FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 38 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 88 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Tuo alempi triplalinssi menee tuohon piirilevyyn ainakin näppärästi. Huomattavasti helpompi tilkitä, kuin erilliset linssit. Omassa patentissa tiivistin aukot kakskomponenttiliimalla.

Samaisessa valoprojektissa on myös työ fraen 10 asteinen optiikka ja en missään nimessä pidä kuvioa liian kapeana. Kuvio kantaa riittävän pitkälle ja hajavaloa tulee niin paljon, että se riittää mainioisti myös teknisempään ajoon. Itse en ole ainakaan kaipaillut leveämpää keilaa.
    Mikään ongelma ei ole niin suuri ja monimutkainen, ettei sitä voi juosta karkuun

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matti Pesonen Katso viesti
    Kysymyksiä:

- Mikä parempi vaihtoehto?
    - Pysyykö nuo linssinpidikkeet siinä piirilevyssä kiinni vähääkään?
    - Onhan tuo nyt vähän kuppanen koteloitava vai millä tuon paketin oikein tilkitsisi jos putken malliseen koteloon koko paketin tunkee?
    Erillisoptiikoita on ainakin helpompi vaihtaa yksitellen erilaisiin. Linssinpidikkeet pysyy piirilevyssä, kun laittaa kontaktiliimaa väliin. Kontaktiliima on siitä hyvää, että se pitää palikat paikoillaan ja ruuvarilla kankeamalla ne saa vielä irtikin. Erillislinssien välejä ei minun mielestä tarvitse millään tilkkiä. Kunhan koko paketti mahtuu kuorien sisään, sen pitäisi riittää. Ainoa pölylle arka paikka on LED:n ja linssin välirako ja sitten tietysti linssin etulasi.

Eilen olin ensimmäistä kertaa uuden lampun kanssa metsättä. Uudessa lampussa on 3*6x25 linssejä lähelle suunnattuna ja 2*6deg ja 1*25 deg linssit kauas suunnattuna. Aika hyvän valokeilan tuo paketti tuottaa. Polulle tulee kuitenkin kaksi hotspottia, eli nuo elliptiset linssit voisivat olla vähemmän elliptisiä. Tuli jopa mieleen tilata 25deg linssejä niiden tilalle. Harmi vaan, että näiden linssien kanssa vaihto vaatii aina liimaputelin avaamista.

Matti Pesonen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Erillisoptiikoita on ainakin helpompi vaihtaa yksitellen erilaisiin. Linssinpidikkeet pysyy piirilevyssä, kun laittaa kontaktiliimaa väliin. Kontaktiliima on siitä hyvää, että se pitää palikat paikoillaan ja ruuvarilla kankeamalla ne saa vielä irtikin. Erillislinssien välejä ei minun mielestä tarvitse millään tilkkiä. Kunhan koko paketti mahtuu kuorien sisään, sen pitäisi riittää. Ainoa pölylle arka paikka on LED:n ja linssin välirako ja sitten tietysti linssin etulasi.

Sepä se. Erillisoptiikat houkuttaisivat enemmän, mutta saa kyllä kotelo etuosastaan (se taso, josta valo tulee ulos linssistä) koneistettavaa enemmän. Jos tekee vain putken päähän pienen olakkeen, jolla linssit pidikkeineen pysyy mukana, niin kotelon sisään tunkee lunta ja käpyjä ties kuinka paljon. Silikonia ja kuumaliimaa?

Mulla on kanssa ledilamppu työn alla. Tarkoitus on laittaa yksi tai kaksi Seoulin P4 tähtikantaista lediä linsseineen pieneen alukoteloon ja kotelo kypärään. Alkuun virran rajoitus ihan vaan vastuksella.

Kuvia täällä ja täällä.

Unohdin kiireessä tuon nykyisen "työmatka" ledihässäkän fillariin kiinni ja näin joku päätti ottaa sen parempaan talteen, joten uutta pitäisi rakennella.

