PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

8 1/2
01.11.2010, 19.03
Oliko lesti ja koko sama kuin kesäpopoissa ts. uskaltaako NW kesäkengän koon perusteella tehdä tilauksen?

Omissa NW kesäkengissä koko 45, Celsius Arcticit kokoa 46. Vaikuttaa sopivan paksumpi sukka hyvin sisään, istuvuus hyvä tällä koolla. Kiristyssysteemit ok. Ei kuitenkaan hirveän väljä eli jalka ei onneksi hölsky kengässä.

PHI
01.11.2010, 21.16
...Ei kellään olisi sovitettavaksi Espoossa päin?

Mulla löytyy NW Fahrenheit Road kokoa 45 Espoosta, jos auttaa. Kyseessä siis sama kenkä kuin Celsius, mutta maantieklossilla.

tero76
01.11.2010, 21.20
Mulla löytyy NW Fahrenheit Road kokoa 45 Espoosta, jos auttaa. Kyseessä siis sama kenkä kuin Celsius, mutta maantieklossilla.

Auttaisihan tuo. laitan YYVEEtä.

Nappulakenka
01.11.2010, 21.21
Ja oli muuten kunnon kanootit mun jalkaan :D

PHI
01.11.2010, 21.22
Oy PHI Sovituspalvelu Ab :D

Nappulakenka
01.11.2010, 21.25
Oy PHI Sovituspalvelu Ab :D
*reps*:D

Ai niin, täältä löytyy samat kengät kuin PHI:llä, mutta koko 42 ja mallia maasto

kh74
02.11.2010, 13.05
Itsellä ollut tapana laittaa kengät jalkoihin :D Sori OT

:eek: Hyi saasta! Mahta olla sottaista ja kivuliasta hommaa.

Mää laitan jalat kenkiin.

mtl
07.11.2010, 16.56
Ketjun perusteella tilasin Northwave Arctic lopot CRCstä. Koosta: Normikengät jossain 45 paikkeilla, shimanon kesäkengät 46 ja Arctic nyt 47. NWn oman pohjallisen päälle mahtuu foliokarvapohjallinen ja jalkaan ohuempi ja paksumpi villainen urheilusukka. Ei ahdista ja vettä tuntuvat lenkin perustella pitävän. Nollakelissa ainakin tarkeni hyvin.

Thurin
09.11.2010, 11.34
Ostin pari talvea sitten NW:n Celsiukset mutta osuin liian pieniin kenkiin. Otin ne aamulla ensimmäistä kertaa tällä kaudella käyttöön ja mitta tuli ns. täyteen ekan kilsan jälkeen.

Jokin siinä NW:n kokotaulussa ei oikein täsmännyt sillä jalkateräni on 27,5 cm. Ostin 43:t eli 28,5 cm (uk 9,5, us 10, jos en ihan väärin muista kengän iltin lapusta). Piti ottaa orkkispohjallinen pois ja vaihtaa SIDI:n kesäkengästä ohut lätkä tilalle. Silti kenkään mahtuu vain ohut urheilusukka ja silloinkin varpaat on lintassa.

Olisiko palstatovereilla heittää vinkkiä sopivasta koosta, sillä talvikengät tuolla kuitenkin tarvitsee ja noi Celsiukset on muuten antaneet itsestään ihan laadukkaan kuvan. Ei vaan viitsisi tilata toisia väärän kokoisia...

stenu
09.11.2010, 12.36
Mulla on ollut nyt pari viikkoa Shimanon MW80:set käytössä. Vesi pysyy ulkona ja lämpö sisällä. Nollakeleille ovat vähän turhankin lämpimät, mutta eilen aamun pakkasella erihyvät. Lyhyt ja leveä jalka, kesäkenkä on Sidin 43 wide, MW80 on kokoa 44 ja juuri hyvä. Ei hölsky yhdellä merinosukalla, mahtuu tarvittaessa parikin ja varpaisiin jää edelleen mukavasti ilmatilaa. Heippa kengänpäällisille - nastarenkaiden jälkeen paras talvipyöräilyä helpottava ostos ikinä!

zeizei
09.11.2010, 12.50
Ostin pari talvea sitten NW:n Celsiukset mutta osuin liian pieniin kenkiin. Otin ne aamulla ensimmäistä kertaa tällä kaudella käyttöön ja mitta tuli ns. täyteen ekan kilsan jälkeen.

Jokin siinä NW:n kokotaulussa ei oikein täsmännyt sillä jalkateräni on 27,5 cm. Ostin 43:t eli 28,5 cm (uk 9,5, us 10, jos en ihan väärin muista kengän iltin lapusta). Piti ottaa orkkispohjallinen pois ja vaihtaa SIDI:n kesäkengästä ohut lätkä tilalle. Silti kenkään mahtuu vain ohut urheilusukka ja silloinkin varpaat on lintassa.

Olisiko palstatovereilla heittää vinkkiä sopivasta koosta, sillä talvikengät tuolla kuitenkin tarvitsee ja noi Celsiukset on muuten antaneet itsestään ihan laadukkaan kuvan. Ei vaan viitsisi tilata toisia väärän kokoisia...

Tässä ketjussa on aika reilustikin kokosuosituksia Celsiukseen. Omat normikengät yleensä 43 ja 45 celsius on oikein hyvä. Mahtuu parikin lämmintä sukkaa alle. Samaa linjaa taitaa muutkin suositukset olla eli pari numeroa lisää.

Thurin
09.11.2010, 13.34
Tässä ketjussa on aika reilustikin kokosuosituksia Celsiukseen. Omat normikengät yleensä 43 ja 45 celsius on oikein hyvä. Mahtuu parikin lämmintä sukkaa alle. Samaa linjaa taitaa muutkin suositukset olla eli pari numeroa lisää.

Kyllähän noita löytyy mutta suurin osa on näitä Shimanot kokoa X ja NW:t kokoa Y. Ne ei paljoa auta, kun käytän kesäisin Sidejä. Shimanon talvikenkää (MW80 tjsp.) joskus testasin Kauppaveljillä ja sopiva koko paksun sukan kanssa oli muistaakseni 46 tai 47. Tosin silloin kantapää oli löysällä mutta varpaista ei enää puristanut. Johtui ilmeisen kapeasta lestistä tai kuun asennosta. Eeppinen ero normaaliin 42-43 kokoiseen kenkään joka tapauksessa. Täytyy varmaan lähteä tuohon 45 kokoiseen Celsiukseen.

zeizei
09.11.2010, 16.00
Kyllähän noita löytyy mutta suurin osa on näitä Shimanot kokoa X ja NW:t kokoa Y. Ne ei paljoa auta, kun käytän kesäisin Sidejä. Shimanon talvikenkää (MW80 tjsp.) joskus testasin Kauppaveljillä ja sopiva koko paksun sukan kanssa oli muistaakseni 46 tai 47. Tosin silloin kantapää oli löysällä mutta varpaista ei enää puristanut. Johtui ilmeisen kapeasta lestistä tai kuun asennosta. Eeppinen ero normaaliin 42-43 kokoiseen kenkään joka tapauksessa. Täytyy varmaan lähteä tuohon 45 kokoiseen Celsiukseen.

Mulla kesäsideistä 43,5/44 sopiva ja tosiaan 45 celsius sopiva talvella. Eihän tuonne vielä mitkään mummon villasukat alle mene, mutta parit lämpimät sukat kuitenkin.

PHI
09.11.2010, 18.54
Mulla on normi kävelykenkä kokoa 43, Simpan kesäkenkä 44 ja NW talvikenkä 45. Paksumpi sukka mahtuu hyvin ja sitten tosi pakkasilla päälle Urheiluareenan karvasuojat.

force115
20.11.2010, 00.16
Kyllä nuo celsiukset pitää hommata, mutta ajattelin vielä varmistaa pari asiaa:
Ovatko nuo liian kuumat tuollaiseen +5 keliin kun vettä tulee, eikä kesäkengillä viitsi mennä?

Ja tuo koko vielä kävin shimanon mw80 sovittamassa ja niistä 44 olisi ollut sopiva, niin että saa paksumman sukan vielä mahtumaan. Kannattaako noista celsiuksista ottaa 44 vai 45 koko, Ja kesäkenkä shimanoista on mulla kokoa 43?

Itsok
20.11.2010, 00.58
Ei oo liian kuumat, jos oikeesti tulee vettä. Noista ei mene vesi sisään, kuten yleensä väistämättä kengänsuojien kanssa käy. Eikä ne oikeestaan liian kuumatkaan sillon ole

Risto Koivunen
20.11.2010, 01.01
Laken talvikenkiä on ilmaantunut nyt myös Helsingin myymälöihin asti. Kävin tänään poimimassa itselleni yhdet Cycle Centeristä (Helsinginkatu 9). Kauppaveljien kotisivujen mukaan nämä saivat myös kyseistä kenkää hyllyynsä pari päivää sitten.

Kommentoin noista joskus myöhemmin kun muistan. Viime talvi meni puhtaasti M91 maihareilla, että siihen ajattelin verrata.

Mr.Auer
22.11.2010, 19.47
Kyllä nuo celsiukset pitää hommata, mutta ajattelin vielä varmistaa pari asiaa:
Ovatko nuo liian kuumat tuollaiseen +5 keliin kun vettä tulee, eikä kesäkengillä viitsi mennä?

Ja tuo koko vielä kävin shimanon mw80 sovittamassa ja niistä 44 olisi ollut sopiva, niin että saa paksumman sukan vielä mahtumaan. Kannattaako noista celsiuksista ottaa 44 vai 45 koko, Ja kesäkenkä shimanoista on mulla kokoa 43?

Mulla on kesäkenkä (M086) 42 ja sinne mahtuu yksi paksu sukka, MW80set otin 44set. Mahtuu paksu sukka + villasukka ja sitten on sopivan napakka, ei purista vielä ikävästi.
43 olis menny kahella ohkasella sukalla, mut paksun villasukan kanssa tuntu ahtaalta.

Ei oo liian kuumat kengät pienillä plusasteilla, jossai +10 ja vesisadetta oli vielä sopivat.
(Koville pakkasille haluis vielä Laket, mutta ei oo varaa vielä. Pitää kattoa kuin kylmille nuo Shimanot riittää...)

JKK
22.11.2010, 19.53
Tuota Lakea sai ainakin muutama vuosi sitten kokoon 50 asti, eli standardi koko 48.

Atro
22.11.2010, 22.55
Itse oon ollu ainakin näillä 5 asteen pikkupakkasilla tyytyväinen komboon hiihtosukat+perus MTB lukkokengät + Shimano Originals multi-function kengänpäälliset.

lansive
22.11.2010, 23.52
Mematecin lämpöpohjalliset tuli koeponnistettua -2 pakkasessa. Ekallakin tasolla tuli varpaille hiki kun oli vielä paksu vaellussukka jalassa. Näyttäisi, että niillä tarkenee vähän kovemmassakin pakkasessa. Jos viikonloppuna olisi täällä etelässäkin kovemmat pakkaset, niin voisi kokeilla miten vielä kylmemmässä pärjää.

lcdpiggy
23.11.2010, 12.31
Mitkä talvipopot arvon raati suosittelee kapealle lestille? NW:tä kehuttu/haukuttu väljäksi lestin kohdalta, eli ne voin suosiolla unohtaa. Laket kiinnostaisi kyllä, lompakko tahtoo Shimanot.

rhubarb
23.11.2010, 13.31
Lake on leveä. Shimanokin sinne suuntaan kallellaan. Sidiltä saa kapean talvikengän.

lcdpiggy
23.11.2010, 13.59
Suomesta ostetut suvishimanot saan kiristää ihan siihen viimeiseen hampaaseen asti. Voipi olla, että paksuilla sukilla MW80 on ihan istuva kenkä, pitääkin käydä katsastamassa lähikaupassa. Toinen vaihtoehto on tilaaminen jostain kapealestisestä maasta esim Saksasta. Suomessa myytävät mallit on vissiin kaiikki tarkoitettu paksummille sorkille.

Kannattaako Sidin (http://www.velosport.fi/index.php/kengat/mtb/sidi-mtb-diablo-gore-tex.html) talvikengästä maksaa se Laken verran pyytämä hinta?

Risto Koivunen
23.11.2010, 15.30
En ole ainakaan itse kuullut että pyöräilykengistä olisi samasta mallista saatavana erikseen kapea- ja leveälestisiä versioita.

kolistelija
23.11.2010, 15.40
En ole ainakaan itse kuullut että pyöräilykengistä olisi samasta mallista saatavana erikseen kapea- ja leveälestisiä versioita.
Shimanolla on aika monta mallia kahdella lestillä. Shimanon tavallinen lesti on niin kapea ettei se tavalliseen jalkaan tahdo sopia ellei ota pari numeroa liian suuria kenkiä kun taas harva kauppa myy noita leveämpiä.

force115
23.11.2010, 15.52
Itse pistin nyt nuo celsius arcticit tilaukseen, koossa 44. Saa nähdä millaiset sieltä nyt tulee.

Hauli
23.11.2010, 16.12
Suomesta ostetut suvishimanot saan kiristää ihan siihen viimeiseen hampaaseen asti.

Olethan huomannut, että kiristimen voi laittaa kahteen eri kohtaan Shimanon kengissä. Itse en ollut huomannut ennen tätä syksyä, eikä kengät ole kuin kolme vuotta vanhat. Nyt on paljon paremmat kun on varaa kiristää.

Timppa H
23.11.2010, 16.15

Laken 302 bootsista on ainakin normaali ja leveä lesti. Aiemmin oli normaalit ja nyt leveät, leveät sopii hyvin mulle.

Näkyypi olevan muistakin malleista kahta leveyttä.
http://www.veltecsportsusa.com/default.aspx?tabid=557

zeizei
23.11.2010, 16.24

Myös SIDIn kengissä on normaalia leveämpää lestiä saatavana MEGA-nimikkeellä.

Mike
23.11.2010, 17.07
Kannattaako Sidin (http://www.velosport.fi/index.php/kengat/mtb/sidi-mtb-diablo-gore-tex.html) talvikengästä maksaa se Laken verran pyytämä hinta?

Ei mielestäni. Kävin itse kokeilemassa ja aika balettitossulta tuntui :). On ehkä enemmän pitkävarsinen kisakenkä kylmemmille keleille. Jos hakee kenkää jolla polkee talvella esim metsissä niin kannattaa mielestäni katsoa muita. Lisäksi Sidin pohjassa "mieto" pohjakuviointi. Omat vielä hakusessa? Olisikohan sitten noi NW Arctic? Mistä joutuu noista maksaa vähiten? Pitää varmaan olla koko #48.

lcdpiggy
23.11.2010, 22.33
Olethan huomannut, että kiristimen voi laittaa kahteen eri kohtaan Shimanon kengissä. Itse en ollut huomannut ennen tätä syksyä, eikä kengät ole kuin kolme vuotta vanhat. Nyt on paljon paremmat kun on varaa kiristää.

Olen huomannut ja se on siinä kireämmässä kohdassa ;)

drop
23.11.2010, 23.01
Muakin vähän huolettaa MW80, on jo AM50 joka on liian leveä (ja kuitenkin monet haukkuvat kapeaksi). Olis kyllä kiva olla jotkut talvikengät, viime talvena ajoin 5.10'llä kun kaikki lukkokengät haukkas liikaa lunta / olivat kylmiä.

Thurin
24.11.2010, 11.17
NW:n Celsiukset olleet nyt pari-kolme työpäivää jalassa. Koko 45 on aika passeli ajatellen talvikäyttöä tämmöiselle normi 42 1/2 -jalalle. Tilaa on ohuen merinosukan ja paksumman polvisukankin jälkeen reilusti. Mahdollisuus kunnon pohjalliseen ja mummon kutomaan villasukkaankin siis löytyy. Kiristyssysteemillä kengän saa kuitenkin napakasti jalkaan ja uusittu pehmeä nilkka on paljon mukavampi kuin vanha kova ja jäykkä rakenne. Vedenpitävyyttä ei ole vielä testattu kunnon loskakeleillä mutta näillä etelä-Suomen pikkupakkasilla erittäin toimiva kenkä tähän mennessä.

miq
24.11.2010, 11.37
Itse oon ollu ainakin näillä 5 asteen pikkupakkasilla tyytyväinen komboon hiihtosukat+perus MTB lukkokengät + Shimano Originals multi-function kengänpäälliset.

vähän vastaavalla setillä tarkeni vielä eilen reilun tunnin ilman ongelmia kovassa tuulessa ja -5C kelillä, tosin mulla suvi MTB kenkien päällä BBB neopreenisuojat. Viikonlopun kovia pakkasia varten ajattelin hakea lähikaupasta täälläkin mainostetut "toe warmerit" sukan alle. Katsotaan miten tuolla setillä sitten pärjää.

drop
24.11.2010, 11.52
Mitäs sitten kun astutte syvään hankeen niillä perus kengillä? Se mulla on ainakin metsässä yleensä ollut suurin haaste...

kyprok
24.11.2010, 12.06
Mitäs sitten kun astutte syvään hankeen niillä perus kengillä? Se mulla on ainakin metsässä yleensä ollut suurin haaste...

Itse käytin säärystimiä pahimpaan lumiaikaan. Tiivisti nilkka-alueen eikä kertaakaan tarvinnut pelätä että lunta menisi lahkeen suista/nilkka-alueelta sisään. Tosin oli mulla käytössä MW80 popotkin, mutta säärystimet toimi hyvin siinäkin vaiheessa kun tuli kynnettyä yli polveen upottavassa hangessa.

ellmeri
24.11.2010, 12.12

Mulla on säärystimet jotka on tarkoitettu vaelluksille,kokeilin viimetalvena ja muutavikaa ei ollu q että parempi olla reilusti pakkasta kun niillä tulee ajettua, jalkoihin ja pohkeisiin tulee lämpöä huimasti :eek: huh ,hellettä..

drop
24.11.2010, 12.49
Jaa, no pitänee käydä ens kerralla penkomassa vaimon vaatekaappia ennen lenkkiä.

miq
24.11.2010, 12.55

Itsellä tulee ne neopreeni suojat jonnekin 30cm korkeudelle mtb kengän koron kera suojaan nilkkaa, alla pitkää hiihtosukkaa jne. joten kyllä sillä pienessä hangessa pärjää. En epäile hetkeäkään etteikö kunnon talvipyöräilykengät olisi paremmat, mutta kun en viitsi/raaski maantie ja mtb kenkien lisäksi hankkia kolmansia lajikenkiä.

M.S
24.11.2010, 13.24
Missähän olisi halvin hinta Sidin tai Laken talvikengästä, koko 50 pitäisi löytyä. Velosportin 240e:stä lähdetään tinkimään...

Edit: näyttää Sidissä olevan samanlainen pirullisen liukas muovipohja, kuin mun kesäkengissä, joten ne on pois pelistä. Eli lakea koko 50 wide etsitään...

Edit2: bikeman.com:ista tilattu kokoa 50wide, euroopasta en löytänyt mistään. 267$, eli alle 200e+tullit

Risto Koivunen
24.11.2010, 14.31

Itse hankin nuo Laket osittain sen takia että niissä on tuota vartta vähän enemmän.

Tosin tuo varsi on sellainen että sitä kengän suuta on vaikea saada oikein kireälle, joten tänään sinne kengän varteen pääsi eksymään jonkin verran lunta. Mietin tässä jos vanhasta sukasta askartelisi sellaisen mini-nilkkaimen, jonka voisi vetää nilkan ympärille juuri tuohon suuaukon kohdille.

Jambbe
24.11.2010, 14.48
Mulla on tuollaiset NW Celsiusten kaverina:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=37438&nimi=Icebug+Gaiter
Ei kylläkään ole vielä kokemusta miten nuo toimivat 40cm hangessa, mutta parin viikon työmatkojen ja parin lenkin perusteella erittäin toimivat, lämmittävät mukavasti nilkan aluetta, kun Celsiuksissa tuo varsi on himpun verran lyhyt.

kolistelija
25.11.2010, 14.08
Tänään tuli NW Celsius Articit CRC:stä. Hintaa tuli -10% alella n.145€.
Otin kokoa 45 kun kävelykengissä käytän kokoa 43-43½. Lesti on puheiden mukaan leveä mutta höpöhöpö vastaan minä, 45 koon kenkä vastaa ihan tavallista 43 kokoa päkiän kohdalla. Kuitenkin selvästi leveämpi kuin Shimanon ultrakapea "normal" lesti.

Tällä hetkellä olisi loistava ilma kokeilla kenkiä mutta rannevammasta toipuminen vie odotettua pidempään... joulun tienoilla sitten. :/

Mr.Auer
26.11.2010, 21.11
Ei tarkene minun jalka Shimanoilla (MW80) enää yli kymmenen asteen pakkasessa.
Aamulla poljin puolisen tuntia työmatkalla, paksu villasukka ja retkisukka, ja loppumatkasta alko varpaita jo paleltaa.

Otin sitten ne Laken 302:set (levee lesti), ja kotimatkalla tarkenikin sitte hyvin, -14 lämpömittarissa. Tuntus olevan tarpeeks lämpöset reilusti kylmempäänkin. Huomasin kyllä saman mikä mainittiin jossain arvostelussa - klossit täytyy asentaa aivan sisälaitaan tai kengän kyljet hankaa koko ajan kampiin. Ihan sisäreunaan laitettunakin rakoa jää vaan pari milliä, mut riittävästi kuitenkin. Tilavat kengät, saa niin paksut villasukat kun mummo vaan jaksaa kutoa, ja silti riittää kiristysvara yhdelläkin sukalla. Pohjat on erittäin pitävät tuolla talvikelillä, tuntuu lähinnä retkikengiltä kävellessä.

Väljän kengänsuun ratkaisee myös vaikka tarranauhalla päällihousujen päälle, pysyy lahje kengänsuun päällä.

lmfjarm
27.11.2010, 10.26
moi, mistä tällä hetkellä löytyy kokoa 45 tuollaiset NW Celsius Arcticit edullisimin ? CRC:llä taitaa tuo koko olla finaalissa. Googletan kyllä, mutta jos on tietoa niin KIITOS !

- Jamo -

Kuntoilija
27.11.2010, 14.59
Oma perstuntuma noihin Northwaven Celcius Arctic-popoihin.

Normikengän koot 40-41, Shimano kesäkenkä 41, josta pakko tunnustaa liian pienet, vanhat Shimanon talvipopot mw80 koossa 42. Noilla Shimanon talvipopoilla alkaa pikkupakkasessa varpaat palella 30 minuutin jälkeen.
-10 asteessa niiden kanssa pystyy ajamaan vain neopreenipäällisten kanssa.

Tänään pakkasta joku -10 -12 ja jalassa nuo Nortwavet koossa 43
paksun ja tavallisen sukan kanssa. Ajoaika 2 h 40 min ja aivan lopussa
varpaita alkoi varpaita pikkuisen viluttaa. Tuskin minä niillä nyt kuitenkaan
pystyisin ajamaan -35 asteessa, kuten valmistaja lupaa. Varmaan -20 asteessa
pystyisi tunnin lenkin ajamaan. Koko on mielestäni todella reilu. Paksun ja
tavallisen sukan kanssa tilaa jäi vielä hyvin eli voi jopa kokeilla jotakin mummon villasukkaa jos tarvis. Tuon paksun sukan kanssa
Shimanossa koossa 42 alkaa jalkaa jo ahdistaa.

Nappulakenka
27.11.2010, 16.33
Minkälainen pohjallinen Arctic-mallissa on? Omissa EI Arctic NW Celsius:ssa(2009 ostetut) on joku peruspohjallinen ja sain paljon lämpimiä lisäminuutteja laittamalla lämpöpohjalliset kenkiin.

karhile
27.11.2010, 18.34
Tuskin minä niillä nyt kuitenkaan
pystyisin ajamaan -35 asteessa, kuten valmistaja lupaa.

Lupaukset on mitä on. Eiköhän tuo lupaus koske ihanneolosuhteita, täysin tyyntä ja pyöräilykin tapahtuu paikallaan esim. kuntopyörällä tai rullilla ja silloinkin pitää luonnollisesti polkea hyvin hitaasti, jottei jalkoihin kohdistuva kylmyys kasva. Tänäänkin tuuli on ainakin Etelä-Suomessa vaikuttanut niin, että -10 astetta on todellisuudessa tuntunut samalta, kuin n.-20 astetta tyynellä ja tuohon, kun vielä lisätään pyöräilyvauhti, niin eiköhän aleta jo lähestulkoon olla tuolla valmistajan lupauksissa.

Kuntoilija
27.11.2010, 19.12
Pohjallista ei ole tai on, mutta taitaa olla liimalla kiinni. Pitänee kokeilla tuota alumiinipohjallista lisänä, vaikkakin sen merkitystä Shimanoissa en huomannut.

No eipä tuolla metsässä juuri tuullut ja vauhtikin oli mitä oli
0- 8 km välillä. :o

kolistelija
28.11.2010, 00.21
moi, mistä tällä hetkellä löytyy kokoa 45 tuollaiset NW Celsius Arcticit edullisimin ? CRC:llä taitaa tuo koko olla finaalissa. Googletan kyllä, mutta jos on tietoa niin KIITOS !

- Jamo -
CRC:llä ei ollut kenkiä varastossa kun tilasin mutta lähtivät silti matkaan jo vuorokauden sisään tilauksesta.

msan
29.11.2010, 23.45
Laket tuli perjantaina hommattua ja Spessun Defrostereihin ero on näissä jaloissa merkittävä. Spessu toimii joten kuten -5 asteessa ja Lakeilla -12 jalat hikoilivat kengissä. Painoa tuntuu olevan enemmän, mutta matka taittuu paremmin kun nilkka on lämmin. Olisi ollut hyvät kengät viime talvenakin...

Meridisti
30.11.2010, 14.21
CRC: Nortwave Celcius Arctic => Item discontinued - no longer available to purchase. Samaa tarinaa muillakin. Olisiko valmistuserä myyty loppuun vai onko Arctic versio loppumassa kokonaan?

karhile
30.11.2010, 20.29
CRC: Nortwave Celcius Arctic => Item discontinued - no longer available to purchase. Samaa tarinaa muillakin. Olisiko valmistuserä myyty loppuun vai onko Arctic versio loppumassa kokonaan?

Kyllä ainakin jotkut liikkeet Englannissa ja Saksassa lupailee uusia eriä joulukuuksi/tammikuuksi eli toivoa vielä on puuttuvienkin kokojen etsijöille.
Voihan olla, ettei tehdas ota enää uusia tilauksia tai sitten CRC:n viestintä ei ihan päde totuuden kanssa. Toteaahan CRC toisen koon kohdalla " Out of stock Request Email Alert ". Eli tietävätköhän itsekään mitä viestittävät?

force115
30.11.2010, 22.00
Nyt tuli arcticit koossa 44 ja normi kengät on siis yleensä 43. Hyvin noissa on tilaa, kokeilin kahta ohuempaa sukkaa ja päällä vielä paksumpi hiihtosukka. Hyvin tuntui mahtuvan ja kärkeen jäi vielä tilaakin. Hyviltä tuntuu kengät, kunhan pääsisi vain testaamaan.

Vääräjalka
01.12.2010, 10.15
Laket tuli perjantaina hommattua ja Spessun Defrostereihin ero on näissä jaloissa merkittävä. Spessu toimii joten kuten -5 asteessa ja Lakeilla -12 jalat hikoilivat kengissä. Painoa tuntuu olevan enemmän, mutta matka taittuu paremmin kun nilkka on lämmin. Olisi ollut hyvät kengät viime talvenakin...

Pitää harkita Lakeja jos Defrost + B-kaupan neopren suoja ei riitä. Maanantaina oli vähintään riittävän lämmin vielä -16°C lämmöissä. Ilmeisesti Laken lesti on myös riittävän leveä.

tomibert
01.12.2010, 14.07
Ei tarkene minun jalka Shimanoilla (MW80) enää yli kymmenen asteen pakkasessa.
Aamulla poljin puolisen tuntia työmatkalla, paksu villasukka ja retkisukka, ja loppumatkasta alko varpaita jo paleltaa.

MW80, vakiopohjallinen, ohut tavallinen sukka ja kengän päälle kulahtanut sportfiren kengänsuoja (karvavuorellinen): -15C ja jaloilla oli mukavan lämmintä ainakin noin tunnin ajon jälkeen.

Laitan itse mielummin nuo karvasuojat kengän päälle kuin lisää sukkia kengän sisään. Myös muulla jalkojen lämpöeristyksellä on olennainen vaikutus jalkaterien paleluun: Jos reisiä palelee, palelee kohta varpaitakin riippumatta kengistä ja sukista.

- Tomi

Risto Koivunen
01.12.2010, 17.42
Otin sitten ne Laken 302:set (levee lesti), ja kotimatkalla tarkenikin sitte hyvin, -14 lämpömittarissa. Tuntus olevan tarpeeks lämpöset reilusti kylmempäänkin. Huomasin kyllä saman mikä mainittiin jossain arvostelussa - klossit täytyy asentaa aivan sisälaitaan tai kengän kyljet hankaa koko ajan kampiin. Ihan sisäreunaan laitettunakin rakoa jää vaan pari milliä, mut riittävästi kuitenkin. Tilavat kengät, saa niin paksut villasukat kun mummo vaan jaksaa kutoa, ja silti riittää kiristysvara yhdelläkin sukalla. Pohjat on erittäin pitävät tuolla talvikelillä, tuntuu lähinnä retkikengiltä kävellessä.

Itsekin olen ollut ihan tyytyväinen noiden pitoon. Tosin sillä pienellä varauksella että jos tulee pikkupakkasella lämpimästä suoraan ulos ja maassa on pehmeää lunta, niin siihen klossien kohdalle saattaa muodostua hassut lumipallot pohjiin.

kanttiinin tollo
05.12.2010, 18.27
Tämmöisillä (http://www.roseversand.de/schuhe/schuhe/mtb-schuhe/mtb-schuhe/rose-mtb-winterschuhe-rws-01.html?cid=155&detail=10&detail2=23388) on menty viimeiset 4 talvea, tai siis tuosta vastaavilla spekseillä se edeltävä malli.
http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/1/3/1/1319206_1.jpg
On hyvät popot, on kokonaan tukevaa nahkaa ja todellakin vedenpitävät, mutta myös hengittävyys on kohdallaan. Ainoastaan varren neopreeni on kulunut aika ohueksi, mutta ajattelin kysyä mitä suutari voi asialle tehdä. Harvoin tulee ostettua kenkiä joita neljän talvikauden jälkeen haluaa vielä korjata.. Nyt siirtyvät syys/kevätkengiksi kun hankin Spessu Defrosterit pakkasjalkineiksi kun lähikaupasta sain halvalla.

Katsotaan, katsotaan... hommasin kehujen perusteella itselleni nuo Rosen kengät talvikäyttöön kun on jo 2 paria Celsiuksia, joilla ei enää tee juurikaan mitään. Se on ollut se 1½ vuotta kura-/talvikauden ajoa ja Celsiukset kuolevat, tai ainakin niiden eristekerros ja totaalisesti. Jos näillä Roseilla tosiaan neljä talvea ajaisi niin johan olisi markkinat. Nahka materiaalina kyllä vakuuttaa jo ensiaskeleista lähtien.. tarkkailemme tilannetta.

PHI
05.12.2010, 19.37
Hmmm... mulla on ollut Celsiusten maantiemalli (GTX) käytössä pari talvea, eli jotain 400h. Kolmas talvi lähti just. Edelleen kuin uudet ulkoa ja sisältä, myös eristysominaisuuksltaan.

gobbif
05.12.2010, 22.49
Mites noiden Rosen talvikenkien lämpöisyys ja lestit/koko on, esim. Celsiuksiin verrattuna?

kanttiinin tollo
06.12.2010, 21.00
Mites noiden Rosen talvikenkien lämpöisyys ja lestit/koko on, esim. Celsiuksiin verrattuna?

Paha sanoa kahden n. -4C lämmössä käydyn lenkin jälkeen yhtään mitään. Onhan ne lämpimät ja lämpimämmät toki kuin kulahtaneet Celsiukset, mutta oli ne Celsiuksetkin lämpimät aina siihen saakka kunnes eivät sitä enää olleet. Monen tunnin märänkelin lenkit nuo molemmat Celsiukset tappoi, ei ne oikein kestä sitä kun ovat täynnä vettä ja ajo vaan jatkuu. Se pari milliä Thinsulate eristettä kengän kärkiosassa ei ole mikään ikuinen rakenne.

Lestistäkään nihkeä mitään lausumaan kun otin isommat kuin mitkään aikaisemmat kengät. Noh, 45 Roséna on leveydeltään about sama kuin VANHAN lestin Northwavet kokoa 44, muutoin Roséissa on enempi tilaa vaan niin on kokokin suurempi. Se mikä saattaa jota kuta Roséissa haitata on pohja joka ei ole täysin taipumaton vaan enempi kenkämäinen.. klossinkohta ei elä tai joustele, mutta kengän pohja taipuu kävellessä toisin kuin ainakaan noissa vanhemmissa Nortsuissa, joiden pohjarakenne on joustava kuin kakkosnelonen konsanaan.

Ja mitä tuohon maantie- versus maastokengät tulee, niin on mullakin DMT:n maantiekengät joilla on ajettu joku 1100h eikä mitään syytä miksei niillä yhäkin voisi ajaa. Ja sitten on Northwaven n. 300h ajetut maastokengät joista on kyljet puhki ja pohja tippuu irti... oisko kenkäin käyttöympäristöillä mitään tekoa asian kanssa?!? Kenties olla voisi..

fsol77m
07.12.2010, 04.06
what mountain bike lehdessä (nro116)
oli testattu talvikenkiä...
lake mxz302 _________ £190 *** tähteä : lämpimimmät jos pysyvät kuivina.
northwave celsius gtx __ £130 ***½ tähteä : peruskenkä, tukeva.
lake mx140 mtb ______ £136 ***½ tähteä : mukavat , märkiin keleihin.
pearl izumi barrier gtx _ £210 ***½ tähteä : mukavat, hyvät eristeet.
shimano w080 ________ £150 **** tähteä : tilava kärkiosa, hyvä velcro.
specialized defroster ___ £120 ****½ tähteä : testin halvimmat, ei niin hyvä eristys kuin muissa mutta mukavimmat ja testin vedenpitävimmät, myös velcroa.

Nappulakenka
07.12.2010, 08.40
On ne(NW Celsiukset) vaan pirun hyvät kengät, vaikka vaatimattomasti luokitellaankin "peruskengiksi" :D Täytyy varmaan lukaista koko artikkeli, kunhan käyn tänään kaupassa... Saa sitten todellisen kuvan mitä tuolla tarkoitetaan.

m e r k s
07.12.2010, 10.41
Oon kyllä itekkin tykänny NW:n uudesta Arctic-mallista, eilisellä pk-lenkillä ei ollut ongelmaa varpaiden kylmyyden kanssa (näpit ja polvet olivat vähän kohmeessa). 5-6C tais olla pakkasta, eli samaa luokkaa mitä mun kesäkengillä + varpaansuojilla + kengänsuojilla juuri pysyvät varpaat lämpiminä. Sukkakikkailuihin ei ole tarvetta ollut, joten yhdellä perussukilla mennään. Toisetkin mahtuisi (juuri tämä lisätila varmaankin tuo huomattavan osan lämmöstä/eristävyydestä).

Talvikenkinä on verrokkikokemusta vaan noista Shimanon MW80:stä, ja minä arvostan lämpimyyttä talvikengissä sen verran että 1½ tähteä paremman arvosanan noille heti leimaisin. :)

Ongelmattomasta jalkaan laittamisesta ½ tähteä lisää, joten olkoon minun tuomioni sitten vaikka:

Shimano MW80: ** tähteä
NW Celsius Arctic: **** tähteä

hutikka
11.12.2010, 22.53
Haluaisin tilata isoon jalkaan noi Laken mxz302. Onko kenelläkään tietoa mistä saisi tilattua kokoa 49 tai 50? Lähes kaikissa nettikaupoissa tuntuu olevan isoimpana koko 48 eikä kyselemistäni suomalaisista kaupoistakaan isompaa ole löytynyt. Valmistajan mukaanhan isoin koko on 50.

karhile
12.12.2010, 01.08
Haluaisin tilata isoon jalkaan noi Laken mxz302. Onko kenelläkään tietoa mistä saisi tilattua kokoa 49 tai 50? Lähes kaikissa nettikaupoissa tuntuu olevan isoimpana koko 48 eikä kyselemistäni suomalaisista kaupoistakaan isompaa ole löytynyt. Valmistajan mukaanhan isoin koko on 50.

www.roseversand.de (http://www.roseversand.de) kokoa 50 pitäisi olla, tosin maininta on vähäisestä määrästä. 269,95e (eli ei sieltä Saksastakaan kaikkea saa halvemmalla Suomeen verrattuna) + halpa postitus.
www.ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk) sieltä pitäisi löytyä myös 50:stä. Englantilainen
urbanbiking.co.uk on myyjänä hintaan 172.99£ (n.207e!) + 8£. Firmalla on siellä kaksi mainosta, joista vain toisessa on kokoa 50. Kummallista tosin, ettei firman omilla sivuilla (sama hinta) ole samaa kokoa.
Kummankaan firman mainoksissa ei taida ollla mainintaa onko kyseessä Wide Fit versio vai toinen. Urbanbiking omilla sivuilla on tarjolla molempia versioita kokoon 48 asti.
Tuli tuolla vastaan saksalainen liike (myös koko 50), joka pyysi kengistä huimat 299,95e!!! ja postimaksukin oli samaa luokkaa 35e!!!, mutta kyseinen firma ei ansaitse tuolla ryöstöhinnoittelulla edes nimensä mainitsemista täällä.

VPR
13.12.2010, 21.12
Kysäseppä maahantuojalta http://www.scorpionstore.net/product_details.php?p=219

kellopeli
20.12.2010, 22.24
Onko kellään kokemuksia (tai mielipiteitä) tuollaisista Answer Kashmir (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21394) talvikengistä? Hinta ei olisi ainakaan suolainen.

ahma
05.01.2011, 20.35
Onko kellään kokemuksia (tai mielipiteitä) tuollaisista Answer Kashmir (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21394) talvikengistä? Hinta ei olisi ainakaan suolainen.

Eilen tuli CRCstä omat. Tänään jalassa työmatkan 30 min suuntaansa. Koko 44 vastaa Shimanon 45. Laadukkaan oloiset, ei tosin superlämpimän. Yllättävän kapeat. Laadukasta, mutta ohuehkoa nahkaa, venyttynee jalan muotoon leveämmäksi suht nopeasti. Jämäkkä hyvä kuvioinen pohja. Hyvät remmit. Neopreenin kanssa saa taistella ainakin nyt alkuun että saa jalan kenkään ja sieltä pois. Itse en koko neopreenivillitystä pakkaskengässä ymmärrä.
Ensivaikutelma hyvä, hinta huomioiden käsittämättömän hyvä.
Jos jotakuta kiinnostaa niin laitan lisää kommenttia loppiaisviikonlopun ajeluiden jälkeen.

kanttiinin tollo
06.01.2011, 18.48
Melkein kehtaan väittää, että nuo Answerit on palttiarallallaa samaa kamaa kuin Rosen kengät ja muutamat muut aikalailla samanoloiset tekeleet. Ei tuo Pittardin nahka tosiaan omaa mielikuvaa vanhoista lapikkaista juur muistuta... tuskin on niin vahvaa kamaa nähnytkään.

xtrainer80
06.01.2011, 21.15
Ensivaikutelma hyvä, hinta huomioiden käsittämättömän hyvä.
Jos jotakuta kiinnostaa niin laitan lisää kommenttia loppiaisviikonlopun ajeluiden jälkeen.

Laita ihmeessä, itse nimittäin odottelen vielä omiani saapuvaksi. En voinut vastustaa kiusausta tilata tuohon hintaan, vaikka alunperin katselinkin shimanon talvikenkiä. Kiva kuulla että ainakin ensivaikutelma on hyvä.

VPR
07.01.2011, 00.58
Laket on loppu Suomesta niin tilasin Jenkeistä parin 21. joulukuuta, katotaa millo tulevat tänne niin pääsee testaamaan. Sitten pitäis vielä saada pyörään uus runko niin ois talvipyöräilyasiat kunnossa.

ahma
19.01.2011, 19.19
Melkein kehtaan väittää, että nuo Answerit on palttiarallallaa samaa kamaa kuin Rosen kengät.
Kehtaa vain, minulla on ollut Rosen kesäkengät ja ne oli ihan kuraa, näissä on paljon hyvääkin:
+ Parin viikon ajalle ei kovia pakkasia ole tullut, joten lämpimyys on jäänyt selvittämättä. Yksinumeroisissa pakkasasteissa pärjää kuitenkin hyvin sukalla ja villasukalla.
+ Pohja on erittäin hyvä. Ei kerää lunta ja pitää hyvin, jämäkkä
+ Ohuehkon nahkan ja plussakelien kanssa on muotoutunut hyvin jalkaan, kapeus ei enää häiritse
+ Remmit hyvät
- Pohjallinen kelvoton talvikenkään
- Mikä h-vetti on syynä tuohon neopreeniviehätykseen. Saa repiä kenkää jalkaan ihan tosissaan ja samalla sukat pakkautuvat varpaiden ympärille kuristaen. Talvella on pakkasta, eikä neopreeniä pakkaskengässä tarvita. Kypsyin niin totaalisesti, että saksin sisäneopreeniin kunnon halkiot molemmille sivuille. Nyt saa jo jalkaankin ilman v-tutusta. Ja jalkani ei edes ole mitenkään rintava, päinvastoin.

Yhteenvetona: Tarjoushintaansa nähden erinomainen kenkä, mutta enempää en siitä maksaisikaan. Todennäköisesti kengän suunnittelija ei ole sitä Suomen talveen tarkoittanutkaan, muuten en ymmärrä kengän rakennetta. Mutta pikkupakkasissa hyvä, pohjallisen vaihdolla erittäin hyvä.

Vecculiko
19.01.2011, 21.22
Budjettitalvikengät, 30 euroa tarjouksesta. Pari numeroa ylisuuret Z-bike kesäkengät. Leveä lesti ja tilavat kengät. Toiminut hyvin vielä -10 asteen lämpötilassa parin tunnin lenkillä lukkiksien kanssa.

Kode74
09.02.2011, 14.57
Tilasin Wigglestä Northwave Celsius GTX:t. Hyviltä tuntuvat jalkaan, koko 45 (oma koko useimmiten 44) ja menee mukavasti paksujen sukkien kanssa. Kiittelen täällä foorumilla olleita vinkkejä koon valinnan suhteen ja lupailen rapoa kengistä jahka pääsen niitä testaamaan!

equilibrium
09.02.2011, 15.33
Mulla on ollut tämän talven ajossa Spessun Defrosterit. Niitä ei tarvinnut sovittaa, kun tiesin oikean koon ja lestin sopivuuden, joten siltä kannalta suth helppo ratkaisu. Arvasin kyllä, ettei ne kovin lämpöiset ole. Haltin merinovillaisen hiihtosukan kanssa ovat kuitenkin paremmat kuin uskalsin odottaa, ja neopreeni- tai karvasuojus antaa lisää lämpöä. Vettä pitävät hyvin, hengittävyyttä ei tuon neopreenipäällisen kanssa voi olettaakaan. Mulla on niin huono ääreisverenkierto, että varpaat palelevat herkästi ihan tässä kotisohvallakin, joten pitkillä sunnuntailenkeillä ne on aina jäässä talvikeleillä. Pahalta paleltumiselta on kuitenkin vältytty tuolla varustuksella ja välillä ajo on kolmekin tuntia varsin mukavaa.

rhubarb
13.02.2011, 00.59
Ostin ne Lake MXZ302:t[1] kokoa 45 (myös Lakea olevat kesäkenkä 42 ja syyskenkä 42,5). Siltikään eivät tunnu järjettömän väljiltä, kohtuullinen talvisukka kyllä menee. Ei hirveän paksua vuorta tuntunut olevan.

Tänään kokeilin tuolla n. -10ºC (tuulen kanssa -17ºC tjsp.) vain kahdella ohuella sukalla ja kyllä 1,5h kohdalla alkoi olla aika kylmä. 2h meni ilman varsinaista kipeytymistä tms. mutta selvästi tuntui jaloissa. Tämä oli huonon verenkiertoni takia odotettavissa, mutta hyvänä uutisena tietysti se, että tuulettomampina päivinä yli -10ºC voinen minäkin ajella ilman suojia. Lämminverisemmät pärjäävät varmaankin -15ºC asti. Ihan pätevät, siis.

Ne kotimaiset Sportfiren karvasuojat ovat kyllä aivan ehdottoman mahtavat vehkeet. Syyskengät + neopreenit + ne eikä ole ollut vilu kertaakaan. Niitä voin suositella lämpimästi.

[1] Kauppaveljillä on ale, kokoja 44+ oli vielä jäljellä.

LosJormas
13.02.2011, 23.07
Siis ai helvetti ku vetäs varpaat jäähän tänään! Sellanen vajaa 3h tuli yhteensä lenkillä ajettua, + pieni varpaidenlämmityspysähdys oittaalla. 2h ajon jälkeen oli tunto kyllä niin tehokkaasti lähteny päkiään asti varpaista et morjens.

Lämpimään päästyä päätin et nyt riitti kesäkengillä+suojilla pelleily. Noi kauppaveljillä alessa olevat laket näyttää aika tukevilta ja nopealla vilkuilulla arvosteluissa tuntuis saavan lämmön eristyksestä ihan hyviä sanoja... Onks kokemuksia suomen tosipakkasista? (Haluaa hyvillä kommenteilla hyväksynnän uudelle rahareijälle ;))

PHI
13.02.2011, 23.13
En tiedä Lakeista, mutta NW-talvikengillä ja Sportfiren karvasuojilla menee 3h klv-lenkki -20c ilman suurempia ongelmia. Tosin raajojen paleluherkkyys on aika henkilökohtainen juttu. Huomenna tuota pääsee taas testaamaan.

Teppo
14.02.2011, 00.21
Noi kauppaveljillä alessa olevat laket näyttää aika tukevilta ja nopealla vilkuilulla arvosteluissa tuntuis saavan lämmön eristyksestä ihan hyviä sanoja... Onks kokemuksia suomen tosipakkasista?

:)Laken vanhemmilla versiolla pärjään pikkupakkasilla kun käytän Sportfiren karvasuojia ja thermicin akkulämmitteisiä pohjallisia. Tosipakkasilla Laket pysyvät sisätiloissa kuten mun pyörätkin. Hyvät kengät ne kuitenkin on, mulla on niille käyttöä 5-6 kuukautta vuodesta. Kesäkengille vastaavasti ehkä kolme kuukautta. Sidin Freeze-talvikengät ovat muuten osoittautuneet hyviksi kotimaiseen kevääseen ja syksyyn, sopivien suojien kanssa käytettynä tietenkin. Ilman suojia kelpaavat myös vilpoisemmille kesäilmoille.

LosJormas
14.02.2011, 00.47
...käyttöä 5-6 kuukautta vuodesta. Kesäkengille vastaavasti ehkä kolme kuukautta.

Totta! Just näitä kommentteja tarkotin :D Nyt jo tuntuu pienemmältä pahalta toi talvikengän hinta.. kiitos! :)

Risto Koivunen
14.02.2011, 07.56
Noita Laken talvikenkiä lähes kolme kuukautta käyttäneenä voin todeta, että niissä saa kyllä oikeasti vastinetta rahoille. Ei ole itsellä ainakaan ollut jalkojen palelun kanssa ongelmia, ja tähän asti olen tyytynyt pitämään alla vain yksiä tavallisia sukkia (vaikka koko on tarkoituksella sen verran reilu, että sisälle mahtuisi lisäksi vaikka villasukka). Tosin alle -10 asteen keleillä ei ole vielä tullut ajettua kovin pitkiä reissuja.

Jos aiot ne Laket hankkia, niin kiiruhda toki kauppaan jo tänään - tässä on nimittäin pari talven kylmintä viikkoa vielä edessä, ja kyllä niille löytyy käyttöä pitkälle maaliskuuhun. Ja ovat sitten ensi syksynä kaapissa valmiina.

Kare_Eskola
14.02.2011, 09.56
Kuppaveljien Lake-tarjous on erittäin hyvä.

Ainoa mikä noissa Laken MXZ302-kengissä harmittaa on se että ostin ne vasta viime keväänä. Kärsin kylmistä jaloista liian pitkään ja liian turhaan.

Nyt takana noilla kengillä päivittäistä hyötyajo- ja lenkkikäyttöä marraskuusta asti, eikä mitään kulumisen merkkejä. Koivet pysyneet lämpiminä, etenkin kun käyttää vielä säärystimiä.

Pari kertaa olen kengät rasvannut vettähylkivällä Nikwaxilla, hiustenkuivaajalla varovasti lämmittäen. Jos ei sellaista huoltoa viitsi niin sitten voivat kulua nopeammin.

EePee
14.02.2011, 14.08
Hyökkäsin heti aamulla veljille. Hienoa kun pääsi tekemään valintaa oikean kokoinen Lake toisessa jalassa ja oikean kokoinen Simppa toisessa. Valinta osui Simppaan, koska ei ole viimeaikoina tullut juurikaan ajettua paukkupakasilla, ainakaan pitkään, mutta märässä sitäkin enemmän..

LosJormas
14.02.2011, 15.32
Kunhan päivän tekemättömät hommat on pulkassa tossa neljän maissa ni joutuu menee sovittelemaan. Näin niitä tarpeita syntyy kuin itsestään!

PHI
14.02.2011, 19.48
En tiedä Lakeista, mutta NW-talvikengillä ja Sportfiren karvasuojilla menee 3h klv-lenkki -20c ilman suurempia ongelmia. Tosin raajojen paleluherkkyys on aika henkilökohtainen juttu. Huomenna tuota pääsee taas testaamaan.

Tänään tuli ajettua tuolla kombolla hiukka vajaa 3h. Lähtiessä -15c ja tullessa -18c. Hyvin tarkeni. Loppumatkasta ainoastaan pottuvarpaat hieman viileät, mutta kaukana palelusta. Muut osat jalkateristä täysin lämpimät koko lenkin ajan. Kenkinä siis Northwave Fahrenheit GTX (maantiemalli) vm. 2008. Tuo maantiekenkä on lämpöisempi pakkasella, koska siinä ei ole maastomallin rautaista klossia hohtamassa kylmää pohjan läpi.

Yksi tekijä lämpöjen erinomaiseen pysyvyyteen oli varmaan se, ettei nyt ollut mukana juomareppua, joten takkia eikä mitään muutakaan osaa varusteista ei tullut raotettua kertaakaan lenkin aikana.

LosJormas
15.02.2011, 09.05
Ai että tuntu hyviltä jalassa noi Laket. Perjantaina tulee liksa, kattoo nyt kuinka paljon se lihottaa köyhän opiskelijan lompakkoa, jos vaikka ois rahaa ostaa moiset. Jalkaan kokeillessa Lake vs. Shimano sanoisin et ei ne paini edes samassa sarjassa. en tietenkään päässyt kokeilemaan niitä pakkasessa, mutta Laket tuntu tosi kompakteilta ja yhtä lämpimiltä ku hyvät lautailukengät, kun taas ensivaikutelma shimanosta on sellainen vedenpitävä syyskenkä. Pakko sanoa että kyllä herätti omistamisen halun heti ensi kokeilulla!

Risto Koivunen
15.02.2011, 13.20
Laken kengistä muuten sellainen huomio, että ne jalassa tulee sisällä melko lämmin. Itselläni alkavat jalat hikoilla noissa 15-20 minuutin sisällä, jos istun paikallani huoneenlämpötilassa - ja tämä siis ihan normaaleilla sukilla. Kannattaa ehkä kokeilla kotona heti kengät saatuaan kuinka kauan kestää ennen kuin omat jalat alkavat höyrytä, tässä kun on yksilökohtaisia eroja.

Mutta jos nuo jalassa ajaa töihin, niin kannattaa ehkä heti perille päästyä vaihtaa jalkaan jotkin sopivammat työjalkineet.

JackOja
15.02.2011, 13.32
Laken kengistä muuten sellainen huomio, että ne jalassa tulee sisällä melko lämmin. Itselläni alkavat jalat hikoilla noissa 15-20 minuutin sisällä, jos istun paikallani huoneenlämpötilassa....

:eek:

Eihän niitä ole tuollaiseen käyttöön kaiketi tarkoitettukaan :rolleyes:

Risto Koivunen
15.02.2011, 14.30
Juu, ulkojalkineiksihan ne on tarkoitettu, ja siihen ne soveltuvat erinomaisesti.

Mutta esimerkiksi pari viikkoa sitten tuli käytyä pitkällä porukkalenkillä, ja jossakin vaiheessa käytiin pitämässä tankkaustaukoa huoltoasemalla. Pöytään päästyä piti aika nopeasti napata jalat pois kengistä, jottei tulisi turhan lämmin olo.

Kaupassakin on ihan kiva pistäytyä pyörällä nuo jalassa, kunhan muistaa ettei jää liian pitkäksi aikaa hyllyjen eteen arpomaan millaista jogurttia tällä kertaa ostaisi.

kuosu
15.02.2011, 14.54
Ihan vaan tiedoksi, että meillä on vielä joitain Laken kenkiä jäljellä. Voi tilata verkkokaupasta tai käydä sovittamassa Espoon liikkeellämme.

http://www.scorpionstore.net/product_details.php?p=219

t. Kuosmanen

Janu
15.02.2011, 18.05
Mie ku oon köyhä niin investoin noihin shitmanon MW80 kenkiin, ajatuksena, että niillä kelpaa kurjuutella kurakeleillä ja viileillä sadekeleillä sekä auttavasti myös kovemmilla pakkasilla.

Tänään ekaa kertaa jalassa ja työmatkan (n. 14km) alkupuolisko meni oikein ihmetellessä notta ompas jalat lämpimät, mutta loppumatkasta alkoi varpaat jo viilenemään. Ei varpaat toimistolle päästyäni vielä mitenkään jäässä olleet, mutta kylmät kuitenkin.

Sinänsä ihmetyttää, että tuntui tuo varpaiden tarkenemisen muutos tapahtuvan jotenkin omituisen jyrkästi. Epäilyttää, että vaikuttikohan lyhyt jalkautuminen asiaan jotenkin koska sitä ennen oli aivan lämpimät. Liekö mennyt lunta/jäätä klosseihin tai lähtiessä huolella virittelemäni housun lahkeiden suut jotenkin asettuneet huonosti? Nilkkojen suojauksella olen ennenkin huomannut olevan hämmentävänkin suuri vaikutus varpaiden tarkenemiseen.

Pitää fiilistellä lisää, mutta kyllä ne ny tohon työmatkaveivaamiseen riittää -20 pakkasillakin, näköjään.

fiber
15.02.2011, 21.19
Mie ku oon köyhä niin investoin noihin shitmanon MW80 kenkiin, ajatuksena, että niillä kelpaa kurjuutella kurakeleillä ja viileillä sadekeleillä sekä auttavasti myös kovemmilla pakkasilla.
...
Sinänsä ihmetyttää, että tuntui tuo varpaiden tarkenemisen muutos tapahtuvan jotenkin omituisen jyrkästi. Epäilyttää, että vaikuttikohan lyhyt jalkautuminen asiaan jotenkin koska sitä ennen oli aivan lämpimät. Liekö mennyt lunta/jäätä klosseihin tai lähtiessä huolella virittelemäni housun lahkeiden suut jotenkin asettuneet huonosti? Nilkkojen suojauksella olen ennenkin huomannut olevan hämmentävänkin suuri vaikutus varpaiden tarkenemiseen..

Hankin samanlaiset töppöset muutama viikko sitten. Kirjoittelinkin tuonne talvipyöräilyketjuun, että töihin mennessä tuli kylmä, vaikka oli neopreenisuojusta päällä (-25°C), mutta palatessa oli ihan sopiva (-20°C).

Jalkautumisen en ole huomannut vaikuttavan, paitsi silloin kun talutan fillaria pienen matkaa. Silloin verenkierto elpyy ja jalat lämpenee. Ylipäätään koko jalkojen lämmöllä on merkitystä myös jalkaterille.

drop
15.02.2011, 21.42
Siis ovatko nuo Lake't liian kuumat normaaliin pääkaupunkiseudun syksyyn / talveen? Jos hankin semmoiset joudunko sijoittamaan vielä erikseen +5 / -5 kenkiin?

rhubarb
15.02.2011, 21.48
Siis ovatko nuo Lake't liian kuumat normaaliin pääkaupunkiseudun syksyyn / talveen? Jos hankin semmoiset joudunko sijoittamaan vielä erikseen +5 / -5 kenkiin?

Riippuu aivan ja täysin jaloistasi. Omakohtaisesti syyskenkien (Lake CX140) käyttö ilman paksumpaa suojusta on aika lailla 0…10º ja tuolla MXZ302:lla pärjännee -10º…-0 ilman suurempia suojauksia.

Risto Koivunen
16.02.2011, 00.10
Itselläni eivät nuo Laken talvikengät ole vielä nollakelillä alkaneet hiostaa. Sitä lämpimämpiä kelejä ei juuri ole ollut sen jälkeen kun nuo hankit.

Maaliskuu varmaankin selviää kuinka lämpimässä jalat kestävät olla noissa popoissa. Tämäkin on tietysti sangen henkilökohtainen juttu.

Täytyypi muuten muistaa pistää lisää lankkia pintaan ennen kuin kurakelit taas alkavat.

kanttiinin tollo
16.02.2011, 10.09
- Mikä h-vetti on syynä tuohon neopreeniviehätykseen. Saa repiä kenkää jalkaan ihan tosissaan ja samalla sukat pakkautuvat varpaiden ympärille kuristaen. Talvella on pakkasta, eikä neopreeniä pakkaskengässä tarvita. Kypsyin niin totaalisesti, että saksin sisäneopreeniin kunnon halkiot molemmille sivuille. Nyt saa jo jalkaankin ilman v-tutusta. Ja jalkani ei edes ole mitenkään rintava, päinvastoin.

Förstår inte. Ihan haitaristahan se neopreeni on. Tosin tuossa taitaa siis olla jokin ero kenkäin välillä. Roseissa ei ole mitään neopreenisisusta, vain "kauluri"... typerä ratkaisu sekin toki, olisi sitä nahkaa voinut olla ylös asti ja vaikka niinkin fiini ja kekseliäs ratkaisu kuin nauhat ylös asti, mutta ei kai kukaan noin nerokkaita ideoita nykyaikana enää keksi. Pohja on näissäkin hiton paljon parempi kuin Nortsuissa. Ja pintanahka naarmuuntuu aika herkästi kuten tuollaisesta pehmeästä nahasta voi olettaakin eli eivät tule olemaan mitenkään ikuiset minun käytössäni.

da Pohja:

http://www.saunalahti.fi/neonskin/ss/rosey.jpg

Cyklooppi
16.02.2011, 21.19
Eilen tuli haettua Laken talvimonot Kauppaveljiltä. Tähän asti käyttänyt Spessun kesäkenkiä 1-2 sukalla ja Biltsun neopreenilla. Ja kovilla pakkasilla lenkin jälkeen alkanut tuntumaan kuin "neuloilla pistettäisiin" kun varpaissa alkaa taas veri kiertämään.

Tänään eka lenkki Lake:lla, eikä tarvinnut niitä neopreenejä kiskoa monon päälle :) Ja jos kahta en vaihda niin toiset on noi Laken kengät. Reilu tunnin lenkillä kengän alla hiihtosukka, hieman varpaita vilutti mutta ei ikävästi. Kotiin palattua ei enää tuota pistävää tunnetta. Aivan loistavat kengät. Kyllä tuo hinta kirpaisee, mutta ehdottomasti kannattava ostos! Sai tuo talvipyöräily taas ihan uudenlaisen innostuksen.

Janu
17.02.2011, 23.43
Toinen työmatkavillarointipäivä shitmanon MW80:llä takana ja tänään ei kotiin polkiessa -20 lämpötilassa palellu varpaat yhtään :seko:

Salaisuus taitaa olla isoäidin neulomissa villasukissa joiden (pitkän) varren taitoin kaksinkerroin niin, että taitettu pätkä tuli kengän "varren" päälle ja nilkka pysyi siitä kohdin lämpimämpänä kuin muuten.

Julistan kelvollisiksi pläägiksi ja itseni tyytyväiseksi hankintaan :)

PHI
18.02.2011, 00.01
...Salaisuus taitaa olla isoäidin neulomissa villasukissa joiden (pitkän) varren taitoin kaksinkerroin niin, että taitettu pätkä tuli kengän "varren" päälle ja nilkka pysyi siitä kohdin lämpimämpänä kuin muuten....J

Tämä homma on just näin, itsekin olen taitellut jo pari talvea pitkän villaisen vaellussuskan nilkan päälle kaksinkerroin. Toimii.

Mulla tosin tulee vielä Sportfiren karvasuoja kenkien päälle. Uber lämmin kombo pitemmällekin lenkille.

PaH
18.02.2011, 09.25
Talvipopojen vähemmistöön kuuluva Pearl Izumin Barrier GTX on kans hyväks todettu, lämminkin on vielä mokoma. Pohjallinen korvattu aluks sellaisella pari milliä paksulla huopapohjallisella, jossa amuliinikalvo alapuolella. Yks sukka sisällä on riittäny kaikkiin ajoihin, koskaan ei varpeja oo kylmänny.

Lumien tulosta saakka lisänä ovat olleet tuollaiset (http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=37438&nimi=Icebug+Gaiter), ei paina juur mitään ja pitää lumen täysin ulkona vaikka ajolinjat eivät ain poluilla kestäiskään. Rakenne sillai fiksu, et tiivistyy sekä kenkään että lahkeeseen niin hyvin et combo on kahlauksen kestävä (lumessa).

drop
21.02.2011, 15.51
Jaahas, Laket on kauppaveljiltä loppu eikä muualla tunnu olevan niistä tarjouksia. Jotenkin MW80 ei vakuuta kun ulkona on jo toista viikkoa -20 astetta pakkasta ja tuntuu että ihmiset suosittelevat noita suunilleen -5 asteeseen. Ehkä pitää vaan jatkaa fläteillä ja talvikengillä...

zeizei
21.02.2011, 17.06
Jaahas, Laket on kauppaveljiltä loppu eikä muualla tunnu olevan niistä tarjouksia. Jotenkin MW80 ei vakuuta kun ulkona on jo toista viikkoa -20 astetta pakkasta ja tuntuu että ihmiset suosittelevat noita suunilleen -5 asteeseen. Ehkä pitää vaan jatkaa fläteillä ja talvikengillä...

Osta NW Celsiukset, niilla on pärjännyt aika hyvin jo kolmatta talvea.

rjrm
21.02.2011, 17.26
Jotenkin MW80 ei vakuuta kun ulkona on jo toista viikkoa -20 astetta pakkasta ja tuntuu että ihmiset suosittelevat noita suunilleen -5 asteeseen. Ehkä pitää vaan jatkaa fläteillä ja talvikengillä...

Ajelin fläteillä ja talvikengillä lokakuusta asti. Viime viikolla ostin Shimanon MT91-kengät. MW80:n skippasin jo kun näin ne. MT-91:llä on takana vasta yksi lenkki (45min, 15km) pakkasta -17C ja -20C välillä. Lenkin jälkeen varpaat olivat viilenneet, mutta edelleen olisin voinut ajaa.

Sisällä mummomallin villasukka ja toinen sukka, jossa sekoitteena spandexia, merinolammasta ja mitälie muoveja. Kengän kooksi piti kyllä valita aika suuri.
RM

LosJormas
22.02.2011, 11.14
45min lenkki ei henkilökohtaisesti kertois viel mitään ainakaan mun käytössä. Mulla on ilmeisen hyvä ääreisverenkierto, ku tunninki lenkkei vedelly onnellisesti näillä up to -20 keleillä kesäkenkä + sellanen Pro:n vedenkestävä kengänsuoja jalassa. alla 1x villainen vaellussukka. Talvikengältä kaipaisikin just sitä lisäaikaa varpaille, jos vaikka 2h+ lenkin ajan ois tunto varpaissa.

JackOja
22.02.2011, 11.23
45min lenkki ei henkilökohtaisesti kertois viel mitään ainakaan mun käytössä.... ...jos vaikka 2h+ lenkin ajan ois tunto varpaissa.

Komps. Alle 2h ajaa melkeinpä millä kenkä-kengänsuojayhdistelmällä vain, mutta sen jälkeen aletaan punnita talvikengän ominaisuuksia.

Itsellä Spessun talvikenkä toimii noin -4°-5° asti, mutta sen jälkeen vaaditaan jotain radikaalimpaa... kemiallista lämmitintä kenkään tai Sportfiren karvasuojat.

stenu
26.02.2011, 15.24
Mun varpaat pärjäilee MW-80:ssä parisen tuntia -20 asteessa. Sen jälkeen menee kylmäksi. Sukkina on alla ohut villainen miesten "pukusukka" ja päällä varpaista paksunnettu merinovillasekoitteinen laskettelusukka. Työmatkat, noin 45 min. suuntaansa menee ihan sujuvasti yhdellä sukalla.

Tärkeää on, että ei pakkaa koko kenkää täyteen sukilla, jolloin varpaisiin ei jää ilmatilaa. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että säärissä on tapreeksi tavaraa. Jos varpaita lämmittävä veri viilenee ja matkalla, varpaat palelevat, vaikka jalassa olisi mitä. Siksi käytän laskettelusukkia, niissä on varsi ulottuu polven alle.

VPR
28.02.2011, 20.26
Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että säärissä on tapreeksi tavaraa.
Mutta säärethän pitää ajella :eek:

Risto Koivunen
01.04.2011, 00.28
Nyt alkaa aurinkoisen iltapäivän lämpimimmillä keleillä tuntua Laken popot ehkä aavistuksen turhan lämpimiltä. Toisaalta kesäkenkien esiin kaivaminen saanee vielä odottaa pari päivää. Pitänee varmaankin kokeilla vaatimattomampien pohjallisten laittamista noihin Laken popoihin, jos sillä niistä saisi aavistuksen viileämmät.

Mutta kyllä voi tässä vaiheessa jo kehua noita Laken popoja, mukavat ja lämpimät ovat olleet. Kerrassaan mainio ostos. Ja ei ole vielä tullut edes tarvetta kokeilla kuinka lämpimät ne olisivat villasukan kanssa.

TuplaO
16.08.2011, 14.18
Kaivetaas tämäkin naftaliinista.

Celsius Arcticien kokopolitiikka vielä varmistelisin. Ymmärränkö oikein, että jos MW80:n koko on kohdillaan, sama koko toimii myös Arcticien kohdalla? Shimanoissa mennään nyt 48:lla, eli sukkia mahtuu ilman että menee ahtaaksi.

Laitanko siis kylmästi tilaukseen Celsius Arcticit kokoa 48?

VPR
16.08.2011, 22.41
Kohta vois jo tilailla talvikenkiä :D

Steely
29.08.2011, 14.28
Kohta vois jo tilailla talvikenkiä :D

Kehuttuja Lake MXZ302 monoja näyttää Wigglellä olevan hintaan 170 puntaa ( n. 190 Eur) kun
ne muualla näyttävät olevan n. 250 Eur.
Suomalaisessa Tmi Tero Penttinen ne olivat loppu ( hintaan 175 Eur ). Soitin sinne tänään.

VPR
29.08.2011, 15.13
Joo niinpä näyttää. Hinta tosin on vain muutaman kympin Suomea edullisempi eikä kenkiä ole vielä varastossa lainkaan. Maahantuojan mukaan ensimmäiset Laket tulevat saataville lokakuun alussa.

Steely
29.08.2011, 16.29
Joo niinpä näyttää. Hinta tosin on vain muutaman kympin Suomea edullisempi eikä kenkiä ole vielä varastossa lainkaan. Maahantuojan mukaan ensimmäiset Laket tulevat saataville lokakuun alussa.

Halvemmillakin kengillä moni näyttää pärjäävän, mutta minä olen aikanaan armeijassa palelluttanut sormeni niin että ilman paksuja
rukkasia en pysty talvella ajamaan ja en haluaisi enää palelluttaa varpaita.
Pyöräilyssä paleltuminen voi tapahtua aika salakavalasti kun keho on muutoin lämmin.

Vecculiko
29.08.2011, 18.35
Kaivetaas tämäkin naftaliinista.

Celsius Arcticien kokopolitiikka vielä varmistelisin. Ymmärränkö oikein, että jos MW80:n koko on kohdillaan, sama koko toimii myös Arcticien kohdalla? Shimanoissa mennään nyt 48:lla, eli sukkia mahtuu ilman että menee ahtaaksi.

Laitanko siis kylmästi tilaukseen Celsius Arcticit kokoa 48?

Ostin juuri 44 kokoiset, normaali kengän koko on 42. Sopii hyvin parit sukat sisään. Siinä ja siinä että olisi voinut mennä jopa 43, mutta otin varmuuden vuoksi väljemmät.

Mosse
01.09.2011, 10.50
Ei kukaan tietäisi missä noita Celsius Articeja olisi myynnissä PK-seudulla? Että pääsisi sovittamaan tai jopa ostamaan, jos hintaero nettikauppoihin ei ole kauhea. Monta sikaa olen kyllä ostanut säkissä, eli joka tapauksessa pian lähtee tilaukseen.

Tank Driver
13.10.2011, 22.05
Minkäslaista kenkää flättikansanosa käyttää talvisin?

Verska-Vesa
13.10.2011, 23.05
Minkäslaista kenkää flättikansanosa käyttää talvisin?
Samaa kuin kesälläkin, Fiveten Impact High, paksun sukan kanssa pärjää hienosti pakkaskeleilläkin.
Pohja vähän kovettuu pakkasessa, mutta kyllä se silti peruskenkää paremmin pitää polkimella.

Tank Driver
13.10.2011, 23.12
Samaa kuin kesälläkin, Fiveten Impact High, paksun sukan kanssa pärjää hienosti pakkaskeleilläkin.
Pohja vähän kovettuu pakkasessa, mutta kyllä se silti peruskenkää paremmin pitää polkimella.

Tätä ounastelinkin. Kuinkas Impactit sietää kosteutta? Mites kokopolitiikka ts. kuinka paljon suurempi koko normikenkään verrattuna tulisi olla?

Verska-Vesa
14.10.2011, 00.08
Tätä ounastelinkin. Kuinkas Impactit sietää kosteutta? Mites kokopolitiikka ts. kuinka paljon suurempi koko normikenkään verrattuna tulisi olla?
Tosi märkää täytyy olla (=kunnon sade) ennenkuin imaisee vettä sisäänsä, mutta sitten kun imaisee, ei meinaa kuivuakaan sitten millään.
Itselläni on samankokoiset kuin normikengätkin, jolloin Impactin pituus on hyvä, mutta lesti on todella leveä tällaiselle suht kapeajalkaiselle. Nauhat joutuu vetämään tosi kireälle että tuntuu hyvältä. Tosin mahtuu sitä sukkaakin sitten talvella helposti.

Matsuma
18.10.2011, 23.45
Mä tilasin just Spessun talvimonon talveksi. Olen niin lämminverinen, että uskon pärjääväni noilla ongelmitta. Viime talven ajelin Spessun kesäkenkä-neopreenisuoja-kombolla.

http://www.sellonpyora.fi/tuotekuvat/kuva4e96e6ca1215d.jpg

Hippo
19.10.2011, 10.17
Mä tilasin just Spessun talvimonon talveksi.

Sama mono kiinnostaa, kehtaatko paljastaa mistä tilasit? Kotimaasta vai ulkoa.
Lähikauppaan nuita on kuulema tarjolle tulossa, mutta aina on oltava avoin muillekin hankintapaikoille.

JaakkoRa
19.10.2011, 10.32
Onko kelläään kokemusta Sidin Hydro Gore-Tex kengistä (http://www.velosport.fi/index.php/apparel/kengat/maantie/sidi-hydro-gore-tex.html)? Hinta noin 200 euroa kun vähän tinkii.
Itsellä on Shimanon mtb-kengät, jotka toimii kesäkelillä cyclossa ihan mukavast (maantiekengät on sitten erikseen).
Oon miettiny kenkien hankkimista lähinnä loka-maaliskuun keleihin cyclocrossiin.

Cyklooppi
19.10.2011, 10.44
Onko kelläään kokemusta Sidin Hydro Gore-Tex kengistä (http://www.velosport.fi/index.php/apparel/kengat/maantie/sidi-hydro-gore-tex.html)? Hinta noin 200 euroa kun vähän tinkii.
Itsellä on Shimanon mtb-kengät, jotka toimii kesäkelillä cyclossa ihan mukavast (maantiekengät on sitten erikseen).
Oon miettiny kenkien hankkimista lähinnä loka-maaliskuun keleihin cyclocrossiin.

Itse en ainakaan hankkisi maantiekenkiä crossaria varten enkä varsinkaan loka-maaliskuun väliseen käyttöön.

Jos on pakko olla Sidit, niin sitten varmaankin nuo maastomallit: http://www.velosport.fi/index.php/apparel/kengat/mtb/sidi-mtb-diablo-gore-tex.html Tosin palstalla kerrottujen kokemusten perusteella nuokin taitaa olla Etelä-Eurooppalaiseen "talveen" suunnitellut ja lämpöisempiäkin kenkiä löytyy.

Rikke
19.10.2011, 16.13
Korjausta aikasempaan tässä oli oikea kenkä joka oli lielahden intersportissa myynissä
http://www.fortesport.fi/talvipyöräilykenkä_vaude_termatic_rc_pr_20275.h tml

Itse kävin tänään tampereella kyseleen tätä kyseistä kenkää inter sportista ja sanoivat hinnaksi n.140€
Myyjän mukaan pitäisi pärjätä -20 asti ainakin kyseisellä tossulla.

Onko kellään kokomusta kyseisestä tossusta talvikäytössä?

JaakkoRa
19.10.2011, 18.46
Itse en ainakaan hankkisi maantiekenkiä crossaria varten enkä varsinkaan loka-maaliskuun väliseen käyttöön.

Jos on pakko olla Sidit, niin sitten varmaankin nuo maastomallit: http://www.velosport.fi/index.php/apparel/kengat/mtb/sidi-mtb-diablo-gore-tex.html Tosin palstalla kerrottujen kokemusten perusteella nuokin taitaa olla Etelä-Eurooppalaiseen "talveen" suunnitellut ja lämpöisempiäkin kenkiä löytyy.

Joo laitoin väärän linkin, tarkoitin tuota maastomallia :)
Mutta en ole merkkiuskollinen, paras malli omaan käyttöön sopii parhaiten... pitänee selailla tarkemmin muiden käyttäjien kommentteja!

Pyöräpummi
19.10.2011, 20.18

Kuvien perusteella ne maantie- ja maastomallit aivan samanlaisia paitsi pohjaltaan. Voisitko mahdollisesti kertoa miksi ne sitten pitää olla "maastomallit".
Selitys ei ole se että niissä on spd-kiinnitys.

Näissä kaikissa talvikengissä epäillyttää "stackheightin" korkeus. Shimanon kengissä se oli aivan järkyttävä.

Minulle olisi riittävä eteläeurooppalaiseen talveen sijoittu kengät. Laittaisin vain eristävän kenkäsuojan päälle.
Olenpa pärjännyt tähän saadda Sidin Ergo 2:lla.
Tosin en tule pyöräilemään Joulu-, tammi- ja helmikuussa. Silloin ajetaan traineriä, ollaan talvileirillä sekä hiihdetään että uidaan.

Cyklooppi
19.10.2011, 21.37
Kuvien perusteella ne maantie- ja maastomallit aivan samanlaisia paitsi pohjaltaan. Voisitko mahdollisesti kertoa miksi ne sitten pitää olla "maastomallit".
Selitys ei ole se että niissä on spd-kiinnitys.

Juurikin maastopohjan takia. En lähtisi liukkailla/hiekoittetuilla/auraamattomilla teillä jalkautumaan maantiekengän tasaisilla pohjilla.

Paljonhan tietty riippuu minkälaiseen ajoon sitä crossaria käyttää. jos ei ole tarvetta koko lenkin aikana jälkaa laskea maahan/jalkautua niin kai se on sama mitä on jalassa. Luulen että noita maastokenkiä löytyy paremmin talvioloihin suunniteltuna ja uskon niistä löytyvän lämpöisempiä kenkiä.

Itse ajelin toissa talvena kesäkengillä ja suojilla. Viime talvena oli käytössä Laken talvikengät. Ei tarvinnut palella eikä lumi tullut suojan alaosan kautta kenkään.

vellu80
19.10.2011, 21.50
Saman asian kanssa painitaan, eli kenkiä tarttis kylmänkelin ajaksi. Mitäs tämmöset diadorat olis? löytyykö keltää? http://www.bike-discount.de/shop/k680/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html

Olin jo tilannu tuolta b-d:stä shimanon talvikengät, mutta tuntuu ettei ikinä tulen niin peruutin tilauksen..

ps. jos kesäkenkä (shimano) on kokoa 46, on talvikenkä hyvä olla 47? ko kö?

Pyöräpummi
19.10.2011, 22.15
Tuli juuri tehtyä pikatesti Assos fuguSocks_S7:stä (http://www.bike-discount.de/shop/k224/a50029/fugusocks_s7.html?mfid=428). Niiden pituus on sama kuin kesäsukkien, koska paksuutta ei ole takana eikä edessä.
Siitä syystä ne ylläittäin sopivat muitta mutkitta nafteihin Sidi Ergo 2 -kenkiin. Paksun pohjansa ansiosta ne lisäävät stackheightia.
Kesäkengilläkin pärjää pitkälle hyvien sukkien ja thermopäällisten avulla. Silloin myös stackheight pyysy kivana.
Sidi Ergo 2:sten pohjissa ei ole aukkoja joista vesi menisi sisään.

Tulee jonkin ajan päästä testiin fuguSpeer_S7 (http://www.assos.com/en/19/singleProduct.aspx?cat=6,19,31,48&prod=409)-sukat. Ne ovatkin täysin tekokuitua kun taas fuguSocks_S7 on paljolti villaa.

Jopoman
19.10.2011, 22.52
Oman kokemuksen perusteella sidin gtx diablot on erittäin hyvät välikausikengät. Jäykät ja hyvä kontrolli moniin talvi"ajo"kenkiin verrattuna. Hyvä lesti ainakin omaan leveänpuoleiseen jalkaan, esim shimanoissa mulla aina pikkuvarvas joutuu todella ahtaalle. Pitävät jalat kuivana jos puntit yltää tarpeeksi alas. Pakkasella tulee varmaan pidemmässä matkassa vilu, ei ole juurikaan toppauksia. Toisaalta niihin mahtuu hyvin jotain lämpösuojaa päälle kun eivät ole kovin pulleat.

rhubarb
19.10.2011, 22.53
Mikäs testin tulos oli?

Pyöräpummi
19.10.2011, 23.29
Mikäs testin tulos oli?

fuguSocks_S7 ja sen ohuempi isoveli earlyWinterSocks sopivat kesäkenkiin, jossa normaalisti pidetään ohutta sukkaa.
Johtuen mm. siitä että sukka on mm. kantapään takaa yhtä ohut kuin kesäsukka.
Sukissa oleva villa on myös jaloille ylellinen ja myös kostuessaan säilyttää ominaisuuksiaan. Villa imee hyvin hikoavan jalan kosteuden itseensä.
Tulen ostamaan näitä kumpiakin lisää. Jokainen voi arvioida onko tälläiselle sukalle käyttöä? Minun mielestäni aivan erinomaiset juuri kyseisistä syistä.
Pitää vielä tutkia olisikohan fuguSpeer_S7 -sukat vieläkin paremmat. Ne ovat kuitenkin kaksi kertaa kalliimmat.

JaakkoRa
20.10.2011, 00.36
Yksi vaihtoehto on tosiaan myös se, että ostan maastomallin hyvät kengät ja siihen päälle ladotaan sitten vaan kenkäsuojusta. Kyllä niilläkin saa varmaan jalat riittävän lämpimäksi. Toinen vaihtoehto on sitten maastokengät, joissa on esim. GoreTex. Tollaisille GoreTex-kengille löytyisi varmaan käyttöä just loka-maaliskuussa, jollain on koleaa, vetistä ja pakkasta.

Itse aion hommata cycloon maastoon sopivat kengät esim. kävelyn vuoksi. Duunimatkoilla joutuu kävelemään, lenkeillä voi olla kohtia joissa joutuu kävelemään jne. Maantiekengillä ei paljoa kävellä.

Matsuma
20.10.2011, 10.05
Sama mono kiinnostaa, kehtaatko paljastaa mistä tilasit? Kotimaasta vai ulkoa.
Lähikauppaan nuita on kuulema tarjolle tulossa, mutta aina on oltava avoin muillekin hankintapaikoille.

Tilasin tuolta. (http://www.cyclestore.co.uk/rangeViewer.asp?NoOfProducts=20&categoryID=218&page=1&priceOrder=0) Näillä on todella hyviä tarjouksia monissa tuotteissa, mutta suolaiset postikulut. Tilasin vähän isomman paketin, niin tuli säästöä.

pethe
20.10.2011, 15.27
169 oli Sellon Pyörän hinta noille Defrostereille, yhet ostin kun oli mun kokooki (48) Sanoivat että lisää ei saa enää. Voihan se olla että väitteellä vain helpotettiin ostopäätöstäni.

BONK
20.10.2011, 16.15
Oman kokemuksen perusteella sidin gtx diablot on erittäin hyvät välikausikengät. Jäykät ja hyvä kontrolli moniin talvi"ajo"kenkiin verrattuna. Hyvä lesti ainakin omaan leveänpuoleiseen jalkaan, esim shimanoissa mulla aina pikkuvarvas joutuu todella ahtaalle. Pitävät jalat kuivana jos puntit yltää tarpeeksi alas. Pakkasella tulee varmaan pidemmässä matkassa vilu, ei ole juurikaan toppauksia. Toisaalta niihin mahtuu hyvin jotain lämpösuojaa päälle kun eivät ole kovin pulleat.

Ihan justiinsa näin. Lesti noissa on kertakaikkisen erinomainen ja päälle sitten vaan niin paksua ja topattua suojusta kuin vaan tykkää, mutta kenkänä ihan parasta A-ryhmää. Talvella jos lähtee rymyämään paikkaan, jossa joutuu pikku tassuillaan talsimaan ihan hangessa (tai vaan haluaa pelata varman päälle) niin suosittelen lisäksi säärystimiä niin ei pääse hörppäämään nilkasta lunta sisään.

Matsuma
20.10.2011, 21.08
169 oli Sellon Pyörän hinta noille Defrostereille, yhet ostin kun oli mun kokooki (48) Sanoivat että lisää ei saa enää. Voihan se olla että väitteellä vain helpotettiin ostopäätöstäni.

2011 vai 2012 malli?

pethe
20.10.2011, 23.17
2012 mallia oli. Mukavat kengät oli tuolla vesitäytteisessä metsässä mennessä. Vesi pysyi visusti kengän ulkopuolella. Eikä tuntunu liian kuumalta tollasessa +10 asteen kelissä. Vielä kun pääsee kokeilemaan kylmässä.

JackOja
21.10.2011, 09.46
...Sellon Pyörän hinta noille Defrostereille... Sanoivat että lisää ei saa enää...

2012 mallia oli....

Höh. Miksiköhän muka lisää ei enää saa? Onko ne maailmasta loppu?

Vielä kun pääsee kokeilemaan kylmässä.

Ainakaan vanhempi malli ei kauhean lämmin pakkasella ole. Toivottavasti uusi on parempi.

Sellon pyörä
21.10.2011, 15.05
Tervehdys!

Uskoisin, että kenkien saatavuuden suhteen on tapahtunut väärinkäsitys. Tilasimme niitä ennakkona erän ja tuolloin kun nuo tuon erän viimeiset kengät kokoa 48 myytiin ei vielä ollut tarkkaa tietoa koska niitä saadaan lisää. Nyt tilanne on se, että viikon toimitusajalla tulee maahnatuojalta. Ja toki koitamme pitää jatkuvasti kaikkia kokoja hyllyssä näin sesonkiaikaan.
Kenkä on uudistettu viime vuoden mallista monilta osin ja yksi on mm. lämmöneristyksen parantaminen. Yksilöstä toki riippuu kuinka niillä missäkin lämpötilassa tarkenee.

Hauskoja ajokelejä!

t: Sellon pyörä

timppi
21.10.2011, 15.14
2012 mallia oli. Mukavat kengät oli tuolla vesitäytteisessä metsässä mennessä. Vesi pysyi visusti kengän ulkopuolella. Eikä tuntunu liian kuumalta tollasessa +10 asteen kelissä. Vielä kun pääsee kokeilemaan kylmässä.

Jos kenkä on +10 asteessa ihan mukava, niin melkein tulee mieleen, että se on -10 asteessa liian kylmä.. Vai toimiiko muka Gore-tex kengissä noin hyvin..?

rhubarb
21.10.2011, 15.47
Vai toimiiko muka Gore-tex kengissä noin hyvin..?

Gore-tex pitää vettä, ei kylmää.

Matsuma
21.10.2011, 23.39
Jos kenkä on +10 asteessa ihan mukava, niin melkein tulee mieleen, että se on -10 asteessa liian kylmä.. Vai toimiiko muka Gore-tex kengissä noin hyvin..?

Sukkaa ja pohjallista vaihtamalla sama kenkä menee +15 -> -25, ainakin mulla.

JiiPee
24.10.2011, 00.08
Joojees talvikenkää pitäis katella. Lake MXZ302 mallia haen, mutta kun ei uskalla oikein tilata sokkona, pitäis kai melkein sovittaa ennen ostopäätöstä....onkos tietoo tuleeko noita johonnii pääkaupunkiseudun putiikkiin myytäväks että vois käydä käpistelemässä? Kiitos.

plösöpötsi
24.10.2011, 00.40
Joojees talvikenkää pitäis katella. Lake MXZ302 mallia haen, mutta kun ei uskalla oikein tilata sokkona, pitäis kai melkein sovittaa ennen ostopäätöstä....onkos tietoo tuleeko noita johonnii pääkaupunkiseudun putiikkiin myytäväks että vois käydä käpistelemässä? Kiitos.
+1

Laken sivuilla http://www.lakecycling.com/fitting-chart.html täytyypi mittailla jalkapohjat

JiiPee
24.10.2011, 00.57
+1

Laken sivuilla http://www.lakecycling.com/fitting-chart.html täytyypi mittailla jalkapohjat

Muchas gracias mi amigo, 45 pukkaa ku justiin villasukan kanssa mittailin. Normi lenkkari mulla 43. Ylitsepursuavat kiitokset!

PaH
24.10.2011, 10.35
Vaikka toi Laken MXZ302 tms lienee kiistatta lämpösin talvikelin popo, niin tossa välisarjassa on tarjolla vielä
sellainen kenkä kun Pearl Izumin Barrier GTX. 2012-mallistosta näyttää poistuneen (ärrmurr) mutta jos halajaa
kevyttä ja lämmintä kenkää niin noita männävuotisia kannattaa haeskella intterveppipuodeista.

3mm amuliinipinnoitetulla pohjallisella ja yhdellä paksulla sukalla on jaloilla ollu hyvä olla nyt kaks talvea,
kylmimmät lenkit on ajettu viileemmässä kun -25 eikä koskaan oo kylminy. Pitää myös veden. Sillai kumma
kenkä et kuivuu kastuttuaan hyvinkin nopiaan.

rhubarb
24.10.2011, 13.09
Sillai kumma kenkä et kuivuu kastuttuaan hyvinkin nopiaan.

Ostin muuten eräästä ruotsalaisperäisestä sekatavarakaupasta ihan pätevän kengänkuivauskoneen alennettuun hintaan 19,90 (norm 24,90). Varsin hyvä sijoitus näin syys- ja talvikeleillä.

Dalmore
25.10.2011, 00.23
http://www.hibike.com/shop/product/paa3bfb4c7eb2a9c91ccaceaf65d18e9d/s/Gaerne-G-Artix-MTB-winter-shoes-black-winter-collection-11-12.html#var_94250126

Itse kävin tänään tampereella kyseleen tätä kyseistä kenkää inter sportista
Missä niistä? itseänikin kiinnostaisi.

Smo
25.10.2011, 00.35
Mulle on riittänyt MT40 villasukilla ja kengänsuojilla aika vilposaan.

Rikke
25.10.2011, 21.13
Missä niistä? itseänikin kiinnostaisi.

Lielahdesta intersportista hinta tais olla jotain 140€ kieppeillä.
Ei ollut esillä mutta kun kysäsi hiihtopuolen kavereilta niin esitteli ihan mielellään tuota kenkää.

Jake_Kona
25.10.2011, 22.12
Onko vinkkejä mikä materiaali on paras pohjallinen pyöräilykenkään? On Shimanon mt-42 ja syyssateella varpaat aivan jäässä kun kylmä tulee sisään klipsikohdista.:rolleyes: Tietysti kenkäsuojat auttavat, mutta kysyisinkin onko pohjallisten suhteen mitään tehtävissä?( Talvikengät on tilauksessa mw-81. Oli nämä pakko ostaa, kun ei palstan suosittelemista löytynyt kokoja). Kylmä pakkasilma johtuu huonommin kuin kylmä metalli (tai siis ei ole kylmää ilmaa vaan vähälämpöistä ilmaa:) Insinööriliiton hyväksymä ilmoitus:eek: Onko ilmastointiteippi hyvä ilmasulku sisäpuolelle? ​Roudariteippi rules Kun pohjallisen poistaa löytyy syy kylmiin varkaisiin. Isot ilmaraot 2 pulttireikää.

Jopoman
25.10.2011, 22.44
Parhaasta tiedä, mutta kokemus viittaa siihen että huopapohjallinen alumiinifoliolla on todella toimiva. Siis ihan markettikamaa, näitä ennenkin suositeltu tässä ketjussa. Katkaisee säteilylämmön karkaamisen ja eristää hyvin paksuuteensa nähden. Muista vaan ottaa pois kengistä ajon jälkeen, eivät hengitä läpi.

Joku insinöörimäistä ymmärrystä omaava voisi kertoa, miten homma menee lämmön säteilyn osalta kylmän klossin ja lämpimän päkiän välillä. Eli säteileekö klossi kylmää jalkaan vai imeekö se lämmintä jalasta? Mä tiedän vaan että folio sen liikenteen aika tehokkaasti pysäyttää.

Itsok
25.10.2011, 23.05
Kylmä ei säteile. Lämmin säteilee. Vaikka tuntuma yleensä väittääkin toisinpäin. Ja lämpö siirtyy aina kylmemmän suuntaan.
Taitaa käydä niin että kylmä klossi johtaa kylmän niin syvälle kenkään, että lämpö karkaa siitä kohti tehokkaasti pois. Säteilyyn en ota kantaan, sillä kiinteässä materiaalissa on säteily aika heikkoa. Mutta foliopohja kuitenkin nähtävästi auttaa ja se on pääasia.

Jopoman
25.10.2011, 23.21
Jokseenkin tuolla lailla sen päättelinkin olevan. Kaipa ihminen noin ylipäätään myös säteilee lämpöä, siis jos ympäristö ruumiinlämpöä viileämpi? Pitäisköhän laittaa foliohuppu kypärän alle;)

Halloo halloo
26.10.2011, 00.51
Itse olen tähän mennessä pärjännyt oivasti Spessun Sport MTB kengillä ja SealSkinz-sukilla. Ei ole kylmä ollut vielä, mutta katsotaan sitä pakkasta myöhemmin.

rhubarb
26.10.2011, 01.13
Itse olen tähän mennessä pärjännyt oivasti Spessun Sport MTB kengillä ja SealSkinz-sukilla. Ei ole kylmä ollut vielä, mutta katsotaan sitä pakkasta myöhemmin.

Vielä ei ole talvi!

melo
01.11.2011, 19.05
Palaan vielä tuohon lämmön karkailuun, tässä sitä insinöörilähestymistä sitten olis tarjolla lisää, ihan oikean oloisia pähkimisiä yllä havaittavissa, tässä ehkä niihin nähden pikkasen peruteelisempaa tuumiskelua;

Lämpöopin perussääntö ompi että lämpö(liike) tykkää siirtyä aina kylmempää kohti.. Lämpö voi siirtyä kuumemmasta kylmempää kohti kahdella eri tavalla, eli johtumalla tai säteilemällä. Liikkumattomassa ilmassa lämpö johtuu huonosti, joten esmes huokoinen, paksu villapohjallinen on hyvä kikka blokata lämmön johtuminen jalasta kengän pohjaan... Mutta vielä pitäs estää ton lämpösäteilyn karkaaminen, jota pyöräilijän jalatkin generoivat. Lämpösäteilyn "karkaamiseen" auttaa toi alumiiniosa/pohja, joka heijastaa lämpösäteet takas jalkaan..

.. eli se metallinen, kylmä, hyvin lämpöä johtava klossi "imee" lämpöä jalasta, joka klossiin on päätynyt joko johtumalla tai lämpösäteilemällä jalasta pyöräkengän pohjaan.

Foliot auttaa tohon lämpösäteilyyn, mutta ne ei juurikaan hengitä tai haihduta kosteutta, siksipä niitä ei paljoa näy kengän päällisosissa..

JussiR
05.11.2011, 22.03
Talveksi pitäisi saada ajokengät, ja olen päättänyt tilata Nortwaven Celsiukset. Mutta oletteko ostaneet/tilanneet "artic"-mallia vai perus-celsiusta syksy-/talviajoon?
Itsellä alin käyttölämpötila mahtaa olla -10. Sen kylmemmällä en tarkene ajaa muutenkaan.

Jos jollakin on antaa referenssiä kokopolitiikasta niin kiva olis.
Itsellä kesä-Shimano SPD 42, juoksukenkä Asics 41,5, Sievi/Jalas turvakenkä (kesä ja talvi) 40.
Joidenkin noiden kokonumeroista saisi jo paljon apua. Tarkoitus olisi saada Celsiuksen sisään urh.sukka + villasukka. Oletan, että ainakin +1 koko oltava (?).

Joudun tilaamaan, koska ei kotikylällä ole tarjontaa. Eli sokkona joutuu tilaamaan kun ei pysty sovittamaan.
Nyt lähtis muutakin fillarisälää tilaukseen, niin menis samaan kuormaan.

.....daa daa, voisin tietysti varmaan lukea kaiken tämän jo jostain 7 vuotta sitten kirjoitetusta ketjusta tai kommentista, mutta kysynpä tätä nyt silti kuitenkin ;)

MacGyver
06.11.2011, 02.00
Talveksi pitäisi saada ajokengät, ja olen päättänyt tilata Nortwaven Celsiukset. Mutta oletteko ostaneet/tilanneet "artic"-mallia vai perus-celsiusta syksy-/talviajoon?
Itsellä alin käyttölämpötila mahtaa olla -10. Sen kylmemmällä en tarkene ajaa muutenkaan.

Jos jollakin on antaa referenssiä kokopolitiikasta niin kiva olis.
Itsellä kesä-Shimano SPD 42, juoksukenkä Asics 41,5, Sievi/Jalas turvakenkä (kesä ja talvi) 40.
Joidenkin noiden kokonumeroista saisi jo paljon apua. Tarkoitus olisi saada Celsiuksen sisään urh.sukka + villasukka. Oletan, että ainakin +1 koko oltava (?).

Joudun tilaamaan, koska ei kotikylällä ole tarjontaa. Eli sokkona joutuu tilaamaan kun ei pysty sovittamaan.
Nyt lähtis muutakin fillarisälää tilaukseen, niin menis samaan kuormaan.

.....daa daa, voisin tietysti varmaan lukea kaiken tämän jo jostain 7 vuotta sitten kirjoitetusta ketjusta tai kommentista, mutta kysynpä tätä nyt silti kuitenkin ;)

Itse tilasin nuo Artic-mallit talviajoihin, ja muutama kilometri noilla on jo tullut työmatkaa ajettua. Itsellä Shimanon kesäkenkä (M182) kokoa 44, joka on juurikin sopiva ohkasella sukalla, ja nämä Celsiukset otin 45:set. Normaalilla sukalla nämä on aika isot, lonksuu jalassa jne. Paksummalla vaellussukan typpisellä sukalla istuu jo paremmin, ja varpaille jää hyvin tilaa. Eli kovemmilla pakkasilla itsellä toiminee ohut sukka+paksumpi sukka ihan hyvin. Jos monelle sukalle nyt tulee edes tarvetta, melko lämpimän oloiset nuo ovat..

JussiR
06.11.2011, 09.09
Eli +1 koko verrattuna kesäajokenkiin lienee oikea, että saa paksumman välisukan.
Tuntuu vain tämä EUR-kokomitoitus olevan vähän ajokenkien valmistajilla hakusessa, kun ei koot ole lähelläkään,
mitä normikoot muissa kengissä ovat.

Vecculiko
06.11.2011, 09.56
Eli +1 koko verrattuna kesäajokenkiin lienee oikea, että saa paksumman välisukan.
Tuntuu vain tämä EUR-kokomitoitus olevan vähän ajokenkien valmistajilla hakusessa, kun ei koot ole lähelläkään,
mitä normikoot muissa kengissä ovat.

Normaali kengän koko 42, kesäajokenkä 43. Arcticit ostin 44 kokoa. Olisi voinut mennä jopa 43 koolla, koska näissä on hyvin tilaa. Nyt mahtuu varpaat liikkumaan ja tarvittaessa paksu villasukka. Kesäkenkien jälkeen tuntuvat kyllä aika möhköiltä jalassa, niin varmaan pitää ollakin että ovat lämpimät talvella ja nämä varmaan ovat ainakin ensikokemuksien perusteella.

gobbif
06.11.2011, 12.37
Artic-mallit täälläkin. Talvikenkä yhtä numeroa suurempi kuin Shimanon mtb-kenkä, jollon mahtuu paksu villasukka normisukan kanssa hyvin. Hieman väljältä tuo tuntuu ilman villasukkaa, mutta toimii niinkin. Kengän koko vaihtelee hieman kiristyksen mukaan, mikä onkin ylikokoiselle kengälle tarpeen.

Jalkojen palelu on aika yksilöllistä, mutta mulla nuo toimii normisukalla jonnekin pikkupakkasselle ja paksun merinovillasukan kanssa ehkä -15..-20 paikkeille. Sen jälkeen alkaa kaivata toista paksua villasukkaa, joka ei enää mahdu kovin kivasti. Vaihdoin omiini paremmat pohjalliset, joiden myötä noista tuli hieman lämpimämmät. (Paremmat eli villaa ja folio pohjassa).

"Ääriolosuhteisiin" pitäisi olla toiset vielä isommat. Vaihtoehtoisesti pohjaan esim. sähkölämmitin, jolla ratkaistaan ääriolosuhteiden ongelmat. Etelässä kovia pakkasia on niin vähän, että ainakaan mulle ei ole perusteltua omistaa kaksia erikokoisia talvikenkiä, joten jollain kepulikonstilla kierretään ne pahimmat kelit. Viime talvena hyväksi havaittu keino oli myös kädenlämmitin sijoitettuna nilkan alaosaan sukan alle.

Ski
06.11.2011, 13.27
viimevuoden ajoin koko talven Shimanon MW81 kengillä ja moni lenkki loppui liian pian varpaiden takia. Myös kylminä aamuina (-20/-30) hyvä että pääsi 15km eli töihin tai kotiin paleltumatta. Nyt tilasin Laket Wiggleltä 210€. Kokoni on normaalisti 43-44. Shimpat oli 46. NW Celcius Arcticit meinasin ottaa 45 jotka oli 179 Bike Componentsilla. Kokeillaan näitä Lakeja ja jos ei sovi tai on liian isot,laitan Fillaritorille myyntiin. Kengät oli Dispatch 2-7 päivää moodissa joten tässä virtaa vielä paljon vettä Kalimenjoessa ennenku ne tulee mutta sitten lisää kommentteja.

Ohiampuja
06.11.2011, 14.21
Minulla on tuollaiset Celsiukset muutaman vuoden takaa. Ja juuri kun meinasin haukkua niitä, nii huomasin että näissä uusissa taitaa olla fiksumpi tuo nilkkaosa. Vanhassa mallissa se kova ja avoin nilkka oikein hörppii kaikki vedet ja lumet sisälle kenkään, mutta tässä uudessa taitaa olla paremmin ja tiukemmin istuva neopreeniosa. Tämä on hyvä muutos siihen vanhaan kenkään verraten...

http://www.bike24.com/images/products/p046633.jpg

Tmh
06.11.2011, 14.51
Jotain huonoa tuohon uuteenkin malliin on silti jäänyt: nimittäin tuo ulkopinnan verkkomainen materiaali joka kuluu nopeasti rumaan kuntoon. Toimivuuteen se ei kuitenkaan vaikuta mutta kengät tulevat vanhan ja risaisen näköiseksi. Vähemmän tuossa uudemmassa mallissa tuotakin kyllä näyttäisi olevan, mutta tuosta pikkuvarpaan kohdalta saisi olla jotain kestävempää materiaalia kun se on jatkuvasti ottamassa hittiä joko sitten kiviin taikka jäiseen penkkaan. Suunnitellut jos liimais tuohon gummia tai jotain...

Vanhassa mallissa nuo nilkkaosa on kyllä aika ahterista. Talvella käytän tosi ihquja nikkureita estämässä lumen pääsyn lahkeen sisäpuolelle.

Jonasz
06.11.2011, 15.20
Itse tilasin omat Laken MXZ:t täältä http://www.leisureoutlet.com/?subcats=Y&status=A&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&cid=0&q=lake+mxz&x=0&y=0&dispatch=products.search
Postit oli kovat £25.95, mutta taisi silti tulla halvemmaksi, kuin hankkia wiggleltä. Lisäksi kengät löyty suoraan varastosta ja saapuivat vajaassa viikossa. Oma kokoni normi kengissä 43-44, asicsen juoksukengät 44.5. Laket otin kokoa 47 ja ovat kyllä juuri sopivan väljät talvikengiksi. Kiristys-systeemi on hyvä ja kenkä istuu hyvin ohuellakin sukalla, mutta tilaa löytyy vielä juuri villasukalle. Parisen viikkoa on tullut kengillä poljettua eikä ole juuri moitittavaa. Mitkään kuumat nuo eivät ole olleet näilläkään keleillä, joten -20 asteen pakkaset vähän hirvittää, mutta eiköhän niissäkin paksummilla sukilla ja kengänsuojilla pärjää.

MacGyver
06.11.2011, 17.38
NW Celcius Arcticit meinasin ottaa 45 jotka oli 179 Bike Componentsilla.

Celsius Articit sain itse Merliniltä 130e kotiintuotuna, ei ollut minusta paha hinta. Tuo hinta taisi tulla jollakin alennuskoodilla...

ReLe
06.11.2011, 17.50
Itselläni on Spessun kesäkengät ja Shimanon neopreenisuojat Prismasta 25e. Bridgedalen pitkävartiset koko pohkeen peittävät laskettelusukat sitten sukiksi. Näillä ajettiin läpi viime talven ja ei ongelmia. Ajoin läpi sen kovan pakkaskaudenkin. Ainut kerta kun oli 2h työmatkan jälkeen jalat kohmeessa oli se päivä kun erehdyin laittamaan sukat joiden sekoite sisälsi puuvillaa. Eli kun on jalat lämpimät koko matkalta ja hyvät sukat niin kengänsuojat riittää. Tarvittaessa voi ostaa karvavuorelliset jos ei eristys riitä.

Hepe
06.11.2011, 18.12
Westbrook cyclesista postikuluineen 165€ nelisenviikkoa sitten, Northwave Celsius Artic GTX Winter Cycling Boots 2012 (https://www.westbrookcycles.co.uk/footwear-c52/northwave-northwave-celsius-artic-gtx-winter-cycling-boots-2012-p82295) .

Tmh
06.11.2011, 18.42
Itselläni on Spessun kesäkengät ja Shimanon neopreenisuojat Prismasta 25e. Bridgedalen pitkävartiset koko pohkeen peittävät laskettelusukat sitten sukiksi. Näillä ajettiin läpi viime talven ja ei ongelmia. Ajoin läpi sen kovan pakkaskaudenkin. Ainut kerta kun oli 2h työmatkan jälkeen jalat kohmeessa oli se päivä kun erehdyin laittamaan sukat joiden sekoite sisälsi puuvillaa. Eli kun on jalat lämpimät koko matkalta ja hyvät sukat niin kengänsuojat riittää. Tarvittaessa voi ostaa karvavuorelliset jos ei eristys riitä.

Jos lenkille vain sattuu jalkautumisia niin nuo kengänsuojat ovat kohtuu raivostuttavia. Kun sitä lunta alkaa menemään sinne suojan sekä kengän väliin ja sulaa sinne, niin ne on kaikkea muuta kuin lämpöiset. Ja kun niillä pitää tarpeeksi paljon tarpoa hangessa niin alkavat suojat nousemaan pois varpaitten päältä ja vitutus sen kun kasvaa samaa vauhtia kun varpaista häviää tunto.

Talvikengät ovat erittäin hyvä satsaus.

Ski
06.11.2011, 18.54
hyvä kun tulee nyt hieman hintoja auki, ois pitäny eilen hieman enemmän surffailla että ois voinu löytää tuon Leisure Outletin... no mutta otin Wiggleltä jotain muutakin niin sain kuljetuksen ilmaseksi. Varmasti ois nuo NW Arcticin voinu mennä mutta jotenkin vakuutuin noista Lakeista. Mulla on aikanaan jäätyny nuo varppaat niin pahasti että oisko tuon takia entistä aremmat. ReLeen neuvojen mukasesti oon muutaman kerran ajanu cyclolla Spessun kesäkengissä ja Bilteman suojilla ja yllättävän hyvin pärjäs (melkeen paremmin ku MW80llä) mutta säästän nuo kesäksi ja talveksi omat. Ilmotellaan miten Laket toimii mulla sitten kun ne tulee. Mittanauhalla jalka 290mm.

ReLe
07.11.2011, 07.20
Jos lenkille vain sattuu jalkautumisia niin nuo kengänsuojat ovat kohtuu raivostuttavia. Kun sitä lunta alkaa menemään sinne suojan sekä kengän väliin ja sulaa sinne, niin ne on kaikkea muuta kuin lämpöiset. Ja kun niillä pitää tarpeeksi paljon tarpoa hangessa niin alkavat suojat nousemaan pois varpaitten päältä
Ilmastointiteipillä kärjen ympäri niin pysyy. Eikä sitä pyörää pidä liikaa taluttaa.

JussiR
07.11.2011, 15.36
No niin, NW:n articit tilattu.
Arvoin pitkään kokojen 42 / 43 kanssa, ja kun en osannut päättää kumpi, tilasin 42,5. Toivottavasti osasin lotota oikein.
Hintaa tuommoisilla kuiteskin niin paljon, että tympii tilata sokkona.

Matsuma
09.11.2011, 02.57
Ilmastointiteipillä kärjen ympäri niin pysyy. Eikä sitä pyörää pidä liikaa taluttaa.

Aina ei vaan ajaen pääse. Kunto ja omat ajotaidot tulee jossain vaiheessa vastaan. Tosin mun mottana oli viime talvena, että jos siitä pääsee kävellen, niin siitä pääsee fillarilla. Tarvittaessa talutetaan.
Toi teippi-vinkki on kyllä hyvä.

JaakkoRa
09.11.2011, 09.40
Mä en osaa oikein päättää ostaako talvikenkät vaiko latoa kesäkenkien päälle vain riittävästi lämpösuojaa. Tarkoitus olisi ajaa läpi talven, duunimatkoja ja ihan cyclocross-lenkkejä. Varsinaisia "jalkautumisia" ei ole tarkoitus pahemmin tehdä.
Laken kengät näyttää tosi hyvältä jos miettii talvikenkiä, mutta onko nyt todella niin että niitä ei pääse missään sovittamaan/ostmaaan Suomesta? Tiedän jo nyt, että v*tuttaa ihan huolella, jos tilaan sitten ulkomailta kengät ja koko on väärä...
Sitten on nää Sidin talvikengät, mutta en sit tiiä onko niistä Suomen talvissa hirveesti hyötyä jos vertaa siihen vaihtoehtoon että laittaa suojaa normaalin mtb-kengän päälle.

Sidin maantiekengät on kokoa 43,5... Asicsen juoksukengä 44,5 ja ton perusteella pitäisi sitten mahd. arpoa... vinkkejä? :)Ko

JackOja
09.11.2011, 09.59
Laken kengät... onko nyt todella niin että niitä ei pääse missään sovittamaan/ostmaaan Suomesta?

Kyllä minuakin kiinnostaisi ostaa nuo kotimaasta. Kyllästynyt palelemaan Spessun Defrostereissa ja kengänsuojia vihaan maastoajelussa ja Urheiluareenan karvasuojat on kömöt, vaikkakin lämpimät.

Sidin maantiekengät on kokoa 33,5... Asicsen juoksukengä 44,5 :)

No juu-u :)

JaakkoRa
09.11.2011, 10.05
Kyllä minuakin kiinnostaisi ostaa nuo kotimaasta. Kyllästynyt palelemaan Spessun Defrostereissa ja kengänsuojia vihaan maastoajelussa ja Urheiluareenan karvasuojat on kömöt, vaikkakin lämpimät.

No juu-u :)

Heh heh.. tuon perusteella koon valkkaaminen voisi olla vähän hankalaa, muokattu omaa kirjoitusta yllä :)

Jonasz
09.11.2011, 16.32
Sidin maantiekengät on kokoa 43,5... Asicsen juoksukengä 44,5 ja ton perusteella pitäisi sitten mahd. arpoa... vinkkejä? :)Ko

Itse itseäni lainaten:

Oma kokoni normi kengissä 43-44, asicsen juoksukengät 44.5. Laket otin kokoa 47 ja ovat kyllä juuri sopivan väljät talvikengiksi. Kiristys-systeemi on hyvä ja kenkä istuu hyvin ohuellakin sukalla, mutta tilaa löytyy vielä juuri villasukalle.

Laket on myös lestiltään sidejä leveämmät. Juoksukenkään verraten aika samaa luokkaa Asicsen GT-sarjan kanssa. Laken sivuilta löytyy myös aika hyvin mitat kengästä, joista koon voi päätellä. Omaan jalkaan verrattuna kenkä 16-20mm pidempi, 6-8mm leveämpi ja on juuri sopivan tilava.

Cyklooppi
09.11.2011, 18.50
Viime vuonna Kauppaveljet möivät Laken talvikenkää. Sieltä voisi kysellä, tuleeko kenkää tänäkin vuonna myyntiin.

gobbif
09.11.2011, 22.47
Mä en osaa oikein päättää ostaako talvikenkät vaiko latoa kesäkenkien päälle vain riittävästi lämpösuojaa. Tarkoitus olisi ajaa läpi talven, duunimatkoja ja ihan cyclocross-lenkkejä.

Kunnolliset talvikengät on mukavat ja paljon helpommat pukea päälle kuin kesäkengät ja erilaisten suojien virittely. Mun puntarissa tuo on paras talvihankintani heti tuulta pitävän päähineen jälkeen. Kunnon kengillä ajaa myös useamman talven, joten investointi on pitkäkestoinen.

Mulla tosin tuli onnekkaasti sopiva koko ja lestikin on ihan passeli. Hyvät talvikengät on toki sitä hintaluokkaa, että jos koko ei ole oikea, niitä vaivautuu jo palauttelemaan ja vaihtamaan oikeampaan kokoon. Pahimmillaanhan tuossa menee vain hieman enemmän aikaa ja tulee ehkä vähän isommat postikulut, jos kuljettelua joutuu maksamaan itse moneen kertaan.

rhubarb
09.11.2011, 23.46
Kunnolliset talvikengät on mukavat ja paljon helpommat pukea päälle kuin kesäkengät ja erilaisten suojien virittely.

(Joo, tosin itse tulee viimeistään -10˚C pidettyä Sportfiren karvasuojia. Oli pariin otteeseen neopreenit + karvasuojatkin. Tänä vuonna olen panostanut paksumpiin sukkiin ja parempaan lisäpohjalliseen.)

Coasting
10.11.2011, 11.57
Tänään -3 ja vaikka oli tuplasukat ja neopreenikortsut niin silti varpaat ihan jäässä duuniin päästessä. Huono verenkierto jaloissa riesana.
Ei taida auttaa kuin käydä ostamassa kunnon talvikengät ja jättää vaikka kesäkengät spinnaukseen.

Ajattelin kyllä tässä tapauksessa tukea jotain paikallista liikettä niin saa samalla oukean kokoiset popot. PK seudulta pitäisi löytää pulju jolla on valikoimaa ja järkihinnat.

JaakkoRa
10.11.2011, 12.26
Viime vuonna Kauppaveljet möivät Laken talvikenkää. Sieltä voisi kysellä, tuleeko kenkää tänäkin vuonna myyntiin.

Ei tule Lakea koko Suomeen myyntiin (tuollahan se lukikin aikaisemmissa viesteissä). Maahantuojan olisi pitänyt tehdä todella iso tilauserä, joka osottautui sitten
mahdottomaksi. Kauppaveljille on kuulemma tulossa Mavicin uutta talviajokenkää lähiviikkojen aikana.
Pitää varmaan luottaa yleisön kommentteihin ja tilata Laket ulkomailta. Ärsyttää vaan tilata kenkiä ilman sovitusta, en ole koskaan aikaisemmin sortunut tällaiseen.

Vecculiko
10.11.2011, 13.37
NW Arctic käyttökokemuksia tältä aamulta. Lämpötila -5 astetta ja ajoaika 1:15min. Sukkana hieman normaalia paksumpi sukka, ei kuitenkaan vielä villasukka. Viimeisen vartin aikana alkoi hieman tuntua kylmä varpaiden päässä. Ensi kerralla tuon mittaiselle matkalle sitten toinen ohuempi sukka lisäksi tai villasukkaa. Eli tällä kokemuksella sanoisin että ostakaa pari numeroa isompi kuin normaalikenkä niin mahtuu sukkaa jos aiotte ajaa pidempiä aikoja -5C tai alemmissa lämpötiloissa.

tmile
10.11.2011, 14.07
http://www.bike24.com/images/products/p046633.jpg

Mulla on nuo Northwave Celsius GTX kengät. Ei Arctic kun käyttöalue on lähinnä -15 - +10. Jos on kylmempää niin menen sitten hiihtelemään.

0 - kelissä olen ajellut nyt tavallisilla sukilla ja jalat lähinnä hikoavat, ei minkäänlaista kylmän tunnetta. Villasukkaa ja folio-pohjallista tarvitsee sitten ehkä alle -10 pakkasessa, tai riippunee muusta vaatetuksesta.

Koko on 45 ja sopiva, tilaa vielä villasukalle. Jalkani on mielestäni kokoa 44 mutta Sidin maantiekengät kokoa 45 sopivat kuin sukka jalkaan, samoin Shimanon kesämaastokengät 45.

IHD
10.11.2011, 14.24
Tuli hommattua noi Shimpan MW-81:set. Viikon duunimatkojen ja yhden maastolenkin antamalla kokemuksen syvällä rintaäänellä voisi todeta hankinnan
olleen melko hyvän. Pikkupakkasessa jalat ohuellakaan keinokuitusukalla eivät kylmety, istuvuus on hyvä (lesti tarpeeksi leveä) ja polkemenen lähes
yhtä luontevaa kuin kesäkengillä. Koon puolesta yksi numero Shimanon kesäkenkää isompi on juuri sopiva.

Miinuspuolelle menee pohjan liukkaus etenkin kosteilla puualustoilla- esim. juurakko tai pihalaudoitus, voi ehkä korjaantua
ajanmittaa ? Kenkä ei GoreTexistä huolimatta myöskään "hengitä" erityisen hyvin ja neopreeninen mansetti varmaankin lisää entisestään huonoa ilmankiertoa
kengässä. Sukka kastuu kengän sisäpuolelta nollakeleissä pitempään ajaessa. Kengän jalkaa laittaminen ja pois ottaminen on myös melkolailla konstikkaampaa kuin
peruskengillä, sisällä on joku gumminauhaviritys jonka välttämättömyys on arvoitus.

Kouluarvosanaksi koko viritykselle voisi antaa 8 1/2 :) Hinta-laatusuhde suht. kuitenkin mukavasti paikallaan kotimaisesta kivijalkapuodista (hi5bikes) hankittuna.

JaakkoRa
10.11.2011, 14.45
Tein tossa pienen soittokierroksen liikkeisiin... aika monet ovat ottamassa valikoimiin Mavicin uuden talvikengän (Mavic Drift), jota pitäisi olla hyllyssä noin 1-2 viikon sisällä.
Mavicin kenkää on tulossa ainakin Kauppa-Veljille, Bike Planetin myymälöihin ja Cyclecenteriin. Hinta pyörii ilmeisesti noin 160-180 euron tietämillä.
Gore Tex-kalvolla on tämäkin kenkä varustettu ja ulkonäyöllisesti muistuttaa muita vastaavia talvikenkiä.

Mavicin sivuilla tarkempaa tietoa (http://www.mavic.com/en/product/footwear/mountain-bike/footwear/Drift). Onko kenelläkään tästä vielä kokemusta? En löytänyt ainakaan aiemmista viesteistä kommentteja... ulkomailta tota
löytyy jo hyllystä, hinta noin 160-180 euroa.

marco1
10.11.2011, 14.56
Mavicin sivuilla tarkempaa tietoa (http://www.mavic.com/en/product/footwear/mountain-bike/footwear/Drift). Onko kenelläkään tästä vielä kokemusta? En löytänyt ainakaan aiemmista viesteistä kommentteja... ulkomailta tota
löytyy jo hyllystä, hinta noin 160-180 euroa.
Voi olla toimiva kenkä märällä mutta jos valmistajan edustajakin toteaa että "insulation is on the lighter side of the spectrum for winter cycling footwear, however, so colder temperatures might still find riders reaching for covers or filling the roomier uppers with thicker socks. " niin ei liene lämpimin kenkä.
http://www.bikeradar.com/news/article/mavic-update-their-road-shoe-range-for-2012-31316/

JackOja
10.11.2011, 14.59
...aika monet ovat ottamassa valikoimiin Mavicin uuden talvikengän (Mavic Drift)...
Gore Tex-kalvolla on tämäkin kenkä varustettu ja ulkonäyöllisesti muistuttaa muita vastaavia talvikenkiä.

Näyttää justiinsa samalta kuin moni muu "talvikenkä". Eli eipä näytä erityisen lämpimältä Laken bootseihin verrattuna. Vedenpitävyys on hieno asia ja jossain brittien tai Tanskan talvessa ihan riittävä ominaisuus talviajokengälle.

http://www.mavic.com/sites/default/files/products/normal/300006.jpg

Ski
10.11.2011, 15.46
Wigglellä odotellaan Lakeja saapuvaksi joten ei vielä ole tulossa mullekkaan vaikka on jo muutama päivä tilauksesta. Leisure Outletissa netin mukaan on varastossa, mutta eivät vastaa posteihin.... ? Hinta on hyvä,mutta kuljetuskulut vie samaan hintaan kuin Wigglellä. No, mutta jos niitä on varastossa niin aivan sama mistä tilaa. Koko taulukot on minun mielestä varsin selvät, ei muutakuin mittanauha käteen.
Wiggle Customer service pyysi jo anteeksi ja kysyivät haluanko perua tilauksen, mutta antaapa olla siellä sisällä. Shimpan MW80 ajettu vuodessa aika huonoon kuntoon, mutta on niillä ajettukkin. Kenkää jalkaan vetäessä on se nilkan suoja osa jo revennyt aikoja sitten , pitäs varmaan viiä suutarille.
Merinovillasukat, alumiini+huopapohjalliset ja Bilteman kenkäsuojat niin pääsin ainakin 15km työmatkat yhteen suuntaan 27 asteen pakkasessa perille ilman paleltumaa, mutta tarkkana saa olla lauhemmallakin kelillä, ettei varpaat jäädy.

marco1
10.11.2011, 16.08
Ai niin, jos noita talvi-Mavicejakin on tulossa niin voisivatko tätä ketjua lukevat Arvoisat Kauppiaat tilata myös noita Mavicin Alpine XL:iä (http://www.mavic.com/en/product/footwear/mountain-bike/footwear/Alpine-XL), se voisi olla hyvä kenkä monelle. Lesti kuulemma poikkeaa jonkin verran muista Maviceista enkä haluaisi säätää tilaustavaran kanssa.

PaH
10.11.2011, 20.09
Juu. Alpine XL on hyvä kenkä. Poimin omani kesällä C-nixistä kun matkassa olleista shimanon AM51:stä erkaantui pohja. Tiesin etukäteen
mallin olemassaolosta, mut tuolla sattu puodissa olemaan paitsi nuo ynnä mavicin muut mallit, myös shimanoa + spessua + lakea +
pearlizumia ynnä muita kattava valikoima, niin vartin ja vajaan kymmenen mallin sovituksen jälkeen ei ollu kahta puhettakaan siitä
mikä lähti mukaan. Jos tommoinen lesti joka ei oo yyberlevee, istuu koipeen niin noi on ässät kuivemman kelin maastokäyttöön.
Jos joku kysyis et mitä noissa vois parantaa niin enpä osais vastata.

Jaa se lesti. Emmätiedä, mikään muu Mavic ei oikein oo kokeillessa istunu mulle mut noi on just. Ehkä lesti on enempi normaalimpi
kuin muissa maviceissa. Tai jotain.

TuH
10.11.2011, 20.40
Voi olla toimiva kenkä märällä mutta jos valmistajan edustajakin toteaa että "insulation is on the lighter side of the spectrum for winter cycling footwear, however, so colder temperatures might still find riders reaching for covers or filling the roomier uppers with thicker socks. " niin ei liene lämpimin kenkä.
http://www.bikeradar.com/news/article/mavic-update-their-road-shoe-range-for-2012-31316/

Jostain toisesta lähteestä muistan lukeneeni, että Mavicin talvisaappaat kelpaisivat noin viiteen pakkasasteeseen asti. Eli ei paljon mihinkään.

Coasting
12.11.2011, 17.34
Kävinkin tänään rundin "katsomassa" talvifillarikenkiä.
Suomenpolkyupyörätukku, Bike Planet, Budget Sport, Intersport, kaikki myi samaa eioota. On se näemmä tilattava ulkomailta kun ei täältä saa.

M-K
14.11.2011, 00.41
Suomenpolkyupyörätukku, Bike Planet, Budget Sport, Intersport, kaikki myi samaa eioota. On se näemmä tilattava ulkomailta kun ei täältä saa.

Ainakin Velosportin ja Hi5Bikesin valikoimassa on talviajokenkiä.

rhubarb
14.11.2011, 01.31

^ Kandee käydä polkupyöräilykaupoissa >.<

JussiR
14.11.2011, 12.31
Nonniin. Tilatut Northwaven Articit tuli, ja onnekseni totesin kenkien olevan suurinpiirtein oikean kokoiset. Ilman tämän keskusteluketjun antia, olisin varmaan tilannut liian pienet.
Omaan jalkaan + 2,5 numeroa ylikokoa tuntui suurinpiirtein sopivalta. Pelkällä ohuella sukalla hieman isot, vaatinee toisen pohjallisen, tai sitten pitää vetää kiristys tosi tiukalle. Paksumpi sukka yksistään, tai ohut sukka + villasukka olivat sopivat.
NW:n lestistä pakko sanoa, että ovat TOSI kapeat. Itsellä kapea jalka ja silti nämä tuntuvat yllättävän kapeilta. Myöskään varpaille ei tuntunut jäävän hirveästi tilaa sivusuunnassa. Pituutta +2,5 ylikoossa tuntui olevan vähintäänkin riittävästi. Eli epäilen, että jos tilaa pohjallisen pituuden mukaan NW:n, on se liian kapea normaali jalalle.

Tässä omia mittoja jos näistä olisi joillekin apua tilatessa:
Asics DS & GT-2000-sarja 41,5. Nike Zoom elite 42. Turvakengät Sievi & Jalas 40. Kesäajokenkä Shimano SH-M 121G koko 42. Kävely- ja pukukenkä 40.

gobbif
14.11.2011, 20.14
NW Arcticin originaali pohjallinen on sellainen muotoiltu, joka nousee reunalle. Jos kenkä tuntuu kapealta, kannattaa vaihtaa pohjalliset johonkin muuhun. (Samalla voi saada lisälämpöä, jos solumuovin tilalle tulee esim. foliopinnoitettua villaa tms).

Coasting
14.11.2011, 20.57
Ainakin Velosportin ja Hi5Bikesin valikoimassa on talviajokenkiä.
Kiitos. Hyvä palaute

^ Kandee käydä polkupyöräilykaupoissa >.<
Puoliasiallinen vaikkei mitään autakaan.
Eipä tuossa Espoossa paljoa muuta löydy. Sellon pyörä mutta sinne en ehtinyt ennen kuin meni kiinni.

Mike
15.11.2011, 11.36
Tännekin tuli vihdoin NW Artic. Hyvältä näyttää ja tuntuu. Joku töissä luuli että olen ostanut uudet luistelumonot :). On kyllä kieltämättä samannäköisyyttä.

Mulla Sidin kesäkenkä 46 ja nämä 47. Huomenna pidemmälle lenkille joten sen jälkeen käyttökokemuksia.

Coasting
15.11.2011, 16.09
Noniin. Hi5 ei löytynyt kumpaakaan kenkää järkeviä kokoja.
Sellon pyörässä OLI yksi pari :)

JussiR
16.11.2011, 20.19
NW Arcticin originaali pohjallinen on sellainen muotoiltu, joka nousee reunalle. Jos kenkä tuntuu kapealta, kannattaa vaihtaa pohjalliset johonkin muuhun. (Samalla voi saada lisälämpöä, jos solumuovin tilalle tulee esim. foliopinnoitettua villaa tms).

Näinpä näkyy tosiaan olevan. Kiitokset vinkistä. Ei niin pientä porukkaa, ettei yhtä viisasta...

p bonk
16.11.2011, 20.25
Sidin talvikenkä on tehty Välimeren talveen, mikä ei varsinaisesti yllättänyt. Vaihdan pohjalliset lämpimämpiin ja paksumpiin, varalla on sopiva pala kelsiturkkia. Sekä villasukat alussukan kera. Kai se siitä.

Mike
16.11.2011, 23.20
Tännekin tuli vihdoin NW Artic. Hyvältä näyttää ja tuntuu. Joku töissä luuli että olen ostanut uudet luistelumonot :). On kyllä kieltämättä samannäköisyyttä.

Mulla Sidin kesäkenkä 46 ja nämä 47. Huomenna pidemmälle lenkille joten sen jälkeen käyttökokemuksia.

Tänään n. 7h ajoa Hämeen järviylängöllä. Ei tietenkään mitään pakkaskeliä (2-3 + astetta) ollut mutta kyllä NW Artic lämpimiltä tuntuu. Hiki tuli. Muutenkin todella asialliset kengät.

Pjuukula
17.11.2011, 14.03
Tarkan jalkojen mittailun jälkeen lähti tääläkin Laken MXZ-302 tilaukseen. Leisureoutletistä tilasin tuon leveämmällä lestillä olevan mallin kokoa 45. Laken sivuilta lunttasin kengän pituudeksi 283,5-286mm ja leveydeksi 118,9mm. Oman suuremman jalan mitoiksi sain ohuen juoksusukan ja villasukan kanssa 274mm x 112mm. Toivottavasti koko on passeli... Tarkoitus olisi ajaa näillä maastossa läpi talven ja oman ajotekniikan tuntien todennäköisesti tulee hangessa kahlattua suht huolella. Kerron kokemuksia sitten kun saan kengät ja lunta. :)

Rikke
17.11.2011, 21.00
Shimanon MW-80 ostettu talviajoo aattellen,katsotaan miten pärjätään vai kärsiikö tyhmästä päästä koko ruumis :D
Suomenurheilupyörässä kyllä kehuttiin että pitäs pärjätä tiedä sit oliko vaan myyntipuheita

izmo
17.11.2011, 21.24
Shimanon MW-80 ostettu talviajoo aattellen,katsotaan miten pärjätään vai kärsiikö tyhmästä päästä koko ruumis :D
Suomenurheilupyörässä kyllä kehuttiin että pitäs pärjätä tiedä sit oliko vaan myyntipuheita

Riippuu varpaista pärjääkö;) mä en pärjäis vaan vaatii Lakee

MTB 50+
17.11.2011, 21.33
Minulla on normaali kenkä 44. Syyskäyttöön on MW 80:t 46 kokoisina, jotta mahtuu paksumpi sukka sisään ja talveen koko 48. Syksyllä toimii, mutta tavella minulla ei. Siinä ei sitten auta edes se paksumpi sukka. Jalat palelevat, jos on kylmää ( alle -10C). Jos päälle vetää paksut kengänsuojat, juuri ja juuri pärjään semmóisen parin kolmen tunnin lenkin kylmässä.

Laket menevät kohta tilaukset,

aapa
17.11.2011, 23.37
Tänään n. 7h ajoa Hämeen järviylängöllä. Ei tietenkään mitään pakkaskeliä (2-3 + astetta) ollut mutta kyllä NW Artic lämpimiltä tuntuu. Hiki tuli. Muutenkin todella asialliset kengät.

Komps! Erinomainen saapas on tämä NW Arctic. Tosin ajoin äsken vain parituntisen testilenkin mutta kesäkenkiin verraten näillä keleillä kesäkengät + neopreenisuojat aiheutti jo varpaiden kohmettumista. Ei näissä kengissä. Päinvastoin, varpaat olivat kuin saunassa. Veden- ja kuranpitävyyskin tuli testattua kun otin jalalla maasta tukea enkä huomannut että siinä oli nilkkaan asti upottava oja. Sukat pysyivät täysin kuivina. Kenkä tosin menetti uutuudenkiiltonsa samantein :p
Kesäajokenkä on kokoa 46 ja nämä otin saman kokoisena.

Sellon pyörä
18.11.2011, 10.27
Noniin. Hi5 ei löytynyt kumpaakaan kenkää järkeviä kokoja.
Sellon pyörässä OLI yksi pari :)

Nyt on taas kaikkia kokoja hyllyt pinkeenä...

Vecculiko
18.11.2011, 14.55
Komps! Erinomainen saapas on tämä NW Arctic. Tosin ajoin äsken vain parituntisen testilenkin mutta kesäkenkiin verraten näillä keleillä kesäkengät + neopreenisuojat aiheutti jo varpaiden kohmettumista. Ei näissä kengissä. Päinvastoin, varpaat olivat kuin saunassa. Veden- ja kuranpitävyyskin tuli testattua kun otin jalalla maasta tukea enkä huomannut että siinä oli nilkkaan asti upottava oja. Sukat pysyivät täysin kuivina. Kenkä tosin menetti uutuudenkiiltonsa samantein :p
Kesäajokenkä on kokoa 46 ja nämä otin saman kokoisena.

Itse tykkään ajaa ilman mitään kengänsuojia näillä kengillä. Jalat ja sukat pysyy lämpimänä ja myös kuivana kun kenkä pääsee hengittämään. Pyyhkäisy märällä rätillä on riittänyt puhdistamaan pahimmat ravat kengistä.

Rikke
18.11.2011, 18.33
Minulla on normaali kenkä 44. Syyskäyttöön on MW 80:t 46 kokoisina, jotta mahtuu paksumpi sukka sisään ja talveen koko 48. Syksyllä toimii, mutta tavella minulla ei. Siinä ei sitten auta edes se paksumpi sukka. Jalat palelevat, jos on kylmää ( alle -10C). Jos päälle vetää paksut kengänsuojat, juuri ja juuri pärjään semmóisen parin kolmen tunnin lenkin kylmässä.

Laket menevät kohta tilaukset,

Pari kokoa isommat tuli itsekkin ostettu että mahtuu villasukkaa alle ja varpaille vähä liikkuma tilaa.
Katotaan miten pärjää,Lakea on kyllä kehuttu eli ilmeisesti ovat sit hintansa värtit :)

Kuntoilija
18.11.2011, 18.42
Mulla ei ole kokemusta lämpimistä talvikengistä. Shimano MW80 on mulle puhdas syyskenkä ja NW Arctic on kyllä paljon lämpimämpi, mutten
kyllä sitäkään valitettavasti minään talvikenkänä voi pitää.

Coasting
18.11.2011, 21.28
Nyt on tullut ajettua Spessun Defrosterilla.
Fiilis muistuttaa Spessun maantiekenkää. Pohja on tukeva kuin mikä ja paljon parempi kotrolli kuin vanhalla MTB kesäkengällä.
Lämpö ei mulle riittäne. On pikkaisen lämpmämpi kuin kesäkenkä neopreenisukalla. Eli kylmässä joutunee laittamaan neopreenin vielä päälle.

Tmh
19.11.2011, 16.46
Mulla on se pari-kolme vuotta vanha NW Celsius numeroa suurempana kuin kesäkengät. Pohjallisina villa/folio ja pakkasella sopii vielä villapohjaiset urheilusukat taikka laskettelusukat. Tilaa on varpaiden liikkua ja lämpöiset on. Sormet, naama yms. jäätyy ennen kuin varpaille tulee edes viileä. Jotain -15 astetta on muutenkin raja missä pyörällä heittää pidempiä lenkkejä, joten missään extremepakkasessa ei ole tullu kokeiltua kuinka siellä pärjäisi.

Syksylläkin menee mukavasti tavallisella sukalla. Ehkä vähän turhan tilavat ja lämpöiset siihen käyttöön mutta ei kuitenkaan ongelmaksi asti. Oikein rapasen lenkin jälkeen suoraan pesuhuoneeseen ja suihkulla/harjalla puhtaaksi. Ei tule vettä sisälle joten sekin puoli on kunnossa.

Miinuksena jäykkä ja paksu nilkkaosa, kengä menee käytössä nopeasti rähjäisen näköiseksi johtuen käytetyistä pintamateriaaleista. Sekä kengänpohja tehty jostain pulkkamuovista joka on aivan sairaan liukas märillä juurilla ja kivillä, puhumattakaan lumesta ja jäästä... Nilkkaosaa on muutettu uusissa versioissa mutta onkohan tuolle pohjalle tehty mitään muutosta? Ulkoisesti näyttää samalle mutta onko materiaali pehmeämpää?

J_K
20.11.2011, 19.43
Northwave MTB Celsius Artic GTX ollut nyt käytössä jokusen viikon, hyvin pärjää Assoksen Fugusock/Fuguspeed sukkayhdistelmällä ja vielä on kengässä tilaa ainakin yhdelle sukalle. Kooksi valitsin 46, Sidi:n maastokengät on kokoa 44. Todennäköisesti en itse ainakaan pärjää noilla -35 pakkasella mitä noille mainostetaan, mutta tänään parin tunnin ajon jälkeen varpaat oli aika lailla nomaali lämpöiset ja lämpötila noin -6c.

pethe
21.11.2011, 10.37
Eilen tuli ajettua noilla Defrostereillani ensimmäisen kerran pakkasella, lämpötila oli siinä -5 molemmin puolin asteen verran. Sukkana oli keskipaksu Sealskins, eikä vielä edes kylmännyt. Varmaan olisi tarennut vielä Tesemankin sukalla. Paljon tuo kylmän kesto on omasta jalasta kiinni, itselläni ei ole yhtään talvikenkää joten varpaani ei niin kylmän arat ole.

Yhden huonon puolen olen keksinyt tuosta kengästä, siinä voisi olla umpinainen iltti, niin nuo kahluuominaisuudet olisivat paremmat. Se kyllä on suhkoht pitävä jos sen huolellisesti asettelee ja kiristää, mutta kun se huolellisuus joskus unhtuu. Toisaalta ei märän sukankaan kanssa jalkaa palellut, joten eipä siitä rapakkoon astumisesta haittaa sen enmpää ollut.

japoo
21.11.2011, 10.52
Nyt on tullut ajettua Spessun Defrosterilla.
Fiilis muistuttaa Spessun maantiekenkää. Pohja on tukeva kuin mikä ja paljon parempi kotrolli kuin vanhalla MTB kesäkengällä.
Lämpö ei mulle riittäne. On pikkaisen lämpmämpi kuin kesäkenkä neopreenisukalla. Eli kylmässä joutunee laittamaan neopreenin vielä päälle.
Sama homma. Eilen lenkille lähtiessä mittari näytti -7 ja tulessa vähän vajaa -9. Kun laitto sähköpohjalliset niin pärjäs. Suojia ei ollut käytössä.

Tilanne on toki parempi kuin ennen, kun oli pelkkä kesäkenkä ja neoprenisuojat. On tämä perempi ratkaisu...

VPR
21.11.2011, 13.19
Kyllästyin Wigglen odotteluun ja tilasin Laket Roselta, katsotaan olisiko siellä paremmin tavaraa hyllyssä. Tietysti hinta on kalliimpi. :(

Ski
21.11.2011, 14.16
Kyllästyin Wigglen odotteluun ja tilasin Laket Roselta, katsotaan olisiko siellä paremmin tavaraa hyllyssä. Tietysti hinta on kalliimpi. :(
Minä vielä oottelen :mad:

Halloo halloo
21.11.2011, 15.35
Minä se mietin ovelasti, että jos hetken odottelen, niin talvikenkien hinnat saattavat laskea. Olenko toiveineni aivan väärässä?

rhubarb
21.11.2011, 15.43
Minä se mietin ovelasti, että jos hetken odottelen, niin talvikenkien hinnat saattavat laskea. Olenko toiveineni aivan väärässä?

Jos hetki = maaliskuu, et ole.

Juha_H
21.11.2011, 16.00
Minä se mietin ovelasti, että jos hetken odottelen, niin talvikenkien hinnat saattavat laskea. Olenko toiveineni aivan väärässä? Jos parin edellistalven tilannetta muistelee, niin tämä on ehdottoman hyvä tapa säästää paljon rahaa. Erät myydään pakkasten tullessa loppuun ja joulun alla/jälkeen ainakaan suositumpia malleja ei saa enää mistään, joten rahaa ei kulu lainkaan :)

Speedgoat
21.11.2011, 16.07
CRC:llä ainakin oli 15 puntaa pois yli satasen tilauksista. Sen parempaa tarjousta tuskin tulee, kengät loppuvat yleensä jouluun mennessä.

VPR
21.11.2011, 17.19
Kyllästyin Wigglen odotteluun ja tilasin Laket Roselta, katsotaan olisiko siellä paremmin tavaraa hyllyssä.
Nyt tuli viesti että kengät on postitettu, saa nähä koska ilmestyvät tänne.

kolistelija
21.11.2011, 17.40
Ainakin NW:n Celsius Artic loppui pahasti kesken viime talvena, joten odottelu ei välttämättä kannata.

Halloo halloo
21.11.2011, 18.12
Jos parin edellistalven tilannetta muistelee, niin tämä on ehdottoman hyvä tapa säästää paljon rahaa. Erät myydään pakkasten tullessa loppuun ja joulun alla/jälkeen ainakaan suositumpia malleja ei saa enää mistään, joten rahaa ei kulu lainkaan :)

Tämä juuri tähtäimessä :D. Kiitos taas vihjeistä/infosta, on tämä vain hyvä palsta.

Ski
21.11.2011, 20.10
Nyt tuli viesti että kengät on postitettu, saa nähä koska ilmestyvät tänne.
Tästä emailista ymmärsin että kengät on tulossa heille, ja sitten saavat kai lähetettyä tänne. Ehkä. Kai. Kuka tietää.

"It has been confirmed that these boots are due with us this week so we should be able to get this order processed for you by the end of the week."

Ai niin SIEVIN KENKÄTEHDAS HUOM !!!! Tehkää lämpöset kotimaiset talvikengät jossa Klossin kiinnitys. Luulis onnistuvan !!!

rjrm
21.11.2011, 20.55
Totta. Ja nimenomaan Sievi. Jalasten kanssa on ollutkin ongelmis minulla. Otapa yhteys tehtaaseen ja kerro miten käy!

minopa
21.11.2011, 21.33
http://www.bike-discount.de/shop/k6/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html

o (http://www.bike-discount.de/shop/k6/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html)nko kellään kokemusta? kylmäthän nuo suomen talvessa ovat, mutta villasukkaa ja monosuojaa pakkasille. Hinta houkuttaisi kyllä. Entä miten mahtaa olla Diadoran koot?

AxHu
22.11.2011, 14.28
Ainakin kesämallin Diadorassa riitti +1-numero normaalikokoon verrattuna. Mulla siis "normi" lenkkari 44 kokoa ja Diadoran kesäkenkä kokoa 45 on sopiva.

Talvikengäksi harkitsisin Diadorolta kokoa normi+2, jos olisin ostamassa ja tarkoitus olisi kahta sukkaa (ohut + villa-/saapassukka) käyttää.

Diadoran normilesti on kapeahkon tuntuinen mun jalkoihin, siitäkin syystä isompaa kokoa mieluummin.

karpaasi68
23.11.2011, 20.16
Minkä kokoista ajokenkää foorumilaiset suosittelevat kun shimanon kenkä on 42 ja olisi tarkoitus ostaa Lake MXZ302 talvi kenkät? 43 vai 44?

IncBuff
23.11.2011, 23.31
Entä miten mahtaa olla Diadoran koot?
Mulla on normaalisti 45-46 tossut ja Diadoran kesäpopot on 46 ja on jämptit eli ei yhtään pienemmät sais olla.

Teppo
24.11.2011, 19.52

Tänään tilaus sisään Wiggleen ja pian tuli viesti että prosessointi on tehty. Saattaapi siis olla että ensi viikolla on uudet Laket jalassa. Tänään huomasin että ennestään sisältä repaleiset mxz300 popot olivat päättäneet revetä myös ulkoa niin että akillesjänteille oli muodostuneet omat tuuletusaukkonsa. Oli noilla viisi syys/talvikautta kovaa käyttöä takana. Jospa sitä jaksais huolehta uusista versioista paremmin.

VPR
24.11.2011, 19.54
Joo huomasin et tänään näytti ilmaantuneen varastoon, normituuria taas. DHL ei oo päivittäny statusta sitten tiistaiaamun.

JariS
25.11.2011, 08.51
Tilasin noi kengät ja saapuivat eilen. Mulla on normikenkäkoko 43-44, shimanon pyöräilykenkänä sopiva koko 45. Diadorat tilasin kokona 46 ja tuntuu olevan ihan sopiva kahdelle sukkaparille. Kengät tuntuvat tosi miellyttävilta, kevyiltä ja näyttävät hyvältä. Ensivaikutelma on myös se, että ovat varmasti lämpimät ainakin pikkupakkasilla. Voin kertoilla pakkaskokemuksia jahka ilmat taas viilenee.

http://www.bike-discount.de/shop/k6/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html

o (http://www.bike-discount.de/shop/k6/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html)nko kellään kokemusta? kylmäthän nuo suomen talvessa ovat, mutta villasukkaa ja monosuojaa pakkasille. Hinta houkuttaisi kyllä. Entä miten mahtaa olla Diadoran koot?

Ski
25.11.2011, 08.58
jep Wiggle postittanu ny munkin 46 koon tilauksen. Pikkasen meinas jo ruveta sylettään koko oottelu ...

VPR
25.11.2011, 09.18
Mulla on paketti nyt Itellan logistiikkakeskuksessa, saiskohan viikonlopuksi testiin. :)

N.N.
26.11.2011, 16.51
Kaikkiko ajavat talvet läpi lukkopolkimilla? Itselläni kaksipuoliset polkimet, ja liukkailla keleillä olen siirtynyt klossittomaan kenkään, jotta jalan saa äkkiä maahan yllättävässä tilanteessa. Nyt vanhat vaelluskengät ovat tulleet tiensä päähän. Millaista klossitonta kenkää suosittelette talviajokäyttöön flättipolkimelle? Vettä sen ainakin pitää hylkiä ja hengittää.

VPR
26.11.2011, 17.18
Talvikumisaapas pitää ainakin vettä. :D Tänään oli Laket ekaa kertaa jalassa ja jalat pysyivät sulina. Ulkoilua karvan alle kuusi tuntia ja lämpöä noin 4-6 astetta, sukkana intin villasukka. Kolmen tunnin kohalla tuntui pientä viileyttä mutta varpaiden liikuttelun jälkeen ei sitä enää huomannut. Nollakelillä (± 2) ja kylmemmässä täytynee laittaa useampia/paksumpia sukkia.

plösöpötsi
26.11.2011, 18.10
Talvikumisaapas pitää ainakin vettä. :D Tänään oli Laket ekaa kertaa jalassa ja jalat pysyivät sulina. Ulkoilua karvan alle kuusi tuntia ja lämpöä noin 4-6 astetta, sukkana intin villasukka. Kolmen tunnin kohalla tuntui pientä viileyttä mutta varpaiden liikuttelun jälkeen ei sitä enää huomannut. Nollakelillä (± 2) ja kylmemmässä täytynee laittaa useampia/paksumpia sukkia.

menikö koon puolesta nappiin kuin jalkapohjat oli mitattu ? http://www.lakecycling.com/fitting-chart.html

itse arpoo 46 - 47 välillä...isompi jalka noin 290mm
http://www.lakecycling.com/images/size-chart.gif

Jake_Kona
26.11.2011, 18.19
Kaikkiko ajavat talvet läpi lukkopolkimilla? Itselläni kaksipuoliset polkimet, ja liukkailla keleillä olen siirtynyt klossittomaan kenkään, jotta jalan saa äkkiä maahan yllättävässä tilanteessa. Nyt vanhat vaelluskengät ovat tulleet tiensä päähän. Millaista klossitonta kenkää suosittelette talviajokäyttöön flättipolkimelle? Vettä sen ainakin pitää hylkiä ja hengittää.

Minulla samat aatokset. Paukkupakkasille jalkaan ihan perusvaellus-goretex-saappaat ( nauhalliset). Sinne mahtuu 2-3 villasukat. Niillä tarkenee.

VPR
26.11.2011, 19.06
menikö koon puolesta nappiin kuin jalkapohjat oli mitattu ? http://www.lakecycling.com/fitting-chart.html

itse arpoo 46 - 47 välillä...isompi jalka noin 290mm
En oo mitannu mutta kävin viime syksynä sovittamassa kun noita vielä oli Suomessa, istuu hieman piukemmin kuin muistin mutta sujahtavat kyllä jalkoihin hyvin ja kiristysvaraa jää vielä.

N.N.
26.11.2011, 20.18
Nykyisin kun ei muuten enää tule metsissä tarvottua, niin talviajokengän monikäyttöisyydellä ei ole minulle enää niin väliä. Täytynee hakea jotain kevyehköä mutta lämmintä ja hengittävää goretex-mallia, joka ulottuu nilkan yläpuolelle. Vaelluskenkien nauhoissa on riesa, tarrakiinnitus olisi ok - työmatkoilla ei viitsisi käyttää aikaa nyörittämiseen, sitten ne nauhat vielä jäätyvät ajaessa, pahimmillaan menevät ketjuihin.

Jake_Kona
26.11.2011, 20.53
Itse olen säätänyt talvisaappaiden nauhoituksen niin, että pysyvät kävellessä jalassa ja jalka kuitenkin juurijajuuri menee kenkään. No hässel, no pain.

JackOja
27.11.2011, 18.14
Kaikkiko ajavat talvet läpi lukkopolkimilla?..

Ei kaikki, mutta ainakin minä, tietenkin.

TuplaO
27.11.2011, 19.17
^Pakko kompata lukkopolkimien osalta. Talvellahan ruuvataan kireys vielä tappiin, ettei varmasti irtoa mono polkimesta hangessa tms. pyöritellessä. Uskaltaisin melkein väittää, että jos ajelu onnistuu yhtäkkiä ilman lukkopolkimia, niin pyöritystekniikka on aika lailla hakusessa.

Sitten vähän kenkäasiaa. Ostin MW80:n jälkeen Arcticit. Uudet monot ovat kokoa 48, kuten edellisetkin. Pikaisen testauksen perusteella koot tuntuisivat olevan aika lähellä yksi yhteen.