
Alkujaan tämän lähetti
MAS
Tämä voi olla selviö kaikille paikallaolijoille, mutta varmuuden vuoksi: Trailmap käyttää OpenStreetMap-kartta-aineistoa oletuskarttansa väylien osalta. Trailmap ei siis itse määrittele dataa tahi sen formaattia vaan pyrkii elämään sen kanssa mitä on tarjolla, samalla kuin aktiivisesti vaikutetaan (ja MTB-polkujen osalta uskoakseni sangen onnistuneesti) siihen, että OSM-data olisi mahdollisimman kattavaa ja tarkkaa.
OSM:in virallinen ohjeistus (wiki) ja käytäntö ovat varsin löyhää, sen seurauksena datassa on paljon variaatiota. Tätä variaatiota on pyrkimys eri keinoin (ohjeistus, työkalut jne.) minimoida ja tämä oli juuri niitä asioita mihin yllä kyselin muita innokkaita. Gravel-fillaroinnin osalta hiekkatiet, ulkoiluväylät, latupohjat jne. jne. ovat erityisen kiinnostuksen kohteena.
Miten sitten tulisi kartoittaa sorateitä: huomio tulisi kiinnittää tien rakenteeseen, eikä juuri sen hetkiseen tilaan, joka vaihtelee kuten todettu. Surface-tagin osalta arvot:
- compacted: tämä on se normaali autoille tarkoitettu soratie. Kunto toki vaihtelee onko juuri lanattu ja hieman millä aineksella on perustettu jne.
- fine_gravel: tämä on sitä todella pienen raekoon irtotavaraa mitä käytetään vain ulkoiluväylillä paikoin, autojen alla tämä ei kestä
- gravel: tämä on niitä lähes kiukaaseen sopivan raekoon tavaraa, näkee lähinnä metsäajoteillä, joissa liikkuu vain raskasta kalustoa - normaaleille autoille ei tälläistä koskaan tarjota vakituisella tiellä
- unpaved: tämä on yleistermi, joka kattaa kaiken mikä on "not paved" eli sorasta maapohjaan, hiekkaan, mutaan jne. Tätä EI siis tulisi käyttää. Paljon kuitenkin laiskuutta / tietämättömyyttä jne. tätä käytetään, kun vähintään 90% tilanteissa oikea arvo olisi "compacted"
- sand: vain upottava hiekka, ei koskaan autoteillä, harvoin muuallakaan
- mud: vain muta, ei siis perustettu tie
Ym. kaikki on tiukemmin määritelty kuin löysä OSM wiki, joka näitä osin määrittelee "voisi olla tämä tai ehkä tämäkin" hengessä ja seurauksena on sitten nykyinen OSM-datan haaste.
Yllä kertomani uusi Trailmap (beta) julkaisu yrittää aiempaa fiksummin päätellä mistä tiellä on oikeasti kyse. Aikaisempi (ja edelleen tuotannon virallinen versio) on suoraviivaisempi, jos jokin tie on vaikkapa "surface=gravel" niin vanha versio herkemmin toteaa "no se on varmaan sitten sitä kiuaskiveä, ei sinne gravel-pyörällä, eikä oikein muillakaan voi mennä". Uusi versio taas katsoo kaikki keksimäni muut vihjeet lävitse: mitä highway-tag sanoo, mitä smoothness, mtb:scale, tracktype jne. jne. ja jos on vaikka highway=tertiary, surface=gravel niin se toteaa "kartoittaja ei tiennyt mitä touhusi, kyseessä on highway=tertiary, surface=compacted".
Kuinka usein tämä uudet "ennustukset" osuvat kohdilleen? No sitä juuri kyselen tässä teiltä. Siinä mielessä esim. @Paaton & @Sivustakatkoja esimerkit ja pohdinnat on juuri oikeanlaisia eli pohdintaa miltä tie näyttää, mitä OSM sanoo ja mitä uusi Trailmapin versio siitä sanoo. On mahdotonta olla 100% oikeassa, mutta uusi versio pyrkii olemaan useammin oikeassa ja toisaalta tunnistamaan silti riskiarvaukset.
Mikä on se pahin? No se on edelleen "highway=track" tai sen serkku "highway=track, surface=gravel" - ekasta ei tiedä mitään, tokassa suurella todennäköisyydellä "gravel" on väärin kun se "kuulostaa niin gravel-pyörälle sopivalta...", mutta osa näistä on sitten osaavan kartoittajan työtä ja se gravel kertookin gravelistia vaanivista kiuaskivistä ;=)
Kirjanmerkit