GiantElectrobikeGarmin
Sivu 2 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 272

Aihe: Vanhemmat maantiepyörät, osa2

  1. #31
    Pyöräprojekti* Guest
    Tuota projektia katsellessa tunnen huojennusta siitä, että omassa pyörässäni ei ole tuon enempää loppuun kuluneita osia Pääsen vähemmällä.

    Venäläisillä kumeilla moni ajelin niissäkin porukoissa joissa itse pyöräilin, ilmeisesti oli hinta-laatusuhde varsin hyvin kohdallaan.
    Pyöräprojekti* muokkasi tätä : 10.06.2008 at 17.31

  2. #32
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Tämä on muuten kivaa. Varsinkin kun on toinen toimiva pyörä. En maksanutkaan yhtään enempää kuin rungosta. No ehkä vähän lähes uusista renkaista. Yhteensä 40 euroa.

    Mutta arvokkaaksi se tulee.

    Venäläisiä ei taida saada enää. Mitähän maksaisivat jos saisi. Kympin maksaisin mielelläni, ehkä 15 euroakin.. mutta vain siitä paksusta versiosta! 80-luvulla taisi niitä vaihtaa omistajaa jopa 10 markalla. Ostin silloin myös neuvostoliittolaiset pyöräilykengät 50 markalla yhdeltä vanhemmalta urheilijajätkältä meidän taloissa. Haki jostain tavaroita meille 15 kesäisille hyvää hyvyyttään, kun tiesi mistä halvalla sai. Itsellään sillä oli pyöräkellarissa vanha keltaiseksi pensselillä maalattu maantiepyörä, jossa oli Campagnoloa kaikki mahdollinen. Stigu! Mahtaisitko olla täällä sattumalta? Siltamäki oli paikka.
    tienlaita muokkasi tätä : 10.06.2008 at 23.13

  3. #33
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Mulla on yksi 27mm Venakko viä. Jossain kellarissa, tuubit kun säilytän paremmin kuin viinini, tasalämmössä, valolta suojattuna. Tuubien käyttöä on turha arastella kunhan ei osta halpoja, ne tulevat kyuitenkin kalleimmiksi. Ja tuubit voi paikata esim Stan's Tubeless muussilla, vain n. 20ml/tuubi.

  4. #34
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Ja tuubit voi paikata esim Stan's Tubeless muussilla, vain n. 20ml/tuubi.
    Ja kenties maitoliimalla? Tässä siitä puhutaan: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=31396
    Ottaisiko venttiilin pois ja ruiskuttaisi laimennettua liimaa sisään - ja sitten venttiili paikoilleen, ilmaa ja heti ajoon, jotta litku leviää hyvin?

    Kävikin tuossa eilen elämäni ensimmäinen rengasrikko. Vittoria Competition Olimpionico. Piti pumpata 4 kilometrin välein, jotta pääsin kotiin. Varatuubi lähtee tänään mukaan.

  5. #35
    Pyöräprojekti* Guest
    Minä taas annoin periksi ja tilasin avovanteet... Yllättävän pieni investointi, kun tuubirenkaiden hintoihin vertailee. Samalla pakka "päivittyy" 9-lehtiseksi. Toivottavasti kapeampi ketju toimii mukisematta vanhojen Campan eturattaiden kanssa.

  6. #36
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Minä taas annoin periksi ja tilasin avovanteet... Yllättävän pieni investointi, kun tuubirenkaiden hintoihin vertailee.
    Eihän ne tuubit kuitenkaan enempää maksele kuin avotkaan. Käyttökustannuksissa oleelliseen osaan nouseekin rikot ja varsinkin korjaamattomat rikot. Meinaatko muuten itse puolata?

