ElectrobikeGarminGiantMPMessut
Sivu 1 / 12 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 358

Aihe: Ketjujen venyminen

  1. #1
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305

    Ketjujen venyminen

    Moi

    Tuli ketjujen putsauksen jälkeen fiilis, että ovat ketjut hieman letkeän oloiset, joten kaupasta hankin park toolin mittatikun:



    Kuinka ollakaan, molemmin puolin mahtui hyvin ketjujen lenkkien väliin, eli tulkintani mukaan ovat liikaa venyneet. Tarkistin vielä peräpyörästä ja vaimon fillarista, että mahdanko käyttää oikein, eikä kumminkaan päin mittari mahtunut lenkkien väliin, joten eiköhän tulkinta ole oikea.

    Asia, joka tässä lähinnä askarruttaa on nykyisten ketjujen käyttökilsat, sillä ketjuilla ei ole ajettu kuin max 2000km työmatkaa, josta toki suurin osa tässä talvella. Edelliset ketjut pääsivät niin pitkiksi, että pakkakin meni vaihtoon. Siltä olisi tarkoitus välttyä jatkossa, mikäli suinkin mahdollista.

    Koskaan ei tule ajettua välityksillä, joissa ketju olisi pahasti vinossa, joten ihmetyttää onko kulumisvauhti tavanomaista luokkaa? Vai onko mulla vaan niin törkeesti voimaa jaloissa, että tulee ajettua ketjuille liian raskailla välityksillä?

    Niin ja ketjut ovat merkkiä SRAM ja mallia PC970.

    Millä saisi hinta-km suhdetta parhaiten parannettua? Putsaamalla paremmin ja useammin, öljyämällä muulla kuin TF2:lla?

  2. #2
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Ostamalla Campan C9-ketjun.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.877
    Mulla on noi samat sramin ketjut ollut myös talvella n. 2000 km ja vaihtaa pitäis. Hyviä kokemuksia on KMC:stä ja connexista. Ei vaan osta sitä halvinta mallia. Toi 2000 km on kyllä yleensä ihan hyvä hetki vaihtaa rattaiden säästämiseksi.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.719
    SRAMmin ketjut eivät ole maastopyörässä koskaan kahta tonnia kestäneet. Pituus kasvaa silmissä. Nykyinen Campan C9 vaikuttaa selvästi paremmalta.

    Mutta mikä olisi paras ketju Shimanon kymppivaihteiseen maantiepyörään? Käykö Campan C9?

  5. #5
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    2.357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr
    Mutta mikä olisi paras ketju Shimanon kymppivaihteiseen maantiepyörään? Käykö Campan C9?
    Kympille kymppiketju. Vaikka tämänvuotinen Chorus Ultra Narrow, lähikaupasta.
    Mulla ko. ketju kiertää Shimanon kymppipakkaa täysin ongelmitta. Voi jälleen suositella, tosin vain reilun parin tonnin kokemuksella.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti china
    Ostamalla Campan C9-ketjun.
    Onko Campan ketjut yhteensopivia muun voimansiirron kanssa (SRAMin 970-pakka + kampisarja Bontrager Select 48/38/28 w/ISIS)?

    Minkälaisia kilometrimääriä Campan ketjulla uskaltaisi odottaa?

    Muistelen aiheesta olleen joskus puhetta, mutta siitä on jo sen verran aikaa, että Campa vs. muu maailma -keskustelu on hyvä päivittää ajantasalle.

    /tw

  7. #7
    brewster Guest
    Campan ketjuja en ole käyttänyt mutta Connexin halvemman pään ketjut ovat kestäneet paljon paremmin kuin KMC., SRMin, SHimanon, tai BIlteman halvemman pään ketjut. Ostan nykyään aina Connexin ketjut.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    3.799
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo W
    Onko Campan ketjut yhteensopivia muun voimansiirron kanssa (SRAMin 970-pakka + kampisarja Bontrager Select 48/38/28 w/ISIS)?

    Minkälaisia kilometrimääriä Campan ketjulla uskaltaisi odottaa?
    Sopii se, ysiketjuhan se on. Minä olen maastossa kisaa/lenkkiä ajanut yleensä noin nelisen tonnia ennen ketjun vaihtoa, enemmänkin ehkä menisi.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  9. #9
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo W
    Moi
    Millä saisi hinta-km suhdetta parhaiten parannettua? Putsaamalla paremmin ja useammin, öljyämällä muulla kuin TF2:lla?
    Ketjujen kierrätyksestähän täällä on kiistelty jo moneen otteeseen.
    Itse olen sitä mieltä, että se kannattaa, mutta ennen kaikkea pakan iän pidentämisen takia. Kulunut ketjuhan syö pakkaa. Jos ketjua ei vaihda ajoissa niin vauhti on ketju+pakka, mutta jos kierrättää tai vaihtaa ketjun ennen kun se on venynyt liikaa, niin kyllä yhdellä pakalla ajaa kolmien ketjujen verran.

    Itse olen käyttänyt maantiellä vahaa ja maastossa öljyä. Vaha on miellyttävämpää kun se ei roisku eikä kerää paljon epäpuhtauksia.
    Puhdistava vaha on ihan hyvä juttu. Taidan siirtyä maastossakin vahaan.
    Ketjun puhtaus on kestävyyden edellytys tietenkin.

    Nämä Campan reikäketjut ovat muuten melko äänekkäät normaaliketjuihin verrattuna - vai ovatko?
    Jos et aja et voi ottaa!

  10. #10
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Perusteellinen ja hyvä selvitys. Miksi et käytä valkosalamaa myös maastossa?
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #11
    Mmato Guest
    Nyt seuraa tyhmä kysymys...

    Miksi ketju pitää vaihtaa määrä ajoin? Kuluttaako venynyt ketju rattaat pilalle tms.? Itse en ole vaihtanut ketjua muuta kuin ketjun katketessa tai rattaat uusiessa.

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mmato
    Nyt seuraa tyhmä kysymys...

    Miksi ketju pitää vaihtaa määrä ajoin? Kuluttaako venynyt ketju rattaat pilalle tms.? Itse en ole vaihtanut ketjua muuta kuin ketjun katketessa tai rattaat uusiessa.
    Ketjun tappien väli, nk. pitch pitää olla sama kuin takalehden hampaitten laaksojen jako, eli pitch. Uudessa ketjussa ja uudessa takalehdessä ne ovat molemmat 1/2".

    Jos ketjua ei vaihda, kuluvat sen ja pakan lehtien pitch eli jako molemmat pidemmäksi kuin alkuperäinen 1/2 tuumaa. Eli uusi ketju ei enää sopisi vanhalle pakalle, eikä vanha pakka uudelle ketjulle.

    Siksi ketju vaihdetaan, kun tuumastukki näyttää 1/16" venymän 12" matkalla, eli venymä on 0,5%. Näin ei pakka vielä kulu väärälle jaolle.

    Jan

  13. #13
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Kiitos kommenteista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti
    kestävämpiä ja viimeisenä käyttöön otettu KMC (pin power 2 000 N) selvästi lujin ja toiminnaltaan paras.
    Nyt tuli niin erityisesti Fillarijetiltä niin uskottava selvitys, että vain rikkaat poikkeavat Fillarijetin neuvoista. KMC:llä näyttää olevan lukuisia malleja 9-ketjusta. Millä niistä paras hinta/km-suhde?

    /tw

  14. #14
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Urheiluopisto
    Viestit
    212
    Ketjut kyllä kestävät harrastelijakäytössä useita tuhansia kilometrejä.Eräs kaveri kerran sanoi,että kääntää ketjut aina kymppitonnin välein ,niin kuluu tasaisesti.

  15. #15
    brewster Guest
    Annoin tähtiä tälle thredille - kiitos Timon ja Fillarijetin.

  16. #16
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Ostin sitten eilen lähikaupasta uudet 970-ketjut, koska KMC:tä ei löytynyt, ja vaihdoin ne alle.

    Tänään työmatkalla totesin, että muutama eniten käyttämäni takaratas taitaa olla liian kulunut, sillä ketju ilmeisesti hyppii hampaiden yli vähänkään runtatessa.

    Pysähdyin siinä matkalla tilannetta ihmettelemään enempiä viisastumatta. Lähdin liikkeelle ja eiköhän hieno kullanvärinen ketjulukko antanut periksi toisen tapin katketessa ja seurauksena melkoinen jomotus ?stemmiin? kolahtaneessa polvessa. Onneksi oli mukana varalukko, ettei tarvinnut matkaa keskeyttää.

    Taidan vaihtaa vanhan ketjun takaisin ja ajaa pakan ja huomattavasti venyneen vanhan ketjun ihan loppuun. Myöhemmin sitten uusi ketju ja uusi pakka alle. Täytyy yrittää vaihtaa venyneet ketjut jatkossa aikaisemmin, ettei aina tarvitse pakkaa vaihtaa. Siperia opettaa.