Samoista hyviksi todetuista aineksista ajattelin tehdä uuden, mutta kiinteällä akulla tälläkertaa. Eli edellinen laitos oli konluxi 1A virralla, seoul p4 ja joku 6 asteen linssi. Akkuina oli 6kpl AA-kennoja rungossa kiinni pussin sisällä. Mutta tosiaan muuten muutoin olisi tarkoitus samanlainen valo, mutta akut valon sisälle. Parilla lithium kennolla olisi homma tarkoitus hoitaa esim. tämmöisillä:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790

Noita on tuossa pari ylimääräistä.. mutta itse ongelma on akkujen lataus, ajattelin tehdä lampun runkoon liittimen jonka kautta akkuja voisi latailla, ottamatta niitä pois itse lampusta. Riittääkö tuommoinen yeismallin partco:lta saatava laturi noiden lataukseen ja ottaako tuo regulaattori jotenkin itseensä kyseisessä operaatiossa? Voi myös suositella muita vastaavaan käyttöön soveltuvia akkuja ja latureita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maitorahka Katso viesti
    Noita on tuossa pari ylimääräistä.. mutta itse ongelma on akkujen lataus, ajattelin tehdä lampun runkoon liittimen jonka kautta akkuja voisi latailla, ottamatta niitä pois itse lampusta. Riittääkö tuommoinen yeismallin partco:lta saatava laturi noiden lataukseen ja ottaako tuo regulaattori jotenkin itseensä kyseisessä operaatiossa? Voi myös suositella muita vastaavaan käyttöön soveltuvia akkuja ja latureita.
    Jos akut on rinnakkain ja ne tosiaan on protected kuten nimi sanoo, niitä voi ladata melkein millän vaan muuntajalla, josta tulee suurin piirtein sopiva virta ja jännite DC:tä. Jos ne on sarjassa, epäbalanssi alkaa kasvamaan, mutta ei sekään välttämättä ihan heti ongelmaksi moudostu.

Jos akut on rinnakkain, on niinde jännite liian alhainen Konluxille edes yhtä LED:iä ajavaksi. Kaksi kennoa sarjaan riittänee jo yhdelle LED:lle. 1400mA Konlux saattaisi saada kaksi rinnakkaista LED:iä palamaan kohtuullisen kirkkaasti. LED:ien kanssa tulisi tällöin olla pieni vastus balansoimassa virtoja. 0.12ohm riittää, eikä se hyötysuhteeseen paljoakaan vaikuta.
    troh muokkasi tätä : 30.01.2008 at 11.05

Tehkääs joku tämmöisestä pyöränvalo? Ikäviä puolia vaan sellaiset pikkujutut, että kun pannuttaa kuivassa mettässä johonkin lehtipinoon, niin sitä voi äkkiä olla pienimuotonen metsäpalo pystyssä. Siitä rekyylistäkään ei varmaan tarvi kauheasti maninita, kunhan vain laskee kiinnikkeen huolellisesti...

http://www.engadget.com/2008/01/28/t...an-incinerate/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Jos akut on rinnakkain ja ne tosiaan on protected kuten nimi sanoo, niitä voi ladata melkein millän vaan muuntajalla, josta tulee suurin piirtein sopiva virta ja jännite DC:tä. Jos ne on sarjassa, epäbalanssi alkaa kasvamaan, mutta ei sekään välttämättä ihan heti ongelmaksi moudostu.

Jos akut on rinnakkain, on niinde jännite liian alhainen Konluxille edes yhtä LED:iä ajavaksi. Kaksi kennoa sarjaan riittänee jo yhdelle LED:lle. 1400mA Konlux saattaisi saada kaksi rinnakkaista LED:iä palamaan kohtuullisen kirkkaasti. LED:ien kanssa tulisi tällöin olla pieni vastus balansoimassa virtoja. 0.12ohm riittää, eikä se hyötysuhteeseen paljoakaan vaikuta.
    Sarjaan oli tarkoitus kytkeä akut. Tuo partcon laturi antaa 0.5A virtaa ja jännite säädettävissä kennojen määrän mukaan. Tässä tapauksessa 8.4v, joten ei tuolla pitäisi saada akkuja yliladattua ainakaan? Tuo regulaattori laittaa kuitenkin homman poikka 2.5v kohdalla, joten ei mene liian tyhjäksikään akku?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maitorahka Katso viesti
    Parilla lithium kennolla olisi homma tarkoitus hoitaa esim. tämmöisillä:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790
    Varoppa vähän tuon putiikin kamojen kanssa! Esimerkikisi juuri noitten akkujen "suojaus" on vähän sitä sun tätä. Arvostelujen mukaan suojaus antaa purkaa akun vaikka kuinka matalalle jännitteelle, kun virta vaan kulkee. Sitten jos virta kytketään off/on, saattaa suojaus huomata että nyt ollaan liian alhaisissa lukemissa ja tulla väliin.

En varsinaisesti suosittele tuota putiikkia kenellekkään, vaikka itse sieltä muutaman ledilampun olenkin tilaillut. Varsinkin noitten li-ion kamojen kanssa saisi olla varuillaan.

Siellä on aivan selkeitä tuoteväärennöksiäkin näkynyt.

Tervehdys

Tossa aloin värkkäämään valoja kun jäi ylimääräiseksi yksi 6V 4,5Hh:n akku.
    No, projekti sujui ihan hyvin. Vaipaksi laitoin puolikkaan alumiinisen pullon, josta johdotukset tulevat korkin kautta. Helppo juttu. Tiivistemateriaalina on armaflexin teippiä, jonka luvataan pitävän, käyttöalue -40 - +105°C.
    Teippi vaan tiivistää lampun kantaa vasten, joka on liimattu kiinni vaippaan.
    Homma valmis ja ajattelin kokeilla systeemin toimivuutta. Halogeenilamppua olen ajatellut valoksi. Koska en ole lamppukauppaan kerinnyt, olen mallittanut systeemiä 12 v halogeenilampulla. (heijastinosan halkaisija on käsittääseni sama kuin 6 :n halogeenilampuillakin). 12 v:n lapun kanssa systeemi lämpenee kuumaksi.
    Kysymys kuuluukin; kun ostan 6 v:n halogeenin, ilmeisesti tämä lämpöongelma loppuu. Toinen kysymys on se, että millaisen 6V:n lampun minun oikeasti kannattaa ostaa systeemiini?

mutanaama Guest
    Sillä ei ole juuri merkitystä, kummalla jännitteellä 12V tai 6V poltat lamppua. Se lämpenee wattien mukaan, hyötysuhde ei juuri eroa lamppujen kesken.

Nojoo, lamppu oli joku 15V/150 W että kyllä se lämpenikin. Onkos se niin, että jos 6V akkuun laittaa 12V lampun valoteho puolittuu ja lasketaanko siihenkin vatit mukaan. Eli onko teoriassa lamppu 6V/30W sama kuin 12V/60W?

mutanaama Guest
    Juu ei, sinne päinkään. Watit kertoo käytännössä myös valotehon, mutta vain ominaisjännitteellä. Eli 6V lamppu 6voltille ja 12V lamppu 12 voltille. Lampun vastus muuttuu myös kun se lämpenee, ja 6V ei riitä 12V lampulle juuri ollenkaan. Hyötysuhde laskee ja valoa ei tule tarpeeksi, vaikka suhteellinen virrankulutus on suurempi

mutanaama Guest
    Oma projekti tuli jonkinlaiseen välietappiin. Valopää toimii kuin buicki. Painoa johtoineen suunnilleen 186g, eli ehkä hipposen massiivinen, mutta toisaalt lämmöstä pitää päästä eroon, ja takana piilossa oleva jäähdytysrima on aika lujaa tekoa.
    Ohjaimena Taskledin maxflex, 25€
    Linssinä joku 10 asteinen linssinroikale. 4€
    Ledit ostettu YE:stä ihan vahingossa, merkistä ei hajuakaan 40€ (muissa projekteissa käytetty Creen lamppuja á5$, eikä noi ole niiden veroisa)
    Runkona 50mm japin jatko 1€
    Kytkin mikälie nappi 3€
    Muu sälä ja roipe 15€
    1 tunti töitä 20€
    12V/3Ah lyijyakku 9€
    Kannake risasta sigmasta

Yhteensä 89€, ja valovoimaa riittää varmasti kotitarpeiksi. Akun kesto täysillä poltettaessa reilu 2h.
    3W pienin asento, akku kestää noin 12h.

Uusi akku on ehkä maanantaina noudettavissa, saas nähdä tekeekö A123 firman liittium akuilla mitään.
    mutanaama muokkasi tätä : 04.02.2008 at 01.08 Syy: piti vähä selitellä taas

S.M. Guest
    Aikas komian lampun olet saanut aikaan, kohtalaisen edullisesti. Tuohon kun päivittelee joskus vähän jytymmät ledit ja akun, niin on valotehoa varmaankin riittävästi pienelle kylälle...

ps. Kuva takaapäin olisi oikein kiva...

Ajovalo projekti se vaan etenee. Lamppu alkaa olla viimeistelyä vaille valmis.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu T Katso viesti
    ¨
    Aika namu, saakin taas aihetta virittelyyn. Btw, akut tuli, ja ihmettelen mitä ihmeen hipoilua noiden A123:n akkujen kanssa oikein on.
    Kapasiteetti kokoon nähden onneton. Vastaavat kilpailevat tuotteet puolet ohuempia.
    Hintaa aivan prkeleesti.
    No onhan ne ilmeisesti turvallisempia latauksen kannalta. Ei tarvitse laittaa erotiikkaa niin paljon akun sisälle.

iiisss Guest
    tätä keskustelua lukiessa on kanssa minulle herännyt kokeilunhalu rakentaa oma lamppu.
    mutta tuosta ledien "virtaohjeimesta" olis vain muutama kysymys

kaverilta vapautuisi pari (2) kiinan halpatuonti lediä
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1302 tai
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394
    riippuen hänen omista tulevista projekteistaan. eli jommat kummat näistä olis valonlähteinä, ok?

kun sitten aloin katsemaan näitä ledin ohjauspiirejä niin mielenkiintoni kohdistui 1000 mA BuckPuck:iin, koska tämän saisi ( joskin hieman hintavasti) liikkeestä parin korttelin päästä. tuo himmentimellä varustettu malli olisi mieluinen
    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....?dok=10418.htm

tekniset tiedot: http://www.elfa.se/pdf/75/07521008.pdf

onkos tuo ohjain kuinkakin yhteensopiva noitten ledien (P4 tai Q5) kanssa? onko jompikumpi parempi vaihtoehto, ja tarkoituksena siis laittaa 2 sarjaan.

sitten viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä; minkäslaista akkua tuo vaatisi? itellä olis NiMH rc-akkuja 7,2v , 8,4v , 9,6v sekalainen määrä eri kokoisina. oliskos tuolle paketille minkälainen akku hyvä?

tietämykseni on todella näin vähäistä, mutta osaisikos joku vähän jelppiä? kiitos!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti iiisss Katso viesti
    kaverilta vapautuisi pari (2) kiinan halpatuonti lediä
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1302 tai
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394
    riippuen hänen omista tulevista projekteistaan. eli jommat kummat näistä olis valonlähteinä, ok?
    Dealextremen LED:t ei aina ole olleet sitä, mitä on luvattu. Minulla ei ole kokemusta, mutta Candlepowerforumsia olen lukenut ja siellä isot pojat kirjoittaneet. Tiedon luotettavuudesta ei mitään käsitystä. Yleisesti Q on aakkosissa P:n jälkeen, joten Q-BIN on parempi. Näin jos BIN-koodin alkuosa on sama. Joka tapauksessa noiden pitäisi olla kelpo LED:ejä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti iiisss Katso viesti
    sitten viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä; minkäslaista akkua tuo vaatisi? itellä olis NiMH rc-akkuja 7,2v , 8,4v , 9,6v sekalainen määrä eri kokoisina. oliskos tuolle paketille minkälainen akku hyvä?
    350mA virralla BuckPuck tarvitsee 1V jännitemarginaalin. Jos LED:ien kynnysjännite on ~3.8V, tulee kahden sarjalle ~7.6V kynnysjännite. Siihen päälle 1V marginaalia, jolloin ollaan 8.6V tasolla akun minimijännitteessä. Kahdeksan kennon akulla valo hyytyisi, kun kennojännite olisi luokkaa vähän alle 1.1V. Luultavasti jännitemarginaaliksi riittää alle 1V ja luultavasti se riittää myös isommallakin virralla. Siten jo olemassa olevaa 9.6V akkua voisi ainakin kokeilla virtalähteenä. Toinen vaihtoehto on käyttää 7.2V akkua ja laittaa molemmille LED:eille oman BuckPuckit.

LED:ien, BuckPuckin ja akun lisäksi tarvitset linssit tai heijastimet, jotka sopivat Creen LED:lle. Optiikan merkitys on suuri, joten tässä kohdassa ei kannata oikaista. Ilman optiikkaa kaksi Creetä ei riitä pyöräilykäyttöön.

mutanaama Guest
    Mulla on sukevalaisin tehtynä Dealextremen ledeistä, ja ainakin ne on täysin priimaa tavaraa, bin on sitä mitä luvataankin.

