GiantGarminMPMessutElectrobike
Sivu 359 / 361 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 259 309 349 357 358 359 360 361 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.741 - 10.770 / 10825

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10741
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.515
    Teflonia joskus ruiskautellut kuoriin, en mitenkään säännöllisesti. Sen verran halpoja vaihtaa jos alkavat takkuilemaan. Jagwiren settejä yleensä käyttänyt.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  2. #10742
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.481
    CRC aseöljyä olen laittanut vipuihin ja vaijerinkuoriin. Lähinnä kosteuden vaikutusten ehkäisemiseksi pakkasella.
    Täyspitkillä kuorilla lienee tarve vähäinen, mutta on tullut aikanaan tavaksi.

  3. #10743
    Liittynyt
    07/2022
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kieltämättä voisi kokeilla, josko vaihdevaijeri kestäisi hieman pidempään voideltuna. Siitä kahvan juurestahan se shimanoissa poikki menee.
    Joo juuresta on aina mennyt poikki minullakin.

    Mietin, että auttaisiko tuo, ettei vaijeri jyrsisi kuoren sisempää osaa rikki niin helposti ja lisäksi olisiko tuolla rasvalla vaikutusta vaijerin parempaan liukuvuuteen kuoressa pakkaskeleillä.

  4. #10744
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Varmaan riippuu rasvasta. Voi äkkiä olla, että toiminta heikkenee pahastikkin jos rasva alkaa tahmomaan pakkasella.

    Ainakin minulla kaikki ongelmat pakkasilla on johtuneet kahvasta. Kahvan sisään päässyt moska jähmettyy ja vaijeri ei vaan enää palaudu.

  5. #10745
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.264
    Minä ajattelen laittaa voitelua. Kun aikaisemmin oli kylmempi ilma, niin vaihtui pienemmälle, mutta ei enää löystämyt vaijeria, että olisi isommalle vaihteelle mennyt.

  6. #10746
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Minä ajattelen laittaa voitelua. Kun aikaisemmin oli kylmempi ilma, niin vaihtui pienemmälle, mutta ei enää löystämyt vaijeria, että olisi isommalle vaihteelle mennyt.
    Niin tuo on johtunut ainakin itselläni aina kahvasta. Sen itseasiassa tuntee kummassa on syy. Jos kahva ei naksahda, vika on siellä, jos naksahtaa, syy on vaijerissa.

  7. #10747
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.264
    Kyllä se kahva naksahteli, mutta vaijeri ei liikkunut kun pysyi samalla rattaalla.

    Edit. Kävin juuri laittamassa uuden vaijerin ja liikutin vaijerin ensiksi silkonityynyssä (auton tiivisteiden kiinnijäätymisen estävä silikinipullo).

  8. #10748
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Miten SRAM Rival kampisetin saa irti?

    Alkutilanne

    Kuva 1

    http://vega.virpi.net/TMP/Rival1.jpg


    Pultin avaamisen jälkeen kammet edelleen tiukasti kiinni

    Kuva 2

    http://vega.virpi.net/TMP/Rival2.jpg


    Mielestäni tuossa pitäisi olla alla olevan kuvan mukainen kiinnityspultti, jonka avulla tuon saisi irti, mutta jostain syystä huollossa on aikoinaan laitettu toisenlainen kiinnityspultti tuohon, kts kuva 1, joka tuottaa nyt harmaita hiuksia ja kuiturunkoa ei kauheasti huvita rasittaa tuon irroittamiseksi.


    http://vega.virpi.net/TMP/Rival3.jpg

    Saako yllä olevassa kuvassa näkyvissä olevaa pulttia jostain erikseen, jolla tuota kampisettiä voisi yrittää vivuta irti. Vai miten tuossa kannattaisi edetä?

  9. #10749
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.953
    Vie takaisin sinne huoltoon ja pyydä korjaamaan tilanne? Siinä pitäisi siis olla se varsinainen kiinnityspultti alla ja päällä korkki joka estää pultin kiertymisen irti ja yhdistelmä toimii ulosvetäjänä. Saa niitä molempia varaosinakin.

