Teflonia joskus ruiskautellut kuoriin, en mitenkään säännöllisesti. Sen verran halpoja vaihtaa jos alkavat takkuilemaan. Jagwiren settejä yleensä käyttänyt.
Teflonia joskus ruiskautellut kuoriin, en mitenkään säännöllisesti. Sen verran halpoja vaihtaa jos alkavat takkuilemaan. Jagwiren settejä yleensä käyttänyt.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
CRC aseöljyä olen laittanut vipuihin ja vaijerinkuoriin. Lähinnä kosteuden vaikutusten ehkäisemiseksi pakkasella.
Täyspitkillä kuorilla lienee tarve vähäinen, mutta on tullut aikanaan tavaksi.
Varmaan riippuu rasvasta. Voi äkkiä olla, että toiminta heikkenee pahastikkin jos rasva alkaa tahmomaan pakkasella.
Ainakin minulla kaikki ongelmat pakkasilla on johtuneet kahvasta. Kahvan sisään päässyt moska jähmettyy ja vaijeri ei vaan enää palaudu.
Minä ajattelen laittaa voitelua. Kun aikaisemmin oli kylmempi ilma, niin vaihtui pienemmälle, mutta ei enää löystämyt vaijeria, että olisi isommalle vaihteelle mennyt.
Kyllä se kahva naksahteli, mutta vaijeri ei liikkunut kun pysyi samalla rattaalla.
Edit. Kävin juuri laittamassa uuden vaijerin ja liikutin vaijerin ensiksi silkonityynyssä (auton tiivisteiden kiinnijäätymisen estävä silikinipullo).
Miten SRAM Rival kampisetin saa irti?
Alkutilanne
Kuva 1
http://vega.virpi.net/TMP/Rival1.jpg
Pultin avaamisen jälkeen kammet edelleen tiukasti kiinni
Kuva 2
http://vega.virpi.net/TMP/Rival2.jpg
Mielestäni tuossa pitäisi olla alla olevan kuvan mukainen kiinnityspultti, jonka avulla tuon saisi irti, mutta jostain syystä huollossa on aikoinaan laitettu toisenlainen kiinnityspultti tuohon, kts kuva 1, joka tuottaa nyt harmaita hiuksia ja kuiturunkoa ei kauheasti huvita rasittaa tuon irroittamiseksi.
http://vega.virpi.net/TMP/Rival3.jpg
Saako yllä olevassa kuvassa näkyvissä olevaa pulttia jostain erikseen, jolla tuota kampisettiä voisi yrittää vivuta irti. Vai miten tuossa kannattaisi edetä?
Vie takaisin sinne huoltoon ja pyydä korjaamaan tilanne? Siinä pitäisi siis olla se varsinainen kiinnityspultti alla ja päällä korkki joka estää pultin kiertymisen irti ja yhdistelmä toimii ulosvetäjänä. Saa niitä molempia varaosinakin.
Tuossa kolmannessa kuvassa on kansi, jota vastaan kuusiopultti työntää kammen irti. Tyyppiä "Self-extracting", työkaluksi riittää kuusiokoloavain.
Pultti ja kansi lienevät tuollaisia
https://www.bikester.fi/fi/articles/...SABEgJGy_D_BwE
Ennen oli käytettävä ulosvetäjää, jollaisella tuonkin luultavasti saa irti kun kansi puuttuu ja pultti on poissa niin että akselin pää näkyy.
edit: M30 taitaa olla tuon kierre, siksi ei Octalink ulosvetäjää M22 kierteellä voi käyttää.
Juu, tuosta puuttuu se suojapultti. Mutta nyt kun kiinnityspulttikin on pois, niin lähtisikö kumivasaralla naputtelemalla? Kammesta ja varovasti pienemmästä rattaasta?
