Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Tuolta löytyi lisää tarinaa talvikengistä flättipolkimiin brittinäkökulmasta - sielläkin sentään mittari joskus käy -6 C:ssa:
http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?p=17273063&sid=7c1b99f27a24d1a282253a072e25d786
Ainakin liukasta mäkeä ylös yrittäessä arvostaa lukkoja ja tasaisempaa pyöritystä, samoin röykkyisissä paikossa ei meinaa jalat pudota polkimilta.
En oo mitannu mutta kävin viime syksynä sovittamassa kun noita vielä oli Suomessa, istuu hieman piukemmin kuin muistin mutta sujahtavat kyllä jalkoihin hyvin ja kiristysvaraa jää vielä.
Sain omat Lake MXZ302 kokoa 50 Wiggleltä noin kuukauden odottelun jälkeen.
Hyvä että otin suurimmat mahdolliset eli suomalainen kokoni on noin 47 ja nuo Laken 50 numeroiset
vaikuttavat olevan suomalaista kokoa 48-49 eli suomalaisten myyjien kehoitus ottaa 1-2 numeroa suuremmat
pitää paikkansa. Mahtuu vielä pari sukkakerrosta.
Kenkiä ei ole vielä tarvinnut kokeilla, mutta vaikuttavat hintansa ( 210 Eur) arvoisilta.
Polkimet olen vaihtanut siihen shimanon kaksipuoleiseen malliin: Lukko vain toisella puolella eli
pahoissa paikoissa on syytä ajaa ilman lukitusta.
Pjuukula
28.11.2011, 20.55
Joopa joo... Lähetti toi laket tänään ja vähän aikaa kenkiä käsissä pyöriteltyäni huomasin, että se nauhojen suojana olevan läpän sauma on ratkennut. Varovaisella käytöllä tuosta ei kai hirveästi haittaa ole, joten laitoin viestiä liikkeeseen, että suostun pitämään kengät mikäli antavat sopivan alennuksen. Ei jaksaisi rueta postittelemaan ja odottelemaan taas puoltatoista viikkoa.
nuubiainen
28.11.2011, 21.09
Shimanon MT-91 toista talvea ajossa ja oon kyllä tykännyt. Ei palele, ei kastu, hyvät kävellä.
Polkimet olen vaihtanut siihen shimanon kaksipuoleiseen malliin: Lukko vain toisella puolella eli
pahoissa paikoissa on syytä ajaa ilman lukitusta.
Mä lähdin edellistalvena täsmälleen samalla suunnitelmalla liikkeelle: asensin maastopyörään samat kaksipuoleiset (spd/flätti) Shimanot kuin sinäkin. Käytäntö sitten osoitti, ettei siitä kaksipuoleisuudesta ollut kuin harmia. Polkimen rakenne on nimittäin semmoinen, että lumi paakkuuntuu tosi tehokkasti spd-puolelle, estäen lopulta kiinnittymisen kokonaan. Polkimia saa aika antaumuksella koputella, että lumi niistä irtoaa. Flättipuoli ei sekään palvellut tarkoitustaan, sillä ainakin MW80-saappaiden pohjaa vasten poljin tuntui kohtuuttoman liukkaalta. Loppujen lopuksi poljinten flättipuolelle ei ollut koko talvena - missään olosuhteissa - mitään järkevää käyttöä.
Tämän talven aion vetää ihan normilukkiksilla.
Mullakin oli aikoinaan kakspuoleiset, mutta käytännössä huomasin että ajoin aina lukoilla ja laitoin pienillekin ajoille lukkokengät jalkaan.
Kaikkiko ajavat talvet läpi lukkopolkimilla?
Aina lukoilla. Onkos se edes ajamista muuten?
Flättipuoli ei sekään palvellut tarkoitustaan, sillä ainakin MW80-saappaiden pohjaa vasten poljin tuntui kohtuuttoman liukkaalta. Loppujen lopuksi poljinten flättipuolelle ei ollut koko talvena - missään olosuhteissa - mitään järkevää käyttöä.
Itselläni on Shimanon kaksipuoliset polkimet, ja tuon olen minäkin huomannut, että klossikengän kanssa flättipuoli on kolhon tuntuinen - käytän Shimanon kesäkenkää suojan kanssa - mutta toimisiko tuo Laken saapas jotenkin paremmin flättipuolella? Hangessa en ajele, ainakaan toistaiseksi.
Kuka laittaa ensimmäisenä kuvaa itse tehdyistä spd-talvikengistä? Tuli tuossa mieleen kun meinasin heittää roskiin vaimon vanhat Shimanon spd-popot, mutta en heittänytkään, vaan mielenkiinnosta otin puukon käteen ja ryhdyin ratkomaan pohjaa auki... ja kun noita vähemmällä käytöllä olevia gore-tex talvinilkkureita on tuossa tyhjän panttina - niin - heräsi siis ajatus.. noh, ehkei sentään :)
-e
Kuka laittaa ensimmäisenä kuvaa itse tehdyistä spd-talvikengistä? Tuli tuossa mieleen kun meinasin heittää roskiin vaimon vanhat Shimanon spd-popot, mutta en heittänytkään, vaan mielenkiinnosta otin puukon käteen ja ryhdyin ratkomaan pohjaa auki... ja kun noita vähemmällä käytöllä olevia gore-tex talvinilkkureita on tuossa tyhjän panttina - niin - heräsi siis ajatus.. noh, ehkei sentään :)
-e
Kiitoksia lukko/flättipolkimien ongelmista. Päätynen samoihin kokemuksiin tulevan talven aikana, jos nyt lunta ja talvea tulee eli
viimeisimmät ennustukset lupaavata leutoa talvea.
Muutoin olen näiltä foorumeilta lukenut että monet pärjäävät kesäkengillä tuonne -10,-15 asti, joiden päällä vuorellinen kengänsuoja.
Tämä voisi olla riittävä ratkaisu leutoon talveen.
Kengänsuojista taas tiedetään että vesisadetta ne eivät pidä ( ei taida olla yhtään suojaa josta vesi ei iemytyisi alakautta kenkään ).
Joku voisi kehittää vanhan kalossikengän tapaisen ratkaisun jossa veden imeytyminen lukon kohdalta olisi estetty.
...viimeisimmät ennustukset lupaavata leutoa talvea.
:D
Älä nyt viitsi, kukaan ei pysty ennustamaan minkälainen talvi tulee. Paitsi joku sammakkopelle. Huumorilla.
...Kengänsuojista taas tiedetään että vesisadetta ne eivät pidä...
Nimenomaan vesisateen (=ylhäältä päin tuleva vesi) ne pitävät hyvin. Mutta jos joutuu astumaan lätäkköön niin...
( ei taida olla yhtään suojaa josta vesi ei iemytyisi alakautta kenkään ).
Miten olisi vedenpitävät sukat... SealSkinz, Gore...
Joku voisi kehittää vanhan kalossikengän tapaisen ratkaisun jossa veden imeytyminen lukon kohdalta olisi estetty.
Onhan niitä GoreTex-kenkiä ym. vedenpitäviä kenkiä, joissa pohja on umpinainen.
:D
Älä nyt viitsi, kukaan ei pysty ennustamaan minkälainen talvi tulee. Paitsi joku sammakkopelle. Huumorilla.
Noilla tuolla on melko hyviä arvauksia. http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta
Ainakin syyskuussa arvasivat kelin tähän asti valitettavan hyvin.
Nimenomaan vesisateen (=ylhäältä päin tuleva vesi) ne pitävät hyvin. Mutta jos joutuu astumaan lätäkköön niin...
Miten olisi vedenpitävät sukat... SealSkinz, Gore...
Onhan niitä GoreTex-kenkiä ym. vedenpitäviä kenkiä, joissa pohja on umpinainen.
Itse ratkaisin ongelman ruuttaamalla riittävän määrän Liquisolea klossin taustakappaleeseen asentaessa. Ei ainakaan isommin ole vuotanut lätäkköön astuessa. Tietty jossain vaiheessa se tulee yläkautta. Ehkä joku saniteettisilikoninkin riittäisi, jos haluaa helpommin purettavan paketin.
dILETANTTI
30.11.2011, 19.21
-e
Joskus on tullut vastaan viritys, jossa ehjään pyöräilykenkään on laitettu ulkokuoreksi talvikenkä, josta on pohja ainakin osaksi poistettu. Riittävän reilu kenkä vaan päälle. Ei ehkä onnistu, jos koko on 46 luokkaa.
Joskus on tullut vastaan viritys, jossa ehjään pyöräilykenkään on laitettu ulkokuoreksi talvikenkä, josta on pohja ainakin osaksi poistettu. Riittävän reilu kenkä vaan päälle. Ei ehkä onnistu, jos koko on 46 luokkaa.MTBR:n foorumeilta löytyy ainakin tällainen viritys (http://forums.mtbr.com/alaska/insulating-feet-pedals-480935.html#post5271786).
Itse ratkaisin ongelman ruuttaamalla riittävän määrän Liquisolea klossin taustakappaleeseen asentaessa. Ei ainakaan isommin ole vuotanut lätäkköön astuessa. Tietty jossain vaiheessa se tulee yläkautta. Ehkä joku saniteettisilikoninkin riittäisi, jos haluaa helpommin purettavan paketin.
Ja teippi kengän sisäpuolella klossin aukon päällä ajaa saman asian. Jossain kengissä tuli mukana tarrat sitä varten.
Laket alla 3 h maastossa, ohut merinosukka sisällä, ei ne nyt varpaat kuumana olleet mutta huimasti pitemmälle pääsi paleltumatta ku Shimpan mw80llä. Oikein mukavat jalassa. Ylin osa ei kiristy niin hyvin että sukkikset jalassa ei ois menny lunta nilkoille....
plösöpötsi
06.12.2011, 20.48
Ilmotellaan miten Laket toimii mulla sitten kun ne tulee. Mittanauhalla jalka 290mm.
Laket alla 3 h maastossa, ohut merinosukka sisällä, ei ne nyt varpaat kuumana olleet mutta huimasti pitemmälle pääsi paleltumatta ku Shimpan mw80llä. Oikein mukavat jalassa. Ylin osa ei kiristy niin hyvin että sukkikset jalassa ei ois menny lunta nilkoille....
täällä myös jalka about 290mm...arpoo 46 / 47 välillä
onko sun 46 kovinkin väljät yhdellä sukalla ?
Ne on oikeastaan hyvät yhdellä sukalla, siis ohut merino. Ne venähti sitten eka ajossa hieman, ja huomenna aamusta laitan paksumman kokeeksi työreissulle. Otin ne normaalit eli ei niitä leveitä lestejä. Ekaksi ku laitoin jalkaan niin pikku varvas oli muka tiukalla, mutta ajossa toimi ku junan vessat. Oikein hyvät jalassa.
Ainoa miinus tulee tuosta yläosasta joka tuossa 46 koossa ja mun kapeessa sääressä ei kiristy kunnolla. Tuohon auttaa varmaan paksummat sukat ku nuo tämän päivän sukat oli tosiaan lyhyet.
Halloo halloo
06.12.2011, 22.01
täällä myös jalka about 290mm...arpoo 46 / 47 välillä
onko sun 46 kovinkin väljät yhdellä sukalla ?
Samoissa mitoissa mennään. Itse harkitsen 47 kokoisia (Spessun kesämaastokengät 46), mutta ovatkohan sitten jo aivan liian suuret, hmm.
PetteriYltava
06.12.2011, 22.22
Samoissa mitoissa mennään. Itse harkitsen 47 kokoisia (Spessun kesämaastokengät 46), mutta ovatkohan sitten jo aivan liian suuret, hmm.
Itsellä Sidin Dominator Megat koossa 46 kesätossuina ja menin tilaamaan Laken mittataulukon mukaan MXZ302 Wide:t koossa 47, jotka sitten ovatkin naftisti liian pienet. Nyt tilauksessa on koko 48 ja noita neljäseiskoja saa tulla kokeilemaan jos Herttoniemen suunnalla pyörii.
dILETANTTI
06.12.2011, 22.41
Minulla kesä-Shimanot 46, jolloin kärjessä ei ole turhaa tyhjää - hyvin istuvat. Laket ostin numeroa 47, koska väljempi kenkä ei purista. Yhdellä sukalla menee muutaman asteen pakkasessa kolmisen tuntia hyvin. Pakkassäätä on tosin ollut vähän tarjolla, mutta nollakelissä tuntuu välillä, että varpaat hikoilee.
Tuntumaltaan Laket ovat pehmeät, mikä ei ole yllätys, koska eristystä on enemmän. Samanlaista istuvuutta ei saa kuin kesäkengällä, mutta ei kesäkengällä saa lämpimiä varpaita. Ihan kivoilta nuo Laket tuntuvat 20 käyttötunnin jälkeen. Kiristyssysteemi on omanlaisensa ja siitä en osaa sanoa vielä mitään. Liialla kiristyksellä tosin saa varpaa kylmäksi.
Halloo halloo
06.12.2011, 23.43
Itsellä Sidin Dominator Megat koossa 46 kesätossuina ja menin tilaamaan Laken mittataulukon mukaan MXZ302 Wide:t koossa 47, jotka sitten ovatkin naftisti liian pienet. Nyt tilauksessa on koko 48 ja noita neljäseiskoja saa tulla kokeilemaan jos Herttoniemen suunnalla pyörii.
Jo vain. Laitoin privaa.
Halloo halloo
09.12.2011, 20.19
Jalka 290#115, Lake 47 wide (kesäkenkä Specialized Sport MTB 46, normaalikenkä 45). Pituus riittää, leveys suht ok. Nollan ympärillä testattu, toimivat, Tesomat-sukka alla, lyhyitä lenkkejä vasta, en osaa vielä sanoa kunnon pakkaskelistä. Onhan ne kesäkenkiin verrattuna järkyttävät möhkäleet, mutta poljin pyörii mukavasti. Laken kiristyssysteemi vaatii totuttelua, kun olen tottunut Spessun kolmen Velcron kiinnitykseen. Toistaiseksi tuntuu erittäin hyvältä valinnalta.
Shimanon MT-91 toista talvea ajossa ja oon kyllä tykännyt. Ei palele, ei kastu, hyvät kävellä.
Samat popot tuli hommattua Hi5Bikesistä. Alkuviikosta oli vielä kaikkia kokoja jäljellä; hinta taisi olla 138€
Yksi fillarilenkki ja yksi koira-/kävelylenkki takana. Toimivat. Tosi pakkasia tietty vielä odotellaan.
Koosta sen verran, että oma jalkani on 42-. 43 oli liikkeessä jalkaan mukavan napakka ohuella sukalla, varpaat pääsivät pienesti liikkumaan.
44 oli tietty väljempi, muttei missään nimessä liian väljä. Paksummalla "retkeilysukalla" saa kengän nyöritettyä riittävän tiukasti, eikä silti purista ja ahista mistään. Ja toisaalta pohjallisen voi vaihtaa paksumpaa thermo-pohjalliseen, jos tarvetta. Eli minun suositus on: oma jalan koko +2. Näin.
-E
Kare_Eskola
16.12.2011, 17.41
Ennen luulin että Laken talvikengät ovat vain pakkaskeleille eivätkä juuri kestä vettä. Nyt muutaman pitkän maastolenkin jälkeen hämmästyksekseni huomasin, että kunnolla rasvattuina ne pitävät vettä tolkuttoman hyvin. Nilkkoja myöten tuli kahlattua läpimärässä metsässä vaikka kuinka, mutta vain aavistus kosteutta tuli eristeisiin asti, sekin ehkä hikeä.
TaitettaVille
16.12.2011, 18.48
...Eli minun suositus on: oma jalan koko +2. Näin.
-E
Sama kokemus!
MT-91. Tänään tuli kotiin ja olen samaa mieltä. Oma jalka 42 ja 44 on juuri sopiva laskettelusukan kanssa.
Halloo halloo
16.12.2011, 19.10
Ennen luulin että Laken talvikengät ovat vain pakkaskeleille eivätkä juuri kestä vettä. Nyt muutaman pitkän maastolenkin jälkeen hämmästyksekseni huomasin, että kunnolla rasvattuina ne pitävät vettä tolkuttoman hyvin. Nilkkoja myöten tuli kahlattua läpimärässä metsässä vaikka kuinka, mutta vain aavistus kosteutta tuli eristeisiin asti, sekin ehkä hikeä.
Saman suuntaisia kokemuksia ilman kahlaamista. Ei ole jalat kastuneet lainkaan. Millä rasvasit popot?
Laken lx140 popot tuli tilailtua ebäystä, oli 68€ posteineen, alvit ja tullit vielä lisäksi tulee.
Viime talvet pyöräilin vaelluskengillä nyt ajattelin pitää lukot käytössä koko talven.
Spessun Defrostit oli jalassa tällä viikolla ekaa kertaa ja päteviltä tuntuivat. Varmaan lämmin kun ottaa tarpeeksi ison koon, jotta saa paksua sukkaa jalkaan.
Olen ihan hilkulla laittaa tilaukseen nuo Northwaven Celsius Arcticit. Ajattelin että ne ovat ehkäpä paremmat tänne Suomeen kuin Laket, koska Laket eivät ymmärtääkseni ole oikeasti vedenpitävät. Ja täällähän noita märkiä kylmiä kelejä on ihan riittävästi, joten Northwaven Goretex-vuoraus tullee tarpeeseen.
Osaako joku verrata Laken ja Northwaven kokoja? Kävin tänään kokeilemassa paikallisessa kaupassa Laken 302:ta. Niillä ei ollut muuta kuin koko 44. Se oli just sopiva ohuella alussukalla ja SA-INT saapasssukalla, mutta mummon villasukka ei enää mahtunut. Jätin siis ostamatta, koska koko 45 olisi varmaan ollut Lakesta parempi. Yleensä mulla on kengät kokoa 42,5-43. Jalka on aika leveä ja yleensä kengät puristaa ulkosyrjästä päkiän kohdalta. Uskaltaisko tältä pohjalta laittaa tilaukseen Northwavet kokoa 45? Tekee vaan häijyä ajatus, että ne olisivatkin sitten senttitolkulla liian pitkät.
Uskaltaisko tältä pohjalta laittaa tilaukseen Northwavet kokoa 45? Tekee vaan häijyä ajatus, että ne olisivatkin sitten senttitolkulla liian pitkät.
Älä missään nimessä osta noin isoja. NW:t on reilua kokoa niin leveydeltä kuin pituudeltakin. Itsellä 43 jalka, ostin 44 koon kengät. Olisi ihan oikeasti voineet olla 43 kokoa! Pitänyt laittaa ylimääräistä pohjallista jne...
Tuossa NW:n kokotaulukko. Kannattaa verrata EUR-kokoa tuohon cm-pituuteen niin saa hyvin pääteltyä oma koko!
http://www.bike-discount.de/pdf/products/3427.pdf
ps: mulla ei mummon villasukka ole kyllä ollut ajatuksissakaan tuonne laittaa - ajelen kahdella villaisella kaupan saapassukalla....
Normaalikenkä 45-46 vähän valmistusmaasta riippuen. Diadoran kesäpopo 46 ja tilasin saman kokoiset NW Celsius Arcticit ja ovat juurikin hyvät.
Oman kokemukseni mukaan tuo Lake vs. NW kokoluokitus menee siten, että Lakesta täytyy ottaa yhtä numeroa suurempi. NW:n talvikenkästä olen ottanut yhtä numeroa suuremman kuin NW/Specialized/Nike/Bontrager-maantiekengistä, jolloin olen käyttänyt talvikengässä yhtä paksua sukkaa.
Onkos havaintoa Celsiuksen pohjien irtoamisesta? Huomasin klosseja säätäessä että molemmista kengistä sisäsyrjän kohdalta on pohja alkanut irvistää aika lailla.
Taitavat olla kolmisen vuotta vanhat ja ajomäärät ovat noilla kohtuullisen vaatimattomat.
Älä missään nimessä osta noin isoja. NW:t on reilua kokoa niin leveydeltä kuin pituudeltakin. Itsellä 43 jalka, ostin 44 koon kengät. Olisi ihan oikeasti voineet olla 43 kokoa! Pitänyt laittaa ylimääräistä pohjallista jne...
Tuossa NW:n kokotaulukko. Kannattaa verrata EUR-kokoa tuohon cm-pituuteen niin saa hyvin pääteltyä oma koko!
http://www.bike-discount.de/pdf/products/3427.pdf
ps: mulla ei mummon villasukka ole kyllä ollut ajatuksissakaan tuonne laittaa - ajelen kahdella villaisella kaupan saapassukalla....
Minulla on normikenkä 43 ja articit on kokoa 45, ei tuossa niin hirveästi tilaa tunnu olevan, ja mittasin oman kenkäni pohjan sisämitan, tuloksena oli 28,3 joten en tiedä mistä tuo koon 45 29,5cm on mitattu.
Kiitoksia kommenteista. Tässä suositellaan sekä pienempää että isompaa monoa. Haluan, että kenkään mahtuu talvella alussukka, saapassukka ja se mummon villasukka ja silti pitää jäädä ilmatilaa koska tiukka kenkä ei ole lämmin. Eli en oikein vieläkään tiedä kumpi koko olisi oikeampi, kun suosittelijoiden sukkavalinnat vaihtelevat kovasti.
Hemmetti, miksi ei kotomaasta saa kunnon kenkiä??? Maksaisin sen muutaman kympin mielelläni lisähintaa, jos vain pääsisin sovittamaan ja saisin kengät saman tien mukaan.
Mulla on kans normikenkä 43 ja Arctic kokoa 45. Arcticissa on alumiinifolio/huopa -pohjallinen, joka varmaan vähän syö kokoa. Ei nuo mun mielestä mitenkään suuret ole, vaikka olen hellekelien takia käyttänyt niitä koko syksyn ohuiden sukkien kanssa.
Glaciesvir
22.12.2011, 10.14
Mulla käytössä kesänkengät talvellakin. Vaihdoin pohjallisen paksumpaan ja pörröisempään sekä käytän paksuja monosuojia kenkien päällä. Työmatka sen verran lyhyt 30-45 minuuttia, että hyvin olen pärjännyt kenkien osalta. Nyt sadekeleillä tullut mieleen, että hommasi erilliset sadekelinkengät, mutta toistaiseksi tyydyin ostamaan uudet sadesuojat.
Vecculiko
22.12.2011, 14.15
Minulla on normikenkä 43 ja articit on kokoa 45, ei tuossa niin hirveästi tilaa tunnu olevan, ja mittasin oman kenkäni pohjan sisämitan, tuloksena oli 28,3 joten en tiedä mistä tuo koon 45 29,5cm on mitattu.
Komppaan. Itsellä myös +2 numeroa isompi kuin normikenkä ja äidin villasukilla ajelin tänäänkin töihin pikkupakkasessa :) ja lisäksi oli kenkäsuoja päällä. Jos tarkoitus ajaa pidempiä kuin tunnin mittaisia lenkkejä pakkasella, niin kyllä tuolla NW Arcticillakin kylmä tulee varpaista jos kenkä on niin tiukka että vain ohuet sukat mahtuu kenkään.
Hämmästyttävän hyvät nuo Laken MXZ302 kengät! Eilen eksyttiin tulvivalle tielle lenkillä ja minä selvisin lähes kuivin jaloin kotiin, ainoastaan toinen kenkä hörppäsi vähän vettä. Klossin alue on niin hyvin eristetty että sieltäkään ei vettä kenkään eksynyt.
Loisto ostos siis :D
Ostin Shimanon MW81 talvikengät pari viikkoa sitten ja ajattelin raportoida tänne hieman koko tietoja, jos vaikka helpottaisi muiden valintaa. Mulla on nyt kolmet shimanon fillarikengät jotka kaikki on kokoa 43. Mun jalka on enemmin hieman korkea ja leveä kuin kovin kapea ja pitkä, eli varmaankin sellainen aika "normaali" suomalainen referenssi jalka on kyseessä.
Noiden kenkien istuvuus on omaan jalkaan seuraavanlainen.
Maantiekenkä: Shimano SH-R133L
*Lestiltään kapein kaikista kengistä, ei kuitenkaan ahdistaa jalkaterää tai kantapäätä. Istuu jalkaan mukavan napakasti ohuiden urheilusukkien kanssa. Maastokenkä: Shimano SH-Maastokenkä: Shimano SH-MD86L
*Lestiltään maantiekengän ja talvikengän välistä, istuu jalkaan hyvin joskin tuntuu melko "lötkältä" jalassa parin vuoden käytön jälkeen (n 5000km ajettu). Tuntuu jalassa parhaalta paksuhkon tennisukan kanssa, ohuen kesäaikana kanssa hieman väljä.
Talvikenkä: Shimano SH-MW81
*Lestiltään melko optimi talvikengäksi, kantakuppi on mukavan napakka, mutta kärkiosa on hieman väljempi jättäen varpailla mukavasti ilma-/liikkumistilaa. Istuu jalkaan villapohjaisen paksuhkojen urheilusukkien kanssa tukevasti, mutta ei kireästi. Koko "tuntumaltaan" ainakin puolinumeroa isompi kuin maastokenkä ja ehkä kokonaisen numeron isompi kuin maantiekenkä.
Talvikenkiä tilatessani en halunnut liian suuria kenkiä (jollaissia monet on täällä vissiin ostaneet) joiden kanssa joutuisin käyttämään useampia sukkia tai paksuja villasukkia (mulla on luonnostaan melko lämpöiset jalat), jotta kenkä istuisi hyvin. Halusin käyttää kenkiä myös kosteissa kevät- ja syyskeleissä jolloin vedepitävyys on lämmittävyyttä tärkeämpi ominaisuus. Pahimmilla talvipakkasilla noiden kanssa voi sitten käyttää vielä vaikkapa villapohjallista ja/tai neopreenikengänsuojia (esim. löfflerit on nopea pukea etupuolella olevan vetoketjun ansiosta) mikäli lämpöiset laskettelusukat tms. ei tarjoa riittäväti lämmikettä.
Aika näyttää miten nää toimii oikeilla talvikeleillä. Ainakin tähän astinen "talvi" on hoitunut ongelmitta ja jalat on pysyneet mukavan lämpiminä ja kuivina uhuidenkin sukkien kanssa. Kyllä muuten oikeat talvikengät hakkaa irtopäälliset ihan 6-0, varsinkin metsäpoluilla.
Talvikenkiä tilatessani en halunnut liian suuria kenkiä (jollaissia monet on täällä vissiin ostaneet) joiden kanssa joutuisin käyttämään useampia sukkia tai paksuja villasukkia (mulla on luonnostaan melko lämpöiset jalat), jotta kenkä istuisi hyvin. Halusin käyttää kenkiä myös kosteissa kevät- ja syyskeleissä jolloin vedepitävyys on lämmittävyyttä tärkeämpi ominaisuus.
Shimanon vedenpitävyydeltä ei kannata odottaa liikoja.
GoreTex-merkinnöistään huolimatta omat MW-80:t kestävät vettä korkeintaan satunnaisten roiskeiden tai kevyen sateen verran, vähänkään vaativimmissa oloissa ne kastuvat läpimäriksi 20-30 minuutissa, ellei kenkien peittona käytä ylimääräisiä pyöräilykalosseja. Tiedä sitten onko MW-81:n vesisuojausta parannettu ja kuinka paljon, ainakin varren neopreenikaulus näyttää kuvissa jonkin verran paremmin muotoillulta kuin MW-80:ssä. Silti, edes kasiykköstä ei ole merkattu "water-proofiksi" vaan vain "water resistantiksi".
Omat MW:t ovat muuten kokoa 44 eli yhden koon kesäkenkiä suuremmat. Ei siinä mitenkään hirveästi jää ylimääräistä tilaa sukille. Yhdet paksuhkot urheiluvillasukat vielä menee, mutta jos niiden kanssa yrittää käyttää jotain ohuempaa lineria, niin jo alkaa kenkää puristaa. Kovissa pakkasissa (viime talvi) tuollainen tyköistuvuus kostautuu jalkaterän kylmettymisenä.
Mun ensikokemukset mw81 kenkien vedenpitävyydestä on kyllä erittäin hyvät. Oon ollut noilla nyt parikertaa kerran lenkillä tihkusateessa (räntää, jäätä & vettä) sekä useamman kerran metsässä kurakeleillä pitkien sateiden jälkeen (maa märkää, isoja lätäköitä yms.). Näiden kenttätestien aikana jalat on kyllä pysyneet ihan kiitettävän kuivina ja lämpiminä. Kengän alaosa (jossa gore-tex kalvo on) pitää ainakin vettä todella hyvin, olen mm. pessyt noista isoimmat kurat aina lenkin jälkeen puutarhaletkun ja vanhan tiskiharjan avulla, vettä ole kulkeutunut pisaraakaan kengän sisälle tuon "tiskauksen" aikana. Kengän kaulus taitaa jotain joustavaa neopreeniä, joten siitä vesi kyllä menee läpi mikäli vettä suihkuttaa pitkään/paineella sitä vasten.
Vesi kyllä pääsee kengän sisään myös lenkin aikana mikäli housunlahje on tungettu kengän kauluksen sisäpuolelle. Tuolloin esim. eturenkaasta roiskuava vesi pääsee valumaan lahjetta pitkin kenkään mitä vastaan kengänkaulus on voimaton (kauluksen sisälle syntyy "ränni"). Itse olen ratkaissut homman siten, että pidän aluskerraston lahkeita kengän sisällä (tuo mukavasti lämmön tunnetta) ja päälikerraston lahjetta kengän päällä (vesi ei pääse "puristumaan" kengän kaulusta vasten, mikä vähentää "ränniefektiä"). Ainakin tähän asti tämä järjestely toiminut erittäin hyvin.
Mitään pitkiä maantielenkkejä en ajatellut kovalla kaatosateella vetää näiden kanssa, eihän mulla oo muutenkaan yläosan suojana kun perus wind stopper -kamaa, joka pitää tihkusadetta kyllä ihan hyvin, mutta on rankempaa sadetta vastaan voimaton.
Omien kokemusten mukaan vesi löytää kyllä tiensä kengän sisään myös irrallisia kengänsuojia käytettäessä, joten sama heikkous piilee myös niiden kanssa. Nilkan suojana toimiva varsi on tuolloin vaan hieman korkeampi, jolloin vesi viipyy matkaan hieman kauemmin, mutta löytää kyllä tiensä perille.
Muistin muuten just, että määhän oon sovittanu nopeasti myös shimanon mw80 mallia. Sopivin koko tosta mallista tais olla 44 eli numero isompi kuin omistamani mw81. Taitaa olla siis niin, että koko/lesti on hieman muuttunut mw80 -> mw81. Onko muilla tästä tarkempaa tietoa?
Itsellä käytössä Shimanon mw 71 ja ainakin tähän asti pelittäneet villasukalla tai 2kpl urheilusukkia.
Eilen oli +/-0 keli ja ei ainakaan omat jalat kastuneet vaikka vähän läträskin puroissa välillä.
Ovat olleet kyllät hyvät kengät ja myös tuo 2 numeroa isompi eli 44 on talvikengän numero itselläni.
Kovempia pakkasia odotellessa siis..
Itsellä käytössä Shimanon mw 71 ja ainakin tähän asti pelittäneet villasukalla tai 2kpl urheilusukkia.
Eilen oli +/-0 keli ja ei ainakaan omat jalat kastuneet vaikka vähän läträskin puroissa välillä.
Ovat olleet kyllät hyvät kengät ja myös tuo 2 numeroa isompi eli 44 on talvikengän numero itselläni.
Kovempia pakkasia odotellessa siis..
Kyseessä kuitenkin varmaankin mw81-malli, eikä mw71?
Mihinkä fillarikenkään vertaat tuota kokoa? Musta tuntuu aivan hullulta, että porukalla on noin isoja kenkiä, kun itsellä on käytössä sama Shimanon koko kesät-talvet (katso mun edeltävä postaus). Tohon MW81 kenkään menee mulla tukevahko laskettelusukka helposti sisälle. Eikä ainakaan -13C & kova tuuli riittänyt paleltamaan varpaita ~2h metsälenkin aikana Paluu siirtymän aikana varpaat alkoi toki jo hieman viilentyä, kun sukat alkoi olemaan jo aika "mehukkaat" pitkähkön metsärymistelyn jäkeen.
Kai jalkojakin on vaan sitten niin monenlaisia, että tälläinen vertailu/opastaminen on hieman vaikeata. Itsellä on aina ollut todella lämpöset jalat, joten jonkun toisen varpaan olis saattanu jo paleltua irti meikäläisen varusteissa :rolleyes:
Nappulakenka
13.01.2012, 09.03
Musta tuntuu aivan hullulta, että porukalla on noin isoja kenkiä, kun itsellä on käytössä sama Shimanon koko kesät-talvet (katso mun edeltävä postaus). .
Kai jalkojakin on vaan sitten niin monenlaisia, että tälläinen vertailu/opastaminen on hieman vaikeata. Itsellä on aina ollut todella lämpöset jalat, joten jonkun toisen varpaan olis saattanu jo paleltua irti meikäläisen varusteissa :rolleyes:
Jalkoja on menonlaisia, mutta merkittävin tekijä on kuitenkin ääreisverenkierto(käsittääkseni). Monet ottavat isomman kengän sen takia, että saavat tarvittaessa useamman sukan ja vielä jää ns. lämitettävää ilmaa kengän sisään. Itse otin yhden koon isomman kuin mitä kesällä ja pärjään suuren osan talvea ohkaisilla merinovillasukilla. Kovemmilla pakkasilla sitten alupohjalliset kenkiin ja tarvittaessa paksummat merinovillasukat. Merinovillasukkat on muutenkin niin loistava keksintö, että käytän noita ohkaisia kesälläkin :D
[QUOTE=Kalle H;1764484]Kyseessä kuitenkin varmaankin mw81-malli, eikä mw71?
Mihinkä fillarikenkään vertaat tuota kokoa? Musta tuntuu aivan hullulta, että porukalla on noin isoja kenkiä, kun itsellä on käytössä sama Shimanon koko kesät-talvet (katso mun edeltävä postaus). Tohon MW81 kenkään menee mulla tukevahko laskettelusukka helposti sisälle. Eikä ainakaan -13C & kova tuuli riittänyt paleltamaan varpaita ~2h metsälenkin aikana Paluu siirtymän aikana varpaat alkoi toki jo hieman viilentyä, kun sukat alkoi olemaan jo aika "mehukkaat" pitkähkön metsärymistelyn jäkeen.
Kai jalkojakin on vaan sitten niin monenlaisia, että tälläinen vertailu/opastaminen on hieman vaikeata. Itsellä on aina ollut todella lämpöset jalat, joten jonkun toisen varpaan olis saattanu jo paleltua irti meikäläisen varusteissa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/rolleyes.png
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?31011-Nappulakenka)
Joo eli kyseessä on tosiaan shimanon MW-80 eikä Mw71,pahoittelut tuosta väärästä mallista.Kesä käytössä itselläni on NW:n vertigo prot jotka ovat kokoa 42.
Itsellä ainakin tahtoo varpaat paleltua jos kenkä on liian tiukka,eli hyvä olla vähäsen ilmatilaa että varpaat pääsevät liikkumaan.
Mut nämä ovat varmasti henk.koht asioita kullakin ja varmasti monesta tekijästä kiinni kuka tarkenee milläkin tossulla :)
Näköjään nappulakenka kerkesi tiivistämään saman asian jo ylempänä..
Petteri Ellilä
13.01.2012, 13.08
Spessun S-works 42 vastaa MW-81 44-kokoa.
Disclaimer: ylläoleva perustuu mutu-arvioon.
Antti Salonen
14.01.2012, 07.51
MW-81 on tullut myös sisäänajettua, ja vaikutelma on kaikin puolin hyvä. Mitoitus on mun mielestä ihan sama kuin Shimanon muissa kengissä, ja itselläni nämä ovat nyt kuudennet Shimanon kengät koossa 41.
Oma jalka taitaa olla Shimanon lestiin harvinaisen hyvin sopiva, koska omat Shimanon kengät eivät ole yhtään sen suurempaa numeroa kuin muutkaan käyttämäni kengät. Erinomaisen istuvuuden takia en ole jaksanut muita valmistajia juuri katsella, koska Shimanolla on hinta-laatusuhde kunnossa.
Onko kellään tietoa mistä saa uutta vaijeria tilattua noihin Lake MXZ302 kiinnitykseen? Systeemin nimihän on BOA micro-cable system ja värkki on muovilla päällystettyä teräs vaijeria.
Onko kellään tietoa mistä saa uutta vaijeria tilattua noihin Lake MXZ302 kiinnitykseen? Systeemin nimihän on BOA micro-cable system ja värkki on muovilla päällystettyä teräs vaijeria.
Spessu-kauppialta saanee, S-Works käyttää samaa kiinnitystä. Ja varmaan Güntheriltäkin jostain.
Jake_Kona
14.01.2012, 14.43
Kyllä näyttäisi, että kroppa tottunut talveen kun shimanon mw81 ei tunnu enää niin kylmiltä.
Jopo Juoppo
14.01.2012, 14.47
Hämmästyttävän hyvät nuo Laken MXZ302 kengät! Eilen eksyttiin tulvivalle tielle lenkillä ja minä selvisin lähes kuivin jaloin kotiin, ainoastaan toinen kenkä hörppäsi vähän vettä. Klossin alue on niin hyvin eristetty että sieltäkään ei vettä kenkään eksynyt.
Loisto ostos siis :D
Yksi Lake MXZ302 revikka tuolla (http://autobus.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/reviews/lake_mxz301)
Laken mittauksilla 109/278 => leveä 43,5.
Vaan paljonkos tuohon kokoon pitäisi sitten vielä ”sukkavaraa”?
Minkähänlainen on tuo kenkä kävellessä? Eli pito liukkaalla ja kovilla pinnoilla (työvälikäytössä kun joudun kulkemaan n. kilometrin(!) suuntaansa maalatuilla lattiapinnoilla), kaliseeko klossit kovastikin?
Halloo halloo
14.01.2012, 16.06
Yksi Lake MXZ302 revikka tuolla (http://autobus.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/reviews/lake_mxz301)
Laken mittauksilla 109/278 => leveä 43,5.
Vaan paljonkos tuohon kokoon pitäisi sitten vielä ”sukkavaraa”?
Minkähänlainen on tuo kenkä kävellessä? Eli pito liukkaalla ja kovilla pinnoilla (työvälikäytössä kun joudun kulkemaan n. kilometrin(!) suuntaansa maalatuilla lattiapinnoilla), kaliseeko klossit kovastikin?
Arvostelu aika lailla vastaa omia kokemuksiani, toisen kengän kantapää elää hitusen. Lukitussysteemi ei vedä jalkaa taaksepäin kohti kantapäätä, vaan puristaa ylhäältä alaspäin. Olen ollut tyytyväinen, pitää jalat kuivina.
Kesäkengät ovat minulla Specialized Sport MTB, koko 46, Laket 47, wide, normaalikengät 45. Ok kävellessä, ei mielestäni liukkaat kovalla pinnalla. Toki klossi ääntelehtii oikeassa kulmassa maahan osuessaan, mutta uskoisin sinun pysyvän km matkan pystyssä liukastelematta.
Jatkokysymys: Toisesta kengästäni on päässyt etuosan nappula irtoamaan, en varmistanut niitä kiertämällä tiukempaan. Saako mistään Helsingistä uutta nappulaa tilalle vai pitääkö Lakelta tilata?
dirtyrider
14.01.2012, 16.37
Oli nuo vanhemmat mallin Defrosterit harkinnassa tarjouksesta, mutta tuli taas mietittyä liian pitkään, kun koot loppuneet. Ei sillä, tarkka kokokaan ollut vielä selvillä. Samalla tuli mieleen josko vaihtaisi kuitenkin tämän vuotiseen tai NW Arctic malliin, joissa ei tuota hinnan eroakaan ole. MT91 taitaa olla turhan kömpelö syys ja kevät käyttöön.
MT91 taitaa olla turhan kömpelö syys ja kevät käyttöön.
Laket ovat toimineet ihan kohtuuhyvin krossissa. Kuvio on hieman kisamaastokenkää matalampi ja tiheämpi joten tukkeutuu kyllä herkemmin mutta omissa touhuissa ei ole päässyt haittaamaan.
Ei kisaa mutta välillä jopa kilpahenkistä… kuljetin parilla kertaa mukana niitä maastokenkiä varsinaista ajoa varten mutta ei tarvinnut vaihtaa.
MT91:llä ensimmäinen 2.5 tunnin lenkki klv:llä, pakkasta -5 ja navakka pohjoistuuli. Yksillä teknisillä sukilla pitivät jalat juuri sopivan lämpiminä ja kuivina. Hi5Bikestä (http://www.hi5bikes.fi//product_catalog.php?c=68) 139 egee.
Toi Lake-arvostelu on vanhasta mallista MXZ301 kun nykyinen on MXZ302.
Jatkokysymys: Toisesta kengästäni on päässyt etuosan nappula irtoamaan, en varmistanut niitä kiertämällä tiukempaan.
Multa lähti kans toinen "levy" kävelemään, laitoin nyt mukana tulleet nastat kun on liukasta ja ne nastat kyl häiritsee vähän kävelyä kovalla alustalla ja ovat liukkaat lattialla.
Celsius Arcticit edullisesti http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57565
Jake_Kona
21.01.2012, 17.28
Shimanon sh-mw81, prismasta kilmanoch-laskettelusukkat ja northwave-kengänsuojat. -4°c
Ei paleltanut yhtään. Varmaan kengänsuojien ansiota. Normaalisti olisi paleltanut näillä pakkaslukemilla.
Halloo halloo
21.01.2012, 21.19
Toi Lake-arvostelu on vanhasta mallista MXZ301 kun nykyinen on MXZ302.
Multa lähti kans toinen "levy" kävelemään, laitoin nyt mukana tulleet nastat kun on liukasta ja ne nastat kyl häiritsee vähän kävelyä kovalla alustalla ja ovat liukkaat lattialla.
Heitä viestiä, privaa, jos jostain saat uuden hankittua.
MT-91 kengät testattu ja hyväksi todettu. Koko juuri sopiva, täälläkin todettu +2.
Jake_Kona
24.01.2012, 01.18
Neopreenikengänsuojat parantavat huonoja talvikenkiä 4x:)
Että saadaan oikea topikki ylös
Komppaan. Itsellä myös +2 numeroa isompi kuin normikenkä ja äidin villasukilla ajelin tänäänkin töihin pikkupakkasessa :) ja lisäksi oli kenkäsuoja päällä. Jos tarkoitus ajaa pidempiä kuin tunnin mittaisia lenkkejä pakkasella, niin kyllä tuolla NW Arcticillakin kylmä tulee varpaista jos kenkä on niin tiukka että vain ohuet sukat mahtuu kenkään.
Kesä NW:t kokoa 45 ja Arcticit kokoa 46. Hyvin tilaa... itseasiassa pakko se villasukka heittää mukaan, muuten hölskyy.
40km (tie)lenksu -14 kelissä ja loppuvaiheessa vasta kylmyys alkoi tulla läpi, tällöin oli sukka + villasukka.
Mainiot kengät ovat olleet tähän asti.
Halloo halloo
28.01.2012, 20.03
Lake + Tesomat-sukka, -6 astetta, 1h jälkeen varpaissa tuntui. Eivät tippuneet jalasta vajaan kahden tunnin lenkillä. Pitänee ottaa toinen sukka käyttöön.
Halloo halloo
28.01.2012, 20.04
Tuli tuplat, delete...
Halloo halloo
28.01.2012, 20.04
Puuh, miten näitä tuli kolme...
dILETANTTI
29.01.2012, 00.04
Lake + Tesomat-sukka, -6 astetta, 1h jälkeen varpaissa tuntui. Eivät tippuneet jalasta vajaan kahden tunnin lenkillä. Pitänee ottaa toinen sukka käyttöön.
Lake + Tesoma (60% merinoa), -24 astetta, 1 h kohdalla tuntui, menetteli 2 h lenkin. Kävelyä oli jonkun verran, kun polut ei vielä kantaneet kaikkialla.
Onko kenellä tietoa Specializedin kokoluokituksista? Normikenkä 43, Shimanon kesäpyöräilykengissä 44, mihinkä Spessu sijoittuu?
Erityisesti Defrosterista kaipaisin tietoja:
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=58001
Halloo halloo
17.02.2012, 01.30
Minulla normaali kenkä 45, Spessun Sport MTB koko 46.
dILETANTTI
17.02.2012, 09.38
Vaikka on tullut Lakea kehuttua, niin täytyy todeta, että senkin ominaisuuden heikkenevät päivittäisessä käytössä. Uutena se oli mielestäni huomattavasti lämpimämpi. Nyt hyvä ja lämmin pohjallinen on jo painunut ja klossin kohta tuntuu jalassa. Muutenkin tuntuu, että eristävyys on heikennyt erityisesti jalan leveimmässä kohdassa pikkuvarpaan tyven tienoilla. Eilen ei ollut kuin -6 C, mutta puolentoista tunnin kohdalla alkoi olla varpailla jo tosi kylmä. On kokeiltu erilaisia pohjallisia, mutta uutta Laken omaa pohjallista mikään ei ole voittanut. Itselläni kenkä on ollut käytössä syksystä asti päivittäisessä työmatkakäytössä ja maastolenkeillä pari kolme kertaa viikossa. Kuivattu on välillä kunnolla.
Jos nyt pitäsi ostaa Laket, ostaisin koon 48. Shimano MTB on 46 ja nykyiset laket 47. Toisaalta 47 Wide voisi olla kylmällä parempi myös.
Nyt on ollut mielessä tee-se-itse-malli, mutta pitäisi ehti kierrellä kauppoja sopivien (koko >48) aihioiden toivossa.
dILETANTTI
17.02.2012, 09.49
Tämän saman huomion tein itsekin maantietä ajaessa.
Lake + Tesoma (60% merinoa), -24 astetta, 1 h kohdalla tuntui, menetteli 2 h lenkin. Kävelyä oli jonkun verran, kun polut ei vielä kantaneet kaikkialla.
Maastossa pärjää siis kylmemmällä.
Kyllä maastossa pärjää kesäkengilläkin -23+shimanon kesäkenkä+urheilusukka+merinovilla sukka(90%)+neopreeni kengänsuoja reilu 2h. Kotio tullessa varpaan kyllä jäässä, mutta ei mitään suuria. Tässä miettinyt, että onko järkeä panostaa talvikenkiin. Toisaalta niissä ainakin osassa on sitten myös tuo goretex mistä enemmänkin olisi hyötyä märillä keleillä kun niitäkin Suomessa piisaa.
dILETANTTI
17.02.2012, 10.22
^Riippuu varpaiden verenkierrosta.
Onko kenellä tietoa Specializedin kokoluokituksista? Normikenkä 43, Shimanon kesäpyöräilykengissä 44, mihinkä Spessu sijoittuu?
Mulla normikenkä 44, Spessun kesäkenkä 44... Defroster 45, jotta villasukkakin mahtuu.
Kyllä maastossa pärjää kesäkengilläkin ... reilu 2h....
Sä pärjäät. Toki parituntinen menee vaikka sandaaleissa, mutta jos aletaan harrastaa kestävyysurheilua niin tarvitaan jotain lämpimämpää.
Erityisesti Defrosterista kaipaisin tietoja:
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=58001
Varsin suomalainen mitoitus: Normikenkä 47, Spessun mtb sport 47 ja Elite Road 47. Defroster (2012 malli) on 48, jotta on sukka- ja ilmavaraa.
jos aletaan harrastaa kestävyysurheilua
Kestävyysurheiluhan alkaa neljän tunnin jälkeen. ;)
Sä pärjäät. Toki parituntinen menee vaikka sandaaleissa, mutta jos aletaan harrastaa kestävyysurheilua niin tarvitaan jotain lämpimämpää.
Joo, yksilöllistä jne, mutta viestin tarkoitus ei ollut nostaa mun varpaita muiden yläpuolelle:) vaan koska pohtinut tässä juuri sitä, että onko hinta/hyöty suhde kannattava panostaa omalla kohdalla talvikenkiin. Kuitenkaan kovilla pakkasilla nyt paljon yli 2h reissuja tulee muutenkaan pyöräiltyä. Pienemmillä pakkasilla kun pystyy sitten noita kestävyysurheilujakin harrastamaan. Tosin ei kyllä sandaaleilla. Niillä menee vaan tosi pro kuskit...
Hola. Tasaisin väliajoin kaikissa kenkäaiheissa keskusteluissa on tapana empiä eri merkkien välisiä verrattavuuksia kokojen kanssa. Tähän on olemassa yksi kohtalaisen yksiselitteinen vastaus. Tadaa; senttikoko. Eli siellä kengässä (lähes kaikilla valmistajilla) tai kenkälaatikossa, tai valmistajan sivuilla on merkintä cm tai toisinaan jpn. Kyseinen lukema tarkoittaa kengän sisämittaa senteissä. Kun tuon lukeman omasta jalastaan kerran oppii, on loppuelämä melko valoisaa aikaa kenkien suhteen. Spessun kokotaulukkokin löytyi: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCTechPopup.jsp?pid=Shoes2008_SizeChart
Tuo lukema ei tietenkään kerro lestistä tai muistakaan kengän muotoseikoista mitään, mutta pituuden se kertoo.
Itse olen vuodesta 2005 lähtien (valaistuminen) ostanut kenkäni sokkona ja näkien pelkästään tuon kokomerkinnän mukaan, ja joka kerta on mennyt kohdalleen.
Ja heti perään kertomus läheltäpititilanteesta Defrostereita hankkiessa. 29,5 on minun senttikoko, spessulla se tarkoittaa kokoa 46. Kesäkengät jo omistin ja samaa kokoa tilasin nämä talvimenokkaat. (En siis kuulu sihen koulukuntaan joka varaa talvikenkiin lisätilaa, ainakaan tällaisiin. Saappaat sit erikseen.)
Kenkien saapuessa oli ensikokemus kuitenkin hiukan ahdas, ja luullin jo valaistumiseni hiipuvan synkkyyteen joka aina valmiina taustalla lymyää. Vastaava koko kesämallissa ei nimitäin ollut mitenkään edes vähääkään niukka. Loppu hyvin kaikki hyvin, kenkä on passeli, nyt kun sillä on jo maileja alle saatu. Alkunapakkuuden laitan kengän vuorauksen piikkiin, kesäkengissähän ei täytettä ole.
Yhtenä keinona saada kenkä istumaan nopeammin jalkaan on nytkin käyttämäni; kengät täyteen hanalämmintä vettä, kengät jalkaan ja tunniksi pihalle temuamaan. Kävely tai lumityöt tai muu sellainen sopinee paremmin tekemiseksi kuin pelkkä pyöräily, sillä askeleiden painosta jalka elää enemän kengässä ja hakee omaa tilaansa.
Ihmiset, ottakaa haltuun senttikoot. Säästätte palstatilaa ja mielen sopukoita.
Hola. Tasaisin väliajoin kaikissa kenkäaiheissa keskusteluissa on tapana empiä eri merkkien välisiä verrattavuuksia kokojen kanssa...
...Ihmiset, ottakaa haltuun senttikoot. Säästätte palstatilaa ja mielen sopukoita.
Tuo senttikoko on hyvä idea. Ongelmana (ainakin minulla) on lestin leveys. Pyöräilykengät yleensä tehdään melko kapealestisiksi (ilmeisesti keski- ja eteläeurooppalisen jalan mukaan), joten kanssapyöräilijöiden mielipiteet vaikuttavat varmasti webbivetoiseen kengänostoon.
Vaikka on tullut Lakea kehuttua, niin täytyy todeta, että senkin ominaisuuden heikkenevät päivittäisessä käytössä. Uutena se oli mielestäni huomattavasti lämpimämpi. Nyt hyvä ja lämmin pohjallinen on jo painunut ja klossin kohta tuntuu jalassa. Muutenkin tuntuu, että eristävyys on heikennyt erityisesti jalan leveimmässä kohdassa pikkuvarpaan tyven tienoilla. Eilen ei ollut kuin -6 C, mutta puolentoista tunnin kohdalla alkoi olla varpailla jo tosi kylmä.
Menetin juuri uskoni aidosti lämpimien talvikenkien olemassaoloon. Toisaalta lohduttavaa, sillä itse tyydyin toiseksi lämpimimmiksi otaksumiini Arcticeihin.
Tosin mulla talvikengille tulee käyttöä nykytahdilla vain 10–20 krt/vuosi, eli olisi nuo Laketkin olleet useamman talven parhaimmillaan..
dILETANTTI
18.02.2012, 21.19
^Laket ei ole huonot, ota riittävän isot.
Mulla on projekti, jossa yhdistetään vanhat Shimano MT42 (tjms.) ja SA-kaupan häkkilavalta suurimmat (>47) löydetyt käytetyt varsikengät (maiharit), se vanhempi malli. Kulut nyt 10 euroa varsikengistä ja melkein saman verran Sikaflex-tuubista. Huomenna enkä pääsee koeponnistamaan.
StantheMan
18.02.2012, 21.31
Minä käytän Lakejen kanssa karvavuorisia kengänsuojia. Niillä on tullu yli 10 tuntia ajeltua 10 asteen pakkasessa kerralla. Kovemmilla pakkasilla ruostepussit ja / tai akkupohjalliset vielä lisää. Voi olla vähän ylivarustelua, mutta eipähän ole enää palellut.
Nyt lähti yksi nastoistakin kävelemään, pitänee kysellä Lakelta varaosia.
Tuo senttikoko on hyvä idea. Ongelmana (ainakin minulla) on lestin leveys. Pyöräilykengät yleensä tehdään melko kapealestisiksi (ilmeisesti keski- ja eteläeurooppalisen jalan mukaan), joten kanssapyöräilijöiden mielipiteet vaikuttavat varmasti webbivetoiseen kengänostoon.
Tämä viesti tulee vähän myöhässä, mutta vastataan silti. Mulla on lyhyt, mutta leveä ja rintava jalka. Spessun kengät ovat olleet pelastukseni, sillä niissä on hyvin leveä lesti. Spessun kengät ovat muutenkin laadukkaat ja hinnat pyörii vielä maltillisissa lukemissa. Defroster ei ole kenkä lämpimimmästä päästä, mutta mä olen lämpimillä jaloillani pärjännyt sillä ihan normisukalla -15 asteessa.
Spessun kengät ... leveä lesti... Defroster ei ole kenkä lämpimimmästä päästä, mutta mä olen lämpimillä jaloillani pärjännyt sillä ihan normisukalla -15 asteessa.
Samaa mieltä. Lesti Shimanoihin verrattuna todellakin erilainen ja ainakin minun kohdalla järkevämmän muotoinen. Talvi meni täälläkin Defrostereilla ja kaikista keleistä selvittiin kunnialla. Pääsääntöisesti käyttö oli työmatkatempoilua, mutta mukaan mahtui muutama ~tunnin lenkkikin. Kun pakkanen laski kunnolla alle 10 aseteen laitoin kengän päälle ohuehkon Enduran päällisen, joka kyllä paransi selvästi tilannetta.
Parhaimmillaan nämä ovat juuri nyt, kun rapa lentää ja lämpötila on aamulla jokunen pakkasen puolella ja päivällä saman verran plussalla. Vedenpitävyys on tullut testattua jopa suihkussa muutamaan kertaan, ei valittamista.
Talvella hommasin sh-mw81:t, ei kummoset talvikengät, mutta nyt huomasin että ne on aivan surkeat sadekengät. Pitäisi olla gore-tex:a, mutta puoli tuntia tihkusateessa, niin on jalat ihan märät. Onko nää todella näin huonot, vai onko noissa joku vika?
ne on tuommoset. Bilteman neopreenisuojat päälle niin sitten ne pitää....
ne on tuommoset. Bilteman neopreenisuojat päälle niin sitten ne pitää....
Jassoo, sanoisin että petos myydä noita merkinnällä "waterproof". Onkohan muita vastaavia joita pitäisi valttää jatkossa?
humppakuutio
27.04.2012, 13.08
Talvella hommasin sh-mw81:t... Onko nää todella näin huonot, vai onko noissa joku vika?
Samat kengät on minullakin käytössä, ja toistaiseksi ovat pitäneet jalat kuivina. Kerran loskakelillä tosin olin laittanut kengät vähän huolimattomasti kiinni, jolloin vettä/loskaa pääsi varresta kenkään sisälle.
Jassoo, sanoisin että petos myydä noita merkinnällä "waterproof". Onkohan muita vastaavia joita pitäisi valttää jatkossa?
Tuossa kengässä taitaa olla yksi iso reikä, josta vettä voi sinne sisään mennä. Muissakin vastaavissa taitaa olla aivan sama ongelma.
Noi Laken paljon hypetetyt talvipopot on olleet pienoinen pettymys. Kylmää pukkaa sieltä klossien kiinnitysrautojen ja ruuvien tienoolta melkein yhtälailla kuin mun aikaisemmista halvemmista talvimonoista (Exustar). Joku 2 tuntia ajoa 10 asteen pakkasessa on aika maksimi mulle, vaikka hyvin mahtuu reilusti villasukkia ja vielä on varpailla liikkumatilaa. Ja se boa-kiristyssysteemi tulee niin ylös että hiertää nilkkaa inhottavasti vaikka oon viritelly sellaisen pehmusteen sen mokoman siiman alle.
arctic biker
27.04.2012, 16.11
NImeni mukaisesti olen talvellakin pyöräillyt. nollakeleissä vaihtuu maastokengät ja flättipedaalit. Ja pakkasilla sitten isompaa vaelluskenkää.Rosella on tommonen kohtuuhintanen paksumpi kenkä, jos piruuttaan nimimerkillä vanha koira ja uudet temput kokeilis.
Iglumies
27.04.2012, 16.12
Tuossa kengässä taitaa olla yksi iso reikä, josta vettä voi sinne sisään mennä. Muissakin vastaavissa taitaa olla aivan sama ongelma.
Samaa ollut havaitsevinani, siitä vanhemmasta mikälie mw02 mallista irtosi pohja ja silti pysyi jalka kuivana.
nollakeleissä vaihtuu maastokengät ja flättipedaalit. Ja pakkasilla sitten isompaa vaelluskenkää.
Tuota pitää kokeilla, viimeistään sitten kun noi laket kulahtaa. Eli varmaan joskus 25 vuoden päästä...:p
dILETANTTI
29.04.2012, 00.27
Tuota pitää kokeilla, viimeistään sitten kun noi laket kulahtaa. Eli varmaan joskus 25 vuoden päästä...:p
Koska Laket on omasta mielestäni parhaimmillaan syksyllä ja keväällä, kun pitävät vettä kohtuullisesti, en usko että Laket kestää omaa käyttöäni montaakaan vuotta. Kärjistä pinta on jo kulunut kohtullisesti. Samaa mieltä olen kanssasi tuosta kylmän tulemisesta kenkään. Ajoin kyllä yli 30 asteen pakkasessa pari tuntia useamman kerran Lakeilla, mutta piti pistää juoksuksi välillä, kun varpaat oli niin kylmät. Tässä syksyllä uutena olleet Laket nykykuosissaan. Vertailun vuoksi omavalmiste mukana kuvassa.
https://lh4.googleusercontent.com/-w8y6EC7OB2s/T5xSDPVjkgI/AAAAAAAAAps/EqXR4yFhtts/s640/Kuva0087.jpg
Mulla on syys- ja kevätkäytössä, kun ollaan plusasteilla, Laken MX140:t. Ne ovat olleet kyllä mainiot virsut. Vedenpitävät, erittäin kevyet ja mikä parasta, nilkat taipuu kuin kesäkengissä konsanaan. Kolmatta vuotta olleet jo käytössä ja vielä ihan hyvässä kuosissa:).
Mutta peijoonit ovat kaiketi lopettaneet niiden valmistuksen kun ei löytynyt Laken nettisivuilta enää:(.
dirtyrider
06.08.2012, 22.00
Kaivetaas tämäkin naftaliinista.
Celsius Arcticien kokopolitiikka vielä varmistelisin. Ymmärränkö oikein, että jos MW80:n koko on kohdillaan, sama koko toimii myös Arcticien kohdalla? Shimanoissa mennään nyt 48:lla, eli sukkia mahtuu ilman että menee ahtaaksi.
Laitanko siis kylmästi tilaukseen Celsius Arcticit kokoa 48?
Kesälomat lusittu ja talvea odotellessa nostellaan tätä topicia. Koko täälläkin askarruttaa, kun ei noita Northwaven talvikenkiä taida päästä missään sovittamaan tähän aikaan vuodesta.
Miten nuo NW:t ovat suhteessa Shimpan kesäkenkiin? Itsellä Shimanon kesäkengät kokoa 48, vanhat normilestillä, nykyiset Shimano SH-M161, joissa väljempi lesti. Uskaltaako ottaa 47 kokoa, meneekö 48 jo liian väljäksi? NW:n taulukon mukaan koko 46 olisi 30,5 cm eli sama kuin nykyiset Shimpan kesäkengät. Shimpan talvikengistä ei kokemuksia. Itsellä on suhteellisen matala jalkaterä, mutta sitäkin leveämpi.
Koska Laket on omasta mielestäni parhaimmillaan syksyllä ja keväällä, kun pitävät vettä kohtuullisesti, en usko että Laket kestää omaa käyttöäni montaakaan vuotta. Kärjistä pinta on jo kulunut kohtullisesti. Samaa mieltä olen kanssasi tuosta kylmän tulemisesta kenkään. Ajoin kyllä yli 30 asteen pakkasessa pari tuntia useamman kerran Lakeilla, mutta piti pistää juoksuksi välillä, kun varpaat oli niin kylmät. Tässä syksyllä uutena olleet Laket nykykuosissaan. Vertailun vuoksi omavalmiste mukana kuvassa.
https://lh4.googleusercontent.com/-w8y6EC7OB2s/T5xSDPVjkgI/AAAAAAAAAps/EqXR4yFhtts/s640/Kuva0087.jpg
Jos noiden päällinen on oikeaa nahkaa, niin rasvaa/plankkaa ne. Ei kai kalliita kenkiä kannata turhaan pilata, kun niitä voi hoitaakin.
Talveksi kenkiä suunnittelen ja Northwave celsius artic kenkä on ilmeisesti varsin toimiva ja vedenpitävä?
Mistähän nuo löytyis edullisimmin?
Onko niin että ilman arctic lisänimeä olevassa mallissa on vain vähemmän vuorta (ei niin lämmin)?
Pasi Ahopelto
11.08.2012, 18.06
Miten nuo NW:t ovat suhteessa Shimpan kesäkenkiin? Itsellä Shimanon kesäkengät kokoa 48, vanhat normilestillä, nykyiset Shimano SH-M161, joissa väljempi lesti. Uskaltaako ottaa 47 kokoa, meneekö 48 jo liian väljäksi?
Itselläni on Shimanon kesäkenkien (RT81 ja M087) koko 44, ja samaa kokoa ovat NW Celsius Arcticit. Talvikenkiin sopii paksu sukka, kesäkenkiin ei -- tuosta syystä 44 on minulle se oikea. Noiden talvikenkien lesti ei sitten ole kovinkaan leveä. En ole kokeillut Shimanon leveälestisiä kenkiä, joten en osaa vertailla tuota tarkemmin, mutta varovaisuutta sokkovalintaan.
Pasi
Laken haastaja: 45Nrth Wölvhammer
http://45nrth.com/files/products/wolvhammer_open.jpg (http://45nrth.com/products/category/softgoods)
Kuvien perusteella sama pohja, kuin Laken MXZ302:ssa (http://www.lakecycling.com/mxz302.html). Varsi näyttää kuitenkin Lakea pidemmältä sekä jalkaa ja silmää miellyttävämmältä. Saatavuus jotain huonon ja kehnon väliltä. Hinta $325.
Vaikuttaa just passelilta paksukumitalviretkeilyyn.
^Speksien ja markkinointipuheen perusteella alkaa hiipiä fiilis, että olisikohan tässä ensimmäinen ihan oikeasti loppuun mietitty pyöräilykenkä oikeaan talveen. Toi klossin eristys lähinnä lisäsi uskoa. Tuppaa nimittäin olemaan aika paska monissa ns. talvikengissä.
dirtyrider
22.08.2012, 21.57
Ei jaksanut enää arpoa tuon NW Celsius GTX Arctic kengän kanssa, tilasin sokkona samankokoiset kuin Shimanon kesäkengät (48) ja nappiin meni. Ei tuonne mitään mummon paksuja villasukkia saa mahtumaan enää tai puolen sentin huopapohjallista, mutta seuraava koko ei todennäköisesti olisi istunut enää yhtä hyvin muutoin ja edellinen liian pieni. Ainakin "kylmiltään" :rolleyes: vaikuttaa tosi hyvältä jalassa, ja antaa leveyden puolesta sopivasti periksi leveään jalkaan. Tuo nauhakiristys ja nauhojen pikakiristys vaatii vähän asettelua, mihin tuon ylimääräisen pätkän laittaa läpän alle. Tuskin malttaa odottaa kelejä, että pääsee testailemaan... :cool:
MutaMika
24.08.2012, 13.17
Shimano MT-90:llä olen mennyt nyt nelisenvuotta syksystä kevääseen ja ihan hyvät ovat olleet. Ainoa moite ollut, että vesi/lumi menee yläkautta helpohkosti sisään kun siinä ei ole mitää neopreeni tjms tiivistystä. No nuo on nyt alkanut porsia niin pahoin jo monesta kohtaa niin päätin tilata uudet talvikengät. Muille kenkien metsästäjille tiedoksi, että Laken 302:a saa Wigglestä tällähetkellä joinain kokoina 150e hintaan vieläpä ilmaisilla posteilla. Ei paha siihen nähden mitä noista monessa paikassa pyydetään.
Muille kenkien metsästäjille tiedoksi, että Laken 302:a saa Wigglestä tällähetkellä joinain kokoina 150e hintaan vieläpä ilmaisilla posteilla. Ei paha siihen nähden mitä noista monessa paikassa pyydetään.
Koot 41, 42, 43 tällä hetkellä saatavilla.
arctic biker
24.08.2012, 13.39
Diadoran polarista satasella, kokojakin löytyy.
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/winter-shoes.html
Jos jaksais kaivaa niin lämpökamerakuviakin sakemannit testeissään käytti
dirtyrider
24.08.2012, 14.23
Diadoran polarista satasella, kokojakin löytyy.
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/winter-shoes.html
Jos jaksais kaivaa niin lämpökamerakuviakin sakemannit testeissään käytti
Samoin "lasten kokoja" jäljellä siitäkin.. :rolleyes: NW:n Celsius Arctic GTX:ää enää kokoa 46 jäljellä, itsekin joutui tilaamaan Actionsportsista nuo, jossa oli halvempi hinta, mutta sikamaiset postikulut (+visa-kulut) vei kaiken ilon.. :mad:
jannevaro
24.08.2012, 14.36
Samoin "lasten kokoja" jäljellä siitäkin.. :rolleyes: NW:n Celsius Arctic GTX:ää enää kokoa 46 jäljellä, itsekin joutui tilaamaan Actionsportsista nuo, jossa oli halvempi hinta, mutta sikamaiset postikulut (+visa-kulut) vei kaiken ilon.. :mad:
Diadoraa näytti olevan kokoja 38-48 kaikkia varastossa. Kokoa 40 vain muutamama kappale.
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html
Pasi Ahopelto
25.08.2012, 18.57
^Speksien ja markkinointipuheen perusteella alkaa hiipiä fiilis, että olisikohan tässä ensimmäinen ihan oikeasti loppuun mietitty pyöräilykenkä oikeaan talveen. Toi klossin eristys lähinnä lisäsi uskoa. Tuppaa nimittäin olemaan aika paska monissa ns. talvikengissä.
Varovaisen toiveikkaana odotan arvosteluita... Shimanon talvikengissä (MW80) on jonkinlainen klossin eristys (pohjallisen alla ei ole aukkoa) ja NW mainostaa "maximum thermal insulation in [...] the area where the shoe connects with the pedal". Muttei kumpikaan ihan riittänyt minulle viime talvena, vaan varpaiden jäähtyminen määräsi lenkin keston kovemmilla pakkasilla. Toivottavasti 45NRTH on hoitanut tuon paremmin.
Ei taida saada Suomesta?
Pasi
Noilla mainostetaan pärjäävän Minnesotan talvikeleillä... kuulostaa joltakin Ranskalta tms. On noissa tuo "ulkovuori" ehkä hjuva edistysaskel.
Noilla mainostetaan pärjäävän Minnesotan talvikeleillä... kuulostaa joltakin Ranskalta tms. On noissa tuo "ulkovuori" ehkä hjuva edistysaskel.
Minnesotassa tulee muuten hyvinkin usein enemmän lunta kuin esim. Oulussa.
Lunta saattaa tullakin, mutta onko oikeasti 30-40 asteen pakkasia?
No, se on eri topikin aihe. Kiinnnostava kenkä silti.
edit: Näköjään vuodenvaihteessa keskilämpötila on jopa alle -12C. On se kylmää siellä.
Viikonlopun maastoajelut (n. 150 km) risoilla kengänpäällisillä ja litimärillä sukilla kesämaastokengissä pisti miettimään ihan aitojen vedenpitävien talvitossujen hankintaa. Shimanon MW-81 sopisi mukavasti budjettiin, mutta arvostelujen mukaan ne eivät pidä vettä? Northwaven Celcius GTX taitaa olla ihan pätevä popo lokakuun mutapainiin ja marraskuun pakkasille. Minkälainen kokopolitiikka NW:n kengissä mahtaa olla? Ison S:n kengissä käytän kokoa 44, lenkkarit minulla on 43. Joissain arvioissa on neuvottu ostamaan myös NW:n kengät numeroa isompana.
Viikonlopun maastoajelut (n. 150 km) risoilla kengänpäällisillä ja litimärillä sukilla kesämaastokengissä pisti miettimään ihan aitojen vedenpitävien talvitossujen hankintaa. Shimanon MW-81 sopisi mukavasti budjettiin, mutta arvostelujen mukaan ne eivät pidä vettä? Northwaven Celcius GTX taitaa olla ihan pätevä popo lokakuun mutapainiin ja marraskuun pakkasille. Minkälainen kokopolitiikka NW:n kengissä mahtaa olla? Ison S:n kengissä käytän kokoa 44, lenkkarit minulla on 43. Joissain arvioissa on neuvottu ostamaan myös NW:n kengät numeroa isompana.
Mulle Shimanon 42 on sopiva. Tilasin NW Celcius Arcticit koossa 42 ja ovat sopivat. Kesäkengät (ohuella sukalla) menis 1/2 numeroa pienempänkin mutta talvikengiksi nuo ovat sopivat.
Diadoraa näytti olevan kokoja 38-48 kaikkia varastossa. Kokoa 40 vain muutamama kappale.
http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html
Onko kellään kokemusta näistä Diadoran tossuista ja miten noi koot on vertailukelpoisia shimpan MTB tossuihin ? Hinta ei hirveesti ahdistaisi
Mulla on shimanon kesäkengät 45 ja diadorat 46 ja sopii paksumpikin sukka.
Kiitos, tiedosta... Täytyy pistää tossut tilaukseen.
Shimanon MW:t ja northwaven arctic celsius löysi viimesyksynä uudet omistajat, kesä mtb popot thermicsolen sähköpohjallisilla ja villasukat kengän päällä tuli ajeltua viimetalvi ja paremmin tarkeni, kun shimanon MW:llä tai northwaven arctic celsius kengillä.
Northwaven talvisaappaassa kengän varsi ei päästä vettä ihan yhtä herkästi sisään kuin Shimanossa, mutta noin muuten en puhuisi kummankaan kohdalla vedenpitävyydestä, vaan hylkivyydestä. Tarpeeksi pitkään kun ajaa kunnon sateessa, niin molemmissa kastuu jalat. Sen sijaan jos lisäsuojaksi vetäisee vielä "vedenpitävät" kengänsuojat, niin sitten päästään jo tulokseen, jota voisi kutsua molempien kohdalla vedenpitäväksi.
Mitä kokopolitiikkaan tulee, niin molemmilla merkeillä talvisaapas kandee ottaa ainakin kokoa suurempana. Shimanossa kannattaa harkita jopa kahta numeroa suurempaa, jos aikoo ajaa tosi kovassa pakkasessa kaksilla sukilla.
Laken uusi malli MX 303, http://www.bikerumor.com/2012/09/25/interbike-2012-fast-and-light-or-warm-and-well-warm-lakes-got-shoes-for-you/
Diadoraan käy tosiaan tuo kesäkengän numero +1 -sääntö. Jos joku on tilannut popot kokoa 46 ja haluaisi neliseiskat, niin olen valmis vaihtokauppoihin :) Muuten nuo kanootit lähtee vaihtoon.
Varovaisen toiveikkaana odotan arvosteluita... Shimanon talvikengissä (MW80) on jonkinlainen klossin eristys (pohjallisen alla ei ole aukkoa) ja NW mainostaa "maximum thermal insulation in [...] the area where the shoe connects with the pedal". Muttei kumpikaan ihan riittänyt minulle viime talvena, vaan varpaiden jäähtyminen määräsi lenkin keston kovemmilla pakkasilla. Toivottavasti 45NRTH on hoitanut tuon paremmin.
Ei taida saada Suomesta?
Pasi
Ei ainakaan vielä, mutta kysyin tätä valmistajalta, joten katsotaan josko joskus voisi saada.
Mitäs pohjallisia fillaristit osaavat suositella talveksi?
Ketjusta löytyi suosituksia villaisiin foliopohjallisiin, mutta mistä niitä saa, mihin hintaan ja mitkä on hyviä? Ainoa konkreettinen löytämäni suositus oli Norsk Ullsåle -pohjalliset. (kenties nämä http://www.bogsfootwear.no/productview/20256206/ )
Foliopohjallisia saa vaikka Citymarketista tai Prismasta. yksi vaihtoehto on ostaa leikata leikata pala foliopaperirullasta ja laittaa pohjallisen alle.
Viime talvena joku taisi ehdottaa klossin kohdalle pohjallisen alle styroksia vai mitä lie ainetta kebab-paikkojen laatikot on mihin mukaan otetut ruoat pakataan. Mitenkähän rakennuksissa käytettävä styrofoam toimii, jos siitä leikkaa ohue siivun. Sitähän käytetään routaeristeenä.
Jälkimmäiseen kappaleeseen löytyy varmaan parempia mielipiteitä ja oikeita termejä
jartsuli
03.10.2012, 12.15
Itellä riitti kesäkenkiin talvella semmoset folio/villa pohjalliset sekä lämpimät sukat.
Northwaven talvisaappaassa kengän varsi ei päästä vettä ihan yhtä herkästi sisään kuin Shimanossa, mutta noin muuten en puhuisi kummankaan kohdalla vedenpitävyydestä, vaan hylkivyydestä. Tarpeeksi pitkään kun ajaa kunnon sateessa, niin molemmissa kastuu jalat. Sen sijaan jos lisäsuojaksi vetäisee vielä "vedenpitävät" kengänsuojat, niin sitten päästään jo tulokseen, jota voisi kutsua molempien kohdalla vedenpitäväksi.
Mitä kokopolitiikkaan tulee, niin molemmilla merkeillä talvisaapas kandee ottaa ainakin kokoa suurempana. Shimanossa kannattaa harkita jopa kahta numeroa suurempaa, jos aikoo ajaa tosi kovassa pakkasessa kaksilla sukilla.
Eilen tuli NW Celciukset postista ja täytyy sanoa, että koossa 44 ovat huomattavasti Shimanon vastaavia (kesäkenkiä) isommat. Huoletta voi tunkea kenkään lisäksi lämpöpohjallisen ja jalan kaksilla sukilla eikä varmasti tee tiukkaa. Kiristyssysteemi onkin jo Addun hiihtomonoista tuttu, mutta miksi h*tissä se naru pitää olla noin pitkä?
Huomenna pääsee autenttisiin olosuhteisiin testaamaan kenkiä sekä samalla saapunutta uutta riistovaloa Pohjois-Karjalan kylmiin ja pimeisiin sekä ennen kaikkea kosteisiin maasto-olosuhteisiin. :)
Northwave Celcius Arcticit mielessä talvikengiksi, mutta koko mietityttää edelleen. Asicsen lenkkari on mulla kokoa 44,5. Shimanon MT33L nauhalliset kesäkengät kokoa 46, koska 45 otti varpaista hiukan kiinni kärkeen (hauskaahan oli se, että ruskea versio samasta kengästä oli sopiva 45-kokoisena!?). dhb:n (wiggle) maantiekengät on taas kokoa 45 ja täydellisen sopivat. Jalkaterällä pituutta 28 cm. Kumpi koko kannattaisi tilata Northwavesta, 45 vai 46? Tyhjää tilaa kenkään en paljoa kaipaile.
EDIT: Tilattu Arcticeista koko 45, saa nähdä miten hyvin sattui kohdilleen.
Omat Celsius Arcticit on 46. Normikenkä 45-46. Shimanon maastokengät olis pitänyt olla 47.
dirtyrider
10.10.2012, 00.20
Omat Arcticit samaa kokoa kun Shimanon kesäkenkä. Netistä tilattu, niin ei päässyt sovittamaan, mutta ei kyllä olisi enää kokoa pienempi toiminut. Ja siis metriäkään noilla ei ole vielä ajettu, joten sen enempää en osaa sanoa.
Onkos ideaa minkä kokoiset Arcticit kesäkäytössä olevien Sidien (42) kaveriksi?
Ei millään jaksaisi ruveta palauttelemaan väärän kokoisia...
m e r k s
11.10.2012, 22.00
Onkos ideaa minkä kokoiset Arcticit kesäkäytössä olevien Sidien (42) kaveriksi? ...
Mulla Sidit kokoa 44, NW Arcticit 46. Isohan tuo 46 on itselle, mutta ehkäpä juuri talvekengäksi passeli. Kohta kun noita talvikenkiä alan etsiskelemään, niin varmaan tuntuvat kolhon oloiselta (pitkästä aikaa) tiukan kisakengän jälkeen, mutta ei tuonne kuitenkaan itsellä mahdu kuin kunnon pohjallinen ja yhdet talvisukat... ei edes villasukat. Ja eikös ilma toimi eristeenä tässä tapauksessa, jotta sillä sitä lämpimyyttä saa aikaan.
Summa summarum: riippuen siitä, millaisissa lämpötiloissa ajaa ja millaisen ääreisverenkierron omaa, niin 1-2 kokoa isompi on ok. Tietty näitä 2++ kokoja mainostetaan myös (varmaan heti tämän viestin jälkeen), mutta ehkä sitten sähköpohjalliset/kengänsuojat tms. olisivat jo käyttäjäystävällisempi valinta. Tietty myönnettäköön tässä paremmaksi se, että tatsi ajamiseen menee liiallisista sukista kuin paleltumisesta. :p
kolistelija
11.10.2012, 22.05
Smankokoisilla ajan. Sidit Megalla ja NW Articit. Molemmat kokoa 44.
Mulla Sidit kokoa 44, NW Arcticit 46. Isohan tuo 46 on itselle, mutta ehkäpä juuri talvekengäksi passeli.
Hmmm... Mulla Sidit myös 44 ja NW Arcticit myös 44. Omien kokemusten valossa neljävitoset olisivat varmaan olleet ihan ok tuplasukkaillessa, mutta neljäkutoset kuulostaisivat kyllä jo ihan liian suurilta.
m e r k s
11.10.2012, 22.39
... Mulla Sidit myös 44 ... neljäkutoset kuulostaisivat kyllä jo ihan liian suurilta.
Totta, varmasti ovat joillekin. Minun jaloille nuo pari kokoa isommat ovat nippanappa riittävät... lämpö ei varmasti riittäisi pienemmillä. Kieltämättä fiilis olisi parempi jos kesämonon kokoisilla pystyisi ajamaan muutakin kuin tunnin pyrähdykset. Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle painottaisin tämän merkitystä. Kengän välittämä ajofiilis heikkenee huomattavasti jo parin lisänumeron kasvatuksella.
EDIT: ja lisätäänpä vielä se, että miksi noita kalosseja käytän vrt. kesämonot lisäreuhkilla: olen jo (riittävästi) hermoni menettänyt maastossa jalkautumisen seurauksena irtoaville kengänsuojille. Ja sitä tapahtuu välillä usein. :)
Sidit myös 44 ja NW:t kokoa 46.
Ehkä menisin myös NW:n koko 45, mutta varpaille jää parin sukan ja paksun pohjallisen kanssa vielä vähän liikkumavaraa nelikutosessa. Ei ne liian isot ole, mutta hieman koomisen näköiset.
perminna
12.10.2012, 11.57
Minunkin pitäisi hankkia talveksi työmatkoille ja vapaa-ajan lenkeille vähän lämpimämpi kenkä pidemmällä varrella. Tällä hetkellä ajan Shimanon MT60-kengällä (GoreTex), joka on kokoa 40 ja ohuella urheilusukallakin inan pieni. Tästä Shimanon kengästä oikeampi koko olisi siis 41. Tennarit ja lenkkarit on kokoa 40-40,5 (Nike, Adidas). Salomonin hiihtomonot minulla on 40 2/3 tai 41 1/3. Jalkaterän pituus on 24,8 cm. Jalka ei ole leveä muttei kapeakaan.
Vaihtoehdot tällä hetkellä tuntuu olevan Northwave Celsius GTX, Northwave Celsius Arctic GTX tai Mavic Drift. Tahtotila olisi, että kenkään vaihtaisin folio-villapohjallisen ja käyttäisi merinovillasekoitesukalla. Mahdollisesti hankkisin vielä neopreenisuojn kengän päälle. Tarkoitus on pärjätä -10--15 asteen tietämiin. Sen kylmemmillä keleillä tuskin tulen ajamaan pyörällä.
Noita nykyisiä kenkiä ostaessa kävin sovittamassa Northwaven kenkiä parissa paikassa. Jossain nauhallisessa MTB-mallissa 40 oli liian leveä (en saanut kiristettyä riittävästi), jossain tarranauhallisessa mallissa muistaakseni 40 oli sopiva (kesäkäyttöön). Tämän perusteella valitsisin Northwavelta koon 41 talvikäyttöön, jotta kenkään jää vähän tilaa. Olenkohan oikeilla jäljillä?
Osaisiko joku sanoa, miten Mavicin koot suhteutuu Shimanoon tai tavallisiin kenkiin? Heillä näyttäisi olevan esimerkiksi koko 40 2/3, joka voisi osua kohdilleen.
Halvimmat mahdolliset pitäisi ostaa eli tilaus tulisi tehtyä joko Saksasta tai Briteistä. Hinnat osaan vertailla itsekin, joten siihen en tarvitse apuja. :)
Halvimmat mahdolliset pitäisi ostaa eli tilaus tulisi tehtyä joko Saksasta tai Briteistä. Hinnat osaan vertailla itsekin, joten siihen en tarvitse apuja. :)
Roselta löytyy vaitoehto myös. Ainakin käyttäjiltä on saanut hyvät arvostelut: 4.5/5 (95)
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-mtb-winter-shoes-rws-01/aid:377862
perminna
12.10.2012, 14.37
Roselta löytyy vaitoehto myös. Ainakin käyttäjiltä on saanut hyvät arvostelut: 4.5/5 (95)
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-mtb-winter-shoes-rws-01/aid:377862
Mielenkiintoista. Nahkaa ja kaikkea. Mikähän noiden Rosen kenkien kokoluokka suhteessa muihin on?
Näemmä juuri minulle oletettavasti paras koko (41) ei ole saatavilla.
Lundbergillä Keravalla on Mavicin Driftejä puoleen hintaan, tosin koot alkavat 45 ->
Olen käyttänyt Shimanon mt91 tai 92-kenkiä tuplasukkien kanssa. Se ei ole ihan riittänyt. Ompelin äsken oikean kengänsuojan vanhasta takin kainalosta. Tarranauhaa ja vetoketjua ja paksusti fleeceä perään. Vasemmalla kuvassa kainalo, josta syntyy vasen kengänsuoja. On tuo hidasta hommaa, kun ei ole ihan omaa ammattitaitoa vastaavaa puuhaa.
edit: nyt on molemmat valmiit. Noista tuli ai-van järkyttävän rumat, mutta luulenpa olevan lämpimät! Täytyy odotella pakkasia, niin pääsee testaamaan. Jos tyylipoliisi näkee nuo minun kiitäessäni 847:n laitaa, tarjoan auliisti munuaisiani hänelle pamputettavaksi.
Oivoi... hirvittää jo tallustella noilla töihin...
http://img.tapatalk.com/d/12/10/13/u4e8e2yp.jpg
perminna
15.10.2012, 10.42
Niin olisiko joku osannut kommentoida Northwave Celsius GTX/Arctic Celsius GTX- tai Mavic Drift-kenkien kokoa? Olen kahden vaiheilla, tilaanko 41 vai pitäisikö olla suuremmat. Normaali kenkäkoko on 40-40,5.
Internetistä ei löydy yksiselitteistä tietoa kummastakaan. Maviceista vähemmän kuin Northwaveista. Jotkut sanoo, että Nortwavet on kapeaa mallia, jotkut että leveää. Jotkut sanoo, että Celsius-sarja on pienempää kokoa kuin tavalliset Northwaven MTB-kengät, jotkut sanoo, että samaa lestiä.
Niin olisiko joku osannut kommentoida Northwave Celsius GTX/Arctic Celsius GTX- tai Mavic Drift-kenkien kokoa? Olen kahden vaiheilla, tilaanko 41 vai pitäisikö olla suuremmat. Normaali kenkäkoko on 40-40,5.
Internetistä ei löydy yksiselitteistä tietoa kummastakaan. Maviceista vähemmän kuin Northwaveista. Jotkut sanoo, että Nortwavet on kapeaa mallia, jotkut että leveää. Jotkut sanoo, että Celsius-sarja on pienempää kokoa kuin tavalliset Northwaven MTB-kengät, jotkut sanoo, että samaa lestiä.
Omat Celcius GTX:t ovat reiluhkolla mitoituksella. Kesälenkkarit minulla ovat kokoa 43 ja tilasin NW:t kokoa isompana. Sinne menee kahdet sukat (normi urheilusukka ja lämpösukka) sekä lämpöpohjallinen kengän oman pohjallisen lisäksi kivuttomasti. Ovat muuten lämpimät! Jos et aio käyttää lisätoppausta sukkien tai lämpöpohjallisen muodossa, suosittelen pitäytymään normaalissa koossa. Minusta tosin talvikenkä saakin olla hieman reilu, että varpaiden verenkierto pysyy hyvänä kylmässäkin.
Kokonaisuutena olen nyt muutaman testilenkin perusteella erittäin tyytyväinen NW Celcius GTX -kenkiin. Vesi ei ole tullu kertaakaan läpi eikä varpaat ole kylmettyneet. Toki pakkaskeleissä en ole päässyt testaamaan, mutta veikkaan että kaksilla sukilla ja lämpöpohjallisilla (folioeristetyt) pärjää ainakin -10 asteeseen asti. Sen jälkeen voi vedellä kengänpäälliset päälle. Ainoat motkotuksen aiheet ovat minusta kovilla pinnoilla liukas pohja sekä hieman riittämätön tuki jalkapöydälle (tunkatessa kantapää tuppaa nousemaan, no biggie).
Omat NW-kengät: road 46, MTB 46, Celsius 47. Noin vertailun vuoksi esim. Spessu, Bontrager ja Nike maantiepuolella 46.
keski-ikäinen
15.10.2012, 12.04
Taitaapa mennä noihin Rosen kenkiin. Varpaat ei hevillä palele, ilmeisesti ääreisverenkierto säilynyt sen verran hyvänä, joten tuskin mitään superhyperlämpösii tartten.
perminna
15.10.2012, 16.56
Omat Celcius GTX:t ovat reiluhkolla mitoituksella. Kesälenkkarit minulla ovat kokoa 43 ja tilasin NW:t kokoa isompana. Sinne menee kahdet sukat (normi urheilusukka ja lämpösukka) sekä lämpöpohjallinen kengän oman pohjallisen lisäksi kivuttomasti. Ovat muuten lämpimät! Jos et aio käyttää lisätoppausta sukkien tai lämpöpohjallisen muodossa, suosittelen pitäytymään normaalissa koossa. Minusta tosin talvikenkä saakin olla hieman reilu, että varpaiden verenkierto pysyy hyvänä kylmässäkin.
Omat NW-kengät: road 46, MTB 46, Celsius 47. Noin vertailun vuoksi esim. Spessu, Bontrager ja Nike maantiepuolella 46.
Kiitos teille! Varmaankin sitten minun kannattaisi valita koko 41, koska tarkoitus on saada mahtumaan huopa-/foliopohjallinen ja paksumpi sukka tai jopa kaksi. Liian isokaan ei tietenkään saa olla, jottei yhdellä sukalla hölsky jalassa. -10 asteeseen asti pitäisi pärjätä, mielellään -15 asti. Sen kylmemmillä en todennäköisesti tule säännöllisesti pyöräilemään.
perminna
16.10.2012, 09.24
Taitaa olla, että ostan Shimano MT91-kenkät. Ne tuntui eilisellä sovitusreissulla hyvältä ja sopivan talvisilta. Koko 42 oli paksummalla sukalla juuri sopivan väljä, että menee lämpöpohjallinen ja/tai toinen sukka. Ja oikeat kengät on siis 40-40,5.
Taitaapa mennä noihin Rosen kenkiin. Varpaat ei hevillä palele, ilmeisesti ääreisverenkierto säilynyt sen verran hyvänä, joten tuskin mitään superhyperlämpösii tartten.
Jos näihin päädyt, niin kerroppa sitten kokemukset meillekkin. Valitse reilu koko, niin on varpailla hyvin tilaa ja tarvittaessa mahtuu paksumpi sukka.
Mulla ei ole Rosen talvikenkiä, mutta kun olen katsellut noita Rosen malleja viime vuosina, niin 99% olen varma, että ne tulevat samasta kaukoidän tehtaasta kuin Exustarit.
http://media1.roseversand.de/product/370/1/3/1319206_1.jpg
http://www.exustar.com/2011/images/products/sm343.jpg
Mun vanhat Exustarit ovat kokoa 44, mahtuu paksu alussukka sekä kunnon villasukka (sitten ainakin kun pohjallisena on matala alumiinitermopohjallinen). Shimanon kesäkengät ovat 44 ja lenkkarit yleensä 43.
Onko kellään vielä kokemusta Wölvhammereista? Bikepalastilla ainakin myynnissä: http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Schuh-45NRTH-Woelvhammer-Winter-Cycling-Boot.html
keski-ikäinen
16.10.2012, 11.49
Jos näihin päädyt, niin kerroppa sitten kokemukset meillekkin. Valitse reilu koko, niin on varpailla hyvin tilaa ja tarvittaessa mahtuu paksumpi sukka.
Tuli sitten kuitenkin ostetuksi Diadoran Polarikset, kun oli Bike-Discountissa alta satasen. Eilen illalla tilasin ja tänään kaheksan maissa tuli postia, että paketti on lähtenyt eteenpäin. :) Kovastihan noi eri valmistajien mallit näyttää ulospäin samanmoisilta, vaikka en tietenkään mikään kenkäasiantuntija olekaan.
painovoima
17.10.2012, 11.17
Kuriiri toi eilen bike-componentsista Shimanon MT91-kengät, joita täälläkin on kehuttu. Hintaa oli kengillä 149,90 €.
Kesäkenkänä mulla on Shimanon MT42, kokoa 44. Ne ovat aavistuksen verran väljät jalkaan, joten foorumin kommenttien perusteella päättelin MT91:n sopivaksi kooksi 45. Hyvin nämä istuvatkin, väljyyttä on varpaassa ja paksu sukka menee mukavasti. Kahden sukan kanssa saattaisi mennä änkeämiseksi.
Kenkälaatikon kyljessä oli Shimanon kokotaulukko. Senttimetrikokojen perusteella olisin kenties ehkä uskaltanut ottaa 46-kokoisen kengän. Ohessa kuva taulukosta, jospa siitä olisi jollekulle kenkää valitsevalle osviittaa.
https://dl.dropbox.com/u/1003705/Shimano_kokotaulukko_1024.jpg
NW Celsius Articit tuli ja koko 45 em. jalan spekseillä osui oikeaan. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille! Noihin mahtuu sukka+villasukka-yhdistelmäkin juuri ja juuri, joten melkoisen hyvin onnistui valinta. NW:n kokotaulukko löytyy muuten esim. täällä: http://www.bike-discount.de/pdf/products/4878.pdf Ja tuon mukaan Shimanon 46 on about juurikin NW:n 45 (jos katsot senttimetrejä).
Onko kellään vielä kokemusta Wölvhammereista? Bikepalastilla ainakin myynnissä: http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Schuh-45NRTH-Woelvhammer-Winter-Cycling-Boot.html
Veikkaanpa, että ei noita tuoltakaan saa ennen Joulukuuta. Joillakin myyjillä on ainakin tällainen texti: "Wölvhammer won’t deliver until December 1."
dirtyrider
17.10.2012, 19.37
Lundbergillä Keravalla on Mavicin Driftejä puoleen hintaan, tosin koot alkavat 45 ->
Ja paljonko mahtaa olla lähtöhinta tällöin..
arctic biker
17.10.2012, 20.49
Hello,
We recommend you to buy size 44. The are only a little less wide as the shimano shoes.
Tommonen vastaus Roselta liittyen heijän talvikenkiin. Kysyin verraten Shimanon Wide-lestiseen Mo87 malliin. Tään tossun 44 koko on mulle varsin nafti, ohuen ohuella sukalla passeli.
jk764476
18.10.2012, 18.14
Tänään sain Lake mxz302- kengät. Koosta voin kertoa seuraavaa: Oma normaalikokoni on n. 40. Shimanon maasto- ja maantiekengistä käytän kokoa 41, samoin nämä Laket on 41:t. Sanoisin, että Lake on vastaavaa Shimanoa tiukempi, itsellä ei mene tuonne Lakeen kuin yksi ohuehko sukka. Tosin kenkä on sopivan napakka ja varmasti hyvä poljintuntumaltaan. Jännää on se, että mittasin jalkani tismalleen Laken sivujen ohjeiden mukaan, ja mittauksen perusteella minun olisi pitänyt päätyä kokoon 39 1/2 tai 40. Voin sanoa, että en olisi saanut jalkaani noista kumpaisenkaan. Eli jos haluat Lakesta napakan kengän, menee sama koko kuin Shimanoissa. Jos haluat yhtään pelivaraa (paksumpaa sukkaa, tuplasukkaa jne), niin ota suosilla vielä yksi koko Shimanoa suurempi eli siis kaksi kokoa normaalikenkäsi kokoa suurempi koko. Ja ainakaan ei kannata luottaa laken nettisivujen mitoitusohjeeseen näiden talvikennien osalta. Itse kenkä on erittäin vakuuttava, todella hyvä jalkaan ja uskottavan oloinen. Tule vaan talvi.
KehveliSki
19.10.2012, 11.12
NW Celsius Articit tuli ja koko 45 em. jalan spekseillä osui oikeaan. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille! Noihin mahtuu sukka+villasukka-yhdistelmäkin juuri ja juuri, joten melkoisen hyvin onnistui valinta. NW:n kokotaulukko löytyy muuten esim. täällä: http://www.bike-discount.de/pdf/products/4878.pdf Ja tuon mukaan Shimanon 46 on about juurikin NW:n 45 (jos katsot senttimetrejä).
Nyt en oikein tajua? Tuon kokotaulukon mukaan sulle sopiva koko olisi ollut 42,5 (laitoit aiemmin että 28cm jalkaterä), mutta 45 oli oikea? Sillä vaan kun olen itsekkin harkinnut NW:n kenkiä (maantie, maasto ja talvi).
Keijo Leppänen
19.10.2012, 11.48
kysympä tässä enempia asiaa tutkimatta,että riittääkö sidin hydro gtx kenkä numeroa isompana,kuin kesä tossu?
--- Lake mxz302- kengät. --- Jos haluat yhtään pelivaraa (paksumpaa sukkaa, tuplasukkaa jne), niin ota suosilla --- kaksi kokoa normaalikenkäsi kokoa suurempi koko. ---
Komppaan. Kokeilin viime talvena, mutta jäi ostamatta kun oikeaa kokoa ei ollut kaupassa. Normaalikenkä on noin 42 ja jalkateräni on leveä. Jopa 44 koon Laket oli tosi napakat alussukalla ja villasukalla. Olisin ottanut koon 45 mutta niitä ei ollut. Normaalin levyisellä jalalla varustetulle varmaan riittää toi +2 numeroa, mä olisin leveyden puolesta tarvinnut sen +3.
hannupulkkinen
19.10.2012, 14.46
Mullon tällaset. (https://www.boc24.de/produkt/Bicycles-MTB-Schuh-Silverthrone____214014.html) Hyvät ja halvat. Pari numeroa kesäkenkiä suuremmat niin sopii villasukkakin sisään.
kysympä tässä enempia asiaa tutkimatta,että riittääkö sidin hydro gtx kenkä numeroa isompana,kuin kesä tossu?
Mulla on Sidin kesäkenkää (46 normaali kapean mallin genius 5 pro) kahta numeroa suuremmat Sidi Diablot 48 talvikäytössä. Kesämaantiekenkä on ohuella sukalla tiukka eli maantiekäyttöön sopiva. Diablot vetää helposti pari vaellussukkaa päällekkäin eikä vielä tee edes tiukkaa. Kengissä parin sukan kanssa myös paksut pohjalliset tai sähköpohjalliset, menisi vielä varmaan kolmaskin vaellussukka päällekkäin jolloin olisi yhtä tiukka kuin kesämaantiekenkä. Tiedä sitten onko tuo hydro gtx tiukempi kooltaan kun on maantiekenkä, todennäköisesti kyseessä on aivan sama kenkä erilaisella pohjalla.
Nyt en oikein tajua? Tuon kokotaulukon mukaan sulle sopiva koko olisi ollut 42,5 (laitoit aiemmin että 28cm jalkaterä), mutta 45 oli oikea? Sillä vaan kun olen itsekkin harkinnut NW:n kenkiä (maantie, maasto ja talvi).
Eli katsoin sopivasta Shimanon koosta (46) Shimanon taulukosta, mitä se vastaa senteissä (~29,5) ja katsoin mikä koko vastaa tätä senttilukua Northwaven kokotaulukossa, eli koko 45. Tasan "jalan mittainen kenkä" on harvoin toimiva, vaikka valmistajat ilmoittavatkin kokotaulukkojen sentit usein "liikkumavaroilla", kai..
maastoville
20.10.2012, 21.21
Mullon tällaset. (https://www.boc24.de/produkt/Bicycles-MTB-Schuh-Silverthrone____214014.html) Hyvät ja halvat. Pari numeroa kesäkenkiä suuremmat niin sopii villasukkakin sisään.
Onko kapea vai leveä lesti, osaatko arvioida? Ja ilmeisesti tarkenee syksykelit hyvin?
Kiitokset vastauksesta jo etukäteen!
keski-ikäinen
23.10.2012, 13.03
Sain noi Diadoran kengät. Sama koko kun kesäkengissä, eli 46. Mahtuu kevyesti ainakin kaksi paksua urheilusukkaa. Varsi on kaponen, joten ei heti lumi mee sisään. Oikein hyvltä tuntuvat muutenkin.
Itse kävin tänään hakemassa Sidin Diablo Gtx kengät kun alkoi varpaita paleltamaan joka lenkillä, oli märkää tai ei. Ja pitihän niitä heti päästä kokeilemaankin. Otin kokoa isommat, niihin saa paksun sukan ja vielä ylimääräisen pohjallisen, ettei kylmä pääse hiipimään klossien kautta sisään.
Varpaat kiittivät ja ne oli riittävän jäykät pohjiltaakin, joten polkeminen oli tehokasta, kun laittoi vähän puristusta pakaroihin. Nyt täytyy vaihtaa SPD polkimet syksyksi maantiepyöräänkin, jos sattuu vielä kelejä.
Kengät hommasin Velosportista, josta sain ne erittäin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna esim. Saksan verkkokauppoihin ja vielä asiallisena palvella kuorrutettuna. Täytyy tukea näitä muutamia oikeita pyöräilyliikkeitä, niin kauan kuin niitä vielä täällä on.
PS. Ostin sormille vielä gore biken gtx hanskat, sormetkin kiittävät. Elen ostetut Roeklin windstopperit eivät olleet riittävän lämpöiset alle +6 asteen lämmöissä, mutta niistä saa hyvät välikelin hanskat.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kerrohan kokemuksia Sideistä heti, kun niitä kertyy? ps. Onko Sidin lesti kovin kapea??
Itse kävin tänään hakemassa Sidin Diablo Gtx kengät kun alkoi varpaita paleltamaan joka lenkillä, oli märkää tai ei. Ja pitihän niitä heti päästä kokeilemaankin. Otin kokoa isommat, niihin saa paksun sukan ja vielä ylimääräisen pohjallisen, ettei kylmä pääse hiipimään klossien kautta sisään.
Varpaat kiittivät ja ne oli riittävän jäykät pohjiltaakin, joten polkeminen oli tehokasta, kun laittoi vähän puristusta pakaroihin. Nyt täytyy vaihtaa SPD polkimet syksyksi maantiepyöräänkin, jos sattuu vielä kelejä.
Kengät hommasin Velosportista, josta sain ne erittäin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna esim. Saksan verkkokauppoihin ja vielä asiallisena palvella kuorrutettuna. Täytyy tukea näitä muutamia oikeita pyöräilyliikkeitä, niin kauan kuin niitä vielä täällä on.
PS. Ostin sormille vielä gore biken gtx hanskat, sormetkin kiittävät. Elen ostetut Roeklin windstopperit eivät olleet riittävän lämpöiset alle +6 asteen lämmöissä, mutta niistä saa hyvät välikelin hanskat.
Kerrohan kokemuksia Sideistä heti, kun niitä kertyy? ps. Onko Sidin lesti kovin kapea??
Minulla on normikengissä 46/47 numeron jalka (30,5 cm), ja melko leveä lestinen saa olla, että mahtuu. Näiden pyöräkenkien koot on ihan vinksallaan, eli Shimanolta käytän 48 kenkiä (normi urheilusukka) ja Sidiltä samoin kesäkengäksi sopii 48. Mun molemmat simpat on (muistaakseni) leveälestisiä malleja, Sidistä meni ihan normi malli. Talvikengäksi ostin 49:t jotta on tilaa paksuille sukille eikä purista yhtään. Ohuella sukalla nää pyörii jalassa, mutta paksuilla toimi hyvin, vielä kun laittaa vaikka ergo-pohjallisen tuonne, niin istuvuus paranee. Kiristys neljällä velcro-vyölla pitää myös kantapään paikallaan. Ilmatilaahan täytyy jäädä, muutoin ei auta paksukaan kenkä (vrt nokia huopakumpparit).
Tuli nämä entteröityä, nyt odotellaan saapuvaksi.
Keijo Leppänen
26.10.2012, 13.40
Ja paljonko mahtaa olla lähtöhinta tällöin..
Olisko lähtöhinta sit ollu 150e ku nyt oli 70 vai 75e...
TaitettaVille
26.10.2012, 13.45
Kylmä tuli ja rouvan jalat palelee. Eli tarvitsemme noin 36 tai 37 kengät, jotka menevät talvella neopreenisujien kanssa lukkisten kanssa. Ehdotuksia?
Onkohan kukaan bongannut pieniä kokoja pyöräliikkeissä pääradan varrella (mielellään Hyvinkäältä etelään)?
Kiits.
Yksi ääni Maviceille. Oma neitsytlenkkini ko. popoille oli 200 km mammutin mahottomassa yli 16h ja lämpötila 13 astetta Celsiuksia pakkasella parhaimmillaan. Kenkien sisällä yhdet sukat eikä ylimääräisiä suojia (repussa oli varoilta suojat). Pientä vilua oli välillä, mutta riittävän tilavassa kengässä oli varpaita helppo liikuttaa. Normi ajokenkä 42-43 ja Mavicit 44 1/3. Nilkkasuoja oli hieman arveluttavan ohut ja matala, mutta lämpimän WS-trikoon kanssa nilkatkin pysyi lämpiminä.
Ehdotonta luxusta oli tietysti oikopolkujen suolätäköiden ylitys ilman huolia alta kenkään kiipeävästä vedestä. Mietittiinpä kerran menosuuntaa siten, että seisoin vesilätäkössä. Tämän huomasin vasta lähtiessämme eteenpäin.
Jos popoja jostain saa 70€ kandee hakee pois ns. killerdeal, omista maksoin 160€ ja oon silti enemmän kuin tyytyväinen hankintaani.
CRC:ssä Northwaven Celsius GTX ja Celsius Arctic GTX popot noin 139€ ja 157€. Tilasin jälkimmäiset.
Tilasin itse bike24:stä Gaernen Artixit. Olivat halvennuksessa.
hannupulkkinen
28.10.2012, 23.42
Onko kapea vai leveä lesti, osaatko arvioida? Ja ilmeisesti tarkenee syksykelit hyvin?
Kiitokset vastauksesta jo etukäteen!
En osaa sanoa kun minulla on normaali jalka ja sopivat hyvin. Ei ainakaan kapea.
Kenkä ei ole eritysen lämmin, mutta kun sisään saa villasukan niin pärjää hyvin.
Minulla on vielä sähköpohjalliset, jotka auttavat paljon.
Nimim. Kylmäjalka.
perminna
29.10.2012, 11.03
Taitaa olla, että ostan Shimano MT91-kenkät. Ne tuntui eilisellä sovitusreissulla hyvältä ja sopivan talvisilta. Koko 42 oli paksummalla sukalla juuri sopivan väljä, että menee lämpöpohjallinen ja/tai toinen sukka. Ja oikeat kengät on siis 40-40,5.
Muutama työmatka MT91-kengällä takana ja hyvältä vaikuttaa. Kengät on siis kokoa 42 ja oikeat kengät noin 40. Paksummalla urheilusukalla MT91 on väljä ja varpaita mahtuu mukavasti liikuttelemaan. Naruilla saan hyvin kirrattua kengän, jottei hölsky. Luulen, että toisella sukalla ja/tai lisäpohjallisella pärjään kengällä hyvin -15 asteeseen asti ellen kylmempäänkin.
Vaikkakin luulen, että kokoa pienemmälläkin MT91:llä (41) olisin pärjännyt ne talvipakkaset, joissa ajan työmatkaa, mutta eipä tuo yksi ylimääräinen koko haittaa. Onpa ilmaa varpailla.
jannevaro
29.10.2012, 11.41
Diadorat hankkineet voisi vielä kertoa fiiliksia tuntuuko ne lämpösiltä. Vaikuttaako siltä että niillä oikeasti pärjäisi kunnon pakkasilla? Kokemusta ei varmaan vielä ole mutta...
keski-ikäinen
29.10.2012, 12.02
Diadorat hankkineet voisi vielä kertoa fiiliksia tuntuuko ne lämpösiltä. Vaikuttaako siltä että niillä oikeasti pärjäisi kunnon pakkasilla? Kokemusta ei varmaan vielä ole mutta...
Kokemusta on tommosista -8 asteen pakkasista. Kaksi urheilusukkaa, sisällä mahtui varpaatkin oikein hyvin liikkumaan. Kylmä ei jalkoihin tullut, mutta ei lenkilläkään ollut mittaa kun puoltoista tuntia. Varren saa hyvin tiukalle, joten vesi ja lumi ei helposti pääse sisään. Sisällä on paksu pohjallinen, joka ulottuu varsiosassa aika korkealle. Pohjat ovat hyvin jäykät, mikä on todella suuri etu pyöräillessä, mutta tietysti noi ei mitkään kävelykengät ole. Palelevajalkaisemmat kuin minä voinevat kertoa omista kokemuksistaan. :)
Edit: Katsoin tarkemmin ja siis pohjallinen on ihan normaali. Se on tuo paksu (thermo)vuori joka ulottuu tuonne nilkan tienoille.
Luulen, että toisella sukalla ja/tai lisäpohjallisella pärjään kengällä hyvin -15 asteeseen asti ellen kylmempäänkin.
-15C on MT91-kengällä vielä ihan ok, kunhan on sukkia jaloissa. Semmoisen 50min matkan olen ajanut niillä -20C kelissäkin, mutta silloin alkaa lopussa jo paleltaa. Siksi ompelin aivan järkyttävän rumat kengänsuojat MT91:n päälle. Paksut ja rumat.
Toivottavasti tänä talvena ei tule semmoista kylmää jaksoa taas, että joutuisi suojia kokeilemaan. Viikkokausia -20C on aika tympeätä. Nuo 91:t ei mielestäni ole varsinaisesti talvikengät.
On vain kovin vaikea ostaa talvikenkiä, kun niitä ei tahdo kaupoista täältä saada.
Diadoran talvikengistä (http://www.bike-discount.de/shop/a38292/polaris-mtb-winterschuhe.html) kiinnostuneille ensikäyttökokemuksia tässä.
Olen huonolla ääreisverenkierrolla varustettu ja käytän 44-koon kesäkenkiä. Tälle syksylle on nyt pari n. lenkkiä (mm. +2 C vesisateessa / -4 C kuivassa kelissä) takana Diadoran 45-koon talvikengillä. Aiemmin on menty kesäkengillä ja eri paksuisilla kengänpäällisillä sään mukaan talvella.
Varsi Diadoran talvikengissä on matalahko, varsi suuntautuu takaviistoon -> kävellessä varsi hieroo vähän nilkkaa. Voi toki olla alkukankeuttakin, mutta tulipa huomioitua. Polkiessa en tähän enää kiinnittänyt huomiota.
Tarrat toimii uutena ihan ok, ylimmän tarran mitoitus voisi olla hivenen pidempikin. Budjetti-luokan kengän ominaisuus lienee kysymyksessä? En tosin usko että tarran pitävyyden suhteen tulee ongelmia jatkossa.
Kengän pohja on selkeästi kesäkenkiä korkeampi ja satulan korkeutta sai etsiä vähän ensimmäisellä lenkillä. Paksu (ja pitävä?) pohja helpottaa kyllä sohjossa jalkautumista.
Käytössä kenkä on ainakin uutena vettä hyvin pitävä, jossain määrin jopa hengittäväkin. Muttei tarpeeksi hengittävä että jalasta tuleva kosteus pääsisi riittävästi haihtumaan. -> Tunnin jälkeen alkoi ensimmäiset merkit sisältä kostuneista sukista ja varmaan puolen tunnin päästä alkaisi kylmettymisen oireitakin ilmaantumaan. Tuntiin saakka jalat tuntuivat kyllä lämpöisiltä. Ehkä tuohon kosteaan tuntumaan auttaisi toisen sukan laittaminen, numeron verran isompi koko antaa kyllä myöden laittaa toinen sukka kenkään, täytyy kokeilla tätä kun ilmat vähän kylmenevät.
Kokonaisuutena ihan menettelevät kengät pikkupakkaskeleille verrattuna vanhoihin virityksiin. Aiemmin kylmässä liikkumisen takaraja on tullut nimenomaan jalkojen kestämättömyyden vuoksi -18 - -20 pakkasilla, mielenkiinnolla odottelen kovempia talvikelejä.
perminna
29.10.2012, 17.04
-15C on MT91-kengällä vielä ihan ok, kunhan on sukkia jaloissa. Semmoisen 50min matkan olen ajanut niillä -20C kelissäkin, mutta silloin alkaa lopussa jo paleltaa. Siksi ompelin aivan järkyttävän rumat kengänsuojat MT91:n päälle. Paksut ja rumat.
...
Nuo 91:t ei mielestäni ole varsinaisesti talvikengät.
Eivät tosiaan ole talvikengät, mutta sopivasti isoon kenkään mahtuu kerroksia alle. Vedenpitävyys ja kohtuullinen tuulenpitävyyskin on kuitenkin mukava ominaisuus kengässä talvella. Todennäköisesti talvipyöräilyni jäävät 30 minuuttin / kerta, joten en odota ongelmia MT91:n kanssa. Pyöräilin viime talvena muutaman kerran töihin -20 asteen pakkasessa tavallisilla GTX-lenkkareilla, joihin tungin urheilusukan lisäksi villasukat. Nilkan verhosin villasäärystimillä.
dirtyrider
29.10.2012, 19.08
CRC:ssä Northwaven Celsius GTX ja Celsius Arctic GTX popot noin 139€ ja 157€. Tilasin jälkimmäiset.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57565
Arcticit näyttäis maksavan 196€, ettei olis vaan menny punnat ja eurot sekaisin?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57565
Arcticit näyttäis maksavan 196€, ettei olis vaan menny punnat ja eurot sekaisin?
En tiedä liekkö kaupan väellä menneet valuutat sekaisin, mutta tuolla halvemmalla hinnalla sain Arcticit tilattua. Toivottavasti vielä toimittavatkin ne...
http://i4.aijaa.com/b/00455/11188741.jpg
Hinnat elää crc:ssä aika nopeasti, on tullut todettua.
dirtyrider
29.10.2012, 21.46
En tiedä liekkö kaupan väellä menneet valuutat sekaisin, mutta tuolla halvemmalla hinnalla sain Arcticit tilattua. Toivottavasti vielä toimittavatkin ne...
http://i4.aijaa.com/b/00455/11188741.jpg
Hinnat elää crc:ssä aika nopeasti, on tullut todettua.
Taitaa olla ihan puhdas painovirhe, Kuupolla kävi tuuri, tuo summa on täysin sama kuin kenkien hinta puntina
10388
In Stock
47 - Black (http://www.chainreactioncycles.com/BasketAdd.aspx?AddToBasket=true&StockID=210388)
£156.81
RRP £174.24
Save 10%
hain kivijalkakaupasta Laken talvikengät. 47 oli oikea koko, Shimanon kesäkengässä 46, normikengännumero 45. Nahkapintaiset kengät lienee syytä vielä rasvata ennen käyttöön ottoa.
hain kivijalkakaupasta Laken talvikengät
Mikä kauppa??
-Lauri
Mikä kauppa??
-Lauri http://www.cyclecenter.fi/PublishedService
http://www.cyclecenter.fi/PublishedService
Ååh. Thänks. Kovasti kutkuttaa nuo Laket, pitäisi päästä kokeilemaan jalkaan.
-Lauri
Jake_Kona
30.10.2012, 20.17
Nyt jo vanha eräkirjan ohje sanoi. Märällä nahkasaappaat rasvataa ja pakkasella niitä ei rasvata.
Hyvä käsikirja. Pitää etsiä mysteerilaatikosta jossa lojunut 10v. En muista kirjoittajaa
Hirvittävä netin ihmemaailma! Rupesin selvittämään Lakejen saatavuutta ja hintapolitiikkaa, ja homma päättyi niin pahasti, että tilasin äsken (sovittamatta!!) Lake MXZ 302:t koossa 43. Shimanoissa koko siis 42, ei haittaa vaikka nuo talvikengät olisivat vähän isot, kun kuitenkin paksumpaa sukkaa tulee käytettyä talvella.
Action Sportsissa MXZ 302:sten oli hinta 179,90€, plus sitten aika suolaiset 25€ toimituskulut sekä lisärangaistuksena 5€ luottokorttikulut. Mutta silti 60€ halvemmalla kuin Cycle Centerin MXZ 303:t, uskoisin että kannattaa. To be continued kunhan popot nyt joskus ensi viikolla saapuvat!
-Lauri
dirtyrider
30.10.2012, 21.44
Action Sportsissa MXZ 302:sten oli hinta 179,90€, plus sitten aika suolaiset 25€ toimituskulut sekä lisärangaistuksena 5€ luottokorttikulut. Mutta silti 60€ halvemmalla kuin Cycle Centerin MXZ 303:t, uskoisin että kannattaa. To be continued kunhan popot nyt joskus ensi viikolla saapuvat!
-Lauri
Taisin jo tuolla aiemmin mainita jo, että hankin omat NW GTX Arcticit samaisesta kaupasta. Myyntihinta oli ylivoimaisesti halvin, mutta rangaistuksena em. kuluja ~30€ edestä, mikä tuntuu ihan käsittämättömälle muiden nettikauppojen rinnalla. Piti tilata samalla muutakin, niin ei tuntunut kengät enää niin kalliille.. :rolleyes:
Taisin jo tuolla aiemmin mainita jo, että hankin omat NW GTX Arcticit samaisesta kaupasta. Myyntihinta oli ylivoimaisesti halvin, mutta rangaistuksena em. kuluja ~30€ edestä, mikä tuntuu ihan käsittämättömälle muiden nettikauppojen rinnalla. Piti tilata samalla muutakin, niin ei tuntunut kengät enää niin kalliille.. :rolleyes:
Kauanko kesti AC:n toimituksessa? Joo kyllä hieman yskittää noi 30€ kulut, kun melkein mistä vaan tulee 10-15€ kuluilla isompikin paketti. Noh, oli noi Laket silti aika halvat, kun lähtöhinta oli 279€. Ostin itse samalla psykologialla Blackburnin työmatkavalosetin tuohon kyytiin ;)
-Lauri
Nyt jo vanha eräkirjan ohje sanoi. Märällä nahkasaappaat rasvataa ja pakkasella niitä ei rasvata.
Hyvä käsikirja. Pitää etsiä mysteerilaatikosta jossa lojunut 10v. En muista kirjoittajaa
vinkki pula-ajalta, kun rasva oli arvotavaraa
dirtyrider
30.10.2012, 23.48
Kauanko kesti AC:n toimituksessa? Joo kyllä hieman yskittää noi 30€ kulut, kun melkein mistä vaan tulee 10-15€ kuluilla isompikin paketti. Noh, oli noi Laket silti aika halvat, kun lähtöhinta oli 279€. Ostin itse samalla psykologialla Blackburnin työmatkavalosetin tuohon kyytiin ;)
-Lauri
Valitsin UPS:in toimitustavaksi. Keskiviikkona lähetysilmoitus meiliin, maanantaina kyselin luvatun seurantakoodin perään, mutta mitäpä sillä teki enää, kun UPS:in lähetti käynyt jo kotioven takana ilman mitään kummempaa yhteydenottoa. Tästä suivaantuneena vaihdoin toimituksen työpaikalle UPS:in sivuilta, tiistaina lähetti pudotti aulaan kamat.
Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin mainitaan kengistä sen verran, että en ole testannut edes vielä tositoimissa, kun viidettä viikkoa parannellaan kylkiluun ruhje(/murtuma?) vammaa.
jartsuli
03.11.2012, 13.18
Minäkin pistin nämä tilaukseen.
Jake_Kona
03.11.2012, 13.52
vinkki pula-ajalta, kun rasva oli arvotavaraa
Vinkki kylläkin liittyy siihen, että kovilla pakkasilla nahkasaapas ei tarvitse rasvaa pitämään vettä poissa kengästä.
Vaan nahkan oma lämmöneristävyys paranee. Ei pidä väheksyä 1000v. vanhoja ja koeteltuja eräkokemuksia.
Kovasti jännitti, että lähettävätkö kengät ja kestääkö ilmaisen toimituksen kanssa montakin kuukautta, mutta ei tarvi jännittää enää. :) Postilootaan oli kolahtanut ilmoitus suuuuuresta lähetyksestä. Sisältö oli juuri sitä mitä pitikin.
Rahojen tuhlausta hankkia Northwaven Celsius Arctic GTX tai Shimanon MW80 talvi-ajokenkiä, molemmista kokemuksia, ei auttanu vaikka mahtui useammat sukat sisälle, silti jalkoja kylmäs 3-5h lenkeillä.
Therm ic:n sähkölämmityspohjalliset normi mtb-kenkiin(hengittäviin) ja päälle villasukat ja kosteuden pitävät kengänsuojat, näillä pärjää pakkasessa, pitää myös pukeutua niin, että veri kulkeutuu lämpimänä varpaisiin asti, muuten ei mitkään kengät/lämmittimet auta.
jannevaro
08.11.2012, 12.13
Harmillisesti sitten tilasin liian pienet Diadorat. Vähän kummastutti täällä olleet jutut, joiden perusteella kuvittelin siiden olevan suht reiluja kokoja ja sitä ne ei todellakaan olleet, vaan 46 vastaa ehkä normaalia 44 kesäkenkää. Toivottavasti palautus onnistuu.
Mutta ei kyllä pidä lainkaan paikkansa myöskään BD:n sivuilla oleva info että kenkä olisi 30cm. Sanoisin että 28 cm, ehkä puolikas päälle, riippuu mistä kohtaa mittaa..
keski-ikäinen
08.11.2012, 12.51
No mulla on Merrellin lenkkarit ja kävelytalvikengät olleet pitkään kokoa 46, tykkään vähän reilun kokosista. En uskaltanut tilata pyöräilytalvikenkiä koossa 48, jattelin saavani kanootit, ja noi 46 Diadorat oli kyllä musta samankokoset kuin muutkin kenkäni, nythän olen niitä pari viikkoa käyttänyt ja lisää sukkaa mahtuu ja varpaita on tilaa heilutella. Mutta eiköhän tuo omien kenkiesi palautus onnistu. :)
jannevaro
08.11.2012, 14.11
Mulla on Merrelin vaelluskengät 45 ja ne on ainakin numeron isommat kuin Polaris 46. No, nyt näyttäisi siltä että saan ne vaihdettua isompiin kotosuomessa... Mutta niille jotka vielä on hankkimassa talvikenkiä varoituksen sana, että nettikeskusteluista ei niin hirveän helpolla saa käsitystä mikä on itselle sopiva koko. Ja tämähän yllättää meidät kaikki! :D
Rahojen tuhlausta hankkia Northwaven Celsius Arctic GTX tai Shimanon MW80 talvi-ajokenkiä, molemmista kokemuksia, ei auttanu vaikka mahtui useammat sukat sisälle, silti jalkoja kylmäs 3-5h lenkeillä.
Ei nyt sentään rahanhukkaa, onhan noista iloa märillä keleillä, perus-Celsiuksia on tullut pidettyä jo elokuussa samoin kuin vanhoja MW-101:siakin. Ja jos lumella vähänkin joutuu jalkautumaan niin kengänsuojien kanssa on omat hankaluutensa.
Pitkillä lenkeillä jalat tulee hikimarinoitua kylmiksi kun nuo kalvokengät ei kuitenkaan hengitä riittävästi. Iditabike-reissuissa osa käytti Shimanon spd-sandaaleja villasukkien ja jonkinlaisen gore-sukan kanssa kun nämä "talvikengät" eivät oikein toimineet niissä olosuhteissa (= lähellä Roin talvea).
Ei nyt sentään rahanhukkaa, onhan noista iloa märillä keleillä, perus-Celsiuksia on tullut pidettyä jo elokuussa samoin kuin vanhoja MW-101:siakin. Ja jos lumella vähänkin joutuu jalkautumaan niin kengänsuojien kanssa on omat hankaluutensa.
Pitkillä lenkeillä jalat tulee hikimarinoitua kylmiksi kun nuo kalvokengät ei kuitenkaan hengitä riittävästi. Iditabike-reissuissa osa käytti Shimanon spd-sandaaleja villasukkien ja jonkinlaisen gore-sukan kanssa kun nämä "talvikengät" eivät oikein toimineet niissä olosuhteissa (= lähellä Roin talvea).
Loskakeleillä kosteus meni läpi, vaikka goretexiä pitäis olla. Hikimarinaatio kylmetti jalat pakkasilla pitkillä lenkeillä.
perminna
29.11.2012, 11.56
...
Nuo 91:t ei mielestäni ole varsinaisesti talvikengät.Eivät tosiaan ole talvikengät, mutta sopivasti isoon kenkään mahtuu kerroksia alle. Vedenpitävyys ja kohtuullinen tuulenpitävyyskin on kuitenkin mukava ominaisuus kengässä talvella. Todennäköisesti talvipyöräilyni jäävät 30 minuuttin / kerta, joten en odota ongelmia MT91:n kanssa. Pyöräilin viime talvena muutaman kerran töihin -20 asteen pakkasessa tavallisilla GTX-lenkkareilla, joihin tungin urheilusukan lisäksi villasukat. Nilkan verhosin villasäärystimillä.
Syksyn pikkupakkasissa on nyt kokemusta MT91-kengistä ja hyvin olen toistaiseksi tarjennut ajaa työmatkaa yksillä sukilla. Tänä aamuna mittarissa oli -13 astetta ja Shimanoilla tarkenin 25 min matkan ilman ongelmaa yksillä merinosekoitesukilla. Tilaa kengissä on ainakin toiselle sukkaparille, joten uskon pärjääväni ainakin -20 asteeseen asti (työmatkat). Talven mittaan ei tule varmaan tehtyä kuin yksittäisiä lenkkejä työmatkojen lisäksi -- jos niitäkään. Mielenkiinnosta voisin testimielessä kokeilla jonain päivänä -10--15 asteen pakkasissa, alkaako varpaat jäätymään tunnissa.
LAKE MXZ302 ollut käytössä jo toista vuotta ja kenkä oikeasti lämmin.Kahdella sukalla -20 ei ongelmaa.Mulla jalat jäätyy kun lenkki yli 2 h noissa lukemissa. Tänä aamuna huomasin että BOA kiristin oli jostain syystä ponneton. Töissä sitten tutkailemaan ja huomasin vaijerin katkenneen.Purin sen ja liitin uudestaan yläosasta. Ohjeita löysin ja sovelsin netin ihmeellisestä maailmasta.Taas toimii kenkä.Turhaan pelkäsin BOA kiristintä. Se on toiminnaltaan tosi simppeli. Katkenneen pään "pujottelu" vaati vähän askartelua . Vielä pitää selvitellä saako vaijeria varaosana kun muitakin BOA kenkiä käytössä.
LAKE MXZ302 ollut käytössä jo toista vuotta ja kenkä oikeasti lämmin.Kahdella sukalla -20 ei ongelmaa.Mulla jalat jäätyy kun lenkki yli 2 h noissa lukemissa.....
:seko: Tarkoitatko, että tuo Laken kenkä on oikeasti lämmin ainoastaan kaksi tuntia -20°C:ssa :seko:
Ei se nyt mikään +20 sisältä ole mutta ilman jalkojen totaalijäätymistä.Jalat ovat viileät mutta eivät jäässä.Itse ole käyttänyt ohutta villalineria alimmaisena ja sen päällä asteiden mukaan toista sukkaa. Kenkien lisäksi tulee kyllä huolehtia jalkojen vaatetuksesta. Olen pärjännyt lyhyet ajohousut+villa kerrastohousut(paksu devold) sekä paksut Pearl Izumin talvihousut.Ei ole kylmä. Lenkki jos tosiaan kestää yli 2 h niin nesteiden juonti korostuu tottakai. Perifeerinen verenkierto muuten vähenee entisestään you know? Sisäelimet ja aivot kun menevät varpaiden ja sormien edelle luonnollisesti.
mhelander
04.12.2012, 11.32
Loskakeleillä kosteus meni läpi, vaikka goretexiä pitäis olla. Hikimarinaatio kylmetti jalat pakkasilla pitkillä lenkeillä.
No mulla on Fahrenheit-varianssista kokemusta ekalta pidemmältä lenkiltä pakkasilla. -12 - -14 oli ja vähän tuuleskeli. Neljä tuntia olin ulkosalla ilman kahvittelua lämpimässä. Jalassa vain ohuet sukat joiden päällä normaalisti pidetyt sukat. Ei siis lämpöpohjallisia tai kenkäsuojia.
Kahdesti tuona aikana pysähdyksen yhteydessä vähän hölkyttelin jotta saa veren paremmin kiertämään jalkaterissä. Silti vasta viimeisellä puolella tunnilla tuli vähän viileempää, ehkä siksi että vauhtia oli hiukka enemmän. Mulla ei ole näissä popoissa ollu mitään ongelmia sateessa veden läpäisyn suhteen tai että jalat hikoilis mitenkään voimakkaammin (+8 C keleissä on tullu ajettua 2+h lenkkejä näissä).
Että ovat parhaat talvikengät tähän asti jalassa käyneistä. Ja valmistaja lupaa mukavuutta vain -5 C keleille. Koivet on aina palelevaa sorttia joten ei paha. Varmaan vaikutusta on sillä että pitää myös reidet ja kropan riittävän lämpimänä ja että nojaillessa ei ainakaan hiki valu koipiin asti :).
Nyt on käyttökokemuksia Northwaven Celcius GTX -tossuista vähän pidemmältä ajalta. Oikeastaan ainoa motkotuksen aihe on se, että toisen kengän kiristyssolki painaa jalkaa jollain ihmeellisellä tavalla ellei sitä jätä hieman löysälle. Voi olla, että vedän sen päällysläpän liian kireälle. Kaksilla sukilla ja alumiinipohjallisilla lämpöä riitti noin -5 asteeseen, sen jälkeen kovemmilla pakkasilla olen vetänyt neopreenisuojat mallia perus kengän päälle. Ainakin -12 asteessa meni erittäin hyvin, ei ollut varpaissa pienintäkään kylmyyden tunnetta vaikka lenkki oli rauhallista pyörätie/polkuajelua. Vedenpitävyydessä ei ole ollut moittimista. Jalka putosi jään läpi ojaan ja nilkkaa myöten kuraveteen viime lenkillä. Vesi jäätyi neopreenin ja kengän väliin, mutta ei tullut läpi eikä aiheuttanut mitään epämukavuutta.
Olen siis tyytyväinen ostokseeni.
Mitkä olisivat hyvät (lämpimät, jalat ovat melko helposti kylmettyvät) kengänsuojat kylmille kelille (-10...-20)? Kenkinä perus http://tiny.cc/oo5sow Shimanon M077. Onko esim. Bilteman suojukset mistään kotoisin, hinta ei ainakaan päätä huimaa? Plussaa olisi jos saisi nopeasti eli Tampereelta metsästetään.
Mitkä olisivat hyvät (lämpimät, jalat ovat melko helposti kylmettyvät) kengänsuojat kylmille kelille (-10...-20)? Kenkinä perus http://tiny.cc/oo5sow Shimanon M077. Onko esim. Bilteman suojukset mistään kotoisin, hinta ei ainakaan päätä huimaa? Plussaa olisi jos saisi nopeasti eli Tampereelta metsästetään.
Urheiluareenasta nämä vuorelliset suojat (http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_48&products_id=1036), eli tampereelta, noita käytän hyvällä menestyksellä Northwaven talvikenkien kanssa. Vaikea sanoa miten toimi noiden shimanojen kanssa.
Privileged
04.12.2012, 23.35
Täältä ääni myös noille Urheiluareenan suojille.. paljon lämpöisemmät kuin Bilteman.
Eli siis kurasuojaks ja pikkupakkasille biltsut ja sitten koville pakkasille lämmittään Urheiluareenan suojukset?
Privileged
05.12.2012, 00.24
Eli siis kurasuojaks ja pikkupakkasille biltsut ja sitten koville pakkasille lämmittään Urheiluareenan suojukset?
Juurikin noin.
Urheiluareenan suojuksiin joudut itse leikkaaman klosseille aukot, mutta se onnistuu helposti terävillä saksilla :)
https://lh3.googleusercontent.com/-XKmGRpHEoXA/TxniSrdOTsI/AAAAAAAAAuc/5eT0NAPv1co/s616/2012-01-20_23-48-56_773.jpg
Löytyykö miltään valmistajalta KUNNON lämpimiä talvikenkiä Speedplay- reijillä? Entäs SPD-SL?
dirtyrider
05.12.2012, 10.12
Nyt pari päivää vasta testaillut noita Northwave Celsius Arctic GTX kenkiä. Hyvältä vaikuttaa, mutta noiden kiristysnauhojen käyttö ja niiden survominen läppien alle vaatii opettelua. Eilen töihin mennässä, meinasin pannuttaa parkkihallissa, kun nostin jalan satulan yli ja olin laskemassa jalkaa maahan. Tuo kengän pohjan kumi on aika kovaa ja kun kantti osui ensin, niin todella liukasta. Ja samalla pehmää, lähti hyvä siivu kengän reunasta kun puoli metriä luisti siloitettua betonia vasten.
Töiden jälkeen pätkä keskuspuiston olemattomia polkuja 29er sinkulalla ja tuli huomattua kuinka liukas tuo kengän keskiosa on. Tuollainen kapea ja luiskamainen kovamuovi ei kauaa kestä lumisella polkimella, jos ei saa päkiää suoraan polkimelle ja lukkoja kiinni. Onko kukaan laitellut tuohon keskiösaan tai vastaaviin mitään kumisia lisäpaloja tms.? Olen nähnyt täällä hiilikuituisten kesäkenkien pohjiin jotain kumimattoviritelmiä.
kuva samanlaisista kengistä:
http://forum.mountainbike-magazin.de/forum/attachments/mountainbike-bikeboerse/6514d1325002123-verkaufe-northwave-celsius-arctic-gtx-winter-schuhe-groesse-48-gtx_2.jpg
mhelander
05.12.2012, 10.58
Nyt pari päivää vasta testaillut noita Northwave Celsius Arctic GTX kenkiä. Hyvältä vaikuttaa, mutta noiden kiristysnauhojen käyttö ja niiden survominen läppien alle vaatii opettelua.
Jep. Mun tapa on vetää naru kireelle, sitten taittaa sisäpuolelta sen lukon ohi ja sulkea ylempi tarranauha. Sitten pukkaan sen narun lärpäkkeen alemman tarraläpän väliin, survon narut perään ja tarranauha kiinni. On ihan kätevä kunhan tottuu.
Eilen töihin mennässä, meinasin pannuttaa parkkihallissa, kun nostin jalan satulan yli ja olin laskemassa jalkaa maahan. Tuo kengän pohjan kumi on aika kovaa ja kun kantti osui ensin, niin todella liukasta. Ja samalla pehmää, lähti hyvä siivu kengän reunasta kun puoli metriä luisti siloitettua betonia vasten.
...
kuva samanlaisista kengistä:
http://forum.mountainbike-magazin.de/forum/attachments/mountainbike-bikeboerse/6514d1325002123-verkaufe-northwave-celsius-arctic-gtx-winter-schuhe-groesse-48-gtx_2.jpg
Näissä on aika liukas pohja. Onhan Artic:ssa sentään edes jotakin kuviota...
http://www.tritalk.co.uk/forums/ads_mod/images/ad5460_img2_large.jpg
Fahrenheit:ssa ainoa kitka tulee sitten klosseista. Kuten mulla Time RXS:n, soratiellä luikerrellessa tuli vasemmasta potkastua kitkanappula rikki :-/
Ja vielä tuosta kenkien koosta: mulla on normi lenkkarit 42-42.5 kokoisia vähän valmistajasta riippuen. $haissen kesäpyöräilykenkien koko 43 on sopiva. Sama koko passaa NW:n kengille, jää tilaa parille ei-sika-paksulle sukallekin.
Ei kun ostat satasen talvikengät. Kengänsuojat kun menevät pas2 kun hiukankin tunkkailee metsässä. Kengät kestävät vuosia, suojilla sekoillessa menee tuo 65 euroa joka vuosi.
Ei kun ostat satasen talvikengät. i.
Mistä saa satasella talvi(!)kengät? :seko:
Itsellä ajatus jos Laket pitäisi ostaa... mutta kuullostaa siltä, että niidenkin kanssa joutuu käyttämään kengäsnsuojia. Spessun Defroster + teddykarhusuojat + Grabber -kombinaatio on kyllä lämmin, mutta haavena olsi päästä eroon kengänsuojista & Grabber -lämmittimistä.
Itsellä ajatus jos Laket pitäisi ostaa... mutta kuullostaa siltä, että niidenkin kanssa joutuu käyttämään kengäsnsuojia. Spessun Defroster + teddykarhusuojat + Grabber -kombinaatio on kyllä lämmin, mutta haavena olsi päästä eroon kengänsuojista & Grabber -lämmittimistä.
Bike-discountista ostin satasella diadora polarikset. On sitten hyvät tai ei??? Kengät tuli eilen ja pikku lenkin kävin kokeilemassa, ei ainakaan heti alkanut paleltamaan, muista ominaisuuksista ei vielä osaa sanoa.
Vaikka tuosta (https://www.boc24.de/produkt/Bicycles-MTB-Schuh-Silverthrone____214014.html) reilusti halvemmallakin.
...diadora polarikset....
En jaksa oikein uskoa...
Vaikka tuosta (https://www.boc24.de/produkt/Bicycles-MTB-Schuh-Silverthrone____214014.html) reilusti halvemmallakin.
Eijei :)
On siinä muuten klossit asennettu mallikkaasti! :cool:
Jos kuskilla on eri pituiset jalat.
Olen tämän talven ajanut Mavicin kengillä. Muista talvikengistä ei ole kokemusta, mutta näillä olen pärjännyt ilman mitään lisäsuojia paremmin kuin koskaan kesäkengillä vaikka ties mitä kengänsuojavirityksiä ehdin kokeilla.
http://cdn0.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/08/17/2/mavic_drift_sole_600.jpg
mhelander
06.12.2012, 15.48
Jos kuskilla on eri pituiset jalat.
Juuri näin. Tuohon mittaamiseen löytyy konstit, ja saattaa alkaa kiinnostaan jos on jotakin jalka/polvi vaivoja. Mulla on toinen klossi ihan pohjassa (kantapäähän päin siis) ja toinen noin 2-3mm edempänä. Helpotti oikean jalan pitkäkestoseen lihasjäykkyyteen.
jartsuli
06.12.2012, 15.52
Jep minä uskallan suositella näitä, ei mitään pahaa sanottavaa. Jalat pysyy lämpiminä ja kengät ovat tukevat, sekä niissä on heijastimet.
En jaksa oikein uskoa...
Eijei :)
Kuule Jakke, en ymmärrä näiden niukkasanaisten viestiesi taustalla piilevää sanomaa.
Kuule Jakke, en ymmärrä näiden niukkasanaisten viestiesi taustalla piilevää sanomaa.
Liikoja jaarittelematta saa helposti yli 7500 kirjoitusta aikaiseksi foorumiin eli n.3 päivässä Jakken tahdilla. Onhan täällä muitakin vähäsanaisia, mutta määrällisesti usein kirjoittavia. Määrä ei vaan aina korvaa laatua.
Diadora Polarikset saa nytkin bikediscountista hintaan 99.95e eli jos Jakke hintaa epäili, niin pieleen meni.
Luulen että Jakkea epäilytti lähinnä kenkien lämpimyys. Mulla on Jakken mainitsemat Laket. Eipä nuo mulle mitään kesää tee. Nollakeleillä menee Goren windstopper softshell suojien tai Urheiluareenan karvasuojien kanssa ihan jees. Kympin pakkasilla ei juuri varttia pidempään kärsi ajaa ilman Grabbereitä. Yksilöllisiä juttuja nämä tietty ovat.
Jep minä uskallan suositella näitä, ei mitään pahaa sanottavaa. Jalat pysyy lämpiminä ja kengät ovat tukevat, sekä niissä on heijastimet.
Onko nuo kuinka reilulla mitoituksella?
Kesäkengät on 44 Shimanot, joten 45 koon talvikengät olisi varmaankin sopivimmat :seko:
dirtyrider
07.12.2012, 10.02
Olen tämän talven ajanut Mavicin kengillä. Muista talvikengistä ei ole kokemusta, mutta näillä olen pärjännyt ilman mitään lisäsuojia paremmin kuin koskaan kesäkengillä vaikka ties mitä kengänsuojavirityksiä ehdin kokeilla.
Onpa huomattavasti fiksumman näköinen pohjan kuviointi, ainakin keskiosalta kuin NW:n kengässä. Yritin kaivella vanhoja topiceja, joissa oli suojattu hiilikuitupohjaisia kesäkenkiä kivikoilta tms., mutta ei nyt osunut silmiin. Muistaakseni joku oli viritellyt jotain liimaa tms massaa ja jossain oli vedetty suikale ulkorengasta.
jartsuli
07.12.2012, 10.19
Onko nuo kuinka reilulla mitoituksella?
Kesäkengät on 44 Shimanot, joten 45 koon talvikengät olisi varmaankin sopivimmat :seko:
Joo +1 numeroa on hyvä. Itsellä on kesäkenkä 45, ostin nuo 46. Yhdellä sukalla tuo on semmoinen 'mukavan väljä' mutta silti ihan tukevasti istuu. Kahdella sukalla istuu paremmin ja on tietty lämpimämpikin. .. kengästä sen verran, tunti -13C pakkasessa kesäsukalla niin alkoi kylmä tuntua varpaissa.. -22C ajetulle pyrähdyslenkille en osaa sanoa kauanko kesti, mutta kahdella sukalla ei ollut mitään tietoa kylmästä varpailla.
dirtyrider
07.12.2012, 14.25
Onko kokemusta Sievi Thermo Alu (XL) (http://www.sievi.com/index.php?sivu=kengat&kengat_id=438&koko=400&&tarvike=1&PHPSESSID=1e6c1b254d7153761671b83881e86696&__utma=249219205.1661698566.1354879079.1354879079. 1354879079.1&__utmb=249219205.3.10.1354879079&__utmc=249219205&__utmz=249219205.1354879079.1.1.utmcsr=google|utmc cn=%28organic%29|utmcmd=organic|utmctr=%28not%20pr ovided%29) lämpöpohjallisista, onko noi paljonkin paremmat kuin perus lämpöpohjalliset? Nuo on ainakin muotoiltu hyvin, mikäli korvaa alkuperäiset pohjalliset noilla. 10 € IKH:lta.
http://www.sievi.com/kuvat/kuvapankki/tuotteet_110/99540003.jpg
Liikoja jaarittelematta...
Jaa niin.. en muistanutkaan, että foorumilla on myös nuoria ja levottomia ihmisiä, jotka eivät jaksa tai ehdi paneutua käsillä olevaan asiaan. Niinpä en tullut quotanneeksi kaikkia asiaa koskevia viestejä vaan postasin reagoinnin koskien tuota yhtä kysymystä. Olisi pitänyt näköjään lainata kaikki. Oli siis puhetta oikeasti lämpimistä talvikengistä, noi linkatut Diadorat on käsitelty ja toi *merkitön* halpis ei vakuuta millään tavalla.
Mää olen kuulkaas tosi pahoillani aiheuttamastani hämmennyksestä ja mielipahasta. Mä voin pistää vaikka oluen jos sattuu sellainen luonteva tilaisuus :)
Mutta offtopic ja vinkuminen sikseen ja palataan asiaan...
Luulen että Jakkea epäilytti lähinnä kenkien lämpimyys. Mulla on Jakken mainitsemat Laket. Eipä nuo mulle mitään kesää tee. Nollakeleillä menee Goren windstopper softshell suojien tai Urheiluareenan karvasuojien kanssa ihan jees. Kympin pakkasilla ei juuri varttia pidempään kärsi ajaa ilman Grabbereitä. Yksilöllisiä juttuja nämä tietty ovat.
Juuri näin. Tässä topicissa on aika monta kertaa nostettu Laket jonkinlaiseksi referenssiksi talvikenkänä ja nyt sitten alkaakin jo kuulua kriittistäkin kommenttia. Hyvä juttu. Meinasin jo käväistä IHPH:sta nuo hakemassa, mutta pistää miettimään.
Jokohan Wölvhammeria (http://45nrth.com/products/category/softgoods) saa Atlantin tällä rannalla jostain?
http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Schuh-45NRTH-Woelvhammer-Winter-Cycling-Boot.html
Tuolla on noita. Köyhtyä saakin sitten kunnolla. 349 20% arvonlisäverolla. Noita kun joku toisi Suomeen myyntiin, niin huh mitä maksavat. En ostasi. Jossakin menee raja, mitä vaate saa maksaa, ja Wölvhammer ylittää rajan.
http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Schuh-45NRTH-Woelvhammer-Winter-Cycling-Boot.html
...Noita kun joku toisi Suomeen myyntiin...
Se joku on Foxcomp Turku (http://www.foxcomp-turku.fi/). Hinnoista ei tietoa.
Oho! Enpä ole ikinä löytänyt tuollaista sivua. Foxcomp.fi on vain ollut esillä Mitenkähän tuon olen päässyt ohittamaan. Jos joskus käyn vielä toisen kerran Turussa, pitää käydä kaupassa.
Täällä Shimanon mt91-kengillä sinnitellään. Kahdet sukat sisään, niin jo tarkeni tänään vielä hienosti ilman lisäsuojia. Lisäsuojatkin on valmiina. Itse tehdyt, rumat kuin mitkä, mutta toivottavasti lämpimät.
Madone 4.9
08.12.2012, 11.23
Shimpan MW-81 odottelevat tuolla kaapissa. Hyvin tuolla on vielä kesämalleilla selvinnyt, yksillä sukilla. Mutta suojuksia on jo joutunut käyttämään kyllä. Eilinen lenkki vajaa 2h ja kyllä ne kesäkengät "pikkasen" viileät oli jo :D (-5 astetta ja kova tuuli)
Hommasin tuollaiset Gaernet: http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a83727/g-artix-mtb-winter-shoes.html?mfid=764
Hyvin tarkenee normaali pyöräilysukan kanssa 2-3 tuntia 10 asteen pakkasessa.
Kylmemmällä pysyttelen sisätiloissa.
kuovipolku
10.12.2012, 09.29
Arvioin talvipyöräilytarpeeni melko vähäisiksi ja hieman tämmöisenä "välttää mulle halvempikin"-miehenä menin ja ostin Diadora Polarikset. Käyttökokemusta ei ole kertynyt -2°C kylmemmästä eikä 2 h pitemmältä lenkiltä, mutta FWIW varpaat pysyivät niin lämpiminä että unohdin tarkkailla mahdollisia tuntemuksia. (Kengän oman pohjallisen lisänä oli alufoliopohjallinen, jalassa kahdet ohuet urheilusukat. Yhtä Sidin kesäkenkäkokoa suurempina valittuihin kenkiin mahtuisi paksumpikin sukka ja/tai villapohjallinen.)
Muuta plussaa:
- ei niin kapea lesti kuin italialaisesssa kengässä kuvittelisi olevan
- napakka ja toimiva remmikiinnitys.
Miinusta:
- kengän varsi on sen verran matala ja suu sen verran avonainen että ilman riittävän pitkiä sukkia ja housuja (joiden lahkeensuut eivät ajettaessa nouse) tai damaskeja/gaitereita/säärystimiä ja/tai kengänsuojia lämpö pääsee karkaamaan nilkoista ja lunta voi päästä sisään
- ainakin oudommalle käyttäjälle (eli minulle) SPD-klossien kiinnittyminen polkiimiin ei tahdo onnistua yhtä hyvin kuin normaalisti ja pidän syntipukkina "Multiped"-lujitekappaletta(?) (ja aionkin kokeilla klossien asentamista suoraan pohjiin).
PS Yleensä siinä käy niin että huomaan että tarvitsen sittenkin ne "turhan hyvät mulle", joten loppujen lopuksi hankinta tulee kalliimmaksi kuin mitä nuukailematta olisi selvinnyt.
Kaapissa on Shimpan ja Northwawen talvimallit, mutta silti vaelluskenkä on imo best talvipörräilyssä. Joku aika sitten mulla oli lenkillä mukana aseöljyspray että lumi ei niin tarttuisi polkimiin & klosseihin, mutta ei. Fläteillä mennään kohti kevättä. 1. lenkki niillä sai etureisiin ihan uusia tuntemuksia, mutta elämä on.
Kuntoilija
10.12.2012, 11.12
Kaapissa on Shimpan ja Northwawen talvimallit,
Sama täällä ja lisäksi vielä tamperelaiset karvapäälliset ja silti on varpaita kylmännyt yli kympin pakkaskelissä
parin tunnin jälkeen. Nyt ajattelin kokeilla onko lämpimämpi vaihtoehto flätit ja talvivaelluskengät.
keski-ikäinen
10.12.2012, 11.48
...
- ainakin oudommalle käyttäjälle (eli minulle) SPD-klossien kiinnittyminen polkiimiin ei tahdo onnistua yhtä hyvin kuin normaalisti ja pidän syntipukkina "Multiped"-lujitekappaletta(?) (ja aionkin kokeilla klossien asentamista suoraan pohjiin). ...
Jo sisäkokeilussä mäkin huomasin, ettei toi lujitekappale toimi ja klossit on ollut kiinni kengänpohjissa, joissa pelittää hyvin.
Mitkä kengät kun vaatimusmäärittely on seuraava:
- Toimivat vaelluskenkinä ja talvienskassa
- Nahkaa ja mahd. paljon luonnonmateriaaleja
- Erittäin kestävät
- Fläteille, oltava pitävä pohja vrt. FiveTen
- Tyylikkäät
- Puolikorkea varsi
- Alle 200e
- Ei varustelekan maihari
Mitkä kengät kun vaatimusmäärittely on seuraava:
- Toimivat vaelluskenkinä ja talvienskassa
- Nahkaa ja mahd. paljon luonnonmateriaaleja
- Erittäin kestävät
- Fläteille, oltava pitävä pohja vrt. FiveTen
- Tyylikkäät
- Puolikorkea varsi
- Alle 200e
- Ei varustelekan maihari
Hintaa lukuunottamatta voin suositella Meindleita. Tosin B-pohjalla pitää nostaa vähän satulaa, mutta niin se on noissa klossillisissakin talvikengissä (Lakessa on paksu pohja verrattuna Shimanon kesäkenkiin).
-Lauri
Wölvhammerit on saapuneet viime viikolla valmistajan varastoon ja sieltä jaettu jälleenmyyjille. Ensimmäiset liikkeet jenkeissä on jo ehtineet saada omansa. Suomeen on kuorma myös ilmeisesti matkalla.
Tietojen mukaan on melko kysyttyä tavaraa...
Hintaa lukuunottamatta voin suositella Meindleita. Tosin B-pohjalla pitää nostaa vähän satulaa, mutta niin se on noissa klossillisissakin talvikengissä (Lakessa on paksu pohja verrattuna Shimanon kesäkenkiin).
Meindlin Kansas GTX näytti olevan 199 kun naapurikaupungin kaupassa kävin sovittamassa. Kokoja ei sitten ollut joten en voinut ostaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.