  10. #10750
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.481
    Tuossa kolmannessa kuvassa on kansi, jota vastaan kuusiopultti työntää kammen irti. Tyyppiä "Self-extracting", työkaluksi riittää kuusiokoloavain.

    Pultti ja kansi lienevät tuollaisia
    https://www.bikester.fi/fi/articles/...SABEgJGy_D_BwE

    Ennen oli käytettävä ulosvetäjää, jollaisella tuonkin luultavasti saa irti kun kansi puuttuu ja pultti on poissa niin että akselin pää näkyy.

    edit: M30 taitaa olla tuon kierre, siksi ei Octalink ulosvetäjää M22 kierteellä voi käyttää.

  11. #10751
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.948

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Juu, tuosta puuttuu se suojapultti. Mutta nyt kun kiinnityspulttikin on pois, niin lähtisikö kumivasaralla naputtelemalla? Kammesta ja varovasti pienemmästä rattaasta?

  12. #10752
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Kokeilin tuota varovasti naputella, mutta ei inahdakkaan. Täytyy varmaan tuo pulttisarja hankkia, jossa on tuo suojapultti. Kun tuo oli huollossa n.5-6v sitten, jolloin tuo nykyinen kampisarja vaihdettiin vanhan tilalle, niin ei silloin tullut edes ajateltua, että tuossa tuo suojapultti pitäisi olla kun pyörän hain huollosta. Huoltoa tuskin tässä vaiheessa kannattaa enää reklamoida, sen verran siitä on aikaa.

  13. #10753
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Kun tuo oli huollossa n.5-6v sitten, jolloin tuo nykyinen kampisarja vaihdettiin vanhan tilalle, niin ei silloin tullut edes ajateltua, että tuossa tuo suojapultti pitäisi olla kun pyörän hain huollosta.
    On se saattatunut tuossa ollakin. Pojalla yhdestä pyörästä tippunut matkalle ja omassani oli löysällä. Kireys kannattaa tsekata aina silloin tällöin, mutta riippuen kannen mallista voi kyllä vaatia "erikoistyökalun" ellei sitten sovella.

  14. #10754
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Tyton maasturista katosi toi ulosvetäjäosa ihan omia aikojaan. Rohkenen arvailla, ettei ollut vedetty ihan ohjeenmukaiseen 40 Nm kireyteen tehtaalla eikä sitä sitten kukaan ollut tarkastanut. Tohon hommaan piti sitten ostaa uusi tyokalu.
    6.7 WTF/kg


  15. #10755
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    En tiedä miten SRAMin maastokamoissa menee mutta ainakin hataran muistini mukaan Road puolen kammet 54N ja extractor pultti vai mikä lie suomennettuna, paljon vähemmän, eli olisko se ollut 10-15N väliin. vai peräti käsimomentti. Ja tosiaan spesiaali työkalun tarvitsee.

  16. #10756
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    DOH!!!

    Allekirjoittanut kyllä väänsi sen ulosvetäjäpultin räikällä ns. "tarpeeksi kireälle" ei korkannut, eli varmaan ihan OK eikä pitäisi pudota matkasta omia aikojaan.
    6.7 WTF/kg


  17. #10757
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    No tuota extractor pulttia harvoin edes irroitellaan. En edes keksi syytä miksi se pitäisi tehdä. Olen sen kerran tehnyt mutta syytä en muista.

  18. #10758
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.839
    Tuo Capun systeemi taitaa olla GXP ja jo vähän menneeltä vuodelta. Kaiken järjen mukaan jos se olisi kuten nykyaikana nuo dubbi keskiöt niin pitäisi vasaroimalla viimestään irrota. Mitä lie tuossa sitten tehty huollon toimesta jossei väkivaltaakaan kammet ymmärrä. Oiskohan nuo peräti ruoste yhteen hitsannut?

  19. #10759
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Juu, en mä sitä pulttia itse irrottanut, vaan se oli kesän aikana jäänyt jonnekin polun varteen. 2024 Maaliskuussa ostettu Norco Revolver, kampia ei ole irrotettu kertaakaan, mutta 2024 maaliskuun ja 2025 heinäkuun välillä oli se DUB-korkki jäänyt jonnekin polun varteen.
    6.7 WTF/kg


  20. #10760
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Kokeilin tuota varovasti naputella, mutta ei inahdakkaan. Täytyy varmaan tuo pulttisarja hankkia, jossa on tuo suojapultti. Kun tuo oli huollossa n.5-6v sitten, jolloin tuo nykyinen kampisarja vaihdettiin vanhan tilalle, niin ei silloin tullut edes ajateltua, että tuossa tuo suojapultti pitäisi olla kun pyörän hain huollosta. Huoltoa tuskin tässä vaiheessa kannattaa enää reklamoida, sen verran siitä on aikaa.
    Ei varmasti inahda kun se on pultilla vedetty jonnekki 40-55Nm kireyteen. Jos ulosvetäjä korkkia ei ole niin silloin ruuvataan kaikki irtoavat pultit vege ja käytetään perinteistä kammen ulosvetäjää vai eikö se passaa tuohon? Pitääkö olla muka joku muu?
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  21. #10761
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.968
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    ...Jos ulosvetäjä korkkia ei ole niin silloin ruuvataan kaikki irtoavat pultit vege ja käytetään perinteistä kammen ulosvetäjää vai eikö se passaa tuohon? Pitääkö olla muka joku muu?
    Kierre on eri, niinku Marsu mainitsi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    edit: M30 taitaa olla tuon kierre, siksi ei Octalink ulosvetäjää M22 kierteellä voi käyttää.


  22. #10762
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.215
    Kyllä mutta siis sillekkö ei ole muuta ulosvetäjää kuin korkki?
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  23. #10763
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.450
    Ei kai siihen tarvitse tai kannata ostaa mitään muuta.

  24. #10764
    Eikös se korkki ole kaikissa Srameissa sama? Pystyykö joltakulta lainaamaan sitä? Minulta ainakin joutaisi lainaan jos pitää vain saada kammet irti.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

  25. #10765
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Korkki tuli hankittua ja rattaan puolen kampi irtosi nätisti, MUTTA seuraava ongelma tuli sitten itse keskiöakselin kanssa. Tuokaan ei liiku mihinkään, vaikka kumi-/muovivasaralla akselin päästä naputtelin ulospäin. Öljyä laiton laakerin ja akselin väliin ja annoin vaikuttaa yön yli ennen uutta yritystä. Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?

  26. #10766
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.881
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Korkki tuli hankittua ja rattaan puolen kampi irtosi nätisti, MUTTA seuraava ongelma tuli sitten itse keskiöakselin kanssa. Tuokaan ei liiku mihinkään, vaikka kumi-/muovivasaralla akselin päästä naputtelin ulospäin. Öljyä laiton laakerin ja akselin väliin ja annoin vaikuttaa yön yli ennen uutta yritystä. Olisiko hyvä vinkkejä miten akselin saisi pois paikoiltaan BB30 keskiöstä, ilman että tuhoaa kuiturunkoa?
    Ekana tulee mieleen kylmäspray akseliin. Se saattaisi "säikäyttää" akselin irti. Kannattaa laittaa fillari/runko huoneenlämpöön tahi vaikka saunaan riittävän lämpötilaeron saavuttamiseksi.

    https://www.motonet.fi/tuote/at-cool...oduct=60-00719

  27. #10767
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.515
    ^^ Oleks ihan varma keskiön tyypistä? Ettei ole jokin kasettityyppinen?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  28. #10768
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77

  29. #10769
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Ekana tulee mieleen kylmäspray akseliin. Se saattaisi "säikäyttää" akselin irti. Kannattaa laittaa fillari/runko huoneenlämpöön tahi vaikka saunaan riittävän lämpötilaeron saavuttamiseksi.

    https://www.motonet.fi/tuote/at-cool...oduct=60-00719
    Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla.

  30. #10770
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.481
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Capu Katso viesti
    Ei ihan ^tuo (kuvassa GXP-versio), vaan BB30 -versio, jossa akselin kiinnitys vetopuolella.
    https://worldwidecyclery.com/product...bottom-bracket

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7242
    Viimeinen viesti: 16.12.2025, 16.02

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •