PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17

Jokiniemi 1
31.12.2019, 23.19
https://www.halti.fi/collections/miesten-jalkineet/products/lome-miesten-mid-drymaxx-talvikenka

Tuli nää vielä tilattua toisiksi ajokengiksi.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

JussiH
02.01.2020, 21.08
Kiitos vinkistä, oli sen verran hyvän näköiset ja -hintaiset, että tilasin itsekin.

kurvaaja
28.01.2020, 16.35
Bikeshopilla talvikenkiä tarjouksessa https://www.bikeshop.fi/Talvipyorailykengat/ekauppa/c8250/?search_group=8250&pageno=1 esim. Lake304 199€

Hekse
01.02.2020, 18.22
Bikeshopilla talvikenkiä tarjouksessa https://www.bikeshop.fi/Talvipyorailykengat/ekauppa/c8250/?search_group=8250&pageno=1 esim. Lake304 199€

Kiitokset vinkistä.

FP3
01.02.2020, 22.08
Kiitokset vinkistä.

Miten olisi kumisaappaat? ;)

Iero
02.02.2020, 01.27

Minulla on nuo Shimanon XM900 kengät. Sopivat kevät, kesä ja syksy käyttöön meikäläiselle eli >+8 asteen keleillä. Kylmemmillä ilmoilla sitten kunnon Kuomat sähköpohjallisilla.

Ari71
02.02.2020, 22.46
Moi, näitä voin suositella flät-polkimiin, käy myös muutenkin talvikenkinä:

adidas Terrex Conrax Boa

Samat Stealth pohjat kuin FiveTen kengissä.

Shimaani
04.02.2020, 14.12
Tänään oli Das Boot (no 2 niitä) ekaa kertaa työmatkuttelussa mukana ja hyvin meni -8C lämpötilassa. Rumat ku prkl mutta ei oo hinnalla (https://www.planetx.co.uk/i/q/SHFLRDEF/planet-x-das-boot-extreme-weather-off-road-cycling-boot---2-bolt-spd)pilattu. Lesti on leveä ja pituustaulukko pitää kutinsa.

Lammy
06.02.2020, 11.08
Pienehköjä kokoja hyvällä alennuksella.
Itselleni tilasin Helsingin talveen Ragnarökit villasukka-kokoa 42. Mondo kokoni 25.5 kapeahko.

https://www.multitriathlon.fi/fin/kesa/pyoraily/pyorailykengat.html

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

makton
16.02.2020, 12.17
Onkohan wölfhammerien boa version edellisen ja tämän vuoden mitoituksessa tapahtunut mitään muutoksia sisäkengän tulon myötä?

F. Kotlerburg
05.03.2020, 09.06
^tuo ja muut kokemukset uudistetusta mallista kiinnostaa. XXL:ssä hyvään hintaan ja melkein kiinnostaisi päivittää.

Antza44
05.03.2020, 10.53
Onkohan wölfhammerien boa version edellisen ja tämän vuoden mitoituksessa tapahtunut mitään muutoksia sisäkengän tulon myötä?Laitoin jalkaan ja kiristin ja totesin, että ei tule mulle. Jalkapöydän päällä täytyisi ehdottomasti olla toinen Boa, niin kuin Wolfgarissa. Ei tuota saanut mitenkään tiukalle, että olisin voinut kuvitella tuota ajoon. Saattoihan se johtua minun jalan mallistakin ja kengän muodon yhteen sopimattomuudesta. Sisäkengällinen kyllä muuten houkuttelis kuvatuksen helpottamiseksi. 45 olis mennyt niin, kuin nauhallisestakin Wölhammerista. Kapeitahan nämä tuppaa olemaan mun jalkaan. Yetit/Himalayt ostin jo toisen parin, koska niissä ajotuntuma aika hyvä ja lämppäripohjallisia jodun kuitenkin käyttämään ja hinta on kohdallaan tarjouksessa. Otin 44 eli kokoa pienemmät, kuin edelliset 1 sukan käyttöön. Wolfgarit olis kyllä tullut testiin, mut tarjous meni sivu suun.

makton
07.03.2020, 00.17
Vastailempa itse kahden lenkin kokemuksella. Mitoitus on kokolailla samanlainen, mutta kenkä ei ole ihan samanmuotoinen kuin vanha malli. Kauhean kylmää eteläsuomessa ei ole ollut, mutta kenkä tuntuu selkeästi lämpimämmältä kuin vanha malli, ja itselläni on huono ääreisverenkierto. Niinkuin vanhassakin mallissa, yhdellä boalla on hankala kiristää kenkää kunnolla, ja kenkä elää jonkun verran, jolloin boan tulee löysyyttä, tai boa löystyy, ehkä molempia. Saa kiristää vähän väliä, tätä ei vanhassa ollut. Toinen ärsyttävä seikka on kengän suuaukko, joka on hieman leveämpi, jolloin kivet, vedet jne kerääntyy helpommin kenkään, ainakin bibseillä ajettaessa, housuilla ei liene ongelma. Mutta noin muuten tuntuvat kyllä selkeästi parannukselta vanhaan malliin verrattuna.

ilkkaluukkonen
07.03.2020, 08.40
Vastailempa itse kahden lenkin kokemuksella. Mitoitus on kokolailla samanlainen, mutta kenkä ei ole ihan samanmuotoinen kuin vanha malli. Kauhean kylmää eteläsuomessa ei ole ollut, mutta kenkä tuntuu selkeästi lämpimämmältä kuin vanha malli, ja itselläni on huono ääreisverenkierto. Niinkuin vanhassakin mallissa, yhdellä boalla on hankala kiristää kenkää kunnolla, ja kenkä elää jonkun verran, jolloin boan tulee löysyyttä, tai boa löystyy, ehkä molempia. Saa kiristää vähän väliä, tätä ei vanhassa ollut. Toinen ärsyttävä seikka on kengän suuaukko, joka on hieman leveämpi, jolloin kivet, vedet jne kerääntyy helpommin kenkään, ainakin bibseillä ajettaessa, housuilla ei liene ongelma. Mutta noin muuten tuntuvat kyllä selkeästi parannukselta vanhaan malliin verrattuna.

Kuulostaa kyllä erikoisilta ongelmilta noin kalliissa kengässä. Uskaltaakohan tuota vanhaa mallia sittenkään poimia alesta itselle... Kerrankin löytyi talvikenkä, josta valmistetaan isoa kokoa ja ehdin jo innostumaan. Suosittelisitko vioista huolimatta?

makton
07.03.2020, 08.48
Ongelmat boan kanssa voi hyvin olla yksilöllinen vika. Boat ei löysty niin paljoa, että se haittaisi ajettavuutta, mutta kuitenkin sen verran, että varresta menee helpommin vesi/lumi/kivet ja viima sisään. Toki on helppo korjata esim jolloin säärystimilla tms. Sisäkenkä on niin iso parannus, ainakin itselle vanhaan malliin verrattuna, että pienet viat ei haittaa mitään.

ilkkaluukkonen
07.03.2020, 17.48
Ongelmat boan kanssa voi hyvin olla yksilöllinen vika. Boat ei löysty niin paljoa, että se haittaisi ajettavuutta, mutta kuitenkin sen verran, että varresta menee helpommin vesi/lumi/kivet ja viima sisään. Toki on helppo korjata esim jolloin säärystimilla tms. Sisäkenkä on niin iso parannus, ainakin itselle vanhaan malliin verrattuna, että pienet viat ei haittaa mitään.

Kiitos! Mulla on korkeät säärystimet olleet talvella käytössä Fivetenien kanssa. Tahtoo vaan olla nollakelillä jo varpaat jäässä pidemmillä taipaileilla, vaikka olisi paksusti sukkia käytössä. Voipi olla, että lähden kaupoille, tosin vanhempaa boa-mallia ostamaan.

Mettis
09.03.2020, 14.21
Ostin kans xxl:stä ne uudet wölvhammerit. Otin kokeiltavaksi 43 ja 44 lopulta päätin pitää 44 jotta mahtuu kaksi sukkaa. 43 ois ollu just hyvä yhdellä sukalla mutta en halunnut ottaa riskiä jos ei tarkenekaan yhdellä sukalla.
Tuo boa kiristämisen vaikeus näkyy selkeämmin tuossa isommassa koossa, kahdella sukalla kiristyy ihan ok mutta jos on yksi sukka niin saa kyllä punoa jotta saa löysät pois, 43 kiristy aivan ongelmitta mutta oli vaan vähän liian tiukka koko kylmän kelin kengäksi.
Sitä Boan löytymistä en kyllä usko mutta se jos kenkä "elää" ajaessa niin tulisko löystymisen tunne siitä? Eihän se boa saa löystyä tai sitten on viallinen. Toinen boa kiristys olisi kyllä hyvä lisä.

Päätin ottaa nyt riskin noitten kanssa, kun kengät muuten vaikutti selkeästi paremmilta vs vanha malli, kengän pohja on nyt kokonaan tasainen ja oletan, että sopii flatti polkimille hyvin ja irroitettava sisäkenkä iso plussa! Tuonne kaappiin ne jää nyt odottaa ensi talvea, kun täällä Oulussakin on niin lauhaa taas, että ajan vanhoilla Northwaven Yeti:llä lopputalven.

makton
14.03.2020, 10.11
Veikkaan itsekin kyllä tuota, että kenkä vain elää ajaessa niin paljon, että löysää tulee kokoajan lisää, niinkuin sanoit, niin kenkiä on yhdellä boa:lla hyvin hankala kiristää alussa kunnolla.

hitlike
13.05.2020, 23.59
Jkl XXL:n poistolavalla on Wolfgarit kokoa 41 hintaan 100€. Kyseessä siis nämä 500€ popot
https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Wolfgar-Boa-talvikenk-a/ekauppa/p45NRTHWOLF/

harald
14.05.2020, 01.59
Kannattaisi melkein amputoida varpaat.

VPR
14.05.2020, 23.01
Sitten tulee haamukipuja joille ei voi tehdä mitään :)

LJL
14.05.2020, 23.43
Kannattaisi melkein amputoida varpaat.

Entäs jos ne olisivat käteen sopivat (?) Booaa voi kiristää hampailla

Nautiskelija
17.05.2020, 18.17
Tänään oli keli omimmillaan "vanhoille Defrostereille": toukokuinen räntäsade 🤭

LJL
17.05.2020, 19.04
Tuurilla laitoin tänään 4h väärinpyöräilyyn Ragnaröökit jalkaan ja niitähän tarvittiin. Ukkosta, räntää, rakeita ja vettä. Jalat oli kosteat mutta lämpimät

Poy
23.05.2020, 00.11
Mitäs kokoa Lake mxz 303 vastaa, jos shimanon ja northwaven talvikengissä molemmissa ollut 43? Mikä ero 304:n? Näyttäis jossain paikoissa olevan 41 ja 42 alennuksessa, mutta taitaa nuo auttamatta olevan liian pieniä?

LJL
23.05.2020, 01.39
Mitäs kokoa Lake mxz 303 vastaa, jos shimanon ja northwaven talvikengissä molemmissa ollut 43?

Vaikea sanoa mitään eksaktia vastaavuuteen koska itse mitoitan kesäkengät ohuemmalle sukalle ja talvikengät paksummalle. Shimano on mulla 42 Wide-lestillä, Sidi 42,5 ja Lake 303 43. Samaten 45Nrth Ragnaröökit 43, menee iisisti Sealskinzin sukka eikä yhtään purista. Liian tiukka talvikenkä, vaikka noin teoriassa mahtuisi jalkaan, on kylmä.

Poy
23.05.2020, 13.43
Vaikea sanoa mitään eksaktia vastaavuuteen koska itse mitoitan kesäkengät ohuemmalle sukalle ja talvikengät paksummalle. Shimano on mulla 42 Wide-lestillä, Sidi 42,5 ja Lake 303 43. Samaten 45Nrth Ragnaröökit 43, menee iisisti Sealskinzin sukka eikä yhtään purista. Liian tiukka talvikenkä, vaikka noin teoriassa mahtuisi jalkaan, on kylmä.
Ok, ei nuo sitte varmaan sovi, varmaan vaatis 43 tai 44. Shimano varmaan ottanut talvikengässä huomioon sukan vaatiman tilan, ja ei se paksumpi sukka nyt niin hirveästi tilaa vaadi. Eikä mulle tarvi olla leveämpi lesti.

Tässä koko 41 139€, jos joku tarvitsee:
https://ibike.fi/tuote/lake-mxz303/

Koko 42 179€:
https://www.sportax.fi/product/lake-mxz-303-talvipyorailykenka-kopio/

hakpas
24.05.2020, 01.30
Hi5bikes myy Laken 304 alehintaan 220€. Wide kokoja vaan ei ole monta ja mielestäni tuo leveäkään ei ole kovin leveä. Itsellä jalka 41,5-42 ja laket 43widet, sais olla vielä himpun isompi.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/736760/lake-mxz-304-shoes-36

PasiR
25.05.2020, 16.46
Hi5bikes myy Laken 304 alehintaan 220€. Wide kokoja vaan ei ole monta ja mielestäni tuo leveäkään ei ole kovin leveä.

Myös martekman.fi myy 304:n wide-mallia alehintaan 209 €, muutamaa kokoa vielä jäljellä. Ostin itselleni 48:t ensi talveksi, kun nykyinen 303:n 47 on paksumman sukan kanssa hiukan turhan täynnä. Leveitäkin jalkoja on tietysti eri mallisia, mutta omaan räpylääni 303 wide on ollut erittäin hyvä (eli tarpeeksi leveä): käyttämistäni neljän eri kenkämallin wide-versioista se on ollut toinen niistä kahdesta jotka eivät ole hiertäneet yhtään leveyssuunnassa.

Mikkomoe
28.08.2020, 20.45
Kertokaahan, mitkä kengät olis sellaset, suht vedenpitävät ja korkeavartiset mutta ilman lämpövuorausta? Mä en juurikaan palele jaloista, päinvastoin on epämiellyttävää jos kengät on todella lämpimät. Kovimmilla talvipakkasilla voin käyttää paksumpaa sukkaa tai miksei laittais sadesuojan lisäeristeeksi.. tärkeintä olis et niihin on mukava siirtyä syksyn ensimmäisten kylmien säiden alettua, kun maantiekengät on silloin vähän liian hyvin tuuletettuja..

Lauri H
28.08.2020, 21.42
Mikkomoelle en osaa vastata, mutta kun tämä threadi näköjään näin uudelle jäsenelle (saatoin tätä kyllä aikanaan ennen ostopäätöstä selailla..) tuli eteen niin pakko kommentoida tällaisena vastakohtana, eli tällaisena ääreisverenkiertohäiriöisenä henkilönä, että 2016 talvella ostamani 45 Northin Wølfgarit ovat olleet päivittäisessä käytössä aina lämpötilan ollessa alle 5 astetta, eikä alarajaa ole vielä tullut vastaan, ja ei vieläkään kaduta niihin käytetyt 450€. Talvipyöräilyn miellyttävyys nousi monta kertaluokkaa isommaksi tuolla hankinnalla. 4,5 talven ajelun jälkeenkin kengät ovat myös edelleen kuin uudet vailla mitään moitteensijaa, ellei sellaiseksi lasketa pohjiin laitettavien irtonastojen irtoamista ja huonoa pitoa jäätiköllä. Työmatkakäytössä kun niillä aina joutuu kävelemäänkin pyörätelineen ja sisätilojen väliä. Itselläni ei ole myöskään ollut sukkien hiestä kastumisen kanssa ongelmia. Ihmiset on toki erilaisia, mutta näistä kengistä en kyllä aio luopua.

Edit. Ei pelkästään se lämpö, vaan myös vedenpitävyys ja korkeat varret, mahtavaa vetää sohjopaskassa välittämättä lammikoista ja talviaamujen auraamattomilla pyöräteillä kun ei lahkeet ole pienimmässäkään vaarassa kastua. Tästä syystä niiden käytöstä ei keväisin tahdo malttaa luopuakaan. Syksyllä voi toki lumettomalla teillä ajella pikkupakkasillakin maastopyöräolykengillä.

Jokiniemi 1
20.09.2020, 23.39
Suositelkaas suht edukkaat ja lämpimät syksy/talvikengät. Spd klossilla maastoon

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Jokiniemi 1
18.10.2020, 23.59
Onko kellään näistä kokemusta? https://www.xxl.fi/northwave-husky-arctic-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1150310_2_style

eakin
19.10.2020, 00.37
Noilla poljin viime talven työmatkaa ja siinä toimi hyvin. Viime talvena ei tosin kovin kylmiä ilmoja ollutkaan ja ei ole maastossa tullut edellisinä talvina klosseilla ajettua.

Tuli ostettua itselle Laken MXZ400 talveksi, kun sai paikallisesta kivijalasta alle 200 euron. Jospa noilla tarkenisi ja menisi maastossa hyvin, ainakin Lake MX180 ollut erittäin tyytyväinen nyt syksyllä.

Jokiniemi 1
19.10.2020, 00.39
Noilla poljin viime talven työmatkaa ja siinä toimi hyvin. Viime talvena ei tosin kovin kylmiä ilmoja ollutkaan ja ei ole maastossa tullut edellisinä talvina klosseilla ajettua.

Tuli ostettua itselle Laken MXZ400 talveksi, kun sai paikallisesta kivijalasta alle 200 euron. Jospa noilla tarkenisi ja menisi maastossa hyvin, ainakin Lake MX180 ollut erittäin tyytyväinen nyt syksyllä.Joo tänään ei enään tarjennut kesäkengillä vaikka oli merikosukka.. eli siis varpaat palelee tosi herkästi

TheMiklu
19.10.2020, 01.12
Onko kellään näistä kokemusta? https://www.xxl.fi/northwave-husky-arctic-miesten-talvipyorailykengat-musta/p/1150310_2_style

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta TapatalkillaMuistaakseni noita saa paljon halvemmalla ku tuo hinta. Oisko ollu 70€?
Enivei, nuo on muka talvikengät mutta eivät Suomen talveen eli 10...1 menee aika kivasti :D

makton
19.10.2020, 02.49
Varmaankin joku paremmalla ääreisverenkierrolla varustettu voi ajaa Huskyillä läpi talven, mutta itselläni nuo on juurikin tässä rospuuttokauden 10-1C lämpötiloissa, satoi tai paistoi, joihin nuo sopii erinomaisesti.

Jokiniemi 1
19.10.2020, 08.09
Varmaankin joku paremmalla ääreisverenkierrolla varustettu voi ajaa Huskyillä läpi talven, mutta itselläni nuo on juurikin tässä rospuuttokauden 10-1C lämpötiloissa, satoi tai paistoi, joihin nuo sopii erinomaisesti.Mites nämä? https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-sh-mw701-talvikengat

hcf
19.10.2020, 09.10
Suositelkaas suht edukkaat ja lämpimät syksy/talvikengät. Spd klossilla maastoon

Northwave himalaya:t on ollu ihan hyvät. Saa spd:t mutta mutta mulla ne on flätti polkimilla. Ei kuitenkaan ole mitkään siberian pakkasia kestävät kengät.
Fivetenit oli ennen joilla mentiin persmäkiä aina ylämäkeen tunkatessa. Näistä onneksi pitoa löytyy.
XXL:stä sai edullisesti joskus.

makton
19.10.2020, 09.11
Mites nämä? https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-sh-mw701-talvikengat

Lähtökohtaisesti kovinkaan monia tuotteita ei ole suunniteltu näille leveysasteille, vaan keskieuroopan markkinoille, jos haluaa kunnon talvikengät, on tyytyminen lake/45nrth malleihin.

Jokiniemi 1
19.10.2020, 09.13
Lähtökohtaisesti kovinkaan monia tuotteita ei ole suunniteltu näille leveysasteille, vaan keskieuroopan markkinoille, jos haluaa kunnon talvikengät, on tyytyminen lake/45nrth malleihin.No eihän semmosia kamelinkenkiä viitti ostaa jos talvi on viimetalven luokkaa ettei luntakaan ole :D

makton
19.10.2020, 09.19
No eihän semmosia kamelinkenkiä viitti ostaa jos talvi on viimetalven luokkaa ettei luntakaan ole :D

Tuokin on kyllä totta, vaikkakin asiaan riittää pelkkä pakkanenkin. Itsellänikin on vielä vanhaa perua northwaven yetit jotka on vähän tuosta väliltä, mutta ei siltikään kyllä alle nollan paljoa itselleni riitä. Mutta toki asiaa voi edesauttaa esim sähkölämmitteisillä sukilla tms.

Niinkuin täälläkin on monesti todettu, niin se, mitkä kengät itsekullekin riittää mille kelille, on hyvin yksilöllistä.

MRe
19.10.2020, 10.26
^Mulla on Laket ja heräteostoksena ostetut 45Nrth:it. Enää puuttuu talvi...

Poy
25.10.2020, 13.48
Mistä löytäisi Lake MXZ303 tai NRTH45 Japanther (jotain 43 koko), tai sitten jotain muuta vastaa yhtä laadukasta ainakin 0-keleille? Yhdestä paikkaa netistä löysin tuon Laken. Taas 304:Sta löysin myös yhden, joka oli halvempi kuin tuo 303. Mikä niissä konkreettinen ero ja paljonko painossa eroa?
Vanha Shimano MW81 on muuten aika pahasti auki sivusta, saisko tuon parhaiten korjattua liimalla vai jollain sugrun tapaisella? Viime vuonna korjasin liimalla ja nyt entistä enemmän auki.

Jokiniemi 1
25.10.2020, 15.23
Tuli haettua shimanon mw701. On hyvät jalassa eikä märkä kyllä pääsee sisään. Katotaan sit mihin pakkaseen nuo kestää.

m-52
26.10.2020, 13.48
Bontragerin OMW. Ostin nuo vuosi sitten. Aikaisemmin oli Laket ja nuo Bontragerit ovat kyllä oman kokemukseni perusteella paljon paremmat. Ostin kokoa 48, joihin mahtuu 2 sukkaa. Mukavan kevyetkin ovat.

Tolkun mies
27.10.2020, 06.33
Mistä löytäisi Lake MXZ303 tai NRTH45 Japanther (jotain 43 koko), tai sitten jotain muuta vastaa yhtä laadukasta ainakin 0-keleille?
Foxcomp Turku on NRTH45 myyjä.
Onkohan Japanter poistunut myynnistä ja tilalle on tullut Ragnarök?
https://foxcomp.fi/45nrth-ragnarok

Poy
27.10.2020, 18.50
Bontragerin OMW. Ostin nuo vuosi sitten. Aikaisemmin oli Laket ja nuo Bontragerit ovat kyllä oman kokemukseni perusteella paljon paremmat. Ostin kokoa 48, joihin mahtuu 2 sukkaa. Mukavan kevyetkin ovat.
Onkohan OMW liian kuuma 0-kelillä? Tai missä lämpötilassa viitsii laittaa jalkaan?

Poy
27.10.2020, 18.53
Foxcomp Turku on NRTH45 myyjä.
Onkohan Japanter poistunut myynnistä ja tilalle on tullut Ragnarök?
https://foxcomp.fi/45nrth-ragnarok
Kerrankin Suomi kaupassa hinta jopa halvempi kuin jossain Bike-Discountissa. Nämä muistuttavat ulkoisesti jotenkin noita Shimanoja, paitsi näissä on jo boa.

makton
29.10.2020, 00.00
Uusimmat (?) OMW:t, treking sivuilta tiirailtuna, alkavat näyttämään jo ihan oikeilta talvikengiltä, ja kovin wölfhammerien kopioilta, mikä ei luulisi olevan kovin huono asia. Jos nuo on jo viime vuoden mallia, niin mennyt kyllä itseltä täysin ohi.

El-Carpaso
30.10.2020, 10.30
Eilen upposi 45nrthin ragnarök nilkkaa myöten lätäkköön. Vettä tuli sisään hiukan yläreunan hörppäyksenä, mutta muuten piti vedet pihalla, vaikka rönyämisestä johtuen kenkä oli vedessä useamman sekunnin.

Aika vaikuttavaa sinänsä, koska kenkää ei kyllä mainosteta vedenpitävänä vaan lähinnä roisketiiviinä.

LJL
30.10.2020, 12.05
^ Rangaistusröökit ovat kyllä tehdasasetuksilla huikean hyvät ei-kalvollisiksi kengiksi, mutta vedenpitävyyden ominaisuudet huononivat selvästi kun pesin kengät ihan normipesuaineella pesukoneessa 40C:ssä. Eli sitä en suosittele, toisaalta jos haisee kuolema niin jotain pitää tehdä. Kun käyttää sealskinzin sukkia niin ovat edelleen hyvät.

El-Carpaso
30.10.2020, 12.53
Mä olen koittanut pitää ulkopuolelta puhtaina vesipesulla harjan kanssa lenkin jälkeen, mutta kyllähän ne alkavat haista ajan mittaan kun sisus on keinokuituvuoritettu. Villasukat hiukan ehkäisevät, mutta nekin vain viivyttävät vääjäämätöntä.

Hajunhallinnassa voisi kokeilla etikkaliemeen upottamista ja sen jälkeen suurimpien borschkeiton aromien poisto haaleassa vedessä huljuttelemalla. En tosin tiedä mitä etikka tekee kenkäliimoille. Pitänee tutkia asiaa

Aakoo
02.11.2020, 15.49
Mitkä olisi näille nykyisille etelän "talville" eli lähinnä "0-7 astetta ja vesisade" -kelille hyvä ja siro/kevyt kenkä Boalla varustettuna? Valmiiksi on jo Spessun Defrosterit ja Lake 303, mutta ne on aika möhköjä. Periaatteessa haluaisin siis vedenpitävän kesäkengän neopreenikauluksella. Kävin XXL:ssä katsomassa Northwaveja, mutta ei ne oikein vakuuttanut, kiristyssysteemi oli aika kökkö. Lake MX 145 vai jotain muuta?

Moska
02.11.2020, 16.07
muuten suosittaisin Japantheria, mutta saatavuus ja boa uupuu, eli olisiko 45NRTH Ragnarök sopiva?

https://www.bike24.com/p2304976.html

Juha Jokila
02.11.2020, 16.48
^Eikös Ragnarök korvannut Japantherin? Japhanteri on kyllä erinnomainen aidosti vedenpitävä kenkä, joka jostain syystä ei silti hikisty kovinkaan herkästi. Hieman vaivalloinen pukea jalkaan ja varren kiristää herkästi liian kireälle. Kun käyttää varren päälle tulevia housuja, niin pysyvät sisältä kuivina ja puhtaina.

El-Carpaso
02.11.2020, 18.25
Juu käsitin itsekin, että Ragnarök on japantherin korvaaja. Japantherissakaan ei ollut kalvoa käsittääkseni, eli ragnarök ja japanther lienevät suunnilleen yhtä vesikestävät ainakin materiaaliensa puolesta.

jakkok
02.11.2020, 20.06
^Just näin on ragnarökien kanssa. Ei ole kalvoa, eli ei voi kahlata rapakossa, mutta jalat pysyy kuivana rapasemmallakin keleillä. Vahva suositus, etenkin jos löytyy 100e xxl.n alesta, niinku ite satuin löytään...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201102/d5c38bebe69281d8b5560ee863d574c2.jpg

Aakoo
02.11.2020, 20.29
Eli Ragnarökit sitten lie hankittava, jostain arvostelusta luin että ovat lähellä nollaa vilpoiset mikä sopii mainiosti. Onko lesti kapea/normaali/leveä ja miten muuten kokopolitiikka verrattuna muihin kenkiin?

El-Carpaso
02.11.2020, 20.50
Meikäläisen jalka on päkiästä leveä, joten normaalilevyiset kengät jäävät yleensä varpaista ahtaiksi.

Mulla nuo ragnarökit ovat koossa 47 niin lähellä täydellistä kuin voi kenkä olla.
Wölvhammarit on kokoa 50 (niissä on outo lesti)
Shimanolla toimii joko niiden vanhat "wide" -lestit tai nykyisissä lesteissä volume+ koossa 47
Meindliltä tai Hanwagilta ei mene mikään normaalilevyinen.
Salomonin lenkkareissa menee 47 1/3

Aakoo
02.11.2020, 22.04
^Kiitokset, tuota 47 näyttää itselläkin oikeaksi kooksi.

Paolo
02.11.2020, 22.51
Ragnarökien lestiä väittäisin mieluummin kapeaksi. Ainakin sillä perusteella, että ainakin omaan kapeaan jalkaani istuvat todella hyvin.
Ihan kunnon vesikelillä tulee vesi kyllä tehokkaasti sisään neopreenivarresta, mutta juuri näiden aikojen +/- kosteille keleille ovat mitä parhaimmat.

Koko 42 sopiva 41-42 jalkaani.

makton
03.11.2020, 00.00
Japantherin lesti ainakin oli kapea, vähän niinkuin kaikkien 45northin yli 3v vanhojen kenkien.

Lammy
03.11.2020, 08.28
Ragnarökien lestiä väittäisin mieluummin kapeaksi. Ainakin sillä perusteella, että ainakin omaan kapeaan jalkaani istuvat todella hyvin.
Ihan kunnon vesikelillä tulee vesi kyllä tehokkaasti sisään neopreenivarresta, mutta juuri näiden aikojen +/- kosteille keleille ovat mitä parhaimmat.

Koko 42 sopiva 41-42 jalkaani.Röökki on hieno kenkä mutta kapea. Normisti koko 40-41, Röökissä 42. Esim Simppa rc7 41 sopii erinomaisesti.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Aakoo
03.11.2020, 10.30
Näyttäisi siltä kokotaulukon perusteella siltä, että Ragnarök on kapoisempi pienemmissä ko'oissa joissa kokojen välillä leveys kasvaa millin tai kaksi. Koosta 45 eteenpäin näköjään leveys kasvaa jo 5 milliä kokojen välissä eli melkein saman verran kun pituuskin kasvaa.

LJL
03.11.2020, 10.41
Normisti koko 40-41, Röökissä 42.

Täällä normikoko (Shimano) 42, Ragnarök 43 just passeli ja mahtuu Sealskinzin sukka ilman että mistään ahdistaa. Boaa pitää pari kertaa naksutella ensimmäisen parin tunnin aikana, että on napakka, kun ei lähtiessä meinaa saada yhdellä ylärullalla oikealle kireydelle.

Poy
09.11.2020, 01.56
Onko kokemusta Vauden kengästä? Näkökään boa on tuossa suojattuna iskuilta ja lialta, ensimmäinen kerta kun olen vastaavaan ratkaisuun törmännyt. Onko minkälainen koko mitoitus? Onko pohja jotain koppura muovia?
https://www.hibike.com/vaude-minaki-mid-stx-winter-mtb-shoes-black-p25c58ef13298873aeacb3e88faaf9f9f

Samassa kaupassa olisi ollut Shimano mw7 ihan kohtuu edullisesti, mutta eipä ole enää tarjolla 43:na. Toki ei ole parista kympistä hinta kiinni, mutta tuntuu ettei enää mistään muualtakaan saa.

HeZaH
10.02.2021, 11.24
Lenz Heatin akkusukat on kyllä kätevä keksintö. Hintava ratkaisu, mutta bluetooth-ohjaus luurissa on osoittautunut käteväksi. Nyt laken 303:t ovat riittänet 10-asteen pakkasellakin sen 2-tuntia. Ilman lämpösukkia tai ääreisverenkiertoa parantavaa lääkettä tuollainen suoritus olisi päättynyt siihen, että paleltuneita varpaita olisi saanut käydä noukkimassa lenkkipolun varrelta. :D

paaton
10.02.2021, 12.17
Sähkösukkien käyttö on aika tarkkaa gore kenkien kanssa. Viimeksi lähdin -10c kelissä 2/3 teholla heti lähdöstä liikkeelle ja sukat kastuivat tunnin jälkeen. Tehon sai tietysti nostaa tuossa kohdin täysille.

Seuraavalla kerralla lämpö päälle vasta kun viileys hiipii varpaisiin. Myös paremmin hengittävät kengät voisivat olla hyvä ratkaisu. Laket kai tuollaiset ovat, mutten halua mitään pitkävartisia jäykkiä nahkakenkiä. Vedenpitävyys ei kuitenkaan ole se oikea juttu pakkasella.

HeZaH
10.02.2021, 12.25
Sähkösukkien käyttö on aika tarkkaa gore kenkien kanssa. Viimeksi lähdin -10c kelissä 2/3 teholla heti lähdöstä liikkeelle ja sukat kastuivat tunnin jälkeen. Tehon sai tietysti nostaa tuossa kohdin täysille.Seuraavalla kerralla lämpö päälle vasta kun viileys hiipii varpaisiin. Myös paremmin hengittävät kengät voisivat olla hyvä ratkaisu. Laket kai tuollaiset ovat, mutten halua mitään pitkävartisia jäykkiä nahkakenkiä. Vedenpitävyys ei kuitenkaan ole se oikea juttu pakkasella.Omat varpaat ovat kastuneet vain silloin, kun olen mulinut jossain. Pelkästä lämmöstä eivät ole ainakaan vielä sukat kastuneet.

paaton
10.02.2021, 14.11
Täytyy kyllä testata jalkaan noita laken 303:ia. Olen kuullut muualtakin, ettei noissa varpaat hikoile.

Laerppi
10.02.2021, 15.47
Laken 303 on kyllä hyvät. Itse tarkenen paksulla merinosukalla koko päivän - 20 C niillä. Villasäärystimet pitää varpaatkin lämpimänä. Osa mononsuojista ei hengitä, en tiedä onko niistä mitään hyötyä.

petev
10.02.2021, 16.03
Laken uusin malli taitaa olla 304 ja tuo 303 on jäänyt pois. Ostin itse tuon 304-mallin tässä muutama viikko sitten, wide lestillä 44 on omaan normi 43 jalkaan aivan täydellisen kokoinen ja mulla varpaat palelee aina niin noilla ja sähkösukilla pärjäsin eilen viel -13 hyvin ja ei jalat palelleet. Ne ei tunnu edes mitenkään möhköiltä jalassa.

Aakoo
10.02.2021, 17.07
Lake 303 on omassa jalassa kylmä, eli -10 alkaa varpaat jäätymään ja -20 ihan toivotonta, eihän niissä ole jalkaterän päällä oikein mitään eristettä. Karvavuorellisilla kengänsuojilla pärjää joten kuten.

MRe
10.02.2021, 20.41
No mulla on Laken 304 riittänyt näihin pakkasiin parin-kolmen tunnin ajeluihin. Pakkastahan täällä etelässä on ollut pahimmillaan vajaa -15 ja siihen tuuli/ajoviima päälle. Alla silkkisukat + merinovillaiset. Oli mulla 45NRTH wölvitkin, mutta myin ppois käyttämättöminä, kun Laket riittää mun tarpeisiin. Tykkään siitä, kun ei ole niin möhköt kuin wölvit.

Aakoo
11.02.2021, 09.42
^Toki, kyseessähän on eri kenkä ja valmistajankin mukaan lämpimämpi kuin vanha malli.

Jukka
11.02.2021, 10.51
Itselläkin Laken 304:t, enkä kyllä itse tarkene niillä 15-20 asteen pakkasessa oikein yli tuntia. Viime perjantain parin tunnin työmatkalla (-17 astetta) palelutin varpaat noissa oikein kunnolla, täytyy jatkossa laittaa kemiallista lämmitintä ja/tai kengänsuojaa vielä noille keleille. Omat ajot pk-seudulla. Jalat ja tarkeneminen yleensäkin on aina toki yksilöllistä ja isompaan kenkään mahtuis tietysti enemmän sukkia, mutta viime aikojen jalkaongelmat vaatii itselle aika tarkkaan istuvan mallin. Isompi kenkä olisi sitten taas yhdellä sukalla liian iso.

paaton
11.02.2021, 11.21
Jos veri ei kierrä alas asti, niin omien kokemuksien mukaan mikään muu kuin lisälämpö ei auta. Ihan sama millaisen paketin rakentaa jalkojen päälle.

Eli halvemmalla ja helpommalla pääsee, kun ostaa sähköä heti.

paaton
11.02.2021, 11.23
Kuivat jalat ja riittävä lämpö on se juttu. Jos sukat kastuu ajaessa, niin mikään lisälämpökään ei oikein riitä pidemmälle.

Jukka
11.02.2021, 12.44
Jep, armeijassa muutaman kerran jalat palelutin, eikä sen jälkeen oikein lämmitys alhaalla ole toiminut. Sähköä pitää varmaan ensi talveksi hommata lämmittämään. Ongelma on itsellä lähinnä pyöräilyssä, esim. hiihdossa lämpöä riittää varpaisiin asti, kun jalkapohja joutuu enemmän töihin.

harald
11.02.2021, 12.46
^Ja varmaan siirtymillä tai matkapyöräilyssä? Vai jäähtyykö jalat metsässäkin?

Jukka
11.02.2021, 12.54
Joo, kylmettymiset muualla kuin metsässä, eli tasaisessa pyörityksessä. Metsässä pyörän kanssa tulee enemmän "jumpattua" ja vauhdit hiljaisempia.

HeZaH
11.02.2021, 13.04
Jep, armeijassa muutaman kerran jalat palelutin, eikä sen jälkeen oikein lämmitys alhaalla ole toiminut. Sähköä pitää varmaan ensi talveksi hommata lämmittämään. Ongelma on itsellä lähinnä pyöräilyssä, esim. hiihdossa lämpöä riittää varpaisiin asti, kun jalkapohja joutuu enemmän töihin.Täältä kyllä ääni akkusukille. Vaatetta on kyllä päällä, mutta huono ääreisverenkierto on huono ääreisverenkierto, eikä muun kropan lämpö siirry varpaisiin ilman avustusta.

Kuminauha
11.02.2021, 14.23
-10C kieppeillä omat varpaat pysyny sealskins cold weather + fiveten hellcat kombolla maastossa lämpimänä. Paikallaan odotellessa ja tasasemmas ajossa tuntu et vähä alkais kylmettyä, mutta kun maastoon pääsi ni poistu tämä tunne. Tunkkaamistakin on umpihangessa harrastettu ja pysyny lämpö tallella.

Poy
11.02.2021, 17.42
Lämpimät ovat nämä boa kiristyksellä olevat Bontraget OMW:t. -10C meinaa jo kuuma tulla. Harmi vaan jos kun laittaa housun kengän sisään niin helpommin päästää viileää ilmaa kenkään. Oletteko joka lenkin yhteydessä tuulettaneet väli osaa irroittamalla sen kengästä? On nimittäin aika vaikea laittaa takaisin.

harald
11.02.2021, 21.55
Hankin tuossa 2018/2019 talvella XXL:stä tässäkin foorumissa mainitut Bugaboot-talvikengät. Tähän asti olen pärjännyt 1 - 1,5 tunnin lenkeillä maastossa ihan villasukilla ja Crocsin lyhyillä saappailla noin -15°C asti. Tuossa meni minulla raja että siirtymällä tuntee että kylmenee, mutta heti kun pääsi metsään oli vielä ok.

Nyt kun oli tänään -18°C lähtiessä ajattelin sitten vihdoinkin kokeilla noita Bugabootseja. Samat sukat, ja heti huomasin että varpaiden päälliosa on jotenkin matala eikä pääse liikuttamaan varpaita. Kankeita ja raskaitakin. Matkan puolivälissä, noin 30 min jälkeen varpaat aivan jäässä ja kotiin tullessa valkoiset. Kivulias homma lämmitellä niitä.

Muuten oli kyllä lämmin, alusmerino märkä hiestä ja käsineetkin kosteat kiitos tankokintaiden (toimivat erittäin hyvin kun tottuu siihen ettei niistä nenää teknisessa alamäessä).

Bugabootsit joutaa roskiin, ensi kylmällä lenkillä vedän neopreeniset suojat Crocsin saappaiden päälle.

MRe
12.02.2021, 09.04
^Mulla on fläteille Icebugin jotkut varsikengät karvavuorella. Mukavuuslämpötila tuntuu olevan -20 asteen alapuolella, koska tähän asti olleet liian lämpimät. Toiset on sitten jotkut addun nastoitetut talvilenkkarit, mutta niillä en ole uskaltautunut metsään alle viiden pakkasasteen keleissä.

Millään crocsin saappailla en kyllä metsään uskaltaisi/haluaisi lähteä. Nastat ne olla pitää, jos ja kun tunkkaamaan joutuu.

harald
12.02.2021, 11.43
Toistaiseksi ei nastoja ole tarvinnut. Sitten kun minulla on rahaa ostan niitä ruuvattavia nastoja.

Teemu H
12.02.2021, 12.57
Ei riitä Wölvhammer 20 asteen pakkasessa, uskottava se on. Tuli tosin tehtyä lenkillä 45 minuutin kohdalla typerä virhe, kun aloin ottaa fiilistelykuvia. Siihen asti oli kaikki hyvin. Keekoilin siinä ilman hanskojakin melko kauan ja fiilistelin. Loppulenkki 45 minuuttia olikin sitten varpaat aivan jäässä ja perillä punaiset. Ehkä tällaista pitäisi terveyden takia välttää. Sähkösukat taidan hankkia ensi vuodeksi, enää en viitsi.

Tarinan opetus: älä pysähdy.

harald
12.02.2021, 14.30
Menihän ne vauden neopreenit päälle. Crocs in disguise :) (edit: imgbb jumii, kyllä siellä kuvakin on)

https://i.ibb.co/ZWgXRmn/crocs213925.jpg (https://ibb.co/cD83KLG)

HarMi
15.02.2021, 23.31
Vähän päälle kuukausi poljettu polannepolkuja Kuoma Crossereilla. Parhaat talviajokenkäni tähän mennessä. Mukavan lämpimät, eivätkä tunnu pahemmin hikoavan. Pito on hyvä DMR V10 polkimilla ja tunkatessa. Pohja ja päällinen ovat kestäneet ilman vauriota polkimen piikit. Omaan jalkaan, 1-4h lenkeillä, Kuomien pohjat eivät ole tuntuneet mitenkään lötköiltä.

jonitzi
23.02.2021, 00.52
Kengät hakusessa joilla pärjäisi pakkasella työmatkalla sekä myös märemmässä kelissä. Harkinnassa Shimanon Mw5 tai Mw7. Onko Mw7 liian lämmin plussa keleillä? Muita hyviä vaihtoehtoja?

maapaa
23.02.2021, 10.00
^ Mw7 on lämpimämpi kuin edeltävä malli, itse pärjään -10 asteeseen pelkällä merino linerilla. Boa-kiristys on kyllä hyvä, istuu paremmin jalkaan kun ilman sitä.

Ohiampuja
14.04.2021, 12.14
Eilen tuli paketista Shimano MW501 popot. Vaikuttavat oikein hyviltä mun tarpeisiin. Vanhat Diadorat oli kömpelöt kuin skimbamonot, nämä Shimpat istuu jalkaan paljon paremmin. Jopa nilkkaosan varrensuu näyttää siltä ettei se kauho kaikkea sohjoa sisäänsä.

Oulunjulli
15.04.2021, 14.15
^^liekkö ne lämpimämmät vain uutena ja eristeiden painuessa samanmoiset kuin edellisetkin.
Mutta minä tilasin varuiksi myös nuo MW701 jo jemmaan kun edeltäjistä tarranauhat väsyi reilussa kolmessa vuodessa. Tilapäisesti tosin toimii kun parin euron liimattavan tarranauhan pätkät liimasin edellisten pörröjen päälle kun suutarilla oli jonoa.
Nämä on itellä aika bisnesskriittiset kengät kun ajan noilla jostain +10--20C. Jännä miten niillä päällysten ja kemiallisten lämmittimien kanssa pärjää melko kylmälläkin justiin sen mitä siellä viittii muutenkaan ajaa, ja sitten esim eilen oli pari plussalla ja taas alkoi crossilla pyörätiellä paleleen puolentoista tunnin jälkeen. Eli niinku aina palelee mutta silti pärjää.

Marsusram
15.04.2021, 14.37
Minkälainen on MW501 ja MW701 pohjien pitävyyden ero? Eli onko tehtaan pohjat luistimet verrattuna Micheliineihin?

Ohiampuja
15.04.2021, 20.44
501:n pohja tuntui heti paremmalta ja pitävämmältä kuin vanhat XXL myymät Diadorat, muuta en osaa sanoa.

ruuduntakaa
22.09.2021, 10.18
Onko näistä mitään kokemuksia flättien kanssa? Hintahan herättää hilpeyttä, mutta kylmät varpaat ei.

https://45nrth.com/products/wolvhammer-boa

https://45nrth.com/files/products/Wolvhammer-cycling-boot-SH0116-720px.png

paaton
22.09.2021, 10.44
Ostaa ne sähkösukat vaan, niin saa ajella järkevän kokoisilla kengillä.

ruuduntakaa
22.09.2021, 10.53
Ostaa ne sähkösukat vaan, niin saa ajella järkevän kokoisilla kengillä.

En mä sitä kysyny. Olen ostamassa kenkiä, en sähkösukkia. "Järkevän kokoisilla kengillä...." :D

paaton
22.09.2021, 11.05
Joo, se on aika siistiä, kun voi ajaa läpi talven kevyillä välikelin kengillä.

ruuduntakaa
22.09.2021, 11.25
^Itse tarvian myös vartta, lumihangessa ollaan monasti ihan tahtomattaankin. Polut kun on välillä liian kapeita. :D

Teemu H
22.09.2021, 11.41
Hanki huopakumpparit, nuo ovat pyöräilykengät (eli lukkopolkimille suunnitellut).

MRe
22.09.2021, 11.48
^Itse tarvian myös vartta, lumihangessa ollaan monasti ihan tahtomattaankin. Polut kun on välillä liian kapeita. :D
Suosittelen säärystimiä. Itse suhtauduin alussa skeptisesti, mutta ihan loistavat. Ja jos ylettyvät polveen asti, voi kahlata minkälaisessa hangessa haluaa.

ruuduntakaa
22.09.2021, 11.49
Hanki huopakumpparit, nuo ovat pyöräilykengät (eli lukkopolkimille suunnitellut).

Ei vaan tämä malli käy myös fläteille.

Toisekseen kumppari en hengitä=märkä jalka on kylmä jalka vaikka ympärillä ois mitä.
Kolmanneksi kumppari ei kestä flätin piikkejä kovin kauaa.

MRe
22.09.2021, 11.53
Onko näistä mitään kokemuksia flättien kanssa? Hintahan herättää hilpeyttä, mutta kylmät varpaat ei.

https://45nrth.com/products/wolvhammer-boa

https://45nrth.com/files/products/Wolvhammer-cycling-boot-SH0116-720px.png
Jos flättikäyttöön, niin katsoisin jotain muita. Itsellä IceBugit talveksi flättikäyttöön. Plussaa pohjan nastoista, niin pysyy pystyssä jäälläkin.

Klosseille mulla on Laken MXZ304:t. Oli mulla nuo Wölvitkin, mutta myin pois kun päädyin noihin Lake:ihin, kun Wölvit tuntui tosi möhköiltä.

Ostin Wölvit XXL:n laarista toissakeväänä satasella ja myin pois talvella kahdellasataa. Mun ainoa kauppa, mistä on tullut voittoa.

paaton
22.09.2021, 12.16

Päälisukat tai säärystimet toimii aika hyvin.

Teemu H
22.09.2021, 12.32
Ei vaan tämä malli käy myös fläteille.

Toisekseen kumppari en hengitä=märkä jalka on kylmä jalka vaikka ympärillä ois mitä.
Kolmanneksi kumppari ei kestä flätin piikkejä kovin kauaa.

Lue Q&A osio, se ei minusta anna hyvää kuvaa flättikäytöstä piikkien kanssa.

Neljänneksi, kumisaapas on ainoa oikea talvikenkä lumiolosuhteissa, kysy vaikka kersantilta.
Viidenneksi, miksi ostaa väkisin pyöräilykengät, jos ei käytä lukkoja (mikä sekin on mielestäni melko omituista, mutta perversionsa kullakin)? Maailma on täynnä hyviä talvikenkiä.

MRe
22.09.2021, 12.37
IMHO nuo Wölvit menee hieman hukkaan flättikäytössä. Sinänsä flättien käytölle löydän kyllä perusteita, mutta ajankin molemmilla fiiliksen ja pyörän mukaan.

harald
22.09.2021, 12.45
Se, että kumisaapas on märkä johtuu osin eristyksen puutteesta ja kondensoinnista sisäpuolella. Crocsin lyhyet saappaat ovat olleet erinomaiset talvikäytössä. Sisällä keinokuitu/villasekoitussukat joissa vähän paksumpi pohja ja aivan kylmimmässä kelissä (-20°C) neopreenikuori koko saappaan päälle. Ei tarvitse edes ottaa kuori pois riisutuessaan saappaita.

Harmi vain että tapansa mukaan crocs on ilmeisesti heti keksittyään hyvän tuotteen samalla keskeyttänyt sen valmistamisen. Tai ainakin myymisen suomessa.

https://www.crocs.com/p/mens-allcast-rain-boot/204862.html?cgid=men&cid=060#&prefn1=lifestyle&prefv1=Boots&origin=category&start=2&sz=36

ruuduntakaa
22.09.2021, 12.48
Lue Q&A osio, se ei minusta anna hyvää kuvaa flättikäytöstä piikkien kanssa.

Neljänneksi, kumisaapas on ainoa oikea talvikenkä lumiolosuhteissa, kysy vaikka kersantilta.
Viidenneksi, miksi ostaa väkisin pyöräilykengät, jos ei käytä lukkoja (mikä sekin on mielestäni melko omituista, mutta perversionsa kullakin)? Maailma on täynnä hyviä talvikenkiä.

Tämäkin on totta kyllä.
En mä oikeastaan hae kuin hyvää pohjaa fläteille ja mukavaa istuvuutta ajaessa. Noi vaan tuppaa monasti toteutumaan parhaiten pyöräilykengissä.
Kaivelen varastosta parit talvisaappaat ja kokeilen uusiksi. Eipä tarttis rahaa kylvää taas ympäriinsä.

Salomonin Toundrat siis uudelleen testiin. Ja Sievit leudommille keleille. Sievin pohja ommuuten flätille helkkarin hyvä. Toimii.

MacGyver
22.09.2021, 13.38
Päälisukat tai säärystimet toimii aika hyvin.

Mulla toimii Lake MXZ 304 hyvin, kun sen yli saa vedettyä trikoon lahkeen napakasti. Pystyy kahlaamaan lumessa.

MRe
22.09.2021, 13.40
Se, että kumisaapas on märkä johtuu osin eristyksen puutteesta ja kondensoinnista sisäpuolella.
Tai sitten siitä, että jollakin jalat hikoilevat enemmän kuin toisella. Kumisaapas ei hengitä, laittaa sinne sisälle mitä vain.

22.09.2021, 22.01
Miten muuten kengän päälle kiskottava neopreeni sukka lämmittää varpaita? Kävin "ehkä" vuoden viimeisen maantielenkin vetämässä ja varpaat oli parissa tunnissa umpi jäässä (+3 c).
. Tai sit viisainta siirtyä maastohommiin kevääseen asti.
On jo ikävä kesän plus 25 lämpöjä :)

paaton
22.09.2021, 22.36
Miten muuten kengän päälle kiskottava neopreeni sukka lämmittää varpaita? Kävin "ehkä" vuoden viimeisen maantielenkin vetämässä ja varpaat oli parissa tunnissa umpi jäässä (+3 c).
. Tai sit viisainta siirtyä maastohommiin kevääseen asti.
On jo ikävä kesän plus 25 lämpöjä :)

Jos on neopreenia niin lämmittää hyvinkin. Itse olen jo nyt käyttänyt softshell kengänsuojaa, mutta omissa suojissa on vähän turhan lyhyt varsi. Kylmemmillä kelillä käytän monasti molempia. Päälisukka on siitä kiva, että se lämmittää myös akilleksen ylös asti. Minulla siis defeetin sukat, jotka eivät hirveän paljon lämmitä.

MacGyver
22.09.2021, 23.44
Silloin kun ei vielä raaskinut ostaa talvikenkiä, tuli käytettyä neopreenisuojia kesäkenkien kanssa. Kengän ja suojan väliin kun veti vielä villasukan, jossa klossin kohta leikattu auki, niin pysyi varpaat lämpimänä.
Maastossa toki aika surkeat käyttää nuo suojat.

23.09.2021, 09.24
Jep kiitti. Maastoon mulla on lämpimämmät kengät, mutta ajattelin että sais ajettua maantiellä vielä kuukauden kesäkengillä jos hommais tommoset suojat.
Jotenkin tuntuu että kylmä tulee helposta ton kovan pohjan läpi ja auttaisko ne siihen.

JackOja
23.09.2021, 09.26
Neopreeni on kumia, kannattaa miettiä paljonko kumi lämmittää. Softshell-suojat on lämpimämpiä.

paaton
23.09.2021, 10.39
Loska pska lenkeillä olen myös käyttänyt spazt+softshell suoja komboa.

https://roadcyclinguk.com/gear/reviews/accessories/cycling-shoe-covers/spatz-pro-overshoes-review.html

MRe
23.09.2021, 10.53
Neopreeni on kumia, kannattaa miettiä paljonko kumi lämmittää. Softshell-suojat on lämpimämpiä.
Neopreeni on huokoista kumia. Kyllä se lämmittää, mutta vähemmin toki kuin softshell.

harald
23.09.2021, 10.57
Flättien kanssa nuo neopreeni ja muutkin suojukset kuluvat varpaitten kohdalla melko rivakasti.

JackOja
23.09.2021, 11.03
Ei flättien kanssa tarvitse kengänsuojia.

marco1
23.09.2021, 11.14
Eikös Enduralla ollut flätteihin tarkoitetut kengänsuojat?

Mutta asiaan, minkälaiset noi uusimmat Spessun Defrosterit on? Käsittääkseni eivät ole kovin kylmään tarkoitetut mutta ovatko enemmän ajokenkämäiset kuin oikeasti lämpimät Laket, 45Northit ja vastaavat?

JackOja
23.09.2021, 11.19
^uusimmat? Siis nämäkö?

https://assets.specialized.com/i/specialized/61118-804_SHOE_DEFROSTER-TRAIL-MTB_REFL_HERO?bg=rgb(241,241,241)&w=1600&h=900&fmt=auto

Mulla on noi välikelin kenkinä ja ovat huomattavasti lämpimämmät kuin 1. sukupolven Defrosterit. Ja on mielestäni erittäin hyvät ajokenkinä. Viime talvena en kaivannut möhköjä -ajokenkinä paskoja- Wölvhammereita jalkaan lainkaan (vai käytinkö kerran?) kun lisälämmikkeenä vielä sähkösukat.

Tarkoitin sitä, että fläteillä voi käyttää jotain oikeasti lämpimiä kenkiä klossikenkien sijasta.

HeZaH
23.09.2021, 11.26
Laken 303:t ja akkusukat ovat olleet ihan ok kombo 10 pakkasasteeseen asti. Pitäisi seuraavaksi vaan miettiä talvikenkien päivitystä johonkin malliin, mutta mihin.

marco1
23.09.2021, 11.35
Uusimmat = nyt myynnissä olevat mallit. Ajot jää pikkupakkasille niin turha ottaa siihen hommaan kömpelöitä arktisia kenkiä.
Täytyypä sovitella kun tulee vastaan.

paaton
23.09.2021, 11.42
[

^uusimmat? Siis nämäkö?

https://assets.specialized.com/i/specialized/61118-804_SHOE_DEFROSTER-TRAIL-MTB_REFL_HERO?bg=rgb(241,241,241)&w=1600&h=900&fmt=auto

Mulla on noi välikelin kenkinä ja ovat huomattavasti lämpimämmät kuin 1. sukupolven Defrosterit. Ja on mielestäni erittäin hyvät ajokenkinä. Viime talvena en kaivannut möhköjä -ajokenkinä paskoja- Wölvhammereita jalkaan lainkaan (vai käytinkö kerran?) kun lisälämmikkeenä vielä sähkösukat.

Tarkoitin sitä, että fläteillä voi käyttää jotain oikeasti lämpimiä kenkiä klossikenkien sijasta.

Nuo näyttäisi hyviltä. Menee kokeiluun, kun vanhat northwavet antautuu lopullisesti. Spessuissa kuulemma riittävän leveä lestikin.

Ja joo. Fläteillä ei poljeta, vaan tunkataan talvella metsässä. Voi laittaa vaikka ne fantsut sorrelin karvareunaiset kumpparit jalkaan :)

sf12
23.09.2021, 12.44

Mutta asiaan, minkälaiset noi uusimmat Spessun Defrosterit on? Käsittääkseni eivät ole kovin kylmään tarkoitetut mutta ovatko enemmän ajokenkämäiset kuin oikeasti lämpimät Laket, 45Northit ja vastaavat?

Itse ajan kaikki pakkaskelin lenkit noilla uusimmilla Defrostereilla. Harmi vaan, että niiden valmistus on ilmeisesti lopetettu ja uuttaa mallia ei ole tulossa. Loistava kenkä jos sattuu jostain vielä saamaan.

usko juntunen
17.10.2021, 20.33
Ittekin painin kokopolitiikan kanssa. Huolellinen koeponnistus loppusuoralla. Kesäkenkänä Bontrager XXX 41 ja istuu täydellisesti. OMW ainakin omalla kohdalla oltava 42
Neljäkakkonenkin siinä rajoilla, kun on rintava jalka. Ratkaisin ongelman siten, että sisäänajan kengän hieman ohkasemalla sisäkengällä!!?? Risteytin Salomonin monon sisäkengän Bontragerin ulkokenkään. Nyt ei ahista, on meinaan just jalkapöydän päällä vähemmän fylliä kuin orkkis sisäkengässä. Funtsin jotta aikaa myöden kenkä hieman väljenee ja sit palaan alkuperäiseen sisäkenkään. Ulkokengän vetokejun sulkeminen aika työläs, jos ja kun on rintava jalka. Sis.tossun nauhoitus haraa vastaa. Tuota ongelmaa ei Salomonin sisätöppösen kanssa ilmennyt.
Muutenkin tuo Salomon sisätossu on simppeli pukea ja riisua.
Kokeilin risteytystä toistekkin päin ja hyvin pelittää. Pakkasella laitan Bontragerin sisätöppösen monoon, se kun inan verran paksumpi ja a`vot. Synergiaetu nääs:) hankala sana

Uusimmassa Fillari-lehdessä 7/2015 sivu 14 väitettiin Bontrager OMW kengän koosta, jotta sama numero sopis mitä kesäkengässä! Uskallan kyseenalaistaa tuon väitteen, tahi mulla epänormaali kavio? 41 kokoa yritin survoa jalkaan, enkä edes irrallista sisäkenkää saanu käpälään!!

https://lh3.googleusercontent.com/-Gkk7qxlpTfo/Vmsi9PviYvI/AAAAAAAAiu4/yPKf4c3DPUI/s800-Ic42/P1080957.JPG

Alakaa olla jo senverran sisäänajetut vm. 2015 OMW:t jotta aloin metsästää uusia. Jo arvelinkin jotuvani koputtelmaan monen puodin ovea, että ko merkin 42 koko löytyy.
Onhan noilla hintaa, mut pääasia, että on oikea koko. Esim bike.24 "mainosti" noita alehintaan -oliko reilu satanen halvemmalla kuin nyt tilaamani. Sivuille mentyäni vain koko 41 oli halvennuksessa, eikä 42 olleskaan.
Olin jo luovuttaa, mutta tänään tärppäs ja ihan kotomaan kaupasta. Merkkiä en vaiha kun on just kaviooni sopiva lesti ja noita kuvassa näkyviä Salomonin "sisätossuja" on nyt jo kaksi paria.

https://www.iikanpyoravarikko.fi/shop/bontrager-omw-winter-talvipyorailykengat-98579?category=555#attr=76774,76775

TheMiklu
22.10.2021, 12.05
OMW ja sisäkenkä. Alkaa olla kulahtanut ja kasaan painunut tuo nykyinen. Olisiko suosituksia mitä alkuperäisen tilalle?

usko juntunen
22.10.2021, 22.37
^
OMW:n sisäkenkä on uudistunut sitten v 2015 jälkeen. Muistuttaa hyvin paljon tuossa ylempänä olevassa kuvassa näkyvää Salomonin luikkarimonon sisätossua. Pikanauhoitus korvattu tarrakiristyksella Salomonin tapaan. Omaan rintavaan jalkaan pukeminen on inan verran hankalampi vs vanha malli. Vanhassa popossa ulkokenkä avautuu enemmän kuin nykyinen boa nauhoitus, mutta kunhan kengän saa jalkaan, on boa systeemi aivan eri maailmasta kuin se entinen.
Varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole, mutta ehkäpä tulevana vkl osaa kertoa enemmän.

TheMiklu
22.10.2021, 23.55
Vanhan mallinen pikanauhoilla varustettu sisäkenkä ja boaton ulkokenkä meikällä. Ei tosiaan mitään muuta vikaa kuin tuosta sisätöppösestä loppuu potku. Jos siihen löytyisi joku korvaava (mielellään linkillä kauppaan kun en hakukoneella löydä/osaa etsiä) tuote nii oispa bueno.

Juha Jokila
23.10.2021, 01.21
^huopaisia sisäkenkiä on tarjolla jonkun verran eri tyyppisiin kenkiin ja saappaisiin. Niistä voisi joku soveltua pyöräilykenkäänkin. Huopahan muotoutuu käytössä aika helposti, että pieni epäsopivuus asettuu äkkiä.

Villetre
23.10.2021, 10.58
Flättimiehenä hommasin itselleni nuo Shimanon XM-900 kengät joissa klossinpaikka piilotettu erillisellä lapulla jollei niitä halua käyttää. Erittäin hyvät olleet talvella ,tosin numeroa isompi sai ollla heti että mahtu sukkaa. Yllättävän mukava kenkä myös kävellä,pohjassa on kumia eikä muovia. Jos paljon lunta niin lisäksi siihen nuo säärystimet (gaiterssit?!) jottan hankikosketus ei kostuta sukkaa samantien.

TheMiklu
25.10.2021, 10.33
^huopaisia sisäkenkiä on tarjolla jonkun verran eri tyyppisiin kenkiin ja saappaisiin. Niistä voisi joku soveltua pyöräilykenkäänkin. Huopahan muotoutuu käytössä aika helposti, että pieni epäsopivuus asettuu äkkiä.No tämähän se kunhan löytyisi se sopiva. Ikävä, että Bontrager itte ei tee erikseen myytäväksi noita sisätossuja. Sehän olis reissussakin aivan liian kätevä kun olisi varapari mukana.

Juha Jokila
25.10.2021, 21.21
No tämähän se kunhan löytyisi se sopiva. Ikävä, että Bontrager itte ei tee erikseen myytäväksi noita sisätossuja. Sehän olis reissussakin aivan liian kätevä kun olisi varapari mukana.

Siinä nyt ne, mitkä oli mielessä. Huopaahan voi leikata ilman rispaantumisen vaaraa, kunhan neuloo saumankohdat niin, ettei lanka purkaudu. Parempi olisi, jos olisi kokonaan huovutettu syylinki, niin ei olisi saumoja.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nokian-jalkineet-naali-irtohuopa
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sievi-huopa-syylingit
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kaira-huopavuori
https://www.lahtiset.fi/tuote/syylingit/
https://www.alhonhuopatehdas.fi/product/101/varrelliset-syylingit

TheMiklu
25.10.2021, 21.23
Siinä nyt ne, mitkä oli mielessä.

Kiitos kovasti! Melkein mentävä kenkien kanssa testaamaan johonkin.

usko juntunen
07.11.2021, 20.05
^
OMW:n sisäkenkä on uudistunut sitten v 2015 jälkeen. Muistuttaa hyvin paljon tuossa ylempänä olevassa kuvassa näkyvää Salomonin luikkarimonon sisätossua. Pikanauhoitus korvattu tarrakiristyksella Salomonin tapaan. Omaan rintavaan jalkaan pukeminen on inan verran hankalampi vs vanha malli. Vanhassa popossa ulkokenkä avautuu enemmän kuin nykyinen boa nauhoitus, mutta kunhan kengän saa jalkaan, on boa systeemi aivan eri maailmasta kuin se entinen.
Varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole, mutta ehkäpä tulevana vkl osaa kertoa enemmän.
No nyt on sen verran kokemusta, että jotain pystyy sanomaan. Parin eka lenkin jälkeen vielä pähkäilin, otinko numeroa liian pienen koon? Ajelin lisää ohuehkolla sukalla ja pikkuhiljaa kenkä alkoi tuntua just sopivalta. Siirryin pikkuhiljaa pykälän verran paksumpaan sukkaan ja ihan ok tuntuu koko. Ainut riesa on edelleen tuo rintavaan jalkaan pukeminen.
Wanha sanonta -menee kuin märkä sukka humalaisen akan jalkaan, tulee aina mieleen kenkiä jalkaan äheltäessä ;)

Kokonsa puolesta välikelin syys/kevät -kengäksi 42 numero ihan soiva peli, mutta JOS ajaisin läpi talven, ottaisin numeroa suuremman.
Saman merkin kesäkenkä on 41 ja heti uutena istui kuin toinen iho. Silläpä uskasin tilata sovittamatta nuo OMW:t

Se unohtui mainita, ettei ole kokemusta muista merkeistä - tai no ikivanhat Spessun Defrosterit tai jotain on ollut niin ei voi kehua noiden OMW olevan mualiman parraat talvikengät.

Takamisakari
09.11.2021, 14.07
Kävin juuri hakemassa iBikestä kauan odotetut Lake 146:set, mikä on ikäänkuin välimalli 304 puhtaan talvikengän ja normaalien väliltä. Ihanan kevyt, nahkainen ja tukeva mono, kyllä kannatti odottaa..

k2x80w
15.11.2021, 15.41
XXL:ssä on noita northwaven kenkiä:
Celsius XC Arctic GTXMagma XC PrimaloftX-Celsius Arctic GTXHusky Arctic
Vähän heikosti on speksejä, että mikä noista olis lämpimin kenkä?
Husky Arctickkiä tullut testattua, mutta nolla kelissä on jo liian kylmät.

XC ajoon hakusessa, että pitäisi olla kengät, millä pystyy polkea.

Mikä olis esim. Shimanon kenkä ,jolla vielä tarkenisi pienellä pakkasella?

duris
15.11.2021, 15.48
Kävin juuri hakemassa iBikestä kauan odotetut Lake 146:set, mikä on ikäänkuin välimalli 304 puhtaan talvikengän ja normaalien väliltä. Ihanan kevyt, nahkainen ja tukeva mono, kyllä kannatti odottaa..
Tämä kiinnostava kenkä. Onko tuo siis myös nahkaa kuten 304? Sivuilla puhutaan että olisi softshelliä: https://www.lakecycling.com/products/mx-146

Paljon tuossa on painoero vs 304?

paaton
15.11.2021, 16.40
Toneilla myös uusi giro, joka näyttää vähän kesäkengältä, johon on integroitu päälinen.

https://www.haijaa.fi/giro-blaze-talvikenka-black-pyorailykenka/p/ZZZ0007244/

Pumafi
15.11.2021, 18.16
Hyvä että Lake on korvannut CX/MX 145 mallin tuolla uudella. Omien kokemuksien mukaan tuo CX145 on surkein välikauden kenkä. Siinä ei ole mitään hyvää ominaisuutta.

Giron Blazet on kovin kiinnostavat. Muistuttaa rakenteeltaan hiihtomonoja ja tuo päällinen on oikeasti hyvä juttu. Mua häiritsee näissä talvi/välikausikengissä tuo jäykkä ja korkea varsi. Esim. 45NRT Japantherit on muuten hyvät, mutta aivan liian jäykät varret mulle. Korkea varsi tekee pyörittämisestä erittäin ikävää. Kalasatamassa näyttäisi netin mukaan olevan myynnissä. Olisi hyvä kuulla jonkun kokemuksia, ennen kuin ostan neljännet talvikengät :(

Teemu H
15.11.2021, 18.17
Tämä kiinnostava kenkä. Onko tuo siis myös nahkaa kuten 304? Sivuilla puhutaan että olisi softshelliä: https://www.lakecycling.com/products/mx-146

Minullekin tuli juuri MX146. Päällinen näyttää ja tuntuu nahalta, mutta on oikeasti materiaalilapun mukaan "other material & textile".

Kengän mukana tuli ohjeet, joiden mukaan klossi ei saa upota nappuloiden sisään yli 1mm. Shimanon SPD kaipaa shimmilevyt tai muut viritykset. Kannattaa siis varautua, jos on kova kiire ajelemaan. Minä pistin sinne tavalliset prikat ainakin aluksi, oli kova hinku testaamaan :)

Maantielenkillä vähän jo varpaita paleli -1 asteessa, eli minulle ainakin ovat aikaisemman syksyn kengät.
BOA kulkee näissä melko pienen vapautusklipsin kautta, se on jotenkin arveluttava toteutus minusta. BOA-kiristin on myös yksisuuntaista mallia, joten löysääminen napsu kerrallaan ei onnistu.

Hyvät kengät silti yhden lenkin perusteella...

Leveästä lestivaihtoehdosta Lakelle aina iso plussa. 45nrth Ragnarök kävi kääntymässä, oli aivan liian kapea minulle.

paaton
15.11.2021, 18.24
Hyvä että Lake on korvannut CX/MX 145 mallin tuolla uudella. Omien kokemuksien mukaan tuo CX145 on surkein välikauden kenkä. Siinä ei ole mitään hyvää ominaisuutta.

Giron Blazet on kovin kiinnostavat. Muistuttaa rakenteeltaan hiihtomonoja ja tuo päällinen on oikeasti hyvä juttu. Mua häiritsee näissä talvi/välikausikengissä tuo jäykkä ja korkea varsi. Esim. 45NRT Japantherit on muuten hyvät, mutta aivan liian jäykät varret mulle. Korkea varsi tekee pyörittämisestä erittäin ikävää. Kalasatamassa näyttäisi netin mukaan olevan myynnissä. Olisi hyvä kuulla jonkun kokemuksia, ennen kuin ostan neljännet talvikengät :(

Just de. Mahdollisimman kesäkenkämäinen rakenne, mutta hintsusti lämpimämpi ja pohja vedenpitävä. Valitsee koon numeroa isommaksi, jotta alle mahtuu lämpösukkaa. Sopivalla kengänpäälisellä sitten tarkenee kaikilla pakkasilla, joilla itse ajan. Mä en vaan halua mitään traktorinrenkaista napattuja pohjia, joilla on kiva juosta talvella. 99% ajasta niillä kuitenkin poljetaan. -10c jälkeen se lämpimämpi varsi olisi ok, mutta mieluummin laitan tuossa kohtaa kengänpäälistä, tai säärystintä nilkan kohdalle. Jää edelleen se jäykkä varsi pois.

Noissa blazeissa ainakin kerrotaan hyvästä pohjan eristävyydestä, mikä on ehkä se tärkein juttu. Samoin mainitaan primaloft, jonka olen todennut lämpimäksi hanskoissa.

paaton
15.11.2021, 18.31
Ai joo, ja jos en väärin nää, niin noissa blazeissa on vetämällä kirittävä nauha. Vanhoissa northwaveissa on tuollainen ja se on 10x parempi, mitää uudempien mallien boa viritys. Se vaan toimii ja on nopea, eikä boan namikka tartu kiinni kengänsuojaan/päälisukkaan.

duris
15.11.2021, 18.32
Hyvät kengät silti yhden lenkin perusteella...

Leveästä lestivaihtoehdosta Lakelle aina iso plussa. 45nrth Ragnarök kävi kääntymässä, oli aivan liian kapea minulle.

Kiitos kommenteista. Vähän on ristiriitaiset mielipiteet noista välikausikengistä. Joka syksy käy mielessä, että olisi kiva korvata kesäkengät+kengänsuoja jollain kunnon välikauden kengällä. Mutta vielä en ole keksinyt ihan sen etua. Paksu neopreenisuoja ja kesäkenkä riittää itselle pikkupakkasesta ylöspäin ja kuralenkin jälkeen on huomattavasti kivempi suihkuttaa kengänsuoja puhtaaksi kun pestä kengät. Ehkä maastohommissa olisi hyvä jos joutuu kovasti tunkkaamaan/kävelemään.

Laken kengän hinnalla saa kengänsuojia kuitenkin 10 paria.

Onko näistä välikauden kengistä jotain suurta etua kesäkengät+kengänsuoja jos ei tarvi kävellä metsässä?

Pumafi
15.11.2021, 18.43
Kiristysnauha on hyvä juttu ja Primaloftista plussaa. Laken käyttämä yksisuuntainen BOA ei ole käytettävyydeltään mikään paras. Uudempi BOA, missä on kaksisuuntainen säätö antaa paremman mikrosäädön napsu kerrallaan.

paaton
15.11.2021, 18.44
Minusta etu tulee siitä, että voi huoletta läsäytellä mutalammikoiden läpi. En ole ainakaan itse löytänyt kengänsuojaa, joka pitäisi veden ulkopuolella. Niin ja uskoisin, ettei se kylmä tule pohjan läpi niin herkästi.

Pesemistä en koe ongelmana. Pesen kaikki kengät lämpimällä suihkulla märän ajon jälkeen ja napsautan sen jälkeen kengänkuivurin päälle. On muuten loistava laite (https://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/lammitys/muut-lammitystuotteet/195309/adax-neo-st3dw-kengankuivain-238110-valkoinen?).

paaton
15.11.2021, 18.48
Niin joo, ja itselläni tarkoitus ajaa välikelinkengällä kaikki ajot. Noin olen nyt northwaven kengillä tehnytkin. Alkaisi vaan olla uusimisen aika.

Teemu H
15.11.2021, 18.55
^Asia lienee niin, että tarpeeksi tehoa tuottamalla hukkalämpö pitää varpaatkin vetreinä. Meille retkeilijöille sopii arktiset kenkämallit :D

Plus
15.11.2021, 20.24
Olen ajanut Giro Blazeilla jonkin aikaa, ja en kyllä itse tarkenisi noilla luvattuun -10°C asti. Pohjan eristys on käytännössä 4-5mm paksu solumuovipohjallinen, jonka alla on kylmää hohkaava kova muovipohja. Kyllä nuo Shimanon vanhat MW80:t korvaavat hyvin, ja simppeli ulkonäkö ja korkeampi varsi ovat hyvät. Muistuttavat hyvin paljon pertsamonoa. Varsi on aluksi hieman jäykän oloinen ja sen suuaukko on tiukka, mutta tuntuu hieman notkistuneen sisäänajon jälkeen. Missähän se Primaloft noissa oikein piilee, kun kovin ohuet ovat joka suuntaan.

paaton
15.11.2021, 21.06
^Asia lienee niin, että tarpeeksi tehoa tuottamalla hukkalämpö pitää varpaatkin vetreinä. Meille retkeilijöille sopii arktiset kenkämallit :D

Joo ja sitä tehoa saa akuista :) Sähkösukat ovat loistava keksintö.

petev
15.11.2021, 22.12

Tämä ja Laken 304 ni tarkenee tämmöinen aina jalat kylmänä olevakin johonkin -10 asteeseen.

pumpum
16.11.2021, 01.03
XXL:ssä on noita northwaven kenkiä: Celsius XC Arctic GTXMagma XC PrimaloftX-Celsius Arctic GTXHusky Arctic Vähän heikosti on speksejä, että mikä noista olis lämpimin kenkä? Husky Arctickkiä tullut testattua, mutta nolla kelissä on jo liian kylmät. XC ajoon hakusessa, että pitäisi olla kengät, millä pystyy polkea. Mikä olis esim. Shimanon kenkä ,jolla vielä tarkenisi pienellä pakkasella? Käytössä Celsius XC Arctic GTX, tarkenen noilla noin -5c tietämille enkä usko, että millään noista pärjäisin sen kylmemmällä kelillä.

kaakku
16.11.2021, 09.32
Mulla on Husky Arcticit, ostin alesta viidelläkympillä. Eivät pidä vettä kuin vähän alusta ja kylmä tulee noin -5 kelillä.

Teemu H
27.11.2021, 17.34

Linkkiä hyviin sukkiin?
Terveisin nimimerkki "Parhaillaan Keimolassa varpaita sulattelemassa"

JackOja
27.11.2021, 18.11
Linkkiä hyviin sukkiin?

Therm-Ic @Scandinavianoutdoor.fi (https://scandinavianoutdoor.fi/therm-ic/kengat/jalkinetarvikkeet/lampopohjalliset/powersocks-set-unis-pack-1200-v2/)

Situm
27.11.2021, 18.18
Mä ajelin eilen (-7) laken 143:lla, sidaksen merino pohjallisella ja nyt oli sukkana sealskinzin keskipaksu sukka. Siinä 3h kohdalla oli hetkittäin vilpoista, mutta missään vaiheessa ei palellu.
Huomenna tavallinen villasukka, näillä keleillä ei juuri tarvii vedenpitävyyttä, ja kun 143:ssa ei juuri ole eristettä niin senkään takia kalvosta ei juurikaan ole hyötyä.

paaton
27.11.2021, 18.50
Therm-ic @Scandinavianoutdoorstore.fi

Daa.

Tänään välikelin kengillä+kengänsuojilla. Tunnin jälkeen lämppärit ykköselle, kahden kakkoselle. Lämmin jalka kotiin asti.

paaton
27.11.2021, 18.54
Sähkösukilla siis mun mielestä tärkeää, että pitää tehon pienenä, ettei jalka kastu liikaa. Tunti menee hyvin ilman lämpöä.

a-o
27.11.2021, 19.51
Näille suositus
https://www.lenzfinland.fi/tuote/lamposukka-4-0-toe-cap-akkupaketti-1200-rcb/

Ja tuota kauppaa uskallan suositella myös! Nopea palvelu, reklamaatio hoidettiin tyylikkäästi ja erittäin nopeasti!

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

marco1
27.11.2021, 21.45
Heitin vanhat NW:n Celsiukset roskiin kun kerran jo liimatut pohjat alkoi taas irtoilla ja koko kengän runko oli vääntynyt.
Tilalle Shimanon MW701:t jotka on parin lenkin perusteella pohjasta pitävät ja tilavat lestiltään. Kovin jäykät eivät ole, vedenpitävyys loppuu jalkapöydän päälle ja eristystä ei taida olla ollenkaan. Näillä pärjään ehkä muutaman asteen pakkasille hyvällä sukalla ja kylmemmällä tuskin tulee ajettua.

Lake 146:set oli muuten hyvän tuntuiset ja paljon lämpimämmät välikauden(?) kengiksi mutta jäykän oloista nilkkaa vierastin ja varpaille ei ollut ihan niin paljon tilaa Wide-lestissäkään.

Spessun Defrostereita etsiskelin mutta netissä ei tullut vastaan minun koossa ja pari kotimaista liikettä soittelin mutta ei ollut enää hyllyssä. Malli on kuulemma lopetettu.

Teemu H
27.11.2021, 22.17
Jees, kiitti sukkavinkeistä, yritän pyytää joulupukilta.

Nythän minulla kävi varmaankin taas amatöörimäinen moka, eli päällä oli liian vähän vaatetta. 7h 20 min elapsed time, kyllä siinä retkeilyvauhdissa ehtii vilu tulla. Joka talvi sama opettelu, vaikka kengät olivat jo täysiveriset talvimonot. Sulattelutauolta lähtiessä vasta tajusin, että laukussa on varalle vielä Castelli Perfetto liivi ja kaulurikin. Ne kun vetäisin päälle, niin oli ihan hyvä ajella kotiin. Ensi kerralla vielä pitkät kalsarit ajohousujen alle, jos on lähempänä 10 pakkasta :o

paaton
27.11.2021, 22.19
Minä olen ostanut jo kahdetkin kengät NW celcius articien (https://www.all4cycling.com/en/products/scarpe-mtb-northwave-celsius-arctic-2-gtx-nero-blu) tilalle ja palannut aina noihin vanhoihin. Ei kai noista pohja voi millään irrota?
Nuo vaan istuvat niin hyvin jalkaan ja ovat pohjiltaan oikeasti jäykät. Vetonarukiinnitys on nopea kiristää ja avautuu laakista riittävän isoksi poisottoa varten.
Ei mitään turhia nappuloita tai solkia, jotka hankaloittavat päälisukkien tai suojien käyttöä.

Kaikki uudemmat NW kengät ovat olleet monta luokkaa halvemman oloisia näihän vanhoihin nähden. Ulkokuori on liian löysä ja boa kopion narun tuntee nilkassa.
Ei ole jämäkkä jalassa.

Muuten ihan samoja fiiliksiä marcon kanssa. Nilkka ei saisi olla jäykkä ja pikkuvarpaan kohdalla pitäisi olla riittävästi tilaa. Aikun olisi joitain isoja fillariliikkeitä, luokkaa bike24, jossa pääsisi sovittamaan ja hipelöimään kenkiä.

paaton
27.11.2021, 22.20
Jees, kiitti sukkavinkeistä, yritän pyytää joulupukilta.

20pinnaa on vielä huomiseen asti ale scandinavian outdoorissa.

Ohiampuja
28.11.2021, 19.15
Onko sukka parempi kuin pohjallinen?

Pesun takia vaan pohjallisia haaveilin. Siis sähkö.

paaton
28.11.2021, 19.21
Onko sukka parempi kuin pohjallinen?

Pesun takia vaan pohjallisia haaveilin. Siis sähkö.

Ainakin itselläni pohjalliset eivät mahtuneet olemassa oleviin kenkiin ja jäivät tuon vuoksi kaappiin turhina. Sukkien kanssa ei myöskään tarvitse leikkiä johtojen kanssa. Akut vaan nepparilla kiinni sukanvarteen.

Niin ja itse olen kyllä noita sukkiakin pessyt ihan pyykinpesukoneessa, mutta teen kyllä paljon muutakin typerää...

arctic biker
28.11.2021, 19.40
Jos sähköpohjallisia haaveilee niin aika varovainen pitää olla semmoisen kanssa jossa akku on siellä pohjallisen sisällä, suottaa olla aika paksu...

paaton
28.11.2021, 19.48
Jos sähköpohjallisia haaveilee niin aika varovainen pitää olla semmoisen kanssa jossa akku on siellä pohjallisen sisällä, suottaa olla aika paksu...

Juu, tuollaiset ne omat ensimmäiset olivat. Eivät mahtuneet.

En kuitenkaan uskonut kerrasta, vaan ostin myös irtoakulla olevat mallit. Jäivät nekin käyttämättä.
Olivat suorat läpyskät, josta leikeltiin sopivat. Tasan sellaisilta ne sitten jalassa tuntuivatkin... Suorilta läpysköiltä.

Nyt kun katselen, niin therma-ic uusin pohjallinen näyttää olevan jo muotoiltu, jota leikataan vain kärjestä. On varmaan parempi, mutta siltikin pidän sukkia helpompana vaihtoehtona.

Kuminauha
29.11.2021, 11.19
Nyt on Shimanon XM900:lla eka lenkki ajettu noin -8C pakkasessa pari tuntia maastossa. Ei tullut kylmä. Sukkana oli Sealskins Cold weather malli.

Polkimina Mallet-E:t ja toimi hyvin kyseisten polkimien kanssa. Käveleminenkin ihan OK tuntuisa ja pohjissakin oli pitoa kylmällä säällä.

Kengät kiristyvät helposti vain nauhojen päistä vetämällä, ei tarvitse erikseen jokasita nyöriä kiristää. Nauhanpäät saa pidettyä paikallaan läpässä olevan joustavan nauhan alla.

Vähän maastossa oli aluksi tottumista uuteen kenkään mutta ei ollut mitää negatiivista fiilistä alkutotuttelun jälkeen.

marco1
29.11.2021, 12.06
Minä olen ostanut jo kahdetkin kengät NW celcius articien (https://www.all4cycling.com/en/products/scarpe-mtb-northwave-celsius-arctic-2-gtx-nero-blu) tilalle ja palannut aina noihin vanhoihin. Ei kai noista pohja voi millään irrota?

Mun NW Celsiukset oli ekaa mallia ja se pohjan irtoaminen alkoi kenkien sisäsivuilta pohjan ja päällisen irrotessa toisistaan. Ihan klossin aukkoon saakka eivät irronneet mutta tekihän se jo aikaisemmin klossien irtoamisesta arpapeliä. Sain jollain järeällä liimalla kertaalleeen liimattua kun kengän päälle saa riittävästi painoa.

dirtyrider
29.11.2021, 15.13
Onko kukaan tehnyt havaintoja 45nrth Wolfgar saatavuudesta? Tuo on joka paikasta loppu ja näköjään tullut uusi versio. https://45nrth.com/products/wolfgar
Alkaa olla viimeisiä oljenkorsia viluvarpaille kenkien osalta (Lake MXZ400 testaamatta).

JackOja
29.11.2021, 15.21
...Alkaa olla viimeisiä oljenkorsia viluvarpaille kenkien osalta...

Sähkösukat on seuraava askel. Minä sen viime talvena jo otinkin.

EDIT: lauantaina aamulla herätessä laitoin akut lataukseen. Luulin että olisivat suunnilleen täynnä kesän jäljiltä, mutta vielä paloi latausvalo kun piti jo lähteä. En viitsinyt odotella vaan laitoin kenkien päälle Sportfiren teddykarhusuojat. Lämpimät nekin on.

paaton
29.11.2021, 15.31
Juu, mutta tulee se halvemmaksi kokeilla kaikki mahdolliset kengät ensin. Eiku...

paaton
29.11.2021, 15.37
Voitaisiinkin lopettaa koko ketju ja vaihtaa juttelu sähkösukkiin.

Mun tekisi mieli ostaa bluetooth akut. Jokohan noihin löytyy garminin apsi, jolla lämpöjä voi säätää suoraan edgestä?

dirtyrider
29.11.2021, 15.50
Sähkösukat on seuraava askel. Minä sen viime talvena jo otinkin.

EDIT: lauantaina aamulla herätessä laitoin akut lataukseen. Luulin että olisivat suunnilleen täynnä kesän jäljiltä, mutta vielä paloi latausvalo kun piti jo lähteä. En viitsinyt odotella vaan laitoin kenkien päälle Sportfiren teddykarhusuojat. Lämpimät nekin on.

Juu, mutta tulee se halvemmaksi kokeilla kaikki mahdolliset kengät ensin. Eiku...
Siksi sanoinkin kenkien osalta :rolleyes: Harkinnassa on nuo sähkösukat, mutta kun niistäkään ei ole oikein kokemuksia lähipiirissä, eikä nuokaan 200e hinnalla ole ilmaisia plus kulutustavaraa toisin kuin kengät. Lisäksi ainakin omien NW Celcius GTX Arctic kenkien eristys klossien osalta niin olematon, ettei erilaisista pohjallisista ole ollut apua tähän asti, joten ei tekisi pahaa nuo uudet kengätkään. Tähän asti pärjätty talvet NW+Sportfiret+kemialliset lämmittimet isovarpaiden alla.

stumpe
29.11.2021, 16.31
Onko kukaan tehnyt havaintoja 45nrth Wolfgar saatavuudesta? Tuo on joka paikasta loppu ja näköjään tullut uusi versio. https://45nrth.com/products/wolfgar
Alkaa olla viimeisiä oljenkorsia viluvarpaille kenkien osalta (Lake MXZ400 testaamatta).

https://foxcomp.fi/45nrth-wolfgar-boa-new

Mulla on wölvhammer boat, alpenheatin neopreenisuojilla (kengät pystyy laittamaan jalkaan ja ottamaan pois niin että suojiin ei tarvitse koskea). Niilläkin tarjennut sinne -20 joka mun kipuraja.

Isä nitro
29.11.2021, 17.12
Terveisiä täältä epätoivon partaalta. Onneksi tilasin viime talveksi lämpösukat.

https://www.therm-ic.com/en/socks/399-powersocks-set-heat-uni-s-pack-1400b-v2.html

Koska olen kyborgisuuteen taipuvainen, arvostan suuresti sitä että voin lisätä lämpöä (myös vähentää!) Apple watchilla kyseisille sukille. Garminilla ei tiettävästi vielä onnistu. Mainostamieni sukkien saatavuus taitaa olla huonoa, hinta hirvittää ja vaikka tuo appi toimii, niin ilmankin pärjää. Mutta nämä sukat on kyllä hyvät ja aika huomamattomat käytössä. Ja jos sukka menee rikki, niin uusia saapi tilattua. Tarkistin juuri, että ovat nekin kyllä h-n kalliit,huh.

a-o
29.11.2021, 18.22
Missä kohdissa noissa Therm-ic sukissa on ne lämpövastukset?

Lenzin sukissa ne ovat vain varpaiden alueella. Akut on ihan samannäköiset.

paaton
29.11.2021, 18.26
Missä kohdissa noissa Therm-ic sukissa on ne lämpövastukset?

Lenzin sukissa ne ovat vain varpaiden alueella. Akut on ihan samannäköiset.

Mun mielestä koko pohjan alueella. Se noiden kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, ettei ne lämmitä nilkkoja. Eli jos ajaa ohuemmilla kengillä, niin päälle paksua kengänsuojaa/säärystintä.

Itse kuitenkin käytän mieluusti kengänsuojia ohuiden välikelin kenkien kanssa. Ero paksuihin mammutteihin on kuitenkin iso.
Nyt tekisikin mieli ostaa esimerkiksi fizikin artic (https://www.bike24.com/p2249313.html)at ihan spd-sl klossilla testiin.

dirtyrider
29.11.2021, 18.52
https://foxcomp.fi/45nrth-wolfgar-boa-new

Mulla on wölvhammer boat, alpenheatin neopreenisuojilla (kengät pystyy laittamaan jalkaan ja ottamaan pois niin että suojiin ei tarvitse koskea). Niilläkin tarjennut sinne -20 joka mun kipuraja.

Kiitos, jotenkin vain päädyin Foxcompin sivuilla https://foxcomp.fi/45nrth-wolfgar-boa tänne vanhojen kenkien kohdalle.

EnduroSenior
29.11.2021, 22.30
En nyt jaksanut selailla löytyykö sähkösukkaketjusta mainintaa näistä, mutta flättipolkijoillehan löytyy nykyään talveksi Five Ten Freerider EPS -varsikengät.
Ainakin noin kympin pakkasessa tuntuneet lämpimiltä ja tuo Stealth-pohjahan pitää polkimissa ihan hiton hyvin.

https://www.adidas.fi/five-ten-freerider-eps-mid-mountain-bike-shoes/FY9304.html

Tietämätön
03.12.2021, 18.37
Nyt on Shimanon XM900:lla eka lenkki ajettu noin -8C pakkasessa pari tuntia maastossa. Ei tullut kylmä. Sukkana oli Sealskins Cold weather malli.

Polkimina Mallet-E:t ja toimi hyvin kyseisten polkimien kanssa. Käveleminenkin ihan OK tuntuisa ja pohjissakin oli pitoa kylmällä säällä.

Kengät kiristyvät helposti vain nauhojen päistä vetämällä, ei tarvitse erikseen jokasita nyöriä kiristää. Nauhanpäät saa pidettyä paikallaan läpässä olevan joustavan nauhan alla.

Vähän maastossa oli aluksi tottumista uuteen kenkään mutta ei ollut mitää negatiivista fiilistä alkutotuttelun jälkeen.

Hommasin samat kengät. Minusta kengät eivät ole itsessään ollenkaan lämpimät, se lämpö saadaan sitten sukilla ja kenkien pitäisi olla tarpeeksi isot, että sisälle mahtuu paksua ja lämmintä sukkaa. Muuten kyllä mukava, että lesti on ihan normaalin kengän tapainen eikä niin älyttömän kapea kuin Shimanon normikengissä. Ja itseäni kyllä miellyttää, että kengässä on perinteiset nauhat eikä mitään hajoavia pikasysteemejä.

Kävellessähän en itse kyllä pahemmin erota näitä normikengistä eikä klossit pohjassa ota yhtään kiinni lattiiaan. Vaikuttavat kyllä päältäpäin tosi kestäviltä, olettaisi että näillä mennään monta vuotta.

Kuminauha
04.12.2021, 09.32
On nää siinä mielessä lämpimät ku vertaa kesäkenkiin, mistä viima puhaltaa läpi :).

Talvipakkasilla nauhat ovat kyllä paikallaan, kun joku muoviratchet voi haurastua ja murtua pakkasella, esim omat hiihtomonot (ois luullu, että hiihtomono toimis pakkasella) kärsi juuri tästä, että muutaman vuoden jälkeen pakkasella murtu nilkan kiristin.

paaton
04.12.2021, 09.54
Sellainen pikavetonauha on ihan yliveto talvikengissä. En nää mitään syytä maksaa boasta kallista lisähintaa.

Lämpösukista muuten. Taitaa nuo therma-ic sukatkin lämmetä vain kärjistä. Ja testaillessa huomasin, ettei toinen sukka lämmennyt ollenkaan. Ei kannata ehkä pestä koneessa, ainakaan 1000rpm lingolla :) No, scandinavian outdooista sai takuuseen sukat pikana.

Mulla on ilmeisesti verenkierto parantuntut jalkoihin. Ihan ok tarkeni 3,5h lenkin ilman sähköjäkin. Välikelinkenkä ja lämmin softshellsuoja.

JackOja
04.12.2021, 17.43
^ rikoit sukat hutiloimalla ja takuusta uudet?

Itselle ruli tänään olo, ettei oikean jalan sukka lämpiä. Pitääpä testailla tarkemmin ja ottaa yhteyttä skandinaaveihin jos on tarve. Itse olen sentään noudattanut pesuohjeita.

Juha Jokila
04.12.2021, 18.37
Sellainen pikavetonauha on ihan yliveto talvikengissä. En nää mitään syytä maksaa boasta kallista lisähintaa.

Lämpösukista muuten. Taitaa nuo therma-ic sukatkin lämmetä vain kärjistä. Ja testaillessa huomasin, ettei toinen sukka lämmennyt ollenkaan. Ei kannata ehkä pestä koneessa, ainakaan 1000rpm lingolla :) No, scandinavian outdooista sai takuuseen sukat pikana.

Mulla on ilmeisesti verenkierto parantuntut jalkoihin. Ihan ok tarkeni 3,5h lenkin ilman sähköjäkin. Välikelinkenkä ja lämmin softshellsuoja.

Arktisessa erkoisjoukkokoulutuksessa on käytetty metodia, jolla parannetaan ääreisverenkiertoa huijaamalla kehoa. Menetelmässä kämmenet ja jalkaterät pidetään lämpimässä hauteessa ja muu kroppa altistetaan kylmyydelle. Periaatteessa siinä rikotaan kropan oma suojamekanismi jolla lämmön riittävyys elintärkeille elimistön osille varmistetaan. Ehkä nuo sun sähkösukat ovat vaikuttaneet samalla tavalla.

ruuduntakaa
04.12.2021, 19.21
-13c ja reilu tunti ajoa, sellanen mukava lämmin tunne jaloissa kokoajan. Ei nyt kuuma mutta melkein. ;)
Fläteillä vaan pito vois olla parempi.
Mut mukava ja lämmin kenkä. Ja kevyt.
Jos veis ens viikolla suutarille ja 5.10 mattoa osalle pohjaa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211204/536b3c2a0ce04c064f8a2b6e72eeea82.jpg

JMJP
04.12.2021, 20.48
En nyt jaksanut selailla löytyykö sähkösukkaketjusta mainintaa näistä, mutta flättipolkijoillehan löytyy nykyään talveksi Five Ten Freerider EPS -varsikengät.
Ainakin noin kympin pakkasessa tuntuneet lämpimiltä ja tuo Stealth-pohjahan pitää polkimissa ihan hiton hyvin.

https://www.adidas.fi/five-ten-freerider-eps-mid-mountain-bike-shoes/FY9304.html

Tulossa sekä nämä että sähkösukat. Mikäli tämä combo ei riitä niin talvipyöräilyt oli sitten siinä..

Juha Jokila
04.12.2021, 21.30
^talvella käytetään talvisaappaita, eikä tuollaisia nilkkatossuja.

EnduroSenior
04.12.2021, 23.37
Aijaa, no mitkähän talvisaappaat mahtaa olla suunniteltu flättipolkimille...? Tuolle viiskympin Stealth-pohjalle en kyllä ihan heti keksi parempaa vaihtoehtoa, jos tykkää ettei jalka lipsu polkimelta.
Itse kengät on ihan hiton hyvät, mutta Foxin talvipöksyjen turhan tiukat puntit on vähän ongelma. Siihen ratkaisuksi lisäsin varustukseen Icebugin säärystimet, ja tuo kombo pelittää tosi hyvin kylmässä ja lumessa!

paaton
04.12.2021, 23.55
Mitkään talvikengät eivät ole suunniteltu lukkopolkimellekkaan. Niillä kuuluisi ajaa oikeasti tällaisilla.

https://images.bike24.net/media/1440/i/mb/5c/51/68/311164-00-d-641278.jpg

Sitten me tolvanat ajetaan talvella tällaisilla. Ei mitään järkeä.

https://media.viskan.com/rtechprod/normal/1637169755/19111_musta_front/45NRTH%20W%C3%B6lvhammer%20Boa%20New%20py%C3%B6r%C 3%A4ilykenk%C3%A4..jpg

JMJP
05.12.2021, 00.07

Pyöräillessä käytetään pyöräilykenkiä, lukoilla tahi ilman. ;)

tempokisu
05.12.2021, 00.50
Pyöräillessä käytetään pyöräilykenkiä, lukoilla tahi ilman. ;)

Poikkeus vahvistaa säännön - jo vuodesta 2008 talvella karvavuoriset nahkanilkkurit ja kesällä sitten ihan vaan lenkkitossut. Pyörissä on kyllä Lookin lukkopolkimet..
Jo loppui varpaitten palelu kun hoksasin että tavallisilla kengillä voi ihan hyvin ajella, lisäksi turvallisempaa kun ei ole sitä klossi-systeemiä. Ja kun käy pyörällä vaikkapa kaupassa, eipä tartte liukkailla klossikengillä.
^^ tai tuommoisilla lähinnä turvakengän näköisillä pökkelöillä..

ruuduntakaa
05.12.2021, 09.05
Mitkään talvikengät eivät ole suunniteltu lukkopolkimellekkaan. Niillä kuuluisi ajaa oikeasti tällaisilla.

https://images.bike24.net/media/1440/i/mb/5c/51/68/311164-00-d-641278.jpg

https://media.viskan.com/rtechprod/normal/1637169755/19111_musta_front/45NRTH%20W%C3%B6lvhammer%20Boa%20New%20py%C3%B6r%C 3%A4ilykenk%C3%A4..jpg

Ajaahan jotkut myös sukkahousut jalassa.
Ei mitään järkeä.

IJa
05.12.2021, 12.35
Aijaa, no mitkähän talvisaappaat mahtaa olla suunniteltu flättipolkimille...? Tuolle viiskympin Stealth-pohjalle en kyllä ihan heti keksi parempaa vaihtoehtoa, jos tykkää ettei jalka lipsu polkimelta.!

Tuollaisilla crocs talvisaappailla olen ajellut lapin lomat. Tuo crocs pohja on yllättävän pitävä ja kestävä flättipolkimilla.

https://www.footway.com/fi/product/men-s-allcast-ii-boot-wheat-black

F. Kotlerburg
05.12.2021, 12.44
Ajaahan jotkut myös sukkahousut jalassa.
Ei mitään järkeä.
Ajaahan jotkut sähkömopolla ja sanoo sitä pyöräilyksi. Ei mitään järkeä.

ruuduntakaa
05.12.2021, 13.10
Ajaahan jotkut sähkömopolla ja sanoo sitä pyöräilyksi. Ei mitään järkeä.

Niin tekevät joo.
Onneksi on myös näitä *sähköavusteisiaPOLKUPYÖRIÄ* ;)

F. Kotlerburg
05.12.2021, 13.17
Niin tekevät joo.
Onneksi on myös näitä *sähköavusteisiaPOLKUPYÖRIÄ* ;)Sama asia

Teemu H
05.12.2021, 17.34
LOL on meillä taas suosittelijat, sukka ei edes lämmitä :D

Mutta minulla toimii, about pari tuntia -16 asteessa meni oikein mukavasti. Sukka säädetty täysille alusta asti, koska miksipä ei? Kävin kyllä nauttimassa lämpimän IPAn puolivälissä, joten arvio ei ole täysin realistinen, tuskin aina pääsee IPAlle :o

Eilen pienemmällä teholla varpaita alkoi kihelmöidä. Lenzin varpaita lämmittävä malli voisi olla parempi, mutta samalla kalliimpikin.

Therm-ic 1200 setti kyseessä. Vähän puskista tuli, ettei siinä olekaan bluetoothia. Jotenkin oletin aivan vakioksi tuolla hinnalla. Onneksi ajohousu kuultaa sen verran läpi, jotta näkee akun merkkivalon ja tehon sää ehkä säädettyä sopivaksi, jos kohmeisilla sormilla osuu vaatteiden läpi säätönappiin.

tempokisu
05.12.2021, 18.16

Mutta minulla toimii, about pari tuntia -16 asteessa meni oikein mukavasti. Sukka säädetty täysille alusta asti, .

Siis onko täällä palelevajalkaisempiakin kuin minä. Näköjään. Ihan hyvin menee kolmekin tuntia tuolla pakkaslukemalla, on villasukka + karvavuorillinen mokkanahkakenkä ja karvavuorisuojus. Enempi se on ongelmaa sormien ja erityisesti peukalon kanssa.

paaton
05.12.2021, 18.43

Mutta minulla toimii, about pari tuntia -16 asteessa meni oikein mukavasti. Sukka säädetty täysille alusta asti, koska miksipä ei? Kävin kyllä nauttimassa lämpimän IPAn puolivälissä, joten arvio ei ole täysin realistinen, tuskin aina pääsee IPAlle :o

Eilen pienemmällä teholla varpaita alkoi kihelmöidä. Lenzin varpaita lämmittävä malli voisi olla parempi, mutta samalla kalliimpikin.

Therm-ic 1200 setti kyseessä. Vähän puskista tuli, ettei siinä olekaan bluetoothia. Jotenkin oletin aivan vakioksi tuolla hinnalla. Onneksi ajohousu kuultaa sen verran läpi, jotta näkee akun merkkivalon ja tehon sää ehkä säädettyä sopivaksi, jos kohmeisilla sormilla osuu vaatteiden läpi säätönappiin.

Joo :) Kaksi frendiä sain jo noi ostamaan ja sitten sanoin ettei ne muuten ollut edes päällä :)

No tänään laitoin ykköselle ja 2h jälkeen kakkoselle. Täysin lämpimät varpaat ja ois pysynyt vielä useita tunteja.

Huomasin muuten therm-ic sukkien kanssa sen, ettei ne jostain syystä lähde pakkasessa käyntiin housun lahkeiden läpi. Ei tajua mistä tuo johtuu. Sisällä onnistuu kyllä. Mutta kun laittaa minimi teholle sisällä, niin tehon nosto onnistuu kyllä ajaessakin. Mulla näkyy myöskin valo läpi lahkeesta. Bt olisi huippu, mutta akkujen hinnoissa ei ole mitään tolkkua.

Tuon vuoksi siis sukat eivät olleet edes käynnissä...

paaton
05.12.2021, 18.45
Niin ja ei nuo therm-ic sukatkaan minusta lämmitä ukkovarvasta parhaiten. Sen vastuksen pitäisi kiertää varpaan päälle, mutta tuo ei tulisi kestämään.

Climber
05.12.2021, 20.56
^ rikoit sukat hutiloimalla ja takuusta uudet?

Ei kai linkousta ole pesuohjeessa kielletty? Kuivausrumpu on kielletty.

Jokkepappa
05.12.2021, 21.14
Laken 303 eilen -12 pakkasessa alkoi palelemaan. Merino sukka jalassa. Pitää noihin laittaa lämpökuorta päälle ens lenkille. Sama homma sormissa että meni aivan syväjäähän

paaton
05.12.2021, 21.14
Eikä ne nyt tainnut oikeesti olla 1000rpm lingossa. Normi pesussa ajokamojen seassa... Enkä tietystikkään tiedä hajosiko ne tuoin vuoksi, vai muuten, tai onko toinen sukka toiminut ikinä :)

paaton
05.12.2021, 21.18
En oikein tajua, mitä omalle ääreisverenkierrolle on tapahtunut. -15c tarkenee täysin ongelmitta hanskoilla. Syke pitää tietystikkin pitää siellä pk2 tasolla, jolloin lämpöä riittää. Tuokin on suht tarttaa touhua. Hikoilla ei saisi, jotta paita ei kastu. syke jos laskee, niin tulee vilu.

Taimo M.
05.12.2021, 21.58
Pitäsköhän itsekin ostaa nuot therm-ic:t joululahjaksi ja kattoo mihin astel ukemaan pystyy kesäkengillä, lämpöpäällisillä ja noilla sukilla ajamaan.

paaton
05.12.2021, 22.15
Pitäsköhän itsekin ostaa nuot therm-ic:t joululahjaksi ja kattoo mihin astel ukemaan pystyy kesäkengillä, lämpöpäällisillä ja noilla sukilla ajamaan.

En mä tuohon lähtisi. Ei ne mitään ihmeitä kykene tekemään. Nilkoille tarttee kutienkin pakkasella lämmintä. Samoin varpaille. Sukkien tuoma lisälämpö on aika minimaalista, mutta monasti just se mitä tarvitaan.

Sanoisin niin, että sähkösukilla jatketaan ajoaikaa 2h eteenpäin. Noilla siis tuotetaan se pieni lisälämpö, jota oma ääreisverenkierto ei enää kykene tekemään.

Niin ja nuo ovat pelastajat, jos jalat pääsevät kastumaan hiestä. Pakkasilla olisikin kiva koettaa jotain hengittävämpää kenkää sukkien kaverina. Gore-tex kengät eivät taida olla parhaat mahdolliset.

JMJP
05.12.2021, 22.50
Ei niiden ihmeisiin tarvitsekaan pystyä. Viikonloppuna +2h ulkoilua pyörän kanssa -8c:ssa joillain Salomonin maastolenkkareilla ja vähän paksummilla merinolaskettelusukilla, ja aika epämiellyttävä kymmenminuuttinen meni lämmön palauttamisessa varpaisiin. Nilkkojen kanssa ei mitään ongelmaa lämpötilan suhteen. Jos tuosta saa hiukan pakkasrajaa nostettua ja ulkoiluaikaa venytettyä niin mulle riittää.

paaton
05.12.2021, 22.54
Tuon ne tekee kyllä. Poistavat sen 2h jälkeen tulevan epämielyttävän varpaiden nipistelyn kokonaan. 4h lenkit eivät ole mikään ongelma, tai siis ne muuttuvat hauskoiksi.

F. Kotlerburg
06.12.2021, 11.11
https://www.ridemore.fi/therm-ic-powersock-set-1200-sahkosukat nämäkö ne nyt sitten on ne parhaat kengät?

Fuuga
06.12.2021, 11.37

Heh, en mä koe itseäni tolvanaksi ajaessani tuollaisilla. Muut syyt on sitten ihan eri asia.

Hyvin mentiin perjantaina ja tultiin takaisin lauantaina se ~4h eikä haitannut pyöritystä lain. Sen sijaan noilla voi kävelläkin hangessa eikä heti hajoa suojat tai ole nilkat täynnä lunta.

Kesäkengät on tarkoitettu kesälle ja talvikengät talvelle. Ja sukat joissa ohuet piuhat on alttiita hankautumaan poikki on yhtä luotettavat kuin sealzin veden imevät sukat. (ilman sen parempaa kokemusta noista sukista).

Mulla ei tahdo tuollaiset hienot viritykset kestää. Siitä tuo negatiivis-varauksellinen suhtautuminen.

--
Murphy elää!

kaakku
06.12.2021, 13.50
Lämpösukista voisi melkeinpä perustaa oman keskusteluketjun ja kerätä sinne parhaat palat mm. tästä ketjusta. Aihe kiinnostelee mutta hinta on aika kova. Nopealla googlaamisella löytyi että mm. Puuilo myy jotain halpisversioita. Onko joku testannnut?

vihtis83
06.12.2021, 14.32
Lämpösukista voisi melkeinpä perustaa oman keskusteluketjun ja kerätä sinne parhaat palat mm. tästä ketjusta. Aihe kiinnostelee mutta hinta on aika kova. Nopealla googlaamisella löytyi että mm. Puuilo myy jotain halpisversioita. Onko joku testannnut?

Mulla nuo Puuilon myymät Retki-merkkiset sukat, pari kertaa vasta ehtinyt testaamaan mutta ei ole tullut mitään pidempää lenkkiä vielä noitten kanssa ajettua joten en sen kummempaa niistä uskalla vielä sanoa. Kyllä ne varpaita ainakin vähän lämmittää, vastus on vain varpaiden yläpuolella ja lämmönsäätö on mallia On/Off eli lämmitys napista päälle tai pois.

Ohiampuja
08.12.2021, 11.46
Minulla on periaatteelinen juttu yrittää vältellä kaikkea sähkö/elektroniikka "krääsää" ja nämä sukat ja myös pohjalliset menee siihen kategoriaan.

Silloin tällöin pohdiskelen flätteihin siirtymistä, mutta tekemättä se on jäänyt. Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä? Eli jos oikein pitkään tarvii lumessa ajaa, niin onko lukot oikeasti unohdettava? Itse en siis retkeile tai pitkiä lenkkejä ajele, mutta kun olen tosi herkkä palelemaan niin retki-puolen kokemukset kiinnostaa.

Eli onko tämä se varmin tyyli?
https://www.hankkija.fi/Rauta_ja_rakentaminen/vaatteet-ja-suojaimet/tyojalkineet/talvisaappaat-viking-arctic-2_0/?gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzNgeCnlx3W3ntDDhbi GmP89CmqmbkwVC9JuS7WCdKU-9o91BTvHc5UaAlKBEALw_wcB
Ja vaikka näin.
https://www.bikeshop.fi/Race-Face-Chester-polkimet-mus/ekauppa/pRF-PD20CHEBLK/?gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzO4n6UjoLVrgU3ty10 UrNNngnpJXQyio3xZ_yaRSyOJuZHRPISi_BoaAv9AEALw_wcB

Antza44
08.12.2021, 13.56
Minulla on periaatteelinen juttu yrittää vältellä kaikkea sähkö/elektroniikka "krääsää" ja nämä sukat ja myös pohjalliset menee siihen kategoriaan.

Silloin tällöin pohdiskelen flätteihin siirtymistä, mutta tekemättä se on jäänyt. Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä? Eli jos oikein pitkään tarvii lumessa ajaa, niin onko lukot oikeasti unohdettava? Itse en siis retkeile tai pitkiä lenkkejä ajele, mutta kun olen tosi herkkä palelemaan niin retki-puolen kokemukset kiinnostaa.

https://www.hankkija.fi/Rauta_ja_rakentaminen/vaatteet-ja-suojaimet/tyojalkineet/talvisaappaat-viking-arctic-2_0/?gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzNgeCnlx3W3ntDDhbi GmP89CmqmbkwVC9JuS7WCdKU-9o91BTvHc5UaAlKBEALw_wcB
Ja vaikka näin.
https://www.bikeshop.fi/Race-Face-Chester-polkimet-mus/ekauppa/pRF-PD20CHEBLK/?gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzO4n6UjoLVrgU3ty10 UrNNngnpJXQyio3xZ_yaRSyOJuZHRPISi_BoaAv9AEALw_wcBI tse ajan aina lukoilla. Sillä, että ajasin pilkkisaappaillani ja fläteillä ei auta asiaan, kun vaan varpaat jäätyy, jos ei esim kävele. Tottakai lämpöset kengät ja sopivat sukat on kaiken A-O, mutta kyllä sähköpohjalliset toi minulle sen mukavuuden talvipyöräilyyn ja miksei sinne pilkillekkin istuskeluun, joten suosittelen kyllä vahvasti kaikille kellä vaan varpaat jäätyy antamaan periksi ja hommaamaan ne laadukkaat sähköpohjalliset tai sukat. Itsellä ollut Lenzin pohjalliset monta vuotta, niissä huononapuolena on, että itse pohjallisen materiaali aika kylmä. -15 ja kylmemmällä saa talvipyöräkenkiin NW Himalaya laittaa paksuhkon merinovilla polvisukan päälle vielä paksun merinovilla sukan tai no mulla on pykälää isommatkengät sitten tupla sukille. No ehkä muutenkin tuo kenkä vaatii jo tupla sukkaa noilla lämpötiloilla. Noilla sit ajelee jo -30 pakkasella. Ilman sähköpohjallisia -10 varmasti jäätyy varpaat alta tunnin tupla sukillakin. Pohjallisten kanssa ei ole sitä huolta ikinä vaikka ajelisi monta tuntia kovalla pakkasellakin.

Muuan Iditarod voittajalla oli vielä vanhanmallin Wolfgarien https://45nrth.com/products/wolfgar päällä paksut kengänsuoja lisä lämmikkeenä ja ne on vielä aika eri kengät, kuin omani, mutta taas sirommilla kengillä on mukavampi ajella ja tunkkailla

laattamaa
08.12.2021, 14.08
Jos flätit laittaa niin kattaa olla mahdollisimman avoimet ettei kerää lunta, itellä on nyt kona wah wah 2 komposiitit, iso vakaa tarpeeksi hyvällä gripillä oleva pedaali.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

Fuuga
08.12.2021, 14.15

Omalta kohdaltani on niin että lukoilla mennään. Kerran yhden reissun tein fläteillä ja ainoa mitä jäi käteen oli hajonnut hiilarisatula. Ei jatkoon siis.

Noin muuten on vähän sama asenne sähköön.

--
Murphy elää!

JackOja
08.12.2021, 14.19
... Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä?...

Lukoilla mennään.

ViP
08.12.2021, 14.53

Ja vaikka näin.
https://www.bikeshop.fi/Race-Face-Chester-polkimet-mus/ekauppa/pRF-PD20CHEBLK/?gclid=Cj0KCQiAzMGNBhCyARIsANpUkzO4n6UjoLVrgU3ty10 UrNNngnpJXQyio3xZ_yaRSyOJuZHRPISi_BoaAv9AEALw_wcB

Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa. Totesin, ettei välttämättä kannata investoida +300€ talvipyöräilykenkiin, joille tulee käyttöä loppuviimein melko vähän. Olen muutaman varpaan palelluttanut molemmista jaloista, niin tunto lähtee noista melko nopsaan.

Motonetista saa villavuorellisia polyuretaanisaappaita 70 eurolla ja noilla pitäisi tarjeta. Lisäksi (muoviset) flättipedaalit johtavat lämpöä huomattavasti vähemmän kuin metalliset kenkään kiinni tulevat lukkopolkimet.

Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.

Markku Lehikoinen
08.12.2021, 15.51
Välillä on tullut ajettua lätyillä, mutta nykyisin vain lukoilla.
Crank brothers vispilä toimii hyvin lumessa, ei tukkeudu tai jäädy.

Olen havainnut lukoilla polkemisen pitävän varpaat paremmin
lämpöisinä. Testailin taannoin ajella lukot irti. Vilu alkoi hiipiä
pohjan läpi. Lukot kiinni ja pyöritystä, niin aika pian taas lämpeni.
Luulisin johtuvan siitä, että lättytyylillä jalkapohjaan kohdistuu
kokoajan painetta. Lukoilla paine on pienempi ja hetkittäinen.
Veri pääsee kiertämään sujuvammin.

Markku Lehikoinen

Ohiampuja
08.12.2021, 16.13
Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa... Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.
Meikeläisen tilanne aika identtinen. Lukoilla ajettu vuodesta 1995 ja varpaat palellutettu aika pahasti retkiluistelulenkillä joskus 4-5 vuotta sitten. Ja kuten lääkäri silloin sanoi, niin paleltuvat kyllä uudestaan tosi helposti. Sen olen huomannut liki joka lenkillä... :(

paaton
08.12.2021, 16.46
Meikeläisen tilanne aika identtinen. Lukoilla ajettu vuodesta 1995 ja varpaat palellutettu aika pahasti retkiluistelulenkillä joskus 4-5 vuotta sitten. Ja kuten lääkäri silloin sanoi, niin paleltuvat kyllä uudestaan tosi helposti. Sen olen huomannut liki joka lenkillä... :(

Ei muuta kuin huopavuorellista saapasta jalkaan. Tarpeeksi isoa, että väliin mahtuu kolme villasukkaa. Flatti polkimet tietysti. Ei se noiden saappaiden kanssa enää ajoa häiritse.

EnduroSenior
08.12.2021, 23.17
Viime vuodet tullut rymisteltyä pelkillä fläteillä ympäri vuoden dh- sekä endurofillarilla, eikä ole mitään hinkua siirtyä takas lukkoihin.
Itsellä ei ole suurta intoa pyörän päälle missään kolmenkympin pakkasessa, mutta itsenäisyyspäivänä tuli heitettyä liki parin tunnin lenkki noin -17 kelissä nuo aiemmin mainostamani 5-10 -nilkkatossut jalassa. Alla pelkät jotkut Cuben vähän talvisemmat sukat ja nilkkojen lumi- ja viimasuojana Icebugin säärystimet, eikä tuntunut yhtään edes viileältä.

Ainakin siis omaan käyttöön todella hyvät tossut ja kun on tehty nimenomaan flättipolkimille, niin pohja on tasainen ja riittävän jäykkä.
Ja pitohan noissa on mielettömän hyvä minkä tahansa kunnon polkimien kanssa. Eikä halvimmillaan n. 140 € oo mikään tolkuton noista vettäkin pitävistä talvimalleista, kun kesämallin Freeriderit ja etenkin Freerider Pro:t taitavat nekin kaikki olla satasen yläpuolella.

Ennen noita oli jotkut tavalliset talvikengät ruovilla kuviolla ja korkeammalla kantaosalla, niin aika usein joutui haeskelemaan jalalle parasta kohtaa.

Olli L
09.12.2021, 07.14
...
Olen havainnut lukoilla polkemisen pitävän varpaat paremmin
lämpöisinä. Testailin taannoin ajella lukot irti. Vilu alkoi hiipiä
pohjan läpi. Lukot kiinni ja pyöritystä, niin aika pian taas lämpeni.
....

Klossin kohta pohjassa on selkeästi kylmä kohta. On eri asia ajaa flättipolkimilla JA klossittomilla kengillä.

Antza44
09.12.2021, 15.00
Klossin kohta pohjassa on selkeästi kylmä kohta. On eri asia ajaa flättipolkimilla JA klossittomilla kengillä.Eipä tuo klossinkohta ole ollut minulla ainakaan missään oikeissa talvikengissä ongelma, missä klossi ei ole ruuvattu suoraan sisäpohjankin läpi.

Antza44
09.12.2021, 15.07
Meikeläisen tilanne aika identtinen. Lukoilla ajettu vuodesta 1995 ja varpaat palellutettu aika pahasti retkiluistelulenkillä joskus 4-5 vuotta sitten. Ja kuten lääkäri silloin sanoi, niin paleltuvat kyllä uudestaan tosi helposti. Sen olen huomannut liki joka lenkillä... :(Luulis näillä taustatiedoilla olevan jo aika valmis sähköistykselle. Melkosen kenkä, sukka ja kengänsuoja rallin kävin läpi aikoinaan + halpis sähköpohjalliset ja ihan suotta. Olis vaan nekin rahat kannattanu pistää kunnon talvilukkokenkiin ja sähköpohjallisiin suoraan ja pelelemiseen kulunut aika olisi vaihtunut ajamisesta nauttimiseen.

Markku Lehikoinen
09.12.2021, 20.21
Klossin kohta pohjassa on selkeästi kylmä kohta. On eri asia ajaa flättipolkimilla JA klossittomilla kengillä.
Tottahan tuokin, ainakin ohutpohjaisilla "talvi" kengillä.
Tuo pyöritystekniikan ja jatkuvan paineen ero erittäin epätieteellisessä
testissäni oli selvästi aistein havaittavissa. Ainoa muuttuja oli siis
lukot auki/kiinni.
Vaan kuinkas saisi molemmista parhaat puolet?
Arkistoista vain etsimään varvaskoukkuja...

Markku Lehikoinen

Jami2003
10.12.2021, 08.00
.
Silloin tällöin pohdiskelen flätteihin siirtymistä, mutta tekemättä se on jäänyt. Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä?

Juu ei aja. Mulla on ollut vuosia Lake 303, koossa 43 jotka ovat sen verran tiukat että niihin ei mahdu villasukkia (jalankoko mulla 42-43). Kyllästyin viime talvena kun varpaat aina jäässä tunnin parin jälkeen ja ostin Wölvhammerin NRTH 45 koossa 44. Noissa on leveä lesti jopa suomalaisittain. Nyt mahtuu paksu merinosukka ja päälle villasukka. Pisin lenkki on viime talvelta 6h, pakkasta oli joku -15c. Mulla puutuu jo kesällä varpaat helposti joten pieniä verenkierrätys jalkautumisia piti ottaa mutta varpaat eivät menneet jäähän ja olen todella tyytyväinen kenkiin. Tosin aina vaan pikku pakkasilla ja lyhyillä lenkeillä käytän Lakeja.

Kuvittelin että nuo NRTH 45 ovat kalliit mutta kun katsoo sähkösukkien hintoja niin eipä ne pahan hintaiset ole :) Varsinkin kun Laket ovat palvelleet hyvin jo 7 vuotta ja eiköhän noille NRTH:kin tule käyttövuosia 10+

Suosittelen.

Niin ja polkimena tietenkin Crankin vispilät. Ikinä eivät ole menneet jäähän tai lumeen niin etteikö parilla potkaisulla ala toimimaan.

JackOja
10.12.2021, 08.54
^niin sitten olemme vielä me, joille kylmällä kelillä Wölvhammerikaan ei riitä vaan niiden lisäksi on oltava sähkösukat.

Aakoo
10.12.2021, 09.15
Jos ajaisin pidempää lenkkiä talvisin, niin varmaan sähkösukat tulisi hankittua. Vaikuttaa ihan pätevältä ratkaisulta, itselläkin on helposti kylmettyvät jalat. Nyt saa Laket ja karvapäälliset riittää, kun lenkit on max pari tuntia.

Jami2003
10.12.2021, 10.31
Mulla on yhdet sähköpohjalliset alipapalta. Maksoi jotain alle 10 euroa. Myös egologinen valinta koska ei sisällä omaa akkua vaan toimii virtapankilla. Hinta-laatu suhde niissä on kyllä älyttömän kova. En ole kokeillut niitä norttien kanssa. Piuhahässäköinti on niiden heikko puoli mutta hyvin kyllä lämmittää.

HeZaH
10.12.2021, 10.45
On ne lukot vaan mukavat talvellakin. Sähkösukat ovatkin olleet ihan mukava lisä, niin lukoilla saanee ajaa jatkossakin kylmällä.

paaton
10.12.2021, 10.52
Näinpä. Se, että voi ajaa niissä ohuemmissa kengissä pakkasillakin on iso plussa.

Antza44
10.12.2021, 14.20
Juu ei aja. Mulla on ollut vuosia Lake 303, koossa 43 jotka ovat sen verran tiukat että niihin ei mahdu villasukkia (jalankoko mulla 42-43). Kyllästyin viime talvena kun varpaat aina jäässä tunnin parin jälkeen ja ostin Wölvhammerin NRTH 45 koossa 44. Noissa on leveä lesti jopa suomalaisittain. Nyt mahtuu paksu merinosukka ja päälle villasukka. Pisin lenkki on viime talvelta 6h, pakkasta oli joku -15c. Mulla puutuu jo kesällä varpaat helposti joten pieniä verenkierrätys jalkautumisia piti ottaa mutta varpaat eivät menneet jäähän ja olen todella tyytyväinen kenkiin. Tosin aina vaan pikku pakkasilla ja lyhyillä lenkeillä käytän Lakeja.

Kuvittelin että nuo NRTH 45 ovat kalliit mutta kun katsoo sähkösukkien hintoja niin eipä ne pahan hintaiset ole :) Varsinkin kun Laket ovat palvelleet hyvin jo 7 vuotta ja eiköhän noille NRTH:kin tule käyttövuosia 10+

Suosittelen.

Niin ja polkimena tietenkin Crankin vispilät. Ikinä eivät ole menneet jäähän tai lumeen niin etteikö parilla potkaisulla ala toimimaan.Mulla liki loppuun ajetut 45 Wide 303 Laket ja useampaa vuosikertaa 45 kokosia Wölvejä kokeillut ja ei ne kyllä leveitä ole ainakaan mun jalkaan. 303 ja muihin aina mahtunut reilusti sukkaa ja ei auta. Wolfgarit olisi ihan mielenkiintoiset koittaa pärjäiskö niillä oikeasti ilman sähköjä mutta epäilen toisaalta sähköillä kivempi, kun ei tarvi ihan mohloja kenkiä.

kp63
10.12.2021, 14.21
Mulla 45 se järeämpi, onko se nyt wolfgar. Siinähän on just varpaat ja klossin kohta suojattu supereristeellä. Pari vuotta vanha malli ja muistaakseni valmistajan mainostama käyttöalue oli -35 asti. Koko on reilu ja tuli otettua viel villasukkavara. Voin taata ettei varpaat kyllä jäädy ekana eikä tarvi lisäsuojia. Kohlot ne kyllä on. Lake 404 + karvasuojat jää mennen tullen eristävyydessä, nekin menee pitkillä jonnekin -10 asti.

Antza44
10.12.2021, 14.32
Mulla 45 se järeämpi, onko se nyt wolfgar. Siinähän on just varpaat ja klossin kohta suojattu supereristeellä. Pari vuotta vanha malli ja muistaakseni valmistajan mainostama käyttöalue oli -35 asti. Koko on reilu ja tuli otettua viel villasukkavara. Voin taata ettei varpaat kyllä jäädy ekana eikä tarvi lisäsuojia. Kohlot ne kyllä on. Lake 404 + karvasuojat jää mennen tullen eristävyydessä, nekin menee pitkillä jonnekin -10 asti.Näissä on selkeästi panostettu myös varvaskupin lämpösyyteen. Monet kengät suht paksuja, mutta kärkikupin eristys onneton.

Tosin muuan Iti voittajallakin oli Wolfgareihin vielä himo paksut lisä lämpösuojat. Se on varma, että meikäläisellä ei ole toivoakaan muilla ajaa ilman sähköjä vaikka 3h -20 kelissä, kuin Wolfgareilla. Tuo sisäkenkä ajattelu on kyllä hyvä ylipäätään talvikengissä. Siinä on heti selkeä ilmarako ulkokenkään ja tälläselle joka hikoaa kuivatus onnistuu nopeammin.

ViP
10.12.2021, 15.24
Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa...

Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.

Jäi testit aika vähälle, kun pakkaset väistyvät ainakin etelästä. Ostin halvemmat 25€ versiot, kun ajattelin, ettei näillä kuitenkaan montaa lenkkiä tule ajettua. Hyvin toimivat 15 pakkasasteessa kolmisen tuntia, eikä fläteillä ajaminenkaan niin kauheaa ollut. Ihmeen kevyet noi ovat, painoa varmasti vähemmän kuin uskollisilla Shimamon xc9:llä kenkäsuojien kanssa. Pehmeä ja paksu pohja heikentää poljintuntumaa, mutta kyllä noilla työmatkat ainakin sotkee.

Alle kymmenen asteen pakkasilla pitäydyn silti edelleen lukoissa. Niin paljon parempi niillä on polkea. Paksu kenkäsuoja, foliopohjallinen ja vähän lisäeristettä klossireikien päälle, niin hyvin noillakin välttää.

Olli L
10.12.2021, 16.04
Eipä tuo klossinkohta ole ollut minulla ainakaan missään oikeissa talvikengissä ongelma, missä klossi ei ole ruuvattu suoraan sisäpohjankin läpi.

Minä tunnen Shimanon "talvi"-kengissä ja Laken talvikengissäkin klossin kohdasta alkavan kylmettymisen. Noissa molemmissa klossin vastalevy on pohjamateriaalissa, ei kengän sisällä.

Miastore.fi (ennen Urheilu Areena) teki hyviä karvavuorisuojia, mutta taitaa olla lopettamassa pyöräilyasustebisnestä? Noita kengänsuojia ei saa enää isoina (46-48), ja loputkin on alessa.

Pyhä Risti
10.12.2021, 17.23
Varmaan jalan koollakin on väliä.
Litran termospullokin pitää suhteessa paremmin lämmön kuin puolen litran versio.
Itse olen klossikenkien kannattaja, ei ole tullut suurempia lämpövuotoja läpi klossien takia.
Klossit mahdollistaa myös pienen sivuliikkeen, ei rasitu paikat.
Järeäpohjainen kenkä ja avopoljin piikeillä, jalkaa joutuu nostamaan jos haluaa vähänkin asentoa korjata.
Testauksessa on nyt myös magneeteilla toimivat "lukkopolkimet", näillä kokeiluilla tuntuu ettei mene jatkoon.
Tarttuu kiinni, mutta ennalta arvaamattomaan asentoon.
Oikeaan asentoon pääsy vaatii pientä voimankäyttöä ja loppupeleissä tosipaikan tullen ei tiedä missä vaiheessa lähtee vahingossa irti...

Ohiampuja
10.12.2021, 20.20
Nämä talvikengät on hyvä esimerkki tarpeen ja hinnan pyörittelystä.

Kuinka paljon talvella ajaa ja kuinka pitkiä lenkkejä? Kuinka paljon kenkiin on järkeä panostaa?

kp63
10.12.2021, 20.33
Niin paljon ettei varpaiden takia tartte sisällä ajella. Sama hanskat ja naama. Muuthan on suht helpot.

paaton
10.12.2021, 20.34

Kuinka paljon talvella ajaa ja kuinka pitkiä lenkkejä? Kuinka paljon kenkiin on järkeä panostaa?

No se on just noin. Haluaako ajaa fillarilla, vai eikö halua. Jos ei aja, niin on harvinaisen typerää ostaa varusteitakaan.

F. Kotlerburg
10.12.2021, 20.45
Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.

paaton
10.12.2021, 20.48
Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.

Just noin. Tässä just mietin huomista uloslähtöä, siis että joutuuko ajaa zwiftiä, mutta sitten tajusin, että mullahan on kamaa tuollekkin kelille. Spazin pitkät kengänsuojat välikelinkenkien päälle, alphan takki niskaan ja polkemaan vaan.

harald
10.12.2021, 20.49
Kunnot varusteet itse asiassa kannustavat mennä kokeilemaan niitä.

Ohiampuja
10.12.2021, 20.52
Pienen pojan isänä ne lenkit on muutenkin harvassa, kun vapaa-aikaa on niukasti.

Ja siksi tämä pohdiskelu. Kun pitäisi vielä hiihtääkkin ja myös luistella. :)

Jami2003
10.12.2021, 21.09

Kuinka paljon talvella ajaa ja kuinka pitkiä lenkkejä? Kuinka paljon kenkiin on järkeä panostaa?Ei pyöräilyssä muutenkaan lähestytä asioita tarpeen ja hinnan kautta niin miksi sitten kengissä.

Harrastan pyöräilyä ja jos haluan jotain siihen liittyvää yleensä laitan parasta mitä perse kestää. Sama käytänkö vähän vai paljon. Yleensä laatukamppeet kestää lopun ikää niin jos kerran uhraa 400 euroa (joka nyt ei ole kummoinen raha pyöräilytarvike maailmassa, eikä sillä saa kuin yhdet sukset) hyviin pyöräilykenkiin niin hyvällä pidolla niillä ajelee vielä 2040 vuonna jos omistajalla vaan jalka vielä nousee. Ne 400 euron sukset ovat olleet käyttökelvottomat jo vuosia aikaisemmin.

Ja koska harrastan myös hiihtämistä niin siinäkin ostan yleensä parhaasta päästä monot. Ne vehkeet millä ollaan kiinni siinä harrastusvälineessä on syytä olla just eikä melkein. Suksissa voi sitten jo halutessaan vähän tinkiä kun ne ei loputtomia kausia kestä.