GarminMPMessutGiantElectrobike
Sivu 4 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 358

Aihe: Ketjujen venyminen

  1. #91
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Tässä Googletuksen tulokset:

    OULULAISIA SANOJA JA SANONTOJA
    Tuumastukki : Puusepän taitettava mitta

    Anteeksi kömpelyyteni tämän mulkosilmän ja sen hakuohjelmien kanssa. Meilläpäin tuo tunnetaan nimellä nivelmitta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  2. #92
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Pyöräalan liikkeiden, perus- ja romumarkettien tarjonta ja neuvonta ketjunhuoltopuolella painottuu ketjuöljyihin, niiden käytön neuvontaan ja myyntiin. Ketjuöljyissä on valikoimaa, mutta muuta ei juuri tarjota, vaikka maantiepyörä ei välttämättä tippaakaan öljyä tarvitse. Ketjuvaha on varmasti varteenotettava ja huoltotarvetta vähentävä vaihtoehto ketjuöljyille. Oma historia harhaanjohdetusta ketjuöljyjen läträäjästä itseoppineeksi ketjuvahojen käyttäjäksi sai minut avautumaan tässä asiassa, vaikka kukin voi luonnollisesti kokeilla itse tai pitää uskonsa. Omat herätteeni eivät ole kaupallisia, vaan taloudellisuus, ekologisuus ja hallittu laiskuus ovat ohjenuorani – milloin missäkin järjestyksessä.

    Valkosalamakin (Original White Lightning) tahraa jonkin verran, mutta tahraamista voi välttää pitkällä huoltovälillä. Kaupallisessa maailmassa on aika yleistä, että valmistaja suosittelee lievää yliannostusta. Sateettomilla keleillä pk-ajelussa 1000–1300 km:n huoltovälit toimivat vallan hyvin, kuten edellä tässä aiheessa olen kertonut. Ketjujen erittämän mönjän saa tarvittaessa pois ketjusta, rattaista ja rissoista talouspaperilla tai liuottimella kostutetulla talouspaperilla.

    Ketjun ääni lienee enemmänkin psykologinen kuin mekaaninen asia, ja huomio kannattaakin kiinnittää vaihtamisen jouhevuuteen. Jos tämä ei muuten onnistu, ajonaikainen musiikin kuuntelu tai vilkkaiden valtateiden ajelu voi tepsiä.

    Haluaako joku avautua kokemuksistaan seuraavassa asiassa?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti okka
    Sitten on olemassa myös Holmenkol Lubenspeed. Kiinnittyy niveliin 1:n molekyylikerroksen verran, ainakin teoriassa (sähkömagneettisesti?), kaikki näkyvä pyyhitään pois. Sitoo erittäin vähän pölyä, ja pysyy.
    Ketjut ovat kuin uudet vaikka alla on vähän yli 1000km. Ääni polkiessa on erilainen, tuntuu kuin ketjuissa on liian vähän sitä ainetta. Tähän tosin tottuu. Kallis mutta hintansa arvoinen.
    Holmenkol Lubenspeed ei ole ainoa liukas molekyylipinnoite. Prolink-ketjunliukastin ei sisällä vahaa, teflonia, grafiittia, molybdeenia tai rasvaa, joten se ei sotke. Prolinkillä voidaan käsitellä myös vaijerit/kaapelit, joten se on yksi tie öljyttömään maantiepyöräilyyn. Ketjuja ei tarvitse välttämättä käsitellä jokaisen sadekuuron tai vesihuuhtelun jälkeen. Pitkä huoltoväli voidaan toteuttaa kastumisesta huolimatta. Tällä aineella voisi olla potentiaalia myös maastopyöräilyssä, koska se kestää vesipesun. Liekö kellään kokemusta tästä uuden teknologian ihmeaineesta?



    Pyöräilyn suurmaassa, Australiassa, Prolinkiä tuo maahan Smoothride, jolla on valikoimissaan lisäksi Maxim, KMC, KCNC ja Power Cordz – nämä kaikki pyöräilyn ehdottomia huipputuotteita. Jo tämä viittaa siihen, että Prolinkin ominaisuudet saattavat olla täyttä totta. Testiartikkeli: Australian Cyclist. Suosituksia ja kokemuksia, mm. Bicycling-lehti: Lehdistötiedote.pdf.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  3. #93
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704

    Tässä taas venytetään ketjua

    Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään.
    Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  4. #94
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.958
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään.
    Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.

    Ketjujen kokonaispituus ei välttämättä kasva vaikka ketjut olisivat kuluneet ja "venyneet". Kannattaa lukea Sheldon "guru" Brownin juttu aiheesta....

  5. #95
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Kävin kurkistamassa, taas kerran, Sheldonin sivuja, enkä tainnut löytää tarkoittamaasi juttua. Jos laitan uuden ja vanhan roikkumaan vierekkäin, eikä ketjujen päät eroa toisistaan kuin tuon mainitsemani 1/5 lenkin verran (korkeintaan) niin kuinka ne voivat venyä/kulua, niin ettei niiden pituus kasva? Sivusuunnassa kylkilevyt voivat kyllä kulua, mutta se ei vaikuta rattaiden kestoon.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  6. #96
    N0ble Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Ketjujen kokonaispituus ei välttämättä kasva vaikka ketjut olisivat kuluneet ja "venyneet". Kannattaa lukea Sheldon "guru" Brownin juttu aiheesta....
    Jos tähän juttuun viittaat niin mielestäni siellä juuri käsketään arvioimaan ketjujen (ja rattaiden) kulumista niiden venymästä?

  7. #97
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Vedin hieman yhteen voimansiirron kulumisen syitä ÖÖ-kerhon avauksessa. Mainitsin rapaa sitovien voiteluaineiden käytön, korkean pyöritysnopeuden erityisesti pieniä rattaita käytettäessä sekä suuret hetkittäiset tehot ketjun kulumisen ja venymisen lähteinä. Campagnolon ketjun mittausmenetelmä on siitä hyvä, että se reagoi sekä ketjun venymiseen että rullien ja tappien kulumiseen, ts. kierros- ja voima-ajon aiheuttamiin erikoisongelmiin. Edellä tässä keskustelussa on hieman juututtu millin sadasosiin. Huolellinen mittaamisessa kannattaa toki olla – ja varsinkin, jos ajaa lähes yksinomaan samalla ratasparilla.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  8. #98
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531

    Peukalo ylös

    Voisitteko kertoa mitä järkeä on vaihtaa ketjua kuin vasta sitten, kun ketju ei enää pysty välittämään tehoa, eli hyppää pois rattaan hampailta voimansiirron kuluneisuuden vuoksi? Perkele. Itse ainakin junttaan pyörällä menemään niin kauan, kunnes ketju alkaa pomppimaan rattailla suuremmilla vääntömomenteilla. Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.

  9. #99
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.877
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Space Cowboy Katso viesti
    Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.
    .... joo, hyllysssä.

  10. #100
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.776
    Sama meininki. Suunnilleen 1500 km / ketjut...
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  11. #101
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Space Cowboy Katso viesti
    Itse ainakin junttaan pyörällä menemään niin kauan, kunnes ketju alkaa pomppimaan rattailla suuremmilla vääntömomenteilla. Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.
    Ja tässä on se hyvä puoli, että rattaat ja ketjut sopivat toisiinsa pitkän aikaa, koska kuluttavat toisiaan samassa tahdissa. Eli kuluneille rattaille istuu kuluneet ketjut. On toki huomioitavaa, että ketjun kuluessa ketjun maksimisivuttaistaipima kasvaa, josta johtuen vaihteiden vaihtamisen epätarkkuuskin kasvaa.

  12. #102
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Tuolla viestissä 93 kerroin laittaneeni vanhat ketjut takaisin pakan vaihdon yhteydessä. Mutta eipäs onnistunutkaan, kolme-neljä pienintä ratasta piti ihmeellistä rutinaa. Vaihdoin koneeseen uudet HG-93:set, niin jopas loppui rutina...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  13. #103
    Tässä yksi helppo tapa mitata ketjun kulumista, niille joilla on tapana ottaa ketju irti pyörästä putsausta varten.
    Lyö autotallin ovenpileen naula ja laita uusi, oikeaan mittaan lyhennetty, ketju siihen roikkumaan. Merkkaan ketjun pituus seinään. Mittaa pituus ja lisää siihen 0,5%. Laita siitä uusi merkki seinään.
    Ketju on vaihtokunnossa alemman merkin kohdalla.
    - Put me back on my Bike -

  14. #104
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.877
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gran Turismo Katso viesti
    Tässä yksi helppo tapa mitata ketjun kulumista, niille joilla on tapana ottaa ketju irti pyörästä putsausta varten.
    Lyö autotallin ovenpileen naula ja laita uusi, oikeaan mittaan lyhennetty, ketju siihen roikkumaan. Merkkaan ketjun pituus seinään. Mittaa pituus ja lisää siihen 0,5%. Laita siitä uusi merkki seinään.
    Ketju on vaihtokunnossa alemman merkin kohdalla.
    GT on näköjään käyny vakoilemassa mun autotallinnurkkaa , tosin siinä roikkuu vaihtoketju koko ajan.

  15. #105
    SuperMonza Guest
    Jatketaanpa ketjukeskustelua sellaisella kysymyksellä, että voiko mistään ostaa uusia ketjuja kuivina, ilman varastorasvaa?

    Nyt olen kohta puoli tuntia pessyt uusista ketjuista suojarasvaa pois. Monta pesukertaa ja huuhtelua vain huomatakseni, että edelleen jää rasvaa jäljelle. Uskomattoman sitkeätä töhnää. Ketjut saavat jäädä nyt formula-aika-ajojen ajaksi likoamaan liuotinaineeseen. Olisi kivampi ostaa kuivat ketjut ja sitten laittaa itse niihin sopivasti muutama tippa ohutta öljyä. Se paksu varastorasva vain kerää likaa ja hiekkaa ketjuihin.