Kokeilin tuota varovasti naputella, mutta ei inahdakkaan. Täytyy varmaan tuo pulttisarja hankkia, jossa on tuo suojapultti. Kun tuo oli huollossa n.5-6v sitten, jolloin tuo nykyinen kampisarja vaihdettiin vanhan tilalle, niin ei silloin tullut edes ajateltua, että tuossa tuo suojapultti pitäisi olla kun pyörän hain huollosta. Huoltoa tuskin tässä vaiheessa kannattaa enää reklamoida, sen verran siitä on aikaa.
Tyton maasturista katosi toi ulosvetäjäosa ihan omia aikojaan. Rohkenen arvailla, ettei ollut vedetty ihan ohjeenmukaiseen 40 Nm kireyteen tehtaalla eikä sitä sitten kukaan ollut tarkastanut. Tohon hommaan piti sitten ostaa uusi tyokalu.
6.7 WTF/kg
En tiedä miten SRAMin maastokamoissa menee mutta ainakin hataran muistini mukaan Road puolen kammet 54N ja extractor pultti vai mikä lie suomennettuna, paljon vähemmän, eli olisko se ollut 10-15N väliin. vai peräti käsimomentti. Ja tosiaan spesiaali työkalun tarvitsee.
DOH!!!
Allekirjoittanut kyllä väänsi sen ulosvetäjäpultin räikällä ns. "tarpeeksi kireälle" ei korkannut, eli varmaan ihan OK eikä pitäisi pudota matkasta omia aikojaan.
6.7 WTF/kg
No tuota extractor pulttia harvoin edes irroitellaan. En edes keksi syytä miksi se pitäisi tehdä. Olen sen kerran tehnyt mutta syytä en muista.
Tuo Capun systeemi taitaa olla GXP ja jo vähän menneeltä vuodelta. Kaiken järjen mukaan jos se olisi kuten nykyaikana nuo dubbi keskiöt niin pitäisi vasaroimalla viimestään irrota. Mitä lie tuossa sitten tehty huollon toimesta jossei väkivaltaakaan kammet ymmärrä. Oiskohan nuo peräti ruoste yhteen hitsannut?
Juu, en mä sitä pulttia itse irrottanut, vaan se oli kesän aikana jäänyt jonnekin polun varteen. 2024 Maaliskuussa ostettu Norco Revolver, kampia ei ole irrotettu kertaakaan, mutta 2024 maaliskuun ja 2025 heinäkuun välillä oli se DUB-korkki jäänyt jonnekin polun varteen.
6.7 WTF/kg
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Kyllä mutta siis sillekkö ei ole muuta ulosvetäjää kuin korkki?
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Ei kai siihen tarvitse tai kannata ostaa mitään muuta.
Eikös se korkki ole kaikissa Srameissa sama? Pystyykö joltakulta lainaamaan sitä? Minulta ainakin joutaisi lainaan jos pitää vain saada kammet irti.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Korkki tuli hankittua ja rattaan puolen kampi irtosi nätisti, MUTTA seuraava ongelma tuli sitten itse keskiöakselin kanssa. Tuokaan ei liiku mihinkään, vaikka kumi-/muovivasaralla akselin päästä naputtelin ulospäin. Öljyä laiton laakerin ja akselin väliin ja annoin vaikuttaa yön yli ennen uutta yritystä. Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?
Ekana tulee mieleen kylmäspray akseliin. Se saattaisi "säikäyttää" akselin irti. Kannattaa laittaa fillari/runko huoneenlämpöön tahi vaikka saunaan riittävän lämpötilaeron saavuttamiseksi.
https://www.motonet.fi/tuote/at-cool...oduct=60-00719
^^ Oleks ihan varma keskiön tyypistä? Ettei ole jokin kasettityyppinen?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ei ole kasetti.
Kuva: https://worldwidecyclery.com/product...guwo#cyc-modal
Ei ihan ^tuo (kuvassa GXP-versio), vaan BB30 -versio, jossa akselin kiinnitys vetopuolella.
https://worldwidecyclery.com/product...bottom-bracket
Kirjanmerkit