    Minulla on (kuten olen tainnut jo pariin otteeseen mainita) kahdet tuubikiekot ja vielä useampia tuubeja, jotka sain pyörän mukana. Osa renkaista on eri lailla huonoja ja osa oikein hyviä. Liimojakin tuli riittävästi. Joten hyvä tässä on katsella kuinka tuubeilla sujuu. Ostanen jotkut vahvat ja tilavat tuubit kun tarve tulee. Mielellään lähellä 30mm, mikä vain mahtuu. Mutta vaihtoehtona toki on puolata toisille navoille avot.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Samalla pakka "päivittyy" 9-lehtiseksi. Toivottavasti kapeampi ketju toimii mukisematta vanhojen Campan eturattaiden kanssa.
    Minua mietityttää tuossa, kuinka takavaihtaja toimii. Itselläni on Campagnolo Nuovo Record ja sen ylempi pyörä on tosi lähellä jo 23 hampaista. Toisessa takakiekossani 16-21 ja toisessa 13-23. Siis kuusilehtisiä. Minkälainen se 9-pakka on?


    lisäys. Huomasin että kirjoitit aiemmin näin:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Löysin verkosta vanhan Chorus-esitteen, josta päättelin, että vaihtajan pitäisi olla 8-lehtiselle pakalle suunniteltu. Käykö tuohon nyt sitten pakaksi esimerkiksi Shimano Tiagra Cassette 8 Speed HG50 ja ketjuksi Shimano IG70 Chain 8 Speed?
    Mikä sai valitsemaan 9-pakan?



    ------------------------------------------------------------------


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Minulla on nyt Eddy Merckx ajokunnossa. Vain ohjainkannatin on uusi. Pyörä on loistokunnossa ja se on lenkkipyöränä. Myöhemmin siitä. Campagnoloa riittävästi!
    Kyllä se vain on harmillisesti numeroa pieni minulle! Satulan olen nostanut yli ylärajan merkin. Jos jollakulla on vastaava 58-60 cm runko, olen kiinnostunut vaihtamaan (tai ostamaan). Tämä on 55 cm c-c.
    tienlaita muokkasi tätä : 21.06.2008 at 22.20

  7. #37
    Pyöräprojekti* Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Eihän ne tuubit kuitenkaan enempää maksele kuin avotkaan. Käyttökustannuksissa oleelliseen osaan nouseekin rikot ja varsinkin korjaamattomat rikot. Meinaatko muuten itse puolata?
    Avoista saa ilmeisesti paremmin pistosuojattuja versioita (jos ei muuten kestä niin vaikka erillinen pistosuojanauha ulkokumin sisään) ja sisäkumin paikkaaminen on edullisempaa kuin uuden tuubin osto. Kokonaisuutena vähemmän stressiä ja harmitusta, toivottavasti. Ostin kokonaan uudet kiekot, ei noita napoja kannata näköjään alkaa kierrättämään kun uudet valmiskiekot saa alta satasella. Eipähän tarvi alkaa vanhoja napoja huoltamaan tai kiekkoja rihtauttamaan
    Minua mietityttää tuossa, kuinka takavaihtaja toimii. Itselläni on Campagnolo Nuovo Record ja sen häkin ylempi pyörä on tosi lähellä jo 23 hampaista. Toisessa takakiekossani 16-21 ja toisessa 13-23. Siis kuusilehtisiä. Minkälainen se 9-pakka on?
    Pakka on Shimanon "Tiagra Kassette CS-HG50-9 13-25". Jos ei vaihtaja yllä niin sitten kylläpä tuossa pykäliä onneksi riittää vaikka yksi lehti olisikin poissa käytöstä.
    Mikä sai valitsemaan 9-pakan?
    Lähinnä vain paremman saatavuuden takia, ja siksi että se kuitenkin ilmeisemmin toimii. Eipä kai lisävälityksistä haittaakaan ole.

  8. #38
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    sisäkumin paikkaaminen on edullisempaa kuin uuden tuubin osto.
    Tuubin paikkausta ajattelin edellä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Ostin kokonaan uudet kiekot, ei noita napoja kannata näköjään alkaa kierrättämään kun uudet valmiskiekot saa alta satasella. Eipähän tarvi alkaa vanhoja napoja huoltamaan tai kiekkoja rihtauttamaan
    No mutta mutta!! Minulla on ainakin sellaiset navat että oksat pois kertakäytöltä! Jos niihin tulee kulumaa, luultavimmin kartiot pitää vain uusia. Perilliseni saavat niistä vielä tapella.

    Pisti vain silmään ettei tarvitse vanhoja huoltaa. Mikään ei kestä huoltamatta. Ja voipi olla, että valmiskiekkoja nimenomaan joutuu rihtaamaan..

    90-luvun osa ei ole edes vanha. Mutta voihan olla ettei sellainen ole enää yhtä hyvää laatua kuin vanhemmat!
    tienlaita muokkasi tätä : 21.06.2008 at 22.54

  9. #39
    Pyöräprojekti* Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Tuubin paikkausta ajattelin edellä.
    Aivan, ja sitä EN aio kokeilla Vaivattomuus on tässä nyt etusijalla. Kestävät renkaat pitää löytää, vaikka vähän enemmän painaisivatkin.

    No mutta mutta!! Minulla on ainakin sellaiset navat että oksat pois kertakäytöltä! Jos niihin tulee kulumaa, luultavimmin kartiot pitää vain uusia. Perilliseni saavat niistä vielä tapella.
    No jos olisi jotkin arvonavat niin miksei niihin uudet vanteet vaihtaisikin, mutta nuo on jotkut perus-Mavicit. Kelvolliset uudet kiekot saa halvemmalla kuin mitä vanteiden vaihto uusiin napoihin maksaisi.
    Pisti vain silmään ettei tarvitse vanhoja huoltaa. Mikään ei kestä huoltamatta. Ja voipi olla, että valmiskiekkoja nimenomaan joutuu rihtaamaan..
    Uusia napoja nyt ei ainakaan ihan heti tarvinne huoltaa? Rihtaamaan joutuu joka tapauksessa.

  10. #40
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Siis maitoliimaa kumin sisään ajattelin kokeilla.

    Navat kannattaa pitää hyvässä puhtaassa rasvassa ja välykset oikeina. Hyvin herkkinä ilman tahmeutta tai pientäkään nykivyyttä kiekko irrallaan ollessaan. (Huomaa että pikalinkku kireälle laitettuna voi kiristää säätöä! Mielestäni liian kireällä silloin - vaikka voi sen huomioida säädössä.)

    Olen kyllä kuullut että oikein alunperin kasattu vanne pysyy muodossaan erittäin hyvin. Vastakohtana sitten rihtauskierre. Ehkä ne uudet kannattaisi oikein kunnolla leipoa heti tuoreeltaan ja sitten rihdata? Ehkä ensin vähän ajella? Täältä vain luin... Voihan se olla että kun vain asiansa osaava rihtaaja tekee ensirihtauksen, kiekko toimii sitten hyvin. Kunhan leipoo kunnolla? Voi olla että puhuin nyt höpöjä, mutta foorumilta löytyy asiaa paremmin valaisevia pitkiä juttuja.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Ja tuubit voi paikata esim Stan's Tubeless muussilla, vain n. 20ml/tuubi.
    tienlaita muokkasi tätä : 21.06.2008 at 23.30

  11. #41
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922







    Pyörässä on edellisen käyttäjän teippejä, nippusiteitä ja muita tahroja vielä. Ruma mittari. Jarrukahvojen kumit rikki ja uusi tankoteippi laittamatta. Ohjaustankoon sain aikaan naarmuja, koska seurasin stemmin asennusohjeita! (Insert a hard spacer or a coin not thicker than 2mm) Vaikka stemmin clamppi oli nimenomaan oikea tähän tankoon. Pintanaarmujahan ne kuitenkin, joten ehkä ovat siistittävissä hienolla hionnalla/kiillotuksella.

    Navoissa on rasvanipat! Niitä oli myös käytetty: rasva pursui kartion välistä kun ajoin ensimmäiset lenkit.

    Paino on mekaanisella henkilövaa'alla punnittuna tasan 10 kg.

    http://xs228.xs.to/xs228/08250/etuha...hdevipu375.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/etunapa992.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/eturattaat925.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/jarrukahva843.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/keskio642.jpg

    http://xs228.xs.to/xs228/08250/kokokuva582.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/ohjainputki844.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/satulakannatin192.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/satulaputki182.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/satulaputki2275.jpg

    http://xs228.xs.to/xs228/08250/stemmi2964.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/stemmi_tanko118.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/takajarru358.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/takanapa975.jpg
    http://xs228.xs.to/xs228/08250/takavaihtaja474.jpg

    http://xs128.xs.to/xs128/08250/toiset-kiekot362.jpg
    http://xs128.xs.to/xs128/08250/toiset-kiekot2912.jpg
    http://xs128.xs.to/xs128/08250/vaihdevivut450.jpg
    http://xs128.xs.to/xs128/08250/voimansiirto292.jpg


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Kyllä se vain on harmillisesti numeroa pieni minulle! Satulan olen nostanut yli ylärajan merkin. Jos jollakulla on vastaava 58-60 cm runko, olen kiinnostunut vaihtamaan (tai ostamaan). Tämä on 55 cm c-c.
    tienlaita muokkasi tätä : 22.06.2008 at 16.40

  12. #42
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    101
    Olen minäkin alkanut harkita avokiekkojen hankkimista... Just piti lähteä lenkille kun meni viimeinen rengas... Kestihän se 130 km...;( 25€ kappalehintaan tulee kalliiksi ajella lenkkejä. 10 vuotta kylmässä tallissa olleet renkaat on kestänyt paljon enemmän...

    Minullahan on se 125 mm väli takahaarukassa mutta kai se 5 milliä leviää...? Tuleekohan muuta ongelmaa, jos vaikka laittaisin jonkun 8-lehtisen pakan?
    - Jsalok -

  13. #43
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsalok Katso viesti
    Olen minäkin alkanut harkita avokiekkojen hankkimista... Just piti lähteä lenkille kun meni viimeinen rengas... Kestihän se 130 km...;( 25€ kappalehintaan tulee kalliiksi ajella lenkkejä. 10 vuotta kylmässä tallissa olleet renkaat on kestänyt paljon enemmän...

    Minullahan on se 125 mm väli takahaarukassa mutta kai se 5 milliä leviää...? Tuleekohan muuta ongelmaa, jos vaikka laittaisin jonkun 8-lehtisen pakan?
    - Jsalok -
    Eikö siinä kuulu olla 6 lehteä. Paikkaa litkulla venttiilinreiästä ja säästä hienon pyörän raiskaukset uuden pyörän rahastoon. Myy pyörä minulle. (Viimeinen tärkein. )

  14. #44
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933

    Ongelma?

    Joutuisit luopumaan hienosta rei'itetystä ketjusta! 5 mm on melko paljon punnerrettavaksi joka kerta kun kiekkoa käyttää pois paikaltaan. Vanteet näyttävät erittäin hyviltä kuvissa. Välityksistä: minäkin ajan nyt vanhalla maantiepyörällä, eturattaat 42/52 ja takana 14/24 kuusilehtinen pakka, jotka ovat ihan passelit. Rataspakan vaihto sopivampaan cressuun ja sillä sipuli. Ei yhden lehden lisäyksellä näillä tasangoilla saavuta oikeastaan mitään. Jos tuubit oikein rupeavat kettuilemaan, voisi olla viisainta vaihtaa pelkät vanteet. Se ei ole isokaan puuha. Ohjeita löytyy lehtemme palstalta, jutut jne.