Mulla noita heijasimia ja linssejä on ihan riesaksi asti kerääntynyt kokeíluissa, jos joku tarvii, niin ilmatteeksi saa. Yhteensä niitä ylimääräisiä taitaa olla kymmenkunta.

Q5:n jännite voi olla parhaimmillaan 4,1V, ennenkuin ampeeri saavutetaan, joten gäppiä kannattaa laittaa akun valintaan, tai sitten hankit tasklediltä maxflexin.

iiisss Guest
    kiitoksia vastauksista

Eli varmaankin olisi sitten järkevämpää panostaa muuhun ohjuriin, panostaa kunnolla oikeen siis. Onkos noilla "Maxflex" ja "Maxflex2" jotain huomattavaa eroa, vai että suoraan vaan valitsisin Maxflexin kyselemäti?
    Tuohon sitten joku ulkoinen kytkinkin kait tarvis juotella, jotta noita eri toimintatiloja voi muokkailla?
    Entäs sitten vielä erillinen virtakytkin; ihan vaan lastun ja akkujen väliinkö?
    Osaakos joku suositella jotain hyväksi todettua?

http://www.taskled.com/maxflex.html

kiinnitti vain tuommoinen lause manuaalissa huomiota:
    "input voltage must be less than the output voltage to ensure MaxFlex remains in regulation" eli jännitteen omassa tapauksessani pitäisi sitten pysyä vai tuossa 2*~3,7v (tai mieluiten alle), jotta tuo virran säätely toimisi kunnolla, vai tuleekos tuossakin joku häviö kuitenkin?
    Muuten se olis sitten piuhojen vetoo vaille valmista kauraa?

käytännön hommista sitten että mites tuo maksu tuonne tasklediin? sähköpostia käskee lähetteleen, mutta mites sitten oikeesti toimiii? "anna mulle luottokortin numeros sähköpostissa" -tyyliin, vai onkos tossa joku paypal/muu luotettava systeemi?

jos sitten hieman enemmän haluaa maksella, niin tuolla cutter.com:ssa voi sitten varmaankin maksella ihan tavallisesti visalla, vai?

paljonkos se raja tullattavalle lähetykselle noin euromääresesti on? miten mä muistasin jotain 50e?

nää kysymykset varmaan tulee x100 tässäkin ketjussa, mutta jos vielä kerran pojat.
    iiisss muokkasi tätä : 05.02.2008 at 18.34

Postineiti kertoi että tullausraja olisi 40€, dealextremeltä tuli kirje jossa luki GIFT ja tavara oli sitä mitä pitikin.

mutanaama Guest
    Mä maksoin taskledille paypalin kautta, mutta sillon menee muutaman prosentin lisämaksu. Joka kerta tavara on tullut alle kahden viikon.

Iiisss, paketissa saattaa tulla joku kytkin.

Erillistä virtakytkintä ei tarvita.

Syöttöjännitteen pitää olla pienempi, että esim himmennykset toimii. Jos akkujännite on isompi kuin ledien kynnysjännite, niin maxflexi ei kykene rajoittamaan virtaa.

Kun kytket maxflexiä, niin älä irroita kuormaa kesken kaiken. Eli juota kuorma kiinni, ja ala vasta sitten säätämään. nimim 2 paloi ennenkuin uskoin.

Hyötysuhde tolla kilkkeellä on sitä mitä se lupaa, ja mulla on samanlainen käytössä myös sukellusvalaisimessa, jossa on 6 lediä, ja hyvin pelittää. enempää ei voinu laittaa kun kynnysjännite kasvoi yli 24V minkä maxflex tuottaa. Anyway hyvä peli.
    mutanaama muokkasi tätä : 06.02.2008 at 00.08 Syy: unohdin kirjottaa koko tekstin

Komean kotelon olet saanut aikaan. Minulla on työn alla vajaan 1000lumenin otsalamppu neljällä Q5 ledillä. Paketti alkaa olla jäähdytyselementtiä/koteloa vaille valmis.