    /tw

  17. #17
    FREAK Guest
    Mulla on lenkkipyörässä noi 105 ketjut ja koulumatkapyörässä noi PC99 ketjut. Kuinka pitkän matkan välein ois tarve vaihtaa?

  18. #18
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348

    Valvo eturattaiden kuntoa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo W

    Taidan vaihtaa vanhan ketjun takaisin ja ajaa pakan ja huomattavasti venyneen vanhan ketjun ihan loppuun. Myöhemmin sitten uusi ketju ja uusi pakka alle. Täytyy yrittää vaihtaa venyneet ketjut jatkossa aikaisemmin, ettei aina tarvitse pakkaa vaihtaa. Siperia opettaa.

    /tw
    Kuulostaa tutulta tuo tarina. Seuraile nyt kuitenkin sitä vanhaa ketjua sillä silmällä, että alkavatko myös eturattaat mennä sen käytön takia vaihtokuntoon. Yleensä selviää vain takapakkaa vaihtamalla, mutta kulunut ketju syö lopulta myös eturattaat ja lasku senkun kasvaa.

  19. #19
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Park City
    Viestit
    899
    Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa? Koitin eilen mittailla ketjuja, mutta eihän mun mauseri riittänyt 12" asti.

    Monet rattaat olen kyllä tuhonnut venyneillä ketjuilla, hyväkään ketju ei tunnu kestävän Helsingin talvessa 1000km enempää. Paskakelien aikaan tuleekin vaihdettua ohlsonin/biltsun halpaa kmc:tä alle melkeen joka kerta kun pesee fillarin kunnolla.
    Menee vaan luonnonvaroja hukkaan, kun varmuuden vuoksi vaihtelee, joten tollanen tieteellinen mittalaite maksaisi varmaan itsensä takaisin aika nopeasti.

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M.S
    Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa? Koitin eilen mittailla ketjuja, mutta eihän mun mauseri riittänyt 12" asti.
    Rautakaupasta. Oma tuumamittani on jostain työkalusarjasta. Mittaus sujuu myös ketju pyörässä kiinni, kun se on suurimmalla hammasrattaalla.

    Jan

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti
    1. Erityisesti maantiepyörän ketjua ylihuolletaan. Olen nyt ajanut Ultegran ketjulla 358 km koskematta vaihdon jälkeen, enkä näe mitään syytä koskea ketjuun seuraavaa lenkkiäkään varten.
    Tarkoitatko sanoa, että ihmiset puunaavat ketjujaan joka lenkin jälkeen vain, että ne häikäisisivät auringossa? Vai sitä, ettei kitisevää ketjua kannattaisi voidella? Ensin mainittuja ihmisiäkin on. Voitelutarve riippuu keleistä ja voiteluaineesta.

    Korsikan reissullamme ketjut olivat rasvaamatta ja huoltamatta 800km käytössä. Ilman sadetta olisivat kestäneet reilusti yli 1000km ennenkuin kitinä olisi alkanut. Toisaalta sade voi huuhdella ketjut kitiseviksi ensi lenkillä.

    Jan

  22. #22
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M.S
    Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa?
    Omani ostin Myyrmäen Bike Planetista muistaakseni vajaan 15:n euron hintaan.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V
    Kuulostaa tutulta tuo tarina. Seuraile nyt kuitenkin sitä vanhaa ketjua sillä silmällä, että alkavatko myös eturattaat mennä sen käytön takia vaihtokuntoon. Yleensä selviää vain takapakkaa vaihtamalla, mutta kulunut ketju syö lopulta myös eturattaat ja lasku senkun kasvaa.
    Yritän tarkkailla. Toisaalta pari tonnia sitten saamieni kommenttien mukaan olisi myös keskiö aika valmis. Sehän tarkoittanee uuden kampisarjan hankintaa. Ymmärtääkseni kampisarjassa noi eturattaat sitten tulisivat paketissa.

  24. #24
    noniinno Guest
    Edellinen tajunnanvirta sai minutkin hieman filosofiseksi, joten kysynkin: Kun vaihdoin maasturiin shimanon ketjut Campan ysiin, alkoi h..tinmoinen rutina ja ketjun hyppiminen eturattaalla. Truvativin rattailla on ajettu nyt 1500km, ja ketjua olen ahkerasti tf2:lla rasvaillut ja välillä jopa pessytkin, että kyllä huollettu on. Jotenkin on vaan vaikea uskoa että eturieskat olis tuolla ajolla valmiit. Vanha ketju ei ollut edes pahasti venynyt. Maantiefillariin laitoin samaiset C9 ketjut, ja toimii hienosti, vaikka kilsoja vanhoilla (sram) ketjuilla oli yli 4000. Maantiefilossa tosin onkin Campan osat. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Joo, käytin hakua. Kysyn silti. Onkos se Tylypahka jossain Tahkolla vai. heh. huumorin kukka se kaunehin kukka.

  25. #25
    Liittynyt
    01/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.559
    Joo, niihin maailman parhaisiin campan ketjuihin kuuluu se, että ne ei toimi. Aluksi siis ja maasturissa. Kuulemma pitää ajaa muutama sata kilsaa, niin rutinat katoaa. Campan kuuluu rutista, samalla tavalla kuin Foxin keulassakin kuuluu olla klappia..
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

  26. #26
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno
    Kun vaihdoin maasturiin shimanon ketjut Campan ysiin, alkoi h..tinmoinen rutina ja ketjun hyppiminen eturattaalla. Truvativin rattailla on ajettu nyt 1500km, ja ketjua olen ahkerasti tf2:lla rasvaillut ja välillä jopa pessytkin, että kyllä huollettu on. Jotenkin on vaan vaikea uskoa että eturieskat olis tuolla ajolla valmiit.
    Kyllä ne on lopussa jos ketjut oli Shimanot tai SRAM:it. Kauppaan mars.


  27. #27
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M.S
    Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa?
    Ihan jokaisesta kunnolliseta pyöräliikkeestä ja urheiluliikkeistä jotka myyvät järkeviä fillaritarvikkeita.


  28. #28
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti länsiväylä
    Joo, niihin maailman parhaisiin campan ketjuihin kuuluu se, että ne ei toimi. Aluksi siis ja maasturissa. Kuulemma pitää ajaa muutama sata kilsaa, niin rutinat katoaa. Campan kuuluu rutista, samalla tavalla kuin Foxin keulassakin kuuluu olla klappia..
    Kyllä tota campan ketjujen hehkutusta on tullut itekin ihmeteltyä...onkohan ne nyt niin autuaaksi tekevät kumminkaan? Mahdollinen campafanitus tietty vaikuttanee asiaan "jonkin" verran....
    https://www.instagram.com/xtranza/

  29. #29
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto
    Kyllä tota campan ketjujen hehkutusta on tullut itekin ihmeteltyä...onkohan ne nyt niin autuaaksi tekevät kumminkaan? Mahdollinen campafanitus tietty vaikuttanee asiaan "jonkin" verran....
    Hitot C9 mitään rutise, jos rattaat on kunnossa.

    Viime kesänä ajoin maasturilla käyttäen 3:a SRAM:in ketjua, joista kahdet oli PC89R Hollowpin ja yhdet PC99 Hollowpin. Edessä oli uusi TA:n ratas ja takana uusi XTR:n ti 9-pakka. Ajattelin hoivata kalliita rattaita kierrättämällä noita em. 3:a ketjua ja vaihdoin ketjut aina noin 500 km ajon jälkeen. Kun tuli aika laittaa eka ketju toista kertaa paikalleen, niin rupesin ihmettelemään kuinka kuluneilta eturatas sekä pakan eniten käytössä olleet rattaat näyttivät. Sitten mittailemaan ja joka ainoa noista vitun ketjuista oli jo millin yli hylkyrasta. Ei voi ymmärtää. Hankin uudet C9 ketjut ja ei ne kyllä hyppimättä toimineet SRAM:ien hiomilla rattailla. Vaihdoin sitten taas kaikki rattaat saman tien. Nyt ajettu 1000 km talven ja kevään kurassa ja hiekassa ja C9:llä on vieläkin puoli milliä jäljellä hylkyrajaan - eikä rutise. PISTE. --fanitus??? ja pah!

  30. #30
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536

    Lamppu syttyi

    Arvappa montako XTR pakkaa mulla meni kesässä kun oli pakko ajaa SRAM:illä kun Shimanot oli aina poikki....hiukan korpesi kun tajusi että ne SPAM:nin ketjut on ihan gumminauhaa. Silloin kun ajoi kisaa maasturilla ns. waffassa lihassa. Ja mine ei ymmärrä mitä fanittamista on parin kympin ketjuissa, mää laitan kyllä ihan työskseni noita parempiin 8-9s. pyöriin tyypeille jotka ajaa paljon ja pelkällä pro-huollolla eli mitään ketjuja kierrättämättä ja mutenkin kevyellä huollolla. Tuttujen pyörii noita on vaihdettu heti pyörää myydessä. Noin palveluna. Palaute on ollut erittäin positiivista. Mistään rutinoista ei ole ollut puhetta jos säädöt ja MUUT osat on kunnossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •