Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17

ViP
10.12.2021, 22.31
Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.

Tää. Hyvillä varusteilla sitä lenkille lähtöä ei tarvitse vatvoa. Jos on päätetty, että lenkki ajetaan ulkona, niin ulos tulee lähdettyä (melkein) säästä riippumatta. Tehot yleensä sisällä ja pk:t ulkona.

MRe
10.12.2021, 22.42
Enemmän näissä talvivermeissä minua ihmetyttää tai mietityttää, että kuinka paljon niistä toisten kokemuksista on apua. Paitsi toki keston, tms. suhteen. Kylmyydenkesto on niin yksilöllistä, että toiselle kelvottomat kengät on toiselle liian kuumat.

Mulla on (maantiepyöräilyä SM-tasolla ajanut) kaveri, joka laittaa talvikengät ja foliot +5 asteen lämpötiloissa, kun minä vasta alan siirtelemään kesäkenkiä hyllylle. Plus viidessä mulla menee vielä Sidin Dragon 5:t. Kesällä niillä ei voi ajaa. Viime talvena Laken MZX 304:t säärystimillä riitti 3 tunnin jäätikköajeluun ja juuri sen pidempiä lenkkejä en aja talvella. Eli vehkeet omien tarpeiden mukaan.

Jokkepappa
10.12.2021, 23.02
Ei sitten yhtään. Tänään -5 pakkasta. Jalassa laket 303 ja niiden päällä kuori. Kyllä vaan kylmä tulee läpi[emoji51][emoji16]

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
11.12.2021, 00.17
Ei pyöräilyssä muutenkaan lähestytä asioita tarpeen ja hinnan kautta niin miksi sitten kengissä.
Harrastan pyöräilyä ja jos haluan jotain siihen liittyvää yleensä laitan parasta mitä perse kestää. Sama käytänkö vähän vai paljon.
Vähän nyt karkaa kenkä-otsikosta, mutta meikeläiselle 400 olisi täysin järjetön summa pyöräilykengistä. Vaikka olisikin varaa se niihin sijoittaa, niin onhan se ihan posketon hinta. Maksaakohan mun kaikki pyöräilyvaatteet edes yhteensä 400 euroa?

Siis mun arvomaailmassa, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Ps. Kyllä minä puntaroin kaikissa fillari-hankinnoissa hintaa ja tarvetta.

MRe
11.12.2021, 09.37
400 € on mulle käsittämätön hinta kengistä, vaan ei pyöräilykengistä. Sama koskee muitakin asusteita. Maksan silmää räpäyttämättä pari sataa pyöräilytakista, mutta ulkoilutakista ehkä viisikymppiä.

Mulla on sitten yksi kaveri, jolla on parin tonnin kenkiä ja ranteessa aina eri rolle. Kuka mitäkin, kunhan omillaan ostaa.

kp63
11.12.2021, 10.21
Pitkän kokemuksen kautta tietäisi nyt mitä fillarivaatteita pitäisi ostaa, että ne kattaa kaikki kelit. Niitä ei niin hirveästi tarvitsisi, kunhan ne olisi fiksusti valittu. Harrastuksen alussa ei ollut käsitystä. Tein duunikaverille listan ja sen kanssa kun meni kauppaan, niin kommentti oli, että taitaa olla kokeneemman tekemä lista. Esim housut. Mielummin hyvä talvihousu ilman säämiskää, alle normi tai syksy sortsit ja niin monta kerrosta välihousua, irtolahjetta kuin keli vaatii. Näillä vaatteilla ilman sortseja voi sitten myös kävellä, hiihtää tai juosta. No oon mä hiihtänyt Shimanon säämiskähousuillakin. ihan hyvin futaa ja pysyy persu lämpimänä :)

EnduroSenior
11.12.2021, 23.14
Vähän nyt karkaa kenkä-otsikosta, mutta meikeläiselle 400 olisi täysin järjetön summa pyöräilykengistä. Vaikka olisikin varaa se niihin sijoittaa, niin onhan se ihan posketon hinta. Maksaakohan mun kaikki pyöräilyvaatteet edes yhteensä 400 euroa?

Siis mun arvomaailmassa, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Ps. Kyllä minä puntaroin kaikissa fillari-hankinnoissa hintaa ja tarvetta.
Karkaa taas vähän kenkäosiosta, mutta just tänään tuli lenkillä vähän ynnäiltyä kaikkea päälläolevaa varustusta, ja jos laskee kaikki kuteet, kypärän, valot, repun ja muut varusteet, niin tonni ei kyllä taida riittää...
Ja tuossa siis vain lenkillä ollut kattaus. Jos tuohon lisää mitä kaikkea muuta löytyy ja siihen nupiksi vielä dh-käyttöön hommattua varustetta, niin aika helposti täyttyy toinenkin tonni. Mut harrastukset maksaa ja onneksi kaikkea saa kuitenkin rahalla.

paaton
11.12.2021, 23.32
Sähkösukat toimivat muuten oivallisesti myös märkien jalkojen kanssa. Eli enää ei tarvitse pelätä sitä loskaa, joka kastelee jalat aivan saletisti jossain kohtaa lenkkiä. Jalka pysyy kuitenkin lämpimänä.

Juha Jokila
11.12.2021, 23.46
Karkaa taas vähän kenkäosiosta, mutta just tänään tuli lenkillä vähän ynnäiltyä kaikkea päälläolevaa varustusta, ja jos laskee kaikki kuteet, kypärän, valot, repun ja muut varusteet, niin tonni ei kyllä taida riittää...
Ja tuossa siis vain lenkillä ollut kattaus. Jos tuohon lisää mitä kaikkea muuta löytyy ja siihen nupiksi vielä dh-käyttöön hommattua varustetta, niin aika helposti täyttyy toinenkin tonni. Mut harrastukset maksaa ja onneksi kaikkea saa kuitenkin rahalla.

Joo, kaikki on suhteellista, mutta saa tonnilla sentään vastustajan neutraloimiseen kehitetyn sadetakin https://www.tacwrk.com/en/p/arcteryx-leaf-alpha-jacket-lt-mens-gen2-multicam-29148

Qps
12.12.2021, 01.10
Jos ittensä on pimeeseen pakkaseen tungettava polkemaan niin kenkien hinta pitäis olla murheista pienin. Siis ainakin jos kyseessä on vapaa-ajan harrastus johon ihmisen muutenkin tarkotus laittaa kaikki raha ja aika.
Itseä enemmän haittaa kun noita ei pääse kunnolla sovittaan isosta valikoimasta. Kokoelma puolisopivia tulee kalliiks.

Oulunjulli
05.01.2022, 12.53
Oliko jollain sattumalta käytännön kokemusta Lake 304 vs Shimano MW7?
Onko Lake merkittävästi lämpimämpi? Haen tässä että Shimanolla ja paksulla suojalla minä pärjään mainiosti ainakin pari tuntia -10C maastossa. Tuonne kun työntää varvaslämmittimen niin menee -15C samalla lailla. Jos sen päällisen sais Lakella hyvin todennäköisesti pois, niin melkein kannattaisi.
Shimanon 46 istuu jalkaan mainiosti jättäen ainakin ohuelle villasukalle tilaa, ja tuota kokoa ne muutkin kengät ollut. Onko Lake samaa kokoa ja vastaako normaali leveys Shimanoa vaiko wide malli?

HeZaH
05.01.2022, 13.21
Oliko jollain sattumalta käytännön kokemusta Lake 304 vs Shimano MW7?
Onko Lake merkittävästi lämpimämpi? Haen tässä että Shimanolla ja paksulla suojalla minä pärjään mainiosti ainakin pari tuntia -10C maastossa. Tuonne kun työntää varvaslämmittimen niin menee -15C samalla lailla. Jos sen päällisen sais Lakella hyvin todennäköisesti pois, niin melkein kannattaisi.
Shimanon 46 istuu jalkaan mainiosti jättäen ainakin ohuelle villasukalle tilaa, ja tuota kokoa ne muutkin kengät ollut. Onko Lake samaa kokoa ja vastaako normaali leveys Shimanoa vaiko wide malli?
Molemmat kengät löytynee kaapista, mutta ovat vielä käyttämättöminä jonossa odottamassa vuoroaan. (Laket vielä kotikotona) Mw7:t tulee olemaan itselläni plussakelin kengät, lake 304:t taas talvikengät. 304:ssa tuntuu olevan enemmän toppausta (kuten 303:ssa jotka nyt käytössä versus Mw7).

järtsy
06.01.2022, 11.44
Sattuisko olemaan myös kokemusta/tietoa mw7 vs mw5 käytännön eroista, esim lämpöisyys? Specsit kyllä tiedän ja niiden valossa en ole valmis maksamaan tuota hintaeroa.

marco1
06.01.2022, 12.11
MW7:ssa ei minusta tunnu olevan minkäänlaista eristystä (puolenkymmentä lenkkiä ajanut) mutta otin sen kokoiset että mahtuu paksummat sukat. Ei tarvinnut valita 5:sten välillä kun ostaessa hyllyssä oli vaan nuo sopivina.

järtsy
06.01.2022, 19.38
MW7:ssa ei minusta tunnu olevan minkäänlaista eristystä (puolenkymmentä lenkkiä ajanut)

Kai siinä nyt jotain on kun talvikenkänä myy:D

paaton
06.01.2022, 20.05

Espanjan talvi on suht lämmin.

Mutta edelleen mä toitotan noita sähkösukkia. On oikeasti mahtavaa, kun voi ajaa ohuilla kengillä läpi talven.
Olen alkanut miettimään uusiksi kengiksi vieläkin ohuempia. Lähes kesäkenkämäinen rakenne, mutta hieman korkeampi, nilkkaa suojaava varsi voisi olla ok.
Täytyisi päästä jossain hypistelemään malleja. Pohjan jäykkyys ja jalkaan istuvuus olisi tärkeimpiä juttuja.

Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? Se muovinen spd-sl johtaisi vähemmän kylmää jalkaankin. Lisäksi ainakin itse ajan pääasiassa kelvejä, tai maantietä. Eli se perinteinen gravell rypeminen kyllä jää talvella pois.

Fizik r5 voisi olla yksi vaihtoehto.

https://images.bike24.net/media/1440/i/mb/92/3e/12/249313-00-d-488542.jpg
https://www.bike24.com/p2249313.html

metusala
06.01.2022, 22.48
Espanjan talvi on suht lämmin.

/.../
Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? Se muovinen spd-sl johtaisi vähemmän kylmää jalkaankin. Lisäksi ainakin itse ajan pääasiassa kelvejä, tai maantietä. Eli se perinteinen gravell rypeminen kyllä jää talvella pois.
/.../

Eilen lopetin kaksi kuukautta kestäneen flättipoljin-kokeilun kun lumessa ajo oli pelottava, varsinkin putkelta ajo koska pompuisella tiellä kenkä ei meinannut pysyä polkimella. Siis kaikki nousut tuli otettua istuen koska ajoin ns. miestenpyörällä mikä ei jätä kostamatta kun jalka lipsuu polkimelta. Tänään ajoin lukkopolkimilla suu messingillä, noustut putkelta ja työmatka taittui 5 min nopeammin kun eilen: 1:00 vs 1:05.

moukari
07.01.2022, 00.40
Mä repäisin ja tilasin Lake MXZ400:t. On ne isot, mutta haluan vielä talvella ajaa muutaman 8-10 tunnin lenkin joko gravelilla tai läskipyörällä säästä riippumatta.

HeZaH
07.01.2022, 10.37
Ehkä vähäsen hymähdin. Shimanon MW7 ja "talvikenkä" samassa lauseessa.... :D

Mutta on kyllä hienoa, jos jollain riittää ääreisverenkierto siihen, että nämä oikeasti piisaisivat jollekin pakkasella. Ilman akkusukkia.

Ohiampuja
07.01.2022, 12.39
Torilla ostin käytetyt flätit ja nyt Tokmannista talvikengät 29.95€. Koko on mallia Reilu.

Saas nähdä kuinka pelaa ja paleleeko nyt.

Oulunjulli
07.01.2022, 13.17

Mutta on kyllä hienoa, jos jollain riittää ääreisverenkierto siihen, että nämä oikeasti piisaisivat jollekin pakkasella. Ilman akkusukkia.

Mulla on nämä päällä https://www.hibike.com/zwoilfender-classic-neoprene-overshoes-size-m-37-39-black-blue-hibike-edition-p1e1b10289f55e2adc92b89ced68ae48a
Ovat minusta päällisiksi varsin lämpimät ja muutenkin parhaat mitä olen nähnyt, mutta tunkatessahan niiden kanssa menee hermo kun alkavat nousemaan varpaiden alta ylös pellemoodiin.
Sähkösukat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta kun kyrsii jo nyt huolehtia etulampun, ottalampun, takavalon ja sykemittarin varauksista. Onhan ne lisäksi kovin kalliit eikä voi kovin pitkäikäisiksi olettaa.
...bike24 näemmä poisti jo tuon 304 tarjouksen, ensi viikolla taas lauhtuu niin joko tämä meni taas ohi.

HeZaH
07.01.2022, 13.26
Mulla on nämä päällä https://www.hibike.com/zwoilfender-classic-neoprene-overshoes-size-m-37-39-black-blue-hibike-edition-p1e1b10289f55e2adc92b89ced68ae48a
Ovat minusta päällisiksi varsin lämpimät ja muutenkin parhaat mitä olen nähnyt, mutta tunkatessahan niiden kanssa menee hermo kun alkavat nousemaan varpaiden alta ylös pellemoodiin.
Sähkösukat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta kun kyrsii jo nyt huolehtia etulampun, ottalampun, takavalon ja sykemittarin varauksista. Onhan ne lisäksi kovin kalliit eikä voi kovin pitkäikäisiksi olettaa.
...bike24 näemmä poisti jo tuon 304 tarjouksen, ensi viikolla taas lauhtuu niin joko tämä meni taas ohi.
Päällisiä on yritetty paria mallia käyttää. Tunkatessa vaan tosiaan alkavat nousta pois sijoiltaan.

Sähkösukat ovat kyllä arvokkaita. Varpaissa on kuitenkin olemattoman huono verenkierto, niin vaihtoehdot ovat itsellä loppuneet lyhyeen. Jos ei halua siis käyttää jotain ultrapaksuja ja "liian" isoja talvikenkiä, jotka muuten ovat kömpelöt. Ennen sähkösukkia tullut haettua reseptillä lääkkeitä, jotka parantavat pintaverenkiertoa. Tämä taas ei ole pitkässä juoksussa terveellinen vaihtoehto. Mutta, jos varpaat palelevat, niin sähkösukille todella iso plussa. :)

järtsy
07.01.2022, 21.06

Lähinnä sitä ajoin takaa että jos tähän saakka on menny kesäkengillä jollain kengänsuojilla jotka ainoastaan pitää tuulta ja lumi ei sula kengänpäälle kastelemaan sukkia niin voisi olettaa Shimanonkin talvikengän olevan parannus tilanteeseen:rolleyes:

Moska
08.01.2022, 01.00
Tärkeintähän talvi kengässä tai suojassa on tuulenpitävyys. Ainakin omissa nopeahkoissa ajoreiteissä. Hitaissa paikoissa pärjää melkeil millä hyvänsä, mutta kun saa vauhtia ,niin alkaa tulemaan kylmä jos tuuli pääsee jäähdyttämään.

ruuduntakaa
08.01.2022, 09.32
Eilen lopetin kaksi kuukautta kestäneen flättipoljin-kokeilun kun lumessa ajo oli pelottava, varsinkin putkelta ajo koska pompuisella tiellä kenkä ei meinannut pysyä polkimella. Siis kaikki nousut tuli otettua istuen koska ajoin ns. miestenpyörällä mikä ei jätä kostamatta kun jalka lipsuu polkimelta. Tänään ajoin lukkopolkimilla suu messingillä, noustut putkelta ja työmatka taittui 5 min nopeammin kun eilen: 1:00 vs 1:05.

Varmasti näin jos ajaa sopimattomalla poljin/kenkäyhdistelmällä. En ole moisiin ongelmiin törmännyt itse.
Omat kylmän kelin Salomon Toundrat omaa vähän huonon pidon flätillä, ei silti mitään ongelmaa ajaa metsässä/putkelta.
Tosin noita käytän vain kun lämpötila laskee alle -10c

Kannattaa kokeilla erilaisia kenkiä ja polkimia niin varmasti löytyy itseä tyydyttävä kombo.

järtsy
08.01.2022, 09.43
Tärkeintähän talvi kengässä tai suojassa on tuulenpitävyys. Ainakin omissa nopeahkoissa ajoreiteissä. Hitaissa paikoissa pärjää melkeil millä hyvänsä, mutta kun saa vauhtia ,niin alkaa tulemaan kylmä jos tuuli pääsee jäähdyttämään.

No en tiedä onko se tärkein ominaisuus ainakaan maastossa mitä itse ajan, muutenhan noilla kesäkengillä pitäis pärjätä varsin hyvin pelkillä kengän suojilla.

marco1
08.01.2022, 10.14
Lähinnä sitä ajoin takaa että jos tähän saakka on menny kesäkengillä jollain kengänsuojilla jotka ainoastaan pitää tuulta ja lumi ei sula kengänpäälle kastelemaan sukkia niin voisi olettaa Shimanonkin talvikengän olevan parannus tilanteeseen:rolleyes:

Voisi olettaa mutta käytäntö on toista. Se ”lämpövuori” on kai ainoastaan se gorekalvon suojana oleva kangas joten ei se juuri lämmitä. Kenkä on kuitenkin aika tilava niin sitä voi käyttää ”kuorikenkänä” ja laittaa alle parit sukat. Pelkkä kenkä on näissä kylmempi kuin muinaiset MW100set ja NE Celsiukset.
Itse valitsin nämä ihan tarkoituksella, talviajot oikeasti kylmällä on jäänyt väliin jo parin vuoden ajan ja haussa oli kengät välikausille.

järtsy
08.01.2022, 10.21
Voisi olettaa mutta käytäntö on toista. Se ”lämpövuori” on kai ainoastaan se gorekalvon suojana oleva kangas joten ei se juuri lämmitä. Kenkä on kuitenkin aika tilava niin sitä voi käyttää ”kuorikenkänä” ja laittaa alle parit sukat. Pelkkä kenkä on näissä kylmempi kuin muinaiset MW100set ja NE Celsiukset.
Itse valitsin nämä ihan tarkoituksella, talviajot oikeasti kylmällä on jäänyt väliin jo parin vuoden ajan ja haussa oli kengät välikausille.

Okay, no kohtahan se selviää kun tilasin halvennuksesta mw5 kengät jotka oli reilun satkun niin voipi testaa. En mäkään juuri -10 kylmemmillä aja ja otin numeroa suuremmat jotta mahtuu sukkaa/MCarbonilta hommatut Therm-ic pohjalliset jos tarve vaatii. Pääseepähän noista saatanan kengänsuojista eroon mitkä on ihan perseestä viritellä päälle ja silti kun astuu hankeen nousee kärjestä helposti pois.

HeZaH
08.01.2022, 10.59
Perus kesäkenkään on kyllä parannus lämmön suhteen. Vähän parempi eristävyys ja goretex tekee jo tämän.

Ohiampuja
08.01.2022, 11.11
Kesäkengällä ajelut loppuu jossain elo-syyskuun tietämissä ja sitten otetaan Shimpan talvikenkä välikausi käyttöön.

Joskus vuosia vuosia sitten naureskeltiin Italo-merkkien talvimallistoille. Ne vastasi Suomalaisen juhannuslenkin säävaatimuksia. Eli noin +5 ja vähän räntää ilmassa. :)

Antza44
10.01.2022, 20.56
Onko kukaan tehnyt havaintoja 45nrth Wolfgar saatavuudesta? Tuo on joka paikasta loppu ja näköjään tullut uusi versio. https://45nrth.com/products/wolfgar
Alkaa olla viimeisiä oljenkorsia viluvarpaille kenkien osalta (Lake MXZ400 testaamatta).Ostitko uutta mallia olevat Wolfgarit? Jos, niin mitä mieltä tasasesta pohjasta? Vois luulla, et on paska tunkata? Onko kengässä leveyttä reilusti? Tuolla samalla pohjalla olevaa Wölwhammeria kokeilin ja ne oli jotenkin kaposen oloiset, tosin en muista koitinko 44 vai 45. Mulla laken 303 widet 45 koossa mihin menee paksumpi sukka samoin 45 kokosiin NW yeteihin, ni pohdin osusko 45 noissakin.

dirtyrider
11.01.2022, 00.17
Ostitko uutta mallia olevat Wolfgarit? Jos, niin mitä mieltä tasasesta pohjasta? Vois luulla, et on paska tunkata? Onko kengässä leveyttä reilusti? Tuolla samalla pohjalla olevaa Wölwhammeria kokeilin ja ne oli jotenkin kaposen oloiset, tosin en muista koitinko 44 vai 45. Mulla laken 303 widet 45 koossa mihin menee paksumpi sukka samoin 45 kokosiin NW yeteihin, ni pohdin osusko 45 noissakin.
En ostanut olin Wolfgarin ja Laken MXZ400 välillä, kun ei kummastakaan ollut kokemusta lähipiirissä. Sattuipa samana päivänä kun tuon kirjoitin, löytymään Bikeshopista tarjouksessa Laket, niin ei tarvinnut miettiä 200€ kalliimpia Wolfgareja. Sain kengät vuoden lopussa ja muutama fatbikelenkki takana niillä. Juuri tänään ruuvasin vielä spacerit klossin alle Laken ohjeen mukaan ja helpottamaan kengän irtoamista. Loppiaisena vajaan kolmen tunnin lenkki Helsingin keskuspuistossa ja kahden tunnin kohdalla alkoi olla isovarpaat aika kylmät. Tämä tosin kertoo enemmän omista varpaista kuin kenkien lämmöneristyksestä, joten ei juuri harmita etten valinnut Wolfgareja. Ymmärsin, että ero noiden välillä on aika pieni. Vanhoilla NW Celcius GTX Arctic kengillä olisin pärjännyt tuolla lenkillä alle tunnin. Niissä tuntuu selvästi pohjan ja klossin kylmä vaikutus. Kaivoin kaapista pari vuotta sitten hankitut käyttämättä jääneet Thermosolen lämpöpohjalliset, joissa akku on kantapään alla, ja siksi eivät oikein mahtuneet mihinkään kenkiin. Nuo mahtuu Laken sisään tilavan lestin ansioista. Huomenna tämä kombo testiin. Nyt on ulkoa tuleva kylmyys blokattu, enää pitää vain saada lämpöä tuotua varpaille, koska verenkierto ei riitä siihen.
Mikäli nälkä kasvaa syödessä, niin voi vielä hankki Lenzin akkusukat, joilla olisi varmasti käyttöä hiihtohommissakin.
Itse sovitin joskus käytettyjä Wölvhammereita ostomielessä, niin ei sopinut sama koko jalkaan kuin Shimanon, Giron ja Spessun kesäkengissä. Sama koko myös NW talvikengissä. Wölvhammerissa ainakin todella pieni ja kapea lesti.

ruuduntakaa
11.01.2022, 11.30
-25c aamulla ja Salomon Toundrat piti varpaiset mukavan lämpöisenä. Ei toki aivan paras kenkä pohjan suhteen fläteille, mutta annetaan anteeksi kun ovat niin lämpöiset.
Ja kevyet.
Nilkkaosasto vois tietty olla notkeempi myös.

Mutta tärkeintä on lämpöiset jalat.

https://www.akaslompolosportshop.fi/static/media/images/e4/640x99999/e4fdc02484ac7d16eb6f1f339e0eeef7.jpg

Bndit
11.01.2022, 14.36
Itse aloitin maastossa talvipyöräilyn viime talvena. Hankin läskipyörään XXL:stä tarjouksesta tämmöiset:https://www.xxl.fi/northwave-husky-arctic-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1150310_2_style. Tuohon rahaan ihan ok, piti vaan hommata lukkopolkimet vaikka olen tottunut polkemaan fläteillä nykyään. Hommasin toisenkin pyörän eikä kiinnostanut laittaa lukkopolkimia ja ei noilla kengilla näillä pakkasilla tee kyllä mitään. Oli aika tuskaista kun mietin vaihtoehtoja... No mulla on tämmöiset talvikengät:https://www.sorel.fi/FI/p/mens-1964-pac-nylon-snow-boot-1855191.html?dwvar_1855191_color=365&pos=1 ja ajattelin että on liian bulkit maastohommiin, mutta olin väärässä. Ei ne mitkään pyöräilykengät luonnollisesti ole, mutta eipähän palele enää varpaat ja pohjat toimii todella hyvin flättien kanssa. Bonuksena 100% vedenpitävyys ja korkea varsi mikä menee ajohousun sisään niin lumessa kahlailee nykyään mielellään.

ruuduntakaa
11.01.2022, 14.42
^Noista Soreleista menee sitten pohja aika äkkiä puhki keskivaiheilta flätillä jos hyvät piikit. Laitatin pohjaan sen seurauksena FiveTenin Stealth-taikamattoa ja on huikeen hyvä kenkä ajaa.
Toki mulla toimii vaan -10c asti, sitten alkaa palelemaan jalat.

Mattoa ois vielä jäljellä senverran että harkinnan alla josko laitattaisi loput Salomonin pohjaan.

Bndit
11.01.2022, 15.25
^Noista Soreleista menee sitten pohja aika äkkiä puhki keskivaiheilta flätillä jos hyvät piikit. Laitatin pohjaan sen seurauksena FiveTenin Stealth-taikamattoa ja on huikeen hyvä kenkä ajaa.
Toki mulla toimii vaan -10c asti, sitten alkaa palelemaan jalat.

Mattoa ois vielä jäljellä senverran että harkinnan alla josko laitattaisi loput Salomonin pohjaan.

Joo se voi olla totta Riippuu varmaan paljon polkimen mallistakin ja miten paljon ajaa seisovilteen/paljonko kuski painaa. Mulla on kahdessa pyörässä Chesterit ja yhdessä OneUpin komposiittipolkimet, ei ole tllut vielä ainakaan paljon kulumaa. OneUpit vaihdan kyllä nyt alupolkimiin, ne ei kerää ilmeisesti niin paljon lunta kun noi muoviset. Ja noi OneUpit on vielä sen malliset että kerää lumen polkimen ulkosyrjälle joka sitten jäätyy mukavan liukkaaksi :)

dirtyrider
11.01.2022, 15.28
Itse aloitin maastossa talvipyöräilyn viime talvena. Hankin läskipyörään XXL:stä tarjouksesta tämmöiset:https://www.xxl.fi/northwave-husky-arctic-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1150310_2_style. Tuohon rahaan ihan ok, piti vaan hommata lukkopolkimet vaikka olen tottunut polkemaan fläteillä nykyään. Hommasin toisenkin pyörän eikä kiinnostanut laittaa lukkopolkimia ja ei noilla kengilla näillä pakkasilla tee kyllä mitään. Oli aika tuskaista kun mietin vaihtoehtoja... No mulla on tämmöiset talvikengät:https://www.sorel.fi/FI/p/mens-1964-pac-nylon-snow-boot-1855191.html?dwvar_1855191_color=365&pos=1 ja ajattelin että on liian bulkit maastohommiin, mutta olin väärässä. Ei ne mitkään pyöräilykengät luonnollisesti ole, mutta eipähän palele enää varpaat ja pohjat toimii todella hyvin flättien kanssa. Bonuksena 100% vedenpitävyys ja korkea varsi mikä menee ajohousun sisään niin lumessa kahlailee nykyään mielellään.
Itsellä on syys-/kevätkenkänä varmaankin noiden Huskyn esikuvat Celcius GTX goretex kalvolla ja muutenkin nuo Huskyt näyttävät jotenkin materiaaliltaan halvemmilta, onhan nuo alle puolet alkuperäisten hinnasta. Noilla kengillä ei kyllä meikäläinen tarkene alle +5C kelissä, joten ei niistä voi puhua talvikenkinä. Arctic versio löytyy myös, jossa hieman enemmän eristettä, teddyvuori kantapäässä, mutta eipä noista varpaille ole iloa.

plr
11.01.2022, 17.09
Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? .. Fizik r5 voisi olla yksi vaihtoehto.

Jos ei halua mennä talvikengissä SPD-SL:ään, niin Fizik Artica X5 Winter MTB on vastaava SPD-maastokenkä. Olen ajanut noilla nyt pari vuotta ja se on hyvä kevät/syysajokenkä. Talvellakin pärjää, kun käyttää jotakin lämmitintä tai riittävän montaa sukkaa. Ajoin noilla Talvipäivänseisaus 2021:ssä 12 tuntia ja teiden märkyydestä huolimatta pysyivät sisältä hyvin kuivina. Kemialliset lämmittimet olivat käytössä.

https://www.bike24.com/p2249336.html

https://images.bike24.net/media/720/i/mb/a4/ab/75/249336-00-d-488599.jpg

paaton
11.01.2022, 17.15
Jos ei halua mennä talvikengissä SPD-SL:ään, niin Fizik Artica X5 Winter MTB...

Mikä koko sinulla on fizikeistä? Noihin tietysti pitää mahtua vielä semi-paksu sähkösukka, tai sealzkin alle.

Kesäkenkinä itselläni on 43 fizik ja 44 sidi. Mietin 44 koon articaa.

plr
11.01.2022, 17.29
Mikä koko sinulla on fizikeistä?

Kun tilasin kengät liikkeeseen, niin tilasin suurimman valmistettavan koon 48 ja arvelin että ei tule mahtumaan. Kenkä kuitenkin sopii täydellisesti, kun siellä on yksi (merinovilla)sukka. Jos on kylmää, niin joudun käyttämään lämmittimiä, koska toista sukkaa en saa tuohon mahtumaan. Talviajoon ottaisin numeroa-paria suuremman koon, mutta sellaisia ei Fizik tee. Vertailun vuoksi Sidin maastokenkä on numeroa 49 ja tämä Fizikin 48 on minusta melko vastaava pituudeltaan. Normaalilestisen Sidin kanssa on pakko käyttää kaksia pohjallisia, koska lesti on sen verran väljä. Pitkä ja kapea jalkaterä.

plr
11.01.2022, 17.33
Otin Stravaan Talvipäivänseisaus 2021:ssä kuvan millaista sotkua nuo Fizikit pitävät ulkopuolella.

https://www.strava.com/activities/6401140236

paaton
11.01.2022, 17.46
Kun tilasin kengät liikkeeseen, niin tilasin suurimman valmistettavan koon 48 ja arvelin että ei tule mahtumaan. Kenkä kuitenkin sopii täydellisesti, kun siellä on yksi (merinovilla)sukka. Jos on kylmää, niin joudun käyttämään lämmittimiä, koska toista sukkaa en saa tuohon mahtumaan. Talviajoon ottaisin numeroa-paria suuremman koon, mutta sellaisia ei Fizik tee. Vertailun vuoksi Sidin maastokenkä on numeroa 49 ja tämä Fizikin 48 on minusta melko vastaava pituudeltaan. Normaalilestisen Sidin kanssa on pakko käyttää kaksia pohjallisia, koska lesti on sen verran väljä. Pitkä ja kapea jalkaterä.

Jep, sidillä ja fizikillä on tuo numero kokoeroa. Eli +1 koko ylöspäin on ok.

paaton
11.01.2022, 17.49
Ajaako kukaan talvea maantiepolkimilla? Onko ollut ongelmia? Lähinnä epäilyttää miten pärjää klossiin tarttuvan lumen kanssa.
Jo shimanon spd kenkiä saa hakata välillä aika voimallisesti polkimeen ja koputella sivuun lumia irti.

Kuminauha
11.01.2022, 19.54
Oma räpylät on maastossa pysyny lämpimänä -15C asti (kylmin mitä oon kokeillu) Shimanon XM900:lla, merinosukalla ja crankborthersin mallet e lukoilla. Ei oo lumikaan tukkinu poljinta/klossia.

Vauhtia pitää tosin maastossa pitää. Jos himmailee tasasesti kelviä ni voi alkaa vähä viileys hiipimään, mutta häviää sitten kun pääsee tosi toimiin.

moukari
12.01.2022, 01.19
Olipa nuo Lake MXZ400:t hyvät. Eilen lyhyempi lenkki -17 asteessa ja tänään varsin pitkä (8 h) lenkki -7 asteessa. Ei tullut kylmä ja jalat tuntui samalta lenkin jälkeen kuin kesäkengillä ajaessa. Tuo varren mekanismi on kyllä jännä, jäykistää kenkää aika paljon positiivisessa mielessä ja antaa varpaille lisää tilaa. Ylämäissäkään ei tuntunut löysiltä, vaikka löin yli tuhat wattia pöytään hetkeksi. Koko oli melko pieni, 47 sopi oikein hyvin. Muissa kengissä mulla on 46.

dirtyrider
12.01.2022, 10.54
Olipa nuo Lake MXZ400:t hyvät. Eilen lyhyempi lenkki -17 asteessa ja tänään varsin pitkä (8 h) lenkki -7 asteessa. Ei tullut kylmä ja jalat tuntui samalta lenkin jälkeen kuin kesäkengillä ajaessa. Tuo varren mekanismi on kyllä jännä, jäykistää kenkää aika paljon positiivisessa mielessä ja antaa varpaille lisää tilaa. Ylämäissäkään ei tuntunut löysiltä, vaikka löin yli tuhat wattia pöytään hetkeksi. Koko oli melko pieni, 47 sopi oikein hyvin. Muissa kengissä mulla on 46.

Itsellä eilen testissä Thermacellin lämpöpohjalliset, en tiedä toimivatko nuo kunnolla kun laitoin tarkoituksella ohuemman sukan. Korkea pohjallinen madalsi kenkää aika paljon ja tunnin jälkeen alkoi kylmentää isovarpaita -7C kelissä. Kahden tunnin lenkin jälkeen varpaat oli kylmät, mutta lämpeni nopeasti sisällä, eikä jäänyt tunnottumuutta kuten joskus. Toisesta pohjallisesta oli akkukin loppunut, mutta eipä tuo ole kengän vika. Fiilis, että tarkeni paremmin kahdella ohuella sukalla (liner+merino) ja alkuperäisellä pohjallisella.
Onko sulla käytössä Shimanon SPD-klossit? Onko ongelmia lukittumisen tai irroittamisen kanssa? Itse tilasin spacerit klossien alle Laken ohjeen mukaan, koska tuo klossi jäi aika syvälle nappuloiden väliin ja varsinkin irroituksessa meinasi tulla jänniä tilanteita.

sak
12.01.2022, 12.12
Itselläni nyt ekaa talvea myös mxz400. Shimanon klossin kanssa ei mitään normaalista poikkeavaa kytkeytymistä ole jäänyt mieleen.
Olen kylmävarpainen ja parinkympin pakkasessa tunnin tai puolitoista pärjää. Mutta en pidempään, tuohonkin saa jo muutama juoksuaskeleen ottaa.
Edelliset oli wölvhammerit(ei uusin malli) ja nämä Laket on mielestäni lämpimämmät ja mukavammat jalassa.
Parastahan kunnon kengissä on ettei tarvitse härvätä päällyksien ja lämpöpohjallisten kanssa.

moukari
12.01.2022, 13.05
Itsellä eilen testissä Thermacellin lämpöpohjalliset, en tiedä toimivatko nuo kunnolla kun laitoin tarkoituksella ohuemman sukan. Korkea pohjallinen madalsi kenkää aika paljon ja tunnin jälkeen alkoi kylmentää isovarpaita -7C kelissä. Kahden tunnin lenkin jälkeen varpaat oli kylmät, mutta lämpeni nopeasti sisällä, eikä jäänyt tunnottumuutta kuten joskus. Toisesta pohjallisesta oli akkukin loppunut, mutta eipä tuo ole kengän vika. Fiilis, että tarkeni paremmin kahdella ohuella sukalla (liner+merino) ja alkuperäisellä pohjallisella.
Onko sulla käytössä Shimanon SPD-klossit? Onko ongelmia lukittumisen tai irroittamisen kanssa? Itse tilasin spacerit klossien alle Laken ohjeen mukaan, koska tuo klossi jäi aika syvälle nappuloiden väliin ja varsinkin irroituksessa meinasi tulla jänniä tilanteita.

Joo, SPD-klossit on. Ei ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia. Lumi ei tartu samalla tavalla kengän pohjaan kuin esim. ekan sukupolven Wölvhammerien kanssa. Aika helposti saa kengän kiinni polkimeen ja irti. Yleensä noiden SPD-polkimien kanssa on talvella se ongelma, että kenkä meinaa irrota polkimesta silloin, kun jalkaa nostaa nopeasti ylös polkiessa. Vielä ei ole käynyt kertaakaan niin. Voi kyllä todeta, että kengät oli jokaisen 300 euron arvoiset, olihan ne kalliit. Näillä mennään varmaan 10 vuotta, olivat sen verran laadukkaasti tehdyt.

dirtyrider
13.01.2022, 11.16
Kenkien varret on tosiaan kuin prätkäsaappaassa, ei mitään toivoa saada ajohousujen lahjetta varren päälle jos ei aja lumilautailuhousujen kanssa. Ei onneksi ole tarvettakaan, kun pakkasilla vesisade pääse varren sisään. Gaitersia voisi käyttää, jos haluaisi kun nuo tuli hommattua lumikenkiä varten.
Tuossa tuo Laken kenkien mukana tullut klossin asennusohje, itsellä oli muutamat spedulipat lähellä maastossa, kun en saanut aluksi jalkaa irti polkimelta ja päätin etten ota riskiä pohjan vaurioitumiseen. Spacerit klossien alle ja lukittuminen ja irroittaminen menee kuin muissa kengissä. Lumi ei jäädy klosseihin samalla tapaa kuin NW:n kengissä, joissa piti käyttää kemiallisia lämmittimiä.Lämmin fuskasi myös ulospäin, jolloin lumi suli ja jäätyi klossiin. Jospa nuo tosiaan kestäisi sen 10 vuotta. 300€ ei enää tunnu pahalta, kun Wolfgarit olisi sen karvan alle 500€. Toki nyt jo Laken hintakin 429€ Bikeshopissa.

https://www.lakecycling.com/pages/cleat-installation

Failure to properly install pedals for pressure free engagement will damage the shoe sole which will result in rubber sole damage &/or rubber sole separation.
Failure to follow these directions for MTB cleat clearance checking will void warranties related to sole damage &/or separation at the cleat pocket.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-good-fit_34374dfb-f478-4261-90dc-71fdb366f51c_240x240.jpghttps://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-bad-fit_bfb9d536-11ef-49b6-b5b7-96ea43676cdd_240x240.jpghttps://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-shim-fit_b1ce86ca-bbca-481a-b5d4-416fb3495fa3_240x240.jpg

moukari
13.01.2022, 12.00
Kenkien varret on tosiaan kuin prätkäsaappaassa, ei mitään toivoa saada ajohousujen lahjetta varren päälle jos ei aja lumilautailuhousujen kanssa. Ei onneksi ole tarvettakaan, kun pakkasilla vesisade pääse varren sisään. Gaitersia voisi käyttää, jos haluaisi kun nuo tuli hommattua lumikenkiä varten.
Tuossa tuo Laken kenkien mukana tullut klossin asennusohje, itsellä oli muutamat spedulipat lähellä maastossa, kun en saanut aluksi jalkaa irti polkimelta ja päätin etten ota riskiä pohjan vaurioitumiseen. Spacerit klossien alle ja lukittuminen ja irroittaminen menee kuin muissa kengissä. Lumi ei jäädy klosseihin samalla tapaa kuin NW:n kengissä, joissa piti käyttää kemiallisia lämmittimiä.Lämmin fuskasi myös ulospäin, jolloin lumi suli ja jäätyi klossiin. Jospa nuo tosiaan kestäisi sen 10 vuotta. 300€ ei enää tunnu pahalta, kun Wolfgarit olisi sen karvan alle 500€. Toki nyt jo Laken hintakin 429€ Bikeshopissa.

https://www.lakecycling.com/pages/cleat-installation

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-good-fit_34374dfb-f478-4261-90dc-71fdb366f51c_240x240.jpghttps://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-bad-fit_bfb9d536-11ef-49b6-b5b7-96ea43676cdd_240x240.jpghttps://cdn.shopify.com/s/files/1/1026/3407/files/Cleat-shim-fit_b1ce86ca-bbca-481a-b5d4-416fb3495fa3_240x240.jpg

MXZ400-kenkien varsiratkaisu tuntui kyllä järkevältä tällaiseen paksuun talvikenkään. Mun käsittääkseni SPD-klosseilla ei tarvinnut spacereita. Pitää kokeilla nyt viikonloppuna uudestaan, kun on luvattu taas pakkasasteita.

MRe
13.01.2022, 12.38
MXZ-304:sten osalta kengän kiinnittymisessä polkimeen on kyllä haasteita eilisellä puolisuojakelillä. Joka kerta kun jalkautui, oli pohja niin tukkessa ettei kenkä kiinnittynyt polkimeen ilman väkivaltaa ja kengän hakkaamista polkimeen. Osittain vika on varmaan polkimessakin.

Antza44
13.01.2022, 14.09
MXZ-304:sten osalta kengän kiinnittymisessä polkimeen on kyllä haasteita eilisellä puolisuojakelillä. Joka kerta kun jalkautui, oli pohja niin tukkessa ettei kenkä kiinnittynyt polkimeen ilman väkivaltaa ja kengän hakkaamista polkimeen. Osittain vika on varmaan polkimessakin.Suihkaus silikooni spraytä lähtiessä polkimiin ja kengänpohjiin klossien kohdalle auttaa asiaan. Ei toki ongelmaa kokonaan poista pahimmilla keleillä.

ruuduntakaa
13.01.2022, 14.13
MXZ-304:sten osalta kengän kiinnittymisessä polkimeen on kyllä haasteita eilisellä puolisuojakelillä. Joka kerta kun jalkautui, oli pohja niin tukkessa ettei kenkä kiinnittynyt polkimeen ilman väkivaltaa ja kengän hakkaamista polkimeen. Osittain vika on varmaan polkimessakin.

Kyllä. Yksi syy miksi ajan fläteillä.:rolleyes:

Ohiampuja
13.01.2022, 14.31
Tuohon samaan lumen ja sohjon tarttumiseen itsekin kyllästyin. Ja hommasin flätit testiin, vielä vaan en ole päässyt kunnon testilenkkiä tekemään

JackOja
13.01.2022, 14.40
1: Eggbeater

ruuduntakaa
13.01.2022, 14.42
Ihan hirweät vispilät. En tykänny.

JackOja
13.01.2022, 14.44
En tykänny.

Kaikki ei, mutta on yksi vastaus ongelmaan.

MRe
13.01.2022, 15.46
Kyllä. Yksi syy miksi ajan fläteillä.:rolleyes:

Nii-no, tämä on hieman samanlainen korjausehdotus, kuin toteasi että aja lumikelkalla. Flätit on yksi mahdollisuus ja fläteillä ajoin vielä viime talvena. Nyt taas tykästynyt noihin lukkoihin ja eilistä lukuunottamatta mennyt ihan hyvin. Eilen oli vain sellainen keli, että jalkautumisia tuli koko ajan. Lumi oli sellaista perunajauhoa, että se tunki joka paikkaan ja jämähti sinne kiinni.

MRe
13.01.2022, 15.47

Joo, noi olis tietysti. Mutta sitten niitä pitäisi vaihdella pyörästä toiseen, kun eikös nuo vaadi omat klossit?

MRe
13.01.2022, 15.48
MXZ-304:sten osalta

Nomut... puhuin taas sontaa. Kengäthän oli 45NRTH Japantherit. Laket odottaa pakkaskelejä (alle -10C lämpötiloja).

JackOja
13.01.2022, 15.49
...eikös nuo vaadi omat klossit?

Joo. Perimätieto kertoo, että jommin kummin (Shimano vs. CB) päin toimisi kelvollisesti, mutta itse en ole kokeillut.

paaton
13.01.2022, 17.47
ja jos haluaa vähän lähemmäs shimanoa olevan polkimen, niin time:n lankamallinen kiinnitys toimii hienosti lumessa ja mudassa.

järtsy
13.01.2022, 20.44
Monesti samalla kelillä kun lukkojen kanssa on ongelmia lumen tarttumisen kanssa niin on myös fläteillä, kostea lumi jäätyy polkimeen ja on vähintään yhtä pyllystä saada niitä puhtaaksi.

Mutta nyt on ajettu yksi lenkki Shimanon mw5 "talvikengillä" noin -1 pakkasessa ja pakko todeta että ei mitenkään erityisen lämpöisiltä tuntunut paksun merinosukan kanssa:rolleyes:
Mutta päihittää kesäkengän ja pitää kosteuden ulkopuolella, otin numeroa isomman koon ja kylmemmillä keleillä voi sitten käyttää kemiallisesti lämpenevää pohjallista. Tai sitten testaa vielä alumiinilla vuorattua lämpöpohjallista mutta veikkaan kanssa niinkuin joku taisi jo sanoakkin että kengän kärki on huonosti eristetty ja kylmää tulee myös yläpuolelta.

aleksirastas
13.01.2022, 23.16
Monesti samalla kelillä kun lukkojen kanssa on ongelmia lumen tarttumisen kanssa niin on myös fläteillä, kostea lumi jäätyy polkimeen ja on vähintään yhtä pyllystä saada niitä puhtaaksi.

Mutta nyt on ajettu yksi lenkki Shimanon mw5 "talvikengillä" noin -1 pakkasessa ja pakko todeta että ei mitenkään erityisen lämpöisiltä tuntunut paksun merinosukan kanssa:rolleyes:
Mutta päihittää kesäkengän ja pitää kosteuden ulkopuolella, otin numeroa isomman koon ja kylmemmillä keleillä voi sitten käyttää kemiallisesti lämpenevää pohjallista. Tai sitten testaa vielä alumiinilla vuorattua lämpöpohjallista mutta veikkaan kanssa niinkuin joku taisi jo sanoakkin että kengän kärki on huonosti eristetty ja kylmää tulee myös yläpuolelta.

19.90€ Puuilosta pattereilla lämpiävät sukat vielä tähän yhtälöön ni ei haittaa vaiks vähän viima tulee yläpuolelta. Ne lämmittää siis varpaiden päältä.

Kuminauha
14.01.2022, 13.51
CB:n systeemit ei mee ainakaan omalla kokemuksella tukkoon (Mallet-E/Candy 2)

Klossit on eri ja toimii toiseen suuntaan kai jotenki, eli menee lukkoon mutta ei sitten irtoa enää.

jalkkis
14.01.2022, 18.02
19.90€ Puuilosta pattereilla lämpiävät sukat vielä tähän yhtälöön ni ei haittaa vaiks vähän viima tulee yläpuolelta. Ne lämmittää siis varpaiden päältä.

Siis nää: https://www.puuilo.fi/retki-lammitettavat-sukat-paristolla-l-xl

Onko käytännön kokemusta? Mitenhän varpaat?

aleksirastas
14.01.2022, 18.07
Siis nää: https://www.puuilo.fi/retki-lammitettavat-sukat-paristolla-l-xl

Onko käytännön kokemusta? Mitenhän varpaat?

Joo just nää. Mulla ollut nyt tän talven käytössä niin pyöräillessä kuin hiihtäessä ja luistellessa. Muokkaisin noita hieman ja laitoin paristojen tilalle yhden li-ionin eli tiputin vähän voltteja. Kulutus on noin 500ma/h eli yhdellä 3000mah 18650 akulla saa 6h lämmitystä. tuollaisessa alle 10 pakkasasteen kelissä noilla pärjää erittäin hyvin.
Huonona puolena ettei noihin suositella konepesua ollenkaan

harald
14.01.2022, 18.09
Mikä on alle 10 pakkasastetta, 11 vai 9?

aleksirastas
14.01.2022, 18.11
Mikä on alle 10 pakkasastetta, 11 vai 9?

hyvä täsmennys [emoji28] 0-10 pakkasta

harald
14.01.2022, 19.36
0°C ja -10°C välillä pärjää nyt melkein millä vaan, jos villasukka mahtuu. Etenkin maastossa.

aleksirastas
14.01.2022, 20.19
0°C ja -10°C välillä pärjää nyt melkein millä vaan, jos villasukka mahtuu. Etenkin maastossa. niin ja jotkut käy uimassa jäiden seassa. Mulla varpaat jäätyy MW7 kengissä noilla pakkasilla ilman sähköä. Tän kylmempään en mene kun alkaa jo käydä naamalle ja paksu vaatetus haittaa menoa. Vähän suhteellisia nämä varpaiden jäätymiset kun osa menee kesälläkin villasukissa.

jalkkis
14.01.2022, 22.02
^ Jovain, täysin henkilökohtaistahan tuo. Itse mietin noita -15 keleihin...

MRe
15.01.2022, 10.27
Noiden kanssa kannattaa investoida eneloopeihin. Muuten paristoja alkaa menemään aikamoista vauhtia.

Oulunjulli
31.01.2022, 12.40
Vuosia ääneenkin järkeillyt että Shimanon MW701 + päälliset + kemialliset riittää kaikkeen tarpeellisen ja jos ne ei riitä niin on syytä tehdä jotain muuta. Totuuden nimissä tavattomasti ärsyttänyt kaiken tunkkaamisen välttely ja se ettei ravelirossilla paljoa nappaile pakkasilla ajella.
No eilen bongasin illalla Bike Discountissa Wolvhammerit 248€ suomen ALVilla, ajattelin nukkua yön yli ja tilata aamulla kun ATK:n käynnistää, vaan niinhän nuo oli nostanu hintoja 260e....samalla toki postimaksut laski 10€ --> 5€.
Ärsytyksestä toivuttuani tuli tilattua vaikka tuo muutama euro tässä tapauksessa jotenkin käänsi hyvän ostoksen aika tavanomaiseksi.
Saapa nähä meneekö möhköjen kanssa sitten hermo, otin samaa 46 kokoa mitä minulla kaikki kesä ja talvi shimanotkin, en ainakaan usko haluavani noin isoon kenkään erityisesti varatilaa lisäsukille.

dirtyrider
31.01.2022, 15.28
Vuosia ääneenkin järkeillyt että Shimanon MW701 + päälliset + kemialliset riittää kaikkeen tarpeellisen ja jos ne ei riitä niin on syytä tehdä jotain muuta. Totuuden nimissä tavattomasti ärsyttänyt kaiken tunkkaamisen välttely ja se ettei ravelirossilla paljoa nappaile pakkasilla ajella.
No eilen bongasin illalla Bike Discountissa Wolvhammerit 248€ suomen ALVilla, ajattelin nukkua yön yli ja tilata aamulla kun ATK:n käynnistää, vaan niinhän nuo oli nostanu hintoja 260e....samalla toki postimaksut laski 10€ --> 5€.
Ärsytyksestä toivuttuani tuli tilattua vaikka tuo muutama euro tässä tapauksessa jotenkin käänsi hyvän ostoksen aika tavanomaiseksi.
Saapa nähä meneekö möhköjen kanssa sitten hermo, otin samaa 46 kokoa mitä minulla kaikki kesä ja talvi shimanotkin, en ainakaan usko haluavani noin isoon kenkään erityisesti varatilaa lisäsukille.

Itsellä vaihtui NW Celsius GTX Arctic kenkä+Sportfiren kengänsuoja+kemiallinen lämmitin Laken MZX400 kenkään. Hiukka vähemmällä pukemisella pääsee nyt ajamaan, vaikkei nuokaan itselle kesää tee. Toivottavasti sulla sopii nuo Wölvhammerit, nuo on käsittääkseni aika pieniä kokoja? Mulla ei ainakaan mahtunut edes jalkaan saman kokoinen Wölvi kuin Shimanon kesäkenkä ja NW:n talvikenkä, puhumattakaan mistään lisäsukista.

Oulunjulli
31.01.2022, 15.53
Ainakin tuolla 45nrth omalla mittomisopastuksella https://45nrth.com/products/size-guide/footwear pitäisi sopia omaan jälkään, vaan jännittäähän se vähän kun leveys näyttää olevan aikalailla ylärimassa.
Shimanon kenkiä muuten minulla on vuosien varrella tainnu olla 45-47haarukasta. Olisiko 7 vuotta sitten ollut 47 kesäkenkää, sitten oli 45 kesäkenkä ja nyt on 46 talvikenkä - johon menee kyllä ylimääräinen pohjallinen alle.
En tiiä, oishan se vaan komiaa päästä työntämään pyörää hangessa ilman että saa pelätä sen suojan taas nousevan yli josta tietää että peliaika loppuu pian ja oltava kotona sulattamassa varpaita.

stumpe
31.01.2022, 17.58
^Mä tartten wölvin kanssa alpenheatin suojat, ne pysyy tunkatessakin paikallaan.

Seuraavat kengät joskus sitten ehkä wolfgarit.

Brocol
31.01.2022, 18.18
Kokemuksia kengästä Northwave X-Magma Core: en näistä löytänyt suomeksi arviota kun olin hankkimassa, joten lisätään omat kokemukset. Hain lämpimiä kenkiä joilla ajaa sekä gravelilla että mtb:llä, fläteillä ja/tai lukoilla. Tavoitteena vähentää pukemisen määrää ja kemiallisten lämmittimien tarvetta.

Kengän tuoteselosteessa mainitaan esim "200g of Primaloft® Gold insulation" ja "Arctic 4Layer insole (Eva/Aluminum/Eva/Pile), together with the Lasting Board Thermal Shield (EVA / Aluminum) create an efficient thermal insulation". Primaloftia on vapaa-ajan Timberlandeissa ja niillä pärjää yllättävän kylmällä kelillä ja lisäksi tuo välipohjan eristys, joten nämähän voisi olla lämpimät. Lisäksi pohjan muoto näyttää sellaiselta että olisi suht mukava flättipolkimellakin ja Michelinin pohjaa kehutaan pitäväksi, joten tilaus sisään.

Ensimmäinen kunnon lenkki n. 3h ja pakkasta -3. Kengän kaulus ei ole vedenpitävä, joten lumeen mulahtamisen varalta kalvosukka ja sen alle ohuempi sukka. N. 1,5h jälkeen alkaa tulla kylmä ja lenkin lopussa jalat on jo melko jäässä. Pari seuraavaa lenkkiä reilun tunnin lenkit nollakelissä. Kenkään vaihdoin vakiopohjallisten (arctic-pohjalliset nekin) tilalle folio/villapohjalliset, sukiksi ohuempi ja paksumpi merino ja kengän päälle Enduran mtb-päällinen. Vaihdetut pohjalliset oli ohuemmat, joten kenkään jäi varpaille enemmän tilaa liikkua. Valtteri-myrsky kävi kylässä, joten jälkimmäisellä lenkillä sai myös kunnolla tunkata lumessa. Ainakaan reilussa tunnissa ei tullut kylmä, vaan oli mukavan lämmin. Mutta noilla sukilla, pohjallisilla ja päällisillä melkein yhtä hyvään tulokseen pääsee fivetenin ihan rehellisellä kesäkengällä.

Eli kunnon pakkaskengiksi X-Magmasta ei ole, mutta jonkin verran kesäkenkää lämpimämpi kuitenkin. Odotan että syksyllä ja keväällä noilla tarkenee normisukalla kesäkenkää paremmin ja pakkaselle tarvitsee kemiallista lämmitintä muiden härpäkkeiden lisäksi. Koko oli vähän reilumpi kuin NW kesäkengässä, eli paksumman sukan tarvetta otettu huomioon mitoituksessa.

Scoobydoo
31.01.2022, 20.49
Mitä täällä suositeltaisiin talvi- tai edes kevät/syksy-kengiksi tällaiselle leveäjalkaiselle? Tähän mennessä on selvitty CC-lenkit ja työmatkat Shimanon leveälestisillä kesäkengillä ja suojilla, ja talveksi vaihdettu lukottomiin vaelluskenkiin. Nykyään noissa kesäkengissä alkaa varpaat jäätyä jo alle 10°C kelissä vaikka mitä pukisi alle ja päälle. Kovilla pakkasilla voi jatkossakin mennä ilman lukkoja, mutta pääsisi edes nollakeleille pyöräilykengillä. Tähän mennessä on kokeiltu Shimano MW701 (ei tilaa varpaille ja muutenkin kapeat) ja LAKE MX146 Wide. Lakessa leveä lesti, mutta kärjestä kapenevat niin, että varpaat eivät mahdu.

Löytyykö jotain kivijaloista (Tampere-Helsinki)? Verkosta tilaaminen on kengissä arpomista, mutta sitäkin voi kokeilla, jos sopiva malli löytyy.

Scoobydoo
01.02.2022, 12.10
Mitä täällä suositeltaisiin talvi- tai edes kevät/syksy-kengiksi tällaiselle leveäjalkaiselle? Tähän mennessä on selvitty CC-lenkit ja työmatkat Shimanon leveälestisillä kesäkengillä ja suojilla, ja talveksi vaihdettu lukottomiin vaelluskenkiin. Nykyään noissa kesäkengissä alkaa varpaat jäätyä jo alle 10°C kelissä vaikka mitä pukisi alle ja päälle. Kovilla pakkasilla voi jatkossakin mennä ilman lukkoja, mutta pääsisi edes nollakeleille pyöräilykengillä. Tähän mennessä on kokeiltu Shimano MW701 (ei tilaa varpaille ja muutenkin kapeat) ja LAKE MX146 Wide. Lakessa leveä lesti, mutta kärjestä kapenevat niin, että varpaat eivät mahdu.

Löytyykö jotain kivijaloista (Tampere-Helsinki)? Verkosta tilaaminen on kengissä arpomista, mutta sitäkin voi kokeilla, jos sopiva malli löytyy.

Onko esimerkiksi näistä kokemusta lestin leveyden ja varvastilan suhteen? Kuvien perusteella näyttävät lupaavilta moneen muuhun verrattuna.
O'Neal LOAM WP SPD Shoe (https://www.bike24.com/p2328512.html)
ION SPD Bike Shoes Rascal Amp for MTB (https://www.bike24.com/p2405605.html)
Fizik Terra Artica X2 MTB Winter Shoe (https://www.bike24.com/p2342786.html)
45NRTH Ragnarök MTB Shoe (https://www.bike24.com/p2304976.html)

Tuolla bike24:ssa ilmeisesti palautukset toimivat ongelmitta, jos tilaa malleja sovitukseen?

Antza44
01.02.2022, 12.39
Onko esimerkiksi näistä kokemusta lestin leveyden ja varvastilan suhteen? Kuvien perusteella näyttävät lupaavilta moneen muuhun verrattuna.

Tuolla bike24:ssa ilmeisesti palautukset toimivat ongelmitta, jos tilaa malleja sovitukseen?45 ainakin kapea, ku mikä. MW701 omistan ja ne on liian kapeat. Laken mitkälie kuituset mtb kesä Widet ja 303 Widet on minulle riittänyt. Hassusti taas Shimanoista S-phyret ilman wideäkin riittää just.

Roces
02.02.2022, 12.08
45NRTH Ragnarök on uutena aika tiukka vetää jalkaan, jos ottaa samaa kokoa kuin kesäkengät ovat. Jalassa ollessaan ovat melko napakan tuntuiset eli ehkä ottaisin nyt kokoa isommat kuin kesäkengät. Mutta olen kyllä tykännyt ja jalat tarkenevat nollan tuntumassa ihan hyvin. Kenkä pitää myös hyvin vettä ja loskaa, kun ei kastele kengän yläosan neopreeniä.

Oulunjulli
09.02.2022, 16.02

Tulipa nämä perille ja 46 koko näkyy olevan sopiva. Hieman hermostutti kun google löytää paljon kommentteja että ovat hyvin ahtaat, mutta nuo ovat ilmeisesti vanhoista malleista ja näissä on kokoja säädetty normaaliin suuntaan. Se mittataulukko mikä noista löytyy pitää paikkaansa, vaikkakin mittominenkin jättää helposti puol senttiä tulkinnan varaa.
Ainakin semmoinen kohtuullinen villasukka mahtuu lisäksi näihin 46 kokoon. Vertailumielessä samoin menee samankokoisiin Shimanon talvikenkiini. Scottin kesä mtb kengät näkyy olevan 45 kokoa minulla ja kahdet Meindlin vaelluskengät on myös kokoa 45 joskin ovat aivan justiinsa mahtuvat.
Positiivinen yllätys että ensituntumalta jos Shimanoa pitää maailman parhaiten jalkaan istuvana, niin ei nämä kauas jää...kattoo nyt kun aikansa ajelee.

Scoobydoo
13.02.2022, 13.25

Tuolla bike24:ssa ilmeisesti palautukset toimivat ongelmitta, jos tilaa malleja sovitukseen?

Tuli tilattua Northwave Celcius XC Arctic GTX (https://www.northwave.com/en/bike/shoes/xc/celsius-xc-arctic-gtx) sovitukseen ison puljun yömyynnistä. Vertailukohtana on samaa kokoa 45 olevat ikivanhat Shimanon SH-M300E wide kesäkengät, joilla on kuitenkin pystynyt polkemaan monta vuotta. Suunilleen sama kokoa (ja leveyttä) nämä ovat. Varpaista sen verran ahdistaa, että muiksi urheilukengiksi ei voisi kuvitellakaan, mutta pyöräilyssä ei haitanne. Edellisen kokeilun perusteella Shimanon ja NW:n 45 voisi vastata ehkä Laken wide 46:sta.

Onko Giro Blazen (https://www.giro.com/p/blaze-winter-shoe/350060001000000001.html) lestistä ja varvastilasta kokemusta? Näitä pääsisi sovittamaan kivijalassa vielä kohtuullisen ajomatkan päässä. Ajattelin pitää nuo NW:t, jos Girot ei oleellisesti tilavammat ole?

Ohiampuja
15.02.2022, 13.05
Mun talvipyöräily harppasi eteenpäin ison loikan kun siirryin flätteihin. Sitten Tokmannista 30 eurolla reilun kokoiset talvikengät ja niiden päälle Deuterin säärystimet. Nyt on kiva paksussakin lumessa möyriä läskipyörän kanssa.

https://varuste.net/p32944/deuter-altus-gaiter

hitlike
24.02.2022, 11.09
Onko näistä kellään kokemusta? Nyt saisi vielä satasta halvemmalla kuin Saksanmaan alelaareista.

https://www.xxl.fi/northwave-flagship-gtx-carbon-sole-21-22-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1187744_1_style

ViP
24.02.2022, 12.14
Onko näistä kellään kokemusta? Nyt saisi vielä satasta halvemmalla kuin Saksanmaan alelaareista.

https://www.xxl.fi/northwave-flagship-gtx-carbon-sole-21-22-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1187744_1_style

Ei ole kokemusta, mutta kohta on, sillä laitoin noi tilaukseen alkuviikosta. Itsellä oli haussa mahdollisimman jäykkä ja "kesäkenkämäinen" tossu, joka pitäisi kohtuullisesi vettä ja tuulta. Lämpötoppauksille ei niinkään tarvetta. Toi NW vaikuttaisi osuvan ihan hyvin kriteereihin.

paaton
24.02.2022, 15.21
Koko arveluttaaa. Aiempi 44 oli hivenen kapea lestiltään. Rohkeana tilaan taas saman koon. 45 on iso.

Kuitupohja kuulostaa mahtavalta.

HeZaH
24.02.2022, 20.08
Koot loppuvat juuri sopivasti 46:een. :)

Nautiskelija
22.07.2022, 01.03
Onko näistä NW:stä ehtinyt jo kertymään käyttökokemuksia? Sovitin 47-kokoisia myymälässä ja vaikuttivat sopivan pohjan muodoltaan aika hyvin meikäläisen jalkaan ja muutenkin päteviltä ehdokkailta välikausikengiksi (lue suurimmaksi osaksi vuotta)

marco1
23.07.2022, 20.36
Onko näistä NW:stä ehtinyt jo kertymään käyttökokemuksia? Sovitin 47-kokoisia myymälässä ja vaikuttivat sopivan pohjan muodoltaan aika hyvin meikäläisen jalkaan ja muutenkin päteviltä ehdokkailta välikausikengiksi (lue suurimmaksi osaksi vuotta)

Hiukkasen epämääräinen kysymys. NW on valmistaja jolla varmaan kymmenen erilaista talvikenkää tarjolla.

arctic biker
23.07.2022, 20.56
Mulla ei riitä intoa eikä tilillä varaa joten kun on oikein kylmää eli yli -10 pakkasta niin flättipolkimet ja Kamik/Sorel tossuilla mennään.

Ehkä -15C, siihen asti OMW kera sähköpohjallisten.

Bndit
23.07.2022, 22.06
Mulla ei riitä intoa eikä tilillä varaa joten kun on oikein kylmää eli yli -10 pakkasta niin flättipolkimet ja Kamik/Sorel tossuilla mennään.

Ehkä -15C, siihen asti OMW kera sähköpohjallisten.

Sama homma, Sorelit ovat olleet yllättävän hyvät talvipyöräilykengät!

Nautiskelija
23.07.2022, 23.30
Tuli tilattua Northwave Celcius XC Arctic GTX (https://www.northwave.com/en/bike/shoes/xc/celsius-xc-arctic-gtx) sovitukseen ison puljun yömyynnistä. Vertailukohtana on samaa kokoa 45 olevat ikivanhat Shimanon SH-M300E wide kesäkengät, joilla on kuitenkin pystynyt polkemaan monta vuotta. Suunilleen sama kokoa (ja leveyttä) nämä ovat. Varpaista sen verran ahdistaa, että muiksi urheilukengiksi ei voisi kuvitellakaan, mutta pyöräilyssä ei haitanne. Edellisen kokeilun perusteella Shimanon ja NW:n 45 voisi vastata ehkä Laken wide 46:sta.

Onko Giro Blazen (https://www.giro.com/p/blaze-winter-shoe/350060001000000001.html) lestistä ja varvastilasta kokemusta? Näitä pääsisi sovittamaan kivijalassa vielä kohtuullisen ajomatkan päässä. Ajattelin pitää nuo NW:t, jos Girot ei oleellisesti tilavammat ole?

Hiukkasen epämääräinen kysymys. NW on valmistaja jolla varmaan kymmenen erilaista talvikenkää tarjolla.
Oho, oli jäänyt viittaus pois. Toivottavasti näkyy nyt

miz
24.07.2022, 02.57
^
Mulla on nuo NW:t juurikin välikausikenkinä. Siinä käytössä oikein hyvät, sopivan jäykät ja hyvät ajaa mun jaloille.

Omat varpaat palelee suht helposti, ja noilla laitan mielellään sähkösukat 0..+5 kieppeillä, vähän matkasta ja kelistä riippuen.
Pienelläkin pakkasella mun varpaat kyllä jäätyy ilman sähköjä näillä npeasti, mutta silloin on yleensä talvikengät paikallaan muutenkin.

On toimineet hyvin märälläkin kelillä, kunnolla jos vesi lentää niin menee siitä resorin/kauluksen kautta pikkuhiljaa sisältäkin märäksi.

Ohiampuja
24.07.2022, 12.25
päteviltä ehdokkailta välikausikengiksi (lue suurimmaksi osaksi vuotta)
Sama juttu. Se mitä talvikenkinä kaupataan on täällä oikeasti syksy / kevät kenkä. :)

Nautiskelija
25.07.2022, 00.38
^
Mulla on nuo NW:t juurikin välikausikenkinä. Siinä käytössä oikein hyvät, sopivan jäykät ja hyvät ajaa mun jaloille.

Omat varpaat palelee suht helposti, ja noilla laitan mielellään sähkösukat 0..+5 kieppeillä, vähän matkasta ja kelistä riippuen.
Pienelläkin pakkasella mun varpaat kyllä jäätyy ilman sähköjä näillä npeasti, mutta silloin on yleensä talvikengät paikallaan muutenkin.

On toimineet hyvin märälläkin kelillä, kunnolla jos vesi lentää niin menee siitä resorin/kauluksen kautta pikkuhiljaa sisältäkin märäksi.
Kiitos kokemuksista! Katsastan kenkiä Spessun Defrosterien (vanhempi malli) tilalle. Nekin ovat kelpo välikausikengät, vaikka niilläkin polkiessa varpaat palelevat pakkaskeleillä. Osasyy taitaa tosin olla aikanaan valitsemassani koossa, joka on turhan myötäinen varpaiden edestä. Myöskin hyvät märällä kelillä. Defrosterin uudempi malli täytyy myös käydä sovittamassa, vaikka pelkäänkin thinsulatevuorin rajoittavan käyttöä lämpötilaskaalan yläpäässä.
Minäkin siirryin jo kylmempien kelien osalta flättien ja talvikenkien käyttäjäksi, ainakin kun on kyseessä retki eikä lenkki tai työmatka, jolta pääsee suht pian lämpimään.

Suiza
26.07.2022, 11.23
Mulla samat kengät, Michelinin pohjilla. Tarkenee ajella 5-10 aseteen pakkasessa noin tunnin, sitten alkaa tuntumaan pohjasta kylmä läpi. Yli 2 tunnin lenkillä jo palelee.
Toisaalta olen ajanut -20 kelilläkin, juuri tunnin lenkin pärjää, sitten on pakko päästä lämmittelemään. Kylmä siirtyy klossien kautta enimmäkseen.
Lisäpohjallisina al pintaiset huopapohjat.

JackOja
26.07.2022, 11.48
...Tarkenee ajella 5-10 aseteen pakkasessa....

Sinä tarkenet, tarkennan varmuuden vuoksi ettei tästä jää kenenkään yleiskäsitystä.

kyöräilijä
18.12.2022, 11.14
Kenelläkään kokemusta näistä?
https://www.sport-conrad.com/en/products/scott/mtb-heater-gtx.html?gclid=CjwKCAiA7vWcBhBUEiwAXieItgie5m28YPu LEs5IbgdCGq1JkRx6XV001CfCDYHWeTJ17WTZraWiwRoC9kIQA vD_BwE
Arvostelut olleet hyviä, mutta tarkeneeko noilla oikeassa talvessa...

HeZaH
18.12.2022, 11.33
^samaa tyyppiä kuin omat syksykengät. :D

Aakoo
18.12.2022, 11.40
Defrosterin uudempi malli täytyy myös käydä sovittamassa, vaikka pelkäänkin thinsulatevuorin rajoittavan käyttöä lämpötilaskaalan yläpäässä.

Muistaakseni Spessu lopetti Defrosterien tekemisen pari vuotta sitten, jotain vanhoja hajakokoja voi toki vielä löytyä.

Nautiskelija
20.12.2022, 23.02
Muistaakseni Spessu lopetti Defrosterien tekemisen pari vuotta sitten, jotain vanhoja hajakokoja voi toki vielä löytyä.
Kyllä kyllä. Asia etenikin osaltani niin, että kävin sovittamassa Lake 304, jotka lähtivät mukaan poskettomasta hinnastaan huolimatta. Käyttöäkin on ollut jo tovi ja tyytyväisiä ollaan. Tosin jonkinlainen n+1 tilanne on eskaloitumassa, sillä 304 ja kesäkenkien väliin taidan tarvita vielä yhdet popot..

dirtyrider
20.12.2022, 23.14
Kyllä kyllä. Asia etenikin osaltani niin, että kävin sovittamassa Lake 304, jotka lähtivät mukaan poskettomasta hinnastaan huolimatta. Käyttöäkin on ollut jo tovi ja tyytyväisiä ollaan. Tosin jonkinlainen n+1 tilanne on eskaloitumassa, sillä 304 ja kesäkenkien väliin taidan tarvita vielä yhdet popot..
Varmasti lämpöisemmät kuin Defrosterit, myin itse nuo Spessut uutena pois pitkin hampain toissa talvena kun ei istunut jalkaan kotona sovittaessa. Ostin viime talvena viimein Laken MXZ400:t pakon edessä kun omistan todella herkästi kylmettyvät varpaat. Noilla pärjäsi juuri pari tuntia -10C kelissä tuplasukilla. Täksi talveksi ostin Black Friday tarjouksista Lenzin akkusukat. Nyt on kaikki mahdollinen tehty, enkä usko flättipolkimien olleen koskaan ratkaisu omalla kohdalla.

Aakoo
20.12.2022, 23.52
Kyllä kyllä. Asia etenikin osaltani niin, että kävin sovittamassa Lake 304, jotka lähtivät mukaan poskettomasta hinnastaan huolimatta. Käyttöäkin on ollut jo tovi ja tyytyväisiä ollaan. Tosin jonkinlainen n+1 tilanne on eskaloitumassa, sillä 304 ja kesäkenkien väliin taidan tarvita vielä yhdet popot..Itsellä on tuohon väliin kahdetkin kengät: 45NRTH Ragnarök, ja ne vanhemmat Defroster trailit. Kun Spessuista aika jättää niin ajattelin ne korvata Lake MX146 kengällä.

MRe
21.12.2022, 09.16
Mulla menee kengät seuraavasti syksy-talvi-kevät -keleissä:

Sidi MTB Frost Gore Tex +10 -> +5
Diadora Polaris +5 -> -5
45NRTH Japanther -5 -> -10..-12
Lake MXZ 304 -10 -> -20

About ja äärikylmissä en aja. Tyypilliset lenkit 1.5 h - 3 h metsää, jäätä, ulkoiluväyliä. Klossipolkimet.

Japanthereita ei enää saa. Itse olen tykännyt.

Oli mulla 45NRTH Wölvitkin, kun säksäkssällästä sai sataseen, mutta myin käyttämättömänä pois, kun on sellaiset moon bootsit.

dirtyrider
21.12.2022, 09.37

Diadora Polaris +5 -> -5
Lake MXZ 403 -10 -> -20

About ja äärikylmissä en aja. Tyypilliset lenkit 1.5 h - 3 h metsää, jäätä, ulkoiluväyliä. Klossipolkimet.

Oli mulla 45NRTH Wölvitkin, kun säksäkssällästä sai sataseen, mutta myin käyttämättömänä pois, kun on sellaiset moon bootsit.

Itse arvoin Wolfgarien ja Laken MXZ 400 välillä, lopulta saatavuus ratkaisi. Moon bootsit nuo Laketkin on, varsinkin kun isoin koko. Eikö Wölvhammerit ole kuitenkin sirommat kuin Laket, mikäli tarkoitat 403:lla 400:ta?

MRe
21.12.2022, 10.15
^304:t, korjasin. Wölvit (Wölvhammerit) oli reilusti muhkummat kuin nuo. Varmaan myös lämpöisemmät, mutta sitten mentäisiin jo niin marginaaliseen käyttöön täällä etelässä, että en viitsinyt niitä pitää. Varsinkin kun niistä sai 100% katteen fillaritorilta.

JackOja
21.12.2022, 10.47
Wölvhammerit (eka sukupolvi) eivät ole erityisen lämpimät sateentekijä- tai jeesuskengät. Jossain kymmenen pakkasasteen lämmöissä jalat alkaa jäätyä muutaman tunnin ajelun jälkeen. Sähkösukka tarvitaan niihinkin ineen.

paaton
21.12.2022, 11.04
Niin. Varsinkin tasaisia pk lenkkejä on ihan turha yrittää pärjätä ilman sähköä.

Jos laitat älyttömän paksua kenkää ja sukkaa jalkaan, niin jalka hikoaa ihan väkisin ensimmäisen tunnin aikana ja tuon jälkeen tulee 2H kohdilla väkisinkin kylmä taas varpaille.

Paras on hyvä ja jalkaan istuva välikelin kenkä+kengänpäällinen, jolla pärjäisit kyseisessä kelissä tunnin helposti ilman sähköä. Tuohon kun laittaa sähkön pienimmälle teholle, niin voi ajella -15c pakkasessa ihan niin kauan kuin jaksaa. Ei ole akun keston kanssa mitään ongelmia.

Mutta tosiaan ainakin minulla tuo vaatii ne paksut kengänsuojat lisänä. Pelkällä sähköllä joutuisi hiillostamaan varpaat taas märäksi.

Ohiampuja
21.12.2022, 11.17
Käyttääkö muut säärystimiä? Itse tykkään että ne ovat talven lumimöyrimisessä ihan ehdottomat. Siis kun väkisin joutuu jalkautumaan ja tunkkaamaan pyörää, niin nämä pitää jalat ja nilkat kuivina.

paaton
21.12.2022, 11.21
No noistahan on viimeiset sivut puhuttu. Päälisukat ajaa saman asian ohuempien kenkien kanssa. Samalla kenkä pysyy puhtaana kurasta.

dirtyrider
21.12.2022, 11.41
Käyttääkö muut säärystimiä? Itse tykkään että ne ovat talven lumimöyrimisessä ihan ehdottomat. Siis kun väkisin joutuu jalkautumaan ja tunkkaamaan pyörää, niin nämä pitää jalat ja nilkat kuivina.

Itse hommasin TSL säärystimet saman merkkisten lumikenkien kaveriksi, koska kengissä ei ollut vartta juuri nimeksikään. Nuo hiukka turhan pussittavat omaan makuun fillarointihommiin. https://varuste.net/p65212/tsl-trek-s%C3%A4%C3%A4rystin Ehkä joku slimfit malli voisi mennä fillaroidessa. Itsellä ei ole ollut ongelma tuo lumen pääsy kenkään, kun lahkeet olleet sen verran tiiviisti kengän päällä. Ainoastaan tuo aiemmin mainittu ongelma uusien Laken kenkien kanssa, kun lahje ei mahdu varren päälle. Muistelisin, että näitä Varustelekan säärystimiä olisi foorumilla joskus kehuttu, mutta nuo aina loppu varastosta, kun muistanut vilkaista. https://www.varusteleka.fi/fi/product/sveitsilaiset-saarystimet-harmaat-ylijaama/57644

MRe
21.12.2022, 12.20
No noistahan on viimeiset sivut puhuttu. Päälisukat ajaa saman asian ohuempien kenkien kanssa. Samalla kenkä pysyy puhtaana kurasta.

Paitsi, että päälisukka kerää kosteutta.

Mulla on oheiset säärystimet ja ehkä paras hankinta pyöräilyyn koskaan. No, kompressorin jälkeen.

https://www.partioaitta.fi/trekmates-saarystimet-unisex-cairngorm-gtx-gaiter-black-3003706

Käytän niitä alkusyksystä pitkälle kevääseen. Lämmittävät myös mukavasti.

MRe
21.12.2022, 12.22
Wölvhammerit (eka sukupolvi) eivät ole erityisen lämpimät sateentekijä- tai jeesuskengät.
Mun kengät oli ne boat. Niissähän on erillinen sisäkenkä. En tositoimissa päässyt kokeilemaan, mutta tuntuivat lämpöisiltä, kun sovitin.

paaton
21.12.2022, 12.26
Paitsi, että päälisukka kerää kosteutta.

Mulla on oheiset säärystimet ja ehkä paras hankinta pyöräilyyn koskaan. No, kompressorin jälkeen.

https://www.partioaitta.fi/trekmates-saarystimet-unisex-cairngorm-gtx-gaiter-black-3003706

Käytän niitä alkusyksystä pitkälle kevääseen. Lämmittävät myös mukavasti.

Riippuu tietysti miten ja missä ajaa. Perus maantieloskalenkille en välttämättä noita laittaisi.

Sealzkinilla on aika näppäriä päälisukkia välikelikenkien päälle.

Ohiampuja
21.12.2022, 14.54
Riippuu tietysti miten ja missä ajaa. Perus maantieloskalenkille en välttämättä noita laittaisi.
No ei, mutta läskipyörän kanssa tuolla umpihankeen väsätyillä poluilla oikein hyvät, jos ja kun sitä lunta on tullut riittävästi. :)

Koheltaja
21.12.2022, 17.50
Deore XT flättipolkimet, Sievi XL Gore-Tex turvakärjettömät varsikengät ja varsien päälle Endura MT500 Spray housujen lahkeet. Noilla jalkineilla ei ollut ongelmia kylmän eikä märän kanssa, eikä haittaa hypätä syvään lumeen kun lahkeet on napakasti varsien päällä. Siitä kivat jalkineet että pohjat pysyy pehmeänä ja pitävänä myös pakkasilla sekä peilijäällä, eikä lipsuile flättipolkimilla.

Nautiskelija
21.12.2022, 21.56

Diadora Polaris +5 -> -5
Lake MXZ 304 -10 -> -20

Itsellä on tuohon väliin kahdetkin kengät: 45NRTH Ragnarök, ja ne vanhemmat Defroster trailit. Kun Spessuista aika jättää niin ajattelin ne korvata Lake MX146 kengällä.
Kiitos, pidetään mielessä vaihtoehtoina

Varmasti lämpöisemmät kuin Defrosterit, myin itse nuo Spessut uutena pois pitkin hampain toissa talvena kun ei istunut jalkaan kotona sovittaessa. Ostin viime talvena viimein Laken MXZ400:t pakon edessä kun omistan todella herkästi kylmettyvät varpaat. Noilla pärjäsi juuri pari tuntia -10C kelissä tuplasukilla. Täksi talveksi ostin Black Friday tarjouksista Lenzin akkusukat. Nyt on kaikki mahdollinen tehty, enkä usko flättipolkimien olleen koskaan ratkaisu omalla kohdalla.
MXZ400:t ovat kyllä vakuuttavan näköiset. Itse annoin nyt kombipolkimille uuden mahdollisuuden, ainakin muksukärry-retkien vetojuhdassa.

paaton
21.12.2022, 22.19
Minä olen pitkään miettinyt uusiksi välikelinkengiksi Fizikin articeja (https://www.bike24.com/p2249336.html). Noissakin kuituvahvisteinen pohja ja nopea narukiinnitys, jollainen on vanhoissakin NW:n kengissä. Mun mielestä tuo on ihan paras sydeemi talvikenkiin, joiden kanssa aikoo käyttää päälisukkia ja kengänsuojia. Ja ennenkaikkea tosi nopea käyttää.

makton
22.12.2022, 00.08
^304:t, korjasin. Wölvit (Wölvhammerit) oli reilusti muhkummat kuin nuo. Varmaan myös lämpöisemmät, mutta sitten mentäisiin jo niin marginaaliseen käyttöön täällä etelässä, että en viitsinyt niitä pitää. Varsinkin kun niistä sai 100% katteen fillaritorilta.

Ei 304 ja wölvien (boa) välillä juurikaan kokoeroa ole, ostin syksystä taas 304, kun muistelin, että olisivat olleet sirommat. Lämpöisemmät wolvit on kyllä edelleenkin noista kahdesta.

Wölveissä ärsyttää valskaava suuaukko, jota ei yhdellä boa:lla saa kunnolla kiristettyä. Ostin XXL:stä nilkkurit, josko auttaisi asiaa.

paaton
22.12.2022, 00.18
Minä en myöskään tajua mikä autuaaksi tekevä tuo boa on, mutta en tosin kaipaakkaan kengän kiristelyä ajon aikana.
Se ihan normi vetonauha ja kiristysläppä päälle velcrolla on tosi hyvä ratkaisu. Kun se läppä tulee riittävän ylös, niin ei jää ylälaitaan sellaista lumiauraa.

Nuo fizik articat saattaa olla vähän liian kesäkenkämäiset. Ja näyttää olevan vetoketju tuossa edessä. En oikein usko vetoketjuihin kengissä.

Oulunjulli
22.12.2022, 09.12
Wölveissä ärsyttää valskaava suuaukko, jota ei yhdellä boa:lla saa kunnolla kiristettyä. Ostin XXL:stä nilkkurit, josko auttaisi asiaa.

Eikös nuo kiristy ihan hyvin kun pukiessa kiristää kerran, sitten pari kertaa taivuttaa nilkkoja eteen jolloin löysät lähtee pois ja kiristää uudelleen. Mutta onhan nuo gravel pyöräilyyn aika muhkut, läskillä maastossa ei koko vaivaa niinkään. Toki pointtihan noiden hankinnassa olikin että yleensä voi ajaa kelillä kuin kelillä edes jotenkin ja ilman lisää ladattavia laitoksia...joiden lataamisen muistaa usein juuri silloin kun aukeaa opportunity lähteä lenkille.

MRe
22.12.2022, 09.38
Ei 304 ja wölvien (boa) välillä juurikaan kokoeroa ole,
Itse pidän wölvejä selvästi muhkumpina.

https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/
(https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/)

Hmmm... testattu äärimmäisessä -3 asteen pakkasessa. Mä saisin lämpöhalvauksen, jos laittaisin Laket jalkaan suojasäällä. Mutta siis tuolta näkee kokoeron. Wölveillä voi tulla ongelma, jos ei ole tätä "nykyaikaista" geoa, missä eturengas on eri kunnan puolella kuin muu pyörä.

MRe
22.12.2022, 09.41
Minä en myöskään tajua mikä autuaaksi tekevä tuo boa on,
Eritoten, kun Sideissä se tuntuu antavan periksi tai sitten boaa ei vaan lenkin alussa saa tarpeeksi kireälle. Aina noin puolen tunnin ajon jälkeen herää siihen, että kengät on liian löysällä. Ratchet tai tarranauha on paras.

Aakoo
22.12.2022, 09.49
^Ragarökeissä on sama, mutta epäilen että johtuu siitä että on vain yksi boa. Kiristäessä vaijeri kanittaa jostain ja sitten ajaessa asettuu eri tavalla ja joutuu kiristämään uusiksi.

MRe
22.12.2022, 11.05
Tästä ketjusta innostuneena tilasin MX 146 Widet kokeiltavaksi. Josko nuo viisi vuotta vanhat Diadorat väistyisivät syrjään.

dirtyrider
22.12.2022, 11.46
Tästä ketjusta innostuneena tilasin MX 146 Widet kokeiltavaksi. Josko nuo viisi vuotta vanhat Diadorat väistyisivät syrjään.

Tällä hetkellä PK-seudun lämpötilat ja kelit sellaiset, että pärjää itsekin työmatkat muutaman vuoden ikäisellä Northwaven Celcius GTX kengällä. On muuten aika tilava lesti noissa, verrattuna omiin Arctic versioihin, voisi sanoa, että jopa lämpöisemmät kengät, koska ei purista jalkaa ja saa enemmän sukkia tarvittaessa.

22.12.2022, 14.33
Mulla syksy talvi kevät kenkänä halpa NW artic ja sillä pärjännyt +5 -15 kelit. Kovemmalla pakkasella vähän lämpösempää sukkaa. Varpaiden palveleminen kans kovin yksilöllistä. Kesällä Scott shr-alp maastossa ja gravelissa niin niissä kyllä jäätyy varpaat pikku pakkasilla. +5 pinnassa itsellä hankalin lämpö kun artic on liian lämmin ja Scott taas viileä.

markkut
22.12.2022, 15.45

Tämän talven olen ajellut näillä ja erittäin hyvin ovat toimineet. Mukavan leveä lesti omaan räpyläjalkaan. Työmatka minulla ~16 km ja pääsääntöisesti on mennyt ihan sellaisenaan, ilman paksumpia sukkia. Yhtenä aamuna pakkanen lähenteli -10:tä ja laitoin Löfflerin topatut kengänsuojat päälle. Hiki tuli jalkoihin, eli olettaisin, että tuolla yhdistelmällä pystyisi pidempääkin siivua ajamaan ihan kunnon pakkasessa. Liikkeessä sovitin villasukkien kera, mutta kotona samat sukat tuntuneet vähän turhan ahtailta. Kengät kutistuneet vai jalat turvonneet? Sovitus ei kyllä ihan aamusta tapahtunut.

Olikohan tässä ketjussa, kun joku esitti epäilyksiä Booan heppoisesta kiinnityspalikasta. Olisi kiva kuulla miten on kestänyt? Se tosiaan on vähän epäilyttävän oloinen.

MRe
22.12.2022, 16.00
^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.

paaton
22.12.2022, 16.49
^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.

Niin nuo ovat minullakin mietinnässä, mutta vähän mietityttää ovatko nuokin liian möhköt. Täytyisi käydä kaupassa katselemassa. Keveillä kengillä on kiva ajaa.

Aakoo
22.12.2022, 17.31
^Pitäisi speksien mukaan olla 3/4 MXZ303 painosta, jotka nyt nekään ei ihan mahdottomat moonbootsit ole.

MRe
22.12.2022, 18.01
^^no, oli ”pakko” ostaa, kun Ridemoressa oli yhdet 43 widet 169€… Sulo Vilen-syndrooma nääs.

makton
22.12.2022, 18.36
Itse pidän wölvejä selvästi muhkumpina.

https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/
(https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/)

Hmmm... testattu äärimmäisessä -3 asteen pakkasessa. Mä saisin lämpöhalvauksen, jos laittaisin Laket jalkaan suojasäällä. Mutta siis tuolta näkee kokoeron. Wölveillä voi tulla ongelma, jos ei ole tätä "nykyaikaista" geoa, missä eturengas on eri kunnan puolella kuin muu pyörä.

Ihan mielenkiinnosta, vaikka menee jo saivarteluksi, alla kuva omista, lake 46 wide ja wölvit 45. Kantapää samalla etäisyydellä. Kokoeroa ei paljoa ole. Laket oli ajatuksella graveliin ensisijaisesti.

https://i.imgur.com/G8nafGT.jpg

MRe
22.12.2022, 19.12
No mulla oli 43:t Laket ja 43 wölvit. Mun silmään ja jalkaan wölvit tuntuivat selvästi möhkömmiltä kuin Laket. En tiedä johtuuko se Laken muotoilusta vai mistä. Joka tapauksessa wölvit sai mennä.

22.12.2022, 19.46
Liian lämpimät kengät on onneks vähiten paha asia, jos vertailussa on liian lämpimät hanskat tai vielä pahempaa... liikaa vaatetta :)

Tomppabozz
22.12.2022, 21.16
Oma talvikenkäkokemus on vasta rajallinen, kun otanta on muutamana päivänä ajellut työmatkailut 11km lumikaaoksessa. Hienosti siinä tunti kuitenkin meni pahimpana ekana myräkkäaamuna.
Lake MX146 on kenkä ja wide-versiona.

Mulla ei mahdu kovin paksuja sukkia, koska otin 48 kokoiset popot. 50 olisi tuntunut liian isolta, kun muuten kenkä oli erinomainen poislukien pientä tilaa varpaiden päässä. (Lake ei tee kokoa 49 ja varvasahtaus käsittää vain isovarpaiden pään eli käytännössä täydelliset ohuilla sukilla. 5 milliä riittäisi hienosti.

Mutta asiaan. Varpaat eivät paleltuneet -13 asteessa usean päivän otannalla viime viikolla. Olen siis tyytyväinen hankintaani.

Leikittelevä ajatus olisi ollut, jos olisin hankkinut shimanon MW701 tai muut vastaavat. Ehkä oletin/oletan, että suurin osa kuten fizik articat ja northwave celsiukset ja Giro Blazet kuuluisi enemmän sinne kylmälle nollakelille, mutta ei kylmemmälle.

paaton
22.12.2022, 21.47
Oma talvikenkäkokemus on vasta rajallinen, kun otanta on muutamana päivänä ajellut työmatkailut 11km lumikaaoksessa. Hienosti siinä tunti kuitenkin meni pahimpana ekana myräkkäaamuna.
Lake MX146 on kenkä ja wide-versiona.

Mulla ei mahdu kovin paksuja sukkia, koska otin 48 kokoiset popot. 50 olisi tuntunut liian isolta, kun muuten kenkä oli erinomainen poislukien pientä tilaa varpaiden päässä. (Lake ei tee kokoa 49 ja varvasahtaus käsittää vain isovarpaiden pään eli käytännössä täydelliset ohuilla sukilla. 5 milliä riittäisi hienosti.

Mutta asiaan. Varpaat eivät paleltuneet -13 asteessa usean päivän otannalla viime viikolla. Olen siis tyytyväinen hankintaani.

Leikittelevä ajatus olisi ollut, jos olisin hankkinut shimanon MW701 tai muut vastaavat. Ehkä oletin/oletan, että suurin osa kuten fizik articat ja northwave celsiukset ja Giro Blazet kuuluisi enemmän sinne kylmälle nollakelille, mutta ei kylmemmälle.

Kuulostaa hyvältä.

Itselläni, ja monella muullakin, talvikenkien kanssa menee niin, että eka tunti menee aina helposti suht ohuillakin kengillä. 2h jälkeen varpaille alkaa tulla kylmä ja tunto katoaa. Eli tuollaisella suht lyhyellä matkalla kenkien pitää olla tosi lämpimät, tai sitten tarvitsee sähköä lisäksi.

22.12.2022, 22.02
Tämäkin varmasti totta että kun Lenkin pituus kasvaa tarttee lämpimämpää kenkää. Itsellä ei tule kylmällä ajettua kuin 2-2.5h maksimissaan.

tchegge_
22.12.2022, 22.02

48-49 koon jalkaisena tämä on typerä piirre Lakeissa ja jäi ne sen takia kokeilematta kenkinä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

marco1
23.12.2022, 09.20
Shimanon 701:stä sen verran että ”ihan ok kengät” mutta yhdellä boalla/kopiolla kenkää ei saa oikein napakasti kiinni ja koska kengän rakenne on muutenkin melko pehmeä niin se on vähän epämääräisen tuntuinen jalassa kaikissa tilanteissa.

HeZaH
23.12.2022, 09.53
^miten kenkä käyttäytyy kun sinne laittaa vaikka extrapaksun sukan?

marco1
23.12.2022, 11.04
Ei se ainokainen boa jaksa kiristää paksua sukkakerrosta kasaan (eikä tietysti lämpimyyden takia kannatakaan). Pohjallisen alla on itse lisätty korotus joka vähän auttaa.
Pohja on kyllä pitävä ja extranauha kengän sisällä pitää läpän paikallaan.

MRe
23.12.2022, 11.09
^Jännä tuo boa ylipäätään. Ensin oli kengissä normaali nauhakiinnitys. Sen jälkeen tuli velcro tai ratchet. Tai niiden kombinaatio. Joka tapauksessa useampi toisistaan riippumaton kiristyspiste, jolla kengän saa kiristettyä jalan muotojen ja omien preferenssien mukaan. Esimerkiksi jättämällä sen eniten kärjessä olevan kiristyksen löysemmälle, tms. Sitten keksittiin boa ja palattiin vanhaan. Ainoastaan nauhoja ei tarvitse solmia ja boaa voi säätää ajon aikana. Toki osassa kenkiä on kahdet boat, mutta usein on vain yhdet.

marco1
23.12.2022, 11.35
Jos nyt pitäis ostaa uudet kengät niin en ostaisi MW701:iä enää vaan vaan luultavasti joutuisi ostamaan 702:set jos ei löytyisi jalkoihin sopivampia.

Edelllisellä ostoskierroksellakin sovitin kaikki kengät mitkä pystyin ennen ostoa ja valitsin parhaiten jalkoihin sopivat (jotkut Laket widenä oli melko hyvät), aikaisempaa kokemusta pidemmältä ajalta mm NW:n ekat Celsiukset ja sitten niitä vielä kauempaa Shimanon 2-tarraisia talvikenkiä taisi olla parit (liian syvä kantapää hiersi usein akillesjännettä).

Tomppabozz
23.12.2022, 12.25
Jos nyt pitäis ostaa uudet kengät niin en ostaisi MW701:iä enää vaan vaan luultavasti joutuisi ostamaan 702:set jos ei löytyisi jalkoihin sopivampia.

Edelllisellä ostoskierroksellakin sovitin kaikki kengät mitkä pystyin ennen ostoa ja valitsin parhaiten jalkoihin sopivat (jotkut Laket widenä oli melko hyvät), aikaisempaa kokemusta pidemmältä ajalta mm NW:n ekat Celsiukset ja sitten niitä vielä kauempaa Shimanon 2-tarraisia talvikenkiä taisi olla parit (liian syvä kantapää hiersi usein akillesjännettä).

Onko uudemmista malleista myös kokemusta? Kuinka alas pääsit pakkasasteissa?

marco1
23.12.2022, 13.11
702:set näyttää parantavan suojausta mutta ei ole kokemusta.
Lämpimyydestä joku toinen on parempi kommentoimaan, jalat palelee aina ja en edes yritä -10C kylmemmässä ajaa.

Tomppabozz
23.12.2022, 14.39
Oon tyytyväinen tosiaan omiin mx-146:iin, mutta en olekaan ajanut niillä useiden tuntien mittaisia lenkkejä.
Se olisi ehkä se oikea mittari.

Samaan aikaan en nyt ole ihan tavallistenkaan talvikenkien kanssa ollut ihan aina samaa mieltä ulkona hengailusta, koska varpaat saavat reaktiota yleensä aika selkeästi. Voisi niihinkin panostaa yhtä paljon ajatustyötä, kuin tähän. Toki se ei kiinnosta samoissa määrin, joten taitanee jäädä kuvitelman puolelle.

Nollakelit ja pikkaisen päälle on menneet ihan hienosti mun tavallisilla RX8-kengillä, joiden päälle kenkulaiset (overshoe), mutta ehkä just tällä hetkellä priorisoisin niitä talvikenkiä. "Koska on talvi" Molemmat ratkaisut on toimineet hienosti mun pyöräilytarpeisiin.

MRe
23.12.2022, 15.17
Nojjoo… 146:t lähti takaisin valitettavasti. Liian kapeat mun jalkaan, vaikka piti olla wide-lesti. Kumma juttu, kun 304:t on 43 ja wide ja sopivat jalkaan.

Nyt RideMoresta löytyisi 43-koon 146:t 169€ hintaan. Jos kiinnostaa, kannattaa olla sinne yhteydessä.

Opulus
23.12.2022, 16.44
^ Tämä nyt on tällaista jälkiviisautta (koska en itsekään olisi osannut arvata), mutta vaikka niin 146 kuin 304 on wide, niissä näkyy olevan eri lestit eli MX Sport ja Winter.

https://www.lakecycling.com/pages/shoe-lasts

Aakoo
23.12.2022, 16.55
^ Kutenkin MX146 wide on kokotaulukon mukaan leveämpi kuin MXZ304 wide?

Opulus
23.12.2022, 17.13
^ Niinpä näkyy olevan: 107.76 ja 106.7!!

Vaikea ymmärtää logiikkaa, kun on tottunut ajattelemaan että talvikenkiin pitää mahtua paksummat pohjalliset ja sukat.

Ja kun MRe:n kokemusta siitä että 304:t olivat sopivat eli tilavammat ei ole syytä epäillä, niin mysteeri vain tiivistyy!

PS Vaikka toisaalta ei ole mikään uutinen että pelkkiin valmistajan ilmoittamiin lukemiin ei ole syytä liikoja luottaa eli vasta sovittaminen kertoo totuuden.

MRe
23.12.2022, 17.32
Piti käydä oikein tarkistamassa ja kyllä 304:t on 43 X-wide, kuten oli noi 146:kin. Jollei sitten lootassa ollut vääriä kenkiä. Ne kuitenkin puristi sen verran, ettei uskaltanut jättää palauttamatta. Kun käveli, niin jalkapöytä ”naksui” eikä varpaat heiluneet lainkaan. Päinvastoin kuin vaikka 45NRTHin Japanthereissa.

Olisi ehkä pitänyt vielä testata ristiin noiden 304:n kanssa. Mutta palautettu mikä palautettu.

MRe
23.12.2022, 18.20
Kun tuota Laken fit matrixia katsoo, niin 403x on tarkoitettu leveämmälle räpylälle kuin 146x.