Kuvan osoitteesta pättelin että olet teekkari. Osaatko neuvoa Otaniemestä tai lähialueilta pajoja, joista löytyisi alumiinia ja jonkin sortin jyrsin. Minulla ei ole aiempaa kokemusta jyrsimen käytöstä, mutta piirrustusten tekeminen onnistuu. Olen kuullut protopajasta, jossa olisi mahdollista teettää piirrustuksia vastaan kappaleita, mutta internetistä ei löytynyt ajantasaista tietoa kyseisestä pajasta.

Eilisiä testikuvia:

Xenon 500lm
    Lupine Wilma X 830lm
    ledi ~950lm??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Latukka Katso viesti
    Komean kotelon olet saanut aikaan. Minulla on työn alla vajaan 1000lumenin otsalamppu neljällä Q5 ledillä. Paketti alkaa olla jäähdytyselementtiä/koteloa vaille valmis.

Kuvan osoitteesta pättelin että olet teekkari. Osaatko neuvoa Otaniemestä tai lähialueilta pajoja, joista löytyisi alumiinia ja jonkin sortin jyrsin. Minulla ei ole aiempaa kokemusta jyrsimen käytöstä, mutta piirrustusten tekeminen onnistuu. Olen kuullut protopajasta, jossa olisi mahdollista teettää piirrustuksia vastaan kappaleita, mutta internetistä ei löytynyt ajantasaista tietoa kyseisestä pajasta.

Eilisiä testikuvia:

Xenon 500lm
    Lupine Wilma X 830lm
    ledi ~950lm??
    Kuvan osoite johti selvästikin hieman harhaan. Otaniemessä kyllä vietän aikaa, mutta juurikin sorvin ja jyrsimen ääressä. Lampun kotelointi on itse suunniteltu ja sitten koneistettu.

Protoshop on se verstas, mistä olet varmaankin kuullut. Tuolta saa ostettua materiaalia ja teetettyä koneistusta. Mulla ei ole kovinkaan hyviä kokemuksia Protoshopin koneistuspalveluista, mutta myyntivarastoa voin suositella.

Kuvan osoite johti selvästikin hieman harhaan. Otaniemessä kyllä vietän aikaa, mutta juurikin sorvin ja jyrsimen ääressä. Lampun kotelointi on itse suunniteltu ja sitten koneistettu.

Protoshop on se verstas, mistä olet varmaankin kuullut. Tuolta saa ostettua materiaalia ja teetettyä koneistusta. Mulla ei ole kovinkaan hyviä kokemuksia Protoshopin koneistuspalveluista, mutta myyntivarastoa voin suositella.
    Protoshop on juuri se etsimäni paja. Lienee helpointa käydä ostamassa sieltä sopiva alumiinipalikka, jonka sorvaan itse sopivaan muotoon. Metallisorvi löytyy omasta takaa. Kiitokset avusta.

iiisss Guest
    Päädyinpä sitten tilaamaan fatmanin, ihan vain sen yksinkertaisuuden vuoksi. Ajattelin että enpä max- ja bflexin tms tarjoamat toiminnot ovat ainakin toistaiseksi turhia. Kokeillaan nyt tällä ekaks.
    Mutta sitten heräsi pari kysymystä kytkennöistä.

tuossapa lastun kuva

Ajattelin laittaa oman "päävirtakytkimen" VIN+ ja VIN- miinuksen väliin. No siinä ei mitään ihmeellistä. Lisäksi trimpotista (merkitty R1 lastussa) pitäisi säädellä mittarin avustuksella vastusta (VIN- & POT välillä)sopivaksi, jotta saavutettaisiin 1000mA virta, tästäkin luulisin selviäväni.

Mutta sitten täytyisi varmaan tehdä itse valoille jonkinlainen "puolittaja", jotta yleisillä teilläkin kehtaisi ajella. Tällöin ilmeisesti tarvitsisi joku vastus ja kytkin viritellä POT ja POT(GND) välille?

