Terve Timo W ja tervetuloa ryhmään! Kerro hieman Pekingistä pyöräilijän silmin nähtynä. Ahdistaako elämä kevyen liikenteen väylillä ja puhkooko sepeli renkaita?
Taittajat
Collapse
X
-
Moi, ja kiitos vaan.
Vastaus on vähän venähtänyt, kun en ole tottunut täältä ryhmien puolelta viestejä katsomaan.
Peking on pyöräilijän kannalta aivan mahtava ollakseen noin 17:n miljoonan asukkaan kaupunki. Pyöräilyllä on täällä toki erityisen pitkät perinteet ja suosio on vielä tänä päivänäkin valtava.
Kaupunkisuunnittelussa pyöräily on koko ajan huomioitu kunnolla, jonka seurauksena pyöräily on täällä selvästi jouhevin tapa liikkua isommallakin säteellä. Autoja on aivan liikaa, joten autotiet ovat aamusta iltaan tukossa. Metrossa porukkaa taas on niin paljon, että se ei pysty ainakaan minun kohdalla kilpailemaan fillarin kanssa.
Pyöräkaistat ovat monessa paikassa joko puilla erotettu autokaistoista, tai sitten pientareella on useita metrejä leveä pyöräkaista.
Tässä kuva puilla erotetusta kaistasta:
Kuvasta toki näkyy, että fillarilla kulkee tarvittaessa vähän enemmänkin tavaraa. Sääntö kuulemma sanoo, ettei kuorman leveys saa ylittää hartioiden leveyttä, joten hurjat on kaverien hartiat.
Tässä taas reilunlevyisestä pientareesta:
Samanlaista avautumista vaikeasta elämästä kevyenliikenteen väylällä ei voi täältä oikein harrastaa. Toki täälläkin vauhtia ja vaarallisia tilanteita tulee nähtyä, mutta mielestäni kunnioitus pyöräilyjöitä kohtaan on hyvä. Pari perusasiaa kun pitää mielessä, niin ainakin itse olen kokenut pyöräilyn ihan turvalliseksikin. Tärkeintä on pitää mielessä, että oikealle kääntyvä auto ei väistä koskaan ketään, ja saa kääntyä myös punaisissa valoissa. Näitä autoja tulee siis takavasemmalta ja etuoikealta, jolloin valppaana täytyy pysyä.
Rengasrikoilta olen välttynyt toistaiseksi kokonaan, joten täällä voisi olla markkinat tappajasepelille, kun sitä vielä ei ole joka paikassa
Juttelin paikallisen Trek-kaupan edessä tänään maantiepyöräilevän engelsmannin kanssa rengasrikoista, ja sanoi, että tän aamun kimppalenkillä oli kaverilleen tapahtunut ensimmäinen rengasrikko laatuaan, joten sepeliongelma ei ainakaan vielä ole lähtenyt käsistä.
Jos ei ilma olisi niin saastunut, niin ei parempia kaupunkipyöräilyolosuhteita kehtaisi edes toivoa.
/twViestin lähettäjän suojelemiseksi lähettäjän mielipiteitä on muutettu.
Comment
-
Harmi kun esim. Päivän viestit-toiminto ei huomio ryhmiä. No mut ehkä selviämme.
Talvipyöräilyä taitettavalla vol. 2
Jossain kerroin aiemmin viimetalvisesta ongelmasta jonka lumi aiheutti: ketju rupesi sopivissa olosuhteissa (nuoskalunta, t=~-1 c) nousemaan Bromptonin takarattaalla estäen voiman välittymisen takarenkaalle. Epäilys oli, että nuoskalumi pakkautui rattaan viereen aiheuttaen ongelman. Ongelmaa ratkaistiin vaihtamalla ratasta jonka jälkeen ongelmaa ei enää esiintynyt viime talvena. Ilmeisesti kyse oli kuitenkin ongelmalle otollisten olosuhteiden puutteesta, koska nyt tällä viikolla sama asia ilmaantui uudelleen. Tällä kertaa lunta ei ollut pakkautuneena suuremmin mihinkään väliin. Sen sijaa kosteutta oli rutkasti (Helsingissä plussaa, loskaa ja vettä, Järvenpäässä pakkasta, lunta ja sohjoa). Nyt vaihtoon meni ketju, joka silminnähden vaurioitunut ja rissat joissa sivuttaisklappia. Näiden jälkeen kaikki voimansiirron ulkoiset osat on vaihdettu.
Jos vika vieläkin esiintyy, kyse on ominaisuudesta. Raportoin seuraavien otollisten kelien jälkeen.
Comment
-
Kuukausi on kulunut. Luntakin ehti välillä olla joten pääsin testaamaan. Vika ei ole kokonaan hävinnyt mutta heikentynyt kylläkin. Ketju ei siis enää sopivalla "miinus 1" kelillä hypi, rutisee vain hitosti. Ihmehomma.
Tällä viikolla kosahti Bromptonista se "nipistin" johon ohjaustangon nuppi taitettaessa lukittuu. Oli ilmeisesti muovi väsähtänyt. Muoviosissa on selvästi ongelmansa jatkuvassa talvikäytössä. Pakkanen, jatkuvat lämpötilan vaihtelut ja kesällä joskus näkyvä auringon valo haurastavat muoviosia jotka sitten saattavat haljeta todella yllättäen. Aiemminhan minulta on haljennut pakkasella takalokari, kun se taittaessa hipaisi jotain jääkokkaretta.
Comment
-
Moro. Käyköhän täällä kukaan näitä lueskelemassa. Höpisen silti.
Youtubessa loistavia Bromptonin huoltoviteoita:
Näistä varmasti hyötyä myös muiden fillareiden kohdalla.
Comment
-
Viikonloppu alkoi kauhealla ketutuksella.
Perjantaina töistä kotiin tullessa junassa oli ensimmäisen kerran ikinä (~ 2 vuotta) maalaisjärjetön konnari. Laskutti fillarihinnan Bromptonista. Hänen sanojensa mukaan kaikki muut konnarit kahden vuoden aikana ovat toimineet väärin.
Comment
-
Tässä suora lainaus VR:n virallisesta kannasta taittopyöriin:
"Pyörä on suojattava päällyksellä tai erillisellä pyörälaukulla senkin vuoksi, ettei se likaa vaunuosastoa. Muutoinhan polkupyörät kuljetetaan junan eteisessä ja niistä peritään tällöin maksu. Kun pyörä on laukussa se luokitellaan käsimatkatavaraksi muiden matkalaukkujen tavoin. Jos konduktööri havaitsee teidän kuljettavan polkupyörää, on hänellä oikeus maksun perimiseen."
Ja tarkennus pyörälaukun vaatimuksista kysyttäessä voiko suojus olla esim. läpinäkyvä jolloin konduktööri saattaa havaita suojuksen sisällä olevan polkupyörän:
"Jos pyörä on suojapussissa maksua ei peritä. Tarkemmin ei ole määritelty millainen suojapussin tulisi olla, kunhan se vain peittää koko pyörän."
Näillä mennään. Peitetty pienikokoinen taittopyörä on junassa
käsimatkatavaraa.
Lähde: sähköpostikeskustelu
Palautekäsittelijä
VR Osakeyhtiö
VR Yhteyskeskus
Comment
-
Ostin oman taittopyöräni elokuun lopussa. Olen kuljettanut sitä niin VR:n lähi- ja kaukojunissa, paikallisbusseissa kuin pidemmän matkan busseissakin. Matkahuollon suhtautuminen on ollut todella positiivista: maksua ei missään tapauksessa pidä periä - onhan se niin pieni. Paikallisbusseissa pyörää voi myös kuljettaa ilman mitään kysymyksiä. Sen sijaan VR on ollut vähän nuiva, mikä ihmetyttää minua todella. Mikä ihmeen "Vihreä VR" -kampanja, jos vihreää työmatkailua edistävästä taittopyörästä halutaan periä maksu? Vihreä VR tuntuu tarkoittavan pelkästään sitä, että heidän junansa kulkevat nyt vesivoimalla. Eikö siis mitään muuta?
Comment
-
Lisäystä edelliseen, kun viesti piti jakaa kahtia.
Suurin osa konnareista ei onneksi kiinnitä pyörään mitään huomiota, kahden konnarin kanssa olen keskustellut asiallisesti pyörästä (eivät siis halunneet periä maksua, mutta varoittivat, että joku konnari saattaa periä) ja muistaakseni kolme konnaria on ollut sitä mieltä, että maksu pitäisi ottaa. Koskaan en kuitenkaan ole maksamaan joutunut, kun olen asiasta konnareiden kanssa keskustellut. Yksi konnari tosin soitti kollegalleen ensin. Yksi konnareista puolestaan sanoi minulle saman kuin edellisessä viestissä on mainittu eli pyörä pitäisi olla kassissa. Minä vastasin hänelle, että kun suurin osa konnareista ei pyörästäni maksua halua periä, niin en sitä kassiin laita. Jos sitten joskus joudun maksamaan, niin mieluummin sitten häviän sen pienen rahasumman siitä, että pyörän kuljettaminen on niin kätevää ilman mitään kassia. Pitkän matkan junissa tosin käytän kassia.
Comment
-
Ja hmm, tuo osastojen likaantuminen on kyllä todella keinotekoinen peruste. Eiköhän ihmisten kengät hoida tehokkaasti sen likaantumisen. Siinä tuskin ne muutamat harvat taittopyörät ovat se suurin ongelma
. Mutta, jään kyllä itse useinkin junan eteiseen pyöräni kanssa. Uusissa lähijunissa on ne mukavat pyörä/lastenvaunupaikatkin.
Comment
-
Mulla on Dahonin pyörä. Kun tuli lunta, en uskaltanut lähteä pyörän kanssa liikenteeseen. Ei ole tosin siitä kiinni, että onko taittopyörä vai tavallinen - kaatumisen pelko pitää poissa pyörän selästä. Kerran olen pyörän kanssa talvella lentänyt ja kerran itseni loukannut - aika huonoa tuuria siis. Kyselin tosin jo 20-tuumaisia talvirenkaita yhdestä pyöräliikkeestä, mutta vähän heikolta näyttää. Jostain luin, että Lauttasaaressa saattais olla liike, josta saa 20-tuumaisiakin. Asia pitää selvittää. Ilmeisesti tällaisille renkaille olisi ainakin jonkin verran kysyntää, kun myyjä sanoi, että häneltä niitä on kysytty jo pari kertaa ennenkin. Toimittajilla vaan ei sellaisia ole. Harmi. Kyllä mä varmaan ton Dahonini kanssa vielä talvisäässäkin koitan ajaa. Sitten näkee, miten se lumella toimii.
Comment
-
Uuh ooh. Tännekin on ilmestynyt muiden viestejä. Hienoa.
Lumi ja Brompton: Kyllä välillä korpeaa ja kunnolla. Kerran katkesi takakiekosta pinna kun koitin vihapäissäni paiskoa loskaa pois Bromptonin takapäästä. Onneksi ainakin akselillä Jägis-Helsinki pahimpia pyörän tukkivia kelejä on ollut viime talvina tosi harvassa. Ja lisäksi, ainahan voi jatkaa bussilla kun meno tyssää ylivoimaiseen esteeseen.
Comment
-
Moi Taittajat!
Mä sain tänään ihan oman Bromptonin. Jeee! Kauan olen tietoa etsiskellyt netistä ja tätäkin palstaa selaillut. mpesu:n aktiivisuus ihailuttaa, vaikken puoliakaan ymmärrä teknisistä keskusteluistanne. Enivei, nyt on fillari, mutta ihan heti en taida päästä ajamaan säästä johtuen. Toisaalta ihan vielä työmatkailu ei ole ajankohtaistakaan Bromptonia käyttäen, joten tässä on hyvää aikaa "kuivaharjoitella" kokoamista ja purkamista (ei yllättäen menny vielä kymmenessä sekunnissa nippuun/auki). Hauska tutustua teihin! Ehkä törmäämme pääkaupunkiseudun paikallisjunissa ; - )
Comment
About this Group
Taitettavilla fillareilla liikkuvat kokoontukaa!
(tagit: Taitettava polkupyörä, taitettavapolkupyörä, taittopyörä, taittettava fillari, taittofillari, Brompton, Dahon, Breezer, Birdy, Bike Friday)
(tagit: Taitettava polkupyörä, taitettavapolkupyörä, taittopyörä, taittettava fillari, taittofillari, Brompton, Dahon, Breezer, Birdy, Bike Friday)
Type:
Public
Aiheet:
5
Comments:
145
Owner
Yhteisöjen kategoriat
Collapse
Latest Group Topics
Collapse
There are no results that meet this criteria.

Comment