Tässä Googletuksen tulokset:
OULULAISIA SANOJA JA SANONTOJA
Tuumastukki : Puusepän taitettava mitta
Anteeksi kömpelyyteni tämän mulkosilmän ja sen hakuohjelmien kanssa. Meilläpäin tuo tunnetaan nimellä nivelmitta.
Tässä Googletuksen tulokset:
OULULAISIA SANOJA JA SANONTOJA
Tuumastukki : Puusepän taitettava mitta
Anteeksi kömpelyyteni tämän mulkosilmän ja sen hakuohjelmien kanssa. Meilläpäin tuo tunnetaan nimellä nivelmitta.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Pyöräalan liikkeiden, perus- ja romumarkettien tarjonta ja neuvonta ketjunhuoltopuolella painottuu ketjuöljyihin, niiden käytön neuvontaan ja myyntiin. Ketjuöljyissä on valikoimaa, mutta muuta ei juuri tarjota, vaikka maantiepyörä ei välttämättä tippaakaan öljyä tarvitse. Ketjuvaha on varmasti varteenotettava ja huoltotarvetta vähentävä vaihtoehto ketjuöljyille. Oma historia harhaanjohdetusta ketjuöljyjen läträäjästä itseoppineeksi ketjuvahojen käyttäjäksi sai minut avautumaan tässä asiassa, vaikka kukin voi luonnollisesti kokeilla itse tai pitää uskonsa. Omat herätteeni eivät ole kaupallisia, vaan taloudellisuus, ekologisuus ja hallittu laiskuus ovat ohjenuorani – milloin missäkin järjestyksessä.
Valkosalamakin (Original White Lightning) tahraa jonkin verran, mutta tahraamista voi välttää pitkällä huoltovälillä. Kaupallisessa maailmassa on aika yleistä, että valmistaja suosittelee lievää yliannostusta. Sateettomilla keleillä pk-ajelussa 1000–1300 km:n huoltovälit toimivat vallan hyvin, kuten edellä tässä aiheessa olen kertonut. Ketjujen erittämän mönjän saa tarvittaessa pois ketjusta, rattaista ja rissoista talouspaperilla tai liuottimella kostutetulla talouspaperilla.
Ketjun ääni lienee enemmänkin psykologinen kuin mekaaninen asia, ja huomio kannattaakin kiinnittää vaihtamisen jouhevuuteen. Jos tämä ei muuten onnistu, ajonaikainen musiikin kuuntelu tai vilkkaiden valtateiden ajelu voi tepsiä.
Haluaako joku avautua kokemuksistaan seuraavassa asiassa?
Holmenkol Lubenspeed ei ole ainoa liukas molekyylipinnoite. Prolink-ketjunliukastin ei sisällä vahaa, teflonia, grafiittia, molybdeenia tai rasvaa, joten se ei sotke. Prolinkillä voidaan käsitellä myös vaijerit/kaapelit, joten se on yksi tie öljyttömään maantiepyöräilyyn. Ketjuja ei tarvitse välttämättä käsitellä jokaisen sadekuuron tai vesihuuhtelun jälkeen. Pitkä huoltoväli voidaan toteuttaa kastumisesta huolimatta. Tällä aineella voisi olla potentiaalia myös maastopyöräilyssä, koska se kestää vesipesun. Liekö kellään kokemusta tästä uuden teknologian ihmeaineesta?Alkujaan tämän lähetti okka
Pyöräilyn suurmaassa, Australiassa, Prolinkiä tuo maahan Smoothride, jolla on valikoimissaan lisäksi Maxim, KMC, KCNC ja Power Cordz – nämä kaikki pyöräilyn ehdottomia huipputuotteita. Jo tämä viittaa siihen, että Prolinkin ominaisuudet saattavat olla täyttä totta. Testiartikkeli: Australian Cyclist. Suosituksia ja kokemuksia, mm. Bicycling-lehti: Lehdistötiedote.pdf.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään.![]()
Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kävin kurkistamassa, taas kerran, Sheldonin sivuja, enkä tainnut löytää tarkoittamaasi juttua. Jos laitan uuden ja vanhan roikkumaan vierekkäin, eikä ketjujen päät eroa toisistaan kuin tuon mainitsemani 1/5 lenkin verran (korkeintaan) niin kuinka ne voivat venyä/kulua, niin ettei niiden pituus kasva? Sivusuunnassa kylkilevyt voivat kyllä kulua, mutta se ei vaikuta rattaiden kestoon.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Jos tähän juttuun viittaat niin mielestäni siellä juuri käsketään arvioimaan ketjujen (ja rattaiden) kulumista niiden venymästä?
Vedin hieman yhteen voimansiirron kulumisen syitä ÖÖ-kerhon avauksessa. Mainitsin rapaa sitovien voiteluaineiden käytön, korkean pyöritysnopeuden erityisesti pieniä rattaita käytettäessä sekä suuret hetkittäiset tehot ketjun kulumisen ja venymisen lähteinä. Campagnolon ketjun mittausmenetelmä on siitä hyvä, että se reagoi sekä ketjun venymiseen että rullien ja tappien kulumiseen, ts. kierros- ja voima-ajon aiheuttamiin erikoisongelmiin. Edellä tässä keskustelussa on hieman juututtu millin sadasosiin. Huolellinen mittaamisessa kannattaa toki olla – ja varsinkin, jos ajaa lähes yksinomaan samalla ratasparilla.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Voisitteko kertoa mitä järkeä on vaihtaa ketjua kuin vasta sitten, kun ketju ei enää pysty välittämään tehoa, eli hyppää pois rattaan hampailta voimansiirron kuluneisuuden vuoksi? Perkele. Itse ainakin junttaan pyörällä menemään niin kauan, kunnes ketju alkaa pomppimaan rattailla suuremmilla vääntömomenteilla. Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.
Sama meininki. Suunnilleen 1500 km / ketjut...
Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB
"Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012
Ja tässä on se hyvä puoli, että rattaat ja ketjut sopivat toisiinsa pitkän aikaa, koska kuluttavat toisiaan samassa tahdissa. Eli kuluneille rattaille istuu kuluneet ketjut. On toki huomioitavaa, että ketjun kuluessa ketjun maksimisivuttaistaipima kasvaa, josta johtuen vaihteiden vaihtamisen epätarkkuuskin kasvaa.
Tuolla viestissä 93 kerroin laittaneeni vanhat ketjut takaisin pakan vaihdon yhteydessä. Mutta eipäs onnistunutkaan, kolme-neljä pienintä ratasta piti ihmeellistä rutinaa. Vaihdoin koneeseen uudet HG-93:set, niin jopas loppui rutina...![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Tässä yksi helppo tapa mitata ketjun kulumista, niille joilla on tapana ottaa ketju irti pyörästä putsausta varten.
Lyö autotallin ovenpileen naula ja laita uusi, oikeaan mittaan lyhennetty, ketju siihen roikkumaan. Merkkaan ketjun pituus seinään. Mittaa pituus ja lisää siihen 0,5%. Laita siitä uusi merkki seinään.
Ketju on vaihtokunnossa alemman merkin kohdalla.
- Put me back on my Bike -
Jatketaanpa ketjukeskustelua sellaisella kysymyksellä, että voiko mistään ostaa uusia ketjuja kuivina, ilman varastorasvaa?
Nyt olen kohta puoli tuntia pessyt uusista ketjuista suojarasvaa pois. Monta pesukertaa ja huuhtelua vain huomatakseni, että edelleen jää rasvaa jäljelle. Uskomattoman sitkeätä töhnää. Ketjut saavat jäädä nyt formula-aika-ajojen ajaksi likoamaan liuotinaineeseen. Olisi kivampi ostaa kuivat ketjut ja sitten laittaa itse niihin sopivasti muutama tippa ohutta öljyä. Se paksu varastorasva vain kerää likaa ja hiekkaa ketjuihin.![]()
Eiköhän kaikissa ketjuissa ole varastorasvat. Eikö rätillä pyyhkimällä suurimmat rasvat ole lähtenyt pois?
En kyllä suosittele liuottimessa liottamista, varsinkaan uuden ketjun. Ainakin kaikissa laatuketjuissa on tehtaalla suoritettu jonkinlainen öljykylpy tai vastaava, jonka tuloksena ketjun tapeissakin on öljyä. Liuottimella kaikki öljy katoaa, ja puhdistuksen jälkeen laitettu uusi öljy jää vain ketjun pintaan.
No laatu ja laatu...shimano 105-ketju se on. Raa'alla pinelinellä lopuksi huljuttelin. Ja ei sieltä nivelten välistä se musta öljytöhnä mihinkään lähtenyt. Ulkopinta joten kuten puhdistui, ketju ei kuitenkaan ottanut ruostetta vaikka vetisenä jätin sen roikkumaan ja kuivamaan pesun jälkeen. Yleensä kunnolla pesty ketju ruostuu pilkuille varsin nopeasti kuivaessaan.
Oman kokemuksen perusteella SRAMin varastorasva on ihan kelpoa, ei ole tullut poistettua vaan oon ajanut ekat kerrat sillä. Shimanon on niin tahmeaa tököttiä ettei vaihteet toimi jos ei hammasharjalla ja tärpätillä putsaa pois ja sitten öljyä.
"For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar
Onko kellään tietoa mitä ketjutyökaluja noi campan 9 ja 10 ketjut vaatii? Ja käykö sama työkalu molempiin? Ainakin ne mitä kattelin nettikaupoissa noille campan 10 ketjuille oli aivan sika kalliita.
Campan kymppiketjun kanssa käy myös mikä tahansa hyvälaatuinen ketjutyökalu.
mikä on "hyvälaatuinen"
Semmoinen joka painaa tappia suoraan ja siinä on hyvä tuki linkille/sivulevylle joten ei tarvii mikään kovin kummoinen olla.
Käviskö tommonen molemmille ketjuille?
http://www.bike24.com/images/products/p042079.jpg
Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?
En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.
tuleeko tuo äänähdys kerran kampikierroksella ? Voi tulla keskiöstä.
Juuri mitattu viime kesänä käyttöönotettu ketju,takana 5500km pääosin kuivaa maantietä.Pituus 12 lenkkiä 132,75mm ,siis vaihtoon menee piakkoin.
Cold Sweat!
Kirjanmerkit