  15. #45
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Eikö siinä kuulu olla 6 lehteä. Paikkaa litkulla venttiilinreiästä ja säästä hienon pyörän raiskaukset uuden pyörän rahastoon. Myy pyörä minulle. (Viimeinen tärkein. )

    En tiedä montako siinä kuuluisi alun perin olla. 7 siinä on nyt. Kyllähän ne vanhat osat aina jäisivät entisöintiä varten sitten kun sen uuden pyörän saa hommattua. Katotaan nyt mitä sille tekisi... Kuhan nyt saisivat niitä renkaita noihin saksan kauppoihin että edes vähän halvemmalla saisi...

    - Jsalok -

  16. #46
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Se on varmaankin sitten 7 lehtisten aikakautta se yksilö. Tuo minun on jokusen vuoden vanhempi.

  17. #47
    Pyöräprojekti* Guest
    Jopas täällä on entisöintihenkeä liikkeellä Itse en juuri oman pyöräni osia jaksa sääliä tai pohtia autenttisuutta - alkuperäisistä kun on jäljellä vain runko, keskiö- ja ohjainlaakerit, vaihtajat ja jarrut. Nuo toki pidän käyttökunnossa, muuten ei tulisi kunnostamiseen ryhdyttyäkään. Melkein kaikki muuhan on sitten ihan kulutusosia muutenkin. Indeksoimattomasta takavaihtajasta otan ilon irti vaihtamalla tuon pakan eri lehtiluvulle

    Pari kysymystä:

    Pyörän satula on joku "melko" pahan näköinen Avocet. Sopiiko tuon ajan (90-luvun alku) satulatolppiin nykyajan satulat ihan ongelmitta?

    Pyöräni runko näkyy olevan Columbuksen MS-putkea (jokainen putki vähän erimuotoinen). Millaista hinta- ja laatutasoa se on edustanut?

    Mistä kannattaa hommata paikkamaalia? Miten kannattaa poistaa rungosta pieniä ruostetäpliä (hyvin pinnallisia ja pieniä)?

  18. #48
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pahan näköisen satulan voisi kokeilla päällystää, nahkaa ja liimaa, jos on hyvä istua. Satulatolpaan käy kyllä suoraan uusikin satula.

    Columbus oli teräspyörien aja kuuluisin ja hyvin arvostettu runkoputki, katsoppas mitä kuukkeli sanoo runkoputkesta. Hinta maineen mukainen.

    Korjausmaalia saa automaaliliikkeisä, ainakin lähes sopivaa, kevyt hiominen, jotta reunarosot poistuvat ja maali päälle. Myös kirkasta kynsilakkaa voi käyttää suojana hiomisen jälkeen, jos värillä ei väliä.

  19. #49
    Pyöräprojekti* Guest
    Lisäystä edelliseen, löytyi vielä Campan alkuperäinen satulatolppa. Vaihdettu muistaiseksi ei-kapenevaan tolppaan säätövaran puutteen vuoksi - ei siis muuta kuin alkuperäinen takaisin.

    Satulaa en kyllä ala korjailemaan, se on melko leveän mallinenkin. Luultavasti sekin otettu käyttöön siksi, että se on saanut säädettyä enemmän eteen kuin alkuperäisen satulan.

    Googletus antoikin (nyt kun löytyi oikeat hakusanat) vähän osviittaa siitä, että MS ei ole ollut ihan edullisimmasta päästä Columbuksen putkia.

    Pitääpä katsastaa automaaliliikkeet, kiitos vinkistä.

    Rungossa on kromatut haarukat, joissa näyttäisi olleen lakka päällä(?), mutta se lakka on lohkeillut paljolti pois. Onko asialle tarvetta tehdä sen kummemmin mitään?

  20. #50
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Kävin kokeilemassa uutta satulaa äsken, 18 km vain. Brooks B17 Standard. Erittäin hyvä!
    Huomaa alkuperäinen Campagnolon pumppu ja venäläinen superpaksu nappulakuvioinen varatuubi!





    Jalassa pyörän mukana saamani Duegi maantiekengät vanhanmallisiin häkkipolkimiin sopivin klossein. Erittäin hyvä!
    Pyöräilyhousuina verkkarit. Erittäin hyvä! Satulan vaikutusta.
    Tuo vain ei ole hyvä, että sekä istuintolppa että ohjainkannatin on merkkinsä yli nostettu...
    tienlaita muokkasi tätä : 04.05.2009 at 09.02

  21. #51
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Jopas täällä on entisöintihenkeä liikkeellä
    Täytyy sitä yrittää hieman ajaa, kun jo sinkula- ja fixivillityskin vanhoja runsaasti tuhoaa. Vaikka mistä minä tiedän, vaikka pian riisuisin Campat pois tuosta rungostani ja myisin pelkän rungon hyvällä hinnalla. (Piruhymiö tähän) Se muuten tuntui olevan edellisellekin omistajalle tärkeää, etten siitä mitään sinkulaa tee tai muuten väärin kohtele. Isävainaansa pyörä sentään.

    Hienoja pyöriä ne sinkulat, mutta kummasti nimenomaan parhaat rungot sellaisiksi useasti tehdään! Onneksi nyt on jo saatavilla uusia runkoja tarkoitukseen.
    tienlaita muokkasi tätä : 23.06.2008 at 01.54

  22. #52
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    101
    Tuo Brooksin satulahan istuu tuohon tosi hyvin. Mistä paras hinta?

    Jos vaikka itselle väliaikaisesti ostaisi uudet kiekot pyörään niin niitähän voisi käyttää sitten uuden pyörän ostettua vaikka siinä sinkulassa jonka tein vanhasta maastopyörässä...
    Testasin Campan pyöriä siihen maasturiin eilen. Aika kaupunkiraaserin näköinen.. Jos siinä olisi avokiekot niin niihinhän voisi laittaa CC renkaat... Jarrut pitäisi vaan myös ostaa kun ei oikein nuo cantilever jarrut osu kohdalleen.

    Ja tietenkin Cressu entisöidään entiseen loistoonsa kun saa uuden hankittua. Eihän se Cressu minulla nytkään missään originaalikunnossa ole kun siinä on A-head adapteri ja A-head stemmi (80mm).

    Vähän sellainen piruus kävi mielessä että lähtisi heinäkuun puolessa välissä ajamaan Oulu-Tukholma pohjoisen kautta pelkkä reppu selässä ja kameralaukku tangossa...

    - Jsalok -

  23. #53
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    B17 on iso ja leveä 'retkisatula'. Tuohon raaserin ajoasentoon olisi ehkä ensisijaisempi valinta jokin kilpamaisempi malli, kuten esimerkiksi Team Professional. Kuitenkin nämä ovat yksinomaan perskohtaisia asioita eikä siinä teoriat painonjakautumisesta merkkaa omia kokemuksia vastaan mitään.

    Löysin arvioivaa vertailua B17 ja Team Professional mallien välillä. Ilmeisen suuri ero on niitten välillä. http://www.thewoodshop.20m.com/bicyc...ks_teampro.htm B17 usein ohjeistetaan sopivan pyörään, jossa ohjaustanko ei paljoa ole alempana kuin satula ja aina päinvastaiseen saakka. Itsekin hankin tuon nimenomaan itselleni ja tottumuksiini parhaan kokoiseen (59cm c-c) runkoon, missä satula on jo lähempänä ohjaustankon korkeutta.

    Ajoasennoista valaiseva juttu "The Traditions of Road Riding and Our Three Styles of Fit". Lisäksi ottamalla kaikki laskurin pyytämät mitat saa kolme erilaista pyörän mitoitusta, joista valita! Suosittelen kokeilemaan. http://www.competitivecyclist.com/za...LCULATOR_INTRO (Ylävalikosta 'home' löytyy maastopyörälle omat juttunsa ja laskimensa.) Itselläni on melkeinpä erikoisen pitkät jalat suhteessa koko pituuteen, mistä johtuen en suoraan löydä vakiomitoituksilla pyörää. 89/184cm. Lyhyttä stemmiä on laitettava - ja vastaavasti tuossa liian pienessä rungossa on sopiva vaakapituus. Eikä tuossa kuvassa edellä ole vielä satula aivan optimikorkeudellakaan, mutta enempää en uskalla nostaa!


    Koelenkillä piti aina välillä ajaa ilman käsiä. Ai että teki hyvää oikaista itsensä täysin suoraksi ja siinä sitä samalla mietti miltä nojapyörä mahtaisi tuntua. Toisaalta kyllä notkeus riitti alaotteeltakin ajamiseen ja nousut sujuivatkin tehokkaasti niin. Pienin 42-23 välitys on alkanut tuntua hyvin kevyeltä jo nyt muutaman lyhyen päivittäisen lenkin jälkeen. Ja kolmonenkin jo unohtui välillä nousuihin ja huomasin sen vasta mäen päällä! No, matka oli lyhyt eikä nousutkaan yhtään mainittavia. Pikku nyppyjä.

    (Lähtökohtahan on todella heikko kunto kun viimeksi olen ajanut tai yleensäkään varsinaisesti liikkunut 15-20 vuotta sitten. Hyvään syömiseen olen kiinnittänyt huomiota, kun elämäntavat ovat vuosien kuluessa luisuneet suorastaan äärimmäisyyteen energian vähäisessä käytössä. Korkeintaan kerran päivässä olen tavannut vain syödäkin ja useita päiviä viikossa on mennyt vain parilla voileivällä. Sikarien ja piipun tupruttelun kera. 67kg/184cm. Kaipa se siitä alkaa nousemaan, paino ja vahvuus! Parhaimmillaan joskus 16-18 vuotiaana kunnossa painoin sentään 88kg. Esimerkiksi mysliä maidon kanssa menee nyt aamupala-lounaaksi päivittäin iso lautasellinen kuten nuorena. Siitä tulee kyllä voimakas olo pitkäksi aikaa. Syön taas kuin hevonen.)

    Satulasta lisää: http://www.cyclechat.co.uk/forums/sh...ad.php?t=11731
    http://www.cyclechat.co.uk/forums/sh...d.php?p=252726
    http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=38170
    http://www.thewoodshop.20m.com/bicycle/brooks_b17.htm

    (Näyttäisi siltä kuin tavallinen 14mm avain sopisi kiristysmutteriin? 13 millinen oli ainakin hieman pieni. En ole siihen tietenkään koskenut luettuani nuo jutut.)

    Omani ostin Bike24 nettikaupasta Saksasta. Se ei ollut halvin hinta mitä löysin (punnan kurssi kannattaa myös aina tarkistaa), mutta ko. kaupasta sattui löytymään muutkin tavarat mitä tarvitsin. Satulan takana oleva metallinen Brooks merkki on muuten tässä niitattu vinoon, mikä on oikeastaan viehättävä yksityiskohta.

    Tuolta Espoon Kivenlahdesta saattaa muuten hyllystä löytyä B17 muistaakseni 60 euron hintaan ja tilaavat kyllä kaikkia kunhan tarkka malli ja väri on tiedossa, minkä haluaa. http://www.kolumbus.fi/tero_penttine...d=39456.392164

    Halvin hinta mitä olen nähnyt nettikaupoissa, taisi olla alle 30 puntaa.

    Ostin myös Brooksin satularasvan. Muutakin voinee käyttää. Jossain jutuissa noissa linkeissä taisi olla siitäkin. Ja siitä ettei sitä liian usein laiteta..
    tienlaita muokkasi tätä : 23.06.2008 at 13.10

  24. #54
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Ainakin minun Brookseihini käy kyllä juuri 13 mm avain. Virallisella avaimella säätäminen on kyllä paljon helpompaa, tavallinen kiintoavain ei oikein tahdo mahtua.

    Ja varatuubin kiinnittämiseen kuuluu käyttää ylimääräistä varvaskoukun remmiä (saakohan niitä nahkaisiakin vielä jostain?) eikä mitään kengännauhaa...

  25. #55
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Työntömitta näyttää 13,7mm. Oletko muuten kiristellyt? Luitko nuo linkkien jutut aiheesta?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Ja varatuubin kiinnittämiseen kuuluu käyttää ylimääräistä varvaskoukun remmiä (saakohan niitä nahkaisiakin vielä jostain?) eikä mitään kengännauhaa...
    Mikä tyylirikko ja häpeä. Kiitos tiedosta! (Olen nähnyt nahkaremmejä myynnissä. Saattoi olla kyllä Ebay.)

  26. #56
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Jaa, kyllä ne täällä ovat olleet ihan 13,0 mm (13,7 ei oikein kuulosta järkevältä edes tuumakokona). En viitsi lukea (ensimmäistä katsoin ensimmäisen sivun), kiristänyt olen yhtä Professionalia, reilun vuosikymmenen jatkuvan käytön jälkeen kiristystarve kyllä oli aika ilmeinen. Kiintoavain tosiaan oli jokseenkin hankala tuossa hommassa, puhumattakaan että mutteri oli tietysti kaiken lisäksi ruostunut kiinni ruuviin (irtosi sitten kuitenkin). Ei niitä tietenkään pelkästään varmuuden vuoksi ole mitään syytä kiristää, pilallehan ne sillä menolla vain venyvät.

  27. #57
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Tarkistusmittaus. Sain työntömitan nyt vasta sopimaan hyvin. 13,3 mm. Vertailuksi Campagnolon satulatolpan mutteri 12,8 mm. Tähän Brooksiin ei 13 mm avain todellakaan sovi. (Tämä 13 mm kiintoavain on hyvälaatuinen ja työntömitta näyttää siitä tasan 13 mm.)

  28. #58
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Niin, voi niitä hyvinkin olla eri kokoisia (tosin 13,3 mm olisi kyllä sekin ihan yhtä hassu 67/128") ja ainakin jossain shillinki-aikakauden malleissa ihan varmasti onkin (mikä ihmeen metrijärjestelmä?), muistaakseni se virallinen avain sopi noiden omieni muttereihin aika väljästi, että varmaan se sopii hyvin vielä aavistuksen isompiinkin. Kiintoavain on tosiaan vähintään yhtä hankala saada mahtumaan kuin työntömittakin.

  29. #59
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Kiintoavain on tosiaan vähintään yhtä hankala saada mahtumaan kuin työntömittakin.
    Jep, kyllä jos pitäisi sitä vielä säätääkin. Tässä nyt sattuu olemaan mutteri sellaisessa asennossa että avain mahtuisi ja työntömitta mahtuu. Rälläkällä voi tietenkin ottaa avaimesta metallia pois, jos Brooksin avainta ei ole käsillä. Mutta on eri kiintoavaimien ulkomitoissa erojakin.

  30. #60
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Ja kenties maitoliimalla? Tässä siitä puhutaan: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=31396
    Ottaisiko venttiilin pois ja ruiskuttaisi laimennettua liimaa sisään - ja sitten venttiili paikoilleen, ilmaa ja heti ajoon, jotta litku leviää hyvin?
    Ja niinhän se onkin ettei Prestat useinkaan ole irrotettavia. Eikä satu olemaan omissanikaan. Pitänee koittaa painaa aine venttiilin läpi. Ehkä vähän vettä viimeksi huuhtelemaan venttiiliä. Mitään ei ole menetettävissä, ainoastaan saavutettavissa, joten kokeilemaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •