PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Vispe
24.11.2013, 12.23
Eilen meni Lakeilla 2 tuntia metsässä pienessä pakkas kelissä, sukkana ohut urheilusukka. Ensimmäistä kertaa alkoi varpaita palelemaan viimeisen puolen tunnin aikana. Seuraavaksi kokeiluun vaellus säärystimet kovemmilla pakkasilla. Kokeilin jo kerran ja tuntuu auttavan juuri metsä ajossa koko jalkojen lämpimänä pysymiseen kun pitävät jalat kuivina ja lämpiminä polvesta alas päin.

Olen kyllä varma ettei pelkillä Lakeilla pärjää 20 asteen pakkasessa tuntia kauempaa . En kyllä tiedä tarkeneeko muutenkaan :)

Ilmeisesti MXZ303 käytössä? Tuosta huomaa kuinka yksilökohtaista lämpimänä pysyminen/paleleminen on. Itsellä takana muutama parin kolmen tunnin maastolenkki Laken MX145 "välikelin" kengillä ja ohuilla kesäsukilla, lämpötila asteen pari plussan puolella. Todella hyvin pärjännyt noilla ja melkeinpä liian lämpimät olleet jos lämpötila on ollut yli viiden asteen, vedenpitävyys ollut myös vallan mainio. Ajattelin pärjätä koko talven kyllä noilla. Kenkien lämpimyys on siis melkoisen subjektiivista.

Tosin edellistalven ajotkin menivät Shimanon perus M087 maastokengillä, thermosukilla ja PROn neopreenisuojilla ongelmitta. -20c kelillä jäävät kyllä kaikki paitsi pakolliset ulkonaliikkumiset väliin :D

marko.k
24.11.2013, 18.42
Mulla on kanssa nyt noi articit liitelin hiihtosukalla (sama kuin pyöräily mutta pitkä varsi) ja oikeen lämpimät on. Ehkä hieman kuumottavat -2 mutta ei hikiset. Pitää myös loskan ulkopuolella.

OJ
24.11.2013, 19.07
Wölvhammerit eilen kylmässä testissä. Vajaa 3h lenkille lähtiessä oli -22 pakkasta ja kotiin tullessa -17. Yhdet villaiset vaellussukat oli jalassa ja vähän yritti vasemman jalan varpaat viilenemään, mutta ei missään nimessä tullut kylmä.

Ski
25.11.2013, 10.53
Jep täällä oli kans Wölffit eka kertaa jalassa talvipolkulenkillä. Välillä ajoin aika haipakkaa että pysyin perässä ja totesin että nämä kengäthän on todella hyvät. Olen sitä varvaspaleltuma sorttia joten ostin, ku kyliltä löyty, 47 Wölvhammerit. Muuten pidän 44-45 kenkiä ja Shimanon 46 talvikenkiä aiemmin. Kaks sukkaa. Pakkasta jotain 4-6 astetta ja ei palellut. Hyvät on.

Plus
25.11.2013, 11.05
Miten Lake MXZ303 widen kokonumerot vertautuu Shimanon MW80-kenkään?

Itselläni on kesäkenkä Sidin 44.5 Mega (istuu kuin hansikas), Shimanon MW80 on 46 (hyvä yhdellä sukalla), ja mietin että riittääkö Lakesta 45 vai pitäisikö ottaa 46...

HeZaH
25.11.2013, 11.44
Maastopyöräilyssä tullut käytettyä Shimanon MT43:sia, niin kiinnostaisi tietää, onko samankaltaista mallia talvipyöräilyyn (aka lämpimämpää versiota) vai kannattaako laittaa vain muutamat extrasukat jalkaan? :)

Lare
25.11.2013, 12.50
Oliko niitä NW:n talvikenkiä jossain pk-seudulla? Puhoksen ja Jumbon Intersporteissa ei ainakaan ole.

LJL
25.11.2013, 13.45
Mulla yleensä pohjallisen mitta 26,5cm/42. Shimanon kesäkengässä oikea koko 42, Laken 302 ei-wide oikea koko 43. Arvoin itse jonkin verran Laken lestiä ja päädyin tilaamaan pienellä riskillä tarjouksesta normilestiset. Mulla on suht leveä jalkaterä, mutta useamman tuhannen kilometrin kokemuksella Laken tavallinen lesti on hyvä, ja jää silti varpaille juuri sopivasti tilaa.

Toki ei vastaa lainkaan Plussan yllä kysymään, mutta referenssinä voi toimia jollekulle sikälimikäli on Shimpan kesäkenkää käytössä, ja suunnittelee Lakeja. Huom. kokemukset siis 302-mallista, ei tästä uudemmasta 303:sta. Joku jolla on ollut molemmat, voisi kertoa eroaako 303 ja 302 toisistaan kokojen puolesta.

MJH
25.11.2013, 20.58
Soittelin lokakuun alussa Helsingin Mikonkadun intersportiin ja kyselin nw:n talvikenkiä. Myyjä ei osannut sanoa saatavuudesta, mutta otti yhteystiedot ylös ja lupasi, että tuoteryhmästä vastaava soittelee ja kertoo.
Eipä ole kuulunut, enkä ole ajatellut itse palata asiaan.

Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk

pätkä
25.11.2013, 21.08
Miten Lake MXZ303 widen kokonumerot vertautuu Shimanon MW80-kenkään?

Itselläni on kesäkenkä Sidin 44.5 Mega (istuu kuin hansikas), Shimanon MW80 on 46 (hyvä yhdellä sukalla), ja mietin että riittääkö Lakesta 45 vai pitäisikö ottaa 46...

Mulla on kesäkenkinä Sidin Genius 5 kapeampi malli, olikohan noista edes megaa olemassa, en muista. Koko noissa on kuitenkin 46. Laken MXZ303 kapeampaa mallia olen sovittanut. Koko 46 oli vain vähän tilavampi kuin nuo Sidin nro 46 maantiekengät. Jalassa oli yksi melko ohut Teseman merinovilla sukka.

Lare
25.11.2013, 22.37
Soittelin lokakuun alussa Helsingin Mikonkadun intersportiin ja kyselin nw:n talvikenkiä. Myyjä ei osannut sanoa saatavuudesta, mutta otti yhteystiedot ylös ja lupasi, että tuoteryhmästä vastaava soittelee ja kertoo.
Eipä ole kuulunut, enkä ole ajatellut itse palata asiaan.

Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk

Jaha, taidan tilata Horstilta kokoa 43 ja palauttaa jos ei miellytä.

marco1
25.11.2013, 22.57
Omat Celsiukset taitaa jäädä kaappiin varakengiksi, jostain syystä hölskyvät polkimissa liikaa, nauhat eivät pysy kireällä ja kertaalleen irronnut pohja ei herätä luottamusta. Kummaa kun osalla porukasta lienee ainakin 5-10 kertaa enemmän ajettuja Celsiuksia ilman ongelmia.

Edit: 46:set jos sattuu Laren kokoa lähelle.

TSOCOM
28.11.2013, 22.25
Tuli sit kaksi paria wälvhammereita saksasta neljässä vuorokaudessa mun ja paremmanpuoliskon paleleviin jalkoihin, on kyllä hyvän tuntuset jalassa ja asiallisen oloset. verratuna edellisiin shimanoihin. ei muutakun pakkasia odottelemaan.

Arhipoff
30.11.2013, 19.26
Bike-Discountin daily deal:lla talvikenkiäkin tänään hyvään hintaan.

Raikku
30.11.2013, 21.29
Onko kellään kokemusta Gaernen talvikengistä? Ollut jossain jopa alle 100€ hintaan myynnissä, miten esim koot Shimanoon verrattuna etc.

TPP
30.11.2013, 22.12
Onko kellään kokemusta Gaernen talvikengistä? Ollut jossain jopa alle 100€ hintaan myynnissä, miten esim koot Shimanoon verrattuna etc.

Gaerne G. Artix MTB:t nyt toista talvea käytössä, ennen näitä Gaerne Polar MTB:t.
Molemmilla olen tarennut pikkupakkasilla ohut pyöräilysukka jalassa.
Artixit ovat vedenpitävät, Polarit eivät.
Koot ovat aika pieniä, vastaavat lähinnä Sidiä, Shimanoista ei tietoa.

VPR
01.12.2013, 18.17
Wölvhammereilla tänään 7 tuntia +2 asteessa, kaksi villasukkaa eivät olleet yhtään liikaa.

VPR
08.12.2013, 18.47
Tänään 7,5 tuntia -4 asteessa ja ulompi villasukka paksumpi kuin viimeksi. Varpaat vähän viileät mutta kuitenkin toimintakykyiset. Pitää hommata jumbokoon karvasuojat kun vanhat eivät mahdu Wölvien päälle. :D

Roko
09.12.2013, 19.00
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a85025/diablo-gtx-mtb-winter.html

Tuollaisia katselin, mahtaako jalat palella? Toki henkilökohtaista, nykyisissä shimanon kesäkengissä varpaat jäätyivät +5 °C tunnissa , mutta epäilen sen johtuneen viimasta, ovathan ne kohtuullisen tuuletetut. Ja mikä mahtaa olla koko, shimanolla 46/29,2 cm nykyiset, sidiltä 48 olis 29,0 cm :o ?

Rautaperse
09.12.2013, 19.43
Wölvhammereilla kaksi ja puoli tuntia -5C yhdellä sukalla. Melkeen oli liian kuuma. Yksilöllistä tarkenemmin tietysti on. Kahden lenkin perusteella todella hyvä hinta-laatusuhde kengillä.

pätkä
09.12.2013, 21.11
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a85025/diablo-gtx-mtb-winter.html

Tuollaisia katselin, mahtaako jalat palella? Toki henkilökohtaista, nykyisissä shimanon kesäkengissä varpaat jäätyivät +5 tunnissa , mutta epäilen sen johtuneen viimasta, ovathan ne kohtuullisen tuuletetut. Ja mikä mahtaa olla koko, shimanolla 46/29,2 cm nykyiset, sidiltä 48 olis 29,0 cm :o ?

Mulla on noi GTX Sidit. Ei ne kovin hyvin vuoratut ole. Ohut harmaa vuori jossa teksti gore tex. Ei tarkene helposti paleleva noilla. Sähköpohjallisten kanssa ihan pätevät. Kokoa en nyt muista mutta täytyy vielä tarkistaa...

Roko
09.12.2013, 21.22
Jos ei ilman sähköpohjallisia pärjää, niin ehkä parempi miettiä jotain lämpimämpiä, mutta tarkista kiitos se koko vielä. Oletko muuten ollut tyytyväinen? Vissiin pätevä välikauden kenkä?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

pätkä
09.12.2013, 22.40
Jos ei ilman sähköpohjallisia pärjää, niin ehkä parempi miettiä jotain lämpimämpiä, mutta tarkista kiitos se koko vielä. Oletko muuten ollut tyytyväinen? Vissiin pätevä välikauden kenkä?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Tarkistin omat Sidit ja koko on 48. Pohjallinen on 29,7cm pitkä. Syksy-/kevätkenkä tuo on eikä talvikenkä. Veikkaisin että esim. Spessun defroster on Sidejä lämpimämpi ja myös edullisempi. Ainakin kaupassa hypisteltynä niissä on paksumpi vuori. Mihinkään muihin en osaa verrata, kun muista ei ole edes hypistelykokemusta.

ViliA
10.12.2013, 00.17
Itsellä nuo spessun defrosterit ja hyvin on tarjennut toistaiseksi, -5 asteessa kahdella sukalla n.3h eikä palelua. -10asteessa lisäsin kokeeksi sellaisen sukkaan liimattavan varpaanlämmittimen ja tarkeni liiankin hyvin tuon 3h. Itsellä ei kauhean palelevaa sorttia varpaat ole mutta sehän on henkilökohtaista. Ei nuo spessut mitkään älyttömän topatut ole mutta riittää minulle.

JiiPee
14.12.2013, 16.13

Doh, ostin tommoset gaernen polarit kö halavalla sain. 44 normilenkkari, nämä koossa 48 hiukan väljät tosin huopapohjallinen + villasukka korjasi asian. Mulla kylmänarat tassut ja -10 on raja jossa tsägällä tunnin kärsii olla. -5 jo suo tuplat ajoaikaa, eikä vielä pahemmin palele. Seuraavaksi sijoitan ja ostan kunnon töppöset, liian monta vuotta jo spedeilly paskoilla kamoilla.

arctic biker
14.12.2013, 17.31
Tuolla vedenpitävien säikeellä esitin varmana käsityksenäni että maksimi 2 numeroa isompi normikesäkenkään. Perustelin että jos LUKKOkenkiä halutaan käyttää niin ei tää kengän väljyys niinkus hyvää tee pyörityksen tehokkuudelle. Olen edelleen samaa mieltä. Ei sillä että itte osaisin oikeeoppisesti pyörittää, yksi asia piiitkässä listassa jota en hallitse enkä koskaan opikaan...

Vaude Termatic RC, koko 46, oikia kokoni on Shimanon mtb-wide 44, millin pari liika lyhyt, muutoin ohkaisella sukalla oikeen skarpisti istuva. 3 tuntia tänään -10 kelissä, jaa mökille palatessani oli -13.
Ohut hopeafolioitu solumuovi+lampaankarvapohjallinen. Ohuen ohuet craftin verkkomaiset alusukat ja paksut merinoseossukat ja Rosen halvimman hintaluokan neopreenipäälliset. Ois noilla neljäskin tunti mennyt. Jos noissa Termaticeissa olis kolmaskin velcrotarra niin suosittelisin, sikäli kun alle satasella saa kuten minä. Ja todella kylmänarat on munkin jalkani.

Roces
14.12.2013, 23.43
Shimano MT91 2,5 tuntia muutamassa pakkasasteessa. Pari sukkaa päällekkäin. Kotiin tullessa varpaat aikalailla jäässä. Klosseista vetää kylmää ilmaa, täytyy kehittää joku patentti vihdoin siihen... Wölvhammerit taitais olla itellekki ne parhaimmat, kun tuppaa oleen varpaat aina jäässä. Ne on tosin omaan makuuni liian muhkun oloset. Jos sitä Lakeja sit kokeilisi sittenkin. Tai emmää tiiä, kunhan polkee!

kauris
15.12.2013, 10.08
Itsellä nuo spessun defrosterit ja hyvin on tarjennut toistaiseksi, -5 asteessa kahdella sukalla n.3h eikä palelua. -10asteessa lisäsin kokeeksi sellaisen sukkaan liimattavan varpaanlämmittimen ja tarkeni liiankin hyvin tuon 3h. Itsellä ei kauhean palelevaa sorttia varpaat ole mutta sehän on henkilökohtaista. Ei nuo spessut mitkään älyttömän topatut ole mutta riittää minulle.

Mulla mahtuu spessuihini vaan yksi paksumpi merinovillasukka,kun kenkiini on lisäksi laitettu muotoiltu tukipohjallinen. Minulla raja jossa tarkenee kahden tunnin lenkin on siellä viiden pakkasasteen tienoilla. Ongelmina kokoonpanossa on se, että jalat kostuvat hiljalleen eli kenkä ei hengitä tarpeeksi, kylmyys hiipii klossista ja se että en saa kenkäön mahtumaan foliopohjallista ja toisia sukkia tuon oman pohjallisen takia ja sen materiaalikin saattaa olla kylmyyttä keräävää.
Laittamalla päälle Biltsun neopreenikengänsuojan tarkenee kylmemmässä mutta kosteutta kerääntyy entistä enemmän kun alkulenkistä varsinkin jaloilla on suorastaan kuuma. Olen harkinnut niitä karvalengänsuojia sporttaxista muistaakseni mutta hinta on ollut sellainen etten ole raaskinut.

Fuuga
15.12.2013, 10.56
Minä vetelin 2 viimeistä talvea kesäkengillä, joiden päällä 'karvakengänsuojat'. Pahimmilla keleillä oli vielä villasukka sisällä. Jos vertaa sportfirejen hintaa kesä-/syksysuojiin, ei mielestäni hinta niin paljon enempää ole. Kuitenkin noilla karvasuojilla saa mielestäni erinomaisen lämmittävyyden. Siinä suhteessa en ymmärrä miksi kenkään voidaan laittaa parikin sataa, mutta 50,- suojia ei hankita :). Lisäksi noiden suojien pohja on kestävää tavaraa. Minulla ei ole normaalit suojat kestäneet 3 kk enempää päivittäistä käyttöä kun jo alkaa reunanauhat rispautua. Sen sijaan noilla suojilla menin 2 syksy/talvi/kevät - sesonkia. Tämä ei ollut mainos - vain toteamus.

kuovipolku
15.12.2013, 11.46
Kilpapyöräkengän suojus, vuorillinen (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1282)

Maastopyöräkengänsuojus, vuorillinen (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?products_id=1036)

Ylläolevat neutraalina informaationa, kokemusta ei ole.

PS Hyvin nuuka ihminen virittelee rispautuviin ja repeileviin kengänsuojuksiin lätkämailaerkkaa...

Monroe
17.12.2013, 13.55
Itse testasin:

Lake MX145 MTB
Lake MXZ303 MTB
Northwave Celcius Artic GTX
Northwave Extreme Winter GTX

Suurin osa ominaisuuksista lienee makuasioita, mutta muutama havainto:

- Lake 145 on pohjaltaan tosi löysä, muuten istuva kenkä
- Lake 303 ei ole aivan niin istuva, mutta pohja on edellistä jäykempi
- NW celcius ja extreme winter ovat keskenään aika samanlaisia, istuvat samaan tapaan jalkaan ja vaikuttavat yhtä lämpöisiltä. Eroa näillä lähinnä "sidontasysteemissä".
- NW molempien pohja on jäykempi kuin Laken versiot
- Näistä kaikista Lake 303 on epäilemättä lämpimin

Nämä siis ihan noin niinkuin jalkaan sovittelemalla tehtyjä havaintoja.

Itse käyn pohdintaa Laken 303 ja NW molempien mallien välillä. Täytyy miettiä kumpaa painottaisi enemmän, lämpöisyyttä vai istuvuutta. Toisaalta ikävä jos on kylmä, mutta toisaalta en pidä siitä, jos tuntuma pyöritykseen ei ole hyvä. Saatan ottaa Laket ja tilaan sitten ehkä NW:n vähän ohuemman mallin suunnilleen +5 - -5 keleihin.

Koot menevät seuraavasti (siis kaikki alla mainitut ovat mielestäni keskenään samankokoisia):
Lake 46
NW 45
Sidi wired mtb 46
Bont maantiekenkä 46

devon
18.12.2013, 10.58
Miten noiden Wölvhammereiden lesti sopii naisille? Valmistajan mukaan niitä tehdään skaalassa 38-50 "Men’s Wide 38-50 (no size 49)" ja aika moni on tainnut ottaa kokoa suurempana kuin normikengät, mutta liekö naisen räpylä miten istuva noihin? Pitäisikö sitten ottaa "oikean" kokoisena vai suosiolla yhtä suurempana? Bike-discountilla näytti olevan 250 € flättiversio, mutta kaikkia kokoja ei tietenkään tarjolla.

lansive
18.12.2013, 11.56
Pitäisikö sitten ottaa "oikean" kokoisena vai suosiolla yhtä suurempana? Bike-discountilla näytti olevan 250 € flättiversio, mutta kaikkia kokoja ei tietenkään tarjolla.

Minä en ymmärrä oikein miksi pitäisi edes harkita Wölvhammerin flättiversiota. Fläteillä ajan Motonetin 35 euron pilkkisaappailla ja hyvin sujuu vaikka varret ovatkin reilusti leveämmät kuin Wölvhammerissa.

Normaali Wölvhammerin lesti on kapeahko, mikä oli itselleni posiviitinen yllätys kun jalkani ovat mallia mehupilli. En raaskinut ostaa kun hinta oli niin suolainen ja vielä en kokenut tarvitsevani niin kovasti lukkopolkimia talviajossa. Jos joskus raaskin noihin sijoittaa rahani, niin käyn kyllä hakemassa ihan sieltä kivijalkakaupasta missä kävin sovittamassakin.

devon
18.12.2013, 12.33
Miksipä niitä ei voisi harkita? Oikeasti kunnollisista kengistä saa melkein mistä tahansa maksaa tuon verran ja nuo olisi suunniteltu pyöräilijöitä ajatellen, joten miksei sitten niitä? Pilkkikengät oli toinen mitä harkitsin, pilkkijätkään ei taida paljon varpaitaan heilutella... Lukot ei vaan tuntuneet minulle oikealta ratkaisulta ja ei kai kaikkien niitä tarvitsekaan käyttää? Jos pitää, niin minun pyöräilyt loppuu tasan siihen.

lansive
18.12.2013, 13.19
Jos lukot eivät ole sinun juttusi niin mikäs siinä. En väittänytkään että kaikkien pitäisi, enkä sitä mielestäni edes suositellut.

Kun Wölvhammerit tulivat markkinoille niiden idea oli juuri, että ne olivat ensimmäiset pohjoisen talvikäyttöön tehdyt lukkokengät. Fläteille sopivia lämpimiä saappaita on ollut pilvin pimein ja käytännössä kaikissa niistä on pyöräkäyttöön riittävän jäykät pohjat. Minä en vain ymmärrä miksi kannattaisi tilata 250 euron pilkkisaappaat kokeilematta.;)

devon
18.12.2013, 14.50
No ne nyt olisi yksi erittäin hyvä vaihtoehto. Minulla varpaat on se jäätyvä osa jalkaa ja pitkissä saapasmalleissa ongelma nousee ylemmä ja menee toiseen suuntaan eli sääret paahtuu. Yhdet toppasaappaat löytyy (kävelyyn eli jalkaterä ei ole kovin hyvin topattu) ja niitä ei pysty pitämään ennen kuin pakkasta on yli 15 astetta, lämpimämmällä säällä sääret on aina ihan hikiset.

Noh, onneksi tämä ei ole tämän hetken ongelma, kun pakkasesta saa vain haaveilla. Mutta kommentteja naisilta kaivataan silti (oletan lansiven olevan vastakkaista sukupuolta).

lansive
18.12.2013, 15.31
Mutta kommentteja naisilta kaivataan silti (oletan lansiven olevan vastakkaista sukupuolta).

Jalan rakenne kuitenkin ratkaisee enemmän kuin sukupuoli, joten kannattaisi mainita ovatko omat jalat leveät vai kapeat vai jotain siitä väliltä.

Tunnustan olevani mies.

heze
20.12.2013, 17.16
Olin liian kauan kärvistellyt kesäkengillä ja neopreeni suojilla. Vihdoin tilasin Lake MXZ-303 kengät Suomalaisesta kaupasta ja hintaeroa ulkomaan kauppaan ei ollut paljoa. Jalan mitta minulla 26,5 cm. Kooksi valitsin 44 wide, shimanon maastokenkä on 43 ja shimanon työmatkakenkä 44. Laken 44 koon kengän pohjallisen mitta on 28,1 cm. Kenkään sopii minulla hyvin paksu merinovillasukka ja jää hieman varaakin. Isommassa koossa olisi tullut ongelmaksi BOA kiristyksen riittämättömyys sillä jalkani ei ole kovinkaan rintava vaikkakin lesti on leveä räpylämäinen. Extrana minulla on hotronic pohjalliset, joten luulisin pärjääväni pidemmillä lenkeillä 7-12 asteen pakkasessa.

http://www.youtube.com/watch?v=yjbFPA4edKU

MJH
20.12.2013, 23.01
Sain viimeinkin kengät – Lake 303:t tilasin sitten Saksasta, kun kokoa 48 ei Suomesta löytynyt. Tässä jokunen subjektiivinen kokemus:
Jalkojen taipumus tuntea vilua on yksilöllistä ja minulla on huono ääreisverenkierto = helposti kylmä. Lake 303 toimii Helsingin ±0 keleillä tavallisilla sukilla hyvin. 1,5 jälkeen alkaa varpaissa tuntua vähän viileyttä, vaan ei palele – toisin kuin Shimpan kesäkenkä+3mm neopreeninen kengänsuojus, jolla jalat paleltuvat. Sitten -10 -keleillä alkaa olla varmaan tiukkaa jo paksummankin sukan kanssa, vaan se on sitten…
Sananen kengän koon valinnasta ja istuvuudesta: jos normi kävelykengän käyntivaraksi suositellaan n. 10 mm, on pyöräkengässä suositus käsittääkseni n. 2 mm – jalka ei liiku pyörilykengässä kuten kävelykengässä (esimerkki ohjeistuksesta (http://www.solestar.com/service/5-tips-on-how-to-find-the-right-cycling-shoe/)), eli ei kannata verrata pyöräilykengän istuvuutta kävelykenkään (kuten itse tein nyt talvikenkiä hankkiessani, vaikka kesäpyöräilykengät ovat juuri oikean kokoiset ts. kävelykenkinä olisivat auttamattomasti pienet) ja hankkia talvipyörilykenkää samalla ajatuksella kuin hankkisi tavallisia kävelykenkiä.

Eli ellet ole ajatellut ajaa tuntitolkulla kiduttavilla pakkasilla, niin suosittelen harkitsemaan josko se kesäkengän koko olisi sittenkin sopiva, ettei tule pitemmän päälle hiertymiä ja klossikin osuu vielä oikeaan paikkaan…
Tämä on siis minun subjektiivinen mielipiteeni. Kukin tyylillään.

dukembla
20.12.2013, 23.08
^ Kiitos videosta! Hienoa että tällaisia viitsitään kuvata. Itse päätyisin samaan kokoon ja hommaan tuollaiset Laket joku talvi.
Toistaiseksi on täällä Mansessa pärjätty Simpan talvipopoilla tänä "talvena". Suojien kanssa en viitsi pelleillä maastokuviollisten pohjien vuoksi, niiden ansiosta kun kortsu ei oikein sujahda.

Simppaankin saa muuten nastat kärkeen. En ole tosin vielä laittanut, mutta tulossa on.

syklopaatti
21.12.2013, 00.09
Minä en ymmärrä oikein miksi pitäisi edes harkita Wölvhammerin flättiversiota. Fläteillä ajan Motonetin 35 euron pilkkisaappailla ja hyvin sujuu vaikka varret ovatkin reilusti leveämmät kuin Wölvhammerissa.

Itse tykkään ajaa fläteillä mäkeä talvella ja ennen vetelin normi talvisaappailla. Sit keksin ostaa Five10 high impact flättikengät ja olihan se ero aivan jumalaton.
Niissä on korkea nilkkasuoja joka suojaa myös lumelta ja kylmältä hyvin. Niihin kun virittelee vaikka hihasuojista säärystimet niin voi kävellä vaikka metrin hangesssa. Otin tarkoituksella kokoa isommat ,että mahtuu hyvin paksut villasukat.Parhaillaan -15 asteessa tuli laskettua eikä nuo kylmät ollut silloinkaan.

Ymmärrän jos joku ajelee fläteillä pyöräteillä yms. ,mut poluille tai mäkeen en kyllä kelpuuta kun pyöräilykengät. Ero johonkin normisaappaisiin on suunnilleen sama kun Bilteman polkimilla ja näillä. http://bythehive.com/e-thirteen/lg1-downhill/lg1p-pedals/

JiiPee
21.12.2013, 00.21
Kiitos hezelle verrattoman informatiivisesta viideosta, helpottaa varmasti hankintaa kun on mittojakin mihin verrata.

WetWillie
21.12.2013, 18.39
Lake 303, 2.kausi menossa, tyytyväinen olen ollut, normikenkä 42, Laket 43.

Aakoo
01.01.2014, 15.34
Maanantaina kotiutui tännekin bike-discountista Lake 303 sopuhintaan 195€. Otin koon 47 normaalilla lestillä, oli ihan sopiva, jopa kaksi sukkaakin mahtui. Kävin tosin sovittamassa niitä marraskuussa paikallisessa, ei ollut hyllyssä kuin kokoa 46 joka oli vähän lyhyt. Väittivät etteivät saa enää lisää tänä talvena hyllyyn, joten päädyin tilaamaan saksasta. Pohjallisen pituus oli sama kuin shimpan MW80 koko 48. Kokoreferenssiä: normilenkkari kokoa 45, intin maihari 44, spessun kesäkengät 46.

Tosin nyt näyttää siltä ettei kenkiä tarvitsekaan tänä talvena....

Juha Jokila
01.01.2014, 20.00
Tossa yrittänyt liimailla wanhoja Laken talvikenkiä kasaan ja nytte B-D on laittanu taas 25% yleisalen vaatteille ja kengille yms.
Tollaset välikelin veden pitävät talvikengät olis tarpeen, kuten Lake MX145, mutta niistä ei paljoa löydy käyttökokemuksia. Pitävätkö oikeasti vettä?
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a120236/mx145-mtb-winter-shoe.html?mfid=834

MX145 kengästä on olemassa myös wide malli, mutta B-D:n sivulta ei käy ilmi kummista on kysymys. Ale varmaan loppuu ensi yönä, joten ei ehdi kyselläkkään.

thunder
01.01.2014, 21.18
BD:ssä on näköjään Wölvhammereitakin vajaalla 250, jos vaan koot passaa.

Falkonna
02.01.2014, 14.18
Jos bike-discountia tarkoitat niin kannattaa ottaa huomioon, että nuot 250€ wölvhammerit siellä ovat flättipolkimille eivätkä omaa klossipaikkoja.

puffe
02.01.2014, 14.53
Jos bike-discountia tarkoitat niin kannattaa ottaa huomioon, että nuot 250€ wölvhammerit siellä ovat flättipolkimille eivätkä omaa klossipaikkoja.

Toi tarjous oli eilen voimassa. Silloin sai klossittomat hintaan jotain 175 ja klossi-versiot 250. Tänään on päivän hinta sitten jotain ihan muuta.

heze
10.01.2014, 10.09
Nyt jonkin verran ajettuani noilla 303:silla. Minulla on melko palelevat jalat johtuen kehon toiminnasta, käyn enemmän kylmänä kuin kuumana. Jalat eivät palele 4-5h lenkeillä 0-asteen keleillä. Sukkana käytän paksuhkoa merinovilla sukkaa (90%villa) silloin varpaisiin jää vielä kivasti tilaa ja mistään ei paina. Jalan matalan rintavuuden vuoksi Boa kiristys on melkein pohjassa ohuella sukalla, paksulla sukalla sitä ongelmaa ei ole. Sähköpohjallisen voin vielä laittaa alkuperäisen päälle ja ei ole vieläkään liian ahdasta. Minulla olisi saattanut käydä se kapeampi lestinen malli, vaikea sanoa kun ei päässyt sovittamaan molempia. Klossit piti siirtää aivan sisäreunaan ettei kengän sisäsivu hankaa kampiin. Alkuperäisen pohjallisen kuplamuovimainen rakenne painuu nopeasti kasaan, mutta pohjallisiahan saa vaikka millaisia. Pohjan jäykkyys ei ole jäykimmästä päästä mutta saa hieman paremman pidon liukkaalla käveltäessä vaikkeivat ne kävely kengät olekkaan. Ostin vielä mehiläisvaha tyyppistä vahaa joilla käsittelen kenkää säännöllisesti. Olen kenkään tyytyväinen. Talvella pitkillä lenkeillä kengässä kannattaa olla mieluummin aavistus tilaa kuin että ne ovat tiukat, muuten alkaa palelee. Muuten koko politiikkaan en ota enempää kantaa.

MJH
11.01.2014, 23.32
Kuten heze mainitsikin, Lake 303 lesti on varsin korkea, ns. instep -mitta on iiiiiso. Itselläni instep on suhteessa hyvin pieni, joten boa -kiristys ei sofistikoituneisuudestaan huolimatta riitä alkuunkaan, vaan olen askarrellut iltin alle huopakankaasta tyynyt, joilla jalan saa pysymään paikallaan ja kengän ulkokuoren suoraksi, jotteivät hankaudu ihan heti kampia vasten rikki. Toisekseen vähän ihmetyttää tuo toppaus: kenkä on todella lämmin ja topattu nilkan ja jalkapöydän kohdalta, mutta varpaiden kohdalla – jossa lämmitystä toivoisi olevan riittämiin – toppaus on varsin vähäistä (juu, istuu paremmin, mutta…).
Laadultaan erinomainen kenkä, mutta teknisten ratkaisujen vuoksi istunee hyvin vain tietyn mallisiin (=hyvin korkeisiin) jalkoihin. Pikku modifioinnin jälkeen siitä saa matalalle jalkapöydälle tyydyttävästi istuvan.

px
12.01.2014, 12.08
^ Miulla oli sama homma, boa-kiristys piti vetää ihan viimeisilleen, että kenkä istui edes jotenkuten. Mutta otin ja tungin toiset pohjalliset kaveriksi, ja nyt tuo on juurikin sopiva normisukilla ajellessa. Jos pistää paksummat sukat, niin voipi sitten taas ottaa ekstrapohjallisen pois etteivät varpaat jää liian tiukalle. Kesäkenkäkoko 42, 303:t kokoa 44.

Tomsson
12.01.2014, 22.04
Miten tuohon Lake 303 leveysasiaan tulisi suhtautua jos jalka on paino päällä 290mm pitkä ja 105mm leveä?
Pituuden puolesta ottaisin sukkavaraa ja kooksi 47, kun jalat eivät maailman parhaiten tarkenevaa mallia ole, mutta onko tuo koon 47 reilu ~7mm riittävä sivuttais"löysä"?
Widena tulee jotenkin reilulta kuulostava 22mm sivuttaislöysä tuossa koossa...

http://www.lakecycling.com/sizing-chart/

steelmän
13.01.2014, 00.40
Nyt tuollaisia varrellisia talviajokenkiä kokeilleena ( jotenkin ahistavat nuo varret) niin onko olemassa matalia talviajokenkiä maastoon ?

Mihail
13.01.2014, 00.52
Oma jalka paino päällä myös 290 mm pitkä ja leveimmillään 115mm.
Lake 303 ovat kokoa 46 ja ovat mallia wide.
Josko olisi apua. Sukkavaraa on tarpeeksi mutta ei liikaa ja kenkä kiristyy kunnolla eikä jää löysäksi.

mhelander
13.01.2014, 11.26
Ei nyt ihan talvikenkä, kun paremmin täydellisesti vettäpitävä mutta laitetaan kuitenkin pientä raportin tynkää. Jalassa siis Vaude Termatic RC popot joilla on tullu ajettua käytännössä kaikki ajot sitten syksyn.

Kylmin keli lienee -15..-16 jolla noilla on tunti pari ajettu, ei ongelmia. Jalassa tuolloin merinovillasukat tai kahdet. Eilen ajoin satasen (noin 5h ajoaikaa, ulkona ainakin 5.5h), lähtiessä oli -12 ja tuuli luokkaa -18 purevuudella. Yllättäen varpaita ei pahemmin palellut kun ajoin vähemmän tuulisissa paikoissa ja oli suorastaan mukava lämpötila myötätuuliosuuksilla. Vastatuulessa huomasi selvästi että kengän sisus viilenee, nojakissahan ajetaan kengänpohjat edellä. Tuuli oli sen verran reipas että 3-sormiset kinttaatkin alkoivat olla meleko vilposet.

Seuraava testi on vaihtaa vakio pohjallinen Aerogel-lämpöpohjalliseen ja ajaa samoilla sukilla vastaavissa tuulisissa olosuhteissa.

steelmän
13.01.2014, 12.43
Jalassa siis Vaude Termatic RC popot joilla on tullu ajettua käytännössä kaikki ajot sitten syksyn.

Miten tuon kengän mitoitus on suhteessa normikenkääsi ?

Mun suomikenkä on 42 ja 43 rajamailla, shimpan ja nortwawen kengissä (paksummalla sukalla) saisi olla 45, sinun pointtaamaasi kenkää olisi saatavissa pikkualella 44 kokoisena.

Miklo
13.01.2014, 14.27
Miten tuon kengän mitoitus on suhteessa normikenkääsi ?

Mun suomikenkä on 42 ja 43 rajamailla, shimpan ja nortwawen kengissä (paksummalla sukalla) saisi olla 45, sinun pointtaamaasi kenkää olisi saatavissa pikkualella 44 kokoisena.

Omistan myös kyseiset kengät, käytössä olleet nyt joulukuun puolivälistä saakka. Tyytyväinen olin vesisateella ja märässä metsässä ajellessa, jalat pysyivät kuivana ja lämpöä riitti vähintäänkin hyvin. Nämä siis n. +2-+5 asteessa. Nyt kun talvi tuli tänne etelään ja eilen tuli ajeltua n. 3h lenkki -7 asteessa, niin huomasi että jalat rupesivat hieman kylmäämään. Ei kuitenkaan umpijäähän vetänyt ja lenkin pystyi ajamaan loppuun oikein hyvin. Jalassa urheilusukka+merinovillasukka. Kokoasiaa miettisin itsekin, olen normaalisti 41/42 kokoa. Suurimmaksi osaksi kengät on 41, joten tilasin näistä ensin 41 koon, jonka totesin aivan liian tiukaksi toimiakseen talvikenkänä. Tilasin tämän jälkeen 42 koon, joka tosiaan oli hieman reilumpi, mutta mitään reilua tilaa noissa ei siltikään ole. Todennäköisesti eilen jalkani palelivat siitä syystä että olisi pitänyt olla enemmän ilmaa lämmittämässä.

Tilasin kengät siihen tarkoitukseen, että ne toimisivat pienen pakkasen ja märän kelin kenkinä joten tuo 42 koko on siihen sopiva, koska se pysyy hyvin kireänä ohuella sukalla. Jos haluaisin näitä käyttää koko talven ja myös kovilla pakkasilla, olisi todennäköisesti pitänyt tilata 2 kokoa isompi, eli 43.

Tänään laitoin kenkiin lämpöpohjalliset ja seuraavaksi ajattelin kokeilla vain yhdellä paksulla sukalla miten nämä toimivat.

bomba
13.01.2014, 15.14
Mulla on todella herkästi palelevat jalat, vaikka mies muuten tuottaa lämpöä kuin tehokas polttomoottori. Voi kun sais tietoisesti ohjattua enemmän verenkiertoa jalkoihin, mutta kun ei voi. Siksi pitää siis yrittää jotain keksiä jalkojen lämpimänä pitämiseen.

Kengän normaalikoko on noin 42. Mulla on Mavicin maantiekengät kokoa 41 ja Spessun kesämaastokengät kokoa 42.

Loppukesästä syksyyn ajelin Spessun Defrosterilla, jonka koko on 43. Mahtuu lineri ja villasukka. Riittää pariksi tunniksi, mutta pitemmillä lenkeillä plus-asteillakin rupesi varpaat paleltumaan. Erityisesti jos sukat pääsi kostumaan, mutta myös kuivina. Sanoisin että Defroster on suunnilleen yhtä lämmin kuin kesäkenkä ja paksumpi neopreenisuoja. Defrosterin pohjaa ei onneksi tarvitse ommella kasaan joka lenkin jälkeen kuten kengänsuojia.

Aiempina talvina olen kokeillut ajella fläteillä ja Meindlin vaelluskengällä, joihin mahtuu lineri ja villasukka. Ei ole auttanut, pakkasella varpaat ovat jäätyneet jopa tunnissa.

Ostin Wölvhammerit. Koska mikään muu ei kiinnostanut kuin pitkien lenkkien mahdollisuus ilman varpaiden amputoimisen tarvetta, otin sovituksen jälkeen ronskisti koon 47. Mahtuu 2-3 paksua sukkaa ja jää vielä varpaille tilaa heilua. Kenkä on niin pitkä, että myttyän yhden ohuen sukan kärkeen täyttämään sinne jäävän tyhjän tilan. Vähän väljäkin tuo on, mutta eipähän ole tiukka. Wölvhammer on kuitenkin niin jäykkä kenkä, että liian isollakin pystyy näköjään ajamaan. Jopa teknistä. Eilen olin samalla lenkillä Miklun kanssa, lämpötila noin -7, mutta ajoin tunnin pidempään eli noin 4 tuntia. Varpaat tarkenivat ihan ookoosti. Tosin pientä viilenemistä alkoi loppulenkkiä kohden tapahtua, joten ei tässä vieläkään olla tilanteessa missä voisi sanoa että nyt jalat pysyvät lämpöisinä. Mutta jos näillä pystyy pelaamaan itselleen useampia tunteja lenkkiaikaa, niin olen tyytyväinen.

Tosin nyt mietin vielä vaihtoehtoa, että jos sittenkin vaihtaisi pienempiin ja paremmin istuviin kenkiin ja ostaisi suosiolla ne sähköpohjalliset. Jotenkin vaan ei huvita olla riippuvainen sähkölaitteesta pitkällä retkellä/lenkillä kaukana kotoa.

VPR
13.01.2014, 15.29
Tänään 7,5 tuntia -4 asteessa ja ulompi villasukka paksumpi kuin viimeksi. Varpaat vähän viileät mutta kuitenkin toimintakykyiset. Pitää hommata jumbokoon karvasuojat kun vanhat eivät mahdu Wölvien päälle. :D
Viime lauantaina sama keli ja aikaa 8 tuntia. 49-51 -koon karvasuojat venyivät 47-koon Wölvien ylle napakasti ja nyt tarkeni hyvin kun liikutteli varpaita puolivälissä.

cuppis
13.01.2014, 15.46
Osaisko kukaan kertoa kuinka Lake MXZ 303 ja Wölvhammer vertautuvat Shimanon kokoihin. Nykyisin kesäkäytössä kolmet Shimanot kaikki kokoa 45. Talvikenkään tarttis vähän enempi tilaa mutta riittääkö em. popoista 46 vai pitäiskö valita vielä isompi?

T.P
13.01.2014, 16.25
Osaisko kukaan kertoa kuinka Lake MXZ 303 ja Wölvhammer vertautuvat Shimanon kokoihin. Nykyisin kesäkäytössä kolmet Shimanot kaikki kokoa 45. Talvikenkään tarttis vähän enempi tilaa mutta riittääkö em. popoista 46 vai pitäiskö valita vielä isompi?

Mulla on jalan koko 42. Kesäkenkinä Shimpan, Spessun ja Sidin kengät kokoa 43.
Ostin parisen vuotta sitten Laken talvikengät (vanhempi versio mainitsemastasi Lake MXZ 303) kokoa 43. Jalka mahtuu, mutta vain yhdellä normaalipaksuisella sukalla. Ei riittänyt minulle ja varpaat olivat aina jäässä.

Tälle talvelle ostin Wölvhammerit kokoa 44. Kaksi sukkaa mahtuu hyvin ja varpaille jää tilaa liikkua. Wölvhammerissa on varsin leveä lesti. Kengät ovat olleet erinomaiset ja koko osu kohdalleen. Valmistajan nettisivuilla olevan kokotaulukon mukaan mittailin ja se piti hyvin paikkansa.

steelmän
13.01.2014, 19.17
Loppukesästä syksyyn ajelin Spessun Defrosterilla, jonka koko on 43.

Ostin Wölvhammerit. Koska mikään muu ei kiinnostanut kuin pitkien lenkkien mahdollisuus ilman varpaiden amputoimisen tarvetta, otin sovituksen jälkeen ronskisti koon 47. Mahtuu 2-3 paksua sukkaa ja jää vielä varpaille tilaa heilua. Kenkä on niin pitkä, että myttyän yhden ohuen sukan kärkeen täyttämään sinne jäävän tyhjän tilan. Vähän väljäkin tuo on, mutta eipähän ole tiukka.

Hieman asian laidalta mutta eikö sinua häiritse klossin edessä sijainti ? Et saa sitä millään päkiäsi alle ?

bomba
13.01.2014, 21.00
Hieman asian laidalta mutta eikö sinua häiritse klossin edessä sijainti ? Et saa sitä millään päkiäsi alle ?

Yllättävän hyvin saan. Klossi ihan taka-asennossa osuu aika hyvin kohdilleen. Se ehkä auttaa vähän, että ne pari-kolme villasukkaa myös työntää kantapäätä vähän eteenpäin kengässä.

Ei tuo täydellinen ratkaisu ole, mutta ainakaan ei varpaat kuole ja polkemaankin pystyy, ainakin jotenkin.

Ulla
14.01.2014, 23.49
Mitenkäs bomba sun ja muidenkin Wölvhammerien pohjat ovat kestäneet? JJ tuolla läskipyörissä kirjoitti irtoamisesta. Minulla ei vielä sellaista ole (ja käytän Shimanon polkimia) mutta se häiritsee, että nämä kalleimmat kenkäni ikinä eivät ole pohjastaan toistensa peilikuvat vaan klossin asettaminen pitää hakea kenkä kerrallaan. Toinen kenkä myös hankaa hyvässä klossiasennossa aavistuksen kampeen ja on jo nirhannut tikkausta sekä ohentanut pintaa. Pitää siis siirtää vielä aavistus klossia. Lämpimät nuo kyllä ovat, kunhan saa ähellettyä jalkaansa.

syklopaatti
15.01.2014, 02.06
Mulla on todella herkästi palelevat jalat, vaikka mies muuten tuottaa lämpöä kuin tehokas polttomoottori. Voi kun sais tietoisesti ohjattua enemmän verenkiertoa jalkoihin, mutta kun ei voi. Siksi pitää siis yrittää jotain keksiä jalkojen lämpimänä pitämiseen.

Kengän normaalikoko on noin 42. Mulla on Mavicin maantiekengät kokoa 41 ja Spessun kesämaastokengät kokoa 42.

Loppukesästä syksyyn ajelin Spessun Defrosterilla, jonka koko on 43. Mahtuu lineri ja villasukka. Riittää pariksi tunniksi, mutta pitemmillä lenkeillä plus-asteillakin rupesi varpaat paleltumaan. Erityisesti jos sukat pääsi kostumaan, mutta myös kuivina. Sanoisin että Defroster on suunnilleen yhtä lämmin kuin kesäkenkä ja paksumpi neopreenisuoja. Defrosterin pohjaa ei onneksi tarvitse ommella kasaan joka lenkin jälkeen kuten kengänsuojia.

Tosin nyt mietin vielä vaihtoehtoa, että jos sittenkin vaihtaisi pienempiin ja paremmin istuviin kenkiin ja ostaisi suosiolla ne sähköpohjalliset. Jotenkin vaan ei huvita olla riippuvainen sähkölaitteesta pitkällä retkellä/lenkillä kaukana kotoa.Minä ajelin maanatainakin tyytyväisenä spessun defrostereilla vaikka pakkasta oli -13 astetta.
Sähköpohjalliset teki ihmeitä. Piti ihan pistää välillä virta kiinni kun tuntu ,että jalka on turhankin lämmin. Eikä ollut kallis hankinta. jotain 14-15 ekua.
Mulla spessun maantiekenkä kokoa 44 ja tämä 45. Tilava kenkä johon mahtuu hyvin villasukat yms...Ei silti hölsky kiitos hyvän kiinnitys-systeemin.

Ainoa asia mikä niissä defroster traileissa ärsytti ,että ne on ihan älyttömän liukkaat jos on vähänkin jäätä tai edes kuuraa.
Katkaisin dremelillä porakärkiruuveista kannan irti ja ruuvasin ne liiman kans kenkään. Pito parani heti ,mutta parketille noilla ei oo asiaa.:)

http://ep1.pinkbike.org/p4pb10507973/p4pb10507973.jpg

http://ep1.pinkbike.org/p4pb10507982/p4pb10507982.jpg

Hyvät kengät kaikenkaikkiaan.

bomba
15.01.2014, 10.27
Mitenkäs bomba sun ja muidenkin Wölvhammerien pohjat ovat kestäneet? JJ tuolla läskipyörissä kirjoitti irtoamisesta. --- Toinen kenkä myös hankaa hyvässä klossiasennossa aavistuksen kampeen ja on jo nirhannut tikkausta sekä ohentanut pintaa.

En mä ole ajanut vasta kun pari lenkkiä, kun ei ole ollut pakkasia. Eli toistaiseksi ne näyttää ihan uusilta tietysti. JJ:n ongelma taisi olla Crankin polkimet. Ne syö kengän pohjan, jos ei käytä jotain suojalevyä.

Minä ajelin maanatainakin tyytyväisenä spessun defrostereilla vaikka pakkasta oli -13 astetta.
Sähköpohjalliset teki ihmeitä. Piti ihan pistää välillä virta kiinni kun tuntu ,että jalka on turhankin lämmin. Eikä ollut kallis hankinta. jotain 14-15 ekua.

Mistä ja mitkä noin halvat sähköpohjalliset on? Voisin kokeilla heti. Riittääkö akku miten pitkäksi aikaa?

Hyvän näköinen nastamodaus :) Olen itsekin harkinnut ihan oikeilla irtonastoilla tehdä vastaavan. Yhdet Meindlin vaelluskengät olen jo nastoittanut pääkallokelin erikoiskengiksi, ja hyvin toimii.

VPR
15.01.2014, 11.13
Wölvien pohjat on kestäny hyvin, mutta toisen kengän yksi kärkinastan suojalevy on lähtenyt kävelemään. Saako noita kärkinastoja tai niiden reikien suojia hankittua jostain?

Ski
15.01.2014, 11.26
Wölwhammereilla kilsoja lumella ja lauhalla, tiellä ja maastossa jo takana jonnin verran ja kaikki hyvin.

Juha Jokila
15.01.2014, 11.37
JJ:n ongelma taisi olla Crankin polkimet. Ne syö kengän pohjan, jos ei käytä jotain suojalevyä.
Ei suojalevy olisi estänyt pohjakumin irtoamista. Levy suojaa vain sitä välipohjaa välittömasti klossin alta. Wölvhammerin kumipohja on huonosti suunniteltu, koska klossin vieressä kumi on nappuloitu ja muutenkin aika kapea suikale. Muissa kengissäni se on yhtenäinen, kuten Shimanonkin kengissä on. Nyt poljin pääsee vajoamaan nappuloiden väleihin, josta se vääntää liimaukset auki. Lisäksi klossin aukko on hieman liian pieni. Mulla on ollut useita pyöräilykenkiä ja nämä ovat ensimmäiset, joissa on ongelmia pohjien kanssa, joten en syyttäisi Eggbeattereita enkä myönnä käyttäjän virhettä.

Tuossa kuvia selventämään selostusta. Keltaisella merkattu irronnut alue.

https://lh3.googleusercontent.com/-jUZ1iJUuAyM/UtZZ3zP8jDI/AAAAAAAAACs/X615OLcvsk4/w731-h975-no/Wolvhammer_pohja.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-PeMWM4_mJt8/UtZZ34rZNDI/AAAAAAAAACs/YzJnalLPCHw/w731-h975-no/Wolvhammer_sivu.JPG

bomba
15.01.2014, 12.21
Wölvhammerin kumipohja on huonosti suunniteltu, koska klossin vieressä kumi on nappuloitu ja muutenkin aika kapea suikale. --- Nyt poljin pääsee vajoamaan nappuloiden väleihin, josta se vääntää liimaukset auki.

Ok. Auttaisko, jos veistelis sitä nappuloiden väliä vähän tilavammaksi?

En tosin hahmota ongelmaa täysin, koska sun kuvat ei näy. Muutatko ne julkisiksi?

Juha Jokila
15.01.2014, 12.56
Ok. Auttaisko, jos veistelis sitä nappuloiden väliä vähän tilavammaksi?

En tosin hahmota ongelmaa täysin, koska sun kuvat ei näy. Muutatko ne julkisiksi?
DNA-kotisivut lakkautettiin ja nyt täytyy opetella joku muu kuvienjakopaska. Ei näköjään onnistunut, vaikka mielestäni jossain kohtaa klikkasin julkiseksi.

Nappuloiden veistely vain pahentaisi tilannetta ja kenkä jäisi huterasti pelkän klossin varaan. Paremminkin raot pitäisi täyttä Liquisolella tms.

Sepsal
15.01.2014, 18.06
Ostin itselleni talveksi Shimano SH-MW81 MTB Winter Shoe. Kerrotaan jotain kommentteja kun täälllä niitä kyselin.
Kesäkengät on kokoa 43 1/3, Mavic. Shimanot ostin kokoa 45. Pääsin paikallisessa kokeilemaan kokoa 44 joka taisi olla kooltaan passeli.
-17 C on nyt ollut kovin pakkanen missä noita on tullut käytettyä, eikä ole ollut vielä mitään ongelmia kylmyyden kanssa. Sinänäsä ajoaika suuntaansa on jotain 15-20 minuuttia. Shimanot on pirun liukkaat kun menee ulkoa sisälle. Pohja on kovaa muovia tai vastaamaa. Oppinut varomaan liukkautta, mutta välillä kuitenkin ylättää. -10C jälkeen olen vaihtanut jalkaan vähän paksumman sukan.

Kun loskapaskaa tahi vettä lentää kengälle tahtoo mennä vettä kengän sisälle varresta. Olisiko varren läppä vähän väärässä asennossa, en tiedä. Aina ei ole kastunut. Toinen vaihtoetho olisi että vesi pääsee housun lahkeen vetoketjusta sisään ja sitä kautta kastelee sukan. Läppää kuitenkin eniten epäilen. Housun lahdekin päättyy tuohon läpän kohdalle.

syklopaatti
16.01.2014, 03.12
En mä ole ajanut vasta kun pari lenkkiä, kun ei ole ollut pakkasia. Eli toistaiseksi ne näyttää ihan uusilta tietysti. JJ:n ongelma taisi olla Crankin polkimet. Ne syö kengän pohjan, jos ei käytä jotain suojalevyä.

Mistä ja mitkä noin halvat sähköpohjalliset on? Voisin kokeilla heti. Riittääkö akku miten pitkäksi aikaa?

Hyvän näköinen nastamodaus :) Olen itsekin harkinnut ihan oikeilla irtonastoilla tehdä vastaavan. Yhdet Meindlin vaelluskengät olen jo nastoittanut pääkallokelin erikoiskengiksi, ja hyvin toimii.Hongongista hommasin. Noi toimii pattereilla joita menee 3kpl per pohjallinen. 5-6 tuntia ne lupaa kestoaikaa.
Niitä pattereita tosin saa samasta paikasta vitosella varmaa 30kpl ,ettei se kalliiks tuu ,mut akku veis vähemmän tilaa. Sen akullisen hinta vaan oli 54e.

EDIT:Tommoset.http://kalastus.hongkong.fi/fi/tekstiilit/jalkineet/safari-termosole-lampopohjalliset/p/904103/

sompi
16.01.2014, 09.21
Täällä myös Shimanon MW81 kengät mutta on sen verran uudet tulokkaat etten ole vielä ehtinyt yhtään lenkkiä niillä heittää. Vähän käytettynä löytyi Tori.fista ihan hyvään hintaan. Saksasta odottelen vielä suojia kenkien päälle niin luulisi riittävän kylmemmillekin keleille. Jalat ja sormet vaan tahtoo itsellä olla niin helpot kylmettymään, varmaan johtuu osittain huonosta pintaverenkierrosta. Mitähän noissa kengissä kannattais pitää sisällä jalkojen lisäksi? Kokeilin niin armeijan saapassukat ja tennarit mahtui sisään ja sillä ajattelin lähtä liikenteeseen. Onko esim. villasukista mitään hyötyä, kun sitten tila alkaa loppumaan ja sekään ei oikein hyväksi ole.

syklopaatti; kannattasko jo miettiä laturin ja akku-paristoiden ostamista, jos 3 paristoa riittää vain 5-6 tunniksi? Toki kunnon akut ja laturi maksaa vähintään 30€, että sillä saa jo melko läjän noita alkaliparistoja :)

T.P
17.01.2014, 17.20
Tuossa kuvia selventämään selostusta. Keltaisella merkattu irronnut alue.

- Kuva -
- Kuva -

Oletko suojannut tai joutunut korjaamaan alemmassa kuvassa näkyviä sisäsyrjän saumoja? Näyttävät jotenkin oudoilta.

Juha Jokila
17.01.2014, 19.25
Oletko suojannut tai joutunut korjaamaan alemmassa kuvassa näkyviä sisäsyrjän saumoja? Näyttävät jotenkin oudoilta.
Taisi tulla laitettua tarkemmat selostukset tuonne läskipyöräketjuun. Pohja on liimattu ite uudelleen, kun klossi väänti sen kumin irti kuvassa keltasella merkatulta alueelta. Lisäksi niitä sisäsyrjän saumoja on suojattu kulumiselta, koska paksu kenkä hankaa kampeen helposti varsinkin mulla, kun jalkaterän asento on harallaan varpaat ulos päin.

MJH
17.01.2014, 22.15
Oliko vanhatkin kengät? Meinaan, että Wölvhammerin hinnalla pitäisi voida olettaa, että kenkä kestää käyttöä johon se on tarkoitettu.

Juha Jokila
18.01.2014, 19.48
Oliko vanhatkin kengät? Meinaan, että Wölvhammerin hinnalla pitäisi voida olettaa, että kenkä kestää käyttöä johon se on tarkoitettu.
Ostettu vuosi takaperin näihin aikoihin. Ajettu kuitenkin vain ehkä parikymmentä lenkkiä ~ 60 tuntia leutojen kelien takia. En kyllä jättäisi ostamatta tämän takia. Kenelläkään muulla ei ole ollut vastaavia ongelmia ja korjaus oli helppo tehdä itse. Ja nyt näyttäisi kestävän, kun ajettu jo viistoista tuntia päälle aika rankassa maastossa, eikä mitään merkkiä uudelleen hajoamisesta.

izmo
18.01.2014, 20.25
tossa viime viikolla kokeilin lake 303 ja kai ne lämpivät voi olla mutta kohlolta tuntui jalkaa ja kai yritän kesämallin kengällä pärjätä jos nää pakkaset hellittää.. jonkinlaisia lyhkäsiä lenkkejä oon saanut kumminkin tehtyä

Johan Moraal
18.01.2014, 22.43
Nyt tämän alkutalven ajellut jollain salomonin talvivaelluskengillä ja fläteillä mutta enemmän taitaa paleltaa kuin vanhaa resepti eli kesäkenkä ja siihen päälle vilasukka ja joku tuulisuoja tai kesäkenkä ja neopreeninakki. Huomenna pitää kokeillä jos salomonit päällystän vilasukan kärjellä ja jeesusteipit päälle :cool:

sompi
19.01.2014, 00.41
Tänään tuli kokeiltua Shimanon SW81 kenkiä ja Vauden kenkäsuojia. Pakkasta oli hieman alle -26°C. Kenkiin sukiksi laitoin armeijan saapassukat sekä tennissukat. Kylmä alkoi tulla noin puolen tunnin jälkeen. Noin 40 minsaa sitten kaiken kaikkiaan kesti lenkki ja eipä juuri kauempaa olisi viitsinyt pyöräillä. Ellei välissä olisi pitänyt juoksutaukoja.

syklopaatti
19.01.2014, 01.27
syklopaatti; kannattasko jo miettiä laturin ja akku-paristoiden ostamista, jos 3 paristoa riittää vain 5-6 tunniksi? Toki kunnon akut ja laturi maksaa vähintään 30€, että sillä saa jo melko läjän noita alkaliparistoja :) Jep. Tukkupakkauksessa kun ostaa niin alehalleista saa 25-30 pariston paketteja vitosella.
Riittää varmaan koko talveks. sen verran harvoin niin kylmää ,että tarvii.

puffe
19.01.2014, 13.11
Ostettu vuosi takaperin näihin aikoihin. Ajettu kuitenkin vain ehkä parikymmentä lenkkiä ~ 60 tuntia leutojen kelien takia. En kyllä jättäisi ostamatta tämän takia. Kenelläkään muulla ei ole ollut vastaavia ongelmia ja korjaus oli helppo tehdä itse. Ja nyt näyttäisi kestävän, kun ajettu jo viistoista tuntia päälle aika rankassa maastossa, eikä mitään merkkiä uudelleen hajoamisesta.

Tammikuussa 2013 ostin ja nyt on takana jotain 4500km. Ensin oli tarkoitus hehkuttaa tässä säikeessä, että ei minulla vaan ole mitään repsotuksia, mutta lähemmän syynäyksen jälkeen...
Kapea nappulakannas klossin vierestä on irronnut molemmissa kengissä. Samoin vasemman kengän ompeleet on pieneltä pätkältä hankautuneet rikki hinkkautuessaan kampeen. Oikean jalan kengässä ei tätä ongelmaa ole, koskapa käytän säärisuojaa joka peittää osaksi kengän. Täytyypä tarttua liimatuubiin. Jos nämä kestävät 3-4 kautta, niin en minä sen kauempaa kävele tavallisilla talvikengilläkään. Kuten Juhakin sanoi: "En kyllä jättäisi ostamatta tämän takia".

maapaa
19.01.2014, 16.54
Tänään kolme tuntia ajamista. Jalassa shimano mw80 + smartwool varvassukat + vaimon neulomat pohkeen peittävät villasukat eikä varpaat palelleet.
E-vitamiinia tulee talvisin syötyä säännöllisen epäsäännöllisesti ja siitä tuntuisi olevan apua.

dirtyrider
19.01.2014, 17.21
Hongongista hommasin. Noi toimii pattereilla joita menee 3kpl per pohjallinen. 5-6 tuntia ne lupaa kestoaikaa.
Niitä pattereita tosin saa samasta paikasta vitosella varmaa 30kpl ,ettei se kalliiks tuu ,mut akku veis vähemmän tilaa. Sen akullisen hinta vaan oli 54e.

EDIT:Tommoset.http://kalastus.hongkong.fi/fi/tekstiilit/jalkineet/safari-termosole-lampopohjalliset/p/904103/

Motonetistä vastaavat akulliset 39e (http://motonet.fi/fi/tuote/542482/Lammitettavat-pohjalliset), jotka taitaa mennä hankintaan. Paristojätteen tuottaminen ei nappaa yhtään, ihan sama kuinka halvalla noita saa. Lisäksi akun pienempi koko houkuttaa. Eilen paleltu isovarpaat 1,5h lenkillä, mutta silti tänään piti väkisin lähteä ajamaan. Vajaa tunti ja varpaat oli kypsät. NW Celcius Arctic GTX ei vaan riitä omille varpaille. Testattu kaikilla mahdollisilla sukkayhdistelmillä ja yritetty pitää sääret lämpösinä.

Honkkarin akkuversiossa näyttäisi olevan kiinnitys itse akussa, hihna optiona. Vaikuttaisi paremmalle kuin Motonetin versiossa akkupussukka, mutta hinta Motonetin hyväksi.

Ski
19.01.2014, 17.54
Wölvhammereilla tänä talvena vajaa tonni tullu ajeltua ja ei ongelmia. Shimanon klossit ja polkimet. Kaikenlaista vääntöä ja ajoa alla. Tänään viimeksi kolome ja puoli tuntia -23C. Normaali kengänkoko 44. Nämä kengät 47. Kaks sukkaa jalassa ja lähtiissä heitin sisään Nevercoldin pussukat (1,90€) varpaille. Eka kertaa tälle talvelle. Hyvin meni ja ois voinu olla pidempäämkin mutta ei jaksanu enää ;) Trek Farley Natet alla meni tosi kivasti vaikka tuolla menee nyt kaikki vehkeet ku vähä lunta ja kaikki jäässä.

rcta
19.01.2014, 19.47
Pitää varmaan hakea noita nevercoldeja testiin. Tänään 303 Lakeilla ~tunti ja varpaita paleltaa. Jalassa Woolpowerin linerit ja paksumpi 600 sarjan sukka. Kengissä vielä alkuperäiset pohjalliset.

steelmän
19.01.2014, 19.57

Kiitos tästä Honkkari-vinkistä, käväsin katsomassa noita ja hinta käsittämättömät 13 euroa pari/ paristokäyttöiset, niissä se johto tulee pohjalliseen 'sisään' jalkaterän ulommalta pisteeltä ja täten ehkä hivene hankala käyttää (?) ja itse en nyt moisia ottanut. Muistan hapuilleeni viime talvena vastaavaa tuotetta Motonet:issa (h: 20 e).

Samalta valmistajalta siellä oli myös vastaavat lämmitettävät hanskat, ne oli vielä enempi käsittämättömän hintaiset - 16 e :-P .

dirtyrider
20.01.2014, 00.16
Kiitos tästä Honkkari-vinkistä, käväsin katsomassa noita ja hinta käsittämättömät 13 euroa pari/ paristokäyttöiset, niissä se johto tulee pohjalliseen 'sisään' jalkaterän ulommalta pisteeltä ja täten ehkä hivene hankala käyttää (?) ja itse en nyt moisia ottanut. Muistan hapuilleeni viime talvena vastaavaa tuotetta Motonet:issa (h: 20 e).

Honkkarin paristoversiossa versiossa näyttäisi vastus olevan aika kärjessä ja kuvan mukaan pohjallista leikataan kantapäästä ja sivulta, kun Motonetin kuvassa vastukset näyttäisi olevan taampana. Tosin kuvauksessa sanotaan: "leikattavissa haluttuun kokoon kantapäästä sekä sivuilta". Mutta johto tulisi sivusta, eikä kärjestä kuten Honkkarin mallissa. Ota tuosta sitten selvää..

steelmän
20.01.2014, 00.30
Tosin kuvauksessa sanotaan: "leikattavissa haluttuun kokoon kantapäästä sekä sivuilta". Mutta johto tulisi sivusta, eikä kärjestä kuten Honkkarin mallissa. Ota tuosta sitten selvää..

Katsoin tuon Motonet:in myyntikuvan, näyttäisi siltä että nuo johdot tulevat kummassakin sieltä miltei päkiän kohdalta, Motonet:in sisäsyrjältä ja Honkkarin ulkosyrjältä.

cuppis
20.01.2014, 08.44
Onkos kukaan kokeillut Salomonin Toundraa flättipolkimien kanssa, http://www.salomon.com/fi/product/toundra-mid-wp.html ? Bongasin nuo erään Iditarod-kisaajan jalasta.

heze
20.01.2014, 09.18
^ Miulla oli sama homma, boa-kiristys piti vetää ihan viimeisilleen, että kenkä istui edes jotenkuten. Mutta otin ja tungin toiset pohjalliset kaveriksi, ja nyt tuo on juurikin sopiva normisukilla ajellessa. Jos pistää paksummat sukat, niin voipi sitten taas ottaa ekstrapohjallisen pois etteivät varpaat jää liian tiukalle. Kesäkenkäkoko 42, 303:t kokoa 44.

Minä kans säädän pohjallisten ja sukkien kanssa, että tulee sopiva. Suunnittelin, että leikkaisin toisista pohjallisista korotusta kannan ja jalkapöydän kohdalle jonka liimaisin kokonaisiin pohjallisiin.
Parempi hieman iso kenkä kuin pieni, voi sitten hieman pelata erilaisten sukkien ja pohjallisten kanssa.

-20 asteen kelissä pyöräilin reilu 2h sähköpohjallisten avulla. Muuten ois amputaatio tullu varpaille.

ViliA
20.01.2014, 11.01
Katsoin tuon Motonet:in myyntikuvan, näyttäisi siltä että nuo johdot tulevat kummassakin sieltä miltei päkiän kohdalta, Motonet:in sisäsyrjältä ja Honkkarin ulkosyrjältä.

Täytyi oikein kaivaa omat esille kaapin perukoilta. Sen pohjallisen voi laittaa kenkään kummin päin vaan, eli toisinpäin johto tulee sisäpuolelta ja päinvastoin. Ja aikalailla tasan keskeltä sivusta lähtee se johto.
Vastukset tosiaan on aika takana eikä itselläni ainakaan varpaiden kylmettyminen näillä täysin estynyt.

mhelander
20.01.2014, 11.40
Eilen pärjäsin aika hyvin NW Fahrenheit kengillä, päällä karvasuojat ja jalassa Columbian paksummat vaellusmerinovillasukat. Vasta viimeinen reipas kymppi 2-4 m/s vastatuuli kohmetti varpaat ja sormet.

Noilla ajoa siis 43 kilsaa ja reipas kaksi tuntia, sitä ennen ajoin 53 kilsaa yhdellä kahvitauolla Vaude Termatic RC kengillä joissa aerogel-pohjalliset ja klasun pörrösukat, vähän viileet oli. Lähtiessä oli tyyntä ja -22 C, kotona reippaan kuuden tunnin jälkeen -21 C.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

steelmän
20.01.2014, 11.48
Sen pohjallisen voi laittaa kenkään kummin päin vaan, eli toisinpäin johto tulee sisäpuolelta ja päinvastoin.

B-) Uskotko edes itse tähän sanomaasi juttuun ?

ViliA
20.01.2014, 13.10
Haha...olipas väjän vajavaisesti ilmaistu😄. Tarkoitin siis että pohjallista voi käyttää molemmin päin eli kenkää vaihtamalla johdon saa joko ulkosyrjälle tai sisäsyrjälle

Kuupo
20.01.2014, 13.14
Haha...olipas väjän vajavaisesti ilmaistu. Tarkoitin siis että pohjallista voi käyttää molemmin päin eli kenkää vaihtamalla johdon saa joko ulkosyrjälle tai sisäsyrjälle

Mietippä vielä kertaalleen tuo homma. :D

ViliA
20.01.2014, 13.26
Voi helv...i. Tää vetäytyy hyvin pitkille talviunille ja palaan asiaan kun pärjää kesäkengillä😄. Eipä tullut nyt ihan taas asiaa loppuun asti mietittyä. Piti oikein käydä testaamassa ja toteamassa oma tyhmyys. Unohdetaan kaikki mitä kirjottelin edellä😄
Toivottavasti vakavilta tapaturmilta vältyttiin jos joku näitä neuvoja yritti toteuttaa😉

hemppa
23.01.2014, 18.56
Vastukset tosiaan on aika takana eikä itselläni ainakaan varpaiden kylmettyminen näillä täysin estynyt.
Samat kokemukset mullakin. Jos näihin päätyy, niin kannattaa yrittää lyhentää sitä pohjallista kärjestä, niin ne vastukset siirtyy kohti varpaita. En tosin oo varma onnistuuko näin. Kyse siis niistä Motonetin pohjallisista.

Ahven
21.05.2014, 16.06
B-D:ssa olisi nyt talvikenkiä edullisesti. Jaakobinpainia käyn mitkä tilaisi? Onko kellään suosituksia seuraavista kengistä: Shimano MT91, SH MW81, Northwave GTX tai Arctic GTX?

Kengät tulee 11 km työmatkoille sekä maastoajeluun siltä osin kun aika antaa myöten.

Jumo
21.05.2014, 16.23
B-D:ssa olisi nyt talvikenkiä edullisesti. Jaakobinpainia käyn mitkä tilaisi? Onko kellään suosituksia seuraavista kengistä: Shimano MT91, SH MW81, Northwave GTX tai Arctic GTX?

Kengät tulee 11 km työmatkoille sekä maastoajeluun siltä osin kun aika antaa myöten.

Ei kai noista talvikenkiä ole kun Northwavet ?

Suosiolla ota noista Artic GTX Celsius talvikäyttöön ( Ja onhan vielä se Extreme noista olemassa). Itse pärjäsin n. 10 km työmatkoilla noilla ( tosin kylmimmän talven olin rikki ;( ), työkaveri tarvitsee samanlaisissa kengissä lämpöpohjalliset, joten kovin henkilökohtaista millä pärjää.

En kuitenkaan usko että noilla Shimanoilla suomen talvessa pärjää ?

Ahven
23.05.2014, 00.26
^ Kiitos. Vielä kysymys mikä koko Northwave Arcticia, kun Shimano kesäkenkä on kokoa 47.

Jumo
23.05.2014, 21.35
^ Kiitos. Vielä kysymys mikä koko Northwave Arcticia, kun Shimano kesäkenkä on kokoa 47.

Omalla kohdallani menee näin: Normikengät yleensä kokoa 44, shimanon mtb kenkä M122 koko 45 on napakka, yhtään pienempi olisi liian pieni. Northwave Artic (kirjoitusvirhe on Northwaven ;) ) on kokoa 45 ja on just hyvä, pikkusen löysä että jalalla on hieman tilaa eikä purista ja palellu.

arctic biker
23.05.2014, 22.59
Onhan tossa aikaa ennen pakkasia palauttaa sopimaton pari...

Ahven
05.06.2014, 13.05

NW Arctic GTX:t kokoa 47 tuli eilen postissa. Pikkuisen isommat kuin Shimano 47 eli näppituntumalta sopivat talvikengät. Tulevat talvethan sen lopullisesti näyttää. Bike-discountilla muuten talvikamaa alennuksessa.

Jumo
05.06.2014, 13.48
NW Arctic GTX:t kokoa 47 tuli eilen postissa. Pikkuisen isommat kuin Shimano 47 eli näppituntumalta sopivat talvikengät. Tulevat talvethan sen lopullisesti näyttää. Bike-discountilla muuten talvikamaa alennuksessa.

Articit ne on sullakin ;)

Ahven
06.06.2014, 11.26
Articit ne on sullakin ;)

No peijjooni niinpäs onkin ;) Kaikkea se saksalainen keksii...

Lare
29.09.2014, 12.14
Jahas,

Vanhat Shimpan hiker-malliset spd-kengät vuotaa kuin seulat. Uutta pitäis keksiä tilalle. En ole asiaan varmaan viiteen vuoteen perehtynyt, eli mitäs tilalle?

Hommaanko vaan uudemmat Shimpat, jotka ei ehkä olleet aivan täydelliset. Pohja voisi olla jäykempi ja kiristys muutakin kuin nauha, esim pari velcroa. Havaintoa/kokemuksia esim NorthWaven Gran canyonista? Muita hyväksi havaittuja? Käyttäisin näitä +5 ja -5 asteiden tuntumassa.

px
29.09.2014, 15.33
Oulun Special Bikessä näytti taas olevan Laken 303:ia hyllyssä. Hintaa taisi olla 249, ellen väärin muista.

brilleaux
29.09.2014, 16.11
Wölvhammereilla tänä talvena vajaa tonni tullu ajeltua ja ei ongelmia. Shimanon klossit ja polkimet. Kaikenlaista vääntöä ja ajoa alla.

Mistä hommasit? Ainut kenkä, mikä kiinnostaisi talveksi hommata. Nykyinen Shimanon mikälie Goretexmäränkelin kenkä kun on pirulainen hiukka ahdas, jos meinaa sukkaa laittaa reiluummin.

Ski
29.09.2014, 17.46
Mistä hommasit? Ainut kenkä, mikä kiinnostaisi talveksi hommata. Nykyinen Shimanon mikälie Goretexmäränkelin kenkä kun on pirulainen hiukka ahdas, jos meinaa sukkaa laittaa reiluummin.

Ostin kaverilta jolle 47 oli vielä liian pieni. Hän tilas ne Saksan nettikaupasta muistaakseni, hieman alle 300. Ennen sitä ajoin nahkaisilla Lake 302 kengillä, ja ne oli liian kapea lestiset ja ehkä koon liian pieni. Muuten nää uudet 303 vois toimiakin. Sitä ennen ja vieläkin ollu syyskenkänä Shimanon Gore MW8xxx ja niillä ei kyllä pakkasella meikäläinen pitkää lenkkiä aja.

Wölwit toimi kyllä hyvin viime talven ja ajoin mahtavia reissuja. Ei nekään aina toiminut, mutta parhaat tähän mennessä. Suosittelen. Ja mulla on herkäät Telemarkhiihdossa vuonna 1990-1997 palellutetut varpaat.... :)

T.P
29.09.2014, 18.18
Wölwit toimi kyllä hyvin viime talven ja ajoin mahtavia reissuja. Ei nekään aina toiminut, mutta parhaat tähän mennessä. Suosittelen.
Samaa mieltä! Itte tilasin omat Wölwit täältä (http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=78_160) viime syksynä.

brilleaux
29.09.2014, 20.36
^Kuinkas noissa menee kokopolitiikka? Omat "jalat" mahtuu Simpan numeroa 40 kenkiin.
Toki noi omat Shimanon Gore MW8xxx "talvikengät" on hiukka ahtaat koossa 40. Kenkään mahtuu tasan 1 sukka, ja hiukka on ahdas.

Ski
29.09.2014, 21.06
Shimanossahan normaalikengissäkin otetaan numeroa isompi. Talvi kengissä ainaki kaks. Mulle pätee muissakin merkeissä talvikenkien osalta.

miskama
29.09.2014, 21.18
Tunti sitten hain postista Laken 303:t ja hyviltä vaikuttaa. Bikeshopista arvaamalla oikea koko heti ekalla yrityksellä. Shimanon kesäkengät on kokoa 44 leveällä lestillä ja Laket 45 myös leveänä. Tuohon mahtuu parikin paksuhkoa sukkaa, mutta 46-kokoisesta olisi varmaan loppunut yhdellä sukalla kiristysvara.

zander
01.10.2014, 01.07
Wölwit toimi kyllä hyvin viime talven ja ajoin mahtavia reissuja. Ei nekään aina toiminut, mutta parhaat tähän mennessä. Suosittelen. Ja mulla on herkäät Telemarkhiihdossa vuonna 1990-1997 palellutetut varpaat.... :)

Samaa mieltä! Itte tilasin omat Wölwit täältä (http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=78_160) viime syksynä.
Kiitos vinkistä. Pieniä kokoja hiukan halvemmalla tuolla. Saapa sit nähdä onko sopivat, kun samankokoiset tilasin kuin muutkin käyttämäni kengät.

Falkonna
01.10.2014, 11.40
Ostin kaverilta jolle 47 oli vielä liian pieni. Hän tilas ne Saksan nettikaupasta muistaakseni, hieman alle 300. Ennen sitä ajoin nahkaisilla Lake 302 kengillä, ja ne oli liian kapea lestiset ja ehkä koon liian pieni. Muuten nää uudet 303 vois toimiakin. Sitä ennen ja vieläkin ollu syyskenkänä Shimanon Gore MW8xxx ja niillä ei kyllä pakkasella meikäläinen pitkää lenkkiä aja.

Joo mulle ne 47:t oli liian pienet ja käytän normaalisti shimanon 48 kesäkenkiä. Hommasin itelle uudet 48 wölvit sitten tuolta singlespeed.nl:stä talveksi.
Mullakin joku verenkiertohärö varpaissa ja talven pitemmät lenkit onnistui nyt vihdoin noilla, tosin puolentoista tunnin välein joutuu silti tekemään 5-10min kävelytuokion jotta varpaat taas hohkaa ja sitten mennään. Oon pitäny varustelekasta ostettuja ohuita merinovillasukkia alla, yhdet lyhyet ja yhdet polvimalliset.

MJH
01.10.2014, 22.51
Hommasin viime talvena Laken 303:t B-Dstä sovittamatta, kun ei paikallisille kauppiaille tullut koon 48 kenkää. Tässä vinkkiä sopivuutta pohtiville:
303:n normaalilesti on varsin rintava– ns. instep-mitta on suhteessa iso – ja etuosastaan kapea ja kärki suippo. Eli minun tapauksessani, kun jalkaterä on pitkä ja hoikka (pieni instep-mitta) ja ukkovarvas huomttavasti "etuvarvasta" pidempi, on kengän istuvuus todella huono.
Jos jalkasi on normaali, eli ei-kapea ja ukkovarvas etuvarvasta lyhyempi tai jotakuinkin saman mittainen, sopinee ihan hyvin. Muille suosittelen sovittamista tai ainakin varautuimsta sille että kenkä ei välttämättä istu vaikka olisi tarpeeksi pitkä. On meinaan aika ärsyttävää, kun kantapää ei pysy polkiessa paikallaan ja varpaat painuu kasaan ja kylmettyy. Muuten oikein hyvä kenkä :)

arctic biker
01.10.2014, 23.08
Näissä ylikokoisissa talvikengissä taitaa ,monesti unohtua lukkotossun syvin idea.

Ski
01.10.2014, 23.21
Näissä ylikokoisissa talvikengissä taitaa ,monesti unohtua lukkotossun syvin idea.

? Mulla on omasta mielestä "ylikokoinen" ja klosseilla ja hyvin kulki muutaman tonnin talvikelissä viime talvena. Kaikkeen tottuu ja ei tuolla kelkanjälillä mitään XCM hippaa ajettu.

Vilhelm V
02.10.2014, 08.41

Käytännön kokemus sanoo ainakin meikäläisellä toisin. Tyypillinen kengän koko on mulla 43. Talviajokenkinä on ollut useamman vuoden käytössä Laket koossa 46. Sovitin ne aikanaan liikkeessä paksun sukan kanssa sopivan ilmavasti istuviksi. Hyvin ovat toimineet, mitä nyt kerran suutarilla käytetty irronneen kantakupin takia. Lukkotossun syvin idea on toiminut oikein hyvin ja varpaat pysyneet lämpiminä. Kovilla pakkasilla joudun kietaisemaan noiden päälle vielä karvavuorilliset kengänsuojat.

arctic biker
02.10.2014, 08.45
Oma käytännön kokemus kertoo +2 ylikokoisista Vauden Termaticeista jotta aika löysästi kantapää istuu. En tosin päässyt sovittamaan. Alkuun oudoksuin mutta onhan noihin tottunut.

MJH
02.10.2014, 09.18
Niin, siis minulla kengän koko on sen 48 (tai runsaalla mitoituksella joskus 47) kaikissa kengissä. Eli ei ole ostettu villasukanvara mielessä, vaan piti hankkia istuvat, vaan kuinkas sitten kävikään, kun intternetistä osti...
Itse en ostaisi talvikenkiä tarkoituksella yli-isoina.

Sent from my iPhone using Tapatalk

StantheMan
02.10.2014, 11.10

13h pakkasessa saa ihan rauhassa unohtuakin ;) (Käytän kuitenkin aina lukkokenkiä) Jalka 43,5 ja nykyään 46 Laket (mahtuu 1,5 "sukkaa) ja tarkoitus on hankkia 47 Laket tai nämä "toiset" kunnon kengät. Ostin heräteostona syyskengiksi sadekelille jotkut XLC-kengät Funcornerista. Satasen hinta oli silloin kuukausi sitten ja ne ehkä tuli sittenkin liian suurina (47), kun luultavasti ne ovat enemmänkin syys-, kuin talvikengät. Mene ja tiedät. Siistit ulkoapäin ovat.

arctic biker
02.10.2014, 12.25
Just, tarkoitus olikin herättää pientä tinganpoikasta. 43.5 on mullakin jalan koko. Isompaan kuin 46 en mene vaikka Vaudetkin kaipaa mononpäällisiä tuolla -15 seutuvilla. Ihannehan ylikokoisissa olis semmoinen lesti jossa kantapäästään kenkä on kapea.

Edit tarkensin.

lansive
02.10.2014, 12.46
Ihanne ois semmoinen lesti jossa kantapäästään kenkä on kapea.

Wölvhammerissa on talvipopoksi aika kapea kantapää. Kokemusta ei vielä ole kun viime talvena ne oli kaikkialta loppu ja kun kevään puolella omani sain niin lumet suli. Tuolla odottavat laatikossa josko tänä talvena tulisi kylmää tänne eteläänkin.

arctic biker
02.10.2014, 20.32
Noissa Vauden Termaticeissä on vain kaksi Velcrotarraa, kolmas nilkan ympärystä yrittää tiivistää. Voisin kuvitella että oikeaoppisesti kolmas sijoitettuna sieltä kantapään suunnasta auttaisi kovasti. Ovat mun ekat talvilukkokengät joten suatan olla viisaampi seuraavia hankkiessani.

Sillain facta on että numeroa tahi paria isommat on pakkaskeleissä hyvät mutta löytyiskö jotain osviittaa että kesäkengän napakan istuvuuden illuusion edes jollain tapaa pitäisi yllä? Perinteinen nauhoitus ja ja nilkkaa tukeva remmi?

MJH
02.10.2014, 22.37
Remmi nilkan kohdalla auttaisi, mutta jos ympärysmitta on lähtökohtaisesti liian suuri, painuu kengän päälliosa ruttuun ja haittaa todennäköisesti verenkiertoa.
Jos/kun talvikengät on kuitenkin tehdasvalmisteiset,on oikeanlainen istuvuus toivotussa ylikoossa varsin epätodennäköistä. Itse veikkaisin, että ylikoko ja istuvuus ovat toisena poissulkevia asioita (useimmille meistä, riippuu toki jokaisen henk.koht. anatomiasta ja mieltymyksistä).
Itse jos hakisin optimaalista istuvuutta/lämmitystä tuollaisiin 15h äärirupeamiin kovilla pakkasilla, niin harkitsisin kengänsuojia ja lämmittäviä pohjallisia. Mutta kuten todettua, kukin tavallaan. Toivottavasti tulee tänne etelään tällä kertaa kunnon talvi.

Belgia
03.10.2014, 21.54
Vaikeita aikoja, kun ei osaa päättää kahden eri kengän välillä. Lake 303 vai Northwave Celcius GTX Arctic ? Laket 249€ ja NW:t 179€. Molemmat tuntuu jaloissa hyviltä, mutta vaikea kaupassa kävelessä todeta kummat pitää jalan paremmin lämpimänä, kun on oikeasti kylmä. Laken kengissä parempi kiinnitysmekanismi, mutta nw:t 70€ halvemmat. Todennäköisesti tässä käy niin, että ekoilla kunnon pakkasilla molemmat on myyty jo loppuun ja ajelen sitten itse kylmät kelit autolla.

Aakoo
03.10.2014, 22.45
^Viime vuonna odottelin että Bike-discount aloittaa perinteisen joulukalenteri -tarjousrumban. Ja tulihan sieltä joku "kaikki kengät -25%", ja tilasin Lake 303 hintaan 194€. Kaikkia koko oli tuolloin vielä saatavilla. Nuo NW:t oli toki vielä edukkaammat tarjouksessa. Mutta hyvät kengät ovat, sopi jopa minun leveähköön jalkaan.

Belgia
04.10.2014, 00.39
Tästä innostuneena kävin Bike-discountilla ja siellä näköjään noi nortwavet tarjouksessa 149.95€. Vähän kovalta tuntuu toi noiden -35° hehkutus. Kellään mitään käyttökokemuksia noista oikeessa pakkaskelissä ?

EvilOne
04.10.2014, 00.54
Onkos kokemuksia vedenpitävistä kengistä? Itsellä Mavicin Drift Gote-Texit ja pieni suunnittelukukkanen kastelee sukat aina; sekä sisä- että ulkosyrjältä kehräsluun kohdalta ei sitten kalvoa löydykään ja vesi valuu lahjetta pitkin tietty just siihen ja avot, märkää on.

Yhtenä vaihtoehtona Shimpan MT-91 mutta mites nuo Laken 303:et? Työmatka vain 5km, pysyykö noin lyhyellä matkalla jalat kuivana syyssateilla? Maviceilla ei meinaan pysy edes 100 metriä.

Gaastra
04.10.2014, 01.09
Tästä innostuneena kävin Bike-discountilla ja siellä näköjään noi nortwavet tarjouksessa 149.95€. Vähän kovalta tuntuu toi noiden -35° hehkutus. Kellään mitään käyttökokemuksia noista oikeessa pakkaskelissä ?

Mä ostin viime talveksi nuo NW:n Celsius Articit Wigglen tarjouksesta ja tyytyväinen olen niihin ollut. Mulla on palelevaa sorttia olevat varpaat ja noilla pystyn ajamaan villasukan sekä lämpöpohjallisten kanssa ilman kengänsuojaa -10C:ssä vaikka kuinka kauan. -15C:ssa menee parisen tuntia, -20C:ssä kesto max 1h. Eli tuo -35C on kyllä mainosmiesten puheita, ainakin omalla kohdalla. Vedenkestävyys on hyvä, joskin ei 100%:nen eli vesi-loskakeleillä sukat kyllä alkavat hiljalleen kastua, mutta jalka pysyy kuitenkin kohtuu pitkään kuivana.

Mun mielestä nuo NW:t ovat hyvät kengät Suomen talveen. Riittävät mainiosti nollasta -15C keleihin villasukan ja lämpöpohjallisen kanssa. Näitä lämpötiloja Suomen talvi kuitenkin pääosiltaan on. Itsellä ainakin -15C ja sitä kylmemmät kelit alkavat olla liikaa pitempiaikaiseen ulkonaliikkumiseen, saati pyöräilyyn.

LJL
04.10.2014, 01.10
^^ Laket ja siihen päälle Gore Bike Wearin tai jotkut muut goretex-kengänsuojat, niin ei kastu. Mulla ei ole kastunut koskaan kovallakaan sateella edellä mainitulla yhdistelmällä, ja viime "talvi" eli 6kk syksy oli aika kostea. Laket kyllä hylkii jonkin verran vettä, jos käsittelee nahan kosteussuoja-aineella (saattaa riittää kuivana pysymiseen 5km matkalle ehkä), mutta oma filosofiani on vahvasti se, että vedenpitävyys saavutetaan goretex-kalvollisilla ja kunnollisilla kengänsuojilla, ja kengän itsessään ei tarvitse olla vedenkestävä. En usko että vedenpitäviä kenkiä käytännössä on edes olemassa mm. juuri tuon veden nilkastasisäänvalumis-efektin takia. Kengänsuojat blokkaa myös sisään valuvan veden. Suosittelen lämpimästi, ja kuivasti.

arctic biker
04.10.2014, 06.06
Vauden Termaticit ovat kyllä vedenpitävät. Aivan normikengistä ei todellakaan täysin vesitiivistä saa koska ne klossin reiät vuotaa. Aidosti tiiviissä kengässä on tuplapohja. Ja kunnon säärystin , ihan kuin vaelluskengilläkin on tarpeen.

EvilOne
04.10.2014, 09.27
Kiitos vastauksista. Joo, lähinnä tuolle lyhyelle matkalla, jonka teen päivittäin, hakisin vedenpitävää vaihtoehtoa. Lenkit voi sitten katsoa aina tapauskohtaisesti.

Tuon Laken 303:n vois kokeilla. Olen kokeillut saman merkin 145-mallin ja ei oikein vakuuttanut. Kenkä aukeaa niin alas jalkapöydän päältä että ei todellakaan ole vesitiivis, ainakaan siitä kohtaa. Helpottaa siis jalkaan laittoa mutta ei oikein palvele sitä tarkoitusta mihin luotu. Plus kokeilin kahta eri paria; toisessa oli päällä jo valmiiksi reikä, johtuen huonosta ompelusta, ja toisessa päälliset ns. eri kohdissa eli kun oikea istui jalkaan hyvin loppui vasemmassa kiristysvara kesken eli vähän laatukin kokonaisuudessaan arvellutti.

Täytyy pitää myös Shimanon MT-91 listalla.

Ja veden ns. sisäänvalumis-efekti; ainakin Löfflerin pyöräilyhousun lahkeen saa fiksattua niin ettei vesi ainakaan nilkan kohdalta sisään pääse joten periaatteessa oikean mallinen ja kalvollinen kenkä riittäisi, ainakin lyhyempään matkaan.

Aakoo
04.10.2014, 09.43
Mun mielestä tuo Lake 303 ei ole mikään vesikelin kenkä, vaan pakkaselle tarkoitettu. En viitsisi itse lähteä niitä pilaamaan mihinkään märkiin olosuhteisiin, kuvittelisin niiden olevan plussan puolella aivan liian kuumatkin. Mulla on noille syksyn ja kevään välikeleille shimpan MW80, joka pitää vettä mutta on pakkasilla kylmä kenkä. Se neopreeninen nilkkaosa kyllä kastuu, kun vettä valuu lahjetta pitkin alas.

arctic biker
04.10.2014, 10.37
Evil on oikeassa housun lahkeesta, omat Vauden Drop pantsit omaa myös sen verran lahjetta että kohtuudella riittää.

LJL
04.10.2014, 10.53
En viitsisi itse lähteä niitä pilaamaan mihinkään märkiin olosuhteisiin...

Äh, turhaa hienostelua. ;) Montaa kertaa oon kastellut läpimäriksi Laken 302:set (se on hieno hetki kun paksu nahka antautuu ja päästää vedet läpi, jolloin kenkä kirjaimellisesti täyttyy vedellä). Pesukoneessakin pyöritän kerran kaudessa. Ei ne mene miksikään märästä..

arctic biker
04.10.2014, 11.18
Huh, nahkakenkä pesukoneeseen???

Jami2003
04.10.2014, 11.19
Ja kyllähän nahka hoidettuna ihan kohtuullisesti pitää märkää. Ei nuo laket läpi kastu missään normaali kelvi ajossa.

Aakoo
04.10.2014, 11.41
No pitää ne märkää varmaan jonkin verran, mutta luulisin että alkaa plussakeleillä Lakeissa kastuminen tapahtumaan sisältä päin. Ja nyt kun vaihtoehtoinen popo sattuu hyllyssä olemaan, niin näillä mennään. Plussakeleillä nyt pärjäisi kesäkengilläkin, jos viitsii suojan vetää päälle.

LJL
04.10.2014, 11.57
Huh, nahkakenkä pesukoneeseen???

No oli vähän pakko kun mulla kerran polvi aukesi ja kenkään valui kotimatkalla varmaan desin verran verta :D Ajattelin ettei se siitä rikki mene kun ei läpikastumisestakaan ollut mitään haittaa. Eikä mennyt. En nyt suosittele kokeilemaan jos ei ole pakko mutta onnistuu se.

arctic biker
04.10.2014, 12.03
Annetaan anteeksi. Minä vielä tekstisi luin jotta koneeseen kerran kuussa...

Arhipoff
04.10.2014, 13.17
Viime talveksi ostetu Lake303:t. Pyrkimyksenä pärjätä plussakelit paksut sukat+kesäkengät+neopreenisuojat -yhdistelmällä ja Laket jalkaan sitten pakkasilla.

Jami2003
04.10.2014, 13.23
Joo en toki minäkään Lakeilla aja plussa keleillä. Ja tarkoituksena olisi hankkia paksut talvisuojat vielä Lake 303:siin. Alle -10 asteessa jäätyy kyllä varpaat tunnin jälkeen Lakessakin. Tosin mulla ehkä se vika että paksu sukka mahtuu puristamatta mutta ei sukka ja villasukka ko kenkiin. Seuraavat pitää hankkia varmaan numeroa isommat.

LJL
04.10.2014, 13.40
Laitan talvi-Laket kun kesä-Lakeilla varpaat jäätyy.. Tuossa kun oli joku +3C joku aamu niin totesin että ehkä olisi voinut olla jo talvikengät. Vammanen ääreisverenkierto

EvilOne
05.10.2014, 10.41
Vaikeita aikoja, kun ei osaa päättää kahden eri kengän välillä. Lake 303 vai Northwave Celcius GTX Arctic ? Laket 249€ ja NW:t 179€. Molemmat tuntuu jaloissa hyviltä, mutta vaikea kaupassa kävelessä todeta kummat pitää jalan paremmin lämpimänä, kun on oikeasti kylmä. Laken kengissä parempi kiinnitysmekanismi, mutta nw:t 70€ halvemmat. Todennäköisesti tässä käy niin, että ekoilla kunnon pakkasilla molemmat on myyty jo loppuun ja ajelen sitten itse kylmät kelit autolla.

Missä kävit Laken ja Northwaven kenkiä sovittelemassa?

Ja entä onko kellään kokemuksia SealSkinzin sukka-mallisesta kengänsuojasta: http://www.sealskinz.com/UK/Overshoes/waterproof-cycle-over-sock

Belgia
05.10.2014, 13.16
Northwaven sovitus onnistui xxl tammistossa ja hi5bikes herttoniemessä oli itselleni lähin lake jälleenmyyjä, joten kävin siellä sovittamassa.

J_K
05.10.2014, 14.42
Onko Wölvhammerin uutta versiota vielä saatavissa mistään?

Vaikuttaa järkevämmältä kuin vanha kun vetoketju on jätetty pois.

zander
05.10.2014, 16.44
Ai, Susivasarasta on uusi versio? Onko linkkiä laittaa? 45NRTH:n kotisivuilla näyttää ihan samalta kuin aikaisemminkin: http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer
No, ens viikolla pitäis olla tätä vanhempaa mallia olevat perillä, eiköhän niilläkin pärjää.

J_K
05.10.2014, 17.04
Tosta (http://www.bikerumor.com/2014/07/25/45nrth-introduces-fasterkatt-road-shoes-updates-other-boots-cobrafist-pogies/) linkkiä uudistettuut versioon.

Sama kenkä fläteille ja spd:lle.

Juha Jokila
05.10.2014, 17.27
^Kuvassa ainakin on edelleen vetoketju Wölvissä.

J_K
05.10.2014, 17.42
^Niimpä, luin väärästä kohdasta, scrollaus hyppäsi pogies osioon jo.

maastoville
07.10.2014, 20.39
Hommasin nuo http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-mw81-gore-tex-winter-spd-boots-2014/rp-prod66829
Sen verran on selkä antanut periksi että yhden lenkin heitin n. parin asteen kelissä. Se on paljon kiinni henkilöstä mutta itse luulen kyllä pärjääväni noilla -10 asteeseen asti helposti, niin kuumana kävi jalat :D. Niin ja sitten 1-2 numeroa vakiokenkää isommat kannatta ottaa, Shimnot tuntuu olevan niin mitoitettu. Laadukkaan oloiset ja luultavasti kestävät.

YoHannes
07.10.2014, 21.13
Tilasin tossa eilen Roselta tuollaiset:
http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-winter-mtb-shoes-rws-02/aid:589868

Paketti on jo matkalla, en ole koskaan talvikenkiä omistanut, joten ihan lonkalta ja ilman vertailukohtia tai aikaisempia kokemuksia tuli nuo tilattua.
Oma jalka on varmaankin jotain 42 2/3 silloin, kun tuollaisia kaikkein sopivimpia klopoja on kohdalle osunut, nuo Rosen kalossit on tulossa toivoakseni koossa 44.
Laitoin reilun numeron isommat varmuudeksi, että olis paksummalle sukalle tilaa.

Voin laittaa kokemuksia, josko ehtivät viikonlopuksi jo kokeiluun.
Jos ovat liian isot tai pienet niin saattaa tulla piankin uudenkarheat talvikengät myyntiin! ��

maastoville
08.10.2014, 22.09
Onpas Rosella Shimanon kengät kalliit?!

Anaxagore
09.10.2014, 10.13
Hommasin nuo http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-mw81-gore-tex-winter-spd-boots-2014/rp-prod66829
Sen verran on selkä antanut periksi että yhden lenkin heitin n. parin asteen kelissä. Se on paljon kiinni henkilöstä mutta itse luulen kyllä pärjääväni noilla -10 asteeseen asti helposti, niin kuumana kävi jalat :D. Niin ja sitten 1-2 numeroa vakiokenkää isommat kannatta ottaa, Shimnot tuntuu olevan niin mitoitettu. Laadukkaan oloiset ja luultavasti kestävät.

Mulla on nuo olleet pari vuotta. Gore-tex kalvo voisi ulottua paljon ylemmäksi, nykyisellään kastuu turhan helposti vaikka olisi pitkäkin housun lahje joka on vedettynä varren päälle. Vaatii säärystimet. Hankalasti päälle puettava ja heikoin lenkki lienee varren neopreeni. Tosin omani on kestänyt vielä ehjänä. Pohja voisi olla pitävämpi, varsinkin kun "talvikengästä" on kyse. Jos lenkki on vähänkään pidempi (vaikka 3h) ja kovemmalla nopeudella niin jo 0 asteessa alkaa olla siinä ja siinä että alkaa tulla vilu varpaille. Juurikin varpaiden päällä noissa on olemattomasti eristettä. Ei noissa muutenkaan ole juurikaan eristettä, goretex-kalvo vain. Jos noihin laittaa kengänsuojat päälle niin sitten tarkenen vaikka -15 asteeseen saakka, mutta silloin on idea talvikengistä jo menetetty jos pitää suojia alkaa päälle vetämään.

Kylmänsieto on yksilölllistä mutta oman kokemuksen perusteella talvikengäksi eristävyydeltään surkea. Joku toinen voi tällä tareta varsin kylmässäkin. Syksyyn ja kevääseen ok varauksin. Ostan seuraavaksi wölvhammerit tai lake 303:t talvikengiksi.

marco1
09.10.2014, 11.25
Shimanon W-kengät toimisivat ehkä muuten mutta niissä on melko syvä kantakuppi joka ainakin minulla hankaa ikävästi kantapäässä just akillesjänteen kiinnityksen kohdalta. Huolellinen sovittaminen kannattaa.

jone1
09.10.2014, 20.21
http://www.bike-discount.de/en/buy/g.-akira-road-racing-winter-shoes-12021/wg_id-626
Tommoset tuli hommattua kun jalat jäässä jo alle 10 asteen lämmöissä.
Kolme kertaa tullu testattua ja hyvältä vaikuttaa.
Vähän on jäykän tuntuset nilkasta mutta muuten ihan ok.

higgins
09.10.2014, 23.48
Kesäkenkää ja kengänsuojaa...

Timppa H
11.10.2014, 22.30
Korkeaan ja leveään jalkaan ei ole helppoa löytää (välikelinkään) kenkää. Mulla on kyyylmille keleille Laken 302 wide -malli ja se on hyvä. Laken sivuilla wide malli on n. 1,5cm leveämpi kuin normimalli. Laken 145:sta ei saa kuin normilestillä, mavikki ja spessu liian kapeita.
xxl:stä löytyi Diadora (http://www.diadora.com/en/sports-cycling-shoes-polarex-plus_29_46_2869), joka on yhden lenkin kokemuksella hyvä. Tänään oli liian lämmin (+13), mutta piti koeajaa.

Plussat;
- menee jalkaan ;) (Regular Plus Last. Same as Regular Race but with a wider toe box for riders with wider feet)
- pohja tuntuu pitävältä
- klossin alle voi laittaa mukana tulevan mtb multibed -levyn, joka tuntuu olevan ok, eli tukea lisää polkimen päällä
- pohja tuntuu jäykältä, mutta melko hyvä kävellä eli kantaa pöörää
- Boa on hyvä, mutta pitää olla joku remmi, jos vaijeri menee jossain huitsin nevadassa poikki
- helppo saada tällaiseenkin sorkkaan
Miinus;
- yläosaa nilkkaa vasten ei saa tiukasti, mennee vettä ja moskaa kenkään, vaatii sadekelillä piitkät lahkeet tai säärystimet

+/-; saa nähdä hengittääkö, nyt oli lämmin, kengän vuori ja päälisukka kosteita lenkin jälkeen, mutta alussukka ja jalka tuntuivat suht kuivilta

edit: Ja kengänsuojista pääsee eroon.

Warlord
12.10.2014, 09.54
Laken sivujen mukaan 145:ta saa mens widena.

kuovipolku
12.10.2014, 10.13
Toinenkin leveäjalkateräinen voi kehua Diadoran Regular Plus -lestiä. Mulla on tosin vanhaa mallistoa edustavat Polaris kakkoset, jotka kuitenkin näyttäisivät olevan periaatteessa samat kengät tarrahihnoilla ja hieman tylsemmällä ulkoasulla.

Ihan vain omakohtaisina havaintoina:
- multibedlevyä en saanut toimimaan eli jostain syystä se teki polkimiin kiinnittymisestä vähemmän automaattista ja jopa sattumanvaraista
- en muista liukastuneeni kertaakaan (eli en ainakaan pahasti liukastunut)
- kengänsuun sulkemisessa oli oma niksinsä (eli muistaakseni suu kannatti sulkea ennen ylintä päälllisremmiä) mutta housunlahkeet jotka ylettyvät tarpeeksi pitkälle ja jotka ovat tarpeeksi tiukat etteivät ajaessa nouse ylös ovat silti parhaat
- yhdellä sukalla kunhan se on merinovillaa pärjää hyvin pitkälle ja IMHO paksumpi ns. kaksikerroshiihtosukka on astetta kylmemmässä toimivin ratkaisu.
- kengänsuojia taisin kyllä pitää kylmimmillä keleillä.

Timppa H
12.10.2014, 13.56
Laken sivujen mukaan 145:ta saa mens widena.

Mun mielestä (ja Hi5bikesin) siellä on 145:lle Men's, Woman's specific, kun 303:lle on Men's, Men's Wide. Ja se kokotaulukko on yleisesti Laken kengille.

ollikolli
13.10.2014, 13.17
Itse olen teippaillut kengistä tuuletusaukot umpeen ja vaihtanut alkuperäisen pohjallisen tilalle alimmaksi folio/villapohjallisen, jonka päälle ohuen huopapohjallisen. Jalassa mummon kutomat villasukat ja sinne - 20 C paikkeille pärjäilee.

Pahin kylmyys tuntuu tulevan polkimen kautta ja jalkojen jäätyessä lyhyt jalkautuminen yleensä saa jalat taas lämpimiksi.
Kaikkia tuuletusaukkoja ei kuitenkaan kannata tukkia ettei kengistä tule kumisaappaita =).

https://www.dropbox.com/s/2t6euy1n4iwg2rp/talvikenk%C3%A4.jpg?dl=0

Warlord
13.10.2014, 13.55
Mun mielestä (ja Hi5bikesin) siellä on 145:lle Men's, Woman's specific, kun 303:lle on Men's, Men's Wide. Ja se kokotaulukko on yleisesti Laken kengille.

En nyt ala kinaamaan asiasta, mutta Laken sivuilla lukee selvästi CX145:n kohdalla men's wide ja tätä minä katsoin. Lienet siis alunperin puhunut Mx145:ta, jota ei ole men's widena. Molemmat yhtä väärässä?

Timppa H
13.10.2014, 14.47
Ok, maastoon kenkää kattelin.

Solaris_83
14.10.2014, 22.00
Just tulin ajamasta lake 303 kengillä ja puoli astetta lämminta ja tosi ohut sukka ja tuntuu kyllä mahtavalta kengältä.

zander
14.10.2014, 22.18
Puoli astetta näytti pakkasta mun mittari ja Wölvhammereilla melkeen liian kuuma reilun 2 tunnin lenkillä. Ei kuitenkaan sukka kastunu hiestä. Tilasin samaa kokoa kuin muutkin kenkäni ja tuo on sellanen reilun kokoinen. Paksulla sukalla on vielä tilaa ja ohut sukka+villasukka sopi sisään. Hyvältä vaikuttaa kengät.

arctic biker
16.10.2014, 22.58
Reilusti ylikokoisissa voi tulla ongelmaksi klossin pituussuuntainen säätövara. Kovasti mieluusti asemoisin omissa 2 numeroa liian isoissa Termaticeissa klossit reilusti taaemmaksi. Just tässä rautalangalla sorkkinut onko siellä mimmoinen kolo. Paskat, ei kannata ruuvien hahloja alkaa jyrsimään, onneksi on numeroa liika isoille Shimanon MO88-kesäkengille tulossa Vauden Pallas-neopreenit, noilla pärjännen pikkupakkaset.

Suffeli
19.10.2014, 11.20
48 Nw ovat vähän ahtaat joten tilaukseen meni Lake 303 48wide:t, toivotaan että ovat leveämmät leveälle jalalle.

Kumma kun koko 49 puuttuu kokonaan välistä.

+ sähköpohjalliset --> https://www.marinekauppa.com/product/3819/alpenheat-ah6-lampopohjalliset-lithium-akulla-standard-pohjallinen
joissa tosin pohjallisista tuleva piuha on aikas ohutta, saa nähdä miten kestää.

brilleaux
19.10.2014, 13.02
Mistäs kaikkialta noita Wölvejä sais?
Täältä meni tarjoukset jo pois...
http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=78_160

Ja saatavuuskin viikolle 44 ja koot näyttää oleva SPD-versiolle 40,41 ja seuraavana 50?!

scf_
19.10.2014, 17.44
Wölvejä ainakin http://www.bike-discount.de/en/buy/woelvhammer-fatbiking%2C-commuting-spd-127973/wg_id-5154 Kaikkia kokoja näyttää olevan kirjoitushetkellä varastossa.

Tuotetiedot on vanhat, joten kysyin onko uutta vai vanhaa kenkää myynnissä, vastaus: "It's the actual model season 2014/2015."

brilleaux
19.10.2014, 19.26
Jos Simpan MW81 on mulla kokoa 40 ja hiukka tiukka, riittäisköhän Wölvissä 42? Sais yhden paksumman sukankin sisään.
Millainen lesti noissa on?
MW81 on mulle hiukan kapea myös lestiltään.

zander
19.10.2014, 20.43
Shimanon kesä MTB-kenkä kokoa 41 istuu minulla siten, että ylimäräistä ei ole missään suunnassa. Saman numeron Wölveissä on reiluhkosti tilaa. Ohuehkon sukan kans menee ohut villasukkakin. Kenkä on kuitenkin ihan ajettava yhdellä sukallakin, kantapää on hyvin istuvaa sorttia.

paternoster
19.10.2014, 21.19
Mitäs käyttäjien kokemukset sanovat mitoituksien eroista Shimpan lestikoosta verrattuna juuri vaikka Wölvin tahi Laken talvimalleihin. Mulle kun Shimpan kesäpopoista passeli malli on just koko 50 joten jos nuo muut ovat likikään yhtä niukasti mitoitetut ei moisia oikein kokeilematta välittäisi kaukomailta tilailla vain todetakseen että ilman ukkovarvasta voisivat mahtuakin. Räpylä kun on matala, leveähkö ja pitkähkö lättänä.

Edit. Pöh, en tainnut edes lukea omaani edeltävää vastausta ketjusta. Puusilmä.

brilleaux
19.10.2014, 21.49
^^Kiitokset tiedosta. Uskon siis koon 41 riittävän, varsinkin jos noissa ei niin haittaa vaikka vähän reilu onkin.
Toi Shimanon nro 40 "talvikenkä" on ahtaampi kuin samankokoinen Shimanon kesäkenkä. 40 kesäkenkä on siis kokolailla mulle passeli.

EDIT:Onko tähän sokeasti luottamista? Näyttäisi 252mm mitalla mulle kokoa 40...jota taas ei esim. bike-discountilta saa. :/

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/W%C3%B6lvi.JPG

Amfinaut
21.10.2014, 00.28
Onko tietoa Northwaven puolikoon (esim. 44,5 jne.) kenkien sopivuudesta? Tuleeko puolikoolla lisää pelkästään leveyttä kuten joillain valmistajilla vai ovatko kengät suuremmat joka suhteessa? Celsius GTX kiikarissa koossa 44 mutta käytän wide-kokoja muissa kengissä (Shimano, Sidi).

Mikko Asikainen
21.10.2014, 00.33
Northwave kiinnostaa täälläkin..... Onko mallikohtaisia eroja? Entäpä mitoitus?

Solaris_83
21.10.2014, 08.28
eilen upotin kuraojaan eka kertaa lake 303 ja hyvin piti vettä, sukka oli märkä kotona mutta taisi nilkasta mennä vesi sisään mutta jalkoja ei palellut ollenkaan lenkillä (kylläkin lyhyt lenkki) ja 0-astetta oli

Pakko sanoa että itse kyllä tyytyväinen investointiin

brilleaux
21.10.2014, 09.53
Lake 303 vs. Wolvhammer?
Lakea sais paikallisesta...

LJL
21.10.2014, 10.39
Ajoin äsken kesäkengillä nollakelissä ilman suojia. Varpaat ja nilkat jäätyi. Aika ottaa Laken talvipopot esiin

Hub
21.10.2014, 12.30
Onko tietoa Northwaven puolikoon (esim. 44,5 jne.) kenkien sopivuudesta? Tuleeko puolikoolla lisää pelkästään leveyttä kuten joillain valmistajilla vai ovatko kengät suuremmat joka suhteessa? Celsius GTX kiikarissa koossa 44 mutta käytän wide-kokoja muissa kengissä (Shimano, Sidi).

Käytän Shimanon Wide malleja kesällä ja nyt hankin Nw Articit, joista numeroa isompi kuin Shimanon monoissa. Leveys riittää hyvin ja vaikuttavat muutenkin laadukkailta.

Mikko Asikainen
21.10.2014, 12.52
Tein ryhtiliikkeen ja otin itse selvää Northwaven Celsius/Arctic malleista. Celsius on profiloitu "pikkupakkasille" ja
Arctic -35 lukemien pakkaselle. Luulenpa että Celsius riittää meikäläiselle. Toki olisi käyttökokemuksia
mukava kuulla ennen ostopäätöstä.

Hub
21.10.2014, 13.05
Tein ryhtiliikkeen ja otin itse selvää Northwaven Celsius/Arctic malleista. Celsius on profiloitu "pikkupakkasille" ja
Arctic -35 lukemien pakkaselle. Luulenpa että Celsius riittää meikäläiselle. Toki olisi käyttökokemuksia

taitaa -35 lupaukset olla liioiteltuja. Jos -15 menee muutama tunti, niin olen tyytyväinen.

Mikko Asikainen
21.10.2014, 13.32
taitaa -35 lupaukset olla liioiteltuja. Jos -15 menee muutama tunti, niin olen tyytyväinen.

Jos Celsiuksella pärjää pari tuntia -15 pakkasessa niin se riittää mullekin,

TuH
21.10.2014, 13.34
Tein ryhtiliikkeen ja otin itse selvää Northwaven Celsius/Arctic malleista. Celsius on profiloitu "pikkupakkasille" ja Arctic -35 lukemien pakkaselle. Luulenpa että Celsius riittää meikäläiselle. Toki olisi käyttökokemuksia mukava kuulla ennen ostopäätöstä.

Minulla on Celsiuksen road-malli (Northwave Fahrenheit). Ne eivät pidä jalkoja lämpiminä plussakeleillä edes parin tunnin lenkkiä.

Juha Jokila
21.10.2014, 13.39
Jos Celsiuksella pärjää pari tuntia -15 pakkasessa niin se riittää mullekin,

Jos oikeasti haluat ajaa pakkasessa, niin ilman muuta lämpimin mahdollinen kenkä tarvitaan. Ei Articin ja tavallisen Celsiuksen hintaero ole säästämisen paikka.

kuovipolku
21.10.2014, 13.51
IMHO on vielä vaikeampi kuvitella kenkää joka toimisi (edes sopivien sukkien, pohjallisten ja kengänsuojusten avulla) suvereenisti koko alueella -10°C/ +15°C (Celsius, Fahrenheit) kuin kenkää joka toimisi vastaavasti -35°C/+5°C (Celsius Arctic).

Anaxagore
21.10.2014, 13.53

Wölvhammer on speksattu -18...-3C ja on kuitenkin ilmeisesti reilusti lämpimämpi kenkä kuin Celsius Artic.

IncBuff
21.10.2014, 13.57
Suomen talveen ne Arcticit ihan suosiolla. Eivät ole liian lämpimät nekään. Juuri sopivat nollakelistä n. -15 pakkasasteeseen asti. Tuolla välillä pärjää yhdellä sukalla. -15:ssa menee se pari tuntia merinosukalla.

Mikko Asikainen
21.10.2014, 16.14
Suomen talveen ne Arcticit ihan suosiolla. Eivät ole liian lämpimät nekään. Juuri sopivat nollakelistä n. -15 pakkasasteeseen asti. Tuolla välillä pärjää yhdellä sukalla. -15:ssa menee se pari tuntia merinosukalla.

Kiitokset tiedoista! Laitan lähiaikoina Arcticit tilaukseen. 41- kokoa käytän normaalisti, lienee järkevintä valita 42- numeron talvikenkä.

J_K
21.10.2014, 19.00
Kolme talvea kärvistellyt Celsius Artic gtxsillä karvasuojien kanssa ja nyt on tulossa Wölvhammerit.
Jos noilla Wölvhammereilla saisi pysymään varpaat lämpimänä, northwavet ei vaan pitänyt varpaita lämpimänä kuin noin nollan tuntumassa.

brilleaux
21.10.2014, 19.57
Jos joku bongaa jostain Wölvit kokoa 40, saa vinkata.

Belgia
21.10.2014, 20.01
Kiitokset tiedoista! Laitan lähiaikoina Arcticit tilaukseen. 41- kokoa käytän normaalisti, lienee järkevintä valita 42- numeron talvikenkä.

Itselläni shimanon maastokenkä 43 ja shimanon maantiekenkä 42. Tilasin nw arcticit saksasta 42 kokoisena, koska pääsin sen sovittamaan xxl:n myymälässä ja tuntui siellä juuri sopivalta talvikäyttöön. Mahtuu villasukkakin sisään tonne, joten aika paljon reilumpi tuo koko on, kuin esimerkiksi shimanolla.

zander
21.10.2014, 21.24
Oletko kysynyt tuolta: http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=78_160&products_id=1207
Tiiä vaikka olis viime vuodelta tuo 44 viikko. Kun omani tuolta tilasin oli siellä 40 kokoa, tosin vielä 50€ halvemmalla :)

brilleaux
21.10.2014, 21.48
^Thanks, tiedustelu pukattu bittiavaruuteen. :)

janne kuivakangas
22.10.2014, 01.35
Mulla jotkun nalinin korkeat talvi malli olen laittanut lämpöpojalliset niihin hyvin pärjää kunnon sukalla pikkupakkaset..Ja Jossei pärjää vaihan normi polkimet ja Salomonin nilkkurit..Eikä palele😆

puffe
22.10.2014, 08.36

Livenä olen nähnyt Turun FoxComp putiikissa ja Helsingissä Shock Therapyssa, en nyt muista mitä kokoja oli tarjolla...
Omani hankin Itävallan BikePalast puljusta. Tällä hetkellä hinta siellä ei ole kovinkaan kilpailukykyinen, mutta heillä noi hinnat kyllä vaihtelee lähes viikottain jymytarjouksesta riistohintaan.
http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Schuh-45NRTH-Woelvhammer-Winter-Cycling-Boot.html?isTouch=0&x=9&y=22

ps. asioinnin helpottamiseksi turkulaisten kanssa on myös kehitetty hyvä apuväline: http://netello.fi/turkuraattori?sivunnimi=turkuraattori& ;)

brilleaux
22.10.2014, 08.48
^Pukkasin kyselyt Suomen putiikeillekkin. Sähköisenä Turkuunkin, kun ei osaa kieliä.

EDIT: Foxcomp Turku check; kaikki loppu...

Koon 40 saatavuus varsin tuntuu olevan vaikea; kuinkahan suuri toi 41 sitten on, ei viitsis hölskyvää kumpparia kuitenkaan ostella tuolla hinnalla.

brilleaux
22.10.2014, 11.38
Täältä ne Wölvit löytyi. Maanantaina lähtevät tulemaan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=78_160&products_id=1207

Mikko Asikainen
22.10.2014, 18.06
Nyt ne talvikengät pitäisi saada nopeutetusti. Pikakysymyksiin laitoin juttua tarkemmin. Lahdesta kengät jos löytyisi niin hyvä! Kiitokset Belgia, vinkistä !

J_K
23.10.2014, 11.13
Wölvhammerit tuli, Bike-Discountin myymät on jo uudempaa yhdistettyä SPD/non-SPD mallia.
45 koko osoittautui aivan liian isoksi joten vaihtaa ne pitää, nyt vaan mietityttää onko 44 sitten sopiva vai pitääkö ottaa jopa 43 kun 45 tuntuu aivan liian pitkältä.

puffe
23.10.2014, 11.36
^
Lainasin kuvan J. Jokilan postauksesta, kun ei nyt ollut käsillä omaa monoa.
Onko mitään parannusta tullut tuohon "päivitetyn" kengänpohjan rakenteeseen klossin vieressä (siis kammen puolella)? Liimailemaan olen joutunut...

https://lh3.googleusercontent.com/-jUZ1iJUuAyM/UtZZ3zP8jDI/AAAAAAAAACs/X615OLcvsk4/w731-h975-no/Wolvhammer_pohja.JPG

MCA
23.10.2014, 11.38
Paljonko on pohjallisen pituus, entä leveys? Laitoin privaa.

brilleaux
23.10.2014, 11.44
Wölvhammerit tuli, Bike-Discountin myymät on jo uudempaa yhdistettyä SPD/non-SPD mallia.
45 koko osoittautui aivan liian isoksi joten vaihtaa ne pitää, nyt vaan mietityttää onko 44 sitten sopiva vai pitääkö ottaa jopa 43 kun 45 tuntuu aivan liian pitkältä.

Minkä mukaan otit koon? Itsellä Simpan kenkä 40 ja just sopiva ja otin saman Wölvinä. Toivottavasti natsaa, kun laskin juuri tuon varaan että ovat hiukan reilua kokoa.
Lopullisen päätöksen tein niiden oman taulukon perusteella.

J_K
23.10.2014, 12.06
^
Lainasin kuvan J. Jokilan postauksesta, kun ei nyt ollut käsillä omaa monoa.
Onko mitään parannusta tullut tuohon "päivitetyn" kengänpohjan rakenteeseen klossin vieressä (siis kammen puolella)? Liimailemaan olen joutunut...

On päivitystä tapahtunut, mutta auttaako niin en tiedä, laitan ilalla kuvan kun en saa täältä töistä ladattua mihinkään.

Minkä mukaan otit koon? Itsellä Simpan kenkä 40 ja just sopiva ja otin saman Wölvinä. Toivottavasti natsaa, kun laskin juuri tuon varaan että ovat hiukan reilua kokoa.
Lopullisen päätöksen tein niiden oman taulukon perusteella.

45nrthin taulukon mukaan otin ja 276mm on jalan pituus, mutta otin pykälää isomman tietoisesti että mahtuisi paksumpaa sukkaa. Kantapään löysyys on suurin ongelma.
Jotenkin tuntuu, että jopa 43 voisi toimia, mutta riittääkö leveys niin en tiedä.

EDIT

Testasin vielä vasempaankin jalkaan, siihen istuu paremmin niin eiköhän se 44 ole kuitenkin oikea koko.

J_K
23.10.2014, 18.54
Palataanpa tuohon kokovalintaan, kun on eri valmistajien koot aika mielenkiintoisia.
Sidit 44 sopiva normaalilla lestillä, wide on liian leveä.
Girot 44.5 napakka kapealla lestillä, riippuen päivän turvotusasteesta wide voisi olla parempi, mutta ei toinna vaihtaa.
Northwave celcius artic gtx 46, just sopiva vaikka tuntuu ylipitkältä.
45NRTH 45 liian iso oikeaan jalkaan, vasempaan melkein hyvä, toivoittavasti 44 on sopiva.

Timppa H
23.10.2014, 20.21
Diadora plus (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailykengat-ja-varusteet/talvipyorailykengat/diadora-polarex-plus-foret-vintersko-14-15/p/1098762_1_style) sopi melko hyvin mun leveään jalkaan. Tänään -2 C, ilmastointilaitoksen mukaan tuntui samalta kuin -8 ja olihan siellä aika kylmä viima. Jalassa ohut urheilusukka ja melko ohut merinosukka, 2 t kohdilla alkoi varpaita palella, 45min myöhemmin kotona, varpaat aivan kylmät, muuten jalka lämmin ja sukat sekä kengän sisus hieman kosteat. Ei jatkoon talvikengäksi, ostinkin sen välikelin/sadekelin kengäksi, kunhan piti vähän kokeilla. Ulkopohja tuntuu pitävältä.
Näille keleille wideLaket.

Kaatuilija
23.10.2014, 22.01
Lake MXZ303 kengät on ollut nyt pari viikkoa ajossa ja todella tyytyväinen olen. Pitävät vettä täysin vaikka ajaisi kaatosateessa mutasilla poluilla lätäköissä tallustellessa. Nyt taas tulin 2h20min maastolenkiltä -5c pakkaselta ja ohuella sukalla varpaat pysyivät koko ajan mukavan lämpöisinä. Koko on 46 samoin kuin muutkin kengät itselläni ja paksukin sukka mahtuu alle, eli pitäisi pärjätä paukkupakkasilla.

kuovipolku
23.10.2014, 22.21
Polariksien heikko kohta - niin kuin lähes kaikkien ns. talvikenkien pl. Lake 303 ja Wölvhammer (ja ehkä jotkut muutkin) - on sen pohja joka ei estä klossien kautta tunkevaa kylmyyttä. Diadoran omat pohjalliset ovat jokseenkin mitättömät. Kannattaa kokeilla lämpimämpiä pohjallisia (Toasty Feet aerogel-, villa-, lammas-, alumiini-) tai jos kengässä on tilaa, tuplapohjallisilla.

Mieltymykset, kuten jalatkin, ovat yksilöllisiä, mutta minusta ei ole kokeiluista huolimatta tullut tuplasukkien ystävää, Merinovilla yksinään toimii paremmin ja ohut yleensä paremmin kuin paksu. Tosipakkasella paksu kaksikerrossukka toimii paremmin kuin alus- ja päällisukkakombo.

Last but not least, jos kengänsuojusten pukemista ja riisumista ei pidä riesana, nekin antavat lisälämpöä (ja säästävät tietenkin kenkien putsaukselta).

pätkä
23.10.2014, 23.23

Minkälaisella sukkavarustuksella sovitit? Tuumailen mikä olisi omaan jalkaan sopiva koko. Maantie sidit on mulla kokoa 46.

J_K
23.10.2014, 23.33
Minkälaisella sukkavarustuksella sovitit? Tuumailen mikä olisi omaan jalkaan sopiva koko. Maantie sidit on mulla kokoa 46.

Tennissukalla ja vähän paksummalla villasukalla, molemmilla jäi väljää ja kantapään oli väljin paikka. Vasen oli aika lähellä oikeaa kokoa, aina jostain syystä sovitan oikeaa kenkää ensin ja sitten vasta muistan että kengät pitää valita vasemman jalan mukaan. Hyvin tuntuu kokotaulukko pitävän paikkansa, vielä kun leveyden ilmoittaisivat jotenkin niin helpottaisi valintaa.

Laitoin palautukseen kengät ja 44 toivottavasti tulee tilalle.

pätkä
23.10.2014, 23.41
Tennissukalla ja vähän paksummalla villasukalla, molemmilla jäi väljää ja kantapään oli väljin paikka. Vasen oli aika lähellä oikeaa kokoa, aina jostain syystä sovitan oikeaa kenkää ensin ja sitten vasta muistan että kengät pitää valita vasemman jalan mukaan. Hyvin tuntuu kokotaulukko pitävän paikkansa, vielä kun leveyden ilmoittaisivat jotenkin niin helpottaisi valintaa.

Laitoin palautukseen kengät ja 44 toivottavasti tulee tilalle.

Eli paksummalla sukkahässäkällä 44 Wölvi = 44 Sidi yhdellä ohuella sukalla?

J_K
23.10.2014, 23.49
Eli paksummalla sukkahässäkällä 44 Wölvi = 44 Sidi yhdellä ohuella sukalla?

Ehkä, näkee sitten kun ne tulee, mutta aika lähellä varmaan. Leveys tai sen puute on monissa kengissä ongelmana, mutta näissä tuntuu olevan tarpeeksi leveyttä, yleensä on alkanut ahdistamaan kengät leveydestä sukan vaihtuessa paksumpaan.

pätkä
23.10.2014, 23.54
Ehkä, näkee sitten kun ne tulee, mutta aika lähellä varmaan. Leveys tai sen puute on monissa kengissä ongelmana, mutta näissä tuntuu olevan tarpeeksi leveyttä, yleensä on alkanut ahdistamaan kengät leveydestä sukan vaihtuessa paksumpaan.

Hyvä, tällä tiedolla uskaltaa kyllä jo tilata. Sattuu sitten koko ainakin yhden numeron päähän sopivasta. Kiitos.

kauris
24.10.2014, 07.37
Paypalilta tuli mainos, että maksavat ostajalle (tuote pitänee luonnollisesti maksaa paypalilla) vuoden loppuun asti enintään kolmen tilauksen mahdolliset palautuslähetyskulut takaisin. Eli vaikka myyjä ei niitä korvaisi esim jos haluat palauttaa ehjän mutta väärän kokoisen tuotteen. Nyt vois mistä tahansa paypalin hyväksymästä kaupasta tilata siis vaikka kolmella eri koolla kengät, sovittaa kotona ja palauttaa 2 paria.
Edit: kaupoissa joissa palautuskuluja ei tarvii muutenkaan maksaa mikään ei toki muuttunut. Eli näin kotimaisissa verkkokaupoista ja vaikka bike-discountissa. Tosin siihen myyjän velvollisuuteen tarjota ilmainen asiakaspalautus taisi eu:ssa olla tulossa muutos vai tuliko peräti jo.

kauris
24.10.2014, 07.50
Asiaan. Mulla on ehkä 3 vuotta vanhat s spessun defrosterit ja en ihan tyytyväinen kyllä ole ollut. Suurin ongelma on luullakseni kengän huono hengittävyys. Alkumatkassa jaloilla on kuuma ja ne hikoaa. Luulen, että jonkun toisen valmistajan kengät saattais olla paremmat ja eihän pakkaskelin kenkien edes tarttis sisältää vedenpitävää ja siksi huonommin hengittävää kalvoa. Spessuissa Viimeistään tunnin kohdalla varpaat alkaa olemaan jäässä,kun kylmä hiipii sisään kosteisiin jalkoihin. Silloin olen onneksi just päässyt perille töihin mutta vapaa-ajan pidemmät lenkit ovat ongelma. -5 on mulla maksimikylmyys tästä syystä ja ongelmana on tällä ja kylmemmällä kelillä nimenomaan varpaat.

Anaxagore
24.10.2014, 09.15
Asiaan. Mulla on ehkä 3 vuotta vanhat s spessun defrosterit ja en ihan tyytyväinen kyllä ole ollut. Suurin ongelma on luullakseni kengän huono hengittävyys. Alkumatkassa jaloilla on kuuma ja ne hikoaa. Luulen, että jonkun toisen valmistajan kengät saattais olla paremmat ja eihän pakkaskelin kenkien edes tarttis sisältää vedenpitävää ja siksi huonommin hengittävää kalvoa. Spessuissa Viimeistään tunnin kohdalla varpaat alkaa olemaan jäässä,kun kylmä hiipii sisään kosteisiin jalkoihin. Silloin olen onneksi just päässyt perille töihin mutta vapaa-ajan pidemmät lenkit ovat ongelma. -5 on mulla maksimikylmyys tästä syystä ja ongelmana on tällä ja kylmemmällä kelillä nimenomaan varpaat.

Voiskohan tässä olla yksi osasyy siihen miksi jotkut tarkenee samalla kengällä paljon kylmemmässä. Ite hikoan kauttaaltaan enemmän kuin keskivertojonne.

arctic biker
24.10.2014, 09.33
Itse kannatan sukissakin kerrospukeutumista, alle ohuet keinokuituiset, eivät ime hikeä ja kosteus siirtyy päälisukkaan, merinoa tottakai. http://www.bike-discount.de/en/buy/basic-2-pack-cool-shaftless-socks-black-501/wg_id-169

Jos pikkasen kärjistän niin kalvokenkähän on lämpimyydeltään kumisaappaasen verrattavissa. Pakkasella hiki jäätyy kalvoon.

Plus
24.10.2014, 22.43
Eka lenkki Lake 303:lla takana, todella mukavat ja lämpöiset kengät. Koko 46 Wide on verrattuna Shimano MW-80 46:een varmaan yhden koon verran isompi, mikä on mulle ihan hyvä juttu kun Shimanot olivat vähän turhan kapeat kärjestä. Lake on aika korkea, joten putkelta pyörittäessä jalka liikkuu huomattavasti. Kyllä sen silti kestää kun varpaita ei palele....

Suffeli
25.10.2014, 12.02
Lake 303 koko 48wide on paljon tilavampi leveyssuunnassa kuin vastaavan koon NW talvikenkä.

Antza44
26.10.2014, 01.25
Itse ajelen Laken 303 45koko leveällä lestillä mahtuu paksulla tupla sukalla. Kokeilin kerran wölviä 45 ja totesin, että ei sovi leveään jalkaan alkuunkaan on, niin kapea. Itsellä 303 tarvitsen -10 kylmemmillä akku pohjalliset, sen verran varpaat hikoaa ja veri kiertää huonosti varpaissa. Lenkit yleensä 2-3 tunnin huiteella.
Kunnon akku pohjalliset on 303 lisäksi osoittautunut itsellä yhdeksi parhaimmaksi ostokseksi talvi varustuksessa. Nykyyään akku pohjallise on kengissä, jos -mittarissa. On kiva napsauttaa lämmöt päälle, jos alkaa loppu lenkistä varpaita kylmettämään.
Pohjalliset-> https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-1-0-lämmittävät-pohjalliset-1200mah-lithium-akuilla#spst
Nyt on tullut reippaasti halvempi vedos pikkasen pienemmillä 1000mah akuilla samaiseen kauppaan. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-1-0-lämmittävät-pohjalliset-1000mah-lithium-akuilla#spca Kyllä noissakin pitäisi akku piisata useammaksi tunniksi. Keskiteho riittää pitämään varpaat lämpösenä ja 3 voi sulatella tarvittaessa. + vara pohjalliset saa 15€. Suosittelen kylmäjalkaisille ehdottomasti.

Suffeli
26.10.2014, 18.59
Sitku tulee ne kovemmat pakkaset, Lake 303:sien kavereiksi säärystimet:

http://s17.postimg.org/da28jau1r/35028_8e2776831c5fc981fde81e55d884ce71.jpg

Tuomas H
29.10.2014, 18.25
Wölvhammerit tuli just Bike-Discountista. Tosi hyvän oloiset kengät, mutta koko ei mennyt ihan nappiin. Jalan pituudeksi mittasin 276 mm ja valmistajan taulukon mukaan otin koon 44, mutta näköjään joutuu vaihtamaan isompaan, sillä sukkavaraa ei jää juuri yhtään. :(

Belgia
01.11.2014, 15.53
XXL.fi kaikki vaatteet ja kengät -25% viikonlopun ajan. Nw celcius artic reilut 134€. Nyt kannattaa melkein tilata, jos ei oo talvikenkäasiat vielä kunnossa. Tarjous voimassa myös huomenna myymälöissä.

Jakke81
02.11.2014, 18.03
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/45nrth-woelvhammer-spd-mtb-winterstiefel-127973/wg_id-5154
wölvhammeria kohtuuhintaan

Anaxagore
03.11.2014, 09.06
Mikähän noista Wölvhammerin kooista olisi sopiva kun normikenkä on 44 ja shimanon kesäkengät 45? Shimanon talvikengät MW81 reilulla sukkavaralla on kokoa 46. Olisiko Wölveistä 46 yliampuvan iso? Sukkavaraa tuonne olisi hyvä olla.

Ski
03.11.2014, 10.21
Mulla on kesä Shimanot 45. maantiekengät.
Talvi vanhat Shimano Mw80 46.
Wölvit on 47. Ja on isot ja mahtuu sukkaa.
Ajattelin ostaa tuosta em linkistä nuo 46 koot kokeilla jos mahtus vielä kuitenki sukkaa mutta ois tiukemmat.
Toisaalta koko viime talven nautin noista isoista ja paksuista sukista :)

higgins
03.11.2014, 10.27
XXL- seitsemällä kympillä Diadorat. Aika muoviset ja aika ohut toppaus, mutta katsotaan...

Anaxagore
03.11.2014, 10.29
Sinne meni se tarjous... Täytyy varmaankin hakea honkkarista 13e sähköpohjalliset testiin, jos niillä pärjäisi.

JackOja
03.11.2014, 10.48
...Laken 303 ... paksulla tupla sukalla.... -10 kylmemmillä akku pohjalliset...

Tota noin, tuplasukat, sähköpohjalliset... eikö nuo Laketkaan ole oikeasti lämpimät?

Ajattelin jos vihdoin hakisi Yläfemmasta Lake 303:t kylmemmille keleille. Käytössä on ollut vuosia Defrosterit ja ovat ihan ookoo johonkin -10 asti kunhan on lisäksi teddykarhunkarvaiset kengänsuojat ja villasukat. Vähän haavelin, että Lake 303:n myötä pääsisi eroon kengänsuojista. Eikä tarvitsi jemmata monia sukkia kenkään tukevuutta häiritsemään ja siksi monta numeroa liian iso kenkä. Haave on ilmeisesti turhako?

pekoni
03.11.2014, 12.34
Tota noin, tuplasukat, sähköpohjalliset... eikö nuo Laketkaan ole oikeasti lämpimät?

Ajattelin jos vihdoin hakisi Yläfemmasta Lake 303:t kylmemmille keleille. Käytössä on ollut vuosia Defrosterit ja ovat ihan ookoo johonkin -10 asti kunhan on lisäksi teddykarhunkarvaiset kengänsuojat ja villasukat. Vähän haavelin, että Lake 303:n myötä pääsisi eroon kengänsuojista. Eikä tarvitsi jemmata monia sukkia kenkään tukevuutta häiritsemään ja siksi monta numeroa liian iso kenkä. Haave on ilmeisesti turhako?

Mulla on ollut ihan saman suuntaiset ajatukset ja nyt alla Defrosterien vanhempi malli. Toinen kysymys Defrostereista Lakeen vaihtaneilla, omaan aika korkean jalkaterän ja Defrosteriden uudempi malli ei mahtunut omaan koipeen. Onko Lakeissa tilaa korkealle jalalle?

VesaP
03.11.2014, 14.02

Riippuu varmasti jaloista. Itse tarviin kengänsuojia, sähkölämmitintä ja villasukkaa omissa Lakeissani jos lämpötila menee vaan alle nollan. Ei Laket(kaan) kesää tee, valitettavasti.

Antza44
03.11.2014, 14.55
Lake leveä lestisessä on tilaa. Itse, jos nyt ostasin ostasin yhdelle sukalle sopivat, koska käytän kylmemmillä kuitenkin akku pohjallisia. Minun varpaat alkaa jäätyä parin tunnin kohdalla ilman ulkopuolista lämpöä jopa Muck boot pilkki saappaissa ja ne on speksattu -40. Ongelmani on, kun jalat hikoaa ja varpaat on paikoillaan pyöräillessä veri ei vaan kierrä tarpeeksi ja siksi varpaat jäätyy. Kävely palauttaa varpaisiin lämmön. Tässä on vaan se ongelma, että en tod kävele pyörälenkillä. Mulla jäätys varpaat ihan varmasti myös Wölvhammereissa.
No jäätyminen on, niin suhteellinen käsite. Inhottava kylmyys mikä alkaa 1-2 tunnin kohdalla riippuen kelistä ja se riittää itsellä siihen, että sähkötekniikka otetaan avuksi.

Parituntia -10 menee Lakella laskettelu ja villasukalla, mutta kyllä varpaat kylmettyy mulla ainakin sen verran, et sähköllä on kiva nostaa fiilis kesälämpötiloihin.

kauris
03.11.2014, 16.29
Täällä vinkattiin jo noista Kärkkäisen reilun 70 euron sähköpohjallisista. Vähän hintavilta tuntuvat. Toki olisivat paljon halvemmat kuin vaihto vaikka Laken talvikenkiin. Ja sitten jos niittenkin kanssa tarttisi ne sähköt. Mites nuo edullisemmat sähköt? Laita Anaxagore tai muut viestiä miten honkkarin 12 euron pohjalliset toimii.

Ongelmaksi muiden merkkien ja sähköpohjallisten kanssa saattaa kyllä kohdallani tulla myös se, että polveni on tykästynyt Spessun kenkiin. Niissä mulla on spessun eniten jalkaholvin kohdalta korotettu kolmen plussan (+++) pohjallismalli ja lisäksi varpaiden alla shimmipala, joka korottaa isovarpaan puolta muutamallla millillä. Nämä estävät siis polven seudun taittumisen sisäänpäin polkiessa. Ennen näitä spessun kenkiä ja pohjallisia mulla tahtoi pitkillä lenkeillä polvi kipeytyä polven yläosan sisäsyrjän kohdalta (ilmeisesti reisilihaksen kiinnityskohta). Vaihtamalla ei yhtä hyvin tukeviin sähköpohjiin pelkään polvikipujen taas palaavan. Niin isoja kenkiä ei varmaan myöskään voine ostaa, että menis sekä sähköpohjalliset että päälle muotoillut spessun pohjalliset. On tää vaikeeta.

StantheMan
03.11.2014, 16.41
Nuo Laket (ja muutkin) ovat suht "lämpimiä" ehkä maastopyöräilyssä, jossa jalkaudutaan aktiivisesti. Maantiellä ajossa ei lukollisten pyöräilykenkien kyvyt riitä, kun pakkasta on yli 10 astetta. Tunnin pari pystyn minäkin ajelemaan ihan hyvin, mutta sitten tulee holotna. Karvasuojukset ja jokin lisälämmitin systeemi on tarpeen. Jos ei lukkoja käytä, niin on varmaan erittäin lämpimiä talvisaappaita tarjolla.

VesaP
03.11.2014, 16.46
Täällä vinkattiin jo noista Kärkkäisen reilun 70 euron sähköpohjallisista. Vähän hintavilta tuntuvat. Toki olisivat paljon halvemmat kuin vaihto vaikka Laken talvikenkiin. Ja sitten jos niittenkin kanssa tarttisi ne sähköt. Mites nuo edullisemmat sähköt? Laita Anaxagore tai muut viestiä miten honkkarin 12 euron pohjalliset toimii.

Miksi työ hyvät immeiset leikittä jollain pilipalisähköpohjallisilla? Ostakaa kerralla ei niin paljon kalliimmat Therm-Icit Li-Ion akuilla ja virtaa riittä vuosikausiksi ilman mitään ongelmia. Ja pitkätkin lenkit onnistuu kun virtaa vaan riittääääääääääääääää akuissa.

Itsellä samat pohjalliset olleet varmaan kohta jo 10 vuotta. Yhdet uudet akut ostin jokunen talvi sitten (NiMH akut vaihdoin Li-Ion akkuihin) ja rokkaa täysillä näköjään tänäkin talvena vielä. Ne on vaan niin perkeleen hyvät!

Ski
03.11.2014, 17.06
Tommonen tarjous tuli tänään postilaatikkoon.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/542482/Lammitettavat-pohjalliset
Mutta mun sähköllä toimivat pohjalliset ei oo koskaan lämmittänyt, ehkä joo pitänyt paleltumat pois, mutta koskaan en oo tuntenu että ne lämmittäs niinkuin lämpöpatteri etc.
Tossakin nimessä lukee "lämmitettävät" .... :)

Tuomas H
03.11.2014, 18.43
^^Mihin hintaan noi Therm-icit on mahdollista saada? Nopea googletus antoi hinnaksi noin 250€. :eek:

JKK
03.11.2014, 19.33
Läskillä polkiessa Haixin maiharit on äärimmäisen hyvät, toimii kesällä ja talvella hyvin. Vedenpitävät jne. Poliisien suosimat kengät.

Puuhis
03.11.2014, 19.39
Ostakaa kerralla ei niin paljon kalliimmat Therm-Icit Li-Ion akuilla ja virtaa riittä vuosikausiksi ilman mitään ongelmia. Ja pitkätkin lenkit onnistuu kun virtaa vaan riittääääääääääääääää akuissa.

Ei kauheesti lisättävää tähän.

Omakohtaista kokemusta honkkarin pohjallisista ja Sievi Alaska thermo tossuista, joissa siis nuo therm-ic:n lämppärit. Honkkarin lämmittimet ei mulla lämmennyt lainkaan. Ainut huomattava funktio oli ledin syttyminen paristokotelossa, kun katkaisijan kytki ON - asentoon.

Sievi tossuilla on ajeltu 15-20 asteen pakkasessa satastakin, koipien jäätymättä. Työkalunetistä aikoinaan hankin ja maksoi jotain 220€. Akkupaketit noihin oli suhteessa törkykalliita, kun meinasin varalle hankkia. Noista ensimmäisistä akuista kun aika jättää, niin varmaan menee pelkät kennot vaihtoon.

JKK
03.11.2014, 19.46
Ei kauheesti lisättävää tähän.

Omakohtaista kokemusta honkkarin pohjallisista ja Sievi Alaska thermo tossuista, joissa siis nuo therm-ic:n lämppärit. Honkkarin lämmittimet ei mulla lämmennyt lainkaan. Ainut huomattava funktio oli ledin syttyminen paristokotelossa, kun katkaisijan kytki ON - asentoon.

Sievi tossuilla on ajeltu 15-20 asteen pakkasessa satastakin, koipien jäätymättä. Työkalunetistä aikoinaan hankin ja maksoi jotain 220€. Akkupaketit noihin oli suhteessa törkykalliita, kun meinasin varalle hankkia. Noista ensimmäisistä akuista kun aika jättää, niin varmaan menee pelkät kennot vaihtoon.

Kun saisikin lämmitettävät pohjalliset. Ostin tänään juoksukengät numeroa 50,5. Fillarikenkien etsiminen oli aikanaan työlästä.

IncBuff
03.11.2014, 20.43
Läskillä polkiessa Haixin maiharit on äärimmäisen hyvät, toimii kesällä ja talvella hyvin. Vedenpitävät jne. Poliisien suosimat kengät.
Saako noihin miten klossit kiinni?

Puuhis
03.11.2014, 20.43
Kun saisikin lämmitettävät pohjalliset. Ostin tänään juoksukengät numeroa 50,5. Fillarikenkien etsiminen oli aikanaan työlästä.
Saahan niitä: http://www.ebay.co.uk/itm/therm-ic-warme-Fusse-Powerpack-Set-Basic-Black-Grey-Red-01-0100-005-/281322602723?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item41802240e3

JKK
03.11.2014, 21.01
Saako noihin miten klossit kiinni?

Kaikkihan on mahdollista. Tässä puhuttiin yleisesti pyöräilyyn sopivista kengistä. Ihan kaikessa pyöräilyssä ei klossit ole paras vaihtoehto.

pätkä
03.11.2014, 22.02
Mulla on ollut ihan saman suuntaiset ajatukset ja nyt alla Defrosterien vanhempi malli. Toinen kysymys Defrostereista Lakeen vaihtaneilla, omaan aika korkean jalkaterän ja Defrosteriden uudempi malli ei mahtunut omaan koipeen. Onko Lakeissa tilaa korkealle jalalle?

Jäsen Plus kertoo ylempänä viestissä nro 1472, että Lake on aika korkea ja että putkelta poljettaessa jalka pääsee liikkumaan. Minulle kapeampi Lake istuu napakasti kaikin puolin eikä ylimääräistä väljyyttä tuolla tavalla tunnu. Oletan siis, että omaan korkeamman jalan.

Defrostereita olen kerran sovittanut ja istuivat hyvin jalkaan. Mallista en tiedä oliko uudempi, mutta viime syksynä vuosi sitten sovittelin.

pätkä
03.11.2014, 22.17
^^Mihin hintaan noi Therm-icit on mahdollista saada? Nopea googletus antoi hinnaksi noin 250€. :eek:

Varuste.net https://varuste.net/rewrite.php?&rewrite_url=Therm-ic%20SmartPack%20ic%20950 akut 950mAh 140€ + pohjalliset 45€ Halvemmalla et löydä mistään. Nuo pohjalliset eivät tosin ole therm-ic:n omat mutta niitä löytyy kyllä samaan hintaan.

Mulla on sama paketti mutta therm-ic:n omilla pohjallisilla. Toimii ja siksi noita löytää harvoin edes tuolla hinnalla.

MJH
03.11.2014, 23.35

303t sopii nimenomaan korkealle jalalle. Mulla on matala jalka, enkä saa ko. kenkää napakaksi kiristettyä kuin toppaamalla iltin alle huopalappuja. Pituutta minulla kengässä ei ole juurikaan ylimääräistä.

Ja jos jollain oli tuossa aiemmin huoli, että nahkakenkänä 303 ei siedä vettä, niin sietää varsin hyvin. Siinä on nahka todella tuhdisti pintakäsiteltyä, ja oikein hoidettuna sietää enempääkin kastumista ihan hyvin silloin tällöin. Epäilin itse kenkiä valitessa samaa, mutta osoittautuivat toimiviksi viime talvena täällä etelän kurakeleissä.