PasiR
23.12.2022, 21.11
Nojjoo… 146:t lähti takaisin valitettavasti. Liian kapeat mun jalkaan, vaikka piti olla wide-lesti. Kumma juttu, kun 304:t on 43 ja wide ja sopivat jalkaan.

Itsellä samat havainnot MX145:stä (joka ilmeisesti 146:n edeltäjä). 145:n 47-wide on mun jalassa selvästi kapeamman oloinen kuin 303:n 47-wide. 303:illa pystyi ajamaan tuntikausia ilman ongelmia, 145:illa hiertää aavistuksen jalkaterän reuna päkiän leveimmältä kohdalta, enkä uskaltaisi mitään satojen kilometrien lenkkejä niillä tehdä.

MRe
25.12.2022, 13.26
Mitäs fizikin popot? Onko niissä kuinka kapea lesti? Nuo kuulostaa kyllä lähtökohtaisesti niin maantiekuskien näkövinkkelistä tehdyiltä, että lestikin on kapea. Vai?

Näitä katselin: https://www.fizik.com/eu_en/terra-artica-gtx.html

paaton
25.12.2022, 13.35
Noistahan mä just juttelin ja tekisi mieli kokeilla. Fizikin lesti on sidiä selvästi leveämpi. Aika nappi omaan jalkaan.

Noissa vähän epäilyttää vetoketju ulkoläpän sulkemisessa. Ja tosiaan voi olla aika ohut kenkä.

paaton
25.12.2022, 13.37
Eikun katselin niitä toisia articoita. Noissa on kuitupohja vaihdettu boaan ja varsi liian lyhyt. Vielä lähempänä kesä kenkää kaiketi.

MRe
25.12.2022, 13.43
Näitäkö katsoit: https://www.fizik.com/eu_en/terra-artica-x2.html

Jaa ei ne olleet noi vaan ne x5:t, ne on idealtaan turhan lähellä 45NRTH japanthereita, mitkä mulla on pikkupakkasiin.

paaton
25.12.2022, 14.27
Niin, nuo sun linkkaamat taas taitaa mennä keleille joissa suomalaiset ajaa kesäkengillä.

paaton
25.12.2022, 14.28
between efficient pedaling performance and flexibility for comfort and control, on and off the bike, so riders are covered for those hike-a-bike moments.

Ja justiinsa tätä en hae. Pohjan pitää olla jäykkä, eikä fantsu e-bikea tunikatessa.

MRe
25.12.2022, 15.26
Joo, noi X2 lienee suomalaiseen syyssäähän ja marjaretkiin.

HeZaH
25.12.2022, 20.23
^näyttää syyssän kengiltä, kun on se +10 astetta lämmintä. :)

Lare
25.12.2022, 22.52
Noita X2:a on mahdotonta saada jalkaan. Niiden kaulus/aukko, vetskari auki, on todella ahdas. Meni joku 5min ja sain survottua toisen jalan kenkään. Jos sahaa kantapään irti niin varmaan ihan ok.

paaton
25.12.2022, 22.56
Noita X2:a on mahdotonta saada jalkaan. Niiden kaulus/aukko, vetskari auki, on todella ahdas. Meni joku 5min ja sain survottua toisen jalan kenkään. Jos sahaa kantapään irti niin varmaan ihan ok.

Samanlaisia ovat uudet NW:n kengät, joissa ei ole mitään avausmekanismia varrelle. Uskomatonta taistelua ja lopulta lyöt nyrkillä omaan leukaan. Tasan kerran kokeilin ja palautin nuo välittömästi kauppaan.

MRe
26.12.2022, 10.42
Mä en ymmärrä minkälaiselle jalalle nuo on suunniteltu. Avattava ja velcrolla kiristettävä on ainoa toimiva.

Opulus
26.12.2022, 11.12
^ Puhuttaneen tämänmallisesta Northwaven kengästä?

https://www.northwave.com/2528-large_default/extreme-r-gtx.jpg

Tuohan on the new Easyfit Climaflex collar joka "combines the extreme flexibility of the Rattler® Gore-Tex membrane with the high thermal insulation of Neoprene"! Miten Easyfit voisi olla hankala?:cool:

At first I found the Celsius Rs hard to get on, thanks to that tight(ish) collar, but once you get the knack they slip right on. It's a very obvious knack – poke your foot in at the easiest angle (90 degrees to the correct one, where the collar's widest), grab a big pull tab in each hand and just twist them straight on.

(En ole ihan varma ymmärsinkö oikein kuvauksen; video voisi olla paikallaan...)

dirtyrider
12.01.2023, 15.07
Bike24:ssa tarjouksessa
Lake MXZ400 284,46 € koko 45
https://www.bike24.com/p2258331.html

Lake MXZ304 233,40 € koko 43-46
https://www.bike24.com/p2344611.html

Bndit
12.01.2023, 15.20
Soreleista tuli aamun räntäsateessa vedet läpi, pettymys oli suuri kun luulin jotenkin että tuollainen yksinkertainen "kumisaapas" olisi ikuinen. Ja kieltämättä vähän alkanut häiritsemään pohjien löysyys, etenkin maastopyöräillessä. Tuskaisena etsinyt vaihtoehtoja kengälle joka olisi oikeasti lämmin ja jolla voisi hoitaa sekä työmatkat että maastopyöräilyn. Vaihtoehdot karsiutuivat näihin: Northwave Himalaya jonka pohja näyttäisi olevan ihan ok fläteille (ja muutenkin pitävän näköinen) ja plussaa ei boa kiinnityksestä. Aika rumat kyllä. Ja sitten Lake MXZ 304 joka näyttää vähän jytkymmältä, mutta pohja ei näytä niin flättiystävälliseltä ja näyttää aika jäykältä muutenkin? Onko kukaan ajanut noilla fläteillä? En aikaisemmin ajatellut että laitan koskaan 300€ kenkiin, mutta nyt on tullut kokeiltua kaikenlaisia vaihtoehtoja ja on vaan myönnettävä että kaikissa vaihtoehdoissa on ollut joku vika joka aiheuttaa säröä talvipyöräilyn ihanuuteen.

ArtoW
12.01.2023, 15.30
Mulla on nämä talvikenkinä, käytössä kävelylenkit, työmatkat pyörällä, pyörälenkit (maasto) jne. Muita kenkiä ei ole tarvinnut oikeastaan koko talvena. Pitää vettä ja lämpö on helppo säädellä sukilla, pohja ei kovetu kovallakaan pakkasella.

https://www.icebug.fi/tuote/adak-w-michelin-wic-woolpower-black-grey-h41002-0b/

Bndit
12.01.2023, 15.57
Mulla on nämä talvikenkinä, käytössä kävelylenkit, työmatkat pyörällä, pyörälenkit (maasto) jne. Muita kenkiä ei ole tarvinnut oikeastaan koko talvena. Pitää vettä ja lämpö on helppo säädellä sukilla, pohja ei kovetu kovallakaan pakkasella.

https://www.icebug.fi/tuote/adak-w-michelin-wic-woolpower-black-grey-h41002-0b/
Noi näyttää kyllä mainioilta yleistalvikengiltä Sorelien tilalle, mutta ehkä tähtään nyt enemmän täysin fillarikenkiin.

Smo
12.01.2023, 16.23
* Northwave Himalaya jonka pohja näyttäisi olevan ihan ok fläteille (ja muutenkin pitävän näköinen) ja plussaa ei boa kiinnityksestä. Aika rumat kyllä. Ja sitten Lake MXZ 304 joka näyttää vähän jytkymmältä, mutta pohja ei näytä niin flättiystävälliseltä ja näyttää aika jäykältä muutenkin? Onko kukaan ajanut noilla fläteillä? *

Himalayat on ja oli toinen jalka fättinä viime talvena kun aloittelin sääriluun murtumasta toipuessa ajelun gravelilla. Saatoin käyttää töpselipyörälläkin, klossi kengässä mutta flättipoolkimilla. Ihan ok ja kun klossit on upotettu niin kävely myös niiden kanssa sujuu. Mulla on vähän isot että mahtuu sukkia ja varpaat palelevaa mallia niin ei kyllä -15C enää kauaa tarkene muistikuvan mukaan, en muista oliko originaalit vai villapohjalliset

Bndit
12.01.2023, 16.39
Himalayat on ja oli toinen jalka fättinä viime talvena kun aloittelin sääriluun murtumasta toipuessa ajelun gravelilla. Saatoin käyttää töpselipyörälläkin, klossi kengässä mutta flättipoolkimilla. Ihan ok ja kun klossit on upotettu niin kävely myös niiden kanssa sujuu. Mulla on vähän isot että mahtuu sukkia ja varpaat palelevaa mallia niin ei kyllä -15C enää kauaa tarkene muistikuvan mukaan, en muista oliko originaalit vai villapohjalliset
Nyt kun olen noita vaihtoehtoja tuijotellut niin Himalayaan on itselläkin katse kääntynyt, mietin vaan että tilaanko 43 vai 44 kun 42 jalka. Mulla oli Arcticit mitkä nimestä huolimatta eivät olleet mitkään talvikengät, mutta en muista kokoa...no ehkä 44 on liiottelua..
Kiitti avusta!

Smo
12.01.2023, 17.17
Ai niin klossien kanssa koloon kertyy lunta :) .. mulla on 41.5-42 jalalla 43, arvoin 42 ja 43 välillä ja 42 olisi saattanut mennä myös

Bndit
12.01.2023, 18.13
Tilasin 43:set niin mahtuu sit ehkä sukkaa enemmän. Arvoin vielä vähän kun noi ei ole ilmeisesti "vedenpitävät", mutta ehkä kumminkin tarpeeksi mun käytössä ja kunhan on edes lämpimät ja hyvät polkee :)

MRe
21.08.2023, 15.50
Winter is coming… tilasin kokeeksi Scott MTB Heater-kengät koossa 43. Kävin Bike Planetissa kokeilemassa ja olisi ostanutkin sieltä, mutta sopivin koko on 43, jota siellä ei ollut.

Aika näyttää oliko hitti vai huti. Nämä olisi nyt +/- keleihin.

https://www.bikeradar.com/reviews/shoes/mountain-bike-shoes/scott-mtb-heater-gore-tex-shoe-review/

misopa
18.10.2023, 11.58
Mä ajelin viime talvena 2-3 h lenkkejä Blazella (+keskipaksulla merinosukalla) ihan sujuvasti, vaikka oli selkeästi miinusasteita. Kuivat nollakelin lenkit ennen varsinaisen talven tuloa ajelen kesäkengillä ja merinosukalla eli niin me ollaan erilaisia. Mutta en (onneksi :)) myöskään aja noin kovaa, enkä varsinkaan nastoilla sitten, kun pakkaskelit alkaa.

Blaze + joku kengänsuoja päällä on ultimaattinen kaiken kastelevien loskakelien yhdistelmä.

Ps. Varpaiden kylmenemisen syynä on usein se, että reisissä ja säärissä on liian vähän vaatetta, jolloin veri kylmenee jo matkalla varpaisiin. Jopa se, että torsossa on liian vähän vaatetta, voi oireilla ensimmäisenä varpaissa (ja sormissa) ääreisverenkierron supistumisen vuoksi.

Tuossa minun viestissä jäikin mainitsematta, että minulla on kylmälle TOSI herkät varpaat. Ne tuli aikoinaan junnuna palellutettua niin monta kertaa ulkokaukaloissa. Lenkillä tarkenin muuten oikein hyvin, sormetkin pysyi lämpiminä.

1:30h-2h väliin pystyin ajamaan mukavasti +1 asteen lämmössä noilla Laken kesäkengillä ja Goren jollain paksummilla goretex suojilla, sen jälkeen alkoi jo kylmän tunne hiipiä varpaisiin.

JackOja
19.10.2023, 14.29
...virallinen alennusfoorumikenkä, Giro Blaze...

...mä en halunnut ottaa neljävitosta, mulla on jo kahdet sellaiset (välikeli- ja talvikengät), joihin menee paksumpi tai 2x sukka. Sähkösukka tarpeen mukaan.

Mut katsotaan, jänskättää. Hyvällä tsägällä ne on juurikin mitä hain, istuvat. Mielellään sovittaisin kengät ennen ostoa.

...Spessulta on parit graveltossut ja yhdet mtb-kengät ja 44 sopiva niissä.

No nih, sain ja hain paketin. Vaikuttaa juuri sopivalta, 44 on passeli eikä tarvitse ainakaan väärän kokoisena palauttaa. Tilaakin jää varpaille. Kai noilla tarkenee lämpöasteilla, pakkaselle sitten muita kenkiä ja sähköä. Nauhoitus saisi ylettyä ylemmäs mielestäni.

Huomenna koeajolle vaikka Lapinkylän leipomolle pullakahville.

EDIT: Sovittelin vielä huolella paksuhkolla merinosukalla ennen klossien asentamista. Kyllä nämä perheeseen jäävät.

misopa
19.10.2023, 16.32
Eilisellä lenkillä minulla oli käytössä paksummat sukat, nauhoitus hiukan löysemmällä ja tuota kengän yläosaa myös venytin vähän. Nyt tarkeni jo pikkuisen paremmin sen puolitoista tuntia gravelia nollakelissä. Maastossa varmaan menisi jo ihan mainiosti tuo aika, ellei jopa enemmänkin. Eiköhän nämä Blazet jää käyttöön.

jalkkis
21.10.2023, 21.48
Omat Giro Blazet saapuivat. Hitto vie, lestihän on ihan passeli. Kärkeen jää toki 1,5-2cm tilaa mutta muutoin kaikin puolin miellyttävä jalassa. Vetskarinkin saa tappiin asti kiinni. Näinköhän nämä voi jäädä käyttöön...

mikkox9x
22.10.2023, 01.24
Giro Blazet tilattu alennusmyyntiketjun innoittamana. Saa nähdä sopiiko, kun yhden koon normaali lenkkarikokoa suuremmat otin.

Mites noilla pärjää läpi talven? Muutama pakkasaste menee vissiin ok, mutta mites kovemmat pakkaset? Pärjääkö jos laittaa jonninsortin kengän päällyset?

JackOja
22.10.2023, 10.20
^emme tiedä sinun jalkojen kylmänsietokyvystä mitään. Voi olla, että pärjäät tai voi olla että varpaasi jäätyvät.

Ei nuo _minusta_ kovin lämpimät ole, varpaita alkoi palella tunnin ajelun jälkeen vaikka oli lämpöasteita pari (tuulta oli kovasti tosin ja vaikutus miinuksen puolella, mutta...). Pikkusen kesäkenkiä lämpöisemmät, vähän petyin.

Tiedän jatkossa laittaa lämpimämmät kengät noille asteille tai sähkösukat. Mulle Blazet on sellaiselle, vaikkapa +7...+3°C -välille.

Kivat kengät jalassa ja näillä on hyvä kävelläkin. Lämpimyyden puute ei ole mulle iso ongelma kun en talvikengäksi ostanutkaan.

stenu
22.10.2023, 11.10
Tuossa minun viestissä jäikin mainitsematta, että minulla on kylmälle TOSI herkät varpaat. Ne tuli aikoinaan junnuna palellutettua niin monta kertaa ulkokaukaloissa. Lenkillä tarkenin muuten oikein hyvin, sormetkin pysyi lämpiminä.

1:30h-2h väliin pystyin ajamaan mukavasti +1 asteen lämmössä noilla Laken kesäkengillä ja Goren jollain paksummilla goretex suojilla, sen jälkeen alkoi jo kylmän tunne hiipiä varpaisiin.

Tässä meni (mahdollisesti) juuri se ääreisverenkiertopointti vähän ohi. Varpaiden kylmeneminen saattaa olla juurikin ensimmäinen oire siitä, että jossain muualla on liian vähän vaatetta, vaikka kylmän tunnetta ei muualla kokisikaan. Periaate on siis se, että kun pää jäähtyy, niin varpaat palelee, koska elimistö pitää ensisijaisesti huolen kriittisimpien ruumiinosien lämmittämisestä ja supistaa ensiksi ääreisverenkiertoa vähemmän kriittistä osista. Kokeilepa huviksesi laittaa yksi ohut merinokerrasto ylös ja vaikka polven alle ulottuvat merinosukat lyhyiden sukkien sijaan, jolloin saattaakin käydä niin, että varpaat ei enää palelekaan. Sama (yhtä mahdollisesti) Jackojalle.

HeZaH
22.10.2023, 12.08
^noinhan se menee. En vain tiedä paljonko vaatetta mun pitäisi vielä lisätä, jos nykyiselläkin varustuksella muualla on lämmin hiki, mutta varpaat palelee. Sealskinit toki jalkaan ja niiden alle akkusukat, niin ongelmaa ei enää ole. :)

misopa
22.10.2023, 12.50
^ Samaa mietin itsekin.

Tai onko jopa liikaa vaatetta, jonka seurauksena sukat kastuu heti alkuunsa ja sitten vesi toimii hyvänä jäähdyttimenä?

Vaan kun päivän ollut pikkuvilussa, niin jotenkin tuntuu, että laittaa mielellään vaatetta kun lähtee kylmään, viimaiseen keliin ajamaan. Vaikka vanha totuus on se, että jos heti lenkin alussa on lämmin, niin on liikaa vaatetta.

viljosiilo
22.10.2023, 12.51
Laitetaan nyt omat ensituntumat noista Blazeista, kun tuntuvat vähän poikkeavan monen muun kokemuksista.

Kokoasiassa luotin jonkun pyöräjulkaisun arvosteluun, jossa sanottiin, että koot vastaavat Giron kenkiä muuten. Minulla on aikaisemmin ollut käytössä Giron Privateer Lacet koossa 42, jotka istuivat jalkaan ihan näppärästi, joten valitsin Blazesta saman koon. Myös Shimanon kengissä sama koko istuu minulle parhaiten.

Kotona sovitellessa kenkä tuntui vähän ahtaalta ja puristi varsinkin päältä. Pituus ja leveyskin oli kuitenkin ok, joten uskalsin olettaa, että päällinen kyllä venyy käytössä ja muutenkin tuo narukiristys tuntui vähän heppoiselta, joten päättelin napakan päällisen olevan ihan paikallaan. Itsellä on vähän sellainen tuntuma, että näistä kengistä liian suuren koon valitsemalla tuo narukiinnitys voi olla vaikea saada tarpeeksi kireälle ja jalka saattaa jäädä hölskymään kenkään.

Eilen sitten kolmen tunnin lenkillä ei tuntunut enää minkäänlaista kireyttä. Päin vastoin aluksi kenkä tuntui jopa aika löysältä, koska edellisen lenkin olin kuitenkin ajanut hiilikuitupohjaisilla Boalla kiristettävillä kengillä. Narua kiristämällä tilanne kuitenkin parani huomattavasti ja kengistä tuli varsin mukavat. Jäykiksi niitä en kuitenkaan kuvailisi. Lämmön eristävyydestä ei itsellä ole pahaa sanottavaa, sillä alla oli keskipaksut merinosukat ja jalat pysyivät kiitettävän lämpiminä parissa lämpöasteessa ja viimassa. Enemmän paleli ohimoita, kun viima ohjautui ajolasien alle. Tämän perusteella veikkasin, että itse tarkenen noilla hyvin joillekin pakkasasteille ja kengänpäällisillä vielä kylmemmälle. Olen ihan tyytyväinen, etten päätynyt isompaan kokoon, jotta saisin paksummat sukat mahtumaan, koska oman kokemukseni mukaan villasukat eivät ainakaan auttaisi tuohon aavistuksen joustavaan tuntumaan.

Joka tapauksessa tähän hintaan ja näille käsillä oleville keleille ihan mainio hankinta, arvosana 4/5.

mikkox9x
22.10.2023, 14.16
^emme tiedä sinun jalkojen kylmänsietokyvystä mitään. Voi olla, että pärjäät tai voi olla että varpaasi jäätyvät.

Ei nuo _minusta_ kovin lämpimät ole, varpaita alkoi palella tunnin ajelun jälkeen vaikka oli lämpöasteita pari (tuulta oli kovasti tosin ja vaikutus miinuksen puolella, mutta...). Pikkusen kesäkenkiä lämpöisemmät, vähän petyin.

Tiedän jatkossa laittaa lämpimämmät kengät noille asteille tai sähkösukat. Mulle Blazet on sellaiselle, vaikkapa +7...+3°C -välille.

Kivat kengät jalassa ja näillä on hyvä kävelläkin. Lämpimyyden puute ei ole mulle iso ongelma kun en talvikengäksi ostanutkaan.

Minulla taitaa olla aika hyvä kylmän sietokyky. 3-7 + astetta kuulostaa omalle kohdalle kesä/syyskeleille ja menee vaikka lenkkareilla hyvien merinovillasukkien kanssa ja tällä hetkellä meneekin kun ei oikein muita soveltuvia kenkiä nyt ole edes fläteille. Pienissä syyspakkasissakin nyt menty kohtuullisia maastolenkkejä ja kyllähän siinä tietysti varpaat meinaa jäätyä jos yhtään viima käy.

Vähän heikolta kuulostaa jos vain hieman lämpimämmät kuin kesäkengät. Toki varmaan selkeästi lämpimämmät, kuin lenkkarit mistä menee kaikki viima läpi. Ei kuitenkaan vaikuta täyttävän sitä talvikenkätarvetta koko talven kengistä vaan ilmeisesti täyttyy hankkia jotkut ihan muut lämpimät talvikengät ja tyytyä ajamaan fläteillä. Tietysti Wolvehammerit olisi varmaan semmoset millä tarkenis ja soveltuu lukoillekkin, mutta hintaa alkaa niillä jo olemaan. Toisaalta eteläsuomen talvet on aika lämpimiä nii varmaan Blazeillakin pärjää suuren osan talvesta.

Vinkkejä hyvistä monikäyttöisistä talvi tms. kengistä joiden pohja soveltuu fläteille eikä olisi ihan hirveän tönköt ajaa ja soveltuis myös muuhun retkeilyyn? Jotkin maiharit kävi mielessä, että sopivilla sukilla voisi käyttää ympäri vuoden. Samalla tulisi kengät kesän retkeilyihin.

Tmh
22.10.2023, 15.18
Vinkkejä hyvistä monikäyttöisistä talvi tms. kengistä joiden pohja soveltuu fläteille eikä olisi ihan hirveän tönköt ajaa ja soveltuis myös muuhun retkeilyyn? Jotkin maiharit kävi mielessä, että sopivilla sukilla voisi käyttää ympäri vuoden. Samalla tulisi kengät kesän retkeilyihin.

Vauden mallistosta saattaisi löytyä jotain tuon tyyppistä.
https://www.vaude.com/int/en/men/shoes/cycling-shoes.html

jalkkis
23.10.2023, 17.31
Omat Blazet pääsivät neitsytmatkalleen pariksi tunniksi sateeseen eilen aamulla. Eihän ne kuivana pysyneet mutta jalat olivat kuitenkin kuivin osa lenkin jälkeen. Mulla oli neopreenisuojat päällä ja ihan hyvin tarkeni +1 lämpötilassa. Lesti on ihan jees, normaalia kokoa 1-1,5 yksikköä suurempi koko ei häirinnyt. Josko ens viikonloppuna pääsisi testaamaan kuivalla kelillä. Mutta hyvinkin asiallinen hankinta hintaansa nähden.

Smo
23.10.2023, 18.12
Näitä muuten näyttäisi löytyvän myös Larun lähikaupan poistosta

https://ibike.fi/tuote/giro-blaze-talvikengat/

arctic biker
23.10.2023, 18.21
Kylmemmillä keleillä mulle ei flättipolkimet ole mikään kammotus. Yhessä pyörässä on Shimanon M324 halpikset joitten avopuolella ei oo mitään piikkejä, ainoa kenkä joka noilla mulla lipsumatta pitää ollut Icebugin Michelin kitkapohjaiset.

Smo
23.10.2023, 18.37
^NW Himalayassa on Michelinin pohjat, toimii kyllä. Olen kyllä ajanut Meindlin vaelluskengillä M520 lukkiksillakin :) Ja kovapohjaisilla hiihtomonoilla rautaisilla fläteillä

Pari muutakin välikelin kenkää näemmä oli poistossa

https://ibike.fi/tuote/shimano-mw5/

https://ibike.fi/tuote/lake-mx145/

arctic biker
23.10.2023, 19.32
Smo:n linkit ovat varmasti hienoja. Itte tyydyn vanhoihin varsinkin kun upeet hiilikuitukiekot Mcarbon mulle vasta toimitti. Tän vuoden investointihankkeet jäissä.
Tai ainakin halukkuus vähissä.

hitlike
23.10.2023, 21.56
Näitä muuten näyttäisi löytyvän myös Larun lähikaupan poistosta

https://ibike.fi/tuote/giro-blaze-talvikengat/

Näitä on joku tukku myynyt poistohinnalla kun yhtäkkiä joka paikassa alessa, vaikkei aikaisemmin ole ollut edes valikoimassa.

Aakoo
01.11.2023, 07.44
Giro Blazet kotiutui välikelin kengiksi viime viikolla Pyörävarikolta sopuhintaan 89€. Otin kokoa 47, Spessuista oma koko on 46, Lakeista 46.5 ja tämä oli sopiva. Omaan kapeat nilkat, joten vetoketjun sai kiinni helposti eikä häirinnyt ajaessa mitenkään. Kengät on mukavat jalassa, venyy reunoilta, tuntuma on pehmeä eli ei paina mistään. Pohja on kesäkenkiin verrattuna löysä eli poljin tuntuu putkelta ajaessa mutta ei haittaa muuten, ja onhan nämä kevyen tuntuiset.

Eilen tuli kokeiltua näitä kaatosateessa 2*45min, ja jalat pysyivät kuivina. Omat jalat on vähän kylmänarat, eli nollakeli on näille aika lailla maksimi missä pystyy ajamaan. Pohjassa ei tunnu olevan minkäänlaista eristystä, eli foliopohjalliset voinee auttaa jonkun verran. Sähkösukkien kanssa pärjää toki kylmemmässäkin, mutta todennäköisesti jää käyttöön siihen 0-5 asteen syys/kevätkeleille.

Plus
01.11.2023, 15.10
Blazeissa on mielestäni tyhmästi vetoketju edessä eikä takana, ja nilkkaosa on muotoiltu seisoma-asentoon eikä etukenoon jossa nilkka pyöräillessä lähes koko ajan on. Raphan vanhat neopreenipäälliset kuitupohjaisen maantiekengän ja Lookin maantipolkimen kanssa on omien kokemuksien mukaan yhtä lämmin ratkaisu. SPD-klossi hohkaa aina kylmää, vaikka olen lisännyt foliot pohjallisen alle.

Aakoo
01.11.2023, 15.42
^Voi olla näinkin, mutta kengänpäälliset ei yksinkertaisesti ole vedenpitäviä. Olen kokeillut ainakin kymmentä erilaista ja aina falskaa jostakin raosta, mitä taas noi Blazet ei tee. Jalan asento tuntui oudolta ensikokeilulla, mutta ei haitannut ajettaessa mitenkään. Koska se päällinen on kiinteästi osa kenkää, niin vaikea kuvitella miten sen vetoketjun saisi muuallekaan laitettua niin että kengän saa vielä kiristettyä nauhoilla?

Qps
03.11.2023, 15.05
Blazet kävi kokeilussa. Omaan jalkaan menee yleensä 45 tai 46 niin nämä oli siihen verrattuna normaalit. 45 pikkuvarpaista ahdas ja 46 reilusti tilava. Omaan jalkaan selvästi leveempi kun northwave samassa koossa.
Nauhakiristys ja pehmeä pohja ei oikein vakuuttanut. Nämä oli tosiaan selvästi talvikengät kun oletin että olis ollu enemmän syyskengät (kesäkenkä integroidulla päällisellä). Hiihtomonot pyöräklosseilla.

arctic biker
03.11.2023, 15.15
Jos lestissä on tilaa niin jäykillä pohjallisilla voi löysyyttä parantaa. Flättipolkimilla Icebugin Michelinin kitkakenkiä olen käyttänyt. Pohjia ei liikajäykkinä voi pitää mutta pohjalliset auttaa.

Lare
11.11.2023, 14.57
Giro Blazet ei varsinaisesti vakuuta. Vettä vuotaa klosseista, vetskarista ja paikoin päälikankaasta. Palautan.

Mikä olisi vastaavan mallinen eli varrella, mutta täysin gorea tai vast.

stenu
11.11.2023, 17.22
^ Epäilisin, että paremmin vettä pitävää nollakelikenkää ei ole. Joku oikea talvikenkä voi olla. Mietin myös, että voiko ajetut kengät oikeasti palauttaa vaan sillä perusteella, että ei tykkää?

Hauska kyllä huomata, miten eri ihmisten tarpeet on niin erilaiset ja miten eri ihmiset voi kengätkin kokea niin eri tavoin. Mulla Blazet on sen tyyppisessä käytössä, että jollain pohjan jäykkyydellä ei ole hölkäsen pöläystä merkitystä. Myös se narukiristys toimii musta oikein hyvin. Ainoa huono puoli niissä on se, että rapa menee vetoketjun hampaisiin ja tarpeeksi kun rällää mudassa, on vetoketjun auki saaminen välillä vaikeaa. Epäilisin, että se tulee olemaan myös ensimmäinen osa, joka noista hajoaa. Nyt kun on toinen vuosi meneillään, niin toisen kengän vetskarissa on jo selvästi yksi hieman pysyvästu vaurioitunut kohta. Steariini tms. käsittely kannattaa tehdä vetoketjulle säännöllisesti.

Tänään vajaa kolme tuntia pitkin Hesan märkiä ulkoiluteitä, pellonreunoja ja cx-polkuja. Suunnilleen kuivin jaloin pääsin kotiin, vaikka pyörää pestessä vielä suihkin letkulla isoimmat ravat kenkienkin päältä.

https://live.staticflickr.com/65535/53324857980_612fe7fea2_b.jpg

Lare
11.11.2023, 17.39
Ajattelin vedota kengässä ja valmistajan sivuilla lukevaan "waterproof" tekstiin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Aakoo
11.11.2023, 18.32
Pakko olla vialliset kengät tms. Aikamoisissa monsuunisateissa olen noilla ajanut, ja aina on jalat olleet täysin kuivat.

kaakku
11.11.2023, 19.07
Mä jouduin palauttamaan kun 47 oli ahdas yhtään paksummalla sukalla. Myös nilkka oli vähän liian ahdas. Harmittaa, sillä muuten olisi ollut tosin hyvän oloinen kenkä vetisiin olosuhteisiin

jalkkis
11.11.2023, 21.04
^ Epäilisin, että paremmin vettä pitävää nollakelikenkää ei ole. Joku oikea talvikenkä voi olla. Mietin myös, että voiko ajetut kengät oikeasti palauttaa vaan sillä perusteella, että ei tykkää?

Hauska kyllä huomata, miten eri ihmisten tarpeet on niin erilaiset ja miten eri ihmiset voi kengätkin kokea niin eri tavoin. Mulla Blazet on sen tyyppisessä käytössä, että jollain pohjan jäykkyydellä ei ole hölkäsen pöläystä merkitystä. Myös se narukiristys toimii musta oikein hyvin. Ainoa huono puoli niissä on se, että rapa menee vetoketjun hampaisiin ja tarpeeksi kun rällää mudassa, on vetoketjun auki saaminen välillä vaikeaa. Epäilisin, että se tulee olemaan myös ensimmäinen osa, joka noista hajoaa. Nyt kun on toinen vuosi meneillään, niin toisen kengän vetskarissa on jo selvästi yksi hieman pysyvästu vaurioitunut kohta. Steariini tms. käsittely kannattaa tehdä vetoketjulle säännöllisesti.

Tänään vajaa kolme tuntia pitkin Hesan märkiä ulkoiluteitä, pellonreunoja ja cx-polkuja. Suunnilleen kuivin jaloin pääsin kotiin, vaikka pyörää pestessä vielä suihkin letkulla isoimmat ravat kenkienkin päältä.

https://live.staticflickr.com/65535/53324857980_612fe7fea2_b.jpgIhan toimivat nämä ovat olleet muutaman lenkin kokemuksella. Vedenpitävyydestä en ole ihan varma. Ja käytännön lämpötilahaarukka selviää ajan kanssa.

Suurin "harmi" on toe overlap, kun klossit ovat ihan takana ja kengän keulassa ylimääräinen sentti. Mutta siihenkin tottuu. Tai sitten vetää lipat.

xc-pyöräilijä
12.11.2023, 01.48
Täällä Girot olleet nyt alla jokusen sata kilometria, peukutan. Käyttölämpötilat olleet -4-+6, ajettu läpimärissä olosuhteissa, ei ole mitään viitteitä varpaiden kylmettymisestä tai kastumisesta vielä. Päällä olleet Castellin Pioggerellat. Kylmemmille keleille päälle tulee paksumpi neonpreeni päällinen. Pohja on putkelta ajaessa löysä (110kg), mutta hiekkatierallissa satulasta menee täysin. Nappiostos hintaisekseen.

https://castellicycling.kleecks-cdn.com/medias/01-4521025-010.jpg?context=bWFzdGVyfGF6dXJlaW1hZ2VzfDEzMTUyNn xpbWFnZS9qcGVnfGFEYzJMMmd6Tmk4NU1ETTRNVE01T1RneE9E VTBMekF4WHpRMU1qRXdNalZmTURFd0xtcHdad3xhOTk4MzBiZT FiNWRhYmE1OTIzODFlYzJhODRjZTQ1NThiNTFjMWMwZDEwNzhj ZTI0YzlkMTZlNDM2NjM0Y2Fm

J3K
12.11.2023, 10.38
Mä jouduin palauttamaan kun 47 oli ahdas yhtään paksummalla sukalla. Myös nilkka oli vähän liian ahdas. Harmittaa, sillä muuten olisi ollut tosin hyvän oloinen kenkä vetisiin olosuhteisiin

Vähän OT mutta saako noin suuriin kenkiin mistään suojuksia? Hankin Enduran 44-47 koolle tarkoitetut ja saa käyttää aika paljon väkivaltaa että saa edes 45 popon ylle.

xc-pyöräilijä
12.11.2023, 11.32
Itsellä 47 koossa ja edellä mainitut castelit riittävät hyvin kun venyvät, paksummissa saa vähän jo voimailla. Xxl menee 46-48 kengälle.

YocceT
12.11.2023, 19.13
Hauska kyllä huomata, miten eri ihmisten tarpeet on niin erilaiset ja miten eri ihmiset voi kengätkin kokea niin eri tavoin. Mulla Blazet on sen tyyppisessä käytössä, että jollain pohjan jäykkyydellä ei ole hölkäsen pöläystä merkitystä. Myös se narukiristys toimii musta oikein hyvin. Ainoa huono puoli niissä on se, että rapa menee vetoketjun hampaisiin ja tarpeeksi kun rällää mudassa, on vetoketjun auki saaminen välillä vaikeaa.

Samoin toista syksyä täällä käytössä nuo Blazet. Toki noistakin veden saa menemään sisään kun ajaa reippaassa sateessa ja kun fillarin eturengas roiskii vielä vettä kintuille. Normikeleissä, missä nyt itse ylipäätään viitsii lenkille lähteä, nuo ovat IMO vedenpitävät. Kurakeleille laitan kenkäsuojat, ne on kuitenkin helpompi putsata hiekasta ja savesta kuin kenkä itsessään, ja toimivat yhtenä varmistuksena pitämään jalat kuivina (ja vetoketjun toimivana). Parhaat välikelin kengät toistaiseksi itsellä.

Ohiampuja
13.11.2023, 16.46
Olen ollut tyytyväinen tähän Shimanoon, yksi vaatimus kengille oli että ei vetoketjuja. :)

https://larunpyora.com/fi/product/shimano-ajokenka-mw501-musta/ESHMW501MCL01S
Ps. Mutta kunnon kengänsuojat pitäisi löytää. Ja tarpeeksi isot. Kenkä on 44, niin joku 47 kengänsuoja tuntuu siltä että repeää ennen kuin sen saa tuohon päälle vedettyä.

Takamisakari
13.11.2023, 16.49
Minä käyn aina suosittelemassa Lake- merkkiä, itsellä 146 ja (vanhat) 303- mallit. Ei myöskään vetskareita, hieman leveämpi lesti ja saa myös ns "wide"- malleja. Mm. Ibike myy.

stenu
13.11.2023, 17.57
Laket on hyviä talvikenkiä. Musta ne vanhat 303:t on paremmat kuin uudemmat 304:t, vaikka 303:sta irtosikin Boa-kiristys saumastaan. Ibike hoisi korjauksen takuuna mallikkaasti.

Jos ylläolevat liittyi ”foorumikenkäkeskusteluun”, niin Blazet ei kyllä varsinaisesti korvaa talvikenkiä eikä talvikengät myöskään Blazejä. Blazet pääsääntöisesti poistaa kengänsuojien tarpeen sellaisilla keleillä, joihin kesäkengät on liian kylmät ja talvikengät tarpeettoman kolhot. Esim. viime talvena pakkasia oli Hesassa niin vähän, että mulla ei loppujen lopuksi ollut Laket jalassa työmatkoilla kertaakaan ja lenkeilläkin vain muutaman kerran.

@Ohiampuja, kengänsuojissa ne vetskarit taitaa sitten kyllä olla jokatapauksessa :)

Ohiampuja
13.11.2023, 21.39
@Ohiampuja, kengänsuojissa ne vetskarit taitaa sitten kyllä olla jokatapauksessa :)
Paitti vanhat Urheiluareenan tekemät. Niitä on korjattu karhunlangalla, kontaktiliimalla ja IV teipillä. :)

Gambinamiäs
14.11.2023, 10.44
Olen ollut tyytyväinen tähän Shimanoon, yksi vaatimus kengille oli että ei vetoketjuja. :)

Tämä gore-tex-malli on omaan makuun ollut toimiva. Jonnekin -7c toimii kun laittaa sukkaa reilummin, sitä kylmemmälle en enää muutenkaan lukkokenkää kaipaa.

MRe
14.11.2023, 13.58
Scottin popoille vahva suositus. Nämä tulee lämpötila-alueelle, kun Sidin gore-texit on liian vähän ja 45NRTHin Japantherit liian paljon. Eli +1 … -7.

https://www.bikeradar.com/reviews/shoes/mountain-bike-shoes/scott-mtb-heater-gore-tex-shoe-review/

Näissä on siis leveä lesti ja sopii myös korkeaan jalkaan, niin kuin mulla on: korkea kaari ja leveä.

kmruuska
15.11.2023, 15.29
Scottin popoille vahva suositus. Nämä tulee lämpötila-alueelle, kun Sidin gore-texit on liian vähän ja 45NRTHin Japantherit liian paljon. Eli +1 … -7.

Näissä on siis leveä lesti ja sopii myös korkeaan jalkaan, niin kuin mulla on: korkea kaari ja leveä.

Kiitti vinkistä! Tilasin nämä työmatka-ajoon.

petewow
15.11.2023, 16.08

Ps. Mutta kunnon kengänsuojat pitäisi löytää. Ja tarpeeksi isot. Kenkä on 44, niin joku 47 kengänsuoja tuntuu siltä että repeää ennen kuin sen saa tuohon päälle vedettyä.

Mulla hajosi tuosta läpästä liitoskohta aika lyhyessä ajassa ja internetin mukaan näyttää olevan aika yleinen ongelma. Muuten kyllä hyvät kengät :)

jalkkis
15.11.2023, 16.56
Jos ylläolevat liittyi ”foorumikenkäkeskusteluun”, niin Blazet ei kyllä varsinaisesti korvaa talvikenkiä eikä talvikengät myöskään Blazejä. Blazet pääsääntöisesti poistaa kengänsuojien tarpeen sellaisilla keleillä, joihin kesäkengät on liian kylmät ja talvikengät tarpeettoman kolhot. Esim. viime talvena pakkasia oli Hesassa niin vähän, että mulla ei loppujen lopuksi ollut Laket jalassa työmatkoilla kertaakaan ja lenkeilläkin vain muutaman kerran.

Juu ei ole Blazet talvikengät. Eilen 1h 40min nollakelissä kelvejä pitkin veti varpaanpäät huuruun. Muutoin jalkaterät pärjäsivät. Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.

JackOja
15.11.2023, 18.32
... Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.

Mun mielestä Blazesta tuulee läpi ja koin sähkösukat niiden kanssa vähän turhanpäiväiseksi. Oli sellaista veden kantamista kaivoon.

Kengänsuoja varmaan auttaa. Kuitenkin itse olen sen verran vanhanaikainen, että välikausi- ja talvikenkiä käytetään siksi, ettei kengänsuojia (imee!) tarvitse käyttää :p

jalkkis
15.11.2023, 20.25
Mun mielestä Blazesta tuulee läpi ja koin sähkösukat niiden kanssa vähän turhanpäiväiseksi. Oli sellaista veden kantamista kaivoon.

Kengänsuoja varmaan auttaa. Kuitenkin itse olen sen verran vanhanaikainen, että välikausi- ja talvikenkiä käytetään siksi, ettei kengänsuojia (imee!) tarvitse käyttää :p

Läpituuleminen voi joo olla kyseessä. Kantapää mulla oli ihan ok.

Kylmää taas liputan kenkäsuojat + sähkösukat kombolle, niin ei tartte kylmempään keliiin hankkia taas yhtä kenkäparia. Varsinkaan mun ajomäärillä.

Tomppabozz
15.11.2023, 22.47
Omalle kohdalle osui Laken 146-popot koossa 48, mitkä toimi erinomaisesti viime talvena ihan sama kuinka kylmä oli.
Huomhuom. En fillaroinut yli tuntia pidempään, joten pakkanen ei ehtinyt työmatkoilla polkiessa purra. Jos lenkkien pituus kasvaisi yli tuntiin, sitten voitaisiin olla kenkäkaupoilla uudestaan ja todennäköisesti päätyisin silloinkin samaan merkkiin.

Ne siis on merkitty nollan ympärille lämpötilasuosituksiltaan.

Harmillisesti toki oon 48/49 välimaastossa, enkä ole uskaltanut tilata kokoa 50. 49 ei kuulu nimittäin valmistajan kokoonpanoon.

plr
16.11.2023, 11.56
Harmillisesti toki oon 48/49 välimaastossa, enkä ole uskaltanut tilata kokoa 50.

Talvikengissä yleensä voi käyttää ylimääräistä villasukkaa tai pohjallista, jos kenkä on muutoin liian väljä. Yksi numero on kai vajaa sentti kengän pituudessa.

stenu
16.11.2023, 12.11
Juu ei ole Blazet talvikengät. Eilen 1h 40min nollakelissä kelvejä pitkin veti varpaanpäät huuruun. Muutoin jalkaterät pärjäsivät. Ehkäpä kengänsuojat + sähkösukat tuo käyttöskaalaa pakkasen puolellekin.

Jos varpaat jäätyy, kannattaa lisätä kerroksia reisiin ja sääriin, jotta veri ei kylmene jo matkalla varpaisiin ja ääreisverenkiertoa ohjaava hermotus tee tepposiaan. Mä pärjään Blazeilla pitkätkin parin pakkasasteen lenkit paksumpien tiheäkuituisten, esim. lasketteluun tarkoitettujen, pitkävartisten merinosukkien kanssa, kunhan pidän huolta, että muualla kropassa on riittävästi lämmintä myös siinä vaiheessa, kun energiatasot alkaa laskea ja vaattet on hikeentyneet. Mulla on leveähkö ja lyhyehkö jalka, joten Blazessa jää kärkeen vähän tyhjää tilaa, mikä voi auttaa myös.

MRe
16.11.2023, 12.15
Paljon on myös geeneistä ja jalan rakenteesta kiinni. Mulla jäätyy aina oikean jalan varpaat kun vasen jalka vielä viheltelee tyytyväisenä kengässään. Eroa ei varmasti selitä pukeutuminen. Oikea jalka myös puutuu ajaessa kesällä, kun jäätyminen ei ole ongelma. Eli oikean jalan verenkierrossa on jotain pielessä.

stenu
16.11.2023, 12.35
Joo toispuoleista jäätymistä on hankala selittää pukeutumisella ellei sitten ole tapana pukeutua toispuoleisesti :D

Mutta voisko tuossa tilanteessa toispuoleinen pukeutuminen olla ratkaisu ongelmaan? Oikeaan jalkaan vaikka irtolahkeen verran enemmän tavaraa kuin vasempaan?

MRe
16.11.2023, 12.49
Mutta voisko tuossa tilanteessa toispuoleinen pukeutuminen olla ratkaisu ongelmaan? Oikeaan jalkaan vaikka irtolahkeen verran enemmän tavaraa kuin vasempaan?
Tai paksumpi sukka... enpä ole tullut ajatelleeksi. Pitääkin kokeilla irtolahkeella ja/tai sukalla.

Viileillä ja kylmillä keleillä mulla on aina säärystimet jalassa. Ne auttaa pitämään pohkeet ja sääret lämpiminä. Reidet nyt pysyy muutenkin.

Ohiampuja
16.11.2023, 16.10
Olen kuullut että verenpainelääkityksen jälkeen tai sen ansiosta myös ääreisverenkierto on parantunut ja palelu vähentynyt. Syistä en tiedä mitään.

jalkkis
16.11.2023, 19.49
Jos varpaat jäätyy, kannattaa lisätä kerroksia reisiin ja sääriin, jotta veri ei kylmene jo matkalla varpaisiin ja ääreisverenkiertoa ohjaava hermotus tee tepposiaan. Mä pärjään Blazeilla pitkätkin parin pakkasasteen lenkit paksumpien tiheäkuituisten, esim. lasketteluun tarkoitettujen, pitkävartisten merinosukkien kanssa, kunhan pidän huolta, että muualla kropassa on riittävästi lämmintä myös siinä vaiheessa, kun energiatasot alkaa laskea ja vaattet on hikeentyneet. Mulla on leveähkö ja lyhyehkö jalka, joten Blazessa jää kärkeen vähän tyhjää tilaa, mikä voi auttaa myös.Tätä voisi testata, vaikka reidet/sääret eivät tuntuneet millään tavalla viileiltä. Seuraavaksi laitan paksummat (laskettelu-?) sukat jalkaan.

Syketaso oli tuolla keikassa aika maltillinen. Voi olla, että lisää kaasua painamalla kylmä katoaisi...

Marsusram
16.11.2023, 23.03
Vaikka reidet ja sääret eivät tuntuisikaan kylmiltä, tapahtuu niissä jäähtymistä, eikä lämpöä riitä varpaisiin. Nilkan seutuvilla suonet ovat pinnassa ja lahkeen pituus ei aina riitä eristykseen. Saattaa polkemisliikkeestä kierrättääkin kylmää ilmaa lahkeeseen. Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa. Liian paljon sukkaa jalkineessa alkaa puristaa ja taas on kylmä kun veri ei kierrä.

stenu
17.11.2023, 08.39
^ Juu ja hermotuksellisesti se menee niin, että elimistö priorisoi lämmityksen elintärkeisiin ruuminosiin ja säätelee ääreisverenkiertoa vähemmän tärkeisiin niin, että tärkeimmät osat kylmenevät viimeisenä. Vanha viisaus sanoo, että jos pää jäähtyy, niin varpaat palelee.

Mulla reidet ja sääret ei tunne kylmää kovinkaan herkästi. Ajelen sujuvasti lyhkäsillä housuilla johonkin +5 keleihin asti ilman, että reidet tai sääret varsinaisesti palelevat, vaikka tosiasiallisesti ne kylmenevät liikaa. Siksi talvisinkin varpaiden paleleminen on mulla usein ensimmäinen oire siitä, että jaloissa on liian vähän vaatetta.

MRe
17.11.2023, 09.31
Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa.
Ilmahan se siellä villassakin lämmittää. Mulla on Gore-tex -säärystimet, joissa menee vielä lenkki kengän alta, jolloin se ei pääse nousemaan. Säärystin on löysähkö, joten sen alle jää runsaasti ilmaa. Muutenkin tuollainen gore-tex on metsässä villaa parempi. Myös lumiseen aikaan.

Muutenkin mulla on kahdet housut päällekkäin: bibsit ja lökärit. Nyt kylmillä 3/4-osabibsit ja pitkät sukat. Hieman kylmemmillä keleillä 3/4 thermo-bibsit ja sitten oikeaan talveen täyspitkät bibsit. Ja ne lökärit. Bibsien päällä vielä windstopper alushousut (bermudat), ettei tule eturauhasvaivoja.

Mut joo, oikeaan jalkaan voisi kokeilla parempaa lämmitystä.

HeZaH
17.11.2023, 09.36
Olen kuullut että verenpainelääkityksen jälkeen tai sen ansiosta myös ääreisverenkierto on parantunut ja palelu vähentynyt. Syistä en tiedä mitään.
Lämmittää joo. Adalattia olen tämän takia syönyt. Vaihdoin akkusukkiin, niin ongelma ratkesi. :)

Benny
17.11.2023, 12.30
Vaikka reidet ja sääret eivät tuntuisikaan kylmiltä, tapahtuu niissä jäähtymistä, eikä lämpöä riitä varpaisiin. Nilkan seutuvilla suonet ovat pinnassa ja lahkeen pituus ei aina riitä eristykseen. Saattaa polkemisliikkeestä kierrättääkin kylmää ilmaa lahkeeseen. Siksi villaiset nilkanlämmittimet ovat varpaiden tarkenemiselle olleet oiva ratkaisu. Sopivat säärystimet auttavat myös, mutta nuo villaiset ovat paksummat ja pitävät paremmin lumenkin poissa. Liian paljon sukkaa jalkineessa alkaa puristaa ja taas on kylmä kun veri ei kierrä.

Polven alapuolelle ylttävä villasukka on todettu myös toimivaksi ratkaisuksi. Jos mahtuu "väljästi" kenkään vaan...

MRe
21.11.2023, 10.40

Hyvät kengät, mutta ei ehkä optimaaliset työmatkapyöräilyyn. Kuivuvat hitaasti. Muuten edelleen erittäin mukavat.

JackOja
15.12.2023, 08.34
Dustin Klein katsastaa valikoiman (3) talvipyöräilykenkiä viihdyttävällä tavallaan. Mukana myös kauden virallinen foorumikenkä Giro Blaze.

https://www.youtube.com/watch?v=_WdR8LveptI

MRe
15.12.2023, 09.36
^onko TL;DR-versiota? Ei jaksaisi katsoa mitään kovin pitkää mukahauskaa videota.

JackOja
15.12.2023, 10.16
...Ei jaksaisi katsoa mitään kovin pitkää mukahauskaa videota.

Herramme jeesus! Jos ei jaksa ei katso. Ei siitä tarvitse erikseen ilmoittaa.

Tiivistys: esitellyissä kengissä on vaihtelevasti monia ominaisuuksia ja kaikilla pärjää. Erilaisia ovat ja jokaisen pitää tehdä oma valinta omista lähtökohdistaan.

Pastu
15.12.2023, 11.18
Dustin Klein katsastaa valikoiman (3) talvipyöräilykenkiä viihdyttävällä tavallaan. Mukana myös kauden virallinen foorumikenkä Giro Blaze.

Mulla on Shimanon MW7 ja oon kyllä ollut varsin tyytyväinen. Olen suht kylmänarka varpaista, joten vaihdoin kenkiin Sidaksen merinopohjallisen ja lämpöä riitti vajaan parin tunnin lenkille about -7°C pakkasessa. Hyvät housut toki jeesaa paljon myös varpaiden lämmön kanssa. Noihin saa halutessaan aika nätisti myös kengänsuojan päälle lisälämmöksi, kun pinnan muotoilu on sliikki. Saman uskoisin kyllä pätevän myös Blazeen.

jesh
18.12.2023, 15.49
Tämän ketjun innostamana hommasin Laken 400 tossut. Ja koska niitä ei ihan joka kivijalasta saa eikä voi sovittaa, niin tässä omia huomioita, jos tätä vaikka joku muukin pohtii. Samalla sukalla jalkatuntumalla arvioituna/millimetrimitalla pohjallisia arvioiden nimenomaan tuota mxz 400 mallia, pituuden puolesta,

Lake 45 on luokkaa 3mm pienempi kuin Salomon 44 lenkkarit (speedcross yms). Eli jos Salomon 44 istuu hyvin (ohuella sukalla), ei samalla sukalla Lake 45 sovi jalkaan vaan tarttee olla 46.
Shimano 45 on hieman (~5mm) isompi kuin Salomon 44. Shimano 44 on selvästi pienempi kuin Salomon 44.
Lake 46 on melko tarkkaan saman kokoinen kuin Shimano 45, ei ainakaan isompi

Ohiampuja
18.12.2023, 16.15
Ja koska niitä ei ihan joka kivijalasta saa eikä voi sovittaa, niin tässä omia huomioita, jos tätä vaikka joku muukin pohtii.
Tämä oli oikein hyvä, nuo vertailut johonkin toiseen yleiseen merkkiin on oikein kertova. :)

JohnnyBuzz
01.01.2024, 02.24
Aavistuksen alkaa tympimään talvilenkeillä palelevat varpaat. On akkulämmitteiset suksetkin, mutta tuntuu, että eristys ei riitä nykyisissä kengissä. Vaatimuksena:

- käyttö 100 % maastopyöräilyssä
- korkea varsi
- lämmin vuori
- kohtuullinen hinta
- sopii flat-polkimille

Ei ole pakko olla pyöräilykenkä, vaan soveltuvuus muuhunkin käyttöön on enemmänkin etu kuin haitta. Vinkkejä otetaan vastaan. :)

Koheltaja
01.01.2024, 07.50
Sievi GT 53 varsikenkä on arkikäytössä, toisessa harrastuksessa sekä pyöräilyssä talvella eikä ole jaloilla ollut kylmä kertaakaan. Pikkupakkasilla ihan tavallinen ohut sukka jalassa ja kovemmilla pakkasilla pelkkä villasukka. Pohja on pehmeää kumia ja erittäin pitävä flättipolkimella, pitoa on myös kävellessä. Gore-Tex takaa vedenpitävyyden ja kuitenkin kengässä on hengittävyyttä. Vetoketjua ei ole ja nauhoihin olen laittanut pikasoljen ettei tarvitse solmia nauhoja, nauhan työnnän varren ja nilkan väliin ettei jää heilumaan polkiessa. Varren päälle mahtuu hyvin Endura Spray housujen lahkeet joten viima tai lumi pysyy ulkopuolella.

GT 53 on poistuva malli ja muutamissa paikoissa myynnissä halvennetulla hinnalla, korvaavia malleja on näköjään tullut tilalle. Tässä mallissa ei ole turvakärkeä.

aspfjall
01.01.2024, 08.52
Tällaiset topatut tennarit on toimineet hyvin omassa käytössä:

https://www.budgetsport.fi/tuote/puma-rebound-joy-fur-u-talvitennarit-mmust-56562880/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAv8SsBhC7ARIsALIkVT07zN1gsOORY7cR15Ln xbHjtbH6AFiVyWuGozJxquwSW8j-UoJWfecaAnsgEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Kengän pohja toimii hyvin flättipolkimen kanssa.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

o.lehto
01.01.2024, 09.28
Bontrager Omw kengät. Löytyy fillaritorista sekä torista koossa 44

El-Carpaso
01.01.2024, 11.01
Olen taas tänä talvena huomannut kengän kiristyksen merkityksen jalan lämpimänä pysymiseen.

Vaikka olisi kuinka arktiset kengät, niin niistä ei ole mitään apua, jos kengän änkee liian täyteen sukkaa tai jos kenkää kiristää liikaa.

Olin muksun kanssa pulkkamäessä talvikenkien kanssa -3 asteessa jonka jälkeen varpaat aivan kalikoina, vaikka juoksin rinnettä ylös alas.
Kengät on tosi lämpimät ja niissä on sukkatilaa, mutta kiristin päkiää liikaa.

Nyt sama setti, mutta enemmän seisoskelua, pidempi aika ja -15 astetta, mutta jalat olivat aivan lämpöiset koko ajan.
Jätin tarkoituksella kengän nilkasta alaspäin hyvinkin löysälle, enkä varrestakaan vetänyt apinanraivolla piukalle.

Sama menee talvipyöräilyssä. Nuo laken mzx 400 on todella lämpöiset, paitsi jos niitä ylikiristää yhtään. Vaikka erityisesti lukkokengällä napakka tuntuma olisi kiva, niin talvella siitä pitää joustaa aika raakasti.

Noista kenkäsuosituksista, niin kannattaa valita sellainen, jossa on ihan oikea lämpövuori. Sukilla ei saa korvattua thinsulatella tai muulla toteutettua eristekerrosta. Sukkatilaa kannattaa olla, mutta yllättävän ohkaisella sukalla pärjää, jos kenkä on hyvä. Paksumman sukan etu on myös siinä, että se pystyy imemään enemmän kosteutta ennen eristystehon menetystä.

Kohtuuhintainen on sitten hankalampi, etenkin jos haluaa kengän kestävän mitään. Jos nyt valkkaisin flättipolkimille oikeasti pakkaskenkää, niin harkitsisin jotain motonetin pilkkisaapasta. Ne eivät maksa juuri mitään ja ovat todella lämpimiä. Vähänkään käveltävämmät tai käytettävämmät kengät alkavat maksaa nopeasti yli satasta.

Varpaiden lämpimyydessä merkitystä on myös muulla lämpimyydellä. Jos reisillä tai säärillä on kylmä tai muuten palelee, niin ei ne varpaatkaan lämpimänä pysy. Mä olenkin talvikeleillä hylännyt ohjeen "pitää olla vähän kylmä kun löhtee liikkeelle". Mä laitan vähän liikaa päälle ja otan parin kilsan ajon ja ihan pienen ylikuumenemisen jälkeen paksuimman villapaidan pois. Vaatii tosin repun mukaan, mutta se ei ole tähän mennessä haitannut. Se tulisi mukaan muutenkin, kun on selkäpanssaroitu.

Koheltaja
01.01.2024, 12.06
Kengän väljyys on edellytys että jalan saa pidettyä lämpimänä, varpailla on hyvä olla tilaa liikkua että saa välillä tehtyä varvasjumppaa joka parantaa verenkiertoa ja tuottaa lämpöä.

Juuri tulin vajaa parin tunnin lenkiltä -17 kelissä tavallisella sukalla ja loppumatkasta kävi mielessä että olisi voinut laittaa paksut villasukat tai thinsulate sukat jalkaan. Jälkimmäset vaatii väljän jalkineen että mahtuu ja ettei mene tiukaksi.

Tuo on totta että jos muu keho ottaa kylmää niin se heijastuu välittömästi raajojen kylmettymiseen, kokonaisuus kuntoon niin pakkasellakin on kivaa pyöräillä tai ulkoilla.

Ohiampuja
01.01.2024, 12.11
Talvi- eli flättikäyttöön ostin Tokmannista halvat mutta paksuvuoriset talvikengät. Niin isot että vilkasukkien kanssa ne ovat vielä kivan väljät. Pohjat on toki vähän lötköt, mutta kunnon pohjalliset auttoi riittävästi. Jos lähden läskillä tuonne hankeen, niin laitan vielä jalkoihin Deuterin säärystimet.

Tällä setillä esim eilinen -18 ei tuntunut missään. :)

2CV
01.01.2024, 14.59
Hei,

mistä vielä löytyisi GT 53:sta? Itselläni ovat olleet ohta 10 vuotta käytössä, ja hankin ehdottomasti uudet samanlaiset jos vaan vielä jostain olisi saatailla.

Ohiampuja
03.01.2024, 20.07
Tänään reilu tunti metsässä -24 pakkasessa, niin lenkin lopulla varpaat meni vähän tunnottomaksi. Pääsin kotiin niin infrapunamittari kertoi varpaiden pintalämpötilaksi kolme astetta.

Vanha luistelulenkki ja siellä paleltuneet varpaat tulee ilmi näillä keleillä.