Minkäs suuruinen vastus sitä pitäisi laittaa, jotta valot sopivasti himmenisivät ja eikös kytkimeksi kävisi tässäkin ihan tavallinen kaksiasentoinen on-off kytkin? ledejä olisi nyt tulossakin sitten kolme kappaletta.
    periaatteella:
    täysi teho= POT ja POT(GND) ja vastus ei kytketty
    "puolittaja"=POT ja POT(GND) kytketty sopivan vastuksen kautta, ok?

sitten vieläkin tyhmemmät kysymykset:
    Lämpiääkös noi virransäätimet 1A virralla pahastikin (3 lediä, vaikkapa p4:sia perässä)? Täytyykö sekin jäähdytyksen vuoksi liimata valon koppaan kiinni?
    Tarviikos ledit jonkinlaisen eristyksen tähtensä alle, kun ne lätätään vaikkapa alumiinia vasten? Eikös lämpöäjohtava liima senkin hoida, joten tähän ei tarvitse enempää kiinnittää huomiota?

mutanaama Guest
    Toivottavasti et vielä ehtinyt tilata, Maxflexin parhaimpia puolia on sen yksinkertainen kytkentä, vain kytkin, akku ja lediläjä tarvitaan.

Noi molemmat ovat Boost virtalähteitä, joten akkujännitteen tulee olla selkeästi vähemmän kuin lamppujen kynnysjännitteen, vaikka 50-30% vähemmän, ettei sisäänmenovirta kasva liian korkeaksi. Toi myös sen takia, ettei himmentäminen onnistu, mikäli syöttöjännite on liian suuri. (Maxflexin ohjelmointi ei onnistu, jos noin käy, kun se ilmoittaa ohjelmoinnistaan himmentämällä ledejä.)

Mutta siihen vastukseen. 13,5K vastus puolittaa virran 1000mA alueella. Se kytkeytyy rinnan piirilevyllä oleva potikan kanssa, mitä pienemmän laitat, sen pienempi on virta. Jos valon tehoa tarviikin pudottaa enemmän kuin se puolet, pistä vaikka 5k, jolloin virta on abouda 300mA, noinsuurinpiirteinsinnepäin.
    LED Current Resistance
    1000 mA 13.50K
    800 mA 10.84K

Lämpiääkös noi virransäätimet 1A virralla pahastikin (3 lediä, vaikkapa p4:sia perässä)? Täytyykö sekin jäähdytyksen vuoksi liimata valon koppaan kiinni?

Kannattaa liimata, ei siitä ainakaan haittaa ole

Tarviikos ledit jonkinlaisen eristyksen tähtensä alle, kun ne lätätään vaikkapa alumiinia vasten? Eikös lämpöäjohtava liima senkin hoida, joten tähän ei tarvitse enempää kiinnittää huomiota?

Kas perskules, enpä tullut ajatelleeksikaan, että jotkut ledit saattaakin olla maissa tähdestään. Liima ei varmaan eristä tarpeeksi, kun siinä on aina mahdollisuus, että tähti osuukin turpeeseen.
    mutanaama muokkasi tätä : 10.02.2008 at 23.46 Syy: Kauheen näköstä ku rivit hyppi ja silleen

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leku Katso viesti
    Tehkääs joku tämmöisestä pyöränvalo? Ikäviä puolia vaan sellaiset pikkujutut, että kun pannuttaa kuivassa mettässä johonkin lehtipinoon, niin sitä voi äkkiä olla pienimuotonen metsäpalo pystyssä. Siitä rekyylistäkään ei varmaan tarvi kauheasti maninita, kunhan vain laskee kiinnikkeen huolellisesti...

http://www.engadget.com/2008/01/28/t...an-incinerate/
    Tälle linjalle kun lähdettiin, niin vaihtoehtojakin löytyisi:

Maxablaster

3000 lumenia sanotaan, mutta 50W HID-lampun keilaa ei tahdo vertailukuvassa edes havaita.

Valokeila tosin on maastokäyttöä ajatellen hieman kapea, mutta toisaalta positiivisena puolena voisi sanoa, että sitä valoa riittää kuitenkin reiluksi puoleksitoista tunniksi. Ja ne joille se ei riitä, voivat tietysti aina ottaa reppuun vara-akuksi toisenkin 54 NiMH-kennon paketin...

puufillari Guest

DIY-projekti

Moi
    Tässä olis kotelon rakentajille vinkkejä mun omasta projektista.
    Itse olen tätä suunnitellut yhden työkaverin kanssa. Itse osaan nuo metallipuolen jutut, mutta kaveri on perehtynyt sähköpuolenjuttuihin.

Tässä osoite kuviin: kuvabogi.com/blog/13298/

Kommentoikaa tällä palstalla. Kerron sitte lisää kun se pelittää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •