jos ymmärsin oikein, niin noissa on leveämpi lesti kuin shimanon tekeleissä, joten eiköhän sitä joudu tilailemaan nuo Celsiukset. Koko on hieman epäselvä, mutta diadoran kesäkengät on 46, niin ilmeisesti 47 celsius ois passeli. Jalaksen turvakengät näkyy olevan 44 kokoiset ja niitten pohjalliset vastaa tuota diadoran pohjallista. Pirullista kun edes koot ei ole yhteneviä valmistajien välillä, sen ymmärtää että lestit poikkeaa, mutta hankalaa kun kengän sisäpituudetkin ilmoitellaan ihan miten sattuu.
Saakos nuo nyt CRC:ltä halvimmalla? Suomesta kun ei vissiin tuota mallia tarvi haaveilla löytävänsä hyllystä? Hassua sekin, että vissiin NW:n suosituin malli on sellanen, että "ei kannata tuoda suomeen" :eek:
Nappulakenka
22.10.2009, 13.38
Kertokaapa hieman kokemuksia noista sidin diabloista. Vaikka hyvä tarjous Best Brake:ssa niin hintaa löytyy silti ja Celcius alkanut kiinnostamaan.
Tuli puhelu tuossa *askalla ollessa, että Sidin 41:et odottaa tiskintakana :) täytyypä lähteä sovittamaan...
Paleleee... Isoin ongelma just nyt on kyllä nuo klossit, jotka jäähdyttää aivan liian tehokkaasti jalkapohjia ja varpaita (pitää vaihtaa paremmat pohjalliset). Ilmeisesti ne Northwave Celsius GTX kengät on todettu hyviksi, ja jos ymmärsin oikein, niin noissa on leveämpi lesti kuin shimanon tekeleissä, joten eiköhän sitä joudu tilailemaan nuo Celsiukset. Koko on hieman epäselvä, mutta diadoran kesäkengät on 46, niin ilmeisesti 47 celsius ois passeli. Jalaksen turvakengät näkyy olevan 44 kokoiset ja niitten pohjalliset vastaa tuota diadoran pohjallista. Pirullista kun edes koot ei ole yhteneviä valmistajien välillä, sen ymmärtää että lestit poikkeaa, mutta hankalaa kun kengän sisäpituudetkin ilmoitellaan ihan miten sattuu.
Saakos nuo nyt CRC:ltä halvimmalla? Suomesta kun ei vissiin tuota mallia tarvi haaveilla löytävänsä hyllystä? Hassua sekin, että vissiin NW:n suosituin malli on sellanen, että "ei kannata tuoda suomeen" :eek:
Miulla shimpan kesäkenkinä M182 koossa 47. Tuo on just napakka eikä väliin sovi kuin yksi sukka.
Nuo Celsiukset on koossa 48 ja niihin sopii ohut sukka + vähän paksumpi merinovillasukka.
Aiemmin miulla oli shimanot myös koossa 48 ja nuo NW:t on leveämmät ja varvastuntumalla saman pituiset.
Taitaa olla nuo Celsiukset CRC:ssä halvimmat. Ovat näköjään kuukauden takaisesta nostaneet hintaakin 16€.
Ainut mitä nuissa NW:issä kaipaan on tuo vuoren irrotettavuus. Lähinnä sen takia että saisi teippiä tms. tuonne klossin reikiin estämään veden pääsemistä kenkään.
.. En kyllä kengänpäällisten kanssa enää rupea leikkimään.
Sillä pitäisit kengät puhtaina ja säilyisivät siten ulkokuosiltaan uudenveroisina. Ei kenkien puhdistamista/pesemistä. Lisäksi toisivat lisää lämpimyyttä.
Mulla on nämä Celsiuksien päällä. Toimii.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:oUaJ7nsOvVHv9M:http://www.slanecycles.com/ImageHandler.ashx%3Fh%3D350%26w%3D250%26path%3D%7E/uploads/productimages/ShimanoTarmacH2OOvershoe.jpg
Ainut mitä nuissa NW:issä kaipaan on tuo vuoren irrotettavuus. Lähinnä sen takia että saisi teippiä tms. tuonne klossin reikiin estämään veden pääsemistä kenkään.
Eikai vedenpitävistä GoreTex kengistä nyt mistään klossin rei'istä tule vettä sisälle?!?
Proj.nro
22.10.2009, 14.51
Eikai vedenpitävistä GoreTex kengistä nyt mistään klossin rei'istä tule vettä sisälle?!?
Ei tule ainakaan shhimanoista..
Sillä pitäisit kengät puhtaina ja säilyisivät siten ulkokuosiltaan uudenveroisina. Ei kenkien puhdistamista/pesemistä. Lisäksi toisivat lisää lämpimyyttä.
Yksi suurimmista syistä käyttää talvikenkää on juuri päästä eroon noista raivostuttavista suojista. Ainakin maastokäytössä.
dILETANTTI
22.10.2009, 14.54
No sieltä tai sitten varresta. Sunnuntaisella lenkillä oli varpaat aika kohmeessa, kun jostain pääsi vettä/kosteutta kenkiin. Epäilen minäkin, että ne klossin reiät on se reitti.
Voihan sen hesus-teipin liimata siihen klossin ja pohjan väliin ja tehdä reiät ruuveille.
Kyse oli NW:stä.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:oUaJ7nsOvVHv9M:http://www.slanecycles.com/ImageHandler.ashx%3Fh%3D350%26w%3D250%26path%3D%7E/uploads/productimages/ShimanoTarmacH2OOvershoe.jpg
Itsellä oli aivan samat.
Hermo meni Haanjassa lopullisesti kun eihän nuo metsässä pysynyt aloillaan kun siellä joutui "hiukan" taluttamaan. 20km jälkeen nuo oli täynnä mutaa yms, jotenka kengät oli vähintää yhtä sontaiset kuin ilman noita. Kengät myös alkoi painamaan kun suojan ja kengän välissä oli kilo mutaa.
Huomasin siellä että moni lähti kengän päällisten kanssa ja jossain vaiheessa ne siityi taskuun.
Nuissa NW:issä paistaa tuo vuori reijistä tehokkaasti. En sitten tiedä mitenkä tehokkaasti nuo imaisee kosteutta kun dallaillee tuolla loska/muta/lumi vellissä syksyn aikana.
No joo, eihän pyöräillessä kävellä, mutta joskus se on vain metsässä pakko.
Itsellä oli aivan samat.
Hermo meni Haanjassa lopullisesti kun eihän nuo metsässä pysynyt aloillaan kun siellä joutui "hiukan" taluttamaan. 20km jälkeen nuo oli täynnä mutaa yms, jotenka kengät oli vähintää yhtä sontaiset kuin ilman noita. Kengät myös alkoi painamaan kun suojan ja kengän välissä oli kilo mutaa.
Huomasin siellä että moni lähti kengän päällisten kanssa ja jossain vaiheessa ne siityi taskuun.
Nuissa NW:issä paistaa tuo vuori reijistä tehokkaasti. En sitten tiedä mitenkä tehokkaasti nuo imaisee kosteutta kun dallaillee tuolla loska/muta/lumi vellissä syksyn aikana.
No joo, eihän pyöräillessä kävellä, mutta joskus se on vain metsässä pakko.
Joo, meikäläinen ei ajakaan maastossa noilla. Maantiellä tosi toimivat.
Nappulakenka
22.10.2009, 16.36
Ei nuo sidit vain istu jalkaan :( Nyt meni vähän hankalaksi kun mielelläni sovittaisin kenkiä ennen ostamista. No, mutta täytyy katsella lisää kun pääsee kotiin...
Ei nuo sidit vain istu jalkaan :( Nyt meni vähän hankalaksi kun mielelläni sovittaisin kenkiä ennen ostamista. No, mutta täytyy katsella lisää kun pääsee kotiin...
Jos tarvis, niin mulla on Nappis NW Celsius kokona 45 sovitettavissa Kivenlahdessa. Taitaa olla hieman liian suuri sulle, mutta paksummalla sukalla saisit ainakin hieman tuntumaa kenkään.
No sieltä tai sitten varresta. Sunnuntaisella lenkillä oli varpaat aika kohmeessa, kun jostain pääsi vettä/kosteutta kenkiin. Epäilen minäkin, että ne klossin reiät on se reitti.
Voihan sen hesus-teipin liimata siihen klossin ja pohjan väliin ja tehdä reiät ruuveille.
Kyse oli NW:stä.
Shimanoissa on jonkin sortin välipohja ratkaisuna klossin kiinnityksen suhteen. Varresta tietenkin voi jonnin verran tulla jos kaatosateella ajaa ilman mitään.
Itselläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia mw-80 kanssa. Hyvin toimineet ja mielestäni oikein lämpimät ilman mitään erillisiä härpäkkeitä
Ei myöskään Sideistä.
Nappulakenka
22.10.2009, 17.08
Jos tarvis, niin mulla on Nappis NW Celsius kokona 45 sovitettavissa Kivenlahdessa. Taitaa olla hieman liian suuri sulle, mutta paksummalla sukalla saisit ainakin hieman tuntumaa kenkään.
Kiitos PHI, onhan nuo isot kengät omiin verrattuna, mutta laitetaan korvan taakse :)
Hei, mites nuo NW Celsiukset sopivat rintavaan jalkaan? Entäs lestin leveys? Tällä sivulla on sanottu, että lesti on kapea, mutta leveämpi kuin Shimanon.
Marsusram
22.10.2009, 22.37
Taitaa olla nuo Celsiukset CRC:ssä halvimmat. Ovat näköjään kuukauden takaisesta nostaneet hintaakin 16€.
.
Tuolla tarjolla alle satkun:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/north-wave-celsius-gtx-svart_rod.html
Tuolla tarjolla alle satkun:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/north-wave-celsius-gtx-svart_rod.html
Hemmetti, eipä sitä hoksannut että ruottissakin on nettikauppoja... No crc:ltä on celsiukset tilattu, joten ei tartte enää arpoa ainakaan omalta osalta. Toivottavasti on niin hyvät, mitä hypetyksen perusteella on voinut kuvitella :rolleyes: Noi klossit on kyllä tuomiopäivänkeksintö, siis kun miettii, että hyvin lämpöä/kylmää johtava rautamötikkä laitetaan kengänpohjan läpi tasaamaan jalan ja ulkoilman lämpötilaeroja.
Hieman ristiriitaista tietoa tullut näistä Celsiuksista. Toisten mielestä huiput kengät: on lämpöiset ja pysyy jalat kuivina. Ja toiset sanoo että vesi tulee klossin rei'istä sisään...? Mitäs tuommoisilla "vedenpitävillä" kengillä sitten tekee jos lätäkköön/loskaan astumisen jälkeen kenkään tulee vesi sisälle? Toisten mielestä pohja pitää ihan ok. Ja toisten mielestä taas vastaa maantiekesäkengän pitoa lumella...
kanttiinin tollo
23.10.2009, 11.12
Onko sitä muutettu jotenkin? Itselläni on vielä vanhan malliset leveämmällä lestillä olevat maasto NW GTX:t. Tai oikeastaan kahdetkin, mutta vanhemmat kengät satojen ajotuntien jälkeen joutuu kyllä vetämään Jesajalla kiinni kun kiinnityssysteemit ovat revenneet totaalisesti.. eikä ne mitään pakkastakaan enää kestä.... roskiskamaa.
Muutenkin kiinnostaa, kuinka paljon sitä lestiä on nyt kavennettu ja kenkää pienennetty kun ennenhän nuo olivat isot kokoisekseen kaikkiin muihin verrattuna. Onko jollain kokemusta sekä uusista, että vanhoista?
kanttiinin tollo
23.10.2009, 11.15
Hieman ristiriitaista tietoa tullut näistä Celsiuksista. Toisten mielestä huiput kengät: on lämpöiset ja pysyy jalat kuivina. Ja toiset sanoo että vesi tulee klossin rei'istä sisään...? Mitäs tuommoisilla "vedenpitävillä" kengillä sitten tekee jos lätäkköön/loskaan astumisen jälkeen kenkään tulee vesi sisälle? Toisten mielestä pohja pitää ihan ok. Ja toisten mielestä taas vastaa maantiekesäkengän pitoa lumella...
Ainakaan vanhasta mallista ei todellakaan tule vesi klossin kautta kenkään. Eikä -20C lämpötilassakaan ole klossin kylmää hohkaaminen ollut se mikä lenkin lyhyeen lopettaa.
Eli ihmettelen myös juttuja näistä uudemman mallisista Celsius GTX:stä.
Hieman epävarmalla pohjalla, mutta tässä jokunen päivä sitten törmäsin netissä mainintaan, että vuoden 2010 malliin NW Celsius:sta olisi ainakin kengän eristys (?) muuttunut jotenkin tukevampaan suuntaan. Tiedä sitten. Jos löydän tuon uudestaan, niin linkkailen tänne.
Nappulakenka
23.10.2009, 17.46
No niin, kävin sovittamassa Shimanon MW80:siä. Jalassa oli Hummel Trek paksut vaellussukat. Koko 41 istui napakasti jalkaan ja epäilen vahvasti ettei toista sukkaa enää mahdu(Hummelin kanssa). Koko 42 taas tuntui hieman väljältä ja kengän kärjessä oli ihan reilusti tilaa... Veikkaan, että tuohon 41:een menisi toinen sukka jos jalkani eivät olisi niin rintavat, mutta täytyy pohtia.
Tulipa taas huvikseen kysyttyä BikePlanetin myyjältä, että kuinka tiukka kenkien hinta on ja myyjä tuttuun tyyliin vastasi, että "se on kyllä todella tiukka eikä sitä pysty tiputtamaan.."
EDIT: kiitos palautteen antajalle.. Ulkomaan hinnat ovat tiedossa, mutta sovittaminen täytyy kuitenkin suorittaa ennen ostopäätöstä :)
apartanen
25.10.2009, 22.36
Nämä ei varsinaisesti ole talvikengät. Enemmänkin taitavat olla joka-kelin-kengät. Mainospuheiden mukaan kuitenkin säänpitävät ja ilmeisesti niillä voisi pärjätä joten kuten talvellakin. Ainakin minä, kun ei räpylät aivan hirveästi yleensä palele.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=1237;group=83 ;page=1;pid=58;menuid1=18;menuid2=153;mid=0;pgc=0
Onko jollain kokemusta popoista? Ovatko vedenpitävät ja jäätyykö varpaat heti jääkalikoiksi pikkuisen viileämmillä keleillä?
Bike-componentsistä löytyvät muuten huomattavan huokealla hinnalla.
https://bike-components.de/products/info/p23225%7B1%7D3270730_SH-M-183N-MTB-Schlechtwetter-Schuh.html
BC:n varastot näemmä ammottaa tyhjyyttään ton kengän kohdalla. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin noiden hankkimista sieltä suunnitteleva voi aloittaa topicin: "Kengät kesäksi" :p
apartanen
25.10.2009, 23.04
BC:n varastot näemmä ammottaa tyhjyyttään ton kengän kohdalla. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin noiden hankkimista sieltä suunnitteleva voi aloittaa topicin: "Kengät kesäksi" :p
Katsos vaan, enpä huomannut tuota vielä edes tarkistaa.
Kieltämättä BC:n varastot täyttyvät hipi hipi hiljaa.
Tulipahan hommattua perjantaina Hi5:sta Shimpan MW80 kengät. Sunnuntaina oli mainio keli kenkien testaukselle maastossa (märkää, kuraista, ja koleaa) ja täytyy kyllä sanoa, että erittäin tyytyväinen olen ja jalat tykkäs. Aikaisemmin ajoin kesäkengillä "sukkien" kanssa...
Jalkautuessa kengät toimi loistavasti ja niillä oli jopa melkoisen mukava kävellä pyöräilykengiksi.
Mulla on Shimanon kesäkengät kokoa 43 ja nyt tuli otettua talvikengät kokoa 44. Sovituksessa oli mukana paksu ja ohut sukka, ja kokoa isompi olisi ollut jo niin iso varpaista, että en edes harkinnut. Näihin mahtu hyvin paksu sukka, ja pohjallisen voi tarvittaessa vaihtaa karvamalliin. Tosin sen vaihtotarpeellisuuden näkeekin sitten vasta myöhemmin kun tulee kylmiä kelejä.
Sukalla on yllättävän suuri merkitys. Ostin toissa viikolla Shimanon MW80. Eka kaupassa sanottiin että ohut sukka riittää koko olisi ollut 43. Kesäkenkänä mulla on niken kenkä koko 42. Onneksi en ottanut kenkiä samantien mukaan vaan kävin seuraaavana päivänä naapuri kaupassa kyseleen hintoja. Asiantunteva myyjä sanoi että varaudu kahteen sukkaan sillä kenkä ei ole niin lämmin kuin annetaan ymmärtää. Hinnasta päästiin sopuun ja otin 44 kokoiset kengät (kahden sukan kanssa koko vaikutti hyvältä). Laitoin eka lenkille kahdet sukat ja paketti meni vissiinkin kuitenkin liian tiiviiksi koska oikeaa jalkaa meinasi paleltaa(on siis isompi kuin vasen jalka). No nyt olen sitten tyytynyt yhteen paksuun sukkaan ja hyvin on jalat tarenneet. Kylmemmällä kelillä pitänee varmaan laittaa erilainen pohjallinen. Kiitokset Suv.... asiantuntevalle myyjälle!
Nappulakenka
26.10.2009, 09.09
Kiitokset Suv.... asiantuntevalle myyjälle!
Turhaa sitä nimeä piilottelet. Jos myyjä osaa hommansa niin kyllä siellä muutkin haluavat asioida :)
Turhaa sitä nimeä piilottelet. Jos myyjä osaa hommansa niin kyllä siellä muutkin haluavat asioida :)
Haluatko ostaa vokaalin?:)
No Suvalalta mä ne kengät ostin -sen enempää mainostamatta..
Nonii...
Nyt sitten tuli postitse ne Celsiuksen kengät. Koko oli siis 45. Kengät tuntuvat äkkiseltään oikein kokoisilta. Ongelma vaan että on normaali urehilusukka. En usko että saan juurikaan paksumpaa sukkaa mahtumaan kovinkaan mukavasti ainakaan, puhumattakaan että olis useammat sukat...
Joten jos oikein kylmällä meinaa ajella ja haluaa paksusti sukkaa suosittelen kyllä kokoa 46. Minulla siis normaalisti 44 jalka.
Mut pitää ajatella positiivisesti. Nyt on hyvät (toivottavasti) syksy ja kevät kengät. Kylmemmillä keleillä sitten ylimäärästä kenkäsuojaa päälle.
Minulla on kahdet mtb-kengät, joista toinen on hivenen kookkaampi. Siihen mahtuu paksumpi sukka, mutta yleensä käytän neopreenisiä kengänpäällisiä.
Näissä kengänpäällisissä on se vika, että ne hengittävät hivenen huonosti. Esim. kun tulee pakollinen pysähdys jonnekin, niin hikiset jalat viilenevät ja vähitellen palelevat. Mistä sitten seuraa se, että kun pääsee liikkeelle, niin saa ajella jonkin aikaa kiireellä, jotta jalkaterät lämpenevät taas. :(
Myykö joku PK-Seudulla Northwaven mtb -kenkiä....ajattelin käydä kokeilemassa tota celsiusta?
Nappulakenka
29.10.2009, 08.59
Myykö joku PK-Seudulla Northwaven mtb -kenkiä....ajattelin käydä kokeilemassa tota celsiusta?
Valitettavasti ei :( Keskon mielestä kukaan ei osta niitä, joten niitä ei tuoda maahan.
Hankin www.bike-discount.de sivustolta Shimanon MT90- kengät hintaan 99,95€.
Lyhyen kokeilun jälkeen ovat tuntuneet varsin oivilta. Klossin alle pitänee vielä laittaa korotuspala, jotta pyörän polkimen lukko asettuu kohdalleen sopivasti.
Koon haarukoin sovittamalla ns. "brick-and-mortar"- liikkeissä Shimanon muita malleja. Hyvin toimi.
Eka lenkki tänään takana uusilla Celciuksen kengillä. Lämpötila oli aika lähellä nollaa ja jalassa yhdet melko ohuet sukat. Vajaa tunnin kohdalla alko kylmyys tulla selkeesti läpi.
Seuraavalla kerralla sitten vähän paksumpaa sukka. Lisäks ajattelin vaihtaa noi tehdaspohjalliset lämpöpohjallisiin. Onko kenelläkään vinkkejä tämän suhteen??
Pikkusen kyllä huolestuttaa että miten tässä nyt talven noilla pärjää....
Eka lenkki tänään takana uusilla Celciuksen kengillä. Lämpötila oli aika lähellä nollaa ja jalassa yhdet melko ohuet sukat. Vajaa tunnin kohdalla alko kylmyys tulla selkeesti läpi.
Seuraavalla kerralla sitten vähän paksumpaa sukka. Lisäks ajattelin vaihtaa noi tehdaspohjalliset lämpöpohjallisiin. Onko kenelläkään vinkkejä tämän suhteen??
Pikkusen kyllä huolestuttaa että miten tässä nyt talven noilla pärjää....
Jos tuntuu siltä että olisi silti pitänyt tilata numeroa isommat voisin mahd. poistaa noi 45 kokoiset sulta...mulla jalka 43 joten pitäisi olla sopivat paksummalla sukalla?
wanderer
30.10.2009, 00.30
Celsiukset vaativat lämpimämmät pohjalliset ainakin maastomallissa. Ittellä on pakkasille villa-foliopohjalliset tuplana.
Risto Koivunen
30.10.2009, 00.52
Itselläni on yleisjalkineena viileämpään vuodenaikaan Sievin maihinnousujalkine (SA-versiona mallia m/91). Ei mikään kevyt urheilujalkine, mutta pitää kohtuullisesti huollettuna hyvin veden, lumen ja kuran poissa jaloista ja tukee nilkkoja. Lämpötilan laskiessa nollan alle paksummat pohjalliset ja villasukat jalkoihin. Sisätiloihin siirtyessä sitten villasukat pois etteivät jalat hikoa.
Pohjakuviointi on myös sen verran tukeva että myös jalkautuneena pysyy tavallisesti pystyssä. Ja on myös rakennettu kestämään, nykyiset ovat nähneet yli neljä vuotta reipasta käyttöä, ja vielä ovat käyttökunnossa. Ehkä ensi vuonna tulee hankittua uudet.
Jos tuntuu siltä että olisi silti pitänyt tilata numeroa isommat voisin mahd. poistaa noi 45 kokoiset sulta...mulla jalka 43 joten pitäisi olla sopivat paksummalla sukalla?
Laiton sulle privaatti viestin tosta....
Nyt sitten tuli postitse ne Celsiuksen kengät. Koko oli siis 45. Kengät tuntuvat äkkiseltään oikein kokoisilta. Ongelma vaan että on normaali urehilusukka. En usko että saan juurikaan paksumpaa sukkaa mahtumaan kovinkaan mukavasti ainakaan, puhumattakaan että olis useammat sukat...
Joten jos oikein kylmällä meinaa ajella ja haluaa paksusti sukkaa suosittelen kyllä kokoa 46. Minulla siis normaalisti 44 jalka.
Samoin tänne tipahti nuo Celsiukset. Koko 42, shimpan kesäpopot 41. Normaalikengät yleensä 40-41. Laatikosta löytyy taulukko, jossa seisoo:
40 26 cm
40,5 26,5 cm
41 27 cm
41,5 27,25 cm
42 27,5
42,5 28 cm
43 28,5 cm
Tuo mitta näkyy olevan pohjallisen pituus. Oma jalka on noin 26,5. Noissa cm-mitoissa taitaa olla joku pyöristysvirhe, kun joskus kahden numeron ero on 1 cm, joskus 0,5 cm.
Jalassa ohuen sukan kanssa oikein mukavan tuntuiset, muttei sinne kovin paksua sukkaa saa ahdettua... mutta eipä ole tarkoituskaan kovilla pakkasilla ajella, kunhan vettä pitäisivät.
Nappulakenka
30.10.2009, 16.16
Samoin tänne tipahti nuo Celsiukset. Koko 42, shimpan kesäpopot 41. Normaalikengät yleensä 40-41. Laatikosta löytyy taulukko, jossa seisoo:
40 26 cm
40,5 26,5 cm
41 27 cm
41,5 27,25 cm
42 27,5
42,5 28 cm
43 28,5 cm
Tuo mitta näkyy olevan pohjallisen pituus. Oma jalka on noin 26,5. Noissa cm-mitoissa taitaa olla joku pyöristysvirhe, kun joskus kahden numeron ero on 1 cm, joskus 0,5 cm.
Jalassa ohuen sukan kanssa oikein mukavan tuntuiset, muttei sinne kovin paksua sukkaa saa ahdettua... mutta eipä ole tarkoituskaan kovilla pakkasilla ajella, kunhan vettä pitäisivät.
Siis minkälaisella sukalla olet käyttänyt kenkiä? Odottelen vieläkin vastausta Northwave:lta. Eivät tunnu pitävän kiirettä asiakaspalautteiden/kyselyiden kanssa.
Mä ajattelin pärjäillä sellasilla neopreeni kengänpäällisillä, ehkä näillä. (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17096)
Riston kanssa samoilla linjoilla kenkäasioissa: kylmällä mennään maihareilla. M/91:siä olen käyttänyt loppuun kolmet, nyt käytössä on M/05 (http://www.boreus.fi/index.php?product=881&prodgroup2=195). Lukkopolkimia en ole talvella juuri kaivannut, mutta olisi silti kiinnostavaa kuulla lämpövertailua celsius vs maiharit, jos kuitenkin innostuisi.
Kiitoksia vinkistä. Tuolta panin tilaukseen 45 (normaali koko mulla 43-44 mallista riippuen). Kauankohan mahtaa toimitus kestää?
Miten kauan Wiggleltä tavaran tulo on kestänyt?
Tilasin Celsiukset 20.11 ja 21.11 ilmoittivat lähettäneen ja toimitus pitäisi kestää 4-7 päivää. Toimitustavasta johtuen ei ole seurantakoodia saatavilla heidän ilmoituksen mukaan - onko tämä normaalia?
"However, due to the despatch method used, this parcel cannot be tracked.
They will be picked up from Wiggle within one working day and should be delivered to you in 4-7 days"
apartanen
30.10.2009, 20.05
Tilasin Celsiukset 20.11 ja 21.11 ilmoittivat lähettäneen ja toimitus pitäisi kestää 4-7 päivää. Toimitustavasta johtuen ei ole seurantakoodia saatavilla heidän ilmoituksen mukaan - onko tämä normaalia?
They will be picked up from Wiggle within one working day and should be delivered to you in 4-7 days"
Siellä on joku postilakko ilmeisesti päällänsä. Olisiko sillä vaikutusta sinunkin paketin kulkuun?
Hommasin myös Celsiukset. Normikengät (Nike, Merrel...) on 42. Kesä Shimanot (181 ja AM50) on 41. Celsiukset on 43 ja koko tuntuu passelilta. Mahtuu villa-alu pohjallinen + kahdet sukat ja varpaille jää vielä vähän tilaa liikkua. Varsi näissä on tosiaan jäykkä ja vois sanoa jopa hieman epämukava. Kai se tuosta käytössä vähän pehmenee. Lisäksi varren "kammensyöjä" metalliverkko on vähän turha.
Laboratorio-olosuhteissa tehty testi ei päästä vettä klossin kohdasta sisälle kenkään.
Hommasin myös Celsiukset. Normikengät (Nike, Merrel...) on 42. Kesä Shimanot (181 ja AM50) on 41. Celsiukset on 43 ja koko tuntuu passelilta. Mahtuu villa-alu pohjallinen + kahdet sukat ja varpaille jää vielä vähän tilaa liikkua. Varsi näissä on tosiaan jäykkä ja vois sanoa jopa hieman epämukava. Kai se tuosta käytössä vähän pehmenee. Lisäksi varren "kammensyöjä" metalliverkko on vähän turha.
Varsi pehmenee muutaman lenkin aikana.
Siis minkälaisella sukalla olet käyttänyt kenkiä? Odottelen vieläkin vastausta Northwave:lta. Eivät tunnu pitävän kiirettä asiakaspalautteiden/kyselyiden kanssa.
Ohut tavallinen sukka, mikä nyt sattui jalassa olemaan, pyörän selässä en vielä ole ehtinyt olemaan. Varmaan Dafeetin Woolleatori menee kivasti.
Ensimmäiseksi viestiksi palstalle... Tuli eilen maasto-Celsiukset cyclecomponentista (5 päivää tilauksesta perille pohjoiseen...) Eka 1,5h lenkki takana ja erittäin hyvät tuntemukset. Pakkasta oli noin 5-6 astetta ja jalassa normaali hiihtosukka eikä palellut yhtään. Minulla on aika leveä ja hyvin rintava jalka, mutta normaalia kokoa (41) yhden koon isompi kenkä (eli 42) ei painanut mistään suunnasta. Voin suosittella kenkää kuin kyllä kauppaakin...
Wiggleltä tulivat Celsiukset nro 45. Normaali kengän numero minulla on 43-44. Noi 45:set ei tunnu ollenkaan liian suurelta laskettelusukan kanssa. Saa nähdä miten toimivat käytössä.
Kengät on soviteltu ja sopiviksi todettu, mutta vielä puuttuu käyttötestit. Normikengät on tosiaan kokoa 44 (jalaksen työkengät) ja fillarikenkinä kesäkäytössä 46 kokoiset. Celsiukset on nyt kokoa 47 ja osu aika hyvin kohdilleen. Noihin menee nyt paksut urheilusukat + paksut villasukat / ohuemmat sukat + neopreenisukat. Noi neopreenit on ainakin crossikenkien kanssa tullut todettua hyviksi, joten luulis että fillaroidessa toimivat talvella vallan mainiosti. Täytyy sekin mainita, että noi celssiukset on fillarikengiksi yllättävän leveä lestiset, joten noi ei luultavasti purista/kylmää jalkoja, ainakaan ihan mahottomasti.
twentyniner
05.11.2009, 22.41
Tilasin Celsiukset 20.11 ja 21.11 ilmoittivat lähettäneen
Kohta vuoden olleet matkalla? :D
Ei aina voi voittaa. Katos, joskus se vaan kestää.
Nappulakenka
06.11.2009, 17.51
Katselin tuossa vähän juttuja ja huomasin, että Siwassa odottaa yksi pari jalkineita :D Jee!!!
Celsiuksetko?
Jep :) Kävin juuri hakemassa Celsiukset kokoa 42 lähi Siwasta. On muuten hieno lähikauppa kerran löytyi pari 26" nastarenkaita jne :D Kokeilin tuossa nopeasti tennissukalla ja hyvältä vaikuttivat :) Kiitos PHI, kun sain kokeilla kanootteja ja muutenkin kopeloida kenkiä ennen tilaamista. Nää on aika pienen näköiset sun kenkiin nähden :D Tilasin nuo cyclecomponents.se ja tilaus tehtiin viime sunnuntaina ja eilen(torstai) kengät saapuivat perille.
Jep :) Kävin juuri hakemassa Celsiukset kokoa 42 lähi Siwasta. On muuten hieno lähikauppa kerran löytyi pari 26" nastarenkaita jne :D Kokeilin tuossa nopeasti tennissukalla ja hyvältä vaikuttivat :) Kiitos PHI, kun sain kokeilla kanootteja ja muutenkin kopeloida kenkiä ennen tilaamista. Nää on aika pienen näköiset sun kenkiin nähden :D Tilasin nuo cyclecomponents.se ja tilaus tehtiin viime sunnuntaina ja eilen(torstai) kengät saapuivat perille.
Hieno homma! Joo, mullakin tuo lähi Siwa on ajoittain aika ihmeellinen kauppa. Niin sieltä vaan kerran viime kesällä löytyi leipien ja makkaroiden välistä kaksi settiä maantiekiekkoja :p. Otin sitten ne kotiin pois kuleksimasta :)
mistä saapi Laken ajokenkiä kotimasta? haku on liian hipoa eikä antanut tarvitsemaani tietoa.
Nappulakenka
10.11.2009, 11.03
mistä saapi Laken ajokenkiä kotimasta? haku on liian hipoa eikä antanut tarvitsemaani tietoa.
http://www.treknet.fi/Lake-MXZ302-Winter
Hyväksihavaittu linja jatkuu: talvella flättipolkimet ja ***Tex-kengät. Tällä kertaa yhdistelmänä DMR V8-polkimet ja mustat Eccot alennusmyynnistä.
Sovittamatta en kenkiä osta eikä lompakko kestä hutiostosta netistä. Syyskuinen talvikäyttöön sopivien lukkopoljinkenkien etsintäkierros pääkaupunkiseudun kaupoissa tarjosi joko ei-oo-vielä-eikä-tiedä-tuleeko tai ei-ole-eikä-tule.
Vääräjalka
10.11.2009, 13.24
Sovittamatta en kenkiä osta eikä lompakko kestä hutiostosta netistä. Syyskuinen talvikäyttöön sopivien lukkopoljinkenkien etsintäkierros pääkaupunkiseudun kaupoissa tarjosi joko ei-oo-vielä-eikä-tiedä-tuleeko tai ei-ole-eikä-tule.
Lokakuun alussa ostin Bike Companysta (http://www.bikecompany.fi) Spessun kengät. Heillä vaikutti olevan hyvin kokoja.
Lokakuun alussa ostin Bike Companysta (http://www.bikecompany.fi) Spessun kengät. Heillä vaikutti olevan hyvin kokoja.
Kiitos, mutta ei auta enää. Kengät on ostettu eikä näköpiirissä ole "Kirkolla" käyntiä. Turhan pitkä on kauppamatka pelkästään kenkien sovitukseen, 760 km edestakaisin.
Nappulakenka
10.11.2009, 17.42
Tänään tuli ensimmäisen kerran ajettua Celsiuksilla ja onneksi sattui loskapäivä :D Jalat pysyivät lämpimänä ja kuivina :) Alkuun tuli laitettua kengät hieman liian tiukasti kiinni :D Positiivinen yllätys oli myös se, että kenkien pohja on jäykempi kuin kesäkengissäni :)
Tänään tuli ensimmäisen kerran ajettua Celsiuksilla ja onneksi sattui loskapäivä :D Jalat pysyivät lämpimänä ja kuivina :) Alkuun tuli laitettua kengät hieman liian tiukasti kiinni :D Positiivinen yllätys oli myös se, että kenkien pohja on jäykempi kuin kesäkengissäni :)
Itsellä eka leinkki eilen, kohtuu märkä/kylmä/raaka keli. Hyvin vaikutti toimivan, vaatii varmaan kylmemmällä kelillä uuden pohjallisen...pikkasen kylmää tuntui lukosta tulevan.
Jäykkä varsi ei pahemmin haitannut ja narukiristyskin toimi vaikka sitä vähän epäilin. Pohjat tuntuivat liukkailta lumella.
Laitetaanpa nyt kanssa omat ensikokemukset celsiuksesta tänne. Eli ensinnäkin tilauspaikkana Westbrook cycles ja hinta 118e. Ei postituskuluja suomeen. Tilasin tiistaina ja kengät noudin postista saman viikon perjantaina.
Shimanon kesäkenkä kokoa 43, celsiukset otin kokoa 45. Ensimmäisellä sovituksella tuntuivat varsin väljältä yhdellä villapohjasukalla, jossa erittäin ohut päällipuoli. Ajossa kenkä ei kuitenkaan pahemmin hölskynyt jalassa, eikä väljyys tuntunut ollenkaan pahalta asialta. Varsi ja nauhoituksen yläpää pitävät kengän suht tiukasti jalassa vaikka kenkä onkin kärjestä todella väljä jalkaan.
Ekalla lenkillä lämpötila oli asteen plussan puolella ja kenkä tuntui todella lämpöiseltä kevyellä reilun tunnin mittaisella pyörätielenkillä. Vielä loppumatkastakin jalkoja tuntui välillä jopa oikein kuumottavan. Uskon että ilmatila kengän sisällä on merkittävin tekijä jalkojen lämpöisenä pitämisessä. Toivottasti tuntuu yhtä lämpöiseltä vielä kun mennään pakkasen puolelle, mutta ero kesäkenkään ja kengänpäälliseen on kuitenkin selkeä näilläkin keleillä celsiuksen eduksi.
Ja kerrotaan nyt muillekin kun sitä hyvää palautetta harvemmin annetaan niin tuolta westbrook cycles-kaupan palvelusta jäi itselleni oikein hyvä kuva.
apartanen
16.11.2009, 20.53
Vastaan itse itselleni.
Pitävät vettä ja tuulta. Tuntuivat saapassukan kanssa aivan riittävän lämpiviltä tälleen +-0 kelissä. Enköhän noilla pärjää myös vähän talvemmalla.
Ainoa paha sanottava on pohjissa. Ovat aika jäykät ja kuvioltaan turhan massiiviset eli liukkaat jäällä. Yhdet lipat heitetty. Eiköhän noihin totu.
Nämä ei varsinaisesti ole talvikengät. Enemmänkin taitavat olla joka-kelin-kengät. Mainospuheiden mukaan kuitenkin säänpitävät ja ilmeisesti niillä voisi pärjätä joten kuten talvellakin. Ainakin minä, kun ei räpylät aivan hirveästi yleensä palele.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=1237;group=83 ;page=1;pid=58;menuid1=18;menuid2=153;mid=0;pgc=0
Onko jollain kokemusta popoista? Ovatko vedenpitävät ja jäätyykö varpaat heti jääkalikoiksi pikkuisen viileämmillä keleillä?
https://bike-components.de/products/info/p23225%7B1%7D3270730_SH-M-183N-MTB-Schlechtwetter-Schuh.html
Ohiampuja
05.12.2009, 20.04
Minä hommasin nämä Northwave Celsiukset ja tarkoituksella pari numeroa liian isona. Kyllä loppui palelu, se hyvä verenkierto taitaa olla ainut pelastus palelua vastaan...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35936
Ps. On ne niin mukavat jalassa, että seuraavat kesäkengätkin ovat numeroa isommat. Miksi niitä varpaita pitää kengällä puristella. :)
Pienempi kenkä -> pienempi ilmanvastus -> nopeampi pyörä :D
Celsiukset tuntuvat hyviltä ja riitävästi on varpailla tilaa. Mutta taitaa olla varpaissa vikaa, kun parin tunnin lenkin lopulla alkavat palelemaan. On vain vissiin näin vanhempana verenkierto heikentynyt.:o Tuntuu, että klossilevy uhkuu kylmyyttä pohjallisen läpi.
Pitänee hommata akkuavusteiset läpöpohjalliset...
Celsiukset tuntuvat hyviltä ja riitävästi on varpailla tilaa. Mutta taitaa olla varpaissa vikaa, kun parin tunnin lenkin lopulla alkavat palelemaan. On vain vissiin näin vanhempana verenkierto heikentynyt.:o Tuntuu, että klossilevy uhkuu kylmyyttä pohjallisen läpi.
Pitänee hommata akkuavusteiset läpöpohjalliset...
Juuri tämän takia hankin omat NW maantieversiona. Ei hohka kylmää ei. Tosin mun valinta ei toimi maasto heeboille.
[QUOTE=Nappulakenka;1255583]Pitävätkö nämä talvikengät esim. Shimano MW80, niin sukat kuivina? Kaupunkiajossa kenkäsuojat toimivat hienosti, mutta vesi pääsee kuitenkin kengän sisälle klosseille tehdyistä reistä eli kengän alapuolelta.
ainakin tilapäistä apua saa vetämällä ilmastointiteipin reilulla marginaalilla sisäpuolelta kengän pohjan reikää eristämään, ja siihen pohjallinen päälle...
Hiillosmakkara
06.12.2009, 00.06
Sukalla on yllättävän suuri merkitys. Ostin toissa viikolla Shimanon MW80. Eka kaupassa sanottiin että ohut sukka riittää koko olisi ollut 43. Kesäkenkänä mulla on niken kenkä koko 42. Onneksi en ottanut kenkiä samantien mukaan vaan kävin seuraaavana päivänä naapuri kaupassa kyseleen hintoja. Asiantunteva myyjä sanoi että varaudu kahteen sukkaan sillä kenkä ei ole niin lämmin kuin annetaan ymmärtää. Hinnasta päästiin sopuun ja otin 44 kokoiset kengät (kahden sukan kanssa koko vaikutti hyvältä). Laitoin eka lenkille kahdet sukat ja paketti meni vissiinkin kuitenkin liian tiiviiksi koska oikeaa jalkaa meinasi paleltaa(on siis isompi kuin vasen jalka). No nyt olen sitten tyytynyt yhteen paksuun sukkaan ja hyvin on jalat tarenneet. Kylmemmällä kelillä pitänee varmaan laittaa erilainen pohjallinen. Kiitokset Suv.... asiantuntevalle myyjälle!
Kyllä - sukkaa pitää mahtua talvipopoon reilusti. Mulla on normikoko siinä 42-43. Shimanon MW80:t kokoa 45. Pidän kengässä paksua hiihtosukkaa sekä sen lisäksi ihan rehellistä mummon neulomaa paksua villasukkaa. Ei tuu vilu ei - jaloissa ei oo talvella koskaan liian kuuma eikä talviajossa haittaa, vaikka kenkä on kokonsa vuoksi hieman kömpelö. Reilua kokoa vaan kehiin ja sukkaa sukan päälle.
Kyllä - sukkaa pitää mahtua talvipopoon reilusti. Mulla on normikoko siinä 42-43. Shimanon MW80:t kokoa 45. Pidän kengässä paksua hiihtosukkaa sekä sen lisäksi ihan rehellistä mummon neulomaa paksua villasukkaa. Ei tuu vilu ei - jaloissa ei oo talvella koskaan liian kuuma eikä talviajossa haittaa, vaikka kenkä on kokonsa vuoksi hieman kömpelö. Reilua kokoa vaan kehiin ja sukkaa sukan päälle.
Olen itse tuuminut ostaa edukkaat -50% Z-biken peruskengät 1½-2 numeroa jalan koko suurempana. Noissa on leveämpi lesti kuin shimukoissa - sopii mun "lättäjalalle" ja toisekseen jää varpaille hyvä ilmatila, jota pidän hyvin tärkeänä. Pyöräillessähän ei jalka liiku kengässä, ei tee varvaskaan liikettä (kuten esim. juoksussa), joten varpaille ei saisi olla ollenkaan painetta kengän puolesta
Itse lähden siitä, että saan kengään mahtumaan hyvän, paksun thermo-pohjallisen. Ja sitten hyvä saumaton talvivaellussukka tms. Olen monasti muissa talvipuuhissa kokeillut kahden sukan ratkaisua, mutta jotenkin ollut vaikea saada mukavasti pysymään/istumaan jalassa - tuntuu että päällimmäinen liikkuu vinoon, tms., ja vetää sitten jostain ilkeesti - kun on niin kova kitka alempaan sukkaan. Laskettelupopossa himopakkasilla silkkisukka alimmaisena ja sen päälle paksu monosukka on kyllä toiminut.
Eli - hyvä thermo-pohjallinen, hyvä lämmin sukka, ja kelin mukaan ohuempi tai neopren-päällinen. Tätä kombinaatio kokeillaan, näin.
-E
H. Moilanen
06.12.2009, 09.55
ainakin tilapäistä apua saa vetämällä ilmastointiteipin reilulla marginaalilla sisäpuolelta kengän pohjan reikää eristämään, ja siihen pohjallinen päälle...
MW80:ssa ei pysty, eikä tarvi tehdä ilmastointiteippipatentta. Kengän sisällä on yhtenäinen vuori ympäri kengän, myös pohjassa. Vuori itsessään on vedenpitävää ja kiinni kengässä siten, ettei sitä voi irroittaa. Klossin vastakappale on kengän pohjan ja vuoren välissä, eikä sitä voi edes ottaa pois ilman että puukolla rikkoo vuoren. Kenkä itsessään kestää vaikkapa kahlaamista, kokeiltu on.
Nappulakenka
06.12.2009, 10.02
[QUOTE=Nappulakenka;1255583]Pitävätkö nämä talvikengät esim. Shimano MW80, niin sukat kuivina? Kaupunkiajossa kenkäsuojat toimivat hienosti, mutta vesi pääsee kuitenkin kengän sisälle klosseille tehdyistä reistä eli kengän alapuolelta.
Kiitos vastauksesta timoe. Ehdin jo valita Celciukset ja jalat pysyneet kuivina tähän asti. Celciuksissa on pohjallinen liimattu(tai ainakin tuntuu siltä), joten eristys täytyy tarvittaessa hoitaa paremmalla pohjallisella. :) On tullut käytettyä kenkiä sisälläkin kun välillä tuntuu, että varpaat jäätyvät :D Toimivat niin sisällä kuin ulkonakin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
MW80:ssa ei pysty, eikä tarvi tehdä ilmastointiteippipatentta. Kengän sisällä on yhtenäinen vuori ympäri kengän, myös pohjassa. Vuori itsessään on vedenpitävää ja kiinni kengässä siten, ettei sitä voi irroittaa. Klossin vastakappale on kengän pohjan ja vuoren välissä, eikä sitä voi edes ottaa pois ilman että puukolla rikkoo vuoren. Kenkä itsessään kestää vaikkapa kahlaamista, kokeiltu on.
Samalla tavalla on Celsius kyhätty kasaan.
Onko niissä sitten klossit valmiiksi vai miten ne sinne asennetaan?
Nappulakenka
06.12.2009, 13.57
Onko niissä sitten klossit valmiiksi vai miten ne sinne asennetaan?
Klossin vastakappale on sijoitettu omalle paikalleen eli sitä vastakappeletta ei tarvitse enää erikseen asettaa sinne pohjallisen ja vuoren väliin. Ainoa mitä sinun täytyy tehdä on normaali ruuvien kiinnitys
Samalla tavalla on Celsius kyhätty kasaan.
Vahvistan tämän! Ostin itsekin täällä olleiden kommenttien perusteella uudet talvikengät täksi kaudeksi (Celciukset) ja viimeksi tänään ajelin hiukan huolimattomasti yllättävän syvän lammikon läpi, sillä seurauksella että kengät kyllä kastuivat mutta sukat ei :D
Vahingosta viisastuneena (vanhat olivat "sopivan" kokoiset ohuilla sukilla...) Nyt menin ja ostin 2 numeroa suuremmat popot kuin normaalisti ja kylläpä on ilo lähteä lenkille kun voi huoletta laittaa ohuet linerit + Paksut "vaellus" sukat eikä kenkä silti purista http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif Sitten kun talvi alkaa niin ajattelin vielä vaihtaa pohjalliset talvimallisiin :rolleyes:
Suosittelen Lämpimästi :p
Nappulakenka
17.12.2009, 01.35
Hyvin nuo celsiukset toimii tuolla pakkasessa :) Tänään tuli ajettua pelkästä paksulla vaellusukalla, enkä nähnyt tarvetta lämpöohjallisille. Varpaat pysyivät lämpiminä. Ainoat puutteet pukeutumissani ovat kunnolliset talviajohanskat ja kypäränaluspipo.
Iglumies
17.12.2009, 10.29
Hyvin nuo celsiukset toimii tuolla pakkasessa :) Tänään tuli ajettua pelkästä paksulla vaellusukalla, enkä nähnyt tarvetta lämpöohjallisille. Varpaat pysyivät lämpiminä. Ainoat puutteet pukeutumissani ovat kunnolliset talviajohanskat ja kypäränaluspipo.
On se Äijä :eek:
Sukkasillaan ja ilman hanskoja.
:D
Saiskohan jotenkin asennettua klossit kirurgisesti suoraan jalkapohjaan nii ei tarvis kenkiäkään enää käyttää?
Pääkaupunkiseudulla on ainakin yksi kaveri, jolla on päälaelle kalloon upotettu kirurgisesti kierreholkkeja. Näihin voi sitten ruuvailla fiiliksen mukaan erilaista settiä piikkejä kunnon irokeesi meiningillä.
Heppu tuli kerran vastaan tuossa Makkaratalon kulmilla. Melkoinen näky :eek: !
Edelleen ne Laket ovat ainoat oikeasti lämpimät, kylmiin olosuhteisiin tehdyt pyöräilykengät. Nuo NW:tkin on ihan kivat, mutta Italian talveen. Niilläkin toki pärjää jos on lämminvarpaista sorttia. ;)
Hiillosmakkara
17.12.2009, 23.54
Pääkaupunkiseudulla on ainakin yksi kaveri, jolla on päälaelle kalloon upotettu kirurgisesti kierreholkkeja. Näihin voi sitten ruuvailla fiiliksen mukaan erilaista settiä piikkejä kunnon irokeesi meiningillä.
Heppu tuli kerran vastaan tuossa Makkaratalon kulmilla. Melkoinen näky :eek: !
Ja yllättäen ihmehiihtäjä tulee vastaan Makkaratalon kulmilla :D.
Hyvin nuo celsiukset toimii tuolla pakkasessa :)
Eikös celsiukset mene miinuksen puolelle pakkasessa. :p
GodFinger
03.01.2010, 19.16
Mitäs sanotte tuollaisista talvikengiksi? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47344
Koitan päästä ahtaista kesäkengät+kengänpäälliset-yhdistelmästä eroon.
@gf
satavarmasti paremmat kuin sun nyk. kombo. Osta pois:) ... ja tarpeeksi isot että mahtuu hyvä villasukka.
Noilla on pärjätty jo 10v, itseasiassa niillä vanhoilla, joissa ei GoreTexiä. Ostin 2 numeroo isommat, kuin normi kenkäni. Mahtuu parhaimmillaan kahdet paksut sukat kerralla
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31693
GodFinger
03.01.2010, 21.19
@gf
satavarmasti paremmat kuin sun nyk. kombo. Osta pois:) ... ja tarpeeksi isot että mahtuu hyvä villasukka.
Sitä funtsinkin... Noita ainakin riittää siihen 48-kokoon saakka.
peruspertti
05.01.2010, 16.58
Etelän kylmä talvi pääsi yllättämään. Kuukauden ajan lenkeillä varpaat paleltuneet, eikä paikallisista liikkeistä ole löytynyt sopivia talvikenkiä. Normi jalan koko 45. Kaikki liian pieniä. Ostin hyvällä alennuksella shimanon SH-M121G popot kokoa 48. Klossin vastakappaleen päälle ohut suikale solumuovia. Koko alalle kengän pohjaan alumiiniteippiä. Kengän päälle Pro Ventura päällinen ja jalkaan merinovillaiset sukat. Eka lenkki 1,5 tuntia -13 pakkasta ja jalat suorastaan höyrysivät. Vielä kun laittaa lämpöpohjalliset....
Santtu T
05.01.2010, 20.10
Mitäs sanotte tuollaisista talvikengiksi? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47344
Koitan päästä ahtaista kesäkengät+kengänpäälliset-yhdistelmästä eroon.
Mulle tuli tänään noi uudet MT91:t. Vaikuttavat ihan kelpo popoilta, ainakin Sidin "talvi"kenkien jälkeen. Kotimatka meni mukavasti ilman kengänpäällisiä, joita Sidit kaipasivat n. 10 pakkasasteen jälkeen. Nyt -15C meni hyvin.
Sidin ajokengät ovat olleet kokoa 42, nyt tilasin Shimpat 43 koossa ja koko tuntuu sopivalta. Kenkään mahtuu paksumpikin sukka, mutta kenkä ei kuitenkaan hölsky jalassa tukevan nauha kiristyksen ansiosta.
Pohja on hieman joustavampi, kuin Sidin Dominatoreissa, mutta ei kuitenkaan tennarilötkö. Klossit jäävät ainakin uusissa kengissä mukavasti pohjan suojaan.
Hyvät kengät, joita voin nyt ainakin alkukokemusten mukaan suositella.
Aikasemmin käytössä MT 90 ja nyt tilalle nämä:
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2008/12/05/Pearl_Izumi_Barrier_GTX_full_view-798-75.jpg
Barrier GTX on paremmat talvikenkinä.MT90 voi ajella läpi vuoden.
Shimaani
05.01.2010, 20.23
Kappas, nuo ylläolevat (no edellisellä sivulla sitten) Itsumithan näyttää ihan viksuilta. *peukku*
Muox: onko tuo pohja kuinka pitävä kylmässä?
Talvi on tosiaan taas aiheuttanut haastetta pyöräilyyn.Itsellä on ollut aina jalat kylminä kun on pakkasta tarpeeksi.Ennätykset varmaan -35 vuosien takaa.Olen kokeillut lukemattomia kenkiä on ollut:diadora,Sidi,Simpan vanha ja uudempi talvimalli neopreeni varrella sekä se vanha vaellus malli ennen MT 90:stä.Nyt tämän talven ajellut tuolla MT 90 eri sukka kombinaatioilla.Aina kun on tarpeeksi ajanut niin jalat umpijäässä.Eilen sitten vuosien haave kunnon kengistä TALVEN pakkasille toteutui.Ostin monen suosittelemat LAKEN talvi mallin yksi koko isompi kuin kesä kenkä.Arvatkaa mitä............. jalat oli ensi kertaa lämpimät 1,5 tunnin työmatkan jälkeen pakkasta -13 ja kova vasta tuuli eli mitä lie oikeasti.Se tärkein eli kotona oli jalat lämpimät.Kyllä tuntui kivalta vuosien palelun jälkeen.Itse hommasin ne Kivenlahden pyörähuollosta kun havaitsin ilokseni että Suomi kauppa on halvin ja ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.Voi sovittaa ja tehdä ostopäätöksen sitten.Ainakin nyt tuntuu siltä että onnistunut ostos, suositukset sen kengän toimivuudesta ja mukavuudesta ovat täysin totta.Suosittelen kaikille kylmistä jaloista kärsiville.
... Itsumithan näyttää ihan viksuilta. *peukku*
Muox: onko tuo pohja kuinka pitävä kylmässä?
Ei oo pitävä. Kuvio on iso mutta se vekkulin punainen pintakummi on helkkarin kovaa = liukasta. Ei tartte olla ees kylmää, märkä kalliokin luistaa alla ellei saa kärkinappulalla pitoa syntymään. Mut keposet ja lämpimät ovat, lesti istuu aineskin mun koipeen älskin hyvin. Keskipaksu sukka on riittäny viel -15 asteeseen parin tunnin ajaksi.
niks...
Itse hommasin ne Kivenlahden pyörähuollosta kun havaitsin ilokseni että Suomi kauppa on halvin ja ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.Voi sovittaa ja tehdä ostopäätöksen sitten.
naks...
Jep. Laket rules!
Itse tosin olin pakotettu hankkimaat omat Lakeni saksanmaalta, kun suomikauppiaista ei yksikään suostunut ottamaan kokoa 50 hyllyynsä. Pelkäsivät kuulemma etteivät saa myytyä jättikokoa jos sellasen tilaavat enkä olekkaan tyytyväinen ja osta niitä heiltä. Toisaalta ymmärrettävää mutta harmitti, kun olisin ollut valmis vaikka maksamaan hieman lisähintaa siitä että olisin päässyt kokeilemaan ja varmistamaan oikean koon.
Igor Pavlovits
22.01.2010, 13.16
Mitenkäs noiden Pearl Izumien koot suhtautuvat Shimanon kenkiin?
Onko leveä vai kapea lesti?
Mulla on Shimpan kesäkenkien koko on 44, joka on ehkä aavistukset pieni ainakin paksummalla sukalla, joten sopivampi koko olisi ilmeisesti 45.
Talvikengät tietenkin kokoa tai paria isommat, vaikka koko 47 tuntuu ajatuksena järjenvastaisen suurelta.
Shimanon talvikengät kiinnostais myös, mutta haussa ovat lämpöiset kengät joilla pärjää yli 20 asteen pakkasilla ainakin tunnin.
...Shimpan kesäkenkien koko on 44, joka on ehkä aavistukset pieni ainakin paksummalla sukalla, joten sopivampi koko olisi ilmeisesti 45.
Talvikengät tietenkin kokoa tai paria isommat, vaikka koko 47 tuntuu ajatuksena järjenvastaisen suurelta...
MT52-kesäkengät ovat kokoa 44, talveksi ostin MW80-mallin, kokoa 48. Eivätkä ole paksun sukan kanssa yhtään liian isot.
Igor Pavlovits
22.01.2010, 13.52
MT52-kesäkengät ovat kokoa 44, talveksi ostin MW80-mallin, kokoa 48. Eivätkä ole paksun sukan kanssa yhtään liian isot.
Mites on, tarkeneeko jalat noissa yli 20 asteen pakkasilla? Sain tänään aamulla kummasti lisämotivaatiota hankkia talvikengät kun varpaat jäätyi työmatkalla yli -25 asteen kelissä johtuen pienestä sakkolenkistä.
Uusimmassa Bike Magazinessa oli juuri talvikenkien testi. Lake ja NW Celsius olivat kärjessä. Shimanon MW80:n oli muuten hyvä, mutta sen onneton varsi (ei goretexiä) tiputti sijoitusta.
Igor Pavlovits
22.01.2010, 14.29
Uusimmassa Bike Magazinessa oli juuri talvikenkien testi. Lake ja NW Celsius olivat kärjessä. Shimanon MW80:n oli muuten hyvä, mutta sen onneton varsi (ei goretexiä) tiputti sijoitusta.
Nuo MW80-kengät eivät kuulu vaihtoehtoihini, sekoitin ne edellä MT91/MT90-kenkiin.
Oliko testissä Izumin tai shimanon MT91 malleja?
Nuo MW80-kengät eivät kuulu vaihtoehtoihini, sekoitin ne edellä MT91/MT90-kenkiin.
Oliko testissä Izumin kenkiä?
Taisi olla. Raportoin tarkemmin kun saan tuo lehdykän käteen.
Igor Pavlovits
22.01.2010, 14.42
Ainakin wiggleltä näyttää Izumin isot koot loppuneet, enkä sitä muista brittikaupoista edullisesti löytänyt, joten se taitaa tipahtaa vaihtoehdoista pois ellei sitten jostain luotettavasta saksalaisesta puljusta niitä löydy.
Eli vaihtoehtoina ovat vielä MT91 ja Celsius.
Tässä nämä kenkätestin kokonais tulokset. Eri arvosanojen sisällä tuotteet eivät ole missään järjestyksessä, kun ei niitä lehdessäkään sen tarkemmin arvosteltu.
Lake MXZ 302 (erinomainen)
Northwave Celsius (erinomainen)
Specialized Defroster (erittäin hyvä)
Shimano SH-MW 80 (hyvä)
Sidi Diabolo GTX (hyvä)
Pearl Izumi Barrier (hyvä)
Gaerne Eskimo MTB (hyvä)
Kyllästyin kengänpäällisten kanssa pelleilyyn maastossa ja hommasin Laket. Erittäin asiallisen oloiset kengät, mutta sitä sopii toki odottaakin korkean hinnan vastineeksi. Testilenkille en ole vielä päässyt, kun flunssa on vaivannut, mutta ehkä viikonloppuna ehtisi kokeilemaan.
"Certified Space Technology" - Eihän nämä voi olla huonot. :D
Igor Pavlovits
23.01.2010, 11.42
Ilmeisesti valinta Shimanojen (MT91) ja Celsiuksien välillä on kompromissi, kun toiseen tulee vettä klossiaukosta ja toiseen varresta.
Toisaalta uudet Shimanot eivät saa mitään ylistystä bikeradarin sivuilla:
http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/shoes/product/mt91-shoes-10-35549
Nappulakenka
23.01.2010, 11.53
kun toiseen tulee vettä klossiaukosta ja toiseen varresta.
Nyt mä putosin kärryiltä :seko: Kumpaakaan noista ei ole tapahtunut mun Celsiuksien kanssa.
Ilmeisesti valinta Shimanojen (MT91) ja Celsiuksien välillä on kompromissi, kun toiseen tulee vettä klossiaukosta ja toiseen varresta.
http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/shoes/product/mt91-shoes-10-35549
Tämähän mielenkiintoista. Annapa ihmeessä hieman lisätietoja.
H. Moilanen
23.01.2010, 13.43
Entäs Shimanon MW80? Itse olen todella tyytyväinen ko. kenkiin.
Igor Pavlovits
23.01.2010, 16.38
Nyt mä putosin kärryiltä :seko: Kumpaakaan noista ei ole tapahtunut mun Celsiuksien kanssa.
Tuota kosteuden pääsyä kengään klossiaukosta tarkoitin Celsiuksien kohdalla.
Tämähän mielenkiintoista. Annapa ihmeessä hieman lisätietoja.
Ensinnäkin yritin hieman provosoida jotta saisin helpotettua valintaani näiden kahden välillä. Eikä minulla tietenkäään ole omakohtaista kokemusta, mutta nopeasti etsittynä ainakin tämän topicin viestissä nro 307 (muistaakseni myös jossain toisessakin viestissä) mainitaan Celsiuksista tämä asia, mutta toisaalta (suurin) osa on ollut tyytyväinen niihin, joten jäi Celsiuksista hieman ristiriitainen kuva.
Mulla ei ole tullu klossiaukosta vettä Celsiuksiin, mutta lunta suuaukosta tulee. Pitäs varmaan lopettaa jalkautumiset lumihankeen...
Nappulakenka
23.01.2010, 17.49
Tuota kosteuden pääsyä kengään klossiaukosta tarkoitin Celsiuksien kohdalla.
Nää!! Eikä tule. Kovilla pakkasilla kannattaa laittaa alumiinipohjallinen, niin se lisää eristystä. Klossit meinaan hohkaa hieman kylmää ilmaa(kovilla pakkasilla siis) MTB-malleissa, kosteutta sieltä ei tule.
Tämä (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/north-wave-celsius-gtx-svart_rod.html) voi helpottaa oikean koon löytämistä Celciuksissa. Tilasin omani tuolta ja toimitus oli todella nopea.
wanderer
23.01.2010, 18.16
Mulla on napakasti istuvat lyhyet villaiset säärystimet Celsiusten kanssa käytettäväksi. Vähentää lämmön karkaamista suuaukosta ja estää lumen päätymisen kenkään. Eikä tartte repiä niitä karvareuhkoja kenkien päälle alle -10 kelillä.
Mulla on napakasti istuvat lyhyet villaiset säärystimet Celsiusten kanssa käytettäväksi. Vähentää lämmön karkaamista suuaukosta ja estää lumen päätymisen kenkään. E
Toi on aivan totta. Mulla oli tänään villasukat klossinreiällä varustettuna kenkien päällä -17 asteen pakkasessa ja lumi ei mennyt kenkään eikä tullut kylmä kahdessa tunnissa. Normaalisti paleltaa tassuja jo -10 asteessa...
Nappulakenka
23.01.2010, 19.10
Viime torstain metsälenkki, -18 pakkasta ja Celsiukset alupohjallisilla(ilman ulkoisia suojia), jalassa ohuet Endura Boo Boo merinovillasukat, ajoaika 1h 35 min. Lopputuloksena lämpimät varpaat koko lenkin ajan :)
Jartsu01
23.01.2010, 19.25
Täältäkin ääni Celsiuksille :), niin ikään viimeksi torstaina testattu ja hyvin tarkenin vajaan parinkympin pakkasessa n. 1,5 tuntia.
Igor Pavlovits
23.01.2010, 19.37
Ei kai siinä muu auta kuin tilata celsiukset. Kiitokset vastauksista.
Tämä (http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/north-wave-celsius-gtx-svart_rod.html) voi helpottaa oikean koon löytämistä Celciuksissa. Tilasin omani tuolta ja toimitus oli todella nopea.
Tarkoittaako tuo mitta-asteikko jalan pituutta isovarpaasta kantapäähän?
Jos näin on, niin mun jalan pituus on 27cm eli 41 tai villasukkavaralla 42 koko ???? Ei voi olla, kun Shimanoissakin koko on 44/45. Tulkitsen ilmeisesti tuota asteikkoa väärin.
Mieluummin tilaan silmät ummessa koon 46 (tai maksimissaan 47).
Kävin tänään kokeilemassa Lakeja maastossa. Pakkasta oli noin 14 astetta. Aiemmin en ole näin kylmällä käynyt ajamassa, mutta ihan sopivasti tuli pukeuduttua eikä kylmyys haitannut menoa. Pyöräkin toimi ihan ok.
Fleecesukka ja varpaanlämmittimet http://www.littlehottieswarmers.com/
Puolessa tunnissa alkoi varpaita paleltaa.
Merinovillainen alussukka + fleecesukka, ei varpaanlämmitintä. Puolessa tunnissa varpaat jäässä niin että pistelee.
Merinovillainen alussukka + fleecesukka päällä, välissä varpaanlämmitin. Kolmen vartin jälkeen viileää, mutta vielä siedettävää.
Seuraavaksi pitää kokeilla lämmittimiä varpaiden ylä- ja alapuolelle. Onneksi kenkä on kärjestä sen verran väljä että pitäisi mahtua.
StantheMan
23.01.2010, 20.25
Pari tuntia minä pärjään Lakeilla ja yhdellä sukalla pyörätieajossa -20 - -25 asteessa. Oikeassa maastoajossa, jossa joutuu jalkautumaan silloin tällöin, luulisin että aikarajaa ei ole ollenkaan.
Nämä nyt taitaa olla näitä henkilökohtaisia fysiologisia eroja. Toiset palelee helpommin kuin toiset.
Nappulakenka
23.01.2010, 20.52
Ei kai siinä muu auta kuin tilata celsiukset. Kiitokset vastauksista.
Tarkoittaako tuo mitta-asteikko jalan pituutta isovarpaasta kantapäähän?
Jos näin on, niin mun jalan pituus on 27cm eli 41 tai villasukkavaralla 42 koko ???? Ei voi olla, kun Shimanoissakin koko on 44/45. Tulkitsen ilmeisesti tuota asteikkoa väärin.
Mieluummin tilaan silmät ummessa koon 46 (tai maksimissaan 47).
Jalkapohjan pituus mitataan kantapään ja pisimmälle yltävän varvapaan väli, koska kaikilla isovarvas ei yllä pisimmälle. Mittas omat jalat(kantapää-isovarvas ja sain tulokseksi 26 cm eli 40. Shimanon kesäjalkineet on kokoa 41, jonka otin myös huomioon valintaa tehdessäni ja lopulta tuli tilattua 42 koon Celsiukset.
Nämä nyt taitaa olla näitä henkilökohtaisia fysiologisia eroja. Toiset palelee helpommin kuin toiset.
Näinhän se on. Jokaisella on kuitenkin yksilöllinen verenkierto ja suuria eroja juuri ääreisverenkierron suhteen. Mä olen tunnetusti aika lämminverinen :D Mulla on lähes aina kuuma ja pärjään talvellakin vähissä vaatteissa.(poikkeus nää HOASin kämpät ja jatkuvasti falskaavat ikkunat)
Igor Pavlovits
23.01.2010, 21.26
Celsiuksia on hyvä tilata kun se on loppu löytämistäni nettikaupoista.
mutanaama
23.01.2010, 21.40
Ovat aavistuksen leveämmät ku shimanot, joten sukkaa mahtuu paremmin. Mulla on suht levee 43 jalka, ja 44 menee ohkasella villasukalla ja alu/huopapohjalla niin, että varpaa vielä hiukkasen liikkuu.
Käytän samoja celsiuksia kurakelillä, enkä ole vielä huomannu, että vesi tulis klossista läpi.
Igor Pavlovits
23.01.2010, 23.45
Tänään tarkeni hyvin vajaan tunnin metsässä -25 -asteen pakkasessa. Käytössä vaelluskengät ja flättipolkimet.
Eilen vastaavilla lukemilla alkoi varpaat jäätyä kevyenliikeenteen siirtymällä. Joka tapauksessa kunnon pyöräilykengät olis mukavammat tai ainakin tehokkaammat.
Mulla on Shimanon kesäkengät kokoa 44 ja varpaankärkeen jää vähän tyhjää, Sidin kenkä on myös 44 ja se istuu kuin hansikas. Celsiukset on myös kokoa 44 ja jos nyt ostaisin niitä niin ostaisin kokoa 45. Käytössä kahdet pohjalliset ja Löfflerin talvisukka ja aika jämpti alkaa paketti olemaan. Normi kengät 42-43.
Jartsu01
24.01.2010, 15.28
Omat ostin täältä ja ainakin vielä näytti olevan mahdollista valita koot 44 ja 45: http://www.primera-bournemouth.co.uk/Template.aspx?prodID=5964
simojoki
24.01.2010, 16.55
Tänään oli vajaan kolmen tunnin siivulla, kelissä -20+ astetta plus pieni vinkka, jalkaosastossa Falken TK1 + NW Celsiukset + Sportfiren vuorellinen suoja => oli varpailla liian kuuma. No, parempi oli tietty noin päin.
Minä olen onneni löytänyt:) tänään oli jalassa Raichlen vaelluskenkä + ohut & paksu villasukka sekä polven alapuolelle yltävät säärystimet. Minä kun olen niin kömpelö köntys etten pysy polkuuralla vaan välillä poikkean hangessa. Ei palellut eikä mennyt lunta kenkään. Tuntuu että kapealla polulla liikkeelle lähtö on mulle helpompaa avopolkimilla (Wank bros. 50/50). Tällä setupilla mennään kevääseen asti.
Nyt alkaa itselläkin olemaan enempi kokemusta noista NW:n Celsiuksista.
On se vaan juhlaa kun ei tarvitse tampatulta polulta tippumisen jälkeen kaivella lumia suojien alta.
Nuo on ihan pirullisen lämpimät. Pahimillaan aamulla töihin lähtiessä on ollut karvan alta 30 pakkasta eikä tuossa 8km:n matkalla ole varpaita palellut laisinkaan.
Sukkina tuolla sisällä on ollut keinokuituiset ajosukat ja niiden päällä merinovillaiset ohuet sukat.
Pidempiä lenkkejä en ole viitsinyt ajaa kuin 10 pakkas-asteen kelissä ja muutamassa tunnissakaan ei jalkoja ole paleltanut. Päällisten kanssa olisi jo varpaat kastuneet monta kertaa kun hangessä könysin.
Alkuunsa tuo jäykkä varsi oli todella omituinen ajaessa kun olin tottunut liikuttamaan nilkkaa enemmän. Mutta tuon ongelma on hävinnyt kun on hieman tottunut.
Saas nähdä miten vammaiselta tuntuu keväällä ajella "normaaleilla" ajokengillä.
Toisaaltaan noiden paksujen varsien päälle saa hyvin vedettyä housun jotenka nilkkoja ei ainakaan palele.
Negatiivisena puolena noissa on tolkuttoman ohuet narut jotka katkesikin kuukauden käytön jälkeen melkein saman aikaisesti. Noh, laitoin paksummasta tavarasta uudet nauhat ja ovat parremmat kuin uutena.
Tuo paksumman narun pujottamiseen meni vain hermo. Nuo lenkit on niin inhoittavassa paikassa kengän etu osassa ja lenkit niin ahtaat että asennuskalajaa olisi mennyt korillinen jos olisi ollut.
Seuraavaksi pitää kokeilla lämmittimiä varpaiden ylä- ja alapuolelle. Onneksi kenkä on kärjestä sen verran väljä että pitäisi mahtua.
Kävin tänään ajamassa tyynessä 15 asteen pakkassäässä. Merinovillainen alussukka, lämmittimet varpaiden ylä- ja alapuolella, fleecesukka päällä. Paketti mahtui sopivasti kenkään. Puoli tuntia oli suorastaan lämmintä kunnes vähitellen alkoi viiletä, mutta 1h 45min lenkin aikana ei ehtinyt tulla kylmä. Kotona varpaat olivat ihan ok. Pari tuntia tällä setillä ajaa varmasti, vähemmän kipakalla pakkasella enemmänkin. Onneksi tuli hommattua kerralla laatikollinen noita lämmittimiä.
On muuten mahtavaa ajella kunnon pakkasella, kun polut ovat kovia ja lumi vain narskuu renkaiden alla. :)
Kävin tänään ajamassa tyynessä 15 asteen pakkassäässä. Merinovillainen alussukka, lämmittimet varpaiden ylä- ja alapuolella, fleecesukka päällä. Paketti mahtui sopivasti kenkään. Puoli tuntia oli suorastaan lämmintä kunnes vähitellen alkoi viiletä, mutta 1h 45min lenkin aikana ei ehtinyt tulla kylmä. Kotona varpaat olivat ihan ok. Pari tuntia tällä setillä ajaa varmasti, vähemmän kipakalla pakkasella enemmänkin. Onneksi tuli hommattua kerralla laatikollinen noita lämmittimiä.
On muuten mahtavaa ajella kunnon pakkasella, kun polut ovat kovia ja lumi vain narskuu renkaiden alla. :)
Ne thermopohjalliset kruunaavat kokonaisuuden.... Eli ne missä on sitä foliota toisellapuolella.
mutanaama
24.01.2010, 21.49
Tänään 2,5h ja jalassa vain ohkainen alpakkavillasukka ja lämpöpohjallinen.
Pakkasta alussa noin -22 lopussa -18. Parikymmentä metriä tuli käveltyä, ja siinä ne varpaat lämpeni.
Ne thermopohjalliset kruunaavat kokonaisuuden.... Eli ne missä on sitä foliota toisellapuolella.
Lake käyttää jotain NASA space technology -pohjallisia, joissa on foliota molemmilla puolilla. :p
Negatiivisena puolena noissa on tolkuttoman ohuet narut jotka katkesikin kuukauden käytön jälkeen melkein saman aikaisesti.
Mulla on nyt toista talvea nuo NW-kegät maantieversiona. Ei pysty kyllä tajuamaan kuinka nuo kiristysnarut saa poikki normaalilla käytöllä :seko:. Meikäläinen kiristää ne vaan ihan kevyesti, jottei kenkä mene liian tiukaksi. Hyvin ovat kestäneet.
Mites on, tarkeneeko jalat noissa yli 20 asteen pakkasilla? Sain tänään aamulla kummasti lisämotivaatiota hankkia talvikengät kun varpaat jäätyi työmatkalla yli -25 asteen kelissä johtuen pienestä sakkolenkistä.
Olen käyttänyt sähköpohjallisia yli 20 asteen pakkasilla. Minulla varpaiden paleluun vaikuttaa aika paljon muukin pukeutuminen.
Lake käyttää jotain NASA space technology -pohjallisia, joissa on foliota molemmilla puolilla. :p
Oman kokemuksen mukaan ne ovat uutena todella hyvät, mutta lakkaavat aika nopeasti eristämästä. Ilmatyynyt puhkeavat ja pohjallinen litistyy päkiän ja varpaiden kohdilta.
Mulla on nyt toista talvea nuo NW-kegät maantieversiona. Ei pysty kyllä tajuamaan kuinka nuo kiristysnarut saa poikki normaalilla käytöllä :seko:. Meikäläinen kiristää ne vaan ihan kevyesti, jottei kenkä mene liian tiukaksi. Hyvin ovat kestäneet.
Miun jalan malli on pitkä ja kapea. Esim kesäkengissäni Shimanon 182:ssa joutuu vetämään sen kiristysräikän ihan viimeiseen pykälään.
Noissa Celsiuksissa saa vetää niin kireälle kuin vain kykenee jotta olisivat tukevat.
Lisäksi tuo katkeaminen tapahtui pienen solmun kohdalta joka oli nauhaan tullut.
Tuosta ongelmasta olen aina kärsinyt jokaisen omistamani kenkäparin kanssa niin siihen on tottunut.
Miun jalan malli on pitkä ja kapea. Esim kesäkengissäni Shimanon 182:ssa joutuu vetämään sen kiristysräikän ihan viimeiseen pykälään.
Noissa Celsiuksissa saa vetää niin kireälle kuin vain kykenee jotta olisivat tukevat.
Lisäksi tuo katkeaminen tapahtui pienen solmun kohdalta joka oli nauhaan tullut.
Tuosta ongelmasta olen aina kärsinyt jokaisen omistamani kenkäparin kanssa niin siihen on tottunut.
Ai no sitten. Mulla on taas ongelmana se, että oikea jalkaterä on hieman rintavampi kuin vasen, joten tarvitstin siihen hieman isomman kengän. Maantiekengän etummaiset velcronauhat saa jättää aivan löysälleen ja siltikin meinaavat olla liian tiukalla.
Pitää viedä noita kenkiä varmaan suutarille hieman venytettäväksi.
Proj.nro
25.01.2010, 09.01
Miten saatte suojattua nilkan, kengän ja housun rajapinnan jos ette käytä suojia? Talvizukkis ja MW80, nilkka on äkkiä paljas ja kylmä. Tietty jalan alta meneva housu tai löysä pitkälahkeinen voi toimia.
Miten saatte suojattua nilkan, kengän ja housun rajapinnan jos ette käytä suojia? Talvizukkis ja MW80, nilkka on äkkiä paljas ja kylmä. Tietty jalan alta meneva housu tai löysä pitkälahkeinen voi toimia.
SHitmanon kengässä on neopreeni nilkassa.... http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31693
suojat sucks. Eivät kestä jalkautumisia kauaa. Lumi pakkaa kengän ja suojien alle yms yms....
Proj.nro
25.01.2010, 09.52
SHitmanon kengässä on neopreeni nilkassa.... http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31693
suojat sucks. Eivät kestä jalkautumisia kauaa. Lumi pakkaa kengän ja suojien alle yms yms....
Juu on neopreenia, mutta mulla jää ainakin lahkeen ja neopreenin väliin sentti tyhjää. Ehkä liian lyhyt housu.
Minulla on polvisuojien lisäksi tällaiset http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9597
ja siihen päälle Windstopper-housut niin ei varmana ole polvi, sääri tai nilkka ensimmäisenä paleleva paikka. :) Succisten kanssa tosin eivät liene kovin tyylikäs ratkaisu. :eek: :D
Minulla on Shimanon kenkien kanassa Tarjoustalon neopreenisesta selänlämmittimestä tehdyt säärystimet, jotka ovat pitkien succisten alla. Ei mene kosteuskaan rapakelillä kenkään sisälle, jos ei polveen asti putoa lammikkoon. Mitään kaupallista ratkaisua en ole enää harkinnut kun tuo on toiminut erittäin hyvin.
Mulla on yleensä pitemmät laskettelu/vaellussukat housunlahkeen päällä. Lumi meinaa tosin vähän tarttua, mutta siitä ei ole olennaista haittaa.
Northwave Celsiukset kiinnostaisi. Sellainen kysymys olisi kyseisten kenkien käyttäjille, että kuinkahan paljon kengissä on kiristysvaraa? Ajattelin että voisin numeron-pari "yli-isot" kengät että niihin saa tarvittaessa mahtumaan tarpeeksi sukkia. Onko vaarana että kengät hölskyy jalassa yksillä sukilla, vai saako niitä tarvittaessa kiristettyä kunnolla?
Igor Pavlovits
29.01.2010, 21.38
Tilasin maanantaina Celsiukset ja juuri tulin postista paketin kanssa. Pakko sanoa, että kerrankin kysyminen muilta oli virhe, sillä tuo Nappulakengän postaama kokotaulukko sekoitti mun valintasyysteemit täysin, minkä takia en uskaltanut tilata aiemmin harkitsemia kokoja 46 tai 47 vaan päädyin tilaamaan 45, joka näin nopean testin jälkeen tuntuu vaellussukan kanssa vähän liian ahtaalta. Lasten tai ainakin pirun kapeita jalkoja nuilla italialaisilla.
Ainakin yli kymmenen asteen pakkasille 45 ovat liian pienet, mutta märälle syysloskakelille ihan passelit.
Omaa tyhmyyttä kun en tilannut 46 (tai 47), sillä tiesin että jalkani tarvitsevat sukkavaraa reippaasti.
Eli jos jalka on leveä niin tuon kokotaulukon voi tunkea Milanoon...
-->Igor Pavlovits
Jos asut Hesan suunnalla ja haluat päästä neljävitosista eroon, pistä yksityisviestiä!
Igor Pavlovits
29.01.2010, 21.49
Haluan päästä eroon, mutta valitettavasti asun Keski-Suomen alueella.
Nappulakenka
29.01.2010, 22.41
Pakko sanoa, että kerrankin kysyminen muilta oli virhe, sillä tuo Nappulakengän postaama kokotaulukko sekoitti mun valintasyysteemit täysin,
Mitäköhän tähän nyt sanoisi :( Tarkoitus oli puhtaasti auttaa valinnassa ja ikävää jos sekoitin asioita. Tosiasiahan on, että jokaisella on erilaiset jalat. Itsellä pienet, rintavat ja lestistä leveät töppöset. Toivotaan, että löydät jostain kunnolliset talvikengät.
Igor Pavlovits
29.01.2010, 23.17
Mitäköhän tähän nyt sanoisi :( Tarkoitus oli puhtaasti auttaa valinnassa ja ikävää jos sekoitin asioita. Tosiasiahan on, että jokaisella on erilaiset jalat. Itsellä pienet, rintavat ja lestistä leveät töppöset. Toivotaan, että löydät jostain kunnolliset talvikengät.
Omaa tyhmyyttä kun en tilannut 46 (tai 47), sillä tiesin että jalkani tarvitsevat sukkavaraa reippaasti.
Joo, siis tarkoitus ei ollut syyttää ketään, oli siis oma mokani kun tuijotin taulukkoa enemmän kuin tässä ketjussa kerrottuja kokemuksia, joiden perusteella arvion itselle sopivaksi 46 tai 47. Ja se kunnollinen talvikenkä on Celsius kokoa 46.
dILETANTTI
30.01.2010, 00.24
Joo, siis tarkoitus ei ollut syyttää ketään, oli siis oma mokani kun tuijotin taulukkoa enemmän kuin tässä ketjussa kerrottuja kokemuksia, joiden perusteella arvion itselle sopivaksi 46 tai 47. Ja se kunnollinen talvikenkä on Celsius kokoa 46.
Celsiuksien ostaminen on taitolaji. Itselläni normikenkä 46, Shimano m40 & m086 numeroa 46 ja turhaa pituutta ei kengissä ole. Näiden kenkien pituutta mittailemalla ja NW:n taulukkoa tutkimalla päädyin 46 koon Celciuksiin. Virhe. Olisi pitänyt olla 47. 46 on kyllä tukevasti istuva, mutta siitä seuraa kylmyys. Tiukkuus tulee omalla kohdallani kapeudesta päkiän kohdalla. Kapeaksi haukuttu Shimano on kyllä omalle jalalleni sopivampi.
Testasin, että m086:lla pärjää hyvin kahdella suojalla: alla ohut Pro ja päällä maantielle tarkoitettu Adidas neopreeni. Tuo maantieneopreeni on toiminut talvella maastossa hyvin, kun ei lumi pääse pienestä reiästä kengän ja suojan väliin niin helposti. Toinen talvi menossa kuitenkin Celsiuksilla.
Jos joku spekuloi NW Celsiuksen kokoa, niin tässä yks onnistunut kokovalintakokemus:
Kengät on 2 kokoa normaalikenkää isommat ja niihin mahtuu samanaikaisesti villafoliopohjallinen, normaali sukka ja 2 ohuehkoa villasukkaa. Tällä yhdistelmällä tarkenen -15 asteessa 4 h lenkin. Kiristysvaraa on niin, että paksulla pohjallisella ja normaalisukilla kenkä pysyy vielä tukevasti jalassa. Jalkani on mallia pitkä ja kapea.
Ehkä kapeimpia jalkoja lukuunottamatta Celsius ei ole paras kenkä semmoiseen käyttöön jossa pitää saada useampia sukkia kengän sisään. Esim. Pearl Izumi näyttäisi tilavammalta ja Laket sitten tosi toimiin.
Minulla on Celsiukset ja Shimanon wanhat W100set että sikäli kokemusta löytyy.
ottojussi
31.01.2010, 22.05
Kymmenkunta lenkkiä olen nyt talven mittaan Celsiuksilla ajanut ja sen perusteella väittäisin, ettei ole mikään maailman lämpimin kenkä (ei tosin ole muista kokemusta). Jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta, tulee lisälämmityskeinot tarpeen. Itselle hommasin joitain kemiallisia varpaiden lämmittimiä ja lauantain -14 asteen kelissä Celsiukset+lämmittimet oli toimiva yhdistelmä, vajaa parituntinen meni jalkoja palelematta. Kylmä viima ei pääse päältä sisään vaan kaikki kylmä tulee pohjasta.
Lestistä sen verran, että omaan jalkaan kenkä on kapea. Yksi villasukka tai kaksi ohuempaa sukkaa menee hyvin, mutta villasukan alle ei voi laittaa toista sukkaa eikä villafoliopohjallisia voi käyttää. Heti ruppee puristamaan, vaikka on sen 2 numeroa kesäkenkää suurempi koko.
Sitten olen huomannut, että kengän pohja on h*lvetin liukas. Kertaalleen oon saanut polkimen sääreen ja pari kertaa ois nilkat menny, jos kenkä ei niitä suojaisi, kun kenkä on lipsahtanut polkimelta liikkeelle lähdettäessä. Mutta ihan kohtuu tyytyväinen olen muuten ollut. Kengän kiristyssysteemi on yllättänyt positiivisesti.
mutanaama
31.01.2010, 22.11
Tänään 2,5h ja jalassa vain ohkainen alpakkavillasukka ja lämpöpohjallinen.
Pakkasta alussa noin -22 lopussa -18. Parikymmentä metriä tuli käveltyä, ja siinä ne varpaat lämpeni.
Itseäni lainaten. Erot on ilmeisesti aika yksilöllisiä. Kertaakaan ei ole varpaat palellu, ja aina lenkin jälkeen on ollut varpaat lämpimät. Osana apuna saattaa olla polvisynditkin
Kun itse(päisesti) ajelen edelleen kesäkengillä erinäisten lämpöhärveleiden kera niin varpaat ovat aina jäätyneet. Viime viikolla sitten tulin miettineeksi käsineiden suhteellista paremmuutta kengänpäällyksiin nähden joten kaivelin vanhojen talviromppeiden joukosta kai hiihtoon tarkoitetut päällysrukkaset joista leikkelin kämmenpuolen pois ja vedin kengän päälle niin että sormikotelo peittää varpaat ja jäljellejäänyt selkämys tulee jalkapöydän päälle.
Jalat pysyivät lämpiminä torstain hirmukelissäkin.
...Celsius ei ole paras kenkä semmoiseen käyttöön jossa pitää saada useampia sukkia kengän sisään. Esim. Pearl Izumi näyttäisi tilavammalta ja Laket sitten tosi toimiin...
Jos ottaa Shimanskin MW-80:stä (useimmille tuttu) ja tuosta marcon mainitsemasta Pearl Izumista (malli Barrier GTX) saman numerokoon, niin Shimanski on aavistuksen verran väljempi. PI näyttää väljemmältä, mutta ei tosiasiassa oo - on kyllä rakenteestaan johtuen helpompi pukea jalkaan ja sisäosa on S:a liukkaampi. PI:n koot on hyvin oikeita ja popo soveltuu paremmin kapeaan jalkaan. Jos ajokenkä kesällä on esim 43, niin PI:stä kannattaa ottaa 45, mikäli haluaa useampaa sukkaa sisään. Omissani on sama numero kun kesäpopossa, yks keskipaksu sukka sopii sisään kun PI:n oma pohjallinen on vaihdettu alu-huopaviritykseen. Mulle lämpö riittää.
twentyniner
01.02.2010, 12.32
Kymmenkunta lenkkiä olen nyt talven mittaan Celsiuksilla ajanut ja sen perusteella väittäisin, ettei ole mikään maailman lämpimin kenkä (ei tosin ole muista kokemusta).
Eipä noita "talvikenkiä" ole tehty suomen talveen, vaan jonnekin ihan muualle, eihän kukaan tervejärkinen aja -20c pakkasilla :D
Itselläni myös Celsiukset toista talvea ja tuo -5c alkaa olemaan se raja, jonka jalat kestää lämpimänä, sen jälkeen alkaa jossain vaiheessa lenkkiä vilu tulemaan.
Eipä noita "talvikenkiä" ole tehty suomen talveen, vaan jonnekin ihan muualle, eihän kukaan tervejärkinen aja -20c pakkasilla :D
Itselläni myös Celsiukset toista talvea ja tuo -5c alkaa olemaan se raja, jonka jalat kestää lämpimänä, sen jälkeen alkaa jossain vaiheessa lenkkiä vilu tulemaan.
Itse todennut, että ainakin seuraavilla asioilla voi vaikuttaa tarkenemiseen selvästi:
-alle hyvä (ei ainakaan puuvillaa) ja paksu sukka tai kaksi, mutta kuitenkin niin että jalka ei ole liian tiukassa. Veri pitää kiertää hyvin
-samasta syystä ei vedä kenkää liian tiukalle
-jaloittelee välillä
Celsiukset jalassa ja noilla neuvoin 10-15 asteen pakkasessa menee maastossa vielä useamman tunnin lenkit mukavasti. 20 asteen pakkasessa liikutaan muilla keinoin tai pysytään sisätiloissa ;)
Toki toiset palelee herkemmin kuin toiset ja välttämättä millään kengällä ei pärjää. Sitten ehkä ratkaisuna lämpöpohjalliset.
Nappulakenka
01.02.2010, 15.27
Onneksi en kuulu vilukissoihin, mutta tänään oli kyllä tukalat oltavat kun unohdin nuon alumiinifolio-pohjalliset kenkiin :D Koneen mukaan pakkasta on -6, mutta tuntui siltä kuin jalat olisivat olleet tulessa. Jalassa oli ohuet merinovillasukat ja Celciukset niillä alufoliopohjallisilla. Se tosin ihmettyttää, että välillä kyseiset kengät ovat todella liukkaat kaupan lattialla ja välillä taas eivät :seko: Tähän varmaan vaikuttaa se, että kuinka paljon lunta on pakkaantunut kengänpohjaan?
ottojussi
01.02.2010, 15.49
Joo en ostaessani olettanutkaan, että kovilla pakkasilla kenkä olisi lämmin :). Arvelin jos -10 asteessa vielä pystyisi ajamaan pari tuntia, mutta ilman varpaan lämmittimiä tai hetkittäistä kävelyä ei onnistu. Liian leveä jalka kenkään. Yhdellä sukalla on hyvä kenkä ja se saa riittää. Maalis-huhtikuussa toimii varmasti itsellä hyvin ja silloin kiinnostaa pyöräily talvea enemmän.
Onneksi en kuulu vilukissoihin, mutta tänään oli kyllä tukalat oltavat kun unohdin nuon alumiinifolio-pohjalliset kenkiin :D Koneen mukaan pakkasta on -6, mutta tuntui siltä kuin jalat olisivat olleet tulessa. Jalassa oli ohuet merinovillasukat ja Celciukset niillä alufoliopohjallisilla. Se tosin ihmettyttää, että välillä kyseiset kengät ovat todella liukkaat kaupan lattialla ja välillä taas eivät :seko: Tähän varmaan vaikuttaa se, että kuinka paljon lunta on pakkaantunut kengänpohjaan?Mulla oli sateella Niittykummun Mäkin lattia aivan törkeän liukas ajokengillä mutta muuten on ollut hyvä pito kengillä. Lumen määrä vaikuttaa varmasti asiaan.
Täytyy kehua Urheiluareenan karvavuorellisia kengänsuojia, tarkeni hyvin reilun 3h lenkin vajaan kympin pakkasessa maantiellä. Kenkä on kävelykenkää numeroa isompi shimanon maastokenkä lämpöpohjallisilla. Suoja hengittää riittävästi, mutta pitää kylmän loitolla; todellakin hintansa väärtit kapistukset .
Nyt olis Kivenlahden pyörähuollossa loput Laket alessa, pitää kattoa jos joku haluis sponssata ku pitäis säästää maantiefillariin.
Northwave Celsius 2010 on näköjään uudistunut. Nyt saatavilla on kaksi mallia
Northwave Celsius GTX (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/34725/Northwave_Celsius_GTX_MTB_Shoes_2010)
Northwave Celsius Arctic (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/34726/Northwave_Celsius_Arctic_GTX_MTB_Shoes_2010)
Kuvien perusteella molemmissa on Core-tex-kalvo, mutta Arctic-mallissa nilkan kohdalla jokin pieni merkki, josta en saa selvää. Myyntikuvauksen perusteella Arctic on vettä hylkivä ja hengittävä.
Vanhaan malliin verrattuna (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/27108/Northwave_Celsius_J_GTX_MTB_Shoes_2009)nilkka on 2010:n malleissa liikkuvampi, tai siltä se ainakin näyttää. Tämä on tervetullut muutos, sillä osa käyttäjistä on moittinut jäykkää nilkkaa.
Itsellä ei kokemusta mistään näistä ja joku kenkä pitäisi talveksi hankkia. Tuo Arctic on hieman kalliimpi. Kehuvat, että sillä pärjäisi -35 asteessa asti, perusversion suositus -10 astetta.
Mitä mieltä olette?
dirtyrider
12.09.2010, 18.49
Kuvien perusteella molemmissa on Core-tex-kalvo, mutta Arctic-mallissa nilkan kohdalla jokin pieni merkki, josta en saa selvää.
Ihan Arctic siinä taitaa lukea.
m e r k s
12.09.2010, 18.59
Pari kuvaa koristeeksi bobshopista (http://www.bobshop.de/nl/Heren/Fietsschoenen/MTB-schoenen/NORTHWAVE-Celsius-Artic-GTX-MTB-winterschoen-zwart.html?azlangswitch=1) - ei ne hassummilta näytä:
http://www.bobshop.de/out/pictures/z1/90254_1_z1.jpg
http://www.bobshop.de/out/pictures/z2/90254_2_z2.jpg
Aika kapea lesti tuossa näyttää olevan.
Aika kapea lesti tuossa näyttää olevan.
Celsiuksissa lesti tulee selvästi tuon yllä kuvatun pohjakuvion ulkopuolelle, siinä on maastoversion yksi huono puoli koska kengän pinta on hyvin alttiina osumille. Onhan ne aika kapeaa mallia mutta ei ihan noin kapeat kuin pohja.
Kun lupailevat noin hyvää lämpökestävyyttä, niin riittäisiköhän että jättäisi tilaa vain yhdelle lämpimälle sukalle? Mikä noiden ruuvien merkitys on?
vituxman
13.09.2010, 00.42
Jos tarkoitat noita kahta ristipääruuvinkantaa kärjessä niin varmaan vaihdettavaa mallia noi "nastat"
^Juuri niitä tarkoitan. Siis varmaankin pidon parantamiseen?
Northwave Celsius 2010 on näköjään uudistunut. Nyt saatavilla on kaksi mallia
Northwave Celsius GTX (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/34725/Northwave_Celsius_GTX_MTB_Shoes_2010)
Northwave Celsius Arctic (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/34726/Northwave_Celsius_Arctic_GTX_MTB_Shoes_2010)
Kuvien perusteella molemmissa on Core-tex-kalvo, mutta Arctic-mallissa nilkan kohdalla jokin pieni merkki, josta en saa selvää. Myyntikuvauksen perusteella Arctic on vettä hylkivä ja hengittävä.
Vanhaan malliin verrattuna (http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/27108/Northwave_Celsius_J_GTX_MTB_Shoes_2009)nilkka on 2010:n malleissa liikkuvampi, tai siltä se ainakin näyttää. Tämä on tervetullut muutos, sillä osa käyttäjistä on moittinut jäykkää nilkkaa.
Itsellä ei kokemusta mistään näistä ja joku kenkä pitäisi talveksi hankkia. Tuo Arctic on hieman kalliimpi. Kehuvat, että sillä pärjäisi -35 asteessa asti, perusversion suositus -10 astetta.
Mitä mieltä olette?
Mitenhän NW:n koko-politiikka menee? Mahtaako Celcius Arcticeja löytyä sovitettavaksi jostain pk-seudun liikkeestä?
Ohiampuja
28.09.2010, 23.33
Mitenhän NW:n koko-politiikka menee?
En tiedä helpottaako, mutta minulla on Asicsin 2000-sarjan juoksutossut kokoa 10/44 ja NW:n maantiekengät ovat 43. NW:n talvikengät ovat sitten reilusti isommat, 45. Ei purista ja palele vaikka on pari sukkaa päällekkäin. :)
Tänään (jo) oli varpaat jäässä nafteissa MT-41:ssä, joten nyt olisi tarve talvikengille..
Ymmärsinkö oikein, että Lake MXZ302 on saatavissa leveällä lestillä vai mitä tuo "Wide Fit (http://www.allterraincycles.co.uk/index.php?page=product&pid=113831®ion=EU)" tarkoittaa? Onko Lakella pk-seudulla muita jälleenmyyjiä kuin Kivenlahden pyörähuolto?
Ymmärsinkö oikein, että Lake MXZ302 on saatavissa leveällä lestillä vai mitä tuo "Wide Fit (http://www.allterraincycles.co.uk/index.php?page=product&pid=113831®ion=EU)" tarkoittaa?
Kyllä, se tarkoittaa leveämpää lestiä. Tosin jo normi-Lake (CX140) tuntuu olevan melko leveä. Kannattaa sovittaa mahdollisuuksien mukaan.
apartanen
29.09.2010, 14.26
Kyllä, se tarkoittaa leveämpää lestiä. Tosin jo normi-Lake (CX140) tuntuu olevan melko leveä. Kannattaa sovittaa mahdollisuuksien mukaan.
Samaa mieltä.
Omien kokemuksien mukaan ylipäätään Laken kengät on enemmän normaalille eurooppalaiselle jalalle kuin Shimano. Lestit ovat tavallisessakin kengässä leveämmät ja varpailla tuntuu olevan enemmän tilaa. 3 Laket ja 2 Shimanon kengät testattuna.
Minä taasen eilen tetasin Lakeja ja minusta ne eivät olleet mitenkään tilavat verrattuna Shimanoon, kapeemmat sanoisin äkistään ja enemmän harkiten kenties aika samat.
apartanen
29.09.2010, 16.06
Minä taasen eilen tetasin Lakeja ja minusta ne eivät olleet mitenkään tilavat verrattuna Shimanoon, kapeemmat sanoisin äkistään ja enemmän harkiten kenties aika samat.
Minun vertailu on tehty Shimanon MT-32L ja M-183N ja Laken MX170 ja MX140:ten välillä. Laket kokoa 43 ja 44 ja Shimanot molemmat kokoa 45. Jalkaan kun laittaa niin ovat jotakuinkin yhtä tilavat minun räpylälle lukuunottamatta MX140:iä jotka ovat vähän reilut yhdellä sukalla.
Luonnollisesti uusien kenkien ostajan kannattaa käydä kokeilemassa kengät. Niissä on valmistajien välillä aika isoja eroja koossa.
Blackspirit
29.09.2010, 19.41
Luonnollisesti uusien kenkien ostajan kannattaa käydä kokeilemassa kengät. Niissä on valmistajien välillä aika isoja eroja koossa.
Onko kuopiossa jossain putiikissa myytävänä noita kenkiä niin vois kävästä kokeilee ?
apartanen
29.09.2010, 22.54
Onko kuopiossa jossain putiikissa myytävänä noita kenkiä niin vois kävästä kokeilee ?
Scorpion-storella oli, mutta kyseinen liike taitaa olla nurin. Omani olen tilannut ulkomailta yksiä lukuunottamatta. CX400 löytyivät aikoinaan scorpionin loppuunmyynnistä.
Scorpionin Kuopion kauppa on nurin mutta firma avas just uuden shop-in-shopin Espooseen.
Scorpionin Kuopion kauppa on nurin mutta firma avas just uuden shop-in-shopin Espooseen.
Onko tarkempaa sijaintia?
VanhaPate
30.09.2010, 19.21
Näyttäis olevan Kivenlahden Pyörähuollon yhteydessä.
http://www.scorpionstore.net/contact.php
m e r k s
08.10.2010, 23.24
Laitoin NW Celsius Articit tilaukseen. 154€ oli probikekitin (http://www.probikekit.com/display.php?code=X0565) hinta... ei toimituskuluja. Aika pienet varastot niillä on: jos tuo varastosaldo pitää paikkansa, niin viimeiset 46 nappasin. Ainakin countteri tippui mun jälkeen 1 -> 0. Ensimmäiset pyöräilykengät ikinä mulla oli Northwavet, nyt sitten toiset tulossa. :)
http://www.probikekit.com/_img_200x256/X0565.jpg
Specialized Defrosterit tuli ostettua paikallisesta pyöräkaupasta ja ensilenkin jälkeen tuntuvat ihan hyviltä. Tosin ei ollut kylmää eikä märkää. Aika kevyen oloset nuo ovat ja spessun lesti tuntuu istuvan hyvin omaan jalkaan.
Laitoin NW Celsius Articit tilaukseen. 154€ oli probikekitin (http://www.probikekit.com/display.php?code=X0565) hinta... ei toimituskuluja. Aika pienet varastot niillä on: jos tuo varastosaldo pitää paikkansa, niin viimeiset 46 nappasin. Ainakin countteri tippui mun jälkeen 1 -> 0. Ensimmäiset pyöräilykengät ikinä mulla oli Northwavet, nyt sitten toiset tulossa. :)
Uuh. Kerro sitten, oliko laatu mikä. Eikös nuo Northwavet ole lestiltään aika samanlaisia kuin Shimanot? Simppoja kun itse pystyy ostamaan sovittamatta...
Nuo on malliltaan hieman väljemmät kuin shimanot.
Mukavasti sopii hieman paksumpi merinovillainen sukka lisäksi koville pakkasille.
Itse ajelen kesäisin 47 shimanoilla jotka on napakat ja pitää hieman venyttää.
NW:t on 48 ja ovat kokeilemiini Shimanon 48 kenkiin hieman reilummat joka suuntaan.
Mutta ilmatila tuolla on vain hyväksi.
Tämmöisillä (http://www.roseversand.de/schuhe/schuhe/mtb-schuhe/mtb-schuhe/rose-mtb-winterschuhe-rws-01.html?cid=155&detail=10&detail2=23388) on menty viimeiset 4 talvea, tai siis tuosta vastaavilla spekseillä se edeltävä malli.
Miten tuo koko menee tuossa Rosen kengässä verraten esim. Shimanon/Specializedin kenkään?
Kellään kokemuksia Vaude Trailhead kengistä?
http://www.bike24.com/images/products/p0115547.jpg
dILETANTTI
12.10.2010, 11.15
Löyty tuollainen sivu vertailuun:
http://www.wintercyclingshoes.com/content/images/Winter-Shoe-Comparison.jpg (http://www.wintercyclingshoes.com/)
Speedgoat
12.10.2010, 11.24
Uuh. Kerro sitten, oliko laatu mikä. Eikös nuo Northwavet ole lestiltään aika samanlaisia kuin Shimanot? Simppoja kun itse pystyy ostamaan sovittamatta...
Kerroppa sitten, että oliko lesti sama kuin kesäpopoissa. Itselläkin olisi NW referenssi ja nettikaupasta ostamienen houkutteleisi.
m e r k s
12.10.2010, 12.56
Kerroppa sitten, että oliko lesti sama kuin kesäpopoissa. Itselläkin olisi NW referenssi ja nettikaupasta ostamienen houkutteleisi.
Joo, eilen tuli viestiä että on paketti lähtenyt matkaan. Keli kyllä vaatisi jo kunnon kenkiä: sunnuntai-iltana ajoin maastossa pari tuntia - muuten varustus ok - mutta sidin kesäkengät + kärkeen tulevat varpaansuojat eivät kyllä riitä mulle edes siinä +3-4C kelissä. Noilla täyspitkillä kengänsuojilla selviää ihan ok, mutta harmiksi myös pääkoppa kuumenee jos joutuu jalkautumaan. :rolleyes:
Seurasin esimerkkiä ja pistin samanlaiset kengät tilaukseen ko. paikasta. Odotukset kenkien suhteen ovat ainakin korkealla.
http://www.probikekit.com/_img_200x256/X0565.jpg
CRC:lle näytti tulleen lasti Celsiuksia, sieltä ainakin löytyy PBK:n kanssa aika samaan hintaan. Laitoin omat tilaukseen. Eikö näitä vieläkään ole saatu Suomeen myytäväksi? Luulisi ettei tarvi olla Einstein tajutakseen että niitä voisi muutama paria mennä kaupaksi jos hinta vaan on tältä planeetalta..
Löytyykö noille NW Celsius Articikeille kunnollisia vaihtoehtoja jos tarkoitus on hankkia kengät 10-25 asteen pakkaskeleille? Jalat kestää kohtuu mukavasti pakkasta, mutta kesäkengistä + neopreenipäällisistä loppui kyllä potku viimetalvena viimeistään puolentunnin ajon jälkeen mittarin heilahdettua 20:n alapuolelle. Tavoitteena selvitä tunnin työmatkasta 20 asteen pakkasessa niin että perillä pikkuvarpaassakin on tunto :)
Löytyykö noille NW Celsius Articikeille kunnollisia vaihtoehtoja jos tarkoitus on hankkia kengät 10-25 asteen pakkaskeleille? ......
Onkohan ne Laket edelleen ne ainoat oikeasti lämpimät ajokengät jos on uskomista käyttäjäkokemuksiin?
http://www.lakecycling.com/
Suomestakin on saanut jostain, tästä ketjusta kai löytyy ostopaikkoja.
m e r k s
20.10.2010, 12.28
Nonii, vihdoin sain ne käsiini eilen illalla, ja nyt pikkulenkki töihin (38min) heitetty. Ensivaikutelmat ovat erittäin positiiviset: selkeästi tämä Arctic-malli on talvikenkä vrt. Shimano MW-80 - Northwavessa sisäpuoli on vuorattu lämpimällä karvapinnalla. Toinen parempi ominaisuus Shimanskeihin nähden on jalan laittaminen kenkään, tai oikeastaan se että Northwavessa ei ole sitä jännää remmiä jonka kanssa sai tuskastella onko se nyt suorassa vai ei...
Lestistä en ole mikään asiantuntija sanomaan, aika (leveälle) lättäjalalle nämä tuntuu olevan tehty. Voisin yhtyä siihen näkemykseen, että tilaa on vähän joka suunnassa enemmän. Toki omat kenkäni ovat kokoa 46, ja Shimanon MW-80:siä sovitin kokoa 45 ja 44 (ostamani ja talven jälkeen myymäni olivat kokoa 44). Nyt Northwaveen mahtuu foliokarvapohjallinen, sekä ohut alussukka ja ohut villasukka -kombinaatio. Hassuahan se on ostaa pari numeroa liian isot, mutta näin sitä kantapään kautta oppii.
Sidin kesäkenkiin verrattuna aavistuksen kömpelöiltä nuo tietysti tuntuivat, kun ne eivät yhtä tiukasti istu. Painoakin on enemmän, joskin melkoisen köykäseltä nuo tuntuvat jaloissa esimerkiksi vaelluskenkiin nähden. Ajaessa tuo ongelma kyllä vähentyy olennaisesti. Ja eipä näillä talvikengillä ole tarkoitus kisaillakkaan, vaan nauttia lenkeistä lämpimillä jaloilla. Ja maastossa olisi tarkoitus pystyä ajamaan ilman mitään kengänsuojia.
Tärkein juttu minulle, eli lämpimyys mitataan vasta tosikelien alkaessa.
Nonii, vihdoin sain ne käsiini eilen illalla...
Itsellä ollut tapana laittaa kengät jalkoihin :D Sori OT
m e r k s
20.10.2010, 23.59
Itsellä ollut tapana laittaa kengät jalkoihin :D Sori OT
Njoo, repesin kyllä... :D
Mutta asiaa: ajoin 1½h maantietä, eli hitaasti töistä kotiin pienessä vesisateessa, lämpöä +4C. Jalat alkoivat ½h jälkeen hehkua siihen malliin lämmöstä, että lupaavalta tämäkin ominaisuus vaikuttaa. Ja mitään epämiellyttäviä tuntemuksia lestin yms. suhteen Northwave Arcticit eivät tolla vähän pidemmällä lenkillä aiheuttaneet. Tuntuivat jo oikein hyviltä jalassa. Ei ole ikävä Shimpan MW-80:siä.
Nyt on MW80:t demoiltu. Koko on sama kuin kesämonoissa ja tilaa jää tasan yhtä vähän molempiin. Ihan hyvin kuitenkin tarkeni asteen pakkasella. Muuta pahaa en tässä vaiheessa osaa sanoa kuin että ovat hiukan kömpelöt repiä jalkaan.
Sorel Caribou Men ?
http://img545.imageshack.us/img545/8900/sorelcaribounm1000281co.jpg
Tavalliset talvikengät + Power Grips-remmit.
Talvifillarikenkien(NW&ym.) lestit ovat minulle aivan liian ahtaita, luulis että noissa olisi enemmän tilaa.
Speedgoat
28.10.2010, 13.05
Ensimmäiset pyöräilykengät ikinä mulla oli Northwavet, nyt sitten toiset tulossa. :)
Oliko lesti ja koko sama kuin kesäpopoissa ts. uskaltaako NW kesäkengän koon perusteella tehdä tilauksen?
NW Celsius Articit tuli tännekin. Vaikuttavat varsin asiallisilta ja lämpöisiltä. Kunnon pakkasissa tuo sitten nähdään ennen pitkää.
Lesti tuntuu aika mielenkiintoiselta. Nauhoilla kiristyy aika kivasti ilmankin villasukkaa ja varvaspäähän jää kiva ilmatila minne mahtuu sitten villaakin talvella tarvittaessa. Koko sama kuiin shimanon maastokengässä, jossa varvastila ei takuulla riittäisi villasukalle. Nyt oikein odottaa kunnon pakkasia että nuo pääsis tositestin :)
m e r k s
29.10.2010, 10.04
Oliko lesti ja koko sama kuin kesäpopoissa ts. uskaltaako NW kesäkengän koon perusteella tehdä tilauksen?
Vaikea sanoa (etenkään toisen puolesta), onhan tuo ostaminen kokeilematta aina vähän lottoa. Omasta kokemuksesta voin sen sanoa, että ainakaan liian tiukkaa talvikenkää ei kannata hommata.
Celsiukset kiinnostaisi.
Mikähän mahtaisi olla koko jos kesäkengät on spessun 42? Ja lenkkarit yleensä 42.5.
44 ei varmaan olisi kaukana jos villasukat ja huopapohjallisen meinaa mahduttaa? On nykyään niin herkät varpaat että hiihtomonossa paleltuu tunnissa jos pakkasta 10.
Ei kellään olisi sovitettavaksi Espoossa päin?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.