  16. #106
    DeLillo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuperMonza Katso viesti
    Jatketaanpa ketjukeskustelua sellaisella kysymyksellä, että voiko mistään ostaa uusia ketjuja kuivina, ilman varastorasvaa?

    Nyt olen kohta puoli tuntia pessyt uusista ketjuista suojarasvaa pois. Monta pesukertaa ja huuhtelua vain huomatakseni, että edelleen jää rasvaa jäljelle. Uskomattoman sitkeätä töhnää. Ketjut saavat jäädä nyt formula-aika-ajojen ajaksi likoamaan liuotinaineeseen. Olisi kivampi ostaa kuivat ketjut ja sitten laittaa itse niihin sopivasti muutama tippa ohutta öljyä. Se paksu varastorasva vain kerää likaa ja hiekkaa ketjuihin.
    Eiköhän kaikissa ketjuissa ole varastorasvat. Eikö rätillä pyyhkimällä suurimmat rasvat ole lähtenyt pois?

    En kyllä suosittele liuottimessa liottamista, varsinkaan uuden ketjun. Ainakin kaikissa laatuketjuissa on tehtaalla suoritettu jonkinlainen öljykylpy tai vastaava, jonka tuloksena ketjun tapeissakin on öljyä. Liuottimella kaikki öljy katoaa, ja puhdistuksen jälkeen laitettu uusi öljy jää vain ketjun pintaan.

  17. #107
    SuperMonza Guest
    No laatu ja laatu...shimano 105-ketju se on. Raa'alla pinelinellä lopuksi huljuttelin. Ja ei sieltä nivelten välistä se musta öljytöhnä mihinkään lähtenyt. Ulkopinta joten kuten puhdistui, ketju ei kuitenkaan ottanut ruostetta vaikka vetisenä jätin sen roikkumaan ja kuivamaan pesun jälkeen. Yleensä kunnolla pesty ketju ruostuu pilkuille varsin nopeasti kuivaessaan.

  18. #108
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Oman kokemuksen perusteella SRAMin varastorasva on ihan kelpoa, ei ole tullut poistettua vaan oon ajanut ekat kerrat sillä. Shimanon on niin tahmeaa tököttiä ettei vaihteet toimi jos ei hammasharjalla ja tärpätillä putsaa pois ja sitten öljyä.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  19. #109
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Onko kellään tietoa mitä ketjutyökaluja noi campan 9 ja 10 ketjut vaatii? Ja käykö sama työkalu molempiin? Ainakin ne mitä kattelin nettikaupoissa noille campan 10 ketjuille oli aivan sika kalliita.

  20. #110
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.349
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Onko kellään tietoa mitä ketjutyökaluja noi campan 9 ja 10 ketjut vaatii?
    Campan 9:iin käy ihan mikä tahansa ketjutyökalu.

  21. #111
    Jarski Guest
    Campan kymppiketjun kanssa käy myös mikä tahansa hyvälaatuinen ketjutyökalu.

  22. #112
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    mikä on "hyvälaatuinen"

  23. #113
    Jarski Guest
    Semmoinen joka painaa tappia suoraan ja siinä on hyvä tuki linkille/sivulevylle joten ei tarvii mikään kovin kummoinen olla.

  24. #114
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Käviskö tommonen molemmille ketjuille?
    http://www.bike24.com/images/products/p042079.jpg

  25. #115
    TemeJ Guest

    Tunturin oudot äänet?

    Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?

    En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.

  26. #116
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    873
    tuleeko tuo äänähdys kerran kampikierroksella ? Voi tulla keskiöstä.

  27. #117
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarski Katso viesti
    Campan kymppiketjun kanssa käy myös mikä tahansa hyvälaatuinen ketjutyökalu.
    Campa,Park Tool, Shimano...

    Menee muuten hianosti Scalessa C10 Utra Narrow ketju XTR:n pakan ja TA Specialitesin rattaiden kanssa. 241g 3-lenkkiparia lyhennettynä.

  28. #118
    TemeJ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NoNo Katso viesti
    tuleeko tuo äänähdys kerran kampikierroksella ? Voi tulla keskiöstä.
    Juu lähestulkoon joka kerta. Vain lähdössä voi kulua muutama hetki ettei ääntä kuulu.
    Mikähän siinä keskiössä voisi mättää? Uskallanko itse alkaa sitä avaamaan?

  29. #119

    Chorus ultra narrow 10 ketjun venymä

    Juuri mitattu viime kesänä käyttöönotettu ketju,takana 5500km pääosin kuivaa maantietä.Pituus 12 lenkkiä 132,75mm ,siis vaihtoon menee piakkoin.
    Cold Sweat!

  30. #120
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakamura Katso viesti
    Ketjut kyllä kestävät harrastelijakäytössä useita tuhansia kilometrejä.Eräs kaveri kerran sanoi,että kääntää ketjut aina kymppitonnin välein ,niin kuluu tasaisesti.
    Selevä!
    Kymppitonnin välein...krhm. En voi välttyä mielleyhtymältä asiantunija-Suomi24..
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •